[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 38 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 16:28
P1 die wegvalt en terug komt ligt bijna altijd aan een slechte splitter of een splitter die een extra voeding nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24

Aldmar

Niks...

Daveth schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:38:
[...]

P1 die wegvalt en terug komt ligt bijna altijd aan een slechte splitter of een splitter die een extra voeding nodig
Ik heb er geen splitter tussen zitten en de HomeWizard meter heeft ook zijn eigen voeding.

Het lijkt er op dat iets triggert dat de P1 API disabled (hieronder te zien bij 11:18:29, 11:23:29, 11:28:29)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADtf3wALad85UhRzYMqTV_PWQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeyQ6VTYpKbecMwHMf1HkJSH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Vandaag eens de gelegenheid gehad om te "spelen" met de relatief nieuwe Connect app van Alfen.

Werkt (voorlopig) feilloos en on the fly.
Zelfs tijdens het laden kan je met de schuifbalk gewoon van links naar rechts tussen min. vermogen (1,4 kW) en max vermogen (zoals ingesteld in de ACE installer/MyEve app, kan blijkbaar niet in de Connect) verstellen en het vermogen past zich op de laadpaal onmiddellijk aan.

Wanneer ik Connect app instel om min. 1,4 kW gaat de paal wel laden aan 1,3 kW (maar dat vind ik niet erg, wist alleen niet dat de EV dat kon).

Loadbalancing via de wifimodule van HW werkt eveneens perfect met de Connect app.

Laden op "solar green" blijft, net zoals bij de MyEve, problematisch.
De laadpaal past zich wel aan de PV productie aan maar er zit altijd 500 tot 700 W afgenomen vermogen op bovenop de overproductie.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 16:09
Hi allemaal,

Vandaag een Alfen unit thuis laten installeren.
Meneer was super klantvriendelijk, netjes en behulpzaam, maar geen ITer ;-).

Oftewel, eindresultaat is dat ik momenteel kan opladen, maar vooralsnog zonder load balancing.
Wanneer ik via de ACE service app kijk zie ik dat het uitgegrijsd is, omdat ik de juiste licentie niet heb. Hij snapte er niets van, want dat had hij nog nooit eerder gezien en gaat nu maandag eerst bellen met Alfen. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van kopen, inkloppen en klaar.. Maar goed, we wachten af.

Wat vreemder is, en wellicht dat iemand hier iets herkent of tips heeft, hij heeft hem uiteindelijk afgeconfigureerd met mijn WIndows laptopje, want via de app (zoals hij dat altijd doet, zo zei hij) werkte het niet. Wanneer de app (MyEve) opstart gaat hij zoeken naar een paal op hetzelfde netwerk. Heb hem uitgelegd dat dat 'm niet gaat worden, doordat het een ander vlan is. Handmatige toevoer is gelukkig ook mogelijk, maar ook dat lukte niet. De app gaat zoeken naar het IP adres staat er en na een tijdje verschijnt een rood kruit met de melding dat het toevoegen mislukt is, omdat er "iets" mis is gegaan. Superhandige feedback, "iets"... not. Anyway, wel vreemd, want firewall technisch is al het verkeer open (gedaan om te testen), maar nul resultaat. Een ping bv werkt feilloos.

Dus eigenlijk twee vragen :)

1).Weet iemand waarom die app mogelijk de paal niet wil toevoegen?
2) Wat 'mis' ik feitelijk wanneer de app niet werkend zou zijn te krijgen?

Wanneer iemand iets nuttigs weet te vertellen over die licentie voor LB, is dat ook welkom! :) Dank alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:44
mati1983 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:34:
Hi allemaal,

Vandaag een Alfen unit thuis laten installeren.
Meneer was super klantvriendelijk, netjes en behulpzaam, maar geen ITer ;-).

Oftewel, eindresultaat is dat ik momenteel kan opladen, maar vooralsnog zonder load balancing.
Wanneer ik via de ACE service app kijk zie ik dat het uitgegrijsd is, omdat ik de juiste licentie niet heb. Hij snapte er niets van, want dat had hij nog nooit eerder gezien en gaat nu maandag eerst bellen met Alfen. Volgens mij is dat gewoon een kwestie van kopen, inkloppen en klaar.. Maar goed, we wachten af.

Wat vreemder is, en wellicht dat iemand hier iets herkent of tips heeft, hij heeft hem uiteindelijk afgeconfigureerd met mijn WIndows laptopje, want via de app (zoals hij dat altijd doet, zo zei hij) werkte het niet. Wanneer de app (MyEve) opstart gaat hij zoeken naar een paal op hetzelfde netwerk. Heb hem uitgelegd dat dat 'm niet gaat worden, doordat het een ander vlan is. Handmatige toevoer is gelukkig ook mogelijk, maar ook dat lukte niet. De app gaat zoeken naar het IP adres staat er en na een tijdje verschijnt een rood kruit met de melding dat het toevoegen mislukt is, omdat er "iets" mis is gegaan. Superhandige feedback, "iets"... not. Anyway, wel vreemd, want firewall technisch is al het verkeer open (gedaan om te testen), maar nul resultaat. Een ping bv werkt feilloos.

Dus eigenlijk twee vragen :)

1).Weet iemand waarom die app mogelijk de paal niet wil toevoegen?
2) Wat 'mis' ik feitelijk wanneer de app niet werkend zou zijn te krijgen?

Wanneer iemand iets nuttigs weet te vertellen over die licentie voor LB, is dat ook welkom! :) Dank alvast!!
Vraag 1 heb je zelf al beantwoord: laadpaal zit op een andere vlan. Iedereen heeft hier al vanalles geprobeerd om dat opgelost te krijgen. Een NAT rule zou blijkbaar helpen maar ikzelf krijg het niet opgelost.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:24
alfen werkt gewoon niet als je het via een ander subnet wilt benaderen, ook al kan je er wel bij via normale routing. ook ip adres opgeven werkt dan niet. workaround is om de app die je gebruikt in hetzelfde subnet te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Dank allebei. Overigens wel bijzonder, want wanneer je in de app op 'handmatig' klikt geven ze zelf als reden waarom je dat zou kunnen willen het scenario van een ander subnet op.. :P

Maar, mis ik er iets aan wanneer ik die app niet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:44
mati1983 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:53:
Dank allebei. Overigens wel bijzonder, want wanneer je in de app op 'handmatig' klikt geven ze zelf als reden waarom je dat zou kunnen willen het scenario van een ander subnet op.. :P

Enkel wanneer je vaak instellingen wilt wijzigen denk ik. Maar dat kan je bv ook gewoon via Home Assistant als je dat hebt.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mati1983 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:53:

De Alfen Connect app al geprobeerd?
Minder uitvoerige instellingen dan via de Windows ACE installer/My Eve app maar de basisinstellingen (tussen minimum en maximum vast laden, solar comfort en green laden - heb je wel de LB licentie voor nodig zijn dan heel eenvoudig te bedienen.
Zoekt ook automatich naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 10:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

nujtrug schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Vraag 1 heb je zelf al beantwoord: laadpaal zit op een andere vlan. Iedereen heeft hier al vanalles geprobeerd om dat opgelost te krijgen. Een NAT rule zou blijkbaar helpen maar ikzelf krijg het niet opgelost.
En wat als je een subnet mask zou gebruiken dat zo groot is dat beide ip netwerken er binnen vallen ?

Bijvoorbeeld /20 ipv /24, dan valt 192.168.1.0 tot 192.168.15.254 er binnen....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Hi all,

Dank voor het meedenken!

De Alfen connect app heb ik ook geprobeerd. Deze meldt echter direct dat hij niets vindt, wat ik snap aangezien het een ander subnet is. Zie geen optie tot handmatig invoeren.

En qua subnetmask.. Dat zou ik kunnen proberen, maar de één is 172.17.1.0/24 en de ander 10.0.0.0/24.. Dat wordt wel een heel groot subnet en dus ook heel lang zoeken ;-) Ik zou natuurlijk even tijdelijk een SSID kunnen aanmaken, wat in hetzelfde subnet uitkomt, maar weet niet of de app gewoon blijft connecten na de initiële setup vanuit hetzelfde subnet, wanneer ik het daarna weer terugzet qua netwerken..

Hier de hele boel omgooien omdat die laadpaal softwarematig tekort schiet vertik ik (en is niet praktisch) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
mati1983 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 01:14:
Hi all,

Dank voor het meedenken!

De Alfen connect app heb ik ook geprobeerd. Deze meldt echter direct dat hij niets vindt, wat ik snap aangezien het een ander subnet is. Zie geen optie tot handmatig invoeren.

En qua subnetmask.. Dat zou ik kunnen proberen, maar de één is 172.17.1.0/24 en de ander 10.0.0.0/24.. Dat wordt wel een heel groot subnet en dus ook heel lang zoeken ;-) Ik zou natuurlijk even tijdelijk een SSID kunnen aanmaken, wat in hetzelfde subnet uitkomt, maar weet niet of de app gewoon blijft connecten na de initiële setup vanuit hetzelfde subnet, wanneer ik het daarna weer terugzet qua netwerken..

Hier de hele boel omgooien omdat die laadpaal softwarematig tekort schiet vertik ik (en is niet praktisch) :)
Ik heb zelf een extra ssid aangemaakt in het vlan en subnet van de laadpaal en gebruik dat voor het configureren. Scheelt een hoop gedoe.

Maar ik blijf het als software engineer onbegrijpelijk vinden dat dit niet normaal kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:07
mati1983 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 01:14:
En qua subnetmask.. Dat zou ik kunnen proberen, maar de één is 172.17.1.0/24 en de ander 10.0.0.0/24.. Dat wordt wel een heel groot subnet en dus ook heel lang zoeken ;-)
Hoe groot je subnet is heeft veolgens mij niets te maken met lang zoeken... het zoeken van de laadpaal is vermoedelijk gewoon via een broadcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
vdburg schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb zelf een extra ssid aangemaakt in het vlan en subnet van de laadpaal en gebruik dat voor het configureren. Scheelt een hoop gedoe.

Maar ik blijf het als software engineer onbegrijpelijk vinden dat dit niet normaal kan werken.
Yep, bizar eigenlijk. Vooral omdat ze bij de keuze voor handmatig de opmerking erbij hebben staan dat dit nuttig is wanneer de paal zich in een ander netwerk bevindt. 8)7

Anyway, heb nu een kleine virtual machine aangemaakt met de ACE client erop en deze samen met de paal in een mini subnetje geplaatst op een eigen vlan. }:O Geen idee of ik de phone client mis, maar deze kan altijd nog met een emulator via dezelfde VM.. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mati1983 op 09-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 12:52
ronjon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:55:
ik ondervind problemen met het solar charging van de Alfen EVE paal.

wanneer de settings ingesteld staan op Green 100%, lijkt de paal toch te wisselen tussen CHARGING_SOLAR_CHARGING_FULL en CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL

ook in het scherm van de lader is zichtbaar dat er nog steeds stroom van het net wordt gebruikt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

overige settings

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi, misschien heb je al iets gevonden anders kijk eens onder de tab voertuig en vink daar eens “gereed voor ZE” aan. Ik vermoed dat ZE voor Zonne-Energie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 12:52
Nu nog een andere vraag. Is er ergens een optie om een limiet te zetten op thuisbatterij.

Ik laad op op 100%groene stroom. Dus als er een overschot is van 1,4kW wordt er stroom naar de auto gepompt.
Ik heb vandaag gemerkt dat wanneer de zonnepanelen geen overproductie hebben, er stroom van mijn thuisbatterij naar de auto gaat. Met als gevolg dat de batterij op 0% staat. Ik zou deze willen limiteren tot 40%, maw 60% van mijn thuisbatterij mag naar de auto gaan. Als er nog maar 40% overblijft dan stopt het laden. Dit zodat ik s’avonds en tijdens de nacht geen stroom moet kopen.

Weet iemand of je dit kan instellen en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet in de Alfen want dat is een laadpaal maar door de min SoC in de software van je thuisbatterij in te stellen.
Waar je dat doet hangt uiteraard af van het accu systeem zelf.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26
R009 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Hoi, misschien heb je al iets gevonden anders kijk eens onder de tab voertuig en vink daar eens “gereed voor ZE” aan. Ik vermoed dat ZE voor Zonne-Energie staat.
ZE is voor ZeroEmission / Renault specifiek gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrynak63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:33
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een Alfen Eve Single Pro laadpaal actief met de e-flux backoffice.
Nu heb ik het volgende issue:
Als ik een laadsessie start met mijn laaddruppel en die stop ik na 1 minuut dan wordt de sessie netjes beeindigd. Je hoort de laadpoort op de auto ontgrendelen en de laadpaal geeft de sessieduur weer en nog wat info.
Als ik een langere (1 uur) laadsessie heb en ik beeindig de sessie dan blijft de melding "even geduld" en een zandloper in het scherm staan. De laadpoort in de auto wordt niet ontgrendeld. Die moet ik handmatig ontrendelen via de Tesla app. Dan wordt de sessie op de laadpaal ook afgebroken.

Het lijkt wel of de lader de communicatie met de auto kwijt is na een langere tijd.
Iemand een idee welke instellingen ik kan/moet optimaliseren?
Ik heb op dit forum een andere gebruiker gezien met exact hetzeflde probleem maar vind geen oplossing terug.

Alle hulp en suggesies zijn welkom. Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 08:44
nujtrug schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb het wel aan de praat gekregen via een Masquerade NAT van de source VLAN naar de destination VLAN (alle protocollen). Let misschien wel op andere blokkerende rules tussen de VLANs. Router is ERX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Vrijdag komt men hier eindelijk de laadpaal installeren (na een lange bevalling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 09:51
Ik heb een probleem met mijn laadpaal (Eve Pro Single) dat mij ondertussen tot waanzin drijft.... hetvolgende:

- Ik heb de laadpaal al ruim 2 jaar
- altijd goed gewerkt icm E-Flux als aanbieder en als extra de Stekker.app voor slim laden
- Bij het aansluiten van de auto begon het laden altijd direct -> stekker.app geeft een melding op mijn mobiel -> laden word gepauzeerd door Stekker en automatisch weer gtestart wanneer de stroom goedkoop is.

Nu beginnen de problemen:
Sinds kort heb ik de laadpaal verbonden met mijn homeautomation systeem om zelf het laden te gaan regelen. Verder heb ik de firmware van de laadpaal naar de nieuwste versie 6 geupdate zodat deze ook zelf kan sturen op zonneenergie aan de hand van de waarden van de P1 van de slimme meter. Dit werkt zo ver prima! Vanuit Homeassistant lees ik de lader alleen maar uit en via de ACE service app kan ik instellingen wijzjigen.

Ik wil van de stekker app af, dus heb ik bij E-Flux en Stekker de laadpaal ontkoppeld. Nu gaat mijn laadpaal op geen enkele manier meer laden! Alles werkt goed, laadsessie wordt gestart en de laadpaal schiet in standje "wacht op vermogen". In de logging zie ik vanalles gebeuren waaronder een melding "Disabled by external limit 0.0A en LOADBALANCING_FORCED_OFF. Wat ik ook instel of doe, de lader blijft op pauze staan. Ook volledig uitschakelen van Load Balancing heeft geen zin, geen verschil in gedrag.

Nu komt het vreemde: Als ik de lader weer toevoeg aan de stekker app en een sessie start, dan zie ik dat Stekker remote een charging profile in mijn lader schiet, en begint het laden weer te lopen. Alles werkt dan naar behoren...

Contact gehad met Stekker: Wij schieten alleen een profiel in wanneer er gekoppeld is met de laadpaal en het zo is ingesteld. Wij doen niets met een default charging profile, dus daar ligt het niet aan.

E-flux heeft geen idee. Ze beheren wel de laadpaal via de Alfen backoffice maar kunnen niets voor mij doen.

Hoe krijg ik nu mijn laadpaal weer normaal aan de praat? Ik heb zelfs een factory reset gedaan maar geen resultaat. Bij een factory reset blijven trouwens alle logging en transactions gewoon staan, het lijkt dus niet een volledige reset te zijn.

Hieronder de logging van een laadsessie van vanmorgen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YP-HvVCkEpKPuNRBfmE4oCo0vM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SbztVkwmSrLjuqJDtuA81a2y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5wUhbLDJTLTrgO3m67DX6SsG6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qVaL4Fiayaaft2UW1FbbkRWa.png?f=fotoalbum_large

Iemand die weet hoe ik die default limit er weer af krijg, of hoe je het default charging profile reset?

[ Voor 12% gewijzigd door 2xdehelft op 10-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:56
Ik ben een laadpaal aan het uitzoeken omdat we binnenkort een elektrische auto krijgen.

https://www.warmteservice...-Type-2-vaste-/p/09021007
Ik had deze gevonden voor wat het lijkt een hele goede prijs.

Ik hoef helemaal niks met vergoeding vanuit het werk dus waarom zou ik er een back office systeem aan gekoppeld willen, zijn daar nog meer voordelen aan?
Verder wil ik wel de koppeling met de p1 meter en dan alleen kunnen laden op zonne energie, is dat standaard mogelijk of heb je daar de extra load balancing optie voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:41
Ik heb zelf load balancing geimplementeerd op home assistant via modbus. Mijn maximaal vermogen wil ik laag houden wegens capaciteitstarief (België). Om te kunnen laden wanneer er een andere grote verbruiker actief is, moet ik daarom switchen naar 1 fase (want er is geen 3x6A meer vrij, maar wel 1x6A). Wanneer ik via modbus switch naar 1 fase, wordt er meteen teruggeschakeld naar 3 fasen. Zou dit door een charging profile van de backend kunnen zijn (Eneco Emobility in mijn geval)? Ik ben momenteel met hen in contact, maar ze denken momenteel dat ik 2 fases wil afsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-06 21:27
JoramQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
Ik ben een laadpaal aan het uitzoeken omdat we binnenkort een elektrische auto krijgen.

https://www.warmteservice...-Type-2-vaste-/p/09021007
Ik had deze gevonden voor wat het lijkt een hele goede prijs.

Ik hoef helemaal niks met vergoeding vanuit het werk dus waarom zou ik er een back office systeem aan gekoppeld willen, zijn daar nog meer voordelen aan?
Verder wil ik wel de koppeling met de p1 meter en dan alleen kunnen laden op zonne energie, is dat standaard mogelijk of heb je daar de extra load balancing optie voor nodig?
Prima paal, heb hem ook.
Hier waarschijnlijk goedkoper, inclusief Loadbalancing!

https://charge24.nl/

Edit- Kan zo snel de 11kw single s line niet meer vinden. Heb hem zelf daar wel besteld een maand geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door TopOne01 op 10-06-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
TopOne01 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Prima paal, heb hem ook.

Edit- Kan zo snel de 11kw single s line niet meer vinden. Heb hem zelf daar wel besteld een maand geleden.
https://charge24.nl/produ...-vaste-kabel-plug-charge/

500,- incl vaste kabel !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:56
Maar dat is de 1 fase variant. Ik zoek een 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JoramQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:25:
Bij mijn weten niet.
De hardware is wel standaard voorzien maar je zal een licentie moeten hebben om de software te activeren.
Zowel voor laden op solar als om via de P1 meter aan loadbalancing te doen heb je de LB licentie nodig (ik dacht een 190 tot 200 €).

Om het vermogen van de paal (naar beneden) te regelen heb je de P1 niet nodig.
Je kan dat ook manueel instellen in de app.
In de Connect app van Alfen zelfs on the fly met een schuifbalk. De paal reageert daar ogenblikkelijk op.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-06 21:27
JoramQ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
Maar dat is de 1 fase variant. Ik zoek een 3 fase
Misschien proberen waard om ze een berichtje te sturen via Whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
MrMathos schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb het wel aan de praat gekregen via een Masquerade NAT van de source VLAN naar de destination VLAN (alle protocollen). Let misschien wel op andere blokkerende rules tussen de VLANs. Router is ERX.
Thanks ga ik nog even mee spelen dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Poelruitje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Jazeker..ook ervaren. Alfen wijst naar een charging profile en operator wijst naar voertuigfout..terug laten zetten naar 6.5.0 en probleem is opgelost. Ik waag me voorlopig niet meer aan een update op deze manier.
Ik heb dezelfde problemen.. Heb je deze firmware 6.5 nog ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 10:33
TopOne01 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:31:
[...]

Prima paal, heb hem ook.

Die hebben volgens mij een beperkt assortiment en heb het gevoel dat het niet wordt aangevuld.

Ik denk dat de palen uit een of ander faillissement of dergelijke komen(niks mis mee trouwens, heb de mijne daar 3 maanden geleden gekocht en alleen maar tevreden van).
Dat kan verklaren waarom je hem niet meer vindt, toen ik de mijne besteld 3 maanden terug hadden ze een 20 tal verschillende modellen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
devastator83 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:46:
[...]

6.6.2-4312

Probleem is die Charging profile met purpose ExternalConstraints. Die krijg ik niet weg met ClearChargingProfile. Zelfs na het verwijderen van de backoffice en het herstarten van de paal komt die terug ...
Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem.... al uren in zitten ondertussen.. heb je hier een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
2xdehelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:09:
Ik heb een probleem met mijn laadpaal (Eve Pro Single) dat mij ondertussen tot waanzin drijft.... hetvolgende:

- Ik heb de laadpaal al ruim 2 jaar
- altijd goed gewerkt icm E-Flux als aanbieder en als extra de Stekker.app voor slim laden
- Bij het aansluiten van de auto begon het laden altijd direct -> stekker.app geeft een melding op mijn mobiel -> laden word gepauzeerd door Stekker en automatisch weer gtestart wanneer de stroom goedkoop is.

Nu beginnen de problemen:
Sinds kort heb ik de laadpaal verbonden met mijn homeautomation systeem om zelf het laden te gaan regelen. Verder heb ik de firmware van de laadpaal naar de nieuwste versie 6 geupdate zodat deze ook zelf kan sturen op zonneenergie aan de hand van de waarden van de P1 van de slimme meter. Dit werkt zo ver prima! Vanuit Homeassistant lees ik de lader alleen maar uit en via de ACE service app kan ik instellingen wijzjigen.

Ik wil van de stekker app af, dus heb ik bij E-Flux en Stekker de laadpaal ontkoppeld. Nu gaat mijn laadpaal op geen enkele manier meer laden! Alles werkt goed, laadsessie wordt gestart en de laadpaal schiet in standje "wacht op vermogen". In de logging zie ik vanalles gebeuren waaronder een melding "Disabled by external limit 0.0A en LOADBALANCING_FORCED_OFF. Wat ik ook instel of doe, de lader blijft op pauze staan. Ook volledig uitschakelen van Load Balancing heeft geen zin, geen verschil in gedrag.

Nu komt het vreemde: Als ik de lader weer toevoeg aan de stekker app en een sessie start, dan zie ik dat Stekker remote een charging profile in mijn lader schiet, en begint het laden weer te lopen. Alles werkt dan naar behoren...

Contact gehad met Stekker: Wij schieten alleen een profiel in wanneer er gekoppeld is met de laadpaal en het zo is ingesteld. Wij doen niets met een default charging profile, dus daar ligt het niet aan.

E-flux heeft geen idee. Ze beheren wel de laadpaal via de Alfen backoffice maar kunnen niets voor mij doen.

Hoe krijg ik nu mijn laadpaal weer normaal aan de praat? Ik heb zelfs een factory reset gedaan maar geen resultaat. Bij een factory reset blijven trouwens alle logging en transactions gewoon staan, het lijkt dus niet een volledige reset te zijn.

Hieronder de logging van een laadsessie van vanmorgen...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand die weet hoe ik die default limit er weer af krijg, of hoe je het default charging profile reset?
Waarschijnlijk blijft er een charging profile hangen, je kan ergens in de ACE installer (uit mijn hoofd in het tabblad waar de log staat) een commando uit voeren, voer daar cperase uit en dan enter, er lijkt dan niets te gebeuren maar als je dan in je log kijkt zie je dat deze uit gevoerd word.
Lader opnieuw starten en dan is deze hangende charging profile weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Daveth schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Waarschijnlijk blijft er een charging profile hangen, je kan ergens in de ACE installer (uit mijn hoofd in het tabblad waar de log staat) een commando uit voeren, voer daar cperase uit en dan enter, er lijkt dan niets te gebeuren maar als je dan in je log kijkt zie je dat deze uit gevoerd word.
Lader opnieuw starten en dan is deze hangende charging profile weg.
Hmm helaas ik kwam deze gisteren al tegen in het forum maar geen success. Het commando draait zoals je zegt maar er veranderd voor mij niets. Waarschijnlijk omdat het een profiel is met de optie ExternalConstraints, tenminste dat lees ik in een andere post.

Gisteren zelfs een downgrade van firmare van 6.6 naar 6.5 uitgevoerd en daarna een factory reset.. nog steeds hetzelfde probleem.. En nog steeds wanneer ik een externe aanbieder van slim laden gebruik (Stekker in dit geval) dan begint het laden wel te lopen nadat ze een charging profile naar mijn lader sturen. Maar dit is dus maar tijdelijk tot de volgende sessie.

voor nu nog steeds geen fix dus helaas :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-06 07:35
2xdehelft schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Ik heb dezelfde problemen.. Heb je deze firmware 6.5 nog ergens?
heb je 6.6.2 al geprobeerd? die staat er als ZIP bestand.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

6.5.0 4217 heb ik niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
Poelruitje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:09:
[...]

heb je 6.6.2 al geprobeerd? die staat er als ZIP bestand.
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

6.5.0 4217 heb ik niet meer
6.5 heb ik er inmiddels op staan (downgrade vanaf 6.6) maar geen verschil, nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De laatste firmware is al 6.6.x
Ben zelf van 6.3 naar 6.6.0 gegaan en beiden werk(t)en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-06 15:10
Wie weet wat de comfort stand is bij opladen met zonne-energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dat je altijd laadt aan het minimum ingestelde vermogen ongeacht de beschikbare zonne-energie.
Je kiest dus eerst voor solar charging, dan voor de comfort stand en vervolgens stel je het minimum vermogen in waarmee je altijd wil laden (of je wijzigt het minimum ingestelde vermogen niet wanneer dat voldoet).
Indien er zonne-energie is dan komt die daar als extra bovenop (tot het max. ingestelde vermogen van de laadpaal, dat kan niet in de Connect app. Dat moet je dan weer eerst instellen in de My Eve app op ACE installer).
Stel je bv. 3 kW in (laagst mogelijke instelling is 1,4 kW) en er is 5 kW PV overproductie beschikbaar dan ga je laden aan 5 kW (PV). Is er nog 2 kW overproductie PV dan ga je laden op 2 kW zon en 1 kW net.
Is er geen PV productie meer blijf je laden aan 3 kW uit het net.

Bij "Green" solar charging laad je altijd op zonne-energie. Zakt de beschikbare zonne-energie onder het min. laadvermogen van de EV (doorgaans 6 of 18A) stopt het laden tot er weer voldoende zonne-energie beschikbaar is.

Gebruik je de Alfen Connect app is de uitleg duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT6jJopy5SVc-PMdTaE7Ae4VPMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxCx8XGUvTSfzoD0O9wjbS11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM3iEUK_bU_iAwWgT7Tst9T7JwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHIHWN0K7rkgF6PMlXdn6FXi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 11-06-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-06 15:10
Dank voor het antwoord heb de comfort stand gelijk ingeschakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb er nog aan toegevoegd:
Indien er zonne-energie is dan komt die daar als extra bovenop (tot het max. ingestelde vermogen van de laadpaal, dat kan niet in de Connect app. Dat moet je dan weer eerst instellen in de My Eve app op ACE installer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htv12
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-01 10:46
Weet iemand of een Alfen Eve Single Pro met productiedatum 17-04-2020 werkt met firmware 6.6.2?
Hieronder staat een screenshot van het model en de versienummers van het controller en power board.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1lRu7qRdpDEOhSAXORo25tYAUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tKw7iZkqQmeQaK76847lWkQo.png?f=user_large

Ik heb de upgrade van 4.7.1 naar 4.15.7 uitgevoerd en wil naar 6.6.2 omdat ik gebruik wil maken van solar charge. Gezien de berichten op dit forum ben ik daar een beetje huiverig voor.

In de knowledge base van Alfen staat onderstaand overzicht van de updates welke hiervoor nodig zijn.
Daarin is niet aangegeven dat je van 5 naar 6 kan.
https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ijbqk2nY-h9lsekH0uiT-KdZPrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4rUXHCbyy8yfw8pTQbzXnon7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bij mijn weten zijn firmware updates niet gebonden aan een productiedatum.
Ik zit nu op firmware 6.6.0 met een SPL uit 2019.
Je kan doorgaans wel niet veel stappen overslaan.
Dus bv. niet van firmware 4.x ineens naar 6.x.
Dat doe je best in tussenstappen.
Ik ben bv. van 4.x naar 5.6 gegaan, vervolgens naar 6.3 en van daaruit naar 6.6.

Vanuit 4.x dus wel degelijk overheen de jaren tot bij 6.x geraakt.
(Ik weet wel niet of die muur tussen 5.x en 6.x iets van recente datum is, ik ben zodra het mogelijk was naar 6.3 geschakeld om het solar laden te kunnen gebruiken en dan geruime tijd op 6.3 blijven steken).
Vervolgens pas bij kopplen HW P1 wifimodule aan de SPL verder gegaan naar 6.6.0.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 11-06-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33
Was er niet iets met updaten oudere fw en plots de nood aan het toegangspaswoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
htv12 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:53:
Weet iemand of een Alfen Eve Single Pro met productiedatum 17-04-2020 werkt met firmware 6.6.2?
Hieronder staat een screenshot van het model en de versienummers van het controller en power board.

[Afbeelding]

Ik heb de upgrade van 4.7.1 naar 4.15.7 uitgevoerd en wil naar 6.6.2 omdat ik gebruik wil maken van solar charge. Gezien de berichten op dit forum ben ik daar een beetje huiverig voor.

In de knowledge base van Alfen staat onderstaand overzicht van de updates welke hiervoor nodig zijn.
Daarin is niet aangegeven dat je van 5 naar 6 kan.
https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F

[Afbeelding]
Kan goed maar aangezien in heel de 6.x.x bugs zitten op de 6.3.0 na kan je beter gelijk naar 6.3.0 updaten.
Een betere stap is om eerst naar 5.6.0 te updaten en dan naar 6.3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htv12
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-01 10:46
Daveth schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:34:
[...]

Kan goed maar aangezien in heel de 6.x.x bugs zitten op de 6.3.0 na kan je beter gelijk naar 6.3.0 updaten.
Een betere stap is om eerst naar 5.6.0 te updaten en dan naar 6.3.0.
Hoe kom ik aan 6.3.0?
Op de website van Alfen is alleen de laatste versie van 6.x.x te downloaden. Van alle andere versies kan je alleen de release notes en dergelijke inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Alfen Single Pro line (vaste kabel)

Geïnstalleerd via werkgever (België)

Is niet verboden met Wifi, maar wel met mobiel netwerk.

Is er een manier om met de app te werken?
Ik vermoed enkel lokale toegang via wifi: is hier een installateur voor nodig om deze verbinding te maken?

Bedoeling is voornamelijk info consulteren en zonne-energie-geoptimaliseerd laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 10:33
GigaPixels schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:25:
Alfen Single Pro line (vaste kabel)

Geïnstalleerd via werkgever (België)

Is niet verboden met Wifi, maar wel met mobiel netwerk.

Is er een manier om met de app te werken?
Ik vermoed enkel lokale toegang via wifi: is hier een installateur voor nodig om deze verbinding te maken?

Bedoeling is voornamelijk info consulteren en zonne-energie-geoptimaliseerd laden.
Je moet hem bedraad aansluiten op je netwerk.

Hier is geen installateur voor nodig maar je moet hel een netwerkkabel leggen naar de paal en hem aansluiten door de alfen te openen, dus als je een beethe handig bent kun je dit zelf.
Als de paal loadbalancing heeft kun je evt die kabel gebruiken en de lb laten lopen via homewizard.

Daarna kun je de paal bedienen mits je het ww hebt, mogelijks werkt de eve connect ap zonder ww??

Dan zou je zonneladen bv kunnen doen zonder, wel jammer dat je dit niet direct bij de installatie hebt aangegeven het had je mogelijks veel werk kunnen besparen.

Edit: je kunt als je een kabel hebt ook gewoon de kap opemen en een laptop instelen en solar aanzetten, maar dan moet je iedere keer dat je dit wilt wijzigen hetzelfde doen, dus tenzij je heel weinig km's doet is dit af te raden aangezien je dan in de winter gaat laden op 1.4kw(minimum)

[ Voor 11% gewijzigd door izzet3838 op 11-06-2024 19:54 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
izzet3838 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:52:
[...]

Daarna kun je de paal bedienen mits je het ww hebt, mogelijks werkt de eve connect ap zonder ww??
Voor connectie met de nieuwe Eve Connect app heb je ook het psw nodig van de Alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

htv12 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:53:
[...]

Hoe kom ik aan 6.3.0?
Op de website van Alfen is alleen de laatste versie van 6.x.x te downloaden. Van alle andere versies kan je alleen de release notes en dergelijke inzien.
Zoek even terug in dit topic. Deze vraag is vaak gesteld en ook beantwoord met linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 11:33
Ik wil mijn ICU Compact aansturen via bijv. Home Assistant. Ooit had de laadpaal 3G verbinding met TheNewMotion/Shell. Maar die werkt niet meer en Shell geeft geen support meer.
Ik heb een UTP kabel in de lader gedaan en ik zie netwerklampjes op de port aangaan op de switch. Maar geen ipadres. Ook niet als de paal uit/aan gezet wordt. Ook niet als ik een paar uur wacht.

Via een losse switch heb ik alle subnetten gescanned (192/172/10) en heb ik met wireshark geluisterd. Niets...

Het lijkt wel alsof de laadpaal ingesteld dhcp uit zonder ip-adres.

Iemand nog enig idee hoe ik mijn paal aan het netwerk krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 15:32
Ik heb sinds kort een homewizard P1 meter op 192.168.0.17
Hoe moet ik nu de laadpaal instellen om enkel aan solar-charging te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brZgIdeauBmMetbZsCjyafaLMj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TLeKVqHX9A8DfmE2GwKd2kHC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF2lDBpegyVri3B5CH8ZQcUpVF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/am4D302OZEi6YYPO7A7tzolx.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gabPbJT5x64QScQlxwJqcboaos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rJSu8r37r9gdBXgVS2YUIJJN.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukiVsYSWuUTh8Xbt4RhhZ1oZEck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ou5aPrmOVBq45zRxQ6FRyX4S.png?f=user_large

Maar het lijkt erop dat er iets niet goed staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYudfFXWrqf2oFtS8sQ-LdHCFV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lZBSXRJKxlN34sercc9cGTAa.png?f=user_large

Toch kan ik gewoon naar mijn homewizard surfen: http://192.168.1.17/api/v1/data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CI1EvtY6xTQjn10RWGtcLo2ftU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iizz6OLO0LPPZV2f5aIKyNIm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@scatman Juist IP instellen?

192.168.0.17 vs.
192.168.1.17 ?

(let op 3e octet) :+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Bij "protocol selection" kiezen voor "DSMR4.x / SMR5.0 (P1)" i.p.v. "modbus tcp/ip".
Daarna in het dsmr venster kiezen voor homewizard en de verdere stappen doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
MisteRMeesteR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:09:

192.168.0.17 vs.
192.168.1.17 ?

dom van me, zo overeengekeken 8)7
Roeland54 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:14:
Bij "protocol selection" kiezen voor "DSMR4.x / SMR5.0 (P1)" i.p.v. "modbus tcp/ip".
Daarna in het dsmr venster kiezen voor homewizard en de verdere stappen doorlopen.
Thnx, dat lijkt er inderdaad al meer op.
Heb het nu aangepast, naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1YgN1clbGxCxTJlDAk_0hqEay0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jXi8HfUFT947kdgH7Zb4jpsM.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B41qXZJZyMt4T3V19TJxJiLkUSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/om3dQDbuFnW42SDBVmSrwffl.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMWYGovQdpbjf7EPGZ_DphWiLs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzGCE8faTLjjYnx3yVQP9boJ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dEYEA3VaVqSCGiPQSgMyhXbQOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oOby7BAPlsJQxyEOYKW3oeZL.png?f=user_large

Als ik dan start met laden, pakt hij echter toch nog stroom van het net ipv enkel wat beschikbaar is vanuit de panelen (gecheckt met de homewizard app).
Wat zie ik toch over het hoofd? :?

EDIT: na een reboot vd laadpaal lijkt het te werken _/-\o_ O+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
fabianz schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:07:
Ik wil mijn ICU Compact aansturen via bijv. Home Assistant. Ooit had de laadpaal 3G verbinding met TheNewMotion/Shell. Maar die werkt niet meer en Shell geeft geen support meer.
Ik heb een UTP kabel in de lader gedaan en ik zie netwerklampjes op de port aangaan op de switch. Maar geen ipadres. Ook niet als de paal uit/aan gezet wordt. Ook niet als ik een paar uur wacht.

Via een losse switch heb ik alle subnetten gescanned (192/172/10) en heb ik met wireshark geluisterd. Niets...

Het lijkt wel alsof de laadpaal ingesteld dhcp uit zonder ip-adres.

Iemand nog enig idee hoe ik mijn paal aan het netwerk krijg?
ICU compact werkt heel anders en is zeer oud, deze worden door niets meer ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 11:33
ICU compact werkt heel anders en is zeer oud, deze worden door niets meer ondersteund.
Tja, maar ik ben een Tweaker. Laden doet hij als de beste en er kan een netwerkstekkertje in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
MisteRMeesteR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:09:

192.168.0.17 vs.
192.168.1.17 ?

Ook opletten met 017 versus 17... voor sommige software is dit hetzelfde (en formatere ieder deel met voorloopnullen) maar andere bekijken 017 als octaal 17 wat decimaal 15 is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vandaag ook problemen met de combinatie LB via de HW wifi dongle en de max. toegestane laadsnelheid.
Veilige LB modus staat op 12A.
De laadpaal wordt gevonden en de solar charging is actief en instelbaar (LB connectie via de HW P1 zou dus aanwezig moeten zijn?).
Via MyEve staat de paal ingesteld op zijn max. 32A (monofase is 7,4 kW).
Via de Connect App kan ik de slider dan idd bewegen tussen 1,4 en 7,4 kW.
Maar het laden zelf stopt - ondanks hoger ingesteld - dan op 2,8 kW.
Toevallig (?) gelijk aan de safe current van 12A ingesteld voor LB.
Dat zou dus betekenen dat de LB verbinding via de HW P1 wifi dongle niet continu stabiel is en de Connect App dan overschakelt naar max. de 12A safe current van de LB.

(Vervolgens, om zeker te zijn dat het probleem zich daar stelt, via de MyEve app de safe current van de LB verhoogd naar 17A maar nog niet kunnen testen, EV moest op pad).

ps. Een paar dagen geleden kon ik wel de max. power via de Connect app instellen tussen 1,4 en 3,6 kW - wat toen de ingestelde max. waarde van de laadpaal was (terwijl de safe current toen ook op 12A stond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:50
Volgende week wordt mijn Alfen geplaatst met load balancing .
Maar mijn vraag: ik heb thuis nog een lange utp cat 5e liggen is die goed genoeg om meteen (na lief vragen) erbij naast te leggen? De telefoniste snapte niet helemaal mijn vraag dat ik een extra kabel erbij wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 10:37
vandordten schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:41:
Maar mijn vraag: ik heb thuis nog een lange utp cat 5e liggen is die goed genoeg om meteen (na lief vragen) erbij naast te leggen? De telefoniste snapte niet helemaal mijn vraag dat ik een extra kabel erbij wilde.
Als je loadbalancing gaat krijgen, krijg je al 1 utp naar de P1 meter. De tweede is handig voor toegang van je laadpaal via app. Zorg dat hij lang genoeg is, dat je hem dan in de meterkast of zelfs verder ergens in kan prikken.

Krijg je hem Lease? Soms doen ze moeilijk over het eigenaren password, maar dat heb je wel nodig om in te loggen. Dat eigenaren password en login wordt soms als sticker aan de binnenkant geplakt en soms nemen ze het mee denk ik. Maak er iig een foto van.

[ Voor 28% gewijzigd door kisik op 13-06-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandordten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:50
Geen lease, en kabel naar mijn p1 zit in de installatie ivm load balancing. Ik hem al een hw splitter aangeschaft
Gaat dus echt om één extra kabel, om iig een cool logo te plaatsen 😁, en ik heb hier nog een cat 5e liggen.
kisik schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Als je loadbalancing gaat krijgen, krijg je al 1 utp naar de P1 meter. De tweede is handig voor toegang van je laadpaal via app. Zorg dat hij lang genoeg is, dat je hem dan in de meterkast of zelfs verder ergens in kan prikken.

Krijg je hem Lease? Soms doen ze moeilijk over het eigenaren password, maar dat heb je wel nodig om in te loggen. Dat eigenaren password en login wordt soms als sticker aan de binnenkant geplakt en soms nemen ze het mee denk ik. Maak er iig een foto van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:08
Als je hem in een buis/leiding doet wel. Als je van plan was hem los in de grond te (laten) leggen. Dan niet. Dan moet je een buitenkabel nemen. Voor de rest is cat 5/6/7/whatever niet relevant voor de verbinding met de paal.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrynak63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:33
Cat5e is ruim voldoende wat snelheid betreft. De netwerkinterface van de Alfen is maar 100Mbit.
Ik zou hem wel in een mantelbuis leggen idd. Heb zelf grondkabel maar die ligt ook in een mantelbuis.
Verder is shielded beter. Heb ik ook niet want de grondvariant daarvan is een drama om te verwerken maar geen last van interferentie.
Heb dat even in de gaten gehouden maar die verbinding is zo stabiel als wat, ook al laad ik met de volle 11 kW.
Pingetjes blijven overeind en binnen de milliseconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 18:05
Ik vraag het hier even, maar er zijn zoveel laadpalen dat er niet meer aan uit te komen is.
De installateur lijkt me richting Zaptec Go te dirigeren en geen fan van Alfen.

Is de Zaptec inderdaad net zo goed, of is er toch iets waarom velen Alfen prefereren?

Wij hebben solar edge zonnepanelennsysteem en zou graag natuurlijk de zonenergie in de auto laten lopen.

Bijkomend heb ik geen zin in allerlei abonnementen formules, maar wil ik een product dat direct out of the box werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Qurius op 14-06-2024 06:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 22:53
IvoB2 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:16:.
Toevallig (?) gelijk aan de safe current van 12A ingesteld voor LB.
Dat zou dus betekenen dat de LB verbinding via de HW P1 wifi dongle niet continu stabiel is en de Connect App dan overschakelt naar max. de 12A safe current van de LB.).
Hier ook eens LB getest via de HW p1 dongle maar was niet stabiel. Viel steeds terug op safe current. Heb ook een kabel liggen (met correcte splitter) en dat werkt wel feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Idd, hier ook terug naar vaste UTP verbinding (zonder splitter).

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-06 06:51
Dank aan allen:
Bij het updaten van de firmware en het bedienen van de laadpaal heb ik een wat aparte route gevolgd. Namelijk startend bij het gewenste eindresultaat (de eve connect app kunnen gebruiken voor solar charging) en stap voor stap uitkomend bij bij het begin: Hoe installeer en onderhoud je een laadpaal met de ACE installer app.

Waarschijnlijk ga je in deze post niets nieuws lezen, maar ik vond het leuk om mijn ervaring met jullie te delen en jullie allemaal te bedanken voor al jullie bijdragen. Ze helpen mij om nog héél veel experimenteerwerk te gaan verrichten en plezier te hebben met energiemanagement.

Conclusies en ervaringen
  • Conclusie 1: Het geluk is met de dommen (ik spreek uiteraard voor mezelf)
  • Conclusie 2: Ignorance is bliss (zeker als punt 1 op jou van toepassing is)
  • Conclusie 3: Geduld is een schone zaak
  • Conclusie 4: Alfen is zo slecht nog niet (en dat meen ik oprecht)
Mijn adviezen:
  1. RTFM (en uiteraard dit topic)
  2. Alvorens te paniekeren: reboot
  3. Als dát niet werkt: maak je paal even 15 minuten stroomloos en herstart.
Mijn reis:
  1. Ik las over de Eve Connect app (dus nog niet de My Eve app) in relatie tot solar charging
  2. Dat leek me mooi, dus ik installeerde die app (op IOS)
  3. De app kreeg geen verbinding met het laadstation en dat was logisch: De installateur had alleen een P1 kabel geïnstalleerd en de app heeft nodig dat laadpaal en (in mijn geval) telefoon in hetzelfde netwerk/subnet zitten
  4. Dus zelf maar een UTP (cat5e) kabel bijgetrokken van laadpaal naar mijn switch en ingeprikt op de RJ45 aansluiting. Was wel ff priegelen, maar relatief eenvoudig
  5. Toen kreeg de app wél verbinding, en gaf ie aan dat de firmware bijgewerkt moet worden (was 4.x). Maar niet HOE ….
  6. Beetje gegoogeld en toen kwam ik uit op de MyEve app: Geïnstalleerd en meteen verbinding tussen laadpaal en telefoon
  7. De MyEve app adviseerde inderdaad om een firmware update te doen: Ik zat op 4.x en de app adviseerde om meteen naar de laatste firmware te gaan.
  8. Gelukkig had ik dit tweakers topic nog niet gelezen, want anders had ik het toen niet aangedurfd. Maar ignorance is bliss: Dus in één keer van 4.x naar 6.6.2-4312, zonder tussenstappen
  9. Bij installeren van de upgrade vroeg het systeem om een wachtwoord. Dat had ik natuurlijk niet. Maar na vijf keer maar half gelezen te hebben kwam ik erachter dat hij vroeg om een NIEUW owners wachtwoord in te geven: Hallelujah, lezen is een vak: RTFM
  10. Ingeven van het nieuwe owners wachtwoord ging probleemloos, evenals de firmware update en de bijbehorende reboot
  11. En inderdaad: Het geluk is met de dommen. Nu had ik wél toegang via de Eve Connect app.
  12. Alleen dat owners wachtwoord. Al veel over geschreven en ook bij mij accepteerde de app het zojuist ingestelde wachtwoord niet direct. Maar geduld is een schone zaak: Na een kwartiertje deed datzelfde wachtwoord het ineens wél. En geloof me: Dit was geen typefout (keepass): Dit was echt een kwestie van een nagelbijtende 15 minuten geduld uitoefenen.
  13. Uiteindelijk kwam ik ook terecht op dit topic en kwam ik erachter dat er ook nog zoiets bestaat als de ACE installer.
  14. Geïnstalleerd en dan vraagt het programma om een windows applicatie-wachtwoord in te geven
  15. Als ik dit topic eerder had gelezen had ik geweten dat er een paar generieke userID’s en wachtwoorden in omloop zijn. Zie bijvoorbeeld deze post in dit topic.
  16. Die wijsheid had ik op dat moment nog niet, maar de Alfen website beschrijft keurig hoe je dat aan kunt aanvragen. In drie minuten was dat geregeld. Alfen is zo slecht nog niet
  17. En nu merk ik inderdaad dat er wat kleine verschillen zijn tussen de ACE installer en de MyEve app. Het uitlezen van dingen doe ik meestal in de MyEve app; het maken van aanpassingen dan weer met de ACE installer.
  18. Heb alle instellingen nog eens nagelopen en volgens mij heb ik alles nu goed ingesteld. Solar Charging werkt technisch wel redelijk, maar ik ben nog wat voorzichtig met de “green” modus vanwege het vele aan en uitschakelen. Ik zet hem dus liever met de hand op comfort zodat ie in ieder geval continue laadt met minimaal 1400 W
Mijn plannen
  • Eerst maar eens heroverwegen of ik nog een backoffice nodig heb, nu ik de laadpaal ook zelf kan bedienen
  • Tegelijkertijd ook eens wat experimenteren met solar charging m.b.v. de Eve Connect app
  • En later de overige wijsheden uit dit topic meenemen en spelen met EVCC in combinatie met HomeAssistant
Mijn installatie
  • Laadpaal: Alfen Eve Single Pro-Line (32A) incl LBA - Type 2 stekker 7,5M (AC, 3-fase, 22.0kW)
  • Installatiedatum: april 2022
  • Installateur en CPO: 50Five Solutions
  • Backoffice: 50Five (met de oplossing van Last Mile Solutions)
  • Eigenaar: Dat ben ik dus zelf
  • Firmware versie: 6.6.2-4312
  • Aansluitingen: P1 kabel naar slimme meter en RJ45 ethernet kabel naar mijn netwerk switch
  • Energiemonitor: Domoticz (geeft enige indicatie over mijn leeftijd)
  • P1 Splitter: Een goedkope telefoonsplitter uit een prehistorisch verleden, maar hij werkt wel
Ter afsluiting:
Nogmaals dank aan iedereen die heeft bijgedragen (en nog steeds aan het bijdragen is) aan dit topic. Het heeft me enorm geholpen en ik zal blijven lezen om mijn kennis up-to-date te houden en uit te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen ben ik ook de gelukkige eigenaar van een Alfen Single Pro-Line maar wat betreft de koppeling met de Homewizard heb ik nog een vraagje?

Bij Active-balancing heb ik volgende parameters;
Data Source: Meter
Received Measurements: Including charging EV
Protocol Selection: DSMR4.x / SMR5.0 (P1)

Bij DSMR4.x / SMR5.0 (P1) heb ik volgende parameters;
DSMR/SMR interface: Homewizard Wi-Fi P1
DSMR/SMR Server IP address: 192.168.110.100 (IP adres van m'n dongle)
DSMR/SMR Server port: 80

Als ik echter ga kijken bij Live Monitoring dan zie ik nochtans bij Currents alles op 0 staan (Socket 1 en Smart meter). De wagen is niet aan het laden (paal moet nog gekeurd worden en zou nog niet actief zijn) maar ik zou denk toch iets te zien te krijgen bij "Smart meter" ?

Een andere fout (websockets) die ik zie is de volgende;

2024-06-14T12:44:47.480Z:USER:comConnect.c:365:mobile connect
2024-06-14T12:44:47.718Z:INFO:taskCANopen.c:1065:Persistent memory hash changed
2024-06-14T12:44:47.734Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket ws-private.evc-net.com:80
2024-06-14T12:44:47.750Z:INFO:websockets.c:2202:WS timeout: 15000 ms
2024-06-14T12:44:47.785Z:INFO:taskCANopen.c:1767:Updated object 0x2075, 18 bytes
2024-06-14T12:44:48.511Z:ERROR:websockets.c:2229:Got no status: HTTP/1.0 404 Not Found
2024-06-14T12:44:48.523Z:SECURITY:websockets.c:820:WebSocket upgrade failed (-1)
2024-06-14T12:45:17.484Z:INFO:modem.c:985:Modem state PPPConnect->Connected
2024-06-14T12:49:14.832Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: DISCONNECT
2024-06-14T12:49:14.863Z:INFO:comConnect.c:279:Connectivity state: STOPPING MODEM
2024-06-14T12:49:15.472Z:INFO:modem.c:985:Modem state Connected->Stopping
2024-06-14T12:49:15.480Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:51:PPP Connection Close
2024-06-14T12:49:15.488Z:INFO:taskTCPIP.c:914:Configured wired connection as default internet interface.
2024-06-14T12:49:15.500Z:WARNING:modem_ppp_lwip.c:41:User error (5)
2024-06-14T12:49:15.507Z:INFO:modem_ppp_lwip.c:42:PPPlinkStatusCB: PPP Connection lost

De laadpaal heeft momenteel firmware 6.6.0-4240... raden jullie een recentere aan ? Ik zie dat eveneens ng9xx 6.6.2-4312-bl-upgrade-a en b.fwi beschikbaar is.

Na een reboot van de laadpaal zie ik...

2024-06-14T13:07:10.847Z:WARNING:taskP1Meter.c:360:Unable to start P1 communications, Read Timeout Error
2024-06-14T13:07:51.003Z:ERROR:taskP1Meter.c:390:Unable to communicate with P1 device during init!
2024-06-14T13:07:51.031Z:WARNING:active_lb.c:110:Enter ActiveLB safeMode: 8.0A
2024-06-14T13:07:51.039Z:INFO:taskMain.c:6223:Socket #1: Active current 0.0->8.0 due to current limit: Active-LoadBalancing
2024-06-14T13:07:51.378Z:INFO:taskMain.c:6634:Socket #1: PWM DC 13.3% (8.0 A)
2024-06-14T13:08:11.062Z:WARNING:taskP1Meter.c:591:P1 Device failure: too many retries, report to Backoffice
2024-06-14T13:08:11.929Z:ERROR:comFaults.c:355:P1 lost, in safe mode max 8A check P1 connection [209]

... blijkbaar lukt de communicatie met de dongle dus niet ? De vraag is alleen waarom niet ? (of moet de P1 meter in hetzelfde VLAN/subnet zitten ?)

[ Voor 16% gewijzigd door r2504 op 14-06-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-06 08:48
IvoB2 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:15:
Dat je altijd laadt aan het minimum ingestelde vermogen ongeacht de beschikbare zonne-energie.
Je kiest dus eerst voor solar charging, dan voor de comfort stand en vervolgens stel je het minimum vermogen in waarmee je altijd wil laden (of je wijzigt het minimum ingestelde vermogen niet wanneer dat voldoet).
Stel je bv. 3 kW in (laagst mogelijke instelling is 1,4 kW) en er is 5 kW PV overproductie beschikbaar dan ga je laden aan 5 kW (PV). Is er nog 2 kW overproductie PV dan ga je laden op 2 kW zon en 1 kW net.
Is er geen PV productie meer blijf je laden aan 3 kW uit het net.

Bij "Green" solar charging laad je altijd op zonne-energie. Zakt de beschikbare zonne-energie onder het min. laadvermogen van de EV (doorgaans 6 of 18A) stopt het laden tot er weer voldoende zonne-energie beschikbaar is.

Gebruik je de Alfen Connect app is de uitleg duidelijk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had verwacht dat met Comfort stand aan er in de avond (na zonsondergang) dan volle bak geladen zou worden (11Kwh in mijn geval)..
Bleek niet het geval.

Is dit nu mogelijk om in te stellen? Hoor graag hoe.
Auto laad netjes met zonne energie en dan na zonsondergang regulier laden.
Zo niet, dan feature request ☺️😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is net omgekeerd.
De comfort stand gaat minimum laden aan wat is ingesteld en op zonne-energie als extra bovenop het minimum. De toegevoegde zonne-energie wordt bepaald door je digitale meter (teruglevering via P1 poort) en niet volgens een bepaald uur/stand van de zon.
Stel je in de comfortstand 11 kW in zal hij altijd minimum aan 11 kW laden.
Wil je na zonsondergang aan max laden zal je moeten schakelen van Solar Charging/Comfort naar "Maximum Power" waarbij de schuifbalk uiterst rechts op de max. waarde staat ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZFSaTPVly_O8olzg1sRaXeexb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY6qGFbCq9eJhs2dgsDQ0PIm.jpg?f=fotoalbum_large

(Bij mij staat de vertrekwaarde ALTIJD op het min. 1,4 kW, ik heb nl. een vaste kabel aan de laadpaal en P&C en wil niet dat een onoplettende onverlaat plots van het net gaat laden :) ).

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
r2504 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:56:
... blijkbaar lukt de communicatie met de dongle dus niet ? De vraag is alleen waarom niet ? (of moet de P1 meter in hetzelfde VLAN/subnet zitten ?)
In de Ace Installer krijg ik nog steeds niets te zien en gaat hij op veilig met 8A.

In de My Eve app op de smartphone zie ik echter onder Advanced, Smart meter wel;

- 5221_0A - Smart Meter - Current L1 (A) : 0.479999
- 5221_0B - Smart Meter - Current L1 (A) : 1.190000
- 5221_0C - Smart Meter - Current L1 (A) : 1.190000

... wat overeenstemt met de Homewizard P1 meter API resultaten...

"active_current_l1_a": 0.48,
"active_current_l2_a": 1.2,
"active_current_l3_a": 1.18,

Waarom zie ik dan niets in de Ace Installer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

.

[ Voor 99% gewijzigd door Ugchel op 15-06-2024 13:29 . Reden: Weg ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim29
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-09-2024
Wie weet de oplossing? Ik heb een Alfen Eve Single pro-line in combinatie met een tesla model y. De Alfen is een socket versie en die gebruik ik met een losse laadkabel van 15 meter. Na het laden laat ik de stekker in de lader zitten en rol ik de laatste 5 meter van de kabel op in een opberg box langs de weg. Als ik nu weer een nieuwe laadsessie start en de laadkabel aansluit op de auto dan geeft de Alfen een foutmelding met uitroepteken en code 304 "opladen is nog niet gestart sluit de kabel opnieuw aan om door te gaan" Als ik de stekker nu uit de lader verwijder en opnieuw inplug op de lader is de foutmelding weg en kan ik prima laden.
De Alfen accepteert dus niet dat je na een vorige laadsessie de stekker in de lader laat zitten. Kun je een instelling op de Alfen aanpassen dat dit wel mogelijk is? Je kunt de Alfen tenslotte ook als niet Socket versie kopen met een vaste kabel en dan blijft de kabel na het laden ook aan de lader zitten. Nog even ter info ik maak gebruik van een laadpas om de laadsessie te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
Wim29 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:12:
Wie weet de oplossing? Ik heb een Alfen Eve Single pro-line in combinatie met een tesla model y. De Alfen is een socket versie en die gebruik ik met een losse laadkabel van 15 meter. Na het laden laat ik de stekker in de lader zitten en rol ik de laatste 5 meter van de kabel op in een opberg box langs de weg. Als ik nu weer een nieuwe laadsessie start en de laadkabel aansluit op de auto dan geeft de Alfen een foutmelding met uitroepteken en code 304 "opladen is nog niet gestart sluit de kabel opnieuw aan om door te gaan" Als ik de stekker nu uit de lader verwijder en opnieuw inplug op de lader is de foutmelding weg en kan ik prima laden.
De Alfen accepteert dus niet dat je na een vorige laadsessie de stekker in de lader laat zitten. Kun je een instelling op de Alfen aanpassen dat dit wel mogelijk is? Je kunt de Alfen tenslotte ook als niet Socket versie kopen met een vaste kabel en dan blijft de kabel na het laden ook aan de lader zitten. Nog even ter info ik maak gebruik van een laadpas om de laadsessie te starten.
Probeer dit:

Ace installer -> power settings -> advanced -> connecter1 -> connector type -> fixed cable.

Een mogelijke bijwerking is wel dat de kabel nu altijd ontkoppelt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door vdburg op 15-06-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
r2504 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 00:00:
[...]
In de Ace Installer krijg ik nog steeds niets te zien en gaat hij op veilig met 8A.
Even op de switch port mirroring aangezet en Wireshark erbij genomen. Ik zie dus netjes m'n laadpaal een GET /api/v1/telegram doen naar de dongle (in m'n IoT VLAN) welke ook antwoord maar dan geeft de laadpaal altijd een RST, ACK. Soms zie ik ook nog enkele andere rare dingen dat de dongle zowel een HTTP 200 als 400 geeft.

Eerste poging was dan om onder connectivity m'n tweede netwerk profiel (mobile, de ingebouwde SIM kaart dus) uit te schakelen. Op zich zou dit niet nodig zijn wat netwerk profiel 1 (wired) heeft de hoogste prioriteit (al gaat de routing dan toch nog duidelijk fout). Dit leek even te werken maar uiteindelijk kreeg ik weer berichten zoals "P1 Device failure: Empty Data Error" en uiteindelijk "P1 lost, in safe mode".

Dan toch maar m'n dongle verhuist naar m'n LAN VLAN en nu werkt alles prima (de Alfen laadpaal vond hem ook meteen, moest dus zelf het adres niet aanpassen). Spijtig dat bedrijven zo'n beperkte visie hebben op netwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Iemand een idee wat het gedrag is als ik "Allow single-/multiphase charging" aanzet ?

Als ik nu in Eve Connect kijk dan is het minimum vermogen 4.2 kW (3 x 1.4 kW vermoed ik)... echter ik zou dit graag lager willen zetten (1.4 kW en de rest via PV). Is dit mogelijk via die checkbox ?

Edit: Checkbox aan/uit maakt op het eerste gezicht geen verschil in Eve Connect. Het blijkt wel dat je bij Comfort wel minimaal 1.4 kW kan aangeven in tegenstelling tot puur via het net laden.

[ Voor 25% gewijzigd door r2504 op 15-06-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim29
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-09-2024
vdburg schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Probeer dit:

Ace installer -> power settings -> advanced -> connecter1 -> connector type -> fixed cable.

Een mogelijke bijwerking is wel dat de kabel nu altijd ontkoppelt kan worden.
Bedankt voor je tip, gelijk ingesteld en nu kijken af het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Iemand die kan helpen? De laadpaal lijkt maar op 1 fase (max3,6kWh) te werken, terwijl ik toch 3 fases (en solar charging) heb ingeschakeld.... de max phases bij connector 1 kan ik niet aanpassen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkfnCv28NSDRJpkZ6sgjxLxMbhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4wlvGuM4Zp3zcC6UgCp6SduE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wGEhIxKGeoHSvsNs4MoI6xEKlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tLBujvJfsXfPZR6JRapgBAip.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KndahvNnmqoRWKOmpAsrmVcj1Ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HNoYtg9HHp30n3mlklfgUmmi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAK1aJNbtQT6pvswxxpvVYWxw3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUMAwBJcZr13K57Z5PKy1MOv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvlVjITvJwNGFA3N4m2wAbfRPWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TahIsSK1n7crwMMCfp5ZG7ja.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbhG9ggjo2u7vIghKtLe7xsopO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gMfJUyENiweyxhU2iwdMp6J5.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door scatman op 15-06-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:05
Je wekt te weinig op voor het minimum 3 fase vermogen (4300va)

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
dit is natuurlijk een moment opname... Ik heb 9000kWh aan pannelen liggen.
Toen ik op ander moment in homewizard keek (toen de zon vol scheen) zag ik bijna 6000kWh terug geleverd worden. Het lijkt me dus effectief maar 1 fase te nemen?!?
De connector max current (16A) staat deze correct?
Is het niet raar dat de "current socket L2&3 "op 0 blijven staan in de live monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
U kunt uw comfort Charing op 4200va zetten en de paal herstarten. Dan zal hij op 3 fasen laden

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
ik heb zojuist eens solar charging afgezet, en dan krijg ik ook "maar 3.6kWh".
Op de laadpaal zelf staat: max 11kWh, maar het lijkt dus dat die maar één fase neemt.

Wilt er iemand eventueel zijn configratie (screenshots) even delen aub? (indien mogenlijk waarbij het de auto laadt op 11kWh met solar charging geconfigureerd)

Kan het zijn dat dit komt door de waarde "number of feeder cables":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wGEhIxKGeoHSvsNs4MoI6xEKlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tLBujvJfsXfPZR6JRapgBAip.png?f=user_large

Deze staat op 1, en kan ik ook niet aanpassen naar 3?!?

Of het komt het door deze setting (die ik ook niet kan aanpassen): connector 1 > max phases
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KndahvNnmqoRWKOmpAsrmVcj1Ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HNoYtg9HHp30n3mlklfgUmmi.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door scatman op 15-06-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:22
Epoxus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Ik loop nu dus inderdaad vast op het "Owner" password. Maandag maar bellen met Leaseplan en hopen dat ze kunnen helpen. De installateur Allego heeft deze informatie niet achtergelaten destijds..
En heb je het voor elkaar gekregen?
Ik krijg het bij LP (groendus) toh niet voor elkaar het owner password te ontfrutselen

[ Voor 10% gewijzigd door rick-1975 op 15-06-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
@scatman

Misschien stomme vraag, maar toch voor de zekerheid:
  • Weet je zeker dat je auto daadwerkelijk met drie fasen kan laden (in het topic kon ik niet terugvinden welke auto je hebt).
  • Weet je zeker dat je in je auto niet een vinkje "laadstroom verlagen" hebt aanstaan?
Noot: Het lijkt me idd zinvol om dit eerst zonder "solar charging" te testen en daarna pas mét.

V.w.b. de laadpaalsettings:
Ik denk dat onze Vlaamse tweakers je hier beter kunnen helpen.
In Nederland heb ik een 3x25A aansluiting en dat wijkt misschien af van Vlaanderen.
Bij deze niettemin de settings die ik op mijn Laadpaal heb staan zijn (op base van de ACE Installer).
Met die instellingen kan ik gewoon op 3 fasen laden tot een max vermogen van 11 kW.
Dat werkt bij mij ook gewoon met Solar Charging, maar als ik jou was zou ik het eerst aan de praat zien te krijgen met "gewone" stroom.

Installation: Zelfde als jouw instellingen, behalve de station max current
  • Station Max Current = 16 (de instelling is per fase)
Connector1
  • Max Current: 16 (wederom: is per fase)
  • Connector type = Balz/Mennekes
  • Max Phases = 3
Load Balancing
  • Max Smart Meter current: 25
  • Safe Current: 10 (Dat is hoog genoeg om 11 KWh te kunnen laden en veilig genoeg om geen zekeringen te laten springen in de meterkast)
  • En uiteraard het vinkje single/multiphase aangezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Ik heb zojuist geprobeerd zonder solar charging, en dan krijg ik ook maar 3.6kWh. 1 fase dus...

Auto heb ik nagekeken (Skoda Enyaq 80) en kan normaal met 11kWh laden (op andere plaatsen toch)

Ik vermoed dat het komt door "power settings > connector 1 > max phases"

Deze staat op 1 en kan ik niet naar 3 wijzigen?!? Licentie issue?

@NTiBhohoSJ66vgJ kun jij deze waarde wel manueel aanpassen?

[ Voor 5% gewijzigd door scatman op 15-06-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Ik ben nog lang geen expert. Ik deel je analyse dat dit te maken heeft met de max phases. Ik kan die inderdaad aanpassen, maar misschien komt dat ook door mijn overige settings. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een licentie issue is. Als ik in jouw schoenen stond zou ik nou onderstaande settings proberen. Aangepaste settings invoeren, laadpaal 15 minuten stroomloos maken, en dan weer opnieuw opstarten. Ik weet niet zeker of dat je probleem op gaat lossen, maar het zijn veilige settings (veiliger dan die uit de post waarin je load balancing op 48 A hebt ingesteld) en voor mij werken ze goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZOCk_9SL2-1K7ivI7MEBcFPBEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDAB1ELq7YBMiwQLx2zq0qUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQo0aNCKfAL2rPKmxcmzAFtDIws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8mrbdnN8pUsv8xC1QFAwyMF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqLIw8n1bPI9uGrbORU_X-n7fIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaRUIEcCPINFpK3YZWyJjo2s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Zojuist geprobeerd met jouw parameters.
En nu ben ik iets wijzer geworden:
Nadat ik jouw wijzigingen heb doorgevoerd, verscheen er wel 3 fases in "power settings > connector 1 > max phases" maar stond "solar charging" off.

Zet ik "solar charging" op aan, dan gaat "power settings > connector 1 > max phases" weer naar 1.
Zet ik "solar charging" op uit, dan gaat "power settings > connector 1 > max phases" weer naar 3.

Iets mis met de aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Nee je minimum vermogen met Solar charging is te laag voor 3 fasen. Zet hem maar op 4200 en herstart je paal. Dan heb je 3 fasen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Waar doe ik dat juist @Microstar Ik vind het niet meteen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
Comfort Charging op 4200 zetten.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Maar ik wil juist (enkel en alleen) op zonnestroom laden, dat gaat toch niet met "comfort charging"
Ik wil dit om (in Vlaanderen) de laadpaal geen invloed te laten hebben op mijn capaciteitstarief. Ik heb genoeg panelen liggen om mijn auto vol te laden, maar wil niet als er (weer eens) een regenbui voorbij komt een kwartier lang te veel stroom hebben gebruikt (en zo mijn capaciteitstarief de hoogte injaag).

Zoals vanmiddag was er ff een stralende zon, en dan wek ik bijna 9000kWh op maar dan zie ik dat de laadpaal maar 3.6kWh neemt en de rest "op het net zet". Ik wil dan alles in mijn auto pompen.

[ Voor 19% gewijzigd door scatman op 15-06-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
De paal kan niet tijdens het laden van mono naar driefasen schakelen

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
@scatman
Misschien goed om eerst alle stappen te doorlopen om het werkend te krijgen.
Ik zou beginnen met ervoor te zorgen dat de laadpaal op "gewone" stroom laadt op 11 kW en bevestigen dat dat werkt.

Daarvoor zou ik de settings uit mijn vorige post overnemen en dan niet de stap overslaan waarin je de laadpaal opnieuw opstart (zelf zou ik hem 15 minuten stroomloos maken en dan weer aanzetten).

Dan kijken of je auto inderdaad oplaadt met 11 kW

Op het moment dat dát het geval is kun je inderdaad gaan spelen met de solar settings. Het advies van @Microstar lijkt me goed. Eerst maar eens aan de praat zien te krijgen. Vervolgens kun je daar nog wat van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Microstar schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:27:
De paal kan niet tijdens het laden van mono naar driefasen schakelen
Dat gaat wsl de oorzaak zijn 8)7
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:28:
@scatman
Misschien goed om eerst alle stappen te doorlopen om het werkend te krijgen.
Ik zou beginnen met ervoor te zorgen dat de laadpaal op "gewone" stroom laadt op 11 kW en bevestigen dat dat werkt.

Daarvoor zou ik de settings uit mijn vorige post overnemen en dan niet de stap overslaan waarin je de laadpaal opnieuw opstart (zelf zou ik hem 15 minuten stroomloos maken en dan weer aanzetten).

Dan kijken of je auto inderdaad oplaadt met 11 kW

Op het moment dat dát het geval is kun je inderdaad gaan spelen met de solar settings. Het advies van @Microstar lijkt me goed. Eerst maar eens aan de praat zien te krijgen. Vervolgens kun je daar nog wat van vinden.
Thnx @NTiBhohoSJ66vgJ dat had ik inderdaad ondertussen gedaan, als ik solar charging afzet, laadt hij wel vol op 11kW.
Wsl is de oorzaak dat hij tijdens het laden niet kan schakelen tussen 1 en 3 fasen zoals hierboven gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 19:43
rick-1975 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:42:
[...]

En heb je het voor elkaar gekregen?
Ik krijg het bij LP (groendus) toh niet voor elkaar het owner password te ontfrutselen
LP (Ayvens) gebeld en ik werd doorverwezen naar de partij die de installatie en beheer heeft gedaan in die periode (Allego). Na telefonisch contact met Allego een bericht via het contactformulier gestuurd en binnen een aantal dagen een reactie met het owner password. Erg netjes dus.

Echter, nu helaas de foutmelding dat wachtwoord (code van 28 karakters lang) incorrect is, zowel via MyEve als ACE installer.... |:(

Aan de binnenkant van de paal zit wel een sticker met laadpaalserienummer (ACE....), een QR code en een 6-cijferige code. Kan ik hier nog iets mee?

[ Voor 11% gewijzigd door Epoxus op 15-06-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
Wij zonnepaneel bezitters worden helaas gehinderd door de EVSE-standaard. Minimale stroomsterkte is 6A per fase in de EVSE-standaard. Daarnaast wil de Alfen-paal niet flexibel tussen 1 en 3 fasen schakelen.

@scatman wellicht kunt u een 32a licentie nemen om de range van 1 fase te vergroten.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26
scatman schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Dat gaat wsl de oorzaak zijn 8)7

[...]

Thnx @NTiBhohoSJ66vgJ dat had ik inderdaad ondertussen gedaan, als ik solar charging afzet, laadt hij wel vol op 11kW.
Wsl is de oorzaak dat hij tijdens het laden niet kan schakelen tussen 1 en 3 fasen zoals hierboven gemeld.
Van de knowledge base https://knowledge.alfen.c...ions+about+Solar+Charging
If the excess power exceeds the maximum charging power for single-phase during a charging session, the charging station can switch to three-phase charging to ensure all excess solar power is delivered to your electric vehicle. However, allowing the charging station to switch between single-phase and three-phase charging during a session must be manually enabled in the configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Epoxus schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:54:
[...]

LP (Ayvens) gebeld en ik werd doorverwezen naar de partij die de installatie en beheer heeft gedaan in die periode (Allego). Na telefonisch contact met Allego een bericht via het contactformulier gestuurd en binnen een aantal dagen een reactie met het owner password. Erg netjes dus.

Echter, nu helaas de foutmelding dat wachtwoord (code van 28 karakters lang) incorrect is, zowel via MyEve als ACE installer.... |:(

Aan de binnenkant van de paal zit wel een sticker met laadpaalserienummer (ACE....), een QR code en een 6-cijferige code. Kan ik hier nog iets mee?
Vaak krijg je van hun alleen een Secure Service Access geloof ik, daarna kun je als je erin bent je eigen wachtwoord aanmaken. Is voor mij alweer even geleden. Misschien dat dit veranderd is.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Pagina: 1 ... 38 ... 83 Laatste