Er zijn inmiddels behoorlijk wat goede en betaalbare opties, maar ik twijfel nog. Aan de ene kant heb je relatief eenvoudige oplossingen, zoals meerdere Marstek-accu’s om je overschot aan zonnestroom op te slaan of om slim te laden met goedkope stroom. Aan de andere kant zijn er systemen zoals die van Zonneplan, die actief handelen op de energiemarkt.
Die laatste optie lijkt op dit moment financieel aantrekkelijk, maar ik vraag me af hoe houdbaar dat is. Regelgeving en marktomstandigheden veranderen, en het is lastig voor te stellen dat zulke opbrengsten structureel blijven bestaan.
Als je nu bijvoorbeeld €7.000 investeert in een thuisaccu, is het de vraag of je dat er op termijn nog uit haalt. Eigenlijk wil ik gewoon heel simpel:
- Het overschot aan zonneenergie opslaan en dit later op de dag gebruiken
- Dmv een dynamisch contract goedkope stroom van het net halen en dit later dan ook zelf gebruiken.
Ben niet op zoek naar een systeem waarmee ik echt actief kan gaan handelen. Daar heb ik crypto en aandelen voor

Hoe pakken jullie dit aan?
Er zijn zoveel verschillende meningen en mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie.
zalkc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:27:
Voor een PIB zijn de zaken simpeler als voor een vast systeem.
- niet meer als 800 watt op een gedeelde groep of 2400 op een eigen groep, geaard
- niet op een plek zetten waar die in de vluchtweg staat (zoals onder de trap)
- niet op een plek zetten waar ander gevaar dreigt door vallen of lekkages
- zorg voor goede ventillatie en temperatuur
- gebruik hem niet als nachtkastje
- etc..
Het is allemaal niet zo ingewikkeld inderdaad, maar er zijn nou eenmaal veel domme mensen op de wereld
Zoiets staat of valt met veiligheid. Alleen kan iedereen zo'n accu bestellen en aansluiten en zit er niks van controle op.
Als ik uiteindelijk kies voor een oplossing van bijv Marstek dan laat ik de elektricien aparte groepen maken in de meterkast en komen de accu's netjes in de (keurig opgeruimde en ruime

) garage te staan. Netjes tegen de muur in de stopcontacten die de elektricien voorzien heeft. Dat zou de standaard moeten zijn.
Niet gewoon yolo aansluiten op een verlengsnoer en de accu met 2500W legen. Maar ja, leg dat maar eens uit aan Henk en Ingrid die in hun huurhuis de stroom van hun verplichte zonnepanelen willen opslaan voor een habbekrats.
Het zou me ook niks verbazen dat er veel mensen zijn die straks zo'n accu bestellen via Aliexpress en consorten.
[
Voor 37% gewijzigd door
Dennahz op 03-05-2026 21:38
]