Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:07
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Nu wordt het meetinterval van slimme meters niet publiekelijk gedeeld, maar je moet op z'n minst ernstig mazzel hebben dat het interval zo groot is dat het los loopt.
In België is de sample frekwentie van de digitale meter 4 kHz, dat zijn dsmr 5 meters. die meten dus wel erg snel, en ze rapporteren iedere seconde een waarde (telegram) op de P1 poort

In NL heb je digitale meters volgens oudere dsmr normen, die zijn mogelijk wat trager.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Oilman schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Dat is zo niet kant-en-klaar te krijgen. NOM draaien lukt de meeste systemen wel aardig, al had pas iemand een voorbeeld dat een Victron systeem het moduleren van de kookplaat niet bij kon houden. Daar ging de accu steeds terugleveren op het moment dat de kookplaat geen energie vroeg en vervolgens ging de kookplaat weer aan en leverde de accu niks meer terug. Alles meer dan NOM is problematisch en dan ontkom je niet aan een extra systeem om de boel te regelen wat weer geprogrammeerd dient te worden.
Ik heb Enphase omvormers op mijn zonnepanelen. De Sigen is prima in staat om op de duurdere momenten niet te laden en gaat zelfs terugleveren aan het net, voornameliijk 's morgens vroeg en tussen 16.00 en 21,00 uur. Dat kan het systeem uitstekend zelf bepalen. En dat kan zelfs met NOM indien gewenst. Sterker nog, de AI van het systeem bepaalt het.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mbbs1024 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:56:
[...]

In België is de sample frekwentie van de digitale meter 4 kHz, dat zijn dsmr 5 meters. die meten dus wel erg snel, en ze rapporteren iedere seconde een waarde (telegram) op de P1 poort

In NL heb je digitale meters volgens oudere dsmr normen, die zijn mogelijk wat trager.
Nee hoor, Nederland heeft ook DSMR 5 meters, alleen zijn er nog huizen met een oudere meter. Waar heb je de informatie over de sample frequentie vandaan, want dat klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren. Het theorema van Nyquist zegt dan dat de hoogst gemeten frequentie 2 kHz is, dat wijkt nogal af van de 50 Hz van de netfrequentie. In principe is de berekening gebaseerd op de intergraal van 20 ms vermogensmeting. Dan is de 4 kHz belachelijk hoog.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste