[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 62 ... 80 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0lpgcx7XF_F49eR4iVUDehksts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wjv53wz3NmRhnDUToNdj1yXC.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat dit is, lader uitgetrokken en nieuwe sessie gestart en werkt het terug?

https://knowledge.alfen.c...es+error+code+102+mean%3F

Online staat iets van check power board, maar alles lijkt (voorlopig) terug te werken.

Edit: wat gelezen op dit topic issue kan dus een kapot powerboard zijn of ook met een update te maken hebben.

Nu heb ik recent geupdate naar versie 7 (den 2 weken geleden), aangezien de paal nu lijkt te werken kan ik er van uitgaan dat het power board intact is?

Kan wellicht ook te maken hebben met de iccu van mijn ev6, maar die is in augustus nagekeken en was toen nog goed.

[ Voor 38% gewijzigd door izzet3838 op 06-12-2024 14:41 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:13
izzet3838 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:34:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat dit is, lader uitgetrokken en nieuwe sessie gestart en werkt het terug?

Online staat iets van check power board, maar alles lijkt (voorlopig) terug te werken.

Edit: wat gelezen op dit topic issue kan dus een kapot powerboard zijn of ook met een update te maken hebben.

Nu heb ik recent geupdate naar versie 7 (den 2 weken geleden), aangezien de paal nu lijkt te werken kan ik er van uitgaan dat het power board intact is?

Kan wellicht ook te maken hebben met de iccu van mijn ev6, maar die is in augustus nagekeken en was toen nog goed.
Werkt de lader nog, zelfs als hij een foutmelding geeft? Probeer hem dan in te stellen op 6.3. Voor zover bekend doet deze bug zich alleen voor bij dubbele laders van Alfen.
Laadt de lader helemaal niet meer? Dan is het Powerboard defect. Dit probleem word veroorzaakt door de auto (bijvoorbeeld bij een EV6 is dit een bekend probleem). In dat geval is je auto defect en moet de lader gerepareerd worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Daveth op 06-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Daveth schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:06:
[...]

Werkt de lader nog, zelfs als hij een foutmelding geeft? Probeer hem dan in te stellen op 6.3. Voor zover bekend doet deze bug zich alleen voor bij dubbele laders van Alfen.
Laadt de lader helemaal niet meer? Dan is het Powerboard defect. Dit probleem word veroorzaakt door de auto (bijvoorbeeld bij een EV6 is dit een bekend probleem). In dat geval is je auto defect en moet de lader gerepareerd worden.
Lader werkt nu al 45 minuten goed, firmware downgraden gaat denk ik niet, maar met deze firmware al een aantal weken geen issue gehad was de eerste keer.

Het is ook gewoon een single lader, wagen is ev6 idd dus dacht ook eerst dat de iccu het had begeven, maar hij laadt nu effectief, dus wellicht gewoon een firmware storing (of hij gaat binnekort de geest geven en dit was een eerste waarschuwing 8)7 )

Wordt wel een leuke discussie, KIA zal de iccu wel betalen, maar om mijn (prive) lader te laten betalen zal een uitdaging worden...

En garantie bij Alfen lijkt me dan ook moeilijk aangezien die het op de wagen gaan schuiven (wat dus goed zou kunnen)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-05 10:52
[Afbeelding]

Ik had deze fout ook.
Een combinatie van een monofasige aansluiting (@32A), de laadkabel 3fasig aan te sluiten (draden gewoon in de contacten) en een hyundai kona EV
Na nazicht in de ace service installer gezien dat er rond een 100V stond op de laadkabel tussen N en L2. Tussen N en L1 de normale 230V, en tussen N en L3 0V.
De alfen vind dat raar denk ik en stelt zich in fout.
Het ging ook niet elke keer in fout...

Na de kabel gewoon monofasig aan te koppelen (Overige draden te isoleren en weg te moffelen) nooit meer die fout gehad. Laden aan 7,4kW is geen enkel probleem.

De wagen kan elders perfect 3fasig laden ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
braxx1980 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:02:
[...]

Ik had deze fout ook.
Een combinatie van een monofasige aansluiting (@32A), de laadkabel 3fasig aan te sluiten (draden gewoon in de contacten) en een hyundai kona EV
Na nazicht in de ace service installer gezien dat er rond een 100V stond op de laadkabel tussen N en L2. Tussen N en L1 de normale 230V, en tussen N en L3 0V.
De alfen vind dat raar denk ik en stelt zich in fout.
Het ging ook niet elke keer in fout...

Na de kabel gewoon monofasig aan te koppelen (Overige draden te isoleren en weg te moffelen) nooit meer die fout gehad. Laden aan 7,4kW is geen enkel probleem.

De wagen kan elders perfect 3fasig laden ook zonder problemen.
Ik heb inderdaad een 1 fase lader op 32a, wel is het zo dat ik een vaste kabel heb, die is ook monofase meen ik.

Kun je wanneer je eens tijd hebt beschrijven waar in ace ik orecies moet kijken naar die 100 of 230 volt?

Het vreemde is dat de paal sinds april perfect werkt, is effectief de eerste keer dat ik zo'n fout krijg. Dus als het door het fout aansluiten van de kabel komt zou het sterk zijn, maar best toch maar eens checken...

Bedankt voor je reactie trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:34:
[...]
Ik heb inderdaad een 1 fase lader op 32a, wel is het zo dat ik een vaste kabel heb, die is ook monofase meen ik.
Dat kan je gewoon nakijken adhv de gegevens op de vaste laadkabel.

Ik heb eveneens een Alfen 32A laadpaal (monofasig aangesloten) doch met een vaste laadkabel 5G6.
5G6 is dus een driefase laadkabel.
Die vermelding staat gewoon gedrukt op de laadkabel zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 23:42

B_S

izzet3838 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:49:
[...]
Lader werkt nu al 45 minuten goed, firmware downgraden gaat denk ik niet, maar met deze firmware al een aantal weken geen issue gehad was de eerste keer.
Firmware 7 is prima terug te zetten naar 6 d:)b

De lader moet wel idle zijn, dus geen lopende laadsessie.

[ Voor 8% gewijzigd door B_S op 06-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:43:
[...]

Dat kan je gewoon nakijken adhv de gegevens op de vaste laadkabel.

Ik heb eveneens een Alfen 32A laadpaal (monofasig aangesloten) doch met een vaste laadkabel 5G6.
5G6 is dus een driefase laadkabel.
Die vermelding staat gewoon gedrukt op de laadkabel zelf.
Spreken wij hier over de kabel die in de auto gaat, of over de kabel die van de zekeringskast naar de paal gaat?

Die 2de is bij mij 3g6, dus daar kan het dan niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De tweede, dat is hier 5G6 (het is dan ook standaard een 3x32A laadpaal doch 1 x 32A aangesloten).
Alles in de woning is monofase dus 3G.
Tussen automatenkast en laadpaal vermoed ik 3G4.

[ Voor 85% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:38:
De tweede, dat is hier 5G6 (het is dan ook standaard een 3x32A laadpaal doch 1 x 32A aangesloten).
Alles in de woning is monofase dus 3G.
Tussen automatenkast en laadpaal vermoed ik 3G4.
Hier is alles mono, ook de paal trouwens is een 1 fase 32a pro line, tegenwoordig vind je die idd niet meer.

Maar de paal heeft het vandaag 3 uur lang goed gedaan, ik vermoed/hoop dus stiekem dat het een software dingetje was.

Heb de paal ook niet moeten rebooten trouwens, heb hem uitgetrokken 10 seconden later was de error weg, daarna ingestoken en alles werkte naar behoren.

Solar charging stond wel aan, misschien dat dat een error heeft veroorzaakt.

Nja als er ontwikkelingen zijn zal ik dat nog melden, maar hopen dat die zo verder blijft werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:33
Ik heb de laatste tijd geregeld dat de 3f Alfen laadpaal uitschakelt met de melding “wacht op voldoende netspanning “ o.i.d. Dit gebeurt voornamelijk ‘‘s nachts. Ik zie het ook in mijn Homewizard grafieken terug. Afgelopen nacht heeft ie 2x gewacht, 1keer zelfs ruim 2 uur. Verder is er vrijwel geen verbruik, mijn stand-by verbruik is ca 200 w dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb het gevoel dat mijn loadbalancing de boel uitschakelt. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJVs3NaejZZwoiDCDHae6RFHXcs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq7LAwAp577zuwWcNh9i1lof.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:02
@BGFG heb je al in je log gekeken van de laadpaal?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11
@BGFG en wat was de netspanning dan vannacht? En oid? Dan is mijn glazen bol ook mistig oid.

[ Voor 33% gewijzigd door V_ger op 07-12-2024 10:06 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Microstar schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:44:
@BGFG heb je al in je log gekeken van de laadpaal?
Sorry, is een zakelijke paal. Heb helaas geen toegang tot de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
V_ger schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:04:
@BGFG en wat was de netspanning dan vannacht? En oid? Dan is mijn glazen bol ook mistig oid.
Ik sta normaliter ‘‘s nachts niet naast mijn laadpaal te kijken. Paar weken terug was het overdag en toen stond op de display iets van wacht op voldoende netspanning of iets van gelijke strekking. In howewizard zie ik eigenlijk niets bijzonders met de netspanning, ziet keurig rond de 230 volt op het moment van uitval. Overig verbruik is dan vrijwel nihil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgOTb9Rs1Tm1NiKOgZ1chKsmDxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZCNy8OwaR7gy1TZ6iZR7yDR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
BGFG schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ik sta normaliter ‘‘s nachts niet naast mijn laadpaal te kijken. Paar weken terug was het overdag en toen stond op de display iets van wacht op voldoende netspanning of iets van gelijke strekking. In howewizard zie ik eigenlijk niets bijzonders met de netspanning, ziet keurig rond de 230 volt op het moment van uitval. Overig verbruik is dan vrijwel nihil.

[Afbeelding]
Je hoeft er ook niet bij te staan, dat is het mooie van al die slimme dingen met grafieken en logfiles etc.
Wat was de laagste netspanning net voordat ie uitviel? Met het wegvallen van een grote afnemer zoals een laadunit zal de spanning zich sowieso herstellen.

Als symptoombestrijdingsoplossing kan je proberen om of in de paal of in je auto het maximum aantal ampères iets lager te zetten. Dan is de spanningsval kleiner en gaat ie wellicht wel door.

Edit: Je HW meet op de meter? Afhankelijk van de afstand van je meterkast tot je laadpaal en je gekozen draaddiameter kan de spanning daar nog wat lager zijn. Kijk in de logfiles van je Alfen. Of koppel je Alfen aan home assistant oid 😉kan je zonder moeite grafiekjes maken van de spanning.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 07-12-2024 12:34 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
V_ger schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:31:
[...]

Je hoeft er ook niet bij te staan, dat is het mooie van al die slimme dingen met grafieken en logfiles etc.
Wat was de laagste netspanning net voordat ie uitviel? Met het wegvallen van een grote afnemer zoals een laadunit zal de spanning zich sowieso herstellen.

Als symptoombestrijdingsoplossing kan je proberen om of in de paal of in je auto het maximum aantal ampères iets lager te zetten. Dan is de spanningsval kleiner en gaat ie wellicht wel door.

Edit: Je HW meet op de meter? Afhankelijk van de afstand van je meterkast tot je laadpaal en je gekozen draaddiameter kan de spanning daar nog wat lager zijn. Kijk in de logfiles van je Alfen. Of koppel je Alfen aan home assistant oid 😉kan je zonder moeite grafiekjes maken van de spanning.
Dank voor je snelle reactie. De screendump van HW is van de P1 meter, die zit een meter of 5 van de laadpaal, die is aangesloten met 6mm2 kabel, dik zat lijkt me. Vreemde is dat ik echt geen dip zie voordat de paal uitschakelt en ook geen bijzonderheden als ie weer start. Op moment van uitval is L2 het laagst met 227V maar dat lijkt mee geen issue toch? Als ie weer inschakelt is L2 ook het laagst, in dezelfde verhouding als tijdens de uitval, dus dat kan het niet zijn. Het is toch niet zo dat ie minimaal op alle fasen echt 230V nodig heeft en anders uitvalt? Overige verbruikers zijn stabiel en laag, ca 200 W. Als ik op halve kracht laadt is het probleem er inderdaad niet, maar daar heb ik geen 3F paal voor……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnAVI7mjx6qciu3GPJzQwckuFn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwbmYeTQCgyuNGVGANsEM39P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqKGs1CoT7X09PUJrpDlhuJSVxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80J4fb5JgzOoVZxiDF4nhIlA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
BGFG schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:31:
Ik heb de laatste tijd geregeld dat de 3f Alfen laadpaal uitschakelt met de melding “wacht op voldoende netspanning “ o.i.d. Dit gebeurt voornamelijk ‘‘s nachts. Ik zie het ook in mijn Homewizard grafieken terug. Afgelopen nacht heeft ie 2x gewacht, 1keer zelfs ruim 2 uur. Verder is er vrijwel geen verbruik, mijn stand-by verbruik is ca 200 w dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb het gevoel dat mijn loadbalancing de boel uitschakelt. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Bedoel je niet "Wacht op vermogen"? ipv van een vage netspaning melding (zijn twee compleet verschillende dingen)
Zo ja dan denkt je lader dat er geen vermogen beschikbaar is door bijvoorbeeld
- dat het P1 signaal niet goed door (heb je deze met een p1 kabel of via de homewizard?)
- Er solarcharging niet goed ingesteld is.
- Charging profiles zijn of er geweest zijn en niet goed verwijderd.

Als je de P1 koppeling via de homewizard hebt lopen kan het zijn dat deze problemen heeft gehad, ook heeft de homewizard een bug waardoor de API regelmatig vast loopt als er veel request zijn op de API, dan moet je de P1 HW device stroomloos maken en opnieuw opstarten.

Is het echt wel een netspanning melding dan betekend dat de spanning onder de 207 volt is geweest bij de lader.

Simpel weg gezegd je geeft zo weinig informatie waardoor dit alleen maar gokken is wat er aan de hand is.

[ Voor 5% gewijzigd door Daveth op 07-12-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Daveth schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:26:
[...]

Bedoel je niet "Wacht op vermogen"? ipv van een vage netspaning melding (zijn twee compleet verschillende dingen)
Zo ja dan denkt je lader dat er geen vermogen beschikbaar is door bijvoorbeeld
- dat het P1 signaal niet goed door (heb je deze met een p1 kabel of via de homewizard?)
- Er solarcharging niet goed ingesteld is.
- Charging profiles zijn of er geweest zijn en niet goed verwijderd.

Als je de P1 koppeling via de homewizard hebt lopen kan het zijn dat deze problemen heeft gehad, ook heeft de homewizard een bug waardoor de API regelmatig vast loopt als er veel request zijn op de API, dan moet je de P1 HW device stroomloos maken en opnieuw opstarten.

Is het echt wel een netspanning melding dan betekend dat de spanning onder de 207 volt is geweest bij de lader.

Simpel weg gezegd je geeft zo weinig informatie waardoor dit alleen maar gokken is wat er aan de hand is.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met “als de P1 via de Homewizard hebt lopen” Er zit een Eneco-splitter, waar de loadbalancing van de laadpaal op is aangesloten. Op de andere poort van de splitter zit de P1 HW meter.
Solarcharging heb ik niet en ook geen Charging profiles. Stekker in de auto pluggen, laadtag langs de paal en direct laden…..
Volgens mij is er info genoeg, ook vanuit de HW grafieken. Zou niet weten wat ik nog zou moeten of kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:02
Zonder log blijft het gokken en gissen naar een oplossing. Er zijn een tal van zaken waardoor het laadproces wordt onderbroken.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:12
BGFG schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met “als de P1 via de Homewizard hebt lopen” Er zit een Eneco-splitter, waar de loadbalancing van de laadpaal op is aangesloten. Op de andere poort van de splitter zit de P1 HW meter.
Solarcharging heb ik niet en ook geen Charging profiles. Stekker in de auto pluggen, laadtag langs de paal en direct laden…..
Volgens mij is er info genoeg, ook vanuit de HW grafieken. Zou niet weten wat ik nog zou moeten of kunnen toevoegen.
Het is relatief simpel hoor: volgens mij en de Tweaker hierboven heb je de foutmelding gewoon verkeerd gelezen en is het dus niet wachten op spanning of whatever maar “Wacht op vermogen”

Aannemend dat het die melding is/was (“everybody lies”, House MD) is er “iets” wat bepaalt dat je laadpaal even moet dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
HyperBart schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:31:
[...]

Het is relatief simpel hoor: volgens mij en de Tweaker hierboven heb je de foutmelding gewoon verkeerd gelezen en is het dus niet wachten op spanning of whatever maar “Wacht op vermogen”

Aannemend dat het die melding is/was (“everybody lies”, House MD) is er “iets” wat bepaalt dat je laadpaal even moet dimmen.
Dat snap ik. Aangezien de rest van het huis vrijwel idle draait, moet dat dus in de loadbalancing zitten die onterecht op de “noodrem” trapt. Zal Eneco laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

BGFG schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:54:
[...]

Dat snap ik. Aangezien de rest van het huis vrijwel idle draait, moet dat dus in de loadbalancing zitten die onterecht op de “noodrem” trapt. Zal Eneco laten komen.
Dat kan, beetje rigoureus wel. Je kunt ook vragen om het default wachtwoord, dan kun je inloggen en de logs terug lezen.

Die melding betekent in principe juist dat load balancing werkt, dus dan komt het signaal gewoon binnen. Het kan dat het verkeerd staat geconfigureerd in de lader, dat kan Eneco ook vanuit de backoffice controleren.

Als het laden 's nachts stopt, is het voertuig dan niet gewoon vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
B_S schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:06:
[...]

Als het laden 's nachts stopt, is het voertuig dan niet gewoon vol?
Wat denk je zelf 8)7 We hebben onderhoudscontract bij Eneco, dus ze moeten het maar oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BGFG schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:25:
[...]

Wat denk je zelf 8)7 We hebben onderhoudscontract bij Eneco, dus ze moeten het maar oplossen
Hebben jullie toevallig zo een gek energiecontracr waarbij Eneco dingen kan aansturen?

Verklaar me gek maar met al die hippe energiebedrijven bij jullie heb ik hier al wat “funky shit” zien voorbij komen waarvan ik dacht “oh, ok, eh ja zal wel dan?”.

Iets met energy profiles enzo die door laadpaalbeheerders wordt uitgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
HyperBart schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:25:
[...]

Hebben jullie toevallig zo een gek energiecontracr waarbij Eneco dingen kan aansturen?

Verklaar me gek maar met al die hippe energiebedrijven bij jullie heb ik hier al wat “funky shit” zien voorbij komen waarvan ik dacht “oh, ok, eh ja zal wel dan?”.

Nope. Energiecontract loopt bij Essent. Het onderhoudscontract van de laadpaal loopt bij Eneco E-Mobility. Zij hebben ook gezorgd voor montage en aansluiten van alles. Zal een ticket inschieten bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Zubadan schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:47:
Door de nuttige info in dit topic heb ik deze week zelf een Alfen Eve Single Pro-line gekocht en zelf aangesloten i.p.v. deze voor ruim Eur 3.300 te laten plaatsen door Ayvens.

- Alfen Eve laadpaal met 5m vaste kabel gekocht bij Charge24
- Eaton 3-fase installatie automaat 16A bijgeplaatst en netjes aangesloten met kamrail
- 4x6mm grondkabel en 2 Belden utp grondkabels getrokken van de meterkast naar de laadpaal en aangesloten
- Homewizard P1 splitter gekocht

Alles werkt, ik heb de paal ingesteld met de Alfen Eve Service installer, Tap Electric erop, en ik heb de paal ook gekoppeld aan Domoticz. Ben nu ruim Eur 2.000 goedkoper uit, wat ik terug zie in de lagere maandelijkse leasekosten. Bedankt allen!
Is die 3300 incl of excl BTW? Bij mijn LM is het budget ongeveer 3k, maar de paal leverancier rekent iets van 2500 (allebei exclusief BTW). Als ik zoek op dezelfde paal inclusief installatie, lukt dat al redelijk voor 2k inclusief BTW (exclusief BO). Dus er zit redelijk wat marge op die paal installatie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
HyperBart schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:25:
[...]

Charging profiles heten die dingen, dit kan zijn dat Eneco dit aanstuurt, doen ze vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geve123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-05 23:43
Heb sinds 2019 mijn Alfen pro laadpaal geinstalleerd door EDI met backoffice services voor maandelijks facturering van privé naar vennootschap. Ik heb volledige toegang via ACE en merkte op dat mijn firmware momenteel 4.2.0-3062 is. Ik zou gebruik willen maken van de optie voor laden via zonnepanelen en vroeg me af of ik de firmware zonder problemen kan upgraden naar laatste versie 7.0.5-4328 zonder dat ik instellingen verlies van de backoffice alsook de communicatie met backoffice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:55
[Afbeelding]

PowerSwitch failure.
Deze storing betreft mogelijk een communicatiefout tussen paal en EV. Mogelijk heeft de auto 3x te weinig ampère gehad en heeft dit een storing in de auto veroorzaakt.
Met een OBD2 dongle de storing in de auto resetten en in de laadpaal de ampères verhogen.

Enkele EV's hanteren een minimale hoogte in ampère om met laden te kunnen starten. In de praktijk blijkt dit echter een minimale waarde in Watt te zijn.
Want als de netspanning hoog is (245V in mijn geval) dan kom je met een beperkende Ampère niet aan de noodzakelijke wattage.
Paal hoeft in het geheel niet defect te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door BenSKIP op 08-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
BenSKIP schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:33:
[...]

PowerSwitch failure.
Deze storing betreft mogelijk een communicatiefout tussen paal en EV. Mogelijk heeft de auto 3x te weinig ampère gehad en heeft dit een storing in de auto veroorzaakt.
Met een OBD2 dongle de storing in de auto resetten en in de laadpaal de ampères verhogen.

Enkele EV's hanteren een minimale hoogte in ampère om met laden te kunnen starten. In de praktijk blijkt dit echter een minimale waarde in Watt te zijn.
Want als de netspanning hoog is (245V in mijn geval) dan kom je met een beperkende Ampère niet aan de noodzakelijke wattage.
Bedankt voor de uitleg, dit zou het kunnen verklaren inderdaad, in de wagen heb ik geen storing gekregen, maar alles werkt terug naar behoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03 21:59
UTMachine schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:53:
[...]

Is die 3300 incl of excl BTW? Bij mijn LM is het budget ongeveer 3k, maar de paal leverancier rekent iets van 2500 (allebei exclusief BTW). Als ik zoek op dezelfde paal inclusief installatie, lukt dat al redelijk voor 2k inclusief BTW (exclusief BO). Dus er zit redelijk wat marge op die paal installatie :P
Volgens mij ook ex btw.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
BenSKIP schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:33:
[...]

PowerSwitch failure.

En weer, als je niet weet waar je het over hebt geeft dan niet allemaal van die rare antwoorden die totaal niet kloppen.
Een 102 is een powerswitch failure, het controllerboard doet tijdens het starten metingen op het powerboard en als blijkt dat er spanning door een relay komt terwijl deze niet is aangetrokken dan is het powerboard kapot, dit komt (bij singel laders) alleen maar voor door een storing van de omvormer van de auto.
De auto heeft dan een flinke sluiting gemaakt en er voor gezorgd dat het powerboard kapot is.
Letop dit is altijd een storing van de auto.
In hele uitzonderlijke gevallen met laders die twee aansluitingen hebben zoals een Twin of een Eve Double kan dit een bug zijn van de lader, met deze bug geeft de lader altijd een 102 melding maar er kan dan ook gelijketijd geladen worden.
En nog een keer heb je een EVE single met een 102 melding en hij laadt niet tijdens dat hij de melding op het scherm weer geeft is het altijd de auto.
Het kan zijn dat af en toe na herstarten dat de lader het weer doet maar dan heeft het powerboard een flinke klap gekregen en als dat een paar keer gebeurd gaat deze zeker kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Laatst online: 20-05 18:06
All,

Ik ben aan het zien voor een laadpaal in mijn nieuwe woonst (die ik ergens zal betrekken over een 4-tal maand).
Indien ik een Alfen S-Line bestel die 3x16A aankan (dus 11kw laden), kan ik diezelfde Alfen ook aansluiten monofasig op 1x32A (en dan natuurlijk enkel aan 7.4kwh laden). Of is dit onmogelijk?

Ik heb al gezien dat er een specifieke S-Line is die 1x32A aangesloten wordt, maar ik zou wat toekomst bestendig willen zijn.

Ik zou de Alfen zelf willen installeren (elektricien heeft het bord correct bekabeld met de juiste diff's en de XVB en UTP's getrokken voor het laadpunt, alsook een P1 naar SMR meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
Pharos1985 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:28:
All,

Ik ben aan het zien voor een laadpaal in mijn nieuwe woonst (die ik ergens zal betrekken over een 4-tal maand).
Indien ik een Alfen S-Line bestel die 3x16A aankan (dus 11kw laden), kan ik diezelfde Alfen ook aansluiten monofasig op 1x32A (en dan natuurlijk enkel aan 7.4kwh laden). Of is dit onmogelijk?

Ik heb al gezien dat er een specifieke S-Line is die 1x32A aangesloten wordt, maar ik zou wat toekomst bestendig willen zijn.

Ik zou de Alfen zelf willen installeren (elektricien heeft het bord correct bekabeld met de juiste diff's en de XVB en UTP's getrokken voor het laadpunt, alsook een P1 naar SMR meter).
32A is een specifieke licentie.
Wil je die monofasig, heb je ze ineens ook voor 3F. (22kW).

Je hebt verschillende licenties... ik heb er 1tje privé gekocht met (bijna) Alle licenties.
Hieronder degene die er zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8tO3FUguhNTxZs5Xbij17aT15w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMvelgrXE0i6VpG1p1keDP0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Pharos1985 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:28:
All,

Zonder 32a licentie ga je blijven hangen op 16a monofasig is dat 3.68kwh dus.

Het zal wel werken maar gaat dus wel redelijk langzaam zijn(in principe kun je 3.6 ook halen met een deftige "granny charger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Daveth schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:24:
[...]

En weer, als je niet weet waar je het over hebt geeft dan niet allemaal van die rare antwoorden die totaal niet kloppen.
Een 102 is een powerswitch failure, het controllerboard doet tijdens het starten metingen op het powerboard en als blijkt dat er spanning door een relay komt terwijl deze niet is aangetrokken dan is het powerboard kapot, dit komt (bij singel laders) alleen maar voor door een storing van de omvormer van de auto.
De auto heeft dan een flinke sluiting gemaakt en er voor gezorgd dat het powerboard kapot is.
In hele uitzonderlijke gevallen met laders die twee aansluitingen hebben zoals een Twin of een Eve Double kan dit een bug zijn van de lader, met deze bug geeft de lader altijd een 102 melding maar er kan dan ook gelijketijd geladen worden.
En nog een keer heb je een EVE single met een 102 melding en hij laadt niet tijdens dat hij de melding op het scherm weer geeft is het altijd de auto.
Het kan zijn dat af en toe na herstarten dat de lader het weer doet maar dan heeft het powerboard een flinke klap gekregen en als dat een paar keer gebeurd gaat deze zeker kapot.
Het is een ev6 die bekend staan voor de iccu dus ac-dc omvermer problemen.

De paal doet het al 2 dagen terug, vreemde is dat als de iccu defect zou zijn de wagen niet meer zou moeten laden.

Er zijn mensen waarbij de iccu de lader sloopt idd, maar ik heb nog nooit gehoord ddat na een storing van de iccu die het wel nog een tijdje blijft doen, meestal is die instant kapot en kun je dan alleen nog dc laden...

Wel heb ik gehoord dat er 102 errors waren op software 7 dus ik ga moeten hopen dat dat het is.

Ook niet veel andere opties helaas dan "wachten" tot het opnieuw gebeurt, de wagen kan laden dus de dealer gaat er niet naar kijken, publiek laden is een optie maarja dan sloop je iemand anders lader oon leuk...

Ook zou mijn ev6(bj 2024) een nieuwere iccu moeten hebben, al weet niemand of die de problemen oplost.

Ik zal zo verder moeten vrees ik, aangezien ik geen manier heb om te achterhalen wat het probleem precies is geweest.

Wel laad ik altijd met lage amperage <3kwh zal hem morgen eens insteken op kantoor aan 11kwh en zien wat dat geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
braxx1980 schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:15:
[...]
32A is een specifieke licentie.
Wil je die monofasig, heb je ze ineens ook voor 3F. (22kW).
Hmmz iig bedankt voor je feedback.
Overlaatst zag ik via bol.com een monofasige S-Line (1x32A en dus 7.4kwh) voor +/- 650 EUR aangeboden worden.
Als ik het goed begrijp zou die S-line dus dan ook 3fase 32A ampere aan moeten kunnen = 22kw. 22kw is uiteraard onmogelijk op een S-line, dus ben een beetje in de war.
Enige duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
izzet3838 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:07:
[...]

Het is een ev6 die bekend staan voor de iccu dus ac-dc omvermer problemen.

De paal doet het al 2 dagen terug, vreemde is dat als de iccu defect zou zijn de wagen niet meer zou moeten laden.

Er zijn mensen waarbij de iccu de lader sloopt idd, maar ik heb nog nooit gehoord ddat na een storing van de iccu die het wel nog een tijdje blijft doen, meestal is die instant kapot en kun je dan alleen nog dc laden...

Wel heb ik gehoord dat er 102 errors waren op software 7 dus ik ga moeten hopen dat dat het is.

Ook niet veel andere opties helaas dan "wachten" tot het opnieuw gebeurt, de wagen kan laden dus de dealer gaat er niet naar kijken, publiek laden is een optie maarja dan sloop je iemand anders lader oon leuk...

Ook zou mijn ev6(bj 2024) een nieuwere iccu moeten hebben, al weet niemand of die de problemen oplost.

Ik zal zo verder moeten vrees ik, aangezien ik geen manier heb om te achterhalen wat het probleem precies is geweest.

Wel laad ik altijd met lage amperage <3kwh zal hem morgen eens insteken op kantoor aan 11kwh en zien wat dat geeft...
Met een EV6 is het altijd de omvormer, dit heeft niets met de software van de lader te maken.
Firmware probleem met de lader met 102 errors komt alleen voor bij een NG920 laders en jij hebt een NG910 lader.
Dit is gewoon een probleem met je auto, je kan hier je lader mee slopen maar ook de publieke laders waar je aan hang.

Mijn advies wees niet eigenwijs en ga met je auto naar de dealer terug, ik zie deze gevallen meerder keren per week en het is altijd de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Daveth schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:55:
[...]

Met een EV6 is het altijd de omvormer, dit heeft niets met de software van de lader te maken.
Firmware probleem met de lader met 102 errors komt alleen voor bij een NG920 laders en jij hebt een NG910 lader.
Dit is gewoon een probleem met je auto, je kan hier je lader mee slopen maar ook de publieke laders waar je aan hang.

Mijn advos wees niet eigenwijs en ga met je auto naar de dealer terug, ik zie deze gevallen meerder keren per week en het is altijd de auto.
Ik zeg ook dat het waarschijnlijk de wagen is.

Ik ben ook niet eigenwijs ofzo, maar gaat de dealer niet gewoon zeggen "alles is ok" aangezien het nu al 4 dagen goed gaat?

Ze gaan geen volgens hun "werkende" iccu omwisselen lijkt me.

Als ik een soort storing zou krijgen in de wagen of het ac laden totaal niet zou werken zou ik uiteraard direct naar de dealer gaan.

Maar als ik nu zou langsgaan heb ik het gevoel dat ik de uitleg "alles werkt meneer het zal u lader wel zijn" ga krijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door izzet3838 op 10-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
izzet3838 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:39:
[...]

Ik zeg ook dat het waarschijnlijk de wagen is.

Ik ben ook niet eigenwijs ofzo, maar gaat de dealer niet gewoon zeggen "alles is ok" aangezien het nu al 4 dagen goed gaat?

Ze gaan geen volgens hun "werkende" iccu omwisselen lijkt me.

Als ik een soort storing zou krijgen in de wagen of het ac laden totaal niet zou werken zou ik uiteraard direct naar de dealer gaan.

Maar als ik nu zou langsgaan heb ik het gevoel dat ik de uitleg "alles werkt meneer het zal u lader wel zijn" ga krijgen...
Maar toch moeten ze dit weten bij KIA (ze hadden al lang een terug roep actie moeten doen op de EV6, dit is al meer dan een jaar gaande), ik weet zeker dat elke KIA dealer minimaal dagelijks een EV6 terug krijgt met deze problemen.
Ik zie dit ook bij andere gebruikers van deze auto, het gebeurd niet alle keren maar als het voorkomt kan de omvormer van de auto makkelijk honderden ampère trekken en dat vermogen gaat allemaal door de lader heen en sloopt de lader voor dat de zekering of de aardlek schakelaar er uit springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
Pharos1985 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:23:
[...]

Hmmz iig bedankt voor je feedback.
Overlaatst zag ik via bol.com een monofasige S-Line (1x32A en dus 7.4kwh) voor +/- 650 EUR aangeboden worden.
Als ik het goed begrijp zou die S-line dus dan ook 3fase 32A ampere aan moeten kunnen = 22kw. 22kw is uiteraard onmogelijk op een S-line, dus ben een beetje in de war.
Enige duidelijkheid?
ik heb een pro line...
die gaat tot 22kW en kan je monofasig aansluiten.

de S line kan je dus mono aansluiten (tot 32A of 1.2 tot 7.4kW ) en 3F aansluiten (3X16A of 3.7 tot 11kW)
Ik heb geen idee of je dus (zoals de pro line) een licentie nodig hebt voor mono 32A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0emGDUuBnvmXSLqU_uo8_P0G7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARyKugpyHBztDc9DrqH32hT4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Daveth schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:52:
[...]

Maar toch moeten ze dit weten bij KIA (ze hadden al lang een terug roep actie moeten doen op de EV6, dit is al meer dan een jaar gaande), ik weet zeker dat elke KIA dealer minimaal dagelijks een EV6 terug krijgt met deze problemen.
Ik zie dit ook bij andere gebruikers van deze auto, het gebeurd niet alle keren maar als het voorkomt kan de omvormer van de auto makkelijk honderden ampère trekken en deze vermogen gaat allemaal door de lader heen en sloopt de lader voor dat de zekering of de aardlek schakelaar er uit springt.
Ik kan dit verhaal bevestigen en heb dit ook al gehoord van mensen die in die markt werken.
Enig idee of dit opgelost is met de KIA EV6 MY2025? Ik weet niet of die al in "the wild" rondrijdt. Ik vraag het omdat ik in een EV6 geïnteresseerd ben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
braxx1980 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:54:
[...]

ik heb een pro line...
die gaat tot 22kW en kan je monofasig aansluiten.

de S line kan je dus mono aansluiten (tot 32A of 1.2 tot 7.4kW ) en 3F aansluiten (3X16A of 3.7 tot 11kW)
Ik heb geen idee of je dus (zoals de pro line) een licentie nodig hebt voor mono 32A

[Afbeelding]
Licenties gaan per amperage en niet met kW, de standaard licentie heeft niet meer dan 16A, wil je 32A kunnen laden moet je altijd een 32A licentie hebben of je nou 1 fase of 3 fase laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Pharos1985 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:14:
[...]

Ik kan dit verhaal bevestigen en heb dit ook al gehoord van mensen die in die markt werken.
Enig idee of dit opgelost is met de KIA EV6 MY2025? Ik weet niet of die al in "the wild" rondrijdt. Ik vraag het omdat ik in een EV6 geïnteresseerd ben ;-)
Ik zou het niet weten, ik vind het een mooie auto maar er zijn zoveel problemen met de omvormer dat ik er zelf nooit 1 zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:06
ik kreeg te horen dat de nieuwere s-lines niet meer tem 32A gaan. Je kan de licenties hiervoor dus niet meer aankopen. Of dat voor de oude modellen ook zo is, weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Annan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:06:
ik kreeg te horen dat de nieuwere s-lines niet meer tem 32A gaan. Je kan de licenties hiervoor dus niet meer aankopen. Of dat voor de oude modellen ook zo is, weet ik niet
Zou kunnen is dan wel nieuwe informatie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik heb op bol.com ooit eens een 32A s line zien staan, vrij goedkoop (rond de 600 EUR btw in), was na een week niet meer te vinden. Is dat dan een 3 fasige s line met 32A licentie or bestaan er echt specifieke s lines die enkel monofasig werken? Want als dat een 3fasige s line was met 32A licentie was dat natuurlijk wel spotgoedkoop…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Daveth schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:52:
[...]

Ik zie dit ook bij andere gebruikers van deze auto, het gebeurd niet alle keren maar als het voorkomt kan de omvormer van de auto makkelijk honderden ampère trekken en dat vermogen gaat allemaal door de lader heen en sloopt de lader voor dat de zekering of de aardlek schakelaar er uit springt.
Die is er geweest ik heb ook een model van 2024 met aangepaste iccu en de iccu heeft ook nog een software update gehad afgelopen zomer.

Maar of die dingen de problemen hebben opgelost is dus de vraag, ik kan er helaas niks aan doeb zolang de omvermer het blijft doen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Pharos1985 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:14:
[...]

Die rijden al rond, bij de 24 zou het ook opgelost moeten zijn(in theorie) maar nu ik deze issue heb twijfel ik er dus aan.

Het vreemde is dat het laden nu gewoon werkt, normaal was het direct stuk, of ze hebben het deels gefixt en dat zou verklaren waarom de lader en wagen het nog doen, misschien is de wagen in een soort veiligheid gegaan?

Ik heb nog geen berichten gezien van mensen met een my2024 die iccu problemen hadden, we gaan moeten afwachten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Daveth schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:24:
[...]

Zoals ik zei gewoon even via ODB2 de storing in de auto uitlezen en dan deze storing resetten. En binnen de laadpaal de ampères omhoog zetten.
Ik kan deze 102 storing zelf triggeren.

Als er een "flinke sluiting" heeft voorgedaan waardoor de powerswitch defect geraakt is.... er wordt echter aangegeven dat alles weer gewoon werkt.
Als de kabel aan één van beide kanten niet helemaal lekker zit kan je deze storing ook krijgen. Communicatie komt wel op gang, maar auto krijgt geen of te weinig prik en dan krijg je deze storingsmelding. Een "flinke sluiting" van 230v of 400v doet echt iets meer dan slechts een storingscode genereren.

[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 10-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
BenSKIP schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:17:
[...]

Zoals ik zei gewoon even via ODB2 de storing in de auto uitlezen en dan deze storing resetten. En binnen de laadpaal de ampères omhoog zetten.
Ik kan deze 102 storing zelf triggeren.

Als er een "flinke sluiting" heeft voorgedaan waardoor de powerswitch defect geraakt is.... er wordt echter aangegeven dat alles weer gewoon werkt.
Als de kabel aan één van beide kanten niet helemaal lekker zit kan je deze storing ook krijgen. Communicatie komt wel op gang, maar auto krijgt geen of te weinig prik en dan krijg je deze storingsmelding. Een "flinke sluiting" van 230v of 400v doet echt iets meer dan slechts een storingscode genereren.
De relays op het powerboard kleven aan elkaar (en geeft dan een 102 melding) maar als een lader een reset maakt (herstart) worden alle relays een paar keer aangetrokken, en in sommige gevallen schieten deze weer los.
Ik repareer al meer dan 7 jaar deze laders en heb daarvan ruim 4 jaar voor Alfen gewerkt, ik weet echt wel waar ik het over heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Van "flinke sluiting" naar "kleven aan elkaar. Flinke sluiting is echt gewoon NIET aan de hand, want een sluiting doet echt meer dan alleen een simpele storingscode genereren.

Ik zeg niet dat je er niet van afweet, maar ik vind het niet netjes dat je mijn bevindingen direct afschiet. Zoals gezegd heb ik de storing zelf eerder ook gehad, kan ik deze zelf oproepen.

De powerswitch is echt NIET defect!

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 11-12-2024 11:36 ]

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-05 16:38
ik heb de load balancing safe current op 16A ingesteld (geconnecteerd via homewizzard p1) om onder de 4000W te blijven ifv het capaciteitstarief in België.
Nu merk ik dat mijn laadpaal (Alfen Eve Single S 1PH) netjes terugschakelt tot uitschakelt, maar eenmaal uitgeschakeld heel onvoorspelbaar terug inschakelt. Mijn wagen (model Y) hangt sinds gisteren 16u aan de laadpaal, maar heeft meer niet dan wel geladen.

Geel=laadpaal, blauw=totaal aansluiting (P1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYtEiwok6oZ-_ZwxIqT4LAXHaN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sdvt498pxfQ6eXtB6LVsnFAI.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Dominic-070 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Dit is nadat ik kort socket1 op 4A heb gezet en daarna weer terug op 16a
[Afbeelding]
@Dominic-070 heb je hier ondertussen een oplossing voor gevonden? Jij had ongeveer hetzelfde probleem denk ik...

[ Voor 24% gewijzigd door botn op 13-12-2024 14:37 ]

PVOutput

• Slop-id
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-04 19:49
Zubadan schreef op zondag 1 december 2024 @ 07:47:
Door de nuttige info in dit topic heb ik deze week zelf een Alfen Eve Single Pro-line gekocht en zelf aangesloten i.p.v. deze voor ruim Eur 3.300 te laten plaatsen door Ayvens.

- Alfen Eve laadpaal met 5m vaste kabel gekocht bij Charge24
- Eaton 3-fase installatie automaat 16A bijgeplaatst en netjes aangesloten met kamrail
- 4x6mm grondkabel en 2 Belden utp grondkabels getrokken van de meterkast naar de laadpaal en aangesloten
- Homewizard P1 splitter gekocht

Alles werkt, ik heb de paal ingesteld met de Alfen Eve Service installer, Tap Electric erop, en ik heb de paal ook gekoppeld aan Domoticz. Ben nu ruim Eur 2.000 goedkoper uit, wat ik terug zie in de lagere maandelijkse leasekosten. Bedankt allen!
@Zubadan
Vraagje, heb je hem sim of wired geconnect met Tap?
2e vraag wat heb ingesteld bij ID in Tap bij toevoegen nieuwe lader? ACE11234455?

Ik krijg mijn paal namelijk niet zichtbaar in Tap (Wired)
Laatste firmware
Firmware linkje van Tap eroverheen

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Slop-id Het lukte mij in eerste instantie ook niet, maar een telefoontje met Tap en het werd meteen aan de lijn opgelost.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:23

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben aan het overgaan van de ene backhosting naar de andere. Nu was er woensdag een monteur die een nieuwe simkaart in de lader kwam plaatsen. Helaas kreeg hij de verbinding met de back-office niet aan de praat. Ik heb al sinds 31 oktober geen beheer meer van de laadpaal, dus het was best balen dat het na 6 weken wachten ook nog eens mislukte. Dit is de foutmelding in ACE Service Installer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YGKV-IuRSZYjDHGXbTqgMpAYiA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FVhBjJ0JJDxx6VQrgQPrJiia.jpg?f=user_large

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Helaas moet er nu een Alfen monteur bijkomen. Geen idee hoe lang dat weer gaat duren.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-05 21:29

DJR

Beste allen. Ik neem aan dat jullie tweakers de laadpaal op een IOT netwerk hebben gepatched zoals ik. Heeft iemand wellicht een stappenplan voor Unifi om de laadpaal - in mijn geval een Alfen Eve Pro - zichtbaar te maken in de MyEve of Eve Connect app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
DJR schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:37:
Beste allen. Ik neem aan dat jullie tweakers de laadpaal op een IOT netwerk hebben gepatched zoals ik. Heeft iemand wellicht een stappenplan voor Unifi om de laadpaal - in mijn geval een Alfen Eve Pro - zichtbaar te maken in de MyEve of Eve Connect app?
Ik heb hem maar in het normale VLAN gezet, geen zin in gedoe.
Ik meen wel gelezen te hebben dat iemand wat firewall rules had gemaakt om het wel werkend te krijgen. Moet je ff zoeken in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:06
DJR schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:37:
Ik heb het zo voor elkaar gekregen: NAT rules. Onder dat bericht zie je iemand een screenshot posten van Unifi.

[ Voor 12% gewijzigd door MrMathos op 13-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 12:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

MrScratch schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:10:
Ik ben aan het overgaan van de ene backhosting naar de andere. Nu was er woensdag een monteur die een nieuwe simkaart in de lader kwam plaatsen. Helaas kreeg hij de verbinding met de back-office niet aan de praat. Ik heb al sinds 31 oktober geen beheer meer van de laadpaal, dus het was best balen dat het na 6 weken wachten ook nog eens mislukte. Dit is de foutmelding in ACE Service Installer:

[Afbeelding]

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Helaas moet er nu een Alfen monteur bijkomen. Geen idee hoe lang dat weer gaat duren.
Staat er ergens in je instellingen een vaste DNS server ingesteld ?

Je laadpaal kan via de instellingen de dns naam van je backoffice niet resolven, dus kan ofwel de dns server niet bereiken, ofwel de dns server kent die entry niet.

Ik vermoedt echter dat de dns server niet op automatisch staat

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ah-klapkrat
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-05 16:57
EV Company heeft de backoffice omgezet van evcnet naar road. Sindsdien is er geen communicatie meer en werken de laadpassen ook niet op de laadpaal.

Zijn er meer mensen met problemen na een migratie? Of iemand die succesvol gemigreerd is en de instellingen van de Network Profiles kan delen? Ik heb het idee dat de instellingen onjuist zijn. Support geeft aan dat er iemand op locatie moet komen.

ws://ocpp-internal.road.io/evcompany

[ Voor 4% gewijzigd door ah-klapkrat op 13-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-05 21:29

DJR

V_ger schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb hem maar in het normale VLAN gezet, geen zin in gedoe.
Ik meen wel gelezen te hebben dat iemand wat firewall rules had gemaakt om het wel werkend te krijgen. Moet je ff zoeken in dit topic.
Dank, ik heb dit even bekeken. Uiteindelijk blijkt het (toch) niet te werken. Ik denk dat ik de laadpaal inderdaad maar naar mijn main VLAN "verhuis". Dan los ik het op die manier wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 12:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ah-klapkrat schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:19:
EV Company heeft de backoffice omgezet van evcnet naar road. Sindsdien is er geen communicatie meer en werken de laadpassen ook niet op de laadpaal.

Zijn er meer mensen met problemen na een migratie? Of iemand die succesvol gemigreerd is en de instellingen van de Network Profiles kan delen? Ik heb het idee dat de instellingen onjuist zijn. Support geeft aan dat er iemand op locatie moet komen.

ws://ocpp-internal.road.io/evcompany
Omzetten van backoffice is normaliter zonder problemen. Vraag bij je nieuwe backoffice gewoon om de instellingen, dezelfde die ze aan de monteur ter plaatse zouden geven. En anders gewoon de monteur laten komen.....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

MrScratch schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:10:

[Afbeelding]

Zoals eerder vermeld, DNS staat vast (fixed). Je kan proberen de lader in te stellen op <standalone> en daarna een reboot geven. Dan weer terug zetten op de juiste preset en weer rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 16:09
Ik heb hier een EVE single pro aan de muur hangen. Tevens 24 zonnepanelen met overproductie en een Tesla Y voor de deur staan.
Nu had ik jaren lang een vast energiecontract maar wordt nu geconfronteerd met een terugleververgoeding in mijn nieuwe contract. Natuurlijk wil ik zo min mogelijk terug leveren, liever duw ik die energie in de Tesla.Voor mijn dagelijkse woonwerk rit heb ik ongeveer 35% accu nodig. Ik heb dus 65% accu om "dymanisch" mee te zijn.
Mijn plan was eigenlijk om het minimale laadniveau van de Tesla op 35% te hebben staan en bij over productie deze in de Tesla te duwen alvorens terug te gaan leveren.

Iemand een tip hoe dit aan te vliegen? De standaard solarcharging opties in de ACE service installer lijken dit niet te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Magicw00b Wat je wenst kan heel mooi met evcc. Is een separaat topic voor op Tweakers. :)

Je kunt het ook zelf met Home Assistant en de Alfen integratie in elkaar klussen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8LungPHROVlni_DHOSMJsCYiYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qZXyLSMYMQwhK4CgxZWYEmIu.png?f=user_large

Beetje nostalgie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb er een Duvel logo op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Ik ben van plan een EV aan te schaffen.

Ik koop hem zakelijk en wil dus zowel thuis als zakelijk een laadpaal hebben.
Thuis ben ik een fanatieke HA gebruiker en ik begreep dat de Alfen laadpaal kan communiceren met HA?

Thuis heb ik aardig wat PV en heb ik zo'n 1000 á 1500kWh over per jaar.
Dit kan ik natuurlijk mooi gebruiken om mijn EV te laden en door te berekenen naar de zaak.

Alfen zal ook zelf een platform hebben, kun je ook alle 2 gebruiken :? Dus zowel in HA als via Alfen platform :?

Welke bekabeling moet er naar de meterkast, stroomkabel + UTP :?
Gaat de Alfen ook aangesloten worden op de P1 meter ivm load balancing :? En hoe doe ik dat dan met mijn Youless die nu in de P1 zit?

En kan ik de accu van de auto ook gebruiken als thuis accu :? Of heeft dat niets met de laadpaal te maken :?

Kan de Alfen laadpaal ook alleen laden met de overtollige stroom op dat moment die van mijn PV af komt?

Veel vragen allemaal, het hele EV verhaal is nieuw voor mij, maar als ik iets koop denk ik er liever van te voren over na.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2024 08:26 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:01
Vrijwel al je vragen worden in dit topic beantwoord. Het loont de moeite om het helemaal door te lezen. Voor een eerste oriëntatie zie deze post.
Daar wordt al een aantal van je vragen beantwoord.

V.w.b. Youless: zoek in het topic op “splitter”. Alternatief is de gegevens van je youless via je netwerk naar je laadpaal te sturen.
V.w.b. HA integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Op dit moment kun je je maar via één client tegelijk aanmelden bij de laadpaal. Dus ofwel via HA, ofwel via een van de alfen apps.
Bidirectioneel gebruik van de laadpaal is voor zover ik weet op dit moment niet mogelijk, maar is wel een van de toekomstige ontwikkelingen. Weet niet of dat zal kunnen met de huidige hardware. Zoek in het topic ff op het woord bidirectioneel en dan vind je veel wijsheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:24:
Alfen zal ook zelf een platform hebben, kun je ook alle 2 gebruiken :? Dus zowel in HA als via Alfen platform :?

Welke bekabeling moet er naar de meterkast, stroomkabel + UTP :?
Gaat de Alfen ook aangesloten worden op de P1 meter ivm load balancing :? En hoe doe ik dat dan met mijn Youless die nu in de P1 zit?

En kan ik de accu van de auto ook gebruiken als thuis accu :? Of heeft dat niets met de laadpaal te maken :?

Kan de Alfen laadpaal ook alleen laden met de overtollige stroom op dat moment die van mijn PV af komt?
- Je hebt allereerst een geschikte verbinding tussen je automatenkast en de locatie van de laadpaal nodig. En dit op een eigen groep.
- Voor loadbalancing (en voor een Alfen heb je daarvoor een betalende softwarelicentie nodig om de software te ontgrendelen) en solar charging (gericht laden op je PV stroom) en een UTP verbinding tussen de RJ11 poort in de Alfen en de RJ11 P1 verbinding op je digitale meter.
- Voor op afstand besturing/bediening van de Alfen heb je een UTP verbinding nodig tussen de RJ45 poort in de laadpaal en de ethernetpoort van je modem/router.
- Via een windowsplatform heb je toegang tot de softwareinstellingen van de Alfen (via wifi, zie voorgaande en/of kabelverbinding tussen de RJ45 van de Alfen en de ethernetpoort van een laptop. Daar dien je de Alfen ACE Service Installer voor te downoladen => https://alfen.com/media/980
Let op: zorg dat je de paswoorden verkrijgt bij het aanschaffen van de alfen want die heb je nodig om een account aan te maken en in de toepassing te geraken.
Je kan ook diepere toegang krijgen via een app (iOS of andandroidOp de geëigende platformen kan je dan de MyEve app van Alfen downladen (werkt alleen via wifi).
Voor dagelijks gebruik kan je werken via de Alfen app Eve Connect (eveneens alleen via wifi).

- De accu van een auto kan je (nog) niet laten terugleveren aan de woning via een Alfen laadpaal.
Er zijn wel work arounds mogelijk buiten de Alfen hardware (voor thuisgebruik).
Bv. een Ev met V2L functie en die dan op de woning aansluiten via een ATS (minder aangewezen) of een inverter die een syncrone sinus kan produceren (optimaal maar duurder).

Of je kan direct gaan voor een EV met bidirectionele functionaliteit en deze koppelen aan een laadpaal met bidirectionele functionaliteit.
Maar dat is dan (nog) geen Alfen en de meeste netbeheerders binnen de EU zijn daar nog niet mee klaar.

- Wil je met een Alfen alleen laden op overtollige stroom is de eenvoudigste weg om de Alfen (bv. via de Eve Connect app) in te stellen op Solar charging (verbinding met P1 poort nodig, zie voorgaande) en deze in te stellen in "Green modus". Dan laad je alleen puur op PV overproductie.
De meeste EV's vragen echter een minimum vermogen van 6A/1,4 kW (bij monofase, bij driefase is dat maal 3, de Alfen kan - indien zo ingesteld - ook schakelen tussen 1 en 3f).
Dat houdt in dat bij bewolkt weer het laden telkens stopt wanneer de PV overproductie daalt onder de 6A/3x6A.
Wil je dat niet (niet al te best voor de levensduur van de relais) dan kan je Solar Charging instellen op "Comfort Modus" waarbij je in de app een minimum vermogen instelt (bij Alfen 1,4 kW).
Zakt de PV overproductie onder de 1,4 kW gaat hij dat ontbrekende vermogen dan tijdelijk halen uit het net (of de thuisaccu indien aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Zit er ook een feature aan te komen dat je met de Alfen ook aan load management kan doen, zodat die gaat kijken naar het totale verbruik over alle fases, om bv pieken te vermijden? Iemand een idee , want nu heb je hier evcc voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die van mij doet al 'Dark Mode' :*) >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt voor jullie tips.

Als ik @NTiBhohoSJ66vgJ goed begrijp kan ik dus niet EN de Alfen app gebruiken EN via HA monitoren :?

En wellicht kan ik ook via de auto nog e.e.a. in HA krijgen.

Ik hoef op zich nog niet eens alles te kunnen bedienen via HA als ik de benodigde info via de Alfen app kan zien, maar in HA in m'n energiedashboard bijv. het verbruik van de laadpaal kunnen zien is wel wenseiljk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:10:

Als ik @NTiBhohoSJ66vgJ goed begrijp kan ik dus niet EN de Alfen app gebruiken EN via HA monitoren :?

Ik hoef op zich nog niet eens alles te kunnen bedienen via HA als ik de benodigde info via de Alfen app kan zien, maar in HA in m'n energiedashboard bijv. het verbruik van de laadpaal kunnen zien is wel wenseiljk.
Je laat HA gewoon actief , in de integratie zit een button voor logout/login, dus als je eens de Alfen App wilt gebruiken, dan doe je even een logout /login... Maar in principe heb je de Alfen App niet meer nodig, want je kan alles doen via HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:01

De laadpaal kan idd maar één actieve client tegelijkertijd aan. In de praktijk gebruik ik zelf domoticz, maar concept is hetzelfde als bij HA: Standaard ben ik met domoticz aangemeld aan de laadpaal, zodat die idd van alles kan meten / bijhouden / instellen. Af en toe wil ik met de ace service installer of met de myeve app wat settings veranderen/bekijken, of gewoon met de eveconnect app kijken wat dáár de laatste ontwikkelingen zijn. In dat geval moet je dus even afmelden met HA/Domoticz zodat je je kunt aanmelden met een van de andere apps. Het aanmelden met HA biedt ook het voordeel als je bijvoorbeeld met meerdere mensen in je huishouden je laadpaal wilt kunnen bedienen. Want ook de eveconnect app (typisch de app voor de eindgebruiker) kan steeds maar voor één persoon tegelijk verbinding maken met de laadpaal.

Alfen werkt wel aan een oplossing, maar het is wel al een tijdje relatief stil aan het firmware front.

P.S. in deze review staat wellicht ook nog de nodige informatie waar je wat aan hebt. M.n. rondom licenties en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Dat is idd erg jammer, ik vraag me bijna af hoe ingewikkeld het zou zijn om een Alfen laadpaal API te faken op Home Assistant, soort van Man In The Middle :P

Nothing to see here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:47
Voor mensen die zijn vergeten een UTP kabel te trekken kan je straks ook je system board vervangen ter voorbereiding op Wi-Fi. Model uit de link is voor de 4G modellen gemaakt voor een bepaalde periode, na een bepaald maand/jaartal is het al voorbereid volgens mij. Heb ff de mail niet bij de hand..

https://knowledgebase-alf...28175&utm_source=hs_email

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
Zit er ook een feature aan te komen dat je met de Alfen ook aan load management kan doen, zodat die gaat kijken naar het totale verbruik over alle fases, om bv pieken te vermijden? Iemand een idee , want nu heb je hier evcc voor nodig
Neen, niets over bekend en niks over op de roadmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
HyperBart schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:45:
[...]

Neen, niets over bekend en niks over op de roadmap.
Wel jammer , is toch een feature dat iedereen wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:09:
[...]
Lichtjes overdreven want ik (en alle monofase gebruikers) willen dat al niet. :)
Mag maar geen noodzaak.

Is er ergens een bronstudie dat iedere dat wil of is het gewoon n=1 extrapoleren naar een gemeenschappelijke noemer?

Sterker, vanaf het ogenblik dat de backoffice hier geen noodzaak meer is (of Victron met een laadpaal incl eenvoudig regelbare backoffice op de markt komt) wordt de Alfen hier buiten dienst gesteld.
Maar dat is uiteraard ook een n=1 verhaal en niet voor iedereen een goede optie.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2024 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:23:
[...]

Lichtjes overdreven want ik (en alle monofase gebruikers) willen dat al niet. :)
Mag maar geen noodzaak.

Is er ergens een bronstudie dat iedere dat wil of is het gewoon n=1 extrapoleren naar een gemeenschappelijke noemer?
Voor Belgen is het wel handig , om niet over het piek verbruik te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:28:
[...]

Voor Belgen is het wel handig , om niet over het piek verbruik te komen
Voor Belgen* niet, voor sommige Vlamingen waarschijnlijk wel.

*Als Belg zou je moeten weten dat de netbelasting een gewestelijke aangelegenheid is.
Capaciteitstarief is dus gebonden aan de domicilie in Vlaanderen en niet aan de Belgische nationaliteit.

ps. Ik ben overigens ook gedomicilieerd in Vlaanderen en kan nu al via de Eve Connect app gelimiteerde loadbalancing instellen en eveneens een max. vermogenslimiet. Niet dat het er hier (n=1) veel toe doet want ik ben niet onderworpen aan het Vlaamse overhead capaciteitstarief en ga doorgaans via de Alfen op zon laden (met een min. van 1,4 kW om bij bewolkt weer niet te gaan pendelen).
Vergt wat creativiteit maar behoort tot de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:50
NoFate schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
Alfen heeft toch al load balancing? Mits je de P1 poort aansluit, of een P1 meter via het netwerk ontsluit.
Waarbij hij het vermogen terugschroeft als de instelbare limiet van je aansluiting in het gedrang komt.

Of bedoel je dat je per fase load balanced? Wat er nu gebeurt is dat de laadpaal gaat begrenzen op alle drie de fases, als een van de fases een te hoge belasting krijgt. Ik was echter in de veronderstelling dat dit überhaupt niet mogelijk is.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gijs007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:30:
[...]

Alfen heeft toch al load balancing? Mits je de P1 poort aansluit, of een P1 meter via het netwerk ontsluit.
Waarbij hij het vermogen de amperes gemeten per fase terugschroeft als de instelbare limiet van je aansluiting per fase gemeten in het gedrang komt .

Of bedoel je dat je per fase load balanced? Wat er nu gebeurt is dat de laadpaal gaat begrenzen op alle drie de fases, als een van de fases een te hoge belasting krijgt. Ik was echter in de veronderstelling dat dit überhaupt niet mogelijk is.
Load balancing is per fase, niet algemeen.
Load balancing is iets anders dan vermogensbeperking. Hetgeen jij beschrijft kan hij, hetgeen hij NIET kan is zorgen dat er nooit over een bepaalde meter "gesaldeerd" meer dan x aantal kW loopt. Zoek maar een paar posts geleden van mij, daar verduidelijk ik nog wat.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 15-12-2024 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:09:
[...]

Draai dan toch gewoon EVCC? Allez, ge blijft zo doorduwen op die functie, Alfen heeft het niet, gaan jammeren gaat het niet fixen he, ge koopt een Alfen met alle wetenschap er rond, draai EVCC en 't is in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere softwares...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
HyperBart schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:37:
[...]

Load balancing is per fase, niet algemeen.
Load balancing is iets anders dan vermogensbeperking. Hetgeen jij beschrijft kan hij, hetgeen hij NIET kan is zorgen dat er nooit over een bepaalde meter meer dan x aantal kW loopt. Zoek maar een paar posts geleden van mij, daar verduidelijk ik nog wat.
Dat kan toch ook prima? Gewoon instellen dat je max meter current X is. Waarbij X het aantal ampère is, gebaseerd op je type aansluiting (1 of 3 fase), en de algemene limiet die je niet wil overschrijden.
Rekenvoorbeeld 5000 watt / 230V / 3 fases, is een limiet van 7,24A of 7A afgerond. Hiermee kom je nooit boven de 5000 watt uit.

De limiet wordt dan wel op de hoogst belaste fase vastgesteld, i.p.v. op globaal niveau. Maar hiermee kun je indirect wel een algemene limiet afdwingen, de laadpaal zal daar immers nooit overheen gaan.

Wel kan het zo zijn dat je hierdoor trager laad dan wat je eigenlijk zou willen, omdat een van de fases toevallig veel wordt belast. Zou in mijn situatie niet echt een issue zijn, pieken komen hier maar kort voor (enkele minuten), bijv. op bepaalde momenten tijdens het draaien van een vaat/wasprogramma of tijdens het koken.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Gijs007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:02:
[...]

Dat kan toch ook prima? Gewoon instellen dat je max meter current X is. Waarbij X het aantal ampère is, gebaseerd op je type aansluiting (1 of 3 fase), en de algemene limiet die je niet wil overschrijden.
Rekenvoorbeeld 5000 watt / 230V / 3 fases, is een limiet van 7,24A of 7A afgerond. Hiermee kom je nooit boven de 5000 watt uit.

De limiet wordt dan wel op de hoogst belaste fase vastgesteld, i.p.v. op globaal niveau. Maar hiermee kun je indirect wel een algemene limiet afdwingen, de laadpaal zal daar immers nooit overheen gaan.

Wel kan het zo zijn dat je hierdoor trager laad dan wat je eigenlijk zou willen, omdat een van de fases toevallig veel wordt belast. Zou in mijn situatie niet echt een issue zijn, pieken komen hier maar kort voor (enkele minuten), bijv. op bepaalde momenten tijdens het draaien van een vaat/wasprogramma of tijdens het koken.
Neen, neen en nog eens neen.

Vermogen is geen ampere. Als gij LB instelt op max 10A en ik trek op fase 2 en 3 15A maar op fase 1 maar 2A dan zal de alfen op monofasig laden en L1 van de Alfen op L1 van de kast dus nog vrolijk 8A kunnen trekken.

Gevolg? In totaal op de meter wordt een vermogen van 15 en 15 en 10A getrokken. Gevolg? Vermogen ligt in totaal op 9200W en sommige mensen willen dat vermijden want capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
HyperBart schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:13:
[...]

Neen, neen en nog eens neen.

Vermogen is geen ampere. Als gij LB instelt op max 10A en ik trek op fase 2 en 3 15A maar op fase 1 maar 2A dan zal de alfen op monofasig laden en L1 van de Alfen op L1 van de kast dus nog vrolijk 8A kunnen trekken.

Gevolg? In totaal op de meter wordt een vermogen van 15 en 15 en 10A getrokken. Gevolg? Vermogen ligt in totaal op 9200W en sommige mensen willen dat vermijden want capaciteitstarief.
Als je de paal op één fase gebruikt, terwijl je een drie fase aansluiting hebt, dan klopt dit idd. Maar waarom zou je de laadpaal zo aansluiten, op een drie fase aansluiting :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gijs007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:23:
[...]

Als je de paal op één fase gebruikt, terwijl je een drie fase aansluiting hebt, dan klopt dit idd. Maar waarom zou je de laadpaal zo aansluiten, op een drie fase aansluiting :?
Vermogen! Wat is minimaal vermogen op 3 fasen? Juist, 4kW en een klets. Veel te veel, dan staat om de vijf botten die paal hier aan en uit te klikken. Nu kan ‘m tenminste aftoeren tussen 1.4kW en 4kW.

Hij is hier ook driefasig aangesloten hoor, maar ik stuur ‘m door op 1 fase met EVCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 19:32
Ik heb inmiddels een ander laadpunt besteld. Wat een but-bedrijf dat Alfen, geen wonder dat ze financieel in zwaar weer zitten. Al weken is mijn punt in storing en ze hebben nog niet eens op afstand gekeken. En ja, zowel Alfen als de leverancier weten dat ik storing heb. Ik kan voor 350 Euro minimaal een monteur laten komen. Ik wens jullie allemaal veel succes met dit laadpunt, maar ik neem mijn verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hoeveel kabels moet ik nu laten trekken voor de Alfen Eve Single Pro-line Socket

Stroomkabel
UTP voor internet
En dan nog een kabel voor de P1 :? Ik vind de handleiding daar nog niet heel duidelijk over, of ik lees niet goed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Grolsch schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:41:
Hoeveel kabels moet ik nu laten trekken voor de Alfen Eve Single Pro-line Socket

Stroomkabel
UTP voor internet
En dan nog een kabel voor de P1 :? Ik vind de handleiding daar nog niet heel duidelijk over, of ik lees niet goed :?
Ik denk dat je niet goed leest (in dit forum) of dat je een extra kabel moet laten trekken naar de zoekfunctie ;)
Want uit mijn hoofd is dit circa 834x langsgekomen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
V_ger schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ik denk dat je niet goed leest (in dit forum) of dat je een extra kabel moet laten trekken naar de zoekfunctie ;)
Want uit mijn hoofd is dit circa 834x langsgekomen hier.
Ik heb gezocht op UTP en kom veel resultaten tegen, maar echt duidelijk lees ik het nog niet.
Maar als ik het goed begrijp een UTP kabel nodig voor de P1 monitoring en een UTP kabel voor de fysieke netwerkverbinding.

Dit kan over 1 UTP kabel omdat een UTP kabel 8 aders heft, en zowel P1 als netwerk niet alle 8 de aders nodig hebben.

Ik trek wel 2 UTP kabels :P

[edit]
Net een installatievideo bekeken, en inderdaad gewoon 2 UTP kabels trekken als je de mogelijkheid hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 16-12-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Grolsch schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb gezocht op UTP en kom veel resultaten tegen, maar echt duidelijk lees ik het nog niet.
Maar als ik het goed begrijp een UTP kabel nodig voor de P1 monitoring en een UTP kabel voor de fysieke netwerkverbinding.

Dit kan over 1 UTP kabel omdat een UTP kabel 8 aders heft, en zowel P1 als netwerk niet alle 8 de aders nodig hebben.

Ik trek wel 2 UTP kabels :P

[edit]
Net een installatievideo bekeken, en inderdaad gewoon 2 UTP kabels trekken als je de mogelijkheid hebt.
Ik zal het nog eens samenvatten

2 utp kabels kan natuurlijk.
1 utp kabel is in principe voldoende. Dan heb je 2 keuzes. OF je splitst je utp kabel naar netwerk 100mbit en p1. OF en dat is nog makkelijker, je gebruikt een homewizard p1 meter (en splitter indien noodzakelijk) of iets als de DSMR reader van Marcel Zuidwijk met indien nodig diezelfde homewizard p1 splitter.
In je Alfen kan je dan verwijzen naar of homewizard p1 of telnet meter.

En nu geef ik nooit meer antwoord of deze vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
V_ger schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:38:
[...]

Ik zal het nog eens samenvatten

2 utp kabels kan natuurlijk.
1 utp kabel is in principe voldoende. Dan heb je 2 keuzes. OF je splitst je utp kabel naar netwerk 100mbit en p1. OF en dat is nog makkelijker, je gebruikt een homewizard p1 meter (en splitter indien noodzakelijk) of iets als de DSMR reader van Marcel Zuidwijk met indien nodig diezelfde homewizard p1 splitter.
In je Alfen kan je dan verwijzen naar of homewizard p1 of telnet meter.

En nu geef ik nooit meer antwoord of deze vraag...
Tnx, ik heb alleen geen Homewizard P1 meter maar een Youless P1 meter, werkt het daar ook mee :?
Anders geen man overboord, dan komt er een P1 splitter tussen.
Ik moet de kabels toch nog trekken, dus 1 of 2 UTP kabels maakt niet uit.

Misschien handig om dit soort info in de TS te vermelden, of een pinned post van te maken.
Voor "nieuwe" gebruikers van de Alfen laadpaal is dit makkelijk te zien, en voor de ervaren gebruikers in dit topic niet zo irritant om elke keer dezelfde vragen te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 16-12-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik heb een single pro laadpaal en een VW id4 en probeer het laden te automatiseren vanuit home assistant. Ik gebruik daarvoor de integratie van leeyuentuen.

Ik had het idee dat ik het laden kan pauzeren door de green mode aan te zetten op 100% zonne energie. Alleen als ik dan op een gegeven moment het laden wil gaan starten en ik stop de solar charging mode dan gaat de paal naar “Finish Wait Disconnect”.
Waar gaat dit misschien fout of doen jullie dit op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
JoramQ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:51:
Ik heb een single pro laadpaal en een VW id4 en probeer het laden te automatiseren vanuit home assistant. Ik gebruik daarvoor de integratie van leeyuentuen.

Ik had het idee dat ik het laden kan pauzeren door de green mode aan te zetten op 100% zonne energie. Alleen als ik dan op een gegeven moment het laden wil gaan starten en ik stop de solar charging mode dan gaat de paal naar “Finish Wait Disconnect”.
Waar gaat dit misschien fout of doen jullie dit op een andere manier?
Zoek naar een van mijn posts. Ik heb beschreven hoe dit werkt iig met een Tesla M3 en welke setting je daarvoor kan gebruiken. Of een VW het ook slikt weet ik niet.

Pagina: 1 ... 62 ... 80 Laatste