Wanneer het werkt zoals @
HyperBart omschrijft is het uiteraard niet complex voor de gebruiker (want alles wordt geregeld door de werkgever) maar supercomplex voor de werkgever en de netbeheerder.
In het bedrijf waar onze salarisauto door geregeld wordt zijn er bv. 10000 werknemers waarvan een 7000 met een BEV (geen idee hoeveel er daar thuis een laadpaal van hebben maar toch een aanzienlijk aantal gezien de laadpaal gratis door de werkgever werd geïnstalleerd. Wanneer de werknemer er geen heeft komt dat alleen omdat er aan de woning geen plaats voor was en dan is de "nieuwe" regeling ook niet van toepassing). Eigenaren van PV hebben doorgaans ook nog een analoge meter en betalen nooit CAP op het effectieve vermogen maar altijd het forfaitaire minimum. Voor een SAP is een PAP verplicht. Die ga je nooit zover krijgen voortijdig hun analoge meter op te zeggen om te vervangen door twee DM.
De netbeheerder, die nu al niet kan volgen, moet dan in no time tienduizenden extra digitale meters gaan installeren en in het geval van bewoners met een AM zelf twee DM.
De werkgever moet werknemers met een laadpaal er van overtuigen om in hun woning een extra digitale meter te plaatsen. Voor de vergoeding heeft hij er dan nog een categorie bij: werknemers zonder laadpaal, werknemers met een laadpaal met afzonderlijke digitale meter en werknemers met een laadpaal met backoffice en één digitale meter.
We betalen sowieso vaa en btw en cap tarief op de verbruikte elektriciteit, daarnaast moeten veel mensen heel hun huis aanpassen voor eem laadpaal, als ze dan nog met aparte meters en dergelijke gaan werken denk ik dat veel mensen gaan beginnen afhaken, en de elektrificatie gaat sowieso al trager dan ze hadden gehoopt...
De VAA heeft er niets mee te maken. Dat is een forfaitaire vergoeding voor het privégebruik van de salarisauto en deze is gebaseerd op de catalogusprijs en heeft niets met de laadkost te maken.
Het punt is ook niet dat men al capaciteitstarief en BTW betaald maar dat de werknemer, door de forfaitaire CREG vergoeding, winst maakt door het verschil van de grotere vergoeding (waar je als werknemer overigens BTW op ontvangt en niet op betaalt) en de lagere werkelijke kost van de geladen energie.
Wanneer het werkt zoals HyperBart schrijft en je hebt als werknemer de plaats zou ik niet afhaken. Een extra DM (op kosten van de netbeheerder met een energiecontract volledig geregeld door de werkgever) kan altijd van pas komen wanneer ik eventueel overschakel naar de privé aankoop van een elektrisch voertuig. Ik ga er niet van uit dat de salarisauto een eeuwig durend voordeel zal blijven noch dat men voor de injectie van overproductie van PV een TLV zal blijven ontvangen.
En eenmaal geplaatst ben ik ook niet verplicht thuis te laden. Er is immers nog de laadkaart waar men overal kan laden waar het beter past.
@
HyperBart
Je hebt me even op het verkeerde been gezet.
Bij een afzonderlijke DM voor de laadpaal is er idd een afzonderlijk EAN nummer (om te kunnen enerigedelen met jezelf**) en zoals ik al schreef is een afzonderlijk contract voor de twee meters een verplichting (maar mag wel bij dezelfde energieleverancier afgesloten worden) maar mijn communicatie uit het verleden had uiteraard een ander uitgangspunt dan zoals het nu blijkbaar wordt voorgesteld.
Nl. zowel PAP als SAP geregeld door de bewoner en een contract afgesloten door dezelfde bewoner waardoor
voor iedere meter de som van het CAP gemaakt wordt om de berekening van het CAP te maken en niet het CAP berekend per meter. *
Het enige "nadeel" is dat bezitters van PV hun overproductie niet meer in de accu van een EV gaan duwen** maar gewoon injecteren op het net (of indien geen TLV meer het gaan opsouperen aan onnuttige zaken en/of productie terugschroeven) op uren dat er al teveel energie beschikbaar is.
De nieuwe voorgestelde regeling is dus voordeliger voor Fluvius want dan innen ze meer CAP (want de eventuele lagere CAP op de woning gaat niet op in de meting van de SAP maar stijgt naar het forfaitaire minimum.
Benieuwd hoeveel tijd erover heen gaat voor dit in de praktijk zal worden ingeplementeerd.
Als het al ooit wordt gerealiseerd.

Zoals gewoonlijk gaapt er een enorme kloof tussen de theorie en de praktische uitvoering.
Het forfaitaire CREG tarief voor laadpalen is er juist gekomen omdat de overheid achter liep op de ontwikkelingen op het terrein (en de laatste vijf jaar nog altijd geen meter is opgeschoten).
Net zoals door de feiten achterna te lopen men nu een complexe regeling heeft voor analoge meter, digitale meter, prosumententarief, onbalanstarief, hogere netvergoeding voor analoge meter dan voor digitale meter, andere regeling CAP voor AM dan DM, enz. enz.
* zie comm met Fluvius waarbij duidelijk gesteld wordt dat de CAP berekend wordt op de som van de twee meters en niet afzonderlijk.
:strip_exif()/f/image/nFkPLcyeWv8lNWwDCUSVqLnF.jpg?f=fotoalbum_large)
** je kan ook energiedelen met jezelf (indien afzonderlijke EAN nummer) om de overschot van PV productie van de PAP te delen met de SAP. De enegiecomponent wordt dan 1:1 verrekend (toch wanneer de energieleverancier in dat systeem meegaat want niet iedere leverancier wil dat) maar je betaalt via de SAP dan alle heffingen, accijnzen en BTW op je eigen geproduceerde energie waardoor de zin ervan verloren gaat. Het energiedelen geschiedt ook alleen strikt per kwartier. Salderen buiten kwartieropwek gaat dus ook al niet.
[
Voor 29% gewijzigd door
IvoB2 op 01-05-2024 09:27
]