[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 84 ... 86 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:31
Eens, ook de hele UI van de EVE connect app. 3 knoppen die in een bepaalde combinatie moeten gaan staan om direct, zonne energie of scheduled te kunnen laden.
Schemas kan je pas vanaf 0:00 instellen ipv 23:00 (als het daltarief begint).
Snel maar eens meer verdiepen in EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:30
Wimploo schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:18:
Eens, ook de hele UI van de EVE connect app. 3 knoppen die in een bepaalde combinatie moeten gaan staan om direct, zonne energie of scheduled te kunnen laden.
Schemas kan je pas vanaf 0:00 instellen ipv 23:00 (als het daltarief begint).
Snel maar eens meer verdiepen in EVCC.
Je kunt ook gewoon van 23:00 tot 24:00 instellen en de volgende dag van 0:00 tot 6:00, dus je kunt gewoon volledig van de daluren profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:16
Xistance schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:08:
Dag Kenners,

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen :)
Ik heb thuis via mn werkgever een Eve Single Pro-line tegen de muur hangen, en ik zou deze nu wat meer zelf willen managen qua verbruik / laadcapaciteit icm homeassistant ed. Mn werkgever zelf / provider hebben hier geen oren naar, en die intresseert het precies niet.

Ik weet dat ik voor de ACE Service installer het paswoord en PRC nodig heb, en die heb ik effectief ook in bezit. Ik geraak er via de ACE Service Installer echter niet in.
Ie geeft aan dat het reguliere paswoord niet werkt, en een "forgot password" lijkt te passeren (geen error of bevestigingsmeldingen), maar dan nog werkt het originele paswoord niet.

Probeer ik het via de myeve android app krijg ik bij forgot password de melding "Something went wrong resetting the password" (ik scan de QR). Ik vermoed dat mn werkgever / service provider ondertussen eea aangepast heeft op de laadpaal waardoor deze 'm niet accepteert..

[Afbeelding]

Iemand suggesties / tips?
Je weet dat de login en password voor ACE installer iets anders is dan de login en password voor de laadpaal? Ace installer login en password moet je via de Alfen website aanvragen.

Edit: oh, ik zie het, overbodige post, je was al correct ingelog in ACE installer blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 22-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-07 13:17
Kan de PRC-code aangepast worden?
M'n euro viel net dat mijn smartphone (en dus de myeve app) op een ander subnet staken, waardoor ik misschien die funky error kreeg. Snel even op hetzelfde vlan gestoken, en nu krijg ik "password is incorrect" als ik het paswoord tracht te resetten via de PRC code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49
Xistance schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:57:
Kan de PRC-code aangepast worden?
M'n euro viel net dat mijn smartphone (en dus de myeve app) op een ander subnet staken, waardoor ik misschien die funky error kreeg. Snel even op hetzelfde vlan gestoken, en nu krijg ik "password is incorrect" als ik het paswoord tracht te resetten via de PRC code.
Neen dat is normaal een statische code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
Wie dit kan fixen, die krijgt een bak van mij :)
Ik heb hieronder het volledige verhaal meegegeven, het ene al wat relevanter dan het ander, maar ik wil alles meegeven.

@HyperBart heeft eens meegekeken.

Ik probeer dus mijn Alfen ACE laadpaal wat te gaan sturen, ik had bij installatie nog niet de kennis die ik nu heb voor koste wat kost het Default Password en Password Recovery Code te bemachtigen. Ik heb ze echter wel in bezit ondertussen.
De paal staat hier sinds 30 oktober 2024, de auto is van december 24.
In de loop van Januari / Februari is er echter een tech geweest om "een" module binnen de laadpaal te vervangen. Ik kreeg te pas en te onpas de melding "001: Niet in staat op te laden. Controleer installatie of bel voor ondersteuning". Volgens mij is een module vervangen rond de stroomafgifte/levering, dus niet het gehele mobo (belangrijk, toch?). Ik ben geen electricien, dus ik kan hier verkeerd zijn.

Ik heb recent mn werkgever gecontacteerd met de vraag of ik 'm wat meer mocht beheren. Zij hebben de vraag jammer genoeg rechtstreeks doorgestuurd naar de service provider, die uiteraard doet alsof de paswoorden nucleaire launch codes zijn.
Funny sidenote. Mijn auto was op het moment van de forward mail aan het laden, en die gaf op een bepaald moment aan dat er een storing was in de laadinfrastructuur. Ik vermoed dat de service provider op dat moment iets heeft aangepast waardoor ik nu hier in dit debacle zit.

Ze zijn nieuwsgierig van waar ik de codes heb, zo nieuwsgierig dat ze mijn (onvrijwillig gemaakte) case openhouden en dit absoluut van mij willen weten.

Ik heb nu dus de ACE Service installer gedownload, geinstalleerd en geupdated:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcZF-7l0fjGsAGK9wOXLLIQTfXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nyb4cV9F27vFmdxaYjgSOU8Y.png?f=fotoalbum_large

Probeer ik in te loggen krijg ik dus de prompt om user level & password in te vullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4GlsEXT3--JwcIcz-i6E9ffXSk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7rfdgFawuLocxOZWbI8HWVkR.png?f=user_large

Maar daar geraak ik dus niet door.
Ik krijg altijd de melding dat het paswoord verkeerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0yqnfTZ4_-y2QSqM-Pr6GgxlX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZelRq024vwqHD6p9xiBO1Zgv.png?f=user_large
"kijk de I i L l enzo na' -> ja, al gedaan. Ik scan de QR code en krijg netjes in tekst vorm <lader_id>;<DefaultPassword>;<PRC>

"PRC gebruiken dan maar!"
Ja, maar ook hier loop ik vast.
Ik krijg de popup om de PRC in te vullen, ik vul die PRC code in, en het programma (Ace) blijft even hangen.
Ik merk dit doordat ik de UI niet kan verslepen, of klikken in het Password field. Na een seconde of 5 kan dit weer wel.
Ik krijg dus 0,0 feedback of het paswoord gereset is, juist is, verkeerd is, of of de maan in het oosten staat momenteel. Na het invullen van de PRC code keert het programma terug naar het login window, maar ik blijf dezelfde error krijgen dat het (Default) paswoord incorrect is. Ahja, een reboot door de zekering 20 sec af te houden zit er ook tussen zonder effect.

MyEve app heb ik ook getest, ineens naar de "forgot password" (gsm en lader zitten in hetzelfde subnet) en daar krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QH29v6PVN7xCh-Nmjy81bFrLkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad4i1Y10svK2uPnEj4LlSih7.jpg?f=fotoalbum_large

Incorrect password? what? Ik gebruik het QR icoontje om ineens de PCR uit te lezen.. dus altijd correct?
Zou me straf lijken dat een 3rd party een mogelijkheid heeft om een PCR te resetten? Of toch de vervangen module in Januari / februari als oorzaak dat ik nu eigenlijk een andere PCR heb? Maar de paal ID is wel nog hetzelfde als op het kaartje.. Dan zou ik denken dat ik een "nieuwe" paal zou moeten hebben (en ditto id), right. right?

mvg,
Xis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:31
deejeebv schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Je kunt ook gewoon van 23:00 tot 24:00 instellen en de volgende dag van 0:00 tot 6:00, dus je kunt gewoon volledig van de daluren profiteren.
Zeker, het is ook niet nodig ik red het ook wel vanaf 0:00. Maar het geeft meer aan dat het UX design nogal slecht is van de EVE connect app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xistance schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:36:
Wie dit kan fixen, die krijgt een bak van mij :)
Ik heb hieronder het volledige verhaal meegegeven, het ene al wat relevanter dan het ander, maar ik wil alles meegeven.

@HyperBart heeft eens meegekeken.

Ik probeer dus mijn Alfen ACE laadpaal wat te gaan sturen, ik had bij installatie nog niet de kennis die ik nu heb voor koste wat kost het Default Password en Password Recovery Code te bemachtigen. Ik heb ze echter wel in bezit ondertussen.
De paal staat hier sinds 30 oktober 2024, de auto is van december 24.
In de loop van Januari / Februari is er echter een tech geweest om "een" module binnen de laadpaal te vervangen. Ik kreeg te pas en te onpas de melding "001: Niet in staat op te laden. Controleer installatie of bel voor ondersteuning". Volgens mij is een module vervangen rond de stroomafgifte/levering, dus niet het gehele mobo (belangrijk, toch?). Ik ben geen electricien, dus ik kan hier verkeerd zijn.

Ik heb recent mn werkgever gecontacteerd met de vraag of ik 'm wat meer mocht beheren. Zij hebben de vraag jammer genoeg rechtstreeks doorgestuurd naar de service provider, die uiteraard doet alsof de paswoorden nucleaire launch codes zijn.
Funny sidenote. Mijn auto was op het moment van de forward mail aan het laden, en die gaf op een bepaald moment aan dat er een storing was in de laadinfrastructuur. Ik vermoed dat de service provider op dat moment iets heeft aangepast waardoor ik nu hier in dit debacle zit.

Ze zijn nieuwsgierig van waar ik de codes heb, zo nieuwsgierig dat ze mijn (onvrijwillig gemaakte) case openhouden en dit absoluut van mij willen weten.

Ik heb nu dus de ACE Service installer gedownload, geinstalleerd en geupdated:

[Afbeelding]

Probeer ik in te loggen krijg ik dus de prompt om user level & password in te vullen:
[Afbeelding]

Maar daar geraak ik dus niet door.
Ik krijg altijd de melding dat het paswoord verkeerd is:

[Afbeelding]
"kijk de I i L l enzo na' -> ja, al gedaan. Ik scan de QR code en krijg netjes in tekst vorm <lader_id>;<DefaultPassword>;<PRC>

"PRC gebruiken dan maar!"
Ja, maar ook hier loop ik vast.
Ik krijg de popup om de PRC in te vullen, ik vul die PRC code in, en het programma (Ace) blijft even hangen.
Ik merk dit doordat ik de UI niet kan verslepen, of klikken in het Password field. Na een seconde of 5 kan dit weer wel.
Ik krijg dus 0,0 feedback of het paswoord gereset is, juist is, verkeerd is, of of de maan in het oosten staat momenteel. Na het invullen van de PRC code keert het programma terug naar het login window, maar ik blijf dezelfde error krijgen dat het (Default) paswoord incorrect is. Ahja, een reboot door de zekering 20 sec af te houden zit er ook tussen zonder effect.

MyEve app heb ik ook getest, ineens naar de "forgot password" (gsm en lader zitten in hetzelfde subnet) en daar krijg ik dit:

[Afbeelding]

Incorrect password? what? Ik gebruik het QR icoontje om ineens de PCR uit te lezen.. dus altijd correct?
Zou me straf lijken dat een 3rd party een mogelijkheid heeft om een PCR te resetten? Of toch de vervangen module in Januari / februari als oorzaak dat ik nu eigenlijk een andere PCR heb? Maar de paal ID is wel nog hetzelfde als op het kaartje.. Dan zou ik denken dat ik een "nieuwe" paal zou moeten hebben (en ditto id), right. right?

mvg,
Xis
Je hebt bij het plaatsten van de Alfen laadunit of het vervangen van de module dus géén documentatie van de plaatsende partij ontvangen waarop een ID + Default Password én in deze vooral belangrijk: Een password recovery code vermeldt staan

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
Will_M schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:33:
[...]

Je hebt bij het plaatsten van de Alfen laadunit of het vervangen van de module dus géén documentatie van de plaatsende partij ontvangen waarop een ID + Default Password én in deze vooral belangrijk: Een password recovery code vermeldt staan
Klopt, maar ik heb het wel in bezit. Het is wel degelijk het origineel volgens mij daar het genoteerde ID overeenkomt met het SN gerapporteerd in ACE.
De vervangen module is de module rechtsonderaan in de unit, dus al niet het moederbord waar oa de P1 en RJ45 aansluiting zitten.

Mvg,
Xis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:07
Xistance schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Klopt, maar ik heb het wel in bezit. Het is wel degelijk het origineel volgens mij daar het genoteerde ID overeenkomt met het SN gerapporteerd in ACE.
De vervangen module is de module rechtsonderaan in de unit, dus al niet het moederbord waar oa de P1 en RJ45 aansluiting zitten.

Mvg,
Xis
Had ik ook , gebruik een oudere ace installer, er zit een bug in de nieuwe versies... Met de oude ace kan je wel een Restore doen, is een bug dat opgelost is met 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
NoFate schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:38:
[...]

Had ik ook , gebruik een oudere ace installer, er zit een bug in de nieuwe versies... Met de oude ace kan je wel een Restore doen, is een bug dat opgelost is met 7.2
Heb je die toevallig nog liggen? Ik heb vanmorgen wat zitten rond googelen, maar zonder al te veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Xistance schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Heb je die toevallig nog liggen? Ik heb vanmorgen wat zitten rond googelen, maar zonder al te veel succes
Probeer het eens met deze:
https://1drv.ms/u/c/29520...soBrI19eqXSbUKw0sJe5bBBDQ

Ik had het ook aan de hand dat die password recovery niet werkte, maar deze versie deed het wel, vervolgens reset gedaan en kom ik inloggen met het gewone ww

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
NoFate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Ik had het ook aan de hand dat die password recovery niet werkte, maar deze versie deed het wel, vervolgens reset gedaan en kom ik inloggen met het gewone ww
thx!
Gedownload, vanavond na werktijd even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
NoFate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Helaas.. Ook met deze nada. Hiermee krijg ik wel de msg dat het PRC incorrect is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh0zRR3k2qGoZWcuZoOTO1F4uOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM65GEW6pf69LURw3WJQJqun.png?f=fotoalbum_large

en 't is écht wel juist..
de volgende tip/hint/truck? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@NoFate jij doet beroepsmatig wat met Alfen leid ik af uit je posts(?)
Ik ben net zelf even bij mijn backend gaan kijken en ik zie er niks van terugkomen, maar heb jij een idee of een backend provider nog iets kan doen waardoor @Xistance nu tegen dit probleem aanbotst?

@Xistance ik had je beloofd terug te komen, dit zijn bv de parameters die ik (dus ook andere backend/OCPP providers) kunnen aanpassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkgQZ1yXTDdcNfXT459299D7jWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WP8k2uxJ7Qk7dpd7CFCwGhnq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Xistance schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Helaas.. Ook met deze nada. Hiermee krijg ik wel de msg dat het PRC incorrect is.
[Afbeelding]

en 't is écht wel juist..
de volgende tip/hint/truck? :?
Even voor de zekerheid opnieuw. Ge zegt hier "prc incorrect" daarmee bedoel je het default pwd? Want je screenshot laat weer de gewone login zien, niet de PRC dialogwindow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
HyperBart schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Even voor de zekerheid opnieuw. Ge zegt hier "prc incorrect" daarmee bedoel je het default pwd? Want je screenshot laat weer de gewone login zien, niet de PRC dialogwindow.
Nee, wel degelijk onder het "Forgot password" venstertje. Het window waar ik het pw moet invullen verdwijnt alleen.

eerst dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG4w-dzgPU8raseN0d-eR21cX_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dy0OGsKpyMvZHQAlg2RYpAZ3.png?f=user_large
gevolgd door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rA2735dIo3foIqmAxNg1sKq9rU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UWlWVlS0M70TCJSclqT41NJi.png?f=user_large

ik zie wel dat er nu 'admin' bijstaat, wat daarnet niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
HyperBart schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:52:
@NoFate jij doet beroepsmatig wat met Alfen leid ik af uit je posts(?)
Ik ben net zelf even bij mijn backend gaan kijken en ik zie er niks van terugkomen, maar heb jij een idee of een backend provider nog iets kan doen waardoor @Xistance nu tegen dit probleem aanbotst?

@Xistance ik had je beloofd terug te komen, dit zijn bv de parameters die ik (dus ook andere backend/OCPP providers) kunnen aanpassen:

[Afbeelding]
Nee hoor, niets beroepsmatig, heb zelf een Alfen en mijn buren ook, beetje mee zitten spelen, bij de buren was effectief het ww aangepast, en recovery code ging niet... Ook door een andere tweaker het advies gekregen om te downgraden, dan ging de recovery code wel... En was het default ww terug goed gezet...

In rls notes van 7.2 dacht ik gelezen te hebben dat de recovery method gefixt was... Dat er een bug in zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
@Xistance reboot ook je paal nog eens vooraleer je het recovery process start....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
NoFate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:10:
@Xistance reboot ook je paal nog eens vooraleer je het recovery process start....
Zal 't morgen nog eens proberen (nu weer losgekoppeld, er zit geen aparte RJ45 in, dus moet het frontje er steeds afhalen).
'm stond wel al af als ik lokaal ACE 3.5.6 had geïnstalleerd, dus het device had net een fresh boot achter de rug.
Of hoe zie je't precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Xistance schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Zal 't morgen nog eens proberen (nu weer losgekoppeld, er zit geen aparte RJ45 in, dus moet het frontje er steeds afhalen).
'm stond wel al af als ik lokaal ACE 3.5.6 had geïnstalleerd, dus het device had net een fresh boot achter de rug.
Of hoe zie je't precies?
Hmm, zou voldoende moeten zijn, vreemd, bij mij was het gelukt met deze versie om het ww te recoveren... Meer weet ik ook niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
NoFate schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Hmm, zou voldoende moeten zijn, vreemd, bij mij was het gelukt met deze versie om het ww te recoveren... Meer weet ik ook niet :-(
toevallig ook 3.5.6 van de Ace service installer? of heb jij nog een oudere rondslingeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Xistance schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:19:
[...]

toevallig ook 3.5.6 van de Ace service installer? of heb jij nog een oudere rondslingeren? :)
Nee, geen oudere meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
3.5.6 heb ik helaas niet wel deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbrslwOsb1xw4A3kxVEBLr-IcuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pbkyzfLhWgubcdKRmECkgEXV.png?f=user_large

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:33
Koen Hendriks schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Toen ik mijn eerste 'field test' deed van de OCPP server kreeg ik alle transacties 1 voor 1 binnen die nog in het geheugen stonden van de Alfen (dat was dus van een jaar terug bij mij).

Misschien kan je daar wat mee? Moet je dus een eigen ocpp draaien en die koppelen aan de laadpaal.
Inmiddels contact met Alfen gehad en het is een Firmware probleem dat ze met 7.2 gaan oplossen. Maar die versie ondersteund dan weer geen DSMR 5 slimme meter.
Heb mijn HA server inmiddels hier staan, ga op die manier de transacties wel uitlezen.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Klopt het dat je via WiFi niet met een backoffice kunt verbinden?

Hij heeft het naar mijn mening een week lang prima gedaan, maar nu wil het niet meer... Bij een herstart maakt ie wel even verbinding, maar dat is eenmalig en daarna gaat het lampje weer rood branden i.v.m. geen connectie met backoffice. Terwijl ie wel gewoon internetverbinding heeft. :(

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dear reader,

We recently released NG9 FW7.2 on 2nd June 2025 and after receiving some valuable customer feedback & collected information, Alfen decided to pause FW7.2 rollout until we have investigated this feedback further.

We appreciate your support and patience; we are pleased to announce that FW7.2 will be available again from Tuesday 24th June onward and 30th June in production. During our investigation we have found a couple of issues with FW7.2 and we are working to fix all of them with priority, fixes for known issues will be available in the upcoming NG9 release.

We would like to share updated release notes, workarounds and recommendations related to known issues with FW7.2.

https://info.alfen.com/hu...20Notes%20NG9xx%207.2.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

elparia schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:13:
Dear reader,

We recently released NG9 FW7.2 on 2nd June 2025 and after receiving some valuable customer feedback & collected information, Alfen decided to pause FW7.2 rollout until we have investigated this feedback further.

We appreciate your support and patience; we are pleased to announce that FW7.2 will be available again from Tuesday 24th June onward and 30th June in production. During our investigation we have found a couple of issues with FW7.2 and we are working to fix all of them with priority, fixes for known issues will be available in the upcoming NG9 release.

We would like to share updated release notes, workarounds and recommendations related to known issues with FW7.2.

https://info.alfen.com/hu...20Notes%20NG9xx%207.2.pdf
In de nieuwe release notes lijkt me deze belangrijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnH8LC1jtI3cJU90cDvDAN4Rmmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s7Adp11xE0PMuvn5WVsfN0l2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 23:25

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jay-v schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Zit daar bij Alfen nou echt niemand die even de tekst van zo'n release note even proof-read ? Wie snapt er nou iets van die eerste zin m.b.t. P1 meters....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07 21:52
Jay-v schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]
Ezelsbruggetje voor als je niet weet wat voor slimme meter je hebt;
DSMR5 kan de P1-poort van voeding voorzien, wat betekent dat een P1-meter geen aparte adapter nodig heeft.

Ook duidelijk waarom LB hier wel werkt via P1 poort, gezien ik een DSMR4 meter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
DaRealRenzel schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Zit daar bij Alfen nou echt niemand die even de tekst van zo'n release note even proof-read ? Wie snapt er nou iets van die eerste zin m.b.t. P1 meters....
Er mist nog een ; in die zin, maar verder is er weinig mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Ik zit overigens niet op 7.2, maar hier was die via de p1 meter ook stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 20:25
Weet iemand of ik mijn Pro Line kan verbinden met home Assistant zonder dat ik de paal verbonden heb aan mijn thuisnetwerk? Ik dacht tijdens installatie handig te zijn door backoffice via simkaart te laten verlopen omdat ik geen netwerkaansluiting heb waar de kabels het huis binnenkomen maar nooit gedacht aan de koppeling met home assistant.

Als dit niet kan, wat is dan de way to go? Shelley 3 fase plug na de groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:10
Maartinho schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:04:
Weet iemand of ik mijn Pro Line kan verbinden met home Assistant zonder dat ik de paal verbonden heb aan mijn thuisnetwerk? Ik dacht tijdens installatie handig te zijn door backoffice via simkaart te laten verlopen omdat ik geen netwerkaansluiting heb waar de kabels het huis binnenkomen maar nooit gedacht aan de koppeling met home assistant.

Als dit niet kan, wat is dan de way to go? Shelley 3 fase plug na de groep?
is die met een utp kabel aan de meter verbonden ivm p1 koppeling? zo ja, dan kun je de kabel splitsen (staat wel beschreven in dit topic)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Kammika schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:06:
[...]

is die met een utp kabel aan de meter verbonden ivm p1 koppeling? zo ja, dan kun je de kabel splitsen (staat wel beschreven in dit topic)...
Utp ligt er wel al, moeten nog even rj11 aan. Aangezien ik 3x25 heb, 6,2mw aan zonnepanelen en mijn golf max 7.8kw trekt durfde ik het nog wel even aan zonder load balancing :P

Zou natuurlijk de kabel kunnen splitsen en dan een wifi repeateret utp ophangen en die aansluiten als accès point. Kan de utp tegelijk p1 en utp ontvangen/verzenden?

Uit jouw reactie maak ik op dat verbinden met het thuis netwerk een must is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Maartinho schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:11:
[...]
[..] Kan de utp tegelijk p1 en utp ontvangen/verzenden?

Uit jouw reactie maak ik op dat verbinden met het thuis netwerk een must is?
Ja, je cat5E (of hoger) maak je dan een CAT4 + 2 draadjes voor P1 doorlussen. Moet overigens de afstand niet te groot worden voor de P1 signalen.
Verbinding met thuisnetwerk is wel nodig voor HA integratie. Mogelijk dat je paal ook met wifi kan verbinden, als die nieuw genoeg is.

Als je de paal overigens toch gaat verbinden met het netwerk kan je net zo goed een homewizard p1 wifi meter ertussen hangen. Die kan de paal ook benaderen en kan je ook in HA inregelen. Scheelt je weer klooien met het splitten van de kabel.

[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 24-06-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace132
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-06 21:56
deejeebv schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:14:
Ik krijg sinds vanavond ineens een melding ongeldige kaart als ik probeer te autoriseren. Met een aantal kaarten geprobeerd. Heb backoffice via Cube.
Iemand enig idee?

Heb nu Plug&Charge ingesteld met de pasid van de pas die gewqijgerd werd, nu gaat hij wel laden.
Ik had dat gisterenavond ook. Vandaag een mailtje en een terug terug dat ik waarschijnlijk een backoffice had ingesteld. Maar dat was niet zo. Hij stond nog steeds op “standalone / undefined” maar toen ik hem even op en andere zette en weer terug naar standalone deed hij spontaan een reboot. Daarna werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

kaneda_14 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:34:
[...]
Ezelsbruggetje voor als je niet weet wat voor slimme meter je hebt;
DSMR5 kan de P1-poort van voeding voorzien, wat betekent dat een P1-meter geen aparte adapter nodig heeft.

Ook duidelijk waarom LB hier wel werkt via P1 poort, gezien ik een DSMR4 meter heb.
Begrijp ik dan goed dat deze FW versie in België niet gebruikt kan worden, aangezien alle digitale meters in België DSMR5 meters zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

h2s schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Begrijp ik dan goed dat deze FW versie in België niet gebruikt kan worden, aangezien alle digitale meters in België DSMR5 meters zijn?
Alle moderne 'slimme meters' in NL zijn ook al sinds jaar en dag van het E\SMR5 type .... Geen rede tot paniek in België :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-07 21:20
Ik heb mijn laadpaal ingesteld op plug&charge met mijn laadpas, zodat ik vergoed word door mijn werkgever zonder mijn pas fysiek te moeten gebruiken. Backoffice is Eneco.
Nu wil ik ook privé laden kunnen laden. Kan ik gemakkelijk switchen tussen backoffice en op eigen kosten laden? Home assistant is reeds verbonden met de API en modbus voor load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
mdizzy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:28:
Ik heb mijn laadpaal ingesteld op plug&charge met mijn laadpas, zodat ik vergoed word door mijn werkgever zonder mijn pas fysiek te moeten gebruiken. Backoffice is Eneco.
Nu wil ik ook privé laden kunnen laden. Kan ik gemakkelijk switchen tussen backoffice en op eigen kosten laden? Home assistant is reeds verbonden met de API en modbus voor load balancing.
Normaal moet je dan de id van de laadpas waarmee je privé wilt laden doorgeven aan je backoffice. Voor die laadbeurten wordt dan niets in rekening gebracht. Zo werkte het bij Cube. Bij TAP kun je het zelf instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
Zoals ik het lees wil jij kunnen switchen tussen privé en werk zonder Laadpas.

Dat lijkt mij erg lastig, de laadpaal weet immers niet wat werk of privé is

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mdizzy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:28:
Neen, je hebt twee pasjes nodig dan. Plug&charge wil zeggen dat je paal vast ingesteld is om alle beurten te starten met een specifiek pasjesnummer. Je kan dat niet overriden adhoc. Je zal dus moeten kiezen: of plugcharge of prive kunnen laden en dus beide beuren (pro en prive) iedere keer badgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Er mist nog een ; in die zin, maar verder is er weinig mis mee.
Wat is een measurand dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Weer wat geleerd.. (8>

Nevertheless, Release Notes zouden de gemiddelde lezer niet flabbergasted moeten laten over wat er nou staat en wat er bedoeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
deejeebv schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 06:40:
[...]

Normaal moet je dan de id van de laadpas waarmee je privé wilt laden doorgeven aan je backoffice. Voor die laadbeurten wordt dan niets in rekening gebracht. Zo werkte het bij Cube. Bij TAP kun je het zelf instellen.
Is dat niet iets wat je via ace kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:47
Vandaag eindelijk weer vis Ace installer kunnen inloggen. Had de hele tijd web server error. Tijd geleden de wifi mode geactiveerd en twijfelde of ik die wel had op mijn oude paal. De wifi eerst uitgezet en toen gelukkig weer via ethernet kunnen inloggen. Mocht iemand er tegen aan lopen, wie weet vind iemand deze post :-)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Is dat niet iets wat je via ace kan instellen?
Ja, je kan je laadpas ook whitelisten, en via P&C instellen als standaard laadpas. Je moet dan wel achterhalen wat het NFC ID van je laadpas is. Dat is iets anders dan het nummer dat achetrop de pas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DaRealRenzel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Ja, je kan je laadpas ook whitelisten, en via P&C instellen als standaard laadpas. Je moet dan wel achterhalen wat het NFC ID van je laadpas is. Dat is iets anders dan het nummer dat achetrop de pas staat.
Dan worden alle laadbeurten op die pas gezet, dus ook zijn professionele laadbeurten en dan krijgt hij die niet vergoed.
Hij heeft 2 passen nodig en hij zal moeten badgen, dat is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HyperBart schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Dan worden alle laadbeurten op die pas gezet, dus ook zijn professionele laadbeurten en dan krijgt hij die niet vergoed.
Hij heeft 2 passen nodig en hij zal moeten badgen, dat is de oplossing.
Als je meerdere passen nodig hebt om verschillend te kunnen verrekenen, dan kan je inderdaad niet gebruik maken van Plug & Charge en whitelisted pas. Want de laadpaal weet niet welke auto je er aan hangt.

je kan ook je laadpaal open stellen voor alle passen die je wilt, en dan je prive pas lokaal whitelisten. In dat geval zal een laadbeurt door je backoffice op je prive pas in rekening gebracht worden, maar dat is hetzelfde bedrag als jouw backoffice aan jou uitbetaald voor geladen stroom. dus je krijgt dan van je primaire backoffice een betaling van geladen kwh, en van je prive pas leverancier een factuur voor de geladen stroom. Dat heft elkaar op.

[ Voor 30% gewijzigd door DaRealRenzel op 25-06-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DaRealRenzel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Als je meerdere passen nodig hebt om verschillend te kunnen verrekenen, dan kan je inderdaad niet gebruik maken van Plug & Charge en whitelisted pas. Want de laadpaal weet niet welke auto je er aan hangt.

je kan ook je laadpaal open stellen voor alle passen die je wilt, en dan je prive pas lokaal whitelisten. In dat geval zal een laadbeurt door je backoffice op je prive pas in rekening gebracht worden, maar dat is hetzelfde bedrag als jouw backoffice aan jou uitbetaald voor geladen stroom. dus je krijgt dan van je primaire backoffice een betaling van geladen kwh, en van je prive pas leverancier een factuur voor de geladen stroom. Dat heft elkaar op.
Kan het zijn dat je een en ander verwisselt?

Lokale whitelist is een apart concept binnen Alfen wat niet werkt samen/langs het concept "ik wil met een backend badgen".

Dus whitelist is niet nodig op de Alfen, het is wel nodig dat hij van zijn CPO een pasje regelt en vraagt aan HEN om dat pasje aan 0-tarief te laten laden.

Voor de Alfen is laden met de gratis pas of de werkgeverspas dan hetzelfde, het enige is dat bij de backend die gratis laadpas aan 0 mag opladen en daardoor er zelfs geen verrekening geschiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:13:
Klopt het dat je via WiFi niet met een backoffice kunt verbinden?

Hij heeft het naar mijn mening een week lang prima gedaan, maar nu wil het niet meer... Bij een herstart maakt ie wel even verbinding, maar dat is eenmalig en daarna gaat het lampje weer rood branden i.v.m. geen connectie met backoffice. Terwijl ie wel gewoon internetverbinding heeft. :(
Oké, de logs zeiden dat er een dns resolve issue was naar de url van Tap Electric. In de logs van mijn lokale dns-server (Adguard Home) zag ik de verzoeken wel binnenkomen en ook dat deze werden verwerkt. Had geen flauw idee waarom er een resolve issue zou zijn.

Het viel mij echter opeens op dat hij na een reboot de verbinding verloor na een minuut of 15. Precies de termijn, wanneer de standaard AP functie van de Alfen uit werd gezet. Blijkbaar zit de standaard AP functie de verbinding / dns-resolve op de WiFi in de weg 8)7 Ook vreemd dat dit weer 'ineens' opduikt, er is in de configuratie niets gewijzigd de afgelopen week.

Ik heb nu dus het "AP start after boot" uitgezet via de ACE Installer, een reboot gegeven en het lijkt erop dat hij nu weer stabiel verbinding heeft met Tap.

Maar weer duimen dat ik niet weer tegen rare issues aanloop. :+ De software is wel echt dramatisch van dit apparaat hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HyperBart schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Kan het zijn dat je een en ander verwisselt?

Lokale whitelist is een apart concept binnen Alfen wat niet werkt samen/langs het concept "ik wil met een backend badgen".

Dus whitelist is niet nodig op de Alfen, het is wel nodig dat hij van zijn CPO een pasje regelt en vraagt aan HEN om dat pasje aan 0-tarief te laten laden.

Voor de Alfen is laden met de gratis pas of de werkgeverspas dan hetzelfde, het enige is dat bij de backend die gratis laadpas aan 0 mag opladen en daardoor er zelfs geen verrekening geschiedt.
Mijn laadpaal (backoffice Groendus, laadpas van Travel Card) staat open voor iedereen. Ofwel, als ik zelf een ANWB laadpas (bijvoorbeeld) ga halen, kan ik er ook mee laden.
De laadbeurt gaat dan naar Groendus, die de geladen kWh volgens het geldende tarief in rekening brengt bij ANWB, die dat vervolgens aan mij factureert.
Als alles betaald is, betaalt Groendus mij het afgesproken tarief uit.

Dit werkt hetzelfde als mijn zwager hier komt laden met zijn pas. Laadbeurt wordt aan hem doorbelast, ik krijg de geladen kWh uitbetaald.

Je hoeft dus geen passen op nultarief te zetten, gewoon de paal publiek zetten bij de backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DaRealRenzel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Mijn laadpaal (backoffice Groendus, laadpas van Travel Card) staat open voor iedereen. Ofwel, als ik zelf een ANWB laadpas (bijvoorbeeld) ga halen, kan ik er ook mee laden.
De laadbeurt gaat dan naar Groendus, die de geladen kWh volgens het geldende tarief in rekening brengt bij ANWB, die dat vervolgens aan mij factureert.

Dit werkt hetzelfde als mijn zwager hier komt laden met zijn pas. Laadbeurt wordt aan hem doorbelast, ik krijg de geladen kWh uitbetaald.

Je hoeft dus geen passen op nultarief te zetten, gewoon de paal publiek zetten bij de backoffice.
Klopt, buiten dat je dan echt wel een bijzonder grote omweg maakt door het via twee providers te laten lopen.

Efficienter (cashflow, overhead gewijs gezien) is voor diegene die prive wil laden rechtstreeks een pas bij je laadpaal-CPO te nemen en die te nullen. Ik snap wel dat het onder de streep niks uitmaakt maar dat is ook maar te bekijken. Soms komt er echt nog wel een fee bovenop die naar de pas houder gaat. Er zijn hier bv heel wat mensen die met Tap werken, ja als op de door jou geschetste manier gaat werken komt daar altijd iets van een 10 procent bij dacht ik, dat is dan ook weer te gek voor worden.

Je methode werkt maar die van mij zou NOG zekerder moeten zijn qua prijs zetting dat het altijd op 0 uitkomt.
Komt ook nog eens bij dat je met een timeshift zit van 2 maanden, factuur van je laadpas versus terugbetaling CPO (creditnota versus uitbetalingsdatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
Wat ik nog niet vermeld had, is dat het privé laden veel minder vaak zal gebeuren dan het laden op kosten van de werkgever.
Een oplossing zou dan zijn om standaard plug&charge in te stellen, en wanneer we privé willen laden, tijdelijk plug&charge afzetten. Via de app van HA zou dat weinig moeite moeten zijn, en je ziet op de laadpaal meteen wat er ingesteld is.
Ik zal Eneco contacteren om te zien of ze het nultarief kunnen toekennen aan een laadpas.
Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk9999_33
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-07 13:06
Al een jaar of vier heb ik een Alfen ng9xx laadpaal via mijn werkgever (zonder utp kabel, ik denk via een sim). Mijn werkgever heeft afspraken met 50five als backoffice. 50five betaalt mij de kosten van het laden. Over een aantal maanden ga ik van werkgever veranderen en lever ik mijn leaseauto in.

Wat kan ik dan uberhaupt nog met deze laadpaal? In alle jaren heb ik nooit een firmware upgrade uitgevoerd. In de 50five app zie ik daar geen info over. Als ik straks een nieuwe auto heb, heeft het dan nog zin om deze laadpaal te blijven gebruiken? Ik heb zonnepanelen en zou graag een stukje van het overschot voor de auto gebruiken. Nu gebruik ik de Jedlix app, maar een koppeling aan de P1 meter (via HA) lijkt me een betere optie.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hk9999_33 De eerste vraag, heb je het wachtwoord van de paal? Zo niet, is er nog een mogelijkheid dat jouw paal überhaupt (nog) geen wachtwoord heeft, afhankelijk van de firmware-versie die er op zit.

Daarnaast, ligt er een utp-kabel, zodat je hem kan aansluiten op je netwerk? Liefst heb je er twee, maar als er enkel één kabel naar jouw slimme meter ligt voor load balancing, kun je die ook gebruiken door bijv. splitten van de aderparen.

LAN connectie is in ieder geval een vereiste als je zelf iets wil beheren.

Er staat echt meer dan genoeg info reeds in het topic hierover, gewoon even zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

hk9999_33 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:42:
Al een jaar of vier heb ik een Alfen ng9xx laadpaal via mijn werkgever (zonder utp kabel, ik denk via een sim). Mijn werkgever heeft afspraken met 50five als backoffice. 50five betaalt mij de kosten van het laden. Over een aantal maanden ga ik van werkgever veranderen en lever ik mijn leaseauto in.

Wat kan ik dan uberhaupt nog met deze laadpaal? In alle jaren heb ik nooit een firmware upgrade uitgevoerd. In de 50five app zie ik daar geen info over. Als ik straks een nieuwe auto heb, heeft het dan nog zin om deze laadpaal te blijven gebruiken? Ik heb zonnepanelen en zou graag een stukje van het overschot voor de auto gebruiken. Nu gebruik ik de Jedlix app, maar een koppeling aan de P1 meter (via HA) lijkt me een betere optie.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
Zodra je je auto en baan inlevert, zal je werkgever ook het abonnement van de laadpaal bij 50five opzeggen cq niet meer betalen. Dan is het de vraag of je leasemaatschappij de lader komt terughalen, of dat die jouw eigendom wordt. Meestal het laatste, want terughalen is vaak duurder.

Vraag aan 50five alle wachtwoorden (admin password en PRC) op, en sluit een netwerkkabel aan op je lader. Zorg dat je voordat je contract ophoudt in de paal kan.

Zodra je de paal in eigen beheer hebt kan je allerlei zaken zelf regelen, zoals zonne-laden. Genoeg hulp hier om je op gang te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
DaRealRenzel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Waarschijnlijk wordt er bij de facturatie door ANWB BTW op de prijs gezet, waardoor je 21% meer betaald dan je vergoed krijgt. En zoals @HyperBart zegt, het is veel efficiënter om gewoon een pas met nultarief te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
DaRealRenzel schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:59:
[...]
Zodra je je auto en baan inlevert, zal je werkgever ook het abonnement van de laadpaal bij 50five opzeggen cq niet meer betalen. Dan is het de vraag of je leasemaatschappij de lader komt terughalen, of dat die jouw eigendom wordt. Meestal het laatste, want terughalen is vaak duurder.
[...]
Ligt ook aan het contract. In de meeste situaties die ik ken is de laadpaal een losstaand contract geweest naast het leasecontract en is er een betalingsplicht/plan bij stopzetten (nihil na 5 jaar dan).

Ik ken eigenlijk niemand waarbij de paal in eigendom van de LM is, alleen het beheer.

In het geval van Alfen is de paal na 4 jaar ook afgeschreven. De helpdesk van Alfen gaf bij mij aan dat 4 jaar de verwachte levensduur is van een single pro line.

Wat ik overigens erg kort vind, maarja, de kijne gaat al langer mee op zijn tweede plekje.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 28-06-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-07 13:41
Heb sinds kort een andere elektrische auto, Porsche Taycan. Helaas lukt het niet om het laden te hervatten, als dit een uurtje heeft stilgelegen (i.v.m. uitgesteld laden).

Ik heb dit op publieke laad infrastructuur (ook van Alfen) getest, waarbij het wel correct werkt.
Mijn laadpaal thuis is een Alfen NG910 (Eve Single S-line) met firmware 7.1.6

Iemand nog tips? Hopelijk is het met het aanpassen van een instelling op te lossen.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Caelorum schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Ja, je cat5E (of hoger) maak je dan een CAT4 + 2 draadjes voor P1 doorlussen. Moet overigens de afstand niet te groot worden voor de P1 signalen.
Verbinding met thuisnetwerk is wel nodig voor HA integratie. Mogelijk dat je paal ook met wifi kan verbinden, als die nieuw genoeg is.

Als je de paal overigens toch gaat verbinden met het netwerk kan je net zo goed een homewizard p1 wifi meter ertussen hangen. Die kan de paal ook benaderen en kan je ook in HA inregelen. Scheelt je weer klooien met het splitten van de kabel.
Hoe bedoel je dit? Ik heb al een p1 meter aan de meter hangen. Gewoon de P1 aansluiten op de P1 van de meter? Heb je dan ook load balancing? Daarvoor moet hij dan toch wel echt aan je slimme meter hangen? Of kan je dit dan via homewizard regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
De homewizard p1 meter heeft een api, waar de laadpaal direct op koppelt. Dus ipv direct op de slimme meter, gaat echt via de homewizard p1 meter over het reguliere netwerk.

Zie ook https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer.

Moet je natuurlijk wel de loadbalancing licentie hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door Caelorum op 29-06-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Caelorum schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:12:
De homewizard p1 meter heeft een api, waar de laadpaal direct op koppelt. Dus ipv direct op de slimme meter, gaat echt via de homewizard p1 meter over het reguliere netwerk.

Zie ook https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer.

Moet je natuurlijk wel de loadbalancing licentie hebben.
Ah nu snap ik hem. Ik dacht dat je bedoelde dat ik een p1 meter in de paal kon hangen als een soort bridge zodat ik geen kabel nodig had. Dat was een top oplossing geweest, maar dit scheelt inderdaad het strippen. Dat is al heel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:43
Even interesse vraagje, buiten het uitvallen het display, hebben andere ook soms dat de rfid reader niet meer werkt en de paal dus een reboot nodig heeft om hem weer werkend te krijgen?

firmware 6.6.2

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
Roger Beurskens schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:46:
Even interesse vraagje, buiten het uitvallen het display, hebben andere ook soms dat de rfid reader niet meer werkt en de paal dus een reboot nodig heeft om hem weer werkend te krijgen?

firmware 6.6.2
Jep, nfc module moest hij mij geüpdatet worden. Daarna nergens meer last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Dartlink schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:04:
[...]

en hoe heb je dat gedaan?

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:47:
[...]

Ligt ook aan het contract. In de meeste situaties die ik ken is de laadpaal een losstaand contract geweest naast het leasecontract en is er een betalingsplicht/plan bij stopzetten (nihil na 5 jaar dan).

Ik ken eigenlijk niemand waarbij de paal in eigendom van de LM is, alleen het beheer.

In het geval van Alfen is de paal na 4 jaar ook afgeschreven. De helpdesk van Alfen gaf bij mij aan dat 4 jaar de verwachte levensduur is van een single pro line.

Wat ik overigens erg kort vind, maarja, de kijne gaat al langer mee op zijn tweede plekje.
Daar ga je toch scheef, want bij alle vormen van lease blijft het juridisch eigendom bij de leasemaatschappij.
Derhalve kunnen ze bij (eerder) beëindigen van de lease ook de laadpaal terugvorderen.
Meestal gebeurt dat niet, en word de paal afgeschreven met eventueel een kleine overname bedrag.

Maar ligt helemaal aan de LM, en hoe eea in elkaar steekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
DaRealRenzel schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Daar ga je toch scheef, want bij alle vormen van lease blijft het juridisch eigendom bij de leasemaatschappij
Dat is maar net hoe het afgesproken is. De auto zal in eigendom van de leasemij zijn. Maar wat er over de paal is afgesproken verschilt per werkgever, per backoffice, per leasemaatschappij en per unieke combi daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Meestal is de paal dan ook een losstaand contract zodat het geen lease is, maar is de betaling er wel aan gekoppeld (als het al niet een all-in eenmalig bedrag is).
Ik heb nog niemand gesproken waarbij de LM echt eigenaar is of het recht op terugvorderen heeft. Is maar goed ook, anders was de tweedehandsmarkt zo prut geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Nou, als iemand een laadunit aan mijn huis schroeft, ben ik eigenaar. Zoek op natrekking.
Kan ook van toepassing zijn op een losstaande laadpaal.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Caelorum schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:51:
Meestal is de paal dan ook een losstaand contract zodat het geen lease is, maar is de betaling er wel aan gekoppeld (als het al niet een all-in eenmalig bedrag is).
Ik heb nog niemand gesproken waarbij de LM echt eigenaar is of het recht op terugvorderen heeft. Is maar goed ook, anders was de tweedehandsmarkt zo prut geweest.
Nou bij deze dan: bij mij is vastgelegd dat de lm eigenaar is. Er is ook vastgelegd dat bij beëindiging van het leasecontract of einde dienstverband de paal automatisch mijn eigendom wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
V_ger schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
Nou, als iemand een laadunit aan mijn huis schroeft, ben ik eigenaar. Zoek op natrekking.
Dat wordt juridisch een lastig verhaal als er een overeenkomst ligt waar wat anders in staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:35
Dartlink schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:04:
[...]

EDIT: verkeerde persoon

[ Voor 25% gewijzigd door Daveth op 30-06-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Deze installeren als of je een firmware instaleer.
https://drive.google.com/...MCHPZ/view?usp=drive_link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Dat wordt juridisch een lastig verhaal als er een overeenkomst ligt waar wat anders in staat..
@V_ger heeft wel een punt.
zover ik weet wordt je inderdaad door natrekking eigenaar van de laadpaal wanneer deze aan onroerend goed is bevestigd of op eigen grond staat, moet je wel zelf de eigenaar zijn hiervan.
Natrekking kan alleen vervallen wanneer er via een notariële akte een recht van opstal is geregeld voor de laadpaal.

ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Top, dankjewel. ik zal er zo eens mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
En de update zit erin, van 3.0-510 naar 3.0-520 voor de nfc/rfid module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39
Is deze voor iedereen aan te bevelen of alleen wanneer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
mdizzy schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:46:
Wat ik nog niet vermeld had, is dat het privé laden veel minder vaak zal gebeuren dan het laden op kosten van de werkgever.
Een oplossing zou dan zijn om standaard plug&charge in te stellen, en wanneer we privé willen laden, tijdelijk plug&charge afzetten. Via de app van HA zou dat weinig moeite moeten zijn, en je ziet op de laadpaal meteen wat er ingesteld is.
Ik zal Eneco contacteren om te zien of ze het nultarief kunnen toekennen aan een laadpas.
Bedankt voor de hulp.
Ik was nog eens alle reacties aan het doornemen. Ik zou dit dus ook kunnen doen met whitelisting in de laadpaal, onder voorwaarde dat ik voor het aansluiten plug&charge (tijdelijk) afzet?
Hoe geraak ik het gemakkelijkst aan de ID van een laadpas? Even kort laden en de logs uitlezen?
Het betreft de auto van mijn schoonouders. Ik zou dus bijv. een automatisatie kunnen instellen dat de laadpaal in RFID modus is wanneer hun auto in de buurt is en plug&charge wanneer deze er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Je hoeft niet te gaan laden. Je kan gewoon de pas er zo voorhouden, dan autoriseert die al en kan je het id uit de logs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

V_ger schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:06:
Eigendomsoverdracht via natrekking geldt alleen maar als de lader op een paal op je erf staat, dan wordt die middels natrekking eigendom van de eigenaar van het erf.
Een lader die aand e muur geschroeft wordt, wordt niet middels natrekking je eigendom, omdat die niet onlosmakelijk verbonden is met het onroerende goed.

Dat staat hier mooi uitgelegd: https://www.valegis.com/d...-auto-wie-is-de-eigenaar/

De juridische eigenaar (bij lease eigenlijk altijd de leasemaatschappij, als de leasenemer de lader niet in 1x heeft afgekocht, maar maandelijks voor betaald) kan deze eigendomsoverdracht voorkomen door een zakelijk recht van opstal te vestigen voordat de paal op je erf geplaatst wordt, maar daarvoor moeten ze naar de notaris en dat kost geld dus wordt over het algemeen niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Solarman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:26:
[...]

@V_ger heeft wel een punt.
zover ik weet wordt je inderdaad door natrekking eigenaar van de laadpaal wanneer deze aan onroerend goed is bevestigd of op eigen grond staat, moet je wel zelf de eigenaar zijn hiervan.
Natrekking kan alleen vervallen wanneer er via een notariële akte een recht van opstal is geregeld voor de laadpaal.
niet bij wand-gemonteerde laders... Alleen bij losstaande laders op een paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:51:
Hoe noem je dan een situatie waar je een maandelijks bedrag betaalt voor een apparaat ? Huur ?

De lader hoeft ook niet in hetzelfde leasecontract als de auto te zitten, maar als jouw werkgever elke maand een X bedrag aan de LM betaalt ter bezoldiging van de kosten van die lader (en dus niet alleen de backoffice vergoedign, maar in feite de maandelijkse rente+aflossing van de financiering van de lader) dan is dat ook gewoon lease.

Juridisch eigendom blijft dan ook gewoon bij de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
DaRealRenzel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Hoe noem je dan een situatie waar je een maandelijks bedrag betaalt voor een apparaat ? Huur ?
[...]
Afbetalingsregeling. Het verschil zit hem in eigendom/onderpand.
De lader hoeft ook niet in hetzelfde leasecontract als de auto te zitten, maar als jouw werkgever elke maand een X bedrag aan de LM betaalt ter bezoldiging van de kosten van die lader (en dus niet alleen de backoffice vergoedign, maar in feite de maandelijkse rente+aflossing van de financiering van de lader) dan is dat ook gewoon lease.

Juridisch eigendom blijft dan ook gewoon bij de LM.
Dat is IMO alleen lease als het eigendom ook bij de LM ligt gedurende de periode. En dan zal je zien dat je de paal of tegen een vergoeding kan overnemen, of deze wordt teruggehaald, maar persoonlijk ken ik geen bedrijf die dat doet. Maar mogelijk dat het buiten de IT wel voorkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
stormfly schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Is deze voor iedereen aan te bevelen of alleen wanneer nodig?
Alleen als je een 510 nfc reader hebt, in alle andere gevallen deze niet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Caelorum schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Afbetalingsregeling. Het verschil zit hem in eigendom/onderpand.

[...]

Dat is IMO alleen lease als het eigendom ook bij de LM ligt gedurende de periode. En dan zal je zien dat je de paal of tegen een vergoeding kan overnemen, of deze wordt teruggehaald, maar persoonlijk ken ik geen bedrijf die dat doet. Maar mogelijk dat het buiten de IT wel voorkomt?
Ook bij een afbetalingsregeling tussen de leasenemer en de leasegever blijft het juridisch eigendom bij de leasegever, totdat de laatste termijn is voldaan.

Stel dat zou niet zo zijn, de paal wordt geplaatst, je werkgever betaalt de eerste termijn, verkoiopt meteen zijn verkregen eigendom, en betaalt dan de volgende termijnen niet meer. De leasegever is dan zijn eigendom kwijt, en kan dus niet meer het eigendom terughalen om de schade van niet betalen te dekken.

Er is eigenlijk geen enkele leverancier van spullen, of het nou koop, huur of lease is, die het eigendom overdraagt als de spullen nog niet volledig zijn betaald. Juist vanwege het feit dat bij wanbetaling je niet je spullen kan terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
DaRealRenzel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Ook bij een afbetalingsregeling tussen de leasenemer en de leasegever blijft het juridisch eigendom bij de leasegever, totdat de laatste termijn is voldaan. [...]
In het geval van lease, ja.
[...]
Stel dat zou niet zo zijn, de paal wordt geplaatst, je werkgever betaalt de eerste termijn, verkoiopt meteen zijn verkregen eigendom, en betaalt dan de volgende termijnen niet meer. De leasegever is dan zijn eigendom kwijt, en kan dus niet meer het eigendom terughalen om de schade van niet betalen te dekken. [...]
Niet belangrijk, de werkgever is zijn kredietwaardigheid ook meteen kwijt. Wanbetaler. Staat goed als je nog een contract wilt afsluiten ergens als bedrijf.
[...]
Er is eigenlijk geen enkele leverancier van spullen, of het nou koop, huur of lease is, die het eigendom overdraagt als de spullen nog niet volledig zijn betaald. Juist vanwege het feit dat bij wanbetaling je niet je spullen kan terugvorderen.
Mwoah, dat zal je verbazen. Je kan gewoon het bedrag terugvorderen. In het geval van een laadpaal is het misschien nog wel verstandiger ook, want de economische waarde holt harder achteruit dan de afbetaling.

Anyways, ik ken ze iig niet. Ook bij eigen contract goed nagelezen. Als ze er toch zijn, prima. De discussie is voor dit topic verder niet zo relevant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-07 07:52
Beste GTE bezitter, wat zijn jullie actuele ervaringen m.b.t. het laden op zonnestroom, instelling volledig groen?

Dus in praktijk situatie: auto is niet vol, tegen einde dag onvoldoende opwek om te laden dus hij stopt, blijft de auto dan toch ‘vragen’ en daarmee de auto wakker waardoor de 12v accu leeg trekt? La’s daar veel dingen over maar geen zin om daar in de praktijk achter te moeten komen 😆

Op instelling comfort gaat het wel goed zo lijkt het, de auto raakt raakt vol en de boel stopt netjes. Is dat te bevestigen door jullie?

Hoe gebruiken jullie de instellingen? Andere tips?

Dank alvast voor jullie input van een ex EV nu Hybride rijder.

[ Voor 9% gewijzigd door Luc Beek op 30-06-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-07 21:59
Ik heb nu een aantal jaar een Alfen Eve Single Pro-Line in gebruik en is volledig in mijn eigendom. Ik heb dus alle wachtwoorden en kan overal bij. Nu laad ik al een tijdje een zakelijke elektrische auto hiermee op via 50five. Auto aan de paal, token van 50five erlangs, laadsessie wordt gestart, registratie gaat in de backoffice van 50five, factuur gaat naar de werkgever en die betaald de factuur.

Nu wil ik graag een 2e elektrische auto prive laden aan dezelfde paal. Heeft iemand hier ervaring mee? Liever heb ik voor mijn prive auto niks te maken met die hele zakelijke backoffice, maar 50five geeft aan dat ik via hun een extra token moet aanschaffen. Vervolgens wordt er een factuur opgemaakt op basis van de laadsessies en die moet ik zelf dan gaan betalen. Is het niet mogelijk om de zakelijke token te laten praten met de backoffice en de prive token rechstreeks te laten laden zonder met de backoffice to communiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Nee. Dit is afgelopen pagina's ook al gemeld overigens.
50five zou er een nultarief aan moeten kunnen hangen. Dan heb je ook niets te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:17
@Ati_ @Caelorum

Hier ook laadpaal van Alfen via 50 five via leaseauto.

Ik heb 3 kaarten/tags.
De tag hangt aan mijn sleutels en zorgt voor facturatie aan de werkgever, en deze tag kan ik ook elders gebruiken zoals bij Fastned en Ionity etc.
Dan heb ik een kaart die ik enkel thuis kan gebruiken, maar met facturatie aan werkgever.
En dan heb ik nog een zogenaamde nulkaart die me toelaat te laden zonder dat er eiets via 50five loopt. Die kaart zou ik dan gebruiken als er een privé auto bij komt.

Dat heeft nu 2,5 jaar prima gewerkt…. tot vandaag.
Heb met 2 tags/kaarten geprobeerd, en de paal start niet. Het logo van 50five is zichtbaar op het display, maar laden gebeurt niet.
Wel is het zo dat de zon er nu op staat tot ca 20h.
Ik ga nog eens proberen rond 21h, hopelijk is het dan iets koeler.

Nog iemand die last heeft met het starten van een laadsessie?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:18:
@Ati_ @Caelorum

Ik heb 3 kaarten/tags.
De tag hangt aan mijn sleutels en zorgt voor facturatie aan de werkgever, en deze tag kan ik ook elders gebruiken zoals bij Fastned en Ionity etc.
Dan heb ik een kaart die ik enkel thuis kan gebruiken, maar met facturatie aan werkgever.
En dan heb ik nog een zogenaamde nulkaart die me toelaat te laden zonder dat er eiets via 50five loopt. Die kaart zou ik dan gebruiken als er een privé auto bij komt.

Heb met 2 tags/kaarten geprobeerd, en de paal start niet. Het logo van 50five is zichtbaar op het display, maar laden gebeurt niet.

En wat zegt de logfile?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
V_ger schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:22:
[...]

En wat zegt de logfile?
Ik kan niet rechtstreeks aan de logfile, ik kan enkel naar een soort website en die zegt niks….waarschijnlijk omdat er ook niks gestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
@Ati_ @Caelorum

Ik heb 3 kaarten/tags.

Dat klinkt precies als het probleem wat ik had met de nfc/rfid reader... minuutje of 5 stroomloos maken, dan doet hij het waarschijnlijk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roger Beurskens schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:32:
[...]

Dat klinkt precies als het probleem wat ik had met de nfc/rfid reader... minuutje of 5 stroomloos maken, dan doet hij het waarschijnlijk weer.
Ik heb de zekering nu uit gezet, en ga gewoon wachten tot ca 22h…. Dan is het 3 graden kouder….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
@Ati_ @Caelorum

Ik heb 3 kaarten/tags.

Ik had dat toevallig vorige week ook, hij piepte zelfs niet eens dat er een kaart aangeboden werd.
Was 's ochtends om 06.45, dus temperatuur is het probleem niet geweest.

Ik had / heb nog geen tijd gehad om in de logfiles te duiken, maar wel snel ff de paal herstart via de Ace Installer tool en daarna werkte het weer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Ik heb de zekering nu uit gezet, en ga gewoon wachten tot ca 22h…. Dan is het 3 graden kouder….
Check het nu even. Dan kan je het probleem met de NFC uitsluiten. Je kan altijd daarna weer uitzetten en oververhitting concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zekering terug aan gezet, en de tag werkt terug.

Ik kan alleen overhitting vermoeden.

Pagina: 1 ... 84 ... 86 Laatste