klopt helemaal. Je bent erg afhankelijk van je omgeving en gelukg/pech in dezen. sommige mensen wonen in straten met weinig PV en hebben alle ruimte om veel terug te leveren en anderen hebben dit minder. En het is een momentopname inderdaad want als morgen je buurman alle daken vol legt heb jij daar ook mee te maken via het gedeelde net.HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:48:
[...]
Zo'n test zegt natuurlijk weinig over de toekomst, als je buurman morgen besluit om veel PV neer te leggen zal de spanning gaat de spanning bij jou ook verder omhoog.
Andersom geldt natuurlijk hetzelfde, het zou mij niks verbazen als de spanningsproblemen vanaf 2027 en 2028 flink afnemen door veranderingen in verbruik.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:50:
[...]
ja, ook dat is zeker waar, alleen zie ik in deze tijd nog weinig PV er bij komen. Niets is zeker in deze wereld.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Ik heb geprobeerd te kijken in dit topic naar vergelijkbare situaties, maar kom nog niet echt iets tegen. Ik ga een thuisbatterij aanschaffen en wil kijken of ik de BTW terug kan krijgen. Mijn vrouw is echter ZZP en zat tot 2024 in de KOR. We hebben zonnepanelen laten leggen in 2019 en heb me nooit aangemeld voor de KOR oid destijds. Energiecontract staat op mijn naam en kanik per direct wijzigen in dynamisch. Wat is nu het meest handig?
1) Ik koop de batterij, meld me aan voor de KOR (en de belastingaangifte wordt lastiger)
2) mijn vrouw koopt de batterij als ZZP onder het mom van eigen energievoorziening voor werk aan huis en vordert zo BTW terug (belastingtechnsich niet 100% juist, maar ook niet 100% onjuist is mijn gevoel) en energiecontract blijft op mijn naam staan.
3) als optie 2 maar dan energiecontract overzetten op naam van mijn vrouw. weet niet wat voor voordelen dit biedt?
1) Ik koop de batterij, meld me aan voor de KOR (en de belastingaangifte wordt lastiger)
2) mijn vrouw koopt de batterij als ZZP onder het mom van eigen energievoorziening voor werk aan huis en vordert zo BTW terug (belastingtechnsich niet 100% juist, maar ook niet 100% onjuist is mijn gevoel) en energiecontract blijft op mijn naam staan.
3) als optie 2 maar dan energiecontract overzetten op naam van mijn vrouw. weet niet wat voor voordelen dit biedt?
Ik ben wel benieuwd welke wet je bedoelt want in de NEN1010 is dit (en dat is best bijzonder want de NEN is meestal heel vaag) expicliciet verboden.Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:06:
[...]
bij ontladen is een plug-in-thuis-batterij overigens bij wet op <800W gelimiteerd
even voor de duidelijkheid; de NEN1010 houd op bij het WCD.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke wet je bedoelt want in de NEN1010 is dit (en dat is best bijzonder want de NEN is meestal heel vaag) expicliciet verboden.
qua wetgeving vind je die <800W limiet in de warenwet en aanvullende wetgevingen, deels ook nog op EU regelgeving gebasserd.
Tevens vind je iin deel daarvan ook terug in vroegere netcode, ook in de huidige nieuw vorm. Daar is namelijk een deel speciaal voor <800W in opgenomen.
hiermee wordt ook direct je claim dat in de NEN1010 verboden zou worden al teniet gedaan. De Netcode preveleert boven een norm.
Als je in een drukke "PV straat" woont, dan is het opdracht zorgen dat je niet de eerste bent die afschakelt.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:55:
[...]
klopt helemaal. Je bent erg afhankelijk van je omgeving en gelukg/pech in dezen. sommige mensen wonen in straten met weinig PV en hebben alle ruimte om veel terug te leveren en anderen hebben dit minder. En het is een momentopname inderdaad want als morgen je buurman alle daken vol legt heb jij daar ook mee te maken via het gedeelde net.
Dus de kabel van omvormer naar meterkast en zo kort mogelijk en zo dik mogelijk te maken. 2.5mm2 kabel vervangen door een 4mm2 of zelfs 6mm2 helpt al.
Met een dikkere kabel zorg je er voor dat de weerstand van het netwerk naar jouw panelen lager wordt. Je zou zeggen dat de spanning bij jouw panelen dan lager wordt maar dat is niet altijd het geval.kujinshi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:36:
[...]
Als je in een drukke "PV straat" woont, dan is het opdracht zorgen dat je niet de eerste bent die afschakelt.
Dus de kabel van omvormer naar meterkast en zo kort mogelijk en zo dik mogelijk te maken. 2.5mm2 kabel vervangen door een 4mm2 of zelfs 6mm2 helpt al.
Als je gaat rekenen alsof het gelijkspanning en gelijkstroom is, dan moet je de interne weerstand van het netwerk en van je panelen mee rekenen. Dan kan je berekenen wat de spanningsval wordt over het stuk bekabeling en hoe de panelen eventueel vermogen naar het netwerk kunnen duwen. Toegegeven, ik heb de details niet uitgerekend maar ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan 0.3 volt verschil maakt om wel of geen dikkere kabels te gebruiken.
Als je klaar bent met het gelijkstroom verhaal, dan komen de wisselstroom zaken om de hoek kijken. Zaken als fase-verschuiving met opgenomen en afgegeven vermogens. Cosinus-phi, watt, volt-ampere en dergelijke. En natuurlijk dat er in het netwerk 3 fasen zijn en of/hoe dat van invloed is.
Een betere manier om de spanning bij je zonnepanelen omlaag te krijgen is het vullen van je thuisaccu. Dus zou je er voor willen zorgen dat de accu dus redelijk leeg is als de zon begint te schijnen. Misschien kan je het vullen van je accu laten sturen op de net-spanning. Een hoog voltage betekend in de regel een lage prijs.
Om kort te gaan: Ja, om diverse redenen zou je de zonnepanelen en thuisaccu's aan dikke kabels willen aansluiten. Maar de max spanning waarmee teruggeleverd mag worden staat daar ergens achteraan.
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:22:
[...]
even voor de duidelijkheid; de NEN1010 houd op bij het WCD.
qua wetgeving vind je die <800W limiet in de warenwet en aanvullende wetgevingen, deels ook nog op EU regelgeving gebasserd.
Tevens vind je iin deel daarvan ook terug in vroegere netcode, ook in de huidige nieuw vorm. Daar is namelijk een deel speciaal voor <800W in opgenomen.
hiermee wordt ook direct je claim dat in de NEN1010 verboden zou worden al teniet gedaan. De Netcode preveleert boven een norm.
Als je 16A door een (1-fase) 2,5mm2 drukt dan heb je 0,24V spanningsval per meter. Dus een dikkere (of kortere) kabel kan net het verschil maken.beerse schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
[...]
Met een dikkere kabel zorg je er voor dat de weerstand van het netwerk naar jouw panelen lager wordt. Je zou zeggen dat de spanning bij jouw panelen dan lager wordt maar dat is niet altijd het geval.
Als je gaat rekenen alsof het gelijkspanning en gelijkstroom is, dan moet je de interne weerstand van het netwerk en van je panelen mee rekenen. Dan kan je berekenen wat de spanningsval wordt over het stuk bekabeling en hoe de panelen eventueel vermogen naar het netwerk kunnen duwen. Toegegeven, ik heb de details niet uitgerekend maar ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan 0.3 volt verschil maakt om wel of geen dikkere kabels te gebruiken.
Als je klaar bent met het gelijkstroom verhaal, dan komen de wisselstroom zaken om de hoek kijken. Zaken als fase-verschuiving met opgenomen en afgegeven vermogens. Cosinus-phi, watt, volt-ampere en dergelijke. En natuurlijk dat er in het netwerk 3 fasen zijn en of/hoe dat van invloed is.
Een betere manier om de spanning bij je zonnepanelen omlaag te krijgen is het vullen van je thuisaccu. Dus zou je er voor willen zorgen dat de accu dus redelijk leeg is als de zon begint te schijnen. Misschien kan je het vullen van je accu laten sturen op de net-spanning. Een hoog voltage betekend in de regel een lage prijs.
Om kort te gaan: Ja, om diverse redenen zou je de zonnepanelen en thuisaccu's aan dikke kabels willen aansluiten. Maar de max spanning waarmee teruggeleverd mag worden staat daar ergens achteraan.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Begrijp ik goed dat je je nooit hebt aangemeld voor de KOR maar wel in 2019 zonnepanelen hebt laten leggen? Stond toen het energiecontract op jou naam? Als dat het geval is ben je ondernemer voor de btw en had je, indien je niet aangemeld bent voor de KOR, jaarlijks over je zonneproductie btw moeten afdragen. Dat maakt optie 1 wel mogelijk, na terugvorderen van btw over de batterij kan je je aanmelden voor de KOR en stopt de btw verplichting.B-Force schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:12:
Ik heb geprobeerd te kijken in dit topic naar vergelijkbare situaties, maar kom nog niet echt iets tegen. Ik ga een thuisbatterij aanschaffen en wil kijken of ik de BTW terug kan krijgen. Mijn vrouw is echter ZZP en zat tot 2024 in de KOR. We hebben zonnepanelen laten leggen in 2019 en heb me nooit aangemeld voor de KOR oid destijds. Energiecontract staat op mijn naam en kanik per direct wijzigen in dynamisch. Wat is nu het meest handig?
optie 2. Lijkt wat complexer. Je vrouw zou dan alleen de btw over het deel wat zakelijk wordt gebruikt mogen opvoeren als voorbelasting. Je moet de verhouding energieverbruik privé en zakelijk bepalen en kunnen onderbouwen. Echter als je vrouw de batterij niet zakelijk gebruikt voor handelen in energie (laden van het net en verkoop op later moment, dan gaat deze vlieger niet op. Denk dat hierdoor deze optie geen stand houdt.
Optie 3. Kan (je vrouw ziet sinds 2024 niet meer in de KOR) ze kan dan de btw van de batterij volledig opvoeren als voorbelasting maar... ze moet wel jaarlijks over de zonne-opwek de btw gaan afdragen.
Neem voor correcte afhandeling contact op met de belastingdienst.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
@beerse De kabellengte halveren, halveert ook je spanningsval. De doorsnede verdubbelen, halveert je spanningsval.
Het kan wel degelijk verschil maken in sommige installaties. Feit blijft dat je de grootste invloeden op de netspanning afhangt van factoren buiten je eigen woning.
Het kan wel degelijk verschil maken in sommige installaties. Feit blijft dat je de grootste invloeden op de netspanning afhangt van factoren buiten je eigen woning.
@B-Force Even goed nalezen, de batterij moet aantoonbaar deels zakelijk gebruikt worden. Heb je een eigen werkplaats dan kun je daar een kwh meter neerhangen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
zou je me dan het exacte norm artikel nr kunnen doorzetten waar je denk dat dit staat.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.
Dus als ik bij de meter een spanning van 250 volt heb staan, dan ziet mijn omvormer op zolder, achter 20 meter kabel volgens jouw berekening maar 245,2 volt? Of moet ze dan de spanning opschroeven tot 254,8 volt om bij de meter nog enig verschil te maken?HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Als je 16A door een (1-fase) 2,5mm2 drukt dan heb je 0,24V spanningsval per meter. Dus een dikkere (of kortere) kabel kan net het verschil maken.
Bedenk dat het rekensommetje niet zo eenvoudig is. Zeker niet met de vele bronnen die tegenwoordig op het netwerk zitten.
Onzin, een apparaat met stkker gaat de NEN1010 niet over. Proberen ze wel te verkondigen. Tante Truus koop dat ding bij de AH. Een stekkeraccu valt onder de NVWA en is mede door Europese regels toegelaten tot 800 Watt.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.
optie 2. Je omvormer reageert op de netspanning die bij de omvormer gementen wordt EN past daarmee de spanning die hij zelf maakt aan. Dus je omvormer ziet bijv. 250V en gaat dan 251V produceren. Door verlies in de kabel kun je best 5V kwijtraken en is er bij je meter nog maar 245V over. Daarmee kom je dus met 245V aan bij het gedeelde deel van het netwerk. En of de stroom dan het net op wil gaan hangt er van af wat de spanning in de straat is. Als die 243V is dan prima, gaat de stroom van je huis weg en het net in. Maar als de spanning in de straat al 246V is dan niet prima en gaat er geen stroom lopen. Je omvormer merkt dit ook op en zet dan bijv. de spanning op 252V en probeert het nog een keertje. Dit gaat zo door totdat je omvormer uitschakelt wanneer deze vaststelt dat er 253V nodig is om stroom weg te laten vloeien.beerse schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:21:
[...]
Dus als ik bij de meter een spanning van 250 volt heb staan, dan ziet mijn omvormer op zolder, achter 20 meter kabel volgens jouw berekening maar 245,2 volt? Of moet ze dan de spanning opschroeven tot 254,8 volt om bij de meter nog enig verschil te maken?
Bedenk dat het rekensommetje niet zo eenvoudig is. Zeker niet met de vele bronnen die tegenwoordig op het netwerk zitten.
Ik probeer het te zoeken maar de wegen van de NEN zijn ondoorgrondelijkJan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:20:
[...]
zou je me dan het exacte norm artikel nr kunnen doorzetten waar je denk dat dit staat.
/edit: gevonden:
551.7.1 Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan
een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de
bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Een dergelijke opwekeenheid moet zijn geïnstalleerd aan de voedende zijde van alle
beveiligingstoestellen voor de eindgroepen van de installatie, behalve wanneer een ononderbroken
voeding (UPS) is voorzien om specifieke apparaten te voeden binnen de eindgroep waarmee deze is
verbonden.
[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte
eindgroepen.<nlb]
[ Voor 56% gewijzigd door jbhc op 28-04-2026 14:11 ]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)habbekrats schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:29:
[...]
Onzin, een apparaat met stkker gaat de NEN1010 niet over. Proberen ze wel te verkondigen. Tante Truus koop dat ding bij de AH. Een stekkeraccu valt onder de NVWA en is mede door Europese regels toegelaten tot 800 Watt.
Dat zou kunnen, tenminste als die Truus niet de handleiding heeft gelezen en deze ook niet begrepen is.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:47:
[...]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)
Anders zouden er denk ik al voldoende alarmbellen afgegaan zijn en dit mogelijk dan toch maar aan ome Kees gaat vragen hoe ze deze nu moet aansluiten.
Wat met een beetje tante Truus, die denkt ik heb ook nog een oude verdeelstekker liggen die ze voor de kerstverlichting gebruikt.
Tenslotte zijn dat dat toch ook 3 stopcontacten?
En met een beetje pech hebben we dan een tante Truus minder.
Dat klopt daarom zit er ook een handleiding bij. Je moet er vanuit gaan dat een LEEK in een woonhuis alles kan aansluiten met een stekker. De NEN gaat over de aanleg van een vaste installatie.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:47:
[...]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)
We zijn het hier op Tweakers erover eens dat dit niet handig is maar wij bepalen dat niet. Nog beroerder wordt het als het "handige" neefje hem even gaat opvoeren.
@habbekrats
Dat het "niet handig" is is een understatement.
Effectief creëer je met 1 zo'n accu in die keten al hetzelfde effect als met een 20A automaat.
Iedereen moet lekker doen waar hij zelf zin in heeft hoor maar ik vind er echt wat van en het is ook een situatie die eigenlijk te nieuw is voor de regelgeving. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat particulieren zo massaal kunnen invoeden op het net.
Dat het "niet handig" is is een understatement.
Effectief creëer je met 1 zo'n accu in die keten al hetzelfde effect als met een 20A automaat.
Iedereen moet lekker doen waar hij zelf zin in heeft hoor maar ik vind er echt wat van en het is ook een situatie die eigenlijk te nieuw is voor de regelgeving. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat particulieren zo massaal kunnen invoeden op het net.
[ Voor 195% gewijzigd door jbhc op 28-04-2026 14:15 ]
Ik had dus blijkbaar een verkeerde verwachting; met het leggen van dikkere kabels had ik verwacht dat de spanning minder snel zou oplopen. Dat is gedaan, ook nieuwe transformator in de wijk. Waarom ik dat dacht? Wet van Ohm geldt hier toch ook? Minder weerstand met een dikkere kabel, kan ook meer door, dus lagere spanning bij gelijke belasting vanuit de PV?
Maar misschien ben ik naïef of onwetend, werkt het niet zo. Ik vind het zonde dat de omvormer uitschakelt en daarbij kan ik dan tussen 17:30u (koken) en 09:00u zelfvoorzienend zijn. Heb net gekeken, dan is een 5 kWh accu voldoende. Ik hoef ook niet met volle bak te laden, dat kan je ongetwijfeld instellen. Ontladen is wel handig, bijvoorbeeld bij het koken. Dan is 800 watt te weinig.
Dat is waar ik over aan het denken ben, die situatie.
Maar misschien ben ik naïef of onwetend, werkt het niet zo. Ik vind het zonde dat de omvormer uitschakelt en daarbij kan ik dan tussen 17:30u (koken) en 09:00u zelfvoorzienend zijn. Heb net gekeken, dan is een 5 kWh accu voldoende. Ik hoef ook niet met volle bak te laden, dat kan je ongetwijfeld instellen. Ontladen is wel handig, bijvoorbeeld bij het koken. Dan is 800 watt te weinig.
Van wat staat er toch. Nominale strromwaarde.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:15:
[...]
oke, 80% van wat? In Nederland staat de standaard beveiliging op 16A, en met de standaard gebruikte bekabeling van 2,5mm2 en de lengtes van deze kabel heb je daar meer dan voldoende hoofdruimte bij.
80% van die 16A zou dus 12,8A zijn of 2.944W , lijkt me een stuk hoger dan die <800W wat ik noemde, en zelfs ook nog een stuk lager wat veruit de meeste stekker-batterijen aan maximale vermogen kunnen, die komen namelijk veelal niet hoger dan 2400-2500W (mits op hun eigen groep aangesloten).
Nu is het ook nog zo dat de NEN1010 helemaal niet op van toepassing is op apparatuur wat via een wcd (en dus stekker) is aangesloten, de NEN1010 stopt namelijk bij die WCD.
de beveiliing van die stroomkring valt natuurlijk wel binnen de NEN1010 maar zoals je al zag zit je met die 80% vuistregel
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
En je gaf aan dat bovenstaande ok is. Wat het dus niet is
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
het KAN wel zo werken maar dat hangt af van wat de reden is dat die spanning zo hoog is. Kabeldikte en verliezen daar kunnen zorgen voor oplopende spanning maar het klinkt alsof in jouw wijk dat niet de reden was dat die spanning hoog was. en dan maakt het dus geen/weinig verschil als er wel dikkere kabels gelegd worden en zal de netbeheerder dat wel met een andere reden hebben gedaan (bijv. voor afname in plaats van invoeding).Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:17:
Ik had dus blijkbaar een verkeerde verwachting; met het leggen van dikkere kabels had ik verwacht dat de spanning minder snel zou oplopen. Dat is gedaan, ook nieuwe transformator in de wijk. Waarom ik dat dacht? Wet van Ohm geldt hier toch ook? Minder weerstand met een dikkere kabel, kan ook meer door, dus lagere spanning bij gelijke belasting vanuit de PV?
Op wat baseer jij dat er voldoende ruimte is? Heb jij de warmte-dispensatieberekening gezien?Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:26:
[...]
hoeveel ruimte heb je nodig, als ik jouw groepenkast zie dan heb je nog prima ruimte voor zelfs twee aparte groepen en die kun je zelf mooi onafhankelijk van je bestaande aardlekschakelaars met twee 1-din breed ABB alamats B16 plaatsen.
ik zie jouw probleem dus niet.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:24:
[...]
het KAN wel zo werken maar dat hangt af van wat de reden is dat die spanning zo hoog is. Kabeldikte en verliezen daar kunnen zorgen voor oplopende spanning maar het klinkt alsof in jouw wijk dat niet de reden was dat die spanning hoog was. en dan maakt het dus geen/weinig verschil als er wel dikkere kabels gelegd worden en zal de netbeheerder dat wel met een andere reden hebben gedaan (bijv. voor afname in plaats van invoeding).
Thuisaccu is dus de enige oplossing, niet? En dan slim sturen. Zal niet elke keer probleem van uitvallen verhelpen, maar vaker wel dan niet. En een nog hogere zelfconsumptie, ook wat waard.
nee, ik kijk eerst eens of er nog wel plaats is, en daarvoor heb je in eerste plaats voldoende aan je ogen.John245 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:24:
[...]
Op wat baseer jij dat er voldoende ruimte is? Heb jij de warmte-dispensatieberekening gezien?
als je echt je om warmte-dispensatie zorgen gaat maken zou ik eens een FLIR nemen, op zich namelijk een prima stuk gereedschap om te kijken of er warmteproblemen ontstaan.
sorry, ik ben je nu echt volledig kwijt, eerst wil je op max. 80% van de nominale waarde ( dus van 16A),John245 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:21:
[...]
Van wat staat er toch. Nominale strromwaarde.
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
En je gaf aan dat bovenstaande ok is. Wat het dus niet is
dat gaf ik dus netjes aan dat je met een stekker batterij daar prima aan voldoet, tenminste is volgends mijn rekensom 2400cq 2500W nog altijd (stuk) lager dan de aangegeven "80% van die 16A zou dus 12,8A zijn of 2.944W " , maar oke, ik kan me vergissen.
en dan blijkt dat volgens jou nog niet voldoende.
volgens mij is die grens wat je veel ziet bij stekkerbatterijen ook echt niet wilekeurig gekozen maar zit daar echt wel een duidelijke redenen achter.
maar laten we hiermee stoppen, want dat soort discussie hoort volgens mij niet echt hier thuis, een stekker batterij voldoet aan CE en zolang je houd aan de overige voorschfiten zoals een eigen groep indien je de output groter wilt dan de <800W limiet en de overige veiligheidsvoorschfiten in de handleiding gewoon gaat opvolgen moet dat in het algemeen gewoon goed komen.
Zou een accu niet als oplossing zien ,hier zakt de fase met 1 volt als ik met 3000 watt ga laden. Test het eerst maar eens met waterkoker ofzo .Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:41:
[...]
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.
Thuisaccu is dus de enige oplossing, niet? En dan slim sturen. Zal niet elke keer probleem van uitvallen verhelpen, maar vaker wel dan niet. En een nog hogere zelfconsumptie, ook wat waard.
Ps jij denkt misschien dat ze nieuwe kabels gelegd hebben ,kan goed zijn dat die door getrokken zijn naar een nieuwe wijk of fabriek ,je weet het niet
1 PVoutput . Dongen NB
Nou de netbeheerder is een groot bedrijf met veel afdelingen en termen door elkaar etc. Misschien helpt dat om het beeld van "ze weten het zelf ook niet" wat te nuanceren.Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:41:
[...]
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.
Maar je probleem dat je op wilt lossen is dus dat je PV uitgaat vanwege te hoge netspanning? In dat geval zou je inderdaad met een thuisaccu mogelijk wat kunnen uitrichten maar ik zou zoals @reneeke1970 zei eerst maar eens testen hoe groot het effect is. En je kunt ook best geluk hebben dat 1 van de fases nog meer ruimte heeft dan een andere dus je omvormer ompluggen naar een andere fase kan ook helpen (tenzij je al 3fase omvormer hebt, dan niet
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:00:
[...]
Zou een accu niet als oplossing zien ,hier zakt de fase met 1 volt als ik met 3000 watt ga laden. Test het eerst maar eens met waterkoker ofzo .
Ps jij denkt misschien dat ze nieuwe kabels gelegd hebben ,kan goed zijn dat die door getrokken zijn naar een nieuwe wijk of fabriek ,je weet het niet
De kabels liggen in de straten voor het huis, heb een heel gesprek gehad, ze hebben hier de oprit open gehad en het tot aan het huis veranderd... dus ik weet het echt wel zeker.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:34:
[...]
Nou de netbeheerder is een groot bedrijf met veel afdelingen en termen door elkaar etc. Misschien helpt dat om het beeld van "ze weten het zelf ook niet" wat te nuanceren.
Maar je probleem dat je op wilt lossen is dus dat je PV uitgaat vanwege te hoge netspanning? In dat geval zou je inderdaad met een thuisaccu mogelijk wat kunnen uitrichten maar ik zou zoals @reneeke1970 zei eerst maar eens testen hoe groot het effect is. En je kunt ook best geluk hebben dat 1 van de fases nog meer ruimte heeft dan een andere dus je omvormer ompluggen naar een andere fase kan ook helpen (tenzij je al 3fase omvormer hebt, dan niet
Hier zakt de spanning op de fase met 3 Volt wanneer de Quooker actief is. Dat is 2200 Watt, maar genoeg om de omvormer actief te houden. Op die fase zit een 1-fase omvormer, ons andere systeem is een 3-fase met micro-omvormers. Die heeft ook last van uitval, als is dat minder dan de 1-fase.
Ik heb de laadpaal al wat anders aangesloten waardoor bij 1-fase laden het van de "derde" fase wordt afgenomen, waardoor bij het laden ook kan worden voorkomen dat de omvormer uitschakeld. Maar ik sta niet elke dag te laden, vandaar uitbreiding met een accu.
In de overweging neem ik ook mee de oude omvormer te vervangen voor een 3-fase systeem, maar dat betekent waarschijnlijk ook een andere kabel en dus nog meer "gedoe". Omvormer hangt op zolder en gezien het hele kabel door een mantel loopt heb ik geen idee wat het is. Ik weet alleen dat het zo'n 14 jaar oud is, dat systeem.
Dat het een groot bedrijf is, vind ik geen excuus. Wordt dan bijvoorbeeld DUO of de Belastingdienst ook gezegd. Als ik een vraag stel, ben ik van mening dat ze die (goed) moeten kunnen beantwoorden.