[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 63 ... 94 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:28
Ah ik zie iets. Je bedoel dat je niet de laad type niet veranderd maar de max charge amps op 0 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

JoramQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
Ah ik zie iets. Je bedoel dat je niet de laad type niet veranderd maar de max charge amps op 0 zet?
bij sommige auto's werkt 0, bij andere kun je beter 1 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
number.ace0XXXXX_power_connector_max_current_socket_1

Die gebruik ik. Hier werkt 0. Autos zouden niet moeten laden bij <6. Tesla's bij <5.
Dus met 4 of lager zou het moeten kunnen.
De auto geeft een "fout", wacht op vermogen, geen vermogen beschikbaar of iets van die strekking, maar de laadsessie wordt gelukkig niet afgebroken. Ook niet na 3 dagen. Dus inpluggen bij thuiskomst en dan geef ik via HA de paal vrij als het mij gunstig uitkomt.

De status in de Alfen is dan "load balancing forced off".

Geen andere slimme sturingen (die de api van de auto gebruiken) gebruiken, dat kan conflicten geven.

[ Voor 29% gewijzigd door V_ger op 17-12-2024 11:58 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:26

Aldmar

Niks...

JoramQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
Ik stuur ook sinds kort de laadpaal aan via HA. In combinatie met Dynamische energie prijs en een Skoda Enyaq.

Ik heb een parameter ingericht waarbij ik kan instellen (handmatig) vanaf welke stroomprijs er geladen mag worden. Boven deze waarde gaat de paal naar 'Green' onder deze parameter gaat hij naar 'Comfort'.

Ik heb nog niet kunnen testen wat de invloed van zon-opbrengst doet, vanwege de donkere dagen. Maar tegen die tijd zal ik ook het laadvermogen moeten meenemen en werkt Green niet alszijnde pauzeren laden. Overschot aan zon-opbrengst zal dan de auto in gaan.

Maar op dit moment laad ik alleen nachts (of weekend) en werkt het pauzeren dmv het gebruiken van Green prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:28
Super dat lijkt goed te werken.

Wij hebben de auto niet elke dag nodig dus kan gelukkig flexibel laden. Heb zelf een schatting gemaakt van hoeveel uur er geladen moet worden en afhankelijk van hoe vol hij is en de prijs zoek ik de beste uren. Dit gaat in een local calendar en daar start hij op. Dan kan ik het nog controleren of corrigeren waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
Betreft het type: Alfen Eve single S-line 11kW. Geplaatst mei-juni dit jaar.
Het laadpunt start niet met laden. Deze communiceert wel met de backoffice. De LED knippert groen bij aanbieden laadpas, maar wordt niet blauw.

Na een harde reset werkt de laadpaal wel weer maar 2 tot 4 weken later is het weer hetzelfde probleem.

Ik heb het logboek van een van de laadpunten eruit gekopieerd en deze twee waarschuwingen vallen op:
WARNING:bspI2c.c:667:I2C slave not responding #-3 @MMA8451:0x002a, attempting bus recovery

WARNING:bspI2c.c:686:Device MMA84510x002a not available

Wat is het apparaat/onderdeel MMA8451:0x002a ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Aldmar schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:00:
[...]

Ik stuur ook sinds kort de laadpaal aan via HA. In combinatie met Dynamische energie prijs en een Skoda Enyaq.

Ik heb een parameter ingericht waarbij ik kan instellen (handmatig) vanaf welke stroomprijs er geladen mag worden. Boven deze waarde gaat de paal naar 'Green' onder deze parameter gaat hij naar 'Comfort'.

Ik heb nog niet kunnen testen wat de invloed van zon-opbrengst doet, vanwege de donkere dagen. Maar tegen die tijd zal ik ook het laadvermogen moeten meenemen en werkt Green niet alszijnde pauzeren laden. Overschot aan zon-opbrengst zal dan de auto in gaan.

Maar op dit moment laad ik alleen nachts (of weekend) en werkt het pauzeren dmv het gebruiken van Green prima.
Als je graag binnen HA blijft en het wat verder wil automatiseren, kun je ook deze EV Smart Charging gebruiken en integreren met de Alfen. Ik gebruik het zelf overigens niet, maar ben het tegengekomen op het forum bij anderen. Je kunt de SoC vanuit je Enyaq gebruiken (met MySkoda integratie) plus een target SoC, zodat ie zelf de meest gunstige periode uitrekent.

Met evcc doe ik iets soortgelijks. Hij staat (als mijn auto wordt aangesloten) standaard op de PV modus (vergelijkbaar met 'Green'). Daarin werken zonneladen, laadplannen en snelladen bij een (lager dan) ingesteld tarief standaard. Daarnaast gebruik ik een offset op de PV-modus waardoor ie eerder begint met laden bij teruglevering (vergelijkbaar met 'Comfort') en pas stopt als er langer dan een kwartier meer dan zoveel watt aan het net wordt onttrokken.

Heb er eigenlijk geen omkijken naar, behalve af en toe effe evcc openen en een laadplan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 18-12-2024 10:33 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 19:54

B_S

Ricko1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:14:
Betreft het type: Alfen Eve single S-line 11kW. Geplaatst mei-juni dit jaar.
Het laadpunt start niet met laden. Deze communiceert wel met de backoffice. De LED knippert groen bij aanbieden laadpas, maar wordt niet blauw.

Na een harde reset werkt de laadpaal wel weer maar 2 tot 4 weken later is het weer hetzelfde probleem.

Ik heb het logboek van een van de laadpunten eruit gekopieerd en deze twee waarschuwingen vallen op:
WARNING:bspI2c.c:667:I2C slave not responding #-3 @MMA8451:0x002a, attempting bus recovery

WARNING:bspI2c.c:686:Device MMA84510x002a not available

Wat is het apparaat/onderdeel MMA8451:0x002a ?
Dat is normaal, dit wordt niet gebruikt in de lader. Zit volgens mij sinds firmware 6.x erin.

Gebruik je een laadpas? Wordt deze wel gelezen, of alleen na een reboot? Dan kan het liggen aan de kaartlezer, daar is een firmware update voor.

Graag een uitgebreidere log ;)

• Ricko1
B_S schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is normaal, dit wordt niet gebruikt in de lader. Zit volgens mij sinds firmware 6.x erin.

Gebruik je een laadpas? Wordt deze wel gelezen, of alleen na een reboot? Dan kan het liggen aan de kaartlezer, daar is een firmware update voor.

Graag een uitgebreidere log ;)
Duidelijk over die waarschuwing en de firmware.

Ik heb gister toegang gekregen tot de backoffice. In de (lange) ocpp log aan die kant stonden wel foutcodes. Het laadpasnummer was "invalid". Deze heb ik naar onze laadpasbeheerder doorgestuurd of hij deze kent.

Anders vragen wie deze op dat tijdstip gebruikt heeft. Het kan best dat iemand een deur/alarm tag of een autosleutel gebruikt heeft. Die groep gebruikers is niet technisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:10:
@Magicw00b Wat je wenst kan heel mooi met evcc. Is een separaat topic voor op Tweakers. :)

Je kunt het ook zelf met Home Assistant en de Alfen integratie in elkaar klussen.
Thanks! ga er eens induiken.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:20
Ik wil de HomeAssistant integratie van @leeyuentuen weer even uitproberen.

Nu heb ik een Shelly RC button 4 schakelaar gekocht die ik helemaal wil gebruiken voor de Alfen. Zoals de boost functie enz. Alleen ik wil ook een knop instellen om de integratie te deactiveren wanneer ik met ACE installer of de app in moet loggen.

Welke functie in de integratie was er nou speciaal voor gemaakt?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• V_ger
Sarge78 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:19:
Ik wil de HomeAssistant integratie van @leeyuentuen weer even uitproberen.

Nu heb ik een Shelly RC button 4 schakelaar gekocht die ik helemaal wil gebruiken voor de Alfen. Zoals de boost functie enz. Alleen ik wil ook een knop instellen om de integratie te deactiveren wanneer ik met ACE installer of de app in moet loggen.

Welke functie in de integratie was er nou speciaal voor gemaakt?
Heb je al gekeken welke entiteiten beschikbaar zijn? Want als je dat doet denk ik wel dat je het snel genoeg door hebt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:20
V_ger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:23:
[...]

Heb je al gekeken welke entiteiten beschikbaar zijn? Want als je dat doet denk ik wel dat je het snel genoeg door hebt.
Ik vind vooral de entiteiten om de laadpaal te switchen maar niet zozeer de integratie te pauzeren zodat we in kunnen loggen. Iets dergelijks moest er wel zijn geloof ik.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• V_ger
Sarge78 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:49:
[...]

Ik vind vooral de entiteiten om de laadpaal te switchen maar niet zozeer de integratie te pauzeren zodat we in kunnen loggen. Iets dergelijks moest er wel zijn geloof ik.
Als er nou eens een knop zou zijn met de functie "logout", dat zou echt handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:43
Beste allemaal, ik heb een laadpaal bij mijn nieuwe huis overgenomen (Eve Single Pro-Line). Paal is 11KW capaciteit, mijn Tesla (Model Y RWD) ook, maar de paal laadt slechts met 7.6KW. Ik heb gisteren de ACE geopend en zag dat Load Balancing niet geactiveerd stond. Het is echter wel al aangelegd, zie foto's

Mijn vraag: welke instellingen moet ik invullen voor het correct functioneren van de load balancing van de laadpaal ? Ben nogal een leek, en wil niets verpesten.. Data Source, Includ/Exclude EV, Max Current, Safe Current etc. Het zegt me allemaal niets ..

Gaat om deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNvJC06X1SVA-xYeQ8YBfOPAo0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhBzTXM2s2TV4p9tZQncxlOj.jpg?f=fotoalbum_large

De Load balancing hardware die ik tegenkwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6Yd-pKm1oWGKH3Uy3LWMpoJjg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10chBBt7RlMXifTIN7qGeuO7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZwKJ3upXZI1xozA2dM9i121dtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQRaYREz6ij8IWN0RCvw8h8v.jpg?f=fotoalbum_large

Andere vraag: het lukt mij niet om Plug & Charge werkend te krijgen, heb daarvoor een P&C ID nodig van mijn Tesla, maar kom deze niet tegen in de Alfen LOG. Enkel de Tesla Card ID waarmee ik nu laad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
M.Pantoffel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:43:
Beste allemaal, ik heb een laadpaal bij mijn nieuwe huis overgenomen (Eve Single Pro-Line). Paal is 11KW capaciteit, mijn Tesla (Model Y RWD) ook, maar de paal laadt slechts met 7.6KW. Ik heb gisteren de ACE geopend en zag dat Load Balancing niet geactiveerd stond. Het is echter wel al aangelegd, zie foto's

Mijn vraag: welke instellingen moet ik invullen voor het correct functioneren van de load balancing van de laadpaal ? Ben nogal een leek, en wil niets verpesten.. Data Source, Includ/Exclude EV, Max Current, Safe Current etc. Het zegt me allemaal niets ..

Gaat om deze opties:
[Afbeelding]

De Load balancing hardware die ik tegenkwam:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het staat heel duidelijk in de gele waarschuwing wat het probleem is. Maximum station current (op een ander scherm) is 11A. 3x11Ax230V = 7590W (7,6kW). Die moet je verhogen naar maximaal de waarde van de beveiliging.

Safe current is wat die doet als het signaal van de P1 wegvalt.
M.Pantoffel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:43:

Andere vraag: het lukt mij niet om Plug & Charge werkend te krijgen, heb daarvoor een P&C ID nodig van mijn Tesla, maar kom deze niet tegen in de Alfen LOG. Enkel de Tesla Card ID waarmee ik nu laad.
https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Alfen ondersteund geen beveiligde plug&charge. Dat ID is voor als je een backoffice hebt. Gewoon blanko laten. Het is iedereen kan inpluggen en laden of autoriseren met een pas/tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
V_ger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:15:
[...]

Als er nou eens een knop zou zijn met de functie "logout", dat zou echt handig zijn.
Dat is er toch in de HA integratie? Er zijn 2 buttons, login en logout...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
NoFate schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:51:
[...]

Dat is er toch in de HA integratie? Er zijn 2 buttons, login en logout...
Ja, ik weet dat. Maar de vraagsteller kon die functie blijkbaar niet vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Ik ben op zoek naar wat antwoorden. Graag zou ik een tweedehands alfen eve s of single pro line willen aanschaffen.

Ik las dat er laadpalen zijn met een 2G modem. Waar kun je deze aan herkennen?

Is er vanaf een bepaald bouwjaar gewerkt met betere componenten?

Uiteraard zoek ik er één waarvan het wachtwoord beschikbaar is.

Wat ik zoek is:
Mogelijkheid tot koppelen met backoffice: ja
Load balancing: ja
RFID: ja
4G: ja
3 fasen: ja
Vaste kabel: geen eis

Heeft iemand nog tips of aanvullingen voor dat ik mijn zoektocht begin? Of een lader beschikbaar heeft, stuur een pb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:13
ah-klapkrat schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:13:
Ik ben op zoek naar wat antwoorden. Graag zou ik een tweedehands alfen eve s of single pro line willen aanschaffen.

Ik las dat er laadpalen zijn met een 2G modem. Waar kun je deze aan herkennen?

Is er vanaf een bepaald bouwjaar gewerkt met betere componenten?

Uiteraard zoek ik er één waarvan het wachtwoord beschikbaar is.

Wat ik zoek is:
Mogelijkheid tot koppelen met backoffice: ja
Load balancing: ja
RFID: ja
4G: ja
3 fasen: ja
Vaste kabel: geen eis

Heeft iemand nog tips of aanvullingen voor dat ik mijn zoektocht begin? Of een lader beschikbaar heeft, stuur een pb.
Zie deze review voor tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
Ricko1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:00:
[...]

Het staat heel duidelijk in de gele waarschuwing wat het probleem is. Maximum station current (op een ander scherm) is 11A. 3x11Ax230V = 7590W (7,6kW). Die moet je verhogen naar maximaal de waarde van de beveiliging.

Safe current is wat die doet als het signaal van de P1 wegvalt.

[...]

https://knowledge.alfen.c...&+Charge+authorisation%3F

Alfen ondersteund geen beveiligde plug&charge. Dat ID is voor als je een backoffice hebt. Gewoon blanko laten. Het is iedereen kan inpluggen en laden of autoriseren met een pas/tag.
Thanks, dat Plug&Charge is inmiddels gelukt! _/-\o_

Het laden op 11KW echter nog niet.. heb de settings volgens mij goed staan, maar nu laadt hij nog maar met 6.6KW...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CezbYz4XPft5qJEV2ycYgwSTQtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHUn2TkTr2BxgDwwf2XrIjEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu2pcZ6acq-08iR5uHdWPCkljAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Hlgv5bBCSvBM9EO7ySqdPOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zvyUB4RGt3RZcYcWRQdYrMOBpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eno61isx8AKcFdm1q2Nv9aUn.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee ook wat Phase Rotation is, single/multiphase charging aan moet zetten of niet etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
M.Pantoffel schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:06:
[...]

Thanks, dat Plug&Charge is inmiddels gelukt! _/-\o_

Het laden op 11KW echter nog niet.. heb de settings volgens mij goed staan, maar nu laadt hij nog maar met 6.6KW...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee ook wat Phase Rotation is, single/multiphase charging aan moet zetten of niet etc...
Heb ff niet scherp welke electriciteitsaansluiting je hebt.
Maar als je in Nederland woont en als je een 3 x 25 A aansluiting hebt, zou je kunnen overwegen om deze settings te gebruiken. Dat zijn veilige settings die je in staat zouden moeten stellen om met 11 kW te laden. En hoewel het niet per se nodig is, zou ik hem altijd even rebooten na het maken van dit soort wijzigingen. Dan weet je zeker dat de laadpaal de settings goed heeft verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:13:
[...]

Heb ff niet scherp welke electriciteitsaansluiting je hebt.
Maar als je in Nederland woont en als je een 3 x 25 A aansluiting hebt, zou je kunnen overwegen om deze settings te gebruiken. Dat zijn veilige settings die je in staat zouden moeten stellen om met 11 kW te laden. En hoewel het niet per se nodig is, zou ik hem altijd even rebooten na het maken van dit soort wijzigingen. Dan weet je zeker dat de laadpaal de settings goed heeft verwerkt.
Bedankt, goed ter check en mijn settings zijn idd gelijk aan die, muv deze optie die ik vreemd genoeg niet kan aanvinken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gURfTxmqb3-pM3xzeUFVT2brUyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNwTYwgDQGAVZjJ1dretgWuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-10 14:13
M.Pantoffel schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:20:
[...]

Bedankt, goed ter check en mijn settings zijn idd gelijk aan die, muv deze optie die ik vreemd genoeg niet kan aanvinken..

[Afbeelding]
Ik heb deze ook niet (FW 5.3.1). Ik zou graag permanent naar 1 fase switchen, maar deze optie zie ik dus niet in ACE, en als ik via modbus probeer te switchen naar 1 fase, zie ik in de logs dat deze instelling meteen ongedaan wordt gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYcuK2gkoh0_WjWuzgsdAxSs5NE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V6FDIXOpGgJRo3WDvBNxdaiE.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1A2Nv70A8kzkcKp36EefcgVBlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/skY2c0uzhdLXYXpTrJjIMhHl.jpg?f=user_large
Iemand enig idee waarom en hoe ik wel kan switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:15
Waarschijnlijk zijn het "domme" vragen, maar ik kan er niet echt duidelijkheid over vinden.

Ik heb nu 2 stuks alfen eve single pro-line laadpalen besteld, 1 voor thuis en 1 voor de zaak.

Thuis wil ik het wel zo hebben dat er een pas voor gehouden moet worden om te voorkomen dat mensen ongevraagd gaan laden.

Dit moet dus met een "laadpas"
Ik lees in de handleiding dat er een soort van "mastercard" is om de laadpassen in te leren. Maar deze laadpas kan dan niet gebruikt worden om te laden?
Blijkbaar wordt er een Aflen pas meegeleverd.
Zelf heb ik een ANWB laadpas, kan ik deze dan gebruiken om in te leren :?
Ik was eigenlijk nog niet van plan om mijn thuis laadpaal te koppelen met een laaddienst ofzo.

En zakelijk wil ik het eigenlijk wel mogelijk maken om gasten te laten laden.
Is er ergens een overzicht van mogelijke diensten met de Alfen ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18
Grolsch schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:40:
Waarschijnlijk zijn het "domme" vragen, maar ik kan er niet echt duidelijkheid over vinden.

Ik heb nu 2 stuks alfen eve single pro-line laadpalen besteld, 1 voor thuis en 1 voor de zaak.

Thuis wil ik het wel zo hebben dat er een pas voor gehouden moet worden om te voorkomen dat mensen ongevraagd gaan laden.

Ik lees in de handleiding dat er een soort van "mastercard" is om de laadpassen in te leren. Maar deze laadpas kan dan niet gebruikt worden om te laden?
Ik was eigenlijk nog niet van plan om mijn thuis laadpaal te koppelen met een laaddienst ofzo.

Als je wilt verrekenen, dwz de paal laten werken als het ware een publieke paal dan heb je een zogenaamde backendsysteem via OCPP nodig. Bv Eflux.

Wil je thuis je laadpaal gewoon op slot kunnen doen heb je twee kaartjes nodig, eentje is we mastercard, die gebruik je om via de paal makkelijk kaartjes toe te voegen of te verwijderen. De andere kaart is dan jouw gebruikerskaartje.
Met dit systeem wordt er niet verrekend en gebruik je dus je eigen elektriciteit zonder vergoeding tenzij je wat aangeeft manueel aan de fiscus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
HyperBart schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:47:
[...]

Als je wilt verrekenen, dwz de paal laten werken als het ware een publieke paal dan heb je een zogenaamde backendsysteem via OCPP nodig. Bv Eflux.

Wil je thuis je laadpaal gewoon op slot kunnen doen heb je twee kaartjes nodig, eentje is we mastercard, die gebruik je om via de paal makkelijk kaartjes toe te voegen of te verwijderen. De andere kaart is dan jouw gebruikerskaartje.
Met dit systeem wordt er niet verrekend en gebruik je dus je eigen elektriciteit zonder vergoeding tenzij je wat aangeeft manueel aan de fiscus.
Tnx voor je reactie.
Kan ik dan bijv. ook een telefoon met NFC gebruiken als laadpas :?

En ik wil wel mijn thuisgemaakte kosten doorberekenen naar de zaak, dat kan dus ook met zo'n backend systeem :?

En kan ik bijv. mijn ANWB laadpas gebruiken om thuis (Gratis) te kunnen laden, of krijg ik dan de rekening via de ANWB ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Grolsch schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:08:
[...]

Tnx voor je reactie.
Ja
En ik wil wel mijn thuisgemaakte kosten doorberekenen naar de zaak, dat kan dus ook met zo'n backend systeem :?
Ja
En kan ik bijv. mijn ANWB laadpas gebruiken om thuis (Gratis) te kunnen laden, of krijg ik dan de rekening via de ANWB ?
Hangt ervan af hoe het in de backoffice geconfigureerd is. Bij E-Flux kun je specifieke passen whitelisten en dus gratis laten laten. Zal vast bij meerdere backoffices zo kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
[...]

Tnx voor je reactie.

Telefoon met NFC gaat niet werken, want dan stuur je geen unieke waarde uit , ik heb zo een goedkoop NFC stickertje op Ali gekocht, en zit geplakt in mijn hoesje, zodat je er niets van ziet... Ik heb mijn laadpas hierop gecloned, zodat ik idd niet telkens de laadpas moet nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:18
NoFate schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:14:
[...]

Telefoon met NFC gaat niet werken, want dan stuur je geen unieke waarde uit , ik heb zo een goedkoop NFC stickertje op Ali gekocht, en zit geplakt in mijn hoesje, zodat je er niets van ziet... Ik heb mijn laadpas hierop gecloned, zodat ik idd niet telkens de laadpas moet nemen...
Dat dacht ik al. tenzij @B_S dasr de gouden tip voor heeft. Heb je een linkje naar die sticker toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
BGFG schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:20:
[...]

Dat dacht ik al. tenzij @B_S dasr de gouden tip voor heeft. Heb je een linkje naar die sticker toevallig?
Ik heb deze gekocht, maar je hebt die in alle kleuren en geuren of sleutelhangers, je moet er voor zorgen dat het magic tags gen2 zijn , want je moet de UiD ook mee clonen van je laadpas...

https://nl.aliexpress.com/item/1005006432610025.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

BGFG schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:20:
[...]

Hmm, nee. Ik dacht dat dat mogelijk was!

Voor de lader maakt het niet uit welk pasje het is, Alfen pasje, OV-chipkaart, bankpas. Voor verrekening via de backoffice uiteraard wel, dan moet het een openbare laadpas zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
B_S schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:30:
[...]

Hmm, nee. Ik dacht dat dat mogelijk was!

Voor de lader maakt het niet uit welk pasje het is, Alfen pasje, OV-chipkaart, bankpas. Voor verrekening via de backoffice uiteraard wel, dan moet het een openbare laadpas zijn.
Klopt, maakt voor de lader niet uit... Maar je kan de NFC niet gebruiken van je telefoon ervoor, omdat die geen unieke waarde stuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
B_S schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:13:
[...]

Ja

[...]

Ja

[...]

Hangt ervan af hoe het in de backoffice geconfigureerd is. Bij E-Flux kun je specifieke passen whitelisten en dus gratis laten laten. Zal vast bij meerdere backoffices zo kunnen :)
Tnx, het wordt me steeds duidelijker, en die website van E-Flux ziet er op zich goed uit.
Bij het essential pakket van 0 euro per maand betaal je dus per AC laadpunt 5,5 per maand.
In mijn geval dus 11 per maand en dan gaat het verrekenen etc. automatisch.

Ik neem aan dat er meer van zulke aanbieders zijn? Ik kan er zo op GoT geen topic van vinden, of gebruik ik de verkeerde zoekwoorden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

Grolsch schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:42:
[...]

Tnx, het wordt me steeds duidelijker, en die website van E-Flux ziet er op zich goed uit.
Bij het essential pakket van 0 euro per maand betaal je dus per AC laadpunt 5,5 per maand.
In mijn geval dus 11 per maand en dan gaat het verrekenen etc. automatisch.

Ik neem aan dat er meer van zulke aanbieders zijn? Ik kan er zo op GoT geen topic van vinden, of gebruik ik de verkeerde zoekwoorden ?
Dan zijn ze duurder geworden, was €5.

Uiteraard zijn er meerdere, is veel zoeken.

Onlangs kwam er hier nog een interessante voorbij. Goedkoopste was gratis, maar dan is bij iedere (betaalde) sessie 5% transactiekosten.

Edit: Tap Electric :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1

Passen kunnen ook via de ace service installer toegevoegd worden.
Via ACE Service Installer
Open het tabblad 'Autorisatie' en zorg ervoor dat de opties 'Witte lijst ingeschakeld' en 'Lokale lijst ingeschakeld' zijn aangevinkt. Klik vervolgens onder Witte lijst op 'Automatisch toevoegen' en houd de laadpas voor het laadstation.
https://shop.libra.energy/nl_NL/product/al-203120010-icu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:18
NoFate schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb deze gekocht, maar je hebt die in alle kleuren en geuren of sleutelhangers, je moet er voor zorgen dat het magic tags gen2 zijn , want je moet de UiD ook mee clonen van je laadpas...

https://nl.aliexpress.com/item/1005006432610025.html
Kende het hele fenomeen niet, maar ik zie alleen maar Android? Niet voor IOS dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 14:20
iOS laat dit niet toe maar je hebt dit enkel nodig om de tag te clonen. Gewoon even rond horen in je vriendenkring of iemand dit even voor je wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:10
Nou, de laadpaal lag al een tijdje naast mijn bureau, maar vandaag eindelijk tijd gehad alles op te hangen en aan te sluiten.
Het is mij gelukt met de Ace Installer alles goed in te stellen. Wat ik alleen niet voor elkaar krijg is de MyEve of Eve Connect app te laten werken. Ik heb geen speciale setup van het netwerk ofzo en de Eve Single Is bedraad aangesloten.

Iemand suggesties?

Zodra ik bijv in de MyEve het op adres van de paal handmatig invul en het wachtwoord erbij dan knalt die eigenlijk meteen naar het foutmeldingscherm.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 22-12-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Caelorum schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:31:
Nou, de laadpaal lag al een tijdje naast mijn bureau, maar vandaag eindelijk tijd gehad alles op te hangen en aan te sluiten.
Het is mij gelukt met de Ace Installer alles goed in te stellen. Wat ik alleen niet voor elkaar krijg is de MyEve of Eve Connect app te laten werken. Ik heb geen speciale setup van het netwerk ofzo en de Eve Single Is bedraad aangesloten.

Iemand suggesties?

Zodra ik bijv in de MyEve het op adres van de paal handmatig invul en het wachtwoord erbij dan knalt die eigenlijk meteen naar het foutmeldingscherm.
Het netwerkadres van je Alfen Eve Single Pro zit dus in exact het zelfde subnet als dat het device van waarop je die paal probeert te bereiken met de MyEve App?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Yes. Alles zit in hetzelfde subnet hier: 192.168.1.xxx
De Ace installer vind de laadpaal eigenlijk ook automagisch. De andere apps niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 22-12-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het zou niet zoiets sufs zijn als een te oude firmware versie neem ik aan? Die staat nog op 4.7.1-3158 en aangezien alles nu werkt qua laden en via de ace installer zie ik geen reden die te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41
Caelorum schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:29:
Yes. Alles zit in hetzelfde subnet hier: 192.168.1.xxx
De Ace installer vind de laadpaal eigenlijk ook automagisch. De andere apps niet.
Maar wat wil je dan met de MyEve app, volgens mij moet je daarvoor minimaal versie 6.3 hebben. Als je alleen gewoon wilt laden heb je de myEve app niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Mja, als verder alles met de ACE installer ook kan, dan laat ik het er inderdaad bij. Ik ga geen firmware updaten van deze paal als het niet perse nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is het nog nodig / verstandig om een extra kWh meter in de meterkast te plaatsen om de dingen goed in HA te krijgen. Of is de energiemeter in de Alfen goed genoeg benaderbaar uit HA dat een losse kWh meter niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:33
Grolsch schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:14:
Is het nog nodig / verstandig om een extra kWh meter in de meterkast te plaatsen om de dingen goed in HA te krijgen. Of is de energiemeter in de Alfen goed genoeg benaderbaar uit HA dat een losse kWh meter niet nodig is?
Met de integratie van @leeyuentuen kon ik altijd perfect het verbruik uitlezen.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:14:
Is niet nodig, zit een (geijkte) meter in de paal en die is inderdaad goed uit te lezen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerschoor
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05 16:42
Wie kan mij helpen?

Ik heb, via Marktplaats, de Eve Single Pro-Line overgenomen en door lokale elektromonteur laten aansluiten. Eenmaal aangesloten blijkt dat ik er niets mee kan: mijn laadpaal is blijkbaar in beheer bij Eneco Mobility.
Aan de binnenkant vind ik geen sticker waar ik eventueel een wachtwoord mee kan resetten. Wél vind ik een kleine rechthoekige witte sticker met een QR code (blijkt een notitie te zijn met het ID van de laadpaal) en een 9-cijfere cijfercombinatie: 225709 030.

Natuurlijk wil ik de laadpaal zelf gaan beheren met enkel het doel om thuis mijn auto te kunnen laden.

Via ACE Service Installer geprobeerd in te loggen, met het wachtwoord UCE voor 'user', kom ik in de software. Hier wordt mijn laadpaal echter niet gevonden, ook niet wanneer ik in de software handmatig de laadpaal wil toevoegen m.b.v. het IP adres.

Wie weet hoe ik mijn laadpaal in eigen beheer kan krijgen om deze thuis als laadpaal voor mijn eigen auto te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
JeroenVerschoor schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:38:
Wie kan mij helpen?

Ik heb, via Marktplaats, de Eve Single Pro-Line overgenomen en door lokale elektromonteur laten aansluiten. Eenmaal aangesloten blijkt dat ik er niets mee kan: mijn laadpaal is blijkbaar in beheer bij Eneco Mobility.
Aan de binnenkant vind ik geen sticker waar ik eventueel een wachtwoord mee kan resetten. Wél vind ik een kleine rechthoekige witte sticker met een QR code (blijkt een notitie te zijn met het ID van de laadpaal) en een 9-cijfere cijfercombinatie: 225709 030.

Natuurlijk wil ik de laadpaal zelf gaan beheren met enkel het doel om thuis mijn auto te kunnen laden.

Via ACE Service Installer geprobeerd in te loggen, met het wachtwoord UCE voor 'user', kom ik in de software. Hier wordt mijn laadpaal echter niet gevonden, ook niet wanneer ik in de software handmatig de laadpaal wil toevoegen m.b.v. het IP adres.

Wie weet hoe ik mijn laadpaal in eigen beheer kan krijgen om deze thuis als laadpaal voor mijn eigen auto te kunnen gebruiken?
Heb je van de verkoper geen wachtwoordkaart ontvangen?

Anders kan je dit proberen?
https://knowledge.alfen.c...rd+using+Alfen+Webshop%3F

Is die met het netwerk verbonden of plug je een laptop direct in?

[ Voor 7% gewijzigd door Ricko1 op 23-12-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@JeroenVerschoor Eneco Mobility heeft het wachtwoord nog wel van de paal, maar de originele eigenaar moet deze opvragen/akkoord geven tot overdracht van de paal. Ik had hetzelfde gedoe met de paal die ik heb overgenomen van een collega. Heeft drie weken en een tiental mails en 2 telefoontjes gekost om het default wachtwoord van de paal te krijgen.

(Om er vervolgens achter te komen dat de paal nog een oud genoeg firmware heeft dat het niet eens nodig is via de Ace service Installer)

Aangezien je geen PRC aan de binnenkant hebt staan verwacht ik dat jouw paal ook 1 is die oorspronkelijk met een firmware onder de 5.xx is geleverd. Die hebben dus alleen een default password en indien geüpdatet ook een nieuw wachtwoord ingesteld door Eneco.

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 23-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees8313
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-10 13:41
Beste mensen, ter lering en vermaak.

Er was een alfenlaadpaal buiten gebruik bij noordenergie, en om kosten te besparen was het beheer bij coolblue opgezegd. De paal was oorspronkelijk bij greennl aangekocht. De laadpaal is van 21 januari 2021. Dus geen prc.

Deze laadpaal mocht ik wel gaan gebruiken, echter was deze geblokkeerd met code 206 en was het logo van Allego op het display zichtbaar. Aan hen om het wachtwoord gevraagd. Zij gaven aan het niet te hebben daar zij alleen de mutaties van de paal verwerkte, voor kosten afhandeling bij greennl. Service en installatie zou door sevicehouse zijn uitgevoerd. Allego adviseerde om contact op te nemen met coolbleu voor het wachtwoord. Beide bedrijven zijn daar namelijk ingelijfd.

Toch maar even een berichtje gestuurd naar servicehouse en greennl. Geen van beide vonden het nodig om hierop te reageren. Ik heb dit als schofferend ervaren en ben ik als klant bij greennl weggegaan.

Coolblue reageerde wel. Ik werd aangesproken met de naam van de eigenaar. Ik maakte daar uit op dat er een dossier aanwezig is van de laadpaal want, ik had die naam niet genoemd. Echter was men niet bereid mij het wacht woord te geven. Ik moest maar naar een andere cpo gaan, die konden dan het wachtwoord opvragen. Ook kon ik volgens hun het wachtwoord bij Alfen opvragen, mocht ik een inschrijving bij de kamer van koophandel hebben. Deze stelling heb ik al eerder aangetroffen in deze draad, echter is dit niet waar, want Alfen heeft het wachtwoord niet. Zij stellen ook dat de cpo verantwoordelijk is voor het wachtwoord, als de laadpaal bij hen in beheer is.

Daar ik het zat was, om door de glimlachfirma het bos in te worden gestuurd, heb ik bij hen een klacht ingediend over het uitblijven van het wachtwoord. Wel, zij komen hun beloften dus niet na. Reageren binnen 5 dagen, gebeurde dus niet. Vervolgens heb ik een klacht ingediend met als onderwerp dat ik geen reactie op mijn eerste klacht heb gekregen, en ook hier heb ik tot op heden geen antwoord op gekregen. Regelmatig heb ik in het verleden artikelen gekocht bij bij dit bedrijf, maar dat zal nu niet meer zo gauw gebeuren. Ik heb dit alles als schofferend ervaren en dat ze alles voor een glimlach doen is dus ook maar beperkt. Omdat servicehouse en greennl het zelfde doen lijkt het wel op company pollicy.

Ik heb het probleem bij de eigenaar, met tekst en uitleg neergelegd. Zij zijn er mee aan de slag gegaan. Het heeft ruim 2,5 maand geduurd, maar dan krijgen ze het wachtwoord dan eindelijk. Vanaf mijn eerste vraag, een tocht van ruim 5 maanden. Bedankt coolblue, maar zonder glimlach.

Ik kan nu wel de laadpaal in maar hij bleef geblokkeerd, echter met het terugzetten naar fabrieksinstellingen, is de laadpaal nu helemaal vrij in te stellen/te gebruiken.

Firmware 6.4 zit er in en dat blijft voorlopig zo, myEve bied overigens wel een nieuwe firmware aan. Het logo is alvast veranderd naar het automerk en heb ik het huisnummer er bij gezet. En dan nu aan het werk met instellen en dergelijke.

Cees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-10 19:23

Als je ze aan E-Flux koppeld kan je een laadpas van e-flux aanvragen en daarop 'gratis' laden aanzetten.
Zet het tarief voor de rest op €2 per kWh, mocht er dan toch nog iemand gaan laden dan verdien je er tenminste nog wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De paal thuis kan hij gewoon in offline modus zetten met lokale whitelist en dan kan hij gewoon zijn anwb laadpas gebruiken om het laden te starten. Dan kan niemand anders er vervolgens aan tenzij hij nog een andere laadpas whitelist.

Zakelijk is de optie van e-flux ofzo natuurlijk wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik kon het in de opties niet zo snel vinden, maar is er ook een mogelijkheid om de kabel vrij te geven als deze aan de auto kant losgemaakt wordt? De laadpaal in de straat doet dat wel. Zodra de kabel aan de auto kant daar wordt losgekoppeld ontgrendeld de laadpaal kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35
@Cees8313 Slecht verhaal inderdaad van alle betrokken partijen. Betreft de 206 Offline error, deze had je waarschijnlijk ook zonder factory reset kunnen oplossen. Het zit op een beetje onlogische plaats maar binnen de ACE tool onder het laatste tabblad, Live Monitoring, kun je de status van In-operative omzetten naar Operative. (Heb hier ook mee zitten hannesen nadat ik backoffice van E-flux had opgezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerschoor
Ricko1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:42:
Heb je van de verkoper geen wachtwoordkaart ontvangen?

Anders kan je dit proberen?
https://knowledge.alfen.c...rd+using+Alfen+Webshop%3F

Is die met het netwerk verbonden of plug je een laptop direct in?
Ik heb helaas geen wachtwoordkaart ontvangen en de verkoper reageert niet meer :-(

Ik heb jouw linkje geprobeerd, een account aangemaakt, en krijg helaas een foutmelding: Sorry...
Your account is not known to us. Please contact your account manager.

Ik ben direct verbonden via WiFi, op hetzelfde netwerk als de Alfen (IP in dezelfde range)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerschoor
Caelorum schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:53:
@JeroenVerschoor Eneco Mobility heeft het wachtwoord nog wel van de paal, maar de originele eigenaar moet deze opvragen/akkoord geven tot overdracht van de paal. Ik had hetzelfde gedoe met de paal die ik heb overgenomen van een collega. Heeft drie weken en een tiental mails en 2 telefoontjes gekost om het default wachtwoord van de paal te krijgen.

(Om er vervolgens achter te komen dat de paal nog een oud genoeg firmware heeft dat het niet eens nodig is via de Ace service Installer)

Aangezien je geen PRC aan de binnenkant hebt staan verwacht ik dat jouw paal ook 1 is die oorspronkelijk met een firmware onder de 5.xx is geleverd. Die hebben dus alleen een default password en indien geüpdatet ook een nieuw wachtwoord ingesteld door Eneco.
Interessant.. Er is dus een standaard wachtwoord van Eneco?
Als ik dat wachtwoord heb (kan je die mij misschien geven?), wordt de laadpaal dan wel zichtbaar in de ACE Service installer? Want nu wil ACE de laadpaal geeneens vinden, ook niet wanneer ik het IP adres (opgezocht in de router) van de laadpaal direct invoer: doe ik daar wellicht wat verkeerd?

Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om jouw laadpaal zelf te beheren en up te daten (en het beheer daarna te behouden)?

Is er een optie om de laadpaal wellicht helemaal terug te zetten naar de 'Alfen default' fabrieksinstellingen zodat de laadpaal als een nieuwe Alfen, zonder de Eneco software, in te stellen (en te beheren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
JeroenVerschoor schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:27:
[...]
Interessant.. Er is dus een standaard wachtwoord van Eneco?
[...]
Nee elke paal heeft een default wachtwoord die uniek is voor die paal. Eneco Mobility heeft die als het goed is in hun systeem staan ergens, want ze wisten dus na overdracht en akkoord vorige eigenaar die van mijn paal te geven.

De paal zou wel al zichtbaar moeten zijn in de Ace Installer. Het wachtwoord heb je eventueel pas nodig als je de paal selecteerd in de software om er mee te verbinden.

Ik heb verder het geluk dat de paal nog op firmware zit die niet eens om een wachtwoord vraagt. Overigens krijg ik de paal niet eens geüpdatet, want na de stap van nieuw wachtwoord instellen gaat die de firmware downloaden op de paal en zegt die dat de paal zal worden gereboot, maar er gebeurd niets. Na rebooten is de paal ook nog op de oude firmware. Vind het wel best zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 23-12-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Laatst online: 26-10 22:19
Geve123 schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:01:
Heb sinds 2019 mijn Alfen pro laadpaal geinstalleerd door EDI met backoffice services voor maandelijks facturering van privé naar vennootschap. Ik heb volledige toegang via ACE en merkte op dat mijn firmware momenteel 4.2.0-3062 is. Ik zou gebruik willen maken van de optie voor laden via zonnepanelen en vroeg me af of ik de firmware zonder problemen kan upgraden naar laatste versie 7.0.5-4328 zonder dat ik instellingen verlies van de backoffice alsook de communicatie met backoffice?
Iemand hier nog reactie op? Ben ook aan het twijfelen of ik kan updaten. (ook eflux backoffice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

luccie schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:56:
[...]

Iemand hier nog reactie op? Ben ook aan het twijfelen of ik kan updaten. (ook eflux backoffice)
Dat kan zeker. Er bestaat wel een risico dat hij het opgegeven wachtwoord (bij firmware update) na de update niet hanteert en hij terug valt op het default wachtwoord. Als je die vervolgens niet hebt heb je een uitdaging. Onlangs heb ik dit nog een aantal keren gedaan en het ging prima, maar ik weet niet

Als je wil updaten zou ik kiezen voor 4.2.0 > 4.12.0 (laatste versie met oude encryptie) > 4.15.7A (laatste versie zonder wachtwoord) > 5.6.0B (stabiele versie 5 met opgegeven wachtwoord, het custom owner wachtwoord) > 6.6.2B.

Ik zie geen reden om naar 7.0.5 door te gaan, maar dat is daarna ook mogelijk.

De backoffice setting kan met de update naar 6.x verloren gaan, maar kan als je deze genoteerd hebt gewoon weer ingesteld worden. Er zijn honderden presets. Als het geen preset is, heb je de link en APN nodig. Dit is, bij firmware 4.x, in de logs terug te vinden (makkelijk te zien bij een boot) of gewoon in de Installer bij het tabje connectivity.

[ Voor 18% gewijzigd door B_S op 23-12-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:55
Weet iemand of je dynamic load balancing (via DSMR) licentie nodig hebt indien je de load balancing via home assistant wilt regelen? Ik zou de Alfen via het netwerk vanuit HA willen aansturen (mijn HA leest mijn DSMR meter uit via de P1 poort).

Kan je hem tegelijk aansturen via de backoffice (verplicht van werkgever) en via HA?

Iemand die toevallig weet waar je hem het beste koopt? Ik denk dat de prijzen via bol.com en andere retailers vrij duur zijn, tenzij je deftige adressen weet. Ik ga de Alfen zelf installeren: er zijn er die 3000 EUR durven vragen voor installatie van een S-line (laadpaal inbegrepen, arbeidskosten inbegrepen en materiaal indien men minder dan 5 meter XVB kabel moet trekken _/-\o_ _/-\o_ )

[ Voor 19% gewijzigd door Pharos1985 op 23-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JeroenVerschoor schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:27:
[...]
Als ik dat wachtwoord heb (kan je die mij misschien geven?), wordt de laadpaal dan wel zichtbaar in de ACE Service installer? Want nu wil ACE de laadpaal geeneens vinden, ook niet wanneer ik het IP adres (opgezocht in de router) van de laadpaal direct invoer: doe ik daar wellicht wat verkeerd?
Je moet de paal steeds zien als die in hetzelfde subnet zit... paswoord of niet.
zonder de Eneco software
Een paal heeft enkel en alleen de Alfen software... plus eventueel een backoffice instelling (welke je gewoon kan uitzetten in de ACE installer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51
Hallo, sinds kort in bezit van EV en alfen eve pro-line laadpaal. Deze is momenteel nog in het beheer van Eneco (backoffice via SIM kaart), maar ik wil alsnog de laadpaal kunnen uitlezen, zodat ik deze in HA kan integreren.
Als ik het goed begrepen had, dien ik hiervoor de netwerk aansluiting te gebruiken en deze op mijn netwerk aan te sluiten.
Aangezien ik maar 1 kabel heb, heb ik de split uitgevoerd, zodat zowel de P1 als de 100mbs netwerk verbinding over dezelfde kabel gaan.
P1 was aangesloten via de installateur, de overige 2 paren heb ik gebruikt om een 100mbs netwerk verbinding te maken (via pins 1,2, 3 en 6). Ik heb de kabel getest en deze lijkt te werken.
Wanneer ik echter deze kabel aansluit op mijn router, lijkt de paal geen IP te krijgen (ik zie ook geen traffic op de router, geen lichtjes op de poort).
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Of kan het zijn dat de ethernet connectie is gedeactiveerd door Eneco, want zij wisten mij te vertellen dat ethernet en SIM kaart soms problemen voor hen geeft...
Misschien de laptop rechtstreeks aan de paal hangen en zo proberen inloggen via ACE service installer?
Ik heb een kaart met een login/password gekregen van de installateur. Ik veronderstel dat ik deze login / password dien te gebruiken voor in te loggen? Of moet ik de login op "User" laten staan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-09 23:13
Wij hebben ook een wagen met laadpas en een andere die prive geladen moet worden.

Ik zit met hetzelfde probleem dat er een backoffice check/overrulen gebeurt met gewhiteliste generieke laadpassen zodat ze niet werken.

Op support van 50five/numobi is het nog even wachten.

Is er een tussenoplossing tot ze eindelijk een dummy laadpas sturen?

In hun evc net portaal is laadpassen zelf toevoegen uitgezet, dus dat is geen oplossing.

Wegens geen antwoord had ik eerst een publieke laadpas toegevoegd met de gedachte dat die als dummy laadpas kon dienen, maar na een maand laden blijkt dat ze die laadbeurten automatisch doorspelen aan de provider van de laadpas...

Als ik de laadpaal standalone zet, kan ik die dan eenvoudig terug backoffice zetten? Of moet het backoffice wachtwoord dan opnieuw ingegeven worden?
Indien niet, dan riskeer ik dat ze iemand gaan moeten sturen om dit terug in te stellen, met bijhorende kosten uiteraard. Ik ga het ze uiteraard zeggen dat ik dit gedaan heb, maar wil zeker zijn dat het gewoon teruggezet kan worden.

Is er iemand waarvan de paal al standalone staat maar vroeger backoffice die dit kan proberen? Als je terug wisselt naar backoffice, staat het wachtwoord dan nog ingevuld of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door elimaes12 op 25-12-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Sinds een week ofzo krijg ik onderstaande melding in de Eve Connect app als ik mijn laadgeschiedenis probeer te bekijken. Ik heb al lang de laatste firmware op de paal staan (7.0.5) en heb laatste tijd niets veranderd. Het betreft een prive Eve Single Pro-line zonder BO. Eerder werkte wel alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAISPhJE-SKJISSnbvfqQG3z3Aw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dgiwXECw1375Nug8Q3aW4ISh.png?f=user_large

Hebben anderen hier ook last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-08 11:50
Ik heb een nieuwe Alfen single S line laadpaal gekocht en geïnstalleerd.

Ik kan via de Eve installer op de laptop wel in de instellingen van de laadpaal. Echter wanneer ik een wijziging wil doen en dit wil opslaan krijg ik een foutmelding.
Ook de firmware updaten lukt niet. Ook wederom een fout in de communicatie met de laadpaal.

Ik heb de UTP kabel getest met een kabel tester, en deze is goed.
Ook geen verschil rechtstreeks aangesloten op laptop of via het netwerk aangesloten.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
elimaes12 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:13:
Als ik de laadpaal standalone zet, kan ik die dan eenvoudig terug backoffice zetten? Of moet het backoffice wachtwoord dan opnieuw ingegeven worden?
Backoffice of standalone is louter het veld "backoffice preset" onder "Connectivity" op standalone of een specifieke preset zetten. Je kan dus normaal gewoon zonder problemen heen en terug.
ocmer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:35:
Geen idee... ik heb 7.x nog niet geinstalleerd vanwege enkele kleine bugs... alleen verbaast het me dat Alfen ondertussen hier nog geen fix voor heeft.
MH1488 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:37:
Ik kan via de Eve installer op de laptop wel in de instellingen van de laadpaal. Echter wanneer ik een wijziging wil doen en dit wil opslaan krijg ik een foutmelding.
Als je erop kan moet je niet twijfelen aan je kabel... dan is er duidelijk iets anders aan de hand.

Welke foutmelding krijg je trouwens ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ocmer Ah, deze melding had ik nog niet gezien. Maar bij twee vrienden van mij hadden we ook geen verbruik inzichtelijk (twee recent geplaatste palen), zowel niet via ACE als MyEve noch Eve Connect.

Heb van de week de logs bekeken en zag dat het verbruik van de sessies wel door werd gegeven aan de backoffice, dus heb het er toen bij gelaten. Firmware bug blijkt dus.

Zelf zit ik op 6.6.2, die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MH1488
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-08 11:50
[/quote]
Als je erop kan moet je niet twijfelen aan je kabel... dan is er duidelijk iets anders aan de hand.

Welke foutmelding krijg je trouwens ?
[/quote]

Ik krijg de volgende melding bij proberen de firmware te updaten:

Error during firmware upload.
Error during communication with the device.
RequestTimeout, please reboot the device.

Als ik dan de laadpaal opnieuw laat opstarten via de software helpt dit niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Je kan voor de zekerheid eens een ping test laten lopen om te kijken of die stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ok, ik ga dus wel updaten want de HA integratie werkt niet met 4.12. Nu zit ik alleen met dat als ik de firmware upload (5 of 6), ik in de logs kan zien dat de firmware succesvol op de paal is gedownload. Het balkje in de Ace software laat ook zien dat die succesvol is en de paal gaat herstarten, maar de paal wordt nu opnieuw opgestart. Doe ik dat zelf via de software dan start die doodleuk op met versie 4.12

Heb ook geprobeerd een half uur te wachten op de software, maar er gebeurd niets. Behalve een melding dat de software update notification niet gequeued kan worden, maar dat is denk ik omdat de paal in offline mode staat en kan geen kwaad lijkt me?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
r2504 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:56:
[...]

Backoffice of standalone is louter het veld "backoffice preset" onder "Connectivity" op standalone of een specifieke preset zetten. Je kan dus normaal gewoon zonder problemen heen en terug.
Er staat daar ook een wachtwoord bij ingesteld dat write only is, als login voor backoffice platform vermoed ik. Wordt dat gewoon bewaard bij standalone en terug gaan, ook bij reboot oid?

En moest dit niet het geval zijn, kunnen ze uit backoffice nog inloggen op de laadpaal om dit zelf aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Hier staat er ook een paswoord... ik ben initieel een aantal maal geswitched en heb alvast geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
r2504 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:19:
Hier staat er ook een paswoord... ik ben initieel een aantal maal geswitched en heb alvast geen problemen ondervonden.
Super, bedankt om te delen! En alles werkte en bleef effectief werken met backoffice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Het probleem was bij mij dat er in de backoffice een fout zat (ook al beweerden ze dat alles in orde was).... ik heb toen allerlei combinaties geprobeerd zonder enig resultaat (maar duidelijk ook niet met enige impact omdat ze uiteindelijk in hun backoffice iets gecorrigeerd hebben en toen werkte het).

Goed mogelijk trouwens dat het paswoord bij in de backoffice templates zitten want bij de installatie heeft men hier ook enkel maar de template gekozen en verder niets gedaan (al zeker geen paswoord ingegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
Tnx voor je reactie.
Ik authentiseer altijd met mijn telefoon (NFC, Android) maar ik heb bij anderen gezien dat het niet werkt. Geen idee wanneer het wel en wanneer het niet werkt.

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Caelorum schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:15:
[...]
Heb ook geprobeerd een half uur te wachten op de software, maar er gebeurd niets. Behalve een melding dat de software update notification niet gequeued kan worden, maar dat is denk ik omdat de paal in offline mode staat en kan geen kwaad lijkt me?

Iemand enig idee?
ok, na 6 uur kwam ik terug bij de laptop en toen kreeg ik een foutmelding te zien dat de reset te lang duurde, maar 5.6 is nu wel geïnstalleerd. 1 stap dichterbij de 6+ dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
r2504 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:21:
Het probleem was bij mij dat er in de backoffice een fout zat (ook al beweerden ze dat alles in orde was).... ik heb toen allerlei combinaties geprobeerd zonder enig resultaat (maar duidelijk ook niet met enige impact omdat ze uiteindelijk in hun backoffice iets gecorrigeerd hebben en toen werkte het).

Goed mogelijk trouwens dat het paswoord bij in de backoffice templates zitten want bij de installatie heeft men hier ook enkel maar de template gekozen en verder niets gedaan (al zeker geen paswoord ingegeven).
Dank voor het advies!

Werkt inderdaad vlekkeloos als workaround om privé te laden zonder backoffice authorized laadpas:
-standalone zetten
-auth met whitelisted generieke rfid
-privé wagen laden
-na laden backoffice instelling terugzetten
-kan de paal terug zien in backoffice web platform status

Omslachtig, maar kan tenminste laden zonder een publieke provider extra te moeten betalen voor laadpaal die aan eigen huis hangt.

Voor de zekerheid had ik toch een export gedaan van de settings voordat ik het standalone zette, maar bleek niet nodig te zijn.

• Ricko1
elimaes12 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:48:
[...]
Omslachtig, maar kan tenminste laden zonder een publieke provider extra te moeten betalen voor laadpaal die aan eigen huis hangt.
Wat is hier eigenlijk het doel van? Voor zover ik weet betaal je bij elke provider een maandelijks bedrag per laadpunt voor de backoffice functie.

Ik heb bij e-flux de tarieven bekeken en je kan met het basis (essential) abonnement "prive modus" laadpassen toevoegen mits die van e-flux zelf zijn. Een "flex" e-flux laadpas is eenmalig €10 en kost verder niks.
Welke extra kosten heb je het over?

• h3llrais3rke
h3llrais3rke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:37:
Hallo, sinds kort in bezit van EV en alfen eve pro-line laadpaal. Deze is momenteel nog in het beheer van Eneco (backoffice via SIM kaart), maar ik wil alsnog de laadpaal kunnen uitlezen, zodat ik deze in HA kan integreren.
Als ik het goed begrepen had, dien ik hiervoor de netwerk aansluiting te gebruiken en deze op mijn netwerk aan te sluiten.
Aangezien ik maar 1 kabel heb, heb ik de split uitgevoerd, zodat zowel de P1 als de 100mbs netwerk verbinding over dezelfde kabel gaan.
P1 was aangesloten via de installateur, de overige 2 paren heb ik gebruikt om een 100mbs netwerk verbinding te maken (via pins 1,2, 3 en 6). Ik heb de kabel getest en deze lijkt te werken.
Wanneer ik echter deze kabel aansluit op mijn router, lijkt de paal geen IP te krijgen (ik zie ook geen traffic op de router, geen lichtjes op de poort).
Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Of kan het zijn dat de ethernet connectie is gedeactiveerd door Eneco, want zij wisten mij te vertellen dat ethernet en SIM kaart soms problemen voor hen geeft...
Misschien de laptop rechtstreeks aan de paal hangen en zo proberen inloggen via ACE service installer?
Ik heb een kaart met een login/password gekregen van de installateur. Ik veronderstel dat ik deze login / password dien te gebruiken voor in te loggen? Of moet ik de login op "User" laten staan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Kleine update: wanneer ik de laptop rechtstreeks aan de kabel hang, dan kan ik de laapdpaal benaderen en inloggen via ACE service installer, maar de paal zelf krijg geen ip adres en wordt niet zichtbaar wanneer ik deze in mijn netwerk hang.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

• JanHenk
  • Niet online
@h3llrais3rke Heb je een crossed UTP gemaakt? Kijk even of beide uiteinden op gelijke wijze gemonteerd zijn.

Daarnaast even controleren hoe je netwerk is ingericht (of specifiek de switch port): dhcp? Geef dan ook dhcp in bij de ACE installer, al is dat standaard bij mijn weten.

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:17:
@h3llrais3rke Heb je een crossed UTP gemaakt? Kijk even of beide uiteinden op gelijke wijze gemonteerd zijn.

Daarnaast even controleren hoe je netwerk is ingericht (of specifiek de switch port): dhcp? Geef dan ook dhcp in bij de ACE installer, al is dat standaard bij mijn weten.
Is een straight UTP kabel, want als ik de kabel gebruik om mijn laptop aan dezelfde poort te hangen van mijn omada router, dan krijgt hij perfect een ip adres. Het is enkel de laadpaal die geen ip lijkt te krijgen.
Ik zal eens de instellingen moeten bekijken dan. Ik probeer daar voorlopig niet zoveel aan te komen, aangezien de laadpaal nieuw is, en in beheer van Eneco. Ik heb tevens aan hen ook de vraag gesteld, maar voorlopig nog geen antwoord gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

h3llrais3rke schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:22:
[...]

Is een straight UTP kabel, want als de kabel gebruik om mijn laptop aan dezelfde poort te hangen van mijn omada router, dan krijgt hij perfect een ip adres. Het is enkel de laadpaal die geen ip lijkt te krijgen.
Ik zal eens de instellingen moeten bekijken dan. Ik probeer daar voorlopig niet zoveel aan te komen, aangezien de laadpaal nieuw is, en in beheer van Eneco. Ik heb tevens aan hen ook de vraag gesteld, maar voorlopig nog geen antwoord gehad.
Je kan de log van de lader downloaden, daar staat in wat er gebeurd als je de kabel insteekt. In het geval van rechtstreeks aansluiten wordt het IP 169.254.1.10.

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:01

theo66

NIBE S1155-6

Ricko1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:41:
[...]

Wat is hier eigenlijk het doel van? Voor zover ik weet betaal je bij elke provider een maandelijks bedrag per laadpunt voor de backoffice functie.

Ik heb bij e-flux de tarieven bekeken en je kan met het basis (essential) abonnement "prive modus" laadpassen toevoegen mits die van e-flux zelf zijn. Een "flex" e-flux laadpas is eenmalig €10 en kost verder niks.
Ik heb bij e-Flux een tarief ingesteld voor laadpas en daarna toegangsgroepen aangemaakt met daarin RFID’s voor mijzelf die gratis laden. Kan met een ov chipkaart, simpele RFID druppels, etc. Abonnement van de backoffice wordt door werkgever betaald. Het kan dus eenvoudig en voor niets.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
ocmer schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:35:
Sinds een week ofzo krijg ik onderstaande melding in de Eve Connect app als ik mijn laadgeschiedenis probeer te bekijken. Ik heb al lang de laatste firmware op de paal staan (7.0.5) en heb laatste tijd niets veranderd. Het betreft een prive Eve Single Pro-line zonder BO. Eerder werkte wel alles.

[Afbeelding]

Het gedrag van "verdwijnende" laadgeschiedenis is eerder wel al voorbij gekomen in dit forum: Zie o.a. deze post. Maar je geeft aan dat je al lang op 7.05 zit en dat je hier eerder geen last van had. Als je verder niets verandert hebt, dan kan ik alleen nog verzinnen dat dit komt door een update van de EveConnect app. In IOS is die inderdaad een paar weken geleden naar versie 1.4.6 bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:29:
[...]

Het gedrag van "verdwijnende" laadgeschiedenis is eerder wel al voorbij gekomen in dit forum: Zie o.a. deze post. Maar je geeft aan dat je al lang op 7.05 zit en dat je hier eerder geen last van had. Als je verder niets verandert hebt, dan kan ik alleen nog verzinnen dat dit komt door een update van de EveConnect app. In IOS is die inderdaad een paar weken geleden naar versie 1.4.6 bijgewerkt.
Klopt; ik zit al maanden op 7.0.5. Ik heb de Eve Connect app (op Android) opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Beetje vreemd dat ik dan blijkbaar de enige op dit forum ben met deze problemen.
In de Ace Service Installer kan ik nog wel netjes de laadgeschiedenis zien, dus het wordt wel opgeslagen.
Deze vakantie maar eens EVCC proberen, dan haal ik daar wel mijn inzichten uit.

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-10 12:42
Daveth schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:15:
[...]

De relays op het powerboard kleven aan elkaar (en geeft dan een 102 melding) maar als een lader een reset maakt (herstart) worden alle relays een paar keer aangetrokken, en in sommige gevallen schieten deze weer los.
Ik repareer al meer dan 7 jaar deze laders en heb daarvan ruim 4 jaar voor Alfen gewerkt, ik weet echt wel waar ik het over heb.
Ik heb hetzelfde voor: Ik heb een Alfen Eve Single Pro NG910 sinds mei 2022 met een firmawagen Mustang Mach-E, heeft altijd prima gewerkt. Ben op pensioen sinds mei 2024 en heb de firmawagen terug moeten geven, dus geen EV meer om te laden :'(
Ook backoffice EnecoMobility opgezegd.
Sporadisch nog een Tesla van een vriend geladen, zonder problemen.

Nu heb ik toch maar eens een versie upgrade gedaan (stom waarschijnlijk) van 5.4.3 naar 5.6.0. Na upgrade krijg ik ook error 102, blijft na meermaals rebooten. Dan maar naar versie 6.6.2, maar probleem blijft.
Powerboard dus waarschijnlijk ook kapot. Stom om te laten vervangen, want heb geen EV meer.

• V_ger
ocmer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:20:
[...]

Klopt; ik zit al maanden op 7.0.5. Ik heb de Eve Connect app (op Android) opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Beetje vreemd dat ik dan blijkbaar de enige op dit forum ben met deze problemen.
In de Ace Service Installer kan ik nog wel netjes de laadgeschiedenis zien, dus het wordt wel opgeslagen.
Nee, de reden is dat de rest van het forum niet op versie 7 draait omdat die de gedeelde ervaringen ter harte hebben genomen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bwa, de rest? :)
Ik draai al geruime tijd op versie 7.
En wanneer de Alfen de geest geeft een reden te meer om over te stappen naar een ander merk met meer klantvriendelijkheid en betere integratiemogelijkheden. :)
Ieder nadeel heeft zijn voordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2024 13:26 ]

• JanHenk
  • Niet online
ocmer schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:20:
[...]

Zoals gezegd ben je dus niet de enige, maar deze melding is voor mij wel nieuw. Aan de backoffice worden sessies wel doorgegeven, het is puur de historie inzichtelijk krijgen waar problemen mee zijn..

Ik heb ook een Pi Zero klaarliggen en ga daar evcc op installeren voor een goede vriend. Dan laat je alle Alfen apps gewoon links liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
Ricko1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:41:
[...]

Ik vraag 50five support al eventjes (tijdje moeten wachten op levering van de andere wagen) hoe privé laden in zn werk gaat, en antwoord had inderdaad direct moeten zijn: We zullen u een laadpas opsturen tegen eenmalige kost van xx euro. Maar ik vermoed dat ze m'n vraag meermaals niet begrepen hebben...

Omdat ik dan zelf een laadpas heb kunnen toevoegen waarvan ik dacht dat die als privé gezien zou worden, heb ik er verder niet meer achter gevraagd.

Zelf toevoegen optie is er niet in hun portaal. In gelijkaardige portalen van andere providers wel, maar bij hen staat het uit. Zal nu vragen aan fleetverantwoordelijke van het bedrijf om eens te bellen.

Tot ik de standalone truuk kende, had ik een laadpas van een andere provider gewhitelist in de laadpaal zelf. Met een shell recharge kaart lukte dat, chargemap bvb niet. Ik dacht dat die pas dan gezien zou worden als prive laadpaas, maar blijkbaar niet...

Na de eerste factuur maand een half later had ik door dat die andere laadpas natuurlijk automatisch gezien werd alsof iemand anders op het laadstation kwam laden. Ze betaalden een bedrag per kwh twv elektriceitskost terug, en gaven dit door aan shell, die dan aanrekenden alsof ik zou geladen hebben bij een publiek laadstation.

Dat bedoel ik dus met extra kosten. Door de fantastische communicatie met support van 50five en door zelf naar een oplossing te moeten zoeken heb ik dus een goeie maand geladen op eigen laadstation aan tarief van publiek laden. (in dit geval 60cent per kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ja, lekker is dat.

Idealiter krijg je van 50Five (of welke backoffice je ook hebt) een badge die zij hebben aangemerkt als “nultarief” en dan wordt dus geen laadsessie doorgerekend.

Bij sommige backoffice providers kun je dat zelf instellen met een willekeurige pas. Bij anderen moet alles langs support en kun je niks zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-10 19:42

GJA

Vraag mbt de Alfen Wallbox plugin in Home Assistant.
Werkte prima tot ie ineens stopte met de melding: kan geen connectie maken met de api. (Edit: Error communicatinge with API)
MyEve werkt gewoon dus de log uitgelezen. Hij komt aldoor met TLS handshake failed.
Iemand een tip?

[ Voor 7% gewijzigd door GJA op 27-12-2024 14:29 ]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@GJA Welke versie van de Alfen integratie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-10 19:42

GJA

JanHenk schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:36:
@GJA Welke versie van de Alfen integratie heb je?
2.9.0

De tijd in de laadpaal stond niet goed (hoe dan?); die heb ik vanut MyEve goed gezet (gesynchroniseerd met de app).
Nog geen oplossing...

De laadpaal stond in mijn router niet in de lijst met verbonden apparaten; ondertussen wel weer.
Maar nog steeds Error communicating with API.

[ Voor 45% gewijzigd door GJA op 27-12-2024 15:10 ]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is er ergens een overzicht met artikelnummers :?

Mijn vaste installateur doet niets met Alfen normaal, maar aangezien ik toch een Alfen wil vraagt hij mij de artikelnummers door te geven waarmee hij bij TU kan bestellen.

Het is mij niet duidelijk wat er standaard wel of niet bijhoort.

Ik wil voor thuis dus graag:

Alfen Eve Single Pro-Line (3-fase, socket)
11KW
Kleur Grijs
Load balancing via P1

Voor de zaak wil ik graag
22KW
Kleur Grijs
Montagepaal

Load balancing op de zaak is niet nodig (heb daar een 3 x 400A aansluiting)

Hoe weet ik nu welke artikelnummers ik moet bestellen bij TU :?

Volgens mij is artikelnummer 3538057 de zwarte/grijze variant, maar hier zit dan wel of geen loadbalancing bij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Grolsch schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:04:
Is er ergens een overzicht met artikelnummers :?

Mijn vaste installateur doet niets met Alfen normaal, maar aangezien ik toch een Alfen wil vraagt hij mij de artikelnummers door te geven waarmee hij bij TU kan bestellen.

Het is mij niet duidelijk wat er standaard wel of niet bijhoort.

Ik wil voor thuis dus graag:

11KW
Kleur Grijs
Load balancing via P1

Voor de zaak wil ik graag
22KW
Kleur Grijs
Montagepaal

Load balancing op de zaak is niet nodig (heb daar een 3 x 400A aansluiting)

Hoe weet ik nu welke artikelnummers ik moet bestellen bij TU :?

Volgens mij is artikelnummer 3538057 de zwarte/grijze variant, maar hier zit dan wel of geen loadbalancing bij :?
Alles is licenties bij Alfen. Bij de TU/Rexel is dat:
RFID = RFID pas lezer
LBS = Load balancing Socket = bij de duo laadpunten loadbalancing tussen de 2 sockets
LBA = Load balancing active = loadbalancing met een externe meter (zoals P1)
SCN = Smart Charging Network = Loadbalancing met meerdere laadpunten op een groep (of meerdere) Als je dan ook active loadbalancing nodig hebt moeten ze allemaal die licentie hebben en wordt de meter op één paal aangesloten
LOG = logo op scherm aanpasbaar
GR = kleur grijs
SOC = Socket
CAB = Vaste kabel

Nummer 3538057 heeft geen LBA en is 11kw met RFID

Volgens mij heeft de TU geen grijze met LBA in het assortiment. Dan moet je de licentie los aanschaffen.
Grijs 22kw zie ik helemaal niet. Welke auto heb je met een 22kw boordlader?

paal is makkelijk:
1x paal 7751978 voor single (of 1343409 voor de optie om een 2e te plaatsen later)
1x sokkel 7762175 als die in de grond moet ipv op een betonnen vloer. (tegels/stenen tellen niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ricko1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:42:
[...]

Alles is licenties bij Alfen. Bij de TU/Rexel is dat:
RFID = RFID pas lezer
LBS = Load balancing Socket = bij de duo laadpunten loadbalancing tussen de 2 sockets
LBA = Load balancing active = loadbalancing met een externe meter (zoals P1)
SCN = Smart Charging Network = Loadbalancing met meerdere laadpunten op een groep (of meerdere) Als je dan ook active loadbalancing nodig hebt moeten ze allemaal die licentie hebben en wordt de meter op één paal aangesloten
LOG = logo op scherm aanpasbaar
GR = kleur grijs
SOC = Socket
CAB = Vaste kabel

Nummer 3538057 heeft geen LBA en is 11kw met RFID

Volgens mij heeft de TU geen grijze met LBA in het assortiment. Dan moet je de licentie los aanschaffen.
Grijs 22kw zie ik helemaal niet. Welke auto heb je met een 22kw boordlader?

paal is makkelijk:
1x paal 7751978 voor single (of 1343409 voor de optie om een 2e te plaatsen later)
1x sokkel 7762175 als die in de grond moet ipv op een betonnen vloer. (tegels/stenen tellen niet)
Tnx voor je hulp, ik rij een BMW i5, kan deze dan niet met 22KW laden?

Dan moet ik op zoek naar een andere leverancier als TU ze niet levert.

Maar tot nu toe kan ik nog geen 1 leverancier vinden die de variant die ik zoek uit voorraad kan leveren.

[edit]

https://www.laadpaal-outl...aadpaal-socket-grijs.html

Dit is volgens mij wat ik zoek.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 28-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:45
Volgens EV database heeft de BMW 15 een 11kW lader aan boord.
https://ev-database.org/n...rs-y=2010_2030&s=1&p=0-10

[ Voor 65% gewijzigd door Peter-036 op 28-12-2024 11:30 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dan heeft een 22KW lader dus geen nut in mijn situatie, tnx voor de tip.

Pagina: 1 ... 63 ... 94 Laatste