[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 37 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Geen idee.

Ik heb een Alfen laadpaal en de werkgever bepaalt via de backoffice het terugbetaaltarief en dat is volgens de CREG tarieven.
Dat is een keuze van de werkgever (en daar ben ik best tevreden mee want CREG tarief is hoger dan de eigen energiekost :) ).
De vaste tarifering komt dus door de keuze van de werkgever/backoffice en heeft in se niets te maken met de Alfen techniek.
Wil je dat wijzigen dat zal je dus een specifieke laadkaart (P&C is dan niet meer mogelijk) met eigen tarieven moeten toevoegen.
Geen ervaring met dat laatste want nooit de behoefte gehad de paal semi publiek te zetten noch bezoekers te laten betalen voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
IvoB2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:02:
Geen idee.

Ik heb een Alfen laadpaal en de werkgever bepaalt via de backoffice het terugbetaaltarief en dat is volgens de CREG tarieven.
Dat is een keuze van de werkgever (en daar ben ik best tevreden mee want CREG tarief is hoger dan de eigen energiekost :) ).
De vaste tarifering komt dus door de keuze van de werkgever/backoffice en heeft in se niets te maken met de Alfen techniek.
Wil je dat wijzigen dat zal je dus een specifieke laadkaart (P&C is dan niet meer mogelijk) met eigen tarieven moeten toevoegen.
Geen ervaring met dat laatste want nooit de behoefte gehad de paal semi publiek te zetten noch bezoekers te laten betalen voor het laden.
Jij bent ook van België? Wat staat nu als je tarief ingesteld? Ook 0.31?

Idd , dat krijgen we terug van de werkgever...als mijn vrouw de wagen laad...
Maar ik heb binnenkort ook een elektrische wagen, ik ga dan eigenlijk publiek laden aan onze eigen paal, en krijg dan ook een bedrag terug... Het is dat bedrag dat ik wou weten/aanpassen eventueel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NoFate schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Jij bent ook van België? Wat staat nu als je tarief ingesteld? Ook 0.31?
Ja en ja.
Idd 31 cent (wijzigt iedere maand).
Vandaar dat ik al veronderstelde dat het in jouw geval om België ging en om het CREG tarief.Die 31 cent staat evenwel niet in de Alfen paal maar in de software van de backoffice (in dit geval LMS).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 24-05-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-02 08:39
Hallo,
Ik heb een Alfen laadpaal die als integratie geconnecteerd is met HA, kan je via een knop in HA de laadsessie op pauze zetten?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Dank voor de feedback.
Sam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Sam_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:04:
Hallo,
Ik heb een Alfen laadpaal die als integratie geconnecteerd is met HA, kan je via een knop in HA de laadsessie op pauze zetten?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Dank voor de feedback.
Sam
Max current even op 0 zetten? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik zie trouwens ook deze button voor login/logout, enig idee wat deze doen?

button.alfen_https_api_login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:34
NoFate schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:17:
Ik zie trouwens ook deze button voor login/logout, enig idee wat deze doen?

button.alfen_https_api_login
Geen idee, maar @V_ger heeft dat vorige week nog gemeld in een post.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
V_ger schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:41:
[...]

Geen idee, maar @V_ger heeft dat vorige week nog gemeld in een post.
Ik vermoed dat je de integratie even kan laten afmelden, om dan met bv de andere tools te kunnen inloggen, zo moet je niet de hele integratie disablen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NoFate schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Max current even op 0 zetten? :-)
Volgens mij werkt 5A beter. 0 heeft niet bij alle auto's een pauze tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 24-05-2024 22:59 . Reden: Al je verkopen mogen in V&A ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 19:14
Heeft iemand ergens een howto over hoe een Alfen laadpaal met HA te verbinden via OCPP ?

Ik zie het toestel wel, maar hij weigert te starten met laden. Bovendien reboot de laadpaal vaak.

Kan ik bij het gebruik van OCPP de EveConnect app ook nog steeds gebruiken voor het laden te starten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 10:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Jay-v schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Hoe communiceert de Alfen dan met de P1 meter? Ik heb in mijn nieuwbouw woning maar 1 UTP + Stroomkabel tussen meterkast een laadpaal. Dus dit is wellicht een makkelijke oplossing voor me.

Gaan die elkaar automatisch vinden en babbelen via TCP/IP?
Als ze op hetzelfde subnet zitten wel ja.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Laatst online: 17-06 23:03
Ik heb een vraag over (wisselen van) backoffice / vendor lock. Ik wil een tweedehands Alfen paal kopen, en vraag me af of/hoe ik deze in eigen beheer kan krijgen als hier al een back-office op zit. Ik lees dat dit bij oude firmware wel kan, maar bij nieuwe mogelijk niet. Klopt dit? (Hoe) kan de huidige eigenaar dit ontgrendelen? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:35
Atomstar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:38:
Ik heb een vraag over (wisselen van) backoffice / vendor lock. Ik wil een tweedehands Alfen paal kopen, en vraag me af of/hoe ik deze in eigen beheer kan krijgen als hier al een back-office op zit. Ik lees dat dit bij oude firmware wel kan, maar bij nieuwe mogelijk niet. Klopt dit? (Hoe) kan de huidige eigenaar dit ontgrendelen? Alvast bedankt :)
Je hebt het wachtwoord van de laadpaal nodig (bij meest recente firmware) om de Backoffice te kunnen wijzigen en er een andere (of geen) simkaart in te steken voor een wireless backoffice. Ga ervan uit dat laadpalen tot circa medio 2021 standaard geen wachtwoord hebben en je deze dus vrij kunt benaderen met de ACE installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DaRealRenzel schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:30:
[...]

Als ze op hetzelfde subnet zitten wel ja.
Hmmm.... Dat zou dus willen zeggen dat ik inmiddels voor Jan Doedel een actieve P1-Splitter (HomeWizard) gekocht heb? :o :+

Dit wetende ga ik, als ze m'n 'laadpaal' komen installeren, voor de zekerheid toch maar een CAT3/RJ11 kabeltje naar binnen laten trekken maar aangezien de laadunit toch in m'n IOT netwerk komt te hangen, waar ook m'n YouLess-120 in hangt, ga ik toch éérst even kijken of het zonder die P1-Splitter kan gaan werken. Zou willen zeggen dat ik met een paar simpele firewall rules die twee met elkaar moeten kunnen laten babbelen, zonder dat gaat er sowieso niets met elkaar babbelen op dat netwerk (client-isolation).

(y)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 25-05-2024 15:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Will_M schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Hmmm.... Dat zou dus willen zeggen dat ik inmiddels voor Jan Doedel een actieve P1-Splitter (HomeWizard) gekocht heb? :o :+

Dit wetende ga ik, als ze m'n 'laadpaal' komen installeren, voor de zekerheid toch maar een CAT3/RJ11 kabeltje naar binnen laten trekken maar aangezien de laadunit toch in m'n IOT netwerk komt te hangen, waar ook m'n YouLess-120 in hangt, ga ik toch éérst even kijken of het zonder die P1-Splitter kan gaan werken. Zou willen zeggen dat ik met een paar simpele firewall rules die twee met elkaar moeten kunnen laten babbelen, zonder dat gaat er sowieso niets met elkaar babbelen op dat netwerk (client-isolation).

(y)
Misschien wel. Sowieso had je bij een afstand tussen paal en meter van meet dan 10 meter waarschijnlijk ook al meteen de P1 signaal versterkers van Cedel nodig gehad. Hier althans was dat echt nodig.

Ook met 1 UTP kabel kan je zowel Ethernet als P1 signaal voeden, al is je Ethernet snelheid dan beperkt tot 100MBit. Je gebruikt dan twee van de vier aderparen (oranje en groen) voor Ethernet, de andere twee kan je dan voor een P1 poort gebruiken.
Afijn, legio mogelijkheden.
En ook als je P1 dongle op een ander subnet zit, kan je die nog steeds gebruiken in de lader, maar dan moet je wel een vast adres ingeven, en je netwerk moet tussen de twee netten kunnen routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
Weet iemand of je de laadpaal kunt updaten als hij aan het laden is?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Lektro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-06 14:08
Hier werkt de laadpaal al een klein jaartje perfect, staat op de laatste firmware en heb volledige toegang via de My Eve app of (bij installatie) via de ACE service installer. Vandaag geprobeerd de integratie in Home Assistant op te zetten, maar krijg dit niet meteen aan de praat.

Het lijkt te lukken tot en met toevoegen van de laadpaal via de alfen wallbox integratie. Tijdens het opzetten detecteert ook hij het type laadpaal en op welke firmware deze staat. Als afsluiter krijg ik het venster met 'configuratie succesvol'. Ik merk echter dat de verschillende sensoren niet worden uitgelezen, allen tonen ze waardes 'unknown'. Wanneer ik de HA logs erop nasla dan zie k 'unauthorized' staan in de GET request die volgt op de POST naar API login endpoint. Ik vermoed dus problemen met login/wachtwoord?

Het wachtwoord is denk ik juist, aangezien ik dit wachtwoord ook gebruik om te verbinden met de laadpaal via My Eve app (die altijd werkt). Wat de login betreft ben ik echter niet zeker, want eender welke login ik opgeef in de configuratie wizard van de alfen wallbox integratie, zorgt voor een succesvolle configuratie. (afgaand op de boodschap die ik krijg).

FYI
  • Via de My Eve app dien je geen login op te geven, en staat er 'Owner' geselecteerd boven het veld waar ik het wachtwoord moet opgeven.
  • Via mijn wachtwoordkluis heb ik een login in de vorm van ace056789 (ace met 5 digits erachter).
  • De configuratie wizard toont 'admin' als standaard login.
Allen geven hetzelfde resultaat, config wizard succesvol, maar de 'unauthorized API calls'.

Wat ik ook al denk door te hebben, is dat de laadpaal maar 1 actieve lijkt toe te laten (vanaf 1 source ip). Wanneer ik de My Eve app gebruik, krijg ik geen connectie opgezet met de laadpaal.

Iemand een idee wat de oorzaak/mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn?

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nimoleda schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:53:
Weet iemand of je de laadpaal kunt updaten als hij aan het laden is?😅
Geen idee maar ik zou het er niet op gokken. Wacht gewoon even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dr. Lektro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:15:

Wat ik ook al denk door te hebben, is dat de laadpaal maar 1 actieve lijkt toe te laten (vanaf 1 source ip). Wanneer ik de My Eve app gebruik, krijg ik geen connectie opgezet met de laadpaal.
Dat is al vaak besproken in dit topic. Dat hoort zo. Er is maar 1 verbinding mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 17:49
Dr. Lektro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:15:
<knip>

Iemand een idee wat de oorzaak/mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn?

Thx!
Probeer eens met een eerder versie, versie 2.8.x doet het bij ook niet, ik ben teruggegaan naar -denk ik- 2.7.19, en die doet het wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Hi,

Zit met een probleem met mijn Alfen laadpaal icm de Renault Megane.

Load balancing is goed geconfigueerd (ik zie ook de spanningen etc in de ACE installer). Echter geeft de My Eve app onder "Monitoring" aan dat hij gelimit wordt.

"The following factors are limiting the available current: Vehicle configuration"

Iemand enig idee wat hier aan de hand is ?

EDIT: in solar charging (comfort) wil ie ook niet sneller laden dan 1.4 KW, ongeacht van op hoeveel ik de snelheid instel.

[ Voor 14% gewijzigd door devastator83 op 26-05-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:24
devastator83 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:58:
Hi,

Zit met een probleem met mijn Alfen laadpaal icm de Renault Megane.

Load balancing is goed geconfigueerd (ik zie ook de spanningen etc in de ACE installer). Echter geeft de My Eve app onder "Monitoring" aan dat hij gelimit wordt.

"The following factors are limiting the available current: Vehicle configuration"

Iemand enig idee wat hier aan de hand is ?

EDIT: in solar charging (comfort) wil ie ook niet sneller laden dan 1.4 KW, ongeacht van op hoeveel ik de snelheid instel.
kijk uit dat 'Max imbalance' op 0 staat anders werkt loadbalancing in mijn ervaring niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
vdburg schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:54:
[...]

kijk uit dat 'Max imbalance' op 0 staat anders werkt loadbalancing in mijn ervaring niet.
Dat staat momenteel uit.

De auto laadt op ofwel 1.4 kw of 4.2 kw. Andere waardes weigert ie :-(
Allow single/multi-phase charging is ingeschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door devastator83 op 26-05-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
LoadBalancing werkt wel (laden stopt als de oven aan gaat). Maar het is dus ofwel 6A laden of 3x6A laden. Ik neem aan dat hier toch ook iets tussenin zou moeten zitten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6T_j1TcTVKDJrhlX3uZdk2aeHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kOCInns6H36R3IRaYoSK82Qw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
In de log zie ik ook dit:
code:
1
2
3
2024-05-26T07:08:55.339Z:USER:taskMaster.c:5866:Socket #1: external current limit 6.0 A
2024-05-26T07:08:55.347Z:INFO:station.c:101:station external max - new value: 6.0A
2024-05-26T07:08:55.363Z:INFO:station.c:188:Active station current set to 6.0A max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-06 08:09
Meestal laad ik mijn EV met 3 fasen 11 kW maar soms heb ik een PHEV aan mijn laadpaal die 3.6 kW op 1 fase laadt.

Kan je daarbij instellen welke fase gebruikt wordt? Zo ja, welke instelling is dat ?

Nu staat deze standaard op fase 1 en daar hangen ook andere grootverbruikers aan zodat soms loadbalancing aanslaat terwijl op andere fases geen of nauwelijks belasting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
WillemD61 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:07:
Meestal laad ik mijn EV met 3 fasen 11 kW maar soms heb ik een PHEV aan mijn laadpaal die 3.6 kW op 1 fase laadt.

Kan je daarbij instellen welke fase gebruikt wordt? Zo ja, welke instelling is dat ?

Nu staat deze standaard op fase 1 en daar hangen ook andere grootverbruikers aan zodat soms loadbalancing aanslaat terwijl op andere fases geen of nauwelijks belasting is.
Ik heb dat opgelost door in de meterkast de fase op de automaat van de lader te wisselen. 1 fase laden gaat hier nu op de minst belaste fase.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

WillemD61 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:07:

Nee kun je niet via de software instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:06
Hi, ik heb een Alfen Single laadpaal, draai Home Assistant en heb full control over de Alfen laadpaal.
Firmware: 6.4
Wanneer ik de HA integratie van @leeyuentuen - probeer bij te werken gaat het mis. De laadpaal krijgt geen gegevens meer van de P1 meter, die worden niet meer geactualiseerd. HA zelf ontvangt deze info wel netjes van HomeWizard. Dus die connectie is nog steeds goed. meest recente versie geinstalleerd, maar probleem treedt ook bij vorige versies op na een update van de integratie.

Na de laatse updates van de HA integratie krijg ik daarna geen goede verbinding meer met de laadpaal, ik krijg geen nieuwe info vd P1 meter binnen vanuit de laadpaal binnen in HA.
De logging zegt: "Updating alfen_wallbox sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:05"
De sensors worden niet updated.

Oplossing: rollback van de integratie (2.8.4) naar de laatste wel werkende versie (2.7.29)
Enig idee waar dit mis gaat ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Is er iemand die kan bevestigen dat het probleem met het leeglopen van de 12V accu in firmware versie 6.4 en 6.5 is opgelost in 6.6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-06 21:53
@Roeland54, Draai nu al ruim een maand op v6.6 en heb geen enkele problemen met de 12V accu in mijn EQB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje

devastator83 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:33:

LoadBalancing werkt wel (laden stopt als de oven aan gaat). Maar het is dus ofwel 6A laden of 3x6A laden. Ik neem aan dat hier toch ook iets tussenin zou moeten zitten ?

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je Safe current foutief staat ingesteld, dat het laden volledig stopt als je de oven inschakelt zegt mij dat safe current te laag staat. Ik zou deze naar 10 ampere verhogen. Alle waardes zijn per fase.. heb je een vaste kabel of een Socket? Is de kabel wel geschikt om 11 kw door te laten? Staan de laadinstellingen in de Megane op maximaal vermogen laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Sarge78 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb dat opgelost door in de meterkast de fase op de automaat van de lader te wisselen. 1 fase laden gaat hier nu op de minst belaste fase.
Je kan dan wel in de laadpaal instellen welke fase verschuiving je hebt toegepast. Staat standaard op L1L2L3 maar kan je bijv. Ook op L3L1L2 zetten. Dan weet je laadpaal ook weer dat die voor load balancing niet naar L1 moet kijken, maar naar L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Poelruitje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Ik vermoed dat je Safe current foutief staat ingesteld, dat het laden volledig stopt als je de oven inschakelt zegt mij dat safe current te laag staat. Ik zou deze naar 10 ampere verhogen. Alle waardes zijn per fase.. heb je een vaste kabel of een Socket? Is de kabel wel geschikt om 11 kw door te laten? Staan de laadinstellingen in de Megane op maximaal vermogen laden ?
Dat ie stopt met laden is an sich geen probleem. Ik woon in Belgie, dus 10A per fase zou me een mooie jaarafrekening geven met het capaciteitstarief... Ik heb een vaste kabel van 5m. In de auto kan je de laadsnelheid niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madero
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10-2024
@Roeland54 Heb 6.6 nu twee weken draaien en ook hier geen problemen met 12v batterij (Kia Niro EV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 23:13

theo66

NIBE S1155-6

Atomstar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:38:
Ik heb dit vorige maand gedaan met een nieuwe laadpaal, Alfen single pro-line. Geen enkel probleem. Inloggen met de ACE service installer. Wachtwoord hiervoor is te vinden op de site van E-flux. Wachtwoord van de laadpaal zelf moet je krijgen van de vorige eigenaar (lijkt mij). Ik heb de backoffice aangepast en een week later voor de zekerheid ook de SIM kaart vervangen, al zal de verbinding in principe over m'n internet aansluiting lopen.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:54

Aldmar

Niks...

[b]IvoB2 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Je gaat in de My Eve app dan naar de tab "Geavanceerd" / "Slim laden" /"Actieve-loadbalancing" en activeer daar DSMR4.X/SMR5.0(P1). Vervolgens klik je op dat laatste en kies je als interface "Homewizard", voeg je het IP adres toe van je HW P1 meter en kies je poort "80".

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit exact zo gedaan. In het begin lijkt het te werken. Echter na een paar minuten krijg ik errors dat de homewizard p1-meter niet uitgelezen kan worden. Homewizard zelf blijft gewoon data ontvangen.

Waarom telkens de melding “read time out: too many retries”

Meest recente firmware 6.6. Er draait een backoffice op van Vattenfall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6I29Ks2a3idsMKCxRCXR1iPYso=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oBOYyixCQprvB2HaUNI7Llm4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:05
Aldmar schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Echter na een paar minuten krijg ik errors dat de homewizard p1-meter niet uitgelezen kan worden. Homewizard zelf blijft gewoon data ontvangen.
En heeft je P1 meter een stabiele WIFI verbinding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Heeft iemand hier OCPP via HA volledig werkend gekregen ? Ik krijg het huidige vermogen dat aan de wagen geleverd wordt maar niet zichtbaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:27
devastator83 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:14:
Heeft iemand hier OCPP via HA volledig werkend gekregen ? Ik krijg het huidige vermogen dat aan de wagen geleverd wordt maar niet zichtbaar ...
Waarom via omwegen (ocpp)
Er is een rechtstreekse ondersteuning door de integratie van leeyuentuen:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

En met dan wat ineen bouwen met "charger card" kan je tot mooie resultaten komen.

Dit is de mijne (paal is gestuurd door een EMS)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z74vjjHAoNBFquB2I8t-Nc5xrkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c5JPBAQ8TkgjcDFJDBP1i4y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

braxx1980 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:03:
[...]

OCPP een omweg? volgens mij is juist die integratie die je noemt een omweg?

Is Modbus niet de meest directe manier om aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• braxx1980
de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:13:
[...]

OCPP een omweg? volgens mij is juist die integratie die je noemt een omweg?

Is Modbus niet de meest directe manier om aan te sturen?
Ik stuur zelf niet... ik volg op.
De EMS doet de sturing over modbus.

De integratie zelf loopt rechtreeks over api van de paal... en (lijkt me) even snel als sturing over modbus of ocpp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devastator83
Voordeel bij het gebruik van OCPP is dat de app het ook nog gewoon doet ... Bovendien is het laadpaal-agnostisch op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
devastator83 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:14:
Ben je hier iets mee?
https://imeter.club/topic/517?sort=default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Ik krijg een gedeelte van de data in HA, maar het geleverde vermogen helaas niet (en dat heb ik nodig voor mijn sturing te maken). Lijkt ook een oudere versie van de "addon" te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
Epoxus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:38:
Hi, ik heb een vraag m.b.t. de Alfen Eve single pro-line die ik heb staan. Deze is voorheen beheerd via Leaseplan met een back office. De leasetermijn van de auto is inmiddels voorbij en de paal vrijgegeven (logo is inmiddels ook veranderd in die van Alfen).

Ik heb momenteel geen elektrische auto, maar mijn buren zouden interesse hebben om bij mij te laden tegen vergoeding. Ik vroeg mij af of hoe ik dit het best kan realiseren, bij voorkeur zonder back office abonnement?
- Houdt de Alfen lader laadsessies lokaal bij en kan ik dit via de netwerkkabel aflezen?
- Kan ik ervoor zorgen dat alleen mijn buren kunnen laden met hun pas en dus voorkomen dat iedereen zomaar kan opladen?
Je hebt ook een wachtwoord van Leaseplan gekregen van de laadpaal? Ging vrij gemakkelijk via de support van Leaseplan ofzo?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

r2504 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:08:
[...]

En heeft je P1 meter een stabiele WIFI verbinding ?
Ja hij heeft afgelopen jaar prima gewerkt. Altijd data kunnen ophalen en nooit tekenen dat er slecht ontvangst zou zijn.

Ook UniFi geeft stabiele verbinding aan.

Of is de -67dbm te laag...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb_bBN_PyF0xF7cgeY9DVzSVMR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jZhFYwAIcqxRBJeauXCwbopJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Inspired schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Je hebt ook een wachtwoord van Leaseplan gekregen van de laadpaal? Ging vrij gemakkelijk via de support van Leaseplan ofzo?
Het ging in mijn geval (ook leaseplan) niet makkelijk maar na wat aandringen gaven ze het aan me ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Het ging in mijn geval (ook leaseplan) niet makkelijk maar na wat aandringen gaven ze het aan me ja.
LeasePlan Energy ? Dus 'groendus' ? of nog de vorige partner van leasePlan, Allego ?

Mag ik weten hoe je het hebt opgevraagd ? (mag ook via DM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DaRealRenzel schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:03:
[...]

LeasePlan Energy ? Dus 'groendus' ? of nog de vorige partner van leasePlan, Allego ?

Mag ik weten hoe je het hebt opgevraagd ? (mag ook via DM)
ja leaseplan energy inderdaad.
Heb gewoon via de telefoon aangedrongen en gezegd dat ik ze anders dagelijks zou blijven bellen met vragen en verzoeken. toen gaven ze het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:08:
[...]

ja leaseplan energy inderdaad.
Heb gewoon via de telefoon aangedrongen en gezegd dat ik ze anders dagelijks zou blijven bellen met vragen en verzoeken. toen gaven ze het.
Ik ga ze ook eens spammen.. Bij de vorige partner van LeasePlan (Allego) heb ik het niet voor elkaar gekregen...
Maar ik wil ten minste een fase verschuiving instellen, en ook graag via een tool de paal kunnen bekijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Aldmar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:47:
[...]
Is nog redelijk... mijn P1 zit zelfs op -80 dBm al ben ik nog in blijde verwachting van m'n laadpaal (contract is eindelijk getekend al kan het dan nog enkele maanden duren). Ik heb alvast nog nooit problemen gehad in de app of HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 19:43
Inspired schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Helaas was ik zover nog niet gekomen. Ik kreeg maar geen connectie met de paal via ACE installer / MyEVE ondanks er een goede UTP kabel in de grond ligt. Na openen van de paal zag ik dat hier (net zoals in mijn meterkast) deze kabel weer aan een RJ45 - P1 converter hing. Inmiddels wel goede netwerkverbinding na deze kastjes er tussenuit te hebben gehaald.

Ik loop nu dus inderdaad vast op het "Owner" password. Maandag maar bellen met Leaseplan en hopen dat ze kunnen helpen. De installateur Allego heeft deze informatie niet achtergelaten destijds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 16:50
Ik wil graag een Homewizard wifi P1 meter aansluiten. Kan ik die gewoon op deze P1 out van de eneco iungo splitter hangen? Laadpaal zit op de TX poort van de splitter.

Weet niet hoe anders…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zDMcq5mXXjQfg8M5VezZKYG55s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WutB7mcDbIEt6A6YUVOZYqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

heypnt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:15:
Ik wil graag een Homewizard wifi P1 meter aansluiten. Kan ik die gewoon op deze P1 out van de eneco iungo splitter hangen? Laadpaal zit op de TX poort van de splitter.

Weet niet hoe anders…

[Afbeelding]
Dat ding is niets meer dan een gewone 'passieve' P1 splitter welke aangesloten zit op de meter. Zou dus gewoon moeten gaan werken (y)

Als je nog meer apparaten middels 'P1' wenst te gaan voeden van input dan zou ik dat ding er wel tussenuit halen en vervangen door een 'Actieve' P1 splitter (van bijvoorbeeld HomeWizard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
Will_M schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Dat ding is niets meer dan een gewone 'passieve' P1 splitter welke aangesloten zit op de meter. Zou dus gewoon moeten gaan werken (y)

Als je nog meer apparaten middels 'P1' wenst te gaan voeden van input dan zou ik dat ding er wel tussenuit halen en vervangen door een 'Actieve' P1 splitter (van bijvoorbeeld HomeWizard).
Thanks voor je reactie! Geeft ie de stroom mee? Of gaat dat nu mis omdat het een passieve splitter is en moet ik de p1 meter aansluiten op stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:48
heypnt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:00:
[...]

Thanks voor je reactie! Geeft ie de stroom mee? Of gaat dat nu mis omdat het een passieve splitter is en moet ik de p1 meter aansluiten op stroom?
De home wizard P1 meter moet met usb van stroom worden voorzien wanneer meter SMR4 en lager is.
Ik ben niet bekend met de Eneco splitter.

Home wizard heeft een P1 splitter die via usb c stroom krijgt, dan prik je de P1 meter erin en krijgt ie voeding. Zo heb ik het zelf ook geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Nu online

KrazyJay

Weet niet hoe anders…

[Afbeelding]
Met deze splitter moet je de P1-meter met USB-C voeden, deze splitter geeft niet genoeg stroom door. Wat je ook kunt doen, is de splitter van HomeWizard nemen. Daar kan je vervolgens je P1-meter aanhangen en ook de kabel van Eneco die nu nog in de P1-poort zit.

Als je meter nieuw genoeg is, heb je met deze setup geen aparte voeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
KrazyJay schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:16:
[...]

Met deze splitter moet je de P1-meter met USB-C voeden, deze splitter geeft niet genoeg stroom door. Wat je ook kunt doen, is de splitter van HomeWizard nemen. Daar kan je vervolgens je P1-meter aanhangen en ook de kabel van Eneco die nu nog in de P1-poort zit.

Als je meter nieuw genoeg is, heb je met deze setup geen aparte voeding nodig.
En hoe sluit ik dan de laadpaal aan? Want die zit nu op zo’n a/b TX aansluiting. Heb hier weinig verstand van zoals je merkt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Nu online

KrazyJay

heypnt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:22:
[...]

En hoe sluit ik dan de laadpaal aan? Want die zit nu op zo’n a/b TX aansluiting. Heb hier weinig verstand van zoals je merkt…
Dat "kastje" met het Enecolabel, ik refereer er naar als splitter, daar zit een RJ12-stekker aan, die nu in je elektriciteitsmeter zit, meer specifiek in je P1-poort van de meter. Deze stekker steek je naast de P1-meter in je HomeWizard-splitter. De RJ12-stekker van de HomeWizard-splitter steek je in de P1-poort in je elektriciteitsmeter, in plaats van de Eneco-splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heypnt
KrazyJay schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Dat "kastje" met het Enecolabel, ik refereer er naar als splitter, daar zit een RJ12-stekker aan, die nu in je elektriciteitsmeter zit, meer specifiek in je P1-poort van de meter. Deze stekker steek je naast de P1-meter in je HomeWizard-splitter. De RJ12-stekker van de HomeWizard-splitter steek je in de P1-poort in je elektriciteitsmeter, in plaats van de Eneco-splitter.
Ah tuurlijk. Niet heel erg slim dit van me, lol. Ik hou dus ook deze eneco splitter in stand maar sluit die aan op de actieve Homewizard splitter, waar ook de P1 meter in gaat, check. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Het lijkt me een ethernet kabel die van je laadpaal komt... hier zou je dus ook gewoon een RJ45 kunnen opzetten (en in je switch pluggen), in de laadpaal dat eveneens een RJ45 op de kabel knijpen en die in de juiste poort steken.

Je Homewizard P1 is eveneens wireless verbonden met je netwerk en dus bereikbaar voor je laadpaal na bovenstaande aanpassingen. Kan meteen die ganse splitter toestand op rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
DaRealRenzel schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Ik ga ze ook eens spammen.. Bij de vorige partner van LeasePlan (Allego) heb ik het niet voor elkaar gekregen...
Maar ik wil ten minste een fase verschuiving instellen, en ook graag via een tool de paal kunnen bekijken..
Sterker nog, voor de nieuwe "eindgebruikers" app Eve Connect heb je dat paswoord ook nodig 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Mijn alfen laadpaal wil niet sneller laden dan 6A/fase. App zegt dat de auto aangeeft niet sneller te kunnen laden. Zowel de Megane e-tech en BMW 330e hebben dit probleem. Op een andere alfen laadpaal laden ze wel aan 11 KW.

Alfen support: we zien niets in de logging -> ligt aan de auto. Terwijl er duidelijk in het ticket staat dat de auto's aan een andere paal van hun wel snel laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:34
devastator83 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:53:
Mijn alfen laadpaal wil niet sneller laden dan 6A/fase. App zegt dat de auto aangeeft niet sneller te kunnen laden. Zowel de Megane e-tech en BMW 330e hebben dit probleem. Op een andere alfen laadpaal laden ze wel aan 11 KW.

Alfen support: we zien niets in de logging -> ligt aan de auto. Terwijl er duidelijk in het ticket staat dat de auto's aan een andere paal van hun wel snel laden....
Is dit een rant? Of beschrijf je een probleem? Het klinkt bijna alsof ie naar safe current terugvalt door ontbreken load balancing signaal ofzo.
Wat zegt de app van je auto dan? Je zal met iets moeten komen als je wil dat anderen je kunnen helpen.

Edit: of heb je iets van solar charging geactiveerd?

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 03-06-2024 09:04 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Nee, geen rant. Eerder een noodkreet... Paal is onbruikbaar zo, duurt 12u om 100km te kunnen rijden. Support kan niet helpen en zegt dan maar dat het aan de auto's ligt.

Loadbalancing is al uitgezet, geen verschil.

In de tracing staat dit:
2024-06-02T06:09:26.105Z:INFO:taskMain.c:6223:Socket #1: Active current 5.8->6.1 due to current limit: ChargingProfile
en dit:
2024-06-02T06:08:58.273Z:INFO:taskMaster.c:5819:Socket #1: external current limit 6.1 A until 2242-03-16T12:56:31Z
2024-06-02T06:08:58.289Z:INFO:db_chargingprofi:26:ChargingProfile (id = -19930828):
2024-06-02T06:08:58.296Z:INFO:db_chargingprofi:26: socket 0
2024-06-02T06:08:58.304Z:INFO:db_chargingprofi:27: primary Not specified
2024-06-02T06:08:58.312Z:INFO:db_chargingprofi:27: stackLevel 0
2024-06-02T06:08:58.320Z:INFO:db_chargingprofi:27: purposeType ExternalConstraints
2024-06-02T06:08:58.328Z:INFO:db_chargingprofi:27: transactionId 18446744073709551615 (not specified)
2024-06-02T06:08:58.339Z:INFO:db_chargingprofi:27: kindType Relative
2024-06-02T06:08:58.347Z:INFO:db_chargingprofi:27: recurrencyType Not specified
2024-06-02T06:08:58.359Z:INFO:db_chargingprofi:27: hasTariffs FALSE
2024-06-02T06:08:58.367Z:INFO:db_chargingprofi:28: validFrom NULL
2024-06-02T06:08:58.375Z:INFO:db_chargingprofi:28: validTo NULL
2024-06-02T06:08:58.382Z:INFO:db_chargingprofi:28: useLocalTime TRUE
2024-06-02T06:08:58.394Z:INFO:db_chargingprofi:28: useRandomDelay FALSE
2024-06-02T06:08:58.402Z:INFO:db_chargingprofi:28: ChargingSchedule
2024-06-02T06:08:58.410Z:INFO:db_chargingprofi:28: duration 4294967295 (not specified)
2024-06-02T06:08:58.417Z:INFO:db_chargingprofi:28: startSchedule NULL
2024-06-02T06:08:58.429Z:INFO:db_chargingprofi:28: chargingRateUnit Amperes
2024-06-02T06:08:58.437Z:INFO:db_chargingprofi:28: minChargingRate -1.00 (not specified)
2024-06-02T06:08:58.445Z:INFO:db_chargingprofi:29: schedulePeriods 1
2024-06-02T06:08:58.453Z:INFO:db_chargingprofi:29: SchedulePeriod:
2024-06-02T06:08:58.460Z:INFO:db_chargingprofi:29: startPeriod 0
2024-06-02T06:08:58.468Z:INFO:db_chargingprofi:29: limit 6.10
2024-06-02T06:08:58.476Z:INFO:db_chargingprofi:29: numberPhases 3
2024-06-02T06:08:58.488Z:USER:taskMaster.c:5866:Socket #1: external current limit 6.1 A
Dat is ook een profiel dat niet te verwijderen is. Ook zonder OCPP en na een factory reset blijft ie cappen op 6.1A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
In de auto's zie je geen melding, behalve dan dat je ziet dat het opladen ontzettend lang gaat duren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:36
devastator83 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:17:
Nee, geen rant. Eerder een noodkreet... Paal is onbruikbaar zo, duurt 12u om 100km te kunnen rijden. Support kan niet helpen en zegt dan maar dat het aan de auto's ligt.

Dat is ook een profiel dat niet te verwijderen is. Ook zonder OCPP en na een factory reset blijft ie cappen op 6.1A
Welke software versie staat er op geïnstalleerd?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
nujtrug schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Welke software versie staat er op geïnstalleerd?
6.6.2-4312

Probleem is die Charging profile met purpose ExternalConstraints. Die krijg ik niet weg met ClearChargingProfile. Zelfs na het verwijderen van de backoffice en het herstarten van de paal komt die terug ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 16:24
devastator83 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:46:
[...]

6.6.2-4312

Probleem is die Charging profile met purpose ExternalConstraints. Die krijg ik niet weg met ClearChargingProfile. Zelfs na het verwijderen van de backoffice en het herstarten van de paal komt die terug ...
misschien helpt dit:

https://community.home-as...-maximum-current-0/602805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Weet niet hoe anders…

[Afbeelding]
Prik hem gewoon er in. Mocht er geen data door komen, kan je hem altijd weer retour sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Epoxus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Helaas was ik zover nog niet gekomen. Ik kreeg maar geen connectie met de paal via ACE installer / MyEVE ondanks er een goede UTP kabel in de grond ligt. Na openen van de paal zag ik dat hier (net zoals in mijn meterkast) deze kabel weer aan een RJ45 - P1 converter hing. Inmiddels wel goede netwerkverbinding na deze kastjes er tussenuit te hebben gehaald.

Ik loop nu dus inderdaad vast op het "Owner" password. Maandag maar bellen met Leaseplan en hopen dat ze kunnen helpen. De installateur Allego heeft deze informatie niet achtergelaten destijds..
Mogelijk heb je nu echter geen goed P1 signaal meer naar je laadpaal. De Cedel P1 'versterkers' voor de Alfen laadpaal maken inderdaad gebruik van een UTP kabel (alle 8 aders ook) om het P1 signaal bij de paal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

dmod schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Sterker nog, voor de nieuwe "eindgebruikers" app Eve Connect heb je dat paswoord ook nodig 😵‍💫
reden te meer dat ze de login dus gewoon moeten afgeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Die had ik al geprobeerd inderdaad. Die tool zegt dat er geen charging profile ingesteld is :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Al eens een volledige factory reset gedaan? misschien krijg je het daar wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 16:28
devastator83 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:17:

In de tracing staat dit:

[...]

en dit:

[...]

Of er word een charging profile via je backoffice gestuurd of er is er 1 blijven hangen van uit het verleden.
Als er een charging profile blijft hangen kan je deze verwijderen met het commando CPerase maar zo ver ik weet kan je dit alleen als monteur uitvoeren want je heb een SSA wachtwoord nodig.
Als jij geen charging profile krijgt van je provider en er blijft er 1 hangen kan je alleen Alfen bellen en vragen of ze cperase op afstand willen doen via Team viewer (geen idee of het gedaan word en anders een monteur laten langskomen).
Je lader word duidelijk door een charging profile in vermogen tegen gehouden en ligt in dit geval niet aan je auto.

Laat even weten hoe dit afloopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Daveth op 04-06-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 16:28
Roeland54 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:47:
Al eens een volledige factory reset gedaan? misschien krijg je het daar wel mee weg.
Factory default helpt niet zo ver ik weet moet het gehele boord dan gewist worden en dat kan alleen met een SSA code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 23:50
Weet iemand of de 6.6.2 hotfix ook de planned charging problemen oplost?

Refresher: in 6.6.0 hadden ik en anderen gezien dat (tenzij je de auto een hintje geeft) de laadpaal niet meer de auto activeert na een tijdje. Dit is voor solar chargin (wanneer je niet via alfen solar werkt maar bijv voor evcc) een probleem. Ook voor planned charging vanuit je huis (niet de auto) hadden verschillende mensen aangegeven dat dit niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:12
Bij mij gaat de paal sinds 6.6.2 naar monofase als ik uitgesteld laden kies (met de auto). Bij direct laden zonder uitstel, gaat hij netjes naar de 11kW.

In de log zie ik niets vreemds, hebben meer Tweakers hier last van?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marien75
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-02 14:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbmzMcWyJDCot1G_Er9ms4EVgqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktS0b6IyoNqGGv5VcUirAmdT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w7LJL0vufiEP4lYoOWQ8OwXU8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bvRDPYcvkXN8OfGD5loaMQz.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo, ik zou graag gebruik maken van jullie kennis over de Alfen laadpaal en de configuratie ervan. Zelf loop ik tegen het feit aan dat ik 100% solar laden wil activeren via ACE Service Installer. Helaas moet ik dat doen via de kap eraf en dan aan de laptop via UTP kabel omdat ik bij aanleg geen extra netwerkkabel had voorzien. Ik heb mijn laadpaal wel via kabel aan P1 meter hangen (via splitter, aangezien hier ook homewizard dongle aan hangt).

Nu lukt het saven van de Solar Charging setting gewoon niet. Hij springt continue terug naar charging mode "off", of ik dat nu voor solar of voor andere optie probeer. Komt iemand dit bekend voor? Ik word er gek van :-)

Ik heb de laatste firmware draaien; die update is wel gelukt. Ik dacht 6.6.2.4312.

Iemand een idee wat hier fout gaat? Ik zou graag mijn overschot aan zonnepanelen productie naar de EV sturen via de solar green setting. Ik kan op werk en in de buurt ook snelladen dus dat het langer zou duren maakt mij niet uit. Alvast dank voor jullie hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Marien75 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hallo, ik zou graag gebruik maken van jullie kennis over de Alfen laadpaal en de configuratie ervan. Zelf loop ik tegen het feit aan dat ik 100% solar laden wil activeren via ACE Service Installer. Helaas moet ik dat doen via de kap eraf en dan aan de laptop via UTP kabel omdat ik bij aanleg geen extra netwerkkabel had voorzien. Ik heb mijn laadpaal wel via kabel aan P1 meter hangen (via splitter, aangezien hier ook homewizard dongle aan hangt).

Nu lukt het saven van de Solar Charging setting gewoon niet. Hij springt continue terug naar charging mode "off", of ik dat nu voor solar of voor andere optie probeer. Komt iemand dit bekend voor? Ik word er gek van :-)

Ik heb de laatste firmware draaien; die update is wel gelukt. Ik dacht 6.6.2.4312.

Iemand een idee wat hier fout gaat? Ik zou graag mijn overschot aan zonnepanelen productie naar de EV sturen via de solar green setting. Ik kan op werk en in de buurt ook snelladen dus dat het langer zou duren maakt mij niet uit. Alvast dank voor jullie hulp!!
Hoe lang is de P1 kabel van meterkast naar laadpaal ? En zie je op de P1 splitter ook af en toe het witte lampje bij de uitgang waar de laadpaal is aangesloten knipperen ? Als je P1 kabel langer is dan een meter of 10, kan het zijn dat de laadpaal het P1 datagram gewoon niet uitleest. En dan ziet die dus geen overproductie, en dan kan je solar charging wellicht ook niet activeren...

Zet er dan even P1 verlengers van Cedel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Marien75 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een optie die je hier mischien hebt is de volgende: Gebruik de bestaande P1 kabel om je laadpaal met het netwerk te verbinden en stel dan de HomeWizard P1 als loadbalancing meter in in de alfen.

Dan heb je een netwerkconnectie voor je laadpaal, en geen gepruts met P1 versterkers/splitters meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marien75
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-02 14:03
@Roeland54 ik denk dat ik je begrijp als het gaat om de P1 kabel vanuit de laadpaal verbinden met het netwerk. Die kabel zou ik dan op mijn router of een switch in mijn netwerk moeten connecten.

Echter het tweede wat je zegt is de Homewizard (die dan zonder splitter aan de P1 meter hangt na deze aanpassing?) configureren voor load balancing van de laadpaal? Welke setting moet ik dan in welk menu van mijn ace installer comfiguratie menu aanpassen? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Marien75 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:07:
@Roeland54 ik denk dat ik je begrijp als het gaat om de P1 kabel vanuit de laadpaal verbinden met het netwerk. Die kabel zou ik dan op mijn router of een switch in mijn netwerk moeten connecten.

Echter het tweede wat je zegt is de Homewizard (die dan zonder splitter aan de P1 meter hangt na deze aanpassing?) configureren voor load balancing van de laadpaal? Welke setting moet ik dan in welk menu van mijn ace installer comfiguratie menu aanpassen? Alvast dank!
De p1 kabel laat je zitten. Je dient alleen de RJ11 (telefoon) stekker te vervangen door RJ45 (netwerk) stekker. Aan beide kanten. Ene kant gaat vervolgens in je router switch, andere kant in je RJ45 poort van de Alfen (zit direct onder de RJ11 poort).

Met een beetje geluk is er al een (8 aderig) cat5 kabel gebruikt. (zoals bij mij :9 ) In dat geval knip je de RJ11 stekker er af en kan je de 8 aders gebruiken voor RJ45. In het geval van een 4 aderige kabel kan je 4 aders gebruiken. (even googlen hoe je 4 aders in je RJ45 moet knijpen om 100mbit netwerk verbinding te krijgen)

Vervolgens stel je de laadpaal in zoals hier beschreven. (welliswaar via de app maar via ACE Installer zou soortgelijk moeten zijn.) De laadpaal connect dan de HomeWizard P1 meter via je eigen lokale netwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gighandi
braxx1980 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Er is een rechtstreekse ondersteuning door de integratie van leeyuentuen:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

En met dan wat ineen bouwen met "charger card" kan je tot mooie resultaten komen.

Dit is de mijne (paal is gestuurd door een EMS)
[Afbeelding]
Wauw! Kan je misschien je code delen hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poelruitje
Microstar schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:43:
Bij mij gaat de paal sinds 6.6.2 naar monofase als ik uitgesteld laden kies (met de auto). Bij direct laden zonder uitstel, gaat hij netjes naar de 11kW.

In de log zie ik niets vreemds, hebben meer Tweakers hier last van?
Jazeker..ook ervaren. Alfen wijst naar een charging profile en operator wijst naar voertuigfout..terug laten zetten naar 6.5.0 en probleem is opgelost. Ik waag me voorlopig niet meer aan een update op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
gighandi schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:10:
[...]

Wauw! Kan je misschien je code delen hiervoor?
Tuurlijk
braxx1980 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Als je trouwens in de zoekbalk bovenaan "charger card" invult zal je die van floradix tegenkomen...
Het is aan de hand van deze user dat ik mijn kaart heb opgebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Aldmar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Ja hij heeft afgelopen jaar prima gewerkt. Altijd data kunnen ophalen en nooit tekenen dat er slecht ontvangst zou zijn.

Ook UniFi geeft stabiele verbinding aan.

[Afbeelding]
Vandaag testdag mbt solar charging Green. Ik krijg nog geen stabiele verbinding om de P1 data uit te lezen. Hieronder grafiekje van vandaag. Zodra P1 verbinding verloren gaat, schiet de paal in safecurrent van 12A. Dat zie je duidelijk hieronder aan de pieken. (af en toe wat lager omdat de zonnepanelen natuurlijk ook opwekken.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9YNqQ9TGnNPgleD-tifAXPUNrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmtegarNAW0eOKh3PIP1Z3U7.png?f=fotoalbum_large

In de logs (filter op waarschuwing) van Alfen lijkt het alsof elke 5 minuten de HW API uitgeschakeld wordt.
11:18:29
11:23:29
11:28:29
11:43:29
etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADtf3wALad85UhRzYMqTV_PWQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeyQ6VTYpKbecMwHMf1HkJSH.png?f=fotoalbum_large

Meestal in dezelfde seconde ook weer 'HW p1 enabled', maar soms ook niet en schiet hij in de safe current.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KgkfsrBP5XSJdANb__jo27OdLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FkF8nbPF2LnCvP57nrDwQRyt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-afdCy9HQodyZXgXfDx_VdosBEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VjDxxsOwgq4wpaGj6ItBpWDr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels een AccesPoint in de meterkast geplaats. Dus letterlijk max 1 meter van de HomeWizard P1 meter. Volgens HomeWizard 98% verbinding kwaliteit. Dus daar kan het niet meer aan liggen.

Hoe kan dit? Heb ik ergens een setting gemist?

PS: Er draait een backoffice van Vattenfall, maar wordt niet actief gebruikt (overstap van werkgever en de paal is blijven hangen). Maar gebruik het wel om inzicht in kwh verbruik te monitoren. Backoffice zou er dus af kunnen, maar het lijkt mij niet dat deze de P1 werking beinvloed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gighandi
braxx1980 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:19:
[...]

Tuurlijk
braxx1980 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Als je trouwens in de zoekbalk bovenaan "charger card" invult zal je die van floradix tegenkomen...
Het is aan de hand van deze user dat ik mijn kaart heb opgebouwd...
Dank je!

Voor die keer dat ik eens niet zocht binnen dit topic 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 21:45
ik ondervind problemen met het solar charging van de Alfen EVE paal.

wanneer de settings ingesteld staan op Green 100%, lijkt de paal toch te wisselen tussen CHARGING_SOLAR_CHARGING_FULL en CHARGING_SOLAR_CHARGING_PARTIAL

ook in het scherm van de lader is zichtbaar dat er nog steeds stroom van het net wordt gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSzWAUsC5I0-8ySbC4Juqko17I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjCCxpB3lqEIsotQyldUdOPz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzt8VxI5kzeaMJvHrTtYAD9lLwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHq4hSUUMl7dJpqALoATlqGC.jpg?f=fotoalbum_large

overige settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWzR0DyWhQp6zFBRmvEJnsmBvhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/alYoIWxLMF9Qr9sHByZkT2b4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htPvBfEh-zrW1YprL5S7nZQGkuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XEfPfGztY8sqbqFwzm5Tv1md.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wne5R-e59Rgx20AxBZ8RW2AcCQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8pVVhJGiyg8JsAWU7s8dhux.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:33
Aldmar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Vandaag testdag mbt solar charging Green. Ik krijg nog geen stabiele verbinding om de P1 data uit te lezen. Hieronder grafiekje van vandaag. Zodra P1 verbinding verloren gaat, schiet de paal in safecurrent van 12A. Dat zie je duidelijk hieronder aan de pieken. (af en toe wat lager omdat de zonnepanelen natuurlijk ook opwekken.)

[Afbeelding]

In de logs (filter op waarschuwing) van Alfen lijkt het alsof elke 5 minuten de HW API uitgeschakeld wordt.
11:18:29
11:23:29
11:28:29
11:43:29
etc.

[Afbeelding]

Meestal in dezelfde seconde ook weer 'HW p1 enabled', maar soms ook niet en schiet hij in de safe current.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb inmiddels een AccesPoint in de meterkast geplaats. Dus letterlijk max 1 meter van de HomeWizard P1 meter. Volgens HomeWizard 98% verbinding kwaliteit. Dus daar kan het niet meer aan liggen.

Hoe kan dit? Heb ik ergens een setting gemist?

PS: Er draait een backoffice van Vattenfall, maar wordt niet actief gebruikt (overstap van werkgever en de paal is blijven hangen). Maar gebruik het wel om inzicht in kwh verbruik te monitoren. Backoffice zou er dus af kunnen, maar het lijkt mij niet dat deze de P1 werking beinvloed?
Lijkt hier god te werken wel doenik comfort op 1.4kw ipv green, verbinding via homewizard p1 idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LjOGnt43LT79rQSS081usvjKN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5PgEG4lEzYGzrJ2j9f1Cq5R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben begonnen met laden rond 11 uur, en nauwelijks injectie daarna, dus ik denk dat alles goed werkt, piek van de panelen is 4.4kwh
Alles is wel monofase, wellicht dat dat beter werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 05-06-2024 15:06 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

izzet3838 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Lijkt hier god te werken wel doenik comfort op 1.4kw ipv green, verbinding via homewizard p1 idd.

[Afbeelding]

Ik ben begonnen met laden rond 11 uur, en nauwelijks injectie daarna, dus ik denk dat alles goed werkt, piek van de panelen is 4.4kwh
Alles is wel monofase, wellicht dat dat beter werkt?
Hieronder mijn overzicht, auto is net klaar met laden. Al met al best tevreden, meerendeel is inderdaad in de auto gegaan en relatief klein aandeel uit het net. Misschien ben ik aan het mierenneuken...?

Bij mij viel vooral de logging op. Wil jij eens kijken of jij ook in je logging een melding ziet dat 'HW P1 Disabled/Enabled' is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WZUWMkmYK6L9FFKHTe3jHYrbGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMMdrZcCmJdvpmPQ3PtZ5eGW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Even over die Homewizard spullen, ik lees net een issue op Home Assistant, waar de API ook gewoon uitgelezen wordt, en waarbij verbinding snel wegvalt... Blijkbaar is dit een bekend fenomeen op de P1 meters, en iemand van de devs van Homewizard is er mee bezig en zou vandaag een nieuwe firmware komen op de P1 meters... Wellicht is dit hetzelfde fenomeen wat jullie zien met de Alfen palen?

https://github.com/home-assistant/core/issues/87432

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 05-06-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:32:
Even over die Homewizard spullen, ik lees net een issue op Home Assistant, waar de API ook gewoon uitgelezen wordt, en waarbij verbinding snel wegvalt... Blijkbaar is dit een bekend fenomeen op de P1 meters, en iemand van de devs van Homewizard is er mee bezig en zou vandaag een nieuwe firmware komen op de P1 meters... Wellicht is dit hetzelfde fenomeen wat jullie zien met de Alfen palen?

https://github.com/home-assistant/core/issues/87432
Is dat niet een beetje inherent aan het UDP 'telegram-style' protocol wat een P1 poort gebruikt? Iedere 'x' Seconden een berichtje/pulse versturen, en klaar...... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:33
Aldmar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:30:
[...]

Hieronder mijn overzicht, auto is net klaar met laden. Al met al best tevreden, meerendeel is inderdaad in de auto gegaan en relatief klein aandeel uit het net. Misschien ben ik aan het mierenneuken...?

Bij mij viel vooral de logging op. Wil jij eens kijken of jij ook in je logging een melding ziet dat 'HW P1 Disabled/Enabled' is?

[Afbeelding]
Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh9hvJz5_lHpVaAhsMdkRSmIe6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwkbPkeNi8t7kDrEW2LXk4kB.jpg?f=fotoalbum_large

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devastator83
Daveth schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Of er word een charging profile via je backoffice gestuurd of er is er 1 blijven hangen van uit het verleden.
Als er een charging profile blijft hangen kan je deze verwijderen met het commando CPerase maar zo ver ik weet kan je dit alleen als monteur uitvoeren want je heb een SSA wachtwoord nodig.
Als jij geen charging profile krijgt van je provider en er blijft er 1 hangen kan je alleen Alfen bellen en vragen of ze cperase op afstand willen doen via Team viewer (geen idee of het gedaan word en anders een monteur laten langskomen).
Je lader word duidelijk door een charging profile in vermogen tegen gehouden en ligt in dit geval niet aan je auto.

Laat even weten hoe dit afloopt.
Ik heb cperase aangeroepen, en sindsdien is het probleem inderdaad opgelost.

Vraagje mbt de loadbalancing. Ik neem aan dat die per fase kijkt ? Mbt het capaciteitstarief in Belgie heb ik iets nodig wat de verschillende fases bij elkaar optelt. Heeft iemand hier al iets voor gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Voor de mensen die problemen hebben met de verbinding met de HomeWizard P1 en die toevallig al DSMR-reader gebruiken (bv icm HomeAssistant): mogelijk kunnen jullie iets met mijn code. Werkt hier als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Ja, inderdaad. :)

Zie daar bij 8:21:30 ook een P1 fout code staat, maar is bij jou paar seconden later weer opgelost. Verder geen "HW P1: Disabled" meldingen.

Misschien dat ik hem een keer bedraad aan de P1 meer hang. Kijken of dat bij mij beter werkt. Moet ik alleen een RJ11 kabel op de kop tikken, die heb ik niet meer. :O

[ Voor 13% gewijzigd door Aldmar op 06-06-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 17:33
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om mijn SMA Energy meter te koppelen aan mijn Alfen laadpaal voor active loadbalance. Het zou moeten kunnen via Modbus. Maar tot dusver is het mij niet gelukt helaas. In de My Eve app van Alfen is zelfs al een vooringevuld profiel voor de Energy meter. Hij vraagt om het ip adres en vervolgens nog een adres, maar geen idee waar die voor is..

Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1 ... 37 ... 83 Laatste