Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 122 ... 143 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-06 11:59
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Nu wordt het meetinterval van slimme meters niet publiekelijk gedeeld, maar je moet op z'n minst ernstig mazzel hebben dat het interval zo groot is dat het los loopt.
In België is de sample frekwentie van de digitale meter 4 kHz, dat zijn dsmr 5 meters. die meten dus wel erg snel, en ze rapporteren iedere seconde een waarde (telegram) op de P1 poort

In NL heb je digitale meters volgens oudere dsmr normen, die zijn mogelijk wat trager.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.
Ik heb Enphase omvormers op mijn zonnepanelen. De Sigen is prima in staat om op de duurdere momenten niet te laden en gaat zelfs terugleveren aan het net, voornameliijk 's morgens vroeg en tussen 16.00 en 21,00 uur. Dat kan het systeem uitstekend zelf bepalen. En dat kan zelfs met NOM indien gewenst. Sterker nog, de AI van het systeem bepaalt het.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
mbbs1024 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:56:
[...]

In België is de sample frekwentie van de digitale meter 4 kHz, dat zijn dsmr 5 meters. die meten dus wel erg snel, en ze rapporteren iedere seconde een waarde (telegram) op de P1 poort

In NL heb je digitale meters volgens oudere dsmr normen, die zijn mogelijk wat trager.
Nee hoor, Nederland heeft ook DSMR 5 meters, alleen zijn er nog huizen met een oudere meter. Waar heb je de informatie over de sample frequentie vandaan, want dat klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren. Het theorema van Nyquist zegt dan dat de hoogst gemeten frequentie 2 kHz is, dat wijkt nogal af van de 50 Hz van de netfrequentie. In principe is de berekening gebaseerd op de intergraal van 20 ms vermogensmeting. Dan is de 4 kHz belachelijk hoog.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:32

pvg

daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:51:
[...]

Nee hoor, Nederland heeft ook DSMR 5 meters, alleen zijn er nog huizen met een oudere meter. Waar heb je de informatie over de sample frequentie vandaan, want dat klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren. Het theorema van Nyquist zegt dan dat de hoogst gemeten frequentie 2 kHz is, dat wijkt nogal af van de 50 Hz van de netfrequentie. In principe is de berekening gebaseerd op de intergraal van 20 ms vermogensmeting. Dan is de 4 kHz belachelijk hoog.
Is niet belachelijk hoog als je ook de harmonischen (tot 2kHz) wilt meten… niet alle belastingen zijn netjes Ohms namelijk.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:03
daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:51:
[...]

Het gaat een beetje richting “onzinnig voor dit topic”, maar ik kan me voorstellen dat die integraal wordt berekend met 4kHz sampling.
In vroeger tijden zouden we een analoge integrator gebruiken maar in deze digitale tijd worden “lager frequente” signalen gesampled.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Jan-tweak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Zeer handig, je warmtepomp meenemen terwijl je in de winter nog nauwelijks iets teruglevert.
Idem laadpaal, beetje onzinnig om twee keer laadverliezen te nemen, plus zelfs een relatief kleine EV batterij is het veelvoud van wat je als thuis-batterij nodig hebt. Voor je EV kun je veel goedkoper via een dynamisch tarief direct laden, en hoger vermogen en onder de streep goedkoper.
Volledig onzinnige benadering, kijk veel liever naar je werkelijk verbruik en teruglevering (per dag) in de maanden maart, april, augustus, september en oktober en neem van deze een goede keuze, bv het 3de kwartiel.
Dit is een top reactie. Ik heb 11kwp liggen aan zonnepanelen en in december en januari druk ik 80% in mijn eigen verbruik (slechts 110 kWh zon per maand!), vooral dankzij de warmtepomp die continu 800-1200w doet of zelfs meer. Dan kun je potentieel nog 25kwh per maand door de batterij laten lopen.
Dus warmtepomp+NOM+ batterij bestaat niet in de winter. In voorjaar wel. Meer zin terwijl de WP nog wel af en toe draait.
Misschien dat goedkoop dynamisch opladen werkt, maar met de RTE in het achterhoofd is dat denk ik geen winstmachine

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 05-05-2026 08:04 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• daemonix
  • Niet online
pvg schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 06:12:
[...]

Is niet belachelijk hoog als je ook de harmonischen (tot 2kHz) wilt meten… niet alle belastingen zijn netjes Ohms namelijk.
Doe eens een Fourier transformatie op die harmonischen. Die zouden niet hoger mogen zijn dan 10x de basis frequentie, met die 10x krijg je al een prima blokgolf als je het goed doet. Ik geloof er niets van dat er significante harmonischen zijn die zo hoog in frequentie zitten, maar ik laat me graag verrassen.

Bron graag.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Ik heb Enphase omvormers op mijn zonnepanelen. De Sigen is prima in staat om op de duurdere momenten niet te laden en gaat zelfs terugleveren aan het net, voornameliijk 's morgens vroeg en tussen 16.00 en 21,00 uur. Dat kan het systeem uitstekend zelf bepalen. En dat kan zelfs met NOM indien gewenst. Sterker nog, de AI van het systeem bepaalt het.
Ok maar dat was iet helemaal de vraag toch? Ik reageerde op de laatste bullet van president en dat was 'kan het systeem snachts in de goedkopere uren opladen MAAR als er zon wordt voorspelt de dag erna nog wel.ruimte houden zodat de accu niet vol.begint sochtends en er nog ruimte is voor pv-opwek'?

Dit is dus een soort vooruitkijken en inschatten hoeveel pv-stroom.er morgen gemaakt gaat worden. Ik ken geen commercieel verkrikgbaar systeem.dat dit kan. Jouw Sigen wel? Zou heel vet zijn!

• daemonix
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Ok maar dat was iet helemaal de vraag toch? Ik reageerde op de laatste bullet van president en dat was 'kan het systeem snachts in de goedkopere uren opladen MAAR als er zon wordt voorspelt de dag erna nog wel.ruimte houden zodat de accu niet vol.begint sochtends en er nog ruimte is voor pv-opwek'?

Dit is dus een soort vooruitkijken en inschatten hoeveel pv-stroom.er morgen gemaakt gaat worden. Ik ken geen commercieel verkrikgbaar systeem.dat dit kan. Jouw Sigen wel? Zou heel vet zijn!
Ja, dat doet de Sigen op basis van de beschikbaarheid van de dynamische prijzen en het weerbericht. Die worden tussen 13.00 en 15.00 uur beschikbaar gesteld en dan bepaalt de Sigen de strategie in combinatie met de zon verwachting van de volgende dag. Werkt fantastisch.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 00:22
Pr088 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Dit is een top reactie. Ik heb 11kwp liggen aan zonnepanelen en in december en januari druk ik 80% in mijn eigen verbruik (slechts 110 kWh zon per maand!), vooral dankzij de warmtepomp die continu 800-1200w doet of zelfs meer. Dan kun je potentieel nog 25kwh per maand door de batterij laten lopen.
Dus warmtepomp+NOM+ batterij bestaat niet in de winter. In voorjaar wel. Meer zin terwijl de WP nog wel af en toe draait.
Misschien dat goedkoop dynamisch opladen werkt, maar met de RTE in het achterhoofd is dat denk ik geen winstmachine
Tapwater verwarmen kun je ook zoveel mogelijk doen op de uren dat de zonnepanelen hun werk doen, en als je een traag afgiftesysteem systeem hebt geldt dat ook voor de verwarming, dan voegt die batterij in het najaar en voorjaar ook weinig toe.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:09
Fr33z schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Victron geeft toch ook een zonvoorspelling en DESS zal daar toch ook wel mee bepalen wanneer te laden. Daarnaast hebben dynamische prijzen natuurlijk ook al een zon-relatie.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:27
Pieter2 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:48:
Dank voor alle tips en het kunnen meelezen op dit forum.
Ik zoek een accu op basis van mijn situatie:
- Voorlopig geen eigen groep, dus gebruik van 800w
- Geen directe aansluiting van zonnepanelen op nodig, wel overschot op jaarbasis
- 3 fase meter, volledig elektrisch huis + ev
- Dynamisch energiecontract
800W heb je niks aan dan laat je enorm veel potentieel liggen. Heb je geen lege groep die amper belast wordt?

Ik heb pas twee Marstek Venus E v3 batterijen gekocht. Die heb ik op een lege groep staan en beide beperkt op 1500W. Ik zit in Belgie hier heb je capaciteitstarief dus moet ik peak shaven en limiteer ik grid usage op 2500W. Ik ga binnenkort wel 2 extra groepen aan laten leggen trouwens.

Maar serieus op 800W benut je 30-40% van het potentieel. Koop een Raspberry Pi, koop 2 (of meer) marsteks, heb je 10kwh voor ongeveer 2400 euro (of goedkoper soms nog). En gebruik Home Battery Control om het aan te sturen, dan ga je naar een efficientie van 90-95%. Kun je zelfs je PV panelen nog aan koppelen, dus bijv niet van het grid laden als de zon gaat schijnen.

Met die fabrikantsoftware en 800W kun je net zo goed geen batterij kopen, dat ga je er nooit uit halen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Marve79 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:52:
[...]

800W heb je niks aan dan laat je enorm veel potentieel liggen. Heb je geen lege groep die amper belast wordt?

Ik heb pas twee Marstek Venus E v3 batterijen gekocht. Die heb ik op een lege groep staan en beide beperkt op 1500W. Ik zit in Belgie hier heb je capaciteitstarief dus moet ik peak shaven en limiteer ik grid usage op 2500W. Ik ga binnenkort wel 2 extra groepen aan laten leggen trouwens.

Maar serieus op 800W benut je 30-40% van het potentieel. Koop een Raspberry Pi, koop 2 (of meer) marsteks, heb je 10kwh voor ongeveer 2400 euro (of goedkoper soms nog). En gebruik Home Battery Control om het aan te sturen, dan ga je naar een efficientie van 90-95%. Kun je zelfs je PV panelen nog aan koppelen, dus bijv niet van het grid laden als de zon gaat schijnen.

Met die fabrikantsoftware en 800W kun je net zo goed geen batterij kopen, dat ga je er nooit uit halen.
Met een kleine batterij op 800W kun je je nachtsluipverbruik + nog wat extra prima dekken met je zonneenergie van overdag.
Vanaf 2027 kun je dat prima terugverdienen.

• Fr33z
Pieter2 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:48:
Dank voor alle tips en het kunnen meelezen op dit forum.
Ik zoek een accu op basis van mijn situatie:
- Voorlopig geen eigen groep, dus gebruik van 800w
- Geen directe aansluiting van zonnepanelen op nodig, wel overschot op jaarbasis
- 3 fase meter, volledig elektrisch huis + ev
- Dynamisch energiecontract
nee geen logische gedachte. Je mist ongeveer de belangrijkste info: hoeveel kWh wil je opslaan en weer gebruiken en over hoe lang? Meestal kiezen mensen voor nachtverbruik (alles tussen zon onder en weer op) in de maanden mei t/m oktober afdekken uit zonnestroom-productie overdag. Dus dan moet je meetgegevens hebben.

wat is het verbruik dat jij wilt afdekken/opslaan? heb je dan genoeg pv-productie overdag? Je opties zijn te groot en te duur in elk geval, die zou ik allemaal niet kopen.

• Pejdref
  • Niet online
[...]

Zeer handig, je warmtepomp meenemen terwijl je in de winter nog nauwelijks iets teruglevert.
Idem laadpaal, beetje onzinnig om twee keer laadverliezen te nemen, plus zelfs een relatief kleine EV batterij is het veelvoud van wat je als thuis-batterij nodig hebt. Voor je EV kun je veel goedkoper via een dynamisch tarief direct laden, en hoger vermogen en onder de streep goedkoper.
Volledig onzinnige benadering, kijk veel liever naar je werkelijk verbruik en teruglevering (per dag) in de maanden maart, april, augustus, september en oktober en neem van deze een goede keuze, bv het 3de kwartiel.
Er zijn genoeg mensen die hun EV niet overdag kunnen opladen, dan kan het best lonen om hiervoor rekening te houden met je thuisaccu capaciteit. 2x laadverliezen kun je laten klinken als een slecht businessplan maar is te kort door de bocht als je er aan gaat rekenen, zeker vanaf 2027.

Daarnaast kun je vanallerlei vuistregels verzinnen voor het bepalen van je accu capaciteit maar individuele situaties zijn van zoveel variabelen afhankelijk dat dit vaak weinig zin heeft.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04
[...]

Het is een beetje kort door de bocht om alleen naar de maanden maart tot oktober te kijken. Het is maar net met welke bril je er naar kijkt. Iedere situatie is anders. Neem in je overwegingen ook mee dat mogelijk in 2028 het bloktarief van kracht wordt en dit speelt met name bij een warmtepomp. Als er een warmtepomp aanwezig is dan is het advies om naar het verbruikt van hele jaar te kijken in combinatie met een een dynamisch tarief.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Marve79
Pejdref schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Met een kleine batterij op 800W kun je je nachtsluipverbruik + nog wat extra prima dekken met je zonneenergie van overdag.
Vanaf 2027 kun je dat prima terugverdienen.
Wellicht maar je laat echt heel veel liggen als je ze niet ten volle kunt benutten. Zeker in Belgie met capaciteitstarief.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:16
clodders schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Het is een beetje kort door de bocht om alleen naar de maanden maart tot oktober te kijken. Het is maar net met welke bril je er naar kijkt. Iedere situatie is anders. Neem in je overwegingen ook mee dat mogelijk in 2028 het bloktarief van kracht wordt en dit speelt met name bij een warmtepomp. Als er een warmtepomp aanwezig is dan is het advies om naar het verbruikt van hele jaar te kijken in combinatie met een een dynamisch tarief.
Dat laatste met vloerverwarming ja, maar met alleen radiatoren (weinig warmtebuffering) lijkt een vast tarief gunstiger.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:39
Pejdref schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Er zijn genoeg mensen die hun EV niet overdag kunnen opladen, dan kan het best lonen om hiervoor rekening te houden met je thuisaccu capaciteit. 2x laadverliezen kun je laten klinken als een slecht businessplan maar is te kort door de bocht als je er aan gaat rekenen, zeker vanaf 2027.
eh, nee dus, ga gewoon eens rekenen.
moet je in de avond/nacht laden kun je vaak veel beter gewoon direct via dynamische contracten laden.
als we de prijs van gemiddeld 1 kWh batterijopslag (als voorbeeld een Marstek Venus E 3.0 lig bij circa 270 euro per kWh) ; dus voor 1 kWh moet je circa 270 euro uitgeven, stel je laad elke 3 dagen dan zijn dat 120 cycli per jaar, bij 15 jaar (is dat dus circa afgerond 1800 ) dit betekend dat bruto 1 kWh je 15 ct kost, echter hier zijn de laadverliezen nog niet in mee genomen; stel deze op 22,5%, dus 1 kWh kost je 18,38 ct (vaak echter iets meer)
Aan Energiebelasting en BTW betaal je in 2026 echter al 11,084 ct per kWh, plus 2 ct (zonneplan kosten per kWh) = dat is dus al 13,084 ct per kWh, dus zolang je kale kWh prijs lager is dan 5,296 ct ben je met dynamisch dus goedkoper uit, en wat blijkt. in de eerste 4 maanden van 2026 is dit al ruim 430 uur het geval, lijkt me dus al best veel, dat zijn 45 dagen van 8 uur laden.
Bovenstaande berekening gaat er zelfs van uit dat je PV stroom wel gratis is, als je PV installatie nog realatief nieuw is, is dat dus niet juist.
Daarnaast kun je vanallerlei vuistregels verzinnen voor het bepalen van je accu capaciteit maar individuele situaties zijn van zoveel variabelen afhankelijk dat dit vaak weinig zin heeft.
nee, dit zijn geen vuistregels maar regels vanuit wiskundige benadering en juist deze houden dus rekening met je eigen variabelen en omstandigheden. De uitkomst is hierbij dus voor iedereen anders, kleine tip, probeer het het gewoon eens met je eigen gegevens uit.

• clodders
hansvk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:34:
[...]

Dat laatste met vloerverwarming ja, maar met alleen radiatoren (weinig warmtebuffering) lijkt een vast tarief gunstiger.
Deze opmerking begrijp ik niet.
Het gaat om het verbruik gedurende de gehele dag, met een batterij kan je mogelijk de dure uren overbruggen met een dynamisch contract. Deze zijn van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 22 uur.
Deze periode gaan een grote rol spelen als bloktarief wordt ingevoerd.
Het is aan ieder welke keuze hij maakt, echter de stroom kostenpost met een warmtepomp kan wel eens flink gaan veranderen per 2028.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:42:
[...]
moet je in de avond/nacht laden kun je vaak veel beter gewoon direct via dynamische contracten laden.
als we de prijs van gemiddeld 1 kWh batterijopslag (als voorbeeld een Marstek Venus E 3.0 lig bij circa 270 euro per kWh) ; dus voor 1 kWh moet je circa 270 euro uitgeven, stel je laad elke 3 dagen dan zijn dat 120 cycli per jaar, bij 15 jaar (is dat dus circa afgerond 1800 ) dit betekend dat bruto 1 kWh je 15 ct kost, echter hier zijn de laadverliezen nog niet in mee genomen; stel deze op 22,5%, dus 1 kWh kost je 18,38 ct (vaak echter iets meer)
Aan Energiebelasting en BTW betaal je in 2026 echter al 11,084 ct per kWh, plus 2 ct (zonneplan kosten per kWh) = dat is dus al 13,084 ct per kWh, dus zolang je kale kWh prijs lager is dan 5,296 ct ben je met dynamisch dus goedkoper uit, en wat blijkt. in de eerste 4 maanden van 2026 is dit al ruim 430 uur het geval, lijkt me dus al best veel, dat zijn 45 dagen van 8 uur laden.
Bovenstaande berekening gaat er zelfs van uit dat je PV stroom wel gratis is, als je PV installatie nog realatief nieuw is, is dat dus niet juist.

[...]

nee, dit zijn geen vuistregels maar regels vanuit wiskundige benadering en juist deze houden dus rekening met je eigen variabelen en omstandigheden. De uitkomst is hierbij dus voor iedereen anders, kleine tip, probeer het het gewoon eens met je eigen gegevens uit.
ennuh... als die kWh nou eens niet 270, maar 125 kost?

Het is maar net met welke parameters je zo'n som maakt natuurlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:42:
[...]

[...]

'Stel je laadt om de 3 dagen' is al een aanname. Ik werk 5 dagen per week en in het weekend maak ik meestal ook wel een ritje. Dus ik kan zeker 6 van de 7 nachten laden. De auto hoeft niet volledig leeg te zijn voordat je gaat laden. Dan kan ik ook met minder capaciteit voor de thuisbatterij uit. Zodra de afschrijving en laadverlieskosten onder de energiebelasting dalen dan heeft het al zin als je tegen dezelfde kale prijzen gaat rekenen.

Met een vast contract wordt de rekensom ook anders. Met een dynamisch contract kun je de extra accu capaciteit de dagen dat er te weinig zon is gebruiken om je inkoopprijs te verlagen.
In de zomer kun je die gebruiken om je TLV te maximaliseren als je nog over hebt nadat je EV vol is.
Dat zijn allemaal strategiën die elkaar aan kunnen vullen.

Ik reageerde overigens ook op je bewering over dubbele laadverliezen, maar zoals je zelf al beschrijft moet je alleen de thuisaccu laadverliezen overkomen. Zoals met iedere kWh die uit een thuisaccu komt.
De component afschrijving moet je dan ook nog overwinnen, zoals ook met iedere andere kWh.

• Jan-tweak
clodders schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
[...]

nee, je zou dus niet moeten kijken naar de maanden maart tot oktober, maar je kijkt naar het voor- en na-jaar, de zomer skip je dus (als ref neem je vaak wel de maand aug mee).
De zomer neem ik juist niet mee omdat je dan een laag verbruik hebt en een overmaat aan zonneenergie, dus ligt je focus op de zonneenergie raak je de batterij in een dag niet meer leeg, bij een gemiddeld verbruik van 4-6 kWh op een dag en een aanbod van wel 25-40 kWh aan zonnestroom gaat dat dus niet werken.
en mijn berekening zorgt er wel voor dat je in de zomer wel een bepaalde overcapaciteit hebt.

Bij een warmtepomp en dan mn voor verwarming (dus niet voor tap water) wat dus veelal rond september en veelal tot rond april zal gaan draaien, dus hier een deel daarvan wel meegenomen.
Echter mn het verbruik tijdens de winter wordt hier overgeslagen, wat overigens een veelvoud van verbruik in maart zou zijn. (je komt toch vrij snel in januari alleen voor de warmtepomp op 30-40 kWh per dag terwijl je nauwelijk daartegen zonnestroom kunt zetten.

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
[...]

ennuh... als die kWh nou eens niet 270, maar 125 kost?

Het is maar net met welke parameters je zo'n som maakt natuurlijk.
oke, noem mij eens een voor de gemiddelde consument geschikte thuis-batterij met deze prijs ?
en ja, dan moet je opnieuw gaan rekenen, maar ik heb hier al bewust een relatief goedkope batterij als voorbeeld gekozen, een Zendure bv is duurder (op het eerste blik dan)
Eh, en nee, dus geen DIY projectje (prima voor de techneut, maar levensgevaarlijk voor een normale consument.)

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:13:
[...]

oke, noem mij eens een voor de gemiddelde consument geschikte thuis-batterij met deze prijs ?
en ja, dan moet je opnieuw gaan rekenen, maar ik heb hier al bewust een relatief goedkope batterij als voorbeeld gekozen, een Zendure bv is duurder (op het eerste blik dan)
Eh, en nee, dus geen DIY projectje (prima voor de techneut, maar levensgevaarlijk voor een normale consument.)
Dan ontstaat de discussie (weer) rond formaat van capaciteit.
Maar, mijns inziens past die _juist_ uitstekend binnen elektrificatie, met wp, inductie, WPB, EV, PV.
Balansenergie is er een bijv.
(inmiddels is die prijs 1200 euro gestegen tov de start; het was voorheen 5299 incl installatie)

Dan is je PV overschot ook ineens een veel minder groot probleem. En vermijd je with ease de bloktarieven.
Ergo: er hangen ook een bult voordelen aan een groot systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 12:20 ]

• Jan-tweak
Pejdref schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:07:
[...]

'Stel je laadt om de 3 dagen' is al een aanname. Ik werk 5 dagen per week en in het weekend maak ik meestal ook wel een ritje. Dus ik kan zeker 6 van de 7 nachten laden. De auto hoeft niet volledig leeg te zijn voordat je gaat laden. Dan kan ik ook met minder capaciteit voor de thuisbatterij uit. Zodra de afschrijving en laadverlieskosten onder de energiebelasting dalen dan heeft het al zin als je tegen dezelfde kale prijzen gaat rekenen.
ik ga uit van een gemiddelde, en als je elke dag moet laden en je hebt geen PV stroom daarvoor beschikbaarbaar ? (bv voor en na jaar en in de winter, dat is vaak al een kleine 40-45% van het jaar heb je dus een veel te grote batterij die je niet kunt gebruiken omdat er door eenvoudig onvoldoende PV stroom beschikbaar is, de overmaat heb je namelijk alleen tijdens de zomer en een deel van het voor en na jaar, deels natuurlijk afhankelijk van hoeveel PV je op je dak hebt zitten, maar ik ga hier uit van een gemiddelde. Jou situatie kan dus anders zijn.

dit is natuurlijk een van de vele mogelijke berekeningsmethodes, het is aan jou om een voor jou geschikte te kiezen.
Met een vast contract wordt de rekensom ook anders. Met een dynamisch contract kun je de extra accu capaciteit de dagen dat er te weinig zon is gebruiken om je inkoopprijs te verlagen.
In de zomer kun je die gebruiken om je TLV te maximaliseren als je nog over hebt nadat je EV vol is.
Dat zijn allemaal strategiën die elkaar aan kunnen vullen.

Ik reageerde overigens ook op je bewering over dubbele laadverliezen, maar zoals je zelf al beschrijft moet je alleen de thuisaccu laadverliezen overkomen. Zoals met iedere kWh die uit een thuisaccu komt.
De component afschrijving moet je dan ook nog overwinnen, zoals ook met iedere andere kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 05-05-2026 12:28 ]

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Dan ontstaat de discussie (weer) rond formaat van capaciteit.
Maar, mijns inziens past die _juist_ uitstekend binnen elektrificatie, met wp, inductie, WPB, EV, PV.
Balansenergie is er een bijv.
(inmiddels is die prijs 1200 euro gestegen tov de start; het was voorheen 5299 incl installatie)
sorry, ik ben je even kwijt.
Dan is je PV overschot ook ineens een veel minder groot probleem. En vermijd je with ease de bloktarieven.
Ergo: er hangen ook een bult voordelen aan een groot systeem.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:29:
[...]
sorry, ik ben je even kwijt.

[...]
je vroeg om een consumenten batterij tegen die prijs per kWh, geen dhz.
Nou
https://balansenergie.nl

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 12:36 ]

• clodders
Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:08:
[...]

Bij een warmtepomp en dan mn voor verwarming (dus niet voor tap water) wat dus veelal rond september en veelal tot rond april zal gaan draaien, dus hier een deel daarvan wel meegenomen.
Echter mn het verbruik tijdens de winter wordt hier overgeslagen, wat overigens een veelvoud van verbruik in maart zou zijn. (je komt toch vrij snel in januari alleen voor de warmtepomp op 30-40 kWh per dag terwijl je nauwelijk daartegen zonnestroom kunt zetten.
Ik wil allen maar zeggen dat ook in de winter een voordeel is te behalen met een batterij.
Dit punt laat je systematisch buiten je beschouwen, Wat niet juist is.
Heb al enkele jaren ervaring met het inzetten van een batterij ook in de winter met een dynamisch contract en heb andere ervaringen dan wat je stelt
Je drijfveer is toch om andere mensen een goed mogelijk advies te geven omtrent het plaatsen van een thuisbatterij.
Ook mis ik in je advies, dat vanaf 29 mei 2026 het energielabel voor woningen en gebouwen verandert
Thuisbatterijen met minimaal 5 kilowattuur opslagcapaciteit tellen voortaan mee voor het label, maar alleen bij een vaste aansluiting
Batterijen met een stekker, ook wel plug-and-play en stekkerbatterijen genoemd, tellen niet mee. Voor het energielabel moet een batterij een permanente, vaste aansluiting hebben op de elektrische installatie in de meterkast.

• paQ

paQ

Exact. Ook in de winter is (best veel) arbitrair voordeel te halen. Er zijn meer bronnen en mogelijkheden dan alleen maar PV.

Ik zat in November en December 2025 aan een gemiddeld inkooptarief van EUR 0,057 / kWh kaal.
Dat is 19,8 cent / kWh incl alles.
Januari 23 cent all in.

De gemiddelde dynamische tarieven waren resp 25 en 27 cent, waarvan je leeuwendeel van je verbruik hoger uitkomt natuurlijk. Door met een groot systeem 'goedkoop' te laden om vervolgens op de dure momenten te gebruiken, (of met bloktarieven) behaal je best een boel voordeel.

[ Voor 80% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 12:47 ]

• Pejdref
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:19:
[...]
ik ga uit van een gemiddelde, en als je elke dag moet laden en je hebt geen PV stroom daarvoor beschikbaarbaar ? (bv voor en na jaar en in de winter, dat is vaak al een kleine 40-45% van het jaar heb je dus een veel te grote batterij die je niet kunt gebruiken omdat er door eenvoudig onvoldoende PV stroom beschikbaar is, de overmaat heb je namelijk alleen tijdens de zomer en een deel van het voor en na jaar, deels natuurlijk afhankelijk van hoeveel PV je op je dak hebt zitten, maar ik ga hier uit van een gemiddelde. Jou situatie kan dus anders zijn.

[...]
Je begon met de stelling dat het laden van een EV vanuit een thuisaccu een 'volledig onzinnige benadering' was.

Dat wilde ik nuanceren met een voorbeeldsituatie waarbij het wel uitkan en dat er zoveel variabelen zijn dat dit soort stellige algemene uitspraken geen zin hebben. Iedere situatie is namelijk anders.

Vervolgens kom je met aannamens en een berekening met specifieke variabelen. Dan noem je het nog even wiskunde zodat het wijs lijkt.
En nu gaan we full circle waarin jij beweert dat iedere situatie anders is.

Wat je de overige 40-50% van het jaar met die iets grotere accu doet heb ik overigens ook beschreven in mijn post.

Ik reageer nog op jou voor de meelezers, maar er valt niet tegenop te posten. Dus succes met je kruistocht verder.

Voor de lezers thuis bedoelde ik dus dat het hebben van een EV best kan betekenen dat je een wat grotere thuisaccu kunt terugverdienen vergeleken met hetzelfde huishouden zonder EV. Is afhankelijk van je gebruiksprofiel en contract uiteraard.

Een kleine accu om eigenverbruik van zonnepanelen verhogen kan voor veel huishoudens vanaf 2027 interessant zijn.

Onderstaande tactieken in combinatie met een dynamisch contract kunnen losstaand vaak niet uit met een thuisaccu, maar de combinatie kan een iets grotere accu interessant maken.
- inkoop verschuiven (vooral in de winter)
- TLV verhogen (vooral in de zomer)
- EV opladen met zonnestroom (vooral in de tussenseizoenen als je overdag niet direct kunt laden, in mindere mate in de zomer ivm lange dagen=meer direct laden)

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:01
Misschien wat een domme vraag. Ik ben me aan het inlezen in de markt van thuisbatterijen en moet een keuze maken of een 3-fase omvormer voor mij handig zou zijn.

Situatie
Ik heb een 3-fase aansluiting. WP, laadpaal en kookplaat zijn op 3 fasen aangesloten. Verder 2 enkelfasige PV omvormers van 2000 en 4000W op L2 en L3. WP verbruikt eigenlijk alleen met SWW run een keer 600 watt per fase. Bij verwarming nooit meer dan 350 eigenlijk, meestal minder.
Laden van de auto is nog de vraag of ik dat ga doen. Meestal beperk ik het vermogen op 4-5kW. Ik kan via Homey regelen dat bij sneller laden de accu's niet zou gebruiken.

Overweging
2 keer een thuisbatterij op L2 en L3. Ik kijk nu naar de Zendure Mix serie waar je de AC-uit van de PV omvormer direct op aan kan sluiten. Ze kunnen dan op dezelfde groep. Ik twijfel hier nog over ivm de verschillen die tussen de fase ontstaan. Echter omdat dit feitelijk niet heel anders is dan nu (Of PV geeft invoer, of de accu's) zal dit niet heel veel wijzigen. Zeker als je het uitgangsvermogen van de accu's iets kan beperken.
Noodstroom in de meterkast op alle fasen overweeg ik nog niet.
Voordeel van 3-fase zie ik vooral bij het opladen van de auto aangezien ik bij 2 keer een enkelfasige battery en 5kW laden op L1 1666W moet invoeren terwijl de batterijen op L2 en L3 hetzelfde moeten leveren. Bij 3- fase kan dit mooier verdeeld worden en zou ik een hoger laadvermogen aandurven.

Vraag (ik kan hier na een paar uur zoeken echt niet makkelijk een duidelijk antwoord op vinden, noob vraag dus wellicht)
Hoe werkt nu een 3-fase omvormer bij een thuisbatterij en is hier nog onderscheid in een systeem met 3 losse omvormers t.o.v. een integrale 3-fase omvormer.
Stel
L1: 1000W vraag
L2: 1000W invoer
L3: 3000W invoer
Kan de omvormer dit dan per fase individueel verwerken? Of gaat hij L1+L2+L3=4000/3=1333W per fase laden om balans te houden tussen de fasen?
Als hij dit individueel zou verwerken wijkt de situatie niet veel af van als ik alleen op L2 en L3 een enkelfasige accu zou plaatsen toch? Dan ga je nog steeds uit van een verrekening die op 0 uitkomt via de P1 meter.

Stel er is geen invoer van PV (avond/nacht)
L1: 500W vraag
L2: 1000W vraag
L3: 300W vraag
Gaat de omvormer dan op alle fasen 1800/3=600W leveren/ontladen?
Dit leek me niet aangezien de batterij is eilandbedrijf immers ook fase onafhankelijk terug moet kunnen leveren binnen je huisinstallatie toch?

Andere vraag
Een integrale 3-fase omvormer van 10kW kan 3,3kW per fase in- of uitvoeren. In mijn geval zou dit betekenen dat deze te licht zou zijn voor de 4kW enkelfasige omvormer. Ik zou minimaal 13kW moeten toepassen in dat geval? Deze heeft relatief een groter verlies dan een enkelfasige accu.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:32
HandyLumberjack schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Dat verdienmodel aanvullen kan natuurlijk veel eenvoudiger, bijvoorbeeld het kWh tarief omhoog of eventueel een apart (duur) winter tarief, hogere terugleverboete en bij alle dynamische leveranciers een verkoopvergoeding van x cent per kWh, of hogere energiebelasting.

Het zal me niks verbazen als je zonder batterij juist het hardst wordt geraakt.
Welke batterij? Bij deze alvast een eerste voorstel: als jij nog een gasaansluiting hebt, mág je geen thuisbatterij.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Sonero schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Welke batterij? Bij deze alvast een eerste voorstel: als jij nog een gasaansluiting hebt, mág je geen thuisbatterij.
Laten we hier lekker wetgeving voor gaan bedenken…

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 09:50

..Christiaan..

..zwll..

meesje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Laten we hier lekker wetgeving voor gaan bedenken…
No way dat ik vrijwillig van het gas af ga. Mijn cv is mijn enige warmtebron en een warmtepomp kan hier echt niet tegenop is mijn inschatting. Bovendien is mijn cv pas 3 jaar oud. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04W21DJeB4SXFPktoppdAjnutOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8qS62WTdV9YBCHRB3m15OkX.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Pejdref
  • Niet online
[...]

Aldus 2 random personen uit het bedrijfsleven, zo kun je alles een bron maken om je onderbuiksentimenten te voeden.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-06 13:52
g-j-t schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:57:
Misschien wat een domme vraag. Ik ben me aan het inlezen in de markt van thuisbatterijen en moet een keuze maken of een 3-fase omvormer voor mij handig zou zijn.

Situatie
Ik heb een 3-fase aansluiting. WP, laadpaal en kookplaat zijn op 3 fasen aangesloten. Verder 2 enkelfasige PV omvormers van 2000 en 4000W op L2 en L3. WP verbruikt eigenlijk alleen met SWW run een keer 600 watt per fase. Bij verwarming nooit meer dan 350 eigenlijk, meestal minder.
Laden van de auto is nog de vraag of ik dat ga doen. Meestal beperk ik het vermogen op 4-5kW. Ik kan via Homey regelen dat bij sneller laden de accu's niet zou gebruiken.

Overweging
2 keer een thuisbatterij op L2 en L3. Ik kijk nu naar de Zendure Mix serie waar je de AC-uit van de PV omvormer direct op aan kan sluiten. Ze kunnen dan op dezelfde groep. Ik twijfel hier nog over ivm de verschillen die tussen de fase ontstaan. Echter omdat dit feitelijk niet heel anders is dan nu (Of PV geeft invoer, of de accu's) zal dit niet heel veel wijzigen. Zeker als je het uitgangsvermogen van de accu's iets kan beperken.
Noodstroom in de meterkast op alle fasen overweeg ik nog niet.
Voordeel van 3-fase zie ik vooral bij het opladen van de auto aangezien ik bij 2 keer een enkelfasige battery en 5kW laden op L1 1666W moet invoeren terwijl de batterijen op L2 en L3 hetzelfde moeten leveren. Bij 3- fase kan dit mooier verdeeld worden en zou ik een hoger laadvermogen aandurven.

Vraag (ik kan hier na een paar uur zoeken echt niet makkelijk een duidelijk antwoord op vinden, noob vraag dus wellicht)
Hoe werkt nu een 3-fase omvormer bij een thuisbatterij en is hier nog onderscheid in een systeem met 3 losse omvormers t.o.v. een integrale 3-fase omvormer.
Stel
L1: 1000W vraag
L2: 1000W invoer
L3: 3000W invoer
Kan de omvormer dit dan per fase individueel verwerken? Of gaat hij L1+L2+L3=4000/3=1333W per fase laden om balans te houden tussen de fasen?
Als hij dit individueel zou verwerken wijkt de situatie niet veel af van als ik alleen op L2 en L3 een enkelfasige accu zou plaatsen toch? Dan ga je nog steeds uit van een verrekening die op 0 uitkomt via de P1 meter.

Stel er is geen invoer van PV (avond/nacht)
L1: 500W vraag
L2: 1000W vraag
L3: 300W vraag
Gaat de omvormer dan op alle fasen 1800/3=600W leveren/ontladen?
Dit leek me niet aangezien de batterij is eilandbedrijf immers ook fase onafhankelijk terug moet kunnen leveren binnen je huisinstallatie toch?

Andere vraag
Een integrale 3-fase omvormer van 10kW kan 3,3kW per fase in- of uitvoeren. In mijn geval zou dit betekenen dat deze te licht zou zijn voor de 4kW enkelfasige omvormer. Ik zou minimaal 13kW moeten toepassen in dat geval? Deze heeft relatief een groter verlies dan een enkelfasige accu.
Ik heb een 3-fase thuisbatterij en die verdeelt normaliter de load niet over de fasen. Als een apparaat op 1 fase veel stroom gaat gebruiken (wasmachine bijvoorbeeld), dan zie je dat ook op die fase terug op de P1 meter.

Wat de accu wel doet, is bij import en export zorgen dat hij op geen van de 3 fasen overbelast wordt. Hij past dus zijn eigen vraag/aanbod per fase aan op het gebruik in de woning.
Als er op fase 1 veel vraag is van een wasmachine en de batterij gaat laden, dan laadt hij op fase1 wat minder hard dan op fase 2 en 3. Met ontladen dus hetzelfde.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• paQ

paQ

..Christiaan.. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Bovendien is mijn cv pas 3 jaar oud.
dát kan geen argument zijn

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Van zoveel onderbuikgevoelens zou je bijna buikpijn kunnen krijgen.
@..Christiaan.. Trouwens wat voegt zo'n app-plaatje van zonneplan met het gasverbruik in deze context toe?

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 05-05-2026 13:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ

paQ

dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:42:
Trouwens wat voegt zo'n app-plaatje van zonneplan met het gasverbruik in deze context toe?
Dat elke kuub gas zo 2,25 kost :+

• Jan-tweak
clodders schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Ik wil allen maar zeggen dat ook in de winter een voordeel is te behalen met een batterij.
Dit punt laat je systematisch buiten je beschouwen, Wat niet juist is.
sorry, dat was zeker niet de bedoeling, en ja, ook in de winter maar dan wel incombinatie met een dynamisch contract heb je zeker een secondaire gebruiksdoel in de winter. Ik denk wel dat het met elkaar eens zijn als ik aangeef dat PV (in de gemiddelde situatie) in de winter nauwelijks effect heeft, ik zie dat vrijwel bij iedereen die ik ken gebeuren, en ja, ik ken ook lui die met meer dan 100 panelen (grote schuur) daar dus niet onder vallen, die heeft ook in de winter nog voldoende PV stroom beschikbaar.
je moet het dus hebben van de gemiddelde prijs in de winter, als je dan kijkt naar een gemiddelde low prijs en een gemiddelde high prijs zou je bv hiervoor kunnen kijken wat het 1ste kwartiel en het 3 kwartiel van alle prijzen in een periode zit.
als je dan ook nog je laadverliezen van circa 22,5% in gaat mee nemen kom je er al vrij snel achter dat in mn de wintermaanden de brandbreedte vaak erg dun is om daar een echt voordeel mee te gaan behalen.
voor 2026 (eerste 4 maanden is dat resp. 0,19184 (1) en 0,23184 (3) waarbij met de laadverliezen (0,236004 (1)+LV) het eerste kwartiel hoger ligt dan het het 3de kwartiel. dus de marge is heel dun tot niet aanwezig.
maar mits verstand gebruik is dit zeker een mogelijke secundaire gebruiksmogelijkheid, ik zou daar echter mijn capaciteit niet op basseren of dit moet een klein deel daarvan zijn.
Heb al enkele jaren ervaring met het inzetten van een batterij ook in de winter met een dynamisch contract en heb andere ervaringen dan wat je stelt.
Je drijfveer is toch om andere mensen een goed mogelijk advies te geven omtrent het plaatsen van een thuisbatterij.
klopt, daarom moet het ook relatief eenvoudig en ook begrijpbaar voor de doorsnee consument zijn.
Ook mis ik in je advies, dat vanaf 29 mei 2026 het energielabel voor woningen en gebouwen verandert
Thuisbatterijen met minimaal 5 kilowattuur opslagcapaciteit tellen voortaan mee voor het label, maar alleen bij een vaste aansluiting.
het meetellen van een energielabel heeft in mijn ogen alleen maar zin als je van plan bent om je huis te verkopen, en dan vraag ik me echt af om je met de prijs van een vaste thuis-batterij, dus kom je al heel snel richting de 8.000 euro of meer, die investering moet je dus met een meer opbrengst nog maar zien te behalen, lastig, dus ja, ik laat dit buiten beschouwing.
ik ben overigens van mening dat voor heel veel consumenten een vaste thuis-batterij veelal niet de beste keuze is, vaak te groot, te duur terwijl je eigenlijk met een veel eenvoudige stekker thuis-batterij je prima op NOM kunt gaan zitten.
Batterijen met een stekker, ook wel plug-and-play en stekkerbatterijen genoemd, tellen niet mee. Voor het energielabel moet een batterij een permanente, vaste aansluiting hebben op de elektrische installatie in de meterkast.
ja, dat is bekend.

• paQ

paQ

Wat is die 22.5% verlies?
En waarom zo focus op NOM?
Als een deel handel automatisch op de achtergrond naast je NOM draait, dan geeft dat toch juist wat rek / lucht?

• daemonix
  • Niet online
@Jan-tweak Er zijn toch echt jaren geweest dat onze panelen significant hebben opgebracht in de winter, zeg 20-30% van de zomer opbrengst. Het afgelopen jaar was beroerd, dat bleek ook uit het gebrek van verschil tussen in- en verkoopprijzen gedurende de 24 uur van een dag.

Het is a priori niet juist om de opbrengst in de winter te vergeten.

• paQ

paQ

Het begint intussen een beetje hybride warmtepomp vs warmtepomp topic te worden.
Net waar de consensus richting "Sla hybride over" gaat, vinden we keutelen met kleine PiB's tegen soms idiote kWh prijzen een prima plan :?

• Jan-tweak
Pejdref schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Je begon met de stelling dat het laden van een EV vanuit een thuisaccu een 'volledig onzinnige benadering' was.

Dat wilde ik nuanceren met een voorbeeldsituatie waarbij het wel uitkan en dat er zoveel variabelen zijn dat dit soort stellige algemene uitspraken geen zin hebben. Iedere situatie is namelijk anders.

Vervolgens kom je met aannamens en een berekening met specifieke variabelen. Dan noem je het nog even wiskunde zodat het wijs lijkt.
En nu gaan we full circle waarin jij beweert dat iedere situatie anders is.
dat klopt, als jouw situatie namelijk geheel buiten het gegemiddelde valt, dus 100 panelen op je dak, 5 EV op de oprit hebt ed dan zou een 100 kWh batterij in jouw specifiek geval best eens een goed idee zijn, alleen dat is dus niet waar een gemiddelde consument met 10-16 panelen op zijn dak geen EV en ook nog geen WP mee te maken heeft, en die heeft gemiddeld gewoon een redelijk laag verbruik in de meeste tijd van het jaar.
Wat je de overige 40-50% van het jaar met die iets grotere accu doet heb ik overigens ook beschreven in mijn post.
iets groter, nee, in mijn vergelijk heb je wel een factor 1x nodig om je PV weg te werken, en ja, ik vind dit onzin en heb ook aangegeven waarom ik dit vind.
Ik reageer nog op jou voor de meelezers, maar er valt niet tegenop te posten. Dus succes met je kruistocht verder.
laten we aub dit op een faoenlijke wijze benaderen, je hoeft het zeker niet eens met me te zijn, maar dit soort reacties lijkt me niet juist.
Voor de lezers thuis bedoelde ik dus dat het hebben van een EV best kan betekenen dat je een wat grotere thuisaccu kunt terugverdienen vergeleken met hetzelfde huishouden zonder EV. Is afhankelijk van je gebruiksprofiel en contract uiteraard.

Een kleine accu om eigenverbruik van zonnepanelen verhogen kan voor veel huishoudens vanaf 2027 interessant zijn.

Onderstaande tactieken in combinatie met een dynamisch contract kunnen losstaand vaak niet uit met een thuisaccu, maar de combinatie kan een iets grotere accu interessant maken.
- inkoop verschuiven (vooral in de winter)
- TLV verhogen (vooral in de zomer)
- EV opladen met zonnestroom (vooral in de tussenseizoenen als je overdag niet direct kunt laden, in mindere mate in de zomer ivm lange dagen=meer direct laden)

• clodders
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:02:
Wat is die 22.5% verlies?
Als een deel handel automatisch op de achtergrond naast je NOM draait, dan geeft dat toch juist wat rek / lucht?
Laadverliezen is afhankelijk van het type batterij Dc of een Ac batterij
Heb zelf een Dc systeem en mijn verlies komt niet boven de 9 %. Ca 4% bij het laden en ca 4% bij het ontladen
Bij een Ac type batterijen is het verlies aanzienlijk hoger
Kan niet zomaar zeggen dat het verlies 22,5 % is.

• Jan-tweak
wat dacht je van je RTE ?
omdat zeker gezien richting 2027 nog de meest voor de hand liggende manier is om je kosten omlaag te krijgen (en ja, dat kun je mogelijk het beste met een dynamisch tarief doen, dan heb je namelijk nog wat neveneffecten.
verwacht je in 2027 en verder dat daar nog erg veel toekomst in zit? ik niet

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:06:
[...]
dat klopt, als jouw situatie namelijk geheel buiten het gegemiddelde valt, dus 100 panelen op je dak, 5 EV op de oprit hebt ed dan zou een 100 kWh batterij in jouw specifiek geval best eens een goed idee zijn, alleen dat is dus niet waar een gemiddelde consument met 10-16 panelen op zijn dak geen EV en ook nog geen WP mee te maken heeft, en die heeft gemiddeld gewoon een redelijk laag verbruik in de meeste tijd van het jaar.
:|

Stap eens uit je eigen situatie, zonder zo vreemd te chargeren. Accepteer dat er thuisaccu's bestaan, geïnstalleerd en wel voor VER(!) onder de 270 euro per kWh, die meer kunnen dan alleen NOM draaien, en ook je bloktarieven afvangen als die er komen, ook peakshaven tot xx kW, ook je grootste deel PV opvangen in de zomer, resulteren in VEEL minder import EN export, en waarbij het zelfs goedkoper KAN zijn om je EV 's avonds aan op te laden.
Als je richting elektrificatie wil met je huis(houden), dan lijkt me dat helemaal geen gekke overweging namelijk.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:10:
[...]

wat dacht je van je RTE ?
Mijn RTE 85-86 (gemeten) over de afgelopen 6 maanden.
Again, het is maar net met welke parameters je aan het rekenen gaat.

Er bestaat meer dan je eigen situatie vs verjaardagsanekdotes.
verwacht je in 2027 en verder dat daar nog erg veel toekomst in zit? ik niet
Misschien niet op day ahead, maar ook hier bestaat er meer dan alleen PV en dynamisch tarief.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 14:13 ]

• Fr33z
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:06:
Het begint intussen een beetje hybride warmtepomp vs warmtepomp topic te worden.
Net waar de consensus richting "Sla hybride over" gaat, vinden we keutelen met kleine PiB's tegen soms idiote kWh prijzen een prima plan :?
Nee. Het is een prima plan om bij de betreffende situatie te kijken naar wat goed past. En de consensus is helemaal niet zo duidelijk als dat jij omschrijft. Grotere batterijen zijn goedkoper per kWh, zeker. Maar elke extra kWh opslag wordt ook minder vaak gebruikt op jaarbasis dan de vorige. Heel makkelijk gezegd: een 3 kWh batterij kan misschien wel 200 cycles per jaar maken (600 kWh heen/terug sturen) terwijl voor dezelde gebruiker een 6 kWh batterij nog maar 140 cycles per jaar maakt. Dit moet je dus zeker meenemen in je afweging.

ik vind zelf duurzaamheid en euro's belangrijk. Daarom zou ik de meeste mensen afraden om uberhaupt een batterij te kopen nu. En als je t dan wel graag wilt dan goed nadenken over waarom. Meeste standaard/rechtoe-rechtaan situaties komen dan uit op een batterij met de capaciteit die in de avond en nacht gebruikt in bijv de maand mei. Dus een 3 of 5 kWh PIB is dan heel logisch. Dan is het nog wel een kwestie van goed op de euro's letten natuurlijk en niet zomaar elke PIB kopen.

• Jan-tweak
daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:03:
@Jan-tweak Er zijn toch echt jaren geweest dat onze panelen significant hebben opgebracht in de winter, zeg 20-30% van de zomer opbrengst. Het afgelopen jaar was beroerd, dat bleek ook uit het gebrek van verschil tussen in- en verkoopprijzen gedurende de 24 uur van een dag.

Het is a priori niet juist om de opbrengst in de winter te vergeten.
nee, ik vergeet dat niet, alleen ik kijk dus niet naar de opbrengst PV maar wat je eigenlijk te veel aan PV stroom in de winter hebt (wat dus terug het net opgaat) en als ik mijn getallen van afgelopen jaren zie wordt ik niet echt blij en kan daarmee zeker geen batterij mee laden (oke, 3 a 4 keer gerekend op een hele maand)

• paQ

paQ

Fr33z schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Nee. Het is een prima plan om bij de betreffende situatie te kijken naar wat goed past. En de consensus is helemaal niet zo duidelijk als dat jij omschrijft. Grotere batterijen zijn goedkoper per kWh, zeker. Maar elke extra kWh opslag wordt ook minder vaak gebruikt op jaarbasis dan de vorige. Heel makkelijk gezegd: een 3 kWh batterij kan misschien wel 200 cycles per jaar maken (600 kWh heen/terug sturen) terwijl voor dezelde gebruiker een 6 kWh batterij nog maar 140 cycles per jaar maakt. Dit moet je dus zeker meenemen in je afweging.
Het is niet alleen formaat wat telt (vinden mannen :+ )
Het gaat om de systeemwijde inzet van zo'n installatie. Als je uitsluitend de focus op NOM legt, ja dat zijn er legio mogelijkheden.

Bij het balansenergie systeem bijv, gaat men er van uit dat op de aFRR markt er elk jaar 30 MWh heen en weer wordt gepompt via je systeem. (dat zijn 625 cycles van 48kWh) Daar kun je van mee-profiteren. Of niet natuurlijk, dat is een keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 14:17 ]

• paQ

paQ

clodders schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Laadverliezen is afhankelijk van het type batterij Dc of een Ac batterij
Wat bedoel je met een DC batterij :?
(of beter gezegd een AC batterij?)
Heb zelf een Dc systeem en mijn verlies komt niet boven de 9 %. Ca 4% bij het laden en ca 4% bij het ontladen
Bij een Ac type batterijen is het verlies aanzienlijk hoger
Kan niet zomaar zeggen dat het verlies 22,5 % is.
4 erin, 4 eruit, en dan nog hoeveel om er AC van te maken?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 14:38 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArPi75 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Ik heb een 3-fase thuisbatterij en die verdeelt normaliter de load niet over de fasen. Als een apparaat op 1 fase veel stroom gaat gebruiken (wasmachine bijvoorbeeld), dan zie je dat ook op die fase terug op de P1 meter.
Ligt er echt aan hoe je batterij en omvormer gedimensioneerd zijn en ingesteld zijn.

Hier bijv, gaat ALLE verbruik en productie aan huiszijde van en naar batterij. Op de p1 meter zie je dus niets. Ook niet bij EV laden, koken op inductie bij 6kW.

Als er op 3 fase pv productie is, en op 1 fase verbruik, regelt de batterij omvormer dat ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 05-05-2026 14:27 ]

• paQ

paQ

Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Ligt er echt aan hoe je batterij en omvormer gedimensioneerd zijn en ingesteld zijn.

Hier bijv, gaat ALLE verbruik en productie aan huiszijde van en naar batterij. Op de p1 meter zie je dus niets. Ook niet bij EV laden, koken op inductie bij 6kW.

Als er op 3 fase pv productie is, en op 1 fase verbruik, regelt de batterij omvormer dat ook.
yep, en zelfs voor het terugleverdeel (invoeden naar net) is dat aan/uit te zetten.

• clodders
Netbeheerders hebben bij toezichthouder ACM een codewijzigingsvoorstel ingediend voor tijdsafhankelijke nettarieven. Het nieuwe stelsel voor kleinverbruikers moet op 1 januari 2029 ingaan en verschilt per seizoen.
Het is nu afwachten wat ACM gaan doen

https://solarmagazine.nl/...ijs-verschilt-per-seizoen

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn tussentijdse indruk:
De (perfeckte) businesscase voor een thuisaccu bestaat waarschijnlijk niet, ook wordt dit vaak beweerd.
Er zijn teveel parameters die invloed kunnen hebben en deze zijn vaak ook nog extern, veranderen snel en zijn bijna niet te controleren. De leercurve is dan ook steil en hobbelig, ook voor AI-gestuurde systemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pejdref
  • Niet online
[...]
Hier ga je weer met een frame om je gelijk te halen. Ik spreek nergens over 100kWh of 100 zonnepanelen. Ik gaf een scenario dat voor veel mensen geldt. Een platgeslagen gemiddelde heeft niet altijd zin. Gemiddeld heeft iedereen een BH voor 1 tiet nodig.
[...]
iets groter, nee, in mijn vergelijk heb je wel een factor 1x nodig om je PV weg te werken, en ja, ik vind dit onzin en heb ook aangegeven waarom ik dit vind.
Maar jouw vergelijk is onzinnig. Ik beweer simpelweg dat voor het ene huishouden bijvoorbeeld een 4kWh accu het optimum is, en voor het andere bijvoorbeeld een 6kWh omdat ze een EV hebben. Je hoeft niet direct in hele factoren te gaan rekenen.
[...]
laten we aub dit op een faoenlijke wijze benaderen, je hoeft het zeker niet eens met me te zijn, maar dit soort reacties lijkt me niet juist.

[...]
Lijkt me een goed voornemen waarbij ik wil toevoegen dat ik selectief reageren niet fatsoenlijk vind.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:42:
De (perfeckte) businesscase voor een thuisaccu bestaat waarschijnlijk niet, ook wordt dit vaak beweerd.
Er zijn teveel parameters die invloed kunnen hebben en deze zijn vaak ook nog extern, veranderen snel en zijn bijna niet te controleren. De leercurve is dan ook steil en hobbelig, ook voor AI-gestuurde systemen.
Mee eens. Een ieder hanteert eigen formules waarbij soms (on)bewust variabelen achterwege gelaten worden.
Zelf heb ik een kleine capaciteit (3,84kwh), maar ik vind het al super om te zien dat we de avond/nacht doorkomen met zelf opgewekte zonne-energie. Meer doe ik er niet mee. Ik heb ‘m neergezet en kijk af en toe of ie nog werkt. Ook terugverdienen heb ik me nooit in verdiept. Het helpt natuurlijk dat ik er maar 480 euro voor heb betaald. :) In principe zou terugverdienen (binnen redelijke termijn) ook nog mogelijk moeten zijn. Het belangrijkste blijft voor mij dat we zelf opgewerkte zonne-energie op een later moment kunnen gebruiken. Dus voornamelijk een gevoel.
Andere ontwikkelingen (zie hiervoor de tig andere topics) vind ik interessant om te volgen maar voor mij nog echt een brug te ver. Voor mij is het een lichte hobby. Grove dingen vind ik interessant (bv het uitzetten van je zonnepanelen), maar al dat gefreubel in de marge is niet aan mij besteed. We hebben nog niet eens een dynamisch contract. Dus je kunt je afvragen van wat wil je, op financieel vlak, bereiken nu je nog kunt salderen. Goede vraag. :) Dynamisch gaat er dit jaar wel komen. Dit betekent wel een kleine gedragsverandering in ons huishouden. En salderen is eind dit jaar voorbij.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:21:
Ik persoonlijk wacht nog op de batterij met een RTE van > 100%
die kan ik dan gebruiken om mijn elektrische perpetuum mobile aan te drijven.
Dat heeft je perpetuum mobile toch helemaal niet nodig? 8)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hermarcel Goed gezien - je hebt dan quasi twee perpetuum mobiles
maar meer energie en extra redundantie is altijd beter.

• daemonix
  • Niet online
dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:42:
Jazeker wel: downscalen van 3x50 A naar 3x 25 A bijvoorbeeld. :P

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 13:00
[...]
...alleen dat is dus niet waar een gemiddelde consument met 10-16 panelen op zijn dak geen EV en ook nog geen WP mee te maken heeft, en die heeft gemiddeld gewoon een redelijk laag verbruik in de meeste tijd van het jaar.
De gemiddelde consument bestaat niet en is ook niet relevant. Het gaat om de groep voor wie een batterij interessant en te betalen is, dat is alweer een hele andere doorsnee. Sowieso, als je nog geen WP en indien mogelijk een flinke sloot PV en een EV hebt kan je die sowieso beter eerst kopen. Een batterij komt financieel/CO2 technisch pas als allerlaatste in beeld.

All-electric.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-06 13:52
Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Dimensionering zal het niet aan liggen; 32kWh met 17kW vermogen. Als ik volledig in Zelfverbruik modus draai dan doet de P1 meter inderdaad ook niets, maar ik draai niet altijd NOM en als er dan op 1 fase meer stroom afgenomen wordt dan dat de PV produceert op die fase, dan haalt hij het restant ook uit het net en niet uit de batterij (want geen NOM op dat moment).
Zo doet mijn P1 meter op dit moment het volgende voor resp L1, L2 en L3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYRyVE2rhHQ_s6BBFQDmkPrDY38=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZSwdhkeLUQSjGrWqcs6yrhRb.png?f=user_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• RonJ
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Wat bedoel je met een DC batterij :?
(of beter gezegd een AC batterij?)

4 erin, 4 eruit, en dan nog hoeveel om er AC van te maken?
DC vs AC gekoppeld denk ik. Maar dat is wel heeel kort door de bocht dit allemaal (niet naar jou bedoeld). Het voltageverschil tussen net, accu en evt PV én de architectuur van je omvormer electronica (trafo/switched, GaN of Si MOSFETs) is misschien wel veel relevanter dan 1 of 2 AC/DC(/AC) conversies. DC koppelen klinkt leuk, maar als je daarvoor de per-paneel MPPT van Enphase of SolarEdge moet opgeven verlies je ook weer. Het is allemaal niet zo simpel.

En dan heb je nog de enorme verschillen in vast/overhead/stand-by verbruik tussen systemen. Ik reken vast verbruik en omzetverliezen sowieso liever allemaal los van elkaar door.

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:45:
[...]

DC vs AC gekoppeld denk ik. Maar dat is wel heeel kort door de bocht dit allemaal (niet naar jou bedoeld). Het voltageverschil tussen net, accu en evt PV én de architectuur van je omvormer electronica (trafo/switched, GaN of Si MOSFETs) is misschien wel veel relevanter dan 1 of 2 AC/DC(/AC) conversies. DC koppelen klinkt leuk, maar als je daarvoor de per-paneel MPPT van Enphase of SolarEdge moet opgeven verlies je ook weer. Het is allemaal niet zo simpel.

En dan heb je nog de enorme verschillen in vast/overhead/stand-by verbruik tussen systemen. Ik reken vast verbruik en omzetverliezen sowieso liever allemaal los van elkaar door.
In zijn sig staat SE 8kW met 23 kWh SE accu.

4% van PV naar accu zou kunnen (is wat optimistisch, maar soit)
4% om het dan weer uit de accu te halen zou ik dan ook nog in meekunnen, maar dan komt het nog niet uit je stopcontact. Het zal hoe dan ook weer AC moeten worden.

Een RTE 92 lijkt me dan toch een tikkie optimistisch. En dat is alleen bij PV opgewekte stroom.
Uit AC moet het 2 keer.

• Fr33z
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Het is niet alleen formaat wat telt (vinden mannen :+ )
Het gaat om de systeemwijde inzet van zo'n installatie. Als je uitsluitend de focus op NOM legt, ja dat zijn er legio mogelijkheden.

Bij het balansenergie systeem bijv, gaat men er van uit dat op de aFRR markt er elk jaar 30 MWh heen en weer wordt gepompt via je systeem. (dat zijn 625 cycles van 48kWh) Daar kun je van mee-profiteren. Of niet natuurlijk, dat is een keuze.
Misschien lees ik verkeerd maar het woord legio betekent bij mij meestal iets als talloze, dus bedoel je dat er talloze mogelijkheden zijn als je de focus uitsluitend op NOM legt? volgens mij precies andersom toch?

ik weet dat balansenergie een ander mechanisme gebruikt en dat je daarmee inderdaad op een andere use-case uitkomt. Ik zie dit als 1 van de meest speculatieve manieren van stroom opslaan en daar geld mee verdienen en verwacht dat de opbrengsten hiervan sterk terug gaan lopen. Dus adviseer ik mensen zeker niet om daar in mee te profiteren. Dat anderen het gokje nemen en een paar duizend euro in een systeem stoppen kan natuurlijk, maar de toekomstige houdbaarheid is erg onzeker.

Je eigen zonnestroom zelf bewaren in een batterij om daar savonds/snachts je huis mee te voorzien is natuurlijk een veel minder onzeker iets en dus wat makkelijker om een lange-termijn investering mee te beschouwen.

• RonJ
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:49:
[...]

In zijn sig staat SE 8kW met 23 kWh SE accu.

4% van PV naar accu zou kunnen (is wat optimistisch, maar soit)
4% om het dan weer uit de accu te halen zou ik dan ook nog in meekunnen, maar dan komt het nog niet uit je stopcontact. Het zal hoe dan ook weer AC moeten worden.

Een RTE 92 lijkt me dan toch een tikkie optimistisch. En dat is alleen bij PV opgewekte stroom.
Uit AC moet het 2 keer.
SE zelf adverteert met "tot 95,4 round-trip efficientie" bij de 48V/3-fase batterijen en 94,5 bij de 400V/1-fase modellen.

All-electric.

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:11:
[...]

:|

Stap eens uit je eigen situatie, zonder zo vreemd te chargeren. Accepteer dat er thuisaccu's bestaan, geïnstalleerd en wel voor VER(!) onder de 270 euro per kWh, die meer kunnen dan alleen NOM draaien, en ook je bloktarieven afvangen als die er komen, ook peakshaven tot xx kW, ook je grootste deel PV opvangen in de zomer, resulteren in VEEL minder import EN export, en waarbij het zelfs goedkoper KAN zijn om je EV 's avonds aan op te laden.
Als je richting elektrificatie wil met je huis(houden), dan lijkt me dat helemaal geen gekke overweging namelijk.
oke, laat maar eens zien.

• paQ

paQ

RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:55:
[...]

SE zelf adverteert met "tot 95,4 round-trip efficientie" bij de 48V/3-fase batterijen en 94,5 bij de 400V/1-fase modellen.
tot ja.... ik haal ook wel 'eens' tot 93... (piek, want zo staat het gespecificeerd in hun specs... piek)
Ik reken zelf over de afgelopen 10 dagen. En dan zie ik het wat stijgen en wat dalen. Grosso modo 85~86.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:59:
[...]

oke, laat maar eens zien.
Ik heb je de link al gegeven

• clodders
RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:55:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat dit ook klopt

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 00:22
[...]

Die gasten snappen echt niet waar ze het over hebben.

Alle redenen om dit soort onuitvoerbare ideeën uit te voeren worden met de tijdsgebonden nettarieven en einde salderen gelijk van tafel geveegd.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• paQ

paQ

Fr33z schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Misschien lees ik verkeerd maar het woord legio betekent bij mij meestal iets als talloze, dus bedoel je dat er talloze mogelijkheden zijn als je de focus uitsluitend op NOM legt? volgens mij precies andersom toch?

ik weet dat balansenergie een ander mechanisme gebruikt en dat je daarmee inderdaad op een andere use-case uitkomt. Ik zie dit als 1 van de meest speculatieve manieren van stroom opslaan en daar geld mee verdienen en verwacht dat de opbrengsten hiervan sterk terug gaan lopen. Dus adviseer ik mensen zeker niet om daar in mee te profiteren. Dat anderen het gokje nemen en een paar duizend euro in een systeem stoppen kan natuurlijk, maar de toekomstige houdbaarheid is erg onzeker.

Je eigen zonnestroom zelf bewaren in een batterij om daar savonds/snachts je huis mee te voorzien is natuurlijk een veel minder onzeker iets en dus wat makkelijker om een lange-termijn investering mee te beschouwen.
aFRR is nog niet actief. W.s. deze maand kogel door de kerk bij Tennet.
Maar zelfs dan zie ik mijn P1 verkeer dermate verschuiven, icm wat beweging op de passieve onbalans markt, dat ik mijn hele hut -1940, vrijstaand, 235m2, druk gezin, bedrijf aan huis, warmte en SWW, geen gas- voor 200 euro dit jaar voorzien heb. Ik heb buren die betalen dat per maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5k2n7eKH-gB1TreX3ZYsxK5Q3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kc6DwyAfLXnvjXJrgcmFVGm4.png?f=fotoalbum_large

Dus momenteel, EMS is nog verre van optimaal, is dit een soort van worst case scenario.
Je huisverbruik krijgt altijd voorrang, en er wordt alleen verkocht als de prijs hoog genoeg is. Als ik wat handel zou wegdenken, dan zou ik sinds de 3e woensdag van februari dit jaar al volledig zelfvoorzienend zijn. Dat is vroeger dan ik had ingeschat.

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:12:
[...]

Mijn RTE 85-86 (gemeten) over de afgelopen 6 maanden.
Again, het is maar net met welke parameters je aan het rekenen gaat.

Er bestaat meer dan je eigen situatie vs verjaardagsanekdotes.
juist, ik snap het als ik een gemiddelde RTE neem dan klopt die natuurlijk niet (mijn eigen RTE is overigens een stuk hoger en kompt bijna aan die van jou) maar zelf neem je dus wel weer je eigen voorbeeld als de gouden standaard.
en verwijt je mij van dat ik de focus op mijn eigen situatie (niet dus) en verjaardagsanekdotes ( geen idee waar je daar op komt, want mijn ervaringen zijn op heel wat data gebasserd, gelukkig krijg ik namelijk wel inzicht van dit soort gegevens).
[...]

Misschien niet op day ahead, maar ook hier bestaat er meer dan alleen PV en dynamisch tarief.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:11:
[...]
juist, ik snap het als ik een gemiddelde RTE neem dan klopt die natuurlijk niet (mijn eigen RTE is overigens een stuk hoger en kompt bijna aan die van jou) maar zelf neem je dus wel weer je eigen voorbeeld als de gouden standaard.
en verwijt je mij van dat ik de focus op mijn eigen situatie (niet dus) en verjaardagsanekdotes ( geen idee waar je daar op komt, want mijn ervaringen zijn op heel wat data gebasserd, gelukkig krijg ik namelijk wel inzicht van dit soort gegevens).

[...]
ja doei :D met je gouden standaard 8)7 Volgens mij probeerden enkelen je nu juist duidelijk te maken dat er geen standaard of gemiddelde bestaat. Ik refereer weer aan de warmtepompen topics.
Je komt met verlies 22.5%, een kWh prijs van 270 euro en rekent vervolgens daarmee alles plat over 'het gemiddelde huishouden', en hebt er zelfs een wiskundige factor voor. (Hetgeen het allemaal heel binair maakt)

Jouw 22.5% is ws een mediaan van allerlei PiB's. En als daar wat huishoudens bij zitten met een (zeer) laag sluipverbruik, dan gaat het verlies behoorlijk wegen ja. In het Homewizard topic lijkt 26% verlies heel 'normaal' te zijn.

edit:
Die 85-86 RTE is geen gemiddelde, maar een gemeten en gewogen uitkomst over de telkens voorliggende 240 uren.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 16:21 ]

• RonJ
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
[...]

tot ja.... ik haal ook wel 'eens' tot 93... (piek, want zo staat het gespecificeerd in hun specs... piek)
Ik reken zelf over de afgelopen 10 dagen. En dan zie ik het wat stijgen en wat dalen. Grosso modo 85~86.
Dat is wat je realistisch mag verwachten idd, het is altijd een curve waarvan ze natuurlijk het gunstigste puntje pakken. Relevante punten zijn dan vooral vollast (vol laden of terugleveren) en de waarde bij je nachtverbruik. Helaas zijn die grafieken bijzonder lastig te vinden voor de meeste systemen.

Is die 85/86 incl standby? Dat zou ik er buiten houden, want dat vertekend nogal richting lage belastingen. Zolang dat ding aanstaat verbruik ie dat toch wel, wat je ook doet.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 05-05-2026 16:30 ]

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Dat is wat je realistisch mag verwachten idd, het is altijd een curve waarvan ze natuurlijk het gunstigste puntje pakken. Relevante punten zijn dan vooral vollast (vol laden of terugleveren) en de waarde bij je nachtverbruik.
Ik vraag me wel echt af of SE hier doelt op sec het "RTE" van de accu zelf, vs een systeem RTE, dus tot uit je stopcontact. Want 95% eenmaal uit je stekker is wel heul erg efficiënt. (Extern) meten is weten.
Hun verwijzing naar de DC koppeling zou dat zomaar eens kunnen indekken.
Is die 85/86 incl standby? Dat zou ik er buiten houden, want dat vertekend nogal richting lage belastingen. Zolang dat ding aanstaat verbruik ie dat toch wel, wat je ook doet.
Dat is absoluut incl standby. Ik wil weten wat mijn hele systeem 'zuipt' en hoe goed het presteert.
Net als de COP van een wp.

Zou ik de standby eruit houden, nou dan raak ik misschien ook wel "piek RTE > 95.4" :+

Overigens denk ik ook dat juist dat eigenverbruik van deze dorstige Deye zwaarder gaat wegen bij heel laag sluipverbruik van een huis, en de RTE dan ook lager uit zal pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 16:36 ]

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:02:
[...]

Ik heb je de link al gegeven
ah, je bedoelt het "Balans Systeem", wat overigens een koppelverkoop is, net als Quatt overigens.
Moet je maar willen.
het 48 kWh model weegt circa 450 kg, op hun gefotoshopte 8 stapel zouden dus circa 1280 kg wegen. en dat op een oppervlakte van nog geen 1/2 m2. gaan die wieltjes echt niet houden, maar dat ter zijde.
maar daar is nog meer vreemde informatie op hun site:
levensduur van 10.000 cycli en een 10-jarige ontwerp­levensduur echter maar slechts 5 jaar garantie :?
wat mij echter het meest hiervan afschrekt je weet helemaal niet hoeveel eigen invloed je hebt op deze batterij?
Ze schrijven; Als Balans de diensten niet meer kan leveren, vervalt de terugbetalingsverplichting van de korting.; alleen wat isd dan die korting die je mogelijk moet terugbetalen?

deze kost overigens bijna 8.000 euro incl. BTW, laten we aub appels met appels vergelijken. en dat komt op 164 euro per kWh uit. dat is dus incl. die korting, wat de prijs is zonder die korting ???
en is dus een batterijcontract van 2 jaar.
je dynamisch contract wijkt ook af, ze mogen namelijk in afwijking van de EPEX markt een andere prijs hanteren.
Je betaalt de vaste contractkosten, de opslag per kWh, de dynamische uurprijzen, energiebelasting, btw en de normale netbeheerkosten, allen hoe hoog die kosten zijn is niet vermeld.
dus met al deze mitsen en maren, nee dank je, ik neem deze dus niet mee, sterker nog, ik zelf loop daar met een hele grote boog omheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 05-05-2026 16:39 ]

• paQ

paQ

Dat mag :)
Verder, lees even alles, dan komt een deel van je onderbuik weer tot rust.

Dit systeem betreedt een -voor thuisbatterijen- unieke markt. Het 'risico' dat je neemt betaalt zich vooraf al uit in de haast onverslagen prijs. Momenteel 6499 excl. BTW, dat was een half jaartje geleden 5299.
Faalt het, of gaat het failliet, dan blijft alles bij je staan, klik je de EMS los, en dan heb je een kneiter van een systeem staan geheel vrij te gebruiken. Er is geen venderlock; de afspraak (overeenkomst) is dat je het EMS niet frustreert.
Ik weet iig zeker dat ik na 31 dec 2026 liever op dat systeem en markt opereer dan op de day ahead. Ergo: Dat 'batterijcontract' biedt je dan dus ook toegang tot die markt, waar je anders geen deel van kunt uitmaken.
Dat contract is ook nodig om capaciteit voor die markt te kunnen waarborgen. Daarom is er ook maandenlang tegen kostprijs geïnstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 16:54 ]

• Jan-tweak
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:49:

Dit systeem betreedt een -voor thuisbatterijen- unieke markt. Het 'risico' dat je neemt betaalt zich vooraf al uit in de haast onverslagen prijs. Momenteel 6499 excl. BTW, dat was een half jaartje geleden 5299.
Faalt het, of gaat het failliet, dan blijft alles bij je staan, klik je de EMS los, en dan heb je een kneiter van een systeem staan geheel vrij te gebruiken. Er is geen venderlock; de afspraak (overeenkomst) is dat je het EMS niet frustreert.
Ik weet iig zeker dat ik na 31 dec 2026 liever op dat systeem en markt opereer dan op de day ahead. Ergo: Dat 'batterijcontract' biedt je dan dus ook toegang tot die markt, waar je anders geen deel van kunt uitmaken.
Dat contract is ook nodig om capaciteit voor die markt te kunnen waarborgen.
prima toch als jij je daar gelukkig bij voelt, ik in ieder geval niet.

• RonJ
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:32:
[...]

Ik vraag me wel echt af of SE hier doelt op sec het "RTE" van de accu zelf, vs een systeem RTE, dus tot uit je stopcontact. Want 95% eenmaal uit je stekker is wel heul erg efficiënt. (Extern) meten is weten.
Hun verwijzing naar de DC koppeling zou dat zomaar eens kunnen indekken.
Dat lijkt me de efficiency voor PV > Accu > stopcontact/net.
[...]

Dat is absoluut incl standby. Ik wil weten wat mijn hele systeem 'zuipt' en hoe goed het presteert.
Net als de COP van een wp.

Zou ik de standby eruit houden, nou dan raak ik misschien ook wel "piek RTE > 95.4" :+

Overigens denk ik ook dat juist dat eigenverbruik van deze dorstige Deye zwaarder gaat wegen bij heel laag sluipverbruik van een huis, en de RTE dan ook lager uit zal pakken.
Ja eens. Deye scoort daar vrij slecht in.

Je moet het ook wel meetellen, maar in onderlinge vergelijkingen hou ik het liever apart om zuiverder te zijn. Je hebt het vaste verbruik sowieso en daarnaast de efficiency op de energiestromen. Als je je bestaande PV-omvormer vervangt zou je dat ook nog moeten verrekenen.

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Dat lijkt me de efficiency voor PV > Accu > stopcontact/net.

[...]

Ja eens. Deye scoort daar vrij slecht in.

Je moet het ook wel meetellen, maar in onderlinge vergelijkingen hou ik het liever apart om zuiverder te zijn. Je hebt het vaste verbruik sowieso en daarnaast de efficiency op de energiestromen. Als je je bestaande PV-omvormer vervangt zou je dat ook nog moeten verrekenen.
Ik heb een SE5000 laten hangen en AC gekoppeld aan de Deye, en 2 strings van samen 7200Wp rechtsreeks op de Deye.
Een deel is dus "AC" accu, en een deel "DC accu" :+
AC verbruik komt reeds geconverteerd uit de SE, en helpt mee tot 16kW export vermogen bij verkopen.
Gaat het de accu in, ja dan krijg je 1 extra conversieslag.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 17:05 ]

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-06 19:50
Marve79 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Dank voor je overweging. Ik kan wel een groep vrijmaken, maar dat zal paar maandjes duren voor ik dat kan doen. Wellicht kan ik het wel eerder doen. Heb je ook de Zendure SolarFlow 2400 AC+ overwogen en zoja waarom prefereer je de Marstek Venus E v3? Financieel is die wel aantrekkelijk ja

En heb je beide Marstek's dan op 1 groep, of heb je beide een eigen groep gegeven?

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter2 op 05-05-2026 17:11 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:05
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.
Dat was ik!

Ik heb inmiddels een wat hogere resolutie meting gedaan (10hz) om er toch nog wat verder op in te zoomen.

Voor de context, dit is met een victron multiplus 6k5 (Op L1), de gebruikte pit op de kookplaat zit aan de AC-IN kant van L1, kookplaat op standje 7 (van 10(boost)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wCV5NRr75Y1WtQgxXuwF4ErdPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhqqqAKRVEAlYMsyqHBVlwMq.png?f=fotoalbum_large

Omdat de pulsen bij standje 7 relatief lang zijn, zie je de piek afnemen, dat is de victron die probeert te compenseren, maar voordat ie bij de grid setpoint is, is de puls alweer klaar.

Geimporteerd in m'n sessie: 5 Wattuur
Geexporteerd in m'n sessie: 1.63 Wattuur
Exporteer:importeer verhouding van ongeveer 1:3

Achterop een bierviltje is dat bij een inkoop van 25ct en verkoop van 8ct (want over 8 maanden is het zo ver) op een kooksessie van 45 min 5ct verlies per dag.

Zelfde pit, standje 4 (rustig pruttelend sausje stand):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbuBT4frhWsM26rgvJPng2ZQmbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kyvKCGHECPZob5khtWFISGz.png?f=fotoalbum_large

Achterop het volgende bierviltje

Geimporteerd in m'n sessie: 3.38 Wattuur
Geexporteerd in m'n sessie: 0,35 Wattuur
Exporteer:importeer verhouding van ongeveer 1:9.6

Achterop hetzelfde bierviltje kost dat 3.6ct per kooksessie.

Mix je de twee een beetje kom je uit op kosten van tussen de €25 en €31 per jaar uit (2 pitten, 45 min per dag koken)

In beide gevallen is duidelijk te zien dat de victron te traag is/mag zijn. Waarbij ik op standje 4 eigenlijk praktisch alles uit het net kook, de teruglevering is daar minimaal, omdat de victron nog niet is opgeschaald.

Ik verwacht eigenlijk dat dit een stuk beter is op installaties waarbij de kookplaat op de AC-OUT van de omvormer zit, maar dat kan ik niet testen wat ik heb maar 1 victron, en een 3 fase kookplaat die aan de AC kant zit.

Ik verwacht dat stekker accu's met een p1 meter (veel lagere frequentie) hier nog slechter op zullen presteren dan de victron, maar dat is een aanname die een van jullie eens mag testen.

TLDR; NOM met een PWM verslaafde kookplaat aan de AC in kant is een illusie.

Disclaimer: er zijn natuurlijk een boel meer variabelen die je moet elimineren om hier echt degelijk onderzoek naar te doen, maar daar heb ik de tijd/zin niet voor

• LigeTRy
Daarop toevoegend, ik heb dus een kookmodus gebouwd die na 3 pulsen NOM uitzet. Op mijn laatste bierviltje kom ik uit op het volgende:

Als ik elke dag op 2 pitten op standje 7 zou koken voor 45 min:
Als ik alles uit het net trek kost me dat €80 aan stroom.
Als ik NOM laat pingpongen, wordt er toch een flink deel afgedekt, en kost me dat €40 aan stroom.

Als ik elke dag op 2 pitten op standje 4 zou koken voor 45 min:
Als ik alles uit het net trek kost me dat €27 aan stroom
Als ik NOM laat proberen te compenseren (maar dat doet ie amper) kost me dat €26 euro aan stroom

TLDR2.0: ondanks dat NOM niet te doen is, is het nog steeds goedkoper om een beetje te compenseren (met een boel mitsen en maren dat je de stroom wel gratis uit je panelen hebt gehaald, levensduur omvormer etc.). Ik denk dat dit onderwerp wellicht wat mierenneukerig wordt, maar ik vind het wel interessant en belangrijk om te delen.

[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 05-05-2026 17:40 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LigeTRy Er zijn grotere verschillen in het "Einschwingverhalten" van diverse batterijopslagsystemen.
Sommige reageren binnen 0,1 s op lastwissels andere hebben 1,4 s of meer nodig.
Zie "Stromspeicher-Inspektion 2025" p. 35 (HTW Berlin) voor meer info en uitleg.

• LigeTRy
dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:44:
@LigeTRy Er zijn grotere verschillen in het "Einschwingverhalten" van diverse batterijopslagsystemen.
Sommige reageren binnen 0,1 s op lastwissels andere hebben 1,4 s of meer nodig.
Zie "Stromspeicher-Inspektion 2025" p. 35 (HTW Berlin) voor meer info en uitleg.
Ah wat een vet rapport, kende ik niet, even m’n Duits afstoffen. Wel fijn dat ze zo uitgebreid onderzoek doen naar verschillende systemen. Ik zie in 2025 de victron er niet tussen staan, misschien is het een anonieme. Er is trouwens ook al een 2026 versie zie ik.

Totale delay zal niet alleen in de omvormer zitten maar in het hele systeem. In mijn geval gaat de energiemeting via LAN naar de GX, welke de berekening doet en op z’n tijd weer de multiplus aanstuurt. Dit zijn allemaal factoren die er aan bijdragen. Maar de grootste factor is denk ik toch hoe snel de omvormer zelf kan/mag reageren.

[ Voor 20% gewijzigd door LigeTRy op 05-05-2026 17:59 ]

• Fr33z
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:49:

Dat contract is ook nodig om capaciteit voor die markt te kunnen waarborgen. Daarom is er ook maandenlang tegen kostprijs geïnstalleerd.
En ik blijf dus ook bij mijn.punt: leuk dat er een bedrijf is dat die optie biedt MAAR je bent sterk afhankelijk van een ander (balansenergie indit geval) en de hoop dat de aFFR goed geld op blijft leveren. Beide zijn vrij onzeker. Jij vindt het wel goed om.een gokje te wagen en blijkbaar levert dat voor nu ook prima geld op. Mooi, handig dat het zo uitpakt. En ja misschien gaat alles naar de klote en heb jij dan goedkool een grote batterij, ook geen mega-vervelende uitkomst. Maar je beseft wel dat dit een specialtje is dat vooral werkt voor mensen die wel een gokje kunnen en durven nemen toch?

• LigeTRy
Laatste testje, een load (oven) op de AC out aanzetten, kijken wat dat doet met de AC in en hoe snel ie reageert:
code:
1
2
3
4
5
6
18:00:30.178273,  -23
18:00:30.274833,  3106
18:00:30.375182,  167
18:00:30.476025,  -417
18:00:30.575621,  83
18:00:30.676582,  68
Hier is ie dan weer bizar snel, binnen 300ms heeft ie m terug op NOM (wat eigenlijk ook logisch is, anders zou eilandbedrijf een drama zijn)

Met het uitschakelen is ie wat voorzichtiger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
18:01:30.394972,  -30
18:01:30.495385,  -60
18:01:30.596368,  -2765
18:01:30.696423,  -473
18:01:30.796420,  -370
18:01:30.896373,  -338
18:01:30.996378,  -275
18:01:31.096325,  -257
18:01:31.196683,  -242
18:01:31.296628,  -214
18:01:31.396870,  -217
Ik ga de business case om alles op 3 fase AC-OUT te zetten hier in huis niet rond krijgen, maar ik gok dat dat een stuk beter gaat met kookplaten.

Edit: dit gaat allemaal wel erg richting Het grote Victron aansturing topic

[ Voor 23% gewijzigd door LigeTRy op 05-05-2026 18:32 ]

• Marve79
Pieter2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Dank voor je overweging. Ik kan wel een groep vrijmaken, maar dat zal paar maandjes duren voor ik dat kan doen. Wellicht kan ik het wel eerder doen. Heb je ook de Zendure SolarFlow 2400 AC+ overwogen en zoja waarom prefereer je de Marstek Venus E v3? Financieel is die wel aantrekkelijk ja

En heb je beide Marstek's dan op 1 groep, of heb je beide een eigen groep gegeven?
Nu nog 1 groep maar beide gelimiteerd op 1500W. Maar ik ga beiden eigen groep geven idd ik heb al een afspraak met de electricien.

Ik moet ook een zekeringkast bij hangen want de mijne zit al vol.

En ja puur financieel en vanwege de modbus aansturing. Met dat en home assistant heb je bijna een professioneel EMS.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Performance Simulation Model for PV-Battery Systems (PerMod)"
te vinden op https://solar.htw-berlin.de/permod/ inclusief spreadsheet.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:15

zalkc

cvz.eu

ArPi75 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Dimensionering zal het niet aan liggen; 32kWh met 17kW vermogen. Als ik volledig in Zelfverbruik modus draai dan doet de P1 meter inderdaad ook niets, maar ik draai niet altijd NOM en als er dan op 1 fase meer stroom afgenomen wordt dan dat de PV produceert op die fase, dan haalt hij het restant ook uit het net en niet uit de batterij (want geen NOM op dat moment).
Zo doet mijn P1 meter op dit moment het volgende voor resp L1, L2 en L3:

[Afbeelding]
Hmmm.... dat hoeft ook niet altijd het geval te zijn, bij sommige omvormers hang je het hele huis op de omvormer en dan worden die fases van het net gewoonweg niet gebruikt als de batterij en PV het aankunnen.

Iets anders, mooie metertjes, is dat uit een app of een Grafana / HA template?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• paQ

paQ

zalkc schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:30:
[...]

Hmmm.... dat hoeft ook niet altijd het geval te zijn, bij sommige omvormers hang je het hele huis op de omvormer en dan worden die fases van het net gewoonweg niet gebruikt als de batterij en PV het aankunnen.
Zo zit het bij mij ook inderdaad.
Je vergroot als het ware je capaciteit (zolang de accu prik heeft) tot 3 x (25+17)A
Die 17A is afhankelijk van vermogen van de omvormer uiteraard.
Ik ga daarvoor de B20 automaat van de laadpaal vervangen voor een grotere :+
15 kW gaat nu ook op zich al goed, maar 22 zou niet gek zijn :)

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:16
clodders schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Deze opmerking begrijp ik niet.
Het gaat om het verbruik gedurende de gehele dag, met een batterij kan je mogelijk de dure uren overbruggen met een dynamisch contract. Deze zijn van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 22 uur.
Deze periode gaan een grote rol spelen als bloktarief wordt ingevoerd.
Het is aan ieder welke keuze hij maakt, echter de stroom kostenpost met een warmtepomp kan wel eens flink gaan veranderen per 2028.
Aha, op die wijze. Dan begreep ik het verkeerd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:41:
[...]

dát kan geen argument zijn
Natuurlijk wel. Stimuleren om je cv in te ruilen voor warmtepomp is prima. Trek je denk ik wel mensen mee over de streep.
In mijn situatie heb ik echt geen voordelen van een warmtepomp.
En ergens denk ik dat enexis wel blij is dat niet iedereen massaal op all Electric overgaat.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

dunklefaser schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:42:
@..Christiaan.. Trouwens wat voegt zo'n app-plaatje van zonneplan met het gasverbruik in deze context toe?
Als het jou lukt om je woning voor 360m3 gas per jasr warm te houden en van warm water te voorzien, zou je dan vrijwillig overstappen op een warmtepomp?
Tussenwoning met gezin met 2, soms 3 pubers (eentje is op kamers).

• paQ

paQ

..Christiaan.. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Natuurlijk wel. Stimuleren om je cv in te ruilen voor warmtepomp is prima. Trek je denk ik wel mensen mee over de streep.
In mijn situatie heb ik echt geen voordelen van een warmtepomp.
En ergens denk ik dat enexis wel blij is dat niet iedereen massaal op all Electric overgaat.
Als het niet uit kan is dat een argument.
Maar "omdat de CV ketel net 3 jaar oud is" valt onder Sunken cost fallacy.

Die stimulans is er trouwens al jaren in de vorm van subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 22:34 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

..Christiaan.. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Als het jou lukt om je woning voor 360m3 gas per jasr warm te houden en van warm water te voorzien, zou je dan vrijwillig overstappen op een warmtepomp?
In feite ben je al zo goed als van het gas af, alleen betaal je nog voor een gasaansluiting voor je tapwater. Waarbij de all-in gastarief per m3 relatief hoog is door de geringe verbruik tov vaste kosten/aansluiting. Groots investeren is inderdaad dan lastig te verantwoorden.

Hooguit dat je relatief goedkope wp-boiler en airco voor verwarming zou kunnen overwegen. Maar zolang er bonussen zijn op contracten met gas, zal je gasrekening ook vrijwel nul kunnen zijn.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:07
..Christiaan.. schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:32:
[...]

Het hangt er denk ik vanaf of er nog andere gas verbruikers in huis zijn (kookplaat) en de hoeveelheid warm tapwater dat wordt opgewarmd op gas.
Met 360m3 (Dat is echt lekker laag) zou mijn eerste gedachte zijn dat de netbeheerkosten (alhoewel laagste categorie) + gasprijs toch een reden kan zijn.

Een airco + evt wand afgifte ipv de standaard unit boven aan de muur zou mijn eerste gedachte zijn. Maar je hebt pubers... Dus hoog aandeel gas voor warm water?
Daarnaast is niet bekend of je nog op gas stookt.

zou je dan vrijwillig overstappen op een warmtepomp?
Ik wel maar als je het alleen financieel uitrekent dan is alleen de 360m3 niet voldoende om zo'n keuze op te maken. Wat voor energiecontract heb je? Hen je een zonneboiler? Hoeveel PV? Vind je alles elektrisch een risico? Heb je misschien al een airco om te verwarmen?

Ieders situatie is anders en dat maakt dit topic zo leuk.
Pagina: 1 ... 122 ... 143 Laatste