[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 41 ... 79 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
GREEN gaat tot dusver prima hier. Merk wel dat het veel langer duurt voordat de auto vol is, ook omdat ik sinds kort wat bewuster ben geworden in het stroomgebruik overdag. Vaatwasser, droger, airco natuurlijk ook nog afgelopen week.

Nu toch nog maar even met de % instellingen rommelen. Ik wil dat er alleen maar op momenten van zonnestroom geladen kan worden, maar er mag van mij op dat moment best wat meer getrokken worden uit het net. Zodoende blijft hij dan aanstaan als er een wolk voorbij komt of een ander apparaat stroom gaat vragen.
Ik wil alleen niet dat het een verkapte comfort is en het in de nacht ook doorgaat met laden op 1,4. Dat ga ik deze week dan even testen. Moet ik alleen even zien hoe ik die % in ga stellen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:54
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:04:
GREEN gaat tot dusver prima hier. Merk wel dat het veel langer duurt voordat de auto vol is, ook omdat ik sinds kort wat bewuster ben geworden in het stroomgebruik overdag. Vaatwasser, droger, airco natuurlijk ook nog afgelopen week.

Nu toch nog maar even met de % instellingen rommelen. Ik wil dat er alleen maar op momenten van zonnestroom geladen kan worden, maar er mag van mij op dat moment best wat meer getrokken worden uit het net. Zodoende blijft hij dan aanstaan als er een wolk voorbij komt of een ander apparaat stroom gaat vragen.
Ik wil alleen niet dat het een verkapte comfort is en het in de nacht ook doorgaat met laden op 1,4. Dat ga ik deze week dan even testen. Moet ik alleen even zien hoe ik die % in ga stellen.
Comfort en vervolgens de auto plannen dat hij alleen op bepaalde tijden mag laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 15:54
Sarge78 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:04:
GREEN gaat tot dusver prima hier.
En op wat staat je percentage dan ?

Bij 100% moet je een overproductie hebben van minstens 1.4 kW voor je auto start met laden... bij 1.3 kW laad je namelijk niet en ben je nog nodeloos aan het injecteren op het net. Ik ben trouwens van mening om het aan/uit switchen te vermijden dat je een base load van 1.4 kW nodig hebt van het net.

Probleem is dat Comfort bij mij niet werkt... die laad altijd aan 1.4 kW ook al zet ik hem zelfs op 3 kW, enkel wanneer ik hem op 4.2 kW zet dan laad hij aan 4.2 kW, zet ik hem hoger op 5 kW of zo dan blijft hij weer steken op 4.2 kW (maw. 1.4 per fase)

Ik heb nu een Green staan met 0% (wat dan hetzelfde is als Comfort) maar heb momenteel te weinig zon om te zien of het nu werkt. In ieder geval is hij nu aan het laden aan 1.4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kenw00t schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Niet mee eens, hier firmware 6.6.2 en solar charging werkt heel vlot op de minimum stand in Comfort. Het enige verschil is dat ik wel een dedicated kabel heb om naar de P1 te gaan, die overigens aangesloten is op de Actieve P1 Splitter van HomeWizard zelf.

Ik heb trouwens ook een BMW.
Dedicated kabel maakt niet uit... maar je hebt dus ook een volledige 3 fase installatie (PV omvormer en Alfen) waarbij de Alfen "Allow single/multiphase charging" is aangevinkt ? Welk model BMW trouwens ?

Zowel Comfort als Green (0%) blijven momenteel hier weer steken op 1.4 kW terwijl ik in HA zie dat ik momenteel zo'n 400W aan het injecteren ben in het net. Vraag blijft dus waarom de Alfen niet naar 1.8 kW gaat op dat moment ?

Die van jou doet dat dus wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
TopOne01 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Comfort en vervolgens de auto plannen dat hij alleen op bepaalde tijden mag laden?
Gaat niet in de auto helaas

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
r2504 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:24:
[...]

En op wat staat je percentage dan ?

Bij 100% moet je een overproductie hebben van minstens 1.4 kW voor je auto start met laden... bij 1.3 kW laad je namelijk niet en ben je nog nodeloos aan het injecteren op het net. Ik ben trouwens van mening om het aan/uit switchen te vermijden dat je een base load van 1.4 kW nodig hebt van het net.

Probleem is dat Comfort bij mij niet werkt... die laad altijd aan 1.4 kW ook al zet ik hem zelfs op 3 kW, enkel wanneer ik hem op 4.2 kW zet dan laad hij aan 4.2 kW, zet ik hem hoger op 5 kW of zo dan blijft hij weer steken op 4.2 kW (maw. 1.4 per fase)

Ik heb nu een Green staan met 0% (wat dan hetzelfde is als Comfort) maar heb momenteel te weinig zon om te zien of het nu werkt. In ieder geval is hij nu aan het laden aan 1.4 kW.
Ik vraag mij af of Green met 0% hetzelfde is. Dat wil ik nog even testen. Kan zijn dat dit alleen zal laden bij zonuren, maar dat het minimum altijd gecompenseerd zal worden. Lijkt mij logischer dan een 2e comfort functie. Indien niet een mooie taak voor Alfen. Ik wil gewoon voorkomen dat het de hele tijd blijft laden.

Dat jij ziet dat je 400 injecteert. Kan het zijn dat het op een andere fase is? Als je op 1 fase aan het laden bent en je hebt een 3 fase systeem, zie je wel injectie, maar de meter verrekend het uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FONol35XuL1CyLGqLmjDo8I8olI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a6NCWfNetpAsjoUYoD7tOlW6.png?f=user_large

Ik vraag me af of de Alfen kijkt naar alle drie de fases... momenteel staat hij dus 1.4 kW te laden (de 5,289 A), echter gebruikt hij niet de 2.63 en 2.73 A die hij injecteerd op de andere fases. Op zich is er hier een netto injectie van 2.63+2.73-2.87 = 2.49 A ofwel 572W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:10
Roeland54 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:25:
Als er fouten in de communicatie met de P1 poort voorkomen kan het wel zijn dat je backoffice denkt dat er iets mis is met je installatie. Dat heb ik hier vorige week ondervonden met eneco (be).

De beste optie lijkt me toch een utp kabel aan te sluiten op je paal zodat je ook gewoon de apps kan gebruiken of een alternatieve manier van sturen.

Ik kan evcc.io om je laadpaal aan te sturen hier sterk aanbevelen. Laden op zon, dynamische tarieven, thuis batterij. Het is allemaal ondersteund en werkt goed. Je hebt er zelf wel wat werk aan om het op te zetten.
Voegt het veel toe ivm gewoon de solar van alfen, mijn wagen, paal en omvermer worden allemaal ondersteund dus als het echt wat is zou ik me er wel in willen verdiepen?

Nu doe ik gewoon de solar charging via de alfen app, en als ik sneller moet laden pas ik het gewoon aan id app?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_Sa
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-07-2024
r2504 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:13:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of de Alfen kijkt naar alle drie de fases... momenteel staat hij dus 1.4 kW te laden (de 5,289 A), echter gebruikt hij niet de 2.63 en 2.73 A die hij injecteerd op de andere fases. Op zich is er hier een netto injectie van 2.63+2.73-2.87 = 2.49 A ofwel 572W.
Zelfde probleem met solar laden gehad. Na veel zoeken blijkt de instelling Maximum Power ook het max aantal Amperes voor solar en comfort laden te beperken. Slider op 11kw zetten en probleem is opgelost! Bug in Eve Connect lijkt me…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Jan_Sa schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:15:
[...]
Slider op 11kw zetten en probleem is opgelost! Bug in Eve Connect lijkt me…
Die staat nu op het minimum van 4.2 kW... maar m'n Comfort z'n slider staat op bijvoorbeeld 2 kW en toch komt deze niet boven de 1.4 kW ondanks overschot aan PV. Enfin, ik ga je tip de komende dagen testen als de wagen terug ontladen is (momenteel staat hij op 100%) en er de komende dagen nog wat zon is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 14:52
Sinds vrijdag ook de eigenaar van een Alfen Eve single pro line. Tot nu toe dik tevreden, Had hier voor een tesla wall charger maar miste de loadbalancing.

Heb deze ook weer verbonden met evcc zodat ik op goedkope uren kan laden en zoveel mogelijk op zonne-energie. Nu zie ik dat je de alfen laadpaal zelf ook kan laten laden op zonne-energie. Is het ook mogelijk om de paal te sturen met het laden voor goedkope uren?

Dan zou ik namelijk van mijn evcc af kunnen.

Tevens heeft iemand al de eve connect app werkend gekregen over vpn?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Magnetronkip schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:14:
Is het ook mogelijk om de paal te sturen met het laden voor goedkope uren?
zeker, maar niet via de de alfen App/software zelf. Je moet dan aansturen via een externe applicatie of via Home Assistant bijvoorbeeld.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Tevens heeft iemand al de eve connect app werkend gekregen over vpn?
Alle Aflen software vereist dat je in hetzelfde subnet zit... VLAN's, VPN, ... werken dus niet, zelfs je P1 dongle moet in hetzelfde subnet zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dan zou ik namelijk van mijn evcc af kunnen.
Bevalt het niet dan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
de Peer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:16:
[...]

zeker, maar niet via de de alfen App/software zelf. Je moet dan aansturen via een externe applicatie of via Home Assistant bijvoorbeeld.
Dat doe ik op dit moment met EVCC.

@r2504 jammer dan.. laadpaal hangt al in zelfde subnet maar was eigenlijk wel van plan deze te verplaatsen maar dat hoeft dan ook niet.

@JanHenk bevalt zeker alleen handiger als ik hier geen andere service voor hoef te draaien. en het allemaal kan via alfen zelf.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 07:12
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Oké.

6.4.0 is er al, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. :)

Ik 'krijg' volgende week ook een Alfen. Heb evcc reeds geïnstalleerd en klaarstaan. Ben benieuwd of ik dat goed aan de praat krijg.
Sorry ik bedoelde 6.7.0 :)

Ik heb evcc succesvol aan de praat, eerst met een tesla model 3 en die heb ik terug moeten ruilen voor een skoda enyaq. Beiden werken prima met de alfen op 6.3.0!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Magnetronkip schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Dat doe ik op dit moment met EVCC.

@r2504 jammer dan.. laadpaal hangt al in zelfde subnet maar was eigenlijk wel van plan deze te verplaatsen maar dat hoeft dan ook niet.

@JanHenk bevalt zeker alleen handiger als ik hier geen andere service voor hoef te draaien. en het allemaal kan via alfen zelf.
Misschien ook nuttig voor iedereen. Evcc heeft nu ook eindelijk load balancing als feature. Hij meet de P1 (of iets anders) en gaat automatisch naar beneden schalen bij teveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@shadylog Kans is groot dat de Alfen die ik geleverd krijg al op 6.6.0 zit. Dat ga ik dan eerst maar proberen. Als ik toch problemen heb, is de oudere firmware dan nog te downloaden ergens? Kan het niet vinden namelijk.

Over de load balancing (grid limit), ik heb hem nu op 10s interval staan. Is dat voldoende snel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:19:
@shadylog Kans is groot dat de Alfen die ik geleverd krijg al op 6.6.0 zit. Dat ga ik dan eerst maar proberen. Als ik toch problemen heb, is de oudere firmware dan nog te downloaden ergens? Kan het niet vinden namelijk.

Over de load balancing (grid limit), ik heb hem nu op 10s interval staan. Is dat voldoende snel?
Ja je moet even deze topic in duiken op een gegeven moment zijn er linkjes te vinden. Via ACE installeer je dan die update wat dan een downgrade wordt natuurlijk. Bij mij ging dat in ieder geval prima.

Probeer vooral even of alles wel werkt bij jou. Bij mij werkte planned charging en aansturing via evcc's solar charging dus niet totdat ik de tesla "wakker" maakte. Normaal hoort de laadpaal dat zelf te doen. Lijkt wel alsof de paal denkt dat als er 10 min niet opgeladen is de sessie "afgelopen" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
shadylog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:11:
[...]
Misschien ook nuttig voor iedereen. Evcc heeft nu ook eindelijk load balancing als feature. Hij meet de P1 (of iets anders) en gaat automatisch naar beneden schalen bij teveel vermogen.
De Alfen Comfort/Green krijg ik niet aan de praat... ben dus ook naar evcc aan het kijken (al is het me nog niet duidelijk of ik nu voor de Docker of VM oplossing moet gaan op m'n Synology).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
shadylog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Ja je moet even deze topic in duiken op een gegeven moment zijn er linkjes te vinden. Via ACE installeer je dan die update wat dan een downgrade wordt natuurlijk. Bij mij ging dat in ieder geval prima.

Probeer vooral even of alles wel werkt bij jou. Bij mij werkte planned charging en aansturing via evcc's solar charging dus niet totdat ik de tesla "wakker" maakte. Normaal hoort de laadpaal dat zelf te doen. Lijkt wel alsof de paal denkt dat als er 10 min niet opgeladen is de sessie "afgelopen" is.
Bij mij werkte dat inderdaad ook niet, heb je deze setting wel aangepast? toen ik dat veranderde werkte het gelijk. Wel zo handig als je wilt laden op goedkoopste uren en je niet midden in de nacht in de app van tesla moet klikken op beginnen met opladen.

Validity time staat op 900 maar moet dus naar 300, staat ook aangegeven in de documentatie van evcc.. ik had het eerst ook niet gewijzigd, maar is dus wel echt nodig.
The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s. When using "Double" charger both loadpoints need to be added. The the first port (or single) is accessable on ID 1, second port on ID 2.
Sindsdien geen problemen meer, ik zit op firmware level: 6.6.2-4312

*edit* afbeelding werkt niet dus maar even geupload naar imgur..

https://imgur.com/a/bkDAxJK

[ Voor 39% gewijzigd door Magnetronkip op 01-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JanHenk schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:19:
Dit van mij staat hier pas enkele weken maar herinner me niet meer welke FW erop stond, was redelijk recent maar niet de nieuwste. Wel opletten dat je de juiste variant installeerd, normaal is dat de B.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
Magnetronkip schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Bij mij werkte dat inderdaad ook niet, heb je deze setting wel aangepast? toen ik dat veranderde werkte het gelijk. Wel zo handig als je wilt laden op goedkoopste uren en je niet midden in de nacht in de app van tesla moet klikken op beginnen met opladen.

Sindsdien geen problemen meer, ik zit op firmware level: 6.6.2-4312

[Afbeelding]
Ohh, ik ben benieuwd! Je afbeelding werkt alleen helaas niet.

Deze topic verdient echt een goede topicstart trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
shadylog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Zojuist geupload naar imgur en aangepast.. Weet niet waarom die niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Ik heb dat al eens geopperd, want het is een leuk stukje software dat niet alleen voor Alfen geschikt is, maar heel veel meters, laadpalen, zonnestroomsystemen, zelfs thuisbatterijen (!) etc. Goed gedocumenteerd en er wordt ook doorontwikkeld. (Bijv. het uitfaseren van evcc.yaml ten faveure van de settings in de webportal).

Nu is de informatie verspreid in het topic over Zelfbouw laadpalen, Het thuisladen-topic, het Alfen-topic, etc...

@Magnetronkip Goede aanvulling. Ga ik om denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Magnetronkip schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Zojuist geupload naar imgur en aangepast.. Weet niet waarom die niet werkt.
Bedankt voor het her-uploaden! Deze setting had ik helaas al op 300 staan voor de upgrade. Als er een 6.7.0 uit komt ga ik kijken of deze nog een keer zetten helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
shadylog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Bedankt voor het her-uploaden! Deze setting had ik helaas al op 300 staan voor de upgrade. Als er een 6.7.0 uit komt ga ik kijken of deze nog een keer zetten helpt.
heb je je tesla ook toegevoegd aan evcc? en dan ook control: true toegevoegd aan de config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
vehicles:
  - name: executor
    type: template
    template: tesla
    title: Executor 
    accessToken: xx
    refreshToken:xx
    vin: xx
    control: true
    mode: pv

zo werkt het bij mij perfect, anders durf ik het niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Magnetronkip schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:55:
[...]

heb je je tesla ook toegevoegd aan evcc? en dan ook control: true toegevoegd aan de config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
vehicles:
  - name: executor
    type: template
    template: tesla
    title: Executor 
    accessToken: xx
    refreshToken:xx
    vin: xx
    control: true
    mode: pv

zo werkt het bij mij perfect, anders durf ik het niet te zeggen.
toon volledige bericht
Ik gebruikte teslamate en die config was niet veranderd. En toen ik naar 6.3.0 ging was alles weer goed dus :) Eveneens, bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 13:03
NoFate schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:15:
[...]

Kan je anders eens screenshots sturen van je config? Doe je het via de Ace tool of de my Eve app?
Hier zijn de screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSxHUHWX8-TgPXC6lrUBOmpadhc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mTwqmWyi6hpTKst3YKTJ0Lah.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY-BJCsqlkQb409JxN6cc3Dgyqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7NmQwsy74Pl4SgMTrUZDSkqH.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhOftZIEYbGOw2yrAEC8yjpo-vA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lElYFcurxlqAzAP94hE2ZAxL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMQ46icL66NP7Jqwxgmnd5gGCV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Sr44OSEh48SJYm3V1klEmunt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etj-hocmH_-TXW0-OKUZpBvLziw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dBq7wlHdMtlOaMwfWMuLtUlg.png?f=fotoalbum_tile

Ik raad aan om de initiële setup met alle (Advanced) settings via ACE te doen, en daarna via de Eve Connect app om solar chargen eventueel uit te schakelen als het laden toch snel moet gaan. De MyEve app heb ik niet echt gebruikt.
r2504 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:31:
Dedicated kabel maakt niet uit...
In theorie niet, maar in praktijk kan er wel een bug zitten in de softwareroutine die gebruik maakt van de HomeWizard P1 Meter. Daarnaast vind ik het ook een SPOF. Een slechte (automatische!) update van de HomeWizard P1 Meter kan de functie breken, net zoals problemen met het WiFi-netwerk roet in het eten kunnen gooien. Een dedicated kabel is gewoon beter naar stabiliteit van de laadomgeving.
maar je hebt dus ook een volledige 3 fase installatie (PV omvormer en Alfen) waarbij de Alfen "Allow single/multiphase charging" is aangevinkt ?
Ja, 3-fase installatie en 3-fase omvormer (nieuwbouw van 1 jaar oud). Ik had zelf een XVB 5G6 voorzien naar de laadpaalplek tijdens de bouw van het huis.
Een X5 50e; deze kan maximum aan 7,4 kW laden (dit plafond kan hij zowel via 1-fase als 3-fase bereiken). Jouw iX3 is sneller, denk ik (11 kW ?).
Zowel Comfort als Green (0%) blijven momenteel hier weer steken op 1.4 kW terwijl ik in HA zie dat ik momenteel zo'n 400W aan het injecteren ben in het net. Vraag blijft dus waarom de Alfen niet naar 1.8 kW gaat op dat moment ?

Die van jou doet dat dus wel ?
Ja, kijk maar naar mijn grafieken hieronder. Vorige dinsdag had ik 2 laadsessies met een onderbreking van een uurtje omdat ik even weg moest. Er waren geen andere noemenswaardige verbruikers actief toen, dus je ziet mooi hoe de opgewekte elektriciteit recht in de wagen geladen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNIi-bL_1s9Vli2A61FMaOnik5E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/enjbq83jHRUcCQTD3V8lbGOb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTpGq1gLJzFCQ_izs4Hs8VsgQNk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QB67Ux7dk2ACu5xnapICy3zA.png?f=fotoalbum_tile
r2504 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:36:
Dit van mij staat hier pas enkele weken maar herinner me niet meer welke FW erop stond, was redelijk recent maar niet de nieuwste.
Zou je dan niet eerst werk maken van een upgrade naar de laatste bugfix release?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
izzet3838 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Voegt het veel toe ivm gewoon de solar van alfen, mijn wagen, paal en omvermer worden allemaal ondersteund dus als het echt wat is zou ik me er wel in willen verdiepen?

Nu doe ik gewoon de solar charging via de alfen app, en als ik sneller moet laden pas ik het gewoon aan id app?
Als de solar charging van de alfen voor jou goed werkt zal het weinig toevoegen tenzij je nog extra behoeften hebt zoals slim laden op basis van dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Roeland54 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Als de solar charging van de alfen voor jou goed werkt zal het weinig toevoegen tenzij je nog extra behoeften hebt zoals slim laden op basis van dynamische prijzen.
Aha thanks, die werk best goed inderdaad, het is geen seconde werk maar eerder 5-10 seconden werk maar dat lijkt me normaal...

Ik heb tijdens het laden met solar gewoon zeer weinig injectie of netverbruik...

Ik heb momenteel een dynamisch tarief genomen om te proberen maar het prijsverschil is het me momenteel niet waard dus vanaf volgende maand terug naar een variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
[...]

Zeker! Helaas nog geen tijd om alles te verzamelen en op te bouwen met juiste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kenw00t schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]
Zou je dan niet eerst werk maken van een upgrade naar de laatste bugfix release?
Was ik misschien vergeten te vertellen maar ik heb bij de ingebruikname meteen een upgrade gedaan naar de meest recente firmware.

Het ziet er alvast mooi uit bij jou... ik moet nog de tip testen van men niet-solar in de Eve Connect hoger te zetten ook al gebruik je Comfort, blijkbaar is dat een bug of wordt het alvast in rekening genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Roeland54 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:15:
[...]
Goh, in de zomer wil je eigenlijk 's nachts niet laden als je max. wil laden met PV overschot, in de winter wil je dan net wel 's nachts laden vanwege dal tarief. Echt optimaal laden wanneer je dan ook nog de combinatie hebt met thuiswerken is best een complex gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Iemand een tip, als ik met mijn pasje de paal unlock sochtends dan blijft er in het scherm staan even geduld. maar de kabel wordt niet unlocked in de auto. Na 30 seconden staat er op de laadpaal nog steeds even geduld, en dan is mijn geduld op dus dan unlock ik mijn kabel via de auto.

Is dit een instelling die ik moet aanpassen zodat het sneller gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Magnetronkip schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:48:
Iemand een tip, als ik met mijn pasje de paal unlock sochtends dan blijft er in het scherm staan even geduld. maar de kabel wordt niet unlocked in de auto. Na 30 seconden staat er op de laadpaal nog steeds even geduld, en dan is mijn geduld op dus dan unlock ik mijn kabel via de auto.

Is dit een instelling die ik moet aanpassen zodat het sneller gebeurd?
Misschien zeg ik iets doms of begrijp ik de situatie verkeerd. De auto zelf heeft ook een slot op de stekkeraansluiting. Deze moet je via de auto unlocken. Vaak door de auto van het slot te halen of bij sommige auto's met een ontsluitknop bij de lader.

Pas daarna zal de paal dus ook helemaal vrij zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Ik ben dus gewend als ik publiek laad en ik haal mijn pas langs de lader dan word mijn kabel in de auto ook unlocked. Maar dat is dus thuis niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien vraag ik iets heel doms, maar ik probeer het toch maar. Binnenkort wordt een Alfen paal geplaatst bij mij thuis, deze zal ingesteld zijn op gebruik met RFID kaart ivm verrekening van de kosten. Ik heb hier gelezen dat de paal ingesteld kan worden op plug and charge met betrekking tot bekende passen, of dat dit moest gebeuren door de backoffice (via Eneco).

Als ik mijn kaart toevoeg aan de auto (auto is er nog niet) moet dit dan out of the box werken, of is er dan alsnog actie nodig in configuratie? (Aangenomen dat het lezen via RFID in principe dezelfde communicatie is als via de laadkabel?)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 20:32
Ugchel schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:44:
Misschien vraag ik iets heel doms, maar ik probeer het toch maar. Binnenkort wordt een Alfen paal geplaatst bij mij thuis, deze zal ingesteld zijn op gebruik met RFID kaart ivm verrekening van de kosten. Ik heb hier gelezen dat de paal ingesteld kan worden op plug and charge met betrekking tot bekende passen, of dat dit moest gebeuren door de backoffice (via Eneco).

Als ik mijn kaart toevoeg aan de auto (auto is er nog niet) moet dit dan out of the box werken, of is er dan alsnog actie nodig in configuratie? (Aangenomen dat het lezen via RFID in principe dezelfde communicatie is als via de laadkabel?)
Het is of plug and charge en dan voor alle laadsessies of activering dmv pas.

Je kan passen wel whitelisten. Als je met een whitelist werkt, kunnen alleen de passen die in de lijst staan laden. Volgens mij vindt verrekening vd kosten altijd plaats als je met een backoffice werkt. Maar goed. Als de laadpaal op je inrit komt te staan, maakt het denk ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

kisik schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Het is of plug and charge en dan voor alle laadsessies of activering dmv pas.

Je kan passen wel whitelisten. Als je met een whitelist werkt, kunnen alleen de passen die in de lijst staan laden. Volgens mij vindt verrekening vd kosten altijd plaats als je met een backoffice werkt. Maar goed. Als de laadpaal op je inrit komt te staan, maakt het denk ik niet uit.
Ik las op internet: 'Met Plug & Charge authentificeert uw elektrische voertuig zich zelfstandig aan openbare laadstations via de in uw voertuig opgeslagen laadovereenkomst.' Dit werkt dus niet met een eigen (Alfen) laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:14
Nee, dat werkt alleen bij snelladers (DC) die laders communiceren met de auto waarbij er een unieke code door de auto aan de lader doorgegeven wordt zodat jij op je eigen rekening laadt.
Dit alles natuurlijk pas na een eenmalige registratie bij de betreffende laadservice, waarbij je een betaalwijze koppelt.
Niet alle DC laders/laadaanbieders kunnen die sevice bieden (Ionity en FAstNed doen het al wel), en mogelijk kunnen bepaalde merken/type's auto's het ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 02-07-2024 13:23 . Reden: typo en aanvulling. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ugchel schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Ik las op internet: 'Met Plug & Charge authentificeert uw elektrische voertuig zich zelfstandig aan openbare laadstations via de in uw voertuig opgeslagen laadovereenkomst.' Dit werkt dus niet met een eigen (Alfen) laadpaal?
'op internet'? Dat is nogal breed. Vermoedelijk heb je het over de plug & Charge dienst van een ander bedrijf of instelling. Zoals bij Fastned bijvoorbeeld. Dat is echt wat anders.

met een 'pas' kun je betalen als hij van de bank is, maar een pas kan ook gebruikt worden om toegang tot je sportclub te krijgen, of korting bij de Albert Heijn. Maar ze hanteren allen een andere definitie van wat een pas is.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 02-07-2024 13:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:21:
[...]

'op internet'? Dat is nogal breed. Vermoedelijk heb je het over de plug & Charge dienst van een ander bedrijf of instelling. Zoals bij Fastned bijvoorbeeld. Dat is echt wat anders.

met een 'pas' kun je betalen als hij van de bank is, maar een pas kan ook gebruikt worden om toegang tot je sportclub te krijgen, of korting bij de Albert Heijn. Maar ze hanteren allen een andere definitie van wat een pas is.
Sorry voor de slowchat, maar het staat bij https://support.bmw-publi...761489-Wat-is-Plug-Charge. Daar kun je als ik het goed begrijp de Shell Recharge pas in de auto toevoegen/invoeren dat je bij openbare laadpalen met die pas kunt gaan laden/betalen zonder dat je met de fysieke pas langs de lezer hoeft. Ik vroeg me af of dit dan ook werkt (want met die pas activeer ik straks ook de Alfen, als ik het goed begrijp) met een eigen paal.

[ Voor 5% gewijzigd door Ugchel op 02-07-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ugchel schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Sorry voor de slowchat, maar het staat bij https://support.bmw-publi...761489-Wat-is-Plug-Charge. Daar kun je als ik het goed begrijp de Shell Recharge pas in de auto toevoegen/invoeren dat je bij openbare laadpalen met die pas kunt gaan laden/betalen zonder dat je met de fysieke pas langs de lezer hoeft. Ik vroeg me af of dit dan ook werkt (want met die pas activeer ik straks ook de Alfen, als ik het goed begrijp) met een eigen paal.
ah oke ik snap de verwarring. Het antwoord is dus Nee omdat dit alleen via DC werkt. Het zijn 2 verschillende 'technieken' met toevallig dezelfde naam.
Bij Alfen vindt er geen specifieke herkenning plaats, het laden begint gewoon bij aansluiten van een willekeurige auto: https://knowledge.alfen.c...rge+functionality+mean%3F

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-07-2024 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-04 16:59
de Peer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:30:
[...]

ah oke ik snap de verwarring. Het antwoord is dus Nee omdat dit alleen via DC werkt. Het zijn 2 verschillende 'technieken' met toevallig dezelfde naam.
Bij Alfen vindt er geen specifieke herkenning plaats, het laden begint gewoon bij aansluiten van een willekeurige auto: https://knowledge.alfen.c...rge+functionality+mean%3F
Er bestaat "Alfen" Plug&Charge en ISO15118 Plug&Charge.

Bij Alfen P&C is een authenticatie-methode waarbij in feite het laadpunt zichzelf autoriseert. Zodra iemand een auto verbindt zal het laadpunt starten met laden. Dit is met name bedoelt voor gebruikers die in een afgesloten private omgeving laden.

Bij ISO15118 Plug&Charge authentiseert het voertuig middels aanvullende communicatie met het laadpunt en certificaten. Het idee is dat dit de laadpas kan vervangen in de publieke ruimte. Dit kan met zowel DC- als AC-laadpunten, al is daar wel specifieke hardware voor nodig in zowel auto als laadpunt. Dit staat nog in de kinderschoenen qua ecosysteem, wat de reden is waarom je het nog niet ziet. Met name in de high-end Duitse hoek zijn de eerste aankondigingen gedaan.

Dan is er nog Autocharge, wat een variant is op ISO15118 P&C en wat we kennen van o.a. Fastned. Dit maakt gebruik maakt van dezelfde communicatie, maar in plaats van certificaten wordt geautoriseerd middels het statische MAC-adres van het voertuig. Hier is het volledige ISO15118 P&C ecosysteem niet voor nodig, wat de reden is dat je deze al wel ziet. Dit is waarom Autocharge niet werkt op voertuigen met een dynamisch MAC-adres zoals de Volkswagen ID-voertuigen. Ook dit kan zowel met DC als met AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Ik wil mijn laadpaal verplaatsen van de bestaande plek op paal naar een houten wand in een nieuwe carport. Hiervoor heb ik een montageplaatje nodig zoals bijgaand. Bij mij is die niet achtergebleven bij installatie op de paal en los kan ik het niet vinden, behalve een grotere plaat die weer voor een paal is bedoelt.

Nu bedacht ik me dat ik gewoon stokschroeven in de houten wand en balk erachter kan zetten en het laadpunt daar gewoon op kan schroeven. Kan iemand het plaatje aftekenen met de schroefpunten en zo er op en dit op de post gooien? Reactie kan via PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttHVqT1XoB7EatVB5sz_wyMnW9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s63iyonKWCSVdWSe56WVD7r.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 10:48
kisik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:02:
Kan iemand het plaatje aftekenen met de schroefpunten en zo er op en dit op de post gooien?
Velletje bakpapier op de achterkant. Gaten met permanentmarker markeren. (Rechte lijn eventueel voor waterpassen). Vervolgens met de gemarkeerde zijde op de plaats van bestemming hangen met schilderstape.

Mooie boormal gemaakt 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
Ik wil mijn laadpaal verplaatsen van de bestaande plek op paal naar een houten wand in een nieuwe carport. Hiervoor heb ik een montageplaatje nodig zoals bijgaand. Bij mij is die niet achtergebleven bij installatie op de paal en los kan ik het niet vinden, behalve een grotere plaat die weer voor een paal is bedoelt.

Nu bedacht ik me dat ik gewoon stokschroeven in de houten wand en balk erachter kan zetten en het laadpunt daar gewoon op kan schroeven. Kan iemand het plaatje aftekenen met de schroefpunten en zo er op en dit op de post gooien? Reactie kan via PM.

[Afbeelding]
Bij rexel is deze te koop:
https://www.rexel.nl/nln/...Line-RAL9005/p/2850545182

en anders op marktplaats een montage paal kopen en daar de plaat vanaf halen. In de plaat wat gaten boren voor de montage aan de muur en je bent er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
aritmeester schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Velletje bakpapier op de achterkant. Gaten met permanentmarker markeren. (Rechte lijn eventueel voor waterpassen). Vervolgens met de gemarkeerde zijde op de plaats van bestemming hangen met schilderstape.

Mooie boormal gemaakt 💪🏻
Die ken ik, maar ik wilde als voorbereidend werkje de schroefpunten gemonteerd hebben voor een elektromonteur die dan makkelijk de boel om kan hangen. Er moet ook aardig wat straatwerk eruit voor het oude en nieuwe tracé, Als met al handig als ik zoveel mogelijk vooraf heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05 20:49
Ter info:

Onderstaand probleem niet zelf op kunnen lossen al leek het maar een softwareprobleem / instelling. Uiteindelijk gemeld bij de leverancier van de laadpaal (Vattenfall Incharge) die geprobeerd hebben het remote op te lossen. Nadat ze meerdere dingen gechecked hadden (die ik ook al lang had gedaan) hebben ze een monteur op locatie gestuurd.

Monteur op locatie heeft vorige week nogmaals dezelfde dingen gecontroleerd en een uur aan het bellen geweest met Alfen service, geen resultaat. Het ongewenste laadschema was niet te verwijderen. Conclusie: Controllerboard vervangen (de hoofdprint waarop ook de simkaart e.d. zit)

Gisteren is het controllerboard vervangen, alles werkt weer naar behoren! Dit kon ook niet anders, gezien daar alle intelligentie op zit. Gisterenmiddag weer heerlijk kunnen solar chargen!

De exacte oorzaak blijft dus onbekend helaas.
2xdehelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:09:
Ik heb een probleem met mijn laadpaal (Eve Pro Single) dat mij ondertussen tot waanzin drijft.... hetvolgende:

- Ik heb de laadpaal al ruim 2 jaar
- altijd goed gewerkt icm E-Flux als aanbieder en als extra de Stekker.app voor slim laden
- Bij het aansluiten van de auto begon het laden altijd direct -> stekker.app geeft een melding op mijn mobiel -> laden word gepauzeerd door Stekker en automatisch weer gtestart wanneer de stroom goedkoop is.

Nu beginnen de problemen:
Sinds kort heb ik de laadpaal verbonden met mijn homeautomation systeem om zelf het laden te gaan regelen. Verder heb ik de firmware van de laadpaal naar de nieuwste versie 6 geupdate zodat deze ook zelf kan sturen op zonneenergie aan de hand van de waarden van de P1 van de slimme meter. Dit werkt zo ver prima! Vanuit Homeassistant lees ik de lader alleen maar uit en via de ACE service app kan ik instellingen wijzjigen.

Ik wil van de stekker app af, dus heb ik bij E-Flux en Stekker de laadpaal ontkoppeld. Nu gaat mijn laadpaal op geen enkele manier meer laden! Alles werkt goed, laadsessie wordt gestart en de laadpaal schiet in standje "wacht op vermogen". In de logging zie ik vanalles gebeuren waaronder een melding "Disabled by external limit 0.0A en LOADBALANCING_FORCED_OFF. Wat ik ook instel of doe, de lader blijft op pauze staan. Ook volledig uitschakelen van Load Balancing heeft geen zin, geen verschil in gedrag.

Nu komt het vreemde: Als ik de lader weer toevoeg aan de stekker app en een sessie start, dan zie ik dat Stekker remote een charging profile in mijn lader schiet, en begint het laden weer te lopen. Alles werkt dan naar behoren...

Contact gehad met Stekker: Wij schieten alleen een profiel in wanneer er gekoppeld is met de laadpaal en het zo is ingesteld. Wij doen niets met een default charging profile, dus daar ligt het niet aan.

E-flux heeft geen idee. Ze beheren wel de laadpaal via de Alfen backoffice maar kunnen niets voor mij doen.

Hoe krijg ik nu mijn laadpaal weer normaal aan de praat? Ik heb zelfs een factory reset gedaan maar geen resultaat. Bij een factory reset blijven trouwens alle logging en transactions gewoon staan, het lijkt dus niet een volledige reset te zijn.

Hieronder de logging van een laadsessie van vanmorgen...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand die weet hoe ik die default limit er weer af krijg, of hoe je het default charging profile reset?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kan iemand het plaatje aftekenen met de schroefpunten en zo er op en dit op de post gooien? Reactie kan via PM.
Ideaal is het niet, scan is niet 100% gelukt maar zou je een idee moeten geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF68V0ZMf28wgdaVBhxl5NoxJCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQL7CzpaYTaMes3XbpVQiqd8.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is beter maar hier zie je de bouten niet (wel de laspunten ervan op de plaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOVBHYGDRPjmzECltMyDXc87xtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLvCYqddLJUAHmvJZAjitizY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door r2504 op 03-07-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4nnel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 12:12
Ik ben me aan het oriënteren op een future-proof laadpaal en begrijp dat je de Alfen kunt bedienen via ACE Service Installer (mits aangesloten op je netwerk).

Is het dan gewoon mogelijk om zonder Alfen abonnement het aantal kwh uit te lezen en te verrekenen met je werkgever? Of is het om verschillende redenen toch verstandiger hiervoor een aparte kwh-meter in de meterkast te hebben?

Daarnaast, ik lees overal dat een abonnement nodig is voor de geavanceerder functionaliteit van de Alfen. Of geldt dat vooral voor de backoffice en de Eve Connect app? Is voor degenen die dat willen ook alles zonder abonnement te configureren in Ace Service Installer (mits standalone)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen terug een test gedaan met de Comfort stand (en de max. bij non-solar op 22 kW gezet) al is er momenteel te weinig zon voor een volwaardige test. Als ik nu echter m'n Comfort verhoog naar 2 kW dat zie ik hem ook naar 2 kW gaan waar dit voordien bleef steken op 1.4 kW.

Het is dus inderdaad zo dat de setting Maximum Power wel degelijk ook betrekking heeft op de Comfort/Green stand. Nu nog hopen op wat extra zon al zal dat niet voor vandaag zijn vrees ik om te zien of hij deze overschot dan ook neemt.

Wat ik echter niet begrijp is waarom ik in de logs nog steeds constant het bericht "Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.1->10.1)" zie staan terwijl ik nergens een setting heb in de configuratie over 10A ?

Ook de active load balancing is nog niet helemaal duidelijk... als ik deze beperk naar 7A (zo'n 4800W ivm capaciteitstarief), dan komt de ACE installer zeuren dat ik ook de waardes van de "Installation" en "Connector 1" maar maximaal op dat vermogen mag zetten (al zie ik het verband niet... hij mag gerust laden op 11 kW zolang dat hij maar slechts 4.8 kW van het net neemt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Tr4nnel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:48:
Is het dan gewoon mogelijk om zonder Alfen abonnement het aantal kwh uit te lezen en te verrekenen met je werkgever?
Ja, da's perfect mogelijk (geen idee wat z'n historiek is). Langs de andere kant zijn er gratis tools zoals EEVEE Mobility die dat rechtstreeks uit je auto lezen en in mooie rapportjes gieten.
Of is het om verschillende redenen toch verstandiger hiervoor een aparte kwh-meter in de meterkast te hebben?
Lijkt me zinloos want die zit al in de Alfen zelf.
Daarnaast, ik lees overal dat een abonnement nodig is voor de geavanceerder functionaliteit van de Alfen. Of geldt dat vooral voor de backoffice en de Eve Connect app? Is voor degenen die dat willen ook alles zonder abonnement te configureren in Ace Service Installer (mits standalone)?
Volgende opties vereisen een licentie...

- Smart Charging Network
- Loadbalacing/solar
- 22kW
- RFID reader
- Personalized display
- Mobile technology 3G & 4G
- Direct Payment Solutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:37
Even een vraag van een Alfen Single Pro eigenaar met verrekening van werkgever via ShellRecharge.
Ik wil de paal zelf upgraden van versie 5.8 naar minimaal 6.3 om Solar charging te activeren.

Blijven de instellingen voor verrekening via ShellRecharge dan in de software staan of verdwijnen die door de upgrade?

Hoop dat iemand dit kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ja, blijft allemaal staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik ben me aan het oriënteren op een future-proof laadpaal en begrijp dat je de Alfen kunt bedienen via ACE Service Installer (mits aangesloten op je netwerk).

Is het dan gewoon mogelijk om zonder Alfen abonnement het aantal kwh uit te lezen en te verrekenen met je werkgever?
Ja dat kan, maar het hangt van de eisen van je werkgever af. Als die genoegen neemt met een excel document van jou, is het OK.
Maar een back-office met abonnement levert mogelijk een wat netter overzicht of directe declaratie. Dat is een voordeel soms.
Overigens bestaat er geen Alfen Abbo volgens mij, je moet een externe partij erbij zoeken.
Alles is zonder abbo te configureren, als je zelf toegang tot de paal hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

petertenboer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
Even een vraag van een Alfen Single Pro eigenaar met verrekening van werkgever via ShellRecharge.
Ik wil de paal zelf upgraden van versie 5.8 naar minimaal 6.3 om Solar charging te activeren.

Blijven de instellingen voor verrekening via ShellRecharge dan in de software staan of verdwijnen die door de upgrade?

Hoop dat iemand dit kan beantwoorden?
In principe blijft het staat, maar updates kunnen risicovol zijn bij Alfen.
Bij mij ging het 'certificaat' verloren, en die heb ik via een forumlid uiteindelijk weer opgestuurd gekregen. Paal deed het wekenlang niet meer (communicatie met back office)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vanochtend is hier ook een Alfen geplaatst.

Gelijk geconfigureerd voor backoffice (Tap Electric), dat werkt.
Tevens evcc geconfigureerd voor de Alfen en de Alfen geconfigureerd voor evcc, door EMS via Modbus TCP in te stellen. Dat werkt ook.

Tot nu toe loopt het als het een spreekwoordelijk zonnetje. Inpluggen, laadpas scannen en hij begint op 11kW. Als evcc detecteert dat het mijn auto is die is ingeplugd, schakelt ie terug naar de PV-modus. Heb hem net (bij gebrek aan zon) even op MinPV gezet en dan laad ie mooi met 1,4kW, op één fase dus. Schakelen tussen beide werkt dus ook.

Als ik de kabel uit de auto haal, wordt de sessie afgebroken en is de laadsessie netjes geregistreerd bij Tap (laadpas) en backoffice (declaratie).

Een eventuele gast kan gewoon inpluggen, pasje ervoor en laden. Evcc zal dan gewoon 11kW geven.

Tot nu toe heel tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JanHenk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:30:
Evcc zal dan gewoon 11kW geven.
Zalig toch niet wakker te moeten liggen van een capaciteitstarief... in Belgie kost je dat 440 euro extra per jaar !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-05 10:31

Is het dan gewoon mogelijk om zonder Alfen abonnement het aantal kwh uit te lezen en te verrekenen met je werkgever? Of is het om verschillende redenen toch verstandiger hiervoor een aparte kwh-meter in de meterkast te hebben?

Zonder abonnement is het mogelijk om middels de Eve Connect app een export te maken van de geladen kWh in zowel PDF formaat of een CSV. De paal moet inderdaad wel verbonden zijn met een internetkabel aan je thuisnetwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43Co4bLILEZtG49jSqzOvqenaao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjIBlkuVe9iuX9Et0MzMun54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
r2504 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Zalig toch niet wakker te moeten liggen van een capaciteitstarief... in Belgie kost je dat 440 euro extra per jaar !
Aan de andere kant is de bijtelling privégebruik voor een auto van de zaak hier een keer of vijf hoger dan wat jullie in België VAA noemen ;)

Ik zou met liefde die 440 euro per jaar extra betalen in ruil voor 1/5e van mijn bijtelling.

Kortom, ik denk niet dat we te veel moeten gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
sergeklapwijk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Solar charging werkt op basis van een meting aan het grid point, in Nederland en Belgie is dit de slimme meter middels de P1-poort. Het neemt dus het verbruik in de rest van jouw woning dus ook mee in de berekening van het beschikbare overschot van vermogen van jouw PV-systeem. Je zal solar charging aan en uit kunnen zetten los van een transactie, maar wij zijn ook bezig om het mogelijk te maken om tijdens een sessie te overrulen en op vol vermogen te gaan laden. Aangezien het kijkt naar vermogen, wordt er dus ook geen rekening gehouden met ongelijke belasting op de fasen (bijvoorbeeld bij een enkelfasige PV-omvormer met een driefasig laadpunt). Er zijn dus twee modi:

- Een die het mogelijk maakt om volledig op een overschot zonne-energie te laden, als er dus geen zon is wordt de auto ook niet geladen (onder de 6A enkelfasig ofwel 1,4kW kunnen auto's dit niet).
- Een die "trickle charging" doet (standaard op diezelfde 1,4kW) als er te weinig overschot is en als er meer overschot dan dat is gaat de lader sneller laden.

Dus als je teruglevering wilt voorkomen of zekerheid wilt van een geladen auto is de tweede de betere keuze (zoals in Belgie met het capaciteitstarief), als je er op gebrand op om puur op zonne-energie te laden kan dit middels de eerste. Maar dan moet je wel een PV-systeem hebben die enigzins overgedimensioneerd is.

Deze functionaliteit is niet gratis, dit is onderdeel van de bestaande Active Load Balancing licentie. Dus als je als ALB hebt is dit gratis als je firmware updatet, maar voor klanten zonder ALB zullen zij eerst die licentie aan moeten schaffen.

Als de auto's netjes het IEC61851 standaard volgen dan zou deze functionaliteit geen probleem moeten zijn. Maar de realiteit is altijd weerbarstig en nemen wij ook de tijd om eerst goed te testen.
toon volledige bericht
Hoe ver zou Alfen zijn met het testen of heb ik iets gemist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Rincon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:44:
[...]
Hoe ver zou Alfen zijn met het testen of heb ik iets gemist ?
Is reeds enige tijd beschikbaar... gewoon updaten naar de recentste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
r2504 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Is reeds enige tijd beschikbaar... gewoon updaten naar de recentste firmware.
Of app Eve connect downloaden, werkt dit, iemand ervaring, moet je dan ook eerst updaten ? Had kontakt met iemand van Coolblue die de paal geïnstalleerd heeft en die waarschuwde voor updaten, hij vertelde dat de update regelmatig zou vast lopen en dat de paal dan onbruikbaar is, kunnen ze niet op afstand verhelpen dus kost geld omdat ze langs moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Rincon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:29:
[...]
Of app Eve connect downloaden, werkt dit, iemand ervaring, moet je dan ook eerst updaten ?
Zolang je paal niet de nodige firmware heeft kan de Eve Connect app niets doen.
Had kontakt met iemand van Coolblue die de paal geïnstalleerd heeft en die waarschuwde voor updaten, hij vertelde dat de update regelmatig zou vast lopen en dat de paal dan onbruikbaar is, kunnen ze niet op afstand verhelpen dus kost geld omdat ze langs moeten komen.
Er zal wel eens een update fout lopen maar ik heb geen statistieken van hoe vaak zich dit voordoet... ik denk dat het deels bangmakerij is maar de keuze is aan jou natuurlijk. Ik heb m'n paal bij installatie meteen geupdate zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
r2504 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Zolang je paal niet de nodige firmware heeft kan de Eve Connect app niets doen.

[...]

Er zal wel eens een update fout lopen maar ik heb geen statistieken van hoe vaak zich dit voordoet... ik denk dat het deels bangmakerij is maar de keuze is aan jou natuurlijk. Ik heb m'n paal bij installatie meteen geupdate zonder problemen.
Bedankt voor de reactie,
ik heb nu nog geen utp verbinding met de laadpaal, deze is alleen voorzien van simkaart zodat Coolblue op afstand iets zou kunnen doen, dus ik moet eerst van laadpaal door de muur een utp aanleggen naar de router, daarna updaten via MyEve? Of zou dit ook kunnen met de Eveconnect app, en dan gewoon de laatste update of voor alle zekerheid de een na laatste ?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Updaten kan zowel met de ACE Installer (lijkt me de beste methode) als met MyEve.

Met de Eve Connect app kan je niets behalve de selectie Normaal, Comfort of Green (en je laadbeurten exporteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
r2504 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:28:
Updaten kan zowel met de ACE Installer (lijkt me de beste methode) als met MyEve.

Met de Eve Connect app kan je niets behalve de selectie Normaal, Comfort of Green (en je laadbeurten exporteren).
Bedankt,duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:43
Rincon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Bedankt voor de reactie,
ik heb nu nog geen utp verbinding met de laadpaal, deze is alleen voorzien van simkaart zodat Coolblue op afstand iets zou kunnen doen, dus ik moet eerst van laadpaal door de muur een utp aanleggen naar de router, daarna updaten via MyEve? Of zou dit ook kunnen met de Eveconnect app, en dan gewoon de laatste update of voor alle zekerheid de een na laatste ?
Alvast bedankt.
Misschien heb je wat aan deze post. Daar staat e.e.a. nog eens op een rijtje. Ik zou hoe dan ook de UTP kabel en de P1 kabel beide (laten) installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
r2504 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Ideaal is het niet, scan is niet 100% gelukt maar zou je een idee moeten geven.

[Afbeelding]

Deze is beter maar hier zie je de bouten niet (wel de laspunten ervan op de plaat)

[Afbeelding]
Bedankt voor de moeite, maar ik denk niet dat ik op basis hiervan 4 stokschroeven op de juiste plek in de wand ga krijgen. Je hebt iig het plaatje los liggen. Als je een omtrek van het metalen plaatje op papier kan tekenen met de punten van de bouten erop en dat op de post. En stuur me dan een tikkie voor de kosten/moeite? Het plaatje zelf tegen een leuke vergoeding is ook goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincon
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:30:
[...]

Misschien heb je wat aan deze post. Daar staat e.e.a. nog eens op een rijtje. Ik zou hoe dan ook de UTP kabel en de P1 kabel beide (laten) installeren.
Kijk, handig, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
kisik schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Als je een omtrek van het metalen plaatje op papier kan tekenen met de punten van de bouten erop en dat op de post.
Je kan de foto toch gewoon afdrukken... er zit een referentie maat bij zodat je zeker bent dat de afdruk correct is.
En stuur me dan een tikkie voor de kosten/moeite? Het plaatje zelf tegen een leuke vergoeding is ook goed!
Niet meteen postzegels bij de hand... ik heb de plaat gevraagd aan m'n installateur toen hij hem monteerde op de paal aangezien die standaard in de doos zit (anders gooien ze ze toch weg). Ik ga ze wel niet weg doen al is de kans klein dat ik verhuis en ze toch zou nodig hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sarge78
Firmware 7.0 is uit:

• Solar Charging - Improved the detection of the number of phases that the EV supports.
• Support for OCPP NTP implemented.
• Translation: Fixed a typo in the czech text where "Katru" was mentioned, this is now changed to
"Kartu"
• Dimming support added for standalones which have a configured location; time display support
added for standalones with correctly configured times.
• FTP connections are now force closed when requesting a reset.
• Bootloader stage 2 has been updated to make use of the display. The CS shows a boot message
and update progress when an update is being executed.
• We now de-announce over the mDNS, when powering down and try to when a power outage
occurs.
• The transactional UID will be shown on the display the first 60 seconds of an Eichrecht charging
session that is started via an OCPP remote start transaction. This is only shown when the
transaction is started via OCPP 1.6 or when using OCPP 2.0.1 when the token type is 'central'.
The transactional UID is only shown during the charging screen, if any other screen is shown
during the first 60 seconds, then it won't be shown, such as the 'waiting for power' or 'waiting for
vehicle' screen.

Als jullie eerst testen dan volg ik later :p
Heb alles net goed werkend zoals ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 18:17
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:57:
Firmware 7.0 is uit:

• Solar Charging - Improved the detection of the number of phases that the EV supports.
• Translation: Fixed a typo in the czech text where "Katru" was mentioned, this is now changed to
"Kartu"
• Dimming support added for standalones which have a configured location; time display support
• Bootloader stage 2 has been updated to make use of the display. The CS shows a boot message
• We now de-announce over the mDNS, when powering down and try to when a power outage
occurs.
• The transactional UID will be shown on the display the first 60 seconds of an Eichrecht charging
session that is started via an OCPP remote start transaction. This is only shown when the
transaction is started via OCPP 1.6 or when using OCPP 2.0.1 when the token type is 'central'.
The transactional UID is only shown during the charging screen, if any other screen is shown
during the first 60 seconds, then it won't be shown, such as the 'waiting for power' or 'waiting for
vehicle' screen.

toon volledige bericht
staat erop, nog geen auto aan gehangen, wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik wil weer een nieuwepoging wagen om met de HA integratie aan de slag te gaan.

Nu had ik eerder problemen met inloggen in andere applicaties en zoals nu wil ik ook de eve conect app blijven gebruiken. Er kan echter maar 1 tegelijk ingelogd zijn. Is daar een handige workaround voor bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:42:
Nu had ik eerder problemen met inloggen in andere applicaties en zoals nu wil ik ook de eve conect app blijven gebruiken. Er kan echter maar 1 tegelijk ingelogd zijn. Is daar een handige workaround voor bekend?
Nope, dat is by design (en zal vermoedelijk dus ook niet veranderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:57:
Firmware 7.0 is uit:

"Kartu"
occurs.
vehicle' screen.

toon volledige bericht
Bedankt voor het delen, ik waag me er niet aan, het werkt voorlopig naar behoren 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Een major release met .0 is natuurlijk altijd spannend.

Ik zie ook niet meteen spannende dingen in de change log.

ACE Installer biedt trouwens de firmware nog niet aan (althans bij mij niet) ?

Ook op https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920) is hij niet te zien ?

[ Voor 51% gewijzigd door r2504 op 04-07-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
shadylog schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Vannacht eens geprobeerd. Mijn paal kwam met 6.6.2-4312.

Via evcc een laadplan ingesteld en dat heeft perfect gewerkt. Volgens plan meteen om 3:00 begonnen met 11 kW geladen, bij wijze van proef. Ik vermoed dat het probleem dat je had dus inmiddels is opgelost.

Ander ding, maar dat is meer evcc specifiek: ze ondersteunen de HomeWizard P1 meter nog niet voor 'lastmanagement' (load balancing). De benodigde stroomgegevens (current) van de drie fases worden uiteraard wel beschikbaar gesteld in de API, maar evcc haalt ze niet op. Ze halen alleen vermogen (power) op uit de API. Is er een programmeur hier die dat kan implementeren? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Hoe kom je aan deze link... is dit beta software ? Het lijkt me alvast geen officiele release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik krijg de firmware releases inclusief aankondiging via de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:23
Sarge78 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:42:
Ik wil weer een nieuwepoging wagen om met de HA integratie aan de slag te gaan.

In de HA integratie zijn buttons gemaakt om snel even af/aan te melden , maar eigenlijk heb je de Eve connect niet nodig als je met de HA integratie werkt? Via HA kan je dan toch ook alles doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IDDQD.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 23:09
Ik heb een Alfen Single Pro Line met Awesems als backoffice. De paal is eigendom en de backoffice is niet langer nodig, althans, tijdelijk.

Awesems wilt hier geld voor zien om de paal op eigen gebruik open te zetten, en vervolgens weer om het op een later moment wel weer via backoffice te laten lopen.

Gezien hun support matig en traag is, kan ik dit op een andere manier oplossen? Van wat ik lees moet ik een UTP kabel trekken en door middel van de Installer / MyEVE kan ik dit zelf doen, echter heb ik wel een wachtwoord nodig van wat ik lees. Ik heb de exacte oplossing hiervoor niet kunnen vinden. Heeft iemand tips om aan de slag te gaan?

Kortgezegd wil ik de paal gewoon openzetten en volstaat een maandelijks excel/pdf overzicht die ik vanuit de app kan uitdraaien. Momenteel kan ik niets meer met de paal, toch vreemd gezien dit eigendom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
NoFate schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:02:
[...]

In de HA integratie zijn buttons gemaakt om snel even af/aan te melden , maar eigenlijk heb je de Eve connect niet nodig als je met de HA integratie werkt? Via HA kan je dan toch ook alles doen?
Tegen die tijd dat ik mijn dashboards mooi heb ingericht en een tablet aan de muur heb hangen wel. Dat duurt met mijn agenda nog 10 jaar denk ik :p

Ik vind de eve connect daarin nu echt makkelijker en laagdrempeliger. Mijn vrouw kan zo ook de boost inzetten als ze de volgende dag weg moet met haar auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:51:
[...]

Ander ding, maar dat is meer evcc specifiek: ze ondersteunen de HomeWizard P1 meter nog niet voor 'lastmanagement' (load balancing). De benodigde stroomgegevens (current) van de drie fases worden uiteraard wel beschikbaar gesteld in de API, maar evcc haalt ze niet op. Ze halen alleen vermogen (power) op uit de API. Is er een programmeur hier die dat kan implementeren? :P
Ik heb een poging gedaan om dit toe te voegen. Pull request staat open: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/14708

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Roeland54 Super, hartelijk dank hiervoor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
IDDQD. schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:10:
Ik heb een Alfen Single Pro Line met Awesems als backoffice. De paal is eigendom en de backoffice is niet langer nodig, althans, tijdelijk.

Awesems wilt hier geld voor zien om de paal op eigen gebruik open te zetten, en vervolgens weer om het op een later moment wel weer via backoffice te laten lopen.

Gezien hun support matig en traag is, kan ik dit op een andere manier oplossen? Van wat ik lees moet ik een UTP kabel trekken en door middel van de Installer / MyEVE kan ik dit zelf doen, echter heb ik wel een wachtwoord nodig van wat ik lees. Ik heb de exacte oplossing hiervoor niet kunnen vinden. Heeft iemand tips om aan de slag te gaan?

Kortgezegd wil ik de paal gewoon openzetten en volstaat een maandelijks excel/pdf overzicht die ik vanuit de app kan uitdraaien. Momenteel kan ik niets meer met de paal, toch vreemd gezien dit eigendom is.
Hier ook een Awesems klant, herkenbaar verhaal.

Qua wachtword: deze zou op de sticker in de paal moeten staan. Dan is het een kwestie van de sim er voor nu uit, Paal een reset geven en je eigen instellingen er in zetten.

Note: Dit zelf nog niet gedaan, maar zit op het zelfde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madero
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10-2024
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje en heb al veel opgestoken over het gebruik en de configuratie van mijn Alfen Eve Single Pro laadstation. Dankzij de tips en adviezen hier heb ik mijn lader al redelijk naar mijn hand kunnen zetten. Nu stuit ik echter op een nieuwe uitdaging en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro laadstation gekoppeld met de Eneco Eflux backoffice voor mijn leaseauto. Daarnaast heb ik ook een privé elektrische auto die ik graag wil opladen met dezelfde laadpaal, maar zonder de kosten via Eneco.

Mijn situatie:
  • Leaseauto: De laadpaal is momenteel ingesteld met RFID-authenticatie en gekoppeld aan de Eneco Eflux backoffice voor mijn leaseauto.
  • Privéauto: Ik wil mijn privéauto ook opladen zonder RFID-authenticatie, zodat ik alleen betaal voor de stroom die ik gebruik en niet via Eneco.
Mijn vragen:
  1. Hoe kan ik de authenticatie voor mijn privéauto uitschakelen zodat ik direct kan laden zonder gebruik te maken van de Eneco Eflux backoffice?
  2. Is het mogelijk om eenvoudig te schakelen tussen het uitschakelen van authenticatie voor mijn privéauto en het inschakelen van authenticatie voor mijn leaseauto?
  3. Zijn er instellingen in de Alfen Eve Single Pro of de Eneco Eflux backoffice die ik moet aanpassen om dit te realiseren?
Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Madero schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:04:
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje en heb al veel opgestoken over het gebruik en de configuratie van mijn Alfen Eve Single Pro laadstation. Dankzij de tips en adviezen hier heb ik mijn lader al redelijk naar mijn hand kunnen zetten. Nu stuit ik echter op een nieuwe uitdaging en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro laadstation gekoppeld met de Eneco Eflux backoffice voor mijn leaseauto. Daarnaast heb ik ook een privé elektrische auto die ik graag wil opladen met dezelfde laadpaal, maar zonder de kosten via Eneco.

Mijn situatie:
  • Leaseauto: De laadpaal is momenteel ingesteld met RFID-authenticatie en gekoppeld aan de Eneco Eflux backoffice voor mijn leaseauto.
  • Privéauto: Ik wil mijn privéauto ook opladen zonder RFID-authenticatie, zodat ik alleen betaal voor de stroom die ik gebruik en niet via Eneco.
Mijn vragen:
  1. Hoe kan ik de authenticatie voor mijn privéauto uitschakelen zodat ik direct kan laden zonder gebruik te maken van de Eneco Eflux backoffice?
  2. Is het mogelijk om eenvoudig te schakelen tussen het uitschakelen van authenticatie voor mijn privéauto en het inschakelen van authenticatie voor mijn leaseauto?
  3. Zijn er instellingen in de Alfen Eve Single Pro of de Eneco Eflux backoffice die ik moet aanpassen om dit te realiseren?
Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!
toon volledige bericht
Wat je wil kan niet. Je zal je prive pas moeten (laten) toevoegen als gast pas/pas waarbij geen verrekening plaatsvindt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Madero Dit is best een veelvoorkomende situatie. Je dient dit in de backoffice te regelen en de Alfen met rust te laten... :P

Voor E-flux moet je een 'toegangsgroep' instellen met de prijs van € 0,0 (of gratis). En een willekeurige laadpas die je gebruikt voor de privéauto toevoegen aan de toegangsgroep. Je hebt hiervoor de UID van de RFID nodig.

De support van E-flux heeft hier vrij duidelijke instructies voor:
https://help.e-flux.io/nl...oep-en-hoe-stel-je-die-in
https://help.e-flux.io/nl...ep-zonder-de-uid-te-weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madero
@V_ger en @JanHenk , dank voor de snelle reactie.

Ik zie dat ik in mijn post de verkeerde backoffice heb vermeld, het is namelijk Eneco Greenflux (in plaats van e-flux).

In de omgeving waar ik na de installatie toegang toe heb gekregen, https://portal.eneco-emobility.com/, lijk ik helaas geen gast pas, of toegangsgroep, te kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Heb je de vraag ook gesteld aan Eneco / Greenflux? Het lijkt me dat ze daar wel raad mee weten... :)

Een gekoppelde backoffice kan niet 'even' aan en uit gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madero
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:39:
Heb je de vraag ook gesteld aan Eneco / Greenflux? Het lijkt me dat ze daar wel raad mee weten... :)

Dank, helder verhaal.

Vraag staat inderdaad ook uit bij Eneco eMobility. Mijn hoop was er zelf controle over te kunnen hebben. Hopelijk is er iets mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Madero schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Dank, helder verhaal.

Vraag staat inderdaad ook uit bij Eneco eMobility. Mijn hoop was er zelf controle over te kunnen hebben. Hopelijk is er iets mogelijk.
Je kunt ook nog altijd die backoffice eruit slopen en een andere erop zetten :P

Ze zijn eigenlijk allemaal uitwisselbaar, alleen heb je soms roamingkosten als je een pas gebruikt op een backoffice van een ander merk. Als de baas die kosten draagt, merk je dat zelf niet.. Wat je wel merkt zijn de abonnementskosten van een andere backoffice zoals E-Flux. Maar dan heb je wel de controle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madero
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Je kunt ook nog altijd die backoffice eruit slopen en een andere erop zetten :P

Ze zijn eigenlijk allemaal uitwisselbaar, alleen heb je soms roamingkosten als je een pas gebruikt op een backoffice van een ander merk. Als de baas die kosten draagt, merk je dat zelf niet.. Wat je wel merkt zijn de abonnementskosten van een andere backoffice zoals E-Flux. Maar dan heb je wel de controle...
Helaas is dat in deze geen optie, de laadpas en backoffice worden bepaald door de lease maatschappij en werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:39:
De Alfen laadpaal heeft een whitelist waaraan je zelf kaarten kan koppelen... probleem is alleen dat daar op het eerste gezicht niets mee gedaan wordt, de paal gaat namelijk nog steeds aan de backoffice vragen of de kaart mag laden (en die reject dan omdat hij ze niet kent).

Het zou logischer zijn als hij bij een whitelisted kaart niet meer naar de backoffice gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:23
Iemand al eens geprobeerd om de rfid te clonen naar de android? Zou handig zijn om met je smartphone te swipen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NoFate schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:10:
Iemand al eens geprobeerd om de rfid te clonen naar de android? Zou handig zijn om met je smartphone te swipen :-)
Kan niet, helaas.
RFID cards clone Android

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 05-07-2024 17:57 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 79 Laatste