[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 86 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:24
theo66 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:32:
Versie 7.2 is teruggetrokken en daarna opnieuw uitgebracht.
Graag meer info... voor zover ik weet is er enkel 7.2.0-4362 (released op 2 juni 10:46:26)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

r2504 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:19:
[...]

Graag meer info... voor zover ik weet is er enkel 7.2.0-4362 (released op 2 juni 10:46:26)
Uit de email van Alfen, d.d. 24-6-25:

Dear reader,

We recently released NG9 FW7.2 on 2nd June 2025 and after receiving some valuable customer feedback & collected information, Alfen decided to pause FW7.2 rollout until we have investigated this feedback further.

We appreciate your support and patience; we are pleased to announce that FW7.2 will be available again from Tuesday 24th June onward and 30th June in production. During our investigation we have found a couple of issues with FW7.2 and we are working to fix all of them with priority, fixes for known issues will be available in the upcoming NG9 release.

We would like to share updated release notes, workarounds and recommendations related to known issues with FW7.2.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
Grolsch schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:12:
[...]

Om hier op terug te komen, vandaag wederom niet heel erg warm, en zeker geen volle bak zon.

Hij begint op 22KW, maar al na een kwartier ofzo zakt het vermogen af.
Ik kan het linken aan de temperatuur, is de interne temperatuur + 50 graden, dan zakt het vermogen.

Wat is jullie ervaring hiermee, en is dit normaal?
Of is er bijvoorbeeld een ventilator kapot (als deze er al in zit).

Het gaat om een Alfen single pro line met antraciet kap (Dat is ook niet bevorderlijk voor de temperatuur lijkt mij).

Trends die ik zie,
Temperature 44,9 graden = 3 x 31,1A
Temperature 50,8 graden = 3 x 21,6A
Temperature 53,6 graden = 3 x 18,6A
Dit is normaal en gepland gedrag en gerelateerd aan interne temperatuur en toegestane temperaturen op gebruikte componenten. Op een PCB trace kan het zomaar 50graden warmer zijn dan de gemeten temperatuur in de lader.
https://knowledge.alfen.c...ng+station+operational%3F

Gespecificeerde temperatuurrange (-25 tot 40'C) geldt ook in schaduw, niet in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Ivm de temperatuur: welke temperatuur range staat bij jullie ingesteld?
Gaat om 'Alarm value high' en 'Alarm value low' onder Alerts in ACE.

De backoffice heeft hier 100°C ingesteld voor 'Alarm value high', maar dat lijkt me wel extreem hoog, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Tja, wanneer vliegt het in de fik? Ik vermoed inderdaad pas na de 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 17:18
theo66 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Uit de email van Alfen, d.d. 24-6-25:

Dear reader,

We recently released NG9 FW7.2 on 2nd June 2025 and after receiving some valuable customer feedback & collected information, Alfen decided to pause FW7.2 rollout until we have investigated this feedback further.

We appreciate your support and patience; we are pleased to announce that FW7.2 will be available again from Tuesday 24th June onward and 30th June in production. During our investigation we have found a couple of issues with FW7.2 and we are working to fix all of them with priority, fixes for known issues will be available in the upcoming NG9 release.

We would like to share updated release notes, workarounds and recommendations related to known issues with FW7.2.
Die mail heb ik nooit gehad. De my eve app blijft wel pushen dat ik eigenlijk 7.2 zou moeten installeren. dus dat "Alfen decided to pause FW7.2" herken ik niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Er staat ook dat deze vanaf de 24e weer beschikbaar is en vanaf de 30e weer wordt gepushed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
r2504 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:19:
[...]

Hier kun je veel terugvinden over de verschillende releases.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adhubertus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:26
Al jaren een Alfen pro line staan die altijd goed gewerkt heeft. Na vakantie doet die het ineens niet meer. Geeft melding "plug laadkabel in voertuig" maar er gebeurt niets.
Auto (tesla 3) herkent stekker wel en geeft aan dat er geen stroomtoevoer is. Auto laadt wel op bij andere laadpalen. Reset dmv afschakelen in groepenkast levert niets op.
Het een stand alone versie in eigen beheer zonder backoffice partij
Iemand een idee hoe dit op te lossen.?
Thx
Ad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:35
Adhubertus schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:52:
Al jaren een Alfen pro line staan die altijd goed gewerkt heeft. Na vakantie doet die het ineens niet meer. Geeft melding "plug laadkabel in voertuig" maar er gebeurt niets.
Auto (tesla 3) herkent stekker wel en geeft aan dat er geen stroomtoevoer is. Auto laadt wel op bij andere laadpalen. Reset dmv afschakelen in groepenkast levert niets op.
Het een stand alone versie in eigen beheer zonder backoffice partij
Iemand een idee hoe dit op te lossen.?
Thx
Ad
En wat zegt de logfile?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Caelorum schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:20:
Tja, wanneer vliegt het in de fik? Ik vermoed inderdaad pas na de 100 graden.
Als het in de laadpaal 100°C is, dan zijn sommige PCBs en componenten nog een stuk warmer. En dat is zeker niet gezond (bijv. max safe temperatuur voor CPUs en GPUs zijn doorgaans zo'n 95°C).

Daarom dat ik op zoek ben naar wat bij anderen staat ingesteld, aangezien hier de default overschreven is door de BO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Caelorum schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:42:
Er staat ook dat deze vanaf de 24e weer beschikbaar is en vanaf de 30e weer wordt gepushed?
Dat is dan toch zonder enige aanpassing en dus nog steeds met kritieke bugs als je een HW P1 hebt.

Tenzij Alfen aanpassingen zou doen en release onder identiek dezelfde versie maar dan ben je wel echt HEEL fout bezig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Terug gelezen in dit forum.
Op 1 juni schreef iemand 7.2.0-4360
Op 2 juni 7.2.0-4362
Op 4 juni problemen met upgrade, volgens mij werd ie toen teruggetrokken
Op de FW downloadsite staat nu vanaf 1 juli 7.2.0-4362.
Hebben ze nu eerst nog even een update gedaan, toen teruggetrokken omdat er problemen waren met backoffice communicatie, en later hetzelfde gereleased met alleen een aangepaste release note waarin de fouten zijn beschreven? Ik wacht wel met elke volgende upgrade…..

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Heinemancp schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Dit is normaal en gepland gedrag en gerelateerd aan interne temperatuur en toegestane temperaturen op gebruikte componenten. Op een PCB trace kan het zomaar 50graden warmer zijn dan de gemeten temperatuur in de lader.
https://knowledge.alfen.c...ng+station+operational%3F

Gespecificeerde temperatuurrange (-25 tot 40'C) geldt ook in schaduw, niet in de zon.
Als dit normaal is heb je dus eigenlijk niets aan de 22KW laadfunctie 8)
Het is nu 18 graden buiten, bewolkt, en na een half uur laadt de Alfen nog maar op 13KW.

Maar vooruit, op zich niet zo'n probleem, maar zag dan niet dat het een 22KW laadpaal is terwijl dit slechts 15 minuten kan met "normale" temperaturen zonder zon.

Ik had gedacht dat er misschien iets van een ventilator in hoort te zitten die nu niet werkt?
h2s schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:53:
Ivm de temperatuur: welke temperatuur range staat bij jullie ingesteld?
Gaat om 'Alarm value high' en 'Alarm value low' onder Alerts in ACE.

De backoffice heeft hier 100°C ingesteld voor 'Alarm value high', maar dat lijkt me wel extreem hoog, niet?
Staat bij mij ook op 100, geen backoffice hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2025 08:25 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
Sinds afgelopen week ondersteund Ayvens met hun Slim Laden platform ook zon laden (native).

https://help.ayvens.groen...-laden-met-alfen-laadpunt

Tussen 07:00 en 21:00 op zonladen met 1 of 3 fases, met aanvulling van het net tot 1,4kWh.

Vanaf 21:00 full speed opladen, tot 07:00, waarbij je zelf kan aangeven of de laadpaal moet pauzeren tot er weer zon schijnt.

[ Voor 16% gewijzigd door Tales op 11-07-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
h2s schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Als het in de laadpaal 100°C is, dan zijn sommige PCBs en componenten nog een stuk warmer. En dat is zeker niet gezond (bijv. max safe temperatuur voor CPUs en GPUs zijn doorgaans zo'n 95°C).

Daarom dat ik op zoek ben naar wat bij anderen staat ingesteld, aangezien hier de default overschreven is door de BO).
Volgens de KB: https://knowledge.alfen.c...ce+Configuration+Keys.pdf
upper limit: 70'C, lower limit -25'C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptLvON0Fo7s-eLoyAmPZnO73SsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL6plfyUFXseSg78hnPEtNo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Grolsch schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Als dit normaal is heb je dus eigenlijk niets aan de 22KW laadfunctie 8)
Het is nu 18 graden buiten, bewolkt, en na een half uur laadt de Alfen nog maar op 13KW.

Maar vooruit, op zich niet zo'n probleem, maar zag dan niet dat het een 22KW laadpaal is terwijl dit slechts 15 minuten kan met "normale" temperaturen zonder zon.

Ik had gedacht dat er misschien iets van een ventilator in hoort te zitten die nu niet werkt?

[...]
Dat klopt, vermogen loopt best snel terug dan. Maar er zitten geen fans in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt voor je antwoord, niet wat ik gehoopt had, maar daar kun jij ook niets aan doen 8)

Moraal van het verhaal, de 22KW optie heb je niets aan, jammer van de centen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Grolsch Er zijn relatief weinig auto's die echt met 22kW AC kunnen laden. Daarnaast zijn ook veel huisaansluitingen beperkt.... Daarom is het waarschijnlijk niet eerder opgemerkt. Vraag me nu ook af hoe dat met andere laadpunten is die 22kW aankunnen. Het wordt zelden gebruikt...

Voordeel van de 22 kW optie, hij gaat op 1-fase tot 32A. Dat is misschien nog wel belangrijker dan op alle drie de fases tot 32A.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JanHenk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:14:
@Grolsch Er zijn relatief weinig auto's die echt met 22kW AC kunnen laden. Daarnaast zijn ook veel huisaansluitingen beperkt.... Daarom is het waarschijnlijk niet eerder opgemerkt. Vraag me nu ook af hoe dat met andere laadpunten is die 22kW aankunnen. Het wordt zelden gebruikt...

Voordeel van de 22 kW optie, hij gaat op 1-fase tot 32A. Dat is misschien nog wel belangrijker dan op alle drie de fases tot 32A.
Klopt, maar neemt niet weg dat er betaald moet worden voor een functie die technisch gezien dus gewoon niet werkt, en blijkbaar ook niet kan werken met de huidige hardware in Europees klimaat.
Misschien in Siberië waar het constant -20 is :P

Deze laadpaal staat bij ons aan de zaak met een 3 x 400A aansluiting, dus die 3 x 32A is niet echt een probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbythebook
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-09 21:44
Als ik via de Alfen Myeve app serieel omschakel naar Homewizard (die ik ook heb via een P1 splitter); werkt dit dan gewoon direct met de Homewizard? Of moet ik nog andere wijzigingen doorvoeren?
Reden waarom ik de vraag stel; bij installatie slechts 1 UTP-kabel geplaatst (en krijg geen extra UTP-kabel er meer naast jammer genoeg). Zou de Eveconnect willen gebruiken maar die zou blijkbaar niet werken zonder vaste ethernetverbinding?

Iemand die hier meer over weet? Of kan je de eveconnect gewoon nooit gebruiken vanop locatie? (en moet je wel altijd verbonden zijn met hetzelfde netwerk?)

+ in de MyEve app; om verbonden te raken met de laadpaal dien ik telkens de zekering uit te schakelen en opnieuw aan te leggen om verbinding te kunnen maken met de laadpaal.. is dat normaal? Of zou dit ook moeten werken zonder telkens aan en af te leggen?

Toch echt heel onduidelijk allemaal..

[ Voor 16% gewijzigd door Punkbythebook op 11-07-2025 10:41 . Reden: extra vraag ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Punkbythebook schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:39:
Als ik via de Alfen Myeve app serieel omschakel naar Homewizard (die ik ook heb via een P1 splitter); werkt dit dan gewoon direct met de Homewizard? Of moet ik nog andere wijzigingen doorvoeren?
Reden waarom ik de vraag stel; bij installatie slechts 1 UTP-kabel geplaatst (en krijg geen extra UTP-kabel er meer naast jammer genoeg). Zou de Eveconnect willen gebruiken maar die zou blijkbaar niet werken zonder vaste ethernetverbinding?

Iemand die hier meer over weet? Of kan je de eveconnect gewoon nooit gebruiken vanop locatie? (en moet je wel altijd verbonden zijn met hetzelfde netwerk?)

+ in de MyEve app; om verbonden te raken met de laadpaal dien ik telkens de zekering uit te schakelen en opnieuw aan te leggen om verbinding te kunnen maken met de laadpaal.. is dat normaal? Of zou dit ook moeten werken zonder telkens aan en af te leggen?

Toch echt heel onduidelijk allemaal..
Het is al heel vaak besproken hier, maar je kunt met 1 8 aderige UTP kabel zowel de netwerkaansluiting als de P1 aansluiting realiseren.

Je kunt ook de Homewizard gebruiken, en dit werkt direct, hier zit geen wachttijd op ofzo. Mits je Alfen natuurlijk een netwerkverbinding heeft met hetzelfde netwerk als de Homewizard.

Je kunt eveconnect alleen maar gebruiken in hetzelfde netwerk, of je moet iets met een VPN gaan doen.

Om verbonden te raken met de laadpaal is het niet normaal om de zekering te schakelen, dit werkt bij mij gewoon "normaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
JanHenk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:14:

Vergeet niet dat Alfen niet alleen in Nederland opereert he. Ze zijn in Duitsland ook vrij groot en daar is 3x50 vrij standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topgear90
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 12:45
Topgear90 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:56:
Ik zal binnenkort de eigenaar worden van mijn Alfen Eve Single Pro laadpaal, momenteel via leasemaatschappij.

Mijn vrouw heeft binnenkort ook een laadpas via haar werk, dus met haar werkgever ben ik aan het regelen dat zij deze laadpaal zo instellen dat mijn verbruik niet vergoed wordt (mijn eigen vennootschap betaalt) en dat van mijn vrouw via de backoffice van E-flux wordt geregeld. Dit moet in principe mogelijk zijn lijkt mij.

Nu is het probleem dat ik dus tot E-Flux langsgekomen is geen gebruik kan maken van mijn eigen laadpaal.
50Five is de huidige backoffice die dus weldra stopt met terugbetalen. De leasemaatschappij geeft 2 opties:
1) de laadpaal in autocharge laten zetten => kost mij 200 EUR en moet wachten op een technieker
2) laten overnemen door een nieuwe provider, zijnde E-flux dus bijvoorbeeld.

In beide gevallen ben ik dus afhankelijk van een technieker (lees: dit gaat weken duren) en in tussentijd heb ik geen laadmogelijkheid thuis.

Nu heb ik mij even ingelezen in die autocharge modus en volgens mij moet ik dit toch echt wel zelf ook kunnen doen, nee?

https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Laptop en paal verbinden met UTP kabel en dat met die installer tool aan de slag?
Of zal dit om de een of andere reden niet lukken? Kan pas proberen als mijn pas niet meer werkt, aangezien de eigendom nog niet overgedragen is.
Even terugkoppelen (pun intended):

Zoals verwacht kon ik dus inderdaad gewoon de paal op plug & charge zetten.
Vervolgens de paal ID (die op het briefje staat met het masterpaswoord) ingegeven en klaar.

Dus 200 EUR excl BTW uitgespaard d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbythebook
Mijn laadpaal staat op: Solar charging 40% en i kheb bijna 5W injectie maar toch wil de wagen niet starten met opladen. Wat zou hiervoor de reden kunnen zijn? Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbythebook
rasman69 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad (vanuit het niets, laadpunt heeft het 9 maanden prima gedaan). Laadpunt is een Alfen Eve Single Pro, auto is een Audi Q4 eTron. Ik laad thuis met 11kW, maar opeens werkte dat niet meer en kreeg exact dezelfde melding. Laden stoppen, stekker uit de auto, opnieuw laden en na zo’n 10min. weer de foutmelding en het laden werd weer gestopt. Daar ik in de logging van de Ace installer niets kon vinden en op de P1 poort op de kWh-meter de standaard Eneco splitter had (Toon thermostaat en laadpunt zijn hierop aangesloten, dus 2x de P1-poort nodig), dacht ik dat het P1 signaal misschien wel te verzwakt zou zijn (de Eneco P1 splitter is niet actief gevoed) en het laadpunt er op basis van actieve loadbalancing (staat ingesteld) onterecht mee stopte. Daarom een actieve (5V usb voeding) splitter aangeschaft, deze er tussen gezet en het issue was direct opgelost. Nooit meer problemen gehad, heb nu zelfs 3 P1-poorten in gebruik daar ik er ook nog een WiFi Homewizzard P1 meter aan heb hangen. Werkt allemaal uitstekend. De actieve splitter die ik gekocht heb is deze van Homewizzard. Voor het geld zeker het proberen waard. https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
Suc6! (en laat de afloop even weten ;) ).
Heb ook voor dat hij regelmatig stopt met laden - bij mij zit er een kabel van p1poort naar eneco splitter waar ook de laadpaal opzit, dan kabeltje van eneco naar de actieve splitter van homewizard waarin dan de homewizard zelf zit..
Lees ik het goed dat eigenlijk het rechtstreeks inputten in de homewizard actieve splitter m'n probleem zou kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Punkbythebook schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Heb ook voor dat hij regelmatig stopt met laden - bij mij zit er een kabel van p1poort naar eneco splitter waar ook de laadpaal opzit, dan kabeltje van eneco naar de actieve splitter van homewizard waarin dan de homewizard zelf zit..
Lees ik het goed dat eigenlijk het rechtstreeks inputten in de homewizard actieve splitter m'n probleem zou kunnen oplossen?
dat moet je eerste in de logging kijken wat het issue is waarom die stopt met laden..anders valt daar niets zinnigs over te zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Punkbythebook schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Zelf had ik ook problemen met de splitter van eneco.
Deze er tussenuit gehaald en alles direct op de active splitter van HW.
Daarna geen issues meer.
Kan je als eerste toch eens proberen, niet geschoten is altijd mis.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Hier stopte het in zijn geheel met werken met de Eneco splitter. Dus dat hele ding er tussenuit en een homewizzard wifi meter gehaald en alles over gezet. En nu werkt alles weer super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 19:47
Tales schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:05:
Sinds afgelopen week ondersteund Ayvens met hun Slim Laden platform ook zon laden (native).

https://help.ayvens.groen...-laden-met-alfen-laadpunt

Tussen 07:00 en 21:00 op zonladen met 1 of 3 fases, met aanvulling van het net tot 1,4kWh.

Vanaf 21:00 full speed opladen, tot 07:00, waarbij je zelf kan aangeven of de laadpaal moet pauzeren tot er weer zon schijnt.
Ik krijg ook zo'n mailtje, met daarin :

Omdat de auto altijd een minimaal laadvermogen van 1,4 kW nodig heeft, zal het laadpunt een eventueel tekort aan teruggeleverd vermogen aanvullen vanuit het net. Wanneer er meer wordt teruggeleverd dan 1,4 kW, zal het laadpunt de laadsnelheid naar boven aanpassen en niets meer uit het net halen.

Mijn auto laadt via de My Alfen app volgens mij toch ook onder de 1,4 op groen/zon, dus waar die wetenschap nu vandaag komt ...

Ik hou het wel bij de laadpaal app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adhubertus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:26
Geen idee. Ben nu bezig om de alfen software te koppelen met de lader. Kan het dan zien, neem ik aan? Ik ben een leek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Sinds ik een simkaart in mijn laadpaal heb gedaan, lukt het niet meer om via LAN te verbinden. Ik heb de simkaart er weer uitgehaald, maar de RJ-45 aansluiting lijkt niet actief. Ik heb mijn laptop gebruikt om de kabel te testen, daar is niets mee mis. Als ik de netwerkkabel heb aangesloten op de RJ-45 aansluiting (rechtstreeks naar mijn router), dan geeft de router aan dat de connector inactief is. De lampjes bij de router branden dan ook niet bij de kabel naar de laadpaal.

Ik kan nog wel bij de laadpaal via eflux, maar volgens mij kan ik dan geen instellingen wijzigen. Hoe kan ik verbinding krijgen met mijn laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Na de issue met de rfid lezer (die het af en toe doet, maar vooral ‘s avonds niet) wordt nu ook een succesvolle laadsessie onderbroken met als melding: communicatieprobleem tussen auto en laadpaal…

Ik denk dat mijn Alfen single pro gaar is, en dat is na 2,5 jaar toch wat vroeg…

Serviceticjet bij 50five is ingeschoten, en omdat ik niet direct beweging zag heb ik eens gebeld. De eerste zin was: wij hebben 5 werkdagen tijd om te reageren…. Wat er op Trustpilot staat over dat bedrijf belooft weinig goeds…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Flumer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:05:
Sinds ik een simkaart in mijn laadpaal heb gedaan, lukt het niet meer om via LAN te verbinden. Ik heb de simkaart er weer uitgehaald, maar de RJ-45 aansluiting lijkt niet actief. Ik heb mijn laptop gebruikt om de kabel te testen, daar is niets mee mis. Als ik de netwerkkabel heb aangesloten op de RJ-45 aansluiting (rechtstreeks naar mijn router), dan geeft de router aan dat de connector inactief is. De lampjes bij de router branden dan ook niet bij de kabel naar de laadpaal.

Ik kan nog wel bij de laadpaal via eflux, maar volgens mij kan ik dan geen instellingen wijzigen. Hoe kan ik verbinding krijgen met mijn laadpaal?
Ik heb een sim kaart en een netwerk kabel in mijn Alfen laadpaal. Dat werkt prima naast elkaar. Ik weet niet via welke route e-flux beheer doet, maar dat is voor mij ook niet van belang. Is je laadpaal nieuw genoeg om wifi aan te zetten of kun je testen met de laptop rechtstreeks aan de rj45 van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
theo66 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Ik heb een sim kaart en een netwerk kabel in mijn Alfen laadpaal. Dat werkt prima naast elkaar. Ik weet niet via welke route e-flux beheer doet, maar dat is voor mij ook niet van belang. Is je laadpaal nieuw genoeg om wifi aan te zetten of kun je testen met de laptop rechtstreeks aan de rj45 van de laadpaal?
Mijn paal heeft helaas geen wifi. Ik zou wel willen testen rechtstreeks met mijn laptop, maar hoe werkt dit? Ik dacht dat het noodzakelijk was om de laadpaal via een netwerk te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:30

bomberboy

BOEM!

Ik heb gezocht in dit topic, maar niet onmiddellijk iets gelijkaardigs gevonden.

Wij hebben een Eve Single Pro; Active load balancing enabled en sinds gisteren zijn we de (on)gelukkige eigenaar van een digitale teller (België, Sagemcom CS 39000). Dus de p1 poort geactiveerd op de teller en de alfen proberen correct in te stellen via de MyEve app en/of Ace installer.

Aangezien ik de p1 poort ook nog via andere devices wil uitlezen (ik hou van statistiekjes, in de toekomst mss een batterij of en energie management systeem) had ik al een homewizard p1 splitter voorzien aangezien die hier al een paar keer aangeraden was en ook ok leek.

Ik kreeg het helemaal niet werkend en heb alles overlopen. De splitter er tussenuit gehaald en het werkte nog steeds niet het heel vreemde gedrag was als volgt:
p1-kabel geconnecteerd : Alfen laadt op aan max snelheid
p1-kabel uit de teller halen: Alfen stopt met laden en geeft de melding dat hij wacht op vermogen.
Dus de instelling van indien geen zon, dan laad je op aan een bepaald maximum deed het niet.

In de myEve app blijft bij de monitoring alles op 0 staan in de smart meter sectie. De getallen van de laadpaal (enkel het totaal) werden wel continue geüpdatet dus op zich werkte er wel iets correct.

Dit was met de p1-kabel geconnecteerd rechtstreeks op de meter of via de p1-splitter van homewizard.

Uiteindelijk heb ik het plots toch werkend gekregen (yay!?). Maar het hele bizarre is dat het enkel werkt als de Alfen p1-kabel aangesloten is op het middelste van de 3 poortjes van de p1 splitter. De p1 poort gaat naar de meter, dan zijn er 3 poorten (1, 2, 3). Op poort 1 en 3 werkt het niet. Op poort 2 wel. Ook geprobeerd met een externe USB voeding, maar dat maakte helemaal geen verschil.

Dan ligt het aan de p1 splitter zou je denken, maar als ik de laadpaal rechtstreeks op de p1 poort van de digitale teller aansluit werkt het ook niet. Ik had op zijn minst wel verwacht dat dit zou werken :-o.

Iemand enig idee wat hier de reden of oorzaak zou kunnen van zijn?

Ik had nog een p1-usb kabel besteld om de info ook uit te kunnen lezen via een RPi, maar die is nog niet aangekomen.

Na heel veel gepruts en proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Persoonlijk heb ik het hele p1 signaal weggelaten in de Alfen na het laatste issue met de Eneco splitter en dus de Homewizard p1 wifi meter in de meterkast aangesloten en dan alles via netwerk richting de laadpaal.
Je hoeft namelijk maar net 1 meetkanaal verkeers binnen te krijgen (na bijv..een update vand e slimme meter) en dan gaat alles plat en moet je wachten op een update. Ik verwacht dat homewizard die veel sneller heeft gefixt dan Alfen. (En sowieso wil ik die paal zo min mogelijk updaten)

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 12-07-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wellicht nuttig voor toekomstige kopers:

"At Alfen, we work every day on reliable energy solutions that are ready for the future. This applies not only to our technology but also to the service we provide to our customers. That’s why, from July 1, 2025, we are extending the standard warranty on all our EV chargers from 27 to 36 months.

An important step that shows we are moving forward as an organization and taking our service to the next level.

What does this mean to you?

From July 1 onwards, the new 36-month warranty automatically applies to all EV chargers delivered on or after that date. The warranty period starts on the date the chargers are loaded for transport from our factory. For chargers delivered before July 1, the warranty period remains 27 months.

The new term applies to all models in all countries where we operate. You don’t need to take any action, this extended warranty is provided automatically as part of our commitment to quality."

[ Voor 37% gewijzigd door elparia op 12-07-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Topgear90 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:56:
Ik zal binnenkort de eigenaar worden van mijn Alfen Eve Single Pro laadpaal, momenteel via leasemaatschappij.

Mijn vrouw heeft binnenkort ook een laadpas via haar werk, dus met haar werkgever ben ik aan het regelen dat zij deze laadpaal zo instellen dat mijn verbruik niet vergoed wordt (mijn eigen vennootschap betaalt) en dat van mijn vrouw via de backoffice van E-flux wordt geregeld. Dit moet in principe mogelijk zijn lijkt mij.

Nu is het probleem dat ik dus tot E-Flux langsgekomen is geen gebruik kan maken van mijn eigen laadpaal.
50Five is de huidige backoffice die dus weldra stopt met terugbetalen. De leasemaatschappij geeft 2 opties:
1) de laadpaal in autocharge laten zetten => kost mij 200 EUR en moet wachten op een technieker
2) laten overnemen door een nieuwe provider, zijnde E-flux dus bijvoorbeeld.

In beide gevallen ben ik dus afhankelijk van een technieker (lees: dit gaat weken duren) en in tussentijd heb ik geen laadmogelijkheid thuis.

Nu heb ik mij even ingelezen in die autocharge modus en volgens mij moet ik dit toch echt wel zelf ook kunnen doen, nee?

https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Laptop en paal verbinden met UTP kabel en dat met die installer tool aan de slag?
Of zal dit om de een of andere reden niet lukken? Kan pas proberen als mijn pas niet meer werkt, aangezien de eigendom nog niet overgedragen is.
Je kunt bij E-flux 2 tarieven instellen. Dus ook een pas gratis laten laden of een heel ander tarief.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Adhubertus schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:29:
[...]

Geen idee. Ben nu bezig om de alfen software te koppelen met de lader. Kan het dan zien, neem ik aan? Ik ben een leek...
Als je een vaste kabel hebt vermoedt ik dat je een draadbreuk hebt in je CP adertje die in je kabel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Flumer schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Mijn paal heeft helaas geen wifi. Ik zou wel willen testen rechtstreeks met mijn laptop, maar hoe werkt dit? Ik dacht dat het noodzakelijk was om de laadpaal via een netwerk te verbinden.
Volgens de Alfen website kan je de utp kabel ook rechtstreeks in een laptop prikken en dan ACE service
Installer gebruiken.
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:11
theo66 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Volgens de Alfen website kan je de utp kabel ook rechtstreeks in een laptop prikken en dan ACE service
Installer gebruiken.
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F
Heb je wel een crossover UTP kabel nodig denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dat ligt aan je device. Soms kan je daar switchen (of gebeurd het automatisch) naar crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:41
Laat maar... heb even wat beter gezocht en het antwoord hier gevonden.

[ Voor 90% gewijzigd door JPD68 op 13-07-2025 13:20 . Reden: Dom, eigenwijs enzovoort. ]

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

remmuz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Heb je wel een crossover UTP kabel nodig denk ik?
Neen, gewone UTP kabel volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Ik heb de connector getest met een multimeter en uitgesloten dat het aan de connectie tussen de netwerkkabel en het board ligt.

Ik zal later proberen met een rechtstreekse verbinding, maar ik verwacht daar niet veel van. Ik moet daarvoor mijn desktop pc naar beneden halen en heb daar nu ff geen tijd voor.

To be continued…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik heb hier wat rond gezocht maar kom er toch niet helemaal uit.

Lang verhaal kort:
Laadpaal van werkgever gekregen paar jaar terug, werk er al paar jaar niet meer. Binnenkort EV dus de laadpaal aangezet, Ethernet kabel getrokken en op m'n netwerk gehangen. Wachtwoorden netjes uit de documentatie van de monteur gekregen.

App via de telefoon en ACE service installer op de PC. beiden kunnen er netjes bij.
De laadpaal op standalone gezet en reboot gedaan.

Maar nu?
Hoe kan ik zorgen dat hij geen simkaart verbinden meer heeft? (heb gekeken waar de SIM zit maar kon hem zo niet 1,2,3 vinden met de kap eraf)

En hoe moet ik hem nu instellen om eigen RFID kaarten te gebruiken (als beveiliging, geen back-end afrekening) ?
Kan ik gewoon een paar RFID tags bestellen zoja welke voor aan de sleutelbossen ?

Ik zie wel nog het vattenfall logo, maar ik neem aan dat je een nieuwe moet uploaden voor dit eruit gaat?

Nog andere tips en tricks zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Nu online

theo66

NIBE S1155-6

Waar zit de SIM: Zie pagina 11 van de manual op knowledge.alfen.com.
https://knowledge.alfen.c...ng_eve_single_int_web.pdf

Je kan online gewoon een paar rfid tag's of druppels bestellen. Die uitlezen met een appje op de telefoon en toevoegen in de laadpaal. Ik had ze van whadda.com maar die staan out of stock. Maar als je kijkt bij nfc shop Nederland dan keus te over

[ Voor 9% gewijzigd door theo66 op 13-07-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 20:27
theo66 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:15:
Waar zit de SIM: Zie pagina 11 van de manual op knowledge.alfen.com.
https://knowledge.alfen.c...ng_eve_single_int_web.pdf

Je kan online gewoon een paar rfid tag's of druppels bestellen. Die uitlezen met een appje op de telefoon en toevoegen in de laadpaal. Ik had ze van whadda.com maar die staan out of stock. Maar als je kijkt bij nfc shop Nederland dan keus te over

Thanks simkaart gevonden!

Had wel de RFID tags gevonden maar in de instellingen van de Alfen zie ik enkel, pre authorize with backend en accept all cards.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan ze ook gewoon even langs de paal halen als die in standalone staat. Dan kan je zo uit de logs van de paal het juiste ID halen en toevoegen. Scheelt weer een dubieuze app installeren.

Zelf heb ik een pasje van anwb voor laden aan publieke palen die ik heb toegevoegd. Scheelt weer een extra pasje zoeken en kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Caelorum op 13-07-2025 15:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sarge78
Voor wie het nog nodig heeft:
De voor mij meest stabiele firmware 7.0.5.
https://info.alfen.com/e3...M60W657KNZ4F8_dPf90yGsR04

De bijbehorende versie van de ACE service installer (scheelt wat foutmeldingen, maar niet perse nodig).
https://info.alfen.com/e3...d1XW2nc_6W7z71t4f4PHDvC04

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:44
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal die in 2020 via een leasemaatschappij (van mijn toenmalige werkgever) is aangeschaft. De installatie en het beheer liepen destijds via Eneco eMobility. Inmiddels werk ik al ruim een jaar niet meer bij die werkgever en rijd ik een eigen EV.

Toen ik mijn eigen auto kocht, heb ik kort contact gehad met Eneco. Zij gaven aan dat er nog een actief beheercontract op de paal loopt (betaald door de leasemaatschappij) en stuurden mij een laaddruppel die vervolgens door hen is gewhitelist. Sindsdien laad ik thuis probleemloos.

Nu wil ik de laadpaal graag volledig in eigen beheer nemen. Enerzijds omdat ik geen formele relatie meer heb met Eneco, anderzijds omdat ik flink wat zonnepanelen heb en graag de afstemming tussen laadsnelheid en zonne-opbrengst wil optimaliseren.

De paal is inmiddels via een UTP-kabel verbonden en ik heb toegang via ACE. Ik draai firmwareversie 4.15.0-3910, nog geen wachtwoord op de paal zelf dus.

Mijn vragen:
  1. Is het voldoende om de backoffice-URL’s in de tabbladen “Wired” en “Mobile” onder Connectivity te verwijderen om Eneco buitenspel te zetten?
    (Ik zie daar het adres ws://eneprdgsopwssv20.cloudapp.net:80 staan.)
  2. Bij installatie is er een kastje aan de P1-poort gehangen voor load balancing. In de instellingen zie ik dat Load Balancing momenteel is uitgeschakeld ( |:( ).
    Kan het zijn dat load balancing elders is geregeld of kan ik het gewoon aanzetten via ACE?
  3. Als ik laden wil afstemmen op mijn zonne-opbrengst moet ik, voor zover ik begrijp, upgraden naar firmwareversie 7.05(?)
    Moet ik hiervoor een recovery code opvragen bij Eneco, of kan ik dat (gezien mijn firmwareversie) zelf instellen vóór de upgrade?
Ik vermoed dat sommige van deze vragen al eens voorbij zijn gekomen in dit forum, maar met ruim 340 pagina’s zag ik door de bomen het bos niet meer (ook via de zoekfunctie kwam ik er niet goed uit).
Alvast dank voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
@Alexhuber

Ja, bij Backoffice Preset moet je kiezen voor <StandAlone>

Dat kan, eventueel via P1 poort maar als het niet aan staat gaat hij er nu niks mee doen. Je kan dat aanzetten maar je moet dan wel zeker zijn dat ze elkaar zien en dat je meet data binnenkrijgt. Als je paal opeens op een vast ampere gaat laden en niks lijkt aan te passen (SafeCurrent in een van de eerste tabs) dan weet je "LB werkt niet".
Opletten: als die safecurrent heel hoog staat (lekker makkelijk dan werkt ie altijd op volle vermogen, klaagt de klant niet, tot hij te veel eens trekt maar ja die kans is kleiner) dan ga je niks merken.
Daarom zet ik bij iedereen die current op 8A omdat dat een atypisch getal is (230V maal 8A = 1840W) dan weet ik onmiddellijk "heeey, er is iets mis met LB"

Neen je moet niets opvragen maar je gaat wel even hier goed moeten zoeken, er is een post die beschrijft hoe je van zo een oude FW naar de betere gaat. Ik zou niet te hoog gaan en even flink zoeken welke de optimale FW versie is.

Je kan misschien makkelijker/fijner evcc gebruiken: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Alexhuber Ik had overigens issue met mijn slimme meter, de Eneco extender en 7.0.5, dus ik heb er een homewizard p1 meter (wifi) tussen moeten hangen om de LB weer goed te krijgen. Check dus na updaten even je logs of je niet meldingen krijgt van invalide readings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:15
Alexhuber schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:22:
Hoi allemaal,

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal die in 2020 via een leasemaatschappij (van mijn toenmalige werkgever) is aangeschaft. De installatie en het beheer liepen destijds via Eneco eMobility. Inmiddels werk ik al ruim een jaar niet meer bij die werkgever en rijd ik een eigen EV.

Toen ik mijn eigen auto kocht, heb ik kort contact gehad met Eneco. Zij gaven aan dat er nog een actief beheercontract op de paal loopt (betaald door de leasemaatschappij) en stuurden mij een laaddruppel die vervolgens door hen is gewhitelist. Sindsdien laad ik thuis probleemloos.

Nu wil ik de laadpaal graag volledig in eigen beheer nemen. Enerzijds omdat ik geen formele relatie meer heb met Eneco, anderzijds omdat ik flink wat zonnepanelen heb en graag de afstemming tussen laadsnelheid en zonne-opbrengst wil optimaliseren.

De paal is inmiddels via een UTP-kabel verbonden en ik heb toegang via ACE. Ik draai firmwareversie 4.15.0-3910, nog geen wachtwoord op de paal zelf dus.

Mijn vragen:
  1. Is het voldoende om de backoffice-URL’s in de tabbladen “Wired” en “Mobile” onder Connectivity te verwijderen om Eneco buitenspel te zetten?
    (Ik zie daar het adres ws://eneprdgsopwssv20.cloudapp.net:80 staan.)
  2. Bij installatie is er een kastje aan de P1-poort gehangen voor load balancing. In de instellingen zie ik dat Load Balancing momenteel is uitgeschakeld ( |:( ).
    Kan het zijn dat load balancing elders is geregeld of kan ik het gewoon aanzetten via ACE?
  3. Als ik laden wil afstemmen op mijn zonne-opbrengst moet ik, voor zover ik begrijp, upgraden naar firmwareversie 7.05(?)
    Moet ik hiervoor een recovery code opvragen bij Eneco, of kan ik dat (gezien mijn firmwareversie) zelf instellen vóór de upgrade?
Ik vermoed dat sommige van deze vragen al eens voorbij zijn gekomen in dit forum, maar met ruim 340 pagina’s zag ik door de bomen het bos niet meer (ook via de zoekfunctie kwam ik er niet goed uit).
Alvast dank voor jullie reacties.
Als je op 4.x zit heb je misschien wat aan deze post. Daar staat in hoe je het wachtwoord instelt tijdens de upgrade naar 6.6.2. Daarna kun je door naar 7.x maar persoonlijk blijf ik nog bij 6.6.2. Je kunt met 6.6.2 wel stabiel zonneladen, maar geen laadschema’s instellen (daar heb je 7.x voor nodig). Je overige vragen leken inmiddels beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
Dank voor de reacties @HyperBart @Caelorum @NTiBhohoSJ66vgJ

Ik heb alles doorgelezen en blijf toch een beetje nerveus over dat wachtwoord.

Stel dat het wachtwoord instellen toch niet goed pakt (zoals dat bij sommige lijkt te gebeuren), kan ik dan mijn paal direct niet meer gebruiken voor het laden of is het dat ik dan alleen niet meer kan inloggen op de paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Niet inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:09
Ik heb sinds kort dat mijn display uitstaat (paal blijft werken) na een reboot werkt die dan plots terug, iemand een verklaring?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Alexhuber schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:25:
Dank voor de reacties @HyperBart @Caelorum @NTiBhohoSJ66vgJ

Ik heb alles doorgelezen en blijf toch een beetje nerveus over dat wachtwoord.

Stel dat het wachtwoord instellen toch niet goed pakt (zoals dat bij sommige lijkt te gebeuren), kan ik dan mijn paal direct niet meer gebruiken voor het laden of is het dat ik dan alleen niet meer kan inloggen op de paal?
Niet inloggen maar je paal is wel serieus gefnuikt in mogelijkheden dan.
Wat belet je om op deze firmware versie te blijven en EVCC te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36
Weet iemand of de Homewizard 3-fase meter (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/) ook werkt met Alfen? De P1 meter kunnen we niet gebruiken aangezien we nog een oude P1 meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@sweebee Als Alfen de /api/v1/data endpoint aanroept van de P1-meter en verwerkt kan het. De JSON van de 3-fase kWh meter is hetzelfde als die van de P1-meter.

Maar, als de Alfen letterlijk het P1-telegraam opvraagt bij de P1-meter via /api/v1/telegram eindpoint, dan kun je de 3-fase kWh niet gebruiken, want die heeft dit telegram niet.

Mijn sterke vermoeden is het laatste, omdat ze bij een seriële verbinding de logica ook schrijven op basis van dit telegram. Dan is het makkelijk om het telegram van de P1-meter te integreren.

Mijn route met een oude meter zou zijn: gebruik evcc (o.a.) voor de load balancing en integreer die 3-fase kWh daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
Vandaag een collega met een Ioniq 6 laten laden aan mijn Alfen Single Line paal, en wat blijkt: Heb nu een error 102: Not able to charge. Please call for support.
Support gebeld en die gaan iemand langs sturen.

Van wat ik hier gelezen heb, zou het powerboard vervangen moeten gaan worden, weet iemand of dan alle settings verder wel blijven staan (Back Office, Load Balancing params, etc)? Of moet / kan ik van te voren een backup van de settings maken? En zoja, hoe kan ik dat doen?

Edit: Ik heb het owner wachtwoord en ik kan er via mijn eigen netwerk bij.

[ Voor 7% gewijzigd door AWEF op 15-07-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:55:
@sweebee Als Alfen de /api/v1/data endpoint aanroept van de P1-meter en verwerkt kan het. De JSON van de 3-fase kWh meter is hetzelfde als die van de P1-meter.

Maar, als de Alfen letterlijk het P1-telegraam opvraagt bij de P1-meter via /api/v1/telegram eindpoint, dan kun je de 3-fase kWh niet gebruiken, want die heeft dit telegram niet.

Mijn sterke vermoeden is het laatste, omdat ze bij een seriële verbinding de logica ook schrijven op basis van dit telegram. Dan is het makkelijk om het telegram van de P1-meter te integreren.

Mijn route met een oude meter zou zijn: gebruik evcc (o.a.) voor de load balancing en integreer die 3-fase kWh daarin.
Thanks, gebruikt evcc wel de api/v1/data eindpoint? Heb nu dus een HW P1 meter maar krijg door de oude P1 meter geen amperes door. Met een DIN variant van HW natuurlijk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AnS5z1ghkp1EsXbUGHBkEFp8EA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dABY03YqhIyUtQEHgxTPTijF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sweebee schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Thanks, gebruikt evcc wel de api/v1/data eindpoint? Heb nu dus een HW P1 meter maar krijg door de oude P1 meter geen amperes door. Met een DIN variant van HW natuurlijk wel.

[Afbeelding]
Ja zeker, je moet dan kiezen voor de HomeWizard kWh-meter, dan haalt ie netjes alle waarden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
sweebee schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:46:
Weet iemand of de Homewizard 3-fase meter (https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/) ook werkt met Alfen? De P1 meter kunnen we niet gebruiken aangezien we nog een oude P1 meter hebben.
Helaas, hier hetzelfde geprobeerd (draaischijf meter), ook met zowel Alfen als Homewizard contact opgenomen en het antwoord is nee. Omdat ik geen Eastron wilde kopen heb ik het met EVCC opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
AWEF schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:02:
Vandaag een collega met een Ioniq 6 laten laden aan mijn Alfen Single Line paal, en wat blijkt: Heb nu een error 102: Not able to charge. Please call for support.
Support gebeld en die gaan iemand langs sturen.

Van wat ik hier gelezen heb, zou het powerboard vervangen moeten gaan worden, weet iemand of dan alle settings verder wel blijven staan (Back Office, Load Balancing params, etc)? Of moet / kan ik van te voren een backup van de settings maken? En zoja, hoe kan ik dat doen?

Edit: Ik heb het owner wachtwoord en ik kan er via mijn eigen netwerk bij.
Jep 102 is powerboard, hier hetzelfde gehad met een EV6 (neefje van Ioniq 6). Settings blijven helemaal gelijk en hoef je niets aan te passen. Er zit geen data communicatie in het powerboard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
JanHenk schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:39:
[...]

Ja zeker, je moet dan kiezen voor de HomeWizard kWh-meter, dan haalt ie netjes alle waarden op.
Si :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
meters:
  # replace with your real grid meter
  - name: homewizard
    type: template
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.0.101 # IP address or hostname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Dartlink schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:39:
[...]

Helaas, hier hetzelfde geprobeerd (draaischijf meter), ook met zowel Alfen als Homewizard contact opgenomen en het antwoord is nee. Omdat ik geen Eastron wilde kopen heb ik het met EVCC opgelost.
Welke meter gebruikt jij dan (met evcc)? Heb nu een B-control energy manager. Deze werkt prima met alfen voor loadbalancing via modbus, echter werkt laden op zonne energie hier niet mee. Deze meter lijkt zo te zien weer niet te werken met evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
sweebee schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Welke meter gebruikt jij dan (met evcc)? Heb nu een B-control energy manager. Deze werkt prima met alfen voor loadbalancing via modbus, echter werkt laden op zonne energie hier niet mee. Deze meter lijkt zo te zien weer niet te werken met evcc.
De Homewizard 3 fase meter :) Kon ik voor een leuk prijsje aankomen.

EVCC doet dus bij mij ook het laden op zonne energie regelen :)

Achteraf had ik misschien liever een Eastron gehad, maargoed dit werkt ook en HA draait toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kan even iemand hierin duidelijkheid scheppen.
In Vlaanderen ligt er nog een gedeeld stroomnet door de straten. Soms 3*230 en soms 3*400V+N. Werkt de Alfen ook op 3*230V? Of hebje een Nul nodig?
De oudere netten draaien dus 230V (Driehoek), dus tussen twee fasen.
De nieuwe draaien 230V (ster), dus tussen fase en 0.
Ik lees dattie eenfasig of driefasig kan aangesloten worden. Maar is driefasig de 230 of de 400V?
Ik heb de vraag 2 dagen geleden ook aan hen gesteld, maar so far blijft het stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Joindry schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:03:
Kan even iemand hierin duidelijkheid scheppen.
In Vlaanderen ligt er nog een gedeeld stroomnet door de straten. Soms 3*230 en soms 3*400V+N. Werkt de Alfen ook op 3*230V? Of hebje een Nul nodig?
De oudere netten draaien dus 230V (Driehoek), dus tussen twee fasen.
De nieuwe draaien 230V (ster), dus tussen fase en 0.
Ik lees dattie eenfasig of driefasig kan aangesloten worden. Maar is driefasig de 230 of de 400V?
Ik heb de vraag 2 dagen geleden ook aan hen gesteld, maar so far blijft het stil.
Ja de Alfen kan hier mee om, geen probleem maar je hebt dan geen 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Nu online

Joindry

HyperBart schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Ja de Alfen kan hier mee om, geen probleem maar je hebt dan geen 11kW.
Als ik correct reken kom ik aan 10kW Er ligt 3*230V (40A). Ik zou een 3*25A aanleggen.
230V* 1.74 *25A of 135V*25A*3(fasen) = net 10Kw.

Lader is in te stellen op een limiet van 10kWh heb ik gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Joindry schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Als ik correct reken kom ik aan 10kW Er ligt 3*230V (40A). Ik zou een 3*25A aanleggen.
230V* 1.74 *25A of 135V*25A*3(fasen) = net 10Kw.

Denkfout daar is dat hij drie fasen kan gebruiken, volgens mij maar ik kan fout zihn.

Alleen tesla doet/kan dat en dan volgens mij ook nog niet 11kW maar ergens rond de 8.

Je moet dan 1 fase als nul/neuter aanschouwen volgens mij en dan kom je op 2 x 230 x 16A is 7460W.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 15-07-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Joindry schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Dat gaat je dan meteen minstens 400 euro per jaar kosten aan capaciteitstarief.

Ik laad hier dagelijks gewoon aan 1.4 kW (en eventueel PV surplus) en dat werkt prima afhankelijk van het aantal kilometer dat je doet... maar ik zie weinig reden om 10 kW in te stellen (tenzij je EV iedere dag leeg is, je hem iedere dag volledig vol wil en je maar 7 uurtjes hebt in de nacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Nu online

Joindry

r2504 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:08:
[...]

Dat gaat je dan meteen minstens 400 euro per jaar kosten aan capaciteitstarief.
Valide punt. Die was ik even vergeten. (slimme meter staat er nog niet)
Ik ging het voorbehouden voor 'in case of emergency', maar het wordt dan direct een dure emergency. Beter eens extern gaan laden gaan.

De bulk zou geladen worden met surplus van panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexhuber
HyperBart schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Wat belet je om op deze firmware versie te blijven en EVCC te gebruiken?
Goeie vraag en daar was ik in mijn eerdere bericht nog niet op ingegaan.

Om te starten, gaaf project!
Mijn weerstand zit hem in de sponsortoken. Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat er om een sponsoring wordt gevraagd maar ik ben juist bezig met het opschonen van alle abonnementen in ons huishouden.
Daarnaast (maar dat is een minimale reden) is dat weer een extra schakel in mijn netwerk.

Als de paal het kan (of home assistant) zonder bijkomende kosten wil ik dat liever eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Alexhuber schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Goeie vraag en daar was ik in mijn eerdere bericht nog niet op ingegaan.

Om te starten, gaaf project!
Mijn weerstand zit hem in de sponsortoken. Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat er om een sponsoring wordt gevraagd maar ik ben juist bezig met het opschonen van alle abonnementen in ons huishouden.
Ze doen ook one time off sponsoring. Ik ben ook wat allergisch aan abonnementen. Ik heb met wat vrienden samen gelegd en ik vond het zo een cool project dat ik het het wel waard vond.

https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship#sponsor-tokens

-->
One-time 100$: For a one-time contribution, you'll receive a sponsor token with unlimited validity.
Daarnaast (maar dat is een minimale reden) is dat weer een extra schakel in mijn netwerk.

Als de paal het kan (of home assistant) zonder bijkomende kosten wil ik dat liever eerst proberen.
Tja, als je HA al hebt draaien is die extra schakel ook ooit een probleem geweest wat toen wel te accepteren was :P .
Leuk detail: HA laat toe om evcc als integratie te draaien.
Ik zou dat nooit doen omdat HA en Alfen niet goed samenwerkt naar mijn mening maar evcc en Alfen is wel echt top.

[ Voor 35% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:29:
[...]
Ik zou dat nooit doen omdat HA en Alfen niet goed samenwerkt naar mijn mening maar evcc en Alfen is wel echt top.
Bij mij is het dus nu andersom (zie eerdere berichtjes hierboven). HA werkt perfect met de paal samen. De native integratie juist niet, want dan werkt het niet. Dus doe ik het nu via HA. (oorzaak wsch nog een stuk oude eneco configuratie in die paal, moet ik nog verder naar kijken)

Ik blijf ook wel huiverig om de LB via evcc te gaan doen, wat wel een randvoorwaarde is om rechtstreeks via evcc te gaan, want je moet dan je LB configuratie aanpassen van P1 naar het energy management system (wat dan dus evcc is). EVCC kijkt nl maar 1x in de 30 seconden of er teveel stroom verbuikt wordt. Via de P1 meter gebeurt dat elke seconde. (en ja ik weet het: Niemand in dit draadje heeft daar nog een probleem mee gehad,maar voelt toch niet lekker)

Qua sponsoring zou ik toch iedereen aanraden om open source trajecten (waaronder EVCC) die je gebruikt ook af en toe wat vrijwillige bijdrages te doen, ook als de software het niet direct vereist. Laten we niet vergeten dat dit vrijwel altijd om gaat om mensen die onbetaald een groot deel van hun vrije tijd mooie dingen te maken waar jij dan profijt van hebt. Dat mag best wel beloond worden.. Is in geval van EVCC ook helemaal niet zo gek. Als dat ding doet wat die moet doen, wordt je energierekening gewoon lager.., daar moet je toch wel wat van kunnen afstaan aan developers om die ontwikkeling te blijven stimuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:31
[quote]Kammika schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Ik blijf ook wel huiverig om de LB via evcc te gaan doen, wat wel een randvoorwaarde is om rechtstreeks via evcc te gaan, want je moet dan je LB configuratie aanpassen van P1 naar het energy management system (wat dan dus evcc is). EVCC kijkt nl maar 1x in de 30 seconden of er teveel stroom verbuikt wordt. Via de P1 meter gebeurt dat elke seconde. (en ja ik weet het: Niemand in dit draadje heeft daar nog een probleem mee gehad,maar voelt toch niet lekker)

quote]
interval kan je in de config zelf bepalen ....

interval: 30s # control cycle interval

zelf erg tevreden van EVCC, solar charging werkt feilloos en met het LB nog geen enkel probleem (uitvoerig getest bij het omschakelen van LB via Alfen naar LB via EVCC, gebruik trouwens een TQ -EM420 meter, 1F 400V aansluiting met terugdraaiende teller ;) )

Vind ook de slimme intergratie met de auto echt super (mooie raportering van de laadsessies). Solar-charging heeft met de Alfern bij mij nog nooit gewerkt - FW versies 5.x t.e.m. 7.x

licentie kost (éénmalig) ~ € 90, prima investering imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Marcher schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:33:

interval kan je in de config zelf bepalen ....

interval: 30s # control cycle interval
Beeld wat ik heb uit de documentatie is dat die minimaal op 30 moest staan om die schakeltijd te bepalen. Wat is het minimum dan voor die interval voor een alfen paal?
Solar-charging heeft met de Alfern bij mij nog nooit gewerkt - FW versies 5.x t.e.m. 7.x
Die werkt bij mij ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Beeld wat ik heb uit de documentatie is dat die minimaal op 30 moest staan om die schakeltijd te bepalen. Wat is het minimum dan voor die interval voor een alfen paal?

[...]

Die werkt bij mij ook prima
Men wil inderdaad dat dat op 30s staat maar ik draai hier op 5 seconden. Ik heb nog niet echt vaak meegemaakt dat me dat tegenwerkt. Ook niet met de batterij er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hier ook 5 (of 6?) seconden, werkt prima.

Heel soms mist ie 'een slag' en krijg je een charger logic error, maar dat is de eerstvolgende interval weer hersteld. Dus niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:31
Wat voor spanningskabel adviseren jullie voor een 11kw Alfen laadpaal?
Afstand is in mijn geval maximaal 15 meter, over eigen terrein, langs het pad naar de voordeur om daar richting de meterkast aangesloten te worden.

Vooral ook de dikte van de aders is voor mij een twijfelgeval. (dikker=beter, maar buigt ook minder goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
japie101 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:
Afstand is in mijn geval maximaal 15 meter, over eigen terrein, langs het pad naar de voordeur om daar richting de meterkast aangesloten te worden.

Vooral ook de dikte van de aders is voor mij een twijfelgeval. (dikker=beter, maar buigt ook minder goed)
6mm²

4mm² mag maar om verliezen te beperken vind ik 6mm² altijd comfortabeler.
Is ook maar een keer "u eens goed boos maken" en dan is het ook altijd in orde.
Dan kan je ook fijn de juiste zekering zetten want soms wil er nog wel eens wat discussie ontstaan over draadsectie, de zekering en waarvoor hij rated is en de langdurige belasting die er over gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2025 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
japie101 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:

https://eu-assets.content...31aa5ae67a964e6&locale=en

handleiding pagina 12, ook voor te gebruiken beveiligingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou graag tweedehands een Alfen kopen zodat ik ook gebruik kan maken van solar charging. Is er iemand die ervaring heeft met het testen van een unit die al van de muur gehaald is? Wat voor kabel zou ik nodig hebben met hoeveel aders om dit "gewoon" in het stopcontact te testen?

Volgens mij niet ter sprake gekomen in dit topic of de bekende review met tweedehands tips.

Edit: ik heb een manual gevonden. Aarde maak je vast in de kast en vervolgens blauw en bruin in een soort connector, maar daar lijkt ik ook nog een aarde te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I8KeF-ZQsZuDWYiaHoecxjSiG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89BLUAqYkrFXzHtu2FPbF2PK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Slechdt op 17-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Mijn Alfen Single pro breekt om de haverklap zijn sessie af, en af en toe wil de RFID lezer niet meer.

Nadat ik de wachtrij bij 50five doorlopen heb (1 week hebben die nodig om dan een ticket aan te maken bij Alfen...) heb ik gisteren met een medewerker van Alfen gesproken.
Volgens wat zij kunnen zien in de logfiles zou de P1 connectie af en toe weg vallen.
Aan die kabel heb ik niks gedaan, maar ja, het kan ook in de laadpaal al fout gaan.
Wat ik niet begrijp is dat de laadpaal daarmee zijn sessie moet stoppen.
Ik zou snappen dat die de laadstroom dan beperkt tot 6A (per fase), maar niet dat de laadsessie stopt.

Ik laad altijd met 5A per fase (beperkt door de auto) om laadpieken te vermijden.
Dus als de P1 weg valt en de paal gaat zelf beperken tot 6A... waarom stopt alles dan?

Ik vroeg ook of ik gewoon de P1 kabel mocht uit trekken, en dat werd me afgeraden 'omdat de stoppen er dan zouden uit vliegen'. Vermits ik een 3F 35A aansluiting heb, en de auto nooit meer dan 16A kan trekken (maar ik het via de auto beperk tot 3x6A) lijkt me dat niet echt een risico.

Achteraf bekeken had ik die load balancing nooit moeten nemen, gewoon stroom zelf beperken is prima.

Door vakantie van mijn kant komen ze pas op 4 Augustus kijken en de zaak herstellen. Dan weet ik meer wat er mis gaat met mijn laadpaal of kabels.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Misschien een rare vraag hoor (ik heb geen electro achtergrond), maar ik zie overal plaatjes waarbij de aarde draad netjes wordt aangesloten, tegelijkertijd zie ik overal YMVK-as kabels met 4 aders + aardlitze, eigenlijk nergens kabels met 5 aders (dus inclusief de groen/gele). Wat is de best practice hierin, hoe hebben jullie dit opgelost? Concreet: is het een goed idee de aardlitze te gebruiken als aarde draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 19:51
ik heb iet geks.

mijn E-golf ontlaad zijn 12v accu als hij aan de laadpaal staat. Ofwel elke keer als ik mijn auto aan mijn paal zet voor een nacht dan is de auto compleet dood de volgende dag.

Hij is nu 3x opgehaald door de leasemaatschappij. 1x hebben ze de accu vervangen, volgende dag dood, 1x hebben ze een relais vervangen, volgende dag dood. Nu 3de keer kunnen ze niks vinden behalve mijn OBD reader voor het bijhouden van mijn kilometers, deze zou 25ma trekken.

Het gekke is; die OBD reader zit er al 3 maanden in en dit probleem bestaat pas 2 weken. Dus lijkt me niet dat dit het geval is.

Het enige wat veranderd is sinds de auto steeds leeg is, is het feit dat ik hem niet meer aan de granny charger laadt maar dat ik sinds een week of 3 een alfen pro line lader gebruik. dit kan niet aan de lader liggen. toch?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:26
Maartinho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:29:
ik heb iet geks.

mijn E-golf ontlaad zijn 12v accu als hij aan de laadpaal staat. Ofwel elke keer als ik mijn auto aan mijn paal zet voor een nacht dan is de auto compleet dood de volgende dag.

[knip]

Het enige wat veranderd is sinds de auto steeds leeg is, is het feit dat ik hem niet meer aan de granny charger laadt maar dat ik sinds een week of 3 een alfen pro line lader gebruik. dit kan niet aan de lader liggen. toch?.
Lees even het topic door; zie onder andere:
BasilFX schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:27:
Ik heb sinds kort een Volkswagen e-Golf (2018) als secundaire auto. In het verleden nooit laadproblemen gehad met de primaire auto (Tesla Model 3 2020) en vorige primaire auto (BMW i3 2017).

Al in de eerste nacht werden we wakker van het alarm, omdat de 12V accu leeg was getrokken. In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de on-board lader. Er is namelijk een reparatiedocument vanuit VW, en mijn auto voldeed aan de symptomen en versienummers.

Dus, vanochtend de auto laten updaten en de 12V accu laten testen. Maar helaas, de auto was niet het probleem. Na het doorspitten van dit topic, toch de firmware maar teruggezet van 7.1.6 (overigens ook 7.1.3) naar 6.6.2, en voilà: het werkt.

Ik hoop dat Alfen dit dan toch echt een keer oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Maartinho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:29:
ik heb iet geks.

Hij is nu 3x opgehaald door de leasemaatschappij. 1x hebben ze de accu vervangen, volgende dag dood, 1x hebben ze een relais vervangen, volgende dag dood. Nu 3de keer kunnen ze niks vinden behalve mijn OBD reader voor het bijhouden van mijn kilometers, deze zou 25ma trekken.

Het gekke is; die OBD reader zit er al 3 maanden in en dit probleem bestaat pas 2 weken. Dus lijkt me niet dat dit het geval is.

Heb je wat meer informatie, zoals welke firmware je draait op de Alfen?
Ik zou de firmware eens proberen te veranderen naar 7.0.5 maar let op, dit zeg ik zonder te weten welke je nu op zit. Goed het topic doorlezen als je nog nooit een firmware hebt veranderd. De link voor deze firmware staat ook in het topic. Vooral zorgen dat je alles aan wachhtwoorden hebt, dan komt het vast goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
japie101 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Misschien een rare vraag hoor (ik heb geen electro achtergrond), maar ik zie overal plaatjes waarbij de aarde draad netjes wordt aangesloten, tegelijkertijd zie ik overal YMVK-as kabels met 4 aders + aardlitze, eigenlijk nergens kabels met 5 aders (dus inclusief de groen/gele). Wat is de best practice hierin, hoe hebben jullie dit opgelost? Concreet: is het een goed idee de aardlitze te gebruiken als aarde draad?
Gast, echt. De aardlitze IS de aardedraad...
Maar gezien deze vraag, weet je zeker dat je het zelf aan wil sluiten???

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 17-07-2025 09:49 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Slechdt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:18:
Ik zou graag tweedehands een Alfen kopen zodat ik ook gebruik kan maken van solar charging. Is er iemand die ervaring heeft met het testen van een unit die al van de muur gehaald is? Wat voor kabel zou ik nodig hebben met hoeveel aders om dit "gewoon" in het stopcontact te testen?

Volgens mij niet ter sprake gekomen in dit topic of de bekende review met tweedehands tips.

Edit: ik heb een manual gevonden. Aarde maak je vast in de kast en vervolgens blauw en bruin in een soort connector, maar daar lijkt ik ook nog een aarde te zien?

[Afbeelding]
Jep. Dit heb ik ook zo gedaan om te testen destijds

L1, N en PE aansluiten in de wago klem. En zo snel je hem aan muurbeugel schroeft moet je inderdaad die vereffenen met de losse aarde kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
V_ger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Gast, echt. De aardlitze IS de aardedraad...
Maar gezien deze vraag, weet je zeker dat je het zelf aan wil sluiten???
Ik snap je reactie hoor, omdat ik het raar formulier, maar ik snap ook wel dat het de aardedraad is.
Mijn vraag is eigenlijk: met een aardlitze heb ik dus geen geel/witte ader, en die zie ik overal wel netjes worden aangesloten in aansluitplaatjes, hoe wordt dit dan in de praktijk opgelost door een elektroman?

En nee: wordt door iemand met kennis van zaken aangesloten, maar ik moet het materiaal bestellen, vandaar de vragen (en ik probeer iets te begrijpen ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dartlink schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Jep. Dit heb ik ook zo gedaan om te testen destijds

L1, N en PE aansluiten in de wago klem. En zo snel je hem aan muurbeugel schroeft moet je inderdaad die vereffenen met de losse aarde kabel.
Thanks! Haal ik even een 3x2.5 een stekkertje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
japie101 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Ik snap je reactie hoor, omdat ik het raar formulier, maar ik snap ook wel dat het de aardedraad is.
Mijn vraag is eigenlijk: met een aardlitze heb ik dus geen geel/witte ader, en die zie ik overal wel netjes worden aangesloten in aansluitplaatjes, hoe wordt dit dan in de praktijk opgelost door een elektroman?

En nee: wordt door iemand met kennis van zaken aangesloten, maar ik moet het materiaal bestellen, vandaar de vragen (en ik probeer iets te begrijpen ;-) )
Een Ymvk-as wordt gebruikt om direct in de grond te stoppen. De niet -as versie (dus met 5 aders) moet in een mantelbuis.
Voor een nette installatie kan je het laatste stukje aardlitze voorzien van groen/geel tape.
Maar dit heeft niets te maken met Alfen of laadpalen, maar is echt basis basis elektro voor dummies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 19:17
Bestel gewoon 5 aderig ymvk-as.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
_Brake_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:13:
Bestel gewoon 5 aderig ymvk-as.
Nee, je wil juist 4 aderig als je -as doet. Je -as moet juist de aarde zijn voor als je per ongeluk je schep er doorheen ramt. Je hebt dan 4 aders en een aardscherm van dezelfde doorsnede.

Dus niet 5 gaan doen en dan de -as niet gebruiken omdat het niet mooi is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 19:17
V_ger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Nee, je wil juist 4 aderig als je -as doet. Je -as moet juist de aarde zijn voor als je per ongeluk je schep er doorheen ramt. Je hebt dan 4 aders en een aardscherm van dezelfde doorsnede.

Dus niet 5 gaan doen en dan de -as niet gebruiken omdat het niet mooi is ofzo.
Dat zeg ik ook niet, koppelen (ivm het schep verhaal), maar koper gebruiken voor de mooie bevestiging in de paal.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
_Brake_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Dat zeg ik ook niet, koppelen (ivm het schep verhaal), maar koper gebruiken voor de mooie bevestiging in de paal.
Of je gebruikt gewoon de litze waar ie voor bedoeld is en maakt geen bijzondere constructies...

Aardlitze gewoon tapen, huls erop en aansluiten. Gewoon standaard gebruiken...
Pagina: 1 ... 86 ... 92 Laatste