Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 119 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:17

zalkc

cvz.eu

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb:
- 2 EV's van 75kwh per stuk
- 8500kwh opwek per jaar

1 van de EV's staat de hele week op de oprit behalve op di en wo. De ander varieert gedurende de dag.

In goede maanden als mei / juni vliegen de auto's vol met 40-50kwh per dag (piek 6kw). Soms staat 1 van de EV's er niet, dan wordt de helft teruggeleverd (0,02c netto opbrengst) want de paal kan niet switchen naar 3-fase.

In de slechte maanden laat ik de EV's zodra de omvormer boven 0 komt, laden met 5A (1,2kw). Dan duurt het soms een volle week voor 1 auto vol is, en trekt hij een behoorlijk deel van het net. Ik probeer hiermee terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken.

Ik zou graag een thuisaccu willen om de gaten 's ochtends, 's avonds, en bij pieklevering, op te kunnen vangen. Maar als ik heel simpel (prijs / ((accucapaciteit * 0,8) * elektraprijs)) doorreken, moet ik een 5kwh Marstek al 1012x vol en leeg trekken om de aanschafprijs eruit te halen. Dat gaat in mijn situatie 10+ jaar duren want de auto's snoepen het merendeel op.

Zie ik iets over het hoofd? Of is een thuisaccu gewoon niet rendabel te krijgen met een / twee EV's?
Eigenlijk heb je al een thuisaccu, maar dan met 4 wielen eronder.
150-200 cycli is trouwens niet heel raar voor een thuisaccu in een jaar. dus 5-7 jaar moet wel lukken. Echter is dat in een situatie waarbij er ook voldoende gebruik en opwek is, je EV's verstoren dit waarschijnlijk door al veel op te slaan van je opwekking.

Wat is je eigen gebruik per jaar?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:33
HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Je ziet niks over het hoofd, met een vast contract krijg je een thuisbatterijen in jouw situatie niet rendabel met een vast contract onder de huidige regels.

Je zou hooguit een dynamisch contract kunnen overwegen, dan ben je mogelijk goedkoper uit.
Dat gaat 'm helaas niet worden i.v.m. backend op de zakelijke laadpaal.
ERE vergoeding maakt het plaatje voor een thuisaccu ook niet rooskleuriger. Wel in de zin dat thuisaccu capaciteit dan in de EV kan, maar dan moet ik die thuisaccu wel vol krijgen.
zalkc schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Wat is je eigen gebruik per jaar?
Rond de 4000kwh. Ik heb ook een warmtepompboiler die ik soms laat verwarmen tot 70gr bij pieklevering.

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 01-05-2026 12:24 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Je ziet niks over het hoofd, met een vast contract krijg je een thuisbatterijen in jouw situatie niet rendabel met een vast contract onder de huidige regels.

Je zou hooguit een dynamisch contract kunnen overwegen, dan ben je mogelijk goedkoper uit.
Die mag je mij uitleggen. Ik snap dat je kan acteren op je prijzen, en dat dat voordelen kan hebben, maar 1000 cycles is 1000 cycles en die kun je met normaal NOM gebruik echt wel halen in 5-8 jaar tijd.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Die mag je mij uitleggen. Ik snap dat je kan acteren op je prijzen, en dat dat voordelen kan hebben, maar 1000 cycles is 1000 cycles en die kun je met normaal NOM gebruik echt wel halen in 5-8 jaar tijd.
Als je een groot deel van het jaar alle beschikbare zonneenergie direct in een auto kan stoppen blijft er akelig weinig om die thuisbatterij te vullen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• zalkc

zalkc

cvz.eu

HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Als je een groot deel van het jaar alle beschikbare zonneenergie direct in een auto kan stoppen blijft er akelig weinig om die thuisbatterij te vullen.
Daarom vroeg ik ook naar het eigen gebruik, met 4000/8500 is dat nog best wel goed, een pluimpje van Postbus 51. Maar van van die 4500 is echt nog wel wat te maken, zeker om elke dag een paar kWh in op te slaan om je nachtverbruik af te vangen.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe ver de curve nu is afgetopt. Hoeveel dagen zijn er over waarop die 4500 teruglevering zich voordoet, mogelijk zijn dat er nog maar 100. Dat maakt het inderdaad lastig om het terug te verdienen in een afzienbare tijd. Ik haalde met mijn 16kWh NOM opstelling 210 cycles afgelopen jaar, maar ik kon toen ook minder met mijn EV strategisch laden omdat de MG een kleinere accu had.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:13
zalkc schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Waarom is bij jouw de H3 goedkoper voor jou dan zelfbouw? je hebt sowieso een omvormer nog nodig. En als ik kijk naar de prijs van de accu is een willekeurig Dyness/Pylontech/etc.. 5.12 kWh toch goedkoper?
Ik heb het even simpel op een rijtje gezet en de simulatie gedraaid. Op basis van de simulatie is qua terugverdientijd een 1-fase het beste op basis van mijn data van vorig jaar. Dan zit de terugverdientijd onder de 5 jaar bij de meeste systemen (exclusief het "slim" aansturen).

Bijvoorbeeld een Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ met 8kWh is ex de btw ~2000eu. Een Victron Energy ESS set 6.5 kW met 16 kWh is in de aanschaf ~3200eu ex btw, maar bespaart dan weer meer door de grotere accu, beide zitten onder. de 5 jaar besparing.

De Polyntech is wel, volgens mijn berekeningen, de goedkoopste 3 fase optie. Namelijk een 20 kWh Pylontech H3X 12K omvormer zou in aanschaf 4991eu ex btw zijn, wat mijn terugverdientijd naar iets onder de 7 jaar zou brengen. De Victron met 3x de MultiPlus-II 48/4k5/55 en een 16 kWh batterij (waardoor ik dus effectief 8kW zou halen) zou 4631 in aanschaf zijn, echter bespaart het iets minder doordat ik 16 kWh heb in plaats van 20 kWh.

Misschien mis ik bepaalde dingen, of zit ik op de verkeerde websites te vergelijken, maar dit is na veel onderzoek een beetje mijn situatie & conclusie. Maar vandaar dat ik hier kom om tips te vragen :)

Ik ben gecharmeerd van Victron vanwege de flexibiliteit ook voor uitbreidingen en het niet "vast" zitten aan het een en ander. Maar het écht zelfbouwen van de accu's zie ik niet zitten. Het plaatsen wordt ook gedaan door een elektricien. Alles wat met hardware te maken heeft vind ik leuk om te doen, maar niet als het over thuisbatterijen gaat. Software daarentegen, alles slim maken en aan elkaar knopen, dat is voor mij wel een hobby en een must :+

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:07
HandyLumberjack schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Wel met de vraag of de auto die thuis staat ook ver genoeg leeg gereden wordt. Een 74 kWh die reeds vol is van de dag er voor gaat weinig PV kunnen ontvangen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:08:
Ik heb:
- 2 EV's van 75kwh per stuk
- 8500kwh opwek per jaar

1 van de EV's staat de hele week op de oprit behalve op di en wo. De ander varieert gedurende de dag.

In goede maanden als mei / juni vliegen de auto's vol met 40-50kwh per dag (piek 6kw). Soms staat 1 van de EV's er niet, dan wordt de helft teruggeleverd (0,02c netto opbrengst) want de paal kan niet switchen naar 3-fase.

In de slechte maanden laat ik de EV's zodra de omvormer boven 0 komt, laden met 5A (1,2kw). Dan duurt het soms een volle week voor 1 auto vol is, en trekt hij een behoorlijk deel van het net. Ik probeer hiermee terugleverkosten zoveel mogelijk te beperken.

Ik zou graag een thuisaccu willen om de gaten 's ochtends, 's avonds, en bij pieklevering, op te kunnen vangen. Maar als ik heel simpel (prijs / ((accucapaciteit * 0,8) * elektraprijs)) doorreken, moet ik een 5kwh Marstek al 1012x vol en leeg trekken om de aanschafprijs eruit te halen. Dat gaat in mijn situatie 10+ jaar duren want de auto's snoepen het merendeel op.

Zie ik iets over het hoofd? Of is een thuisaccu gewoon niet rendabel te krijgen met een / twee EV's?
ik snap niet wat je wilt, je hebt eigenlijk al twee thuis-batterijen staan ?
en ja, die twee staan op wielen en zijn er daarom ook niet altijd
en je kunt er alleen maar mee laden, dus die stroom voor je eigen huis gebruiken zit er niet bij.
dus deze te gebruiken om je tekorten op te vangen kun je daarmee niet.
als je dat wilt zul je dus eigenlijk het laadvermogen van één van je EV's moeten vervangen door een thuis-batterij die dus wel de zonnestroom kan teruggeven naar je huis.
Je zult dan waarschijnlijk wel een deel van je EV's via het net moeten laden en dan kan als je dat tijdens de goedkope en soms gratis momenten beter doen via een dynamisch contract.
echter zo globaal op ''en heel jaar kun je daar eigenlijk geen goed beeld van maken. enige detaileering is daarbij wel nodig. (minimaal per maand beter per week).

• Oilman
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Dat gaat 'm helaas niet worden i.v.m. backend op de zakelijke laadpaal.
ERE vergoeding maakt het plaatje voor een thuisaccu ook niet rooskleuriger. Wel in de zin dat thuisaccu capaciteit dan in de EV kan, maar dan moet ik die thuisaccu wel vol krijgen.
Dus je wordt vanwege de leasebak in een bepaald energie contract gedwongen? Ik ging er stiekem vanuit dat iedere lease boer / werkgever dit puzzeltje inmiddels wel gelegd had. Ik snap dat een vast contract het makkelijkste is, maar een dynamisch contract is toch niet meer een bijzonderheid. Correct me if I am wrong, maar volgens mij wordt er gewoon met een forfaitair bedrag gerekend bij dynamisch contract.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Zoals zovelen hier ben ik ook aan het kijken naar een thuisaccu. Voornaamste doel is zoveel mogelijk NOM vanaf 2027, wellicht later een dynamisch contract.

We verbruiken ruim 3000 kWh per jaar en wekken zo’n 4000 kWh per jaar op (2,5 kWp op oost en 2 kWp op zuid). Een accu-capaciteit van 6 a 8 kWh is m.i. voldoende om avond/nachtverbruik in de zomer op te vangen en teruglevering in de winter te voorkomen. Verwarming is nog CV op gas en er is nog geen EV. Een EV (of PHEV) zie ik nog wel komen binnen een aantal jaar, een WP voorlopig nog niet.

Ik draai HA, al is dat pas sinds kort, dus op beginnersniveau :)

Elektrische aanleg kan ik zelf, de vraag is alleen: waar zet ik ‘m neer? Daarbij twijfel ik tussen de zolder en de schuur.
  • In de schuur hangt al een onderverdeler die met 5x6mm2 is aangesloten op de woning. Een vaste aansluiting maken is simpel te doen en een plekje vrijmaken is ook geen probleem. De schuur staat los van het huis, dus vanwege brandrisico en onze nachtrust heeft dat eigenlijk de voorkeur. Maar het is een niet-geïsoleerde houten schuur, dus in de winter koud en in de zomer erg warm. Dat dat gevolgen heeft voor de performance (extra verlies voor batterij-verwarming in de winter en/of throtteling in de zomer), daar kan ik wel mee leven. Maar als dat betekent dat de levensduur halveert is het toch wel vervelend.
  • Op zolder is een plekje vinden wat lastiger (WAF), is ook de elektrische aanleg wat omslachtiger, maar is de temperatuur veel constanter. Ook in de zomer komt het zelden boven de 30 graden en in de winter is het eigenlijk altijd wel 15 graden of meer. Maar het idee dat er een flinke accu op de zolder staat, ook al wordt LiFePo veel veiliger geacht dan andere technieken, staat ons toch wel tegen.
Voor wat betreft het type / merk: dat is een kwestie van veel informatie verzamelen (vooral hier op tweakers) en een keuze maken. Ik heb ook geen haast, tot januari heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten dus het net is voorlopig nog mijn perfecte batterij. Die keuze komt ergens later dit jaar wel.

Het gaat mij nu vooral om de plaatsing: zolder of schuur? Wat zouden jullie doen?

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:37
Kan je de schuur niet isoleren? Qua plek klinkt het veel beter; brandveiligheid, aansluiting...

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Out.of.Control schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:04:
Zoals zovelen hier ben ik ook aan het kijken naar een thuisaccu. Voornaamste doel is zoveel mogelijk NOM vanaf 2027, wellicht later een dynamisch contract.

We verbruiken ruim 3000 kWh per jaar en wekken zo’n 4000 kWh per jaar op (2,5 kWp op oost en 2 kWp op zuid). Een accu-capaciteit van 6 a 8 kWh is m.i. voldoende om avond/nachtverbruik in de zomer op te vangen en teruglevering in de winter te voorkomen. Verwarming is nog CV op gas en er is nog geen EV. Een EV (of PHEV) zie ik nog wel komen binnen een aantal jaar, een WP voorlopig nog niet.

Ik draai HA, al is dat pas sinds kort, dus op beginnersniveau :)

Elektrische aanleg kan ik zelf, de vraag is alleen: waar zet ik ‘m neer? Daarbij twijfel ik tussen de zolder en de schuur.
  • In de schuur hangt al een onderverdeler die met 5x6mm2 is aangesloten op de woning. Een vaste aansluiting maken is simpel te doen en een plekje vrijmaken is ook geen probleem. De schuur staat los van het huis, dus vanwege brandrisico en onze nachtrust heeft dat eigenlijk de voorkeur. Maar het is een niet-geïsoleerde houten schuur, dus in de winter koud en in de zomer erg warm. Dat dat gevolgen heeft voor de performance (extra verlies voor batterij-verwarming in de winter en/of throtteling in de zomer), daar kan ik wel mee leven. Maar als dat betekent dat de levensduur halveert is het toch wel vervelend.
  • Op zolder is een plekje vinden wat lastiger (WAF), is ook de elektrische aanleg wat omslachtiger, maar is de temperatuur veel constanter. Ook in de zomer komt het zelden boven de 30 graden en in de winter is het eigenlijk altijd wel 15 graden of meer. Maar het idee dat er een flinke accu op de zolder staat, ook al wordt LiFePo veel veiliger geacht dan andere technieken, staat ons toch wel tegen.
Voor wat betreft het type / merk: dat is een kwestie van veel informatie verzamelen (vooral hier op tweakers) en een keuze maken. Ik heb ook geen haast, tot januari heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten dus het net is voorlopig nog mijn perfecte batterij. Die keuze komt ergens later dit jaar wel.

Het gaat mij nu vooral om de plaatsing: zolder of schuur? Wat zouden jullie doen?
Qua plaatsing zaten wij in dezelfde spagaat. Uiteindelijk gekozen voor de zolder, maar wel omgeving van de batterijen afgewerkt met brandwerende platen en een rookmelder boven de batterij.

Onder de 17°C omgevingstemperatuur ging de batterij verwarming al aan, en dat zou een behoorlijk deel van ons overschot in de winter gebruiken, daarnaast wordt het verlies nu nog "nuttig" ingezet voor ruimteverwarming in de winter.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Een accu-capaciteit van 6 a 8 kWh is m.i. voldoende om avond/nachtverbruik in de zomer op te vangen en teruglevering in de winter te voorkomen.
8 kWh = bruto.
- 10% = netto 7,2
- Ontladen tot 10% en opladen tot 90% scheelt ook 20%.
20% van 7,2 is een capaciteit van ongeveer 6kw netto.

Pin mij er niet op vast.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik heb denk ik een redelijk aanbod gehad, voor €5000 heb ik dan "AlphaESS thuisbatterij compleet 9.3 kWh, bestaat uit 3-fase 10 kW omvormer, 1
batterij van 9.3 kWh en basis accessoires"

Mijn situatie afgelopen jaar is totaal 4950 opgewekt en 4278 zelf verbruikt (combinatie van het net en eigen opwek). Binnen 2 jaar komen daar ook nog 2 airco's bij om te verwarmen en te koelen (bij overproductie zonnestroom).

Ik zou graag integratie hebben met home assistant, bijvoorbeeld om airco aan te sturen.

Ik denk dat het een nette prijs is, maar hoor graag ook jullie mening. Bijvoorbeeld over het merk, is deze betrouwbaar. Zijn er voor deze of een (acceptabele)meerprijs betere alternatieven?

Welke dynamische energie leverancier zou een goede zet zijn met deze of een vergelijkbare accu?

• Oilman
sjors86 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:05:
Ik heb denk ik een redelijk aanbod gehad, voor €5000 heb ik dan "AlphaESS thuisbatterij compleet 9.3 kWh, bestaat uit 3-fase 10 kW omvormer, 1
batterij van 9.3 kWh en basis accessoires"

Mijn situatie afgelopen jaar is totaal 4950 opgewekt en 4278 zelf verbruikt (combinatie van het net en eigen opwek). Binnen 2 jaar komen daar ook nog 2 airco's bij om te verwarmen en te koelen (bij overproductie zonnestroom).

Ik zou graag integratie hebben met home assistant, bijvoorbeeld om airco aan te sturen.

Ik denk dat het een nette prijs is, maar hoor graag ook jullie mening. Bijvoorbeeld over het merk, is deze betrouwbaar. Zijn er voor deze of een (acceptabele)meerprijs betere alternatieven?

Welke dynamische energie leverancier zou een goede zet zijn met deze of een vergelijkbare accu?
Wat is je doel met de accu?
Hoe ziet je verbruik eruit? Als in hoe wordt je huis verwarmd? Is dat met een CV-ketel dan heb je meer te winnen met accu dan als je een WP hebt staan en het merendeel van het verbruik in de donkere maanden zit waar de accu weinig tot niets kan uitrichten.

• Oilman

Op zolder of heb je de wasdroger ook in de schuur geplaatst? Als er een schuur geïsoleerd moet worden voor een accu, dan gaat het sommetje in ieder geval niet uit kunnen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
@Oilman We hebben geen wasdroger. Wel veel wasrekjes.

En ja @Mike85 , de schuur isoleren zou kunnen. Dat zal de scherpe kantjes er wel vanaf halen, maar zonder verwarming zal het in de winter nog steeds koud zijn. En warm in de zomer als het een paar dagen 30+ is. Dus lost dat iets op?

En een deel aftimmeren met brandwerend materiaal gaat hem hier niet worden. Geen ruimte voor.

Dus ja, dan neig ik nog steeds naar de schuur. Met eventueel een ventilator erop en de boel maar terug regelen als het te warm is.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Out.of.Control schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:47:
@Oilman We hebben geen wasdroger. Wel veel wasrekjes.

En ja @Mike85 , de schuur isoleren zou kunnen. Dat zal de scherpe kantjes er wel vanaf halen, maar zonder verwarming zal het in de winter nog steeds koud zijn. En warm in de zomer als het een paar dagen 30+ is. Dus lost dat iets op?

En een deel aftimmeren met brandwerend materiaal gaat hem hier niet worden. Geen ruimte voor.

Dus ja, dan neig ik nog steeds naar de schuur. Met eventueel een ventilator erop en de boel maar terug regelen als het te warm is.
Misschien is het helemaal niet zo rendabel om in de winter deze installatie aan te laten staan, je bent best wel wat stroom kwijt aan het stand-by houden en verwarmen en pakt uiteindelijk ook niet gigantisch veel opbrengst eruit. Als je niet uitkijkt ben je meer kwijt als dat het je oplevert ;)

Een kast timmeren die geïsoleerd en brandvertragend is is ook een optie. Je hebt dan een kleinere ruimte om warm te houden. Mijn accu op zolder zit in een kist bekleed met gyproc, niet dat ik zozeer bang ben voor brand, meer om de kinderhandjes van de accupolen af te hadden.

• Jan-tweak
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:42:
[...]

8 kWh = bruto.
- 10% = netto 7,2
- Ontladen tot 10% en opladen tot 90% scheelt ook 20%.
20% van 7,2 is een capaciteit van ongeveer 6kw netto.

Pin mij er niet op vast.
je vergeet ook nog de laad en ontlaadverliezen,zeker bij de meeste PiB zitten die op een RTE van circa 75%, dus 25% verlies, als je uitgaat van min. 20% en max 90%, dan blijft er dus van die 8 kWh brutto slechts 8 * 0,7 * 0,75 = 4,2 kWh netto echt bruikbare kWh over, oef, mogelijk toch beter een wat betere PIB kopen, die een beduidend betere RTE heeft en die je prima tussen 10% en 100% kunt gebruiken.
Dan wordt de berekening namelijk een heel stuk rooskleuriger 8 * 0,9 * 0,85 = 6,12 kWh , is toch een verschil van 1,92 kWh per cycle, en bij 250 per jaar = dat een wopping 480 kWh meer bruikbaar vermogen, is toch al snel circa 120 euro beter, en dat per jaar, bij 10 jaar is dat dus al 1.200 euro verschil.
(bv de Zendure SolarFlow 2400 AC + zou aan bovengesteld profiel kunnen voldoen, het is maar dat je het weet)

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Ontlaad verliezen had ik bewust niet meegenomen. Ik had wel ff kunnen benoemen. De punten die ik aanstipte gelden voor elke accu denk ik, ongeacht het merk.
Ik zou geen enkele accu tot 100 procent laden. Altijd 10-90. Verschillen de meningen over, weet ik.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ja, zo rekenen kan ik ook.
Waarom neem je de gehele RTE mee in de bruikbare capaciteit en niet alleen DC naar AC?
Waarom zou je een losse/samengestelde pack minder SoC range kunnen gebruiken dan een plugin, beide LiFePo4?

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Oilman schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Wat is je doel met de accu?
Hoe ziet je verbruik eruit? Als in hoe wordt je huis verwarmd? Is dat met een CV-ketel dan heb je meer te winnen met accu dan als je een WP hebt staan en het merendeel van het verbruik in de donkere maanden zit waar de accu weinig tot niets kan uitrichten.
Ik heb enkel nog cv als verwarming, na de aanbouw wil ik een airco in de woonkamer plaatsen. Hiermee wil ik verwarmen, ondersteund door de cv voor aangename verwarming in zit hoek (airco komt aan een kant van de woning, radiator zit aan de andere kant van de kamer (zithoek). Heb momenteel een sluimerverbruik van 200-250 watt per uur nacht ( vijver, aquarium, 2x koelkast, nas, home assistant). Mijn doel is om bij stroomstoring mijn aquarium en vijver te kunnen blijven draaien, eigen opgewekte energie te gebruiken om zo te besparen. Terug verdien tijd te verkorten door handelen met onbelans of mooi meegenomen.

• Jan-tweak
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:45:
Ja, zo rekenen kan ik ook.
Waarom neem je de gehele RTE mee in de bruikbare capaciteit en niet alleen DC naar AC?
Waarom zou je een losse/samengestelde pack minder SoC range kunnen gebruiken dan een plugin, beide LiFePo4?
volgens mij kun je een LFP (LiFePo4) prima tot 100% gebruiken zolang je dat maar niet te lang de batterij op die 100% wegzet.
en de ervaringen bij mn Zendure laten zelfs zien dat je deze ook prima op 5% minimaal kunt zetten, zeker tijdens de normale gebruiksduur, in de winter zou je deze dan weer naar de 10% kunnen zetten.

wil je de netto basiscapaciteit van een batterij bepalen dan moet je volgens mij ook gewoon de hele cycli doorzetten dus AC->DC->AC dus laad- en ontlaad-verliezen iin mee nemen. Je zult er toch eerst iets moeten instoppen voordat je dat er weer uit kunt gaan halen.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste