[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 40 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
Berendd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Technisch gezien is de laadpaal van mij, heb namelijk voor de installatie en paal betaald. Echter het beheer ligt bij Groendus.

Ik snap wel het standpunt, ze geven aan veel ellende te hebben met palen die niet goed meer werken als ze zowel gekoppeld zijn aan een lokaal netwerk als via 4G aan de portal. De reden hiervoor is niet bekend, ...
De reden is heel simpel, veel cpo's (vnl bij leasecontracten) geven dat psw niet omdat teveel mensen zitten te prullen in de instellingen en daar totaal geen benul van hebben.
Of ze voeren een firmware update uit, die loopt mis en ze blijven achter met een baksteen op een paal.
De ongebruiksvriendelijke software helpt natuurlijk ook niet.
En wie moet het dan komen oplossen? Idd, in jouw geval Groendus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:28
Het enkele feit dat je begrijpt waarom ze het zo doen, kan en mag geen reden zijn om jou niet alle relevante info te geven. Wanneer jij je laadapparatuur 'brickt', kunnen (en mogen) zij kosten in rekening brengen voor herstel.
De reden: "omdat teveel mensen zitten te prullen in de instellingen en daar totaal geen benul van hebben" zou eveneens op kunnen gaan voor de lease-auto zelf.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Peter-036 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:23:
Het enkele feit dat je begrijpt waarom ze het zo doen, kan en mag geen reden zijn om jou niet alle relevante info te geven. Wanneer jij je laadapparatuur 'brickt', kunnen (en mogen) zij kosten in rekening brengen voor herstel.
De reden: "omdat teveel mensen zitten te prullen in de instellingen en daar totaal geen benul van hebben" zou eveneens op kunnen gaan voor de lease-auto zelf.
Punt is dat Alfen geen deftige eindgebruikers app heeft. Eve Connect is een stap in de goede richting, maar je hebt hiervoor nog altijd het paswoord nodig, dus geen oplossing voor deze discussie.
En jij hebt ook niet dezelfde rechten als jouw dealer mbt software aanpassingen aan de lease auto. Is net hetzelfde.
Alfen is voor een "dummy" eindgebruiker gewoon ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
In dit geval is @Berendd de eigenaar van de Alfen laadpaal geworden, hij heeft (schrijft hij) betaald voor de lader en de installatie. Dat Groendus hem de gevraagde info niet geeft is dus 'gewoon' niet zoals het zou moeten.
Ik ben met je eens dat, wanneer je de lader leased, Groendus je die rechten/info niet hoeft te geven.
Na afloop van de leasetermijn ligt dat weer een beetje anders, maar dat is ook een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:58
Peter-036 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:32:
Ik ben met je eens dat, wanneer je de lader leased, Groendus je die rechten/info niet hoeft te geven.
En waarom niet... als je een laptop leased krijg je dan ook niet het BIOS of Windows administrator paswoord omdat je er misschien iets fout mee zou kunnen doen 8)7

Dat support in dergelijke gevallen betalend is en niet onder de garantie valt wil ik nog begrijpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmod
r2504 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:10:
[...]

En waarom niet... als je een laptop leased krijg je dan ook niet het BIOS of Windows administrator paswoord omdat je er misschien iets fout mee zou kunnen doen 8)7

Dat support in dergelijke gevallen betalend is en niet onder de garantie valt wil ik nog begrijpen
Wanneer een bedrijf laptops leased (zeer frequent tegenwoordig) dan krijgt niet elke medewerker zomaar de BIOS paswoorden. Die worden beheerd door de lokale IT admins. Om identiek dezelfde redenen, voorkomen dat je zit te klooien in de admin settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:57
r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:04:
[...]

[Afbeelding]

Het formaat van de codes is;

ID: ace plus 7 digits
Default Password: 12 karakters (mixed case en speciale tekens)
Password Recovery Code: 16 karakters (mixed case)
Bedankt. Ondertussen is het duidelijk dat ik deze flyer nooit ga krijgen; de installateur liet schoorvoetend verstaan dat ze dit nooit overhandigen "omdat de meeste mensen gevaarlijke dingen kunnen doen met het wachtwoord". Ik vermoed dat ze die flyers zelfs weggooien. Bij het openen van de paal is ook nergens een PRC te bespeuren. Na veel aandringen hebben ze gelukkig het wachtwoord toch overhandigd, maar zonder die PRC kan ik het dus nooit resetten voor het geval ik het toch kwijt raak. Bedenkelijke praktijken toch dat installateurs die flyer voor zich houden terwijl die wel mooi op de website van Alfen als erkend verdeler staan. :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rick-1975 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Deze vind ik interresant. Heb je daar iets van als onderbouwing, om de codes als nog los te peuteren?
https://lokaleregelgeving...20een%20onroerende%20zaak.

Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak door middel van natrekking (artikel 5:20 lid e BW).

Laadbox aan de wand wordt echter beschouwd als een roerende zaak, echter aangezoen deze schroef- en spijkervast zit, is daar nog wel wat discussie over mogelijk. Vanuit WOZ wordt alles wat schroef- en spijkervast zit, meegenomen in de waardebepaling als onderdeel van de opstal.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

dmod schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Punt is dat Alfen geen deftige eindgebruikers app heeft. Eve Connect is een stap in de goede richting, maar je hebt hiervoor nog altijd het paswoord nodig, dus geen oplossing voor deze discussie.
En jij hebt ook niet dezelfde rechten als jouw dealer mbt software aanpassingen aan de lease auto. Is net hetzelfde.
Alfen is voor een "dummy" eindgebruiker gewoon ondermaats.
Punt is dat Alfen geen juiste rechtenbeheer in de laadpaal heeft. Je bent altijd admin. Als met ook 'user' toegnag heeft, kan de laadpaal beheerder een User account aanmaken, en daarmee jou mogelijkheden geven bepaalde instellingen zelf aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Oke Solar charging tussenstand van mij.

Comfort werkt zoals het moet. 1 fase auto en 3 fase auto geen probleem. Ook schakelen tussen fasen gaat goed.
Wel bij 3 fase auto steeds de vervelende meldingen van laden, stoppen, laden. Denk dat dit te voorkomen is als ze een drempelwaarde in tijd in laten stellen. Wanneer omgeschakeld, minimaal .... tijd blijven laden op deze.

Ik ga nu Green 100% proberen. Ik merk namelijk dat ik toch in de avond vaak de auto eraan hang en dat er teveel in de nachtelijke uren al de auto ingaat. Als het goed is of ik moet dat gemist hebben kan ik niet zeggen, je mag alleen laden tussen tijdstip x en tijdstip y? Dat zou ook nog goed kunnen werken met comfort.

Dan schakel ik in de winter wel op comfort en vanaf voorjaar op Green als het werkt.

Zag wel in het log na laden op fase 1, de hele nacht onderstaande. Main state veranderde niet, dus denk dat dit alleen de led is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxDbKklMXsJrLnaQhqMF7h7YiHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F5uVn2WAyPYAkKcRQpv2jGCA.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Sarge78 op 25-06-2024 14:38 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
Speedbird schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:42:
Gisteren een nieuwe Alfen EVE Single S line geïnstalleerd. Dat ging prima. P1 poort en UTP kabe aangesloten. Kabel getest. Alles goed. Connectie kunnen maken met MyEVE. MyEVE gaf aan dat een firmware aanwezig was. Deze meteen uitgevoerd. Tijdens installatie is er iets niet helemaal goed gegaan. Nu kom ik niet meer in de lader. Als ik de lader aanzet hoor ik de relais ook niet meer klikken en zie ik niks op het led lampje. ACE ziet de lader ook niet mbv een laptop op de lader aangesloten. Wat kan ik nu doen?
Opgelost! Monteur heeft een printplaat vervangen en alles doet het weer. De firmware update is dermate fout gegaan, dat hij bricked was. Onder garantie vervangen.

Wat heb ik nu geleerd? De firmware updates pas uitvoeren als deze stabiel genoeg zijn. Gelukkig zit er nu wel een board in met de solar charging optie. Daar was het mij om te doen.

Case closed. Happy charging ya’ll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Speedbird schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:53:
[...]
Wat heb ik nu geleerd? De firmware updates pas uitvoeren als deze stabiel genoeg zijn.
Ik denk niet dat je de eerste bent (zelfs met de meest recente versie) dus ik zie niet in hoe je dat precies gaat doen. Je kan natuurlijk altijd de update enkele maanden opzij houden en dan pas upgraden maar ik denk dat er meer is fout gegaan bij jou.
Speedbird schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:53:
Gelukkig zit er nu wel een board in met de solar charging optie. Daar was het mij om te doen.
Voor zover ik weet is dat via een licentie (load balancing) en geen speciaal bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
r2504 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:30:
Voor zover ik weet is dat via een licentie (load balancing) en geen speciaal bord.
Ik denk dat hij bedoelt dat er op het nieuwe bord standaard al een hogere 6.3+ versie van de firmware stond, met solar charging, waardoor hij niet opnieuw het risico moest nemen om een update uit te voeren die het nieuwe bord ook naar de vaantjes helpen.

Ik ben zonder problemen van 5.6.0 naar 6.6.2 gegaan.

Wanneer is jouw paal trouwens geproduceerd (datum op de sticker onder de paal) ? Ik vind het opmerkelijk dat de mijne uit voorjaar 2022 stamt, nieuw uit de doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Nieuwe bug gevonden in 6.6.x elke 12u een foutmelding P1 communicatie. Terwijl de lader helemaal niet is ingesteld op P1 communicatie ik stuur de laadpaal via modbus /home assistant.

Nu krijg ik emails van mijn Backoffice dat ik mijn P1 poort moet nakijken (ik heb zelf geen meter met P1 poort)

Terug op 6.4 gezet. Probleem opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
  • Laatst online: 31-07-2024
Kenw00t schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat er op het nieuwe bord standaard al een hogere 6.3+ versie van de firmware stond, met solar charging, waardoor hij niet opnieuw het risico moest nemen om een update uit te voeren die het nieuwe bord ook naar de vaantjes helpen.
Dat is inderdaad exact wat ik bedoelde. Excuses voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:50

Aldmar

Niks...

Aldmar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Vandaag testdag mbt solar charging Green. Ik krijg nog geen stabiele verbinding om de P1 data uit te lezen. Hieronder grafiekje van vandaag. Zodra P1 verbinding verloren gaat, schiet de paal in safecurrent van 12A. Dat zie je duidelijk hieronder aan de pieken. (af en toe wat lager omdat de zonnepanelen natuurlijk ook opwekken.)

[Afbeelding]

In de logs (filter op waarschuwing) van Alfen lijkt het alsof elke 5 minuten de HW API uitgeschakeld wordt.
11:18:29
11:23:29
11:28:29
11:43:29
etc.

[Afbeelding]

Meestal in dezelfde seconde ook weer 'HW p1 enabled', maar soms ook niet en schiet hij in de safe current.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb inmiddels een AccesPoint in de meterkast geplaats. Dus letterlijk max 1 meter van de HomeWizard P1 meter. Volgens HomeWizard 98% verbinding kwaliteit. Dus daar kan het niet meer aan liggen.

Hoe kan dit? Heb ik ergens een setting gemist?

PS: Er draait een backoffice van Vattenfall, maar wordt niet actief gebruikt (overstap van werkgever en de paal is blijven hangen). Maar gebruik het wel om inzicht in kwh verbruik te monitoren. Backoffice zou er dus af kunnen, maar het lijkt mij niet dat deze de P1 werking beinvloed?
Vandaag testen met een fysieke p1 kabel tussen de paal en meter ipv draadloos via HomeWizard.

Werkt nu al 10x beter dan via HomeWizard. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dxFdFMgWNeFCUwrAp0gIWUXf6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0b26wG6qTy1upnlRvbYbK171.png?f=fotoalbum_large

Laden gestart rond 7:30. Het piekje rond 9:00 was het schakelen van 1 fase naar 3 fase. Blijkbaar wacht hij voor deze omschakeling iets langer tot voldoende opwek(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Aldmar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Vandaag testen met een fysieke p1 kabel tussen de paal en meter ipv draadloos via HomeWizard.

Werkt nu al 10x beter dan via HomeWizard. :9
Wat is het probleem dan met Homewizard... hier leest de Alfen deze netjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Ik ken Groendus niet, maar deze uitleg klinkt zeer plausibel. Volgens mij trek je dus inderdaad geen gekke conclusie als je stelt dat je nu eerst even hun voorstel af wil wachten.

[...]

Ik kan je gedachtengang helemaal volgen. Denk dat dit helemaal geen verkeerde denkwijze is. Op die manier kun je nog eens rustig nadenken.

[...]

Wederom kan ik je gedachtengang goed volgen. Als je geen whizzkid bent is het helemaal geen raar idee om die vijf euro per maand aan een backoffice af te (blijven) tikken. Ik heb zelf die overweging ook gemaakt en ik ben bijzonder tevreden over mijn huidige CPO (50Five). Wel is het leuk om misschien deze post eens door te lezen. Kun je alvast een beetje voorsorteren als je toch wilt gaan proberen om zelf te sleutelen (en zoals je daar zult kunnen lezen: als je laadpaal al wat ouder is heb je misschien niet eens het owners wachtwoord van je laadpaal nodig). Vanaf dat moment kun je dus ook zelf de instellingen doen die nodig zijn om alle eerder gedane voorstellen te realiseren.

[...]

Wat houdt je tegen om een gratis laadpas van de anwb (of wie dan ook) aan te schaffen waarbij je per laadbeurt betaalt. Ik ga er eigenlijk van uit dat je zo'n pas bij Groendus aanmeldt (via de backoffice). Ik heb het niet getest, maar ik geloof niet dat daarvoor kosten in rekening gebracht worden (dat zou je echt ook even bij Groendus en/of de kaartverstrekker moeten nagaan). Maar in het slechtste geval dat je wél moet betalen, betaal je 35 ct per laadbeurt (of iets in die buurt). Dat wil je niet oneindig volhouden, maar op zijn minst kun je dan wel opladen. En eigenlijk verwacht ik dat je helemaal geen kosten gaat hebben als je zo’n laadpas bij Groendus aanvraagt.
Dank voor dit uitgebreide advies. Ik heb toevallig ook 50Five op het oog als alternatief om naartoe te migreren als het via de huidige Back Office niet werkt.

Ik ga inderdaad gewoon de laadpas van een andere aanbieder gebruiken, dan kan ik tenminste gewoon op de oprit opladen totdat er een meer permanente oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18
Ik heb denk ik dan gewoon geluk gehad dat de installateur van GroenDus mij een heel pak papierwerk aangaf als leeswerk en dat de flyer er bij zat...

Als ik het goed begrijp kan de Alfen laden op zonnestroom, maar moet ik dit zelf aanzetten en zou ik eigenlijk zelf nog een Ethernet kabel moeten trekken zodat hij op het lokale netwerk zit.

Of ik moet wachten tot groentes een nieuwe app uitbrengt waar slim laden, en laden via zonnepanelen inzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Tales schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:07:
Ik heb denk ik dan gewoon geluk gehad dat de installateur van GroenDus mij een heel pak papierwerk aangaf als leeswerk en dat de flyer er bij zat...
Op zich een beetje een bewijs dat het bedrijf geen duidelijke policy heeft rond wat er moet gebeuren met de flyer met paswoorden. Ik ben van mening dat jij als gebruiker daar alle recht toe hebt.
Als ik het goed begrijp kan de Alfen laden op zonnestroom, maar moet ik dit zelf aanzetten en zou ik eigenlijk zelf nog een Ethernet kabel moeten trekken zodat hij op het lokale netwerk zit.
Als je een active load balancing licentie hebt kun je inderdaad laden op zonnestroom mits de juiste instellingen. Het eenvoudigste is via de Eve Connect (kan je eenvoudig switchen tussen normaal, Comfort en Green) app maar dan moet je inderdaad een LAN aansluiting hebben.
Of ik moet wachten tot groentes een nieuwe app uitbrengt waar slim laden, en laden via zonnepanelen inzit?
Waarom zou je wachten op een third party app als Alfen dit zelf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Wat is het probleem dan met Homewizard... hier leest de Alfen deze netjes uit.
Zie mijn post welke ik gequote heb. :)

Elke paar minuten gaat de verbinding met HomeWizard verloren. Waardoor de Alfen in de nood-stand schiet en dus geen rekening meer houdt met de hoeveelheid zon-opwek. Oftewel de loadbalancing gaat verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Op zich een beetje een bewijs dat het bedrijf geen duidelijke policy heeft rond wat er moet gebeuren met de flyer met paswoorden. Ik ben van mening dat jij als gebruiker daar alle recht toe hebt.
Zoals bij bijna alle backoffices, leasemaatschappijen en dergelijke, wordt de fysieke installatie meestaluitbesteedt aan een grote installatiepartij (Spie, BAM, Equans, Kemkens, Unica) die dat weer uibesteden aan een ZZP-er. EN dan ligt het maar net aan of zie ZZP-er ook de instructiebrief goed leest hoe met de wachtwoordenkaart om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Aldmar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Zie mijn post welke ik gequote heb. :)

Elke paar minuten gaat de verbinding met HomeWizard verloren. Waardoor de Alfen in de nood-stand schiet en dus geen rekening meer houdt met de hoeveelheid zon-opwek. Oftewel de loadbalancing gaat verloren.
Ik denk dan meteen aan een brakke HomeWizard P1 meter, want voor zover bekend koppelt de Alfen direct met de lokale API van de HomeWizard P1 dongle. Als die elke paar minuten geen data meer op de API zet, is daar iets mis mee. Of haperende wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

DaRealRenzel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Ik denk dan meteen aan een brakke HomeWizard P1 meter, want voor zover bekend koppelt de Alfen direct met de lokale API van de HomeWizard P1 dongle. Als die elke paar minuten geen data meer op de API zet, is daar iets mis mee. Of haperende wifi...
Ik heb een wifi AP toegevoegd aan mijn netwerk. Verbinding is 100% ook volgens HomeWizard. In elke andere verbinding met de P1 Meter geen enkel probleem, enkel alleen tussen de Alfen en HomeWizard. Meter zelf is, gokje, max 2jaar oud.

Per saldo maakt het niet zo veel uit. Ga nu de cat5 kabel splitsen in netwerk (RJ45) en P1 (RJ11). Dan zijn beiden bedraad.

Het was alleen mooi geweest als het draadloos ook gewoon zou werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Aldmar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:27:
[...]
Zit je Alfen en Homewizard in hetzelfde subnet/VLAN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:12:
[...]

Zit je Alfen en Homewizard in hetzelfde subnet/VLAN ?
Ja. Zelfde subnet en geen VLAN oid actief. Verder geen gekke dingen.

Exact elke 5min valt de verbinding weg "HWP1: API is disabled". Lijkt er op dat iets dit triggert, maar wat..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADtf3wALad85UhRzYMqTV_PWQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeyQ6VTYpKbecMwHMf1HkJSH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
Aldmar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Ja. Zelfde subnet en geen VLAN oid actief. Verder geen gekke dingen.

Exact elke 5min valt de verbinding weg "HWP1: API is disabled". Lijkt er op dat iets dit triggert, maar wat..?

[Afbeelding]
Ik zou eens een mailtje sturen naar HomeWizard, zij hebben toch samen met Alfen de ontwikkeling gedaan... Volgens mij ga je wel hulp krijgen van Homewizard... Zij willen tot slot ook dat het goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Aldmar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:46:
[...]
Misschien eens een wireshark draaien om te kijken of je dan iets meer kan zien. Initieel had ik m'n P1 dongle in een andere VLAN zitten en toen kreeg ik ook rare dingen (soms werkte het en dan weer niet).

Nu ja, m'n paal werkt ook nog altijd niet... Luminus blijft al vier dagen volhouden dat er geen communicatie is (en verder lijkt er bij hun weinig te bewegen) terwijl ik duidelijk in m'n log zie dat die er wel is;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2024-06-26T16:36:27.710Z:INFO:comConnect.c:988:Connecting wired to: ws://ws.evc-net.com:80/ACEnnnnnnn, prio #1
2024-06-26T16:36:27.722Z:INFO:comConnect.c:587:connection attempt 1/3
2024-06-26T16:36:27.730Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: INITIALISING
2024-06-26T16:36:27.746Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: WIRED
2024-06-26T16:36:27.765Z:USER:comConnect.c:365:wired connect
2024-06-26T16:36:28.863Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ws.evc-net.com:80
2024-06-26T16:36:28.871Z:INFO:websockets.c:2202:WS timeout: 10000 ms
2024-06-26T16:36:28.976Z:INFO:websockets.c:813:WebSocket upgrade successful
2024-06-26T16:36:28.996Z:USER:taskOCPP.c:464:Back office connection available
2024-06-26T16:36:29.023Z:COM:ocpp_rpc.c:681:-> [2,"149","StatusNotification",{"connectorId":0,"errorCode":"NoError","status"
2024-06-26T16:36:29.023Z:COM:ocpp_rpc.c:681::"Available"}]
2024-06-26T16:36:29.097Z:COM:ocpp_rpc.c:1135:<- [3,"149",{}]

Vermoedelijk gaan ze nu nog nutteloos een technieker langssturen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik zie vaak undervoltages meldingen op phase 3, heel soms zakt die even naar 202 V, maar gaat dan weer omhoog.... Heeft dit invloed op het laden? Gaat die dan stoppen en niet meer verder doen? Ziet nog iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07
r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Nu ja, m'n paal werkt ook nog altijd niet... Luminus blijft al vier dagen volhouden dat er geen communicatie is (en verder lijkt er bij hun weinig te bewegen) terwijl ik duidelijk in m'n log zie dat die er wel is;
...
Vermoedelijk gaan ze nu nog nutteloos een technieker langssturen |:(
Lijkt me inderdaad heel erg frustrerend om een laadpaal voor je huis te hebben staan en die niet te kunnen gebruiken. Op basis van wat je over dit onderwerp al hebt geschreven, lijkt dit idd een backoffice probleem.

In afwachting van verdere actie door Luminus zou je nog wat proberen om hem (op zijn minst tijdelijk) operationeel te krijgen. Heb je al eens geëxperimenteerd met de authorization settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuhBSiM2UkuqjsBSN08t9-McDDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZCXZPtTi8nxiEnUgokzaNxW.jpg?f=fotoalbum_large

De meest brute manier is om de authorization mode op "plug & charge" in te stellen (al zal Luminus dat misschien niet waarderen). Daar zitten wel wat nadelen aan, maar op zijn minst kun je dan thuis laden.

Een andere mogelijkheid is om eens te kijken naar je whitelist settings (“whitelist enabled” en “local list enabled” vinkjes aanzetten) en offline/online settings (“online action” op "preauthorize with local list" zetten). Vervolgens je pasje voor je laadpaal houden (daarmee verschijnt ie in het tabblad whitelist) en daarna whitelisten in tabblad “whitelist”. Theoretisch zou dit kunnen werken. Dit gaat niet je echte probleem oplossen, maar misschien krijg je daarmee wel je laadpaal zover dat ie je alvast stroom wil geven met je eigen tag.

[ Voor 5% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 26-06-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik krijg hem wel geforceerd om te laden maar geen idee waar de rekening dan terecht komt :-)

Whistlist en locallist staan beide enabled en ik kan m'n badge erbij zetten (doet hij trouwens zelf bij het scannen) maar ik krijg van hun backend steeds een "Invalid" waarna m'n laadpaal logged; Tag nnnnnnnn is rejected by server, white list updated (en dan staat hij in m'n white list op geblokkeerd).

Ondanks dat je zelf kaarten kan toevoegen aan je whitelist gaat hij dus toch nog naar de server en overruled hij je eigen lijst dus... daar gaat m'n idee van hier een kaart te activeren voor eventueel een bezoeker als die wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07
Mooi dat je hem al aan het laden hebt gekregen. Da's op zijn minst weer een zorg minder. Denk dat het met die rekening wel mee gaat vallen. Je energieleverancier zal je er net zoveel voor rekenen als voor alle andere stroom die je gebruikt. In principe slaat de laadpaal de transacties ook gewoon op, dus als de Luminus monteur e.e.a. werkend krijgt, zullen die transacties ook wel zichtbaar worden in de backoffice. Vermoedelijk met 0-tarief.

V.w.b. het activeren van bezoekerskaarten: Over het algemeen gebeurt dat inderdaad in de (voor jou nog niet bereikbare) backoffice. Zo werkt het in ieder geval bij mijn Charge Point Operator. Je kunt dan zoveel kaarten toevoegen (permanent of tijdelijk) als je wil.

Het is op zich dus wel logisch dat het systeem de kaart afkeurt als er geen backoffice verbinding is. Maar ik zou verwachten dat je dit gedrag kunt beïnvloeden door de “online action” op "preauthorize with local list" te zetten in het in tabblad offline/online settings? Maar uit je post begrijp ik dat dit niet werkt?

In dat geval zal ik voor je duimen dat de technieker minder nutteloos gaat zijn dan je vreest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:36:
Ik krijg hem wel geforceerd om te laden maar geen idee waar de rekening dan terecht komt :-)

Whistlist en locallist staan beide enabled en ik kan m'n badge erbij zetten (doet hij trouwens zelf bij het scannen) maar ik krijg van hun backend steeds een "Invalid" waarna m'n laadpaal logged; Tag nnnnnnnn is rejected by server, white list updated (en dan staat hij in m'n white list op geblokkeerd).

Ondanks dat je zelf kaarten kan toevoegen aan je whitelist gaat hij dus toch nog naar de server en overruled hij je eigen lijst dus... daar gaat m'n idee van hier een kaart te activeren voor eventueel een bezoeker als die wil laden.
Luminus kan de paal semi public instellen, denk zelfs dat dat hun default setting is, dus eens je paal online is, dan kunnen vrienden ook laden op uw paal! Dat doe ik zelf ook , ik laad eigenlijk ook public op onze Luminus laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-06 13:59
NoFate schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:04:
[...]

Ik zou eens een mailtje sturen naar HomeWizard, zij hebben toch samen met Alfen de ontwikkeling gedaan... Volgens mij ga je wel hulp krijgen van Homewizard... Zij willen tot slot ook dat het goed werkt
Ik denk en weet bijna zeker dat dit niet gemaakt is in overleg met homewizard, de homewizard p1 meter heeft gewoon een API en die stuurt via ethernet een complete telegram op precies de zelfde manier als je hem aansluit rechtstreeks via de p1 kabel.
Het enige verschil is hoe deze dat geleverd word (ethernet via de homewizard dongle), via de API van homewizard is dit zo makkelijk te maken dat ik niet kan voorstellen dat Alfen hier in overlegt heeft met homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

NoFate schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:04:
[...]

Inmiddels opgelost door het splitsen van de kabel. Ik heb geen RJ11 knijptang, dus gebruik gemaakt van een aansluitblokje met RJ11. Werkt ook goed. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_cjBsJDUcxGtlfnykVFYTV9bAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnEgRh7mYz3bqoGGuxODoQy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 08:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLzTPlAQyNZe0nEgxtdEftG74rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdImm5ZaEuUqHr4xPGnnzN5h.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb al een paar keer gehad dat tijdens het solar charging van de auto, bij wat bewolking het laden in zijn geheel stopt en het laadteken van de auto rood kleurt.

dit gebeurt niet altijd. Meestal tijdens een onderbreking van solar charging wordt het laden hervat wanneer er genoeg zonnestroom is. alleen dus niet altijd.

resultaat van bovenstaand is dat ik dan de kabel zowel aan de auto als ook van de paal moet loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-06 19:22
vraagje mbt solarcharging 3 fase.

Na gisteren de inlog code te hebben ontfrutseld bij Groendus, de Eve connect app geinstalleerd.
Vandaag geladen met op solar charging standje: Green

De app geeft in de uitleg aan dat op stand Green er alleen met stroom van de panelen wordt geladen.

Mijn panelen leveren max 2.6kW, en de app laat een laadstroom zien van 3.9kW à 4.0kW
Wat inhoudt dat er toch van het net ingekocht wordt, display op de paal geeft ook aan gedeeltelijk met zonnestroom.

Nu geeft de app bij de info van de laadpaal aan: "3-fase zonder fase schakeling".

Is dat laatste de reden dat is niet met alleen 2.6kW van de panelen laad, maar 3 fase x 1.4kW het minimum is en dus moet worden "bijgekocht" van het net ?

Ik wil nog niet direct in de instellingen gaan zitten klungelen , met het risico dat ik de eerste dag al wat omzeep help ;)

Zou Fase schakeling aanzetten resulteren dat ie wel met alleen de stroom van de panelen gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:30
Aangezien het duidelijk is dat hier heel wat slimme koppen op tweakers zitten zou ik sommigen van jullie toch willen aanmoedigen om je eens aan HA te wagen hoor...
Tonnen meer mogelijkheden dan die config van Alfen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZED5Ljp93VtMqFFnWxa69F7vKAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZooPJ1irTWndS7SAS3Z2YDDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOUGU3yeIE6KhtuCNJf2hanO4PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wOY0tZMsMYnJE184d5klxL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN3t8PQ340qM5o5i_uiaPbiJw4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JSQrLRpbkNAhx0lPdxPoHld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_yqJYfIHcUaWF6UQ5BRy_9L4sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZ5Me5hUciVUrZgRQCgGpCpa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:03:
In dat geval zal ik voor je duimen dat de technieker minder nutteloos gaat zijn dan je vreest :-)
De technieker is niet langs geweest en het werkt (nadat m'n werkgever het probleem bij Luminus op de agenda heeft gezet). Er was dus wel degelijk een configuratie fout bij hun... alleen spijtig dat ze bijna een ganse week blijven volhouden dan alles in orde is en dat het mijn paal is die geen communicatie heeft.

Ondertussen bezig met m'n eerste laadbeurt maar hier toch ook enkele vragen bij... in Eve Connect heb ik hem op Comfort gezet met een minimale laadstroom van 1.4 kW (het is een 3 fase paal maar in de settings staat dat 1 fase is toegelaten).

Nu is hij momenteel aan het laden met 1.4 kW volgens Eve Connect, echter in Home Assistant zie ik dat m'n panelen 2600 W geven en ik 850 W injecteer. Waarom injecteerd hij nog 850 W en laad hij niet aan een hoger vermogen. Ik had verwacht dat hij zou laden aan 1.4 + 0.85 ofwel 2.25 kW ipv. 1.4 kW ?

Ook als ik hem in Green zet wil hij niet meer laden dan 1.4 kW ondanks dat ik tussen de 5 a 900 Watt aan het injecteren ben momenteel ?

Mis ik ergens nog iets ? In de ACE installer log zie ik trouwens constant "Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.1->10.1)"

[ Voor 4% gewijzigd door r2504 op 27-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbyklus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 10:33
fluppie007 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:
Ja ik heb een 4 Eastron SDM230 modbus meter via RTU met elkaar verbonden, deze worden beschikbaar gemaakt als ModbusTCP,dus als ik de juiste registers koppel kan die Alfen/Lolo3 de registers van de mainsmeter pollen en zodoende weten hoeveel het huis verbruikt. Enkel weet ik niet of hij solar injectie kan meten. Want dat moet via het actief vermogen. De stroomsterkte is zonder teken, dus daar kan je niet aan zien of het import of injectie is.

Ander idee dat ik heb om die 8A limiet op te lossen, is een module welke via ModbusTCP mijn Mainsmeter inleest en dan een P1 telegram faked. Zou dat kunnen werken? Heb geen idee welke info de Alfen allemaal uit zo'n P1 telegram haalt. Anders kan ik iedere seconde in P1 vorm met stroom, actief vermogen en voltage kunnen bezorgen? Of wilt die ook de kWh meter standen en dergelijke gaan detecteren?
Ik probeer de SDM630 stroom en vermogens naar mijn Alfen Eve laadpaal te sturen via een Waveshare RS485 TCP omvormer maar krijg niet de juiste register instellingen gevonden in de Alfen SW. Heeft iemand hier meer informatie over? De registers die ik uit de Eastron handleiding had geven niet de waardes weer die ik verwacht had. In Node Red zie ik vreemd genoeg wel de goede waardes verschijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
Sinds een aantal weken ook de Alfen Single Pro line in gebruik. Dit in combinatie met een Volvo S60 Recharge T6.

Het laden van de PHEV werkt perfect. Echter; als het laden een aantal uur klaar is (Ik zie dan vervolgens op het display dat het laden klaar is, het grote zandloper logo) kan ik niet meer de "Precondition climate" starten, er verschijnt een foutmelding in de Volvo app. Het lijkt erop dat de auto dan geen of te weinig stroom meer krijgt, ondanks dat de Volvo app aangeeft dat de kabel nog wel connected is. Dit is niet altijd maar soms, met name als de kabel een lange tijd (+12 uur) connected is).

Ik zou dus graag willen dat de laadpaal volledig actief blijft totdat ik de kabel eruit haal. Weet iemand of dit mogelijk is? Ik heb hier overigens bij publieke laadpallen geen last van, precondition climate werkt altijd!

[ Voor 18% gewijzigd door Nimoleda op 27-06-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hier 11kwh ingesteld , de paal geeft dat ook aan, maar telkens als we de BMW ix3 insteken, dan zien we hem maar laden aan 9.5... is dit normaal? Nog iemand die dit ervaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:17

de Peer

under peer review

NoFate schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:11:
Hier 11kwh ingesteld , de paal geeft dat ook aan, maar telkens als we de BMW ix3 insteken, dan zien we hem maar laden aan 9.5... is dit normaal? Nog iemand die dit ervaart?
Je stelt toch een aantal ampère in? En geen kW. En al helemaal geen kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
de Peer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Je stelt toch een aantal ampère in? En geen kW. En al helemaal geen kWh ;)
Staat idd op 16 A, ook eens als test op 32A gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Misschien is je netspanning wat aan de lage kant waardoor het behaalde vermogen bij 16A dus lager is. En de autolader zal ook altijd een beetje onder de 16A blijven bij wijze van veiligheids marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Roeland54 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:24:
Misschien is je netspanning wat aan de lage kant waardoor het behaalde vermogen bij 16A dus lager is. En de autolader zal ook altijd een beetje onder de 16A blijven bij wijze van veiligheids marge.
Dat zou idd wel eens kunnen zijn... Hoeveel halen jullie op 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:45:
[...]

Dat zou idd wel eens kunnen zijn... Hoeveel halen jullie op 16A?
Ik zie dan doorgaans 10,5 kW op het display staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Peter-036 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 06:54:
[...]

Ik zie dan doorgaans 10,5 kW op het display staan.
Dan is het mogelijks de voltage die idd te laag zijn, zie het vaak idd savonds, dan krijg ik de melding, invoer spanning te laag...
Volgende keer eens overdag laden, als de zon schijnt, dan zouden spanningen hoger moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:16:
[...]

Dan is het mogelijks de voltage die idd te laag zijn, zie het vaak idd savonds, dan krijg ik de melding, invoer spanning te laag...
Volgende keer eens overdag laden, als de zon schijnt, dan zouden spanningen hoger moeten zijn
Dat lijkt me niet. Dan moet je voltage tot onder de 200V zakken. Dat is nogal extreem en heb ik hier nog niet eerder gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:19:
[...]

Dat lijkt me niet. Dan moet je voltage tot onder de 200V zakken. Dat is nogal extreem en heb ik hier nog niet eerder gehoord
Soms zakt die net onder de 207 V, vooral savonds van 19.00 tot 22.00 , krijg ik de meldingen..

Maar dat gaat het issue dan niet zijn dat in geen 11kwh haal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:25:
[...]

Soms zakt die net onder de 207 V, vooral savonds van 19.00 tot 22.00 , krijg ik de meldingen..

Maar dat gaat het issue dan niet zijn dat in geen 11kwh haal?
Tsja 16*3*207 = 9936Watt
Kan het dus deels verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:27:
[...]

Tsja 16*3*207 = 9936Watt
Kan het dus deels verklaren
In principe als ik hem op 20A zet, dan zou het eigenlijk opgelost moeten zijn? Of pakt de auto max 16A, want die kan maar max laden aan 11kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
Als je max 11 kWh kan laden heb je wel een kleine batterij! Of tankte je ook altijd voor 50 euro?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:47:
[...]

In principe als ik hem op 20A zet, dan zou het eigenlijk opgelost moeten zijn? Of pakt de auto max 16A, want die kan maar max laden aan 11kwh
Omdat je auto 'maar' aan 11kW kan laden, 'geeft die aan de lader door' dat er met 16 Ampere geladen kan/mag worden. Hoger afzekeren of instellen zal daar niets aan veranderen.
Als je Alfen lader (erg) ver van de meterkast hangt/staat, kan er ook nog enige spanningsval in de bedrading optreden.
Er is dus niets mis met je auto (boordlader) of met je Alfen, ze doen gewoon wat moet.
En dat nu je auto (af en toe?) een beetje (10%) minder snel laadt......hij komt toch wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
r2504 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:21:
[...]
Ook als ik hem in Green zet wil hij niet meer laden dan 1.4 kW ondanks dat ik tussen de 5 a 900 Watt aan het injecteren ben momenteel ?

Mis ik ergens nog iets ? In de ACE installer log zie ik trouwens constant "Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.1->10.1)"
Het is zelfs zo dat als ik de slider in Comfort verhoog naar een hoger vermogen hij gewoon op 1.4 kW blijft laden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Het is zelfs zo dat als ik de slider in Comfort verhoog naar een hoger vermogen hij gewoon op 1.4 kW blijft laden ?
Volgens mij is het zo dat een EV een minimale stroom nodig heeft van 6A (=1.4kW bij 1 fase) om uberhaupt te laden. Dat is blijkbaar een standaard.

De Comfort stand houdt in dat er altijd een minimaal vermogen (in jou geval 1 fase dus 1.4kW) geleverd wordt. Als je dus vanuit je zonnepanelen niet meer opwekt dan die 1.4, zal hij het restant uit het net halen.

Dus stel je panelen leveren 1 kW op, dan zal er 0.4kW uit het net gehaald worden. Maar dus ook, als je panelen 2.4 kW opwekken, de Alfen 2.4kW (volledig op zonnepanelen) zal leveren. Pas als je zonnepanelen meer opwekken dan 1.4 zal het laadvermogen gaan toenemen.

Houd wel rekening met dat het vermogen van je 'huishouden' hier nog van afgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Aldmar op 28-06-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aldmar schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Dus stel je panelen leveren 1 kwh op, dan zal er 0,4kwh uit het net gehaald worden. Maar dus ook, als je panelen 2.4 kwh opwekken, de Alfen 2.4kwh (volledig op zonnepanelen) zal leveren.
Maar zijn hele punt is nu juist dat dit bij hem niet gebeurt. Vandaar zijn vraag. De panelen wekken 2,2 kW (niet kWh!) op en er wordt op het net geinjecteerd terwijl het laden niet sneller gaat dan 1,4 kW. Daar gaat dus ergens iets nog niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Maar zijn hele punt is nu juist dat dit bij hem niet gebeurt. Vandaar zijn vraag. De panelen wekken 2,2 kW (niet kWh!) op en er wordt op het net geinjecteerd terwijl het laden niet sneller gaat dan 1,4 kW. Daar gaat dus ergens iets nog niet goed.
Goedemorgen. Nu valt het kwartje. Excuus. (en heb de kWh aangepast ;) )
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Op welke waarde staat je 'veilige stroom' en 'maximale stroomsterkte van het laadstation'? Kan je vinden in de MyEve app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Laatst online: 19-06 13:04
Op de Alfen knowledge base staat:

In Comfort Mode, the charging point will charge at least at the set Comfort level, regardless of whether there is a surplus of solar energy.

Dat betekent dat alleen zonne-energie wat teruggeleverd zou worden aan het net, wordt gebruikt bij het laden bij solarcharging. Als je 2kW opwekt en je gebruikt dat in het huis, denk aan de wasmachine of vaatwasser welke toevallig aanstaan, houdt de Alfen laadpaal hier rekening mee en wordt er geen surplus aan solar overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Veilige stroom staat op 8A (maar die is enkel van belang als de P1 meter zou wegvallen wat niet het geval is).

Verder staat de maximale stroomsterkte op 32A (zowel net als laadstation) dus ook daar is geen issue.

Wat ik wel zie is dat m'n auto zich op 6A heeft gezet (al staat het maximum daar ook op 32A) wat inderdad 1.4 kW is. De vraag is dus of de auto hier eventueel het probleem veroorzaakt ?

Ik ga straks eens proberen een nieuwe laadsessie te starten meteen aan een hoger Comfort vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DennisBlom schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:58:
Op de

Dat betekent dat alleen zonne-energie wat teruggeleverd zou worden aan het net, wordt gebruikt bij het laden bij solarcharging.
Ja dat is bekend, en dat gebeurt bij de vraagsteller dus niet, vandaar zijn post hier.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 28-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
DennisBlom schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:58:
Als je 2kW opwekt en je gebruikt dat in het huis, denk aan de wasmachine of vaatwasser welke toevallig aanstaan, houdt de Alfen laadpaal hier rekening mee en wordt er geen surplus aan solar overgehouden.
Ik zie injectie op de P1 meter... er is dus wel degelijk overschot dat de paal niet wil gebruiken (hij gebruikt enkel 1.4 kW van de meer dan 2 kW die PV beschikbaar is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:01:
Wat ik wel zie is dat m'n auto zich op 6A heeft gezet (al staat het maximum daar ook op 32A) wat inderdad 1.4 kW is. De vraag is dus of de auto hier eventueel het probleem veroorzaakt ?
Als je een limiet in de auto hebt ingesteld, is de kans groot dat dat het probleem is, ja. Je dient de limiet in de auto te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
De auto staat op 32A max. maar langs de andere kan zie ik op de display nu ook 6A staan in de auto.

Ik ben nogmaals in het menu geweest en daar staat dus inderdaad 32A en de beperking staat zelfs niet actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paal een keertje opnieuw opstarten wil soms ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-06 10:27
Begin deze maand heb ik een nieuwe leaseauto gekregen van mijn werkgever (overstap van Tesla Model 3 naar Polestar 2), waarbij er een wisseling heeft plaatsgevonden van leasemaatschappij (van Alphen naar Arval). Helaas zat Alphen bij Eneco Emobility en gebruikt Arval 50Five als CPO. Ik heb mijn Alfen Single Pro line behouden en bij de overstap heeft een monteur de simkaart gewisseld en de settings omgezet om verbinding te maken met de backoffice van 50Five. Het laden op zich en de verrekening van de kosten werkt prima, maar nu valt mij het volgende op: Als ik de Polestar 2 thuis aan het laden ben dan komt het maximale laadvermogen niet boven de 7,54 kW uit, terwijl de Polestar 11 kW moet kunnen halen. Voorheen zat het laadvermogen van de Tesla ook op deze snelheid. Nu ik zowel van auto als CPO ben gewisseld kom ik er slecht achter waarom de Polestar niet sneller wil laden dan met 7,54 kW.
Ik heb een 3 fase aansluiting in de woning van 3 * 25A met loadbalancing ingeschakeld.
Tijdens het wisselen van de simkaart heb ik met de monteur meegekeken en de volgende settings staan in de paal:
Smart meter max current: 25A
Station max current: 16A
Op het display van de Alfen staat links bovenin: Max 13,8 kW
Tijdens het laden staan er geen stroomvreters in huis aan dus de loadbalancing grijpt niet in.
In theorie zou de auto dus gewoon moeten kunnen laden op zijn maximale vermogen van 11 kW, maar in de praktijk wordt er dus ergens (door de laadpaal of de auto zelf) het vermogen afgeknepen op 7,54 kW. Als ik de auto aan een openbare laadpaal hang dan neemt hij wel een vermogen van 11kW af en aan mijn eigen laadpaal geeft het display van de auto wel aan dat er op 3 fases wordt geladen met in theorie een 11kW vermogen. Heeft iemand een idee wat dit afknijpen kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

En je kunt in de log kijken wat hij aangeeft als snelheidsbeperkende factor. Maar ik weet niet of je toegang hebt tot de ACE installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:48
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:01:
Begin deze maand heb ik een nieuwe leaseauto gekregen van mijn werkgever (overstap van Tesla Model 3 naar Polestar 2), waarbij er een wisseling heeft plaatsgevonden van leasemaatschappij (van Alphen naar Arval). Helaas zat Alphen bij Eneco Emobility en gebruikt Arval 50Five als CPO. Ik heb mijn Alfen Single Pro line behouden en bij de overstap heeft een monteur de simkaart gewisseld en de settings omgezet om verbinding te maken met de backoffice van 50Five. Het laden op zich en de verrekening van de kosten werkt prima, maar nu valt mij het volgende op: Als ik de Polestar 2 thuis aan het laden ben dan komt het maximale laadvermogen niet boven de 7,54 kW uit, terwijl de Polestar 11 kW moet kunnen halen. Voorheen zat het laadvermogen van de Tesla ook op deze snelheid. Nu ik zowel van auto als CPO ben gewisseld kom ik er slecht achter waarom de Polestar niet sneller wil laden dan met 7,54 kW.
Ik heb een 3 fase aansluiting in de woning van 3 * 25A met loadbalancing ingeschakeld.
Tijdens het wisselen van de simkaart heb ik met de monteur meegekeken en de volgende settings staan in de paal:
Tijdens het laden staan er geen stroomvreters in huis aan dus de loadbalancing grijpt niet in.
In theorie zou de auto dus gewoon moeten kunnen laden op zijn maximale vermogen van 11 kW, maar in de praktijk wordt er dus ergens (door de laadpaal of de auto zelf) het vermogen afgeknepen op 7,54 kW. Als ik de auto aan een openbare laadpaal hang dan neemt hij wel een vermogen van 11kW af en aan mijn eigen laadpaal geeft het display van de auto wel aan dat er op 3 fases wordt geladen met in theorie een 11kW vermogen. Heeft iemand een idee wat dit afknijpen kan veroorzaken?
Als er op het display 13,8 kW staat zal er in je station max current 20 ipv 16 staan (3 x 230 x 20).

Ik zou de logging van je laadpunt eens bekijken wat de reden is.
Waar staat de safe current op ingesteld? Als deze op 11 staat zou dat overeenkomen met het vermogen wat je nu krijgt. Maar dat is slechts één van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:05:

En je kunt in de log kijken wat hij aangeeft als snelheidsbeperkende factor. Maar ik weet niet of je toegang hebt tot de ACE installer?
De paal al een harde reset gegeven. Ik ben in het bezit van het wachtwoord van de laadpaal, maar deze hangt momenteel enkel via de sim aan de backoffice en wordt van daaruit beheerd. Nu kan ik de paal open schroeven en een laptop met de ACE installer aan de paal hangen om alle logs uit te lezen, maar hoop voor nu dat ik dat nog even kan voorkomen en er een mogelijke logische verklaring is te geven voor de beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:29:
[...]

De paal al een harde reset gegeven. Ik ben in het bezit van het wachtwoord van de laadpaal, maar deze hangt momenteel enkel via de sim aan de backoffice en wordt van daaruit beheerd. Nu kan ik de paal open schroeven en een laptop met de ACE installer aan de paal hangen om alle logs uit te lezen, maar hoop voor nu dat ik dat nog even kan voorkomen en er een mogelijke logische verklaring is te geven voor de beperking.
In dat geval zou ik het probleem vooral bij de back-office neerleggen aangezien zijn de instellingen beheren. Zonder die te zien is het giswerk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

aritmeester schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Waar staat de safe current op ingesteld? Als deze op 11 staat zou dat overeenkomen met het vermogen wat je nu krijgt. Maar dat is slechts één van de mogelijkheden.
dit zou wel een goede verklaring zijn inderdaad, al is 11 geen standaardinstelling.

@marco.n kan het kloppen dat de load balancing niet werkt, dat er bijvoorbeeld geen verbinding is met de slimme meter, en dat daardoor de safe current ingeschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:25:
Weet iemand of de 6.6.2 hotfix ook de planned charging problemen oplost?

Refresher: in 6.6.0 hadden ik en anderen gezien dat (tenzij je de auto een hintje geeft) de laadpaal niet meer de auto activeert na een tijdje. Dit is voor solar chargin (wanneer je niet via alfen solar werkt maar bijv voor evcc) een probleem. Ook voor planned charging vanuit je huis (niet de auto) hadden verschillende mensen aangegeven dat dit niet werkt.
Ik heb (nog) geen antwoord voorbij zien komen. Heb je het zelf inmiddels geprobeerd, of zit je nog op oudere firmware (6.3.0)?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:34:
[...]

dit zou wel een goede verklaring zijn inderdaad, al is 11 geen standaardinstelling.

@marco.n kan het kloppen dat de load balancing niet werkt, dat er bijvoorbeeld geen verbinding is met de slimme meter, en dat daardoor de safe current ingeschakeld is?
Ik heb even de foto nagekeken die ik had gemaakt van de load balancing tab en de save current staat momenteel op 8 kW ingesteld.

Ik heb zojuist even contact gehad met 50Five om na te gaan of er inderdaad een probleem met de load balancing is en hij dan dus terugvalt op de save current. Uit de logs die 50Five nu heeft uitgelezen zijn er geen foutmeldingen zichtbaar dat er geen connectie is met de slimme meter en dat de load balancing dus normaal zou moeten werken.
Ook zijn de overige instellingen nog nagelopen en die zouden ook goed moeten staan en geen reden moeten geven om het vermogen af te knijpen.
50Five heeft nu een ticket aangemaakt dat ze er intern nog eens rustig en uitgebreid naar gaan kijken en als dat niks oplevert zullen ze een monteur langs sturen om hier de laadpaal en meterkast na te lopen.
Mochten er nog ideeën hier zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag en als we dit mysterie weten op te lossen zal ik daar uiteraard even terugkoppeling over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:26:
[...]
Ik heb even de foto nagekeken die ik had gemaakt van de load balancing tab en de save current staat momenteel op 8 kW ingesteld.
Safe current is uitgedrukt in ampere... dus 8A wat neerkomt op 8 x 1 x 230 of 8 x 3 x 230, maw 1840W of 5520 W.
Mochten er nog ideeën hier zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag en als we dit mysterie weten op te lossen zal ik daar uiteraard even terugkoppeling over geven.
Ik heb niet zoveel vertrouwens in laadpaalboeren... gewoon een UTP kabel trekken zodat je dit zelf kan bekijken is wat mij betreft nog altijd de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Safe current is uitgedrukt in ampere... dus 8A wat neerkomt op 8 x 1 x 230 of 8 x 3 x 230, maw 1840W of 5520 W.

[...]
Je hebt gelijk het is 8A waar het op ingesteld staat.
Ik heb niet zoveel vertrouwens in laadpaalboeren... gewoon een UTP kabel trekken zodat je dit zelf kan bekijken is wat mij betreft nog altijd de beste oplossing.
Mee eens en dat is nog een klusje die op de to do lijst staat voor de zomervakantie.Ik hou er zelf ook van om zaken gewoon in eigen hand te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:33
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Ik heb (nog) geen antwoord voorbij zien komen. Heb je het zelf inmiddels geprobeerd, of zit je nog op oudere firmware (6.3.0)?
Inderdaad nog op de oudere 6.3.0. Ik denk niet dat er fixes zijn uitgebracht, ik zie niks erover in de changelog. Wachten tot 6.4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Aldmar schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Volgens mij is het zo dat een EV een minimale stroom nodig heeft van 6A (=1.4kW bij 1 fase) om uberhaupt te laden. Dat is blijkbaar een standaard.

De Comfort stand houdt in dat er altijd een minimaal vermogen (in jou geval 1 fase dus 1.4kW) geleverd wordt. Als je dus vanuit je zonnepanelen niet meer opwekt dan die 1.4, zal hij het restant uit het net halen.

Dus stel je panelen leveren 1 kW op, dan zal er 0.4kW uit het net gehaald worden. Maar dus ook, als je panelen 2.4 kW opwekken, de Alfen 2.4kW (volledig op zonnepanelen) zal leveren. Pas als je zonnepanelen meer opwekken dan 1.4 zal het laadvermogen gaan toenemen.

Houd wel rekening met dat het vermogen van je 'huishouden' hier nog van afgaat.
Ja en nee, die 6 amp is de minimale Amperage om te kunnen laden.
Maar er is ook een amperage om de laadsessie in pauze te zetten. Bij de BMW iX3 is dat 5Ampere bijvoorbeeld. Dat zorgt ervoor dat je laadsessie kan hervat worden, en deze niet constant moet blijven lopen aan 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
shadylog schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Inderdaad nog op de oudere 6.3.0. Ik denk niet dat er fixes zijn uitgebracht, ik zie niks erover in de changelog. Wachten tot 6.4.0.
Oké.

6.4.0 is er al, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. :)

Ik 'krijg' volgende week ook een Alfen. Heb evcc reeds geïnstalleerd en klaarstaan. Ben benieuwd of ik dat goed aan de praat krijg.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen Comfort op 4.2 kW gezet (en de paal zelfs herstart) maar de auto blijft steken op 1.4 kW :(

Schakel ik Solar Charging uit dan doe hij wel netjes 4.2 kW... dus de enige conclusie is dat er iets fout gaat met de Comfort stand.

Ik vraag me ook nog altijd af wat de melding "overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.0->10.0)" precies wil zeggen.

Ik keek zonet nog even en nu laad hij aan 4.1 kW (Comfort staat op min. 4.2 kW)... hij is dus hoger gegaan dan de initiele 1.4 kW. (niet duidelijk wat dit getriggered heeft). De BMW app zegt ook 6A... 6 x 1 x 230, dus dan is hij blijkbaar geswitched naar 3 fase want anders kan dit niet)

[ Voor 28% gewijzigd door r2504 op 28-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:58:
Ondertussen Comfort op 4.2 kW gezet (en de paal zelfs herstart) maar de auto blijft steken op 1.4 kW :(

Schakel ik Solar Charging uit dan doe hij wel netjes 4.2 kW... dus de enige conclusie is dat er iets fout gaat met de Comfort stand.

Ik vraag me ook nog altijd af wat de melding "overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.0->10.0)" precies wil zeggen.
Cloud in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Lees deze post eens. daar staat een tip over nogmaals invoeren van de comfort stand. Soms moet je bij Alfen waarden gewoon nog eens invoeren en op OK drukken om het systeem goed aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
M'n comfort terug naar 2.0 kW gezet en even later geeft Eve Connect 1.4 kW aan ? (vermoedelijk is hij terug naar 1 fase gegaan... maar waarom gebruikt hij m'n 2200 W injectie niet die ik nu over heb).

Even kijken wat Green doet als stand... en die blijft voorlopig gewoon op 1.4 kW staan ook met 2200 W injectie. Ook bij een dip in de PV productie blijft hij gewoon 1.4 kW laden dus ik vermoed niet dat hij echt naar de Green modus is geswitched.

Wat mij betreft is de huidige firmware waardeloos wat betreft solar charging 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door r2504 op 28-06-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:09:
M'n comfort terug naar 2.0 kW gezet en even later geeft Eve Connect 1.4 kW aan ? (vermoedelijk is hij terug naar 1 fase gegaan... maar waarom gebruikt hij m'n 2200 W injectie niet die ik nu over heb).

Even kijken wat Green doet als stand...
En je setup is als ik het goed voorheb:

BMW iX3 (zag je postst ook in het andere forum)
Slimme meter met P1 en aansluiting 3 x 25A + N ?
Alfen Single pro 3-fasen
Zonnepanelen (enkelfasige omvormer of 3-fasen?)

Ik begin me af te vragen of daar nergens het probleem zit. Solar charging met Alfen is 1 fase als ik het goed voor heb, Dus volgens die redenering laat hij dan misschien twee fasen achterwege en gebruikt hij enkel die 1 fase? Niet zeker van.

Ik kan mis zijn ook eh voor alle duidelijkheid, tis maar een denkpiste en probeer je wat op weg te zetten. In ieder geval, mijn setup lijkt sterk op de jouwe maar ik stuur alles via HA aan, het is wel wat werk om het op te zetten, maar je hebt meer controle over het boeltje eens het werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
DieterC schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:20:
[...]
BMW iX3 (zag je postst ook in het andere forum)
Slimme meter met P1 en aansluiting 3 x 25A + N ?
Alfen Single pro 3-fasen
Zonnepanelen (enkelfasige omvormer of 3-fasen?)
Correct... alles 3 fase (ook PV omvormer dus), DMR 3 x 40A + N, P1 gaat via Homewizard maar dat maakt op zich niet uit.
Ik begin me af te vragen of daar nergens het probleem zit. Solar charging met Alfen is 1 fase als ik het goed voor heb, Dus volgens die redenering laat hij dan misschien twee fasen achterwege en gebruikt hij enkel die 1 fase? Niet zeker van.
Zelfs met 1 fase mag er geen probleem zijn, dan kan de iX3 laden aan 1 x 32 x 230 of 7.4 kW... dus dat mag ook geen probleem zijn.

Vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren als ik de Alfen gewoon standaard op 1 fase zet.

Edit: Ondertussen geprobeerd en maakt gewoon geen verschil.
Ik kan mis zijn ook eh voor alle duidelijkheid, tis maar een denkpiste en probeer je wat op weg te zetten. In ieder geval, mijn setup lijkt sterk op de jouwe maar ik stuur alles via HA aan, het is wel wat werk om het op te zetten, maar je hebt meer controle over het boeltje eens het werkt....
Ik draai ook HA maar eerder beperkt maar misschien is dat een eventuele piste al wil ik dat de paal op zich natuurlijk ook gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-06 13:59
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:01:
Weet je wel zeker dat je loadbalancing werkt, zit het RJ11 stekkertje wel vast in de lader en zie je daar geen foutmeldingen in de log over loadbalancing?
Het lijkt wat ik aan jou verhaal kan lezen dat je lader geen P1 signaal krijgt en dat deze naar save modus gaat.
Kijk eens hoeveel Ampere er ingestelds staat bij je loadbalancing en of dit overeen komt met de snelheid waar hij met laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
Daveth schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Weet je wel zeker dat je loadbalancing werkt, zit het RJ11 stekkertje wel vast in de lader en zie je daar geen foutmeldingen in de log over loadbalancing?
Het lijkt wat ik aan jou verhaal kan lezen dat je lader geen P1 signaal krijgt en dat deze naar save modus gaat.
Kijk eens hoeveel Ampere er ingestelds staat bij je loadbalancing en of dit overeen komt met de snelheid waar hij met laadt.
Ik heb dit zelf inderdaad ook als mogelijke oorzaak in mijn hoofd gehad.
De save mode instelling voor de loadbalancing staat momenteel ingesteld op 8A, dus als er geen connectie is en de save mode aan schiet zou het maximale vermogen hooguit op 5,52 kW moeten blijven steken.
Ik heb eerder vandaag contact gehad met 50Five en als zij in de logs kijken wordt er geen foutmelding gegeven dat de connectie met de slimme meter niet werkt.
Het lijkt er dus op dat de load balancing normaal werkt en de save mode niet wordt ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:58:
[...]

De save mode instelling voor de loadbalancing staat momenteel ingesteld op 8A, dus als er geen connectie is en de save mode aan schiet zou het maximale vermogen hooguit op 5,52 kW moeten blijven steken.
Ik heb eerder vandaag contact gehad met 50Five en als zij in de logs kijken wordt er geen foutmelding gegeven dat de connectie met de slimme meter niet werkt.
Het lijkt er dus op dat de load balancing normaal werkt en de save mode niet wordt ingeschakeld.
Misschien om even te testen de kabel er in de meter uit trekken en kijken wat er gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Please... SAFE mode, niet SAVE. Dat laatste doe je met je favoriete spel. Dat eerste is veilig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Misschien om even te testen de kabel er in de meter uit trekken en kijken wat er gebeurd?
Als ik de kabel uit de P1 connector van de slimme meter trek, zie je dat de laadpaal op het display direct terugschakelt naar een maximaal vermogen van 5,5 kW waarbij de 8A save mode instelling dus zijn werk lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
V_ger schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:23:
[...]

Please... SAFE mode, niet SAVE. Dat laatste doe je met je favoriete spel. Dat eerste is veilig.
Gelukkig is de spellingspolitie nog niet aan het weekend begonnen zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Gelukkig is de spellingspolitie nog niet aan het weekend begonnen zeg :X
Zie het positief, nu weet je het. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenw00t
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:09:
Wat mij betreft is de huidige firmware waardeloos wat betreft solar charging 8)7
Niet mee eens, hier firmware 6.6.2 en solar charging werkt heel vlot op de minimum stand in Comfort. Het enige verschil is dat ik wel een dedicated kabel heb om naar de P1 te gaan, die overigens aangesloten is op de Actieve P1 Splitter van HomeWizard zelf.

Ik heb trouwens ook een BMW.

[ Voor 3% gewijzigd door Kenw00t op 28-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco.n
V_ger schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Zie het positief, nu weet je het. 8)
Zal het ook nooit meer vergeten nu O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kenw00t schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Niet mee eens, hier firmware 6.6.2 en solar charging werkt heel vlot op de minimum stand in Comfort. Het enige verschil is dat ik wel een dedicated kabel heb om naar de P1 te gaan, die overigens aangesloten is op de Actieve P1 Splitter van HomeWizard zelf.

Ik heb trouwens ook een BMW.
Kan je anders eens screenshots sturen van je config? Doe je het via de Ace tool of de my Eve app?

Ik heb zelf nog geen digitale meter, dus gebruik het nog niet, maar wellicht binnenkort wel

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 29-06-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
marco.n schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Als ik de kabel uit de P1 connector van de slimme meter trek, zie je dat de laadpaal op het display direct terugschakelt naar een maximaal vermogen van 5,5 kW waarbij de 8A save mode instelling dus zijn werk lijkt te doen.
Dus als je de kabel uit de P1 ingang van de slimme meter haalt zal de auto laden met 5,5 Kw ?
Ik zoek namelijk naar methode om met mijn Alfen laadpaal alleen met overproductie van zonnepanelen de auto te laden, en dit zal al helpen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rincon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Dus als je de kabel uit de P1 ingang van de slimme meter haalt zal de auto laden met 5,5 Kw ?
Ik zoek namelijk naar methode om met mijn Alfen laadpaal alleen met overproductie van zonnepanelen de auto te laden, en dit zal al helpen waarschijnlijk.
Ik heb dit ook een tijd 'gebruikt'. Ik gebruikte een Sonoff Smart switch om de P1 verbinding te verbreken als de dynamische tarieven hoog zijn. Op deze manier kon ik goed sturen naar goedkope tarieven.

Je gebruikt dan de 'safe current' (verbinding verloren) om het laden te laten pauzeren. Safe Current had ik toen ingesteld op 5A.

Het werkte prima, maar later ben ik de paal via Modbus/Home assistant gaan aansturen, wat nog net wat mooier werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-06-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
de Peer schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb dit ook een tijd 'gebruikt'. Ik gebruikte een Sonoff Smart switch om de P1 verbinding te verbreken als de dynamische tarieven hoog zijn. Op deze manier kon ik goed sturen naar goedkope tarieven.

Je gebruikt dan de 'safe current' (verbinding verloren) om het laden te laten pauzeren. Safe Current had ik toen ingesteld op 5A.

Het werkte prima, maar later ben ik de paal via Modbus/Home assistant gaan aansturen, wat nog net wat mooier werkt.
Bedankt voor de reactie,

Ik heb een Alpen pro line laadpaal, via Coolblue laten installeren en dus via sim kaart van Coolblue de backoffice, zonder abonnement, gisteren inlogcode van Coolblue gekregen om in te loggen in My Eve app,echter de app zegt geen laadpaal gevonden dus kom ik niet verder, Coolblue verwijst nu naar Alfen .
Maar als ik zonder consequenties de P1 stekker eruit kan halen en de auto laad dan met 5,5 Kw is dat lekker langzaam en gunstig ivm teruglever boete had ik gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Als er fouten in de communicatie met de P1 poort voorkomen kan het wel zijn dat je backoffice denkt dat er iets mis is met je installatie. Dat heb ik hier vorige week ondervonden met eneco (be).

De beste optie lijkt me toch een utp kabel aan te sluiten op je paal zodat je ook gewoon de apps kan gebruiken of een alternatieve manier van sturen.

Ik kan evcc.io om je laadpaal aan te sturen hier sterk aanbevelen. Laden op zon, dynamische tarieven, thuis batterij. Het is allemaal ondersteund en werkt goed. Je hebt er zelf wel wat werk aan om het op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
Roeland54 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:25:
Als er fouten in de communicatie met de P1 poort voorkomen kan het wel zijn dat je backoffice denkt dat er iets mis is met je installatie. Dat heb ik hier vorige week ondervonden met eneco (be).

De beste optie lijkt me toch een utp kabel aan te sluiten op je paal zodat je ook gewoon de apps kan gebruiken of een alternatieve manier van sturen.

Ik kan evcc.io om je laadpaal aan te sturen hier sterk aanbevelen. Laden op zon, dynamische tarieven, thuis batterij. Het is allemaal ondersteund en werkt goed. Je hebt er zelf wel wat werk aan om het op te zetten.
Bedankt voor de tip, ik dacht dat het een app was maar dit gaat mijn pet te boven hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Rincon schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor de reactie,

Ik heb een Alpen pro line laadpaal, via Coolblue laten installeren en dus via sim kaart van Coolblue de backoffice, zonder abonnement, gisteren inlogcode van Coolblue gekregen om in te loggen in My Eve app,echter de app zegt geen laadpaal gevonden dus kom ik niet verder, Coolblue verwijst nu naar Alfen .
Maar als ik zonder consequenties de P1 stekker eruit kan halen en de auto laad dan met 5,5 Kw is dat lekker langzaam en gunstig ivm teruglever boete had ik gedacht.
Je moet hem wel via UTP aansluiten, anders ga je de paal niet kunnen vinden
Pagina: 1 ... 40 ... 84 Laatste