Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramwallach
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-05-2024
---------------------------------
Vraag
Mijn single socket Alfen EVe Single pro-line identificeert zichzelf (zowel in Alfen app als in ACE installer tool) verkeerdelijk als een 'EVe-dual' model.

Iemand op dit forum die daar inzicht in heeft? En mij eventueel kan uitleggen hoe ik het toestel opnieuw op 'single' krijg? Want de laatste firmware update (6.5.0-4217) heeft dat blijkbaar ook niet opgelost.

Context
Mijn Alfen EVe Single Pro-line 22kW wallbox thuis werkt op alle vlakken prima, behalve dat het energieverbruik van laadsessies niet doorkomt in de OCPP back-end van Stroohm (= Last Miles Solutions). En dat is een probleem omdat er split billing toegepast zou moeten worden met terugbetaling door werkgever.

De OCPP connectie zelf is oké, want status van laadstation kan ik via eMSP platform (Stroohm / Last Miles Solutions) zien, en verandert netjes van 'beschikbaar' naar 'laden', etc.

De logs van de wallbox (ik heb volledige toegang, ook via ACE installer tool) tonen ook OCPP communicatie, maar daarbij zie ik geen meterstanden gecommuniceerd worden. Die meterstanden staan wel in de eigen wallbox logs.

Settings van de wallbox lijken ook in orde (ook al e.e.a. uitgeprobeerd trouwens). De sampled data staat op Energy.Active.Import.Register.

Laadpas wordt remote geauthoriseerd tegen OCPP back-end. Local white list staat uit.

Op het eMSP platform (Stroohm / Last Miles Solutions) werd de wallbox initieel on-boarded als EVe Single, wat het toestel immers ook is.

Ik begin nu het gevoel te krijgen dat die mismatch (wallbox denkt 'dual' te zijn, eMSP platform verwacht een 'single') eventueel oorzaak is van het feit dat er geen meterstanden / energieverbruik uitgewisseld wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramwallach
Het lijkt erop dat ik niet de enige ben -> eerdere post eth0 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Maar ook uit de reacties daar kan ik niet goed afleiden op welke manier dat recht te zetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramwallach
Update: intussen heb ik het zelf kunnen verhelpen door een factory reset te doen vanuit de (laatste versie van) MyEve android app op smartphone.
Nog een paar reboots later, en de laadsessies werden correct gecommuniceerd (met energieverbruik) naar de OCPP back-end.
Eind goed, al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

Ik heb vandaag hetzelfde. Factory reset met ACE service installer lukt niet, met Eve app op iPad lukt ook niet.
Laatste wat ik nog kan proberen is de app op mijn samsung telefoon. Dat ga ik nu doen.

[Update 1]
Helaas... ook op de MyEve app lukt de factory reset niet. Krijg de melding "downloaden mislukt".
Een kijken wat er gebeurt als ik de firmware downgrade van 7.0.0 (4318) naar 6.6.2 (4312)

[Update 2]
De firmware downgrade is gelukt, maar dit lost niks op. In ACE service installer lukt de factory reset niet, in de MyEve app ook niet. Dus de laadpaal ziet zichzelf ook als een dual model. Had wel een andere naam gekregen (A1000 geloof ik). Een kijken of ik wel weer eFlux aan de praat krijg zodat ik kan laden. En morgen maar even de leverancier benaderen.

[Update 3]
Leverancier alvast gemaild. Krijg de backoffice eFlux helaas ook niet ingesteld. Jammer dit, maar zal op een of andere manier wel weer goedkomen.

[ Voor 74% gewijzigd door fmb op 05-08-2024 23:17 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-05 22:34
fmb schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:29:
Ik heb vandaag hetzelfde. Factory reset met ACE service installer lukt niet, met Eve app op iPad lukt ook niet.
Laatste wat ik nog kan proberen is de app op mijn samsung telefoon. Dat ga ik nu doen.

[Update 1]
Helaas... ook op de MyEve app lukt de factory reset niet. Krijg de melding "downloaden mislukt".
Een kijken wat er gebeurt als ik de firmware downgrade van 7.0.0 (4318) naar 6.6.2 (4312)

[Update 2]
De firmware downgrade is gelukt, maar dit lost niks op. In ACE service installer lukt de factory reset niet, in de MyEve app ook niet. Dus de laadpaal ziet zichzelf ook als een dual model. Had wel een andere naam gekregen (A1000 geloof ik). Een kijken of ik wel weer eFlux aan de praat krijg zodat ik kan laden. En morgen maar even de leverancier benaderen.

[Update 3]
Leverancier alvast gemaild. Krijg de backoffice eFlux helaas ook niet ingesteld. Jammer dit, maar zal op een of andere manier wel weer goedkomen.
Ace nummer onthoud de controlboard, brengt hem alleen terug naar AL1000, deze kun je weer veranderen naar de originele naam zoals ie in de back office is genoemd. Als de naam overeenkomt met wat er in de back office is aangemeld en de juiste back office is gekozen dan zou het allemaal goed moeten komen.

Liefst met ACE installer

Het wijzigen van de objectID/ACE nummer kan alleen Alfen. In het laatste geval kan je altijd de controlboard (laten) vervangen.

Uitschakelen voor een paar tellen en opnieuw inschakelen helpt de controlboard om ook bij te komen😜

[ Voor 4% gewijzigd door ChargeFix op 05-08-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Dank voor je reactie @ChargeFix
[Update 4]
Het is wel gelukt om eFlux in te stellen. Had inderdaad de naam weer gelijk gesteld aan de vorige. Dat werkt allemaal. Dus eFlux (of tegenwoordig Road) werkt gelukkig weer :)

Het oorspronkelijke probleem is er echter nog steeds. Ik probeerde de factory reset om dat op te lossen. Die factory reset gaf weer nieuwe problemen - maar laden werkt gelukkig nog wel :-(

Problemen door de reset: Paal geeft als model EVe-dual, terwijl het toch echt een Single is.

Het probleem dat ik probeerde op te lossen (maar off-topic voor dit topic): de laadpaal ziet fase2 niet meer. In het info scherm in de ACE service installer zie ik wel gemeten voltages voor L1N en L3N, maar niet voor L2N (staat op 0). Heeft ongeveer een jaar zonder problemen gewerkt. Heb vandaag alle fases doorgemeten (tot in de laadpaal) en ook fase 2 heeft stroom. Hoop niet dat er wat defect is, maar heb net het probleem gemeld bij de leverancier. Maar mocht jij nog ideeën hebben ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
fmb schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:57:
Dank voor je reactie @ChargeFix
[Update 4]
Het is wel gelukt om eFlux in te stellen. Had inderdaad de naam weer gelijk gesteld aan de vorige. Dat werkt allemaal. Dus eFlux (of tegenwoordig Road) werkt gelukkig weer :)

Het oorspronkelijke probleem is er echter nog steeds. Ik probeerde de factory reset om dat op te lossen. Die factory reset gaf weer nieuwe problemen - maar laden werkt gelukkig nog wel :-(

Problemen door de reset: Paal geeft als model EVe-dual, terwijl het toch echt een Single is.

Het probleem dat ik probeerde op te lossen (maar off-topic voor dit topic): de laadpaal ziet fase2 niet meer. In het info scherm in de ACE service installer zie ik wel gemeten voltages voor L1N en L3N, maar niet voor L2N (staat op 0). Heeft ongeveer een jaar zonder problemen gewerkt. Heb vandaag alle fases doorgemeten (tot in de laadpaal) en ook fase 2 heeft stroom. Hoop niet dat er wat defect is, maar heb net het probleem gemeld bij de leverancier. Maar mocht jij nog ideeën hebben ;)
Zit er een ABB of reallin kwh meter in de laadpaal?
Soms helpt het rebooten/resetten wel, als dat niet werkt, kan het zo zijn dat de kwh meter defect is.

Normaliter na het resetten kon je wel een initialisatie uitvoeren via de ACE installer..👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

ChargeFix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Zit er een ABB of reallin kwh meter in de laadpaal?
Soms helpt het rebooten/resetten wel, als dat niet werkt, kan het zo zijn dat de kwh meter defect is.

Normaliter na het resetten kon je wel een initialisatie uitvoeren via de ACE installer..👀
Ik heb er geen foto van gemaakt, zal morgen even kijken. Er zaten wel 2 knoppen op had ik het idee, zou ik dan kunnen zien wat hij meet op L1, L2 en L3? Nu stond op het display ik denk de totaalstand.

Heb wel een eerste set-up doorgelopen in de app op de iPad (is denk ik een initialisatie?), maar dat had geen effect op het model (blijft foutief dual laten ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
fmb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:07:
[...]

Ik heb er geen foto van gemaakt, zal morgen even kijken. Er zaten wel 2 knoppen op had ik het idee, zou ik dan kunnen zien wat hij meet op L1, L2 en L3? Nu stond op het display ik denk de totaalstand.

Heb wel een eerste set-up doorgelopen in de app op de iPad (is denk ik een initialisatie?), maar dat had geen effect op het model (blijft foutief dual laten ziet).
Dan zou het een reallin moeten zijn, volgens mij was het wel mogelijk om de waardes te zien, maar kan het ook mis hebben.

Probeer maar eens met de ace installer een initialisatie uit te voeren. Dat zou van eve double naar eve single moeten switchen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowFrys
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:41
Ik ben er achter gekomen dat wanneer je bij model naam NG910-60027 invult en daarna een reboot doet hij weer een Single Pro-line is.
Daarna kon ik mijn instellingen restoren en werkt alles weer 😅
Pagina: 1