[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 30 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
braxx1980 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:19:
[...]

In HA zou ik gewoon de homewizard-integratie gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de vraag mogelijk verkeerd gesteld, de homewizard P1 heb ik niet in mijn bezit ik gebruik de DSMR-reader applicatie. Ik heb nu een P1 port lopen 20 meter naar de garage met versterkers, werkt echt uit de kunst. Maar mijn roots liggen in IP netwerken, ik zou het wel fijn vinden om het over IP te transporteren. Alleen wil ik niet naar een homewizard P1 meter omdat ik al vele jaren historie heb ik DSMR-reader.

Feitelijk is mijn vraag: is er een software oplossing bekend welke de homewizard P1 data kan proxy-en / simuleren zodat je bijvoorbeeld vanuit Home Assistant de DSRM-reader data (komt al binnen via MQTT) weer uit kan sturen naar de Alfen paal en daarmee de versterkte P1 port kunt ontmantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
De alfen doet een GET rest call naar de /api/v1/telegram endpoint van de homewizard.
Deze gaat het telegram bericht van de p1 teruggeven. Zie: https://api-documentation...endpoints/api-v1-telegram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:30:
Wellicht een domme vraag maar ik weet het antwoord er even niet op. Ik heb een Alfen laadpaal thuis. De laadpaal staat op naam van mijn eigen bedrijf (ik hoeft dus niet met een werkgever af te rekenen). Ik kan deze paal alleen activeren door er een laadpas voor te houden. Vraag 1: kan dit uitgezet worden? Dus als ik de kabel inplug in een van onze 2 elektrische auto's dat hij automatisch gaat laden? Vraag 2: stel dit kan niet. Kan ik dan een Shell Recharge activeren op deze paal? En wat gebeurd er dan met de kosten die in rekening worden gebracht? Het zou natuurlijk vreemd zijn als Shell kosten in rekening brengt aangezien het mijn eigen paal en eigen stroom is.
Ja kun je uitzetten. Plug and charge is wat je zoekt. Gebruik de zoekfunctie even. Er is al veel over geschreven in dit topic

En als je toch een laadpas gebruikt kun je die whitelisten zodat hij alleen als herkenning gebruikt wordt maar zonder kosten doorrekenen

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-04-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
de Peer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:28:
[...]

Ja kun je uitzetten. Plug and charge is wat je zoekt. Gebruik de zoekfunctie even. Er is al veel over geschreven in dit topic

En als je toch een laadpas gebruikt kun je die whitelisten zodat hij alleen als herkenning gebruikt wordt maar zonder kosten doorrekenen
Thnx! Via de Ace Installer moet dat zie ik. Fijn. Eerst even iemand met een Windows PC zien te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-06 18:10
stormfly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:57:
[...]

Ik heb de vraag mogelijk verkeerd gesteld, de homewizard P1 heb ik niet in mijn bezit ik gebruik de DSMR-reader applicatie. Ik heb nu een P1 port lopen 20 meter naar de garage met versterkers, werkt echt uit de kunst. Maar mijn roots liggen in IP netwerken, ik zou het wel fijn vinden om het over IP te transporteren. Alleen wil ik niet naar een homewizard P1 meter omdat ik al vele jaren historie heb ik DSMR-reader.

Feitelijk is mijn vraag: is er een software oplossing bekend welke de homewizard P1 data kan proxy-en / simuleren zodat je bijvoorbeeld vanuit Home Assistant de DSRM-reader data (komt al binnen via MQTT) weer uit kan sturen naar de Alfen paal en daarmee de versterkte P1 port kunt ontmantelen.
De oplossing staat hierboven, draai op de rpi waar DSRM-reader draait een Ser2Net instantie, DSMR-reader connect naar de poort op localhost, je Alfen naar x.x.x.x:3000 (bijv) Waarom heb je het steeds over Homewizard als je geen Homewizard hebt ?

Je ser2net config ziet er dan zo uit:

code:
1
3033:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 max-connections=3

In ACE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLK8FKvZuU2sQmlrxF0vsWCcIbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74ejTvG9nRjxa0Dt8b806tAV.png?f=fotoalbum_large

DSMR-reader config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6cjYh9tADCVFfUD4tekDydhVIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrhIRn2D6Fsfk7AGS7bM505N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door wpeterw op 02-04-2024 10:43 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-06 18:10
braxx1980 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:25:
[...]

een RPI kost een pak meer ;)
En kan ook veel meer

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
de Peer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:28:
[...]

Maar is het niet P&C of RFID?
Wanneer je de paal instelt op P&C gaan alle auto's die men dan in de Alfen inplugt toch onmiddellijk beginnen te laden op dezelfde rekening en niet één auto en de andere auto alsnog met een laadkaart op een andere rekening?

Het antwoord op vraag 1 lijkt me dus dat het inderdaad kan (instellen op P&C) maar dat dan niet alleen voertuig 1 onmiddellijk gaat laten bij inpluggen maar ook alle andere voertuigen.
Het is me niet duidelijk of steller dat laatste ook wil. Zo ja, dan is er uiteraard geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-07 13:53
Absoluut waar. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:48:
[...]

Maar is het niet P&C of RFID?
Wanneer je de paal instelt op P&C gaan alle auto's die men dan in de Alfen inplugt toch onmiddellijk beginnen te laden op dezelfde rekening
Klopt en mijn interpretatie is dat dat precies is wat de vraagsteller wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 22:49
Sarge78 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:09:
Kan iemand eens kijken of jullie hetzelfde hebben staan in de settings in de ACE installer?

Loadbalancing -> advanced settings aanvinken -> charging profiles

Ik heb daar 2 sockets staan, maar heb er natuurlijk maar 1. Dit zie ik sinds een vernieuwing van een board, maar weet niet zeker of het mij eerder gewoon niet op is gevallen.

In de log zie ik ook een regel over 1 of meerdere sockets met smart charging network. Dit verschijnt nadat ik een aanpassing heb gedaan in de loadbalancing.

[Afbeelding]
Ik bumb deze nog maar een keer. Kan iemand die in zijn of haar ACE zit eens kijken wat er staat bij die setting?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07 14:22
@Sarge78 , bij mij staat er:

Random delay (s): 0
Direct start on Socket 1: Follow profile
Direct start on Socket 2: Follow profile

Ik heb ook een 1 socket versie, en de firmware kan idd 2 sockets aan, je moet alles voor de 2e poort negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
wpeterw schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:35:
[...]

De oplossing staat hierboven, draai op de rpi waar DSRM-reader draait een Ser2Net instantie, DSMR-reader connect naar de poort op localhost, je Alfen naar x.x.x.x:3000 (bijv) Waarom heb je het steeds over Homewizard als je geen Homewizard hebt ?

Je ser2net config ziet er dan zo uit:

code:
1
3033:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 max-connections=3

In ACE:

[Afbeelding]

DSMR-reader config:

[Afbeelding]
Omdat ik dacht dat de Homewizard API call over http de enige optie was voor IP based P1 verkeer. Blijkbaar is er ook een telnet optie, dat wist ik niet. Daar ga ik mijzelf eens in inlezen, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 23:55
Iemand ervaring met deze situatie?
Vorig jaar een heeft mijn werkgever een Alfen single pro line laten plaatsen bij mij thuis. Dit is gedaan door de club EV-company.
Tot zover niets gek, behalve dan dat de dreigen met het verlies van ondersteuning op het moment dat ik zaken in de paal aanpas. Ik heb namelijk om de wachtwoorden gevraagd... na wat tegensputteren heb ik die gekregen.
Paal werkt prima en ik krijg iedere maand een creditfactuur met de laadkosten.

Nu hebben wij een plugin hybride als prive auto gekocht, deze willen we natuurlijk ook opladen met deze paal, de paal is er immers al.
Nu heb ik contact opgenomen met EV company want ik ga natuurlijk niet 2x voor mijn eigen stroom betalen, daarom wil ik een willekeurige RFID tag whitelisten. Dat kan ik in de paal zelf doen, echter wordt dit overruled door de backoffice en na 1 poging is mijn gewhiteliste RFID geblokkeerd.
Ik krijg als reactie van EV company, dat kan, we kunnen laadpassen whitelisten... Maar dat kunnen we alleen met door ons verstrekte laadpassen. Die laadpas kunt u bij ons bestellen.

Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil gewoon mijn eigen RFID tag gewhiteliste hebben, en niet een of andere laadpas van een backoffice opgedrongen krijgen. Dat nijgt in mijn ogen zelfs naar koppelverkoop. Dat het niet kan is natuurlijk onzin want het is voor de backoffice de zelfde handeling.. nummertje whitelisten.

Iemand dit ooit aan het handje gehad? kan ik niet gewoon voorkomen dat locaal gewhiteliste kaarten niet naar de backoffice worden doorgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:21
Magicw00b schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:47:
Iemand ervaring met deze situatie?
Vorig jaar een heeft mijn werkgever een Alfen single pro line laten plaatsen bij mij thuis. Dit is gedaan door de club EV-company.
Tot zover niets gek, behalve dan dat de dreigen met het verlies van ondersteuning op het moment dat ik zaken in de paal aanpas. Ik heb namelijk om de wachtwoorden gevraagd... na wat tegensputteren heb ik die gekregen.
Paal werkt prima en ik krijg iedere maand een creditfactuur met de laadkosten.

Nu hebben wij een plugin hybride als prive auto gekocht, deze willen we natuurlijk ook opladen met deze paal, de paal is er immers al.
Nu heb ik contact opgenomen met EV company want ik ga natuurlijk niet 2x voor mijn eigen stroom betalen, daarom wil ik een willekeurige RFID tag whitelisten. Dat kan ik in de paal zelf doen, echter wordt dit overruled door de backoffice en na 1 poging is mijn gewhiteliste RFID geblokkeerd.
Ik krijg als reactie van EV company, dat kan, we kunnen laadpassen whitelisten... Maar dat kunnen we alleen met door ons verstrekte laadpassen. Die laadpas kunt u bij ons bestellen.

Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil gewoon mijn eigen RFID tag gewhiteliste hebben, en niet een of andere laadpas van een backoffice opgedrongen krijgen. Dat nijgt in mijn ogen zelfs naar koppelverkoop. Dat het niet kan is natuurlijk onzin want het is voor de backoffice de zelfde handeling.. nummertje whitelisten.

Iemand dit ooit aan het handje gehad? kan ik niet gewoon voorkomen dat locaal gewhiteliste kaarten niet naar de backoffice worden doorgezet?
En hebben ze iets gezegd over de facturatie/creditering en tarieven als je hun laadpas gebruikt? Als ze alles op nul kunnen zetten dan lijkt het me niet zo erg om hun laadpas te gebruiken.

Ben je zelf eigenaar van de laadpaal? Of je werkgever? Of EV-company? Maakt ook wel verschil voor de rechten die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 23:55
Heel fijn dat het jou niet erg lijkt, prima. Maar ik wil dat niet, ik wil een al reeds aan mijn sleutelbos hangende RFID tag kunnen gebruiken.
Ik heb de paal gekregen van de werkgever, paal+plaatsing+3 jaar backoffice. Waarbij de werkgever het tarief beheert.
De Laadpaal staat op mijn grond en is bij plaatsing, mijn eigendom geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Magicw00b schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:35:
Heel fijn dat het jou niet erg lijkt, prima. Maar ik wil dat niet, ik wil een al reeds aan mijn sleutelbos hangende RFID tag kunnen gebruiken.
Ik heb de paal gekregen van de werkgever, paal+plaatsing+3 jaar backoffice. Waarbij de werkgever het tarief beheert.
Volgens mij kan het niet wat jij wilt icm een backoffice die dergelijke eisen stelt. Het enige dat je kunt doen is onder het kopje autorisatie aangeven dat als de paal offline is hij alle passen accepteert. Maar dat is nogal een work around die Niet Zo prettig werkt denk ik.

Ik denk dat je hun rfid tag moet accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
Magicw00b schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:35:
Waarschijnlijk lossen ze dit op door je een pas te geven en daarvan de prijs op 0 te zetten, mogelijks daarom dat je een kaart van hun nodig hebt, wellicht heeft hun systeem niet de functie die jij wilt en gebruiken ze een work around.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
Bestaat er een instelling die het verplicht her-inpluggen van de stekker in de laadpaal bij elke laadsessie uitschakeld.

Toen ik de paal aanschafte zei de verkoper dat er absoluut geen verschil was tussen een laadpaal met vaste kabel of een paal met stekker waar je een kabel inplugt. Ik koos voor paal met stekker en kocht een losse kabel die meestal blijft hangen aan de paal.
Blijkt nu dat je bij elke sessie die stekker moet her-inpluggen! :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 21:36

B_S

Bridelance schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:45:
Bestaat er een instelling die het verplicht her-inpluggen van de stekker in de laadpaal bij elke laadsessie uitschakeld.

Toen ik de paal aanschafte zei de verkoper dat er absoluut geen verschil was tussen een laadpaal met vaste kabel of een paal met stekker waar je een kabel inplugt. Ik koos voor paal met stekker en kocht een losse kabel die meestal blijft hangen aan de paal.
Blijkt nu dat je bij elke sessie die stekker moet her-inpluggen! :( :(
Ja dat kan, door deze in te stellen op 'Fixed cable' ipv 'Bals socket'. Dit kun je vinden bij de Power settings. Even rebooten om de aanpassing door te voeren. Let op, de lockmotor lockt de kabel nu niet meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:59
shadylog schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:58:
Dat de laadpaal in 1 fase begint is juist de solar charging feature. Een ev kan op 1 of 3 fase opladen. 1 is langzamer maar volgt beter je zonopwek tenzij je meer dan 4.3kw levert. Dan gaat die op 3 fases laden. Dit is zoals het werkt.
Als je altijd 3 fases wil laden kan dat maar er gebeurt hier niet iets raars en 1 fase laden is ook gewoon normaal.
hier ingesteld met 4.3 kw comfort werkt netjes met 3fase _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
Ik heb net de transacties van de laadsessies gedownload, jammer genoeg is hierop niet duidelijk af te lezen hoeveel kW er per sessie is afgenomen. Hoe kan ik dit oplossen? Is dit via een backoffice? Zoja, bestaan er die gratis zijn? Ik vind na wat googelen precies geen antwoorden hierop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Laatst online: 16:34
Je zou je eigen backoffice kunnen draaien... bv https://web.ecarup.com/en/ocppbackend/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 21:24
Ik heb Alfen Eve Single Pro-line, 3 phase, display, tethered cable met de firmware: 6.5.0-4217

Heeft iemand enig idee wat het stand-by verbruik van de Alfen is als hij niet wordt gebruikt?

En weet iemand hoe ik de Alfen volledig kan uitschakelen via de Home Assistant? Is er een schakelaar voor de zekeringkast die via Zigbee, Bluetooth of WLAN bereikbaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:59
UlrichT schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:28:
Ik heb Alfen Eve Single Pro-line, 3 phase, display, tethered cable met de firmware: 6.5.0-4217

Heeft iemand enig idee wat het stand-by verbruik van de Alfen is als hij niet wordt gebruikt?

En weet iemand hoe ik de Alfen volledig kan uitschakelen via de Home Assistant? Is er een schakelaar voor de zekeringkast die via Zigbee, Bluetooth of WLAN bereikbaar is?
Standby verbruik: 5 tot 6 watt, wat ik uitlees mbv de Alfen plug-in op Home Assistant.
Uitschakelen zou alleen kunnen met een extra schakelaar volgens mij, ik zou dat niet doen, 5 watt besparen maar daarmee de levensduur van de Alfen mogelijk flink bekorten lijkt me geen goede deal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:52
UlrichT schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:28:

Bij mij gebruikt deze 6-7W (met dezelfde firmware). Het rare is alleen dat dit na een laadsessie oploopt tot 12W, totdat ik reboot, dan wordt het weer 6-7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:16

YJB

Bij mij is het idle verbruik 9-10W. Als de auto klaar is met laden dan zie ik een idle verbruik van 6-7W, na het afkoppelen is dit weer 9-10W. (FW 6.5)

Ik meet dit met een SDM72 die tussen de paal en de meterkast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01
YJB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:40:
Bij mij is het idle verbruik 9-10W. Als de auto klaar is met laden dan zie ik een idle verbruik van 6-7W, na het afkoppelen is dit weer 9-10W. (FW 6.5)

Ik meet dit met een SDM72 die tussen de paal en de meterkast zit.
Eigenlijk is dit bizar veel voor een stopcontact. In mijn geval laad ik maar 2x per week. Misschien toch de paal maar uitzetten als hij niet aan het laden is.

Met 10w idle is dat al 88 kwh per jaar. Dat is met mijn tarief (33c) toch alweer 30 euro in een jaar. Koop ik liever een flesje drank van.

[ Voor 12% gewijzigd door chaoscontrol op 04-04-2024 20:07 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
DjooKoel schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:39:
[...]

Standby verbruik: 5 tot 6 watt, wat ik uitlees mbv de Alfen plug-in op Home Assistant.
Uitschakelen zou alleen kunnen met een extra schakelaar volgens mij, ik zou dat niet doen, 5 watt besparen maar daarmee de levensduur van de Alfen mogelijk flink bekorten lijkt me geen goede deal...
En waarom zou je de levensduur verkorten als je de Alfen uitschakelt ? Wanneer die slechts een 2-tal keer per week gebruikt wordt zie ik echt niet wat het probleem zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dmod schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:45:
En waarom zou je de levensduur verkorten als je de Alfen uitschakelt ? Wanneer die slechts een 2-tal keer per week gebruikt wordt zie ik echt niet wat het probleem zou zijn ?
Ik heb de Alfen SPL al ruim vier jaar in gebruik en schakel het ding uit bij niet gebruik.
Tot op heden werkt hij nog normaal.
Ik heb wel geen idee wat de normale levensduur van een Alfen is.

Bijna al mijn andere elektrische toestellen gaan ook van de stroom wanneer ik ze niet gebruik (en daar zijn erbij waar het sluipverbuik veel lager is dan dit van de Alfen).
Dus idd, waarom zou de Alfen gevoeliger zijn om van het net te halen dan een ander elektrisch toestel?

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Je loopt wellicht meer risico op condens vorming. Door het continue beperkte stroomverbruik komt de laadpaal intern niet snel onder het dauwpunt. Ik zou het er niet snel op gokken om de paal langdurig uit te zetten. Ook ik laad soms 1,5 week niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 20:42
Hebben er meer mensen last van dat als ze settings aan willen passen de paal random begint te rebooten? Zodra ik load balancing settings probeer te wijzigen gaat de paal rebooten en na de reboot blijken de gewijzigde settings niet opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

michielonline schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:55:
Hebben er meer mensen last van dat als ze settings aan willen passen de paal random begint te rebooten? Zodra ik load balancing settings probeer te wijzigen gaat de paal rebooten en na de reboot blijken de gewijzigde settings niet opgeslagen.
Bekende issue met de Installer. Er is toevallig een nieuwe versie uit, maar ik weet niet of die alweer werkt. Deze doet het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:35

DJR

Gezocht maar niet gevonden:

Voor de Alfen Pro Line (single socket)

Is het mogelijk om op de paal "Plug and Charge" te configureren voor 2 EV's waarbij de verrekening naar 2 verschillende werkgevers zal gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, plug and charge zegt al wat het is.
Het is een AC lader met type 2 laadkabel en die herkent geen individuele voertuigen.
Je moet dan een laadpas toevoegen en indien al back office voor één voertuig die laadpas whitlisten voor bijkomende voertuigen. En dat werkt via RFID.

[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:57
Bridelance schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:42:
Heb een laadpaal van mijn werkgever voor de deur staan. Die staat ingesteld op RFID authenticatie. Ik zou graag P&C activeren. Ondertussen heb ik toegang tot de laadpaal instellingen, maar er wordt een Plug & Charge ID gevraagd, dus ik zoek het "hidden ID".

Nog mensen die dit geprobeerd hebben met een Alfen laadpaal van MobilityPlus?
Zonet eens geprobeerd, nu even afwachten tot de wagen terug thuis is en ik hem kan inpluggen.

EDIT: P&C werkt in combinatie met backoffice van MobilityPlus, laadsessie is ook zichtbaar in hun portal.

[ Voor 9% gewijzigd door nujtrug op 06-04-2024 07:07 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:31
Maandag komen ze bij mij de Vestel weghalen en de Eve SP ophangen. Benieuwd wat ze achterlaten qua documentatie etc. Zit er in elk geval bovenop. De vorige keer niks gekregen. Alles loopt via Eneco.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DJR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:05:
Gezocht maar niet gevonden:

Voor de Alfen Pro Line (single socket)

Is het mogelijk om op de paal "Plug and Charge" te configureren voor 2 EV's waarbij de verrekening naar 2 verschillende werkgevers zal gaan?
Technisch onmogelijk volgens mij. Omdat bij AC laden geen identificatie mogelijk is van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

de Peer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:11:
[...]

Technisch onmogelijk volgens mij. Omdat bij AC laden geen identificatie mogelijk is van de auto?
Wat je zegt kan heel goed mogelijk zijn, maar je kan in de software maar 1 ID instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

B_S schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:39:
[...]

Wat je zegt kan heel goed mogelijk zijn, maar je kan in de software maar 1 ID instellen.
Dat zal een reden hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:35
DaMenaz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:58:
Maandag komen ze bij mij de Vestel weghalen en de Eve SP ophangen. Benieuwd wat ze achterlaten qua documentatie etc. Zit er in elk geval bovenop. De vorige keer niks gekregen. Alles loopt via Eneco.
ben erg benieuwd, laat je het even weten?

Bij ons op het werk ook via Eneco, kan ik er vast rekening mee houden :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaMenaz schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:58:
Zie gewoon dat je het password hebt om in te kunnen loggen op de myeve app.

In principe kun je dan altijd verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:17
Vraagje:

Ik wil graag in homeassistent de onderstaande automation maken:

Auto > Home : Plug and Charge
Auto > Away: RFID

Weet iemand of ik hier onderstaande services voor kan gebruiken?

Alfen Wallbox: disable_rfid_authorization_mode
Alfen Wallbox: enable_rfid_authorization_mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Blommie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:50:
Vraagje:

Ik wil graag in homeassistent de onderstaande automation maken:

Weet iemand of ik hier onderstaande services voor kan gebruiken?

Alfen Wallbox: disable_rfid_authorization_mode
Alfen Wallbox: enable_rfid_authorization_mode
Die services zetten achterliggend "Auth. Mode" op RFID (enable) of Plug and Charge (disable), lijkt me dus perfect mogelijk. Net eens geprobeerd, de waarde in "Auth. Plug & Charge ID" blijft ongewijzigd.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
nujtrug schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:04:
[...]

Die services zetten achterliggend "Auth. Mode" op RFID (enable) of Plug and Charge (disable), lijkt me dus perfect mogelijk. Net eens geprobeerd, de waarde in "Auth. Plug & Charge ID" blijft ongewijzigd.
Ik krijg het ook nog niet werkend.

Dit is de entity die je eigenlijk wilt wijzigen “select.xxxx_auth_mode“. Ik krijg dit echter niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Blommie01 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:30:
[...]

Ik krijg het ook nog niet werkend.

Dit is de entity die je eigenlijk wilt wijzigen “select.xxxx_auth_mode“. Ik krijg dit echter niet voor elkaar.
Ik doe gewoon dit en dat werkt (duurde de eerste keer wel bijna 10 seconden)
code:
1
2
3
service: alfen_wallbox.disable_rfid_authorization_mode
data:
  entity_id: select.xxxx_auth_mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
nujtrug schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:40:
[...]

Ik doe gewoon dit en dat werkt (duurde de eerste keer wel bijna 10 seconden)
code:
1
2
3
service: alfen_wallbox.disable_rfid_authorization_mode
data:
  entity_id: select.xxxx_auth_mode
Dit is inderdaad wat ik zocht.

Ik heb het nu werkend.

Bedankt!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nujtrug
FloRadix schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:14:
Wees vrij om uw kaarten hier ook te delen :)
Gisteren mezelf bezig gehouden met onderstaande Home Assistant Lovelace card. Haalt zo goed als alle data op uit @leeyuentuen's Alfen Wallbox (integration) en Volvo2MQTT (add-on). Ben aan het denken wat ik er nog meer kan op zetten...
Indien interesse wil ik hier altijd even de YAML posten (zie hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zg9MxCADulXMy7-awWpegkMRUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HpZC1fUpHndZkVfAKOGmK64k.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
type: custom:vertical-stack-in-card
cards:
  - type: custom:mushroom-chips-card
    chips:
      - type: entity
        entity: sensor.alfen_active_power_total_socket_1
        icon: mdi:lightning-bolt
        icon_color: purple
        tap_action:
          action: none
        hold_action:
        double_tap_action:
      - type: template
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
        icon_color: purple
        icon: mdi:home-lightning-bolt
        entity: sensor.alfen_smart_meter_active_power_total
        content: >
          {% set p1 = states('sensor.alfen_smart_meter_active_power_total')
                | int(0) %}

{% set laadpaal = states('sensor.alfen_active_power_total_socket_1') |
          int(0) %}

{% set verschil = p1 - laadpaal %}

{{ 0 if verschil <= 0 else verschil }} W
    alignment: justify
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
          --chip-box-shadow: none !important;
        }
  - type: picture-elements
    card_mod:
        ha-card {
          box-shadow: none;
        }
    elements:
        style:
          top: 0
          right: 0
          transform: translate(0)
        card_mod:
            ha-card {
              --chip-box-shadow: none
            }      
        chips:
            tap_action:
            hold_action:
            double_tap_action:
            content: >-
              {% set p1 = states('sensor.alfen_smart_meter_active_power_total')
              | int(0) %}

{% set laadpaal =
              states('sensor.alfen_active_power_total_socket_1') | int(0) %}

{% set verschil = p1 - laadpaal %}

{{ 0 if verschil > 0 else ( verschil | abs) }} W
            icon: mdi:weather-sunny
            icon_color: light-green
      - type: custom:vertical-stack-in-card
        card_mod:
            ha-card {
            }
        cards:
            card_mod:
                ha-card {
                  --chip-box-shadow: none;
                }
            chips:
                entity: sensor.alfen_current_l1_socket_1
                icon: mdi:current-ac
                icon_color: brown
                content: |
                  {{states(entity) | round}} A
                tap_action:
                hold_action:
                double_tap_action:
            card_mod:
                ha-card {
                  --chip-box-shadow: none;
                }
            chips:
                entity: sensor.alfen_voltage_l1n_socket_1
                icon: mdi:flash-triangle
                icon_color: amber
                content: |
                  {{states(entity) | round}} V
                tap_action:
                hold_action:
                double_tap_action:
        style:
          top: 0
          left: 0
          transform: translate(0)
    image: <path naar image van laadpaal>
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: '{{states(entity)}}'
    secondary: >-
      {{states('number.alfen_load_balancing_max_meter_current')}} A (Load
      Balancing)
    icon: ''
    entity: sensor.alfen
    layout: vertical
    fill_container: false
    tap_action:
    hold_action:
    double_tap_action:
  - type: conditional
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: state
            entity: sensor.<sensor die aangeeft of auto aan het laden is>
            state: <waarde van entity hierboven die aangeeft of auto aan het laden is >
          - condition: state
            entity: device_tracker.<auto>
            state: home
    card:
      type: custom:timer-bar-card
      entity: sensor.<sensor die aangeeft of auto aan het laden is>
      active_state: <waarde van entity hierboven die aangeeft of auto aan het laden is >
      end_time:
        entity: sensor.<sensor die aangeeft wanneer auto klaar is met laden (timestamp)>
      mushroom:
        layout: vertical
        icon_type: none
        primary_info: none
        color: green
      card_mod:
          ha-card {
          }

Integraties/components:Afbeelding van Alfen die ik heb gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce2RWJPYfV8EFztj-gsSjBu1nLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BY0shg6psxADqGS719uFRPMm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door nujtrug op 08-04-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-04 22:14
Net een nieuwe Alfen Eve Pro Single laadpaal geplaatst. Laatste firmware geïnstalleerd.

Paal is geconfigureerd als standalone, geen backoffice. Ik kan eraan met de MyEve app en desktop ACE installer.

Wanneer ik de (vaste) laadkabel in mijn wagen steek gebeurt er niets. Boodschap “Plug laadkabel in voertuig” blijft staan. Zowel bij Polestar EV en Volvo hybride auto geprobeerd.

Overigens merk ik dat bij elke reboot de tijd wordt gereset. Ik moet hem elke keer syncen met de app. De tijd wordt vreemd genoeg ook niet op het display weergegeven, ook al staat dit juist in de instellingen.

Uit de logs krijg ik niet direct een error code.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Angstrom schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:18:
Net een nieuwe Alfen Eve Pro Single laadpaal geplaatst. Laatste firmware geïnstalleerd.

Paal is geconfigureerd als standalone, geen backoffice. Ik kan eraan met de MyEve app en desktop ACE installer.

Wanneer ik de (vaste) laadkabel in mijn wagen steek gebeurt er niets. Boodschap “Plug laadkabel in voertuig” blijft staan. Zowel bij Polestar EV en Volvo hybride auto geprobeerd.

Overigens merk ik dat bij elke reboot de tijd wordt gereset. Ik moet hem elke keer syncen met de app. De tijd wordt vreemd genoeg ook niet op het display weergegeven, ook al staat dit juist in de instellingen.

Iemand een idee?
Staat hij wel op plug and charge ingesteld? Zo niet dan moet je een laadpas aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:47

Audione0

Strijdt der titanen

Angstrom schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:18:

Iemand een idee?
Hoe wil je de paal gebruiken?
Plug and charge of via RFID?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVEmDreiJJE6tW7yY1Oav20XVho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm9YjBi24yQ1YTuS3xWzFdIk.jpg?f=fotoalbum_large

En als je stand alone met RFID (pasje) wilt gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vuNkpasrYLAx5ULxVS0bJUR8qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kwSnUfkYqsVxyNbiJYJgW8K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Audione0 op 07-04-2024 14:35 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
de Peer schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:23:
[...]

Staat hij wel op plug and charge ingesteld? Zo niet dan moet je een laadpas aanbieden.
Hij staat inderdaad op "plug and charge".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
Audione0 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:25:
[...]

Hoe wil je de paal gebruiken?
Plug and charge of via RFID?

[Afbeelding]

En als je stand alone met RFID (pasje) wilt gebruiken:

[Afbeelding]
Plug and charge staat hij ingesteld, RFID ga ik niet gebruiken vermits niemand anders toegang heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72RE7nRocmlaaR8yqzTkvz_6nXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdChsKBs0lLx23roiQpMCcOq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:23
Een hele tijd geleden had ik geprobeerd om mijn Eneco laadpaal die ingesteld staat voor RFID met backoffice, te configureren naar plug & charge. De bedoeling is dat Eneco alle transacties ook blijft binnenkrijgen.
Nu was het zo dat ik niets zag binnenkomen in de app van Eneco. Misschien te kort geladen? Of toch verkeerd geconfigureerd?
Huidige instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhMHaYNLuur7lXBhZ0Rxzo776YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MaLFw3Js9bPj19k5wQbprtDA.png?f=user_large
Ik zou het aanpassen naar Authorization mode "Plug & charge", met de ID die ik vind in de transactiehistoriek.
Nu vind ik deze ID ook terug in de white list (de onderste):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbLURrCJrM5iWF19Q476ISqL0ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BqvFVKwNwoH5VceQoGrdlgyO.png?f=user_large
Moet ik misschien deze verwijderen uit de whitelist opdat de transactie correct wordt geregistreerd door de backoffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Blommie01 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:50:
Hoe weet je dat je auto thuis is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:18:
[...]

Gokje : auto maakt verbinding met WiFi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Dan zou ik hem in de router moeten zien wat niet het geval is.

Ik heb nu wel de Integratie toegevoegd aan HA en daar staat nu "Thuis"... vraag me alleen af op basis van wat dit is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:52
Angstrom schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:54:
[...]

Plug and charge staat hij ingesteld, RFID ga ik niet gebruiken vermits niemand anders toegang heeft.

[Afbeelding]
Ik heb ook zoiets gehad, in ace installer heb ik bij connectivity de backoffice preset op 'standalone' gezet om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:25:
Dan zou ik hem in de router moeten zien wat niet het geval is.
Het ging ook niet over jouw auto. Bij andere auto's werkt dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
[...]
Mijn Volvo integratie deelt locatie met home assistant, verwacht dat andere merken dit ook wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:00
nujtrug schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:17:
[...]

Gisteren mezelf bezig gehouden met onderstaande Home Assistant Lovelace card. Haalt zo goed als alle data op uit @leeyuentuen's Alfen Wallbox (integration) en Volvo2MQTT (add-on). Ben aan het denken wat ik er nog meer kan op zetten...
Indien interesse wil ik hier altijd even de YAML posten.

[Afbeelding]
Yes, interesse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 07:15
Vandaag geprobeerd om alleen via de zonnepanelen op te laden. Om 12.20 heb ik dit ingesteld. Werkt meteen!
Ik dacht dat het laden via zonnepanelen vooralsnog alleen op 1 fase werkte. Maar blijkbaar ook op 3 fasen.
Heb de changelog ook niet helemaal doorgespit denk ik ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eze3bRwg_KX9VmlTuywNoEZZnsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrEpOijw88uQbFZY6V0RfxvR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
[...]

Ik heb mijn Tesla ook in HA geïntegreerd.

https://github.com/alandtse/tesla

Daar zit een location tracker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
vdburg schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:26:
[...]

Ik heb ook zoiets gehad, in ace installer heb ik bij connectivity de backoffice preset op 'standalone' gezet om het werkend te krijgen.
Backoffice staat ook ingesteld op standalone. Echt een vreemd probleem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Angstrom schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:39:
[...]

Backoffice staat ook ingesteld op standalone. Echt een vreemd probleem…
Heb je ID van een werkende pas ingesteld?

Ik zie dat het met ACE begint en dat lijkt op de ID van de lader..

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 07-04-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 21:43
Eerste issue met 6.6.0 ontdekt. Ik had evcc op PV modus. Dan start die met laden alleen als er voldoende stroom is. Nu komt het, hij staat dan vast op "waiting for vehicle" staat, en de tesla gaat niet laden.
Met 6.5.0 was dit niet het geval, ik ga er ook vanuit dat de mensen waarvan "Planned charging" niet meer werkt hetzelfde probleem ervaren.

Als ik dan de tesla zelf wakker maak via api of wat dan ook begint de boel wel te laden. Dit betekent eigenlijk dat alfen geen signaal meer stuurt naar de auto om hem wakker te houden/te maken. Ik weet niet precies de technische details hoe dat werkt, maar met 6.5.0 werkte het wel, en nu niet meer.

Dit probleem is waarschijnlijk gekomen omdat ze nu in 6.6.0 een oplossing hebben getracht gevonden te hebben tot het probleem dat de 12v batterij op raakte vanwege een slecht wakkerhoud beleid in 6.4.0 en 6.5.0.

15 min na ik handmatig de tesla wakker maakte stopte de auto met laden doordat er waarschijnlijk niet genoeg zonlicht was. Maar daarna ging hij ook niet meer opladen.

@B_S jij trackte de eerdere issues rond het starten/stoppen van laden. Weet jij iets meer over deze nieuwe problemen bij 6.6 ?

[ Voor 5% gewijzigd door shadylog op 07-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
Blommie01 schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:44:
[...]

Heb je ID van een werkende pas ingesteld?

Ik zie dat het met ACE begint en dat lijkt op de ID van de lader..
Het was inderdaad het ID van de lader. Bedankt!
Ik heb het gewijzigd naar het ID van de laadpas (de mastercard) en reboot uitgevoerd.
De pas staat ook in de whitelist.

Helaas kan ik nog steeds niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Angstrom schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:22:
[...]

Het was inderdaad het ID van de lader. Bedankt!
Ik heb het gewijzigd naar het ID van de laadpas (de mastercard) en reboot uitgevoerd.
De pas staat ook in de whitelist.

Helaas kan ik nog steeds niet laden.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je met de MasterCard niet kunt laden.

Probeer eens de ID ga; een gewone pas die in je whitelist staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-07 23:38
Beste,

Onlangs heb ik een nieuwbouw appartement gekocht. Ik wil hier een laadpaal voorzien en budget van WG is 1250 (installatie, laadpaal en kabels ingrepen > ik weet het dit is krap, maar desnoods leg ik nog wel wat zelf bij).

Ik heb een monofasige aansluiting dus zal max 1fase 32A kunnen laden.
Ik heb een Alfen S-Line op het oog, deze zou slechts +/- 600 EUR kosten indien ik die koop met max 7.4kwh & load balancing.
Wat ik me afvraag:
- Kan ik die Alfen S-Line later upgraden via licentie naar 3x16A (dus 11kw)?
- Kan ik eenvoudig via licentie RFID authorisatie toevoegen?

Ik heb deze op het oog: https://www.bol.com/be/nl...JObXw_s3WUbcaAh7rEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Pharos1985 schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:51:
Beste,

Onlangs heb ik een nieuwbouw appartement gekocht. Ik wil hier een laadpaal voorzien en budget van WG is 1250 (installatie, laadpaal en kabels ingrepen > ik weet het dit is krap, maar desnoods leg ik nog wel wat zelf bij).

Ik heb een Alfen S-Line op het oog, deze zou slechts +/- 600 EUR kosten indien ik die koop met max 7.4kwh & load balancing.
Wat ik me afvraag:

Je zegt dat je een monofase aansluiting hebt, dan kun je dus miet 3x16 doen aangezien 11 kw 3 fase is.

Zie sowieso dat de alfen de licenties heeft die je wil, licenties achteraf kopen kan soms moeilijk en duurder uitkomen.

Als je eentje hebt met rfid kan je dit afhankelijk van de charge point operator van je WG(kort cpo of back office) instellen.

Het kan ook via de alfen toepassingen maar ik veronderstel dat je WG een back office zal willen laten toevoegen.

Als je monofase met rfid wil moet je denk ik voor de pro line gaan, ik kon althans geen s line met 1 fase en rfid vinden, bij die van 3fase heb je dat wel, maar als je die 1 fase gaat aansluiten moet je wel een 32a licentie erbij nemen en dat wordt dan weer duurder als eej 1 fase pro line denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

shadylog schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:43:
Eerste issue met 6.6.0 ontdekt. Ik had evcc op PV modus. Dan start die met laden alleen als er voldoende stroom is. Nu komt het, hij staat dan vast op "waiting for vehicle" staat, en de tesla gaat niet laden.
Met 6.5.0 was dit niet het geval, ik ga er ook vanuit dat de mensen waarvan "Planned charging" niet meer werkt hetzelfde probleem ervaren.

Als ik dan de tesla zelf wakker maak via api of wat dan ook begint de boel wel te laden. Dit betekent eigenlijk dat alfen geen signaal meer stuurt naar de auto om hem wakker te houden/te maken. Ik weet niet precies de technische details hoe dat werkt, maar met 6.5.0 werkte het wel, en nu niet meer.

Dit probleem is waarschijnlijk gekomen omdat ze nu in 6.6.0 een oplossing hebben getracht gevonden te hebben tot het probleem dat de 12v batterij op raakte vanwege een slecht wakkerhoud beleid in 6.4.0 en 6.5.0.

15 min na ik handmatig de tesla wakker maakte stopte de auto met laden doordat er waarschijnlijk niet genoeg zonlicht was. Maar daarna ging hij ook niet meer opladen.

@B_S jij trackte de eerdere issues rond het starten/stoppen van laden. Weet jij iets meer over deze nieuwe problemen bij 6.6 ?
Alleen dat het opgelost zou moeten zijn in 6.6.0. 6.3.0 kende het probleem ook nog niet. Zou je die willen / kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Beste,

Wat ik me afvraag:

offtopic:
1 fase in een nieuwbouw appartement? Een beetje uit de tijd als je het mij vraagt -O-

16A naar 32A is mogelijk. Maar, 1x16A is 3.7kW, 3x16A is 11kW, 1x32A is 7.4kW en 3x32A is 22kW. De laatste optie is niet gebruikelijk aangezien bij 3 fase de hoofdzekeringen 3x25A zijn.

RFID later toevoegen is volgens mij niet zomaar mogelijk bij de S-line. De reader incl. flatcable is simpelweg niet geplaatst, dus enkel een licentie gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Beste,

Met dergelijk budget kijk je misschien best naar alternatieven zoals de https://go-e.com/en/products/go-echarger-homefix welke alle features heeft voor een kleine meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
B_S schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:33:
[...]

offtopic:
1 fase in een nieuwbouw appartement? Een beetje uit de tijd als je het mij vraagt -O-
Is dat zo? Voor mensen zonder EV: een appartement van 100m²: waarom zou hier 3-fasig aangesloten worden? Voor de 10 lichtpunten en 20 stopcontacten die er in dat appartement zijn? Ik veronderstel eigenlijk enkel dat ik een monofasige aansluiting krijg, ik zal het navragen.
Is dat dan zo "uit de tijd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is gewoon een keuze naargelang wat je zelf wil.
Heeft weinig met "de tijd" te maken. :)
Woon al ruim tien jaar in een open bebouwing waar alles elektrisch en monofase is.
Totaal geen behoefte aan driefase. Monofase is hier ook nog eens technisch eenvoudiger en goedkoper uit te voeren.
Ik woon ook in Vlaanderen waar er al per kW vermogen wordt aangerekend. Voor driefase betaal je dus voor iedere extra kW. De "toekomst" is hier dus juist zo weinig mogelijk vermogen van het grid afnemen en niet zoveel mogelijk.
Gebruik ook al 5 jaar een monofase 32A laadpaal. Nog nooit voor gehad dat er te weinig in de accu zat.
edit: in se is het een Alfen SPL 3F 32A laadpaal (met licentie) die monofase (1F32A) is aangesloten.

Wie dagelijks honderden km met de EV rijdt en/of een korte nachtrust heeft is het uiteraard een ander uitgangspunt.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wel. Hier zit ik een beetje met volgende:
- 32Ampere met load balancing volstaat méér dan voor mij (ik kan die om 22u inpluggen en ben ten vroegste weg om 07u en ik rij max 150km/dag).
- Ik wil wel wat toekomstgericht denken: daarom dacht ik aan een 7.2kwh (1fase 32Ampere) laadpaal van Alfen en daar een 5G6kabel naar toe te trekken. Dan kan ik later (met een fluvius aansluitingsswap) die paal eventueel upgraden met licentie en ligt mijn kabel ernaar toe al klaar.

Wat denken jullie? Die Alfens is mij een beetje onduidelijk allemaal: je hebt S-line's van 900 EUR, maar ook S-Lines van 590 EUR...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Kees_frl schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:05:
[...]
ben erg benieuwd, laat je het even weten?

Bij ons op het werk ook via Eneco, kan ik er vast rekening mee houden :)
Monteur was met een uurtje weer weg. In de Alfen zit een SIM die verbinding maakt met Eneco e-Mobility. Er is geen ethernetkabel verbonden met mijn eigen netwerk. Kan de lader dus niet benaderen via wifi. MyEve ziet hem dus ook niet. De bestaande kabels van de Vestel voor elektriciteit en loadbalancing zijn gebruikt.

Heb de handleidingen, een informatieblad met frequenties en een kaart met het ID en wachtwoord van de paal gekregen.

Wat tegenvalt: er zit geen rubberen dop op de laadkabel. Wel een houder op de paal zelf, maar ik hang de kabel altijd los om de lader zodat hij niet uitsteekt (ivm kinderen met fietsen op de oprit). Dus maar een losse dop besteld.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:17:
Wel. Hier zit ik een beetje met volgende:
- 32Ampere met load balancing volstaat méér dan voor mij (ik kan die om 22u inpluggen en ben ten vroegste weg om 07u en ik rij max 150km/dag).
- Ik wil wel wat toekomstgericht denken: daarom dacht ik aan een 7.2kwh (1fase 32Ampere) laadpaal van Alfen en daar een 5G6kabel naar toe te trekken. Dan kan ik later (met een fluvius aansluitingsswap) die paal eventueel upgraden met licentie en ligt mijn kabel ernaar toe al klaar.

Wat denken jullie? Die Alfens is mij een beetje onduidelijk allemaal: je hebt S-line's van 900 EUR, maar ook S-Lines van 590 EUR...
Volgens mij is de line up als volgt:
1 fase 32a:
S line geen rfid
Pro line wel rfis
Eventueel met load balancing via licentie

3 fase:
S line zonder rfid
S line met rfid
Pro line met rfid
Load balancing EN 32a in licentie

Dus als je een 3 fase paal wilt en op 32a eilt kunnen laden(wat je in jou geval wel wil) zul je dan ook een extra licentie en een duurdere paal moeten nemen.

Persoonlijk zou ik zeggen doe lekker alles 1 fase, het is niet zo dat ev's onzuiniger gaan worden id toekomst, en ment 7.4kw kun je op 9 uur 300km bijladen...

Je gaat anders sowieso veel kosten hebben aangezien de goedkopere 3 fase laders vaak 16a zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:35
DaMenaz schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:37:
[...]

Monteur was met een uurtje weer weg. In de Alfen zit een e-SIM die verbinding maakt met Enece-Mobility. Er is geen ethernetkabel verbonden met mijn eigen netwerk. Kan de lader dus niet benaderen via wifi. MyEve ziet hem dus ook niet. De bestaande kabels van de Vestel voor elektriciteit en loadbalancing zijn gebruikt.

Heb de handleidingen, een informatieblad met frequenties en een kaart met het ID en wachtwoord van de paal gekregen.

Wat tegenvalt: er zit geen rubberen dop op de laadkabel. Wel een houder op de paal zelf, maar ik hang de kabel altijd los om de lader zodat hij niet uitsteekt (ivm kinderen met fietsen op de oprit). Dus maar een losse dop besteld.
Dankjewel.

Dus ik zou alvast een ethernetkabel klaar moeten hebben liggen met verzoek toch aan te sluiten. :)
O wacht, hier volledig nieuwe aansluiting dus mogelijk dat ze dan wel een kabel trekken voor de loadbalancing

[ Voor 5% gewijzigd door Kees_frl op 08-04-2024 12:09 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:55:
[...]

Is dat zo? Voor mensen zonder EV: een appartement van 100m²: waarom zou hier 3-fasig aangesloten worden? Voor de 10 lichtpunten en 20 stopcontacten die er in dat appartement zijn? Ik veronderstel eigenlijk enkel dat ik een monofasige aansluiting krijg, ik zal het navragen.
Is dat dan zo "uit de tijd"?
Hier in NL denk ik wel. Men wil veel gasloos aansluiten en dan heb je al snel dat 1 fase niet genoeg vermogen kan leveren. 1x35x230 is minder dan 3x25x230 (8.05kW / 17.25kW), scheelt meer dan de helft. Een beetje kookplaat en een warmtepomp hebben dat nodig.

Zelf wonen wij in een appartement van 110m² en hebben ook maar 1 fase, maar ook gas voor koken en verwarmen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S

B_S

[...]

Monteur was met een uurtje weer weg. In de Alfen zit een e-SIM die verbinding maakt met Eneco e-Mobility. Er is geen ethernetkabel verbonden met mijn eigen netwerk. Kan de lader dus niet benaderen via wifi. MyEve ziet hem dus ook niet. De bestaande kabels van de Vestel voor elektriciteit en loadbalancing zijn gebruikt.

Ik gok dat de load balancing kabel een netwerkkabel is. Deze kun je splitten :)

Ik zou geen rubber op de connector doen, gewoon laten hangen. Onlangs moest ik een kabel vervangen omdat deze lange tijd met rubber naar beneden ging, er zat veel vocht in en dit kon er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
B_S schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:08:
[...]

Ik gok dat de load balancing kabel een netwerkkabel is. Deze kun je splitten :)

Ik zou geen rubber op de connector doen, gewoon laten hangen. Onlangs moest ik een kabel vervangen omdat deze lange tijd met rubber naar beneden ging, er zat veel vocht in en dit kon er niet uit.
Tnx. Wallbox hangt onder de carport, dus droog.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
izzet3838 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:38:
[...]

Volgens mij is de line up als volgt:
1 fase 32a:
S line geen rfid
Pro line wel rfis
Eventueel met load balancing via licentie
Bedankt. Kan je die paal remote aan of uitzetten? Via een API (ik zou hem in home assistant willen steken), dan kan ik eventueel gewoon hem beveiligen/blokkeren en vrijzetten als mijn auto eraan staat. Dan heb ik geen RFID nodig. De paal zou in een ondergrondse parking staan maar dat is een kelder waar ook de buren in mogen parkeren, dus daarom wil ik hem beveiligen tegen ongeauthoriseerd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59
Pharos1985 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:15:
[...]

Bedankt. Kan je die paal remote aan of uitzetten? Via een API (ik zou hem in home assistant willen steken), dan kan ik eventueel gewoon hem beveiligen/blokkeren en vrijzetten als mijn auto eraan staat. Dan heb ik geen RFID nodig. De paal zou in een ondergrondse parking staan maar dat is een kelder waar ook de buren in mogen parkeren, dus daarom wil ik hem beveiligen tegen ongeauthoriseerd gebruik.
Je kan hem, voor zover ik heb kunnen vinden, niet aan of uit zetten. Ik was op zoek naar het zelfde maar voor een andere reden (alleen laden tijdens de goedkoopste uren) en de truuk / workarround die ik gedaan heb is ik zet de max current naar 0 amp en als die moet gaan laden naar 16 amp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Heb de originele post aangepast. Bij vragen mag je altijd even bericht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
[...]

De paal kun je perfect remote aan en uit zetten via "Socket 1 Operation Mode". @AWEF

Via Plug and Charge kun je zonder pas laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 08-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
B_S schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:05:
[...]
1x35x230 is minder dan 3x25x230 (8.05kW / 17.25kW), scheelt meer dan de helft. Een beetje kookplaat en een warmtepomp hebben dat nodig.
Hier in Vlaanderen is de standaard dan ook niet 1x35 maar 1 x 40A wat ruim 9 kW aan vermogen oplevert.
Gezien de toekomst (mijn mening) dan ook - indien en waar mogelijk - zoveel mogelijk voorzien is in eigen energieopwek (bv. PV) is dat ruim voldoende. Komen hier zelden boven de 2.5 kW uit in een all electric woning met o.a. twee warmtepompen.
Voor je gasloos gaat kan je dan ook beter eerst andere maatregelen nemen (indien mogelijk) zoals isoleren en dan pas een WP ipv gewoon de gasaansluiting te vervangen door een zware WP. En al heekl zeker bij een nieuwbouw/totaal renovatie. Doe je dat laatste dan nog eens zonder PV dan blijf je jezelf blauw betalen aan energie.

Ik zie ook niet goed in hoe een land als Nederland, waar de gridproblemen nu al veel groter zijn dan in bv. Vlaanderen, in de toekomst ongelimiteerd en ongestuurd huishoudelijk vermogen kan blijven dulden.

Zoals eerder reeds geschreven, wij hebben twee warmtepompen en een vierpits Siemens inductievuur (allen op monofase). Dat lijkt me dus meer dan een "beetje" en 3F is absoluut niet nodig. :)
De 40A hoofdezekering is er hier nog nooit uitgegaan (wel een toekomstbestendige PV installatie met 5 kW toegevoegd max vermogen en eigen opslag met nog eens 4 kW kmax.toegevoegd vermogen wat in totaal ook een max. vermogen van 18 kW geeft.

Ter staving de hoogst gemeten vermogenspiekwaarden per kwartier voor iedere maand in 2024 (wat nog iets anders is dan het continu gevraagd vermogen wat veel lager is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1m3rKy-81ikJILIECC4nNe_5MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5ltJOll7poMrX8ybPVNiqHd.jpg?f=fotoalbum_large

En wanneer de accu van een BEV (eindelijkj) aan V2H zal kunnen doen worden die gridpieken zelfs nul.
Dat is, voor mij toch, de ware toekomstbestendigheid.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:13:
De 40A hoofdezekering is er hier nog nooit uitgegaan (wel een toekomstbestendige PV installatie met 5 kW toegevoegd max vermogen en eigen opslag met nog eens 4 kW kmax.toegevoegd vermogen wat in totaal ook een max. vermogen van 18 kW geeft.
Bij jou schijnt blijkbaar constant de zon en zit je batterij in de winter ook steeds vol 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee de zon schijnt niet constant want dan zou ik met slechts een 15 kWh batterij continu eigen opwek terug aan het net aan het leveren zijn wanneer de BEV niet aan de laadpaal hangt.
Wat in de praktijk wel gebeurt is dat ik in de praktijk van half februari/begin maart tot eind oktober/half november door PV en accu 100% zelfvoorzienend ben (als in idd meer opwek dan afname voor de woning alleen, de rest kan dan eventueel in de accu van de EV) en de overige maanden voor 85% (als in nog een 300 kWh gridafname op een volledig jaar).

Je moet een accu dan ook niet uitsluitend laden via PV (al geniet dat wel mijn voorkeur). Dat kan ook via het net (bv. wanneer de gridprijzen heel laag zijn) zodat je ook dan vermogen uit grid en uit accu kan combineren tot 13 kW op een monofase 40A installatie.
Dus ja, indien gewenst kan ook in putje winter de thuisaccu vol opgeslagen energie zitten.

Geen theoretische benadering hoor. Ik doe dat zo al jaren zonder enig probleem.
De toekomstbestendige benadering zal dan hier ook geen overschakeling naar 3F zijn maar minstens een verdubbeling van vermogen uit PV (van 5 naar minstens 12 kVA) en een veelvoud aan opslagvermogen (van 15 naar een 65/100 kWh indien V2H geimplementeerd).

Maar uiteraard pakt iedereen de toekomst naar eigen goeddunken aan.
Zelf leg ik liever mijn toekomstig lot niet uitsluitend in handen van netbeheerders en energieleveranciers.
Overschakelen naar 3F kan dus idd geen kwaad. Maar iedere handeling heeft zijn eigen (toekomstige) gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Uit gaat idd niet, dit kan mogelijk wel via een back office maar niet via de alfen app, je kunt hem bv wel op 0a zetten of authenticatie aan zetten en daarna uit ofzo, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan je via de backoffice het laden dan niet gewoon stoppen?
Hier hangt de Alfen ook aan een backoffice en naast de sturing via de MyEve app en/of de ACe installer heeft ook de back office de mogelijkheid om het laden via een real time dashboard gewoon remote te stoppen, onderbreken, herstarten (zolang de EV verbonden is met de laadpaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68fr3tSaEgbuHVo4S4Ucp05MB1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovMQ6PXqK9HBAElgA5sQz96E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angstrom
Blommie01 schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:30:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je met de MasterCard niet kunt laden.

Probeer eens de ID ga; een gewone pas die in je whitelist staat.
Dank je voor de tip!
Het is echter een nieuwe laadpaal recht uit de doos.

De enige kaart die ik erbij heb gekregen is de master card. Hoe moet ik dit dan aanpakken om een andere ID in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:46:
Nee de zon schijnt niet constant want dan zou ik met slechts een 15 kWh batterij continu eigen opwek terug aan het net aan het leveren zijn wanneer de BEV niet aan de laadpaal hangt.
Vertel nu eens wat je hebt liggen aan PV en batterij capaciteit want ik lees precies heel uiteenlopende cijfers.

Tevens of je een dynamisch uurtarief hebt.

Ik zie dat je een piekwaarde hebt van amper 2 kW... dan laad je toch nooit je EV op (ik kan me niet voorstellen dat je dat van je batterij doet want die capaciteit is meestal onvoldoende en dan heb je niets meer voor je verbruik in je woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat kon je hiervoor al lezen:
quote: IvoB2
De 40A hoofdzekering is er hier nog nooit uitgegaan (wel een toekomstbestendige PV installatie met 5 kW toegevoegd max vermogen en eigen opslag met nog eens 4 kW max.toegevoegd vermogen wat in totaal ook een max. vermogen van 18 kW geeft.
De optelsom lijkt me niet al te moeilijk toch?
1F40 = 40x230 = 9,2 kW + PV omvormer van 5 kVA = 5 kW max. vermogen + accu omvormer van 48V/5000W70A = 4 kW continu vermogen => 9,2 + 5 + 4 = 18,2 max. vermogen en alles monofase (niet dat ik dat ook maar ooit nodig heb, doorgaans ga ik thuis laden aan 2 tot 5 kW met het vermogen in de accu omvormer en de opslag in de accu als opvang voor pieken bij schommelingen in PV vermogen.

Alle details kan je, bij interesse, eveneens lezen in topics op dit forum die daar meer aan gerelateerd zijn.

Ik schrijf ook nergens dat dit voor iedereen in alle omstandigheden mogelijk is. Maar wel meer toekomstbestendig dan (volledig) afhankelijk van een 3F gridinstallatie en al zeker bij nieuwbouw en totaalrenovatie (zelf woon ik overigens ook niet in een nieuwbouw maar in een woning aangekocht als krot die doorheen de jaren toekomstbestendig (energetisch) werd verbouwd.
Ik ga er ook vanuit dat in een topic over een Alfen laadpaal de bewoners/eigenaars doorgaans sowieso al beschikken over de mogelijkheden om thuis te laden.

Vandaag, begin april, zou de BEV rustig aan 2,8 kW kunnen laden (bij een PV productie van nog altijd 3 kW) terwijl de accu van 15,4 kWh om 11:30 uur al 100% SoC had en dat allemaal zonder enig vermogen uit het grid te trekken (en daar kan, indien nodig ook nog eens 9 kW vermogen uit gehaald worden).
Gezien de accu nog 60% gevuld is en er geen lange ritten gepland staan is zelfs dat niet nodig.
Bij dit zonnig weer geven wij de voorkeur om ons te verplaatsen met de e-bikes. Het laadpunt van de e-bikes is dan nu de 2 batterijen van 850 Wh (met elke een autonomie van ong. 100 km) met elk 180W (op haar max. vermogen want net zoals bij het laden van een BEV gaat dat met een hyperbool) aan het laden.

Het grootste vermogen dat een verbruiker in mijn installatie langdurig trekt is een 2,5 kW en dat is wanneer de A2W WP SWW moet aanmaken in de winter en dat vanaf een vertrekpunt van 20°C tot 50°C (en doorgaans is dat hier maar van 30 tot 44°C).
Je moet, indien je het afgenomen vermogen laag wil blijven houden, uiteraard geen vermogens op hetzelfde tijdstip gaan combineren. Je kan uiteraard ook altijd loadbalancing instellen om dat te automatiseren.
En je maakt uiteraard beter ook gebruik van een Solcast om te weten hoeveel capaciteit er in de accu nodig is, hoeveel het huishouden gaat verbruiken en hoeveel overcapaciteit er dan, indien nodig naar de accu van de EV doorheen de laadpaal kan gaan.
Hier zie je bv. de voorspellingen van de PV productie en het huishoudelijke verbruik van de komende zeven dagen. Alle productie die niet nodig is in de woning (het rode gedeelte) kan dan zonder probleem richting laadpaal en dit zonder gebruik te maken van het net. Zelf 1F40A gridaansluiting is het grootste deel van het jaar hier dus een relatief overbodige luxe. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaBpF6kJfliSLQpobYoHUSAczFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwfVK4bONj8tXuKzZTfKNWI3.jpg?f=fotoalbum_large

In Vlaanderen (BE) kan je, desgewenst en indien een thuislaadpaal2 digitale meters plaatsen. Hier kan je voor de laadpaal bv. een dynamisch contract afsluiten en voor de woning een variabel contract met elke hun voor- en nadelen. Wanneer ik goed ben ingelicht kan in Nederland ook een PAP en SAP meter waar je iets gelijkaardigs mee kan.
En nee, ik heb (voorlopig) nog geen dynamisch contract. Niet omdat het technisch niet kan maar omdat in mijn situatie (minder dan 500 kWh netafname op jaarbasis) ik geen extra capaciteitstarief op vermogens boven de 2,5 kW moet betalen noch nettarieven op kWh afname. Een variabel tarief is dan op jaarbasis goedkoper dan een dynamisch tarief ook al is de kWh afname gemiddeld dan duurder dan bij een dynamisch tarief. De TLV is gemiddeld ook hoger dan bij een dynamisch tarief. Maar dat staat los (weer een ander topic) van de vermogens die men eventueel nodig denkt te hebben.

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Angstrom schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:08:
[...]

Dank je voor de tip!
Het is echter een nieuwe laadpaal recht uit de doos.

De enige kaart die ik erbij heb gekregen is de master card. Hoe moet ik dit dan aanpakken om een andere ID in te voeren?
Zover ik weet kun je met de masterkaart gebruikerskaarten toevoegen (whitelisten), die je vervolgens kunt gebruiken om te laden.

Als je een kaart hebt toegevoegd kun je deze als ID bij Plug and Charge invoeren waarna je automatisch kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Laatst online: 15:23
[...]

Monteur was met een uurtje weer weg. In de Alfen zit een e-SIM die verbinding maakt met Eneco e-Mobility. Er is geen ethernetkabel verbonden met mijn eigen netwerk. Kan de lader dus niet benaderen via wifi. MyEve ziet hem dus ook niet. De bestaande kabels van de Vestel voor elektriciteit en loadbalancing zijn gebruikt.

Hè, een Alfen lader heeft helemaal geen e-Sim alleen een normale simkaart houder??

De dopppen op de kabels worden juist niet meer geleverd (al een aantal jaar niet meer) want als je kabel ophangt dan hangt de stekker naar beneden en loopt uiteindelijk de dop vol water (en nee die doppen sluiten nooit goed af) waar door je contacten nonstop in een laag water staan.
Zo goed als alle laders hebben een dummy socket om de stekker in te steken, die moet je daar voor gebruiken.
Als ik bij een klant kom (ik ben een monteur) en ik zie dat de kabel vervangen moet worden omdat er een dop opgezeten heb word dit in de ticket vermeld en is er geen garantie op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Daveth schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:21:
[...]

Hè, een Alfen lader heeft helemaal geen e-Sim alleen een normale simkaart houder??
Ja, SIM uiteraard.

Schreef al eerder dat mijn box droog hangt en ik de dummy niet gebruik ivm uitsteken.

Bedankt voor de toelichting.

[ Voor 21% gewijzigd door DaMenaz op 08-04-2024 16:26 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:34:
De optelsom lijkt me niet al te moeilijk toch?
Ik stelde een heel simple vraag... en zoals steeds krijg je een gans verhaal dat niet relevant is.

5 kW PV en 4 kW batterij zal ik dan maar veronderstellen en daar laad jij zomer en winter je EV mee op (en zelfs je fiets), gebruik je je inductievuur, warmtepomp en andere huishoudelijke verbruikers en je komt daarbij nooit boven de 2 kW piek en je injecteerd ook nog op het net _/-\o_

Je bent echt de succes story van de HE als ik dat allemaal moet geloven 8)7 We zullen het allemaal maar geloven ook want anders gaan we dit topic vervuilen met een heleboel pagina's die niet relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S

B_S

IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:13:
[...]
Ter staving de hoogst gemeten vermogenspiekwaarden per kwartier voor iedere maand in 2024 (wat nog iets anders is dan het continu gevraagd vermogen wat veel lager is):
[Afbeelding]
Dat is nog altijd >8.5kW piek, dus in NL zou je de hoofdzekering overbelasten.
En wanneer de accu van een BEV (eindelijkj) aan V2H zal kunnen doen worden die gridpieken zelfs nul.
Dat is, voor mij toch, de ware toekomstbestendigheid.
Jawel. Maar begrijp ik het goed dat je nu een hybride auto hebt met 15kWh accu? Volledig elektrisch is een ander verhaal dan hybride. Een 100kWh accu laden met 3kW van 20% naar 80% duurt dan 20 uur (de verliezen in de boordlader nog niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Euh, hoe kom je erbij dat 2,13 kW bij 230V gemeten over een klokkwartier een hoofdzekering van 40/35 A zou overbelasten?
Dat is slechts 9,3 A.

Nee, ik heb nu een thuisaccu van 15,4 kWh opslagcapaciteit en een BEV met een opslagcapaciteit van netto 64 kWh in afwachting van de aflevering (vermoedelijk Q4 2024) van een BEV met een netto opslagcapaciteit van 74 kWh en V2L.

De 64 kWh accu laden aan 3 kW zonne-energie levert na een 8-tal uur 20 kWh opslag op.
Maar het ging daarover niet. Het ging over het vermogen dat je "maar" beschikbaar zou hebben bij een monofaseinstallatie en dat 3F de toekomst is.
Wie sneller wil laden dan 3-5 kW puur op PV (en met meer PV en een grotere omvormer gaat het uiteraard nog sneller) kan, zoals al omstandig uitgelegd, gaan combineren door 9 kW uit het grid (bij 1F40A) + 4 kW uit accu (bij 48V/5Kw/70A) + tot 5 kW uit PV (bij 5 kVA).
Wil je alleen het grid gebruiken (bij 1F32A op een hoofdzekering van 40A) laad je op een nacht van 8 uren ook al een accu met een netto capaciteit van 64 kWh van 20 naar 80% en dit inclusief verliezen (en nog meer ook).
Het punt is nu net dat je in de toekomst, toch in een normaal gezin, dan ruim toekomt met 1F en al zeker wanneer je dat combineert met PV en thuisaccu en beter inzet op het leggen van PV (en in een later stadium eventueel thuisaccu en/of V2H via de accu van de BEV) dan alleen te kijken naar 3F van het net.

Bij thuisladen maakt de tijd, toch niet in een gewoon huishouden, dat je een accu gaat volladen toch niet uit? Wij gebruiken nl. geen 100 kWh per etmaal aan elektriciteit. Zelfs niet met de km van de EV inbegrepen.

[ Voor 134% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:44:
[...]
5 kW PV en 4 kW batterij zal ik dan maar veronderstellen
Nee, 5 kVA PV max. omvormervermogen en 5.6 kWp aan PV panelen en 15,4 kWh opslagcapaciteit thuisaccu met een omvormer die continu 4 kW aan vermogen kan leveren (48V/5000W/70A) en een 1F40A netaansluiting die max. 9,2 kW kan leveren.
en daar laad jij thuis zomer en winter je EV mee op (en zelfs je fiets), gebruik je je inductievuur, warmtepomp en andere huishoudelijke verbruikers en je injecteerd ook nog op het net _/-\o_
Inderdaad, thuis wel ja.
en je komt daarbij nooit boven de 2 kW piek
Toch wel.
Maar doorgaans niet boven de 2 tot 3 kW klokkwartierpiek vanuit het grid. Wat iets totaal anders is dan maar 2 kW piek aan vermogen nodig hebben.
Ik schreef nergens dat ik nooit boven de 2 kW piek kom. Ik schreef dat ik dit jaar nog niet meer dan 2,13 kW piek vermogen van het grid heb afgehaald. Uiteraard moet je daar het vermogen van de andere bronnen (PV en accu) bij tellen. Leek me nogal logisch en voor de hand te liggen.
Het afgenomen vermogen is, zoals ik eerder al schreef maar dat vond je blijkbaar minder relevant terwijl dat eigenlijk de essenntie is, immers de som van alle beschikbare bronnen waardoor de gridbron minder van belang is en 1F40A ruimschoots voldoende is om een full electric woning zonder problemen draaiende te houden.
Ik beweer ook nergens dat dit altijd en overal op iedereen van toepassing is.
Je moet er eerst wel voor investeren voor je er de baten van kan ondervinden.
Maar dat is bij een nieuwbouw/renovatie wel een punt van overweging waard om echt toekomstgericht te investeren en niet gewoon doorgaan op wat iedereen in het verleden al gewend was.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 18:10 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 85 Laatste