klopt helemaal. Je bent erg afhankelijk van je omgeving en gelukg/pech in dezen. sommige mensen wonen in straten met weinig PV en hebben alle ruimte om veel terug te leveren en anderen hebben dit minder. En het is een momentopname inderdaad want als morgen je buurman alle daken vol legt heb jij daar ook mee te maken via het gedeelde net.HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:48:
[...]
Zo'n test zegt natuurlijk weinig over de toekomst, als je buurman morgen besluit om veel PV neer te leggen zal de spanning gaat de spanning bij jou ook verder omhoog.
Andersom geldt natuurlijk hetzelfde, het zou mij niks verbazen als de spanningsproblemen vanaf 2027 en 2028 flink afnemen door veranderingen in verbruik.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:50:
[...]
ja, ook dat is zeker waar, alleen zie ik in deze tijd nog weinig PV er bij komen. Niets is zeker in deze wereld.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Ik heb geprobeerd te kijken in dit topic naar vergelijkbare situaties, maar kom nog niet echt iets tegen. Ik ga een thuisbatterij aanschaffen en wil kijken of ik de BTW terug kan krijgen. Mijn vrouw is echter ZZP en zat tot 2024 in de KOR. We hebben zonnepanelen laten leggen in 2019 en heb me nooit aangemeld voor de KOR oid destijds. Energiecontract staat op mijn naam en kanik per direct wijzigen in dynamisch. Wat is nu het meest handig?
1) Ik koop de batterij, meld me aan voor de KOR (en de belastingaangifte wordt lastiger)
2) mijn vrouw koopt de batterij als ZZP onder het mom van eigen energievoorziening voor werk aan huis en vordert zo BTW terug (belastingtechnsich niet 100% juist, maar ook niet 100% onjuist is mijn gevoel) en energiecontract blijft op mijn naam staan.
3) als optie 2 maar dan energiecontract overzetten op naam van mijn vrouw. weet niet wat voor voordelen dit biedt?
1) Ik koop de batterij, meld me aan voor de KOR (en de belastingaangifte wordt lastiger)
2) mijn vrouw koopt de batterij als ZZP onder het mom van eigen energievoorziening voor werk aan huis en vordert zo BTW terug (belastingtechnsich niet 100% juist, maar ook niet 100% onjuist is mijn gevoel) en energiecontract blijft op mijn naam staan.
3) als optie 2 maar dan energiecontract overzetten op naam van mijn vrouw. weet niet wat voor voordelen dit biedt?
Ik ben wel benieuwd welke wet je bedoelt want in de NEN1010 is dit (en dat is best bijzonder want de NEN is meestal heel vaag) expicliciet verboden.Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:06:
[...]
bij ontladen is een plug-in-thuis-batterij overigens bij wet op <800W gelimiteerd
even voor de duidelijkheid; de NEN1010 houd op bij het WCD.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke wet je bedoelt want in de NEN1010 is dit (en dat is best bijzonder want de NEN is meestal heel vaag) expicliciet verboden.
qua wetgeving vind je die <800W limiet in de warenwet en aanvullende wetgevingen, deels ook nog op EU regelgeving gebasserd.
Tevens vind je iin deel daarvan ook terug in vroegere netcode, ook in de huidige nieuw vorm. Daar is namelijk een deel speciaal voor <800W in opgenomen.
hiermee wordt ook direct je claim dat in de NEN1010 verboden zou worden al teniet gedaan. De Netcode preveleert boven een norm.
Als je in een drukke "PV straat" woont, dan is het opdracht zorgen dat je niet de eerste bent die afschakelt.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:55:
[...]
klopt helemaal. Je bent erg afhankelijk van je omgeving en gelukg/pech in dezen. sommige mensen wonen in straten met weinig PV en hebben alle ruimte om veel terug te leveren en anderen hebben dit minder. En het is een momentopname inderdaad want als morgen je buurman alle daken vol legt heb jij daar ook mee te maken via het gedeelde net.
Dus de kabel van omvormer naar meterkast en zo kort mogelijk en zo dik mogelijk te maken. 2.5mm2 kabel vervangen door een 4mm2 of zelfs 6mm2 helpt al.
Met een dikkere kabel zorg je er voor dat de weerstand van het netwerk naar jouw panelen lager wordt. Je zou zeggen dat de spanning bij jouw panelen dan lager wordt maar dat is niet altijd het geval.kujinshi schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:36:
[...]
Als je in een drukke "PV straat" woont, dan is het opdracht zorgen dat je niet de eerste bent die afschakelt.
Dus de kabel van omvormer naar meterkast en zo kort mogelijk en zo dik mogelijk te maken. 2.5mm2 kabel vervangen door een 4mm2 of zelfs 6mm2 helpt al.
Als je gaat rekenen alsof het gelijkspanning en gelijkstroom is, dan moet je de interne weerstand van het netwerk en van je panelen mee rekenen. Dan kan je berekenen wat de spanningsval wordt over het stuk bekabeling en hoe de panelen eventueel vermogen naar het netwerk kunnen duwen. Toegegeven, ik heb de details niet uitgerekend maar ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan 0.3 volt verschil maakt om wel of geen dikkere kabels te gebruiken.
Als je klaar bent met het gelijkstroom verhaal, dan komen de wisselstroom zaken om de hoek kijken. Zaken als fase-verschuiving met opgenomen en afgegeven vermogens. Cosinus-phi, watt, volt-ampere en dergelijke. En natuurlijk dat er in het netwerk 3 fasen zijn en of/hoe dat van invloed is.
Een betere manier om de spanning bij je zonnepanelen omlaag te krijgen is het vullen van je thuisaccu. Dus zou je er voor willen zorgen dat de accu dus redelijk leeg is als de zon begint te schijnen. Misschien kan je het vullen van je accu laten sturen op de net-spanning. Een hoog voltage betekend in de regel een lage prijs.
Om kort te gaan: Ja, om diverse redenen zou je de zonnepanelen en thuisaccu's aan dikke kabels willen aansluiten. Maar de max spanning waarmee teruggeleverd mag worden staat daar ergens achteraan.
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:22:
[...]
even voor de duidelijkheid; de NEN1010 houd op bij het WCD.
qua wetgeving vind je die <800W limiet in de warenwet en aanvullende wetgevingen, deels ook nog op EU regelgeving gebasserd.
Tevens vind je iin deel daarvan ook terug in vroegere netcode, ook in de huidige nieuw vorm. Daar is namelijk een deel speciaal voor <800W in opgenomen.
hiermee wordt ook direct je claim dat in de NEN1010 verboden zou worden al teniet gedaan. De Netcode preveleert boven een norm.
Als je 16A door een (1-fase) 2,5mm2 drukt dan heb je 0,24V spanningsval per meter. Dus een dikkere (of kortere) kabel kan net het verschil maken.beerse schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:00:
[...]
Met een dikkere kabel zorg je er voor dat de weerstand van het netwerk naar jouw panelen lager wordt. Je zou zeggen dat de spanning bij jouw panelen dan lager wordt maar dat is niet altijd het geval.
Als je gaat rekenen alsof het gelijkspanning en gelijkstroom is, dan moet je de interne weerstand van het netwerk en van je panelen mee rekenen. Dan kan je berekenen wat de spanningsval wordt over het stuk bekabeling en hoe de panelen eventueel vermogen naar het netwerk kunnen duwen. Toegegeven, ik heb de details niet uitgerekend maar ik kan mij niet voorstellen dat het meer dan 0.3 volt verschil maakt om wel of geen dikkere kabels te gebruiken.
Als je klaar bent met het gelijkstroom verhaal, dan komen de wisselstroom zaken om de hoek kijken. Zaken als fase-verschuiving met opgenomen en afgegeven vermogens. Cosinus-phi, watt, volt-ampere en dergelijke. En natuurlijk dat er in het netwerk 3 fasen zijn en of/hoe dat van invloed is.
Een betere manier om de spanning bij je zonnepanelen omlaag te krijgen is het vullen van je thuisaccu. Dus zou je er voor willen zorgen dat de accu dus redelijk leeg is als de zon begint te schijnen. Misschien kan je het vullen van je accu laten sturen op de net-spanning. Een hoog voltage betekend in de regel een lage prijs.
Om kort te gaan: Ja, om diverse redenen zou je de zonnepanelen en thuisaccu's aan dikke kabels willen aansluiten. Maar de max spanning waarmee teruggeleverd mag worden staat daar ergens achteraan.
Begrijp ik goed dat je je nooit hebt aangemeld voor de KOR maar wel in 2019 zonnepanelen hebt laten leggen? Stond toen het energiecontract op jou naam? Als dat het geval is ben je ondernemer voor de btw en had je, indien je niet aangemeld bent voor de KOR, jaarlijks over je zonneproductie btw moeten afdragen. Dat maakt optie 1 wel mogelijk, na terugvorderen van btw over de batterij kan je je aanmelden voor de KOR en stopt de btw verplichting.B-Force schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:12:
Ik heb geprobeerd te kijken in dit topic naar vergelijkbare situaties, maar kom nog niet echt iets tegen. Ik ga een thuisbatterij aanschaffen en wil kijken of ik de BTW terug kan krijgen. Mijn vrouw is echter ZZP en zat tot 2024 in de KOR. We hebben zonnepanelen laten leggen in 2019 en heb me nooit aangemeld voor de KOR oid destijds. Energiecontract staat op mijn naam en kanik per direct wijzigen in dynamisch. Wat is nu het meest handig?
optie 2. Lijkt wat complexer. Je vrouw zou dan alleen de btw over het deel wat zakelijk wordt gebruikt mogen opvoeren als voorbelasting. Je moet de verhouding energieverbruik privé en zakelijk bepalen en kunnen onderbouwen. Echter als je vrouw de batterij niet zakelijk gebruikt voor handelen in energie (laden van het net en verkoop op later moment, dan gaat deze vlieger niet op. Denk dat hierdoor deze optie geen stand houdt.
Optie 3. Kan (je vrouw ziet sinds 2024 niet meer in de KOR) ze kan dan de btw van de batterij volledig opvoeren als voorbelasting maar... ze moet wel jaarlijks over de zonne-opwek de btw gaan afdragen.
Neem voor correcte afhandeling contact op met de belastingdienst.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
@beerse De kabellengte halveren, halveert ook je spanningsval. De doorsnede verdubbelen, halveert je spanningsval.
Het kan wel degelijk verschil maken in sommige installaties. Feit blijft dat je de grootste invloeden op de netspanning afhangt van factoren buiten je eigen woning.
Het kan wel degelijk verschil maken in sommige installaties. Feit blijft dat je de grootste invloeden op de netspanning afhangt van factoren buiten je eigen woning.
@B-Force Even goed nalezen, de batterij moet aantoonbaar deels zakelijk gebruikt worden. Heb je een eigen werkplaats dan kun je daar een kwh meter neerhangen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
zou je me dan het exacte norm artikel nr kunnen doorzetten waar je denk dat dit staat.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.
Dus als ik bij de meter een spanning van 250 volt heb staan, dan ziet mijn omvormer op zolder, achter 20 meter kabel volgens jouw berekening maar 245,2 volt? Of moet ze dan de spanning opschroeven tot 254,8 volt om bij de meter nog enig verschil te maken?HandyLumberjack schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
Als je 16A door een (1-fase) 2,5mm2 drukt dan heb je 0,24V spanningsval per meter. Dus een dikkere (of kortere) kabel kan net het verschil maken.
Bedenk dat het rekensommetje niet zo eenvoudig is. Zeker niet met de vele bronnen die tegenwoordig op het netwerk zitten.
Onzin, een apparaat met stkker gaat de NEN1010 niet over. Proberen ze wel te verkondigen. Tante Truus koop dat ding bij de AH. Een stekkeraccu valt onder de NVWA en is mede door Europese regels toegelaten tot 800 Watt.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:10:
[...]
In de NEN staat gewoon omschreven dat dat soort systemen op een eigen groep moeten zitten.
optie 2. Je omvormer reageert op de netspanning die bij de omvormer gementen wordt EN past daarmee de spanning die hij zelf maakt aan. Dus je omvormer ziet bijv. 250V en gaat dan 251V produceren. Door verlies in de kabel kun je best 5V kwijtraken en is er bij je meter nog maar 245V over. Daarmee kom je dus met 245V aan bij het gedeelde deel van het netwerk. En of de stroom dan het net op wil gaan hangt er van af wat de spanning in de straat is. Als die 243V is dan prima, gaat de stroom van je huis weg en het net in. Maar als de spanning in de straat al 246V is dan niet prima en gaat er geen stroom lopen. Je omvormer merkt dit ook op en zet dan bijv. de spanning op 252V en probeert het nog een keertje. Dit gaat zo door totdat je omvormer uitschakelt wanneer deze vaststelt dat er 253V nodig is om stroom weg te laten vloeien.beerse schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:21:
[...]
Dus als ik bij de meter een spanning van 250 volt heb staan, dan ziet mijn omvormer op zolder, achter 20 meter kabel volgens jouw berekening maar 245,2 volt? Of moet ze dan de spanning opschroeven tot 254,8 volt om bij de meter nog enig verschil te maken?
Bedenk dat het rekensommetje niet zo eenvoudig is. Zeker niet met de vele bronnen die tegenwoordig op het netwerk zitten.
Ik probeer het te zoeken maar de wegen van de NEN zijn ondoorgrondelijkJan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:20:
[...]
zou je me dan het exacte norm artikel nr kunnen doorzetten waar je denk dat dit staat.
/edit: gevonden:
551.7.1 Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan
een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de
bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Een dergelijke opwekeenheid moet zijn geïnstalleerd aan de voedende zijde van alle
beveiligingstoestellen voor de eindgroepen van de installatie, behalve wanneer een ononderbroken
voeding (UPS) is voorzien om specifieke apparaten te voeden binnen de eindgroep waarmee deze is
verbonden.
[nlb>OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte
eindgroepen.<nlb]
[ Voor 56% gewijzigd door jbhc op 28-04-2026 14:11 ]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)habbekrats schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:29:
[...]
Onzin, een apparaat met stkker gaat de NEN1010 niet over. Proberen ze wel te verkondigen. Tante Truus koop dat ding bij de AH. Een stekkeraccu valt onder de NVWA en is mede door Europese regels toegelaten tot 800 Watt.
Dat zou kunnen, tenminste als die Truus niet de handleiding heeft gelezen en deze ook niet begrepen is.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:47:
[...]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)
Anders zouden er denk ik al voldoende alarmbellen afgegaan zijn en dit mogelijk dan toch maar aan ome Kees gaat vragen hoe ze deze nu moet aansluiten.
Wat met een beetje tante Truus, die denkt ik heb ook nog een oude verdeelstekker liggen die ze voor de kerstverlichting gebruikt.
Tenslotte zijn dat dat toch ook 3 stopcontacten?
En met een beetje pech hebben we dan een tante Truus minder.
Dat klopt daarom zit er ook een handleiding bij. Je moet er vanuit gaan dat een LEEK in een woonhuis alles kan aansluiten met een stekker. De NEN gaat over de aanleg van een vaste installatie.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:47:
[...]
En als tante Truus er 3 neerzet en het blijken 3 verschillende wcd's op 1 groep te zijn kan tante Truus opeens 26A uit een WCD halen.(16A+3x3,5)
We zijn het hier op Tweakers erover eens dat dit niet handig is maar wij bepalen dat niet. Nog beroerder wordt het als het "handige" neefje hem even gaat opvoeren.
@habbekrats
Dat het "niet handig" is is een understatement.
Effectief creëer je met 1 zo'n accu in die keten al hetzelfde effect als met een 20A automaat.
Iedereen moet lekker doen waar hij zelf zin in heeft hoor maar ik vind er echt wat van en het is ook een situatie die eigenlijk te nieuw is voor de regelgeving. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat particulieren zo massaal kunnen invoeden op het net.
Dat het "niet handig" is is een understatement.
Effectief creëer je met 1 zo'n accu in die keten al hetzelfde effect als met een 20A automaat.
Iedereen moet lekker doen waar hij zelf zin in heeft hoor maar ik vind er echt wat van en het is ook een situatie die eigenlijk te nieuw is voor de regelgeving. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat particulieren zo massaal kunnen invoeden op het net.
[ Voor 195% gewijzigd door jbhc op 28-04-2026 14:15 ]
Ik had dus blijkbaar een verkeerde verwachting; met het leggen van dikkere kabels had ik verwacht dat de spanning minder snel zou oplopen. Dat is gedaan, ook nieuwe transformator in de wijk. Waarom ik dat dacht? Wet van Ohm geldt hier toch ook? Minder weerstand met een dikkere kabel, kan ook meer door, dus lagere spanning bij gelijke belasting vanuit de PV?
Maar misschien ben ik naïef of onwetend, werkt het niet zo. Ik vind het zonde dat de omvormer uitschakelt en daarbij kan ik dan tussen 17:30u (koken) en 09:00u zelfvoorzienend zijn. Heb net gekeken, dan is een 5 kWh accu voldoende. Ik hoef ook niet met volle bak te laden, dat kan je ongetwijfeld instellen. Ontladen is wel handig, bijvoorbeeld bij het koken. Dan is 800 watt te weinig.
Dat is waar ik over aan het denken ben, die situatie.
Maar misschien ben ik naïef of onwetend, werkt het niet zo. Ik vind het zonde dat de omvormer uitschakelt en daarbij kan ik dan tussen 17:30u (koken) en 09:00u zelfvoorzienend zijn. Heb net gekeken, dan is een 5 kWh accu voldoende. Ik hoef ook niet met volle bak te laden, dat kan je ongetwijfeld instellen. Ontladen is wel handig, bijvoorbeeld bij het koken. Dan is 800 watt te weinig.
Van wat staat er toch. Nominale strromwaarde.Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:15:
[...]
oke, 80% van wat? In Nederland staat de standaard beveiliging op 16A, en met de standaard gebruikte bekabeling van 2,5mm2 en de lengtes van deze kabel heb je daar meer dan voldoende hoofdruimte bij.
80% van die 16A zou dus 12,8A zijn of 2.944W , lijkt me een stuk hoger dan die <800W wat ik noemde, en zelfs ook nog een stuk lager wat veruit de meeste stekker-batterijen aan maximale vermogen kunnen, die komen namelijk veelal niet hoger dan 2400-2500W (mits op hun eigen groep aangesloten).
Nu is het ook nog zo dat de NEN1010 helemaal niet op van toepassing is op apparatuur wat via een wcd (en dus stekker) is aangesloten, de NEN1010 stopt namelijk bij die WCD.
de beveiliing van die stroomkring valt natuurlijk wel binnen de NEN1010 maar zoals je al zag zit je met die 80% vuistregel
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
En je gaf aan dat bovenstaande ok is. Wat het dus niet is
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
het KAN wel zo werken maar dat hangt af van wat de reden is dat die spanning zo hoog is. Kabeldikte en verliezen daar kunnen zorgen voor oplopende spanning maar het klinkt alsof in jouw wijk dat niet de reden was dat die spanning hoog was. en dan maakt het dus geen/weinig verschil als er wel dikkere kabels gelegd worden en zal de netbeheerder dat wel met een andere reden hebben gedaan (bijv. voor afname in plaats van invoeding).Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:17:
Ik had dus blijkbaar een verkeerde verwachting; met het leggen van dikkere kabels had ik verwacht dat de spanning minder snel zou oplopen. Dat is gedaan, ook nieuwe transformator in de wijk. Waarom ik dat dacht? Wet van Ohm geldt hier toch ook? Minder weerstand met een dikkere kabel, kan ook meer door, dus lagere spanning bij gelijke belasting vanuit de PV?
Op wat baseer jij dat er voldoende ruimte is? Heb jij de warmte-dispensatieberekening gezien?Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:26:
[...]
hoeveel ruimte heb je nodig, als ik jouw groepenkast zie dan heb je nog prima ruimte voor zelfs twee aparte groepen en die kun je zelf mooi onafhankelijk van je bestaande aardlekschakelaars met twee 1-din breed ABB alamats B16 plaatsen.
ik zie jouw probleem dus niet.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:24:
[...]
het KAN wel zo werken maar dat hangt af van wat de reden is dat die spanning zo hoog is. Kabeldikte en verliezen daar kunnen zorgen voor oplopende spanning maar het klinkt alsof in jouw wijk dat niet de reden was dat die spanning hoog was. en dan maakt het dus geen/weinig verschil als er wel dikkere kabels gelegd worden en zal de netbeheerder dat wel met een andere reden hebben gedaan (bijv. voor afname in plaats van invoeding).
Thuisaccu is dus de enige oplossing, niet? En dan slim sturen. Zal niet elke keer probleem van uitvallen verhelpen, maar vaker wel dan niet. En een nog hogere zelfconsumptie, ook wat waard.
nee, ik kijk eerst eens of er nog wel plaats is, en daarvoor heb je in eerste plaats voldoende aan je ogen.John245 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:24:
[...]
Op wat baseer jij dat er voldoende ruimte is? Heb jij de warmte-dispensatieberekening gezien?
als je echt je om warmte-dispensatie zorgen gaat maken zou ik eens een FLIR nemen, op zich namelijk een prima stuk gereedschap om te kijken of er warmteproblemen ontstaan.
sorry, ik ben je nu echt volledig kwijt, eerst wil je op max. 80% van de nominale waarde ( dus van 16A),John245 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:21:
[...]
Van wat staat er toch. Nominale strromwaarde.
Een standaard 16A groep kan continu ongeveer 3,7 kW aan
En je gaf aan dat bovenstaande ok is. Wat het dus niet is
dat gaf ik dus netjes aan dat je met een stekker batterij daar prima aan voldoet, tenminste is volgends mijn rekensom 2400cq 2500W nog altijd (stuk) lager dan de aangegeven "80% van die 16A zou dus 12,8A zijn of 2.944W " , maar oke, ik kan me vergissen.
en dan blijkt dat volgens jou nog niet voldoende.
volgens mij is die grens wat je veel ziet bij stekkerbatterijen ook echt niet wilekeurig gekozen maar zit daar echt wel een duidelijke redenen achter.
maar laten we hiermee stoppen, want dat soort discussie hoort volgens mij niet echt hier thuis, een stekker batterij voldoet aan CE en zolang je houd aan de overige voorschfiten zoals een eigen groep indien je de output groter wilt dan de <800W limiet en de overige veiligheidsvoorschfiten in de handleiding gewoon gaat opvolgen moet dat in het algemeen gewoon goed komen.
Zou een accu niet als oplossing zien ,hier zakt de fase met 1 volt als ik met 3000 watt ga laden. Test het eerst maar eens met waterkoker ofzo .Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:41:
[...]
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.
Thuisaccu is dus de enige oplossing, niet? En dan slim sturen. Zal niet elke keer probleem van uitvallen verhelpen, maar vaker wel dan niet. En een nog hogere zelfconsumptie, ook wat waard.
Ps jij denkt misschien dat ze nieuwe kabels gelegd hebben ,kan goed zijn dat die door getrokken zijn naar een nieuwe wijk of fabriek ,je weet het niet
1 PVoutput . Dongen NB
Nou de netbeheerder is een groot bedrijf met veel afdelingen en termen door elkaar etc. Misschien helpt dat om het beeld van "ze weten het zelf ook niet" wat te nuanceren.Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:41:
[...]
Ok helder. "Probleem" in deze is dat de netbeheerder zelf ook geen fatsoenlijk overzicht heeft van wat er gebeurt. Ik heb vorig jaar contact gehad en toen gaven ze aan dat verzwaring wel even ging duren. Terwijl ze op dat moment bezig waren met de kabels. Ja meneer, dat is vast glasvezel... uh nee, dat was het echt niet, dat lag er ook al. Vrees dus dat contact opnemen met Enexis weinig zin heeft.
Maar je probleem dat je op wilt lossen is dus dat je PV uitgaat vanwege te hoge netspanning? In dat geval zou je inderdaad met een thuisaccu mogelijk wat kunnen uitrichten maar ik zou zoals @reneeke1970 zei eerst maar eens testen hoe groot het effect is. En je kunt ook best geluk hebben dat 1 van de fases nog meer ruimte heeft dan een andere dus je omvormer ompluggen naar een andere fase kan ook helpen (tenzij je al 3fase omvormer hebt, dan niet
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:00:
[...]
Zou een accu niet als oplossing zien ,hier zakt de fase met 1 volt als ik met 3000 watt ga laden. Test het eerst maar eens met waterkoker ofzo .
Ps jij denkt misschien dat ze nieuwe kabels gelegd hebben ,kan goed zijn dat die door getrokken zijn naar een nieuwe wijk of fabriek ,je weet het niet
De kabels liggen in de straten voor het huis, heb een heel gesprek gehad, ze hebben hier de oprit open gehad en het tot aan het huis veranderd... dus ik weet het echt wel zeker.Fr33z schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:34:
[...]
Nou de netbeheerder is een groot bedrijf met veel afdelingen en termen door elkaar etc. Misschien helpt dat om het beeld van "ze weten het zelf ook niet" wat te nuanceren.
Maar je probleem dat je op wilt lossen is dus dat je PV uitgaat vanwege te hoge netspanning? In dat geval zou je inderdaad met een thuisaccu mogelijk wat kunnen uitrichten maar ik zou zoals @reneeke1970 zei eerst maar eens testen hoe groot het effect is. En je kunt ook best geluk hebben dat 1 van de fases nog meer ruimte heeft dan een andere dus je omvormer ompluggen naar een andere fase kan ook helpen (tenzij je al 3fase omvormer hebt, dan niet
Hier zakt de spanning op de fase met 3 Volt wanneer de Quooker actief is. Dat is 2200 Watt, maar genoeg om de omvormer actief te houden. Op die fase zit een 1-fase omvormer, ons andere systeem is een 3-fase met micro-omvormers. Die heeft ook last van uitval, als is dat minder dan de 1-fase.
Ik heb de laadpaal al wat anders aangesloten waardoor bij 1-fase laden het van de "derde" fase wordt afgenomen, waardoor bij het laden ook kan worden voorkomen dat de omvormer uitschakeld. Maar ik sta niet elke dag te laden, vandaar uitbreiding met een accu.
In de overweging neem ik ook mee de oude omvormer te vervangen voor een 3-fase systeem, maar dat betekent waarschijnlijk ook een andere kabel en dus nog meer "gedoe". Omvormer hangt op zolder en gezien het hele kabel door een mantel loopt heb ik geen idee wat het is. Ik weet alleen dat het zo'n 14 jaar oud is, dat systeem.
Dat het een groot bedrijf is, vind ik geen excuus. Wordt dan bijvoorbeeld DUO of de Belastingdienst ook gezegd. Als ik een vraag stel, ben ik van mening dat ze die (goed) moeten kunnen beantwoorden.
nee hoor dat doe ik niet en ik koop inderdaad geen waterkokers van 3kW.habbekrats schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:29:
[...]
Onzin, een apparaat met stkker gaat de NEN1010 niet over. Proberen ze wel te verkondigen. Tante Truus koop dat ding bij de AH. Een stekkeraccu valt onder de NVWA en is mede door Europese regels toegelaten tot 800 Watt.
Waar tante Truus wel aan zit te denken is een 15kWh thuisbatterij te kopen die compatibel is met APS ELT12k (die weer ivm QT2 omvormers), en deze ELT 12k tussen de omvormers en 3fase automaat te plaatsen.
tante Truus heeft uitgerekend dat een grotere batterij-capaciteit wel meer kost, maar nauwelijks meer oplevert dan de ca 500 euro per jaar als er niet meer gesaldeerd mag worden.
[ Voor 37% gewijzigd door tante Truus op 28-04-2026 18:17 ]
Dus zelf zie je het als een probleem dat je apparatuur en/of kabels moet vervangen maar van de leverancier verwacht je wel dat ze de kabels al op orde (zouden moeten) hebben en ga je er van uit dat de rest van de apparatuur en het daar achter liggende netwerk wel allemaal al goed hebben en/of nu even snel op orde brengen?Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:31:
In de overweging neem ik ook mee de oude omvormer te vervangen voor een 3-fase systeem, maar dat betekent waarschijnlijk ook een andere kabel en dus nog meer "gedoe". Omvormer hangt op zolder en gezien het hele kabel door een mantel loopt heb ik geen idee wat het is. Ik weet alleen dat het zo'n 14 jaar oud is, dat systeem.
Dat het een groot bedrijf is, vind ik geen excuus. Wordt dan bijvoorbeeld DUO of de Belastingdienst ook gezegd. Als ik een vraag stel, ben ik van mening dat ze die (goed) moeten kunnen beantwoorden.
Natuurlijk, het is het werk van de netwerk beheerders om het netwerk voor nu en de nabije toekomst in orde te hebben. Helaas heeft de politiek besloten dat er een andere orde heerst. En helaas is dat binnen de standaard vervangingstermijn.... Om kort te gaan; Als de leverancier aangeeft dat er geen capaciteit is voor jouw nieuwe wensen, dan mag je dat ook gewoon accepteren.
Nu begrijp je mij verkeerd. Ik heb nooit beweerd dat ze de boel op orde moeten hebben. Een maat van mij werkt bij Alliander en van hem hoor ik al jaren over de problemen op het net. Dus daar gaat het mij niet om.beerse schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:21:
[...]
Dus zelf zie je het als een probleem dat je apparatuur en/of kabels moet vervangen maar van de leverancier verwacht je wel dat ze de kabels al op orde (zouden moeten) hebben en ga je er van uit dat de rest van de apparatuur en het daar achter liggende netwerk wel allemaal al goed hebben en/of nu even snel op orde brengen?
Natuurlijk, het is het werk van de netwerk beheerders om het netwerk voor nu en de nabije toekomst in orde te hebben. Helaas heeft de politiek besloten dat er een andere orde heerst. En helaas is dat binnen de standaard vervangingstermijn.... Om kort te gaan; Als de leverancier aangeeft dat er geen capaciteit is voor jouw nieuwe wensen, dan mag je dat ook gewoon accepteren.
Ik belde met een vraag over het netwerk en wanneer de verzwaring klaar zou zijn, omdat ze op dat moment bezig waren. Maar ze wisten zelf niet dat ze bij ons in de wijk bezig waren. Dát vind ik bijzonder. Dat dit heeft te maken met het "een groot bedrijf zijn", dat vind ik dus onzin.
En iets vervangen vind ik geen probleem, ik wil alleen geen omslachtige ingrepen als dit weinig toevoegt.
Het kopen van een groter exemplaar thuisaccu kan wel degelijk nut hebben, bijvoorbeeld bij het handelen op de onbalansmarkt. In de winter is het meestal ook verstandig om een hoge capaciteit accu te hebben, omdat de goedkope energie dan schaars is (ervan uitgaande dat je dan een dynamisch energiecontract hebt).tante Truus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:09:
[...]
nee hoor dat doe ik niet en ik koop inderdaad geen waterkokers van 3kW.
Waar tante Truus wel aan zit te denken is een 15kWh thuisbatterij te kopen die compatibel is met APS ELT12k (die weer ivm QT2 omvormers), en deze ELT 12k tussen de omvormers en 3fase automaat te plaatsen.
tante Truus heeft uitgerekend dat een grotere batterij-capaciteit wel meer kost, maar nauwelijks meer oplevert dan de ca 500 euro per jaar als er niet meer gesaldeerd mag worden.
Btw terug kan alleen als aanschaf factuur, energie contract, en “btw terug vrager” allemaal dezelfde persoon zijn, zelfde naam.B-Force schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:12:
- alles op naam van vrouw kan, maar dan moet je elk jaar btw betalen over het deel dat je prive gebruikt, dat is snel 50%.
- financieel is het het handigst alles op jouw naam te doen. zorgen dat je btw ondernemer bent VOORDAT je de factuur krijgt en factuur op jouw naam.
Je vraagt alle btw terug in eerste jaar
Je betaalt een deel btw vanwege privé gebruik
Na 1 jaar ga je in de KOR en hoef je die prive-btw niet meer te betalen omdat het onder de drempel ligt (tenzij je een mega installatie gaat aanleggen). Defacto krijg je dan dus ongeveer 90% btw terug (afschrijven over 5 jaar en helft van eerste jaar krijg je niet terug).
Even zoeken op “thuisbatterij en belastingdienst” die hebben daar een heel handige uitleg van.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik ben er nu wel blij mee dat ik een grotere setup heb, maar hier waren het inderdaad ook secundaire wensen die de doorslag gaven. Op basis van het sommetje dat ik kon maken was 15-20 kWh het meest efficient, uitbreiden naar 30 kWh was minder interessant.lukashh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:31:
[...]
Het kopen van een groter exemplaar thuisaccu kan wel degelijk nut hebben, bijvoorbeeld bij het handelen op de onbalansmarkt. In de winter is het meestal ook verstandig om een hoge capaciteit accu te hebben, omdat de goedkope energie dan schaars is (ervan uitgaande dat je dan een dynamisch energiecontract hebt).
UIteindelijk toch gedaan omdat de uitbreiding zichzelf in 7-8 jaar terugverdiend, daarnaast is de belasting van het systeem in cycles en in C waarde optimaler, ook als er in de toekomst captar komt kan dat nog positief gaan bijdragen. En het scheelt mij ook weer wat puzzelen in het EV opladen.
@Jan-tweak doelt waarschijnlijk op een vorige versie van NEN1010, toen mocht je nog tot 2,6 A ofwel 600 W invoeren op een bestaande groep.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:45:
[...]
Ik probeer het te zoeken maar de wegen van de NEN zijn ondoorgrondelijk
[...]
Die roemruchte 800 W limiet komt volgens mij uit de RfG, niet uit NEN1010, En slaat op de aanmelding: alle systemen van 800 W of meer dien je aan te melden. Ook een systeem onder 800 W moet volgens de huidige NEN1010 op een eigen groep, of je dat nu leuk vindt of niet. En ja, NEN1010 gaat niet verder dan de wcd dus een stekkerset (batterij of pv-setje) is de ideale “ontsnappingsroute”. Leuk voor de particulier, niet leuk voor de professionals.
Overigens is 800 W extra niet iets om je zorgen over te maken, wcd’s worden gecertificeerd bij 22 A, dus die 16 + 3,5 A moeten ze makkelijk kunnen hebben.
Het zou voor fabrikanten en consumenten overigens stukken handiger zijn als we de spelregels in elk EU land gelijk trekken. Waarom is in Duitsland 800 W invoeden bijvoorbeeld geen probleem? (Waarom ziet een Finse meterkast er zoveel anders uit dan een Franse?)
Nu de Warenwet genoemd werd ben ik weer nieuwsgierig geworden: waar in die wet staat de 800 W limiet?
Uiteraard heb ik daar ook naar gekeken, maar hoeveel ik ook reken, een grotere capaciteit maakt de terugverdientijd alleen maar langer, maw resulteert in een slechter (financieel) rendement.zalkc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:36:
[...]
Ik ben er nu wel blij mee dat ik een grotere setup heb, maar hier waren het inderdaad ook secundaire wensen die de doorslag gaven. Op basis van het sommetje dat ik kon maken was 15-20 kWh het meest efficient, uitbreiden naar 30 kWh was minder interessant.
UIteindelijk toch gedaan omdat de uitbreiding zichzelf in 7-8 jaar terugverdiend, daarnaast is de belasting van het systeem in cycles en in C waarde optimaler, ook als er in de toekomst captar komt kan dat nog positief gaan bijdragen. En het scheelt mij ook weer wat puzzelen in het EV opladen.
Eind mei verhoogt een 'vaste' batterij' je energielabel...
Okidoki, tekening gemaakt voor een 'hondehok' buiten in steeg tbv de thuisbatterij ( 10kW + 18 kWh - 3 fase HV). Leidingen getrokken (voeding/noodstroom/datakbel); Ik hang alles zelf op en laat de electricien het voor een kleine 250 euro aansluiten volgens Nen1010.
Hok bestaat uit 10 cm dik cellenbeton met aan de buitenkant 2 cm pirplaat welke geverfd wordt in zwart en hier tegenaan rhombus latten komen. De Rd waarde van het hok is ongeveer 1.6. Om oververhitting te voorkomen buisventilator van 193 m3/h met keerklep waarbij de ventialtierooster ook een keerklep krijgt maar die eigenlijk verkeerd om wordt geinstalleerd. De ventilator creeert onderdruk waardoor de flinterdunne lamellen openstaan. In de winter zorgt de omvormer voor verwarming. Het een ander wordt volledig gestuurd door de Homey Pro 2026 die de temperatuur meet in het hok en automatisch aan en uit schakelt wanneer de zigbee sensoren bepaalde waardes geeft.
2 x grondkabel 4x10mm2 van 15 meter p stuk
1x datatkbel 15 meter apart in mantel
ABB Werkschakelaar 40A 4-polig BW440/TPSN
40A+ glaszekering tbv ventilator 1A
ABB Busch-Jaeger OCEAN IP44 Wandcontactdoos (WCD-Schakelmateriaal) - 2CKA002084A0710 - E2P28
Vents buisventilator Quietline 125 mm - Axiale inline ventilator - 197 m³/h - Extra stil
2 xTerugslagklep Ø125 mm
1 x Powerbaas actieve P1 Splitter / USB-C kabel + 2x P1 kabel / 2 outputs
Homey Pro Ethernet adapter
Homey Pro (2026) - Smart Home Hub
Qost - CAT6 internetkabel - CCA / UTP - 10 Gbps / 250 MHz - RJ45 Connectoren
Innr Smart plug | inclusief energiemeter | Max. 3680W | Zigbee
Gatenboor 30 mm
mantelbuizen
cellenbeton + lijmbussen
pir plaat
beton + puinsteen
Grindmat
Betonplex
Rhombus latten
Shelly BLU H&T ZB | Temperatuur- en Vochtigheidssensor | Zigbee |
Fundering ligt al, morgen opbouwen en van binnen kaleien omdat cellenbeton stoft. Ik heb de pir plaat aan de buitenkant omdat eventueel vocht opgenomen en afgegeven kan worden door het cellenbeton ivm actieve verwarming (omvormer).
Deur is push top open en los van het raamwerk volledig 6 cm pirplaat die ik met magneten klik in de berging.
Het systeem draait voor zelfconsumptie en misschien wat dag handel. Al met al ca. 6700 euro incl. BTW
Okidoki, tekening gemaakt voor een 'hondehok' buiten in steeg tbv de thuisbatterij ( 10kW + 18 kWh - 3 fase HV). Leidingen getrokken (voeding/noodstroom/datakbel); Ik hang alles zelf op en laat de electricien het voor een kleine 250 euro aansluiten volgens Nen1010.
Hok bestaat uit 10 cm dik cellenbeton met aan de buitenkant 2 cm pirplaat welke geverfd wordt in zwart en hier tegenaan rhombus latten komen. De Rd waarde van het hok is ongeveer 1.6. Om oververhitting te voorkomen buisventilator van 193 m3/h met keerklep waarbij de ventialtierooster ook een keerklep krijgt maar die eigenlijk verkeerd om wordt geinstalleerd. De ventilator creeert onderdruk waardoor de flinterdunne lamellen openstaan. In de winter zorgt de omvormer voor verwarming. Het een ander wordt volledig gestuurd door de Homey Pro 2026 die de temperatuur meet in het hok en automatisch aan en uit schakelt wanneer de zigbee sensoren bepaalde waardes geeft.
2 x grondkabel 4x10mm2 van 15 meter p stuk
1x datatkbel 15 meter apart in mantel
ABB Werkschakelaar 40A 4-polig BW440/TPSN
40A+ glaszekering tbv ventilator 1A
ABB Busch-Jaeger OCEAN IP44 Wandcontactdoos (WCD-Schakelmateriaal) - 2CKA002084A0710 - E2P28
Vents buisventilator Quietline 125 mm - Axiale inline ventilator - 197 m³/h - Extra stil
2 xTerugslagklep Ø125 mm
1 x Powerbaas actieve P1 Splitter / USB-C kabel + 2x P1 kabel / 2 outputs
Homey Pro Ethernet adapter
Homey Pro (2026) - Smart Home Hub
Qost - CAT6 internetkabel - CCA / UTP - 10 Gbps / 250 MHz - RJ45 Connectoren
Innr Smart plug | inclusief energiemeter | Max. 3680W | Zigbee
Gatenboor 30 mm
mantelbuizen
cellenbeton + lijmbussen
pir plaat
beton + puinsteen
Grindmat
Betonplex
Rhombus latten
Shelly BLU H&T ZB | Temperatuur- en Vochtigheidssensor | Zigbee |
Fundering ligt al, morgen opbouwen en van binnen kaleien omdat cellenbeton stoft. Ik heb de pir plaat aan de buitenkant omdat eventueel vocht opgenomen en afgegeven kan worden door het cellenbeton ivm actieve verwarming (omvormer).
Deur is push top open en los van het raamwerk volledig 6 cm pirplaat die ik met magneten klik in de berging.
Het systeem draait voor zelfconsumptie en misschien wat dag handel. Al met al ca. 6700 euro incl. BTW
Ik kom bij Sessy een aansluitmogelijkheid tegen, die mijn inziens nogal wat voordelen biedt. Zoals ik het zie wordt de Sessy thuisbatterij in serie tussen groepenkast en pv-omvormer geplaatst.
Dat zou betekenen dat ik geen nieuwe groep hoef te laten plaatsen.
Jammer dat een Sessy per Kwh vele malen duurder is dan een PIB.
Is Sessy uniek met deze manier van aansluiten of zijn er meer merken, die op deze manier werken ?
Is Sessy uniek met deze manier van aansluiten of zijn er meer merken, die op deze manier werken ?
Nu is de vergelijking tussen een thuisbatterij en een auto niet heel sterk, maar toen ik mijn auto laatst aan het uitzoeken was had ik de optie om een warmtepomp erbij te nemen, die toevallig ongeveer net zo duur was als mijn uitbreiding. Die warmtepomp zou mij 10-15% besparing opleveren bij vorst, met mijn rijpatroon zou dat maximaal 200 kWh besparen per jaar. Toch wordt deze optie soms gekozen, vooral omdat een stukje gemak ool wat waard is.tante Truus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:02:
[...]
Uiteraard heb ik daar ook naar gekeken, maar hoeveel ik ook reken, een grotere capaciteit maakt de terugverdientijd alleen maar langer, maw resulteert in een slechter (financieel) rendement.
Voor mij geeft de ruimere capaciteit ook meer speling in het laden van de EV, zo is een onverwacht ritje 's avonds niet ineens meer een reden om mijn hele weekschema aan te passen om toch maar optimaal gebruik te maken van de thuisaccu. Het is minder optimaal, maar dat werkt soms ook 2 kanten op.
Wat wel een belangrijk detail nog is, ik had al een systeem van 16 kWh die ik makkelijk kon uitbreiden naar 32 kWh. Voor het eerste deel zit/zat ik op 5-6 jaar. De 2e accu zit opzichzelf iets hoger met 7-8 jaar. Maar het zijn 2 losse sommetjes geweest.
@Tony71 houd er wel rekening mee dat je expliciet 4x10mm2-as besteld. Anders kan het wel eens zonde van je geld worden
Er zijn wel meer systemen, een DEYE of Solis kan dit ook als hybride omvormer.pjotter1965 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:24:
Ik kom bij Sessy een aansluitmogelijkheid tegen, die mijn inziens nogal wat voordelen biedt. Zoals ik het zie wordt de Sessy thuisbatterij in serie tussen groepenkast en pv-omvormer geplaatst.
[Afbeelding]
Wat van belang is is dat de aansluiting waar je de PV / Micro Omvormer op aansluit een grid kan opzetten, frequentie kan leveren. Grote kans dat je omvormer anders uitslaat. Een normale omvormer moet een netwerk detecteren om te gaan leveren, dit doen ze volgens mij door de frequentie te meten, is die er niet dan schakelt die uit. Dit gebeurd er ook als je stroom er een keer uitligt.
Hiervoor moet je de PV dus kunnen aansluiten op een uitgang die zelf een grid kan opzetten, iets wat een ingebouwd stopcontact op je PIB ook doet.
Ja als hybride begrijp ik, maar Sessy werkt op deze manier ook met een standaard niet-hybride omvormerzalkc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:39:
[...]
Er zijn wel meer systemen, een DEYE of Solis kan dit ook als hybride omvormer.
Wat van belang is is dat de aansluiting waar je de PV / Micro Omvormer op aansluit een grid kan opzetten, frequentie kan leveren. Grote kans dat je omvormer anders uitslaat. Een normale omvormer moet een netwerk detecteren om te gaan leveren, dit doen ze volgens mij door de frequentie te meten, is die er niet dan schakelt die uit. Dit gebeurd er ook als je stroom er een keer uitligt.
Hiervoor moet je de PV dus kunnen aansluiten op een uitgang die zelf een grid kan opzetten, iets wat een ingebouwd stopcontact op je PIB ook doet.
Ik doelde er meer op dat je op mijn DEYE ook AC kan aansluiten op de GEN ingang waar je een generator of AC leverende PV op aan kan sluiten. Je hoeft de MC4's niet te gebruiken. Ik kan ook een mooie kist bouwen waar ik een deye op batterij knoop en alleen de AC aansluitingen aanbiedpjotter1965 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:48:
[...]
Ja als hybride begrijp ik, maar Sessy werkt op deze manier ook met een standaard niet-hybride omvormer
In de Sessy zit ook gewoon een omvormer die AC naar DC omzet, alleen deze levert ook een ingang die zijn eigen grid kan opzetten waardoor je er (micro-)omvormers op kan zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door zalkc op 28-04-2026 22:01 ]
oke, maar wat wil je hiermee zeggen, ik zie hier echt niets wat een verbod door NEN1010 mbt stekker-batterijen zou verbieden, want alles wat je hier noemd wordt aan voldaan.en dit is een check met de laatste nieuwe NEN1010:2020 in zijn laatse versie.jbhc schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:45:
[...]
Ik probeer het te zoeken maar de wegen van de NEN zijn ondoorgrondelijk
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 28-04-2026 22:35 ]
Nee, ik kijk al naar de nieuwste NEN1010:2020 in zijn laatste versie dus (:2020+C1:2024) ookal heeft deze nog geen formele wettelijke status, die erbinnenkort wel aan zit te komen.Sonero schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:51:
[...]
@Jan-tweak doelt waarschijnlijk op een vorige versie van NEN1010, toen mocht je nog tot 2,6 A ofwel 600 W invoeren op een bestaande groep.
Ja, klopt de RfG (EU) en dus ook in onze eigen netcode die pas nog is gewijzigd en samengevoegd is met de gascode.Die roemruchte 800 W limiet komt volgens mij uit de RfG, niet uit NEN1010, En slaat op de aanmelding: alle systemen van 800 W of meer dien je aan te melden. Ook een systeem onder 800 W moet volgens de huidige NEN1010 op een eigen groep, of je dat nu leuk vindt of niet. En ja, NEN1010 gaat niet verder dan de wcd dus een stekkerset (batterij of pv-setje) is de ideale “ontsnappingsroute”. Leuk voor de particulier, niet leuk voor de professionals.
goede vraagOverigens is 800 W extra niet iets om je zorgen over te maken, wcd’s worden gecertificeerd bij 22 A, dus die 16 + 3,5 A moeten ze makkelijk kunnen hebben.
Het zou voor fabrikanten en consumenten overigens stukken handiger zijn als we de spelregels in elk EU land gelijk trekken. Waarom is in Duitsland 800 W invoeden bijvoorbeeld geen probleem? (Waarom ziet een Finse meterkast er zoveel anders uit dan een Franse?)
bij Navraag bij ABB blijkt men echter niet zo'n voorstander van een hoog vermogen bij continu belasting, die genoemde 22A zijn maar relateif kort, praktijktesten laten dat ook zien.
Ik zelf heb al diverse keren het meegemaakt dat een stekker (mn bij wasmachines vast gesoldeerd bleken en bij het uittrekken de halve WCD mee is gekomen (deels redelijk zwart verkoold).
Het toepassen van bv CEE 230 16A of zelfs de 32A uitvoering (die nog iets groter is) is daarbij denk ik een goed alternatief voor de wat grotere stekker-batterijen die met behoorlijke laadtijden van diverse uren (door hoge capaciteiten van 10 kWh of duidelijke meer ondertussen ook al kunnen.
Bij stekkerbatterijen onder 8 kWh maak ik zelf me minder zorgen mn omdat daar de continue laadtijd juiste door de relatieve kleine capaciteit toch redelijk beperkt blijft.
ja, maar vergis je niet, de warenwet is een groot doolhof mn ook omdat veel zaken in onderliggende regelgevingen specifiek bepaald worden. Dus alleen naar de warenwet kijkend kom je niet ver.Nu de Warenwet genoemd werd ben ik weer nieuwsgierig geworden: waar in die wet staat de 800 W limiet?
@Jan-tweak
Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan te begrijpen is.
Ja het werkt, Ja het wordt verkocht, Ja er zal CE opzitten (en wat betekent dat dan echt?) maar opvoer setjes voor brommers mogen ook verkocht worden en die werken ook.
Ik ga er verder over ophouden want ik denk dat dit niet het juiste topic hiervoor is. We gaan het toch niet eens worden. Ik weet wel dat de enige manier waarop ik het zou plaatsen is op een eigen groep.
Ik moet 's avonds rustig kunnen slapen
Hier voldoe je niet meer aan. Zoals ik al eerder stelde, die 800W maakt effectief een 19,5A belastbare groep. Dat betekend dat de 16A beveiliging de keten dus niet meer beschermd zoals bedoeld.Wanneer een opwekeenheid wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan
een andere bron moeten de bescherming tegen thermische effecten volgens hoofdstuk 42 en de
bescherming tegen overstroom volgens hoofdstuk 43 onder alle omstandigheden effectief blijven.
Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan te begrijpen is.
Ja het werkt, Ja het wordt verkocht, Ja er zal CE opzitten (en wat betekent dat dan echt?) maar opvoer setjes voor brommers mogen ook verkocht worden en die werken ook.
Ik ga er verder over ophouden want ik denk dat dit niet het juiste topic hiervoor is. We gaan het toch niet eens worden. Ik weet wel dat de enige manier waarop ik het zou plaatsen is op een eigen groep.
Ik moet 's avonds rustig kunnen slapen
[ Voor 14% gewijzigd door jbhc op 29-04-2026 00:43 ]
Er is hierover ooit een topic gestart. Los van de risico's op overbelasting, kan het ook invloed hebben op de aardlekbeveiliging.
Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?
Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?
Dat heb ik al een paar maal gelezen, maar wat nou als je al A++++ hebt? Krijg je er dan nog een plusje bij?Tony71 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:22:
Eind mei verhoogt een 'vaste' batterij' je energielabel...
Bovendien heb je pas wat aan een energielabel als je je huis (ooit) wilt verkopen. Tot die tijd kost het je alleen maar geld en moeite. En als je niet verwacht je huis binnen 5 jaar of zo te verkopen zou ik er überhaupt geen energie in steken, want de ambtenarij verandert de regels van die labels toch elke 5 à 10 jaar. Het label van 10 jaar geleden is momenteel al weer waardeloos.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
jup, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, met de kleine opmerking, ik vrees dat heel veel huizen nog heel ver van die A++++ status verwijderd zijn, tenminste die van mij, dat lijkt meer op de afstand van hier naar de noordpool.Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:15:
[...]
Dat heb ik al een paar maal gelezen, maar wat nou als je al A++++ hebt? Krijg je er dan nog een plusje bij?
Bovendien heb je pas wat aan een energielabel als je je huis (ooit) wilt verkopen. Tot die tijd kost het je alleen maar geld en moeite. En als je niet verwacht je huis binnen 5 jaar of zo te verkopen zou ik er überhaupt geen energie in steken, want de ambtenarij verandert de regels van die labels toch elke 5 à 10 jaar. Het label van 10 jaar geleden is momenteel al weer waardeloos.
Maar je hebt helemaal gelijk dat een energielabel niet direct een reden zou moeten/kunnen zijn om een thuis-batterij aan te schaffen.
ik in ieder geval niet, want ik heb dat gedaan om duidelijk mijn stroomrekening, en mn het belastingdeel daarvan duidelijk omlaag te brengen, en dat is bv de maand al behoorlijk goed gelukt, de minister zal van mij een heel stuk minder belasting ontvangen dan hij had ingepland, en dat zal de komende maanden nog wel zo doorgaan.
oke, heb je wel eens gekeken hoe de onbalansmarkt er nu voorstaat en hoeveel jij als kleine aanbieder daar nog in kan meespelen?lukashh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:31:
[...]
Het kopen van een groter exemplaar thuisaccu kan wel degelijk nut hebben, bijvoorbeeld bij het handelen op de onbalansmarkt. In de winter is het meestal ook verstandig om een hoge capaciteit accu te hebben, omdat de goedkope energie dan schaars is (ervan uitgaande dat je dan een dynamisch energiecontract hebt).
veel succes, en in 30 jaar zul je dan je investering wel terug verdient hebben, oef maar in die tijd is je investering al lang in rook opgegaan (gerecycled).
helaas die tijden zijn er geweest.
"Netbeheerder TenneT heeft maatregelen moeten nemen om het landelijke elektriciteitsnet in balans te houden. Oorzaak: de komst van partijen die snel reageren op prijsprikkels op de zogeheten onbalansmarkt, zoals met slimme thuisbatterijen. De verwachting is dat het steeds lastiger wordt om via deze route snel geld te verdienen. "Je hebt 0,0 garantie om zo'n batterij in zes jaar terug te verdienen." bron RTL nieuws
[ Voor 23% gewijzigd door Jan-tweak op 29-04-2026 11:23 ]
Haar boekhouder weet dat toch wel?B-Force schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:12:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als je je huis wilt verkopen wel, dan kun je kijken hoe je het energielabel op kunt pimpenJan-tweak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:22:
[...]
jup, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, met de kleine opmerking, ik vrees dat heel veel huizen nog heel ver van die A++++ status verwijderd zijn, tenminste die van mij, dat lijkt meer op de afstand van hier naar de noordpool.
Maar je hebt helemaal gelijk dat een energielabel niet direct een reden zou moeten/kunnen zijn om een thuis-batterij aan te schaffen.
ik in ieder geval niet, want ik heb dat gedaan om duidelijk mijn stroomrekening, en mn het belastingdeel daarvan duidelijk omlaag te brengen, en dat is bv de maand al behoorlijk goed gelukt, de minister zal van mij een heel stuk minder belasting ontvangen dan hij had ingepland, en dat zal de komende maanden nog wel zo doorgaan.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Nee, het is maar 10 jaar geldig.Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:15:
[...]
Het label van 10 jaar geleden is momenteel al weer waardeloos.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Tenzij je met een hoger label van je hypotheek leverancier rentekorting krijgt. Op die manier wordt de batterij nog voordeliger.Jan-tweak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:22:
[...]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik krijg gewoon korting op mijn hypotheek als ik van het huidige label D (uit 2020 wat totaal overschat is) naar A of B ga. Scheelt waarschijnlijk ~20-30 euro per maand.Andrehj schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:15:
[...]
Dat heb ik al een paar maal gelezen, maar wat nou als je al A++++ hebt? Krijg je er dan nog een plusje bij?
edit: staat hierboven al lees ik nu.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ha Tweakers,
Ben gewoon beetje oriënteren, zijn er bijv van Alibaba of AliExpress ook kwalitatief goede thuis batterijen inmiddels te koop? Zo ja welke bijv.
Zelf zag ik deze bijv.
https://www.alibaba.com/p...earch.0.i1.1a4567afdGjzny
Ben gewoon beetje oriënteren, zijn er bijv van Alibaba of AliExpress ook kwalitatief goede thuis batterijen inmiddels te koop? Zo ja welke bijv.
Zelf zag ik deze bijv.
[ Voor 98% gewijzigd door Pukson op 29-04-2026 18:18 ]
@Pukson Prijstechnisch kun je een stekkerbatterij gewoon in NL kopen. Heb je ook gewoon minimaal 2 jaar garantie.
Afhankelijk van de rente die je betaalt zal versneld aflossen op je hypotheek misschien wel meer opbrengen. Een lagere LTV is voor de bank ook wat waard.inquestos schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:16:
[...]
Ik krijg gewoon korting op mijn hypotheek als ik van het huidige label D (uit 2020 wat totaal overschat is) naar A of B ga. Scheelt waarschijnlijk ~20-30 euro per maand.
edit: staat hierboven al lees ik nu.
Even serieus: ik ken je woning uiteraard niet maar als je 2000 euro in isolatie steekt om van bijvoorbeeld label D naar B te komen gaat dat naast een lagere gasrekening ook nog eens veel comfort opleveren.
En die isolatie gaat wel wat langer mee dan een batterij....Sonero schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:29:
[...]
Afhankelijk van de rente die je betaalt zal versneld aflossen op je hypotheek misschien wel meer opbrengen. Een lagere LTV is voor de bank ook wat waard.
Even serieus: ik ken je woning uiteraard niet maar als je 2000 euro in isolatie steekt om van bijvoorbeeld label D naar B te komen gaat dat naast een lagere gasrekening ook nog eens veel comfort opleveren.
Hoe is dat een stekkerbatterij?habbekrats schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:18:
@Pukson Prijstechnisch kun je een stekkerbatterij gewoon in NL kopen. Heb je ook gewoon minimaal 2 jaar garantie.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De term 'stekkerbatterij' is een administratieve term die naar mijn inzicht haar technische betekenis is kwijt geraakt. Een stekkerbatterij is een thuis-accu die maximaal 800 watt aan vermogen kan/mag verwerken.
Technisch gezien zijn stekkerbatterijen en vast opgestelde thuisbatterijen soms precies gelijk. Het enige verschil is een instelling dat de stekkerbatterij is beperkt op het verwerken van 800 watt. En die beperking is soms software-matig en beveiligd door een wachtwoord/code voor de installateur. Zie bijvoorbeeld nieuws: Albert Heijn verkoopt thuisaccu met stekker via webshop vanaf 1449 euro. Deze thuisaccu is mij als onderdeel van een vaste installatie aangeboden bij een 4000Wp zonnepaneel installatie.
Een vast opgestelde thuisaccu heeft vanwege de veiligheid in de regel ook een stekker aansluiting op het netwerk. Het is dat bij de installatie en montage er op is gelet dat de te gebruiken stekker is aangesloten op een eigen veiligheid/zekering met de juiste stroom instelling. Voor een 1-fase systeem in de regel een eigen 16 ampère zekering. De stekker aansluiting is er bijvoorbeeld voor onderhoud en calamiteiten: Bij brand kan de brandweer de stekker losnemen en er daarmee zeker van zijn dat op de rest van de installatie geen spanning staat.
Ik zou niet zo happig zijn op een item zonder europese goedkeuring/checks op het electrische circuit en waar je geen aansprakelijke verkoper/importeur in NL hebt iig.Pukson schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:07:
Ha Tweakers,
Zelf zag ik deze bijv.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@Pukson linkt naar 3 fase all in one systemen. Heeft niets met een stekkerbatterij te maken.beerse schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:41:
[...]
De term 'stekkerbatterij' is een administratieve term die naar mijn inzicht haar technische betekenis is kwijt geraakt. Een stekkerbatterij is een thuis-accu die maximaal 800 watt aan vermogen kan/mag verwerken.
Technisch gezien zijn stekkerbatterijen en vast opgestelde thuisbatterijen soms precies gelijk. Het enige verschil is een instelling dat de stekkerbatterij is beperkt op het verwerken van 800 watt. En die beperking is soms software-matig en beveiligd door een wachtwoord/code voor de installateur. Zie bijvoorbeeld nieuws: Albert Heijn verkoopt thuisaccu met stekker via webshop vanaf 1449 euro. Deze thuisaccu is mij als onderdeel van een vaste installatie aangeboden bij een 4000Wp zonnepaneel installatie.
Een vast opgestelde thuisaccu heeft vanwege de veiligheid in de regel ook een stekker aansluiting op het netwerk. Het is dat bij de installatie en montage er op is gelet dat de te gebruiken stekker is aangesloten op een eigen veiligheid/zekering met de juiste stroom instelling. Voor een 1-fase systeem in de regel een eigen 16 ampère zekering. De stekker aansluiting is er bijvoorbeeld voor onderhoud en calamiteiten: Bij brand kan de brandweer de stekker losnemen en er daarmee zeker van zijn dat op de rest van de installatie geen spanning staat.
Dat zijn serieuze installaties met dito omvormer. (Die met Deye omvormer althans)
@Pukson mooie spullen, houd wel rekening met geluid en warmte.
Staar je niet blind op aangegeven prijzen hoor. De omvormer zelf zit al aan de 2k.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 09:58 ]
Ah oke thanks! Zelf heb ik een growatt omvormer voor mijn zonnepanelen kan dat niet gebruikt worden ook voor de thuisbatterij of dien ik dan apart een omvormer voor de batterij te nemen?paQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:57:
[...]
@Pukson linkt naar 3 fase all in one systemen. Heeft niets met een stekkerbatterij te maken.
Dat zijn serieuze installaties met dito omvormer. (Die met Deye omvormer althans)
@Pukson mooie spullen, houd wel rekening met geluid en warmte.
Staar je niet blind op aangegeven prijzen hoor. De omvormer zelf zit al aan de 2k.
Als je een Hybrid hebt zou het kunnen, maar niet zomaar alles. Je BMS moet dan compatible zijn.Pukson schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
[...]
Ah oke thanks! Zelf heb ik een growatt omvormer voor mijn zonnepanelen kan dat niet gebruikt worden ook voor de thuisbatterij of dien ik dan apart een omvormer voor de batterij te nemen?
Aan het systeem dat je linkt hang je rechtstreeks je PV strings. En dan kun je vanaf daar alles zelf regelen, inclusief stoppen met exporteren van overschot e.d.
Met een Deye kun je nagenoeg alles zelf sturen.
Maar ik geloof never nooit dat die 800 euro op ali ergens op slaat.
Ik schat in dat die systemen starten (voor 10kW) bij 2000 ofzo, en dan moet je nog 120 kg deze kant op transporteren
Hangt er van af, heel flauw gezegd.Pukson schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
[...]
Ah oke thanks! Zelf heb ik een growatt omvormer voor mijn zonnepanelen kan dat niet gebruikt worden ook voor de thuisbatterij of dien ik dan apart een omvormer voor de batterij te nemen?
Een accu is altijd DC stroom, je stopcontact is AC. Waarschijnlijk is je PV omvormer alleen geschikt om van DC stroom van de panelen AC stroom voor het stroomnet te maken. Een hybride omvormer kan het ook omzetten naar 48V DC (LV) of meer (HV) om een accu mee op te laden.
In het boekje van je omvormer staat in welke vorm hij output kan leveren. Waarschijnlijk 230V xxxx Watt
Ik keek net even en hij is zelfs uitverkocht bij de Appie...beerse schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:41:
[...]
Morgen mag ik het net lokaal ook weer ontlasten
met plezier natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/aDJo6vlyAGHbQOq5xTVHzAX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dsfrRBu1Za7eWaxMHMjJxTWY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo tikt het wel aan met salderen...
:strip_exif()/f/image/aDJo6vlyAGHbQOq5xTVHzAX8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dsfrRBu1Za7eWaxMHMjJxTWY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo tikt het wel aan met salderen...
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ja soms vind ik het wel eens jammer dat ik met mijn systeem niet op Epex Day ahead zit.
Even aan de SAP hangen lonkt soms wel
(maar is tegen de afspraak)
Dus de auto maar weer volproppen.
April 2900 km gereden voor 19 euro
Even aan de SAP hangen lonkt soms wel
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 30-04-2026 14:40 ]
Dat is een schijntjepaQ schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:40:
Ja soms vind ik het wel eens jammer dat ik met mijn systeem niet op Epex Day ahead zit.
Even aan de SAP hangen lonkt soms wel(maar is tegen de afspraak)
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Iets meer dan een halve cent per km ja 
Maar goed... die 131 euro MRB moet (ineens) ook betaald worden
Maar goed... die 131 euro MRB moet (ineens) ook betaald worden
Daar waar je kan besparen hengelen ze aan de andere kant binnen. Is dat per kwartaal toch?
De installatie heeft met zelfbouw 27k gekost en de zelf geplaatste zonnepanelen 13k.
Het zou achterlijk zijn die installatie niet 100% in te zetten met voldoende opwek.
De toekomstige EV zal niet overdag thuis staan, die kan dan ook van eigen opwek geladen worden in de avond.
De installatie heeft met zelfbouw 27k gekost en de zelf geplaatste zonnepanelen 13k.
Het zou achterlijk zijn die installatie niet 100% in te zetten met voldoende opwek.
De toekomstige EV zal niet overdag thuis staan, die kan dan ook van eigen opwek geladen worden in de avond.
helaas... per maand
Maar goed, is ook soort van (1 richting) thuis accu natuurlijk.
Maar goed, is ook soort van (1 richting) thuis accu natuurlijk.
Hangt ook af van welke growatt omvormer je hebt natuurlijk.Pukson schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:16:
[...]
Ik had een Growatt omvormer die vorig jaar na ongeveer 10 jaar operatie de geest gaf.
De levenduur van een omvormer is 10-15 jaar, ik had dus een beetje pech.
Ik heb toen de een nieuwe hybride omvormer gekocht, ook weer van Growatt,
waar je ook een thuisaccu op kunt aansluiten.
Dus inmiddels kan ik zelf salderen in de nacht of dagen dat er te weinig zonneenergie wordt
opgewekt.
Mocht je graag een thuisaccu willen inzetten, dan is bij een voldoende oude omvormer (8+ jaar?)
een 'upgrade' van alleen de omvormer ook een optie denk ik.
Mijn zonnepanelen kunnen niet netjes uitgeschakeld worden. Sma sunnyboy 2500 zonder wifi. Mijn panelen liggen zonder optomizers op zuidzuidwest. Volle bak energie dus.
Kan ik morgen 1 paneel afdekken zodat de rest ook afschakeld? Ik heb geleerd dat mijn panelen zoveel leveren als het zwakste paneel.
Daarnaast s middags volle bak stroom verbruiken. Ik zit dynamisch bij zonneplan.
Kan ik morgen 1 paneel afdekken zodat de rest ook afschakeld? Ik heb geleerd dat mijn panelen zoveel leveren als het zwakste paneel.
Daarnaast s middags volle bak stroom verbruiken. Ik zit dynamisch bij zonneplan.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Je kan de SMA toch aan de AC zijde even afschakelen (PV groep uit)? Dan stopt hij uiteraard direct met leveren. Beste is dit in de avond te doen, zodat hij niet onder full load ineens uit moet. Kan hij in principe tegen, maar als je het kan voorkomen zou ik je dat aanraden.
Kon je de oude SMA niet via Bluetooth bedienen? Zo had ik het in mijn vorige woning met een SMA3600TL iig geregeld destijds.
Kon je de oude SMA niet via Bluetooth bedienen? Zo had ik het in mijn vorige woning met een SMA3600TL iig geregeld destijds.
[ Voor 25% gewijzigd door master1104 op 30-04-2026 17:22 ]
Er zit bt op maar puur om gegevens uit te lezen. Natuurlijk kan de pv groep uit maar volgens mij is dat niet prettig voor de omvormer toch? Dan dek ik liever een paneel af zodat alles zich aanpast.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Ik denk dat je bypass diodes het ook niet heel prettig vinden om de volledige load van de rest van de string door te moeten laten. Ook die zullen er vast tegen moeten kunnen, maar een paneel compleet afdekken is wel een vrij extreem gebruik van de diodes.
PS nooit de fout maken om DC onder belasting los te trekken, dat geeft een vlamboog die niet meer zo uitgaat.
PS nooit de fout maken om DC onder belasting los te trekken, dat geeft een vlamboog die niet meer zo uitgaat.
[ Voor 18% gewijzigd door master1104 op 30-04-2026 17:25 ]
Dan is uitschakelen via de groep morgenochtend vroeg, als ze toch niks doen, misschien de minst slechte optie?
Waar komt het verschil van kWh prijs vandaan? 🤓Ersus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:36:
Morgen mag ik het net lokaal ook weer ontlastenmet plezier natuurlijk.
[Afbeelding]
...
Beide bedragen 11ct verschil: de energiebelasting.beyazz06 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:00:
[...]
Waar komt het verschil van kWh prijs vandaan? 🤓
[Afbeelding]
Zoals mitsumark schrijft idd.beyazz06 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:00:
[...]
Waar komt het verschil van kWh prijs vandaan? 🤓
[Afbeelding]
Zonneplan saldeert in de facturen alvast zonder EB omdat ik aan het einde van het jaar meer teruglever.
Daarom de EB uitgezet, is dan overzichtelijker.
Is in de praktijk niet zo. Dat is marketingpraat..Christiaan.. schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:16:
Ik heb geleerd dat mijn panelen zoveel leveren als het zwakste paneel.
Ach die thuisaccu's worden hier en daar misschien wel aantrekkelijker
https://www.nu.nl/klimaat...ren-mogelijk-te-laat.html
https://www.nu.nl/klimaat...ren-mogelijk-te-laat.html
Om te beginnen: netjes uitschakelen volgens de nen-norm gebeurt automatisch als de spanning boven de 253 volt komt. Als je de sunnyboy wilt uitschakelen, bijvoorbeeld omdat er aan gewerkt wordt (of omdat je echt geen zonnestroom wilt) dan is er als het goed is vlak bij de omvormer een onderbreker (meestal een stekker die je uit het stopkontact kan halen). Dan staat ze helemaal uit. Sommige omvormers (zoals de sunyboy 4000 hier op het dak) hebben een aparte schakelaar of plug of zo voor dit soort zaken...Christiaan.. schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:16:
Mijn zonnepanelen kunnen niet netjes uitgeschakeld worden. Sma sunnyboy 2500 zonder wifi. Mijn panelen liggen zonder optomizers op zuidzuidwest. Volle bak energie dus.
Als je een paneel afdekt, dan moet je er wel voor zorgen dat ze, zeker in de volle zon, wel haar warmte kwijt kan. Dus niet een deken er op leggen maar beter er voor zorgen dat ze in de schaduw komt. Als de panelen allemaal in 1 groep aan de omvormer zitten, dan remt het alles af. Als er 2 (of meer) groepen zijn, dan remt het alleen de groep van dat paneel af.
Uiteindelijk moet je wel bedenken hoeveel geld je wint en welk risico je neemt (en hoeveel werk je er in steekt). En natuurlijk niet vergeten om alles weer terug te draaien als de prijs van de elektriciteit weer gunstig is.
De werkschakelaar afschakelen?..Christiaan.. schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:16:
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb de groep van de zonnepanelen vanochtend vroeg uitgezet.
Kan ik ze vanmiddag om 16u weer inschakelen of is het beter om ze pas in te schakelen als de zon weg is?
Kan ik ze vanmiddag om 16u weer inschakelen of is het beter om ze pas in te schakelen als de zon weg is?
3 x 25A @ 230v = 17kW
17kW x 0,45€ voor ~ 3 uur
Das toch zo’n 23€.
Nu snap ik waarom de prijzen negatief kunnen worden, alleen is de incentive om tuin vol electrische kacheltjes te zetten net even te groot voor het mooie.
@..Christiaan.. wanneer je wilt, is geen probleem.
Das toch zo’n 23€.
Nu snap ik waarom de prijzen negatief kunnen worden, alleen is de incentive om tuin vol electrische kacheltjes te zetten net even te groot voor het mooie.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-05-2026 09:29 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
inschakelen kan altijd zonder risico op schade...Christiaan.. schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:11:
Ik heb de groep van de zonnepanelen vanochtend vroeg uitgezet.
De omvormer gaat dan door een beheerste start-up sequence
Dat geldt voor alle merken.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Met twee 3-fase 9kW elektrische kachels blijft het mooi in de tuinNiGeLaToR schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:28:
3 x 25A @ 230v = 17kW
Das toch zo’n 23€.
Ben zelf niet zo fannatiek; doe wel straks PV uit en alle dingen die moeten gebeuren incl autoladen aan. Waarna ik ontdek dat ik het ws beter morgen had kunnen doenHandyLumberjack schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:38:
[...]
Met twee 3-fase 9kW elektrische kachels hou je ruimte over in de tuin.
Zijn er voor domme PV installaties 1 en 3-fase remote schakelbare werkschakelaars eigenlijk? Zal die wel in PV topic droppen. Dat handmatig uitzetten gaat vervelen en 2 vd 3 installaties zijn hier > 10 jaar oud en niet zo slim.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Ik ben alweer enige tijd aan het kijken naar een thuisbatterij en heb daarbij zoveel mogelijk geoptimaliseerd thuis. De enige optimalisatie die ik nog kan doen is de warmtepomp was "slimmer" maken (grondwarmte). Ik denk dat ik daar iets mee kan besparen, maar de besparing minimaal zou zijn. Oftewel, alle besparende maatregelen zijn getroffen, dus aangekomen bij de thuisbatterij.
Nu ben ik gecharmeerd van Zendure bijvoorbeeld, vooral de SolarFlow Mix series die zo goed als uit is gebracht. Echter, mocht ik het op 3-fase willen, zou ik 3 Zendures moeten aanschaffen. Geen probleem in de basis, maar ik ben benieuwd wat jullie kijk is op 3-fase aansluitingen.
Ik weet dat de slimme meter niet per fase "saldeert" maar op de totaliteit. Echter vind ik het prettiger om op meerdere fases te kunnen terugleveren. Met het capaciteitstarief in het achterhoofd wat de plannen zijn in 2028.
Wat zou nou het verschil zijn tussen bijvoorbeeld 3x een Zendure SolarFlow Mix, óf een Pylontech H3-setup, óf een Victron zelf-bouw. Als ik het bereken, ben ik namelijk met de Pylontech H3-setup het goedkoopste uit per kWh, maar toch zie ik zulke setups niet vaak voorbij komen.
Any thoughts?
Nu ben ik gecharmeerd van Zendure bijvoorbeeld, vooral de SolarFlow Mix series die zo goed als uit is gebracht. Echter, mocht ik het op 3-fase willen, zou ik 3 Zendures moeten aanschaffen. Geen probleem in de basis, maar ik ben benieuwd wat jullie kijk is op 3-fase aansluitingen.
Ik weet dat de slimme meter niet per fase "saldeert" maar op de totaliteit. Echter vind ik het prettiger om op meerdere fases te kunnen terugleveren. Met het capaciteitstarief in het achterhoofd wat de plannen zijn in 2028.
Wat zou nou het verschil zijn tussen bijvoorbeeld 3x een Zendure SolarFlow Mix, óf een Pylontech H3-setup, óf een Victron zelf-bouw. Als ik het bereken, ben ik namelijk met de Pylontech H3-setup het goedkoopste uit per kWh, maar toch zie ik zulke setups niet vaak voorbij komen.
Any thoughts?
Ik doe ook niet mee, lever gewoon lekker terug voor €0,21/kWh.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Ben zelf niet zo fannatiek; doe wel straks PV uit en alle dingen die moeten gebeuren incl autoladen aan. Waarna ik ontdek dat ik het ws beter morgen had kunnen doen![]()
Zijn er voor domme PV installaties 1 en 3-fase remote schakelbare werkschakelaars eigenlijk? Zal die wel in PV topic droppen. Dat handmatig uitzetten gaat vervelen en 2 vd 3 installaties zijn hier > 10 jaar oud en niet zo slim.
Als je de omvormers vaker wil afschakelen zou ik dat niet aan de AC zijde doen, want dat vinden ze niet echt fijn.
Waarom is bij jouw de H3 goedkoper voor jou dan zelfbouw? je hebt sowieso een omvormer nog nodig. En als ik kijk naar de prijs van de accu is een willekeurig Dyness/Pylontech/etc.. 5.12 kWh toch goedkoper?reputatio schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:43:
Ik ben alweer enige tijd aan het kijken naar een thuisbatterij en heb daarbij zoveel mogelijk geoptimaliseerd thuis. De enige optimalisatie die ik nog kan doen is de warmtepomp was "slimmer" maken (grondwarmte). Ik denk dat ik daar iets mee kan besparen, maar de besparing minimaal zou zijn. Oftewel, alle besparende maatregelen zijn getroffen, dus aangekomen bij de thuisbatterij.
Any thoughts?
Misschien iets minder advies geven, want hier klopt niet veel van. Pv hoort niet met een stekker aangesloten te zitten, dat is om meerdere redenen niet veilig. Om het apparaat spanningsloos te kunnen maken zit er een werkschakelaar of een automaat binnen handbereik van de omvormer.beerse schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Om te beginnen: netjes uitschakelen volgens de nen-norm gebeurt automatisch als de spanning boven de 253 volt komt. Als je de sunnyboy wilt uitschakelen, bijvoorbeeld omdat er aan gewerkt wordt (of omdat je echt geen zonnestroom wilt) dan is er als het goed is vlak bij de omvormer een onderbreker (meestal een stekker die je uit het stopkontact kan halen). Dan staat ze helemaal uit. Sommige omvormers (zoals de sunyboy 4000 hier op het dak) hebben een aparte schakelaar of plug of zo voor dit soort zaken.
Als je een paneel afdekt, dan moet je er wel voor zorgen dat ze, zeker in de volle zon, wel haar warmte kwijt kan. Dus niet een deken er op leggen maar beter er voor zorgen dat ze in de schaduw komt. Als de panelen allemaal in 1 groep aan de omvormer zitten, dan remt het alles af. Als er 2 (of meer) groepen zijn, dan remt het alleen de groep van dat paneel af.
Uiteindelijk moet je wel bedenken hoeveel geld je wint en welk risico je neemt (en hoeveel werk je er in steekt). En natuurlijk niet vergeten om alles weer terug te draaien als de prijs van de elektriciteit weer gunstig is.
Paneel afdekken is totaal niet interessant, er zitten bypass diodes in die zorgen dat de rest van de string gewoon blijft functioneren. Al dek je wel een paneel af, dan valt er geen zon meer op en dus ook geen warmte meer, de warmte die al in het paneel zat kan ook via de achterkant weg.
Om het handmatig te doen is geneuzel in de marge, accepteren dat je soms teruglevert met negatieve prijs of het automatiseren.
Ik heb:
- 2 EV's van 75kwh per stuk
- 8500kwh opwek per jaar
1 van de EV's staat de hele week op de oprit behalve op di en wo. De ander varieert gedurende de dag.
In goede maanden als mei / juni vliegen de auto's vol met 40-50kwh per dag (piek 6kw). Soms staat 1 van de EV's er niet, dan wordt de helft teruggeleverd (0,02c netto opbrengst) want de paal kan niet switchen naar 3-fase.
In de slechte maanden laat ik de EV's zodra de omvormer boven 0 komt, laden met 5A (1,2kw). Dan duurt het soms een volle week voor 1 auto vol is, en trekt hij een behoorlijk deel van het net. Ik probeer hiermee terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken.
Ik zou graag een thuisaccu willen om de gaten 's ochtends, 's avonds, en bij pieklevering, op te kunnen vangen. Maar als ik heel simpel (prijs / ((accucapaciteit * 0,8) * elektraprijs)) doorreken, moet ik een 5kwh Marstek al 1012x vol en leeg trekken om de aanschafprijs eruit te halen. Dat gaat in mijn situatie 10+ jaar duren want de auto's snoepen het merendeel op.
Zie ik iets over het hoofd? Of is een thuisaccu gewoon niet rendabel te krijgen met een / twee EV's?
- 8500kwh opwek per jaar
1 van de EV's staat de hele week op de oprit behalve op di en wo. De ander varieert gedurende de dag.
In goede maanden als mei / juni vliegen de auto's vol met 40-50kwh per dag (piek 6kw). Soms staat 1 van de EV's er niet, dan wordt de helft teruggeleverd (0,02c netto opbrengst) want de paal kan niet switchen naar 3-fase.
In de slechte maanden laat ik de EV's zodra de omvormer boven 0 komt, laden met 5A (1,2kw). Dan duurt het soms een volle week voor 1 auto vol is, en trekt hij een behoorlijk deel van het net. Ik probeer hiermee terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken.
Ik zou graag een thuisaccu willen om de gaten 's ochtends, 's avonds, en bij pieklevering, op te kunnen vangen. Maar als ik heel simpel (prijs / ((accucapaciteit * 0,8) * elektraprijs)) doorreken, moet ik een 5kwh Marstek al 1012x vol en leeg trekken om de aanschafprijs eruit te halen. Dat gaat in mijn situatie 10+ jaar duren want de auto's snoepen het merendeel op.
Zie ik iets over het hoofd? Of is een thuisaccu gewoon niet rendabel te krijgen met een / twee EV's?
[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-05-2026 12:10 ]
Je ziet niks over het hoofd, met een vast contract krijg je een thuisbatterijen in jouw situatie niet rendabel met een vast contract onder de huidige regels.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb:
- 8500kwh opwek per jaar
Je zou hooguit een dynamisch contract kunnen overwegen, dan ben je mogelijk goedkoper uit.