[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 35 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:06
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dat 'Eneco backoffice eraf slopen' is een kwestie van OCPP configuratie disablen/weghalen of?
Onder connectivity heb in als backoffice gekozen voor <standalone> en ik heb de simkaart van Eneco eruit gehaald. Dat lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:36
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dat 'Eneco backoffice eraf slopen' is een kwestie van OCPP configuratie disablen/weghalen of?
Ik heb eenvoudig bij Eneco het back-office abo opgezegd, en kan thuis nog steeds laden met de Eneco pas.
Sinds het opzeggen komt er geen info over laadacties meer in de 'mijn eneco' omgeving, dus ik hoefde daarvoor de Alfen single pro niet open te maken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gimmot
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-05 14:04
de Peer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:45:
[...]

hmm tsja de paal geeft toch duidelijk de auto de schuld, dus dat is toch waar ik als eerste zou gaan zoeken.
Na nog wat experimenteer (en een aha erlebnis toen ik iets totaal anders aan het doen was):

De schuldige is de nieuwe Eve Connect app. Wat daar staat ingesteld als de max power wordt gebruikt door de laadpaal, ook al geeft MyEve iets anders.

Bvb: als de max power stond ingesteld op 4.2 kW, en je switched daarna naar solar charging "Green" dan blijft die 4.2kW het maximum, ook al is de slider om de max power aan te passen dan greyed out, en zie je in MyEve niets van de limitatie.

Moet nog wat meer uitzoeken hoe die 2 elkaar beïnvloeden, maar mijn auto laad weer aan meer dan 5km/u en dat is het belangrijkste.

[ Voor 17% gewijzigd door Gimmot op 05-05-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
Gimmot schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:03:
[...]

Na nog wat experimenteer (en een aha erlebnis toen ik iets totaal anders aan het doen was):

De schuldige is de nieuwe Eve Connect app. Wat daar staat ingesteld als de max power wordt gebruikt door de laadpaal, ook al geeft MyEve iets anders.

Bvb: als de max power stond ingesteld op 4.2 kW, en je switched daarna naar solar charging "Green" dan blijft die 4.2kW het maximum, ook al is de slider om de max power aan te passen dan greyed out, en zie je in MyEve niets van de limitatie.

Moet nog wat meer uitzoeken hoe die 2 elkaar beïnvloeden, maar mijn auto laad weer aan meer dan 5km/u en dat is het belangrijkste.
Klopt, ze hebben er zolang over gedaan om een eindgebruikers app te maken en hij steekt toch vol met bugs. Is gewoon bagger development, zie ook eerdere meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 17:06
Gimmot schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:03:
[...]

great find _/-\o_

verklaart heel veel ... hoef ik niet verder te zoeken/testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:17
Ik wil de laadpaal (Alfen Eve Single S-line) via Home Assistant aansturen, zodat deze onze zonne-energie gebruikt en eventueel voor als ik naar een dynamisch energie tarief ga. Dynamic load balancing gebeurt al via de P1 telnet sessie.

Nu heb ik de OCPP integratie in Home Assistant geïnstalleerd (https://github.com/lbbrhzn/ocpp), en met protocol 1.6 op de laadpaal geconfigureerd.
Ik krijg nu wat data binnen in Home Assistant, maar ik krijg nog niet de optie om de de spanning, huidige verbruik en status van de laadpaal op te vragen/in te stellen.
Waarschijnlijk moet ik nog het e.a. op de laadpaal configureren.Heeft iemand tips of een handleiding voor wat er configureert moet worden?

Alternatief is om deze integratie te gebruiken, maar blijkbaar krijgt deze integratie geen actief onderhoud meer:
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

En ergens vindt ik het ook een mooier idee om een open protocol, zoals OCPP te gebruiken.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
--- laat maar ---

[ Voor 98% gewijzigd door AWEF op 06-05-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

Gijs007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:10:
Ik wil de laadpaal (Alfen Eve Single S-line) via Home Assistant aansturen, zodat deze onze zonne-energie gebruikt en eventueel voor als ik naar een dynamisch energie tarief ga. Dynamic load balancing gebeurt al via de P1 telnet sessie.

Nu heb ik de OCPP integratie in Home Assistant geïnstalleerd (https://github.com/lbbrhzn/ocpp), en met protocol 1.6 op de laadpaal geconfigureerd.
Ik krijg nu wat data binnen in Home Assistant, maar ik krijg nog niet de optie om de de spanning, huidige verbruik en status van de laadpaal op te vragen/in te stellen.
Waarschijnlijk moet ik nog het e.a. op de laadpaal configureren.Heeft iemand tips of een handleiding voor wat er configureert moet worden?

Alternatief is om deze integratie te gebruiken, maar blijkbaar krijgt deze integratie geen actief onderhoud meer:

En ergens vindt ik het ook een mooier idee om een open protocol, zoals OCPP te gebruiken.
Ik doe alles via Modbus, dat vind ik persoon het mooist werken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Gijs007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:10:
Laatste commit was twee weken geleden aldus Github, daarnaast worden er ook nog regelmatig releases vrijgeven. Ik denk dat deze repo nog wel wordt onderhouden <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-06 13:12
Deze ochtend de switch gemaakt van loadbalancing/solar via rj11 naar homewizard p1.

De p1 werd al automatisch herkent door de paal maar heb hem toch voor de zekerheid een statisch ip gegeven.

Alles lijkt goed te werken voorlopig, dus voor de mensen die maar 1 kabel hebben, je kunt gewoon die utp kabel gebruiken voor een netwerkverbinding en dan de loadbalancing via een homewizard p1 latem lopen.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
izzet3838 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:49:
Deze ochtend de switch gemaakt van loadbalancing/solar via rj11 naar homewizard p1.

De p1 werd al automatisch herkent door de paal maar heb hem toch voor de zekerheid een statisch ip gegeven.

Alles lijkt goed te werken voorlopig, dus voor de mensen die maar 1 kabel hebben, je kunt gewoon die utp kabel gebruiken voor een netwerkverbinding en dan de loadbalancing via een homewizard p1 latem lopen.
Klopt, en andere P1 lezers werken ook. Zolang het ding via Telnet kan worden uitgelezen en de gebruikelijke DSMR geformatteerde pakketten verzend.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:38
Stom vraagje, maar als je de 'socket' versie koopt zonder vaste kabel, zit er dan wel een aparte kabel bij ? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:09:
Stom vraagje, maar als je de 'socket' versie koopt zonder vaste kabel, zit er dan wel een aparte kabel bij ? :-)
Nee, kabel moet je dan los kopen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 23:27
NoFate schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:09:
De kabel heb je dan normaal van je wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:18:
[...]

De kabel heb je dan normaal van je wagen.
Ja maar vind het persoonlijk wel handig om altijd een kabel id wagen te hebben, ook al heb ik hem op 1 maand nog maar 1x gebruikt(omdat er enkel ev parking was :p)

Een 22kw kabel kost je los rond de €100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Ja maar vind het persoonlijk wel handig om altijd een kabel id wagen te hebben, ook al heb ik hem op 1 maand nog maar 1x gebruikt(omdat er enkel ev parking was :p)

Een 22kw kabel kost je los rond de €100...
Daarom is voor thuisgebruik een lader met vaste kabel (liefst een 7 meter kabel) het meest praktisch.
Je kan de losse laadkabel dan in de auto laten voor onderweg, maar plugt je auto thuis zonder veel moeite in. Tot iemand met een betonschaar langs komt en de kabel er af knipt voor het koper ;-)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 12:13
Nimoleda schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Laatste commit was twee weken geleden aldus Github, daarnaast worden er ook nog regelmatig releases vrijgeven. Ik denk dat deze repo nog wel wordt onderhouden <3
leeyuentuen is zelfs een forumlid hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Daarom is voor thuisgebruik een lader met vaste kabel (liefst een 7 meter kabel) het meest praktisch.
Je kan de losse laadkabel dan in de auto laten voor onderweg, maar plugt je auto thuis zonder veel moeite in. Tot iemand met een betonschaar langs komt en de kabel er af knipt voor het koper ;-)
Goh, die persoon kan dan ook je paal met socket beschadigen bv.

Als je daar schrik voor hebt zul je camera's moeten plaatsen.

Ik heb trouwens liever een 5m kabel maar is afhankelijk van de plaatsing misschien.

[ Voor 7% gewijzigd door izzet3838 op 07-05-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Hier ook een 5 meter vaste kabel (is zo al stijf en volume genoeg om rond de paal te krijgen) en idd de laadpaal in het midden van de carport geplaatst zodat er, onafhankelijk van de plaats van de laadpoort (bij de huidige EV zit die bv. midden vooraan en bij de volgende rechts achteraan) altijd genoeg bereik is om aan te sluiten.

Laadunit staat hier al sinds Q1 2019 en de kabel hangt er nog altijd aan noch werd er vandalisme en energiediefstal (plug and charge instelling) gepleegd tijdens deze periode. :+
En wat dan nog, zit gewoon in de brandverzekering moest iemand het niet kunnen weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Weet iemand wat ik bij onderstaande settings moet invullen? Ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line met vaste kabel. FIXEX_CABLE_TYPE_1 of 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaLqoCjlyNkGT2zkobFZt-3kOgE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hzHpCJvCjdf0gGfNBrFrVuj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:33
Nimoleda schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:22:
Weet iemand wat ik bij onderstaande settings moet invullen? Ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line met vaste kabel. FIXEX_CABLE_TYPE_1 of 2?

[Afbeelding]
fixed cable unknown, anders denkt hij dat er een kabel aan hangt die gelocked moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
dmod schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:09:
[...]

Intussen nog andere getuigenissen gezien met hetzelfde probleem. Is dus een bug en hierdoor voor mij onbruikbaar.
Best bug melden via de app, kwestie van aandacht te trekken.
Zie in de Eve Connect release notes dat bug opgelost zou moeten zijn. Morgen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 15:29
Peter-036 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Ik heb eenvoudig bij Eneco het back-office abo opgezegd, en kan thuis nog steeds laden met de Eneco pas.
Sinds het opzeggen komt er geen info over laadacties meer in de 'mijn eneco' omgeving, dus ik hoefde daarvoor de Alfen single pro niet open te maken.
Betaal je dan nog voor de Eneco pas? Indien niet, kun je die dan nog bij openbare laders gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
LDhondt schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Betaal je dan nog voor de Eneco pas? Indien niet, kun je die dan nog bij openbare laders gebruiken?
Daarvoor kun je ook gewoon een gratis Shell Recharge (of andere aanbieder) laadpas aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 15:29
ArjenIsM3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Daarvoor kun je ook gewoon een gratis Shell Recharge (of andere aanbieder) laadpas aanvragen.
Heb wel heel goede ervaring met Eneco pas voor onderweg, kan die overal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
LDhondt schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Heb wel heel goede ervaring met Eneco pas voor onderweg, kan die overal gebruiken.
Daar zou ik me, zeker in Nederland, niet te druk om maken. Heb ook een paal van Eneco maar via de leasemaatschappij (Alphabet) en kreeg altijd een Alphabet/MTC pas die onder water eigenlijk een Shell Recharge (pasnummer met NL-TNM) was. Meerdere van die passen gehad i.v.m. verschillende leaseauto's. Nooit meegemaakt dat ik ergens niet kon laden. Ook niet in Duitsland / België / Denemarken / Praag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
LDhondt schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Ja, ik betaal dan elke maand 3 euro (de eerste maand is er nog niet af.....afwachten) maar momenteel kan ik thuis met elke pas die ik heb laden, dus elke 'vreemdeling' kan dat ook.....
Paal staat vrij dicht tegen de gevel aan, en als mijn auto er staat kun je er heel slecht bij, maar in mijn vakanties zal ik 'm toch maar uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Heb de laadpaal in een ander subnet hangen, hoe kan ik deze bereiken vanaf twee andere subnets? (Home Assistant, en mijn thuis netwerk voor de ACE service installer)

Ik las iets over NAT, maar niet welke regels er specifiek zijn ingesteld.
Heeft iemand een voorbeeld? Ik gebruik OPNsense als router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 23:30
Gijs007 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:38:
Heb de laadpaal in een ander subnet hangen, hoe kan ik deze bereiken vanaf twee andere subnets? (Home Assistant, en mijn thuis netwerk voor de ACE service installer)

Ik las iets over NAT, maar niet welke regels er specifiek zijn ingesteld.
Heeft iemand een voorbeeld? Ik gebruik OPNsense als router.
Zoek in dit topic even op ‘Ander subnet’ en je vindt gebruikers die hetzelfde hadden. (Ik zelf ook). Een NAT-translatie (rule) op je router aanmaken kan dit oplossen (heb geen OPNsense router trouwens) of nog simpeler, de laadpaal in hetzelfde subnet hangen (maar mogelijk is dat niet wenselijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
rasman69 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Zoek in dit topic even op ‘Ander subnet’ en je vindt gebruikers die hetzelfde hadden. (Ik zelf ook). Een NAT-translatie (rule) op je router aanmaken kan dit oplossen (heb geen OPNsense router trouwens) of nog simpeler, de laadpaal in hetzelfde subnet hangen (maar mogelijk is dat niet wenselijk).
Dat had ik gelezen. Mijn vraag is vooral hoe de NAT regel specifiek is geconfigureerd, dat kan ik in dit topic niet terugvinden.

Ik neem aan dat het om een portforward NAT regel gaat, maar weet niet welke poorten moeten worden opgegeven.
Ook weet ik niet of de forward vanuit het perspectief van de client, of vanuit de laadpaal moet worden opgezet.

Heb ondertussen onderstaande geprobeerd, pc zit in subnet 192.168.20.x/24.
Maar dit mocht niet baten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQDGELqQJyUUDJnzJDNEyKHDyKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cD5vtZTXAjTTty0IgX2Aqz0Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Gijs007 op 08-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazY1985
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-06 14:30
Beste mede tweakers,

na veelvuldig berichten gelezen te hebben in dit topic, zit ik toch nog met een aantal vragen.
Of wel.. ik ben op zoek naar wat bevestiging.

Situatie momenteel: 1 fase stroom, 35A
Nieuwe situatie: 3 fase stroom, 3x 25A [ombouw reeds vastgezet bij netbeheerder]
Gewenste laadsnelheid: 11kW
Overige info: Ik laad (momenteel) alleen privé. Mogelijk in de toekomst ook zakelijk, maar dat is voor nu nog geen zekerheidje.

Een maatje van mij is E-installateur en komt binnenkort de de meterkast ombouwen / voorbereiden.
Tevens verzorgt hij de aansluiting van de laadpaal. Instellen van de laadpaal doe ik zelf middels de ACE software.

Ik twijfel momenteel nog tussen de Alfen single S-line of de Alfen single Pro-line.

Vragen:
  1. De bekabeling van de laadpaal moet nog worden gelegd. Het lijkt me een no-brainer om ook direct de UTP kabels (LB en internet) mee te pakken. Is load balancing echter wel perse nodig in de nieuwe toekomstige meterkast ombouw? We hebben thuis een wasmachine, droger, vaatwasser en koken elektrisch (straks 3 fase!). Ik heb zo'n gevoel dat deze vraag stellen, hem ook direct beantwoorden is... :P
  2. Voor nu lijkt de S-line variant voldoende voor mijn behoefte. Ik laad tenslotte alleen privé.
    Is de S-line variant straks ook nog voldoende indien ik in de toekomst zakelijk (erbij) zou moeten laden?
    Mijn huidige EV zou dan in het bezit van mijn vrouw blijven
  3. De laadpaal zal dus nu zonder backoffice worden ingesteld. Standalone dus. Vervolgens wil ik met RFID tags/pasjes de paal vrij geven voor gebruik. De paal staat op mijn oprit, maar is vrij toegankelijk vanaf de straat. Zwartladers be gone. ;)
  4. Ik neem aan dat, wanneer ik zelf los een Alfen laadpaal bestel, de flyer met wachtwoorden gewoon netjes in de verpakking zit? Inloggegevens voor ACE zag ik hier al meermaals voorbij komen.
Het is onze eerste privé laadpaal, dus alvast excuses voor de wellicht wat "domme" vragen en uiteraard alvast bedankt voor de reactie(s)! O+

PC gamer | AMD Ryzen 7800X3D | AMD Radeon 7900 GRE | Apple IPhone 15 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CrazY1985 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:38:

[list=1]
• De bekabeling van de laadpaal moet nog worden gelegd. Het lijkt me een no-brainer om ook direct de UTP kabels (LB en internet) mee te pakken. Is load balancing echter wel perse nodig in de nieuwe toekomstige meterkast ombouw? We hebben thuis een wasmachine, droger, vaatwasser en koken elektrisch (straks 3 fase!). Ik heb zo'n gevoel dat deze vraag stellen, hem ook direct beantwoorden is... :P
Niet per se nodig, wel handig.
Als je geen LB neemt zul je zelf marge moeten inbouwen en dus altijd wat langzamer laden dan maximaal mogelijk is. Of heel goed timen. Daar zit dus wat risico aan.
De info die je niet hebt vermeld: kan jouw auto op 3 fase laden? Zo niet dan ga je 1 fase zwaar belasten en is LB echt wel aan te raden.
• Voor nu lijkt de S-line variant voldoende voor mijn behoefte. Ik laad tenslotte alleen privé.
Is de S-line variant straks ook nog voldoende indien ik in de toekomst zakelijk (erbij) zou moeten laden?
Mijn huidige EV zou dan in het bezit van mijn vrouw blijven
dat moet iemand anders even bevestigen maar is volgens mij geen probleem. Je kunt dan gewoon alsnog een backoffice nemen als ik het goed heb.
• De laadpaal zal dus nu zonder backoffice worden ingesteld. Standalone dus. Vervolgens wil ik met RFID tags/pasjes de paal vrij geven voor gebruik. De paal staat op mijn oprit, maar is vrij toegankelijk vanaf de straat. Zwartladers be gone. ;)
je moet kiezen tussen plug&charge OF werken met RIFID pasjes. dit kan niet tegelijk.

Ik zou niet bang zijn voor zwartladers overigens, dat komt echt nooit voor. En als je het ooit 1 x overkomt dan jatten ze 5 of 10 euro van je... en heb je in dit topic een mooi verhaal.
• Ik neem aan dat, wanneer ik zelf los een Alfen laadpaal bestel, de flyer met wachtwoorden gewoon netjes in de verpakking zit? Inloggegevens voor ACE zag ik hier al meermaals voorbij komen.
[/list]
als het goed is wel ja. zeker even controleren bij ontvangst.
Het is onze eerste privé laadpaal, dus alvast excuses voor de wellicht wat "domme" vragen en uiteraard alvast bedankt voor de reactie(s)! O+
zijn prima vragen. Mij is alleen niet duidelijk: komt er mogelijk een 2e (zakelijke) EV bij of ga je de huidige EV mogelijk zowel prive als zakelijk gebruiken?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazY1985
@de Peer

Thanks voor je antwoorden.

Onze huidige EV is een Opel Mokka E welke max 11kW 3 fase kan laden. Vandaar ook de ombouw van aansluiting.

Indien er zakelijk wat bij komt is dat een extra EV. Mijn vrouw rijdt dan met onze huidig EV nog Max 5.000 km/jaar. Ik kan dus nog steeds prima weg met slechts een enkele laadpaal op mijn oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
CrazY1985 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:09:
@de Peer

Thanks voor je antwoorden.

Onze huidige EV is een Opel Mokka E welke max 11kW 3 fase kan laden. Vandaar ook de ombouw van aansluiting.

Indien er zakelijk wat bij komt is dat een extra EV. Mijn vrouw rijdt dan met onze huidig EV nog Max 5.000 km/jaar. Ik kan dus nog steeds prima weg met slechts een enkele laadpaal op mijn oprit.
Zie wel dat je een paal hebt met rfid, sommige s-line modellen hebben dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 23:27
Ik vermoed dat je Nederlander bent want in Belgie is dat niet aan te raden vanwege het capaciteitstarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Ik vermoed dat je Nederlander bent want in Belgie is dat niet aan te raden vanwege het capaciteitstarief.
Hangt er van af, als je 10kva aan zonnepanelen hebt is het in België ook wel te doen(in de zomermaanden).

In de winter zet je hem dan best lager idd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door izzet3838 op 09-05-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazY1985
[...]

Klopt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Hangt van je instellingen en verbruikersprofiel af.
Ik woon ook in Vlaanderen (CAP is een bevoegdheid van het Vlaamse Gewest en niet van de Federale overheid, dus alleen in Vlaanderen op die wijze van toepassing) en moet geen rekening houden met capaciteitstarief (wegens kleine netafnemer en onderhevig aan de max. factuur) _/-\o_ ).
Maar heb anderzijds wel bewust de standaard Alfen 3F32A laadpaal (met licentie) 1F32A gekoppeld (daar de huidige EV toch maar aan 1F kan laden. De toekomstige kan wel tot 11 kW laden maar meer dan 7 kW heb ik de afgelopen 5 jaar thuis nog niet nodig gehad dus dat gaat ook niet meer wijzigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
shadylog schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Bij de alfen solar charging heb ik het zien wijzigen van stroom elke 2/3 seconden!!! Laden werd ook vaak hetstopgezet en weer aangezet (elke wolk...). Ik werd er heel erg nerveus van. Electrisch vind de laadpaal het misschien allemaal wel ok maar je auto gaat het waarschijnlijk het eerst begeven.

Bij evcc heb ik inderdaad 30s aangehouden tussen starten en stoppen laden. Dit werkt eigenlijk ook veel fijner dan bij elke wolk stroom aanpassen. Ik heb wat ge-experimenteerd met 15s maar je gaat inderdaad rare fouten krijgen bijv met fase wisselen (1p <-> 3p). Daarbij geeft evcc een commando om naar 1p te gaan maar je laadpaal daar nog lang mee bezig is en dan evcc denkt dat het al gedaan was enz.. Bij evcc gebruiken ze helaas maar 1 global timer `interval` in plaats van meerdere timers. Ik had graag gezien dat ze het wat slimmer hadden gebouwd bijv een timer voor phase switching, stroom updates etc.

Let wel op het grote nadeel nu met evcc is dat load management (load balancing) niet is ingebouwd. Ik draai een experimentele evcc build met dat er in en dat werkt prima, maar werkt dus ook op 30s wat genoeg moet zijn om te reageren in een moderne meterkast.
Zit deze load balancing inmiddels wel in EVCC, en hoe configureer je dit?

Kwam er net achter dat Alfen P1 data gebruikt voor load balancing, maar dat de energie manager dan alleen op monitoring stand kan worden ingesteld op de laadpaal.
Dan heb ik dus niet de optie om EVCC de paal aan te laten sturen. Dus momenteel heb ik met EVCC geen load balancing. Terwijl load balancing eigenlijk wel handig is, om mogelijke overbelasting van de elektrische installatie te voorkomen. :/

Ik heb ook even deze Home Assistant integratie geprobeerd:
https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox

Maar die heeft zo te zien, alleen uitlees mogelijkheden. Dus geen optie om het laadvermogen bij te sturen of te pauzeren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

fmb

Gijs007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Kwam er net achter dat Alfen P1 data gebruikt voor load balancing, maar dat de energie manager dan alleen op monitoring stand kan worden ingesteld op de laadpaal.
Dan heb ik dus niet de optie om EVCC de paal aan te laten sturen. Dus momenteel heb ik met EVCC geen load balancing. Terwijl load balancing eigenlijk wel handig is, om mogelijke overbelasting van de elektrische installatie te voorkomen. :/

Maar die heeft zo te zien, alleen uitlees mogelijkheden. Dus geen optie om het laadvermogen bij te sturen of te pauzeren. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Hier wordt aan gewerkt, maar zit nog niet in de standaard release. Ik heb het voor nu zelf gemaakt via Homey (maar kan natuurlijk ook met alternatieven). Denkt wel dat het binnenkort onderdeel gaat worden van EVCC.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
fmb schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Hier wordt aan gewerkt, maar zit nog niet in de standaard release. Ik heb het voor nu zelf gemaakt via Homey (maar kan natuurlijk ook met alternatieven). Denkt wel dat het binnenkort onderdeel gaat worden van EVCC.
Hmm. EVCC heeft toch wat beperkingen, en dingen die slecht gedocumenteerd zijn of nog niet af zijn (bijv. vaste planning voor gepland laden). Eerlijk gezegd is het mij ook geen 100 dollar waard. :/

Inmiddels ontdekt dat er een andere Home Assistant integratie is, waarmee je naast uitlezen ook de laadpaal kan aansturen: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

In theorie kan ik daarmee alles doen, en ik kan gewoon de native Alfen load balancing via de P1 poort gebruiken, en ook de native functionaliteit om te laden op basis van de zonne-energie. :)

Je mist dan wel het dashboard van EVCC, met de leuke statistieken.
Wat ik echter vooral mis is de scheduling functionaliteit van EVCC, waarbij het systeem zelf berekend hoe de batterij zo optimaal kan worden opgeladen, op basis van SOC, laadsnelheid en factoren als de energieprijs.
Enig idee hoe we zo'n soort planner in home assistant kunnen inbouwen? Ik kwam alleen deze tegen: https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging
Die integratie is echter voor dynamische energieprijzen, dat heb ik nog niet. Ook kan ik niet ontdekken hoe je daar eenvoudig een planning in stopt.

Momenteel doe ik wat eenvoudigs met minimale batterij percentages, en hoog/laag tarief van de P1 meter i.c.m. omzetten van de "solar charge settings".
Nadeel daarvan is dat het geen echte planning doet. Dus als de auto een aantal dagen niet gebruikt wordt, dan wordt er onnodig stroom van het net getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-06 12:10
Met Home Assistant kun je een Alfen laadpaal heel eenvoudig aansturen. Ook zonder extra modules. Je zet de laadpaal op EMS en in Home Assistant gebruik je het ingebouwde modbus protocol. Maak een modbus.yaml configuratie bestand aan en zet hierin bijvoorbeeld de volgende configuratie (alleen het IP adres van je laadpaal even aanpassen en de yaml file opnemen in je config file):

- name: laadpaal
type: tcp
host: [IP adres laadpaal]
port: 502
sensors:
# Alles uit slave 200
- name: laadpaal_name
slave: 200
address: 100
count: 17
data_type: string
- name: laadpaal_firmware
address: 123
count: 17
- name: laadpaal_serial_number
address: 157
count: 11
- name: laadpaal_uptime
address: 174
data_type: uint64
unit_of_measurement: s
- name: laadpaal_temperature
address: 1102
data_type: float32
unit_of_measurement: °C
- name: laadpaal_active_max_current
address: 1100
unit_of_measurement: A
# Alles uit slave 1
- name: laadpaal_current_phase_l1
slave: 1
address: 320
- name: laadpaal_current_phase_l2
address: 322
- name: laadpaal_current_phase_l3
address: 324
- name: laadpaal_real_power_sum
address: 344
unit_of_measurement: W
- name: laadpaal_energy_delivered_sum
address: 374
data_type: float64
unit_of_measurement: Wh
device_class: energy
state_class: total_increasing
- name: laadpaal_mode_3_state
address: 1201
count: 5
scan_interval: 5
- name: laadpaal_actual_applied_max_current
address: 1206
- name: laadpaal_current_valid_time
address: 1208
data_type: uint32
unit_of_measurement: s
- name: laadpaal_max_current_read_write
address: 1210
- name: laadpaal_active_load_balancing_safe_current
address: 1212
- name: laadpaal_charge_using_phases
address: 1215
data_type: uint16
unit_of_measurement: phases

Nu kun je alle belangrijke data lezen en je kunt met automations heel eenvoudige het maximale ampère instellen (sensor: laadpaal_max_current_read_write). Doe dit wel steeds binnen de gestelde timeout (standaard binnen 60 seconden. In HA is dit sensor: laadpaal_current_valid_time). Doe je dit niet, dan wordt de waarde gebruikt die in "laadpaal_active_load_balancing_safe_current" staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:10
Gijs007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:14:
[...]

Hmm. EVCC heeft toch wat beperkingen, en dingen die slecht gedocumenteerd zijn of nog niet af zijn (bijv. vaste planning voor gepland laden). Eerlijk gezegd is het mij ook geen 100 dollar waard. :/

Inmiddels ontdekt dat er een andere Home Assistant integratie is, waarmee je naast uitlezen ook de laadpaal kan aansturen: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

In theorie kan ik daarmee alles doen, en ik kan gewoon de native Alfen load balancing via de P1 poort gebruiken, en ook de native functionaliteit om te laden op basis van de zonne-energie. :)

Je mist dan wel het dashboard van EVCC, met de leuke statistieken.
Wat ik echter vooral mis is de scheduling functionaliteit van EVCC, waarbij het systeem zelf berekend hoe de batterij zo optimaal kan worden opgeladen, op basis van SOC, laadsnelheid en factoren als de energieprijs.
Enig idee hoe we zo'n soort planner in home assistant kunnen inbouwen? Ik kwam alleen deze tegen: https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging
Die integratie is echter voor dynamische energieprijzen, dat heb ik nog niet. Ook kan ik niet ontdekken hoe je daar eenvoudig een planning in stopt.

Momenteel doe ik wat eenvoudigs met minimale batterij percentages, en hoog/laag tarief van de P1 meter i.c.m. omzetten van de "solar charge settings".
Nadeel daarvan is dat het geen echte planning doet. Dus als de auto een aantal dagen niet gebruikt wordt, dan wordt er onnodig stroom van het net getrokken.
Ik heb sinds begin deze maand mijn eigen systeem in HA opgezet.
Mijn energie:
* Dynamisch tarief
* Elektrische wagen met Alfen laadpaal
Mijn infra:
* P1 loadbalancing
* Aansturen van Alfen max current via HASS
Mijn "smart charging":
* Automatisch laden van de wagen op basis van 7-dagen percentielen van de EPEX spot prijs. Wanneer de prijs uitzonderlijk laag is (percentiel 1) -> laden tot 100%, iets minder uitzonderlijk laag (percentiel 5) -> laden tot 90% etc..
* Hiernaast kan ik ook ingeven wat de minimale range is die ik elke ochtend wil hebben. Het systeem zoekt de beste afzonderlijke uren waarop geladen moet worden. Deze minimale range kan tijdelijk verhoogd worden, met dagelijkse reset.
* Manuele override om niet te laden tot een bepaald tijdstip.
* Wanneer het systeem wil laden, de auto thuis is maar niet aangesloten, krijg ik een notificatie
* Verder ook nog een bereken module voor inplannen van bijv. wasmachine of droogkast. Hierbij worden aansluitende uren gezocht i.p.v. afzonderlijke uren.
Verbeterpunten:
* Zelf load balancing regelen via modbus, zodat de settings van de laadpaal niet continu moeten aangepast worden (wel/niet mogen laden)
Ik heb dit allemaal geïmplementeerd zonder te weten dat EVCC bestond, maar het doet dan ook exact wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
mdizzy schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb sinds begin deze maand mijn eigen systeem in HA opgezet.
Mijn energie:
* Dynamisch tarief
* Elektrische wagen met Alfen laadpaal
Mijn infra:
* P1 loadbalancing
* Aansturen van Alfen max current via HASS
Mijn "smart charging":
* Automatisch laden van de wagen op basis van 7-dagen percentielen van de EPEX spot prijs. Wanneer de prijs uitzonderlijk laag is (percentiel 1) -> laden tot 100%, iets minder uitzonderlijk laag (percentiel 5) -> laden tot 90% etc..
* Hiernaast kan ik ook ingeven wat de minimale range is die ik elke ochtend wil hebben. Het systeem zoekt de beste afzonderlijke uren waarop geladen moet worden. Deze minimale range kan tijdelijk verhoogd worden, met dagelijkse reset.
* Manuele override om niet te laden tot een bepaald tijdstip.
* Wanneer het systeem wil laden, de auto thuis is maar niet aangesloten, krijg ik een notificatie
* Verder ook nog een bereken module voor inplannen van bijv. wasmachine of droogkast. Hierbij worden aansluitende uren gezocht i.p.v. afzonderlijke uren.
Verbeterpunten:
* Zelf load balancing regelen via modbus, zodat de settings van de laadpaal niet continu moeten aangepast worden (wel/niet mogen laden)
Ik heb dit allemaal geïmplementeerd zonder te weten dat EVCC bestond, maar het doet dan ook exact wat ik wil.
Heb je dit zelf met formules gemaakt, of heb je hier een integratie voor?
Ben vooral geïnteresseerd in deze functionaliteit:

[ Voor 6% gewijzigd door Gijs007 op 10-05-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxBev
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij hier kunnen helpen. Ik ben geen techneut dus het wordt een uitdaging. Wat is er aan de hand.
Ik heb jarenlang geleased en rij elektrisch. Laadpaal door Leaseplan geplaatst. Leasecontract is ten einde en de laadpaal is nu mijn bezit. Ik blijf elektrisch rijden en neem de paal in eigen gebruik. De paal is een Alfen ProLine de beheerder was Groendus. Nu zegt Leaseplan de paal te hebben vrijgegeven via Groendus. Groen dus bevestigt dit. Zij gaven aan dat ik de MyEve app kon downloaden en voila. Alles zou moeten werken. Maar helaas. Geen laadpaal te vinden. Zij sturen mij naar Alfen, Alfen naar Groendus etc. Je kent het wel.
Ik ben er inmiddels achter dat mijn paal met een SIM kaart verbonden is (geweest). Alfen bevestigt als dat het geval is ik via wifi geen verbinding kan maken. Logisch dus. Maar wat nu? Niemand kan mij blijkbaar helpen. Wat moet ik nu doen om de paal in eigen beheer te krijgen. Hij laad wel en ik gebruik nu een Shell recharge kaart. Shell belast mij nu voor het gebruik van mijn eigen paal. Hierover ben ik nu bij Shell in discussie. Die zeggen dat het een openbare paal is terwijl deze in mijn tuin staat. Ik word er gek van …….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaxBev schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:52:
Ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij hier kunnen helpen. Ik ben geen techneut dus het wordt een uitdaging. Wat is er aan de hand.
Ik heb jarenlang geleased en rij elektrisch. Laadpaal door Leaseplan geplaatst. Leasecontract is ten einde en de laadpaal is nu mijn bezit. Ik blijf elektrisch rijden en neem de paal in eigen gebruik. De paal is een Alfen ProLine de beheerder was Groendus. Nu zegt Leaseplan de paal te hebben vrijgegeven via Groendus. Groen dus bevestigt dit. Zij gaven aan dat ik de MyEve app kon downloaden en voila. Alles zou moeten werken. Maar helaas. Geen laadpaal te vinden. Zij sturen mij naar Alfen, Alfen naar Groendus etc. Je kent het wel.
Ik ben er inmiddels achter dat mijn paal met een SIM kaart verbonden is (geweest). Alfen bevestigt als dat het geval is ik via wifi geen verbinding kan maken. Logisch dus. Maar wat nu? Niemand kan mij blijkbaar helpen. Wat moet ik nu doen om de paal in eigen beheer te krijgen. Hij laad wel en ik gebruik nu een Shell recharge kaart. Shell belast mij nu voor het gebruik van mijn eigen paal. Hierover ben ik nu bij Shell in discussie. Die zeggen dat het een openbare paal is terwijl deze in mijn tuin staat. Ik word er gek van …….
Deze paal heeft geen wifi. Je kunt hem dus alleen via bedraad netwerk benaderen. Heb je hem met een kabel aangesloten op je router?

Zo niet dan kun je hem niet zelf beheren en moet het extern lopen via een back office. (via de sim kaart dus)

Je neemt nu een dienst af bij Shell, logisch dat je daar voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
......Hij laad wel en ik gebruik nu een Shell recharge kaart. Shell belast mij nu voor het gebruik van mijn eigen paal. Hierover ben ik nu bij Shell in discussie. Die zeggen dat het een openbare paal is terwijl deze in mijn tuin staat. Ik word er gek van …….
Maar wanneer je de sim card eruithaalt, kan Shell niet meer zien of je laadt.
Ik heb hier ook zo'n Alfen waar een Eneco sim in zit, maar die hoefde er niet eens uit, Eneco heeft die sim uitgeschakeld, en nu kan ik (en ieder ander) met een willekeurige kaart laden.
Ik verwacht dat een verwijderde sim card hetzelfde zal werken (of niet meer werken) als een verwijderde simcard.
#proberen
Edit: De paal moet toch al open om via utp te gaan proberen te beheren/aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 10-05-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:10
Gijs007 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Heb je dit zelf met formules gemaakt, of heb je hier een integratie voor?
Ben vooral geïnteresseerd in deze functionaliteit:

[...]
Allemaal zelf gemaakt. Het is een combinatie van
* Bestaande integraties: Alfen, Enyaq, Spot prijzen
* Input helpers om instellingen (zoals gewenste range) te kunnen ingeven
* Template entities om berekeningen te maken. In essentie: laden nu ja/nee. Of: ideale uur om vaatwasser op te zetten.
* Automatisaties (bijv. voor de notificatie wanneer een aantal condities zijn voldaan)
Het is op deze manier vooral behelpen met die template entities, aangezien de "programmeertaal" jinja niet echt bedoeld is om er hele logica in te steken, en je veel tijd verliest met debugging.

Als je geen dynamisch tarief hebt, is het natuurlijk allemaal veel eenvoudiger: enkel laadpaal activeren (max current >= 6A) tijdens daluren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 14:27
Gijs007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:01:
[...]

Hey Gijs, evcc heeft nu inderdaad op nightly load management ingebouwd! (docker image evcc:nightly https://github.com/evcc-io/evcc/pull/13207). Werkt bij mij top. Hij schakelt laadvermogen automatisch terug aan de hand van wat op de P1 uitgelezen wordt. Ik heb het limiet op 23 gezet (maxCircuit) ipv 25 voor wat extra marge maar eigenlijk niet nodig.

Onderstaand is mijn huidige config, die doet load balancing met de dsmr op poort 5002 (ser2net). (Dit mag ook gewoon een usb device oid zijn, in de evcc documentatie kan je verdere opties zien). Verder is het niet nodig maar vind ik het fijn om te zien hoe de onderverdeling is van de zonneproductie naar mijn huis dus lees ik de enphase zonnepanelen uit via home assistant.

De tariffs zijn dal/normaal tarief van mijn contract die je kan wijzigen naar je eigen tarief. Met dit geconfigureerd kan je gepland laden op $ en zien hoeveel geld je aan het besparen bent door op zonne-energie te laden. Voelt goed hoor om in deze lente dagen bijna gratis te rijden.

In de toekomst voeg ik nog mijn warmtepomp en ebike aan evcc.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
---
network:
  schema: http
  host: evcc.local
  port: 7070
log: debug
levels:
  cache: warn
interval: 30s
sponsortoken: x.x.x
mqtt:
  broker: 10.10.12.4:1883
  topic: evcc
meters:
  - name: dsmr
    type: template
    template: dsmr
    usage: grid
    host: 10.10.10.1
    port: 5001
  - name: enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://10.10.10.50:8123/api/states/sensor.envoy_122017002546_current_power_production
      method: GET
      headers:
        - content-type: application/json
      auth:
        type: bearer
        password: "x.x.x" 
      jq: .state
    energy:
      source: http
      uri: http://10.10.10.50:8123/api/states/sensor.envoy_122017002546_lifetime_energy_production
      method: GET
      headers:
        - content-type: application/json
      auth:
        type: bearer
        password: "x.x.x" 
      jq: .state
      scale: 0.001
chargers:
  - type: template
    template: alfen
    id: 1
    host: 10.10.10.130
    port: 502
    modbus: tcpip
    name: alfen
vehicles:
  - name: Tesla
    type: template
    template: teslamate
circuits:
  - name: main
    maxCurrent: 23
    meter: dsmr
loadpoints:
  - title: Alfen
    charger: alfen
    vehicle: Tesla
    circuit: main
    soc:
      poll:
        mode: charging
        interval: 15m
      estimate: true
    enable:
      threshold: 0
      delay: 1m
    disable:
      threshold: 200
      delay: 1m
    phases: 0
    guardDuration: 2m
tariffs:
  currency: EUR
  grid:
    type: fixed
    price: 0.28194
    zones:
      - days: Sa,So
        price: 0.2167
      - days: Mo-Fr
        hours: 0-7
      - days: Mo-Fr
        hours: 23-0
site:
  title: Home
  circuit: main
  meters:
    grid: dsmr
    pv:
      - enphase

[ Voor 5% gewijzigd door shadylog op 10-05-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
mdizzy schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Allemaal zelf gemaakt. Het is een combinatie van
* Bestaande integraties: Alfen, Enyaq, Spot prijzen
* Input helpers om instellingen (zoals gewenste range) te kunnen ingeven
* Template entities om berekeningen te maken. In essentie: laden nu ja/nee. Of: ideale uur om vaatwasser op te zetten.
* Automatisaties (bijv. voor de notificatie wanneer een aantal condities zijn voldaan)
Het is op deze manier vooral behelpen met die template entities, aangezien de "programmeertaal" jinja niet echt bedoeld is om er hele logica in te steken, en je veel tijd verliest met debugging.

Als je geen dynamisch tarief hebt, is het natuurlijk allemaal veel eenvoudiger: enkel laadpaal activeren (max current >= 6A) tijdens daluren.
Zou je de helpers, templates en eventueel automations willen delen? Mag eventueel ook via DM, is altijd weer leerzaam en scheelt tijd met dingen zelf uitvogelen ;)

Ben momenteel aan het bedenken hoe ik het e.a. ga aanvliegen.
Zo te zien is er niet echt een formele uitschakel optie voor de Alfen laadpaal, maar als ik de max current op de paal op <6A zet, dan stopt hij effectief wel met laden.

Zag ook een optie genaamd "solar charging boost". Beetje een verwarrende naam, blijkbaar zorgt die er voor dat er maximaal wordt geladen (lees energie wordt gewoon van het net gebruikt).
Voordeel is dat deze instelling automatisch weer uit gaat na het loskoppelen van een auto.

Gezien ik momenteel alleen hoog/laag tarief heb, heb ik dit bedacht:
  1. Altijd direct laden tot 35%, voor gezondheid van de batterij en minimale range voor ongeplande ritjes
  2. Als de tijd tot vertrek minder of gelijk is aan de tijd die het kost om tot de gewenste laad niveau te komen, laad dan met de maximale snelheid
  3. Maakt zoveel mogelijk gebruik van groen laden met overtollige zonne-energie
  4. Als de tijd tot vertrek minder dan 24h is, probeer dan met een gunstig tarief te laden
Door bovenstaande iedere 5 minuten te evalueren, wordt rekening gehouden met veranderende omstandigheden.
Zo wordt de batterij altijd met overtollige zonne-energie geladen (vanaf 1,4kwh).
Vanaf 24h van te voren wordt met een gunstig tarief geladen, tot het punt dat deze naar verwachting met zonne-energie weer verder kan worden geladen.
Ook wordt er eventueel nog stroom van het net af gehaald, als de batterij niet voldoende vol is.

Het enige wat ik volgens mij nog mis is iets wat slimmer met de voorspelde zonne-energie omgaat.
1. Ik doe nu de aanname dat we alleen voldoende met zonne-energie kunnen laden als we na 17:00 vertrekken. Als we al eerder vertrekken, dan zal de auto in de nacht al vol laden vanuit het net.
Netter zou zijn om te berekenen hoeveel voorspelde zonne-energie er is, tot het daadwerkelijke moment van vertrek.

2.
Ook zou het netter zijn om rekening te houden met de limiet van minimaal 1.4kwh opwek, alles wat hieronder valt, zou eigenlijk niet mee moeten worden genomen in de beschikbare zonne-energie capaciteit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Every 5 minutes evaluate:

When SOC < 35%:
[s]Disable green charging[/s] or enable solar charging boost.
and wait until SOC > 35%
[s]Enable green charging[/s] or disable solar charging boost.

When required charge time =>  time until leaving:
[s]Disable green charging[/s] or enable solar charging boost.

When time is after 00:01 and time until leaving =< 24h, but time until leaving not before 17:00
and
When sensor.energy_production_today_remaining > required charge kwh:
Do: [s]Enable green charging[/s] or disable solar charging boost.

When time is after 00:01 and time until leaving =< 24h
and
When sensor.energy_production_today_remaining <= required charge kwh
Wait for sensor.power_tariff = low
Do: [s]Disable green charging[/s] or enable solar charging boost.

[s]When time until leaving > 24h % SOC =>35%
enable green charging & disable solar charging boost[/s]

Variabelen met berekeningen die ik nog ergens moet implementeren, home assistant helpers?
required charge kwh = current SOC KWH - desired SOC KWH.
required charge time = required charge kwh / max charge speed in kWH.
time until leaving = leaving time & date - current time & date

Uiteraard nog een paar input helper voor gewenst laad niveau/range en vertrek datum & tijd, als ook iets om mijn vaste/gebruikelijke planning automatisch te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:31
Ik zie het probleem niet zo, zorg er voor dat je de wachtwoorden heb en sluit met een ethernet kabel (als deze er nog niet is) je computer er op aan en gebruik de ACE installer (deze kan je downloaden op de website van Alfen) en configureer de laadpaal zoals je hem wilt hebben.
Als je een beetje kennis hebt heb je je lader in 15 minuten helemaal zoals jij hem wilt hebben, en heb je de kennis niet vraag dan in deze groep wat je precies wilt instellen nadat je deze gekoppeld hebt met de ACE installer en er ook in kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gijs007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 02:05:
[...]
Zo te zien is er niet echt een formele uitschakel optie voor de Alfen laadpaal, maar als ik de max current op de paal op <6A zet, dan stopt hij effectief wel met laden.
Je doel is toch tot x% je auto te laden?
Stel in je auto gewoon het percentage SoC in en dan stopt, eenmaal dat doel bereikt, stopt de Alfen ook met laden.

Wil je uitsluitend laden op zonne-energie heeft de Alfen vanaf firmware 6.3 daar een prima optie voor.

Het is, net als je EV, een gebruiksvoorwerp. Het KISS principe is meestal dan de voor de hand liggende oplossing.

"Voorspelde zonne-instraling werkt min of meer wanneer er geen wolken zijn.
Maar dat zie je dan ook wel zo hoeveel energie er opgewekt wordt en wat de overproductie is.
Bij wisselvallig weer heb je weinig aan zo'n voorspellingen want lokaal te veel verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Je doel is toch tot x% je auto te laden?
Stel in je auto gewoon het percentage SoC in en dan stopt, eenmaal dat doel bereikt, stopt de Alfen ook met laden.

Wil je uitsluitend laden op zonne-energie heeft de Alfen vanaf firmware 6.3 daar een prima optie voor.

Het is, net als je EV, een gebruiksvoorwerp. Het KISS principe is meestal dan de voor de hand liggende oplossing.

"Voorspelde zonne-instraling werkt min of meer wanneer er geen wolken zijn.
Maar dat zie je dan ook wel zo hoeveel energie er opgewekt wordt en wat de overproductie is.
Bij wisselvallig weer heb je weinig aan zo'n voorspellingen want lokaal te veel verschillend.
Dat is nu juist het idee, uitsluitend op zonne-energie laden. Maar als de SoC niet op tijd bereikt wordt met zonne-energie, dan moet je toch wat ;) .

Laadpaal uitzetten is meer voor als ik bijv. van huis ben. Of om de SoC via Home Assistant te bepalen, alhoewel ik met mijn auto daar ook andere opties voor heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Gijs007 op 11-05-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gijs007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Dat is nu juist het idee, uitsluitend op zonne-energie laden. Maar als de SoC niet op tijd bereikt wordt met zonne-energie, dan moet je toch wat ;) .
Ah ok, ander uitgangspunt.
Het uitgangspunt is hier om thuis uitsluitend te laden op zonne-energie (en wanneer dat niet voldoende is bijladen aan een openbare of semi openbare AC destination charger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 19:37
Goedemiddag allen,

Ik heb een van Alfen Eve S-line.
Vanochtend deed de laadpaal niets meer. Via de myeve app reboot gedaan, fabrieksinstellingen terug gezet en een firmware update gedaan. Echter als ik nu de auto oplaad klapt m'n hoofdzekering en aardlek eruit.

Via de installatie wizard heb ik de stroom beperkt tot 16A (want 1x40A aansluiting netbeheerder) en de phase mapping op L1L2L3 gezet. Iemand enig idee wat ik fout doe? De installateur is in het weekend gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
JwJw01 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:57:
Goedemiddag allen,

Ik heb een van Alfen Eve S-line.
Vanochtend deed de laadpaal niets meer. Via de myeve app reboot gedaan, fabrieksinstellingen terug gezet en een firmware update gedaan. Echter als ik nu de auto oplaad klapt m'n hoofdzekering en aardlek eruit.

Via de installatie wizard heb ik de stroom beperkt tot 16A (want 1x40A aansluiting netbeheerder) en de phase mapping op L1L2L3 gezet. Iemand enig idee wat ik fout doe? De installateur is in het weekend gesloten.
Klopt je phase mapping wel als je 1x40a hebt?

Is de laadpaal uit zichzelf gestopt met werken of heb je eerst nog iets gewijzigd? Indien het eerste, dan is er waarschijnlijk sprake van kortsluiting o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 19:37
Gijs007 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:04:
[...]

Klopt je phase mapping wel als je 1x40a hebt?

Is de laadpaal uit zichzelf gestopt met werken of heb je eerst nog iets gewijzigd? Indien het eerste, dan is er waarschijnlijk sprake van kortsluiting o.i.d.
Het is opgelost. Bedankt voor het meedenken.
Laadpaal deed het niet na een internet storing, dus ik ging er niet vanuit dat het kortsluiting zou zijn.

Blijkbaar moest ik in de geavanceerde instellingen in en onderstaande beperken tot 1 fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OizktPFhfRzHgNZJTJg1hNqvdco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4WqJ8uyz7UWoE5D7883IFmdX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Laatst online: 00:46
Beste,

Ik sta op het punt een Alfen Single Pro line of S-line te nemen (3 fasig aangesloten) die met een backoffice verbonden zal zijn.
Ik plan hem in home assistent te integreren (is dat mogelijk: zowel backoffice als local mgmt in HA?).
HA is ook verbonden met de P1 poort van de elektriciteitsmeter.

Kan je dan niet gewoon via HA uw actieve load balancing regelen? Moet ik dan wel nog een load balancing licentie kopen op de Alfen?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Pharos1985 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:20:
Beste,

Ik sta op het punt een Alfen Single Pro line of S-line te nemen (3 fasig aangesloten) die met een backoffice verbonden zal zijn.
Ik plan hem in home assistent te integreren (is dat mogelijk: zowel backoffice als local mgmt in HA?).
HA is ook verbonden met de P1 poort van de elektriciteitsmeter.

Kan je dan niet gewoon via HA uw actieve load balancing regelen? Moet ik dan wel nog een load balancing licentie kopen op de Alfen?

Iemand hier ervaring mee?
Klopt, je kan alles zelf, geen load balance licent nodig... Doorzoek even topic, er zijn zelfs yaml files ter beschikking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Laatst online: 00:46
Thanks, vrij veel info over gevonden. Nu nog de paal ontvangen en verder HA leren ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Gisterenavond is hier het internet uitgevallen en sindsdien heeft de paal precies geen verbinding meet met de backoffice van eflux.

Paal al herstart, ik kan ook verbinding maken met de paal via de apps.

De paal zou via de netwerkkabel verbinding moeten maken met e-flux maar dat werkt dus niet.

Iemand een idee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 21:52
izzet3838 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:07:
Gisterenavond is hier het internet uitgevallen en sindsdien heeft de paal precies geen verbinding meet met de backoffice van eflux.

De paal zou via de netwerkkabel verbinding moeten maken met e-flux maar dat werkt dus niet.

Paal die ineens ander IP adres heeft gekregen en daardoor de app misschien wat in de war?

Nevermind, niet goed gelezen..

[ Voor 3% gewijzigd door nujtrug op 15-05-2024 19:14 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:07:

Zet de paal anders eens op een statisch IP en zeker de DNS invullen, want geen DNS, dan kan hij niet op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Zet de paal anders eens op een statisch IP en zeker de DNS invullen, want geen DNS, dan kan hij niet op internet...
De telenet modem staat helaas geen statisch ip toe, maar het lijkt me raar dat dat de issue zou zijn aangezien ik wel kan connecteren via de ace app.

De dns kan ik instellen op de paal zelf neem ik aan?
Welke kan ik best meegeven, het vreemde is dat alles werkte tot mijn internet gisteren wegviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Kan je de paal geen statisch IP geven? Eventuyde DNS van Google 8.8.8.8, dat is altijd goed...
Dat je met de app kan connecteren zegt niks, want dat is lokaal, daar heb je geen internet voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:00:
Kan je de paal geen statisch IP geven? Eventuyde DNS van Google 8.8.8.8, dat is altijd goed...
Dat je met de app kan connecteren zegt niks, want dat is lokaal, daar heb je geen internet voor nodig
Nope gaat helaas niet met de telenet modem, zal de dns eens proberen te wijzigen, ondertussen ook al in contact met e-flux, eens zien wat ze gaan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Aan de Telenet modem/router zal het probleem normaal niet liggen want hier zit het netwerk ook op een Telenet router/modem. En voorlopig verloopt de back up nog altijd feilloos (maar niet via e-flux) ook na een hapering van het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:07:
Aan de Telenet modem/router zal het probleem normaal niet liggen want hier zit het netwerk ook op een Telenet router/modem. En voorlopig verloopt de back up nog altijd feilloos (maar niet via e-flux) ook na een hapering van het internet.
Was meer als antwoord op waarom ik geen statisch ip kon meegeven.

Is het mogelijk om via ace of dergelijke Google ofzo te pingen om te kijken of ik internet heb via de paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Nu ik de laadpaal in Home Assistant heb zitten, valt het mij wel op dat hij maar tot ongeveer 15,2A gaat op de sockets i.p.v. 16A. Er wordt dus net niet met de volle 11kw geladen, maar eerder ronde de 10,5kw.

Max current voor het station en de connector staan ingesteld op 16A, load balancing staat aan en max metter current op 25A.

Is dit normaal?

Wat doet de instelling max imbalance current between phases? Deze staat momenteel op 0A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Was meer als antwoord op waarom ik geen statisch ip kon meegeven.

Is het mogelijk om via ace of dergelijke Google ofzo te pingen om te kijken of ik internet heb via de paal?
- Staat de verbinding van de paal ingesteld op 4G of via internet? (zal wel internet zijn want werkte voorheen ook zo, maar je weet maar nooit).
- Heb je al een harde reset geprobeerd van de paal en geforceerd getracht terug verbinding te maken met de back office? => stroom van de paal af. Een paar minuten wachten. Stroom terug op de paal en onmiddellijk daarop terug laden.
- Werkt het dan terug niet dan rest alleen nog contact opnemen met de back office. Iemand betaalt tenslotte een abo voor die verbinding en daar hoort service bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Gijs007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:27:
Nu ik de laadpaal in Home Assistant heb zitten, valt het mij wel op dat hij maar tot ongeveer 15,2A gaat op de sockets i.p.v. 16A. Er wordt dus net niet met de volle 11kw geladen, maar eerder ronde de 10,5kw.

Max current voor het station en de connector staan ingesteld op 16A, load balancing staat aan en max metter current op 25A.

Is dit normaal?

Wat doet de instelling max imbalance current between phases? Deze staat momenteel op 0A.
Waarschijnlijk is je voltage rond de 245v

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:09:
[...]

- Staat de verbinding van de paal ingesteld op 4G of via internet? (zal wel internet zijn want werkte voorheen ook zo, maar je weet maar nooit).
- Heb je al een harde reset geprobeerd van de paal en geforceerd getracht terug verbinding te maken met de back office? => stroom van de paal af. Een paar minuten wachten. Stroom terug op de paal en onmiddellijk daarop terug laden.
- Werkt het dan terug niet dan rest alleen nog contact opnemen met de back office. Iemand betaalt tenslotte een abo voor die verbinding en daar hoort service bij.
-Geen idee, ik vermoed idd internet want voorheen werkte het wel, maar misschien is die ingesteld op beide ofzo en probeert die nu de 4g te nemen, zal het nakijken.
-Ja paal van de stroom gehaald gedurende paar minuten en dan terug ingeschakeld, heeft helaas niet geholpen.
-Ja we zijn simultaan ook al in contact met e-flux, eens zien wat ze zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:33
Gijs007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:27:

Is dit normaal?

Ik heb hetzelfde, maar maak mij daar niet druk om. Het zit in de buurt dus ik denk dat het meer een veiligheidsmarge is.

Max imbalance: lekker op 0 laten, bij mij stond deze niet op 0 waardoor loadbalancing compleet de mist in ging. Bij ruim voldoende energie werd er toch zwaar terug geschakeld. Met de waarde op 0 werkt alles prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:32:
-Ja paal van de stroom gehaald gedurende paar minuten en dan terug ingeschakeld, heeft helaas niet geholpen.
Nee, paal van stroom, paal terug op stroom + onmiddellijk contact maken met voertuig door te beginnen laden.
Ik beweer niet dat het zo bij jou werkt maar zo werkt het bij mij (maar de back up is niet e-flux).

Volgens mij kan gelijktijdig 4G en internet ook niet.
Ik heb zowel 4G (in het begin zat de paal nog niet in mijn thuisnetwerk) als internet (sinds de paal is opgenomen in het wifinetwerk om via de MyEve app te kunnen werken) en dan heb ik de 4G verbinding moeten de-activeren.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Eindelijk een laadpaal via de werkgever , ze zijn hem net komen installeren, de ACE codes heb ik...
Het instellen van SEMI publiek, is dat iets wat in de backoffice moet? of kan dat ook via ACE?

Via backoffice in de linker menu ...zie ik nog geen laadpunt beschikbaar, dus ik neem aan dat deze nog actief moet gemaakt worden vooraleer ik kan badgen? want heeft geen idd ongeldige kaart aan, desondanks deze is toegevoegd in de paal al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 11:09
Binnenkort wordt mijn Alfen laadpaal geïnstalleerd. Ik heb op die plek maar 1 netwerkkabel liggen. Ik las dat de Alfen laadpaal de data kan binnenhalen via een HomeWizard P1 meter. Ik gebruik zelf al DSMR via HomeAssistant met een remote datalogger op een RPi. Als ik de HomeWizard zou willen gebruiken, moet ik ook een P1 splitter hebben. Dat wordt me wel wat te duur dan.

Ik heb een relay/proxy gemaakt waarmee je via HTTP ook het raw telegram kan binnenhalen bij het gebruik van DSMR-reader. Ik hoop dat de Alfen paal dit slikt (ik kan het volgende week pas testen) ...

Voor de geïnteresseerden: https://github.com/vhkristof/dsmr-relay
Hopelijk heeft iemand er iets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door devastator83 op 16-05-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:43
Een P1 splitter kan je overigens voor 32E inclusief verzendkosten kopen bij HomeWizard.
Maar als het kan zonder is dat mooi meegenomen inderdaad. Kan je het hier laten weten? Hier komt over een paar maanden een eve single pro-line, dus dan kan ik alles er alvast op voorbereiden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 11:09
Klopt, maar dan moet ik die HomeWizard P1 ook nog kopen (terwijl ik nu de meter al kan uitlezen met een goedkoop kabeltje). Dan komt het totaal al op 62 euro. Bovendien ben ik dan afhankelijk van mijn wifi netwerk, wat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Centauriprime schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Waarschijnlijk is je voltage rond de 245v
Nee, zat rond de 230 ( 233 - 227). Active power total socket zat rond de 10,3-10,4kwh.
Zal zoals hieronder aangegeven een veiligheidsmarge zijn.
vdburg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb hetzelfde, maar maak mij daar niet druk om. Het zit in de buurt dus ik denk dat het meer een veiligheidsmarge is.

Max imbalance: lekker op 0 laten, bij mij stond deze niet op 0 waardoor loadbalancing compleet de mist in ging. Bij ruim voldoende energie werd er toch zwaar terug geschakeld. Met de waarde op 0 werkt alles prima.
Dat zou inderdaad kunnen, wel jammer, want wat mij betreft nergens voor nodig. De auto en de thuisinstallatie zijn toch gebouwd om met de volle 16A (en nog wat hoger) om te kunnen gaan.
Gelukkig is de impact op de laadduur relatief verwaarloosbaar. In het meest extreme geval duurt laden ongeveer 20 minuten langer, als we van volledig leeg naar vol zouden gaan.
devastator83 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:00:
Klopt, maar dan moet ik die HomeWizard P1 ook nog kopen (terwijl ik nu de meter al kan uitlezen met een goedkoop kabeltje). Dan komt het totaal al op 62 euro. Bovendien ben ik dan afhankelijk van mijn wifi netwerk, wat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden.
De laadpaal kan met de laatst firmware DSMR data via telnet ophalen. Dus met een beetje mazel moet dat werken. Er zijn trouwens ook P1 lezers die je met RJ45 kan ontsluiten op je bekabelde netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door Gijs007 op 16-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courage2000
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-05-2024
Hello!
I've just installed the latest firmware on my friend's Eve Double Pro-line.
The Plug in Charge function does not work anymore but it is working on my charger.
Using Google I've found that for Germany, Eirecht is mandatory and if the Charger is for/in Germany, Eirecht is enabled (grey-out) and Plug&Charge function does not work.
You need to use an RFID card for each charge.

Does anybody know if the charger can be changed for another country?

Alfen support is a pain to use. They made it impossible to open a support ticket on their system.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l20ue_xSUcfZKgYMc1Ypqj_eaQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YwBz5MdfKPGFEKWJL9t9LJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSK0zlbUmI5wNT7DpKgo0Srpv5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLkatcYIBbwWISwNplIEVskr.jpg?f=fotoalbum_large

BTW a new firmware was released today.

NG9xx 6.6.2-4312-BL
16-05-2024
Fixed bug where user was not able to configure smart meter protocol as "DSMR P1" through backoffice

Fixed an issue where updating from FW6.6 to a newer version failed on certain double socket charging stations. This fix has slightly increased the update duration of chargers.

[ Voor 65% gewijzigd door Courage2000 op 16-05-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Caelorum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:57:
Een P1 splitter kan je overigens voor 32E inclusief verzendkosten kopen bij HomeWizard.
Maar als het kan zonder is dat mooi meegenomen inderdaad. Kan je het hier laten weten? Hier komt over een paar maanden een eve single pro-line, dus dan kan ik alles er alvast op voorbereiden :D
Werkt hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Werk je nu via een P1 splitter (met de UTP loadbalancing kabel verbonden met de P1 poort) of alleen met een HW P1 wifi module en je Alfen laadpaal ingesteld om draadloos te loadbalancen via HomeWizard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Werk je nu via een P1 splitter (met de UTP loadbalancing kabel verbonden met de P1 poort) of alleen met een HW P1 wifi module en je Alfen laadpaal ingesteld om draadloos te loadbalancen via HomeWizard?
Draadloos(ik heb in het begin bedraad gewerkt), er licht een kabel voor de p1, maar ik dacht alvorens een splitter te kopen koppel ik even de homewizard draadloos aan de alfen(bespaart toch weer 30 euro).

En het werkt hier al 2 weken perfect, ook dingen als solar werken gewoon goed.

Ik kan het voorlopig alleen maar aanraden, maar als je de mogelijkheid hebt is het natuurlijk verstandig om meteen 2 kabels te leggen, moest het later niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:49:
Ik kan het voorlopig alleen maar aanraden, maar als je de mogelijkheid hebt is het natuurlijk verstandig om meteen 2 kabels te leggen, moest het later niet werken.
Nou ik vraag het maar omdat ik wel twee UTP kabels heb (maar geen splitter) maar dat eens via de HW wou uittesten.
Nu ben ik er zeker van dat ik in het verleden idd zag dat er een subtab met de keuze "Homewizard" was als keuze voor de verbinding tussen de Alfen en de P1 poort van de DM (weet alleen niet meer of dat in de ACE installer was of in de MyEve app).
Nu vind ik die optie niet meer in de MyEve app (en nog steeds dezelfde 6.3 firmware in de laadpaal).
Kan je het pad van die optie (liefst via de MyEve app indien mogelijk) nog eens geven zodat ik zeker weet dat ik nergens overheen kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Nou ik vraag het maar omdat ik wel twee UTP kabels heb (maar geen splitter) maar dat eens via de HW wou uittesten.
Nu ben ik er zeker van dat ik in het verleden idd zag dat er een subtab met de keuze "Homewizard" was als keuze voor de verbinding tussen de Alfen en de P1 poort van de DM (weet alleen niet meer of dat in de ACE installer was of in de MyEve app).
Nu vind ik die optie niet meer in de MyEve app (en nog steeds dezelfde 6.3 firmware in de laadpaal).
Kan je het pad van die optie (liefst via de MyEve app indien mogelijk) nog eens geven zodat ik zeker weet dat ik nergens overheen kijk?
Ja ik zat in het zelfde schuitje, ik heb het eerst via p1 utp gedaan voor de eerste week en dat werkte naar behoren.

Toen dus besloten om de homewizard in te steken en het uit te testen en dat werkt ook goed.

Het bespaart me 30 euro en nu kan de klep van de stroommeter ook gewoon dicht want die staat hier in de hal waardoor het er nog lelijker uitzag...

Zal even wat screens toevoegen via de apps, ik heb wel versie 6.5.0-4217 zie ik.

De homewizard heeft een vaste ip gekregen, via ace vond die ook automatisch het ip, myeve leek deze functie niet te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTMgZ1Garv3AGkM7eCOowlGZemw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhhHVKoJ6MmUNWyMfZNxLx24.jpg?f=fotoalbum_large

Advanced onder smart charging en dan DSMR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNV-fw3SA2eLZOlxBnHdpB-CpnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxE0QtAH3wG3UOjGqJERuqKq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door izzet3838 op 16-05-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ik het goed begrijp kan je aan de "Homewizard" tap dus alleen bij via de ACE installer en niet via de My Eve app?

Wanneer ik via de MY Eve app ga dan geraak ik niet verder dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6bRQGjAS82JfjAxVLlTZPpJS7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z05Qvf4DJ6VWmIDon0limJWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDvUlWy60A_e8-fxzho2bcU9IfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWfDpbRt0F3qvsbwm6MdLNqZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:45:
Wanneer ik het goed begrijp kan je aan de "Homewizard" tap dus alleen bij via de ACE installer en niet via de My Eve app?

Wanneer ik via de MY Eve app ga dan geraak ik niet verder dan:
Geavanceerd/slim laden/Actieve loadbalancing/Protocolselectie SMR5.0 (P1)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je daar dsmr 4 moet nemen en dan een tabje lager, ik zie homewizard ook staan id app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cspLyuEe5Gto8eSaKrBymvGFfpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVBMabtkVdBPDYQUz5JKmyVp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbX168zH1dMoSmlbaujq9Hxfr3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emTNFrJMIooXJU5Jj9XnUBdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNV-fw3SA2eLZOlxBnHdpB-CpnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxE0QtAH3wG3UOjGqJERuqKq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door izzet3838 op 16-05-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik had het inmiddels gevonden. 8)7
Er was nog een extra tussenstap nodig:
Daar eerst actieve loadbalancing aanvinken (doe je dat niet zie je de tweede regel onder "slim laden" niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3eNcFOlGhP7-6PUm1oND4mMbzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MbZXsx0yS0WHPq9jZAsYvHa.jpg?f=fotoalbum_large
Dan terug naar het scherm "slim laden".
Dan is daar onder Actieve-loadbalancing de regel SMR5.0 (P1) toegevoegd. :)
Daar op klikken en dan krijg je pas het uitklapscherm met HW. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85iTldxTio6SqueJ3WaGgUPC7Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB3FPToEgbP682BUOtVqoItW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbaNArFcXW7Rhp6qsPxAHiT3P-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40f6LhMdLLNLRdcD17VGghEX.jpg?f=fotoalbum_large[/URUR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN0vVx2SA67XfmJK80fO-VEZdZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd5eBfijHRKpF2IMiT5etdL5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dat bij jou poort "80" staat ingevuld.
Bij mij staat poort "23".
Kiest hij die poort bij default en moet je dat wijzigen in 80 of kiest hij zelf de juiste poort?
(Ik neem aan dat het IP adres dat ik invul datgene is dat al vermeld word in de "basis" tab?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOxSyTBnrPFtPxebNg4JjCXQuvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9udwAG8WtO5vgIijzJQAMLVY.jpg?f=fotoalbum_large

edit: het in de "basis" tab vermelde IP adres ingevuld en de 23 poort behouden.
Tot zover krijg ik geen foutmeldingen en kan ik ook "Groen 0%" zonneladen instellen en overschrijven naar de laadpaal zonder foutmelding.
Nu morgen, wanneer er voldoende zon is, uittesten of ie het ook effectief doet.

[ Voor 165% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:02:
Daar eerst actieve loadbalancing aanvinken (doe je dat niet zie je de tweede regel onder "slim laden" niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/URUR

[Afbeelding]

Kiest hij die poort bij default en moet je dat wijzigen in 80 of kiest hij zelf de juiste poort?
(Ik neem aan dat het IP adres dat ik invul datgene is dat al vermeld word in de "basis" tab?).
[Afbeelding]

Tot zover krijg ik geen foutmeldingen en kan ik ook "Groen 0%" zonneladen instellen en overschrijven naar de laadpaal zonder foutmelding.
Ik heb zelf nog geen homewizard, dus nog niet kunnen testen, maar ik ken de spulletjes wel... Denk toch dat je dat moet aanpassen naar port 80, want de API is een webinterface , en die is op poort 80, niet op telnet.. let wel op dat je ook nog de local API moet aanzetten in de homewizard app, anders kan je Alfen niet connecteren...
En probeer in je router in te stellen dat de homewizard een vast IP krijgt dmv Mac reservatie... Anders gaat bij de volgende reboot van je router het IP gewijzigd zijn met gevolg dat je load balance niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand een leuke logo voor op de Alfen te zetten? Wou er mss 1 van Duvel opzetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 21:52
NoFate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:06:
Iemand een leuke logo voor op de Alfen te zetten? Wou er mss 1 van Duvel opzetten ;-)
Dat ik daar niet aan heb gedacht :9
Ikzelf heb gewoon een foto van het zijprofiel van m'n auto, dan weet ik weer waarvoor die paal dient.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
nujtrug schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:29:
[...]

Dat ik daar niet aan heb gedacht :9
Ikzelf heb gewoon een foto van het zijprofiel van m'n auto, dan weet ik weer waarvoor die paal dient.
Jah , wou er toch iets leuk opzetten, dat logo van Luminus is ook maar niks...
Duvel logo met bv het huis nr ... Staat bij ons langs de brievenbus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][/URUR

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je een windows pc hebt kun je het best via ace doen.

Als je daar homewizard kiest vult hij zelf het ip en de poort in, in myeve leek hij dit niet te doen.

Is het ip adres in je screenshot niet dat van de laadpaal?
Je moet het ip van de homewizard nemen, denk idd dat je poort 80 moet nemen, maar bij mij werd ook de poort automatisch ingevuld.

Als je geen windows pc hebt ff in je modeminstellingen checken wat het ip van de homewizard is en die meegeven met poort 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Jah , wou er toch iets leuk opzetten, dat logo van Luminus is ook maar niks...
Duvel logo met bv het huis nr ... Staat bij ons langs de brievenbus
Je kunt zelf een logo toevoegen, via de android app gaf dit constant errors maar via windows werkte dit blijkbaar wel.

Ik heb zelf geen licentie maar mijn schoonbroer wel, je moet gewoon even de resolutie aanpassen naar de resolutie die wordt ondersteund dan kun je normaal elke foto toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:34:
[...]
Als je daar homewizard kiest vult hij zelf het ip en de poort in, in myeve leek hij dit niet te doen.
In My Eve vult hij zelf als poort 23 in en als IP een 0 met de vermeding dat ik dit moet aanpassen.
Zowel de poort als het IP adres kan ik in My Eve manueel invullen en verzenden naar de paal.
Is het ip adres in je screenshot niet dat van de laadpaal?
Dat is het IP adres dat in de basis tab van My Eve staat.
Hoe kan de laadpaal een IP adres hebben. Die heeft toch geen wifi?
Je moet het ip van de homewizard nemen, denk idd dat je poort 80 moet nemen, maar bij mij werd ook de poort automatisch ingevuld.
Wanneer het met 23 en vermeld IP adres niet werkt zal ik het eens aanpassen.
Wanneer de Active-Balancing niet werkt is het enige dat kan gebeuren dat hij overschakelt naar de veilige modus (hier ingesteld op 12A).
Als je geen windows pc hebt ff in je modeminstellingen checken wat het ip van de homewizard is en die meegeven met poort 80.
De API functie van de P1 meter heb ik in HW alvast aangezet.
Nu nog uitvlooien waar ik het IP adres van de P1 vind.
edit: via het MAC ID van de P1 meter in de HW app in de verbonden wifi toestellen van "Mijn telenet" het IP adres van de P1 module gevonden. De drie laatste cijfers zijn idd verschillend aan het gegeven IP adres in de My Eve app "basis" tab. Dat IP adres staat in de app van de provider omschreven als "onbekend toestel/met vaste lijn verbonden, niet met wifi".

Toch maar aangepast naar poort 80/IP adres zoals toegekend in Mijn Telenet aan de P1/API geactiveerd op de P1 meter via de HW app. Thx voor de info _/-\o_
Nu nog uitproberen (uiteraard is de EV nu op pad. :-( ).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:04:
[...]
let wel op dat je ook nog de local API moet aanzetten in de homewizard app, anders kan je Alfen niet connecteren...
Thx done _/-\o_
En IP adres en poort eveneens gewijzigd (zie bovenstaande).

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:49:
[...]

In My Eve vult hij zelf als poort 23 in en als IP een 0 met de vermeding dat ik dit moet aanpassen.
Zowel de poort als het IP adres kan ik in My Eve manueel invullen en verzenden naar de paal.

[...]

Dat is het IP adres dat in de basis tab van My Eve staat.
Hoe kan de laadpaal een IP adres hebben. Die heeft toch geen wifi?

[...]

Wanneer het met 23 en vermeld IP adres niet werkt zal ik het eens aanpassen.
Wanneer de Active-Balancing niet werkt is het enige dat kan gebeuren dat hij overschakelt naar de veilige modus (hier ingesteld op 12A).

[...]

De API functie van de P1 meter heb ik in HW alvast aangezet.
Nu nog uitvlooien waar ik het IP adres van de P1 vind.
edit: via het MAC ID van de P1 meter in de HW app in de verbonden wifi toestellen van "Mijn telenet" het IP adres van de P1 module gevonden. De drie laatste cijfers zijn idd verschillend aan het gegeven IP adres in de My Eve app "basis" tab. Dat IP adres staat in de app van de provider omschreven als "onbekend toestel/met vaste lijn verbonden, niet met wifi".

Toch maar aangepast naar poort 80/IP adres zoals toegekend in Mijn Telenet aan de P1/API geactiveerd op de P1 meter via de HW app. Thx voor de info _/-\o_
Nu nog uitproberen (uiteraard is de EV nu op pad. :-( ).
Wifi is gewoon internet maar draadloos, elk apparaat binnen je netwerk heeft een ipv4(ip) adres dus ook de laadpaal, hij heeft dit nodig om te kunnen verbinden met de andere toestellen.

De myeve app zoekt volgens mij niet naar de hwp1, ik denk dat deze die functie nog niet heeft.

Ace doet dit wel, maar goed als je het ip adres hebt zou het moeten werken.

Ik heb dit ingesteld bij mij en bij mijn zus en bij beide was het poort 80.

Ze gebruikt de functie al wat langer als ik en ook daar werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Gijs007 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Nee, zat rond de 230 ( 233 - 227). Active power total socket zat rond de 10,3-10,4kwh.
Zal zoals hieronder aangegeven een veiligheidsmarge zijn.
Je kan in het log eventueel zien of er een limit wordt ingesteld

code:
1
INFO:taskMain.c:6013:Socket #1: Active current 10.0->16.0 due to current limit: Start

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 4.7->4.4 due to current limit: EMS-socket
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 4.4->4.7 due to current limit: EMS-socket
INFO:active_lb.c:297:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(25.0 25.0 25.0)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 4.7->4.9 due to current limit: EMS-socket
USER:taskMaster.c:6089:Socket #1: L1N=237.3V L2N=239.4V L3N=239.7V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a 
USER:taskMaster.c:6125:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.0mA
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 4.9->5.0 due to current limit: EMS-socket
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 5.0->5.2 due to current limit: EMS-socket
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 5.2->5.4 due to current limit: EMS-socket
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 5.4->5.6 due to current limit: EMS-socket
INFO:taskMain.c:5983:Socket #1: Active current 5.6->5.7 due to current limit: EMS-socket

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Ace doet dit wel, maar goed als je het ip adres hebt zou het moeten werken.
Dat is geen probleem.
In de My Eve app kan ik zowel poort als IP adres manueel invullen.
In de HW app staat het MAC ID van o.a. de P1 meter. En met dit MAC adres kon ik in de Mijn Telenet "verbonden toestellen met de modem" weer het IP adres van dit MAC ID ophalen.

Er werd gesuggereerd een vast IP adres toe te kennen aan de P1.
Maar in de software van Mijn Telenet vind ik nergens waar ik dit kan wijzigen?
Ik kan de gegevens alleen uitlezen. Meer niet. :?
Maar als ik goed gevolgd heb kon dat bij jou ook niet en werkt het alsnog?

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-05-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-06 14:44

V-8

Weet iemand hoe snel de Load Balancing reageert bij een Alfen Eve Single Pro-Line?

Ik heb een 1x35A huisaansluiting (FYI: een smeltzekering) en laad mijn auto met max. 32A / 7.4kW.

Stel, ik zet mijn oven aan en trek daardoor samen met de paal bv. een piek van 45A.
Hoe snel regelt de paal dan zijn vermogen terug?
Hoe groot is het risico dat ik hiermee de hoofdzekering toch een keer om zeep help?

Alvast bedankt voor de reacties en ervaringen!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1 ... 35 ... 82 Laatste