[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 46 ... 90 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:27
Woodski schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:24:
Ja die splitter liep ik net al tegenaan. Maar als het half zonder extra componenten kan dan liever zonder :)
Wellicht moet ik kijken of ik de snelheid waarmee HA met DSMR reader praat zien aan te passen.
Zie screenshot waar hij nu op 4 minuten staat. Maar dat is een ander verhaal.

[Afbeelding]

Alfen lijkt een fijne keuze.
Bij andere merken lijkt het lokaal netwerk unlocken wat moeilijker. (abo etc)
Dan ga ik op zoek naar een 3 fase paal die ook 1 fase kan.
Met de leeyuentuen/alfen_wallbox integratie in HA krijg je de P1 values ook. Dan hoef je niet per se aan je andere P1 settings sleutelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPbGI0lxEsOiIqjvgiATClKFR2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QpD6aUMEq08R6516sRxxue7o.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-08 04:42
wie heeft er voor mij een wandmontage plaat over voor een Eve Single Pro-line. Liefst in de buurt van Almelo

[ Voor 16% gewijzigd door heibel op 14-08-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
heibel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:27:
wie heeft er voor mij een wandmontage plaat over voor een Eve Single Pro-line. Liefst in de buurt van Almelo
Ik heb er 1 voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
wat wil je er voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 16:53
MrMathos schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Met de leeyuentuen/alfen_wallbox integratie in HA krijg je de P1 values ook. Dan hoef je niet per se aan je andere P1 settings sleutelen.

[Afbeelding]
Ik heb nu dit
P1 > server > Proxmox > DSMR reader (LXC) > HA

Ik meen dat als ik de P1 data naar de VM van HA stuur het niet meer aankomt in de LXC
Vanavond ff mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 23:49

fmb

ChargeFix schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Je kan met de ACE installer bij de tabblad “live monitoring” > “voltages” inzien of er daadwerkelijk de spanningen binnenkomen.

Mochten er waardes ontbreken dan zou ik even een harde reset uitvoeren, ontbreekt het nog steeds dan is idd de KWH meter defect.

[Afbeelding]
Er missen daar inderdaad meetwaardes, dezelfde L2 mist. En als een harde reset is: stroom eraf halen, dan heb ik dat al een paar keer geprobeerd.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:53
Woodski schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:02:
Hoi, ik heb heel veel vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik zoek een laadpaal die zonder cloud zijn slimme werk doet met HA.
Onze slimme meter is serieel verbonden met DSMR reader en die is verbonden met HA.
Het doel is straks zoveel mogelijk met PV stroom te laden.

Wil ik mijn toekomstige laadpaal met de p1 verbinden of toch met HA
HA krijgt de p1 waardes iedere 10 minuten door dus direct op de p1 lijkt me slimmer.
Er ligt alvast een netwerk kabel maar kan in de p1 splitten en 12 meter verlengen?

Kan ik zomaar een Alfen paal kopen op marktplaats en deze lokaal bedienen zonder cloud?
Is het voldoende als ik het wachtwoord heb of heb ik er een abo of zo bij nodig om dit te unlocken?

Mijn Skoda Octavia PHEV kan met een granny charger op 12A of beperkt via de connect app op 8A
Dat via de app werkt niet heel fijn.
Kan ik met een Alfen naar wens instellen van 6A tot 16A (lokaal met HA) ?
Volgens mij heeft @HyperBart je meeste vragen al beantwoord.
Misschien staan in deze review nog wat aanvullende dingen om in overweging te nemen. Er zit meer vast een een laadpaal dan je in eerste instantie zou denken en zeker als je via marktplaats gaat kopen is het zinvol om je te overtuigen wat je precies koopt. Persoonlijk zou ik hem altijd werkend willen zien en zou ik willen zien dat de verkoper m.b.v. de ACE service installer (of de MyEve app) laat zien dat alles werkt en welke licenties (zie genoemde review) er op de laadpaal geïnstalleerd zijn.

Een andere post waar je misschien wat aan hebt is deze. Je vindt daar wat meer ahtergrond over de apps, de installer e.d. van de Alfen.

Gezien de algemene kennis die je al lijkt te hebben van thuisdomotica en ook gezien het gegeven dat je al een netwerkkabel ligt, kun je het je veroorloven om zonder P1 kabel aan de slag te gaan.

De oplossing van @HyberBart: Het splitten van je UTP kabel in een netwerkdeel en een P1 deel:
Het voordeel daarvan is dat je Alfen eigenlijk altijd P1 data krijgt ook als je DSMR even niet functioneert. Dat voordeel lijkt me overigens relatief.

Jouw eigen oplossing: Doorgeven via DSMR
Dat zou op zich mogelijk moeten zijn maar dat heb ik zelf niet getest.

De door HyperBart genoemde actieve P1 splitter.. Maar zoals je al aangaf: Dat betekent in jouw geval een vermijdbare extra kabel en een onnodige splitter.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:20
HyperBart schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Dat impliceert dat het HEMS wat de batterij aanstuurt de laadpaal aanschouwt als deel van het huisverbruik.
Zodoende is het wel te verwachten dat de batterij niet oplaadt als die batterij ingesteld staat op "laden met alleen PV", je bent namelijk al al je PV energie aan het opgebruiken.

Dus oftewel laat je toe dat de batterij ook oplaadt met netstroom (wat prima te verdedigen is als je goedkope stroom kan indoen) of je laat de laadpaal apart meten door je HEMS.
Dat kan je op zijn beurt bereiken door de laadpaal VOOR de meting van het HEMS te laten aansluiten, dan neemt het HEMS de laadpaal gewoon niet mee in het verbruik of het HEMS echt apart te configureren en een "last" te koppelen en die echt als laadpaal te mappen.

Je kan dit zelf allemaal configureren buiten de laadpaal en HEMS om via EVCC, als je dat zou willen en in dit geval zou ik het ook aanraden, maar dan moet je wel zin hebben om zelf wat te draaien thuis:

[Afbeelding]

Maar de vraag is eigenlijk: moet je dit wel willen? Want uiteindelijk dient je thuisbatterij om de energie die je in de dag opwekt met PV (of goedkoop kan inkopen?) op te slaan zodat je die op andere momenten kan gebruiken.
Als jij er in slaagt om met je EV en laadpaal je zonnestroom op te gebruiken heb je netto hetzelfde bereikt: je eigen verbruik is gestegen.

Dat het ergens "wringt" in het hoofd dat je 's nachts dan moet gebruiken van het net snap ik :+ maar je spaart op die manier een cyclus van je batterij uit want de opbrengst heb je al gerealiseerd door PV te laden in je auto... O+

Je legt dit verhaal best bij je installateur als je hier niet zelf mee aan de slag wil.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

De controle van de Nexus batterij-installatie ligt bij Zonneplan. Met hun software/algoritme wordt de batterij ingezet op de onbalansmarkt. Het komt regelmatig voor dat de installatie met 11 kW wordt opgeladen of ontladen, en dit kan variëren van enkele minuten tot één à twee uur. Wanneer het algoritme in werking treedt, levert dit doorgaans inkomsten op. Om die reden wil ik de Nexus prioriteit geven boven de laadpaal.

Als ik het goed begrijp, kan dit worden ingesteld met behulp van EVCC, klopt dat?

Edit:
Mijn PV-installatie kan wat mij betreft volledig buiten beschouwing worden gelaten.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22

WhySoSerious

Be the change.

Lekker dan, sinds vanmiddag herkent m'n Single S-line geen NFC-tags meer. LED blijft groen knipperen, ongeveer 1 a 2 x per seconde. Ook andere passen (bankpas) weigert ie niet ofzo.

In service installer plug & charge ingesteld met de tag van m'n laadpas, dan begint ie te laden.

Logging is als volgt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rgd4yJtqZVqemYeDLvsW9fRRwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMVIybvEFmAn2nS1EH8EWLwN.png?f=fotoalbum_large

Alfen heeft me naar Libra Energy gestuurd, zij hebben me naar de installateur doorverwezen (1,5 jaar geleden geïnstalleerd). Ben eens benieuwd...

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08 21:55
Ik heb een Alfen pro line s met vaste laadkabel en backoffice van Leaseplan. Kan ik niet hacken dat ik niet die stomme laad dongel er steeds voor moet houden ? Dus dat hij standaard die RFID code ingeschoten krijgt via een scriptje ? Dit zijn van die kleine first world problems die ik wil oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:59
Lollercopter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:35:
Ik heb een Alfen pro line s met vaste laadkabel en backoffice van Leaseplan. Kan ik niet hacken dat ik niet die stomme laad dongel er steeds voor moet houden ? Dus dat hij standaard die RFID code ingeschoten krijgt via een scriptje ? Dit zijn van die kleine first world problems die ik wil oplossen.
Als je toegang tot de paal hebt zou het moeten kunnen lijkt me.

https://knowledge.alfen.c...6+Charge+authorisation%3F

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 17:17

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Je backoffice (groendus waarschijnlijk) wil natuurlijk wel graag weten waar de rekening naar toe kan voor een laadsessie. Of die naar de werkgever moet, naar de leasemaatachappij, of naar een derde partij. En of ze een laadsessie aan jou moeten vergoeden vanuit deze betaling. Vandaar de authenticatie van elke laad sessie middels een rfid token.
Je kan je paal ook op Plug & Charge zetten, maar dan kan iedereen gewoon inpluggen en laden. Denk dat je werkgever of leasemaatschappij daar niet blij mee zijn.
Of je moet plug en charge weer kunnen linken aan je auto. Dus als jouw auto inplugt, dan gewoon plug en charge. Andere auto alleen met token.
Ik ben alleen bang dat je backoffice daar niet in mee wil. Die willen alles simpel houden.
Dm overigens als je van Allego naar Groendus bent verhuist, en je paal code nodig hebt..... Is mij na lang aandringen uiteindelijk gelukt.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
DaRealRenzel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Je backoffice (groendus waarschijnlijk) wil natuurlijk wel graag weten waar de rekening naar toe kan voor een laadsessie. Of die naar de werkgever moet, naar de leasemaatachappij, of naar een derde partij. En of ze een laadsessie aan jou moeten vergoeden vanuit deze betaling. Vandaar de authenticatie van elke laad sessie middels een rfid token.
Je kan je paal ook op Plug & Charge zetten, maar dan kan iedereen gewoon inpluggen en laden. Denk dat je werkgever of leasemaatschappij daar niet blij mee zijn.
Of je moet plug en charge weer kunnen linken aan je auto. Dus als jouw auto inplugt, dan gewoon plug en charge. Andere auto alleen met token.
Ik ben alleen bang dat je backoffice daar niet in mee wil. Die willen alles simpel houden.
Dm overigens als je van Allego naar Groendus bent verhuist, en je paal code nodig hebt..... Is mij na lang aandringen uiteindelijk gelukt.
Mijn huidige paal staat ook al 5 jaar op plug & charge. Nog nooit een ongenode gast gehad. Ik wil dit ook zeker zo weer instellen op de Alfen straks. Geen zin om elke keer te bliepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
[...]

Wat leaseplan of mijn werkgever er van vind interreseert me precies geen drol haha, dit is mijn huis en mijn laadpaal en inderdaad hun auto. Ik ga die Plug en Charge proberen, we gaan het meemaken, het klinkt alsof het geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Lollercopter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Wat leaseplan of mijn werkgever er van vind interreseert me precies geen drol haha, dit is mijn huis en mijn laadpaal en inderdaad hun auto. Ik ga die Plug en Charge proberen, we gaan het meemaken, het klinkt alsof het geen probleem is.
Bewonderenswaardige instelling, maar als je backoffice je geladen stroom niet meer vergoedt, omdat niet meer aan te tonen is wie er geladen heeft, dan wordt het uiteindelijk wel een probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Is wel een mooie vraag. Waarom moeten we steeds met een laadpas aan de gang, als de laadpaal eigenlijk alle informatie al heeft om (autorisatie te kunnen geven om) te kunnen gaan laden? Ik zou het wel leuk vinden als je ons op de hoogte houdt van wat er wel en niet gaat lukken.

De oplossing zoals voorgesteld door @Inspired lijkt in eerste instantie een werkbare téchnische mogelijkheid te geven. Maar onderin die oplossing staat nog wel een belangrijke voetnoot:
The ‘Plug & Charge ID’ must be set as valid ID in the back office. If not, the ID will be rejected and transactions cannot be started. How this has to be done differs per the used backoffice. Please find an explanation on how to do this in ICU connect.
Het lijkt er dus op dat je de medewerking zult moeten krijgen van je backoffice. Maar wie weet valt het mee en zal dat uit jouw test blijken.

Daarnaast lijken de argumenten van @DaRealRenzel me zeer steekhoudend. Ik verwacht dus niet dat je backoffice hierin zijn medewerking verleent, zeker omdat er ook nog een leasemaatschappij in het spel is. Ook daarvoor is er misschien een technische oplossing (namelijk het uitzetten van de backoffice), maar om eerder genoemde argumenten denk ik niet dat je dit wil. Niettemin: Ook hier ben ik heel benieuwd naar de resultaten van je test.

Wat echt heel mooi zou zijn is een soort tussenvariant: Iets wat inligt tussen RFID enerzijds en Plug & Charge anderzijds, waarbij de laadpaal de auto herkent en waarmee je in de laadpaal (of backoffice) zou kunnen instellen welke auto's geautoriseerd zijn om te laden. Vervolgens zou dan het unieke autoID meegestuurd worden naar de backoffice als vervanger van het laadpas ID. Daarmee zou dan ook je leasemaatschappij tevreden moeten zijn. Maar met de huidige Plug & Charge is dat volgens dit artikel uit de knowledge base van Alfen (nog) niet mogelijk:
IA property of Plug & Charge is that charging always starts, no matter which vehicle is connected to the charging station. It is therefore not possible to give access to certain persons/vehicles and not to others. t is also not possible to keep track of who has loaded at what time, since all charging sessions are registered under the same 'Plug & Charge Identifier'.

In afwachting van de testresultaten van @Lollercopter : Is er iemand die wél een (totaal)oplossing heeft gevonden die zowel recht doet aan de vraag van @Lollercopter als aan de opmerkingen van @DaRealRenzel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

...

De oplossing zoals voorgesteld door @Inspired lijkt in eerste instantie een werkbare téchnische mogelijkheid te geven. Maar onderin die oplossing staat nog wel een belangrijke voetnoot:
The ‘Plug & Charge ID’ must be set as valid ID in the back office. If not, the ID will be rejected and transactions cannot be started. How this has to be done differs per the used backoffice. Please find an explanation on how to do this in ICU connect.
Het lijkt er dus op dat je de medewerking zult moeten krijgen van je backoffice. Maar wie weet valt het mee en zal dat uit jouw test blijken.
Bedoelen ze niet gewoon dat het ID moet overeenkomen met een laadpas die bekend is bij de backend? De paal zal gewoon het ID doorgeven aan de backend. Ik zie even niet wat een backend zou moeten veranderen hiervoor. Het is niet veel anders dan de tag bliepen.
Daarnaast lijken de argumenten van @DaRealRenzel me zeer steekhoudend. Ik verwacht dus niet dat je backoffice hierin zijn medewerking verleent, zeker omdat er ook nog een leasemaatschappij in het spel is. Ook daarvoor is er misschien een technische oplossing (namelijk het uitzetten van de backoffice), maar om eerder genoemde argumenten denk ik niet dat je dit wil. Niettemin: Ook hier ben ik heel benieuwd naar de resultaten van je test.
Als de laadpaal gewoon op een eigen oprit in een woonwijk dan zie ik echt nul issues. Zo doe ik het al 5 jaar en heb nog nooit iemand gezien. Helemaal als de paal ook niet publiek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
Bedoelen ze niet gewoon dat het ID moet overeenkomen met een laadpas? De paal zal gewoon het ID doorgeven aan de backend. Ik zie even niet wat een backend zou moeten veranderen hiervoor.
Ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelen, maar de letterlijke tekst geeft aan dat er in ieder geval íets ingesteld moet worden in de backoffice wat je dus niet zelf in de laadpaal kunt doen. Daarmee ben je (zo lijkt het) afhankelijk van je CPO. Juist om dat beter te begrijpen ben ik zo nieuwsgierig naar wat er uit de test van @Lollercopter gaat komen. Maar aangezien jij de de laadpaal al hebt ingesteld op P&C kun jij dat misschien nu al in jouw backoffice terugvinden?
Als de laadpaal gewoon op een eigen oprit in een woonwijk dan zie ik echt nul issues. Zo doe ik het al 5 jaar en heb nog nooit iemand gezien. Helemaal als de paal ook niet publiek staat.
Zolang je zelf de kosten betaalt is dat idd een persoonlijke keuze (al zou ik het zelf wel mooi vinden als je toch het autoriseren kunt regelen door je auto als uniek ID in te kunnen stellen op de laadpaal). Het wordt anders als (bijvoorbeeld) een leasemaatschappij de laadkosten vergoedt. Ik verwacht dat die daar iets minder relaxed in is. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker en ook hier geldt dus dat ik wel nieuwsgierig ben naar wat er uit de testen van @Lollercopter gaat komen (zowel qua techniek als qua eventuele interactie met CPO en Leasemaatschappij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Ik weet niet precies wat ze daarmee bedoelen, maar de letterlijke tekst geeft aan dat er in ieder geval íets ingesteld moet worden in de backoffice wat je dus niet zelf in de laadpaal kunt doen. Daarmee ben je (zo lijkt het) afhankelijk van je CPO.
dit kun je gewoon zelf wijzigen hoor, mits je toegang (wachtwoord) hebt tot de laadpaal.
er zijn hier heel veel mensen die gewoon de P&C optie gebruike. is niets bijzonders. gewoon een keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
de Peer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

dit kun je gewoon zelf wijzigen hoor, mits je toegang (wachtwoord) hebt tot de laadpaal.
er zijn hier heel veel mensen die gewoon de P&C optie gebruike. is niets bijzonders. gewoon een keuze.
Ik weet dat jij ervaringsdeskundige _/-\o_ bent, dus ik ga niet twijfelen aan jouw stelling
Het maakt het allemaal wel weer heel simpel, want als je de backoffice niet nodig hebt, dan kun je het helemaal zelf in gang zetten.

Weet jij dan wat Alfen bedoelt met de stelling: The ‘Plug & Charge ID’ must be set as valid ID in the back office. If not, the ID will be rejected and transactions cannot be started.. Ik weet dat je dat ID kunt invoeren in je laadpaal, maar de tekst heeft het heel expliciet over het invoeren in de backoffice in ICU.

En weet jij hoe de transacties er dan uiteindelijk uit komen te zien in de backoffice? Klopt het dan dat je die idd terugziet met het "plug & charge" id als identifier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Ik weet dat jij ervaringsdeskundige _/-\o_ bent, dus ik ga niet twijfelen aan jouw stelling
Het maakt het allemaal wel weer heel simpel, want als je de backoffice niet nodig hebt, dan kun je het helemaal zelf in gang zetten.

Weet jij dan wat Alfen bedoelt met de stelling: The ‘Plug & Charge ID’ must be set as valid ID in the back office. If not, the ID will be rejected and transactions cannot be started.. Ik weet dat je dat ID kunt invoeren in je laadpaal, maar de tekst heeft het heel expliciet over het invoeren in de backoffice in ICU.

En weet jij hoe de transacties er dan uiteindelijk uit komen te zien in de backoffice? Klopt het dan dat je die idd terugziet met het "plug & charge" id als identifier?
Hiermee bedoelen ze imho dus dat het een bestaande (geregistreerde) pas/ID moet zijn. De paal geeft gewoon zoals altijd de ID door. Of je nu bliept of je zet hem op plug & charge. Dat boeit niks voor de backend provider. Die ziet gewoon een sessie komen met aantal kWhs en ID. Zo werkt het tenminste nu met mijn Shell paal en dat zal bij een Alfen met bv e-flux niet anders zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 22:00
Dit dus ^.

Je moet het UID van het pasje wat je wil gewoon inschieten.
Dat inschieten kan via remote (CPO) of je wijzigt die configuratieparameter lokaal via ACE.
Het moet een geldig pasje(snummer) zijn, maw: een pas die voorheen ook werkte.

Bron: ik heb een shortcut in iOS waarmee ik pasjes nummers instel. Die doet wat API calls en regelt alles. Ik kan een laadbeurt voor mijn vader starten, mezelf of de paal vast op mijn ID zetten.
99/100 staat de paal gewoon vast op mijn ID, via EVCC krijg ik een berichtje op Telegram als er een laadbeurt gestart wordt en als er een ongeauthoriseerde persoon komt laden heb ik dat heel snel door en gaat die persoon een paar uurtjes moeten wachten als ie moet vertrekken.

Echt nul issues.

Al de rest is een beetje langs de kwestie. De CPO ziet zelfs niet dat het een andere laadbeurt is, fraude is even hard van toepassing als je gewoon je badge scanned en een andere auto laadt.
Het misbruik is ook zeer beperkt of je hebt het heel snel door.

[ Voor 27% gewijzigd door HyperBart op 16-08-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Je bedoelt dus de laadpaal instellen op P&C ipv RFID?

Ja dat kan wanneer je toegang (account) hebt tot de software van de Alfen SPL via MyEve of de ACE installer (maar niet via de Eve Connect app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Is wel een mooie vraag. Waarom moeten we steeds met een laadpas aan de gang, als de laadpaal eigenlijk alle informatie al heeft om (autorisatie te kunnen geven om) te kunnen gaan laden? Ik zou het wel leuk vinden als je ons op de hoogte houdt van wat er wel en niet gaat lukken.

Wat echt heel mooi zou zijn is een soort tussenvariant: Iets wat inligt tussen RFID enerzijds en Plug & Charge anderzijds, waarbij de laadpaal de auto herkent en waarmee je in de laadpaal (of backoffice) zou kunnen instellen welke auto's geautoriseerd zijn om te laden. Vervolgens zou dan het unieke autoID meegestuurd worden naar de backoffice als vervanger van het laadpas ID. Daarmee zou dan ook je leasemaatschappij tevreden moeten zijn. Maar met de huidige Plug & Charge is dat volgens dit artikel uit de knowledge base van Alfen (nog) niet mogelijk:
IA property of Plug & Charge is that charging always starts, no matter which vehicle is connected to the charging station. It is therefore not possible to give access to certain persons/vehicles and not to others. t is also not possible to keep track of who has loaded at what time, since all charging sessions are registered under the same 'Plug & Charge Identifier'.

In afwachting van de testresultaten van @Lollercopter : Is er iemand die wél een (totaal)oplossing heeft gevonden die zowel recht doet aan de vraag van @Lollercopter als aan de opmerkingen van @DaRealRenzel
Dus ja, ik heb een backend en ik verander naar believen het ID of de modus van de paal naar gelang de situatie.

Je moet een backend behouden om publiek te kunnen verrekenen. Je hebt niet de medewerking van de backend nodig mits je zelf aan de paal kan sleutelen via ACE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Werkt hier al zo sinds 2019 en tot iedereens tevredenheid.
Met de leaseMij van de EV heeft het in mijn geval niets te maken want de laadpaal is mijn eigendom en de backoffice verzorgt gewoon voor de vergoeding van mijn afgenomen stroom met de respectievelijke werkgever.
Ik kan op de Alfen laadpaal dus gewoon P&C laden of via laadpassen op de whitlist. Maar uiteraard niet beide systemen door elkaar want het vereist een andere instelling in de laadpaal (en niet bij de backoffice).

Mogelijkheden tot misbruik zijn er altijd.
Je kan bij P&C inderdaad dan "iedereen" aan je laadpaal laten laden maar dat kan evengoed wanneer je je laadpas aan "iedereen" ter beschikking stelt.
Dat misbruik zal de werkgever vlug genoeg opmerken wanneer na een tijd blijkt dat jouw afgelegde km's niet meer overeenstemmen met het gemiddelde laadverbruik van je EV.
Dat is ook niets nieuws want dat misbruik kwam al voor in de tijd van de tankkaart voor brandstofauto's. Daar kon ook iedereen, indien misbruik de intentie was, gaan tanken met de "uitgeleende" tankkaart en kon je dat alleen vaststellen doordat de gereden km niet meer overeen kwamen met de getankte liters.

Mogelijks misbruik lijkt me dus geen goed argument contra P&C laden.

Bij mijn weten kan je een AC Alfen laadpaal niet linken aan en auto gezien die communicatie is voorbehouden voor DC laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

Weten: nee.
maar mijn interpretatie is dat de ingestelde ID voor plug and charge overeen moet komen met de RFID (van laadpas) die goedgekeurd is door de back office.

Hoe de transactie er uit ziet weet ik ook niet, ik heb het nog nooit gebruikt. maar bijvoorbeeld @IvoB2 kan je dit wel vertellen want die gebruikt de P&C functie veel. Edit: oh Ivo was er al en hoeft niet meer geroepen te worden. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:28:
[...]

Bewonderenswaardige instelling, maar als je backoffice je geladen stroom niet meer vergoedt, omdat niet meer aan te tonen is wie er geladen heeft, dan wordt het uiteindelijk wel een probleem....
Ik kan ook jerry cannetjes gaan vullen met een tankpas. Fraude kan altijd. Ik heb ook bonnetjes ingeleverd van laden op vakantie. Er is geen hond die kan checken of ik daar niet stiekem een andere auto heb geladen. Maar dat is voor mij geen reden om altijd maar met die stomme badge te moeten hannesen.

Het scheelt mij weer over de levensduur van de auto 5 * 365 dagen = 1825, 10 seconden per keer = 18250 seconden over de levensduur van de auto aan verspilde energie :+ Wat me met name steekt is dat die Alfen paal ook soms soort van vastloopt als je de badge ervoor houd.

Als ze mij verdenken van Fraude dan mag Leaseplan of mijn werkgever gerrust hiervoor in de bosjes gaan liggen of checken dat ik niet veel teveel kWh verbruik per gereden kilometer, be my guest.

Zoals ik het begrijp ga ik ga gewoon mijn Badge-ID van leasplan invoeren, en dan zou hij ondanks plug & charge geen problemen moeten krijgen met de backoffice.

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 16-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lollercopter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:11:
[...]
het klinkt alsof het geen probleem is.
Dat is het technisch dan ook niet.
Het is alleen een probleem wanneer je zelf geen toegang hebt tot de software van de paal en/of je er zelf een probleem tussen je twee oren van wil maken.
Het eerste heb je niet altijd zelf in de hand het tweede doorgaans wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:40:
[...]
Dat is het technisch dan ook niet.
Het is alleen een probleem wanneer je zelf geen toegang hebt tot de software van de paal en/of je er zelf een probleem tussen je twee oren van wil maken.
Het eerste heb je niet altijd zelf in de hand het tweede doorgaans wel. :)
:9 Ik heb tijdens de installatie van de paal alle wachtwoorden van de paal gekregen. Dus dat is geen probleem. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:28:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou werkt maar hier is dat niet de functie van de backoffice.
De backoffice is hier gewoon een go between tussen de werkgever (die uiteindelijk de laadkosten vergoed) en de werknemer die thuis gaat laden en de kosten gemaakt bij de eigen energiemaatschappij/energie afkomstig van eigen PV installatie terugbetaald wil krijgen.

Het enige wat aangetoond moet worden is dat het laden gebeurde op de laadpaal daartoe voorzien en dat gaat, hier toch gewoon via de ingebouwde MID kWh meter in de Alfen laadpaal en volgens de instelling in de paal vervolgens via 4G of UTP richting backoffice welke dat doorgeeft aan de werkgever en voor zijn diensten als tussenpersoon betaald wordt door de werkgever.

Zoals eerder geschreven is een laadpas via RFID ook helemaal geen garantie dat er met de EV van de werkgever/lease geladen werd want daar is geen voertuigidentificatie.
De werknemer die misbruik van het systeem wil maken en een ander voertuig wil laden dan voorzien kan via P&C een buitenstaander aan zijn thuislaadpaal laten laden maar evengoed dan zijn laadpasje even "uitlenen" voor misbruik.

Het is aan de werkgever om controle uit te oefenen op eventueel misbruik en niet aan de backoffice gezien die alleen een tussendienst verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:14:
Hiermee bedoelen ze imho dus dat het een bestaande (geregistreerde) pas/ID moet zijn. De paal geeft gewoon zoals altijd de ID door.
Ja dit is inderdaad het missende stukje informatie waar ik naar op zoek was.
Dit verklaart zowel jullie stelling dat het niet nodig is om de backoffice te betrekken én de tekst uit de Alfen knowledge base (betrokkenheid is weliswaar nodig, maar die betrokkenheid heeft al eerder plaatsgevonden, tijdens het registreren van de betreffende pas).
Dank voor deze uitleg (y)
HyperBart schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:20:
Dit dus ^.

Je moet het UID van het pasje wat je wil gewoon inschieten.
Dat inschieten kan via remote (CPO) of je wijzigt die configuratieparameter lokaal via ACE.
Het moet een geldig pasje(snummer) zijn, maw: een pas die voorheen ook werkte.
Ja mooie bevestiging van het antwoord van @Inspired . Dank! (y)
Bron: ik heb een shortcut in iOS waarmee ik pasjes nummers instel. Die doet wat API calls en regelt alles. Ik kan een laadbeurt voor mijn vader starten, mezelf of de paal vast op mijn ID zetten.
99/100 staat de paal gewoon vast op mijn ID, via EVCC krijg ik een berichtje op Telegram als er een laadbeurt gestart wordt en als er een ongeauthoriseerde persoon komt laden heb ik dat heel snel door en gaat die persoon een paar uurtjes moeten wachten als ie moet vertrekken.
Haha, dat is voor mij voorlopig nog hogere wiskunde _/-\o_ . Misschien iets voor later als ik groot ben :)
Al de rest is een beetje langs de kwestie. De CPO ziet zelfs niet dat het een andere laadbeurt is.
Ja mijn belangrijkste punt was dat ik benieuwd was naar de eventuele reactie van de CPO, maar die speelt op basis van bovenstaande uitleg hierin helemaal geen rol meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Technisch moet er dan ook niks en kan het idd zo eenvoudig zijn.
Wanneer een speler in het verhaal dwars gaat liggen is dat omdat een betrokken partij dat doet en niet omdat het technisch moeilijk is.

Ik heb een EV in de lease van - afhankelijk van het model en de afleveringsdatum - verschillende leaseMij, een Alfen laadpaal welke via de Eve service installer/ MyEve app toegang geeft tot de achterliggende software - die na drie jaar lease mijn volledige eigendom is - en een backoffice via TLM solution en dat loopt al sinds het beging probleemloos op P&C omdat dit als eindklant mijn voorkeurinstelling was.

Voor mij lijken de argumenten contra dan ook niet steekhoudend zolang een van de partijen geen steken laat vallen. :)

Moet hier dan ook niet meer "getest" worden want loopt al sinds 2019 met zowel leaseMij voor de EV, leaseMij aanvankelijk voor de laadpaal, backoffice als go between en werkgever die uiteindelijk alle rekeningen moet betalen van het systeem. Verschillende betrokken partijen dus maar die moet ik niet betrekken voor iets te wijzigen in de software van de laadpaal. Daar dient de software voor (maar dan moet je wel een account met de nodige wachtwoorden hebben en die heb ik dan weer betrokken via Alfen zelf).

Ik heb overigens ook nog een tweede Alfen SPL (op een andere locatie) en die staat wel ingesteld op onze publieke laadpas (waarbij de laadfactuur dan - net zoals bij openbaar laden - rechtstreeks naar de werkgever gaat) gezien het om een laadpaal in een ondergrondse parkeergarage gaat die in theorie semi publiek toegankelijk is met andere laadpassen. Op die locatie vind ik een laadpas dan weer wel relevant.

Van die tussenoplossing weet ik het niet zeker maar volgens mij kan een AC laadpaal geen voertuig indentificeren want dat protocol zit in de pinnen van DC laadpalen en niet bij een AC laadpaal.
De Alfen AC laadpaal herkent dus wel de ID van een laadpas maar niet de ID van een voertuig (wat bij DC dan weer wel het geval is cfr. bv. de autocharge functie van FastNed waar je via de app een betaalmiddel (bv. je laadpas) eenmalig koppelt aan een bepaald voertuig en je vervolgens P&C kan laden bij FastNed (of andere providers die autocharge ondersteunen, de auto moet het overigens ook ondersteunen) zonder de pas nog aan te bieden maar de rekening gaat naar de uitgever van de pas.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43
Ik heb sinds kort de EVE Connect app geinstalleerd. Ik heb Zonladen ingesteld op Groen. Volgens de beschrijving wordt er dan alleen geladen als er voldoende zonne-energie beschikbaar is. Ik zu nu echter dat hij met ongeveer 1.4 kW blijft laden, terwijl er maar 1.1 kW zonneergie beschikbaar is en er ook nog ongeveer 300W overig verbruik in huis is.
Het lijkt er dus op dat hij volgens de Comfort stand laad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:03:
[...]
Van die tussenoplossing weet ik het niet zeker maar volgens mij kan een AC laadpaal geen voertuig indentificeren want dat protocol zit in de pinnen van DC laadpalen en niet bij een AC laadpaal.
ISO15118 laat dit toe zowel op de DC als de AC pinnen. Ik heb indertijd eens wat zitten zoeken en er komen nu mondjesmaat van die palen maar nog niet “kant en klaar” voor jouw en mijn gebruik zoals met de Alfen.

Ellendige is dat je dan je contract van je lease en dus hun CPO digitaal moet kunnen koppelen aan je auto en dat is al helemaal zga onbestaande, maar het komt er wel aan!
De Alfen AC laadpaal herkent dus wel de ID van een laadpas maar niet de ID van een voertuig (wat bij DC dan weer wel het geval is cfr. bv. de autocharge functie van FastNed waar je via de app een betaalmiddel (bv. je laadpas) eenmalig koppelt aan een bepaald voertuig en je vervolgens P&C kan laden bij FastNed (of andere providers die autocharge ondersteunen, de auto moet het overigens ook ondersteunen) zonder de pas nog aan te bieden maar de rekening gaat naar de uitgever van de pas.
Wat Fastned doet is eigenlijk een eigen vorm van die ISO Plug en Charge, zij krijgen het ID van de auto en via hun backend starten zij een transactie. Daarom moet je via hun App je pasje als betaalmiddel koppelen.

True ISO Plug en Charge zoals bv oa BMW doet dan moet je het contract inladen in de portal en wordt de sessie door auto en paal samen gestart naar backend.

Reuze interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
deejeebv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:05:
Ik heb sinds kort de EVE Connect app geinstalleerd. Ik heb Zonladen ingesteld op Groen. Volgens de beschrijving wordt er dan alleen geladen als er voldoende zonne-energie beschikbaar is. Ik zu nu echter dat hij met ongeveer 1.4 kW blijft laden, terwijl er maar 1.1 kW zonneergie beschikbaar is en er ook nog ongeveer 300W overig verbruik in huis is.
Het lijkt er dus op dat hij volgens de Comfort stand laad.
Ik heb het andwoord al gevonden, in de ACE Service installer moet je het Green Share% instellen op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik twijfel er niet aan dat de toekomst steeds meer mogelijkheden gaat bieden.
Maar in dit topic gaat het over ervaringen met de Alfen laadpaal en volgens mij identificeert de Alfen laadpaal geen voertuigen maar alleen laadpassen en daarmee kan je, in de huidige situatie, evengoed misbruik plegen dan met P&C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Bedoelen ze niet gewoon dat het ID moet overeenkomen met een laadpas die bekend is bij de backend? De paal zal gewoon het ID doorgeven aan de backend. Ik zie even niet wat een backend zou moeten veranderen hiervoor. Het is niet veel anders dan de tag bliepen.

[...]

Als je een 'flinke' oprit hebt is het inderdaad niet zo'n probleem. Maar op bepaalde plekken moet je niet vreemd opkijken als je thuis komt, en er staat iemand 'gratis' aan jouw laadpaal te lurken. En zie die dan maar eens weg te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Als je een 'flinke' oprit hebt is het inderdaad niet zo'n probleem. Maar op bepaalde plekken moet je niet vreemd opkijken als je thuis komt, en er staat iemand 'gratis' aan jouw laadpaal te lurken. En zie die dan maar eens weg te krijgen.
Ik vraag het me echt af of dit nou een realistisch scenario is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou werkt maar hier is dat niet de functie van de backoffice.
De backoffice is hier gewoon een go between tussen de werkgever (die uiteindelijk de laadkosten vergoed) en de werknemer die thuis gaat laden en de kosten gemaakt bij de eigen energiemaatschappij/energie afkomstig van eigen PV installatie terugbetaald wil krijgen.

Het enige wat aangetoond moet worden is dat het laden gebeurde op de laadpaal daartoe voorzien en dat gaat, hier toch gewoon via de ingebouwde MID kWh meter in de Alfen laadpaal en volgens de instelling in de paal vervolgens via 4G of UTP richting backoffice welke dat doorgeeft aan de werkgever en voor zijn diensten als tussenpersoon betaald wordt door de werkgever.

Zoals eerder geschreven is een laadpas via RFID ook helemaal geen garantie dat er met de EV van de werkgever/lease geladen werd want daar is geen voertuigidentificatie.
De werknemer die misbruik van het systeem wil maken en een ander voertuig wil laden dan voorzien kan via P&C een buitenstaander aan zijn thuislaadpaal laten laden maar evengoed dan zijn laadpasje even "uitlenen" voor misbruik.

Het is aan de werkgever om controle uit te oefenen op eventueel misbruik en niet aan de backoffice gezien die alleen een tussendienst verlenen.
An sich heb je daar gelijk in, maar er zit nog wel een addertje onder het gras. Jouw stroomvergoeding wordt zonder BTW uitbetaald, en ook niet gezien als een verstrekking of verkapt loon. Je betaalt er dus ook geen BTW over, en geen inkomstenbelasting.
Om dit uiteindelijk ook naar de belastingdienst correct te laten verlopen, moet de werkgever bij controle kunnen aantonen dat de betaalde vergoedingen (net als bijvoorbeeld bij je declaratie voor een hotelovernachting of een maaltijd) ook daadwerkelijk voor de bedrijfsauto gemaakt zijn. Daarvoor heeft die dus een sluitende administratie nodig, en dat is het makkelijkst aan te tonen via een laadsessie met een aan jou voor dit doel ter beschikking gestelde token.
Uiteindelijk zal je je auto op een andere, openbare plek ook met dat token moeten laden.
Als je publieke sessies met token, maar prive paal sessies zonder token laadt, is het voor de werkgever veel lastiger om aan te tonen dat die electriciteit als vergoeding van gemaakte kosten verstrekt wordt, en niet als verkapt salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Naja, je kan er op bepaalde plekken wel op wachten denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43

Arfman

Drome!

[...]

Zekering omzetten in de meterkast en een stevig gesprek voeren met diegene als hij z'n auto komt ophalen?

Ik had, toen ons huis net was opgeleverd, iemand geparkeerd staan op mijn oprit, 's avonds om 23:00 toen ik terugkwam van visite 8)7
Eigen auto erachter geparkeerd, bel uitgeschakeld en lekker gaan slapen. Volgende dag excuses, dacht dat het een openbare plek was (yeah right). Die gast had dus bij buren verderop op de bank moeten slapen haha. Dat soort gespuis moet je gelijk aanpakken, dat zou ik ook doen als iemand op mijn oprit gaat laden.

succes daarmee, ik heb geen plug & charge aanstaan :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

An sich heb je daar gelijk in, maar er zit nog wel een addertje onder het gras. Jouw stroomvergoeding wordt zonder BTW uitbetaald, en ook niet gezien als een verstrekking of verkapt loon. Je betaalt er dus ook geen BTW over, en geen inkomstenbelasting.
Om dit uiteindelijk ook naar de belastingdienst correct te laten verlopen, moet de werkgever bij controle kunnen aantonen dat de betaalde vergoedingen (net als bijvoorbeeld bij je declaratie voor een hotelovernachting of een maaltijd) ook daadwerkelijk voor de bedrijfsauto gemaakt zijn. Daarvoor heeft die dus een sluitende administratie nodig, en dat is het makkelijkst aan te tonen via een laadsessie met een aan jou voor dit doel ter beschikking gestelde token.
Uiteindelijk zal je je auto op een andere, openbare plek ook met dat token moeten laden.
Als je publieke sessies met token, maar prive paal sessies zonder token laadt, is het voor de werkgever veel lastiger om aan te tonen dat die electriciteit als vergoeding van gemaakte kosten verstrekt wordt, en niet als verkapt salaris.
Maar met plug en charge instellen wordt iedere sessie gestart met die badge/token. Het enige wat je wegneemt is letterlijk het fysiek swipen van de druppel of badge voor de lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:03:
Technisch moet er dan ook niks en kan het idd zo eenvoudig zijn.
Haha, ja je hebt gelijk. Dat probeerde @Inspired al vanaf zijn eerste post (y) over dit onderwerp te zeggen. Maar dat zag ik pas toen ik het doorhad :)
Voor mij lijken de argumenten contra dan ook niet steekhoudend zolang een van de partijen geen steken laat vallen. :)
Nu ik heb begrepen dat er geen afhankelijkheid is van de CPO, wordt het idd wat simpeler en wordt het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik begrijp overigens wel de argumentatie van @DaRealRenzel over rechtmatigheid, maar leasemaatschappij / werkgever zal toch ook de "grote getallen" controleren (gedeclareerde kwH in relatie tot gereden kilometers).
Ik heb overigens nog een gerelateerde vraag waar jullie misschien mee kunnen helpen om een keuze te kunnen maken: Wat als je twee elektrische auto's hebt, waarvan je er maar ééntje zakelijk rijdt. Bij RFID, kan ik dat onderscheid maken op basis van de laadpas, maar hoe zou je dat netjes kunnen doen in het geval van P&C? De oplossing van @HyperBart zag er wel chic uit, maar ik weet niet of die voor mij realiseerbaar is.
Dank voor het meedenken. Ja ik zag zojuist ook het antwoord van @HyperBart (en jouw vervolgreactie). Is inderdaad interessante materie en het gaat leuk zijn om de technische ontwikkelingen daarin te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Omdenken: zie maar eens dat die bestuurder dan weggeraakt. Als men het gore lef heeft om bij iemand zo te gaan staan dan moet men ook niet vreemd opkijken dat de eigenaar toevallig dan een hele week zijn auto daar achter of voor staat 👹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

ET?
Zal dan toch wel een typisch Nederlands fenomeen zijn want waneer dit regelmatig zou voorkomen op "bepaalde plekken" dat werd dit al lang en in het breed uitvergroot door de MSM. Gewoonlijk zijn ze er als de kippen bij wanneer ze iets negatief over BEV's kunnen brengen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Urban myths zijn van alle tijden en vlugger gezaaid dan de realiteit kan volgen. :)

In uitzonderlijk voorkomend geval lijkt me het probleem ook niet zozeer bij mij als eigenaar van de laadpaal te liggen hoe ik "ze" nog wegkrijg maar eerder hoe "ze" nog gaan weggeraken. :+

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Ik twijfel er niet aan dat dit zo bij jou werkt maar bij mij wordt mijn laadvergoeding uitbetaald incl. 6% BTW.
Het wordt wel gezien als een deel van het loon maar dat zit fiscaal al forfaitair verwerkt in de VAA van de BEV.
Dat aspect is dan voor rekening van de werkgever en niet mijn probleem.
De betrokken werkgever is ook niet van gisteren (er werken een 10000 werknemers waarvan er een 7000 een bedrijfsauto hebben die sinds Q4 2023 allemaal overschakelen op elektrisch) en heeft in 2018, toen ie zelf elektrisch rijden ging promoten, een ruling afgesloten met de fiscus.

Eén van de bijkomende voordelen voor mij als eindgebruiker is dat ik een forfaitaire vergoeding krijg voor de stroom die door de MID kWh teller loopt welke sinds 2019, het jaar dat ik de laadpaal in gebruik heb genomen) nog nooit lager is geweest dan mijn netkost (de vergoeding schommelde de afgelopen jaren tussen de 55 en 27 cent netto per kWh waarbij mijn netkost nu all in 19 cent/kWh bedraagt en indien geladen op PV mijn all in kost 7,5 cent/kWh bedraagt.
Uiteraard en dat heb ik ook nergens betwist en daar ging de aanvankelijke vraag niet over.
De uitzondering daarop is dan weer wanneer je EV autocharge ondersteunt en de laadprovider dat ook doet. Dan kan je ook daar P&C laden (cfr. mijn voorbeeld bij FastNed).
Zou kunnen maar ik heb geen zicht op de eventuele problemen van de werkgever(s).
In de praktijk van elke dag heeft er sinds 2019 evenwel nog niemand over geklaagd nog moeilijk over gedaan. En dat laatste is wat voor mij belangrijk is. Niet de eventuele problemen die een ander er over blijft verzinnen.

Sommige mensen streven nu eenmaal naar oplossingen terwijl anderen in alles geen mogelijkheid tot een oplossing maar eerder weer een nieuw probleem zien. :)

Samengevat: De Alfen laadpaal kan ingesteld worden zowel voor P&C als voor RFID. Technisch geen enkel probleem. Voor de werkgever, de backoffice, de lease, de fiscus,..... ook allemaal geen probleem waneer ze naar een oplossing zoeken en niet dwars willen liggen om moeilijk te kunnen doen.
Wil je op de Alfen met meerdere EV's aan dezelfde laadpaal laden waarbij de facturatie maar voor één auto naar de werkgever gaat kan je de Alfen laadpaal niet op P&C instellen maar moet dit op RFID waarbij iedereen dan zijn eigen (toegevoegde) laadpas gebruikt. Net zoals je openbaar/semi publiek zou laden.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
deejeebv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Ik heb het andwoord al gevonden, in de ACE Service installer moet je het Green Share% instellen op 100%.
Ik hetzelfde probleem. Hij blijft maar op 1,4Kw laden op zowel groen als comfort. Als ik op boost druk gaat die naar maximaal. Lijkt wel of er geen communicatie is van mijn homewizard p1 en mijn lader die alleen via utp verbonden is. Heb de dsmr/smr server poort op zowel 80 als 23 geprobeerd maar dat heeft ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
heibel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Ik hetzelfde probleem. Hij blijft maar op 1,4Kw laden op zowel groen als comfort. Als ik op boost druk gaat die naar maximaal. Lijkt wel of er geen communicatie is van mijn homewizard p1 en mijn lader die alleen via utp verbonden is. Heb de dsmr/smr server poort op zowel 80 als 23 geprobeerd maar dat heeft ook geen effect.
En heb je gekeken waarop het green share% staat, of in de MyEve app het aandeel groene stroom?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E55Yfy0yd6t52cHEQZejbrOwAVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ofvo6gfQciS2tLLl5E08UYsr.png?f=fotoalbum_large
Deze waarde stond default op 25%, nar wijzigen naar 100% ging het goed, waarbij hij onder de 1.4 kW het laden stopt, en boven de 1.4 het laden weer hervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
deejeebv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

En heb je gekeken waarop het green share% staat, of in de MyEve app het aandeel groene stroom?[Afbeelding]
Deze waarde stond default op 25%, nar wijzigen naar 100% ging het goed, waarbij hij onder de 1.4 kW het laden stopt, en boven de 1.4 het laden weer hervat.
Heb hem ook op 100% staan. Hij staat nu in eve connect op groen zonladen met 1.3KW terwijl er te weinig zon is. Welke poort staat die bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
heibel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Heb hem ook op 100% staan. Hij staat nu in eve connect op groen zonladen met 1.3KW terwijl er te weinig zon is. Welke poort staat die bij jou?
Ik gebruik geen homewizard, maar heb een directe verbinding (via splitter) met de P1 van mijn slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Oke, misschien kan het niet met Homewizard en alleen 1 utp verbinding met de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdS_inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Goedemorgen all, in het verlengde van bovenstaande discussie over declareren en al dan niet gebruik van backoffice heb ik nog een meer basale vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden.

Sinds kort beschik ik namelijk onverwacht over een elektrische Skoda Enyaq (benzine auto kapot, vervangend vervoer tot nieuwe lease is volledig elektrisch). Aangezien ik zakelijk zeker 200 km per dag rijd, moet ik mijn huidige auto steeds ergens in de wijk parkeren voor een laadsessie. Aangezien de volgende, definitieve auto minimaal een hybride wordt, wil ik daar liefst zo snel mogelijk vanaf.
In mijn zoektocht kwam ik ook langs dit topic en heb de 180+pagina’s over Alfen Eve met veel interesse gelezen. Mijn voorkeur gaat gezien de goede referenties uit naar pro-Line single. Nu wil ik mijn leasekosten wil verrekenen met de leasemaatschappij (en mogelijk toekomstig ook prive nog een elektrische wagen ernaast wil aanschaffen). Voor nu heb ik dus een minder technische vraag (die komen mogelijk nog), maar voor mij niet minder relevant:

Ik wilde mijn laadpaal bestellen zonder installatie en deze door een voor mij bekende installateur laten installeren (geen b2b relatie van Alfen btw). Dat was mijn plan, totdat ik in dit topic veelvuldig lees dat er een backoffice/ CPO wordt ingezet. Kunnen jullie mij in mijn situatie (oa met lease verrekening en mogelijk onderhoud/ service) vertellen waarom ik voor een CPO zou kiezen of dit alsnog in eigen beheer laat plaatsen? Maw: wat zijn mijn afwegingen? Hoor graag jullie overwegingen/ adviezen.

Vriendelijke groet, Leo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

LdS_inc schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:46:
Goedemorgen all, in het verlengde van bovenstaande discussie over declareren en al dan niet gebruik van backoffice heb ik nog een meer basale vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden.

Sinds kort beschik ik namelijk onverwacht over een elektrische Skoda Enyaq (benzine auto kapot, vervangend vervoer tot nieuwe lease is volledig elektrisch). Aangezien ik zakelijk zeker 200 km per dag rijd, moet ik mijn huidige auto steeds ergens in de wijk parkeren voor een laadsessie. Aangezien de volgende, definitieve auto minimaal een hybride wordt, wil ik daar liefst zo snel mogelijk vanaf.
In mijn zoektocht kwam ik ook langs dit topic en heb de 180+pagina’s over Alfen Eve met veel interesse gelezen. Mijn voorkeur gaat gezien de goede referenties uit naar pro-Line single. Nu wil ik mijn leasekosten wil verrekenen met de leasemaatschappij (en mogelijk toekomstig ook prive nog een elektrische wagen ernaast wil aanschaffen). Voor nu heb ik dus een minder technische vraag (die komen mogelijk nog), maar voor mij niet minder relevant:

Ik wilde mijn laadpaal bestellen zonder installatie en deze door een voor mij bekende installateur laten installeren (geen b2b relatie van Alfen btw). Dat was mijn plan, totdat ik in dit topic veelvuldig lees dat er een backoffice/ CPO wordt ingezet. Kunnen jullie mij in mijn situatie (oa met lease verrekening en mogelijk onderhoud/ service) vertellen waarom ik voor een CPO zou kiezen of dit alsnog in eigen beheer laat plaatsen? Maw: wat zijn mijn afwegingen? Hoor graag jullie overwegingen/ adviezen.

Vriendelijke groet, Leo
Check eerst bij de wagenparkbeheerder van je werkgever of die ook eventueel de laadpaal in je contract kan mee verleasen, dan wordt alles netjes voor je geregeld.
Als dat niet kan, dan kan je in feite elke laadpaal gewoon los bestellen en in eigen beheer laten aansluiten. In overleg met de leasemaatschappij kan je dan (laten) kiezen voor een backoffice. In principe kan elke backoffice met elke paal werken, al zullen sommige wel een bepaalde voorkeur hebben.
Zonder backoffice is je laadpaal niets meer dan een veredelt stopcontact met extra functies. Met backoffice wordt het makkelijker om zakelijk geladen stroom van je prive netaansluiting vergoed te krijgen. Sommige leasemaatschappijen werken daarbij alleen met een backoffice, soms staan ze je ook toe de geladen stroom te declareren. Ook de werkgever heeft hierbij z'n voorkeuren of zelfs eisen, want die wil alles zo administratief makkelijk mogelijk.
Handigste is dus eerst overleggen met werkgever en leasemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
DaRealRenzel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Check eerst bij de wagenparkbeheerder van je werkgever of die ook eventueel de laadpaal in je contract kan mee verleasen, dan wordt alles netjes voor je geregeld.
Als dat niet kan, dan kan je in feite elke laadpaal gewoon los bestellen en in eigen beheer laten aansluiten. In overleg met de leasemaatschappij kan je dan (laten) kiezen voor een backoffice. In principe kan elke backoffice met elke paal werken, al zullen sommige wel een bepaalde voorkeur hebben.
Zonder backoffice is je laadpaal niets meer dan een veredelt stopcontact met extra functies. Met backoffice wordt het makkelijker om zakelijk geladen stroom van je prive netaansluiting vergoed te krijgen. Sommige leasemaatschappijen werken daarbij alleen met een backoffice, soms staan ze je ook toe de geladen stroom te declareren. Ook de werkgever heeft hierbij z'n voorkeuren of zelfs eisen, want die wil alles zo administratief makkelijk mogelijk.
Handigste is dus eerst overleggen met werkgever en leasemaatschappij.
@LdS_inc Als je in de toekomst ook privé wilt laden moet je zorgen dat je backoffice ondersteund dat je voor bepaalde laadpassen een 0 tarief kunt instellen. Ik heb daar in het verleden problemen mee gehad. Ik kreeg dan een rekening voor de privé laadbeurten waar extra BTW overheen kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 12-08 23:49

fmb

fmb schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

Er missen daar inderdaad meetwaardes, dezelfde L2 mist. En als een harde reset is: stroom eraf halen, dan heb ik dat al een paar keer geprobeerd.
@ChargeFix
Het is doorgezet naar Alfen, vermoedelijk krijg ik een nieuwe kWh meter toegezonden.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bron: ik heb een shortcut in iOS waarmee ik pasjes nummers instel. Die doet wat API calls en regelt alles.
Heb je hier iets meer technische achtergrondinformatie over? Heeft de Alfen ook een API dan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Heb je hier iets meer technische achtergrondinformatie over? Heeft de Alfen ook een API dan?
Zou dit ook wel graag willen. Dus makkelijk van P&C naar laden met tag. Ivm bezoek wel handig. Met de huidige Shell paal is dat wat omslachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
@Inspired @JanHenk ja hoor.

Je moet als je die instellingen aanpast met bv. Shell in dit geval als backend eens gaan kijken met de netwerk inspector van Firefox welke requests er over de lijn gaan. De kans is groot dat je daar een bepaald patroon in kan herkennen wat je kan herproduceren. Dat heb ik dus gedaan, heel de tijd via de browser op afstand mijn laadpaal gewisseld tussen P&C en Badging modus en gekeken wat er over de lijn ging.

Daarna eens een half dagje me boos gemaakt op iOS Shortcuts en hoe je JSON's kan opsturen en verwerken en op die manier dan ze afgevuurd. Eerst parameterloos, bv "herstart station" of "reset transactie" en dan stapsgewijs opgebouwd tot ik bij een volledig applicatie-achtig dingetje kwam. Ik krijg nu netjes een keuze menu en daar hangen dan een paar "functies" achter (kleine shortcuts op hun beurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

@ChargeFix
Het is doorgezet naar Alfen, vermoedelijk krijg ik een nieuwe kWh meter toegezonden.
Nice, laat ze ook een meting uitvoeren aan de aardlekautomaat in de meterkast.
Tussen de fases en de Nul.
Soms komt het voor dat er spanning is tussen de Fase en Nul, maar geen spanning is tussen Fase L1 en L3 of andere fases. Dit kan komen door een defecte aardlekautomaat.
Je wordt dus eigenlijk op het verkeerde been gezet als je er van uitgaat dat de spanningen binnenkomen en zichtbaar zijn in de Ace installer > live monitoring > voltages.

Laatst zo een gevalletje gehad, heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:00
Wat in het topic zitten spitten, maar nog niet het antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Binnenkort ga ik verhuizen en mijn Alfen Pro laadpaal blijft achter (krijg een nieuwe bij nieuwe woning). Nu geeft de leasemij aan dat zij het backoffice abonnement opzeggen en dat de nieuwe eigenaar vervolgens kan doen wat hij wilt met de paal (als in: zelf ergens een backoffice contract afsluiten, ook bij een andere partij). Kan de huidige backoffice dit doet vanaf afstand? Ik lees in dit topic namelijk dat er fysiek verbinding met de laadpaal gemaakt moet worden en dat dmv een code van de huidige backoffice leverancier de laadpaal vrijgeschakeld kan worden.

Ik heb dit eerder gehad; toen is het abonnement opgezegd, maar volgens mij stond toentertijd nog wel de Eneco "software" op de paal. De nieuwe eigenaar had geen EV, dus heb er nooit meer wat over gehoord.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:43:
Wat in het topic zitten spitten, maar nog niet het antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Binnenkort ga ik verhuizen en mijn Alfen Pro laadpaal blijft achter (krijg een nieuwe bij nieuwe woning). Nu geeft de leasemij aan dat zij het backoffice abonnement opzeggen en dat de nieuwe eigenaar vervolgens kan doen wat hij wilt met de paal (als in: zelf ergens een backoffice contract afsluiten, ook bij een andere partij). Kan de huidige backoffice dit doet vanaf afstand? Ik lees in dit topic namelijk dat er fysiek verbinding met de laadpaal gemaakt moet worden en dat dmv een code van de huidige backoffice leverancier de laadpaal vrijgeschakeld kan worden.

Ik heb dit eerder gehad; toen is het abonnement opgezegd, maar volgens mij stond toentertijd nog wel de Eneco "software" op de paal. De nieuwe eigenaar had geen EV, dus heb er nooit meer wat over gehoord.
Ze kunnen gewoon het backoffice abonnement opzeggen en je het owner password geven. (Als je deze nog niet hebt.) De nieuwe bewoner kan dan alles met de paal doen aan de hand van het owner password. Je kunt hem ook eerst even zelf resetten naar factory settings met behulp van owner password. Owner password is gewoon key. Zonder dat password kun je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Ze kunnen gewoon het backoffice abonnement opzeggen en je het owner password geven. (Als je deze nog niet hebt.) De nieuwe bewoner kan dan alles met de paal doen aan de hand van het owner password. Je kunt hem ook eerst even zelf resetten naar factory settings met behulp van owner password. Owner password is gewoon key. Zonder dat password kun je niks.
Thanks. Dat owner password heb ik niet. Vraag me af of zij dat hebben :+ Zal eens een mail sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:43:
Ik lees in dit topic namelijk dat er fysiek verbinding met de laadpaal gemaakt moet worden
waar lees je dat?
dit kan gewoon op afstand lijkt me, als je maar toegang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Thanks. Dat owner password heb ik niet. Vraag me af of zij dat hebben :+ Zal eens een mail sturen.
Ja, LM of backend provider zal het owner password moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

VidaR-9 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

LeasePlan met Groendus ? En begin dit jaar overgezet van Allego naar Groendus ?

Dm me dan effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Nee Ayvens met 50Five.

Maar het gedoe begint al. De gebruiker zou de owner code moeten hebben. Nou ik weet 100% zeker dat ik niets heb ontvangen qua documenten bij installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
VidaR-9 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:00:
Nee Ayvens met 50Five.

Maar het gedoe begint al. De gebruiker zou de owner code moeten hebben. Nou ik weet 100% zeker dat ik niets heb ontvangen qua documenten bij installeren.
Ik vind het mooi dat je dit probeert te regelen voor de nieuwe bewoner. Niet iedereen zou dat doen. In mijn ervaring zit 50five meestal wel in de meewerkstand. Ik sprak laatst zowel met een monteur als met een backofficemedewerker en ik heb het idee dat de wachtwoordsituatie voor hun ook relatief nieuw is. Binnen de tweakers gemeenschap was dit natuurlijk al gemeengoed, maar het is denk ik pas écht gaan leven toen solar charging ter beschikking kwam en toen de EveConnect app (een echte gebruikerstool) uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:19:
[...]
Ik vind het mooi dat je dit probeert te regelen voor de nieuwe bewoner. Niet iedereen zou dat doen. In mijn ervaring zit 50five meestal wel in de meewerkstand. Ik sprak laatst zowel met een monteur als met een backofficemedewerker en ik heb het idee dat de wachtwoordsituatie voor hun ook relatief nieuw is. Binnen de tweakers gemeenschap was dit natuurlijk al gemeengoed, maar het is denk ik pas écht gaan leven toen solar charging ter beschikking kwam en toen de EveConnect app (een echte gebruikerstool) uitkwam.
Ik hoop dat ze meewerkend zijn. Vanmorgen een bericht gestuurd. Nieuwe laadpaal is ook via hun dus hoop op een goede ervaring. Tot nu toe nog altijd tevreden geweest bij vragen e.d.

Stel dat in het ergste geval het wachtwoord issue niet opgelost kan worden. Dan kan een nieuwe bewoner altijd nog terecht bij 50Five neem ik aan? Dan vervalt de vrije keuze om te doen met de laadpaal wat ze willen, maar werkt hij in ieder geval nog wel met een abonnement bij 50Five. Dan kan ik dit ook zo in de vragenlijst opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:19
VidaR-9 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Stel dat in het ergste geval het wachtwoord issue niet opgelost kan worden. Dan kan een nieuwe bewoner altijd nog terecht bij 50Five neem ik aan? Dan vervalt de vrije keuze om te doen met de laadpaal wat ze willen, maar werkt hij in ieder geval nog wel met een abonnement bij 50Five. Dan kan ik dit ook zo in de vragenlijst opnemen.
Ik had een vergelijkbare situatie, tweedehands paal
Via marktplaats gekocht, uiteindelijk zonder wachtwoord. De paal was ervoor in beheer bij Vattenfall, ik moet eerlijk zeggen dat zonder medewerking van de vorige eigenaar ik er nu niks aan had gehad. Vattenfall moest perse een bewijs van overdracht van de vorige eigenaar ontvangen. Toen dat eenmaal geregeld was, kon Vattenfall inloggen bij de Alfen webshop/ reseller portaal om op het ACE nummer een owner wachtwoord te verkrijgen van Alfen.

Kort samengevat, het is mogelijk maar je bent volledig afhankelijk van de CPO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Sarge78 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:42:
Dacht dat ik dit al geplaatst had, maar kon het niet terugvinden.

Mijn scherm begint het te begeven.
Kreeg toevallig ook de mail binnen met update 7.0.2 dus gelijk maar een update en reboot gedaan en nu is het scherm (kleur en licht) weer normaal, maar dit zal denk ik een voorbode zijn. Iemand dit wel eens gehad?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee een scherm waarbij wel nog alles leesbaar is, maar waarbij er een paars waas overeen zit heb ik niet eerder gezien. Wel heb ik eerder gehad dat alles nog wel leesbaar was maar dat er gekleurde horizontale balken op het scherm zaten. En vandaag had ik een variant, waarin er niks meer te lezen was op het scherm, omdat dat helemaal eenkleurig was. En dat veranderde om de 10 seconden: Groen, blauw, grijs, oranje, ...

Zowel destijds als vanochtend heb ik een "softe" reboot gedaan (dus niet stroomloos hoeven maken) en dat loste het weer op. In mijn geval had het er in beide gevallen (waarschijnlijk) mee te maken dat ik teveel aan het spelen ben geweest met de instellingen (sinds gisteren lopen de P1 data via telnet en daarnaast heb ik hem een aantal gekeren gekoppeld/losgekoppeld aan Domoticz en HA, e.d.) zonder hem te rebooten. Denk dat ie daardoor wat van slag is geraakt. Het zag er wel kek uit 8)

Schermpjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj3WAVSgQIndUWKFQfzvLNM7uhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1Ayh2fgujXm9mWDgPcxBI2R.jpg?f=fotoalbum_large

Log bestand (voor de reboot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qI9P1vjpe7PHQQtMOcUp2i_xBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4TyjFHdvqfSFyOJ8rYkdNEz.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:19
Kun je dat niet instellen als screensaver? ;)

[ Voor 34% gewijzigd door rick-1975 op 19-08-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

VidaR-9 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:00:
Nee Ayvens met 50Five.

Ayvens is de nieuwe naam van Leaseplan. Maar die werken met tig verschillende backoffices, de mijne werkt met Groendus.

Als jouw paal oorspronkelijk bij Allego heeft gezeten, en later naar 50five is overgezet, dan kan je miss toch eens het 'standaard' WW van Allego proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
DaRealRenzel schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:32:
[...]
Ayvens is de nieuwe naam van Leaseplan. Maar die werken met tig verschillende backoffices, de mijne werkt met Groendus.

Als jouw paal oorspronkelijk bij Allego heeft gezeten, en later naar 50five is overgezet, dan kan je miss toch eens het 'standaard' WW van Allego proberen.
En ALD :+

Mijn paal is sinds dag 1 via 50Five gehost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
Nimoleda schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:03:
Sinds een aantal weken ook de Alfen Single Pro line in gebruik. Dit in combinatie met een Volvo S60 Recharge T6.

Het laden van de PHEV werkt perfect. Echter; als het laden een aantal uur klaar is (Ik zie dan vervolgens op het display dat het laden klaar is, het grote zandloper logo) kan ik niet meer de "Precondition climate" starten, er verschijnt een foutmelding in de Volvo app. Het lijkt erop dat de auto dan geen of te weinig stroom meer krijgt, ondanks dat de Volvo app aangeeft dat de kabel nog wel connected is. Dit is niet altijd maar soms, met name als de kabel een lange tijd (+12 uur) connected is).

Ik zou dus graag willen dat de laadpaal volledig actief blijft totdat ik de kabel eruit haal. Weet iemand of dit mogelijk is? Ik heb hier overigens bij publieke laadpallen geen last van, precondition climate werkt altijd!
*schopje.. iemand ervaring of een tip met het bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Het lukt me niet om mijn laadpaal toe te voegen via de MyEve app. Krijg steeds deze melding (met typo 🤣).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDxUWv5RpZ7hDZ8FpXvz7qKWlc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mFcpiVOQNjZLuGH1NDA2spjh.png?f=fotoalbum_large

Iemand enige tips? Of een andere manier om de paal te activeren?

"Adding charging station failed."

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-v op 20-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3mp
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-02 23:08
Goedemiddag,

Ik heb deze week mijn Alfen Single S-line 11kW geïnstalleerd. Dit op 3 fasen (3 x 25A).
De laadpaal heeft licentie load balancing en RFID actief.

Echter heb ik een issue met de solar charging.
Vanaf dat ik comfort solar instel met de optie schakelen tussen 1 en 3 fase aan, dan doet de laadpaal niets.
Hij flikkert even donkerblauw, en schakelt dan volledig uit.

Wat wel lukt:
- Load balancing aan, solar uit: Wagen laad aan 11kW.
- Load balancing aan, solar aan op comfort 1.4kW, optie 1 / 3 fase uit: Wagen laad aan 4.2kW, en meer als er zon is.

Dus de solar charging lukt wel, maar niet op 1 fase.
Ik wil echter wel minder dan 4.2kW kunnen laden.
Iemand een idee wat er hier kan schelen?

De meter is aangesloten met rj11 naar digitale meter. Die verbinding is wel oke vermoed ik aangezien de comfort solar charging op 3 fases wel werkt...

Alvast bedankt om hier even mee te denken!

[ Voor 4% gewijzigd door d3mp op 20-08-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-08 22:12
Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:27:
Iemand enige tips? Of een andere manier om de paal te activeren?
Zit je paal in hetzelfde subnet/VLAN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

r2504 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Zit je paal in hetzelfde subnet/VLAN ?
Nee, alle IoT apparaten zitten in een apart subnet. Ik voeg hem toe op basis van IP, maar er zit geen firewall tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Nee, alle IoT apparaten zitten in een apart subnet. Ik voeg hem toe op basis van IP, maar er zit geen firewall tussen.
Bij mij is het ook zo en ik heb een NAT moeten instellen als volgt:
  • masquerade to IOT
  • src: 192.168.10.0/24 (main LAN)
  • outbound interface: interface van IOT
  • all protocols

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrMathos schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Bij mij is het ook zo en ik heb een NAT moeten instellen als volgt:
  • masquerade to IOT
  • src: 192.168.10.0/24 (main LAN)
  • outbound interface: interface van IOT
  • all protocols
Dit werkt! Screenshot van hoe het er op Unifi uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n10VVr4nGJqMKnqIdAwPRQZyjOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLBvNGYW1l4OVpxIrMK9cRTd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Dit werkt! Screenshot van hoe het er op Unifi uitziet:

[Afbeelding]
Misschien nog deze bedenking: nu zullen alle requests vanuit de LAN VLAN naar de IoT VLAN aanzien worden als requests van hetzelfde IP adres. Of je nu met computer 1 of computer 2 vanuit LAN naar IoT gaat, het device in IoT zal hetzelfde source IP adres zien.

Ik denk dat het beter is om het IP adres van de laadpaal in te vullen bij de destination (en niet het hele subnet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrMathos schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Misschien nog deze bedenking: nu zullen alle requests vanuit de LAN VLAN naar de IoT VLAN aanzien worden als requests van hetzelfde IP adres. Of je nu met computer 1 of computer 2 vanuit LAN naar IoT gaat, het device in IoT zal hetzelfde source IP adres zien.

Ik denk dat het beter is om het IP adres van de laadpaal in te vullen bij de destination (en niet het hele subnet).
Goede tip, ga ik mee bezig. De app heeft even gewerkt en heb mijn firmware kunnen updaten maar inmiddels staan er geen charging stations meer in mijn app.

Dusver nog geen hele positieve ervaring 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-08 22:12
Ik dacht dat ik destijds ook een poging heb gedaan met NAT maar dat het niet stabiel was te krijgen.

Ik heb noodgedwongen de paal in m'n LAN gezet uiteindelijk :-(

Geen idee waarom Alfen dergelijke restricties oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
Ik moet wel toegeven dat ik de app zelden gebruik. Alles wordt geregeld via Home Assistant in mijn geval en dat loopt toch vlotjes. De keren dat ik dan van de app gebruik maakte, heb ik geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrMathos schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:08:
Ik moet wel toegeven dat ik de app zelden gebruik. Alles wordt geregeld via Home Assistant in mijn geval en dat loopt toch vlotjes. De keren dat ik dan van de app gebruik maakte, heb ik geen problemen ondervonden.
Dat moet ik nog instellen. Via EVCC neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Dat moet ik nog instellen. Via EVCC neem ik aan?
Nee, via HACS en deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

r2504 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:36:
Ik dacht dat ik destijds ook een poging heb gedaan met NAT maar dat het niet stabiel was te krijgen.

Ik heb noodgedwongen de paal in m'n LAN gezet uiteindelijk :-(

Geen idee waarom Alfen dergelijke restricties oplegt.
Ik ben na een paar uurtjes tot de conclusie gekomen dat de app gewoon voor geen meter werkt.
  • Open je de app zonder dat je verbonden bent met je netwerk? Laadpaal verdwijnt en de volgende keer moet ik hem weer handmatig toevoegen.
  • Tijdens de registratie gaat je iOS toetsenbord voor de "next" en "stad" input te zitten. Behoorlijk lopen klooien om naar het volgende scherm te komen.
  • De instellingen zijn super onoverzichtelijk.
  • Laadpaal geeft altijd rood (offline?) aan wanneer je de app start, na een paar seconden gaat hij dan op groen/online
  • Firmware update heb ik een keer of 4 moeten proberen.
  • Werkt simpelweg niet vanaf een ander subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
Jay-v schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Ik ben na een paar uurtjes tot de conclusie gekomen dat de app gewoon voor geen meter werkt.
  • Open je de app zonder dat je verbonden bent met je netwerk? Laadpaal verdwijnt en de volgende keer moet ik hem weer handmatig toevoegen.
  • Tijdens de registratie gaat je iOS toetsenbord voor de "next" en "stad" input te zitten. Behoorlijk lopen klooien om naar het volgende scherm te komen.
  • De instellingen zijn super onoverzichtelijk.
  • Laadpaal geeft altijd rood (offline?) aan wanneer je de app start, na een paar seconden gaat hij dan op groen/online
  • Firmware update heb ik een keer of 4 moeten proberen.
  • Werkt simpelweg niet vanaf een ander subnet.
Ik heb het net nog eens getest en ik kan vanuit mijn LAN met de laadpaal verbinden in het IOT netwerk. Ik gebruik ook iOS en de MyEve app. Het kan wel zijn dat ik de eerste keer de laadpaal toegevoegd heb door in hetzelfde netwerk te zitten, dat weet ik niet meer precies. Firmware laadpaal is v6.6.0.

Heb je geen andere regels tussen je LAN en IOT die (bepaalde) communicatie verhinderen? Let er ook op dat je geen andere interfaces (EVCC, Home Assistant, ...) open hebt staan op het moment dat je test. De laadpaal kan namelijk maar één verbinding tegelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrMathos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:55:
[...]

Ik heb het net nog eens getest en ik kan vanuit mijn LAN met de laadpaal verbinden in het IOT netwerk. Ik gebruik ook iOS en de MyEve app. Het kan wel zijn dat ik de eerste keer de laadpaal toegevoegd heb door in hetzelfde netwerk te zitten, dat weet ik niet meer precies. Firmware laadpaal is v6.6.0.

Heb je geen andere regels tussen je LAN en IOT die (bepaalde) communicatie verhinderen? Let er ook op dat je geen andere interfaces (EVCC, Home Assistant, ...) open hebt staan op het moment dat je test. De laadpaal kan namelijk maar één verbinding tegelijk aan.
Ik zit op FW 7.0.2, ik heb geen andere regels, ik kan het ook gewoon reproduceren gek genoeg al moet ik zeggen dat ik niet op het LAN zit maar verbonden ben via VPN.

Mijn andere IoT apparatuur werkt prima (Camera's, Miele WTP, Daikin AC's, HW P1 & Watermeter, HP Printer, Enphase Envoy).

Mijn server is nog niet verhuisd naar mijn nieuwe woning, dus er draait nog geen HASS e.d. :). Dit weekend ben ik aanwezig en zal ik eens kijken of het via lokaal netwerk wel gewoon werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:37:
[...]
Ik hoop dat ze meewerkend zijn. Vanmorgen een bericht gestuurd. Nieuwe laadpaal is ook via hun dus hoop op een goede ervaring. Tot nu toe nog altijd tevreden geweest bij vragen e.d.

Korte update: ik heb het wachtwoord ontvangen.

Volgens de klantenservice is dit niet nodig om het laadstation vrij te geven / over te dragen naar een andere backoffice. Maar nu heb ik het in ieder geval, mocht het toch nodig zijn.

50Five was verder heel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-08 09:18
Als apple mac gebruiker heb ik geen mogelijkheid om ACE service installer te gebruiken. Ik heb wel toegang via myEve tot alle/vele registers (properties).

Ik zou graag de Data Source naar "Meter + EMS monitoring" willen aanpassen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan via myEve app? Wellicht is er een register wat ik aan kan passen om dit te activeren?

Edit: zeer waarschijnlijk is het register "5127_00 - Smart Meter - protocol selection - int8".
Wat wordt de waarde bij "Meter+EMS"?

[ Voor 16% gewijzigd door avdpeijl op 21-08-2024 21:56 ]

• Woodski
Mijn p1 meter gaat via een servertje met ser2net naar IP.
Dus in bijvoorbeeld Home Assistant kan ik dit weer uitlezen.

Zijn er laadpalen die hiermee ook overweg kunnen met load balancing als doel.
En is dat dan modbus of toch weer wat anders.

Of doet een p1 naar modbus adapter toch iets anders dan domweg seriel beschikbaar maken op IP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
avdpeijl schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:22:
Als apple mac gebruiker heb ik geen mogelijkheid om ACE service installer te gebruiken. Ik heb wel toegang via myEve tot alle/vele registers (properties).

Ik zou graag de Data Source naar "Meter + EMS monitoring" willen aanpassen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan via myEve app? Wellicht is er een register wat ik aan kan passen om dit te activeren?

Edit: zeer waarschijnlijk is het register "5127_00 - Smart Meter - protocol selection - int8".
Wat wordt de waarde bij "Meter+EMS"?
Als ik meter + ems aanduid dan worden de volgende registers aangepast:
code:
1
2
3
2530_01 => 1
2530_02 => 0
2064_00 => 3

5217_00 is om het meter type te definieren. (niet 5127_00 zoals je hierboven vermelde, vermoedelijk was dit een typo)

waarde 5 = dsmr p1 meter.
Als je een ander meter gebruikt laat het dan even weten dan bekijk ik het verder.
Woodski schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:40:

Of doet een p1 naar modbus adapter toch iets anders dan domweg seriel beschikbaar maken op IP?
Modbus is een ander protocol dan serieel over ip. Maar de alfen laadpaal kan een ser2net servertje uitlezen via de telnet optie. Je kan er meer over vinden in dit topic door even te zoeken op "ser2net" of op "telnet".

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-08 09:18
Roeland54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Als ik meter + ems aanduid dan worden de volgende registers aangepast:
code:
1
2
3
2530_01 => 1
2530_02 => 0
2064_00 => 3
Hartelijk dank! Dit werkt.

De 5217 (nu zonder typo) moet op DSMR P1 (5) en dan de 2530 property bytes juist zetten om de Modbus slave te activeren (het was 0/1, moest dus worden 1/0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
https://www.bnr.nl/nieuws...ijgt-uitstel-van-executie

Kennelijk heeft Alfen het zelf niet heel gemakkelijk, hopelijk komen ze de moeilijke tijd goed door. Wel zo fijn ook qua toekomstige support.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Woodski
Kees_frl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:30:
https://www.bnr.nl/nieuws...ijgt-uitstel-van-executie

Kennelijk heeft Alfen het zelf niet heel gemakkelijk, hopelijk komen ze de moeilijke tijd goed door. Wel zo fijn ook qua toekomstige support.
Dit is waarom ik niet afhankelijk wil zijn van de cloud.
Het moet niet zo zijn dat je laadpaal niet meer is te bedienen als een bedrijf kopje onder gaat...

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-08 22:58
Woodski schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:40:

De alfen kan dit met telnet/serial naar ser2net ik gebruik het precies op deze manier.

• Woodski
shadylog schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

De alfen kan dit met telnet/serial naar ser2net ik gebruik het precies op deze manier.
Check ik begin het te snappen denk ik..
Dan heb je wel een load balancing licentie nodig anders moet je het via EVCC of zo aansturen.

Dus ik zoek een Alfen met wachtwoord en eventueel LB licentie.
Maakt het nog uit welk model je pakt van marktplaats?
De pro of de mini of wat dan ook

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-08 22:58
Woodski schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Check ik begin het te snappen denk ik..
Dan heb je wel een load balancing licentie nodig anders moet je het via EVCC of zo aansturen.

Dus ik zoek een Alfen met wachtwoord en eventueel LB licentie.
Maakt het nog uit welk model je pakt van marktplaats?
De pro of de mini of wat dan ook
Je hebt altijd een active load balancing licentie nodig. Je hebt modbus nodig voor evcc en je kan modbus alleen aanzetten via de active load balancing setting.
Pagina: 1 ... 46 ... 90 Laatste