[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 36 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:27
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Er werd gesuggereerd een vast IP adres toe te kennen aan de P1.
Maar in de software van Mijn Telenet vind ik nergens waar ik dit kan wijzigen?
Ik kan de gegevens alleen uitlezen. Meer niet. :?
Maar als ik goed gevolgd heb kon dat bij jou ook niet en werkt het alsnog?
Ikzelf heb orange en kon wel een vast ip geven, mijn zus heeft telenet en kon dit inderdaad niet, daar werkt het ook goed, alleen vraag ik me af aangezien dat jij het ip adres manueel hebt ingegeven of dit gaat werken als je ip adres wijzigt.

Bij haar hadden we het ingesteld via ace die het ip automatisch vond, nu is de vraag of hij bij jou de ip automatisch gaat aanpassen aangezien je manueel een ip hebt meegegeven.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
V-8 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:30:
Weet iemand hoe snel de Load Balancing reageert bij een Alfen Eve Single Pro-Line?

Ik heb een 1x35A huisaansluiting (FYI: een smeltzekering) en laad mijn auto met max. 32A / 7.4kW.

Stel, ik zet mijn oven aan en trek daardoor samen met de paal bv. een piek van 45A.
Hoe snel regelt de paal dan zijn vermogen terug?
Hoe groot is het risico dat ik hiermee de hoofdzekering toch een keer om zeep help?

Alvast bedankt voor de reacties en ervaringen!
Normaal heel snel, denk een seconde of 2 normaal is die snel genoeg, anders zou het ook zijn doel niet halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Bij haar hadden we het ingesteld via ace die het ip automatisch vond, nu is de vraag of hij bij jou de ip automatisch gaat aanpassen aangezien je manueel een ip hebt meegegeven.
Nou ja, het was maar uit curieuzeteit en te kijken hoe het via HW zou werken.
Gezien ik uitsluitend op zon laad heb ik niet echt loadbalancing nodig en ik kan nog altijd de HW P1 module uit de P1 poort van de DM trekken en daar de RJ11 van de Alfen inpluggen. Dat werkt wel (allee geeft geen foutmelding en de test met solar charing doet het dan ook want nog nooit voorgehad dat active-loadbalancing van de laadpaal effectief moest ingrijpen op de 40A van de hoofdaansluiting.
Solar charging via de Alfen software heb ik ook maar een paar keer gedaan als test. Maar dan moet ik weer gaan klooien met de instellingen van de thuisaccu.
Het makkelijkst is hier nog altijd handmatig het laadvermogen van de Alfen instellen net onder de productie van de PV en het voor de rest op zijn beloop laden.
Mijn prioritaire doelstelling is immers overproductie van PV te vermarkten via de accu van de BEV en zo weinig mogelijk via het net.

Praktisch nut heeft active-loadbalancing hier dus niet echech

Toch bedankt voor het verstrekken van de extra kennis.
Benieuwd of het bij je zus dan wel goed gaat en de ACE wel dynamisch aanpast.
Maar wat ik in MY Eve instel wordt ook overgenomen in de ACE en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 23:03
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Er werd gesuggereerd een vast IP adres toe te kennen aan de P1.
Maar in de software van Mijn Telenet vind ik nergens waar ik dit kan wijzigen?
Nu had ik toch wel van je verwacht dat je een deftige firewall zou hebben.

In ieder geval zolang de HW P1 verbonden blijft met je TN modem zal die netjes z'n IP-adres behouden dus op zich is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 22:27
Weet iemand hoe snel de Load Balancing reageert bij een Alfen Eve Single Pro-Line?

Ik heb een 1x35A huisaansluiting (FYI: een smeltzekering) en laad mijn auto met max. 32A / 7.4kW.

Stel, ik zet mijn oven aan en trek daardoor samen met de paal bv. een piek van 45A.
Hoe groot is het risico dat ik hiermee de hoofdzekering toch een keer om zeep help?

Die kans is best aanwezig, als je er flink overheen piekt dan smelt de zekering ook een stuk sneller, immers neemt de warmte ontwikkeling toe naarmate het stroomverbruik toeneemt.
Je zou de specificaties van de zekering er op na moeten slaan, om te weten hoe snel dit gebeurt bij bepaalde spanningen.

Is het niet de moeite om de installatie te laten vernieuwen en bijv. 3x25A aan te vragen?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:48

V-8

Gijs007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Die kans is best aanwezig, als je er flink overheen piekt dan smelt de zekering ook een stuk sneller, immers neemt de warmte ontwikkeling toe naarmate het stroomverbruik toeneemt.
Je zou de specificaties van de zekering er op na moeten slaan, om te weten hoe snel dit gebeurt bij bepaalde spanningen.

Is het niet de moeite om de installatie te laten vernieuwen en bijv. 3x25A aan te vragen?
Dank voor je reactie, ik zal idd de karakteristieken van smeltzekeringen er eens bij pakken om een idee te krijgen, goeie tip.

Naar 3x25A is in mijn situatie de moeite niet waard, heb in een ander topic hier (weet even niet meer welke) wel eens beschreven waarom.
In het kort:

- Kost echt een hoop geld (tegenwoordig alleen Stedin al ± €450)
- Meterkast moet compleet vervangen worden (+€)
- Ik sluit persoonlijk niet uit dat er in de toekomst verder gedifferentieerd gaat worden in vastrecht tussen 35A en 75A (3x25 = 75), dus dat ik met 35A wellicht goedkoper uit ga zijn.
- Maximale laadsnelheid zou slechts marginaal omhooggaan (van 7.4kW naar 11kW, dat vind ik de moeite niet waard).

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 22:27
Denk er ook aan dat zo'n smeltzekering sneller verslijt, regelmatig even pieken kan er ook voor zorgen dat ie het eerder begeeft. Wellicht verstandig om die zekering te laten vervangen voor een modern exemplaar?

Wat betreft moderniseren van de meterkast, dat kan inderdaad in de papieren lopen.
Aan de andere kant, er komt wellicht toch al een monteur voor het aansluiten van de laadpaal op een nieuwe groep? Zo kun je weer iets besparen op voorrijkosten en arbeid. Bovendien heb je dan een moderne installatie die veiliger is.

Voornaamste afweging zal toch zijn wat je nog meer kwa elektrische apparaten in huis hebt of krijgt.
Enkele andere groot/piekverbruikers:
  • wasmachine
  • vaatwasmachine
  • droger
  • elektrische kookplaat
  • airco/warmtepomp
  • (ouderwetse) stofzuiger

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 00:45
Hi, ik heb een vraag m.b.t. de Alfen Eve single pro-line die ik heb staan. Deze is voorheen beheerd via Leaseplan met een back office. De leasetermijn van de auto is inmiddels voorbij en de paal vrijgegeven (logo is inmiddels ook veranderd in die van Alfen).

Ik heb momenteel geen elektrische auto, maar mijn buren zouden interesse hebben om bij mij te laden tegen vergoeding. Ik vroeg mij af of hoe ik dit het best kan realiseren, bij voorkeur zonder back office abonnement?
- Houdt de Alfen lader laadsessies lokaal bij en kan ik dit via de netwerkkabel aflezen?
- Kan ik ervoor zorgen dat alleen mijn buren kunnen laden met hun pas en dus voorkomen dat iedereen zomaar kan opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Gijs007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:29:
Denk er ook aan dat zo'n smeltzekering sneller verslijt, regelmatig even pieken kan er ook voor zorgen dat ie het eerder begeeft. Wellicht verstandig om die zekering te laten vervangen voor een modern exemplaar?

Wat betreft moderniseren van de meterkast, dat kan inderdaad in de papieren lopen.
Aan de andere kant, er komt wellicht toch al een monteur voor het aansluiten van de laadpaal op een nieuwe groep? Zo kun je weer iets besparen op voorrijkosten en arbeid. Bovendien heb je dan een moderne installatie die veiliger is.

Voornaamste afweging zal toch zijn wat je nog meer kwa elektrische apparaten in huis hebt of krijgt.
  • wasmachine
  • vaatwasmachine
  • droger
  • elektrische kookplaat
  • airco/warmtepomp
Idd, ik ben er van op de hoogte dat hij kan slijten en uiteindelijk sneller kan springen.
Als ik de karakteristieken lees, hoef ik niet echt bang te zijn. Ik lees dat overbelasten met factor 1,4 al minimaal 15 minuten toelaatbaar is (dat zou 49A zijn).

Ik heb de laadpaal zelf reeds geïnstalleerd en gebruik deze al een aantal maanden.

Ik verwacht geen nieuwe, grote verbruikers.
Grootste verbruikers naast laadpaal zijn momenteel de oven, wasmachine, vaatwasser en een singlesplit airco van 2,5kW (thermisch vermogen).
Koken doen we op gas en verwarmen met hout.
Epoxus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:38:
Hi, ik heb een vraag m.b.t. de Alfen Eve single pro-line die ik heb staan. Deze is voorheen beheerd via Leaseplan met een back office. De leasetermijn van de auto is inmiddels voorbij en de paal vrijgegeven (logo is inmiddels ook veranderd in die van Alfen).

Ik heb momenteel geen elektrische auto, maar mijn buren zouden interesse hebben om bij mij te laden tegen vergoeding. Ik vroeg mij af of ik dit het best kan realiseren, bij voorkeur zonder back office abonnement?
- Houdt de Alfen lader laadsessies lokaal bij en kan ik dit via de netwerkkabel aflezen?
- Kan ik ervoor zorgen dat alleen mijn buren kunnen laden met hun pas en dus voorkomen dat iedereen zomaar kan opladen?
Ja, je paal houdt het verbruik bij. Je kunt de totale meterstand fysiek aflezen als je de kap er af haalt, maar ook kun je de paal in bv. Home Assistant integreren of het verbruik via de My Eve app / ACE Installer uitlezen.

Ja, je kunt een whitelist instellen.

[ Voor 42% gewijzigd door V-8 op 17-05-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:41:
[...]
In ieder geval zolang de HW P1 verbonden blijft met je TN modem zal die netjes z'n IP-adres behouden dus op zich is dat geen probleem.
Dat zal wel lukken gedurende de proef. Na een kwartiertje weet ik wel of het werkt of niet.
Verder niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gijs007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:29:
  • wasmachine
  • vaatwasmachine
  • droger
  • elektrische kookplaat
  • airco/warmtepomp
Wat is jouw defintie van grootverbruik, respectievelijk piekverbruik?

Op de droger na (die heb ik niet) beschouw ik geen enkele van de voornoemde toestellen als een piekverbruiker (max. rond de 2 kW individueel en dan nog korstondig) en al zeker niet als een grootverbruiker (een wasmachine verbruikt bv. maar een 500 tot 700 Wh en dat verspreid over 1,5 uur).
En dat toont zich ook in de cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eZ_HvoyEOBXyoSSu25uOffWICQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EafAMsUZvIxfo5cY115vTmLg.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is dan niet het piekvermogen van één toestel maar het totale netpiekvermogen van alle verbruikers.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epoxus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 00:45
V-8 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:53:

Ja, je paal houdt het verbruik bij. Je kunt de totale meterstand fysiek aflezen als je de kap er af haalt, maar ook kun je de paal in bv. Home Assistant integreren of het verbruik via de My Eve app / ACE Installer uitlezen.

Ja, je kunt een whitelist instellen.
Ok thanks voor de snelle reactie!

Momenteel zit de netwerkkabel die uit de laadpaal komt in mijn meterkast op een RJ45 -> P1 verlengmodule aangesloten op de slimme meter i.v.m. loadbalancing (dus verder nog niet op mijn thuisnetwerk). Uitlezen via My Eve app of de ACE installer zou erg fijn zijn, maar moet ik de netwerkkabel dan splitten voordat hij deze verlengmodule ingaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqsf6fvEROoDfmTvyu6lE0UMMvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u9SL3tOwIwNfxfPQ9Ynxwqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Wil je zowel de P1 meter als de app aansluiten dan heb je ofwel twee aparte UTP kabels nodig (aanbevolen) of anders moet je één UTP kabel splitsen (instructies zijn hier al meermaals gegeven).

Een alternatief voor de kabel voor de P1 meter is de HomeWizard P1 gebruiken welke over het netwerk kan uitgelezen worden. Op die manier moet je enkel een netwerk kabel tussen je Alfen en netwerk hebben (je kan de bestaande kabel dan voozien van RJ45 connectoren en herpatchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Toch wel leuk die integratie met homewizard, leuke samenwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:39:
Toch wel leuk die integratie met homewizard, leuke samenwerking
Inderdaad zeer nuttige toevoeging, het splitten van utp kabels wordt daarmee overbodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ik heb pas sinds deze week de paal, moet nog wachten op de keuring .. maar ik zie 2 apps on Android... My Eve & Eve Connect?

Wat zijn de verschillen tussen die 2

Beide apps zijn nog geupdate in mei 2024?

[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 18-05-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:58
Laadpaal is net geinstalleerd. Hoe kan ik controleren of de verbinding met de DSMR OK is? Ik zie niets van status in de app.

Zou iemand de output van de HomeWizard P1 hier eens kunnen posten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:52
devastator83 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:24:
Laadpaal is net geinstalleerd. Hoe kan ik controleren of de verbinding met de DSMR OK is? Ik zie niets van status in de app.

Zou iemand de output van de HomeWizard P1 hier eens kunnen posten ?
Uw vraagstuk is al meerder malen in dit topic gepasseerd. Je kan de status van je slimme meter in de app zien.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:07:
Wat is jouw defintie van grootverbruik, respectievelijk piekverbruik?

Op de droger na (die heb ik niet) beschouw ik geen enkele van de voornoemde toestellen als een piekverbruiker (max. rond de 2 kW individueel en dan nog korstondig) en al zeker niet als een grootverbruiker (een wasmachine verbruikt bv. maar een 500 tot 700 Wh en dat verspreid over 1,5 uur).
Apparaten apart zijn misschien geen grootverbruikers maar zet er maar eens een paar tegelijkertijd op, dan zie je pieken. Soms kan dat niet anders, je wilt ook nog een beetje comfortabel leven zonder al te veel te hoeven nadenken over dat piekverbruik.
En op zo’n momenten ben je blij met die load balancing in de Alfen.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nujtrug schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:42:
En op zo’n momenten ben je blij met die load balancing in de Alfen.
Ieder zijn ding en eigen uitgangspunten dus.
Ik gebruik al 5 jaar een Alfen SPL en dat de eerste drie jaar op een analoge meter (waar sowieso geen LB op mogelijk was) en meer recent op een DM met P1 poort (waar de loadbalancing nog nooit heeft op moeten ingrijpen). Gedurende al die tijd nooit een vermogensoverbelasting gehad noch een oncomfortabel leven.
Voor alle duidelijkheid, ik leef ook in een full electric woning. Ik vind dus niet dat ik oncomfortabel leef of iets zou moeten missen.

Maar akkoord, andere uitgangspunten leiden tot andere gevolgen en andere oplossingen.

Elektrische toestellen die je gelijktijdig aanzet gaan trouwens ook niet meer verbruiken.
Het totale afgenomen piekvermogen stijgt er wel door. Maar daar heb je dan weer geen last van wanneer je gericht gaat laden, bv. zoals wij doen op lokaal opgewekte energie. Of wie dat niet kan door op een lager vermogen en gespreid gaan laden. Dat laatste belast immers het net niet en veroorzaakt geen stroompieken.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:40:
Ik heb pas sinds deze week de paal, moet nog wachten op de keuring .. maar ik zie 2 apps on Android... My Eve & Eve Connect?

Wat zijn de verschillen tussen die 2

Beide apps zijn nog geupdate in mei 2024?
Eve connect is voor makkelijk de snelheid en solar aan te passen.

Met de andere kun je effectief de paal gaan installeren/configureren en is meer bedoeld voor de technieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik vermoed dat de meeste techniekers nog gebruik maken van de ACE installer en niet van de apps.
Heeft die bijkomende app "Eve connect" ook nog hetzelfde euvel dat het niet werkt wanneer nog ingelogd in de ACe installer en/of My Eve app?
Moet je ook telkenmale terug inloggen zoals bij de My Eve app?

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Ik gebruik al 5 jaar een Alfen SPL en dat de eerste drie jaar op een analoge meter (waar sowieso geen LB op mogelijk was)
Op een analoge meter is eveneens load balancing mogelijk door het plaatsen van een extra vermogensmodule (wordt ook zo gedaan voor alle collega's die nog geen DM hebben).
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:
Gedurende al die tijd nooit een vermogensoverbelasting gehad noch een oncomfortabel leven.
Voor alle duidelijkheid, ik leef ook in een full electric woning. Ik vind dus niet dat ik oncomfortabel leef of iets zou moeten missen.
Maar als ik je commentaar elders lees dan ga je je auto meestal publiek laden omdat je anders je eigen PV stroom verbruikt ipv. hem in je batterij te stoppen.
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:Het totale afgenomen piekvermogen stijgt er wel door. Maar daar heb je dan weer geen last van wanneer je gericht gaat laden, bv. zoals wij doen op lokaal opgewekte energie.
Dixit vorige opmerking dus... ondanks dat je een laadpaal hebt laad je elders om dan te komen vertellen dat je piek onder de 2.5 kW blijft (wat je dan nog via je batterij doet).

Nu ja, ieder z'n keuzes maar door een selectief beeld te geven is het alles behalve representatief voor 99%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Welke poorten heeft de EVE connect app nodig om te verbinden met de paal ? De paal staat bij mij in een ander VLAN (IOT).

Het "home" vlan kan zonder problemen aan alle services en IP's in het IOT vlan. Hij vindt de laadpaal wel, maar kan niet verbinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Op een analoge meter is eveneens load balancing mogelijk door het plaatsen van een extra vermogensmodule (wordt ook zo gedaan voor alle collega's die nog geen DM hebben).
Inderdaad, via extra hardware wel.
Maar dat is in Vlaanderen een beetje overkill gezien je op termijn toch moet overstappen op een DM.
Maar als ik je commentaar elders lees dan ga je je auto meestal publiek laden omdat je anders je eigen PV stroom verbruikt ipv. hem in je batterij te stoppen.
Overproductie gaat in de accu van de EV.
Het heeft hier weinig zin om van het net te gaan laden wanneer er geen zon is en er elders tig mogelijkheden zijn om te gaan laden.
Nu ja, ieder z'n keuzes maar door een selectief beeld te geven is het alles behalve representatief voor 99%.
Correct ieder zijn ding volgens eigen keuzes en mogelijkheden.
Het representativiteitscijfer van 99% laat ik voor jouw rekening en durf ik te betwijfelen.
Merk hierbij ook op dat volgens de laatste berichtgeving de salderingsregeling in Nederland per 1/1/27 afgeschaft wordt. Ook daar zal men dus flexibel met de nieuwe situatie moeten leren omgaan.
Dan zou die 99% (jouw cijfer, niet het mijne) ook wel eens vlug kunnen dalen. :)
Dixit vorige opmerking dus... ondanks dat je een laadpaal hebt laad je elders om dan te komen vertellen dat je piek onder de 2.5 kW blijft (wat je dan nog via je batterij doet).
Het zal je dan wellicht ook niet ontgaan zijn dat ik eveneens in de wintermaanden onder of op die piek blijf. Ook wanneer ik thuis laad want ik laad volgens PV vermogen tussen de 1,4 en max. 5 kW. Dat heeft geen invloed op het piekvermogen van het net. De netbeheerder houdt immers alleen rekening met dat laatste en niet met het werkelijk totale afgenomen piekvermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-06 20:16
Hallo,

Ik heb thuis dus ook een Alfen Pro-line laadpaal, 2 jaar geleden geinstalleerd via mijn werkgever door Alphabet/Eneco eMobilty. Verrekening gebeurde via SIM kaart door backoffice Eneco eMobility met behulp van RFID laadpas. In 2 jaar geen enkel probleem gehad.

Nu ben ik op pensioen, wagen en laadpas ingeleverd en Eneco eMobility opgezegd. Ik heb via de ACE installer de settings gewijzigd naar Stand-alone en Plug&Charge. De Sim kaart zit nog in de lader. Lijkt te werken. Voorlopig heb ik echter geen elektrische wagen meer, dus de lader wordt niet gebruikt.

Nu krijg ik echter geregeld een fout op de lader: 202: invoerspanning te laag. Alhoewel volgens mij er geen enkel probleem met de spanning is. Na een reboot (tijdelijk) terug alles in orde. Omdat dit nu geregeld voorkomt (en vroeger nooit) vraag ik mij toch af of dit iets te maken kan hebben met de gewijzigde instelling?

Logging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd92TgRabyhdcNsf4j1kEb3mdBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/h1lm24YJx7yef5ciTfjnUknA.gif?f=user_large

Heeft iemand hier ervaring, mee, aub?

[ Voor 10% gewijzigd door LDhondt op 18-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:20:
[...]
Eve connect is voor makkelijk de snelheid en solar aan te passen.
Ik heb de app eens gedownload.
Persoonlijk vind ik er niets makkelijk aan want het is wel een heel rudimentaire app.
Het enige dat je, voor zover ik het door heb, idd kan is schakelen tussen standaard laden en solar laden (maar dat kan met de My Eve app ook al).
Maar je kan, voor zover ik het zie, in de "Connect" standaard het vermogen ook helemaal niet aanpassen. Het blijft staan op wat je voorheen had ingesteld via de My Eve en/of ACE installer. Wil je dat vermogen aanpassen moet je alsnog telkens terug naar de My Eve app. Dan begrijp ik de meerwaarde niet (behalve voor zij die niets willen aanpassen en altijd tevreden zijn met aan het hoogste vermogen laden of eenvoudig schakelen met solar laden).
Ik kan bv. de snelheid* van laden (buiten solar) niet aanpassen boven het max. ingestelde vermogen via de My Eve?
* Ik neem aan dat je met snelheid het ingestelde vermogen bedoelt?

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
LDhondt schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:34:
De Sim kaart zit nog in de lader. Lijkt te werken. Voorlopig heb ik echter geen elektrische wagen meer, dus de lader wordt niet gebruikt.
De simkaart dient toch uitsluitend om via 4G verbinding te kunnen maken met een backoffice?
Wanneer je de lader in standalone modus gebruikt zonder backoffice heeft deze dus geen praktisch nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
devastator83 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:27:
Welke poorten heeft de EVE connect app nodig om te verbinden met de paal ? De paal staat bij mij in een ander VLAN (IOT).

Het "home" vlan kan zonder problemen aan alle services en IP's in het IOT vlan. Hij vindt de laadpaal wel, maar kan niet verbinden ...
Doe anders eens een port scan met de nmap tool, dan weet je welke poorten open staan... Je zou dan deze kunnen openzetten in je router, zodat je ook via mobiel netwerk de apps kan gebruiken, en niet alleen op het interne netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
It is important that the IP address of the charging station is in the same range as the IP address of your phone, tablet or laptop.
Denk dat het niet gaat werken over verschillende vlans :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
devastator83 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:03:
It is important that the IP address of the charging station is in the same range as the IP address of your phone, tablet or laptop.
Denk dat het niet gaat werken over verschillende vlans :-(
Tuurlijk wel, is gewoon een kwestie van de poorten open te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
devastator83 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:27:

Als ik een port scan op de laadpaal doe vind ik enkel 443 die open staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgJVrRGG_-iOLr7hguilD9Nq0eM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/coZU1FPfNAwRRfpD74izyHKI.jpg?f=user_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Check ook zeker de UDP poorten

Maar vermoedelijk is 443 idd voldoende om te connecteren, via de myEve app kan je toch IP adres invullen, dan zou hij moeten connecten

[ Voor 69% gewijzigd door NoFate op 18-05-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
NoFate schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:07:
Check ook zeker de UDP poorten

Maar vermoedelijk is 443 idd voldoende om te connecteren, via de myEve app kan je toch IP adres invullen, dan zou hij moeten connecten
Van home naar iot is alle verkeer toegestaan. Hij detecteert de laadpaal ook in de app, maar kan niet connecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
devastator83 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Van home naar iot is alle verkeer toegestaan. Hij detecteert de laadpaal ook in de app, maar kan niet connecten
Zal het ook eens testen volgende week, ik heb de paal sinds eergisteren:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:08
@LDhondt Als ik zo die uitdraai lees, rapporteert L3 (de 3e fase?) 0 V.
Ik denk dat daar je 'undervoltage' zit.
Mijn Alfen Single Pro is ook van Eneco E-Mobility af, ik heb niets opengemaakt, anders aangesloten, of anderszins gewijzigd, en hier werkt de paal als 'plug and charge'.
Met de aantekening dat 'ie alle laadpassen accepteert!
Maar hij staat niet direct aan de straat, dus als ik langer van huis ben, schakel ik de paal wel uit in de meterkast.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:56:
@LDhondt
Maar hij staat niet direct aan de straat, dus als ik langer van huis ben, schakel ik de paal wel uit in de meterkast.
Kan je de paal dan niet softwarematig blokkeren?
Hier (eveneens plug & charge) gaat dat gewoon via de software van de backoffice.

Indien geen back office , op de MyEve is een functie operationeel/buiten werking waarbij je de laadfunctie van de Alfen eenvoudig met een schuiver kan deconecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxMK5R9p3AciCvy-OXThR5kSqPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr9DFtqw8qKaCpSIZ26ixM98.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ-NuPjyH6LCfiwR_1YxbvcHv8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifd2MHhacuZVxTsHUtsx6nP0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:39:
[...]
Maar je kan, voor zover ik het zie, in de "Connect" standaard het vermogen ook helemaal niet aanpassen. Het blijft staan op wat je voorheen had ingesteld via de My Eve en/of ACE installer. Wil je dat vermogen aanpassen moet je alsnog telkens terug naar de My Eve app. Dan begrijp ik de meerwaarde niet (behalve voor zij die niets willen aanpassen en altijd tevreden zijn met aan het hoogste vermogen laden of eenvoudig schakelen met solar laden).
Ik kan bv. de snelheid* van laden (buiten solar) niet aanpassen boven het max. ingestelde vermogen via de My Eve?
Edit:
Indien je in My Eve (of de ACE installer) het vermogen instelt op maximaal dan heb je in de connect app wel het max. vermogen beschikbaar en kan je zowel schakelen tussen vast vermogen en solar charging en via de slider schakelen tussen maximaal en minimaal vermogen. _/-\o_
Dan is het idd eenvoudiger.
My Eve app en Connect app zitten blijkbaar ook niet in elkaars weg en kan je simultaan bedienen (in tegenstelling tot de My Eve en ACe installer welke niet simultaan on line kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik gebruik ook sinds een tijdje de HA integratie van leeyuentuen voor mijn Eve Single Pro.
Valt mij op dat ik niet meer kan inloggen via ACE installer of My Eve app (geven foutmelding). Ik ben er bekend mee dat de Alfen zich soms verslikt met meerdere logins, maar heeft iemand een tip hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
TheSelfishGene schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:01:
Ik gebruik ook sinds een tijdje de HA integratie van leeyuentuen voor mijn Eve Single Pro.
Valt mij op dat ik niet meer kan inloggen via ACE installer of My Eve app (geven foutmelding). Ik ben er bekend mee dat de Alfen zich soms verslikt met meerdere logins, maar heeft iemand een tip hoe ik dit kan fixen?
Ik schakel altijd de HA integratie even uit als ik My Eve wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
In deze integratie zitten netjes knoppen om uit en weer in te loggen...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
IvoB2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:19:

Kan je de paal dan niet softwarematig blokkeren?
Hier (eveneens plug & charge) gaat dat gewoon via de software van de backoffice.
....
Even ter verduidelijking dan: met 'langer van huis' bedoel ik vakanties en dergelijke afwezigheden van meer dan een week.
En als er iemand de gok waagt en komt laden........so be it, de zonnepanelen brengen voorlopig nog zoveel op dat ook 60 kWh niet echt boeit.
Normaal staat mijn eigen auto voor de laadpaal, en dan wordt het voor een vreemde al moeilijk(er) om te laden.
Ik heb, voor zover ik weet, alle passwords en software om de paal aan te passen, maar heb nog niet de aanvechting om de paal open te schroeven om dat te doen.
Misschien vind ik het tzt wel makkelijker om er een werkschakelaar tussen te zetten...........ik zie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Indien uitloggen niet lukt (wegens falende verbinding met de apps) een reboot van de paal en indien dit niet lukt paal van stroom en terug heropstarten.
Zo krijg ik ze hier toch telkens weer aan de praat.
My Eve is hier een tijd stabiel geweest maar vandaag van 6.3 naar firmware 6.6 update uitgevoerd en dan krijg ik ook problemen om de MyEve app en zelfs de Alfen Connect te verbinden.
Stroom eraf en terug op helpt wel altijd maar volledig stabiel lijkt het me nog niet.

Overigens ervaar ik nu een ander "probleem" (of iets dat ik nog niet begrijp):
Wanneer ik de ACE installer gebruik en de MyEve app en in de een iets wijzig (uiteraard telkens maar ingelogd op één applicatie) wordt dat in de andere direct mee aangepast.
Ook op het display zie je dan dat de max. stroomsterkte is gewijzigd (wat je instelde in de MyEve en/of ACe installer).

Wanneer ik de max. stroomsterkte in de ACE installer en/of de MyEve app wijzig wordt de max. beschikbare stroomsterkte in de Alfen Connect eveneens aangepast. Maar wanneer ik vervolgens (uitgelogd op de My Eve en ACE!) de slider van de stroomsterkte in de Alfen Connect wijzig is er geen wijziging in de instellingen van de MyEv noch in de getoonde max. laadsterkte op het display van de laadpaal. (nog niet kunnen testen wat de auto dan effectief doet).
Maar dan is er toch een conflict in wat ingesteld staat op de Alfen Connect enerzijds en anderzijds de laadpaal zelf, MyEve en ACE installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peter-036 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Even ter verduidelijking dan: met 'langer van huis' bedoel ik vakanties en dergelijke afwezigheden van meer dan een week.
En als er iemand de gok waagt en komt laden........so be it, de zonnepanelen brengen voorlopig nog zoveel op dat ook 60 kWh niet echt boeit.
Normaal staat mijn eigen auto voor de laadpaal, en dan wordt het voor een vreemde al moeilijk(er) om te laden.
Ik heb, voor zover ik weet, alle passwords en software om de paal aan te passen, maar heb nog niet de aanvechting om de paal open te schroeven om dat te doen.
Misschien vind ik het tzt wel makkelijker om er een werkschakelaar tussen te zetten...........ik zie wel.
Ik gaf maar bijkomende info op de probleemstelling hoor.
Begrijp wel niet wat je bedoelt met de paal openschroeven. Ik had het over softwarematig de paal aan/uit zetten (dat gebeurt in de apps). De paal van de stroom halen kan ook gewoon door de automaat even om te leggen zoals jij waarschijnlijk aangeeft. Maar er zijn altijd mensen die dat als een probleem ervaren daarom dat ik aangaf dat het soms ook softwarematig kan.

Op vijf jaar tijd ook nog niet meegemaakt dat iemand ongevraagd aan de P&C kwam laden en als het zo was dan zou het toch op kosten van de werkgever zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:19
LDhondt schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:34:
Hallo,

Ik heb thuis dus ook een Alfen Pro-line laadpaal, 2 jaar geleden geinstalleerd via mijn werkgever door Alphabet/Eneco eMobilty. Verrekening gebeurde via SIM kaart door backoffice Eneco eMobility met behulp van RFID laadpas. In 2 jaar geen enkel probleem gehad.

Nu ben ik op pensioen, wagen en laadpas ingeleverd en Eneco eMobility opgezegd. Ik heb via de ACE installer de settings gewijzigd naar Stand-alone en Plug&Charge. De Sim kaart zit nog in de lader. Lijkt te werken. Voorlopig heb ik echter geen elektrische wagen meer, dus de lader wordt niet gebruikt.

Nu krijg ik echter geregeld een fout op de lader: 202: invoerspanning te laag. Alhoewel volgens mij er geen enkel probleem met de spanning is. Na een reboot (tijdelijk) terug alles in orde. Omdat dit nu geregeld voorkomt (en vroeger nooit) vraag ik mij toch af of dit iets te maken kan hebben met de gewijzigde instelling?

Logging:
[Afbeelding]

Heeft iemand hier ervaring, mee, aub?
Vaak klopt deze melding wel, ik zie dit nog al eens bij klanten die een te lange en te dunnen voedingskabel hebben, als je dan veel vermogen in huis of in de buurt gebruikt word zakt de spanning wat en kan dit genoeg zijn om een undervoltage te krijgen, maar wil je dit zeker weten dan moet je dit gaan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Maar het heeft 2(!) jaar goed gewerkt, en nu is de voedingskabel te dun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-06 20:16
Peter-036 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:56:
@LDhondt Als ik zo die uitdraai lees, rapporteert L3 (de 3e fase?) 0 V.
Ik denk dat daar je 'undervoltage' zit.
Mijn Alfen Single Pro is ook van Eneco E-Mobility af, ik heb niets opengemaakt, anders aangesloten, of anderszins gewijzigd, en hier werkt de paal als 'plug and charge'.
Met de aantekening dat 'ie alle laadpassen accepteert!
Thanks. Ik heb die 0V op L3 ook al van in het begin. Komt waarschijnlijk omdat ik hier 3x230V + N heb en de L3 aan de neuter (nulleider) ligt? Laadpaal staat als 3 fase, 32A ingesteld, maar ik laad met 1 fase (max 7,4 KW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 10:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je hoofdzekering moet qua karakteristiek een overbelasting van 50% binnen een uur afschakelen. Ofwel, je kan zonder al te veel risico zeker een kwartier tot half uur tot ca. 50A afnemen, zonder dat je hoofdzekering er uit klapt.

De laadpaal zal binnen enkele seconden vanuit de P1 koppeling doorgegeven krijgen dat de totale stroom meer is dan jouw ingestelde 32A, en dan de laadstroom terug regelennaar een veilige waarde. Dat gaat dan ook binnen seconden.

Je hoeft je dus nog nergens zorgen over te maken

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-03 16:03
Ik heb een Alfen laadpaal geïnstalleerd. Ik wens met e-flux in zee te gaan met oog op de facturatie aan mijn werkgever. Ik zou graag de solar charging die ik nu heb opgezet behouden. Ik krijg contradictorische signalen van collega's : sommigen beweren dat e-flux de configuratie van mijn Alfen zal 'overrulen' en dat ik niet meer aan solar charging zal kunnen doen. Bij e-flux gaven ze aan dat ze effectief 'overrulen' en dat ik misschien via een 3de maatschappij 'Stekker' zou moeten gaan. Wat is jullie ervaring? Kan ik aan Solar Charging blijven doen?
Ik heb niet alle posts kunnen lezen, dus misschien werd de vraag reeds elders op dit forum beantwoord.
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door oli2000 op 19-05-2024 22:19 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

oli2000 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:18:
Ik heb een Alfen laadpaal geïnstalleerd. Ik wens met e-flux in zee te gaan met oog op de facturatie aan mijn werkgever. Ik zou graag de solar charging die ik nu heb opgezet behouden. Ik krijg contradictorische signalen van collega's : sommigen beweren dat e-flux de configuratie van mijn Alfen zal 'overrulen' en dat ik niet meer aan solar charging zal kunnen doen. Bij e-flux gaven ze aan dat ze effectief 'overrulen' en dat ik misschien via een 3de maatschappij 'Stekker' zou moeten gaan. Wat is jullie ervaring? Kan ik aan Solar Charging blijven doen?
Ik heb niet alle posts kunnen lezen, dus misschien werd de vraag reeds elders op dit forum beantwoord.
Alvast bedankt!
Ik heb een Alfen Eve Single Pro i.c.m. E-Flux en kan gewoon laden op uitsluitend solar.
Recent nog gedaan.

Dit kan dus gewoon (mits je de Alfen licentie hebt uiteraard, maar als ik je goed begrijp heb je die al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
oli2000 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:18:
Wat is jullie ervaring? Kan ik aan Solar Charging blijven doen?
Vanuit de Alfen zelf is het geen enkel probleem om een backoffice abo te hebben en gelijktijdig zelf je paal nog te besturen (dus ook voor solar charging te kiezen wanneer nodig).
Maar dat zegt uiteraard niets hoe e-flux daarover denkt en handelt.

Persoonlijk begrijp ik ook niet waarom ze dat zouden willen overrulen. Ze moeten de betalingen van de laadkosten regelen en niet het gebruik voor jou gaan regelen.
Maar wanneer je verplicht bent met e-flux te werken heb je uiteraard weinig keuze en kan je alleen proberen hen van het tegendeel te overuigen.
Wanneer je vrij bent om een backoffice te kiezen en ze willen niet mee in jouw verhaal dan zou ik een andere kiezen (zelf werk ik met LMS en dat is nooit een probleem geweest om volledige toegang te hebben tot aansturen van de laadpaal).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 19-05-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Hier alfen icm eflux en ik kan gewoon alles zelf aanpassen, ook solar en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Iemand ervaring met groendus als beheerder en zelf controle over de paal behouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

DaRealRenzel schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:50:
Iemand ervaring met groendus als beheerder en zelf controle over de paal behouden ?
Ja. Dat gaat prima.
In mijn geval heb ik gevraagd om het paal wachtwoord via de telefoon. Wilden ze eerst niet geven maar na wat aandringen toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 15:54
Mijn excuses voor de misschien (reeds gestelde vraag), maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Volgens wat ik lees, zou het moeten mogenlijk zijn om zonder loadbalancing/solar licentie toch mogenlijk moeten zijn om enkel op "zonnenstroom" te laden.

Ik woon in Vlaanderen en heb een digitale meter en wil dus vooral het piekverbruik onder controle houden (en dus enkel laden als er overschot is van mijn zonnepanelen) omwille van het capaciteits tarief.

Is dit mogenlijk zonder de dure licentie te kopen van Alfen? Zo ja, heeft er iemand een "dummy-proof-handleiding" hoe dit op te zetten?

Wat ik al gevonden heb en denk nodig te hebben:
  • https://www.homewizard.com/p1-meter/ een p1 meter om de digitale meter uit te lezen
  • de laaplaal via netwerk kabel aansluiten op het zelfde netwerk als de p1 meter zodat deze met elkaar kunnen communiceren
Maar dan loop ik verloren:
  • heb ik dan home-assistant nodig? Of andere software? Om tegen de laapaal te spreken
  • hoe zet ik dit op? Welke configuratie in de laadpaal? Welke in home-assistant?
  • op die manier heb ik toch maar één kabel nodig naar de paal (enkel voor netwerk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

scatman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:58:
Mijn excuses voor de misschien (reeds gestelde vraag), maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Volgens wat ik lees, zou het moeten mogenlijk zijn om zonder loadbalancing/solar licentie toch mogenlijk moeten zijn om enkel op "zonnenstroom" te laden.

Ik woon in Vlaanderen en heb een digitale meter en wil dus vooral het piekverbruik onder controle houden (en dus enkel laden als er overschot is van mijn zonnepanelen) omwille van het capaciteits tarief.

Is dit mogenlijk zonder de dure licentie te kopen van Alfen? Zo ja, heeft er iemand een "dummy-proof-handleiding" hoe dit op te zetten?

Wat ik al gevonden heb en denk nodig te hebben:
  • https://www.homewizard.com/p1-meter/ een p1 meter om de digitale meter uit te lezen
  • de laaplaal via netwerk kabel aansluiten op het zelfde netwerk als de p1 meter zodat deze met elkaar kunnen communiceren
Maar dan loop ik verloren:
  • heb ik dan home-assistant nodig? Of andere software? Om tegen de laapaal te spreken
  • hoe zet ik dit op? Welke configuratie in de laadpaal? Welke in home-assistant?
  • op die manier heb ik toch maar één kabel nodig naar de paal (enkel voor netwerk)?
Ja je kunt zelf wel een scriptje maken in home assistant.
ik doe dit ook zelf maar via modbus, echter daar heb je ook die licentie voor nodig.

Maar als je het via die integratie van leeyuentuen doet die hier veel genoemd wordt, zou het gratis moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:03
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Ja je kunt zelf wel een scriptje maken in home assistant.
ik doe dit ook zelf maar via modbus, echter daar heb je ook die licentie voor nodig.

Maar als je het via die integratie van leeyuentuen doet die hier veel genoemd wordt, zou het gratis moeten kunnen.
Nadeel van de API integratie (leeyuentuen), is dat je enkel in stappen van 1 ampere kunt instellen, en je eigenlijk continu de configuratie van de laadpaal aanpast, in tegenstelling tot de echte load balancing die je in stappen van 0.1 ampere kunt instellen, en dat via runtime parameters. M.a.w.: minder flexibel en mogelijks onvoorziene problemen omdat je configuratie-aanpassingen misbruikt als load balancing (dit laatste is niet gestaafd).
Oh ja, en via de API zal je wellicht je eigen load balancing moeten programmeren of zoeken naar iemand die al zoiets gemaakt hebt. Ik denk dat de load balancing licentie dan minder kost dan de moeite (uitzoeken) + kost (hardware voor hass, P1 reader) van het alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door mdizzy op 21-05-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mdizzy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Nadeel van de API integratie (leeyuentuen), is dat je enkel in stappen van 1 ampere kunt instellen, en je eigenlijk continu de configuratie van de laadpaal aanpast, in tegenstelling tot de echte load balancing die je in stappen van 0.1 ampere kunt instellen, en dat via runtime parameters. M.a.w.: minder flexibel en mogelijks onvoorziene problemen omdat je configuratie-aanpassingen misbruikt als load balancing (dit laatste is niet gestaafd).
Oh ja, en via de API zal je wellicht je eigen load balancing moeten programmeren of zoeken naar iemand die al zoiets gemaakt hebt. Ik denk dat de load balancing licentie dan minder kost dan de moeite (uitzoeken) + kost (hardware voor hass, P1 reader) van het alternatief.
Mij lijken dat niet echt nadelen. Maar wie weet.. Ik kan niet onder de motorkap kijken.

Ik doe het zelf via modbus, ook in stappen van 1A maar dat was ook mijn eigen keuze. Kleinere stappen vond ik onnodig.

Je kunt het heel simpel houden he. En alleen af en toe begrenzen wanneer het echt nodig is en bijvoorbeeld pas 5 minuten later pas weer volle capaciteit beschikbaar stellen. Dan fluctueert het allemaal wat minder.

Het script bestaat dan uit een paar regels.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
mdizzy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Ik ben gewoon opzoek naar de goedkoopste oplossing. Als met licentie goedkoper is als eigen gepruts, is de keuze snel gemaakt.

Even wat meer achtergrond: ik heb een laadpas van het werk waarmee ik op 100m van mijn deur kan laden.
Laadkosten thuis worden vergoed aan het creg tarief (momenteel 0,3074 € / kw/h ). Maar voel me dan wel toch een beetje schuldig. Maar als ik thuis laad, hang ik vast aan het capiciteitstarief (als ik dit niet begrens, gaat dit naar 11kw/h * 45€/kw/h = +-500€ per jaar aan capaciteitstarief)
Dat capaciteitstarief krijg ik dus niet terug betaald en heb geen zin om hier 500€/jaar zelf aan te spenderen.
Daarom zoek ik dus of er een "makkelijke en goedkope" mogenlijkheid is om met de alfen enkel op zonnestroom te laten laden.

Makkelijkst is dus de licentie nemen (welke juist en hoeveel kost deze?).
En dan de paal met de p1 poort van de digitale meter te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Laatst online: 12:03
scatman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Ik ben gewoon opzoek naar de goedkoopste oplossing. Als met licentie goedkoper is als eigen gepruts, is de keuze snel gemaakt.

Even wat meer achtergrond: ik heb een laadpas van het werk waarmee ik op 100m van mijn deur kan laden.
Laadkosten thuis worden vergoed aan het creg tarief (momenteel 0,3074 € / kw/h ). Maar voel me dan wel toch een beetje schuldig. Maar als ik thuis laad, hang ik vast aan het capiciteitstarief (als ik dit niet begrens, gaat dit naar 11kw/h * 45€/kw/h = +-500€ per jaar aan capaciteitstarief)
Dat capaciteitstarief krijg ik dus niet terug betaald en heb geen zin om hier 500€/jaar zelf aan te spenderen.
Daarom zoek ik dus of er een "makkelijke en goedkope" mogenlijkheid is om met de alfen enkel op zonnestroom te laten laden.

In het CREG tarief zit het capaciteitstarief reeds inbegrepen: het is de totaalkost per kWh. Je kan ook gewoon je laadpaal beperken tot bijv. 5.5 kW. Maar dat werkt met best met load balancing zodat je de piek afvlakt.
Zelf geen zonnepanelen, dus ik kan niet zeggen hoe die solar charging van Alfen precies werkt of hoe je die instelt, maar hier is al redelijk wat over geschreven. Maar in principe heb je dan geen HA nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Of het capaciteitstarief reeds in het creg tarief inbegrepen zit, ga ik me niet over uit spreken.
Maar ik weet wel dat (ook al zet ik de laadpaal bv op 5.5 kW) dit me 5.5 * 45€ = bijna 250€ per jaar extra kost puur aan capaciteitstarief.
Lijkt me sterk dat ik dat ooit "terug betaald krijg" door mijn werkgever (dus de electriciteits kost + 250€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

[...]

Gewoon een backoffice aan je laadpaal koppelen, gewenst tarief per kWh instellen (kun je mooi die +€250 op je eigen manier verrekenen i.v.m. capaciteitstarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Toch even dat verhaal over het capaciteitstarief compenseren.
Ten eerste is die 500 € capaciteitstarief al niet te wijten aan het laden van de EV.
Je betaalt sowieso al 2,5 kW forfaitair (ook al neem je 0 kW vermogen af).
Doorgaans is het verbruik in een woning hoger dan die 2,5 kW.
Wat betreft de kost voor de laadpaal moet je dus alleen het extra vermogen bovenop het forfaitaire capaciteitstarief gaan rekenen en als je heel eerlijk bent alleen het extra vermogen bovenop het vermogen dat de woning sowieso al nodig heeft. In het slechtse geval kost de laadpaal aan capaciteitstartief dan een 382 € (en minder wanneer het vermogen nodig voor je huishouden hoger is).
Wanneer je werkgever het juiste CREG tarief hanteert zit de gemiddelde kost voor het capaciteitstarief daar bv. al ingerekend (het CREG tarief is hier bv. nu ook 31 cent/kWh maar het variabel tarief van het energiecontract nog geen 19 cent/kWh).

Wil je de goedkoopste oplossing is zelfs de eenmalige licentiekost (een 190 tot 200 €) niet nodig.
Je kan in de Alfen ook per A instellen hoeveel je max. wil laden.
Dat stel je dus gewoon iets lager in (rekening houdende met het verbruik van je woning) dan wat je PV produceert.
Wil je de Alfen laten solar chargen via de P1 poort van je DM-meter kan dat door een UTP verbinding met RJ11 stekkers tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM.
Of draadloos door de Alfen eerst bekabeld via de RJ45 poort te verbinden met de ethernetpoort van je modem/router (zodat je bij de software van de paal kan wat sowieso aangeraden is om te kiezen voor solar laden) en dan voor loadbalancing daar de HW optie te kiezen en in de P1 poort van je DM een HW P1 wifimodule (een 30€) te plaatsen.

En er zijn nog meer opties via HA etc. maar dat hoor je dan weer van anderen en/of kan je hiervoor lezen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mdizzy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:50:
[...]
Zelf geen zonnepanelen, dus ik kan niet zeggen hoe die solar charging van Alfen precies werkt of hoe je die instelt, maar hier is al redelijk wat over geschreven. Maar in principe heb je dan geen HA nodig.
Buiten HA een drietal mogelijkheden:
Via de ACE installer van Alfen.
Via de My Eve app van Alfen.
Via de Alfen Connect van Alfen.
Maar dan heb je altijd een loadbalancing licentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
scatman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:01:
Of het capaciteitstarief reeds in het creg tarief inbegrepen zit, ga ik me niet over uit spreken.
Maar ik weet wel dat (ook al zet ik de laadpaal bv op 5.5 kW) dit me 5.5 * 45€ = bijna 250€ per jaar extra kost puur aan capaciteitstarief.
Lijkt me sterk dat ik dat ooit "terug betaald krijg" door mijn werkgever (dus de electriciteits kost + 250€)
Het lijkt me heel sterk dat je woning zonder laadpaal vrijgesteld is van het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW en zelfs zonder laadpaal op 0 kW vermogen zou kunnen draaien. :)
Het capaciteitstarief zit wel degelijk verwerkt in de kWh vergoeding van de CREG. Het zit dus wel degelijk in je kWh vergoeding.
Uiteraard is het aan jou om uit te kijken naar een energiecontract dat niet duurder is dan de vergoeding volgens de CREG boordtabellen.
In de vijf jaar dat ik met een Alfen laadpaal de EV laad en een vergoeding krijg gebaseerd op de CREG tabellen nog nooit meegemaakt dat de energiekost van het elektriciteitscontract hoger lag dan het gemiddelde aangerekend door de CREG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
V-8 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Gewoon een backoffice aan je laadpaal koppelen, gewenst tarief per kWh instellen (kun je mooi die +€250 op je eigen manier verrekenen i.v.m. capaciteitstarief).
Niet wanneer het de beslissing van de werkgever is om te werken via de boordtabellen van de CREG.
Dat is een all in tarief.
Het is de doorgaans de werkgever die beslist hoe je vergoed wordt en niet de werknemer.
En de CREG tarieven bepalen alleen de vergoeding per kWh. Dat gebeurt doorgaans eveneens geautomatiseerd via een backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:31:
[...]

Toch even dat verhaal over het capaciteitstarief compenseren.
Ten eerste is die 500 € capaciteitstarief al niet te wijten aan het laden van de EV.
Je betaalt sowieso al 2,5 kW forfaitair (ook al neem je 0 kW vermogen af).
Doorgaans is het verbruik in een woning hoger dan die 2,5 kW.
Wat betreft de kost voor de laadpaal moet je dus alleen het extra vermogen bovenop het forfaitaire capaciteitstarief gaan rekenen en als je heel eerlijk bent alleen het extra vermogen bovenop het vermogen dat de woning sowieso al nodig heeft. In het slechtse geval kost de laadpaal aan capaciteitstartief dan een 382 € (en minder wanneer het vermogen nodig voor je huishouden hoger is).
Wanneer je werkgever het juiste CREG tarief hanteert zit de gemiddelde kost voor het capaciteitstarief daar bv. al ingerekend (het CREG tarief is hier bv. nu ook 31 cent/kWh maar het variabel tarief van het energiecontract nog geen 19 cent/kWh).
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, maar klopt dit wel?
Ik heb sinds januari een digitale meter en mijn huidige maandpiek is altijd onder de 2,5kW geweest.
Ik weet dat er echter het minimum van 2,5kW wordt aangerekend.
Maar stel dat ik nu elke maand een piek heb van 2,5kW door mijn "dagdagelijkse bezigheden" en ik zet mijn laadpaal aan (gewoon zonder iets verders in te stellen, dus 3 fasen volledig) dan wordt mijn piek vebruik: 2,5kW + 11kW = 13,5kW (of een meer kost van 11kW x +-45€ / kW = +-500€) of ga ik hier met mijn berkening in de fout?
[...]

Wil je de goedkoopste oplossing is zelfs de eenmalige licentiekost (een 190 tot 200 €) niet nodig.
Je kan in de Alfen ook per A instellen hoeveel je max. wil laden.
Dat stel je dus gewoon iets lager in (rekening houdende met het verbruik van je woning) dan wat je PV produceert.
Wil je de Alfen laten solar chargen via de P1 poort van je DM-meter kan dat door een UTP verbinding met RJ11 stekkers tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM.
Of draadloos door de Alfen eerst bekabeld via de RJ45 poort te verbinden met de ethernetpoort van je modem/router (zodat je bij de software van de paal kan wat sowieso aangeraden is om te kiezen voor solar laden) en dan voor loadbalancing daar de HW optie te kiezen en in de P1 poort van je DM een HW P1 wifimodule (een 30€) te plaatsen.

En er zijn nog meer opties via HA etc. maar dat hoor je dan weer van anderen en/of kan je hiervoor lezen.
Indien ik de laadpaal "hardcoded" instel op een max Ampere en er komt een grote wolk voorbij, zodat de panellen nauwelijkse produceren voor langer als een kwartier, gaat de maandpiek ook al meteen naar boven.
Stel dat ik de laadpaal op minimum 3kW zet, dan wordt mijn piek al (stel dat mijn huis op dat moment 2kW verbruik) 5kW of een meerkost van 100€ per jaar. Dan ga ik toch liever gewoon publiek laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
[...]

Kan je niet gewoon vragen aan je werkgever of deze ook de kosten voor load balancing licentie op zich neemt? Elke redelijke werkgever zou dat toch doen lijkt me? Bij ons voorzien ze die kost in ieder geval.
Ik denk dat het voor hen duurder gaat uitkomen wanneer jij altijd publiek gaat (snel)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
scatman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:53:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, maar klopt dit wel?
Ja dit klopt.
Zowel bij de analoge meter als bij de digitale meter wordt in Vlaanderen een forfaitiare kost van 2,5 kW aangerekend per maand. De jaarlijkse facturatiepiek is dan weer het 12-maandelijks gemiddelde van de 12 laatste maandpieken.
Je krijgt dus nooit minder aangerekend dan 2,5 keer de subnetkost die geldt in jouw zone (zoals jij stelt dus 45€ jaar). Alle technische maandpieken lager dan 2,5 kW worden voor de facturatie opgewaardeerd naar 2,5 kW. Zonder laadpaal zou je dus ook al voor 2,5 kW betalen. Het is dus niet eerlijk dit mee te nemen in de laadkosten van je laadpaal (en de fiscus zou dat ook niet aanvaarden wanneer je besluit niet de werkwijze van je werkgever via de CREG boordtabellen te volgen maar je eigen rekening te presenteren).
Zowel je technische maandpieken, je hoogste maandpiek per maand als je jaarlijkse lopende facturatiepiek kan je opvolgen op je "MijnFluvius".
Ik heb sinds januari een digitale meter en mijn huidige maandpiek is altijd onder de 2,5kW geweest.
Ik weet dat er echter het minimum van 2,5kW wordt aangerekend.
Maar stel dat ik nu elke maand een piek heb van 2,5kW door mijn "dagdagelijkse bezigheden" en ik zet mijn laadpaal aan (gewoon zonder iets verders in te stellen, dus 3 fasen volledig) dan wordt mijn piek vebruik: 2,5kW + 11kW = 13,5kW (of een meer kost van 11kW x +-45€ / kW = +-500€) of ga ik hier met mijn berkening in de fout?
Dat klopt wanneer je hoofdzekering dit aan kan.
Maar dat is een keuze die je zelf maakt.
Je bent niet verplicht om tot 11 kW bovenop het andere verbruik te laden.
Je werkgever legt je dit ook niet op.
Je bent, zoals eerder gezegd, ook niet verplicht geautomatiseerd te laden via solar charging. Je kan dit ook handmatig begrenzen tot bv. 5 kW.
Het is dus aan jou om te bepalen of je de grenzen wil opzoeken (en daar meer voor wil betalen) of juist onder die grenzen blijft en meer voordeel doet met een laadpaal dan zonder.
Voor het capaciteitstarief zat de netvergoeding immers volledig in de kWh prijs verrekend.
Nu is deze opgesplitst tussen kWh en kW. Om de kW te compenseren is het deel dat in de kWh prijs zit veel lager dan voorheen. Het zijn juist de gebruikers met veel kWh afname (ondanks dat ze nu het deel aangerekend per kW duidelijker afgesplitst zien) die voordeel doen tov de "oude" berekening.
Waar voorheen de kost van vermogen in de kWh prijs zat ging deze juist omhoog wanneer je meer kWh (typisch voor thuis laden of thuis verwarmen met een WP) ging halen van het net. Dat is nu niet meer zo.
De netkost is lager voor kWh en nieuw voor kW. Maar wanneer je veel kWh van het net haalt is de totaalkost voor grootverbruikers lager dan bij de vorige berekening.
Dat velen nu "schrikken" is omdat ze de kosten nu duidelijk opgesplitst zien en nu duidelijk gescheiden van elkaar.
Indien ik de laadpaal "hardcoded" instel op een max Ampere en er komt een grote wolk voorbij, zodat de panellen nauwelijkse produceren voor langer als een kwartier, gaat de maandpiek ook al meteen naar boven.
Ja dat kan.
Maar het komt zelden voor dat door een wolk de productie van PV gewoon naar nul zakt. :)
En wanneer je die laadpiek instelt op je gemiddelde hoogste maandpiek ga je er ook al niet over want het is alleen de hoogste maandpiek welke weerhouden wordt.
Stel dat je maandpiek 5 kW is en je stelt het laden handmatig in op 4 kW. Zolang er zon is heeft dat geen invloed op het capaciteitstarief Valt de zon theoretisch terug naar nul dan zal de laadpaal hoogstens 4 kW trekken. Wanneer je woning op dat ogenblik niet meer dan 1 kW trekt en dat een klokkwartier lang wordt de maandpiek niet negatief beïnvloed.
Wil je dat altijd voorkomen zal je idd de solarscharing functie op 100% moeten instellen (doe je dat niet kan deze functie alsnog stroom uit het net halen indien onvoldoende zon) en wil je dat via Alfen doen zal je toch eenmalig een licentie moeten aanschaffen.

Overigens moet iemand die zijn EV gaat laden op zonnestroom al helemaal niet gaan klagen over welke kost dan ook. De kost van de geladen stroom is dan immers niet de netprijs maar die van de terugleververgoeding. Stel dat je een terugleververgoeding van 7 cent/kWh krijgt. Dan is dat de kost van je geladen zonnestroom. Je krijgt daar dan een vergoeding per kWh van 31 cent voor.
Per kWh heb je dan een netto overschot* van 24 cent/kWh. Lijkt me voldoende om wel capaciteitstarief dan ook te compenseren toch?
*Zolang de fiscus dit nog tolereert. Deze wil immers van het all in CREG tarief af juist omdat mensen daar extra winst op maken. Een van de opties is dat je een SAP naast je PAP laat plaatsen door de netbheerder en dat je werkgever op de SAP dan een energiecontract afsluit (desnoods dynamisch) waardoor de kost 1:1 door de werkgever wordt terugbetaald. Je zal dan voor het laden enerzijds geen capaciteitstarief meer betalen maar anderzijds ook geen winst meer doen door een goedkoper energiecontreact noch door op PV te laden. Ik zou dus maar uitkijken wat je wenst. :)
Stel dat ik de laadpaal op minimum 3kW zet, dan wordt mijn piek al (stel dat mijn huis op dat moment 2kW verbruik) 5kW of een meerkost van 100€ per jaar. Dan ga ik toch liever gewoon publiek laden.
Dat kan en dat mag.
Dat is ook een keuze.
Persoonlijk vind ik het een overtrokken reactie als in "meer is nog niet genoeg". :)
Je krijgt de voordelen van een salarisauto, een laadkaart waardoor je laadkost nul is en het voordeel om thuis te laden op kosten van de werkgever wat je laadcomfort verhoogd en dan wil je daar nog tot de laatste extra euro uit kunnen puren?

Je kan ook altijd nog bij voldoende zon thuis laden. (Wat geen invloed heeft op je capaciteitstarief indien je de begrenzing correct instelt). Het ergste wat er dan kan gebeuren bij een wolk voor de zon is even een iets lagere extra vergoeding per kWh uur dan via volledig op zon). En de dagen dat die er niet is openbaar laden.
Je moet je rekening niet a la minute maken maar op jaarbasis.
En wil je echt geen invloed op het capaciteitstarief dan heb je de opties om je werkgever die 200€ te laten bepalen of die zelf aan te schaffen. Indien je denkt dat het capaciteitstarief je 100€ per jaar meer gaat kosten (of eigenlijk minder winst zal opleveren) heb je de licentiekost er al na twee jaar uit. Is deze hoger nog vlugger.
Hier zat de licentie gewoon standaard in de Alfen laadpaal. Op vijf jaar tijd misschien twee keer gebruik van gemaakt (om uit nieuwsgierigheid te testen :) ).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Ja. Dat gaat prima.
In mijn geval heb ik gevraagd om het paal wachtwoord via de telefoon. Wilden ze eerst niet geven maar na wat aandringen toch wel.
Dank, ik ga ze eens mailen. Eens kijken wat de reactie gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
V-8 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Hier gedaan, alleen wist ik niet dat je dan btw betaald...
Als ik mijn terugbetaal tarief op €0,50 instel wordt mijn firma dus 0,61 aangerekend...

Goed ze trekken die terug maar wel een dingetje om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De BTW op energie bedraagt toch maar 6%?
Hoe kom je dan aan die 61 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:30:
De BTW op energie bedraagt toch maar 6%?
Hoe kom je dan aan die 61 cent?
Geen idee e-flux rekent hier 21%
Ik neem aan dat het op publieke laadpalen anders is misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Baat jij dan een publieke laadpaal uit?

Ik weet alleen dat op de vergoeding uitbetaald door een werkgever om de energiekosten op een bedrijfsauto te laden 6% BTW toeslag wordt verrekend. Op de energie die jouw energieleverancier je aanrekent en doorheen je laadpaal gaat betaal je immers ook 6% BTW en geen 21% BTW.
Het BTW verschil van 15% werd immers al geruime tijd vervangen door een vaste accijns op elektriciteit en deze component zit al vervat in de all in kWh elektriciteitsprijs. Je gaat dus dubbele kosten verrekenen.

De ruling van de fiscus, pas nog bevestigd in een parlementaire vraag aan de federale minister van financiën, bepaalt immers heel duidelijk dat de kostenvergoeding voor laden aan de werknemer exact de werkelijke kost (dus deze van je energiecontract) moet weerspiegelen.

Soit, is off topic. Dat moet je dan maar met de fiscus bespreken. :)

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Laatst online: 11-06 20:06
Sinds een paar dagen doet mijn alfen single pro raar. Het begon met het niet vrij willen geven van de kabel, toen accepteerde de paal geen tags. Reset hielp niet, harde reset ook niet. Via mijn eve app de firmeware geüpdatet. Werkt weer, oh wacht, hij laad nu op 1 ipv 3 fases. Gisteren weer bezig geweest en nog of opnieuw de firmeware geüpdatet. Nu staat er een driehoek in de display en werkt de paal niet meer. Wel kan ik via mijn eve app inloggen. Hier een overzicht van het logbestand.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToIh--iiXpWFGBN4hc4X9m-sdMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eO7Mnxjcyv7o7PB3S4rMwfqW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

izzet3838 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Hier gedaan, alleen wist ik niet dat je dan btw betaald...
Als ik mijn terugbetaal tarief op €0,50 instel wordt mijn firma dus 0,61 aangerekend...

Goed ze trekken die terug maar wel een dingetje om rekening mee te houden.
Klopt idd! Bij mij rekent de laadpasprovider zelfs ook nog €0,05 per kWh, wat ik zelf wel erg veel vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
V-8 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Klopt idd! Bij mij rekent de laadpasprovider zelfs ook nog €0,05 per kWh, wat ik zelf wel erg veel vind...
Die 5 cent per kWh wordt hier ook bijgeteld bovenop de kWh prijs maar dat is de forfaitaire capaciteitsvergoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2024 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

V-8 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Ook daar moeten de boterhammen belegd worden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvernail
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-11-2024
berry76 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:40:
Sinds een paar dagen doet mijn alfen single pro raar. Het begon met het niet vrij willen geven van de kabel, toen accepteerde de paal geen tags. Reset hielp niet, harde reset ook niet. Via mijn eve app de firmeware geüpdatet. Werkt weer, oh wacht, hij laad nu op 1 ipv 3 fases. Gisteren weer bezig geweest en nog of opnieuw de firmeware geüpdatet. Nu staat er een driehoek in de display en werkt de paal niet meer. Wel kan ik via mijn eve app inloggen. Hier een overzicht van het logbestand.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
[Afbeelding]
Ik heb dus ook zo een fenomenen sinds de update. Ik heb een downgrade gedaan, en alles werkt terug zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-06 13:27
Naar welke Fw hebben jullie geupdate vanaf welke Fw, en naar welke fw heb je hem terug kunnen zetten? Bij mijn update van 6.5 naar 6.6 wilde deze ook enkel 1 fase laden ipv 3. Er schijnt sinds een week geleden weer een hotfix te zijn voor 6.6. Wellicht lost dit jullie probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ben ook nieuw in de Alfen wereld, was even aan het kijken naar de firmwares, maar ik zie een 6.6.2 A en B versie? wat is het verschil en welke te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Laatst online: 11-06 20:06
bvernail schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Ik heb dus ook zo een fenomenen sinds de update. Ik heb een downgrade gedaan, en alles werkt terug zoals het hoort.
Ik heb de loadballincing uitgezet, nu laad de paal met 11 kWh.
Maar met de wp en elektrisch koken vindt ik dat toch niet ideaal.

Idioot dat alfen zo’n firmeware update uitbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
Poelruitje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:32:
Naar welke Fw hebben jullie geupdate vanaf welke Fw, en naar welke fw heb je hem terug kunnen zetten? Bij mijn update van 6.5 naar 6.6 wilde deze ook enkel 1 fase laden ipv 3. Er schijnt sinds een week geleden weer een hotfix te zijn voor 6.6. Wellicht lost dit jullie probleem op.
Ook ik heb last van slechts op 1 fase laden. Wat mij laatst hielp was een reboot van het laadstation tijdens een lopende laadsessie. Daarna ging hij netjes op 3 fasen verder.

Ik heb van de week firmware 6.6.2-4312 geïnstalleerd maar heb het laadpunt daarna nog niet gebruikt. Ik hoop dat het fasen probleem daarin ook gefixt is. De release notes zeggen er echter niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:20
NoFate schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:44:
Ben ook nieuw in de Alfen wereld, was even aan het kijken naar de firmwares, maar ik zie een 6.6.2 A en B versie? wat is het verschil en welke te nemen?
Het verschil zit in de gebruikte encryption key in de firmware. Bij een upgrade vanaf een recente firmware versie (vanaf 5.6) moet je de B variant hebben.

https://knowledge.alfen.c...are+update+do+you+need%3F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
ah, ik zit nu op 6.6.0 , maar waarom toont hij me dan nog steeds dat 6.6.2 A beschikbaar is? als je toch 6.6.2 B moet nemen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgrKing
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 23:22
Ik kon het niet zo snel in dit draadje vinden maar is er een snelle manier om te controleren dat de loadbalancer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer de loadbalancing niet werkt schakelt hij over naar het ingestelde veilige (lagere) vermogen.
Je ziet dan direct dat de laadpaal niet kan laden op de max. waarde maar slechts aan het lage vermogen van de veiligheidswaarde.

Of even overschakelen naar solar laden. Dat werkt ook niet wanneer de loadbalancing niet correct werkt.
Dan krijg je direct een melding dat de loadbalancing niet aanwezig is.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 24-05-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TgrKing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:58:
Ik kon het niet zo snel in dit draadje vinden maar is er een snelle manier om te controleren dat de loadbalancer werkt?
Ja. Zet 1 of 2 waterkokers aan en controleer of je auto langzamer gaat laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan ook maar dan hangt het af van de max. waarde van je hoofdaansluiting en de max. belasting van de waterkoker.
Wanneer ik hier één waterkoker opzet en de laadpaal op max. vermogen bereikt dat net niet de waarde van de hoofdautomaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgrKing
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 23:22
Top - goede antwoorden. Dank! Ik ga het even monitoren als ik straks de oven aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Nu online
TgrKing schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:58:
Ik denk dat je ook gewoon de verbinding met je EMS kunt uitschakelen, in mijn geval door kabel uit P1 poort te trekken. Dan zou je laadpaal moeten laden op de ingestelde waarde bij "Safe current (A)"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NulwCVShfJfzrzNX7LsG7l_m3MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R7j06OhOqJheoyHVV1k763gc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Hmm, net eindelijk paal actief, eerste laadsessie even getest = OK
ik neem 2de kaart, hij laad, maar dat scherm van de Alfen is gewoon wit en blijft wit?

Als ik in de logs kijk zie ik:
Detected System Freeze: proceed to re-start videodriver ...

Hmm, al geen goede eerste ervaring met de Alfen :-)

EDIT: mogelijks door het Duvel logo wat ik erop gezet had, was 500KB tov het alfen logo van 50 KB
Heb er nu een ander opgezet van Duvel, lijkt nu beter te zijn :-)

[ Voor 53% gewijzigd door NoFate op 24-05-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

Hoe communiceert de Alfen dan met de P1 meter? Ik heb in mijn nieuwbouw woning maar 1 UTP + Stroomkabel tussen meterkast een laadpaal. Dus dit is wellicht een makkelijke oplossing voor me.

Gaan die elkaar automatisch vinden en babbelen via TCP/IP?

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-v op 24-05-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jay-v schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Gaan die elkaar automatisch vinden en babbelen via TCP/IP?
Nee, vandaar dat de home wizard P1 module genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jay-v schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
Hoe communiceert de Alfen dan met de P1 meter? Ik heb in mijn nieuwbouw woning maar 1 UTP + Stroomkabel tussen meterkast een laadpaal. Dus dit is wellicht een makkelijke oplossing voor me.
IvoB2 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 24-05-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ah, ik begrijp het nu :-)
IvoB2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:53:
Je gaat in de My Eve app dan naar de tab "Geavanceerd" / "Slim laden" /"Actieve-loadbalancing" en activeer daar DSMR4.X/SMR5.0(P1). Vervolgens klik je op dat laatste en kies je als interface "Homewizard", voeg je het IP adres toe van je HW P1 meter en kies je poort "80".
Dat lijkt me de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja de cirkel is rond. :)
Die info heb ik enige tijd geleden dan weer in dit topic opgepikt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Mensen die hier met backoffice zitten van werkgever? Is het normaal dat je de tarieven niet kan aanpassen als je de paal in Semi-publiek laat zetten? Ik vind die instelling niet in de backoffice... Tarief staat nu aan 0.31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nederlandse situatie?
Werknemer (salarisauto) of zelfstandige (bedrijfswagen)?

31 cent lijkt me, zonder bijkomende informatie, eerder op een Belgische situatie waarbij de werkgever de laadvergoeding via een backoffice betaalt van een werknemer en dit volgens de CREG boordtabellen.

[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 24-05-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:21:
Nederlandse situatie?
Werknemer (salarisauto) of zelfstandige (bedrijfswagen)?

31 cent lijkt me, zonder bijkomende informatie, eerder op een Belgische situatie waarbij de werkgever de laadvergoeding via een backoffice betaalt van een werknemer en dit volgens de CREG boordtabellen.
Klopt,is voor België, salaris wagen ... En idd op basis van de CREG... Maar ik dacht dat als je de paal semi zet, dat je dan wel het tarief kan bepalen voor de bezoekers...
Pagina: 1 ... 36 ... 83 Laatste