hoi, als ik even naar je maandverbruik ga kijken en dat voor de hieronder aangegeven maanden naar dagniveau ga omzetten krijgt ik de volgende dag verbruik en overhead data.Laapo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:12:
Hello, ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisaccu, vooral omdat we hier meer terugleveren dan zelf gebruiken. Dusdanig dat ik ergens denk dat ik het type klant heb dat heel de salderingsregeling om zeep heeft geholpen.
- Full electric huishouden, 3 fase, w/w, vast tarief zonder terugleververgoeding tot half 2027
- 15 panelen, micro omvormers van Enphase.
- Opwek 2025 5500kWh
- PHEV met 9 a 10 kWh accu, geen laadpaal (kan wel een thuiskabeltje uitrollen wat op een normaal stopcontact zit en met ongeveer 1.9-2.1 kWh p/u)
[Afbeelding]
Ik heb met Claude wat lopen aanrommelen, obv kwartier gegevens uit homewizard over 2025. Daar kwam een advies uit van een accu met ongeveer 8-10kWh capaciteit.
Nu overweeg ik een plug in systeem. Vanwege het installatie gemak, Marstek komt dan al gauw bovenaan het lijstje qua 'bang for buck'. Maar, er schoot mij te binnen dat ik nog een hele vrije groep heb, van een eerdere zonnepanelen installatie, die nu onbruikbaar zit te wezen. Ik zou dus ook een vaste installie kunnen overwegen, of vrij gemakkelijk een plugin met een hoog vermogen kunnen plaatsen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het nu zo gemakkelijk als het plaatsen van een of meerdere stopcontacten, of direct aansluiten op deze lasdoos? En kan iemand zo op basis van deze foto's opmaken tot in hoeverre deze aansluiting te belasten valt, zou ik hier ook 2 of 3 accus op kunnen aansluiten? Ik ben nu nog in een oriënterende eerste fase en struikel vooral over hoe zwaar ik moet tillen aan het installatie deel van het geheel.
Verder nog een bijkomend vraagje, ik kwam de Hyxi Halo plugin accu tegen, lijkt een veel sterker aanbod dan de Marstek Venus plug in, met 3000 vermogen ipv 2500 en de capaciteit is uitbreidbaar. Kan er echter geen enkele gebruikservaring van terug vinden. Iemand hier mee bekend, wordt deze accu wellicht onder een andere merknaam verkocht in Nederland?
Nog een plaatje ter vermaak, phev was van huis en de was compleet bij....
[Afbeelding]
/f/image/a8iTradun862DpmdmbSpdjR7.png?f=fotoalbum_large)
Gebruiks profiel per maand cq per dag gemiddeld.
Maart verbruik 592 kWh ; overhead PV 330 kWh ; Dag; verbruik 19 kWh, overhead 10,6 kWh
April verbruik 311 kWh ; overhead 468 kWh ; Dag verbruik 10,3 kWh, overhead 14 kWh
Augustus verbruik 342 kWh ; overhead 421 kWh ; Dag verbruik 11 kWh ; overhead 13,5 kWh
September verbruik 452 kWh ; overhead 309 ; Dag verbruik 15 kWh ; overhead 10,3 kWh
Oktober verbruik 421 kWh ; overhead 137 kWh ; Dag verbruik 13,6 kWh ; overhead 4,4 kWh
ik heb even de bepalende grootheden even vet gemaakt.
de grootste waarde is die van augustus met 11 kWh, met de RTE verliezen (hier op 20% (Zendure) gezet, andere zijn iets hoger met circa 25%) en 10% SOC kom je dus op een brutto capaciteit van circa 14,3 kWh uit, dus wel iets meer dan wat je zelf dacht.
Bv een zendure SF 2400 AC met 5 batterij modules zou hier perfect passen. ook de max. 2400W als ik je verbruiksschema zie past hier prima bij, met slechts minimale peiken boven die 2400W. Prijs van dit alles is iets meer dan 4.000 euro incl. BTW.
het handige van Zendure is ook dat hier een perfecte integratie in HA mogelijk is, zeker als je zelf alles in de hand wilt houden en niet afhankelijke wilt zijn van een of andere cloud een duidelijke pre.
/f/image/o7CzDKOgmAbIlvoTtNUrT7Sr.png?f=fotoalbum_large)
ook je installatie zou je prima kunnen gebruiken voor een thuis-batterij, wel even opletten, ik kon dat op de foto niet goed zien, dat je wel een 30mA aardlek hebt, de 100mA of 300mA aardlek die je vaak bij PV ziet mogen namelijk hier niet gebruikt worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 25-03-2026 11:26 ]