Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 106 ... 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
mitsumark schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Dat is exact waarom ik het zo opschreef inderdaad.
En dan moet je alsnog wel een dynamisch tarief hebben.
Als je een vast/variabel contract hebt en die prijzen gaan ook richting de €0,50/kWh voor afname en krijgt nagenoeg niks voor je teruglevering dan is een batterij ook snel gunstig.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-03-2026 21:18 ]

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Stefannn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:24:
[...]

48V, 4.6kWh, LFP.
Ze komen op zolder
C zal onder de 0.35 blijven.
Maar, waar heb jij op zolder de ruimte?

Ik ben daar wel echt benieuwd naar. Woon zelf in een huis met bouwjaar 2012 en er is op zolder een technische ruimte met cv aan de muur en de wasmachine en droger aan de andere kant. Dan is het hok al aardig vol....

Los dat ik dan ook nieuwe draden zou moeten laten trekken, want door de huidige kabelgoten liggen al draden voor de zonnepanelen op dak.

En dan zou ik de toekomst die cv ook nog vervangen moeten worden door een warmtepomp...

• Stefannn
  • Laatst online: 11:02
President schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:37:
[...]

Maar, waar heb jij op zolder de ruimte?

Ik ben daar wel echt benieuwd naar. Woon zelf in een huis met bouwjaar 2012 en er is op zolder een technische ruimte met cv aan de muur en de wasmachine en droger aan de andere kant. Dan is het hok al aardig vol....

Los dat ik dan ook nieuwe draden zou moeten laten trekken, want door de huidige kabelgoten liggen al draden voor de zonnepanelen op dak.

En dan zou ik de toekomst die cv ook nog vervangen moeten worden door een warmtepomp...
Alle huizen zijn echt anders.
Maar.
Keuze zolder is voornamelijk omdat daar de huidige omvormer hangt.
Die wordt dan 1-1 vervangen. Dat kost geen extra ruimte en is kwa installatie extreem simpel. Geen extra stroomkabels alleen extra signaalkabel naar de backup interface die in de meterkast komt (DAT is wel een flinke verbouwing om te laten passen)
De batterijen komen ernaast. Daar staat nu een kast en die moet dan dus weg.
De skibox die er nu staat gaat ook weg, naar de kelder of schuur.
Ruimtebeslag valt wel mee 54cm breed, 25cm diep. Je moet alleen links en rechts 20cm vrij houden. Maar dat is in feite slechts 1x 20cm want aan 1 kant grenst het aan de omvormer en die had altijd al 20cm ruimte.
Ieder huis is anders. Ik ben al maanden bezig met me hierop voorbereiden en heb echt alle mogelijkheden overwogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 20-03-2026 06:45 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-03 21:51

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Gisteren hebben we na lang zoeken en veel offertes een 12kWh 3 fase systeem van 1komma5 laten installeren in de kelder onder de keuken, achter in ons huis. We hebben 12 zonnepanelen (waarvan 6 niet echt gunstig liggen) en een hybride warmtepomp. Geen eigen laadpaal (wel een EV), omdat de gemeente Den Haag geen kabels over de straat wil en geen speciale trottoirtegels. Leveren ca 2500 kWh terug en verbruiken netto 2000 kWh (in de winter).

Met het oog op afschaffen saldering, waren we al een tijdje bezig met offertes vergelijken. We wilden eigenlijk nog wat wachten, maar vanwege de oorlog in de Golf, verwacht ik eigenlijk dat op korte termijn de prijzen van accu’s en installeren (productie, transport, lonen, onzekerheid….) niet snel meer dalen. Ook menen we, dat wij ook onze bijdrage moeten leveren aan klimaatadaptatie.

Niet de goedkoopste, niet de duurste, maar zo te zien wel de beste kwaliteit: Duitse organisatie, eigen fabrieken in China en software en inclusief dynamisch contract. De Nederlandse tak is een voormalig installateur van zonnepanelen, die de business zag veranderen en zich heeft laten overnemen. Op basis van de gegevens van vorig jaar besparen we nu ca. 70 euro per maand. Daarmee verdienen we de installatie in 10 tot 12 jaar terug, maar ik verwacht dat het sneller zal zijn. Volgens de schatting gaan we volgend jaar 650 euro besparen op de “teruglevering”.

Ik ben zeer te spreken over hun service, attent en pro-actief. Veel kon via mail en internet, maar ze kwamen toch kijken. Eventuele vragen werden snel beantwoord, meestal per telefoon, door ons vaste aanspreekpunt. De informatie van de diverse leveranciers over de batterijen is hetzelfde, en het ging ons hier specifiek om de toon waarop gesproken werd. Wanneer er vertraging optrad, - tijden zijn aannames - werden we tijdig op de hoogte gebracht.

We hadden al een drie fase aansluiting, en er moest een nieuwe kabel getrokken worden door de kruipruimte (ca 15 m) en een utp kabel naar het modem in de voorkamer. Die had ik zelf al liggen, omdat ik indertijd (meer dan 15 jaar geleden) verwachtte dat we ook in de keuken een aansluiting nodig zouden hebben. Wifi was nog niet geweldig.

Een gedeelte moest door twee muren heen en onder de grond. Al met al waren ze ca. 4 uur bezig. Wat me wel verraste is de noodzaak voor extra stopcontacten bij de accu, waarvoor ze geen stekkerdoos hadden meegebracht. Ik had wel van te voren gevraagd, waar we rekening mee moesten houden. Ook had een enkel kabeltje wat netter afgewerkt kunnen worden, het is de kelder, maar toch. Wel alles bezemschoon opgeleverd.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:40
Zonsmurf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Oekranie oorlog mooi voorbeeld, hebben we 2 maal 1200 euro gehad want anders iedereen in de kou. _/-\o_
Dat is mooi. Hier minder gehad, maar je zal wel een hoge rekening hebben gehad.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Zonsmurf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10-04 15:41
John245 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Dat is mooi. Hier minder gehad, maar je zal wel een hoge rekening hebben gehad.
Minima.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:59
Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:54:
Gisteren hebben we na lang zoeken en veel offertes een 12kWh 3 fase systeem van 1komma5 laten installeren in de kelder onder de keuken, achter in ons huis. We hebben 12 zonnepanelen (waarvan 6 niet echt gunstig liggen) en een hybride warmtepomp. Geen eigen laadpaal (wel een EV), omdat de gemeente Den Haag geen kabels over de straat wil en geen speciale trottoirtegels. Leveren ca 2500 kWh terug en verbruiken netto 2000 kWh (in de winter).
als ik dit soort getallen zie vraag ik me wel af wat je dagelijkse verbruik cq overhead in den maanden maart, april, september en oktober (mogelijk zelfs augustus) is geweest. de maanden mei t/m juli heb je veelal toch te veel zon en daarna in de winter zal het zeker met een warmtepomp gewoon niets meer zijn (qua overhead dan)en de EV kun je dus niet via je eigen installatie opladen.
zou zo maar een te grote batterij kunnen zijn, 12 kWh is dus circa 9,2 kWh effectief, en die willen wel elke dag zowel opgeladen (20% meer) en dan weer verbruikt willen worden.
Met het oog op afschaffen saldering, waren we al een tijdje bezig met offertes vergelijken. We wilden eigenlijk nog wat wachten, maar vanwege de oorlog in de Golf, verwacht ik eigenlijk dat op korte termijn de prijzen van accu’s en installeren (productie, transport, lonen, onzekerheid….) niet snel meer dalen. Ook menen we, dat wij ook onze bijdrage moeten leveren aan klimaatadaptatie.

Niet de goedkoopste, niet de duurste, maar zo te zien wel de beste kwaliteit: Duitse organisatie, eigen fabrieken in China en software en inclusief dynamisch contract. De Nederlandse tak is een voormalig installateur van zonnepanelen, die de business zag veranderen en zich heeft laten overnemen. Op basis van de gegevens van vorig jaar besparen we nu ca. 70 euro per maand. Daarmee verdienen we de installatie in 10 tot 12 jaar terug, maar ik verwacht dat het sneller zal zijn. Volgens de schatting gaan we volgend jaar 650 euro besparen op de “teruglevering”.

Ik ben zeer te spreken over hun service, attent en pro-actief. Veel kon via mail en internet, maar ze kwamen toch kijken. Eventuele vragen werden snel beantwoord, meestal per telefoon, door ons vaste aanspreekpunt. De informatie van de diverse leveranciers over de batterijen is hetzelfde, en het ging ons hier specifiek om de toon waarop gesproken werd. Wanneer er vertraging optrad, - tijden zijn aannames - werden we tijdig op de hoogte gebracht.

We hadden al een drie fase aansluiting, en er moest een nieuwe kabel getrokken worden door de kruipruimte (ca 15 m) en een utp kabel naar het modem in de voorkamer. Die had ik zelf al liggen, omdat ik indertijd (meer dan 15 jaar geleden) verwachtte dat we ook in de keuken een aansluiting nodig zouden hebben. Wifi was nog niet geweldig.

Een gedeelte moest door twee muren heen en onder de grond. Al met al waren ze ca. 4 uur bezig. Wat me wel verraste is de noodzaak voor extra stopcontacten bij de accu, waarvoor ze geen stekkerdoos hadden meegebracht. Ik had wel van te voren gevraagd, waar we rekening mee moesten houden. Ook had een enkel kabeltje wat netter afgewerkt kunnen worden, het is de kelder, maar toch. Wel alles bezemschoon opgeleverd.

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:19
Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:54:

650,- per jaar en 70,- per maand nu (dat is dus 840,- voor een heel jaar) klinkt als een forse besparing. Kun je aangeven hoe je dat berekend hebt?

Je geeft aan dat je circa 2500kWh terug levert aan het net. Zelfs al zou je dat voor 100% in de accu kunnen opslaan, wat natuurlijk niet realistisch is, kom je op zo'n 2500 x 25ct = 625 Euro per jaar uit.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:29
Fritso schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:03:
[...]

650,- per jaar en 70,- per maand nu (dat is dus 840,- voor een heel jaar) klinkt als een forse besparing. Kun je aangeven hoe je dat berekend hebt?

Je geeft aan dat je circa 2500kWh terug levert aan het net. Zelfs al zou je dat voor 100% in de accu kunnen opslaan, wat natuurlijk niet realistisch is, kom je op zo'n 2500 x 25ct = 625 Euro per jaar uit.
Als 1Komma5 die berekening heeft aangeleverd, dan weet ik wel hoe het zit. Veel te rooskleurig.
Gebeurt overal in de markt. Ik kreeg ook een berekening voor mijn zonnepanelen. Had ik binnen 4 jaar terugverdiend, terwijl mijn eigen berekeningen op 8-9 jaar kwamen 8)7

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Als 1Komma5 die berekening heeft aangeleverd, dan weet ik wel hoe het zit. Veel te rooskleurig.
Gebeurt overal in de markt. Ik kreeg ook een berekening voor mijn zonnepanelen. Had ik binnen 4 jaar terugverdiend, terwijl mijn eigen berekeningen op 8-9 jaar kwamen 8)7
Opbrengst gaat ook maal 1Komma5 :+

• Jan-tweak
Stefannn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:43:
[...]

Alle huizen zijn echt anders.
Maar.
Keuze zolder is voornamelijk omdat daar de huidige omvormer hangt.
heb je wel rekening gehouden met de mogelijk zeer warme temperaturen in de zomer (niet bepaald goed voor je batterijen) cq in de winter. ?
Die wordt dan 1-1 vervangen. Dat kost geen extra ruimte en is kwa installatie extreem simpel. Geen extra stroomkabels alleen extra signaalkabel naar de backup interface die in de meterkast komt (DAT is wel een flinke verbouwing om te laten passen)
De batterijen komen ernaast. Daar staat nu een kast en die moet dan dus weg.
De skibox die er nu staat gaat ook weg, naar de kelder of schuur.
Ruimtebeslag valt wel mee 54cm breed, 25cm diep. Je moet alleen links en rechts 20cm vrij houden. Maar dat is in feite slechts 1x 20cm want aan 1 kant grenst het aan de omvormer en die had altijd al 20cm ruimte.
Ieder huis is anders. Ik ben al maanden bezig met me hierop voorbereiden en heb echt alle mogelijkheden overwogen.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik ben mij ook aan het inlezen voor een thuisbatterij. Meerdere topics gelezen. Ik ben van plan een installateur in te schakelen voor een aparte groep en een remautomaat. Deze is bij het plaatsen van de zonnepanelen in 2022 niet gemonteerd. Vreemd genoeg lees ik in alle topics ook bijna niets over de remautomaat.

Functie van de remautomaat: Wanneer een thuisbatterij (en zonnepanelen) stroom levert, kan de totale stroomsterkte in de groepenkast hoger worden dan de 40A die de aardlekschakelaar doorgaans mag verwerken. Een remautomaat beveiligt de installatie tegen oververhitting en brand.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

pjotter1965 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:07:
Ik ben mij ook aan het inlezen voor een thuisbatterij. Meerdere topics gelezen. Ik ben van plan een installateur in te schakelen voor een aparte groep en een remautomaat. Deze is bij het plaatsen van de zonnepanelen in 2022 niet gemonteerd. Vreemd genoeg lees ik in alle topics ook bijna niets over de remautomaat.

Functie van de remautomaat: Wanneer een thuisbatterij (en zonnepanelen) stroom levert, kan de totale stroomsterkte in de groepenkast hoger worden dan de 40A die de aardlekschakelaar doorgaans mag verwerken. Een remautomaat beveiligt de installatie tegen oververhitting en brand.
Dit is zeker wel vaker aangehaald. Zal wel verloren zijn gegaan tussen de welles nietes posts.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:58:
[...]

heb je wel rekening gehouden met de mogelijk zeer warme temperaturen in de zomer (niet bepaald goed voor je batterijen) cq in de winter. ?

[...]
ja en nee.
Ja ik weet dat het warm wordt
nee "ik kan daar niet echt wat mee"
Ik zal dat gewoon moeten bezien.
temperatuur uitlezen en als het te gek wordt de boel afschakelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:28
Of koelen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Stuk of 30 temperatuur sensoren zal je Solaredge wel minimaal hebben en monitoren.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:58
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:58:
[...]

[...]
Vindt dit altijd heel moeilijk goed te duiden.
Wat is te warm en wat is te koud en welk effect heeft dat op de levensduur. Een EV met LFP batterij staat ook gewoon te bakken in de zon in de zomer en te bibberen bij vorst in de winter. Die krijgt meer op zijn donder als een thuisbatterij.

20-45 °C lijkt de ideale temperatuur, boven de 60 °C wordt de levensduur aangetast en onder de 0 °C moet je ze nooit opladen. Dan is een zoldertje die altijd iets warmer is als kamertemperatuur niet eens zo slecht te noemen.

Daarbij verwacht ik ook niet dat de theoretische levensduur van 8.000 cycli ga halen in mijn leven. Door het vergrootte accupakket ga ik nu van 200 naar 140 cycli per jaar. Dat is dik 57 jaar, een paar duizend cycli korter door niet optimale omstandigheden ga ik niet merken omdat ik denk dat ik het na 20 jaar vast wel een keer moet gaan vervangen door de technische levensduur van het systeem. Die 3.000 cycli die ik nodig heb voor 20 jaar gaat vast wel goed komen.

In mijn JK-BMS heb ik wel ingesteld om te stoppen met laden op 45°C, maar dit is nog nooit gehaald bij mij op zolder.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
zalkc schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Vindt dit altijd heel moeilijk goed te duiden.
Wat is te warm en wat is te koud en welk effect heeft dat op de levensduur. Een EV met LFP batterij staat ook gewoon te bakken in de zon in de zomer en te bibberen bij vorst in de winter. Die krijgt meer op zijn donder als een thuisbatterij.
die hebben ook een aanzienlijke koeling en verwarming, vaak via een warmtepomp, heb je met een thuis-batterij niet of nauwelijks, soms zit er een verwarming in, maar koeling ben ik nog nooit tegengekomen.
20-45 °C lijkt de ideale temperatuur, boven de 60 °C wordt de levensduur aangetast en onder de 0 °C moet je ze nooit opladen. Dan is een zoldertje die altijd iets warmer is als kamertemperatuur niet eens zo slecht te noemen.
een zolder kan zeker in de zomer ruim boven die 45°C komen, en dan zit je eigenlijk al te hoog. tevens speelt daarbij veelal passiefe koeling van de omvormer ook nog een rol, die kan dan zijn warmte niet meer voldoende kwijt en gaat trottelen.
Daarbij verwacht ik ook niet dat de theoretische levensduur van 8.000 cycli ga halen in mijn leven. Door het vergrootte accupakket ga ik nu van 200 naar 140 cycli per jaar. Dat is dik 57 jaar, een paar duizend cycli korter door niet optimale omstandigheden ga ik niet merken omdat ik denk dat ik het na 20 jaar vast wel een keer moet gaan vervangen door de technische levensduur van het systeem. Die 3.000 cycli die ik nodig heb voor 20 jaar gaat vast wel goed komen.
140 cycli is wel heel weinig, standaard is jiuist met een hoogere capaciteit dat je deze gaat uitbreiden vaan meer richting voor en najaar, wat eigenlijk een verhoging qua cycli betekend.
In mijn JK-BMS heb ik wel ingesteld om te stoppen met laden op 45°C, maar dit is nog nooit gehaald bij mij op zolder.
is natuurlijk sterk afhankelijk van je zolder en bouwwijze, maar het blijft zeker een punt van aandacht.

• zalkc
Jan-tweak schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:48:
[...]
die hebben ook een aanzienlijke koeling en verwarming, vaak via een warmtepomp, heb je met een thuis-batterij niet of nauwelijks, soms zit er een verwarming in, maar koeling ben ik nog nooit tegengekomen.
Lang niet alle modellen, juist de vaak goedkopere LFP varianten missen een warmtepomp
[...]
een zolder kan zeker in de zomer ruim boven die 45°C komen, en dan zit je eigenlijk al te hoog. tevens speelt daarbij veelal passiefe koeling van de omvormer ook nog een rol, die kan dan zijn warmte niet meer voldoende kwijt en gaat trottelen.
Hangt af van je zolder en isolatie, kan zeker een punt van aandacht zijn. Het zijn vooral de laatste meters die het warmst zijn.
[...]
140 cycli is wel heel weinig, standaard is jiuist met een hoogere capaciteit dat je deze gaat uitbreiden vaan meer richting voor en najaar, wat eigenlijk een verhoging qua cycli betekend.

[...]
NOM opstelling heeft andere dynamiek.
is natuurlijk sterk afhankelijk van je zolder en bouwwijze, maar het blijft zeker een punt van aandacht.
Ik ben het met je eens dat je onder de 45°C wil blijven.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zalkc schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Lang niet alle modellen, juist de vaak goedkopere LFP varianten missen warmtepomp.
Afwezigheid van warmtepomp betekend niet dat de accu niet verwarmd en gekoeld word.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:28
Daarnaast heb je met een auto natuurlijk ook koeling door rijwind, zelfs met alleen passieve koelribben.
Maar die laatsten vertonen alsnog flinke degradatie t.o.v. modellen met actieve koeling.
De "rijwind" kun je natuurlijk toevoegen met een ventilator, dat scheelt een slok op een borrel, maar lijkt me eerlijk gezegd alleen nodig bij 40+ graden en laden op maximaal vermogen.
Mijn zolder is gewoon onderdeel van het huis (binnen isolatieschil, zonder deuren), nog nooit boven de 30 graden gezien, ik verwacht 0 problemen met temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 22-03-2026 11:16 ]

• zalkc
mitsumark schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:07:
Daarnaast heb je met een auto natuurlijk ook koeling door rijwind, zelfs met alleen passieve koelribben.
Maar die laatsten vertonen alsnog flinke degradatie t.o.v. modellen met actieve koeling.
De "rijwind" kun je natuurlijk toevoegen met een ventilator, dat scheelt een slok op een borrel, maar lijkt me eerlijk gezegd alleen nodig bij 40+ graden en laden op maximaal vermogen.
Mijn zolder is gewoon onderdeel van het huis (binnen isolatieschil, zonder deuren), nog nooit boven de 30 graden gezien, ik verwacht 0 problemen met temperatuur.
Ik bedoelde eerder de warmte van een parkeerplaats in de zomer in de volle zon, je weet wel, als je de auto instapt en vastbrand aan het stuur. Daar is weinig rijwind. ;)

Punt blijft overeind dat een accu in een auto zwaarder te verduren heeft als een accu die in een geïsoleerde ruimte staat.

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:49
Fabrikanten van elektrische voertuigen zoals Tesla en Audi gebruiken vloeistofkoeling in hun batterijpakketten. Dit koelsysteem is een apart koelsysteem dat alleen het batterijpakket koelt. De motor en controller worden gekoeld met een tweede vloeistofkoelsysteem vanwege de temperatuurverschillen tussen de componenten.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:40
mitsumark schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:07:
Hier houden we 30 Deg. C aan als maximale accutemperatuur.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:29
Dirduc schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:43:
Fabrikanten van elektrische voertuigen zoals Tesla en Audi gebruiken vloeistofkoeling in hun batterijpakketten. Dit koelsysteem is een apart koelsysteem dat alleen het batterijpakket koelt. De motor en controller worden gekoeld met een tweede vloeistofkoelsysteem vanwege de temperatuurverschillen tussen de componenten.
Als het pack 30 graden is en de auto stil staat gaat die ook niks doen. Tenminste, niet bij Tesla.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 22:33

..Christiaan..

..zwll..

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het onderzoek is ongetwijfeld heel serieus. Of bedoel je de kans dat de overheid het salderen voor 2027 weer gaat afschaffen? Die kans kan zal 0% zijn.

Nog een paar soortgelijke onderzoeken:
- Als de overheid de belasting op 0% zet is 80% van de Nederlanders die in Dubai woont van plan weer in Nederland te komen wonen.
- Als de overheid de maximum snelheid op de snelweg verhoogt naar 150 is 60% van de Nederlanders ook van plan zo hard te gaan rijden.

[ Voor 34% gewijzigd door Chielp op 23-03-2026 16:45 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-04 13:51
1500 mensen ondervraagt en daaruit concluderen dat de helft van alle huizenbezitters direct zonnepanelen zou aanschaffen. Dan mag er wel veel aandacht zitten in het kiezen van een representatieve groep huiseigenaren....
Verder worden hoge kosten genoemd, maar PV is juist de afgelopen jaren zoveel goedkoper geworden als toen ik zo'n 12 jaar geleden mijn eerst panelen liet leggen en zelfs nog goedkoper dan toen ik 3 jaar geleden nog heb uitgebreid.

Ook wordt er erg gemakkelijk overheen gestapt dat gemiddeld zo'n 30% van opgewekte energie zelf verbruikt wordt (indien geen accu aanwezig) en dat die 30% in elk geval niet ingekocht hoeven te worden en dus rechtstreeks winst zijn.
Met een dynamisch contract levert teruggeleverde energie vaak ook nog wel wat op (meer in elk geval dan die 0,25 cent voor vaste contracten).
De panelen zullen zich misschien niet in 4 jaar terugverdienen, maar evengoed is er een leuk rendement te behalen.

Ik vind het jammer dat de saldering gaat stoppen, maar ik snap het ook wel en sta er ook achter. Het levert de overheid minder uitgaven op en energieleveranciers hoeven de kosten voor het salderen niet te verhalen op een steeds kleiner wordende groep die geen PV heeft. De opgewekte energie in de zomer is immers in de regel veel minder waard dan de energie die we in de winter moeten inkopen. Simpelweg 1 op 1 wegsalderen betekent dat iemand die kosten moet betalen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De helft maar? Best gek, ik had veel hoger verwacht.... >:)

Salderingsregeling is een typisch gevalletje van oversubsidiering door overheid. Vroeger hadden we natuurlijk de boterberg en melkplas Melkplas - Wikipedia om dezelfde reden. Natuurlijk willen mensen meer PV als je subsidie er tegenaan gooit.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat zijn geen beslissers, zelfs mensen zonder enige invloed. Dus leuk verhaal maar niet meer dan dat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heel serieus. Maar doe een pol hoeveel mensen willen dat de belasting verlaagd wordt en ondertussen de overheid meer moet investeren..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:00
Je kunt ook stellen, dat voor de mogelijke nieuwe te plaatsen zonne panelen dit tegelijkertijd met een verplichting voor thuis opslag te koppelen. Dat is volgens mij al een tijdje de dagelijke praktijk in Duitsland.

En nu niet aankomen dat mensen geen plek voor een accu thuis hebben, daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Wil je nog verder gaan, dan een regeling dat wanneer je weer zou kunnen salderen, dit tot en bepaald maximum aantal kWh`s op jaarbasis te doen. Kom je boven een gemiddeld normaliter huishouden uit, bovengrens zeg maar, dan tot die hoogte salderen, en de rest tegen normale terug lever vergoeding terug te leveren.

Dat zijn zomaar wat ideetjes om toch de mensen te overtuigen om wel weer zonne paneel installaties te gaan aanleggen.

Niet te vergeten, dat wat je zelf produceerd, niet belast wordt met kosten en of belastingen, zover je het thuis zelf kunt verbruiken. De komende jaren komt daarnaast de piek belasting als extra kostenpost op veel huishoudens af, kun je mooi met een wat ruimere thuis accu grotendeels zelf opvangen.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:04:
[...]

De helft maar? Best gek, ik had veel hoger verwacht.... >:)

Salderingsregeling is een typisch gevalletje van oversubsidiering door overheid. Vroeger hadden we natuurlijk de boterberg en melkplas Melkplas - Wikipedia om dezelfde reden. Natuurlijk willen mensen meer PV als je subsidie er tegenaan gooit.
"over" subsidie? Het is een investering die men terugverdient. Wat nu gaat gebeuren is dat men massaal panelen gaat afschakelen. Dus niet de bedoeling om geld mee te verdienen, maar netto-netto afrekenen zonder belastingen. Afschaffen saldering gaat veel meer ellende opleveren en duurder uitpakken. de reclames komen nu al om minder energie te gebruiken. Mensen gaan accu's kopen, maar vooral niets of zo weinig mogelijk afnemen van het net. Is dan de energiehandel met accu's ook een ongewenste subsidie?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• HandyLumberjack
  • Nu online
dinandus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:15:
Je kunt ook stellen, dat voor de mogelijke nieuwe te plaatsen zonne panelen dit tegelijkertijd met een verplichting voor thuis opslag te koppelen. Dat is volgens mij al een tijdje de dagelijke praktijk in Duitsland.

En nu niet aankomen dat mensen geen plek voor een accu thuis hebben, daar is altijd wel een mouw aan te passen.

Wil je nog verder gaan, dan een regeling dat wanneer je weer zou kunnen salderen, dit tot en bepaald maximum aantal kWh`s op jaarbasis te doen. Kom je boven een gemiddeld normaliter huishouden uit, bovengrens zeg maar, dan tot die hoogte salderen, en de rest tegen normale terug lever vergoeding terug te leveren.

Dat zijn zomaar wat ideetjes om toch de mensen te overtuigen om wel weer zonne paneel installaties te gaan aanleggen.

Niet te vergeten, dat wat je zelf produceerd, niet belast wordt met kosten en of belastingen, zover je het thuis zelf kunt verbruiken. De komende jaren komt daarnaast de piek belasting als extra kostenpost op veel huishoudens af, kun je mooi met een wat ruimere thuis accu grotendeels zelf opvangen.
Maar waarom stimuleren?

Voor minder dan €1,- per Wp kun je een PV systeem (incl. accu) zelf aanleggen. Laten aanleggen is natuurlijk wat duurder.

Maar met die aangekondigde tijdsafhankelijke nettarieven heb je vanaf 2028 dan een prima terugverdientijd.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 22:33

..Christiaan..

..zwll..

Chielp schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Of bedoel je de kans dat de overheid het salderen voor 2027 weer gaat afschaffen? Die kans kan zal 0% zijn.
Daar doelde ik idd een beetje op. Tussen jouw reactie en deze die ik nu schrijf staan al meer soortgelijke reacties. gelukkig denk ik dan maar. Ik sta op het punt om een accu aan te schaffen namelijk :).

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Vdvmark
  • Nu online
Chielp schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Het onderzoek is ongetwijfeld heel serieus. Of bedoel je de kans dat de overheid het salderen voor 2027 weer gaat afschaffen? Die kans kan zal 0% zijn.

Nog een paar soortgelijke onderzoeken:
- Als de overheid de belasting op 0% zet is 80% van de Nederlanders die in Dubai woont van plan weer in Nederland te komen wonen.
- Als de overheid de maximum snelheid op de snelweg verhoogt naar 150 is 60% van de Nederlanders ook van plan zo hard te gaan rijden.
Natuurlijk gaat de overheid salderen voor 2027 niet afschaffen,
dat blijft gewoon bestaan :D

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:55
dinandus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:15:

Prima idee. De SP stelde ooit voor de saldering te maximaliseren op 3000 kWh per jaar. Dat is ruim genoeg voor huishoudens zonder warmtepomp en EV.

Zolang we nog vele lege daken hebben moet elke vorm van stimulering doorgaan. (En dan uiteraard niet de stimulering van zonneweides op landbouwgrond dat ook bos had kunnen worden.)

Aanvullend: geen (extra) zonnepanelen meer plaatsen zonder opslag. Aan de andere kant mag Enexis hier gewoon aanbellen om een kleine thuisbatterij in de meterkast te plaatsen. Met 10 miljoen woningen keer 3 kWh heb je ook een leuke netbuffer…

[ Voor 11% gewijzigd door Sonero op 23-03-2026 20:10 . Reden: Aanvulling ]

• Pr088
HandyLumberjack schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:50:
[...]

Maar waarom stimuleren?

Voor minder dan €1,- per Wp kun je een PV systeem (incl. accu) zelf aanleggen. Laten aanleggen is natuurlijk wat duurder.

Maar met die aangekondigde tijdsafhankelijke nettarieven heb je vanaf 2028 dan een prima terugverdientijd.
Ruim minder dan €1 per kWp. Volgens mij zat ik aangelegd door een installateur op € 0,75 per kWp in okt 2025. En ook nog een (duur) SolarEdge systeem. Inderdaad, salderingsregeling is helemaal niet meer nodig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:08:
[...]

Ruim minder dan €1 per kWp. Volgens mij zat ik aangelegd door een installateur op € 0,75 per kWp in okt 2025. En ook nog een (duur) SolarEdge systeem. Inderdaad, salderingsregeling is helemaal niet meer nodig.
Met accu?

• Pr088
Nee zonder. De accu heb je helemaal niet nodig voor de terugverdientijd van zonnepanelen. Na 2027 wordt dat interessanter, met goed eigen gebruik (30%+) kom je een heel eind.

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:50
Wij zijn aan het overwegen om thuisaccu's aan te schaffen en vroeg mij af wat jullie zouden adviseren, situatie: hoekhuis met 12 panelen (totaal 3840wp sinds 2020) op het zuid-westen (onderstaand een grafiek van de opbrengst op een zonnige dag 22-3-'26).
jaarverbruik is ±2000kWh teruglevering ±2200kWh.

Daarnaast hebben we plannen om te gaan verbouwen; uitbouw, vloerverwarming, eventueel warmtepomp, elektrisch koken en wellicht dan ook extra zonnepanelen (voorzijde woning NO en evt op de uitbouw ZW)

Mijn idee was om nu bijvoorbeeld een Marstek Venus E aan te schaffen en er later nog 2 bij te plaatsen, of om te gaan voor een Marstek Venus D systeem waarbij ik de zonnepanelen dan direct op de batterij zal aansluiten en de flexibiliteit heb om later uit te bereiden (elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?

Edit; doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQnXdZ0e01YPV5oS6YGH2Ie5IMY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWEnYoYxnOLaL1F2aNKtgG7s.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 6% gewijzigd door Toppertje op 24-03-2026 12:20 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:38

de Peer

under peer review

Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:43:
Wij zijn aan het overwegen om thuisaccu's aan te schaffen en vroeg mij af wat jullie zouden adviseren, situatie: hoekhuis met 12 panelen (totaal 3840wp sinds 2020) op het zuid-westen (onderstaand een grafiek van de opbrengst op een zonnige dag 22-3-'26).

Daarnaast hebben we plannen om te gaan verbouwen; uitbouw, vloerverwarming, eventueel warmtepomp, elektrisch koken en wellicht dan ook extra zonnepanelen (voorzijde woning NO en evt op de uitbouw ZW)

Mijn idee was om nu bijvoorbeeld een Marstek Venus E aan te schaffen en er later nog 2 bij te plaatsen, of om te gaan voor een Marstek Venus D systeem waarbij ik de zonnepanelen dan direct op de batterij zal aansluiten en de flexibiliteit heb om later uit te bereiden (elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
volgens mij kan er alleen goed geadviseerd worden als je aangeeft wat je doelstelling is. Wat wil je bereiken met je accu's?

• Toppertje
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:59:
[...]

volgens mij kan er alleen goed geadviseerd worden als je aangeeft wat je doelstelling is. Wat wil je bereiken met je accu's?
Goed punt, ik heb mijn post aangevuld.
Doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.

• zalkc

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Wat er al werd gezegd, wat is je doel?
Als het geld is is misschien beleggen een betere optie.

Een accu kun je om een aantal redenen gaan gebruiken
1. In kunnen spelen op tarieven bij dynamisch contract, goedkoop inkopen en eventueel duur verkopen
2. Peakshaving/ lagere netaansluiting, als je nu 3*35A aansluiting hebt kan peakshaving ervoor zorgen dat je mogelijk met 3*25A toe kan, dit scheelt je snel 750€ per jaar
3. NOM, Verhogen eigen gebruik van je PV door gebruik te kunnen uitstellen, overdag laden en 's nachts gebruiken.
4. Off-Grid en Backup Stroom, deze optie kost je vrijwel altijd geld tenzij je heel gevoelige apparatuur hebt die niet zonder stroom kan een paar uur, daarnaast varieerd dit van een stopcontact op een PIB (plugin batterij) tot complete hybride/off grid installatie waar je zelfs generators op aan kan sluiten en zonder aansluiting op het stroomnet kan draaien.
5. combinaties

Het meeste komt voor 1 en 3

Voor optie 1 is de valkuil de spread van de tarieven, als er weinig dynamiek in je dynamische tarief zit voegt een batterij weinig toe. Als je een bepaalde opbrengst verwacht om het rendabel te krijgen ben je gewoon sterk afhankelijk van wat de intraday markt gaat doen de komende jaren.

Voor optie 3 is de valkuil vaak de balans, hoeveel gebruik kun je uitstellen en wat kan je opslaan. Als je 's nachts maar 1 kWh aan stroom gaat gebruiken is een 5 kWh accu al te groot. Daarnaast is de grootste slag al te slaan in slimmer gebruik, EV opladen en je warmtepomp gebruiken als de zon schijnt maakt al veel verschil, en daarvan is de EV is ook een moeilijke gebruiker om uitgesteld te gaan gebruiken, als je je EV wil opladen heb je als snel 15 kWh opslag nodig om een ritje van 100 km op te vangen.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 16:42

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Om mij zelf te oriënteren heb ik mij aangemeld bij de vereniging eigen huis voor de collectieve aankoop van thuisaccu's. Zij geven redelijke uitleg over wat zij adviseren en waarom. Als je met hen in zee gaat, komt er eerst nog een oriënterend gesprek met de installateur. Zelfs daarna zou je nog van het bod af kunnen. Maar je hebt dan wel een idee waar de markt je naar toe stuurt. De capaciteit van het bod van de VEH is wel aan de zuinige kant. Zij adviseren net onder je dag-verbruik te gaan. Zelf zou ik juist ruim (1,5 a 2 maal) je dagverbruik als begin nemen.

Detail: deze thuisaccu is vooral bedoeld om de opbrengst van de zonnepanelen zonder moeite zelf te gebruiken. Niet voor off-grid, niet voor nood-stroom. Mocht er een nood-stroom aansluiting op zitten, dan is het puur voor handmatig gebruik als de netspanning uitvalt. Praktisch zit er alleen maar een stopkontact op/bij de accu-omvormer.

Toegegeven, ze beloven thuisaccu's die geïnstalleerd moeten worden. Maar het bod wat ik kreeg was een stekkerapparaat. Mijn zonnepanelen uit 2013 hebben namelijk geen aansluitmogelijkheid voor thuisaccu's.

Hadden mijn zonnepanelen wel de mogelijkheid gehad om een thuis-accu aan te sluiten, dan had ik daar voor gegaan. Met dat de omvormer richting de 15 jaar gaat, overweeg ik een nieuwe omvormer met thuis-accu's. Die moet dan wel op de huidige panelen aan te sluiten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door beerse op 24-03-2026 12:29 ]

• zalkc
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Toegegeven, ze beloven thuisaccu's die geïnstalleerd moeten worden. Maar het bod wat ik kreeg was een stekkerapparaat. Mijn zonnepanelen uit 2013 hebben namelijk geen aansluitmogelijkheid voor thuisaccu's.

Hadden mijn zonnepanelen wel de mogelijkheid gehad om een thuis-accu aan te sluiten, dan had ik daar voor gegaan. Met dat de omvormer richting de 15 jaar gaat, overweeg ik een nieuwe omvormer met thuis-accu's. Die moet dan wel op de huidige panelen aan te sluiten zijn.
Hoe dat dan? 8)7
Er komt DC of AC uit lijkt me, een beetje omvormer kan met beide overweg,

• beerse
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Hoe dat dan? 8)7
Er komt DC of AC uit lijkt me, een beetje omvormer kan met beide overweg,
Er komt DC uit de panelen, die gaan de omvormer in die er AC van maakt.

Met een aansluiting voor thuisaccu's bedoel ik dat er een aparte aansluiting in een apart DC cirquit zit om accu's te vullen en te gebruiken. Dat er bij het opslaan van zonne-energie maar een enkele omvormer bij betrokken is, in 1 keer van zonne-DC naar accu-DC. Dat scheelt (potentiëel) een omzet-verlies en de aansturing gaat ook directer.

Voor de 'techneuten': Zonnepanelen zijn een stroombron: Een betrekkelijk vast aantal ampères en een variabele spanning. Accu's zijn spanningsbronnen: een betrekkelijk vaste spanning en een variabel aantal ampères. Om een accu op te laden moet je ene spanning aanbieden die iets boven de uitgaande spanning ligt. Een 12 volt auto accu wordt bijvoorbeeld opgeladen met ongeveer 14 volt.

[ Voor 23% gewijzigd door beerse op 24-03-2026 12:38 ]

• zalkc
Ik ga gemeen doen
Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Goed punt, ik heb mijn post aangevuld.
Doel is om teruglevering te verminderen,
Heb je een persoonlijk probleem met je energiemij dat je dat niet wil? Kan je omvormer niet ingesteld worden om niet terug te leveren?

Waarschijnlijk wil je je eigengebruik verhogen in plaats van terugeleveren
meer zelfvoorzienend te worden,
In welke mate? 30% 50% 70% 100%?
Wil je ook meer gaan opwekken?
nachtverbruik zelf op kunnen vangen,
Wat is je nachtverbruik in een normale maand, bijvoorbeeld vannacht?
Verwacht je hier nog verandering in?
geen handel/dynamisch contact op dit moment.
Maar wel de mogelijkheid voor later?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:45
Volstrekte onzin. We hebben jaren en jaren gehad dat zonnepanelen leggen letterlijk geld printen betekent. Toch zie je dat maximaal ongeveer 1/3 van de woningen in zo'n uitzonderlijke situatie panelen legt. Conclusie: slechts een deel van de mensen heeft OF het geld om dit te doen OF is gemotiveerd om geld uit te geven obv berekeningen. De overige 2/3 die in de afgelopen jaren geen zin had zal niet van mening veranderen en nu ineens wel wat doen. Mensen geven hun geld maar 1x uit en heel vaak is het of gewoon niet beschikbaar of er wordt liever een vakantie/auto/keuken etc gekocht. allemaal prima maar er is weinig opwaartse mogelijkheid voor serieus meer zonnepanelen in NL bij huizen.

wel of niet afschaffen saldering maakt dus geen klap uit.

• zalkc
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Er komt DC uit de panelen, die gaan de omvormer in die er AC van maakt.

Met een aansluiting voor thuisaccu's bedoel ik dat er een aparte aansluiting in een apart DC cirquit zit om accu's te vullen en te gebruiken. Dat er bij het opslaan van zonne-energie maar een enkele omvormer bij betrokken is, in 1 keer van zonne-DC naar accu-DC. Dat scheelt (potentiëel) een omzet-verlies en de aansturing gaat ook directer.

Voor de 'techneuten': Zonnepanelen zijn een stroombron: Een betrekkelijk vast aantal ampères en een variabele spanning. Accu's zijn spanningsbronnen: een betrekkelijk vaste spanning en een variabel aantal ampères. Om een accu op te laden moet je ene spanning aanbieden die iets boven de uitgaande spanning ligt. Een 12 volt auto accu wordt bijvoorbeeld opgeladen met ongeveer 14 volt.
Kun je niet uit de voeten met een MPPT lader?

• Jan-tweak
2000 kWh is behoortlijk laag verbruik d:)b , dus het effect met een batterij is ook beperkt.
heb je als eens gekeken wat je verbruik versus overhead PV in de maanden maart, april, september en oktober is, neem hierbij ook als reverentie de maanden juni en augustus en januari in mee.
met deze gegevens kun je vrij aardig bepalen hoeveel je echt aan capaciteit kunt gebruiken, zeker gezien je wensen voor NOM.
mijn eigen ervaring waar ik via andere tools ed op ruim 10-14 kWh capaciteit uit kwam, blijkt nadat ik mijn geheel verbruik en opwek / overhead per kwartier voor heel 2025 heb bepaald ik op nog geen 8 kWh uit kwam. en dat was bij mij als ik die maanden bekeek ook exact de aangegeven benodigde capaciteit.
te veel ongebruikte kWh is gewoon zonde en eigenlijk weggegooid geld en dat heeft mij ruim 1.000 euro aan overbodige kosten gescheeld, die ik nu voor iets anders kan gebruiken.
waarbij mijn jaarverbruik ruim het drievoudige is dat dat van jou.
denk aan circa 2.500 - 3.500 kWh extra aan stroomverbruik voor je warmtepomp, en helaas werkt hier de Zon niet echt mee, want via PV kun je dat vrijwel vergeten om deze extra stijging ook maar deels op te vangen.
Wat denken jullie?
waarom Marstek ? en hoeveel extra zonnepanelen kun je op die Marstek kwijt ?
ik zou zeker eens ook naar andere merken gaan kijken, mn is Zendure denk ik een betere keuze.
heb je al een locatie waar je e.e.a. kunt neerzetten ?
kleine tip, gebruik een alamat voor de eigen groep van de PIB.
Edit; doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.
d:)b

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

(elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?
Een homewizard P1 dongle al in gebruik? Geeft mooie bruikbare data waar de medetweakers ook overheen kunnen duiken.

Een mooie Victron installatie zelf plaatsen is wat ik denk ; ) heb je meer plezier van dan iedere paar weken liggen rommelen met CT verbindingen en wifi verbindingen of uitvallende niet bruikbare 'plug um in de muur kastjes'... Lees de andere topics ook maar eens door HW batterij, Marstek, Sigenergy etc.

Victron is zeker niet plug and pray maar als je handleidingen volgt dan krijg je meer waar voor je geld dan een 'prik um in de muur kastje' en als je dat laatste wel wil, dan kun je dat mooie blauwe kastje 'Victron' ook van een stekker voorzien; ) En ik lees goede dingen over Zendure waarbij de naam wel aangeeft dat het iets dure kan zijn waarbij het 'zen' zijn vooraf aan de aankoop wel handig is.

Misschien als leestip ook het topic Balans Energie

Leesvoer om je een beeld te vormen van de verschillende oplossingen met al hun makken en ongemakken....

Als je all electric gaat is een wat steviger systeem zeker aan te raden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Ik heb in juli vorig jaar ook de knoop doorgehakt, Quatt warmtepomp en 1 stuks Marstek Venus aangeschaft. Geen gas meer verbruikt voor verwarming en bijna alle zelf opgewekte stroom (oost-west ligging) met dank aan de accu zelf kunnen gebruiken.

Groen is stroom teruglevering en blauw is gebruik over het afgelopen jaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl4uJzc901tSPSyOlDtvvtGyXLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRhne2TlZsOru0LUpmMCIpcM.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in het geheel geen spijt van mijn investering en verdien zo rond de € 1.500 (minimaal) terug per jaar.

Economisch is voor mij 1 Marstek voldoende, draait vaak 125 -150 % per dag.

Als je veel opwekking in de middag hebt is waarschijnlijk 2 stuks Marstek al een economisch verantwoorde oplossing. Ben je voor nog geen € 2.500 al klaar.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Jan-tweak
Ersus schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Een homewizard P1 dongle al in gebruik? Geeft mooie bruikbare data waar de medetweakers ook overheen kunnen duiken.

Een mooie Victron installatie zelf plaatsen is wat ik denk ; ) heb je meer plezier van dan iedere paar weken liggen rommelen met CT verbindingen en wifi verbindingen of uitvallende niet bruikbare 'plug um in de muur kastjes'... Lees de andere topics ook maar eens door HW batterij, Marstek, Sigenergy etc.

Victron is zeker niet plug and pray maar als je handleidingen volgt dan krijg je meer waar voor je geld dan een 'prik um in de muur kastje' en als je dat laatste wel wil, dan kun je dat mooie blauwe kastje 'Victron' ook van een stekker voorzien; ) En ik lees goede dingen over Zendure waarbij de naam wel aangeeft dat het iets dure kan zijn waarbij het 'zen' zijn vooraf aan de aankoop wel handig is.
zeker de snelste weg om zelf een gloeilampje te worden, lezen is leuk, maar je moet wel ook begrijpen wat je doet anders is een ongeluk vrijwel al voorgeprogrameerd.
vicron is zeker voor hobbyisten een zeer leuk en goed bruikbaar systeem maar voor de doorsnee consument volledig ongeschikt, plus je hebt daarvoor ook een geschikte plaats voor nodig.
Misschien als leestip ook het topic Balans Energie

Leesvoer om je een beeld te vormen van de verschillende oplossingen met al hun makken en ongemakken....

Als je all electric gaat is een wat steviger systeem zeker aan te raden.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:02:
[...]
zeker de snelste weg om zelf een gloeilampje te worden, lezen is leuk, maar je moet wel ook begrijpen wat je doet anders is een ongeluk vrijwel al voorgeprogrameerd.
vicron is zeker voor hobbyisten een zeer leuk en goed bruikbaar systeem maar voor de doorsnee consument volledig ongeschikt, plus je hebt daarvoor ook een geschikte plaats voor nodig.

[...]
misschien begrijp ik toppertje verkeerd? Maar mijn donkerbruin vermoeden doet vermoeden dat dit toppertje een toppertje is met stroom omdat hij aangeeft:

• Jan-tweak
Ersus schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:10:
[...]

misschien begrijp ik toppertje verkeerd? Maar mijn donkerbruin vermoeden doet vermoeden dat dit toppertje een toppertje is met stroom omdat hij aangeeft:

[...]
dat hoop ik maar, maar mijn eigen ervaring in deze is: "ik doe alles zelf" niet automatisch ook dat je op dat gebied ook echt deskundig bent, en een victron aansluiten is toch wat anders dan een WCD monteren.

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Nee zonder. De accu heb je helemaal niet nodig voor de terugverdientijd van zonnepanelen. Na 2027 wordt dat interessanter, met goed eigen gebruik (30%+) kom je een heel eind.
De accu is juist essentieel. Ik heb flink wat zonnepanelen maar gebruik vrij weinig als de zon schijnt. Ben dan aan het werk en de EV is dus ook niet thuis. Door de accu kan ik nu overdag aardig wat opslaan en savonds weer gebruiken.

• Stefannn

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Ik denk vrij simpel:
Ofwel,
voor ongeveer 1200 euro een 5kWh 1 fase zendure, bij voorkeur vast aangelegd op 2400W maar op 800W via stopcontact zal 95% van het profijt geven.
- Dan kan je het overgrote deel van je zomer nachtgebruik afdekken met je zomer zonne opbrengst.
- Dan heb je noodstroom via een stopcontact op de batterij.
- Dan heb je een hele goede kosten efficiënte approach.
- Dan haal je niet het onderste uit de kWh kan, met name in voor en najaar heb je wellicht wat meer nacht afname dan je batterij kan opslaan en die wel werd opgewekt.
- Dan heb je lagere efficiency dan met DC koppeling te halen is.
- Dan heb je geen volledige backup oplossing over de bestaande huis installatie.
- Dan kan je bij stroomuitval (denk ik) met de zonnepanelen de zendure niet opladen.

Danwel,
Je gaat voor een 10kWh (of meer) batterij 3 fase systeem met hybride omvormer van dezelfde leverancier als je huidige PV installatie.
- Dan kan je in voor en najaar ook de nacht behoefte nog met dag opbrengst afdekken.
- Dan heb je hogere efficiency door de DC koppeling met de hybride omvormer.
- Dan kan je een volledige backup systeem voor je huis maken met stroom uit de bestaande stopcontacten.
- Dan kan je de zonnepanelen terug dimmen bij negatieve prijzen als de accu vol is.
- Dan gaan batterijen en zonnepanelen met 1 geïntegreerd systeem.
- Dan kan je 8 tot 9 maanden per jaar volledig off grid als dat nodig is omdat de zonnepanelen de batterij ook laden bij stroomuitval.
- Maar dat is dan een flink eind duurder, dat gaat 5000 tot 8000euro kosten.

Of je gaat een heleboel zelf bouwen. Dan is de sky the limit.

• Jan-tweak
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:18:
[...]

Ik denk vrij simpel:
Ofwel,
voor ongeveer 1200 euro een 5kWh 1 fase zendure, bij voorkeur vast aangelegd op 2400W maar op 800W via stopcontact zal 95% van het profijt geven.
- Dan kan je het overgrote deel van je zomer nachtgebruik afdekken met je zomer zonne opbrengst.
- Dan heb je noodstroom via een stopcontact op de batterij.
- Dan heb je een hele goede kosten efficiënte approach.
- Dan haal je niet het onderste uit de kWh kan, met name in voor en najaar heb je wellicht wat meer nacht afname dan je batterij kan opslaan en die wel werd opgewekt.
- Dan heb je lagere efficiency dan met DC koppeling te halen is.
- Dan heb je geen volledige backup oplossing over de bestaande huis installatie.
- Dan kan je bij stroomuitval (denk ik) met de zonnepanelen de zendure niet opladen.
met zijn verbruik verwacht ik dat eigenlijk niet, een (bijna 6 kWh) Zendure zou dan waarschiijnlijk al voldoende moeten zijn, ik zie dat zelf met mijn eigen Zendure, en ik heb beduidend meer verbruik dan hij.
kom je echter te kort kun je heel eenvoudig deze upgraden met stappen van 2,88 kWh zonder dat de eerder gedane investering weg zou zijn. Sterker nog, als blijkt dat de gemiddelde 2,4 kWh vermogen te klein zou zijn kun je met een extra omvormer dit probleem oplossen, echter ook hier verwacht ik dat de pieken met een hoger benodigd vermogen dermate kort zijn dat een investering van (circa 350 euro meer) al te veel is.
Danwel,
Je gaat voor een 10kWh (of meer) batterij 3 fase systeem met hybride omvormer van dezelfde leverancier als je huidige PV installatie.
- Dan kan je in voor en najaar ook de nacht behoefte nog met dag opbrengst afdekken.
- Dan heb je hogere efficiency door de DC koppeling met de hybride omvormer.
- Dan kan je een volledige backup systeem voor je huis maken met stroom uit de bestaande stopcontacten.
- Dan kan je de zonnepanelen terug dimmen bij negatieve prijzen als de accu vol is.
- Dan gaan batterijen en zonnepanelen met 1 geïntegreerd systeem.
- Dan kan je 8 tot 9 maanden per jaar volledig off grid als dat nodig is omdat de zonnepanelen de batterij ook laden bij stroomuitval.
- Maar dat is dan een flink eind duurder, dat gaat 5000 tot 8000euro kosten.

Of je gaat een heleboel zelf bouwen. Dan is de sky the limit.

• Pr088
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:17:
[...]

De accu is juist essentieel. Ik heb flink wat zonnepanelen maar gebruik vrij weinig als de zon schijnt. Ben dan aan het werk en de EV is dus ook niet thuis. Door de accu kan ik nu overdag aardig wat opslaan en savonds weer gebruiken.
De EV laad je over het algemeen het goedkoopst in het weekend, in de winternacht of op een enkele vrije middag in de zomer. Dat is dynamisch het meest interessant. Hou met je accu ook rekening met een efficiency van 80-85%. Je bent dus sowieso 15% 'kwijt'. Maak daar een businesscase op.

• Toppertje
@zalkc, dank voor je reactie; optie 3 die je noemt is inderdaad het voornaamste doel. En nee ik heb geen probleem met mijn energiemaatschappij. Zelfvoorzienend hoeft niet 100%, maar op dit moment moet een aanzienlijk deel zeker lukken, in de toekomst met warmtepomp (cq. gasloos) zal het uiteraard weer wat minder worden maar daar heb ik geen probleem mee.
Per nacht gebruik ik ongeveer 2kWh maar dit zal met accu oplopen omdat we dan snachts vaker de wasmachine en droger aan zullen zetten.
Een dynamisch contract is in de toekomst vast een optie, heb ik nu nog geen zicht op.

@Jan-tweak dank voor de tips, in maart/oktober kan ik bijna alles zelf opwekken wat ik op dit moment ook verbruik, circa 150kwh opwek in die maanden. in de wintermaanden wekken we op dit moment hooguit 20 tot 30kwh op en in april t/m september ongeveer 400kwh per maand.

Marstek is geen must maar die zie ik vaak langskomen met goede prijs/kwh.
Voor plaatsing heb ik meerdere opties, afhankelijk van het formaat. zolder is meest voor de hand liggend, daar hangt nu ook de omvormer voor de zonnepanelen maar daar kan het wel warm worden in de zomer wat wellicht niet wenselijk is voor de levensduur. Met de verbouwing in gedachten kan er misschien extra ruimte bij de meterkast voorzien worden.

En ik heb elektrotechniek gestudeerd, dus ik kan veel zelf, of ik het ook helemaal zelf WIL bouwen weet ik nog niet.

@Ersus Homewizard inderdaad in gebruik. Heb je toevallig linkjes naar de handleidingen voor een Victron installatie?

@Metsubsidie Wij zitten inderdaad ook naar Quatt te kijken, en dan naar de full electric optie.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:30:
[...]

De EV laad je over het algemeen het goedkoopst in het weekend, in de winternacht of op een enkele vrije middag in de zomer. Dat is dynamisch het meest interessant. Hou met je accu ook rekening met een efficiency van 80-85%. Je bent dus sowieso 15% 'kwijt'. Maak daar een businesscase op.
Maar over 9/21 maanden verandert die situatie behoorlijk. Een deel van je accu inzetten om je EV te laden is dan een prima optie. Direct laden uit PV is natuurlijk nog mooier, maar lang niet altijd een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-03-2026 15:59 ]

• YGDRASSIL
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:30:
[...]

k had veel zonnepanelen genomen (zonder subsidie) omdat ik dacht ook de wereld te helpen. Paar jaar later moet ik gaan betalen voor stroom terug leveren. Nu accu en dynamisch contract zodat het wat beter werkt.

• Pr088
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]

k had veel zonnepanelen genomen (zonder subsidie) omdat ik dacht ook de wereld te helpen. Paar jaar later moet ik gaan betalen voor stroom terug leveren. Nu accu en dynamisch contract zodat het wat beter werkt.
Maar heb je puur op de accu een businesscase kunnen rond rekenen? Dynamisch contract voorkomt immers al de terugleverboetes.

• beerse
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Als je moet gaan betalen voor stroom terugleveren zit je met zonnepanelen bij de verkeerde energie leverancier of heb je het verkeerde contract afgesloten. Tenzij je om een andere reden bewust dat contract bet aangegaan, maar dan moet je ook niet zeuren en wel je verlies nemen.

• YGDRASSIL
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Maar heb je puur op de accu een businesscase kunnen rond rekenen? Dynamisch contract voorkomt immers al de terugleverboetes.
Ik heb geen business case gemaakt. Ik gebruik het meeste stroom per dag van 17:00 tot 23:00 en dan doen mn zonnepanelen vrijwel niks. Dus ik heb de accu gewoon gedaan los van terugverdientijd zodat die zonnepanelen tenminste bijdragen aan een groener geheel...

Een dynamisch contract voorkomt terugleverboetes nu nog maar de facto is er op die momenten een stroomoverschot en ook al betaal je geen boete je krijgt er weinig voor en betaald 's avonds wel weer flink om als je stroom nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door YGDRASSIL op 24-03-2026 16:45 ]

• YGDRASSIL
  • Niet online
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Als je moet gaan betalen voor stroom terugleveren zit je met zonnepanelen bij de verkeerde energie leverancier of heb je het verkeerde contract afgesloten. Tenzij je om een andere reden bewust dat contract bet aangegaan, maar dan moet je ook niet zeuren en wel je verlies nemen.
Ik zeur niet en had al een contract en zonnepanelen voor er terugleverkosten verzonnen werden. Daarna zowel accu gekocht en dynamisch contract aangegaan.

• Jan-tweak
Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:41:
@zalkc, dank voor je reactie; optie 3 die je noemt is inderdaad het voornaamste doel. En nee ik heb geen probleem met mijn energiemaatschappij. Zelfvoorzienend hoeft niet 100%, maar op dit moment moet een aanzienlijk deel zeker lukken, in de toekomst met warmtepomp (cq. gasloos) zal het uiteraard weer wat minder worden maar daar heb ik geen probleem mee.
Per nacht gebruik ik ongeveer 2kWh maar dit zal met accu oplopen omdat we dan snachts vaker de wasmachine en droger aan zullen zetten.
Een dynamisch contract is in de toekomst vast een optie, heb ik nu nog geen zicht op.

@Jan-tweak dank voor de tips, in maart/oktober kan ik bijna alles zelf opwekken wat ik op dit moment ook verbruik, circa 150kwh opwek in die maanden. in de wintermaanden wekken we op dit moment hooguit 20 tot 30kwh op en in april t/m september ongeveer 400kwh per maand.

Marstek is geen must maar die zie ik vaak langskomen met goede prijs/kwh.
Voor plaatsing heb ik meerdere opties, afhankelijk van het formaat. zolder is meest voor de hand liggend, daar hangt nu ook de omvormer voor de zonnepanelen maar daar kan het wel warm worden in de zomer wat wellicht niet wenselijk is voor de levensduur. Met de verbouwing in gedachten kan er misschien extra ruimte bij de meterkast voorzien worden.
mn ook in je meterkast zal het daar gewoon te warm gaan worden, ook met een realatief kleine PIB.
En ik heb elektrotechniek gestudeerd, dus ik kan veel zelf, of ik het ook helemaal zelf WIL bouwen weet ik nog niet.
top, dus gelukkig is ook de nodige achtergrond kennis aanwezig.
@Ersus Homewizard inderdaad in gebruik. Heb je toevallig linkjes naar de handleidingen voor een Victron installatie?
helaas niet, mn omdat je bij een victron veelal wat grotere capaciteiten gebruikt, 15 kWh wordt daar als klein gezien, en de ruimte die je voor een goede installatie gewoon nodig hebt vind ik voor een gebruiksdoel zoals jij die omschrijft eigenlijk een kant en klare oplossing veel verstandiger en veiliger, want het probleem bij virctron zijn mn de batterijmodules, wel of niet los en alles wat daar omheen loopt.

zelf ben ik zeer gescharmeerd van Zendure, mn ook vanwege de bouwkwaliteit en veiligheidsaspecten en ik was zelf in het verleden qua werk met oa batterijen en veiligheid bezig (bij een hele groot international bedrijf in Duitsland) en heb daar zeker als ik dat vergelijk met Mastek een hele hoge pet op. Ook qua software en dat is eigenlijk even belangrijk als je hardware zijn ze gewoon top. En daar betaal ik graag zelf iets meer voor.

als je eens je dagelijks verbruik en overhead PV in een grafiek zet (zie mijn voorbeeld voor oktober 2025)
dan zie je al vrij snel waar jouw sweet-spot ligt.
bij mij heb ik halverwege oktober gewoon te weinig PV overhead meer om de batterij volledig te vullen cq mijn stroombehoefde daarmee af te dekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large

kijk ik naar september, krijg ik een heel ander beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
@Metsubsidie Wij zitten inderdaad ook naar Quatt te kijken, en dan naar de full electric optie.
m.b.t. de Quatt ben ik zeer tevreden, en die heeft zich al helemaal terugverdient en doet het prima ook in een relatief oud huis.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik ben helaas kwijtgeraakt bij welk model dit het geval was, maar begrijp ik het goed dat sommige plug-in-batterijen met DC-invoer voor zonnepanelen beperkt zijn in de uitvoer van zonnestroom, ook al zijn ze unlocked omdat ze op een eigen groep zitten?

Concreter, en ik moet echt beter gaan bijhouden wat ik hierover lees: een bepaald model kon, zeg, 4 zonnepanelen aan à 600 Watt, om dat in de batterijen te stoppen, maar indien die vol zijn, zou er maar 800-1200 Watt worden geëxporteerd naar het net.

Klinkt bekend? Is dit een algemeen euvel?
Daarnaast toch nog steeds meer twijfel: vaste installatie, of een stekkerbatterij "vast" installeren. Drie fasen naar zolder in één kabel, en dan een onderverdeler, daar twee batterijen-met-omvormer op aansluiten? Keuzes, keuzes.

Heel eerlijk neig ik nu naar een Indevolt PowerFlex 2000 hybride met 4000 batterij voor 6 kWh @ € 1649. Daar dan vier nieuw te plaatsen panelen op aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 18:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Stefannn
CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:
Ik ben helaas kwijtgeraakt bij welk model dit het geval was, maar begrijp ik het goed dat sommige plug-in-batterijen met DC-invoer voor zonnepanelen beperkt zijn in de uitvoer van zonnestroom, ook al zijn ze unlocked omdat ze op een eigen groep zitten?

Concreter, en ik moet echt beter gaan bijhouden wat ik hierover lees: een bepaald model kon, zeg, 4 zonnepanelen aan à 600 Watt, om dat in de batterijen te stoppen, maar indien die vol zijn, zou er maar 800-1200 Watt worden geëxporteerd naar het net.

Daarnaast toch nog steeds meer twijfel: vaste installatie, of een stekkerbatterij "vast" installeren. Drie fasen naar zolder in één kabel, en dan een onderverdeler, daar twee batterijen-met-omvormer op aansluiten? Keuzes, keuzes.

Heel eerlijk neig ik nu naar een Indevolt PowerFlex 2000 hybride met 4000 batterij voor 6 kWh @ € 1649. Daar dan vier nieuw te plaatsen panelen op aansluiten.
Eerlijk gezegd zie ik minder en minder heil in 2, of zelfs 3 1-fase batterijen om zo een meer-fase systeem te maken.
Dan heb je 2 a 3x stand-by power en dan moet je maar hopen dat die regelaars elkaar begrijpen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Eerlijk gezegd zie ik minder en minder heil in 2, of zelfs 3 1-fase batterijen om zo een meer-fase systeem te maken.
Dan heb je 2 a 3x stand-by power en dan moet je maar hopen dat die regelaars elkaar begrijpen.
Dat is zeker waar, maar mijn vraag is tweeledig: heeft het zin om drie fasen naar zolder te trekken, en heeft het zin om mijn relatief kleine planning überhaupt op twee of drie fasen uit te voeren.

Volgens mij heeft de 5-10 kWh waarop ik uitkom geen enkele zin op drie fasen omdat je dat ten eerste prima over één fase kunt (ont)laden mits degelijk aangesloten, ten tweede een driefasenomvormer zelf ook duurder is en ten derde wat jij zegt, ook de aanschaf van losse eenfasesystemen een overhead met zich meebrengt. Dus dan gewoon één fase gebruiken, eigen groep, selectiviteit en belasting goed regelen en klaar.

Dan het vraagstuk van de drie fasen: kan dat achter een driefasenautomaat over één 5-aderige 2,5mm²-kabel naar boven, als ik daar dan weer onderverdeel naar 3x16A (B? C?) en daar op één fase de bestaande 1800 WP inverter op aansluit, op een andere de nog aan te schaffen (stekker)batterij met eigen panelen en dan nog een groep overhoud voor toekomstige uitbreiding?

Ik leg dit ook bij externen neer, want ik weet er net genoeg van om gevaarlijk te zijn, ik weet wat ik moet uitbesteden. Ben hier vooral voor input op mijn overwegingen, dus bedankt voor de jouwe. :)

• zalkc
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Ik ben er nooit diep ingedoken, maar ik hou wel van de stelling, doe het goed of doe het niet. Het aantal keren dat ik de oplossing die in mijn hoofd veel makkelijker/goedkoper zou zijn uiteindelijk toch heb vervangen door een meer degelijke aanpak is mij net iets te vaak gebeurd.

- Ik begon met het idee om alleen een hybride omvormer op te hangen met 1 accupakket en zonder noodstroom Dat was in maart 25
- in april 25 kwam het besef dat je liever niet over de cloud wil werken met dit spul, met home assistant begonnen en (bijna) alle domotica van het internet afgetrokken
- In juli 25 de plugin panelen direct op de omvormer aangesloten om geen 2e inputbron in het huisnetwerk te hebben die de metingen verstoorde
- In augustus 25 zijn de andere zonnepanelen vervangen omdat ik voor relatief weinig geld meer opbrengst kon krijgen en de omvormer dat aankon
- In oktober 25 toch maar 6mm ymvk naar zolder getrokken omdat er nu wel heel veel vermogen over die 2.5mm ging lopen (>10kW enkele uren).
- In december 25 de oude 2.5mm kabel maar weer aangesloten voor noodstroom (max. 6 kW) en de groepenkast en verdeelkast op zolder hiervoor aangepast.
- In maart 26 2e accu pakket geplaatst, maar nu heb ik wel 32kWh in huis staan en dat heb ik eigenlijk liever in de schuur

Ik kan nu al invullen dat de kans toch groot is dat ik binnen 5 jaar het hele zwikje van de zolder heb gehaald en in een technische ruimte in de garage heb geplaatst. O-)

Ik zou dus voor mezelf wel heel erg zeker willen weten of je niet die 3 PIB's binnen 2 jaar op marktplaats hebt staan en toch weer een stapje verder wil ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zalkc op 24-03-2026 21:07 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:12
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:30:
helaas niet, mn omdat je bij een victron veelal wat grotere capaciteiten gebruikt, 15 kWh wordt daar als klein gezien, en de ruimte die je voor een goede installatie gewoon nodig hebt vind ik voor een gebruiksdoel zoals jij die omschrijft eigenlijk een kant en klare oplossing veel verstandiger en veiliger, want het probleem bij virctron zijn mn de batterijmodules, wel of niet los en alles wat daar omheen loopt.
Vreemde reactie, je gaat uit van wat hobbybob foto's van installaties die Victron gebruiken. Victron maakt al 50 jaar systemen die door vaak profesionele installateurs worden gebouwd. Dit soort installaties hoort in een kast of in een omvormerruimte afgesloten voor kinderhandjes.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• zalkc
habbekrats schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Vreemde reactie, je gaat uit van wat hobbybob foto's van installaties die Victron gebruiken. Victron maakt al 50 jaar systemen die door vaak profesionele installateurs worden gebouwd. Dit soort installaties hoort in een kast of in een omvormerruimte afgesloten voor kinderhandjes.
Heel toevallig dit nog van de maand gezien bij een bouwer van accucontainers, mooi spul die eigen temperatuurregeling en alles volgens PGS-37 voldoen.

Dat het ook verkocht wordt voor boten en campers, wat ook off-grid systemen zijn in de basis, zorgt ervoor dat ze ook met een kundige consument kunnen omgaan :)

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Hello, ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisaccu, vooral omdat we hier meer terugleveren dan zelf gebruiken. Dusdanig dat ik ergens denk dat ik het type klant heb dat heel de salderingsregeling om zeep heeft geholpen.

- Full electric huishouden, 3 fase, w/w, vast tarief zonder terugleververgoeding tot half 2027
- 15 panelen, micro omvormers van Enphase.
- Opwek 2025 5500kWh
- PHEV met 9 a 10 kWh accu, geen laadpaal (kan wel een thuiskabeltje uitrollen wat op een normaal stopcontact zit en met ongeveer 1.9-2.1 kWh p/u)

Gebruiks profiel per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojlnjUeb2YzK2_tuh_kRt1Mvoow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Co73FgZFzbA736kEDFicmW9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb met Claude wat lopen aanrommelen, obv kwartier gegevens uit homewizard over 2025. Daar kwam een advies uit van een accu met ongeveer 8-10kWh capaciteit.

Nu overweeg ik een plug in systeem. Vanwege het installatie gemak, Marstek komt dan al gauw bovenaan het lijstje qua 'bang for buck'. Maar, er schoot mij te binnen dat ik nog een hele vrije groep heb, van een eerdere zonnepanelen installatie, die nu onbruikbaar zit te wezen. Ik zou dus ook een vaste installie kunnen overwegen, of vrij gemakkelijk een plugin met een hoog vermogen kunnen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AuBiGR-r69Xj8w6Mw2Lo72FsB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAwXRm1XD2uxyNswfGJUfqyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrhmnbE-HJmKy8Q46jFyYY6QHHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0aHEw5wzxLjgGkculqPkBDl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFewqr0qB_s3lAWw37S-kwyJIXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaZEV76Ib997Nz1dPY4lZjrg.jpg?f=fotoalbum_large

Is het nu zo gemakkelijk als het plaatsen van een of meerdere stopcontacten, of direct aansluiten op deze lasdoos? En kan iemand zo op basis van deze foto's opmaken tot in hoeverre deze aansluiting te belasten valt, zou ik hier ook 2 of 3 accus op kunnen aansluiten? Ik ben nu nog in een oriënterende eerste fase en struikel vooral over hoe zwaar ik moet tillen aan het installatie deel van het geheel.

Verder nog een bijkomend vraagje, ik kwam de Hyxi Halo plugin accu tegen, lijkt een veel sterker aanbod dan de Marstek Venus plug in, met 3000 vermogen ipv 2500 en de capaciteit is uitbreidbaar. Kan er echter geen enkele gebruikservaring van terug vinden. Iemand hier mee bekend, wordt deze accu wellicht onder een andere merknaam verkocht in Nederland?

Nog een plaatje ter vermaak, phev was van huis en de was compleet bij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8a5ieGVQd1eoLkXua9j8Ow_CRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH9iF3gOlIMnIrznwEBdBnK6.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
habbekrats schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Je geeft het zelf aan, dus een speciale omvormerruimte of grote kast, terwijl je eigenlijk slechts een relatief kleine ruimte nodig hebt.
Nogmaals er zijn zeker situaties waar een juist geprojecteerd victron een prima alternatief is maar voor een super kleine 5-8 kWh 1-fase is het gewoon te uitgebreid en complex.

• Vdvmark
  • Nu online
Laapo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:12:

Nog een plaatje ter vermaak, phev was van huis en de was compleet bij....

[Afbeelding]
19 paneeltjes Enphase plus klein Victronnetje met 10(of12)kWh batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwT6jqxMWDiwtn9UG8d_84Zha3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgDYkBNVjClIMbj6XSQtqBvp.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:

en hoe is de software van die IndeVolt Powerflex, want vaak wordt daar nooit naar gekeken bij de keuze terwijl dit tijdens het gebruik mogelijk wel de meest belangrijke factor gaat worden?

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]
als dat echt zelfvoorziendend zou zijn waren die twee vlakken links en rechts echt een stuk kleiner.

meer zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5UPq7-vVDXJXeHNhGFDav-ods=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltgEc7Uzma4lCCk3XTOmLbIz.png?f=fotoalbum_large

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:04:
[...]

en hoe is de software van die IndeVolt Powerflex, want vaak wordt daar nooit naar gekeken bij de keuze terwijl dit tijdens het gebruik mogelijk wel de meest belangrijke factor gaat worden?
Lokale API, app met voldoende instellingen en mogelijkheden, ik weet niet wat je nog meer kunt wensen? :) Het grote Indevolt thuisbatterij topic

Maar dat blijft ook een lastig punt; het lijkt erop alsof er een handvol reviewers op het Nederlandstalige web bestaat, die kennen elkaar, lopen hier rond, krijgen de nieuwste modellen te leen van de fabrikanten en vinden alles prachtig en leven van de referral-linkjes, en hoe is de MPPT? "Geen idee, het was een bewolkte week". Bedankt.

Verder moet je de ervaringen met en kwaliteit van de systemen maar zelf extraheren uit topics die voornamelijk bestaan uit vragen van potentiële gebruikers en klachten van echte. De echte Tweaker-spirit, zeg maar. :+

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 23:17 ]

• Jan-tweak
CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Lokale API, app met voldoende instellingen en mogelijkheden, ik weet niet wat je nog meer kunt wensen? :) Het grote Indevolt thuisbatterij topic
het was ook maar een vraag ? prima dat jij daar wel naar kijkt. d:)b

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:12:
[...]

het was ook maar een vraag ? prima dat jij daar wel naar kijkt. d:)b
Goede vraag wel hoor, was ook benieuwd of je op iets specifieks doelde.

Ik wil sowieso kunnen uitlezen en aansturen vanuit Home Assistant zonder cloud ertussen, en dat-ie ook zelf slim kan omgaan met "modussen"/presets (NOM, peak shaving, nacht doorkomen) op basis van P1 en/of CT.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 23:21 ]

• habbekrats
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Je geeft het zelf aan, dus een speciale omvormerruimte of grote kast, terwijl je eigenlijk slechts een relatief kleine ruimte nodig hebt.
Nogmaals er zijn zeker situaties waar een juist geprojecteerd victron een prima alternatief is maar voor een super kleine 5-8 kWh 1-fase is het gewoon te uitgebreid en complex.
https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/ voor Victron begrippen redelijk compacte kasten. Opstellingen met de China batterijdozen vind ik niet handig.

• Vdvmark
  • Nu online
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:07:
[...]

als dat echt zelfvoorziendend zou zijn waren die twee vlakken links en rechts echt een stuk kleiner.

meer zoals hieronder.
[Afbeelding]
zelfvoorzienend zijn is zo 2027, voor 2026 kost mij dat teveel geld

• Stefannn
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Ik ben er nooit diep ingedoken, maar ik hou wel van de stelling, doe het goed of doe het niet. Het aantal keren dat ik de oplossing die in mijn hoofd veel makkelijker/goedkoper zou zijn uiteindelijk toch heb vervangen door een meer degelijke aanpak is mij net iets te vaak gebeurd.

- Ik begon met het idee om alleen een hybride omvormer op te hangen met 1 accupakket en zonder noodstroom Dat was in maart 25
- in april 25 kwam het besef dat je liever niet over de cloud wil werken met dit spul, met home assistant begonnen en (bijna) alle domotica van het internet afgetrokken
- In juli 25 de plugin panelen direct op de omvormer aangesloten om geen 2e inputbron in het huisnetwerk te hebben die de metingen verstoorde
- In augustus 25 zijn de andere zonnepanelen vervangen omdat ik voor relatief weinig geld meer opbrengst kon krijgen en de omvormer dat aankon
- In oktober 25 toch maar 6mm ymvk naar zolder getrokken omdat er nu wel heel veel vermogen over die 2.5mm ging lopen (>10kW enkele uren).
- In december 25 de oude 2.5mm kabel maar weer aangesloten voor noodstroom (max. 6 kW) en de groepenkast en verdeelkast op zolder hiervoor aangepast.
- In maart 26 2e accu pakket geplaatst, maar nu heb ik wel 32kWh in huis staan en dat heb ik eigenlijk liever in de schuur

Ik kan nu al invullen dat de kans toch groot is dat ik binnen 5 jaar het hele zwikje van de zolder heb gehaald en in een technische ruimte in de garage heb geplaatst. O-)

Ik zou dus voor mezelf wel heel erg zeker willen weten of je niet die 3 PIB's binnen 2 jaar op marktplaats hebt staan en toch weer een stapje verder wil ;)
Klopt… 1 fase kan mijns inziens vaak prima.
Na maandenlang op dit forum en veel plussen en minnen komt het grofweg neer op wat ik in deze post zei.

3fase naar boven met onder verdeler kan zeer zeker. Hoe je dat exact uitvoert zou ik ook moeten opzoeken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

[Afbeelding]
Waarom komt die 8 KW niet uit de batterij?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Laapo
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Jemig wat veel opwek. Was wel een hele goede dag. Lijkt net alsof het eigen zonverbruik de opwek volgt. Is dat de accu die zich laadt naarmate er meer/minder opwek is?

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:37:
[...]

zelfvoorzienend zijn is zo 2027, voor 2026 kost mij dat teveel geld
sorry, je schreef dat je zelfvoorziendend was met een victron van 10-12 kWh en dan zag ik dat plaatje, volgens mij past dat niet, of ik mis iets, mijn plaatje was echter met een een eenvoudige kleine Zendure met nog geen 6 kWh uur, en zonder batterij zou mijn verbruik zelfs nog iets hoger zijn.
Dus ik vraag me echt af of je dat met een victron en die 10-12 kWh niet een beetje te veel van het goede is, ik zou maar eerst eens nauwkeurig naar je eigen verbruik gaan kijken, en het grote voordeel heb je al in huis, met HW beschik je over prima data waar je dit zeer eenvoudig kunt bekijken.
kleine tip, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen, kijk mn even naar je verbruik en overhead van je PV in het voor en na jaar, dus de maanden maart, april, september en oktober zijn daar perfect voor geschikt.
als referentie kun je dan ook nog juni (met overvloed aan pv) en januari ( waar je vrijwel geen overhead zult hebben) bekijken.
doe dat per dag.
dan krijg je bv (september 25) een volgend grafiekje er uit. daar mee als je de maanden dan vergelijkt weet je wat een zinvolle capaciteit voor je batterij zal zijn. succes. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large

• Laapo
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:50:
[...]

sorry, je schreef dat je zelfvoorziendend was met een victron van 10-12 kWh en dan zag ik dat plaatje, volgens mij past dat niet, of ik mis iets, mijn plaatje was echter met een een eenvoudige kleine Zendure met nog geen 6 kWh uur, en zonder batterij zou mijn verbruik zelfs nog iets hoger zijn.
Dus ik vraag me echt af of je dat met een victron en die 10-12 kWh niet een beetje te veel van het goede is, ik zou maar eerst eens nauwkeurig naar je eigen verbruik gaan kijken, en het grote voordeel heb je al in huis, met HW beschik je over prima data waar je dit zeer eenvoudig kunt bekijken.
kleine tip, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen, kijk mn even naar je verbruik en overhead van je PV in het voor en na jaar, dus de maanden maart, april, september en oktober zijn daar perfect voor geschikt.
als referentie kun je dan ook nog juni (met overvloed aan pv) en januari ( waar je vrijwel geen overhead zult hebben) bekijken.
doe dat per dag.
dan krijg je bv (september 25) een volgend grafiekje er uit. daar mee als je de maanden dan vergelijkt weet je wat een zinvolle capaciteit voor je batterij zal zijn. succes. :)
[Afbeelding]
Bij mij staat op het HW plaatje ook 'zelfvoorzienend' terwijl uit de grafiek totaal anders blijkt.

• Laapo
  • Nu online
Jackery lanceert vandaag een nieuwe lijn thuisaccu's. Ziet er allemaal gelikt uit.

2500w bidirectioneel, AC plug in 10,08kWh met een kortingscoupon van 100 eur voor 2696 eur incl p1 meter.

Dat is 267,46 eur per kWh.

Ik ben vrij gevoelig voor keuzestress. Kan nu niet anders denken dan.. hé nog even wachten wellicht komt er nog iets moois op de markt.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:29:
[...]

https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/ voor Victron begrippen redelijk compacte kasten. Opstellingen met de China batterijdozen vind ik niet handig.
als ik dit mijn baas in huis had laten zien had ik nooit een thuis-batterij in huis gehad, leuk voor de techneut en ik snap deze keuze ook wel alleen laat ik daar heel duidelijk zijn, zeker niet geschikt voor de doorsnee huishouden.
vergeet niet dat voor de meeste woningen de opstelling van een oversized schoenendoos al een probleem is laat staan dit gevaarte en dan heb ik het nog niet over de prijs vanaf een ruim 9000 excl. BTW, dat is ruim 11.000 euro. (voor een 15 kWh ) een prima ook technisch gezien prima alternatief van Zendure met ruim 14 kWh (tweede foto) die naar mijn mening veel eenvoudiger geplaatst kan worden en dat voor een stuk meer vriendelijke prijs van net 4.000 euro (incl. BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y4NKAttL65VrZMEO5Sz3a_M8DI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f6ElMMPXSV3JtVNrsvsV204T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN09nXV1cLkxC8V8sIOOIfz1rz4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o7CzDKOgmAbIlvoTtNUrT7Sr.png?f=fotoalbum_tile

• Jan-tweak
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:03:
Jackery lanceert vandaag een nieuwe lijn thuisaccu's. Ziet er allemaal gelikt uit.

2500w bidirectioneel, AC plug in 10,08kWh met een kortingscoupon van 100 eur voor 2696 eur incl p1 meter.

Dat is 267,46 eur per kWh.

Ik ben vrij gevoelig voor keuzestress. Kan nu niet anders denken dan.. hé nog even wachten wellicht komt er nog iets moois op de markt.
De look van de Jackery ziet er inderdaad mooi uit en een zeker mooie prijs, waar we nog erg weinig over weten hoe de software inbinding er uit ziet, maar daar zal binnenkort ook wel de nodige informatie over bekend worden.
juist een goede software is eigenlijk wel voor een goed gebruik wel heel belangrijk.
en ik snap je keuzestress, echter de kans dat je een kat in de zak koopt is daardoor ook een stuk groter, tenslotte de kans dat zo'n nieuwe speler ook zich op de markt kan overleven is wel een punt, zeker bij nieuwe spelers.
Je loopt namelijk de kans dat het product hier toch niet zo goed loopt en van de markt gehaald word en mogelijk ook geen of lagere updates meer krijgt.

• habbekrats
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]

als ik dit mijn baas in huis had laten zien had ik nooit een thuis-batterij in huis gehad, leuk voor de techneut en ik snap deze keuze ook wel alleen laat ik daar heel duidelijk zijn, zeker niet geschikt voor de doorsnee huishouden.
vergeet niet dat voor de meeste woningen de opstelling van een oversized schoenendoos al een probleem is laat staan dit gevaarte en dan heb ik het nog niet over de prijs vanaf een ruim 9000 excl. BTW, dat is ruim 11.000 euro. (voor een 15 kWh ) een prima ook technisch gezien prima alternatief van Zendure met ruim 14 kWh (tweede foto) die naar mijn mening veel eenvoudiger geplaatst kan worden en dat voor een stuk meer vriendelijke prijs van net 4.000 euro (incl. BTW)
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar je wordt wel ontzorgt en ik blijf van mening dat een thuisbatterij niet in huis hoort en zeker niet onder de trap of op zolder. Net als mensen die een fiets/step opladen in de woonkamer.

• Vdvmark
  • Nu online
[...]

doe dat per dag.
[Afbeelding]
Ik denk dat je beter moet lezen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Maar je wordt wel ontzorgt en ik blijf van mening dat een thuisbatterij niet in huis hoort en zeker niet onder de trap of op zolder. Net als mensen die een fiets/step opladen in de woonkamer.
Ja maar je wil met de verjaardagen toch kunnen laten zien dat er een glanzend doosje met stekker staat in de woonkamer en in de oprit een mooi glanzend voertuig óók met stekker. Alleen jammer dat die laatste de eerste in één zucht leeg trekt.

• Jan-tweak
habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

met de plaats ben ik het helemaal met je eens, de Brandweer Nederland heeft daar ook een nuttige informatie voor geschreven. zie de link.

Echter zijn er zelfs in huis nog prima locaties te vinden waar dit veilig wel kan.
De Zendure batterij modules zijn ook voorzien van een intern blussysteem en maakt uiteraard gebruik van LFP cellen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

doe dat per dag.
[Afbeelding]
Jan, volgens Homewizard zijn we niet zelfvoorzienend : (

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIh5JQ88QkAueBHHdvM1rC2Yg5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4MBVPW7KiP66B4C02VBY0YW.png?f=fotoalbum_large

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

En toch krijgen we nog geld uit ook, dit jaar dan nog... Maar er komen wel nog een aantal maanden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHG7f-tW5H-VttdcL1bDf924CCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1epFd0ShDoIj9U4uklejwXW.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar is alles anders, ook als je een andere EV aanschaft met meer kWh of een warmtepomp, of als je ouder word en wat ziekelijk dat je het graag warmer wil hebben met veel op bed liggen en zo met een extra IR paneel boven het bed misschien wel.

Veranderende omstandigheden vragen om flexibiliteit en ik vraag mij af of niet juist dat het lange termijn verdien model gaat zijn voor de komende jaren, uitbreiden kan niet want het is niet compatible meer.....

Voorbeeld

Tja kies verstandig en calculeer zo krap als mogelijk dan hou je nog wat geld over om de aanpassingen te financieren achteraf ergens in tijd.

Dat is een beetje zoals met trouwen tegenwoordig: Maak het feest niet te duur dan hou je nog wat middelen over om de scheiding van te betalen; )

• Vdvmark
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Jemig wat veel opwek. Was wel een hele goede dag. Lijkt net alsof het eigen zonverbruik de opwek volgt. Is dat de accu die zich laadt naarmate er meer/minder opwek is?
Opwek was 43kWh totaal en stak boven verbruik uit net als bij jou tussen 08:00 en ca 18:00, de "verlenging" aan beide kanten is dus t kleine Victronnetje. Enphase piek is hier iets boven de 5600W, Victronnetje laadt maximaal met ongeveer 1800W. Volgens een expert te groot, volgens mij voor t lekkere te klein :) 1 fase aansluiting trouwens, ja 19 Enphase IQ8 op 1 fase, voor €10k door een van de grootste zonnepaneelinstallateurs van Nederland geplaatst, die jongens die door Essent zijn gekocht. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat je je installatie beter na kan laten kijken door een elektricien, zodat je iig weet dat ze zich niet aan NEN hebben gehouden :)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Tja kies verstandig en calculeer zo krap als mogelijk dan hou je nog wat geld over om de aanpassingen te financieren achteraf ergens in tijd.
Of is het bij Zendure anders Jan?

[ Voor 71% gewijzigd door Ersus op 25-03-2026 10:49 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 114 Laatste