[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 19:51
Sarge78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Heb je wat meer informatie, zoals welke firmware je draait op de Alfen?
Ik zou de firmware eens proberen te veranderen naar 7.0.5 maar let op, dit zeg ik zonder te weten welke je nu op zit. Goed het topic doorlezen als je nog nooit een firmware hebt veranderd. De link voor deze firmware staat ook in het topic. Vooral zorgen dat je alles aan wachhtwoorden hebt, dan komt het vast goed ;)
Ik heb 6.4.0 zie zo snel niet of daar eerder problemen mee geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 19:17
Dartlink schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Of je gebruikt gewoon de litze waar ie voor bedoeld is en maakt geen bijzondere constructies...

Aardlitze gewoon tapen, huls erop en aansluiten. Gewoon standaard gebruiken...
ja, totdat je de kabel wel per ongeluk raakt. dan verkankert (pardon my french) die hele mantel / litze, en heb je dus geen (fatsoenlijke) aarde meer. zelf weten :w

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:19:
[...]
Achteraf bekeken had ik die load balancing nooit moeten nemen, gewoon stroom zelf beperken is prima.
[...]
Geen idee waarom die zou moeten stoppen, maar ik had dus ook issues met de P1 communicatie en dan wilde die ook niet laden. Mogelijk omdat die nog wel iets van P1 data doorkreeg, maar niet alles correct. Je zou even in de logging kunnen kijken of dat hier ook het geval is.
Als dat zo is, gewoon load balancing uit zetten voor nu en dan een andere oplossing pakken zoals homewizard p1 meter. Dan gaat het niet meer via die p1 componenten, maar via ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitofvenom
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 10:35
Joindry schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:03:
In Vlaanderen ligt er nog een gedeeld stroomnet door de straten. Soms 3*230 en soms 3*400V+N. Werkt de Alfen ook op 3*230V? Of hebje een Nul nodig?
De oudere netten draaien dus 230V (Driehoek), dus tussen twee fasen.
De nieuwe draaien 230V (ster), dus tussen fase en 0.
Ik lees dattie eenfasig of driefasig kan aangesloten worden. Maar is driefasig de 230 of de 400V?
Ik heb de vraag 2 dagen geleden ook aan hen gesteld, maar so far blijft het stil.
Spanning tussen de fases is 400v. Spanning tussen fase en N = 230v.
Dus 3 fasig is zowel 230v als 400v, ligt maar net welke draden gebruikt worden.

Heb je een nul nodig? Ja. Het is geen motor. Overigens doet die Alfen weinig, alleen wat energie bijhouden. In je auto zit de conversie/transformator van AC naar DC.
Die N levert de netbeheerder. In de installatiehandleiding maakt een tn of tt stelsel niet uit. Dus je N kan je ook je lokale aarde zijn. Maar dat moet je netbeheerder regelen. Anders dan je aardlek, mag/kan op de N wel stroom geleiden. En aardlek alleen bij storing. En natuurlijk wel een aparte aardeleiding voor N (apart van je aardlek). Zeker oudere elektriciteitsnetten hebben nog een lokale aarde (ipv vanuit de transformator..de tn stelsel).
Enfin. Vraag je netbeheerder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

bitofvenom schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Spanning tussen de fases is 400v. Spanning tussen fase en N = 230v.
Dus 3 fasig is zowel 230v als 400v, ligt maar net welke draden gebruikt worden.

Heb je een nul nodig? Ja. Het is geen motor. Overigens doet die Alfen weinig, alleen wat energie bijhouden. In je auto zit de conversie/transformator van AC naar DC.
Die N levert de netbeheerder. In de installatiehandleiding maakt een tn of tt stelsel niet uit. Dus je N kan je ook je lokale aarde zijn. Maar dat moet je netbeheerder regelen. Anders dan je aardlek, mag/kan op de N wel stroom geleiden. En aardlek alleen bij storing. En natuurlijk wel een aparte aardeleiding voor N (apart van je aardlek). Zeker oudere elektriciteitsnetten hebben nog een lokale aarde (ipv vanuit de transformator..de tn stelsel).
Enfin. Vraag je netbeheerder :P
Vraag komt verkeerd over denk ik.
Ik weet dat ik op het oude 230V (zonder N) zit. De omschakeling naar 400V (met N) kost me ongeveer 2500 Euro. + zelf een sleuf graven van 12 meter in de voortuin...

De vraag is dus echt op de Alfen omkan met 135V fasedraad. En of hij een 'virtuele 0' nodig heeft. Indien niet, dan spaar ik mezelf de kost uit.
Het extra vermogen heb ik op zich niet nodig. Maar ik heb gehoord dat enkele laadpalen niet omkunnen met ladingen zonder een N.

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 17-07-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
_Brake_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:17:
[...]

ja, totdat je de kabel wel per ongeluk raakt. dan verkankert (pardon my french) die hele mantel / litze, en heb je dus geen (fatsoenlijke) aarde meer. zelf weten :w
Maar, als je de kabel raakt, heb je garantie dat je met een 5-aderige niet de aarde hebt vervormd?

Het hele idee van de litze bij AS is JUIST dat je geen gevaarlijke situatie oplevert.

Zelf overigens 5 draden gebruikt, want alles zit in/op de muur in het zicht. Niets in de grond, dus je moet wel echt een idioot zijn om daar iets fout te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Caelorum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Geen idee waarom die zou moeten stoppen, maar ik had dus ook issues met de P1 communicatie en dan wilde die ook niet laden. Mogelijk omdat die nog wel iets van P1 data doorkreeg, maar niet alles correct. Je zou even in de logging kunnen kijken of dat hier ook het geval is.
Als dat zo is, gewoon load balancing uit zetten voor nu en dan een andere oplossing pakken zoals homewizard p1 meter. Dan gaat het niet meer via die p1 componenten, maar via ethernet.
Er zijn dus 2 problemen, want ik zie niet waarom die soms de RFID niet wil zien....
Ze komen na mijn vakantie de boel nakijken, dan laat ik wel iets weten.
Aan de logging kan ik zelf niet aan.

Maar stel dat ik de P1 kabel er nu gewoon uit haal, zou dat vermijden dat mijn laadsessies onderbroken worden (gesteld dat ik ze kan starten)?

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 17-07-2025 16:42 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Proberen kan geen kwaad toch? Zolang je maar niet over de capaciteit van je aansluiting heen gaat en met 3x35A lijkt me dat sterk.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 17-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:56
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Er zijn dus 2 problemen, want ik zie niet waarom die soms de RFID niet wil zien....
Ze komen na mijn vakantie de boel nakijken, dan laat ik wel iets weten.
Aan de logging kan ik zelf niet aan.

Maar stel dat ik de P1 kabel er nu gewoon uit haal, zou dat vermijden dat mijn laadsessies onderbroken worden (gesteld dat ik ze kan starten)?
Rfid is laatste tijd meerdere malen besproken en vaak op te lossen met een firmware update. Gewoon even zoeken of laatste pagina's terug scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:53:
Proberen kan geen kwaad toch? Zolang je maar niet over de capaciteit van je aansluiting heen gaat en met 3x35A lijkt me dat sterk.
Die kans is extreem klein.
Ik had vooral de load balancing gevraagd om te vermijden dat mijn piek boven de 11kW zou gaan, want dat wordt anders duur in B.

De kans dat er zekeringen uit vliegen is nul, en zelfs als dat zou gebeuren is dat ook geen ramp... zo lang ik thuis ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nouja, je hoofdzekering ga je niet zelf even kunnen vervangen en dat is waar je eventueel problemen kan gaan krijgen als je teveel stroom trekt in het huis, maar dan moet je het wel bont maken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:19:
Nouja, je hoofdzekering ga je niet zelf even kunnen vervangen en dat is waar je eventueel problemen kan gaan krijgen als je teveel stroom trekt in het huis, maar dan moet je het wel bont maken hoor.
Dat is een automaat die ik zelf terug kan op zetten...
Smeltzekeringen heb ik in België in huisinstallaties niet meer gezien de laatste 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:20
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Dat is een automaat die ik zelf terug kan op zetten...
Smeltzekeringen heb ik in België in huisinstallaties niet meer gezien de laatste 20 jaar.
Ook in NL zijn in nieuwe huizen de hoofdzekeringen automaten, ook in mijn vorige huis uit 1995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:35
deejeebv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:42:
[...]

Ook in NL zijn in nieuwe huizen de hoofdzekeringen automaten, ook in mijn vorige huis uit 1995.
Hier 1997 en smelt, dus.... 1x eentje gegaan die niet overbelast was. Wel langdurig 25A. Kost je circa 100 euro om te laten vervangen. Netbeheerder geeft geen ruk om de reden.

Als het nog eens voorkomt ga ik wel voor de ombouw naar automaten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Die kans is extreem klein.
Ik had vooral de load balancing gevraagd om te vermijden dat mijn piek boven de 11kW zou gaan, want dat wordt anders duur in B.

De kans dat er zekeringen uit vliegen is nul, en zelfs als dat zou gebeuren is dat ook geen ramp... zo lang ik thuis ben...
Dat ligt er toch maar helemaal aan wat voor apparaten je in huis hebt?

Ik heb een oven met snelopwarm functie. Pakt 3500 watt als dat aanstaat. Dan kun echt niet ook je auto op 11kw laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Dat ligt er toch maar helemaal aan wat voor apparaten je in huis hebt?

Ik heb een oven met snelopwarm functie. Pakt 3500 watt als dat aanstaat. Dan kun echt niet ook je auto op 11kw laten laden.
Toch wel, want mijn aansluiting kan 22 kW aan, en nu zou de load balancing het totaal moeten beperken tot 11 kW.

Daarenboven kan je makkelijk 15-30 minuten je zekering met 30% overbelasten zonder dat die springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitofvenom
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 10:35
Joindry schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Vraag komt verkeerd over denk ik.
Ik weet dat ik op het oude 230V (zonder N) zit. De omschakeling naar 400V (met N) kost me ongeveer 2500 Euro. + zelf een sleuf graven van 12 meter in de voortuin...

De vraag is dus echt op de Alfen omkan met 135V fasedraad. En of hij een 'virtuele 0' nodig heeft. Indien niet, dan spaar ik mezelf de kost uit.
Het extra vermogen heb ik op zich niet nodig. Maar ik heb gehoord dat enkele laadpalen niet omkunnen met ladingen zonder een N.
135V fase draad? Heb je 3x135/230v? Dan is het tussen de fases 230 en fase + N = 135V. Beetje onzinnig om de N te gebruiken, dus gebruiken ze 2 fases voor 230V. Dan heb je niet 400v (op 2 fases 400V, maar dus 230V). Nog een oud Belgisch net zo te horen. Of Amerikaans. Zo doen ze het daar ook.

Geen ervaring met 135/230v. In de installatiehandleiding staat wel:
De kabelroute naar het laadstation en het laadstation
worden bestuurd door een TN-S systeem of een TT
systeem. Het laadstation is verbonden met een L1-N-
PE of L1/L2/L3-N-PE.
L1 L2 en L3 zijn de fases. Staat dus niet L1 + L2.
Duidelijk dus dat de laadpaal N verwacht. Dat er op beide fases 135V staat, is niet gebruikelijk. Daarbij moet je auto het ook aankunnen. De laadpaal is niets meer dan een doorgeefluik, en doet niets met de stroom zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:45
V_ger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:49:
[...]

Hier 1997 en smelt, dus.... 1x eentje gegaan die niet overbelast was. Wel langdurig 25A. Kost je circa 100 euro om te laten vervangen. Netbeheerder geeft geen ruk om de reden.

Als het nog eens voorkomt ga ik wel voor de ombouw naar automaten.
Hier huis uit 1995. Ik heb nog smeltzekeringen in de hoofdaansluiting en met mij de hele wijk. Stedin gaat die niet zomaar omzetten naar automaten. Ze hebben natuurlijk andere prioriteiten. In de meterkast wel allemaal automaten. Recent een gesmolten hoofdzekering doordat bij boorwerkzaamheden een kabel goed geraakt werd, toen lag dus fase 2 er uit. Kost inderdaad 100 euro, binnen 2 uur vervangen.

Ik had overigens als voorzorg, voordat werkzaamheden begonnen, de hoofdschakelaar van de Alfen laadpaal uitgezet. Was misschien wel een goed idee.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 17-07-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

bitofvenom schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:35:
[...]

135V fase draad? Heb je 3x135/230v? Dan is het tussen de fases 230 en fase + N = 135V. Beetje onzinnig om de N te gebruiken, dus gebruiken ze 2 fases voor 230V. Dan heb je niet 400v (op 2 fases 400V, maar dus 230V). Nog een oud Belgisch net zo te horen. Of Amerikaans. Zo doen ze het daar ook.

Geen ervaring met 135/230v. In de installatiehandleiding staat wel:

[...]

L1 L2 en L3 zijn de fases. Staat dus niet L1 + L2.
Duidelijk dus dat de laadpaal N verwacht. Dat er op beide fases 135V staat, is niet gebruikelijk. Daarbij moet je auto het ook aankunnen. De laadpaal is niets meer dan een doorgeefluik, en doet niets met de stroom zelf.
Inderdaad oud Belgisch, 135V fase en 230V tussen de fase. Mijn opleiding elektriciteit is te lang geleden om TN en TT terminologie nog te herinneren. Maar alles in België werkt wel op 230V. Dus geen Amerikaanse toestanden.
Ik euhm, concludeer dus correct dat ik deze enkel driefasig kan gebruiken. Monofasig niet (gezien het oude net)

[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 18-07-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NQ8eDtGVhlB0PjBz4XcEJow8R0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9MBy76cxX8UPtiXDcl7qe7l.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die toevallig weet wat de oorzaak is?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:55
izzet3838 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:11:
[Afbeelding]

Wat zegt je log en heb je al contact opgenomen met je CPO?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Microstar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Wat zegt je log en heb je al contact opgenomen met je CPO?
Direct cpo gebeld die hebben gezegd hem een kwartier vd stroom te halen...

Nu mee bezig, maar heb al eerder 15 seconden vd stroom gehaald en dat werkte niet, dus ik denk niet dat dit het gaat oplossen.

Vanavond eens in de log kijken, ben zelf niet thuis en zei zijn er niet technisch genoeg voor helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zou je verbazen hoe lang componenten energie kunnen vasthouden. Ik dacht laatst ook dat een half minuut genoeg zou zijn bij een router..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Scherm blijft zwart (als in: ook niet ‘aan’ met zwarte pixels).
De laadpaal functioneert wel.

Single Eve pro-line vaste kabel

De rubberen afdichtingsdoppen (onderaan waar de kabel uit komen) vond ik al zeer slecht in elkaar gestoken (zeker niet waterdicht).

Benieuwd naar de interventie volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
izzet3838 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:11:
[Afbeelding]

Problem solved, switch in de kelder was defect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brie0
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 21:29
Na al het uitpluizen en doornemen van alle relevante posts van dit topic lijkt mijn Alfen Eve Single S-Line toch gebricked. Laadpaal komt uit 2020 en stond nog op firmware versie 4.11. Ik wil graag Solar Charging dus eerst de upgrade naar 5.6.0 A zoals beschreven in de stappen in de knowledge base van Alfen. Na wachtwoord aanmaken en reboot kom ik er niet meer in. Wachtwoord klopt deze is copy paste uit notepad, maar blijft weigeren. Heb al reboot gedaan paar uur na update.

Iemand nog een laatste idee voordat het bord vervangen moet worden of een nieuwe paal aanschaffen. Maar lijkt op bricked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
brie0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:47:
Na al het uitpluizen en doornemen van alle relevante posts van dit topic lijkt mijn Alfen Eve Single S-Line toch gebricked. Laadpaal komt uit 2020 en stond nog op firmware versie 4.11. Ik wil graag Solar Charging dus eerst de upgrade naar 5.6.0 A zoals beschreven in de stappen in de knowledge base van Alfen. Na wachtwoord aanmaken en reboot kom ik er niet meer in. Wachtwoord klopt deze is copy paste uit notepad, maar blijft weigeren. Heb al reboot gedaan paar uur na update.

Iemand nog een laatste idee voordat het bord vervangen moet worden of een nieuwe paal aanschaffen. Maar lijkt op bricked.
Is de paal wel bereikbaar?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brie0
Sarge78 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:14:
[...]

Is de paal wel bereikbaar?
Ik zie de paal wel in mijn Service Installer en kan ook laden. Gisteren kreeg ik een fout op het wachtwoord. Nu krijg ik een time-out als ik probeer in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
De nieuwe firmware 7 veroorzaakte communicatieproblemen volgens de monteur met als gevolg dat inloggen niet meer lukt. "moederbord" vervangen zou het probleem oplossen maar helaas kan nu weer niet inloggen, load balancing doet het niet, Alfen app zonladen werkt niet. Tijdens gesprek met monteur gaf hij toe heel veel ellende te hebben met Alfen, andere merken zouden beter werken.

Ik ben wel klaar met de brakke Alfen bende, onze Fleet manager en Vattenfall Incharge vechten samen maar uit hoe ze het oplossen ander merk erop anders schroef ik deze ellende zelf van de muur af koop ik een eigen lader.

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:03
mcb1 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:10:
De nieuwe firmware 7 veroorzaakte communicatieproblemen volgens de monteur met als gevolg dat inloggen niet meer lukt. "moederbord" vervangen zou het probleem oplossen maar helaas kan nu weer niet inloggen, load balancing doet het niet, Alfen app zonladen werkt niet. Tijdens gesprek met monteur gaf hij toe heel veel ellende te hebben met Alfen, andere merken zouden beter werken.

Ik ben wel klaar met de brakke Alfen bende, onze Fleet manager en Vattenfall Incharge vechten samen maar uit hoe ze het oplossen ander merk erop anders schroef ik deze ellende zelf van de muur af koop ik een eigen lader.
Mijn lader volledig zelf geïnstalleerd en ook geconfigureerd en werkt heel goed ook zonladen is geen enkel probleem, het enige maar niet direct een probleem is dat ik niet kan zien via de app hoeveel kwh er geladen is, maar dit komt door een (bug) in de software en zal waarschijnlijk ooit wel is opgelost worden. Vele andere merken schrijven wel in hun folder dat zonladen mogelijk is maar er zijn al verschillende merken waar het nogsteeds niet bij werkt en waar ze zelfs nog niet kunnen garanderen of het met de nieuwere software in 2026 wel zal werken dus was de Alfen voormij de beste keuze en ook kwa prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
brie0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ik zie de paal wel in mijn Service Installer en kan ook laden. Gisteren kreeg ik een fout op het wachtwoord. Nu krijg ik een time-out als ik probeer in te loggen.
Weet niet of het voor jou van toepassing is, maar geeft het toch mee. Hou er ook rekening mee, dat je maar 1 app tegelijk in kunt laten loggen. Geen HA, Eve, ACE tegelijk. Enkel 1 applicatie.

Als je er echt niet inkomt even via Alfen de SSA verkrijgen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

theo66 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:52:
Terug gelezen in dit forum.
Op 1 juni schreef iemand 7.2.0-4360
Op 2 juni 7.2.0-4362
Op 4 juni problemen met upgrade, volgens mij werd ie toen teruggetrokken
Op de FW downloadsite staat nu vanaf 1 juli 7.2.0-4362.
Hebben ze nu eerst nog even een update gedaan, toen teruggetrokken omdat er problemen waren met backoffice communicatie, en later hetzelfde gereleased met alleen een aangepaste release note waarin de fouten zijn beschreven? Ik wacht wel met elke volgende upgrade…..
Yup, daar komt het wel op neer. Alleen hebben ze dit erbij gezet:
Please note: there are some known issues with the release. Details and workaround suggestions can be found in the ‘known issues' section of the release notes.
Volgens mij is het probleem met de P1 meter nog niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

tozzke

aka tozzert

Jay-v schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Volgens mij is het probleem met de P1 meter nog niet opgelost.
Ik vind het wel ergens bijzonder aangezien ik er bij ons op de zaak 4 in een SCN heb (dus met active load balancing) via de P1 poort en dat lijkt allemaal nog keurig te werken. Ik krijg iig nog keurig waardes binnen van de slimme meter

edit:
Ik draai dus alles @ 7.2.0
Beter dat er iets bij ons zelf iets stopt met werken dan bij een klant :)

[ Voor 12% gewijzigd door tozzke op 21-07-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

tozzke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ik vind het wel ergens bijzonder aangezien ik er bij ons op de zaak 4 in een SCN heb (dus met active load balancing) via de P1 poort en dat lijkt allemaal nog keurig te werken. Ik krijg iig nog keurig waardes binnen van de slimme meter

edit:
Ik draai dus alles @ 7.2.0
Beter dat er iets bij ons zelf iets stopt met werken dan bij een klant :)
DSMR5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Dat zou ik na moeten kijken, kom ik morgen op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
Luc Beek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:01:
Beste GTE bezitter…..

Hoe gebruiken jullie de instellingen? Andere tips?

Dank alvast voor jullie input van een ex EV nu Hybride rijder.
Geen hybride rijders, GTE of anderszins die zijn of haar ervaring wilt delen? 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

tozzke schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Dat zou ik na moeten kijken, kom ik morgen op terug
DSMR 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 20:34
Mijn alfen laadpaal draait nu zonder problemen op firmware 7.2.0-4362.
Bij mijn license key staat nu ISO15118 Locked. Volgens mij is dat een nieuwe toevoeging voor V2g. Heeft iemand meer info hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:07
brie0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:47:

@brie0 Ik heb ook een oudere laadpaal en kon naar versie 6.6.2B. wachtwoord instellen ging oké en ik kon denk ik daar al op inloggen. Het inloggen duurt wel even overigens. Daarna upgrade naar versie 7.1.6-4345.
Wellicht is updaten naar 6.6.2B bij jou nog mogelijk? Misschien dat dat helpt. Wellicht dat er iets is blijven hangen. Ik dacht nog ergens meegekregen te hebben om de paal tijdje van de stroom te halen?

[ Voor 7% gewijzigd door johnvanderster op 22-07-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:00
Ik heb al een ongeveer 5j een Alfen Single Pro Line aan de muur hangen. Van in het begin was het een ramp om deze in mijn netwerk te krijgen en leek het enkel te werken via een TPLink router. Uit de logs bleek dat de DHCP handshake niet compleet werd uitgevoerd waardoor andere routers (vb Unifi) geen IP adres toekenden. De TPLink was hier iets flexibeler in... (?) Ik gebruik deze connectie voor het uitlezen en sturen van setpoints via ModBus.

Het gebeurde van in het begin wel af en toe dat de communicatie stopte. De enige oplossing was dan paal van de stroom, router (TPlink) van de stroom en alles weer starten. De laatste maanden gebeurt dit nu echter steeds vaker en recent blijft de connectie slechts ok voor enkele uren. Uiteraard een groot probleem gezien ik die setpoint aansturing wel nodig heb.

Gezien het zo'n oude paal is stond deze uiteraard ook op een oude software versie. Een paar maanden geleden heb ik geprobeerd deze bij te werken naar een meer recente versie, echter liep ik daarbij tegen het probleem met het wachtwoord en recovery key aan. Het resultaat is dat ik nu ook helemaal niet meer kan inloggen op de paal met de Alfen software.

Is er iemand met enig idee hoe ik dit kan fixen? De Backoffice/supplier van de paal betrek ik er liever niet bij (als dat kan) gezien eerdere moeilijke ervaringen. Ik kan er mee leven dat ik niet meer in de config zou geraken, maar het netwerk probleem steekt mij ondertussen wel echt tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brie0
johnvanderster schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:36:
[...]

@brie0 Ik heb ook een oudere laadpaal en kon naar versie 6.6.2B. wachtwoord instellen ging oké en ik kon denk ik daar al op inloggen. Het inloggen duurt wel even overigens. Daarna upgrade naar versie 7.1.6-4345.
Wellicht is updaten naar 6.6.2B bij jou nog mogelijk? Misschien dat dat helpt. Wellicht dat er iets is blijven hangen. Ik dacht nog ergens meegekregen te hebben om de paal tijdje van de stroom te halen?
Bedankt voor de tip! Ik heb de paal een aantal uren van de stroom gehad, maar kan er nog steeds niet op inloggen. Dus verder updaten lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 19:27
heibel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:38:
Mijn alfen laadpaal draait nu zonder problemen op firmware 7.2.0-4362.
Bij mijn license key staat nu ISO15118 Locked. Volgens mij is dat een nieuwe toevoeging voor V2g. Heeft iemand meer info hierover?
ISO gaat om standaardisatie. Volgens mij is dat de ISO standaard voor plug & charge. Moet je dus de hardware hebben in de laadkabel, in de auto en ook je cpo moet dit administratief ondersteunen. Bijvoorbeeld VW ondersteund het, Tesla niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

_WouterB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:19:
Ik heb al een ongeveer 5j een Alfen Single Pro Line aan de muur hangen. Van in het begin was het een ramp om deze in mijn netwerk te krijgen en leek het enkel te werken via een TPLink router. Uit de logs bleek dat de DHCP handshake niet compleet werd uitgevoerd waardoor andere routers (vb Unifi) geen IP adres toekenden. De TPLink was hier iets flexibeler in... (?) Ik gebruik deze connectie voor het uitlezen en sturen van setpoints via ModBus.

Het gebeurde van in het begin wel af en toe dat de communicatie stopte. De enige oplossing was dan paal van de stroom, router (TPlink) van de stroom en alles weer starten. De laatste maanden gebeurt dit nu echter steeds vaker en recent blijft de connectie slechts ok voor enkele uren. Uiteraard een groot probleem gezien ik die setpoint aansturing wel nodig heb.

Gezien het zo'n oude paal is stond deze uiteraard ook op een oude software versie. Een paar maanden geleden heb ik geprobeerd deze bij te werken naar een meer recente versie, echter liep ik daarbij tegen het probleem met het wachtwoord en recovery key aan. Het resultaat is dat ik nu ook helemaal niet meer kan inloggen op de paal met de Alfen software.

Is er iemand met enig idee hoe ik dit kan fixen? De Backoffice/supplier van de paal betrek ik er liever niet bij (als dat kan) gezien eerdere moeilijke ervaringen. Ik kan er mee leven dat ik niet meer in de config zou geraken, maar het netwerk probleem steekt mij ondertussen wel echt tegen...
Is dit steeds hetzelfde aantal uren dat de connectie goed blijft?

Al geprobeerd om op je router met een gereserveerd IP adres te werken voor de laadpaal? En zet ook je DHCP lease time hoog genoeg.

Ivm niet meer in de paal te kunnen: al contact opgenomen met Alfen support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

Vandaar dat je geen loadbalancing issues hebt met FW 7.2
De issues zijn met een DSMR 5.0 P1 meter.

[ Voor 4% gewijzigd door h2s op 22-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

brie0 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ben je héél zeker dat je met geen enkele andere app (MyEve, Eve Connect, HA of andere automation, ...) bent aangelogd op de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GideonW
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-07 10:01
Hallo,
Sinds 2021 heb ik een Alfen Single pro.
Vorige maand had ik kortsluiting in de laadpaal.
(2 draden te heet geworden)
Dit is gerepareerd door Alfen.
Vanaf dat moment heb ik geen verbinding meer met de backoffice van e-flux.

Ik heb toegang tot de service installer
Ik zit op FW 4.15 en kan geen backoffice profiel kiezen.
Alleen manual of standalone..

Ik kan me herinneren dat dit in 2021 ook handmatig is ingesteld voor de sim kaart (mobile) connection.
Na heel wat mailtjes met e-flux lukt het nog steeds niet.
Ik heb de indruk dat er een setting fout staat.

Mijn vraag:
Heeft iemand dezelfde opstelling?
Dus Firmware 4.15 en koppeling via sim met e-flux?
Zou je dan wat schermprintjes kunnen pm-en met de connectivity settings uit de Service Installer?

E-flux geeft het advies om de firmware te upgraden maar 4.15 heeft altijd probleemloos gewerkt.
Daarnaast heb ik mijn twijfels of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 20:43
Tales schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:05:
Sinds afgelopen week ondersteund Ayvens met hun Slim Laden platform ook zon laden (native).

https://help.ayvens.groen...-laden-met-alfen-laadpunt

Tussen 07:00 en 21:00 op zonladen met 1 of 3 fases, met aanvulling van het net tot 1,4kWh.

Vanaf 21:00 full speed opladen, tot 07:00, waarbij je zelf kan aangeven of de laadpaal moet pauzeren tot er weer zon schijnt.
Ik kreeg vorige week ook de melding dat de Ayvens Zonladen optie nu beschikbaar is. Gisteren voor het eerst geprobeerd.
Volgens mij checkt Ayvens elke 15 minuten de actuele status op mijn meter. Op basis daarvan laat hij mijn Alfen Laadpaal op 1 of 3 fases laden.
Ik heb zelf nog geen eigen tool waarmee ik zon laden kan implementeren. Ik denk dat met een korter interval het je nog wel dichter bij 0 op de meter zou moeten komen. Nu schiet hij steeds heen en weer tussen een beetje laden en een beetje terugleveren.
Maar, voor mij vooralsnog een prettige toevoeging omdat ik mijn laadpaal nog niet zelf beheer.

Hier zie je dat het laden netjes opnieuw is gestart om 0700. Toen leverden mijn zonnepanelen nog niet zoveel dus lag het verbruik meteen rond de 1.4k Wh. Daarna begon het heen en weer pingpongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC6o0me0Lb3rkS-ydgL3PdZJgZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLF9oxYWsBg2aViLmRp2pOjG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 13:47
ralphdavidvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Ik kreeg vorige week ook de melding dat de Ayvens Zonladen optie nu beschikbaar is. Gisteren voor het eerst geprobeerd.
Volgens mij checkt Ayvens elke 15 minuten de actuele status op mijn meter. Op basis daarvan laat hij mijn Alfen Laadpaal op 1 of 3 fases laden.
Ik heb zelf nog geen eigen tool waarmee ik zon laden kan implementeren. Ik denk dat met een korter interval het je nog wel dichter bij 0 op de meter zou moeten komen. Nu schiet hij steeds heen en weer tussen een beetje laden en een beetje terugleveren.
Maar, voor mij vooralsnog een prettige toevoeging omdat ik mijn laadpaal nog niet zelf beheer.

Hier zie je dat het laden netjes opnieuw is gestart om 0700. Toen leverden mijn zonnepanelen nog niet zoveel dus lag het verbruik meteen rond de 1.4k Wh. Daarna begon het heen en weer pingpongen.

[Afbeelding]
Yes inderdaad. Ze gebruiken wel echt de zon modus van Alfen want op het display staat laden op 'Zon' of 'Gedeeltelijk laden op zon'.

Ze hebben ook een grafiek gepubliceerd hoe het zou werken, dus je hebt inderdaad altijd minimaal 1,4KwH.

Wel echt een beetje een Hack. Ik had gehoopt dat ze de paal hadden geüpgraded zodat WiFi ook aanstond, maar dat was nog niet het geval. Toch binnenkort een keertje apenschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgQ-wNO3U3srkK5fNCQTMJKHtwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPe9AxIwZJsJFDx0q755dfDV.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://help.ayvens.groen...e/987-hoe-werkt-zon-laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:24
[...]
Waarom doe je dat niet gewoon met de paal zelf en zet je deze fixed op 1 fase.

Op die manier kan je laden aan 7.4 kW en zit je zo goed als constant op de nul.

Om de 15 minuten checken is gewoon onzin wat mij betreft (zeker in combinatie met een capaciteitstarief in Belgie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:42
Leaseplan hanteert dus gewoon de "comfort" stand op 1.4kWh en niet de volledige "groen" stand van de Alfen app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Laatst online: 13:47
rick-1975 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:16:
Leaseplan hanteert dus gewoon de "comfort" stand op 1.4kWh en niet de volledige "groen" stand van de Alfen app ?
Inderdaad, en omdat ze 1x per 15 minuten checken, schakelt ie ook maar 1x per 15 minuten om tussen 1 en 3 fasen. Vanuit een 'moet werken voor de doorsneegebruiker' snap ik dit wel. Omdat in Green Mode Alfen alleen laad als je opwek meer dan kWh is, wat in de praktijk kWh betekend als je thuis ook een aantal verbruikers aan hebt staan.

Maar zeker omdat al die krengen post 2024 WiFi hebben zou ik liever gewoon zien dat ze geüpdatet worden en je de echte Alfen app kan gebruiken en zelf een keuze kan maken.

Net zoals dat tussen 7 en 21 met kWh laden nu prima is, maar ik in de winter echt niet al om 07:00 wil beginnen met laden.

In fairness though, zelfs met deze niet ideale defaults, is mijn eigen gebruik deze maand wel van 30% naar 55% gestegen.

[ Voor 49% gewijzigd door Tales op 22-07-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52
Luc Beek schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:45:
[...]

Geen hybride rijders, GTE of anderszins die zijn of haar ervaring wilt delen? 😢
Zeker wel maar even ontschoten te reageren. Hier een 2017 Passat GTE en een S-Line (alias eve mini, zonder display), aangesloten op 3 fasen waarvan 1 in gebruik. Staat firmware 6.6.2-4312 op, een ethernetkabel er naartoe en p1/dsmr data komt vanuit ser2net op een Pi Zero, over 1 enkele ethernetkabel van een meter of 30, wat prima werkt. Zonneladen op green-mode wat schakelt naar aanbod werkt ook netjes. Enige wat er nu aan mankeert is dat de led op het systeem niet werkt.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
Tales schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Inderdaad, en omdat ze 1x per 15 minuten checken, schakelt ie ook maar 1x per 15 minuten om tussen 1 en 3 fasen. Vanuit een 'moet werken voor de doorsneegebruiker' snap ik dit wel. Omdat in Green Mode Alfen alleen laad als je opwek meer dan kWh is, wat in de praktijk kWh betekend als je thuis ook een aantal verbruikers aan hebt staan.

Maar zeker omdat al die krengen post 2024 WiFi hebben zou ik liever gewoon zien dat ze geüpdatet worden en je de echte Alfen app kan gebruiken en zelf een keuze kan maken.

Net zoals dat tussen 7 en 21 met kWh laden nu prima is, maar ik in de winter echt niet al om 07:00 wil beginnen met laden.

In fairness though, zelfs met deze niet ideale defaults, is mijn eigen gebruik deze maand wel van 30% naar 55% gestegen.
Voor de app heb je geen wifi nodig, alleen verbinding tussen paal en hetzelfde netwerk als je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
r2504 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Waarom doe je dat niet gewoon met de paal zelf en zet je deze fixed op 1 fase.

Op die manier kan je laden aan 7.4 kW en zit je zo goed als constant op de nul.

Om de 15 minuten checken is gewoon onzin wat mij betreft (zeker in combinatie met een capaciteitstarief in Belgie).
Bij de installatie van de paal heb ik heen login gekregen. Vooralsnog heb ik die vanuit Leaseplan/Ayvens ook nog niet kunnen krijgen.
Het was tot nu toe ook geen probleem. Maar met de komst van terugleververgoedingen loont het om meer zelf te verbruiken.

Zodra ik de login zelf heb zal ik nog eens goed naar een handige instelling kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
Heinemancp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Voor de app heb je geen wifi nodig, alleen verbinding tussen paal en hetzelfde netwerk als je telefoon.
klopt, mijn paal is van 2022 en werkt uitstekend via de app (zonder wifi) op standje "groen" nagenoeg geen teruglevering en onnodige inkoop van stroom naast die vanuit de zonnepanelen.

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik de login heb ontfrutseld en lekker op de Alfen app draai en niet op die van LP heb gewacht. Das net niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
rick-1975 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:12:
[...]

klopt, mijn paal is van 2022 en werkt uitstekend via de app (zonder wifi) op standje "groen" nagenoeg geen teruglevering en onnodige inkoop van stroom naast die vanuit de zonnepanelen.

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik de login heb ontfrutseld en lekker op de Alfen app draai en niet op die van LP heb gewacht. Das net niks.
Mocht je nog tips hebben over hoe je de inlog van LP hebt gekregen, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:54
[...]

[Afbeelding]
Belabberde sturing als ik heel eerlijk mag zijn. Ga eens kijken in ons evcc topic. Gaat veel strakker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
ralphdavidvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Mocht je nog tips hebben over hoe je de inlog van LP hebt gekregen, hoor ik het graag!
Nu met de zonnestroom functie van LP zullen mijn argumenten dat wanneer ik geen inlog kreeg de onnodige terugleverkosten in rekening ging brengen bij mijn werkgever weinig invloed meer hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ralphdavidvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:54:
[...]

Bij de installatie van de paal heb ik heen login gekregen. Vooralsnog heb ik die vanuit Leaseplan/Ayvens ook nog niet kunnen krijgen.
Het was tot nu toe ook geen probleem. Maar met de komst van terugleververgoedingen loont het om meer zelf te verbruiken.

Zodra ik de login zelf heb zal ik nog eens goed naar een handige instelling kijken.
Gewoon blijven aandringen, uiteindelijk ga je die login wel krijgen. Een goed argument is dat hij je eigendom is geworden nadat die aan je huis is bevestigd (natrekking), er geen zakelijk recht van opstal op is gevestigd, en dat je gewoon toegang naar je eigen eigendom wilt.

dm maar als je extra argumentatie nodig hebt..

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
ralphdavidvdb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Standaard plakken de installateurs de inlogcodes aan de binnenkant vd kap, 6 torx schroefjes en je weet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

h2s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Vandaar dat je geen loadbalancing issues hebt met FW 7.2
De issues zijn met een DSMR 5.0 P1 meter.
Voor DSMR5 komt er een fix aan. Er schijnt al een RC beschikbaar te zijn, al heb ik die nog niet ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
sirtm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Standaard plakken de installateurs de inlogcodes aan de binnenkant vd kap, 6 torx schroefjes en je weet het.
Thnx voor de tip. Dit had ik al geprobeerd. Maar dat wachtwoord werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:46
Ik heb via Marktplaats een Eneco paal ontdaan van alle Eneco zaken, ge-update naar 7.2 en aan e-flux gekoppeld, dit werkt allemaal. Wat ik echter zou willen is dat ik een bepaalde NFC druppel kan gebruiken waarbij de paal gewoon begint te laden zonder de sessie aan te melden bij e-flux, zodat er dus geen afrekening plaatsvind.

Ik was hoopvol dat dit via de whitelist kon en heb dit geprobeerd maar ik krijg dan alsnog de melding dat de pas niet geautoriseerd is. Als ik het goed begrijp is deze whitelist er puur om ervoor te zorgen dat er geen vreemde passen kunnen laden, afrekening loopt dan nog steeds via e-flux.

Bij e-flux kan ik ook geen meerdere tarieven instellen omdat je daarvoor een duurder Enterprise abonnement moet hebben. Klopt het dat deze functionaliteit er simpelweg niet in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
HeldereM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:16:
Ik heb via Marktplaats een Eneco paal ontdaan van alle Eneco zaken, ge-update naar 7.2 en aan e-flux gekoppeld, dit werkt allemaal. Wat ik echter zou willen is dat ik een bepaalde NFC druppel kan gebruiken waarbij de paal gewoon begint te laden zonder de sessie aan te melden bij e-flux, zodat er dus geen afrekening plaatsvind.

Ik was hoopvol dat dit via de whitelist kon en heb dit geprobeerd maar ik krijg dan alsnog de melding dat de pas niet geautoriseerd is. Als ik het goed begrijp is deze whitelist er puur om ervoor te zorgen dat er geen vreemde passen kunnen laden, afrekening loopt dan nog steeds via e-flux.

Bij e-flux kan ik ook geen meerdere tarieven instellen omdat je daarvoor een duurder Enterprise abonnement moet hebben. Klopt het dat deze functionaliteit er simpelweg niet in zit?
Die functionaliteit zit niet in de lader. Dit moet door de backoffice worden afgehandeld. Met Tap Electric werkt dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:31

Ik volg je even aangezien ik hetzelfde pad wil bewandelen, voor mijn beeldvorming heb jij dus nu een Essentials abonnement afgenomen a 5,50 per maand? Het ziet er naar uit dat je minimaal Business nodig hebt om deze functionaliteit te hebben. Ook jouw wens is in feite "een custos tariff per user" (ondanks dat je het benoemt als geen afrekening is het in feite een afrekening tegen 0)

Ik vraag me ook af of deze functionaliteit bij andere platformen wel geboden wordt in een standaard abonnement (al is E-flux wel een van de grotere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
japie101 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Ik volg je even aangezien ik hetzelfde pad wil bewandelen, voor mijn beeldvorming heb jij dus nu een Essentials abonnement afgenomen a 5,50 per maand? Het ziet er naar uit dat je minimaal Business nodig hebt om deze functionaliteit te hebben. Ook jouw wens is in feite "een custos tariff per user" (ondanks dat je het benoemt als geen afrekening is het in feite een afrekening tegen 0)

Ik vraag me ook af of deze functionaliteit bij andere platformen wel geboden wordt in een standaard abonnement (al is E-flux wel een van de grotere)
Waarom een betaald abonnement als je bij Tap de functionalteit gratis hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:31
deejeebv schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Waarom een betaald abonnement als je bij Tap de functionalteit gratis hebt?
Interessant, maar ergens moet toch geld worden verdiend? Ben je ervaringsdeskundige?
Voor mij persoonlijk geldt: ik ben op zoek naar een partij die zakelijk kan verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
japie101 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Interessant, maar ergens moet toch geld worden verdiend? Ben je ervaringsdeskundige?
Voor mij persoonlijk geldt: ik ben op zoek naar een partij die zakelijk kan verrekenen.
Het geld wordt verdiend doordat Tap 10% bovenop de prijs die je instelt zet. Ik heb hier inderdaad ervaring mee.
Heb zowel een zakelijke als privé EV. De pas van de privé auto heb ik toegevoed voor gratis laden, laadbeuten met de pas van de leasemaatschappij (of eventueel anderen die een keer willen laden) worden doorberekend aan de pashouder en een keer per maand uitbetaald.
Stel jij 0.30€ in als tarief dan krijgt de pashouder een rekening van 0.33€ per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
japie101 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Ik heb inderdaad Essentials en het gaat inderdaad om die functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink

https://dashboard.e-flux.io/my-locations/access-groups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
Ja je kunt access-groups aanmaken, echter kan je daarnaast geen aparte tarieven invoeren voor deze groepen omdat je daar minimaal het business abonnement voor moet hebben. Deze functionaliteit is me geen 50,- per maand waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
HeldereM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Ja je kunt access-groups aanmaken, echter kan je daarnaast geen aparte tarieven invoeren voor deze groepen omdat je daar minimaal het business abonnement voor moet hebben. Deze functionaliteit is me geen 50,- per maand waard.
Ah excuses in dat geval!

Ik zou ze gewoon even via de chat vragen hoe je een specifieke laadpas op 0 tarief kan zetten. Met simpele vragen zijn ze wel oké :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:24
Ik was hoopvol dat dit via de whitelist kon en heb dit geprobeerd maar ik krijg dan alsnog de melding dat de pas niet geautoriseerd is.
In die veronderstelling was ik ook... geen idee welke developer dergelijke bizarre logica erin heeft gestoken maar met een backoffice krijgt die voorrang op je whitelist 8)7 Alfen is nu eenmaal geen goed voorbeeld van doordachte software ontwikkeling.

De whitelist is dus maw. enkel handig als je geen back-office hebt en je zelf kaarten wil uitdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
r2504 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:47:
[...]

In die veronderstelling was ik ook... geen idee welke developer dergelijke bizarre logica erin heeft gestoken maar met een backoffice krijgt die voorrang op je whitelist 8)7 Alfen is nu eenmaal geen goed voorbeeld van doordachte software ontwikkeling.

De whitelist is dus maw. enkel handig als je geen back-office hebt en je zelf kaarten wil uitdelen.
Dat is heel normaal, omdat alle transacties dan langs daar gestuurd worden. Dat is zelfs niet “heeeeuuh heeeuh Alfen”. Dat is gewoon protocol/standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
r2504 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:47:
[...]
En voor als de paal offline raakt, dan wordt de whitelist gebruikt om alsnog te authoriseren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:20

theo66

NIBE S1155-6

HeldereM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Je kan die acces groepen in e-flux toch op gratis (free) zetten, en dat is toch wat je wilde?
Ik zie inderdaad geen mogelijkheid voor andere tarieven, er is maar één tarief maar gratis kan volgens mij wel

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brie0
h2s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Ben je héél zeker dat je met geen enkele andere app (MyEve, Eve Connect, HA of andere automation, ...) bent aangelogd op de laadpaal?
Ja want ik krijg weer een fout op het wachtwoord. Geen time-out dus dan ligt het echt aan het mainboard denk ik. Update mislukt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:15
brie0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Ja want ik krijg weer een fout op het wachtwoord. Geen time-out dus dan ligt het echt aan het mainboard denk ik. Update mislukt dus.
Misschien eens proberen aan te melden met de MyEve app? Ik begrijp wel dat het onwaarschijnlijk is dat dat gaat werken, maar desperate times call for desparate measures. Niet geschoten is zeker mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
brie0 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:53:
[...]
Heb ik overigens dus ook een maand last van gehad. Op een gegeven moment de paal een kwartier van het stroom gehad en daarna werkte het wel. Ik update de paal nu niet meer. Teveel kans op vage issues.

Ik kan overigens nog steeds niks met de apps. Die hebben nog nooit gewerkt. Zelfs met netjes uitloggen in Home Assistant. ACE werkt dan weer wel stabiel nu.

Het is een raar stuk software op die paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbythebook
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-09 21:44
Caelorum schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Heb ik overigens dus ook een maand last van gehad. Op een gegeven moment de paal een kwartier van het stroom gehad en daarna werkte het wel. Ik update de paal nu niet meer. Teveel kans op vage issues.

Ik kan overigens nog steeds niks met de apps. Die hebben nog nooit gewerkt. Zelfs met netjes uitloggen in Home Assistant. ACE werkt dan weer wel stabiel nu.

Het is een raar stuk software op die paal.
Heb ik dus ook last van -inloggen in de eveconnect app; onmogelijk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:41
Heb inmiddels de Eve Single S in Home Assistant aan de praat, helaas blijven de transacties onzichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WjbSVu350mNv8h-PTH8oQsQNhQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0u4W6t23s9RlqCfxw2K9AL6d.png?f=user_large

Iemand enig idee wat hier aan te doen is?

FW is 7.1.6 Alfen adviseert 7.2 voor de transacties maar dan verlies ik de integratie met de P1 meter.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
JPD68 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:47:
Heb inmiddels de Eve Single S in Home Assistant aan de praat, helaas blijven de transacties onzichtbaar:

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat hier aan te doen is?

FW is 7.1.6 Alfen adviseert 7.2 voor de transacties maar dan verlies ik de integratie met de P1 meter.
Of verander de filter naar "unknown source" zodat alle acties weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ralphdavidvdb schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Thnx voor de tip. Dit had ik al geprobeerd. Maar dat wachtwoord werkt helaas niet.
Als je laadpaal oorspronkelijk door Allego is geplaatst/beheert, en overgezet is naar Groendus, probeer dan eens ww "A!!E90_Code!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Punkbythebook schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:10:
[...]

Heb ik dus ook last van -inloggen in de eveconnect app; onmogelijk. :X
Alfen kan maar 1 concurrent logon tegelijk aan. Dus ofwel je backoffice die eventueel ingelogged is, ofwel je HomeAssistant integratie, ofwel je ACE Installer, ofwel je EVE Connect ofwel je MyEVE App. Zelfs als de app op je mobiel in de achtergrond draait, houdt die een logon vast.

Dus altijd uitloggen !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Heinemancp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Of verander de filter naar "unknown source" zodat alle acties weergegeven worden.
Heb iets gevonden, kijk even of dat werkt.
Bleek dat de bij de attributen de optie Transacties was uitgevinkt. Nu werkt het, nu nog kijken of ik ergens de transactie geschiedenis kan binnenhalen.

[ Voor 31% gewijzigd door JPD68 op 24-07-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
DaRealRenzel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Alfen kan maar 1 concurrent logon tegelijk aan. Dus ofwel je backoffice die eventueel ingelogged is, ofwel je HomeAssistant integratie, ofwel je ACE Installer, ofwel je EVE Connect ofwel je MyEVE App. Zelfs als de app op je mobiel in de achtergrond draait, houdt die een logon vast.

Dus altijd uitloggen !!
Maar zelfs dan nog. Ik log uit in Home Assistant. Kan inloggen in ACE installer. Log daar weer uit. Kan NIET inloggen in welke app dan ook. Log in in Ace Installer: werkt. Log weer uit: kan niet inloggen waar dan ook, behalve in Home Assistant of Ace Installer.

Dus die apps werken echt niet altijd, en de oorzaak is echt niet altijd de sessie die gelocked is. Ik heb de apps nog NUL keer werkend gekregen, maar kan prima in ACE installer en Home Assistant in en uitloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Caelorum schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Maar zelfs dan nog. Ik log uit in Home Assistant. Kan inloggen in ACE installer. Log daar weer uit. Kan NIET inloggen in welke app dan ook. Log in in Ace Installer: werkt. Log weer uit: kan niet inloggen waar dan ook, behalve in Home Assistant of Ace Installer.

Dus die apps werken echt niet altijd, en de oorzaak is echt niet altijd de sessie die gelocked is. Ik heb de apps nog NUL keer werkend gekregen, maar kan prima in ACE installer en Home Assistant in en uitloggen.
Kan wel 10 minuten of langer duren voordat je met een andere app of ander programma kan inloggen, nadat je bent uitgelogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Al wacht ik een dag.

Ik weet ook niet waar het nou op vastloopt. Misschien heb ik zelf een exotische networkconfiguratie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Caelorum schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:40:
[...]

wel zelfde netwerk, VLAN / bereikbaar vanaf telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphdavidvdb
DaRealRenzel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Als je laadpaal oorspronkelijk door Allego is geplaatst/beheert, en overgezet is naar Groendus, probeer dan eens ww "A!!E90_Code!"
Ik vertrek morgen op vakantie dus kom even niet aan het uittesten toe, maar ga het zeker proberen bij terugkomst. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Heinemancp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:49:
[...]

wel zelfde netwerk, VLAN / bereikbaar vanaf telefoon?
Zelfde netwerk, zelfde wlan. Alle andere apparatuur is wel bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
marccom schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Zeker wel maar even ontschoten te reageren. Hier een 2017 Passat GTE en een S-Line (alias eve mini, zonder display), aangesloten op 3 fasen waarvan 1 in gebruik. Staat firmware 6.6.2-4312 op, een ethernetkabel er naartoe en p1/dsmr data komt vanuit ser2net op een Pi Zero, over 1 enkele ethernetkabel van een meter of 30, wat prima werkt. Zonneladen op green-mode wat schakelt naar aanbod werkt ook netjes. Enige wat er nu aan mankeert is dat de led op het systeem niet werkt.
Dank voor je reactie. Installatie is vrijwel identiek, alleen heb ik hem iets meer up to date. Maar de hamvraag: heb je de auto wel eens een lange tijd (dag en nacht of langer) aangekoppeld laten hangen, op green modus en accu niet vol. Dus, geen energie aanbod van de paal, maar auto niet vol. Loopt dan de 12v accu niet leeg omdat de auto ‘aan’ blijft om energie te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:31:
Al wacht ik een dag.

Ik weet ook niet waar het nou op vastloopt. Misschien heb ik zelf een exotische networkconfiguratie ofzo.
In Home Assistant de integratie uitschakelen, anders blijft de integratie ingelogged.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:48:
[...]

In Home Assistant de integratie uitschakelen, anders blijft de integratie ingelogged.....
Ok, ik ga het nog 1 keer zeggen, maar ik heb dus alles al geprobeerd.

Er is overigens een uitloggen functie in Home Assistant en die werkt prima. Getuige dat ik er met ACE installer dus wel in kom ;)

Het zijn alleen de mobiele apps die voor geen meter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Ok, ik ga het nog 1 keer zeggen, maar ik heb dus alles al geprobeerd.

Er is overigens een uitloggen functie in Home Assistant en die werkt prima. Getuige dat ik er met ACE installer dus wel in kom ;)

Het zijn alleen de mobiele apps die voor geen meter werken.
Apart, hier werken alle apps gewoon prima.

Zit je wifi op hetzelfde subnet als je vaste Ethernet ?

Heb je misschien multicast op wifi uit gezet? Laadpaal discovery werkt op basis van mDNS.

Wellicht toch eerder een bepaalde instelling op je wifi, want op Ethernet lijkt het allemaal wel te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Een paar jaar geleden (begin 2022) is er bij mij een Alfen laadpaal geinstalleerd door
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Twee dagen geleden heeft Enexis onderhoud gepleegd aan het stroomnet in onze wijk, en sinds zij het stroom eraf, en weer erop gezet hebben werkt mijn laadpaal niet meer. Het schermpje blijft op zwart, en mijn verbruikmeter die er tussen zit blijft op 0W staan (waar hij vroeger altijd op 6-7W bleef staan ivm standby stroomverbruik).

Ik heb het bedrijf gebeld, en die hebben geprobeerd op afstand te resetten (wat logisch is dat niet werkt, als hij volledig uit staat), en de aardlek aan/uit zetten is geprobeerd om hem te resetten. Niks werkt.
Het bedrijf wil niet meer gratis langskomen om te kijken wat er mis is, omdat zij aangeven dat er maar 2 jaar garantie op zit.

Heeft iemand een tip wat ik zou kunnen proberen om hem toch weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 10:10
Ik heb in 2019 via mijn werkgever/leasebedrijf een laadpaal (Alfen) aan ons huis laten plaatsen. Dit verliep indertijd via ev company. De laadpaal is van Last mile solutions en de verrekening verloopt via hun platform. Ik heb dus een pas benodigd om thuis te laden. Vervolgens krijg ik via via weer mijn stroomkosten terug.
Nu is het zo dat ik stop met de lease en wil overgaan naar plug & charge voor mijn privé auto. Ev company gaf aan dat er 2 mogelijkheden waren, een prive abo bij hun aanschaffen van 7,74 per maand of de boel laten ombouwen naar plug & charge, wat zo'n 250 euro zou kosten.
Is het nu niet mogelijk om zelf die laadpaal zo te configureren dat hij van het LMS platform afgaat en ik m prive (plug & charge) kan gebruiken? En zo niet wat zou dan een mogelijkheid zijn om geen extra kosten te krijgen voor het laden bij onze Alfen laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
sattertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:55:
Ik heb in 2019 via mijn werkgever/leasebedrijf een laadpaal (Alfen) aan ons huis laten plaatsen. Dit verliep indertijd via ev company. De laadpaal is van Last mile solutions en de verrekening verloopt via hun platform. Ik heb dus een pas benodigd om thuis te laden. Vervolgens krijg ik via via weer mijn stroomkosten terug.
Nu is het zo dat ik stop met de lease en wil overgaan naar plug & charge voor mijn privé auto. Ev company gaf aan dat er 2 mogelijkheden waren, een prive abo bij hun aanschaffen van 7,74 per maand of de boel laten ombouwen naar plug & charge, wat zo'n 250 euro zou kosten.
Is het nu niet mogelijk om zelf die laadpaal zo te configureren dat hij van het LMS platform afgaat en ik m prive (plug & charge) kan gebruiken? En zo niet wat zou dan een mogelijkheid zijn om geen extra kosten te krijgen voor het laden bij onze Alfen laadpaal?
Vraag het wachtwoord op of kijk of je het wachtwoord bij de paal hebt gekregen. Probeer dan aan te melden met de applicatie van Alfen genaamd ACE installer. Rapporteer hier terug als dat gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

sattertje schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:55:
Natuurlijk kan dat. Wachtwoorden opvragen bij de laadpaal beheerder, inloggen in de paal, backoffice definitie verwijderen, plug&charge instellen en laden maar.
Kost ongeveer 5 minuten.

Eis gewoon de toegangscode op onder de stelling dat de laadpaal jouw eigendom is via natrekking, en dat je derhalve alle inlogcodes wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rolandmegens schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:59:
Een paar jaar geleden (begin 2022) is er bij mij een Alfen laadpaal geinstalleerd door
***members only***
. Twee dagen geleden heeft Enexis onderhoud gepleegd aan het stroomnet in onze wijk, en sinds zij het stroom eraf, en weer erop gezet hebben werkt mijn laadpaal niet meer. Het schermpje blijft op zwart, en mijn verbruikmeter die er tussen zit blijft op 0W staan (waar hij vroeger altijd op 6-7W bleef staan ivm standby stroomverbruik).

Ik heb het bedrijf gebeld, en die hebben geprobeerd op afstand te resetten (wat logisch is dat niet werkt, als hij volledig uit staat), en de aardlek aan/uit zetten is geprobeerd om hem te resetten. Niks werkt.
Het bedrijf wil niet meer gratis langskomen om te kijken wat er mis is, omdat zij aangeven dat er maar 2 jaar garantie op zit.

Heeft iemand een tip wat ik zou kunnen proberen om hem toch weer werkend te krijgen?
Meld bij Enexis dat jouw laadpaal defect is geraakt door hun acties aan het net. Zij zijn de veroorzaker, dus moeten ook de schade oplossen.
Als ze dat niet willen, vraag dan bij je paal leverancier een prijsopgaaf voor de reparatie, en stel dan Enexis aansprakelijk voor deze kosten.

Gaat effe duren, maar uiteindelijk krijg je je kosten vergoed.

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste