Verloopt de afrekening toevallig via Q8?r2504 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:47:
[...]
Bij ons valt niets in te stellen... de geladen kW's worden doorgegeven aan de backoffice van het werk en zij hanteren het officiele tarief van de CREG voor het terugbetalen... eventuele verliezen en zaken zoals capaciteitstarief zijn dus voor de werknemer.
Bedankt voor je reactieIvoB2 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:04:
[...]
En is de omvormer in de PHEV ook 3F?
Indien deze 1F is klopt het plaatje wel => 1 x 230 x 16A = 3,68 kW.
Ik zou het dus eerder eerst dar gaan zoeken dan bij de instellingen van de laadpaal.
(En waarom zet je de max. current op 20A wanneer je aansluiting 25A is?)
Ik heb een Ford Kuga. De technische details van de PHEV zover ik deze op internet kon vinden:
De batterij van de Kuga beschikt over een capaciteit van 14,4kWh
Laadpunt | Max | Vermogen |
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW |
En ik had verwacht dat de Alfen alle drie de fasen gelijk zou belasten tijdens het opladen. Ook al kan de Kuga maar met maximaal 3,7 kW worden geladen.
Wat betreft de 20A: deze is geprogrammeerd door Eneco. Volgens Eneco is dit een extra voorzorgsmaatregel om ervoor te zorgen dat het laadstation niet alles opslurpt wat het kan krijgen. En gezien de max. 16A voor mijn Kuga, lijkt dit ook redelijk en zonder verlies van gemak.
Ik heb ook een Kuga PHEV. Deze kan maar met 1 fase laden. Als je in de socket van de auto kijkt, zie je ook dat alleen L1 in de socket een contact heeft, dus zelfs als je er een 3 fase kabel in stopt, zal alleen via L1 geladen worden.UlrichT schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:58:
[...]
Bedankt voor je reactie
Ik heb een Ford Kuga. De technische details van de PHEV zover ik deze op internet kon vinden:
De batterij van de Kuga beschikt over een capaciteit van 14,4kWh
Laadpunt Max Vermogen Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW
En ik had verwacht dat de Alfen alle drie de fasen gelijk zou belasten tijdens het opladen. Ook al kan de Kuga maar met maximaal 3,7 kW worden geladen.
Wat betreft de 20A: deze is geprogrammeerd door Eneco. Volgens Eneco is dit een extra voorzorgsmaatregel om ervoor te zorgen dat het laadstation niet alles opslurpt wat het kan krijgen. En gezien de max. 16A voor mijn Kuga, lijkt dit ook redelijk en zonder verlies van gemak.
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik heb een vraag mbt een backoffice. Ik vind tientallen websites waar je een abbonement kan afsluiten om dit geregeld te krijgen, en als het mij geen tijd/energie kost iedere maand is de +-5euro meer dan waard.
Maar zijn hier nog zaken waar ik op moet letten? Ik heb dadelijk een zakelijke lease auto. Auto laad ik zelf op via mijn Alfen single line pro en ik gebruik de laadpas van de LM. Laadpaal beschikt ook over RIFD tag (en is geactiveerd).
Kan ik iedere backoffice toepassen en hier dus ook tarieven invullen ect? en zijn er bedrijven die ik beter wel/niet kan nemen?
Maar zijn hier nog zaken waar ik op moet letten? Ik heb dadelijk een zakelijke lease auto. Auto laad ik zelf op via mijn Alfen single line pro en ik gebruik de laadpas van de LM. Laadpaal beschikt ook over RIFD tag (en is geactiveerd).
Kan ik iedere backoffice toepassen en hier dus ook tarieven invullen ect? en zijn er bedrijven die ik beter wel/niet kan nemen?
Ben benieuwd hoe lang terugbetaling aan CREG tarief gaat blijven duren.IvoB2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:43:
[...]
Dan past je werkgever een verkeerd tarief toe op de geladen kWh .
De CREG heeft verschillende boordtabellen, ook incl. deze voor BEV laden en capaciteitstarief.
Afhankelijk van het energiecontract dat je zelf thuis afsluit (daar ben je volledig vrij in) is er weinig kunst aan om via het energiecontact een (veel) lagere kWh prijs te betalen dan de doorgaans hogere kwh vergoeding op basis van de CREG tabellen.
En wat betreft de overproductie van zonne-panelen vermarkten via de salarisauto is het al helemaal feest want de vergoeding via de werkgever en volgens de CREG tabellen is altijd veel hoger dan de TLV van PV-overproductie via het net.
En voor wie de laadpaal aansluit op een dynamisch contract (kan zelfs via een digitale meter uitsluitend voor de laadpaal) kan de laadpaal dan nog eens zo sturen dat hij de BEV gaat laden op de laagste tarieven (afgelopen, za, zo en zelfs vandaag maandag lag en ligt de energiecomponent meerdere uren rond de nul cent of lager per kWh) maar krijgt daar via de CREG boordtabellen wel de volle pot voor terug.
Volgens het laatste officiële standpunt van de minister mag in principe enkel de effectieve kostprijs terugbetaald worden.
Geen kat die echter weet hoe ze dit gaan berekenen voor mensen met variabele/dynamische tarieven en bovendien ook zonnepanelen ...
https://www.acerta.be/nl/...LW9DP0x1cXVUyj_XZd7B6NfJk
[ Voor 8% gewijzigd door dmod op 15-04-2024 18:11 ]
Gaat hier al zonder enig probleem zijn zesde jaar in.dmod schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:09:
[...]
Ben benieuwd hoe lang terugbetaling aan CREG tarief gaat blijven duren.
Dat is heel kort door de bocht.Volgens het laatste officiële standpunt van de minister mag in principe enkel de effectieve kostprijs terugbetaald worden.
Er zijn ook voorwaarden waardoor het wel anders kan en aanvaard door de fiscus.
Wanneer je bedrijf in deze materie een fiscale ruling heeft met FODFIN (wat voor ons al jaren het geval is) ook al geen enkel probleem. Bij de FODFIN zijn ze redelijk praktisch ingesteld.
Zoals je zelf al schrijft en beseft is het voor de FODFIN ook makkelijker werken via de forfaitaire CREG tarieven dan een hutsekluts van maatregelen te gaan toepassen op de energiefactuur van iedere individuele werknemer.
De huidige minister is ook bijna ontslagnemend en de Belgische federale onderhandelingen kennende zitten we dan in een ruime periode van "lopende zaken".
Dus onnodig voorbarig paniek te zaaien.
Ik schrijf toch nergens dat ik er verlies aan doe... de idle stroom van de laadpaal en het capaciteitstarief vreten gewoon aan de "winst" (al ga je daar heus niet rijk van worden, ik heb zelfs geen idee of er zelfs winst is) die je kan hebben door het verschil tussen je contract en de CREG prijs.IvoB2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:43:
[...]
Dan past je werkgever een verkeerd tarief toe op de geladen kWh .
De CREG heeft verschillende boordtabellen, ook incl. deze voor BEV laden en capaciteitstarief.
Afhankelijk van het energiecontract dat je zelf thuis afsluit (daar ben je volledig vrij in) is er weinig kunst aan om via het energiecontact een (veel) lagere kWh prijs te betalen dan de doorgaans hogere kwh vergoeding op basis van de CREG tabellen.
Als je een laadpas van de leasingmaatschappij of werkgever hebt dan zou ik verwachten dat zij je ook de backoffice leveren (van wie komt de laadpaal trouwens, je werkgever of van jezelf).epicfailguy23 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
Ik heb een vraag mbt een backoffice. Ik vind tientallen websites waar je een abbonement kan afsluiten om dit geregeld te krijgen, en als het mij geen tijd/energie kost iedere maand is de +-5euro meer dan waard.
Als je een nette verrekening van je geladen kwh's wilt, kan je het beste even met je LM of werkgever overleggen welke backoffice het meest praktisch is voor hun. Bij mij werkt de LM (LeasePlan) samen met Groendus (onder de naam LeasePlan Energy), en die nemen alles uit handen. Gewoon elke maand een bedragje op je rekening, verder geen omkijken. Laadpas van LeasePlan/TravelCard, dus in heel europa bijna overal laden, zonder moeite. Ook geen gezeur met werkgever over hoeveel kwh er nou echt geladen is of niet.epicfailguy23 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
Ik heb nu een paal vanuit eneco en mijn werkgever en deze wil ik nu zelf gaan gebruiken omdat ik de auto ga inleveren en een eigen auto heb aangeschaft. Nu lijkt het erop dat de ethernet kabel een lastig ding gaat worden om aan te sluiten op mijn modem. Ik ben van plan de software configuratie door een monteur te laten doen die dit voor mij wel wil aanpassen. Ik ga er dan gemakshalve vanuit dat hij eenmalig voor mij de aanpassingen hoef te doen en ik er verder niet meer bij hoef te komen. Dan kan deze monteur dus de kap loshalen en zijn laptop direct op de alfen pluggen zonder dat dit in mijn netwerk hoeft te zitten?IvoB2 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:30:
[...]
Indien dat niet meer kan dan kan je nog altijd een laptop met de ACE installer (windows) software rechtstreeks aansluiten op de poort in de Alfen. Maar dat is niet handig omdat de cover er dan steeds afmoet. Maar wel een (tijdelijke) oplossing voor eenmalige aanpassigen.
Normaal gezien gebeurt dat bij de installatie van een Alfen laadpaal sowieso.keepitfrosty schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:53:
Dan kan deze monteur dus de kap loshalen en zijn laptop direct op de alfen pluggen zonder dat dit in mijn netwerk hoeft te zitten?
Het moet dan wel een door Alfen gecertificeerde installateur zijn of de monteur moet beschikken over een Alfen account en de wachtwoorden van je paal (of die van jou gebruiken en ervaring hebben met de installatie van Alfen laadpalen) en de ACE installer op zijn laptop geïnstalleerd hebben.
Je moet het dan verder wel met die standaard instellingen doen (bv. geen solar charging instellen, vermogen niet aanpassen naar omstandigheden, geen firmware updates.... ).
Wanneer dit voor jou geen probleem is moet je idd later niet meer in de paal zijn en is een UTP verbinding niet nodig.
Ik heb bv. jaren probleemloos met de Alfen laadpaal gewerkt op basis van de eerste installatie zonder UTP verbinding en zonder iets aan te passen in de laadpaal (tot ik een digitale meter kreeg geïnstalleerd en nadat via firmware 6.3 solarcharging mogelijk zou maken).
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 11:19 ]
Het is door een bedrijf die zelf oa ook Alfen palen plaatst dus ik doe de aanname dat ze bekend zijn met de software. Kan Solar charging niet direct meegenomen worden? Ik heb panelen liggen namelijk. Andere optie die ik nog zie is een korte kabel door de muur naar de garage en dan wanneer nodig een wireless accespoint met ethernet poorten daar aan te sluiten in de buurt wanneer ik bij de box moet. Of kan dat niet? Dan plug ik dat even in en wanneer ik klaar ben unplug ik de ethernet kabel en plaats ik het accespoint weer terug op zijn normale plek.IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:12:
[...]
Normaal gezien gebeurt dat bij de installatie van een Alfen laadpaal sowieso.
Het moet dan wel een door Alfen gecertificeerde installateur zijn of de monteur moet beschikken over een Alfen account en de wachtwoorden van je paal (of die van jou gebruiken en ervaring hebben met de installatie van Alfen laadpalen) en de ACE installer op zijn laptop geïnstalleerd hebben.
Je moet het dan verder wel met die standaard instellingen doen (bv. geen solar charging instellen, vermogen niet aanpassen naar omstandigheden,.... ).
Wanneer dit voor jou geen probleem is moet je idd later niet meer in de paal zijn en is een UTP verbinding niet nodig.
Dan kun je alleen nog maar laden als de zon schijnt. En moet de monteur dus telkens komen als het bewolkt is om die functie weer uit te zettenkeepitfrosty schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:20:
[...]
Het is door een bedrijf die zelf oa ook Alfen palen plaatst dus ik doe de aanname dat ze bekend zijn met de software. Kan Solar charging niet direct meegenomen worden? Ik heb panelen liggen namelijk. Andere optie die ik nog zie is een korte kabel door de muur naar de garage en dan wanneer nodig een wireless accespoint met ethernet poorten daar aan te sluiten in de buurt wanneer ik bij de box moet. Of kan dat niet? Dan plug ik dat even in en wanneer ik klaar ben unplug ik de ethernet kabel en plaats ik het accespoint weer terug op zijn normale plek.
Ah ok ja ik snap em. Totaal niet handig in mijn geval dus hahade Peer schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:26:
[...]
Dan kun je alleen nog maar laden als de zon schijnt. En moet de monteur dus telkens komen als het bewolkt is om die functie weer uit te zetten
Je kan wel voor een tussenoplossing gaan:keepitfrosty schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:31:
[...]
Ah ok ja ik snap em. Totaal niet handig in mijn geval dus haha
Installeer ACE installer op je laptop.
Maak een verbinding via een (korte) UTP met de RJ45 poort in de Alfen en laat die naar buiten komen via een van de kabelingangen onderaan de Alfen (of laat de installateur dit doen).
Dan moet je de kap telkens al niet meer van de Alfen halen voor een verbinding tot stand te brengen met de ACE installer (via de MyEve gaat dat niet want die werkt alleen via wifi).
Dan kan je alsnog de utp verbinden met de ethernetpoort op je laptop ( met de RJ45 poort op de Alfen) en rechtstreeks verbinding maken voor occasionele aanpassingen (bv. firmware updates, solarcharing in de zomer acitiveren en in de winter deactiveren,....). Wel onhandig voor dagelijks gebruik (maar het zou wel kunnen).
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 11:39 ]
Hm ja dat zou ook nog kunnen inderdaadIvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:36:
[...]
Je kan wel voor een tussenoplossing gaan:
Installeer ACE installer op je laptop.
Maak een verbinding met een UTP met de RJ45 poort in de Alfen en laat die naar buiten komen (of laat de installateur dit doen).
Dan kan je alsnog via een utp op je laptop en de RJ45 poort op de Alfen rechtstreeks verbinding maken voor occasionele aanpassingen (bv. firmware updates, solarcharing in de zomer acitiveren en in de winter deactiveren,....). Wel onhandig voor dagelijks gebruik (maar het zou wel kunnen).
Hoe kom je aan deze 4? sensor.alfen_energy_per_hour, sensor.alfen_session_energy, sensor.alfen_monthly_energy en sensor.alfen_daily_energy?FloRadix schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:31:
@stormfly hier is de volledige kaart
[Afbeelding]
[code:
1 ...
[ Voor 5% gewijzigd door brthfs op 16-04-2024 13:31 ]
Gezien de locatie van de laadpaal lijkt me dat idd dan beter.keepitfrosty schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:42:
Hm ja dat zou ook nog kunnen inderdaadDe Alfen zit tegen mijn garage muur dus zou de kabel ook mogelijk naar binnen kunnen en dan met de wifi accespoint en ethernet zou dan ook kunnen toch? Paal staat in wind en regen dus misschien wat handiger dan kabeltje daar loslaten bungelen buiten.
Hier was dat geen punt gezien de laadpaal onder mijn carport hangt en aan de andere zijde van de muur zich modem/router en de digitale meter* met P1 poort bevinden.
*Ik heb de digitale meter dan wel bewust daar laten plaatsen maar daarvoor heb ik gewacht totdat de analoge meter (die voorheen ergens in de tuin twintig meter verderop stond) vervangen werd door een digitale en de kost grotendeels bij de netbeheerder terecht kwam.
in de configuration.yaml kan je volgende "cycles" programmeren:brthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:26:
[...]
Hoe kom je aan deze 4? sensor.alfen_energy_per_hour, sensor.alfen_session_energy, sensor.alfen_monthly_energy en sensor.alfen_daily_energy?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| wallbox_energy_daily: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox daily energy" cycle: daily wallbox_energy_monthly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox monthly energy" cycle: monthly wallbox_energy_yearly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox yearly energy" cycle: yearly |
en hoe komen we dan aan deze? sensor.alfen_session_energybraxx1980 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:26:
[...]
in de configuration.yaml kan je volgende "cycles" programmeren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 wallbox_energy_daily: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox daily energy" cycle: daily wallbox_energy_monthly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox monthly energy" cycle: monthly wallbox_energy_yearly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox yearly energy" cycle: yearly
goede vraagbrthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:27:
[...]
en hoe komen we dan aan deze? sensor.alfen_session_energy
en in uw voorbeeld volgt dat toch niet die sensor.alfen_xxx_xxx ?
ik heb oa weet van die cycle code...brthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:55:
[...]
en in uw voorbeeld volgt dat toch niet die sensor.alfen_xxx_xxx ?
de sessie's opvolgen weet ik niet zo aan te beginnen
de mijne is wat eenvoudiger en ziet er zo uit (mijn alfen wordt aangestuurd door een EMS)
:strip_exif()/f/image/r0bIT89vXaXpKqiR1mcnGoQF.jpg?f=fotoalbum_large)
code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
| type: custom:charger-card chargerImage: Generic entity: sensor.alfen_wallbox_main_state_socket_1 details: status: entity_id: sensor.alfen_wallbox_main_state_socket_1 substatus: entity_id: sensor.alfen_wallbox statetext: Available: CABLE NOT CONNECTED In Operative: LAADPAAL OFF collapsiblebuttons: group1: false group2: text: info icon: mdi:information group3: false info_left: - entity_id: sensor.alfen_wallbox_uptime text: Charger Uptime - entity_id: device_tracker.kona_location text: Car Location - entity_id: sensor.kona_ev_battery_level unit_show: true icon: mdi:car-electric round: 0 - entity_id: number.kona_ac_charging_limit unit_show: true round: 0 - entity_id: sensor.kona_ev_range unit_show: true icon: mdi:speedometer text: EV Range round: 0 - entity_id: sensor.alfen_wallbox_main_active_max_current_socket_1 text: EMS Current Limit unit: A round: 1 unit_show: true icon: mdi:head-flash-outline info_right: - entity_id: sensor.alfen_wallbox_active_power_total_socket_1 unit_show: true round: 0 text: Charging Power icon: mdi:speedometer - entity_id: sensor.p1_meter_active_power text: Grid Power round: 0 unit: W unit_show: true icon: mdi:transmission-tower - entity_id: sensor.ems_home_inv text: home Power round: 0 unit: W unit_show: true icon: mdi:home - entity_id: sensor.grid_power_2 text: Solar Power round: 0 unit: W unit_show: true icon: mdi:solar-power - entity_id: sensor.batterij_laden_ontladen text: Battery Power round: 0 unit: W unit_show: true icon: mdi:home-battery-outline - entity_id: sensor.battery_soc_total text: Battery SOC round: 0 unit_show: true icon: mdi:home-battery-outline group2: - entity_id: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 unit_show: true text: Meter reading round: 0 - entity_id: sensor.alfen_wallbox_voltage_l1n_socket_1 text: Voltage L1 unit_show: true - entity_id: sensor.alfen_wallbox_current_l1_socket_1_2 text: Current L1 icon: mdi:current-ac round: 1 unit_show: true - entity_id: sensor.alfen_wallbox_temperature text: temperature icon: mdi:thermometer-low round: 0 unit_show: true - entity_id: sensor.alfen_wallbox_bootups text: bootups icon: mdi:reload round: 0 - entity_id: sensor.alfen_wallbox_modbus_tcp_ip_connection_state text: modbus status icon: mdi:lan-connect round: 0 type: info stats: default: - entity_id: sensor.wallbox_daily_energy text: Charged Today unit_show: true - entity_id: sensor.wallbox_monthly_energy text: Charged Monthly unit_show: true round: 0 - entity_id: sensor.wallbox_yearly_energy text: Charged Yearly unit_show: true round: 0 brand: template show_leds: false compact_view: false show_name: true show_status: true show_collapsibles: true show_toolbar: false show_stats: true customImage: /local/images/alfen.png customCardTheme: theme_default |
Hoe staat dat volledig in uw configuration.yaml?braxx1980 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:03:
[...]
ik heb oa weet van die cycle code...
de sessie's opvolgen weet ik niet zo aan te beginnen![]()
de mijne is wat eenvoudiger en ziet er zo uit (mijn alfen wordt aangestuurd door een EMS)
[Afbeelding]
code:
[code]...
enkel die cycles staan in mijn configuration.yamlbrthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:17:
[...]
Hoe staat dat volledig in uw configuration.yaml?
de andere code is gewoon een paneelcode
je kan dan daar een paneel configureren (zou je toch iets of wat moeten weten als je met HA bezig bent)
Ja dat paneel draait al even, wou alleen dat verbruik er bij hebben.braxx1980 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:26:
[...]
enkel die cycles staan in mijn configuration.yaml
de andere code is gewoon een paneelcode
je kan dan daar een paneel configureren (zou je toch iets of wat moeten weten als je met HA bezig bent)
Alleen krijg ik dat met enkel die code niet draaien...
Staat er nog iets voor van template of ...
die cycles... daar moet nog "utility meter:" voor komen zie ik net (in de configuration.yaml)brthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:27:
[...]
Ja dat paneel draait al even, wou alleen dat verbruik er bij hebben.
Alleen krijg ik dat met enkel die code niet draaien...
Staat er nog iets voor van template of ...
ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| utility_meter: #daily wallbox_energy_daily: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox daily energy" cycle: daily # Monthly wallbox_energy_monthly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox monthly energy" cycle: monthly # Yearly wallbox_energy_yearly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox yearly energy" cycle: yearly |
Krijg het niet aan de praat... Ff wachten tot @FloRadix zijn code eens deelt...braxx1980 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:40:
[...]
die cycles... daar moet nog "utility meter:" voor komen zie ik net (in de configuration.yaml)
ziet er zo uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 utility_meter: #daily wallbox_energy_daily: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox daily energy" cycle: daily # Monthly wallbox_energy_monthly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox monthly energy" cycle: monthly # Yearly wallbox_energy_yearly: source: sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 name: "Wallbox yearly energy" cycle: yearly
Het kan wel zijn dat je sensor.alfen_wallbox_meter_reading_socket_1 anders noemt bij jou...brthfs schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:52:
[...]
Krijg het niet aan de praat... Ff wachten tot @FloRadix zijn code eens deelt...
Weet iemand of je, net als de Alfen loadbalancing licentie, de RFID licentie achteraf nog kan aanschaffen?
Ik denk er over na om onderstaande Alfen Laadpaal aan te schaffen maar ik verwacht de komende jaren nog geen RFID nodig te hebben.
https://charge24.nl/produ...pro-line-met-vaste-kabel/
Ik denk er over na om onderstaande Alfen Laadpaal aan te schaffen maar ik verwacht de komende jaren nog geen RFID nodig te hebben.
De Windows app van MyEve werkt gewoon via een vaste verbinding. Ik gok dat je doelt op de Android / iOS app, die via de router met WiFi te benaderen is?IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:36:
[...]
... voor een verbinding tot stand te brengen met de ACE installer (via de MyEve gaat dat niet want die werkt alleen via wifi).
Ha, heet de windwos app tegenwoordig dan ook MyEve?
Het is al een tijd geleden dat ik het nog gebruikt heb maar in die tijd heette de windows applicatie nog Alfen ACE Service installer (via vaste verbinding of draadloos via wifi netwerk) en de wifi Android/iOS app (uitsluitend te benaderen via wifi) de MyEve-app.
We bedoelen dus inderdaad hetzelfde.
Het is al een tijd geleden dat ik het nog gebruikt heb maar in die tijd heette de windows applicatie nog Alfen ACE Service installer (via vaste verbinding of draadloos via wifi netwerk) en de wifi Android/iOS app (uitsluitend te benaderen via wifi) de MyEve-app.
Nee, naast de ACE Service Installer is er een Windows versie van de MyEve app. Hij staat nog in de Microsoft Store, maar is gek genoeg niet meer te installeren (vorige week althans). Als je de package download met https://store.rg-adguard.net/ lukt het wel.IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:24:
Ha, heet de windwos app tegenwoordig dan ook MyEve?
Ah, dat van die windows versie van de MyEve app wist ik dus niet.
Wat is daar dan de meerwaarde tov de ACE Service installer?
Wat is daar dan de meerwaarde tov de ACE Service installer?
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 00:41 ]
Dat zal vast wel kunnen, maar als je zonder RFID koopt, zal de benodigde hardware voor RFID er naar alle waarschijnlijkheid ook niet in zitten.Nimoleda schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
Weet iemand of je, net als de Alfen loadbalancing licentie, de RFID licentie achteraf nog kan aanschaffen?
In de pro line zit die er altijd in, alleen kan het een uitdaging zijn om later licenties te kunnen vinden, veel verkopers zeggen gewoon:Frankyy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:48:
[...]
Dat zal vast wel kunnen, maar als je zonder RFID koopt, zal de benodigde hardware voor RFID er naar alle waarschijnlijkheid ook niet in zitten.
"Koop hem bij je eigen verkoper"
Alfen verkoopt ze niet direct aan consumenten, ik raad je gewoon aan on de 70 euro te betalen, laten we eerlijk zijn, iedereen in dit topic heeft een relatief goed inkomen en kab die 70 euro op een paal van 700 euro missen...
Ik had hetzelfde met de loadbalancing die nog duurder is maar heb het er naar bij genomen, je koopt zo'n paal voor misschien wel +10 jaar dan wil je gewoon flexibel zijn naar de toekomst toe...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Dan zijn de Alfens serieus in prijs gezakt.izzet3838 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:13:
Alfen verkoopt ze niet direct aan consumenten, ik raad je gewoon aan on de 70 euro te betalen, laten we eerlijk zijn, iedereen in dit topic heeft een relatief goed inkomen en kab die 70 euro op een paal van 700 euro missen...
In 2019 bedroeg de prijs voor een Alfen SPL (met alle licenties 3F32A maar 1F32A aangesloten) inclusief plaatsing (tot 10 meter kabel) incl. SIM voor backoffice, zonder UTP (15€ extra per UTP verbinding) rond de 2500 € (incl. 6% BTW).

(Geen idee wat een "relatief goed inkomen precies is" maar de factuur werd betaald door de werkgever van mijn partner
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 09:23 ]
Tja de persoon die hem moet plaatsen moet ook iets verdienen heIvoB2 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:18:
[...]
Dan zijn de Alfens serieus in prijs gezakt.
In 2019 bedroeg de prijs voor een Alfen SPL (met alle licenties 3F32A maar 1F32A aangesloten) inclusief plaatsing (tot 10 meter kabel) incl. SIM voor backoffice, zonder UTP (15€ extra per UTP verbinding) rond de 2500 € (incl. 6% BTW).
(Geen idee wat een "relatief goed inkomen precies is" maar de factuur werd betaald door de werkgever van mijn partner). Zelf had ik er het geld nooit aan gegeven en privé was ik in die tijd voor een Myenergi Zappi gegaan (en nu zou ik privé voor de Victron laadpaal gaan).
Los daarvan kosten zaken als keuring en zekeringen ook gewoon geld.
Iemand toevallig hier de firmware fwi files voor 3.3.6-2840 ?
Deze staat niet in het lijstje hier: https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
Deze staat niet in het lijstje hier: https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)
Mag ik vragen waarom je geïnteresseerd bent in zo'n oude firmware? Er zijn sindsdien zoveel veranderingen geweest in de standaarden, dat er zelfs een mogelijkheid bestaat dat je auto niet meer compatibel is met deze firmware en dus mogelijk niet meer kan opladen.fluppie007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:33:
Iemand toevallig hier de firmware fwi files voor 3.3.6-2840 ?
[ Voor 16% gewijzigd door Daveth op 18-04-2024 08:45 ]
Is zo'n LoLo3 paal en de andere die op die fw draaien doen het gewoon goed. Maar heb er nu eentje met 1.2.7-2123 en wilde die updaten naar 3.3.6-2840. Of weet jij zeker dat als ik naar die versies met A en B firmware ga er niks "mis" gaat lopen. Van de website kan je nog 4.8.0 / 4.12.0 en 4.15.7 afhalen. De laadpunten die ik heb zijn uit 2015-2016, dus al wel oude beestjes :-).
Huidige prijs voor installatie van een Alfen S-Line Pro: €2900,-. Dus met n=1, nee die kosten lijken niet gezakt. Maar prijs van de paal+licenties vergelijken met paal+licenties+Alamat+installatie is natuurlijk een beetje appels met peren.IvoB2 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:18:
[...]
Dan zijn de Alfens serieus in prijs gezakt.
Alfen palen zijn over het algemeen ook net wat duurder dan andere merken, behalve trouwens via Charge24, daar zijn ze nog redelijk betaalbaar.
Zo lang ze niet verbinding hoeven maken met de The new motion kan je deze zo ver ik weet updaten naar een nieuwe firmware,fluppie007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:57:
Is zo'n LoLo3 paal en de andere die op die fw draaien doen het gewoon goed. Maar heb er nu eentje met 1.2.7-2123 en wilde die updaten naar 3.3.6-2840. Of weet jij zeker dat als ik naar die versies met A en B firmware ga er niks "mis" gaat lopen. Van de website kan je nog 4.8.0 / 4.12.0 en 4.15.7 afhalen. De laadpunten die ik heb zijn uit 2015-2016, dus al wel oude beestjes :-).
Wel zo veel mogelijk stappen maken in de update, dus eerst naar 4.15.7, dit is de versie die vaak ook nog goed werkt bij The new motion, elke versie hoger werkt niet meer bij hun.
De hardware is bijna het zelfde bij een LoLo als bij een nieuwe EVE single en zie daarom eigenlijk geen probleem met updaten.
Voor dat je al de moeite gaat doen werkt de LoLo nog goed, het powerboard is niet compatible met de nieuwe, als deze kapot is kan je net zo goed de gehele lader weggooien.
[ Voor 8% gewijzigd door Daveth op 18-04-2024 10:27 ]
Deze week eindelijk mijn Alfen Eve Single Pro Line gekregen. Ik zit thuis nog op een 1 fase aansluiting, meterkast inmiddels al wel voorbereid op 3 fase. Verzwaring komt over twee weken als het goed is.
Wat is eigenlijk de reden waarom Alfen een B of C20 automaat aanbeveeld voor 3x16a = 11KW op een 3x25a aansluiting? Slaat deze dan niet veels te laat af? Deze heb ik er overigens ook nu inzitten in de meterkast van SEP.
Verder lijkt de P1 poort op de Alfen laadpaal of slimme meter niet helemaal lekker te werken, meerdere UTP kabels geknipt, deze blijft fluctureren tussen de 2 en 3.7kw. Nu krijg ik toch een andere slimme meter over twee weken, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Er zijn verder geen andere apparaten in huis aangesloten (verbouwing).
Wat is eigenlijk de reden waarom Alfen een B of C20 automaat aanbeveeld voor 3x16a = 11KW op een 3x25a aansluiting? Slaat deze dan niet veels te laat af? Deze heb ik er overigens ook nu inzitten in de meterkast van SEP.
Verder lijkt de P1 poort op de Alfen laadpaal of slimme meter niet helemaal lekker te werken, meerdere UTP kabels geknipt, deze blijft fluctureren tussen de 2 en 3.7kw. Nu krijg ik toch een andere slimme meter over twee weken, maar wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Er zijn verder geen andere apparaten in huis aangesloten (verbouwing).
[ Voor 4% gewijzigd door Baiko op 18-04-2024 10:57 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Voorlopig nog wel de bedoeling om ze op TNM te laten zitten. In de toekomst, who knows. Dus op versie 4 blijven maw.Daveth schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:25:
[...]
Zo lang ze niet verbinding hoeven maken met de The new motion kan je deze zo ver ik weet updaten naar een nieuwe firmware,
Wel zo veel mogelijk stappen maken in de update, dus eerst naar 4.15.7, dit is de versie die vaak ook nog goed werkt bij The new motion, elke versie hoger werkt niet meer bij hun.
De hardware is bijna het zelfde bij een LoLo als bij een nieuwe EVE single en zie daarom eigenlijk geen probleem met updaten.
Voor dat je al de moeite gaat doen werkt de LoLo nog goed, het powerboard is niet compatible met de nieuwe, als deze kapot is kan je net zo goed de gehele lader weggooien.
EDIT:
Updaten naar 4.8.0 is gelukt, backoffice komt online enkel veel disconnects.
Zou het helpen om aan die wired timeout (10s) en mobile timeout (15s) te gaan prutsen? Bv naar 15s -20s gaan?
/f/image/T1B2y0YR3XKTU0nS0bCjxYE0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door fluppie007 op 18-04-2024 14:33 ]
Ik heb dit 1x eerder gezien maar dat was toen een fout van Alfen waar ze 2 laders de zelfde object ID hadden gegeven die beide op de zelfde backoffice staan, dan krijg je een strijd tussen twee laders wie er verbinding mag maken.fluppie007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:24:
[...]
Voorlopig nog wel de bedoeling om ze op TNM te laten zitten. In de toekomst, who knows. Dus op versie 4 blijven maw.
EDIT:
Updaten naar 4.8.0 is gelukt, backoffice komt online enkel veel disconnects.
Zou het helpen om aan die wired timeout (10s) en mobile timeout (15s) te gaan prutsen? Bv naar 15s -20s gaan?
[Afbeelding]
Heb je iets veranderd aan het object id?
Include/Exclude Charging EV: zit de laadpaal respectievelijk niet of wel in de metingen van jouw smartmeter.
In de meeste gevallen uiteraard wel.
Er van uitgaande dat ik include heb gekozen is het dan als volgt:DjooKoel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:38:
Include/Exclude Charging EV: zit de laadpaal respectievelijk niet of wel in de metingen van jouw smartmeter.
Als ik de max op 32a zet en de apparaten thuis verbruike 10a gaat de auto dan daan 22a, of 30a?
Ik heb als de paal 32a trekt eigenlijk nog 8a over, vandaaf mijn vraag?
22A, de laadpaal weet niet dat je een 40A aansluiting hebt 🙂izzet3838 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:10:
[...]
Er van uitgaande dat ik include heb gekozen is het dan als volgt:
Als ik de max op 32a zet en de apparaten thuis verbruike 10a gaat de auto dan daan 22a, of 30a?
Ik heb als de paal 32a trekt eigenlijk nog 8a over, vandaaf mijn vraag?
Alvast zeggende excuses voor de late reactie (leek een beetje hit en run posting van mij
)
Heb de paal (op advies hier) bij Charge 24 besteld, met RIFD + loadbalance ect. Groep + kabel besteld, en een zaterdagje graven/aansluiten. (scheelt als je zelf iets in de meterkast kan doen). totaal met alles erop en eraan incl extra gereedschap voor UTP fastoenlijkl te maken +- 1300euro kwijt.

Ik heb de paal gekocht en geplaatst, hier onder in het topic gaat het over de absurde prijzen die ze vragen. Ik zat aan het einde van mijn leasebudget dus links of rechtsom moet ik hem betalen, LM vroeg +-2500euro.r2504 schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:28:
[...]
Als je een laadpas van de leasingmaatschappij of werkgever hebt dan zou ik verwachten dat zij je ook de backoffice leveren (van wie komt de laadpaal trouwens, je werkgever of van jezelf).
Heb de paal (op advies hier) bij Charge 24 besteld, met RIFD + loadbalance ect. Groep + kabel besteld, en een zaterdagje graven/aansluiten. (scheelt als je zelf iets in de meterkast kan doen). totaal met alles erop en eraan incl extra gereedschap voor UTP fastoenlijkl te maken +- 1300euro kwijt.
Goede Tip, Ik zal de LM eens contacteren. Ik wil wel graag zelf de regie over de paal houden, weet niet of dat nog invloed heeft, maar dat kunnen ze mij vast wel vertellen. Ik zal een update posten als ik meer info hebDaRealRenzel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:38:
[...]
Als je een nette verrekening van je geladen kwh's wilt, kan je het beste even met je LM of werkgever overleggen welke backoffice het meest praktisch is voor hun. Bij mij werkt de LM (LeasePlan) samen met Groendus (onder de naam LeasePlan Energy), en die nemen alles uit handen. Gewoon elke maand een bedragje op je rekening, verder geen omkijken. Laadpas van LeasePlan/TravelCard, dus in heel europa bijna overal laden, zonder moeite. Ook geen gezeur met werkgever over hoeveel kwh er nou echt geladen is of niet.

Duidelijk, had niet begrepen dat dat kon, is handig met het capaciteitstarief in vlaanderen...DjooKoel schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:27:
[...]
22A, de laadpaal weet niet dat je een 40A aansluiting hebt 🙂
Waarom stel je de waarde van de hoofdzekering (in dit geval 40A op de DM) dan in de software van de Alfen in en verbind je voor loadbalancing de Alfen met de P1 poort van diezelfde DM?
De laadpaal weet uiteraard niet dat je 'm doelbewust om de tuin leidt door een lagere waarde in te stellen dan de werkelijke waarde.
De laadpaal weet uiteraard niet dat je 'm doelbewust om de tuin leidt door een lagere waarde in te stellen dan de werkelijke waarde.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2024 20:42 ]
Wat bedoel je precies, ben niet helemaal mee?IvoB2 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:36:
Waarom stel je de waarde van de hoofdzekering (in dit geval 40A op de DM) dan in de software van de Alfen in en verbind je voor loadbalancing de Alfen met de P1 poort van diezelfde DM?
Nog identiek. Heb er nog 2 anderen naar 4.8.0 gedaan en die vertonen dezelfde "kuren".Daveth schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:43:
[...]
Ik heb dit 1x eerder gezien maar dat was toen een fout van Alfen waar ze 2 laders de zelfde object ID hadden gegeven die beide op de zelfde backoffice staan, dan krijg je een strijd tussen twee laders wie er verbinding mag maken.
Heb je iets veranderd aan het object id?
Zonet een offerte gekregen voor het plaatsen van een laadpaal via de werkgever... voor een extra UTP kabel vraagt men 130 euro (zo'n 15m), gewoon crimineel (net zoals de andere vermelde bedragen die minstens 8x de werkelijke kost zijn).
Mijn collega kwam op 3995 euro via de lease voor een laadpaal inclusief LB en simkaart etc. Waar kom jij op uit?r2504 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:26:
Zonet een offerte gekregen voor het plaatsen van een laadpaal via de werkgever... voor een extra UTP kabel vraagt men 130 euro (zo'n 15m), gewoon crimineel (net zoals de andere vermelde bedragen die minstens 8x de werkelijke kost zijn).
Zal niet alleen de kabel zijn, is ook het werk voor het door de buis te trekken, of misschien ergens te boren, want de switch staat niet bv altijd op dezelfde plaats waar de stroom toekomt...r2504 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:26:
Denk dat die installateurs wel wat tegenkomen, dus is dan mooi ingecalculeerd
Ik mocht van die van mij de kabels zelf leggen, dan konden ze hem aansluiten via die kabels, wellicht is dat een optie?r2504 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:26:
Uiteindelijk toch niet gedaan maar het kon wel.
Wanneer de licenties bij installatie aanwezig zijn is er weinig kunst aan om (zelf) de twee kabels bij te trekken.
Zorg dat je aanwezig bent wanneer de installateur er is en laat desnoods de gaten wat breder boren of een extra gat. Ik ken weinig installateurs die, terwijl ze toch bezig zijn, daar een probleem van maken.
Hier was het overigens per UTP 15 € extra (10 meter).
De tweede (de RJ11 die ze bij de initiële installatie niet gelegd hadden, wist ik toen veel) heb ik overigens tijdens een Alfen Service (printplaat stuk) bij laten trekken. Waarschijnlijk geluk met de installateur want hij had geen probleem om dat er even bij te nemen en aan te sluiten en uitleg te geven hoe je moest omgaan met de MyEve/ACE instellingen instellingen.
Een kop koffie/blik frisdrank kan al veel doen.
Zorg dat je aanwezig bent wanneer de installateur er is en laat desnoods de gaten wat breder boren of een extra gat. Ik ken weinig installateurs die, terwijl ze toch bezig zijn, daar een probleem van maken.
Hier was het overigens per UTP 15 € extra (10 meter).
De tweede (de RJ11 die ze bij de initiële installatie niet gelegd hadden, wist ik toen veel) heb ik overigens tijdens een Alfen Service (printplaat stuk) bij laten trekken. Waarschijnlijk geluk met de installateur want hij had geen probleem om dat er even bij te nemen en aan te sluiten en uitleg te geven hoe je moest omgaan met de MyEve/ACE instellingen instellingen.
Een kop koffie/blik frisdrank kan al veel doen.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 09:35 ]
Bij mij moesten ze 25m extra kabel (2x UTP + 1x XGB) overbruggen, de eerste 15m zaten in de kosten die werkgever betaald. Voor die 25m extra vroegen ze ook crimineel veel geld voor (ongeveer 600 euro). Ik heb deze (40m) toen zelf voorzien voor een 200 euro (wat waarschijnlijk nog goedkoper kon maar zaten ook PVC buisjes bij etc), die 600 euro extra heb ik niet moeten betalen en kreeg nog een extra korting van 285 euro voor het zelf leggen van de kabels.r2504 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:26:
Zeker het overwegen waard om het zelf al voor te bereiden. Bij de installatie zelf moesten ze gewoon kabels nog wat op maat knippen en stekkers aansluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door nujtrug op 19-04-2024 09:59 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Zorg er voor dat je tijdens de montage de login codes (ACE Installer account / poassword enz) netjes noteert, en dat je na gereedmelding dus in de paal kan. Dan kan je er later altijd weer in, ook als de paal 'overgenomen' is door een backoffice.epicfailguy23 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:28:
Alvast zeggende excuses voor de late reactie (leek een beetje hit en run posting van mij)
Goede Tip, Ik zal de LM eens contacteren. Ik wil wel graag zelf de regie over de paal houden, weet niet of dat nog invloed heeft, maar dat kunnen ze mij vast wel vertellen. Ik zal een update posten als ik meer info heb
wel altijd even kortsluiten met de backoffice, sommige veranderen de wachtwoorden, en als jij die dan reset, kunnen zij er niet meer in en loopt je verrekening spaak.
Hier is er ook een aantal meter inbegrepen en betaal je een meerkost voor extra meters... maar uiteindelijk is het goedkoper alles zelf te voorzien dan de meerkost te betalen die enorm duur is. Ik zal dus zelf wel graven, gaatjes boren, wachtbuis leggen, kabel trekken, ...
Klopt idd, hangt er natuurlijk ook wel een beetje vanaf, als je gewoon 10 meter extra kabel moet hebben valt het mee, maar vaak moet die dan ingegraven enzo worden, dan ben je goedkoper uit door het zelf te doen, voordeel is ook dat je het dan vaak beter/properder zal doen.r2504 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:31:
Hier is er ook een aantal meter inbegrepen en betaal je een meerkost voor extra meters... maar uiteindelijk is het goedkoper alles zelf te voorzien dan de meerkost te betalen die enorm duur is. Ik zal dus zelf wel graven, gaatjes boren, wachtbuis leggen, kabel trekken, ...
Kleine update met mijn planned charging/solar charging via evcc problemen op 6.6.0. Het probleem was dat de laadpaal de auto niet meer activeerde na een tijdje (10min bijv) niet opladen. Pas als ik de app opende van Tesla ging het chargen weer beginnen.
Een downgrade gedaan naar 6.3.0 via ACE (de firmware daarvan kan je vinden in deze thread), ging prima en nu geen problemen meer.
Ik raad ook aan om bij 6.3.0 te blijven.
Een downgrade gedaan naar 6.3.0 via ACE (de firmware daarvan kan je vinden in deze thread), ging prima en nu geen problemen meer.
Ik raad ook aan om bij 6.3.0 te blijven.
Zijn er nog die met de Alfen zonneladen in comfort modus gebruiken? Ik gebruik solar/comfort op 1,4kW.
Het werkt prima als de zon goed schijnt, maar bij wisselende omstandigheden (bewolkt) gaat de laadpaal vaak eerst naar 0 om dan terug aan te springen op 1,4kW.
Is dat normaal? Volgens de beschrijving zou die op 1,4kW moeten blijven hangen.
Ik zie 2 problemen, het relais dat constant aan/uit gaat en de auto die dat niet leuk vindt. Ik krijg in mijn iX3 dan de melding dat remote services uitgeschakeld zijn om energie te besparen.
Is hier een oplossing voor?
Het werkt prima als de zon goed schijnt, maar bij wisselende omstandigheden (bewolkt) gaat de laadpaal vaak eerst naar 0 om dan terug aan te springen op 1,4kW.
Ik zie 2 problemen, het relais dat constant aan/uit gaat en de auto die dat niet leuk vindt. Ik krijg in mijn iX3 dan de melding dat remote services uitgeschakeld zijn om energie te besparen.
mijn alfen blijft mooi op 1,4kW hangen .
heb hem vandaag wel iets hoger ingesteld nl 2kW .
heb hem vandaag wel iets hoger ingesteld nl 2kW .
Zag net op LinkedIn dat Alfen een nieuwe Eve app heeft (naast de oude zo te zien). Ziet er wel geinig uit... maar dat is ook alles
Insights/laad historie blijft eeuwig laden.
configuratie is echt minimaal
:strip_exif()/f/image/KQkRUx7OoF9T8jDCI8EIjUka.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door sweebee op 23-04-2024 19:55 ]
Over nieuwe software gesproken. Bij Tibber stond de Alfen tussen de laadpalen met verwachte ondersteuning vanaf Q2. Nu is ie weg. Iemand die meer weet? Zou wel handig/mooi zijn als de grid rewards dan ook werken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Thanks, heb hem gedownload, zal op termijn wel beter worden denk/hoop ik...sweebee schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:54:
Zag net op LinkedIn dat Alfen een nieuwe Eve app heeft (naast de oude zo te zien). Ziet er wel geinig uit... maar dat is ook alles![]()
[Afbeelding]
Net ook eens geïnstalleerd, ook hier blijft insights/laad historie eeuwig laden.sweebee schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:54:
Zag net op LinkedIn dat Alfen een nieuwe Eve app heeft (naast de oude zo te zien). Ziet er wel geinig uit... maar dat is ook alles![]()
Voor ons misschien minimale configuratie maar kan me voorstellen dat voor bv. mijn vader deze app ideaal is om snel en eenvoudig instellingen aan te passen.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
nujtrug schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:31:
[...]
Net ook eens geïnstalleerd, ook hier blijft insights/laad historie eeuwig laden.
Voor ons misschien minimale configuratie maar kan me voorstellen dat voor bv. mijn vader deze app ideaal is om snel en eenvoudig instellingen aan te passen.
:strip_exif()/f/image/Wb7FT1ldxWoruAwGqsWzkvj1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I7TFCM3h9OT8yqx5YSP4E8fM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4gDdBUIW99txdIj3jmNxiDFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier werkt het perfect, veel beter als de oude app, de oude is goed voor diepgaande settings, maar als je ff je solar charging wil aanpassen of kijken of alles goed gaat is deze app perfect...
Nieuwe EVE app werkt bij mij ook. Heb backoffice maar kon gewoon pairen met logincode en solar charging instellen.
Haha inderdaad nu zie ik het ook, je hebt het folie er nog op zitten!
Ik vrees het begin een probleem met het display.[b]izzet3838 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
Iemand die weet wat die rode streep is?
Hier eerst scherm op zijn zij, kop, ....
Ging dan weer even goed.
Dan die streep om maanden later te eindigen meer strepen en black out => printplaat vervangen.
Geef maar gelijkaardige ervaring mee, kan net zo goed iets anders zijn.
Is een nieuwe paal, dus moet het even in het oog houden dan.Poelruitje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:31:
Als hij er altijd is lijkt het een Bug in je scherm[Afbeelding]
Ik kan deze niet vinden in de app store van apple?sweebee schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
App is up2date zegt die en ik heb nog de oude, of is dit nu een aparte/andere app?
Is een aparte app: Eve ConnectSmalleSmets schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:52:
[...]
Ik kan deze niet vinden in de app store van apple?
App is up2date zegt die en ik heb nog de oude, of is dit nu een aparte/andere app?
Ai, hoe was je ervaring met Alfen support?IvoB2 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:08:
[...]
Ik vrees het begin een probleem met het display.
Hier eerst scherm op zijn zij, kop, ....
Ging dan weer even goed.
Dan die streep om maanden later te eindigen meer strepen en black out => printplaat vervangen.
Geef maar gelijkaardige ervaring mee, kan net zo goed iets anders zijn.
Heel goed.Nimoleda schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:01:
[...]
Ai, hoe was je ervaring met Alfen support?
Tijdens de eerste kuren was er support van de back office maar dat stelde niets voor (online proberen door een herhaalde reset op afstand waarna na een tijd de problemen terug begonnen, plaatsbezoek zonder dat het probleem werd opgelost,...... bagger dus).
Nadat het scherm definitief de geest gaf kwam er uiteindelijk een technieker van Alfen zelf ter plaatse.
Alles uit elkaar gehaald en volgens hem een printplaat stuk doordat bij de installatie de kabeldoorvoer niet goed was afgedicht waardoor en vuil, stof en vooral insecten (de echte bugs dus) in het toestel konden (er zaten idd ook insecten op de printplaat).
Toen het volledig stuk ging was de paal ook al buiten garantie (ouder dan drie jaar). Maar de installateur heeft het zo geregeld dat de vervanging niet op onze kosten was (gezien de fout bij installatie).
Heeft zelfs nog tijd gemaakt om mij uit te leggen hoe ik de Alfen ACE installer en My Eve app moest installeren en een firmware update uitgevoerd. Ook nog een extra UTP kabel getrokken naar de P1 poort (bij installatie was er slechts eentje getrokken met een RJ45 connector).
Sindsdien geen problemen meer.
Puike service dus.
(Betrof wel Alfen België.)
[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2024 19:14 ]
Ik denk dat het bescherm folie nog op je display zit, alle folies hebben dit zodat je goed kan zien dat dit er nog op zit, dit had de installateur er af moeten halen.izzet3838 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
[Afbeelding]
Iemand die weet wat die rode streep is?
Installateur was een vriend die elektriciën is, maar was zijn eerste alfen laadpaal dus het is hem vergevenDaveth schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:32:
[...]
Ik denk dat het bescherm folie nog op je display zit, alle folies hebben dit zodat je goed kan zien dat dit er nog op zit, dit had de installateur er af moeten halen.
Maar bedankt daar had ik nooit aan gedacht.
Welke firmware ?Engineer Stewie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:18:
Zijn er nog die met de Alfen zonneladen in comfort modus gebruiken? Ik gebruik solar/comfort op 1,4kW.
6.5.0-4217
Maar het was niet de laadpaal. Op 1,4kW dropt de stroom soms onder de 6A en dan stopt de wagen het laden. Op 1,6kW was het probleem weg en vandaag op 1,5kW ging het ook zonder problemen. All good dus, lijkt me beter voor de levensduur van de wagen en vooral paal (want dat is mijn eigendom).
In de vorige EVE app werd mijn Alfen niet automatisch herkend en moest ik zelf ip adres ingeven om te connecteren.sweebee schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:54:
[Afbeelding]
Nu heb je die optie niet meer. Behoorlijk waardeloos voor mijn situatie.
Vreemd, hoe komt dat?dmod schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:27:
[...]
In de vorige EVE app werd mijn Alfen niet automatisch herkend en moest ik zelf ip adres ingeven om te connecteren.
Nu heb je die optie niet meer. Behoorlijk waardeloos voor mijn situatie.
Het is ook een nieuwe app he, het is logisch dat deze eerst de basisfuncties krijgt en dat ze de rest gaandeweg toevoegen...
Mijn LP staat in een ander subnet tov mijn standaard netwerk (192.168.10,xxx vs 192.168.0.xxx), Eve Connect kon de LP dus niet vinden, Even de telefoon op hetzelfde subnet geconnecteerd, en dan werd de LP natuurlijk wel gevonden (IP adres kan helaas niet ingegeven worden). Daarna vindt de app de LP zonder problemen zelfs wanneer ik in het andere subnet zit. Het IP-adres van de LP (wanneer éénmaal gevonden), wordt dus bewaard in de app.izzet3838 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:30:
[...]
Vreemd, hoe komt dat?
Het is ook een nieuwe app he, het is logisch dat deze eerst de basisfuncties krijgt en dat ze de rest gaandeweg toevoegen...
Mijn Alfen laadpaal staat er al bijna weer 5 jaar en deze was kapot gegaan. Oorzaak bleek een slak die op de printplaat was gaan zitten en zichzelf gefrituurd had, maar tevens ook het moederbord had gesloopt. Gisteren monteur langsgeweest om te repareren. Topservice van de monteur en alles is weer perfect werkend gemaakt.
Voordeel is ook dat tot nu toe de paal max 10.4kW aankon en nu opeens 11kW als maximum aankan. Dus dat is mooie bonus weer.
Voordeel is ook dat tot nu toe de paal max 10.4kW aankon en nu opeens 11kW als maximum aankan. Dus dat is mooie bonus weer.
Look behind you! A three headed monkey!
Dag,
Ik sta op het punt om de Alfen Eve Single Pro-line met vaste kabel aan te schaffen.
Heb een Kia E-niro MY2019 met een laadvermogen van 7.2KW AC (zie https://ev-database.org/nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh). Ik heb zojuist een 3 fase aansluiting laten aanleggen in de meterkast en vroeg mij af of ik nu het beste een 11kw of een 22kw versie kan nemen. En als ik de 22kw neem moet ik de laadpaal dan terugstellen qua laadvermogen. Ik neem verder de paal met RFID en load balancing.
Ik lees dat ik middels de Active Service Installer dingen zelf kan inregelen alleen zie ik dat deze helaas alleen op Windows draait. Is er iemand die ervaring heeft om het programma in een VM te draaien op Linux?
Ik sta op het punt om de Alfen Eve Single Pro-line met vaste kabel aan te schaffen.
Heb een Kia E-niro MY2019 met een laadvermogen van 7.2KW AC (zie https://ev-database.org/nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh). Ik heb zojuist een 3 fase aansluiting laten aanleggen in de meterkast en vroeg mij af of ik nu het beste een 11kw of een 22kw versie kan nemen. En als ik de 22kw neem moet ik de laadpaal dan terugstellen qua laadvermogen. Ik neem verder de paal met RFID en load balancing.
Ik lees dat ik middels de Active Service Installer dingen zelf kan inregelen alleen zie ik dat deze helaas alleen op Windows draait. Is er iemand die ervaring heeft om het programma in een VM te draaien op Linux?
Je kan ook instellingen doen via de MyEve app die op Android/iOS draait.
Maar dan moet je de Alfen wel in je wifi netwerk opnemen door middel van een vaste UTP verbinding tussen de RJ45 poort van de laadpaal en de ethernetpoort van je modem/router.
De loadbalancing werkt op een UTP met RJ11 connector (tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM).
Indien geen mogelijkheid tot 2 UTP kabels (maar dat zou bij een nieuwe installatie geen probleem mogen geven) kan je de aders van de kabel voor de loadbalancing aan de uiteinden ook opsplitsen en voorzien van een RJ11 en 45 connector (onder voorbehoud dat je DM en modem/router niet te ver van elkaar staan).
De e-Niro 2019 laadt maar op één fase.
Om met een 3F laadpaal de 7 kW te behouden zal je dus een 32A op één fase moeten leveren en dat houdt doorgaans een 22 kW (3 x 32A) in. Dat vraagt wel een extra (eenmalig betalende) licentie voor ontgrendeling.
Bij 3F/16A (11 kW) zal één faéénde e-Niro maar met 3,4 kW laden.
Maar dan moet je de Alfen wel in je wifi netwerk opnemen door middel van een vaste UTP verbinding tussen de RJ45 poort van de laadpaal en de ethernetpoort van je modem/router.
De loadbalancing werkt op een UTP met RJ11 connector (tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van de DM).
Indien geen mogelijkheid tot 2 UTP kabels (maar dat zou bij een nieuwe installatie geen probleem mogen geven) kan je de aders van de kabel voor de loadbalancing aan de uiteinden ook opsplitsen en voorzien van een RJ11 en 45 connector (onder voorbehoud dat je DM en modem/router niet te ver van elkaar staan).
De e-Niro 2019 laadt maar op één fase.
Om met een 3F laadpaal de 7 kW te behouden zal je dus een 32A op één fase moeten leveren en dat houdt doorgaans een 22 kW (3 x 32A) in. Dat vraagt wel een extra (eenmalig betalende) licentie voor ontgrendeling.
Bij 3F/16A (11 kW) zal één faéénde e-Niro maar met 3,4 kW laden.
[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2024 11:51 ]
Is ook mijn situatie, LP staat op ander subnet.Marcher schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:57:
[...]
Mijn LP staat in een ander subnet tov mijn standaard netwerk (192.168.10,xxx vs 192.168.0.xxx), Eve Connect kon de LP dus niet vinden, Even de telefoon op hetzelfde subnet geconnecteerd, en dan werd de LP natuurlijk wel gevonden (IP adres kan helaas niet ingegeven worden). Daarna vindt de app de LP zonder problemen zelfs wanneer ik in het andere subnet zit. Het IP-adres van de LP (wanneer éénmaal gevonden), wordt dus bewaard in de app.
Noob vraag, hoe kan je "even de telefoon op subnet van laadpaal connecteren" ?
Door je telefoon te verbinden met een wifi netwerk dat gekoppeld is aan dat subnet?dmod schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:01:
[...]
Is ook mijn situatie, LP staat op ander subnet.
Ik heb maar 1 wifi netwerk.nujtrug schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:14:
[...]
Door je telefoon te verbinden met een wifi netwerk dat gekoppeld is aan dat subnet?
UTP LP is in de kelder aangesloten op Telenet modem/router. Die is op zijn beurt verbonden met router die wifi signaal uitzendt.
IP adres LP is 192.168.0.129 en IP adres wifi connectie smartphone is 192.168.1.223.
Dus ?
Met de oude EVE app kon ik dus manueel naar de 192.168.0.129 connecteren.
[ Voor 7% gewijzigd door dmod op 25-04-2024 12:28 ]
guys, welke aardlekautomaat hebben jullie in de kast zitten? We hebben maar plaats voor 4 modules, dus ik wil differentieel en automaat in 1 module hebben
Ik wil er toch eentje die niet uitvalt :-)
Ik wil er toch eentje die niet uitvalt :-)
Ik heb de ace installer draaien onder een windows virtual machine in vmware ESXi. Werkt prima zolang de vm en de laadpaal in hetzelfde subnet zitten.Undersound3 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:30:
Dag,
Bij Alfen hebben ze kennelijk nog niet door dat een machine in een ander subnet kan zitten. Ik kan mij voorstellen dat je dat voor auto detectie hetzelfde netwerk wilt hebben (detectie via broadcast) maar manual configuratie via ip adres werkt niet als het in een ander subnet zit maar wel bereikbaar is....
Elk subnet heeft een eigen wifi bij mij, dus dat gaat makkelijk ...dmod schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:01:
[...]
Is ook mijn situatie, LP staat op ander subnet.
Is opgelost. Heb mijn wifi router in accesspointmodus omgezet, alles staat nu op zelfde subnetMarcher schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:49:
[...]
Elk subnet heeft een eigen wifi bij mij, dus dat gaat makkelijk ...