Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:52
Pejdref schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:01:
Ik denk dat dynamische klanten vanaf volgend jaar het ook vooral moeten gaan hebben van het verhogen van de zelfvoorziening en met het inkopen op goedkopere uren voor eigen verbruik (waarbij je de RTE en afschrijving eerst moet overwinnen) kan hier en daar ook nog wat verdiend worden.
Die dynamische klanten kunnen (in sommige gevallen) ook op een veel hogere gemiddelde terugleververgoeding uitkomen, en op die manier flink besparen t.o.v. een vast contract.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
HandyLumberjack schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Die dynamische klanten kunnen (in sommige gevallen) ook op een veel hogere gemiddelde terugleververgoeding uitkomen, en op die manier flink besparen t.o.v. een vast contract.
Mwoah. Leuk.idee maar heb je getallen? 'Veel hoger' klinkt leuk maar ik ben nu bijv erg benieuwd hoeveel dat dan zou (kunnen) zijn. Ik vind het mechanisme best slim en leuk bedacht maar mijn eerste indruk is dat het nooit genoeg zoden aan de dijk zet.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Mwoah. Leuk.idee maar heb je getallen? 'Veel hoger' klinkt leuk maar ik ben nu bijv erg benieuwd hoeveel dat dan zou (kunnen) zijn. Ik vind het mechanisme best slim en leuk bedacht maar mijn eerste indruk is dat het nooit genoeg zoden aan de dijk zet.
Twee markten:

1)

Epex vandaag bijv kale tarieven:

0ct overdag, 13-14ct rond 17-18u

Of

2)

Onbalans overdag, laagste was -8ct (betalen dus!) en 17-18u: 16ct

https://mijnbatterij.nl/live

Extremen van afgelopen week:

25 maart: €4,4 per kWh teruglevering rond 21u. Lang genoeg om met weinig moeite €25-30 te pakken, sommige handige hadden tot €60 op die kwartieren.

Gisteren rond 20u:

€ -0,55 voor importeren/gebruik. Dus betaald krijgen om stroom te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 29-03-2026 20:44 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
[...]

Ik heb wel getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad85ym8D7bk5jBi76Kk4RYMFgPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Frh2wJOEgEyNsRLfIhPmmrtG.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Fr33z
Cool! Kun je toelichten wat we zien? Jij hebt zo te zien VEEL accu staan met 40kwh toch? Lees ik het goed dat je een gemiddelde day-ahead prijs over een totale maand maakt? En door je batterij in bijv jan. 2026 10% goedkopere afname hebt gehad? En dat was bij een day-ahead prijs van ~10 cent/kwh dus je hebt op afname dan 1 ct/kwh verdiend toch? Teruglevering blijkbaar 85% beter dus 8,5 ct/kwh gepakt in januari?

[ Voor 34% gewijzigd door Fr33z op 29-03-2026 21:19 ]

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Cool! Kun je toelichten wat we zien?
Het laat zien hoeveel procent ik de stroom goedkoper heb ingekocht of duurder heb verkocht dan de day ahead prijs. Gebaseerd op de gemiddelde day ahead maandprijs.

Bijvoorbeeld als de gemiddelde maand prijs 10 cent en er staat bij afname -10% dan heb ik die kWh ingekocht voor 9 cent.

[ Voor 16% gewijzigd door John245 op 29-03-2026 21:20 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Fr33z
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Het laat zien hoeveel procent ik de stroom goedkoper heb ingekocht of duurder heb verkocht dan de day ahead prijs. Gebaseerd op de gemiddelde day ahead maandprijs.

Bijvoorbeeld als de gemiddelde maand prijs 10 cent en er staat bij afname -10% dan heb ik die kWh ingekocht voor 9 cent.
Mooie data! Hoeveel absolute kwhs gaat het dan ongeveer om per maand of jaar? En vind jij het de moeite waard? Zit er ook RTE/verliezen in? Afname voor 10% goedkoper maar wel 15/20% verliezen in de omzetting schiet niet op zeg maar.

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Cool! Kun je toelichten wat we zien? Jij hebt zo te zien VEEL accu staan met 40kwh toch? Lees ik het goed dat je een gemiddelde day-ahead prijs over een totale maand maakt? En door je batterij in bijv jan. 2026 10% goedkopere afname hebt gehad? En dat was bij een day-ahead prijs van ~10 cent/kwh dus je hebt op afname dan 1 ct/kwh verdiend toch? Teruglevering blijkbaar 85% beter dus 8,5 ct/kwh gepakt in januari?
Je interpretatie is correct.

Veel accu valt mee. Het is de bedoeling de 38.4 kWh uit te breiden met minimaal 19.6 kWh (de voorbereidingen zijn al gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfm0gzrAcr3u5dabmg8_tbyBAqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Mooie data! Hoeveel absolute kwhs gaat het dan ongeveer om per maand of jaar? En vind jij het de moeite waard? Zit er ook RTE/verliezen in? Afname voor 10% goedkoper maar wel 15/20% verliezen in de omzetting schiet niet op zeg maar.
Ca. 15.000 kWh.

Niet al die kWh's gaan natuurlijk door de accu. Sommige maanden is het wel de moeite waard. Bijvoorbeeld deze maand. Of afgelopen jaar de windstille weken.
Het is gewoon kWh in KWh uit dus verliezen zitten er niet in.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Maar, corrigeer me als ik het verkeerd heb, vanaf volgend jaar is het voor particulieren toch niet meer aantrekkelijk om actief te gaan handelen? Je moet inkopen inclusief belasting en verkopen exclusief belasting.

Ik heb even de data van 2025 er bij gepakt, RTE van 80% en ik wil minimaal 0,03€/kWh verdienen om de afschrijving te dekken.
Het aantal dagen dat de spread groot genoeg was om te handelen:
Inclusief salderen:
309 dagen.
Exclusief salderen:
47 dagen.

Dus dan kom je op eigenverbruik, inkoopprijs optimaliseren en overschot in de nacht verkopen.
Als je genoeg zonnepanelen hebt zoals ik dan valt er in de zomer weinig inkoopprijs te optimaliseren want ik koop niks in. Overschot in de nacht verkopen (nadat eigenverbruik gedekt is) is vooral in de zomer relevant en ik heb er capaciteit voor nodig bovenop mijn (meeste dagen) rendabelere eigenverbruik batterij. Inkoopprijs optimaliseren in de winter is ook beperkt, de prijzen zijn dan vaak vlak. Ik zou wel eens een eerlijke post-saldeer analyse willen zien hiervan.
Dagkoersen zeggen niks, en gemiddelden en percentages vertellen ook geen compleet verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 29-03-2026 21:50 ]

• Fr33z
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ca. 15.000 kWh.

Niet al die kWh's gaan natuurlijk door de accu. Sommige maanden is het wel de moeite waard. Bijvoorbeeld deze maand. Of afgelopen jaar de windstille weken.
En doe je iets met zonnepanelen of is dit puur batterijen aansturen en handelen? Ik gok zo op het oog even dat je tussen de 4 en 6 ct/kwh verdiend grmiddeld over alles waarbij teruglevering wat meer is en afname wat minder. Klopt dat met jouw cijfers? De percentages zijn gaaf maar 60% voordeel op fay-ahead van 6 cent is natuurlijk maar 3,6 ct.

Gokje dat je dan rond de 750 euro per jaar verdient op deze manier. Niet niks maar aangezien je zo te zien voor ruim 7-9k spulletjes hebt gekocht ook geen no-brainer om te doen puur financieel.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:14
Beste allen, ik ben me aan het orienteren op een thuisaccu. Mijn voornaamste doel is het verhogen van het gebruik van eigen zonnestroom, NOM is denk ik niet haalbaar maar wellicht in de toekomst als ik meer zonnepanelen laat leggen.

Gegevens:
- Full electric huis, van het gas af, verwarming met lucht-water warmtepomp. In de winter dus een grote stroomvraag, maar zo goed als geen opwek van de zonnepanelen en geen teruglevering.
- Zonnepanelen 15x 300Wp, SolarEdge optimizers en 3500 HD omvormer, 6 panelen op oost, 9 op west.
- Ik overweeg meer panelen bij te laten leggen, ik heb zat ruimte op het dak op zowel oost als west.
- Opwekking per jaar: 3290 kWh in 2025, 3170 kWh in 2023, 3360 kWh in 2022.
- 3-fasen, 3x25A
- Verbruik van het net in 2025: 8401 kWh, waarvan 4461 kWh dal en 3940 kWh normaal tarief.
- Teruglevering in 2025: 1704 kWh, waarvan 493 kWh dal en 1211 kWh normaal tarief. Teruglevering voornamelijk maart tot september.
- Ik gebruik HomeAssistant met een Raspberry P met HAOS.
- Geen EV, in de toekomst vast wel. De laadpaal hangt er nog van de vorige bewoner, maar wij rijden nu nog fossiel.

Ik ben aan het kijken naar een Zendure, die ik dan vast wil laten aansluiten in de meterkast, daar is nog genoeg plek voor een extra groep.
Ik vraag me wel af:
- is dit handig met mijn SolarEdge optimizers en omvormer gezien de DC-AC verliezen? Ik kan de panelen niet rechtstreeks aansluiten op de SolarFlow vanwege SolarEdge. Is het dan veel efficienter om SolarEdge batterijen en hybride omvormer te kopen?
- Mijn warmtepomp is op 3 fasen aangesloten, de Zendure zal dan maar op 1 fase aan gesloten zijn. Is dat een probleem, in die zin dat ik dan maar op 1 fase kan leveren vanuit de accu aan de warmtepomp en ik dus alsnog op de andere twee fasen stroom van het net gebruik? Of saldeert de meter dat intern (dat meende ik te lezen hier in iemands post)?

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:52:
[...]

En doe je iets met zonnepanelen of is dit puur batterijen aansturen en handelen? Ik gok zo op het oog even dat je tussen de 4 en 6 ct/kwh verdiend grmiddeld over alles waarbij teruglevering wat meer is en afname wat minder. Klopt dat met jouw cijfers? De percentages zijn gaaf maar 60% voordeel op fay-ahead van 6 cent is natuurlijk maar 3,6 ct.

Gokje dat je dan rond de 750 euro per jaar verdient op deze manier. Niet niks maar aangezien je zo te zien voor ruim 7-9k spulletjes hebt gekocht ook geen no-brainer om te doen puur financieel.
Ik heb ook zonnepanelen. Zonder panelen wordt het gunstiger. Maar die gooi ik ook nog weleens op de SAP.

Ja 750 - 1250 is het ongeveer. Het is natuurlijk ook een hobby en het geeft ook wat voordelen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ca. 15.000 kWh.

Naja, je getallen gaan wat er daadwerkelijk over je meter gaat.

Maar als je importeert voor de accu t.b.v. verbruik later , importeer je dus 20% meer dan als je direct zou verbruiken.

Indien je batterijen niet DC zijn aangesloten op de pv installatie: Evenzo voor pv export, maar dan dus andersom: je exporteert ‘s avonds 20% minder dan als je rechtstreeks had geëxporteerd.

Voor import is dat soms niet eens echt erg, met negatieve prijzen.
Ik zit hier met Balans energie met de default 48kWh.

Bijv mijn 25 maart:

Epex prijzen:

Afname 60,929 kWh
- Totale Prijs € 1,628
- Gemid. Prijs € 0,057/kWh
Invoeding -13,953 kWh
- Totale Prijs € -1,637
- Gemid. Prijs € -0,045/kWh
Totale Prijs € -0,008

Bij balans rekenen ze echter in onbalansmarkt tarieven. Krijg ik nog de onbalans correctie overheen die met name nog op de 13,9kWh invoeding zitten (die de 25e extreem waren): €27,86 te ontvangen.
Die correctie valt overigens ook wel eens de andere kant op (bijbetalen).

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-04 18:48
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Je interpretatie is correct.

Veel accu valt mee. Het is de bedoeling de 38.4 kWh uit te breiden met minimaal 19.6 kWh (de voorbereidingen zijn al gedaan)
[Afbeelding]
Je hebt geloof ik meer aan T-class zekeringen uitgegeven dan zo'n Zendure stekkeraccu kost:)

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:27
zalkc schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Daar zijn heel veel calculators voor, maar uitgaand van je gegevens is 20m extra niet direct een probleem.
https://acdesigner.app/dckabel
Ok, dus puur door deze afstand is er niet veel extra verlies (bovenop normale verliezen door omzetting), mits de kabel dik genoeg is.

Is dat verlies dan nog in procenten uit te drukken?(Ik moet zeggen dat ik die calculator niet echt begrijp, dat is toch al te technisch voor me)

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:27
Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Maar zonnepanelen en omvormer op (dak van) zolder vond je geen probleem?
Vreemd genoeg leek me daar het risico kleiner. Zal wel door de media komen (en ook een beetje door mijn partner :-) )
En de elektricien die bij ons de installatie gedaan heeft voor het hele huis gaf ons veel vertrouwen, dat heeft ook geholpen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:54
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:18:
[...]

weet je wel hoeveel jouw gemiddelde prijs afwijkt van een werkelijke prijs, heb je dat ook al eens bekeken?
om je een idee te geven; hier een plaatje van de spreiding van de prijs in één maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zIduZZzvlz4h1CXWmyT6X5Af9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qn9LoEdiOLqALZK5VDtMXTbE.png?f=fotoalbum_large

de hier oa ook de gemiddelde en kwartiel cijfers zelfde periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOYXuD-wQeAEIeaKPYrSWN06H70=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I2ocgGeOdYqYErf0FggcrlAd.png?f=user_large

• Jan-tweak
koksie schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:53:
Beste allen, ik ben me aan het orienteren op een thuisaccu. Mijn voornaamste doel is het verhogen van het gebruik van eigen zonnestroom, NOM is denk ik niet haalbaar maar wellicht in de toekomst als ik meer zonnepanelen laat leggen.

Gegevens:
- Full electric huis, van het gas af, verwarming met lucht-water warmtepomp. In de winter dus een grote stroomvraag, maar zo goed als geen opwek van de zonnepanelen en geen teruglevering.
- Zonnepanelen 15x 300Wp, SolarEdge optimizers en 3500 HD omvormer, 6 panelen op oost, 9 op west.
- Ik overweeg meer panelen bij te laten leggen, ik heb zat ruimte op het dak op zowel oost als west.
- Opwekking per jaar: 3290 kWh in 2025, 3170 kWh in 2023, 3360 kWh in 2022.
- 3-fasen, 3x25A
- Verbruik van het net in 2025: 8401 kWh, waarvan 4461 kWh dal en 3940 kWh normaal tarief.
- Teruglevering in 2025: 1704 kWh, waarvan 493 kWh dal en 1211 kWh normaal tarief. Teruglevering voornamelijk maart tot september.
- Ik gebruik HomeAssistant met een Raspberry P met HAOS.
- Geen EV, in de toekomst vast wel. De laadpaal hangt er nog van de vorige bewoner, maar wij rijden nu nog fossiel.

Ik ben aan het kijken naar een Zendure, die ik dan vast wil laten aansluiten in de meterkast, daar is nog genoeg plek voor een extra groep.
bedoel je dat de Zendure een eigen grope krijgt, dus een eigen alamat ? of wil je de Zendure echt vast gaan aansluiten, wat natuurlijk prima kan, klein nadeel, als je deze dan wilt verplaatsen kan dat niet zomaar.
je kunt ook gewoon deze met of de normale stekker aan deze aparte groep zetten of je gebruikt hiervoor een CEE stekker en CEE stopcontact voor.
Ik vraag me wel af:
- is dit handig met mijn SolarEdge optimizers en omvormer gezien de DC-AC verliezen? Ik kan de panelen niet rechtstreeks aansluiten op de SolarFlow vanwege SolarEdge. Is het dan veel efficienter om SolarEdge batterijen en hybride omvormer te kopen?
mogelijk wel iets efficienter maar tegen welke prijs, ik vrees dat je dat er dus niet mee gaat terugverdienen, heb je al gekeken wat alleen al een hybride omvormer gaat kosten? plus je batterij systeem DC kost ook nog eens een stuk meer.
Een Zendure zal in ieder geval een heel stuk goedkoper uit zijn.
- Mijn warmtepomp is op 3 fasen aangesloten, de Zendure zal dan maar op 1 fase aan gesloten zijn. Is dat een probleem, in die zin dat ik dan maar op 1 fase kan leveren vanuit de accu aan de warmtepomp en ik dus alsnog op de andere twee fasen stroom van het net gebruik? Of saldeert de meter dat intern (dat meende ik te lezen hier in iemands post)?
Nee, je slimme meter zal dat gaan salderen, tenslotte krijg jij geen stroomrekening per fase maar totaal. dus dat komt helemaal goed.

• John245
Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:46:
[...]

weet je wel hoeveel jouw gemiddelde prijs afwijkt van een werkelijke prijs, heb je dat ook al eens bekeken?
om je een idee te geven; hier een plaatje van de spreiding van de prijs in één maand.
Dit zijn gewoon de prijzen van Jeroen.nl. En komen ook overeen met de prijzen in de Tibber app.

Dit zijn natuurlijk kale prijzen om het vergelijkbaar te houden.

• John245
Vdvmark schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Je hebt geloof ik meer aan T-class zekeringen uitgegeven dan zo'n Zendure stekkeraccu kost:)
Veiligheid voor alles.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:19
Olaf van der Spek schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:03:
Schuur, garage of zolder wordt toch wat lastig in een appartement.
Daarom zie je ook veel balkonsystemen op de markt. Eerlijk gezegd is het voor appartementseigenaren of -huurders veel moeilijker een goede en veilige opstelling te vinden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
[...]

Mwah. Ik had afgelopen jaar met een setup van 4800 kWp op zuid een kale prijs van ruim 6 cent over het hele jaar. Met oost-west kan het nog hoger. Dus dat is toch 2x de terugleververgoeding van het hier genoemde vaste contract. Maar of je die wintermaanden goedmaakt? Ik vraag het me af. Ik heb zelf een dynamisch contract vanwege stuurbaar verbruik van 2 EV's.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:19:
[...]

Mwah. Ik had afgelopen jaar met een setup van 4800 kWp op zuid een kale prijs van ruim 6 cent over het hele jaar. Met oost-west kan het nog hoger. Dus dat is toch 2x de terugleververgoeding van het hier genoemde vaste contract. Maar of je die wintermaanden goedmaakt? Ik vraag het me af. Ik heb zelf een dynamisch contract vanwege stuurbaar verbruik van 2 EV's.
3ct extra per teruggeleverde kWh zou in mijn geval genoeg zijn om mijn volledige inkoop in de winter van te betalen 8) .

En ook met een relatief kleine batterij kun je de terugleververgoeding nog wel wat verhogen door: 1: op de juiste momenten laden 2: de overcapaciteit in de zomer inzetten voor uitgestelde teruglevering.

(Mits de besturing dat toelaat)

• Pejdref
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:19:
[...]

Mijn TLV zou het afgelopen jaar, zonder batterij dus, op 4,4 cent uitkomen met dynamisch (ik draai een simulatie van een dynamisch contract op home assistant). Dat lijkt me het laden/ontladen van de batterij niet waard om dit naar 6 cent te krijgen.

• Vdvmark
Pejdref schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:55:
[...]

Mijn TLV zou het afgelopen jaar, zonder batterij dus, op 4,4 cent uitkomen met dynamisch (ik draai een simulatie van een dynamisch contract op home assistant). Dat lijkt me het laden/ontladen van de batterij niet waard om dit naar 6 cent te krijgen.
Die 6 cent is zonder batterij

• Pejdref
  • Niet online
Oh, de vraag was of iemand getallen had voor een TLV verhoging met batterij, vandaar mijn verwarring.

Met 2 EV's optimaliseer je de TLV al behoorlijk als je regelmatig overdag kunt laden. Ik denk dat met een EV, en zeker 2 EV's je business case voor een thuisaccu in veel gevallen wel minder gunstig kan worden omdat deze moet concurreren voor je zonnestroom met je EV.

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 30-03-2026 08:13 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
Valt denk ik wel mee, mits "voldoende" zonnepanelen.
Een accu die de donkere uren overbrugt zit de meeste dagen voor het middaguur wel vol.
En als je dan geen 30kWh per dag verstookt met de EV komt de "gemiddelde" paneelbezitter toch een heel eind.
Mooiste is accu laden tot je de 6-8A bereikt (alnis dat vaak niet zoveel kWh, maar dan kan de auto opstarten) en dan aan het eind de laatste uurtjes meepakken.
Het aantal dagen zelfvoorziening zal iets dalen, maar in mijn geval eerder 10% dan 25%.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 30-03-2026 08:37 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Pejdref schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:12:
Oh, de vraag was of iemand getallen had voor een TLV verhoging met batterij, vandaar mijn verwarring.

Met 2 EV's optimaliseer je de TLV al behoorlijk als je regelmatig overdag kunt laden. Ik denk dat met een EV, en zeker 2 EV's je business case voor een thuisaccu in veel gevallen wel minder gunstig kan worden omdat deze moet concurreren voor je zonnestroom met je EV.
Hier 2 EV's, thuisaccu en zonnepanelen. De strategie:

2026:
Goedkope uren: EV's en accu's laden
Gemiddelde uren: Zonnestroom in accu opslaan
Dure uren: Maximaal terugleveren
-> Resultaat Maart: Afname: 16,49 ct/kWh (1462 kWh) & teruglevering: 32,43 ct/kWh (889 kWh).

2027:
1 van de EV's als het kan aan de lader voor overtollige zonnestroom
Zomer:
Alle zonnestroom primair naar de aangesloten EV, anders naar de thuisaccu
Bij thuiskomst 1 van de 2 EV's aan de lader, vullen vanuit thuisaccu
Winter: Goedkoop dynamisch laden, zowel EV als thuisaccu
-> Resultaat: Heel benieuwd... :)

Wat mij betreft is een thuisaccu juist een perfecte aanvulling op EV & zonnepanelen. Op die manier heb je altijd iets thuis staan dat je zonnestroom kan opvangen. Besef mij dat niet iedereen een grote thuisaccu zal plaatsen, maar doel is dat hier in 2027 geen kWh meer naar het net gaat tenzij alles 100% vol zit.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• HandyLumberjack
Taro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:47:
[...]

2026:
-> Resultaat Maart: Afname: 16,49 ct/kWh (1462 kWh) & teruglevering: 32,43 ct/kWh (889 kWh).

2027:
Zomer:

Wat mij betreft is een thuisaccu juist een perfecte aanvulling op EV & zonnepanelen. Op die manier heb je altijd iets thuis staan dat je zonnestroom kan opvangen. Besef mij dat niet iedereen een grote thuisaccu zal plaatsen, maar doel is dat hier in 2027 geen kWh meer naar het net gaat tenzij alles 100% vol zit.
Iedere situatie is anders er vraagt om een andere strategie.

Hier wordt de strategie om vanaf maart tot en met september thuisaccu (10,8kWh) en EV alleen tussen +- 11:00 en 15:00 te laden.
Waarbij de EV op de dagen met hogere prijzen niet geladen wordt, tenzij dat noodzakelijk is. Op de dure uren laat ik de thuisbatterij dan een deel terugleveren.

Op die manier hoop ik de beste prijs voor de teruglevering te krijgen.

• Pejdref
  • Niet online
Dat is wel een indrukwekkende setup @Taro. Ik bekijk het puur vanuit business case perspectief, ik denk dat jij een ander doel hebt. Hoelang draai je dit al en heb je meer resultaten die je kunt delen? Ik ben wel benieuwd, mijn vermoeden is dat de voor- en najaar seizoenen het meeste verdiend kan worden met een thuisaccu.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:42
Pejdref schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:12:

Ik zit op 17 cent kaal ,en ik doe alleen terug leveren en klein beetje handelen,mijn overige huis zit op andere meter...
Correctie 18 cent deze maand voor 840 kwh verkocht,deels rechtstreeks,deels vanuit 15 kwh accu

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 30-03-2026 09:29 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Taro
  • Niet online

Taro

Pejdref schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:02:
Dat is wel een indrukwekkende setup @Taro. Ik bekijk het puur vanuit business case perspectief, ik denk dat jij een ander doel hebt. Hoelang draai je dit al en heb je meer resultaten die je kunt delen? Ik ben wel benieuwd, mijn vermoeden is dat de voor- en najaar seizoenen het meeste verdiend kan worden met een thuisaccu.
Het is hier ook aangepakt als een business case. In 2016 5750 Wp zonnepanelen laten plaatsen op Zuid-Oost, Zuid en Noord-West. In 2019 elektrisch gaan rijden (lease) en laadpaal aangeschaft. In 2023 besloten niet meer te leasen, maar te kopen en mobiliteitsvergoeding + km-vergoeding te krijgen. Toen was er dus de noodzaak (lees: leuke uitdaging) om echt zo goedkoop mogelijk te laden aangezien ik dat niet meer via een tankpas vergoed kreeg. Maart 2023 overgestapt naar dynamisch.

Eind 2024 de eerste 4 kWh thuisaccu in gebruik genomen en in december 2024 ook de APK afgekeurde ICE van mijn vrouw door een EV vervangen. Gaandeweg 2025 is de thuisaccu richting 52 kWh vaste opstelling gegroeid én 4 panelen op het garagedak erbij geplaatst en 4 panelen in de achtertuin erbij. Eind 2025 nog 2 extra panelen in de achtertuin erbij geplaatst.

Aanvullend heb ik hier altijd nog wat andere accu's staan ter test, dus op dit moment zo rond de 70 kWh aan thuisaccu's en 136 kWh aan EV's. Op sommige dagen wordt er >120 kWh van het net gehaald.

Je ziet het effect van de thuisaccu's ook heel mooi terug. Alle bedragen incl. BTW/Belasting:

2024 met 4 kWh in Q4, hier zijn afnametarief en teruglevertarief nog ongeveer gelijk aan elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv1i14n1TJVBAa5v2339Nl_y0cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjO5iC6t4GC4FUzXl5TtH3lY.jpg?f=fotoalbum_large

2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to_aOZEXOfv4sVkYf0eeMe7EEJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjVVkCYDSvJu8oNCSI5ANMNv.jpg?f=fotoalbum_large

2026:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_zkpoe5vm1umkLnu_P4dy9YOA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wun3ISlS7Wwk1eSljEUOD4zO.jpg?f=fotoalbum_large

Over heel 2025 heen bedroeg de volledige stroomrekening 110 Euro incl. volledig thuisladen van beide EV's.

En de opbrengst van de thuisaccu's zag er zo uit, je ziet het verschil tussen de seizoenen wel, maar is anders dan je vermoedelijk zou verwachten. Vooral een hoge dynamische spread levert voordeel op, dus niet per se "de zomer", maar juist de maanden met grote verschillen in tarieven pakken positief uit. Begin van het jaar was de setup kleiner dan eind van het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG3gOQJCYi6dezmMQ99XwBVwddQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VoPf5IUszGGaSAYOyCWF24vJ.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 30-03-2026 09:41 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Vdvmark
Heh net geen nul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpVuOHPwa02Yg-Qjk8-Qc0yWVAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqUP9lfCeJDLSc0bVGzjriOF.jpg?f=fotoalbum_large

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 15:34
Al een tijdje lurker in dit topic, 2 weken terug de knoop door gehakt.

Is een thuisaccu al interessant voor mij? Mijn antwoord is ja, en ik zal jullie meenemen in mijn beslissing en welke keuzes ik waarom heb gemaakt. Ik probeer het beknopt te houden maar kan niks beloven.
context:
Rijtjeshuis bouwjaar 2025. A++++, 2kwp aan PV op het dak, warmtepomp voor verwarmen/koelen. elektrisch koken, 1 EV. Gemiddeld dagverbruik ongeveer 15kwh (exclusief EV).
PV wekt op een goeie dag 8kwh op, eigenverbruik schommelt nu rond de 60%, overdag is er altijd wel iemand thuis.
Gemaakte keuze
Ik heb besloten om 16kwh aan lifepo4 in de schuur/berging te plaatsen met 1 victron 6k5 omvormer.

De victron komt op een vrijgespeelde fase zodat ik optimaal gebruik kan maken van de 25A aansluiting.
Een aantal groepen (woonkamer/slaapkamers/koelkast) heb ik als kritiek bestempeld, deze komen achter de victron, zodat deze blijven werken bij stroomuitval, het zal je verbazen hoe vaak dat nog voorkomt in een nieuwbouwwijk waar ze flink aan het bouwen zijn :P

Ook komt de PV omvormer op de AC-out van de victron. zodat bij verlies van gridstroom ik nog steeds m'n accu's op kan laden met de zon die er is.

In geval van langdurige stroomuitval denk ik zo'n 3 dagen op de accu te kunnen teren, al valt de stroom nooit uit bij 100% SoC. Voor mij is noodstroom op koeling belangrijk i.v.m. opslag medicatie.

Ik zit bij Tibber, mijn EV laad ik via grid rewards, die ga ik voorrang geven op het laden van de thuisaccu omdat dat financieel het aantrekkelijkst is (in januari/februari gemiddeld 17ct/kwh betaald voor opladen, in december was dat 14ct en in de zomer gaat dat zelfs richting de 10ct). Dat wordt een simpele node red flow: if laadpaal charging > accu niet opladen.
Overwegingen
Hybride omvormer op bestaande PV uitbreiden met accu: Niet gedaan omdat dit op zolder dicht bij de slaapkamer zit, wil het risico op iets van geluid niet lopen, hoewel het met lood niet zo snel zal gebeuren, heb ik liever dat m'n schuurtje affikt dan m'n huis.

Kan en klaar of zelfbouw: Ik heb voor "zelfbouw" met keuring door een gecertificeerd electricien gekozen, Na meerdere offertes opvragen scheelde het mij teveel geld, op het hele plaatje misschien wel 2k, voor een vergelijkbaar systeem. Ik merk wel dat er hele weekenden in het plannen/uitzoeken is gaan zitten, dus het is ook niet voor iedereen. Ik acht mezelf ook kundig genoeg om dit uit te kunnen zoeken en te beslissen. Omvormer heb ik bij NKON besteld, Accu direct gesourced via Alibaba. Overig spul bij de hornbach of elektramat.

Stekkeraccu: ontwikkelingen gaan te snel en vaak wat vendor lock in. Ik heb een tijdje het marstek draadje meegelezen, werd ik niet heel vrolijk van. Ik ben fanatiek home assistant gebruiker en zou het zonde vinden als ik niet genoeg kan spelen/tweaken met mn setup.

1 fase of 3 fase: ik heb maar een paar groepen die ik interessant vindt als noodstroomvoorziening, i.v.m. goede isolatie blijft het huis lang comfortabel als de stroom uitvalt. Qua kosten en ruimte wegen 3 omvormers niet op tegen 1. Mocht salderen over de fases ooit verdwijnen ga ik dit heroverwegen. De gekozen accu en omvormer kunnen snel genoeg opladen om tijdens een goedkoop moment de stroom voor de komende dag in te kopen.

Op de schuur passen (ooit) nog een paar panelen, deze kan ik dan mooi DC-DC op de accu zetten.

Wachten tot de accuprijzen dalen: Ze kunnen ook stijgen (zie aankomende/huidige energiecrisis), ik heb de spulleboel net op tijd besteld (denk ik). Voor ons is dit met de huidige geopolitieke, maar ook onze financiële situatie een mooi moment. En ik pik nog wat mee van het salderen, al denk ik dat ik voorlopig niet meer netto ga terugleveren dan afnemen (ivm energiebelasting), al denk ik niet dat ik dat moment bereik dit jaar (vanwege m'n EV).
Kosten en ROI
In totaal ben ik hier zo'n 1800 euro (netto) aan kwijt, dit komt doordat ik veel werk zoals kabels trekken zelf doe. Er is een potje bij een van onze werkgevers is voor verduurzaming van huizen waar we gebruik van kunnen maken, over de rest gaan we de btw proberen terug te vragen. En ik een installateur ken die me helpt en de meterkast ombouwt etc.

Op ROI ben ik eigenlijk niet heel happig, want die staat niet vast, er zijn teveel variabelen (zoals het humeur van een oranje man). Maar stel dat ik m'n ingekochte energie 7ct goedkoper in kan kopen dan dat ik nu doe en ik handel niet. heb ik m in 4.5 jaar terugverdiend. De grootste ROI factor zit m bij mij in het leuk vinden om hiermee aan de slag te gaan en een stukje afhankelijkheid afbouwen doormiddel van noodstroom.

Ik hoop dat dit anderen in dit topic helpt. Als er vragen zijn over mijn keuzes let me know! :)

[ Voor 0% gewijzigd door LigeTRy op 30-03-2026 10:07 . Reden: lood vervangen door lifepo4, t is nog vroeg.. ]

• reneeke1970
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:59:

Is een thuisaccu al interessant voor mij? Mijn antwoord is ja, en ik zal jullie meenemen in mijn beslissing en welke keuzes ik waarom heb gemaakt. Ik probeer het beknopt te houden maar kan niks beloven.
context:
Rijtjeshuis bouwjaar 2025. A++++, 2kwp aan PV op het dak, warmtepomp voor verwarmen/koelen. elektrisch koken, 1 EV. Gemiddeld dagverbruik ongeveer 15kwh (exclusief EV).
PV wekt op een goeie dag 8kwh op, eigenverbruik schommelt nu rond de 60%, overdag is er altijd wel iemand thuis.
Gemaakte keuze
Ik heb besloten om 16kwh aan lood in de schuur/berging te plaatsen met 1 victron 6k5 omvormer.

De victron komt op een vrijgespeelde fase zodat ik optimaal gebruik kan maken van de 25A aansluiting.
Een aantal groepen (woonkamer/slaapkamers/koelkast) heb ik als kritiek bestempeld, deze komen achter de victron, zodat deze blijven werken bij stroomuitval, het zal je verbazen hoe vaak dat nog voorkomt in een nieuwbouwwijk waar ze flink aan het bouwen zijn :P

Ook komt de PV omvormer op de AC-out van de victron. zodat bij verlies van gridstroom ik nog steeds m'n accu's op kan laden met de zon die er is.

In geval van langdurige stroomuitval denk ik zo'n 3 dagen op de accu te kunnen teren, al valt de stroom nooit uit bij 100% SoC. Voor mij is noodstroom op koeling belangrijk i.v.m. opslag medicatie.

Ik zit bij Tibber, mijn EV laad ik via grid rewards, die ga ik voorrang geven op het laden van de thuisaccu omdat dat financieel het aantrekkelijkst is (in januari/februari gemiddeld 17ct/kwh betaald voor opladen, in december was dat 14ct en in de zomer gaat dat zelfs richting de 10ct). Dat wordt een simpele node red flow: if laadpaal charging > accu niet opladen.
Overwegingen
Hybride omvormer op bestaande PV uitbreiden met accu: Niet gedaan omdat dit op zolder dicht bij de slaapkamer zit, wil het risico op iets van geluid niet lopen, hoewel het met lood niet zo snel zal gebeuren, heb ik liever dat m'n schuurtje affikt dan m'n huis.

Kan en klaar of zelfbouw: Ik heb voor "zelfbouw" met keuring door een gecertificeerd electricien gekozen, Na meerdere offertes opvragen scheelde het mij teveel geld, op het hele plaatje misschien wel 2k, voor een vergelijkbaar systeem. Ik merk wel dat er hele weekenden in het plannen/uitzoeken is gaan zitten, dus het is ook niet voor iedereen. Ik acht mezelf ook kundig genoeg om dit uit te kunnen zoeken en te beslissen. Omvormer heb ik bij NKON besteld, Accu direct gesourced via Alibaba. Overig spul bij de hornbach of elektramat.

Stekkeraccu: ontwikkelingen gaan te snel en vaak wat vendor lock in. Ik heb een tijdje het marstek draadje meegelezen, werd ik niet heel vrolijk van. Ik ben fanatiek home assistant gebruiker en zou het zonde vinden als ik niet genoeg kan spelen/tweaken met mn setup.

1 fase of 3 fase: ik heb maar een paar groepen die ik interessant vindt als noodstroomvoorziening, i.v.m. goede isolatie blijft het huis lang comfortabel als de stroom uitvalt. Qua kosten en ruimte wegen 3 omvormers niet op tegen 1. Mocht salderen over de fases ooit verdwijnen ga ik dit heroverwegen. De gekozen accu en omvormer kunnen snel genoeg opladen om tijdens een goedkoop moment de stroom voor de komende dag in te kopen.

Op de schuur passen (ooit) nog een paar panelen, deze kan ik dan mooi DC-DC op de accu zetten.

Wachten tot de accuprijzen dalen: Ze kunnen ook stijgen (zie aankomende/huidige energiecrisis), ik heb de spulleboel net op tijd besteld (denk ik). Voor ons is dit met de huidige geopolitieke, maar ook onze financiële situatie een mooi moment. En ik pik nog wat mee van het salderen, al denk ik dat ik voorlopig niet meer netto ga terugleveren dan afnemen (ivm energiebelasting), al denk ik niet dat ik dat moment bereik dit jaar (vanwege m'n EV).
Kosten en ROI
In totaal ben ik hier zo'n 1800 euro (netto) aan kwijt, dit komt doordat ik veel werk zoals kabels trekken zelf doe. Er is een potje bij een van onze werkgevers is voor verduurzaming van huizen waar we gebruik van kunnen maken, over de rest gaan we de btw proberen terug te vragen. En ik een installateur ken die me helpt en de meterkast ombouwt etc.

Op ROI ben ik eigenlijk niet heel happig, want die staat niet vast, er zijn teveel variabelen (zoals het humeur van een oranje man). Maar stel dat ik m'n ingekochte energie 7ct goedkoper in kan kopen dan dat ik nu doe en ik handel niet. heb ik m in 4.5 jaar terugverdiend. De grootste ROI factor zit m bij mij in het leuk vinden om hiermee aan de slag te gaan en een stukje afhankelijkheid afbouwen doormiddel van noodstroom.

Ik hoop dat dit anderen in dit topic helpt. Als er vragen zijn over mijn keuzes let me know! :)
Waarom een lood accu?

1 PVoutput . Dongen NB

• LigeTRy
Ho, dat moet natuurlijk lifepo4 zijn, iets met verstoord ritme door wintertijd/zomertijd :) heb het aangepast

• Jan-tweak
John245 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 06:41:
[...]

Dit zijn gewoon de prijzen van Jeroen.nl. En komen ook overeen met de prijzen in de Tibber app.

Dit zijn natuurlijk kale prijzen om het vergelijkbaar te houden.
sorry je snapt denk ik niet wat ik bedoel, ik geloof zeker dat dit de juiste gemiddelde getallen zijn, dat was niet het punt.
De vraag is echter wat voor nut het heeft om met maand gemiddelde te gaan kijken als je je winst echter in een uur tijsaspect zit dat is een verhouding van 1 op 720 en als ik dat op kwartiersprijzen ga bekijken is het dus nog erger 1 op 2.880.

• Jan-tweak

context:
weet je dit wel zeker en in welke periode is dit giga hoog dagverbruik dan ? en nu is 2 kWp niet bepaald veel, met de huidige nieuwere panelen zijn dat er een stuk of 5.
dus zeker gezien je verbruik zou ik daar eerst eens (tenminste als dat mogelijk is) nog wat bijleggen, en dat zo veel mogelijk, zeker voor dat je aan een thuis-batterij begint, laat staan aan een dergelijk groot 15 kWh systeem, ik vraag me echt af wie je dat heeft geadviseerd.
Gemaakte keuze
Ik heb besloten om 16kwh aan lifepo4 in de schuur/berging te plaatsen met 1 victron 6k5 omvormer.

bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh per dag en een 15 kWh batterij systeem ga je dus geen 3 dagen het uithouden, hoelang wel is lastig omdat je niet aangeeft hoe veel belasting die aangesloten groepen hebben die op de batterij zijn aangesloten.
Overwegingen

heel veel succes met je batterij-cellen van alibaba, dat is net als met het kopen van een lot, je kunt geluk hebben, maar als je al spreekt over "noodstroom op koeling belangrijk i.v.m. opslag medicatie"vraag ik me die keuze echt af.
ben je ook eens bij Zendure topic langs gekomen, kan alles in HA en local.

Kosten en ROI

heel veel succes met je project

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Accu direct gesourced via Alibaba.
Welke precies? Linkje?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

[...]
Wat mij betreft is een thuisaccu juist een perfecte aanvulling op EV & zonnepanelen.
Technisch gezien een mooie aanvulling ja.
Financieel gezien concurreren ze juist. Ze zitten in elkaars vaarwater wat zorgt voor een (nog) slechtere business case van de thuisaccu.

• Pejdref
  • Niet online
Taro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Het is hier ook aangepakt als een business case. In 2016 5750 Wp zonnepanelen laten plaatsen op Zuid-Oost, Zuid en Noord-West. In 2019 elektrisch gaan rijden (lease) en laadpaal aangeschaft. In 2023 besloten niet meer te leasen, maar te kopen en mobiliteitsvergoeding + km-vergoeding te krijgen. Toen was er dus de noodzaak (lees: leuke uitdaging) om echt zo goedkoop mogelijk te laden aangezien ik dat niet meer via een tankpas vergoed kreeg. Maart 2023 overgestapt naar dynamisch.

Eind 2024 de eerste 4 kWh thuisaccu in gebruik genomen en in december 2024 ook de APK afgekeurde ICE van mijn vrouw door een EV vervangen. Gaandeweg 2025 is de thuisaccu richting 52 kWh vaste opstelling gegroeid én 4 panelen op het garagedak erbij geplaatst en 4 panelen in de achtertuin erbij. Eind 2025 nog 2 extra panelen in de achtertuin erbij geplaatst.

Aanvullend heb ik hier altijd nog wat andere accu's staan ter test, dus op dit moment zo rond de 70 kWh aan thuisaccu's en 136 kWh aan EV's. Op sommige dagen wordt er >120 kWh van het net gehaald.

Je ziet het effect van de thuisaccu's ook heel mooi terug. Alle bedragen incl. BTW/Belasting:

2024 met 4 kWh in Q4, hier zijn afnametarief en teruglevertarief nog ongeveer gelijk aan elkaar:
[Afbeelding]

2025:
[Afbeelding]

2026:
[Afbeelding]

Over heel 2025 heen bedroeg de volledige stroomrekening 110 Euro incl. volledig thuisladen van beide EV's.

En de opbrengst van de thuisaccu's zag er zo uit, je ziet het verschil tussen de seizoenen wel, maar is anders dan je vermoedelijk zou verwachten. Vooral een hoge dynamische spread levert voordeel op, dus niet per se "de zomer", maar juist de maanden met grote verschillen in tarieven pakken positief uit. Begin van het jaar was de setup kleiner dan eind van het jaar:
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen. Het zal wel lekker zijn om vrijwel 'gratis' te rijden. Is je thuisaccu zelfbouw? Als ik het verhaal @LigeTRy goed interpreteert komt die uit op iets meer dan 100€ per kWh bij 16kWh, ik had niet verwacht dat dit zoveel goedkoper zou zijn vs de plug & play oplossingen. Dat verandert de case nogal versus de (plug & play) prijzen waar ik van uit ging.

• reneeke1970
Pejdref schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Bedankt voor het delen. Het zal wel lekker zijn om vrijwel 'gratis' te rijden. Is je thuisaccu zelfbouw? Als ik het verhaal @LigeTRy goed interpreteert komt die uit op iets meer dan 100€ per kWh bij 16kWh, ik had niet verwacht dat dit zoveel goedkoper zou zijn vs de plug & play oplossingen. Dat verandert de case nogal versus de (plug & play) prijzen waar ik van uit ging.
Niet alleen goedkoper ,ook nog eens zelf te repareren....
In dit forum kraken ze zelfbouw af ,en in het zelfbouw forum is het andersom...

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Je kunt ze allemaal kiezen , alleen op Ali express zitten oplichters

1 PVoutput . Dongen NB

• LigeTRy
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:23:
[...]
weet je dit wel zeker en in welke periode is dit giga hoog dagverbruik dan ? en nu is 2 kWp niet bepaald veel, met de huidige nieuwere panelen zijn dat er een stuk of 5.
dus zeker gezien je verbruik zou ik daar eerst eens (tenminste als dat mogelijk is) nog wat bijleggen, en dat zo veel mogelijk, zeker voor dat je aan een thuis-batterij begint, laat staan aan een dergelijk groot 15 kWh systeem, ik vraag me echt af wie je dat heeft geadviseerd.

[...]
bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh per dag en een 15 kWh batterij systeem ga je dus geen 3 dagen het uithouden, hoelang wel is lastig omdat je niet aangeeft hoe veel belasting die aangesloten groepen hebben die op de batterij zijn aangesloten.

[...]
heel veel succes met je batterij-cellen van alibaba, dat is net als met het kopen van een lot, je kunt geluk hebben, maar als je al spreekt over "noodstroom op koeling belangrijk i.v.m. opslag medicatie"vraag ik me die keuze echt af.

[...]

[...]

heel veel succes met je project
Dank voor je reactie, benoemde punten zijn overwogen en als ik je toon interpreteer had jij andere keuzes gemaakt, dat is prima. Ter volledigheid en voor de rest van de tweakers, mijn reactie erop zodat de waarom duidelijk wordt:

Ik heb 6 panelen, omvormer is iets ondergedimensionseerd, ik kan niks bijleggen (behalve nog 3 panelen op het schuurtje richting west, zoals benoemd ga ik dit later nog wel doen zonder AC omvorming. Als ik meer bij kon leggen had ik dat direct gedaan, maar is niet mogelijk, dat is een gegeven.
Het antwoord is wel te herleiden, ik ga nu uit van dat, in een noodstroomsituatie, ik prima met 4 a 5 kwh de dag door ga komen. die 10kwh verschil met normaal zit m in warm water cycles van de warmtepomp, vaatwasser, wassen/drogen etc.
Verkoop jij ze? ;) 4200 incl btw voor een minder flexibel systeem, no thanks (al zien ze er wel strak uit), Victron ESS is naar mijn mening unmatched.
Waar baseer je dat op? er zitten netjes EVE MB of CATL cellen in, die zijn prima, en als de BMS aangeeft dat er eentje rot is. vervang ik m. De eerste 5 jaar sturen ze kostenloos een nieuwe cel op, Alibaba heeft prima trade assurance. Ik zal beloven dat als die situatie zich voordoet, ik me hier zal melden. :P

En die medicijnen, in geval van nood zijn er zat andere oplossingen zoals wat spullen uit de diepvriezer in een koelbox. En nu heb ik geen noodstroomvoorziening, dus het is een improvement.

• LigeTRy
Ik heb contact gehad met deze verkoper https://fengchidianche.en.alibaba.com/ (ik ben niet verbonden aan de verkoper). Aliexpress moet je ten alle tijden ontwijken. Via alibaba kan je prima contact leggen met een verkoper om te onderhandelen over de goederen en prijs. Het zal je verbazen hoe klantvriendelijk ze daar zijn vergeleken met Europese/Amerikaanse producenten. Mocht je geen ervaring hebben met onderhandelen met Chinese partijen, lees je dan eerst even in, zo is het belangrijk om te vragen naar een prijs met DDP (Delivered Duty Paid), zo voorkom je gekke invoerkosten achteraf.

• Impossibl3
  • Laatst online: 21:44
Op Alibaba zitten oplichters en nette handelaren. Kijk daar vooral naar de omzet van de bedrijven (dat geeft Alibaba netjes aan) inclusief hoelang ze al bestaan. Veelal hebben ze een pakhuis in Polen staan (iets duurder) maar dan zit je niet meer met import kosten. Kijk bij Andy van Off-Grid garage voor betrouwbare leveranciers. Ze accepteren daarnaast vaak een bank overschrijving (goedkoopste optie) maar ook betalen met een creditcard waarmee de producten verzekerd zijn voor transport en levering. Deze optie is iets duurder je betaald namelijk de fee wat de creditcard maatschappij rekent.

Edit: er zijn zelfs leveranciers met CE keuring (documenten kan je opvragen) en dat zijn niet de China Export keuringen 😆.

[ Voor 15% gewijzigd door Impossibl3 op 30-03-2026 11:03 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• LigeTRy
[...]
Als ik het verhaal @LigeTRy goed interpreteert komt die uit op iets meer dan 100€ per kWh bij 16kWh, ik had niet verwacht dat dit zoveel goedkoper zou zijn vs de plug & play oplossingen. Dat verandert de case nogal versus de (plug & play) prijzen waar ik van uit ging.
Het potje vanuit de werkgever helpt wel enorm, maar offertes die ik heb opgevraagd voor een vergelijkbaar victron systeem maar dan alles uitbesteden, waren (bruto) vaak wel bijna 2000 euro duurder dan wat ik nu betaal. Het is best een technisch verhaal dus ik begrijp heel goed dat men er geen weekenden aan wilt besteden, maar voor mij een bedrag om de beslissing te maken het zo te doen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:53:
Ik heb contact gehad met deze verkoper https://fengchidianche.en.alibaba.com/ (ik ben niet verbonden aan de verkoper). Aliexpress moet je ten alle tijden ontwijken. Via alibaba kan je prima contact leggen met een verkoper om te onderhandelen over de goederen en prijs. Het zal je verbazen hoe klantvriendelijk ze daar zijn vergeleken met Europese/Amerikaanse producenten.
Alibaba lijkt toch ook geen garantie..

YouTube: I Got Scammed

• LigeTRy
Zuur voor die gozer, maar dat betekent niet dat alles van alibaba een scam is. Zoals eerder vermeld moet je goed je onderzoek doen, en zeker niet iets kopen zonder trade assurance, als er iets niet jofel is met m'n accu, krijgt de supplier z'n geld niet.

(trade assurance is een escrow service van alibaba, kost een paar tientjes, ik heb de youtube video niet helemaal bekeken maar het lijkt er niet op alsof hij zo'n service heeft gebruikt, dat is waarschijnlijk ook duurder op 20k aan koper dan een enkel accupakket).

Desondanks snap ik prima dat veel mensen dit risico niet durven/willen nemen, en dat is hun goed recht. :)

• Impossibl3
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Desondanks snap ik prima dat veel mensen dit risico niet durven/willen nemen, en dat is hun goed recht. :)
Gelukkig hebben we dan nog NKON met een accu die een paar tientjes duurder is maar dan koop je de accu gewoon in NL met alle certificaten.

• LigeTRy
Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Gelukkig hebben we dan nog NKON met een accu die een paar tientjes duurder is maar dan koop je de accu gewoon in NL met alle certificaten.
Eens, mooie middenweg, toch wel honderden euros duurder dan wat ik voor m'n pakket heb betaald, en waar denk je dat die vandaan komen? ;) meeste Alibaba leveranciers doen maar al te graag een custom logo op een product plakken, als je er maar genoeg afneemt.

hint: https://www.alibaba.com/p...Seplos-1601383086561.html

[ Voor 5% gewijzigd door LigeTRy op 30-03-2026 11:30 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:07
[...]

2026:

2027:
Zomer:

Dit zal mijn tactiek ook worden.

Dit jaar doe ik met gemiddelde uren wel wat anders. Dan gaat pv overschot rechtsteeks naar het net en staat de batterij op standby. Krijg daar dan nog een gemiddelde prijs voor zonder RTE verlies.

Dus:
Goedkope prijs: EV + batterij vullen.
Dure prijs: batterij ontladen.
Gemiddelde prijs: Batterij standby.

Volledig zelfsturend met HA.

Maar jij hebt heel wat meer staan, dus dan zal je die gemiddelde uren ook wel nodig hebben om de boel te vullen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 30-03-2026 11:37 ]

• Jan-tweak
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Dank voor je reactie, benoemde punten zijn overwogen en als ik je toon interpreteer had jij andere keuzes gemaakt, dat is prima. Ter volledigheid en voor de rest van de tweakers, mijn reactie erop zodat de waarom duidelijk wordt:

Ik heb 6 panelen, omvormer is iets ondergedimensionseerd, ik kan niks bijleggen (behalve nog 3 panelen op het schuurtje richting west, zoals benoemd ga ik dit later nog wel doen zonder AC omvorming. Als ik meer bij kon leggen had ik dat direct gedaan, maar is niet mogelijk, dat is een gegeven.

[...]

Het antwoord is wel te herleiden, ik ga nu uit van dat, in een noodstroomsituatie, ik prima met 4 a 5 kwh de dag door ga komen. die 10kwh verschil met normaal zit m in warm water cycles van de warmtepomp, vaatwasser, wassen/drogen etc.

[...]

Verkoop jij ze? ;) 4200 incl btw voor een minder flexibel systeem, no thanks (al zien ze er wel strak uit), Victron ESS is naar mijn mening unmatched.
Dat zie ik dus duidelijk anders, eigenlijk het tegendeel, leuk voor de hobbyist maar volledig ongeschikt voor de doorsnee consument.
Maar het staat natuurlijk je vrij om zo er over te denken.
en nee, ik verkoop helemaal niets, ik heb alleen me de laatste jaren vrij intensief met dit thema bezig gehouden, ook beroepsmatig.
en ik dacht ook dat een zo groot mogelijk systeem gewoon de beste oplossing was, ondertussen weet ik beter, en sta meer achter het moto : Zo groot als nodig en zo klein als mogelijk.
[...]

Waar baseer je dat op? er zitten netjes EVE MB of CATL cellen in, die zijn prima, en als de BMS aangeeft dat er eentje rot is. vervang ik m. De eerste 5 jaar sturen ze kostenloos een nieuwe cel op, Alibaba heeft prima trade assurance. Ik zal beloven dat als die situatie zich voordoet, ik me hier zal melden. :P
en jij denkt dat die bedrijfjes er over zeg 5 jaar nog bestaan?
als ik kijk hoeveel nep producten er mn op alibaba verkocht worden zal dat vrees ik bij batterijcellen ook niet anders zijn, en een merknaam van CATL is er zo op geprint. en zelfs als het echte CATL cellen zijn, dan heb je mogelijk type C of D cellen te pakken, want ook die rollen hoe goed CATL ook zijn best doet er ook gewoon uit de productielijn en ze moeten deze toch ergens kwijt.
goed, ik hoop maar voor jouw dat je wel de bedoelde cellen hebt ontvangen.
En die medicijnen, in geval van nood zijn er zat andere oplossingen zoals wat spullen uit de diepvriezer in een koelbox. En nu heb ik geen noodstroomvoorziening, dus het is een improvement.
nee, dat is dus een prima oplossing, maar dat had je dus zelfs met mijn Zendure ook kunnen doen, zeker als het een apart koelkastje is speciaal voor die doelstelling.

in ieder bedankt dat je hier je project hebt willen voorstellen en dat anderen mogelijk een andere keuze zouden maken is de normaalste zaak van de wereld. in ieder geval heel veel succes met je project.

• Impossibl3
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:37:
[...]
het moto : Zo groot als nodig en zo klein als mogelijk.
[...]
en jij denkt dat die bedrijfjes er over zeg 5 jaar nog bestaan?
[...]
Achter dat moto staan denk ik veel mensen maar dan wel met de toevoeging tegen de beste prijs. Als ik voor 5 kWh het zelfde betaal als voor 16 kWh bijvoorbeeld maar via een ander systeem komt er bij mij toch echt 16 kWh in.

Wat betreft het bestaan. En jij denkt dat dit ook het geval is van de PIB bedrijven? Ieder bedrijf kan op de fles gaan. Kijk maar naar Nokia bijvoorbeeld.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 11:18
[...]
Dat zie ik dus duidelijk anders, eigenlijk het tegendeel, leuk voor de hobbyist maar volledig ongeschikt voor de doorsnee consument.
Maar het staat natuurlijk je vrij om zo er over te denken.
en nee, ik verkoop helemaal niets, ik heb alleen me de laatste jaren vrij intensief met dit thema bezig gehouden, ook beroepsmatig.
en ik dacht ook dat een zo groot mogelijk systeem gewoon de beste oplossing was, ondertussen weet ik beter, en sta meer achter het moto : Zo groot als nodig en zo klein als mogelijk.

..

nee, dat is dus een prima oplossing, maar dat had je dus zelfs met mijn Zendure ook kunnen doen, zeker als het een apart koelkastje is speciaal voor die doelstelling.

in ieder bedankt dat je hier je project hebt willen voorstellen en dat anderen mogelijk een andere keuze zouden maken is de normaalste zaak van de wereld. in ieder geval heel veel succes met je project.
We zitten hier op Tweakers.net toch? Al deze nauwelijks ingehouden woede, (inclusief het vergeten van interpunctie, hoofdletters en spellingsregels ;) ) omdat iemand het anders aanpakt dan jij zou doen lijkt me niet constructief.

Sidenote: Ik verbaas me over het aantal mensen in mijn omgeving dat de laatste tijd een thuisbatterij aanschaft zonder de terugverdientijd uit te rekenen. Dezelfde doelgroep die 30k bijlegt op een nieuwe auto omdat ie iets zuiniger is geloof ik ;) Dan zijn deze onderbouwde plannen op Tweakers een genot om te lezen, of het nu zelfbouw of slim alles uitbesteden is.

• John245
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:09:
[...]

sorry je snapt denk ik niet wat ik bedoel, ik geloof zeker dat dit de juiste gemiddelde getallen zijn, dat was niet het punt.
De vraag is echter wat voor nut het heeft om met maand gemiddelde te gaan kijken als je je winst echter in een uur tijsaspect zit dat is een verhouding van 1 op 720 en als ik dat op kwartiersprijzen ga bekijken is het dus nog erger 1 op 2.880.
Deze KPI's zijn opgesteld in samenwerking met een data specialist.

Mijn inziens heeft het ook weinig zin om 2880 KPI's te definiëren. Het gaat om de opbrengst per maand, aangezien ik ook per maand de rekening krijg.

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Financieel gezien concurreren ze juist. Ze zitten in elkaars vaarwater wat zorgt voor een (nog) slechtere business case van de thuisaccu.
Klopt, niet zozeer omdat je moet kiezen welke je gebruikt, maar omdat als je de EV laadt je de thuisaccu werkloos hebt staan en die zichzelf daardoor dus nog minder goed terugverdient.

Hoop hier op goede dagen +-50-60 kWh op te slaan en voor de volgende ochtend in 1 van de 2 of beide EV's te hebben zitten, zodat de accu vervolgens weer helemaal kan opladen.

• Taro
  • Niet online

Taro

d:)b
Het zal wel lekker zijn om vrijwel 'gratis' te rijden.
Er is helaas ook nog zoiets als afschrijving :)
Is je thuisaccu zelfbouw?
Nee, heb een set van Zendure. Destijds wel naar zelfbouw gekeken, o.a. Victron. Heb ook weleens Sigenstor/Sigenergy overwogen. En kijk ook met een schuin oog naar nieuwe sets van Marstek (Mars I / II serie), Anker SOLIX en anderen.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:39
[...]

2026:

2027:
Zomer:

Je conclusie is voor mij anders dan de jouwe.
Ik heb nog geen thuisaccu en die komt er ook waarschijnlijk niet als netto gebruiker.

2026:
Zo veel als mogelijk de goedkoopste stroom in de EV stoppen en gebruiken op die uren met dynamisch contract.
Als netto gebruiker saldeer ik van ieder opgewekte kWh de energiebelasting. Kan een accu nooit tegenop met 20 % verlies. Maximale saldering

2027
Geen saldering meer.
Maximaal gebruiken van je eigen stroom in de zomermaanden. Kan door auto in te stellen op 5,5 kW laden of de granny gebruiken met 2,3 A.
In de wintermaanden gaat de opgewekte stroom bijna allemaal in de warmtepomp.
Auto laden zoals nu in de goedkoopste uren of soms als de opwek toch nog goed is.
De duurste stroom gaat zo veel mogelijk het net in.
Voor mij dus geen thuisaccu. Komt erbij dat ik geen mooie en veilige plek heb. Geen schuur aanwezig.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Pr088
[...]

Zelfbouw kan goedkoper, maar dan moet je ook echt aan zelfbouw doen.
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Het potje vanuit de werkgever helpt wel enorm, maar offertes die ik heb opgevraagd voor een vergelijkbaar victron systeem maar dan alles uitbesteden, waren (bruto) vaak wel bijna 2000 euro duurder dan wat ik nu betaal. Het is best een technisch verhaal dus ik begrijp heel goed dat men er geen weekenden aan wilt besteden, maar voor mij een bedrag om de beslissing te maken het zo te doen.
Jij hebt straks een mooi systeempje hangen in samenwerking met je bevriende elektricien. Er is inderdaad -mijn inziens terecht- kritiek op het vergelijken met zelfbouw, omdat het uitgaat van zelfbouw, terwijl maar weinigen goede, veilige elektrische systemen kunnen of mogen installeren. Een kennis onder de tafel betalen of voor een vriendendienst en een kratje bier laten langskomen is moeilijk reproduceerbaar.

Voor de meesten zal gelden dat ze een vergelijking maken tussen:
1. plug & play (800W)
2. plug & play stekkerbatterijen met vaste aansluiting (elektricien nodig)
3. Kant en klaar + installatie
4. Zelf inkopen via AliExpress / Zonnepanelensuper / Offgridcentrum + installatie door een professional

Bij 2 t/m 4 kun je voor je elektricien natuurlijk wel voorbereidend werk doen. Mantelbuizen leggen, kabels trekken. Dan hoeft je installateur alleen te afmonteren.

Is in deze situatie, scenario 4 echt goedkoper dan 3? Victron + gerenommeerde batterijen van 5kwh Pylontech o.i.d. wordt ook al gauw schreeuwend duur.

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:14:
[...]

[...]

Jij hebt straks een mooi systeempje hangen in samenwerking met je bevriende elektricien. Er is inderdaad -mijn inziens terecht- kritiek op het vergelijken met zelfbouw, omdat het uitgaat van zelfbouw, terwijl maar weinigen goede, veilige elektrische systemen kunnen of mogen installeren. Een kennis onder de tafel betalen of voor een vriendendienst en een kratje bier laten langskomen is moeilijk reproduceerbaar.

1. plug & play (800W)
4. Zelf inkopen via AliExpress / Zonnepanelensuper / Offgridcentrum + installatie door een professional

Bij 2 t/m 4 kun je voor je elektricien natuurlijk wel voorbereidend werk doen. Mantelbuizen leggen, kabels trekken. Dan hoeft je installateur alleen te afmonteren.

Is in deze situatie, scenario 4 echt goedkoper dan 3? Victron + gerenommeerde batterijen van 5kwh Pylontech o.i.d. wordt ook al gauw schreeuwend duur.
Probeer eerst maar eens iemand te vinden voor scenario 4.

• LigeTRy
Pr088 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:14:
[...]

[...]

1. plug & play (800W)

Eens, ik vind het ook een groeiend risico van LLMs zoals chatgpt, veel denken dat ze het daardoor kunnen, en gaan het ook doen, dit zie je ook al terug in de zorg, waar men bij de huisarts binnenloopt met een eigen (verkeerde) diagnose.

In mijn geval is het prijsverschil tussen 3 en 4 wel echt significant geweest, ook als ik de elektricien uit het verhaal haal. Waar ik zelf nu €1400 euro voor de accu en €1100 voor omvormer + energiemeter heb betaald, kwamen offertes van gerenommeerde bedrijven voor dit stuk uit op €4500+, Een Sessy van 10kwh zit al op €5k+, 15kwh zendure €4200.

En dat zijn eigenlijk niet eens vergelijkbare systemen, op de AC out van de victron kan ik straks 38A prikken (PowerAssist) en de accu laden/ontladen met 5.5kw als de temperatuur het toelaat. Een sessy blijft steken op 2.2kw laden 1.7kw ontladen. Toch een significant verschil als je op de goedkope uren in wilt kopen en die 15kwh vol wilt rammen.

Kant en klaar boeren incl installatie vragen ook toch best wel een tik aan installatiekosten als je het mij vraagt. Maar voor de niet klusser/voorbereider (of er gewoon geen zin in hebben), snap ik dit volledig, gemak komt met een prijsje.

• LigeTRy
HandyLumberjack schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Ik heb zeker wel wat uitvraag gedaan ook (ook via werkspot, tip: doe dat niet), om een beeld te krijgen, hierbij de ervaring daarmee:

Als ik alle reacties/offertes bekeek kan ik ze opdelen in 3 categorieën:

1. Waarbij je alles voor moet kauwen en ze doen wat je tegen ze zegt, maar nietecht meedenken. (groot risico tenzij je nen1010 op je bureau hebt liggen)
2. Hebben wel eens thuisaccu's geïnstalleerd maar hebben er eigenlijk weinig kennis van, komen met adviezen en ideeën die helemaal niet van toepassing zijn op je installatie (zo probeerde er eentje mij te overtuigen dat ik echt een ats switch in de meterkast moest hebben, maar dit zit al ingebouwd in de victron)
3. Installateurs die zich tijdig hebben ingelezen en ervaring hebben, die boeren nu goed, en zijn dus duur (want veel vraag, of via via iemand kennen voor een leuke prijs en een krat pils)

De elektra installatiemarkt wordt redelijk opgeschud en iedereen brengt z'n eigen product met eigen specificaties en eigen vereisten op de markt, ik snap wel dat dat niet bij te houden is voor die lui. Daardoor boeren partijen zoals die van Harold Halewijn enorm goed, met een prijs. Ik zou er bijna zelf elektromonteur voor worden :P

Maargoed, wij zijn tweakers, dan is 4 toch wel de mooiste custom optie hoor, en dan ook nog het goedkoopst omdat de marge voor jezelf is.

• Vdvmark
Als je Victron een storing heeft, heb je dan stroom op de groepen die je voor noodstroom in gedachten hebt ?

• Jan-tweak
John245 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Deze KPI's zijn opgesteld in samenwerking met een data specialist.

Mijn inziens heeft het ook weinig zin om 2880 KPI's te definiëren. Het gaat om de opbrengst per maand, aangezien ik ook per maand de rekening krijg.
snap ik, alleen moet je afvragen wat voor nut een dergelijke KPI heeft (sorry, mijn eigen vakgebied) zeker als de bandbreedte dermate groot is en je je voordeel ook maar in een relatieve klein deel van die brandbreedte (namelijk de delta tussen de laag en hoog) gaat kunnen behalen heb ik grote vraagtekens bij deze insteek.
niet elke KPI heeft zin en is daardoor infeite ook geen KPI meer.

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Achter dat moto staan denk ik veel mensen maar dan wel met de toevoeging tegen de beste prijs. Als ik voor 5 kWh het zelfde betaal als voor 16 kWh bijvoorbeeld maar via een ander systeem komt er bij mij toch echt 16 kWh in.
ook als blijkt dat je van die 16 kWh slechts 5 effectief gaat gebruiken ?
Als er dermate veel prijsverschil bestaat zou deze wel ergens vandaan moeten komen, of dat dure product is gewoon echt veel te duur, of de kwaliteit van die goedkope (16 kWh is dermate slecht) dat achteraf toch blijkt dat goedkoop op den duur toch wel duurkoop is geweest.
Dit lijkt mij, met name omdat we het hier hebben over producten die toch een behoorlijk lange levensduur hebben (cq zouden moeten hebben) wel een belangrijk punt.
mijn moto was ook meer bedoeld als je over enigszins gelijkwaardige producten hebt.
Wat betreft het bestaan. En jij denkt dat dit ook het geval is van de PIB bedrijven? Ieder bedrijf kan op de fles gaan. Kijk maar naar Nokia bijvoorbeeld.
klopt, maar als je mn naar de wildgroei in een echt nieuwe markt als de thuis-batterij markt gaat kijken is de keuze van een relatief onbekend merk wel een ding, maar op dit moment heb je daar geen zekerheid in, en in deze tijd kunnen zelfs bekende en oude bedrijven omvallen.

• LigeTRy
Vdvmark schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:32:
Als je Victron een storing heeft, heb je dan stroom op de groepen die je voor noodstroom in gedachten hebt ?
Yup, in de meterkast komt een I-0-II omschakelaar, daarmee kan ik kiezen of de noodstroomgroepen vanuit het net worden gevoed of vanuit de victron. Die schakelaar zal waarschijnlijk wel voor een korte onderbreking zorgen als ik m omzet, maar het is ook meer een backup/safeguard :)

• John245
Jan-tweak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:37:
[...]

snap ik, alleen moet je afvragen wat voor nut een dergelijke KPI heeft (sorry, mijn eigen vakgebied) zeker als de brandbreedte dermate groot is en je je voordeel ook maar in een relatieve klein deel van die brandbreedte (namelijk de delta tussen de laag en hoog) gaat kunnen behalen heb ik grote vraagtekens bij deze insteek.
niet elke KPI heeft zin en is daardoor infeite ook geen KPI meer.
Laat KPI's nu ook mijn vakgebied zijn. Om te bepalen of een KPI nog zin heeft in de toekomst moet je wel eerst data verzamelen. Je moet een gefundeerde analyse doen om een KPI te laten vervallen en een andere KPI toe te voegen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
beter, en sta meer achter het moto : Zo groot als nodig en zo klein als mogelijk.
Motto?

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-04 16:12

zalkc

cvz.eu

HandyLumberjack schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Heel toevallig woont er een DEYE installateur op loopafstand, maar ik gok dat dat niet voor iedereen zo is.

Zo iemand kan ook best wel een accu eraan vastknopen, maar die gaat nooit zijn handen branden aan jouw zelfbouw accu, die Yixiang moet je echt zelf aansluiten (met 8 Nm ;) )
Ik vrees dat het qua bedrijfsverzekering ook wel een dingetje kan zijn, in hoe verre ben je aansprakelijk als je zoiets aansluit waarvan je niet goed de kwaliteit zelf van kan bepalen. Of is dat iets wat je in je factuur opneemt, "installatie accu klant - geen garantie op werking accu" of zoiets?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• HandyLumberjack
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Ik heb zeker wel wat uitvraag gedaan ook (ook via werkspot, tip: doe dat niet), om een beeld te krijgen, hierbij de ervaring daarmee:

Als ik alle reacties/offertes bekeek kan ik ze opdelen in 3 categorieën:

1. Waarbij je alles voor moet kauwen en ze doen wat je tegen ze zegt, maar nietecht meedenken. (groot risico tenzij je nen1010 op je bureau hebt liggen)
2. Hebben wel eens thuisaccu's geïnstalleerd maar hebben er eigenlijk weinig kennis van, komen met adviezen en ideeën die helemaal niet van toepassing zijn op je installatie (zo probeerde er eentje mij te overtuigen dat ik echt een ats switch in de meterkast moest hebben, maar dit zit al ingebouwd in de victron)
3. Installateurs die zich tijdig hebben ingelezen en ervaring hebben, die boeren nu goed, en zijn dus duur (want veel vraag, of via via iemand kennen voor een leuke prijs en een krat pils)

De elektra installatiemarkt wordt redelijk opgeschud en iedereen brengt z'n eigen product met eigen specificaties en eigen vereisten op de markt, ik snap wel dat dat niet bij te houden is voor die lui. Daardoor boeren partijen zoals die van Harold Halewijn enorm goed, met een prijs. Ik zou er bijna zelf elektromonteur voor worden :P

Maargoed, wij zijn tweakers, dan is 4 toch wel de mooiste custom optie hoor, en dan ook nog het goedkoopst omdat de marge voor jezelf is.
Bij optie 1 en 2 zou ik dus alsnog dusdanig goed mijn huiswerk moeten doen dat ik het net zo goed zelf kan aansluiten.

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-04 21:56
Hey,

Zoals eerder hier vermeld wil ik een Zendure SolarFlow Pro 4 in mijn schuur / onder de overkapping plaatsen.
Op de overkapping komen 4 panelen van 515w.

Om op een of andere manier toch wat extra veiligheid aan te brengen lijkt het mij handig om tussen de panelen en de omvormer een paar DC schakelaars te plaatsen zodat in geval van storing ik de panelen los kan schakelen van de omvormer zonder dat ik aan stekkers moet gaan trekken met mooie vlambogen tot gevolg.

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een DC schakelaar tussen panelen en omvormer?

Je hebt al schakelaars met MC4 connectoren voor €50,- maar ze zijn er ook van €600,-

Zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/-/e...f-Combiner/dp/B09P88D6K4/

[ Voor 7% gewijzigd door I-Lynx op 30-03-2026 20:38 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
I-Lynx schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:29:
Om op een of andere manier toch wat extra veiligheid aan te brengen lijkt het mij handig om tussen de panelen en de omvormer een paar DC schakelaars te plaatsen zodat in geval van storing ik de panelen los kan schakelen van de omvormer zonder dat ik aan stekkers moet gaan trekken met mooie vlambogen tot gevolg.
Hoeveel kV leveren jouw panelen? Zijn dit soort schakelaars gebruikelijk?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij was een dc switch zelfs verplicht in de zonnepaneel omvormers om aan de RfG certificatie te voldoen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:46
LigeTRy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Zuur voor die gozer, maar dat betekent niet dat alles van alibaba een scam is. Zoals eerder vermeld moet je goed je onderzoek doen, en zeker niet iets kopen zonder trade assurance, als er iets niet jofel is met m'n accu, krijgt de supplier z'n geld niet.
(trade assurance is een escrow service van alibaba, kost een paar tientjes, ik heb de youtube video niet helemaal bekeken maar het lijkt er niet op alsof hij zo'n service heeft gebruikt, dat is waarschijnlijk ook duurder op 20k aan koper dan een enkel accupakket).

Ik wil hier wel even aan toevoegen dat de trade assurance alleen garandeert dat het product goed is bij aflevering. Als je er enkele weken later achter komt of het gaat later defect, dan kun je fluiten naar je centen. Dan zijn de Chinezen ook opeens niet meer zo klantvriendelijk. Er kleeft echt een reëel risico aan.
Ze staan er ook om bekend om maximaal te sjoemelen. Als voorbeeld: Afgekeurde/goedkope cellen worden seriematig voorzien van nieuwe QR codes (vaak 'EVE Grade A' o.i.d.) zodat ze meer opleveren.
Een bedrijf als NKON koopt weliswaar ook gewoon in China in, maar hebben meer mogelijkheden om controle uit te oefenen op de kwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Noshi op 31-03-2026 08:50 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:35

Ersus

Zuid-Limburg

Het laatste saldeerjaar helaas….maar wel nog steeds 9 maanden te gaan. 25 maart was het het nog €415,30

Ik denk dat deze maand de thuisbatterij interessant is voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKRuEbzZW8JHcAaoxB7jzMewEho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ju4y6UP2dePCjv9f28eDA5e.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-04 16:12

zalkc

cvz.eu

Na een jaar in bedrijf te zijn is het wel leuk of er iets klopte van mijn analyse toentertijd
zalkc schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:34:
(dode link naar 2x16kWh systeem met DEYE 12K omvormer)
Ik ben redelijk serieus dit systeem aan het overwegen, maar met 1 accupakket in plaats van 2. De omvormer kan ik terugschroeven naar 8kWh wat bij 1 batterij past (ontlaadvermogen van 502W per cel). Kom dan uit op 4.800
Aangeschaft een week later
De specifieke aanpassing voor noodstroom wil ik later in het jaar uit laten voeren, mijn "elektra mannetje" is waarschijnlijk een tijdje druk met de volgende generatie.
Is aangelegd afgelopen winter
Mijn voorzichtige gok is dat ik 3000 kWh kan gebruiken uit de batterij en niet hoef terug te leveren. Tot 2027 zou dat 330 euro aan terugleverkosten schelen, vanaf 2027 kan dit oplopen naar 600 (20ct kWh). Ik reken niet vanuit een dynamisch contract en handel, is ook niet mijn doel.
Dat is gelukt!
2 weken geleden is de capaciteit van de Accu's verdubbeld, maar dat heeft nog geen grote impact gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcwcEApVxqVVmLCyxY9caeX1qGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yiGngkOAjGCzEwZY7dkUv82k.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUEyJDd3xT8hawUWVGv6r4rDbqg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CJY2PZrAnYDu1hrkwY4sKXWJ.png?f=user_small
Ik heb een EV die ik in de zomer kan gebruiken als extra opslag, maar in de maanden juli/aug/sept zal ik nog steeds teveel opwekken. Ik verwacht nog 1500kWh terug te leveren,
dat is 2000 geworden, maar dat is ook veroorzaakt door een vergroting van 4650 WP naar 7650WP begin agustus.
maar zie niet hoe ik dat kan voorkomen. Vandaar ook de keuze voor 16kWh opslag in plaats van 32kWh. Gelukkig kan ik daar later nog op terugkomen en het systeem kan dan met de 2e accu worden uitgebreid.
Dat is dus gebeurd.
Hebben jullie nog advies wat betreft de componenten of tips waar ik op moet letten? Volgens mij heb ik een degelijk verhaal, en met 9 tot 18 jaar terugverdientijd ben ik tevreden (ik ga ervan uit dat het altijd tegenvalt)
En die heb ik veel mogen ontvangen.

Al met al klopte mijn aanname redelijk, ik zie nu ook duidelijk het effect van een andere EV die ik meer direct kan opladen, de vorige had een kleinere accu en moest vaker worden opgeladen waardoor ik eigenlijk niet kon wachten op zonniger dagen.

Maar vooral de 72% eigenverbruik ben ik erg blij mee, dat was ook mijn primaire doel.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• koksie
Jan-tweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:56:
[...]
bedoel je dat de Zendure een eigen grope krijgt, dus een eigen alamat ? of wil je de Zendure echt vast gaan aansluiten, wat natuurlijk prima kan, klein nadeel, als je deze dan wilt verplaatsen kan dat niet zomaar.
je kunt ook gewoon deze met of de normale stekker aan deze aparte groep zetten of je gebruikt hiervoor een CEE stekker en CEE stopcontact voor.
Ik heb begrepen dat ik via een normaal stopcontact begrensd ben op 800W, bij aansluiting op een eigen groep kan dat tot 2400W. Ik heb genoeg ruimte in de meterkast, met een vrije groep en een kabel die van die groep tot in de technische ruimte gaat, verder zit daar niets op. Ik zou daar de Zendure op aan kunnen sluiten. Kan ik dan de kabel afmonteren op een stopcontact en de stekker van de Zendure erin steken, of moet ik de Zendure afmonteren in de meterkast?
mogelijk wel iets efficienter maar tegen welke prijs, ik vrees dat je dat er dus niet mee gaat terugverdienen, heb je al gekeken wat alleen al een hybride omvormer gaat kosten? plus je batterij systeem DC kost ook nog eens een stuk meer.
Een Zendure zal in ieder geval een heel stuk goedkoper uit zijn.
Bij nader onderzoek is mijn SolarEdge 3500H omvormer al hybride en kan daar een thuisbatterij op aangesloten worden. Dat is dan wel een batterij uit de oude serie, de SolarEdge Home 400V van 10kWh. Die kost al snel 4300 euro incl BTW dus dat is veel duurder dan Zendure waar ik voor een AC2400+ met 3x AB3000L uitkom op 11,04kWh voor 3185 euro incl BTW. Grofweg 1100 euro verschil, dus dat scheelt een slok op een borrel.
Met de actie van SolarEdge zou ik de omvormer kunnen laten vervangen door een 3-fase Hub omvormer en daar dan twee 48V batterijen bijkopen. Dan kom ik uit op rond de 3800 euro voor 9,2 kWh en daar komt de omvormer nog bij. Ook een stuk duurder dan Zendure dus, al is het dan wel efficienter en 1 geintegreerd systeem.
Nee, je slimme meter zal dat gaan salderen, tenslotte krijg jij geen stroomrekening per fase maar totaal. dus dat komt helemaal goed.
Ok, helder. Maar heeft dit gevolgen voor invoeding vanuit de batterij op 1 fase, zitten daar beperkingen op wanneer mijn wp over drie fasen gebruikt maar mijn accu maar op 1 fase invoedt? Leidt dat tot techniosche beperkingen of problemen?

• Jan-tweak
koksie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Ik heb begrepen dat ik via een normaal stopcontact begrensd ben op 800W, bij aansluiting op een eigen groep kan dat tot 2400W. Ik heb genoeg ruimte in de meterkast, met een vrije groep en een kabel die van die groep tot in de technische ruimte gaat, verder zit daar niets op. Ik zou daar de Zendure op aan kunnen sluiten. Kan ik dan de kabel afmonteren op een stopcontact en de stekker van de Zendure erin steken, of moet ik de Zendure afmonteren in de meterkast?
wat je eerst aangeeft is de juiste, dus de zekering in de meterkast (dat wordt dus je aparte groep alleen voor de Zendure, klein advies gebruik een aardlekautomaat (alamat) ipv een installatieautomaat, omdat dan ook je aardbeveilinging geheel onafhankelijk is van de rest, wel zo handig)
probeer ook merken als Emat zo veel mogelijk te vermijden, een ABB of Schneider of Eaton zijn nauwelijks duurder.
de kabel gaat dan richting je technische ruimte waarop je dan slechts een enkele WCD er op gaat aansluiten, je kunt wel een tweevoudige of viervoudige plaatsen alleen heb je daar dus niets meer aan omdat toch alleen de Zendure hierop aangesloten mag worden.
als alternatief zou je in plaats van een normaal (type F) WCD oof een CEE WCD en stekker kunnen gebruiken, deze zijn op de langere duur wat beter bestand tegen hogere continu stromen. Zeker als de Zendure wat meer batterij-modules zal krijgen.
dat ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGi1TlCgzEGKzRtFZfNxnwWOh60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebWRBxLCLwr7RY1aa7SwqoNyXrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=fotoalbum_tile
[...]

Bij nader onderzoek is mijn SolarEdge 3500H omvormer al hybride en kan daar een thuisbatterij op aangesloten worden. Dat is dan wel een batterij uit de oude serie, de SolarEdge Home 400V van 10kWh. Die kost al snel 4300 euro incl BTW dus dat is veel duurder dan Zendure waar ik voor een AC2400+ met 3x AB3000L uitkom op 11,04kWh voor 3185 euro incl BTW. Grofweg 1100 euro verschil, dus dat scheelt een slok op een borrel.
Met de actie van SolarEdge zou ik de omvormer kunnen laten vervangen door een 3-fase Hub omvormer en daar dan twee 48V batterijen bijkopen. Dan kom ik uit op rond de 3800 euro voor 9,2 kWh en daar komt de omvormer nog bij. Ook een stuk duurder dan Zendure dus, al is het dan wel efficienter en 1 geintegreerd systeem.
[...]

Ok, helder. Maar heeft dit gevolgen voor invoeding vanuit de batterij op 1 fase, zitten daar beperkingen op wanneer mijn wp over drie fasen gebruikt maar mijn accu maar op 1 fase invoedt? Leidt dat tot techniosche beperkingen of problemen?
NEE, totaal niet, het enige is dat een Zendure beperkt is tot 2400W vermogen output, dus je zou moeten kijken hoe vaak je werkelijk ook boven die output uitkomt, mijn eigen ervaring (ik kook ook op inductie) is dat ik vrijwel nooit (en zeker voor langere tijd behoorlijk boven die 2400W uit kom. Bij mij is dat vaak maar een korte tijd en dan ook vaak maar iets daar boven, 400W er boven in een kwartier betekend dus 100Wh, dat is net 2,5 ct! daar lig ik dus niet wakker van.
Wel in de winter, maar dan doet het de Zendure toch niet omdat je dan ook vrijwel geen overhead aan PV stroom gaat krijgen (tenminste bij mij is dat zo)

• koksie
En is er nog een groot verschil tussen de AC2400 en de AC2400+ en AC2400 pro? Ik zie natuurlijk dat de AC2400+ en pro een geintegreerde accu hebben tov de AC2400, de pro heeft zo te zien ook een ingebouwde omvormer voor zonnepanelen.
Is er qua ondersteuning en mogelijkheden verder nog verschil tussen de reguliere AC2400 en de andere twee?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koksie
Je hebt gelijk, ik moet daar eens verder induiken idd. Dank je voor de tip!

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:40:
[...]
Wel in de winter, maar dan doet het de Zendure toch niet omdat je dan ook vrijwel geen overhead aan PV stroom gaat krijgen (tenminste bij mij is dat zo)
Afgelopen december had ik 32 uren met gemiddeld meer dan 2,4 kW teruglevering. Gedurende 1 uur was dat zelfs gemiddeld 5,94kW.

Dus 2,4kW laden is voor mij een beperking in december, maar ik ben vast een uitzonderingsgeval 8).

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Afgelopen december had ik 32 uren met gemiddeld meer dan 2,4 kW teruglevering. Gedurende 1 uur was dat zelfs gemiddeld 5,94kW.

Dus 2,4kW laden is voor mij een beperking in december, maar ik ben vast een uitzonderingsgeval 8).
dat kan, heeft mn met je aantal panelen en Wp te maken. niet iedereen heeft die luxe, maar prima dat je daar van kunt genieten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 31-03-2026 18:06 ]

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Nee hoor ,ik zit rond 50 uur ,ik kan tot 4000 watt laden en ook dat is niet voldoende,maarja om daar nou weer voor te investeren is ook weer onzin,de terug leveren vergoeding is op dat moment ook best hoog dus ja.....

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
reneeke1970 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Nee hoor ,ik zit rond 50 uur ,ik kan tot 4000 watt laden en ook dat is niet voldoende,maarja om daar nou weer voor te investeren is ook weer onzin,de terug leveren vergoeding is op dat moment ook best hoog dus ja.....
Ik kan max 2400W laden, en alleen meer laadcapaciteit plaatsen is onvoldoende, dan moet ik ook mijn opslagcapaciteit verdubbelen wil ik alle opbrengst kunnen opslaan in december. En alleen voor die paar wintermaanden kan dat niet uit.

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Ik kan max 2400W laden, en alleen meer laadcapaciteit plaatsen is onvoldoende, dan moet ik ook mijn opslagcapaciteit verdubbelen wil ik alle opbrengst kunnen opslaan in december. En alleen voor die paar wintermaanden kan dat niet uit.
Heb je helemaal gelijk in ,meer laad vermogen betekend ook meer opslagruimte,als je tenminste op de ç waarde let. Ik begin er ook niet aan...

1 PVoutput . Dongen NB

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-04 15:58
Ersus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:38:
Het laatste saldeerjaar helaas….maar wel nog steeds 9 maanden te gaan. 25 maart was het het nog €415,30

Ik denk dat deze maand de thuisbatterij interessant is voor mij.

[Afbeelding]
De hoeveelheden zijn bij mij wat kleiner met een 32kWh batterij waarvan afgelopen maand gemiddeld zo'n 6,5kWh "reserve" is gebleven, maar ik ben ook niet ontevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiTPK2T67_kea5W-aFZRn_h-6G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg6wPvRTADKOEkog72K3Dgbj.jpg?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

ArPi75 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:26:
[...]

De hoeveelheden zijn bij mij wat kleiner met een 32kWh batterij waarvan afgelopen maand gemiddeld zo'n 6,5kWh "reserve" is gebleven, maar ik ben ook niet ontevreden.
[Afbeelding]
Nice. Met 17kW vermogen meen ik dat je werkt.
Dat geeft je de ruimte om je installatie buiten NOM ook flexibel voor pieken in te zetten en met de tijdafhankelijke tarieven kun je ook sneller binnenharken en volledig ontzien binnen de hoge tariefzone.

Zo kun je tenminste met meer methoden je energienota verlagen.

Hoe lukt het laden van je EV? Of kan je overdag laden?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• reneeke1970
Kom ik aan met mijn 14 kwh accutje....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7HqzjKLrxASGte6Oo47ha-AbsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pN8S1rovdmeIpeAsOuW8Thi.png?f=fotoalbum_large

1 PVoutput . Dongen NB

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Grote PV installatie?

• reneeke1970
Niet veel groter dan de jouwe

1 PVoutput . Dongen NB

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Een heel mooi resultaat.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Misschien leuk om even te delen, ik heb mijn sheetje met accu "scenario's" maar weer eens bijgewerkt met de actuele prijzen. E.g. voor elk scenario heb ik het hele kostenplaatje qua materiaal bepaald, incl. alle benodigde kabels, hager alamats, t-class zekeringen, etc.

Iedere variant heb ik vervolgens op basis van mijn eigen P1 data van 2025 icm info uit de datasheets door de batterijsimulator van @MrFish gegooid. Die doet EPEX optimalisatie icm PV-opslag simuleren, dus dan heb je een flink deel van je potentiele verdienmodel wel te pakken. Dat maakt best een leuke vergelijking. Ik heb vervolgens het stand-by verbruik * 23ct/kWh nog afgetrokken van de opbrengsten.

Parameters:
Situatie: Full electric, EL-A++++ met L/W en L/W WP, 37 PV panelen, 2x EV.
Jaarverbruik 2025: 17,2Mwh, PV-opwek 13,6Mwh, zelfverbruik PV 35%.
Installaties doe ik volledig zelf, dus die kosten laat ik weg.

Cijfers zijn ietwat vertekend door te weinig PV-laden met de EV's omdat we toch nog volledig salderen. Dit heb ik geprobeerd te ondervangen door met 2 cijfers uit de simulator te werken, met en zonder de "negatieve" waarde van een dynamisch contract tov vast. Dit noem ik maar even het laag en hoog scenario qua opbrengsten. Denk dat ik eerder bij hoog (zo niet hoger) uitkom door straks wat slimmer te laden, maar ik wil me niet te rijk rekenen.

Dan komt er het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyRyV7wWnjEak6EgUMbwkgWKI0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JF2zBZPhn0hQIu5SmgA6TSPY.png?f=fotoalbum_large

Conclusies:
- Cycles zijn niet zo van belang, je accu gaat ver daarvoor toch al dood van ouderdom.
- Ik heb toch best een redelijke capaciteit accu nodig om voldoende opbrengst te realiseren voor een optimale ROI.
- Het laadvermogen is minder van belang dan ik dacht. Ga v/d week nog eens een DEYE 12K scenario toevoegen.
- 32kWh lijkt het optimum, maar 48 en 64 leveren meer op dan gedacht qua ROI. Hoewel slimmer EV-laden daar wel weer wat af zal snoepen.
- Je kan je geld beter wegzetten tegen 5% rente. :+ zie de vergelijking in de meest rechter kolom.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 01-04-2026 17:31 ]

All-electric.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:23:
[...]

Wat is je verbruik in maart geweest?
We verbruiken iets over de 1000kWh per maand.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Kom je met de saldeerbare hoeveelheden wel uit?
Die is in maart reeds ietsje scheef

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:23:
[...]

Mooie ligging denk ik, die getallen red ik zeker niet. Die krengen liggen op een 200m2 vlakte achter het huis. Nu staat de zon gelukkig hoog genoeg maar de andere maanden is het huilen met de pet op.

Zodra het voordek klaar is dan kunnen er nog 25 op pal zuid met 33 graden helling.

• reneeke1970
Ersus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:25:
[...]

Wat is je verbruik in maart geweest?
We verbruiken iets over de 1000kWh per maand.
Ik heb 780 verbruikt ,op de meter 540 ,240 is rechtstreeks verbruikt. Ik verdeel het over 2 meters ,de andere meter heeft netto ook nog 960 terug geleverd ,ook nog 100 euro in the pocket.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Ersus schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:31:
[...]

Mooie ligging denk ik, die getallen red ik zeker niet. Die krengen liggen op een 200m2 vlakte achter het huis. Nu staat de zon gelukkig hoog genoeg maar de andere maanden is het huilen met de pet op.

Zodra het voordek klaar is dan kunnen er nog 25 op pal zuid met 33 graden helling.
In maart kom ik al beetje uit schaduw ja,maar rest winter is drama net als bij jouw ,hele dag schaduw van huizen en platte panelen.
December is 350 kwh ,en maart al 2500....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste