Gisteren hebben we na lang zoeken en veel offertes een 12kWh 3 fase systeem van 1komma5 laten installeren in de kelder onder de keuken, achter in ons huis. We hebben 12 zonnepanelen (waarvan 6 niet echt gunstig liggen) en een hybride warmtepomp. Geen eigen laadpaal (wel een EV), omdat de gemeente Den Haag geen kabels over de straat wil en geen speciale trottoirtegels. Leveren ca 2500 kWh terug en verbruiken netto 2000 kWh (in de winter).
Met het oog op afschaffen saldering, waren we al een tijdje bezig met offertes vergelijken. We wilden eigenlijk nog wat wachten, maar vanwege de oorlog in de Golf, verwacht ik eigenlijk dat op korte termijn de prijzen van accu’s en installeren (productie, transport, lonen, onzekerheid….) niet snel meer dalen. Ook menen we, dat wij ook onze bijdrage moeten leveren aan klimaatadaptatie.
Niet de goedkoopste, niet de duurste, maar zo te zien wel de beste kwaliteit: Duitse organisatie, eigen fabrieken in China en software en inclusief dynamisch contract. De Nederlandse tak is een voormalig installateur van zonnepanelen, die de business zag veranderen en zich heeft laten overnemen. Op basis van de gegevens van vorig jaar besparen we nu ca. 70 euro per maand. Daarmee verdienen we de installatie in 10 tot 12 jaar terug, maar ik verwacht dat het sneller zal zijn. Volgens de schatting gaan we volgend jaar 650 euro besparen op de “teruglevering”.
Ik ben zeer te spreken over hun service, attent en pro-actief. Veel kon via mail en internet, maar ze kwamen toch kijken. Eventuele vragen werden snel beantwoord, meestal per telefoon, door ons vaste aanspreekpunt. De informatie van de diverse leveranciers over de batterijen is hetzelfde, en het ging ons hier specifiek om de toon waarop gesproken werd. Wanneer er vertraging optrad, - tijden zijn aannames - werden we tijdig op de hoogte gebracht.
We hadden al een drie fase aansluiting, en er moest een nieuwe kabel getrokken worden door de kruipruimte (ca 15 m) en een utp kabel naar het modem in de voorkamer. Die had ik zelf al liggen, omdat ik indertijd (meer dan 15 jaar geleden) verwachtte dat we ook in de keuken een aansluiting nodig zouden hebben. Wifi was nog niet geweldig.
Een gedeelte moest door twee muren heen en onder de grond. Al met al waren ze ca. 4 uur bezig. Wat me wel verraste is de noodzaak voor extra stopcontacten bij de accu, waarvoor ze geen stekkerdoos hadden meegebracht. Ik had wel van te voren gevraagd, waar we rekening mee moesten houden. Ook had een enkel kabeltje wat netter afgewerkt kunnen worden, het is de kelder, maar toch. Wel alles bezemschoon opgeleverd.