Update na bezoek van de installateur: Tijdens het laden ziet ook de installateur dat er vanuit de laadpaal enkel op fase 1 en 2 16A wordt afgenomen en op fase 3 0A. Ook bij wisselen van auto blijft dit zo. Conclusie van de installateur is dat waarschijnlijk de kabel defect is. Volgende stap is dat het ticket van 50Five naar Alfen is doorgeschoven en dat er een Alfen monteur langs moet komen om de kabel te vervangen of de printplaat als daar het probleem zit.NoFate schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:14:
Lijkt me toch iets technisch te zijn...
Hier ook op firmware 7.0.0-4318 en ik ervaar dezelfde problemen met de integratie.V_ger schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:16:
[...]
*knip*
Edit 2: Gedowngrade naar 6.6.2 Vooralsnog update ie nu wel om de paar seconden de voltages.
De downgrade is straffeloos uit te voeren?
Downgrade bevalt iig beter dan de upgrade. Vooralsnog gaat het zoals het zou moetenaritmeester schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:01:
[...]
Hier ook op firmware 7.0.0-4318 en ik ervaar dezelfde problemen met de integratie.
De downgrade is straffeloos uit te voeren?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Top, inmiddels terug naar 6.6 en ik krijg inderdaad weer data in Home Assistant.
7.0 laten we maar even links liggen.
7.0 laten we maar even links liggen.
Het zou kunnen dat 1 fase in de kabel kapot is maar ik ben al 6 jaar monteur voor deze laders en heb dat nog nooit gezien, als er iets kapot gaat is het cp draadje die in de kabel zit.marco.n schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:43:
[...]
Update na bezoek van de installateur: Tijdens het laden ziet ook de installateur dat er vanuit de laadpaal enkel op fase 1 en 2 16A wordt afgenomen en op fase 3 0A. Ook bij wisselen van auto blijft dit zo. Conclusie van de installateur is dat waarschijnlijk de kabel defect is. Volgende stap is dat het ticket van 50Five naar Alfen is doorgeschoven en dat er een Alfen monteur langs moet komen om de kabel te vervangen of de printplaat als daar het probleem zit.
Ik vermoed eerder dat 1 van de relays op het power board niet aangetrokken word en daardoor geen spanning door geeft op die fase (dit komt veel meer voor), als dat zo is moet het powerboard vervangen worden.
Had de monteur deze spullen niet bij zich om dit te repareren?
Ik en mijn collega's worden aangestuurd door Alfen en wij hebben zo goed als elk onderdeel en 5voud in de auto liggen.
Voor issues met FW 7.x en HA integratie, iemand dit al hier gemeld?
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues
Vandaag was het een installateur vanuit 50Five die eerst kwam kijken en die mag niks repareren. De laadpaal is in september 2023 geplaatst, dus valt nog onder garantie van Alfen en daarom hebben ze de melding doorgezet naar Alfen. Aanstaande maandag komt een van hun monteurs langs, dus hopelijk is het dan volledig duidelijk wat nu echt het probleem is en wordt het opgelost.Daveth schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:31:
[...]
Het zou kunnen dat 1 fase in de kabel kapot is maar ik ben al 6 jaar monteur voor deze laders en heb dat nog nooit gezien, als er iets kapot gaat is het cp draadje die in de kabel zit.
Ik vermoed eerder dat 1 van de relays op het power board niet aangetrokken word en daardoor geen spanning door geeft op die fase (dit komt veel meer voor), als dat zo is moet het powerboard vervangen worden.
Had de monteur deze spullen niet bij zich om dit te repareren?
Ik en mijn collega's worden aangestuurd door Alfen en wij hebben zo goed als elk onderdeel en 5voud in de auto liggen.
Gezien er nogal wat angst is om te updaten hierbij mijn succesvolle "journey".
Op mijn werk had ik al reeds een aantal palen ge-update maar deze hadden allemaal als basis versie > 4.14.
Deze waren een tijdje terug makkelijk te update via de ACE installer door gewoon stap voor stap de hogere versie te kiezen.
Ik zat zelf nog op 4.12 met mijn Alfen Single Pro-line. De instructies zeggen het volgende update pad te volgen:
4.12 ≥ 4.14 A version > 5.6.0 B version > 6.6
https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F
Sinds de beschikbaarheid van v7.0 is de 4.14A en 5.6.0 B niet meer standaard beschikbaar in de ge-update ACE installer. De installer biedt de 5.6.0 A versie aan als eerste optie. Ik was er niet zeker van of dit de juiste weg was gezien de Alfen handleiding.
Ik heb dus de losstaande firmware gedownload via:
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
En vervolgens handmatig aangeboden aan de paal
Bij de 5.6 update kreeg ik de vraag een wachtwoord aan te maken.
Dit verliep zonder problemen en daarna kon ik via de ACE-tool de v6-B update selecteren en installeren.
De update naar 7.0 wacht ik nog even mee maar zou vanaf deze versie geen issues meer moeten geven.
Op mijn werk had ik al reeds een aantal palen ge-update maar deze hadden allemaal als basis versie > 4.14.
Deze waren een tijdje terug makkelijk te update via de ACE installer door gewoon stap voor stap de hogere versie te kiezen.
Ik zat zelf nog op 4.12 met mijn Alfen Single Pro-line. De instructies zeggen het volgende update pad te volgen:
4.12 ≥ 4.14 A version > 5.6.0 B version > 6.6
https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F
Sinds de beschikbaarheid van v7.0 is de 4.14A en 5.6.0 B niet meer standaard beschikbaar in de ge-update ACE installer. De installer biedt de 5.6.0 A versie aan als eerste optie. Ik was er niet zeker van of dit de juiste weg was gezien de Alfen handleiding.
Ik heb dus de losstaande firmware gedownload via:
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
code:
1
| 4.15.7 |
code:
1
| 5.6.0 |
En vervolgens handmatig aangeboden aan de paal
code:
en 1
| NG9xx 4.15.7-4054-A.fwi |
code:
1
| NG9xx 5.6.0-4104-B.fwi |
Bij de 5.6 update kreeg ik de vraag een wachtwoord aan te maken.
Dit verliep zonder problemen en daarna kon ik via de ACE-tool de v6-B update selecteren en installeren.
code:
1
| ng9xx 6.6.2-4312-bl-upgrade-b-fwi |
De update naar 7.0 wacht ik nog even mee maar zou vanaf deze versie geen issues meer moeten geven.
Ik heb inmiddels een nieuwe lader. Volgens de monteur uiteindelijk gewoon pech gehad met de vast gelopen update, die het hele apparaat brickte.f.h schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:02:toon volledige bericht
[...]
Yes, zowel via 15 min van de stroom halen + software matig.
EDIT: Het is nu wel echt waardeloos aan het worden:
Nav van onderstaande de firmware geupdatet van 6.3.0 naar 6.6.2 met de ACE. Bij het rebooten bleef de paal hangen op het 'lader start op scherm'. Na een paar minuten de paal via de meterkast een 10 minuten van de stroom gehaald en nu gaat het scherm niet meer aan en zie ik de paal niet meer. WTF?!
Iemand enig idee? Want ik kan nu helemaal niks meer.
[...]
EDIT 2:
Ik denk dat dit een monteur gaat worden. Ik heb de paal 2e hands via marktplaats gekocht (een open doos unit van EV Company). En de boel is aangesloten door een elektricien. Tips hoe (en waar) ik als consument service kan aanvragen van Alfen?
Wel interessant dat zowel 6.1.0 als 6.3.0 er voor zorgde dat ik op slechts 3,6kW (16A) kon laden, terwijl ik daar voorheen geen last van had met 6.1. Het gedrag kwam heel erg overeen kwam met deze bug uit de changelof van 6.4:
code:
1
| Fixed a timing issue where the charging station would incorrectly detect simplified mode-3 charging (with 10 or 16A limit), even on cars supporting normal charging. |
Ik heb vanmorgen een upgrade naar 6.6.2 uitgevoerd (bewust 6.4 en 6.5 overgeslagen) en daar lijkt die bug opgelost.
Her de repeaters van Cedel er tussen. https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing Werkt prima.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Die zijn echt heel goed. Al 5 jaar storingsvrij over 25 meter afstand.DaRealRenzel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:56:
Her de repeaters van Cedel er tussen. https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing Werkt prima.
Mssn die ook maar eens kopen.
Ik heb de actieve splitter van homewizard ertussen zitten en die heeft ook regelmatig crc errors.
Afstand van de paal naar de meterkast is ~ 6 meter
Ik heb de actieve splitter van homewizard ertussen zitten en die heeft ook regelmatig crc errors.
Stop chasing the dream, you're already living it
Hier ook de actieve splitter van HomeWizard met een afstand van bijna 30 meter tot aan de laadpaal.Qosmic schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:27:
Mssn die ook maar eens kopen.
Afgelopen 1,5 jaar nog nooit problemen mee gehad.
Zou het misschien aan de datakabel kunnen liggen?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Hier meer dan 40 meter, probleemloos over CAT 5E. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.stormfly schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:29:
[...]
Die zijn echt heel goed. Al 5 jaar storingsvrij over 25 meter afstand.
Wel gevoed vanuit een HomeWizard actieve splitter met eigen voeding, want anders haalt die Cedel het ook niet.
Kwaliteit van de kabel is zeker een punt. als je gewone 4 aderige platte kabel (ala telefoondraad) gebruikt, kan je makkelijk overspraak krijgen. Beter is dan twisted pair te gebruiken.nujtrug schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Hier ook de actieve splitter van HomeWizard met een afstand van bijna 30 meter tot aan de laadpaal.
Afgelopen 1,5 jaar nog nooit problemen mee gehad.
Zou het misschien aan de datakabel kunnen liggen?
Daarnaast is die standaard RJ11/RJ12 kabel ook aan de dunne kant, dus je hebt al snel signaalverlies door kabelweerstand. Ook bij een paar meter zou ik gewoon CAT5E kabel gebruiken, en dan wel er voor zorgen dat je de juiste twisted pair per aderpaar gebruikt. dus effe de P1 pin layout bestuderen. Pin 1 = +5V, pin 3 en 6 is Ground, pin 4 is NC, pin 2 is Data Request en pin 5 is Data.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb hier een Eve Mini van 2019 met v4.15.7-4054, nog van voor het hele wachtwoord systeem. Ik heb daarbij dus ook geen PRC of iets van gegevens. Ik ben nog steeds huiverig met upgraden omdat ik nog steeds niks kan met 2 andere systemen die ik hier heb liggen; een die niet meer boot na een upgrade en 1 waarvan ik wel een PRC heb maar het ww niet gereset krijg.
Hoe oud zijn de systemen die jij geüpgraded hebt en wat voor wachtwoord heb je er bij gekozen, alleen met a-z of ook nog aparte karakters?
Zijn er inmiddels ook al ervaringen met bricks, iemand die iets heeft kunnen flashen na foutieve flash, een wachtwoord reset mbv een fysieke actie? Zou zo nuttig zijn hier in dit topic
Whoop!
In verband met een andere baan wil ik de laadpaal van mijn hudige werkgever overnemen. Dit betreft de Eve Single Pro met service abonnement bij Eneco. Ik wil 'm privé gaan gebruiken (zonder abonnement uiteraard, bijv. met whitelisted RFID cards). En mogelijk in de toekomst weer via een service abonnement bij een andere werkgever. De paal is nu volledig op afstand in beheer bij Eneco en ik heb geen master pass erbij gekregen o.i.d. (als dat bestaat).
Wie weet of dit mogelijk is en welke stappen in moet ondernemen?
[ Voor 17% gewijzigd door flo_ op 22-07-2024 15:14 ]
Ga op zoek naar de handleiding voor de Eve Single Pro, je hebt wel volledige toegang (utp) nodig, maar dan kun je zelf een masterpas 'maken' (daarmee kun je dan niet meer laden), en die gebruiken om andere pasjes te 'whitelisten'.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Wachtwoord op (laten) vragen bij Eneco. Dan kun je alles.flo_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:13:
In verband met een andere baan wil ik de laadpaal van mijn hudige werkgever overnemen. Dit betreft de Eve Single Pro met service abonnement bij Eneco. Ik wil 'm privé gaan gebruiken (zonder abonnement uiteraard, bijv. met whitelisted RFID cards). En mogelijk in de toekomst weer via een service abonnement bij een andere werkgever. De paal is nu volledig op afstand in beheer bij Eneco en ik heb geen master pass erbij gekregen o.i.d. (als dat bestaat).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
@marccom Mijn paal komt ook uit 2019 en had versie 4.12, dus nog ouder dan die van jou. Ook mijn paal had geen wachtwoord en PRC. Mijn laadpaalmonteur had aangegeven dat ze nog wel "via de webshop een default wachtwoord kunnen downloaden". Geen idee wat dat precies betekent en gelukkig niet nodig gehad.
Ik heb expres een relatief makkelijk wachtwoord gebruikt met alleen lower-case, upper-case en cijfers, geen speciale tekens. Bij het update naar 5.6-B krijg je direct een pop-up om een wachtwoord aan te maken (geupdate ACE-tool op windows). Ik heb bij het aanmaken het wachtwoord in veld 1 ingetikt en in het bevestigingsveld gekopieerd vanuit kladblok, invoer kon dus echt niet fout gaan. Het hele proces was eigenlijk heel simpel en ik zie niet zo goed waardoor het mis kan gaan vanuit de user kant.
Aangezien het bij jou dus wel al een aantal keer is misgegaan begrijp ik je terughoudendheid en moet je je afvragen wat je met de update wint. Ik wilde solar chargen eens uittesten maar als je dat niet gaat gebruiken en de paal werkt goed dan brengt het ook niet echt wat extra's.
Ik heb expres een relatief makkelijk wachtwoord gebruikt met alleen lower-case, upper-case en cijfers, geen speciale tekens. Bij het update naar 5.6-B krijg je direct een pop-up om een wachtwoord aan te maken (geupdate ACE-tool op windows). Ik heb bij het aanmaken het wachtwoord in veld 1 ingetikt en in het bevestigingsveld gekopieerd vanuit kladblok, invoer kon dus echt niet fout gaan. Het hele proces was eigenlijk heel simpel en ik zie niet zo goed waardoor het mis kan gaan vanuit de user kant.
Aangezien het bij jou dus wel al een aantal keer is misgegaan begrijp ik je terughoudendheid en moet je je afvragen wat je met de update wint. Ik wilde solar chargen eens uittesten maar als je dat niet gaat gebruiken en de paal werkt goed dan brengt het ook niet echt wat extra's.
V.w.b. de paal waarvan je het wachtwoord niet gereset krijgt: Ik maak even de aanname dat je je niet kunt aanmelden aan de paal? Als dat namelijk wel zo is dan zou je met de ACE Service installer of de MyEve app gemakkelijk het wachtwoord moeten kunnen veranderen. Maar als je je inderdaad niet kunt aanmelden heb je misschien nog wat aan deze post. Het wordt lastiger als je helemaal geen wachtwoord (meer) hebt. Daar is de PRC code ook niet voor bedoeld. In dat geval ben je aangewezen op een service monteur en mag je hopen dat jij of de vorige eigenaar SSA heeft aangezet in de laadpaal. Dat geeft een service monteur nog de kans om in te loggen en het wachtwoord te resetten. In het slechtste geval moet er een nieuw moederbord in.marccom schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:39:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb hier een Eve Mini van 2019 met v4.15.7-4054, nog van voor het hele wachtwoord systeem. Ik heb daarbij dus ook geen PRC of iets van gegevens. Ik ben nog steeds huiverig met upgraden omdat ik nog steeds niks kan met 2 andere systemen die ik hier heb liggen; een die niet meer boot na een upgrade en 1 waarvan ik wel een PRC heb maar het ww niet gereset krijg.
Hoe oud zijn de systemen die jij geüpgraded hebt en wat voor wachtwoord heb je er bij gekozen, alleen met a-z of ook nog aparte karakters?
Zijn er inmiddels ook al ervaringen met bricks, iemand die iets heeft kunnen flashen na foutieve flash, een wachtwoord reset mbv een fysieke actie? Zou zo nuttig zijn hier in dit topic
V.w.b. "foutieve flash". Als je daarmee een gebrickte laadpaal bedoelt heb ik in dit hele topic maar één oplossing voorbij zien komen: Namelijk een nieuw moederbord laten installeren. Als je bedoelt hebt dat je nog wel gewoon kunt inloggen, maar dat de firmware niet doet wat je ervan verwacht had, kun je nog wel terugflashen naar een eerdere versie. Dat is recentelijk meerdere malen in deze thread gemeld (bijvoorbeeld in relatie met de upgrade naar 7.0). Daar zitten overigens wel beperkingen aan, maar die kun je redelijk duidelijk teruglezen in de release notes.
V.w.b. de Eve Mini zou je eens naar deze post kunnen kijken. Daar waar @Polster de upgrade netjes stap voor stap heeft uitgevoerd heb ik - op advies van de myEve app - die upgrade in één keer van 4.x naar 6.6 uitgevoerd. Ik heb me simpelweg laten leiden door wat de MyEve app aangaf en ik ben van plan dat te blijven doen. Vandaar dat ik wacht met upgraden naar 7.x totdat de MyEve app aangeeft dat de firmware op mijn laadpaal is verouderd.
Hoi allemaal, ik heb een vraag. Ik heb denk ik na het lezen van dit topic het antwoord al gevonden, maar toch even een bevestiging via deze post.
Ik heb twee jaar geleden een Alfen Eve Single Pro laten plaatsen bij mij thuis. Mijn oude werkgever heeft dit betaald (zowel de laadpaal zelf als de graafwerkzaamheden), waarbij de aanvraag voor de laadpaal gedaan is bij Athlon, samen met de auto. De laadpaal staat achter mijn huis en op een meter of 25/30 afstand. De laadpaal is voorzien van 4G en volgens mij van een UTP verbinding voor loadbalancing, die dan omgezet wordt in een P1-poort welke weer aangesloten zit op de slimme meter.
Momenteel wordt de backoffice beheerd door Vattenfall. Ik werk dus sinds 1 juni niet meer bij mijn oude werkgever, en had niet echt gerealiseerd dat er nog iets veranderd moest worden. Op dit moment betaalt volgens mij mijn werkgever nog een bedrag (per jaar denk ik?) voor dat 'Smart Connect' gebeuren van Vattenfall InCharge. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord van mijn oude werkgever over dat ze kosten maken in mijn naam ofzo. Ik kan dus inloggen op een portal via mijn oude werk e-mail en daar aanpassen welke laadpas 'gratis' kan laden, daarnaast heb ik uitgezet dat deze pas dus verrekend moet worden, dus in beginsel werkt dit proces. Echter, heb ik natuurlijk geen toegang meer tot dit e-mailadres en kan het dus zomaar zijn dat ik op enig moment niet meer kan inloggen of dat ik een wachtwoord moet resetten en dat ik dit niet kan afronden.
Nu had ik dus aangevraagd om de laadpaal naar mij over te laten zetten in privé (mijn nieuwe werkgever doet niet aan leaseauto's en dus hoeft er ook geen verrekening plaats te vinden). Dat proces gaat opzich voorspoedig, want ik moet Athlon een mail sturen dat zij het InCharge Smart abonnement willen opzeggen, en daarnaast moest ik wat gegevens aanleveren. Vanaf dat moment begon ik wat argwanend te worden en ja hoor, ze sturen mij een offerte voor het InCharge Smart abonnement in mijn naam, á € 4,- per maand plus de bekende (bullshit) administratiekosten á € 50,-. Nu heb ik helemaal geen behoefte aan deze onzin, dus heb ik op nette wijze laten weten dat ik dit niet nodig heb en daarop sturen ze terug:
"Als u van onze backend af wil en deze gebruiken zonder een abonnement zijn hier uiteraard kosten aan gebonden die hoger liggen dan het abonnement. Omdat er een installateur op locatie moet komen.
Ik heb verzocht aan onze technische afdeling om het met u op te pakken, de exacte kosten weten zij."
Dit stuit mij natuurlijk tegen de borst, want voor mijn gevoel kan ik dit proces, met een dagje prutsen net zo goed zelf. Het moet gewoon een domme laadpaal worden die plug-and-charge uitvoert (afgesloten parkeerplaats).
Ik heb niet direct behoefte om de UTP-kabel die nu omgezet wordt in een P1-poort te gaan splitsen, ondanks dat ik denk dat de kabel voldoende ruimte/lengte zal hebben naar mijn router/switch toe. Maar eenmalig ff klussen met een laptop op schoot bij de laadpaal zelf is dus ook een optie als ik het goed begrijp? (vraag 1)
Vraag 2: als ik bevestiging heb van Athlon dat zij het abonnement hebben opgezegd, kan ik dan simpelweg overgaan tot de melding aan Vattenfall: "Laat alles maar zitten, ik regel het zelf wel?" En dan vervolgens de software overschrijven die nu erop staat door dus zoals bij vraag 1 staat ff een dagje daar te gaan zitten klussen, of ik ga ik dan inloggegevens nodig hebben van Vattenfall zelf (en verstrekken ze die?).
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
[edit]
Mocht iemand omgeving Tilburg zich overigens geroepen voelen om dit proces uit te voeren (mits het kan natuurlijk) dan houd ik mij aanbevolen, want ik heb geen laptop op dit moment waarmee ik dit proces kan uitvoeren (mijn werklaptop is dicht getimmerd) en ik ben er nog niet over uit of ik een game pc of semi normale laptop ga aanschaffen haha. Dan krijg je naast lekker gebak van mijn vrouw (en koffie/thee/water, whatever) ook nog de bullshit administratiekosten van mij.
Ik heb twee jaar geleden een Alfen Eve Single Pro laten plaatsen bij mij thuis. Mijn oude werkgever heeft dit betaald (zowel de laadpaal zelf als de graafwerkzaamheden), waarbij de aanvraag voor de laadpaal gedaan is bij Athlon, samen met de auto. De laadpaal staat achter mijn huis en op een meter of 25/30 afstand. De laadpaal is voorzien van 4G en volgens mij van een UTP verbinding voor loadbalancing, die dan omgezet wordt in een P1-poort welke weer aangesloten zit op de slimme meter.
Momenteel wordt de backoffice beheerd door Vattenfall. Ik werk dus sinds 1 juni niet meer bij mijn oude werkgever, en had niet echt gerealiseerd dat er nog iets veranderd moest worden. Op dit moment betaalt volgens mij mijn werkgever nog een bedrag (per jaar denk ik?) voor dat 'Smart Connect' gebeuren van Vattenfall InCharge. Ik heb in ieder geval nog niets gehoord van mijn oude werkgever over dat ze kosten maken in mijn naam ofzo. Ik kan dus inloggen op een portal via mijn oude werk e-mail en daar aanpassen welke laadpas 'gratis' kan laden, daarnaast heb ik uitgezet dat deze pas dus verrekend moet worden, dus in beginsel werkt dit proces. Echter, heb ik natuurlijk geen toegang meer tot dit e-mailadres en kan het dus zomaar zijn dat ik op enig moment niet meer kan inloggen of dat ik een wachtwoord moet resetten en dat ik dit niet kan afronden.
Nu had ik dus aangevraagd om de laadpaal naar mij over te laten zetten in privé (mijn nieuwe werkgever doet niet aan leaseauto's en dus hoeft er ook geen verrekening plaats te vinden). Dat proces gaat opzich voorspoedig, want ik moet Athlon een mail sturen dat zij het InCharge Smart abonnement willen opzeggen, en daarnaast moest ik wat gegevens aanleveren. Vanaf dat moment begon ik wat argwanend te worden en ja hoor, ze sturen mij een offerte voor het InCharge Smart abonnement in mijn naam, á € 4,- per maand plus de bekende (bullshit) administratiekosten á € 50,-. Nu heb ik helemaal geen behoefte aan deze onzin, dus heb ik op nette wijze laten weten dat ik dit niet nodig heb en daarop sturen ze terug:
"Als u van onze backend af wil en deze gebruiken zonder een abonnement zijn hier uiteraard kosten aan gebonden die hoger liggen dan het abonnement. Omdat er een installateur op locatie moet komen.
Ik heb verzocht aan onze technische afdeling om het met u op te pakken, de exacte kosten weten zij."
Dit stuit mij natuurlijk tegen de borst, want voor mijn gevoel kan ik dit proces, met een dagje prutsen net zo goed zelf. Het moet gewoon een domme laadpaal worden die plug-and-charge uitvoert (afgesloten parkeerplaats).
Ik heb niet direct behoefte om de UTP-kabel die nu omgezet wordt in een P1-poort te gaan splitsen, ondanks dat ik denk dat de kabel voldoende ruimte/lengte zal hebben naar mijn router/switch toe. Maar eenmalig ff klussen met een laptop op schoot bij de laadpaal zelf is dus ook een optie als ik het goed begrijp? (vraag 1)
Vraag 2: als ik bevestiging heb van Athlon dat zij het abonnement hebben opgezegd, kan ik dan simpelweg overgaan tot de melding aan Vattenfall: "Laat alles maar zitten, ik regel het zelf wel?" En dan vervolgens de software overschrijven die nu erop staat door dus zoals bij vraag 1 staat ff een dagje daar te gaan zitten klussen, of ik ga ik dan inloggegevens nodig hebben van Vattenfall zelf (en verstrekken ze die?).
[edit]
Mocht iemand omgeving Tilburg zich overigens geroepen voelen om dit proces uit te voeren (mits het kan natuurlijk) dan houd ik mij aanbevolen, want ik heb geen laptop op dit moment waarmee ik dit proces kan uitvoeren (mijn werklaptop is dicht getimmerd) en ik ben er nog niet over uit of ik een game pc of semi normale laptop ga aanschaffen haha. Dan krijg je naast lekker gebak van mijn vrouw (en koffie/thee/water, whatever) ook nog de bullshit administratiekosten van mij.
[ Voor 6% gewijzigd door sn0x0r op 22-07-2024 18:48 ]
Nou vandaag dan de monteur namens Alfen op bezoek gehad die 2,5 uur met de laadpaal bezig is geweest. Ook hij zag dat er op fase 1 en 2 16A werd afgenomen en op fase 3 maar 0,5A. Als eerste na overleg met Alfen de vaste laadkabel vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Hierna is het powerboard vervangen, maar ook nu geen verbetering. Als laatste is ook nog het controlboard vervangen en jullie raden het al, ook dit bleek niet de oplossing. Na nog meer bellen en overleg heeft de monteur de laadpaal weer dichtgeschroefd en heeft het opgegeven. Als het goed is wordt er binnenkort door Alfen contact opgenomen wat de vervolgstappen gaan zijn. De conclusie is dat inmiddels het halve binnenwerk van de laadpaal is vervangen, maar dat we geen stap zijn opgeschoten... Het verhaal krijgt dus nog een staartje.marco.n schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Vandaag was het een installateur vanuit 50Five die eerst kwam kijken en die mag niks repareren. De laadpaal is in september 2023 geplaatst, dus valt nog onder garantie van Alfen en daarom hebben ze de melding doorgezet naar Alfen. Aanstaande maandag komt een van hun monteurs langs, dus hopelijk is het dan volledig duidelijk wat nu echt het probleem is en wordt het opgelost.
@sn0x0r Ik heb enkele maanden terug de backoffice (van Eneco) op mijn Eve Single Pro opgezegd/uit laten zetten, en kan nu met elke willekeurige laadpas laden.
Voor mij hier geen probleem omdat de laadpaal tegen de gevel staat, en ik 'm bij langere afwezigheid in de meterkast uit zet.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de lader open te maken om de sim van Eneco eruit te halen en met een utp kabel in een laptop wat dingen te veranderen, vooral omdat ik zo toch wel kan laden.
Het verhaal van Athlon en/of Vattenfall is m.i. dus onzin.
Voor mij hier geen probleem omdat de laadpaal tegen de gevel staat, en ik 'm bij langere afwezigheid in de meterkast uit zet.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de lader open te maken om de sim van Eneco eruit te halen en met een utp kabel in een laptop wat dingen te veranderen, vooral omdat ik zo toch wel kan laden.
Ik zou de authenticatie van mijn Single-S laadpaal willen wijzigen van "RFID" (met een reeks whitelisted RFID tags) naar "Plug & Charge". Ik wil namelijk liever de veiligheid van mijn domotica-systeem gebruiken ipv te werken met de bestaande reeks RFID tags.
Maar wanneer ik dan de auto inplug, merk ik dan dat de laadpaal de status 17644 rapporteert, hetgeen resulteert in status "E" in de vertaaltabel. Dus dan is het voertuig zogezegd "niet geconnecteerd"... Voorheen rapporteerde de laadpaal dan (na RFID authenticatie) de status 17201 ("C1" in de vertaaltabel : "geconnecteerd", maw).
Hetgeen mijn (Loxone) domotica-programma niet zo leuk vindt, want dan werkt het (door de verkeerde connectiestatus van het voertuig) niet langer zoals voorheen. Vandaar mijn vraag : zijn er hier mensen die zoiets op een andere manier implementeren, en zo ja, op welke manier bepalen jullie of het voertuig geconnecteerd is bij zo'n "Plug & Charge" instelling ?
Edit : mijn conclusie was op de één of andere manier verkeerd, een geconnecteerd voertuig lijkt alsnog goed te worden gedetecteerd. Of het moest zijn dat het nu "per ongeluk" werkt.
Kortom, de vraag die ik stelde mag worden genegeerd...
Maar wanneer ik dan de auto inplug, merk ik dan dat de laadpaal de status 17644 rapporteert, hetgeen resulteert in status "E" in de vertaaltabel. Dus dan is het voertuig zogezegd "niet geconnecteerd"... Voorheen rapporteerde de laadpaal dan (na RFID authenticatie) de status 17201 ("C1" in de vertaaltabel : "geconnecteerd", maw).
Hetgeen mijn (Loxone) domotica-programma niet zo leuk vindt, want dan werkt het (door de verkeerde connectiestatus van het voertuig) niet langer zoals voorheen. Vandaar mijn vraag : zijn er hier mensen die zoiets op een andere manier implementeren, en zo ja, op welke manier bepalen jullie of het voertuig geconnecteerd is bij zo'n "Plug & Charge" instelling ?
Edit : mijn conclusie was op de één of andere manier verkeerd, een geconnecteerd voertuig lijkt alsnog goed te worden gedetecteerd. Of het moest zijn dat het nu "per ongeluk" werkt.
Kortom, de vraag die ik stelde mag worden genegeerd...
[ Voor 11% gewijzigd door flupp op 23-07-2024 21:16 ]
Model 3 LR (model 2023)
Dit deden ze dan op afstand?Peter-036 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:52:
@sn0x0r Ik heb enkele maanden terug de backoffice (van Eneco) op mijn Eve Single Pro opgezegd/uit laten zetten, en kan nu met elke willekeurige laadpas laden.
Ik had exact dezelfde situatie. Ook een oud werkgever met laadpaal met Vattenfall via Athlon.sn0x0r schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:42:toon volledige bericht
Hoi allemaal, ik heb een vraag. Ik heb denk ik na het lezen van dit topic het antwoord al gevonden, maar toch even een bevestiging via deze post.
[edit]
Ik heb rechtstreeks Vattenfall technische dienst gebeld met de vraag of ik het adminwachtwoord (zonder dit wachtwoord kom je niet verder) kon krijgen. Onder het mom van Solar charging aan zetten. Deden ze niet heel erg moeilijk over (paar vragen 'maar hoe gaat u dan inloggen? De paal is niet aangesloten op uw netwerk') en uiteindelijk ook netjes gekregen. Daarna met de MyEve app op mijn telefoon ingelogd en de nodige aanpassingen gedaan. Daarbij ook de backoffice simpelweg uitgezet. Ik dacht dus ook een laptop nodig te hebben, maar het is uiteindelijk zonder ook gelukt.
Tot nu toe nog niks gehoord en als dat wel zo is, mogen ze dat met de oude werkgever regelen. Gok dat men niet heel erg wakker ligt van die paar euro per maand.
PS: als je toch de kap open hebt liggen raad ik wel aan een UTP aan te sluiten. Bij mij lag er een cat5 kabel voor loadbalancing welke ik opgesplits heb in P1 (rj11) en rj45. Als je eenmaal bezig bent wil je toch vaker inloggen in de paal om wat settings te checken en/of aan te passen.
Ja, er is niemand langs geweest.
Ik heb nog wel een laadpas van Eneco E-Mobility, en dus ook nog toegang tot mijn 'mijn laden' omgeving, maar daar worden sindsdien alleen de pas-transacties op andere laadpalen geregistreerd, van mijn eigen paal zie ik daar niets meer van.
[ Voor 41% gewijzigd door Peter-036 op 23-07-2024 09:02 . Reden: Aanvulling. ]
ik heb nu 7.0.0-4318 op mijn laadpaal staan ik zie helemaal geen transactions meer in ACE staan
met 6.6.x geen probleem gehad
en in de log loopt de tijd 2 uur achter , de laadpaal heeft in location instelling wel de goed tijd staat op UTC+1
maar dit probleem heeft iedere firmware gehad
met 6.6.x geen probleem gehad
en in de log loopt de tijd 2 uur achter , de laadpaal heeft in location instelling wel de goed tijd staat op UTC+1
maar dit probleem heeft iedere firmware gehad
Weet je wel zeker dat het aan de lader ligt, de lader is niets meer dan een 3 fase stop contact, als er op die fase wel geladen word maar dan heel langzaam, zou ik gelijk denken het probleem is de auto.marco.n schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Nou vandaag dan de monteur namens Alfen op bezoek gehad die 2,5 uur met de laadpaal bezig is geweest. Ook hij zag dat er op fase 1 en 2 16A werd afgenomen en op fase 3 maar 0,5A. Als eerste na overleg met Alfen de vaste laadkabel vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Hierna is het powerboard vervangen, maar ook nu geen verbetering. Als laatste is ook nog het controlboard vervangen en jullie raden het al, ook dit bleek niet de oplossing. Na nog meer bellen en overleg heeft de monteur de laadpaal weer dichtgeschroefd en heeft het opgegeven. Als het goed is wordt er binnenkort door Alfen contact opgenomen wat de vervolgstappen gaan zijn. De conclusie is dat inmiddels het halve binnenwerk van de laadpaal is vervangen, maar dat we geen stap zijn opgeschoten... Het verhaal krijgt dus nog een staartje.
Heb je er al een andere 3 fase auto aan de lader gehad, werkt deze dan net zo?
Mijn eigen auto laadt op elke andere publieke paal gewoon met 16A en 11kW en die heb ik ook voor de zekerheid bij de dealer nog na laten kijken, dus die kan het probleem niet zijn. Ik heb al paar keer gezegd wat als je een andere wagen aan de lader hangt bij mij, maar dat was niet nodig om te testen. Voorheen met mijn vorige auto (Tesla model 3) kon ik gewoon met 11kW laden, dus het is ook niet zo dat de lader het nooit goed heeft gedaan. Uit de metingen komt ook op elke fase vanuit de meterkast 230V binnen in de paal. Mijn eigen vermoeden is dat er toch iets in de communicatie tussen de auto en de laadpaal niet goed gaat.Daveth schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:18:
[...]
Weet je wel zeker dat het aan de lader ligt, de lader is niets meer dan een 3 fase stop contact, als er op die fase wel geladen word maar dan heel langzaam, zou ik gelijk denken het probleem is de auto.
Heb je er al een andere 3 fase auto aan de lader gehad, werkt deze dan net zo?
[ Voor 10% gewijzigd door marco.n op 23-07-2024 13:11 ]
Vast al naar gekeken 😄 Maar is het niet zo dat de P1 poort doorgeeft dat die ene fase zwaar belast is en je laadpaal daardoor het vermogen reduceert?marco.n schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:07:
[...]
Mijn eigen auto laadt op elke andere publieke paal gewoon met 16A en 11kW en die heb ik ook voor de zekerheid bij de dealer nog na laten kijken, dus die kan het probleem niet zijn. Ik heb al paar keer gezegd wat als je een andere wagen aan de lader hangt bij mij, maar dat was niet nodig om te testen. Voorheen met mijn vorige auto (Tesla model 3) kon ik gewoon met 11kW laden, dus het is ook niet zo dat de lader het nooit goed heeft gedaan. Uit de metingen komt ook op elke fase vanuit de meterkast 230V binnen in de paal. Mijn eigen vermoeden is dat er toch iets in de communicatie tussen de auto en de laadpaal niet goed gaat.
Gaat niet op want de lader (P1) kijkt naar de fase die het minst vermogen overheeft en stuurt jou auto daarop aan.stormfly schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Vast al naar gekeken 😄 Maar is het niet zo dat de P1 poort doorgeeft dat die ene fase zwaar belast is en je laadpaal daardoor het vermogen reduceert?
Alle fases worden te gelijk naar beneden gezet en niet alleen 1 fase.
De lader is niets meer dan een 3 fase stop contact en geeft met het CP draadje (wat door je laad kabel loopt naar je auto) door hoeveel er geladen mag worden, maar dit is altijd (zo ver ik weet) over 3 fases, 1 Fase aansturing word normaal niet gedaan tenzij je met solar charging bezig ben.marco.n schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:07:
[...]
Mijn eigen auto laadt op elke andere publieke paal gewoon met 16A en 11kW en die heb ik ook voor de zekerheid bij de dealer nog na laten kijken, dus die kan het probleem niet zijn. Ik heb al paar keer gezegd wat als je een andere wagen aan de lader hangt bij mij, maar dat was niet nodig om te testen. Voorheen met mijn vorige auto (Tesla model 3) kon ik gewoon met 11kW laden, dus het is ook niet zo dat de lader het nooit goed heeft gedaan. Uit de metingen komt ook op elke fase vanuit de meterkast 230V binnen in de paal. Mijn eigen vermoeden is dat er toch iets in de communicatie tussen de auto en de laadpaal niet goed gaat.
Als er op 1 fase wel iets geladen en de andere 2 vol vermogen dan betekend dat alle 3 de relays zijn aangetrokken en mag de auto gewoon op alle 3 laden.
Het laden zelf word altijd door de auto gedaan, de lader die zo genoemd word is geen lader maar een door geef luik.
Ik hoor graag van je als het opgelost is wat het probleem was.
Beste Allen,
Ik ben zelf storingsmonteur laadpalen.
Ik zie idd veel storingen betreft P1 meter.
Wij gebruiken een apparaat om de P1 meter te testen.
:strip_exif()/f/image/1VDZeHnluNY5leepBLvWM8dl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l3znu37NeZyJl9YfhjS4VQPO.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de afstand van de smartmeter naar de laadpaal meer dan 3 meter bedraagt dan moet er een extender tussen geplaatst worden.
Mochten er vragen zijn betreft ACE installer, hoop ik jullie te helpen.
Met vriendelijke groet,
ChargeFix
:strip_exif()/f/image/1VDZeHnluNY5leepBLvWM8dl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l3znu37NeZyJl9YfhjS4VQPO.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de afstand van de smartmeter naar de laadpaal meer dan 3 meter bedraagt dan moet er een extender tussen geplaatst worden.
Met vriendelijke groet,
ChargeFix
Echt waar? Ik heb 12m cat6 kabel gebruikt (dedicated) voor de P1 verbinding en dat geeft al meer dan een jaar geen problemen.ChargeFix schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:22:
ChargeFix
Ja hier ook een kabel van 10 meter gebruikt zonder problemen.YJB schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Echt waar? Ik heb 12m cat6 kabel gebruikt (dedicated) voor de P1 verbinding en dat geeft al meer dan een jaar geen problemen.
Hoi marco,marco.n schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Nou vandaag dan de monteur namens Alfen op bezoek gehad die 2,5 uur met de laadpaal bezig is geweest. Ook hij zag dat er op fase 1 en 2 16A werd afgenomen en op fase 3 maar 0,5A. Als eerste na overleg met Alfen de vaste laadkabel vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Hierna is het powerboard vervangen, maar ook nu geen verbetering. Als laatste is ook nog het controlboard vervangen en jullie raden het al, ook dit bleek niet de oplossing. Na nog meer bellen en overleg heeft de monteur de laadpaal weer dichtgeschroefd en heeft het opgegeven. Als het goed is wordt er binnenkort door Alfen contact opgenomen wat de vervolgstappen gaan zijn. De conclusie is dat inmiddels het halve binnenwerk van de laadpaal is vervangen, maar dat we geen stap zijn opgeschoten... Het verhaal krijgt dus nog een staartje.
Ik lees dat je de auto ook had gecontroleerd nu net.. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn tesla, die laadde maar heel soms op 3 fases maar eigenlijk bijna altijd op 2 fases (wat heel raar is). Ik had dit niet altijd op publieke laadpalen, alleen bij de alfen had ik maar 2 fases. Ik ben naar tesla gegaan en gevraagd of ze de power converter konden checken en inderdaad was er eentje fout en werd die vervangen!
Een goede om te doen was de fases om te draaien (L2 <-> L3) verwisselen en kijken of het probleem op dezelfde manier optreed ?
[ Voor 11% gewijzigd door shadylog op 24-07-2024 10:20 ]
Ter herhaling en vermaak voor nieuwe lezers. Via de telnet/homewizard kan je over "echt" UTP gaan. Veel stabieler en makkelijker om te delen in de toekomst met batterij/andere dingen!marciej123 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:30:
[...]
Ja hier ook een kabel van 10 meter gebruikt zonder problemen.
Als je dus een homewizard p1 meter hebt is dit natuurlijk altijd uitkomst!
zie https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/137NoFate schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:56:
Voor issues met FW 7.x en HA integratie, iemand dit al hier gemeld?
Inmiddels is er een dus fix gemaakt.
Ik heb de integratie naar de laatste versie gebracht en ook mijn laadpunt weer van de update voorzien. Vooralsnog werkt het in HomeAssistant weer naar behoren 👍
De fix is gedaan in de hoek van het inlezen van laadtransactie informatie uit het laadpunt. In de ACE installer zie ik ook dat de transactielijst de geschiedenis kwijt is.
/f/image/ubxS7IkWv8BxtudaEfaToRCg.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht een soortgelijk issue in de ACE installer want de integratie lijkt de laatste transactie gegevens nog wel juist op te halen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/m0TqxuNpdZykB7HVx7LcKGN3.png?f=user_large)
Vorige week had ik de firmware teruggezet naar 6.6 en daarna was de lijst in de ACE installer weer gevuld.
CC: @V_ger @NoFate @leeyuentuen
Vraagje betreft VattenFall laadpalen omtrent laadschema’s.
Heeft er iemand ook problemen dat de laadschema bijvoorbeeld op een donderdag niet werkt?
Er kan dan niet geladen worden.
Mochten er iemand ervaring mee hebben, hoor ik graag.
Alvast bedankt
Heeft er iemand ook problemen dat de laadschema bijvoorbeeld op een donderdag niet werkt?
Er kan dan niet geladen worden.
Mochten er iemand ervaring mee hebben, hoor ik graag.
Alvast bedankt
Niet een vraag mbt ACE installer, maar over de paal zelf.ChargeFix schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:22:
Beste Allen,
I
Met vriendelijke groet,
ChargeFix
Het scherm van mijn Alfen Single Pro gaat/blijft af en toe op zwart of toont rare (scrollende) strepen door het beeld.
Scherm is al een keer vervangen, draai op de 1 na laatste firmware.
Is dit een bekend euvel, en wat is de echte oplossing aangezien scherm vervangen niet heeft geholpen?
BVD
@rick-1975
Misschien de flatcable of de display opnieuw vervangen (kans is wel klein dat je weer een defecte display hebt gekregen), als dat ook niet werkt. Laatste optie om controlboard te vervangen.
Misschien de flatcable of de display opnieuw vervangen (kans is wel klein dat je weer een defecte display hebt gekregen), als dat ook niet werkt. Laatste optie om controlboard te vervangen.
De paal hangt over 2 maanden 2 jaar aan de muur en, wegens uitblijven van de auto pas 1,5 jr in gebruik, dus zal het wel weer gaan melding bij Groendus.
Eerst even aankijken aangezien ze me onlangs de inlogcode hebben gegeven en dan natuurlijk gaan mekkeren dat ik zelf heb zitten klooien , wat natuurlijk niet het geval is😇
Eerst even aankijken aangezien ze me onlangs de inlogcode hebben gegeven en dan natuurlijk gaan mekkeren dat ik zelf heb zitten klooien , wat natuurlijk niet het geval is😇
[ Voor 6% gewijzigd door rick-1975 op 24-07-2024 15:56 ]
Hahaha lekker mekkeren en gek maken🤣.rick-1975 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:56:
De paal hangt over 2 maanden 2 jaar aan de muur en, wegens uitblijven van de auto pas 1,5 jr in gebruik, dus zal het wel weer gaan melding bij Groendus.
Als je aardig technisch bent, spanning eraf en de connectoren nalopen van de display, rfid en controlboard. Soms raken de pinnen los. Fabrieksfout, niet goed gesoldeerd.
Ja, maar je ziet dat er allerlei vreemdsoortige kabels gebruikt worden, dus zekere voor het onzekere nemen is geen overbodige luxe..YJB schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:18:
[...]
Echt waar? Ik heb 12m cat6 kabel gebruikt (dedicated) voor de P1 verbinding en dat geeft al meer dan een jaar geen problemen.
Kan je me even het mailtje oid doorsturen waarin Groendus jou de codes heeft gegeven (uiteraard de specifieke details weglakken) want mij blijven ze zeggen dat ze die codes nooit afgeven....rick-1975 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:56:
Komt er uberhaupt stroom binnen naar de laadpaal op fase 3?marco.n schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:20:
[...]
Ik zou dan eerst in de meterkast metingen verrichten, daaruit naar de laadpaal kwh meter.
Als er een fase ontbreekt kan dit liggen aan de automaat in de meterkast of aan de kwh meter (abb of reallin).
Thanks neem ik mee als de vervolgafspraak van Alfen niks oplevert. Dan mag de dealer er nog een keer goed naar kijken en nog een serie aanvullende testen doenshadylog schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Hoi marco,
Ik lees dat je de auto ook had gecontroleerd nu net.. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn tesla, die laadde maar heel soms op 3 fases maar eigenlijk bijna altijd op 2 fases (wat heel raar is). Ik had dit niet altijd op publieke laadpalen, alleen bij de alfen had ik maar 2 fases. Ik ben naar tesla gegaan en gevraagd of ze de power converter konden checken en inderdaad was er eentje fout en werd die vervangen!
Een goede om te doen was de fases om te draaien (L2 <-> L3) verwisselen en kijken of het probleem op dezelfde manier optreed ?
De contacten in de laadpaal waar de kabels vanuit de meterkast binnen komen zijn meerdere keren doorgemeten. Op alle 3 de fasen komt 230V binnen.ChargeFix schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:01:
[...]
Komt er uberhaupt stroom binnen naar de laadpaal op fase 3?
Ik zou dan eerst in de meterkast metingen verrichten, daaruit naar de laadpaal kwh meter.
Als er een fase ontbreekt kan dit liggen aan de automaat in de meterkast of aan de kwh meter (abb of reallin).
De logs uit de paal zelf zien er zo uit tijdens een laadsessie:
2024-07-11T15:27:47.621Z:USER:taskMaster.c:6089:Socket #1: L1N=236.1V L2N=237.3V L3N=236.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2024-07-11T15:27:47.636Z:USER:taskMaster.c:6125:Socket #1: I1=15.5A I2=15.6A I3=0.5A P=7.4kW Idc=0.0mA
P=7.4kw, dat is toch 1 fase op 32A of 2 fase 16A (2x 3.7)marco.n schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:43:
[...]
De contacten in de laadpaal waar de kabels vanuit de meterkast binnen komen zijn meerdere keren doorgemeten. Op alle 3 de fasen komt 230V binnen.
De logs uit de paal zelf zien er zo uit tijdens een laadsessie:
2024-07-11T15:27:47.621Z:USER:taskMaster.c:6089:Socket #1: L1N=236.1V L2N=237.3V L3N=236.4V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2024-07-11T15:27:47.636Z:USER:taskMaster.c:6125:Socket #1: I1=15.5A I2=15.6A I3=0.5A P=7.4kW Idc=0.0mA
En laat de paal daarom niet de 3e fase achterwege ?
[ Voor 86% gewijzigd door rick-1975 op 24-07-2024 22:23 ]
Nee dat is gewoon totaal power uit 2 fases 16A op 230v. 16*230*2rick-1975 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:21:
[...]
P=7.4kw, dat is toch 1 fase op 32A of 2 fase 16A (2x 3.7)
En laat de paal daarom niet de 3e fase achterwege ?
We hebben een Eve Single Pro via een vorige werkgever en daarvan moet de backoffice overgezet worden voor de nieuwe werkgever van Vattenfall naar 50Five die daar 280 euro voor rekent!? Met moeite heb ik daar het owners wachtwood van achterhaald via Vattenfall dus hopelijk kan ik voorkomen dat dat straks aangepast wordt door 50Five als die langskomen, maar dit terzijde. Inmiddels weet ik ook dat dit aanpassen niet meer dan een paar minuten werk kan zijn.
Dit bizarre bedrag en de gigantische installatie kosten destijds van deze paal motiveerde mij om voor een tweede elektrische auto een tweede Eve Single Pro via Marktplaats te kopen. Voorafgaand hieraan ongeveer dit hele topic doorgespit (veel goede info) maar ik blijf toch met een probleempje zitten dat anderen niet lijken te hebben.
Probleem: updaten van firmware mislukt, evenals vervangen van het plaatje op het scherm.
Error in ACE Service Installer versie 3.6.16-221:
Huidige firmware: 5.6.0-4104
Heb firmware 6.6.2-4312-bl-upgrade-b geprobeerd (de geadviseerde firmware voorafgaand aan de update naar 7.0.0) en ook 5.6.0-4104-B (het is mij niet duidelijk of die anders is dan wat ik heb). Heb een factory reset gedaan. Kon daarna geen instellingen meer opslaan via ACE Installer, maar na een herinstallatie via MyEve was dit opgelost. Maar het probleem blijft ook na vele reboots. Update via ACE Installer of MyEve maakt geen verschil.
In de log (onderaaan) vind ik dit verdacht bij de firmware update:
Meteen hierna herstart het apparaat.
Bij een poging het plaatje aan te passen staat dit in de log (ook hierna herstart het apparaat):
Op zich kan ik wel verder leven met de huidige firmware, maar mijn Tweakers-brein wil toch graag naar de meeste recente firmware en niet het logo van Ayvens op de paal. Hij lijkt wel alsof hij gelocked is of zo.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Alvast dank. Van Alfen zelf verwacht ik niet zoveel hulp zoals velen in dit topic hebben ervaren.
Overigens, om de paal en het laden te proberen heb ik hem met 1 fase aangesloten op een normaal stopcontact. Laden start en stopt vervolgens telkens weer en initieel bleef hij ook staan op 'wachten op vermogen'. P1 is nog niet aangesloten. Ik hoop eigenlijk dat dit probleem van starten/stoppen verdwijnt als ik hem met 3 fasen aansluit. Dit kan ik nog niet proberen nu. Iemand die dit herkent?
Ik heb hem wel even met 3-fasen aangesloten binnen in huis om uit te sluiten dat dit niet mijn andere probleem veroorzaakt, maar mijn auto aansluiten lukt hierbij niet, want dat is te ver.
Log:
Dit bizarre bedrag en de gigantische installatie kosten destijds van deze paal motiveerde mij om voor een tweede elektrische auto een tweede Eve Single Pro via Marktplaats te kopen. Voorafgaand hieraan ongeveer dit hele topic doorgespit (veel goede info) maar ik blijf toch met een probleempje zitten dat anderen niet lijken te hebben.
Probleem: updaten van firmware mislukt, evenals vervangen van het plaatje op het scherm.
code:
1
| Error: Error during communication with the device: Conflict, please reboot the device. |
Heb firmware 6.6.2-4312-bl-upgrade-b geprobeerd (de geadviseerde firmware voorafgaand aan de update naar 7.0.0) en ook 5.6.0-4104-B (het is mij niet duidelijk of die anders is dan wat ik heb). Heb een factory reset gedaan. Kon daarna geen instellingen meer opslaan via ACE Installer, maar na een herinstallatie via MyEve was dit opgelost. Maar het probleem blijft ook na vele reboots. Update via ACE Installer of MyEve maakt geen verschil.
code:
1
| ERROR:flash.c:325: -- assertion failed |
Bij een poging het plaatje aan te passen staat dit in de log (ook hierna herstart het apparaat):
code:
1
| 2024-07-23T17:06:57.164Z:SECURITY:taskWebClient.c:430:Received unauthorized request |
Op zich kan ik wel verder leven met de huidige firmware, maar mijn Tweakers-brein wil toch graag naar de meeste recente firmware en niet het logo van Ayvens op de paal. Hij lijkt wel alsof hij gelocked is of zo.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Alvast dank. Van Alfen zelf verwacht ik niet zoveel hulp zoals velen in dit topic hebben ervaren.
Overigens, om de paal en het laden te proberen heb ik hem met 1 fase aangesloten op een normaal stopcontact. Laden start en stopt vervolgens telkens weer en initieel bleef hij ook staan op 'wachten op vermogen'. P1 is nog niet aangesloten. Ik hoop eigenlijk dat dit probleem van starten/stoppen verdwijnt als ik hem met 3 fasen aansluit. Dit kan ik nog niet proberen nu. Iemand die dit herkent?
Ik heb hem wel even met 3-fasen aangesloten binnen in huis om uit te sluiten dat dit niet mijn andere probleem veroorzaakt, maar mijn auto aansluiten lukt hierbij niet, want dat is te ver.
Log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| 2024-07-23T20:39:38.070Z:INFO:pdatefirmware.c:2414:Firmware buffer erased 2024-07-23T20:39:38.218Z:ERROR:flash.c:325: -- assertion failed 2024-07-23T20:39:57.953Z:RESET:application.c:349:========================================== 2024-07-23T20:39:57.960Z:INFO:application.c:357:build: May 23 2022 09:36:24 2024-07-23T20:39:57.972Z:INFO:application.c:358:version: 5.6.0-4104 2024-07-23T20:39:57.980Z:INFO:application.c:359:compiler: gcc 4.8.3 2024-07-23T20:39:57.988Z:INFO:application.c:212:fwu state inactive 2024-07-23T20:39:57.996Z:INFO:application.c:232:Bootloader version unknown 2024-07-23T20:39:58.230Z:USER:taskCANopen.c:222:Persistent configuration retrieved, 243 items 2024-07-23T20:39:58.242Z:INFO:application.c:265:FLASH read protection 0xcc level 2 (permanent) 2024-07-23T20:39:58.253Z:USER:application.c:409:Using P1 port 2024-07-23T20:39:58.257Z:INFO:application.c:301:System boot #36, cause Watchdog reset 2024-07-23T20:39:58.269Z:ERROR:bspCrashDump.c:173: -- Crash details recovered. 2024-07-23T20:39:58.277Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:../bootloader/shared/flash.c:325 -- assertion failed 2024-07-23T20:39:58.289Z:ERROR:bspCrashDump.c:192: 2024-07-23T20:39:51.636Z SW Watchdog (fffe7ffe) triggered. 2024-07-23T20:39:58.300Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Missing: IDLE 2024-07-23T20:39:58.308Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:determining cpu hog... 2024-07-23T20:39:58.316Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Tmr Svc 2 <1% 2024-07-23T20:39:58.324Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebClients 24634 95% 2024-07-23T20:39:58.332Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modbus 220 <1% 2024-07-23T20:39:58.343Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebServer 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.351Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CommandLine 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.359Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:IDLE 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.367Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:display 541 2% 2024-07-23T20:39:58.378Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:OCPP 58 <1% 2024-07-23T20:39:58.386Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:lwip 31 <1% 2024-07-23T20:39:58.394Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:TCP/IP 68 <1% 2024-07-23T20:39:58.402Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:NFC 14 <1% 2024-07-23T20:39:58.414Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modem 2 <1% 2024-07-23T20:39:58.421Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Eth_if 6 <1% 2024-07-23T20:39:58.429Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPSlav 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.441Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:P1Meter 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.449Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CANopen 20 <1% 2024-07-23T20:39:58.457Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Master 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.464Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Main 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.476Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPMast 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.484Z:ERROR:bspCrashDump.c:197: -- End of crash details |
Als je met ACE Installer een update probeert uit te voeren en het geeft aan dat het firmware update uitvoeren mislukt is, dan moet de controlboard vervangen worden.aafaber schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:21:toon volledige bericht
We hebben een Eve Single Pro via een vorige werkgever en daarvan moet de backoffice overgezet worden voor de nieuwe werkgever van Vattenfall naar 50Five die daar 280 euro voor rekent!? Met moeite heb ik daar het owners wachtwood van achterhaald via Vattenfall dus hopelijk kan ik voorkomen dat dat straks aangepast wordt door 50Five als die langskomen, maar dit terzijde. Inmiddels weet ik ook dat dit aanpassen niet meer dan een paar minuten werk kan zijn.
code:
1 Error: Error during communication with the device: Conflict, please reboot the device.
code:
1 ERROR:flash.c:325: -- assertion failed
code:
1 2024-07-23T17:06:57.164Z:SECURITY:taskWebClient.c:430:Received unauthorized request
Log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 2024-07-23T20:39:38.070Z:INFO:pdatefirmware.c:2414:Firmware buffer erased 2024-07-23T20:39:38.218Z:ERROR:flash.c:325: -- assertion failed 2024-07-23T20:39:57.953Z:RESET:application.c:349:========================================== 2024-07-23T20:39:57.960Z:INFO:application.c:357:build: May 23 2022 09:36:24 2024-07-23T20:39:57.972Z:INFO:application.c:358:version: 5.6.0-4104 2024-07-23T20:39:57.980Z:INFO:application.c:359:compiler: gcc 4.8.3 2024-07-23T20:39:57.988Z:INFO:application.c:212:fwu state inactive 2024-07-23T20:39:57.996Z:INFO:application.c:232:Bootloader version unknown 2024-07-23T20:39:58.230Z:USER:taskCANopen.c:222:Persistent configuration retrieved, 243 items 2024-07-23T20:39:58.242Z:INFO:application.c:265:FLASH read protection 0xcc level 2 (permanent) 2024-07-23T20:39:58.253Z:USER:application.c:409:Using P1 port 2024-07-23T20:39:58.257Z:INFO:application.c:301:System boot #36, cause Watchdog reset 2024-07-23T20:39:58.269Z:ERROR:bspCrashDump.c:173: -- Crash details recovered. 2024-07-23T20:39:58.277Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:../bootloader/shared/flash.c:325 -- assertion failed 2024-07-23T20:39:58.289Z:ERROR:bspCrashDump.c:192: 2024-07-23T20:39:51.636Z SW Watchdog (fffe7ffe) triggered. 2024-07-23T20:39:58.300Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Missing: IDLE 2024-07-23T20:39:58.308Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:determining cpu hog... 2024-07-23T20:39:58.316Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Tmr Svc 2 <1% 2024-07-23T20:39:58.324Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebClients 24634 95% 2024-07-23T20:39:58.332Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modbus 220 <1% 2024-07-23T20:39:58.343Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:WebServer 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.351Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CommandLine 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.359Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:IDLE 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.367Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:display 541 2% 2024-07-23T20:39:58.378Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:OCPP 58 <1% 2024-07-23T20:39:58.386Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:lwip 31 <1% 2024-07-23T20:39:58.394Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:TCP/IP 68 <1% 2024-07-23T20:39:58.402Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:NFC 14 <1% 2024-07-23T20:39:58.414Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Modem 2 <1% 2024-07-23T20:39:58.421Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Eth_if 6 <1% 2024-07-23T20:39:58.429Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPSlav 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.441Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:P1Meter 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.449Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:CANopen 20 <1% 2024-07-23T20:39:58.457Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Master 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.464Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:Main 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.476Z:ERROR:bspCrashDump.c:192:ModbusTCPIPMast 0 <1% 2024-07-23T20:39:58.484Z:ERROR:bspCrashDump.c:197: -- End of crash details
Tevens de licenties nalopen of deze unlocked zijn.
:strip_exif()/f/image/UwhDETnXvWp6Xg7XEuJHVMoS.jpg?f=fotoalbum_large)
**
Mocht de controlboard constant aan het rebooten, dan kan je de controlboard demonteren en zoals hieronder weergegeven aansluiten en update uitvoeren.
**
:strip_exif()/f/image/9A9375c4jG2fHmy2zbmCDsDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor deze info, heb ik nog niet eerder gezien, wellicht ook bruikbaar om een brick weer aan de gang te krijgen? Is er meer van dit soort content? 
Update: helaas, net getest op 1 werkend systeem (waarvan ik geen ww heb) en 1 brick: de werkende start op (gaat lampje knipperen naast de witte connectors P3/4), de brick geeft geen leven.
Update: helaas, net getest op 1 werkend systeem (waarvan ik geen ww heb) en 1 brick: de werkende start op (gaat lampje knipperen naast de witte connectors P3/4), de brick geeft geen leven.
[ Voor 38% gewijzigd door marccom op 25-07-2024 10:30 ]
Whoop!
@ChargeFix dank, dit is inderdaad goeie en nieuwe info! De licenties heb ik wel. Klinkt alsof ik pech heb met mijn aankoop.
Mocht je geen wachtwoord hebben van de controlboard, dan kun je proberen om de ACE-nummer van de controlboard als wachtwoord te gebruiken bijv:marccom schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:35:
Dank voor deze info, heb ik nog niet eerder gezien, wellicht ook bruikbaar om een brick weer aan de gang te krijgen? Is er meer van dit soort content?
Secure Service Access
ACE12345678
Of
Owner
ACE12345678
Iemand een tip / ervaringen om een extra ethernet kabel door de muur te krijgen?
De Alfen wil ik verbinden met deze ethernet kabel.
Gaat over nieuwbouw muur die best dik is.
Het bestaande gat wil ik liefst niet groter maken als dat niet hoeft (en wil schade aan de bestaande kabels vermijden).
Heb al geprobeerd met een lange stok, een soepele rubberen kabel, … Het lijkt stroef te gaan de laatste 5 a 10 centimeter.
Buitenkant:
:strip_exif()/f/image/U7h2rwtCSRW3cDttnTcX0IKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant:
Het bestaande gat wil ik liefst niet groter maken als dat niet hoeft (en wil schade aan de bestaande kabels vermijden).
Heb al geprobeerd met een lange stok, een soepele rubberen kabel, … Het lijkt stroef te gaan de laatste 5 a 10 centimeter.
Buitenkant:
:strip_exif()/f/image/U7h2rwtCSRW3cDttnTcX0IKp.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant:
:strip_exif()/f/image/cAEtmYluYvweVNvH0VnW3DmB.jpg?f=fotoalbum_large)
Die extenders doen vaak meer fout dan goed, RS232 mag mits de kabel goed is 15 meter bedragen en zelf langer gaat ook zeer vaak goed.ChargeFix schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:22:toon volledige bericht
Beste Allen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met vriendelijke groet,
ChargeFix
Extenders (van Eneco of van andere merken doen het simpelweg vaak niet goed).
Ik ben bij zoveel klanten geweest die P1 storing hadden en daar heb ik dan de splitter weg gehaald (aan beide kanten) en dan is bijna altijd de storing opgelost.
En als je nou er vlak naast een nieuw gat boort. .GigaPixels schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:48:
Iemand een tip / ervaringen om een extra ethernet kabel door de muur te krijgen?
Buitenkant:
[Afbeelding]
Binnenkant:
[Afbeelding]
Jaa bij sommige gevallen werkt het ook idd zonder extender!Daveth schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Die extenders doen vaak meer fout dan goed, RS232 mag mits de kabel goed is 15 meter bedragen en zelf langer gaat ook zeer vaak goed.
Extenders (van Eneco of van andere merken doen het simpelweg vaak niet goed).
Ik ben bij zoveel klanten geweest die P1 storing hadden en daar heb ik dan de splitter weg gehaald (aan beide kanten) en dan is bijna altijd de storing opgelost.
Bedankt voor de verheldering.
Dank, maar nog steeds geen werkende login. Geprobeerd met/zonder hoofdletters, nog diverse varianten met 9/0 er voor en er achter maar helaas... FW versie is 5.8.1-4123, las hierboven dat daar issues mee zijn, mgoed, zonder login kan ik deze ook niet upgraden.
Whoop!
Deze posts hebben mij aan het denken gezet. Ik zie op de foto van het controllerboard dat de microcontroller een stm32f4 model is. In theorie moet het mogelijk zijn om een memory dump van een werkend exemplaar te nemen en die te flashen op een bricked board. Ik denk dat ik zelf een debug header aansluiting zie zitten.marccom schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:35:
Ik heb met het dumpen van de memory van een microcontroller zelf niet onmiddelijk ervaring maar stm32f4 microcontrollers zijn zeer courant er moet dus wel genoeg info online over te vinden zijn.
Het zou een mooi projectje zijn om dat te proberen. Als er iemand een bricked board heeft die hij wil opsturen dan wil ik wel eens een poging ondernemen. Ik kan natuurlijk geen resultaat garanderen.
Prachtig project!Roeland54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Deze posts hebben mij aan het denken gezet. Ik zie op de foto van het controllerboard dat de microcontroller een stm32f4 model is. In theorie moet het mogelijk zijn om een memory dump van een werkend exemplaar te nemen en die te flashen op een bricked board. Ik denk dat ik zelf een debug header aansluiting zie zitten.
Ik heb met het dumpen van de memory van een microcontroller zelf niet onmiddelijk ervaring maar stm32f4 microcontrollers zijn zeer courant er moet dus wel genoeg info online over te vinden zijn.
Het zou een mooi projectje zijn om dat te proberen. Als er iemand een bricked board heeft die hij wil opsturen dan wil ik wel eens een poging ondernemen. Ik kan natuurlijk geen resultaat garanderen.
Als jij het voor elkaar krijgt om controlboards te “resetten”, dat zou het een en ander makkelijk maken, kosten besparen.
Groene kabel loskoppelen in de lader, stekker er af knippen, en dan met de groene kabel een vastgetapede trekdraad door het gat trekken.GigaPixels schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:48:
Buitenkant:
[Afbeelding]
Binnenkant:
[Afbeelding]
Dan aan die trekdraad een tweede kabel er aan tapen, en dan allebei door het gat trekken.
Je kan eventueel de groene kabel aan de binnenzijde inkorten, en dan met twee wat flexibelere/dunnere kabels weer naar buiten.
Suc6
Als het met een (nylon) trekveer niet lukt, of het sneller wilt doen; trek je UTP-kabel iets terug, smeer de buitenmantel in met een beetje afwasmiddel en ‘m dan door. Dit dat werkt in haast alle gevallen. Suc6.GigaPixels schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:48:
Buitenkant:
[Afbeelding]
Binnenkant:
[Afbeelding]
Of splits de groene kabel, je hebt maar 2 paartjes nodig voor zowel UTP en de P1, zo kun je perfect metb1 kabel werken, de UTP kan je dan nog eventueel verlengen als het te kort zou zijn...GigaPixels schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:48:
Buitenkant:
[Afbeelding]
Binnenkant:
[Afbeelding]
Of gebruik de homewizard, dan heb je geen P1 kabel meer nodig, kan je alles laten verlopen via het netwerk, dus ook maar 1 kabel nodig
Dat automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen laden met zonne-energie werkt toch wel erg goed vind ik. 😎
:strip_exif()/f/image/oqqHW6ocElVADwCGQSc6hqQN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door moviemaster op 26-07-2024 19:32 ]
Ook mijn ervaring is dat er slechts minimale vertraging is en het laden mooi meeloopt met de opbrengst
Als je een oudere slimme meter hebt komt de vertraging hierdoor. Deze ververst maar om de 5 seconden.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Heb Home wizzard al, en wil nieuwe laadpaal kopen. Kan het niet goed vinden, dus wie weet iemand hier. Wil op zo’n overschot laden, wisselen tussen 1 fase en 3 fase om zo veel mogelijk met zon te doen.
Kan dat met de eve single S-line of moet ik de veel duurdere pro line kiezen?
S-line kan het ook. Al heb je wel een LB licentie nodig.Knor66 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:55:
Heb Home wizzard al, en wil nieuwe laadpaal kopen. Kan het niet goed vinden, dus wie weet iemand hier. Wil op zo’n overschot laden, wisselen tussen 1 fase en 3 fase om zo veel mogelijk met zon te doen.
Buiten de laadpaal moet de auto ook kunnen wissel tussen 3 en monofase.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Zijn er nog auto's die fijn vinden dan?Microstar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:13:
Gaat mij meer om lente en herfst. Dan wil ik net als nu met mijn 1fase paaltje de MY met lager vermogen laden. In 3 fase kom ik niet lager dan 4,5 kw.Microstar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:13:
Hoeft dus niet continu te switchen. Mag ook handmatig 😉
Die van mij namelijk niet. Die schakelt pas om na een reboot van de paal (nieuwe handshake)
Daarnaast zijn er wagen welke enkel monofase kunnen laden, dan heeft het overschakelen naar 3-fasen geen zin.
Daarnaast zijn er wagen welke enkel monofase kunnen laden, dan heeft het overschakelen naar 3-fasen geen zin.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Ik heb een Even Single Pro en een groepenkast die is voorbereid op 3 fasen. Er zit momenteel nog een brug om de inkomende fase te verdelen over deze drie, in afwachting van het omzetten door de netbeheerder over een paar weken. Is het al mogelijk de paal aan te sluiten als ware drie fasen en dan in de software deze te limiteren op 1 fase of max 16A oid?
Of is dit iets wat die uit zichzelf al zal doen als die op de P1 is aangesloten? (Gezien fase 2 en 3 een voltage gaan doorgeven van 0).
Of is dit iets wat die uit zichzelf al zal doen als die op de P1 is aangesloten? (Gezien fase 2 en 3 een voltage gaan doorgeven van 0).
Zal in de software wel moeten kunnen. Al kun je de alamat ook gewoon eerst met 1f aansluiten toch?Caelorum schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:14:
Ik heb een Even Single Pro en een groepenkast die is voorbereid op 3 fasen. Er zit momenteel nog een brug om de inkomende fase te verdelen over deze drie, in afwachting van het omzetten door de netbeheerder over een paar weken. Is het al mogelijk de paal aan te sluiten als ware drie fasen en dan in de software deze te limiteren op 1 fase of max 16A oid?
Ja, dat is inderdaad natuurlijk ook een optie
Helaas gaat dit niet werken. Sinds enkele bootloader versies wordt de chip op read/write-protect gezet (permanent). Dan kan je er niet meer bij.Roeland54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Deze posts hebben mij aan het denken gezet. Ik zie op de foto van het controllerboard dat de microcontroller een stm32f4 model is. In theorie moet het mogelijk zijn om een memory dump van een werkend exemplaar te nemen en die te flashen op een bricked board. Ik denk dat ik zelf een debug header aansluiting zie zitten.
Ik heb wel via de oude bootloader via het ‘dump’ command via UART een dump weten te maken van 5.8.
http://www.basilfx.net
Waarom zou je dat willen doen als in je huidige meterkast gewoon een brug zit tussen de drie fases.Caelorum schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:14:
Omdat die er over een paar weken af gaat en ik dan wel op 3 fase wil kunnen laden, maar ik geen zin heb dubbel werk te doen. Maar ik kan net zo goed het ding er nog even aflaten voor dat maandje en hem later aansluiten.r2504 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:14:
[...]
Waarom zou je dat willen doen als in je huidige meterkast gewoon een brug zit tussen de drie fases.
Ik begrijp het probleem nog steeds niet.... gans je kast is 3 fasen en de paal slaat je dus ook als drie fasen aan.
Vandaag heb je nog een brug zitten bij het binnenkomen in je meterkast... die haal je dus weg als de netbeheerder je 3 fase ook effectief aansluit, voor alles erachter blijft alles dus gewoon zoals het is.
Vandaag heb je nog een brug zitten bij het binnenkomen in je meterkast... die haal je dus weg als de netbeheerder je 3 fase ook effectief aansluit, voor alles erachter blijft alles dus gewoon zoals het is.
En hoe moet ik de paal nu zelf instellen dan?
Hoe is je laadpaal aangesloten?Caelorum schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:35:
En hoe moet ik de paal nu zelf instellen dan?
Automaat 20A - L1/L2/L3-N.
Instellingen nalopen, waardes station max current en socket/connector aanpassen, liefst beide op 16/18 A.
P1 meter instellen op:
Station max current: 25A (ik neem aan hoofdzekeringen zijn 25A per fase)
Safe current op 10A.
Powerboard aansluiting nalopen en socket of fixed cable, 1 of 3 fase.
Powermeter/energymeter/kwhmeter 1 of 3 fase?
[ Voor 4% gewijzigd door ChargeFix op 29-07-2024 10:45 ]
Nog niet. Ik twijfel tussen zelf het gereedschap aanschaffen (perstang enz) en het zelf doen en dan laten controleren door een elektricien of het meteen de elektricien laten doen (het is familie dus qua kosten maakt het niet heel veel uit, maar ik leer graag over dingen in het huis, mocht het nodig zijn).
Ik heb nog een 40A 30mA over met daarachter een 4P B16. Deze zijn al in de meterkast gezet als voorbereiding op de laadpaal aansluiten.
Ja, nu is het dus nog 1x32A, maar straks 3x25A.[...]
Station max current: 25A (ik neem aan hoofdzekeringen zijn 25A per fase)
Safe current op 10A.[...]
Ja kabel wordt dan 5G 2.5mm, aansluiten op automaat B16, daarna naar de laadpaal in de power entryCaelorum schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:55:
[...]
Nog niet. Ik twijfel tussen zelf het gereedschap aanschaffen (perstang enz) en het zelf doen en dan laten controleren door een elektricien of het meteen de elektricien laten doen (het is familie dus qua kosten maakt het niet heel veel uit, maar ik leer graag over dingen in het huis, mocht het nodig zijn).
Ik heb nog een 40A 30mA over met daarachter een 4P B16. Deze zijn al in de meterkast gezet als voorbereiding op de laadpaal aansluiten.
[...]
Ja, nu is het dus nog 1x32A, maar straks 3x25A.
Vanuit een oud leasecontract hangt er nog een Evo Single Pro Line aan mijn muur, contract lang en breed afgelopen en simkaart van leasemaatschappij is uit. Code 206 dus een aanvraag gedaan via de website van Alfen voor support.
Ze geven het volgende aan:
This party has agreed to an automatic management transfer if another party asks to take over the service management. This allows us to provide service directly to you, if you have a company. If you want to take over the service management so we can further process your ticket, we need additional information.
Is het nu handig om gewoon mijn eigen BV gegevens op te geven om zo controle over de hele laadpaal te krijgen?
Heb een installateur in de buurt gevonden die aangeeft als ik het wachtwoord heb en beheer dat zij alles verder in kunnen stellen. Installateur is trouwens http://www.laadpaaltotaal.com/
This party has agreed to an automatic management transfer if another party asks to take over the service management. This allows us to provide service directly to you, if you have a company. If you want to take over the service management so we can further process your ticket, we need additional information.
Is het nu handig om gewoon mijn eigen BV gegevens op te geven om zo controle over de hele laadpaal te krijgen?
Heb een installateur in de buurt gevonden die aangeeft als ik het wachtwoord heb en beheer dat zij alles verder in kunnen stellen. Installateur is trouwens http://www.laadpaaltotaal.com/
Heb je dat wachtwoord? (Leaf cheat ) Want je kan de paal dan zelf gewoon herconfigureren, daar heb je geen installateur voor nodig...marketeer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:46:
Vanuit een oud leasecontract hangt er nog een Evo Single Pro Line aan mijn muur, contract lang en breed afgelopen en simkaart van leasemaatschappij is uit. Code 206 dus een aanvraag gedaan via de website van Alfen voor support.
Nee wachtwoord heb ik niet, heb zelf een Mac laptop dus moet ook even kijken hoe ik erin kom. Had ethernet kabel in de Alfen op m’n router aangesloten maar met MyEve kon ik m ook niet vindenNoFate schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:52:
[...]
Heb je dat wachtwoord? (Leaf cheat ) Want je kan de paal dan zelf gewoon herconfigureren, daar heb je geen installateur voor nodig...
Ja het is wel zonde om een laadpaal ongebruikt te laten. Denk dat het belangrijk is om te weten wat je wilt. Als je de laadpaal volledig in eigen beheer wilt nemen (zonder backoffice), dan vind ik jouw idee wel heel creatief. Ik heb die route overigens nog niet eerder in dit forum gezien, dus ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Je zou ook gewoon de oorspronkelijke Charge Point Operator kunnen vragen om jou de wachtwoordgegevens op persoonlijke titel over te dragen, maar niet elke CPO is daar heel soepel in.marketeer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:46:
Als je wél een backoffice wilt, zou je een CPO (zelf heb ik goede ervaringen met 50Five, maar je kunt ook naar de oorspronkelijke CPO van je leasemaatschappij gaan) kunnen vragen om de laadpaal in beheer te nemen. Vervolgens zou je (op het moment van installatie of op een later moment) bij hen het wachtwoord kunnen opvragen.
Zie commentaar van @NoFate . Als je de laadpaal zelf in beheer wilt nemen is het niet moeilijk om de benodigde instellingen zelf te maken. Daar heb je geen installateur voor nodig. Wat je (meestal) wel nodig hebt is het eigenarenwachtwoord.marketeer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:46:
Dat is jammer, maar dat hóeft nog niet per se een probleem te zijn. Ik had dat wachtwoord ook niet en mij is het uiteindelijk ook gelukt om het voor elkaar te krijgen. Zie deze post. Maar niet iedereen zal dit geluk hebben...
Als je wél een wachtwoord nodig gaat hebben, is de route om dat op te vragen bij de huidige charge point operator (die van je leasemaatschappij). Dat kan op een paar manieren:
- navragen via de leasemaatschappij
- navragen bij de CPO zelf
- via de door Alfen voorgestelde (en dan dus met behulp van jouw eigen B.V.) route
Ja het maken van verbinding met je router is een goeie zet. Die verbinding is cruciaal ook om in de toekomst leuke dingen te doen.marketeer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:06:
heb zelf een Mac laptop dus moet ook even kijken hoe ik erin kom. Had ethernet kabel in de Alfen op m’n router aangesloten maar met MyEve kon ik m ook niet vinden
Waarschijnlijk heb je onderstaand allemaal al geprobeerd, maar voor de zekerheid:
- Heb je de laadpaal opnieuw opgestart na het verbinden van de kabel (even paar minuten stroomloos gemaakt vanuit de meterkast)
- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.) ?
- Kun je hem pingen (mijn laadpaal geeft namelijk idd een ping response)
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app handmatig te vinden met dat IP adres?
- Heb je eventueel geprobeerd met een ander device dan je mac? iPhone of iPad?
- Of geprobeerd met de ACE installer op een windows laptop?
Iemand die weet of het mogelijk is om een vermogen (kW) limiet te implementeren op de Alfen?
Idee is om het maximaal vermogen te beperken met oog op het capaciteitstarief. Ik weet dat er een stroomsterkte beperking kan worden ingesteld, die bij 1P installaties rechtstreeks het vermogen bepaalt, maar in geval van een 3P systeem geldt dit niet. Een beperking op vermogen ipv stroomsterkte is nuttig als bijvoorbeeld wordt geladen met 3P en er één fase sterk belast is door een andere verbruiker en de maximale stroomsterkte aantikt, zal Alfen niet opstarten ook al wordt het maximaal vermogen niet bereikt.
Idee is om het maximaal vermogen te beperken met oog op het capaciteitstarief. Ik weet dat er een stroomsterkte beperking kan worden ingesteld, die bij 1P installaties rechtstreeks het vermogen bepaalt, maar in geval van een 3P systeem geldt dit niet. Een beperking op vermogen ipv stroomsterkte is nuttig als bijvoorbeeld wordt geladen met 3P en er één fase sterk belast is door een andere verbruiker en de maximale stroomsterkte aantikt, zal Alfen niet opstarten ook al wordt het maximaal vermogen niet bereikt.
Limiet is alleen in ampère in te stellen en is van toepassing op alle 3 fasenSoulShot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
Iemand die weet of het mogelijk is om een vermogen (kW) limiet te implementeren op de Alfen?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Daarvoor word toch active loadbalancing gebruikt?SoulShot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
P1 meter.
Voor zover ik kan zien is dat enkel op basis van ampère. Op basis van vermogen is logischer zoals ik heb proberen uitleggen hierboven.ChargeFix schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Daarvoor word toch active loadbalancing gebruikt?
P1 meter.
Het enige wat ik zelf momenteel kan bedenken is dat ik een workaround schrijf in home assistant om de ampère limiet aan te passen op basis van het gewenste vermogen, maar is wat knullig. Verder ook geen idee hoe stabiel Alfen omgaat met het regelmatig updaten van die limiet.SoulShot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:12:
@SoulShot Misschien eens kijken naar het hier vaker genoemde evcc. Die kan sturen op “maxPower” van een “circuit”, oftewel huisaansluiting. Als je daar je gewenste maximumvermogen ingeeft zou ie daar op moeten sturen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@SoulShot
Ik denk dat je het capaciteitstarief middels de load balancing kunt instellen.
Power settings:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jiN3sySX0SnPUMr6zVmX1boE.png?f=user_large)
Hier stel je in hoe je laadpunt is afgezekerd. Dus aantal ampere + fases instellen.
Load balancing:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ox7gCtbA90aznQvbcPjSlCWT.png?f=user_large)
Hier stel je het aantal Ampere in hoeverre je huisaansluiting maximaal mag pieken. Dus
Daarmee kun je het laadpunt toch instellen als gewenst? Of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Power settings:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jiN3sySX0SnPUMr6zVmX1boE.png?f=user_large)
Hier stel je in hoe je laadpunt is afgezekerd. Dus aantal ampere + fases instellen.
Load balancing:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ox7gCtbA90aznQvbcPjSlCWT.png?f=user_large)
Hier stel je het aantal Ampere in hoeverre je huisaansluiting maximaal mag pieken. Dus
code:
1
| {maximaal wattage} / {aantal fasen} / {Voltage (230V)} |
Daarmee kun je het laadpunt toch instellen als gewenst? Of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Hij wil het totaal vermogen (alle fases) in kunnen stellen. Niet de amperes.aritmeester schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:26:toon volledige bericht
@SoulShot
Power settings:
[Afbeelding]
Load balancing:
[Afbeelding]
Hier stel je het aantal Ampere in hoeverre je huisaansluiting maximaal mag pieken. Duscode:
1 {maximaal wattage} / {aantal fasen} / {Voltage (230V)}
Dit is met name handig bij het switchen tussen 1 en 3 fases.
Dit kan alleen door bijvoorbeeld aan te sturen via domotica. Maar kan niet met de alfen paal zelf.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-08-2024 10:51 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
spanning (V) x stroom (A) = vermogen (W)de Peer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Hij wil het totaal vermogen (alle fases) in kunnen stellen. Niet de amperes.
Dit kan alleen door bijvoorbeeld aan te sturen via domotica. Maar kan niet met de alfen paal zelf.
De Alfen balanceert alle fasen naar dezelfde stroomsterkte. Vermogen is volgens het capaciteitstarief een gegeven. Spanning kun je middellen op 230V. Dan weet je de maximale stroom die ingesteld moet worden in het laadpunt zodat hij nooit boven de gewenste max uitkomt.