[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:17
Idr548 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:19:
[...]

Ik dacht aan deze setting:
pauze: als er min 5 min netafname is van 700 watt
hervat: als er min 3min een overschot is van 1000 watt

Das ook beetj het ding. Met de pure 'solar' setting van alfen houd de auto ermee op na een tijdje.
Die swiched wel snel.

Max laadstroom naar 0. Ik had dat al eens getest en dan kreeg ik de laadsessie maar lastig weer van start.
En heeft dit nadeel op het geheugen? maar ik neem aan dat dit met modbus gewoon hetzelfde is.
Heb iets soortgelijks ingesteld in HA, lader gaat naar Comfort als er een bepaald overschot is en bij een bepaalde afname weer naar Green. Interval op 15 minuten gezet, draait nu een maand of 3 en de afname van netstroom is minimaal gebleken. Heb de lader voor die tijd elke paar seconden zien switchen als de modus op Green stond en dat vond de auto (Skoda Elroq) inderdaad niet zo fijn.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:50
JPD68 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:07:
[...]

Heb iets soortgelijks ingesteld in HA, lader gaat naar Comfort als er een bepaald overschot is en bij een bepaalde afname weer naar Green. Interval op 15 minuten gezet, draait nu een maand of 3 en de afname van netstroom is minimaal gebleken. Heb de lader voor die tijd elke paar seconden zien switchen als de modus op Green stond en dat vond de auto (Skoda Elroq) inderdaad niet zo fijn.
Hey,

Super. Zo had ik het nog niet bekeken.
Switchen naar green zal er idd voor zorgen dat de laadpaal stopt bij afname.
Ik vermoed dat deze aanpassing ook geen problemen geef voor het geheugen als je daar een delay / timer op zet?

Jammer dat Alfen zelf geen optie aanbied om 'green' te kiezen met een delay om te vaak switchen te voorkomen.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:17
Idr548 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Hey,

Super. Zo had ik het nog niet bekeken.
Switchen naar green zal er idd voor zorgen dat de laadpaal stopt bij afname.
Ik vermoed dat deze aanpassing ook geen problemen geef voor het geheugen als je daar een delay / timer op zet?

Jammer dat Alfen zelf geen optie aanbied om 'green' te kiezen met een delay om te vaak switchen te voorkomen.
Heb daar nog geen nadeel van ondervonden. Aangezien je alleen tussen de modi switcht lijkt mij dat geen probleem, dat is standaard functionaliteit.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:17
Luisterlijk schreef op maandag 25 mei 2026 @ 06:18:
Goedemorgen allen,

Bij mij nu ook gebeurd de 102. Lader 8 maanden oud en laadt 80% mijn Volvo en 20% onze Hyundai Kona. Na zonneladen te hebben ingeschakeld is het ineens mis bij laden van een Hyundai kona. Tot 2x toe 2 hoofdekzeringen in de meterkast er uit. Na de eerste keer werkte de lader weer, maar na de 2e keer dus niet.

Dit is waarschijnlijk geen garantie toch? Wat vinden jullie? Ik ga maandag wel bellen met de leverancier, maar waar ontstaat die fout en waar staat fase switching ingesteld? In Ace service installer?

Alvast bedankt!
sommige modellen van Kia / Hyundai (Waaronder de Niro ev / Kona) schakelen bij minder dan 8A over van 3 fasen naar 2 fasen.
Dit kan je kortsluiting veroorzaken.

Dus als je op 3 fasen wilt laden, altijd minimaal 3x 8A laden.
Met 1 fase zou dit geen probleem moeten zijn.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:50
Heeft er iemand toevallig weet van een "Anti-Toggle Time" setting.
Waarmee je voor bv "solar charging" de delay voor te stoppen met laden zou kunnen instellen?
Zodat hij bv 5min wacht alvorens te stoppen of te starten met laden ipv redelijk snel. Waardoor er toggle effect ontstaat
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste