[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 33 ... 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
izzet3838 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]

Hier werkt het perfect, veel beter als de oude app, de oude is goed voor diepgaande settings, maar als je ff je solar charging wil aanpassen of kijken of alles goed gaat is deze app perfect...
Min. level in Comfort modus staat in de nieuwe app op 4.2 kW, alhoewel ik expliciet in de ACE 1 phase ingesteld heb. In de ACE stond min level duidelijk op 1,6 kW.
Maar wanneer ik terugkeer naar de ACE na openen van de app is de setting ook daar aangepast naar 4,2 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 14:37
NoFate schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:34:
guys, welke aardlekautomaat hebben jullie in de kast zitten? We hebben maar plaats voor 4 modules, dus ik wil differentieel en automaat in 1 module hebben
Ik wil er toch eentje die niet uitvalt :-)
Dit is een type wat in NL veelal geplaatst wordt (o.a. door Eneco), bij plaatsing v/e Alfen Eve Single Pro. Zo ook bij mij. Prima automaat, nog nooit uitgevallen en 4 modules breed. Zie https://webshop.oosterber...p-n-c20-30ma-6ka/10371128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09 10:57
NoFate schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:34:
guys, welke aardlekautomaat hebben jullie in de kast zitten? We hebben maar plaats voor 4 modules, dus ik wil differentieel en automaat in 1 module hebben
Ik wil er toch eentje die niet uitvalt :-)
De ABB ds 203 nc in een 20 ampere variant. Dit is er 1 in slimline uitvoering waardoor minder dan 4 posities in gebruik. Let er wel op dat je links en rechts ruimte houdt zodat hij zijn warmte kwijt kan. Anders wellicht uitwijken naar een separate kast ernaast. Koop in elk geval kwaliteit; er loopt langdurig een hoge stroom doorheen en aders op hrt vereiste moment aandraaien. Wordt vaak onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55
rasman69 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:38:
[...]

Dit is een type wat in NL veelal geplaatst wordt (o.a. door Eneco), bij plaatsing v/e Alfen Eve Single Pro. Zo ook bij mij. Prima automaat, nog nooit uitgevallen en 4 modules breed. Zie https://webshop.oosterber...p-n-c20-30ma-6ka/10371128
Hmm, 183eur vs 83eur op bol?
Lijkt mij toch dezelfde, of zie ik iets over het hoofd??
https://www.bol.com/be/nl...9UEXkySpAx_EaAqTKEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
Chint, uit china, wordt inderdaad veel geplaatst. Alfen adviseert een A of B karakteristiek, zie je handleiding.Wat hier gelinkt wordt zijn de C automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Poelruitje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:26:
Chint, uit china, wordt inderdaad veel geplaatst. Alfen adviseert een A of B karakteristiek, zie je handleiding.Wat hier gelinkt wordt zijn de C automaten.
Heb je het dan over de uitschakelel karakteriatiek?

Want die van 16A zijn B , die van 20 zijn C?

Chint is idd chinees...
Eaton? https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-c20.html

Is deze dan goed? Of welke bedoel jij dan?

Edit:
Ah, Eaton maakt deze blijkbaar niet in B karakteristiek, CHINT wel...
Dus deze moet het dan zijn?
Is B karakter dan beter als C ?

https://webshop.oosterber...p-n-b20-30ma-6ka/10371123

Het is voor België trouwens

[ Voor 21% gewijzigd door NoFate op 26-04-2024 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Nog eens getest, de nieuwe app overruled automatisch instellingen uit Ace of myEve.
Heb de Alfen ingesteld op 1 fase laden.
Situatie vóór, comfort staat duidelijk op 1,6 kW :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_4YzF0MIHsjGHDAm8HtHQk7quA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKHk3s0avxb7Ztk6u5HvzuKQ.jpg?f=fotoalbum_large

View nieuwe app, ik heb niets gewijzigd. Min. level automatisch op 4,2 kW en kan niet lager :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDHkzhcr387a7S8KkMytyBGzIws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/COtn6CIYjNzRjbOSxIzEHVX5.png?f=fotoalbum_large

Hierna openen myEve. Comfort min. level staat plots op 4,2 kW :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YStP83J9SHV5cvK-mMGfYyynGvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekm0mbziCTDE07JnPKee1bLb.jpg?f=fotoalbum_large

Of wat doe ik verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door dmod op 26-04-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Guy, woon in België, hier komt dit binnen :

3X32A, 400V (22,2 kVA)

Kan ik dan best ook een alamat nemen van 32A?
20A is denk ik voldoende, omdat de auto's toch maar 11 KW aankunnen? Of kan ik gewoon beter een 32A alamat nemen?
Toekomst gericht is mss de volgende auto wel 22Kw?

https://webshop.oosterber...p-n-b32-30ma-6ka/10371125

[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 26-04-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Is je laadpaal 3 x 16A of 3 x 32A?
Je stelt de automaat van de laadpaal in volgens de vereiste waarden van de laadpaal en niet deze van de hoofdzekering.
Gezien de hoofdzekering 32A ii zou ik de automaat van de laadpaal al zeker niet instellen op 32A.
(Ik heb een Alfen 32A en een hoofdzekering van 40A, de laadpaal staat dus ingesteld op 32A (met de 32A licentie).
11 kW is 16A en geen 20A.

Ik vermoed dat in de toekomst, zeker voor België, de laadvermogens niet gaan stijgen maar eerder (financieel gedwongen) eerder lager zullen zijn. Je hebt toch al gehoord van het capaciteitstarief in Vlaanderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NoFate schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:13:
[...]

Heb je het dan over de uitschakelel karakteriatiek?

Want die van 16A zijn B , die van 20 zijn C?

Chint is idd chinees...
Eaton? https://www.sandervunderi...lekautomaat-3p-n-c20.html

Is deze dan goed? Of welke bedoel jij dan?

Edit:
Ah, Eaton maakt deze blijkbaar niet in B karakteristiek, CHINT wel...
Dus deze moet het dan zijn?
Is B karakter dan beter als C ?

https://webshop.oosterber...p-n-b20-30ma-6ka/10371123

Het is voor België trouwens
C karakteristiek laat een hogere inschakelstroom toe. Heb je bij een laadpaal niet nodig. Dat wordt meestal gebruikt als je achter de automaat bijvoorbeeld een electromotor hebt, die op kortsluit basis aanloopt (kortsluit-anker-motor).

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een laadpaal via mijn leasemaatschappij gekregen en wordt beheerd door een tussenpartij. De communicatie verloopt via het mobiele netwerk, maar er zit ook een connectie met de P1-poort op van de slimme meter. Ik heb altijd begrepen dat de paal aan load-balancing doet.

Kan ik de laadpaal tegelijkertijd ook op mijn eigen netwerk aansluiten en met de MyEve app beheren of is dat niet mogelijk omdat het beheer via de tussenpartij loopt?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

MrScratch schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:05:
Ik heb een laadpaal via mijn leasemaatschappij gekregen en wordt beheerd door een tussenpartij. De communicatie verloopt via het mobiele netwerk, maar er zit ook een connectie met de P1-poort op van de slimme meter. Ik heb altijd begrepen dat de paal aan load-balancing doet.

Kan ik de laadpaal tegelijkertijd ook op mijn eigen netwerk aansluiten en met de MyEve app beheren of is dat niet mogelijk omdat het beheer via de tussenpartij loopt?
Ja dat kan, even een Ethernet kabel in de paal (Laten) aansluiten, en op je lokale netwerk aansluiten. Je Backoffice (tussenpartij zoals jij het noemt) moet je dan wel de login codes verstrekken zodat je met de MyEVE of ACE Installer app de laadpaal kan uitlezen. Sommige backoffices doen daar wat moeilijk over. Overleg in dat geval met je leasemaatschappij wat er mogelijk is, en hoe het eigendom van de paal precies is geregeld. Vaak ben je namelijk gewoon juridisch eigenaar van de laadpaal, ook al wordt die verleased.

Met de juiste argumenten ( Ik wil wel mijn broer, maar niet iedereen uit de buurt toestaan te laden op deze paal, ik wil zelf kunnen laden op de meest goedkope momenten, ik wil de paal kunnen uitlezen met Homey of HomeAssistant oid) krijg je meestal wel de juiste logon codes. Mits je die natuurlijk niet bewaard hebt tijdens de installatie ;-)

Ethernet aansluiting kan je in de basis zelf doen, er zit gewoon een RJ45 poort in de controller. FF deksel er af, kabeltje er in en hopla. Wel effe de prik er af zetten voordat je de kap er af schroeft.

[ Voor 20% gewijzigd door DaRealRenzel op 26-04-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:36

Dit kan mits de paal ook een ethernet verbinding heeft met je thuisnetwerk en je het password hebt.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:12:
[...]

Ja dat kan, even een Ethernet kabel in de paal (Laten) aansluiten, en op je lokale netwerk aansluiten. Je Backoffice (tussenpartij zoals jij het noemt) moet je dan wel de login codes verstrekken zodat je met de MyEVE of ACE Installer app de laadpaal kan uitlezen. Sommige backoffices doen daar wat moeilijk over. Overleg in dat geval met je leasemaatschappij wat er mogelijk is, en hoe het eigendom van de paal precies is geregeld. Vaak ben je namelijk gewoon juridisch eigenaar van de laadpaal, ook al wordt die verleased.
Oke, dat wachtwoord heb ik vorige week gehad omdat de paal gerepareerd ging worden en Alfen monteur om het wachtwoord kon vragen.

Alleen een ethernet kabel aansluiten gaat lastig worden. De paal staat 25 meter van mijn huis weg op parkeerplaats. Ik hoopte dat de huidige kabel die er ligt en naar de P1-poort van mijn meter gaat hiervoor kon worden gebruikt.

Op Home Asssistant aansluiten zou inderdaad geweldig zijn.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals hiervoor al geschreven, geen probleem.
Je loadbalancing loopt echter via de RJ11 poort van de Alfen (met de P1 poort van de DM).
Opname van de laadpaal in je eigen wifinetwerk loopt echter via de RJ45 poort in de Alfen en de ethernetpoort van de modem/router.

De verbinding van de backoffice loopt of via het 4G netwerk (daar kan je als particulier normaliter niet bij) of via die RJ45 poort.
Heb je nu maar één UTP kabel lopen (en loadbalancing) dan zal dat diegene zijn via de RJ11 en loopt de verbinding met de backoffice via de VG.
Je zal dus een extra verbinding moeten aanleggen tussen de RJ45 en de ethernetpoort. Of de bestaande UTP aan de aders splitsen en zowel aan de kant van de laadpaal een RJ11/RJ45 monteren als aan de zijde van de ethernetpoort en P1 poort (die laatsten moeten dan wel in elkaars buurt liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28
MrScratch schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:16:
[...]

Oke, dat wachtwoord heb ik vorige week gehad omdat de paal gerepareerd ging worden en Alfen monteur om het wachtwoord kon vragen.

Alleen een ethernet kabel aansluiten gaat lastig worden. De paal staat 25 meter van mijn huis weg op parkeerplaats. Ik hoopte dat de huidige kabel die er ligt en naar de P1-poort van mijn meter gaat hiervoor kon worden gebruikt.
Als ze een kabel met genoeg aders hebben gebruikt en je zelf een RJ45 stekkertje kan knijppen, dan kan je dezelfde kabel gebruiken. Zie bv MisteRMeesteR in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
MrScratch schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:16:
[...]

Op Home Asssistant aansluiten zou inderdaad geweldig zijn.
Dat gaat ook, door kabel te spitten. Gebruik de zoekfunctie, is hier al tientallen keren uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

dmod schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:19:
[...]

Dat gaat ook, door kabel te spitten. Gebruik de zoekfunctie, is hier al tientallen keren uitgelegd.
Als je P1 verbinding is aangesloten met een UTP CAT5e kabel, dan kan je inderdaad ongebruikte aders van je P1 kabel gebruiken om een 100Mbit Ethernet verbinding overheen te sturen. Misschien moet je dan wel even wat aders van je P1 aansluiting wisselen. Ethernet 100Mbps gebruikt aderparen OranjeWit - Oranje en GroenWit-Groen, RJ45 aansluiting 1, 2, 3 en 6. Aderparen BlauwWit-Blauw en BruinWin-Bruin kan je dan voor P1 signaal gebruiken en op een RJ11 connector krimpen. Er zijn zelfs mooie splitterblokjes in de handel waarmee je dat ook zonder het splitsen van de kabel kan doen.
Hou er even rekening mee dat een P1 signaal slechts tot ca. 10 meter door de P1 poort is gegarandeerd. Voor langere afstand heb je vaak een verlenger nodig, bijvoorbeeld die van Cedel (https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing). Die gebruikt ook een UTP kabel tussen de modules, echter ik weet zo 123 niet of die maar 1 paar of meerdere paren gebruikt.
Anders is het wellicht een optie om de P1 kabel er uit te trekken, en daarmee er twee UTP kabels in te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:46:
[...]

Als je P1 verbinding is aangesloten met een UTP CAT5e kabel, dan kan je inderdaad ongebruikte aders van je P1 kabel gebruiken om een 100Mbit Ethernet verbinding overheen te sturen. Misschien moet je dan wel even wat aders van je P1 aansluiting wisselen. Ethernet 100Mbps gebruikt aderparen OranjeWit - Oranje en GroenWit-Groen, RJ45 aansluiting 1, 2, 3 en 6. Aderparen BlauwWit-Blauw en BruinWin-Bruin kan je dan voor P1 signaal gebruiken en op een RJ11 connector krimpen. Er zijn zelfs mooie splitterblokjes in de handel waarmee je dat ook zonder het splitsen van de kabel kan doen.
Hou er even rekening mee dat een P1 signaal slechts tot ca. 10 meter door de P1 poort is gegarandeerd. Voor langere afstand heb je vaak een verlenger nodig, bijvoorbeeld die van Cedel (https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing). Die gebruikt ook een UTP kabel tussen de modules, echter ik weet zo 123 niet of die maar 1 paar of meerdere paren gebruikt.
Anders is het wellicht een optie om de P1 kabel er uit te trekken, en daarmee er twee UTP kabels in te trekken...
Ik heb zelf 40 meter utp getrokken voor de p1 (cat 6 exvb maar zal weinig uitmaken denk ik)
En het werkt perfect zelfs de solar charging.

In dit geval is een makkelijkere optie wellicht een homewizard p1 te kopen en de load balancing via daar te laten lopen, dan kan hij de bestaande kabel gebruiken voor internet...

Probleem is dat ik dat met de homewizard nog niet heb getest, staat nog op mijn ppersoonlijke planning, hopelijk dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
IvoB2 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:57:
Is je laadpaal 3 x 16A of 3 x 32A?
Je stelt de automaat van de laadpaal in volgens de vereiste waarden van de laadpaal en niet deze van de hoofdzekering.
Gezien de hoofdzekering 32A ii zou ik de automaat van de laadpaal al zeker niet instellen op 32A.
(Ik heb een Alfen 32A en een hoofdzekering van 40A, de laadpaal staat dus ingesteld op 32A (met de 32A licentie).
11 kW is 16A en geen 20A.

Ik vermoed dat in de toekomst, zeker voor België, de laadvermogens niet gaan stijgen maar eerder (financieel gedwongen) eerder lager zullen zijn. Je hebt toch al gehoord van het capaciteitstarief in Vlaanderen?
Hoi, het is een laadpaal met een vermogen tot max 22kw , dus 32A licentie, dus ik vermoed een 3x32A laadpaal ... :-)
In de kast van Infrax, zie ik een 3x32A zekering, in mijn kast de 2 x differentieels van 30 en 300ma , zijn op 40A....
Dus welke alamat moet ik dan nemen? de 32A versie neem ik aan? Type A, met karakter B of C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb zelf 40 meter utp getrokken voor de p1 (cat 6 exvb maar zal weinig uitmaken denk ik)
En het werkt perfect zelfs de solar charging.

In dit geval is een makkelijkere optie wellicht een homewizard p1 te kopen en de load balancing via daar te laten lopen, dan kan hij de bestaande kabel gebruiken voor internet...

Probleem is dat ik dat met de homewizard nog niet heb getest, staat nog op mijn ppersoonlijke planning, hopelijk dit weekend.
Ligt denk ik erg aan de meter die je hebt. Bij mij wilde het P1 signaal echt niet bij de laadpaal komen, zonder de 'versterkers' van Cedel. Zelfs met de actieve splitter van HomeWizard moest er nog prik op de splitter, om een data frame naar de laadpaal te krijgen.

HomeWizard integratie vereist toegang tot de laadpaal, en die activeren wil je denk ik niet overlaten aan een Backoffice, want je moet API toegang tot je P1 dongle invullen. Lijkt me niet handig als die info bij je backoffice terecht komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:09:
[...]
HomeWizard integratie vereist toegang tot de laadpaal, en die activeren wil je denk ik niet overlaten aan een Backoffice, want je moet API toegang tot je P1 dongle invullen. Lijkt me niet handig als die info bij je backoffice terecht komt...
Je kunt even je laptop inpluggen en het instellen...

Het is niet ideaal, maar persoonlijk zou ik dat liever doen dan de kabel te splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:11:
[...]

Je kunt even je laptop inpluggen en het instellen...

Het is niet ideaal, maar persoonlijk zou ik dat liever doen dan de kabel te splitten.
Moet je dus wel logon codes hebben he ;-) Bij een paal geplaatst door leasemaatschappij of energieboer, met een backoffice, heb je die niet altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:13:
[...]

Moet je dus wel logon codes hebben he ;-) Bij een paal geplaatst door leasemaatschappij of energieboer, met een backoffice, heb je die niet altijd...
Die heeft hij blijkbaar recentelijk ontvangen.

Hij wou zelf toegang tot de paal maar had geen mogelijkheid voor een nieuwe kabel te trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 21:35
IvoB2 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:44:
Je kan ook instellingen doen via de MyEve app die op Android/iOS draait.
Maar dan moet je de Alfen wel in je wifi netwerk opnemen door middel van een vaste UTP verbinding tussen de RJ45 poort van de laadpaal en de ethernetpoort van je modem/router.
De loadbalancing werkt op een UTP met RJ11 connector (tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM).
Indien geen mogelijkheid tot 2 UTP kabels (maar dat zou bij een nieuwe installatie geen probleem mogen geven) kan je de aders van de kabel voor de loadbalancing aan de uiteinden ook opsplitsen en voorzien van een RJ11 en 45 connector (onder voorbehoud dat je DM en modem/router niet te ver van elkaar staan).

De e-Niro 2019 laadt maar op één fase.
Om met een 3F laadpaal de 7 kW te behouden zal je dus een 32A op één fase moeten leveren en dat houdt doorgaans een 22 kW (3 x 32A) in. Dat vraagt wel een extra (eenmalig betalende) licentie voor ontgrendeling.
Bij 3F/16A (11 kW) zal één faéénde e-Niro maar met 3,4 kW laden.
Dankjewel voor de tips. Fijn om te horen dat ik via de app ook dingen kan instellen. Ik kies ervoor om de laadpaal af te laten monteren en in te laten stellen door een bedrijf voor nu maar wil wel de keuze om dingen aan te passen...uiteraard :)

De voedingakabel leg ik zelf en daar worden zeker twee utp kabels bij getrokken.

In de meterkast zit een 3x25A aansluiting. Kan ik er dan nog iets meer uit persen of blijft het bij die 3.4kw? De 1 fase e-Niro is nog maar voor een paar maanden dus vandaar alvast de voorbereiding op de 3fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWyjILm5m3iPNfFcMkS9vvbQbyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8s9effgwUCxdeh3h5K1SeyIB.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen waarom de laadsnelheid rond de 6.5kw blijft hangen?

Hij zou in princiepe 1x32a moeten kunnen doen, de hoofdzekering is 40a en dat is ook ingesteld in de loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
Wellicht is die 6.5 kw je SafeCurrent, de stroom die je veiligheidshalve krijgt wanneer loadbalancing geen signaal vanaf de P1 poort krijgt..of reduceert je kia de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Poelruitje schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:45:
Wellicht is die 6.5 kw je SafeCurrent, de stroom die je veiligheidshalve krijgt wanneer loadbalancing geen signaal vanaf de P1 poort krijgt..of reduceert je kia de stroom.
hij leest de current uit op de screenshot en solar werkte vandaag ook dus dat zal het niet zijn...

De Kia moet ik nakijken, maar ik heb paar dagen terug ook buiten met 11kw geladen, dus weet niet of dat het probleem gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
@Undersound3 als je de 22 kW paal gaat/laat plaatsen, kan die worden ingesteld op 20A (~4,6kW per fase).

Maar dan moet je voor de zekerheid wel de loadbalancing erbij hebben!

[ Voor 12% gewijzigd door Peter-036 op 27-04-2024 07:07 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Zal de vraag anders stellen, waarom kan ik in de nieuwe app min. comfort level niet lager instellen dan 4,2 kW terwijl dit in de myEve of Ace wel kan ?
Alfen is 1 fase ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDHkzhcr387a7S8KkMytyBGzIws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/COtn6CIYjNzRjbOSxIzEHVX5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 07:00
DaRealRenzel schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:46:
[...]

Ik heb niet gekeken welke aderparen normaal gebruikt worden op 1, 2, 3 en 6. Heb gewoon de 4 welke over waren gebruikt en werkt.
Had het wel aan kunnen passen want heb beide stekkers wel maar niet eens over nagedacht en werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peet3kabo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:24:
[...]

Ik heb niet gekeken welke aderparen normaal gebruikt worden op 1, 2, 3 en 6. Heb gewoon de 4 welke over waren gebruikt en werkt.
Had het wel aan kunnen passen want heb beide stekkers wel maar niet eens over nagedacht en werkt gewoon.
Goeie monteur gehad, die de P1 netjes op bruin en blauw aan heeft gesloten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
izzet3838 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:26:
[Afbeelding]

Hij zou in princiepe 1x32a moeten kunnen doen, de hoofdzekering is 40a en dat is ook ingesteld in de loadbalancing.
Snelheid in de wagen nagekeken en deze staat op max, iemand anders een idee wat het probleem zou kunnen zijn, zal ook eens proberen door lb eens uit te zetten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor je de loadbalancing uitzet zou ik toch eerst eens checken wat het verbruik van de rest van je woning is terwijl je aan het laden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:13
DaRealRenzel schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:24:
[...]

Bij P1 is het totaal niet belangrijk welke aderpaartjes je gebruikt, zo lang je maar 4 aders (eigenlijk 3 maar dat is lastiger aan te sluiten) van 2 paartjes gebruikt.
De volgorde is alleen belangrijk bij een ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:56:
Voor je de loadbalancing uitzet zou ik toch eerst eens checken wat het verbruik van de rest van je woning is terwijl je aan het laden bent.
Normaal heb ik nog wat over hoor, is eerder om kort te testen, daarna zet ik het spwieso weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

izzet3838 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:26:
[Afbeelding]

Hangt ook van je auto af he. Sommige auto's (oa oudere Nissan leaf) gaan gewoon niet harder dan 6.4 kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
de Peer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:58:
[...]

Hangt ook van je auto af he. Sommige auto's (oa oudere Nissan leaf) gaan gewoon niet harder dan 6.4 kW)
Is een KIA ev6 long range, dus dat zal het niet zijn.

In principe is 6.6 ook wel ok, maar wil gewoon weten wat de reden exact is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:26:
[...]

Normaal heb ik nog wat over hoor, is eerder om kort te testen, daarna zet ik het spwieso weer aan.
Hoeveel volt levert je netspanning op het ogenblik dat je laadt?
(Niet dat ik echt denk dat die zo laag is dat je op 32A maar 6,5 kW zou leveren maar we zijn bezig met allemogelijkheden uit te sluiten.)
Je bent de EV6 ook vanuit een eenfase leferpunt (1x32A) naar een interne 2 fase aan het laden (2x16A). Misschien zit er verlies op de interne combinatie van 2 fases of zit er intern op de EV6 een max. waarde wanneer slechts 2 fases gebruikt worden (2x14A ipv 2x16A)?

Ik heb een 1F32A Alfen laadpaal en een 1F32A interne omvormer in de e-Niro.
Op max vermogen haalt die ook maar max. 6.9 tot 7 kW. Dat is dus 29A ipv 32A (het net levert hier op zonnige dagen doorgaans 240 ipv 230V).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 27-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
DaRealRenzel schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:24:
[...]

Toch niet zo'n goede monteur.....groen en blauw😉

Geloof echt niet dat de meesten kijken wat ze aansluiten, is voor weinig geld zoveel mogelijk laadpalen weg trappen. En dan is het bij mij nog redelijk gedaan.
Heb foto's van collega's gezien dan schieten je echt de tranen in de ogen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:39:
[...]

Hoeveel volt levert je netspanning op het ogenblik dat je laadt?
(Niet dat ik echt denk dat die zo laag is dat je op 32A maar 6,5 kW zou leveren maar we zijn bezig met allemogelijkheden uit te sluiten.)
Je bent de EV6 ook vanuit een eenfase leferpunt (1x32A) naar een interne 2 fase aan het laden (2x16A). Misschien zit er verlies op de interne combinatie van 2 fases of zit er intern op de EV6 een max. waarde wanneer slechts 2 fases gebruikt worden (2x14A ipv 2x16A)?

Ik heb een 1F32A Alfen laadpaal en een 1F32A interne omvormer in de e-Niro.
Op max vermogen haalt die ook maar max. 6.9 tot 7 kW. Dat is dus 29A ipv 32A (het net levert hier op zonnige dagen doorgaans 240 ipv 230V).
Geen idee, hoe kan ik het voltage makkelijk nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, ik ken je huis niet.
Ik heb een volt en amperemeter op mijn systeem.

Geen display op de omvormer van PV gekoppeld aan het net?

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 27-04-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:40:
Tja, ik ken je huis niet.
Ik heb een volt en amperemeter op mijn systeem.

Geen display op de omvormer van PV gekoppeld aan het net?
Helaas niet nee, zal het even uitzoeken...
Thank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een wat domme vraag, maar ik kan niet een eenduidig antwoord vinden.

We gaan binnenkort een PHEV bestellen. Met in de toekomst waarschijnlijk een EV ernaast. Nu zie ik het niet zo zitten om halverwege de nacht de kabel om te pluggen. Dus ik dacht een laadpaal met dubbele aansluiting te zoeken. Kwam uit op de Alfen eve double. De prijs valt me alleen een beetje tegen.

Twee enkele lijkt fors goedkoper te zijn.

Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe. Nu een enkele en er eventueel later nog eentje naast? Of gelijk een dubbele?

Mijn aanname is dat load balancing in het laatste geval minder goed werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 27-04-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 15:05
dmod schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:23:
Zal de vraag anders stellen, waarom kan ik in de nieuwe app min. comfort level niet lager instellen dan 4,2 kW terwijl dit in de myEve of Ace wel kan ?
Alfen is 1 fase ingesteld.

[Afbeelding]
Bij mij juist hetzelfde. De nieuwe app past alleen de instellingen toe op de 3 fasen blijkbaar.
Als je bvb de power instelt op het minimum van 4.2kW en ik plug de enkelfasige Phev in dan laad deze maar op 1x6a=1.4kW
En de andere auto laad dan wel op 3x6a=4kW
Hopelijk komt er nog een update voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
SmalleSmets schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:50:
[...]

Bij mij juist hetzelfde. De nieuwe app past alleen de instellingen toe op de 3 fasen blijkbaar.
Als je bvb de power instelt op het minimum van 4.2kW en ik plug de enkelfasige Phev in dan laad deze maar op 1x6a=1.4kW
En de andere auto laad dan wel op 3x6a=4kW
Hopelijk komt er nog een update voor.
Intussen nog andere getuigenissen gezien met hetzelfde probleem. Is dus een bug en hierdoor voor mij onbruikbaar.
Best bug melden via de app, kwestie van aandacht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hoi , heeft er iemand privé een laadpaal gekocht met Backoffice , zodat je kan doorrekenen aan de werkgever? Alles in eigen beheer dus?

We kunnen een laadpaal kopen via de werkgever, maar dat is via Luminus, maar hun helpdesk is niks waard, je komt uit op een callcenter die van niks weten en die alleen maar tickets aanmaken waar nooit reactie op komt... Zo wil ik niet starten... En dan nog wss meer vragen dan dat je het privé doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 10:57
Krijg je een laadpas van de baas? Dan kun je gewoon zelf een backoffice regelen en kun je thuis laden met de laadpas van de baas. Je prive paal fungeert dan als een semi publiekelijke paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Magicw00b schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:09:
Krijg je een laadpas van de baas? Dan kun je gewoon zelf een backoffice regelen en kun je thuis laden met de laadpas van de baas. Je prive paal fungeert dan als een semi publiekelijke paal.
Ja , we hebben laadpassen, mijn vrouw heeft er 1 van Luminus en ik heb er 1 van fleetpass...
Dus als we badgen, dan krijgen we de terugstorting van eflux? En via eflux bepalen we dan zelf de tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hoi , iemand die me een goede winkel/installateur kan aanraden regio Limburg België? Mag ook NL zijn... Iemand die proper kan afwerken en wat uitleg kan geven over Backoffice en ook naservice kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
NoFate schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:19:
[...]

Ja , we hebben laadpassen, mijn vrouw heeft er 1 van Luminus en ik heb er 1 van fleetpass...
Dus als we badgen, dan krijgen we de terugstorting van eflux? En via eflux bepalen we dan zelf de tarieven?
Ja dat kan, ik doe dat hier ook, mijn werkgever heeft geen pilicy voor reimbursement dus we moesten onze kaart thuis kunnen gebruiken...

Je moet trouwens ook een paal met rfid nemen...

Belastinggewijs is het wel nog niet helemaal duidelijk aangezien je eigenlijk winst maakt, maar goed met reimbursement zou je ook winst kunnen maken, dus ze gaam dat ooit sws belasten...

Zie wel dat beide passen bij eflux werken wamat zon backoffice kun je 2 jaar niet opzeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
izzet3838 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:11:

Belastinggewijs is het wel nog niet helemaal duidelijk aangezien je eigenlijk winst maakt, maar goed met reimbursement zou je ook winst kunnen maken, dus ze gaam dat ooit sws belasten...
Interessant artikel in dit verband:

https://www.fleet.be/mag-...Gy3FfdQbJhtC8JSHLOuzS87iV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
NoFate schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:30:
Hoi , iemand die me een goede winkel/installateur kan aanraden regio Limburg België? Mag ook NL zijn... Iemand die proper kan afwerken en wat uitleg kan geven over Backoffice en ook naservice kan doen?
Zelf Alfen single s pro aangeschaft en laten installeren door Coolblue. Prima service en goede ervaring. Niet de goedkoopste, maar wel erg fijne service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
austin_77 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:15:
[...]

Zelf Alfen single s pro aangeschaft en laten installeren door Coolblue. Prima service en goede ervaring. Niet de goedkoopste, maar wel erg fijne service.
Ah , eens bekijken, zag niet zo direct meer dat ze nog Alfen deden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:59:
[...]

Bij P1 is het totaal niet belangrijk welke aderpaartjes je gebruikt, zo lang je maar 4 aders (eigenlijk 3 maar dat is lastiger aan te sluiten) van 2 paartjes gebruikt.
De volgorde is alleen belangrijk bij een ethernet kabel.
Klopt, maar als de monteur zo slim was geweest de oranje en groene aderparen op de RJ11 plug te krimpen, had je daar geen RJ45 op aan kunnen sluiten, althans niet zonder af te wijken van de IEEE 568B standaard. Want daar gebruikt men positie 1, 2, 3, en 6 met kleur volgorde Oranje Wit oranje groenwit groen voor 100MBit Ethernet. Tot 100MBit heb je blauw en bruin niet nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ook al gezien, maar dan zijn er weer allerlei kosten voor die 2de meter, en ik heb daar ook niet direct plaats voor in mijn meterkast...

Denk dat het zeker met de verkiezingen nog wel een paar jaar zal duren tot het op punt staat, gewoon zien dat ik mijn paal tegen dan heb terugverdien :).

Echt winst maken is niet mijn bedoeling, maar die paal heeft me wel 1.5k gekost, die zou ik graag terugzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De tweede meter is een digitale meter naast de bestaande meter.
Deze wordt geplaatst door de netbeheerder (Fluvius) en is an geruime tijd volstrekt gratis.
Je moet wel plaats hebben naast de eerste DM om de tweede te plaatsen.
Het is dus geen meettoestel in de automatenkast maar een tweede digitale meter waar je twee verschillende energiecontracten voor kan afsluiten.

In de praktijk gaat dat geen succes worden:
- Mensen met PV zouden dan BEV niet meer op de PV kunnen laden want die productie loopt via de eerste meter. Energetisch ook redelijke onzin want PV-overproductie is er doorgaans op de uren dat er meer aanbod van elektriciteit is dan vraag. Die overproductie wordt ipv te laden in de accu van een EV dan gewoon terug op het net gepompt en nadien gaat men laden wanneer het de gebruiker beter uitkomt (de hogere tarieven van een dynamisch contract op de uren dat er meer vraag dan aanbod is kan de salarisrijder niet schelen want wordt toch door werkgever betaald). Weer een incentive mincen om mee te werken aan de transitie.
- In rijwoningen en appartementen is er doorgaans nauwelijks plaats voor een tweede digiale meter.
- Werknemers wonen ook nogal eens in huurwoningen, je plaatst daar geen tweede digitale meter zonder toestemming van de eigenaar en deze heeft geen voordelen aan de salarisauto van zijn huurder.
- In tegenstelling tot wat in het artikel wordt beweert wordt volgens de huidige wetgeving het vermogen van de twee meters wel degelijk bij elkaar opgeteld. Je zal als bewoner dus wel degelijk een hoger capaciteitstarief betalen wanneer je sneller wil laden.
- De netbeheerder kan nu al niet volgen met de uitrol van de eerste digitale meter. Wat zouden ze dan tienduizenden tweede meters gaan plaatsen?
- Werknemers moeten nu doorgaans ook geen geld voorschieten. Integendeel.
De laadvergoeding word(, hier toch, automatisch verrekend via een back office. Dat betekent dat na afsluiten van de maand twee weken later het geld op de rekening van de werknemer staat. Zijn eigen stroomfactuur krijgt hij ook later en wordt niet on the spot verrekend en bij een jaarnota krijgt hij de factuur zelfs pas maanden later. De laadvergoeding staat dus doorgaans eerder op de bankrekening van de werknemer dan dat men de factuur ontvangt van de energieleverancier.

De enige twee "voordelen" voor de werknemer die Stroohm oplijst (geen rekening houden met capaciteitstarief en geen kosten voorschieten) zijn in de meeste gevallen dus al onzin.

Werknemers met een laadkaart gaan dan gewoon openbaar en/of op het werk laden en dan zijn ze van al die zever verlost.

Dat is dus gewoon ingewikkeld doen voor iets dat al zeer eenvoudig geregeld is.

Heeft de fiscus geen andere katten te geselen dan achter een paar centen aan te gaan en daar eerst tienduizenden meters extra voor te laten plaatsen door een semi overheidsdienst op kosten van de gemeenschap?

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 28-04-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 10:57
NoFate schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:19:
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-09 07:58
Hi, vandaag klapte 1 fase er bij mij uit. (3 fase aansluiting thuis)

Na check in meterkast bleek het niet de vaatwasser, Quooker of iets in slaapkamers boven. Toen ik de automaat van mijn Alfen S Line weer aanzetten knalde dezelfde fase er weer uit..

Heb Alfen S line nu 8 maanden naar tevredenheid in gebruik (prive bezit) en dit is niet eerder gebeurd.

Iemand een idee?
Eerste gedachte was regen/vocht..

Laat de automaat nu uit, en morgen leverancier &installateur bellen. Hopelijk snelle service mogelijk want moet wel kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
DaRealRenzel schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:48:
[...]

Klopt, maar als de monteur zo slim was geweest de oranje en groene aderparen op de RJ11 plug te krimpen, had je daar geen RJ45 op aan kunnen sluiten, althans niet zonder af te wijken van de IEEE 568B standaard. Want daar gebruikt men positie 1, 2, 3, en 6 met kleur volgorde Oranje Wit oranje groenwit groen voor 100MBit Ethernet. Tot 100MBit heb je blauw en bruin niet nodig....
Gesproken vanuit de standaard heb je gelijk.
Maar is het ook daadwerkelijk nodig? Wat als je willekeurige kleuren gebruikt en het werkt gewoon?????
De monteur heeft hier sowieso niet de manual gevolgd want daarin staat omschreven welke aderparen (kleuren) hij moet gebruiken voor de P1 poort.
Wat ik zeg, bij mij werkt gewoon. Afgeweken van de standaard, en ja ik weet wat de kleurcode volgens de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:55

GJA

kaneda_14 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:22:

Na check in meterkast bleek het niet de vaatwasser, Quooker of iets in slaapkamers boven. Toen ik de automaat van mijn Alfen S Line weer aanzetten knalde dezelfde fase er weer uit..

Heb Alfen S line nu 8 maanden naar tevredenheid in gebruik (prive bezit) en dit is niet eerder gebeurd.

Iemand een idee?

Laat de automaat nu uit, en morgen leverancier &installateur bellen. Hopelijk snelle service mogelijk want moet wel kunnen laden.
Ook als de auto niet aangesloten is?
Bij mij was er 1 van de 3 omvormers in de auto stuk.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
GJA schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:55:
[...]

Ook als de auto niet aangesloten is?
Bij mij was er 1 van de 3 omvormers in de auto stuk.
Gelukkig gebeurde het dat wij weg waren met de auto, was dus niet aangesloten.
Buitenkant van de Alfen toont geen zichtbare beschadigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth

Iemand een idee?

Bijna altijd is de lader dan niet goed dicht gemaakt (dicht gekit) door de installateur en zit er iets van een slak aan de achterkant van de printplaten en zijn er onderdelen kapot.
Ook goed checken of de wartels en de dopjes waar de signaal kabels doorheen lopen goed afsluiten.
Ik zie dit bijna wekelijks voorkomen.
Check alle printplaten aan de onderkant of bel Alfen zodat er een montuer langs komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6L9qeFGC2Nk7MooWDsAkNoXka0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMDGQ9nse1eZY4Nt16LwfjRt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Daveth op 29-04-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52

Iemand een idee?

yup. Ook zoiets gehad. 2 vd 3 fasen eruit en ook de laadpaalgroep tijdens afwezigheid. Bleek vocht in de laadpaal te zitten, waardoor kortsluiting. Was na 1,5 jaar. Installateur gebeld en toen bleek er een rubber afdichtingsring bij de installatie vergeten te zijn. Op kosten vd installateur een nieuw binnenwerk gehad. De buitenste rubberring was er wel, de binnenste niet bij de initiële installatie (ik heb dus een vast kabel). Ik heb bij mij ook de verbrande printplaat gezien en dat zou ook best een slakje kunnen zijn geweest. Zeker als ze jong zijn glibberen ze door het kleinste gaatje naar binnen.

Het duurde bij mij wel 2,5 week voordat ze kwamen, dus wel een paar keer duur elders moeten laden! Aan de telefoon probeerden ze ook nog de schuld op mij af te schuiven dat ik in de meterkast gerommeld zou hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF1JAipwkE7dnV3YWUiep73t9B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Rqy4TxGeuRTrq7yYKL3sE9e.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door kisik op 29-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
IvoB2 schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:30:

- In tegenstelling tot wat in het artikel wordt beweert wordt volgens de huidige wetgeving het vermogen van de twee meters wel degelijk bij elkaar opgeteld. Je zal als bewoner dus wel degelijk een hoger capaciteitstarief betalen wanneer je sneller wil laden.
Bron ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Netbeheerder Fluvius*.
Naar aanleiding om zelf een tweede digitale meter te plaatsen (exact om dezelfde reden, een PAP voor de woning op variabel tarief met hoge TLV en een SAP voor de laadpaal op dynamisch tarief) uitvoering schriftelijk met hen gecommuniceerd betreffende de dos en don'ts. Communicatie dateert van 2023.

En om dezelfde redenen GEEN PAP geïnstalleerd.
Voor het capaciteitstarief maakt het niet uit (het totaal van het gelijktijdig vermogen van de twee meters wordt weerhouden voor de maandelijkse kwartierpiek) en PV kan enkel via één digitale meter dus kiezen tussen auto of woning (en hier is het lonender om dat op de woning te doen).

De regeling kan uiteraard altijd aangepast worden maar moest dat zo zijn dan loopt het, bij iedere woning waar dat kan en voorzien van een thuislaadpaal, weer storm voor een SAP om het capaciteitstarief te kunnen splitsen. :+

*En het zijn zij die de (tweede) digitale meter plaatsen, beheren en de rekening maken wat betreft capaciteitstarief en niet een private firma zoals Stroohm.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand hier toevallig met E-flux als backend en een tankkaart van Fleespass OF Luminus? (Belgie)

we hebben deze tankkaartjes van onze werkgever, maar ik zie deze niet als roaming partner?

https://e-flux.io/producten/roaming-netwerk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:40
NoFate schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:41:
Iemand hier toevallig met E-flux als backend en een tankkaart van Fleespass OF Luminus? (Belgie)

we hebben deze tankkaartjes van onze werkgever, maar ik zie deze niet als roaming partner?

https://e-flux.io/producten/roaming-netwerk/
Ja, werkt prima.
Luminus maakt gebruik van whitelabelling van EVC-NET en dat is LastMileSolutions als ik het goed herinner.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:52:
[...]

Netbeheerder Fluvius*.
Naar aanleiding om zelf een tweede digitale meter te plaatsen (exact om dezelfde reden, een PAP voor de woning op variabel tarief met hoge TLV en een SAP voor de laadpaal op dynamisch tarief) uitvoering schriftelijk met hen gecommuniceerd betreffende de dos en don'ts. Communicatie dateert van 2023.

En om dezelfde redenen GEEN PAP geïnstalleerd.
Voor het capaciteitstarief maakt het niet uit (het totaal van het gelijktijdig vermogen van de twee meters wordt weerhouden voor de maandelijkse kwartierpiek) en PV kan enkel via één digitale meter dus kiezen tussen auto of woning (en hier is het lonender om dat op de woning te doen).

De regeling kan uiteraard altijd aangepast worden maar moest dat zo zijn dan loopt het, bij iedere woning waar dat kan en voorzien van een thuislaadpaal, weer storm voor een SAP om het capaciteitstarief te kunnen splitsen. :+

*En het zijn zij die de (tweede) digitale meter plaatsen, beheren en de rekening maken wat betreft capaciteitstarief en niet een private firma zoals Stroohm.
Da is toch eigenlijk 8)7 |:( .

Volgens mij weet Massin dit gewoon ook niet en gaat hij uit van "ahja andere digitale meter dus apart piektarief".
Ergens is de redenering van Fluvius heel krom want het piektarief was vooral om op wijkniveau het gebruik van stroom te spreiden, het feit dat er twee meters op 1 feed hangen is niet het probleem van Fluvius maar van de bouwheer die indertijd zijn kabel legde tot aan de woning.

Gek eigenlijk...

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Kan iemand mij uitleggen waarom Alfen momenteel blijft hangen op 2,5kW (solar), terwijl er ruimschoots overschot PV productie is.

Hier mijn settings. Is ingesteld op 1 fase laden, en geen beperking ingesteld in auto (iX3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/We1Lx9FGwJtFChg-IBu7ZSIdRag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNb4Hgxw5hKyGxnpf9jqHhhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrVXBfFK6PT9T9ym19E9cvVcbws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2957SCSPJAeWgabNOjPKE2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8jw0SCgY3V-pSujld4dSn789zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVo5g9zoC904e1K2pDRrxKdT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCV6FdZfZ6p8dxsovVKgcA0Ruok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGFUjdqW7LB95gYzZ1puiFhz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dmod schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:49:
Kan iemand mij uitleggen waarom Alfen momenteel blijft hangen op 2,5kW (solar), terwijl er ruimschoots overschot PV productie is.

Hier mijn settings. Is ingesteld op 1 fase laden, en geen beperking ingesteld in auto (iX3).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je kunt het zelf het beste aflezen, aan de meldingen in de log. Daar staat meestal de reden van de beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:46:
Ergens is de redenering van Fluvius heel krom want het piektarief was vooral om op wijkniveau het gebruik van stroom te spreiden, het feit dat er twee meters op 1 feed hangen is niet het probleem van Fluvius maar van de bouwheer die indertijd zijn kabel legde tot aan de woning.

Gek eigenlijk...
Vanuit het standpunt van de netbeheerder is daar toch niets gek aan?
Of je verbruik in de woning nu over één meter gaat of gelijktijdig over 2 meters, het net wordt hetzelfde belast.
Het standpunt van Stroohm is juist verkeerd want je gaat eigenaars van een salarisauto nu juist het gebruik van zoveel mogelijk PV stroom richting accu EV ontzeggen (dat het net juist niet belast, niet door stroom van dat net af te nemen noch door stroom richting net te sturen indien het richting accu EV kan gaan) maar hun juist stimuleren altijd via het net af te nemen (de prijs van de energie of dat nu vast of dynamisch is maakt de salarisrijder niet uit want hij/zij krijgt die kost toch integraal terugbetaald).

Wat de bouwheer en de kabel tot aan de woning ermee te maken hebben begrijp ik niet.
Of je nu één of twee digitale meters hebt maakt niet uit. De kabelaansluiting tussen straatniveau (laagspanningsnet) en woning blijft dezelfde. Intern in de woning wordt de PAP doorgelust naar de SAP.
Echter is niet iedere bestaande woning voorzien om twee digitale meters vlak in elkaar buurt te hangen zodat ze met elkaar verbonden kunnen worden. En al zeker niet in rijhuizen en appartementen. In oudere woningen hangt de meter doorgaans ergens in de gang/leefruimte en in appartementen, ook nieuwbouw, hangen deze al vlak tegen elkaar in een technische ruimte.

Jet zou dat technisch allemaal wel kunnen oplossen maar welke werkgever gaat daar extra budget voor uittrekken? Het belastingregime van de werknemers is immers niet zijn probleem.
Kortom, het sop lijkt me de kool niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:56:
[...]

je kunt het zelf het beste aflezen, aan de meldingen in de log. Daar staat meestal de reden van de beperking.
dit zegt de log

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N1KDymOSmdeJOKj4vR8U4BHwEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91XtGL5SRjPacefgDPTOWQMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ok, en wat staat er bij charging profiles? zit daar niet de beperkende factor?
om de 1 of andere reden wordt 11A als 'full capacity' gezien

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:13:
[...]

Ok, en wat staat er bij charging profiles? zit daar niet de beperkende factor?
om de 1 of andere reden wordt 11A als 'full capacity' gezien
Dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oefaReTmnWnFabtiMmzygWzUMug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQBrQ8qhklKrcOKdLofbKPeS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmm oke.
Zie ook deze post:
NtotheO in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

misschien heeft dat er iets mee te maken? Want de log geeft aan dat je charging profile de beperkende factor is.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmod
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:17:
Hmm oke.
Zie ook deze post:
NtotheO in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

misschien heeft dat er iets mee te maken? Want de log geeft aan dat je charging profile de beperkende factor is.
Heb het gevonden. Het is die verdomde nieuwe app. Ik had daar max vermogen op 7,4 gezet, maar die denkt nog altijd in 3 fasen en mijn Alfen is ingesteld op 1 fase, vandaar dus 2,5 (+/- 10A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 16:15
Ik snap de allure van alfen solar charging wel, het is makkelijk, geen extra dingen nodig. Maar als je een beetje tweaker kennis hebt kan je voor solar charging beter over gaan op `evcc`, wat @dmod zegt zijn dingen die te vaak voorkomen in alfen programmatuur. Join the dark side ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
EVCC is niet gratis als je de "verkeerde" hardware hebt toch? Of is dat inmiddels anders?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 16:15
V_ger schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:17:
EVCC is niet gratis als je de "verkeerde" hardware hebt toch? Of is dat inmiddels anders?
Klopt voor alfen is het helaas nodig om sponsorship nodig te hebben: https://github.com/sponsors/evcc-io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
shadylog schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:50:
Ik snap de allure van alfen solar charging wel, het is makkelijk, geen extra dingen nodig. Maar als je een beetje tweaker kennis hebt kan je voor solar charging beter over gaan op `evcc`, wat @dmod zegt zijn dingen die te vaak voorkomen in alfen programmatuur. Join the dark side ;)
Alle respect hiervoor en je hebt uiteraard gelijk, alleen heb ik niet voldoende technische bagage (en tijd) om mij hieraan te wagen. Ben wsl ook geen "echte" tweaker 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:05
shadylog schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:23:
[...]

Klopt voor alfen is het helaas nodig om sponsorship nodig te hebben: https://github.com/sponsors/evcc-io
je kan ook trial token gebruiken gedurende een week of 2...
wordt regelmatig aangepast als de periode verlopen is

https://docs.evcc.io/docs/sponsorship/

# trial token, valid until 2024-05-19
sponsortoken: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJleHAiOjE3MTYwNjk2MDAsImlhdCI6MTcxNDM0MTYwMCwiaXNzIjoiZXZjYy5pbyIsInN1YiI6IlRyaWFsIFNwb25zb3JzaGlwIPCfkqsiLCJzcGUiOnRydWUsInNyYyI6Im1hIn0.MZwbwjplz2dIRJL-qRI2doSyjPgwv-K_z9zF20GyPkA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:49:
Misschien een wat domme vraag, maar ik kan niet een eenduidig antwoord vinden.

We gaan binnenkort een PHEV bestellen. Met in de toekomst waarschijnlijk een EV ernaast. Nu zie ik het niet zo zitten om halverwege de nacht de kabel om te pluggen. Dus ik dacht een laadpaal met dubbele aansluiting te zoeken. Kwam uit op de Alfen eve double. De prijs valt me alleen een beetje tegen.

Twee enkele lijkt fors goedkoper te zijn.

Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe. Nu een enkele en er eventueel later nog eentje naast? Of gelijk een dubbele?

Mijn aanname is dat load balancing in het laatste geval minder goed werkt.
Iemand hier nog een sterke mening over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38
Het zal maar zelden nodig zijn om zowel de PHEV als de (full) EV elke nacht te moeten laden, dus zou je met 1 laadpaal toe kunnen.
Als dat echt niet kan, kun je een 2e laadpaal als 'slave' (laten) bijplaatsen, dan werkt de loadbalancing 'gewoon'.
Ook zou je de PHEV, in de nacht(en) dat de BEV aan de laadpaal staat, met een granny-loader kunnen laden.
Dus vooreerst kun je ruim toe met 1 laadpaal, of een zwaar(der) stopcontact en een granny-loader.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peter-036 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:05:
Het zal maar zelden nodig zijn om zowel de PHEV als de (full) EV elke nacht te moeten laden, dus zou je met 1 laadpaal toe kunnen.
Als dat echt niet kan, kun je een 2e laadpaal als 'slave' (laten) bijplaatsen, dan werkt de loadbalancing 'gewoon'.
Ook zou je de PHEV, in de nacht(en) dat de BEV aan de laadpaal staat, met een granny-loader kunnen laden.
Dus vooreerst kun je ruim toe met 1 laadpaal, of een zwaar(der) stopcontact en een granny-loader.
Nouja, ding is dat we allebei gewoon werken. En dus graag sochtends met een volle auto weg rijden.

Maar je hebt wel een punt. Dit zal niet altijd het geval zijn. En op werk kunnen we ook laden als het meezit.

Eens kijken wat een granny loader is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Peter-036 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:05:
Alfen laders kunnen helemaal niet als master/slave werken, als je meerdere laders samen wil laten werken moet je een licentie voor SCN aanvragen en deze instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
Daveth schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:24:
[...]

Bijna altijd is de lader dan niet goed dicht gemaakt (dicht gekit) door de installateur en zit er iets van een slak aan de achterkant van de printplaten en zijn er onderdelen kapot.
Ook goed checken of de wartels en de dopjes waar de signaal kabels doorheen lopen goed afsluiten.
Ik zie dit bijna wekelijks voorkomen.
Check alle printplaten aan de onderkant of bel Alfen zodat er een montuer langs komt.[Afbeelding]
Dank voor de reacties!
Installateur komt binnenkort, wegens schoolvakantie even onduidelijk nog wanneer.

Ik zal letten op de rubber ringen, wartels etc.
Zou je kunnen toelichten hoe/wat waar te kitten? Kan de kap er dan nog wel af?

Ik heb de Alfen aan de wand, met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peet3kabo schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:11:
[...]

Gesproken vanuit de standaard heb je gelijk.
Maar is het ook daadwerkelijk nodig? Wat als je willekeurige kleuren gebruikt en het werkt gewoon?????
De monteur heeft hier sowieso niet de manual gevolgd want daarin staat omschreven welke aderparen (kleuren) hij moet gebruiken voor de P1 poort.
Wat ik zeg, bij mij werkt gewoon. Afgeweken van de standaard, en ja ik weet wat de kleurcode volgens de standaard is.
100mb Ethernet kan je ook nog wel over korte afstand over platte 4 aderige kabel, ala telefoondraad werkend krijgen. Maar als je de volledige 100 meter wilt overbruggen, zal je toch echt Twisted Pair moeten gebruiken. Het hele idee van Twisted Pair is overspraak op de kabel te onderdrukken. Haal maar eens een lang stuk uit de mantel, dan zal je zien dat de twisting bij elk aderpaar net iets anders verloopt. Hierdoor wordt de golf op het ene paar niet verstoord door de golf op het andere paar.
Bij 10MBit is het signaal nog maar iets meer dan 10 mHz. Bij 100MBit en GigaBit is dat al 125 mHz. En 10Gbps over koper vereist al 500 mHz als draaggolf. Met die frequenties is crosstalk een wezenlijk probleem, wat door de twisting grotendeels teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
DaRealRenzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:41:
[...]

100mb Ethernet kan je ook nog wel over korte afstand over platte 4 aderige kabel, ala telefoondraad werkend krijgen. Maar als je de volledige 100 meter wilt overbruggen, zal je toch echt Twisted Pair moeten gebruiken. Het hele idee van Twisted Pair is overspraak op de kabel te onderdrukken. Haal maar eens een lang stuk uit de mantel, dan zal je zien dat de twisting bij elk aderpaar net iets anders verloopt. Hierdoor wordt de golf op het ene paar niet verstoord door de golf op het andere paar.
Bij 10MBit is het signaal nog maar iets meer dan 10 mHz. Bij 100MBit en GigaBit is dat al 125 mHz. En 10Gbps over koper vereist al 500 mHz als draaggolf. Met die frequenties is crosstalk een wezenlijk probleem, wat door de twisting grotendeels teniet wordt gedaan.
Tuurlijk is het bedacht voor een reden en getest.
Maar met andere paren blijft je gewoon gebruik maken van twisted pair. Alleen andere kleuren op andere plek in de kabel. Ik lees hier niet dat dat ook invloed op elkaar heeft.......
Zou kunnen hoor maar zover rijkt mijn kennis niet iig.
Heb hier gewoon gebruik gemaakt van de netwerk kabel welke geïnstalleerd is en niet een simpele telefoon kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daveth schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:09:
[...]

Alfen laders kunnen helemaal niet als master/slave werken, als je meerdere laders samen wil laten werken moet je een licentie voor SCN aanvragen en deze instellen.
Dus dat zou een argument voor een dubbele zijn dan?

Overigens zou zon granny charger voor de phev voldoende zijn voor een nacht lijkt me. 26kWh accu.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:03:
[...]

Overigens zou zon granny charger voor de phev voldoende zijn voor een nacht lijkt me. 26kWh accu.
Nadeel van zo'n dubbele is natuurlijk dat je geen vaste kabel hebt.

Ik zou echt niet meer zonder willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:16:
[...]

Nadeel van zo'n dubbele is natuurlijk dat je geen vaste kabel hebt.

Ik zou echt niet meer zonder willen...
Extra kabel is zo gekocht toch? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:03:
[...]

2 enkelen zou ook heel goed kunnen als er SCN licenties bij zijn, dan kan je deze ook op twee verschillende plaatsten neerzetten (is vaak handiger met meerdere auto's), en je hebt dan de keuze uit vaste kabel en socket versie, bij de dubbelen heb je alleen een socket versie.
Persoonlijk vind ik de dubbellen ook erg groot voor privé gebruik, als deze bij een bedrijf staat op een grote parkeerplaats valt dat niet op maar in je tuin is het een groot apparaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Daveth op 30-04-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
kaneda_14 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:30:
[...]

Dank voor de reacties!
Installateur komt binnenkort, wegens schoolvakantie even onduidelijk nog wanneer.

Ik zal letten op de rubber ringen, wartels etc.
Zou je kunnen toelichten hoe/wat waar te kitten? Kan de kap er dan nog wel af?

Ik heb de Alfen aan de wand, met vaste kabel.
Het zijn vooral de 4 gaten waar deze opgehangen word, vaak worden niet alle 4 de punten gebruikt en dan blijven de gaten in de achterkant van de kast open.
Wartels die niet goed afsluiten en de 2 afdekrubbers waar de signaal kabels doorheen gaan, deze punten moet je bekijken en als het nodig is dicht kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
DaRealRenzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:41:
[...]

Maar dit verhaal gaat toch over de P1 kabel (waar RS232) overheen gaat en niet over ethernet?
P1 (RS232) is helemaal niet belangrijk hoe deze aangesloten is zolang je maar 2 ader paartjes gebruikt en deze aan beide kanten op een RJ11 (en nee niet RJ12) dan werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:10:
[...]

Vanuit het standpunt van de netbeheerder is daar toch niets gek aan?
Ik vind van wel, ze hangen 2 digitale meters en combineren dan het piek tarief. Ik vind dat gek want dat kunnen even goed op dat adres 2 appartementen geworden zijn via dezelfde feed in.
Of je verbruik in de woning nu over één meter gaat of gelijktijdig over 2 meters, het net wordt hetzelfde belast.
Ja, en da's mijn punt: het is op wijk niveau. Als ik 2 appartementen maak in een woning dan is het hetzelfde maar dan worden die 2 pieken wel apart gedaan :? .
Als ik een blok bouw met 8 appt en ik laad een feed leggen dan zijn het 8 aparte piektarieven.
Het standpunt van Stroohm is juist verkeerd want je gaat eigenaars van een salarisauto nu juist het gebruik van zoveel mogelijk PV stroom richting accu EV ontzeggen (dat het net juist niet belast, niet door stroom van dat net af te nemen noch door stroom richting net te sturen indien het richting accu EV kan gaan) maar hun juist stimuleren altijd via het net af te nemen (de prijs van de energie of dat nu vast of dynamisch is maakt de salarisrijder niet uit want hij/zij krijgt die kost toch integraal terugbetaald).
Helemaal eens, fiscaaltechnisch is dit de beste zwart/wit oplossing maar vanuit een financieel standpunt (door nettarieven versus kale energieprijs) is dit compleet van de pot gerukt.
Natuurkundig gezien maakt het natuurlijk niet uit, dat zonnevermogen van de ene meter wordt lokaal door de auto via de andere meter "binnen genomen" maar financieel is het natuurlijk 8)7
Wat de bouwheer en de kabel tot aan de woning ermee te maken hebben begrijp ik niet.
Ja beetje dat vorige verhaal he, je legt een kabel, die kabel is ik noem maar wat: 20mm² dan kan je daar bv prima 2 meters op hangen maar ik vind het echt absurd dat Fluvius de pieken samen telt voor een aparte meter voor laadpaal maar tegelijk de zonnestroom niet rechtstreeks 1 op 1 kan doorrekenen want dan zijn het opeens wel 2 aparte meters.

Die mannen sporen niet.
Of je nu één of twee digitale meters hebt maakt niet uit. De kabelaansluiting tussen straatniveau (laagspanningsnet) en woning blijft dezelfde. Intern in de woning wordt de PAP doorgelust naar de SAP.
Echter is niet iedere bestaande woning voorzien om twee digitale meters vlak in elkaar buurt te hangen zodat ze met elkaar verbonden kunnen worden. En al zeker niet in rijhuizen en appartementen. In oudere woningen hangt de meter doorgaans ergens in de gang/leefruimte en in appartementen, ook nieuwbouw, hangen deze al vlak tegen elkaar in een technische ruimte.

Jet zou dat technisch allemaal wel kunnen oplossen maar welke werkgever gaat daar extra budget voor uittrekken? Het belastingregime van de werknemers is immers niet zijn probleem.
Kortom, het sop lijkt me de kool niet waard.
Ik weet niet wat een SAP of PAP is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:17:
[...]

Extra kabel is zo gekocht toch? :?
Ja maar die blijft dan toch rondslingeren, bij de vaste kabel kun je die makkelijk kwijt, en met een socket model heb je ook het risico dat mensen de kabel kunnen stelen denk ik, tenzij je die permanent kan locken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peet3kabo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:39:
[...]

Tuurlijk is het bedacht voor een reden en getest.
Maar met andere paren blijft je gewoon gebruik maken van twisted pair. Alleen andere kleuren op andere plek in de kabel. Ik lees hier niet dat dat ook invloed op elkaar heeft.......
Zou kunnen hoor maar zover rijkt mijn kennis niet iig.
Heb hier gewoon gebruik gemaakt van de netwerk kabel welke geïnstalleerd is en niet een simpele telefoon kabel.
Tuurlijk, alles kan. En het maakt technisch niet zoveel uit welke aderparen jij voor Ethernet gebruikt, en welke voor je P1 signaal. Het zal best werken voor een relatief korte afstand.
Maar net zoals we bij electriciteit hebben afgesproken dat de fase op bruin zit, en de aarde op groen-geel, is er ook voor andere geleiders een standaardisatie afspraak. Das niet zozeer voor jezelf, maar voor een ander die komt repareren of e.e.a. heeft overgenomen, zodat die ook weet wat er over een draadje gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:32:
Ja, en da's mijn punt: het is op wijk niveau. Als ik 2 appartementen maak in een woning dan is het hetzelfde maar dan worden die 2 pieken wel apart gedaan :? .
Als ik een blok bouw met 8 appt en ik laad een feed leggen dan zijn het 8 aparte piektarieven.
Dat is een begrijpelijk punt maar het echte punt is uiteraard dat het capaciteitstarief niet op wijkniveau wordt afgerekend maar op woningniveau.
Voor een grootverbruiker maakt het ook geen verschil. Of je nu via één meter 10 kW vermogen trekt of via twee meters 5 + 5 kW, het capaciteitstarief blijft gelijk. Het maakt alleen een verschil wanneer je op de meter van de laadpaal 9 kW trekt en op die van de woning (door bv. PV) maar één 1 kW. Dan betaal je, door de forfaitaire ondergrens geen 10 maar 11,5 kW capaciteitstarief.
Die regelgeving is louter administratief en kan eenvoudig aangepast worden (want technisch wijzigt de situatie niet) maar dat is, bij mijn weten, niet zo.
Mijn punt is dus gewoon dat de situatie op dit ogenblik niet zo is als voorgesteld door Stroohm.
Moesten zij de VREG (want zij zijn de regulator die na raadpleging van de stakeholders de nettarieven opleggen en Fluvius heeft geen andere keuze dan dit te volgen) kunnen bewegen dit te wijzigen zoveel te beter.
Helemaal eens, fiscaaltechnisch is dit de beste zwart/wit oplossing maar vanuit een financieel standpunt (door nettarieven versus kale energieprijs) is dit compleet van de pot gerukt.
Natuurkundig gezien maakt het natuurlijk niet uit, dat zonnevermogen van de ene meter wordt lokaal door de auto via de andere meter "binnen genomen" maar financieel is het natuurlijk 8)7
Moest men het NL saldertingssysteem toepassen (dat men de kosten eveneens kan sladeren) zou dit idd een oplossing zijn (maar dat veroorzaakt dan weer andere technische problemen). Je kan op de ene meter idd je stroom op het net duwen en via de andere meter terug binnenhalen (wat je in feite ook doet want je stroom volgt de kortste weg) maar, zoals je zelf beseft, financieel is dat voor de salarisrijder een strop gezien hij van de energieleverancier minder voor zijn geïnjecteerde stroom krijgt dan hij bij afname moet betalen + op dat laatste worden dan nog eens accijnzen, heffingen en BTW geheven.
Ja beetje dat vorige verhaal he, je legt een kabel, die kabel is ik noem maar wat: 20mm² dan kan je daar bv prima 2 meters op hangen maar ik vind het echt absurd dat Fluvius de pieken samen telt voor een aparte meter voor laadpaal maar tegelijk de zonnestroom niet rechtstreeks 1 op 1 kan doorrekenen want dan zijn het opeens wel 2 aparte meters.
Fluvius volgt de haar opgelegde regelgeving en die is momenteel nu eenmaal zo.
Fluvius vindt die regels niet zelf uit. Het is maar een stakeholder zoals de rest.
Fluvius heeft in se ook niets te maken met de fiscale regelgeving omtrent salarisauto's.

In België heb je dan ook nog eens het bijkomend probleem dat de netkosten gewestelijke materie zijn (de VREG en de Vlaamse overheid) en de regelgeving inzake salarisauto's de bevoegdheid is van de federale overheid (de FODFIN).
Ik weet niet wat een SAP of PAP is.
Twee digitale meters op één locatie => primair aansluitpunt en secundair aansluitpunt. In deze constructie hangt de laadpaal op het secundaire aansluitpunt (de regelgeving is heden zo dat in Vlaanderen op een secundair aansluitpunt (met een verplicht ander energieconteract) alleen een laadpaal mag aangesloten zijn en niets anders.
Het basis idee is dan dat je woning één energiecontract heeft en de laadpaal bij voorkeur een dynamisch energiecontract. Maar toegepast op een salarisauto (waarbij de werkgever de vergoeding betaalt en niet de gebruiker) spoort dat uiteraard niet zo duidelijk meer.

Het artikel is, mijn mening, ook niet weinig bangmakerij (en/of reclame voor Stroohm die zowel laadpalen plaatst als de backoffice voor werkgevers verzorgt).
Ik wil in de praktijk nog wel eens zien hoe de fiscus tot vijf jaar terug tienduizenden individuele energiecontracten (met elk hun eigen prijzen die dan ook nog eens periodiek wijzigen) gaat vergelijken met uren laadpaalgebruik van tienduizenden werknemers en dan ook nog eens de kosten van het capaciteitstarief kan implementeren (want de laadpalen meten nu enkel kWh en geen kW). Dat wordt lachen. Vooral wanneer je weet dat zonder individuele toestemming niemand toestemming heeft tot de gegevens van je digitale meter (alleen de totalen bij het opmaken van de jaarnota zijn beschikbaar).
En wanneer ze vanaf dag x in de toekomst controle gaan uitoefenen dan ga je als werknemer toch gewoon met je laadkaart laden bij de werkgever of aan een (veel duurder) openbaar laadpunt (want geen gedoe voor de werknemer en extra kosten voor de werkgever en fiscus).

Volgens mij het zoveelste proefballonnetje en gewoon verder doen en we zien wel wat de toekomst brengt.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:43:
[...]

Ja maar die blijft dan toch rondslingeren, bij de vaste kabel kun je die makkelijk kwijt, en met een socket model heb je ook het risico dat mensen de kabel kunnen stelen denk ik, tenzij je die permanent kan locken?
Een losse kabel kan je toch op net dezelfde wijze als een vaste laadkabel rond de laadpaal wikkelen?
En een losse kabel locken is geen probleem.
(Zelf heb ik ook een vaste kabel want persoonlijk zie ik geen enkel voordeel in een losse kabel, als je hem aan de laadpaal gaat locken is het in se ook niet meer dan een vaste kabel. Vaste kabel zat hier ook in de prijs van het geheel terwijl met een socket je zelf voor een kabel moest zorgen of zitten zeulen met de laadkabel van de EV ).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 11:28 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 92 Laatste