Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:11
Pejdref schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:01:
Ik denk dat dynamische klanten vanaf volgend jaar het ook vooral moeten gaan hebben van het verhogen van de zelfvoorziening en met het inkopen op goedkopere uren voor eigen verbruik (waarbij je de RTE en afschrijving eerst moet overwinnen) kan hier en daar ook nog wat verdiend worden.
Die dynamische klanten kunnen (in sommige gevallen) ook op een veel hogere gemiddelde terugleververgoeding uitkomen, en op die manier flink besparen t.o.v. een vast contract.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
HandyLumberjack schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Die dynamische klanten kunnen (in sommige gevallen) ook op een veel hogere gemiddelde terugleververgoeding uitkomen, en op die manier flink besparen t.o.v. een vast contract.
Mwoah. Leuk.idee maar heb je getallen? 'Veel hoger' klinkt leuk maar ik ben nu bijv erg benieuwd hoeveel dat dan zou (kunnen) zijn. Ik vind het mechanisme best slim en leuk bedacht maar mijn eerste indruk is dat het nooit genoeg zoden aan de dijk zet.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Mwoah. Leuk.idee maar heb je getallen? 'Veel hoger' klinkt leuk maar ik ben nu bijv erg benieuwd hoeveel dat dan zou (kunnen) zijn. Ik vind het mechanisme best slim en leuk bedacht maar mijn eerste indruk is dat het nooit genoeg zoden aan de dijk zet.
Twee markten:

1)

Epex vandaag bijv kale tarieven:

0ct overdag, 13-14ct rond 17-18u

Of

2)

Onbalans overdag, laagste was -8ct (betalen dus!) en 17-18u: 16ct

https://mijnbatterij.nl/live

Extremen van afgelopen week:

25 maart: €4,4 per kWh teruglevering rond 21u. Lang genoeg om met weinig moeite €25-30 te pakken, sommige handige hadden tot €60 op die kwartieren.

Gisteren rond 20u:

€ -0,55 voor importeren/gebruik. Dus betaald krijgen om stroom te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 29-03-2026 20:44 ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Ik heb wel getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad85ym8D7bk5jBi76Kk4RYMFgPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Frh2wJOEgEyNsRLfIhPmmrtG.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Fr33z
Cool! Kun je toelichten wat we zien? Jij hebt zo te zien VEEL accu staan met 40kwh toch? Lees ik het goed dat je een gemiddelde day-ahead prijs over een totale maand maakt? En door je batterij in bijv jan. 2026 10% goedkopere afname hebt gehad? En dat was bij een day-ahead prijs van ~10 cent/kwh dus je hebt op afname dan 1 ct/kwh verdiend toch? Teruglevering blijkbaar 85% beter dus 8,5 ct/kwh gepakt in januari?

[ Voor 34% gewijzigd door Fr33z op 29-03-2026 21:19 ]

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Cool! Kun je toelichten wat we zien?
Het laat zien hoeveel procent ik de stroom goedkoper heb ingekocht of duurder heb verkocht dan de day ahead prijs. Gebaseerd op de gemiddelde day ahead maandprijs.

Bijvoorbeeld als de gemiddelde maand prijs 10 cent en er staat bij afname -10% dan heb ik die kWh ingekocht voor 9 cent.

[ Voor 16% gewijzigd door John245 op 29-03-2026 21:20 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Fr33z
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Het laat zien hoeveel procent ik de stroom goedkoper heb ingekocht of duurder heb verkocht dan de day ahead prijs. Gebaseerd op de gemiddelde day ahead maandprijs.

Bijvoorbeeld als de gemiddelde maand prijs 10 cent en er staat bij afname -10% dan heb ik die kWh ingekocht voor 9 cent.
Mooie data! Hoeveel absolute kwhs gaat het dan ongeveer om per maand of jaar? En vind jij het de moeite waard? Zit er ook RTE/verliezen in? Afname voor 10% goedkoper maar wel 15/20% verliezen in de omzetting schiet niet op zeg maar.

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Cool! Kun je toelichten wat we zien? Jij hebt zo te zien VEEL accu staan met 40kwh toch? Lees ik het goed dat je een gemiddelde day-ahead prijs over een totale maand maakt? En door je batterij in bijv jan. 2026 10% goedkopere afname hebt gehad? En dat was bij een day-ahead prijs van ~10 cent/kwh dus je hebt op afname dan 1 ct/kwh verdiend toch? Teruglevering blijkbaar 85% beter dus 8,5 ct/kwh gepakt in januari?
Je interpretatie is correct.

Veel accu valt mee. Het is de bedoeling de 38.4 kWh uit te breiden met minimaal 19.6 kWh (de voorbereidingen zijn al gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfm0gzrAcr3u5dabmg8_tbyBAqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Mooie data! Hoeveel absolute kwhs gaat het dan ongeveer om per maand of jaar? En vind jij het de moeite waard? Zit er ook RTE/verliezen in? Afname voor 10% goedkoper maar wel 15/20% verliezen in de omzetting schiet niet op zeg maar.
Ca. 15.000 kWh.

Niet al die kWh's gaan natuurlijk door de accu. Sommige maanden is het wel de moeite waard. Bijvoorbeeld deze maand. Of afgelopen jaar de windstille weken.
Het is gewoon kWh in KWh uit dus verliezen zitten er niet in.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Maar, corrigeer me als ik het verkeerd heb, vanaf volgend jaar is het voor particulieren toch niet meer aantrekkelijk om actief te gaan handelen? Je moet inkopen inclusief belasting en verkopen exclusief belasting.

Ik heb even de data van 2025 er bij gepakt, RTE van 80% en ik wil minimaal 0,03€/kWh verdienen om de afschrijving te dekken.
Het aantal dagen dat de spread groot genoeg was om te handelen:
Inclusief salderen:
309 dagen.
Exclusief salderen:
47 dagen.

Dus dan kom je op eigenverbruik, inkoopprijs optimaliseren en overschot in de nacht verkopen.
Als je genoeg zonnepanelen hebt zoals ik dan valt er in de zomer weinig inkoopprijs te optimaliseren want ik koop niks in. Overschot in de nacht verkopen (nadat eigenverbruik gedekt is) is vooral in de zomer relevant en ik heb er capaciteit voor nodig bovenop mijn (meeste dagen) rendabelere eigenverbruik batterij. Inkoopprijs optimaliseren in de winter is ook beperkt, de prijzen zijn dan vaak vlak. Ik zou wel eens een eerlijke post-saldeer analyse willen zien hiervan.
Dagkoersen zeggen niks, en gemiddelden en percentages vertellen ook geen compleet verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 29-03-2026 21:50 ]

• Fr33z
John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ca. 15.000 kWh.

Niet al die kWh's gaan natuurlijk door de accu. Sommige maanden is het wel de moeite waard. Bijvoorbeeld deze maand. Of afgelopen jaar de windstille weken.
En doe je iets met zonnepanelen of is dit puur batterijen aansturen en handelen? Ik gok zo op het oog even dat je tussen de 4 en 6 ct/kwh verdiend grmiddeld over alles waarbij teruglevering wat meer is en afname wat minder. Klopt dat met jouw cijfers? De percentages zijn gaaf maar 60% voordeel op fay-ahead van 6 cent is natuurlijk maar 3,6 ct.

Gokje dat je dan rond de 750 euro per jaar verdient op deze manier. Niet niks maar aangezien je zo te zien voor ruim 7-9k spulletjes hebt gekocht ook geen no-brainer om te doen puur financieel.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06
Beste allen, ik ben me aan het orienteren op een thuisaccu. Mijn voornaamste doel is het verhogen van het gebruik van eigen zonnestroom, NOM is denk ik niet haalbaar maar wellicht in de toekomst als ik meer zonnepanelen laat leggen.

Gegevens:
- Full electric huis, van het gas af, verwarming met lucht-water warmtepomp. In de winter dus een grote stroomvraag, maar zo goed als geen opwek van de zonnepanelen en geen teruglevering.
- Zonnepanelen 15x 300Wp, SolarEdge optimizers en 3500 HD omvormer, 6 panelen op oost, 9 op west.
- Ik overweeg meer panelen bij te laten leggen, ik heb zat ruimte op het dak op zowel oost als west.
- Opwekking per jaar: 3290 kWh in 2025, 3170 kWh in 2023, 3360 kWh in 2022.
- 3-fasen, 3x25A
- Verbruik van het net in 2025: 8401 kWh, waarvan 4461 kWh dal en 3940 kWh normaal tarief.
- Teruglevering in 2025: 1704 kWh, waarvan 493 kWh dal en 1211 kWh normaal tarief. Teruglevering voornamelijk maart tot september.
- Ik gebruik HomeAssistant met een Raspberry P met HAOS.
- Geen EV, in de toekomst vast wel. De laadpaal hangt er nog van de vorige bewoner, maar wij rijden nu nog fossiel.

Ik ben aan het kijken naar een Zendure, die ik dan vast wil laten aansluiten in de meterkast, daar is nog genoeg plek voor een extra groep.
Ik vraag me wel af:
- is dit handig met mijn SolarEdge optimizers en omvormer gezien de DC-AC verliezen? Ik kan de panelen niet rechtstreeks aansluiten op de SolarFlow vanwege SolarEdge. Is het dan veel efficienter om SolarEdge batterijen en hybride omvormer te kopen?
- Mijn warmtepomp is op 3 fasen aangesloten, de Zendure zal dan maar op 1 fase aan gesloten zijn. Is dat een probleem, in die zin dat ik dan maar op 1 fase kan leveren vanuit de accu aan de warmtepomp en ik dus alsnog op de andere twee fasen stroom van het net gebruik? Of saldeert de meter dat intern (dat meende ik te lezen hier in iemands post)?

• John245
Fr33z schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:52:
[...]

En doe je iets met zonnepanelen of is dit puur batterijen aansturen en handelen? Ik gok zo op het oog even dat je tussen de 4 en 6 ct/kwh verdiend grmiddeld over alles waarbij teruglevering wat meer is en afname wat minder. Klopt dat met jouw cijfers? De percentages zijn gaaf maar 60% voordeel op fay-ahead van 6 cent is natuurlijk maar 3,6 ct.

Gokje dat je dan rond de 750 euro per jaar verdient op deze manier. Niet niks maar aangezien je zo te zien voor ruim 7-9k spulletjes hebt gekocht ook geen no-brainer om te doen puur financieel.
Ik heb ook zonnepanelen. Zonder panelen wordt het gunstiger. Maar die gooi ik ook nog weleens op de SAP.

Ja 750 - 1250 is het ongeveer. Het is natuurlijk ook een hobby en het geeft ook wat voordelen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

John245 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Ca. 15.000 kWh.

Naja, je getallen gaan wat er daadwerkelijk over je meter gaat.

Maar als je importeert voor de accu t.b.v. verbruik later , importeer je dus 20% meer dan als je direct zou verbruiken.

Indien je batterijen niet DC zijn aangesloten op de pv installatie: Evenzo voor pv export, maar dan dus andersom: je exporteert ‘s avonds 20% minder dan als je rechtstreeks had geëxporteerd.

Voor import is dat soms niet eens echt erg, met negatieve prijzen.
Ik zit hier met Balans energie met de default 48kWh.

Bijv mijn 25 maart:

Epex prijzen:

Afname 60,929 kWh
- Totale Prijs € 1,628
- Gemid. Prijs € 0,057/kWh
Invoeding -13,953 kWh
- Totale Prijs € -1,637
- Gemid. Prijs € -0,045/kWh
Totale Prijs € -0,008

Bij balans rekenen ze echter in onbalansmarkt tarieven. Krijg ik nog de onbalans correctie overheen die met name nog op de 13,9kWh invoeding zitten (die de 25e extreem waren): €27,86 te ontvangen.
Die correctie valt overigens ook wel eens de andere kant op (bijbetalen).
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste