[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 43 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:02
Marcher schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Heb vanuit de app een bug-rapport verstuurd, is kijken of er uberhaupt een reactie komt ...
ondertussen al een eerste reactie gehad ... aangenaam verrast. Wel voor wat extra info, maar toch een eerste stap. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 14:08
Marcher schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Comfort settings (1,4kW) worden kompleet genegeerd en er wordt met max power geladen (gedeelte solar + rest v/h net) ...

Ik snap het nog steeds niet ...
Bij mij werkt dit wel correct... heb wel nog versie 1.3.1 van de Eve Connect app (net geupdate nu maar met dit weer ga ik geen extra PV vermogen hebben vrees ik).

Max. vermogen staat hier op 22.1 kW (nog steeds raar dat die setting invloed heeft om je Comfort stand) en Comfort op 1.4 kW.

Leuk trouwens dat je antwoord hebt gehad op je bugreport... ik heb het ook eens gedaan via de app en nooit iets van vernomen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11

Audione0

Strijdt der titanen

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Ik neem aan dat je dit tegenkomt bij het gebruik maken van de ACE Service Installer en daarbij de instructies van alfen How to reset the password using the Password Recovery Code (PRC) hanteert? Na het invoeren van de PRC code zou het systeem dan inderdaad het default wachtwoord moeten accepteren.

Maar daar zit misschien nog een snag. Wat is de bron van het default wachtwoord wat je probeert te gebruiken? Reden dat ik het vraag is omdat ik bij mijn firmware upgrade van 4.x naar 6.6.2 zelf een nieuw wachtwoord in heb moeten stellen. En als ik nu in de ACE installer kijk, dan geeft ie aan dat ik op dit moment gebruik maak van het "default wachtwoord". En dat is dus het wachtwoord wat ik zelf heb ingesteld en niet het wachtwoord wat oorspronkelijk is uitgeleverd (als dat er bij uitlevering ueberhaupt op stond).

[Afbeelding]

Verder zie ook de eerste van de twee “important notes” (degene over “updated products”) in de knowledge base.

Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, maar misschien heb je er wat aan.
Dankjewel voor je tips!

Ik moest indd het zelf gekozen ww gebruiken nadat ik het PRC wachtwoord had gebruikt. En niet die op de flyer staat.

Paal is inmiddels weer benaderbaar :)

Edit:

Nu ik de nieuwste versie van de ACE service installer gebruik en ik dan voor PRC kies moet ik wel weer het default wachtwoord gebruiken die op de flyer staat.

[ Voor 92% gewijzigd door Audione0 op 13-07-2024 19:45 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 14:29
Release notes van 1.3.2 bevat: ‘the max power slider is no longer limiting other modes like solar or boost’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Klinkt wel als iets dat dus al vrij snel prijzig gaat worden. Maar kan me wel voorstellen dat er vraag naar is.

Een 22 kW paal is overigens wel vrij gangbaar, ook al laadt bijna niemand er ook daadwerkelijk op 22 kW mee. Qua dimensionering moet je dan toch van 6 mm2 uit gaan lijkt me.

En vergeet niet, als je zonnepanelen hebt en 3x25A dan kun je de 22 kW prima halen.
Dat heb ik bij aanschaf dus gedaan. Terwijl ik nu juist lager probeer te laden door meer op zonnestroom te gaan. Lang leve de terugleverkosten en mogelijk de optie op HW batterijen.
Zelden laad ik nog op max capaciteit van nu 13,7 met mijn aansluiting. Alleen als ik weet dat ik zsm de deur weer uit moet. Fijn dat het kan. Verzwaren in de toekomst voor 22kw, kan ik mij nu nooit meer indenken.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
Marcher schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:29:
[...]

ondertussen al een eerste reactie gehad ... aangenaam verrast. Wel voor wat extra info, maar toch een eerste stap. ;)
Bij het eerste bericht moest ik lachen en dacht ik, oh god, die gaat nooit een reactie krijgen. Bij dit antwoord... trek ik het boetekleed aan. Die zag ik niet gebeuren :) Netjes!

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Sarge78 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Dat heb ik bij aanschaf dus gedaan. Terwijl ik nu juist lager probeer te laden door meer op zonnestroom te gaan. Lang leve de terugleverkosten en mogelijk de optie op HW batterijen.
Zelden laad ik nog op max capaciteit van nu 13,7 met mijn aansluiting. Alleen als ik weet dat ik zsm de deur weer uit moet. Fijn dat het kan. Verzwaren in de toekomst voor 22kw, kan ik mij nu nooit meer indenken.
Nou wat dacht je van negatieve stroomprijzen met dynamisch contract. Om daar maximaal van te profiteren (het is vaak maar enkele uren per dag) wil je zsm laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Marcher schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Comfort settings (1,4kW) worden kompleet genegeerd en er wordt met max power geladen (gedeelte solar + rest v/h net) ...

Ik snap het nog steeds niet ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asJZNyczDePEyYE44Iqd-nMGiGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsJ3K6T2Ho6i6Z96qAnCkkrW.jpg?f=fotoalbum_large

Hier doet hij het prima... max. staat nog op 22.1 kW, Comfort op 1.4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 20:02
Hier werkt het ook helemaal zoals je zou verwachten, (na aanpassen van de lader , aanvinken van fase-wisseling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
rick-1975 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:07:
Hier werkt het ook helemaal zoals je zou verwachten, (na aanpassen van de lader , aanvinken van fase-wisseling)
Wat bedoel je met aanvinken fase wisseling?

Want bij mij werkt het ook in principe prima, alleen pakt
Hij 4.3 als minimum bij comfort stand ipv de ingestelde 1.4

[ Voor 7% gewijzigd door Qosmic op 14-07-2024 09:27 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 20:02
Qosmic schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Want bij mij werkt het ook in principe prima, alleen pakt
Hij 4.2 als minimum bij comfort stand ipv de ingestelde 1.4
Exact zoals bij mijn ook het geval was.
Minimum bij 3 fase is 4.2 ipv 1.4

zie mijn eerdere vraag rick-1975 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Via ACE installer de setting fase-schakelen aangezet en nu gaat de lader bij laden van de zonnepanelen terug naar 1 fase laden en is het 1.4 als minimum.
Bij boost schakelt ie om en wordt er weer op 3 fase geladen.

[ Voor 9% gewijzigd door rick-1975 op 14-07-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-10 17:01
Qosmic schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:19:
[...]

Zie derde plaatje in deze post. Gaat om het vinkje allow single/multiple charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 23:53
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Zie derde plaatje in deze post. Gaat om het vinkje allow single/multiple charging.
Ik heb nu in home assistant 3 knoppen gemaakt.
Snel laden; max laden
zonnig laden: 3 fase laden 4.2KW (confort)
Bewolkt laden: 1 fase laden 1.5KW (confort)

Omdat ik bij automatisch fase wisseling gek werd van het feit dat elk wolkje hij dus ging schakelen tussen de fases en de auto dan ook een signaal af gaf dat het laden is onderbroken. Op sommige dagen is het echt erg en dat drained ook de 12v accu. De vraag wat voor weer het is krijg je zodra je de kabel in de auto steekt op je mobiel.

Wat ik niet helemaal begrijp en wat iemand misschien kan aangeven. Bij 1 fase staat er soms dat de Laadpaal Active Power Total Socket 1 iets van 4135 W haalt. Kortom hij gaat over de max heen. Ik dacht dat de paal dat wel beter zou voorkomen, is dit normaal? Moet ik nog iets anders daarvoor instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

resistme schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Wat ik niet helemaal begrijp en wat iemand misschien kan aangeven. Bij 1 fase staat er soms dat de Laadpaal Active Power Total Socket 1 iets van 4135 W haalt. Kortom hij gaat over de max heen. Ik dacht dat de paal dat wel beter zou voorkomen, is dit normaal? Moet ik nog iets anders daarvoor instellen?
welke max heb je ingesteld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

Achterliggend werkt de begrenzing op basis van de stroom. De berekening van het aantal Watt gaat uit van 230v. Maar als de spanning wat hoger is dan gaat het uiteindelijke vermogen ook hoger zijn. Ik veronderstel dat je netspanning gewoon hoger is dan 230v op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-10 09:37
Ik heb een breuk in de 0,5 mm kabel die in de connector aan de zijde van de auto tussen aansluiting PP en PE zit. Dit is een kabeltje met een weerstand en nu ben ik er al wel achter dat dit voor mijn situatie 220 Ω moet zijn. Zijn deze kabeltjes ook ergens voorgemomteerd te koop, dus inclusief de weerstand? Ik kan ze online niet vinden omdat ik ook niet goed weet waar ik op moet zoeken. En ik kan zelf niet goed solderen dus dat is ook geen oplossing want wil t wel goed repareren. Maar om hier nou een nieuwe kabel voor te kopen is ook zo zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
[...]
Omdat ik bij automatisch fase wisseling gek werd van het feit dat elk wolkje hij dus ging schakelen tussen de fases en de auto dan ook een signaal af gaf dat het laden is onderbroken.
Welke wagen heb je... op m'n BMW iX3 is dit namelijk geen probleem (ook niet switchen tussen Normaal en Comfort wat ook even het laden onderbreekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
de Peer schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:42:
[...]

welke max heb je ingesteld dan?
Ik heb in de load balacing zelf niks aangeraakt na de instalatie door de monteur. En please corrigeer me als ik het fout heb, je kan niet eens de max stroom per fase instellen? Alleen voor het gehele apparaat? Of zie ik die variabele niet in de HA intergratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

resistme schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb in de load balacing zelf niks aangeraakt na de instalatie door de monteur. En please corrigeer me als ik het fout heb, je kan niet eens de max stroom per fase instellen? Alleen voor het gehele apparaat? Of zie ik die variabele niet in de HA intergratie?
Klopt. Je stelt het max aantal ampere in voor de laadpaal. Vandaar mijn vraag welke max er ingesteld is.
Mijn max staat op 26A, en daardoor laad ik dus ongeveer 6.0 kW op 1 fase.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-07-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Klopt. Je stelt het max aantal ampere in voor de laadpaal.
Over welke spreek je dan...

- Power settings, Installation, station max. A
- Power settings, Connector 1, max.current A
- Load balancing, Active balancing, Max. smart meter current (A)
Ja, maar bij 3 fase is dit 18 kW !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• resistme
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Klopt. Je stelt het max aantal ampere in voor de laadpaal. Vandaar mijn vraag welke max er ingesteld is.
Ah. In AH staat hij op 20A (en deze 20A zekering). maar dat is dus per fase natuurlijk. Alles valt nu pas op zijn plaats :D. Ik ging er automatisch vanuit dat het de standaard 16A*230V per fase was. Maar dat is natuurlijk niet zo omdat ik thuis een 3x25A aansluiting heb dus daar is de paal op geikt. Mijn max laden was ook 20A*230V*3= 13.8KW. Nu valt het op zijn plaats.

Bedankt weer wat geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

resistme schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Ah. In AH staat hij op 20A (en deze 20A zekering). maar dat is dus per fase natuurlijk. Alles valt nu pas op zijn plaats :D. Ik ging er automatisch vanuit dat het de standaard 16A*230V per fase was. Maar dat is natuurlijk niet zo omdat ik thuis een 3x25A aansluiting heb dus daar is de paal op geikt. Mijn max laden was ook 20A*230V*3= 13.8KW. Nu valt het op zijn plaats.

Bedankt weer wat geleerd!
Kijk en dat was precies wat ik bedoelde! Hij ging dus niet over zijn max, maar bleef daar netjes binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Over welke spreek je dan...

- Power settings, Installation, station max. A
- Power settings, Connector 1, max.current A
- Load balancing, Active balancing, Max. smart meter current (A)
allemaal, de laagste die je instelt is uiteraard de beperkende factor.
[...]

Ja, maar bij 3 fase is dit 18 kW !
klopt, prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
@de Peer jij hebt thuis dus een nog grotere aansluiting dan 3x25A?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

resistme schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:47:
@de Peer jij hebt thuis dus een nog grotere aansluiting dan 3x25A?
nee, gewoon 3 x 25A. Dan kun je gewoon met 18 kW laden hoor, als de rest van je huis niets verbruikt.

Mijn laadpaal is op 32A afgezekerd. Dat betekent dat als de zon schijnt ik met 7,4 kW op 1 fase kan laden. 6 kW van het net en 1,4 kW van de zonnepanelen.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 15-07-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik probeer ook Green te laden, maar het voelt als een totaal random gedrag qua laden. Momenteel lever ik al enige tijd meer dan 5kW terug aan het net, de laadpaal zie dat ook, -10/-10/-3 ampere per fase.
Echter hij vertikt 't om mijn Model 3 van stroom te voorzien.
In Myeve staat 'limiting', "The following factors are limiting the available charge current": "Load Balancing".
(Energy management System (EMS) is limiting the charging current.

Firmware 7.0.0-4318, ik lees mijn P1 uit met DSMR en dat werkt goed want ik zie smartmeter in Myeve (en Home Assistant).
Maximum Smart Meter current: 16A
Active load balancing safe current: 6A (maar die slaat niet aan want ik lever terug)
Allow 1- and 3-phases charging is aangevinkt.
En ik heb een aktieve load balancing key.

Het gekke is dat dit niet altijd zo is, soms laadt hij een beetje/eventjes om vervolgens weer af te haken, terwijl er riant zon is. (en een reboot van de Alfen helpt niet).

Waarom gaat de laadpaal 'limiten' terwijl er zat stroom is, en limiten is 1 ding, maar meestal is de limitering to 0 :-(
Is de Alfen firmware dan nog steeds zo crappy of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:32
Heeft iemand hier met een Double ook Solar Charging aan het werk? De Alfen site is er wat vaag over en klantenservice komt ook niet echt in de lucht. Als het bv alleen werkt als er maar 1 auto aangesloten is dan is dat ook acceptabel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 14:29
DjooKoel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:09:
Ik probeer ook Green te laden, maar het voelt als een totaal random gedrag qua laden. Momenteel lever ik al enige tijd meer dan 5kW terug aan het net, de laadpaal zie dat ook, -10/-10/-3 ampere per fase.
In Myeve staat 'limiting', "The following factors are limiting the available charge current": "Load Balancing".

Firmware 7.0.0-4318, ik lees mijn P1 uit met DSMR en dat werkt goed want ik zie smartmeter in Myeve (en Home Assistant).
Active load balancing safe current: 6A (maar die slaat niet aan want ik lever terug)

Het gekke is dat dit niet altijd zo is, soms laadt hij een beetje/eventjes om vervolgens weer af te haken, terwijl er riant zon is. (en een reboot van de Alfen helpt niet).

Waarom gaat de laadpaal 'limiten' terwijl er zat stroom is, en limiten is 1 ding, maar meestal is de limitering to 0 :-(
Meld dit via de Bug Report optie. Home screen>Settings>Bug report. Dan kan Alfen dit onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 18:07
DjooKoel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:09:

check Max imbalance: lekker op 0 laten, op ander getal gaat load balancing kompleet de mist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
Inspired schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:19:
Heeft iemand hier met een Double ook Solar Charging aan het werk? De Alfen site is er wat vaag over en klantenservice komt ook niet echt in de lucht. Als het bv alleen werkt als er maar 1 auto aangesloten is dan is dat ook acceptabel.
Which charging stations are compatible with Solar Charging?
Solar Charging will work on the Eve Single S- and Pro-line charging stations.
https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
resistme schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Which charging stations are compatible with Solar Charging?
Solar Charging will work on the Eve Single S- and Pro-line charging stations.
https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging
Ja, dat heb ik gevonden. Dus alleen Eve Single Pro-line? Of alle Pro-line's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14
Iemand suggestie mbt onderstaande?

Edit:
Schijnbaar staat de paal op firmwareversie 6.2 en lukt updaten naar 6.3 niet.

Alfen single S pro via Coolblue met backoffice van Coolblue.
Ik wil firmware via hem laten updaten naar versie 6.3 zodat ik installatiegarantie voorwaarden niet schendt. Coolblue is heel meedenkend hierin. Echter lukt het hem niet om via afstand de paal te updaten. Nu heb ik geen zin in voorrijkosten en onzekerheden qua andere factoren. De paal is bedraad aangesloten middels twee losse kabels, 1 ethernet en een voor de p1 meter.
Zou een simpele reboot als in powercycle, dit issue kunnen verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door austin_77 op 15-07-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

austin_77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:37:
Iemand suggestie mbt onderstaande?

Alfen single S pro via Coolblue met backoffice van Coolblue.
Ik wil firmware via hem laten updaten naar versie 6.3 zodat ik installatiegarantie voorwaarden niet schendt. Coolblue is heel meedenkend hierin. Echter lukt het hem niet om via afstand de paal te updaten. Nu heb ik geen zin in voorrijkosten en onzekerheden qua andere factoren. De paal is bedraad aangesloten middels twee losse kabels, 1 ethernet en een voor de p1 meter.
Zou een simpele reboot als in powercycle, dit issue kunnen verhelpen?
proberen kan altijd, maar ik denk niet dat daar de oplossing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
vdburg schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:08:
[...]

check Max imbalance: lekker op 0 laten, op ander getal gaat load balancing kompleet de mist in.
Dank!
Heb de 'Installation Max. imbalance current between phases' in HA naar 0 gezet en hij gaat nu in ieder geval lekker op 4.3kW laden. (hij stond op zijn maximum van 10A, dat leek me de stand waarop er zeker geen belemmering zou zijn, maar niet dus, op 0, werkt het voorlopig).

Hij beperkt zich wel tot 4.3kW, terwijl er 7kW aan groen vermogen beschikbaar is, in Myeve zie ik dat hij gelimiteerd wordt door de auto, die wil niet meer dan 6A, geen idee waarom, in de Tesla app zie ik dat 6A inderdaad het maximum is, ik kan alleen maar een lagere waarde kiezen, niet hoger. (normaal is 16A de hoogste waarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Ja, dat heb ik gevonden. Dus alleen Eve Single Pro-line? Of alle Pro-line's?
Ik lees dat als alle Single (S of Pro) Lines, dus specifiek niet de Double.

Ik denk dat de markt van de Double ook niet vraagt om solar charging. Ik vermoed dat het voorlopig niet mogelijk is.

Overigens werkt de Double wel met evcc. Je kunt beide sockets toevoegen en separaat regelen als ware het twee separate Singles.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Ik lees dat als alle Single (S of Pro) Lines, dus specifiek niet de Double.

Ik denk dat de markt van de Double ook niet vraagt om solar charging. Ik vermoed dat het voorlopig niet mogelijk is.

Overigens werkt de Double wel met evcc. Je kunt beide sockets toevoegen en separaat regelen als ware het twee separate Singles.
Ja, zo las ik dat ook. Al is EVCC dan nog wel een optie. Ik kan een Double-tje voor een leuke prijs overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:46:
[...]
allemaal, de laagste die je instelt is uiteraard de beperkende factor.
Daar zit hem juist het probleem... ik wil dat hij bijvoorbeeld maar max. 6 kW van het net neemt in combinatie met m'n ander verbruik (koken, wassen, ...). Als je dan echter 26A ingeeft bij de Active load balancing dan geeft MyEve aan dat die andere twee ook maar maximaal 26A mogen hebben (maar dan beperk ik m'n laadpaal z'n PV gebruik ook).
klopt, prima toch?
Het klopt maar het is niet prima... ivm.capaciteitstarief wil ik een max. kW kunnen instellen bij de Load Balancing ongeacht hoeveel fase hij dan gebruikt. Als ik die 6 kW als piek wil dan moet ik dus zo'n 8A ingeven (ook hier geeft MyEve een probleem want het minimum is 10A, terwijl ACE Installer niet komt zeuren), terwijl dit bij één fase 26A zou zijn (en dus geen probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
DjooKoel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:57:
[...]
Hij beperkt zich wel tot 4.3kW
Heb je de laatste versie van Eve Connect ? Zet anders eens het max. vermogen in de Eve Connect op 11 kW. (deze heeft in de oudere versie namelijk een invloed op de Comfort stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
austin_77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:37:
Ik wil firmware via hem laten updaten naar versie 6.3 zodat ik installatiegarantie voorwaarden niet schendt.
Blijf het bizar vinden dat zij je garantievoorwaarden kunnen beperken als jij de firmware upgrade (uiteindelijk is dit een officiele Alfen firmware... je garantie op je PC vervalt toch ook niet als je een Windows upgrade doet 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Daar zit hem juist het probleem... ik wil dat hij bijvoorbeeld maar max. 6 kW van het net neemt in combinatie met m'n ander verbruik (koken, wassen, ...). Als je dan echter 26A ingeeft bij de Active load balancing dan geeft MyEve aan dat die andere twee ook maar maximaal 26A mogen hebben (maar dan beperk ik m'n laadpaal z'n PV gebruik ook).
Klopt, dit wordt niet out of the box ondersteund door Alfen. Als je, zoals ik, 32A wilt laden op 1 fase terwijl je op 3x25A afgezekerd bent dan moet je dit oplossen via domotica via modbus bijvoorbeeld.
Je wijzigt dan zelf continu het maximaal aantal ampere afhankelijk van je PV-teruglevering.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-07-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:34
ik vind het jammer dat we bij groen laden de min stand 4.2 kw is in de app de laadpaal heeft firmware 7.0.0-4318 bij 6.6.x werkt dit nog wel op 1 phase laden 1.4 kw
kan dit terug veranderd worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:40
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:40:
[...]

proberen kan altijd, maar ik denk niet dat daar de oplossing zit.
Op zich moet die paal wel op 6.3.0 kunnen draaien. Ik heb precies dezelfde, ook via Coolblue. Zelf upgrade naar 6.3.0 gedaan. (ik heb geen abonnement voor backoffice, maar backoffice is wel geconfigureerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Ja, zo las ik dat ook. Al is EVCC dan nog wel een optie. Ik kan een Double-tje voor een leuke prijs overnemen.
Double-tje...? :+

Die is een flink stuk groter dan de (toch ook al grote) Single, toch?

Ik zou hem denk ik niet willen hebben i.v.m. dat formaat, maar wie ben ik.. Prijs is daarbij wel een belangrijke factor natuurlijk.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjooKoel
teo1966 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:35:
ik vind het jammer dat we bij groen laden de min stand 4.2 kw is in de app de laadpaal heeft firmware 7.0.0-4318 bij 6.6.x werkt dit nog wel op 1 phase laden 1.4 kw
kan dit terug veranderd worden ?
Ik heb ook 7.0.0-4318 en ik zie 'm net terugvallen van 4.3kW naar 1.4kW.
Heb je wel het vinkje staan bij 'allow 1 & 3 phase charging' in Myeve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

WillemD61 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:53:
[...]

Op zich moet die paal wel op 6.3.0 kunnen draaien. Ik heb precies dezelfde, ook via Coolblue. Zelf upgrade naar 6.3.0 gedaan. (ik heb geen abonnement voor backoffice, maar backoffice is wel geconfigureerd)
Zeker. Ik heb hem ook zelf bijgewerkt.
maar de vraag was of de paal opnieuw opstarten er voor zorgt dat Coolblue de paal kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
r2504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Blijf het bizar vinden dat zij je garantievoorwaarden kunnen beperken als jij de firmware upgrade (uiteindelijk is dit een officiele Alfen firmware... je garantie op je PC vervalt toch ook niet als je een Windows upgrade doet 8)7 ).
Het gaat meer om vernaggelen van instellingen door gebruiker/eigenaar waardoor zij mogen komen opdraven om end user shizzle op te komen lossen. Desalniettemin ga ik het ervaren of een reboot/powercycle gaat helpen. Voor zekerheid nog even netwerkkabel direct op modem gezet ipv de switch die ertussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:34
DjooKoel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Ik heb ook 7.0.0-4318 en ik zie 'm net terugvallen van 4.3kW naar 1.4kW.
Heb je wel het vinkje staan bij 'allow 1 & 3 phase charging' in Myeve?
deze staat aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3r88Z9lOJ-xYC3BOTKu6xHE7AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBD1VH6VfTwpZYJI5r2b537m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
de Peer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Zeker. Ik heb hem ook zelf bijgewerkt.
maar de vraag was of de paal opnieuw opstarten er voor zorgt dat Coolblue de paal kan updaten.
Via de app gedaan of via de installeer software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

austin_77 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Via de app gedaan of via de installeer software?
De ace installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Een reboot gedaan van de laadpaal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
In het forum is al veel geschreven over integratie met Home Assistant. Dat is zeker nuttig; alleen ik maak (nog) geen gebruik van HA. Zelf heb ik Domoticz en het leek me leuk om wat ervaringen te delen.

Integratie van de Alfen laadpaal met Domoticz is verbluffend eenvoudig. Simpelweg toevoegen van de "hardware" (standaard beschikbaar) en vervolgens zijn er zo'n 10 apparaten standaard in domoticz beschikbaar (inclusief de switch om solar aan en uit te zetten, tonen van voltages, actuele laadstroom, e.d.).

De userinterface van domoticz is natuurlijk niet echt mooi, maar het is wel mooi om al mijn energie-gerelateerde informatie op één plek samen te brengen: In mijn geval dus domoticz. Ook de energieprijzen (zowel de spotprijs als de prijs van de volgende dag) worden namelijk vanzelf geladen (ook dat is fluitje van een cent met behulp van Enever Energieprijzen). En sinds vandaag kan ik ook het vermogen van mijn Autarco zonnepanelen terugzien in domoticz. Weliswaar met tussenkomst van de autarco website, maar het is wel leuk om niet alleen de P1 terugleverstroom te zien, maar ook het actuele opgewekte vermogen.

De volgende stap wordt om e.e.a. bij elkaar te brengen in het energiedashboard van domoticz en om (op termijn) het een en ander aan elkaar te knopen. Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 15-07-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:50
iemand ervaring met deze storing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaH9fhBfEepHOpF22W9cK_ER5C0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8OE0J1VL5pXipesmVoY5iCZK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
r2504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:14:
Een reboot gedaan van de laadpaal ?
Ik gisteravond, nu wachten op bericht van Coolblue. Maar ik denk dat je de post hierboven bedoelt? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik.draai nog 6.6.2.
Mensen die naar 7.0 geüpdatet hebben blij?
Geen issues?

Ik maak nu sinds kort ook gebruik van solar charging en zag in de release notes Dat het met 7.0 stabieler moet zijn en ook het schakelen tussen de fases beter gaat. Klopt dit?

Daarnaast een waarschuwing niet te updaten als je gebruik maakt van e-giro. Wat is dit?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutp
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-12-2024
Gisteren de upgrade gedaan van 6.5.0-4217 naar 7.0.0-4318.
Bij loskoppelen van de stekker komt er foutcode 102 op scherm te staan (Power switch error).
Is dat een bug of een foute instelling?
Na een reset is probleem opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door woutp op 16-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-10 15:04
Bij mij ook de vorige keer moest de printplaat vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
Welke reset heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutp
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-12-2024
Een zachte reset via website evc-net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
Ik ben een leek
Heb je daar een contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:50
woutp schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:29:
Gisteren de upgrade gedaan van 6.5.0-4217 naar 7.0.0-4318.
Bij loskoppelen van de stekker komt er foutcode 102 op scherm te staan (Power switch error).
Is dat een bug of een foute instelling?
Na een reset is probleem opgelost.
Exact hetzelfde probleem. Moest wel paar keer resetten, (niet lang genoeg gewacht)
Draai op 7.0.0-4318, denk dus een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Hm Coolblue lukt het niet om de laadpaal vanaf afstand te updaten…
Blijf het apart vinden dat ze schermen met servicevoorwaarden (ik weet dat ze consument vooraf moeten informeren), maar Alfen en upgraden is toch nog steeds een lucky shot of niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
austin_77 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:42:
Hm Coolblue lukt het niet om de laadpaal vanaf afstand te updaten…
Blijf het apart vinden dat ze schermen met servicevoorwaarden (ik weet dat ze consument vooraf moeten informeren)
Tja, dan moeten ze hem maar gratis ter plaatse komen upgraden... of telt de service dan plots niet meer ?
maar Alfen en upgraden is toch nog steeds een lucky shot of niet zo?
Waar haal je dat statement vandaan... je doet alsof 7 op de 10 updates slecht aflopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
r2504 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Tja, dan moeten ze hem maar gratis ter plaatse komen upgraden... of telt de service dan plots niet meer ?

[...]

Waar haal je dat statement vandaan... je doet alsof 7 op de 10 updates slecht aflopen :?
Daar wordt niet actief op gestuurd gelukkig op service die dan niet telt.

Statement baseerde ik meer op feit dat in dit forumtopic heel vaak voorbij is gekomen dat moederborden vervangen moesten worden na een mislukte firmware update. Nu kan dat ook gevalletje ‘verkeerde firmware’ (bv type a waar b nodig was) zijn. Zal in veel gevallen goed gaan maar ik hem geen zin in een gebrickte laadpaal, puur vanwege het gedoe eromheen.

[ Voor 8% gewijzigd door austin_77 op 16-07-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Ik volg dit forum toch ook al een tijdje en kan me met moeite één bricked paal herinneren maar ik kan fout zijn. Feit is dat je op forums hoofdzakelijk de dingen leest die fout gaan, niet deze die prima verlopen.

Zolang de paal onder garantie is zou ik er niet echt van wakker liggen... trouwens dat ze maar eens bewijzen dat je een firmware upgrade hebt gedaan die mislukt is, je kan evenzeer zeggen dat plots je paal het niet meer deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:33:
Ik volg dit forum toch ook al een tijdje en kan me met moeite één bricked paal herinneren
in mijn herinnering zeker 5-10 in de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:15
Om de negatieve bias even te doorbreken. Ik heb hier al meerdere updates gedaan en niets gebricked.

Bedraad aangesloten en de Ace installer gebruikt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
Ik blijf het gevoel hebben dat het allemaal nog wat onstabiel/onvoorspelbaar is en dat er parameters zijn die op de achtergrond de boel toch weer kunnen verstieren (denk aan: 'Installation Max. imbalance current between phases', die moet op 0 staan anders gaat 't ook weer fout).
Bij mij werkt 'groen' min of meer stabiel, hij laadt met 1.4 of 4.3kW, afhankelijk van het beschikbare vermogen, voor nu prima, maar nog steeds wel wat vreemd dat hij niet meer dan 6A wil doen, zelfs als er riant wordt teruggeleverd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Qosmic schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:47:
Ik.draai nog 6.6.2.
Mensen die naar 7.0 geüpdatet hebben blij?
Geen issues?

Daarnaast een waarschuwing niet te updaten als je gebruik maakt van e-giro. Wat is dit?
Giro-e is een Duits betaalsysteem. Wordt met name toegepast in commerciële laadpalen in Duitsland. In de praktijk zullen lezers van dit forum hier niet mee te maken hebben. Zie dit nieuwsbericht van Alfen voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
DjooKoel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:48:
[...]
Bij mij werkt 'groen' min of meer stabiel, hij laadt met 1.4 of 4.3kW, afhankelijk van het beschikbare vermogen, voor nu prima, maar nog steeds wel wat vreemd dat hij niet meer dan 6A wil doen, zelfs als er riant wordt teruggeleverd...
Welke versie van firmware en Eve Connect app ? Paal al eens gereboot ? Max. vermogen (onder normaal laden) in de Eve Connect app op maximaal gezet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
de Peer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:43:
[...]

in mijn herinnering zeker 5-10 in de afgelopen jaren.
Idd, dat waren wel laadpalen die van firmware 4.x naar 5.x weigerden te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
r2504 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Welke versie van firmware en Eve Connect app ? Paal al eens gereboot ? Max. vermogen (onder normaal laden) in de Eve Connect app op maximaal gezet ?
Eve Connect: laatste versie 1.3.2 build 5003
Paal: laatste versie: 7.0.0
Reboot reeds gedaan
Max vermogen in Eve Connect, dat is de gouden tip!
Die zie je pas als je 'solar charging' uit zet :-(, maar die stond inderdaad op 4,3kW, nu opgehoogd en hij wil nu ook meer dan 6A leveren (zowel op 1 fase als op 3).

Het zou toch wel handig zijn als in Myeve het maximum vermogen ook zichtbaar zou zijn als 'solar charging' aan staat, zonder deze tip had ik hier nog heel lang naar kunnen zoeken! Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
DjooKoel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Max vermogen in Eve Connect, dat is de gouden tip!
Die zie je pas als je 'solar charging' uit zet :-(, maar die stond inderdaad op 4,3kW, nu opgehoogd en hij wil nu ook meer dan 6A leveren (zowel op 1 fase als op 3).
Volgens de change log van Eve Connect zou dat nochtans niet langer het geval mogen zijn met de nieuwste versie maar ik heb het zonet ook weer ontdekt. Is dus duidelijk nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:19
aritmeester schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Als er op het display 13,8 kW staat zal er in je station max current 20 ipv 16 staan (3 x 230 x 20).

Ik zou de logging van je laadpunt eens bekijken wat de reden is.
Waar staat de safe current op ingesteld? Als deze op 11 staat zou dat overeenkomen met het vermogen wat je nu krijgt. Maar dat is slechts één van de mogelijkheden.
Nadat 50Five een paar keer de laadpaal op afstand heeft uitgelezen en ze beweren dat alle instellingen goed staan en er geen foutmeldingen uitgelezen worden, maar ik nog steeds niet met 11kW kan laden, heb ik toch zelf maar eens de laadpaal open geschroefd en met een UTP kabel aan de laptop met ACEInstaller gehangen en zelf de logs uitgelezen. Als ik een laadsessie bekijk valt mij dit op in de logs:

2024-07-17T09:30:16.488Z:USER:taskMaster.c:5987:Temperature: 38.1 C
2024-07-17T09:31:16.031Z:INFO:taskMaster.c:5264:Socket #1: next sample interval metervalue in 300 seconds
2024-07-17T09:31:17.878Z:USER:taskMaster.c:6089:Socket #1: L1N=234.8V L2N=235.6V L3N=235.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2024-07-17T09:31:17.890Z:USER:taskMaster.c:6125:Socket #1: I1=15.5A I2=15.6A I3=0.5A P=7.3kW Idc=0.0mA

Hier zie ik bij elke intervalmeting I3=0.5A staan terwijl I1 en I2 bijna tot de maximaal ingestelde limiet van 16A komen.

Met I3 op slechts 0.5A verklaart dat wel waarom er maximaal net 7.3 kW wordt geladen en niet de maximale 11kW. Nu is alleen mijn kennis niet groot genoeg om te bepalen waarom I3 niet tot 16A gaat. Is dit een softwarematig iets, of is er technisch iets in de paal of de aansluiting met de meterkast niet in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Lijkt me toch iets technisch te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
marco.n schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Nadat 50Five een paar keer de laadpaal op afstand heeft uitgelezen en ze beweren dat alle instellingen goed staan en er geen foutmeldingen uitgelezen worden, maar ik nog steeds niet met 11kW kan laden, heb ik toch zelf maar eens de laadpaal open geschroefd en met een UTP kabel aan de laptop met ACEInstaller gehangen en zelf de logs uitgelezen. Als ik een laadsessie bekijk valt mij dit op in de logs:

2024-07-17T09:30:16.488Z:USER:taskMaster.c:5987:Temperature: 38.1 C
2024-07-17T09:31:16.031Z:INFO:taskMaster.c:5264:Socket #1: next sample interval metervalue in 300 seconds
2024-07-17T09:31:17.878Z:USER:taskMaster.c:6089:Socket #1: L1N=234.8V L2N=235.6V L3N=235.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
2024-07-17T09:31:17.890Z:USER:taskMaster.c:6125:Socket #1: I1=15.5A I2=15.6A I3=0.5A P=7.3kW Idc=0.0mA

Hier zie ik bij elke intervalmeting I3=0.5A staan terwijl I1 en I2 bijna tot de maximaal ingestelde limiet van 16A komen.

Met I3 op slechts 0.5A verklaart dat wel waarom er maximaal net 7.3 kW wordt geladen en niet de maximale 11kW. Nu is alleen mijn kennis niet groot genoeg om te bepalen waarom I3 niet tot 16A gaat. Is dit een softwarematig iets, of is er technisch iets in de paal of de aansluiting met de meterkast niet in orde?
Heb je ook inzicht in andere verbruikers op L3? De load balancing lijkt ervoor te kiezen om L3 te reduceren tot 0.5A. Als je deze amperages x 230V doet kom je inderdaad op 7.3kW

Kortom, je L3 zit een zware gebruiker op óf je laadpunt maakt een foutieve keuze met betrekking tot L3.
Heb je P1 logging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aritmeester schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Heb je ook inzicht in andere verbruikers op L3? De load balancing lijkt ervoor te kiezen om L3 te reduceren tot 0.5A. Als je deze amperages x 230V doet kom je inderdaad op 7.3kW

Kortom, je L3 zit een zware gebruiker op óf je laadpunt maakt een foutieve keuze met betrekking tot L3.
Heb je P1 logging?
dit snap ik niet. Alfen kan toch alleen op 1 fase laden of op alle 3? En niet op 2 fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
[...]

Heb je P1 logging?
Tijdens het laden was er geen grote vraag vanuit de rest van de woning. Het is ook bij elke laadsessie dat ik maximaal op 7.3kW uitkom, dus het is geen momentopname waarbij er veel vraag is en de loadbalancing de laadpaal afknijpt.

Als ik in de log zoek op P1 kom ik wel dit soort meldingen tegen:
2024-07-17T00:11:09.054Z:WARNING:taskP1Meter.c:537:P1 Device failure: Read CRC Error.
2024-07-17T00:11:10.042Z:USER:taskP1Meter.c:495:P1 Communications Recovered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
[...]

Heb je P1 logging?
Dit kan de loadbalancing niet veroorzaken. Als de loadbalancing een stroombeperking zal opleggen aan de auto is dat altijd voor alle fases en niet voor fases individueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Inmiddels hier ook even via de myEve in mijn laadpaal ingelogd. Geen firmware geupdate, maar als ik kijk zie ik dat de app ‘maar’ drie firmware bestanden als optie laat zien, waarbij 5.6, 6.6.x.x. en 6.6> tot de mogelijkheden behoren. Zou het kunnen zijn dat versie 6.3 niet meer gesigned wordt voor mijn laadpaal en dat daardoor upgrade van 6.2 naar 6.3 niet mogelijk is?
Coolblue geeft aan dat 6.3 de meest stabiele versie is en willen liever niet hoger gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door austin_77 op 17-07-2024 15:17 . Reden: Tekstuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 14:41
verkeerde topic, excuses

[ Voor 92% gewijzigd door keko12 op 17-07-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
marco.n schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Tijdens het laden was er geen grote vraag vanuit de rest van de woning. Het is ook bij elke laadsessie dat ik maximaal op 7.3kW uitkom, dus het is geen momentopname waarbij er veel vraag is en de loadbalancing de laadpaal afknijpt.

2024-07-17T00:11:09.054Z:WARNING:taskP1Meter.c:537:P1 Device failure: Read CRC Error.
Is dit een alfen met vaste kabel? indien niet kan je eventueel eens een andere kabel proberen? Lijkt me dat de alfen wel op alle 3 de fases spanning krijgt maar de auto maar op 2 fases effectief laad. Welke auto heb je? Toevallig een Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
Roeland54 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Is dit een alfen met vaste kabel? indien niet kan je eventueel eens een andere kabel proberen? Lijkt me dat de alfen wel op alle 3 de fases spanning krijgt maar de auto maar op 2 fases effectief laad. Welke auto heb je? Toevallig een Tesla?
Helaas de Alfen met vaste kabel, dus met een andere kabel testen kan helaas niet. Ik heb een Polestar 2 en in de auto geeft hij inderdaad ook aan dat er maar met 11A wordt geladen en niet de 16A die de auto aankan. Ik heb ook de auto al even laten nakijken bij de dealer of daar het probleem in zat (leek mij niet aangezien de auto aan een openbare laadpaal wel gewoon met 11kW / 16A wil laden) en daar kunnen ze inderdaad niets raars in de logs vinden. Ik durf dus inmiddels wel met zekerheid te zeggen dat het probleem in de laadpaal zit.
Ik heb de Polestar nu 1,5 maand en sinds dag 1 lukt het al niet met 11kW te laden. Hiervoor heb ik wel een Tesla model 3 gehad en die vroeg en kreeg altijd gewoon netjes 11kW, tenzij gelijktijdig met het laden ook de wasmachine en droger aanstonden en dan de loadbalancing de auto afkneep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
[...]
Ik zou denken dat de Alfen je P1 waardes dus niet correct binnen krijgt en hieruit bepaalde conclusies trekt... ik zou dus eerst trachten dit in orde te brengen. Wat zie je trouwens in de ACE Installer of MyEve voor current waardes bij je P1 meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik heb sinds gistermiddag een issue. Mijn Homeassistant (leeyuentuen integratie) verliest de verbinding met de Alfen paal. Daardoor werken mijn automatiseringen niet om de paal vrij te geven.
Als ik de integratie of HA herstart doet ie het even, maar uiteindelijk valt ie weer weg. Zie als voorbeeld het grafiek van het voltage.
Ik heb de paal al herstart (stroom eraf) HA gerestart. Uit/ingelogd.
Draai de 7.0 Firmware.

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epiJrGr3P_j9L6A15Pk5vrHUwvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AE9PKJUAEGI0TRIFQM8U4WnS.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
V_ger schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:49:
Ik heb sinds gistermiddag een issue. Mijn Homeassistant (leeyuentuen integratie) verliest de verbinding met de Alfen paal. Daardoor werken mijn automatiseringen niet om de paal vrij te geven.
Als ik de integratie of HA herstart doet ie het even, maar uiteindelijk valt ie weer weg. Zie als voorbeeld het grafiek van het voltage.
Draai de 7.0 Firmware.

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Zit de update naar 7.0 op het tijdspad, is het sindsdien ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
stormfly schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Zit de update naar 7.0 op het tijdspad, is het sindsdien ontstaan?
Volgens mij heb ik afgelopen zaterdag de update gedaan. Iig niet gistermiddag.
Ik heb ook geëxperimenteerd met EVCC. Dat ging goed met zonneladen, maar conflicteerde met het gelijktijdig laden van mijn thuisbatterijen. Dus dat heb ik van het weekend ook weer omgezet.
Maar ook daarvoor geldt, dat was niet gistermiddag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

V_ger schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:49:
Draai de 7.0 Firmware.

Iemand suggesties?

[Afbeelding]
Heb je de App of ACE installer gebruikt tegelijkertijd? want dat blijkt niet te kunnen, er kan maar 1 gebruiker (of applicatie) verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
de Peer schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Heb je de App of ACE installer gebruikt tegelijkertijd? want dat blijkt niet te kunnen, er kan maar 1 gebruiker (of applicatie) verbinding hebben.
Nope, want dat werkt gewoon simpelweg niet. Je kan op een 2e device niet inloggen als je ergens anders ingelogd bent.

Ik ben nu verbonden via de Ace installer en de auto is aan het laden. Ik heb wat instellingen aangepast op Save gedrukt en weer teruggezet. Kijken of dat werkt...

Edit: ACE uitgelogd en weer verbonden met HA en waardes worden 1x geupdate en dan doet ie het weer niet...

Edit 2: Gedowngrade naar 6.6.2 Vooralsnog update ie nu wel om de paar seconden de voltages.

[ Voor 15% gewijzigd door V_ger op 18-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
r2504 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Ik zou denken dat de Alfen je P1 waardes dus niet correct binnen krijgt en hieruit bepaalde conclusies trekt... ik zou dus eerst trachten dit in orde te brengen. Wat zie je trouwens in de ACE Installer of MyEve voor current waardes bij je P1 meter ?
Helaas hangt de Alfen niet permanent aan een UTP kabel, dus ik moet de laadpaal weer openschroeven en aan de laptop hangen om de current P1 waardes uit te kunnen lezen. Ik heb daar gisteren bij het downloaden van de logbestanden niet specifiek op gelet. Morgen komt er overigens een monteur langs, dus dan kan ik even meekijken en hopelijk weet hij de oorzaak op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 15:11
[...]

Welke firmware versie heb je?
CRC errors in het P1 signaal kan liggen door een bug in de firmware (hou als het kan V6.3.0 aan)
CRC errors kan ook liggen aan een slecht P1 signaal wat vaak kom door dat er een splitter gebruikt is op het P1 signaal, als dat het geval is haal de splitter er eens tussen uit en zet de lader voor 10 sec uit en weer aan en kijk of het probleem na ongeveer 2 minuten is opgelost (wel eerst de auto afkopellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
Daveth schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Welke firmware versie heb je?
CRC errors in het P1 signaal kan liggen door een bug in de firmware (hou als het kan V6.3.0 aan)
CRC errors kan ook liggen aan een slecht P1 signaal wat vaak kom door dat er een splitter gebruikt is op het P1 signaal, als dat het geval is haal de splitter er eens tussen uit en zet de lader voor 10 sec uit en weer aan en kijk of het probleem na ongeveer 2 minuten is opgelost (wel eerst de auto afkopellen).
De laadpaal draait momenteel op versie 6.6.0.
Mijn installatie heeft inderdaad een splitter die door Eneco is geplaatst. Ik kan alleen die er niet even tussenuit halen om te testen. De grijze kabel die vanuit de laadpaal komt zit met het zwarte blokje (Phoenix TX connector) op de splitter aangesloten. Aan de onderkant van de splitter gaat de witte kabel met een RJ12 connector in de slimme meter. Er zit dus geen RJ12 connector aan de grijze kabel en deze kan ik daardoor niet direct in de slimme meter pluggen zonder gebruik te maken van de splitter. Wel weer iets om aan de monteur te melden om naar te kijken morgen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at-iBjNVHwqB-uNKmuDQXsjHuK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7K5kHs9GcILuU4FfqoqsXHXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
marco.n schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Mijn installatie heeft inderdaad een splitter die door Eneco is geplaatst. Ik kan alleen die er niet even tussenuit halen om te testen. De grijze kabel die vanuit de laadpaal komt zit met het zwarte blokje (Phoenix TX connector) op de splitter aangesloten. Aan de onderkant van de splitter gaat de witte kabel met een RJ12 connector in de slimme meter. Er zit dus geen RJ12 connector aan de grijze kabel en deze kan ik daardoor niet direct in de slimme meter pluggen zonder gebruik te maken van de splitter. Wel weer iets om aan de monteur te melden om naar te kijken morgen!
[Afbeelding]
Dit is geen splitter maar een Repeater, hier van zit er ook 1 in je lader, deze zet het p1 signaal reversed RS232 signaal om naar RS485, RS485 heeft maar 2 draden nodig en kan veel langere afstanden aan.
Deze kastje worden altijd geplaatst bij Eneco en vaak is de afstand kleiner dan 20 meter en zijn deze kastjes totaal niet nuttig en geven ze zelfs vaak problemen.
Dit hoeft niet te betekenen dat dit bij jou het geval is, CRC error geeft in ieder geval aan dat het signaal niet juist aankomt.
De monteur die zal komen zal checken of het signaal uit de slimme meter correct is en zo steeds en stapje verder meten om te zien waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

[Afbeelding]
Hoe lang is de afstand splitter - laadpaal ? Als het meer dan 10 meter kabel is, kan het signaal te zwak zijn bij de laadpaal. Je moet dan P1 verlengers van Cedel gebruiken, die hebben een model speciaal voor Alfen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
DaRealRenzel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Hoe lang is de afstand splitter - laadpaal ? Als het meer dan 10 meter kabel is, kan het signaal te zwak zijn bij de laadpaal. Je moet dan P1 verlengers van Cedel gebruiken, die hebben een model speciaal voor Alfen.
De afstand meterkast - laadpaal is minder dan een meter. De laadpaal hangt aan de andere kant van de buitenmuur direct naast de meterkast. Zwak signaal door een lange afstand zou het probleem dus niet mogen zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
Daveth schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Dit is geen splitter maar een Repeater, hier van zit er ook 1 in je lader, deze zet het p1 signaal reversed RS232 signaal om naar RS485, RS485 heeft maar 2 draden nodig en kan veel langere afstanden aan.
Deze kastje worden altijd geplaatst bij Eneco en vaak is de afstand kleiner dan 20 meter en zijn deze kastjes totaal niet nuttig en geven ze zelfs vaak problemen.
Dit hoeft niet te betekenen dat dit bij jou het geval is, CRC error geeft in ieder geval aan dat het signaal niet juist aankomt.
De monteur die zal komen zal checken of het signaal uit de slimme meter correct is en zo steeds en stapje verder meten om te zien waar het fout gaat.
Dank voor de correctie en aanvullende uitleg. In mijn geval is de afstand van de meterkast naar de laadpaal minder dan een meter (enkel de buitenmuur door), dus om signaalverlies te compenseren zou de repeater inderdaad dus niet nodig geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
marco.n schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:56:
[...]

Dank voor de correctie en aanvullende uitleg. In mijn geval is de afstand van de meterkast naar de laadpaal minder dan een meter (enkel de buitenmuur door), dus om signaalverlies te compenseren zou de repeater inderdaad dus niet nodig geweest zijn.
In dat geval morgen tegen de monteur zeggen dat hij de extenders van Eneco aan beide kanten moet verwijderen en aan beide kanten een RJ11 stekkertje plaatsen, deze kan aan 1 kant in de slimme meter en aan de andere kant in het controllerboard van de lader.
Die Eneco extenders geven veel problemen, ik haal ze altijd weg bij klanten waar de afstand kort is en die problemen hebben met het P1 signaal en bijna altijd is het daarna opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
Daveth schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:52:
[...]

In dat geval morgen tegen de monteur zeggen dat hij de extenders van Eneco aan beide kanten moet verwijderen en aan beide kanten een RJ11 stekkertje plaatsen, deze kan aan 1 kant in de slimme meter en aan de andere kant in het controllerboard van de lader.
Die Eneco extenders geven veel problemen, ik haal ze altijd weg bij klanten waar de afstand kort is en die problemen hebben met het P1 signaal en bijna altijd is het daarna opgelost.
Ja ik heb de P1 poort verder niet voor andere zaken nodig, dus wat mij betreft trekken ze die extender er meteen tussenuit. Eens kijken of ik de beste man zover kan krijgen dat te doen. Ik kan het in principe zelf, maar wil geen gezeur over dat je zelf zit te rommelen met de laadpaal en ze moeilijk gaan doen over garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

marco.n schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:54:
[...]

Ja ik heb de P1 poort verder niet voor andere zaken nodig, dus wat mij betreft trekken ze die extender er meteen tussenuit. Eens kijken of ik de beste man zover kan krijgen dat te doen. Ik kan het in principe zelf, maar wil geen gezeur over dat je zelf zit te rommelen met de laadpaal en ze moeilijk gaan doen over garantie.
Met vooruitziende blik zou je een splitter en P1 dongle van HomeWizard kunnen aanschaffen, dan kan je tzt ook je verbruik in de gaten houden

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-10 00:32
[...]

[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde door Eneco geplaatste repeaters (met splitterfunctie) gehad en ondanks dat de afstand bij mij maar 3 meter is best veel last gehad van CRC-errors en andere signaal-issues terug te vinden in de logging. Ik vind het ook een buitengewoon kwetsbare oplossing, dus ik heb ze aan beide kanten verwijderd, 2 RJ45 connectoren (8-aderig ja, de utp kabel die ze gebruiken is ook 8-aderig) er aangezet en middels 2 utp-koppelblokjes ga ik over naar RJ12 (6-aderig, maar 2-aderig volstaat). In de meterkast aangesloten op de active 4-poorts Homewizzard P1 splitter welke ik voed met USB 5V. De Toon thermostaat en Homewizzard P1 meter zitten er ook op. Errors zijn weg, P1-signaal is super stabiel. En geen buggy repeaters meer, die zijn mij te storingsgevoelig. En ja, ik had alles ook met RJ12 pluggen kunnen doen, maar wil het echt zo. Mogelijk ook een oplossing voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco.n
rasman69 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:05:
[...]

Ik heb precies dezelfde door Eneco geplaatste repeaters (met splitterfunctie) gehad en ondanks dat de afstand bij mij maar 3 meter is best veel last gehad van CRC-errors en andere signaal-issues terrug te vinden in de logging. Ik vind het ook een buitengewoon kwetsbare oplossing, dus ik heb ze aan beide kanten verwijderd, 2 RJ45 connectoren (8-aderig ja, de utp kabel die ze gebruiken is ook 8-aderig) er aangezet en middels 2 utp-koppelblokjes ga ik over naar RJ12 (6-aderig, maar 2-aderig volstaat). In de meterkast aangesloten op de active 4-poorts Homewizzard P1 splitter welke ik voed met USB 5V. De Toon thermostaat en Homewizzard P1 meter zitten er ook op. Errors zijn weg, P1-signaal is super stabiel. En geen buggy repeaters meer, die zijn mij te storingsgevoelig. En ja, ik had alles ook met RJ12 pluggen kunnen doen, maar wil het echt zo. Mogelijk ook een oplossing voor jou.
Dank voor het delen van je (slechte) ervaring met de repeaters. Ik laat eerst vandaag de monteur alles testen en doormeten en hopelijk is hij bereid de repeaters er tussenuit te halen en er gewoon RJ12 tussen wil zetten. Wil hij dat niet doen dan zal ik het zelf op een later moment doen.
Pagina: 1 ... 43 ... 93 Laatste