Bedankt voor de info. Als ik tijd heb, ga ik dit weekend eens kijken of het mij gaat lukken. Hopelijk staat het wachtwoord inderdaad binnenin de paal, even een UTP kabel trekken en zien of ik toegang krijg tot de paal. Ik zal mijn bevindingen in ieder geval delen.cossy nl schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:01:
[...]
Hier ook een Awesems klant, herkenbaar verhaal.
Qua wachtword: deze zou op de sticker in de paal moeten staan. Dan is het een kwestie van de sim er voor nu uit, Paal een reset geven en je eigen instellingen er in zetten.
Note: Dit zelf nog niet gedaan, maar zit op het zelfde pad.
iemand ervaring met de nieuwe firmware N9xx 7.00-4318 ?
krijg hem nu aangeboden via ACE ( staat nu 6.6.2-4312 op )
Ben ook wel benieuwd.
Heb nu ook 6.6.2-4312 erop welke stabiel en zonder issues draait.
Heb nu ook 6.6.2-4312 erop welke stabiel en zonder issues draait.
Stop chasing the dream, you're already living it
Iemand een idee of Coolblue moeilijk kan doen (lees: in zijn recht staat om moeilijk te doen) als ik zelf de firmware update van mijn alfen S single pro?
Via hen gekocht, hebben laadpaal geinstalleerd en backoffice loopt via hun a €3,99 per maand,
Via hen gekocht, hebben laadpaal geinstalleerd en backoffice loopt via hun a €3,99 per maand,
Ik ben net klaar met het plaatsen van een Eve single pro, met de installer de configuratie voor E/flux geselecteerd. maar helaas geeft E/ flux steeds aan dat de lader niet volledig geconfigureerd is.
Heb op profiel 1 aangegeven eerst via de ethernetkabel verbinding te maken
en beveiliging op ocs 1,6
en natuurlijk een account bij E/ flux genomen. Maar kan nog steeds de laadpaal niet registreren
Iemand een idee wat ik vergeet
en natuurlijk een account bij E/ flux genomen. Maar kan nog steeds de laadpaal niet registreren
Had ik ook last van, je moet e-flux klantenservice bellen. Volgens mij is het een handmatig dingetje dat ze moeten omzetten..marioL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:04:
Ik ben net klaar met het plaatsen van een Eve single pro, met de installer de configuratie voor E/flux geselecteerd. maar helaas geeft E/ flux steeds aan dat de lader niet volledig geconfigureerd is.
Deze grondplaat kan je bij een welwillende installateur gewoon als spare part bestellen.kisik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:02:
Ik wil mijn laadpaal verplaatsen van de bestaande plek op paal naar een houten wand in een nieuwe carport. Hiervoor heb ik een montageplaatje nodig zoals bijgaand. Bij mij is die niet achtergebleven bij installatie op de paal en los kan ik het niet vinden, behalve een grotere plaat die weer voor een paal is bedoelt.
Nu bedacht ik me dat ik gewoon stokschroeven in de houten wand en balk erachter kan zetten en het laadpunt daar gewoon op kan schroeven. Kan iemand het plaatje aftekenen met de schroefpunten en zo er op en dit op de post gooien? Reactie kan via PM.
[Afbeelding]
Stokschroeven kan uiteraard ook, maar als je de moer dan een beetje te vast aan draait, kan de kast breken.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ja, ze kunnen zeker moeilijk doen als de update fout gaat, en dit gebeurt helaas en zij dit moeten oplossen voor je. Bovendien als je boven firmware 6 zit is er niks extra's te behalen met een update.austin_77 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:50:
Iemand een idee of Coolblue moeilijk kan doen (lees: in zijn recht staat om moeilijk te doen) als ik zelf de firmware update van mijn alfen S single pro?
Ik heb in de integratie even gekeken, maar hoe zet ik die uit dan?NoFate schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:02:
[...]
In de HA integratie zijn buttons gemaakt om snel even af/aan te melden , maar eigenlijk heb je de Eve connect niet nodig als je met de HA integratie werkt? Via HA kan je dan toch ook alles doen?
Ik heb gisteren de hele integratie maar even uit moeten zetten en moest daarna eerst HA helemaal opnieuw opstarten om in Eve connect te komen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
klik binnen integraties op de wallbox, en dan op de 3 puntjes (instellingen). en kies disableSarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Ik heb in de integratie even gekeken, maar hoe zet ik die uit dan?
Ik heb gisteren de hele integratie maar even uit moeten zetten en moest daarna eerst HA helemaal opnieuw opstarten om in Eve connect te komen.
Er zou een manier moeten zijn om het inloggen via andere apps mogelijk te moeten maken met eend ruk op de knop. Dit is het uitzetten van de gehele integratie.de Peer schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:27:
[...]
klik binnen integraties op de wallbox, en dan op de 3 puntjes (instellingen). en kies disable
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik had het gedaan, crashte mijn paal en Coolblue kwam na 3 weken om de fw downgraden loopt nu al maanden prima maar ik was me now 3 met aan de upgrades. Ik zie de meerwaarde van de Coolblue backoffice ook niet meer. Mijn maand verbruik download ik via Eve connect en garantie is nu voorbij.austin_77 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:50:
Zojuist update gedaan naar versie 7.7.0-4318. Wordt wel aangeboden in de ACE installer maar is nog steeds niet zichtbaar op de knowledgebase pagina.
Ik heb de laadpaal in eigendom maar maak voor verrekening gebruik van backoffice van E-flux.
Lijkt allemaal goed te werken. Wat warnings in de log bij de eerste opstart maar na een tweede reboot waren ze meest weg. Geen errors gezien. Verbinding maken met EVE Connect lukte eerste niet, maar dat kwam mogelijk omdat ik nog ingelogd was met ACE installer en meerdere verbindingen gaat volgens mij niet goed. Inmiddels werkt EVE Connect ook.
Ik heb de laadpaal in eigendom maar maak voor verrekening gebruik van backoffice van E-flux.
Lijkt allemaal goed te werken. Wat warnings in de log bij de eerste opstart maar na een tweede reboot waren ze meest weg. Geen errors gezien. Verbinding maken met EVE Connect lukte eerste niet, maar dat kwam mogelijk omdat ik nog ingelogd was met ACE installer en meerdere verbindingen gaat volgens mij niet goed. Inmiddels werkt EVE Connect ook.
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Er zijn 2 buttons, http login / logout.. daarop klikken...Sarge78 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
[...]
Ik heb in de integratie even gekeken, maar hoe zet ik die uit dan?
Zelf nog niet gedaan, maar ik neem aan dat ze daarvoor dienen, of je kan idd de integratie even disablen
Ik kreeg zonet ook een nieuwe versie van de ACE Installer aangeboden... is nu 3.6.16-221
Ik zit nog in de garantie, vandaar nog backoffice. Nu geen zin in een crashende laadpaal, maar firmware is nog te laag want my Eve zegt ‘updaten naar versie 6.3 of hoger’….edutch schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Ik had het gedaan, crashte mijn paal en Coolblue kwam na 3 weken om de fw downgraden loopt nu al maanden prima maar ik was me now 3 met aan de upgrades. Ik zie de meerwaarde van de Coolblue backoffice ook niet meer. Mijn maand verbruik download ik via Eve connect en garantie is nu voorbij.
Tijdje terug dezelfde vraag gesteld aan de mannen van Eneco.Madero schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:53:
[...]
Dank, helder verhaal.
Vraag staat inderdaad ook uit bij Eneco eMobility. Mijn hoop was er zelf controle over te kunnen hebben. Hopelijk is er iets mogelijk.
Oplossing die zij enkel konden aandragen was een eneco laadpas gebruiken.
Dan betaal je eigenlijk jezelf, onder aan de streep betaal je dus niets mits je die laadpas gebruikt van eneco op je eigen laadpaal. Op de factuur komen dan beide laadpassen te staan, + zakelijk en - prive.
Benieuwd of ze bij jou met hetzelfde komen?
Goed nieuws!theo66 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:05:
Zojuist update gedaan naar versie 7.7.0-4318. Wordt wel aangeboden in de ACE installer maar is nog steeds niet zichtbaar op de knowledgebase pagina.
Al misschien planned charging getest? Dit was een probleem bij 6.6.0.. Ik wacht nog heel even de changelog af
Zoals gezegd, heb ik daar (met evcc) geen problemen mee. Zou kunnen dat het is opgelost zonder dat de changelog er vermelding van heeft gemaakt?shadylog schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:31:
[...]
Al misschien planned charging getest? Dit was een probleem bij 6.6.0.. Ik wacht nog heel even de changelog af
Zaterdag had ik een laadplan ingesteld, met einddatum 23:00 zondagavond. Evcc heeft gewacht tot ie de tarieven van zondag op kun halen. Die kwamen op 13:15 binnen. Toen is vervolgens het laadplan aangepast en is de auto alsnog zaterdag om ~13:30 begonnen met laden.
Ik heb zo ook al eens in de nacht op de laagste tarieven geladen. Gisteren nog wat aangevuld met zonnestroomoverschot (solar modus, dus dan staat ie ook rustig urenlang gepauzeerd). Werkte allemaal perfect eigenlijk.
Ben er heel tevreden mee.
De PR van @Roeland54 over de P1 meter van HomeWizard is overigens verwerkt in de master, nu wacht ik nog op een versie-update en dan kan ik ook load balancing op de hoofdaansluiting opzetten.
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
@JanHenk Als de nieuwe versie er is laat je dan even weten of het werkt zoals verwacht? Ik kan het zelf niet onmiddelijk testen.
Om hier niet teveel offtopic te gaan heb ik een evcc topic aangemaakt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2254822
Om hier niet teveel offtopic te gaan heb ik een evcc topic aangemaakt. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2254822
Ik heb de box ook via Coolblue aanschaft en laten installeren. Maar heb de paal nu standalone ingesteld en geen banden met Coolblue meer. Werkt perfect. Ik gebruik hun passen alleen nog om via de RFID de alfen box wakker te maken en dan te laden.austin_77 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:50:
Waarom zit je nog aan Coolblue vast als ik vragen mag?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Thanks, lijkt nu inderdaad te moeten kunnen zonder extra kosten (alleen verzendkosten van de laadpas).lucky7 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:34:
[...]
Tijdje terug dezelfde vraag gesteld aan de mannen van Eneco.
Oplossing die zij enkel konden aandragen was een eneco laadpas gebruiken.
Dan betaal je eigenlijk jezelf, onder aan de streep betaal je dus niets mits je die laadpas gebruikt van eneco op je eigen laadpaal. Op de factuur komen dan beide laadpassen te staan, + zakelijk en - prive.
Benieuwd of ze bij jou met hetzelfde komen?
Laadpas aangevraagd, hopelijk werkt het inderdaad zoals beschreven, geen start tarief en het doorbelasten van alleen de kosten van de afgenomen stroom (zonder overhead).
Was meer vanwege installatiegarantie. Maar ik denk dat ik zodra die periode voorbij is ik het ook af ga zeggen. Ben an sich zeer tevreden over Coolblue.Audione0 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:15:
[...]
Ik heb de box ook via Coolblue aanschaft en laten installeren. Maar heb de paal nu standalone ingesteld en geen banden met Coolblue meer. Werkt perfect. Ik gebruik hun passen alleen nog om via de RFID de alfen box wakker te maken en dan te laden.
Waarom zit je nog aan Coolblue vast als ik vragen mag?
Gisteren een pro-line laten plaatsen. Ik had gevraagd om het model zonder kabel (met Socket), omdat ik die kabel niet continue aan mijn gevel wil.
Nu hebben ze het bekabelde model zonder kabel geplaatst. Blijkbaar is dat ook een optie 🤦♂️. Anyway, nu kan je dat model niet omzetten naar een model met socket blijkbaar, dus moet hij in zijn geheel vervangen worden.
Nu hebben ze het bekabelde model zonder kabel geplaatst. Blijkbaar is dat ook een optie 🤦♂️. Anyway, nu kan je dat model niet omzetten naar een model met socket blijkbaar, dus moet hij in zijn geheel vervangen worden.
En jij niet aan de installateur gevraagd hoe je met die lader dan je auto kan laden ?Jay-v schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:56:
Gisteren een pro-line laten plaatsen. Ik had gevraagd om het model zonder kabel (met Socket), omdat ik die kabel niet continue aan mijn gevel wil.
Het is heel gewoon dat een 'Alfen met kabel' zonder kabel geleverd wordt, met de laadkabel er apart bij, want uiteindelijk kan je die laadkabel in verschillende lengtes bestellen. Het is ook maar een kleine moeite voor de installateur om die kabel uiteindelijk te monteren, dat gaat in een ruk door als de kap er toch al af is.
Maar dat je monteur een laadpaal plaatst en aansluit zonder dat er een kabel bij is, is wel enorm klungel en co.....
Overigens kan je een losse laadkabel met open eindes zo bestellen, komt ook netjes in een Alfen doos......
Heb deze versie zojuist geïnstalleerd; lijkt te werken en niets nieuws ontdekt tot nu toe. Ze zijn wel afgestapt van de a/b firmware, er is er nu nog maar 1.teo1966 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:11:
iemand ervaring met de nieuwe firmware N9xx 7.00-4318 ?
Ja dat viel mij ook al op. Dacht eerst, doe ik nou iets niet goed?!Mezelf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Heb deze versie zojuist geïnstalleerd; lijkt te werken en niets nieuws ontdekt tot nu toe. Ze zijn wel afgestapt van de a/b firmware, er is er nu nog maar 1.
Ja, dat heb ik natuurlijk gevraagd maar ik zag het pas toen dat ding al geinstalleerd was.DaRealRenzel schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:16:
[...]
En jij niet aan de installateur gevraagd hoe je met die lader dan je auto kan laden ?
Het is heel gewoon dat een 'Alfen met kabel' zonder kabel geleverd wordt, met de laadkabel er apart bij, want uiteindelijk kan je die laadkabel in verschillende lengtes bestellen. Het is ook maar een kleine moeite voor de installateur om die kabel uiteindelijk te monteren, dat gaat in een ruk door als de kap er toch al af is.
Maar dat je monteur een laadpaal plaatst en aansluit zonder dat er een kabel bij is, is wel enorm klungel en co.....
Overigens kan je een losse laadkabel met open eindes zo bestellen, komt ook netjes in een Alfen doos......
Het punt is, ik wil dit niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yilGypgbGQpLXezfscYesq33.png?f=user_large)
Ik wil dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/b7EszKRrC4oBgQL8L41bkao2.png?f=user_large)
Dus ik heb er niets aan als ze een vaste kabel komen monteren, ik wil een socket model.
En volgens de FAQ: https://knowledge.alfen.c...a+socket+or+vice+versa%3F
Kan dat niet zonder de hele unit te vervangen.
Smaken verschillen natuurlijk... ik vind het een pest steeds de kabel uit de koffer te moeten nemen en terug op te bergen (vooral als hij nat is).
Het zijn aparte producten, je kan niet zomaar een station aanpassen naar socket only, ook het board is anders... technisch zou het wel kunnen, maar dan vervalt de garantie... Het zijn effectief aparte partnummers... En dus geen optieJay-v schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Ja, dat heb ik natuurlijk gevraagd maar ik zag het pas toen dat ding al geinstalleerd was.
[Afbeelding]
Ik wil dit:
[Afbeelding]
Dus ik heb er niets aan als ze een vaste kabel komen monteren, ik wil een socket model.
Ik heb de kabel zelf om de hoek hangen met daar een houder extra voor de stekker. Heel eerlijk, vaak ligt die kabel heel netjes langs de muur uitgelopen op de grond en de stekker steekt in de houder van het laadstation.Jay-v schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Ja, dat heb ik natuurlijk gevraagd maar ik zag het pas toen dat ding al geinstalleerd was.
[Afbeelding]
Ik wil dit:
[Afbeelding]
Ik zou never nooit een losse kabel willen. Het gemak van de kabel die altijd present is. Nooit die kabel uit de kofferbak hoeven halen en weer terug proppen.
Mijn vrouw al helemaal niet met haar kleding en een vieze natte kabel. Nu is het: Uitstappen, stekker pakken en insteken en lekker naar binnen of stekker eruit halen, terugplaatsen, instappen en wegrijden.
Nu heb ik er mooi een 8 meter kabel aan zitten. Of de auto nu voor of achterwaarts staat, waar het laadpunt van de auto ook zit, kan er altijd in.
Als uiterlijk belangrijker is dan gemak, zou ik zeggen go for it. Anders zou ik zeggen, denk er nog eens heeeeeeeeeeeeeeeeeel goed over na
Units zijn nagenoeg hetzelfde. Je kunt een socketdeel gewoon los bestellen. Aansluitingen op het board zitten er al want daar zit de kabel nu ook op als je een vaste kabel hebt.NoFate schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:11:
[...]
Het zijn aparte producten, je kan niet zomaar een station aanpassen naar socket only, ook het board is anders... technisch zou het wel kunnen, maar dan vervalt de garantie... Het zijn effectief aparte partnummers... En dus geen optie
Ja, klopt , maar dan kost het je extra geld om dit te kopen... Ik bedoelde gewoon, als je bv een unit hebt met vaste kabel geleverd, daar kan je niet zomaar socket model van maken, zonder garantie verliesSarge78 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Units zijn nagenoeg hetzelfde. Je kunt een socketdeel gewoon los bestellen. Aansluitingen op het board zitten er al want daar zit de kabel nu ook op als je een vaste kabel hebt.
Ik snap je helemaal, maar er zitten ook nadelen aan de socket variant. Je laadkabel zal altijd aan de lader kant gelocked worden als er geladen wordt. En als je geen Plug & Charge hebt (Backoffice bijvoorbeeld) moet je toch elke keer voordat je een nieuwe laadsessie begint, de stekker uit de socket halen.Jay-v schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:24:
[...]
Anyway, wat je zelf handiger vindt. Bij mij ligt de losse kabel ook om de lader gerold als de auto er niet is. Want anders ligt die dus in de kofferbak gepleurd.
Volgens Alfen zelf is dit NIET ondersteund.NoFate schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Ja, klopt , maar dan kost het je extra geld om dit te kopen... Ik bedoelde gewoon, als je bv een unit hebt met vaste kabel geleverd, daar kan je niet zomaar socket model van maken, zonder garantie verlies
Fair point, ik zal eens een mooie oplossing zoeken om de vaste kabel in op te bergen dan ;-)NoFate schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Als uiterlijk belangrijker is dan gemak, zou ik zeggen go for it. Anders zou ik zeggen, denk er nog eens heeeeeeeeeeeeeeeeeel goed over na
net ook de update geinstalleerd. Solar charging nog steeds niet aan de praat te krijgen (net zoals bij alle vorige 6.3.x.x en recenter trouwens) : heb een 1F-40A aansluiting met TQ 420 energiemeter voor LB. Maximum power settings in the Eve Connect app is waarmee er steeds wordt geladen, Solar of Comfort settings hebben geen invloed (lijkt wel of ze worden overruled).Mezelf schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Heb deze versie zojuist geïnstalleerd; lijkt te werken en niets nieuws ontdekt tot nu toe. Ze zijn wel afgestapt van de a/b firmware, er is er nu nog maar 1.
EVCC werkt prima in de verschillende modi. Geen idee waarom het met de Eve Connect app niet lukt.
@Marcher Je kunt denk ik niet allebei gebruiken. Ik denk dat je evcc moet uitschakelen door via ACE installer bij load balancing te kiezen voor P1 (grid meter) ipv EMS (waar ie nu op staat voor evcc), lijkt me.
tuurlijk, EVCC had ik gestopt en loadbalancing in ACE weer via TQ EM420 geconfigureerd ...JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:23:
@Marcher Je kunt denk ik niet allebei gebruiken. Ik denk dat je evcc moet uitschakelen door via ACE installer bij load balancing te kiezen voor P1 (grid meter) ipv EMS (waar ie nu op staat voor evcc), lijkt me.
wat ook best raar is : stel je in Eve Connect de Maximum Power in op bv 3.6kW, dan wordt dit de max power van EVCC voor de "Fast" instelling, terwijl ik 7,4kW verwacht (totaal los van Eve Connect)Marcher schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:45:
[...]
tuurlijk, EVCC had ik gestopt en loadbalancing in ACE weer via TQ EM420 geconfigureerd ...
Stel je in Eve Connect de max power op 7,4kW, dan kan EVCC dit ook leveren bij "Fast" selectie.
Komt erop neer dat je nog steeds beter evcc kunt gebruiken als je dat toch al hebt
klopt, maar je wil toch ook dat de "standaard" software werkt zoals het hoort ...JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:03:
Komt erop neer dat je nog steeds beter evcc kunt gebruiken als je dat toch al hebt
Van mij persoonlijk hoeft het niet nee.Marcher schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:54:
[...]
klopt, maar je wil toch ook dat de "standaard" software werkt zoals het hoort ...
Maar wel goed dat iedereen het even test. Dan kunnen wat minder technische vrienden van mij daar gewoon gebruik van maken..
Nog geen vlekkeloze ervaringen in ieder geval.
Ja dat wil iedereen natuurlijk maar dat is niet bij ieder product zo. En sprekend uit eigen ervaring en de ervaringen hier in het topic kan ik alleen concluderen dat er bij alfen nog werk is op het vlak bugs, gebruiksgemak.Marcher schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:54:
[...]
klopt, maar je wil toch ook dat de "standaard" software werkt zoals het hoort ...
Ondertussen staan de Release Notes op de KB: https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)theo66 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:05:
Eigenlijk is v7.0 helemaal geen grote release naar de eindgebruikers toe. Het lijkt vooral de afronding van een intern project waarbij firmwareversies A en B samengevoegd werden.
Dit is ook duidelijk in de Release Notes: geen nieuwe features en verder wat kleine verbeteringen. Ik ga deze versie dus gewoon overslaan.
Deze is wel interessant Solar Charging - Improved the detection of the number of phases that the EV supports.
Trouwens een belangrijke melding voor de 7.0 firmware;
Urgent advice not to update to this firmware if you use Giro-e authorization.
Heel simpel, ombouwen zou kunnen maar er moet dan zoveel onderdelen vervangen worden dat dit nooit gebeurd.Jay-v schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:24:
[...]
[Afbeelding]
Ik wil dit:
[Afbeelding]
Je hebt nu 2 keuzes, kijken of je heel de unit kan laten vervangen of gewoon met een kabel versie werken.
Een kabel versie ziet er minder mooi uit maar in de praktijk is dit een stuk handiger.
Aangezien heel deze lader nu op jou naam gezet is kan ik niet voorstellen dat de partij deze nog gaat wisselen, hoe vervelend het ook is je hebt gewoon de verkeerde besteld en dat is dan wat je krijgt.
[ Voor 7% gewijzigd door Daveth op 10-07-2024 10:40 ]
Het board is niet anders, de printplaten zijn voor alle EVE mini's het zelfde, het zijn vooral de kabelboompjes, socket, wartel afsluitingen, enz... die anders zijn.NoFate schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:11:
[...]
Het zijn aparte producten, je kan niet zomaar een station aanpassen naar socket only, ook het board is anders... technisch zou het wel kunnen, maar dan vervalt de garantie... Het zijn effectief aparte partnummers... En dus geen optie
Hij is gelukkig nog niet op naam gezet/geactiveerd (heb nog geen internet in mijn nieuwe woning). Overigens ben ik het oneens met het statement dat ik de verkeerde besteld heb. Mijn wensen duidelijk aangegeven bij de verkopende adviseur.Daveth schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:31:
[...]
Heel simpel, ombouwen zou kunnen maar er moet dan zoveel onderdelen vervangen worden dat dit nooit gebeurd.
Je hebt nu 2 keuzes, kijken of je heel de unit kan laten vervangen of gewoon met een kabel versie werken.
Een kabel versie ziet er minder mooi uit maar in de praktijk is dit een stuk handiger.
Aangezien heel deze lader nu op jou naam gezet is kan ik niet voorstellen dat de partij deze nog gaat wisselen, hoe vervelend het ook is je hebt gewoon de verkeerde besteld en dat is dan wat je krijgt.
Dat gezegd hebbende, ik heb de verkoper al gevraagd om het alsnog gewoon op te lossen met een vaste kabel. Zoals door meerdere mensen hier aangegeven moet ik het gemak niet over het hoofd zien. Voor de verkoper waarschijnlijk ook een betere oplossing.
als je dat op papier hebt, kan je daar toch gewoon aanspraak op maken, en de unit laten vervangen op kosten van de verkopende partij ?Jay-v schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:55:
[...]
Mijn wensen duidelijk aangegeven bij de verkopende adviseur.
als op papier staat dat je een laadpaal met vaste kabel hebt gekocht, dan kan je daar dus hooguit de vaste kabel aan gemonteerd krijgen als die er nog niet is. De hele unit laten wisselen voor een unit met stopcontact is wel iets anders.ronjon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:12:
[...]
als je dat op papier hebt, kan je daar toch gewoon aanspraak op maken, en de unit laten vervangen op kosten van de verkopende partij ?
Als je wensen niet op de juiste manier op de offerte of aanbieding terecht zijn gekomen, dan had je die aanbieding beter moeten controleren.
En als er iets geplaatst is wat niet aan je wensen voldoet, had je daarop moeten ageren voordat de levering plaats vindt. Nu is formeel gezien alleen de levering onvolledig.
[ Voor 24% gewijzigd door DaRealRenzel op 10-07-2024 17:36 ]
Op de offerte staat gewoon “Alfen Proline zonder kabel”, ik wist niet dat er een model met en zonder socket was. Overigens is er helemaal geen probleem de verkopende partij heeft gewoon aangeboden het op te lossen (wisselen of kabel installeren).DaRealRenzel schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:34:
[...]
als op papier staat dat je een laadpaal met vaste kabel hebt gekocht, dan kan je daar dus hooguit de vaste kabel aan gemonteerd krijgen als die er nog niet is. De hele unit laten wisselen voor een unit met stopcontact is wel iets anders.
Als je wensen niet op de juiste manier op de offerte of aanbieding terecht zijn gekomen, dan had je die aanbieding beter moeten controleren.
En als er iets geplaatst is wat niet aan je wensen voldoet, had je daarop moeten ageren voordat de levering plaats vindt. Nu is formeel gezien alleen de levering onvolledig.
Ik kwam hier gewoon om mijn ervaring te delen omdat het voor mij niet duidelijk was.
Ja ik sluit me aan bij die gedachtengang. Ik heb er eentje met losse laadkabel en als ik het nog eens over ga doen, dan ga ik er zeker eentje met vaste laadkabel nemen. In de praktijk weegt het gemak van de vaste kabel ruimschoots op tegen het wat minder strakke aanzicht. Is overigens niet zo dat ik er slaap over verlies, maar áls je de keuze nog hebt zou ik zeker proberen díe route te kiezen.Jay-v schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:55:
[...]
Zoals door meerdere mensen hier aangegeven moet ik het gemak niet over het hoofd zien.
En als ik het opnieuw zou doen zou ik ook een vaste korte kabel nemen ipv de Socket. Veel meer gemak. De reden dat ik het niet heb gedaan is dat die box de godsganse dag pal in de zon hangt, en dit voor een rubberen kabel en de behuizing geen goed doet..de temperatuur in de box is al 60 graden, zonder dat er geladen wordt..bij 10 kw laden is de temperatuur intern 72 graden.. daar krijg zelfs ik het warm van.NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:41:
[...]
Ja ik sluit me aan bij die gedachtengang. Ik heb er eentje met losse laadkabel en als ik het nog eens over ga doen, dan ga ik er zeker eentje met vaste laadkabel nemen. In de praktijk weegt het gemak van de vaste kabel ruimschoots op tegen het wat minder strakke aanzicht. Is overigens niet zo dat ik er slaap over verlies, maar áls je de keuze nog hebt zou ik zeker proberen díe route te kiezen.
Ik heb wat geks. Vandaag wilde mijn wachtwoord op onze Single Alfen paal niet werken. Dus ik dacht ik gebruik de PRC die ik bij de flyer mee heb gekregen Zo gezegd zo gedaan, niets aan de hand. PRC werkte.
Nu wil ik via het default wachtwoord inloggen (wat ook op de flyer staat) krijg ik steeds de melding dat het wachtwoord fout is??? En als ik de via de optie Forgot password opnieuw het PRC wachtwoord gebruik krijg ik de melding dat het wachtwoord fout is.
Alfen en wachtwoorden zijn een totaal verkeerd huwelijk...
Paal opnieuw opgestart en nog steeds hetzelfde probleem... Iemand een idee?
Nu wil ik via het default wachtwoord inloggen (wat ook op de flyer staat) krijg ik steeds de melding dat het wachtwoord fout is??? En als ik de via de optie Forgot password opnieuw het PRC wachtwoord gebruik krijg ik de melding dat het wachtwoord fout is.

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 10-07-2024 20:13 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ik heb ook wat geks. Ik kan met mijn Single Pro-line opeens niet meer sneller laden dan 3,4 kW.
Ik heb de paal nu ruim 4 jaar en ik kon mijn Kia e-Niro (2019) altijd met max 5,1 kW laden. Dit heeft dus de afgelopen 4 jaar zo gewerkt. Firmware update ik bijna nooit (gisteravond dus voor het eerst in maanden), de Service Installer app update ik wel gewoon altijd.
Specs:
Huidige firmware (op 9-7 geinstalleerd): 6.3.0-4185
Vorige firmware: 6.1.0-4159
Station maximum current 24A
Back office via e-flux
De MyEve app (die ik amper gebruik) geeft het volgende aan:
:strip_exif()/f/image/fo5bANNhLNAjuJGtJsMIP9sd.jpg?f=fotoalbum_large)
In de Alfen Service Installer zie ik bij logging het volgende:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRB6AzlhUp29ILDQtOksaLb9.jpg?f=user_large)
Daar lijkt ook nog zichtbaar alsof er op de eerste fase nog 10A 'over' is?
Vorige week had een ID.4 te leen die ik op 10,8kW heb geladen, wat omgerekend op 15,65A uit komt.
Hebben jullie enig idee waar ik het zoeken moet? Want ik heb geen wijzigingen in de laadpaal dan wel auto aangebracht ofzo.
Zou het aan de laadkabel kunnen liggen? Ik zie geen setting staan die anders staat dan voorheen?
EDIT:
Ik heb in de logs terug gekeken en vond uiteindelijk deze entries:
En deze komt ook sinds de laatste 3 weken af en toe terug:
Een Google zoektocht op "Simplified-Mode3" levert me de release notes op van Alfen versie 6.4.0:
Ik heb de paal nu ruim 4 jaar en ik kon mijn Kia e-Niro (2019) altijd met max 5,1 kW laden. Dit heeft dus de afgelopen 4 jaar zo gewerkt. Firmware update ik bijna nooit (gisteravond dus voor het eerst in maanden), de Service Installer app update ik wel gewoon altijd.
Specs:
Back office via e-flux
:strip_exif()/f/image/fo5bANNhLNAjuJGtJsMIP9sd.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NRB6AzlhUp29ILDQtOksaLb9.jpg?f=user_large)
Vorige week had een ID.4 te leen die ik op 10,8kW heb geladen, wat omgerekend op 15,65A uit komt.
Hebben jullie enig idee waar ik het zoeken moet? Want ik heb geen wijzigingen in de laadpaal dan wel auto aangebracht ofzo.
Zou het aan de laadkabel kunnen liggen? Ik zie geen setting staan die anders staat dan voorheen?
EDIT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2024-07-01T13:41:53.656Z:INFO:taskMain.c:5901:Socket #1: Active current 24.0->16.0 due to current limit: Start 2024-07-01T13:41:53.667Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF 2024-07-01T13:41:53.679Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF 2024-07-01T13:41:53.691Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2 2024-07-01T13:41:53.699Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT 2024-07-01T13:41:53.882Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 8.85 V 2024-07-01T13:41:53.890Z:INFO:taskMain.c:6262:Socket #1: DC 26.60% (16A) 2024-07-01T13:41:53.917Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 8.8 V 2024-07-01T13:41:53.925Z:INFO:taskMaster.c:5827:Socket #1: PWM DC: 26.6% (16A) |
code:
1
| 2024-07-10T16:49:45.949Z:INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 0.0->16.0 due to current limit: Simplified-Mode3, Star |
Een Google zoektocht op "Simplified-Mode3" levert me de release notes op van Alfen versie 6.4.0:
Dan moet ik maar eens updaten naar een versie hoger dan 6.4.0. denk ik zo.Fixed a timing issue where the charging station would incorrectly detect simplified mode-3 charging (with 10 or 16A limit), even on cars supporting normal charging.
[ Voor 81% gewijzigd door f.h op 10-07-2024 22:34 ]
Ik neem aan dat je dit tegenkomt bij het gebruik maken van de ACE Service Installer en daarbij de instructies van alfen How to reset the password using the Password Recovery Code (PRC) hanteert? Na het invoeren van de PRC code zou het systeem dan inderdaad het default wachtwoord moeten accepteren.Audione0 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:12:
Ik heb wat geks. Vandaag wilde mijn wachtwoord op onze Single Alfen paal niet werken. Dus ik dacht ik gebruik de PRC die ik bij de flyer mee heb gekregen Zo gezegd zo gedaan, niets aan de hand. PRC werkte.
Maar daar zit misschien nog een snag. Wat is de bron van het default wachtwoord wat je probeert te gebruiken? Reden dat ik het vraag is omdat ik bij mijn firmware upgrade van 4.x naar 6.6.2 zelf een nieuw wachtwoord in heb moeten stellen. En als ik nu in de ACE installer kijk, dan geeft ie aan dat ik op dit moment gebruik maak van het "default wachtwoord". En dat is dus het wachtwoord wat ik zelf heb ingesteld en niet het wachtwoord wat oorspronkelijk is uitgeleverd (als dat er bij uitlevering ueberhaupt op stond).
:strip_exif()/f/image/noy8d6PpoP35OZfBQgP7yMcH.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder zie ook de eerste van de twee “important notes” (degene over “updated products”) in de knowledge base.
Ik weet niet of dit op jou van toepassing is, maar misschien heb je er wat aan.
[ Voor 4% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 10-07-2024 22:11 ]
Paal al opnieuw opgestart?f.h schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:02:
Ik heb ook wat geks. Ik kan met mijn Single Pro-line opeens niet meer sneller laden dan 3,4 kW.
Specs:
Back office via e-flux
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
Ik heb verder terug in de log gekeken en kom op 1-7 het volgende tegen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2024-07-01T13:41:53.656Z:INFO:taskMain.c:5901:Socket #1: Active current 24.0->16.0 due to current limit: Start 2024-07-01T13:41:53.667Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF 2024-07-01T13:41:53.679Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF 2024-07-01T13:41:53.691Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2 2024-07-01T13:41:53.699Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT 2024-07-01T13:41:53.882Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 8.85 V 2024-07-01T13:41:53.890Z:INFO:taskMain.c:6262:Socket #1: DC 26.60% (16A) 2024-07-01T13:41:53.917Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 8.8 V 2024-07-01T13:41:53.925Z:INFO:taskMaster.c:5827:Socket #1: PWM DC: 26.6% (16A)
Yes, zowel via 15 min van de stroom halen + software matig.
EDIT: Het is nu wel echt waardeloos aan het worden:
Nav van onderstaande de firmware geupdatet van 6.3.0 naar 6.6.2 met de ACE. Bij het rebooten bleef de paal hangen op het 'lader start op scherm'. Na een paar minuten de paal via de meterkast een 10 minuten van de stroom gehaald en nu gaat het scherm niet meer aan en zie ik de paal niet meer. WTF?!
Iemand enig idee? Want ik kan nu helemaal niks meer.
EDIT 2:f.h schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:02:
EDIT:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 2024-07-01T13:41:53.656Z:INFO:taskMain.c:5901:Socket #1: Active current 24.0->16.0 due to current limit: Start 2024-07-01T13:41:53.667Z:INFO:taskMaster.c:4293:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF 2024-07-01T13:41:53.679Z:INFO:taskMaster.c:4305:Socket #1: state power : POWER_MAIN_ON_BYPASS_OFF 2024-07-01T13:41:53.691Z:INFO:taskMaster.c:4312:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2 2024-07-01T13:41:53.699Z:INFO:taskMaster.c:4319:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT 2024-07-01T13:41:53.882Z:INFO:taskMain.c:6255:Socket #1: CPhigh 8.85 V 2024-07-01T13:41:53.890Z:INFO:taskMain.c:6262:Socket #1: DC 26.60% (16A) 2024-07-01T13:41:53.917Z:INFO:taskMaster.c:5801:Socket #1: CPhigh: 8.8 V 2024-07-01T13:41:53.925Z:INFO:taskMaster.c:5827:Socket #1: PWM DC: 26.6% (16A)
code:
1 2024-07-10T16:49:45.949Z:INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 0.0->16.0 due to current limit: Simplified-Mode3, Star
[...]
Dan moet ik maar eens updaten naar een versie hoger dan 6.4.0. denk ik zo.
Ik denk dat dit een monteur gaat worden. Ik heb de paal 2e hands via marktplaats gekocht (een open doos unit van EV Company). En de boel is aangesloten door een elektricien. Tips hoe (en waar) ik als consument service kan aanvragen van Alfen?
[ Voor 87% gewijzigd door f.h op 10-07-2024 23:21 ]
Denk dat ik maar eens een patent ga aanvragen op een automatische laadkabel oprol automaat, die precies achter een laadpaal past, zodat de kabel na het laden netjes oprolt.. net als bij een stofzuiger.....NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:41:
[...]
Ja ik sluit me aan bij die gedachtengang. Ik heb er eentje met losse laadkabel en als ik het nog eens over ga doen, dan ga ik er zeker eentje met vaste laadkabel nemen. In de praktijk weegt het gemak van de vaste kabel ruimschoots op tegen het wat minder strakke aanzicht. Is overigens niet zo dat ik er slaap over verlies, maar áls je de keuze nog hebt zou ik zeker proberen díe route te kiezen.
Success, want bij een tuinslang werkt dat omdat de aansluiting binnenin kan ronddraaien, maar dat ga je niet netjes maken met een 7-pins elektrakabel.
#offtopic# En hoe denk je dan dat een kermis attractie zoals een reuzenrad of centrifuge die ronddraait de verlichting en dergelijke in het draaiende deel laat branden ? ooit eens van sleepcontacten gehoord ? Rijden zelfs treinen op ;-)Caelorum schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:41:
Success, want bij een tuinslang werkt dat omdat de aansluiting binnenin kan ronddraaien, maar dat ga je niet netjes maken met een 7-pins elektrakabel.
En als de oproller oprolt, staat er geen stroom op. En als er wel stroom op staat (tijdens laden) draait de oproller niet. Daarnaast zijn de meeste thuisladers, waar dit probleem speelt, toch maximaal 11KW, een uitzondering daargelaten die met 22KW thuis laadt (want dan betaal je sowieso meer dan 800 euro meer vastrecht voor 3x 35A of zelfs nog meer voor 3x 50A). Dus dan is ook een 6mm2 kabel niet echt noodzaak. Dan wordt de kabel al dunner, dus oprollen gaat makkelijker.
Klinkt wel als iets dat dus al vrij snel prijzig gaat worden. Maar kan me wel voorstellen dat er vraag naar is.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:35:
[...]
#offtopic# En hoe denk je dan dat een kermis attractie zoals een reuzenrad of centrifuge die ronddraait de verlichting en dergelijke in het draaiende deel laat branden ? ooit eens van sleepcontacten gehoord ? Rijden zelfs treinen op ;-)
En als de oproller oprolt, staat er geen stroom op. En als er wel stroom op staat (tijdens laden) draait de oproller niet. Daarnaast zijn de meeste thuisladers, waar dit probleem speelt, toch maximaal 11KW, een uitzondering daargelaten die met 22KW thuis laadt (want dan betaal je sowieso meer dan 800 euro meer vastrecht voor 3x 35A of zelfs nog meer voor 3x 50A). Dus dan is ook een 6mm2 kabel niet echt noodzaak. Dan wordt de kabel al dunner, dus oprollen gaat makkelijker.
Een 22 kW paal is overigens wel vrij gangbaar, ook al laadt bijna niemand er ook daadwerkelijk op 22 kW mee. Qua dimensionering moet je dan toch van 6 mm2 uit gaan lijkt me.
En vergeet niet, als je zonnepanelen hebt en 3x25A dan kun je de 22 kW prima halen.
En probeer dat nu eens met 7 contacten met 22kW op pakweg 5cm doorsnede, waarbij je ook voldoet aan alle regelgeving. Ik denk dat het vast wel mogelijk is, maar echt niet zo eenvoudig als je denkt.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:35:
[...]
#offtopic# En hoe denk je dan dat een kermis attractie zoals een reuzenrad of centrifuge die ronddraait de verlichting en dergelijke in het draaiende deel laat branden ? ooit eens van sleepcontacten gehoord ? Rijden zelfs treinen op ;-)
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 11-07-2024 10:08 ]
Een softwarematige reboot zou altijd moeten volstaan. De stroom eraf halen via de zekering zou ik enkel in zeer uitzonderlijke situaties doen, of als je bijvoorbeeld op vakantie gaat om het toestel voor langere tijd uit te schakelen.f.h schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:02:
Yes, zowel via 15 min van de stroom halen + software matig.
Ja, wat dacht je dan? Wie haalt de stroom nu van een toestel dat met een upgrade bezig is? En zeker na enkele minuten al? De kans is groot dat een printplaat vervangen moet worden als het toestel nu bricked is.f.h schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:02:
Nav van onderstaande de firmware geupdatet van 6.3.0 naar 6.6.2 met de ACE. Bij het rebooten bleef de paal hangen op het 'lader start op scherm'. Na een paar minuten de paal via de meterkast een 10 minuten van de stroom gehaald en nu gaat het scherm niet meer aan en zie ik de paal niet meer. WTF?!
Iemand enig idee? Want ik kan nu helemaal niks meer.
De upgrade was al afgerond en het toestel bleef erg lang hangen op start op. Veel langer dan normaal.Kenw00t schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:34:
[...]
Ja, wat dacht je dan? Wie haalt de stroom nu van een toestel dat met een upgrade bezig is? En zeker na enkele minuten al? De kans is groot dat een printplaat vervangen moet worden als het toestel nu bricked is.
Ja, dat is toch normaal? Het is niet ongebruikelijk dat er bij een reboot nog enkele post-upgrade taken ingepland stonden om het upgrade proces echt te voltooien.
van je slimme meter (P1 data), lijkt me? Hoe anders?Blauwlicht schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:10:
Vandaag de nieuwe versie van Eve Connect gedownload van de App Store. Als ik de laadpaal op Comfort modus zet zie ik nu een mooie verdeling van hoeveel energie er van het net en de zon komt.
[Afbeelding]
Iemand een idee waar deze data vandaan komt? Hoe wordt die berekening gedaan?
Ook gek, ik zie jou berichtje over een nieuwe my eve app. (eve connect)
Dus ik download die, heb alle wachtwoorden, maar kan het laadstation niet koppelen.
Op de (oude) my eve app kan ik wel gewoon inloggen.
Dus ik download die, heb alle wachtwoorden, maar kan het laadstation niet koppelen.
heeft dat met gelijktijdigheid te maken misschien? dat je sessie van de oude app nog open staat ofzo?Qosmic schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:35:
Ook gek, ik zie jou berichtje over een nieuwe my eve app. (eve connect)
De P1 Meter laat weten dat er 1,8 kW van het net gehaald wordt. De geijkte energiemeter in de Alfen weet dat er 2,9 kW naar de auto gaat, dus kan via een eenvoudige berekening (2,9 - 1,8 = 1,1) er vanuit gaan dat er 1,1 kW van de zon komt.Blauwlicht schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:10:
Vandaag de nieuwe versie van Eve Connect gedownload van de App Store. Als ik de laadpaal op Comfort modus zet zie ik nu een mooie verdeling van hoeveel energie er van het net en de zon komt.
[Afbeelding]
Dit lijkt me aannemelijk. Ik dien op Android altijd een stop van de app te forceren om met ACE terug te kunnen inloggen. Gewoon uit de app swipen volstaat niet om de sessie terug vrij te geven.de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:36:
[...]
heeft dat met gelijktijdigheid te maken misschien? dat je sessie van de oude app nog open staat ofzo?
Dacht ik ook aan, maar heb letterlijk uitgelogd op de my eve en eve connect kom ik niet in.de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:36:
[...]
heeft dat met gelijktijdigheid te maken misschien? dat je sessie van de oude app nog open staat ofzo?
edit: tel opnieuw opgestart en nu werkt het wel.
[ Voor 7% gewijzigd door Qosmic op 11-07-2024 11:54 ]
Aan de hand van het laadvermogen en het vermogen van de P1 kun je prima zien welk deel uit netstroom komt en welke wel aangevuld moet worden door wat anders.. Echter ontbreekt wel het overige huishoudelijk vermogen, dus ook de totale zonne-opwek is niet inzichtelijk. Niet dat dat belangrijk is...
[ Voor 22% gewijzigd door JanHenk op 11-07-2024 12:06 ]
Klopt, ik zie alleen niet in hoe dat een antwoord op mijn post is.JanHenk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:55:
[...]
Aan de hand van het laadvermogen en het vermogen van de P1 kun je prima zien welk deel uit netstroom komt en welke wel aangevuld moet worden door wat anders.. Echter ontbreekt wel het overige huishoudelijk vermogen, dus ook de totale zonne-opwek is niet inzichtelijk. Niet dat dat belangrijk is...
Dat is het niet. Quote weg gehaald.de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:56:
[...]
Klopt, ik zie alleen niet in hoe dat een antwoord op mijn post is.
Was als aanvulling op de oorspronkelijke vraag, want ik denk dat de vraagsteller aannam dat het de volledige zonnestroom inzichtelijk is. Althans, dat was het eerst wat ik dacht bij het zien van dat overzicht, maar die gegevens zijn natuurlijk niet beschikbaar.
Leuk bedacht maar totaal niet realistisch, de lader kunnen tot 22000W laden als je daar sleepcontacten wil hebben die niet gelijk verbranden gaat dit heel zeker niet in een oprol houder te grote van een lader, ik denk eerder dat je een dan apparaat krijgt te grote van een afval container.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 00:05:
[...]
Denk dat ik maar eens een patent ga aanvragen op een automatische laadkabel oprol automaat, die precies achter een laadpaal past, zodat de kabel na het laden netjes oprolt.. net als bij een stofzuiger.....
En ook is de gemiddelde laadkabel al snel 1 cm dik, probeer dat maar eens automatisch op te laten rollen zonder dat je een gigantische veer nodig hebt.
Simpelweg gezegd, dit gaat hem niet zomaar worden.
Binnenkort wordt mijn laadpunt geïnstalleerd, en ik wilde de installateur (gaat via Eneco) vooraf graag vragen welke maat/dikte kabel hij gaat gebruiken. Vanaf de meterkast naar de buitenmuur is een kleine 10 meter kabel, en buiten nog eens 5 meter. Het laadpunt is voorbereid op 22kW laden, is er dan een vuistregel voor welke dikte van de aders gebruikt moet worden? Ik vertrouw op zich wel dat het technisch goed geinstalleerd wordt, maar omdat ik er hier eea over lees vroeg ik me af of het slim was om extra na te vragen.
Verder las ik de discussie over automatisch oprollende laadkabels e.d. Mijn laadpunt komt te hangen aan en muur met voldoende ruimte, ik zat er al eerder over na te denken om naast het laadpunt een omkasting te maken waar ik de kabel dan 'netjes uit het zicht' in zou kunnen hangen. Ik kom zo niets tegen dat aan mijn idee voldoet op internet, maar misschien zoek ik met de verkeerde termen. Iemand een idee of dergelijke omkastingen standaard te koop zijn?
Verder las ik de discussie over automatisch oprollende laadkabels e.d. Mijn laadpunt komt te hangen aan en muur met voldoende ruimte, ik zat er al eerder over na te denken om naast het laadpunt een omkasting te maken waar ik de kabel dan 'netjes uit het zicht' in zou kunnen hangen. Ik kom zo niets tegen dat aan mijn idee voldoet op internet, maar misschien zoek ik met de verkeerde termen. Iemand een idee of dergelijke omkastingen standaard te koop zijn?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
22 kW gewoon voor 6mm2 gaan.Ugchel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:28:
Binnenkort wordt mijn laadpunt geïnstalleerd, en ik wilde de installateur (gaat via Eneco) vooraf graag vragen welke maat/dikte kabel hij gaat gebruiken. Vanaf de meterkast naar de buitenmuur is een kleine 10 meter kabel, en buiten nog eens 5 meter. Het laadpunt is voorbereid op 22kW laden, is er dan een vuistregel voor welke dikte van de aders gebruikt moet worden? Ik vertrouw op zich wel dat het technisch goed geinstalleerd wordt, maar omdat ik er hier eea over lees vroeg ik me af of het slim was om extra na te vragen.
Zorg ook dat de installateur een internetkabel legt, wellicht dat je die zelf moet halen. Anders kan je de laadpaal niet benaderen.
Heb ook nog eens getest met de update van gisteren, max power staat op 7,4kW (1F32A), Comfort op 1,4kWBlauwlicht schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]
Solar Charging in Comfort gekozen :
:strip_exif()/f/image/d1WVkyGvqEHV1Q4D6ZUdrrCa.jpg?f=fotoalbum_large)
Comfort settings (1,4kW) worden kompleet genegeerd en er wordt met max power geladen (gedeelte solar + rest v/h net) ...
Ik snap het nog steeds niet ...
blijkbaar. Dit is toch precies zoals het hoort? Je omschrijft de werking van de comfort functie, namelijk altijd op volle kracht laden, en minimaal 1,4 kW.
Wat was jouw verwachting dan?
gighandi in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 11-07-2024 15:38 ]
Volgens mijn begrip betekent comfort (vb 1,4kW) : minimaal 1,4 kW laden (solar + net) en indien er >= 1,4kW solar beschikbaar is, dan volledig solar ( minimum 1,4kW + extra solar beschikbaar)de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:37:
[...]
blijkbaar. Dit is toch precies zoals het hoort? Je omschrijft de werking van de comfort functie, namelijk altijd op volle kracht laden, en minimaal 1,4 kW.
Wat was jouw verwachting dan?
gighandi in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
In mijn geval had er dus met 3,3kW solar geladen moeten worden (en niks van het net!), dat is mijn verwachting. Verkeerde verwachting ??
De laadpaal probeert op de ingestelde Comfort waarde te laden als de Comfort modus is ingeschakeld. De max power slider heeft hier geen betrekking op. Mocht je willen dat hier naar wordt gekeken, kan je een Bug Report indienen (Home screen>Settings>Bug report).
Zo zou "comfort" inderdaad moeten werken en werkte zo bij mijn met de eerdere versie van de app.Marcher schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Volgens mijn begrip betekent comfort (vb 1,4kW) : minimaal 1,4 kW laden (solar + net) en indien er >= 1,4kW solar beschikbaar is, dan volledig solar ( minimum 1,4kW + extra solar beschikbaar)
In mijn geval had er dus met 3,3kW solar geladen moeten worden (en niks van het net!), dat is mijn verwachting. Verkeerde verwachting ??
minimaal het ingestelde dmv de panelen en inkopen van het net en leveren de panelen meer dan wat je als minimum hebt ingestelde dan wordt er niets bijgekocht.
Nieuwe versie nog niet geprobeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door rick-1975 op 11-07-2024 16:00 ]
Ik zat fout, jouw verwachting is goed inderdaad. vreemd. Er is wel al veel over geschreven in dit topic. Zoek maar eens op 'comfort' in dit topic. Misschien eens opnieuw opstarten?Marcher schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Volgens mijn begrip betekent comfort (vb 1,4kW) : minimaal 1,4 kW laden (solar + net) en indien er >= 1,4kW solar beschikbaar is, dan volledig solar ( minimum 1,4kW + extra solar beschikbaar)
soms worden instellingen niet goed opgeslagen. zet hem eens op 1.5 kW als test..
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 11-07-2024 16:01 ]
Misschien zit die vast in 3-fase modus en staat het vinkje niet bij "automatisch schakelen tussen 1-fase en 3-fase"? Zonder zicht te hebben op alle instellingen en logs in ACE is het onmogelijk om je bij het troubleshooten van Comfort te helpen.
Formeel gezien (NEN1010) mag je met 3x 25A niet je laadpaal voeden met 3x 32A, dus 20A per fase uit je panelen halen en 12A uit het net. Dat het wel kan, betekent niet dat het mag. Je zal de afzekering van je laadpaal vanaf je hoofdschakelaar toch niet hoger mogen maken dan 3x 16A. Selectiviteit heet zoiets.de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:45:
[...]
Klinkt wel als iets dat dus al vrij snel prijzig gaat worden. Maar kan me wel voorstellen dat er vraag naar is.
Een 22 kW paal is overigens wel vrij gangbaar, ook al laadt bijna niemand er ook daadwerkelijk op 22 kW mee. Qua dimensionering moet je dan toch van 6 mm2 uit gaan lijkt me.
En vergeet niet, als je zonnepanelen hebt en 3x25A dan kun je de 22 kW prima halen.
Ook je zonnepanelen moeten op diezelfde hoofdschakelaar afgezekerd zijn. Dus stroom vanaf het net en vanaf je zonnepanelen tegelijk richting je auto duwen met meer dan 16A per fase zou niet moeten kunnen.
Je hebt maar op 3 contacten ook echt 16of 32 A staan. De nul en de aarde geleider voeren geen stroom, en de signaalkabel naar de auto (die aangeeft of de auto er aan hangt) voert ook maar een paar mA. De 7e ader heb je niet nodig. Die zit alleen in de stekker bij een socket, omdat die de capaciteit van de kabel aan de lader doorgeeft (220 ohm = 32 A capaciteit).Caelorum schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:08:
[...]
En probeer dat nu eens met 7 contacten met 22kW op pakweg 5cm doorsnede, waarbij je ook voldoet aan alle regelgeving. Ik denk dat het vast wel mogelijk is, maar echt niet zo eenvoudig als je denkt.
Je kan e.e.a. dus hier al mee realiseren: https://www.elektrobode.n...t300-380-480ms-91-160-000
Da's echt niet enorm massief.
De nul is wel degelijk net zo belangrijk als de fase. Want wat als je op 1 fase gaat laden? Dan gaat daar wel degelijk stroom doorheen. Voor de aarde geldt dat daar normaal geen stroom doorheen gaat. Maar als het nodig is moet het wel kunnen. Dus je argumentatie gaat mank.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:46:
[...]
Je hebt maar op 3 contacten ook echt 16of 32 A staan. De nul en de aarde geleider voeren geen stroom, en de signaalkabel naar de auto (die aangeeft of de auto er aan hangt) voert ook maar een paar mA. De 7e ader heb je niet nodig. Die zit alleen in de stekker bij een socket, omdat die de capaciteit van de kabel aan de lader doorgeeft (220 ohm = 32 A capaciteit).
Je kan e.e.a. dus hier al mee realiseren: https://www.elektrobode.n...t300-380-480ms-91-160-000
Da's echt niet enorm massief.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
met 5x 2,5mm2 mag je tot 16A voeden, vuistregel is wel dat je bij langere lengte dan 25 meter wat spanningsverlies hebt.Ugchel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:28:
Als jij al meteen voorbereid wilt zijn op 22KW (3x 32A) dan is 5x 4mm2 het minimum, maar 5x 6mm2 echt wel aan te raden.
Echter, als je meterkast niet zwaarder is dan 3x 25A dan heeft het weinig zin om je laadpaal aan te sluiten met capaciteit voor 3x 32A, je gaat dit toch nooit voeden. Beter dan als het echt zover is de kabel verzwaren.
Penny wise, pound foolish. Een zwaardere kabel heeft een beperkte meerprijs. Over x jaar een hele nieuwe kabel aanschaffen, de oude wegmikken en de arbeid die ermee gemoeid gaat om de boel te vervangen kost vele malen meer dan nu een fatsoenlijke kabel nemen.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:53:
[...]
met 5x 2,5mm2 mag je tot 16A voeden, vuistregel is wel dat je bij langere lengte dan 25 meter wat spanningsverlies hebt.
Als jij al meteen voorbereid wilt zijn op 22KW (3x 32A) dan is 5x 4mm2 het minimum, maar 5x 6mm2 echt wel aan te raden.
Echter, als je meterkast niet zwaarder is dan 3x 25A dan heeft het weinig zin om je laadpaal aan te sluiten met capaciteit voor 3x 32A, je gaat dit toch nooit voeden. Beter dan als het echt zover is de kabel verzwaren.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
hoe dan ook, de sleepcontacten in het voorbeeld zijn echt niet zo dik als je zou denken. Die kan je prima in een oproller verwerkenV_ger schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:50:
[...]
De nul is wel degelijk net zo belangrijk als de fase. Want wat als je op 1 fase gaat laden? Dan gaat daar wel degelijk stroom doorheen. Voor de aarde geldt dat daar normaal geen stroom doorheen gaat. Maar als het nodig is moet het wel kunnen. Dus je argumentatie gaat mank.
ALs je de kabel zelf koopt wel ja. Maar als je de laadpaal leverancier 6mm2 laat aanleggen, kost je dat klauwen.V_ger schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:55:
[...]
Penny wise, pound foolish. Een zwaardere kabel heeft een beperkte meerprijs. Over x jaar een hele nieuwe kabel aanschaffen, de oude wegmikken en de arbeid die ermee gemoeid gaat om de boel te vervangen kost vele malen meer dan nu een fatsoenlijke kabel nemen.
Ben ik uiteraard van op de hoogte. En dit eindigt dan altijd met : dat de NEN zegt dat het niet mag betekent niet dat ik het niet mag. Mij bevalt het prima.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:42:
[...]
Formeel gezien (NEN1010) mag je met 3x 25A niet je laadpaal voeden met 3x 32A, dus 20A per fase uit je panelen halen en 12A uit het net. Dat het wel kan, betekent niet dat het mag. Je zal de afzekering van je laadpaal vanaf je hoofdschakelaar toch niet hoger mogen maken dan 3x 16A. Selectiviteit heet zoiets.
Ook je zonnepanelen moeten op diezelfde hoofdschakelaar afgezekerd zijn. Dus stroom vanaf het net en vanaf je zonnepanelen tegelijk richting je auto duwen met meer dan 16A per fase zou niet moeten kunnen.
Klopt, de NEN is voor de installateur, niet voor de particulier.. Maar als je meterkast uitbrandt kan je verzekeraar weigeren de schade te vergoeden.. dus ga lekker je gang op eigen risico......de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:10:
[...]
Ben ik uiteraard van op de hoogte. En dit eindigt dan altijd met : dat de NEN zegt dat het niet mag betekent niet dat ik het niet mag. Mij bevalt het prima.
Als je je kast gewoon fatsoenlijk opbouwt en bedraad is het enige extra risico dat je hoofdzekering eruit gaat in geval van een probleem. Als dat acceptabel is omdat je de kosten kan/wil dragen of automaten hebt is het toch prima?
Maargoed ik behoor dan ook niet tot de categorie die graag 16A door een zo'n dun mogelijke kabel wil jassen omdat dat "mag" van de NEN.
Maargoed ik behoor dan ook niet tot de categorie die graag 16A door een zo'n dun mogelijke kabel wil jassen omdat dat "mag" van de NEN.
Dat hoor ik vaker, maar geloof ik niet zo. Niet houden aan selectiviteit heeft weinig met brandgevaar te maken.DaRealRenzel schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:17:
[...]
Klopt, de NEN is voor de installateur, niet voor de particulier.. Maar als je meterkast uitbrandt kan je verzekeraar weigeren de schade te vergoeden.. dus ga lekker je gang op eigen risico......
Heb vanuit de app een bug-rapport verstuurd, is kijken of er uberhaupt een reactie komt ...DennisBlom schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:54:
De laadpaal probeert op de ingestelde Comfort waarde te laden als de Comfort modus is ingeschakeld. De max power slider heeft hier geen betrekking op. Mocht je willen dat hier naar wordt gekeken, kan je een Bug Report indienen (Home screen>Settings>Bug report).