Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Maar heb je eerder ook al geprobeerd om hem aan te zetten na 5 minuten? Anders kan het ook gewoon die ene bug zijn he..Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:10:
Zekering terug aan gezet, en de tag werkt terug.
Ik kan alleen overhitting vermoeden.
Bij "Comfort" laad je inderdaad altijd met minimaal 1,4 kW. (net, net+zon, zon)_Brake_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:17:
Ik heb me deze week gerealiseerd dat laden met zonne-energie erg interessant voor me is, om zowel terugleverkosten als onnodig stroom kopen uit het net te voorkomen.
Hierbij heb ik een vraag mbt de instellingen. Uiteraard heb ik gezocht, maar het is lastig zoeken op comfort / groen / green.
Wat is het verschil tussen comfort op 1.4kw, en groene stroom op 0%. In beide gevallen laadt de auto toch altijd met 1.4kw, en bij zonne-energie nog extra?
De Alfen KB is imo hierin te summier, net als de begeleidende tekst in de MyEve app.
Bij "Groen" laad je alleen met voldoende overschot aan zonne-energie, er wordt niet aangevuld vanuit het net. Die overschot moet dan minimaal 1,4 kW zijn (minimum waarbij een auto sowieso pas gaat laden). Indien lager dan 1,4 kW stopt het laden.
ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dat klopt waarschijnlijk niet wat je zegt, er is nu onvoldoende overschot en toch laadt de auto met 1.4kw op Groen 0%. De paal zegt ook ‘voertuig wordt geladen’ met blauwe balk, niet iets met gedeeltelijk laden op zonne-energie en een (deels) gele balk.Solarman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:15:
[...]
Bij "Comfort" laad je inderdaad altijd met minimaal 1,4 kW. (net, net+zon, zon)
Bij "Groen" laad je alleen met voldoende overschot aan zonne-energie, er wordt niet aangevuld vanuit het net. Die overschot moet dan minimaal 1,4 kW zijn (minimum waarbij een auto sowieso pas gaat laden). Indien lager dan 1,4 kW stopt het laden.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Zal het hier van de week nog eens proberen, ik kom er op terug._Brake_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:26:
[...]
Dat klopt waarschijnlijk niet wat je zegt, er is nu onvoldoende overschot en toch laadt de auto met 1.4kw op Groen 0%. De paal zegt ook ‘voertuig wordt geladen’ met blauwe balk, niet iets met gedeeltelijk laden op zonne-energie en een (deels) gele balk.
EDIT @_Brake_ :
De knowledgebase van Alfen geeft in ieder geval dit aan.
[ Voor 17% gewijzigd door Solarman op 02-07-2025 07:44 ]
Da’s bijzonder: bij mij werkt het precies zoals hier beschreven en klopt die informatie dus_Brake_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:26:
[...]
Dat klopt waarschijnlijk niet wat je zegt, er is nu onvoldoende overschot en toch laadt de auto met 1.4kw op Groen 0%. De paal zegt ook ‘voertuig wordt geladen’ met blauwe balk, niet iets met gedeeltelijk laden op zonne-energie en een (deels) gele balk.
Je kunt ook een “green share” in stellen. Op welke waarde staat die? Volgens de documentatie kun je die instellen zodat de paal toch eerder begint te laden dan de 1400 (in theorie zou die dan bv bij 700 overschot al beginnen te laden maar in de stand green en als die green share op 50% staat).
Bij mij werkte dat niet, maar wellicht is er bij mij wat anders aan de hand waardoor dit bij jou gewoon werkt?
Ik had eerder geprobeerd met uit en terug aan na 10-15 seconden.Caelorum schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:34:
[...]
Maar heb je eerder ook al geprobeerd om hem aan te zetten na 5 minuten? Anders kan het ook gewoon die ene bug zijn he..
En dat gaf geen effect.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je hebt groen op 0%, volgens mij blijft hij dan altijd op 1.4 kW laden._Brake_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:26:
[...]
Het percentage is hoeveel procent van de zon moet komen. Als die op 100% staat moet je dus minimaal 1.4 kW overschot hebben om te laden. Heb je meer overschot dan gaat hij die ook gebruiken.
Als je hem op 50% zet moet je minimaal 700 Watt overschot hebben.
Dat weet en begrijp ik, maar dat was de initiële vraag ook niet:Plenkske schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:20:
[...]
Je hebt groen op 0%, volgens mij blijft hij dan altijd op 1.4 kW laden.
Het percentage is hoeveel procent van de zon moet komen. Als die op 100% staat moet je dus minimaal 1.4 kW overschot hebben om te laden. Heb je meer overschot dan gaat hij die ook gebruiken.
Als je hem op 50% zet moet je minimaal 700 Watt overschot hebben.
_Brake_ in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
Voor zover ik het heb kunnen uitvinden (en testen) is het alsvolgt:_Brake_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:17:
Ik heb me deze week gerealiseerd dat laden met zonne-energie erg interessant voor me is, om zowel terugleverkosten als onnodig stroom kopen uit het net te voorkomen.
Hierbij heb ik een vraag mbt de instellingen. Uiteraard heb ik gezocht, maar het is lastig zoeken op comfort / groen / green.
Wat is het verschil tussen comfort op 1.4kw, en groene stroom op 0%. In beide gevallen laadt de auto toch altijd met 1.4kw, en bij zonne-energie nog extra?
De Alfen KB is imo hierin te summier, net als de begeleidende tekst in de MyEve app.
Comfort: Altijd laden met 1,4 kW en overtollige teruglevering
Green: Moet minimaal het percentage aan teruglevering hebben, de rest haalt die uit het net
Dus als je hem om Green met 50% zet en een minimum van 1,4 kW, dan gaat die laden vanaf 700 W teruglevering en trekt dan 700 W uit het net, wordt je teruglevering hoger, dan zal zal je minder uit het net trekken.
Concreet antwoord op je vraag: Er is geen verschil tussen Comfort op 1,4 kW en Green met 0% op 1,4 kW
We hadden een communicatie verschil van mijn zijde.
Ik had het over de Eve Connect app en jij over de MyEve app.
Bij "Groen" instelling in de MyEve app kun je inderdaad procentueel de hoeveelheid net energie aangeven met de slider gecombineerd met zonne energie.
0% = minimaal 1,4 kW net.
1% - 100% = procentuele afname net energie tot alleen zonne energie.
Waarbij altijd met minimaal met 1,4 kW geladen moet worden, 6A is nl. de minimale laadstroom voor EV's.
Deze sliderwaarde is hoogstwaarschijnlijk ook bepalend voor de eve Connect app.
In de praktijk zal ik hem toch op Groen 100% zetten, maar was gewoon benieuwd omdat ik gisteren aan het spelen was met de settings
Is dat aan te passen?
Volgens mij moet je dan iets met "enable phase switching" aanzetten.MR. RHS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:13:
Speelt hier doorheen ook nog laden op 1 of 3 fases? Bij mij start bij 1,4 kW overschot. Maar laad dan op de zon met 3 fasen, eigenlijk niet wat ik wil.
Is dat aan te passen?
Correct!MR. RHS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:43:
Klikt als dat je daar de ace installer voor moet gebruiken of niet?
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die van mij hangt in Home Assistant en daarmee bestuur ik hem.... (en daar zit die optie ook in)MR. RHS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:43:
Klikt als dat je daar de ace installer voor moet gebruiken of niet?
Wat doet dit phase switching dan?AWEF schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:16:
[...]
Volgens mij moet je dan iets met "enable phase switching" aanzetten.
Eerst 1 fase gebruiken voor overschot en zosnel 4,2kW overschot is, dan naar 3 fase overschakelen.
Ik gebruik het niet, mijn EV6 heeft het powerboard al eens gesloopt
Duidelijk, zal even kijken hoe het nu bij mij staat. Vind het op zich wel mooi als hij met 1.4kw al begint.Dartlink schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Eerst 1 fase gebruiken voor overschot en zosnel 4,2kW overschot is, dan naar 3 fase overschakelen.
Ik gebruik het niet, mijn EV6 heeft het powerboard al eens geslooptGewoon default op 3 fase en dat wisselen hoeft niet.
Als de auto er van stukgaat is dat inderdaad een functie om niet te gebruiken.
Nog een vraag, ace installer, kun je paal of het eigen netwerk benaderen of moet er een fysieke koppeling met de paal zijn?
Andersom de Alfen was defect, niet de autoMR. RHS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:06:
Voordeel bij 1 fase is dat je dan langzamer laadt en voorkomt dat er afname van het net plaats vind. Hiermee kun je dus meer zelf opgewekte energie direct benutten en heb je minder teruglevering.
Als de auto er van stukgaat is dat inderdaad een functie om niet te gebruiken.
Nog een vraag, ace installer, kun je paal of het eigen netwerk benaderen of moet er een fysieke koppeling met de paal zijn?
ACE installer kan gewoon vanuit je eigen netwerk, rechtstreekse kabel is niet nodig van laptop <> Alfen. Gewoon in je switch inpluggen en gaan
Maar dan is je minimum wel 4.2 kW wat voor mij te hoog is... m'n paal staat dan ook gewoon vast op 1 fase (wat een range geeft van 1.4 kW tot 7.6 kW wat ruim voldoende is om te laden).Dartlink schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Gewoon default op 3 fase en dat wisselen hoeft niet.
Kan ik mijn EV (ID.5) laden met drie fasen, waarbij in alle drie fases een stroom loopt van 5 Ampere? In totaal 15 Ampere, maar onder de minimale 6A per fase.
Goeie tip!r2504 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:53:
[...]
Maar dan is je minimum wel 4.2 kW wat voor mij te hoog is... m'n paal staat dan ook gewoon vast op 1 fase (wat een range geeft van 1.4 kW tot 7.6 kW wat ruim voldoende is om te laden).
Voglens mij niet. Je auto heeft voor zover ik weet 6A per fase nodig.Stephanus-K38 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:51:
Ik heb een Alfen Eve Single S-line Laadpaal, en heb een vraag m.b.t. Solar Charging.
Kan ik mijn EV (ID.5) laden met drie fasen, waarbij in alle drie fases een stroom loopt van 5 Ampere? In totaal 15 Ampere, maar onder de minimale 6A per fase.
Zit me alleen nu wel te bedenken hoe het dan gaat met overschakelen tussen 1 en 3 fase laden. Ik kan dat zelf niet testen aangezien we hiervoor niet voldoende zonnepanelen hebben (3800 WP).
Op 1 phase start die op 1400 of zo. Met 3 phasen pas op 4200 (zeg ik zo uit mijn hoofd. Daarom heb ik phase switching aan staan)AWEF schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:59:
[...]
Voglens mij niet. Je auto heeft voor zover ik weet 6A per fase nodig.
Zit me alleen nu wel te bedenken hoe het dan gaat met overschakelen tussen 1 en 3 fase laden. Ik kan dat zelf niet testen aangezien we hiervoor niet voldoende zonnepanelen hebben (3800 WP).
De auto kan waarschijnlijk ook wel met minder. Een model 3 kan met 1A ook prima laden. Alleen de laadbeurt starten kan pas met 5A vanwege de standaard die dat vereist.AWEF schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:59:
[...]
Voglens mij niet. Je auto heeft voor zover ik weet 6A per fase nodig.
Het kan dus zijn dat er over 3 fasen 500 W per fase geleverd wordt door zonnenpanelen, maar er wordt dan maar 1 fase aangestuurd om de 1,5 KW naar de auto te sturen. De slimme meter vereffend dit en zal 0 aangeven (in theorie). Even de toevoer van net energie wegdenken nu.
Bij een vermogen van 1,4 kW tot 3,6 kW wordt 1 fase aangesproken om de auto te laden, bij 4,2 kW of meer wordt er geschakeld naar 3 fasen.
Indien minder dan 1,4 kW beschikbaar is, 6A, dan stopt het laden tot er weer voldoende vermogen beschikbaar is.
Zo werkt het al tijden bj mij met zowel de EV6 als nu de Enyaq.
Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
MISSING_OR_INVALID_SESSION
Toeval, of heeft het vele starten / schakelen / testen daar wellicht mee te maken?
Alleen als je aansluiting het ook aan kan. De meeste 3 fase aansluitingen zijn max 25A.Bimmer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:53:
Je kan pas zonladen op 3 fase als elke fase min. 6A overschot heeft! Als je die insteld op comfort dan zal die het resterende van het net gaan halen, zo kan je eventueel toch het max. van zonladen benutten of een mogelijkheid deze instellen op 1Fase maar dan is het maximum 16A (3,7Kw) als die via licentie unlockt is dan kan je max. 32A
Ik kom nu dus niet in mijn laadpaal, heb nooit de flyer ontvangen en heb geen PRC.
"Who are you to wave your finger?"
Vorige maand via Eneco een laadpunt gekregen, door BAM opgehangen. Ik heb niets hoeven opvragen bij Enenco, ze hebben gewoon alle documentatie achtergelaten.652cc schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:41:
Is er iemand die recent nog het laadpaal paswoord heeft gekregen van Eneco, terwijl het service contract nog actief is? Ik heb een leaseauto waarvan het contract nog even doorloopt. Eneco wil geen inloggegevens verstrekken zolang het servicecontract nog loopt. Dit omdat er een veiligheid risico zou kunnen zijn omdat er een Sim van Eneco inzit.
Ik kom nu dus niet in mijn laadpaal, heb nooit de flyer ontvangen en heb geen PRC.
Herkenbaar, dat betrof een installatie september ‘24L_Jinx schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Vorige maand via Eneco een laadpunt gekregen, door BAM opgehangen. Ik heb niets hoeven opvragen bij Enenco, ze hebben gewoon alle documentatie achtergelaten.
Belachelijk argument, alsof je de SIM zou kunnen uitlezen met het wachtwoord van de paal.652cc schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:41:
Is er iemand die recent nog het laadpaal paswoord heeft gekregen van Eneco, terwijl het service contract nog actief is? Ik heb een leaseauto waarvan het contract nog even doorloopt. Eneco wil geen inloggegevens verstrekken zolang het servicecontract nog loopt. Dit omdat er een veiligheid risico zou kunnen zijn omdat er een Sim van Eneco inzit.
Vraag eens bij Eneco na welk veiligheidsrisico ze precies bedoelen.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Ik ga 2 mnd geleden. Opgevraagd via e-mail naar de backoffice. Gewoon nog een keer proberen. Het was s afhankelijk van de medewerker die het op dat moment behandeld652cc schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:41:
Ik word teruggebeld als het goed is. Ik wacht dat maar even af.
"Who are you to wave your finger?"
:strip_exif()/f/image/5fLmXNvVW6nGA7KvVjnRZydV.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn zakelijke lease loopt half juli af en daarbij ook het beheer bij Awesems. Ik heb het wachtwoord ontvangen en sinds vrijdag kan ik zelf de laadpaal benaderen. Via MyEve wordt aangegeven dat ik verouderde firmware heb. Ik lees hier zoveel over problemen met firmware dat ik twijfel om de update uit te voeren.
Wellicht dat iemand aangeven wat wijsheid is in dit geval
Sowieso niet naar deze upgraden! Dan zou ik 7.1.6 pakken en anders lekker zo laten.Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:02:
[Afbeelding]
Mijn zakelijke lease loopt half juli af en daarbij ook het beheer bij Awesems. Ik heb het wachtwoord ontvangen en sinds vrijdag kan ik zelf de laadpaal benaderen. Via MyEve wordt aangegeven dat ik verouderde firmware heb. Ik lees hier zoveel over problemen met firmware dat ik twijfel om de update uit te voeren.
Ik weet niet waarom je zou willen upgraden (op zoek naar features in die firmware?). Voor dit soort zaken zou ik zeggen don’t fix it it ain’t broken..Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:02:
[Afbeelding]
Zeker niet gezien de hoeveelheid issues die al op die firmware gemeld zijn.
Ik heb de laadpaal sinds 2022 (eigendom) en update gewoon elke SW-update.Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:02:
[Afbeelding]
Ik heb tot heden nog geen enkel probleem ervaren, maar laadpaal is ook nergens in geintergreerd.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Gewoon hier op houden, niet upgraden voorlopig.Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:02:
[Afbeelding]
Ik neem de raad van @elparia, @Kammika, @theo66 en @HyperBart aan. Ik ga voorlopig niet updaten. Het werkt nu dus inderdaad waarom dan updaten.
Ik maak nog geen gebruik van Solar Charging dus dat is voor mij ook geen reden om te updaten. Ik ga daar pas over nadenken tegen de tijd dat de salderingsregeling gaat aflopen. Ik heb een behoorlijk overschot dus zie het er het nut nu nog niet van in om al van de functie Solar Charging gebruik te maken.
Ik heb ook een energiecontract waarbij het meer of minder terugleveren van het overschot niet veel uitmaakt voor mijn uiteindelijke kosten voor energie.
Als je Solar wil icm een top werkende laadpaal dan zou ik ‘m op huidige firmware houden en EVCC gaan gebruiken.Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:51:
Bedankt voor jullie reacties betreffende mijn vraag over updaten firmware.
Ik neem de raad van @elparia, @Kammika, @theo66 en @HyperBart aan. Ik ga voorlopig niet updaten. Het werkt nu dus inderdaad waarom dan updaten.![]()
Ik maak nog geen gebruik van Solar Charging dus dat is voor mij ook geen reden om te updaten. Ik ga daar pas over nadenken tegen de tijd dat de salderingsregeling gaat aflopen. Ik heb een behoorlijk overschot dus zie het er het nut nu nog niet van in om al van de functie Solar Charging gebruik te maken.
Ik heb ook een energiecontract waarbij het meer of minder terugleveren van het overschot niet veel uitmaakt voor mijn uiteindelijke kosten voor energie.
@HyperBartHyperBart schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Als je Solar wil icm een top werkende laadpaal dan zou ik ‘m op huidige firmware houden en EVCC gaan gebruiken.
Dan moet ik me daar eerst wat in gaan verdiepen want EVCC zegt me nog niets
Solar zit ook gewoon in de 6.6. Alfen en firmwares is geen fijne combinatie. De 6.6 is een uitzondering.Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:51:
Bedankt voor jullie reacties betreffende mijn vraag over updaten firmware.
Ik neem de raad van @elparia, @Kammika, @theo66 en @HyperBart aan. Ik ga voorlopig niet updaten. Het werkt nu dus inderdaad waarom dan updaten.![]()
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarievenDennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:07:
[...]
@HyperBart
Dan moet ik me daar eerst wat in gaan verdiepen want EVCC zegt me nog niets
Raspberry Pi, of home server of NAS en je kan dit draaien.
Zitten fijne dingen in zoals optimaal laden met zon met fijnere parameters dan Alfen zelf doet.
Fase wisselen werkt prima, je kan ook op de goedkoopste (winter)uren laden als er geen zon is.
Er zit een planner in en het leest de wagen uit zodat je altijd met een minimale SOC vertrekt of per dag een andere planning en per auto kan instellen.
Als je meerdere laders en auto's hebt kan je ook prioriteiten instellen en inschakel/uitschakelvertragingen (bv pas uitvallen als hij X sec/min zoveel Watt heeft moeten afnemen van het net.
Ondersteuning voor thuisbatterijen zit er ook in.
Kort nadien een extender gekocht voor in de garage en via de MyEve app het laadstation laten verbinden naar de extender; volgens de setup ging alles goed. While doing so heb ik geupgrade naar de laatste firmware (wat nu blijkbaar geen goed idee was als ik het hier zo lees). Ik ging er namelijk van uit dat de range naar mijn modem te ver was, hence een extender als snelle oplossing.
Anyway, als ik de extender check zie ik dat er een device geconnecteerd is aan mijn extender (ik vermoed mijn laadstation) en dat ip kan ik perfect pingen. Met een modbus implementatie in python krijg ik niets uit dat ip, meer zelfs: nmap claimt dat er geen poorten exposed zijn.
Ik gebruik de standaard telenet modem + TP Link RE305 als extender. In bijlage ook een logboek. Ik zie wat dns resolution errors, maar not sure als dat iets te zien heeft met het feit dat ik niet kan connecteren. Ik tast wat in het duister en heb in parallel ook een bericht gestuurd naar de installateur, maar misschien gaat dit alles hier wat vlotter…
https://gist.github.com/a...4e1f4f0c8700c4aa382e1c912
Groeten Ard
Eigenlijk best wel schandelig dat ze deze versie (7.2.0) pushen terwijl die één van de belangrijkste functionaliteiten - standaard loadbalancing via P1 - stuk maakt. Regressietesting hebben ze precies nog niet van gehoord...Dennis 1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:02:
[Afbeelding]
Dat ze hem gereleased hebben met deze bug/known issue vind ik al raar. En als ze dit doen, dan optioneel. Maar dat ze hem actief gaan pushen

Hopelijk fixen ze die P1 loadbalancing wat sneller dan het kunnen inzien van laadsessies (12+ maanden)...
Staat je DHCP lease time toevallig op 130s ?Ardtie schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:14:
Sinds vrijdag hier een Alfen Eve Single geinstalleerd. De installateur vroeg mijn wifi wachtwoord, dus ik ging ervan uit dat alles werkte. Toen ik de eve-connect app installeerde zag ik dat mijn laadstation niet gevonden kon worden.
Kort nadien een extender gekocht voor in de garage en via de MyEve app het laadstation laten verbinden naar de extender; volgens de setup ging alles goed. While doing so heb ik geupgrade naar de laatste firmware (wat nu blijkbaar geen goed idee was als ik het hier zo lees). Ik ging er namelijk van uit dat de range naar mijn modem te ver was, hence een extender als snelle oplossing.
Anyway, als ik de extender check zie ik dat er een device geconnecteerd is aan mijn extender (ik vermoed mijn laadstation) en dat ip kan ik perfect pingen. Met een modbus implementatie in python krijg ik niets uit dat ip, meer zelfs: nmap claimt dat er geen poorten exposed zijn.
Ik gebruik de standaard telenet modem + TP Link RE305 als extender. In bijlage ook een logboek. Ik zie wat dns resolution errors, maar not sure als dat iets te zien heeft met het feit dat ik niet kan connecteren. Ik tast wat in het duister en heb in parallel ook een bericht gestuurd naar de installateur, maar misschien gaat dit alles hier wat vlotter…
https://gist.github.com/a...4e1f4f0c8700c4aa382e1c912
Groeten Ard
https://knowledge.alfen.c...via+ACE+Service+installer
en
https://eu-assets.content...0Alfen%20NG9xx%20platform
Merci alvast voor de documentatie; als ik het dus goed begrijp moet de installateur hiervoor terugkomen?h2s schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:33:
Verder zal je ook eerst met Ace Service Installer moeten kunnen connecteren om modbus te activeren.
https://knowledge.alfen.c...via+ACE+Service+installer
en
https://eu-assets.content...0Alfen%20NG9xx%20platform
De leasetijd op mijn extender staat op 120 minuten.
Ard
Waar kun je 7.0.5 nog downloaden? Zie hem niet in de ACE service installer staan tussen de beschikbare firmware.Microstar schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:47:
Maar die trekken de accu’s weer leeg bij bepaalde auto’s. 7.05 lijkt op dit moment de “sweetspot”
Met 7.1.6 heb ik problemen met het uitgesteld laden van mijn auto (ligt aan de combi laadpaal, firmware, en deze auto)
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Als ik er morgen aan toekom drop ik wel een link. Ik wijzig de ACE installer dan ook altijd mee naar de bijbehorende versie. Scheelt wazige foutmeldingen.Gijs007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:51:
[...]
Waar kun je 7.0.5 nog downloaden? Zie hem niet in de ACE service installer staan tussen de beschikbare firmware.
Met 7.1.6 heb ik problemen met het uitgesteld laden van mijn auto (ligt aan de combi laadpaal, firmware, en deze auto)
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik maak gebruik van een P1 meter voor loadbalancing.h2s schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:15:
[...]
Eigenlijk best wel schandelig dat ze deze versie (7.2.0) pushen terwijl die één van de belangrijkste functionaliteiten - standaard loadbalancing via P1 - stuk maakt. Regressietesting hebben ze precies nog niet van gehoord...
Dat ze hem gereleased hebben met deze bug/known issue vind ik al raar. En als ze dit doen, dan optioneel. Maar dat ze hem actief gaan pushen![]()
Hopelijk fixen ze die P1 loadbalancing wat sneller dan het kunnen inzien van laadsessies (12+ maanden)...
Dit is voor mij nu dus ook een belangrijke reden om niet te updaten. Dank je @h2s voor je reactie.
Welke reden heb je om wel te updaten? Bij Alfen kun je dat het best niet doen.Dennis 1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Ik maak gebruik van een P1 meter voor loadbalancing.
Dit is voor mij nu dus ook een belangrijke reden om niet te updaten. Dank je @h2s voor je reactie.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Sinds afgelopen vrijdag is mijn laadpaal verbonden met mijn eigen netwerk en kan ik deze zelf beheren. Daardoor kon ik ook voor het eerst gebruik maken van MyEve. Daar kreeg ik de melding dat niet de laatste firmware aanwezig was, wat ik dus niet eerder in kon zien.Inspired schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:33:
[...]
Welke reden heb je om wel te updaten? Bij Alfen kun je dat het best niet doen.
Een reden voor update zou dezelfde reden zijn als ik mijn telefoon altijd update als ik een melding krijg. Voor de rest geen reden, als het werkt werkt het. Ik zag de vele problemen met updates van firmware op dit topic dat ik de vraag gesteld heb of het slim was om te updaten gezien de firmware versie die nu op de laadpaal zit.
Gezien de vele reacties om het niet te doen (inclusief jouw reactie
Hangt er een beetje vanaf. Ik zit op 7.1.6 en voor mij werkt die prima. Waarschijnlijk omdat ik geen features zoals load balancing gebruik. Met de oude firmware kon ik geen laad historie zien in de app en nu dus wel.Dennis 1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:05:
[...]
Gezien de vele reacties om het niet te doen (inclusief jouw reactie) is het wel duidelijk om dit zeker niet te doen.
Heb je het wachtwoord van de laadpaal en het papier met de PRC code?Ardtie schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:44:
[...]
Merci alvast voor de documentatie; als ik het dus goed begrijp moet de installateur hiervoor terugkomen?
De leasetijd op mijn extender staat op 120 minuten.
Ard
Indien niet, dan moet je die opvragen bij je installateur (had hij sowieso moeten geven). Want je wil niet voor elke wijziging je installateur laten terugkomen.
Verder zou ik me eerst richten op een stabiele verbinding met je laadpaal via de Alfen My Eve app en Ace Service Installer (slecht één connectie per keer mogelijk, je kan ze niet gelijktijdig gebruiken). Laadpaal moet ook in hetzelfde subnet zitten als je pc/gsm.
En pas als dat werkt kijken naar bijv. modbus.
Ivm de leasetijd: raar dat die op je extender wordt ingesteld, ik had verwacht op je router.
Maar als het niet de leasetijd is (de Alfen laadpaal reset blijkbaar zijn ganse netwerkstack als de DHCP lease verloopt), dan heb ik niet meteen een idee wat je probleem veroorzaakt.
Misschien een beetje offtopic maar ik ben ook al enige tijd aan het kijken om over te schakelen op EVCC.HyperBart schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:34:
[...]
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Raspberry Pi, of home server of NAS en je kan dit draaien.
Zitten fijne dingen in zoals optimaal laden met zon met fijnere parameters dan Alfen zelf doet.
Fase wisselen werkt prima, je kan ook op de goedkoopste (winter)uren laden als er geen zon is.
Er zit een planner in en het leest de wagen uit zodat je altijd met een minimale SOC vertrekt of per dag een andere planning en per auto kan instellen.
Als je meerdere laders en auto's hebt kan je ook prioriteiten instellen en inschakel/uitschakelvertragingen (bv pas uitvallen als hij X sec/min zoveel Watt heeft moeten afnemen van het net.
Ondersteuning voor thuisbatterijen zit er ook in.
Heeft er iemand een idee of je gemakkelijk dingen uit EVCC kan exposen naar Home Assistant? Momenteel heb ik HA integraties voor Alfen laadpaal en zonnepanelen. Beide laten maar 1 connectie toe dus ik vroeg me af of ik deze integraties dan in EVCC kon verbinden en dingen zoals bv. huidige opbrengst van zonnepanelen via entiteiten kan exposen naar Home Assistant?
Zou dat dan kunnen via de Home Assistant integratie van EVCC?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Ik doe het andersom. Als je Home Assistant hebt: de Alfen laadpaal kun je aansturen met modbus. De API kun je dan alsnog gebruiken (die twee staan elkaar niet in de weg). Dus ik heb de Alfen met HACS-integratie in Home Assistant (via API) en daarnaast praat evcc met de Alfen via modbus. Werkt prima naast elkaar!
Voor de SolarEdge gebruik ik de SolarEdge Modbus Multi integratie in HA. En pak ik een sensor/entiteit van actueel AC opwekvermogen en die lees ik in binnen evcc (dus door HA rest API te gebruiken). Als je mijn posts opzoekt in het genoemde topic heb je meer info.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik doe het net zo als jou, maar andersom werkt het ook: de evcc integratie in home assistant geeft je ook entiteiten voor het aantal kwh en W voor zowel zonnepanelen als laadpaalJanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:24:
@nujtrug Dan heb je vast SolarEdge omvormer, die inderdaad maar één modbus connectie toestaat. Heb ik ook.
Ik doe het andersom. Als je Home Assistant hebt: de Alfen laadpaal kun je aansturen met modbus. De API kun je dan alsnog gebruiken (die twee staan elkaar niet in de weg). Dus ik heb de Alfen met HACS-integratie in Home Assistant (via API) en daarnaast praat evcc met de Alfen via modbus. Werkt prima naast elkaar!
Voor de SolarEdge gebruik ik de SolarEdge Modbus Multi integratie in HA. En pak ik een sensor/entiteit van actueel AC opwekvermogen en die lees ik in binnen evcc (dus door HA rest API te gebruiken). Als je mijn posts opzoekt in het genoemde topic heb je meer info.Anders daar even verder posten
er zijn dus meerdere wegen naar rome om dit te bereiken..
Met de huidige versie die ik heb zie ik de laadhistorie wel in de appremmuz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Hangt er een beetje vanaf. Ik zit op 7.1.6 en voor mij werkt die prima. Waarschijnlijk omdat ik geen features zoals load balancing gebruik. Met de oude firmware kon ik geen laad historie zien in de app en nu dus wel.
EVCC kan je uitlezen via de API en of op MQTT zetten en er dan mee doen wat je wil.nujtrug schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:07:
[...]
Misschien een beetje offtopic maar ik ben ook al enige tijd aan het kijken om over te schakelen op EVCC.
Heeft er iemand een idee of je gemakkelijk dingen uit EVCC kan exposen naar Home Assistant? Momenteel heb ik HA integraties voor Alfen laadpaal en zonnepanelen. Beide laten maar 1 connectie toe dus ik vroeg me af of ik deze integraties dan in EVCC kon verbinden en dingen zoals bv. huidige opbrengst van zonnepanelen via entiteiten kan exposen naar Home Assistant?
Zou dat dan kunnen via de Home Assistant integratie van EVCC?
Ik zou de Alfen niet in HA hangen maar in EVCC en op die manier al je benodigde waardes ophalen langs daar.
Ik ben toch een beetje huiverig om dan te gaan loadbalncrn op die manier. Want evcc neemt dan ook de loadbalancing over.HyperBart schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:55:
[...]
EVCC kan je uitlezen via de API en of op MQTT zetten en er dan mee doen wat je wil.
Ik zou de Alfen niet in HA hangen maar in EVCC en op die manier al je benodigde waardes ophalen langs daar.
De heartbeart van evcc is 10 seconden. De p1 stuurt echter elke seconde een waarde, betekent dat evcc tot 9 sec later kan reageren dan dat de paal zelf de loadbalancing doet. Dit is voor mij de hoofdreden om de paal in ha te laten, en evcc dan ha aan te laten sturen
Wat zijn jullie ervaringen met de loadbalancing functionaliteit op moment dat de paal aan evcc zelf gekoppeld is?
Er zit een vertraging op die zekeringen. Die vliegen niet onmiddellijk af bij een paar seconden overbelasting.Kammika schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 06:28:
[...]
Ik ben toch een beetje huiverig om dan te gaan loadbalncrn op die manier. Want evcc neemt dan ook de loadbalancing over.
De heartbeart van evcc is 10 seconden. De p1 stuurt echter elke seconde een waarde, betekent dat evcc tot 9 sec later kan reageren dan dat de paal zelf de loadbalancing doet. Dit is voor mij de hoofdreden om de paal in ha te laten, en evcc dan ha aan te laten sturen
Wat zijn jullie ervaringen met de loadbalancing functionaliteit op moment dat de paal aan evcc zelf gekoppeld is?
Ik zit met een regelcyclus van 30s (best practice van EVCC) en ik heb 3 x 20A als hoofdzekering. Heeft sinds introductie van load balancing in EVCC nog nooit gefaald (en ik laad vaak aan 32A op 1 fase).
Je zou kunnen zoeken met een multimeter... Er zit vast wel een geschakelde voeding in die 5V geeft, maar je weet niet of die genoeg stroom kan leveren voor een extra gebruiker.. En je zal moeten solderen...Mantis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:10:
Iemand een idee of ik ergens in de Eve laadpaal 5V kan aftappen? Ik zou graag m'n oudere charger via wi-fi beschikbaar maken met een Vonets VM300-H maar dan moet ik dus ergens stroom vandaan halen.
In elk geval, als je dat doet ben je de garantie kwijt.
Ik zou eerder een kleine 220V-5VDC aansluiten op de inkomende AC voeding, en daar dan je toestel op aan sluiten.
Je kan een simpele USB A lader gaan McGiveren zodat je die veilig kan aan sluiten...
Die dingen kosten niks.
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 08-07-2025 11:25 ]
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden de Alfen pro line laten aanleggen door Coolblue.
Ik heb geen toegang tot de paal middels een app, kreeg destijds ook geen wachtwoord, later gekregen na aandringen maar nog niets mee gedaan.
Kan dus laden met de paal op 11 Kw,verder niets.
Gisteren een oranje driehoek in de display met de code “ error 206 “ , laden was dus niet mogelijk.
Telefonisch kontakt opgenomen met Coolblue en die konden op afstand in de paal “ kijken “, ( ???????)
ik kreeg te horen dat er een storing was bij Vodafone en dit veroorzaakte de storing,
moest maar afwachten werd me verteld en inderdaad,s,avond was de storing opgelost en kon ik laden.
Komt iemand dit bekend voor? De paal is van mij,door mij persoonlijk betaald ( particuliere aankoop, dus niet door werkgever of I.d.)
en toch zit Coolblue er tussen ( heb daar geen laadpaalpakket of I.d.)
Zal natuurlijk ook kontakt opnemen met Coolblue maar was benieuwd of er anderen zijn met een dergelijke ervaring.
Er was gisteren storing bij het Vodafone netwerkHans4545 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:56:
Even een vraag,
Ik heb geen toegang tot de paal middels een app, kreeg destijds ook geen wachtwoord, later gekregen na aandringen maar nog niets mee gedaan.
Gisteren een oranje driehoek in de display met de code “ error 206 “ , laden was dus niet mogelijk.
Telefonisch kontakt opgenomen met Coolblue en die konden op afstand in de paal “ kijken “, ( ???????)
ik kreeg te horen dat er een storing was bij Vodafone en dit veroorzaakte de storing,
moest maar afwachten werd me verteld en inderdaad,s,avond was de storing opgelost en kon ik laden.
Komt iemand dit bekend voor? De paal is van mij,door mij persoonlijk betaald ( particuliere aankoop, dus niet door werkgever of I.d.)
Zal natuurlijk ook kontakt opnemen met Coolblue maar was benieuwd of er anderen zijn met een dergelijke ervaring.
Zet deze 5v op je UTP kabel via een POE, je hebt maar 2 paartjes over voor je LAN, de andere 2 paartjes kan je gebruiken voor de voeding, zo moet je niets aftappen en is het veiligMantis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:10:
Iemand een idee of ik ergens in de Eve laadpaal 5V kan aftappen? Ik zou graag m'n oudere charger via wi-fi beschikbaar maken met een Vonets VM300-H maar dan moet ik dus ergens stroom vandaan halen.
Ja , dat schreef ik, maar waarom dan ook in mijn Alfen laadpaal ?Krijnemans schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Er was gisteren storing bij het Vodafone netwerk
als je paal via vf netwerk verbinding met de backoffice maakt, kon die op dat moment dus geen laadsessies meer autoriseren (gok ik zo...)Hans4545 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:17:
[...]
Ja , dat schreef ik, maar waarom dan ook in mijn Alfen laadpaal ?
Ok, maar ik heb helemaal niets met een backoffice, heb daar ook geen abonnement,ben zuiver particulier, dus waarom Coolblue er met een netwerk verbinding tussen zit vind ik vreemd , de paal moet gewoon mijn auto laden als ik dat wil.Kammika schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:33:
[...]
als je paal via vf netwerk verbinding met de backoffice maakt, kon die op dat moment dus geen laadsessies meer autoriseren (gok ik zo...)
Ga natuurlijk wel informeren bij Coolblue maar wilde eerst info vergaren, dacht misschien hebben meer mensen deze ervaring.
Mijn vrouw heeft binnenkort ook een laadpas via haar werk, dus met haar werkgever ben ik aan het regelen dat zij deze laadpaal zo instellen dat mijn verbruik niet vergoed wordt (mijn eigen vennootschap betaalt) en dat van mijn vrouw via de backoffice van E-flux wordt geregeld. Dit moet in principe mogelijk zijn lijkt mij.
Nu is het probleem dat ik dus tot E-Flux langsgekomen is geen gebruik kan maken van mijn eigen laadpaal.
50Five is de huidige backoffice die dus weldra stopt met terugbetalen. De leasemaatschappij geeft 2 opties:
1) de laadpaal in autocharge laten zetten => kost mij 200 EUR en moet wachten op een technieker
2) laten overnemen door een nieuwe provider, zijnde E-flux dus bijvoorbeeld.
In beide gevallen ben ik dus afhankelijk van een technieker (lees: dit gaat weken duren) en in tussentijd heb ik geen laadmogelijkheid thuis.
Nu heb ik mij even ingelezen in die autocharge modus en volgens mij moet ik dit toch echt wel zelf ook kunnen doen, nee?
https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F
Laptop en paal verbinden met UTP kabel en dat met die installer tool aan de slag?
Of zal dit om de een of andere reden niet lukken? Kan pas proberen als mijn pas niet meer werkt, aangezien de eigendom nog niet overgedragen is.
[ Voor 4% gewijzigd door Topgear90 op 08-07-2025 14:59 ]
5 volt weet ik niet, maar ik heb 230volt afgetapt voor eenzelfde ideeMantis schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:10:
Je bedoelt Plug&Charge? Dan boekt hij alles af op één laadpas, zonder dat je hoeft te bliepen. Dat is voor jou geen oplossing toch, want dan moet je alsnog een geldige pas hebben om te koppelen zoals in het KB artikel te lezen is.Topgear90 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:56:
Ik zal binnenkort de eigenaar worden van mijn Alfen Eve Single Pro laadpaal, momenteel via leasemaatschappij.
Mijn vrouw heeft binnenkort ook een laadpas via haar werk, dus met haar werkgever ben ik aan het regelen dat zij deze laadpaal zo instellen dat mijn verbruik niet vergoed wordt (mijn eigen vennootschap betaalt) en dat van mijn vrouw via de backoffice van E-flux wordt geregeld. Dit moet in principe mogelijk zijn lijkt mij.
Nu is het probleem dat ik dus tot E-Flux langsgekomen is geen gebruik kan maken van mijn eigen laadpaal.
50Five is de huidige backoffice die dus weldra stopt met terugbetalen. De leasemaatschappij geeft 2 opties:
1) de laadpaal in autocharge laten zetten => kost mij 200 EUR en moet wachten op een technieker
In beide gevallen ben ik dus afhankelijk van een technieker (lees: dit gaat weken duren) en in tussentijd heb ik geen laadmogelijkheid thuis.
Nu heb ik mij even ingelezen in die autocharge modus en volgens mij moet ik dit toch echt wel zelf ook kunnen doen, nee?
Laptop en paal verbinden met UTP kabel en dat met die installer tool aan de slag?
Of zal dit om de een of andere reden niet lukken? Kan pas proberen als mijn pas niet meer werkt, aangezien de eigendom nog niet overgedragen is.
Ja, wel ik dacht dan het object number van de paal (waar ik die dan ook kan terugvinden, vermoedelijk wel ergens in die tool lijkt mij) in te geven. Dan is er toch geen pas gekoppeld?stormfly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:01:
[...]
Je bedoelt Plug&Charge? Dan boekt hij alles af op één laadpas, zonder dat je hoeft te bliepen. Dat is voor jou geen oplossing toch, want dan moet je alsnog een geldige pas hebben om te koppelen zoals in het KB artikel te lezen is.
"This can be the object number of the charging station or an existing hidden ID from a charge pass"
Plug & Charge authorization:
This applies to a standalone charging station with Plug&Charge factory settings or when the charging point is set to Plug&Charge authorization during installation.
Charging can be done immediately after installation is complete. The charging cable can be plugged into a vehicle and the charging process will start automatically.
https://knowledge.alfen.c...tation+has+been+installed
Of heb ik een andere mogelijkheid dan om gewoon zonder pas te laden?
Bv. volledige reset van de paal zodat alle instellingen van de initiële 50Five installatie weg zijn?
[ Voor 22% gewijzigd door Topgear90 op 08-07-2025 16:07 ]
Waarom geen Tap Electric? Jouw pas op 0 tarief instellen, de pas van je vrouw loopt dan via de backoffice.Topgear90 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:56:
Ik zal binnenkort de eigenaar worden van mijn Alfen Eve Single Pro laadpaal, momenteel via leasemaatschappij.
Als je het wachtwoord van de paal hebt kun je dit zelf inregelen en heb je geen technieker nodig.
Ik heb ook een Coolblue laadpaal en verder geen enkel abonnement met Coolblue o.i.d.Hans4545 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:56:
Even een vraag,
Toch staat er wel een backoffice geconfigureerd in de laadpaal. Dit is standaard bij Coolblue blijkbaar. Als de stroom er af is geweest duurt het ook altijd even voordat de communicatie met de backoffice heeft plaatsgevonden en tot die tijd is de LED op de laadpaal rood.
Ik heb ooit een andere dan de Coolblue laadpas gebruikt en toen werd ikzelf via de provider van die laadpas gefactureerd. Na veel moeite ben ik toen ook als electriciteitsleverancier gecrediteerd voor die transactie (minus de transactiekosten van Coolblue). Dus de paal werd behandeld als publieke laadpaal. Ze gingen dat wijzigen n.a.v. mijn feedback.
Ik kan wel in de laadpaal en kan volledig beheer doen want ik heb Coolblue duidelijk gemaakt dat als zij ooit zouden stoppen met hun laadpaal services ik nog steeds beheer over mijn eigendom moet hebben. Toen heb ik de benodigde codes gekregen.
Verder blijf ik er zoveel mogelijk van af. Het werkt, dus vooral niet aankomen. Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik de paal op standalone zetten.
Ik heb volgens mijn wel de instelling aan staan dat de lokale whitelist gebruikt moet worden als er geen verbinding is. Geen idee of dit ooit gebruikt is en of dit correct werkt. Waarschijnlijk niet want LED knippert immers rood bij opstarten.
bijzonder.. misschien toch gekoppeld aan coolblue backoffice (voor autorisatie?). Anyway: met ace installer kun je ook uitzetten dat die iets met die verbinding moet doen dan... (als je het ww van de paal hebt en die aan je netwerk gekoppeld is)Hans4545 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:44:
[...]
Ok, maar ik heb helemaal niets met een backoffice, heb daar ook geen abonnement,ben zuiver particulier, dus waarom Coolblue er met een netwerk verbinding tussen zit vind ik vreemd , de paal moet gewoon mijn auto laden als ik dat wil.
Ga natuurlijk wel informeren bij Coolblue maar wilde eerst info vergaren, dacht misschien hebben meer mensen deze ervaring.
Mee eens.Caelorum schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:04:
@WillemD61 Wel apart het gaat Coolblue toch helemaal niets aan of jij thuis bent doordat je de laadsessie start/auto koppelt? Je wilt dat soort gevoelige gegevens toch helemaal niet hebben als bedrijf?
Waarschijnlijk rekenen ze er op dat mensen een abonnement afsluiten voor backoffice services of voor zakelijke verrekening. Daar is de default configuratie op ingericht.
In het begin kreeg ik ook.maandelijks een 0 factuur voor eigen transacties maar dat is nu niet meer zo.
Ik denk inderdaad ook dat dit de reden isWillemD61 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:23:
[...]
Mee eens.
Waarschijnlijk rekenen ze er op dat mensen een abonnement afsluiten voor backoffice services of voor zakelijke verrekening. Daar is de default configuratie op ingericht.
In het begin kreeg ik ook.maandelijks een 0 factuur voor eigen transacties maar dat is nu niet meer zo.
Om hier op terug te komen, vandaag wederom niet heel erg warm, en zeker geen volle bak zon.Grolsch schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:15:
Nu je het zegt, hij begint wel op +- 32A per fase te laden, zie regel 53, maar na een tijdje zakt het vermogen, zie regel 79 (26A) en vervolgens regel 130 (18,8A)
De temperatuur gaat dan richting de 54 graden.
Kan wel zijn dat hij in de zon stond, niet echt op gelet eigenlijk.
Ik kan nergens een instelling vinden waar ik de maximale temperatuur kan instellen
Hij begint op 22KW, maar al na een kwartier ofzo zakt het vermogen af.
Ik kan het linken aan de temperatuur, is de interne temperatuur + 50 graden, dan zakt het vermogen.
Wat is jullie ervaring hiermee, en is dit normaal?
Of is er bijvoorbeeld een ventilator kapot (als deze er al in zit).
Het gaat om een Alfen single pro line met antraciet kap (Dat is ook niet bevorderlijk voor de temperatuur lijkt mij).
Trends die ik zie,
Temperature 44,9 graden = 3 x 31,1A
Temperature 50,8 graden = 3 x 21,6A
Temperature 53,6 graden = 3 x 18,6A
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 09-07-2025 16:16 ]
Op de paal staat de 6.6.2-4312 firmware. Om te kunnen updaten moet ik eerst naar 6.6.2-4312-BL-upgrade-B.fwi. De opties NG9xx 7.2.0-4362.fwi en NG9xx 7.1.6-4345.fwi staan er wel, maar zijn grijs en niet aan te klikken.
Als ik 6.6.2-4312-BL-upgrade-B.fwi kies en upload, gaat het tellertje in een paar minuten van 0 naar 100%. Vervolgens komt er een 'update uitgevoerd' scherm en klik ik op 'klaar'. Het laadstation start opnieuw op. Ik moet opnieuw op de paal inloggen. Daarna zie ik dat de Firmware nog steeds op 6.6.2-4312 staat (met oranje uitroep teken erachter). Upgraden naar 7.2.0 of 7.1.6 lukt nog steeds niet (grijs en niet selecteerbaar).
De laadpaal is een Eve Single Pro 3PH T2.
Wat doe ik fout?
Trouwens als het werkt zou ik voorlopig blijven waar je zit... teveel fout in andere firmwares, 7.2 is zelfs terug getrokken dacht ik.
Gebruik je de app of ACE service installer vanaf een Windows pc?
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Vorige week wou de RFiD lezer niet werken. Paal herstarten gaf geen effect, maar een uurtje de stroom er af werkte dan weer wel.
Vandaag … terug hetzelfde. Nu geeft de webinterface ook aan dat er een fout is met de rfid lezer.
Is diet iets courant?
Paal is 2,5 jaar oud.
Even teruglezen naar vorige weekTommie12 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:57:
Ik heb de Alfen Single Pro via werkgever.
Vorige week wou de RFiD lezer niet werken. Paal herstarten gaf geen effect, maar een uurtje de stroom er af werkte dan weer wel.
Vandaag … terug hetzelfde. Nu geeft de webinterface ook aan dat er een fout is met de rfid lezer.
Is diet iets courant?
Paal is 2,5 jaar oud.
Daveth in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"