Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:30
Laapo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:12:
Hello, ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisaccu, vooral omdat we hier meer terugleveren dan zelf gebruiken. Dusdanig dat ik ergens denk dat ik het type klant heb dat heel de salderingsregeling om zeep heeft geholpen.

- Full electric huishouden, 3 fase, w/w, vast tarief zonder terugleververgoeding tot half 2027
- 15 panelen, micro omvormers van Enphase.
- Opwek 2025 5500kWh
- PHEV met 9 a 10 kWh accu, geen laadpaal (kan wel een thuiskabeltje uitrollen wat op een normaal stopcontact zit en met ongeveer 1.9-2.1 kWh p/u)

[Afbeelding]

Ik heb met Claude wat lopen aanrommelen, obv kwartier gegevens uit homewizard over 2025. Daar kwam een advies uit van een accu met ongeveer 8-10kWh capaciteit.

Nu overweeg ik een plug in systeem. Vanwege het installatie gemak, Marstek komt dan al gauw bovenaan het lijstje qua 'bang for buck'. Maar, er schoot mij te binnen dat ik nog een hele vrije groep heb, van een eerdere zonnepanelen installatie, die nu onbruikbaar zit te wezen. Ik zou dus ook een vaste installie kunnen overwegen, of vrij gemakkelijk een plugin met een hoog vermogen kunnen plaatsen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het nu zo gemakkelijk als het plaatsen van een of meerdere stopcontacten, of direct aansluiten op deze lasdoos? En kan iemand zo op basis van deze foto's opmaken tot in hoeverre deze aansluiting te belasten valt, zou ik hier ook 2 of 3 accus op kunnen aansluiten? Ik ben nu nog in een oriënterende eerste fase en struikel vooral over hoe zwaar ik moet tillen aan het installatie deel van het geheel.

Verder nog een bijkomend vraagje, ik kwam de Hyxi Halo plugin accu tegen, lijkt een veel sterker aanbod dan de Marstek Venus plug in, met 3000 vermogen ipv 2500 en de capaciteit is uitbreidbaar. Kan er echter geen enkele gebruikservaring van terug vinden. Iemand hier mee bekend, wordt deze accu wellicht onder een andere merknaam verkocht in Nederland?

Nog een plaatje ter vermaak, phev was van huis en de was compleet bij....

[Afbeelding]
hoi, als ik even naar je maandverbruik ga kijken en dat voor de hieronder aangegeven maanden naar dagniveau ga omzetten krijgt ik de volgende dag verbruik en overhead data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AUUK9NfBdujjmxoekWV1AmoEhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8iTradun862DpmdmbSpdjR7.png?f=fotoalbum_large
Gebruiks profiel per maand cq per dag gemiddeld.
Maart verbruik 592 kWh ; overhead PV 330 kWh ; Dag; verbruik 19 kWh, overhead 10,6 kWh
April verbruik 311 kWh ; overhead 468 kWh ; Dag verbruik 10,3 kWh, overhead 14 kWh
Augustus verbruik 342 kWh ; overhead 421 kWh ; Dag verbruik 11 kWh ; overhead 13,5 kWh
September verbruik 452 kWh ; overhead 309 ; Dag verbruik 15 kWh ; overhead 10,3 kWh
Oktober verbruik 421 kWh ; overhead 137 kWh ; Dag verbruik 13,6 kWh ; overhead 4,4 kWh
ik heb even de bepalende grootheden even vet gemaakt.
de grootste waarde is die van augustus met 11 kWh, met de RTE verliezen (hier op 20% (Zendure) gezet, andere zijn iets hoger met circa 25%) en 10% SOC kom je dus op een brutto capaciteit van circa 14,3 kWh uit, dus wel iets meer dan wat je zelf dacht.
Bv een zendure SF 2400 AC met 5 batterij modules zou hier perfect passen. ook de max. 2400W als ik je verbruiksschema zie past hier prima bij, met slechts minimale peiken boven die 2400W. Prijs van dit alles is iets meer dan 4.000 euro incl. BTW.
het handige van Zendure is ook dat hier een perfecte integratie in HA mogelijk is, zeker als je zelf alles in de hand wilt houden en niet afhankelijke wilt zijn van een of andere cloud een duidelijke pre.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJzL8o783RCNgp870OZUAHgDP08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o7CzDKOgmAbIlvoTtNUrT7Sr.png?f=fotoalbum_large
ook je installatie zou je prima kunnen gebruiken voor een thuis-batterij, wel even opletten, ik kon dat op de foto niet goed zien, dat je wel een 30mA aardlek hebt, de 100mA of 300mA aardlek die je vaak bij PV ziet mogen namelijk hier niet gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 25-03-2026 11:26 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:05

fub

CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:
Concreter, en ik moet echt beter gaan bijhouden wat ik hierover lees: een bepaald model kon, zeg, 4 zonnepanelen aan à 600 Watt, om dat in de batterijen te stoppen, maar indien die vol zijn, zou er maar 800-1200 Watt worden geëxporteerd naar het net.
Ik denk dat het om een plug-in batterij ging. Ontladen van de batterij via het stopcontact is in Nederland gelimiteerd op 800W. Als de plug-in batterij op z'n eigen groep zit, dan mag het met meer -- dat zou best wel eens 1200W kunnen zijn. Dat is dus een limiet die in de regelgeving zit, niet in het product.
Dan nog maakt het een verschil. Als ik mijn oven van 1100W aanzet, dan komt 800W daarvan uit de batterij. Dat scheelt dus echt wel.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Ik ben er nooit diep ingedoken, maar ik hou wel van de stelling, doe het goed of doe het niet. Het aantal keren dat ik de oplossing die in mijn hoofd veel makkelijker/goedkoper zou zijn uiteindelijk toch heb vervangen door een meer degelijke aanpak is mij net iets te vaak gebeurd.

- Ik begon met het idee om alleen een hybride omvormer op te hangen met 1 accupakket en zonder noodstroom Dat was in maart 25
- in april 25 kwam het besef dat je liever niet over de cloud wil werken met dit spul, met home assistant begonnen en (bijna) alle domotica van het internet afgetrokken
- In juli 25 de plugin panelen direct op de omvormer aangesloten om geen 2e inputbron in het huisnetwerk te hebben die de metingen verstoorde
- In augustus 25 zijn de andere zonnepanelen vervangen omdat ik voor relatief weinig geld meer opbrengst kon krijgen en de omvormer dat aankon
- In oktober 25 toch maar 6mm ymvk naar zolder getrokken omdat er nu wel heel veel vermogen over die 2.5mm ging lopen (>10kW enkele uren).
- In december 25 de oude 2.5mm kabel maar weer aangesloten voor noodstroom (max. 6 kW) en de groepenkast en verdeelkast op zolder hiervoor aangepast.
- In maart 26 2e accu pakket geplaatst, maar nu heb ik wel 32kWh in huis staan en dat heb ik eigenlijk liever in de schuur

Ik kan nu al invullen dat de kans toch groot is dat ik binnen 5 jaar het hele zwikje van de zolder heb gehaald en in een technische ruimte in de garage heb geplaatst. O-)

Ik zou dus voor mezelf wel heel erg zeker willen weten of je niet die 3 PIB's binnen 2 jaar op marktplaats hebt staan en toch weer een stapje verder wil ;)
Het houd je van de straat :P

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
fub schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat het om een plug-in batterij ging. Ontladen van de batterij via het stopcontact is in Nederland gelimiteerd op 800W. Als de plug-in batterij op z'n eigen groep zit, dan mag het met meer -- dat zou best wel eens 1200W kunnen zijn. Dat is dus een limiet die in de regelgeving zit, niet in het product.
Dan nog maakt het een verschil. Als ik mijn oven van 1100W aanzet, dan komt 800W daarvan uit de batterij. Dat scheelt dus echt wel.
veel stekker batterijen kunnen ondertussen tot wel rond 2.400W cq 2.500W maximaal ontladen, dat is voor veel toepassingen vaak meer dan voldoende.
daarbij heb je ook nog de mogelijkheid om als je echt beduidend meer vermogen nodig hebt twee van deze PIB parallel aan te sluiten op twee eigen groepen, daarmee verdubbel je het vermogen tot wel 4.800W.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:57
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:43:

Veranderende omstandigheden vragen om flexibiliteit en ik vraag mij af of niet juist dat het lange termijn verdien model gaat zijn voor de komende jaren, uitbreiden kan niet want het is niet compatible meer.....

Tja kies verstandig en calculeer zo krap als mogelijk dan hou je nog wat geld over om de aanpassingen te financieren achteraf ergens in tijd.

Dat is een beetje zoals met trouwen tegenwoordig: Maak het feest niet te duur dan hou je nog wat middelen over om de scheiding van te betalen; )
Die flexibiliteit is mijns inziens ook flink geld waard. Waarbij nu een kleine (stekker) thuisbatterij nemen en later alsnog overstappen op een grotere batterij een prima optie is.

Compatibiliteit hoeft geen probleem te zijn, zolang je oude systeem goed verkoopbaar is.

Als er weer een flinke energiecrisis aan komt (en uitgesteld terugleveren veel oplevert) dan is mijn stekkerbatterij zo vervangen door een veel grotere batterij.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Jan-tweak
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Of is het bij Zendure anders Jan?
of Zendure zo over denkt weet ik niet , zul je aan Zendure moeten vragen, maar ik ga volledig mee dat je zoveel mogelijk met je verstand moet kiezen en calculeer zo krap als mogelijk is ook een goede. Maar hou wel de kwaliteit en mn ook software daarbij in de gaten, want dat kan wel eens een groot verschil maken.
en in mijn ogen heeft Zendure hier echt een gouden greep gemaakt, goedbetaalbaar, bijna perfecte kwaliteit en een super software die ook volledig in eigen beheer kan maar niet hoeft.
Ik geloof als je me hebt gevolgd dat je dat ook al uit mijn adviezen kunt lezen.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Die flexibiliteit is mijns inziens ook flink geld waard. Waarbij nu een kleine (stekker) thuisbatterij nemen en later alsnog overstappen op een grotere batterij een prima optie is.

Compatibiliteit hoeft geen probleem te zijn, zolang je oude systeem goed verkoopbaar is.

Als er weer een flinke energiecrisis aan komt (en uitgesteld terugleveren veel oplevert) dan is mijn stekkerbatterij zo vervangen door een veel grotere batterij.
bij Zendure hoef ik nog niet eens vervangen maar kan deze heel simpel met extra batterij-modules (lego achtig systeem) uitbreiden en dat tot iets meer dan 17 kWh bij één omvormer, is dat nog niet genoeg dan kan er gewoon nog een tweede er naast, dan zit ik al op 34 kWh. :)

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:19:
[...]

bij Zendure hoef ik nog niet eens vervangen maar kan deze heel simpel met extra batterij-modules (lego achtig systeem) uitbreiden en dat tot iets meer dan 17 kWh bij één omvormer, is dat nog niet genoeg dan kan er gewoon nog een tweede er naast, dan zit ik al op 34 kWh. :)
Ja, dat is leuk en aardig, maar dan is de bankrekening ook leeg.

Die stekkerbatterijen zijn een prima betaalbare oplossing voor de kleinere installaties. Maar voor grotere installaties veel te duur.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik verdenk toch sommige posters van commerciële banden... Let daar op. Stekkerbatterijen zijn inderdaad goed voor kleine installaties, maar als je gaat praten over 30 kWh of meer zit je echt op de verkeerde weg, zeker op een 3 fase systeem.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:37
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Al doende leert men, en klein beginnen is niet verkeerd, maar mijn verhaal geeft ook aan dat het niet ondenkbaar is dat je ooit wil gaan uitbreiden.

1 van de dingen die ikzelf als tip zou geven is om wel na te denk aan de infrastructuur. Een PIB kun je overal kwijt zo'n beetje maar als je toch een extra groep gaat aanleggen kan het geen kwaad om al rekening te houden met een mogelijke toekomst.
Als ik het overnieuw zou doen zou ik een 50mm buis met 2x 5x6ymvk en 2 utp kabels naar de schuur brengen en mogelijk ook 6mm DC kabel. en afmonteren in een lokale verdeelkast.

Complete overkill voor een enkele PIB, maar als je die toch al op een aparte groep wil dan heb je toch vaak al een buis en kabel nodig, door een driefase kabel te gebruiken en een lokale verdeelkast kun je makkelijk uitbreiden naar verdeling over drie fases als je dat ooit wil. De 2e kabel is voor mogelijke noodstroom, die kun je ook gewoon los laten liggen en verder niet aansluiten. Maar overleg dit vooral ook met je elektriciën.
De 1e UTP heb je nodig voor je LAN en de 2e voor een mogelijke koppeling van je slimme meter, misschien niet direct maar die paar meter UTP kan verrekte handig zijn als je het later wel nodig hebt.

En mocht je het nog niet hebben, iets van een Home Assistant of Home wizard is ook wel een must.

Dat bedoel ik met infrastructuur, en achteraf zie ik steeds meer toekomst voor een technische ruimte aan het huis voor je warmtepomp, accu's, ventilatie, omvormer, etc.. Ik vraag me nu ook serieus af hoe ooit dat grote boilervat van de WP op zolder zou moeten worden vervangen als er iets mee is. Ik zie dit ook al vaker bij nieuwbouwwoningen worden toegepast.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ja, dat is leuk en aardig, maar dan is de bankrekening ook leeg.

Die stekkerbatterijen zijn een prima betaalbare oplossing voor de kleinere installaties. Maar voor grotere installaties veel te duur.
de vraag is eerder of je wel een grote installatie nodig hebt, en ja dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen, maar als je puur op NOM gaat kijken zal een gemiddelde consument niet snel hoger uit komen dan plus/minus 9 kWh, en die zijn er al plus and play voor minder dan 3.000 euro.
en als daar in de toekomst een EV erbij komt is het naar mijn mening veel beter om deze via het net te laden (dynamisch tijdens de nagenoeg gratis uren dan dit via een veel te grote en dus zeer dure batterij te doen.
dat is bij mij namelijk nog de enige factor die een rol kan spelen om mijn stroombehoefde naar boven te brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 25-03-2026 16:47 ]

• HandyLumberjack
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Al doende leert men, en klein beginnen is niet verkeerd, maar mijn verhaal geeft ook aan dat het niet ondenkbaar is dat je ooit wil gaan uitbreiden.

1 van de dingen die ikzelf als tip zou geven is om wel na te denk aan de infrastructuur. Een PIB kun je overal kwijt zo'n beetje maar als je toch een extra groep gaat aanleggen kan het geen kwaad om al rekening te houden met een mogelijke toekomst.
Als ik het overnieuw zou doen zou ik een 50mm buis met 2x 5x6ymvk en 2 utp kabels naar de schuur brengen en mogelijk ook 6mm DC kabel. en afmonteren in een lokale verdeelkast.

Complete overkill voor een enkele PIB, maar als je die toch al op een aparte groep wil dan heb je toch vaak al een buis en kabel nodig, door een driefase kabel te gebruiken en een lokale verdeelkast kun je makkelijk uitbreiden naar verdeling over drie fases als je dat ooit wil. De 2e kabel is voor mogelijke noodstroom, die kun je ook gewoon los laten liggen en verder niet aansluiten. Maar overleg dit vooral ook met je elektriciën.
De 1e UTP heb je nodig voor je LAN en de 2e voor een mogelijke koppeling van je slimme meter, misschien niet direct maar die paar meter UTP kan verrekte handig zijn als je het later wel nodig hebt.

En mocht je het nog niet hebben, iets van een Home Assistant of Home wizard is ook wel een must.

Dat bedoel ik met infrastructuur, en achteraf zie ik steeds meer toekomst voor een technische ruimte aan het huis voor je warmtepomp, accu's, ventilatie, omvormer, etc.. Ik vraag me nu ook serieus af hoe ooit dat grote boilervat van de WP op zolder zou moeten worden vervangen als er iets mee is. Ik zie dit ook al vaker bij nieuwbouwwoningen worden toegepast.
Ik herken je verhaal helemaal.

Maar mijn stekkerbatterij staat op zolder. Als ik het ooit echt serieus ga aanpakken qua capaciteit dan is dat geen optie. Dan zet ik alles in zo'n metalen tuinhuisje wat ik een paar meter van overige bebouwing af plaats.

Voor het eigen verbruik afdekken is die uitbreiding echt niet nodig, dus dat zou ik enkel doen als er veel geld te halen valt met uitstellen van de teruglevering.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:37
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:45:
[...]

de vraag is eerder of je wel een grote installatie nodig hebt, en ja dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen, maar als je puur op NOM gaat kijken zal een gemiddelde consument niet snel hoger uit komen dan plus/minus 9 kWh, en die zijn er al plus and play voor minder dan 3.000 euro.
Voor de situatie van vandaag heb je gelijk, met de energietransitie is de situatie van morgen ook het overwegen waard.

Als je full electric gaat met je huis en auto is een gebruik van >8000 kWh per jaar niet heel raar. Dan is 20kWh beter in de richting. En als je verwacht dat je die kant op gaat de komende jaren is het geen slecht idee om te kijken hoe schaalbaar je systeem is.

Of je verhuist gewoon ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
[...]
check, check, checkerdecheck. ;) Heb een hele mantelbuis ring door mn huis en richting de garage e.d. en daar al heel veel plezier van gehad.
Dat is in de VS in het hogere segment al vrij standaard. Daar zie je bij de gemiddelde woning in de build show e.d. enorme "plant rooms" waar al dit soort spul staat. Bij mij heet dat de garage (warmtepomp, 300l boilervat, eigen airco, 3 pv-omvormers en straks ook een ESS en een eigen wtw/ventilatie).

Maar dan loop ik weer een beetje klem op de PGS37-1 die eist dat er geen waterleidingen mogen lopen in de ruimte waar je accu's staan. Er zijn nu nog zat verzekeraars die dat niet perse eisen bij ESS >20kWh, maar blijft dat ook zo? Straks moet je nog een aparte battery room aanleggen net als in een datacenter. :P

All-electric.

• Jan-tweak
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Voor de situatie van vandaag heb je gelijk, met de energietransitie is de situatie van morgen ook het overwegen waard.

Als je full electric gaat met je huis en auto is een gebruik van >8000 kWh per jaar niet heel raar. Dan is 20kWh beter in de richting. En als je verwacht dat je die kant op gaat de komende jaren is het geen slecht idee om te kijken hoe schaalbaar je systeem is.

Of je verhuist gewoon ;)
sorry, dat probleem los je echt niet alleen met een mega batterij op, het tegendeel zelf.
Heb je een grotere batterij nodig dan zal dus ook de opwek mee moeten groeien en dus mn in de zomer je overschot wat zelfs niet meer in je batterij kan alleen maar groter worden.
je argumenten mbt tot een FE WP klopt ook niet, want juist die heb je nodig in tijden dat je zonnepanelen al geen of nauwelijks overhead hebben en je mega batterij dus leeg blijven.
De gemiddelde consument heeft zeker in deze tijden geen zin meer, mits hij nog een open plek op zijn dak had daar zijn PV uit te gaan breiden, ookal zijn de huidige prijzen super laag.
overigens kan ik mijn Zendure al super eenvoudig (gewoon stappelen) tot ruim 17 kWh uitbreiden, zou dat onvoldoende zijn kan ik er gewoon een tweede unit ernaast zetten. en met huidige prijze, van rond de 170 euro/kWh is dat niet eens zo slecht en dat is zelfs incl. BTW, dat is dus circa 140 euro/kWh excl.
Het probleem zit hem er in dat ik een dergelijke hoeveel niet eens kan gebruiken.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03

koekjah

Luctor et emergo

Ik ben ook aan het twijfelen om een thuisbatterij te nemen, zeker nu het salderen gaat verdwijnen.
We wonen in een nieuwbouwwoning met warmtepomp, wekken overdag veel op en verbruiken savonds best veel doordat we dan douchen.
Onze panelen wekken per jaar ongeveer 6000-6500 kWh op, ons jaarverbruik ligt rond de 9000 kWh. We zijn dus niet 0 op de meter, maar wekken vooral in de zomer veel overcapaciteit op. Tussen grofweg 7 en 19 uur wekken we op goede dagen wel 35 kWh overcapaciteit op. Tussen 19 en 7 gebruiken we dan weer 10-14 kWh.

Mijn idee is om dat verbruik te stabiliseren en in de periode mei-september meer richting 0 op de meter te gaan.
Iemand advies of een ander idee/mening?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:54:
Ik ben ook aan het twijfelen om een thuisbatterij te nemen, zeker nu het salderen gaat verdwijnen.
We wonen in een nieuwbouwwoning met warmtepomp, wekken overdag veel op en verbruiken savonds best veel doordat we dan douchen.
Onze panelen wekken per jaar ongeveer 6000-6500 kWh op, ons jaarverbruik ligt rond de 9000 kWh. We zijn dus niet 0 op de meter, maar wekken vooral in de zomer veel overcapaciteit op. Tussen grofweg 7 en 19 uur wekken we op goede dagen wel 35 kWh overcapaciteit op. Tussen 19 en 7 gebruiken we dan weer 10-14 kWh.

Mijn idee is om dat verbruik te stabiliseren en in de periode mei-september meer richting 0 op de meter te gaan.
SWW mbv WP icm boiler? Dan gewoon SWW run overdag draaien, dan heb je 's avonds geen extra verbruik. Tenzij je megaveel doucht, maar dan zou een grotere boiler de oplossing kunnen zijn.

Is die 9MWh trouwens incl EV toevallig? Want is best fors verbruik voor een modern huis.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2026 21:04 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:54:

Hier ongeveer hetzelfde. Zit ook te denken wat ik wil voor wanneer saldering er per 1/1/2027 afligt. Ergens voel ik meer voor een grote thuisaccu (dus geen plug-in batterij) zodat ik dan op 3-fase kan laden en ontladen (ook bijv. op lage dynamische tarieven). Dit, zodat wanneer er wordt gekookt, oven aan etc. ook genoeg stroom uit de batterij kan worden geleverd.

Ook helemaal gezien ik lees dat het eigenlijk beter is als je een Zendure 2400ac hebt om deze als hij op een aparte groep zet ook direct aan te sluiten i.p.v. via een stekker. Dan heb je eigenlijk alweer hetzelfde principe als een stekkerloze thuisaccu maar dan zonder 3-fase.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:32
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:17:
[...]
sorry, dat probleem los je echt niet alleen met een mega batterij op, het tegendeel zelf.
Heb je een grotere batterij nodig dan zal dus ook de opwek mee moeten groeien en dus mn in de zomer je overschot wat zelfs niet meer in je batterij kan alleen maar groter worden.
je argumenten mbt tot een FE WP klopt ook niet, want juist die heb je nodig in tijden dat je zonnepanelen al geen of nauwelijks overhead hebben en je mega batterij dus leeg blijven.
De gemiddelde consument heeft zeker in deze tijden geen zin meer, mits hij nog een open plek op zijn dak had daar zijn PV uit te gaan breiden, ookal zijn de huidige prijzen super laag.
overigens kan ik mijn Zendure al super eenvoudig (gewoon stappelen) tot ruim 17 kWh uitbreiden, zou dat onvoldoende zijn kan ik er gewoon een tweede unit ernaast zetten. en met huidige prijze, van rond de 170 euro/kWh is dat niet eens zo slecht en dat is zelfs incl. BTW, dat is dus circa 140 euro/kWh excl.
Het probleem zit hem er in dat ik een dergelijke hoeveel niet eens kan gebruiken.
Situatie kunnen ook veranderen, maar met <30kWh thuisaccu EV laden zou ik niet aanraden al helemaal niet met de ~40 000km/j van @zalkc, gem ~22kwh/dag.
Tijdsafhankelijke nettarieven zijn opkomst en tot nu wijst alles in de richting dat van 9-16 uur het laagste nettarief.
Bij het zomertarief van 1 april tot 31 oktober zelfs op nul van 9-16 uur, dat PV opwek zoveel mogelijk lokaal achter wijktrafo of tenminste middenspanningstation gebruikt wordt.
Dat kan de extra verliezen, verzachten, van eerst in thuisaccu op te slaan om op later moment laden van EV te ondersteunen
Direct PV-opwek gebruiken is het meest efficient, maar niet iedereen heeft evenveel PV-panelen op het dak, als ook EV of laadpaal ook nog een drempel kan hebben voor een minimale laadstroom, dat overschot aan PV-opwek moet je wel hebben.
Met eerdere opgeslagen PV-opwek laden of ondersteunen is vanwege extra verliezen alleen wat voor als je pas na zonsondergang in de gelegenheid bent.

Nu is 11kW gangbaar met trend naar 22kW (~100km per uur laden), die laatste kan je ook met thuisaccu ondersteunen met eerder opgeslagen PV-opwek, zodat je net aansluiting klein kan blijven.
Maar je hebt nog steeds een forse thuisaccu nodig of die daartoe kunt uitbreiden en de uitbreidings modules ook over paar jaar voor verkrijgbaar zijn.
Zo is er natrium die lithium in de celchemie kan vervangen en die overstap kan vlot gaan voor een gebruiks segment.
Kijk alleen maar naar celchemie als ACN naar NMC (in verschillende verhoudingen) naar LFP tot nu toe.
Natrium en "solid state" komen niet als 1 celchemie maar als vele varianten met verschillende spannings curves, die niet combineerbaar zijn en tijd zal uitwijzen of 1 celchemie doorzet of dat verschillende een marktaandeel verwerven.
Diverse natrium celchemie types kunnen met beperkte aanpassingen op bestaande LFP productielijnen en is geen volledig nieuwe productielijn voor nodig.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03

koekjah

Luctor et emergo

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:58:
[...]

SWW mbv WP icm boiler? Dan gewoon SWW run overdag draaien, dan heb je 's avonds geen extra verbruik. Tenzij je megaveel doucht, maar dan zou een grotere boiler de oplossing kunnen zijn.

Is die 9MWh trouwens incl EV toevallig? Want is best fors verbruik voor een modern huis.
Nibe VVM225 icm eminent boiler (extra), ik zou niet weten hoe ik die kan instellen dat hij alleen overdag draait. Overigens zijn we wel redelijke douchers ja.

We hebben een plugin hybride, die laadt regelmatig. 2025 was 9000, 2024 was 6000. Waar dat verschil in zit kan ik niet helemaal duiden, niet alleen in die auto ondanks dat deze pas eind dec 2024 aangeschaft is.
Voor 2026 zit ik nu op 2400 kWh, iets onder het verbruik van 2025.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:17:
[...]

jup, vergeet echter niet dat in 2027 de spelregels duidelijk anders zijn.
Bij terugladen vanuit de batterij ga je in 2027 geen EB en BTW meer terugkrijgen, dus dan krijg je alleen nog de kale energieprijs plus of min de opcenten van je leverancier terug.
Bij laden van goedkope uren en die dan gebruiken tijdens de dure uren moet je wel rekening houden met je verlies, bij Zendure circa 20% is het verschil tussen de dure en goedkope stroom kleiner dan deze 20% dan heeft opslag eigenlijk geen voordeel en ben je zelfs duurder uit.
Maar mooi dat je nu al een dergelijke winst kunt maken, ik zie bij mij deze trend ook. :)
Ik laad de batterij overdag op, hetzij tegen goedkoop tarief of met zonnestroom, en dan heb ik voldoende capaciteit om tot de andere dag het grootste deel mijn stroom uit de batterij te gebruiken. Ik gebruik 's avonds max 400wh, en als ik naar bed ben is dat dus nog lager. Alles wat ik dus overdag goedkoop, of bij zonnestroom zelfs gratis, in mijn batterij opsla kost me dus of het goedkope tarief of niets in de avond als ik het weer gebruik. En dan zou ik dus ook geen EB en btw over de stroom moeten betalen die ik dan uit mijn batterij haal. Daar heb ik tenslotte bij het laden tegen goedkoop tarief al voor betaald. ;) Het overschot aan zonnestroom is nu bij veel energie leveranciers al best laag, en dat zal in 2027 inderdaad helaas niet anders zijn. Het werkt in ieder geval niet stimulerend voor mensen die nu nog zonnepanelen aan zouden willen schaffen, en het compleet afschaffen van de saldering is dus naar mijn mening een heel domme zet geweest. Zeker als je kijkt naar de crisis waar we nu weer mee te maken hebben ivm de oorlog in Iran.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Nibe VVM225 icm eminent boiler (extra), ik zou niet weten hoe ik die kan instellen dat hij alleen overdag draait. Overigens zijn we wel redelijke douchers ja.

We hebben een plugin hybride, die laadt regelmatig. 2025 was 9000, 2024 was 6000. Waar dat verschil in zit kan ik niet helemaal duiden, niet alleen in die auto ondanks dat deze pas eind dec 2024 aangeschaft is.
Wij hebben ook een nibe warmtepomp, heb er zelf nog niet mee geknoeid. Moet ik nog in duiken. Uit onderstaande link blijken in ieder geval wel mogelijkheden.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:21
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Eerder vandaag in je voorbeeld aan laapo geef je een prijs van iets meer dan €4000 voor 5 keer de accu en de 2400AC. Dalen de prijzen zo snel ? Met €170/kWh kom je op €489 per accu blokje van 2,88kWh toch?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:52:
[...]

hoi, als ik even naar je maandverbruik ga kijken en dat voor de hieronder aangegeven maanden naar dagniveau ga omzetten krijgt ik de volgende dag verbruik en overhead data.
[Afbeelding]
Gebruiks profiel per maand cq per dag gemiddeld.
Maart verbruik 592 kWh ; overhead PV 330 kWh ; Dag; verbruik 19 kWh, overhead 10,6 kWh
April verbruik 311 kWh ; overhead 468 kWh ; Dag verbruik 10,3 kWh, overhead 14 kWh
Augustus verbruik 342 kWh ; overhead 421 kWh ; Dag verbruik 11 kWh ; overhead 13,5 kWh
September verbruik 452 kWh ; overhead 309 ; Dag verbruik 15 kWh ; overhead 10,3 kWh
Oktober verbruik 421 kWh ; overhead 137 kWh ; Dag verbruik 13,6 kWh ; overhead 4,4 kWh
ik heb even de bepalende grootheden even vet gemaakt.
de grootste waarde is die van augustus met 11 kWh, met de RTE verliezen (hier op 20% (Zendure) gezet, andere zijn iets hoger met circa 25%) en 10% SOC kom je dus op een brutto capaciteit van circa 14,3 kWh uit, dus wel iets meer dan wat je zelf dacht.
Bv een zendure SF 2400 AC met 5 batterij modules zou hier perfect passen. ook de max. 2400W als ik je verbruiksschema zie past hier prima bij, met slechts minimale peiken boven die 2400W. Prijs van dit alles is iets meer dan 4.000 euro incl. BTW.
het handige van Zendure is ook dat hier een perfecte integratie in HA mogelijk is, zeker als je zelf alles in de hand wilt houden en niet afhankelijke wilt zijn van een of andere cloud een duidelijke pre.
[Afbeelding]
ook je installatie zou je prima kunnen gebruiken voor een thuis-batterij, wel even opletten, ik kon dat op de foto niet goed zien, dat je wel een 30mA aardlek hebt, de 100mA of 300mA aardlek die je vaak bij PV ziet mogen namelijk hier niet gebruikt worden.
Dank Jan,

Dit zit ook in mijn denkrichting. Hoewel met een uitbreidbare set ik eerder in de 10kWh richting zat te denken. Daarna bij succes nog uitbreiden.

De vraag is inderdaad altijd wel zo rond de 2500w op het hoogst, ik heb geen behoefte aan zo'n handelaccu systeem, dus met een plugin in eigen beheer kom ik wel heel mooi uit.

Maar, de keuze is reuze op dat vlak op dit moment en de Zendure staat zeker hoog op het lijstje.

Minstens met de volgende vereisten:

Vast of stekker
10 kWh, uitbreidbaar
Minimaal 2000w ontladen, liefst 2500-3000w
Degelijke software
En een beetje knap zodat we hier thuis iedereen aan boord hebben

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Klinkt als een heel erg verkeerde keus: te kleine boiler in combi binnenunit. Ipv switchen naar een grotere losstaande boiler is er dus voor gekozen om een e-boiler toe te voegen? Waanzin.

Maargoed, ook die e-boiler zou ik dan alleen bij overschot laten draaien. Maar sowieso zorgen dat de WP zijn boiler overdag opwarmt en naar de maximale temperatuur (is het een R290 WP?), want alles is efficiënter dan die COP1 e-boiler….

Zou eerst dit allemaal duidelijk krijgen en zorgen dat dat geoptimaliseerd is voordat je naar een accu gaat kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2026 23:19 ]

• Jan-tweak
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Dank Jan,

Dit zit ook in mijn denkrichting. Hoewel met een uitbreidbare set ik eerder in de 10kWh richting zat te denken. Daarna bij succes nog uitbreiden.

De vraag is inderdaad altijd wel zo rond de 2500w op het hoogst, ik heb geen behoefte aan zo'n handelaccu systeem, dus met een plugin in eigen beheer kom ik wel heel mooi uit.

Maar, de keuze is reuze op dat vlak op dit moment en de Zendure staat zeker hoog op het lijstje.

Minstens met de volgende vereisten:

Vast of stekker
10 kWh, uitbreidbaar
Minimaal 2000w ontladen, liefst 2500-3000w
Degelijke software
En een beetje knap zodat we hier thuis iedereen aan boord hebben
De zendure bied 2400W, echter als je twee SF 2400 AC (of +/pro) naast elkaar zet, elk op zijn eigen groep, heb je zelf de beschiking over 4800W aan max vermogen, een extra SF 2400 AC heb je ondertussen al voor 270 euro.
je batterij-modules kun je dus (ook later) zelfs tussen de omvormers wisselen.
je eis voor min 10 kWh zou je met 4 batterij-modules van elk 2,88 kWh ( totaal 11,5 kWh) dus met gemak kunnen bereiken, C-waarde van 0,25.

• Jan-tweak
YvonneVP schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Ik laad de batterij overdag op, hetzij tegen goedkoop tarief of met zonnestroom, en dan heb ik voldoende capaciteit om tot de andere dag het grootste deel mijn stroom uit de batterij te gebruiken. Ik gebruik 's avonds max 400wh, en als ik naar bed ben is dat dus nog lager. Alles wat ik dus overdag goedkoop, of bij zonnestroom zelfs gratis, in mijn batterij opsla kost me dus of het goedkope tarief of niets in de avond als ik het weer gebruik. En dan zou ik dus ook geen EB en btw over de stroom moeten betalen die ik dan uit mijn batterij haal. Daar heb ik tenslotte bij het laden tegen goedkoop tarief al voor betaald. ;) Het overschot aan zonnestroom is nu bij veel energie leveranciers al best laag, en dat zal in 2027 inderdaad helaas niet anders zijn. Het werkt in ieder geval niet stimulerend voor mensen die nu nog zonnepanelen aan zouden willen schaffen, en het compleet afschaffen van de saldering is dus naar mijn mening een heel domme zet geweest. Zeker als je kijkt naar de crisis waar we nu weer mee te maken hebben ivm de oorlog in Iran.
Juist ,daarom is het wel belangrijk dat je een juiste keuze maakt van de capaciteit van je Thuis-batterij, niet te laag maar zeker ook niet te hoog.
de maanden maart-april en augustus, sepember en oktober geven daarbij eigenlijk de beste waarde voor, kijk mn wat je verbruik in deze periodes is en je overschot aan pv stroom.
succes :)
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste