Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 121 ... 143 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06 13:32
HandyLumberjack schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Als er +- 18A over een 2,5mm2 installatiedraad gaat wordt die echt niet gloeiend heet. Bij onze zuiderburen mag je 2,5mm2 ook gewoon afzekeren met een 20A automaat.
Ik begrijp je, maar er zijn luitjes bij die snappen het niet en zien het als oplaadbare tandenborstel. Volgens insider berichten ( vrijwillige brandweer) worden de regels aangescherpt nu steeds meer consumenten overgaan op de aanschaf van plug and play batterijen.

Er moet een electricien bijkomen vind ik....oude bedrading, slechte lasklemmen of dunne verlengsnoeren kunnen die constante hoge belasting gewoon niet aan. Erkende installateurs mogen volgens de strikte NEN 1010-normen eigenlijk nooit een stroombron via een stekker op een gedeelde groep aansluiten. Omdat consumenten zelf zo'n plug-in batterij kopen en inpluggen, omzeilen zij deze professionele veiligheidsnorm.

[ Voor 27% gewijzigd door Tony71 op 03-05-2026 15:08 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:39
Tony71 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Ik begrijp je, maar er zijn luitjes bij die snappen het niet en zien het als oplaadbare tandenborstel. Volgens insider berichten ( vrijwillige brandweer) worden de regels aangescherpt nu steeds meer consumenten overgaan op de aanschaf van plug and play batterijen.
als je een klein beetje weet hoe normen tot stand komen, die mn ook nog eens gebasserd zijn cq verbonden zijn met EU of andere normeringen zul je denk ik ook snappen dat een wijziging lastig en heel veel tijd nodig heeft.
Daarbij heeft de huidige NEN1010:2020:C1:2024 nog niet eens een wettelijke stuatus, die ligt op dit moment nog steeds bij de versie NEN1010:2015 (dus al ruim 10 ouder dan de laatste nieuwe, deze borging zit overigens in de Bbl.
daarbij (en ik snap echt niet hoe vaak dat ik dat moet zeggen, de NEN1010 stopt bij een WCD (stopcontact), dus wat jij wilt zou in ieder geval al niet via de NEN1010 gaan maar je komt daar dan in de werkingsfeer van de warenwet en die is nog veel meer dan de NEN1010 afhankelijk van regelegeving in de EU.
Dus ik verwacht hier zeker binnen kortere tijd geen wijziging in de huidige regelgeving voor <800W PiB.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 03-05-2026 15:11 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
[...]

De brandweer kan iets vinden van met name stekker batterijen maar een goedkeur van zo'n apparaat door de NVWA kan iedere Truus zo'n ding bij de Appie kopen en inpluggen. Daar zit een handleiding bij maar dat lezen de meeste niet. Ik zie op dit moment veel meer gevaar voor die Chinese stepjes en fatbikes die in huis geladen worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tony71
habbekrats schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
[...]

De brandweer kan iets vinden van met name stekker batterijen maar een goedkeur van zo'n apparaat door de NVWA kan iedere Truus zo'n ding bij de Appie kopen en inpluggen. Daar zit een handleiding bij maar dat lezen de meeste niet. Ik zie op dit moment veel meer gevaar voor die Chinese stepjes en fatbikes die in huis geladen worden.
Het gaat volgens mij ook dezelfde kant op als de fatbikes....wie had verwacht dat een fiets 'verboden' zou worden.

Als mensen wat minder focussen op die telefoon, maar wat meer, zoals jezelf ook aangeeft op de handleiding of op het project, zijn er nauwelijks gevaren. Maar ja...

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Het punt is dat veruit de meeste thuis-batterijen met een stekker hier gewoon aan de vereiste CE voorwaarden voldoen, en vaak ook bevestigd door bekende instanties zoals TÜV.
Iets wat je bij via Aliexpress geleverde Chinese stepjes en fatbykes veelal niet kunt zeggen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
[...]

Er moet een electricien bijkomen vind ik....oude bedrading, slechte lasklemmen of dunne verlengsnoeren kunnen die constante hoge belasting gewoon niet aan. Erkende installateurs mogen volgens de strikte NEN 1010-normen eigenlijk nooit een stroombron via een stekker op een gedeelde groep aansluiten. Omdat consumenten zelf zo'n plug-in batterij kopen en inpluggen, omzeilen zij deze professionele veiligheidsnorm.
We hebben het in Nederland nou eenmaal zo geregeld dat je in principe alles zelf mag aanpassen aan je elektrische installatie thuis, ik zou niet weten waarom dat nu opeens niet meer zou mogen.

Dat je een stekkerbatterij zelf kan "opvoeren" naar 2400W of meerdere op dezelfde groep kan installeren is een punt van aandacht.

Maar juist die stekkerbatterij zorgt ervoor dat thuisbatterij (eventueel met PV) toegankelijk worden voor bijna ieder budget.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:32
Jan-tweak schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Het punt is dat veruit de meeste thuis-batterijen met een stekker hier gewoon aan de vereiste CE voorwaarden voldoen, en vaak ook bevestigd door bekende instanties zoals TÜV.
Iets wat je bij via Aliexpress geleverde Chinese stepjes en fatbykes veelal niet kunt zeggen.
Dit. Bij onze oosterburen, waar de markt bijna 10x zo groot is, worden al jarenlang plug-in balkonsetjes en plug-in batterijen verkocht.
Ik zie niet in waarom de normcommissie van NEN het werk van VDE nog eens dunnetjes over moet doen.

• HandyLumberjack
Sonero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Dit. Bij onze oosterburen, waar de markt bijna 10x zo groot is, worden al jarenlang plug-in balkonsetjes en plug-in batterijen verkocht.
Ik zie niet in waarom de normcommissie van NEN het werk van VDE nog eens dunnetjes over moet doen.
En zelfs in Nederland zelf worden er al 25+ jaar PV omvormers verkocht die je met een stekker in een normaal stopcontact kan duwen. Zoals de Mastervolt Soladin 120 en 600 en Stecagrid 300 en 500. Blijkbaar is het allemaal niet zo'n probleem, anders was het al lang verboden.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Laten we de regels van de oosterburen 1 op 1 overnemen. Dan kunnen we de helft van de topics hier wel sluiten, je mag daar bijna niks zelf doen aan je elektrische installatie.

• Pejdref
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:05:
[...]

En zelfs in Nederland zelf worden er al 25+ jaar PV omvormers verkocht die je met een stekker in een normaal stopcontact kan duwen. Zoals de Mastervolt Soladin 120 en 600 en Stecagrid 300 en 500. Blijkbaar is het allemaal niet zo'n probleem, anders was het al lang verboden.
We hebben ook bijna 100 jaar ongeaarde stopcontacten gehad.

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Omdat een CE markering zelf aangetoond mag worden door de fabrikant, is het meer een juridische knuppel om mee te slaan als het fout is gegaan. Het is geen onafhankelijke toetsing vooraf.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:36

zalkc

cvz.eu

Het valt me vooral op dat er steeds in uitersten wordt gedacht, zeker bij het zelf aansluiten, of een thuisbatterij is zo veilig als een blok beton en er kan ook nooit wat mee gebeuren, of ze worden in een bak water aangesloten met speakerkabel op een gedeelde groep met een vork als Wago-klem.

Ik geloof er zelf altijd erg in dat je echt wel dingen als consument zelf kan doen. We vertrouwen mensen er ook mee dat ze zelf hun huis schilderen, of een carport bouwen.
Nu is het plaatsen van een extra groep nogal wisselend in hoe spannend het is. Heb je ABB-Busboard en nog een plek vrij op een aardlek dan is het lekker simpel. Zit de kast vol met smeltzekeringen die nog door het verzet uit Engeland zijn meegesmokkeld dan begin ik er ook niet aan.

Het zou mooi zijn als we duidelijke tips en aanwijzingen geven van hoe we het redelijk veilig kunnen doen. Het liefst op het niveau van wat een professional als normaal acht. Dat utiliteitsgebouw aan het einde van de 100 meter oprijlaan met een continu bewaking en risicologboek is misschien wel het meest veilig maar niet voor iedereen haalbaar.

Voor een PIB zijn de zaken simpeler als voor een vast systeem.
- niet meer als 800 watt op een gedeelde groep of 2400 op een eigen groep, geaard
- niet op een plek zetten waar die in de vluchtweg staat (zoals onder de trap)
- niet op een plek zetten waar ander gevaar dreigt door vallen of lekkages
- zorg voor goede ventillatie en temperatuur
- gebruik hem niet als nachtkastje
- etc..

Onder aan de streep doe je het gewoon voor jezelf, niet voor de brandweer of de verzekering, of de lobbyclubs van ander pluimage. Uiteindelijk wil iedereen gewoon gerust kunnen slapen, en het liefst doordat ze weten wat de risico's zijn en niet omdat ze niet beter weten.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23

Dennahz

Life feels like hell should.

Er zijn inmiddels behoorlijk wat goede en betaalbare opties, maar ik twijfel nog. Aan de ene kant heb je relatief eenvoudige oplossingen, zoals meerdere Marstek-accu’s om je overschot aan zonnestroom op te slaan of om slim te laden met goedkope stroom. Aan de andere kant zijn er systemen zoals die van Zonneplan, die actief handelen op de energiemarkt.

Die laatste optie lijkt op dit moment financieel aantrekkelijk, maar ik vraag me af hoe houdbaar dat is. Regelgeving en marktomstandigheden veranderen, en het is lastig voor te stellen dat zulke opbrengsten structureel blijven bestaan.

Als je nu bijvoorbeeld €7.000 investeert in een thuisaccu, is het de vraag of je dat er op termijn nog uit haalt. Eigenlijk wil ik gewoon heel simpel:

- Het overschot aan zonneenergie opslaan en dit later op de dag gebruiken
- Dmv een dynamisch contract goedkope stroom van het net halen en dit later dan ook zelf gebruiken.

Ben niet op zoek naar een systeem waarmee ik echt actief kan gaan handelen. Daar heb ik crypto en aandelen voor ;) Hoe pakken jullie dit aan?
Er zijn zoveel verschillende meningen en mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie.
zalkc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:27:
- niet meer als 800 watt op een gedeelde groep of 2400 op een eigen groep, geaard
- etc..
Het is allemaal niet zo ingewikkeld inderdaad, maar er zijn nou eenmaal veel domme mensen op de wereld :+
Zoiets staat of valt met veiligheid. Alleen kan iedereen zo'n accu bestellen en aansluiten en zit er niks van controle op.

Als ik uiteindelijk kies voor een oplossing van bijv Marstek dan laat ik de elektricien aparte groepen maken in de meterkast en komen de accu's netjes in de (keurig opgeruimde en ruime ;) ) garage te staan. Netjes tegen de muur in de stopcontacten die de elektricien voorzien heeft. Dat zou de standaard moeten zijn.

Niet gewoon yolo aansluiten op een verlengsnoer en de accu met 2500W legen. Maar ja, leg dat maar eens uit aan Henk en Ingrid die in hun huurhuis de stroom van hun verplichte zonnepanelen willen opslaan voor een habbekrats.

Het zou me ook niks verbazen dat er veel mensen zijn die straks zo'n accu bestellen via Aliexpress en consorten.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennahz op 03-05-2026 21:38 ]

Twitter

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Dennahz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:30:
en komen de accu's netjes in de (keurig opgeruimde en ruime ;) ) garage te staan. L
Mja, je start daar al met een luxe die niet iedereen heeft... Aangezien de meeste mensen in een rijtjeshuis wonen.

- Schuur is geen optie. Die is vaak klein, ongeïsoleerde en verder weg van huis
- in de gang bij de voordeur is er geen plaats
- woonkamer kan niet
- trapkast wordt afgeraden ivm geen lucht doorstroming
- in het hok boven staan vaak al wasmachine, droger en een cv aan de muur.

Dan moet je dus toch nog ergens een binnenmuur vinden waar het gewicht aan kan hangen.....

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Het is allemaal niet zo ingewikkeld inderdaad, maar er zijn nou eenmaal veel domme mensen op de wereld :+
Zoiets staat of valt met veiligheid. Alleen kan iedereen zo'n accu bestellen en aansluiten en zit er niks van controle op.

Als ik uiteindelijk kies voor een oplossing van bijv Marstek dan laat ik de elektricien aparte groepen maken in de meterkast en komen de accu's netjes in de (keurig opgeruimde en ruime ;) ) garage te staan. Netjes tegen de muur in de stopcontacten die de elektricien voorzien heeft. Dat zou de standaard moeten zijn.

Niet gewoon yolo aansluiten op een verlengsnoer en de accu met 2500W legen. Maar ja, leg dat maar eens uit aan Henk en Ingrid die in hun huurhuis de stroom van hun verplichte zonnepanelen willen opslaan voor een habbekrats.
Ik herken het sentiment, het nadeel van een PIB is ook gewoon dat je die makkelijk overal neer kan zetten, ik zou het ook niet op de slaapkamer van de kinderen willen neerzetten bijvoorbeeld. Maar er zijn eigenlijk verrekt weinig handige plekken in een woonhuis zelf, hooguit de zolder als die voor de rest geschikt is. Maar dat is wel de realiteit, niet iedereen heeft de optie om het in de garage te zetten, en mensen die het in de garage kunnen zetten hebben vaak ook wel de middelen om het te "laten" doen.

Verder kun je je ook verbazen over wat de gemiddelde Henk en Ingrid allemaal gewoon kunnen kopen zonder dat de wereld in betuttelkramp schiet. Wat dacht je van kettingzagen of pcp-buksen? Hoeveel hebben er wel geen generator in huis of een zaagtafel. Hier zit ook 0.0 controle op.

Het gaat denk ik niet helpen om al deze mensen te vertellen dat ze niks zelf mogen doen en alleen als ze een ruime garage hebben om ze te plaatsen. Daarmee zeg je eigenlijk dat paupers dit niet mogen. Geef gewoon een duidelijk verhaal van wat wel kan en hoe dat veilig genoeg kan.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
[...]

Exact, ik zie het probleem dus ook niet.

• Dennahz

Dennahz

President schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Mja, je start daar al met een luxe die niet iedereen heeft... Aangezien de meeste mensen in een rijtjeshuis wonen.

- Schuur is geen optie. Die is vaak klein, ongeïsoleerde en verder weg van huis
- in de gang bij de voordeur is er geen plaats
- woonkamer kan niet
- trapkast wordt afgeraden ivm geen lucht doorstroming
- in het hok boven staan vaak al wasmachine, droger en een cv aan de muur.
Dan moet je dus toch nog ergens een binnenmuur vinden waar het gewicht aan kan hangen.....
Yep, sommige huizen zijn meer geschikt dan andere. Op zolder zou natuurlijk ook prima kunnen, maar dan wederom op eigen groep etc. En als er geen geschikte ruimte voor is, dan is het wachten op een oplossing die wel buiten (overdekt) kan staan. Kan me niet voorstellen dat de markt uiteindelijk niet zulke opties gaat aanbieden.
zalkc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:52:
[...]
Het gaat denk ik niet helpen om al deze mensen te vertellen dat ze niks zelf mogen doen en alleen als ze een ruime garage hebben om ze te plaatsen. Daarmee zeg je eigenlijk dat paupers dit niet mogen. Geef gewoon een duidelijk verhaal van wat wel kan en hoe dat veilig genoeg kan.
Daar heb je wel gelijk in. Vanuit de overheid zou daar prima een campagne voor gelanceerd mogen worden: "hoe gebruik je een stekkeraccu veilig?". Tegenwoordig zie je zelfs partijen als de Ikea en Action van die producten aanbieden, dus het begint wat dat betreft echt wel heel toegankelijk te worden.

Twitter

• Sonero
Pejdref schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Omdat een CE markering zelf aangetoond mag worden door de fabrikant, is het meer een juridische knuppel om mee te slaan als het fout is gegaan. Het is geen onafhankelijke toetsing vooraf.
Voor een thuisbatterij >800 W is de norm EN 50549-1 van toepassing. Of een product daaraan voldoet mag alleen een Notified Body beoordelen. Zelfcertificering is (zover ik weet) niet toegestaan voor batterijen >800 W uitgangsvermogen.

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:37
Om even terugte komen op je vraag
Dennahz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:30:...Eigenlijk wil ik gewoon heel simpel:

- Het overschot aan zonneenergie opslaan en dit later op de dag gebruiken
- Dmv een dynamisch contract goedkope stroom van het net halen en dit later dan ook zelf gebruiken.

Ben niet op zoek naar een systeem waarmee ik echt actief kan gaan handelen. Daar heb ik crypto en aandelen voor ;) Hoe pakken jullie dit aan?
Er zijn zoveel verschillende meningen en mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie...
Wat is je opwek/overschot en wat is het avond/nachtverbruik dat je op wil vangen?

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 11:34
Er zijn zoveel verschillende meningen en mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie.
Met 1,5 kWh zou ik in de zomer meestal net NOM kunnen draaien (m.u.v. de pieken van de wasmachine en kookhoek), met een extra batterij zelfs soms een ('dynamisch') dubbeltje kunen verdienen door een overtollig zonne-kWh'tje te verkopen, maar waarschijnlijk wel twee extra batterijen aanschaf als de netbeheerders in 2028 met hun TOU komen (24 ct/kWh 'netbeheer' bovenop de 30 ct/kWh 'energie'), om dan overdag tussen 11:00-17:00 voldoende te laden (evt. van het net) om al die andere 'dure' uren te vermijden.
https://www.netbeheernede...n_nettarief_varianten.pdf

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:06
Tony71 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Als je op dezelfde groep zware apparaten aanzet (zoals een waterkoker en een frituurpan) die samen bijvoorbeeld 4200 watt trekken:De batterij levert 800 watt via het stopcontact.De overige 3400 watt komt uit de meterkast.Het resultaat: Er loopt nu 4200 watt door de kabels in de muur. De zekering in de meterkast 'ziet' echter maar 3400 watt en slaat dus niet af. De kabel wordt zwaar overbelast, wordt gloeiend heet en kan uiteindelijk smelten of brand veroorzaken. Brandweer heeft de eerste maanden van dit jaar een enorme stijging van dit soort gevalletjes moeten 'blussen'. Er komt ook wetgeving aan om dit te reguleren (NEN1010?)
Een 2.5 mm2 ader gaat echt niet smelten bij 4200 Watt? Daar is veel meer stroom voor nodig om die warm te krijgen. Die 800 Watt is gewoon veilig. In andere landen gebruiken ze 1.5 mm2 bij B16 automaten, daar branden de huizen ook niet massaal af.

Wat is je bron van de brandweer met dit soort klusjes? Volgens mij heeft de brandweer enkel gecommuniceerd over li-ion accu's die in de brand zijn gegaan, denk aan E-bikes, elektrische stepjes en dergelijke. Over thuisaccu's heb ik nog geen getallen gezien.

• Pejdref
  • Niet online
Sonero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:35:
[...]

Voor een thuisbatterij >800 W is de norm EN 50549-1 van toepassing. Of een product daaraan voldoet mag alleen een Notified Body beoordelen. Zelfcertificering is (zover ik weet) niet toegestaan voor batterijen >800 W uitgangsvermogen.
Ik had het dan ook over de CE markering, niet over de EN50549. Die gaat overigens over de veiligheid van het net waar de accu op aangesloten wordt. Die zegt verder niks over bijvoorbeeld brand- of elektrocutiegevaar.

• Pejdref
  • Niet online
zalkc schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:27:
Het valt me vooral op dat er steeds in uitersten wordt gedacht, zeker bij het zelf aansluiten, of een thuisbatterij is zo veilig als een blok beton en er kan ook nooit wat mee gebeuren, of ze worden in een bak water aangesloten met speakerkabel op een gedeelde groep met een vork als Wago-klem.

Ik geloof er zelf altijd erg in dat je echt wel dingen als consument zelf kan doen. We vertrouwen mensen er ook mee dat ze zelf hun huis schilderen, of een carport bouwen.
Nu is het plaatsen van een extra groep nogal wisselend in hoe spannend het is. Heb je ABB-Busboard en nog een plek vrij op een aardlek dan is het lekker simpel. Zit de kast vol met smeltzekeringen die nog door het verzet uit Engeland zijn meegesmokkeld dan begin ik er ook niet aan.

Het zou mooi zijn als we duidelijke tips en aanwijzingen geven van hoe we het redelijk veilig kunnen doen. Het liefst op het niveau van wat een professional als normaal acht. Dat utiliteitsgebouw aan het einde van de 100 meter oprijlaan met een continu bewaking en risicologboek is misschien wel het meest veilig maar niet voor iedereen haalbaar.

- etc..

Onder aan de streep doe je het gewoon voor jezelf, niet voor de brandweer of de verzekering, of de lobbyclubs van ander pluimage. Uiteindelijk wil iedereen gewoon gerust kunnen slapen, en het liefst doordat ze weten wat de risico's zijn en niet omdat ze niet beter weten.
De brandweer geeft al duidelijke tips en aanwijzingen:
https://www.brandweer.nl/...g-and-play-thuisbatterij/

De brandweer ziet ook al 3 jaar het aantal woningbranden fors stijgen.

Als je van een ladder valt tijdens het schilderen heb je vooral jezelf, op de maatschappelijke kosten na.
Als je een brandrisico toevoegt aan je huis breng je potentieel ook je buren in gevaar, dat is nogal een verschil wat mij betreft.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:23:
[...]

Gezien zeker de plug and play thuisbatterijen pas net beginnen te komen, kunnen we redelijk zeker stellen dat hier geen causaal verband is. Een logischere zou zijn de fatbikes bijvoorbeeld en hun accu's die in de fik vliegen.

Overigens de nog grotere vraag, is of het aantal woningbranden fors stijgt de afgelopen 3 jaar, ik heb wat gegoogled, en eigenlijk allemaal komen op zoiets uit: https://www.independer.nl/opstalverzekering/info/onderzoek/woningbranden-2026. Ja ze noemen een flinke stijging, maar die stijging is tov 5+ jaar geleden. Tussen 2019 en 2022 is het iig gestegen, maar sinds die tijd is het redelijk stabiel.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:33
Hier geen expert, maar ik kan me voorstellen dat als mensen door corona meer thuis zijn er door mensen ook meer branden veroorzaakt worden.

• Oilman
jopie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:57:
Hier geen expert, maar ik kan me voorstellen dat als mensen door corona meer thuis zijn er door mensen ook meer branden veroorzaakt worden.
Laten we het onderwerp woningbranden afsluiten in dit topic, zolang niemand relevante cijfers heeft die betrekking hebben op thuisaccu's. Een thuisaccu is in deze niet veel anders dan een fiets in de gang, dat kan de brandweer niet aanraden in een vluchtroute.

• Pejdref
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Gezien zeker de plug and play thuisbatterijen pas net beginnen te komen, kunnen we redelijk zeker stellen dat hier geen causaal verband is. Een logischere zou zijn de fatbikes bijvoorbeeld en hun accu's die in de fik vliegen.
Oh nee dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoel dat ze er hiermee (de thuisbatterij) weer een risico bij krijgen en ik het daarmee logisch vind dat ze aan de bel trekken.

• Dennahz

Dennahz

mickeutech schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:41:
Om even terugte komen op je vraag

[...]

Wat is je opwek/overschot en wat is het avond/nachtverbruik dat je op wil vangen?
Op jaarbasis wekken we rond de 4700 kWh op. Qua teruglevering op jaarbasis zitten we rond de 2350 kWh.
Ik zit er sterk aan te denken om nog wat extra panelen op west te leggen (dan hebben we een O-Z-W opstelling).

Het jaarverbruik zit op 8-9k kWh namelijk (PHEV/Verwarmen met airco). 's Avonds/'s Nachts verbruiken we rond de 6-8kWh denk ik gemiddeld. Maar moet zeggen dat we ook echt geen rekening houden met het plannen van apparaten zoals de vaatwas/wasmachine/droger. Dus dat kan sowieso beter :)
HenkS_ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Met 1,5 kWh zou ik in de zomer meestal net NOM kunnen draaien (m.u.v. de pieken van de wasmachine en kookhoek), met een extra batterij zelfs soms een ('dynamisch') dubbeltje kunen verdienen door een overtollig zonne-kWh'tje te verkopen, maar waarschijnlijk wel twee extra batterijen aanschaf als de netbeheerders in 2028 met hun TOU komen (24 ct/kWh 'netbeheer' bovenop de 30 ct/kWh 'energie'), om dan overdag tussen 11:00-17:00 voldoende te laden (evt. van het net) om al die andere 'dure' uren te vermijden.
https://www.netbeheernede...n_nettarief_varianten.pdf
Dus op termijn gaan we allemaal semi verplicht naar de dynamische tarieven voor een deel van de stroomfactuur.

Twitter

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:51
Dennahz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Op jaarbasis wekken we rond de 4700 kWh op. Qua teruglevering op jaarbasis zitten we rond de 2350 kWh.
Ik zit er sterk aan te denken om nog wat extra panelen op west te leggen (dan hebben we een O-Z-W opstelling).

Het jaarverbruik zit op 8-9k kWh namelijk (PHEV/Verwarmen met airco). 's Avonds/'s Nachts verbruiken we rond de 6-8kWh denk ik gemiddeld. Maar moet zeggen dat we ook echt geen rekening houden met het plannen van apparaten zoals de vaatwas/wasmachine/droger. Dus dat kan sowieso beter :)

[...]

Dus op termijn gaan we allemaal semi verplicht naar de dynamische tarieven voor een deel van de stroomfactuur.
Goed om je standby verbruik zichtbaar te krijgen. Want dan heb je ook echt waardes om mee te rekenen.
Mijn voorbeeld is dus standby verbruik van 500watt en dat is dus los van TV kijken in de avond etc. Ik reken met het jaar door 12uur geen PV en dus al alleen om dit standby verbruik op te vangen is ongeveer 7kWh accu nog (12*500 = 6000 + omvormer verliezen >> ~ 7000)
Maar om dan ook TV verbruik en andere zaken op te vangen in voor en na seizoen ben ik op een 15kWh accu uitgekomen. Dat was niet exacte wetenschap maar aangezien ik full-electric huishouden heb, is er wel meer dan alleen het standby verbruik ;)
Ik ben klein begonnen met 1x Victron MPII-gx 3000VA maar door de beperkte laadsnelheid had ik soms overschot PV in de ochtend terwijl in de middag de zon verdween achter de wolken. Hierdoor accu niet vol en na gedurende nacht toch de accu op minimum waarde en import uit net.
Nu ik over gestapt ben naar 3x 3000va heb ik dat issue niet meer.
Ben 18-april overgestap naar de 3x 3000va setup en afgelopen 2 weken bij elkaar opgeteld 3kWh uit het net gehaald en dat is inclusief auto laden (en natuurlijk ook mooie zonnige weken)

PS: 3300WP OZO, 5900WP ZZO (platdak), 4100WP WNW dus wel aardig wat PV via AC gekoppeld

Taal fouten inbegrepen ;)

• zalkc

zalkc

cvz.eu

[...]

Door thuisaccu's?

• Tony71
De regels komen vanzelf...mensen die 'wat'over hebben, laten het doen. De 'anderen' zoeken de weg van de minste weerstand of eigenlijk de goedkoopste weg uit angst de boot te missen en daar ontstaan ook helaas vaak de 'brandjes'

Je hebt ook nog 'de ali- mensen' die totaal niet nadenken en rotzooi kopen

[ Voor 14% gewijzigd door Tony71 op 04-05-2026 10:18 ]

• The-Source
  • Laatst online: 11:51
Dat vraag ik mij ook af, aangezien op gas koken steeds minder wordt (dus ook minder open vlam) zal koken niet de oorzaak zijn. Aantal meterkast brandjes zal denk ik ook wel gelijk zijn gebleven.
Dus dan blijft grotendeels PV en Accu over. Ik neig toch echt wel meer naar PV dan naar accu. Zeker met de cowboy's die er 4 jaar geleden waren tot ongeveer vorig jaar.
edit:
En wat je hieronder zegt, e-bike zal ook wel een aandeel hebben genomen.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 04-05-2026 10:18 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Pejdref schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Oh nee dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoel dat ze er hiermee (de thuisbatterij) weer een risico bij krijgen en ik het daarmee logisch vind dat ze aan de bel trekken.
Dit klinkt haast alsof er een voorbeeld moet worden gesteld. Laten we de thuisaccu maar gaan verketteren omdat e-bikes in de fik vliegen.

• Pejdref
  • Niet online
zalkc schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dit klinkt haast alsof er een voorbeeld moet worden gesteld. Laten we de thuisaccu maar gaan verketteren omdat e-bikes in de fik vliegen.
Niet verketteren, reguleren. Bovendien was de kritiek vooral gericht op de stekkerbatterij, die door iedereen aangesloten kan worden zonder kennis te hebben van de elektrische installatie waarop ze deze aansluiten.
Het gaat dus niet enkel over het directe brandrisico van de accu zelf.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Omdat ik niet kan helpen mezelf te zijn is zo'n losse opmerking van @Pejdref aanleiding om uit te zoeken wat de oorzaken voor toename in woningbranden zijn.

Helaas is het een complex onderwerp, maar de rode draad is menselijk gedrag, elektrificatie en soms ook een combinatie van verouderde woningen, gebrek aan melders en vergrijzing.

Percentage (fiets)accu's wat problemen geeft groeit overigens wel/ook, naar inmiddels mogelijk 5% van de branden.

Nu kun je natuurlijk gaan roepen dat inferieure fatbikes die incl accu minder kosten dan een knappe fiets zonder accu vast niet helpt, maargoed, daar heb ik geen hard bewijs voor gevonden :+

Daarom goed kijken naar de thuisaccu die je koopt, waar je hem plaatst en je brandmelding op die plek.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-05-2026 10:38 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:34

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zit eigenlijk een beetje net als @Dennahz te kijken wat handig is. Mijn contract loopt dit najaar af en ik overweeg over te stappen naar een dynamisch contract, in combinatie met een PIB. Iets van 5kWh zou genoeg moeten zijn om de pieken en de nacht op te vangen. Opwek is ca 4000, teruglevering 3000kWh. Gebruik ~1500 van de stroomboer en 1000 van de PV = 2500kWh. Doel van de PIB is vooral eigen gebruik van de PV omhoog te krikken

Wat mooi zou zijn is als zo'n systeem rekening kan houden met negatieve prijzen door voordat die ingaat zoveel mogelijk te ontladen en dan te laden tijdens de negatieve prijs. Niet persé om te handelen, want dat boeit me niet zo, maar meer om ook daar de pieken eraf te halen.

Kunnen alle fatsoenlijke systemen dit tegenwoordig out-of-the-box of moet je daar allerlei handmatige acties of home automation voor toepassen?

... en gaat over tot de orde van de dag

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Pejdref schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Niet verketteren, reguleren. Bovendien was de kritiek vooral gericht op de stekkerbatterij, die door iedereen aangesloten kan worden zonder kennis te hebben van de elektrische installatie waarop ze deze aansluiten.
Het gaat dus niet enkel over het directe brandrisico van de accu zelf.
Jullie horen de bel rammelen ,maar weten niet waar klepel hangt.
Het heeft helemaal niets met elektrische aansluiting te maken ,het gaat erom dat ze de accu als kapstok gebruiken ,of bijzettafel met kleedje eroverheen

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
[...]

is dat zo?, er is wel een lichte stijging over de laatste 5 jaar, maar dat zou ik nu niet bepaald fors willen noemen. NIPV heeft daar overigens mooie datasets voor.
van langdurig onderzoek van de laatste 15 jaar fatale woningbranden blijkt dat nog geen 18% veroorzaakt zijn door elektrische apparatuur/installatie, roken blijkt met 26% toch een duidelijk grotere ooraak te zijn.
Als je van een ladder valt tijdens het schilderen heb je vooral jezelf, op de maatschappelijke kosten na.
Als je een brandrisico toevoegt aan je huis breng je potentieel ook je buren in gevaar, dat is nogal een verschil wat mij betreft.
de vraag is of je hier een brandrisico bedoeld of dat je het eerder over brandgevaar hebt, daar zit toch een behoorlijk verschil tussen.

• Oilman
[...]

[...]

Draai het eens om, hoeveel moeite wil je doen om €500 per jaar te besparen? Je levert maar 2400 kWh per jaar terug, dus stel je stopt dat allemaal in een accu (onwaarschijnlijk scenario, heb je een behoorlijk grote accu nodig), dan kan 2400 * 0.80 (RTE correctie) * 0.28 (aankoopprijs van een kWh) = €526 per jaar besparen. Met een kleine accu ga je daar echter niet komen, want die accu zit dan vol voordat het 12 uur is.

Aan de andere kant kan je de teruglevering nog minimaliseren door verbruik wat te verschuiven, niet de PHEV vrijdagavond oplaten laden, maar die gewoon zaterdagochtend op PV laten laden. Als je niet meer mag salderen wordt het een stuk interessanter de airco's overdag harder te laten lopen en daarna uit te zetten (of heel zachtjes door te laten lopen). Dit zijn acties die allemaal af gaan van die 2400 kWh die je potentieel over hebt en geen investering vragen in hardware.

Met deze getallen denk ik dat je beter af bent met PV-installatie uitbreiden. En dan is het mogelijk interessant omdat te doen i.c.m. een kleine PIB bij voorkeur op een dedicated groep.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
[...]

Meer vergelijkbaar met het daltarief en normaaltarief dat er nu al is bij veel vaste contracten. Is dat ook semi-dynamisch? Kun je over discussieren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pejdref
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:15:
[...]

Jullie horen de bel rammelen ,maar weten niet waar klepel hangt.
Het heeft helemaal niets met elektrische aansluiting te maken ,het gaat erom dat ze de accu als kapstok gebruiken ,of bijzettafel met kleedje eroverheen
https://nos.nl/collectie/...ulairdere-stekkerbatterij
Maar Payens is sceptisch of mensen in het alledaagse gebruik de batterijen toch niet op onveilige manieren gaan gebruiken. "We vrezen dat mensen dingen gaan doen die je eigenlijk liever niet ziet", zegt hij. "Te veel apparaten op één groep in de meterkast. Of dat mensen twee batterijen gaan aansluiten op één stopcontact met een stekkerdoos ertussen."

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Draai het eens om, hoeveel moeite wil je doen om €500 per jaar te besparen? Je levert maar 2400 kWh per jaar terug, dus stel je stopt dat allemaal in een accu (onwaarschijnlijk scenario, heb je een behoorlijk grote accu nodig), dan kan 2400 * 0.80 (RTE correctie) * 0.28 (aankoopprijs van een kWh) = €526 per jaar besparen. Met een kleine accu ga je daar echter niet komen, want die accu zit dan vol voordat het 12 uur is.

Aan de andere kant kan je de teruglevering nog minimaliseren door verbruik wat te verschuiven, niet de PHEV vrijdagavond oplaten laden, maar die gewoon zaterdagochtend op PV laten laden. Als je niet meer mag salderen wordt het een stuk interessanter de airco's overdag harder te laten lopen en daarna uit te zetten (of heel zachtjes door te laten lopen). Dit zijn acties die allemaal af gaan van die 2400 kWh die je potentieel over hebt en geen investering vragen in hardware.

Met deze getallen denk ik dat je beter af bent met PV-installatie uitbreiden. En dan is het mogelijk interessant omdat te doen i.c.m. een kleine PIB bij voorkeur op een dedicated groep.
Eens @Dennahz zit al op zo'n 50% zelfgebruik. Optimaliseren van wasmachine/vaatwasser scheelt al op zo'n laag verbruik en de PHEV moet in de zomer alleen op eigen zon laden, bij voorkeur in het weekend (goedkoopst).

Met inderdaad een maximale fictieve besparing van zo'n 400-500 euro per jaar zou ik in deze situatie voor een klein PIB gaan, al dan niet met het doel om je zelfverbruik te optimaliseren uit duurzaamheidsoogpunt (eigen zon eerst :*) ). Leuke hobby die op termijn niet verlieslatend is. Maar van een thuisaccu wordt @Dennahz niet rijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:20:
[...]
is dat zo?, er is wel een lichte stijging over de laatste 5 jaar, maar dat zou ik nu niet bepaald fors willen noemen. NIPV heeft daar overigens mooie datasets voor.
van langdurig onderzoek van de laatste 15 jaar fatale woningbranden blijkt dat nog geen 18% veroorzaakt zijn door elektrische apparatuur/installatie, roken blijkt met 26% toch een duidelijk grotere ooraak te zijn.

[...]
Ah, roken is erger. Dus zodra die oorzaak onder de 18% zakt mogen we de risico's rondom elektrische branden gaan aanpakken?
de vraag is of je hier een brandrisico bedoeld of dat je het eerder over brandgevaar hebt, daar zit toch een behoorlijk verschil tussen.
Wat is het verschil en hoe is dat relevant is deze discussie.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:31
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:16:
De regels komen vanzelf...mensen die 'wat'over hebben, laten het doen. De 'anderen' zoeken de weg van de minste weerstand of eigenlijk de goedkoopste weg uit angst de boot te missen en daar ontstaan ook helaas vaak de 'brandjes'

Je hebt ook nog 'de ali- mensen' die totaal niet nadenken en rotzooi kopen
Regels? En dan? Niemand die het kan of komt controleren. Pas als je huis affikt heb je een probleem omdat dan de expert van de verzekeraar constateert dat er een puinhoop van is gemaakt en dat ondeugdelijke aansluiting oorzaak is van de brand. De meeste mensen denken niet na zoals mensen hier op Tweakers. En dat is logisch (niet slim) want die vertrouwen op info van de buurman, op feestjes en op het werk van mensen die zeggen moet je doen, heb ik ook gedaan en leven verder hun leven.

• Jan-tweak
grappig" Bijkomende uitdaging voor de brandweer is dat er giftige dampen kunnen vrijkomen. ", helaas weer een iemand die daar helemaal niets van snapt.
bij elke brand komen er giftige dampen en gassen vrij, daarom dragen brandweerlieden ook adembescherming bij brandbestrijding.
en zo zijn er nogg wel meer onzinnige stukken in dat artikel.

een PIB is mits conform de handleiding goed aangesloten en juist geplaatst (staat ook in de handleiding, en je kunt voor extra veiligheid de adviezen van de brandweer opvolgen ) geen bijzonder risico en vergelijkbaar met al van andere zaken die je in je huis hebt staan.
Persoonlijk zou ik me veel meerzorgen maken over de DIY type thuisbatterijen die inelkaar geknutselt worden, wat dat is echt een groot risico.(mn als dat gedaan wordt door mensen die daar geen kaas van gegeten hebben en alleen een youtube filmpje hebben bekeken)

• Jan-tweak
Pejdref schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Ah, roken is erger. Dus zodra die oorzaak onder de 18% zakt mogen we de risico's rondom elektrische branden gaan aanpakken?

[...]

Wat is het verschil en hoe is dat relevant is deze discussie.
kijk als je dat verschil niet eens weet hoef je over veiligheid ook niet meer te komen, want dat is wel de essentie m.b.t. hoe je met veiligheid omgaat.

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:55:
[...]

grappig" Bijkomende uitdaging voor de brandweer is dat er giftige dampen kunnen vrijkomen. ", helaas weer een iemand die daar helemaal niets van snapt.
bij elke brand komen er giftige dampen en gassen vrij, daarom dragen brandweerlieden ook adembescherming bij brandbestrijding.
Als je alle giftige dampen gelijk beschouwd hoef je over veiligheid ook niet meer te komen, want dat is wel de essentie m.b.t. hoe je met veiligheid omgaat.

• Sonero
Een thuisbatterij zit het verdienmodel van heel veel partijen in de weg.

Tegen september 2026 mag je ook allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:
  • vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
  • vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
  • vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
  • vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Even serieus, de consument voelt goed aan dat hij tegengewerkt wordt of gaat worden. Het argument van brandveiligheid is een mooi excuus om aanvullende certificeringen te eisen. Zoiets: https://solarmagazine.nl/...-voor-ontlasten-stroomnet

Mocht deze certificering doorgaan hoop ik overigens wel dat het op EU niveau geregeld wordt. Als je als importeur of fabrikant met je batterij langs elke nationale certificerende instantie zou moeten, wordt het wel een dure grap. Maar misschien is dat ook wel precies de bedoeling, de overheid zit natuurlijk niet te wachten op voor de burger betaalbare tegenmaatregelen tegen het afschaffen van de salderingsregeling.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@Sonero Het plan voor dit keurmerk was van korte duur :
https://solarmagazine.nl/...ijen-subsidie-van-de-baan

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 04-05-2026 12:36 ]

• Tony71
MotorBeast schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Regels? En dan? Niemand die het kan of komt controleren. Pas als je huis affikt heb je een probleem omdat dan de expert van de verzekeraar constateert dat er een puinhoop van is gemaakt en dat ondeugdelijke aansluiting oorzaak is van de brand. De meeste mensen denken niet na zoals mensen hier op Tweakers. En dat is logisch (niet slim) want die vertrouwen op info van de buurman, op feestjes en op het werk van mensen die zeggen moet je doen, heb ik ook gedaan en leven verder hun leven.
tweakers verandert ook...een paar jaar geleden was het super technisch...het lijkt nu wel Zeg eens A

• Tony71
Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:55:
[...]

een PIB is mits conform de handleiding goed aangesloten en juist geplaatst (staat ook in de handleiding, en je kunt voor extra veiligheid de adviezen van de brandweer opvolgen ) geen bijzonder risico en vergelijkbaar met al van andere zaken die je in je huis hebt staan.
Persoonlijk zou ik me veel meerzorgen maken over de DIY type thuisbatterijen die inelkaar geknutselt worden, wat dat is echt een groot risico.(mn als dat gedaan wordt door mensen die daar geen kaas van gegeten hebben en alleen een youtube filmpje hebben bekeken)
Dat is te danken aan 'Victron'...Prachtig NL systeem waar een paar jaar geleden alleen de technici zich aan durfden te wagen. Nu kun je overal die cellen kopen en diy boxen en denken velen "Blauw is ook mijn lievelingskleur" dus ik ga ook bouwen, stapelen etc. Het zal hier en daar een keer fout gaan. Verwacht ik, maar zolang het in de meterkast goed zit en mensen de Nen1010 of CE keurmerk gebruiken, zullen de problemen minimaal zijn.

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-06 10:43
Alle praatjes over veiligheid terzijde wil ik mijn thuissituatie even schetsen en eens vragen wat jullie als opties zouden zien.

Situatieschets: Solaredge installatie gelegd in 2023, 14 panelen oost-zuid-west met veel schaduw op dak, hybride monofase omvormer met aansluiting voor batterij. Mijn thuisnet is drie fase.

Batterijen van solaredge zijn echter volgens velen niet goed. LG chem batterijen zouden echter ook gekoppeld kunnen worden las ik...

Dus, ik overweeg enkele dingen. Van meest waarschijnlijke naar minst waarschijnlijke.

1) Indevolt halfsolide batterijen, plug en play (800w) of apart afgezekerd (2.4kW) https://nl.indevolt.com/pages/halfvaste-lfp-batterij -> veiliger en duurzamer en compacter. NOG NIET GOEDGEKEURD VOOR BELGIË

2) Zendure Solarflow Mix, plug en play (800w) of apart afgezekerd (4kW) https://www.zendure.nl/products/solarflow-mix-series -> LiFePo, 8kW voor relatief weinig geld NOG NIET GOEDGEKEURD VOOR BELGIË

3) LG Chem batterij op de solaredge omvormer, 9kW en volledige integratie

ik dacht ook nog aan pylontech maar dat lijkt me echt onhandig...

• Jan-tweak
Pejdref schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Als je alle giftige dampen gelijk beschouwd hoef je over veiligheid ook niet meer te komen, want dat is wel de essentie m.b.t. hoe je met veiligheid omgaat.
Nee, dat heeft daar niets mee te maken, eerder als je gebruik maakt van onafhankelijke adembescherming dan is dat een veiligheidsmaatregel tegen elk soort ademgas en dan heb je qua adembescherming dus alles gecoverd. Als giftige dampen en of gassen ook nog andere gevaren beinhouden gebruik daarnaast dus ook nog andere beschermingsmiddelen, bv een gaspak. Dat wordt dan iom de bevelvoering ((H)OvD) bepaald eventueel in overleg met een AGS.
Ik vraag me alleen af wat dat nog met een thuis-batterij te maken heeft? Door een thuis-batterij met CE te kopen en de in de handleiding beschreven veiligheidsmaatregelen op te volgen kun je eigenlijk van een veilig gebruik uitgaan. Ga je echter daarbuiten om dingen doen is het je eigen verantwoordelijkheid, dat is bv bij een auto of ander gebruiksvoorwerp ook niet anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 04-05-2026 13:55 ]

• Tony71
Ch3ckmate schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:47:
Alle praatjes over veiligheid terzijde wil ik mijn thuissituatie even schetsen en eens vragen wat jullie als opties zouden zien.

Situatieschets: Solaredge installatie gelegd in 2023, 14 panelen oost-zuid-west met veel schaduw op dak, hybride monofase omvormer met aansluiting voor batterij. Mijn thuisnet is drie fase.

Batterijen van solaredge zijn echter volgens velen niet goed. LG chem batterijen zouden echter ook gekoppeld kunnen worden las ik...

Dus, ik overweeg enkele dingen. Van meest waarschijnlijke naar minst waarschijnlijke.

1) Indevolt halfsolide batterijen, plug en play (800w) of apart afgezekerd (2.4kW) https://nl.indevolt.com/pages/halfvaste-lfp-batterij -> veiliger en duurzamer en compacter. NOG NIET GOEDGEKEURD VOOR BELGIË

2) Zendure Solarflow Mix, plug en play (800w) of apart afgezekerd (4kW) https://www.zendure.nl/products/solarflow-mix-series -> LiFePo, 8kW voor relatief weinig geld NOG NIET GOEDGEKEURD VOOR BELGIË

3) LG Chem batterij op de solaredge omvormer, 9kW en volledige integratie

ik dacht ook nog aan pylontech maar dat lijkt me echt onhandig...
Heb je 1-fase of 3-fase? Je antwoord ligt hier in!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Uit Salvage-cijfers blijkt dat 2,2% van de woningbranden vermoedelijk veroorzaakt wordt door de accu’s van elektrische fietsen/scooters/bromfietsen (versus 2% in 2023). In totaal vormen accu’s en batterijen in bijna 5% van de gevallen de vermoedelijke oorzaak (3% in 2023). Dat meldt het Verbond van Verzekeraars bij de publicatie van de Risicomonitor Woningbranden.

https://bipublic.verzeker...bc-41a2-9885-7d641f96bb22

Thuisaccu's zijn nog niet noemenswaardig of te laag in aantal om apart te benoemen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tony71
habbekrats schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Uit Salvage-cijfers blijkt dat 2,2% van de woningbranden vermoedelijk veroorzaakt wordt door de accu’s van elektrische fietsen/scooters/bromfietsen (versus 2% in 2023). In totaal vormen accu’s en batterijen in bijna 5% van de gevallen de vermoedelijke oorzaak (3% in 2023). Dat meldt het Verbond van Verzekeraars bij de publicatie van de Risicomonitor Woningbranden.

Thuisaccu's zijn nog niet noemenswaardig of te laag in aantal om apart te benoemen
Dat komt nog...Vanaf 2025 zijn de verkoop van PIB' s 'ontploft'

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

habbekrats schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:03:
[...]

een thuis accu maakt gelukkig ook geen dagelijkse tocht door weer en wind terwijl die over drempels heen gefietst wordt.
Die zal ook wel een stuk minder makkelijk schade ontwikkelen intern en extern. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Er is een apart topic over veiligheid ESS systemen Laten we de discussie daar verder voeren, veiligheid is niet een hoofdthema voor thuisaccu's, eerder een belangrijke bijzaak.
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Kan het zelf niet laten toch ng te reageren,

Met de huidige hype in de media geloof ik dat de eerste stevige brand van een PIB direct op de voorpagina van alle media staat. En ook elke lobbyclub voor normeringen, certificaten, veiligheid, verzekeraars zal het gaan aangrijpen om even in de spotlight te kunnen staan. En aangezien die berichten er nog niet zijn...

• Jan-tweak
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:16:
[...]

dit is maar de vraag, mn om dat het risicoprofiel van de eerder genoemde Li-ion (veelal NMC) batterijen en de mogelijke defecten (omdat het vaak mobiele en beweegbare apparaten zijn (kans op defecten aanzienlijk groter) dan de gebruikte batterij techniek in thuis-batterijen die veelal op LiFePO4 (LFP) cel techniek berust.

Nu zou ik veiligheid bij thuis-batterijen zeker niet als bijzaak willen bestempelen (@zalkc), eigenlijk is dat prio 1, een onveilig apparaat in je huis zou ik zeker niet willen.
Dus een thuis-batterij dient in eerste instantie veilig te zijn en dan komt pas de rest.

Alleen al de grafiek van beide batterij technieken laat al duidelijk het verschil zien.
waarbij een thuis-batterij juist een stabiel staat en de kans op defecten tijdens gebruik aanzienlijk kleiner zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A1UO67vNR-M5AuB8XhdzZf5r5Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7YYKObjvShvAS0Nvk9y9sVT4.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 04-05-2026 14:56 ]

• Ch3ckmate
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Mijn net thuis is 3-fase, maar maakt dat echt uit dan?
Ik heb in eerste instantie interesse in NOM, ik woon in België en heb een digitale meter, mij is uitgelegd dat het niet uitmaakt op welke fase je een eenfasige batterij zou steken zolang ze maar terugstuurt wat je op een andere fase verbruikt, dan eindigt het op 0.

In de toekomst wil ik misschien met de onbalansmarkt spelen. Maar nul op de meter moet gedurende 5-6 maanden per jaar wel lukken denk ik.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Nu zou ik veiligheid bij thuis-batterijen zeker niet als bijzaak willen bestempelen (@zalkc), eigenlijk is dat prio 1, een onveilig apparaat in je huis zou ik zeker niet willen.
Dus een thuis-batterij dient in eerste instantie veilig te zijn en dan komt pas de rest.
Ik vergat wat context, voor dit topic is het niet direct een hoofdthema, daar zijn andere topics voor. Natuurlijk is het belangrijk, maar het is ook belangrijk dat je een huis (of bedrijf) hebt waar je het product toepast. Nu hebben we het ook best vaak over de plek waar je het geheel neer wil zetten, maar ook dat is slechts een belangrijke bijzaak voor dit topic.

Ik bagatelliseer veiligheid zeker niet, maar ik geloof niet dat je alles direct moet gaan verbieden of alleen toe staat als er 5 inspecteurs elk jaar langs komen. Een PIB die in Nederland wordt verkocht wordt geacht veilig te zijn bij correct gebruik. Dat er mensen zijn die domme dingen doen ga je gewoon niet voorkomen, er zijn er zat die met kerst een aantal gourmetstellen op een niet afgerolde kabelhaspel aansluiten, of een föhn gebruiken als bedverwarming, dat voorkom je gewoon niet. Maar moet je daarom alles maar verbieden of moeilijk maken voor mensen die het wel goed doen? Ik heb zelf meer fouten uit mijn nieuwbouw (2020) installatie gehaald als veroorzaakt, die erkende installateur is ook niet altijd heilig, het scheelt alleen dat hij een goede aansprakelijkheidsverzekering heeft.

• Tony71
Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:51:
[...]

dit is maar de vraag, mn om dat het risicoprofiel van de eerder genoemde Li-ion (veelal NMC) batterijen en de mogelijke defecten (omdat het vaak mobiele en beweegbare apparaten zijn (kans op defecten aanzienlijk groter) dan de gebruikte batterij techniek in thuis-batterijen die veelal op LiFePO4 (LFP) cel techniek berust.

Alleen al de grafiek van beide batterij technieken laat al duidelijk het verschil zien.
waarbij een thuis-batterij juist een stabiel staat en de kans op defecten tijdens gebruik aanzienlijk kleiner zijn.
[Afbeelding]
Als ik je berichten lees kun je ook veel mensen opweg helpen met een veilig systeem! Zit je al jaren in deze materie?

• President
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Ik ben hier wel benieuwd naar: wat maakt het uit?

Ik heb een 3fase thuisaansluiting en heb ook de zonnepanelen via 3fase laten aansluiten. Heb maar iets van 14 panelen, maar dat leek mij voor het stroomnet het beste.

Ook netjes IQ7+ met een metered S omvormer, 3 fase q-relay, etc.

• Tony71
Ch3ckmate schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Mijn net thuis is 3-fase, maar maakt dat echt uit dan?
Ik heb in eerste instantie interesse in NOM, ik woon in België en heb een digitale meter, mij is uitgelegd dat het niet uitmaakt op welke fase je een eenfasige batterij zou steken zolang ze maar terugstuurt wat je op een andere fase verbruikt, dan eindigt het op 0.

In de toekomst wil ik misschien met de onbalansmarkt spelen. Maar nul op de meter moet gedurende 5-6 maanden per jaar wel lukken denk ik.
Ik vind persoonlijk, en dan vooral de nadruk hierop. NOM draaien heel risicovol omdat het om hele lage last gaat ( bijv. 100 tot 300W). Het wordt dan heel moeilijk een batterij hierin te configureren zonder dat de verliezen groter zijn dan de winsten. Een dergelijke situatie heb ik rond deze periode. Vanaf 00:00 tot 09:00 slechts 1500 -2000 W in totaal over 9 uren.

Maar goed er zit ook iets bij van...omdat het kan;)

• HandyLumberjack
Sonero schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:26:

Tegen september 2026 mag je ook allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:
  • vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
  • vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
  • vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
  • vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.

Even serieus, de consument voelt goed aan dat hij tegengewerkt wordt of gaat worden. Het argument van brandveiligheid is een mooi excuus om aanvullende certificeringen te eisen. Zoiets: https://solarmagazine.nl/...-voor-ontlasten-stroomnet

Mocht deze certificering doorgaan hoop ik overigens wel dat het op EU niveau geregeld wordt. Als je als importeur of fabrikant met je batterij langs elke nationale certificerende instantie zou moeten, wordt het wel een dure grap. Maar misschien is dat ook wel precies de bedoeling, de overheid zit natuurlijk niet te wachten op voor de burger betaalbare tegenmaatregelen tegen het afschaffen van de salderingsregeling.
Dat verdienmodel aanvullen kan natuurlijk veel eenvoudiger, bijvoorbeeld het kWh tarief omhoog of eventueel een apart (duur) winter tarief, hogere terugleverboete en bij alle dynamische leveranciers een verkoopvergoeding van x cent per kWh, of hogere energiebelasting.

Het zal me niks verbazen als je zonder batterij juist het hardst wordt geraakt.

• Tony71
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Ik ben hier wel benieuwd naar: wat maakt het uit?

Ik heb een 3fase thuisaansluiting en heb ook de zonnepanelen via 3fase laten aansluiten. Heb maar iets van 14 panelen, maar dat leek mij voor het stroomnet het beste.

Ook netjes IQ7+ met een metered S omvormer, 3 fase q-relay, etc.
Hi, kijk ook even naar de toekomstige uitbreidingen...WP, Boiler, EV, Laadpaal, Airco etc.
Wat is totale vermogen van je PV. Ik gebruik dit zelf als maatstaf en ga altijd 20% hoger zitten dan maximaal

• HandyLumberjack
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Wat is totale vermogen van je PV. Ik gebruik dit zelf als maatstaf en ga altijd 20% hoger zitten dan maximaal
En waar is dat op gebaseerd?

Ik heb nog geen 10% van mijn PV vermogen, en dat is voor mij genoeg voor NOM, meer voegt nauwelijks iets toe in mijn situatie.

• President
[...]

Hi, kijk ook even naar de toekomstige uitbreidingen...WP, Boiler, EV, Laadpaal, Airco etc.
Een wp zal ik ooit moeten gaan kopen als het loont (nu nog niet met 500kuub) een auto kan niet aangezien ik geen parkeerplek heb op eigen terrein of voor de deur.

Als ik voor een accu ga dan voor 10 kwh, de rest is Enphase dus ergens heb ik her gevoel dat ik dan het beste ook voor een accu moet gaan van Enphase. Maarja, die ik duur in vergelijking met andere vaste accu systemen en heeeeeel duur in vergelijking met de stekker batterijen

• Oilman
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Een wp zal ik ooit moeten gaan kopen als het loont (nu nog niet met 500kuub) een auto kan niet aangezien ik geen parkeerplek heb op eigen terrein of voor de deur.

Als ik voor een accu ga dan voor 10 kwh, de rest is Enphase dus ergens heb ik her gevoel dat ik dan het beste ook voor een accu moet gaan van Enphase. Maarja, die ik duur in vergelijking met andere vaste accu systemen en heeeeeel duur in vergelijking met de stekker batterijen
Juist met Enphase is er praktisch geen voordeel om voor Enphase te gaan. Bij andere omvormers voorkom je DC-AC-DC verliezen, maar bij Enphase gaat die vlieger niet op, alles is namelijk direct AC vanaf het dak. Dus die omzet verliezen kan je niet ontwijken.

• Oilman
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Ik vind persoonlijk, en dan vooral de nadruk hierop. NOM draaien heel risicovol omdat het om hele lage last gaat ( bijv. 100 tot 300W). Het wordt dan heel moeilijk een batterij hierin te configureren zonder dat de verliezen groter zijn dan de winsten. Een dergelijke situatie heb ik rond deze periode. Vanaf 00:00 tot 09:00 slechts 1500 -2000 W in totaal over 9 uren.

Waar wil je dan op sturen? Verlaat terugleveren? Handelen? Capaciteitstarieven in 2028?
NOM is het stuk dat zeker is, de rest is een stuk onzekerder.

Btw, je eenheden kloppen niet.

• Tony71
HandyLumberjack schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:16:
[...]

En waar is dat op gebaseerd?

Ik heb nog geen 10% van mijn PV vermogen, en dat is voor mij genoeg voor NOM, meer voegt nauwelijks iets toe in mijn situatie.
Noodzakelijke 1:1 rule Enphase in mijn geval. Is misschien niet bij jou van toepassing

• Tony71
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Ik heb zelf ook enphase

• Jan-tweak
Sonero schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:26:

Gelukkig, op EU niveau geregeld, dus over 20 jaar zal dat dan wel weer klaar zijn, mooi in een richtlijn gegoten, waarbij de lidstaten dit dan nog in lokaal regels moeten omzetten, onze regering kennende, doen we dat 5 jaar na sluitingsdatum. Dus in 3 generaties verder ( ik bedoel thuisbatterijen ) gaan we het meemaken.
;)

• Jan-tweak
[...]

Zeer handig, je warmtepomp meenemen terwijl je in de winter nog nauwelijks iets teruglevert.
Idem laadpaal, beetje onzinnig om twee keer laadverliezen te nemen, plus zelfs een relatief kleine EV batterij is het veelvoud van wat je als thuis-batterij nodig hebt. Voor je EV kun je veel goedkoper via een dynamisch tarief direct laden, en hoger vermogen en onder de streep goedkoper.
Volledig onzinnige benadering, kijk veel liever naar je werkelijk verbruik en teruglevering (per dag) in de maanden maart, april, augustus, september en oktober en neem van deze een goede keuze, bv het 3de kwartiel.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-06 21:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik de diverse rekentools voor thuisaccu's van de HTW Berlin bekijk
is de reeks nu vrij compleet, sinds kort is er ook een rekentool voor huishoudens
met een EV, zonnepanelen en een thuisaccu.
Voor consumenten zonder EV: der "Unabhängigkeitsrechner" (parameters zijn voor mijn installatie)

Vooral is interessant (en misschien verhelderend) aan de diverse parameterknoppen te "draaien" om
zelfconsumptie en autarkie voor de eigen situatie te "optimaliseren".

Wat vuistregels voor de dimensionering betreft staat het e.e.a. in het .pdf van 2025, te vinden op Stromspeicher-Inspektion 2025 - in het .pdf op pagina 22.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 04-05-2026 21:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak
[...]

eh' nee dus, ik draai met relatieve lage lasten een RTE van circa 83% (Zendure SF 2400 AC)

• Ch3ckmate
[...]

Ok euh, what would you do denk ik dan :p ik heb een WP in een BEN woning. Mijn nachtverbruik ligt tussen de 200-300w met in de ochtend een piekje.

Mijn idee is om met een kleine setup te beginnen en NOM te doen (4kWh) en mettertijd op te waarderen (indien ik modulaire plug en play koop)

[ Voor 9% gewijzigd door Ch3ckmate op 04-05-2026 19:05 ]

• President
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Juist met Enphase is er praktisch geen voordeel om voor Enphase te gaan. Bij andere omvormers voorkom je DC-AC-DC verliezen, maar bij Enphase gaat die vlieger niet op, alles is namelijk direct AC vanaf het dak. Dus die omzet verliezen kan je niet ontwijken.
Check, maakt dus niet uit welk merk her is behalve het gevoel dat het gelijk is.

Dan nog een vraag. Wat ik wil bereiken is het volgende:
- optimaal laden met zonnestroom van mijn panelen
- tussen 16u en 21u niks van het net afnemen
- bij geen zonnepanelen stroom moet de accu dus ergens tussen 21u en 16u opladen, maar moet die niet in de nacht tot 100% gaan opladen terwijl het de volgende dag heel zonnig wordt

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Check, maakt dus niet uit welk merk her is behalve het gevoel dat het gelijk is.

- bij geen zonnepanelen stroom moet de accu dus ergens tussen 21u en 16u opladen, maar moet die niet in de nacht tot 100% gaan opladen terwijl het de volgende dag heel zonnig wordt
Dat laatste klinkt simpel maar is juis best moeilijk. Vooruitkijken met algos/scripts is niet zo makkelijk als t klinkt.

Waarom.wil.je tussen 16-21 niks van t net? Gewoon voor de goede zaak? Op zich heel jofel hoor, ben gewoom benieuwd.

• Tony71
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:21:
[...]

De omzettingsverliezen zijn juist. Maar vergeet niet dat je Enphase meer produceert gemiddeld over een jaar gezien. Dat maakt de omzettingsverliezen waar jij het over hebt echt wel weer beter. Wil je totaal geen omzettingsverliezen en een systeem zonder omvormer???
Die zijn er! Batterijen zonder omvormer met echte RTE van +99%

[ Voor 3% gewijzigd door Tony71 op 04-05-2026 19:44 ]

• Jan-tweak
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:43:
[...]

De omzettingsverliezen zijn juist. Maar vergeet niet dat je Enphase meer produceert gemiddeld over een jaar gezien. Dat maakt de omzettingsverliezen waar jij het over hebt echt wel weer beter. Wil je totaal geen omzettingsverliezen en een systeem zonder omvormer???
Even voor de goede orde, een batterij heeft DC en je huis AC, en nee, dat geeft nu een keer wel verliezen die groter zijn dan 1%.

• President
Fr33z schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Dat laatste klinkt simpel maar is juis best moeilijk. Vooruitkijken met algos/scripts is niet zo makkelijk als t klinkt.

Waarom.wil.je tussen 16-21 niks van t net? Gewoon voor de goede zaak? Op zich heel jofel hoor, ben gewoom benieuwd.
Nouja, ik ben niet van het programmeren dus verwacht dat het gewoon automatisch zo kan of makkelijk in te stellen is.

Puur voor de goede zaak inderdaad. Anders kan ik net zo goed wel een stekker accu nemen voor het verbruik in de nacht, in plaats daarvan betaal ik liever iets meer met het idee dat het ook maatschappelijk verantwoord is en toekomst proof

• Oilman
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:17:
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.
[...]

Daar gaat het helemaal niet om, @President heeft een Enphase systeem op z'n dak liggen, dat is een gegeven feit. Daarmee is een DC gekoppelde accu geen optie. Of een Enphase systeem een procent meer of minder oplevert dan een andere omvormer doet er niet toe.

En die volgende opmerking zal ik al helemaal met een korrel zout nemen. Misschien wat minder posten en de kwaliteit van je bijdrages wat omhoog halen.

• President
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blt2p84rQTcqucvqFtrRC8zXbgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0x76JSgcUd6EQE7DzdDXnMo.jpg?f=fotoalbum_largeik lever nu in ieder geval teveel terug, wat ook niet zo goed is voor het net... Wel met salderen financieel verstandig.

• Tony71
<knip>Houden het vriendelijk

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 20:30 ]

• President
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden.
Maar, stomme vraag waarschijnlijk; kunnen de energieleveranciers of netwerk beheerders dan niet met elkaar een accu uitbrengen met software voor op de Nederlandse markt?

• Tony71
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.

[...]

Daar gaat het helemaal niet om, @President heeft een Enphase systeem op z'n dak liggen, dat is een gegeven feit. Daarmee is een DC gekoppelde accu geen optie. Of een Enphase systeem een procent meer of minder oplevert dan een andere omvormer doet er niet toe.

En die volgende opmerking zal ik al helemaal met een korrel zout nemen. Misschien wat minder posten en de kwaliteit van je bijdrages wat omhoog halen.
Bedankt voor je opmerking. Niet geheel positief, maar zegt meer over wat jij vindt en weet dan wat er te koop is. Kijk lekker naar Zendure zolas een schilder vind dat er niks anders is dan verf. Ondertussen worden er in Europa gewerkt aan batterijsystemen die niet eens meer een omvormer hebben en dus geen warmteontwikkelingen hebben en nagenoeg geen verlies. Wat je kunt ze al kopen voor ongeveer 3500 euro voor ca 8 kWh

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik persoonlijk wacht nog op de batterij met een RTE van > 100%
die kan ik dan gebruiken om mijn elektrische perpetuum mobile aan te drijven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Oilman
Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:15:
[...]

Bedankt voor je opmerking. Niet geheel positief, maar zegt meer over wat jij vindt en weet dan wat er te koop is. Kijk lekker naar Zendure zolas een schilder vind dat er niks anders is dan verf. Ondertussen worden er in Europa gewerkt aan batterijsystemen die niet eens meer een omvormer hebben en dus geen warmteontwikkelingen hebben en nagenoeg geen verlies. Wat je kunt ze al kopen voor ongeveer 3500 euro voor ca 8 kWh
De hint was nog niet duidelijk genoeg? Wat moeten we met bovenstaande bericht? Als je iets interessants gevonden hebt deel dan gewoon het linkje. Het klinkt mij meer als een scam of we krijgen maar een half verhaal. De vraag was heel concreet van President, heeft het voordelen om voor Enphase accu te gaan i.c.m. Enphase omvormers. Daarop antwoord ik dat je sowieso het DC-AC-DC verlies hebt en dan komen we nu hier uit.

PS. mogelijk haal je me met iemand anders door de war, maar ik ben niet getrouwd met Zendure. Dit jaar nog een vast contract zonder TLV-boete, dus ik wacht op meer informatie over de variabele net-tarieven voor ik mogelijk in actie schiet.

• Jan-tweak
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]ik lever nu in ieder geval teveel terug, wat ook niet zo goed is voor het net... Wel met salderen financieel verstandig.
Waarom slecht voor het net :? jouw zonnestroom zal in ieder geval naar een ander gaan en daardoor vermijd je een stukje fossiele geproduceerde stroom.
En met je eigen zonnestroom uit je eigen batterij gebeurt exact het zelfde, je vermijd tenminste een deel fossiele geproduceerde stroom.
In beide gevallen dus prima voor het milieu. d:)b

• Tony71
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]ik lever nu in ieder geval teveel terug, wat ook niet zo goed is voor het net... Wel met salderen financieel verstandig.
Ik vermoed dat je pv max 4,1 kW aan vermogen heeft. Is je PV 3-fase dan kun je een kleinere omvormer nemen dan de Enphase 1.0 regel. Omdat ik geen zicht heb omtrent je 'verbruikers' zou ik op basis van wat ik weet adviseren om te gaan voor een batterij tussen de 5-10 kW, deze wel laten meedraaien op 3-fase.
https://zonnigewinkel.nl/...vormer-3-fase-noodstroom/
Er komt bij de pylontech ca. 350 BTW bij (omvormer-batterij niet)
https://zonnigewinkel.nl/...de-omvormer-10kwh-3-fase/
Er komt bij de goodwe ca. 0 BTW bij (omvormer-batterij niet)

[ Voor 6% gewijzigd door Tony71 op 04-05-2026 20:36 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Fr33z schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Ik heb sinds kort een zendure met 1 batterijmodule om te experimenteren.

En ik had al zonnepanelen met automatische zero-export of volledig uitschakelen in functie van de dynamische prijs. (België)

Beide niet gekoppeld en zendure zonder P1 meter. Voorlopig staat die zendure vast ingesteld op bij lage prijs laden (2400W) en bij hoge prijs ontladen (800W).
Lage prijs komt in de meeste gevallen ook wel overeen met redelijk wat opwek uit de eigen panelen. En het ontladen met de eigen ochtend- en avondpiek.
Ik moet wel zelf manueel inschatten wat hoog/laag is en indien nodig de parameters wat bijstellen in de app. Maar ik had toch al de gewoonte om zowat dagelijks eens de dynamische prijzen te checken 🙂

Financieel valt hier niet veel extra meer te winnen denk ik. Het zou wel eleganter kunnen met centrale sturing vanuit HA maar daar zal ik mij eens voor moeten zetten als ik tijd heb.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• paQ
  • Laatst online: 21:34

paQ

Tony71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Ik vermoed dat je pv max 4,1 kW aan vermogen heeft. Is je PV 3-fase dan kun je een kleinere omvormer nemen dan de Enphase 1.0 regel. Omdat ik geen zicht heb omtrent je 'verbruikers' zou ik op basis van wat ik weet adviseren om te gaan voor een batterij tussen de 5-10 kW, deze wel laten meedraaien op 3-fase.
https://zonnigewinkel.nl/...vormer-3-fase-noodstroom/
Er komt bij de pylontech ca. 350 BTW bij (omvormer-batterij niet)
https://zonnigewinkel.nl/...de-omvormer-10kwh-3-fase/
Er komt bij de goodwe ca. 0 BTW bij (omvormer-batterij niet)
Je hebt het steeds maar over conversieverliezen, vermeende waardeloze RTE's, en overheidskosten, maar 'adviseert' zonder knipperen een accu tegen 380 euro per kWh zonder installatie 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
[...]

[...]
Dit geeft Google:
'Bij pulserende belasting (bijv. een inductiekookplaat die constant op 50% vermogen 'klikt') registreert de slimme meter direct de gemiddelde stroomafname en geen piekvermogens. De slimme meter is geijkt en goedgekeurd voor nauwkeurige registratie, ook bij snelle wijzigingen tussen verbruik en teruglevering.'

En in de praktijk draait ook de bezorgde originele poster gewoon NOM met koken denk ik, zijn zorgen kwamen na het zien van wat de razendsnelle Victron meters heel mooi tonen, maar hij zou moeten kijken naar het uiteindelijke geregistreerde verbruik en teruglevering, indien dynamisch wellicht naar de uurspecificatie, dan vindt ie zo goed als nul op de meter. Het gaat nooit perfect, maar het zal er erg dichtbij zitten.

• Fr33z
paQ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:45:
[...]

Je hebt het steeds maar over conversieverliezen, vermeende waardeloze RTE's, en overheidskosten, maar 'adviseert' zonder knipperen een accu tegen 380 euro per kWh zonder installatie 8)7
Ja je kunt posts van sommige mensen beter skippen want er komt niks nuttigs uit. Helaas maar is niet anders. Ik heb oom geprobeerd de epistels te volgen maar lees er maar gewoon overheen want kan er niks mee.

• Fr33z
President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Maar, stomme vraag waarschijnlijk; kunnen de energieleveranciers of netwerk beheerders dan niet met elkaar een accu uitbrengen met software voor op de Nederlandse markt?
Kunnen? Wellicht. Netbeheerders niet want die zijn door regels zodanig vastgebonden dat ze 1 ding mogen doen (stroom transporteren) en zich voor de rest stil.moeten houden.

Energieleveranciers kunnen het misschien wel maar met welk doel? Zij winnen er ook niks mee behalve misschien meer batterijen verkopen. Ik heb op dit vlak vooral mn hoop gevestigs op een partij als Homewizard.

Toekomstproof is op dit moment even pas op de plaats maken denk ik. Er gebeurt veel maar het is ook nogal kermis/wild west. Zodra er over paar jaar meer regels en betere standaarden zijn kan wat jij wil waarschijnlijk veel beter. OF je neemt er dus een nieuwe hobby bij waarbij je met HomeAssistant en DAO ofzo gaat prutten in de avonden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 04-05-2026 20:55 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Vdvmark Wat Google (Gemini) vertelt over de inductiekookplaat en de "slimme meter"
klinkt voor mij te mooi om waar te zijn.
Zonder accu (of omvormer) de heel snel op levering/teruglevering reageert lukt dit bij mij gewoon niet.
Zelf mijn trage ferraris reageert op de aan/uit van de inductie bij passende pv-productie
gewoon met voor- en achteruit draaien. Mijn ShellyEM op de hoofdaansluiting registreert dit ook.

• Oilman
dunklefaser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:37:
@Vdvmark Wat Google (Gemini) vertelt over de inductiekookplaat en de "slimme meter"
Zonder accu (of omvormer) de heel snel op levering/teruglevering reageert lukt dit bij mij gewoon niet.
Zelf mijn trage ferraris reageert op de aan/uit van de inductie bij passende pv-productie
gewoon met voor- en achteruit draaien. Mijn ShellyEM op de hoofdaansluiting registreert dit ook.
Precies, zet de plaat op een lage stand met (bijna) kokend water en je ziet dat om de paar seconde de inductieplaat even kort aangaat. Het is PWM, maar op een hele lage frequentie van ruim minder dan 1 Hz. Misschien zijn er inductieplaten die het anders doen, maar niet dat ik ze ken. Nu wordt het meetinterval van slimme meters niet publiekelijk gedeeld, maar je moet op z'n minst ernstig mazzel hebben dat het interval zo groot is dat het los loopt.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
dunklefaser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:37:
Dit is enige wat ik snel herken, ik draai minimaal NOM dit jaar. Misschien zie jij hier wat aan, zonder de accu, alleen PV en Bora en wat P1. Weet niet of pieken boven nul kwamen, ik heb een 'trage' 750ms meter op de victron en grafiekje is natuurlijk klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziBLrKT7RWADWGREcOumBN91Rsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mVJxK7OxZ4GEPyJxIhFJkqY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ7KETcbitVxm4e8ILFfOp_HjcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2Jl5zYcUNVCOTTohGKoXO3f.jpg?f=fotoalbum_large

• Oilman
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
[...]

Precies, zet de plaat op een lage stand met (bijna) kokend water en je ziet dat om de paar seconde de inductieplaat even kort aangaat. Het is PWM, maar op een hele lage frequentie van ruim minder dan 1 Hz. Misschien zijn er inductieplaten die het anders doen, maar niet dat ik ze ken. Nu wordt het meetinterval van slimme meters niet publiekelijk gedeeld, maar je moet op z'n minst ernstig mazzel hebben dat het interval zo groot is dat het los loopt.
Ik was benieuwd wat ik op de P1 meter er terug van zie. Let op dit is mijn productie, het was hier knap grijs, dus de PV-opbrengst was over dit korte tijdsbestek wel behoorlijk stabiel. Voor de liefhebber er stond bolognesesaus op 1 van de onderste pitten van de Bora Pure op standje 4 (of misschien 5) rustig te pruttelen. De modulatie frequentie is in dit geval dusdanig traag dat ik wel de hoop zou hebben dat een thuisaccu dit aardig moet kunnen volgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihImP-lbOehplajKwq4zgkijME4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nadn0rj1F1VB5aNMEcQTENql.png?f=user_large

Insta-edit: De blokjes zijn afkomstig van de kookplaat die steeds even ~200 Watt trekt. Algeheel neergaande lijn zal komen door minder PV-opbrengst.
Ik zie dat de meetpunten iedere 30 seconde liggen, dus dit geeft nog niet een volledig beeld wat er gebeurd, want de slimme meter rekent gegarandeerd op een kortere tijdseenheid af. Om het goed te bepalen zou er gewoon een CT-klem om een ader van de kookplaat heen moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Oilman op 04-05-2026 23:40 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 143 Laatste