[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 47 ... 93 Laatste
Acties:

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:26
Woodski schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:40:
Mijn p1 meter gaat via een servertje met ser2net naar IP.
Dus in bijvoorbeeld Home Assistant kan ik dit weer uitlezen.

Zijn er laadpalen die hiermee ook overweg kunnen met load balancing als doel.
En is dat dan modbus of toch weer wat anders.

Of doet een p1 naar modbus adapter toch iets anders dan domweg seriel beschikbaar maken op IP?
Als je je aan het oriënteren bent op een laadpaal, kan ik je aanbevelen om deze review door te lezen.

Om je een beeld te geven hoe de ACE Service Installer er uit ziet (en meteen te bevestigen dat de Alfen prima gegevens vanuit ser2net kan ontvangen), zie bijgevoegde twee schermprintjes uit de ACE Service Installer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YY_-tv2nvAkuV4wwiBpMJPTNUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJDzsWMglZUmozsAVfhfo70x.jpg?f=fotoalbum_large

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 21:11
Dat begrijp ik niet... HA ziet de p1 waardes en stuurt de paal aan via de LAN. (denk ik)
HA kan dan iets van 6A tot 16A kiezen, of 0

Wat mis ik in dit verhaal?

• NTiBhohoSJ66vgJ
Er zijn heel veel varianten mogelijk in het aansturen van de paal. Mijn installatie is de eenvoudige variant: de laadpaal wordt niet aangestuurd door ha of evcc, maar stuurt zichzelf op basis van de p1 gegevens die hij krijgt over (in mijn geval) het netwerk. De loadbalancing dient om je stroomaansluiting te beschermen tegen overbelasting. De safe current van 6 A is de maximale afname in het geval de laadpaal geen P1 data ontvangt.

Als je de review en dit topic gaat doorlezen zul je zien dat er heel veel meer mogelijkheden zijn om de laadpaal te sturen (ook in relatie met zonne-energie en ook in relatie met het capaciteitstarief in België). Directe aansturing door evcc, aansturing door HA of domoticz, aansturing door de alfen apps, etc … Edit: Aangezien je HA gebruikt kun je alvast eens naar https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox kijken.

Deze post geeft nog wat aanvullende context waar je misschien wat aan hebt. Het is verder echt de moeite waard om dit hele topic helemaal door te lezen. Ook dit topic bevat veel nuttige info.

[ Voor 7% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 23-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sinds vandaag is de Alfen SPL weer met mijn voeten aan het spelen.
Tot eergisteren geen probleem maar deze morgen via de Eve Connect geen verbinding meer met de paal zodat deze stuurloos is en gaat laden op de laatst ingestelde waarde.
Geeft wel aan dat de firmware van de paal verouderd is en er een update nodig is naar 7.0 (paal heeft momenteel 6.x)

De MyEve ziet de paal dan weer wel maar geeft ook aan dat de firmware verouderd is.
Update proberen uit te voeren naar 7.0 via MyEve maar na een vijftal minuten in de wacht grote rode melding dat update mislukt is en reboot nodig.
Reboot uitgevoerd maar dan zit ik weer even ver dan in het begin.

Iemand een idee om EveConnect terug aan de praat te krijgen?
Eigenaardig dat EveConnect tot eergisteren wel nog verbinding kreeg met de paal op de 6.x firmware en nu plots de paal niet meer ziet.
Enige anomalie die ik zie is dat gisteren hier het internet (door provider) twee maal is uitgevallen maar toen was de paal niet actief.
Paal maakt ook nog verbinding over internet met de backoffice.

Edit: van kwaad naar erger =>
Firmware nog eens uitgevoerd en nu kreeg ik de melding dat Update naar firmware 7.0 gelukt was.
En vervolgens oranje kruis op laadpaal en in MyEve "foutstatus".
Ding doet nu niks meer. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Weet niet of beide problemen met elkaar verband houden. Als de eveconnect het met 6.6 altijd gedaan heeft zou er geen 7.0 nodig moeten zijn om hem (weer) te laten werken? Eens rebooten?

V.w.b. De firmware update Ik had exact hetzelfde (met die rode melding). Daarna idd gereboot en toen liep de update wel. Heb je de laatste versie van de myeve app? Op IOS geeft de appstore aan dat er sinds half augustus een nieuwe versie van myeve is uitgebracht waarin een fix is opgenomen voor problemen bij firmware upgrades. N.a.v. je edit: bij mij hetzelfde: het was een kwestie van geduld.

[ Voor 11% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 24-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Rebooten heb ik al meermaals gedaan tot van de stroom gehaald en terug gestart.
Na de laatste keer van de stroom gehaald ging de paal van foutmelding plots de firmware update binnenhalen (stond toen dit gebeurde er gelukkig toevallig op te kijken) en geeft aan dat oude firmware verwijderd is en nieuwe succesvol geïnstalleerd.

Maar de MyEve bleef aangeven dat de paal in fout stond (en de EveConnect krijgt nog steeds geen verbinding).
MyEve uitgelogd en terug ingelogd en nu is de foutmelding weg maar staat volgens de MyEve de firmware nog steeds op 6.6 en is "een nieuwe update vereist". 8)7

EveConnect ziet de paal nog steeds niet.
Zal eens proberen de laatste MyEve app (android) te downloaden.

edit: Na uitloggen en inloggen in MyEve geeft deze nu idd firmware 7.0 aan en is daar de foutboodschap verdwenen. Zover zitten we dan al.

edit einde: EveConnect een (beta) update in Android - gegeven*. Daarna kregen we nog geen verbinding.
EveConnect app vervolgens softwarematig losgekoppeld van de paal en daarna terug als nieuwe gebruiker aangemeld bij de paal. Nu werkt het terug. 8)7

Nu de cover van de paal er nog eens afschroeven (uiteraard na beëindigen van laadsessie) want er kruipt een spin gezellig achter het scherm van het display.
(Enkele jaren terug waren fysieke bugs aanleiding tot stuk gaan moederbord en blijkbaar nog niet goed afgedicht).
Nu de EveConnect terug werkend krijgen.
Hopelijk idd kwestie van (veel) geduld. :)

*gisteren 23/8 was er idd een nieuwe update van de EveConnect. Waarschijnlijk ligt daar de oorzaak.
Nieuwe (beta) versie:
"Scheduled charging is now available! Create a time slot and set the power limit for the charging station to charge, for various days of the week".

Je kan nu per dag laadschema's met verschillende vermogens toepassen in de app (beta versie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rdK4f4OCEi8XWxotqHaoErEODM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYML9edwgbyZ0JJcvDMR0odR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Krx9L4NsBXkeaiFJvr70y65G3f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfg087BwKZICssieeRfLgywU.jpg?f=fotoalbum_large

Zit volgens mij in de laatste beta update nog een bug in.
Wanneer je schakelt naar "Schema instellen" (zelfs zonder verder iets te doen, dus door gewoon de schuiver schema instellen naar rechts te schuiven om dit actief te maken) springt het (laatst) ingestelde vermogen ongevraagd van het ingestelde vermogen naar het max. vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUU9T0sTEuw3VDgUYXIOZqaJ3lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2q1rpcKPofrOFVIoaAzJdDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9q6YP-dgIdv-8JHfntHdpKjDmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biezi4X1rCQcX3Te2wTBrH23.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aGYacbFhGUczLrjX0LgsPpC-kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J83R07wuz4ebA85g1MrFqrwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WCUYIN2_0o909Ih6mxxjtfr0Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23Ky6lLxI0jIaS7nmMurcXv0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:27
IvoB2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:43:
*gisteren 23/8 was er idd een nieuwe update van de EveConnect. Waarschijnlijk ligt daar de oorzaak.
Nieuwe (beta) versie:
"Scheduled charging is now available! Create a time slot and set the power limit for the charging station to charge, for various days of the week".

Je kan nu per dag laadschema's met verschillende vermogens toepassen in de app (beta versie):
Blijkbaar nog niet beschikbaar op iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee wat betreft IPhone. Ben je IOS betatester?

Zoals ik schreef, geen reguliere update, je moet betatester zijn om de update van gisteren te ontvangen.
Wanneer voldoende getest en bugs eruit wordt het pas algemeen uitgerold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 11:22
@IvoB2 : mogelijkerwijs heeft de Alfen een ander IP adres gekregen na reset van modem. De EVE connect app doet alleen bij de eerste keer toevoegen van de laadboxen een sweep en houdt dan in de cache bij welk adres bij wat hoort. Als je dan gaat rebooten/ander IP of FW updates gaat doen dan blijft die Eve Connect redelijk star vasthouden aan zijn cache.
In het vervolg die app eens forcefully sluiten en opnieuw initaliseren.

Maar het firmware updaten bij Alfen blijft altijd wel een gevoelig dingetje, ook al gemerkt met zowel de ACE op Windows als de Installer app op de telefoons. Paar keer opnieuw proberen, alles afsluiten, alles rebooten, nog eens flashen is mij niet vreemd qua ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:25
Vandaag de optie Solar charging getest.
Wat me opvalt is dat de fase schakeling tussen 1 en 3 fase volgens mij niet goed werkt.
Er lijkt een behoorlijke tijdsvertraging in te zitten. Regelmatig ruim voldoende overschot voor 3 fase laden, maar dan wordt er niet geladen. Zodra overschot in de 1-fase richting gaat, gaat de paal ook uit en lijkt niet op 1 fase over te gaan.

In de settings staat aangevinkt dat er op meerdere fase geladen mag worden.

Iemand die dit ook ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
nrdnmg schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:01:
Vandaag de optie Solar charging getest.
Wat me opvalt is dat de fase schakeling tussen 1 en 3 fase volgens mij niet goed werkt.
Er lijkt een behoorlijke tijdsvertraging in te zitten. Regelmatig ruim voldoende overschot voor 3 fase laden, maar dan wordt er niet geladen. Zodra overschot in de 1-fase richting gaat, gaat de paal ook uit en lijkt niet op 1 fase over te gaan.

In de settings staat aangevinkt dat er op meerdere fase geladen mag worden.

Iemand die dit ook ervaart?
Zie hem nooit op 3 fasen laden iig terwijl dat wel ingesteld staat.
Vervolgens als ik hem daarna op gewoon laden zet en de auto aansluit dan blijft hij op 1 fase laden. Totdat ik de auto loskoppel, de paal van de spanning haal, opnieuw opstart en de auto weer aansluit.........dan gaat hij gelijk op 3 fasen laden.
Ik draai dan weer niet op de laatste firmware maar heb wel solar charging........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:25
Peet3kabo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Zie hem nooit op 3 fasen laden iig terwijl dat wel ingesteld staat.
Vervolgens als ik hem daarna op gewoon laden zet en de auto aansluit dan blijft hij op 1 fase laden. Totdat ik de auto loskoppel, de paal van de spanning haal, opnieuw opstart en de auto weer aansluit.........dan gaat hij gelijk op 3 fasen laden.
Ik draai dan weer niet op de laatste firmware maar heb wel solar charging........
Fase omschakeling is ook pas actief sinds de versie 7 software :)
Blijkbaar heb ik versie 6.6 overgeslagen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door nrdnmg op 26-08-2024 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 20:02
6.6 werkt prima met fase omschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
In hoeverre is Solar charging nu vergelijkbaar met Evcc? Ik was van plan Evcc te implementeren, maar als de Alfen dit nu zelf al goed kan is dat niet meer nodig.

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Kan al vanaf firmware 6.3 bij de Alfen (momenteel zit men al aan firmware 7.0).
Naast solar charging kan je in de Alfen (via de EveConnect laatste beta update dd 23/8) ook schema's opstellen.
Dagschema's (per kwartier) opstellen is al voorzien voor solar charging maar nog niet geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyJMCNu4-BjQxf1tCfI2YRpc8Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPVq4PNmEMztawxKgB6NQ4Yj.jpg?f=fotoalbum_large

(Voor wie zich opgeeft als betatester voor de EveConnect, opgelet er zitten nog enkele bugs in zoals geen aansluiting in de kwartieren (er zit een kwartier blanco in bij overschakeling van uurschema, ttz. je kan geen aansluitende uurschema's opstellen) en wanneer je het schema daadwerkelijk actief zet triggert dat de boost functie van het vermogen (vermogen springt van ingesteld max. vermogen naar max. ingesteld zekeringsvermogen.)

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

teo1966 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:22:
ik heb nu 7.0.0-4318 op mijn laadpaal staan ik zie helemaal geen transactions meer in ACE staan
met 6.6.x geen probleem gehad
en in de log loopt de tijd 2 uur achter , de laadpaal heeft in location instelling wel de goed tijd staat op UTC+1
maar dit probleem heeft iedere firmware gehad
Hier hetzelfde. Heb je iets gedaan om het weer op te lossen, of simpelweg ge downgrade ?

Logs van Alfen blijven blijkbaar altijd op UTC staan, ook al zet je de paal zelf op de juiste tijd (UTC+1 met Zomertijd)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Brumax schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:17:
Ik was van plan Evcc te implementeren, maar als de Alfen dit nu zelf al goed kan is dat niet meer nodig.
EVCC heetf als added value dat het kan omgaan met het Belgische capaciteitstarief wat de Alfen zelf niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Correct.
Anderzijds kan de Alfen ingesteld worden op gewenst max. vermogen, laden op solar, dynamisch laden volgens ingesteld schema per kwartier,..... waarbij het capaciteitstarief doorgaans ook geen punt meer is. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

@ChargeFix
Het is doorgezet naar Alfen, vermoedelijk krijg ik een nieuwe kWh meter toegezonden.
Vandaag een nieuwe kWh meter (onder garantie) ontvangen en geplaatst. Nu wordt L2 wel weer gemeten. Dus dat werkt weer :D

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpc
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-08-2024

wpc

Enkele weken geleden heb ik een Alfen Single S-line geïnstalleerd voor mijn vader. Na de installatie heb ik alles ingesteld en werkend achtergelaten. Helaas functioneert de lader nu niet meer zoals verwacht.

Wanneer ik de auto aansluit en deze aanmeld via RFID, lijkt de lader wel te starten, maar raakt vervolgens in storing. De LED-indicator verandert snel van rood naar blauw.

Ik heb kort in de MyEve-app gekeken en daar verschijnt een melding met nummer 102.

Heeft u enig idee wat dit probleem kan veroorzaken, en hoe dit verholpen kan worden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlobGHuaLyzafQzIyoCmijKxU2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/959YjR2ieOoKLONkd8JZiyAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
DaRealRenzel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Hier hetzelfde. Heb je iets gedaan om het weer op te lossen, of simpelweg ge downgrade ?

Logs van Alfen blijven blijkbaar altijd op UTC staan, ook al zet je de paal zelf op de juiste tijd (UTC+1 met Zomertijd)
heb de eerste transaction/meter value verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
wpc schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:21:
Enkele weken geleden heb ik een Alfen Single S-line geïnstalleerd voor mijn vader. Na de installatie heb ik alles ingesteld en werkend achtergelaten. Helaas functioneert de lader nu niet meer zoals verwacht.

Wanneer ik de auto aansluit en deze aanmeld via RFID, lijkt de lader wel te starten, maar raakt vervolgens in storing. De LED-indicator verandert snel van rood naar blauw.

Ik heb kort in de MyEve-app gekeken en daar verschijnt een melding met nummer 102.

Heeft u enig idee wat dit probleem kan veroorzaken, en hoe dit verholpen kan worden?[Afbeelding]
Powerboard is defect, powerswitch failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

teo1966 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

heb de eerste transaction/meter value verwijderd
Hoe heb je dat gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
selecteren en op de prullenbak klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

teo1966 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:13:
En de oude transacties komen dan terug ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:36

Heeft u enig idee wat dit probleem kan veroorzaken, en hoe dit verholpen kan worden?[Afbeelding]
https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

--> Error codes and problem solving document

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOhZ-qe-MQxAHPOKa4fDx2DqoYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/740CyJg0IWoIt8qcOQgaoARV.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:28

Powerboard kapot, maar deze gaat niet zomaar kapot, de auto waar mee geladen is moet je zo snel mogelijk naar de garage brengen, je hebt een kapotte omvormer in de auto.
Als het toevallig een KIA EV6 dan weet je 100% zeker dat het aan de auto ligt.
Als je nu ergens anders gaat laden heb je kans dat je daar ook de lader sloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 27-08-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Sinds een paar dagen geeft de laadpaal in de backoffice aan dat er "geen communicatie" (meer) is. Zelf kan ik de paal wel gewoon bereiken met de ACE Service Installer, maar de log geeft inderdaad wat verontrustende berichten. Ik zal dit ook aan de backoffice navragen, maar misschien heeft iemand al een idee?

Berichten in de log:
- Bij filter "backoffice communicatie": Geen enkele melding
- Bij filter "errors": Elke paar minuten de melding Could not parse URL
- Bij filter "warnings": Elke vijf minuten de melding User Error (5)
- Bij filter "info": Regelmatig een startcyclus van Modem state StartPPP -> PPP connection, paar minuten later gevolgd door "PPP connection lost.

Al geprobeerd (zonder resultaat):
- Soft reboot vanuit de ACE service installer
- Stroomloos maken (meerdere uren)
- Router opnieuw opstarten (en vervolgens ook laadpaal opnieuw opstarten)
- Backoffice settings in de ACE Service Installer even "heen en weer" geschakeld (zou dus goed moeten staan), opgeslagen en opnieuw opstarten van de laadpaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cB8WbdohiJukEwT0oa0IrANG-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvS33fSEUvmzYdfleyaVsFYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:25:
Sinds een paar dagen geeft de laadpaal in de backoffice aan dat er "geen communicatie" (meer) is. Zelf kan ik de paal wel gewoon bereiken met de ACE Service Installer, maar de log geeft inderdaad wat verontrustende berichten. Ik zal dit ook aan de backoffice navragen, maar misschien heeft iemand al een idee?

Berichten in de log:
- Bij filter "info": Regelmatig een startcyclus van Modem state StartPPP -> PPP connection, paar minuten later gevolgd door "PPP connection lost.

- Backoffice settings in de ACE Service Installer even "heen en weer" geschakeld (zou dus goed moeten staan), opgeslagen en opnieuw opstarten van de laadpaal

[Afbeelding]
Ik denk dat de simkaart niet meer goed is of gedeactiveerd, ik kom dit in het veld regelmatig tegen.
Storing melden en monteur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
DaRealRenzel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:20:
[...]

En de oude transacties komen dan terug ?
nee bij mij niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fameart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03 01:13

Berichten in de log:

[Afbeelding]
Je kan ook instellen dat je backoffice niet via 4G gaat maar via je eigen internet verbinding. Ik neem aan dat er een ethernet kabel in zit omdat je ook met Ace Installer kan verbinden. Je kan bij voorkeur aangeven dat die via ethernet verbinding moet maken. Ik gebruik thuis geen simkaart maar gewoon mijn internet verbinding om te verbinden naar het backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
Follow up schermprobleem:

Afgelopen week ging mijn scherm op zwart na al wat problemen eerder. Reboot gaf wel weer een normaal scherm steeds.

Het log gaf veel foutmeldingen m.b.t. het scherm en vandaag is Alfen (Citytec) geweest om er een nieuw scherm in te zetten.

Ik heb het topic aangepast, omdat we hier al aardig veel informatie in dit onderwerp hebben staan.
Als je een onderwerp aan/in wilt vullen, stuur mij gerust een privebericht. Ik heb zelf momenteel niet veel tijd om er echt even voor te gaan zitten. "Werk in uitvoering" ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

teo1966 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:13:
In ACE zijn dan alle transacties weg. Maar an sich geen probleem. Ze zijn toch al bij de backoffice geboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Bij welke backoffice zit je ?

In mijn geval was de laadpaal overgenomen van Allego naar Groendus, maar niet 'netjes'. Met andere woorden, men had handmatig de standaard profiel instelling van Alfen voor Allego, aangepast met parameters voor Groendus.
Na een update van ACE, waarbij ook de backoffice profielen werden ge-update, stond de backoffice instelling dus weer op standaard Allego. En zelfs aanpassen naar de standaard instelling voor Groendus werkte niet (blijkbaar werkt Groendus niet via Secure Websockets maar via normale websockets).
Na handmatige aanpassingen werkt het weer.
Dus check even samen met je backoffice of de profiel instelling nog juist is.

Suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat de simkaart niet meer goed is of gedeactiveerd, ik kom dit in het veld regelmatig tegen.
Storing melden en monteur laten komen.
Bij verkeerde backoffice instelling, en wellicht ook de verkeerde APN, zal de SIM niet online komen. Als de SIM niet langer bij de APN supplier is geregistreerd, mag je het netwerk niet op (net als je met een KPN SIM ook niet het Vodafone netwerk op mag)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
@Daveth , @DaRealRenzel en @fameart : Dank voor het meedenken bij het oplossen van mijn backoffice verbindingsprobleem (y)
Het heeft mijn denkproces om het zelf op te lossen flink geholpen. Ik ben er helaas nog niet uit :-(

Mijn situatie:
Mijn CPO is 50Five en die maakt gebruik van de backoffice van last-mile-solutions.
De door 50Five aanbevolen backoffice instelling is last-mile-solutions-(kpn).
Die bevat twee netwerkprofielen:
- Profile1 = Wired (ethernet) - Prio 1
- Profile2 = Mobile - Prio 2
Voor zover ik kan nagaan zijn die niet veranderd t.o.v. het verleden.
Wel heb ik de firmware upgrade van 6.6 naar 7.02 uitgevoerd, maar dat was al op 13 augustus en daarna heeft ie het tot de 23e gewoon goed gedaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar de oorzaak ligt.

Test 1:
Op basis van de tip van @fameart heb ik profile2 (mobile) eens op "not used" gezet, om zeker te stellen dat ie via mijn eigen netwerk gaat.
Op die manier wilde ik meteen uitsluiten dat het aan de SIM kaart ligt (de tip van @Daveth).
Rebooten en even een kwartiertje gewacht: Maar helaas, zowel de log bleef errors tonen en apparaat kwam niet online in de backoffice.

Test 2:
Vervolgens de prioriteitsvolgorde van de networkprofiles omgedraaid om op die manier uit te sluiten dat het aan míjn netwerk ligt: Dus eerst via mobile en dan via wired.
Noot: Ik durfde de wired niet echt uit te zetten, omdat ik bang was dat ik dan ook de verbinding met de ACE Service Installer zou kunnen kwijtraken.
Maar helaas: Resultaat bleef hetzelfde

Voorlopige conclusies:
Die kan ik eigenlijk dus nog niet goed trekken :?

Vervolgstappen:
Ik ga nu maar eens contact opnemen met 50Five.
En dan maar eens kijken wat er op afstand kan, of dat ze toch iemand langssturen.
Ik zal in ieder geval proberen om samen de backoffice settings nog even af te stemmen (tip van @DaRealRenzel)
Ik laat weten als ik erachter ben wat er aan de hand is.
Nogmaals dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dank voor de eerdere input in dit topic! Ik heb mijn UTP gesplitst naar RJ12 en Rj45 (aan beide kanten), daarmee de paal kunnen updaten naar de nieuwste firmware en solar charging werkt nu als een zonnetje :p
Tip voor anderen: de paal begon met laden in safe mode (beperkt vermogen), het bleek aan de P1 connectie te liggen. Ik had zelf een dom foutje gemaakt in het connecteren van de aders in RJ12 stekker...Zorg er dus voor dat de aders aan beide uiteinden op dezelfde volgorde zitten :)

vice versa en weer terug

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:21:
@Daveth , @DaRealRenzel en @fameart : Dank voor het meedenken bij het oplossen van mijn backoffice verbindingsprobleem (y)
Het heeft mijn denkproces om het zelf op te lossen flink geholpen. Ik ben er helaas nog niet uit :-(

Voorlopige conclusies:
Die kan ik eigenlijk dus nog niet goed trekken :?
stemmen (tip van @DaRealRenzel)
Ik laat weten als ik erachter ben wat er aan de hand is.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Kan je voor jezelf eens nagaan wat je rond de 23e hebt gedaan ? Mogelijk ACE ge-update of nieuwe profielen gedownload ?

Staat je backoffice URL op ws://***** of op wss://****. In dat laatste geval, haal eens een S weg (ws://****)

Of anders vergelijk je backoffice settings eens met een andere topic member met dezelfde backoffice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
DaRealRenzel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Kan je voor jezelf eens nagaan wat je rond de 23e hebt gedaan ? Mogelijk ACE ge-update of nieuwe profielen gedownload ?

Staat je backoffice URL op ws://***** of op wss://****. In dat laatste geval, haal eens een S weg (ws://****)

Of anders vergelijk je backoffice settings eens met een andere topic member met dezelfde backoffice...
Je kan eerst op standalone zetten > opslaan.
Daarna de juiste back office kiezen en opslaan > rebooten.

Voordat je reboot kijk je idd of de ws**** url is hersteld naar de juiste back office.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
ChargeFix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:21:
[...]
Je kan eerst op standalone zetten > opslaan.
Daarna de juiste back office kiezen en opslaan > rebooten.

Voordat je reboot kijk je idd of de ws**** url is hersteld naar de juiste back office.
Dank! Ja dat is een mooie clean test. Zojuist uitgevoerd. Op "standalone" gezet. Opgeslagen. Dan zijn inderdaad alle netwerkprofielen leeg. Vervolgens de last-miles-solutions-(kpn) settings kiezen, opslaan en rebooten. Het lijken me de juiste settings (voor zover ik me kan herinneren uit het verleden). Ook de IP configuratie lijkt juist te zijn. Maar de fout "could not parse URL" en "user error (5)" blijft (ongeveer om de vijf minuten) terugkomen (edit: en in de backoffice staat de laadpaal nog steeds op status "geen communicatie")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMjxP5TwUE3g_a75v0k7cFzXWXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t10SSn95lL18d1eUNdE35crv.jpg?f=fotoalbum_large
DaRealRenzel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:07:
[...]Kan je voor jezelf eens nagaan wat je rond de 23e hebt gedaan ? Mogelijk ACE ge-update of nieuwe profielen gedownload ?
Wederom dank voor het meedenken!
- Je vraag rondom wat ik heb gedaan rond de 23e klinkt inderdaad relevant. Het kán zijn dat ie nieuwe profielen gedownload heeft, maar betekent dat dan dat die ook automatisch in de laadpaal terecht komen?
- V.w.b. backoffice: Ik heb de ws://*** setting. Heb hierboven even mijn volledige settings gepost. Ze lijken me correct, maar misschien herkent iemand een mogelijke inconsistentie?

@HyperBart . Dank voor je vriendelijke aanbod in je PM. Ik kom erop terug.
Ik heb nu ook een ticket ingeschoten bij 50Five. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Dank! Ja dat is een mooie clean test. Zojuist uitgevoerd. Op "standalone" gezet. Opgeslagen. Dan zijn inderdaad alle netwerkprofielen leeg. Vervolgens de last-miles-solutions-(kpn) settings kiezen, opslaan en rebooten. Het lijken me de juiste settings (voor zover ik me kan herinneren uit het verleden). Ook de IP configuratie lijkt juist te zijn. Maar de fout "could not parse URL" en "user error (5)" blijft (ongeveer om de vijf minuten) terugkomen (edit: en in de backoffice staat de laadpaal nog steeds op status "geen communicatie")

[Afbeelding]

[...]

- Je vraag rondom wat ik heb gedaan rond de 23e klinkt inderdaad relevant. Het kán zijn dat ie nieuwe profielen gedownload heeft, maar betekent dat dan dat die ook automatisch in de laadpaal terecht komen?
- V.w.b. backoffice: Ik heb de ws://*** setting. Heb hierboven even mijn volledige settings gepost. Ze lijken me correct, maar misschien herkent iemand een mogelijke inconsistentie?

Ik heb nu ook een ticket ingeschoten bij 50Five. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Profile 2 op prio 1 zetten >>> save
En profile 1 op prio 2 zetten >>>> save

Rebooten.

Nu gaat ie eerst met sim connectie proberen te maken

[ Voor 4% gewijzigd door ChargeFix op 27-08-2024 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
ChargeFix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Profile 2 op prio 1 zetten >>> save
En profile 1 op prio 2 zetten >>>> save

Rebooten.

Nu gaat ie eerst met sim connectie proberen te maken
Ja dat was inderdaad de tweede test die ik had uitgevoerd. Toen leverde dat geen verbetering op. Nogmaals gedaan, maar inderdaad wederom zelfde resultaat (zelfde errors in de log, paal blijft "grijs" (geen communicatie) in backoffice).

Heb aanvullend nog even geprobeerd of ik de URL's kan pingen vanuit mijn netwerk:
profile met wired: ws.evc-net.com = ip 217.119.3.100 = pingbaar
profile met mobile: ws-private.evc-net.com = ip 10.63.x.x = niet pingbaar
Dat is wat mij betreft logisch, maar leek me goed om te posten.

Zal dadelijk nog even reageren op je PM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Vraag me af of de melding "could not parse URL" van je laadpaal komt, of vanuit de backoffice. Ook bij probeert de laadpaal een specifieke URL te openen, met de backoffice websocket url als basis, en de laadpaal ID als subpage. Als jouw laadpaal ID niet bij de backoffice bekend is, zal de websocket host inderdaad de door jou gevraagde url niet kunnen parsen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u723637
  • Laatst online: 18-07 18:05
Ik heb de Eve app geinstalleerd maar “zonladen” is niet beschikbaar. Slider is niet actief.
Nu zag ik in de configuratie dat Alfen-ProtocolSelection op None staat. Zou dit DSMR P1 moeten zijn of heeft dit er niks mee te maken. Ik gebruik ICU connect om in te stellen. Active loadbalancing staat op ON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 10:28
2 jaar geleden is bij mij een Alfen Single Proline geinstalleerd in opdracht van de lease maatschappij. Omdat ik toen nog geen slimme meter had (tekort leveringen nieuwbouwhuis, inmiddels heb ik wel een slimme meter) is de laadpaal enkel op de stroom aangesloten. Er loopt wel een ethernetkabel tot in de meterkast maar nog connector.

Graag wil ik de auto opladen met de zonnepanelen die op het dak liggen, hiervoor dacht ik de 'My Eve' app te gebruiken. De paal zit echter niet op mijn thuisnetwerk, ik kan dus niet verbinden.

Is de beste oplossing om de ethernetkabel te voorzien van een connector en deze in mn router te pluggen? Zo ja, is er een schema hoe deze te knippen?

Of kan ik een laptop aansluiten om de laadpaal (met een tijdelijke kabel) en de laadpaal via Wifi te verbinden met mijn netwerk?

Zijn er verder nog nadelen dat de laadpaal niet verbonden is? Momenteel heb ik ook geen loadbalancing maar dat heb ik ook niet nodig gezien de auto met 11KW AC kan laden. In de toekomst zal dit we veranderen, ik zou dus graag zien dat de laadpaal correct aangesloten wordt. Gebruiken ze hier dan ook deze ethernetkabel voor en sluiten ze deze aan op de P1 van de meterkast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:04
@Kris heb je inmiddels wel een slimme meter dan? Als er 1 kabel getrokken is kun je die gebruiken voor een 100Mbit internet verbinding en P1 conmectie. Schema staat wel in dit topic. Laadpaal heeft geen wifi. Een bekabelde verbinding is dus wel handig als je wat qua slim laden wilt gaan doen. Als is een P1 poort dan ook wel prettig.

Qua LB. Je hebt een 17kW aansluiting denk ik thuis? Dan kan LB best prettig zijn als je kookt en laad tegelijkertijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 28-08-2024 08:38 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Inspired schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:37:
@Kris heb je inmiddels wel een slimme meter dan? Als er 1 kabel getrokken is kun je die gebruiken voor een 100Mbit internet verbinding en P1 conmectie. Schema staat wel in dit topic. Laadpaal heeft geen wifi. Een bekabelde verbinding is dus wel handig als je wat qua slim laden wilt gaan doen. Als is een P1 poort dan ook wel prettig.

Qua LB. Je hebt een 17kW aansluiting denk ik thuis? Dan kan LB best prettig zijn als je kookt en laad tegelijkertijd.
Inmiddels heb ik wel een slimme meter idd.

Er is 1 kabel getrokken. Als ze deze gaan gebruiken voor de P1, hoe krijg ik de laadpaal dan in mijn thuisnetwerk? Met een extra kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:04
Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Er is 1 kabel getrokken. Als ze deze gaan gebruiken voor de P1, hoe krijg ik de laadpaal dan in mijn thuisnetwerk? Met een extra kabel?
Aan beide kanten de connectoren aan zetten. In de meterkast de RJ45 in je router, de RJ11 in de kWh meter. Bij de laadpaal ook beide connectoren in de Alfen drukken en klaar. Je hebt wel een wachtwoord ontvangen destijd? Anders kun je nog niks.

Zoals hier dus; Melvinvossen in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 28-08-2024 08:43 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fameart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03 01:13
u723637 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:45:
Ik heb de Eve app geinstalleerd maar “zonladen” is niet beschikbaar. Slider is niet actief.
Nu zag ik in de configuratie dat Alfen-ProtocolSelection op None staat. Zou dit DSMR P1 moeten zijn of heeft dit er niks mee te maken. Ik gebruik ICU connect om in te stellen. Active loadbalancing staat op ON.
Je moet een P1 meter uitlezen om zonladen beschikbaar te krijgen.

Which smart meters support Solar Charging?
Solar Charging is compatible with Belgian and Dutch DSMR smart meters, as well as Modbus TCP meters. In the future, other types of smart meters or external energy meters will also be supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Maar wanneer dat de reden is dat de slider voor solar charging niet actief is kan je dat niet missen want staat dan duidelijk aangegeven onder de slider in de MyEve app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixuw__C9CIcqNqdOzEGzvqOVuKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqqumGLOmTIUiWuXGtPgLBy0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Er van uit gaande dat de kabel een CAT5e of hoger met 4 twisted pairs is, kan je dan 2 paren gebruiken voor 100mbit Ethernet, en 2 paren voor je P1 signaal. Ethernet gebruikt dan paar Oranje en Groen, op aansluiting 1, 2, 3 en 6 in een RJ45 stekker, en P1 gebruikt dan paar Blauw en Bruin in de 4 aansluitingen van de RJ11 plug.
Voor P1 werkt dit tot ca. 15 meter, met een actieve splitter (HomeWizard). Ethernet werkt zo tot zeker 100 meter.

Is je afstand langer, dan zal je waarschijnlijk een tweede CAT5e kabel moeten leggen. Een beetje electricien kan misschien twee kabels er in trekken door de bestaande kabel er uit te trekken. Is mij ook wel gelukt met soepele (stranded) kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 16:37
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Ja dat was inderdaad de tweede test die ik had uitgevoerd. Toen leverde dat geen verbetering op. Nogmaals gedaan, maar inderdaad wederom zelfde resultaat (zelfde errors in de log, paal blijft "grijs" (geen communicatie) in backoffice).

Heb aanvullend nog even geprobeerd of ik de URL's kan pingen vanuit mijn netwerk:
profile met wired: ws.evc-net.com = ip 217.119.3.100 = pingbaar
profile met mobile: ws-private.evc-net.com = ip 10.63.x.x = niet pingbaar
Dat is wat mij betreft logisch, maar leek me goed om te posten.

Zal dadelijk nog even reageren op je PM.
Ik had ook een probleem met mijn Alfen laadpaal icm 50Five back-office na het inlezen van nieuwe licentie voor Active load balancing. Ik had ook alle settings nagelopen en verschillende herstarts gedaan, maar de paal wilde niet meer laden. Uiteindelijk heb ik de spanning eraf gehaald (groep helemaal uitgezet in meterkast) en weer erop en nu werkt het weer.

Dat zou je ook nog eens kunnen proberen om te kijken of daarmee het probleem bij jou ook oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u723637
Helaas staat er bij mij niks onder de slider. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/468Vayz6MBNVAWY07BzWWMHnxkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z7rdVzU5RUsi1s3CpE4yozy2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Er van uit gaande dat de kabel een CAT5e of hoger met 4 twisted pairs is, kan je dan 2 paren gebruiken voor 100mbit Ethernet, en 2 paren voor je P1 signaal. Ethernet gebruikt dan paar Oranje en Groen, op aansluiting 1, 2, 3 en 6 in een RJ45 stekker, en P1 gebruikt dan paar Blauw en Bruin in de 4 aansluitingen van de RJ11 plug.
Voor P1 werkt dit tot ca. 15 meter, met een actieve splitter (HomeWizard). Ethernet werkt zo tot zeker 100 meter.

Is je afstand langer, dan zal je waarschijnlijk een tweede CAT5e kabel moeten leggen. Een beetje electricien kan misschien twee kabels er in trekken door de bestaande kabel er uit te trekken. Is mij ook wel gelukt met soepele (stranded) kabel.
Thanks. Goeie tip die P1 splitter want ik heb ook zo'n P1 meter van Homewizard.

Inmiddels heb ik contact gehad met de lease maatschappij. Er wordt een afspraak gemaakt om loadbalancing aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
u723637 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:32:
Helaas staat er bij mij niks onder de slider. [Afbeelding]
Omdat je zonladen niet hebt ingeschakeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u723637
Kan niks met de slider.
Wat staat er bij jullie in de configuratie bij: Alfen-ProtocolSelection?. Bij mij staat daar None.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Thanks. Goeie tip die P1 splitter want ik heb ook zo'n P1 meter van Homewizard.

Inmiddels heb ik contact gehad met de lease maatschappij. Er wordt een afspraak gemaakt om loadbalancing aan te sluiten.
Als je een P1 van HomeWizard hebt, kan de ALfen daar direct mee babbelen, en is er geen aparte P1 kabel nodig. Moet je wel je laadpaal aan je ethernet aansluiting koppelen. De ALfen kan dan via je netwerk met je HomeWizard P1 babbelen.

Is wel de vraag of je backoffice daar mee door de deur kan, en verstandig om je P1 dan een DHCP reservering te geven. Want uiteindelijk wordt de koppeling met de HW P1 op basis van IP Adres ingesteld, dus als die wijzigd is er geen LB meer.

[ Voor 17% gewijzigd door DaRealRenzel op 28-08-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Als je een P1 van HomeWizard hebt, kan de ALfen daar direct mee babbelen, en is er geen aparte P1 kabel nodig. Moet je wel je laadpaal aan je ethernet aansluiting koppelen. De ALfen kan dan via je netwerk met je HomeWizard P1 babbelen.
Is dat ook de beste manier om met de energie van de zonnepanelen de auto op te laden? Is dat dan te configureren in de My Eve app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Is dat ook de beste manier om met de energie van de zonnepanelen de auto op te laden? Is dat dan te configureren in de My Eve app?
De HomeWizard P1 koppeling voor Load Balancing is niet meer dan dat. Die geeft dus alleen aan de laadpaal door hoeveel vermogen er op dat moment op elke fase wordt afgenomen, en zorgt er voor dat de laadpaal het maximum van je meterkast niet overschrijdt. Ofwel, als jij aan het laden bent met 3x 16A, en je zet de wasmachine en droger (allebei op dezelfde fase) aan, dan stijgt het afgenomen vermogen op die ene fase naar bijvoorbeeld 15 A. Met laadpaal er bij is dat dan 31A, en dat is teveel voor je aansluiting. Load Balancing zal dan je lader terugschakelen naar 5A per fase, zodat je het maximum niet overschrijdt.

Zon Laden van ALfen in de MyEVE app kan je instellen op Comfort en Groen. Bij Comfort wordt er altijd met een vaste hoeveel heid stroom geladen, ongeacht of er opwek is. Bij Groen wordt er alleen geladen met stroom die je anders zou terugleveren.

Hiervoor wordt ook de P1 data gebruikt. Het maakt dan niet uit of die P1 data via een P1 kabeltje of via de HW Dongle binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Is wel de vraag of je backoffice daar mee door de deur kan, en verstandig om je P1 dan een DHCP reservering te geven. Want uiteindelijk wordt de koppeling met de HW P1 op basis van IP Adres ingesteld, dus als die wijzigd is er geen LB meer.
Werkt niet bij iedereen even goed.
Dat moet je lokaal dus eerst uitproberen over langere tijd.
Zelf ook op die wijze uitgeprobeerd maar de HW verbinding is hier niet stabiel genoeg om er LB goed mee te laten functioneren (en solar laden dus ook niet).
Kwam ik ook pas achter door de Alfen te koppelen met de P1 poort via HW want in de HW app voor de andere fucnties (uitlezen sockets, uitlezen injectie en afname op de DM) geeft het geen enkel probleem (wanneer de servers van HW er niet uitliggen).

De laadpaal kan sowieso beter met je thuisnetwerk verbonden zijn gezien deze zelf geen Wifi heeft.
Zonder opgenomen te zijn in het thuisnetwerk kan je ook de MyEve app en de EveConnect app niet bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Werkt niet bij iedereen even goed.
Dat moet je lokaal dus eerst uitproberen over langere tijd.
Zelf ook op die wijze uitgeprobeerd maar de HW verbinding is hier niet stabiel genoeg om er LB goed mee te laten functioneren (en solar laden dus ook niet).
Kwam ik ook pas achter door de Alfen te koppelen met de P1 poort via HW want in de HW app voor de andere fucnties (uitlezen sockets, uitlezen injectie en afname op de DM) geeft het geen enkel probleem (wanneer de servers van HW er niet uitliggen).

De laadpaal kan sowieso beter met je thuisnetwerk verbonden zijn gezien deze zelf geen Wifi heeft.
Zonder opgenomen te zijn in het thuisnetwerk kan je ook de MyEve app en de EveConnect app niet bedienen.
Aansluiten via Ethernet moet sowieso, want anders kan je ook de HW Dongle niet koppelen.

Ik vermoed dat er dus toch wat latency ontstaat als je P1 data uit de HW Dongle gebruikt. Wellicht wordt de data niet realtime doorgegeven, of gaat info eerst naar de HW Cloud, en dan pas naar de laadpaal. Uiteindelijk is P1 een push protocol, dus het is maar de vraag hoe vaak en hoe snel de P1 Dongle van HW de data ook naar de laadpaal pushed.

Directe P1 koppeling (eventueel middels Cedel versterkers) lijkt mij wel het beste te werken. Maar zoals gezegd, bij meer dan 10 meter is er dan wel twee CAT5 kabels nodig, eentje voor Ethernet, eentje voor de Cedel verlengmodules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat dus (ik heb hier toch die vaststelling).
Volgens mij gaat standaard alles eerst via de HW servers om dan terug te komen via het eigen netwerk (ik spreek dan niet voor wie HW uitschakelt als tussenpersoon en bv. de dongle laat werken via HA).
Ik heb twee UTP kabels vanuit de Algen en kan de Alfen dus ook direct met de P1 poort koppelen.
Directe koppeling levert nooit problemen.
Koppeling via de HW dongle (in hetzelfde thuisnetwerk) levert zoveel verbindingsproblemen op (soms gaat het twee dagen goed, dan weer een dag helemaal niet, etc.) dat je (ik toch) dat na een tijdje beu wordt. :)

Kan zijn dat het elders wel optimaal werkt via HW. Dat moet ieder dus uittesten.
Het enige wat ik wil aangeven is dat je er niet zomaar van kan uitgaan dat koppelen via één UTP en dan via de HW dongle in de P1 meter LB en solarcharing in de Alfen laadpaal probleemloos werkend kan krijgen.
Indien technisch mogelijk is rechtstreeks verbinden (dus 2 UTP kabels vanuit de laadpaal richting P1 poort en ethernetpoort) de meest optimale oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:26:
2 jaar geleden is bij mij een Alfen Single Proline geinstalleerd in opdracht van de lease maatschappij. Omdat ik toen nog geen slimme meter had (tekort leveringen nieuwbouwhuis, inmiddels heb ik wel een slimme meter) is de laadpaal enkel op de stroom aangesloten. Er loopt wel een ethernetkabel tot in de meterkast maar nog connector.

Graag wil ik de auto opladen met de zonnepanelen die op het dak liggen, hiervoor dacht ik de 'My Eve' app te gebruiken. De paal zit echter niet op mijn thuisnetwerk, ik kan dus niet verbinden.

Is de beste oplossing om de ethernetkabel te voorzien van een connector en deze in mn router te pluggen? Zo ja, is er een schema hoe deze te knippen?

Of kan ik een laptop aansluiten om de laadpaal (met een tijdelijke kabel) en de laadpaal via Wifi te verbinden met mijn netwerk?

Zijn er verder nog nadelen dat de laadpaal niet verbonden is? Momenteel heb ik ook geen loadbalancing maar dat heb ik ook niet nodig gezien de auto met 11KW AC kan laden. In de toekomst zal dit we veranderen, ik zou dus graag zien dat de laadpaal correct aangesloten wordt. Gebruiken ze hier dan ook deze ethernetkabel voor en sluiten ze deze aan op de P1 van de meterkast?)
Als je een beetje van hobbiën houdt ga je een mooie tijd tegemoet. Ik zag al heel veel detailantwoorden op je vraag voorbijkomen, maar misschien helpt het je ook als je daar wat context bij krijgt.
Dus om je op weg te helpen zie hier een paar nuttige naslagwerken over de Alfen. Die geven je hopelijk een goeie basis om keuzes te maken:

Deze post met een samenvatting van mijn bevindingen vinden van antwoorden op dezelfde vraag: zonneladen met de alfen
Deze product review van de alfen met heel veel achtergrondinformatie
Een product review van de homewizard splitter (mocht je die willen gaan gebruiken als je er een kabel bijtrekt). Het gaat hier dus niet om de homewizard P1 meter
Een product review van de smartgateways slimme meter.

Er zijn meerdere wegen die je kunt bewandelen. Hopelijk helpt dit je verder. Overigens loont het ook om dit hele topic helemaal door te lezen van voor naar achter. Veel werk, maar je zult er veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Dank voor jullie antwoorden.

Inmiddels is het installatiebedrijf al langs geweest (er viel een klant uit) en heeft loadbalancing aangesloten. De laadpaal is nu aangesloten op de P1. Helaas heb ik hiermee nog geen ethernetaansluiting (deze is in de paal zelf ook niet aangesloten). Ik zal dus de paal zelf open moeten maken en aan beide kanten van de kabel een connector moeten knippen (toch?)? Voor de zekerheid; via de leasemaatschappij de gegevens van internet via de SIM opvragen gaat mij niet helpen toch? Of werkt de EVE app dan ook? Nee, de telefoon moet in hetzelfde netwerk zitten lees ik in de bevindingen post van NTiBhohoSJ66vgJ :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kris op 28-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:10:
Dank voor jullie antwoorden.

Inmiddels is het installatiebedrijf al langs geweest (er viel een klant uit) en heeft loadbalancing aangesloten. De laadpaal is nu aangesloten op de P1. Helaas heb ik hiermee nog geen ethernetaansluiting (deze is in de paal zelf ook niet aangesloten). Ik zal dus de paal zelf open moeten maken en aan beide kanten van de kabel een connector moeten knippen (toch?)? Voor de zekerheid; via de leasemaatschappij de gegevens van internet via de SIM opvragen gaat mij niet helpen toch? Of werkt de EVE app dan ook? Nee, de telefoon moet in hetzelfde netwerk zitten lees ik in de bevindingen post van NTiBhohoSJ66vgJ :)
Paal openmaken is niet zo'n probleem. Effe de prik er af, en aan de zikant zitten van achter 6 torx schroefjes, die je met een IKEA haakse torx (of anders even bij Lidl een setje scoren: https://www.lidl.nl/p/par...ksleutelset/p100368862002 ) sleutel redelijk makkelijk los kan schroeven. CAT5e kabel via de wartel naar binnen voeren, gewoon langs de andere kabel die in de P1 zit, effe een ethernet stekkertje er aan krimpen (desgewenst toolless als je niet kan krimpen, deze: https://www.onlinekabelsh...ctor-met-netwerkplug.html ) en in de daarvoor aanwezige connector stoppen. Kan niet missen.

Zet de prik pas weer op de paal als je aan de andere kant ook een stekker hebt gemaakt, en in je Switch hebt geplugd.

De paal zal vanaf je router een DHCP adres ophalen, en zolang jouw wifi in hetzelfde subnet zit, kan je dan de paal met je MyEVE / EVE Connect of ACE Installer tools managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou redelijk makkelijk is toch relatief. :)
Dit WE de cover er nog afgehaald om een spin van het display te verwijderen.
Is idd redelijk makkelijk indien de Alfen op een paal is gemonteerd maar indien tegen de muur (zoals bij mij) heb je een haakse sleutel nodig (de afstand tussen schroefgaten en muur is te klein om er een normale sleutel tussen te krijgen) en het is altijd bidden dat een schroef dan niet ongewild naar beneden dondert (de vloer van mijn carport zijn kiezelsteentjes) want eenmaal losgedraaid blijven de schroeven in hun verzonken bevestiging zitten en moet je ze er letterlijk "uit kloppen" en hopen dat ze in het bakje vallen dat je bij de hand hebt.
Kan, maar makkelijk is in die situatie toch iets anders volgens mijn beleving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:48:
Nou redelijk makkelijk is toch relatief. :)
Dit WE de cover er nog afgehaald om een spin van het display te verwijderen.
Is idd redelijk makkelijk indien de Alfen op een paal is gemonteerd maar indien tegen de muur (zoals bij mij) heb je een haakse sleutel nodig (de afstand tussen schroefgaten en muur is te klein om er een normale sleutel tussen te krijgen) en het is altijd bidden dat een schroef dan niet ongewild naar beneden dondert (de vloer van mijn carport zijn kiezelsteentjes) want eenmaal losgedraaid blijven de schroeven in hun verzonken bevestiging zitten en moet je ze er letterlijk "uit kloppen" en hopen dat ze in het bakje vallen dat je bij de hand hebt.
Kan, maar makkelijk is in die situatie toch iets anders volgens mijn beleving. :)
Die van de IKEA is ook haaks ;-) en die van de Lidl ook..
Alternatief werkt ook met een torx schroefbitje in een ringsleutel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:30:
[...]
CAT5e kabel via de wartel naar binnen voeren, gewoon langs de andere kabel die in de P1 zit, effe een ethernet stekkertje er aan krimpen (desgewenst toolless als je niet kan krimpen, deze: https://www.onlinekabelsh...ctor-met-netwerkplug.html ) en in de daarvoor aanwezige connector stoppen. Kan niet missen.
Deze snap ik niet helemaal. Ik kan toch juist de niet gebruikte pairs van de kabel die in de P1 zit gebruiken en hoef niet een extra ethernetkabel te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

Deze snap ik niet helemaal. Ik kan toch juist de niet gebruikte pairs van de kabel die in de P1 zit gebruiken en hoef niet een extra ethernetkabel te trekken?
Als jouw P1 niet met verlengstukken aangesloten is, en dus nog twee getwiste paren vrij heeft dan kan dat inderdaad. Mits de lengte in de paal nog genoeg is om aan de twee vrije paren een stekker te maken. En mits de twee vrije paren ook paarsgewijs getwist zijn (dus bijv. oranje/oranje-wit en blauw/blauw-wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Dat het werkt betwijfel ik niet want het het een paar dagen geleden nog zelf zo gedaan.
Mijn punt was dat volgens mijn beleving het niet makkelijk is.
Makkelijk was wanneer je bij een wandgemonteerde laadunit deze van voor kon benaderen om de cover eraf te halen. Niet dat geklooi met haakse sleutels aan de achterzijde.
Ter zijde, de Alfen monteur die een tijd geleden het moederbord kwam vervangen is toen drie van de zes schroefjes (ook niet magnetisch) verloren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Als jouw P1 niet met verlengstukken aangesloten is, en dus nog twee getwiste paren vrij heeft dan kan dat inderdaad. Mits de lengte in de paal nog genoeg is om aan de twee vrije paren een stekker te maken. En mits de twee vrije paren ook paarsgewijs getwist zijn (dus bijv. oranje/oranje-wit en blauw/blauw-wit).
En vooral wanneer de ingang van de P1 poort op de DM en de ethernetpoort van de modem/router dicht genoeg in elkaars buurt liggen om met één gesplitste kabel de afstand tussen die twee te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
IvoB2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

En vooral wanneer de ingang van de P1 poort op de DM en de ethernetpoort van de modem/router dicht genoeg in elkaars buurt liggen om met één gesplitste kabel de afstand tussen die twee te overbruggen.
Ik dacht een verlengde netwerkkabel te gebruiken om de afstand naar de router te overbruggen. Het is toch geen probleem dat in een dergelijke kabel alle aders aangesloten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 20:02
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Beetje monteur heeft een (verlengde) haakse bithouder op een schroeftol.
Binnen no-time alles los ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Ik dacht een verlengde netwerkkabel te gebruiken om de afstand naar de router te overbruggen. Het is toch geen probleem dat in een dergelijke kabel alle aders aangesloten zijn?
Da's geen punt, RJ45 koppelblokje er tussen, en met een gewone patchkabel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
rick-1975 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Beetje monteur heeft een (verlengde) haakse bithouder op een schroeftol.
Binnen no-time alles los ;)
Ik heb het 4 jaar lang (gemiddeld 6a7 laders per dag geopend) met een haakse ratel setje en gebruik nu de laatste jaar een haakse accu schroevendraaier.
Meeste mensen hebben denk ik wel een haakse ratel setje in huis liggen en daar gaat het redelijk makkelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
astonmbp schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Ik had ook een probleem met mijn Alfen laadpaal icm 50Five back-office na het inlezen van nieuwe licentie voor Active load balancing. Ik had ook alle settings nagelopen en verschillende herstarts gedaan, maar de paal wilde niet meer laden. Uiteindelijk heb ik de spanning eraf gehaald (groep helemaal uitgezet in meterkast) en weer erop en nu werkt het weer.

Dat zou je ook nog eens kunnen proberen om te kijken of daarmee het probleem bij jou ook oplost.
Dank voor het meedenken. Ja het stroomloos maken kan soms inderdaad het verschil maken. En inderdaad ook eerder al geprobeerd maar helaas, zonder het gewenste resultaat. Inmiddels heeft 50Five al contact opgenomen met Alfen en die sturen vrijdagochtend een servicemonteur. Dat ga ik nu maar even afwachten. De laadpaal doet het verder wel gewoon, dus op zich word ik niet echt gehinderd. Wel heb ik een aanvullend symptoom: Ik heb vandaag gewoon geladen, maar de laadtransactie was niet zichtbaar in de ACE Service Installer. Sterker nog: Er was geen enkele laadtransactie meer terug te vinden in de laadpaal. Weet niet of het gerelateerd is, maar ik zal ook dit symptoom voorleggen aan de monteur. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Dank voor het meedenken. Ja het stroomloos maken kan soms inderdaad het verschil maken. En inderdaad ook eerder al geprobeerd maar helaas, zonder het gewenste resultaat. Inmiddels heeft 50Five al contact opgenomen met Alfen en die sturen vrijdagochtend een servicemonteur. Dat ga ik nu maar even afwachten. De laadpaal doet het verder wel gewoon, dus op zich word ik niet echt gehinderd. Wel heb ik een aanvullend symptoom: Ik heb vandaag gewoon geladen, maar de laadtransactie was niet zichtbaar in de ACE Service Installer. Sterker nog: Er was geen enkele laadtransactie meer terug te vinden in de laadpaal. Weet niet of het gerelateerd is, maar ik zal ook dit symptoom voorleggen aan de monteur. Wordt vervolgd.
Na de update naar 7.0.2 waren bij m ij in de ACE Installer ook alle transacties weg, alleen een vage tijd update bericht stond er in.
In MyEVE waren ze nog wel te zien, maar mogelijk ook alleen de lokale cache. Ophalen van transacties failde aldaar.
Uiteindelijk alles gewist, en nu staan nieuwe transacties er gewoon weer in. Wellicht is er met de update een nieuw formaat of zo in de transactie-logs. TRansacties worden wel netjes naar de backoffice gestuurd, dus ondanks dat ze niet meer in de laadpaal staan, staan ze wel nog bij de backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kris
Ik ben inmiddels al heel wat stappen verder vandaag;

- loadbalancing is aangesloten door de installateur.
- zelf connectoren geknipt en aangesloten op mijn netwerk
- Connect EVE en my eve apps werken en zien de laadpaal.
- loadbalancing en solar charge aangezet.

Er is nu geen zone-energie en dat geeft de app ook aan. Als het goed is zou die het morgen moeten doen :)

Was er nou ook een schema in te stellen ergens zodat de laadpaal in de avond en nacht gewoon volle bak gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:27:
Was er nou ook een schema in te stellen ergens zodat de laadpaal in de avond en nacht gewoon volle bak gaat laden?
Voorlopig alleen vanaf de beta versie dd 23/8/24. (V1.4.1 - Build 5362).
Schema voor solar charging is in de toekomst voorzien maar nog niet geïmplementeerd in de laatste beta versie.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2024 20:36 ]

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 20:02
Ik heb een 2e hands Alfen Single S-Line gekocht.
Echter krijg ik hem niet te zien in de ACE installer.
Zowel niet rechtstreeks aan de laptop als aan m'n router.

Zodra ik de laadpaal aan zet, gaat er wel direct een lampje knipperen op de router, maar zodra de bekende klik is geweest, gaat het lampje uit. Dus het lijkt erop dat er wel connectie is, maar deze wordt na een paar seconden weer verbroken.

Weet iemand wat dit kan zijn? @Daveth wellicht ervaring mee?
Heb de printplaat al los geschroefd en de UTP connector zit goed vast gesoldeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door moviemaster op 29-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 11:22
moviemaster schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:28:

Zodra ik de laadpaal aan zet, gaat er wel direct een lampje knipperen op de router, maar zodra de bekende klik is geweest, gaat het lampje uit. Dus het lijkt erop dat er wel connectie is, maar deze wordt na een paar seconden weer verbroken.

Heb de printplaat al los geschroefd en de UTP connector zit goed vast gesoldeerd.
Ga eens kijken of het ding een IP krijgt via de DHCP tabel in je router en probeer dat eens in te geven in je ACE. Anders best een apart topic aanmaken en dan gaan we daar verder.

Even goed heb je een netwerk met meerdere segmenten waardoor je vanop segment 1 de Alfen die op een ander segment 2 zit niet kan zien.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2024 11:10 ]

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Mogelijk is de ethernet poort in de software op een vast IP Adres ingesteld, en verbreekt je switch de verbinding omdat het adres waarmee de laadpaal het netwerk op roept, niet toegestaan is op je netwerk. Flooding protectie bijvoorbeeld doet dat.

Hang je laadpaal eens rechtstreeks aan je laptop (cross cable, of ouderwetse L2 Switch of Hub gebruiken, anders werkt dat niet) en achterhaal dan via ARP of je laadpaal een IP Adres het netwerk op blaat.

Je kan dan je laptop handmatig in hetzelfde subnet zetten, en rechtstreeks connecten.

Eventueel ook port speed op je switch vast zetten, sommige combinaties van netwerkpoort en switch poort handshaken nou eenmaal niet lekker.

Suc6

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Ik zie bij evcc dat ze nu ook ocpp support hebben om de charger toe te voegen.
Dit is wel interessant voor misschien de gierige Alfen eigenaren. Je kan dan evcc je load balancing laten doen via ocpp in plaats van over modbus. Je hebt dan denk ik geen load balancing licentie nodig.

https://docs.evcc.io/en/d...th-smart-charging-profile

Via ocpp kan dan ook fase switching.
Ik heb al een load balancing licentie maar wellicht is dit voor iemand leuk om te proberen?

• Kris
Kris schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:27:

Er is nu geen zone-energie en dat geeft de app ook aan. Als het goed is zou die het morgen moeten doen :)
Nou, de auto laadt als er voldoende zonneenergie is. Hij laadt echter met 4.2KW dus trekt nog best wat van het net. 4.2 is de minimale waarde en kan je niet aanpassen?

De connector gaat nu niet automatisch van het slot aan het einde van de laadsessie, voorheen was dit wel zo. Is dit aan te passen?

• moviemaster
DaRealRenzel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Mogelijk is de ethernet poort in de software op een vast IP Adres ingesteld, en verbreekt je switch de verbinding omdat het adres waarmee de laadpaal het netwerk op roept, niet toegestaan is op je netwerk. Flooding protectie bijvoorbeeld doet dat.

Hang je laadpaal eens rechtstreeks aan je laptop (cross cable, of ouderwetse L2 Switch of Hub gebruiken, anders werkt dat niet) en achterhaal dan via ARP of je laadpaal een IP Adres het netwerk op blaat.

Je kan dan je laptop handmatig in hetzelfde subnet zetten, en rechtstreeks connecten.

Eventueel ook port speed op je switch vast zetten, sommige combinaties van netwerkpoort en switch poort handshaken nou eenmaal niet lekker.

Suc6
Ik heb dit 1 keer eerder gehad en die laadpaal had toen inderdaad een vast IP adres. Ik zag toen bij netwerken op m'n laptop een onbekend netwerk staan. Nu zie ik helemaal niks staan bij verbindingen.
Ik heb alleen nog een TP-Link switch TL-SG105 liggen. Kan ik die tussen m'n laptop en laadpaal hangen met een normale UTP kabel (geen cross)?
En hoe achterhaal ik dat dan met ARP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Kris schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Nou, de auto laadt als er voldoende zonneenergie is. Hij laadt echter met 4.2KW dus trekt nog best wat van het net. 4.2 is de minimale waarde en kan je niet aanpassen?
3F installatie?
Je laadt dan op 3x6A = 4,2 kW minimum.

Instellen op schakelen van 3F naar 1F en dan kan je op 1 x 6A laden = 1,4 kW minimum.

Met de connector kan ik je niet helpen. Die staat hier nl. in de auto ingesteld om ALTIJD aan de laadpoort gekoppeld te blijven wanneer laden stopt.

Maar ik vermoed dat het laden nooit "stopt" wanneer je instelt om solar te laden. Wanneer er onvoldoende zon is en er wordt niet geladen stopt in principe het laden niet maar staat de laadsessie in standby tot er weer voldoende energie is.
Hier wordt bij de Alfen een "laadsessie" ook alleen maar afgesloten wanneer ik het laden stop door de auto van het slot te halen of door in de app de sessie effectief te stoppen.
Zoniet blijft de laadsessie "actief" zolang het vtg met de laadpaal verbonden blijft (ook al wordt er niet meer geladen).

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

moviemaster schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb dit 1 keer eerder gehad en die laadpaal had toen inderdaad een vast IP adres. Ik zag toen bij netwerken op m'n laptop een onbekend netwerk staan. Nu zie ik helemaal niks staan bij verbindingen.
Ik heb alleen nog een TP-Link switch TL-SG105 liggen. Kan ik die tussen m'n laptop en laadpaal hangen met een normale UTP kabel (geen cross)?
En hoe achterhaal ik dat dan met ARP?
Ja die switch is een simpele Layer-2 switch. Die zal dus niks blocken.

ARP (Address Resolution Protocol) lijst ophalen doe je met ARP -A in een console venster. Je krijgt dan een lijst van IP adressen en MAC Adressen die jouw netwerkkaart 'ziet'. aangezien er maar twee apparaten op je netwerkje zijn aangesloten, kan je zo het IP Adres van je laadpaal achterhalen, ook al zit dat niet in hetzelfde subnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix

IP4 instellen op 192.168.0.77 (of andere range buiten 77)
255.255.255.0 of 255.255.0.0
8.8.4.4

Opslaan

Wellicht komt ie tevoorschijn in de ace installer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwOiEtTnmtGISJ7KnWC3hv2v_9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPLP1qJXKbzelQmOLdDF8w5P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ChargeFix op 29-08-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moviemaster
DaRealRenzel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Ja die switch is een simpele Layer-2 switch. Die zal dus niks blocken.

ARP (Address Resolution Protocol) lijst ophalen doe je met ARP -A in een console venster. Je krijgt dan een lijst van IP adressen en MAC Adressen die jouw netwerkkaart 'ziet'. aangezien er maar twee apparaten op je netwerkje zijn aangesloten, kan je zo het IP Adres van je laadpaal achterhalen, ook al zit dat niet in hetzelfde subnet.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar krijg heel even dit in beeld nadat ik de laadpaal opstart.
Zodra de klik is geweest verdwijnt het.

Heb ook het IP adres, DNS en subnet veranderd, maar krijg geen extra IP adres te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEkyha0ZsMwfELDmIRKHwi4MecY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/36i7VzIHL350B3ZcG8aQxlyB.jpg?f=user_large

Ben bang dat er toch iets kapot is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:49

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

moviemaster schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar krijg heel even dit in beeld nadat ik de laadpaal opstart.

Heb ook het IP adres, DNS en subnet veranderd, maar krijg geen extra IP adres te zien.

[Afbeelding]

Wireshark installeren en ‘luisteren’ maar.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
moviemaster schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

[Afbeelding]

Controlboard begint idd meestal met 169…
Denk dat ie kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u723637
Alfen eve single pro-line.
Kan iemand mij vertellen of er bij deze parameter wat ingevuld moet zijn om ALB via de P1 te laten werken?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w61yO_taE49e2fT-xeMj4PYrTrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqofBEeHctWkcwmpU263UNAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
u723637 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:19:
Alfen eve single pro-line.
Kan iemand mij vertellen of er bij deze parameter wat ingevuld moet zijn om ALB via de P1 te laten werken?.

[Afbeelding]
Ja, als je P1 meter aangesloten is moet je protocol selecteren. Dsmr/(P1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ChargeFix schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 03:23:
[...]

Controlboard begint idd meestal met 169…
Denk dat ie kapot is.
169.254.x.x zijn zogeheten APIPA adressen (Automatik Private IP Adressing), die worden aan een netwerkkaart gekoppeld als een DHCP request niet lukt. Dit adres zal dan ook aan je eigen laptop gekoppeld zijn, want op dat kleine stukje netwerk zit geen DHCP Server.

Maar dat betekent ook dat de laadpaal wel de ethernet poort activeert, maar er geen Layer-2 packets op zet. Dus ik denk inderdaad dat de netwerkpoort defect is.

Alfen bellen, en op basis van de laadpaal ID een storing melden.

Zal wellicht een nieuw controller board worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

169.254.x.x zijn zogeheten APIPA adressen (Automatik Private IP Adressing), die worden aan een netwerkkaart gekoppeld als een DHCP request niet lukt. Dit adres zal dan ook aan je eigen laptop gekoppeld zijn, want op dat kleine stukje netwerk zit geen DHCP Server.

Maar dat betekent ook dat de laadpaal wel de ethernet poort activeert, maar er geen Layer-2 packets op zet. Dus ik denk inderdaad dat de netwerkpoort defect is.

Alfen bellen, en op basis van de laadpaal ID een storing melden.

Zal wellicht een nieuw controller board worden
Als hij een 169 adres heeft, dan kan je er toch op met de ace ? Is hij dan pingbaar als je even rechtstreeks verbind? Normaal krijgt je laptop dan ook een 169 adres, dan zou ace moeten werken, en kan je hem een fixed IP geven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Management samenvatting: Mijn backoffice probleem is opgelost door vervanging van het controlboard
Nogmaals dank aan al diegenen die hebben meegedacht over een oplossing voor mijn backoffice probleem. Het lijkt erop dat de oorsprong van het probleem lag bij de installatie van bootloader 2.2.2. En die is weer terug te voeren op de firmware upgrade naar 7.02. Blijkbaar installeert de MyEve app app niet alleen de update naar (in mijn geval) firmware 7.02, maar installeert ie ook een bootloader update van 2.2.1 naar 2.2.2. Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost.

Moraal: Weet waar je aan begint als je een firmware update draait
Ik wás (dacht ik) al erg conservatief in het draaien van firmware updates, maar ik ben nu nóg een stapje voorzichtiger geworden. Hij draait nu op 6.6.2, bootloader 2.2.1 en zolang er geen nieuwe functionaliteit beschikbaar is in de 7.x versie, laat ik hem daar maar even lekker op draaien.

Voor de liefhebber van de gehele historie:

Oorspronkelijk probleem: Could not parse URL / geen verbinding met backoffice
Geen verbinding tussen laadpaal en backoffice en een logfile met als belangrijkste error "could not parse URL"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cB8WbdohiJukEwT0oa0IrANG-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvS33fSEUvmzYdfleyaVsFYW.jpg?f=fotoalbum_large

Doorlopen stappen bij de troubleshooting:
Vandaag is er een monteur langsgeweest van Alfen (Circet). Dat was een slimme jongen.
Hij heeft eerst alle stappen doorlopen die jullie d:)b @Daveth, (@ChargeFix , @DaRealRenzel, @HyperBart, @fameart en @astonmbp eerder ook al aan mij hadden aangeraden, inclusief ook de PM van @ChargeFix. Ook contact gehad met 50Five (CPO) en Lastmilesolutions (backofficeprovider). Ook die kwamen met vergelijkbare adviezen (URL controleren/vervangen, SIM kaart controleren/aanpassen), maar ook daar kwam geen oplossing.

Monteur heeft ook nog de firmware teruggezet naar 6.6.2, maar ook dat bracht niet de oplossing. Dat leek ook logisch omdat de firmware upgrade al op 13 augustus was doorgevoerd en het probleem zich pas op 24 augustus manifesteerde.

Als de voor de hand liggende dingen zijn getest, blijft het paardenmiddel over:
Uiteindelijk trok hij de (voor mij plausibele) conclusie dat dit zou kunnen liggen aan de bootloader (versie 2.2.2). Hij had die bootloader nog niet eerder gezien, mede omdat die (volgens zijn zeggen) alleen wordt mee-geïnstalleerd tijdens een upgrade met MyEve, en niet bij een upgrade met de ACE Service installer. Op zich resteert dan de vraag waarom het na die upgrade nog 10 dagen duurde voor het probleem zich echt manifesteerde, maar netwerk- en communicatietechnologie laten zich nu eenmaal moeilijk doorgronden.

Lang verhaal kort:
Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost. Mijn weekend kan beginnen :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:20:
Op zich resteert dan de vraag waarom het na die upgrade nog 10 dagen duurde voor het probleem zich echt manifesteerde, maar netwerk- en communicatietechnologie laten zich nu eenmaal moeilijk doorgronden.

Lang verhaal kort:
Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost. Mijn weekend kan beginnen :9B
Eerst en vooral vraag ik me af of men de bootloader niet gewoon kan downgraden... hiervoor een controlboard vervangen lijkt me nogal drastisch.

En verder heb ik m'n twijfels of de conclusie van de bootloader wel de juiste is... zoals je zelf aangeeft zou het dan geen 10 dagen duren voor alles gek begint te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Deze week voor mijn pa een Alfen Single Pro Line gekocht en (zelf) geïnstalleerd. Het geheel geconfigureerd met de MyEve app en het werkte prima. Vandaag dacht ik laat ik de paal eens voorzien van nieuwe firmware. Er stond 5.6.0 op en om 7.0.2 erop te krijgen, moest ik eerst 6.6.2 installeren.

6.6.2 geïnstalleerd zonder problemen, update was succesvol, en daarna 7.0.2 erop gezet. Dat laatste ging niet helemaal vlekkeloos. Na upgrade ging de paal in "Error state". Op het display verscheen een rood rondje met een kruis en de melding:
211: Not able to lock cable. Please call for support. (in het NLs: 211 Niet in staat om kabel te vergrendelen. Bel voor ondersteuning)
De "Main state" in de MyEve app gaf aan: Socket Motor Error

Daarnaast had ik ook nog de melding dat ik geen logo meer kon uploaden (geen licentie) terwijl dat met de oorspronkelijke firmware wel ging. Ook loadbalancing gaf de melding dat er geen licentie voorhanden was en zelfs het toevoegen van een nieuwe RFID pas ging niet vanwege het ontbreken van de licentie.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen ging ook niet (unable to perform factory reset) en uiteindelijk heb ik na enkele malen de stroom afgezet te hebben de firmware kunnen downgraden naar 6.6.2. Nog steeds gaf paal aan geen licenties (meer) te hebben. De RFID lezer reageerde wel op mijn laadpas die ik eerder deze week geautoriseerd had en laden werkte waarschijnlijk wel (display gaf aan: sluit voertuig aan op kabel oid). Om van het "licentie" probleem af te komen, heb ik het geheel teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Daarna ben ik opnieuw gaan configureren, heb ik nog een reboot gedaan en toen werkte alles weer. Wat ik wel vreemd vind is dat bij het terugzetten naar de fabrieksinstellingen de laadpas (die ik ge-whitelist had) en de laadhistorie is blijven (be)staan.

Wellicht heeft iemand antwoord op onderstaande vragen:
1. Weet iemand wat de oorzaak is van de 211 melding bij de 7.0.2 firmware?
2. Waarom waren alle licenties gedeactiveerd?
3. Hoe kan het dat bij een terugzetten naar fabrieksinstellingen de laadhistorie blijft bestaan en ook de laadpas gewhitelist blijft? Aanvullend: de laadpas is gewoon een laaddruppel van Vattenfall die ik geautoriseerd heb, geen RFID pas van Alfen dus

Eigenlijk durf ik nu geen firmware update meer te doen, zou een beetje zonde zijn als ie niet meer werkt na 1 laadsessie van 13kWh

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
cyberdj schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:30:
Deze week voor mijn pa een Alfen Single Pro Line gekocht en (zelf) geïnstalleerd. Het geheel geconfigureerd met de MyEve app en het werkte prima. Vandaag dacht ik laat ik de paal eens voorzien van nieuwe firmware. Er stond 5.6.0 op en om 7.0.2 erop te krijgen, moest ik eerst 6.6.2 installeren.

6.6.2 geïnstalleerd zonder problemen, update was succesvol, en daarna 7.0.2 erop gezet. Dat laatste ging niet helemaal vlekkeloos. Na upgrade ging de paal in "Error state". Op het display verscheen een rood rondje met een kruis en de melding:
211: Not able to lock cable. Please call for support. (in het NLs: 211 Niet in staat om kabel te vergrendelen. Bel voor ondersteuning)
De "Main state" in de MyEve app gaf aan: Socket Motor Error

Daarnaast had ik ook nog de melding dat ik geen logo meer kon uploaden (geen licentie) terwijl dat met de oorspronkelijke firmware wel ging. Ook loadbalancing gaf de melding dat er geen licentie voorhanden was en zelfs het toevoegen van een nieuwe RFID pas ging niet vanwege het ontbreken van de licentie.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen ging ook niet (unable to perform factory reset) en uiteindelijk heb ik na enkele malen de stroom afgezet te hebben de firmware kunnen downgraden naar 6.6.2. Nog steeds gaf paal aan geen licenties (meer) te hebben. De RFID lezer reageerde wel op mijn laadpas die ik eerder deze week geautoriseerd had en laden werkte waarschijnlijk wel (display gaf aan: sluit voertuig aan op kabel oid). Om van het "licentie" probleem af te komen, heb ik het geheel teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Daarna ben ik opnieuw gaan configureren, heb ik nog een reboot gedaan en toen werkte alles weer. Wat ik wel vreemd vind is dat bij het terugzetten naar de fabrieksinstellingen de laadpas (die ik ge-whitelist had) en de laadhistorie is blijven (be)staan.

Wellicht heeft iemand antwoord op onderstaande vragen:
1. Weet iemand wat de oorzaak is van de 211 melding bij de 7.0.2 firmware?
2. Waarom waren alle licenties gedeactiveerd?
3. Hoe kan het dat bij een terugzetten naar fabrieksinstellingen de laadhistorie blijft bestaan en ook de laadpas gewhitelist blijft? Aanvullend: de laadpas is gewoon een laaddruppel van Vattenfall die ik geautoriseerd heb, geen RFID pas van Alfen dus

Eigenlijk durf ik nu geen firmware update meer te doen, zou een beetje zonde zijn als ie niet meer werkt na 1 laadsessie van 13kWh
211 error komt door de update, maar moet weer vanzelf weggaan als ie helemaal tot “zichzelf” is gekomen.
Of je moet het handmatig naar “fixed cable” zetten in de instellingen.

Je laptop moet voorzien zijn van internet verbinding, dan kan je de licentie updaten “license update”.
Maar nooit meegemaakt dat de licenties weg waren.

Blijkbaar worden de laadhistorie niet gewist als je het terug zet naar fabrieksinstellingen.
Echt helemaal naar fabrieksinstellingen wordt het eerlijk gezegd niet gezet, ACE nummer wordt onthouden, laadpaal nummer gaat naar AL1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
ChargeFix schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

211 error komt door de update, maar moet weer vanzelf weggaan als ie helemaal tot “zichzelf” is gekomen.
Of je moet het handmatig naar “fixed cable” zetten in de instellingen.
Dat kan ik inderdaad eens proberen. Het is ook een versie met "vaste kabel" dus ik vond de melding kan kabel niet vergrendelen ook al een beetje vreemd.

Volgende week maar eens opnieuw proberen. Eerst nog even de meterkast van 1F naar 3F laten ombouwen en de hoofdzekeringen van 1 naar 3 laten "upgraden". Nu loop de laadpaal nog even op 1 fase (maar dat mag de eerste pret niet drukken). Ook ga ik het forum eens even doorspitten hoe ik aan een ACE account kom. Heb het voor mijn eigen EVE Single S-Line getracht aan te vragen via Alfen, maar nooit een reactie gehad (mijn eigen laadpaal zojuist wel zonder problemen naar 7.0.2 geüpdate overigens).

Dank voor de snelle reactie in ieder geval _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door cyberdj op 30-08-2024 22:45 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Pagina: 1 ... 47 ... 93 Laatste