Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:37:
[...]

dat zou kunnen, tot 800W dan per fase, want anders kom je tegen de beperking van de netcode aan, wil je de volledige (dus 800W of meer) vermogen gebruiken mogen een batterij en een andere verbruiker namelijk niet op dezelfde groep zitten.
In de doorlus functie op die batterij maakt dat echter niet uit. De kookplaat in de doorlus (maar wel 2 units, ivm 7,4kW), waarmee op elke ader vermogen beperkt is tot 16A.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens jongens toch. Zullen we daar nu over ophouden en weer teruggaan naar het topic?

Deze discussie hoort meer thuis in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:47
Brent schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:40:
[...]

In de doorlus functie op die batterij maakt dat echter niet uit. De kookplaat in de doorlus (maar wel 2 units, ivm 7,4kW), waarmee op elke ader vermogen beperkt is tot 16A.
jup, met deze doorlus functie zou dat kunnen. maar dan zou je dus wel een kookgroep (2-1fase aansluiting moeten hebben) omdat die batterijen dan eigenlijk op die kookgroep komen.

• Brent
Jan-tweak schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:43:
[...]

jup, met deze doorlus functie zou dat kunnen. maar dan zou je dus wel een kookgroep (2-1fase aansluiting moeten hebben) omdat die batterijen dan eigenlijk op die kookgroep komen.
Uiteraard. En die heb ik gelukkig ;)

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:07
Brent schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Zo is dat, maar ik vind het irritant dat sommigen meteen in een stand schieten die hun het lezen belemmert. Het doel is offgrid-ish te kunnen zijn tijdens een noodgeval per jaar (if that), niet regulier a la Zuid Afrika (dan zou ik een off the shelf systeem wel dokken).

[...]

Al kost het een aderset extra leggen, het idee om ipv de suicide cord (in alle eerlijkheid, enkel gepost om bepaalde typen hier uit te lokken ;)) een dedicated aderset dan als tweede voeding in een omschakelaar (hoe heet zoiets) te prikken spreekt me wel aan. Die stekker kan dan nooit via het net gevoed worden, oftewel pinnen op spanning kan niet. Enige wat kan is die kabel wanneer nodig in de offgrid poort prikken (kan er ook in geprikt blijven, met de omschakelaar op netgrid loopt die dood), en tezamen met omschakelen voed je dan de groepen die je na de omschakelaar hebt geplaatst. Even opletten dat de normale aansluiting van de batterij op een andere groep niet downstream van de omschakelaar zit.

Dan zie ik weinig meer dat fout kan gaan: de downstreamgroepen zitten of op het grid, of op de batterij, en de stekker loopt of dood of voed groepen die nooit tegelijk met een andere voeding aangesloten kunnen zitten (tenzij iemand er accu's/panelen bij gaat prikken, maarja, dat zie ik echt als een ander probleem. Mensen die tijdens een langdurige stroomstoring hier zulke dingen doen, verdienen misschien ook wel een flinke optater :P ).

[...]

Ik kom dan echt op heel andere prijskaartjes uit. Het centrale thema van dit topic: wanneer loont de thuisbatterij? Het antwoord is toch: de eerste kWh's lonen zich het meest, daarna neemt het snel af. Dus zit je volgens mij snel aan stekkerbatterijen te denken, en uiteraard is even uitdenken wat je allemaal met zo'n backup-stopcontact kunt dan iets wat ik niet kan laten.

Of zie ik een Victron shop over het hoofd? Moet zeggen dat het vinden van shops best lastig is in dit wereldje, ze zitten nauwelijks in de pricewatch.
Je koopt bij NKON voor 1600 euro een 16kWh batterij en in Duitsland een Victron MP+ 3000 voor 400 euro. Raspberry erbij voor VenusOS. Heb je de basis van 2000 euro. Komt nog aansluitmateriaal bij. Laten we dat ruim rekenen voor 500 euro.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:14
Ersus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Die schakelaar is een hele mooie idd.
Ik vind relaisschakelingen zo leuk, zal wel nog een overblijfsel zijn uit de machinebouwtijd....
Die goedkope 1-0-2 omschakelaars zijn niet aan te raden voor 3 fase, het werkt bij spanningsloos omschakelen, maar onderspanning loop je risico op zwevende nul en met ergens een 3 fase verbruiker in je huisinstallatie, is er de kans dat je aangesloten apparatuur frituurt voor een vroegtijdig einde.
Voor 3 fase 1-0-2 schakelaar kan je beter een Kraus & Naimer KAxxB of Sontheimer ULO16/4T gebruiken, die schakelen neutraal wel goed maar passen niet goed in een din-rail behuizing.

Als je via PIB noodstopcontact tijdelijk apparatuur, die niet dubbel geisoleert is en wel aanraakbaar, van stroom wilt voorzien moet je ook nadenken over afzekering en aarding voor de persoonbescherming.
En dat de verplichte 4 polig hoofdschakelaar in Nederland, die ook neutraal onderbreekt, geen invloed heeft op functioneren van de aardlek schakelaar/automaat bij een stroomstoring, daar vaak voor de hoofdschakelaar de aarde nog aan neutraal ligt.

Voor specifiek 1 fase stekker accu's zijn wel nog redelijk goedkope veiligere oplossing te bedenken met een goedkope 1 fase ATS of 1-0-2 omschakelaar, maar komt neer op een afsplitsing van een eindgroep uit de groepenkast die via een kleine onderverdeler loopt en na ATS/1-0-2 en voor de beveiliging (alamat) de aarding/vereffening oplost voor de apparatuur die op de groep aangesloten zit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Brent
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Je koopt bij NKON voor 1600 euro een 16kWh batterij en in Duitsland een Victron MP+ 3000 voor 400 euro. Raspberry erbij voor VenusOS. Heb je de basis van 2000 euro. Komt nog aansluitmateriaal bij. Laten we dat ruim rekenen voor 500 euro.
Alleen die Victron is nog niet alles voor off-grid, toch? Of zit dat bij jou in het aansluitmateriaal? En wat doe je met de andere twee fases?

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42
ArPi75 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Dat gebeurt hier ook vaak (lees dagelijks); ik meet direct op de hoofdaansluiting ook de spanning van de 3 fasen en die doet dit (dit is van de afgelopen 24 uur, maar grote schommelingen zijn er het jaar rond). In de winter komt het weliswaar niet in de buurt van 253, maar nu wel al.
[Afbeelding]
Hier een vergelijkbaar beeld op de fasen, alleen startten wij afgelopen winter over t algemeen rond de 220V en zit het minimum net boven 210V en max gaat momenteel richting 240V. Hoe dat in de zomer is gaan we zien. In ieder geval één van de redenen om dit topic te volgen en als er een accu komt, dan toch voor één met echte back-up/ off grid functie te gaan, aangezien Enexis nog totaal geen aanstalten maakt om hier in de buurt iets te gaan doen.... 8)7

• Tillumen
Brent schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Alleen die Victron is nog niet alles voor off-grid, toch? Of zit dat bij jou in het aansluitmateriaal? En wat doe je met de andere twee fases?
Die Victrons hebben off-grid standaard ingebouwd. Daar heb je niets extras voor nodig naast wat aansluitmateriaal (kabel, automaat, etc). Het vergelijk was met een enkelfase Marstek, Victron is modulair en kan eenvoudig worden uitgebreid naar een 3 fase oplossing mocht je dat ooit willen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tillumen op 17-03-2026 12:57 ]

• Brent
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Die Victrons hebben off-grid standaard ingebouwd. Daar heb je niets extras voor nodig naast wat aansluitmateriaal (kabel, automaat, etc). Het vergelijk was met een enkelfase Marstek, Victron is modulair en kan eenvoudig worden uitgebreid naar een 3 fase oplossing mocht je dat ooit willen.
Die twee AC uitgangen had ik gemist, 1 voor grid en 1 voor backup, welke ik dan precies zoals ik de stekkeraccu zou aansluiten (maar dan zonder stekker). Aha, ik dacht dat ik hier dan weer een andere addon voor moest kopen. Dank voor de tip. Ga ik over nadenken. (En voor 3 fase opstellingen is er niet 1 unit, maar gebruik je er 3?)

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 17-03-2026 13:31 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Brent schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Die twee AC uitgangen had ik gemist, 1 voor grid en 1 voor backup, welke ik dan precies zoals ik de stekkeraccu zou aansluiten (maar dan zonder stekker). Aha, ik dacht dat ik hier dan weer een andere addon voor moest kopen. Dank voor de tip. Ga ik over nadenken. (En voor 3 fase opstellingen is er niet 1 unit, maar gebruik je er 3?)
Ja dan gebruik je er 3. Maar je zou ook de essentiële verbruikers op je off-grid-fase kunnen zetten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Vintelligence
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:49
Hoop dat ik hier aan het juiste adres ben. Ik heb wat advies nodig. Mijn situatie nu:

- 13 zonnepanelen (REC 370 alpha black)
- Aangesloten op de SolarEdge omvormer SE5K (3-fase)
- Heb een elektrische auto die ik bijna altijd thuis oplaad (accu totaal opslag ongeveer 40KW)
- Laadpaal die ik heb: EVBox Elvi 11kW. Deze laadpaal heeft momenteel geen backend meer vanwege het stoppen van EVBox
- Smappee 3F Solar in de meterkast (werkt als stroom meter en mij is verteld ook als load balancer)
- Huis heeft een standaard 3 fase aansluiting

Ik heb op dit moment een vast energiecontract t/m ongeveer eind dit jaar. Heb nu niet te maken met terugleverkosten en kan nog volledig salderen. Dat gaat natuurlijk per volgend jaar veranderen.

Totaal lever ik ongeveer 3.500KW per jaar terug aan het net dat ik niet direct zelf verbruik.

Ik ben op zoek naar een slimme investering. Weet wel wat van zaken af maar ik weet zeker dat ik niet zoveel weet als men hier op het forum. Een van de ideeën die voorbij kwam was het aanschaffen van een thuisbatterij.

Het moet een slimme investering zijn met het idee dat ik de investering in maximaal 5 jaar terugverdien en daarna winst ga maken. Hier rekeninghoudend met het feit dat salderen gaat verdwijnen.

Kan iemand mij hierin adviseren? Mocht meer info nodig zijn, laat het mij gerust weten :)

Mac Studio M3 Ultra 256GB, MacBook Pro M2

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52

Ethirty

Who...me?

hfolkers schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:59:
Die CEE male stekker is nog steeds niet aanraak veilig, wel veiliger maar niet veilig...
Ik bedoelde zoiets met een female uiteinde.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41FCCo+2f0L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Maar denk dat eea inmiddels nógal offtopic aan het raken is. Iemand zonder gezond verstand die dit topic via Google vindt is nu hopelijk genoeg overtuigd dat sommige dingen met elektra onverstandig zijn :D

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Pr088
Vintelligence schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:26:
Hoop dat ik hier aan het juiste adres ben. Ik heb wat advies nodig. Mijn situatie nu:

- 13 zonnepanelen (REC 370 alpha black)
- Aangesloten op de SolarEdge omvormer SE5K (3-fase)
- Heb een elektrische auto die ik bijna altijd thuis oplaad (accu totaal opslag ongeveer 40KW)
- Laadpaal die ik heb: EVBox Elvi 11kW. Deze laadpaal heeft momenteel geen backend meer vanwege het stoppen van EVBox
- Smappee 3F Solar in de meterkast (werkt als stroom meter en mij is verteld ook als load balancer)
- Huis heeft een standaard 3 fase aansluiting

Ik heb op dit moment een vast energiecontract t/m ongeveer eind dit jaar. Heb nu niet te maken met terugleverkosten en kan nog volledig salderen. Dat gaat natuurlijk per volgend jaar veranderen.

Totaal lever ik ongeveer 3.500KW per jaar terug aan het net dat ik niet direct zelf verbruik.

Ik ben op zoek naar een slimme investering. Weet wel wat van zaken af maar ik weet zeker dat ik niet zoveel weet als men hier op het forum. Een van de ideeën die voorbij kwam was het aanschaffen van een thuisbatterij.

Het moet een slimme investering zijn met het idee dat ik de investering in maximaal 5 jaar terugverdien en daarna winst ga maken. Hier rekeninghoudend met het feit dat salderen gaat verdwijnen.

Kan iemand mij hierin adviseren? Mocht meer info nodig zijn, laat het mij gerust weten :)
Lees het forum goed door, neem er de tijd voor, er is heel veel te vinden.
Concreet adviseer ik je vooral te kijken naar een kleine thuisbatterij, met een lage aanschafprijs en goede specs (wie wil dat nou niet :D ). Zendure springt er goed uit qua aansturing en RTE (round trip efficiency), Marstek is een prijsknaller, er zijn meer goede systemen op de markt.
Kijk voor de gein maar eens op iotdomotica.nl

Hoe lager de aanschafprijs, hoe eerder je de batterij hebt terugverdiend.
Ga in jouw geval niet kijken naar vaste systemen, dat verdien je niet terug in 5 jaar. Ook voor de stekkervarianten is het sterk de vraag of je dat lukt.

Beleggen is over het algemeen een slimme investering. Voor het geld moet je de thuisbatterij niet direct doen. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36
Ethirty schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Niet nodig? Ik zie toch echt met enige regelmatig hele korte pieken boven de 25A op een fase. Zonder smarthome hardware had ik dat helemaal niet geweten. Ik kan apparatuur anders over de fasen verdelen, maar dan verschuift het probleem naar een andere fase of een ander moment van de dag. Of ik moet maar niet meer koken als de was draait en de verwarming uitzetten.

Peak-shaving is 1 van de belangrijkere argumenten hier voor een thuis-accu. Al helemaal als dat vanaf 2028 onderdeel gaat worden van de volgende serie maatregelen om groene mensen te pesten ;)
Volgens mij is het enige dat officieel gepubliceerd is de optie van variabele nettarieveren, een capaciteitstarief zoals in België is zover ik weet in geen enkele officiële communicatie als waarschijnlijke optie genoemd. Of heb jij informatie beschikbaar dat we naar een capaciteitstarief gaan?

Overigens blijf ik mij verbazen over het enorme energieverbruik van sommige huizen. All-electric en het is extreem zelden dat we aan de 10 kW piek vermogen komen. Dit zou nog makkelijk te vermijden zijn, want het gebeurd als de WP de boiler extra besluit te gaan verwarmen terwijl er gekookt wordt. Met een EV snap ik dat het verhoogd wordt, maar daar heb je geen thuisaccu voor nodig om te voorkomen dat je hoge pieken trekt, dat is primair gewoon zorgen dat je 's nachts het ding oplaad en niet direct bij thuiskomst terwijl er gekookt wordt gaan laden.

• Vintelligence
Pr088 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Lees het forum goed door, neem er de tijd voor, er is heel veel te vinden.
Concreet adviseer ik je vooral te kijken naar een kleine thuisbatterij, met een lage aanschafprijs en goede specs (wie wil dat nou niet :D ). Zendure springt er goed uit qua aansturing en RTE (round trip efficiency), Marstek is een prijsknaller, er zijn meer goede systemen op de markt.
Kijk voor de gein maar eens op iotdomotica.nl

Hoe lager de aanschafprijs, hoe eerder je de batterij hebt terugverdiend.
Ga in jouw geval niet kijken naar vaste systemen, dat verdien je niet terug in 5 jaar. Ook voor de stekkervarianten is het sterk de vraag of je dat lukt.

Beleggen is over het algemeen een slimme investering. Voor het geld moet je de thuisbatterij niet direct doen. ;)
Dank voor jouw reactie. Ik heb mij verdiept in thuisbatterijen door het kijken van Bright videos en veel erover gelezen. Toch is elke thuissituatie anders merk ik in de verhalen en dat maakt het complex om het uit te rekenen. Heb zelf wel gedacht dat de batterij die 11KW/U moet kunnen leveren voor het laden van de auto. Een stekkerbatterij valt daardoor af, dat lijkt mij te weinig voordeel te geven. Als ik mijn auto ga laden met zo een stekkeraccu ben ik alsnog veel uit het net aan het trekken. Zomaar een accu van 40KW aanschaffen is misschien ook niet verstandig? Dan laad je die nagenoeg niet op in de winter.

Het zijn veel variabelen en kom er zelf nog niet uit. Oja en dan heb je ook accu's die kunnen handelen in energie, maar hoe zijn die regels vanaf komend jaar?

• Tillumen
Oilman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:46:
[...]

Volgens mij is het enige dat officieel gepubliceerd is de optie van variabele nettarieveren, een capaciteitstarief zoals in België is zover ik weet in geen enkele officiële communicatie als waarschijnlijke optie genoemd. Of heb jij informatie beschikbaar dat we naar een capaciteitstarief gaan?

Overigens blijf ik mij verbazen over het enorme energieverbruik van sommige huizen. All-electric en het is extreem zelden dat we aan de 10 kW piek vermogen komen. Dit zou nog makkelijk te vermijden zijn, want het gebeurd als de WP de boiler extra besluit te gaan verwarmen terwijl er gekookt wordt. Met een EV snap ik dat het verhoogd wordt, maar daar heb je geen thuisaccu voor nodig om te voorkomen dat je hoge pieken trekt, dat is primair gewoon zorgen dat je 's nachts het ding oplaad en niet direct bij thuiskomst terwijl er gekookt wordt gaan laden.
Piekbelasting is toch gewoon het redelijke standaard rijtje van grootverbruikers die in huishoudens voorkomen, van EVs naar inductiekookplaten, ovens, saunas, zonnepanelen en ga zo maar door. Vooral afhankelijk van wat je hebt staan.

En dan bovenop de apparaten die een lagere piek hebben maar wel vaak aanstaan zoals WP's.

De baseload van mijn huis is ca 1,5kW in de winter en ga meerdere keren per dag naar de 20+kW.

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:25
Vintelligence schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Dank voor jouw reactie. Ik heb mij verdiept in thuisbatterijen door het kijken van Bright videos en veel erover gelezen. Toch is elke thuissituatie anders merk ik in de verhalen en dat maakt het complex om het uit te rekenen. Heb zelf wel gedacht dat de batterij die 11KW/U moet kunnen leveren voor het laden van de auto. Een stekkerbatterij valt daardoor af, dat lijkt mij te weinig voordeel te geven. Als ik mijn auto ga laden met zo een stekkeraccu ben ik alsnog veel uit het net aan het trekken. Zomaar een accu van 40KW aanschaffen is misschien ook niet verstandig? Dan laad je die nagenoeg niet op in de winter.

Het zijn veel variabelen en kom er zelf nog niet uit. Oja en dan heb je ook accu's die kunnen handelen in energie, maar hoe zijn die regels vanaf komend jaar?
Wat antwoorden:
* je kunt het auto-laden ook wat temperen dat het niet alleen maar met 11kW laadt maar ook met ~5 (2 stekkerbatterijen op een aparte groep)
* een 40kWh capaciteit kun je alsnog opladen met lage tarieven om zo voordeel te halen
* handelen is vanaf volgend jaar een stuk minder interessant omdat je de belastingen etc niet meer vergoed krijgt. Dus dat valt nagenoeg weg.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:44
[...]

Je kunt je laadpaal niet afknijpen naar 4-6 kW? Of heb je beperkte tijd om te laden?
Het is niet altijd even lekker om zulke grote stromen uit een batterij te trekken. Eigenlijk heb je dan al 44 kWh opslag nodig om rond de 0.25C (ontlaadsnelheid) te blijven.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Tillumen
[...]

Ik geloof niet zo in het opladen van auto's vanuit thuisbatterijen. Je hebt daarvoor teveel verlies en hebt een te grote batterij nodig.

Ik heb een batterij zodat ik alle zonnestroom zoveel als mogelijk zelf kan gebruiken en als ik dan teveel of te weinig stroom heb dat ik die goedkoop kan kopen en/of op dure uren kan verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 17-03-2026 14:57 ]

• zalkc
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Ik geloof niet zo in het opladen van auto's vanuit thuisbatterijen. Je hebt daarvoor teveel verlies en hebt een te grote batterij nodig.
Valt wel mee, ik sla PV DC- Accu DC op en stel de DC-AC transformatie uit totdat ik ga laden, dat kost mij 2.5% omzetverlies door het op te slaan en niet direct te gebruiken. Ik zal het toch een keer moeten omzetten ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Tillumen
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Valt wel mee, ik sla PV DC- Accu DC op en stel de DC-AC transformatie uit totdat ik ga laden, dat kost mij 2.5% omzetverlies door het op te slaan en niet direct te gebruiken. Ik zal het toch een keer moeten omzetten ;)
je vergeet dan gemakshalve dat er in de accu ook best wat verlies zit. In opladen en ontladen.

Met een dynamisch contract ben je waarschijnlijk alsnog beter uit om de auto in goedkope uren te laden en de stroom in dure uren te verkopen. Tenzij je niet anders kan en op dure uren moet laden.

[ Voor 18% gewijzigd door Tillumen op 17-03-2026 15:00 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36
CodeCaster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Ik zou dus gemakkelijk en dichtbij de bedoelde omvormer/batterij vier panelen op zuid erbij kwijt kunnen, en met moeite (kabelgoot langs de gevel) nog eens vier op west met veel schaduw buiten piekuren (12:00-17:00 zon in het gunstigste geval, uiteraard wel de meest productieve uren).

Begrijp me niet verkeerd, meer panelen is meer mooi, maar in de winter gaat dit weinig toevoegen, want in heel januari heb ik dus 30 kWh opgewekt, wat nauwelijks één dag dekt. Met twee keer zoveel WP worden dat twee dagen, en krijg ik stroom die ik in de zomer niet kan afvoeren noch opslaan, terwijl de (opwek- en opslag)investering alleen maar groter wordt.

Dus waarom zou ik m'n probleem alleen maar groter maken? Wat los ik op met meer opwek?

Qua bekabeling: geloof me, we hebben het geprobeerd. De halve meterkast zal moeten worden gesloopt als er nieuwe kabels naar zolder moeten, want geen loze leidingen en geen gaten in de verdiepingsvloeren die door de schacht lopen. Dus eerst de muur half wegbreken, dan boren, dan kabel trekken. Wordt het allemaal alleen maar weer duurder van. En nee, ik wil niet buitenlangs.

Uiteindelijk hebben we netwerk op zolder gekregen door die kabel te trekken door de buiten gebruik geraakte gasleiding... _O-
Wat gaat die accu in januari oplossen? Er is al 2 jaar praktisch geen spread in de uurprijzen in de winter. Laden als de prijs laag is en ontladen als die hoog kan gewoon niet uit omdat de spread te laag is in vergelijking met de RTE. Je PV verdubbelen levert zonder enige twijfel veel meer op.

• Tillumen
Oilman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Wat gaat die accu in januari oplossen? Er is al 2 jaar praktisch geen spread in de uurprijzen in de winter. Laden als de prijs laag is en ontladen als die hoog kan gewoon niet uit omdat de spread te laag is in vergelijking met de RTE. Je PV verdubbelen levert zonder enige twijfel veel meer op.
ik zou geld op een spaarrekening zetten en geen van beide doen. Januari is gewoon een moeilijke maand en daar bouw je geen business case op.

• zalkc
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:57:
[...]

je vergeet dan gemakshalve dat er in de accu ook best wat verlies zit. In opladen en ontladen.

Met een dynamisch contract ben je waarschijnlijk alsnog beter uit om de auto in goedkope uren te laden en de stroom in dure uren te verkopen. Tenzij je niet anders kan en op dure uren moet laden.
Dat vertel ik je, 2.5%

Ik laad PV wat DC is op in een DC accu, daar zit amper wat tussen.
Deye hybrid inverters (low voltage 48V) offer approximately 95% to 97.5% efficiency when charging DC batteries (e.g., LiFePO4) from DC solar input. This high efficiency is achieved through direct conversion using Maximum Power Point Tracking (MPPT), typically yielding about 97.5% in optimized scenarios.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxfKnDtALKDAMV1EktN5my4zBXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yEyzS8yM6CUQswgzXKgjzlJk.png?f=user_large

3188/3285 (incl. 20 kWh wat er al inzat bij aanschaf) = 97.0%

[ Voor 35% gewijzigd door zalkc op 17-03-2026 15:09 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 16:36
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Dat vertel ik je, 2.5%

Met een Deye? DOUBT.

All-electric.

• Tillumen
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Dat vertel ik je, 2.5%

Typisch is dat eerder richting de 7.5% voor alleen de LFP accu's zonder de omvormer. En ook nog sterk afhankelijk van de ont/laadsnelheid. Als die omhoog gaat, zoals bij opladen van een auto, nemen de verliezen ook toe.

De verliezen die je noemt komen daar nog op, dat zijn de omvormer verliezen en die zijn redelijk laag DC-DC.

[ Voor 23% gewijzigd door Tillumen op 17-03-2026 15:12 ]

• zalkc
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Typisch is dat eerder richting de 7.5% voor alleen de LFP accu's zonder de omvormer. En ook nog sterk afhankelijk van de ont/laadsnelheid. Als die omhoog gaat, zoals bij opladen van een auto, nemen de verliezen ook toe.

De verliezen die je noemt komen daar nog op, dat zijn de omvormer verliezen en die zijn redelijk laag DC-DC.
Van PV naar accu is * 0.97 en van accu naar AC is ook * 0.97
Mijn punt is echter dat ik altijd minimaal de DC naar AC nodig heb, wat ik ook doe. De extra verliezen van eerst opslaan in een accu zijn niet dermate dat het helemaal niet meer interessant is om het te gebruiken om je auto op te laden.

• zalkc
Vertel, waar zit ik fout.

Waarschijnlijk bedoel je de hoge overhead voor de ESS functie (back-up stroom) die continu 70-100W vraagt afhankelijk van het model. Maar die wordt ook niet anders als ik de auto ga opladen.

• Vintelligence
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Wat antwoorden:
* je kunt het auto-laden ook wat temperen dat het niet alleen maar met 11kW laadt maar ook met ~5 (2 stekkerbatterijen op een aparte groep)
* een 40kWh capaciteit kun je alsnog opladen met lage tarieven om zo voordeel te halen
* handelen is vanaf volgend jaar een stuk minder interessant omdat je de belastingen etc niet meer vergoed krijgt. Dus dat valt nagenoeg weg.
Dank voor de antwoorden. Op dit moment zie ik in de instellingen van mijn laadpaal max vermogen 16A staan. Dit is dan over 3 fase. Ik heb ooit ergens gelezen dat een auto wel een minimaal aantal vermogen nodig heeft om op te laden. Waarop zou ik hem minimaal kunnen instellen dat de auto wel kan laden? Het lijkt mij dat dit het aantal A is per fase? En wat moet de thuisbatterij dan kunnen leveren aan KWU?

Dat het handelen minder interessant wordt had ik inderdaad ook al meegekregen. Vreemd dat daar niks aan gedaan wordt gezien het salderen ook weg gaat vallen. Tezamen met de push op elektrificatie en het aanschaffen van zonnepanelen zou je verwachten dat zaken ook nog interessant gehouden worden, ook vanuit een financieel oogpunt :)
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Je kunt je laadpaal niet afknijpen naar 4-6 kW? Of heb je beperkte tijd om te laden?
Het is niet altijd even lekker om zulke grote stromen uit een batterij te trekken. Eigenlijk heb je dan al 44 kWh opslag nodig om rond de 0.25C (ontlaadsnelheid) te blijven.
Ook dank voor jouw antwoord. Zie mijn vraag over het limiteren van laadvermogen van de laadpaal hierboven aan Reaper.JA2

[ Voor 16% gewijzigd door Vintelligence op 17-03-2026 15:29 ]

• RonJ
Als je idd het DC-AC stukje buiten beschouwing laat klopt het wel aardig. Doe je dat niet kom je in deze praktijktest uit op 94,3%. Dat komt wel redelijk overeen met de concurrentie (SolarEdge adverteert met een theoretisch maximum van 95,4%).

@Tillumen Het is juist eerder andersom. Als je met hoog vermogen ontlaadt kom je in het gunstige deel van de efficiencycurve van een zware omvormer. En die zal over het algemeen een flinke accu hebben om met een redelijke C-rate de accu te (ont)laden, dus ook daarvoor gaat het niet op. Ga je hem heel langzaam ontladen dan kom je -juist- in het ongunstige deel van de efficiencycurve uit. Wat dat betreft geeft autoladen uit de batterij een betere RTE dan een klein beetje nachtverbruik eruit halen.

All-electric.

• RonJ
Vintelligence schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Dank voor de antwoorden. Op dit moment zie ik in de instellingen van mijn laadpaal max vermogen 16A staan. Dit is dan over 3 fase. Ik heb ooit ergens gelezen dat een auto wel een minimaal aantal vermogen nodig heeft om op te laden. Waarop zou ik hem minimaal kunnen instellen dat de auto wel kan laden? Het lijkt mij dat dit het aantal A is per fase? En wat moet de thuisbatterij dan kunnen leveren aan KWU?
Het minimum is 6A per fase. Sommige auto's (Tesla) doen het ook op 5, maar dat is geen onderdeel van de gebruikte standaarden.

All-electric.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:54
RonJ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:27:
Als je idd het DC-AC stukje buiten beschouwing laat klopt het wel aardig. Doe je dat niet kom je in deze praktijktest uit op 94,3%. Dat komt wel redelijk overeen met de concurrentie (SolarEdge adverteert met een theoretisch maximum van 95,4%).

@Tillumen Het is juist eerder andersom. Als je met hoog vermogen ontlaadt kom je in het gunstige deel van de efficiencycurve van een zware omvormer. En die zal over het algemeen een flinke accu hebben om met een redelijke C-rate de accu te (ont)laden, dus ook daarvoor gaat het niet op. Ga je hem heel langzaam ontladen dan kom je -juist- in het ongunstige deel van de efficiencycurve uit. Wat dat betreft geeft autoladen uit de batterij een betere RTE dan een klein beetje nachtverbruik eruit halen.
Voor de Deye geldt dat hogere vermogens niet extra verlies geven, voor de Victron is het meestal wat anders

• zalkc
Vintelligence schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Hangt deels van de auto af, ik gebruik zelf meestal 8A op 3 fasen
Sommetje is simpel 3 * V *A = W (3*230*8= 5.520W)

• RonJ
Vdvmark schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Voor de Deye geldt dat hogere vermogens niet extra verlies geven, voor de Victron is het meestal wat anders
Edit: Ik zit fout. Victron heeft idd een wat andere curve. Maar eerder ten nadele, die kakt al snel in bij hogere loads, meer bij de 3000 dan de 5000, de DEYE veel minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbThFp9XOTqCeifaO_pzr_TbjgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvymDCeHLIGqfh84vXLP3tGE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty7X5GscPtmu4eVbryAWRCRTR60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuUJanaoRmFowJ2GUQqBnbRP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNTzcHAtvHm99hpBXRqjM9iYs0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KbGulv5FIhYm7k1VMT8IEPI2.png?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door RonJ op 17-03-2026 15:42 ]

All-electric.

• Tillumen
RonJ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:27:
Van de omvormer wel maar we hadden het over de batterij. Daar nemen de verliezen toe.

• Vdvmark
RonJ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Edit: Ik zit fout. Victron heeft idd een wat andere curve. Maar eerder ten nadele, die kakt al snel in bij hogere loads, meer bij de 3000 dan de 5000, de DEYE veel minder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik bedoelde ook dat de meeste Victrons bij hogere vermogens weer oplopende verliezen krijgen, bij de puur schakelende Deye's is dat nauwelijks het geval. Maar hoe meer amperes ergens doorheen moeten...bij de meeste Victrons gaat dat extra door een ringkerntrafo.

• RonJ
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Van de omvormer wel maar we hadden het over de batterij. Daar nemen de verliezen toe.
Ja, maar ook niet heel significant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiYDD2O8eOVTn2Jjpm-oVZtpzWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rinMB41U8729kwS17wplHZHT.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

• zalkc
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Dat hangt ook weer af van de grote van de batterij, als je 214kWh hebt staan zoals sommigen in dit topic, dan komt je C amper van zijn plek. In het algemeen is 0.25C wel een beetje de grens met LFP, als je naar 0.5C of hoger gaat ga je het wel merken.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52

Ethirty

Who...me?

[...]

Misschien is het een definitie kwestie, maar het verlagen van mijn piek verbruik op dure momenten van de dag is in mijn ogen ook een vorm van peak-shaven ;)

Helemaal opvangen op een accu is in de winter sowieso bijna niet te doen bij een all-electric huis.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Domba
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Typisch verlies voor LFP accumodule zelf is hooguit 5% met 0-0,3C gebruik.
Kom je daarboven wordt het tijd om de celtemperaturen in de gaten te gaan houden als je geen vloeistofgekoelde LFP accumodule hebt, welke voornamelijk in klein/midden zakelijk segment gebruikt worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:51
Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Ik heb een batterij zodat ik alle zonnestroom zoveel als mogelijk zelf kan gebruiken en als ik dan teveel of te weinig stroom heb dat ik die goedkoop kan kopen en/of op dure uren kan verkopen.
Ik geloof niet zo in een thuisbatterij dimensioneren op het opladen van de auto. Maar als die batterij er eenmaal staat kan het (deels) opladen van de auto af en toe prima. Al is het natuurlijk het mooiste als de PV direct de EV in gaat.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Oilman schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Ik wil geen accu voor januari; ik wil een accu voor:
  1. De leuk.
  2. Oefenen met een echt apparaat in plaats van een simulator; kijken wat nog meer data met ons gebruik en gedrag doet.
  3. Zelfconsumptie verhogen omdat ik zeker na einde saldering niks overhoud aan terugleveren.
  4. Peak shaving (in A, om de hoofdschakelaars en het net wat te ontlasten) en piektarieven (in uren, plan 2028) dempen.
In die volgorde. Het is geen business case voor mij; smart home en elektronica zijn een hobby. Dan nog zou ik, mochten die netbeheertarieven per uur/blok wat worden, overdag goedkoper kunnen laden om dat 's avonds te gebruiken.

Toch neig ik inderdaad steeds meer naar (eerst?) meer panelen, gewoon omdat het kan en omdat het goedkoop bij te leggen is. Dan komt de vraag terug: welke omvormer/batterij gaat er aan de haal met die stroom? Maar dat ga ik zelf uitzoeken.
Overigens blijf ik mij verbazen over het enorme energieverbruik van sommige huizen. All-electric en het is extreem zelden dat we aan de 10 kW piek vermogen komen.
Dat blijft mij ook verbazen, hoor. Het is dat die Shelly 3-fasenmeters zo relatief duur zijn, maar eigenlijk wil ik nog meer grip. Die 10 kW-piek heb ik ook maar enkele malen en enkele seconden gezien, gelukkig.

Ik weet ondertussen dankzij wat slimme stekkers dat de warmtepompboiler constant 50W gebruikt (dat kán niet alleen de ventilator zijn), da's toch alvast een kWh per dag zonder het daadwerkelijke verwarmen mee te tellen. Ook weet ik dat de zelfrapportage van de Daikin Altherma met een flinke schep zout te nemen is (en dus in de praktijk hoger dan wat dat ding meldt), vandaar de wens voor een Shelly. En de Quooker slurpt stiekem ook best veel. Verder wassen en drogen we érg veel, maar ja, jonge kinderen.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 17-03-2026 17:12 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Domba
HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:55:
[...]
Ik geloof niet zo in een thuisbatterij dimensioneren op het opladen van de auto. Maar als die batterij er eenmaal staat kan het (deels) opladen van de auto af en toe prima. Al is het natuurlijk het mooiste als de PV direct de EV in gaat.
Op moment reken je het niet rond, maar met tijdsafhankelijke nettarieven na 2027 verandert nog al wat.
Als je eigen PV-opwek slaat in thuisaccu als je EV niet direct kunt laden met PV, maar pas later
Voor vast/variabel, de vermeden terugleverkosten, belastingen en hogere nettarief buiten de periode 9-16 uur.
Voor dynamisch zal het verschil nog groter zijn, daar de marktprijs zeker in de zomer April-Oktober laag zal zijn en het nettarief voor 9-16 uur rond 0 ct/kWh terwijl na zonsondergang dit nettarief 5-16ct/kWh hoger ligt en netbewust laden die het laden van 16-21/24 uur zoveel mogelijk moet verschuiven naar 0-6 uur ook nog de marktprijs verhoogt door de extra GW's aan vraag zeker in de zomer en ruim voldoende is om de extra verliezen te compenseren om het via de accu te doen.

In FGU gebied (Flevopolder/Utrecht/Gelderland) dreigt een stop/wachtrij voor kleinverbruikers deze zomer.
Een aantal partijen zoals de overheid zal kleur moeten bekennen voor de zomer, wat betreft de thuisaccu, hoe deze liefst ingezet willen zien, tijdens afnamepieken en of ze dat ook gaan stimuleren of nog steeds proberen over te laten aan de markt.
Net verzwaring elders loopt ook niet altijd even vlot, maar betreft meer een deel van een middenspanningsstation en niet zo'n groot gebied

Er was al een 10 stappenplan (netbewust laden/netbewust bouwen/gasgenerators/containeraccu's)vanwege trage netverzwaring met name van de hoogspanning bij Breukelen en het nieuw middenspanningsstation Utrecht-Noord, waarbij de laatste stap ook al een wachtlijst was voor kleinverbruikers.
Die verzwaring heeft meer vertraging opgelopen en naar ik schat zal 200-300MW aan extra ruimte gevonden moeten worden, door verschuiven, lager verbruik of tijdelijke extra opwek in het gebied zelf, om het tot oplevering van de verzwaring te overbruggen.

• Vintelligence
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Hangt deels van de auto af, ik gebruik zelf meestal 8A op 3 fasen
Sommetje is simpel 3 * V *A = W (3*230*8= 5.520W)
RonJ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Het minimum is 6A per fase. Sommige auto's (Tesla) doen het ook op 5, maar dat is geen onderdeel van de gebruikte standaarden.
Dank allebei voor de antwoorden.

Wat ik dus zou kunnen doen is een thuisbatterij aanschaffen die 5,5KWH kan leveren en de laadpaal dan op 6A instellen?

Welke keuzes zijn nu nog interessant, ook wetende dat het niet meer rendabel gaat zijn vanaf komend jaar om stroom te verhandelen? Zijn er nog wel rendabele thuisbatterijen om aan te schaffen of is het meer te doen om voor groene/net-ontlastende doelen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vintelligence schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:50:
[...]

[...]

Dank allebei voor de antwoorden.

Wat ik dus zou kunnen doen is een thuisbatterij aanschaffen die 5,5KWH kan leveren en de laadpaal dan op 6A instellen?

Welke keuzes zijn nu nog interessant, ook wetende dat het niet meer rendabel gaat zijn vanaf komend jaar om stroom te verhandelen? Zijn er nog wel rendabele thuisbatterijen om aan te schaffen of is het meer te doen om voor groene/net-ontlastende doelen?
Balansenergie blijft een bijzondere eend in de bijt. Goedkope batterij (€/kWh), maar geen controle over de ems van de batterij mbt handel. Batterij streeft een NOM + gridondersteuning na en balanceringsdiensten. Heeft een apart topic hier.

Default spec: 12kW / 48,2kWh voor €6500 ex btw, incl installatie.

Staat hier nu thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 17-03-2026 18:57 ]

• Tillumen
Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Balansenergie blijft een bijzondere eend in de bijt. Goedkope batterij (€/kWh), maar geen controle over de ems van de batterij mbt handel. Batterij streeft een NOM + gridondersteuning na en balanceringsdiensten. Heeft een apart topic hier.

Default spec: 12kW / 48,2kWh voor €6500 ex btw, incl installatie.

Staat hier nu thuis.
Voor minder zet je hetzelfde neer waar je wel gewoon zelf controle over hebt. Moet je wel zelf meer voor doen.

• Pr088
RonJ schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:29:
[...]

6A per fase is inderdaad het minimum, veel laadpalen kun je ook switchen naar 1 fase. Dan kun je met 1 x 6 x 230 = 1,4 kW

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tillumen schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Voor minder zet je hetzelfde neer waar je wel gewoon zelf controle over hebt. Moet je wel zelf meer voor doen.
Er zijn idd opties voor minder €/kWh bij zelf doen. Maar niet voor niets is hier discussie over de prijs per kWh accu’s die duurder zijn omdat mensen het zelfdoen in de meterkast over algemeen niet kunnenn of willen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Domba Wat je hier schrijft betekent dat er in het algemeen geen nieuwe aansluitingen voor kleinverbruikers (nieuwbouw?) mogelijk zijn?
Ook een uitbreiding/upgrade 1-fase -> 3 fase in de bestaande bouw is dan (soms) niet mogelijk?

Kleur bekennen klinkt mooi, maar welke technische (tussen)oplossingen met een (thuis?)accu zijn überhaupt zinvol?
In FGU gebied (Flevopolder/Utrecht/Gelderland) dreigt een stop/wachtrij voor kleinverbruikers deze zomer.
Een aantal partijen zoals de overheid zal kleur moeten bekennen voor de zomer, wat betreft de thuisaccu, hoe deze liefst ingezet willen zien, tijdens afnamepieken en of ze dat ook gaan stimuleren of nog steeds proberen over te laten aan de markt.
Net verzwaring elders loopt ook niet altijd even vlot, maar betreft meer een deel van een middenspanningsstation en niet zo'n groot gebied

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:53:
[...]

6A per fase is inderdaad het minimum, veel laadpalen kun je ook switchen naar 1 fase. Dan kun je met 1 x 6 x 230 = 1,4 kW
Dan gaan de verliezen wel flink omhoog bij dergelijk lage snelheden.

• HandyLumberjack
Domba schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:44:
[...]

Op moment reken je het niet rond, maar met tijdsafhankelijke nettarieven na 2027 verandert nog al wat.
Als je eigen PV-opwek slaat in thuisaccu als je EV niet direct kunt laden met PV, maar pas later
Voor vast/variabel, de vermeden terugleverkosten, belastingen en hogere nettarief buiten de periode 9-16 uur.
Voor dynamisch zal het verschil nog groter zijn, daar de marktprijs zeker in de zomer April-Oktober laag zal zijn en het nettarief voor 9-16 uur rond 0 ct/kWh terwijl na zonsondergang dit nettarief 5-16ct/kWh hoger ligt en netbewust laden die het laden van 16-21/24 uur zoveel mogelijk moet verschuiven naar 0-6 uur ook nog de marktprijs verhoogt door de extra GW's aan vraag zeker in de zomer en ruim voldoende is om de extra verliezen te compenseren om het via de accu te doen.

Er was al een 10 stappenplan (netbewust laden/netbewust bouwen/gasgenerators/containeraccu's)vanwege trage netverzwaring met name van de hoogspanning bij Breukelen en het nieuw middenspanningsstation Utrecht-Noord, waarbij de laatste stap ook al een wachtlijst was voor kleinverbruikers.
Die verzwaring heeft meer vertraging opgelopen en naar ik schat zal 200-300MW aan extra ruimte gevonden moeten worden, door verschuiven, lager verbruik of tijdelijke extra opwek in het gebied zelf, om het tot oplevering van de verzwaring te overbruggen.
Terecht punt, die veranderingen gaan een effect hebben.

Maar dan nog moet je je afvragen hoeveel je uit die batterij wilt halen, en wat direct uit PV kan. Met een flinke overcapaciteit (wat ook weer meer gaat lonen met die nieuwe nettarieven) kan ik al een heel groot deel direct uit PV laden. En met de groeiende range van EV's wordt dat steeds makkelijker. Dan blijft een incidentele laadbeurt over, en daar kan ik geen extra grote thuisbatterij mee terugverdienen.

Maar dat is natuurlijk wel situatie afhankelijk.

• Domba
dunklefaser schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
@Domba Wat je hier schrijft betekent dat er in het algemeen geen nieuwe aansluitingen voor kleinverbruikers (nieuwbouw?) mogelijk zijn?
Aanpak voorkomen volledige aansluitstop FGU-regio
Ook een uitbreiding/upgrade 1-fase -> 3 fase in de bestaande bouw is dan (soms) niet mogelijk?
Zie eerste alinea bovenstaande link van brief aan 2e kamer van staatsecretaris
Kleur bekennen klinkt mooi, maar welke technische (tussen)oplossingen met een (thuis?)accu zijn überhaupt zinvol?
Buiten eigenverbruik, bijv een day ahead, lokale flexibiliteit markt voor elke middenspanningstrafo, zoiets als bijv UKPN die hebben het al voor elkaar dat 40% van vermogen van huishoudens komt voor de UKPN substations.
UKPN gebruikt half uur blokken waar je dag van te voren voor kunt inschrijven vanaf 10kW of te wel voor de wat grote thuisaccu's, maar kan ook combi zijn met verlagen verbruik en teruglevering, vaststelling via slimme meter

• zalkc
Domba schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Aanpak voorkomen volledige aansluitstop FGU-regio

[...]
Zie eerste alinea bovenstaande link van brief aan 2e kamer van staatsecretaris

[...]

Buiten eigenverbruik, bijv een day ahead, lokale flexibiliteit markt voor elke middenspanningstrafo, zoiets als bijv UKPN die hebben het al voor elkaar hebben dat 40% van vermogen van huishoudens komt voor de UKPN substations.
UKPN gebruikt half uur blokken waar je dag van te voren voor kunt inschrijven vanaf 10kW of te wel voor de wat grote thuisaccu's, maar kan ook combi zijn met verlagen verbruik en teruglevering, vaststelling via slimme meter
Ik zie nog steeds meer heil in een container bij een transformatorhuisje met een dik accupakket, tot 1 mWh opslag lijkt me haalbaar in een 8ft zeecontainer voor 2 ton per container. Als je er een daar een paar honderd van neerzet kun je veel verlichting bieden in deze gebieden.

Maar dat zal vast niet kunnen, anders was het al wel toegepast, ik zie nu dat dergelijke containers wel bij bedrijven worden geplaatst om opstartstromen te peakshaven.

• Vdvmark
Denk dat er meer aan fossiele brandstof generatoren gedacht wordt ?

• zalkc
Vdvmark schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:20:
Denk dat er meer aan fossiele brandstof generatoren gedacht wordt ?
Is gewoon goedkoper voor een tijdelijke situatie, een accu is een meerjarenplan.

Als ik zo 1 op timmeroog kijk naar heel NL lijkt een opslag van 40 gWh nodig om de hele spread gelijk te trekken en rond de 8 gWh voor alleen de ochtend en avond piek. Dan zou je tussen de 1.6 en 8 miljard kwijt zijn aan de infra en nog een (aantal) keer dat bedrag voor alle wijkavonden en inspraakprocedures ;)

Verspreid over 10 miljoen huishoudens is dat gelijk aan een Marstek per huishouden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 17-03-2026 22:31 ]

• Domba
zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:10:
[...]
Ik zie nog steeds meer heil in een container bij een transformatorhuisje met een dik accupakket, tot 1 mWh opslag lijkt me haalbaar in een 8ft zeecontainer voor 2 ton per container. Als je er een daar een paar honderd van neerzet kun je veel verlichting bieden in deze gebieden.

Maar dat zal vast niet kunnen, anders was het al wel toegepast, ik zie nu dat dergelijke containers wel bij bedrijven worden geplaatst om opstartstromen te peakshaven.
Van het stappenplan uit 2024 zouden er al 50MW aan accu containers bij de grote verdeelstations moeten staan en 60MW aan tijdelijke (10jaar) gasgenerators.
De day head flex markt zoals UKPN die na start verplaatst is naar EPEX Localflex© market platform waar inmiddels >200 000 actief (waarvan ~150 commerciele) voor >40 verschillende zones is gepasseerd vult ook die flex in voor plekken met lage <200 uur/jaar, wat voor commerciele vaak minder interresant is.

Zoals in UK heeft het grote aantal deelnemers en de nodige competitie, geleid dat de regionale netwerkbeheerder 18-20% minder kosten heeft per MWh voor benodigde flex na 1,5 jaar en op hoogspanningsnet de kosten met ca 35% zijn gedaald voor de benodigde flex, dat de huishoudens vanaf 10kW+ ook toegang hebben en niet alleen via de aanstuurder

Van Nieuw-Zeeland heb ik nog geen cijfers gezien met een vergelijkbare opzet als UKPN.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:14

pvg

zalkc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:10:
[...]

De netbeheerders mogen niet handelen in energie (wettelijk)…

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
pvg schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:09:
[...]

De netbeheerders mogen niet handelen in energie (wettelijk)…
Maar er zijn wel uitzonderingen om netinstabiliteit te voorkomen. https://www.rtvnoord.nl/e...mpiek-op-te-kunnen-vangen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste