Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Gerrit1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-07-2023
Voor het eerst in mijn leven een nieuwe auto gekocht en daarmee direct een elektrische. Het betreft de Renault Zoe en hoewel ik tevreden ben over de auto wilde ik mijn ervaringen delen van de installatie van de laadpaal.

Na wat uitzoeken heb ik gekozen voor de Alfen single S-line, met vaste kabel. De reden is dat ik liever niet moeilijk doe met de kofferbak openen om de laadkabel te pakken en ik de ruimte had op eigen terrein. Nu had ik een 1x35A aansluiting en om met krachtstroom te laden is 3x25A nodig. Dan kan je 11kW laden en met 3x35A kan het met zelfs 22kW (iets andere laadpaal nodig). Maar het vastrecht verviervoudigd daarbij bij de netwerk beheerder, dan ga ik van 254 euro per jaar naar 1024 euro per jaar. Dus ik heb besloten dit op 3x25 te houden. Het vastrecht is hetzelfde, 254 euro, voor 3x25A of 1x35A.
De offertes die ik heb aangevraagd (weet niet of ik namen mag noemen hier, dus doe ik het maar niet), waren allemaal rondom 2000 euro. Dit was inclusief het geschikt maken van de meterkast voor 3 fase. Maar enkele aanbieders krijg je dan verplicht een abonnement voor een backoffice systeem zodat je online kan zien hoeveel je laad. Dat kan ik ook zelf met domotica en heb ik geen betaalde abonnement voor nodig voor zoveel euro per maand. Ook een service & onderhoud contract, bij navraag blijkt er geen onderhoud nodig te zijn. Enige wat je koopt is wat garantie dat als de laadpaal het niet doet je dit onder het contract een probleem van een ander maakt. Maar ik houd liever dingen in eigen beheer, niet omdat ik zo goedkoop mogelijk wil zijn maar ik wil zo min mogelijk vaste lasten.

De meterkast moest wel geschikt gemaakt worden voor 3 fase aansluiting en mijn kennis van elektra houd op bij het stopcontact. Gelukkig heb ik een hele handige schoonvader die elektricien geweest was voor zijn pensioen die dit gedaan heeft. Hij heeft de hele groepenkast even netjes gemaakt, want het was een kleine chaos. Een all-in-one pakket van een gehele laadpaal installatie zou dat niet doen en zij doen alleen het minimale. Alle details weet ik verder daar niet van, maar hij heeft de grootgebruikers (wasmachine, plintboiler, inductie kookplaat etc.) verdeeld over de 3 fasen. Zijn vakgebied, daar kan ik weinig over toelichten. Wel kan ik één ding geven dat opviel; ik heb zonnepanelen. Deze zitten op één group, maximaal 16A en op één fase. Omdat ik nu stroom afneem over 3 fases en ik alleen terug lever op één fase, kan dit nadelig zijn in de toekomst als de netto regeling komt er vervallen in een per fase / per uur / whatever regeling. Voor nu nog niet belangrijk, omdat de netto regeling over alle fases gaat en totaal-verbruikt - totaal-teruggeleverd = dit afrekenen.

Maar samen hebben wij de krachtstroomkabel en een enkele STP (Shielded UTP kabel, CAT7) getrokken. De laadpaal heeft een aansluiting voor een netwerk (optioneel, voor instellen en verbinding maken met een backoffice en alfen software) en een P1 aansluiting op de slimme meter voor loadbalancing. Echter; beide kunnen werken met 4 aders, dus is een STP kabel met 8 aders voldoende. Netwerk is dan wel maximaal 100mbit, maar het scheelt een 2e kabel. De SFTP kabel loopt ~8 meter bij de krachtstroomkabel en nog een paar meter separaat in de kruipruimte, ~16 meter totaal, maar ik ondervind geen hinder voor het netwerk ook bij 11kw laden. De P1 heeft wat meer moeite met zo nu en dan (terwijl ik niet aan het laden ben) met CRC errors. Dat heeft openhab ook, maar ik ga proberen een actieve P1 splitter te plaatsen (Deze gevonden: https://www.tech4ushop.nl/p1h-015.html, de P1H-015 “P1 Port smart splitter”)
Update: Sinds de installatie van de P1H-015 komen er geen logmelding meer met 209 fouten voor de P1. Deze unit kan je met 6 aders aansluiten op de slimme meter, waarbij je geen externe voeding nodig hebt. De afstand tussen de P1H-015 en de laadpaal zelf is zo'n 16 meter en loopt via 4 aders in de Shielded UTP deels parallel naast de stroom-voedingskabel en dus zonder problemen.

Aansluiting is als volgt: P1 op aders 1, 2, 3 en 5. Voor netwerk 1,2,3 en 6. Houd daarbij de connectoren omhoog en naar je toe gericht, van links naar rechts is 1 t/m 6. Idem voor RJ45 (netwerk stekker), maar dan 1 t/m 8. De mantel heb ik aan beide kanten verbonden met de UTP stekker. Beetje splitsen en electra tape / lijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrNdIrT9Pnkq8FHZ8YmPOii6qpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3iByZDO4Fyk5ZMFCM6MjHdk5.png?f=user_large
Dit is een foto van een bestaande Domotica P1 – USB seriele kabel, niet de kabel die ik gemaakt heb. Voor P1 is het schema als volgt (bron: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/)
1 is de 5 volt
2 is de request to send
3 is de data
4 is niet gebruikt
5 is de data ground
6 is de ground

Nu waren vroeger de P1 porten RJ11 (4 aderig), tegenwoordig RJ12 (6 aderig). De twee buitenste (1 en 6) waren toegevoegd om iets spanning te leveren aan een uitleesapparaat dat je koppelde. Dus theoretisch is eigenlijk alleen 2, 3 en 5 nodig. Maar ik lus de 1 ook door in het geval de laadpaal een pullup doet op de 2 (want als de slimme meter op ader 2 dus 5 volt meet, gaat deze data sturen) en heb ik dat meteen goed.

Zover zo goed. Laadpaal is bereikbaar, krijg een IP op het interne netwerk en lijkt de P1 meter signaal te ontvangen. De dag kwam en de auto werd geleverd. Ter info; ik had de Renault zoe op 4 januari 2022 besteld en op 25 mei 2022 is deze geleverd, maar levertijden zijn nu opgelopen helaas. Maar ik kon niets actueel vinden dus doe ermee wat je wil.

Bij Alfen heb je twee softwarepakketen; MyEve en “ACE service installer”. MyEve heb ik zeer slechte ervaringen mee. De app op android werkt ~30 seconden, net genoeg tijd om in te loggen, voorwaarden te accepteren en de laadpaal te openen en dan schiet je na ~15 seconden zwart scherm terug naar het beginscherm. Zowel op een Samsung S9 als een Tablet. In de Microsoft store is deze app ook te vinden en is stabieler. Maar ook deze is traag en geregeld een ‘something went wrong’ melding. Altijd fijn dat tegenwoordig van die duidelijke meldingen zijn. De MyEve applicatie gaf wel aan dat er een nieuwe firmware was, maar kon niets vinden om te downloaden. Je kan de firmware ook niet los downloaden. De ACE service installer wordt nog steeds ondersteund op dit moment en je kan een account aanvragen. Nu had ik in februari al een account aangevraagd en het werkt, hoewel ik nog geen laadpaal had. Halverwege mei toen de laadpaal hing werd mijn gebruikersnaam niet meer herkend. Blijkbaar in 2 maanden wordt het account weer gedeactiveerd? Maar goed, gewoon weer een account aanvragen. De service site van Alfen lag vaak onderuit, met 500 fouten.

Maar het moment was gekomen, aansluiten en laden. Hoewel ik het getest had, scande ik mijn RFID pas (die bij de laadpaal was geleverd) en een rood ledje ging knipperen. Rood = niet goed, universeel. Tweede pas idem. Via de applicatie zag ik dat mijn passen geblokkeerd waren. Geen probleem; deblokkeren en nogmaals. Maar ook daar weer rode ledjes en de passen waren weer geblokkeerd. Daarna had ik de paal op plug & charge gezet, zodat je de RFID niet nodig hebt en het systeem ging laden. Nog niet met 11kW, maar iets van 4kW. Kom ik straks op terug. Eerst die RFID.
Ik had mijn Alfen ingesteld als een <standalone> omdat ik geen online backoffice had die mij dus inzicht geeft in mijn laden ivm de abonnementskosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrJae4Lx2tVatkQL8wsV9fCoyeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxoHxOHyiBQHOHkoomGwYxHx.png?f=fotoalbum_large
Maar ik vermoedde dat het systeem toch met een backoffice verbinding maakte en mijn RFID niet herkende. In de logs vind ik geen informatie _waarom_. Dus bij Alfen een ticket ingeschoten voor support, waarom mijn RFID kaarten op de whitelist worden geblokkeerd terwijl ik standalone draai.
Tip: als je bij de logs kijkt, kan je deze downloaden. Deze geeft meer informatie dan zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AreXPy6UVaZYnNDPKxfP-3ljxjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lNoUzql2SHzoqzJ89QJTmber.png?f=user_large
Maar de ticket, wat geheel in het service website systeem van Alfen zit, paar keer heen en weer. Samengevat: ze zagen in de log dat het systeem wel verbinding maakte met een backoffice en dat ik het op standalone moest zetten. Ja, dat stond hij al… maar ticket was al gesloten want dat was de oplossing. Zucht. Wat ik gedaan heb; in mijn fritz.box kan ik apparaten blokkeren en dus heb ik de laadpaal geen toegang gegeven tot internet. Probleem opgelost. Zorg er wel voor dat je de offline actie hebt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFEPg1uQrShGknIj3kmtv-JDEGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tzy0Zt6U2a9hEw2ADPowbpxN.png?f=user_large
En de kaarten zijn ge-whitelist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djn6_1l7cQNjCuQ8IUTrZ-yMds8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i0kzo2rHDOWR0VIcKg6dvvDz.png?f=user_large
De kaarten van de paal zelf zitten er al in. De 3e is een (gratis) ANWB laadpas die ik kan gebruiken in het geval dat ik ooit onderweg moet laden. Maar ik heb bewust een auto gekozen met een 200km+ bereik zodat normaal altijd thuis kan laden ook vanwege zonnepanelen met overcapaciteit.

Nu nog het laden met 11kW. Er zijn drie waarden die belangrijk zijn; totale installatie vermogen, vermogen per socket en vermogen beschikbaar ivm load balancing. Het vermogen geef je op per fase; dus hoewel je 3 fase hebt en per fase 16A kan trekken (16*3 = 48A -> bij 230V is dat 11.000W = 11kW) stel je NIET 48A in als totaal voor de fases, maar 16A. In het geval dat er maar één socket (dus je kan maar één auto verbinden), is het vermogen voor de socket ook 16A. De aardlek tussen laadpaal en de meter is ook een 16A circuit. De load balancing werkt op basis van beschikbaar vermogen. Nu heb ik een 3x25A aansluiting, hier richt je het ook in per fase. Stel dus 25A in als maximum vermogen. Zelf heb ik deze op 24A gezet, voor iets buffer. Dit omdat de 25A zekeringen van de netwerk beheerder zijn en zij langs moeten komen als deze eruit vliegen. Normaal gebruik ik max 8A (bij elektrisch koken is er een piek tot 8A op de fases), dus heb ik nog 16A over en zou de loadbalancing nooit in moeten grijpen.
Vanwege de stelling dat snelladen niet optimaal is voor de accu, heb ik mijn socket nog beperkt tot 8A. Dan laad ik met 8A*3Fases*230V = 5.5kW wat nog ruim voldoende is. Zodra dat ik de socket op 6A zet, schakelt de laadpaal zichzelf uit omdat de socket toch belast wordt met 6.9A volgens in de laadpaal log. Waarom dat, weet ik (nog) niet.

Wel heb ik nog twee dingen gevonden, wat ik hoop binnenkort met de dealer te bespreken:
1. Hoe vol kan ik mijn accu het beste houden? Ik lees tussen de 20 en 80 % (bron: https://www.pluginvest.eu...e-batterij-van-mijn-ev-19) maar ook dat het weer onzin is. Google er maar op, voldoende over te vinden.
Dealer gesproken; dit is niet bekend en ook niet in de officiële communicatie vanuit Renault. Maar ook geen ontkenning dat het niet meer zo is.
2. Snelladen is niet optimaal voor de accu (Bron: https://www.hartvoorautos...he-auto-gezond-te-houden/) Als ik toch thuis laad, kan ik ook met 3kW laden omdat deze de nacht door kan gaan. Wat is optimaal voor de Zoe? Maar ook hier lees ik dat het niet zo slecht kan zijn, omdat de accu pakket bij te warm worden zelf al gaat knijpen. Maar als ik toch de auto 10 uur aan het infuus hang, kan ik toch ook optimaal laden om ook dat kleine beetje slechtere te voorkomen.
De dealers stelt dat alles boven de 22kW wordt gezien als snelladen. 22kW zelf dus nog niet. Maar ik heb het momenteel beperkt op ~5.5kw (3x8A).

Volgende stap wordt nog een eigen backoffice / OCPP aansturing, omdat ik wil kunnen laden met ECO modus (alleen als de panelen stroom leveren) / boost modus.

Mochten anderen ervaringen hebben of tips... mijn informatie komt ook grotendeels van internet en ik wilde mijn ervaring / inzichten delen. En mocht ik iets verkeerd hebben, ook ik ben in het leven om te leren en laat het maar weten.

Have a :-) day!

[ Voor 11% gewijzigd door Gerrit1980 op 03-10-2022 16:53 . Reden: Verwijderen tags (blurren) ivm misbruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

DjVe

Hatsaflats!

Verhelderend verhaal. Veel aan gehad! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 15:44
Verhelderend verhaal. Heb jij iets meer info over het gebruik van één stp kabel? Je zegt dat je zowel de p1 poort als het netwerk over de 6 aders stuurt? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb zelf 1 kabel liggen waar de installateur alleen de p1 aangesloten heeft. In de toekomst wil ik kijken of ik er ook netwerk verkeer overheen krijg met 100 mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1980
Just Me Or Tha One schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:25:
Verhelderend verhaal. Heb jij iets meer info over het gebruik van één stp kabel? Je zegt dat je zowel de p1 poort als het netwerk over de 6 aders stuurt? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb zelf 1 kabel liggen waar de installateur alleen de p1 aangesloten heeft. In de toekomst wil ik kijken of ik er ook netwerk verkeer overheen krijg met 100 mbit.
Een STP (ze noemen het nog steeds een UTP kabel, maar deze heeft een beschermende mantel aan de binnenkant) bestaat uit 8 aders. De communicatie naar de P1 poort heb ik over 4 van deze aders lopen (hoewel 3 al zou moeten werken) en de andere 4 aders heb ik voor de 100mbit. Aansluitschema heb ik in mijn tekst staan; P1: pin 1, 2, 3 en 5. Voor het 100mbit netwerk pin 1, 2, 3 en 6. Precies welke kleuren voor welke aansluiting staat mij niet zo bij, ik heb het wel per paar (oranje+oranje/wit etc.) gedaan. Dus als voorbeeld: de blauw+blauw/wit en oranje+oranje/wit voor netwerk, die groen+groen/wit en bruin+bruin/wit voor P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektriek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo, ik heb ook een Zoe sinds anderhalf jaar en sindsdien ook de Alfen Eve single s-line wallbox. Een kennis van mij, die elektricien is, heeft mij een nieuwe meterkast en de wallbox geïnstalleerd. Hij heeft gewoon de oplaadbedrading aangesloten, maar geen ethernetkabel aangelegd. Ik had dus gewoon ‘plug and charge’.
Een jaar lang geen problemen gehad met opladen, maar de laatste maanden steeds de melding in de auto: AC laden niet mogelijk. De lader probeert zo’n drie keer het laden te starten, maar stopt er vervolgens mee (bij auto brandt dan voortdurend het rode controlelampje aan de voorkant).
Wat mij ook opvalt is het feit dat, als ik de kabel in de lader steek (en nog niet het laden zelf heb gestart met de pas) het ledlampje aan de lader groen knippert. Normaal was dat constant groen.
Ik ben al met de auto in de garage geweest en ze hebben de software bijgesteld (zeggen ze), maar het euvel is niet verholpen. Bij publieke laadstations heb ik overigens nooit een probleem ervaren.
Contact over de wallbox met Alfen loopt via de leverancier en dat is reuze onhandig en ze hebben mij ook nog niet kunnen helpen. Ze geven wel aan dat het probleem in de aarding kan liggen, of eventueel in het programma. Er is blijkbaar een speciale Zoe- instelling, ‘ZE ready’ geheten. Maar dan moet je de My Eve app gebruiken. Ik heb de wallbox opengemaakt en een ethernetkabel verbonden met mijn iPad. Vervolgens het hele setup-programma doorlopen, maar aan het einde bij 100%, als de setup wordt afgesloten, kom ik niet verder en begint de setup weer vanaf punt nul. Ik kom dus niet in het (installatie)programma, om wijzigingen aan te brengen. Althans als daar het probleem zit. Heel vervelend allemaal. Het ziet ernaar uit dat ik toch een Alfen installateur kom te benaderen, die mij uit de brand kan helpen. Of is er misschien iemand van dit forum die een mogelijke oplossing heeft.
Mijn dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1980
Elektriek schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:12:
Hallo, ik heb ook een Zoe sinds anderhalf jaar en sindsdien ook de Alfen Eve single s-line wallbox. Een kennis van mij, die elektricien is, heeft mij een nieuwe meterkast en de wallbox geïnstalleerd. Hij heeft gewoon de oplaadbedrading aangesloten, maar geen ethernetkabel aangelegd. Ik had dus gewoon ‘plug and charge’.
Een jaar lang geen problemen gehad met opladen, maar de laatste maanden steeds de melding in de auto: AC laden niet mogelijk. De lader probeert zo’n drie keer het laden te starten, maar stopt er vervolgens mee (bij auto brandt dan voortdurend het rode controlelampje aan de voorkant).
Wat mij ook opvalt is het feit dat, als ik de kabel in de lader steek (en nog niet het laden zelf heb gestart met de pas) het ledlampje aan de lader groen knippert. Normaal was dat constant groen.
Ik ben al met de auto in de garage geweest en ze hebben de software bijgesteld (zeggen ze), maar het euvel is niet verholpen. Bij publieke laadstations heb ik overigens nooit een probleem ervaren.
Contact over de wallbox met Alfen loopt via de leverancier en dat is reuze onhandig en ze hebben mij ook nog niet kunnen helpen. Ze geven wel aan dat het probleem in de aarding kan liggen, of eventueel in het programma. Er is blijkbaar een speciale Zoe- instelling, ‘ZE ready’ geheten. Maar dan moet je de My Eve app gebruiken. Ik heb de wallbox opengemaakt en een ethernetkabel verbonden met mijn iPad. Vervolgens het hele setup-programma doorlopen, maar aan het einde bij 100%, als de setup wordt afgesloten, kom ik niet verder en begint de setup weer vanaf punt nul. Ik kom dus niet in het (installatie)programma, om wijzigingen aan te brengen. Althans als daar het probleem zit. Heel vervelend allemaal. Het ziet ernaar uit dat ik toch een Alfen installateur kom te benaderen, die mij uit de brand kan helpen. Of is er misschien iemand van dit forum die een mogelijke oplossing heeft.
Mijn dank alvast.
Mijn advies is om te kijken naar de ACE service installer, of je dan wel toegang hebt en toegang tot de log. De My Eve app was naar mijn ervaring ook onstabiel.

Tegenwoordig zijn devices altijd verbonden via internet, ook de ZOE. Dus een remote update van je software van de auto zelf kan natuurlijk de oorzaak zijn. Lijkt mij niet zo snel, want dan zou ik er ook last van hebben. Maar mijn Alfen firmware kan natuurlijk hoger zijn zodat dit conflict weer niet bestaat bij mij. Als laatste kan het idd aan een hardware defect liggen (aarding zoals gesteld), zonder log moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektriek
Beste Gerrit, dank voor je advies. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Laatst online: 03-01-2024
Zowel via de app My Eve, als via het service programma ACE service installer, wordt er gevraagd om een update uit te voeren. Maar beide blijven steeds hangen bij het 'rebooten'. Er komt geen nieuwe software op de laadpaal. Ik heb de paal zelf geïnstalleerd vorig jaar, met succes want hij werkt gewoon met E-flux als systeem voor de leasemaatschappij Bij Alfen antwoorden ze gewoon niet op vragen, die geven niet thuis helaas. (Slechte zaak). Heeft iemand van jullie ervaring met het updaten van de software ? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-05 09:17

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1980
PetervEekelen schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:55:
Zowel via de app My Eve, als via het service programma ACE service installer, wordt er gevraagd om een update uit te voeren. Maar beide blijven steeds hangen bij het 'rebooten'. Er komt geen nieuwe software op de laadpaal. Ik heb de paal zelf geïnstalleerd vorig jaar, met succes want hij werkt gewoon met E-flux als systeem voor de leasemaatschappij Bij Alfen antwoorden ze gewoon niet op vragen, die geven niet thuis helaas. (Slechte zaak). Heeft iemand van jullie ervaring met het updaten van de software ? Bij voorbaat dank.
Had ik ook last van, stellen dat er een update was en niets kunnen/willen updaten. De backend van Alfen was niet stabiel en ik kon nergens de firmware direct downloaden voor een handmatige upload. Na een week of 2 was de backend ineens beschikbaar en werkte het met de ACE service installer. Maar het verbaasd mij niets dat het weer op zijn achterste ligt.
Kwaliteit van de Alfen servers en ook hun service schiet inderdaad tekort. Had ik dit geweten, had ik wel gekeken voor een andere leverancier. Maar het werkt nu, stand alone, en heb nog geen nieuwe software nodig. Hopelijk werkt Renault niet remote de software bij zodat er iets breekt. Altijd een risico in de autoupdate tijdperk waarin wij leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektriek
Hallo, onlangs mijn Zoe bij de service Installer op ZE ready gezet (ik had zelf een ethernetkabel getrokken naar de Alfen wallbox), maar het euvel van niet (steeds) kunnen laden was toch niet verholpen. Dus maar een elektrotechnisch bedrijf de aarding na laten kijken en deze bleek veel te hoog (275 Ohm). Ze hebben een lange aardingspin de grond ingeslagen en vervolgens ging er 100 Ohm weerstand van af. En het mooiste is dat de Alfen S-line Single weer prima functioneerde. Alfen had al aangegeven dat dit het meest voorkomende euvel is bij haperend laden. Dus voor degenen die ook problemen ervaren met opladen, laat de aarding nameten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpi80
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-01 13:01
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Heb je inmiddels de Eve app werkend?
Ik ben namelijk benieuwd wat je mogelijkheden zijn in die app. Ik probeer er achter te komen of deze paal zo in te stellen is, dat je boventallige zonne energie naar je auto gaat overdag, maar behalve vage termen
als "smart charging network", "Integration with your (Home) Energy Management System" is daar weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prilov
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-01-2023
Ik heb de my eve app nog niet aan de praat gekregen…
Zijn er mensen die hier wel al in geslaagd zijn en weten of je via deze app het laadvermogen kan wijzigen (vb van 11kwh naar 4kwh)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Janpi80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:39:
Bedankt voor het delen van je ervaring.

Heb je inmiddels de Eve app werkend?
Ik ben namelijk benieuwd wat je mogelijkheden zijn in die app. Ik probeer er achter te komen of deze paal zo in te stellen is, dat je boventallige zonne energie naar je auto gaat overdag, maar behalve vage termen
als "smart charging network", "Integration with your (Home) Energy Management System" is daar weinig over te vinden.
Ik heb mijn station afgelopen week opgehangen en met ethernet aangesloten. De app werkt daarmee direct bij mij. Via de app kun je het grootste gedeelte van wat je met de servicetool kunt zien/configureren. SCN is volgens mij meer voor als je een aantal Alfen stations hebt dat je die als groep kunt balanceren, integratie met een EMS bedoelen ze waarschijnlijk de Loadbalancing methode mee (https://alfen.com/nl-be/file-download/download/public/1661). Ik ben er inmiddels achter dat dat op mijn station niet werkt omdat ik deze licentie niet heb. Beetje jammer maar ga er ook geen 200 euro voor betalen, als er iemand is die hier een oplossing voor heeft hou ik me aanbevolen, ik dacht het ding te kunnen uitlezen mbv Home Assistant maar dat geeft nu connection refused meldingen helaas.
Prilov schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:01:
Ik heb de my eve app nog niet aan de praat gekregen…
Zijn er mensen die hier wel al in geslaagd zijn en weten of je via deze app het laadvermogen kan wijzigen (vb van 11kwh naar 4kwh)?
Je kunt via de app het eea regelen, 1 of 3 fase laden, maar ook de stroomsterkte (volgens mij alleen in hele Ampere). Al weet ik niet of je hier blij van wordt, de app moet elke keer de instellingen ophalen en is daarmee niet instant (lees: je moet even geduld hebben). Je zou het dus permanent moeten zetten denk ik.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevedp
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
krijg mijn EVE app ook niet aan de praat
telkens blijft hij hangen op laadstations waarnemen ... dan probeer ik hem handmatig in te voeren

eerst ip adres laadstation , dat vermoed ik dat dit mijn eigen ip adres is van mijn wifi netwerk en dan scan ik de qr code die de technieker me heeft meegegeven

dan krijg ik de melding : toevoegen van laadstation is mislukt

hoe komt dit , heb al gemaild naar Zeborne voor meer uitleg maar nog geen antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flappie88
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-04 10:04
Wij hebben sinds kort ook een Alfen single pro line. Hij is op drie fases aangesloten incl load balancing.

Maar er is iets vreemds mee. Zowel de slimme meter in de meterkast als de auto geeft aan dat er met ca. 10kw geladen wordt. Maar op het scherm van de Alfen wallbox staat dan maar ca. 3,5kw. Ongeveer de waarde van 1 fase. Monteur van Alfen is al geweest, heeft het hele blok vervangen. Maar het probleem is er nog steeds.

Het lijkt dus alsof de meter in de Alfen wallbox dus maar 1 fase “bemeterd” terwijl hij dus wel echt alle drie de fases gebruikt.

Voor privegebruik is dit allemaal niet echt belangrijk, maar wij verrekenen de laadkosten met de werkgever, en laat het backoffice nou net de data van de Alfen gebruiken, en krijgen we nu dus maar 1/3 van de kosten terug.

Iemand bekend met dit probleem, of een idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 22:23

MikeWazowski

Look into my eye

Gerrit1980 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:43:
...
Nu nog het laden met 11kW. Er zijn drie waarden die belangrijk zijn; totale installatie vermogen, vermogen per socket en vermogen beschikbaar ivm load balancing. Het vermogen geef je op per fase; dus hoewel je 3 fase hebt en per fase 16A kan trekken (16*3 = 48A -> bij 230V is dat 11.000W = 11kW) stel je NIET 48A in als totaal voor de fases, maar 16A. In het geval dat er maar één socket (dus je kan maar één auto verbinden), is het vermogen voor de socket ook 16A. De aardlek tussen laadpaal en de meter is ook een 16A circuit. De load balancing werkt op basis van beschikbaar vermogen. Nu heb ik een 3x25A aansluiting, hier richt je het ook in per fase. Stel dus 25A in als maximum vermogen. Zelf heb ik deze op 24A gezet, voor iets buffer. Have a :-) day!
Dank je wel voor deze enorm nuttige info! _/-\o_ Ik had veel geGoogled en het "Thuisladen van je EV" topic al flink doorgescanned maar dit niet zo duidelijk en concreet gevonden. Mijn 3 dagen oude Ariya staat nu met 15,6 - 15,25 - 15,3 (A) te laden- een goed gevoel!
De load-balancing werkt ook goed want toen mijn vrouw gelijktijdig de wasmachine en droger aanzette ging de laadsnelheid omlaag :/ - maar nadat ze klaar waren gelijk weer omhoog 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erny
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 14:12
Weet iemand of je in de Eve App de laadsessies kan zien?

Onze laadpaal is alleen met 4 aderige p1 kabel aangesloten door leaseplan. Nu als ZZP wil ik de laadkosten per sessie weten en twijfel ik tussen een utp kabel trekken + Eye app voor uitlezen óf een e-flux laadpaal abonnement (en eenmalige installatie van simkaart).

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door erny op 26-03-2023 23:31 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
erny schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:26:
Weet iemand of je in de Eve App de laadsessies kan zien?

Onze laadpaal is alleen met 4 aderige p1 kabel aangesloten door leaseplan. Nu als ZZP wil ik de laadkosten per sessie weten en twijfel ik tussen een utp kabel trekken + Eye app voor uitlezen óf een e-flux laadpaal abonnement (en eenmalige installatie van simkaart).

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ethernet aansluiten en dan is deze info wellicht nuttig voor je; https://knowledge.alfen.c...+ACE+Service+Installer%3F

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55
Sorry als het eigenlijk hierboven staat (zelfs in de laatste twee postst), maar mij is het nog niet duidelijk...
Kan ik met de Alfen Single S-line mijn laadhistorie terugzien in een app of op andere manier (een scherm zit hier niet op....)?

Kan ik de info eventueel ook koppelen aan mijn Home Assistant, zodat ik daar de laadhistorie kan terugzien?
Kan ik eventueel de ingebouwde MID meter daarvoor gebruiken?

Is op dit gebied nog iets anders bij de Proline?

En kan dit dan allemaal zonder abonnement? Ik rijd de auto niet zakelijk, dus hoef niets te verrekenen; het gaat mij er puur om dat ik zelf kan zien hoeveel ik in een maand geladen heb.

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 23-04-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kan iemand mij vertellen of OCPP standaard altijd beschikbaar/ingeschakeld is op de Alfeb Single S-line, of moet dat (tegen betaling) aan gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Kun je de Alfen Single S-line ook via de app uitschakelen voor als je geen rfid hebt en bijvoorbeeld een paar dagen weg bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
bnwgraaf schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:40:
Kun je de Alfen Single S-line ook via de app uitschakelen voor als je geen rfid hebt en bijvoorbeeld een paar dagen weg bent?
Dat kan zeker, vanuit de app: geavanceerd - stroominstellingen - connector en daar de optie “operationeel”.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Dat kan zeker, vanuit de app: geavanceerd - stroominstellingen - connector en daar de optie “operationeel”.
Tnx! Ik wil deze gaan aanschaffen met load balancing en gaan koppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Ik heb mijn Eve mini, tegenwoordig Eve Single S-line, met kabel en zonder display, tweedehands aangeschaft en laatst vv de optionele active-load-balancing licentie. Is ook hier gekoppeld aan home-assistant, momenteel enkel uitlezen, maar dat werkt prima 🙂. Ik heb gekozen voor tweedehands en zelf installeren ivm de hoge kosten, al is dat op marktplaats momenteel ook niet heel interessant zag ik, blijkbaar houdt dit spul waarde.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
Ik heb mijn Eve mini, tegenwoordig Eve Single S-line, met kabel en zonder display, tweedehands aangeschaft en laatst vv de optionele active-load-balancing licentie. Is ook hier gekoppeld aan home-assistant, momenteel enkel uitlezen, maar dat werkt prima 🙂. Ik heb gekozen voor tweedehands en zelf installeren ivm de hoge kosten, al is dat op marktplaats momenteel ook niet heel interessant zag ik, blijkbaar houdt dit spul waarde.
Ah interessant! Heb je toevallig deze addin gebruikt?
https://home-assistant-ocpp.readthedocs.io/en/latest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
Elektriek schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:24:
Dus maar een elektrotechnisch bedrijf de aarding na laten kijken en deze bleek veel te hoog (275 Ohm). Ze hebben een lange aardingspin de grond ingeslagen en vervolgens ging er 100 Ohm weerstand van af.
Dus nu (175 ohm) voldoet het nog steeds niet?
quote: NEN1010:2015 411.5.3
De weerstand RA moet zo laag mogelijk zijn, en mag in geen geval meer bedragen dan 166 Ω.
Op het randje gaan zitten is ook niet slim, dan zit je er zo weer boven (bij een periode van droogte, andere grondwaterstand, o.i.d.).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Nee dat niet want ik kan niets verrekenen, hebben privé een hybride auto. Ik wil het best wel installeren en eea bekijken voor je, specifieke vragen? Heb wel een oude firmware, 4.x die ik niet ga upgraden ivm de recovery code die ik (nog steeds) niet heb. Mogelijk werken bepaalde zaken daardoor niet goed.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:26:
Nee dat niet want ik kan niets verrekenen, hebben privé een hybride auto. Ik wil het best wel installeren en eea bekijken voor je, specifieke vragen? Heb wel een oude firmware, 4.x die ik niet ga upgraden ivm de recovery code die ik (nog steeds) niet heb. Mogelijk werken bepaalde zaken daardoor niet goed.
Ik heb nog geen specifieke vragen. Ik wil in Home Assistant gewoon bij kunnen houden hoeveel kWh van mijn verbruik thuis in de batterij van mijn auto is gegaan en ook per laadbeurt de gegevens opslaan in HA. Ik was deze addin tegen gekomen, maar jij hebt dat anders opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik kreeg vandaag mijn Alfen Eve Single S-line met loadbalancing binnen.

Nu viel mij op dat direct onder het printje van de led nog een print zit, direct achter het rfid logo.

In de bestel informatie wordt helemaal niet gesproken over rfid en ik heb die ook niet besteld.

Is dit inderdaad de rfid module en zit dit er altijd in, ook als je die niet hebt besteld?
Moet zoiets nog geactiveerd worden?
Er zitten ook pasjes van Alfen bij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ag-1TbSZFmUg8PLviABmznjEOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPOoXqaDZoFx21Ix8ZaPw7bP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie dat het modelnummer op de stikker op de behuizing verwijst naar de versie met kabel, 3 fasen èn RFID:
NG910-60587

Zou dit dan ook al geactiveerd zijn, of geeft dit alleen maar aan dat de RFID hardware aanwezig is?

[ Voor 12% gewijzigd door bnwgraaf op 03-06-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Mooi, leuk, pakketje :+
Check, dat is de rfid lezer. Zo te zien is dit standaard op de pro modellen, ik heb ze ook nog niet eerder gezien zonder, wel bij de s-line, zie https://www.bespaarpartner.nl/merken/alfen/ dit is de nieuwere versie van die ik hier heb hangen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat het er op zit, kijk eens met de ace installer of in de app of je de unlocked features kunt bekijken, ik gok van wel. Je hoeft hier niets voor te activeren verder. Configuratie van rfid tokens heb ik zelf nog niet gedaan maar volgens mij kun je dat via de ace installer toevoegen via authorized tokens oid, is een van de menu’s.
Er zit als het goed is ook een kaart bij met een password reset code, die moet je heel goed bewaren, dat is dus de code die ik niet heb waardoor ik niet de firmware’s durf te installeren, lees dat dat vaak fout gaat en je er dan niet meer bij kunt…
https://knowledge.alfen.com/space/IN/816545815

Succes met installeren!

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Volgens mij kun je ook je (zakelijke) pas/token toevoegen, wellicht wat configuratie nodig voor een backend zodat je direct kunt verrekenen, maar dat is nog gissen. Ik kan niet verrekenen ivm privé auto, maar wel een feature van m’n wishlist mocht ik alsnog een lease auto kiezen :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Trouwens wel goed dat je er over begint, rfid moet hier eigenlijk nog steeds aan gezet worden, paal hangt aan de garage en is openbaar bereikbaar, nu heb ik nog geen stroom diefstal gezien en je kunt nu max 1 fase laden maar je weet maar nooit ;)
Trouwens, je kunt prima extra tags van AliExpress bestellen, heb hier 2 soorten liggen
https://nl.aliexpress.com/item/1005005316599495.html - de platte en grotere deze werken
https://nl.aliexpress.com/item/1005005519475464.html - de wat dikkere en kleinere die werken niet

Waarom weet ik nog niet, ik zie een verschil in frequentie, maar heb me er nog niet in verdiept, ligt nog in het todo bakje helaas. Een simpele scan met de eerste hoor je een piepje, de tweede doen niks

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:10:
Mooi, leuk, pakketje :+
Check, dat is de rfid lezer. Zo te zien is dit standaard op de pro modellen, ik heb ze ook nog niet eerder gezien zonder, wel bij de s-line, zie https://www.bespaarpartner.nl/merken/alfen/ dit is de nieuwere versie van die ik hier heb hangen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat het er op zit, kijk eens met de ace installer of in de app of je de unlocked features kunt bekijken, ik gok van wel. Je hoeft hier niets voor te activeren verder. Configuratie van rfid tokens heb ik zelf nog niet gedaan maar volgens mij kun je dat via de ace installer toevoegen via authorized tokens oid, is een van de menu’s.
Er zit als het goed is ook een kaart bij met een password reset code, die moet je heel goed bewaren, dat is dus de code die ik niet heb waardoor ik niet de firmware’s durf te installeren, lees dat dat vaak fout gaat en je er dan niet meer bij kunt…
https://knowledge.alfen.com/space/IN/816545815

Succes met installeren!
Dank je!
Ik kan die opties neem ik aan pas bekijken als één en ander is aangesloten?
Ik zie in het boekje inderdaad ook modelnummers voor de S-line staan zonder RFID, maar het nummer van mijn S-line geeft dus aan dat er RFID op zat. Ik was alleen benieuwd of dat puur de aanwezigheid van de hardware betekent en wellicht nog moet worden geactiveerd, of dat dit op deze lader gewoon werkend is.

Overigens laat ik mijn elektro installateur wel even mee helpen met het aansluiten.
Ik ben er vrijwel zeker van dat ik het zelf kan, maar hij heeft hier onlangs twee groepenkasten en zonnepanelen geïnstalleerd dus ik wil hem hierbij betrekken om bij eventuele toekomstige problemen in één van die systemen geen discussies te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:19:
Trouwens wel goed dat je er over begint, rfid moet hier eigenlijk nog steeds aan gezet worden, paal hangt aan de garage en is openbaar bereikbaar, nu heb ik nog geen stroom diefstal gezien en je kunt nu max 1 fase laden maar je weet maar nooit ;)
Trouwens, je kunt prima extra tags van AliExpress bestellen, heb hier 2 soorten liggen
https://nl.aliexpress.com/item/1005005316599495.html - de platte en grotere deze werken
https://nl.aliexpress.com/item/1005005519475464.html - de wat dikkere en kleinere die werken niet

Waarom weet ik nog niet, ik zie een verschil in frequentie, maar heb me er nog niet in verdiept, ligt nog in het todo bakje helaas. Een simpele scan met de eerste hoor je een piepje, de tweede doen niks
Sleutelhanger lijkt me wel handig, want pasjes moet ik dan alsnog pakken en een sleutelbos heb je altijd bij je vanwege de autosleutel.

Kun je trouwens elke rfid pas of tag gebruiken? Bijvoorbeeld ook mijn Shell-Recharge pas? En zo ja, komt de laadsessie ook in de Shell app te staan maar dan met kosten €0 of wordt de paa (id) alleen gebruikt om te identificeren?

En ik neem aan dat je geen gebruik kunt maken van de nfc chip op de telefoon?

[ Voor 3% gewijzigd door bnwgraaf op 03-06-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sturmenstrudel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Hallo,

Ik heb net een Alfen Eve pro single geïnstalleerd, en de monteur hebt maar een UTP geplaatst.
Vandaag probeerde ik veel keren om een RJ45 te plaatsen, volgens instructie, maar mijn kabel werkt niet.
Ik gebruikte 2 twisted pairs op pins 1,2,3,6 op beide kanten van de kabel (patch configuratie). Is dit correct?

Ik heb ook een korte kabel gemaakt voor testen, maar het werkt ook niet...

Iedereen een idee?

Groetjes
Guido
Gerrit1980 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Een STP (ze noemen het nog steeds een UTP kabel, maar deze heeft een beschermende mantel aan de binnenkant) bestaat uit 8 aders. De communicatie naar de P1 poort heb ik over 4 van deze aders lopen (hoewel 3 al zou moeten werken) en de andere 4 aders heb ik voor de 100mbit. Aansluitschema heb ik in mijn tekst staan; P1: pin 1, 2, 3 en 5. Voor het 100mbit netwerk pin 1, 2, 3 en 6. Precies welke kleuren voor welke aansluiting staat mij niet zo bij, ik heb het wel per paar (oranje+oranje/wit etc.) gedaan. Dus als voorbeeld: de blauw+blauw/wit en oranje+oranje/wit voor netwerk, die groen+groen/wit en bruin+bruin/wit voor P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter1960cc
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-07-2023
Mijn RJ 45 kabel werkt perfect.
Alleen P1 krijg ik niet voor elkaar.
ik heb rj11 voor de P1

en cross en straight werkt niet kabel is 20 meter. ik kan hem inkorten als het moet.
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:23
peter1960cc schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:31:
Mijn RJ 45 kabel werkt perfect.
Alleen P1 krijg ik niet voor elkaar.
ik heb rj11 voor de P1

en cross en straight werkt niet kabel is 20 meter. ik kan hem inkorten als het moet.
iemand een idee?
Is de P1 poort geactiveerd?
Waarom geen RJ12? Zou wel nodig zijn: DjVe in "Load balancing Alfen Eve Pro over 30 meter"

[ Voor 12% gewijzigd door mdizzy op 20-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter85x
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-07-2023
Tja omdat na vele jaren strijd de installateur rj11 heeft gekozen en je denkt dat die het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
marccom schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:19:

Als ik in de specificatie kijk, zie ik het volgende staan bij de kaartlezer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peVg1DajYrvjVym6hT4do75B6_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrQtKjqCmyFYdWqbHCbGFk40.png?f=user_large

Waar moet ik nu op letten als ik een sleutelhanger/tag wil kopen? Er staat 13,56MHz, maar als ik jouw linkjes volg, lijkt degene die wel werkt een 125MHz versie te zijn en die niet werkt juist een 13,56.

Iemand een idee waar ik op moet letten als ik een RFID tag voor de Alfen wil kopen?

Ik neem aan dat dit niet werkend te krijgen is met de NFC chip van de mobiele telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 17:50
Wat ik mij afvroeg, worden de waarden die in backoffice ingesteld zijn regelmatig gepushed naar laadpalen?
Heb zo'n Eneco laadpaal, maar zou toch enkele dingen willen aanpassen.
Zoals ID verwijderen van scherm en logo aanpassen.
Als dit natuurlijk regelmatig terug overschreven wordt heeft dit weinig zin.

thx.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53

GJA

charlez schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:49:
Wat ik mij afvroeg, worden de waarden die in backoffice ingesteld zijn regelmatig gepushed naar laadpalen?
Heb zo'n Eneco laadpaal, maar zou toch enkele dingen willen aanpassen.
Zoals ID verwijderen van scherm en logo aanpassen.
Als dit natuurlijk regelmatig terug overschreven wordt heeft dit weinig zin.

thx.
Nee hoor. Nog nooit opnieuw gepushed richting de mijne. Logo al maanden geleden vervangen.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• bnwgraaf
Bij mij was van fabriek af de iindicatieled defect en vandaag is dat gerepareerd.
Toen de monteur weg was, ontdekte ik alleen dat mijn inloggegevens niet meer werken.
Ook kan ik het wachtwoord niet herstellen met het herstelwachtwoord van de kaart die bij de lader in de doos zat....
Er is een kabel en een ledboard vervangen; ik neem aan dat daardoor normaal gesproken het wachtwoord niet veranderd?

Iemand een idee waar dat in kan zitten? Ik heb het geheel al een restart gegeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlez
Bestaat er een mogelijkheid om de paal beide modi (Backoffice & standalone) toe te laten?
Zou soms buiten backoffice om willen kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-03 11:39

ragged

2

Weet iemand of je met de Single s-line ook de kabel kan vergrendelen (permanent).

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
ragged schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
Weet iemand of je met de Single s-line ook de kabel kan vergrendelen (permanent).
Bedoel je vergrendelen in de auto?
Is dat geen instelling op je auto? Bij de e-Niro kun je aangeven of die vrijgkomt na einde laden, of dat die vergrendeld blijft.

Ik kan momenteel helaas even niet achterhalen of dat ook in de Alfen geregeld kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door bnwgraaf op 25-09-2023 14:44 ]

• hulskersj
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 12:17
Ik wil de TS even bedanken voor de goede uitleg. Ik heb sinds een paar dagen de s-line single vaste kabel aan de muur hangen en maar 1 utp hoeven trekken. Top!

Wel een vraag. De app geeft aan installatie OK en het laden van de auto gaat ook perfect. Als ik de auto niet laad en staat losgekoppeld hoor ik een heeeeele zachte piep uit de Alfen paal komen en de app geeft aan dat die zo rond de 39 graden schommelt. is dit normaal? Als ik de kap er af haal lijkt de piep een beetje te komen uit 1 van de zwarte blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny19891
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Goedenavond,

Vandaag is mijn alfen single aangesloten door een monteur. Nu heeft de monteur een UTP kabel vanuit de laadpaal getrokken naar mijn slimme meter. Is het zo dat bij de alfen single s-line 2 UTP kabels nodig zijn om de load balacing te laten werken? of is de 2de kabel alleen nodig om de laadpaal te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlez
1 kabel voor slimme meter, 1 kabel (utp) om deze te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny19891
Bedankt voor je reactie Charlez. Ik heb namelijk maar 1 kabel laten trekken. Ik kan dus voor installatie even een UTP kabel vanuit de laptop naar de laadpaal laten lopen en die daarna weer verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlez
Kan je doen ja. Als je niet regelmatig dingen hoeft aan te passen, of via api dingen wil uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny19891
Dan heb ik nog 1 laatste vraag :D. De laadpaal heeft nu een kabel vanuit de laadpaal naar de slimme meter. Werkt dit nu gelijk of moet dit nog wel ingesteld worden via de configuratie ( ACE service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlez
Vermoed dat je dit moet configureren, en je zal ook een loadbalancing licentie nodig hebben, mocht die er ni op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Danny19891 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:59:
Bedankt voor je reactie Charlez. Ik heb namelijk maar 1 kabel laten trekken. Ik kan dus voor installatie even een UTP kabel vanuit de laptop naar de laadpaal laten lopen en die daarna weer verwijderen?
Heb je niet genoeg aders in de UTP kabel zitten? die is 8 aderig toch?
Ik meen eens gelezen te hebben, dat iemand 1 kabel gebruikte voor zowel P1 loadbalancing als ook dataverbinding.

Maar misschien kan iemand anders daar wat meer over zeggen...

Zelf heb ik wel twee kabels liggen en vind het wel erg fijn ook de dataverbinding te hebben. Ik heb geen backoffice, maar lees alle gegevens zelf direct uit, met behulp van HomeAssistant.
Laadgegevens, settings, er zijn erg veel gegevens die uit te lezen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door bnwgraaf op 12-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Mijn Alfen Eve Single werkt nu eindelijk goed en de gerepareerde led doet het nu ook.

Er is nog één dingetje waar ik nog niet helemaal uit ben.
Ik heb de auto (Kia e-Niro, 2021) meestal ingesteld op maximaal 80% laden en vaak op de timer.
Wanneer ik dan 's morgens bij de auto kom, is deze inderdaad tot 80% geladen.

Sinds kort heb ik ook RFID authorisatie aan staan.
Ik meld me af met de RFID druppel en ontgrendel de auto, maar ik kan de kabel niet verwijderen.
In dat geval ontgrendel ik hem met de nood-ontgrendeling onder de motorkap, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De auto staat zo ingesteld, dat na beeindigen van het laden de kabel vergrendeld blijft. Maar bji openbaar laden, wordt deze automatisch ontgrendeld, wanneer ik de portiervergrendeling open. Bij de Alfen dus niet....

Herkent iemand dit? Is daar een instelling voor in de Alfen?
Ik zie bijvoorbeeld één of andere instelling voor de vergrendeling met de opties:
- Continue
- Abort lock
- Abort unlock
- Abort unlock when online

Maar het lijkt erop dfat deze setting is voor de situatie dat de spanning er af is (geweest).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 22:14
Super bedankt @Gerrit1980 voor de duidelijke verhelderende uitleg. Hier afgelopen weekend de single s ook ingebruik gesteld met een sftp kabel met p1 en netwerk. En liggen inderdaad ook bij elkaar en werkt als een trein, zonder storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

bnwgraaf schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Heb je niet genoeg aders in de UTP kabel zitten? die is 8 aderig toch?
Ik meen eens gelezen te hebben, dat iemand 1 kabel gebruikte voor zowel P1 loadbalancing als ook dataverbinding.

Maar misschien kan iemand anders daar wat meer over zeggen...

Zelf heb ik wel twee kabels liggen en vind het wel erg fijn ook de dataverbinding te hebben. Ik heb geen backoffice, maar lees alle gegevens zelf direct uit, met behulp van HomeAssistant.
Laadgegevens, settings, er zijn erg veel gegevens die uit te lezen zijn.
Je kan uit met 1 UTP/SFTP kabel. Voor een 100Mb verbinding wat zat is voor een laadpaal heb je maar 4 aders nodig. Die 4 sluit je aan op een RJ45 stekker met de positie 1,2,3,6 .

Dan heb je nog 4 aders over voor je slimme meter. Die sluit je aan met RJ12. Of je gebruikt de homewizard dongle die kan Alfen ook uitlezen. Of Modbus is ook mogelijk.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijdemij
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
Vraagje: ik heb onlangs een Alfen S-line single laten aanleggen. Die doet het prima. Alleen de Dynamic loadbalancing is nog niet aangesloten. Er is wel een UTP kabel van de paal naar m'n schuur getrokken en op de switch aangesloten die daar zit. In het schuurtje is meer apparatuur op die switch aangesloten. Van de switch gaat er één grondkabel door de tuin, de kruipruimte in en de meterkast in. Daar weer aangesloten op een switch die alle onder meer UTP putjes in huis van signaal voorziet. Ik zou de P1 port op de switch kunnen aansluiten. Is het mogelijk de dynamic load balancing (goed) werkend te krijgen zonder dat er sprake is van een één-op-één verbinding? Waar is daar eventueel aan extra apparatuur voor nodig? Zoals jullie wel lezen aan mijn beschrijving heb ik geen technische achtergrond ;)

Benieuwd naar jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
De P1 meter heeft toch een andere connector?
Als je een UTP kabel van je Alen naar een switch hebt lopen, kun je daar via de Alfen ACE installer software instellingen inzien en aanpassen en via Domotica systemen zoals Home Assistant de gegevens uitlezen.

Voor aansluiten op de P1 en dus ook voor loadbalancing via P1 heb je een andere connector nodig.
Er zitten ook twee aansluitingen in je lader.

Zelf heb ik twee UTP grondkabels lopen, eentje van de lader naar de switch en eentje van de lader naar de P1 poort van je meter.

Ik heb me laten vertellen dat je in principe maar 1 (8-aderige) UTP kabel nodig hebt en die gedeeltelijk voor de netwerkaansluiting en het andere gedeelte voor de P1 aansluiting kunt gebruiken. Dan hoef je misschien geen extra kabel meer te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-01 12:16
marccom schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:19:
Hi @marccom, dank voor je post! ik zou deze optie ook graag op mijn ev mini willen laten plaatsen. Hoe heb je dat aangevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• premmen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:03
Iemand die mij hierbij kan helpen? Ik probeer mijn Alfen laadpaal via 1 UTP kabel te verbinden met mijn interne netwerk en de P1 poort van mijn digitale meter. Ik probeer de UTP volgens volgend schema te verbinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3fyUGeyj3bYegGWttyxfQMUExU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/hUwwtcBsvXncNzP1cW5vBw0S.gif?f=user_large
Dus de oranje en groene draden verbind ik op de 1,2,3 en 6. Voor de RJ12 connector verbind ik de blauwe en bruine draden op de 1,2,3 en 5.

Ik slaag er echter niet in om de laadpaal te connecteren met mijn interne netwerk. Als ik een RJ45 connector plaats op de 8 draden krijg ik wel een connectie, dus de connector in de laadpaal zelf is goed geplaatst.

Enig idee wat ik fout zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-04 11:08
Hallo, ik heb onlangs een Eve Single S-Line 3 fase T2 RFID laadstation met load balancing functie via Marktplaats gekocht. Voordat ik overga tot installatie, zou ik het station willen testen of inloggen. Is het mogelijk om een test uit te voeren met een 1-fase aansluiting, gebruikmakend van een bruine, blauwe en aardedraad? Ik wil namelijk bevestigen dat het laadstation naar behoren functioneert voordat ik begin met boren en dergelijke.

Edit: je kunt het station aansluiten op 1-fase om verbinding te maken met de het laadstation middels een UTP netwerkkabel. Nu nog het password vinden. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Cognac2024 op 28-03-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackveld
  • Laatst online: 23-08-2024
Gisteren de Alfen Singel Pro laadpaal geïnstalleerd, echter krijg geen verbinding zowel met de UTP kabel als WIFI. Er zit een Simkaart in.
Ook in de app zegt die laadpaal niet gevonden.

Moet er iets geactiveerd of omgezet worden?
Laden gaat wel goed.

Denk dat ik iets verkeerd doe, wie kan mij helpen? Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door jackveld op 31-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
premmen schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:40:
Iemand die mij hierbij kan helpen? Ik probeer mijn Alfen laadpaal via 1 UTP kabel te verbinden met mijn interne netwerk en de P1 poort van mijn digitale meter. Ik probeer de UTP volgens volgend schema te verbinden:
[Afbeelding]
Dus de oranje en groene draden verbind ik op de 1,2,3 en 6. Voor de RJ12 connector verbind ik de blauwe en bruine draden op de 1,2,3 en 5.
Je snapt dat je de connectors aan 2 kanten hetzelfde moet aansluiten? Dus niet zoals op de afbeelding met aan 1 kant maar één RJ45 stekker?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• premmen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:03
Xander schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Je snapt dat je de connectors aan 2 kanten hetzelfde moet aansluiten? Dus niet zoals op de afbeelding met aan 1 kant maar één RJ45 stekker?
Dat was inderdaad het probleem 8)7 Een collega had mij hier vorige week ook op gewezen. Nu werkt het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Gisteren heb ik een laadpaal, die ik via Marktplaats heb aangeschaft, geïnstalleerd. Echter, ik heb nog niet de kans gehad deze met een elektrische auto te testen. Zodra ik de stroom inschakel, zie ik de status led kortstondig rood knipperen, vervolgens hoor ik een schakelend geluid binnenin de eenheid, waarna de led volledig dooft (er verschijnt geen licht, zelfs geen wit licht).

De vorige eigenaar had het apparaat ingesteld op plug&charge modus. Is dit een normaal verschijnsel voor een Alfen laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Cognac2024 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:57:
Gisteren heb ik een laadpaal, die ik via Marktplaats heb aangeschaft, geïnstalleerd. Echter, ik heb nog niet de kans gehad deze met een elektrische auto te testen. Zodra ik de stroom inschakel, zie ik de status led kortstondig rood knipperen, vervolgens hoor ik een schakelend geluid binnenin de eenheid, waarna de led volledig dooft (er verschijnt geen licht, zelfs geen wit licht).

De vorige eigenaar had het apparaat ingesteld op plug&charge modus. Is dit een normaal verschijnsel voor een Alfen laadpaal?
Ja, heb hier dezelfde hangen. Niet aangesloten is geen led. Bij aansluiten wordt het lampje even groen, hoor je een klik en daarna zie je donkerblauw, evt knipperend bij loadbalancing of gereduceerd vermogen en als de auto vol is/niet laad wordt het lampje lichtblauw. Evt kun je zelf de kleuren nog aanpassen via de installer.

Al een wachtwoord?
peetMvZ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Hi @marccom, dank voor je post! ik zou deze optie ook graag op mijn ev mini willen laten plaatsen. Hoe heb je dat aangevraagd?
Sorry, vertraagde reactie. Aangeschaft via joulz, systeem is ooit gekocht bij een leverancier die niet meer bestaat via greenflux, dat wist Alfen dan weer wel te vertellen. Code ingevoerd en werkt naar behoren, mocht je meer willen weten laat het maar weten.

[ Voor 20% gewijzigd door marccom op 04-04-2024 09:01 ]

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
marccom schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:57:
[...]
Ja, heb hier dezelfde hangen. Niet aangesloten is geen led. Bij aansluiten wordt het lampje even groen, hoor je een klik en daarna zie je donkerblauw, evt knipperend bij loadbalancing of gereduceerd vermogen en als de auto vol is/niet laad wordt het lampje lichtblauw. Evt kun je zelf de kleuren nog aanpassen via de installer.

Al een wachtwoord?
Super bedankt voor je snelle reactie! Klopt het dat er geen status led brand als er nog geen auto is aangesloten?

Tot op heden heb ik helaas nog geen wachtwoord ontvangen. Het lijkt erop dat ik door aanbieder 50five van het (laad)kastje naar de muur word gestuurd...

Edit: Zojuist heb ik een eindelijk een wachtwoord ontvangen van 50Five. Vanavond eens proberen of ik toegang krijg tot de paal _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Cognac2024 op 04-04-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
Cognac2024 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:15:
[...]

Super bedankt voor je snelle reactie! Klopt het dat er geen status led brand als er nog geen auto is aangesloten?

Tot op heden heb ik helaas nog geen wachtwoord ontvangen. Het lijkt erop dat ik door aanbieder 50five van het (laad)kastje naar de muur word gestuurd...

Edit: Zojuist heb ik een eindelijk een wachtwoord ontvangen van 50Five. Vanavond eens proberen of ik toegang krijg tot de paal _/-\o_
Geen auto aangesoten is inderdaad geen brandend status led.
En volgens mij, als het laden gestopt is, gaat de led ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
bnwgraaf schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:56:
[...]

Geen auto aangesoten is inderdaad geen brandend status led.
En volgens mij, als het laden gestopt is, gaat de led ook uit.
Dat is goed om te horen! Bedankt!

Vandaag een default wachtwoord ontvangen van 50Five. Helaas werkt deze niet. Mogelijk is het wachtwoord dan vervangen door een eigen gekozen wachtwoord en heb ik de PRC nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01

Audione0

Strijdt der titanen

Cognac2024 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:35:
[...]

Dat is goed om te horen! Bedankt!

Vandaag een default wachtwoord ontvangen van 50Five. Helaas werkt deze niet. Mogelijk is het wachtwoord dan vervangen door een eigen gekozen wachtwoord en heb ik de PRC nodig?
Je moet 2 keer inloggen.

1e login kun je dit gebruiken:
https://e-flux.io/wp-cont.../Handleiding-Alfen-NG.pdf

User name - RadomskiR
Password - fazUv6

2e login is indd door de gebruiker gemaakt en via de vorige eigenaar op te vragen en anders via PRC te resetten als je de code hebt :)

https://knowledge.alfen.c...rd+Recovery+Code+(PRC)%3F

Wat leesvoer mbt wachtwoorden:

https://knowledge.alfen.c...n+Alfen+charging+stations

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 05-04-2024 15:46 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Hartelijk dank! Ik wacht nu of 50Five de PRC voor mij heeft. Zou wel heel mooi zijn ;-)

De lader werkt gelukkig met plug&play supergoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Helaas heeft 50Five geen PRC en kunnen ze dit ook niet bij Alfen verkrijgen. Het lijkt erop dat ik de paal dus niet kan uitlezen. ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
Van wanneer is dit systeem (zie datum aan de onderkant) en welke firmware staat er nu op? Zie https://<ip-adres>/api/info hiervoor.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Ik krijg helaas geen toegang/webpagina als ik je methode probeer met het ip adres van de paal. Datum aan de onderkant is 25-01-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Vandaag had ik een vreemd probleem: mijn lader werkte opeens niet meer met mijn auto. Eerst gaf ik de auto de schuld, maar het bleek toch aan de lader te liggen. De lader knipperde groen, wat ik nog nooit eerder had gezien. Dus ik besloot de laadpaal 15 minuten van het stroom te halen om een reset te doen, maar dat hielp ook niet.

Ten einde raad opende ik de ACE Service installer en, geloof het of niet, ik kon eindelijk inloggen! :D:D

Ik heb vervolgens 50Five/MAB als backend provider verwijderd en ingesteld op Standalone. En wat denk je? Ik kan weer laden! :-D

Nu ik ingelogd ben, heb ik een paar vraagjes...

- Kan ik ergens de huidige meterstand (van de interne meter) inzien via de app of Ace? Het is namelijk interessant om te weten hoeveel ik nu geladen heb sinds de installatie, ik had de stand toen opgeschreven.

- Klopt het dat de huidige transacties niet werken/niet in te zien zijn als je geen backend provider hebt?

- Ik zie meldingen dat ik de laadpaal kan updaten. Momenteel heb ik versie 5.3.1-4063. Is een update naar NG9xx 6.6.2-4312 aan te raden of haal ik dan problemen op mijn hals, nu de laadpaal eindelijk weer werkt?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Cognac2024 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:49:

- Kan ik ergens de huidige meterstand (van de interne meter) inzien via de app of Ace? Het is namelijk interessant om te weten hoeveel ik nu geladen heb sinds de installatie, ik had de stand toen opgeschreven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZYqrhYY4Un_p_5-LSh0O4b6rhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt53tr90yI2cKCCdsLc4kF9I.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrynak63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 22:12
Goedemorgen,

Sinds gisterenavond is mijn Alfen laadpaal aangesloten.
Netwerk en P1 aangesloten via 2 aparte UTP kabels. Af en toe krijg ik in de log een P1 CRC error te zien die na een seconde weer weg is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1KbRgv45d3es30_CD-_bfm5kSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6NiqgU22Gyg0gezKyOtIh2t6.png?f=user_large

Heb de kabel nog niet op een tester gehad maar ik verwacht daar weinig van. Zeker omdat het maar een paar keer is geweest vannacht en telkens om 8 minuten voor het hele uur.
Iemand die dit herkent? Lekker negeren of toch dieper in duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had de MyEve app gebruikt om de laadstanden en sessies te checken. Die gaf mij niet het inzicht wat ik wel heb via ACE installer. :)

Iemand nog tips als het gaat om het evt. updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrynak63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 22:12
Cognac2024 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:30:
Iemand nog tips als het gaat om het evt. updaten?
Hier vorige week ge-update van 5.5.1 naar 6.6.2. Geen centje pijn.
Ik zou het doen. Die brengen ze niet voor niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVeRy
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo,

Ik heb onlangs zelf met succes een Alfen S-line bij mijn huis geplaatst, mede met het advies hierboven. Echter, ondanks een 3-fasen aansluiting wordt maar 1-fase gebruikt. In de MyEve app krijg ik de melding dat er beperkende factoren zijn voor de laadstroom, zie onder. Ik kan niets uitklappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRKFl6wFxVrRitE1zRN-BdP9A8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cK5RBMquHkbVwqiFVgy2JtsW.jpg?f=fotoalbum_large

In de ACE installer zie ik geen problemen. Er is spanning op alle fasen, bij laden is er alleen stroom op fase 1.

Iemand enig idee wat ik kan proberen aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cognac2024
JVeRy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:35:
Hallo,

Ik heb onlangs zelf met succes een Alfen S-line bij mijn huis geplaatst, mede met het advies hierboven. Echter, ondanks een 3-fasen aansluiting wordt maar 1-fase gebruikt. In de MyEve app krijg ik de melding dat er beperkende factoren zijn voor de laadstroom, zie onder. Ik kan niets uitklappen.

[Afbeelding]

In de ACE installer zie ik geen problemen. Er is spanning op alle fasen, bij laden is er alleen stroom op fase 1.

Iemand enig idee wat ik kan proberen aan te passen?
Ik heb dezelfde mededeling in de app, zonder dat ik snap wat het probleem is. Ik lees even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldV
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Staan de waardes goed?
Onder geavanceerd - stroominst- laadstation en connector 1: maximale fases 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:19
@Cognac2024. In deze post werd een vergelijkbare vraag gesteld. Daar gaat het weliswaar over solar charging, maar misschien dat je toch wat hebt aan de aanvullende vragen en antwoorden die vervolgens worden gegeven. Het loont om het gehele stuk na de vraag even helemaal door te lezen, zelfs al lijkt het er in eerste instantie op dat het enkel over solar charging gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 18-06-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Impatient
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 10:21
Bedankt TS voor de verhelderende uitleg! Ik heb het topic doorgenomen en bij mij lijkt de boel anders aangesloten te zijn waardoor ik het niet kan rijmen met de informatie in dit topic.

Het volgende is het geval, ik heb een alfen eve laadpaal die door de installateur is aangesloten op de P1 poort voor loadbalancing. Deze paal zit bij mijn (zakelijke) leasecontract in. Ik vermoed dat deze wel via GPRS oid is verbonden met de backoffice van Eneco. Nu wil ik ook de enkele STFP kabel gaan splitsen zodat ik de paal ook met homeassistant en de app kan uitlezen.

Echter, de situatie in mijn meterkast gebruikt maar twee aders ipv de vier die TS aangeeft in zijn uitleg. De overige 6 aders zitten verstopt onder een tape en worden niet gebruikt. Heeft iemand een idee of dit wel correct is aangesloten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaM_dPNuu_vtL3D9iXioupZdu7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiwWCOK6IzyWLlgC9qaDQq0G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
Mr.Impatient schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:
Bedankt TS voor de verhelderende uitleg! Ik heb het topic doorgenomen en bij mij lijkt de boel anders aangesloten te zijn waardoor ik het niet kan rijmen met de informatie in dit topic.

Het volgende is het geval, ik heb een alfen eve laadpaal die door de installateur is aangesloten op de P1 poort voor loadbalancing. Deze paal zit bij mijn (zakelijke) leasecontract in. Ik vermoed dat deze wel via GPRS oid is verbonden met de backoffice van Eneco. Nu wil ik ook de enkele STFP kabel gaan splitsen zodat ik de paal ook met homeassistant en de app kan uitlezen.

Echter, de situatie in mijn meterkast gebruikt maar twee aders ipv de vier die TS aangeeft in zijn uitleg. De overige 6 aders zitten verstopt onder een tape en worden niet gebruikt. Heeft iemand een idee of dit wel correct is aangesloten? [Afbeelding]
Dit kastje is een soort range extender voor het P1 signaal en heeft maar 2 aders nodig. In je laadpaal zit er nog een die weer van 2 naar 4 aders gaat. Zou ik laten zitten als het werkt en je niet wil rommelen met wat de installateur heeft aangelegd.
Bij mijn 2e hands Alfen zat dit kastje ook bij, maar heb die uiteindelijk niet gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bnwgraaf
Mr.Impatient schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:14:

Echter, de situatie in mijn meterkast gebruikt maar twee aders ipv de vier die TS aangeeft in zijn uitleg. De overige 6 aders zitten verstopt onder een tape en worden niet gebruikt. Heeft iemand een idee of dit wel correct is aangesloten? [Afbeelding]
Niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik heb ook Een Alfen Eve en een Home Assistant systeem (Raspberry Pi) Ik had eerst twee stuks UTP kabel van de alfen naar de meterkast lopen: eentje op de P1 meter en eentje naar de router.
De kabel naar de P1 liep via een P1 splitter, omdat ik ook een kabel tussen de P1 aansluiting en de (Home Assistant) Raspberry had lopen.

Sinds een maandje heb ik een andere opzet. De p1 aansluiting naar de Alfen heb ik losgekoppeld. De splitter ook verwijderd en de andere P1 kabel loopt direct van de P1 poort naar de Raspberry.
In Home Assistant heb ik de EVCC addon toegevoegd.

Deze regelt ook de loadbalancing, maar nog interessanter, ook de juiste momenten van laden. Je kunt daarmee zorgen dat je hoofdzakelijk of uitsluitend met energie van je zonnepanelen laadt, maar die hebben bij mij te weinig overcapaciteit ook ook mee te kunnen laden.
Maar EVCC kan wel rekening houden met dynamische energie tarieven.

Ik kan dus aangeven wanneer ik de auto nodig heb en hoeveel % accuvulling ik dan wil hebben. EVCC bepaalt dan zelf op welke uren er geladen gaat worden (en die uren hoeven niet perse aansluitend te zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHqf-zOx2cgDHCups1G1YNLMeqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBaWl9p6NnIAXPi0AUYNnJ2K.png?f=fotoalbum_large

Je kunt ook vaste schema's daarvoor aanmaken.

Een andere optie is, dat je aangeeft dat hij alleen mag laden wanneer de kWh prijs onder een bepaald bedrag komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/devJqwf2yIbQ0UDnMO1mZ3V__3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGuzWPlClXPk1AiIxOeAFwoM.png?f=fotoalbum_large

Er wordt dan alleen geladen tijdens uren wanneer deze maximum prijs geldt.

Ik kom thuis en plug de auto in. De rest wordt door EVCC geregeld.

De Alfen is dus aangesloten alleen op de router. Met Home Assistant lees ik ook de Alfen uit en heb ik allerlei info en functionaliteiten.
En er zijn heel veel entiteiten in de Alfen integratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQMszdHpu9NuKdZhNGxMwm17ER4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DwEiqRv0qSVTiCxGYmmAS64E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Impatient
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 10:21
Aha ocer dat klinkt heel logisch. Ik heb de laadpaal nog niet geopend en ga daar komend weekend even de tijd voor nemen. Als er in de paal ook 3 aderparen over zijn is dat alleen maar mooi want dan hoeft ik alleen connector voor de data verbinding toe te voegen en dan hoef ik niet aan de bestaande P1 verbinding te zitten. Scheelt weer

Jij ook bedankt @bnwgraaf dit was inderdaad niet een antwoord op mijn vraag maar wel een interessante oplossing waar ik zeker wel wat aan kan hebben. Zo had ik hem zelf nog niet bedacht en ik ben ook niet bekend met deze add-om. Het enige waar ik wel mee zit is dat homeassistant dan vereist is voor loadbalancing en laden. Als er wat mee is en dit niet werkt is dat wel vervelend. Aan de andere kant draait homeassistant hier al een paar jaar en heb er nooit issues mee gehad.

Bedankt voor de info beide en ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Mr.Impatient schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:52:
.........

Jij ook bedankt @bnwgraaf dit was inderdaad niet een antwoord op mijn vraag maar wel een interessante oplossing waar ik zeker wel wat aan kan hebben. Zo had ik hem zelf nog niet bedacht en ik ben ook niet bekend met deze add-om. Het enige waar ik wel mee zit is dat homeassistant dan vereist is voor loadbalancing en laden. Als er wat mee is en dit niet werkt is dat wel vervelend. Aan de andere kant draait homeassistant hier al een paar jaar en heb er nooit issues mee gehad.

..........

Ik ben er ook nog voorzichtig mee en houd één en ander goed in de gaten!
EVCC kan ook schakelen tussen 1 en 3 fasen, maar omdat ik sowieso te weinig overproductie van de panelen heb en weet dat de e-Niro (waar ik er eentje van rijdt) in het verleden met een Zappi laadpaal problemen heeft gehad met het switschen tussen 1 en 3 fases, heb ik dat ook vast gezet op 3 fasen, ook al heb ik een Alfen in plaats van een Zappy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 16:59
bnwgraaf schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:11:
[...]

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik heb ook Een Alfen Eve en een Home Assistant systeem (Raspberry Pi) Ik had eerst twee stuks UTP kabel van de alfen naar de meterkast lopen: eentje op de P1 meter en eentje naar de router.
De kabel naar de P1 liep via een P1 splitter, omdat ik ook een kabel tussen de P1 aansluiting en de (Home Assistant) Raspberry had lopen.

Sinds een maandje heb ik een andere opzet. De p1 aansluiting naar de Alfen heb ik losgekoppeld. De splitter ook verwijderd en de andere P1 kabel loopt direct van de P1 poort naar de Raspberry.
In Home Assistant heb ik de EVCC addon toegevoegd.

Deze regelt ook de loadbalancing, maar nog interessanter, ook de juiste momenten van laden. Je kunt daarmee zorgen dat je hoofdzakelijk of uitsluitend met energie van je zonnepanelen laadt, maar die hebben bij mij te weinig overcapaciteit ook ook mee te kunnen laden.
Maar EVCC kan wel rekening houden met dynamische energie tarieven.

Ik kan dus aangeven wanneer ik de auto nodig heb en hoeveel % accuvulling ik dan wil hebben. EVCC bepaalt dan zelf op welke uren er geladen gaat worden (en die uren hoeven niet perse aansluitend te zijn):
[Afbeelding]

Je kunt ook vaste schema's daarvoor aanmaken.

Een andere optie is, dat je aangeeft dat hij alleen mag laden wanneer de kWh prijs onder een bepaald bedrag komt:
[Afbeelding]

Er wordt dan alleen geladen tijdens uren wanneer deze maximum prijs geldt.

Ik kom thuis en plug de auto in. De rest wordt door EVCC geregeld.

De Alfen is dus aangesloten alleen op de router. Met Home Assistant lees ik ook de Alfen uit en heb ik allerlei info en functionaliteiten.
En er zijn heel veel entiteiten in de Alfen integratie:
[Afbeelding]
Even hierop aanhakend. Is er een app waarmee je de alfen laadpaal inderdaad kan aansturen? Het gaat mij meer op tijd en dagen (op zonneoverschot zou idd ook heel mooi zijn). Ik zou graag zoiets hebben wat al klaar is. Ik ben denk al 10x begonnen met HA en iedere keer strand mijn project weer. De auto van de vrouw moet geladen worden dus ik kan er weinig mee rommelen. Volgens mij zijn er kwa backoffice ook verschillen. Ik meende dat een oud collega bij Vattenfall zat en dat die de alfen wel kon instellen dat deze bij bepaalde dagen/tijden ging laden. Laadschema kan wel in de auto gemaakt worden maar dat is minder praktisch als je op pad bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Xtremebase schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:47:
[...]

Even hierop aanhakend. Is er een app waarmee je de alfen laadpaal inderdaad kan aansturen? Het gaat mij meer op tijd en dagen (op zonneoverschot zou idd ook heel mooi zijn). Ik zou graag zoiets hebben wat al klaar is. Ik ben denk al 10x begonnen met HA en iedere keer strand mijn project weer. De auto van de vrouw moet geladen worden dus ik kan er weinig mee rommelen. Volgens mij zijn er kwa backoffice ook verschillen. Ik meende dat een oud collega bij Vattenfall zat en dat die de alfen wel kon instellen dat deze bij bepaalde dagen/tijden ging laden. Laadschema kan wel in de auto gemaakt worden maar dat is minder praktisch als je op pad bent.
Misschien moet je dan eens naar de Eve Connect app van Alfen kijken. Mogelijk is dat wat je zoekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbGVw3rZ2vqThc7vYMORI0nS9CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2Ib5qwaJ5qlhHhiknB2MWHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBJXrWsX3M7qzO33DCIFJFO1nXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSda3XatQrKIFo0Gb9PeyBx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKv7jTpAtD-agLarHyP2_CA20Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3qVik9vaSKka8dseLZsc9mk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 16:59
Dat ziet er mooi uit maar dat gaat niet. De app wil een laadpaal zoeken binnen het netwerk maar mijn paal is verbonden met een apart simkaartje van de backoffice. Deze zit dus niet op mijn netwerk. Dan zou ik de paal bedraad aan moeten sluiten kijken of dat lukt.

Aan de andere kant. Ik heb mijn energiecontract nog eens bekeken maar het dal tarief is hetzelfde als het normale tarief. Dus dan heb ik het ook niet meer nodig dat de paal bijvoorbeeld alleen maar ‘s nachts gaat laden…

Nu wordt idd op zonnestroom interessanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Xtremebase schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:28:
Dat ziet er mooi uit maar dat gaat niet. De app wil een laadpaal zoeken binnen het netwerk maar mijn paal is verbonden met een apart simkaartje van de backoffice. Deze zit dus niet op mijn netwerk. Dan zou ik de paal bedraad aan moeten sluiten kijken of dat lukt.

Aan de andere kant. Ik heb mijn energiecontract nog eens bekeken maar het dal tarief is hetzelfde als het normale tarief. Dus dan heb ik het ook niet meer nodig dat de paal bijvoorbeeld alleen maar ‘s nachts gaat laden…

Nu wordt idd op zonnestroom interessanter
Afhankelijk van hoe oud je Alfen is, kun je de app via wifi verbinden en hoef je dus niet te bedraden.
Kan wel zijn dat je dan daarvoor eerst de laatste update er op moet zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Sinds een paar jaar speel ik met een Homey Pro, maar ik heb nooit een integratie met een Alfen Single Line kunnen vinden. Gisteren kwam ik toevallig een Homey Pro community-app tegen die samen met een Single Line zou moeten werken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

https://homey.app/en-us/app/com.alfen/Alfen/

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 30-04-2025 10:08 ]

Pagina: 1