[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:48
Microstar schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:27:
De paal kan niet tijdens het laden van mono naar driefasen schakelen
Als het goed is kan dat wel (zie tekst van Alfen hieronder). Tot de maximum van 1 fase laden zal hij op 1 fase blijven. Dit maximum is afhankelijk van de licenties en aansluiting van de laadpaal. Hieronder begrijp ik ook dat het minimale voor laden op 3 fasen ook 4.2 is, dus pas als je dat bereikt aan excess stroom gaat het systeem switchen naar 3 fasen. Ik ben vandaag begonnen met zelf te testen. Heb een 3 fase en 1 fase voertuig hier voor de deur dus erg benieuwd. Zal over een weekje hier wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Will it be possible to charge on 3 phases when using solar?
By default, solar charging begins with single-phase charging because many residential solar installations typically generate no more than 4.2 kW of excess power, which is the minimum charging power for three-phase charging according to the IEC61851-1 standard. For single-phase charging, the minimum charging power is 1.4 kW. The actual minimum charging power also depends on what the vehicle supports; some specific vehicles require a minimum charging power of 2.3 kW. The maximum charging power on single-phase is either 3.6 kW or 7.4 kW, depending on whether the charging station supports charging up to 32A.

If the excess power exceeds the maximum charging power for single-phase during a charging session, the charging station can switch to three-phase charging to ensure all excess solar power is delivered to your electric vehicle. However, allowing the charging station to switch between single-phase and three-phase charging during a session must be manually enabled in the configuration.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Soms is het ACE-nummer het wachtwoord (zowel ACE hoofdletters als kleine letters) is mijn ervaring.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Sarge78 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Als het goed is kan dat wel (zie tekst van Alfen hieronder). Tot de maximum van 1 fase laden zal hij op 1 fase blijven. Dit maximum is afhankelijk van de licenties en aansluiting van de laadpaal. Hieronder begrijp ik ook dat het minimale voor laden op 3 fasen ook 4.2 is, dus pas als je dat bereikt aan excess stroom gaat het systeem switchen naar 3 fasen. Ik ben vandaag begonnen met zelf te testen. Heb een 3 fase en 1 fase voertuig hier voor de deur dus erg benieuwd. Zal over een weekje hier wel even laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Het zou zomaar kunnen er staat helaas geen drempel waarde en tijd genoemd. Daarnaast weet ik niet zeker of de auto of de laadpaal bij mij beperkt is. Als eenmaal de handshake is gemaakt voor 1 fase weet ik niet of deze zomaar naar 3 fase kan.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 11:19
Microstar schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:26:
Soms is het ACE-nummer het wachtwoord (zowel ACE hoofdletters als kleine letters) is mijn ervaring.
Fantastisch. ACE (hoofdletters) met nummers erachter werkt inderdaad.
Merci! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Microstar schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Het zou zomaar kunnen er staat helaas geen drempel waarde en tijd genoemd. Daarnaast weet ik niet zeker of de auto of de laadpaal bij mij beperkt is. Als eenmaal de handshake is gemaakt voor 1 fase weet ik niet of deze zomaar naar 3 fase kan.
Je hoort bij bepaalde wijzigingen echt relais schakelen in de paal. Scherm geeft even een pauze weer en dan weer door. Verwacht dat het nu ook wel zo zal gebeuren. Moet even geduld hebben deze week. 2 auto's vol en de 3 fase auto zal een paar dagen weg zijn :)

Hier wel alles aan gelegen om zoveel mogelijk nut eruit te halen. Vanaf september/oktober mag ik ook terugleververgoeding gaan betalen. Gaat mij zo'n €700,- op jaarbasis kosten bij Vattenfall als ik niet meer overdag ga gebruiken. |:(

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:26
Hier onlangs ook Alfen geplaats, vandaag eerste laadsessie gestart, paal staat ingesteld op 16A, 11kwh, BMW ix3 ingestoken, maar hij laad maar aan 9.9 ?? Waarom niet de volledige 11?

Hier is geen load balance actief, ons huis kan 22 leveren in theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-09 19:43
Epoxus schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Aan de binnenkant van de paal zit wel een sticker met laadpaalserienummer (ACE....), een QR code en een 6-cijferige code. Kan ik hier nog iets mee?
Die codes zijn bij mij door de beheerder na installatie aangepast en die nwe heb ik dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
NoFate schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:29:
Hier onlangs ook Alfen geplaats, vandaag eerste laadsessie gestart, paal staat ingesteld op 16A, 11kwh, BMW ix3 ingestoken, maar hij laad maar aan 9.9 ?? Waarom niet de volledige 11?

Hier is geen load balance actief, ons huis kan 22 leveren in theorie
Er zit verschil tussen schijnbaar- en werkelijk vermogen. In de paal kan je de cosinusphi zien. Daarnaast neemt niet elke auto strak 11000va tot zich.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ah, want hij zit nu op 9.5 , geeft de auto ook aan...
Wel raar , want als ik aan gewone laders ga staan langs de staat, is het wel 11? Of is dat dat die palen op 22 ingesteld staan? Helpt het bv om de paal op 32 A te zetten, zodat die zogezegd 22 kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29
Sarge78 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Will it be possible to charge on 3 phases when using solar?
By default, solar charging begins with single-phase charging because many residential solar installations typically generate no more than 4.2 kW of excess power, which is the minimum charging power for three-phase charging according to the IEC61851-1 standard. For single-phase charging, the minimum charging power is 1.4 kW. The actual minimum charging power also depends on what the vehicle supports; some specific vehicles require a minimum charging power of 2.3 kW. The maximum charging power on single-phase is either 3.6 kW or 7.4 kW, depending on whether the charging station supports charging up to 32A.

If the excess power exceeds the maximum charging power for single-phase during a charging session, the charging station can switch to three-phase charging to ensure all excess solar power is delivered to your electric vehicle. However, allowing the charging station to switch between single-phase and three-phase charging during a session must be manually enabled in the configuration.
Mijn ervaring lijkt dit toch niet te bevestigen: gisteren had ik op een gegeven moment een opwek van bijna 9kWh van mijn zonnepanelen (toen de zon even door het wolkendek kwam).
Mijn auto bleef echter op 3.6kWh laden. Terwijl heb ik de app van mijn omvormer gezien: die leverde bijna 9kWh en de app van home-assistant gaf een terug gave aan het net van +-5.4kWh.

Iemand hier een andere ervaring mee? (laadpaal staat dus op 100% solar charging ingesteld en 1 & 3 fase toegelaten).
Zoals hier dus:
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door scatman op 16-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
scatman schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Mijn ervaring lijkt dit toch niet te bevestigen: gisteren had ik op een gegeven moment een opwek van bijna 9kWh van mijn zonnepanelen (toen de zon even door het wolkendek kwam).
Mijn auto bleef echter op 3.6kWh laden. Terwijl heb ik de app van mijn omvormer gezien: die leverde bijna 9kWh en de app van home-assistant gaf een terug gave aan het net van +-5.4kWh.

Iemand hier een andere ervaring mee? (laadpaal staat dus op 100% solar charging ingesteld en 1 & 3 fase toegelaten).
Zoals hier dus:
[Afbeelding]
Hier gaat het op dit moment goed. Is van 1 fase over gegaan op 3 fase. Merkte het omdat de auto een bericht doorgaf dat het laden werd gestart. Er is dus een pauze in het laden.

Wel een eigenaardigheid, want doordat het systeem omschakelt gaat er intern iets niet goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwAN76H-k6hL8LCYx_a0W-uypOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TdV9rhJZz2gfSfWVfPM7C9Zs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
@Sarge78 welke fw zit jij? Ik zit op de laatste (6.6 ofzo dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Aanvulling. Hier zie je wat er in het log gebeurt. Na 10 minuten was het alweer gedaan met de zon en gaat het systeem weer terug naar 1 fase. Wederom laden op stop, pauze, weer aan en dus de auto weer een bericht dat het laden is gestart. Hoop dat dit niet de hele dag gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-hBIRQoD5E00oB2nVihCN3wsyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jU5orsjulCTvnPJNQc2ZLVMO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHDvfddQJXujkxSGND66DkaoeN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqt56u6J16BInCXHIEUzPQyr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
scatman schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:44:
@Sarge78 welke fw zit jij? Ik zit op de laatste (6.6 ofzo dacht ik).
6.6.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Microstar schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:36:
[...]

Er zit verschil tussen schijnbaar- en werkelijk vermogen. In de paal kan je de cosinusphi zien. Daarnaast neemt niet elke auto strak 11000va tot zich.
Hey, ik heb de ACE installer tool open, maar waar kan ik kijken voor die waarden? Ik ziet dat de auto tegen 15A aan het afnemen is op de 3 fases, maar die COS op 3 fases is 0 ?

ZIjn er nog mensen die de laadpaal op 11kwh hebben staan, maar dan eigenlijk maar +- 10 halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
In de laatste tabblad van de ACE-tool kan je de stromen en COS zien. Mijn wagen neemt ook maar 10-10,5 kW tot zich.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
stromen zitten idd allemaal op 15A, COS is altijd 0
lijkt erop dat die logging ook neit echt update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09 10:57
vdburg schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Probeer dit:

Ace installer -> power settings -> advanced -> connecter1 -> connector type -> fixed cable.

Een mogelijke bijwerking is wel dat de kabel nu altijd ontkoppelt kan worden.
Zéker niet de instelling wijzigen naar Fixed Cable bij een Socketmodel; de stekkervergrendeling zal niet werken waardoor het mogelijk kan zijn de kabel onder last eruit te trekken met alle risico's van dien. Hoe vervelend ook, maar de kabel moet na het laden uitgenomen worden voordat je een nieuwe laadsessie kunt starten. Een andere box kopen en deze verkopen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Even iets anders, iemand al eens geprobeerd om de rfid tag te clonen of er een digital key van te maken voor op de android? Dan kan je bv je gsm gebruiken om te badgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
WAF (Wife acceptance Factor) begint al in rap tempo af te nemen met de solar charging...

"Blijven we dit houden?!" vraagt ze...

Dit is zo'n typische dag waarbij er steeds wolken voor de zon verschijnen en weer weg gaan. Licht, donker, licht, donker.

Iemand slimme ideeën? Notificaties van de auto hebben we nodig, dus die uitzetten geen optie. 1 en 3 fasen ook, omdat we 1 auto op 1 fase hebben en 1 op 3 fasen. Zit alleen nog te twijfelen of voor de Mercedes 1 fase ook gewoon voldoende zal zijn. Wil alleen liever die mogelijkheid behouden voor snel kunnen laden wanneer nodig.

Al die schakelmomenten zullen ook niet echt goed zijn. Dat heeft bij een auto al een keer een lader gekost toen er aan/uit/aan/uit problemen waren met de firmware. Bij anderen problemen met de 12 volt accu.

Was mooi geweest als we een drempelwaarde in tijd in konden voeren. Minimaal 20 minuten status vasthouden voor wijzigen ofzoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRNhIhqvW_HOjrZVSQTMRHmh8FE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lxdyyGffOqEWNff3UKEXPOr9.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 16-06-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 10:27
Na het lezen van dit topic en een aantal andere heb ik eindelijk Solar Charging! Ooit bij de installatie had ik nog niet scherp dat er eigenlijk twee kabels het huis in moesten. Gelukkig had de monteur de ethernetkabel relatief lang gelaten en de draden niet volledig afgeknipt. Daardoor kon ik heel makkelijk de loadbalancing opknippen in een RJ12 en RJ45 connector aan beide kanten. Niet meest nette oplossing maar werkt perfect!
  • Via MyEve app de paal geupdate en loadbalacing weer aan gezet.
  • Via Eve Connect Solar Charging ingesteld.
  • https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox aan HA toegevoegd, en na wat stoeien juist geconfigureerd ( voor wie hier ook tegenaan loopt. Je moet de eerste twee apps weer uitloggen/afmelden. Verder is Admin het juiste account naam en je ACE ww nodig. Rest spreekt voor zich
Kortom succes! Toch nog 1 vraag:
Ik gebruik de confort solar charging stand met 1.4KW als minimum. Dat komt overeen met wat de auto (e-niro) minimaal vraagt volgens de handleiding. Toch krijg ik nu de hele tijd meldingen van de KIA app dat de auto gestopt is met laden. Het is wel wisselvallig weer. Vervolgens blijft de paal laden met iets van 0.90kw, terwijl de zon vervolgens weer is gaan schijnen. Dan iets later gaat het proces toch weer de overproductie volgen zoals bedoeld. Zie de afbeelding. Is dit normaal? Of zou dit kunnen komen door een instelling. Heb behalve loadbalacing niks aangeraakt. Daarin mag hij schakelen tussen 1 en 3 fases. Kan het daardoor komen of andere inzichten die ik heb gemist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUJNQK2cPElhx4hfSl25YOUxSGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bjdQSJQgMXWm1prQsjlvdDBd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:39
scatman schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:52:
Deze staat op 1 en kan ik niet naar 3 wijzigen?!? Licentie issue?
Is dit misschien een laadkabel probleem... de help tekst zegt; "Displays if this is a 1 or 3 phase model, this is order specific".

Bij mij staat deze op 3 maar het is gewoon een "output" veld... je kan dit dus nooit aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Epoxus schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Fantastisch. ACE (hoofdletters) met nummers erachter werkt inderdaad.
Merci! _/-\o_
Dan is het volgens mij toch aangepast, ik heb namelijk van de installater (Luminus/APK) een A5 gekregen van Alfen met daarop de "Id" (ace....), het "Default Password" (een vrij cryptisch en complex paswoord) en een "Password Recovery Code" ((een nog cryptischer en complexer paswoord).

Op het papier staat trouwens "Hand over this leaflet and the password to the owner!" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 16:32
Wim29 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Bedankt voor je tip, gelijk ingesteld en nu kijken af het werkt
Zou je het resultaat willen laten weten? Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd of dit werkt!
Zou voor ons namelijk ook wel een fijne toevoeging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-08 16:01
Ik heb het constant starten stoppen op 1 en 3 fasen opgelost voor mezelf via HA.

1 automatisatie die draait om uitsluitend te laden op 1 fase.
1 automatisatie die draait om te laden op afwisselend 1 en 3 fasen.

Een weer-integratie op basis van bewolkingsvoorspelling gaat oftewel de 1ste atomatisatie activeren, anders de 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
DieterC schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:03:
Ik heb het constant starten stoppen op 1 en 3 fasen opgelost voor mezelf via HA.

1 automatisatie die draait om uitsluitend te laden op 1 fase.
1 automatisatie die draait om te laden op afwisselend 1 en 3 fasen.

Een weer-integratie op basis van bewolkingsvoorspelling gaat oftewel de 1ste atomatisatie activeren, anders de 2e.
Super nice!
Zover ben ik helaas nog lang niet met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisBlom
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-07 14:29
Sarge78 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:34:
WAF (Wife acceptance Factor) begint al in rap tempo af te nemen met de solar charging...

"Blijven we dit houden?!" vraagt ze...

Dit is zo'n typische dag waarbij er steeds wolken voor de zon verschijnen en weer weg gaan. Licht, donker, licht, donker.

Iemand slimme ideeën? Notificaties van de auto hebben we nodig, dus die uitzetten geen optie. 1 en 3 fasen ook, omdat we 1 auto op 1 fase hebben en 1 op 3 fasen. Zit alleen nog te twijfelen of voor de Mercedes 1 fase ook gewoon voldoende zal zijn. Wil alleen liever die mogelijkheid behouden voor snel kunnen laden wanneer nodig.

Al die schakelmomenten zullen ook niet echt goed zijn. Dat heeft bij een auto al een keer een lader gekost toen er aan/uit/aan/uit problemen waren met de firmware. Bij anderen problemen met de 12 volt accu.

Was mooi geweest als we een drempelwaarde in tijd in konden voeren. Minimaal 20 minuten status vasthouden voor wijzigen ofzoiets.

[Afbeelding]
Met de nieuwe Eve Connect app van Alfen kan je gemakkelijk wisselen tussen de solar modes. Volledig op zon laden door de Green mode in te stellen (en de drempelwaarde op volledig groen te zetten), of op Comfort door minimaal altijd X ingestelde waarde te laden en zo veel mogelijk excess solar te gebruiken.

Afhankelijk van jouw voorkeur. Wellicht dat dit je WAF positief beïnvloed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
DennisBlom schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Met de nieuwe Eve Connect app van Alfen kan je gemakkelijk wisselen tussen de solar modes. Volledig op zon laden door de Green mode in te stellen (en de drempelwaarde op volledig groen te zetten), of op Comfort door minimaal altijd X ingestelde waarde te laden en zo veel mogelijk excess solar te gebruiken.

Maw, continue min 1400 watt verbruiken zodoende geen meldingen meer te ontvangen in de app... :)
Mja... Stel ik me toch de vraag of de meldingen die dan toch zo noodzakelijk zijn niet op een andere manier kunnen opgevangen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 17:03
r2504 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Dan is het volgens mij toch aangepast, ik heb namelijk van de installater (Luminus/APK) een A5 gekregen van Alfen met daarop de "Id" (ace....), het "Default Password" (een vrij cryptisch en complex paswoord) en een "Password Recovery Code" ((een nog cryptischer en complexer paswoord).

Op het papier staat trouwens "Hand over this leaflet and the password to the owner!" :)
Is het mogelijk om van dit papier een duidelijke foto te delen (mits onleesbaar maken van de wachtwoorden) ?

Ik zou graag weten welk formaat die PRC heeft. Eerder in dit topic beweert iemand immers dat dit een getal is bestaande uit 6 cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:04
Kenw00t schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Is het mogelijk om van dit papier een duidelijke foto te delen (mits onleesbaar maken van de wachtwoorden) ?

Ik zou graag weten welk formaat die PRC heeft. Eerder in dit topic beweert iemand immers dat dit een getal is bestaande uit 6 cijfers.
Is altijd anders denk ik.
Bij mij was het gewoon de naam van de lader dus: "ACE10XXXXX"

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43
[...]

Het papier wat ik er bij kreeg had als ID ACExxxxxxx voor het apparaat nummer, het default password en de recovery codes zijn strings van 16 characters en bevatten A-Z,a-z,0-9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzEGiVkYG7KvApJ40H4gmjJO-Fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fc4zrR0Aa9UKrvLaGhH83VIz.jpg?f=user_large

Het formaat van de codes is;

ID: ace plus 7 digits
Default Password: 12 karakters (mixed case en speciale tekens)
Password Recovery Code: 16 karakters (mixed case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 23-09 18:42
Bij mijn laadpaal installatie kreeg ik te horen dat sinds kort via Groendus de kaart met codes niet meer verstrekt mag worden aan de klant, deze moeten maar opgevraagd worden na afloop lease contract bij Groendus. Als dat maar goed gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Aangezien men de installatie vandaag is komen keuren ben ik zonet even aan het spelen geweest met de laadpaal en de verschillende laadmodi.

Solar uit: 4.2 kW
Comfort: 4.2 kW (gebruikte iets van 1.5 kW PV overschot)
Green: 4.2 kW (gebruikte eveneens iets van 1.5 kW overschot)

Dit laatste verbaasde me dus aangezien ik dacht dat hij bij Green totaal niet zou laden indien de PV geen 4.2 zou over hebben. Aangezien dit echter nogal moeilijk is met een PV installatie van 4 kW heb ik in de ACE installer dan de setting op 1 fase gezet.

In dit geval was hij met Green aan het laden aan 1.4 kW wat ik ondertussen niet meer had van de PV panelen. Ondanks Green nam hij dus ook hier van het net. Bij het verder kijken in de ACE Installer heb je ook daar een Solar setting waarbij je voor Green een percentage kan instellen.

Dit percentage geeft aan hoeveel hij van de PV panelen moet hebben... zet je hier dus 100% dan ga je enkel laden als je panelen min. 1.4 kW over hebben, anders dus niet. Zet je dit op 50% dan ga je enkel laden als je panelen 700W over hebben (de overige 700 komt dan van het net). Zet je dit op 0% dan heb je eigenlijk hetzelfde als de Comfort stand. Het is dus een beetje zoeken wat hier ideaal is.

Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Denbach schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:19:
Bij mijn laadpaal installatie kreeg ik te horen dat sinds kort via Groendus de kaart met codes niet meer verstrekt mag worden aan de klant, deze moeten maar opgevraagd worden na afloop lease contract bij Groendus. Als dat maar goed gaat…
Groendus gaat dus even bepalen wat de instellingen zijn van je laadpaal 8)7

De discussie is natuurlijk wie eigenaar is tijdens het lease contract (vermoedelijk Groendus), maar eveneens wie login codes krijgt voor "normaal" gebruik. Stel dat je een PC leased en je het Windows administrator paswoord pas krijgt na afloop |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05
r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:41:
[...]

De discussie is natuurlijk wie eigenaar is tijdens het lease contract (vermoedelijk Groendus), maar eveneens wie login codes krijgt voor "normaal" gebruik. Stel dat je een PC leased en je het Windows administrator paswoord pas krijgt na afloop |:(
Als je de Alfen apps wilt gebruiken heb je dan ook nog het wachtwoord nodig? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 23-09 18:42
[...]

Vond het ook een vreemd standpunt. Zal ze morgen eens contacten wat de reden van deze keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

de Peer

under peer review

[...]

Nee zij beheren de instellingen. Het is hun laadpaal. Maar je kunt wel telkens verzoekjes doen om instellingen te laten wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kees_frl schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Ja !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b]r2504 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:20[/
Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (
Hoe kun je dat missen? Dat is de allereerste instelling van je laadpaal. En ook de belangrijkste als je het mij vraagt.
Of nouja.. Ik bij alfen kun je alleen instellen hoeveel A je laadpaal mag trekken, ongeacht of dit uit je panelen of je netaansluiting komt

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-06-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Oops... station max. current (A)... had er even niet bij stilgestaan dat dit met loadbalacing in het achterhoofd is.

Staat momenteel op 32A (met 3 fase kom ik dan op 22 kW uit).

Als ik hem dus op 16A zet kom ik uit op zo'n 3.7 kW wat een beetje overeenstemt met m'n huidig piekverbruik.

Nu alleen nog begrijpen hoe het zit met het aantal fase al lijkt het dat ik die best op max. 1 laat staan. Stel dat ik deze namelijk op 3 terug zet met 16A... dan gaat hij max. laden aan 11 kW wat niet echt de bedoeling is met het capaciteitstarief. Moet ik hem dan op 5A zetten... al heb ik voor drie fase steeds minimum 4.2 kW nodig, of gaat hij dan zelf terug schakelen naar 1 fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
de Peer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:38:
[...]
Of nouja.. Ik bij alfen kun je alleen instellen hoeveel A je laadpaal mag trekken, ongeacht of dit uit je panelen of je netaansluiting komt
Mmm... dan ben ik er dus nog niet... bedoeling is enkel te beperken wat hij uit het net trekt tesamen met het huiselijk verbruik. Verder is het de bedoeling dat hij alle PV overschot eveneens gebruikt. Bij 1 fase 16A mag hij dus gerust over de 3.7 kW gaan zolang de import van het net beperkt wordt tot die 3.7 kW.

Maar als ik jou commentaar lees werkt het dus niet zo ?

Is het dan niet de "Maximum smart meter current (A)" (op de load balacing pagina) die ik moet instellen ? Al kan ik de "Station maximum current (A)" niet hoger zetten dan de "Maximum smart meter current (A)"

[ Voor 6% gewijzigd door r2504 op 19-06-2024 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisBlom
Kees_frl schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Ja, dat is nodig om te bevestigen dat jij toegang hebt tot de laadpaal. Of de installateur jou deze overhandigt, hangt af van het beleid van je CPO (Charge Point Operator). Als je een CPO hebt, kan deze je toegang tot de laadpaal geven door je het Owner-wachtwoord te verstrekken. De CPO kan de installateur zijn of bijvoorbeeld het bedrijf waar je van leased. Volledig afhankelijk van de situatie.

Een use case waar Alfen momenteel aan werkt, is het toestaan van toegang aan apps zoals Eve Connect zonder het Owner password, specifiek voor thuisgebruikers. Straks heb je de mogelijkheid om in te loggen zonder een wachtwoord of een speciale PIN-code die specifiek voor thuisgebruikersapps is bedoeld. De installateur en/of de CPO van je laadpaal kan deze optie in- of uitschakelen en configureren. Let op: dit betreft enkel toegang tot Eve Connect. Voor MyEve of de Service Installer is het Owner password wel vereist.

Dit is vooral handig wanneer de CPO het Owner-wachtwoord niet wil overhandigen, maar je toch toegang wilt voor de thuisgebruikersapp.

[ Voor 5% gewijzigd door DennisBlom op 20-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:02:
[...]

Mmm... dan ben ik er dus nog niet... bedoeling is enkel te beperken wat hij uit het net trekt tesamen met het huiselijk verbruik. Verder is het de bedoeling dat hij alle PV overschot eveneens gebruikt. Bij 1 fase 16A mag hij dus gerust over de 3.7 kW gaan zolang de import van het net beperkt wordt tot die 3.7 kW.

Maar als ik jou commentaar lees werkt het dus niet zo ?

Is het dan niet de "Maximum smart meter current (A)" (op de load balacing pagina) die ik moet instellen ? Al kan ik de "Station maximum current (A)" niet hoger zetten dan de "Maximum smart meter current (A)"
Out of de box kan Alfen dat niet inderdaad.

Zelf heb ik het wel werkend, door via home assistant de max smart meter current te verhogen als mijn panelen terugleveren.
hierdoor kan ik met 7,4 kW laden op 1 fase terwijl die op 25A afgezekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:31
teo1966 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:27:
[...]

hier ingesteld met 4.3 kw comfort werkt netjes met 3fase
met de app eve connect moet ik de laadpaal op 4,4 kw zetten om met 3fase te kunnen laden 4,2 is te weinig en 4,3 is niet in te stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
[...]

Ik zit nog te twijfelen om inderdaad in het voorjaar en zomermaanden op Green te zetten. Ik snap alleen niet zo hoe die % werkt bij Green. Dat lijkt mij een verkapte comfort. Jij enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
DieterC schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Maw, continue min 1400 watt verbruiken zodoende geen meldingen meer te ontvangen in de app... :)
Mja... Stel ik me toch de vraag of de meldingen die dan toch zo noodzakelijk zijn niet op een andere manier kunnen opgevangen worden...
Er wordt continue minimaal 1400 watt gebruikt. Alleen als het systeem overgaat van 1 naar 3 fasen, stopt hij met laden en gaat daarna weer door. Dit zorgt ervoor dat de auto een push bericht uitstuurt. Bedoel je vastzetten op 1400? Dat zou wel heel erg onlogisch zijn.

Als je dit (de berichten) uitzet, krijg je dus bij het op het werk laden of op straat ook geen meldingen meer als het laden gereed is. Ook niet als je vergeten bent de auto af te sluiten, ramen dicht te doen en nog veel meer. Je haalt dan dus een flinke functionaliteit weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisBlom
Alfen heeft het volgende op de Knowledge base staan:
What is the difference between Comfort Mode and Green Mode?

In Comfort Mode, the charging point will charge at least at the set Comfort level, regardless of whether there is a surplus of solar energy. This ensures that the vehicle will be adequately charged, regardless of the situation. The charging point will only charge faster if there is more surplus solar energy than the set Comfort level. This mode is suitable if you are uncertain about whether there will be sufficient solar energy production to adequately charge your vehicle.

Green Mode enables charging exclusively with solar energy. The charging point will only begin charging when there is sufficient solar energy production (at least 1.4 kW). Whether the vehicle will be sufficiently charged depends on the situation. If there is insufficient surplus solar energy, the vehicle will not be charged.

Link naar de Knowledge base over Eve Connect.

De Green mode kan ook worden ingesteld in de MyEve/Service installer. De installateur stelt deze vaak in tijdens de installatie, rekening houdend met de grootte van de PV-setup. Met deze instelling kan het groene (zonne) aandeel van de minimale startcapaciteit (1,4 kW) worden bepaald. Dit betekent bijvoorbeeld dat, als er 100% is ingesteld, de laadpaal pas actief wordt wanneer 100% van de 1,4 kW door zonne-energie wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:04
[...]

Waar stel je de drempelwaarde voor green in?
Ik heb nu voor het eerst green aangezetn en hij laadt op met 1.4kw ondanks dat mijn panelen 1kw opbrengen, in principe geen probleem, heb het zelfs liever zo aangezien ik niet wil dat die voor iedere wolk gaat stoppen, maar ik was dus wel benieuwd waar ik die waarde kan terugvinden?

Wat me ook opvolt is dat die in green met 1.2kw aan het laden is, ik dacht altijd dat 1.4 het minimum was...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyVq_m-DaEA-br0Tfa3CwAGoiCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUQT2YXWiumELe5DNPMtLjSr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door izzet3838 op 20-06-2024 14:36 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
izzet3838 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:34:
Waar stel je de drempelwaarde voor green in?
In de ACE Installer, zit bij Solar charging. Als je dit op 100% zet zal je merken dat je alleen gaat laden als je 1.4 kW aan PV overschot hebt, zet je dit op 50% dan ga je reeds laden als je slechts 700W PV overschot heeft (en neemt hij dus de andere 50% van het net).

Op 100% zetten is dus dubbel... stel je hebt slechts 1.2 kW PV overschot dan laad hij niet en ben je die 1.2 kW dus kwijt aan je leverancier. Eigenlijk zet je het dus best op Comfort (of je geeft een klein percentage in bij Green), dan gebruik je iedere Watt PV overschot die er is (maar ook constant 1.4 kW van het net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_Sa
  • Laatst online: 05-07-2024
Vraag mbt solar en comfort laden: zelf geplaatste nieuwe laadpaal single s-line laadt enkel op 6 Amp in green en comfort mode (1.4 kilowatt monofasig en vanaf schuiver op 4.2 kw staat driefasig 6A). Instellen op willekeurig hoger vermogen tot 11kW lukt wel bij afzetten load balancing, maar dan is het wel steeds driefasig. Zou deze begrenzing op 6A aan de instelling van de laadpaal of de wagen (ID.4) liggen? Parameter max smart meter current staat op 25A en station max current op 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door Microstar op 20-06-2024 18:25 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
@Jan_Sa heb je wel een loadbalancing lincentie en een werkende p1 connectie?

[ Voor 69% gewijzigd door Microstar op 20-06-2024 18:20 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_Sa
  • Laatst online: 05-07-2024
Problem solved: lijkt op een bug in Eve Connect: stroomsterkte is begrensd tot Amperage dat ingesteld staat met de schuiver ‘Max power’. Als die helemaal links staat, gaat hij in solar of comfort niet hoger dan 1.4 kw monofasig of 4.2 kW driefasig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Zijn er nog mensen die Luminus als backend hebben voor hun laadpaal ? Ik heb vandaag m'n keuringsattest ontvangen van Luminus en de melding dat ik m'n laadpaal kan gebruiken maar het badgen geeft steeds een fout.

Geen idee of ze nog iets moeten doen om de paal vrij te geven, maar in de ACE installer zie ik op de laatste tab bij OCPP Boot notification state NOT_SENT wat voor zover ik kan vinden zou te wijten zijn aan netwerk problemen (nochtans hangt hij prima op het netwerk en tevens heeft hij een SIM kaart).

In de logs zie ik oa.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-06-20T18:25:44.027Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: DISCONNECT
2024-06-20T18:25:44.058Z:INFO:comConnect.c:587:connection attempt 2/15
2024-06-20T18:25:44.066Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: INITIALISING
2024-06-20T18:25:44.082Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: WIRED
2024-06-20T18:25:44.101Z:USER:comConnect.c:365:wired connect
2024-06-20T18:25:44.984Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ws.evc-net.com:80
2024-06-20T18:25:44.996Z:INFO:websockets.c:2202:WS timeout: 10000 ms
2024-06-20T18:25:45.089Z:ERROR:websockets.c:2229:Got no status: HTTP/1.0 404 Not Found  
2024-06-20T18:25:45.097Z:SECURITY:websockets.c:820:WebSocket upgrade failed (-1)

Lijkt me dus dat de connection in orde is, anders zou hij nooit een 404 kunnen ontvangen, al snap ik niet dat hij dan een timeout geeft ?

Iemand een idee wat de verschillende OCPP settings moeten zijn... ik kan me niet herinnere dat de technieker hier iets ingesteld voor heeft behalve de Backoffice preset op "last-mile-solutions-(kpn)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:58:
Zijn er nog mensen die Luminus als backend hebben voor hun laadpaal ? Ik heb vandaag m'n keuringsattest ontvangen van Luminus en de melding dat ik m'n laadpaal kan gebruiken maar het badgen geeft steeds een fout.

Geen idee of ze nog iets moeten doen om de paal vrij te geven, maar in de ACE installer zie ik op de laatste tab bij OCPP Boot notification state NOT_SENT wat voor zover ik kan vinden zou te wijten zijn aan netwerk problemen (nochtans hangt hij prima op het netwerk en tevens heeft hij een SIM kaart).

In de logs zie ik oa.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-06-20T18:25:44.027Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: DISCONNECT
2024-06-20T18:25:44.058Z:INFO:comConnect.c:587:connection attempt 2/15
2024-06-20T18:25:44.066Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: INITIALISING
2024-06-20T18:25:44.082Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: WIRED
2024-06-20T18:25:44.101Z:USER:comConnect.c:365:wired connect
2024-06-20T18:25:44.984Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ws.evc-net.com:80
2024-06-20T18:25:44.996Z:INFO:websockets.c:2202:WS timeout: 10000 ms
2024-06-20T18:25:45.089Z:ERROR:websockets.c:2229:Got no status: HTTP/1.0 404 Not Found  
2024-06-20T18:25:45.097Z:SECURITY:websockets.c:820:WebSocket upgrade failed (-1)

Lijkt me dus dat de connection in orde is, anders zou hij nooit een 404 kunnen ontvangen, al snap ik niet dat hij dan een timeout geeft ?

Iemand een idee wat de verschillende OCPP settings moeten zijn... ik kan me niet herinnere dat de technieker hier iets ingesteld voor heeft behalve de Backoffice preset op "last-mile-solutions-(kpn)".
Wij hebben ook Luminus als backend, maar na keurings attest moeten ze idd de paal nog activeren...
Je moet eens inloggen op de backend , als je daar de paal ziet, dan pas kan je idd badgen, wij kregen ook een fout op de paal eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddeconin
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-08 13:24
Is er een mogelijkheid om een Alfen laadpaal rekening te laten houden met het capaciteitstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
door solarcharging in te stellen en de laadpaal te laten communiceren met de digitale meter: dan gebruikt die enkel "opgewekte stroom" en heb je dus geen afname van buitenaf, en is de invloed op je capaciteitstarief 0.

Wsl is dit ook mogenlijk om met loadbalancing te doen (om zo onder een bepaalde capaciteit te blijven), maar daar heb ik zelf geen kennis van. En wsl moet je laadpaal dan ook kunnen communiceren met de digitale meter om het huidige verbruik te weten.

Ikzelf heb het werkende gekregen met de homewizard wifi p1 meter, en dan de laadpaal met een ethernet kabel aan de router te verbinden. Dan kunnen beiden aparaten met elkaar communiceren over het netwerk en moet je gewoon de laadpaal "correct instellen"

[ Voor 21% gewijzigd door scatman op 21-06-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-08 13:26
de Peer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Nee zij beheren de instellingen. Het is hun laadpaal. Maar je kunt wel telkens verzoekjes doen om instellingen te laten wijzigen.
Technisch gezien is de laadpaal van mij, heb namelijk voor de installatie en paal betaald. Echter het beheer ligt bij Groendus.

Ik snap wel het standpunt, ze geven aan veel ellende te hebben met palen die niet goed meer werken als ze zowel gekoppeld zijn aan een lokaal netwerk als via 4G aan de portal. De reden hiervoor is niet bekend, maar er lijkt een verschil in beveiligingsinstellingen tussen de Alfen app en de koppeling met de portal (aldus de medewerker aan de telefoon) Daarom is de policy om deze wachtwoorden niet te verstrekken, zodat de portal (en de daarmee gekoppelde afrekening) dus blijft werken.

Groendus is bezig met een opvolger van de Leaseplan energy app waar ook de solar charging in geregeld zou moeten zijn, daarmee nog geen koppeling aan HA helaas.

Mijn paal is ook geinstalleerd door een onderaannemer van Allego, maar hier werkt de ACE code niet als password. Zal kijken of ik wel de SSA login kan ontfutselen via Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
Dat van de nwe app werd mij ook verteld. Als die net zo beroerd werk als de huidige dan wordt dat dus ook nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Hi,

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee (heb wel de nodige vergelijkbare situaties voorbij zien komen).

Sinds deze week ben ik lease-rijder af, en krijg ik binnenkort de laadpaal die bij mijn huis staat in eigen beheer, een Alfen Eve Single Pro die alleen met een laadpas kan worden vrijgegeven om te gaan laden. Voorheen had ik een druppel / kaart van Travelcard, echter komen die nu te vervallen en moet ik zelf op zoek naar iets nieuws.

Een paar vragen:

Als ik een nieuwe kaart ergens vandaan haal (bijvoorbeeld eentje van ANWB) zonder abonnement en met "bedrag X per laadsessie", en ik voer die in deze laadpaal in als 'eigen gebruik', moet ik dan elke keer als ik de laadpas gebruik ook "bedrag x" betalen?

Momenteel zit er een back-office achter (Groendus) en die zijn uitermate slecht in informatievoorziening en uitleg. Ik vind het op zich wel een fijn idee dat er een storingsdienst beschikbaar is indien er wat met de laadpaal is, dus een back-office hebben vind ik geen probleem. Ik lees in dit topic wat over migreren naar anderen. Is dat makkelijk/moeilijk? Indien makkelijk: zijn er tips van goede back-offices die goede service bieden zonder poespas? Het enige dat ik nodig heb is iets waarmee ik mijn laadpaal kan unlocken en gewoon aan mijn eigen stroomnet opladen, verder geen enkele verrekeningsdingen of iets nodig.

Hoor graag advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
Je backoffice, groendus wordt /werd maandelijks betaald door de leasemaatschappij. Als dit stopt werkt een laadpas ook niet meer. Ik zou zowiezo zorgen dat je de codes krijgt om toegang te krijgen tot de paal in de toekomst. E-flux is een goedkoop alternatief en kun je via hun dashboard zelf beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Klopt, ik heb van Groendus begrepen dat zij wanneer de betaling door de leasemaatschappij stopt mij gaan aanbieden of ik bij hun wil blijven als back-office, en/of dat ik zelf de paal in beheer wil nemen en dus alle codes en dergelijke in ontvangst kan nemen. Daar wacht ik sowieso wel even op.

Mijn idee was: aangeven dat ze het beheer mogen overnemen, beetje tijd kopen om rustig een en ander uit te zoeken, en dan daarna ofwel overstappen naar een alternatief, ofwel iets anders doen.

Grootste issue nu is dat ik mijn eigen laadpaal niet kan gebruiken, omdat ik geen laadpas/druppel meer heb die werkt en dus op zoek ben naar een laadpas die ik aan mijn laadpaal kan koppelen als 'thuis paal' en daar verder geen kosten meer aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-08 13:26
Je kan de paal zo instellen dat je geen laadpas nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Dat begrijp ik, echter betekent dat dan weer dat iedere willekeurige persoon zijn of haar auto op mijn oprit zou kunnen zetten, en gewoon kan opladen. Vind ik geen fijn idee. Eigenlijk zoek ik gewoon een heel simpele oplossing voor een laadpaal met een back-office die eventueel support kan bieden, en een laadpas om de laadpaal te ontgrendelen zonder dat ik daar starttarieven or verrekening dingen voor hoef te doen. Ik zou denken dat het gemakkelijk zou moeten zijn maar dat blijkt dus erg complex…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:59
r3st0r schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:54:
Dat begrijp ik, echter betekent dat dan weer dat iedere willekeurige persoon zijn of haar auto op mijn oprit zou kunnen zetten, en gewoon kan opladen. Vind ik geen fijn idee. Eigenlijk zoek ik gewoon een heel simpele oplossing voor een laadpaal met een back-office die eventueel support kan bieden, en een laadpas om de laadpaal te ontgrendelen zonder dat ik daar starttarieven or verrekening dingen voor hoef te doen. Ik zou denken dat het gemakkelijk zou moeten zijn maar dat blijkt dus erg complex…
Daar heb je geen backoffice voor nodig. Je kan bijvoorbeeld via Homeassistant de max amps van de paal wijzigen. Die zet je dan op 0 als je zelf niet gaat laden. Of je koppelt het aan de aanwezigheid van een telefoon of iets anders slims. Scheelt je 5 euro aan backoffice kosten per maand.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
of je zet gewoon de zekering af (in België moet een laadpaal op een aparte zekering staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
Is home assistant een beetje non-techie friendly? Ik ben totaal niet thuis in de wereld van laadpalen en als ik sommige van de draadjes in deze thread lees dan duizelt het me meteen al :).

Zekering afzetten kan inderdaad, volgens mij zit die van ons inderdaad gewoon op losse groepen.

Stel ik ga voor plug & charge, dan is het een kwestie van vragen of de huidige back-office 'm zo even op die manier instelt, en dan daarna al het support afzeggen?

Hoe zit het vervolgens met storingen en dergelijke? Wat mij aanspreekt aan een eventuele back-office is namelijk dat je wel een contactpunt hebt voor issues en storingen. Ik ben zelf niet in staat om problemen op te lossen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:59
scatman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:05:
of je zet gewoon de zekering af (in België moet een laadpaal op een aparte zekering staan)
Dit is tweakers.net toch? En we willen allemaal slimme laadpalen, dan ga je niet met de hand een zekering in je meterkast omzetten toch?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met alle respect, in principe kunnen ze dat nu ook doen, maar is wel een laadpas nodig.
In de praktijk, komt het voor dat een vreemde op je oprit gaat staan om te laden, denk het niet. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien en ook niet van collega's gehoord.
Uiteindelijk is (m.i.) de schade beperkt, men kan een bepaald aantal kw laden, laat het een paar euro kosten.
Mocht het voorkomen kun je altijd nog kijken of je een backoffice wil of niet.

Je paal iedere keer uitschakelen door de groep uit te zetten zou ik zelf niet direct doen. Weet niet of dat bevorderlijk is voor de levensduur.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3st0r
ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Met alle respect, in principe kunnen ze dat nu ook doen, maar is wel een laadpas nodig.
In de praktijk, komt het voor dat een vreemde op je oprit gaat staan om te laden, denk het niet. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien en ook niet van collega's gehoord.
Uiteindelijk is (m.i.) de schade beperkt, men kan een bepaald aantal kw laden, laat het een paar euro kosten.
Mocht het voorkomen kun je altijd nog kijken of je een backoffice wil of niet.

Je paal iedere keer uitschakelen door de groep uit te zetten zou ik zelf niet direct doen. Weet niet of dat bevorderlijk is voor de levensduur.
True, het is meer de gedachte dat het een optie is. Momenteel kan het niet, want ik heb uitstaan dat publieke laadpassen gebruik kunnen maken van mijn laadpaal. Het kon dus alleen met de druppel die ik had, die nu niet meer bruikbaar is.

Verder eens, liever niet een zekering continu uitzetten. Wellicht als ik een keer 3-4 weken op vakantie zou gaan ofzo, maar voor de rest zou ik dat gewoon aan laten ja.

Als ik het dus goed begrijp, zit er ook gewoon een 'stock UI' op de Alfen paal als je geen back-office hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 06:56:
[...]
Wij hebben ook Luminus als backend, maar na keurings attest moeten ze idd de paal nog activeren...
Je moet eens inloggen op de backend , als je daar de paal ziet, dan pas kan je idd badgen, wij kregen ook een fout op de paal eerst
Wat bedoel je met inloggen op de backend ? Hoe log ik daar aan ?

Het rare is dat ik in de Ace Installer als backend "last-mile-solutions (kpn)" zag staan (kan je zien wat jij hier hebt want er is er ook één zonder kpn), echter in de MyEve app stond de backend leeg ? Ik heb deze dan aangepast naar eveneens dezelfde waarde en na een reboot zie ik nu in de log wel degelijk communicatie en staat de OCPP boot meldingsstatus ook op "Geaccepteerd" (wat volgens mij de finale status is).

Ik zie in de log bij het badgen nu ook "Charge card xxxxxxxxxxxx detected" waarop dan na de "Authorize" een "Invalid" volgt. Hij zegt dan ook "Tag xxxxxxxxxx is not authorized by server" en "Tag xxxxxxxxxx is rejected by server, white list updated"... en effectief de badge staat nu geblokkeerd in m'n whitelist :(

Na contact met Luminus is er volgens de man aan de telefoon nog steeds geen communicatie wat bovenstaande tegenspreekt (hij ging het nogmaals melden bij de technische dienst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
ddeconin schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:27:
Is er een mogelijkheid om een Alfen laadpaal rekening te laten houden met het capaciteitstarief?
Voor zover ik begrepen heb niet (althans de instellingen hiervoor zijn me niet duidelijk). De suggestie van de andere posten om hem op Green te zetten zorgen volgens mij voor een continue aan/uit laden waar ik m'n bedenkingen bij heb. Je kan hel dan beter op Comfort plaatsen waarbij je slechts 1.4 kW van het net neemt en verder alle surplus van je PV.

PS. Scroll even een pagina of 2-3 terug... staan verschillende postings van me rond deze problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Iemand trouwens een idee waar ik een lijst kan vinden met de betekenis van alle properties ?

Ik zie in m'n log nu vaak "Failed to parse property 2188_0" maar heb geen idee welke parameter dit is.

2068_1 en 2068_2 heb ik ook al gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat begrijp ik, echter betekent dat dan weer dat iedere willekeurige persoon zijn of haar auto op mijn oprit zou kunnen zetten, en gewoon kan opladen. Vind ik geen fijn idee.
als ze een bloempot van je oprit meenemen heb je meer schade ;) en daar lig je ook niet wakker van waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09 20:23
r3st0r schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:19:
Klopt, ik heb van Groendus begrepen dat zij wanneer de betaling door de leasemaatschappij stopt mij gaan aanbieden of ik bij hun wil blijven als back-office, en/of dat ik zelf de paal in beheer wil nemen en dus alle codes en dergelijke in ontvangst kan nemen. Daar wacht ik sowieso wel even op.
Ik ken Groendus niet, maar deze uitleg klinkt zeer plausibel. Volgens mij trek je dus inderdaad geen gekke conclusie als je stelt dat je nu eerst even hun voorstel af wil wachten.
Mijn idee was: aangeven dat ze het beheer mogen overnemen, beetje tijd kopen om rustig een en ander uit te zoeken, en dan daarna ofwel overstappen naar een alternatief, ofwel iets anders doen.
Ik kan je gedachtengang helemaal volgen. Denk dat dit helemaal geen verkeerde denkwijze is. Op die manier kun je nog eens rustig nadenken.
r3st0r schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:06:
Is home assistant een beetje non-techie friendly? Ik ben totaal niet thuis in de wereld van laadpalen en als ik sommige van de draadjes in deze thread lees dan duizelt het me meteen al :). ...

... Wat mij aanspreekt aan een eventuele back-office is namelijk dat je wel een contactpunt hebt voor issues en storingen. Ik ben zelf niet in staat om problemen op te lossen namelijk.
Wederom kan ik je gedachtengang goed volgen. Als je geen whizzkid bent is het helemaal geen raar idee om die vijf euro per maand aan een backoffice af te (blijven) tikken. Ik heb zelf die overweging ook gemaakt en ik ben bijzonder tevreden over mijn huidige CPO (50Five). Wel is het leuk om misschien deze post eens door te lezen. Kun je alvast een beetje voorsorteren als je toch wilt gaan proberen om zelf te sleutelen (en zoals je daar zult kunnen lezen: als je laadpaal al wat ouder is heb je misschien niet eens het owners wachtwoord van je laadpaal nodig). Vanaf dat moment kun je dus ook zelf de instellingen doen die nodig zijn om alle eerder gedane voorstellen te realiseren.
Grootste issue nu is dat ik mijn eigen laadpaal niet kan gebruiken, omdat ik geen laadpas/druppel meer heb die werkt en dus op zoek ben naar een laadpas die ik aan mijn laadpaal kan koppelen als 'thuis paal' en daar verder geen kosten meer aan heb.
Wat houdt je tegen om een gratis laadpas van de anwb (of wie dan ook) aan te schaffen waarbij je per laadbeurt betaalt. Ik ga er eigenlijk van uit dat je zo'n pas bij Groendus aanmeldt (via de backoffice). Ik heb het niet getest, maar ik geloof niet dat daarvoor kosten in rekening gebracht worden (dat zou je echt ook even bij Groendus en/of de kaartverstrekker moeten nagaan). Maar in het slechtste geval dat je wél moet betalen, betaal je 35 ct per laadbeurt (of iets in die buurt). Dat wil je niet oneindig volhouden, maar op zijn minst kun je dan wel opladen. En eigenlijk verwacht ik dat je helemaal geen kosten gaat hebben als je zo’n laadpas bij Groendus aanvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:25:
[...]

Wat bedoel je met inloggen op de backend ? Hoe log ik daar aan ?

Het rare is dat ik in de Ace Installer als backend "last-mile-solutions (kpn)" zag staan (kan je zien wat jij hier hebt want er is er ook één zonder kpn), echter in de MyEve app stond de backend leeg ? Ik heb deze dan aangepast naar eveneens dezelfde waarde en na een reboot zie ik nu in de log wel degelijk communicatie en staat de OCPP boot meldingsstatus ook op "Geaccepteerd" (wat volgens mij de finale status is).

Ik zie in de log bij het badgen nu ook "Charge card xxxxxxxxxxxx detected" waarop dan na de "Authorize" een "Invalid" volgt. Hij zegt dan ook "Tag xxxxxxxxxx is not authorized by server" en "Tag xxxxxxxxxx is rejected by server, white list updated"... en effectief de badge staat nu geblokkeerd in m'n whitelist :(

Na contact met Luminus is er volgens de man aan de telefoon nog steeds geen communicatie wat bovenstaande tegenspreekt (hij ging het nogmaals melden bij de technische dienst).
Ja, dat zie ik ook last mile solutions, dat is normaal, al die backends maken bijna gebruik van last mile solutions.. Luminus moet eerst de paal actief maken, anders krijg je idd "invalid card" , hier moet je op inloggen, daar zie je of de paal actief is, kan je ook de transacties bekijken alsook de facturen komen erop voor terug betalingen....

https://luminus.evc-net.com/Overview

Ik zal volgende keer eens kijken of ik ook het woordje KPN er zie bij staan volgende keer, dat weet ik niet meer... Maar de invalid card was allessinds normaal, totdat Luminus hem actief maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 21:55:
[...]
Ik zal volgende keer eens kijken of ik ook het woordje KPN er zie bij staan volgende keer, dat weet ik niet meer... Maar de invalid card was allessinds normaal, totdat Luminus hem actief maakt
Ik heb even een test gedaan met Last Mile Soltions (dus zonder KPN) maar dan zie ik in de installer geen communicatie met de backend. Ik vermoed dat met KPN dus wel juist is want dan zie ik in de installer log wel degelijk"Back office connection available".
Luminus moet eerst de paal actief maken, anders krijg je idd "invalid card"
Volgens hun is hij actief... maar ze zien geen communicatie ? Bizar dat na twee telefoontjes niemand dan weet of dit effectief correct is.
, hier moet je op inloggen, daar zie je of de paal actief is, kan je ook de transacties bekijken alsook de facturen komen erop voor terug betalingen....
Ingelogged en onder "Oplaadpunten" heb ik één ID staan met m'n adres. Als ik hierop klik krijg ik een pagina met een grijze pie chart (geen communicatie) en onderaan heb ik ook een regel waar geen status staat.

M'n ACExxxxxxx nummer zie ik wel nergens op de website, wel een oplaadpunt ID wat ik dan weer nergens in de installer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:14:
[...]

Ik heb even een test gedaan met Last Mile Soltions (dus zonder KPN) maar dan zie ik in de installer geen communicatie met de backend. Ik vermoed dat met KPN dus wel juist is want dan zie ik in de installer log wel degelijk"Back office connection available".

[...]

Volgens hun is hij actief... maar ze zien geen communicatie ? Bizar dat na twee telefoontjes niemand dan weet of dit effectief correct is.

[...]

Ingelogged en onder "Oplaadpunten" heb ik één ID staan met m'n adres. Als ik hierop klik krijg ik een pagina met een grijze pie chart (geen communicatie) en onderaan heb ik ook een regel waar geen status staat.

M'n ACExxxxxxx nummer zie ik wel nergens op de website, wel een oplaadpunt ID wat ik dan weer nergens in de installer zie.
Hmm, dat is idd niet goed... Bij mij staat die daar op groen ipv grijs, de ace nr zie ik daar ook nergens, ik zie ook maar een gewoon een ID nummer... Bij mij kwam deze ID een 3 tal dagen na de keuring beschikbaar, dat die er bij jouw al staat, wilt idd zeggen dat Luminus deze actief heeft gemaakt...

Hebben ze er bij jouw ook de SIM ingezet? Ik heb de paal ingesteld op primair LAN en secundair SIM, alsook de laatste firmware erop gezet 6.6.x ... welke fw heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poelruitje
Nee hoor, niet complex. Als je bij groendus wilt blijven vraag je hen een groendus laadpas. Deze activeren ze op afstand met een terugleververgoeding van €0, zo behoudt je je maandelijks verbruiksoverzicht en laadt je op eigen kosten. Voor deze dienst betaal je een maandelijkse Fee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb een Alfen met een losse laadkabel, ofwel stekker aan het voertuig en een stekker voor in de laadpaal. Nu ruk ik regelmatig uit als brandweerman en als het brandweervoertuig dan vol bezet is ben ik snel weer thuis. Dan is de authenticatie sessie verlopen en moet ik hem ook aan de laadpaalzijde weer her-pluggen.

Is daar een timer te verlengen zodat hij de sessie nog even open houdt? Of kan ik hem instellen dat er een "vaste kabel" aan zit, waarmee ik hem fop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:14:
[...]

[...]

[...]

Net even gekeken in de ACE, hier dus ook lastmile (kpn)
Bij connectivity => prio 1 = ethernet, prio 2 = sim, kijk ook bj wired/mobile of de sim een connectie heeft. normaal meot je een IP en dns etc zien... woor je wired zal dat wel in orde zijn, anders kon je ook de ace niet gebruiken, mijn firmware = 6.6.2.-4312

Werk je toevallig ook bij Cegeka? want die werken idd samen met Luminus ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poelruitje
stormfly schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:08:
Ik heb een Alfen met een losse laadkabel, ofwel stekker aan het voertuig en een stekker voor in de laadpaal. Nu ruk ik regelmatig uit als brandweerman en als het brandweervoertuig dan vol bezet is ben ik snel weer thuis. Dan is de authenticatie sessie verlopen en moet ik hem ook aan de laadpaalzijde weer her-pluggen.

Is daar een timer te verlengen zodat hij de sessie nog even open houdt? Of kan ik hem instellen dat er een "vaste kabel" aan zit, waarmee ik hem fop?
Als brandweerman moet je beter weten dat je niet een laadpaal moet foppen waardoor je de kabel kunt uitnemen als deze onder last staat. Dit levert een serieus risico op. Het is zoals het is. De sessie wordt ook bij een vaste kabel afgesloten zodra je de steker losmaakt. Daar win je niks mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Poelruitje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Als brandweerman moet je beter weten dat je niet een laadpaal moet foppen waardoor je de kabel kunt uitnemen als deze onder last staat. Dit levert een serieus risico op. Het is zoals het is. De sessie wordt ook bij een vaste kabel afgesloten zodra je de steker losmaakt. Daar win je niks mee
Ik geef hem vrij via de tesla app dan ontkoppelt hij gewoon aan de auto zijde. Er is dan geen stroom meer👍 omdat ik op de opladen stoppen & ontgrendel knop druk.

No worries.

Ik wil alleen dat hij dan 10 minuten de laadsessie actief houdt aan de laadpaal zijde.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 22-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
Hij bedoeld dat als je de paal instelt als "vaste kabel", zoals je zelf vroeg, de vergrendeling op de paal niet meer werkt.
En dan ten alle tijde de kabel uit de paal kan worden getrokken tijdens het laden.
Dan creeer je een risico.

Volgens mij gaat de laadsessie altijd op inactief op het moment dat je de kabel loshaalt van de auto.
Dus niet met timer instelbaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
rick-1975 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:39:
Hij bedoeld dat als je de paal instelt als "vaste kabel", zoals je zelf vroeg, de vergrendeling op de paal niet meer werkt.
En dan ten alle tijde de kabel uit de paal kan worden getrokken tijdens het laden.

Volgens mij gaat de laadsessie altijd op inactief op het moment dat je de kabel loshaalt van de auto.
Aha in de verbeterde instellingen, dan spreken we langs elkaar heen idd. Ik ging uit van de huidige instellingen, dan laten we het zo zoals het is. In beide gevallen gebruik ik de Tesla app om de kabel te releasen vanuit de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 22-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
  • Laatst online: 31-07-2024
Gisteren een nieuwe Alfen EVE Single S line geïnstalleerd. Dat ging prima. P1 poort en UTP kabe aangesloten. Kabel getest. Alles goed. Connectie kunnen maken met MyEVE. MyEVE gaf aan dat een firmware aanwezig was. Deze meteen uitgevoerd. Tijdens installatie is er iets niet helemaal goed gegaan. Nu kom ik niet meer in de lader. Als ik de lader aanzet hoor ik de relais ook niet meer klikken en zie ik niks op het led lampje. ACE ziet de lader ook niet mbv een laptop op de lader aangesloten. Wat kan ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:07
Speedbird schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:42:
Gisteren een nieuwe Alfen EVE Single S line geïnstalleerd. Dat ging prima. P1 poort en UTP kabe aangesloten. Kabel getest. Alles goed. Connectie kunnen maken met MyEVE. MyEVE gaf aan dat een firmware aanwezig was. Deze meteen uitgevoerd. Tijdens installatie is er iets niet helemaal goed gegaan. Nu kom ik niet meer in de lader. Als ik de lader aanzet hoor ik de relais ook niet meer klikken en zie ik niks op het led lampje. ACE ziet de lader ook niet mbv een laptop op de lader aangesloten. Wat kan ik nu doen?
Exact hetzelfde als wat er hier is gebeurd. Heel fijn. Alfen zegt dat ik een monteur moet laten langskomen tbv het vervangen van het systeemboard. Geen flauw idee wat het gaat kosten maar meer dan Marktplaats afwachten ;-). Heb je garantie?
Is er nog wel connectie via de ethernetinterface?

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
marccom schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Oh lekker dan! Wat slecht dat er dan meteen een nieuw systeemboard in moet. Ik heb ook geen connectie meer met de ethernetinterface.

Exact hetzelfde als wat er hier is gebeurd. Heel fijn. Alfen zegt dat ik een monteur moet laten langskomen tbv het vervangen van het systeemboard. Geen flauw idee wat het gaat kosten maar meer dan Marktplaats afwachten ;-). Heb je garantie?
Is er nog wel connectie via de ethernetinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
Oh lekker dan! Wat slecht dat er dan meteen een nieuw systeemboard in moet. Ik heb ook geen connectie meer met de ethernetinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:07
Ik hou me aanbevolen voor een alternatieve oplossing, dan kan ik mn brick hier ook herstellen... Maar Alfen support kennende ga je dit als oplossing/voorstel krijgen. Misschien nog voor hier nuttig: welke versie was het en wat kon je installeren als nieuwere versie?

[ Voor 23% gewijzigd door marccom op 23-06-2024 13:39 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedbird
Ik heb helaas niet zo snel de software versies kunnen zien.

Dat hoop ik ook inderdaad. Om toch op een manier in de lader te kunnen komen. De paal heeft nagenoeg niks geladen. Wellicht valt het onder garantie, maar dat zal wel weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11
Dit is dan toch wel bizar he; ‘ er moet nieuw systeembord in’, de mijne Alfen Single S pro hangt inmiddels meer dan een jaar, via Coolblue. Hun backoffice hangt eraan a €4,- per maand wat het me kost. Dit vanwege installatiegarantie en dergelijke. Via de MyEve app geeft ie aan dat software 6.3 er nog niet op staat. Ik laat het dan ook maar zo gezien alle troubles die ik hier lees. Verder nooit geen problemen ervaren met de unit/het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09 20:23
Microstar schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:27:
De paal kan niet tijdens het laden van mono naar driefasen schakelen
Ik vond bovenstaande stelling heel plausibel. Ook ChatGPT was het ermee eens (ook specifiek voor de alfen). Tot vandaag scheen bij ons de zon niet genoeg om dit te kunnen testen. Maar vandaag was het zover dat de panelen richting 6kW aan het leveren waren. Vanochtend begonnen met 1 fase en rond 12 was er genoeg zonnestroom om hem (automatisch) te laten switchen van 1 naar 3 fasen. Hij lijkt bij de wissel heel even te stoppen en dan over te springen (ofwel van 1 naar 3, ofwel weer terug van 3 naar 1). Dat gaat gepaard met een melding in de volkswagen app, die idd aangeeft dat ie stopt en dan meteen daarna meldt dat ie (weer) begint. Ondertussen komen er wat wolkjes langs en nu wisselt ie regelmatig tussen 1 en 3 fasen (met als gevolg dat de volkswagen app lekker tekeergaat).

En ook in dit huishouden speelt de al eerder in dit topic aangekaarte WAF (wife acceptance factor). Mijn echtgenote vind die meldingen helemaal niks en mij is vriendelijk maar indringend verzocht om (vandaag dan toch) te stoppen met spelen. Ze was overigens wel zo sportief om smakelijk te lachen om de term WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Berendd schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Technisch gezien is de laadpaal van mij, heb namelijk voor de installatie en paal betaald. Echter het beheer ligt bij Groendus.

Ik snap wel het standpunt, ze geven aan veel ellende te hebben met palen die niet goed meer werken als ze zowel gekoppeld zijn aan een lokaal netwerk als via 4G aan de portal. De reden hiervoor is niet bekend, maar er lijkt een verschil in beveiligingsinstellingen tussen de Alfen app en de koppeling met de portal (aldus de medewerker aan de telefoon) Daarom is de policy om deze wachtwoorden niet te verstrekken, zodat de portal (en de daarmee gekoppelde afrekening) dus blijft werken.

Groendus is bezig met een opvolger van de Leaseplan energy app waar ook de solar charging in geregeld zou moeten zijn, daarmee nog geen koppeling aan HA helaas.

Mijn paal is ook geinstalleerd door een onderaannemer van Allego, maar hier werkt de ACE code niet als password. Zal kijken of ik wel de SSA login kan ontfutselen via Allego.
En wat is er mis mee dat Groendus jou gewoon een rekening stuurt als je hun instellingen vernaggelt ? Uiteindelijk hoeven zij alleen maar een pas te valideren, en een datagram te krijgen zodra een laadsessie start en eindigt, en hoeveel kWh er geladen is. Maar ze laten het nu doorschemeren alsof jij als eigenaar te dom bent om correct met de instellingen om te gaan.

Hoe dan ook, als de wallbox aan je muur is geschroefd ben je juridisch eigenaar van de wallbox. En alleen al daardoor heb je recht op de toegangscodes. Punt is alleen dat iedereen naar elkaar verwijst, groendus naar de leasemaatschappij, leasemaatschappij weer naar groendus en tussendoor ook nog eens naar de werkgever.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rick-1975 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:39:

Aan paalzijde als zit er een weerstandje in de stekker. Aan paalzijde geeft dat weerstandje de lader info hoeveel Amp de kabel aan kan. Bijv. 220 ohm (tussen sensordraad en aarde overigens) staat voor een kabel die 32A aan kan. Er is daar een mooie tabel voor. Op deze manier
weet de lader dus of er een stekker in zit, en wat daar doorheen kan.
Auto zijde zit iets soortgelijks. Ook daar wordt er een kleine spanning op een sensordraad gezet (de rode in een laadkabel, een van de twee extra polen bovenin) door de auto, ook weer met een weerstand. Hiermee geeft de auto aan de lader door dat hij is ingeplugd, en ook hoeveel Amp de auto kan afnemen. Zodat de lader de auto niet overbelast.
Zodra je de stekker uit de auto haalt (ontgrendelen of anders) valt de spanning op die draad weg, en onderbreekt de lader de laadstroom. Tevens wordt dan de laadsessie afgesloten.
Aan de kant van de auto

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:40
Ad Hox schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:50:
Yes, het is gelukt om een ethernet connectie te maken. Voor de P1 verbinding moet ik nog wat connectors bestellen.

Ik heb de MyEve app werkend en ook de ACE installer met bijbehorende credentials. Alleen krijg ik een foutmelding bij firmware update (van 5.8.1 naar 6.5.0b). Nu meerdere keren geprobeerd maar helaas geen succes.

Error melding: Request timeout

Log:
  • UpdateFirmware invalid header (unkown?)
  • Error 400 during parsing of incoming FW
  • Error 500 during parsing of incoming FW
  • Request buffer full
  • Unkown http method
Ben via ethernet verbonden op hetzelfde (sub)netwerk. VPN en Adblock staan tijdelijk uit. Instelligen wijzigen lukt wel.

Ideas?
webcrtor schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Heb je hier toevallig al oplossing voor gevonden ? Ik zit met exact hetzelfde probleem namelijk (zit ook op 5.8.1) Zowel geprobeerd via de MyEve app (owner login) alsook de ACE installer met Owner login. Rebooten helpt niet
Beetje laat misschien maar voor jullie en wellicht anderen die hier terecht komen via google:
Ik had dezelfde fout, maar dat komt omdat er 2 firmware versies zijn met verschillende encryptie. Namelijk A en B. Als je de verkeerde kiest (in mijn geval A) kreeg ik deze fout.

Op de website van Alfen staat gedetailleerde uitleg:
https://knowledge.alfen.c...ation+in+the+MyEve+app%3F
https://knowledge.alfen.c...+encryption+key+A+or+B%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
DaRealRenzel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Hoe dan ook, als de wallbox aan je muur is geschroefd ben je juridisch eigenaar van de wallbox. En alleen al daardoor heb je recht op de toegangscodes. Punt is alleen dat iedereen naar elkaar verwijst, groendus naar de leasemaatschappij, leasemaatschappij weer naar groendus en tussendoor ook nog eens naar de werkgever.
Deze vind ik interresant. Heb je daar iets van als onderbouwing, om de codes als nog los te peuteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
NoFate schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:43:
[...]
Net even gekeken in de ACE, hier dus ook lastmile (kpn)
Bij connectivity => prio 1 = ethernet, prio 2 = sim, kijk ook bj wired/mobile of de sim een connectie heeft. normaal meot je een IP en dns etc zien... woor je wired zal dat wel in orde zijn, anders kon je ook de ace niet gebruiken, mijn firmware = 6.6.2.-4312
De installateur heeft hier ook LAN op prio 1 gezet en mobile op 2 maar ik heb hier allerlei testen mee gedaan en dit geeft totaal geen verschil. Er is ook geen communicatie probleem want ik zie hem netjes aan de backend vragen of m'n tag geldig is (en die zegt van niet). Ik zie trouwens ook regelmatig hartbeats.

Er zit dus duidelijk iets fout bij Luminus/LMS wat mij betreft maar daar heeft men het licht nog niet gezien... alwachten dus of er morgen iemand naar gaat kijken (wel zonde van het mooie zonnige weertje nu, en van de tijd om naar een publieke lader te rijden).

Bij de eerste keer opstarten van de ACE Installer kreeg ik ook een melding om te upgraden naar de nieuwe firmware dus ik draai ook 6.6.2-4312

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
Speedbird schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:42:
Ik heb ook eens zever gehad met een firmware update. Bij mij lag het aan het feit dat ik een vast IP had ingesteld op de paal. Om een of andere reden liep dit in de soep nadat een ander toestel plots hetzelfde ip gebruikte na die firmware update… Ik heb dit in orde gekregen door in de router te kijken welk toestel dat conflict gaf en dit apparaat vervolgens eventjes uitgeschakeld. Dan maar nieuw (nog vrije) vast ip aan mijn laadpaal gegeven en het probleem was opgelost.
Ik zou dus eens wat opzoekwerk doen in je router naar conflicterend ip adressen.
Ook oppassen met de alfen home assistant integratie als je deze gebruikt. Laadpaal laat maar 1 sessie toe. Dus je kan niet tegelijk de integratie actief hebben EN ook nog eens inloggen via my eve of ACE installer.

[ Voor 13% gewijzigd door DieterC op 23-06-2024 20:23 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste