Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:02:
[...]
Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.
Dat was ik!
Ik heb inmiddels een wat hogere resolutie meting gedaan (10hz) om er toch nog wat verder op in te zoomen.
Voor de context, dit is met een victron multiplus 6k5 (Op L1), de gebruikte pit op de kookplaat zit aan de AC-IN kant van L1, kookplaat op standje 7 (van 10(boost)):
Omdat de pulsen bij standje 7 relatief lang zijn, zie je de piek afnemen, dat is de victron die probeert te compenseren, maar voordat ie bij de grid setpoint is, is de puls alweer klaar.
Geimporteerd in m'n sessie: 5 Wattuur
Geexporteerd in m'n sessie: 1.63 Wattuur
Exporteer:importeer verhouding van ongeveer 1:3
Achterop een bierviltje is dat bij een inkoop van 25ct en verkoop van 8ct (want over 8 maanden is het zo ver) op een kooksessie van 45 min 5ct verlies per dag.
Zelfde pit, standje 4 (rustig pruttelend sausje stand):
Achterop het volgende bierviltje
Geimporteerd in m'n sessie: 3.38 Wattuur
Geexporteerd in m'n sessie: 0,35 Wattuur
Exporteer:importeer verhouding van ongeveer 1:9.6
Achterop hetzelfde bierviltje kost dat 3.6ct per kooksessie.
Mix je de twee een beetje kom je uit op kosten van tussen de €25 en €31 per jaar uit (2 pitten, 45 min per dag koken)
In beide gevallen is duidelijk te zien dat de victron te traag is/mag zijn. Waarbij ik op standje 4 eigenlijk praktisch alles uit het net kook, de teruglevering is daar minimaal, omdat de victron nog niet is opgeschaald.
Ik verwacht eigenlijk dat dit een stuk beter is op installaties waarbij de kookplaat op de AC-OUT van de omvormer zit, maar dat kan ik niet testen wat ik heb maar 1 victron, en een 3 fase kookplaat die aan de AC kant zit.
Ik verwacht dat stekker accu's met een p1 meter (veel lagere frequentie) hier nog slechter op zullen presteren dan de victron, maar dat is een aanname die een van jullie eens mag testen.
TLDR; NOM met een PWM verslaafde kookplaat aan de AC in kant is een illusie.
Disclaimer: er zijn natuurlijk een boel meer variabelen die je moet elimineren om hier echt degelijk onderzoek naar te doen, maar daar heb ik de tijd/zin niet voor