Eigenlijk heb je al een thuisaccu, maar dan met 4 wielen eronder.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb:
- 2 EV's van 75kwh per stuk
- 8500kwh opwek per jaar
1 van de EV's staat de hele week op de oprit behalve op di en wo. De ander varieert gedurende de dag.
In goede maanden als mei / juni vliegen de auto's vol met 40-50kwh per dag (piek 6kw). Soms staat 1 van de EV's er niet, dan wordt de helft teruggeleverd (0,02c netto opbrengst) want de paal kan niet switchen naar 3-fase.
In de slechte maanden laat ik de EV's zodra de omvormer boven 0 komt, laden met 5A (1,2kw). Dan duurt het soms een volle week voor 1 auto vol is, en trekt hij een behoorlijk deel van het net. Ik probeer hiermee terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken.
Ik zou graag een thuisaccu willen om de gaten 's ochtends, 's avonds, en bij pieklevering, op te kunnen vangen. Maar als ik heel simpel (prijs / ((accucapaciteit * 0,8) * elektraprijs)) doorreken, moet ik een 5kwh Marstek al 1012x vol en leeg trekken om de aanschafprijs eruit te halen. Dat gaat in mijn situatie 10+ jaar duren want de auto's snoepen het merendeel op.
Zie ik iets over het hoofd? Of is een thuisaccu gewoon niet rendabel te krijgen met een / twee EV's?
150-200 cycli is trouwens niet heel raar voor een thuisaccu in een jaar. dus 5-7 jaar moet wel lukken. Echter is dat in een situatie waarbij er ook voldoende gebruik en opwek is, je EV's verstoren dit waarschijnlijk door al veel op te slaan van je opwekking.
Wat is je eigen gebruik per jaar?
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh