skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Jawel, want dan kan je op een fase ook tot 32A laden.Grolsch schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:32:
Dan heeft een 22KW lader dus geen nut in mijn situatie, tnx voor de tip.
Maar als je nog niet wist welke lader je auto bevatte dan zijn dit details die te ver gaan voor jou. Ben je zeker dat je zelf de laadpaal wil uitzoeken?
Maar om dat softwarematig toegankelijk te maken heb je wel een extra betalende licentie nodig.
Nee. Je laadt met degene die je op L1 van je laadunit hebt aangesloten. Dat kan dus ook je eigen L2 of L3 zijn, maar kiezen/schakelen kan niet.MrMathos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:21:
Ik heb een 3 fasige laadpaal die vaak ook gewoon op 1 fase de wagen oplaadt (minder dan 4200W). Is er een mogelijk om te kiezen welke fase gebruikt wordt tijdens het "single phase" laden?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ah juist, dat is waar. Dan kan @Grolsch als ie dat wil die licentie (eerst) achterwege laten.IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:43:
[...]
Maar om dat softwarematig toegankelijk te maken heb je wel een extra betalende licentie nodig.
De menukaart van Alfen is niet heel duidelijk om eerlijk te zijn, webshops en dergelijke hebben er ook moeite mee.
Maar wanneer ie LB via P1 wil op zijn privépaal zal hij ook daar een licentie voor moeten aanschaffen.
Alfen SPL heeft hardwarematig bijna alles al aan boord maar om daar softwarematig van gebruik te kunnen maken moet je (per licentie) betalen om functies te ontgrendelen.
De LB licentie is wel dezelfde om ook van de solar charging optie gebruik te kunnen maken.
En dan heb je van scratch weer twee UTP verbindingen nodig. Eentje van de RJ45 poort in de Alfen SPL naar de ethernetpoort van je modem/router (een wifi module heeft de Alfen niet) en eentje van de interne RJ11 poort naar de P1 poort van de DM.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 14:43 ]
Wifi zit er wel aan te komen. Volgens mij zit het vanaf een bepaalde datum productie al hardwarematig er in. Maar mijn paal welke wel 4G is, heeft die functionaliteit echter niet. Dus WiFi zal ergens in 2025 ook wel mogelijk gaan worden. Wel handig als je die 2e kabel niet hebt of geen zin hebt die ene UTP te splitten.IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:40:
Correct.
Maar wanneer ie LB via P1 wil op zijn privépaal zal hij ook daar een licentie voor moeten aanschaffen.
Alfen SPL heeft hardwarematig bijna alles al aan boord maar om daar softwarematig van gebruik te kunnen maken moet je (per licentie) betalen om functies te ontgrendelen.
De LB licentie is wel dezelfde om ook van de solar charging optie gebruik te kunnen maken.
En dan heb je van scratch weer twee UTP verbindingen nodig. Eentje van de RJ45 poort in de Alfen SPL naar de ethernetpoort van je modem/router (een wifi module heeft de Alfen niet) en eentje van de interne RJ11 poort naar de P1 poort van de DM.
/f/image/M8lcQBgUwuk2c20a0zRaJC7O.png?f=fotoalbum_large)
En wanneer je nog van scratch moet beginnen is in de meeste gevallen (waar de laadpaal buiten staat) een vaste verbinding via een eenvoudig kabeltje iets stabieler dan een wifi verbinding.
Maar een meer uitgebreide keuze kan uiteraard nooit kwaad.
OTA via G-netwerk zit bij mijn weten al jaar en dag in de SPL.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2024 15:28 ]
Eens, maar verschilt per mens en situatie natuurlijk. Schijnt in 7.1 te komen lees ik hier.IvoB2 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:27:
Ieder zijn ding maar het lijkt me handiger en vooral goedkoper om een UTP kabel bij te trekken of een bestaande te splitten dan een hardware unit bij te (laten) plaatsen.
En wanneer je nog van scratch moet beginnen is in de meeste gevallen (waar de laadpaal buiten staat) een vaste verbinding via een eenvoudig kabeltje iets stabieler dan een wifi verbinding.
Maar een meer uitgebreide keuze kan uiteraard nooit kwaad.
OTA via G-netwerk zit bij mijn weten al jaar en dag in de SPL.
Ik lees in datzelfde artikel vanaf Maart 2023 productie datum.
https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations
[ Voor 6% gewijzigd door Jeffoz op 28-12-2024 15:35 ]
En waar moet ik dat "type label" vinden op m'n paal ? (de labels die ik kan vinden lijken me niet echt een jaartal aan te geven)The production date can be found on the type label on the charging station.
M'n paal is geplaatst juni 2024... de vraag is alleen hoe oud de paal zelf is.
Wellicht onder de kap als je die eraf hebt, maar je kan ook gewoon wachten tot versie 7.1 vd firmware. Zal de eerstvolgende zijn lijkt me, en dan kijken of je het kan activeren via app of ACE. Dan weet je snel genoeg of het er in zit. Maar tussen Maart 2023 en Juni 2024 zit meer als een jaar. Denk dat het er bij jou wel op zit.r2504 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:09:
[...]
En waar moet ik dat "type label" vinden op m'n paal ? (de labels die ik kan vinden lijken me niet echt een jaartal aan te geven)
Volgens de website van BMW zelf 11 of 22kW, maar eerder niet dan wel (het is een optie).Peter-036 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:29:
Volgens EV database heeft de BMW 15 een 11kW lader aan boord.
https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10
Aan de onderkant van de back, waar het front op geschroeft zit.r2504 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:09:
[...]
En waar moet ik dat "type label" vinden op m'n paal ? (de labels die ik kan vinden lijken me niet echt een jaartal aan te geven)
Kleine bump hiervoor. Sorry indien dit ongepast is, dan hoor ik het wel. Iemand die hier een antwoord op weet? Ik wil hem gaan bestellen eerstdaags via een Rexel of iets dergelijks, dus dan weet ik liefst wat ik exact nodig heb.Pharos1985 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:00:
Weet iemand of je dynamic load balancing (via DSMR) licentie nodig hebt indien je de load balancing via home assistant wilt regelen? Ik zou de Alfen via het netwerk vanuit HA willen aansturen (mijn HA leest mijn DSMR meter uit via de P1 poort).
Kan je hem tegelijk aansturen via de backoffice (verplicht van werkgever) en via HA?
Bedankt!
Ik heb altijd begrepen van welPharos1985 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:22:
[...]
Kleine bump hiervoor. Sorry indien dit ongepast is, dan hoor ik het wel. Iemand die hier een antwoord op weet? Ik wil hem gaan bestellen eerstdaags via een Rexel of iets dergelijks, dus dan weet ik liefst wat ik exact nodig heb.
Bedankt!
HA aansturing gaat via modbus afaik, en daarvoor is idd de LB licentie nodig.Pharos1985 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:22:
[...]
Kleine bump hiervoor. Sorry indien dit ongepast is, dan hoor ik het wel. Iemand die hier een antwoord op weet? Ik wil hem gaan bestellen eerstdaags via een Rexel of iets dergelijks, dus dan weet ik liefst wat ik exact nodig heb.
Bedankt!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij niet, hij werkt via de API die MyEve etc. ook gebruikt, toch?Inspired schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:31:
[...]
HA aansturing gaat via modbus afaik, en daarvoor is idd de LB licentie nodig.
evcc gebruikt dan weer wel de modbus interface.
Maar ik heb dus wel de ALB licentie dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen
Als iemand zeker weet dat hij kan aangestuurd worden via HA zonder ALB, laat het me zeker weten.
Tnx all toppers!
[ Voor 15% gewijzigd door Pharos1985 op 28-12-2024 21:52 ]
Daar staat gewoon het ACE nummer; alsook een ander nummer in het formaat "nnnnnn nnn".B_S schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:23:
[...]
Aan de onderkant van de back, waar het front op geschroeft zit.
Geen idee hoe ik daaruit een jaar kan uit aflezen.
Aan de rechterkant van het ACE nummer hoort dat te staan.r2504 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:54:
[...]
Daar staat gewoon het ACE nummer; alsook een ander nummer in het formaat "nnnnnn nnn".
Geen idee hoe ik daaruit een jaar kan uit aflezen.
:strip_exif()/f/image/BXvA6KM0uRyLcHfgYHNsS9k8.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 5% gewijzigd door B_S op 29-12-2024 00:17 ]
Als je ACE nummer afschermt dan kun je ook beter de barcode afschermenB_S schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:16:
[...]
Aan de rechterkant van het ACE nummer hoort dat te staan.
[Afbeelding]
Is er een bepaalde leverancier die jullie aanbevelen
Ik was naar de stikker IN de laadpaal aan het kijken... maar inderdaad er hangt er ook eentje op de onderkant.B_S schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:16:
[...]
Aan de rechterkant van het ACE nummer hoort dat te staan.
Als dit de productie datum is dan is m'n paal van 01-05-2024
Ja kwam ik ook achter, maar aan het ACE nummer alleen heb je niet veelsweebee schreef op zondag 29 december 2024 @ 01:10:
[...]
Als je ACE nummer afschermt dan kun je ook beter de barcode afschermen
Zou fijn zijn als iemand mij dit kan aangeven.
Thnx
Voor het overige hoef je volgens mij niets te wijzigen.
https://www.voltus.de/alf...dttxbmLkxDSBoCn8QQAvD_BwE
Korte berekening:
360.50 EUR voor het laadpunt.
183.50 EUR voor de Alfen laadkabel met op einde.
199 EUR voor ALB licentie dacht ik?
Voor 743 EUR dus variant met vaste laadkabel, RFID en ALB erin.... Lijkt me toch vrij goedkoop te zijn.
KickjeGJA schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:25:
Vraag mbt de Alfen Wallbox plugin in Home Assistant.
Werkte prima tot ie ineens stopte met de melding: kan geen connectie maken met de api. (Edit: Error communicatinge with API)
MyEve werkt gewoon dus de log uitgelezen. Hij komt aldoor met TLS handshake failed.
Iemand een tip?
Iemand een idee?
In de log staat iets over TLS handshake en een foutcode c:1020.
Het volgende heb ik gedaan:
De tijd in de paal stond verkeerd, gesynchroniseerd maar werkt nog niet
Ander ip adres gegeven;
Gecontroleerd of de ssl certificaten (duckdns) nog geldig zijn; tot in februari.
Andere versies van de plug in geinstalleerd,
diverse malen gereset (paal en HA)
ACE installer en MyEve werken prima (geen verbinding meer met Ace installer of MyEve bij opnieuw instellen van de Alfen Wallbox plugin want maar 1 connectie mogelijk
Kan er op de paal ook iets van een certificaat staan en kan die verlopen?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
De versie met RFID is een stuk duurder toch? Die is kaal 655.Pharos1985 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:27:
Weet iemand of hier een "addertje" onder het gras zit:
https://www.voltus.de/alf...dttxbmLkxDSBoCn8QQAvD_BwE
Korte berekening:
360.50 EUR voor het laadpunt.
183.50 EUR voor de Alfen laadkabel met op einde.
199 EUR voor ALB licentie dacht ik?
Voor 743 EUR dus variant met vaste laadkabel, RFID en ALB erin.... Lijkt me toch vrij goedkoop te zijn.
In de specs staat er dat RFID inbegrepen is. Vraag me af of het een Alfen is waar een vaste laadkabel op gemonteerd kan worden met open einde, of dat je eigenlijk een laadkabel moet kopen met aan beide kanten stekker erop en dan die dan gewoon in de laadpaal moet steken.
Weet iemand of je adhv informatie op die website ("produktnummer" & "herstellnummer") kan zien welke versie dat effectief betreft.
Edit: als ik op de site van Alfen 20003920 invul, dan kom ik uit dat dat een kabel zou zijn...
[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 29-12-2024 21:04 ]
De standard versie (904460527) heeft geen RFID. De uitleg eronder klopt niet. Veranderd niet mee met de keuze van de Alfen. Als je RFID wilt heb je de duurdere van 655 nodig.Pharos1985 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:02:
Klopt, daarom vind ik het zo'n "speciale" deal en wou ik het hier even overleggen/vragen.
In de specs staat er dat RFID inbegrepen is. Vraag me af of het een Alfen is waar een vaste laadkabel op gemonteerd kan worden met open einde, of dat je eigenlijk een laadkabel moet kopen met aan beide kanten stekker erop en dan die dan gewoon in de laadpaal moet steken.
Weet iemand of je adhv informatie op die website ("produktnummer" & "herstellnummer") kan zien welke versie dat effectief betreft.
Edit: als ik op de site van Alfen 20003920 invul, dan kom ik uit dat dat een kabel zou zijn...
Is er ergens een lijst van de exacte versienummers (met vaste laadkabel, RFID, ALB inbegrepen, etc?)?
[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 29-12-2024 21:36 ]
Hier staat wel het nodig in; https://qelo.eu/couch/upl...eet-evesingle-english.pdfPharos1985 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:36:
Bedankt alvast.
Is er ergens een lijst van de exacte versienummers (met vaste laadkabel, RFID, ALB inbegrepen, etc?)?
Ja, ik had dat probleem ook...GJA schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:48:
[...]
Kickje
Iemand een idee?
In de log staat iets over TLS handshake en een foutcode c:1020.
Het volgende heb ik gedaan:
De tijd in de paal stond verkeerd, gesynchroniseerd maar werkt nog niet
Ander ip adres gegeven;
Gecontroleerd of de ssl certificaten (duckdns) nog geldig zijn; tot in februari.
Andere versies van de plug in geinstalleerd,
diverse malen gereset (paal en HA)
ACE installer en MyEve werken prima (geen verbinding meer met Ace installer of MyEve bij opnieuw instellen van de Alfen Wallbox plugin want maar 1 connectie mogelijk), dus is juist verbonden met mijn netwerk.
Kan er op de paal ook iets van een certificaat staan en kan die verlopen?
en er ook een issue van gemaakt op github
ik wilde dan een roll-back naar 2.8.9 doen, maar met de nieuwe versie van hacks lukt dat niet.
iemand op de github heeft dan de oplossing geboden op mijn issue en een manier aangeboden om de roll-back te doen.
https://github.com/leeyue...6#issuecomment-2561723996
ik hoop dat @leeyuentuen een oplossing kan bieden.
Is het bij jou met 2.8.9 verholpen? Bij mij niet namelijk.braxx1980 schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:06:
[...]
Ja, ik had dat probleem ook...
en er ook een issue van gemaakt op github
ik wilde dan een roll-back naar 2.8.9 doen, maar met de nieuwe versie van hacks lukt dat niet.
iemand op de github heeft dan de oplossing geboden op mijn issue en een manier aangeboden om de roll-back te doen.
https://github.com/leeyue...6#issuecomment-2561723996
ik hoop dat @leeyuentuen een oplossing kan bieden.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Maar ik heb wel veel geprobeerd om de nieuwste draaiende te krijgen, zoals verwijderen en opnieuw installeren van de integratie.
Ik stond toen ook nog op HA2024.11 en ik had me ook naar de recenste versie gezet (HA2023.12).
Dan kon ik ook in de configuratie van de laatste versie van de integratie, want dat lukte ook niet. Maar uiteindelijk deed dat er niet toe, en moest ik toch nog terugdraaien.
Ook de wallbox een aantal x gereboot.
Het was wat trial en error.
Het laatste was dan de roll-back naar 2.8.9 en toen werkte alles weer.
Workaround daar was om ergens in de config file TLS uit te zetten.
Ik ben geen programmeur maar volg wel enkele items op GitHub. Volgens mij was de reden dat er iets in Python is veranderd waardoor iets nu strenger gecheckt wordt of iets.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
(Ik doe aan load balancing via HASS, maar dat staat er eigenlijk los van)
Iemand een idee waarom? Mijn woning heeft een monofase aansluiting met max. 40amp. De wagen zelf staat ook ingesteld tot 32amp. (Volvo C40 MY2024)
/f/image/Wobc7XDbB5hGthDIyDFdcWYv.png?f=fotoalbum_large)
LB eens uitzetten en/of de safe current naar 40A zetten? Lijkt verder goed te staan. Ik gebruik de Pro-line nu tijdelijk ook op 1/40A en mijn auto pakt dan gewoon 32A. (Mits er 32 vrij is van de 40)Sargearo schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:52:
Ik kan mijn wagen nooit hoger dan 19-20amp laden terwijl de Single Pro Line ingesteld staat tot max. 32amp (mono-fase)
(Ik doe aan load balancing via HASS, maar dat staat er eigenlijk los van)
Iemand een idee waarom? Mijn woning heeft een monofase aansluiting met max. 40amp. De wagen zelf staat ook ingesteld tot 32amp. (Volvo C40 MY2024)
[Afbeelding]
2.8.9 werkt bij mij ook!braxx1980 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:01:
Ja eigenlijk wel...
Maar ik heb wel veel geprobeerd om de nieuwste draaiende te krijgen, zoals verwijderen en opnieuw installeren van de integratie.
Ik stond toen ook nog op HA2024.11 en ik had me ook naar de recenste versie gezet (HA2023.12).
Dan kon ik ook in de configuratie van de laatste versie van de integratie, want dat lukte ook niet. Maar uiteindelijk deed dat er niet toe, en moest ik toch nog terugdraaien.
Ook de wallbox een aantal x gereboot.
Het was wat trial en error.
Het laatste was dan de roll-back naar 2.8.9 en toen werkte alles weer.
Ik zal het even melden op github
Kleine kick, met welke leverancier hebben jullie goede ervaringen?Grolsch schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:40:
Bedankt voor jullie antwoorden m.b.t. de diverse opties en uitleg.
Is er een bepaalde leverancier die jullie aanbevelen
Ik heb een Alfen laadpaal, geïnstalleerd als onderdeel van mijn lease contract. Gekoppeld aan Eneco. Dat lease contract is afgelopen en nu krijg ik vanuit Eneco een email met: Of nieuw (privé) abonnement, of geen diensten meer via Eneco, maar dan werkt laden (afhankelijk van welke laadpaal je hebt) mogelijk helemaal niet meer.
Vraag 1: Wat is jullie ervaring als je het abonnement bij Eneco laat verlopen. Werkt een Alfen laadpaal dan nog gewoon (evt zonder pasje)? Of zit ik meteen met een (mobiliteit)probleem?
Ik wil de Alfen paal liefst loskoppelen van Eneco en gewoon via de normale interface zelf beheren. Ik lees hier en daar dat je dat (inclusief het wachtwoord) kunt aanvragen bij Eneco.
Vraag 2: Hoe vraag ik dat aan? Gaat dat via Eneco Mobility Portal? Of bellen? Of iets anders?
Er loopt geen UTP kabel dat ik kan zien naar mijn meterkast. Door de buis komen twee kabels binnen, de stroomkabel en een kabel die (via een kastje) aan de meterkast vastzit (neem aan voor load-balancing). De laadpaal wordt ook niet gevonden via de apps MyEve of EveConnect.
Vraag 3: Kan het zijn dat de laadpaal via wifi verbind? Of zit er een eigen GSM module in die via 3g/4g contact maakt met Eneco? Want dan moet ik natuurlijk eerst uitvogelen hoe ik dat ding met mijn eigen netwerk verbind...
Alvast bedankt voor jullie hulp! Hopelijk krijg ik het ding gewoon als zelf-beheerd thuis-apparaat ingesteld op een nette manier.
Liberte, Egalite et Fraternite
Dergelijke vragen zijn nochtans al meermaals aan bod gekomen.walto schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:27:
Ik zit hier nu een uurtje te lezen, en kom nog niet veel verder eerlijk gezegd. Dus toch maar even de vraag, hoewel het hier vast al eerder is behandeld :-)
Gewoon de backoffice uitschakelen in je laadpaal (maar dan moet je wel toegang hebben via een ethernet kabel en dus ook beschikken over de wachtwoorden).Vraag 1: Wat is jullie ervaring als je het abonnement bij Eneco laat verlopen. Werkt een Alfen laadpaal dan nog gewoon (evt zonder pasje)? Of zit ik meteen met een (mobiliteit)probleem?
Ik wil de Alfen paal liefst loskoppelen van Eneco en gewoon via de normale interface zelf beheren. Ik lees hier en daar dat je dat (inclusief het wachtwoord) kunt aanvragen bij Eneco.
Je zal een extra kabel moeten trekken of je kan ook de bestaande splitsen voor dubbel gebruik.Vraag 2: Hoe vraag ik dat aan? Gaat dat via Eneco Mobility Portal? Of bellen? Of iets anders?
Er loopt geen UTP kabel dat ik kan zien naar mijn meterkast. Door de buis komen twee kabels binnen, de stroomkabel en een kabel die (via een kastje) aan de meterkast vastzit (neem aan voor load-balancing). De laadpaal wordt ook niet gevonden via de apps MyEve of EveConnect.
Er zit een GSM module in voor de back-office. Op zich hoef je je laadpaal strikt gezien niet met je eigen netwerk te verbinden (al kan je dan natuurlijk ook geen specifieke instellingen doen maar al mijn collega's werken op die manier).Vraag 3: Kan het zijn dat de laadpaal via wifi verbind? Of zit er een eigen GSM module in die via 3g/4g contact maakt met Eneco? Want dan moet ik natuurlijk eerst uitvogelen hoe ik dat ding met mijn eigen netwerk verbind...
OK. Zal eens een support request via mijn-laden indienen en het wachtwoord opvragen. Hopelijk lukt dat op die manier.r2504 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:45:
Gewoon de backoffice uitschakelen in je laadpaal (maar dan moet je wel toegang hebben via een ethernet kabel en dus ook beschikken over de wachtwoorden).
Zijn daar adapters voor (wat ik kan vinden lijken meer een soort mini-switches te zijn), of moet ik gewoon aan beide kanten twee UTP stekkers krimpen?r2504 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:45:
Je zal een extra kabel moeten trekken of je kan ook de bestaande splitsen voor dubbel gebruik.
Dus als mijn abonnement met Eneco verloopt en Eneco de GSM communicatie/backoffice stopt, zou de paal (ik neem aan dan zonder laadpas) gewoon moeten blijven werken?r2504 schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:45:
Er zit een GSM module in voor de back-office. Op zich hoef je je laadpaal strikt gezien niet met je eigen netwerk te verbinden (al kan je dan natuurlijk ook geen specifieke instellingen doen maar al mijn collega's werken op die manier).
Liberte, Egalite et Fraternite
- max station current: 15 A (10.4 kW)
- load balancing max meter current: 11A (7.6kW)
- load balancing safe current: 6A (4.1kW)
Dit met het idee dat de laadpaal nooit meer dan 7.6kW (11A) van het net zou halen, omwille van het capaciteitstarief in België.
De max station current is op 15A (10.4kW) gezet, zodat in de zomer, de paal toch sneller zou kunnen laden met overtollige energie van de zonnepanelen (en nog steeds max 7.6kW van het net).
Dit lijkt goed te werken, aangezien mijn vorige laadsessie tot max 7.1kW, aangezien mijn capaciteitstarief piek niet hoger is dan 7.1kW.
Ik heb nu ook de volgende setting laten aanpassen, in de veronderstelling dat indien er toch een grote load in huis is (vb verwarmen boiler, over, ...) de laadpaal zou kunnen laden met minder dan de minimale 4.1kW (6A), door over te schakelen naar 1 fase (2.5kW/11A):
- load balancing phase switching enabled
Ik heb net een laadsessie gestart na deze aanpassing, maar om 1 of andere reden lijkt de laadpaal nu maar op 1 fase te laden (max 2kW op dit moment)... Wat doe ik verkeerd? Ik zou verwachten dat de laadpaal start op 3 fasen, en pas bij een andere grote load in huis zou overschakelen naar 1 fase?
Of wat is de trigger om te schakelen tussen 1 fase en 3 fase laden?
Wie bepaalt het aantal fasen waarop wordt geladen? De wagen of de paal?
[ Voor 7% gewijzigd door h3llrais3rke op 30-12-2024 23:52 ]
Ja, die kan je vinden (wle opletten want sommige laten niet toe beide "toestellen" tegelijk te gebruiken) al heb ik geen idee of er ruimte is om deze bij in de laadpaal te plaatsen. Het eenvoudigste is dat je er zelf twee stekkers opknijpt (maar ook dan moet je wat reserve kabel hebben).walto schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:17:
Zijn daar adapters voor (wat ik kan vinden lijken meer een soort mini-switches te zijn), of moet ik gewoon aan beide kanten twee UTP stekkers krimpen?
Hangt van de instellingen af... zonder laadpas (Plug & Charge) is ook een instelling in de laadpaal die moet aanstaan. Best is dus dat je toegang hebt tot de laadpaal om die dingen te configureren nadat je contract met Eneco verloopt.[Dus als mijn abonnement met Eneco verloopt en Eneco de GSM communicatie/backoffice stopt, zou de paal (ik neem aan dan zonder laadpas) gewoon moeten blijven werken?
Zoals al meermaals is geschreven werkt dit niet aangezien je dan 7.6kW x 3 fasen hebt.h3llrais3rke schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:37:
Dit met het idee dat de laadpaal nooit meer dan 7.6kW (11A) van het net zou halen, omwille van het capaciteitstarief in België.
Je moet dan eigenlijk de laadpaal monofasig instellen.
Sorry, ik heb hier en daar gelezen in dit forum dat de phase switching wel zou werken... (vb: NTiBhohoSJ66vgJ in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie") Misschien niet met mijn instellingen dan?r2504 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:39:
[...]
Zoals al meermaals is geschreven werkt dit niet aangezien je dan 7.6kW x 3 fasen hebt.
Je moet dan eigenlijk de laadpaal monofasig instellen.
De laadpaal monofasig instellen, is dit software matig mogelijk? Kan men switchen? (Ik dacht dat de laadpaal "slim" was en dit zelf ging doen...
Het is dus eigenlijk niet mogelijk om de laadpaal 3 fasig te laten starten, en te laten switchen naar 1 fase wanneer de load in huis te hoog wordt?
[ Voor 19% gewijzigd door h3llrais3rke op 31-12-2024 09:13 ]
Ik denk van niet, de paal kijkt nieet naar het vermogen over alle fases, maar is een beetje "lomp" en kijkt per fase... als je dit wilt, dan heb je evcc nodig, die kan wel de fase switching aansturen , zo heb ik het toch begrepen...h3llrais3rke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:52:
[...]
Sorry, ik heb hier en daar gelezen in dit forum dat de phase switching wel zou werken... (vb: NTiBhohoSJ66vgJ in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie") Misschien niet met mijn instellingen dan?
De laadpaal monofasig instellen, is dit software matig mogelijk? Kan men switchen? (Ik dacht dat de laadpaal "slim" was en dit zelf ging doen...)
Het is dus eigenlijk niet mogelijk om de laadpaal 3 fasig te laten starten, en te laten switchen naar 1 fase wanneer de load in huis te hoog wordt?
de load balancing op de alfen is om de paal te beschermen per fase, deze kijkt dus niet naar alle fases tegelijk
Active Load Balancing heb ik al disabled via de MyEve app / ACE Installer. (Dus die safe current is dus dan ook niet van toepassing)Inspired schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:14:
[...]
LB eens uitzetten en/of de safe current naar 40A zetten? Lijkt verder goed te staan. Ik gebruik de Pro-line nu tijdelijk ook op 1/40A en mijn auto pakt dan gewoon 32A. (Mits er 32 vrij is van de 40)
Na contact Eneco, welke de laadpaal geplaatst heeft geven hun aan dat er een abonnement afgesloten moet worden. Ik vermoed dat het abonnement nog loopt aangezien deze in maart nog was verlengd.
Nu staat de paal op eigen grond en zal er normaal gesproken niemand anders laden.
Nu heb ik het volgende gevonden:
- Software versie 4.15.7-4054
- ACE software
- Ik kan zonder code inloggen in de laadpaal
Hoef ik nu alleen maar bij Autorisation Mode de aanpassing doen van RFID -> Plug and Charge?
/f/image/x06xDzolmcpN3m1xR50Hm9a3.png?f=fotoalbum_large)
Moet er nog een aanpassing aan de backend?
/f/image/VA2EO42GYySxEY3KpYxRh4ej.png?f=fotoalbum_large)
Andere auto proberen? Iemand met een Tesla wellicht? Die kan in de app makkelijk zien hoeveel vermogen er beschikbaar is.Sargearo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:00:
[...]
Active Load Balancing heb ik al disabled via de MyEve app / ACE Installer. (Dus die safe current is dus dan ook niet van toepassing)
Wat staat er op de andere tabbladen van de backoffice instellingen? Op dat screenshot staat alleen dat de preset niet gebruikt is.Michieas schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:10:
Ik wil graag mijn Alfen laadpaal open zetten na afloop van lease voor gebruik van onze prive elektrische auto.
Na contact Eneco, welke de laadpaal geplaatst heeft geven hun aan dat er een abonnement afgesloten moet worden. Ik vermoed dat het abonnement nog loopt aangezien deze in maart nog was verlengd.
Nu staat de paal op eigen grond en zal er normaal gesproken niemand anders laden.
- ACE software
Hoef ik nu alleen maar bij Autorisation Mode de aanpassing doen van RFID -> Plug and Charge?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb net als eerste geprobeerd met de authorization op "Plug and Charge". Dat werkte heel eventjes. De auto gaat laden met 6.9Kwh maar stopt na 30sec.Ricko1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:36:
[...]
Wat staat er op de andere tabbladen van de backoffice instellingen? Op dat screenshot staat alleen dat de preset niet gebruikt is.
Backoffice preset staat nog op blank. Deze zou ik nog op standalone kunnen zetten.
Onderstaand de extra tabbladen:
/f/image/5KfeLY7E5tFVFWMmM7skg03C.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Q4DCWWR2duaeJX9BS9p8IYa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RMWvcDNgPUlzOBviyqOsw2RU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UW9mVDBKJsWoUXnAuWADbCIs.png?f=fotoalbum_large)
Wat is dan het nut van die optie: "single/multiphase switching"?NoFate schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:30:
[...]
Ik denk van niet, de paal kijkt nieet naar het vermogen over alle fases, maar is een beetje "lomp" en kijkt per fase... als je dit wilt, dan heb je evcc nodig, die kan wel de fase switching aansturen , zo heb ik het toch begrepen...
de load balancing op de alfen is om de paal te beschermen per fase, deze kijkt dus niet naar alle fases tegelijk
Of ligt het aan mijn instellingen?
EVCC is een optie, maar pas nadat de laadpaal van mezelf wordt na de leasing...
[ Voor 6% gewijzigd door h3llrais3rke op 31-12-2024 13:42 ]
waarom pas na de leasing? ik dank die single/multi moet aanstaan om aangestuurd te kunnen worden? evcc kan dit bv via modbus aansturen, heb zelf geen LB actief , daar ik nog een analoge meter heb, dus zal voor later zijn...h3llrais3rke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:42:
[...]
Wat is dan het nut van die optie: "single/multiphase switching"?
Of ligt het aan mijn instellingen?
EVCC is een optie, maar pas nadat de laadpaal van mezelf wordt na de leasing...
Omdat ik liever zo weinig mogelijk aanpassingen doe tot de laadpaal effectief van mij is.NoFate schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:47:
[...]
waarom pas na de leasing? ik dank die single/multi moet aanstaan om aangestuurd te kunnen worden? evcc kan dit bv via modbus aansturen, heb zelf geen LB actief , daar ik nog een analoge meter heb, dus zal voor later zijn...
En aangezien ik deze optie zag, dacht ik net dat dit voor het switchen zou zorgen... maar blijkbaar niet dus?
Maar ik vind het nog steeds raar dat de wagen op 1 fase laadt (met de optie "single/multifase switching" aan) terwijl de laadpaal 3-fasig is... Zonder de optie aan, laadde de paal mooi op 3 fasen tot max 11A (7.6kW)
Ofwel snap ik niet goed wat de instellingen juist willen zeggen...
[ Voor 4% gewijzigd door h3llrais3rke op 31-12-2024 15:48 ]
Preset naar standalone zetten en bij P&C ID je ACE nummer van je lader.Michieas schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:10:
Ik wil graag mijn Alfen laadpaal open zetten na afloop van lease voor gebruik van onze prive elektrische auto.
- ACE software
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan werkt de lader gelijk (als de rest wel goed staat).
Bij het omzetten naar Plug & charge gaf de app een melding en heeft deze automatisch dat nummer ingevuld.Daveth schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:33:
[...]
Preset naar standalone zetten en bij P&C ID je ACE nummer van je lader.
Dan werkt de lader gelijk (als de rest wel goed staat).
Ik heb net de preset op Standalone gezet en de auto laad nu!
Ik durf het niet te zeggen. Alfen heeft een uitgebreide handleiding over load balancing / “smart charging” hier. Maar daar wordt met geen woord over deze optie gerept. Mogelijk is die toegevoegd na opstellen van de handleiding zonder aanpassing van diezelfde handleiding…h3llrais3rke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:42:
[...]
Wat is dan het nut van die optie: "single/multiphase switching"?
Als je de Alfen op EMS instelt gaat ie luisteren naar modbus signalen, die evcc kan geven. De enige instelling in de Alfen die je aanpast is dan deze ALB setting. Niets bijzonders verder, al het andere blijft gewoon werken werken / hetzelfde.EVCC is een optie, maar pas nadat de laadpaal van mezelf wordt na de leasing...
Heb bij een vriend een RPi Zero 2 draaien met evcc voor hem met Alfen leasepaaltje, werkt prima.
Had deze handleiding ook al gevonden, maar er wordt inderdaad niets over gezegd....JanHenk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:32:
Ik durf het niet te zeggen. Alfen heeft een uitgebreide handleiding over load balancing / “smart charging” hier. Maar daar wordt met geen woord over deze optie gerept. Mogelijk is die toegevoegd na opstellen van de handleiding zonder aanpassing van diezelfde handleiding…
EDIT: gisteren terug opnieuw proberen laden (met dezelfde instellingen) en nu werd de wagen terug geladen via 3 fasen... Ik kan niet echt achterhalen wanneer de paal beslist of er op 1 of 3 fasen moet worden geladen...
Misschien ga ik mij toch eens verdiepen in EVCC... Deze kan wel schakelen tussen 1 en 3 fase laden, tijdens dezelfde laadsessie?JanHenk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:32:
Als je de Alfen op EMS instelt gaat ie luisteren naar modbus signalen, die evcc kan geven. De enige instelling in de Alfen die je aanpast is dan deze ALB setting. Niets bijzonders verder, al het andere blijft gewoon werken werken / hetzelfde.
Heb bij een vriend een RPi Zero 2 draaien met evcc voor hem met Alfen leasepaaltje, werkt prima.
[ Voor 15% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-01-2025 08:35 ]
Volgens mij is dat een OCPP functie, dus alleen een backoffice kan dat besturen.h3llrais3rke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:31:
[...]
EDIT: gisteren terug opnieuw proberen laden (met dezelfde instellingen) en nu werd de wagen terug geladen via 3 fasen... Ik kan niet echt achterhalen wanneer de paal beslist of er op 1 of 3 fasen moet worden geladen...
EDIT
1
| Load balancing ConnectorSwitch3to1PhaseSupported If true, the CS supports switching from 3 to 1 phase during a charging session. False Read only OCPP |
Uit Back office (OCPP) configuration key list for Alfen chargers
Er wordt nergens gerept over OCPP only, het is dus gewoon een functie. En toch is me een keer verteld (voor zover dat dus waar is) dat het een backoffice only functie zou zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door B_S op 02-01-2025 09:59 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Bij mijn Volkswagen ID3 schakelt de laadpaal (aangesloten op 3 x 25 A) probleemloos tussen 1 en 3 fasen en omgekeerd. Zie deze post en de twee daarin vermelde posts (met daarin ook de aanbevolen settings voor 3 x 25 A). Wellicht ook interessant voor @h3llrais3rke.Peter-036 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:37:
Het kan zijn dat het in recentere software versies veranderd is, maar ik heb begrepen dat de Alfen wel 'on the fly' van 3 naar 1 fase kan, maar om weer van 1 naar 3 fasen te gaan moet 'ie 'uit' geweest zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 02-01-2025 13:38 ]
Technisch maakt dat voor de lader niks uit, het is een relais uit- of inschakelen.Peter-036 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:37:
Het kan zijn dat het in recentere software versies veranderd is, maar ik heb begrepen dat de Alfen wel 'on the fly' van 3 naar 1 fase kan, maar om weer van 1 naar 3 fasen te gaan moet 'ie 'uit' geweest zijn.
Relais 1 schakelt N en L1
Relais 2 schakelt L2 en L3
[ Voor 6% gewijzigd door B_S op 02-01-2025 13:43 ]
Dat kan hij zeker want als ik via Eve Connect speel met het vermogen dat hij mag gebruiken dat switch hij afhankelijk hiervan ook netjes tussen mono (als ik hem minder dan 4.2 kWh geef) en driefase (bij meer dan 4.2 kWh).Peter-036 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:37:
Dit zou misschien verklaren waarom ik het terug werkte op 3 fasen nadat ik de paal herstart heb.Peter-036 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:37:
Bedankt voor de link. Zeker interessant.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:34:
[...]
Bij mijn Volkswagen ID3 schakelt de laadpaal (aangesloten op 3 x 25 A) probleemloos tussen 1 en 3 fasen en omgekeerd. Zie deze post en de twee daarin vermelde posts (met daarin ook de aanbevolen settings voor 3 x 25 A). Wellicht ook interessant voor @h3llrais3rke.
Instellingen bij mij zijn wel wat strikter wegens het capaciteitstarief in België.
Mijn max station current staat op 15A (10.35kW) en mijn loadbalancing max meter current staat op 11A (7.6kW) omdat ik mijn capactietstarief piek wil beperken, maar toch in in de zomer boven de 11A kan laden met overschot van zonnepanelen.
Voor de rest lijken mijn instellingen dezelfde, behalve de safe current, die staat ook nog op 6A bij mij (default setting denk ik)
[ Voor 6% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-01-2025 19:52 ]
Gisteren avond laadsessie gestart, alles mooi geladen (3 fasig, maar geen switching naar 1 fase), maar deze ochtend was het scherm op de laadpaal uit.
Nog nooit gezien, wat ik ook deed, scherm wou niet meer aan.
Na een reboot was het scherm er terug. Iemand dit ook al meegemaakt?
EDIT: vraag gesteld in EVCC topic
[ Voor 78% gewijzigd door h3llrais3rke op 03-01-2025 18:58 ]
We hebben een topic hiervoorh3llrais3rke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:35:
Ik ben ook EVCC aan het bekijken, maar ik zou ook iets moeten hebben om mijn P1 poort uit te lezen.
Ik lees die nu rechtsteeks uit in homeassistant via P1 naar usb converter kabel (via DSRM integratie), maar voor EVCC heb ik een "meter" nodig die dit ook nog eens kan exposen naar EVCC. Iemand een idee hoe ik dit kan realiseren zonder hiervoor een extra apparaat (zoals P1 meter van homewizard) aan te schaffen?
Je kunt de Home Assistant API gebruiken om de grid sensor beschikbaar te stellen, evcc kan die pollen.
Bedankt voor de tip. Heb de vraag in het andere topic gesteld, maar ik zie net dat je die daar zelf al eens beantwoord hebt. Blijkbaar kan je ook de homeassistant api uitlezen in evcc. Dat ga ik direct eens proberen.JanHenk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:44:
[...]
We hebben een topic hiervoor
Je kunt de Home Assistant API gebruiken om de grid sensor beschikbaar te stellen, evcc kan die pollen.
Dit is het firmware probleem wat Alfen nog steeds niet heeft opgelost, het is bekend dat dan het display uitvalt en na een herstart weer werkt.h3llrais3rke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:35:
Ik heb toch de indruk dat die alfen laadpalen toch niet zo robuust zijn...
Gisteren avond laadsessie gestart, alles mooi geladen (3 fasig, maar geen switching naar 1 fase), maar deze ochtend was het scherm op de laadpaal uit.
Nog nooit gezien, wat ik ook deed, scherm wou niet meer aan.
Na een reboot was het scherm er terug. Iemand dit ook al meegemaakt?
EDIT: vraag gesteld in EVCC topic

Mijn laadpas zit in de clip bij de zonneklep van mijn id4.
Ik wil via de passagierskant mijn laadpas pakken en schuif zo de laadpas achter de spiegel
Krijg hem er met geen mogelijkheid uit maar moet wel laden.
Nu heb ik mijn shell recharge pas gebruikt om mijn alfen laadpaal te unlocken, want moest mijn auto laden. (vind het wel bijzonder dat dit kan, want betekent dit dat iedereen met een laadpas de alfen paal kan unlocken?)
Maar zit erover na te denken, ga ik nu niet dubbel betalen voor de kwh's?
Zowel aan mijn stroomleverancier, want het loopt via mijn thuisaansluiting. En ik word gefactureerd via Shell recharge?
Had ik dan beter aan straat kunnen parkeren en daar de shell pas gebruiken?
Morgen maar nieuwe laadpas op werk aanvragen. Wat een gedoe.
[ Voor 7% gewijzigd door Qosmic op 05-01-2025 12:15 ]
Stop chasing the dream, you're already living it
Ja, Shell recharge gaat jouw die kWh's in rekening brengen, maar je back-office zal de geleverde stroom aan jou vergoeden......tegen hun prijs, die lager ligt dan wat je bij Shell betaalt, en wellicht ook nog ex-btw.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Stop chasing the dream, you're already living it
Als je als klant gefactureerd wordt door Shell dan zou in principe Shell jou als leverancier moeten crediteren (met als verschil daartussen de marge die voor Shell is als service provider)Qosmic schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:11:
Ik heb weer wat.
Mijn laadpas zit in de clip bij de zonneklep van mijn id4.
Ik wil via de passagierskant mijn laadpas pakken en schuif zo de laadpas achter de spiegel
Krijg hem er met geen mogelijkheid uit maar moet wel laden.
Nu heb ik mijn shell recharge pas gebruikt om mijn alfen laadpaal te unlocken, want moest mijn auto laden. (vind het wel bijzonder dat dit kan, want betekent dit dat iedereen met een laadpas de alfen paal kan unlocken?)
Maar zit erover na te denken, ga ik nu niet dubbel betalen voor de kwh's?
Zowel aan mijn stroomleverancier, want het loopt via mijn thuisaansluiting. En ik word gefactureerd via Shell recharge?
Had ik dan beter aan straat kunnen parkeren en daar de shell pas gebruiken?
Morgen maar nieuwe laadpas op werk aanvragen. Wat een gedoe.
Ik had dat ook eens op mijn laadpaal met Coolblue backoffice. Toen werd ik wel als klant gefactureerd maar niet als leverancier gecrediteerd. Coolblue hield dus gewoon het volledige bedrag. Heeft me veel moeite gekost om aan ze uit te leggen dat dat fout was en alsnog het geld gecrediteerd te krijgen.
edit: correcter inderdaad Shell factureert klant, backoffice crediteert leverancier (en Shell en backoffice verrekenen onderling)
[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 05-01-2025 13:37 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Ik heb dezelfde melding, maar nog geen oplossing gevonden: https://gathering.tweaker...message/81123406#81123406Ugchel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:37:
In EVE Connect kijk ik soms laadsessies na, en daar staat nu een melding als ‘deze firmware heeft een bekende beperking die invloed heeft op de zichtbaarheid van de transactiegeschiedenis (…)’. Volgens mij heb ik de firmware op de alfen al een tijd op de laatste (sinds september oid) en vanochtend stond dit niet in de app. Iemand die deze melding ook heeft en/of weet of de alfen automatisch firmware updates doet?
sorry het herhalen van mijn eigen post, maar ik kreeg hier geen reactie op, en het probleem is nog steeds niet opgelost, en dit is héél vervelend. auto het gehele weekend aan de lader, en slechts van 15% naar 40% geladen door continu uitvallen / niet heropstarten...botn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:31:
ik heb de load balancing safe current op 16A ingesteld (geconnecteerd via homewizzard p1) om onder de 4000W te blijven ifv het capaciteitstarief in België.
Nu merk ik dat mijn laadpaal (Alfen Eve Single S 1PH) netjes terugschakelt tot uitschakelt, maar eenmaal uitgeschakeld heel onvoorspelbaar terug inschakelt. Mijn wagen (model Y) hangt sinds gisteren 16u aan de laadpaal, maar heeft meer niet dan wel geladen.
Geel=laadpaal, blauw=totaal aansluiting (P1)
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
[...]
@Dominic-070 heb je hier ondertussen een oplossing voor gevonden? Jij had ongeveer hetzelfde probleem denk ik...
Met het risico dat ik er nog minder van snap dan jij, maar de handleiding van Alfen geeft aan:botn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:20:
[...]
sorry het herhalen van mijn eigen post, maar ik kreeg hier geen reactie op, en het probleem is nog steeds niet opgelost, en dit is héél vervelend. auto het gehele weekend aan de lader, en slechts van 15% naar 40% geladen door continu uitvallen / niet heropstarten...
Load Balancing Safe Current (A); waarde van het vermogen dat beschikbaar blijft voor het laadstation (of laadplein) wanneer de connectie tussen de energiemeter en het laadstation wordt verbroken.
Ik lees daarin dat dit het maximale vermogen is waarmee de laadpaal blijft laden wanneer de verbinding tussen jouw p1 en je laadpunt verbroken is. Dat is toch niet de instelling die jij zoekt/nodig hebt?
[ Voor 8% gewijzigd door Ugchel op 06-01-2025 12:59 ]
Het door jou beschreven gedrag werd eerder ook gemeld door @ocmerUgchel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:37:
In EVE Connect kijk ik soms laadsessies na, en daar staat nu een melding als ‘deze firmware heeft een bekende beperking die invloed heeft op de zichtbaarheid van de transactiegeschiedenis (…)’. Volgens mij heb ik de firmware op de alfen al een tijd op de laatste (sinds september oid) en vanochtend stond dit niet in de app. Iemand die deze melding ook heeft en/of weet of de alfen automatisch firmware updates doet?
Zie hier voor mijn vijf centen bij deze vraag.
Ik weet niet zeker op welke firmware je zit, maar het gedrag van onzichtbare laadgeschiedenis doet zich bij mijn weten alleen voor bij 7.0x. Ik zou verwachten dat dit gedrag verdwijnt als je downgrade naar firmware 6.6.2. Nadeel daarvan is dat de scheduling functie in de EveConnect app dan niet werkt.
V.w.b. je vraag over automatische updates: Alfen doet geen automatische firmware updates.
Je kunt wel handmatig up- of downgraden.
De firmware update pagina van alfen staat hier (let op: onderin staan nog nieuwere firmwares, maar die hebben nog wel hun nukken).
In dit topic is verder genoeg geschreven over de wijze om firmware te up- of downgraden m.b.v. de ACE Service Installer of met de MyEve app. Dat zou moeten lukken.
Ja firmware updaten is bekend, maar het is opmerkelijk (voor mij) dat ik gisterenochtend de laadgeschiedenis kon inzien, er niets gewijzigd is (volgens mij niet in versie van Eve Connect en blijkbaar dus geen automatische firmware update) en ik opeens geen geschiedenis kan inzien. Volgens de Appstore is drie dagen terug een nieuwe versie van Eve live gebracht. Mogelijk zit het daarin, maar wat dat dan met de firmware te maken heeft?NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:35:
[...]
V.w.b. je vraag over automatische updates: Alfen doet geen automatische firmware updates.
Maar goed, hopen dat dat snel opgelost is want ik controleer graag wat de backoffice mij wil vergoeden en wat ik daadwerkelijk geladen heb
[ Voor 11% gewijzigd door Ugchel op 06-01-2025 17:13 ]
Met de ACE Service Installer (Windows software) kan je nog wel de laadhistorie zien.Ugchel schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:11:
[...]
Maar goed, hopen dat dat snel opgelost is want ik controleer graag wat de backoffice mij wil vergoeden en wat ik daadwerkelijk geladen heb
Nog andere opties om dit draadloos te doen waarbij de 3 fases wel worden uitgelezen?
Zou de Alfen Eve Single Pro überhaupt load balancing kunnen toepassen met deze meter?
[ Voor 9% gewijzigd door DefLite op 06-01-2025 21:46 ]
De grafiek van HW bedoel je? Je hebt wel Energy+ van HW? Anders zie je geen verbruik per fase afaik. Voor gebruik met de Alfen is Energy+ niet nodig.DefLite schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:38:
Plan was de Homewizard P1 uit lezen door de Eve Single Pro voor active loadbalancing. Helaas ben ik er net achter gekomen ISKRA MT382 slimme meter van Liander niet door de P1 helemaal ondersteund wordt (geen 3 fases in grafiek). https://helpdesk.homewiza...ter-met-mijn-slimme-meter![]()
Nog andere opties om dit draadloos te doen waarbij de 3 fases wel worden uitgelezen?
Zou de Alfen Eve Single Pro überhaupt load balancing kunnen toepassen met deze meter?
En volgens mij (als ik alles goed begrijp) is DSMR 2.2 sowieso te oud voor active loadbalancing, las ergens dat DSMR 2.2 slechts 1x per 15 minuten een update stuurt.
Vervangen slimme meter nuttig? DSMR2.2 naar DSMR5 deze heeft hetzelfde probleem.
Ah Liander bevestigt dit ook
https://www.liander.nl/verduurzamen/elektrisch-rijden
Helaas dan maar een nieuwe meter aanvragen.
[ Voor 29% gewijzigd door DefLite op 06-01-2025 22:23 ]
In MyEve zie ik hem nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 07-01-2025 17:58 ]
Handig die Wireless commissioning feature. Werkt alleen voor Eve’s geproduceerd vanaf maart 2023 dus in mijn geval helaas niet te gebruiken. Hopelijk is wel de laadhistorie weer te zien in Eve Connect na deze update.deejeebv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:57:
Ik krijg zojuist een mail met aankondiging van firmware versie 7.1. Release notes https://info.alfen.com/hu...73334&utm_source=hs_email
[ Voor 26% gewijzigd door maho99 op 07-01-2025 18:53 ]
Goh die van jou is toch al in dienst gesteld, dan heb je die functie toch niet meer nodig?maho99 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:52:
[...]
Handig die Wireless commissioning feature. Werkt alleen voor Eve’s geproduceerd vanaf maart 2023 dus in mijn geval helaas niet te gebruiken. Hopelijk is wel de laadhistorie weer te zien in Eve Connect na deze update.
Dat is ook zo. Maar mocht ik iets in de configuratie willen aanpassen, dan had ik dat door de update draadloos via de My Eve App kunnen doen. Gelukkig doe ik dat niet dagelijks 🙂HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Goh die van jou is toch al in dienst gesteld, dan heb je die functie toch niet meer nodig?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik ben met EV Smart Charging aan het stoeien. Installatie ging allemaal prima, maar om een of andere reden blijft hij op 'No Charging Planned' staan. Hij rekent dus niet een laadschema door. Wat doe ik fout?JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:32:
[...]
Als je graag binnen HA blijft en het wat verder wil automatiseren, kun je ook deze EV Smart Charging gebruiken en integreren met de Alfen. Ik gebruik het zelf overigens niet, maar ben het tegengekomen op het forum bij anderen. Je kunt de SoC vanuit je Enyaq gebruiken (met MySkoda integratie) plus een target SoC, zodat ie zelf de meest gunstige periode uitrekent.
Met evcc doe ik iets soortgelijks. Hij staat (als mijn auto wordt aangesloten) standaard op de PV modus (vergelijkbaar met 'Green'). Daarin werken zonneladen, laadplannen en snelladen bij een (lager dan) ingesteld tarief standaard. Daarnaast gebruik ik een offset op de PV-modus waardoor ie eerder begint met laden bij teruglevering (vergelijkbaar met 'Comfort') en pas stopt als er langer dan een kwartier meer dan zoveel watt aan het net wordt onttrokken.
Heb er eigenlijk geen omkijken naar, behalve af en toe effe evcc openen en een laadplan maken.
Voor zover ik weet heb ik alles goed ingericht. Vanmorgen was de status 'Waiting for new prices'. Dus hij wijzigt wel en had de hoop dat hij dan in de loop van de middag een planning zou berekenen. Maar niks is minder waar. Er zit ergens een trigger of iets wat er voor zorgt dat het niet doorgerekend wordt, maar waar of wat?
Op dit moment 43% SOC en target is 80%. Alle data is ook zichtbaar in de attributes in de sensor.ev_smart_charging_charging.
Een link naar de Alfen is er nog niet, dat wil ik door middel van een automation doen. Maar dan moet ik wel eerst een schema uitgerekend krijgen.
PS: wellicht is dit niet het goede topic voor een dergelijke vraag? Maar verwacht dat hier de meeste kans is op een helpende hand.
![]() | ![]() |
De ACE Installer ziet hem ook nog niet... ik heb wel al versie 3.7 van de ACE Installer geinstalleerd (link staat in de PDF).deejeebv schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:57:
Ik krijg zojuist een mail met aankondiging van firmware versie 7.1.
7 januari staat wel als "External release (official release) " in de PDF... zal dus niet lang meer duren veronderstel ik.
[ Voor 15% gewijzigd door r2504 op 07-01-2025 21:25 ]
Mogelijk is 2.3 End user access feature interessant, wellicht geeft dit gelijktijdig toegang via MyEve en home assistant?Caelorum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:02:
Yes, deze versie is niet zo spannend voor oudere laders die niet met een backoffice verbonden zijn.
Nothing to see here
Wellicht niet, zal maar zeer beperkt zijn..itsme schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:33:
[...]
Mogelijk is 2.3 End user access feature interessant, wellicht geeft dit gelijktijdig toegang via MyEve en home assistant?
Ik durf niet....r2504 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:35:
MyEve geeft nu aan dat NG9xx 7.1.0-4339.fwi beschikbaar is... wie gaat als eerste :-)
En alles werkt nu zoals ik wil/verwacht. Er lijkt geen nieuwe functionaliteit te zijn die voor mij relevant is, dus ik blijf nog even op 6.6
Normaal kan ik niet wachten om ergens op een update knop te drukken, maar dat zorgt vaak toch wel voor problemen. Kuch HA.
[ Voor 15% gewijzigd door V_ger op 08-01-2025 11:01 ]