DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:39:
[...]
An sich heb je daar gelijk in, maar er zit nog wel een addertje onder het gras. Jouw stroomvergoeding wordt zonder BTW uitbetaald, en ook niet gezien als een verstrekking of verkapt loon. Je betaalt er dus ook geen BTW over, en geen inkomstenbelasting.
Ik twijfel er niet aan dat dit zo bij jou werkt maar bij mij wordt mijn laadvergoeding uitbetaald incl. 6% BTW.
Het wordt wel gezien als een deel van het loon maar dat zit fiscaal al forfaitair verwerkt in de VAA van de BEV.
Om dit uiteindelijk ook naar de belastingdienst correct te laten verlopen, moet de werkgever bij controle kunnen aantonen dat de betaalde vergoedingen (net als bijvoorbeeld bij je declaratie voor een hotelovernachting of een maaltijd) ook daadwerkelijk voor de bedrijfsauto gemaakt zijn. Daarvoor heeft die dus een sluitende administratie nodig, en dat is het makkelijkst aan te tonen via een laadsessie met een aan jou voor dit doel ter beschikking gestelde token.
Dat aspect is dan voor rekening van de werkgever en niet mijn probleem.
De betrokken werkgever is ook niet van gisteren (er werken een 10000 werknemers waarvan er een 7000 een bedrijfsauto hebben die sinds Q4 2023 allemaal overschakelen op elektrisch) en heeft in 2018, toen ie zelf elektrisch rijden ging promoten, een ruling afgesloten met de fiscus.
Eén van de bijkomende voordelen voor mij als eindgebruiker is dat ik een forfaitaire vergoeding krijg voor de stroom die door de MID kWh teller loopt welke sinds 2019, het jaar dat ik de laadpaal in gebruik heb genomen) nog nooit lager is geweest dan mijn netkost (de vergoeding schommelde de afgelopen jaren tussen de 55 en 27 cent netto per kWh waarbij mijn netkost nu all in 19 cent/kWh bedraagt en indien geladen op PV mijn all in kost 7,5 cent/kWh bedraagt.
Uiteindelijk zal je je auto op een andere, openbare plek ook met dat token moeten laden.
Uiteraard en dat heb ik ook nergens betwist en daar ging de aanvankelijke vraag niet over.
De uitzondering daarop is dan weer wanneer je EV autocharge ondersteunt en de laadprovider dat ook doet. Dan kan je ook daar P&C laden (cfr. mijn voorbeeld bij FastNed).
Als je publieke sessies met token, maar prive paal sessies zonder token laadt, is het voor de werkgever veel lastiger om aan te tonen dat die electriciteit als vergoeding van gemaakte kosten verstrekt wordt, en niet als verkapt salaris.
Zou kunnen maar ik heb geen zicht op de eventuele problemen van de werkgever(s).
In de praktijk van elke dag heeft er sinds 2019 evenwel nog niemand over geklaagd nog moeilijk over gedaan. En dat laatste is wat voor mij belangrijk is. Niet de eventuele problemen die een ander er over blijft verzinnen.
Sommige mensen streven nu eenmaal naar oplossingen terwijl anderen in alles geen mogelijkheid tot een oplossing maar eerder weer een nieuw probleem zien.
Samengevat: De Alfen laadpaal kan ingesteld worden zowel voor P&C als voor RFID. Technisch geen enkel probleem. Voor de werkgever, de backoffice, de lease, de fiscus,..... ook allemaal geen probleem waneer ze naar een oplossing zoeken en niet dwars willen liggen om moeilijk te kunnen doen.
Wil je op de Alfen met meerdere EV's aan dezelfde laadpaal laden waarbij de facturatie maar voor één auto naar de werkgever gaat kan je de Alfen laadpaal niet op P&C instellen maar moet dit op RFID waarbij iedereen dan zijn eigen (toegevoegde) laadpas gebruikt. Net zoals je openbaar/semi publiek zou laden.
[
Voor 8% gewijzigd door
IvoB2 op 16-08-2024 13:12
]