[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 31 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 17:29
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:34:
Nee, ik heb nu een thuisaccu van 15,4 kWh opslagcapaciteit
Het was niet eenvoudig om dat eruit te krijgen.
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:34:
3 kW zonne-energie levert na een 8-tal uur 20 kWh opslag op.
En jij haalt zomer en winter 8u per dag minimaal 3 kW uit je PV installatie... en ondertussen moet je die 15 kW aan batterijen dan ook nog opladen voor je avondmaal te kunnen koken en je warmtepomp te laten draaien.

De wonderen zijn duidelijk de wereld nog niet uit... en dat met 5 kW PV _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door r2504 op 08-04-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
r2504 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:02:
Het was niet eenvoudig om dat eruit te krijgen.
Toch wel maar de opslagcapacitiet in kWh is in deze niet relevant voor het te leveren vermogen van de accuomvormer en dat was en is 4 kW continu (met zelfs hogere pieken).
en ondertussen moet je die 15 kW aan batterijen dan ook nog opladen voor je avondmaal te kunnen koken en je warmtepomp te laten draaien.
Ik haal helemaal geen 15 kW uit de batterijen maar, nogmaals 4 kW continu.
Nogmaals, 15,4 kWh is de opslagcapaciteit niet het continu te leveren vermogen.

En door gepland en gespreid gebruik te maken van verbruikers kom ik idd toe met minder vermogen dan ze allemaal gelijktijdig te gaan gebruiken. Lijkt me de logica zelve.
Wanneer het SWW 2,5 kW vraagt doe ik dat in de winter idd niet op hetzelfde tijdstip dan dat ik inductie ga koken maar gespreid. Het SWW op temp. brengen door de dag en koken op een ander tijdstip en in de winter en na zonsondergang idd op het vermogen van de accu (continu 4 kW met een max. tot 4.8 kW). Dat heet je verbruik plannen en niet wonderen verrichten.
Wanneer het grid dan op een bepaald kwartier een piekvermogen had van 2,13 kW en de accu werkt op vol vermogen is dat een beschikbaar vermogen van 6,13 kW. Is voor ons idd ruim voldoende om te koken op inductie. En in verbruik al helemaal geen probleem want een inductiekookseissie verbruik doorgaans een 500 Wh in totaliteit. Het vraagt alleen relatief veel vermogen in de eerste minuten om alles op temperatuur te brengen en nadien schakelt een normaal inductievuur zijn vermogen automatisch terug om de boel gewoon op temperatuur te houden.
Net zoals bijna alle AC verbruikers met een kortstondig hoger benodigd vermogen dat doen => warmtepomp, vaatwas, wasmachine,.....
Alleen een laadpaal vraagt, naargelang de behoefte, langdurig een continu hoger vermogen. Maar ook dat vermogen kan je lager houden door te spreiden in de tijd en/of loadbalancing toe te passen zodat het vermogen, volgens de persoonlijk gekozen instelling, naar beneden gaat wanneer andere verbruikers even meer vermogen vragen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:17:
[...]

Toch wel maar de opslagcapacitiet in kWh is in deze niet relevant voor het te leveren vermogen van de accuomvormer en dat was en is 4 kW continu (met zelfs hogere pieken).
4 kW continue zegt niets als je niet weet hoelang je dat kan leveren... maar zo blijf je steeds rond de pot draaien en mooie verhaaltjes verkondigen (been there, seen that).

Het gaat hier over Alfen laadpalen... laten we terug on-topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:26:
[...]
4 kW continue zegt niets als je niet weet hoelang je dat kan leveren...
Het hele jaar rond.
Met uitzondering van een langdurige uitval van het grid (op 1F40A altijd 9,2 kW beschikbaar) gelijktijdig met een langdurige totale zonsverduistering (in surplus tot 9 kW beschikbaar).
Maar die uitzonderlijke combinatie ben ik de voorbije twaalf jaar nog niet tegengekomen.
Het "verhaaltje" houdt hier, zoals de harde cijfers aantonen (het lijkt me dat de officiële cijfers van de netbeheerder niet ter discussie kunnen staan?), dus al sinds 2011 in de praktijk stand. :)

Maar ik ga uiteraard niemand tegenhouden om voor de toekomst zelf nog in te zetten op een 3F huisaansluiting en een 3F laadpaal. Ieder maakt tenslotte zijn eigen rekening.

En on topic, ook de 3F32A Alfen SPL laadpaal (die laadpaal die ik sinds begin 2019 in gebruik heb) kan op 1F32A aangesloten worden (de situatie hier aan huis) en loadbalancen (licentie aanwezig) en via de app en/of ACE installer in stappen van 1A door de gebruiker (met een account en paswoord) per A teruggeschakeld worden tot 6A (wat op 1F maar een vermogen van 1,4 kW vraagt) en/of aan solar charging doen (waar men naargelang de instelling geen vermogen van het grid moet benutten).
Mogelijkheden en opties genoeg dus om met een 1F gridaansluiting de accu van een doorsnee BEV en van een doorsnee gezin van voldoende range te voorzien.

Wat betreft de toekomstvisie mbt tot laden (aan huis( kan en mag iedereen uiteraard van mening verschillen. Wie denkt dat de toekomst is dat zoveel mogelijk autobezitters thuis van het grid gaan laden aan een zo hoog mogelijk vermogen (en waarschijnlijk liefst dan nog binnen dezelfde tijdsvork) zal uiteraard moeten inzetten op een zo zwaar mogelijke gridaansluiting en een laadpaal die 11 tot 22 kW continu kan laden.
Ik deel, mijn mening, die toekomstvisie niet. Ik vermoed dat het eerder zal uitdraaien op laden en ontladen in de tijd en locatie gespreid aan relatief lage vermogens volgens de balansdvraag van het grid.
En dan is investeren in een zwarte gridaansluiting en/of een laadpaal die 3F kan laden naar de toekomst toe een verkeerde investering.

[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:21
Wat ik me nu toch afvraag tussen deze 2 Alfens:
- https://www.bol.com/be/nl...9J7A_0_15.16.ProductTitle
- https://www.bol.com/be/nl...9J7A_0_15.21.ProductTitle

Is dit nu echt verschillende hardware dat hierin zit? Ik dacht dat bij Alfen je eigenlijk maar 2 modellen had: de s-line en de proline (eventueel twin proline) en dat je hierop eigenlijk de ontbrekende features kon vrijschakelen via licentie > heb ik het dan toch verkeerd? Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23

de Peer

under peer review

Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:21:

Is dit nu echt verschillende hardware dat hierin zit? Ik dacht dat bij Alfen je eigenlijk maar 2 modellen had: de s-line en de proline (eventueel twin proline) en dat je hierop eigenlijk de ontbrekende features kon vrijschakelen via licentie > heb ik het dan toch verkeerd? Tnx.
ik.
hmm maar dat is wel 1fase versus 3 fase. Dat lijkt me meer verschil dan enkel licentie

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 08-04-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
de Peer schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:24:
[...]
hmm maar dat is wel 1fase versus 3 fase. Dat lijkt me meer verschil dan enkel licentie
En geen RFID versus wel RFID... en dan vermoed ik dat de hardware hiervoor effectief niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand ervaring met het remote uitschakelen/beperken van vermogen van de Alfen?
Ik zou hem willen koppelen in home assistant en dan (wegens gebrek aan RFID) en hem enkel vermogen geven/'inschakelen' indien bvb de locatie van de wagen mijn huis is.

Is hij eenvoudig te koppelen in home assistant?

[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 08-04-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:46:
Iemand ervaring met het remote uitschakelen/beperken van vermogen van de Alfen?
Ik zou hem willen koppelen in home assistant en dan (wegens gebrek aan RFID) en hem enkel vermogen geven/'inschakelen' indien bvb de locatie van de wagen mijn huis is.

Is hij eenvoudig te koppelen in home assistant?
Ja eenvoudig te regelen via modbus bijvoorbeeld. Werkt perfect.
beperk hem tot 5A en de auto zal stoppen /pauzeren met laden. Kan wel zijn dat elke auto daar net iets anders mee omgaat. Kwestie van proberen

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 08-04-2024 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 08:44
de Peer schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:47:
[...]

Ja eenvoudig te regelen via modbus bijvoorbeeld. Werkt perfect.
beperk hem tot 5A en de auto zal stoppen /pauzeren met laden. Kan wel zijn dat elke auto daar net iets anders mee omgaat. Kwestie van proberen
@Pharos1985 Je kunt hem ook via een HACS integratie koppelen. Werkt ook prima.

Lees ook even een paar pagina’s terug. Ik heb in HA exact hetzelfde gedaan. Plug and Charge wanneer de auto thuis is en RFID als hij weg is. Je zou er ook voor kunnen kiezen om hem te blokkeren als de auto niet thuis is.

[ Voor 21% gewijzigd door Blommie01 op 08-04-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-06 11:04
Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:21:

Rfid is niet via licentie maar hardware matig.

De eenfase s line is er normaal ook niet met rfid(of ik heb die niet kunnen vinden).

Ik zocht een 1 fase met rfid en heb de pro moeten nemen...

Wel zou het misschien kunnen dat je een 32a licentie kunt nemen op die 3 fase en hem dan 1 fase aansluiten voor 7.4kw, maar dat moet je met de verkoper checken.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Tnx, kan je iets meer info geven rond hem koppelen in HACS. Zie screenshot 😊Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY-urVOtL3SmOjAv7ECzsQo8D3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4lFc92GoWtuV4jyJNPkLj4W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 11:38
Ik beaam wat Ivo zegt hier hoor. 1 fase kan prima. Laad eigenlijk altijd op 1 fase langzaam om tijdens de zonne uren niet van het grid te hoeven afnemen en het voltage naar beneden te trekken ivm uitvallende micro-omvormees (wordt hier heel snel 252v..).

Het grootste nadeel is gewoon snelheid. Als je snel wil laden of twee auto's en twee connectoren hebt kan je meer laden in kortere tijd. Misschien is er inde toekomst wel een super goede batterij technologie waar we opeens 150kwh in de auto kunnen stoppen.
Dan gaat het laden daarvan een stuk sneller met 3 fase. Moet ik zeggen dat ik dat bewust niet meer doe:
1. Snel laden heeft niet veel zin als het ook langzaam tot de ochtend kan
2. Stedin heeft aangekondigd alle publieke laadpalen uit te willen zetten tussen 4 en 11. Ik zit in Stedin gebied en zie dus die voltage problemen in mijn wijk. Puur omdat ik het kan (en menig laadpaal eigenaren kunnen dit helaas niet.....) doe ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Blommie01 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:53:
[...]

@Pharos1985 Je kunt hem ook via een HACS integratie koppelen. Werkt ook prima.

Lees ook even een paar pagina’s terug. Ik heb in HA exact hetzelfde gedaan. Plug and Charge wanneer de auto thuis is en RFID als hij weg is. Je zou er ook voor kunnen kiezen om hem te blokkeren als de auto niet thuis is.
Hier wat screenshots hoe ik de HACS integratie gebruik in mijn home assistant dashboard.
Ik kan operative/inoperative zetten en plug en charge omwisselen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2qoNDIqskzADMe-ajSz6Kumwb4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mHKldEAZYVgKuHkYthgbMMLB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QUO0zz6Npyld80nhHaHyibysvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yxC9SGR7pKjIavObwc3Q4xgr.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door shadylog op 08-04-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 13:59

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:55:
[...]

Is dat zo? Voor mensen zonder EV: een appartement van 100m²: waarom zou hier 3-fasig aangesloten worden? Voor de 10 lichtpunten en 20 stopcontacten die er in dat appartement zijn? Ik veronderstel eigenlijk enkel dat ik een monofasige aansluiting krijg, ik zal het navragen.
Is dat dan zo "uit de tijd"?
Offtopic, maar de projectontwikkelaar zou zich toch moeten realiseren dat een Quooker, een magnetron, oven, vaatwasser, inductiekookplaat enz ook in een appartement geen vreemde spullen zijn, en dat je dat allemaal wel op 1x 40A kan draaien, maar dat het netter is om op 3x 25A onder te verdelen...
Al is een enkel fase meterkast wel goedkoper, en kan je voor al die extra aansluitingen ook meerkosten in rekening brengen......

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik woon nu in een appartement met:
- Combi was/droger.
- Kookplaat (keramisch, geen inductie)
- Combi oven/magnetron
- Vaatwasser

Nog geen issues gehad hier met 1x 40A (wel geen laadpaal hier ter beschikking). Overmorgen moet ik bij de bouwheer zijn, dan ga ik misschien wat meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:26:
[...]

Offtopic, maar de projectontwikkelaar zou zich toch moeten realiseren dat een Quooker, een magnetron, oven, vaatwasser, inductiekookplaat enz ook in een appartement geen vreemde spullen zijn, en dat je dat allemaal wel op 1x 40A kan draaien, maar dat het netter is om op 3x 25A onder te verdelen...
Al is een enkel fase meterkast wel goedkoper, en kan je voor al die extra aansluitingen ook meerkosten in rekening brengen......
We hebben al die apparaten + een laadpaal, zeker gezien het capaciteitstarief in vlaanderen zie ik niet in waarom ik 3 fase zou moeten hebben.

Als de piek gedurende de maand van 5 naar 10kwh zou gaan zou ik 25€/maand extra kwijt zijn, wordt dus snel een dure grap...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
Misschien heeft het niet veel nut om 3f vs 1f hier verder te bespreken. Alle voor en tegenargumenten zijn nu wel gepasseerd en iemand zou nu wel een keuze voor een 3f of 1f laadpaal kunnen maken door zich ook elders te laten informeren.

Laten we de topic over Alfen houden.

Bijv dat 6.6 wederom dus bugs bevat zoals we gewend zijn inmiddels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
shadylog schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:17:
[...]

Hier wat screenshots hoe ik de HACS integratie gebruik in mijn home assistant dashboard.
Ik kan operative/inoperative zetten en plug en charge omwisselen:

[Afbeelding][Afbeelding]
En als je dit kopppelt aan de locatie van je auto, kun je het automatisch laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:47
Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:05:
Tnx, kan je iets meer info geven rond hem koppelen in HACS. Zie screenshot 😊[Afbeelding]
Je moet onderstaande URL aan de “Custom Repositories” in HACS toevoegen (3 dots rechtsboven).

https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

En vergeet ook niet even uit te loggen bij MyEve alvorens je de wallbox wilt koppelen met Home Assistant. De wallbox kan je best ook in het zelfde subnet hebben zitten als Home Assistant anders gaat hij hem misschien niet vinden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:04:
[...]
Wel zou het misschien kunnen dat je een 32a licentie kunt nemen op die 3 fase en hem dan 1 fase aansluiten voor 7.4kw, maar dat moet je met de verkoper checken.
Op de pro werkt dat op die manier zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonnyVM
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-06 01:00
Een paar weken geleden is een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal geinstalleerd aan mijn woning door MobilityPlus in opdracht van mijn werkgever. De laadpaal is uitgerust met een SIM kaart waarmee de communicatie naar de back office van MobilityPlus gebeurt en is verbonden via een UTP6 kabel met mijn P1 meter voor load balancing.

Telkens ik een parameter in de configuratie van de laadpaal wil wijzigen moet ik via de support desk van MobilityPlus passeren, en dan is het wachten tot de aanpassing is gebeurd. Dat is uiteraard niet werkbaar, en ik zou via MyEVE zelf de aanpassingen willen uitvoeren.

Ik lees op dit forum dat daarvoor een UTP verbinding nodig is met mijn thuis netwerk. Ik heb een paar vraagjes hierrond, waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen:

1. Moet ik een nieuwe UTP kabel naar mijn router trekken, of zijn er nog voldoende draadjes vrij in de bestaande UTP kabel die naar mijn P1 poort loopt, om via die resterende draadjes de verbinding met mijn router te maken?

2. Is er een foto die toont waar in het Alfen laadstation de netwerk aansluiting moet gebeuren? Welke draadjes waar?

3. Eenmaal de verbinding met mijn router is gemaakt, wil ik myEVE gebruiken. Zijn er nog andere stappen nodig vooraleer dit kan?

4. Mijn wagen is een Tesla. Als ik in de Tesla app het laden stopzet, dan werd bij mijn vorige laadpaal het laden definitief stopgezet. Echter, bij de Alfen laadpaal herstart het laadproces na een paar minuten. Is dit via MyEVE configureerbaar, zodat ik het gedrag van mijn oude laadpaal kan nabootsen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-06 07:42
1.Er is over het splitsen van een UTP al meerdere keren geschreven, een extra kabel trekken is dan ook niet nodig; kijk welke 4 aders gebruikt zijn voor de RJ12, en gebruik die overige 4 voor de RJ45 connector
2. de locatie van de RJ12 en RJ 45 connector staan in de handleiding aangegeven. Mocht je die niet gekregen hebben is deze ook op de website van Alfen te vinden
3. Als het CS verbonden is met je router en een IP adres heeft ontvangen, is de CS in de MyEve App zichtbaar en benaderbaar na het invoeren van het password van de CS. Die moet je dus wel hebben,
4. Als de auto het laden stopt, gaat de CS in Suspend Mode. Herstarten zou niet vanzelf moeten gaan vermits de auto dit initieert. de sessie wordt echter pas afgesloten na het verwijderen van de steker.
Er zijn echter maar weinig aanpassingen die met regelmaat in de App of Installer gewijzigd "moeten" worden.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

TonnyVM schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:58:
Een paar weken geleden is een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal geinstalleerd aan mijn woning door MobilityPlus in opdracht van mijn werkgever. De laadpaal is uitgerust met een SIM kaart waarmee de communicatie naar de back office van MobilityPlus gebeurt en is verbonden via een UTP6 kabel met mijn P1 meter voor load balancing.

Telkens ik een parameter in de configuratie van de laadpaal wil wijzigen moet ik via de support desk van MobilityPlus passeren, en dan is het wachten tot de aanpassing is gebeurd. Dat is uiteraard niet werkbaar, en ik zou via MyEVE zelf de aanpassingen willen uitvoeren.

Ik lees op dit forum dat daarvoor een UTP verbinding nodig is met mijn thuis netwerk. Ik heb een paar vraagjes hierrond, waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen:

1. Moet ik een nieuwe UTP kabel naar mijn router trekken, of zijn er nog voldoende draadjes vrij in de bestaande UTP kabel die naar mijn P1 poort loopt, om via die resterende draadjes de verbinding met mijn router te maken?

2. Is er een foto die toont waar in het Alfen laadstation de netwerk aansluiting moet gebeuren? Welke draadjes waar?

3. Eenmaal de verbinding met mijn router is gemaakt, wil ik myEVE gebruiken. Zijn er nog andere stappen nodig vooraleer dit kan?

4. Mijn wagen is een Tesla. Als ik in de Tesla app het laden stopzet, dan werd bij mijn vorige laadpaal het laden definitief stopgezet. Echter, bij de Alfen laadpaal herstart het laadproces na een paar minuten. Is dit via MyEVE configureerbaar, zodat ik het gedrag van mijn oude laadpaal kan nabootsen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Als je je speciaal hiervoor aanmeld dan een tip zoals hierboven ook gegeven. Al je vragen zijn al meerdere keren beantwoord en in dit topic is alles terug te vinden.

Veel leer en leesplezier gewenst.

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 12:24
DaMenaz schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:37:
[...]

Monteur was met een uurtje weer weg. In de Alfen zit een SIM die verbinding maakt met Eneco e-Mobility. Er is geen ethernetkabel verbonden met mijn eigen netwerk. Kan de lader dus niet benaderen via wifi. MyEve ziet hem dus ook niet. De bestaande kabels van de Vestel voor elektriciteit en loadbalancing zijn gebruikt.

Heb de handleidingen, een informatieblad met frequenties en een kaart met het ID en wachtwoord van de paal gekregen.

Wat tegenvalt: er zit geen rubberen dop op de laadkabel. Wel een houder op de paal zelf, maar ik hang de kabel altijd los om de lader zodat hij niet uitsteekt (ivm kinderen met fietsen op de oprit). Dus maar een losse dop besteld.
Wat je ook kan doen is een losse wandhouder bestellen en die naast je oplaadpunt monteren. Ik wilde namelijk ook niet dat hij uit zou steken en heb het zo opgelost. Plantje (straks weer veel hoger en in bloei 😉) kan er dan mooi voor. Komt geen druppel vocht in en kabel hangt in een mooie bocht. Mogelijk ook een optie voor jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y1g5Sqxvmg-RGY9i4EgAc4lIoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8Qi0kcxhjx7QT5O9srWY8pU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:45
rasman69 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:19:
[...]

Wat je ook kan doen is een losse wandhouder bestellen en die naast je oplaadpunt monteren. Ik wilde namelijk ook niet dat hij uit zou steken en heb het zo opgelost. Plantje (straks weer veel hoger en in bloei 😉) kan er dan mooi voor. Komt geen druppel vocht in en kabel hangt in een mooie bocht. Mogelijk ook een optie voor jouw situatie.

[Afbeelding]
Ik zit ook te wachten op de Alfen, maar die wandhouder lijkt mij ook wel wat! Welke is dit exact als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-06 16:14
Ik wil mijn laadpaal verhuizen van de paal naar een wand. Ik heb het wandplaatje uit bijgevoegde foto destijds niet meegeleverd gekregen. Iemand deze toevallig over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttHVqT1XoB7EatVB5sz_wyMnW9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s63iyonKWCSVdWSe56WVD7r.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 10:53
Dag allen,

Graag had ik mij geïnformeerd betreffende een Alfen laadpaal voor mijn toekomstige woning, gezien ik er zelf niet uit geraak.

Eén van de voordelen van de Alfen laadpalen leek mij, na het lezen van verscheidene berichten in dit topic, dat de laadpaal kan switchen tussen 1-fase en 3-fase laden. Dit zou handig zijn wanneer mijn zonnepanelen weinig zonneopbrengst hebben (nl. dat de laadpaal vanaf een kleinere opbrengst kan starten met laden). Is mijn begrip daarvan correct?

De Alfan supportdienst informeerde mij nu alsvolgt:
"Onze laders hebben niet de mogelijkheid om te schakelen tussen een 1 fase of 3 fase aansluiting. Waar het in principe mogelijk is om een 3-fase lader aan te sluiten op een 1 fase aansluiting, is het niet mogelijk om dit dynamisch te laten wisselen. In dit geval zal er dan steeds met 3 fasen geladen moeten worden."
Kan iemand hier helderheid bieden? Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
Alfen's Solar Charging Mode kent 3 modi; uit, green en comfort. Bij de laatste 2 zal het CS adhv de P1 data minder stroom van het net halen als dit uit de omvormer voorhanden is. Deze instellingen staan in het installatiemenu van het CS. Let wel dat de auto een minimale laadstroom nodig heeft wat per merk kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Zus wilt een alfen aansluiten en heeft monofase.
Ze moet rfid hebben en met 32a kunnen laden.

Alleen vinden we geen 1 fase 32a pro line voor een normale prijs.

Als we een 3f 32a nemen kan die gewoon zonder problemen met 7.4kw laden op 1 fase neem ik aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poelruitje
Je kunt zowel de Single-line als de Pro-Line 3 fasen 11 KW Charging Station ook enkelfase aansluiten. Let erop dat 22kw een optie is op de Proline dmv licentiecode. Kijk voor goede prijzen op www.charge24.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Poelruitje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:08:
Je kunt zowel de Single-line als de Pro-Line 3 fasen 11 KW Charging Station ook enkelfase aansluiten. Let erop dat 22kw een optie is op de Proline dmv licentiecode. Kijk voor goede prijzen op www.charge24.nl
Yes, is helaas niet beschikbaar op de s line waardoor we genoodzaakt moeten zijn de pro te nemen.

Hem mijn eigen paal van charge24 en heel tevreden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 12:24
Rohem schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:12:
[...]

Ik zit ook te wachten op de Alfen, maar die wandhouder lijkt mij ook wel wat! Welke is dit exact als ik vragen mag?
Is echt een topding voor weinig, de hoek is ongeveer 45 graden en de stekker blijft in de wandhouder hangen door een vergrendeling. Ook handig. Ik heb ‘m hier vandaan: https://www.kabelshop.nl/...1142-i32069-t2252093.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Poelruitje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:08:
Hoe zit het nu met licenties voor load balancing, moet ik die daar kopen?
Of is het toch mogelijk om deze elders goedkoper te krijgen, vind 210€ behoorlijk ad prijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
izzet3838 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:59:
[...]
vind 210€ behoorlijk ad prijs...
Ik vind het persoonlijk zelfs een pure rip-off aangezien er niets voor nodig is in de laadpaal behalve een stukje software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:54:
[...]

Ik vind het persoonlijk zelfs een pure rip-off aangezien er niets voor nodig is in de laadpaal behalve een stukje software.
Klopt, maar de mogelijkheid om die veel goedkoper te vinden is er dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:01
izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:17:
[...]

Nee de mogelijk is er helaas niet, ik heb 2weken geleden een alfen single line pro besteld.

Voor mijn bestelling Alfen zelf een mailtje gestuurd en die geven aan dat je alleen een licentie kan kopen via de re-sellers, kosten zijn gemiddeld 199,- |:(

Loadbalancing maar mee besteld bij de paal, Ik kreeg vervolgens een licentie code via de mail, invullen in de ACE portal en alles wordt unlocked 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 11-04-2024 09:03 . Reden: Duidelijkheid verschaffen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Poelruitje schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:37:
Alfen's Solar Charging Mode kent 3 modi; uit, green en comfort. Bij de laatste 2 zal het CS adhv de P1 data minder stroom van het net halen als dit uit de omvormer voorhanden is. Deze instellingen staan in het installatiemenu van het CS. Let wel dat de auto een minimale laadstroom nodig heeft wat per merk kan verschillen.
Maar zal deze Solar Charging modus wisselen tussen 1-fase en 3-fase, afhankelijk van hoeveel stroom er voorhanden is uit de zonnepanelen? Ik heb begrepen dat bij 3-fase de 'minimal threshold' aan voorziene stroom groter is dan bij 1-fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:45
rasman69 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:56:
[...]

Is echt een topding voor weinig, de hoek is ongeveer 45 graden en de stekker blijft in de wandhouder hangen door een vergrendeling. Ook handig. Ik heb ‘m hier vandaan: https://www.kabelshop.nl/...1142-i32069-t2252093.html
Super, dank je wel! _/-\o_

Laadpaal wordt hier pas over 3 maand geplaatst, eerder mag niet van de leasemaatschappij ivm de levering van de auto :X Maar deze ga ik zeker vast bestellen, die wil ik er direct bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:19
ik zag net dat ze de 5.6.0-4104 firmware ook via ACE kunt terugzetten ( heb nu 2 keuzes 6.6.0 en 5.6.0 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
teo1966 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:26:
ik zag net dat ze de 5.6.0-4104 firmware ook via ACE kunt terugzetten ( heb nu 2 keuzes 6.6.0 en 5.6.0 )
Gisteren was er ook een update van de MyEve iOS applicatie, je kan nu ook via MyEve de 6.6.0 update doen. Ik zie bij mezelf wel maar 1 keuze voor firmware en dat is 6.6.0. Vervelend, dan kan ik niet terug downgraden naar 6.5.0 moest er iets niet werken...

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

izzet3838 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:44:
Zus wilt een alfen aansluiten en heeft monofase.
Ze moet rfid hebben en met 32a kunnen laden.

Alleen vinden we geen 1 fase 32a pro line voor een normale prijs.

Als we een 3f 32a nemen kan die gewoon zonder problemen met 7.4kw laden op 1 fase neem ik aan?
Yup, gewoon een single fase laadkabel inprikken. Maar je moet de paal wel met 3 fasen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:04:
[...]

Yup, gewoon een single fase laadkabel inprikken. Maar je moet de paal wel met 3 fasen aansluiten.
Hoe doe je dat wanneer je woning geen 3F heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Tip, ook al heb je 1F, de buitenkabel kun je 3F laten leggen zodat je later zonder problemen kan wisselen van laadpaal/switch naar 3F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Laatst online: 28-06 12:04
r2504 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:45:
[...]

En geen RFID versus wel RFID... en dan vermoed ik dat de hardware hiervoor effectief niet aanwezig is.
Alles wat uit de fabriek komt bij Alfen in de zelfde lijn is identiek er zit alleen verschil in per licentie.
Bijna voor elke stap die je wilt maken bijvoorbeeld loadbalacing of meer vermogen heb je extra licentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Laatst online: 28-06 12:04
teo1966 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:26:
Je kan nooit een hele stap terug in firmware, als je een 6.x.x. firmware heb kan je niet terug naar 5.x.x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
AdFundum14 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:31:
Dag allen,

Graag had ik mij geïnformeerd betreffende een Alfen laadpaal voor mijn toekomstige woning, gezien ik er zelf niet uit geraak.

Eén van de voordelen van de Alfen laadpalen leek mij, na het lezen van verscheidene berichten in dit topic, dat de laadpaal kan switchen tussen 1-fase en 3-fase laden. Dit zou handig zijn wanneer mijn zonnepanelen weinig zonneopbrengst hebben (nl. dat de laadpaal vanaf een kleinere opbrengst kan starten met laden). Is mijn begrip daarvan correct?

De Alfan supportdienst informeerde mij nu alsvolgt:

[...]

Kan iemand hier helderheid bieden? Bedankt! _/-\o_
Volgens mij haalt support twee dingen door elkaar. Je hebt de aansluiting op je huis/laadpaal en of je daadwerkelijk je auto met 1 of 3 fases oplaad per sessie.
De aansluiting van je huis kan je opzoeken in dit topic en de gebruiksaanwijzing.

Voor het wisselen met 3F en 1F ivm solar charging per sessie/tijdens sessie, ja dit klopt! Ik gebruik solar charging niet van alfen zelf, maar speciale software (evcc) en die communiceert over modbus (load balancing licentie is dan wel nodig) of 3F of 1F moet worden opgeladen. Realistisch zit ik 80% van de tijd op 1 fase te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
shadylog schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:13:
[...]
Voor het wisselen met 3F en 1F ivm solar charging per sessie/tijdens sessie, ja dit klopt! Ik gebruik solar charging niet van alfen zelf, maar speciale software (evcc) en die communiceert over modbus (load balancing licentie is dan wel nodig) of 3F of 1F moet worden opgeladen. Realistisch zit ik 80% van de tijd op 1 fase te laden.
Oh dat is geweldig nieuws, heel erg bedankt voor je reactie!

Het is dan wel zo dat die omschakeling aldus moet aangestuurd worden vanuit je load balancing / solar mode, en dus niet door Alfen zelf bepaald wordt? Ik zou mijn domotica (Niko Home Control) gebruiken om de laadpaal aan te sturen, maar dan moet ik dus nagaan of die ook dergelijk commando meestuurt? Anders kijk ik zeker eens richting EVCC, bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 11-04-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
AdFundum14 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:35:
[...]

Oh dat is geweldig nieuws, heel erg bedankt voor je reactie!

Het is dan wel zo dat die omschakeling aldus moet aangestuurd worden vanuit je load balancing? Ik zou mijn domotica (Niko Home Control) gebruiken om de laadpaal aan te sturen, maar dan moet ik dus nagaan of die ook dergelijk commando meestuurt? Anders kijk ik zeker eens richting EVCC, bedankt.
Het is meer dat ze het aanzetten van modbus in alfen software hebben gekoppeld aan de load balancing licentie 8)7 en zo geld willen verdienen. En dat klopt ook ergens want met de modbus ingang kan een externe master via modbus het aantal ampere aanpassen van 6 tot 16 en het aantal fases.
Deze link legt het helemaal uit wat je moet doen op de alfen: https://alfen.com/file-download/download/public/1610

Ik denk niet dat je Niko Home control dit kan, of je moet zelf wat bouwen. Je kan op mijn vorige posts zien hoe ik load balancing + solar charging via evcc heb geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaRealRenzel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:04:
[...]

Wat bedoel je precies, de aansluiting is 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
shadylog schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:32:
Tip, ook al heb je 1F, de buitenkabel kun je 3F laten leggen zodat je later zonder problemen kan wisselen van laadpaal/switch naar 3F
Dat kan (maar moet niet) maar houdt wel in dat je een Alfen 3F laadpaal niet als 3F moet aansluiten maar gewoon als 1F kan aansluiten waardoor hij bij 32A ook max. 7,4 kW vermogen kan leveren en niet 3F moet aangesloten worden om te kunnen werken (zoals eerder aangehaald).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:12:
[...]

Wat bedoel je precies, de aansluiting is 1 fase?
Dat is onduidelijke of verkeerde info (vandaar mijn eerdere "sarcastische" opmerking, mea culpa).
Je kan een Alfen 3F laadpaal zonder enig probleem (wat ik je ook al eerder schreef, door het nog eens te vragen wijzigen voorgaande feiten niet :) ) 1F aansluiten en dan met max. 7.3 kW laden.
Ik doe dat, zoals ik eerder al schreef, al ruim 5 jaar zo.
Vereiste is dan wel dat de automaat in je kast 32A is EN je de Alfen licentie betaald hebt of al door het bedrijf werd betaald) en softwarematig activeert (of bij installatie al werd geactiveerd).
Het bedrijf dat bij ons de laadpalen heeft geïnstalleerd (we hebben zelf twee SPL op verschillende locaties in gebruik, eentje P&C en eentje RFID ) plaatst standaard overal 3F32A laadpalen ongeacht of de huisaansluiting en/of gebruik 1F of 3F is. Alle Alfen licenties zijn standaard aanwezig (maar dat is dan weer niet bij ieder bedrijf zo).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 11-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
Staat ook allemaal in de handleiding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF0VFGyPLlOUloCFrWP8bf9RmTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CmJDl9sdPOwuf8licuqba5pY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Ik denk dat het antwoord dat gezocht wordt door een aantal mensen is... indien de Alfen op 3F is aangesloten, gaat de wagen dan altijd op 3F laden of kan je de Alfen ook zo instellen (of doet hij dat zelfs automatisch bij weinig PV opbrengst, om te upgraden naar 3F bij meer PV opbrengst) dat de wagen maar 1F gebruikt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
izzet3838 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:17:
[...]

Niet bij Algen maar wel bij andere merken... finaal is de vraag dus of Alfen de juiste prijs/kwaliteit heeft (al hebben we via het werk geen keuze en is het altijd een Alfen Single Pro met alle licenties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
r2504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:51:
[...]

Niet bij Algen maar wel bij andere merken... finaal is de vraag dus of Alfen de juiste prijs/kwaliteit heeft (al hebben we via het werk geen keuze en is het altijd een Alfen Single Pro met alle licenties).
Voordeel van alfen is dat ik weet dat het werkt. En de community hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Laatst online: 21:52
WillemD61 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

De firmware versie kan je ook zonder password uitlezen.
Als je in een browser de volgende URL opent:
https://xxx.xxx.xxx.xxx:443/api/info
met daarbij de xxx vervangen door het IP adres van je laadpaal,
dan krijg je een file met wat basisgegevens, waaronder de firmware versie.
Ik heb hier zojuist een Alfen Single Proline tot leven gewekt en probeer in te loggen maar dat lukt niet. Hij krijgt een IP adres en is ook zichtbaar op het netwerk maar met deze URL krijg ik geen info. Iemand enig idee waarom? Het is me met een andere Alfen destijds wel gelukt

Edit: Met de MyEve app kwam ik er wel in, blijkbaar blokkeert mijn werk PC de ACE installer en ondersteunt versie 4.15 /api/info niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mukky op 11-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:38
Heb hier nog geen 1,5 jaar een Alfen Eve Single Pro Line aan de gevel hangen. Is via de werkgever via Alphabet weer via Eneco e-mobility geregeld. Heb er nooit zelf op in kunnen loggen ondanks dat ik wel een papiertje met inloggegevens in de meterkast heb hangen. Hij is blijkbaar niet via ethernet aangesloten maar heeft dus verbinding via sim. De MyEve app ziet dus niks. Altijd alleen via het portaal van Eneco de transacties e.d. kunnen zien maar daar kun je verder eigenlijk niks instellen. Heb gekozen voor 3-fase met loadbalancing dus er gaat wel een (ethernet?) kabel naar de meterkast maar die is afgeknipt en gaat met slechts 2 aderen naar een verdeelkastje en vanaf daar weer door naar de P1 poort op de meter. Waar die is afgeknipt zie je nog wel andere aderen zitten. Tot zover de aansluiting.

Nu ga ik weg bij mijn huidige werkgever. Dat betekent dat ik de laadpaal moet afkopen (voor een fors bedrag). Vandaag heb ik Eneco gebeld hoe het nu eigenlijk komt met de laadpaal. Die geven aan dat ik bij hun een abonnement moet afsluiten voor het beheer van de paal en eventueel nog een abonnement voor service. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Ik wil gewoon kunnen inpluggen (liefst zonder laadpas nodig te hebben, parkeert nooit iemand anders op mijn oprit) en that's it. Fire and forget zeg maar. Die beheerinterface van Eneco heb ik toch niks aan.

Kan ik dit ding ook in eigen beheer krijgen of zit ik nu zolang ik die paal wil gebruiken (jarenlang) vast aan een extra abonnement?

Kan ik een RJ45 kopje op die extra aderen drukken om de paal zo aan mijn netwerk te hangen of moet ik dan de paal openschroeven en een extra kabel gaan trekken?

Ik lees hier dat mensen de paal zelf updaten en configureren via de ACE service installer. Hoe is het jullie gelukt om een ACE service installer account te krijgen om zo de paal zelf te beheren? En is dat wat te doen voor iemand die geen programmeur is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArjenIsM3 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:05:

Ik lees hier dat mensen de paal zelf updaten en configureren via de ACE service installer. Hoe is het jullie gelukt om een ACE service installer account te krijgen om zo de paal zelf te beheren? En is dat wat te doen voor iemand die geen programmeur is?
Gebruik de zoekfunctie even. Dit is erg veel Besproken in dit topic.
dat account kun je eenvoudig aanvragen maar login gegevens zijn ook wel ergens in dit topic te vinden. Je hoeft namelijk niet met unieke login gegevens in te loggen. Ik heb zelf gewoon een mailtje aan alfen gestuurd en account gekregen.

Je kunt hem eenvoudig zelf beheren. Heeft niets met programmeren te maken.

Makkelijkst is een extra utp aansluiten maar als je het echt wilt zou je ook die losse aderen kunnen aansluiten als je dat voor elkaar krijgt

Los van de login gegevens voor ace installer heb je nog het paalwachtwoord nodig. Die kan alfen je niet geven. Moet je echt van je leasemaatschappij krijgen. Vaak moet je daar flink voor zeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 11-04-2024 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Heb hier nog geen 1,5 jaar een Alfen Eve Single Pro Line aan de gevel hangen. Is via de werkgever via Alphabet weer via Eneco e-mobility geregeld. Heb er nooit zelf op in kunnen loggen ondanks dat ik wel een papiertje met inloggegevens in de meterkast heb hangen. Hij is blijkbaar niet via ethernet aangesloten maar heeft dus verbinding via sim. De MyEve app ziet dus niks. Altijd alleen via het portaal van Eneco de transacties e.d. kunnen zien maar daar kun je verder eigenlijk niks instellen. Heb gekozen voor 3-fase met loadbalancing dus er gaat wel een (ethernet?) kabel naar de meterkast maar die is afgeknipt en gaat met slechts 2 aderen naar een verdeelkastje en vanaf daar weer door naar de P1 poort op de meter. Waar die is afgeknipt zie je nog wel andere aderen zitten. Tot zover de aansluiting.

Nu ga ik weg bij mijn huidige werkgever. Dat betekent dat ik de laadpaal moet afkopen (voor een fors bedrag). Vandaag heb ik Eneco gebeld hoe het nu eigenlijk komt met de laadpaal. Die geven aan dat ik bij hun een abonnement moet afsluiten voor het beheer van de paal en eventueel nog een abonnement voor service. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Ik wil gewoon kunnen inpluggen (liefst zonder laadpas nodig te hebben, parkeert nooit iemand anders op mijn oprit) en that's it. Fire and forget zeg maar. Die beheerinterface van Eneco heb ik toch niks aan.

Kan ik dit ding ook in eigen beheer krijgen of zit ik nu zolang ik die paal wil gebruiken (jarenlang) vast aan een extra abonnement?

Kan ik een RJ45 kopje op die extra aderen drukken om de paal zo aan mijn netwerk te hangen of moet ik dan de paal openschroeven en een extra kabel gaan trekken?

Zoals in de reactie hierboven al genoemd ga je de meeste antwoorden op je vragen terug vinden door even te zoeken in dit topic.

Om je snel een antwoord te geven: ik zou gewoon even de laadpaal openen, een extra UTP kabel trekken voor hem op je netwerk aan te sluiten. Je zegt dat je een papier hebt met inloggegevens? Ideaal, die zou je snel kunnen testen met de MyEve applicatie op een smartphone die met hetzelfde netwerk is verbonden. Moest je met die inloggegevens niet meteen kunnen aanmelden kan je de password recovery code gebruiken die daar op staat.
Dat laatste heb ik moeten doen om toegang te kunnen krijgen tot laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
De sim dient alleen om verbinding te maken met de back office.
Als gebruiker kan je daar niets mee.

Indien mogelijk kan je nog altijd zelf één of twee UTP (RJ11 en RJ45) trekken.
Eentje tussen de RJ11 poort in de Alfen (zitten intern links boven) en de P1 poort van de DM en eentje tussen de RJ45 poort in de Alfen en de ethernetpoort van je modem/router.

Dat laatste heb je nodig om de laadpaal in je wifinetwerk op te nemen (de Alfen zelf heeft geen wifi module). De MyEve app werkt alleen op wifi. De RJ11 om te kunnen loadbalancen en indien je solar charge (vanaf firmware 6.3) wil toepassen.
Indien je een UTP met genoeg aders gebruikt kan je ook één UTP kabel trekken (of de bestaande gebruiken) en de aders splitsen tussen RJ11 en RJ45. De P1 poort en de ethernetpoort van de modem/router moeten dan uiteraard wel in elkaars buurt zitten.

Indien dat niet meer kan dan kan je nog altijd een laptop met de ACE installer (windows) software rechtstreeks aansluiten op de poort in de Alfen. Maar dat is niet handig omdat de cover er dan steeds afmoet. Maar wel een (tijdelijke) oplossing voor eenmalige aanpassigen.

Je hebt er wel de inlogcodes voor nodig.
Een account hebben wij destijds gewoon aangevraagd bij Alfen België buiten de back office om (maar daar heb je in Nederland waarschijnlijk niets aan).
Alle licenties waren (gelukkig) wel al aanwezig bij installatie.

Programmeren moet je niet kunnen. Eenmaal je in de ACE installer kan en/of de MyEve app zijn het alleen nog maar invulvelden. Wel beter dit topic eerst doorlezen want je kan uiteraard ook iets verkeerd invullen waardoor het in de soep draait. Ben je niet zeker dan blijf je er beter vanaf tot je de nodige info gelezen hebt.
Let ook op dat je niet gelijktijdig in de ACE installer en de MyEve app probeert in te loggen. Dat werkt niet (je krijgt dan wel een boodschap maar je moet dan wel weten wat ze bedoelen :) ). Je kan maar in één applicatie gelijktijdig actief zijn. Dus altijd eerst uitloggen bij de ene voor je begint in de andere.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:16:
[...]

Hoe doe je dat wanneer je woning geen 3F heeft?
De vraag was of je met de 3 fase laadpaal op 1 fase kan laden. EN dat kan.
een 3 fase laadpaal aansluiten op maar 1 fase gaat natuurlijk niet werken. Daar heeft ALfen dan ook nette 1-fase laadpalen voor. (Ik bedoel dan ook alle drie de fasen aansluiten op dezelfde voeding fase. Elke huidige Alfen laadpaal kan je natuurlijk nog steeds maar met 1 fase voeden.

[ Voor 17% gewijzigd door DaRealRenzel op 12-04-2024 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:52:
een 3 fase laadpaal aansluiten op maar 1 fase gaat natuurlijk niet werken. Daar heeft ALfen dan ook nette 1-fase laadpalen voor.
Dat is dan totaal nieuw voor mij en sinds 2019 gewijzigd.
Ik heb nl. al sinds 2019 een Alfen laadpaal met een 400V 50 Hz 32A 3F+N+PE rating die zowel voor 400V 32A +N geschikt is als voor 1F230V 32A +N en bovendien al jaren probleemloos werkt op een 1F32A aansluiting.
Op de gegevens sticker van de laadpaal staat het zelfs expliciet vermeld dat deze zowel voor 3F als 1F kan aangesloten worden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 22:03
je kan ook softwarematig switchen tss 3 of 1 phase laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNAsWYs2Xc06D_re2YXwGZMGI_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48dSNBBwWISUpMpFI8krBttS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:18:
[...]

Dat is dan totaal nieuw voor mij en sinds 2019 gewijzigd.
Ik heb nl. al sinds 2019 een Alfen laadpaal met een 400V 50 Hz 32A 3F+N+PE rating die zowel voor 400V 32A +N geschikt is als voor 1F230V 32A +N en bovendien al jaren probleemloos werkt op een 1F32A aansluiting.
Op de gegevens sticker van de laadpaal staat het zelfs expliciet vermeld dat deze zowel voor 3F als 1F kan aangesloten worden.
https://tweakers.net/i/4e...MCHNZhzK.jpg?f=user_large

EVE Mini single fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je draait de zaken nu wel plots om.
Dat een specifieke 1F laadpaal niet 3F kan aangesloten worden was niet je stelling.
Dat was nl. dat een 3F laadpaal aangesloten op 1F niet zou werken en dat laatste kan duidelijk wel. Of dat kon het toch in 2019. Geen idee of dat in 2024 niet meer kan.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:48:
Je draait de zaken nu wel plots om.
Dat een specifieke 1F laadpaal niet 3F kan aangesloten worden was niet je stelling.
Dat was nl. dat een 3F laadpaal aangesloten op 1F niet zou werken en dat laatste kan duidelijk wel. Of dat kon het toch in 2019. Geen idee of dat in 2024 niet meer kan.
Naja, je kan een 3 fase laadpaal niet met 3x dezelfde fase aansluiten. Je kan natuurlijk wel alleen L1 aansluiten, en L2 en L3 ongebruikt laten. Alfen verwacht gewoon 120 graden fase draaiiing tussen de fasen, dus een laadpaal 3 fase aansluiten kan alleen met 3 fasen L1, L2, L3. En je kan op een 3-fase aangesloten laatpaal ook gewoon een -fase laadkabel aansluiten. Of inpluggen, bij een socket model. Of een 3 fase kabel inpluggen in een 1-fase auto (Plug-In Hybride bijv).
Maar wat niet kan is bij een enkelfase hoofdaansluiting, deze enkele fase als 3-fase aansluiting in de wallbox aansluiten (ala kookgroep bij een inductiefornuis) . Dat bedoelde ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:39
FloRadix schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:25:
[Afbeelding]
Wel een nette card dit. Zou ik mogen vragen of je de yaml hiervan wil delen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poelruitje
AdFundum14 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:54:
[...]

Maar zal deze Solar Charging modus wisselen tussen 1-fase en 3-fase, afhankelijk van hoeveel stroom er voorhanden is uit de zonnepanelen? Ik heb begrepen dat bij 3-fase de 'minimal threshold' aan voorziene stroom groter is dan bij 1-fase?
Interessante case; 3 fasen huisaansluiting, 3 fasen Alfen CS, enkelfase solaromvormer welke invoedt op L1. Wat doet Alfen Solarcharging hiermee aangezien er enkel via 1 fase zonnestroom komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
@Poelruitje Niks bijzonders voor solar charging, het kijkt alleen wat er het net uit gaat en maakt niet uit welke fase dat is. Je kan zelf kiezen om de fysieke L1 van je laadpaal te verbinden met de fase van je zonneomvormer, dit is natuurlijk efficienter voor de wijk en je netspanning. Voor load balancen maakt fase volgorde wel uit, dan moet natuurlijk de paal weten dat je (bijv) L3 aangesloten op L1 van de laadpaal niet de L1 is in je slimme meter. Je kan in Myeve/ACE de fase volgorde veranderen om aan tegeven dat je L1 eigenlijk L3 is enz.

Uiteraard als je L1 ook toevallig de L1 fysiek is en zelfde is als de slimme meter hoef je niks aan fase volgorde te veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FloRadix
MrMathos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:14:
[...]

Wel een nette card dit. Zou ik mogen vragen of je de yaml hiervan wil delen? O-)
zie hier hoe je deze kaart kan gebruiken

FloRadix in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

en foto is hier beschikbaar

[ Voor 14% gewijzigd door FloRadix op 12-04-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Het lijkt alsof je toch een paar yaml updates hebt gedaan, zoals die knoppen voor fase etc t.o.v. pag 91 :-) ... Kan je anders de laatste versie nog eens sharen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FloRadix
NoFate schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 05:45:
[...]

Het lijkt alsof je toch een paar yaml updates hebt gedaan, zoals die knoppen voor fase etc t.o.v. pag 91 :-) ... Kan je anders de laatste versie nog eens sharen?
aub, dat zijn native home assistant kaarten en thema via hacs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
square: false
type: grid
cards:
  - square: false
    cards:
      - graph: line
        type: sensor
        detail: 2
        entity: sensor.alfen_current_l1_socket_1
        name: L1
        theme: Rounded
        hours_to_show: 5
        entity: sensor.alfen_current_l2_socket_1
        name: L2
        entity: sensor.alfen_current_l3_socket_1
        name: L3
columns: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
FloRadix schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:25:
[Afbeelding]
Mag ik deze YAML van je? Na jouw mooie screenshots heb ik besloten er ook maar een projectje van te maken. Enige actiepunt is dat ik nog even een Mercedus aan moet schaffen _/-\o_ Voor Tesla is er niet echt een integratie te vinden die dezelfde waarden doorgeeft dat is erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
FloRadix schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:47:
[...]

aub, dat zijn native home assistant kaarten en thema via hacs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
cards:
    cards:
Tnx en alle andere iconen welke te zien zijn tussen deze twee screenshots maken het verschil tussen wel of niet charging?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FloRadix
@stormfly hier is de volledige kaart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcQfskl1MIi4vGe5m1AYNAjSWeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0RLv5QtRa0qtJrD2JI1Pflo.jpg?f=fotoalbum_large

[
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
cards:
    cards:
      - type: custom:charger-card
        chargerImage: Darkblue
        entity: sensor.alfen
        show_toolbar: true
        show_stats: true
        customCardTheme: theme_default
        details:
          status:
            entity_id: sensor.alfen
          substatus:
            entity_id: sensor.alfen_connector_1_max_allowed_of_phases
          currentlimits:
            - 0
            - 6
            - 7
            - 8
            - 9
            - 10
            - 11
            - 12
            - 13
            - 14
            - 15
            - 16
            - 17
            - 18
            - 19
            - 20
            - 25
            - 30
            - 32
            - 35
            - 40
          statetext:
            Available: CABLE NOT CONNECTED
            awaiting_start: awaiting_start
            charging: charging
            completed: completed
            error: error
            In Operative: LAADPAAL OFF
            ready_to_charge: ready_to_charge
            not_home: EQB is Away
            home: EQB is home
          collapsiblebuttons:
            group1:
              text: Change Settings
              icon: mdi:cog
            group2:
              text: group2
              icon: mdi:information
            group3:
              text: group3
              icon: mdi:speedometer
          info_left:
            - entity_id: sensor.alfen_uptime
              text: Uptime
            - entity_id: device_tracker.xxx_device_tracker #Mercedes 
              text: Location
            - entity_id: sensor.xxxx_state_of_charge #Mercedes 
              unit_show: true
              icon: mdi:ev-station
              round: 0
            - entity_id: sensor.xxxxx_range_electric #Mercedes 
              unit_showontext: aaah
              icon: mdi:speedometer
            - entity_id: sensor.alfen_main_active_max_current_socket_1
              unit_showontext: aaah
              icon: mdi:current-ac
          info_right:
            - entity_id: sensor.alfen_active_power_total_socket_1
              text: Alfen Power
            - entity_id: sensor.xxx_charging_power #Mercedes 
              text: EQB Power
              round: 1
            - entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
              text: Charger Limit
              unit: A
              icon: mdi:car
            - entity_id: sensor.alfen_smart_meter_current_total
              text: House Current
              icon: mdi:home
            - entity_id: sensor.p1_meter_active_power #homewizard p1
              text: House Power
              unit: W
              icon: mdi:home
            - entity_id: sensor.pv_power # goodwe omvormer 
              text: PV Power
              icon: mdi:solar-power-variant
          group1:
            - entity_id: select.alfen_installation_max_allowed_phases
              text: Phase
              type: dropdown
              dropdownitems:
                - 1 Phase
                - 3 Phases
              service: select.select_option
              service_data:
                option: '#SERVICEVAL#'
                entity_id: select.alfen_installation_max_allowed_phases
            - entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
              text: Solar mode
              dropdownitems:
                - Disable
                - Comfort
                - Green
              service_data:
                entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
            - entity_id: number.alfen_max_station_current
              text: Max Limit
              service: alfen_wallbox.set_current_limit
              service_data:
                entity_id: number.alfen_max_station_current
                limit: '#SERVICEVAL#'
            - entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
              text: Charger Limit
              service: alfen_wallbox.set_current_limit
              service_data:
                entity_id: number.alfen_power_connector_max_current_socket_1
                limit: '#SERVICEVAL#'
            - entity_id: number.alfen_solar_green_share
              text: Green Share
              unit: '%'
              icon: mdi:solar-power
              dropdownitems:
                - 100
                - 90
                - 80
                - 70
                - 60
                - 50
                - 40
                - 30
                - 20
                - 10
                - 5
                - 0
              service: alfen_wallbox.set_green_share
              service_data:
                entity_id: number.alfen_solar_green_share
                value: '#SERVICEVAL#'
            - entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
              text: Solar level
              icon: mdi:power
              dropdownitems:
                - 1350
                - 1500
                - 2000
                - 2500
                - 3500
                - 4000
                - 4500
                - 5000
                - 5500
                - 6000
                - 6500
                - 7000
              service: alfen_wallbox.set_comfort_power
              service_data:
                entity_id: number.alfen_solar_comfort_level
                value: '#SERVICEVAL#'
          group2:
            - entity_id: sensor.alfen_voltage_l1n_socket_1
              text: Voltage L1
            - entity_id: sensor.alfen_voltage_l2n_socket_1
              text: voltage L2
            - entity_id: sensor.alfen_voltage_l3n_socket_1
              text: Volatage L3
            - entity_id: sensor.alfen_current_l1_socket_1
              text: Current L1
            - entity_id: sensor.alfen_current_l2_socket_1
              text: Current L2
            - entity_id: sensor.alfen_current_l3_socket_1
              text: Current L3
              type: info
          group3:
            - entity_id: sensor.alfen_main_active_max_current_socket_1
              text: Active Max Current
            - entity_id: sensor.alfen_main_external_max_current_socket_1
              text: External Max Current
            - entity_id: sensor.alfen_main_external_min_current_socket_1
              text: External Min Current
            - entity_id: sensor.alfen_main_start_max_current
              text: Main Max Start Current
            - entity_id: sensor.alfen_display_error_number_socket_1
              text: Error status
            - entity_id: sensor.alfen_display_state_socket_1
              text: Socket Status
          stats:
            default:
              - entity_id: sensor.alfen_daily_energy
                text: Charged Energy
              - entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
                text: Solar mode
                dropdownitems:
                  - Disable
                  - Comfort
                  - Green
                service_data:
                target:
                  entity_id: select.alfen_solar_charging_mode
              - entity_id: switch.alfen_solar_charging_boost
                text: Solar Boost
              - entity_id: sensor.alfen_monthly_energy
                text: Monthly Energy
            disconnected:
              - entity_id: sensor.alfen_session_energy
                text: session_energy
              - entity_id: switch.alfen_cable_locked_permanently
                text: cable_locked
              - entity_id: calculated
                text: used_limit
                calc_function: min
                calc_entities:
                  - entity_id: sensor.alfen_dynamic_charger_limit
                  - entity_id: sensor.alfen_dynamic_circuit_limit
                  - entity_id: sensor.alfen_max_charger_limit
                  - entity_id: sensor.alfen_max_circuit_limit
                  - entity_id: sensor.alfen_offline_circuit_limit
            awaiting_start:
              - entity_id: binary_sensor.alfen_basic_schedule
                text: schedule
              - entity_id: switch.alfen_smart_charging
                text: smart_charging
                calc_entities:
            charging:
              - entity_id: sensor.alfen_energy_per_hour
                text: energy_per_hour
              - entity_id: sensor.alfen_circuit_current
                text: circuit_current
              - entity_id: sensor.alfen_output_limit
                text: output_limit
              - entity_id: sensor.alfen_current
                text: current
              - entity_id: sensor.alfen_power
                text: power
            completed:
                calc_entities:
            error:
            ready_to_charge:
                calc_entities:
          toolbar_left:
            default: []
            disconnected: []
            awaiting_start:
              - service: easee.stop
                service_data:
                  charger_id: 0549ffb4675e907aa356da5edbb70684
                text: stop
                icon: hass:stop
              - service: easee.resume
                service_data:
                text: resume
                icon: hass:play
              - service: easee.override_schedule
                service_data:
                text: override
                icon: hass:motion-play
            charging:
                service_data:
              - service: easee.pause
                service_data:
                text: pause
                icon: hass:pause
            completed:
                service_data:
                service_data:
            error:
              - service: easee.reboot
                service_data:
                text: reboot
                icon: hass:restart
            ready_to_charge:
                service_data:
                service_data:
          toolbar_right:
            default:
              - service: alfen_wallbox.set_current_limit
                service_data:
                  limit: '0'
                text: 0A charging
                icon: mdi:numeric-0-box
                unit_showontext: Amp
                service_data:
                  limit: '6'
                text: 6A charging
                icon: mdi:numeric-6-box
                service_data:
                  limit: '7'
                text: 7A charging
                icon: mdi:numeric-7-box
                service_data:
                  limit: '8'
                text: 8A charging
                icon: mdi:numeric-8-box
                service_data:
                  limit: '9'
                text: 9A charging
                icon: mdi:numeric-9-box
                service_data:
                  limit: '10'
                text: 10A charging
                icon: mdi:numeric-10-box
        brand: template
        show_leds: false
        compact_view: false
        show_name: true
        show_status: true
        show_collapsibles: true
        customImage: /local/alfen/alfen.png
    cards:
        cards:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-06 09:11
Misschien is deze vraag al gesteld op een van deze 124 pagina's, maar toch:

Mijn nieuwe PHEV auto is afgelopen woensdag aangekomen. Dus kon ik de Alfen voor het eerst uitproberen.

Wat me opviel was dat hij maar één fase met 16 A belastte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUjt-XmICEepLO42DjlDaJ9IIg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFY3r2tN7qsMuCIouVxg170K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 3-fase (3x25A) aansluiting.
De Alfen heeft de licentie voor load balancing.
Hoe zou de juiste configuratie eruit moeten zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56v4YFuQ9WtoCH56HJ6-atrlTVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQ21b8lQwdSt2HJLNQUQdeG7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XznOkwIOfK0sA-zHhtF9hHI7_g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/655ULxtSZZxFZWboZd4U3ZWL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJPKdAqfyG75rwMA8SkwTSu3y6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3OUrybpIbff1f5yfzXaoKBl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
UlrichT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:41:
Misschien is deze vraag al gesteld op een van deze 124 pagina's, maar toch:

Mijn nieuwe PHEV auto is afgelopen woensdag aangekomen. Dus kon ik de Alfen voor het eerst uitproberen.

Wat me opviel was dat hij maar één fase met 16 A belastte.

[Afbeelding]

De Alfen heeft de licentie voor load balancing.
Hoe zou de juiste configuratie eruit moeten zien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meeste phev's kunnen geen 3 fase laden.

Max current moet wel overal op 25 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-06 12:01
Zijn er al mensen die contact hebben gehad met Alfen over het sluimerverbruik van de single line pro? Mijn MID gekeurde meter registreert 7 a 8W als mijn auto klaar is met laden en als ik hem loskoppel gaat dat naar 13W.

Waarom het hoger wordt als ik de auto los koppel is mij ook een raadsel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJEIvNA3Luh4QmLnPRih5-qODMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCdpClNujp8Uo9pWk0sOnI2g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door osluis op 14-04-2024 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
UlrichT schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:41:
En is de omvormer in de PHEV ook 3F?
Indien deze 1F is klopt het plaatje wel => 1 x 230 x 16A = 3,68 kW.
Ik zou het dus eerder eerst dar gaan zoeken dan bij de instellingen van de laadpaal.
(En waarom zet je de max. current op 20A wanneer je aansluiting 25A is?)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2024 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
IvoB2 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:04:
[...]

En is de omvormer in de PHEV ook 3F?
Indien deze 1F is klopt het plaatje wel => 1 x 230 x 16A = 3,68 kW.
Ik zou het dus eerder eerst dar gaan zoeken dan bij de instellingen van de laadpaal.
(En waarom zet je de max. current op 20A wanneer je aansluiting 25A is?)
Deze hoort misschien wel op 16A te staan, net zo hoog als de afzekering van de laadpaal in veel gevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het is me niet duidelijk hoe hoog zijn laadpaal is afgezekerd (de mijne is bv. op 32A afgezekerd).
Normaal stel je de "max smart meter current" in op de waarde van de hoofdzekering (in dit geval dus 25A) en de connector 1 "Station max. current" waarde idd op de zekering van de laadpaal (16A?).

Er staat wel 3F voor de laadpaal ingesteld (maar "allow single/multiphase" is niet aangevinkt) maar dat zal niet veel uithalen wanneer de PHEV maar met één fase gaat laden.
Indien het idd een 3x16A laadpaal is moet de Station max. current ingesteld staan op 16A en kan de EV dan maar laden met 1 x 16A (dat op 20A instellen gaat niet helpen want de omvormer in de EV is de beperkende factor, in de laadpaal zelf zit geen omvormer dat is gewoon een sturing).

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:02:
Het is me niet duidelijk hoe hoog zijn laadpaal is afgezekerd (de mijne is bv. op 32A afgezekerd).
Normaal stel je de "max smart meter current" in op de waarde van de hoofdzekering (in dit geval dus 25A) en de connector 1 "Station max. current" waarde idd op de zekering van de laadpaal (16A?).

Er staat wel 3F voor de laadpaal ingesteld (maar "allow single/multiphase" is niet aangevinkt) maar dat zal niet veel uithalen wanneer de PHEV maar met één fase gaat laden.
Indien het idd een 3x16A laadpaal is moet de Station max. current ingesteld staan op 16A en kan de EV dan maar laden met 1 x 16A (dat op 20A instellen gaat niet helpen want de omvormer in de EV is de beperkende factor, in de laadpaal zelf zit geen omvormer dat is gewoon een sturing).
Klopt idd, 3 vrienden hebben bij mij hun phev ingestoken en bleven allemaal hangen op 3.7kw, de tesla ging gewoon naar 7.4...

Gaat om volgende wagens trouwens:
Volvo xc4 phev
Bmw x5 45 phev
Lynk en co 01

Enige die wel 7.4 kon doen was een nieuwe hyundai tucson hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 20:30
osluis schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:16:
Zijn er al mensen die contact hebben gehad met Alfen over het sluimerverbruik van de single line pro? Mijn MID gekeurde meter registreert 7 a 8W als mijn auto klaar is met laden en als ik hem loskoppel gaat dat naar 13W.

Waarom het hoger wordt als ik de auto los koppel is mij ook een raadsel.[Afbeelding]
ik heb exact dezelfde verbruikscijfers na het laden een reboot brengt het verbruik weer terug tot 7W.
Dit is met 6.5 software, heb 6.6 er nog niet op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
vdburg schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:05:
[...]

ik heb exact dezelfde verbruikscijfers na het laden een reboot brengt het verbruik weer terug tot 7W.
Dit is met 6.5 software, heb 6.6 er nog niet op staan.
Kan iemand ophelderen of dit sluimerverbruik ook na de kWh meter gemeten wordt? Kortom als leaserijder, betaal ik als bewoner het sluimerverbruik of de lease/tankpas houder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:58:
[...]

Kan iemand ophelderen of dit sluimerverbruik ook na de kWh meter gemeten wordt? Kortom als leaserijder, betaal ik als bewoner het sluimerverbruik of de lease/tankpas houder?
Als bewoner

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dat is uitermate teleurstellend ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
stormfly schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:28:
[...]

Dat is uitermate teleurstellend ;(
Dan stel je toch een iets hogere kWh prijs in om dit te compenseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Ik heb iets geks met mijn lader in RFID mode.

Als ik mijn laadpas aanbied geeft hij aan dat deze ongeldig is. Als ik vervolgens de lader reboot staat er in het scherm dat ik mijn pas aan moet bieden en dan werkt het.

Na het laden staat er “plug kabel in voertuig” in beeld. Als ik dat doe en mijn pas aanbiedt geeft hij aan dat deze ongeldig is.

Na een reboot van de lader werkt het weer een keer.

Plug and charge werkt trouwens wel gewoon.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:42:
Ik heb iets geks met mijn lader in RFID mode.

Als ik mijn laadpas aanbied geeft hij aan dat deze ongeldig is. Als ik vervolgens de lader reboot staat er in het scherm dat ik mijn pas aan moet bieden en dan werkt het.

Na het laden staat er “plug kabel in voertuig” in beeld. Als ik dat doe en mijn pas aanbiedt geeft hij aan dat deze ongeldig is.

Na een reboot van de lader werkt het weer een keer.

Plug and charge werkt trouwens wel gewoon.

Iemand enig idee?
Ik gok dat de Alfen de pas niet kan valideren direct na een reboot omdat de verbinding na een reboot nog niet is opgezet. Als deze instelling staat op Accept all tags lijkt me dat laden mogelijk is met een verlopen pas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqsUFo_uV1PkQvBKpiy65z0BA5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SoVR9DKz1wooVbqoQEgdXQF.png?f=fotoalbum_large

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
itsme schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:07:
[...]

Ik gok dat de Alfen de pas niet kan valideren direct na een reboot omdat de verbinding na een reboot nog niet is opgezet. Als deze instelling staat op Accept all tags lijkt me dat laden mogelijk is met een verlopen pas:

[Afbeelding]
Mijn instellingen staan hetzelfde.

Als ik via ACE schakel tussen "RFID" en "Plug and Charge" Zie ik de tekst netjes op het display veranderen en kan ik een laadesessie met mijn pas starten.

Als ik schakel via Homeassistant blijft "plug kabel in voertuig" in het scherm staan. Ook wanneer RFID staat ingeschakeld. Hier gaat denk ik iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osluis
stormfly schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:58:
[...]

Sterker nog, rendementsverliezen in de kabels en de laadpaal zijn ook voor rekening van de bewoner. Ik constateer iets lagere waarden in de backoffice van mijn werkgever bij een laadsessie dan wat mijn MID meter aangeeft. Ik heb speciaal een meter die dedicated het verbruik van de laadpaal registreert. Het is ongeveer 1% wat overeen komt met de verliezen die elders op het net gemeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
osluis schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:04:
[...]

Sterker nog, rendementsverliezen in de kabels en de laadpaal zijn ook voor rekening van de bewoner.
In jouw geval dan.

De verliezen en het stand-by verbruik van de lader kun je gewoon meten en inzichtelijk maken. Deze kun je dan ook gewoon met je werkgever verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
Blommie01 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:20:
[...]

In jouw geval dan.

De verliezen en het stand-by verbruik van de lader kun je gewoon meten en inzichtelijk maken. Deze kun je dan ook gewoon met je werkgever verrekenen.
Kan dat op de Alfen paal zonder aparte meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
osluis schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:32:
[...]

Kan dat op de Alfen paal zonder aparte meter?
Uiteraard niet…

Je kunt een extra meter in je groepenkast plaatsen en op basis daarvan het verlies en het verbruik van je lader apart met je werkgever verrekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Blommie01 op 14-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osluis
Blommie01 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:34:
[...]

Nee, maar dat zeg ik ook niet.

Je kunt heel goed een extra meter in je groepenkast plaatsen en op basis daarvan het verlies en het verbruik van je lader apart met je werkgever verrekenen.
Snap ik, ik was gewoon benieuwd of je dat in de software van Alfen ook inzichtelijk kon krijgen. Ik heb de laadpaal nog maar een paar weken, dus moet alle ins en outs nog leren van de software.

Ik lig trouwens niet wakker van een paar gemiste kW. Ik ben al lang blij dat ik het overschot van m'n zonnepanelen in de auto kwijt kan en er nog een fatsoenlijk bedrag voor terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Blommie01 schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:37:
[...]
Dan stel je toch een iets hogere kWh prijs in om dit te compenseren..
Bij ons valt niets in te stellen... de geladen kW's worden doorgegeven aan de backoffice van het werk en zij hanteren het officiele tarief van de CREG voor het terugbetalen... eventuele verliezen en zaken zoals capaciteitstarief zijn dus voor de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
r2504 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:47:
[...]

Bij ons valt niets in te stellen... de geladen kW's worden doorgegeven aan de backoffice van het werk en zij hanteren het officiele tarief van de CREG voor het terugbetalen... eventuele verliezen en zaken zoals capaciteitstarief zijn dus voor de werknemer.
Dat is dan een keuze van de werkgever.

Bij ons gaat het volgens dezelfde constructie maar daarnaast vergoed de werkgever ook de extra kosten die werknemers maken als ze een zakelijke lader thuis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:47:
[...]

Dan past je werkgever een verkeerd tarief toe op de geladen kWh .
De CREG heeft verschillende boordtabellen, ook incl. deze voor BEV laden en capaciteitstarief.
Afhankelijk van het energiecontract dat je zelf thuis afsluit (daar ben je volledig vrij in) is er weinig kunst aan om via het energiecontact een (veel) lagere kWh prijs te betalen dan de doorgaans hogere kwh vergoeding op basis van de CREG tabellen.
En wat betreft de overproductie van zonne-panelen vermarkten via de salarisauto is het al helemaal feest want de vergoeding via de werkgever en volgens de CREG tabellen is altijd veel hoger dan de TLV van PV-overproductie via het net.
En voor wie de laadpaal aansluit op een dynamisch contract (kan zelfs via een digitale meter uitsluitend voor de laadpaal) kan de laadpaal dan nog eens zo sturen dat hij de BEV gaat laden op de laagste tarieven (afgelopen, za, zo en zelfs vandaag maandag lag en ligt de energiecomponent meerdere uren rond de nul cent of lager per kWh) maar krijgt daar via de CREG boordtabellen wel de volle pot voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Blommie01 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:20:
[...]

Dat is dan een keuze van de werkgever.

Bij ons gaat het volgens dezelfde constructie maar daarnaast vergoed de werkgever ook de extra kosten die werknemers maken als ze een zakelijke lader thuis hebben.
Volledig mee eens.
De vergoeding voor het eventuele capaciteitstarief bedraagt hier gemiddeld een 5 cent per geladen kWh.
Ga je thuis trager laden (of op PV) heb je ook geen groot vermogen nodig (en geen extra capaciteitstarief dat wordt aangerekend en is ook dat bijna pure extra winst.
En voor wie thuis heel veel kWh gaat laden is het al helemaal geen nadeel in vergelijking met de situatie van voor 2023 (toen alle netvergoeding nog in het kWh tarief zat). De eventuele hogere heffing op basis van vermogen (capaciteit) wordt dan ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere netheffing via het kWh verbruik).
De laatsten die reden tot klagen hebben bij de invoering van het capaciteitstarief zijn dus wel de relatief hoge kWh afnemers via laadpalen en warmtepompen (de nieuwe berekeningen van de netheffingen opgesplitst over kW en kWh zijn vergeleken met de situatie voor 2023 in hun voordeel) en al zeker niet de werknemers met een salarisauto die thuis kunnen laden en daarvoor een ruime vergoeding krijgen die doorgaans hoger is dan de reële kostprijs van de geladen stroom.

De verliezen die ontstaan door trager laden (dat je via de lader meer AC in de Ev accu pompt dan deze in DC in de accu steekt) zijn dan weer wel voor rekening van de werkgever en is geen verlies voor de werknemer. Deze verliezen zitten immers na de kWh teller van de Alfen waarop de laadvergoeding wordt berekend.
Wanneer niet in gebruik gaat de Alfen hier trouwens van de stroom. Dan is er ook geen sluimerverbruik.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 09:56 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 84 Laatste