7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Dat was toch allang al bekend? https://www.netbeheernede...shoudens-meer-grip-op-hun etc.zalkc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:35:
Netbeheerders willen CapTar vanaf 2029
https://www.ad.nl/economi...r-je-gaat-laden~a2fc9804/
Moet ik toch een keer gaan uitzoek hoe ik de batterij moet opladen vanaf het net.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
@Stefannn Gefeliciteerd met je nieuwe thuisaccu!zalkc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Kwast nog wat van je meterkast weg, ik kan nu Esmee bellen denk ik
P.S. Ik vind de vaste telefoon in je meterkast geweldig!
[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 27-03-2026 16:46 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Haal jij m dan bij je quote ook wegzalkc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:13:
[...]
Kwast nog wat van je meterkast weg, ik kan nu Esmee bellen denk ik
een prima keuze die Zendure, ik heb alleen een vraagteken bij 3 keer 800W, vergeet niet dat je verliezen dus hoger zullen zijn, niet 3 keer zo hoog maar toch merkbaar.Kuusj schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:26:
Ik heb maar eens wat zitten rekenen en rekenen en zoeken en vergelijken.. Uiteindelijk kom ik voor nu uit op het volgende idee:
- 3x Zendure 800 Plus zonder uitbreiding. 1 per fase.
Ik zit dan net onder de 'sweetspot' maar met alle bij elkaar 218 Euro per kWh ook vrij onverslaanbaar. Marstek is natuurlijk ook relatief goedkoop maar niet zó goedkoop en om de een of andere reden heb ik een beter gevoel bij Zendure (ook vanwege de blusoplossingen van Zendure).
ik vraag me eigenlijk af waarom je gewoon niet voor één 1-fase Zendure SF 2400 AC (is maar een voorbeeld, dat is dus zonder MPPT aansluitingen, ga je die gebruiken? ) gaat kiezen, en ipv 3 keer 1,92 kWh batterijcapaciteit er twee modules van 2,88 kWh elk, dat is qua totaal capaciteit dus exact het zelfde terwijl je verlies volgens mij lager is, ook je beschikbaar maximaal vermogen is met 3*800W (=2.400W) exact het zelfde als met de Zendure 2400 AC.
jouw slimme meter saldeert namelijk de vermogens in de meter, dus het effect achter de meter is hierbij gelijk.
de prijs per kWh is bij de AB3000x die in Duitsland onder de 500 euro komt, met circa 175 euro/kWh ook nog zeer aantrekkelijk.
ik volg je plaatje echter niet volledig, wat is jouw gemiddeld dagverbruik ( en dan denk ik dus veel eerder richting de maanden maart, april, augustus, spetember en oktober) ? weet je die al ?
Onderstaand de analyse. Denk dat 7-9kWh de 'sweetspot' zou zijn maarja, het mooie is dus dat ik altijd nog modules kan bijkopen. Momenteel kosten ze in DE met BTW rond de 250 euro per kWh dus dat gaat ook nog.
Dus tenzij iemand hier hard op kan schieten (ik hoor het oprecht graag), wil ik de set gaan bestellen. 1000W input is een limitatie maarja.. Denk dat het een miniem effect heeft op de totale effectiviteit van de accu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Los van de energie leverancier maak ik ook al jaren gebruik van bijvoorbeeld slimmemeterportal.nl. neem dat ik daar wel ergens de data vandaan kan halen, al verbaast het mij dan wel dat ik niet gewoon op slimme meterportal bijvoorbeeld gewoon een knop heb 'adviseer op basis van mijn verbruik welke accu het beste bij mij past'.Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:34:
[...]
eigenlijk niet, zolang je AC blijft, en dat heb je al zelfs op je dak door voor Enphase te kiezen kun je gewoon elke plug-in-batterij of vaste thuis-batterij op je groepenkast aansluiten, die sluit je dus aan in je groepenkast cq met een stekker thuis-batterij dus met een normale stekker.
daar heb je de keuze om deze in een willekeurige (van een groep die niet zwaar belast is) WCD (= stopcontact) te plaatsen (dan dus max 800W ontladen) of deze in een eigen groep (1-fase) voor de stekker thuis-batterij te plaatsen, en dan mag je voluit gaan ( veelal rond de 2400W , afhankelijk wat de thuis-batterij kan).
Overigens heeft die vaste thuis-batterij natuurlijk ook zijn eigen groep, dat kan 1-fase maar ook 3-fase zijn.
Overigens maakt het dus niets uit of je de batterij op die 1-fase of 3-fase aansluit omdat de slimme meter deze toch in de meter gaat salderen, alleen bij een 3-fase kun je meet vermogen leveren. De vraag is of je dat wel nodig hebt.
met je aangave kun je helaas vrij weinig, je moet echt gaan kijken wat je dagelijks verbruikt en je overhead op die dag van je Enphase PV systeem.
Als je geen HW energie meetsysteem hebt die dit voor je doet, kun je eenvoudig de gegevens van je maandoverzicht van je energieboer nemen en deze delen door het aantal dagen in die maand.
Mn zijn hier de maanden maart, april, augustus, september en oktober van belang, in de winter krijg je zwz geen zonnestroom voor je batterij en in de zomer krijg je gewoon al veel te veel voor je batterij.
als je dan daar een grafieke van maakt krijg je zoiets (voorbeeld van september)
[Afbeelding]
dan kun je vrij eenvoudig bepalen hoe groot je batterij zou moeten zijn. Je ziet ook in de grafiek dat je benodigde batterij capaciteit circa 1,3 - 1,4 keer je energiebehoefte moet zijn, dit ivm de verliezen die optreden tijdens het laden en ontladen en dat je de laatste 10% van je batterij niet kunt gebruiken.
Ik dacht trouwens dat ik ook nog een andere site had, maar geen idee!
Los daarvan moet ik dan ook nog iets schatten voor een warmtepomp, al kan je natuurlijk naar gas verbruik kijken
mbt je warmtepomp kun je een prima schatting maken vanuit je gasverbruik, afhankelijk van het merk en of je hybride of FE gaat heeft dat natuurlijk effect.President schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:36:
[...]
Los van de energie leverancier maak ik ook al jaren gebruik van bijvoorbeeld slimmemeterportal.nl. neem dat ik daar wel ergens de data vandaan kan halen, al verbaast het mij dan wel dat ik niet gewoon op slimme meterportal bijvoorbeeld gewoon een knop heb 'adviseer op basis van mijn verbruik welke accu het beste bij mij past'.
Los daarvan moet ik dan ook nog iets schatten voor een warmtepomp, al kan je natuurlijk naar gas verbruik kijken
het probleem bij een warmtepomp is dat je die gebruikt tijdens periode waar weinig of geen PV stroom beschikbaar is en dus ook je thuis-batterij niet daarmee kunt laden.
dus combinatie warmtepomp en thuis-batterij (ten minste vanuit zicht PV stroom ) heeft geen echte relatie, dat zijn echt twee dingen.
als je via slimmemeterportal.nl naar je eerder genoemde maanden kunt kijken (dag niveau) dan zie je vrij snel in welke range je energiebehoefte mbt een batterij zich bevind.
Bedenk te weinig is niet handig maar op zich geen probleem, dat kost in ieder geval geen onnodige investering.
Te veel, mn echt te veel, kost je duidelijk een hoop geld terwijl je daar gewoon geen gebruik van kunt maken, dus zonde van het geld.
mijn advies is kies een systeem wat uitbreidbaar (modulair) is, een goede ondersteuning heeft, een goede software heeft, bv een Zendure zou als plug-and-play (stekker) thuis-batterij een prima keuze kunnen zijn.
Het is toch gewoon vooral een kwestie van kijken hoeveel ik per dag boven de 0 uitkom? Of is dat te simpel gezegd?Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:48:
[...]
mbt je warmtepomp kun je een prima schatting maken vanuit je gasverbruik, afhankelijk van het merk en of je hybride of FE gaat heeft dat natuurlijk effect.
het probleem bij een warmtepomp is dat je die gebruikt tijdens periode waar weinig of geen PV stroom beschikbaar is en dus ook je thuis-batterij niet daarmee kunt laden.
dus combinatie warmtepomp en thuis-batterij (ten minste vanuit zicht PV stroom ) heeft geen echte relatie, dat zijn echt twee dingen.
als je via slimmemeterportal.nl naar je eerder genoemde maanden kunt kijken (dag niveau) dan zie je vrij snel in welke range je energiebehoefte mbt een batterij zich bevind.
Bedenk te weinig is niet handig maar op zich geen probleem, dat kost in ieder geval geen onnodige investering.
Te veel, mn echt te veel, kost je duidelijk een hoop geld terwijl je daar gewoon geen gebruik van kunt maken, dus zonde van het geld.
mijn advies is kies een systeem wat uitbreidbaar (modulair) is, een goede ondersteuning heeft, een goede software heeft, bv een Zendure zou als plug-and-play (stekker) thuis-batterij een prima keuze kunnen zijn.
Op basis daarvan zou ik ergens rond de 5 tot 10 nodig hebben, waarbij 10 denk ik prima is?
:strip_exif()/f/image/6oPE9A5xTtKCHwHt9kNUmkqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0aXC3VcalR4CZudWktrhGIJo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X1m1qjwWOjP6HczvhU88VIZj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LnyLG6XB2Hj1miA38w4YLll3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qnXP6mU4UTsifq8f9aaiHuNi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2NDNmJpdV1nxKLULONOZQvoY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pAo3hqYFNmU44YzgWCSdSRTQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6IjWH0ngApZCtQMjr0zTioHT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bJ7WvXoyQLHjybixwRGD4KSD.jpg?f=fotoalbum_large)
En in de winter neem ik aan dat ongeacht de temperatuur ik met 10kwh wel genoeg heb om van 7u tot 9u en van 17u tot 21u te doen..
:strip_exif()/f/image/X4obB1nlQcj3izRrltgTvSGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mja, die dag 4,25 kuub gas gebruikt wat neerkomt op 8-14 kWh aan stroom verspreid over de dag uiteraard
Dus dat komt al neer op een dag verbruik van 20-25 kWh. Maar dat formaat accu ga ik echt niet nemen, ik hoef ook geen volle dag vanuit de accu te doen.
Met een warmtepomp misschien 15kwh pakken ipv 10kwh? Of is dat overkill?
[ Voor 8% gewijzigd door President op 27-03-2026 18:13 ]
het is een beetje offtopic, maar wel "hogere tweakers kunde"
-> yep bij betreffende quote kon je wellicht nog naar de originele afbeelding
-> die heb ik inmiddels uit mijn foto album verwijderd
-> dus "wat @zalkc ook doet", met het heft in eigen hand heb ik meerdere spillage vermeden.
(weer wat geleerd)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zal wel iets missen, maar als ik 3x800W aan het laden ben met 20% verlies, dan is dat in totaal 480W verlies (theoretisch). Als ik 2400W aan het laden ben met 20% is dat toch hetzelfde?Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:35:
[...]
een prima keuze die Zendure, ik heb alleen een vraagteken bij 3 keer 800W, vergeet niet dat je verliezen dus hoger zullen zijn, niet 3 keer zo hoog maar toch merkbaar.
ik vraag me eigenlijk af waarom je gewoon niet voor één 1-fase Zendure SF 2400 AC (is maar een voorbeeld, dat is dus zonder MPPT aansluitingen, ga je die gebruiken? ) gaat kiezen, en ipv 3 keer 1,92 kWh batterijcapaciteit er twee modules van 2,88 kWh elk, dat is qua totaal capaciteit dus exact het zelfde terwijl je verlies volgens mij lager is, ook je beschikbaar maximaal vermogen is met 3*800W (=2.400W) exact het zelfde als met de Zendure 2400 AC.
jouw slimme meter saldeert namelijk de vermogens in de meter, dus het effect achter de meter is hierbij gelijk.
de prijs per kWh is bij de AB3000x die in Duitsland onder de 500 euro komt, met circa 175 euro/kWh ook nog zeer aantrekkelijk.
ik volg je plaatje echter niet volledig, wat is jouw gemiddeld dagverbruik ( en dan denk ik dus veel eerder richting de maanden maart, april, augustus, spetember en oktober) ? weet je die al ?
[...]
Onder de 500,- per module kan ik de AB3000x ook niet vinden. Niet inclusief BTW in ieder geval.. Goedkoopste wat ik nu zie bij elkaar is 1591,- bij Techpunt. Dat komt dan op 276,- per kWh. Dat gaat nog, maar is alsnog 25% duurder per kWh.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
volgens mij woon je in Limburg, dus vlakbij de grens, tel uit je mogelijkheden.Kuusj schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Ik zal wel iets missen, maar als ik 3x800W aan het laden ben met 20% verlies, dan is dat in totaal 480W verlies (theoretisch). Als ik 2400W aan het laden ben met 20% is dat toch hetzelfde?
Onder de 500,- per module kan ik de AB3000x ook niet vinden. Niet inclusief BTW in ieder geval.. Goedkoopste wat ik nu zie bij elkaar is 1591,- bij Techpunt. Dat komt dan op 276,- per kWh. Dat gaat nog, maar is alsnog 25% duurder per kWh.
3 omvormers zullen gewoon meer verlies draaien, zeker als deze ook nog met laag vermogen moeten omgaan dan als je slechts ééntje hebt, daarbij scoort de 2400 AC ook nog eens prima met zijn verliezen die zelfs onder de 20% liggen.
Overigens heb ik zelf net een AB3000x in huis gekregen voor net iets meer dan 500 euro en dat incl BTW en transport. de daarbij behoorende omvormer zag ik in Duitsland al onder de 250 euro, dat is daar zelfs incl. de BTW nog onder de 300 euro. totaal ben je dus iets meer dan 1.300 euro kwijt, daarbij komt wel nog een eigen groep bij (kost je circa 50 euro aan materieel (alamat plus WCD en kabel).
Ziet bij mij waarschijnlijk vergelijkbaar uit.
@Jan-tweak, @Kuusj Betreffende de verliezen van diverse configuraties/technologiën van omvormer/accu-systemen kan ik "HTW-aquu-Stromspeicher-Inspektion-2026" aanbevelen. 66 pagina's zijn natuurlijk niet zo meteen te overzien.
[ Voor 56% gewijzigd door dunklefaser op 27-03-2026 18:43 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Deze is wat dichterbij: https://www.nu.nl/klimaat...-nieuwe-tariefregels.htmldaemonix schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:42:
[...]
Dat was toch allang al bekend? https://www.netbeheernede...shoudens-meer-grip-op-hun etc.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
"Helaas wel"President schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Het is toch gewoon vooral een kwestie van kijken hoeveel ik per dag boven de 0 uitkom? Of is dat te simpel gezegd?
kijk maar eens in deze tabel:
| getallen zijn puur voorbeelden | Jan | Feb | Mrt | Apl | Mei | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | |
| verbruik (dag gemiddeld) | 18 | 18 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 15 | 15 | 18 | 18 | |
| PV opbrengst (dag gemiddeld) | 4 | 9 | 19 | 26 | 32 | 36 | 30 | 25 | 15 | 6 | 4 | 3 | |
| sluipverbruik tijdens PV | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | |
| overhead ( dag gemiddeld) | 0 | 5 | 14 | 21 | 27 | 31 | 25 | 20 | 10 | 1 | 0 | -1 | |
| batterij vulling 5kWh (dag gemiddeld) | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 0 | 0 | |
| batterij 5kWh gebruik (dag gemiddeld) | 0 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 0,8 | 0,0 | 0,0 | |
| restant netverbruik (gemiddeld) | 18,0 | 14,2 | 11,2 | 11,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 11,2 | 14,2 | 18,0 | 18,0 | |
| getallen zijn puur voorbeelden | Jan | Feb | Mrt | Apl | Mei | Jun | Jul | Aug | Sep | Okt | Nov | Dec | |
| verbruik (dag gemiddeld) | 18 | 18 | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 15 | 15 | 18 | 18 | |
| PV opbrengst (dag gemiddeld) | 4 | 9 | 19 | 26 | 32 | 36 | 30 | 25 | 15 | 6 | 4 | 3 | |
| sluipverbruik tijdens PV | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | |
| overhead ( dag gemiddeld) | 0 | 5 | 14 | 21 | 27 | 31 | 25 | 20 | 10 | 1 | 0 | -1 | |
| batterij vulling 10kWh (dag gemiddeld) | 0 | 5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 1 | 0 | 0 | |
| batterij 10kWh gebruik (dag gemiddeld) | 0 | 3,8 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 0,8 | 0,0 | 0,0 | |
| restant netverbruik (gemiddeld) | 18,0 | 14,2 | 7,3 | 7,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 7,3 | 14,2 | 18,0 | 18,0 |
in deze tabel is heel duidelijk dat de maanden maart, april en augustus, en september de maat aangeven.
probeer eens je eigen cijfers in een dergelijke tebel te krijgen, meest eenvoudig is je maandcijfers delen door het aantal dagen. dat zowel voor je overhead = teruglevering als je verbruik.
helaas snap ik je grafieken even niet, heb je ook rekening gehouden met de factor 1,3-1,4 (verlies - 10% SOC) ?bij je opslag, dus bij een Batterij van bv 10 kWh krijg je uiteindelijk maar 7,7 kWh er uit.
Op basis daarvan zou ik ergens rond de 5 tot 10 nodig hebben, waarbij 10 denk ik prima is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En in de winter neem ik aan dat ongeacht de temperatuur ik met 10kwh wel genoeg heb om van 7u tot 9u en van 17u tot 21u te doen..
[Afbeelding]
Mja, die dag 4,25 kuub gas gebruikt wat neerkomt op 8-14 kWh aan stroom verspreid over de dag uiteraard
Dus dat komt al neer op een dag verbruik van 20-25 kWh. Maar dat formaat accu ga ik echt niet nemen, ik hoef ook geen volle dag vanuit de accu te doen.
Met een warmtepomp misschien 15kwh pakken ipv 10kwh? Of is dat overkill?
[quote]
OVERKILL; je warmtepomp staat aan terwijl je PV op nul staat en anders om, dus die extra 5 kWh is eigenlijk weggegooid geld. circa 2 - 2,5 kWh meer is prima, maar je kunt veel beter een systeem kiezen waarbij je eenvoudig als blijkt dat je toch nog te kort komt er een batterij-module er bij kunt plaatsen.
ik ben eerst ook gestart met mijn Zendure met 2 modules van elk 2,88 kWh en heb pas er ééntje bijgezet (lego blokje) dus nu bijna 9 kWh, echter uit mijn cijfers (en ik heb deze cijfers op kwartierbasis voor het hele jaar) blijkt dat ik een volgende batterij pack van nog eens 2,88 kWh slechts voor nog geen 20% ga gebruiken, voor de overige 80% doet hij helemaal niets, dan wordt het wel een dure grap.
bedankt, maar helaas staan hier alleen merken op die erg op de duitse markt zijn gericht, maar zelfs merken als Anker en Zendure die ook in Duitsland een behoorlijkm arktaandeel hebben ga je helaas niet vinden.dunklefaser schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:35:
@President Jouw bijdrage met de vele grote plaatjes is zeer verhelderend.
Ziet bij mij waarschijnlijk vergelijkbaar uit.
@Jan-tweak, @Kuusj Betreffende de verliezen van diverse configuraties/technologiën van omvormer/accu-systemen kan ik "HTW-aquu-Stromspeicher-Inspektion-2026" aanbevelen. 66 pagina's zijn natuurlijk niet zo meteen te overzien.
Merken als Marstek ed ga je ook niet vinden.
Het gaat mij in eerste instantie ook niet om de merken maar eerder om de verschillen in "efficiëntie" en de daaraan gerelateerde techniek.Jan-tweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:26:
[...]
bedankt, maar helaas staan hier alleen merken op die erg op de duitse markt zijn gericht, maar zelfs merken als Anker en Zendure die ook in Duitsland een behoorlijkm arktaandeel hebben ga je helaas niet vinden.
Merken als Marstek ed ga je ook niet vinden.
Volgens mij blijven deze zaken vaak onderbelicht, zeker bij "verkopers" (dozenschuivers) van thuisaccu's met een stekker. Met een beetje achtergrondinformatie kan je wel gerichte vragen stellen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
het is niet alleen het percentuele verlies.Kuusj schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Ik zal wel iets missen, maar als ik 3x800W aan het laden ben met 20% verlies, dan is dat in totaal 480W verlies (theoretisch). Als ik 2400W aan het laden ben met 20% is dat toch hetzelfde?
Het is ook de "idle load"
Die heb je dan 3x
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Voor de Jackery Solarvault 7,56kWh AC variant gegaan, met de kortingscode en cbxl 1983,50. Nog even aankijken hoe het zo loopt, denk dat er nog wel een uitbreiding komt of met 5kWh extra aan losse accu modules of met een nieuwe omvormer + accu.
Voor nu 262,37 eur per kWh. De Marstek E, de grote prijsvechter van dit moment is circa 225 per kWh. Maar met de Jackery Solarvault verwacht ik een iets meer premium product binnen te halen. Alhoewel, ik bestel altijd gewoon graag het laatste dat op de markt is verschenen, met wisselend succes..
Nu nog even een stopcontact bij maken op zolder, de eerste verzendingen vinden pas 9 april plaatst.
Als je P1-data hebt (liefst per kwartier) dan kan je op jeroen.nl een stroom-analyse laten doen. Dat heeft mij erg geholpen bij mijn keuze.President schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:36:
Heb wat data ingevoerd over 2025, kom nu uit op:fub schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Als je P1-data hebt (liefst per kwartier) dan kan je op jeroen.nl een stroom-analyse laten doen. Dat heeft mij erg geholpen bij mijn keuze.
0kwh accu is 27,3% zelf consumptie en 66,8 net afhankelijkheid.
5kwh accu is 57,6% zelf consumptie en 35,9 net afhankelijkheid. Besparing 340.
7kwh accu is 62,4% zelf consumptie en 31,4 net afhankelijkheid. Besparing 394.
9kwh accu is 65% zelf consumptie en 29,1 net afhankelijkheid. Besparing 422.
11kwh accu is 66,4% zelf consumptie en 27,9 net afhankelijkheid. Besparing 437
15kwh accu is 67,9% zelf consumptie en 26,5 net afhankelijkheid. Besparing 454
Op basis van deze cijfers is het een kwestie van kijken wat het kost. Maar dit is met vast contract. Uiteindelijk zou het ook mooi zijn als ik in de winter bijvoorbeeld de accu kan opladen zodat ik overdag het net niet hoef te gebruiken (vanwege net congestie). Dat is namelijk ook een maatschappelijk doel wat ik wil vervullen, niet alleen stroom van de zonnepanelen op een ander moment gebruiken.
En als je eens gaat kijken wat bv je gemiddeld verbruik en overhead per dag is in de maanden, maart, april, augustus en september, waar kom je dan uit?President schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Heb wat data ingevoerd over 2025, kom nu uit op:
0kwh accu is 27,3% zelf consumptie en 66,8 net afhankelijkheid.
5kwh accu is 57,6% zelf consumptie en 35,9 net afhankelijkheid. Besparing 340.
7kwh accu is 62,4% zelf consumptie en 31,4 net afhankelijkheid. Besparing 394.
9kwh accu is 65% zelf consumptie en 29,1 net afhankelijkheid. Besparing 422.
11kwh accu is 66,4% zelf consumptie en 27,9 net afhankelijkheid. Besparing 437
15kwh accu is 67,9% zelf consumptie en 26,5 net afhankelijkheid. Besparing 454
Op basis van deze cijfers is het een kwestie van kijken wat het kost. Maar dit is met vast contract. Uiteindelijk zou het ook mooi zijn als ik in de winter bijvoorbeeld de accu kan opladen zodat ik overdag het net niet hoef te gebruiken (vanwege net congestie). Dat is namelijk ook een maatschappelijk doel wat ik wil vervullen, niet alleen stroom van de zonnepanelen op een ander moment gebruiken.
Die begrijp ik niet zo goed?Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:47:
[...]
En als je eens gaat kijken wat bv je gemiddeld verbruik en overhead per dag is in de maanden, maart, april, augustus en september, waar kom je dan uit?
Maart: 231 verbruik, 409 teruggeleverd. Netto dus 178 over
April: 195 gebruik, 484 teruglevering
Augustus: 175 gebruik, 458 teruglevering
September: 212 gebruikt, 309 teruglevering
Maar: wat kan ik daarmee?
Ga ik kijken van maart tm september dan heb ik ongeveer 1300kwh gebruikt uit het stroomnet. Technisch zou ik alleen die kwh's dus met een accu vanuit de zonnepanelen halen, wat neerkomt op 325 euro als ik reken met 0,25 per kWh en ik even niet meeneem dat er soms met een accu nog steeds uit het stroomnet moet worden gehaald
sorry, ik zal wat duidelijker zijn, overhead is dat wat terug het net gaat, dus dat van de PV stroom wat je niet direct zelf verbruikt.
dusMaart: 231 verbruik, 409 teruggeleverd. Netto dus 178 over
Verbruik maart 321 / 31 =10,355
Overhead maart 409 / 31 =13,194
Opmerking hier is dus je overhead al (gemiddeld) hoger dan je verbruik, dus zou je volledig op NOM kunnen.
Je benodigde batterij capaciteit zou voor maart dus 10,4 * 1,3 =13,52 kWh zijn.
De factor 1,3 is je laad/ontlaadverliezen plus je 10% SOC die in je batterij blijft.
April verbruik 195 / 30 =6,5April: 195 gebruik, 484 teruglevering
Overhead april 484 / 30 =16,133
Dus in april is je batterij capaciteit (netto) 6,5
Werkelijk 6,5*1,3=8,4 kWh
Verbruik augustus 175 / 31 =5,645Augustus: 175 gebruik, 458 teruglevering
Overhead augustus 458 / 31 =14,774
Dus voor augustus is je netto batterij capaciteit 5,7
Je werkelijke capaciteit wordt dan 5,7 * 1,3=7,41 kWh
Verbruik september 212 / 30 =7,0667September: 212 gebruikt, 309 teruglevering
Overhead september 309 / 30 =10,3
Dus bruto batterij capaciteit wordt 7,1
Werkelijke capaciteit is dus 7,1 * 1,3 =9,23 kWh
In deze maanden zal je maximale capaciteit dus circa 13,5 kWh worden. Dat is dus slechts voor 1 maand.
In de overige 11 maanden zal dat dus ook lager zijn, een stuk lager zelfs, als ik die cijfers zie zou ik eerder kijken naar een batterij van ergens rond de 9-10 kWh, mogelijk nog een klein stukje meer als dat beter past bij een module keuze.
Zendure bv heeft met zijn 2,88 kWh batterij module eigenlijk hier een prima passende oplossing
3 modules zijn 3*2,88=8,64 kWh
4 modules zijn 4*2,88=11,52 kWh
Dus hier zou je de keuze tussen iets minder of iets meer hebben, de 3 modules is mogelijk meer een sweetspot maar met 4 modules heb je wat meer lucht naar boven en zou je op basis van deze gemiddelde cijfers in 11 van de 12 maanden deze volledig kunnen gebruiken.
5 modules 5*2,88=14,4 kWh is volgens mij echter gewoon te veel waar je van die extra module maar weinig gebruik van zult maken.
je besparing zal dus : 231+195+175+212=813 kWh (bij 25ct/kWh = 813*0,25=203,25 euro, de overige maanden hier dus niet meegerekend.Maar: wat kan ik daarmee?
Ga ik kijken van maart tm september dan heb ik ongeveer 1300kwh gebruikt uit het stroomnet. Technisch zou ik alleen die kwh's dus met een accu vanuit de zonnepanelen halen, wat neerkomt op 325 euro als ik reken met 0,25 per kWh en ik even niet meeneem dat er soms met een accu nog steeds uit het stroomnet moet worden gehaald
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 28-03-2026 16:15 ]
Hoe kijk jij naar wisselvallige weer? Dus 1 dag zon, 2e dag bewolkt dus minimaal pv opbrengst. In de maatgevende maanden vind ik dit ook een afweging. Als ik kijk naar de feb-maart PV dag opbrengst dan zou in ons geval 150% accu t.o.v. dagverbruik ervoor zorgen dat we op een enkele dag na al NOM kunnen draaien.Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:42:
[...]
sorry, ik zal wat duidelijker zijn, overhead is dat wat terug het net gaat, dus dat van de PV stroom wat je niet direct zelf verbruikt.
[...]
dus
Verbruik maart 321 / 31 =10,355
Overhead maart 409 / 31 =13,194
Opmerking hier is dus je overhead al (gemiddeld) hoger dan je verbruik, dus zou je volledig op NOM kunnen.
Je benodigde batterij capaciteit zou voor maart dus 10,4 * 1,3 =13,52 kWh zijn.
De factor 1,3 is je laad/ontlaadverliezen plus je 10% SOC die in je batterij blijft.
[...]
April verbruik 195 / 30 =6,5
Overhead april 484 / 30 =16,133
Dus in april is je batterij capaciteit (netto) 6,5
Werkelijk 6,5*1,3=8,4 kWh
[...]
Verbruik augustus 175 / 31 =5,645
Overhead augustus 458 / 31 =14,774
Dus voor augustus is je netto batterij capaciteit 5,7
Je werkelijke capaciteit wordt dan 5,7 * 1,3=7,41 kWh
[...]
Verbruik september 212 / 30 =7,0667
Overhead september 309 / 30 =10,3
Dus bruto batterij capaciteit wordt 7,1
Werkelijke capaciteit is dus 7,1 * 1,3 =9,23 kWh
In deze maanden zal je maximale capaciteit dus circa 13,5 kWh worden. Dat is dus slechts voor 1 maand.
In de overige 11 maanden zal dat dus ook lager zijn, een stuk lager zelfs, als ik die cijfers zie zou ik eerder kijken naar een batterij van ergens rond de 9-10 kWh, mogelijk nog een klein stukje meer als dat beter past bij een module keuze.
Zendure bv heeft met zijn 2,88 kWh batterij module eigenlijk hier een prima passende oplossing
Dus hier zou je de keuze tussen iets minder of iets meer hebben, de 3 modules is mogelijk meer een sweetspot maar met 4 modules heb je wat meer lucht naar boven en zou je op basis van deze gemiddelde cijfers in 11 van de 12 maanden deze volledig kunnen gebruiken.
5 modules 5*2,88=14,4 kWh is volgens mij echter gewoon te veel waar je van die extra module maar weinig gebruik van zult maken.
[...]
daarom is het handig om gewoon naar redelijk gemiddelde cijfers te kijken, als je over nauwkeurige data beschikt, bv over dagelijkse verbruik kun je iets nauwkeuriger kijken, maar je basseert dan nog steeds deze op één jaar, wil je het echt goed doen, zou je eigenlijk dit met de laatste 3 of 5 jaar moeten doen en daar dan weer je conclusies uit trekken. bv neem het derde kwartiel (75%) van de dagelijkse per maand als basis.DM_ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:03:
[...]
Hoe kijk jij naar wisselvallige weer? Dus 1 dag zon, 2e dag bewolkt dus minimaal pv opbrengst. In de maatgevende maanden vind ik dit ook een afweging. Als ik kijk naar de feb-maart PV dag opbrengst dan zou in ons geval 150% accu t.o.v. dagverbruik ervoor zorgen dat we op een enkele dag na al NOM kunnen draaien.
je moet niet de ilussie hebben dat je alles kunt opvangen, wil je dat zul je behoorlijk moeten overdoseren, en daarmee dus ook een hoop geld weggooien, terwijl je doel eigenlijk was om geld te besparen.
Dus soms is het gewoon goedkoper om een klein deel aan extra kosten te hebben, dan dat je een niet meer in verhouding staande meeruitgaven moet doen om dat klein beetje op te vangen.
Als ik zie €300-325 per kWh en dan 9 kWh aan capaciteit kom je uit op €2700-3000
Waarom ga je dan niet voor een 1 fase omvormer met een NKON 16kWh batterij (€1900,-). Stel je pakt een Victron 6k5 GX (€950,-) dan ben je voor €2850,- klaar (€178/kWh). Aansturing kan via je Homewizard P1 meter en je hebt gewoon een goede (hoog vermogen) noodstroom uitgang. Je P1 meter saldeerd intern dus dat is het probleem niet. Als je accu om wat voor reden kapot gaat (of je omvormer) kan je die zo vervangen.
Edit:
Extra kabels, automaten etc voor de extra groepen voor de stekkerbatterijen heb je sowieso. Dus die kosten kan je tegen elkaar weg strepen (in dit geval zelfs nog 1/3de goedkoper).
Edit 2: stel je hebt een Enphase meterd dan is die dongel ook niet nodig bij omvormers die modbus ondersteunen voor de aansturing.
[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 28-03-2026 16:31 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dat met die stekker-batterij snap ik wel, alleen om daar 3 over de fases te verdelen zal voor de meeste eigenlijk een onnodige actie zijn.Impossibl3 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:24:
Ik snap werkelijk waar niet de 3x stekkerbatterijen voor iedere fase 1. Dan heb je 3x omzet verliezen en standby verliezen en zeer beperkte noodstroom (als die stekkerbatterijen een aansluiting daarvoor hebben).
Als ik zie €300-325 per kWh en dan 9 kWh aan capaciteit kom je uit op €2700-3000
Waarom ga je dan niet voor een 1 fase omvormer met een NKON 16kWh batterij (€1900,-). Stel je pakt een Victron 6k5 GX (€950,-) dan ben je voor €2850,- klaar (€178/kWh). Aansturing kan via je Homewizard P1 meter en je hebt gewoon een goede (hoog vermogen) noodstroom uitgang. Je P1 meter saldeerd intern dus dat is het probleem niet. Als je accu om wat voor reden kapot gaat (of je omvormer) kan je die zo vervangen.
Edit:
Extra kabels, automaten etc voor de extra groepen voor de stekkerbatterijen heb je sowieso. Dus die kosten kan je tegen elkaar weg strepen (in dit geval zelfs nog 1/3de goedkoper).
Edit 2: stel je hebt een Enphase meterd dan is die dongel ook niet nodig bij omvormers die modbus ondersteunen voor de aansturing.
Dat zeker niet iedereen naar een victron zal gaan snap ik echter ook, voor de doorsnee consument is dat eigenlijk geen goede optie, heb je daar een hobby van en heb je daar ook verstand van is dat weer een ander ding.
Echter voor de gemiddelde consument, die toch al geen verstand heeft van stroom is een kant en klare oplossing in de vorm van een stekker batterij een veel veiliger optie.
Kan je voorstel vergelijken met een stekker batterij en het aansluiten van de nkon optie kostte 2 mensen 2 mandagen om netjes en werkend afgemonteerd te krijgen. Daarnaast moet je alle logica zelf verzinnen én maken én krijg je bij veel stekker opties ook nog eens 10 jaar garantie op het geheel.Impossibl3 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:24:
Ik snap werkelijk waar niet de 3x stekkerbatterijen voor iedere fase 1. Dan heb je 3x omzet verliezen en standby verliezen en zeer beperkte noodstroom (als die stekkerbatterijen een aansluiting daarvoor hebben).
Edit:
Dus ik snap de reflex en het is absoluut een mooie oplossing die enorm betaalbaar is geworden, alleen totaal ongeschikt voor 90% van de huishoudens. Of meer.
De Anker stekker optie die ik heb overgenomen na de review zou ik zelfs mijn ouders zelf laten installeren en in gebruik nemen. Dan is 30% prijsverschil ex arbeid niet eens zó gek meer toch?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Maar goed bij mijn ouders zou ik ook wat anders neer zetten wat direct uit de doos werkt. Of ik doe het daar en ben er wat tijd aan kwijt.
Zie ik iets over het hoofd of is dit heel goedkoop? 10kWh batterij met omvormer voor 695 euro?Pr088 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Als je meer wilt zijn er al legio 5kw omvormers met een batterij op de markt. Eerste Google hit (wel even zelf goed checken, ik vind het goedkoop) https://zonnigewinkel.nl/...rij-pakket-10-kwh-1-fase/
Ja, goedkoop. Gezien de aparte categorie en de prijzen van de andere pylontech op die site een prijsfout, of eenmalige actie.koksie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:35:
[...]
Zie ik iets over het hoofd of is dit heel goedkoop? 10kWh batterij met omvormer voor 695 euro?
Edit: ah, ik zie het al. Status van de bundel is "binnenkort leverbaar". De losse omvormer is wel leverbaar, dus vandaar dat die prijs er nu staat. De bundel is ook niet te bestellen nu.
Terug on-topic maar weer.
[ Voor 42% gewijzigd door koksie op 28-03-2026 22:24 ]
Dan nog zit met je aansturing en logica van laden en ontladen. Tis in ieder geval mooi dat de keus er is, voor een ander type gebruiker.Impossibl3 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:32:
Ik snap echt wel het nut van de stekkerbatterijen. Maar als je al een electrician moet laten komen om je meterkast aan te laten passen vanwegen een eigen groep omdat je meer dan 800 watt over de kabel wil laten lopen. Dan is in mijn optiek de stap nog maar klein. Die electrician kan ook de 7 extra terminals met de moment sleutel aandraaien (4 voor de batterij en 3 in de omvormer voor de stroomkabel). Zeker geen 2 man 2 dagen werk (ik heb het hier niet over een 3 fase setup met alles er op en er aan).
Maar goed bij mijn ouders zou ik ook wat anders neer zetten wat direct uit de doos werkt. Of ik doe het daar en ben er wat tijd aan kwijt.
En klopt: 3-fase en nkon pakket moest nog in elkaar gezet worden, de batterijen aansluiten aan de BMS e.d. Kost meer tijd dan
Ik heb de indruk dat die andere pakketten werkend uit de doos komen?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Dat lijkt eerder een prijs van uit een vrachtwagen gevallen ding, dus ik vrees als het te goed is om waar te zijn loop je de kans dat het ook zo is, maar met deze prijs wordt het wel erg lastig om niet hebberig te worden, ik heb net iets minder alleen al voor mijn 2,88 kWh batterij module betaald.koksie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:35:
[...]
Zie ik iets over het hoofd of is dit heel goedkoop? 10kWh batterij met omvormer voor 695 euro?
Wie weet hier meer van?
Ja, bv bij de Zendure is werkelijk alleen de unit cq units op zijn plaats te zetten en de stekker in het stopcontact te steken en de Zendure P1 meter in de slimme meter te steken, de app downloaden en installeren en als laatste de unit met slechts een knop aan te zetten.NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Dan nog zit met je aansturing en logica van laden en ontladen. Tis in ieder geval mooi dat de keus er is, voor een ander type gebruiker.
En klopt: 3-fase en nkon pakket moest nog in elkaar gezet worden, de batterijen aansluiten aan de BMS e.d. Kost meer tijd dan![]()
De gemiddelde wasmachine werkt complexer.
Het aansturen van die omvormer kan je helemaal zelf doen of laten doen door Victron met ESS (NOM draaien) of DESS waarbij ook gekeken wordt naar de dynamische prijzen. Zit ingebakken in het apparaat wat je met een vinkje in de app omzet.NiGeLaToR schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Dan nog zit met je aansturing en logica van laden en ontladen. Tis in ieder geval mooi dat de keus er is, voor een ander type gebruiker.
----
Voor de 4k5, 6k5 en MultiRS is de app van victron ook heel duidelijk. Voor de andere Multiplussen (oudere versies) is het meer instel werk met specifieke kabeltjes.
Goed het is iets meer werk dan een plug and play batterij maar je krijgt er meer vrijheid voor terug en je zit niet aan de Chinese of VS grillen vast.
Hoe het bij andere omvormers zit geen idee maar zoals ik al eerder zij ik snap vaak niet de stekkerbatterij als beste optie als ik dan het gewenste vermogen zie dan zijn er andere (betere) opties.
Het zou mooi zijn om dit ook al mee te nemen in de gedachten over de benodigde batterij capaciteit want zoals we weten is het niet altijd mogelijk om iets wat je nu koopt over 2 tot 3 jaar met een passende module uit te breiden. En dan is uitbreiding, indien we zien dat dit bijdraagt aan een positieve uitkomst, pas echt veel duurder.
Hoe zien jullie dat?
Kan aan mij liggen, maar ik kom vooral sites tegen waar je die accu's koopt zonder installatie... En die installatie heb ik wel nodigJan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:42:
[...]
je besparing zal dus : 231+195+175+212=813 kWh (bij 25ct/kWh = 813*0,25=203,25 euro, de overige maanden hier dus niet meegerekend.
Want ga ik in mijn regio (Leiden, ZH) kijken dan kom je eerder o installatiebedrijven uit zoals
https://batt.nl/thuisbatt...uisbatterij-met-omvormer/ die een of ander onbekend merk gebruiken...
Andere sites hebben tot mij verbazing vooral 'vul de gegevens in en krijg een offerte'... En in snap dat elke installatie op maat is (ligt natuurlijk ook aan de locatie van de installatie).
Als je gebruik maakt van een traag afgiftesysteem (zoals vloerverwarming) kun je de warmtepomp vaak prima uitzetten op die dure uren.Rojado schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:32:
Ik zie veel langs komen over de grootte van het accupakket, veelal onder het motto niet te groot (begrijp ik) vanwege terugverdien effect en de 7 zonnige maanden waarbij vullen en legen in onbalans is. Echter zien we nu steeds meer signalen dat we in 2028/2029 naar een andere tarief structuur gaan en in de berichten gaat men uit van dure stroom in de gebruiks piek uren en goedkoop in de rustige uren. Dat kan, zeker met een warmtepomp die in ons geval het leeuwendeel van de stroom consumptie in een jaar voor zijn rekening neemt, een ander beeld geven over de neer te zetten capaciteit. Juist in de 4 dure warmtepomp maanden zou goedkope stroom de dure periodes kunnen verlichten.
Het zou mooi zijn om dit ook al mee te nemen in de gedachten over de benodigde batterij capaciteit want zoals we weten is het niet altijd mogelijk om iets wat je nu koopt over 2 tot 3 jaar met een passende module uit te breiden. En dan is uitbreiding, indien we zien dat dit bijdraagt aan een positieve uitkomst, pas echt veel duurder.
Hoe zien jullie dat?
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Ik deel je verbazing; er is helaas ook al weer een legioen aan oplichters opgestaan die dure complexe zooi verkoopt tegen initieel interessante kWh prijzen en fantastische terugverdien fabeltjes.President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Kan aan mij liggen, maar ik kom vooral sites tegen waar je die accu's koopt zonder installatie... En die installatie heb ik wel nodig
Want ga ik in mijn regio (Leiden, ZH) kijken dan kom je eerder o installatiebedrijven uit zoals
https://batt.nl/thuisbatt...uisbatterij-met-omvormer/ die een of ander onbekend merk gebruiken...
Andere sites hebben tot mij verbazing vooral 'vul de gegevens in en krijg een offerte'... En in snap dat elke installatie op maat is (ligt natuurlijk ook aan de locatie van de installatie).
Zou wel werken als er A tot Z opleveringen met vaste prijzen voor kwamen, maar dan nog zit je met de configuratie en bijvoorbeeld aanpassingen bij nieuwe prijsstructuren.
Vast zitten aan iemands cloud is ook niet ideaal, dus neig wel naar stand alone setups, maar dit soort dingen werken gewoon niet als ze niet fire and forget zijn - voor alles en iedereen wat niet Tweaker is.
sorry, ik volg je even niet meer, over welke installatie spreken we hier ?President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:34:
[...]
Kan aan mij liggen, maar ik kom vooral sites tegen waar je die accu's koopt zonder installatie... En die installatie heb ik wel nodig
zoals ik in een eerder post al had aangegeven is het bij Zendure ( en dit is ook zo voor heel veel andere stekker thuis-battijen zo) gewoon neerzetten op een geschikte locatie (dus aub niet in de gang of vluchtroutes ed, slaap en woonkamer is ook niet zo'n goed idee), heb je meerdere modules dan ga je ze stappelen (eigenlijk met de bekende kleurige speelgoedblokjes) de stekker in het stopcontact plaatsen (net wat je met al je andere electrische apparatuur ook gewoon regelmatig doet) , app installeren en aanzetten, meer is het dus niet.
klopt, maar dat zijn dus vast opgestelde thuis-batterijen die je met een vaste electrische aansluiting aan je groepenkast moet verbinden, dus geen stekkers, de eisen van een geschikte locatie zijn een stuk dwingender ( kom je al heel snel richting garage uit) deze wegen ook nog eens een heel stuk meer, 100-150 kg voor een 15 kWh is echt geen uitzondering. Deze dingen kun je (mag je ook niet) dus niet zelf plaatsen maar moet dus door een elektricien ook echt aangelegd worden. gemiddeld zijn ze daar met twee man toch al snel 1 volledige dag mee bezig, tel dus maar op circa 16 uur werk, en als je weet wat die jongens kosten dan snap je ook wel waarom die installatiekosten zo hoog zijn.Want ga ik in mijn regio (Leiden, ZH) kijken dan kom je eerder o installatiebedrijven uit zoals
overigens als je denk dat de zolder een prima plek is, de afzondelijke modules wegen vaak circa 50 kg of meer, dus zowel het transport naar boven en de vloerbelasting kunnen dan al snel tot een no-go voeren.
dat is het grote verschil tussen een stekker-thuis-batterij veelal ook plug-in-thuis-batterij of PIB genoemd en een vaste thuis-batterij.
beide hebben voor- maar ook nadelen.
een vaste thuis-batterij is vaak groter, wat je zelf ook aangeeft, zit je al snel op 15 kWh voor een kleine versie en deze kunnen ook veelal meer vermogen (Watt) leveren.
Dat lijkt op het eerste gezicht een prima idee, echter je moet je zelf wel afvragen of je zelf die grote capaciteit (kWh) en vermogen (W) wel ook echt nodig hebt of dat het ook een tandje minder kan.
Jouw cijfers laten bv duidelijk zien dat je in maart weliswaar een capaciteit van 13,52 kWh (gemiddeld) nodig zou moeten hebben, echter als je dan naar die andere maanden gaat kijken zit dat beeld er dus heel anders uit.
april: 8,4 kWh > is dus maar 62% van maart !!!!
augustus: 7,41 kWh >is dus maar 55% van maart !!!
september: 9,23 kWh > is dus maar 68% van maart. !!!
de maanden mei, juni en juli waar je eigen stroomverbruik naar verwachting alleen nog lager zullen zijn, ik verwacht eigenlijk niet meer dan circa 50% van maart, en dat geld eigenlijk ook voor oktober (omdat je dan namelijk duidelijk minder PV stroom ter beschikking hebt om nog in je batterij te stoppen, november t/m februari kunnen we om die zelfde reden al helemaal vergeten, daar kom je veelal niet boven de 5% uit.
dus mijn keuze zou dus eerder een wat kleinere stekker-batterij zijn die je ook nog qua capaciteit makkelijk kunt uitbreiden.
Zelf heb ik de Zendure en die kan ik alleen maar van harte aanbevelen, zowel qua uitmuntende bouwkwaliteit en veiligheid, de zeer eenvoudige installatie als en dat is veelal een vergeten item, de zeer goede software en als laatste de ook super eenvoudige uitbreiding ( dat heeft me zelf een schikbare 3 mimuten geduurt, tussen de doos openmaken en het opnieuw aanzetten van de Zendure).
Zeker als je zelf niet zo technisch bent, en dat is zeker geen verwijt is dat eigenlijk de voor de hand liggende optie.
Kijk ik dan naar de opties qua capaciteit en jouw in 11 van 12 12 maanden ook echt nodige capaciteiten:
dan zou mijn keuze de kleinere 3 modules zijn, en als je merkt dat dit toch nog te weinig is kun je zelf deze gewoon met één module naar die 11,5 kWh uitbreiden. Dit kan overigens zelfs nog meer, tot 6 modules, dan zit je wel al op ruim 17 kWh, lijkt me met jouw verbruik een beetje overdone.
En wat moet je dan als een compleet a-technische kennis komt vragen "wat ik zou adviseren".
Want vast contract loopt deze maand af en nieuw aanbod zit op 0.27euro/kWh. Dat is wel heel erg veel.
- geen warmtepomp
- WEL zonnepanelen, ongeveer 1700kWh per jaar salderen
- wel eigen laadpaal
- in de zomer ongeveer 5kWh/dag nachtgebruik dat der PV overdag ook levert
- in voor&najaar te weinig PV om een grotere opslag te verantwoorden.
Ik kwam op advies:
- dynamics contract bij frank
- frank de bestaande laadpaal aan laten sturen
- en zinvolt thuisbatterij van 4kWh a 1900euro incl btw en ook door frank aan laten sturen.
De zendure 800 is goedkoper, 1200euro maar die kan frank niet aansturen.
Ik heb geen zin om elke week telefoon te krijgen omdat er iets niet klopt dus "alles besturen via 1 ding" vind ik wel zo handig.
Ik gok 250 a 350 euro besparing/jaar ten opzichte van vast contract a 0.27euro/kWh doorzetten (naar variabel is net zo duur).
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 29-03-2026 14:28 ]
Oh ja joh? Waar staat dat?Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Deze dingen kun je (mag je ook niet) dus niet zelf plaatsen maar moet dus door een elektricien ook echt aangelegd worden.
All-electric.
je gezond verstand, want als je daar geen verstand van hebt eindig je mogelijk met een huis wat in rook is op gegaan.
En dan wil ik nog wel eens weten wat je verzekering daarvan zegt, veel geluk er mee.
Dit soort zaken aansluiten is heel wat meer dan een WCD aansluiten.
In de Bbl is overigens de eis met NEN1010 (zie paragraaf 2.6) in opgenomen, dat is zeker voor vast opgestelde thuis-batterijen ook van toepassing omdat deze een integraal onderdeel vormen met de huis-installatie.
[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 29-03-2026 11:28 ]
Geen zonnepanelen ? Indien wel, welk merk omvormer ? Aansturen Frank batterij gaat niet om optimalisatie eigenverbruik, de batterij kan gaan laden bij hoogste dagprijs of niet gaan ontladen bij hoogste dagprijs terwijl ie volzit, gebruiker moet dat helemaal los kunnen laten. Ook gebruikers die het allemaal wel denken te snappen snappen het vaak nietStefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:50:
Tja...
En wat moet je dan als een compleet a-technische kennis komt vragen "wat ik zou adviseren".
Want vast contract loopt deze maand af en nieuw aanbod zit op 0.27euro/kWh. Dat is wel heel erg veel.
- geen warmtepomp
- wel eigen laadpaal
- in de zomer ongeveer 5kWh/dag nachtgebruik.
Ik kwam op advies:
- dynamics contract bij frank
- frank de bestaande laadpaal aan laten sturen
- en zinvolt thuisbatterij van 4kWh a 1900euro incl btw en ook door frank aan laten sturen.
De zendure 800 is goedkoper, 1200euro maar die kan frank niet aansturen.
Ik heb geen zin om elke week telefoon te krijgen omdat er iets niet klopt dus "alles besturen via 1 ding" vind ik wel zo handig.
Ik gok 250 a 350 euro besparing/jaar ten opzichte van vast contract a 0.27euro/kWh doorzetten (naar variabel is net zo duur).
Volgens mij zie je iedereen zonder NEN 1010/3140 certificering als een neanderthaler met een knots.Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:18:
[...]
je gezond verstand, want als je daar geen verstand van hebt eindig je mogelijk met een huis wat in rook is op gegaan.
En dan wil ik nog wel eens weten wat je verzekering daarvan zegt, veel geluk er mee.
In de Bbl is overigens de eis met NEN1010 (zie paragraaf 2.6) in opgenomen, dat is zeker voor vast opgestelde thuis-batterijen ook van toepassing omdat deze een integraal onderdeel vormen met de huis-installatie.
Ik heb in mijn opleiding en een beetje praktijkervaring genoeg kennis opgedaan om wel iets meer te kunnen. Maar ik heb geen NEN 1010/3140 papieren en het is niet mijn dagelijks werk. Daarom laat ik ook mensen die wel 3140 hebben alles nog eens nalopen, aangezien het in elk beroep verstandig is om je werk te laten controleren. Verder is er nog geen norm specifiek voor thuisbatterijen, daar wordt nog aan gewerkt bij mijn beste weten.
Mijn verzekering was duidelijk, een thuisbatterij mag en je mag zelf elektra aanpassen in huis, MITS, het kundig is uitgevoerd. Daarbij is het aan verzekeraar om GROVE nalatigheid aan te tonen, als je je accu's met speakerkabel aansluit is dat het geval, 7nM aandraaimoment in plaats van 8nM is dat niet.
Daarbij volg ik ook nog grote delen van de PGS37-1, die niet voor consumenten verplicht is maar wel verstandig om te hanteren. Ik heb in redelijkheid en verhouding vrijwel alles gedaan om risico's te verkleinen.
Maar je zet mij wel op 1 lijn met de eerste de beste jan doedel die denkt dat je je stopcontacten moet vervangen voor groene stroom.
Niks persoonlijks, en ik snap ook wel dat je mensen wil waarschuwen. Maar er zitten hier ook echt wel mensen tussen die wel capabel zijn en niet als elektricien werken.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Wie zegt dat ik er geen verstand van heb? En dat ik niet (aantoonbaar) aan de NEN1010 zou voldoen? En belangrijker nog, waarom denk je dat de "monteur" die door de goedkoopste accuknaller naar jouw huis gestuurd wordt dat wél heeft? Je hebt duidelijk geen idee hoe het er in de praktijk aan toegaat.Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Ik heb heel veel meer vertrouwen in m'n eigen kennis en kunde dan in de eerste de beste installateur met wat gekochte keurstickertjes op z'n bus.
Ik zeg niet dat iedereen zelf z'n thuisaccu moet aansluiten, zeker niet. Maar er is geen enkele wet of regel die stelt dat je dit niet zelf mag doen in Nederland mits je je aan de regels houdt. En technisch is er afhankelijk van de set-up vaak maar erg weinig verschil tussen een aansluiting voor een PiB (waarvan de plug meestal al meteen komt te vervallen) of een "vaste" accuomvormer.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 29-03-2026 12:22 ]
All-electric.
Volgens mij zeggen we nagenoeg hetzelfdeRonJ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Wie zegt dat ik er geen verstand van heb? En dat ik niet (aantoonbaar) aan de NEN1010 zou voldoen? En belangrijker nog, waarom denk je dat de "monteur" die door de goedkoopste accuknaller naar jouw huis gestuurd wordt dat wél heeft? Je hebt duidelijk geen idee hoe het er in de praktijk aan toegaat.
Ik zeg niet dat iedereen zelf z'n thuisaccu moet aansluiten, zeker niet. Maar er is geen enkele wet of regel die stelt dat je dit niet zelf mag doen in Nederland mits je je aan de regels houdt. En technisch is er afhankelijk van de set-up vaak maar erg weinig verschil tussen een aansluiting voor een PiB (waarvan de plug meestal al meteen komt te vervallen) of een "vaste" accuomvormer.
juist, dus mn die mensen die daar dus wel de deskundigheid hebben (en dat is dus zeker niet allen die met NEN 1010/3140 certificering (ik spreek daarom ook over deskundigheid en niet over certificiering), daar heb ik het ook nooit over gehad) lezen daar ook goed overheen en weten wat ik met mijn opmekringen bedoel.zalkc schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:18:
[...]
Volgens mij zie je iedereen zonder NEN 1010/3140 certificering als een neanderthaler met een knots.![]()
![]()
Ik heb in mijn opleiding en een beetje praktijkervaring genoeg kennis opgedaan om wel iets meer te kunnen. Maar ik heb geen NEN 1010/3140 papieren en het is niet mijn dagelijks werk. Daarom laat ik ook mensen die wel 3140 hebben alles nog eens nalopen, aangezien het in elk beroep verstandig is om je werk te laten controleren. Verder is er nog geen norm specifiek voor thuisbatterijen, daar wordt nog aan gewerkt bij mijn beste weten.
Mijn verzekering was duidelijk, een thuisbatterij mag en je mag zelf elektra aanpassen in huis, MITS, het kundig is uitgevoerd. Daarbij is het aan verzekeraar om GROVE nalatigheid aan te tonen, als je je accu's met speakerkabel aansluit is dat het geval, 7nM aandraaimoment in plaats van 8nM is dat niet.
Daarbij volg ik ook nog grote delen van de PGS37-1, die niet voor consumenten verplicht is maar wel verstandig om te hanteren. Ik heb in redelijkheid en verhouding vrijwel alles gedaan om risico's te verkleinen.
Maar je zet mij wel op 1 lijn met de eerste de beste jan doedel die denkt dat je je stopcontacten moet vervangen voor groene stroom.
Niks persoonlijks, en ik snap ook wel dat je mensen wil waarschuwen. Maar er zitten hier ook echt wel mensen tussen die wel capabel zijn en niet als elektricien werken.
Echter zo als je het zelf ook goed omschrijft mensen die het door onkunde dit gewoon niet op een veilige manier kunnen uitvoeren is dit gewoon niet veilig en handig, dus laat dat werk aub ( en met name voor je eigen veiligheid en dat van je huisbewoners) over aan de deskundigen.
Dus als je zelf dat wel kunt en het ook nog door een deskundige laat controleren, verdien je je een dikke duim
Mja, de vloer van een huis met bouwjaar 2005 zouden wel voldoende moeten zijn voor een 200kg aan accu's neem ik aan :-). Zeker als je ze aan de zijkant neer zet bij de muur met de buren.Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:17:
[...]
sorry, ik volg je even niet meer, over welke installatie spreken we hier ?
zoals ik in een eerder post al had aangegeven is het bij Zendure ( en dit is ook zo voor heel veel andere stekker thuis-battijen zo) gewoon neerzetten op een geschikte locatie (dus aub niet in de gang of vluchtroutes ed, slaap en woonkamer is ook niet zo'n goed idee), heb je meerdere modules dan ga je ze stappelen (eigenlijk met de bekende kleurige speelgoedblokjes) de stekker in het stopcontact plaatsen (net wat je met al je andere electrische apparatuur ook gewoon regelmatig doet) , app installeren en aanzetten, meer is het dus niet.
[...]
klopt, maar dat zijn dus vast opgestelde thuis-batterijen die je met een vaste electrische aansluiting aan je groepenkast moet verbinden, dus geen stekkers, de eisen van een geschikte locatie zijn een stuk dwingender ( kom je al heel snel richting garage uit) deze wegen ook nog eens een heel stuk meer, 100-150 kg voor een 15 kWh is echt geen uitzondering. Deze dingen kun je (mag je ook niet) dus niet zelf plaatsen maar moet dus door een elektricien ook echt aangelegd worden. gemiddeld zijn ze daar met twee man toch al snel 1 volledige dag mee bezig, tel dus maar op circa 16 uur werk, en als je weet wat die jongens kosten dan snap je ook wel waarom die installatiekosten zo hoog zijn.
overigens als je denk dat de zolder een prima plek is, de afzondelijke modules wegen vaak circa 50 kg of meer, dus zowel het transport naar boven en de vloerbelasting kunnen dan al snel tot een no-go voeren.
dat is het grote verschil tussen een stekker-thuis-batterij veelal ook plug-in-thuis-batterij of PIB genoemd en een vaste thuis-batterij.
beide hebben voor- maar ook nadelen.
een vaste thuis-batterij is vaak groter, wat je zelf ook aangeeft, zit je al snel op 15 kWh voor een kleine versie en deze kunnen ook veelal meer vermogen (Watt) leveren.
Dat lijkt op het eerste gezicht een prima idee, echter je moet je zelf wel afvragen of je zelf die grote capaciteit (kWh) en vermogen (W) wel ook echt nodig hebt of dat het ook een tandje minder kan.
Jouw cijfers laten bv duidelijk zien dat je in maart weliswaar een capaciteit van 13,52 kWh (gemiddeld) nodig zou moeten hebben, echter als je dan naar die andere maanden gaat kijken zit dat beeld er dus heel anders uit.
april: 8,4 kWh > is dus maar 62% van maart !!!!
augustus: 7,41 kWh >is dus maar 55% van maart !!!
september: 9,23 kWh > is dus maar 68% van maart. !!!
de maanden mei, juni en juli waar je eigen stroomverbruik naar verwachting alleen nog lager zullen zijn, ik verwacht eigenlijk niet meer dan circa 50% van maart, en dat geld eigenlijk ook voor oktober (omdat je dan namelijk duidelijk minder PV stroom ter beschikking hebt om nog in je batterij te stoppen, november t/m februari kunnen we om die zelfde reden al helemaal vergeten, daar kom je veelal niet boven de 5% uit.
dus mijn keuze zou dus eerder een wat kleinere stekker-batterij zijn die je ook nog qua capaciteit makkelijk kunt uitbreiden.
Zelf heb ik de Zendure en die kan ik alleen maar van harte aanbevelen, zowel qua uitmuntende bouwkwaliteit en veiligheid, de zeer eenvoudige installatie als en dat is veelal een vergeten item, de zeer goede software en als laatste de ook super eenvoudige uitbreiding ( dat heeft me zelf een schikbare 3 mimuten geduurt, tussen de doos openmaken en het opnieuw aanzetten van de Zendure).
Zeker als je zelf niet zo technisch bent, en dat is zeker geen verwijt is dat eigenlijk de voor de hand liggende optie.
Kijk ik dan naar de opties qua capaciteit en jouw in 11 van 12 12 maanden ook echt nodige capaciteiten:
dan zou mijn keuze de kleinere 3 modules zijn, en als je merkt dat dit toch nog te weinig is kun je zelf deze gewoon met één module naar die 11,5 kWh uitbreiden. Dit kan overigens zelfs nog meer, tot 6 modules, dan zit je wel al op ruim 17 kWh, lijkt me met jouw verbruik een beetje overdone.
[...]
Een risico van die plug en play accu's vind ik wel dat de installatie (stopcontact, draden naar de meterkast, stop in de meterkast) niet aangelegd is voor een dergelijke constante stroom belading?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dit is een tof project. Zinvol want accu komt uit sloop auto oid?buiter schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:43:
Sneak preview van een zelfbouw accu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is een accu van een Hyundai Kona en heeft een capaciteit van 64kWh.
Komende weken gaan we deze setup testen.
Als het werkt dan gaan we een goede locatie bepalen.
200 kg is niets. 2000kg gaat ook goed hoor bij huis uit 2005.President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Mja, de vloer van een huis met bouwjaar 2005 zouden wel voldoende moeten zijn voor een 200kg aan accu's neem ik aan :-). Zeker als je ze aan de zijkant neer zet bij de muur met de buren.
Een risico van die plug en play accu's vind ik wel dat de installatie (stopcontact, draden naar de meterkast, stop in de meterkast) niet aangelegd is voor een dergelijke constante stroom belading?
Neem je dat aan of heb je dat door de constructeur door laten rekenen?President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Mja, de vloer van een huis met bouwjaar 2005 zouden wel voldoende moeten zijn voor een 200kg aan accu's neem ik aan :-). Zeker als je ze aan de zijkant neer zet bij de muur met de buren.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als 2 mensen met een gezond BMI springen dan zit je al aan de 200kg.John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Neem je dat aan of heb je dat door de constructeur door laten rekenen?
En als het 2 gemiddelde Amerikanen zijn het veelvoudige
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
500 kg/m2 is standaard dus als de accu 50x50 gestapeld is hou je 125 kg over.de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:23:
[...]
200 kg is niets. 2000kg gaat ook goed hoor bij huis uit 2005.
Hier trouwens alle door laten rekenen. Maar als het nieuwbouw is doen ze dat gratis voor je.
[ Voor 15% gewijzigd door John245 op 29-03-2026 13:38 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Sorry, dat klopt dus echt niet, in Nederland wordt voor de bedrading gewoon 2,5 mm2 gebruikt, achter een B16A zekering is dat meer als voldoende, je kunt deze tot 16A belasten, bij een willekeurige WCD zit je op max 800W wat voor de bedrading al helemaal geen probleem is, en bij een eigen groep met 2400-2500W zit je qua bedrading en B16 ook in een veilige situatie.President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Ook de bedrading bij een vaste thuis-batterij zal gewoon 2,5 mm2 zijn, dus daar zul je geen verschil hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 29-03-2026 13:45 ]
Er zit wel verschil tussen een tijdelijke en permanente belasting.Sport_Life schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Als 2 mensen met een gezond BMI springen dan zit je al aan de 200kg.
En als het 2 gemiddelde Amerikanen zijn het veelvoudige.
Hier alles netjes door laten rekenen.
Is dat je aquarium?de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:23:
200 kg is niets. 2000kg gaat ook goed hoor bij huis uit 2005.
Heb hier ook 450 liter water in een grote bak op de vloer zonder problemen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Een constructeur? Voor 100kg aan accu's in een huis met bouwjaar 2005? In mijn vorige oude huis met een houten vloer had ik je gelijk gegeven, maar op op die betonplaten van dit huis?John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Neem je dat aan of heb je dat door de constructeur door laten rekenen?
Dan zouden sommige familieleden niet eens op zolder mogen komen
Dan zou mijn oom niet eens op zolder mogen komen....
100kg durf ik ook wel aan maar net was het nog 200kg.President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Een constructeur? Voor 100kg aan accu's in een huis met bouwjaar 2005? In mijn vorige oude huis met een houten vloer had ik je gelijk gegeven, maar op op die betonplaten van dit huis?
Dan zouden sommige familieleden niet eens op zolder mogen komen
Dan zou mijn oom niet eens op zolder mogen komen....
Mij maakt het niet uit hoor wat jullie doen.
Snap ik, maar met die zendure kan je toch meer dan 800 watt erdoorheen laten lopen? Ik dacht dat de marstek op 800 watt?Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:40:
[...]
Sorry, dat klopt dus echt niet, in Nederland wordt voor de bedrading gewoon 2,5 mm2 gebruikt, achter een B16A zekering is dat meer als voldoende, je kunt deze tot 16A belasten, bij een willekeurige WCD zit je op max 800W wat voor de bedrading al helemaal geen probleem is, en bij een eigen groep met 2400-2500W zit je qua bedrading en B16 ook in een veilige situatie.
Ook de bedrading bij een vaste thuis-batterij zal gewoon 2,5 mm2 zijn, dus daar zul je geen verschil hebben.
Ik verbruik volgens mijn Greenchoice app soms wel 3kwh in een uur tijdens piektijden. Die wil ik dus het liefst naar 0 brengen... Maar dat zou ik met die zendure ook niet redden, kom je uit op max 2,4 kWh in een uur
[ Voor 4% gewijzigd door President op 29-03-2026 14:32 ]
De bedrading bij een vaste thuisbatterij is vaak 6 of 10mm2.Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:40:
[...]
Sorry, dat klopt dus echt niet, in Nederland wordt voor de bedrading gewoon 2,5 mm2 gebruikt, achter een B16A zekering is dat meer als voldoende, je kunt deze tot 16A belasten, bij een willekeurige WCD zit je op max 800W wat voor de bedrading al helemaal geen probleem is, en bij een eigen groep met 2400-2500W zit je qua bedrading en B16 ook in een veilige situatie.
A.. WEL zonnepanelen, ik zal de post even aanpassen.Vdvmark schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Geen zonnepanelen ? Indien wel, welk merk omvormer ? Aansturen Frank batterij gaat niet om optimalisatie eigenverbruik, de batterij kan gaan laden bij hoogste dagprijs of niet gaan ontladen bij hoogste dagprijs terwijl ie volzit, gebruiker moet dat helemaal los kunnen laten. Ook gebruikers die het allemaal wel denken te snappen snappen het vaak nietWelkomstbonus? Via Jeroen? Frank heeft verschillende contractvoorwaarden, er is niet 1 set voorwaarden, er zijn er heel lijstje aan mogelijke vormen, zie ook ACM energiemonitor, je moet van tevoren weten welke je wilt en vervolgens niet ergens afsluiten waar iets anders aangeboden wordt.
geen warmtepomp.
ongeveer 1700kWh/ jaar salderen.
die 5kWh nachtverbruik gaat daar in de zomer prima uit.
In voor & najaar is niet echt veel meer zonne-energie beschikbaar hetgeen een grotere batterij zou rechtvaardigen.
Elke stekker batterij heeft standaard, dat is wettelijk geregeld, een max van <800W.President schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:11:
[...]
Snap ik, maar met die zendure kan je toch meer dan 800 watt erdoorheen laten lopen? Ik dacht dat de marstek op 800 watt?
Ik verbruik volgens mijn Greenchoice app soms wel 3kwh in een uur tijdens piektijden. Die wil ik dus het liefst naar 0 brengen... Maar dat zou ik met die zendure ook niet redden, kom je uit op max 2,4 kWh in een uur
Dat is bedoeld zodat je deze aan een willekeurig stopcontact kunt aansluiten.
Veruit de meeste stekker batterijen hebben echter een omvormer ingebouwd die beduidend meer aan vermogen kan leveren, dat kun je dus ook voor het laden ook gewoon gebruiken ( op elk stopcontact dus) alleen blijft het terugleveren ( ontladen) dus op die 800W beperkt.
Wil je meer dan kun je de stekker batterij op zijn eigen groep zetten en dan kun je in feite de hele potentie van de omvormer gebruiken, veelal tussen 2.000-2.500W, dat is merk en type afhankelijk.
Bij piekverbruik moet je niet naar je kWh verbruik kijken maar naar je W verbruik en ook kijken hoe lang en hoe vaak je dit hebt.
Dus stel je hebt een piekverbruik van 4.000W over 15 min is dat eigenlijk een verbruik van 1.000Wh
Het zelfde als je bv 1 uur een piekverbruik hebt van 3.000Wh en in de rest van de dag kom je eigenlijk niet meer boven de 2400Wh uit heb je twee opties.
De goedkopere optie die zich focust op je gemiddelde verbruik op een dag en dat beetje overschreden kWh voor lief neemt, tenslotte op een heel jaar kun je toch niet al je stroom via een batterij ( denk aan de winter) afvangen. Hier heb je dus 600Wh aan extra verbruik via het net, dan hebben we het over 0,15 euro.
De dure optie waardoor je het overgrote deel van de dag met een veel te grote en waarschijnlijk ook met een te grote capaciteit thuis-batterij wel al je stroom op die dag hebt kunnen opvangen en je dus 15 cent hebt bespaard, de vraag is alleen tegen welke kosten heb je dat gedaan? Je bent dan snel circa 2.500 euro meer kwijt om circa 225 dagen in het jaar die 15 cent te besparen ( dat duurt dus ruim 75 jaar voordat je deze meerprijs hebt terug verdiend? En dat bij één levensduur van rond de 15 jaar? Ik vrees dat je dat dus nooit zult terugverdienen.
Dat laatste lijkt me geen goede conclusie, als je juist in het voor en najaar niet je PV stroom je sluipverbruik kan coveren bepaald je overhead namelijk de grote van je batterij, en dat is de veel gemaakte fout om te kijken wat je PV in de zomer oplevert terwijl dan je juist minder stroom verbruikt.Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:26:
[...]
A.. WEL zonnepanelen, ik zal de post even aanpassen.
geen warmtepomp.
ongeveer 1700kWh/ jaar salderen.
die 5kWh nachtverbruik gaat daar in de zomer prima uit.
In voor & najaar is niet echt veel meer zonne-energie beschikbaar hetgeen een grotere batterij zou rechtvaardigen.
Voorbeeld: je verbruikt in april gemiddeld 6 kWh per dag maar je PV overhead, dus dat deel wat terug gaat richting het net is slechts 5 kWh (per dag) is je ideale capaciteit dus die 5 * 1,3 =6,5 kWh
Handig om dan die rekensom ook voor de maanden maart, augustus, september en oktober te maken en dan met deze gegevens een zinvolle keuze te maken.
Snap ik niet. Maar misschien praten we langs elkaar heen en halen we definities door elkaar...Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:00:
[...]
Dat laatste lijkt me geen goede conclusie, als je juist in het voor en najaar niet je PV stroom je sluipverbruik kan coveren bepaald je overhead namelijk de grote van je batterij, en dat is de veel gemaakte fout om te kijken wat je PV in de zomer oplevert terwijl dan je juist minder stroom verbruikt.
Voorbeeld: je verbruikt in april gemiddeld 6 kWh per dag maar je PV overhead, dus dat deel wat terug gaat richting het net is slechts 5 kWh (per dag) is je ideale capaciteit dus die 5 * 1,3 =6,5 kWh
Handig om dan die rekensom ook voor de maanden maart, augustus, september en oktober te maken en dan met deze gegevens een zinvolle keuze te maken.
Stapje voor stapje...
- Als je op een voorjaarsdag aan het eind van de dag 5kWh hebt terug geleverd.
- En je gaat de daaropvolgende nacht 6kWh gebruiken.
- Dan heeft een batterij groter dan 5kWh toch geen zin? Hoe zou je die vol moeten krijgen?
Klopt, de accu komt uit een sloopauto.NiGeLaToR schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Dit is een tof project. Zinvol want accu komt uit sloop auto oid?
De stelling/bok waar de accu in staat is zo gemaakt zodat er nog een tweede accu bij gezet kan worden.
Verder maak ik gebruik van een Goodwe GW10K-ET omvormer.
Deze heb ik uit Duitsland (kleinanzeigen.de) , daar worden ze met regelmaat aangeboden voor nog geen 500 euro.
Bbl, zo ver mij bekent is NEN1010:2020 +C1:2024 met hfd 8, nog niet aangewezen door de minister en hoe toepasselijk is NEN 1010:2015 + C2:2016 + A1:2020 specifiek voor beveiliging met beperkte stroonbron?Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Wat het geval is al netstroom afwezig is en het huis voorzien wordt uit de thuisaccu.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik had het helemaal niet over een versie van de NEN1010, de overheid maakt er op dit moment weer een klucht van.Domba schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Bbl, zo ver mij bekent is NEN1010:2020 +C1:2024 met hfd 8, nog niet aangewezen door de minister en hoe toepasselijk is NEN 1010:2015 + C2:2016 + A1:2020 specifiek voor beveiliging met beperkte stroonbron?
Wat het geval is al netstroom afwezig is en het huis voorzien wordt uit de thuisaccu.
Ik verwacht echter dat dit jaar de wijziging wel wordt doorgevoerd.
Dat is nu exact wat ik je duidelijk heb proberen te maken.Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Snap ik niet. Maar misschien praten we langs elkaar heen en halen we definities door elkaar...
Stapje voor stapje...
- Als je op een voorjaarsdag aan het eind van de dag 5kWh hebt terug geleverd.
- En je gaat de daaropvolgende nacht 6kWh gebruiken.
- Dan heeft een batterij groter dan 5kWh toch geen zin? Hoe zou je die vol moeten krijgen?
Echter je vergeet hierbij de 10% SOC wat in je batterij blijft zitten, je kunt dus effectief maar 90% van de totale capaciteit ook echt gebruiken.
Plus moet je rekenen met circa 20-25% laad-ontlaadverlies, dus van elke kWh die je laad blijven er maar circa 0,8 - 0,75 kWh over. Daarom die factor 1,3 of 1,35 zodat je bij 5 kWh bruikbare kWh naar die 6,5 kWh komt,
Wil je dus die 5 kWh uit je batterij gaan trekken moet die dus minimaal 6,5 kWh groot zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Jan-tweak op 29-03-2026 15:36 ]
Laadt ie 's nachts? Nachtgebruik verminderen een optie?Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:50:
- in de zomer ongeveer 5kWh/dag nachtgebruik dat der PV overdag ook levert
Waarom is de woonkamer een slecht idee?Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:17:
zoals ik in een eerder post al had aangegeven is het bij Zendure ( en dit is ook zo voor heel veel andere stekker thuis-battijen zo) gewoon neerzetten op een geschikte locatie (dus aub niet in de gang of vluchtroutes ed, slaap en woonkamer is ook niet zo'n goed idee),
Het advies van brandweer Nederland zegt hierover het volgende:Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Waarom is de woonkamer een slecht idee?
De beste plek voor je thuisbatterij
Het meest brandveilig is om de batterij in de schuur te hangen. Het is daar vaak lekker koel en goed geventileerd. Dat is nodig, zodat de hitte weg kan. Heb je geen schuur? Hang de batterij dan in de garage of op zolder. Je wil niet dat ‘ie in je vluchtweg hangt. Bij brand wil je veilig en snel kunnen ontsnappen. Rook kan het moeilijk maken om je deur te vinden. Ook brengt het inademen van rook ernstige risico’s met zich mee.
Dus je ziet dat hier de woonkamer niet genoemd wordt als veilige plek voor een thuis-batterij.
Wil je meer vakkundige informatie kijk dan bv naar deze site.
Realiseerde me dat ook na jouw vorige post: in de zomer heb ik aan 5kWh genoeg omdat de rest direct van het dak komt, juist in deze maanden wanneer je ongeveer evenveel afneemt als teruglevert heb je de grootste batterij nodig (in mijn geval ongeveer 10kWh).Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:00:
Dat laatste lijkt me geen goede conclusie, als je juist in het voor en najaar niet je PV stroom je sluipverbruik kan coveren bepaald je overhead namelijk de grote van je batterij, en dat is de veel gemaakte fout om te kijken wat je PV in de zomer oplevert terwijl dan je juist minder stroom verbruikt.
Natuurlijk ga je de omvang van je batterij niet bepalen op basis van een paar weken per jaar maar de situatie waar je 80% van de zonnige dagen wat aan hebt. Dus ergens tussen 5kWh en 10kWh beschikbare opslag.
Zo werken dit soort berekeningen niet. Het wil niet zeggen dat er maar 125 kg op mag. Je moet kijken naar het grotere oppervlak. Dus de belasting in de hele ruimte. Dan kun je prima 2000 kg in een hoek of bij een muur plaatsen.John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:36:
[...]
500 kg/m2 is standaard dus als de accu 50x50 gestapeld is hou je 125 kg over.
Een constructieberekening voor 200 kg is nergens voor nodig. Dat is echt peanuts
Zo hou je weinig goede plekken over, dat je hem niet in de meterkast of onder de trap plaatst snap ik maar niet iedereen heeft een schuur met goede aansluiting en stabiele wifi.Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:58:
Dus je ziet dat hier de woonkamer niet genoemd wordt als veilige plek voor een thuis-batterij.
Dacht zelf onder mijn aquarium, enorme loze ruimte en de backup functionaliteit kan het filter laten draaien als de stroom uitvalt.
Nu lees ik dat de accu zo dicht mogelijk bij de omvormer (die staat op zolder) moet staan in verband met efficiency.
Echter nu voelt het nog wat eng om een accu op zolder te zetten vanwege brandgevaar. Dus ik zou hem liever in het tuinhuisje plaatsen, maar dat is dan wel 15+20 meter aan bekabeling vanaf de zolder.
Moet ik dan rekening houden met gigantische verliezen door die afstand?
Is er een soort stelregel hoeveel je verliest per meter?
Auto laden is al naar de dag. Voorheen had ze 7kWh nachtgebruik gemiddeld.Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:38:
[...]
Laadt ie 's nachts? Nachtgebruik verminderen een optie?
Zonnepanelen is ook een uitdaging met appartementen. En alleen voor de handel is wel erg risicovol met een kleine installatie.Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:03:
Schuur, garage of zolder wordt toch wat lastig in een appartement.
Met een appartement heb je gewoon minder vrijheid, en je hebt het risico dat als iemand hoort dat je 15kWh aan batterij hebt neergezet dat het bij de volgende VVE vergadering verboden gaat worden
Water en stroom zijn geen ideale combinatie, de kans is misschien klein, maar wat als je aquarium een lek heeft?hoevenpe schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Zo hou je weinig goede plekken over, dat je hem niet in de meterkast of onder de trap plaatst snap ik maar niet iedereen heeft een schuur met goede aansluiting en stabiele wifi.
Dacht zelf onder mijn aquarium, enorme loze ruimte en de backup functionaliteit kan het filter laten draaien als de stroom uitvalt.
Heb ik aan gedacht, maar zo'n ding is IP65 en als er zoveel water overheen komt dat dat een issue is heb ik een veel groter probleem, is mijn woonkamer sowieso naar de gallemiezen .zalkc schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:34:
Water en stroom zijn geen ideale combinatie, de kans is misschien klein, maar wat als je aquarium een lek heeft?
Het gaat om de dikte van de aders. Op internet kan je vinden hoeveel verlies 4mm2 en 6 mm2 per meter geeft.
Maar je hebt overigens altijd verlies, want de stroom moet toch altijd een keer vanaf het dak naar de meterkast toe. Wat je nu extra hebt, is de kabel vanaf de meterkast naar de accu.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Daar zijn heel veel calculators voor, maar uitgaand van je gegevens is 20m extra niet direct een probleem.gustaveau schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:13:
Ik heb 14 zonnepanelen op het dak liggen, en ben me nu aan het inlezen over een eventuele accu.
https://acdesigner.app/dckabel
Is laden op lage tarieven en gebruiken tijdens piektarieven ook niet rendabel, eventueel in combinatie met lokaal energie delen?zalkc schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:34:
Zonnepanelen is ook een uitdaging met appartementen. En alleen voor de handel is wel erg risicovol met een kleine installatie.
niet helemaal waar, dat kan als je een DC-DC verbinding wilt maken, dan kan dit van invloed zijn, echter de meeste thuis-batterijen zijn echt gewoon AC met je omvormer verbonden.gustaveau schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:13:
Ik heb 14 zonnepanelen op het dak liggen, en ben me nu aan het inlezen over een eventuele accu.
Nu lees ik dat de accu zo dicht mogelijk bij de omvormer (die staat op zolder) moet staan in verband met efficiency.
je moet dus eerder rekening houden met de afstand naar je groepenkast die in je meterkast naar je schuurtje.Echter nu voelt het nog wat eng om een accu op zolder te zetten vanwege brandgevaar. Dus ik zou hem liever in het tuinhuisje plaatsen, maar dat is dan wel 15+20 meter aan bekabeling vanaf de zolder.
De basisformule om spanningsval (ΔU) te berekenen is:
ΔU = 2 × L × I × ρ / A
L = lengte van de kabel (in meter)
I = stroomsterkte (in ampère)
ρ = soortelijke weerstand van het materiaal (koper = 0,0178; aluminium = 0,028)
A = kabeldoorsnede (in mm²)
De factor 2 is omdat de stroom heen én terug door de kabel loopt.
voorbeeld: 20m, 16A (dat is dus al max) met 2,5mm2 heb je slechts 4,6V spanningsafval, dat is bij 230V 2%, dus bij dit soort afstanden is dit geen enkel probleem, vergeet niet dat je omvormer vaak al met overvoltage werkt, waarden van 240V en hoger zijn eigenlijk geen bijzonderheden meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 30-03-2026 10:27 ]
Maar zonnepanelen en omvormer op (dak van) zolder vond je geen probleem?gustaveau schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:13:
Echter nu voelt het nog wat eng om een accu op zolder te zetten vanwege brandgevaar. Dus ik zou hem liever in het tuinhuisje plaatsen, maar dat is dan wel 15+20 meter aan bekabeling vanaf de zolder.
Bedoel je met nacht alles na zonsondergang? Lijkt mij alsnog niet weinig.Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:32:
[...]
Auto laden is al naar de dag. Voorheen had ze 7kWh nachtgebruik gemiddeld.
Mee eens dat moet ook allemaal in die berekeningen meegenomen worden.de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:03:
[...]
Zo werken dit soort berekeningen niet. Het wil niet zeggen dat er maar 125 kg op mag. Je moet kijken naar het grotere oppervlak. Dus de belasting in de hele ruimte. Dan kun je prima 2000 kg in een hoek of bij een muur plaatsen.
Een constructieberekening voor 200 kg is nergens voor nodig. Dat is echt peanuts
2000 kg zou ik niet zomaar op een verdiepingsvloer plaatsen.
Als je de berekeningen niet heb zou ik deze bij de gemeente opvragen.
Met 2000kg heb je ca. 200kWh. De meeste huishoudens hebben genoeg met iets minderJohn245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:01:
[...]
Mee eens dat moet ook allemaal in die berekeningen meegenomen worden.
2000 kg zou ik niet zomaar op een verdiepingsvloer plaatsen.
Als je de berekeningen niet heb zou ik deze bij de gemeente opvragen.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
nee veel al niet meer, je hebt namelijk het verlies van circa 20-25%, dus dat prijsverschil moet je eerst zien weg te maken en dan nog speel je gelijk.Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:51:
[...]
Is laden op lage tarieven en gebruiken tijdens piektarieven ook niet rendabel, eventueel in combinatie met lokaal energie delen?
kijk maar eens hier naar; zo maar een dag, hier zou het dus net kunnen, maar veel hou je daar dus niet aan over; circa 30ct/dag, kun je geen thuis-batterij mee financieren.
op die hoogste prijs heb je hooguit circa 2,5 kWh tot je beschikking en die moet je dan ook nog op dat tijd stip moeten gaan verbruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 29-03-2026 18:36 ]
nacht als:Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:56:
[...]
Bedoel je met nacht alles na zonsondergang? Lijkt mij alsnog niet weinig.
In situatie dat voor zomermaanden de opbrengst/maand groter is dan verbruik/maand: "maand verbruik"/30.
Dat is gemiddeld het verbruik over een etmaal dat de dag ervoor opgewekt had kunnen worden en in een accu gestopt had kunnen worden.
Dat klopt natuurlijk niet. Want er zijn dagen dat het VEEL zonniger is en dagen dat het regent.
Maar het geeft in ieder geval een orde van grootte.
kijk eens naar onderstaande grafiek; de pijlen geven je sluipverbruik weer (totaal dus 3,4 kWh) terwijl je overhead >31 kWh is. dit is een normale zomerdag.Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:37:
[...]
nacht als:
In situatie dat voor zomermaanden de opbrengst/maand groter is dan verbruik/maand: "maand verbruik"/30.
Dat is gemiddeld het verbruik over een etmaal dat de dag ervoor opgewekt had kunnen worden en in een accu gestopt had kunnen worden.
Dat klopt natuurlijk niet. Want er zijn dagen dat het VEEL zonniger is en dagen dat het regent.
Maar het geeft in ieder geval een orde van grootte.
dus zon heeft 31 kWh over maar je kunt eigenlijk maar 3,4 daarvan gebruiken, dat is 11%.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 30-03-2026 10:04 ]
Situatieschets:
Full electric woning, geen EV.Opwek: 6400kWh per jaar, 7200Wp zuiver Oost-West georiënteerd.
Verbruik: 5100kWh per jaar
Teruglevering: 4500kWh per jaar
Afname net: 3200kWh per jaar
Zelfvoorziening: 37%
/f/image/HuF1WYQqAl9jaLyvtHROCE8k.png?f=fotoalbum_large)
Eerder heb ik al geconcludeerd dan een dynamisch contract voor mij momenteel niet gunstig is, verbruik is beperkt stuurbaar en mijn grootste deel van het verbruik zit in de winter, wanneer de prijzen hoger zijn.
Ik heb een simulatie gemaakt voor de situatie vanaf 2027, wanneer het salderen niet meer mogelijk is. Ik wil vooral weten of en welke capaciteit voor mij gunstig is. Ik heb een vast contract dus mijn strategie is zelfvoorzieningsgraad verhogen.
Tarieven:
23 cent afname3 cent TLV (netto)
Rekenwaardes:
Sok: 0%Spaarrente: 2,5%
Belegrendement: 6%
Inflatie: 2,5% (hiermee bepaal ik toekomstige stroomprijzen)
RTE: 80%
Geen degradatie.
Geen restwaarde batterij.
Investering
De basisinvestering heb ik op 700€ gezet, inclusief 2kWh aan opslagIedere kWh opslag extra kost 200€
Strategie
Eigenverbruik zonne-energie maximaliseren na aflopen salderingsregeling.Ik vergelijk de opbrengsten met een sok, sparen en beleggen. Hierbij stop ik de initiële investering in de accu of in de sok, spaarrekening of belegging. Het jaarlijkse voordeel van de accu stop ik in de sok, spaarrekening of belegging (afhankelijk van waar ik mee vergelijk).
Bijvoorbeeld: Ik koop een batterij van 700€ en vergelijk deze met een spaarrekening met een beginbedrag van 700€, na een jaar heb ik €150 bespaard met mijn batterij, die stort ik op een spaarrekening en begint dus naast mijn batterij ook te renderen.
Ik houd een horizon van 15 jaar aan, en begin met een batterij van 2kWh, daarmee zit ik na 15 jaar op net geen 6000 cycles. Hoe groter de batterij, hoe lager het aantal cycles gedurende 15 jaar. Daarom schrijf ik af op jaren, niet op cycles.
Resultaat
Zelfvoorzieningsgraad:/f/image/rwDfJ1FH99cndksorxRAcXDl.png?f=fotoalbum_large)
De grootste sprong zit in de eerste 2kWh batterij capaciteit, verdere uitbreiding is een groot deel van de tijd werkloos. Dat komt omdat in de winter het beetje opwek dat er is meestal rechtstreeks de warmtepomp in gaat en ik de meeste dagen niet boven de 2kWh teruglevering uitkom. In de zomer is mijn net afname vrijwel geheel beperkt tot mijn nachtverbruik, wat ook niet snel boven de 2kWh uitkomt. Extra capaciteit zal vooral in de lente en de herfst meer benut kunnen worden.
TVT
Als je dit bekijkt is een thuisaccu t/m 10kWh gunstiger dan iedere andere investering bij een horizon van 15 jaar. Voor 10 jaar ligt deze rond 6kWh voor beleggen, rond 8kWh voor sparen/sok.
/f/image/klagpnvZ9jxoUpoGcFp2LH1I.png?f=fotoalbum_large)
TVT meerprijs
Als we echter naar de TVT van de meerprijs gaan kijken dan veranderd het beeld nogal. Zoals eerder genoemd heeft het toevoegen van extra capaciteit steeds minder nut. Daarom heb ik ook bekeken wat de terugverdientijd is van de extra capaciteit, dat heb ik volgens dezelfde principes gedaan.
Bijvoorbeeld: vanuit mijn aannames volgt dat een 2kWh batterij 700€ kost, iedere extra kWh kost 200€. Stel ik heb 1100€ te besteden, kan ik dan beter een 2kWh batterij kopen en 400€ sokken, sparen, beleggen, 3kWh +200€, of 4kWh?
/f/image/pe9BhsQmS9alQGoNjfNBetKX.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie
Hier zie je dat voor mijn geval alles boven 4kWh puur financieel gezien niet meer goed te praten is. Ik had dit effect niet zo sterk verwacht, omdat de eerste kWh's aan opslag relatief zo duur zijn. Maar dat komt dus omdat de extra capaciteit een groot deel van het jaar niet benut kan worden.
Voor dynamisch heb ik nog geen simulatie omdat een vast contract voor mij gunstiger is. Met dynamisch is er meer te verdienen met handel maar in mijn geval moet ik dus eerst mijn nadeel vs vast terugverdienen. Vanaf volgend jaar heb je sowieso een spread van 15-20 cent op de kale prijs nodig om de energiebelasting te gaan terugverdienen die je niet meer mag gaan salderen. Ik denk dat dynamische klanten vanaf volgend jaar het ook vooral moeten gaan hebben van het verhogen van de zelfvoorziening en met het inkopen op goedkopere uren voor eigen verbruik (waarbij je de RTE en afschrijving eerst moet overwinnen) kan hier en daar ook nog wat verdiend worden.
:strip_exif()/f/image/KwqJk7JTgEPRJMOYVmzT1ROL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6urIR4as1Vh21M1hweTm2Pxz.jpg?f=fotoalbum_large)