• swissone
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 00:30
Hi allemaal,

Ik volg al langer met veel interesse enkele topics, maar draag daar nog niet aan bij:
Therma V warmtepomp
Het grote Victron ontwerp topic

Dus ik dacht, begin een keer een topic :*)
Ik wil dit jaar of volgend jaar een thuisaccu plaatsen, 3fase, ca15kwh opslag, 6+kw vemrogen, noodstroom, microgrid tbv zonnepanelen.
Ik houd ervan om veel zelf te doen en heb al meerdere keren mijn ideale Victron systeem bedacht, zoals vast meerderen hier.

Toevallig kwam ik gisteren een systeem tegen dat op papier goed uitziet en aan mijn vraag zou kunnen voldoen. De Hyxipower All-In-One. Ik kwam deze omvormer tegen toen ik de offerte van een kennis inzag die ze kregen voor verduurzaming van hun huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hag9wYv_Dk5RCUjmfp_UAk-8XXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsTQXwC5YM0CMajOLDRgb2X4.webp?f=fotoalbum_large

Is eind 2025 geïntroduceerd.

Wat mij aanspreekt:
  • Compact, plug and play.
  • Ook te koop bij gerenommeerde elektra leveranciers
  • Modulair uitbreidbaar in stappen van 5 kWh. Het maximaal vermogen past zich aan op de geïnstalleerde accucapaciteit van 6kW naar 15kW.
  • Noodstroom in ontwerp opgenomen, door systeem tussen huisaansluiting en meterkast te plaatsen
  • Hoog voltage: 96 volt ipv 48 volt
  • Out of the box fase balanceren, handig voor mijn 1 fase 32 ampere E-auto,
  • Zover ik kan lezen een degelijk energiemanagement systeem en wat uitleesmogelijkheden (modbus of via api)
Wat mij minder aanspreekt:
  • Weinig reviews of ervaringen te vinden.(wel deze gevonden: Ervaringen Hyxipower / Domogo maar die gaat meer over het installatiebedrijf dan over de omvormer.)
  • Wordt geadviseerd door energieadvies bedrijven waarvan ik niet weet of ze betrouwbaar zijn. (Ik heb hier geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar dat is mijn gut-feeling. (Gebaseerd op andere producten die ze aanbieden en de advies dat gegeven wordt.)
  • Geen track-record op veiligheid en levensduur
  • Onduidelijk welke functies zonder cloud / offline mogelijk zijn
  • Ik kon geen informatie vinden over omvormer efficiëntie in deellast (zeg bij 300 watt op één fase)
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit systeem al toegepast hebben of overwegen. In mijn geval zou ik het systeem zelf plaatsen wat toch wat minder werk is dan een (prachtig) Victron systeen met 3 multiplussen te bekabelen (op 48 volt).

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 21:13
Hoi
Ik ben er ook naar aan het kijken. Krijg een installateur op de koffie. Is mijn vertrouwde installateur die al pv (enphase) en ev aansluiting (alfen) ook gedaan heeft.

Ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden 0 op meter en backup/gebruik tijdens hoge prijzen en buffer zon overdag om savonds in de ev te stoppen.

Handelen op de markten mag maar wordt minder rendabel. Daarnaast vind ik dynamische prijzen alleen aantrekkelijk ivm btw aftrek. Stroomverbruik in de donkere maanden is dusdanig veel en dat icm met de relatieve hoge dynamische tarieven in de winter ben ik er nog uit.

Maar praten kan geen kwaad. Ook met sigenergie gesproken.

• Lightmanster
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 21:13
Inmiddels gesproken met installateur. Was half jaar geleden positief over hyxi. Heeft zelf ook andere systemen van Hyxi. (Inverters) Maar software en opvolgingen is niet goed zegt hij. Is gestopt met dit aan te bieden als product omdat support van leverancier slecht is.

Ik ga kijken naar alternatieven als alpha of sig

• swissone
Dank voor je reactie. Goed om echte ervaringen te horen.

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 08:26
Ik heb een paar maanden geleden een hyxi batterij en inverter laten installeren. Het is een high voltage batterij en mijn ervaringen zijn heel positief. De kanttekening die ik moet plaatsen is dat de software eigenlijk bedoelt is voor MKB en enterprise installaties. Het is best complex en je kunt heel erg veel informatie uit het systeem halen; veel meer dan je voor een huis, tuin, keuken implementatie nodig hebt.

Het systeem komt met een ingebouwde AI, maar de I kun je best weg laten, want de logica is soms ver te zoeken. Wil niet zeggen dat het niet werkt, maar hij is mij te agressief aan het handelen. Mijn insteek is om zo veel mogelijk eigengebruik te bevorderen en met mn eigen schemaatje gaat dat veel beter.

Als je vragen hebt, schiet me aan.

• swissone
Hi Bertus, dank voor je reactie. Klinkt goed. Zelf ben ik in de tussentijd begonnen aan een Victron systeem.

• johan solaire
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-05 20:08
Hallo ik volg de ontwikkelingen van de Hyxipower all in one , en ben bezig deze te intalleren bij een vriend in Frankrijk.

Deze mag namelijk officieel niet terug leveren en daar leek mij de all in one een prima batterij voor , heb aankomende week ( vrijdag ) een kennis making en uitleg bij de Hoofd leverancier in nederland om alle instructies van de Hyxi en de Halo en evt andere produkten komen te bekijken, ben benieuwd , neem deze info ook mee.

groet johan.

• lescatalpas
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-06 16:08
Hallo, ik heb sinds een maand een hyxipower all in one 10kwh, geinstalleerd via Frank energie, door Solarfast. Installatie was gebeurd in 4 uur, inclusief aanpassingen in de meterkast ivm de ups. Ups heb ik kunnen waarnemen, bij een geplande powercut heb ik niet gemerkt dat de stroom van de batterij kwam, alles bleef aan. De batterij ziet er goed uit en is degelijk gebouwd, hij kan ook buiten staan. Omdat hij bij mij in een woonomgeving moet staan vind ik het belangrijk dat hij geen geluid maakt, er zit geen geforceerde ventilatie in.

De software is echt onlogisch, met slechte vertalingen ( het openbare netwerk, wordt b.v. vertaald als raster) Ik ben geen technieker en nieuw in de wereld van de thuisbatterijen en heb er dus lang over gedaan om het allemaal te begrijpen.

Ik had gedacht om te handelen via Frank, maar dat werkte niet goed. De verbinding was heel onstabiel, loopt over te veel schijven, en bovendien was het zeer agressief, volle bak laden, volle bak lossen allemaal heel kort op elkaar. Ik gebruik nu de AI van de batterij zelf en dat werkt wel goed, al zit er soms rare logica in, ook veroorzaakt door agressief handelen. In de stand Time of Use werkt het allemaal rustig en simpel, al heb je er dan meer werk aan om zo min mogelijk te leveren of te laden.

Contact met Solarfast verliep eigenlijk best goed, vragen werden redelijk snel beantwoord en bij een (vals)alarm situatie (te hoog voltage van het netwerk) hebben ze dit op afstand op kunnen lossen.

Een nadeel vind ik dat communicatie batterij / slimme meter alleen via wifi loopt. Bij een storing kan je dus niet meer in de app kijken.

Al met al best tevreden met deze toch redelijk geprijsde thuisbatterij. Software en communicatie met de meterkast moet zeker beter kunnen.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 19:58

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik zit zelf nu op de wip tusen AlphaESS en HyxiPower.
Hyxi leek de voorkeur te hebben omdat het de Island modus ondersteunt, dus zonnepanelen blijven werken bij een stroomstoring, dat schijnt de Apha niet te hebben.
Maar dan hoorde ik weer dat Alpha als noodstroom je hele huis over neemt en Hyxi slechts 6 groepen kan voeden.

Ik weet nog niet 100% zeker wat waar is, Domogo zei het, dacht ik. Was veel info.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• lescatalpas
@tijgert: Mijn hyxi pakt heel het huis over bij een stroomstoring. 1 keer meegemaakt en overgang van net naar batterij niet gemerkt. Ik denk dat het aan de manier van aansluiten ligt of je 6 groepen of het hele huis van stroom blijft voorzien bij een powercut.

• hmvink
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 10:59
Een vriend van mij heeft sinds kort een HYXiPOWER All-In-One aan laten leggen. Van hem begreep dat het systeem op het net is aangesloten en dat de meterkast achter de HYXiPOWER komt. Het zit als het ware tussen het net en de meterkast. Er hoefde aan de meterkast verder niets aangepast te worden. Dat zou betekenen dat er geen beperking is van 6 groepen.

Ik overweeg zelf ook zo'n systeem dus volg dit forum met grote interesse...

• Bertus15
Kleine update: we zijn bezig met het aansturen van de inverter vanuit Home Assitant mbv de integration van Veldkornet. Dat gaat niet vanzelf. De Hyxi software heeft wat "eigenaardigheden" en dan druk ik me zeer diplomatiek uit. Zeer regelmatig nadat we commandos naar de inverter sturen via Hixycloud, gaat de inverter in "standby mode". Dan schakelt de inverter zichzelf uit. Wanneer dat gebeurt, krijgen we hem er niet meer uit. Hixy zelf moet dan een reset doen. Super irritant.

Even over de backup van Hyxi. Elke inverter heeft een max vermogen en of je nu 1 groep of 100 er op hebt zitten, zolang je onder het maximum vermogen blijft is er niks aan de hand. Wat je je wel moet realiseren is dat je dan wel veel sneller je batterij leeg trekt en vervolgens niks meer hebt. Het is slimmer om er maar 1 groep op te zetten, waar alleen het hoog nodige (koelkast en keuken) op zitten en de stroom vretende apparaten er NIET op te zetten, maar er een alternatief voor te gebruiken. Ik heb voor een petroleum kachel gekozen en de Warmtepomp er af te halen. Koken gaat nog op gas.

• Tijgert

Tijgert

Bertus15 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:18:
Zeer regelmatig nadat we commandos naar de inverter sturen via Hixycloud, gaat de inverter in "standby mode". Dan schakelt de inverter zichzelf uit. Wanneer dat gebeurt, krijgen we hem er niet meer uit. Hixy zelf moet dan een reset doen. Super irritant.
Ai, dit is wel een naar ding. Moet je dan met Hyxi bellen ofzo? Hoe lang doen ze er dan over? Moet je vaak commando's sturen naar de inverter?

Ik heb me ondertussen ingelezen en er zijn dus twee manieren van aansluiten. Of parallel van het net met een eigen groepje stroomafnemers en dan is de rest van je installatie dood bij uitval, of je zet hem tussen het net en je huis in en dan pakt hij alles tijdens stroomuitval.

Ik zou voor een 26.5Kwh gaan dus dan kan het hele huis er wel op en zet ik hem er gewoon voor.
Als ik dan weet dat de stroom dood is zet ik zelf wel zo veel mogelijk uit.

Ik vroeg me wel af of hij met de batterijen praat of dat die gewoon dom hun werk doen, zo van wellicht kunnen er ook 6 batterijen op elkaar... Zou ook fijn zijn als ze horizontaal konden liggen, dan plak ik er wel 8 aan elkaar in de kruipruimte exact onder de meterkast.

Weet iemand of bij stroomuitval er een bericht ergens binnen komt dat de Hyxi aan het ontladen is?

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• Bertus15
Ai, dit is wel een naar ding. Moet je dan met Hyxi bellen ofzo? Hoe lang doen ze er dan over? Moet je vaak commando's sturen naar de inverter?

We bellen de installateur en die belt Hyxi. We hebben op dit moment een dashboard met buttons er op waar commandos onder zitten zoals charge, discharge, self use mode. Als dit goed zou werken, dan zou automation waarbij je de commando's automatiseerd de vervolg stap zijn. De commandos werken dus wel, maar de inverter blijft "hangen" en is vervolgens oncontroleerbaar. Dat is geen goede manier van werken en we raden het gebruik er van vooralsnog af.

Ik heb me ondertussen ingelezen en er zijn dus twee manieren van aansluiten. Of parallel van het net met een eigen groepje stroomafnemers en dan is de rest van je installatie dood bij uitval, of je zet hem tussen het net en je huis in en dan pakt hij alles tijdens stroomuitval.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De inverter hangt aan het net en 1 of meer van de groepen hangen aan de backup uitgang. Dat wat via de backup uitgang gevoed wordt, blijft spanning krijgen tijdens net uitval, de rest valt weg.

Ik zou voor een 26.5Kwh gaan dus dan kan het hele huis er wel op en zet ik hem er gewoon voor.
Als ik dan weet dat de stroom dood is zet ik zelf wel zo veel mogelijk uit.

Stroom uitval vind niet alleen plaats wanneer je thuis bent. Selecteer wat kritisch is in huis en wat niet en sluit alles wat kritisch is aan en de rest valt dan automatisch weg. Houdt er rekening mee dat je niet je hele batterij kunt gebruiken (10% valt weg), dat je conversie verliezen hebt en dat de kans dat je batterij lekker vol zit niet zo groot is wanneer grid uitval plaats vind.

Ik vroeg me wel af of hij met de batterijen praat of dat die gewoon dom hun werk doen, zo van wellicht kunnen er ook 6 batterijen op elkaar... Zou ook fijn zijn als ze horizontaal konden liggen, dan plak ik er wel 8 aan elkaar in de kruipruimte exact onder de meterkast.

De batterijen worden gestapeld met de controle eenheid bovenop. Je kunt er max 5 via 1 controle eenheid stapelen. Ik denk niet dat je ze neer kunt leggen. Tenzij de kruipruimte goed geventileerd is zou ik ze daar niet neerleggen, vooral niet als er grond water bij kan. Ook is de efficiëntie van de stroomopslag beter als je kortere kabels hebt naar de zonnepanelen toe. Wat voor zonnepanelen heb je? Als je van micro inverters gebruik maakt, dan is de efficiency veel lager dan string. Ik haal met 3.6kw bijna dezelfde laadsnelheid als mn collega met 7kw enphase. De verliezen zijn aanzienlijk.

Weet iemand of bij stroomuitval er een bericht ergens binnen komt dat de Hyxi aan het ontladen is?

Je kunt in de hyxicloud alerts instellen. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar het zou raar zijn als er niet een alert voor stroomuitval was.

• lescatalpas

Ik heb 1 keer een powercut gehad (gepland door netbheerder) en niet gemerkt dat de stroom van de batterij kwam. Geen alarm of alert. In de app kan ik daar ook geen instelling voor vinden.

• Tijgert

Tijgert

Bertus15 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:15:
We bellen de installateur en die belt Hyxi.
Dat zou een probleem zijn want ik was lichtelijk van plan het zelf te doen (MTS electro), wellicht dan maar niet.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De inverter hangt aan het net en 1 of meer van de groepen hangen aan de backup uitgang. Dat wat via de backup uitgang gevoed wordt, blijft spanning krijgen tijdens net uitval, de rest valt weg.

Stroom uitval vind niet alleen plaats wanneer je thuis bent. Selecteer wat kritisch is in huis en wat niet en sluit alles wat kritisch is aan en de rest valt dan automatisch weg. Houdt er rekening mee dat je niet je hele batterij kunt gebruiken (10% valt weg), dat je conversie verliezen hebt en dat de kans dat je batterij lekker vol zit niet zo groot is wanneer grid uitval plaats vind.
Ik bedoelde dat je of je hele huis aan de backup hangt of enkel een paar selecte groepen, parallel of in serie maar als ik er niet ben dan draait er niks veelverbruikends vergeleken met de 4 koelvriescombi's dus dan kan alles wel blijven draaien. Met de 26.5KwH en dus 15Kw moet ik wel 3 fasen vol kunnen trekken als het echt moet (theoretisch).
De batterijen worden gestapeld met de controle eenheid bovenop. Je kunt er max 5 via 1 controle eenheid stapelen. Ik denk niet dat je ze neer kunt leggen. Tenzij de kruipruimte goed geventileerd is zou ik ze daar niet neerleggen, vooral niet als er grond water bij kan.
Beter van niet dan, helaas is er maar 1 plek waar 237cm kan staan en die is niet mooi uit het zicht.
Ik kan er wel 2 van 20Kw kwijt, maar die inverters zijn zo duur dus om daar nou 2 van aan te schaffen...
Ook is de efficiëntie van de stroomopslag beter als je kortere kabels hebt naar de zonnepanelen toe. Wat voor zonnepanelen heb je?Als je van micro inverters gebruik maakt, dan is de efficiency veel lager dan string. Ik haal met 3.6kw bijna dezelfde laadsnelheid als mn collega met 7kw enphase. De verliezen zijn aanzienlijk.
Daarom overdimensioneer ik altijd alles. Installateur wilde eerst 2.5mm2 leggen maar ik wilde niet minder dan 4mm2, dat scheelde een slok op een borrel qua weerstand, hij was er zelf verbaas over.
18x 405Wp met optimizers en een 5K Solaredge Short String (just in case) omvormer.
Die DC kabel zou ik dan THIIICK maken naar de Hyxi. Zou voor de 5 batterij wel een meter of 12 worden en voor de 2x 4 batterij maar 1 en 4 meter gok ik (want dan zet ik ze in de garage, anders naast het huis).

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik ben ook aan het kijken naar een Hyxipower door Sunwatt. Nu heb ik op zolder een grote warmtepompboiler staan, waardoor ik relatief weinig ruimte heb. Ik zit er over te denken om van mijn meterkast een wat grotere kast te maken waar ik hem neerzet: een stuk makkelijker bereikbaar en aansluiten. Ik neem aan dat hij geen geluid maakt? Ik zou iig niet weten waarom.

Heeft hij voor het handelen op de onbalansmarkt perse een dynamisch contract nodig? Mijn contract loopt namelijk nog tot februari met een bonus van € 350,-. Zou toch jammer zijn als ik deze misloop. Dan wil ik misschien toch wel even wachten...

• lescatalpas
@paultje3181: De hyxipower all in one maakt geen geluid, hij heeft natuurlijke koeling. De bovenkant van de omvormer / management system wordt wel 40c. Ik zou dan toch minstens ventilatie roosters in de deur van de meterkast zetten, maar het lijkt mij niet goed om de batterij in een kast te zetten. Er komen ook nog 2 schakelaars naast de batterij die bereikbaar moeten zijn. Voor handelen heb je zeker een dynamisch contract nodig, maar verwacht daar niet te veel van. Frank energie kan de hyxi batterij voor je managen op de onbalans markt, maar dat resulteert in zeer snelle laad / ontlaad cycli die m.i. de levensduur van de batterij verkorten. Bovendien is de verbinding met Frank, die via Hyxi loopt, onstabiel en valt vaak weg. De batterij heeft ook een eigen A.I. modus, waar hij handelt zonder Frank ,en dat werkt wel redelijk en minder agressief. Maar of je er financieel veel wijzer van wordt betwijfel ik. De hyxi volgt de Nord Pool tarieven.

• Tijgert

Tijgert

Ik begrijp dat je de laad/ontlaad stroom kan instellen, dus dat zou de slijtage wat beperken. Als je dan ook nog de trading capacitieit kan instellen zodat je zelf nopoit zonder zit kan je aardig het gebruik/handelen inperken en toch de BTW aftrekken. Denk ik...

Pagina: 1