Toch wel maar de opslagcapacitiet in kWh is in deze niet relevant voor het te leveren vermogen van de accuomvormer en dat was en is 4 kW continu (met zelfs hogere pieken).
en ondertussen moet je die 15 kW aan batterijen dan ook nog opladen voor je avondmaal te kunnen koken en je warmtepomp te laten draaien.
Ik haal helemaal geen 15 kW uit de batterijen maar, nogmaals 4 kW continu.
Nogmaals, 15,4 kWh is de opslagcapaciteit niet het continu te leveren vermogen.
En door gepland en gespreid gebruik te maken van verbruikers kom ik idd toe met minder vermogen dan ze allemaal gelijktijdig te gaan gebruiken. Lijkt me de logica zelve.
Wanneer het SWW 2,5 kW vraagt doe ik dat in de winter idd niet op hetzelfde tijdstip dan dat ik inductie ga koken maar gespreid. Het SWW op temp. brengen door de dag en koken op een ander tijdstip en in de winter en na zonsondergang idd op het vermogen van de accu (continu 4 kW met een max. tot 4.8 kW). Dat heet je verbruik plannen en niet wonderen verrichten.
Wanneer het grid dan op een bepaald kwartier een piekvermogen had van 2,13 kW en de accu werkt op vol vermogen is dat een beschikbaar vermogen van 6,13 kW. Is voor ons idd ruim voldoende om te koken op inductie. En in verbruik al helemaal geen probleem want een inductiekookseissie verbruik doorgaans een 500 Wh in totaliteit. Het vraagt alleen relatief veel vermogen in de eerste minuten om alles op temperatuur te brengen en nadien schakelt een normaal inductievuur zijn vermogen automatisch terug om de boel gewoon op temperatuur te houden.
Net zoals bijna alle AC verbruikers met een kortstondig hoger benodigd vermogen dat doen => warmtepomp, vaatwas, wasmachine,.....
Alleen een laadpaal vraagt, naargelang de behoefte, langdurig een continu hoger vermogen. Maar ook dat vermogen kan je lager houden door te spreiden in de tijd en/of loadbalancing toe te passen zodat het vermogen, volgens de persoonlijk gekozen instelling, naar beneden gaat wanneer andere verbruikers even meer vermogen vragen.
[
Voor 29% gewijzigd door
IvoB2 op 08-04-2024 18:23
]