Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:34
HandyLumberjack schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Als er +- 18A over een 2,5mm2 installatiedraad gaat wordt die echt niet gloeiend heet. Bij onze zuiderburen mag je 2,5mm2 ook gewoon afzekeren met een 20A automaat.
Ik begrijp je, maar er zijn luitjes bij die snappen het niet en zien het als oplaadbare tandenborstel. Volgens insider berichten ( vrijwillige brandweer) worden de regels aangescherpt nu steeds meer consumenten overgaan op de aanschaf van plug and play batterijen.

Er moet een electricien bijkomen vind ik....oude bedrading, slechte lasklemmen of dunne verlengsnoeren kunnen die constante hoge belasting gewoon niet aan. Erkende installateurs mogen volgens de strikte NEN 1010-normen eigenlijk nooit een stroombron via een stekker op een gedeelde groep aansluiten. Omdat consumenten zelf zo'n plug-in batterij kopen en inpluggen, omzeilen zij deze professionele veiligheidsnorm.

[ Voor 27% gewijzigd door Tony71 op 03-05-2026 15:08 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:12
Tony71 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Ik begrijp je, maar er zijn luitjes bij die snappen het niet en zien het als oplaadbare tandenborstel. Volgens insider berichten ( vrijwillige brandweer) worden de regels aangescherpt nu steeds meer consumenten overgaan op de aanschaf van plug and play batterijen.
als je een klein beetje weet hoe normen tot stand komen, die mn ook nog eens gebasserd zijn cq verbonden zijn met EU of andere normeringen zul je denk ik ook snappen dat een wijziging lastig en heel veel tijd nodig heeft.
Daarbij heeft de huidige NEN1010:2020:C1:2024 nog niet eens een wettelijke stuatus, die ligt op dit moment nog steeds bij de versie NEN1010:2015 (dus al ruim 10 ouder dan de laatste nieuwe, deze borging zit overigens in de Bbl.
daarbij (en ik snap echt niet hoe vaak dat ik dat moet zeggen, de NEN1010 stopt bij een WCD (stopcontact), dus wat jij wilt zou in ieder geval al niet via de NEN1010 gaan maar je komt daar dan in de werkingsfeer van de warenwet en die is nog veel meer dan de NEN1010 afhankelijk van regelegeving in de EU.
Dus ik verwacht hier zeker binnen kortere tijd geen wijziging in de huidige regelgeving voor <800W PiB.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 03-05-2026 15:11 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
[...]

De brandweer kan iets vinden van met name stekker batterijen maar een goedkeur van zo'n apparaat door de NVWA kan iedere Truus zo'n ding bij de Appie kopen en inpluggen. Daar zit een handleiding bij maar dat lezen de meeste niet. Ik zie op dit moment veel meer gevaar voor die Chinese stepjes en fatbikes die in huis geladen worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:34
habbekrats schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
[...]

De brandweer kan iets vinden van met name stekker batterijen maar een goedkeur van zo'n apparaat door de NVWA kan iedere Truus zo'n ding bij de Appie kopen en inpluggen. Daar zit een handleiding bij maar dat lezen de meeste niet. Ik zie op dit moment veel meer gevaar voor die Chinese stepjes en fatbikes die in huis geladen worden.
Het gaat volgens mij ook dezelfde kant op als de fatbikes....wie had verwacht dat een fiets 'verboden' zou worden.

Als mensen wat minder focussen op die telefoon, maar wat meer, zoals jezelf ook aangeeft op de handleiding of op het project, zijn er nauwelijks gevaren. Maar ja...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:12
habbekrats schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Het punt is dat veruit de meeste thuis-batterijen met een stekker hier gewoon aan de vereiste CE voorwaarden voldoen, en vaak ook bevestigd door bekende instanties zoals TÜV.
Iets wat je bij via Aliexpress geleverde Chinese stepjes en fatbykes veelal niet kunt zeggen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:18
[...]

Er moet een electricien bijkomen vind ik....oude bedrading, slechte lasklemmen of dunne verlengsnoeren kunnen die constante hoge belasting gewoon niet aan. Erkende installateurs mogen volgens de strikte NEN 1010-normen eigenlijk nooit een stroombron via een stekker op een gedeelde groep aansluiten. Omdat consumenten zelf zo'n plug-in batterij kopen en inpluggen, omzeilen zij deze professionele veiligheidsnorm.
We hebben het in Nederland nou eenmaal zo geregeld dat je in principe alles zelf mag aanpassen aan je elektrische installatie thuis, ik zou niet weten waarom dat nu opeens niet meer zou mogen.

Dat je een stekkerbatterij zelf kan "opvoeren" naar 2400W of meerdere op dezelfde groep kan installeren is een punt van aandacht.

Maar juist die stekkerbatterij zorgt ervoor dat thuisbatterij (eventueel met PV) toegankelijk worden voor bijna ieder budget.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:27
Jan-tweak schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Het punt is dat veruit de meeste thuis-batterijen met een stekker hier gewoon aan de vereiste CE voorwaarden voldoen, en vaak ook bevestigd door bekende instanties zoals TÜV.
Iets wat je bij via Aliexpress geleverde Chinese stepjes en fatbykes veelal niet kunt zeggen.
Dit. Bij onze oosterburen, waar de markt bijna 10x zo groot is, worden al jarenlang plug-in balkonsetjes en plug-in batterijen verkocht.
Ik zie niet in waarom de normcommissie van NEN het werk van VDE nog eens dunnetjes over moet doen.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:18
Sonero schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:27:
[...]

Dit. Bij onze oosterburen, waar de markt bijna 10x zo groot is, worden al jarenlang plug-in balkonsetjes en plug-in batterijen verkocht.
Ik zie niet in waarom de normcommissie van NEN het werk van VDE nog eens dunnetjes over moet doen.
En zelfs in Nederland zelf worden er al 25+ jaar PV omvormers verkocht die je met een stekker in een normaal stopcontact kan duwen. Zoals de Mastervolt Soladin 120 en 600 en Stecagrid 300 en 500. Blijkbaar is het allemaal niet zo'n probleem, anders was het al lang verboden.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste