[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 45 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@aritmeester Je mist dat de Alfen kan schakelen tussen 1- en 3-fase en dat je ook een 3-fase huisaansluiting kunt hebben..

Als voorbeeld. Als je wil sturen op 5 kW maximum vermogen. En je hebt reeds een verbruiker van 1,5 kW. Dan is er 3,5 kW resterend.

Hoe ga je dat bepalen met de stroom? Je wil dat ie dan van 3-fase (minimum 6A, dus 4,1kW) terugschakelt naar 1-fase ~15A. Maar misschien zit die ene verbruiker (6,5A) ook wel op dezelfde fase. En is de maximum van dat betreffende circuit 20A. Dan moet ie dus nog verder beperken, blijft er maar 3,1kW over op 1 fase.

Al deze dingen kan evcc voor je doen.. :)

Edit: ik lees nu je uitleg nog eens. Wellicht mis je dat @SoulShot het maximum vermogen voor zijn huisaansluiting wil beperken en niet het maximum van de laadpaal. Want als je dat wil, kun je idd ook de stroom naar beneden zetten en dan weet je zeker dat ie niet meer vermogen neemt dan 3 * 230 * ingestelde max. waarde.

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 02-08-2024 11:06 ]

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

aritmeester schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

spanning (V) x stroom (A) = vermogen (W)
Het gaat met name om het switchen tussen 1 en 3 fases, daar zit het 'probleem'.
Na het switchen naar 1 fase wil je het aantal amperes omhoog gooien omdat je anders veel te langzaam aan het laden bent. Deze functionaliteit kun je alleen via domotica of evcc toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
@JanHenk @peer
Precies, het schakelen tussen 1 en 3 fasen is in mijn simpele beredenering niet meegenomen. Ik ging er vanuit dat je de installatie vast op 1 óf 3 fasen actief hebt.

Voor een 3 fasen installatie zou je bij een maximum van 5kW de stroom dus op 7A kunnen instellen.
En voor 1 fase zou hij dan dus op 20A ingesteld kunnen worden.

Stel bij de 3 fasen 7A limiet en de gebruiker van 1,5kW op een van de fasen: 1500 / 230 = 6.5A (afgerond 7)
Door die ene gebruiker zullen alle fasen dus terugvallen op 0A en dus in stand 'wacht op vermogen' komen.

Ik snap dat je in dat geval dus wilt terugschakelen naar 1 fase zodat je toch op 3.5kW verder kunt laden op een andere fase.

Volgens mij kun je middels de Alfen instellingen niet beïnvloeden wélke fase er gebruikt wordt bij instellen 1 fase. (Is dat altijd L1??)

Kan EVCC dit 'fase-schakelen' wel regelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aritmeester schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:18:
@JanHenk @peer
Precies, het schakelen tussen 1 en 3 fasen is in mijn simpele beredenering niet meegenomen. Ik ging er vanuit dat je de installatie vast op 1 óf 3 fasen actief hebt.

Voor een 3 fasen installatie zou je bij een maximum van 5kW de stroom dus op 7A kunnen instellen.
En voor 1 fase zou hij dan dus op 20A ingesteld kunnen worden.

Stel bij de 3 fasen 7A limiet en de gebruiker van 1,5kW op een van de fasen: 1500 / 230 = 6.5A (afgerond 7)
Door die ene gebruiker zullen alle fasen dus terugvallen op 0A en dus in stand 'wacht op vermogen' komen.

Ik snap dat je in dat geval dus wilt terugschakelen naar 1 fase zodat je toch op 3.5kW verder kunt laden op een andere fase.

Volgens mij kun je middels de Alfen instellingen niet beïnvloeden wélke fase er gebruikt wordt bij instellen 1 fase. (Is dat altijd L1??)

Kan EVCC dit 'fase-schakelen' wel regelen dan?
precies, ja via bijvoorbeeld home assistant of evcc kun je dit regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
de Peer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

precies, ja via bijvoorbeeld home assistant of evcc kun je dit regelen.
Maar hoe kun je dan regelen op wélke (enkele) fase het station mag laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aritmeester schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Maar hoe kun je dan regelen op wélke (enkele) fase het station mag laden?
dat kan niet. In ieder geval niet via software.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@aritmeester We begrijpen elkaar. :)

Inderdaad, dat kan softwarematig niet. De Alfen pakt altijd dezelfde L1 als ie terugschakelt.

Als je zoiets wil doen is het dus ook verstandig om te kijken op welke fase de L1 van de Alfen zit in relatie tot de overige stevige stroomvreters in huis.

Edit: en daarom is het denk ik ook belangrijk om niet enkel te sturen op een beperkt maximum vermogen, maar op zowel vermogen als stroom (i.r.t. de huisaansluiting).

[ Voor 22% gewijzigd door JanHenk op 02-08-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 17:03
de Peer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

dat kan niet. In ieder geval niet via software.
Bij het Load balancing scherm in ACE Service Installer is er toch een "Phase rotation" keuzemenu? Of heeft die instelling een ander doel?

Zie het derde screenshot van mij hier:
Kenw00t in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kenw00t schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Bij het Load balancing scherm in ACE Service Installer is er toch een "Phase rotation" keuzemenu? Of heeft die instelling een ander doel?

Zie het derde screenshot van mij hier:
Kenw00t in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
dat klopt, dat heeft een ander doel. Hij laadt altijd via Fase 1.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 02-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 14:08
JanHenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:03:
Hoe ga je dat bepalen met de stroom? Je wil dat ie dan van 3-fase (minimum 6A, dus 4,1kW) terugschakelt naar 1-fase ~15A. Maar misschien zit die ene verbruiker (6,5A) ook wel op dezelfde fase. En is de maximum van dat betreffende circuit 20A. Dan moet ie dus nog verder beperken, blijft er maar 3,1kW over op 1 fase.
Voor het capaciteitstarief maakt het niet uit op welke fase het gebruik dit... trekt je op één fase bij wijze van spreken 15 kW en injecteer je op de twee andere telkens 5 kW dan nog is je capaciteitstarief maar 5 kW.

In ieder geval kan de Alfen niet overweg met dit alles, zeker niet in combinatie met PV laden er nog eens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
r2504 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Voor het capaciteitstarief maakt het niet uit op welke fase het gebruik dit... trekt je op één fase bij wijze van spreken 15 kW en injecteer je op de twee andere telkens 5 kW dan nog is je capaciteitstarief maar 5 kW.

In ieder geval kan de Alfen niet overweg met dit alles, zeker niet in combinatie met PV laden er nog eens bij.
Dat begrijp ik.

Met externe software en aansturing via Modbus kan het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 14:57
SoulShot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
Iemand die weet of het mogelijk is om een vermogen (kW) limiet te implementeren op de Alfen?

Idee is om het maximaal vermogen te beperken met oog op het capaciteitstarief. Ik weet dat er een stroomsterkte beperking kan worden ingesteld, die bij 1P installaties rechtstreeks het vermogen bepaalt, maar in geval van een 3P systeem geldt dit niet. Een beperking op vermogen ipv stroomsterkte is nuttig als bijvoorbeeld wordt geladen met 3P en er één fase sterk belast is door een andere verbruiker en de maximale stroomsterkte aantikt, zal Alfen niet opstarten ook al wordt het maximaal vermogen niet bereikt.
Ik regel dit via de eve connect app door de lader op comfort te zetten(heb wel maar 1 fase)
En dan moet je lb hebben veronderstel ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73-tLLPJ0SfdK0r4faZWeuvLEPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Tn1SEroWJDsKqZkUzTIm7hN.jpg?f=fotoalbum_large

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:15
izzet3838 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:59:
[...]

Ik regel dit via de eve connect app door de lader op comfort te zetten(heb wel maar 1 fase)
En dan moet je lb hebben veronderstel ik...

[Afbeelding]
Bedankt iedereen om mee te denken.

Ik denk dat dit wel een gemakkelijke oplossing is om een vermogen limiet in te stellen. Ben benieuwd hoe goed dit gaat werken in de praktijk :⁠-⁠)

Edit: dit is niet wat ik zocht, zie discussie hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door SoulShot op 04-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
De vermogen instellingen in de Eve connect app is een vermogen beperking op de laadsnelheid van de auto en niet van het huis. En volgens mij gaat hij zelf achterliggend gewoon die kW omrekenen naar een stroom en de stroom als beperking gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
SoulShot schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Ben benieuwd hoe goed dit gaat werken in de praktijk :⁠-⁠)
Helemaal niet want dit beperkt de laadstroom van de auto, niet van je huis. Als je dus op hetzelfde moment aan het koken en wassen bent dan zal de auto blijven laden aan 3 kWh bovenop je andere verbruik en het andere nadeel is dat wanneer je net meer overschot hebt van je PV dat hij deze niet zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
@aritmeester @de Peer de vraagsteller @SoulShot is Vlaming/Belg en onderhevig aan het zgn capaciteitstarief, dat wil zeggen dat je algemeen de meter onder een bepaald vermogen wil houden. Dat moet dynamisch en niet vast zoals je in ACE kan instellen.

EVCC meet bv wat er door de digitale meter gaat en geeft dynamisch aan aan de Alfen wat er "over is" om onder die grens te blijven. Gaat hij richting die grens - 1.4kW (het minimale) dan schakelt hij (tijdelijk) af tot er weer vermogen beschikbaar is op de meter.

In acht nemend dat het PWM signaal geldt voor alle fases is schakelen tussen 1 en 3 fases dus van groot belang, aangezien je op een zo hoog mogelijk maar toch lekker laag vermogen wil kunnen laden (1 fase) of wil bijschakelen als je veel PV hebt en van het net gebruik wil maken in snelle modus op EVCC.

@SoulShot zoals de poster onder jou al aangeeft: dit is een halve oplossing. Als jij straks de Alfen zo instelt dat die max 4kW mag trekken maar je bent in huis ook aan het koken dan zal het 4kW + kookvermogen zijn en zit je al snel met een kwartierpiek meer dan de 4kW die je in acht wou nemen via de Alfen.

Wat je wil is zoiets als EVCC waarbij je continu het huisverbruik ook in rekening neemt en op basis daarvan de Alfen aanstuurt.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 03-08-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
@HyperBart de Dynamic Load Balancing van de Alfen kan dat ook. Die schakelt aan de hand van huidige verbruiksgegevens op danwel af.
Dus daar heb je evcc niet voor nodig.
Je stelt het maximum per poort op het laadstation in maar óók de max van de huisaansluiting. Dat laatste wordt gebruikt voor de DLB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
HyperBart schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:59:
@aritmeester @de Peer de vraagsteller @SoulShot is Vlaming/Belg en onderhevig aan het zgn capaciteitstarief, dat wil zeggen dat je algemeen de meter onder een bepaald vermogen wil houden. Dat moet dynamisch en niet vast zoals je in ACE kan instellen.

EVCC meet bv wat er door de digitale meter gaat en geeft dynamisch aan aan de Alfen wat er "over is" om onder die grens te blijven. Gaat hij richting die grens - 1.4kW (het minimale) dan schakelt hij (tijdelijk) af tot er weer vermogen beschikbaar is op de meter.

In acht nemend dat het PWM signaal geldt voor alle fases is schakelen tussen 1 en 3 fases dus van groot belang, aangezien je op een zo hoog mogelijk maar toch lekker laag vermogen wil kunnen laden (1 fase) of wil bijschakelen als je veel PV hebt en van het net gebruik wil maken in snelle modus op EVCC.

@SoulShot zoals de poster onder jou al aangeeft: dit is een halve oplossing. Als jij straks de Alfen zo instelt dat die max 4kW mag trekken maar je bent in huis ook aan het koken dan zal het 4kW + kookvermogen zijn en zit je al snel met een kwartierpiek meer dan de 4kW die je in acht wou nemen via de Alfen.

Wat je wil is zoiets als EVCC waarbij je continu het huisverbruik ook in rekening neemt en op basis daarvan de Alfen aanstuurt.
Juist, blijkt dan dat er geen standaard oplossingen door Alfen wordt voorzien om te limiteren op vermogen (i.e. load). Wel gek eigenlijk, op deze manier is load balancing voor 3P systemen defect en helemaal geen load balancing, maar gewoon een ampère limiet om de installatie te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
aritmeester schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:47:
@HyperBart de Dynamic Load Balancing van de Alfen kan dat ook. Die schakelt aan de hand van huidige verbruiksgegevens op danwel af.
Je stelt het maximum per poort op het laadstation in maar óók de max van de huisaansluiting. Dat laatste wordt gebruikt voor de DLB
Weer niet welke optie jij bedoelt, maar vind het niet terug in de documentatie hier? https://knowledge.alfen.c...nd+Smart+Charging+Network

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
aritmeester schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:47:
@SoulShot : niet, LB is zeker niet de oplossing.

@aritmeester
Het spijt me maar dat bereikt niet wat de vraagsteller wil, LB is niet de oplossing/foutief.
Load balancing en "peak shaving" zijn toch echt wezenlijk verschillende dingen maar wat gelijkaardige concepten.

Load balancing gebruik je om per fase gemeten een overbelasting (in ampere) te vermijden zodat een zekering/automaat er niet uit klapt, maar dit is statisch, hij kijkt niet naar het totale vermogen over alle fases samengeteld wat wel van belang is om piekvermogens totaal te vermijden.

Voorbeeld: jij stelt in op de Alfen dat hij maximum 10A mag doorgeven in de LB functionaliteit, dus L1 L2 en L3 kunnen allemaal 10A trekken.
Je zet een verbruiker aan die op L2 hangt en die verbruikt 4A, je Alfen staat in 3 fase modus en zal dus zien op fase 2 dat er maar 6A over is en zal dus het laadvermogen reduceren, terwijl hij op 6A staat zet je ook op fase L1 een verbruiker aan van 3A en op fase L3 zet je er ook eentje aan van 3A. De Alfen doet met LB prima verder.

Maar... de digitale meter in Belgie meet ondertussen wel het volgende: (3 x 6A van de Alfen) + (4A op L2) + (3A op L1) + (3A op L3) == 28A totaal.
28A * 230V == 6440W

Als je dit verbruik dus 15 min aanhoudt dan heb je voor die maand een piek vermogen van 6.5kW getrokken en daar wordt je in België op belast.

Als je daar nu EVCC bij op zou draaien en die staat zoals bij mij geconfigureerd op maximaal 4.1kW dan zal EVCC de laadsessie even pauzeren tot er weer minimaal vermogen beschikbaar is (1 fase 1.4kW) en dan het laden hervatten...

Mooi achtergrond artikel van @Yero :

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte
Capaciteitstarief in België

In België treedt al volgend jaar, vanaf 1 januari 2023, een systeem op basis van bandbreedte in werking. In Vlaanderen wordt dit het capaciteitstarief genoemd. Hiermee bepaalt de hoogste verbruikspiek in de maand, gemeten over vijftien minuten, de hoogte van de kosten. In de praktijk zal dit vooral tussen 6.00 en 8.00 uur en tussen 18.00 en 20.00 uur zijn, want dan worden er veel elektrische apparaten tegelijk gebruikt. Het capaciteitstarief wordt bepaald op basis van een gemiddelde van de hoogste pieken van de afgelopen twaalf maanden. Voor veel Vlaamse huishoudens is het nog afwachten hoe dit in de praktijk uitpakt, wat leerzaam zal zijn voor de Nederlandse situatie. Er is een online simulator die een indicatie geeft.

[ Voor 69% gewijzigd door HyperBart op 05-08-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13

KrazyJay

Even inhakend op de discussie rond het capaciteitstarief: ik heb dit ook al aan Alfen via verschillende wegen (ook die zij communiceren om te gebruiken), maar óf ze snappen het niet, of ze sturen je met een kluitje in het riet. Echt een gemiste kans, zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
@HyperBart In je voorbeeld stel je de Alfen in op 10A. EVCC stel je in op 4.1kW, dat is dus 6A (4100 / 3 / 230).
Dan zet je toch 6A als max in de Alfen in plaats van 10A?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
@aritmeester goed, en dan? Dan laadt de Alfen altijd maximaal op met 3 fases aan 6A en nooit meer, dus als Henk en Annie dan een kookvuur aan 2kW aanzetten slaat ie altijd volledig af. Je bent nu toevallig in het voorbeeld aan het flirten met de ondergrens (6A) maar EVCC bekijkt opnieuw het totale vermogen en kan dan bv beslissen om de Alfen te laten wisselen naar 1 fase en door te blijven laden met 2kW.

Als de Alfen dat ook zelfstandig kan dan zal de Alfen trouwens ook nooit meer doen dan 1 fasig 6A, want dat is wat jij hebt ingesteld, LB op 6A. Met EVCC: “hey ik heb 2kW verbruik en een pieklimiet van 4kW dus ik heb nog 2kW budget over, hey alfen ga maar naar 1 fasig laden en doe maar 8.69A)

Echt even afstand nemen van die amperes want dat is in load balancing context per fase gemeten terwijl het hier over totaal vermogen gaat wat je wil aftoppen.

Ik kan je ook een voorbeeld met meer kW geven, toevallig kwam mijn eerste voorbeeld wat onhandig uit met die 4.1kW wat overeenkomt met 3x6A wat mogelijkerwijs wat verwarring zaait. Schrijf ik morgen wel even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimaticPro
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 13:35
Hallo, ik ben hier al even aan het lezen maar vind niet onmiddellijk een antwoord. Ik heb een Alfen Single Pro line gekoppeld aan eneco back office.

1. Als ik een firmware upgrade doe blijven alle backoffice instellingen dan correct? Iemand slechte ervaringen dat de connectie met backoffice stuk is na een firmware upgrade?
2. Wat is nu de beste tool om dit te doen MyEve of ACE?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 00:32
SimaticPro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:34:
Hallo, ik ben hier al even aan het lezen maar vind niet onmiddellijk een antwoord. Ik heb een Alfen Single Pro line gekoppeld aan eneco back office.

1. Als ik een firmware upgrade doe blijven alle backoffice instellingen dan correct? Iemand slechte ervaringen dat de connectie met backoffice stuk is na een firmware upgrade?
2. Wat is nu de beste tool om dit te doen MyEve of ACE?

Alvast bedankt
Ik heb hier (NL), ook Eneco eMobility als CPO/backoffice en update het laadpunt (ook een Alfen Single Pro line) altijd zelf via ACE (laadpunt is via utp gekoppeld aan de router). Dat gaat/ging altijd goed, maar 1 FW-update geleden (niet de meest recente, want die draai ik nu), heeft hij mijn backoffice (staat ingesteld als Eneco/greenflux) verwijderd. Toen ik al enige tijd geen creditfacturen meer kreeg (lease) van hen, ging er een belletje rinkelen, dus de instellingen nagelopen en gebeld. Aangepast en het werkt weer naar behoren. Ik update altijd 2 weken na het uitkomen van nwe FW en heb dit 1x gehad. Dat mogelijk even in de gaten houden dus, maar prima te doen via ACE. 😉 De MyEve-app gebruik ik slechts voor het dagelijkse inzicht op de gsm, voor instellingen en FW-updates absoluut ACE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:01
SimaticPro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:34:

Wat is nu de beste tool om dit te doen MyEve of ACE?

Alvast bedankt
Mijn verwachting is dat de meeste lezers van / deelnemers aan dit forum je zullen adviseren om de ACE installer te gebruiken. In de praktijk is dat ook de tool die gebruikt wordt door de professionals en het is de tool die de meeste mogelijkheden heeft. Hij wordt ook nog met grote regelmaat bijgewerkt door Alfen, dus is zeker niet verouderd.

Toch valt er ook wel wat te zeggen voor de MyEve app. Juist doordat die (v.w.b. het updaten van firmware) wat mínder mogelijkheden biedt, kun je ook minder kapot maken. En hoewel een firmware update geen rocketscience is, zou ik die bij een Alfen laadpaal wel met respect behandelen, zeker als je nog niet eerder zo'n upgrade hebt uitgevoerd.

Een ander voordeel van de MyEve app, is dat die adviseert over het juiste firmware bestand. Toen ik er nog 4.x op had staan, gaf de MyEve app het advies om te upgraden naar 6.6.2-4312 (zonder moeilijke vragen te stellen over een A of B variant...). Dat proces was superintuïtief (simpelweg op de knop "update firmware" drukken). Ik wacht zelf nu met upgraden naar 7.0.0-4318 totdat de MyEve app dat ook daadwerkelijk aanbeveelt (of tot een nieuwere versie uitkomt die door MyEve wordt aanbevolen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-10 09:04
SoulShot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
Iemand die weet of het mogelijk is om een vermogen (kW) limiet te implementeren op de Alfen?

Idee is om het maximaal vermogen te beperken met oog op het capaciteitstarief. Ik weet dat er een stroomsterkte beperking kan worden ingesteld, die bij 1P installaties rechtstreeks het vermogen bepaalt, maar in geval van een 3P systeem geldt dit niet. Een beperking op vermogen ipv stroomsterkte is nuttig als bijvoorbeeld wordt geladen met 3P en er één fase sterk belast is door een andere verbruiker en de maximale stroomsterkte aantikt, zal Alfen niet opstarten ook al wordt het maximaal vermogen niet bereikt.
Ik doe dit met Home Assistant en deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox. Ik zet de "Charging Mode" op comfort en bereken verder om de minuut het maximaal vermogen door de "Solar Comfort Level" aan te passen op basis van mijn huishoudelijk verbruik en opgewekte zonne-energie. (Vermogen van de laadpaal wordt enkel bij een wezenlijk verschil tov vorige waarde aangepast.)

Zo stel ik bijvoorbeeld in dat heel mijn huishouden (incl laden) maximaal 4500W mag verbruiken. Als er dan 1000W naar huishoudelijke toestellen gaat en er 3000W opgewekt wordt, dan krijgt de paal 4500 - 1000 + 3000 = 6500W toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03 01:13
Vraagje ik wil met mijn werk met de Alfen Eve Single S gaan verrekenen met mijn shell recharge pas.

Is er een backoffice systeem die dit ondersteund op de alfen eve? Ik heb volledige controle over mijn laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:15
fameart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:35:
Vraagje ik wil met mijn werk met de Alfen Eve Single S gaan verrekenen met mijn shell recharge pas.

Is er een backoffice systeem die dit ondersteund op de alfen eve? Ik heb volledige controle over mijn laadpaal.
Euh, zoekfunctie al geprobeerd?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
V_ger schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Euh, zoekfunctie al geprobeerd?
Euh, zeker maar ik kan niets vinden waar een duidelijk antwoord staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
fameart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:35:

Heb je gekeken bij de back office of dit beschikbaar is in de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
ChargeFix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Heb je gekeken bij de back office of dit beschikbaar is in de laadpaal?
Ik zie meer dan 200 backoffice connecties om te selecteren. Hij staat nu op laadnet maar deze gebeld en deze verrekenen niet met Shell recharge. Alleen publieke palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
fameart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Ik zie meer dan 200 backoffice connecties om te selecteren. Hij staat nu op laadnet maar deze gebeld en deze verrekenen niet met Shell recharge. Alleen publieke palen.
Ja, als je op S bij die back office, zou je denk ik Shell moeten zien. Ik ga zo even kijken, kom er zo op terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:32
fameart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

e-flux kan sowieso; https://help.e-flux.io/nl...t-e-flux-by-road-platform

Shell backend kan afaik alleen op Shell palen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
Inspired schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Ah thanks, ik kon op hun site niet veel informatie vinden. Ik ga even kijken thanks.
ChargeFix schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Ja, als je op S bij die back office, zou je denk ik Shell moeten zien. Ik ga zo even kijken, kom er zo op terug
Ik zie shell er niet tussen staan. Volgens mij kan hun backend alleen op newmotion palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
MrMathos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Ik doe dit met Home Assistant en deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox. Ik zet de "Charging Mode" op comfort en bereken verder om de minuut het maximaal vermogen door de "Solar Comfort Level" aan te passen op basis van mijn huishoudelijk verbruik en opgewekte zonne-energie. (Vermogen van de laadpaal wordt enkel bij een wezenlijk verschil tov vorige waarde aangepast.)

Zo stel ik bijvoorbeeld in dat heel mijn huishouden (incl laden) maximaal 4500W mag verbruiken. Als er dan 1000W naar huishoudelijke toestellen gaat en er 3000W opgewekt wordt, dan krijgt de paal 4500 - 1000 + 3000 = 6500W toegekend.
Kan je deze automatisering even sharen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fameart
Inspired schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Dankje het is gelukt hij kan laden via recharge nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fameart schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Dankje het is gelukt hij kan laden via recharge nu
Dat is snel. :o Mooi dat het werkt. Ga zelf ook over naar Alfen met e-flux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik neem aan dat je de laadkosten niet 'zelf' hoeft te betalen?

Want Shell Recharge laadpassen op E-Flux CPO (thuis)laadpunten zijn zeer onvoordelig, Shell rekent nog steeds blokkeertarieven door. Iets dat met thuisladen natuurlijk nogal gauw voorkomt...

Edit: Tweakers heeft er zelf ook een keer een artikel aan gewijd.

En dit staat ook nog los van de flat fee met de Shell pas: die is vaak hoger dan het vergoedingstarief dat je zelf hebt ingesteld bij E-flux als CPO.

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 05-08-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
JanHenk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:25:

Want Shell Recharge laadpassen op E-Flux CPO (thuis)laadpunten zijn zeer onvoordelig, Shell rekent nog steeds blokkeertarieven door. Iets dat met thuisladen natuurlijk nogal gauw voorkomt...
Werk heeft de laadpaal geleverd en betaald de laad kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:25:

Edit: Tweakers heeft er zelf ook een keer een artikel aan gewijd.

En dit staat ook nog los van de flat fee met de Shell pas: die is vaak hoger dan het vergoedingstarief dat je zelf hebt ingesteld bij E-flux als CPO.
De zakelijke Shell passen zijn excluded toch? Tenminste, bij bepaald LMs sowieso.

Zie bv; https://www.arval.nl/blog/mobiliteit/shell-blokkeerkosten

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 05-08-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

De zakelijke Shell passen zijn excluded toch? Tenminste, bij bepaald LMs sowieso.

Oké, dat wist ik dan weer niet. Bijzonder onoverzichtelijk daar bij Shell, maar afijn. Als je zo'n pas hebt zal het je ook een zorg zijn, als je de kosten maar vergoed krijgt natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMathos
NoFate schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Kan je deze automatisering even sharen?
Ja hoor, zie hieronder. Ik heb hier en daar wat commentaar bij gezet, dit verdwijnt eens je het in HA opslaat. Bij de rest hoop ik dat de aliassen voldoende duidelijk zijn. Vragen of opmerkingen zijn zeker welkom!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
alias: Charging Station - Max Household Power
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_select.ev_charging_mode  # Een helper waarmee ik bepaalde presets instel
        state: Max Household Power
      - condition: not
        conditions:
            entity_id: sensor.alfen_eve
            state: Available
        alias: EV is connected
        enabled: true
      - condition: not
        conditions:
            entity_id: sensor.volvo_charging_system_status
            state: Done
        alias: Charging not Done
action:
  - variables:
      # input_number.ev_charging_allowed_power is een helper waarmee ik een bepaald vermogen instel
      # sensor.energy_active_power_mean is een template sensor die het gemiddelde verbruik van de voorbije x minuten terug geeft
      new_comfort_level: >-
        {{ max(0,  states("sensor.alfen_eve_active_power_total_socket_1") |
        int(0) +  states("input_number.ev_charging_allowed_power") | int(0) - 
        states("sensor.energy_active_power_mean") | int(0)) }}
  - alias: Adjust Charging Power
    if:
      - alias: New comfort level exceeds threshold
        condition: template
        value_template: >-
          {{ new_comfort_level | int(0) >=
          state_attr("number.alfen_eve_solar_comfort_level", "min") | int(0) }}
    then:
      - alias: New value is sufficiently different
        if:
          - condition: template
              {{ (states('number.alfen_eve_solar_comfort_level') | int(0) -
              new_comfort_level) | abs > 250 }}
        then:
          - alias: Set Comfort Level
            service: number.set_value
            target:
              entity_id: number.alfen_eve_solar_comfort_level
            data:
              value: "{{ new_comfort_level }}"
          - if:
              - condition: numeric_state
                entity_id: number.alfen_eve_max_station_current
                below: 32
            then:
              - service: number.set_value
                target:
                data:
                  value: "32"
                alias: Restore Max Current
            alias: Restore Max Current if needed

# Soms is de berekende waarde groter dan de max ingestelde waarde. Ik moet nog eens 
        # uitzoeken waarom dit gebeurt, momenteel wordt dit enkel gelogd.
      - alias: Log if Comfort Level > Allowed
        if:
              {{ new_comfort_level | int >
              states("input_number.ev_charging_allowed_power") | int }}
        then:
          - service: system_log.write
            data:
              level: warning
                Comfort level {{ new_comfort_level }} = Charging {{
                states("sensor.alfen_eve_active_power_total_socket_1") }} +
                Allowed {{ states("input_number.ev_charging_allowed_power") }} -
                Grid mean {{ states("sensor.electricity_active_power_mean") }}
                (Grid {{ states("sensor.p1_meter_active_power") }})
    else:
      - alias: Pause if needed
        if:
            above: 5
        then:
          - alias: Pause Charging
            service: number.set_value
            target:
            data:
              value: "5"
mode: single

[ Voor 4% gewijzigd door MrMathos op 05-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
MrMathos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ja hoor, zie hieronder. Ik heb hier en daar wat commentaar bij gezet, dit verdwijnt eens je het in HA opslaat. Bij de rest hoop ik dat de aliassen voldoende duidelijk zijn. Vragen of opmerkingen zijn zeker welkom!
Had net wat gelijkaardigs geschreven :-) Veel te lang aan bezig geweest voor iets dat eigenlijk de laadpaal zelf zou moeten kunnen :-/

heb in configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
input_number:
  load_balance_limit:
    name: load_balance_limit
    min: 1000
    max: 8000
    step: 500
    mode: box

template:
  - sensor:
      - name: "alfen_load_balance_headroom"
        unique_id: "alfen_load_balance_headroom"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        state: "{{ states('input_number.load_balance_limit')|float(0)-(states('sensor.jd_power_consumption')|float(0))|round(0) }}"
  - sensor:
      - name: "alfen_load_balance_newtarget"
        unique_id: "alfen_load_balance_newtarget"
        state: >
          {% set newtarget=(states('number.alfen_solar_comfort_level')|float(0) + states('sensor.alfen_load_balance_headroom')|float(0)  )|round(0) %}
          {% if  newtarget>states('input_number.load_balance_limit')|float(0)    %}
            {{states('input_number.load_balance_limit')}}
          {% else  %}
            {{newtarget}}
          {% endif %}

En de automatisatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: Alfen - load balancing wattage time trigger
trigger:
    seconds: /10
condition: []
action:
  - if:
        value_template: >
          {% if   (states('sensor.alfen') != 'Available') and
          (states('sensor.jd_power_consumption')|float(0)>0) and
          (states('sensor.alfen_load_balance_headroom')|float(0)|abs > 200) and 
          (states('sensor.alfen_load_balance_newtarget')|float(0) > 1400)  %}
            True
          {% else %}
            False
          {% endif %}
    then:

metadata: {}
        data:
          value: "{{ states('sensor.alfen_load_balance_newtarget') }}"
        target:
          entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
      - if:
            entity_id: number.alfen_load_balancing_max_meter_current
            below: 15
        then:
            data:
              value: "16"
            target:
  - if:
          (states('sensor.alfen_load_balance_newtarget')|float(0) < 1400)  %}
            True
          {% else %}
            False
          {% endif %}
    then:

- if:
            above: 15
        then:
            data:
              value: "1"
            target:

[ Voor 34% gewijzigd door SoulShot op 05-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
SoulShot schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

Had net wat gelijkaardigs geschreven :-) Veel te lang aan bezig geweest voor iets dat eigenlijk de laadpaal zelf zou moeten kunnen :-/

heb in configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
input_number:
  load_balance_limit:
    name: load_balance_limit
    min: 1000
    max: 8000
    step: 500
    mode: box

template:
  - sensor:
      - name: "alfen_load_balance_headroom"
        unique_id: "alfen_load_balance_headroom"
        state: "{{ states('input_number.load_balance_limit')|float(0)-(states('sensor.jd_power_consumption')|float(0))|round(0) }}"
  - sensor:
      - name: "alfen_load_balance_newtarget"
        unique_id: "alfen_load_balance_newtarget"
        state: >
          {% set newtarget=(states('number.alfen_solar_comfort_level')|float(0) + states('sensor.alfen_load_balance_headroom')|float(0)  )|round(0) %}
          {% if  newtarget>states('input_number.load_balance_limit')|float(0)    %}
            states('input_number.load_balance_limit')
          {% else  %}
            {{newtarget}}
          {% endif %}

En de automatisatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: Alfen - load balancing wattage time trigger
trigger:
    seconds: /10
condition: []
action:
  - if:
          (states('sensor.alfen_load_balance_newtarget')|float(0) > 1400)  %}
            True
          {% else %}
            False
          {% endif %}
    then:

data:
          value: "{{ states('sensor.alfen_load_balance_newtarget') }}"
        target:
          entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
      - if:
            below: 15
        then:
            data:
              value: "16"
            target:
  - if:
          (states('sensor.alfen_load_balance_newtarget')|float(0) < 1400)  %}
            True
          {% else %}
            False
          {% endif %}
    then:

- if:
            above: 15
        then:
            data:
              value: "1"
            target:
Om de 10 seconden gaat misschien iets te veel van het goede zijn. De Alfen laadpaal is nogal rap over zijn toeren bij meerdere requests. Daarbij duurt het bij mij vaak 30 seconden of meer tegen dat een request naar de Alfen laadpaal volledig afgewerkt is (en dat ligt niet aan mijn netwerk :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb evcc ingesteld met interval 10s. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
MrMathos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Om de 10 seconden gaat misschien iets te veel van het goede zijn. De Alfen laadpaal is nogal rap over zijn toeren bij meerdere requests. Daarbij duurt het bij mij vaak 30 seconden of meer tegen dat een request naar de Alfen laadpaal volledig afgewerkt is (en dat ligt niet aan mijn netwerk :P ).
Juist, had ook al gezien dat sommige triggers van de automatisatie niet starten (zie mode: single) omdat de vorige trigger van de automatisatie nog bezig is met de service call om de aanpassing te doen. Op die manier wacht HA dus op het voltooien van de vorige request, en zal de volgende pas beginnen als die klaar is. Ik zie daarom niet echt een probleem om het op 10 s te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door SoulShot op 05-08-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:00
Wat is momenteel de laaste meest stabiele firmware? Ik draai nog op 6.6.2-4312

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
TopOne01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:06:
Ik zou het nu nog op 6.6.0 of 6.6.2 houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik heb anders totaal.geen problemen met de laatste 7.0

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
TopOne01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:06:
"Stabiel" is afhankelijk van de functionaliteit die je gebruikt
De laatste firmware staat in de knowledge base van Alfen. Daar vind je ook de release notes. Als die release notes een oplossing voor een probleem bevatten waar je last van hebt, dan zou ik zeker overwegen om te upgraden. Je kunt immers altijd weer terug. Verder zit er niet veel spannends in de 7.0 release, dus dan wordt het een kwestie van overwegen:

If it ain't broke don't fix it
Zelf zit ik op een wat conservatieve lijn. Het upgraden van firmware is niet helemáál zonder risico. Daarom houd ik me aan het "advies" van de MyEve app (op IOS). Die stelt wél de 7.00 firmware beschikbaar maar adviseert nog níet om al te upgraden. Die houdt het vooralsnog op 6.6.2-4312. Dat sluit aan bij het advies van @ChargeFix. Zie ook het laatste stukje van deze post.

No risc no fun
Maar als iedereen zo zou denken, dan zou de wereld niet vooruit komen. Gelukkig zijn er dan weer mensen als @Qosmic (en uiteraard met hem vele anderen) die wat minder risico-mijdend zijn.

Ervaringen van anderen
Als je de ervaringen wilt lezen van anderen die al wel geupgrade hebben, zoek in dit topic dan op zoektermen firmware en 7.0. Hopelijk helpt het je om een voor jouw situatie goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

eth0 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:11:
[...]

Ja, eerst de setup gedaan, daarna factory default in de app, krijg ik het volgende...

[Afbeelding]
Nu loop ik tegen dit probleem aan, en heb nog geen idee hoe ik hier uit moet komen. De factory reset loopt vast met precies dezelfde meldingen bij mij.

Ik zal nog even verder zoeken in dit topic, maar was dit bij jou uiteindelijk opgelost?

[Update]
Misschien handiger om in dit topic verder te gaan: Alfen EVe Single Pro denkt een EVe Dual te zijn na reset
Die gaat precies hier over.

[ Voor 11% gewijzigd door fmb op 05-08-2024 22:44 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petepall
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-08 12:28
r2504 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:32:
Iemand trouwens een idee waar ik een lijst kan vinden met de betekenis van alle properties ?

Ik zie in m'n log nu vaak "Failed to parse property 2188_0" maar heb geen idee welke parameter dit is.

2068_1 en 2068_2 heb ik ook al gezien.
Hallo zie hier ook deze entries in de log iemand een idee naar wat dit kan duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:06
Ik heb vorige week mijn Eve Single S-line/mini succesvol weten te upgraden van v4.15.7 naar 6.2.2-4312. Het systeem is van 2019 dus nog pre-PRC en ik had geen default wachtwoord. Gelukkig is dat alles gelukt en is deze nog toegankelijk met mijn zelf gekozen wachtwoord. Omdat ik toch wel benieuwd ben naar oa slimmer laden (icm zonnepanelen) heb ik deze dus geüpgraded. Nu loop ik toch vast op het stukje loadbalancing, de status blijft "STATE_CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT" en ik begrijp niet zo goed waar die vandaan komt en waarom het systeem niet wil laden.
Ik heb een actieve ALB licentie en die werkt, kan het systeem uitlezen via de welbekende leeyuentuen plugin voor HA. De P1 data wordt aangeleverd middels ser2net op een Raspberry Pi, welke ik zowel gebruik in DSMR-Reader en nu ook in de Alfen, geconfigureerd via de telnet optie in de instellingen. De fysieke poort voor P1 data is niet aangesloten, alleen ethernet.
Als ik kijk in de ACE Installer bij bijv diagnose > currents of net quality zie ik daar onder Smart meter ook data verschijnen, vanmiddag met teruglevering uit de zonnepanelen ook negatieve waarden, oplopend tot zo'n 20A in totaal, ongeveer 10A per fase, alleen levering op L1 en 2.

Ik heb ingesteld/actief:
tab Power settings:
* station maximum current 24A
* maximum allowed phases: 3
* connector 1 max current 24A
* connector type: fixed cable
* max phases (grijs, staat op 3)

tab Load balancing:
* Active Load Balancing: aan
* Data Source: meter
* Received Measurements: Include charging EV
* Protocol Selection: DSMR4/5 (p1)
* maximum smart meter current: 24A
* safe current: 6A
* phase rotation L1L2L3
* allow single/multiphase charging
DSMR/SMR (p1)
* interface: telnet (incl ip/poort)

Solar instellingen heb ik niet aangepast en staat uit..

Na nog een paar keer herstarten in het log als warning:
Socket #1: maximum current (0.00) > minimum current (6.00).

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb ingesteld? Het systeem is aangesloten op 3 fasen, zit achter een 3x25A aansluiting, de auto is een PHEV die maximaal 1 fase 16A aankan. Als ik ALB uit zet en het systeem herstart gaat hij meteen laden dus er zit iets in bovenstaande instellingen niet goed.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
marccom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:27:
Ik heb vorige week mijn Eve Single S-line/mini succesvol weten te upgraden van v4.15.7 naar 6.2.2-4312. Het systeem is van 2019 dus nog pre-PRC en ik had geen default wachtwoord. Gelukkig is dat alles gelukt en is deze nog toegankelijk met mijn zelf gekozen wachtwoord. Omdat ik toch wel benieuwd ben naar oa slimmer laden (icm zonnepanelen) heb ik deze dus geüpgraded. Nu loop ik toch vast op het stukje loadbalancing, de status blijft "STATE_CHARGING_POWER_OFF_LOW_MAXCURRENT" en ik begrijp niet zo goed waar die vandaan komt en waarom het systeem niet wil laden.
Ik heb een actieve ALB licentie en die werkt, kan het systeem uitlezen via de welbekende leeyuentuen plugin voor HA. De P1 data wordt aangeleverd middels ser2net op een Raspberry Pi, welke ik zowel gebruik in DSMR-Reader en nu ook in de Alfen, geconfigureerd via de telnet optie in de instellingen. De fysieke poort voor P1 data is niet aangesloten, alleen ethernet.
Als ik kijk in de ACE Installer bij bijv diagnose > currents of net quality zie ik daar onder Smart meter ook data verschijnen, vanmiddag met teruglevering uit de zonnepanelen ook negatieve waarden, oplopend tot zo'n 20A in totaal, ongeveer 10A per fase.

Ik heb ingesteld/actief:
tab Power settings:

tab Load balancing:
* Active Load Balancing: aan
* Data Source: meter
* Received Measurements: Include charging EV
* Protocol Selection: DSMR4/5 (p1)
* maximum smart meter current: 24A
* safe current: 6A
* phase rotation L1L2L3
* allow single/multiphase charging
DSMR/SMR (p1)
* interface: telnet (incl ip/poort)

Solar instellingen heb ik niet aangepast.

Na nog een paar keer herstarten in het log als warning:
Socket #1: maximum current (0.00) > minimum current (6.00).

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb ingesteld? Het systeem is aangesloten op 3 fasen, zit achter een 3x25A aansluiting, de auto is een PHEV die maximaal 1 fase 16A aankan. Als ik ALB uit zet en het systeem herstart gaat hij meteen laden dus er zit iets in bovenstaande instellingen niet goed.
Zet eens safe current op 10A.

En bij de live monitoring tabblad, kan je de waardes van de spanning zien bij de smartmeter?

En bij de “currents” zou je diverse waardes moeten zien bij de smartmeter kopje, bijvoorbeeld
L1: -4
L2: 1
L3: 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
ChargeFix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Zet eens safe current op 10A.

En bij de live monitoring tabblad, kan je de waardes van de spanning zien bij de smartmeter?

En bij de “currents” zou je diverse waardes moeten zien bij de smartmeter kopje, bijvoorbeeld
L1: -4
L3: 6
Safe current opgehoogd, live monitoring currents:
Socket 1: alles op 0
Smart meter:
L1: 2
L3: 1
N: 0

Als ik een verbruiker aanzet zie ik de waardes bij de L1/2/3 oplopen

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
marccom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Safe current opgehoogd, live monitoring currents:
Socket 1: alles op 0
Smart meter:
L1: 2
L3: 1
N: 0

Als ik een verbruiker aanzet zie ik de waardes bij de L1/2/3 oplopen
Toevallig laadschema aan?

Hard reset 10-15 sec uit en aan doet ook wonderen

[ Voor 7% gewijzigd door ChargeFix op 06-08-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
ChargeFix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Toevallig laadschema aan?

Hard reset 10-15 sec uit en aan doet ook wonderen
Laadschema is charging profile? Via Advanced settings staat "direct start on socket 1" op override charging profile (direct start).
factory resets al diverse keren uitgevoerd (maar met hetzelfde resultaat), hard reset nog niet gedaan, ben onderweg ;)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Inbalance waarde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Hard reset gedaan, paar minuten uit gelaten en weer aan gezet, maakt geen verschil.
Inbalance waarde/instelling staat uit. Weet je wat ik daar in kan vullen?

In het log inmiddels: Socket #1: Active current 0.0 -> 1.0 due to current limit: station external.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
marccom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:54:
Hard reset gedaan, paar minuten uit gelaten en weer aan gezet, maakt geen verschil.

In het log inmiddels: Socket #1: Active current 0.0 -> 1.0 due to current limit: station external.
Welk merk is je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
marccom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Laadschema is charging profile? Via Advanced settings staat "direct start on socket 1" op override charging profile (direct start).
factory resets al diverse keren uitgevoerd (maar met hetzelfde resultaat), hard reset nog niet gedaan, ben onderweg ;)
Sommige back office providers hebben een laadschema zoals vattenfall. Maar dan zou er een melding tevoorschijn komen met “wacht op vermogen” mits het aan staat. Dat is in dit geval niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Heb een VW Passat GTE uit 2017
De backoffice stond na een factory reset op greenflux, wat de vorige eigenaar had en wellicht de leverancier van het systeem. Die staat nu op standalone. Evt kan ik in HA iets doen met OCPP.
Ik zie wel dat na de hard-reset de optie "direct start on Socket 1" weer op follow profile staat. Heb de override/direct start optie weer aangezet.

In het log zie ik wel dezelfde melding als hier voorbij komen mbt charging profiles: https://community.home-as...-maximum-current-0/602805. OCPP is niet actief op homeassistant momenteel

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
marccom schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:54:

Ik kan fout zijn, maar controleer/speel eens met de EVE connect app en verzeker je eens dat bij Power alles volledig openstaat tot 11 of 22kW en solar charging, zet dat eens aan en terug uit.

Dus pas die instellingen ondanks dat ze al weergeven X toch nog eens aan en zet ze terug op alles max en solar disabled.

Volgens mij is er onbedoeld toch iets van die solar parameters actief. Als ik charging profile lees dan krijg ik de kriebels want dat zie je niet in de ACE installer maar wel in de EVE app waardoor ik me een tijdje suf heb zitten zoeken waarom mijn laadpaal niet hoger wou gaan dan 18A op een fase, bleek dat ik ooit met de EVE app had liggen spelen en power daar teruggeschroefd had.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 06-08-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Hmm, van “wachten op vermogen” naar “aan het laden met al het beschikbare vermogen” via de boost modus in de Eve Connect app. In de MyEve app zie ik alleen geen verschil en is de status nog steeds aanwezig /ongewijzigd. Ook na herstarten. Maar zie inderdaad opties in de MyEve app die ik in de ace installer niet zie, zoals het 2G modem uitschakelen, die gebruik ik ook niet dus staat nu uit. De accu van de auto is inmiddels vol mbv de grannylader, morgen ga ik het opnieuw proberen als er weer productie op de zonnepanelen is, ben benieuwd.

[ Voor 31% gewijzigd door marccom op 07-08-2024 00:11 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:07
[
tab Power settings:
Als eerder gezegd, max imbalance moet op 0 staan, anders krijg je precies het probleem wat beschreven is.

Bij mij werkt het prima met v6.6.0-4240, alleen heb ik station max current op 16A staan, en connector 1 max current ook omdat dit per fase is (heb 3x 25A aansluiting). Er wordt dan op max 11Kw geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:24
Even een vreemd(?) idee: omdat vraagsteller op 1 fase laadt, zal de Alfen zelf voor een grote (16A) onbalans zorgen.
Is dat wellicht de reden voor zijn probleem?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Petepall schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Hallo zie hier ook deze entries in de log iemand een idee naar wat dit kan duiden?
Dank voor het stellen van deze vraag. Ook bij mij staat die melding regelmatig in de log. Ik kan in de documentatie niet vinden wat die properties precies zijn. In de firmware documentatie in de knowledge base van Alfen staan wel overzichten van backoffice configuration keys en van error messages maar er lijkt geen relatie te zijn met de in de log terugkomende parsing errors. Vergelijkbare nummers vind je wél terug in de myEve app, maar daar kan ik de 2188 (en ook de properties van de andere parsing errors) niet terugvinden. Heb alle deelsecties geprobeerd, maar de 2188 komt nergens naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AnFPHD-adw-4_2romXbmjcJWRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JNhyixqNrT2YqIXvNXa5XvCX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-UJ5WhmROieDtkTU4gPSVgCOnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0rL2ITXDjBOJtFJ54Fk0Crmg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
marccom schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:03:
Hmm, van “wachten op vermogen” naar “aan het laden met al het beschikbare vermogen” via de boost modus in de Eve Connect app. In de MyEve app zie ik alleen geen verschil en is de status nog steeds aanwezig /ongewijzigd. Ook na herstarten. Maar zie inderdaad opties in de MyEve app die ik in de ace installer niet zie, zoals het 2G modem uitschakelen, die gebruik ik ook niet dus staat nu uit. De accu van de auto is inmiddels vol mbv de grannylader, morgen ga ik het opnieuw proberen als er weer productie op de zonnepanelen is, ben benieuwd.
Had je mijn suggesties nog geprobeerd? Echt alles eens wijzigen en daarna terug juist zetten, dus echt actief wijzigen en terug opnieuw wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
HyperBart schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Had je mijn suggesties nog geprobeerd? Echt alles eens wijzigen en daarna terug juist zetten, dus echt actief wijzigen en terug opnieuw wijzigen?
Geprobeerd, status blijft ongewijzigd. Helaas, dank voor de suggestie.
Peter-036 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:42:
Even een vreemd(?) idee: omdat vraagsteller op 1 fase laadt, zal de Alfen zelf voor een grote (16A) onbalans zorgen.
Is dat wellicht de reden voor zijn probleem?
Ook hier nog eea uitgeprobeerd maar nog geen oplossing helaas.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
vdburg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:21:
[...]

Als eerder gezegd, max imbalance moet op 0 staan, anders krijg je precies het probleem wat beschreven is.

Bij mij werkt het prima met v6.6.0-4240, alleen heb ik station max current op 16A staan, en connector 1 max current ook omdat dit per fase is (heb 3x 25A aansluiting). Er wordt dan op max 11Kw geladen.
@marccom

Wellicht een idee om te downgraden naar 6.6.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meuleb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01 19:22
nrdnmg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:16:
Mijn Eve Single Pro is gister geïnstalleerd en zodra ik de pas ervoor houdt om de sessie te stoppen blijft deze staan op "even geduld" en moet ik handmatig in de auto de laadpoort ontgrendelen.

Van andere Alfen palen heb ik eerder gezien dat bij het aanbieden van de pas ook de auto wordt ontgrendeld en het bericht hoeveel geladen en 'fijne reis' wordt getoond.
Bij mij blijft dus 'even geduld' staan tot ik zelf de kabel ontgrendel.

Backoffice: e-flux.

Nu heb ik al in ACE Installer door de settings zitten bladeren, maar ik zie nergens een instelling staan die dit kan veroorzaken.

Iemand die dit herkent en die de oplossing heeft?
Ik heb sinds kort hetzelfde probleem.

Eens de laadpas voor de laadpaal gehouden, dan blijft het scherm op "even geduld". Dit duurt steeds 120 seconden om dan het eindscherm met "fijne reis" te tonen. Daarvoor werd alles direct vrij gegeven. Ik krijg geen foutmeldingen of waarschuwingen in de log. Heb je ondertussen al kunnen achterhalen wat de oorzaak/setting hiervan kan zijn?

Mijn FW is 6.6.2. en mijn EV een Kia EV6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
meuleb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem.

Eens de laadpas voor de laadpaal gehouden, dan blijft het scherm op "even geduld". Dit duurt steeds 120 seconden om dan het eindscherm met "fijne reis" te tonen. Daarvoor werd alles direct vrij gegeven. Ik krijg geen foutmeldingen of waarschuwingen in de log. Heb je ondertussen al kunnen achterhalen wat de oorzaak/setting hiervan kan zijn?

Mijn FW is 6.6.2. en mijn EV een Kia EV6.
Zou het deze setting in de autorisatie-instellingen kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWbJOX6BTL9wO2971ozoI6ueWNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy5zZa5u4hHEJUidaprjY1xq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Weet iemand toevallig of voor SCN ook ALB nodig is? Ik dacht dit ergens gezien te hebben maar kan het niet meer terug vinden. Ik kwam een Alfen tegen voor een leuke prijs en volgens het etiket zit er SCN op. Ik vraag me even of dat dan betekend dat ALB ook actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
Inspired schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:28:
Weet iemand toevallig of voor SCN ook ALB nodig is? Ik dacht dit ergens gezien te hebben maar kan het niet meer terug vinden. Ik kwam een Alfen tegen voor een leuke prijs en volgens het etiket zit er SCN op. Ik vraag me even of dat dan betekend dat ALB ook actief is.
Ja en nee. Scn is smart charging network voor meerdere laadpalen in het zelfde netwerk/net.

SCN heeft een eigen licentie, maar meestal als die unlocked is, is de ALB ook unlocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ChargeFix schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Ja en nee. Scn is smart charging network voor meerdere laadpalen in het zelfde netwerk/net.

SCN heeft een eigen licentie, maar meestal als die unlocked is, is de ALB ook unlocked.
Een “gewone” gebruiker kan ook niet obv serial zien welke licenties er unlocked zijn toch? Bedoel bij Alfen online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Inspired schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Een “gewone” gebruiker kan ook niet obv serial zien welke licenties er unlocked zijn toch? Bedoel bij Alfen online.
Als je even aanmeldt op je laadpaal via ACE Installer of de App kan je dat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meuleb
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Zou het deze setting in de autorisatie-instellingen kunnen zijn?

[Afbeelding]
Bedankt. Had er ook al naar gekeken. Ik heb dezelfde instellingen als jij. Mogelijk is er iets gewijzigd in FW 6.6.2. ... Ik zal wat settings uitproberen en laten weten indien succesvol.

Na die 120 seconden krijg ik ook steeds 2 korte rode led-flikkerings (zonder foutmelding) en daarna groen, mogelijk een indicatie van een timeout of zoiets ...

[ Voor 11% gewijzigd door meuleb op 08-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
meuleb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Bedankt. Had er ook al naar gekeken. Ik heb dezelfde instellingen als jij. Mogelijk is er iets gewijzigd in FW 6.6.2. ... Ik zal wat settings uitproberen en laten weten indien succesvol.

Na die 120 seconden krijg ik ook steeds 2 korte rode led-flikkerings (zonder foutmelding) en daarna groen, mogelijk een indicatie van een timeout of zoiets ...
Goed om te weten dat het dan idd niet aan déze instellingen ligt.
Als je die eerder zelf al gevonden had, ga ik er ook maar even van uit dat je de "gewone" troubleshooting acties al hebt gedaan: reboot, even een kwartiertje stroomloos maken e.d.

Je opmerking over de led-flikkering is wel interessant. Maar helaas is Alfen in dit geval niet heel scheutig met zijn informatie over de LED's. Zelfde geldt voor de informatie over je auto. Maar ook die had je allebei waarschijnlijk al lang gezien...

Eerder schreef je dat je dit probleem "sinds kort" hebt. Wat is er veranderd tussen het moment dat alles nog werkte en het moment dat je die error voor het eerst kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meuleb
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Goed om te weten dat het dan idd niet aan déze instellingen ligt.
Als je die eerder zelf al gevonden had, ga ik er ook maar even van uit dat je de "gewone" troubleshooting acties al hebt gedaan: reboot, even een kwartiertje stroomloos maken e.d.

Je opmerking over de led-flikkering is wel interessant. Maar helaas is Alfen in dit geval niet heel scheutig met zijn informatie over de LED's. Zelfde geldt voor de informatie over je auto. Maar ook die had je allebei waarschijnlijk al lang gezien...

Eerder schreef je dat je dit probleem "sinds kort" hebt. Wat is er veranderd tussen het moment dat alles nog werkte en het moment dat je die error voor het eerst kreeg.
Bedankt om met mij mee te denken! Wat is er veranderd sinds kort:

(1) Software-update van ICCU (recall) bij dealer. Maar daarna een laadbeurt gedaan en alles werkte normaal. Kia-dealer heeft ook geen weet van dergelijk gedrag na deze update. Nu, ik vermoed wel dat charge-management ook is aangepast want ik heb minder keuzemogelijkheden voor de laadkabel-vergrendeling, vergeleken met de handleiding.

(2) Toen dit goed bleek te werken, heb ik Alfen FW bijgwerkt van 6.4 naar 6.6.2. Vanaf toen is dit gedrag begonnen.

Ik heb inderdaad 1x reboot gedaan. De laadbeurt na deze reboot was alles terug normaal. Maar helaas, de volgende laadbeurt(en) gaf opnieuw dit gedrag.

Helemaal spanningsloos maken heb ik nog niet gedaan en zal ik zeker asap proberen! Ik ga ook alle parameters in jouw voorgestelde setting-scherm veranderen, saven, terugzetten en opnieuw saven.

Ik laat iets weten moest dit het gedrag veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
Dacht dat ik dit al geplaatst had, maar kon het niet terugvinden.

Mijn scherm begint het te begeven.
Kreeg toevallig ook de mail binnen met update 7.0.2 dus gelijk maar een update en reboot gedaan en nu is het scherm (kleur en licht) weer normaal, maar dit zal denk ik een voorbode zijn. Iemand dit wel eens gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zytNfLqHYSKMyL7ZBtgUDr361AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7D8IJzaMxFxjWchUeuIdA6e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LOvruUKInHLUo3Bjzj3frGrlMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Fq3UyqmboJvoF5GCuEsAPfV.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Sarge78 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:42:
Dacht dat ik dit al geplaatst had, maar kon het niet terugvinden.

Mijn scherm begint het te begeven.
Kreeg toevallig ook de mail binnen met update 7.0.2 dus gelijk maar een update en reboot gedaan en nu is het scherm (kleur en licht) weer normaal, maar dit zal denk ik een voorbode zijn. Iemand dit wel eens gehad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wacht op vermogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
HyperBart schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Als je even aanmeldt op je laadpaal via ACE Installer of de App kan je dat zien.
Snap ik. De lader heb ik echter niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
Inspired schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Heb het even gecheckt met werk door express laadkabel snachts verbonden te laten. Is 12 euro boete inderdaad. Leuke is dat ik gewoon mijn kwh vergoeding krijg maar shell de boete int. Ze zijn bij mij op het werk aan het kijken naar andere laadpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

fameart schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Heb het even gecheckt met werk door express laadkabel snachts verbonden te laten. Is 12 euro boete inderdaad. Leuke is dat ik gewoon mijn kwh vergoeding krijg maar shell de boete int. Ze zijn bij mij op het werk aan het kijken naar andere laadpassen.
Nou, da's lekker als je je auto aan je eigen laadpaal laat hangen, en daar dan 12 euro kosten voor aangerekend krijgt....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fameart
DaRealRenzel schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Nou, da's lekker als je je auto aan je eigen laadpaal laat hangen, en daar dan 12 euro kosten voor aangerekend krijgt....
Ja het is niet eens een publieke paal inderdaad. Maar goed E-flux waarschuwt er ook voor dat Shell dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
fameart schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Is dit een zakelijk pas via een LM dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Is dit een zakelijk pas via een LM dan?
Zakelijke pas rechtstreeks via werk niet via LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbo1972
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik gebruik met veel plezier de Alfen Wallbox plugin in Home Assistant. Via Google kwam ik op dit forum terecht en ontdekte ik dat ik een andere integratie heb geïnstalleerd dan die van leeyuentuen. In mijn Home Assistant heb ik nu 15 entities, maar ik lees op dit forum dat de integratie in van leeyuentuen meer dan 15 entities (mogelijkheden) heeft.

Hoewel ik Home Assistant gebruik, ben ik niet heel bekend met wat er op de achtergrond gebeurt. Daarom vraag ik me af of ik de integratie van leeyuentuen naast de bestaande Alfen integratie kan gebruiken, of dat ik deze op een of andere manier moet overschrijven. Mogelijk kan iemand op dit forum aangeven welke stappen ik moet doen om de integratie van leeyuentuen te kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Edbo1972 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:05:
Ik gebruik met veel plezier de Alfen Wallbox plugin in Home Assistant. Via Google kwam ik op dit forum terecht en ontdekte ik dat ik een andere integratie heb geïnstalleerd dan die van leeyuentuen. In mijn Home Assistant heb ik nu 15 entities, maar ik lees op dit forum dat de integratie in van leeyuentuen meer dan 15 entities (mogelijkheden) heeft.

Hoewel ik Home Assistant gebruik, ben ik niet heel bekend met wat er op de achtergrond gebeurt. Daarom vraag ik me af of ik de integratie van leeyuentuen naast de bestaande Alfen integratie kan gebruiken, of dat ik deze op een of andere manier moet overschrijven. Mogelijk kan iemand op dit forum aangeven welke stappen ik moet doen om de integratie van leeyuentuen te kunnen gebruiken?
technisch gezien kan je meerdere integraties voor hetzelfde apparaat in Home Assistant gebruiken, al krijg je dan wel dubbele entiteiten in je overzicht. Met Alfen is er wel het 'probleem' dat die niet twee authenticaties tegelijk aan kan. Dus als je twee integraties gebruikt, zal mogelijk eentje er van niet werken, omdat die niet in kan loggen in je wallbox. Maar dat zou je proefondervindelijk moeten uitproberen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Vandaag gaf de myEve app (IOS) aan dat de firmware van mijn laadpaal niet meer actueel was.
Geïnstalleerde versie was 6.6.2-4312
MyEve adviseerde te updaten naar 7.0.2-4322.
Die firmware was al enige tijd beschikbaar (ook in de myEve app), maar enkel bij de “overige alternatieven”.
Dat de app nu expliciet aanraadt om te updaten is voor mij het teken dat Alfen vindt dat die release stabiel (genoeg) is. En dus om inderdaad de update uit te voeren.

Het is gelukt, maar het was wel weer vijftien minuten nagelbijten.

Gevolgde proces:
  • In myEve op de knop "updaten” drukken
  • Vervolgens vol spanning naar de voortgang (in procenten) kijken
  • Blijven ademhalen op het moment dat de app bij ongeveer 65% ineens meldt "Upload mislukt - u kunt het probleem oplossen door te rebooten"
  • In de app op de rebootknop gedrukt (luid en duidelijk in het rood aanwezig)
  • In de app nogmaals op de knop "updaten” drukken
  • Wederom vol spanning naar de voortgang kijken
  • De tweede keer haalde hij wél de 100%
  • Vervolgens geeft de app aan dat de laadpaal opnieuw gaat opstarten, maar verder zie je niet echt iets meer in de app
  • Dus naar buiten gelopen naar de laadpaal
  • Daar stond op het scherm de melding 206: “tijdelijk ingesteld op onbeschikbaar - neem contact op met de CPO"
  • Na paar minuten kwam een "updating " scherm: Een voortgangsbalk met daarin steeds de stap die op dat moment gaande was
  • Na paar minuten: melding dat de "bootloader (S2 v2.2) aan het laden" is
  • Na paar minuten: melding "laadpunt start op"
  • Na paar minuten: melding 206: "tijdelijk ingesteld op onbeschikbaar"
  • En uiteindelijk het "gewone" scherm
  • En de laadpaal is weer bereikbaar in de myEve app en (in mijn geval) in Domoticz
  • De auto zat nog vol, dus kan hem morgenavond pas echt testen. Maar zal wel goedkomen.
Totale doorlooptijd was ongeveer 15 minuten.
Bloeddruk is inmiddels weer wat gedaald :)

[ Voor 10% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 14-08-2024 07:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

fmb schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
...

[Update]
Misschien handiger om in dit topic verder te gaan: Alfen EVe Single Pro denkt een EVe Dual te zijn na reset
Die gaat precies hier over.
Even in dit topic verder, hoort hier thuis:
ChargeFix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Zit er een ABB of reallin kwh meter in de laadpaal?
Er zit een Reallin D3001 kWh meter in de laadpaal. Heb vanavond even kunnen kijken en nogmaals doorgemeten. Er staat op alle 3 de fases spanning (ook bij de kWh meter zelf), de kWh meter laat echter alleen L1 en L3 in beeld zien en niet L2 (zie foto's). De kWh meter zal dus wel stuk zijn, denk niet dat ik die op de 1 of andere manier kan resetten (kan ik niks over vinden). Moet toch even wachten tot de leverancier reageert, is net een jaar oud dus zal garantie op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niiBe6GMoqO6GYH1m-tOJLDEyg0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSUyZRYrew51mqui2BZNbaFs.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnel8yw8y2qQJBOvCIX7XOKRcLU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T10pAAKpSB3XHMd0srMnkzUU.jpg?f=fotoalbum_small

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
fmb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Even in dit topic verder, hoort hier thuis:

[...]

Er zit een Reallin D3001 kWh meter in de laadpaal. Heb vanavond even kunnen kijken en nogmaals doorgemeten. Er staat op alle 3 de fases spanning (ook bij de kWh meter zelf), de kWh meter laat echter alleen L1 en L3 in beeld zien en niet L2 (zie foto's). De kWh meter zal dus wel stuk zijn, denk niet dat ik die op de 1 of andere manier kan resetten (kan ik niks over vinden). Moet toch even wachten tot de leverancier reageert, is net een jaar oud dus zal garantie op zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan met de ACE installer bij de tabblad “live monitoring” > “voltages” inzien of er daadwerkelijk de spanningen binnenkomen.

Mochten er waardes ontbreken dan zou ik even een harde reset uitvoeren, ontbreekt het nog steeds dan is idd de KWH meter defect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zid-nrouwroS1FyGr3NbL7oNQbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxTEVDAyJcame5Xw5T6ZAvAM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 12-10 21:11
Hoi, ik heb heel veel vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik zoek een laadpaal die zonder cloud zijn slimme werk doet met HA.
Onze slimme meter is serieel verbonden met DSMR reader en die is verbonden met HA.
Het doel is straks zoveel mogelijk met PV stroom te laden.

Wil ik mijn toekomstige laadpaal met de p1 verbinden of toch met HA
HA krijgt de p1 waardes iedere 10 minuten door dus direct op de p1 lijkt me slimmer.
Er ligt alvast een netwerk kabel maar kan in de p1 splitten en 12 meter verlengen?

Kan ik zomaar een Alfen paal kopen op marktplaats en deze lokaal bedienen zonder cloud?
Is het voldoende als ik het wachtwoord heb of heb ik er een abo of zo bij nodig om dit te unlocken?

Mijn Skoda Octavia PHEV kan met een granny charger op 12A of beperkt via de connect app op 8A
Dat via de app werkt niet heel fijn.
Kan ik met een Alfen naar wens instellen van 6A tot 16A (lokaal met HA) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Woodski schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:02:
Hoi, ik heb heel veel vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik zoek een laadpaal die zonder cloud zijn slimme werk doet met HA.
Onze slimme meter is serieel verbonden met DSMR reader en die is verbonden met HA.
Het doel is straks zoveel mogelijk met PV stroom te laden.

Wil ik mijn toekomstige laadpaal met de p1 verbinden of toch met HA
HA krijgt de p1 waardes iedere 10 minuten door dus direct op de p1 lijkt me slimmer.
Er ligt alvast een netwerk kabel maar kan in de p1 splitten en 12 meter verlengen?
Ja, je kan een UTP kabel "splicen" en dan een 4 aders voor de P1 gebruiken en de 4 andere voor 100Mbit Ethernet. Niet super netjes maar het kan wel...
Kan ik zomaar een Alfen paal kopen op marktplaats en deze lokaal bedienen zonder cloud?
Ja, voorzie wel je wachtwoord
Is het voldoende als ik het wachtwoord heb of heb ik er een abo of zo bij nodig om dit te unlocken?
Het wachtwoord is voldoende.
Mijn Skoda Octavia PHEV kan met een granny charger op 12A of beperkt via de connect app op 8A
Dat via de app werkt niet heel fijn.
Kan ik met een Alfen naar wens instellen van 6A tot 16A (lokaal met HA) ?
Ja, dit zowel met een appje van Alfen als met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
HyperBart schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:08:
Ja, je kan een UTP kabel "splicen" en dan een 4 aders voor de P1 gebruiken en de 4 andere voor 100Mbit Ethernet. Niet super netjes maar het kan wel...
Ik heb 2 kabels ingegraven :)
Dus 1 is er voor de P1, maar kan dat met splitter over 12 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Woodski schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

Ik heb 2 kabels ingegraven :)
Dus 1 is er voor de P1, maar kan dat met splitter over 12 meter?
Je hebt het nu over het splitten van de P1 aan de meter zijde veronderstel ik, omdat je met HA/P1Reader ook al de P1 uitleest. Ik had begrepen dat je maar 1 kabel had naar je box, excuses, even verkeerd.

Het splitten van de P1 poort is een verhaal wat afhankelijk van de factoren die er gebruik van maken kan werken of niet kan werken. Soms moet je dan een actieve splitter er voor zetten, dat ga je wat moeten uitproberen...

https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 14-08-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ja die splitter liep ik net al tegenaan. Maar als het half zonder extra componenten kan dan liever zonder :)
Wellicht moet ik kijken of ik de snelheid waarmee HA met DSMR reader praat zien aan te passen.
Zie screenshot waar hij nu op 4 minuten staat. Maar dat is een ander verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJEWW49aTc2Qr91S9S9HyN5RwKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uTMA3R8dU4IwahnoudnLmdA2.jpg?f=user_large

Alfen lijkt een fijne keuze.
Bij andere merken lijkt het lokaal netwerk unlocken wat moeilijker. (abo etc)
Dan ga ik op zoek naar een 3 fase paal die ook 1 fase kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30
Onlangs is bij ons een Zonneplan Nexus-batterij geïnstalleerd.

Wanneer de auto wordt opgeladen, krijgt deze voorrang boven de Nexus-batterij, waardoor de Nexus-batterij slechts langzaam wordt geladen tijdens het opladen van de auto.

Is het mogelijk om via de ACE Service Installer in te stellen dat de laadpaal een lagere prioriteit krijgt dan de Nexus-batterij?

(De laadpaal betreft een Alfen Eve Single Pro-line met Active Load Balancing.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Oculus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:44:
Onlangs is bij ons een Zonneplan Nexus-batterij geïnstalleerd.

Wanneer de auto wordt opgeladen, krijgt deze voorrang boven de Nexus-batterij, waardoor de Nexus-batterij slechts langzaam wordt geladen tijdens het opladen van de auto.

Is het mogelijk om via de ACE Service Installer in te stellen dat de laadpaal een lagere prioriteit krijgt dan de Nexus-batterij?

(De laadpaal betreft een Alfen Eve Single Pro-line met Active Load Balancing.)
Dat impliceert dat het HEMS wat de batterij aanstuurt de laadpaal aanschouwt als deel van het huisverbruik.
Zodoende is het wel te verwachten dat de batterij niet oplaadt als die batterij ingesteld staat op "laden met alleen PV", je bent namelijk al al je PV energie aan het opgebruiken.

Dus oftewel laat je toe dat de batterij ook oplaadt met netstroom (wat prima te verdedigen is als je goedkope stroom kan indoen) of je laat de laadpaal apart meten door je HEMS.
Dat kan je op zijn beurt bereiken door de laadpaal VOOR de meting van het HEMS te laten aansluiten, dan neemt het HEMS de laadpaal gewoon niet mee in het verbruik of het HEMS echt apart te configureren en een "last" te koppelen en die echt als laadpaal te mappen.

Je kan dit zelf allemaal configureren buiten de laadpaal en HEMS om via EVCC, als je dat zou willen en in dit geval zou ik het ook aanraden, maar dan moet je wel zin hebben om zelf wat te draaien thuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnuW00C4LzK1Jn9RBVGGbDab5JI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xNOEATW3VBsqgr7fs6qglLdw.png?f=user_large

Maar de vraag is eigenlijk: moet je dit wel willen? Want uiteindelijk dient je thuisbatterij om de energie die je in de dag opwekt met PV (of goedkoop kan inkopen?) op te slaan zodat je die op andere momenten kan gebruiken.
Als jij er in slaagt om met je EV en laadpaal je zonnestroom op te gebruiken heb je netto hetzelfde bereikt: je eigen verbruik is gestegen.

Dat het ergens "wringt" in het hoofd dat je 's nachts dan moet gebruiken van het net snap ik :+ maar je spaart op die manier een cyclus van je batterij uit want de opbrengst heb je al gerealiseerd door PV te laden in je auto... O+

Je legt dit verhaal best bij je installateur als je hier niet zelf mee aan de slag wil.

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 14-08-2024 16:43 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 93 Laatste