sorry, ik volg je even niet, wat is dan het verschil tussen je benodigde stroom direct uit het net trekken of dat via je batterij trekken die je daarvoor wel eerst met netstroom moet vullen en dus door je laad/ontlaadverliezen daar dus circa 25% verlies gaat hebben, mn het prijsverschil moet dus minimaal boven die 25% liggen, en het verleden laat zien dat juist deze toch relatief grote prijsverschillen (mn in de winter) steeds kleiner worden.borft schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Dat lijkt me niet zo moeilijk, je accu laden van het net op momenten dat je vraag onder de capaciteit van je aansluiting zit.
Ik heb ergens wel een vergelijkbare usecase als jij, al is het minder extreem. Veel opwek, nu al 33kWh op een zonnige dag als gisteren en dat wordt nog hoger richting 45 schat ik, met de nieuwe panelen, 2 EV's en soms pieken op één van de fasen waar de warmtepomp zit, met 3-fase laadpaal. Gaat dan richting 28A.daemonix schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:22:
Daarnaast gaat het hier over "thuisbatterij al interessant voor mij" en niet over alleen stekkerbatterijen en al helemaal niet alleen over Zendure, die hebben een eigen topic.
@Pr088 De wereld is iets breder dan dat: wij hebben inderdaad een 27 kWh batterij met 12 kW omvormer maar met 65 kWh opbrengst per dag en een verbruik van 40 kWh bij zonnige dagen. De 27 kWh is nog ondergedimensioneerd want hij is ook UPS....En voornamelijk bedoeld om stroomverbruikspieken tot 35 A te kunnen opvangen op een 25 A aansluiting. Niet de standaard use case, maar staat zeker niet op zichzelf.
Huis inmiddels FE, gasaansluiting vorige week verwijderd.
Ik worstel vooral met het gebruiksprofiel. Ik laad mijn EV's op vrijdag, zaterdag of zondag en eigenlijk zijn er dan altijd wel goedkope uren te vinden. 's Winters gaat alle zonnestroom naar het huis en laad ik de auto's vooral 's nachts op de goedkopere uren. Ons eigen gebruik (TV, koken, wassen) is maar beperkt t.o.v. van de EV's. Alleen een elektrische vloerverwarming in de badkamer die in de wintermaanden eigenlijk continu 300-400W trekt.
Waar gebruik jij gemiddeld 40kWh per dag mee? Vooral EV's of heb je nog andere stroomslurpers?
Ik twijfel erg tussen een stekkerbatterij van circa 8-10kWh en het EV verbruik er helemaal buiten te houden. Of een all-in EMS met bijvoorbeeld SigEnergy, loadbalancing en opgewekte stroom in de batterij gooien en met de nodige verliezen terugleveren aan de EV. Dat laatste is na saldering natuurlijk pas interessanter.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het verschil is peakshaving. Als de accu op gunstige momenten deels opgeladen wordt, kan de accu weer bijspringen bij piekvraag. Qua kosten loont het grote delen van de winter niet.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:34:
[...]
sorry, ik volg je even niet, wat is dan het verschil tussen je benodigde stroom direct uit het net trekken of dat via je batterij trekken die je daarvoor wel eerst met netstroom moet vullen en dus door je laad/ontlaadverliezen daar dus circa 25% verlies gaat hebben, mn het prijsverschil moet dus minimaal boven die 25% liggen, en het verleden laat zien dat juist deze toch relatief grote prijsverschillen (mn in de winter) steeds kleiner worden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
In de zomer (begin april- eind september)draait ons zwembad.... Dat is een energieslurper ondanks een efficiënte warmtepomp (COP 11 bij 25 graden), de gewone pomp is ook iets van 300 W continu. In de winter draait de gewone pomp ook op koude dagen en nachten om de leidingen heel te houden. We hebben een all electric huis, met een eigen datacenter en uitgebreide infra en daarnaast ook nog eens 2 EV's waarvan er door de weeks altijd eentje overdag onderweg is en op 2 dagen per week alletwee. Nu kunnen we die overdag laden op zonne energie en in de winter 's nachts, net als jij.Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:35:
[...]
Ik heb ergens wel een vergelijkbare usecase als jij, al is het minder extreem. Veel opwek, nu al 33kWh op een zonnige dag als gisteren en dat wordt nog hoger richting 45 schat ik, met de nieuwe panelen, 2 EV's en soms pieken op één van de fasen waar de warmtepomp zit, met 3-fase laadpaal. Gaat dan richting 28A.
Huis inmiddels FE, gasaansluiting vorige week verwijderd.
Ik worstel vooral met het gebruiksprofiel. Ik laad mijn EV's op vrijdag, zaterdag of zondag en eigenlijk zijn er dan altijd wel goedkope uren te vinden. 's Winters gaat alle zonnestroom naar het huis en laad ik de auto's vooral 's nachts op de goedkopere uren. Ons eigen gebruik (TV, koken, wassen) is maar beperkt t.o.v. van de EV's. Alleen een elektrische vloerverwarming in de badkamer die in de wintermaanden eigenlijk continu 300-400W trekt.
Waar gebruik jij gemiddeld 40kWh per dag mee? Vooral EV's of heb je nog andere stroomslurpers?
Ik twijfel erg tussen een stekkerbatterij van circa 8-10kWh en het EV verbruik er helemaal buiten te houden. Of een all-in EMS met bijvoorbeeld SigEnergy, loadbalancing en opgewekte stroom in de batterij gooien en met de nodige verliezen terugleveren aan de EV. Dat laatste is na saldering natuurlijk pas interessanter.
Om beide auto's te kunnen laden indien nodig hebben we dus tot 35 A nodig waarbij de Sigenstor alles boven de 25 A levert (peakshaving) en daarbij ook als UPS dient. Indien nodig bereiden we die voor op de 72 uur stroomuitval.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Oei... even een search gedaan en ik geloof niet dat dat kan.Hippe Lip schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:25:
[...]
@Stefannn
Zijn er SE-omvormers dan die zonder optimizers kunnen werken?
Das nieuw voor mij en dan zou dat zéker een optie zijn. Dat lost dan een aantal dingen tegelijk op.
In mijn hoofd zat dat die optimizers "optioneel" waren al had ik voor een nieuwe installatie nooit het idee dat het nuttig was ze weg te laten.
Die vlieger gaat niet op vrees ik.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Met SolarEdge heb je denk ik twee opties:Stefannn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Oei... even een search gedaan en ik geloof niet dat dat kan.
In mijn hoofd zat dat die optimizers "optioneel" waren al had ik voor een nieuwe installatie nooit het idee dat het nuttig was ze weg te laten.
Die vlieger gaat niet op vrees ik.
1. Bestaand SE systeem koppelen aan een SE-batterij.
2. AC-koppeling accepteren en thuisbatterij kiezen van een ander merk. Ik denk dat dat voor mij (met 2x 1-fase HDWave omvormers) het meest voor de hand liggend wordt.
Ik twijfel tussen hier en in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic posten, maar situatie:
De huidige setup zonnepanelen is niet gemakkelijk anders te bedraden om ook die op een (tweede) batterij aan te sluiten. Ik neig daarom ook zwaar naar een waarvan de inverter ook DC-input heeft, om daar nieuwe zonnepanelen direct op aan om omzettingsverliezen tegen te gaan.
Dan kom ik uit op bijvoorbeeld de Zendure SolarFlow 2400 Pro met vier panelen van 515 WP. Ik kan deze ook kwijt op zuid.
Iemand zin om mijn kennis, aannames of conclusies te challengen? (Mij kennende gaat de daadwerkelijke aankoop nog minstens een half jaar op zich laten wachten.)
Dit is geen ChatGPT; ik hou gewoon van lijstjes.
- All-electric huis: warmtepomp voor verwarming, warmtepompboiler en Quooker voor sanitair warm water, elektrisch fornuis voor koken, 3x25A.
- Zonnepanelen: 4x450 (1800) WP, zuid. Zelfverbruik: zomer 50%, winter 75%.
- Geschat jaarverbruik 5500 kWh.
- Geen elektrische auto's en daar ook geen zicht op.
- Vast contract voor nog bijna twee jaar, 20~22 cent/kWh.
- Het zelfverbruik verhogen.
- De geplande verhoogde netbeheertariefen tijdens de avondspits wat te dempen.
- M'n telefoon en laptop kunnen opladen tijdens langdurige stroomstoringen.
- Misschien ook een waterkoker even kunnen runnen.
- Gewoon omdat het leuk is.
- Omdat ik nadenk over meer zonnepanelen.
- Vaste systemen zijn duur, hebben aanpassing aan je meterkast nodig en passen niet in huis.
- Batterij met stekker is makkelijk instappen; gewoon kopen en inpluggen.
- De stroom valt zo goed als nooit langdurig uit. (Resultaten uit het verleden...)
- Noodstroom is een grappig idee, maar voor het hele huis en off-grid lastig haalbaar zonder duurdere modellen ("gridforming inverter" nodig?), wederom aanpassingen aan de meterkast (schakelaar accu/net voor drie fasen ineens?).
- Leuk dat er een uitgang op stekkerbatterijen zit, maar de warmtepomp of het fornuis zet je niet zomaar om, omdat die op hun eigen driefasenautomaat zitten. Misschien kan de koelvriescombi even een paar uur vooruit worden geholpen door de stekker in een verlengsnoer te prikken.
- Een systeem met DC-input ("MPPT") kan handig zijn om omzettingsverliezen te minimaliseren.
De huidige setup zonnepanelen is niet gemakkelijk anders te bedraden om ook die op een (tweede) batterij aan te sluiten. Ik neig daarom ook zwaar naar een waarvan de inverter ook DC-input heeft, om daar nieuwe zonnepanelen direct op aan om omzettingsverliezen tegen te gaan.
Dan kom ik uit op bijvoorbeeld de Zendure SolarFlow 2400 Pro met vier panelen van 515 WP. Ik kan deze ook kwijt op zuid.
Iemand zin om mijn kennis, aannames of conclusies te challengen? (Mij kennende gaat de daadwerkelijke aankoop nog minstens een half jaar op zich laten wachten.)
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Sparren kan altijd!CodeCaster schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:37:
Ik twijfel tussen hier en in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic posten, maar situatie:Ik wil om verschillende redenen nadenken over een accu:
- All-electric huis: warmtepomp voor verwarming, warmtepompboiler en Quooker voor sanitair warm water, elektrisch fornuis voor koken, 3x25A.
Mijn vooroordelen/aannames:
Ik heb nu voorlopig mijn zinnen gezet op de volgende constructie: ik koop een plug-in-accusysteem.
- Vaste systemen zijn duur, hebben aanpassing aan je meterkast nodig en passen niet in huis.
- De stroom valt zo goed als nooit langdurig uit. (Resultaten uit het verleden...)
- Noodstroom is een grappig idee, maar voor het hele huis en off-grid lastig haalbaar zonder duurdere modellen ("gridforming inverter" nodig?), wederom aanpassingen aan de meterkast (schakelaar accu/net voor drie fasen ineens?).
- Leuk dat er een uitgang op stekkerbatterijen zit, maar de warmtepomp of het fornuis zet je niet zomaar om, omdat die op hun eigen driefasenautomaat zitten. Misschien kan de koelvriescombi even een paar uur vooruit worden geholpen door de stekker in een verlengsnoer te prikken.
- Een systeem met DC-input ("MPPT") kan handig zijn om omzettingsverliezen te minimaliseren.
Klinkt als een prima plan. Gezien je situatie past een stekkerbatterij goed. Betaalbaar en passend bij je huishouden zonder grote verbruikers en met een (nu nog) kleine zonnepaneleninstallatie.
Ik zou zoeken naar een balans van dagopwek van je zonnepanelen versus 'wat kun je in een dag weer opmaken'. Vooral het dagverbruik is interessant. Structureel grotere accu dan een ééndagsverbruik betekent dat de thuisbatterij snel volloopt.
Een 2400 Pro met extra panelen lijkt me een mooie optie.
Paar vragen om je te scherpen:
- Wil je alles op zuid gooien? Oost-West leidt tot meer eigen gebruik van zonnestroom in ochtend en avond.
- Kun je nog meer zonnepanelen kwijt? Met 5500 kWh per jaar en een thuisbatterij(tje) zou je misschien wel meer panelen kunnen nemen?
- Hoeveel accu's wil je onder de 2400 plaatsen? Meerdere units eronder zorgt voor een lagere c waarde, dat is relevant als je met 2400W wilt gaan laden/ontladen.
Als je de stroom direct uit het net trekt, veroorzaak je een piek, die mogelijk hoger is dan je aansluiting toelaat (en dan moet je dus of een dikkere aansluiting nemen, en die is duur, of het licht gaat uit en dat is donker), zie ook de originele post.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:34:
[...]
sorry, ik volg je even niet, wat is dan het verschil tussen je benodigde stroom direct uit het net trekken of dat via je batterij trekken die je daarvoor wel eerst met netstroom moet vullen en dus door je laad/ontlaadverliezen daar dus circa 25% verlies gaat hebben, mn het prijsverschil moet dus minimaal boven die 25% liggen, en het verleden laat zien dat juist deze toch relatief grote prijsverschillen (mn in de winter) steeds kleiner worden.
Met deze oplossing kan je dus (tijdelijk) meer vermogen trekken dan je aansluiting toelaat, en dus besparen op je vastrecht.
[ Voor 7% gewijzigd door borft op 16-03-2026 14:46 ]
om je even op weg te helpen, mede omdat je eigenlijk niet bepaald veel PV stroom hebt en nu al eigenlijk daar redelijk veel van gebruikt gezien je opgave.CodeCaster schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:37:
Ik twijfel tussen hier en in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic posten, maar situatie:
wat ik echter vreemd vind dat je aangeeft "Zelfverbruik: zomer 50%, winter 75%", normaal heb je eigenlijk in de winter nauwelijks opwek, en dat beetje wat je wel hebt zal volgens mij vrijwel direct door je huis (zeker met een warmtepomp) worden opgemaakt, dus ik denk dat dit eerder richting 90% of meer zal gaan. .
belangrijker is echter wat je verbruik is ten tijde dat je wel voldoende zonnestroom hebt, dus circa vanaf maart en dat eindigd veelal rond oktober.
voor een thuis-batterij en dan mn als je nog een vast contract hebt met waarschijnlijk terugleverkosten en dat voorlopig ook blijft houden is eigenlijk je overschot PV stroom en je verbruik van belang.
mijn advies is eigenlijk probeer of je voor de maand maart en april, september en oktober je verbruik en overhead (liefst per dag) in kaart te brengen.
gezien je relatieve kleine PV installatie (zou je deze nog kunnen uitbreiden ?, eigenlijk zou ik dat als eerste doen, zeker gezien de huidige prijzen) lijkt me een vaste grotere thuis-batterij eigenlijk niet interessant.
in mijn ogen is dus een plug in batterij een veel betere keuze, en kies dan een merk/model welke qua capaciteit ook goed aanpassbaar is.
bv een Zendure SF 2400 AC )of (+,pro) zouden hier een mooie keuze kunnen zijn, mede ook omdat deze ook nog je wensen qua noodstroom bij een stroomstoring kunnen voorzien, laptop en telefoon zal normaal gezien wel lukken, een waterkoker kan ook nog wel zolang je dat gebruik beperkt)
Ik wil om verschillende redenen nadenken over een accu:Mijn vooroordelen/aannames:
Ik heb nu voorlopig mijn zinnen gezet op de volgende constructie: ik koop een plug-in-accusysteem.
Nee, zolang je met je thuis-batterij geen gekke dingen doet en je de beveiligingen en en instellingen zo kiest is dat helemaal geen probleem, ik kan gewoon ook in de winter de batterij op vol vermogen laten laden vanuit het net en dat gewoon met een standaard huisaansluiting van 3*25A.borft schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Als je de stroom direct uit het net trekt, veroorzaak je een piek, die mogelijk hoger is dan je aansluiting toelaat (en dan moet je dus of een dikkere aansluiting nemen, en die is duur, of het licht gaat uit en dat is donker), zie ook de originele post.
nergens voor nodig, het is eerder een fout binnen je eigen installatie, want stel je gaat maximaal met 10 kW je thuis-batterij laden en daarbij ook nog je EV aan de laadpaal zetten en je warmtepomp draait ook op vol vermogen ? je moet je verbruikers ed wel juist op elkaar afstemmen.Met deze oplossing kan je dus (tijdelijk) meer vermogen trekken dan je aansluiting toelaat, en dus besparen op je vastrecht.
Wat doe je hier weer een aannames.... als je verbruikers hebt die meer nodig hebben dan bv 25A (op een fase), of meer dan 17kW totaal, dan red je het niet op 3x25. Dat het bij jou (en veel anderen), allemaal op te lossen is, betekent niet dat dat voor iedereen opgaat. Misschien wil de originele poster wel 2 EV's tegelijk opladen, Of misschien wil ie wel graag met 22kW kunnen laden. Misschien wil ie koken terwijl de jacuzzi aanstaat. Wie ben jij om te zeggen dat het nergens voor nodig is?Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Nee, zolang je met je thuis-batterij geen gekke dingen doet en je de beveiligingen en en instellingen zo kiest is dat helemaal geen probleem, ik kan gewoon ook in de winter de batterij op vol vermogen laten laden vanuit het net en dat gewoon met een standaard huisaansluiting van 3*25A.
[...]
nergens voor nodig, het is eerder een fout binnen je eigen installatie, want stel je gaat maximaal met 10 kW je thuis-batterij laden en daarbij ook nog je EV aan de laadpaal zetten en je warmtepomp draait ook op vol vermogen ? je moet je verbruikers ed wel juist op elkaar afstemmen.
Het gaat niet om het vermogen van de lader van de accu; het gaat om peak-shaving, oftewel, de peak in afname van het net beperken door vermogen uit je batterij in te zetten als de vraag de netaansluiting overstijgt. Hiermee kan je dus tijdelijk (afhankelijk van je accu capaciteit en de vraag), meer vermogen vragen, zonder over de limiet van je aansluiting heen te gaan. Dat heeft niks met een fout in je eigen installatie te maken.
Niet nodig? Ik zie toch echt met enige regelmatig hele korte pieken boven de 25A op een fase. Zonder smarthome hardware had ik dat helemaal niet geweten. Ik kan apparatuur anders over de fasen verdelen, maar dan verschuift het probleem naar een andere fase of een ander moment van de dag. Of ik moet maar niet meer koken als de was draait en de verwarming uitzetten.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:53:
[...]
nergens voor nodig, het is eerder een fout binnen je eigen installatie, want stel je gaat maximaal met 10 kW je thuis-batterij laden en daarbij ook nog je EV aan de laadpaal zetten en je warmtepomp draait ook op vol vermogen ? je moet je verbruikers ed wel juist op elkaar afstemmen.
Peak-shaving is 1 van de belangrijkere argumenten hier voor een thuis-accu. Al helemaal als dat vanaf 2028 onderdeel gaat worden van de volgende serie maatregelen om groene mensen te pesten
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Inderdaad, voor we de batterij (en 2 EV's waarvan 1 maar enkelfase) en nog een 3x50A aansluiting hadden zag ik langdurige pieken van 48 A. Nu nog zie ik bij Tibber pieken van 27/28 A kortdurend (1-2 s), dan grijpt de batterij in.Ethirty schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:57:
[...]
Niet nodig? Ik zie toch echt met enige regelmatig hele korte pieken boven de 25A op een fase. Zonder smarthome hardware had ik dat helemaal niet geweten. Ik kan apparatuur anders over de fasen verdelen, maar dan verschuift het probleem naar een andere fase of een ander moment van de dag. Of ik moet maar niet meer koken als de was draait en de verwarming uitzetten.
Peak-shaving is 1 van de belangrijkere argumenten hier voor een thuis-accu. Al helemaal als dat vanaf 2028 onderdeel gaat worden van de volgende serie maatregelen om groene mensen te pesten
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb een off-grid vraag: ik zie (sommige) aanbieders relatief prijzige off-grid modules aanbieden. Andere batterijen hebben dan weer een off-grid stopcontact, wat meestal een stuk goedkoper is, maar waarbij je natuurlijk dan vervolgens moet gaan ompluggen...
Even een gek en totaal niet conform idee, uitgaande van een gewone (enkelfase) batterij met off-grid stopcontact
Waarom niet, en ik vind het geen enkel probleem dit met de hand te moeten doen, voor veiligheid maar ook praktisch, je off-grid stopcontact als volgt in het regulier muur-stopcontact te prikken:

Met een (schuko variant van) suicide powercord
Immers, de stroomkabels in je huis liggen er al, waarom ook niet voor de off-grid situatie gebruiken?
Uiteraard niet voordat je de volgende handelingen hebt uitgevoerd (en ik snap dat uitvoering discipline vergt, en je dus alleen dan verantwoord en veilig bezig bent):
1. Hoofdschakelaar uit.
2. Meer-fase-groepen uit.
3. Ongeveer weten wat je maximale belasting is de fasen kan zijn (minus de meer-fasen groepen) en eventuele grote verbruikers uit zetten/met beleid inschakelen (niet tegelijk wassen en drogen uit 1 Marstek bijv).
Uiteraard moet je de stappen omgekeerd doorlopen als (je denkt dat) de stroom van de netbeheerder er weer is. Uiteraard MOET je deze stappen in de juiste volgorde steeds netjes doorlopen om evidente problemen en verboden, onveilige situaties te voorkomen.
Wat is hier, met in acht neming van de stappen, een heel slecht idee aan?
Ik weet dat het niet het meest praktische is, maar ik ga uit van een scenario dat zich ook maar incidenteel (maar misschien vaker dan nu) voor gaat doen.
Even een gek en totaal niet conform idee, uitgaande van een gewone (enkelfase) batterij met off-grid stopcontact

Met een (schuko variant van) suicide powercord
Uiteraard niet voordat je de volgende handelingen hebt uitgevoerd (en ik snap dat uitvoering discipline vergt, en je dus alleen dan verantwoord en veilig bezig bent):
1. Hoofdschakelaar uit.
3. Ongeveer weten wat je maximale belasting is de fasen kan zijn (minus de meer-fasen groepen) en eventuele grote verbruikers uit zetten/met beleid inschakelen (niet tegelijk wassen en drogen uit 1 Marstek bijv).
Uiteraard moet je de stappen omgekeerd doorlopen als (je denkt dat) de stroom van de netbeheerder er weer is. Uiteraard MOET je deze stappen in de juiste volgorde steeds netjes doorlopen om evidente problemen en verboden, onveilige situaties te voorkomen.
Ik weet dat het niet het meest praktische is, maar ik ga uit van een scenario dat zich ook maar incidenteel (maar misschien vaker dan nu) voor gaat doen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
DOE HET GEWOON NIET!Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:53:
Ik heb een off-grid vraag: ik zie (sommige) aanbieders relatief prijzige off-grid modules aanbieden. Andere batterijen hebben dan weer een off-grid stopcontact, wat meestal een stuk goedkoper is, maar waarbij je natuurlijk dan vervolgens moet gaan ompluggen...
Even een gek en totaal niet conform idee, uitgaande van een gewone (enkelfase) batterij met off-grid stopcontactWaarom niet, en ik vind het geen enkel probleem dit met de hand te moeten doen, voor veiligheid maar ook praktisch, je off-grid stopcontact als volgt in het regulier muur-stopcontact te prikken:
[Afbeelding]
Met een (schuko variant van) suicide powercordImmers, de stroomkabels in je huis liggen er al, waarom ook niet voor de off-grid situatie gebruiken?
1. Hoofdschakelaar uit.
De naam is niet voor niets 'Suicide cord'.
Je zekering staat uit, en toch staat er spanning op je installatie, dat is genoeg om het NOOIT te doen.
En dat ding in huis hebben is al gevaarlijk op zich. Je steekt het in, en je hebt direct mogelijk contact met actieve geleiders...
L E V E N S G E V A A R L I J K !!!
En als je niet snapt waarom, laat het dan zeker over aan professionals om kabels en draden met elkaar te verbinden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hier is dus een heleboel mis mee zoals Tommie al aangeeft..koop gewoon aantal NORMALE verlengkabels/stekkerdozen voor het geval dat zodat je meeste essentiele aan de gang kan houden....Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:53:
Want? Let op: er zullen GROTE WAARSCHUWINGEN in de meterkast en bij de batterij hangen om de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen.Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:57:
[...]
DOE HET GEWOON NIET!
De naam is niet voor niets 'Suicide cord'.
Je zekering staat uit, en toch staat er spanning op je installatie, dat is genoeg om het NOOIT te doen.
Je bedoelt nu het koord zelf. Uiteraard wordt het iets wat hier in een kluis komt.En dat ding in huis hebben is al gevaarlijk op zich. Je steekt het in, en je hebt direct mogelijk contact met actieve geleiders...
Doe aub geen aannames over wat ik snapEn als je niet snapt waarom, laat het dan zeker over aan professionals om kabels en draden met elkaar te verbinden.
Zonder koeieletters en rustig: begin er gewoon niet aan. Wat win je er ook mee? 1000 piek voor een schakelkast/off-grid? Mijn leven is meer waard dan 1000 piek. Ik hoop dat je dat zelf ook vindt.Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Want? Let op: er zullen GROTE WAARSCHUWINGEN in de meterkast en bij de batterij hangen om de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen.
[...]
Je bedoelt nu het koord zelf. Uiteraard wordt het iets wat hier in een kluis komt.
[...]
Doe aub geen aannames over wat ik snapIk weet dat velen over KOEIELETTERS heen lezen, maar die schreef en schrijf ik niet voor niets.
Het is natuurlijk iets meer dan 1000 euro: ik moet er dan ook kabels voor aanleggen, en niet elke optie (bijv 3x een 1-fase accu) produceert de fasen met het juiste fase-verschil zodat je meerfase-groepen kunt gebruiken. Ook wat downtime (sommige systemen schakelen binnen x milliseconden) maakt me niet uit, ik woon in NL, niet Zuid-Afrika. Het zijn kosten die je er (hier) niet uithaalt, en zoals gezegd: dit zal maar in zeer uitzonderlijke situaties (meerdaagse leverstoringen) ingezet worden. Je kunt ook zeggen: je kunt dan ook wel een dagje of drie leven met verlengsnoeren door het huis, maar, ik voel me vrij voor een gedachte-experiment: kun je een fase geheel afkoppelen van het net en alle verbruikers die iets doen met faseverschillen, en de bekabeling die je al hebt dan gebruiken ipv die verlengsnoeren? (uiteraard zou een schakelaar de voorkeur hebben tov een suicide-cord, helemaal mooi eigenlijk gelijk met de hoofdschakelaar, maar die bestaan niet vziw, maar ik wilde wel even wat reactie uitlokkenPr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Zonder koeieletters en rustig: begin er gewoon niet aan. Wat win je er ook mee? 1000 piek voor een schakelkast/off-grid? Mijn leven is meer waard dan 1000 piek. Ik hoop dat je dat zelf ook vindt.
Afgezien van de emotionele koeienletters (waar ik het 100% mee eens ben maar die geen argumentatie bevatten)Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:53:
Even een gek en totaal niet conform idee, uitgaande van een gewone (enkelfase) batterij met off-grid stopcontactWaarom niet, en ik vind het geen enkel probleem dit met de hand te moeten doen, voor veiligheid maar ook praktisch, je off-grid stopcontact als volgt in het regulier muur-stopcontact te prikken:
[Afbeelding]
Met een (schuko variant van) suicide powercordImmers, de stroomkabels in je huis liggen er al, waarom ook niet voor de off-grid situatie gebruiken?
1. Hoofdschakelaar uit.
Yep.. zeer zeker niet doen.
Vanwege:
1/ je hebt opeens geen zekering of aardlek meer.
2/ op zich doe je “verbindingstechnisch” ongeveer hetzelfde als een noodstroom relais omschakelaar. Maar…
Je maakt je volledige afhankelijk van “menselijk gedrag volgens procedure”.
Het risico wordt dan altijd ingeschat als: foutkans x fout_impact
In dit geval:
Foutkans:
- Redelijk forse foutkans omdat het een serie vrij specifieke handelingen betreft die echt maar op 1 manier mogen (in jouw hoofd is dat vrij simpel maar gewogen tegen “industry standaard” is dit echt een vrij secuur riedeltje).
- redelijk forse foutkans dat een familielid “even iets doms doet” omdat pa even weg is.
Fout_impact:
- enorme klap, brand, smelten als per ongeluk wat verkeerde fases op elkaar aansluit.
- overlijden omdat iemand aan de live-voltage op de pennen hangt.
Kortom: risico is hoog x hoog = heel hoog.
En exact om die reden is dit extreem verboden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Los van het veiligheidsargument, wat veruit het belangrijkste is zijn er ook andere redenen:Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:04:
[...]
Want? Let op: er zullen GROTE WAARSCHUWINGEN in de meterkast en bij de batterij hangen om de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen.
[...]
Je bedoelt nu het koord zelf. Uiteraard wordt het iets wat hier in een kluis komt.
[...]
Doe aub geen aannames over wat ik snapIk weet dat velen over KOEIELETTERS heen lezen, maar die schreef en schrijf ik niet voor niets.
1: Ik heb bij een stekker batterij de noodstroom functie getest, wat mij opviel is dat deze unit veel moeite had met het leveren van aanloopstromen, dus als de vriezer aanspringt terwijl je ook iets anders aan het doen bent wat serieus vermogen vraagt gaat die waarschijnlijk in "overload protection"
2: In zo'n situatie zou ik zuinig om willen gaan met de schaarse energie, en dat is een stuk makkelijker als je voor elke verbruiker en snoertje uitrolt, i.p.v. dat alle verbruikers standaard aan gaan.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Die heb je met zo'n backup-stopcontact op je accu ook niet, toch?Stefannn schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:20:
[...]
Afgezien van de emotionele koeienletters (waar ik het 100% mee eens ben maar die geen argumentatie bevatten)
Yep.. zeer zeker niet doen.
Vanwege:
1/ je hebt opeens geen zekering of aardlek meer.
I know.2/ op zich doe je “verbindingstechnisch” ongeveer hetzelfde als een noodstroom relais omschakelaar. Maar…
Je maakt je volledige afhankelijk van “menselijk gedrag volgens procedure”.
Is dat het? Ik heb de NEN klaarliggen.Het risico wordt dan altijd ingeschat als: foutkans x fout_impact
In dit geval:
Foutkans:
- Redelijk forse foutkans omdat het een serie vrij specifieke handelingen betreft die echt maar op 1 manier mogen (in jouw hoofd is dat vrij simpel maar gewogen tegen “industry standaard” is dit echt een vrij secuur riedeltje).
- redelijk forse foutkans dat een familielid “even iets doms doet” omdat pa even weg is.
Fout_impact:
- enorme klap, brand, smelten als per ongeluk wat verkeerde fases op elkaar aansluit.
- overlijden omdat iemand aan de live-voltage op de pennen hangt.
Kortom: risico is hoog x hoog = heel hoog.
En exact om die reden is dit extreem verboden.
Een nettere oplossing:Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Het is natuurlijk iets meer dan 1000 euro: ik moet er dan ook kabels voor aanleggen, en niet elke optie (bijv 3x een 1-fase accu) produceert de fasen met het juiste fase-verschil zodat je meerfase-groepen kunt gebruiken. Ook wat downtime (sommige systemen schakelen binnen x milliseconden) maakt me niet uit, ik woon in NL, niet Zuid-Afrika. Het zijn kosten die je er (hier) niet uithaalt, en zoals gezegd: dit zal maar in zeer uitzonderlijke situaties (meerdaagse leverstoringen) ingezet worden. Je kunt ook zeggen: je kunt dan ook wel een dagje of drie leven met verlengsnoeren door het huis, maar, ik voel me vrij voor een gedachte-experiment: kun je een fase geheel afkoppelen van het net en alle verbruikers die iets doen met faseverschillen, en de bekabeling die je al hebt dan gebruiken ipv die verlengsnoeren? (uiteraard zou een schakelaar de voorkeur hebben tov een suicide-cord, helemaal mooi eigenlijk gelijk met de hoofdschakelaar, maar die bestaan niet vziw, maar ik wilde wel even wat reactie uitlokken)
- sluit een vast netsnoer aan op je plug-in batterij en zorg dat dat in de meterkast uitkomt.
- voorzie 1 groep van een “omschakelaar” zodat je die van “netvoeding” naar “batterij” kan schakelen.
Dat kost je 300 a 400 euro (omschakelaar is bij mijn weten flink aan de prijs).
Is dat ook bij de "echte" off-grid installaties dan zo?HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Los van het veiligheidsargument, wat veruit het belangrijkste is zijn er ook andere redenen:
1: Ik heb bij een stekker batterij de noodstroom functie getest, wat mij opviel is dat deze unit veel moeite had met het leveren van aanloopstromen, dus als de vriezer aanspringt terwijl je ook iets anders aan het doen bent wat serieus vermogen vraagt gaat die waarschijnlijk in "overload protection"
Ik zou de grote apparaten natuurlijk op mijn checklist zetten (dat is wat ik bedoelde met uitschakelen). Maar bijv de inbouwkoelkast op een verlengkabel zetten is wel even een dingetje.2: In zo'n situatie zou ik zuinig om willen gaan met de schaarse energie, en dat is een stuk makkelijker als je voor elke verbruiker en snoertje uitrolt, i.p.v. dat alle verbruikers standaard aan gaan.
Waarom wil je reacties van ons hebben als je al weet dat het:Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Het is natuurlijk iets meer dan 1000 euro: ik moet er dan ook kabels voor aanleggen, en niet elke optie (bijv 3x een 1-fase accu) produceert de fasen met het juiste fase-verschil zodat je meerfase-groepen kunt gebruiken. Ook wat downtime (sommige systemen schakelen binnen x milliseconden) maakt me niet uit, ik woon in NL, niet Zuid-Afrika. Het zijn kosten die je er (hier) niet uithaalt, en zoals gezegd: dit zal maar in zeer uitzonderlijke situaties (meerdaagse leverstoringen) ingezet worden. Je kunt ook zeggen: je kunt dan ook wel een dagje of drie leven met verlengsnoeren door het huis, maar, ik voel me vrij voor een gedachte-experiment: kun je een fase geheel afkoppelen van het net en alle verbruikers die iets doen met faseverschillen, en de bekabeling die je al hebt dan gebruiken ipv die verlengsnoeren? (uiteraard zou een schakelaar de voorkeur hebben tov een suicide-cord, helemaal mooi eigenlijk gelijk met de hoofdschakelaar, maar die bestaan niet vziw, maar ik wilde wel even wat reactie uitlokken)
A. Geen goed idee is en je het toch niet gaat doen
B. Je het wel gaat doen en onze adviezen toch negeert?
Omdat ik nu dankzij @Stefannn een goed idee heb wat ik nog niet had. Het gaat er mij niet om wat ik ga doen, het gaat er mij om wat ik over het hoofd zie (veiligheid zeker niet, wees gerust) maar wat echt in wet/NEN staat, oplossingen die er nog meer mogelijk zijn waar ik geen kennis van heb/niet aan heb gedacht, etc.Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Waarom wil je reacties van ons hebben als je al weet dat het:
Die echte off-grid systemen kunnen überhaupt veel meer vermogen leveren, dus daar zal het in de praktijk geen probleem zijn.Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Is dat ook bij de "echte" off-grid installaties dan zo?
[...]
Ik zou de grote apparaten natuurlijk op mijn checklist zetten (dat is wat ik bedoelde met uitschakelen). Maar bijv de inbouwkoelkast op een verlengkabel zetten is wel even een dingetje.
Maar een 1200W thuisbatterij kreeg de vriezer niet aan de gang terwijl mijn 800W Victron Phoenix daar geen enkel probleem mee heeft.
Ah oké.Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Omdat ik nu dankzij @Stefannn een goed idee heb wat ik nog niet had. Het gaat er mij niet om wat ik ga doen, het gaat er mij om wat ik over het hoofd zie (veiligheid zeker niet, wees gerust) maar wat echt in wet/NEN staat, oplossingen die er nog meer mogelijk zijn waar ik geen kennis van heb/niet aan heb gedacht, etc.
De inbouwkoelkast blijft inderdaad een dingetje. Gezien eerdere opmerkingen die jij al deed over de lage downtime in Nederland (waar ik het helemaal mee eens ben), zou ik een campingkoelkastje op zolder zetten.
Eerlijk is eerlijk.Pr088 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Waarom wil je reacties van ons hebben als je al weet dat het:
DAT kan ik begrijpen.
- het klinkt eenvoudig
- verbindings technisch werkt het echt wel
- vrij extreem veiligheids risico, hetgeen emotionele reacties triggert, maar geen alternatief.
- dan blijft het knagen “kan het echt niet….”.
Vandaar mijn suggestie met een omschakelaar.
Nb…
Persoonlijk heb ik ook heel lang rond gelopen met overpeinzingen hoe ik de V2L van mijn ioniq5 met een soort omschakelaar naar mijn huis kan brengen. De V2L heb ik in principe beschikbaar in de meterkast. Exact om veiligheids redenen ben ik er na extreem veel wikken en wegen niet mee doorgegaan.
Het principe is eenvoudig.
Zorgen dat het hufter proof is echter niet (nog afgezien van engineer = mijzelf - fouten)
Voor de compleetheid.Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Omdat ik nu dankzij @Stefannn een goed idee heb wat ik nog niet had. Het gaat er mij niet om wat ik ga doen, het gaat er mij om wat ik over het hoofd zie (veiligheid zeker niet, wees gerust) maar wat echt in wet/NEN staat, oplossingen die er nog meer mogelijk zijn waar ik geen kennis van heb/niet aan heb gedacht, etc.
Die omschakelaars bestaan echt.
Het is wel even zoeken.
Een half jaar geleden had ik een 3 of 4 polige omschakelaar gevonden bij elektramat voor ongeveer 250 euro.
Zelf even zoeken maar “het bestaat dus wel”.
Zullen we het weer ONtopic houden?
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 16-03-2026 18:27 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
ik gaf heel duidelijk aan wat in het algemeen in Nederland ziet, als jouw energiebehoefte daar dus boven zit en dus ook je groepenkast en huisaansluiting daarop is berekend betekend dat dus ook dat jouw specifieke eisen aan een thuis-batterij buiten de meer algemene gangbare typen liggen.borft schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:09:
[...]
Wat doe je hier weer een aannames.... als je verbruikers hebt die meer nodig hebben dan bv 25A (op een fase), of meer dan 17kW totaal, dan red je het niet op 3x25. Dat het bij jou (en veel anderen), allemaal op te lossen is, betekent niet dat dat voor iedereen opgaat. Misschien wil de originele poster wel 2 EV's tegelijk opladen, Of misschien wil ie wel graag met 22kW kunnen laden. Misschien wil ie koken terwijl de jacuzzi aanstaat. Wie ben jij om te zeggen dat het nergens voor nodig is?
Als jij in de toekomst dat ook in je vraagstelling aangeeft dan kun je hier ook de hierbij adviezen krijgen, anders krijg je namelijk dat we hier mogelijk eerder naar algemeen gangbare situaties verwijzen.
Je verwijt dat ik hier aannames doe, klopt ook wel als ik moet gaan gokken, maar zelf doe je zelf ook direct een aanname over 2 EV’s, laden op 22 kW enz. Tuurlijk is het handig als iedereen dan maar direct een 80A huisaansluiting heeft, zoals je bv in Duitsland ziet.
Niet iedereen heeft de behoefte aan peak-shaving, m’n als dat betekend dat je hiervoor behoorlijk meer moet betalen qua installatie. Als je installatie de juiste capaciteit heeft heb je helemaal geen behoefte aan peak-shaving.Het gaat niet om het vermogen van de lader van de accu; het gaat om peak-shaving, oftewel, de peak in afname van het net beperken door vermogen uit je batterij in te zetten als de vraag de netaansluiting overstijgt. Hiermee kan je dus tijdelijk (afhankelijk van je accu capaciteit en de vraag), meer vermogen vragen, zonder over de limiet van je aansluiting heen te gaan. Dat heeft niks met een fout in je eigen installatie te maken.
De energietransitie gaat namelijk ook dat je je energieverbruik cq behoefde zo veel mogelijk vermindert ipv steeds meer en meer te verbruiken cq naar meer groene energie te verschuiven.
Waarschuwingen of niet, het blijft illegaal en bijzonder gevaarlijk.Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:04:
[...]
[...]
[...]
Ik doe die aannames dus wel, want je blijft argumenteren. Iemand die 2 lessen electriciteit heeft gehad weet dat dit totaal not done is omdat het gevaarlijk is en waarschijnlijk niet gaat werken.
Wat gaat de gebruiker stoppen om naast de diepvries ook een kookplaat aan te zetten en de boel dan te doen crashen. Heb je gekeken hoe de uitgang van die batterij beschermd is tegen te hoge belasting? En wie gaat er tellen hoe veel verbruikers al aan staan, en hoe veel vermogen die toestellen vragen?
Sony A7 iv en wat recycled glas
als je erkend dat de laatste 10% er niet beschikbaar zijn en je bij Marstek met circa 75 RTE kunt rekenen , dat is dus circa 25% verlies, kom je op circa 3,4 kWh effectief uit.computerjunky schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
het is vast al eerder gevraagd maar ik kan het zo snel niet vinden, Hoeveel kWh haal je nou bijvoorbeeld per dag echt uit een zeg 5kWh Marstek?
Zeker bij lage vermogens zou je zelfs nog meer verliezen kunnen hebben.
Over deg. Is dat lastig te zeggen, gemiddeld is de 3,4 zeker in het voor en najaar niet echt veel, maar wie weet dat het voor jou prima uitkomt, ik zelf zou kijken naar je sluipverbruik in de maanden maart, april, september en oktober, dat geeft vaak een mooi gemiddelde.
[/quote]Mijn verbruik is meer en meer aan het worden en ik begin me af te vragen of ik een 5kWh nog wel moet overwegen.
Als een 5 kWh bijvoorbeeld maar tot 30% ontladen kan worden en je rekening houdt met 15% deg over de jaren en 12% verliezen voor conversie naar 230v op laag wattage in mijn geval is die accu eigenlijk maar 2.65 kWh in theorie na 5+ jaar deg, klopt dit?
Want dit zou niet meer voldoende zijn om mijn nacht verbruik te dekken.
Wand mijn manier om naar de benodigde accu capaciteit te kijken is hoeveel stroom gebruik ik per nacht en avond en welke accu geeft dat in werkelijke capaciteit. Capaciteit overdragen naar de volgende dag is wat mij betreft niet rendabel genoeg om relevant te zijn voor de aanschaf. Het aantal dagen zonder genoeg stroom uit de panelen die ook nog eens volgen op een dag met meer stroom is vrijwel nihil en dus is die extra capaciteit zelden in gebruik en dus vooral geldverspilling.
[quote]
De praktijk is wat gunstiger omdat een deel van die RTE verliezen bij het laden optreden. Ik denk dat je met 75% van de opgegeven capaciteit meestal redelijk in de buurt zit.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:35:
[...]
als je erkend dat de laatste 10% er niet beschikbaar zijn en je bij Marstek met circa 75 RTE kunt rekenen , dat is dus circa 25% verlies, kom je op circa 3,4 kWh effectief uit.
Zeker bij lage vermogens zou je zelfs nog meer verliezen kunnen hebben.
Over deg. Is dat lastig te zeggen, gemiddeld is de 3,4 zeker in het voor en najaar niet echt veel, maar wie weet dat het voor jou prima uitkomt, ik zelf zou kijken naar je sluipverbruik in de maanden maart, april, september en oktober, dat geeft vaak een mooi gemiddelde.
[...]
[/quote]
[quote]
OUT of the box denken is leuk man. Vooral hier in dit stukje internet zoals je hebt mogen vernemen…Brent schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:53:
[Afbeelding]
1. Hoofdschakelaar uit.
Ersus in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Ik heb het met een aggregaat gedaan, hoofdzekeringen uit, kabel aan de meterkast koppelen waar de andere kant een stekker bevat en die in het aggregaat prikken.
Als ik stroom nodig denk te hebben om een lampje aan te doen zodat ik de nen1010 kan lezen dan is dit the way ; )
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Nou ja die 80A wird dann eben mittels die Last Gleichzeitigkeitszahl 0.25 verteilt unter mehrere Wohneinheiten die einen Durchlauferhitzer betreiben. Du weißt schon? So ein Teil das meistens auf 21kW begrenzt ist zur Versorgung der Dusche und so.Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:20:
[...]
ik gaf heel duidelijk aan wat in het algemeen in Nederland ziet, als jouw energiebehoefte daar dus boven zit en dus ook je groepenkast en huisaansluiting daarop is berekend betekend dat dus ook dat jouw specifieke eisen aan een thuis-batterij buiten de meer algemene gangbare typen liggen.
Als jij in de toekomst dat ook in je vraagstelling aangeeft dan kun je hier ook de hierbij adviezen krijgen, anders krijg je namelijk dat we hier mogelijk eerder naar algemeen gangbare situaties verwijzen.
Je verwijt dat ik hier aannames doe, klopt ook wel als ik moet gaan gokken, maar zelf doe je zelf ook direct een aanname over 2 EV’s, laden op 22 kW enz. Tuurlijk is het handig als iedereen dan maar direct een 80A huisaansluiting heeft, zoals je bv in Duitsland ziet.
[...]
Niet iedereen heeft de behoefte aan peak-shaving, m’n als dat betekend dat je hiervoor behoorlijk meer moet betalen qua installatie. Als je installatie de juiste capaciteit heeft heb je helemaal geen behoefte aan peak-shaving.
De energietransitie gaat namelijk ook dat je je energieverbruik cq behoefde zo veel mogelijk vermindert ipv steeds meer en meer te verbruiken cq naar meer groene energie te verschuiven.
Maar alle gekheid op een stokje.
Je heb gelijk Jan, niet iedereen wil Peak shaven en al helemaal niet als de installatie de volledige dagelijkse vermogens kan verzorgen.
Maar als de tarieven zo laag zijn dat je juist wel uit grid wil trekken in de winter dan kan dat ‘scheer meet oplos dingetje’ echt wel een toevoeging zijn hoor. Anders klapt je de zekering er toch nog uit als je over de schreef zou gaan, per ongeluk wel te verstaan.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Als je op de marstek topic gaat kijken blijkt die 25% verlies redelijk passend te zijn, je kunt echter slechts minimaal 90% van de bruto opgegeven capaciteit gebruiken, dus die gaan er eerst af.HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:42:
[...]
De praktijk is wat gunstiger omdat een deel van die RTE verliezen bij het laden optreden. Ik denk dat je met 75% van de opgegeven capaciteit meestal redelijk in de buurt zit.