[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 34 ... 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:08
hallo,

vraagje aan de experten, heb een PRO met 1F 40A aansluiting, LB via een TQ EM420. Krijg helaas "solar chargen" (100% of Comfort) niet aan de praat, gaat steeds naar ~7kw wat ik ook instel.

Wat me in de log opvalt, het lijk wel of ik een 3F aansluiting heb ... is er mss ets verkeerd aangesloten in de LP?

Alvast bedankt voor suggesties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UVGuoI-4xxmwySTe7SnC0R9MJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khfES8zpR7NGLBYRg8dMeqNE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:44
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:25:
[...]

Een losse kabel kan je toch op net dezelfde wijze als een vaste laadkabel rond de laadpaal wikkelen?
Ik doel op het deel wat je in de wagen stopt, waar wij nu de kabel insteken na het laden is bij die laadpalen de socket, dan blijft de "kop" rondslingeren.

Enige voordeel lijkt me dat je de kabel makkelijker kan vervangen...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:41:
[...]

Ik doel op het deel wat je in de wagen stopt, waar wij nu de kabel insteken na het laden is bij die laadpalen de socket, dan blijft de "kop" rondslingeren.
Nee want die kop hangt gewoon aan het uiteinde van de laadkabel en zit daar aan vast.
En wanneer je die kop die normaal gezien aan de laadpoort van de EV gekoppeld wordt geborgen wil hebben dan kan je bij een losse laadkabel eveneens een kunststof borg monteren.
Eenmalige kostprijs een tien euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u52tFQAkYh6xn2m97LwfL_uSyKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wd7sO2tfbZXIpiSOrSlv0lau.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Ik begrijp dat de Alfen "Master pas" niet gebruikt kan worden om te laden. Kun je andere passen, zoals bijv. je bankpas, gebruiken om te laden? *zonder backoffice uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:52
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:19:
[...]

Dat is een begrijpelijk punt maar het echte punt is uiteraard dat het capaciteitstarief niet op wijkniveau wordt afgerekend maar op woningniveau.
Voor een grootverbruiker maakt het ook geen verschil. Of je nu via één meter 10 kW vermogen trekt of via twee meters 5 + 5 kW, het capaciteitstarief blijft gelijk. Het maakt alleen een verschil wanneer je op de meter van de laadpaal 9 kW trekt en op die van de woning (door bv. PV) maar één 1 kW. Dan betaal je, door de forfaitaire ondergrens geen 10 maar 11,5 kW capaciteitstarief.
Die regelgeving is louter administratief en kan eenvoudig aangepast worden (want technisch wijzigt de situatie niet) maar dat is, bij mijn weten, niet zo.
Mijn punt is dus gewoon dat de situatie op dit ogenblik niet zo is als voorgesteld door Stroohm.
Moesten zij de VREG (want zij zijn de regulator die na raadpleging van de stakeholders de nettarieven opleggen en Fluvius heeft geen andere keuze dan dit te volgen) kunnen bewegen dit te wijzigen zoveel te beter.
Ja ja, daar ben ik in mee, dat snap ik, maar eerder gaf je aan dat 2 meters op 1 adres hun piek samengeteld wordt volgens bericht van Fluvius naar jou persoonlijk. En dat valt in mijn hoofd niet te rijmen, een meetpunt moet aparte cap tarief want is aparte afnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sorry voor de onduidelijkheid maar waarschijnlijk zag ik door de bomen het bos ook even niet meer. 8)7
Het is juist omdat men iedere meter als afzonderlijk beschouwt dat het in het nadeel is van de gebruiker.
Juist daarom betaal je twee keer het minimum capaciteitstarief en niet één maal.

Waarschijnlijk bedoelen we dus hetzelfde en heb ik me eerder onduidelijk uitgedrukt.
Bij één meter betaal je - bij een vermogen (technische meting bv. 2 kW) onder de 2,5 kW eenmalig 2,5 kW capaciteitstarief.
Bij twee meters betaal je - bij telkens een vermogen onder de 2,5 kW (technische meting bv. 1 + 1 kW) geen 2,5 kW maar 5 kW capaciteitstarief.
En het vermogen op de PAP wordt alleen afgetrokken van deze meter en niet verrekend over de tweede meter. Bij de eerste meter ga je dus goedkoop terugleveren om het gelijktijdig op de tweede meter terug duur binnen te halen.
Bij één meter verreken je dat 1 op 1 met jezelf.

Wanneer de piek op beide meters boven het minimum zit maakt het in de praktijk niet uit en betaal je idem. Bij een technische meting van 1 x 5 kW of 2 x 5 kW is het dan 10 kW capaciteitstarief bij één meter en 5 + 5 kW bij twee meters.

Voor consumenten met een hoog verbruik op de twee meters (en zeker zij die geen PV hebben) en die de afname zelf moeten betalen zou het dus een werkbare oplossing zijn. Voor diegenen met PV en/of een verbruik op één meter lager dan het forfait en een vergoeding van de werkgever voor de laadkosten dan weer niet. En het is juist die laatste groep die men wil aanpakken.

In het artikel spreekt men ook dat men met het systeem zoals voorgesteld door Stroohm geen last zou hebben van het capaciteitstarief. Maar ik lees nergens hoe ze de hogere capaciteit van de laadpaal dan gaan vergoeden want dat wordt nergens gemeten via de laadpaal. Of moet je buiten de back office verrekening (louter op kWh) dan jaarlijks nog eens het aangerekende capaciteitstarief individueel gaan terug vorderen bij de werkgever? Dat verschilt immers van gebruiker tot gebruiker en de tarieven van subnetgebied tot subnetgebied.
Maar dat spreekt hun "voordeelpunt" van als gebruiker geen kosten
meer te moeten voorschieten dan weer tegen.

Ik zal eens kijken of ik de correspondentie met Fluvius nog tevoorschijn kan halen.
Zit ergens opgeslagen maar is al van vorig jaar.

[ Voor 180% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 23:27
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:19:
[...]
Ik wil in de praktijk nog wel eens zien hoe de fiscus...
Blijkbaar beweegt er nog iets in Belgie en dat is dat men een laadpaal zou moet afschrijven op 10 jaar ipv. de veel kortere termijnen nu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:50:
Sorry voor de onduidelijkheid maar waarschijnlijk zag ik door de bomen het bos ook even niet meer. 8)7
Tja, hoe complex wil men het maken natuurlijk... stel dat je partner ook een EV heeft, moet je dan een derde digitale meter plaatsen |:(

En wie zegt dat er aan een laadpaal niet door iemand anders geladen wordt... dan moet je de cijfers van de digitale meter en laadpaal ook nog eens gaan cross-checken... lijkt mij allemaal heel absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 09:34
DaRealRenzel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:37:
[...]

Tuurlijk, alles kan. En het maakt technisch niet zoveel uit welke aderparen jij voor Ethernet gebruikt, en welke voor je P1 signaal. Het zal best werken voor een relatief korte afstand.
Maar net zoals we bij electriciteit hebben afgesproken dat de fase op bruin zit, en de aarde op groen-geel, is er ook voor andere geleiders een standaardisatie afspraak. Das niet zozeer voor jezelf, maar voor een ander die komt repareren of e.e.a. heeft overgenomen, zodat die ook weet wat er over een draadje gaat
Ja compleet mee eens, het ging tot nu alleen over de werking.
En aangezien ik in het netbeheer zit weet ik hoe het met elektriciteit zit.
In deze had ik even geen zin om alles los te halen. Waren 2 ader paren vrij, heb ik gemonteerd en het werkt. Heb verder een Unifi netwerk in huis en daar is alles volgens de norm aangesloten iig. Daar had ik zelf invloed op..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:24:
[...]

Blijkbaar beweegt er nog iets in Belgie en dat is dat men een laadpaal zou moet afschrijven op 10 jaar ipv. de veel kortere termijnen nu ?
Geen idee.
Mijn Alfen SPL laadpaal was op drie jaar afgeschreven (voor de werkgever, voor mij was er uiteraard geen afschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:32:
[...]

Tja, hoe complex wil men het maken natuurlijk... stel dat je partner ook een EV heeft, moet je dan een derde digitale meter plaatsen |:(
Nee, zo werkt het niet.
Dan zorg je ervoor dat elk zijn eigen laadkaart met eigen afrekening heeft.
Nu ja, hier is het zo ingewikkeld niet. Wij hebben maar één auto en die delen we dan nog met drie andere gezinnen.
En wie zegt dat er aan een laadpaal niet door iemand anders geladen wordt... dan moet je de cijfers van de digitale meter en laadpaal ook nog eens gaan cross-checken... lijkt mij allemaal heel absurd.
Dat is/was met een tankkaart en de huidige situatie met eigen laadpaal niet anders.
Je weet immers niet met welk voertuig de tankkaart/laadkaart/laadpaal gebruikt wordt.
Het is AC en dan is er geen voertuigidentificatie maar alleen een laadpaal en/of RFID identificatie.
Die ccross-check gebeurt uiteraard al door de werkgever (hier toch).
Wie plots een hoger gemiddeld verbruik heeft dan de collega's met een gelijkaardig voertuig mag het komen utleggen.

En momenteel is het ook niet complex.
De vergoeding via de werkgever via CREG tarieven loopt hier al vijf jaar zonder enig probleem.
En dat zijn nu al tegen de 7000 EV's (op een bestand van 10000 werknemers).
Het gaat nog altijd over een artikel in de media en een proefballonnetje van een installateur met eigen agenda. Niet over een echt besluit van de fiscus.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
Hoi, als je een Alfen hebt met vaste kabel, kan je deze kabel losmaken, zodat je een Alfen hebt met losse kabel? Of moet er nog iets aangepast/bijgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:19:
Hoi, als je een Alfen hebt met vaste kabel, kan je deze kabel losmaken, zodat je een Alfen hebt met losse kabel? Of moet er nog iets aangepast/bijgezet worden?
Nope, gaat niet zomaar.
De versies zonder kabel hebben een socket, bij de versies met kabel wordt de kabel intern aangesloten op stroomconnectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:27:
[...]

Nope, gaat niet zomaar.
De versies zonder kabel hebben een socket, bij de versies met kabel wordt de kabel intern aangesloten op stroomconnectoren.
Ah, er bestaat ook geen ombouwkit of dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:28:
[...]

Ah, er bestaat ook geen ombouwkit of dergelijke?
Nooit gezien, het zal technisch misschien mogelijk zijn maar ze worden niet zomaar verkocht.

Vind het persoonlijk ook een vreemde keuze, ik zou lekker de vaste kabel houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:19:
Waarom zou je die 'vaste kabel' überhaupt willen vervangen door een stekkerblok waarbij je dus telkens de kabel van een eigen auto moet gaan gebruiken (lees: dat kreng weer uit de kofferbak / frunk pakken en op twee plaatsen aansluiten waarbij je 'm ook liever niet terug in de auto gooit als 't ding zeik nat en smerig is)? Als je kabel te kort is dan kun je gewoon simpel een langere Type-II kabel (laten) monteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Will_M schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:21:
[...]

Waarom zou je die 'vaste kabel' überhaupt willen vervangen door een stekkerdoos waarbij je dus telkens de kabel van een eigen auto moet gaan gebruiken (lees: dat kreng weer uit de kofferbak / frunk pakken en op twee plaatsen aansluiten waarbij je 'm ook liever niet terug in de auto gooit als 't ding zeik nat en smerig is)? Als je kabel te kort is dan kun je gewoon simpel een langere Type-II kabel (laten) monteren.
Ze gaan hier een een montage paal zetten , dus niet tegen een wand... Met 7.5m vaste kabel... Heb een beetje schrik dat het er slordig gaat uitzien... Ook de vaste kabel hangt dan altijd in regen en wind, is dus altijd vuil... Is toch fijner lijkt me als je een kabel in de auto hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:26:
[...]

Ze gaan hier een een montage paal zetten , dus niet tegen een wand... Met 7.5m vaste kabel... Heb een beetje schrik dat het er slordig gaat uitzien... Ook de vaste kabel hangt dan altijd in regen en wind, is dus altijd vuil... Is toch fijner lijkt me als je een kabel in de auto hebt?
Geloof maar dat je 't héél snel spuugzat bent om die losse kabel telkens uit je kofferbak / frunk te gaan pakken én dus in twee contactdozen te moeten gaan steken (auto + lader) en dat dan ook weer vice-versa nadat het laden voltooid is.

Zo'n vaste kabel rol je terug op de lader (óf niet.... :*) ) en weg ben je >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Will_M schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:31:
[...]

Geloof maar dat je 't héél snel spuugzat bent om die losse kabel telkens uit je kofferbak / frunk te gaan pakken én dus in twee contactdozen te moeten gaan steken (auto + lader) en dat dan ook weer vice-versa nadat het laden voltooid is.

Zo'n vaste kabel rol je terug op de lader (óf niet.... :*) ) en weg ben je >:)
En rolt dat gemakkelijk op de lader als die niet tegen de muur hangt? Die lijkt me er gewoon van af te vallen toch? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:37:
[...]

En rolt dat gemakkelijk op de lader als die niet tegen de muur hangt? Die lijkt me er gewoon van af te vallen toch? :-)
Aan zo'n vrijstaande laadpaal zit vaak ook wel een soort van haak/rol waar je de kabel aan hangt, beetje vergelijkbaar met een ophangsysteem welke je voor een tuinslang gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Will_M schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:40:
[...]

Aan zo'n vrijstaande laadpaal zit vaak ook wel een soort van haak/rol waar je de kabel aan hangt, beetje vergelijkbaar met een ophangsysteem welke je voor een tuinslang gebruikt.
Hmm, hier staat het paaltje al, is een officiële van Alfen , zie toch nergens een hakje ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 23:30
NoFate schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:42:
[...]

Hmm, hier staat het paaltje al, is een officiële van Alfen , zie toch nergens een hakje ofzo
Als je de originele van Alfen hebt lijken ze idd geen rekening gehouden te hebben met het simpele feit dat er vaak een kabel omheen gewikkeld wordt, zeker bij vaste kabel gebeurt dit natuurlijk standaard. Stom. Als de paal al geplaatst is, zou je mogelijk zelf een plaatje kunnen maken (als achtervang voor de kabel) en deze ertussen of erachter kunnen plaatsen. Dan krijg je zoiets https://emountpole.nl/pro...1JpKbrVIWSJBoC4Y4QAvD_BwE niet ideaal of standaard, maar gemoffeld en gespoten of gewrapped in dezelfde kleur kan het wel een optie zijn. Het “afdakje” is ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:50:
Het is juist omdat men iedere meter als afzonderlijk beschouwt dat het in het nadeel is van de gebruiker.
Juist daarom betaal je twee keer het minimum capaciteitstarief en niet één maal.

Waarschijnlijk bedoelen we dus hetzelfde en heb ik me eerder onduidelijk uitgedrukt.
Bij één meter betaal je - bij een vermogen (technische meting bv. 2 kW) onder de 2,5 kW eenmalig 2,5 kW capaciteitstarief.
Bij twee meters betaal je - bij telkens een vermogen onder de 2,5 kW (technische meting bv. 1 + 1 kW) geen 2,5 kW maar 5 kW capaciteitstarief.
En het vermogen op de PAP wordt alleen afgetrokken van deze meter en niet verrekend over de tweede meter. Bij de eerste meter ga je dus goedkoop terugleveren om het gelijktijdig op de tweede meter terug duur binnen te halen.
Bij één meter verreken je dat 1 op 1 met jezelf.

Wanneer de piek op beide meters boven het minimum zit maakt het in de praktijk niet uit en betaal je idem. Bij een technische meting van 1 x 5 kW of 2 x 5 kW is het dan 10 kW capaciteitstarief bij één meter en 5 + 5 kW bij twee meters.

Voor consumenten met een hoog verbruik op de twee meters (en zeker zij die geen PV hebben) en die de afname zelf moeten betalen zou het dus een werkbare oplossing zijn. Voor diegenen met PV en/of een verbruik op één meter lager dan het forfait en een vergoeding van de werkgever voor de laadkosten dan weer niet. En het is juist die laatste groep die men wil aanpakken.

In het artikel spreekt men ook dat men met het systeem zoals voorgesteld door Stroohm geen last zou hebben van het capaciteitstarief. Maar ik lees nergens hoe ze de hogere capaciteit van de laadpaal dan gaan vergoeden want dat wordt nergens gemeten via de laadpaal. Of moet je buiten de back office verrekening (louter op kWh) dan jaarlijks nog eens het aangerekende capaciteitstarief individueel gaan terug vorderen bij de werkgever? Dat verschilt immers van gebruiker tot gebruiker en de tarieven van subnetgebied tot subnetgebied.
Maar dat spreekt hun "voordeelpunt" van als gebruiker geen kosten
meer te moeten voorschieten dan weer tegen.

Ik zal eens kijken of ik de correspondentie met Fluvius nog tevoorschijn kan halen.
Zit ergens opgeslagen maar is al van vorig jaar.
Ah neen eh? Ge hebt het punt denk ik gemist. Er wordt niet meer noodzakelijk met een backoffice gewerkt. Het EAN nummer waar die laadpaal op hangt gaat onder energie-contract bij de werkgever. Dus de werkgever sluit een contract af op de NV/BV voor “uw” EAN en op die manier is er dus 0 discussie over hoeveel de kost bedraagt want die kost is 1 op 1 wat het ook echt kost: de factuur van dat jaar op dat EAN. Cap tarief en al de andere hannekesnest inclus.

Ik ben heel benieuwd naar die comm van Fluvius, want in mijn beleving is een aparte EAN een aparte factuur en dus cap tarief.

De werkgever wil dus zelfs geen PV, want dan wordt het weer complex.

Verder zijn we het eens idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
HyperBart schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:13:
[...]

Ah neen eh? Ge hebt het punt denk ik gemist. Er wordt niet meer noodzakelijk met een backoffice gewerkt. Het EAN nummer waar die laadpaal op hangt gaat onder energie-contract bij de werkgever. Dus de werkgever sluit een contract af op de NV/BV voor “uw” EAN en op die manier is er dus 0 discussie over hoeveel de kost bedraagt want die kost is 1 op 1 wat het ook echt kost: de factuur van dat jaar op dat EAN. Cap tarief en al de andere hannekesnest inclus.

Ik ben heel benieuwd naar die comm van Fluvius, want in mijn beleving is een aparte EAN een aparte factuur en dus cap tarief.

De werkgever wil dus zelfs geen PV, want dan wordt het weer complex.

Verder zijn we het eens idd.
Vind dit ergens ook onnodig complex hoor.

We betalen sowieso vaa en btw en cap tarief op de verbruikte elektriciteit, daarnaast moeten veel mensen heel hun huis aanpassen voor eem laadpaal, als ze dan nog met aparte meters en dergelijke gaan werken denk ik dat veel mensen gaan beginnen afhaken, en de elektrificatie gaat sowieso al trager dan ze hadden gehoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Vind dit ergens ook onnodig complex hoor.
Wanneer het werkt zoals @HyperBart omschrijft is het uiteraard niet complex voor de gebruiker (want alles wordt geregeld door de werkgever) maar supercomplex voor de werkgever en de netbeheerder.
In het bedrijf waar onze salarisauto door geregeld wordt zijn er bv. 10000 werknemers waarvan een 7000 met een BEV (geen idee hoeveel er daar thuis een laadpaal van hebben maar toch een aanzienlijk aantal gezien de laadpaal gratis door de werkgever werd geïnstalleerd. Wanneer de werknemer er geen heeft komt dat alleen omdat er aan de woning geen plaats voor was en dan is de "nieuwe" regeling ook niet van toepassing). Eigenaren van PV hebben doorgaans ook nog een analoge meter en betalen nooit CAP op het effectieve vermogen maar altijd het forfaitaire minimum. Voor een SAP is een PAP verplicht. Die ga je nooit zover krijgen voortijdig hun analoge meter op te zeggen om te vervangen door twee DM.
De netbeheerder, die nu al niet kan volgen, moet dan in no time tienduizenden extra digitale meters gaan installeren en in het geval van bewoners met een AM zelf twee DM.
De werkgever moet werknemers met een laadpaal er van overtuigen om in hun woning een extra digitale meter te plaatsen. Voor de vergoeding heeft hij er dan nog een categorie bij: werknemers zonder laadpaal, werknemers met een laadpaal met afzonderlijke digitale meter en werknemers met een laadpaal met backoffice en één digitale meter.
We betalen sowieso vaa en btw en cap tarief op de verbruikte elektriciteit, daarnaast moeten veel mensen heel hun huis aanpassen voor eem laadpaal, als ze dan nog met aparte meters en dergelijke gaan werken denk ik dat veel mensen gaan beginnen afhaken, en de elektrificatie gaat sowieso al trager dan ze hadden gehoopt...
De VAA heeft er niets mee te maken. Dat is een forfaitaire vergoeding voor het privégebruik van de salarisauto en deze is gebaseerd op de catalogusprijs en heeft niets met de laadkost te maken.
Het punt is ook niet dat men al capaciteitstarief en BTW betaald maar dat de werknemer, door de forfaitaire CREG vergoeding, winst maakt door het verschil van de grotere vergoeding (waar je als werknemer overigens BTW op ontvangt en niet op betaalt) en de lagere werkelijke kost van de geladen energie.

Wanneer het werkt zoals HyperBart schrijft en je hebt als werknemer de plaats zou ik niet afhaken. Een extra DM (op kosten van de netbeheerder met een energiecontract volledig geregeld door de werkgever) kan altijd van pas komen wanneer ik eventueel overschakel naar de privé aankoop van een elektrisch voertuig. Ik ga er niet van uit dat de salarisauto een eeuwig durend voordeel zal blijven noch dat men voor de injectie van overproductie van PV een TLV zal blijven ontvangen.
En eenmaal geplaatst ben ik ook niet verplicht thuis te laden. Er is immers nog de laadkaart waar men overal kan laden waar het beter past.

@HyperBart
Je hebt me even op het verkeerde been gezet. :)
Bij een afzonderlijke DM voor de laadpaal is er idd een afzonderlijk EAN nummer (om te kunnen enerigedelen met jezelf**) en zoals ik al schreef is een afzonderlijk contract voor de twee meters een verplichting (maar mag wel bij dezelfde energieleverancier afgesloten worden) maar mijn communicatie uit het verleden had uiteraard een ander uitgangspunt dan zoals het nu blijkbaar wordt voorgesteld.
Nl. zowel PAP als SAP geregeld door de bewoner en een contract afgesloten door dezelfde bewoner waardoor voor iedere meter de som van het CAP gemaakt wordt om de berekening van het CAP te maken en niet het CAP berekend per meter. *
Het enige "nadeel" is dat bezitters van PV hun overproductie niet meer in de accu van een EV gaan duwen** maar gewoon injecteren op het net (of indien geen TLV meer het gaan opsouperen aan onnuttige zaken en/of productie terugschroeven) op uren dat er al teveel energie beschikbaar is.
De nieuwe voorgestelde regeling is dus voordeliger voor Fluvius want dan innen ze meer CAP (want de eventuele lagere CAP op de woning gaat niet op in de meting van de SAP maar stijgt naar het forfaitaire minimum.

Benieuwd hoeveel tijd erover heen gaat voor dit in de praktijk zal worden ingeplementeerd.
Als het al ooit wordt gerealiseerd. :)
Zoals gewoonlijk gaapt er een enorme kloof tussen de theorie en de praktische uitvoering.
Het forfaitaire CREG tarief voor laadpalen is er juist gekomen omdat de overheid achter liep op de ontwikkelingen op het terrein (en de laatste vijf jaar nog altijd geen meter is opgeschoten).
Net zoals door de feiten achterna te lopen men nu een complexe regeling heeft voor analoge meter, digitale meter, prosumententarief, onbalanstarief, hogere netvergoeding voor analoge meter dan voor digitale meter, andere regeling CAP voor AM dan DM, enz. enz.

* zie comm met Fluvius waarbij duidelijk gesteld wordt dat de CAP berekend wordt op de som van de twee meters en niet afzonderlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWLlFhCXXi8ASPJtZe9UzLS7vEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFkPLcyeWv8lNWwDCUSVqLnF.jpg?f=fotoalbum_large
** je kan ook energiedelen met jezelf (indien afzonderlijke EAN nummer) om de overschot van PV productie van de PAP te delen met de SAP. De enegiecomponent wordt dan 1:1 verrekend (toch wanneer de energieleverancier in dat systeem meegaat want niet iedere leverancier wil dat) maar je betaalt via de SAP dan alle heffingen, accijnzen en BTW op je eigen geproduceerde energie waardoor de zin ervan verloren gaat. Het energiedelen geschiedt ook alleen strikt per kwartier. Salderen buiten kwartieropwek gaat dus ook al niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaMa9d6vjzyJgQKxqT43hmDv8o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K66PbyG5dwKUCdWBj5WlHqR5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 01-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 15:29
Plus wat men met de tweede digitale meter op naam van de werkgever (als dat al kan?) gaat doen als je stopt bij die werkgever. Ik heb al genoeg miserie nu ik (vanaf vandaag, dank u voor alle gelukwensen 😁) op pensioen ben en het leasecontract inclusief laadpaal vroegtijdig gestopt wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat hangt van de persoonlijke situatie af.
De laadpaal van de werkgever is hier op drie jaar afgeschreven (voor de werkgever). Deze is al 2 jaar mijn volle eigendom en blijft na stopzetten salarisauto gewoon staan.
Indien tweede meter zal ik, afhankelijk van de situatie, dan een dynamisch contact op eigen naam afsluiten (situatie zoals ze nu al van toepassing is) voor de laadpaal.
Dat is de minst complexe situatie.
Die laadpaal gaat volgens mij nooit op naam van de werkgever komen te staan maar wel het energiecontract en dat laatste kan gewoon opgezegd worden.
Wil je echter de laadpaal terug naar de eerste meter (met PV en om te kunnen laden op zonne-stroom) dan is het waarschijnlijk een probleem om dat terug om te keren.
Zolang mogelijk de bestaande situatie proberen aan te houden is de boodschap.

Dat de laadpaal wordt opgezegd lijkt me niet zo'n probleem toch?
De grootste kost zit doorgaans in de aansluiting en die gaan ze toch niet afbreken?
Gewoon een eigen laadpaal aankopen en op de bestaande aansluiting aankoppelen lijkt me de voor de hand liggende oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:24:
Dat hangt van de persoonlijke situatie af.
De laadpaal van de werkgever is hier op drie jaar afgeschreven (voor de werkgever). Deze is al 2 jaar mijn volle eigendom en blijft na stopzetten salarisauto gewoon staan.
Indien tweede meter zal ik, afhankelijk van de situatie, dan een dynamisch contact op eigen naam afsluiten (situatie zoals ze nu al van toepassing is) voor de laadpaal.
Dat is de minst complexe situatie.
Die laadpaal gaat volgens mij nooit op naam van de werkgever komen te staan maar wel het energiecontract en dat laatste kan gewoon opgezegd worden.
Wil je echter de laadpaal terug naar de eerste meter (met PV en om te kunnen laden op zonne-stroom) dan is het waarschijnlijk een probleem om dat terug om te keren.
Zolang mogelijk de bestaande situatie proberen aan te houden is de boodschap.

Dat de laadpaal wordt opgezegd lijkt me niet zo'n probleem toch?
De grootste kost zit doorgaans in de aansluiting en die gaan ze toch niet afbreken?
Gewoon een eigen laadpaal aankopen en op de bestaande aansluiting aankoppelen lijkt me de voor de hand liggende oplossing.
Mijn vorige werkgever schreef alle kosten af op 4 jaar, stop je eerder mocht je betalen, mijn huidige komt al helemaal niet tussen in de installatiekosten thuis en zegt gewoon dat ik mijn pas mag gebruiken thuis...

Dit systeem regulariseren lijkt me zeer veel werk aangezien er heel veel verschillende situaties zijn, ik denk dat het meer geld gaat kosten dan dat het pottentieel gaat opleveren, we spreken hier ook maar van een geringe winst he.

Het gaat meestal om max 500€ per jaar die niet belast wordt, en in veel situaties een stuk minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
Hi Allen,
Heb de topic doorgelezen maar zie deze vraag niet gesteld worden.
Ik heb een Alfen single Pro-line. Deze wordt door VattenfallIncharge gemanaged ivm verekening gemaakte kosten met werkgever.

Nu onze zonneproductienop vollegang komt, wn de hele teruglever perikelen. wil ik gebruik maken van de solar charging optie, deze is niet beschikaar via Vattenfall.
1. Is het mogelijk om zowel de myEve als de incharge software te gebruiken. ? Dus dat ik geld blijf krijgen van mijn werkgever (komende 4 jaar iig nog relevant)
2. Hoe moet ik dat bewerkstelligen? Gewoon via myEve inloggen en daar gaan zitten morren lijkt me een beetje gevaarlijk.

Ps. Ik heb de eigenaars WW kunnen krijgen van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 21:34
Mimi89 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:
Hi Allen,
Heb de topic doorgelezen maar zie deze vraag niet gesteld worden.
Ik heb een Alfen single Pro-line. Deze wordt door VattenfallIncharge gemanaged ivm verekening gemaakte kosten met werkgever.

Nu onze zonneproductienop vollegang komt, wn de hele teruglever perikelen. wil ik gebruik maken van de solar charging optie, deze is niet beschikaar via Vattenfall.
1. Is het mogelijk om zowel de myEve als de incharge software te gebruiken. ? Dus dat ik geld blijf krijgen van mijn werkgever (komende 4 jaar iig nog relevant)
2. Hoe moet ik dat bewerkstelligen? Gewoon via myEve inloggen en daar gaan zitten morren lijkt me een beetje gevaarlijk.

Ps. Ik heb de eigenaars WW kunnen krijgen van Vattenfall.
Incharge is de back office software van Vattenfal toch? Het een sluit het andere niet uit. Dit gaat naast elkaar werken (ik heb eFlux backoffice), mits je ook Loadbalancing hebt (koppeling P1) én je je paal kan benaderen over UTP. Het enige is dat je in de winter waarschijnlijk te weinig opwek hebt om met solarcharging je auto genoeg gevuld te krijgen. De komende tijd kan je kijken hoe het gaat en in de winter moet je naar iets meer comfort laden denk ik (dat moet ik zelf nog een beetje uitvogelen.)

Aan de rest: ik zit nog op firmware 6.3.x. Volgens mij zijn er geen bekende bugs die mij hoeven te beletten om de upgrade naar 6.6.x te maken of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56
kisik schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Incharge is de back office software van Vattenfal toch? Het een sluit het andere niet uit. Dit gaat naast elkaar werken (ik heb eFlux backoffice), mits je ook Loadbalancing hebt (koppeling P1) én je je paal kan benaderen over UTP. Het enige is dat je in de winter waarschijnlijk te weinig opwek hebt om met solarcharging je auto genoeg gevuld te krijgen. De komende tijd kan je kijken hoe het gaat en in de winter moet je naar iets meer comfort laden denk ik (dat moet ik zelf nog een beetje uitvogelen.)

Aan de rest: ik zit nog op firmware 6.3.x. Volgens mij zijn er geen bekende bugs die mij hoeven te beletten om de upgrade naar 6.6.x te maken of wel?
Mooi om te horen. We hebben wel een UTP aansluiting voor de P1 meter maar niet aan de netwerk. Dit kan ik zo doen, lange utp en dan tijdelijk aan mijn netwerk hangen.

Wij hebben mazzel gehad en hebben net voor de oorlog in ukraine de prijs en voorwaarden voor 3 jaar vastgezet. Dus kunnen nog 100% salderen zonder boete deze zomer. Echter wil ik deze jaar gebruiken om te oefenen met zoveel mogelijk verbruiken. En daar is de auto een essentiele deel van.
Met vattenfall kan ik aleen een tijdslot invoeren, dus nacht stroom gebruik en verder niets meer. Niet eens een optie voor langzaamladen op bijv 3-5kwh om zo maximaal de zonnestroom te benutten.
Over winter verbruik maak ik me geen druk om. De vergoeding van mijn werkgever is bijna het dubbele van mijn dal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 21:34
Mimi89 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Mooi om te horen. We hebben wel een UTP aansluiting voor de P1 meter maar niet aan de netwerk. Dit kan ik zo doen, lange utp en dan tijdelijk aan mijn netwerk hangen.

Wij hebben mazzel gehad en hebben net voor de oorlog in ukraine de prijs en voorwaarden voor 3 jaar vastgezet. Dus kunnen nog 100% salderen zonder boete deze zomer. Echter wil ik deze jaar gebruiken om te oefenen met zoveel mogelijk verbruiken. En daar is de auto een essentiele deel van.
Met vattenfall kan ik aleen een tijdslot invoeren, dus nacht stroom gebruik en verder niets meer. Niet eens een optie voor langzaamladen op bijv 3-5kwh om zo maximaal de zonnestroom te benutten.
Over winter verbruik maak ik me geen druk om. De vergoeding van mijn werkgever is bijna het dubbele van mijn dal tarief.
De P1 kabel kan je splitsen in de laadpaal en in de meterkast weer en dan aan je netwerk hangen. Hoef je niet voor iedere aanpassing de laadpaal open te schroeven. Zoeken in dit topic en je ziet genoeg info over hoe en wat. Ik heb een soortgelijke situatie als jij denk ik. 4 juni loopt mijn 3-jarige contract af (bij Eneco) en die ga ik nu niet verlengen natuurlijk. Vanmorgen heb ik Eneco vast opgezegd, de komende week even kijken wat handig is en dan wat nieuws ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Mimi89 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Met een tijdelijke kabel ben je weinig, aangezien je zolar charging aan en uit wilt kunnen zetten op basis van het weer.

Indien makkelijk bereikbaar best een extra utp kabel, anders is splitsen inderdaad ook mogelijk...

Heb je trouwens het wachtwoord van de laadpaal, deze heb je misschien nodig?

Al vraagt de nieuwe eve connect app bij mij geen wachtwoord, wellicht dat je het dan ook zonder kunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:41:
[...]
Dan zorg je ervoor dat elk zijn eigen laadkaart met eigen afrekening heeft.
Nu ja, hier is het zo ingewikkeld niet. Wij hebben maar één auto en die delen we dan nog met drie andere gezinnen.
Zo eenvoudig is het niet... beide personen werken bijvoorbeeld bij een ander bedrijf en hebben dus een andere backoffice. Maar stel zelfs dat beide dezelfde hebben en persoon A laad enkel overdag terwijl persoon B enkel tijdens de nacht gaat laden. Hoe kan Stroohm dit dan correct doorrekenen aan de werkgever (want die weet niet wie wanneer aan het laden is) ?
[...]
Dat is/was met een tankkaart en de huidige situatie met eigen laadpaal niet anders.
Je weet immers niet met welk voertuig de tankkaart/laadkaart/laadpaal gebruikt wordt.
Ik heb het niet over potentieel misbruik maar over het effectief correct laden door twee personen (zie vorige paragraaf).
[...]
En momenteel is het ook niet complex.
De vergoeding via de werkgever via CREG tarieven loopt hier al vijf jaar zonder enig probleem.
En dat zijn nu al tegen de 7000 EV's (op een bestand van 10000 werknemers).
Het gaat nog altijd over een artikel in de media en een proefballonnetje van een installateur met eigen agenda. Niet over een echt besluit van de fiscus.
De suggestie van het proefballontje geeft wel sterk de indruk dat de fiscus zich niet kan vinden in de huidige regeling, geen idee dus of het louter een proefballonetje is. Trouwens hun argument van een gemiddeld tarief is op zich niet anders dan wat de electriciteitsmaatschappij ook met jou afrekening doet (die is ook gebaseerd op een curve en niet op de effectieve kost tenzij je kiest voor een volledig dynamisch tarief).

Nu we zijn hier stevig offtopic aan het gaan... dit heeft op zich niets met Alfen laadpalen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
Nimoleda schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:27:
Ik begrijp dat de Alfen "Master pas" niet gebruikt kan worden om te laden. Kun je andere passen, zoals bijv. je bankpas, gebruiken om te laden? *zonder backoffice uiteraard
Iemand? Anders ga ik over op de koop van een Alfen kaartje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:33
kisik schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:43:
[...]
Ik had met firmware 6.5 wat issues met alleen op zonne energie laden (switchte vaak aan.uit). Deze week een upgrade naar 6.6 gedaan en dat werkt nu perfect. In green mode wordt er alleen geladen als er overschot is, met comfort mode wordt er minimaal met het ingestelde vermogen geladen en meer als er dan nog energie over is. Loadbalancing werkt ook prima, als ik mijn warmtepomp op het moment dan mijn auto er aan hangt een schop geef om een legionella run te doen (wat 10Kw trekt) wordt de auto netjes terug geregeld tot een niveau wat de huisaansluiting aan kan.

Ben momenteel zeer tevereden hoe het werkt (Alfen Single Pro, 3x25A huis aansluiting, Volvo EX40 Recharge).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:23
Nimoleda schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Met die Alfen/Master pas kun je elke RFID pas valideren om ermee te kunnen laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-05 08:08
Weet iemand of je bij de 22 kW Eve Single Pro-line de vaste kabel 5 mtr makkelijk kan vervangen voor een 7.5 mtr?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

Undersound3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:24:
Weet iemand of je bij de 22 kW Eve Single Pro-line de vaste kabel 5 mtr makkelijk kan vervangen voor een 7.5 mtr?
heb ik 4 weken terug (gratis) (laten) doen door installateur via de leasemaatschappij. kan gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
Volgens mij is dit goed te doen, aldus onderstaande video van Alfen:

YouTube: Alfen installatievideo Eve Single Pro-line (Nederlands) - Alfen Char...

Let op; doe dit alleen als je weet wat je doet, het kan mogelijk gevaarlijk zijn als je de verkeerde dingen doet (of juist niet doet; zoals de stroom eraf halen e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Is relatief makkelijk als je de een geschikta kabel hebt normaal.

Op youtube ff de installatie video xhecken, de kabel zit normaal vast met een 5-tal connectoren, die losmaken, de wartel losdraaien, dan de nieuwe er in en op de juiste connectoren aansluiten...

Denk een uurtje werk, kabels zijn wel iets moeilijker te vinden, je moet in jou geval een 7.5m 32a 3 fase kabel hebben, makkelijkst is denk ik als je met een verkoper contact opneemt voor de kabel, wellicht dat charge24 of dergelijke je kan helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Zo eenvoudig is het niet... beide personen werken bijvoorbeeld bij een ander bedrijf en hebben dus een andere backoffice. Maar stel zelfs dat beide dezelfde hebben en persoon A laad enkel overdag terwijl persoon B enkel tijdens de nacht gaat laden. Hoe kan Stroohm dit dan correct doorrekenen aan de werkgever (want die weet niet wie wanneer aan het laden is) ?
Waarschijnlijk overheen het woordje "hier*" gelezen? :)
Dat het sop waarschijnlijk de kool niet waard is en dat het voor de netbeheerder en de werkgever een onnodige complexiteit met zich zal meebrengen schreef ik al.
Dat iedere situatie anders is ook al. :)

Hoe de uiteenlopende situaties in de praktijk opgelost moeten worden dien je dan ook aan o.a. Stroohm te vragen. Dat hun theorie/proefballon in de praktijk op veel tegenstand en praktische problemen zal stuiten schreef ik ook al. Mij moet je dus niet overtuigen.

Probleem is uiteraard dat het verschillende niveau's en diensten (werkgevers, installateurs, FODFIN, Vlaamse Gewest,...) zijn die nauwelijks met elkaar communiceren en elk hun eigen doelstellingen nastreven.

* Hier is er maar één elektrisch voertuig en één salarisauto die doorgaans uitsluitend op zonnestroom geladen wordt. Een DM (PAP) heb ik zelf al aangevraagd en over het plaatsen van een SAP was ik al in gesprek met de netbeheerder (er werd dus naast de PAP al plaats voorzien voor de SAP).
Maar dat plan heb ik afgeblazen omdat ik dan belastingen, accijnzen en BTW over mijn zelf opgewekte energie zou moeten gaan betalen (om de productie van de PAP over te hevelen naar de SAP/laadpaal.
Ik wil best meegaan in de transitie maar niet wanneer het me onnodig geld kost en al zeker niet wanneer men de regelgeving om de haverklap wijzigt. Dan ga ik wel op mijn eentje verder. :)
De suggestie van het proefballontje geeft wel sterk de indruk dat de fiscus zich niet kan vinden in de huidige regeling, geen idee dus of het louter een proefballonetje is. Trouwens hun argument van een gemiddeld tarief is op zich niet anders dan wat de electriciteitsmaatschappij ook met jou afrekening doet (die is ook gebaseerd op een curve en niet op de effectieve kost tenzij je kiest voor een volledig dynamisch tarief).
Ruim een jaar geleden sprak de minister van financiën zich uit over de laadvergoedingen en deze regeling, mits het naleven van bepaalde voorwaarden (laadpaal verstrekt door werkgever, enz. werd dan ook aanvaard. (De CREG is overigens een semi federale overheidsinstantie.)
Dat men daar nogal eens van gedacht verandert is ook niets nieuws.
Waarschijnlijk komen er te veel elektrische salarisauto's op de markt (wat ze overigens van hogerhand zelf verplicht hebben gesteld mbt salarisauto's) en loopt de openbare infra (waar ze zelf voor verantwoordelijk zijn) zodanig achter dat de beste optie nog altijd is om thuis te laden waar dat kan.
Nu we zijn hier stevig offtopic aan het gaan... dit heeft op zich niets met Alfen laadpalen te maken.
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:25
[...]

Ja bijna alle passen met RFID werken hierop, ook heb ik wel eens een klant gehad die zijn NFC van zijn telefoon gebruikte.
Je kan zo goed als elke pas met RFID een mastercard maken, met deze kan je dan elk andere kaart met RFID aankoppelen of afkoppelen, je kan de mastercard zelf niet gebruiken om te laden.

[ Voor 23% gewijzigd door Daveth op 01-05-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:27:
[...]

Nope, gaat niet zomaar.
Kan wel, maar dan moet je bij Alfen een vervangende socket, een Lid kit en mogelijk een Subframe bestellen (deze https://knowledge.alfen.c...7928/T2+socket+Eve+Single, https://knowledge.alfen.c...gle+Lid+Eve+Single%2FTwin en Deze https://knowledge.alfen.c...ubframe+assem.+Eve+Single ) , die in de plek komt van de stekkerhouder. Daar zitten dan aansluitdraden in, plus een aansluiting voor de socket lock, een draadje dat je controller verteld of er een stekker in de socket zit of niet, en een draadje dat je controller verteld of de auto is ingeplugd of niet.
In elke laadkabel met stekker die in de wallbox gaat, zit een weerstandje dat de capaciteit van de kabel aangeeft. Dat signaal heb je bij een vaste kabel niet, want daar ligt de capaciteit vand e kabel altijd vast.

Let wel, als je de wallbox aanpast, vervalt de garantie. Behalve natuurlijk als een officiele Alfen installateur/reseller deze aanpassing doet.

Ik heb overigens de aanpassing andersom gemaakt, aan een socket model een vaste kabel aangesloten. Gaat, maar heeft toch wat voeten in aarde,zoals een extra schakelaartje om de controller te laten weten dat er wel of geen stekker in de socket zit, en je hebt dubbele adereindhulzen nodig omdat het aansluitblok op de controller geen dubbele kabels aan kan. Maar nu dus een lader met vaste kabel, waar je ook een Type-2 stekker in kan stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door DaRealRenzel op 01-05-2024 16:41 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:53
[...]

Je kan laadpassen of rfid tags koppelen met Master pas.

Ik ben na een week met pasjes in de weer overgestapt op rfid tag deze hangt aan mijn sleutelbos.

En sleutels heb ik eerder bij de hand dan pasjes bij thuiskomen of later inprikken auto.
Mijn vrouw heeft er ook eentje aan haar sleutelbos.

Alfen ontgrendelen met iPhone schijnt ook mogelijk te zijn, mijn Android telefoon is helaas niet gelukt.
Als het iemand is gelukt ik hoor graag ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:55
kaneda_14 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:01:
Alfen ontgrendelen met iPhone schijnt ook mogelijk te zijn, mijn Android telefoon is helaas niet gelukt.
Wanneer ik een jaar geleden mijn iPhone tegen de laadpaal hield opende deze standaard mijn Wallet met de eerste Apple Pay kaart. Geen idee of dat nu nog steeds zo is. In de logs kan je dan misschien een ID vinden van je iPhone?

Momenteel heb ik gewoon Plug & Charge ingesteld, staat toch op privé terrein. Mijn vriendin is daar in ieder geval happier mee :*)

[ Voor 34% gewijzigd door nujtrug op 01-05-2024 18:36 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
kaneda_14 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:01:
[...]

Je kan laadpassen of rfid tags koppelen met Master pas.

Ik ben na een week met pasjes in de weer overgestapt op rfid tag deze hangt aan mijn sleutelbos.

En sleutels heb ik eerder bij de hand dan pasjes bij thuiskomen of later inprikken auto.
Mijn vrouw heeft er ook eentje aan haar sleutelbos.

Dank allen voor de reacties mbt de RFID opties, ik ga er volgende week, als de paal er staat, mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
nujtrug schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Wanneer ik een jaar geleden mijn iPhone tegen de laadpaal hield opende deze standaard mijn Wallet met de eerste Apple Pay kaart. Geen idee of dat nu nog steeds zo is. In de logs kan je dan misschien een ID vinden van je iPhone?

Momenteel heb ik gewoon Plug & Charge ingesteld, staat toch op privé terrein. Mijn vriendin is daar in ieder geval happier mee :*)
Dat zou niet best zijn als dat zo zou werken…

Je Wallet wordt geactiveerd omdat je iPhone in de buurt van een RFID signaal is. That’s all…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 10:42
Ik heb mijn alfen pro paal 3-fasig aangesloten maar gebruik hem 1-fasig. Kan je de fase waar hij stroom afneemt ook instellen? Ik heb een fase die <253V wordt, zou willen proberen van die fase ook te verbruiken, vandaag is dat een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Engineer Stewie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:39:
Ik heb mijn alfen pro paal 3-fasig aangesloten maar gebruik hem 1-fasig. Kan je de fase waar hij stroom afneemt ook instellen? Ik heb een fase die <253V wordt, zou willen proberen van die fase ook te verbruiken, vandaag is dat een andere fase.
volgens mij wel, in de ACE installer zie ik daar wel mogelijkheden voor, maar heb het nooit geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:40:
[...]

volgens mij wel, in de ACE installer zie ik daar wel mogelijkheden voor, maar heb het nooit geprobeerd.
Je kan in de ACE Installer inderdaad instellen hoe jouw fasen verlopen, dus L1L2L3 (standaard, rechtsdraaiend) , of L3L2L1 (linksdraaiend), of L3 L1 L2 (rechtsdraaiend, verschoven fasen) enz. Maar wat je niet kan is een andere fase doorgeven. Dus jouw enkel-fase auto laden met stroom uit L3, terwijl de stekker contact maakt met de aansluiting in de socket op L1.
Je zal dan in de wallbox zelf, of in de werkschakelaar, of in de meterkast, de fasen verschoven moeten aansluiten. Dus de voedende L3 aansluiten op de aansluitklem voor L1, L1 op L2, en L2 op L3. Als je dan gaat laden, zie je dat de wallbox netjes stroom afneemt van L3, terwijl de auto geladen wordt via de socket pool L1.
Om dan load-balancing enz weer correct te laten werken moet je wel in de wallbox de fase verschuiving instellen, want anders denkt de wallbox dat hij stroom krijgt van L1, en dus gaat throttlen op verbruik op fase L1, en niet op fase L3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Mogelijks verdwijnt de keuze voor inkomende voeding als je hem monofase instelt. Ik zie niets in ACE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@Engineer Stewie @de Peer

Info van @DaRealRenzel klopt, zo doe ik het ook.
De auto gaat in de laadkop/stekker die je in de wagen steekt op 1 fase altijd op het L1 pinnetje spanning zetten.
Dus je moet aan de voedingzijde de fase die je wil gebruiken op L1 hangen en dan de mapping correct instellen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Engineer Stewie als je 'm echt monofasig alleen hebt aangesloten dan moet je alleen zorgen dat de fase die je wil gebruiken op L1 binnenkomt op het blokje Wago klemmen in de Alfen.
Heb je 'm 3 fasig aangesloten en wil je op aanvraag 1F/3F laden dan moet je dat met een stukje software doen.

-->

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQJYC7y_tQg6mL9eTjqOb97cso4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA8LXR9VUZcm7DddH6JKkeB2.png?f=fotoalbum_large

Hieronder moet je zeker 1/3 Phase charging aanzetten, rest van de instellingen niet aanraken tenzij je weet wat je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADnyr3EcsA0ok593dVjxhFd0tY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fL6kmbY9oSk6sfDHP9vW1O3X.png?f=fotoalbum_large

Voor de mapping moet je rechtsboven advanced aanvinken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epnu9hwC24JYgeRyIxuQQzLok5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rB4LDD2d745UZ0KE9G1uClh7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:15:
@Engineer Stewie

Voor de mapping moet je rechtsboven advanced aanvinken:

[Afbeelding]
Mijn thuisinstallatie is een 3*400V+N 40A aansluiting, met bijna alles eenfasig, uitgezonderd de gewone oven, inductievuur en de laadpaal. Meeste gewone verbruikers hangen op L1, omvormer zonnepanelen op L2.

Ik gebruik mijn laadpaal exclusief 1-fasig. En dan krijg je die mapping niet te zien. Momenteel wordt het vermogen van L3 afgenomen (mss is mijn laadpaal verkeerd aangesloten), die volgt het overschot op de P1-meter netjes.
.
Ik heb echter een overspannignsprobleem op L2 (de fase van mijn zonnepanelen omvormer) en zou daar dus het vermogen vanaf willen nemen zodoende dat de spanning terug zakt.

Als ik zaken verander in de kast moet ik officieel alles laten herkeuren en dan kan ik mss beter de omvormer naar L3 switchen aangezien die altijd de laagste spanning heeft...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53693422529_fa491cc2ce_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dat snap ik maar je moet niks herkeuren als je fases verhangt hoor.
Je zet de automaat van je Alfen uit, je doet je Alfen open, verwissel daar 2 fase draden en het is klaar.
Vind je het niet fijn om de alfen op te doen dan doe je het in de zekeringkast en verwissel je daar de corresponderende fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:50:
Je zet de automaat van je Alfen uit, je doet je Alfen open, verwissel daar 2 fase draden en het is klaar.
Vind je het niet fijn om de alfen op te doen dan doe je het in de zekeringkast en verwissel je daar de corresponderende fases.
Dat kan ik wel eens proberen. Heb de alfen al open gehad om de UTP te veranderen (P1 naar UTP).
Maar dat lost het probleem nog niet op als de auto niet aan het laden is.

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Dat kan ik wel eens proberen. Heb de alfen al open gehad om de UTP te veranderen (P1 naar UTP).
Maar dat lost het probleem nog niet op als de auto niet aan het laden is.
Je moet het mij niet vertellen. Ik start hier soms het inductievuur als ik thuis aan het werk ben om even wat spanning te lozen zodat de PV niet uitvalt 8)7 .
Ben losstaand van bovenstaande reden aan het denken om een boiler of warmtepompboiler te zetten die ik kan aansturen om op die manier af en toe wat spanning af te fakkelen, eigenverbruik te doen stijgen en ook minder op gas te moeten rekenen.

De EV helpt in alle geval wel heel goed, maar zoals je aangeeft: als hij thuis is.

De Alfen is wel een prachtig dingetje met mA aansturing en wisselen tussen fases als het nodig is terwijl de auto aangesloten is. Werkt goed.

@Engineer Stewie ah maar jij bent ook Belg zie ik nu (Fluvius). Waar woon je ergens/welk gebied?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Je moet het mij niet vertellen. Ik start hier soms het inductievuur als ik thuis aan het werk ben om even wat spanning te lozen zodat de PV niet uitvalt 8)7 .
Ben losstaand van bovenstaande reden aan het denken om een boiler of warmtepompboiler te zetten die ik kan aansturen om op die manier af en toe wat spanning af te fakkelen, eigenverbruik te doen stijgen en ook minder op gas te moeten rekenen.

De EV helpt in alle geval wel heel goed, maar zoals je aangeeft: als hij thuis is.

De Alfen is wel een prachtig dingetje met mA aansturing en wisselen tussen fases als het nodig is terwijl de auto aangesloten is. Werkt goed.

@Engineer Stewie ah maar jij bent ook Belg zie ik nu (Fluvius). Waar woon je ergens/welk gebied?
Ik heb een zeer energiezuinig huis (HOB, 270m2 uit 2020), maar verwarm nog met gas, evenals SWW is op gas. Mijn gasverbruik met 5 personen afgelopen jaar is 6000kWh (verwarm 24/24h). Mijn gasfactuur is iets over de 400 euro/jaar, elektriciteitsfactuur ook een 400 euro. Als ik de vergoeding voor EV in rekening breng, dan gaat de electriciteitsfactuur zelfs negatief. Om dan investeringen te doen in warmtepomp/warmtepompboiler is van de zotte.

Ik heb overigens reeds een klacht ingediend bij Fluvius. Ikzelf ben van Noord-Limburg (België dus).
Affakelen kan, maar het is nu reeds 23 graden aan de schaduwkant (NW hoek) van het huis, ik heb geen extra hittebronnen nodig..
Ben reeds 45% zelf voorziend en verbruik 64% van mijn zelf opgewekte energie. Elia houdt haar hart vast voor de winter 2025-2026, dus alles naar elektriciteit omzetten lijkt me nog niet slim. Ik heb een UPS in huis om de gasketel aan de praat te houden moest er ooit een stroomonderbreking komen.

As we speak is de netspanning 250,9V op L2, EV nadert 90% lading...
En de omvormer klapt eruit, 253.7V...

[ Voor 8% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
maar jij bent ook Belg zie ik nu (Fluvius). Waar woon je ergens/welk gebied?
Je kan op je Mijn Fluvius opvolgen of er voor jouw EAN nummer een risico is op overspanning en uitval van de omvormer.
Mijn Fluvius/Groene stroom/Netwerkchecker =>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVdeG0s2rBZVY0q0DEfnJwV5FD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtnYwMns8S088VnJRfzg2wjt.jpg?f=fotoalbum_large
(Laag risico => spanning richting net = 241V)
Risico op uitval hangt niet af van de regio maar van de wijkcabine, de toestand in de wijk en je persoonlijk aandeel daarin.
Een inductievuur opstarten om "spanning te lozen" lijkt me nu ook niet de beste methode want zonder pot met inhoud zal dat niet veel soelaas brengen. Dan kan je idd beter de boiler aan het werk zetten (indien elektrisch). Een WP(B) helpt, door het lage vermogen waarop deze werkt en bij hogere buitentemperaturen, doorgaans ook niet altijd voldoende.

Bij deze buitentemperaturen zou je ook kunnen "affakkelen" via de airco (indien aanwezig) maar bij een goed geïsoleerde woning heb je daar ook weinig aan (of je zou het met open raam moeten doen).

[ Voor 71% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:16:
Dat betekent dat de netspanning berekend over een gemiddelde van tien minuten hoger was dan 253 V.
De ogenblikkelijke bovengrens is immers volgens de norm 'C10/11:2019' vastgelegd op 264,5V.
Of je hebt nog de oude waarden ingesteld in de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:50:
Als je dat in de meterkast doet, hang er dan wel even een notitie bij, zodat een volgende electricien niet de zaak gaat 'herstellen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:33
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Dat betekent dat de netspanning berekend over een gemiddelde van tien minuten hoger was dan 253 V.
De ogenblikkelijke bovengrens is immers volgens de norm 'C10/11:2019' vastgelegd op 264,5V.
Ik had hier vorig jaar ook last van overspanning. Een solaredge omvormer stopt bij 253V ook al is het maar een paar seconden daar boven. Ik heb daar discussies over gehad met met zonnepaneel leverancier, en die had als tip om dat met de netbeheerder op te nemen. De netbeheerder (enexis) gaf aan dat er wel iets aan gedaan kon worden, en een paar weken later is er een aanpassing gedaan in een transformator in onze wijk. Sindsdien zit ik weer rond de 230V. Nu moet ik wel zeggen dat ik in het buitengebied woon waar de aanpassingen misschien makkelijker te doen zijn dan in een binnnenstad. Maar het is altijd te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Engineer Stewie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Ik heb een zeer energiezuinig huis (HOB, 270m2 uit 2020), maar verwarm nog met gas, evenals SWW is op gas. Mijn gasverbruik met 5 personen afgelopen jaar is 6000kWh (verwarm 24/24h). Mijn gasfactuur is iets over de 400 euro/jaar, elektriciteitsfactuur ook een 400 euro. Als ik de vergoeding voor EV in rekening breng, dan gaat de electriciteitsfactuur zelfs negatief. Om dan investeringen te doen in warmtepomp/warmtepompboiler is van de zotte.

Ik heb overigens reeds een klacht ingediend bij Fluvius. Ikzelf ben van Noord-Limburg (België dus).
Affakelen kan, maar het is nu reeds 23 graden aan de schaduwkant (NW hoek) van het huis, ik heb geen extra hittebronnen nodig..
Ben reeds 45% zelf voorziend en verbruik 64% van mijn zelf opgewekte energie. Elia houdt haar hart vast voor de winter 2025-2026, dus alles naar elektriciteit omzetten lijkt me nog niet slim. Ik heb een UPS in huis om de gasketel aan de praat te houden moest er ooit een stroomonderbreking komen.

Bij ons in NL is de netbeheerder het aanspreekpunt, die is namelijk wettelijk verantwoordelijk de netspanning binnen de 10% marge te houden.
Je zou ook eens kunnen kijken wat de basisspanning is (bijv. snachts als er nagenoeg geen afname is). Vaak is die al relatief hoog. Vooral in het buitengebied wordt vaak vanaf de trafo/onderverdeler de spanning wat verhoogd, om ook op het eindpunt van de kabel, 15km verderop in de wei, nog 230V te kunnen leveren. Mogelijk kunnen ze die basis spanning wat omlaag draaien, zodat je panelen er minder vaak uit klappen. Het is niet erg als de schuur aan het eind van de kabel de lampen moet laten branden op 215 V....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Bij mij is er inderdaad een risico, maar als dat iedere keer is als de zon schijnt moeten ze het maar oplossen... We betalen genoeg distributie- en capaciteitstarief om het net te kunnen gebruiken.

Ik weet niet wat ingesteld is op de omvormer, die hing hier al (heb het huis zo gekocht, enige wat ik gedaan heb is een laadpaal laten installeren. De omvormer is geplaatst in 2020.
DaRealRenzel schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Bij ons in NL is de netbeheerder het aanspreekpunt, die is namelijk wettelijk verantwoordelijk de netspanning binnen de 10% marge te houden.
Je zou ook eens kunnen kijken wat de basisspanning is (bijv. snachts als er nagenoeg geen afname is). Vaak is die al relatief hoog. Vooral in het buitengebied wordt vaak vanaf de trafo/onderverdeler de spanning wat verhoogd, om ook op het eindpunt van de kabel, 15km verderop in de wei, nog 230V te kunnen leveren. Mogelijk kunnen ze die basis spanning wat omlaag draaien, zodat je panelen er minder vaak uit klappen. Het is niet erg als de schuur aan het eind van de kabel de lampen moet laten branden op 215 V....
's nachts en 's morgens is de netspamnning over de 3 fases netjes 230-231V.
momenteel:
"active_voltage_l1_v": 239.6,
"active_voltage_l2_v": 243.9,
"active_voltage_l3_v": 241.8,

[ Voor 39% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vdburg schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Ik had hier vorig jaar ook last van overspanning. Een solaredge omvormer stopt bij 253V ook al is het maar een paar seconden daar boven.
Zoals ik al schreef is dat niet de huidige norm. Dat is 264,5 V (in België en ook de huidige norm in NL).
Dan heb je "geluk" dat de netbeheerder geen grondige controle heeft uitgevoerd en de fout niet bij jouw installatie gelegd heeft want die staat lager afgesteld dan de norm die (in Belgi) al van 2015 van toepassing is.
Of ingesteld op een verkeerde landcode.
(Ik heb ook nog een oudere SMA omvormer maar heb de overspanningsbeveiliging zelf bijgeregeld naar de nieuwe norm. Dat is gewoon een softwareinstelling).
De netbeheerder (enexis) gaf
Dat is geen netbeheerder uit België/Vlaanderen (daar is het Fluvius) dus andere situatie en handelswijze.
In Vlaanderen kan je ook een aanpassing vragen (en schadevergoeding indien het uitvallen niet aan de eigen situatie ligt) maar je moet doorgaans eerst zorgen dat de juiste parameters staan ingesteld en het uitvallen zijn oorzaak niet vind in de eigen huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:39:
[quote]vdburg schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Ik had hier vorig jaar ook last van overspanning. Een solaredge omvormer stopt bij 253V ook al is het maar een paar seconden daar boven.
Zoals ik al schreef is dat niet de huidige norm. Dat is 264,5 V (in België en ook de huidige norm in NL).
Dan heb je "geluk" dat de netbeheerder geen grondige controle heeft uitgevoerd en de fout niet bij jouw installatie gelegd heeft want die staat lager afgesteld dan de norm die (in Belgi) al van 2015 van toepassing is.
Of ingesteld op een verkeerde landcode.
(Ik heb ook nog een oudere SMA omvormer maar heb de overspanningsbeveiliging zelf bijgeregeld naar de nieuwe norm. Dat is gewoon een softwareinstelling).

[...]

Dat is geen netbeheerder uit België/Vlaanderen (daar is het Fluvius) dus andere situatie en handelswijze.
In Vlaanderen kan je ook een aanpassing vragen (en schadevergoeding indien het uitvallen niet aan de eigen situatie ligt) maar je moet doorgaans eerst zorgen dat de juiste parameters staan ingesteld en het uitvallen zijn oorzaak niet vind in de eigen huisinstallatie.
De norm voor netspanning is 230V plus of min 10%. Dus binnen 207 - 253 V. Veel apparatuur kan wel tot 260V accepteren, maar omvormers moeten afschakelen bij 253 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is in Vlaanderen niet anders (de netbeheerder is de "Fluvius" waarvan eerder sprake).
Maar je moet er eerst voor zorgen dat aan jouw kant alles in orde is (zoals correct ingestelde afschakelparameters in de omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:41:
[...]
De norm voor netspanning is 230V plus of min 10%. Dus binnen 207 - 253 V. Veel apparatuur kan wel tot 260V accepteren, maar omvormers moeten afschakelen bij 253 V.
Ik ga geen discussie aan over de norm in NL (en diegenen die aangaven een probleem te hebben en waar ik op reageerde waren eveneens Belgen*, dus voor hen geldt de norm in Vlaanderen en niet de NL norm).

Omvormers, volgens de reeds aangehaalde norm, moeten hier onmiddellijk afschakelen bij een spanning van 264,5V. Dat is de maximale bovengrens voor een PV omvormer (in België!).
Wanneer de gemiddelde spanning gemeten over tien (10) minuten hoger is dan 253V moeten ze eveneens afschakelen maar niet wanneer de spanning boven de 253V komt en daarna terug zakt, enz.

*
[...]

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Engineer Stewie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:31:
[...]

's nachts en 's morgens is de netspamnning over de 3 fases netjes 230-231V.
momenteel:
"active_voltage_l1_v": 239.6,
"active_voltage_l2_v": 243.9,
"active_voltage_l3_v": 241.8,
Als de onbelaste netspanning al op 230V ligt, dan kan die mogelijk wel een paar voltjes naar beneden. Ik had zelf ook op zonnige dagen last van uitval, ook wegens te hoge netspanning. Nadat de netbeheerder de onbelaste spanning had teruggedraaid naar 225V is het niet meer voorgekomen.

Afijn we dwalen af (Offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ga geen discussie aan over de norm in NL (en diegenen die aangaven een probleem te hebben en waar ik op reageerde waren eveneens Belgen*, dus voor hen geldt de norm in Vlaanderen en niet de NL norm).

Omvormers, volgens de reeds aangehaalde norm, moeten hier onmiddellijk afschakelen bij een spanning van 264,5V. Dat is de maximale bovengrens voor een PV omvormer (in België!).
Wanneer de gemiddelde spanning gemeten over tien (10) minuten hoger is dan 253V moeten ze eveneens afschakelen maar niet wanneer de spanning boven de 253V komt en daarna terug zakt, enz.

*
[...]
Mijn omvormer is van 2020, ik vermoed dat die parameters goed staan. Ik zie die ook nergens in de SEMS portal (Goodwe omvormer).
Als ik op de lijst kijk van goedgekeurde omvormers, staat mijn omvormer erbij en moet die minstens firmware V1.14.11 draaien. Mijne draait V1.14.12, lijkt me dus allemaal goed. Enfin, bedankt voor de uitleg allemaal, ik laat het aan de netbeheerder.

[ Voor 12% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-05-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Een inductievuur opstarten om "spanning te lozen" lijkt me nu ook niet de beste methode want zonder pot met inhoud zal dat niet veel soelaas brengen. Dan kan je idd beter de boiler aan het werk zetten (indien elektrisch). Een WP(B) helpt, door het lage vermogen waarop deze werkt en bij hogere buitentemperaturen, doorgaans ook niet altijd voldoende.
Grapjas :+ ja uiteraard met een pot water er op he Henkie, wat dacht je :*) .
Geen elektrische boiler (nog niet, ben er wel over aan het denken).
We hebben wel airco's liggen maar die staan niet volcontinu aan.

Ik heb ondertussen andere maatregelen getroffen waardoor hij niet meer uitvalt maar de spanningen lopen hier absurd hoog op.

Leuke website van Fluvius maar too little too late en een zwak excuus van Fluvius om straks dan te zeggen "jama ja ge kon het toch zien dat het geen goed idee is om PV te leggen". :+

@Engineer Stewie : al enig succes met de Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Die transfo's werken met "trappen" (ik vermoed dus gewoon wikkelingen) en gaat per 7V omhoog of omlaag.
Het probleem is dus in België op sommige plekken zo erg dat als ze dat willen doen dat ze *eigenlijk* per seizoen de transfo zouden moeten aanpassen, want winter veel verbruik dus veel amperès die vloeien dus spanning omlaag, zomer weinig verbruik en in de zonnige dagen meerdere spanningsbronnen (PV omvormers) dus spanning loopt op.
Daarom dat ik ook zei (@IvoB2 ) dat ik de spanning wat "loos".

Hier is het echt "porca miseria" en al 6 jaar lang een hele straat die dit meemaakt, maar veel trekken zich er niks van aan want op het einde van het jaar "brengt het nog genoeg op". :F ;w
[...]

Ik had hier vorig jaar ook last van overspanning. Een solaredge omvormer stopt bij 253V ook al is het maar een paar seconden daar boven. Ik heb daar discussies over gehad met met zonnepaneel leverancier, en die had als tip om dat met de netbeheerder op te nemen. De netbeheerder (enexis) gaf aan dat er wel iets aan gedaan kon worden, en een paar weken later is er een aanpassing gedaan in een transformator in onze wijk. Sindsdien zit ik weer rond de 230V. Nu moet ik wel zeggen dat ik in het buitengebied woon waar de aanpassingen misschien makkelijker te doen zijn dan in een binnnenstad. Maar het is altijd te proberen.
Dan hebben ze de wijktransfo een tandje lager gezet, dat hebben ze hier in de wijk in Belgie ook al eens gedaan maar in de winter kakt de spanning dan in tot 200V.

Klagen steen en been, jaren en nu zou er een nieuwe trafo voor onze wijk komen want die valt net buiten het dekkingsgebied van 2 of 3 transfo's. Ik denk dat ik 3 of 4 klachten ingediend heb en hier en daar een klacht op een klacht omdat ze niet werd beantwoord en dan zeggen ze "ja mijnheer werk van lange adem, nieuwe kast".

Ondertussen gaat de straat hier een paar keer open en zijn we 6 jaar verder en de oplossing is nog niet gerealiseerd.

Laten we zachtjes stellen dat ik het niet zo hoog op heb met Fluvius en eens ferm moet lachen als ze hier met de digitale meter willen afkomen als ze hun basis (zijnde betrouwbaar energie bij de afnemers brengen) nog niet eens kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 02-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:29:
Grapjas :+ ja uiteraard met een pot water er op he Henkie, wat dacht je :*) .
Is allesbehalve grappig bedoeld.
Ik heb nl. ook inductie en waneer ik daar een pot water op zet en enig vermogen vraag is dat binnen de kortste keren aan de kook.
Is deze korte periode dan voldoende om de hele dag de overspanning onder controle te houden?
En wat moet je dan met al dat gekookt water?
We hebben wel airco's liggen maar die staan niet volcontinu aan.
Maar dat lijkt me dan toch iets zinvoller dan gewoon volcontinu water zitten koken?
Leuke website van Fluvius maar too little too late en een zwak excuus van Fluvius om straks dan te zeggen "jama ja ge kon het toch zien dat het geen goed idee is om PV te leggen". :+
Dat is de conclusie dan ook niet.
PV moet in verhouding staan tot je verbruik.
Het is juist, zeker met salderingsregelingen zoals in NL of het krampachtig vasthouden aan de analoge meter in België om PV te kunnen blijven salderen, door veel te veel PV te installeren in verhouding tot de eigen behoeften (zodat men overmatig moet gaan terugleveren aan het net wanneer niemand die energie nodig heeft noch zelf kan verbruiken) dat er zulke problemen ontstaan.
Uiteraard zijn de netbeheerders ook te laat in gang geschoten (en in NL voor een keer nog minder gericht dan in België). Je wacht dan ook beter niet tot een ander je persoonlijke problemen oplost maar dat doe je dan beter zelf.

Overigens lach ik niet met de netbeheerder als hij de digitale meter wil komen plaatsen.
Integendeel, ik heb er zelf voortijdig om gevraagd zodat ik mijn problemen zelf kan oplossen en er nog eens financieel voordeel mee doe. Voor die betrouwbare energie heb ik ook de netbeheerder niet nodig. Daar zorg ik zelf wel voor. :)
Win-win dus.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@IvoB2 enkele seconden zwaar vermogen trekken zorgt voor een spanningsval en dat is inderdaad genoeg.

Ik heb een heel andere mening en cijfers over alle gevolgen van een digitale meter. De digitale meter is geweldig in theorie en ik sta er technisch achter maar financieel niet.

Pv leggen met wat je verbruikt zou bij een digitale meter en huidige prijzen PV net voor NOG meer PV zorgen, want je krijgt er permanent je standbyverbruik in de dag er mee gedekt, pieken afgevlakt en in de winter zelfs een paar tientallen of honderden watts om je WP mee te voeden. Dus daar ben ik het ook niet met je eens. De ROI op puur PV is nog altijd ok als je maximaal je beschikbare dakoppervlak vol legt. Dus waar je vroeger Jos en Annie had die met AM hun verbruik afdekten doen ze dat nu ook met 3 tot 4 keer zo veel om hetzelfde te bereiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:53:
@IvoB2 enkele seconden zwaar vermogen trekken zorgt voor een spanningsval en dat is inderdaad genoeg.

Ik heb een heel andere mening en cijfers over alle gevolgen van een digitale meter. De digitale meter is geweldig in theorie en ik sta er technisch achter maar financieel niet.

Pv leggen met wat je verbruikt zou bij een digitale meter en huidige prijzen PV net voor NOG meer PV zorgen, want je krijgt er permanent je standbyverbruik in de dag er mee gedekt, pieken afgevlakt en in de winter zelfs een paar tientallen of honderden watts om je WP mee te voeden. Dus daar ben ik het ook niet met je eens. De ROI op puur PV is nog altijd ok als je maximaal je beschikbare dakoppervlak vol legt. Dus waar je vroeger Jos en Annie had die met AM hun verbruik afdekten doen ze dat nu ook met 3 tot 4 keer zo veel om hetzelfde te bereiken…
Bedoel je met het afdekken van een 'ROI 'zuiver en alleen de PV installatie of valt daar volgens jou ook een gehele installatie qua WP / EV-Laadpaal onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:53:
@IvoB2
enkele seconden zwaar vermogen trekken zorgt voor een spanningsval en dat is inderdaad...
Ok, weer wat bijgeleerd. (y)
Ik heb al PV sinds 2011 en nog nooit een uitval van de omvormer gehad. Maar wel zodra de nieuwe norm werd ingevoerd de aanpassingen in de software van de omvormer doorgevoerd. Was ook eerste in de wijk met PV en nu heeft 75% van de woningen al PV (en heb ik zowat de kleinste PV installatie van de wijk). Wijkcabine is wel een paar jaar geleden vernieuwd (na een brand) en de bovengrondse bekabeling een jaar of twee geleden verdriedubbeld (was al 400 +N).
Daarin verschillen we dan van mening want ik sta er technisch en financieel achter. Individueel want levert me, mits wat flexibiliteit in gedrag, meer voordeel dan de analoge meter op en van openbaar nut want transitie wordt gewoon opgehouden door al die prosumenten die krampachtig vasthouden aan hun analoge meter en in de zomer massaal energie op het net dumpen die niemand nodig heeft en in de winter diezelfde energie massaal terug opvragen, en dan nog zonder er iets voor te betalen aan hun leverancier, zonder dat die energie op dezelfde groene wijze kan geproduceerd worden.
Nou ik heb nog altijd hetzelfde piekvermogen aan PV dan bij de start in 2011 en heb nu een full electric woning (inductiekoken, oven, microgolf, wasmachine, een A2W WP voor SWW en CV, een A2A WP voor bijverwarming en eventueel koeling, laadpaal, grondpompen voor eigen waterwinning, 2 koel/vriescombinaties, IT thuiswerk,..... dus zeker geen tekort aan comfort).
Ik neem nog nauwelijks energie af van het net (dit jaar zal het zo'n 300 kWh zijn), pieken heb ik noch in afname noch in injectie en o.a. dankzij de DM betaal ik geen energierekening, geen prosumententarief, geen onbalanstarief, geen netheffing op kWh en geen capaciteitstarief boven de forfaitaire 2,5 kW.
De volgende EV (Q4 2024) wordt geleverd met V2L en met wat hardware aanpassingen naast de automatenkast heb ik, indien nodig, de energieleverancier noch de netbeheerder dan nog nodig.
Maar ik ben dan ook duidelijk "Jos en Annie" niet. :+

Soit, dat is voer voor een ander topic dus laten we er hier maar niet over verder palaveren.
Ieder zijn keuzes en iedere keuze heeft andere gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Heb nog niets veranderd, ik laat het eerst aan de netbeheerder en als die niets oplost kan ik proberen van fase te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Will_M schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Bedoel je met het afdekken van een 'ROI 'zuiver en alleen de PV installatie of valt daar volgens jou ook een gehele installatie qua WP / EV-Laadpaal onder?
Zuiver de PV.
Ik heb (net voor de prijscrash) nog eens een ROI berekening samen met een collega en dat was voor een plat dak, maximaal volgelegd, ik dacht een 12kWp en een 3F 10kW omvormer (maximaal wat je mag in Belgie zonder extra studie) en daar gingen we bij een zelfverbruik van 1500kWh uit op ik dacht 9 of 11 jaar terugverdientijd met injectietarief. Als dat wegvalt of men gaat ons straks taxeren/straffen op injectie of daar ook een vergoeding voor vragen dan wordt het moeilijk.

Als we daar een elektrische wagen bijtelden dan werd de TVT een stuk korter omdat eigenverbruik dan steeg, vooral ook omdat hij zoveel Wp heeft liggen dat hij nu zelfs met dit grijs weer toch een 800W in de ochtend en nu zelfs een 2500W opwekt. Ja daar kan je dan al wat mee natuurlijk, de Alfen (net zoals de meeste laadboxen) heeft 1.4kW minimaal nodig om te starten met laden maar zelfs al maak je maar enkele honderden watts dan is het beter om die in de auto te steken samen met wat vermogen uit het net dan dat je dat vermogen injecteert.

edit: typo, 1.6 kw vs 1.4kw voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:10:
[...]
ik dacht een 12kWp en een 3F 10kW omvormer (maximaal wat je mag in Belgie zonder extra studie)
Dat is sinds begin 2024 al achterhaald.
In het verleden was een netstudie idd verplicht vanaf 10 kVA (en gratis tot 25 kVA).
Door een aanpassing van de reglementering door Fluvius moet er voor productie-installaties met een omvormervermogen tot 25 kVA geen netstudie meer aangevraagd worden.
Dit is de som van de omvormervermogens van de PV-installatie, eventueel een batterij omvormer en vehicle-to-grid omvormer (mogementeel alleen nog maar gehomologeerd voor 1F en ChadeMO).

En dat is dan alleen maar van toepassing op PV parallel met het grid.
Niets staat een prosument in de weg om (een deel) van zijn PV productie niet parallel met het grid te laten lopen maar (deels) off grid. Dan is er totaal geen limiet opgelegd door de netbeheerder maar alleen het budget van de consument en eventueel zijn dakoriëntatie en opp. vormen de technische limiet.
de Alfen (net zoals de meeste laadboxen) heeft 1.6kW minimaal nodig om te starten met laden
Dat is niet correct. Doorgaans wordt die startwaarde bepaald door de omvormer in de EV.
En dat is min. 6A of bij 1F minimum 1,4 kW. Ook de Alfen SPL kan je instellen op 1F en minimaal 6A.
Hier laadt de SPL al geruime tijd tussen de 1,4 en max. 7 kW.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Typo, idd aangepast (1.4kW), laadbox moet minimaal in de PWM die 6A aangeven en ja de auto moet dan wel correct volgen obvw laadpaal instrueert.

Ah da is wel interessant om te weten die 25kVA, merci.

De OpenWB kan trouwens al vanaf lagere vermogens, top dingske ook voor V2G maar geen idee over status hier in België. En de Alfen kan bijregelen met mA, ook handig.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 03-05-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er is momenteel in België nog geen enkele homologatie (via Synergrid) voor V2G/CCS.
Ieder zijn ding maar zelf zou ik eerder streven naar V2H/CCS dan naar V2G/ChadeMo.
In het eerste geval moet je, indien niet parallel met het grid, geen rekening houden met de beperkende reglementeringen van de netbeheerder. Een Ev met V2L functie volstaat dan ook al (maar gaat wel buiten de Alfen laadpaal om dus off topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:53
Daveth schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:24:
[...]

Bijna altijd is de lader dan niet goed dicht gemaakt (dicht gekit) door de installateur en zit er iets van een slak aan de achterkant van de printplaten en zijn er onderdelen kapot.
Ook goed checken of de wartels en de dopjes waar de signaal kabels doorheen lopen goed afsluiten.
Ik zie dit bijna wekelijks voorkomen.
Check alle printplaten aan de onderkant of bel Alfen zodat er een montuer langs komt.[Afbeelding]
Even update: kwam een bak water uit de Alfen.

Voorkant zat er strak op, en alle rubber ringen zaten erin.
Via schroef gat aan achterkant waarschijnlijk naar binnen gelopen. Schroefgaten en achterkant was niet gekit. Krijg nu een nieuwe, hopelijk niet te lang wachten maar dan zal ik erop letten dat eea afgekit is!

Zat zelfs aantal spinnenwebben in..

Volgende week vervangen ze de boel, deze gaat naar Alfen. Mogelijk productiefout want met IP55 rating mag dit niet gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_aJQK6IZRwyjjFec001sFyCbZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ2wyD04m2tOpEbz39eXtDC5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kaneda_14 op 03-05-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:28:
Ah da is wel interessant om te weten die 25kVA, merci.
Hou er wel rekening mee dat met een productieinstallatie boven de 10 kVA je door de fiscus niet meer gezien wordt als een prosument maar als een producent en o.a. verplicht bent een BTW nummer aan te vragenen niet alle energieleveranciers een particulier een energiecontract boven de 10 kVA willen aanbieden. En wie dat wel doet meer en meer onbalanstarief aanrekent indien nog een analoge meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:38:
[...]

Hou er wel rekening mee dat met een productieinstallatie boven de 10 kVA je door de fiscus niet meer gezien wordt als een prosument maar als een producent en o.a. verplicht bent een BTW nummer aan te vragenen niet alle energieleveranciers een particulier een energiecontract boven de 10 kVA willen aanbieden. En wie dat wel doet meer en meer onbalanstarief aanrekent indien nog een analoge meter.
Dat zegt ge er nu pas bij :+ . Ja ok, dan is het voor Fluvius wel ok maar praktisch gezien dus nog altijd niet (financieel/consument)

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 03-05-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er zijn topics/fora genoeg beschikbaar waar het tegengestelde wordt aangetoond dus laten we er in dit topic niet verder op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:04:
Er zijn topics/fora genoeg beschikbaar waar het tegengestelde wordt aangetoond dus laten we er in dit topic niet verder op ingaan.
De ene keer zijt gij nogal vlot om het goed te praten (pv) en tegengestelde/mogelijkheden maar als het over v2g gaat dan zijt ge rap om te roepen “da’s nie gehomologeerd!!!1!” 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is wat het is.
Een systeem is gehomologeerd of het is het niet. Heeft niets met "roepen" te maken. Dat is gewoon een feit.
De dag dat het (voor CCS) gehomologeerd wordt in België hoor je het eveneens (in het daartoe bestemde topic). Tot het zover is valt daar dan ook weinig tot niets over te zeggen.

PV en de mogelijkheden van PV hebben ook niets te maken met V2G.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Engineer Stewie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:19:
[...]

Heb nog niets veranderd, ik laat het eerst aan de netbeheerder en als die niets oplost kan ik proberen van fase te wisselen.
Ik ga volgende week mijn omvormer aanpassen dat die pas uitvalt na 255 gem over 10 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Ik ga volgende week mijn omvormer aanpassen dat die pas uitvalt na 255 gem over 10 min
Dat kun je doen. Maar is wel verboden en jij bent aansprakelijk als de apparatuur van de buren kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
de Peer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Dat kun je doen. Maar is wel verboden en jij bent aansprakelijk als de apparatuur van de buren kapot gaat.
Ik zit op laatste van de lijn, als ik dat instel op 255 v , dan zullen de buren er niks van merken ..
En sowieso geeft de omvormer alitijd meer aan, of ik nu 10 min meer als 253 geef of 10 meer als 255, daar heeft niemand last van... Maar ik voel het wel aan mijn portemonnee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 09:34
[...]

Waarschijnlijk is er een stand op de transformator aangepast waardoor de geleverde spanning met ongeveer 7 volt naar beneden gaat. Dit maakt niet uit of het in buitengebied of in de stad is. Kan beide keren, alleen moet de spanning er even af om dit te doen. Nadeel is wel dat in de winter de spanning dus ook 7 volt lager is en wanneer de zonnepanelen dus minder leveren kan daardoor de spanning door koude ook te laag uitvallen. Er moet dus een balans gevonden worden tussen beide. Deze aanpassing hebben ze hier vorig jaar ook gedaan en over het gehele jaar heb ik geen problemen gezien iig.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:25
kaneda_14 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Even update: kwam een bak water uit de Alfen.

Voorkant zat er strak op, en alle rubber ringen zaten erin.
Via schroef gat aan achterkant waarschijnlijk naar binnen gelopen. Schroefgaten en achterkant was niet gekit. Krijg nu een nieuwe, hopelijk niet te lang wachten maar dan zal ik erop letten dat eea afgekit is!

Zat zelfs aantal spinnenwebben in..

Volgende week vervangen ze de boel, deze gaat naar Alfen. Mogelijk productiefout want met IP55 rating mag dit niet gebeuren.

[Afbeelding]
Let wel op als jij of een andere persoon de nieuwe lader plaats dat de muur perfect vlak is en de lader niet krom getrokken word want dan sluit de kap ook nooit 100% en dan krijg je precies het zelfde probleem weer.
Je ziet dit wel vaker met bakstenen dat dit niet vlak is en als deze dan op 4 punten met veel kracht word vast gezet tordeert de achterkant van de behuizing iets en past de voor kap die dan nog wel perfect vlak is niet meer goed en sluit dan ook niet goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmot
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-05 14:04
Sinds enige tijd (na een update van mijn wagen) wil mijn auto niet meer sneller laden dan 6A (zowel op 1 als 3 fase). Ik dacht eerst dat het de update van de auto was, maar nu ben ik niet meer zo zeker want hij laad wel 10A aan de granny charger, en de volle 11KW aan een semi publieke laadpaal (ook een alfen btw)

De paal zelf zegt dat het de wagen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2z7lDbV3oKYM4WXTGO0wUDY5bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VKjJLebEH8vqzT8DqNo5sSdY.png?f=fotoalbum_large

Zijn er dingen die hiervoor zouden kunnen zorgen vanuit de laadpaal? Bvb een defecte kabel op een of andere manier.

Ter info: laadpaal zit op de 6.3.0, en solar charging staat volledig uit. Max current staat op 32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gimmot schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:34:
Sinds enige tijd (na een update van mijn wagen) wil mijn auto niet meer sneller laden dan 6A (zowel op 1 als 3 fase). Ik dacht eerst dat het de update van de auto was, maar nu ben ik niet meer zo zeker want hij laad wel 10A aan de granny charger, en de volle 11KW aan een semi publieke laadpaal (ook een alfen btw)

[Afbeelding]

Zijn er dingen die hiervoor zouden kunnen zorgen vanuit de laadpaal? Bvb een defecte kabel op een of andere manier.

Ter info: laadpaal zit op de 6.3.0, en solar charging staat volledig uit. Max current staat op 32A
Heb je de paal al een keer opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmot
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-05 14:04
de Peer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Heb je de paal al een keer opnieuw opgestart?
Ja, zonder resultaat. Via de app, en door de stroom er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gimmot schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Ja, zonder resultaat. Via de app, en door de stroom er af te halen.
hmm tsja de paal geeft toch duidelijk de auto de schuld, dus dat is toch waar ik als eerste zou gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Gimmot schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:34:

[Afbeelding]

Misschien even de wagen op een andere paal proberen en een andere auto op de paal, dan zul je wel weten waar je het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 06:06
Heb de laadpaal vandaag open geschroefd en er een tijdelijke utp kabel ingeplugd. Via de service installer de backoffice van Eneco eraf gesloopt (standalone), plug and charge aangezet en het logo van Eneco veranderd naar die van Alfen zelf. Bij inpluggen begint hij gelijk met laden dus so far so good. Volgende stap is om een extra utp kabel door de kruipruimte naar de paal te trekken zodat ik niet meer iedere keer dat ik iets wil aanpassen de kap eraf hoef te halen. Dat is een project die ik ga combineren met het plaatsen van een buitenkraan. De kruipruimte induiken is niet mijn hobby.. ;)

Voor nu in ieder geval erg blij dat hij weer werkt. Dank voor de hulp allen.

Overigens compleet belachelijk dat tokos zoals Eneco je vertellen dat je echt niet zonder backoffice kan. Ze hebben al flink verdiend aan het plaatsen van de paal (andere tokos doen het rustig voor €500+ minder) en willen je dan ook nog een onnodig abonnement aansmeren. Vertellen je doodleuk dat je zonder backoffice echt niets meer met de paal kan en dat als je zo brutaal bent om zelf de paal open te schroeven dat dan alle garantie vervalt. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ArjenIsM3 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:02:
Heb de laadpaal vandaag open geschroefd en er een tijdelijke utp kabel ingeplugd. Via de service installer de backoffice van Eneco eraf gesloopt (standalone), plug and charge aangezet en het logo van Eneco veranderd naar die van Alfen zelf. Bij inpluggen begint hij gelijk met laden dus so far so good. Volgende stap is om een extra utp kabel door de kruipruimte naar de paal te trekken zodat ik niet meer iedere keer dat ik iets wil aanpassen de kap eraf hoef te halen. Dat is een project die ik ga combineren met het plaatsen van een buitenkraan. De kruipruimte induiken is niet mijn hobby.. ;)

Voor nu in ieder geval erg blij dat hij weer werkt. Dank voor de hulp allen.

Overigens compleet belachelijk dat tokos zoals Eneco je vertellen dat je echt niet zonder backoffice kan. Ze hebben al flink verdiend aan het plaatsen van de paal (andere tokos doen het rustig voor €500+ minder) en willen je dan ook nog een onnodig abonnement aansmeren. Vertellen je doodleuk dat je zonder backoffice echt niets meer met de paal kan en dat als je zo brutaal bent om zelf de paal open te schroeven dat dan alle garantie vervalt. Bah.
Dat 'Eneco backoffice eraf slopen' is een kwestie van OCPP configuratie disablen/weghalen of?

www.google.nl

Pagina: 1 ... 34 ... 82 Laatste