[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 48 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-10 00:04

theo66

NIBE S1155-6

E-flux verklapt hier het wachtwoord van de ACE installer. Werkt bij mij prima

https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik heb in de eve connect app plots een tabblad voor schedule.

Wat zijn de ervaringen hiermee, ik heb nu schrik on de paal te updaten, het is mijn eigen paal en deze is zelf geïnstalleerd, dus als die stuk zou gaan zit ik er mee...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
ik heb hier
platform type NG910
hardware version controller board B-09
hardware version power board F-DEFAULT
software vesion controller board 7.02-4332
Bootloader 1.2.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
izzet3838 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:42:

Wat zijn de ervaringen hiermee, ik heb nu schrik on de paal te updaten, het is mijn eigen paal en deze is zelf geïnstalleerd, dus als die stuk zou gaan zit ik er mee...
Welke FW versie heb je nu?
Er is altijd risico/kans dat de controlboard kan crashen na een update.
Maar als je een update gaat uitvoeren, moet de laadpaal vrij zijn, dus niks op aangesloten noch aansluiten aan een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:04
ChargeFix schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

Welke FW versie heb je nu?
Er is altijd risico/kans dat de controlboard kan crashen na een update.
Maar als je een update gaat uitvoeren, moet de laadpaal vrij zijn, dus niks op aangesloten noch aansluiten aan een EV.
Zijn er bepaalde revs van de boards die minder snel bricken? Of is die info niet echt bekend?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
cyberdj schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:30:
Eigenlijk durf ik nu geen firmware update meer te doen, zou een beetje zonde zijn als ie niet meer werkt na 1 laadsessie van 13kWh
Lees even terug en je zal zien dat er zich bij de update naar de laatste firmware gelijkaardige problemen voordeden maar dat het uiteindelijk wel goed komt.
Een week terug ook wat issues gehad met de software en dan een update gedaan naar 7.x met ook wat problemen en dan reboots moeten doen en "op en af" zetten van de stroom voor het terug normaal werkte.
Sindsdien werkt het terug normaal (met de laatste firmware update op een paal van 2019 die nog afgeleverd werd met firmware 4.x) en de laatste EveConnect dd 23/8/24.

Alfen staat er nu niet om bekend sterk in zijn schoenen te staan bij firmware updates.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:42:

Lees even terug voor mijn ervaringen (ik ben beta tester voor de app en heb de tab "schema" al enkele dagen.
Volgens mij zitten er twee bugs in:
- De eerste kan een geprogrammeerde bedoeling zijn maar niet zo logisch voor de eindgebruiker: je kan op dezelfde dag geen aaneensluitende schema's maken. Daar moet steeds minstens een kwartier tussen zitten. Het schema neemt immers niet hetzelfde einduur en hetzelfde startuur voor een volgens schema aan. Wel meer programma's die dat niet willen maar doordat je maar een tijdsblok kan selecteren van minstens 15 min. zit er dan altijd minstens een leegte van 15 min. tussen twee schemablokken.
- Het tweede lijkt me wel echt een bug: wanneer je in de Eve Connect app een vermogen instelt en vervolgens een schema wil installeren moet je de slider in de schema tab naar rechts verschuiven om toegang te krijgen tot de instellingen. Dat triggert het vermogen van de laadpaal naar zijn max. (boost wordt getriggerd). De laadpaal gaat dan plots tegen max. vermogen laden. Je kan dat vermogen daarna wel manueel terugzetten maar wel even verschieten wanneer je niet direct merkt wat het vermogen naar de max. triggerde en zeker in België geen gewenst effect. :)

Beide issues zijn reeds gemeld en opgepikt.

Ben jij ook beta tester of zit het in een "normale" update?
IOS of Android? Hier Android en in de playstore zie ik alleen nog maar de betaversie dd 23/8/24 (met voornoemde issues).
Indien een normale update (en Android) kan je dan eens testen of het probleem met de slider/boost opgelost is?

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 31-08-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:26
r2504 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:26:
[...]
Eerst en vooral vraag ik me af of men de bootloader niet gewoon kan downgraden.
Ja die vraag had ik op dat moment inderdaad moeten stellen. Maar de monteur leek me een capabele kerel en ik denk dat hij die downgrade wel zou hebben uitgevoerd als het eenvoudig zou zijn geweest. Ik heb ook even in dit forum gezocht en ook op de site van Alfen, en de informatie die daar te vinden is over het downgraden van bootloaders is niet hoopgevend.
[...]
hiervoor een controlboard vervangen lijkt me nogal drastisch.
Ja dat statement kan ik volgen. Maar aangezien het vervangen van het controlboard wel mijn probleem heeft opgelost zal ik daar niet over klagen (dat ga ik overigens wel doen als ik nog een rekening krijg van de CPO, maar daar ga ik niet van uit).
[...]
En verder heb ik m'n twijfels of de conclusie van de bootloader wel de juiste is... zoals je zelf aangeeft zou het dan geen 10 dagen duren voor alles gek begint te doen.
Ja dat is een zwakke plek in de analyse van de root-cause :? . Maar ik kan ook niet echt iets beters verzinnen: Voorafgaand aan de vervanging hebben we zo'n beetje elke andere oorzaak uitgesloten. Het vervangen van het controlboard heeft uiteindelijk het probleem opgelost, dus misschien is het een hardware probleem geweest. Maar in de log was daar geen enkele indicatie voor te vinden (integendeel: Alles leek het te doen behalve die URL). Een mooie test zou nu zijn om de firmware en bootloader wederom te updaten en dan te kijken of alles nog werkt, maar je begrijpt dat ik daar voorlopig mijn vingers niet aan ga branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 20:02
DaRealRenzel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

169.254.x.x zijn zogeheten APIPA adressen (Automatik Private IP Adressing), die worden aan een netwerkkaart gekoppeld als een DHCP request niet lukt. Dit adres zal dan ook aan je eigen laptop gekoppeld zijn, want op dat kleine stukje netwerk zit geen DHCP Server.

Maar dat betekent ook dat de laadpaal wel de ethernet poort activeert, maar er geen Layer-2 packets op zet. Dus ik denk inderdaad dat de netwerkpoort defect is.

Alfen bellen, en op basis van de laadpaal ID een storing melden.

Zal wellicht een nieuw controller board worden
Zou het wellicht ook aan de UTP socket kunnen liggen? Een nieuwe socket solderen is een stuk goedkoper dan een nieuw controller board.
Maar ben ook bang dat het aan het board ligt.
Wat kost zo'n geintje eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
NoFate schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Als hij een 169 adres heeft, dan kan je er toch op met de ace ? Is hij dan pingbaar als je even rechtstreeks verbind? Normaal krijgt je laptop dan ook een 169 adres, dan zou ace moeten werken, en kan je hem een fixed IP geven
De verbinding wordt na 3 seconden verbroken. Dus kan hem niet zien in de Installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-10 14:13
DaRealRenzel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Er van uit gaande dat de kabel een CAT5e of hoger met 4 twisted pairs is, kan je dan 2 paren gebruiken voor 100mbit Ethernet, en 2 paren voor je P1 signaal. Ethernet gebruikt dan paar Oranje en Groen, op aansluiting 1, 2, 3 en 6 in een RJ45 stekker, en P1 gebruikt dan paar Blauw en Bruin in de 4 aansluitingen van de RJ11 plug.
Voor P1 werkt dit tot ca. 15 meter, met een actieve splitter (HomeWizard). Ethernet werkt zo tot zeker 100 meter.
Noob vraagje: ik heb een Alfen Eve Single Pro kast hangen en hiervoor inmiddels ook een 8 aderige CAT 5e kabel (< 15 m1 lengte) liggen tussen mijn router en de Alfen kast. Bedoeling is de kast op afstand te kunnen benaderen/ managen via bv ACE Service Installer. Klopt het dat ik maar vier kabels moet aansluiten in de volgorde zoals bovenstaand wordt aangegeven, en niet alle acht kabels? Ik heb nu een poging gedaan met 8 maar dat levert geen verbinding op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Een "normaal" geknepen 8 aderige kabel zou gewoon verbinding moeten maken.
Dus als je geen verbinding krijgt met die kabel zou mijn advies zijn om eerst je kabel te controleren met bijvoorbeeld een laptop of zo.

Omgekeerd: Je hebt niet per se alle 8 de aders nodig. Als je overige aders wilt gebruiken voor andere doeleinden (bijvoorbeeld om ook de P1 verbinding met je slimme meter te kunnen maken), dan heb je voor je netwerkverbinding enkel onderstaande aansluitingen nodig:
Pin 1 en 2: Dit is het eerste paar (oranje/wit en oranje).
Pin 3 en 6: Dit is het tweede paar (groen/wit en groen).
De andere aders (pin 4, 5, 7, 8) worden niet gebruikt voor een 100 Mbps verbinding en kun je dan eventueel gebruiken voor je P1 verbinding (daar heb je er overigens maar twee voor nodig, dus dan heb je er uiteindelijk nog twee over).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

moviemaster schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Zou het wellicht ook aan de UTP socket kunnen liggen? Een nieuwe socket solderen is een stuk goedkoper dan een nieuw controller board.
Maar ben ook bang dat het aan het board ligt.
Wat kost zo'n geintje eigenlijk?
Heb je nou al Wireshark geprobeerd? Wie weet heeft je paal een static-IP buiten je eigen range waardoor je nooit een ARP entry te zien krijgt. Met Wireshark kun je dan mooi ' luisteren' naar ARP packets als de paal 'vraagt' wie de default-gateway is bijvoorbeeld, zo kun je wellicht te weten komen welk IP adres de paal heeft ingesteld. Vervolgens kun je je laptop instellen in hetzelfde IP subnet en met de ACE Installer de paal beheren :)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riminii
  • Laatst online: 12-10 14:13
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:03:
...Je hebt niet per se alle 8 de aders nodig. Als je overige aders wilt gebruiken voor andere doeleinden (bijvoorbeeld om ook de P1 verbinding met je slimme meter te kunnen maken), dan heb je voor je netwerkverbinding enkel; onderstaande aansluitingen nodig:
Pin 1 en 2: Dit is het eerste paar (oranje/wit en oranje).
Pin 3 en 6: Dit is het tweede paar (groen/wit en groen).
De andere aders (pin 4, 5, 7, 8) worden niet gebruikt voor een 100 Mbps verbinding en kun je dan eventueel gebruiken voor je P1 verbinding (daar heb je er overigens maar twee voor nodig, dus dan heb je er uiteindelijk nog twee over).
Net de kabels aangesloten zoals omschreven en het werkt. Twee aderparen over, dat is nooit verkeerd. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:33
Nou, hier firmware Alden single s pro (zonder display) van 6.2 geupdate via MyEve app naar 6.6x, zit nu al 7 minuten naar een foutcode 206 te staren…. Wat zeggen jullie, even geduld hebben? Stroom eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1whWk0vj54XOpXrtHGxhbg63c64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bll1KZiLTZzDigHQth6d5G0E.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn momenteel de logs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Update: inmiddels functioneert alles weer…in MyEve geeft hij wel nog firmware 6.2 aan, maar in Eve Connect 6.6x? Beetje vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MyEve volledig uitloggen en dan terug inloggen.
Bij de update naar 7.0 moest ik zelfs de Eve Connect ontkoppelen en terug een account aanmaken om alles terug gelijk te krijgen met de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45
Voor de liefhebber, er staan twee wandmontage platen op marktplaats momenteel.

Whoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Weet iemand wat de ACE service installer bedoelt met de melding: "Warning! The Charging Station cannot communicate to the external board, but the protocol can still be selected" ? Ik heb gewoon een P1 kabel (serieel) aangesloten en de waardes komen gewoon terecht bij de laadpaal, dus ik begrijp niet goed wat deze melding betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoIhyjP6SijIYQ6tbDrlGMWo8WI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnhlDBGNgTVrNg41plZz7Zes.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

B_S

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:59:
Weet iemand wat de ACE service installer bedoelt met de melding: "Warning! The Charging Station cannot communicate to the external board, but the protocol can still be selected" ? Ik heb gewoon een P1 kabel (serieel) aangesloten en de waardes komen gewoon terecht bij de laadpaal, dus ik begrijp niet goed wat deze melding betekent?

[Afbeelding]
Ja en nee. Die melding kun je negeren 😉

Sinds 6.x is die erin gekomen, heeft volgens mij te maken met een nieuwer revisie van de Power Entry.
SPK Power entry 9xx+ 803873811
With this set, you can replace the power entry. The installation cable of the installation can be connected to it. Internal wiring runs through the DC detection ring here (note PE should not/never run through this). On this version, it is possible to connect a TIC meter or an RS485(RTU) meter externally.
https://knowledge.alfen.c...4899/Power+entry+NG9xx%2B

[ Voor 20% gewijzigd door B_S op 31-08-2024 21:25 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:26:
[...]
Lees even terug en je zal zien dat er zich bij de update naar de laatste firmware gelijkaardige problemen voordeden maar dat het uiteindelijk wel goed komt.
Een week terug ook wat issues gehad met de software en dan een update gedaan naar 7.x met ook wat problemen en dan reboots moeten doen en "op en af" zetten van de stroom voor het terug normaal werkte.
Sindsdien werkt het terug normaal (met de laatste firmware update op een paal van 2019 die nog afgeleverd werd met firmware 4.x) en de laatste EveConnect dd 23/8/24.

Alfen staat er nu niet om bekend sterk in zijn schoenen te staan bij firmware updates.
Ik ben ook beta tester op andeoid inderdaad, maar ik ga denk ik even wachten met de update.

Heb momenteel niet echt de schema functie nodig, het is leuk maar het is mijn prive paal, dus als die stuk zou gaan sta ik er schoon mee.

Heb nu versie 6.5 ofzo, is een paal van 6 maand oud.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier was de firmware update ook niet echt gepland.
Maar tegenaan gelopen omdat de EveConnect het plots niet meer deed.
Waarschijnlijk had ik die ook terug aan de praat gekregen door de EveConnect te ontkoppelen en terug een account te maken maar alles is nu up to date en werkt terug.

Schema's zijn voor mij wel een handige toevoeging om het laden (volgens de voorspellingen) 's morgens aan een laag vermogen te laten opstarten en doorheen de dag trapsgewijs het vermogen op te voeren.
Met solarcharging lukt dat hier niet (want dan gaat ie eerst de thuisaccu vullen en dan pas de EV op overschot van de zon).
Doel is hier volledig laden op de zon aangevuld met een deel uit de accu.
Maar dan moeten ze de schemaplanning wel aansluitend kunnen maken of je verliest op een dag wel veel kwartieren laadtijd.

De paal is hier al 5,5 jaar oud. Vroeg of laat moet je toch gaan updaten om alle functies te behouden.
En wanneer een firmware de paal om zeep zou helpen moet Alfen dat ter plaatse maar komen rechtzetten.
Ik heb al eens een moederbord moeten laten vervangen buiten de garantieperiode van drie jaar door fysieke bugs. De technieker van Alfen erkende zelf dat dit een installatiefout was en geregeld in verlengde garantie. Uiteraard geen garantie dat dit overal zo zal/kan gebeuren.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:39:
Hier was de firmware update ook niet echt gepland.
Maar tegenaan gelopen omdat de EveConnect het plots niet meer deed.
Waarschijnlijk had ik die ook terug aan de praat gekregen door de EveConnect te ontkoppelen en terug een account te maken maar alles is nu up to date en werkt terug.

Schema's zijn voor mij wel een handige toevoeging om het laden (volgens de voorspellingen) 's morgens aan een laag vermogen te laten opstarten en doorheen de dag trapsgewijs het vermogen op te voeren.
Met solarcharging lukt dat hier niet (want dan gaat ie eerst de thuisaccu vullen en dan pas de EV op overschot van de zon).
Doel is hier volledig laden op de zon aangevuld met een deel uit de accu.
Maar dan moeten ze de schemaplanning wel aansluitend kunnen maken of je verliest op een dag wel veel kwartieren laadtijd.

De paal is hier al 5,5 jaar oud. Vroeg of laat moet je toch gaan updaten om alle functies te behouden.
En wanneer een firmware de paal om zeep zou helpen moet Alfen dat ter plaatse maar komen rechtzetten.
Ik heb al eens een moederbord moeten laten vervangen buiten de garantieperiode van drie jaar door fysieke bugs. De technieker van Alfen erkende zelf dat dit een installatiefout was en geregeld in verlengde garantie. Uiteraard geen garantie dat dit overal zo zal/kan gebeuren.
Fijn dat ze dan toch de boel vervangen hebben. Met de eerdere berichtgeving dat Alfen op financieel gebied het zwaar heeft bedenk ik me dan toch wat er zou gebeuren qua support als het bedrijf omvalt. Echter zie ik dan ook overal waar ik kijk in mijn omgeving (Limburg) Alfen laders hangen…dus ik vraag me af met aantrekkende EV markt of het wel zo’n probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier ook overwegend Alfen laadpalen aan de gevels van woningen en bij bedrijven en openbare AC laadpleienen zie je bijna niets anders.
Wanneer in het slechtste geval de laadpaalafdeling niet overgenomen wordt zien we dan weer wel hoe het verder moet.
Ik gebruik de laadpaal aan huis hoofdzakelijk om overproductie van de PV te vermarkten. Over een maand of twee stopt dat toch weer voor enkele maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Heb je nou al Wireshark geprobeerd? Wie weet heeft je paal een static-IP buiten je eigen range waardoor je nooit een ARP entry te zien krijgt. Met Wireshark kun je dan mooi ' luisteren' naar ARP packets als de paal 'vraagt' wie de default-gateway is bijvoorbeeld, zo kun je wellicht te weten komen welk IP adres de paal heeft ingesteld. Vervolgens kun je je laptop instellen in hetzelfde IP subnet en met de ACE Installer de paal beheren :)
Jazeker heb ik dat geprobeerd. Echter wordt er helemaal niks gevonden. 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
Inspired schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Zijn er bepaalde revs van de boards die minder snel bricken? Of is die info niet echt bekend?
Denk niet dat die informatie zichtbaar is. Moet je echt Alfen aan de lijn hebben.

https://knowledge.alfen.c...tform+(NG-910+%2F+NG-920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 20:25
Ik ben al een poosje aan het zoeken maar kom er niet uit.
Ben meer een ITer dan electroman.

Heb een Alfen single pro 22KW met load balancing aangeschaft met backoffice van eneco.
Vaste laadkabel
Heb een 3 x 35A thuisaansluiting.
Heb een actieve splitter op de P1 en een homewizard P1.
Heb alle inlogcodes van de paal ontvangen voor MyEve
De auto (moet nog komen) kan 22KW laden.

De monteur heeft alles geïnstalleerd en moest volgens de opdracht op 3 x 28A afzekeren.
Hij heeft alleen een RJ11 verbinding gemaakt naar de P1 en helaas geen UTP.
Ik verbind direct met de laadpaal via de UTP aan boord van de paal, dit werkt en kan overal bij.
Als ik op het display kijk zie ik max.13.8kW

Klopt mijn aanname dat de monteur bij het af-configureren ergens een fout heet gemaakt omdat hij max13.8kW aangeeft?

Zo ja, in welk deel van het menu kan ik dit aanpassen met de juiste waardes (en welke)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChargeFix
kuppy schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:44:

Heb een Alfen single pro 22KW met load balancing aangeschaft met backoffice van eneco.
Vaste laadkabel
Heb een actieve splitter op de P1 en een homewizard P1.
Heb alle inlogcodes van de paal ontvangen voor MyEve
De auto (moet nog komen) kan 22KW laden.

De monteur heeft alles geïnstalleerd en moest volgens de opdracht op 3 x 28A afzekeren.
Hij heeft alleen een RJ11 verbinding gemaakt naar de P1 en helaas geen UTP.
Ik verbind direct met de laadpaal via de UTP aan boord van de paal, dit werkt en kan overal bij.

Klopt mijn aanname dat de monteur bij het af-configureren ergens een fout heet gemaakt omdat hij max13.8kW aangeeft?

Zo ja, in welk deel van het menu kan ik dit aanpassen met de juiste waardes (en welke)?
Op wat voor automaat is de laadpaal aangesloten?
B20 ? B16?

Dan zou de station max current 80% van de automaat moeten zijn, als het automaat B20 is dan moet de station max current op 16A.
Connector moet ook op 16A

Maximum smart meter current van P1 meter moet in dit geval op 35A en socket safe op 10A.
Maar als hij de opdracht heeft gekregen om het op 28A in te stellen, zo laten zou ik zeggen. Of navraag doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ChargeFix op 01-09-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ

Mooie installatie. Als je it-er bent valt er nog heel wat voor je te hobbyen met deze laadpaal :)

Je post roept wel een aantal vragen op. Waarom denk je dat de monteur een fout heeft gemaakt? Wat had je verwacht? Wie heeft je de 3 x 28 A geadviseerd?
En voordat je dingen gaat aanpassen: Op welk type automaat is de laadpaal aangesloten?

Nu lijkt de laadpaal te zijn ingesteld op 20 A x 3 fasen x 230 V (=13.8 kW)
Ik denk dan aan een zekeringsautomaat van 25 A? Als dat zo is zou ik de settings laten staan.
De settings zoals benoemd door @ChargeFix zetten je laadpaal op 11 kW. Dat is een heel veel gebruikte instelling. Staat de mijne ook op en is van toepassing als je een 20A automaat in je groepenkast hebt.

Bij 3 x 28 A x 230 V kom je uit op bijna 20 kW. Dat klinkt mooi, maar dan ga je wel hard richting de grens van wat je installatie aankan. Die instelling zou ik je vooralsnog niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:35:
[...]

Mooie installatie. Als je it-er bent valt er nog heel wat voor je te hobbyen met deze laadpaal :)

Je post roept wel een aantal vragen op. Waarom denk je dat de monteur een fout heeft gemaakt? Wat had je verwacht? Wie heeft je de 3 x 28 A geadviseerd?
En voordat je dingen gaat aanpassen: Op welk type automaat is de laadpaal aangesloten?

Nu lijkt de laadpaal te zijn ingesteld op 20 A x 3 fasen x 230 V (=13.8 kW)
Ik denk dan aan een zekeringsautomaat van 25 A? Als dat zo is zou ik de settings laten staan.
De settings zoals benoemd door @ChargeFix zetten je laadpaal op 11 kW. Dat is een heel veel gebruikte instelling. Staat de mijne ook op en is van toepassing als je een 20A automaat in je groepenkast hebt.

Bij 3 x 28 A x 230 V kom je uit op bijna 20 kW. Dat klinkt mooi, maar dan ga je wel hard richting de grens van wat je installatie aankan. Die instelling zou ik je vooralsnog niet adviseren.
Het advies komt van Eneco.
De automaat is een CHINT NB310L C20.
Ik had 22KW verwacht, niet gehinderd door kennis op dit domein ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ai, ai een Chint. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
kuppy schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:53:
[...]

Het advies komt van Eneco.
De automaat is een CHINT NB310L C20.
Ik had 22KW verwacht, niet gehinderd door kennis op dit domein ;(
Het advies van Eneco (3 x 28 A) kan ik niet goed volgen (Ik denk dat de monteur daarom heeft gekozen voor 3 x 20 A)
Het advies van @ChargeFix daarentegen vind ik een heel stuk logischer. Je laadpaal is afgezekerd op 20 A. Dan is 3 x 16 A een veilige(re) instelling. Leidt tot een vermogen van 11 kW. Zie schermprintjes in deze post. In jou geval kun je dan 35A invullen bij max smart meter current.

P.s. Ik zou zeker nog een kabeltje van je laadpaal naar je router trekken. Zie ook deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:27
Ik hoop dat je in Nederland woont want in Belgie kost je 22 kWh zo'n 900 euro aan capaciteitstarief per jaar !

Trouwens het is misschien wel leuk je auto zo snel mogelijk te laden maar aan die snelheid heb je zelfs een stevige batterij op minder dan 5u van 0 naar 100% wat uiterst zelden ook maar enigsinds zinvol is.

Ik denk dat de meeste mensen op een nacht wel 8u hebben om te laden... dan kom je zelfs met 11 kWh aan meer dan de gemiddelde auto batterij. Zelfs met de helft ga je in de meeste gevallen je batterij van 20 naar 80% krijgen.

De vraag is dus heb je het echt nodig... zo niet zou ik je installatie niet tot het uiterste gaan drijven.

PS. Ik laad al gans de zomer op aan minimaal 1.4 kWh plus m'n PV overschot en dat lukt (men af en toe een dagje thuiswerken) zelfs probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

r2504 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:14:
[...]

Ik hoop dat je in Nederland woont want in Belgie kost je 22 kWh zo'n 900 euro aan capaciteitstarief per jaar !

Trouwens het is misschien wel leuk je auto zo snel mogelijk te laden maar aan die snelheid heb je zelfs een stevige batterij op minder dan 5u van 0 naar 100% wat uiterst zelden ook maar enigsinds zinvol is.

Ik denk dat de meeste mensen op een nacht wel 8u hebben om te laden... dan kom je zelfs met 11 kWh aan meer dan de gemiddelde auto batterij. Zelfs met de helft ga je in de meeste gevallen je batterij van 20 naar 80% krijgen.

De vraag is dus heb je het echt nodig... zo niet zou ik je installatie niet tot het uiterste gaan drijven.

PS. Ik laad al gans de zomer op aan minimaal 1.4 kWh plus m'n PV overschot en dat lukt (men af en toe een dagje thuiswerken) zelfs probleemloos.
Snel laden is handig om te profiteren van lage dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Welke energieleverancier rekent er in België 41 euro per kWh aan? :+
Ik woon ook in België en betaal een 19,5 cent per geladen kWh van het net.
En wanneer ik af en toe eens 22 kWh op 22 kW van het net zou willen laden zou me dat ook geen 900 € kosten maar 104 € voor het capaciteitstarief en 4,3 € voor de kWh netafname (maar n = 1). In Nederland kost je dat overigens geen 900 € maar meer dan 1000 €. En dan moet je zelfs geen kwartier gaan laden. :)
Ben ik in België, meer specifiek Vlaanderen want capaciteitstarief is een gewestelijke materie en geen federale, nog altijd goedkoper gesteld.

Voor de rest ben ik het grotendeels met je eens.
Of je zou een dynamisch contract moeten hebben buiten België en op korte tijd zoveel mogelijk kWh willen binnenhalen aan de laagst mogelijke prijs (of er nog geld op toe krijgen ook).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
[...]

NL, €1300 per jaar voor 3 x 35A. Je moet wat als je wilt vergroenen.
Hoge vermogen inderdaad voor het werk, laat thuis en weer vroeg op pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
kuppy schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:25:
[...]
NL, €1300 per jaar voor 3 x 35A. Je moet wat als je wilt vergroenen.
Hoge vermogen inderdaad voor het werk, laat thuis en weer vroeg op pad.
Je werk is dus de aanleiding. Wat heeft dat dan met "vergroenen" te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:25:
[...]

Welke energieleverancier rekent er in België 41 euro per kWh aan? :+
Ik woon ook in België en betaal een 19,5 cent per geladen kWh van het net.
En wanneer ik af en toe eens 22 kWh op 22 kW van het net zou willen laden zou me dat ook geen 900 € kosten maar 104 € voor het capaciteitstarief en 4,3 € voor de kWh netafname (maar n = 1).
Als je een kwartier x aantal kW verbruikt dan betaal je ongeveer 40 euro capaciteitstarief per kW voor die maand (en ja er is een rollend gemiddelde maar ik vermoed dat je iedere maand je auto dan wel eens gaat opladen aan 22 kWh). het gaat hier dus niet over de stroomkost maar de meerkost van het capaciteitstarief (maar dat wist je maar al te goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je iedere maand je auto eens aan 22 kW (en niet aan 22 kWh) gaat opladen hangt het er gewoon vanaf hoeveel kWh (en geen kW) je per jaar vanuit het net gaat opladen om te bepalen hoeveel euro je extra bovenop het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW zal moeten betalen. Afhankelijk van het aantal geladen kWh uit het net kan dat dan evengoed nul euro extra zijn. Ook aan sporadisch tegen 22 kW laden zal dat dan niet noodzakelijk een meerkost zijn want daar werd de max. netvergoeding juist voor ingevoerd. (maar n = 1 en dus een individueel gegeven).

Wanneer je echter in Nederland een vermogen wil installeren om thuis tegen 22 kW te kunnen laden zal je dat altijd, ook al gebruik je die 22 kW laadvermogen nooit en ga je nul kWh laden, gevoelig meer dan 900 € mogen betalen want het is een vast recht op geïnstalleerd max. vermogen en geen afrekening op daadwerkelijk afgenomen vermogen.

Maar waarschijnlijk wist je dat niet en nu hopelijk wel.
Wist je het wel sloeg je eerdere tussenkomst nergens op.
De persoon op wie je reageerde woont immers wel degelijk in Nederland en betaalt meer dan 900 € per jaar voor zijn netaansluiting om aan 22 kW te kunnen laden (bijna 45% meer dan in Vlaanderen).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:23:
Afhankelijk van het aantal geladen kWh uit het net kan dat dan evengoed nul euro extra zijn.
Straks ga je nog beweren dat die 22 kWh uit je PV installatie komt 8)7 Ik denk dat we mogen aannemen dat bij de overgrote meerderheid dergelijke vermogens nog steeds uit het net komen.
Ook aan sporadisch tegen 22 kW laden zal dat dan niet noodzakelijk een meerkost zijn want daar werd de max. netvergoeding juist voor ingevoerd. (maar n = 1 en dus een individueel gegeven).
Eén keer een kwartier met een vermogen van 22 kWh laden en je hangt eraan... geen idee wat jij sporadisch noemt dan.

Maar zoals steeds heb je alle wijsheid in pacht met je uiteenzettingen waar niemand iets aan heeft |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:10:
[...]

Het advies van Eneco (3 x 28 A) kan ik niet goed volgen (Ik denk dat de monteur daarom heeft gekozen voor 3 x 20 A)
Het advies van @ChargeFix daarentegen vind ik een heel stuk logischer. Je laadpaal is afgezekerd op 20 A. Dan is 3 x 16 A een veilige(re) instelling. Leidt tot een vermogen van 11 kW. Zie schermprintjes in deze post. In jou geval kun je dan 35A invullen bij max smart meter current.

P.s. Ik zou zeker nog een kabeltje van je laadpaal naar je router trekken. Zie ook deze post.
Wellicht door de dikte/diameter van de voedingskabel?

Bij vermogen van 22kW hanteren/adviseren ze een kabeldikte van 6mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWBQuFsTEnJg0HmjsmBdxU1fTNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5YXyqrtuA63QygkNCrZ7BpZ.png?f=fotoalbum_large

https://www.powerreel.nl/...s3Tz-AgpY0ScfxOGc96EQmlf7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
r2504 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:35:
[...]

Straks ga je nog beweren dat die 22 kWh uit je PV installatie komt 8)7 Ik denk dat we mogen aannemen dat bij de overgrote meerderheid dergelijke vermogens nog steeds uit het net komen.
Nope die vermogens komen dan idd grotendeels uit het net.
Wat niet wil zeggen dat je daar dan altijd de volle mep capaciteitstarief voor aangerekend wordt.

Je geeft alleen maar weer aan de materie niet echt te doorgronden en vooral te reageren op basis van emoties (zoals door hun gebrekkige kennis van deze materie de meeste Vlamingen - niet gehinderd door enige kennis ter zake - nogal emotioneel reageren op het capaciteitstarief ) en niet op grondige kennis van de materie an sich.

Net zoals je België/Nederland reactie een emotionele niet ter zake doende reactie was en ook nog eens cijfermatig totaal naast de kwestie.
Eén keer een kwartier met een vermogen van 22 kWh laden en je hangt eraan... geen idee wat jij sporadisch noemt dan.
Nope doe je niet. Hangt volledig af wat je netafname in kWh is tussen twee meteropnames.
Hangt gewoon af hoeveel kWh je per jaar van het net haalt (wat iets totaal anders is dan je totale verbruik) en of je verbruikersprofiel boven of onder de max. netfactuur valt.
Zit je kWh verbruik eronder kan je zoveel kW trekken als het max. vermogen van je woningaansluiting toelaat (zelfs niet sporadisch maar zelfs meerdere keren per maand en dat iedere maand opnieuw) zonder een cent meer te betalen voor iedere kW vermogen boven de forfaitaire 2,5 kW.
Als extraatje betaal je ook geen nettoeslag op je kWh afname wat je zo'n 5 cent per kWh minder kost aan netafname. Dubbele winst dus.
Ik kan hier morgen tegen 32A volledig van het net gaan laden en dat aaneensluitend meer dan een klokkwartier en dat iedere maand opnieuw en per jaar toch geen cent meer betalen dan 104 €/2,5 kW.

En dat is in Nederland niet mogelijk want het vast recht wordt geheven om de max. waarde van de aansluiting. Of je die nu gebruikt of niet maakt niets uit voor de afrekening. En die aansluiting voor 22 kW laadvermogen kost in Nederland per jaar ook nog eens bijna 45% meer dan in Vlaanderen wanneer je daar alle dagen effectief 22 kW zou gaan trekken uit het net.
Je tussenkomst sloeg in cijfers dus nergens op en was alleen een uiting van een persoonlijk ongenoegen waaruit wederom blijkt dat je gewoon niet weet hoe de totale netvergoeding (de som van kW en kWh) vanaf 1/1/23 in Vlaanderen in detail berekend wordt.
En wanneer men het je duidelijk wil maken ben je ook nog eens trots dat je het niet wil weten want "niemand" heeft er iets aan. Dat jij weigert bij te leren en niet in staat blijkt te leren uit je fouten betekent nog niet dat dit opgaat voor iedereen.
Maar zoals steeds heb je alle wijsheid in pacht met je uiteenzettingen waar niemand iets aan heeft
Heeft weinig te maken met de wijsheid in pacht hebben maar gewoon de moeite doen om de reglementering ter zake grondig door te nemen en het vermogen om begrijpend te kunnen lezen en vatten. Doe je dat niet en baseer je je op emoties en het doorgeven van "van horen zeggen" sla je de bal volkomen mis.
Je zou ze beter eens goed lezen of je in de materie inlezen. Dan had je geen emotioneel geïnspireerde reacties nodig die alleen maar aangeven dat je totaal niet weet waar je het over hebt en bestaat de kans dat je zelf ook wat meer inzicht verwerft.
Wanneer je dat inzicht niet wil verwerven en/of er zelf niets aan hebt reageer dan niet (telkens opnieuw) en blijf steken in de eigen onwetendheid maar schrijf niet keer op keer dezelfde verkeerde info waardoor je anderen op het verkeerde been zet.

Jij bent trouwens ongevraagd begonnen met de vergelijking met België te maken en dan was de vergelijking nog eens totaal verkeerd ook want in deze juist in het voordeel van Vlaanderen (want met België heeft het om te beginnen al totaal niets te maken).
Dat je onwetend wil blijven is je eigen keuze.
Maar dat geeft je niet het recht om te bepalen of anderen willen bijleren of niet noch je in deze op te werpen als de verkozen spreekbuis voor iedereen.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:25
austin_77 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:06:
Nou, hier firmware Alden single s pro (zonder display) van 6.2 geupdate via MyEve app naar 6.6x, zit nu al 7 minuten naar een foutcode 206 te staren…. Wat zeggen jullie, even geduld hebben? Stroom eraf halen?
Je had hier gewoon de simkaart er niet goed inzitten of deze maakte slecht contact, niets bijzonders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenw00t
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 17:03
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:32:
Hangt volledig af wat je netafname in kWh is tussen twee meteropnames.
Hangt gewoon af hoeveel kWh je per jaar van het net haalt (wat iets totaal anders is dan je totale verbruik) en of je verbruikersprofiel boven of onder de max. netfactuur valt.
Volgens mij ben jij hier toch de berekeningsmethode voor een analoge meter aan het uitleggen. Bij een digitale meter werkt het toch anders dan wat jij hier beschrijft.

Als je zo zeker bent van je gelijk kan je misschien eens een bron vermelden die dit helder uitlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
ChargeFix schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:24:
[...]

Wellicht door de dikte/diameter van de voedingskabel?

Bij vermogen van 22kW hanteren/adviseren ze een kabeldikte van 6mm2.

[Afbeelding]

https://www.powerreel.nl/...s3Tz-AgpY0ScfxOGc96EQmlf7
Ja de kabeldikte is zeker een factor om rekening mee te houden.
Maar toch begrijp ik nog niet helemaal waarom Eneco het aan de ene kant heeft over (3 x) 28A en de installateur vervolgens aan de andere kant een automaat van 20A in de meterkast zet.

Ik begrijp nog nét dat de installateur bij een zekering van 20A vervolgens ook 20A in de laadpaal durft in te stellen, al vind ik nog steeds dat je dan de grenzen opzoekt. Maar goed: Het ergste wat er kan gebeuren is dat die automaat er af en toe uitklapt; je totale stroomvoorziening loopt hier geen gevaar.

Volgens mij heeft @kuppy een aantal opties:
- Niks doen: Laadpaal staat nu op 13,8 kW en dat is met je huidige automaat het (in mijn optiek) absolute maximum. Je hebt een verhoogd risico dat de automaat er af en toe uitklapt, maar als zich dat voordoet kun je altijd (edit: contact opnemen met Eneco en/of installatateur en/of) door naar de volgende optie:
- Laadpaal wat veiliger (11 kW, 16A) instellen: Zelf zou ik dat al meteen doen.
- Als je echt naar hogere laadsnelheden wil kun je overwegen om een andere automaat te laten plaatsen: 25A of zelfs 32A (gegeven de aansluiting van 3 x 35 A). Dan kun je wederom het absolute maximum van 25A of 32A opzoeken in de laadpaal en dan kom je (bij 32A) idd uit op 22 kW. Maar dan ga je wél de grenzen opzoeken van je thuisinstallatie. Dit zou ik zelf niet gauw doen en gezien de stelling van @kuppy dat je meer ICT-er bent dan electricien, zou ik dit niet aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kenw00t schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:10:
[...]
Als je zo zeker bent van je gelijk kan je misschien eens een bron vermelden die dit helder uitlegt.
Het werkt bij de digitale meter precies zoals ik dit beschrijf.
Dat maar weinigen de werkelijke toepassing van het maximum tarief mbt de DM kennen is iets totaal anders. Op de analoge meter is niet eens een maximum tarief van toepassing dus je kan hiermee niet eens verwarren.

Mijn bron zijn de tabellen en de reglementering (Elektriciteit - Tarieflijst periodieke distributienettarieven digitale meter 2024 - Afname => zie kolom maximumtarief digitale meter en kolom capaciteitstarief gemiddelde maandpiek digitale meter) zoals opgesteld en jaarlijks gepubliceerd door de VREG.
Vrij te raadplegen en te downloaden op hun site. Ik ga dat hier weer niet tot in detail uitleggen en voorrekenen per subnetgebied want niet ter zake en voorheen al met alle links met hand en tand uitgelegd. Indien interesse kan je het daar tot in detail opzoeken.

Per subnetgebied is er een relatief klein verschil omdat het maxtarief gelijk is voor elk subnetgebied maar het aangerekende bedrag voor het capaciteitstarief verschilt van subnetgebied tot subnetgebied. De grens voor kWh afname moet je dus individueel berekenen en ligt ergens rond de 500 kWh netafname (in mijn subnetgebied voor jaar 2024 bv. op 530 kWh. De bedragen worden immers telkens voor een volledig kalenderjaar vastgelegd (en zijn in 2024 lager dan in 2023, het eerste jaar van toepassing 2023 van de nieuwe netberekening).

Wordt trouwens bevestigd door de jaarnota van mijn energieleverancier (die de jaarlijkse verrekening doet voor de netbeheerder).
Eerst krijg je tijdens de tussenrekening de technische facturatiepiek aangerekend plus de netvergoeding voor iedere afgenomen kWh van het net (want het nettarief bevat twee componenten en niet alleen het capaciteitstarief op vermogen). Valt je afgenomen kWh dan boven het totaal van het maxtarief. netfactuur wordt zowel de aangerekende toeslag voor de netvergoeding als het aangerekende capaciteitstarief (op basis van het werkelijk afgenomen vermogen in kW en werkelijk afgenomen volume in kWh) hier terug van afgetrokken.
Indien dit totaal vervolgens minder is dan het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW x de prijs in euro in je subnetgebied wordt uiteindelijk dit bedrag je aangerekend gezien geen enkele eindgebruiker aangesloten aan het net minder dan het forfaitaire bedrag mag betalen.
Resultaat is dat je als eindgebruiker in totaal dan uitsluitend het forfaitaire deel van het capaciteitstarief zal betalen (2,5 kW x iets in de orde van 40-56€/kW) en in tegenstelling tot een afrekening met de analoge meter nul euro voor het kWh nettarief berekend op afgenomen volume (iets in de orde van 4,6 tot 5 cent per kWh voor de digitale meter en 7 tot 8 cent voor de analoge meter).
Ik heb al jaren geen analoge meter meer.

Met de analoge meter heeft dit trouwens niets te maken want dan is er gewoon GEEN max. factfactvan toepassing en wordt het capaciteitstarief forfaitair aangerekend (afhankelijk van het subnetgebied in de orde van 100 tot 140 € per jaar) en wanneer je op jaarbasis meer zou afnemen van het net dan je door eigen productie hebt gesaldeerd betaal je ook de nettoeslag op iedere afgenomen kWh van het net die je met eigen productie niet kon salderen (7 tot 8 cent per afgenomen kWh van het net).
Het deel nettarief op afgenomen kWh is bij een analoge meter ook hoger dan voor prosumenten met een digitale meter.
Als extraatje krijg je voor afrekening met een analoge meter door de netbeheerder ook nog eens een prosumententarief aangerekend berekend op het max. kVA van de PV omvormer (wat er niet is indien afrekening met digitale meter) en in sommige gevallen ook nog eens een onbalanstarief aangerekend door de energieleverancier door de energieleverancier (wel op analoge meter, niet op digitale meter).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:20
IvoB2 schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:50:
[...]

Het werkt bij de digitale meter precies zoals ik dit beschrijf.
Dat maar weinigen de werkelijke toepassing van het maximum tarief mbt de DM kennen is iets totaal anders. Op de analoge meter is niet eens een maximum tarief van toepassing dus je kan hiermee niet eens verwarren.

Mijn bron zijn de tabellen en de reglementering (Elektriciteit - Tarieflijst periodieke distributienettarieven digitale meter 2024 - Afname => zie kolom maximumtarief digitale meter en kolom capaciteitstarief gemiddelde maandpiek digitale meter) zoals opgesteld en jaarlijks gepubliceerd door de VREG.
Vrij te raadplegen en te downloaden op hun site. Ik ga dat hier weer niet tot in detail uitleggen en voorrekenen per subnetgebied want niet ter zake en voorheen al met alle links met hand en tand uitgelegd. Indien interesse kan je het daar tot in detail opzoeken.

Per subnetgebied is er een relatief klein verschil omdat het maxtarief gelijk is voor elk subnetgebied maar het aangerekende bedrag voor het capaciteitstarief verschilt van subnetgebied tot subnetgebied. De grens voor kWh afname moet je dus individueel berekenen en ligt ergens rond de 500 kWh netafname (in mijn subnetgebied voor jaar 2024 bv. op 530 kWh. De bedragen worden immers telkens voor een volledig kalenderjaar vastgelegd (en zijn in 2024 lager dan in 2023, het eerste jaar van toepassing 2023 van de nieuwe netberekening).

Wordt trouwens bevestigd door de jaarnota van mijn energieleverancier (die de jaarlijkse verrekening doet voor de netbeheerder).
Eerst krijg je tijdens de tussenrekening de technische facturatiepiek aangerekend plus de netvergoeding voor iedere afgenomen kWh van het net (want het nettarief bevat twee componenten en niet alleen het capaciteitstarief op vermogen). Valt je afgenomen kWh dan boven het totaal van het maxtarief. netfactuur wordt zowel de aangerekende toeslag voor de netvergoeding als het aangerekende capaciteitstarief (op basis van het werkelijk afgenomen vermogen in kW en werkelijk afgenomen volume in kWh) hier terug van afgetrokken.
Indien dit totaal vervolgens minder is dan het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW x de prijs in euro in je subnetgebied wordt uiteindelijk dit bedrag je aangerekend gezien geen enkele eindgebruiker aangesloten aan het net minder dan het forfaitaire bedrag mag betalen.
Resultaat is dat je als eindgebruiker in totaal dan uitsluitend het forfaitaire deel van het capaciteitstarief zal betalen (2,5 kW x iets in de orde van 40-56€/kW) en in tegenstelling tot een afrekening met de analoge meter nul euro voor het kWh nettarief berekend op afgenomen volume (iets in de orde van 4,6 tot 5 cent per kWh voor de digitale meter en 7 tot 8 cent voor de analoge meter).
Ik heb al jaren geen analoge meter meer.

Met de analoge meter heeft dit trouwens niets te maken want dan is er gewoon GEEN max. factfactvan toepassing en wordt het capaciteitstarief forfaitair aangerekend (afhankelijk van het subnetgebied in de orde van 100 tot 140 € per jaar) en wanneer je op jaarbasis meer zou afnemen van het net dan je door eigen productie hebt gesaldeerd betaal je ook de nettoeslag op iedere afgenomen kWh van het net die je met eigen productie niet kon salderen (7 tot 8 cent per afgenomen kWh van het net).
Het deel nettarief op afgenomen kWh is bij een analoge meter ook hoger dan voor prosumenten met een digitale meter.
Als extraatje krijg je voor afrekening met een analoge meter door de netbeheerder ook nog eens een prosumententarief aangerekend berekend op het max. kVA van de PV omvormer (wat er niet is indien afrekening met digitale meter) en in sommige gevallen ook nog eens een onbalanstarief aangerekend door de energieleverancier door de energieleverancier (wel op analoge meter, niet op digitale meter).
Ik denk dat de meeste in dit forum dit niet weten want het is helemaal onrealistisch dat je bij thuis laden zo'n laag verbruik hebt. Voor de meesten is het sluipverbruik van het huis wellicht al meer dan die maximale netafname om in aanmerking te komen voor het maximumtarief.
Voorts denk ik dat het minder moeite is voor jou om even een link naar de VREG erbij te nemen, dan hele lap tekst hierboven te typen. Voor de anderen hier: https://www.vreg.be/nl/ve...ief-hoe-wordt-dat-bepaald en https://www.vreg.be/nl/nettarieven
In het kort: capaciteitstarief wijkt af bij zeer laag verbruik of zeer hoog vermogen. Het eerste is praktisch onmogelijk te halen met elektrische auto, en bij het tweede betaal je al sowieso veel voor dat je aan dat vermogen geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De meesten op dit forum zijn Nederlanders.
Ze moeten dat dan ook helemaal niet weten.

De hele discussie begon met iemand die er een België/Nederland tegenstelling van wou maken zonder enig besef hoe de tarieven in België en Nederland werken.
Meer was het niet.
Hopelijk hebben zowel Vlaamse als Nederlandse forumgebruikers er iets van opgestoken hoe het bij hen aangerekend wordt en wat de verschillen zijn tussen de twee (deel)staten.

Het gras is niet altijd groener aan de andere kant. :)
Het kan maar net zo zijn dat het gras er eens groener is omdat er al eens (nog) meer shit gebruikt wordt bij de buur. :+

Je begrijpt blijkbaar ook nog altijd niet het verschil tussen netafname en eigen verbruik.
Deze twee hebben nauwelijks iets met elkaar te maken.
Een hoge netafname is alleen noodzakelijk wanneer je een laag tot geen eigen productie/opslag hebt.
Ik heb een eigen productie eenheid en een eigen opslagfaciliteit en op jaarbasis verbruikt mijn woning veel minder dan wat ik op jaarbasis produceer. Die overproductie kan dan richting de opslag in de HV accu van de BEV. Ik heb dus niet de nood op de EV op te laden via het thuisnet. Dat maakt daarom mijn verbruik niet lager want je kan uiteraard ook verbruiken van je eigen productie. Dat dit verbruik dan niet uit het net komt is een totaal andere zaak.

Verbruik is niet gelijk aan netafname. Verbruik is de rekensom van de eigen productie minus de netteruglevering vermeerderd met de netafname.
Wanneer die netafname op jaarbasis dan bv. nog 300 kWh is dat NIET je verbruik. Wanneer je eigen jaarproductie bv. 5000 kWh is en de netteruglevering 1000 kWh dan is je jaarverbruik gelijk aan 5000 - 1000 + 300 = 4300 kWh. Je verbruik van eigen productie en je teruglevering blijft BUITEN de berekening voor de netfactuur want deze is alleen van toepassing op de AFNAME uit het NET.
Alhoewel je in dit voorbeeld een verbruik hebt van 4300 kWh heb je maar een netafname van 300 kWh en blijf je, in dit voorbeeld, ruim onder de marge van de maximumfactuur voor netafname waardoor je onder de max. netkost van het forfaitaire capaciteitstarief valt. Voor de 300 kWh netafname betaal je per kWh ook nog eens 4 tot 5 cent per kWh minder.

Alles hangt af hoe je eigen productie, opslag en verbruik op elkaar is afgestemd. Wanneer je niet weet hoe het precies werkt is het uiteraard ook niet eenvoudig om je doelen te optimaliseren.

Afgelopen WE had ik bv. een lokale productie van 48,3 kWh bij een totaal verbruik van 48,7 kWh waarbij er slechts een netafname was van (afgerond) 0 kWh en de EV geladen werd met 38,84 kWh (waarvan nul kWh uit het net).
Het is maar hoe je het zelf (kan) regelen.

Ik heb trouwens geen ongecontroleerd sluipverbruik in de woning. Alle verbruikers die niet nodig zijn voor een periode worden dan van het thuisnet gehaald waarbij hun verbruik nul is.
De verbruikers die niet uitgeschakeld worden (diepvries, koelkasten, monitoring, pompen, modem/router/AP,...) verbruiken gemiddeld in totaliteit en afhankelijk wat er werkt tussen de 30 en 90W. Gemiddeld is dat op jaarbasis een 620 kWh verbruik. Maar ook die 620 kWh wordt zelf geproduceerd en moet dus niet van het net komen.
Dat is hier de dagdagelijkse realiteit. Dat deze niet overeenkomt met de realiteit op een ander (omdat men daar bv. niet weet hoe het werkt of het verschil niet kent tussen verbruik en netafname) is iets totaal anders.

Zolang je het verschil tussen huishoudelijk verbruik en huishoudelijke netafname niet kan vatten is de uitleg daar rond uiteraard water naar de zee dragen en blijf je totaal verkeerde conclusies trekken.

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
mdizzy schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:37:
[...]
Voorts denk ik dat het minder moeite is voor jou om even een link naar de VREG erbij te nemen, dan hele lap tekst hierboven te typen. Voor de anderen hier: https://www.vreg.be/nl/ve...ief-hoe-wordt-dat-bepaald en https://www.vreg.be/nl/nettarieven
In het kort: capaciteitstarief wijkt af bij zeer laag verbruik of zeer hoog vermogen. Het eerste is praktisch onmogelijk te halen met elektrische auto, en bij het tweede betaal je al sowieso veel voor dat je aan dat vermogen geraakt.
IvoB2 schrijft graag hele epistels (niet alleen hier maar ook op Userbase) om z'n kunnen te demonstreren en louter hypothetische voorbeelden aan te halen waar de gemiddelde gebruiker helemaal niet aan toekomt. Op het einde van de rit zal je dus gewoon betalen maar daar gaat hij vermoedelijk nog wel op antwoorden met een post van drie bladzijden (zonder ook maar enig concreet voorbeeld of effectieve link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:37
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:32:
Nope doe je niet. Hangt volledig af wat je netafname in kWh is tussen twee meteropnames.
Zit je kWh verbruik eronder kan je zoveel kW trekken als het max. vermogen van je woningaansluiting toelaat (zelfs niet sporadisch maar zelfs meerdere keren per maand en dat iedere maand opnieuw) zonder een cent meer te betalen voor iedere kW vermogen boven de forfaitaire 2,5 kW.
Als extraatje betaal je ook geen nettoeslag op je kWh afname wat je zo'n 5 cent per kWh minder kost aan netafname. Dubbele winst dus.
Ik kan hier morgen tegen 32A volledig van het net gaan laden en dat aaneensluitend meer dan een klokkwartier en dat iedere maand opnieuw en per jaar toch geen cent meer betalen dan 104 €/2,5 kW.
Ik moet nu eerlijk bekennen dat ik van bovenstaande eigenlijk ook (nog) niet op de hoogte was/ben @IvoB2 .

Die 530kWh die je eerder aangaf, kan je die eens even voorrekenen of de denkflow voor mij daar toch eens in uitschrijven?

Nu, ik blijf het wel écht ferm vinden dat je onder de 530kWh kan blijven met een EV thuis.

Eerder had je een grotere post en gaf je aan ook geen gas te hebben. Begrijp ik dan goed dat je op warmtepomp stookt of hoe krijg jij het thuis dan warm? En je laadt daar bovenop ook nog eens (altijd?) thuis de EV op?

Ik merk met een gezin met 2 jonge kinderen een permanent standbyverbruik op van rond de 400W.
Ja ik draai thuis 2 kleine servertjes (die wel héél zuinig zijn maar goed, ze verbruiken), 2 vloerverwarmingspompen, diepvries, een 5 tal access points, switch, domotica op KNX, dus dat verklaart wel een deel.

Ik merk ook dat warmte maken en met een elektrische "enorm veel energie" kost, daarmee wil ik zeggen: dit is een substantieel gedeelte in het verbruik van onze woning. Dan laat ik dus nog even in het midden van waar die energie komt (be that PV of het net).

De elektrische wagen is wel een ideaal ding om mijn eigenverbruikratio (dus wat ik opwek zoveel mogelijk gebruiken) omhoog te krikken maar ik kom niet toe met 530kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Hi iedereen, ik heb iets geks met mijn laadpaal. Ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal die niet oplaadt in zomerse weersomstandigheden (zon/warmte). De installateur gaf in eerste instantie aan dat de auto te oud was geworden en te veel stroom vroeg, dus ik heb de laadpaal met een andere nieuwe auto geprobeerd en ook dat werkte niet. Vervolgens gaven ze aan dat er veel veranderingen zijn in het energie verbruik binnenshuis.

Opvallend is dat de laadpaal vaak wel werkt in de winter of 's avonds, maar juist niet wanneer het zonnig is en de zon fel schijnt. Dit is voor mij vreemd omdat je zou verwachten dat overdag, wanneer er juist minder energie in huis wordt verbruikt, de laadpaal beter zou moeten werken. In de avond, wanneer het energieverbruik binnenshuis hoger is, doet de laadpaal het vaak wel.

Soms moet ik de laadpaal (na een zonnige dag) een soort van "activeren" door de oplader die op het stopcontact aangesloten moet worden te gebruiken en daarna die van de laadpaal.

De installateur die destijds de laadpaal heeft geplaatst, gaf aan dat load balancing een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat het bedrijf inmiddels niet meer bestaat. Nu wil ik dit zelf of door een andere partij laten toevoegen, maar ik vraag me af of dit wel de juiste oplossing is.

Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen, en is load balancing inderdaad een oplossing?
Ik denk zelf eigenlijk dat het probleem mogelijk te maken heeft met een onjuiste aansluiting icm de zonnepanelen (maar ook geen idee waarom ik dat denk haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Die 530kWh die je eerder aangaf, kan je die eens even voorrekenen of de denkflow voor mij daar toch eens in uitschrijven?
Zoals ik zei heb ik dat al meerder keren op dit forum en andere fora gedaan.
Ik ga dat niet opnieuw doen want ligt buiten het onderwerp van dit forum. Is meer iets voor energiemanagement en dan nog specifiek voor Vlaanderen en Vlaamse prosumenten.
Eerder had je een grotere post en gaf je aan ook geen gas te hebben.
Correct.
Begrijp ik dan goed dat je op warmtepomp stookt of hoe krijg jij het thuis dan warm?
Primair door te isoleren, isoleren en isoleren.
Secundair door gebruik te maken van de onuitputtelijke kernfusie (rechtstreekse zonne-instraling door zuidgericht driedubbel glas).
Om de cirkel te sluiten en afhankelijk van de omstandigheden een combinatie van A2A en A2W WP.
En je laadt daar bovenop ook nog eens (altijd?) thuis de EV op?
Maar neen.
De EV wordt hier alleen opgeladen op overproductie van PV.
Deze overproductie kan ik op deze wijze (en ook hier is n = 1) aan de hoogste prijs vermarkten.
Wanneer de EV niet door ons wordt gebruikt (we delen deze met drie andere gezinnen) wordt deze uiteraad niet aan onze woning opgeladen. Wanneer er tussen november en begin maart niet voldoende overproductie is wordt deze thuis ook niet opgeladen maar elders.
Een BEV is voor mij primair geen noodzaak maar gewoon een energiefacilitator, een deel van mijn energiemanagement.
Het primair uitgangspunt van mijn energieverbruik is ook niet het net - dat is voorlopig slechts een hulpbron en vooral een economisch winstgebied in het geheel - maar mijn eigen productie en opslag. De eigen productie is tig keer hoger dan de afname van het net. Je kan netafname hier dus absoluut niet gelijk stellen aan het verbruik. Het totale verbruik is dan ook tig keer hoger dan de totale netafname.

Ik weet niet hoe het komt maar door jarenlang met PV energie te salderen over het net (zowel in Vlaanderen als Nederland) krijg ik stilaan de indruk dat velen het verschil niet meer kunnen maken tussen het eigen verbruik en de eigenlijke netafname.
Ik merk met een gezin met 2 jonge kinderen een permanent standbyverbruik op van rond de 400W.
Ja ik draai thuis 2 kleine servertjes (die wel héél zuinig zijn maar goed, ze verbruiken), 2 vloerverwarmingspompen, diepvries, een 5 tal access points, switch, domotica op KNX, dus dat verklaart wel een deel.
Zoals al meermaals gezegd is iedere situatie anders.
Ik heb om te beginnen al niet permanent twee jonge kinderen in huis en eigen servers heb ik al helemaal geen behoefte aan. Het IT thuiswerk gebeurt hier via de laptop, tablets, GSM op IOS en Android en twee breedbeeld monitoren. Gegevens zitten hoofdzakelijk in de cloudopslag. En dat doorgaans alleen tussen zonsopgang en zonsondergang zodat eigen productie en eigen opslag dat het grootste deel van de tijd probleemloos kunnen trekken. Maar dat is, voor mij, geen sluipverbruik.
Ik heb ook maar één centraal geplaatst AP en dat verbruikt nauwelijks iets. De modem/router verbruikt een 360 Wh per etmaal en het AP 3W en de gekoppelde extender een 1,5 W continu. Dat is een 470 Wh per etmaal. De ingebouwde keukenkoelkast met koelvak verbruikt gemiddeld een 480 Wh per etmaal in de zomer en in de winter een 420 Wh. De koel/vriescombinatie in de koele niet verwarmde technische ruimte verbruikt per etmaal een 450 Wh in de zomer en 350 Wh in de winter. Dat zijn allemaal de grote verbruikers niet.
De elektrische wagen is wel een ideaal ding om mijn eigenverbruikratio (dus wat ik opwek zoveel mogelijk gebruiken) omhoog te krikken maar ik kom niet toe met 530kWh.
Ik ook niet en dat is dan ook niet nodig.
Zoals al herhaaldelijk geschreven gaat die max. van 500 - 530 kWh over de netafname en NIET over het totale verbruik. Wanneer je geen eigen productie noch eigen opslag hebt is je netafname uiteraard wel gelijk aan je netafname. Maar dat is niet mijn uitgangspunt.Dat uitgangspunt laat ik over aan wie niet geloof/of de mogelijkheid niet heeft in eigen energieprodcutie en eigen energieopslag.
Om tot een lage netafname te komen moet je uiteraard eerst ZELF iets ondernemen en niet zitten wachten tot een ander dat voor je komt oplossen.
Uit andere uitgangspunten volgen andere oplossingen met telkens andere gevolgen.
Nu, ik blijf het wel écht ferm vinden dat je onder de 530kWh kan blijven met een EV thuis.
Daar is weinig kunst aan want ik blijf helemaal niet onder 530 kWh verbruik.
Ik blijf wel onder de 300 kWh netafname maar dat is totaal iets anders.
Hoe hoger je verbruik en hoe lager je de netafname wil houden hoe hoger de eigen energieproductie moet zijn. Eigen opslag helpt daar uiteraard ook bij.
Recent heb ik de eigen opslag voor huishoudelijk verbruik opgetrokken van 15 kWh naar een 90 kWh (maar daar heb je, rekening houdende met de verliezen, wel veel meer productie voor nodig).
Omdat de eigen productie nog niet geoptimaliseerd is heb ik wel nog steeds netafname.
Maar dat zou volgens de huidige planning tegen midden 2031 verholpen moeten zijn (door de productie dan te verdrievoudigen en het percentage verliezen te minimaliseren).
Technisch allemaal redelijk eenvoudig uit te voeren. De enige rem is de huidige economische reglementering die nog te gunstig is om nu al 100% zelfvoorzienend te zijn.
Verbonden blijven aan het openbaar net is, in mijn situatie, nog altijd veel voordeliger dan je loskoppelen.
Louter een economische kwestie dus en geen technische.

[ Voor 119% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Nelsa schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
Hi iedereen, ik heb iets geks met mijn laadpaal. Ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal die niet oplaadt in zomerse weersomstandigheden (zon/warmte). De installateur gaf in eerste instantie aan dat de auto te oud was geworden en te veel stroom vroeg, dus ik heb de laadpaal met een andere nieuwe auto geprobeerd en ook dat werkte niet. Vervolgens gaven ze aan dat er veel veranderingen zijn in het energie verbruik binnenshuis.

Opvallend is dat de laadpaal vaak wel werkt in de winter of 's avonds, maar juist niet wanneer het zonnig is en de zon fel schijnt. Dit is voor mij vreemd omdat je zou verwachten dat overdag, wanneer er juist minder energie in huis wordt verbruikt, de laadpaal beter zou moeten werken. In de avond, wanneer het energieverbruik binnenshuis hoger is, doet de laadpaal het vaak wel.

Soms moet ik de laadpaal (na een zonnige dag) een soort van "activeren" door de oplader die op het stopcontact aangesloten moet worden te gebruiken en daarna die van de laadpaal.

De installateur die destijds de laadpaal heeft geplaatst, gaf aan dat load balancing een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat het bedrijf inmiddels niet meer bestaat. Nu wil ik dit zelf of door een andere partij laten toevoegen, maar ik vraag me af of dit wel de juiste oplossing is.

Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen, en is load balancing inderdaad een oplossing?
Ik denk zelf eigenlijk dat het probleem mogelijk te maken heeft met een onjuiste aansluiting icm de zonnepanelen (maar ook geen idee waarom ik dat denk haha).
Het is voor ons gokken wat er aan de hand is want je geeft eigenlijk niets aan informatie, wat geeft het scherm aan als je niet kan laden?
Kan je de log posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-08 12:26
Daveth schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:53:
[...]

Het is voor ons gokken wat er aan de hand is want je geeft eigenlijk niets aan informatie, wat geeft het scherm aan als je niet kan laden?
Kan je de log posten.
Sorry! Ik had eigenlijk gehoopt dat de combinatie tussen zonnige/warme weersomstandigheden en niet kunnen opladen al iets/voldoende zou kunnen zeggen. Mijn laadpaal heeft helaas geen scherm waar ik iets op kan aflezen en kan ook nergens op inloggen/computer op aansluiten om iets af te lezen. Dan is het misschien handiger om een andere partij langs te laten komen om het probleem te onderzoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Nelsa schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:58:
[...]

Sorry! Ik had eigenlijk gehoopt dat de combinatie tussen zonnige/warme weersomstandigheden en niet kunnen opladen al iets/voldoende zou kunnen zeggen. Mijn laadpaal heeft helaas geen scherm waar ik iets op kan aflezen en kan ook nergens op inloggen/computer op aansluiten om iets af te lezen. Dan is het misschien handiger om een andere partij langs te laten komen om het probleem te onderzoeken..
Dat denk ik ook dat het dan de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Daveth schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:41:
[...]

Je had hier gewoon de simkaart er niet goed inzitten of deze maakte slecht contact, niets bijzonders.
Ik heb geen simkaart in deze paal. Via cat6 kabel aangesloten. Netwerk van KPN glasvezel is gewoon stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
austin_77 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb geen simkaart in deze paal. Via cat6 kabel aangesloten. Netwerk van KPN glasvezel is gewoon stabiel.
Het stukje log wat je liet zien in de screenshot stonden vooral simkaart gegevens in, en ik zag dat de simkaart niet herkend werd.
Maar dan vraag ik me wel af wat je dan met dit stukje log wilde zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Daveth schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:08:
[...]

Het stukje log wat je liet zien in de screenshot stonden vooral simkaart gegevens in, en ik zag dat de simkaart niet herkend werd.
Maar dan vraag ik me wel af wat je dan met dit stukje log wilde zeggen?
Oh excuus, het was mijn te snelle gedachte dat ik met de logs even kon laten zien dat de boel niet echt lekker herstartte/initialiseerde, my bad 😬

@IvoB2
Inmiddels in en uitgelogd, maar nog steeds verschil tussen Eve Connect (nieuwe firmware 6.6x zichtbaar bij status) en MyEve (verouderde firmware)…geen idee hoe dit weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Spijtig maar verder reikt mijn kennis/ervaring met de Alfen Laadpaal op dat vlak ook niet.
Ik heb wel overal de laatst beschikbare firmware geïnstalleerd op de paal (7.0.2) en de beta upgrade in de EveConnect app (V1.4.1 - build 5362).
Juist omdat het vorige week plots mis ging tussen firmware 6.6 en de vorige versie van de EveConnect.
Wat het hier precies heeft opgelost kan ik niet reproduceren gezien ik bijna gelijktijdig de firmaware van de paal van 6.6 naar 7.0.2 gedaan hebt gevolgd door onmiddellijk een beta upgrade van de EveApp.

[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
austin_77 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:12:

Inmiddels in en uitgelogd, maar nog steeds verschil tussen Eve Connect (nieuwe firmware 6.6x zichtbaar bij status) en MyEve (verouderde firmware)…geen idee hoe dit weg te krijgen.
Interessante situatie.
Wat geeft MyEve precies aan? Geeft ie aan dat 6.6.2-4312 verouderd is (dat zou technisch correct zijn, want Alfen stelt nu 7.0.2-4322 voor), of geeft ie aan dat je nog 6.2 hebt draaien en dat je zou moeten upgraden naar 6.6.2-4312?

In geval dat myEve daadwerkelijk aangeeft dat je nog 6.2 hebt draaien (terwijl EveConnect zegt dat je al op 6.6.2 zit) zie ik nog een paar opties:
- Je zou de MyEve app even compleet kunnen verwijderen en terugzetten?
- Je zou kunnen controleren met de ACE Installer of Domoticz of HomeAssistant welke FW nu écht geïnstalleerd is (elk van die drie geven dat aan)
- Je zou ook nog kunnen proberen om de firmware update nogmaals te installeren (en vervolgens voldoende tijd te geven om de installatie helemaal te laten afronden?).

Edit: Je zou ook nog even kunnen kijken naar de versie van MyEve. Er is recent een fix uitgebracht in relatie tot de firmware update

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oorzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 02-09-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Nelsa schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:

Mooie puzzel. Maar zoals @Daveth ook al schreef: Er ontbreken nu te veel stukjes om je goed te kunnen helpen. Dat gezegd hebbend: Ik houd wel van puzzelen en ik (en volgens mij zijn er nog wel een paar meer) denk graag met je mee.

Mijn eerste vraag zou zijn hoe de installateur weet dat je geen load balancing hebt geïnstalleerd. Als ie dát weet zou ie ook in de andere instellingen moeten kunnen kijken en eventueel aanpassen?
Een tweede vraag die ik hem zou stellen is waarop hij zich zich baseert als ie stelt dat load balancing jouw probleem zou kunnen oplossen. Het is niet dat ik hem niet geloof: Ik ben met name benieuwd naar zijn argumentatie.

Er kan wat mij betreft namelijk wel degelijk een kern van waarheid in zijn stelling zitten. Mijn eerste aanname (maar hier begint het meteen: to ass-u-me makes an ass out of u and me) zou zijn dat er op dit op dit moment een te lage laadstroom is ingesteld op je laadpaal, waardoor de auto simpelweg (net) niet gaat laden. Waarschijnlijk is dat ooit zo ingesteld om de hoofdaansluiting in je huis te ontzien. Dan wordt het verhaal van je installateur weer enigszins plausibel: Vroeger deed ie het nog nét, maar nu alleen nog maar als het koud is of als ie een duwtje krijg. Ik geef toe: Nog geen sluitend verhaal, maar beter dan niks.

In dat geval zou load balancing daadwerkelijk een oplossing kunnen zijn. Load balancing staat je wel toe om een hoger amperage in te stellen op je laadpaal waardoor je auto (hopelijk) daadwerkelijk wél gaat laden. Tegelijkertijd zorgt load balancing ervoor dat je aansluiting niet wordt overbelast, zelfs niet als er tegelijkertijd meerdere stroomafnemers in je huishouden bezig zijn. M.a.w. load balancing staat je toe om de stroomparameters in je laadpaal te veranderen (verhogen) zonder risico voor je aansluiting.

Maar nogmaals: bovenstaand is slechts een wilde gok. Om dit zeker te weten zul je echt meer moeten vertellen over je stroomaansluiting, je laadpaal en je auto.

Als je geen behoefte hebt om je zelf verder te verdiepen, zou ik onmiddellijk het advies van @Daveth volgen en een derde partij inschakelen. Misschien kan je oorspronkelijke installateur je verwijzen naar zo'n derde partij.

Als je het leuk vindt om je wel zelf verder in het onderwerp verdiepen zou ik starten met het lezen van deze post. Die helpt je op weg in de wondere wereld van de Alfen laadpaal. Ook in deze review van de alfen laadpaal kun je heel veel nuttige info vinden.

Je kunt jezelf ook nog de volgende vragen stellen.
- Sinds wanneer heb je last van dit gedrag van de laadpaal
- Wat is er veranderd t.o.v. toen ie het nog wél gewoon goed deed
- Wie heeft de laadpaal geïnstalleerd
- Op basis waarvan trekt de installateur die conclusies rondom het veranderende stroomverbruik
- Heb je een backoffice abonnement en zo ja bij wie (Als je een backoffice abonnement hebt zou je in eerste instantie bij die provider terecht kunnen voor het antwoord op je vraag) ?
- Welke stroomaansluiting heb je thuis
- Hoe is je laadpaal aangesloten in de meterkast: op 1 of op 3 fasen?
- Welke automaat gebruik je in de meterkast (geeft inzicht in maximale stroomafname v.d. laadpaal)
- Welke auto heb je (en op hoeveel fasen kan die laden?) - Belangrijk voor minimale stroomafname
- Met welke snelheid laad je auto als ie wél laadt (bijvoorbeeld 's avonds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:12:
Is geen denkflow maar een voor de hand liggende formule.
Gezien off topic heb ik ze per PM verstuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuppy
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
[...]

Ja de kabeldikte is zeker een factor om rekening mee te houden.
Maar toch begrijp ik nog niet helemaal waarom Eneco het aan de ene kant heeft over (3 x) 28A en de installateur vervolgens aan de andere kant een automaat van 20A in de meterkast zet.

Ik begrijp nog nét dat de installateur bij een zekering van 20A vervolgens ook 20A in de laadpaal durft in te stellen, al vind ik nog steeds dat je dan de grenzen opzoekt. Maar goed: Het ergste wat er kan gebeuren is dat die automaat er af en toe uitklapt; je totale stroomvoorziening loopt hier geen gevaar.

Volgens mij heeft @kuppy een aantal opties:
- Niks doen: Laadpaal staat nu op 13,8 kW en dat is met je huidige automaat het (in mijn optiek) absolute maximum. Je hebt een verhoogd risico dat de automaat er af en toe uitklapt, maar als zich dat voordoet kun je altijd (edit: contact opnemen met Eneco en/of installatateur en/of) door naar de volgende optie:
- Laadpaal wat veiliger (11 kW, 16A) instellen: Zelf zou ik dat al meteen doen.
- Als je echt naar hogere laadsnelheden wil kun je overwegen om een andere automaat te laten plaatsen: 25A of zelfs 32A (gegeven de aansluiting van 3 x 35 A). Dan kun je wederom het absolute maximum van 25A of 32A opzoeken in de laadpaal en dan kom je (bij 32A) idd uit op 22 kW. Maar dan ga je wél de grenzen opzoeken van je thuisinstallatie. Dit zou ik zelf niet gauw doen en gezien de stelling van @kuppy dat je meer ICT-er bent dan electricien, zou ik dit niet aanbevelen.
Thanks, een hele behulpzame reactie waar zelfs ik wat mee kan :)
Ik heb om te beginnen eneco een bericht gestuurd dat de paal niet conform specs is opgeleverd. Mijn gevoel dat er iets niet klopte was dus correct. Tijdelijk naar 11kW is zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Ik heb mijn Alfen ICU Eve Mini dit weekend toch eindelijk maar eens geupgrade van v4 naar de laatste v7 firmware, op zich prima gegaan. EINDELIJK werkt load balancing ook, maar de software update heeft ervoor gezorgd dat de LED indicator het niet meer doet. Normaliter wordt er ook een rode LED getoond bij het opstarten bvb, zelfs die is er niet. Maar dus ook tijdens het laden geen groen/donkerblauw/lichtblauw meer. Laden werkt verder prima en krijg ook een pieptoon als ik de tag erlangs swipe. Heb de paal al gereset naar factory default maar dat mocht niet baten. Weet iemand of dit een bekend probleem is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIeM2Us7may3iGPIS6rTOTZ2YpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8L3pegIP4ZLxnYT9ckGZmxnu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:23:
Wanneer je iedere maand je auto eens aan 22 kW (en niet aan 22 kWh) gaat opladen hangt het er gewoon vanaf hoeveel kWh (en geen kW) je per jaar vanuit het net gaat opladen om te bepalen hoeveel euro je extra bovenop het forfaitaire capaciteitstarief van 2,5 kW zal moeten betalen. Afhankelijk van het aantal geladen kWh uit het net kan dat dan evengoed nul euro extra zijn. Ook aan sporadisch tegen 22 kW laden zal dat dan niet noodzakelijk een meerkost zijn want daar werd de max. netvergoeding juist voor ingevoerd. (maar n = 1 en dus een individueel gegeven).
Ok, dit is nieuw voor mij, ik vind dit eerlijk gezegd nergens beschreven op websites met uitleg over capaciteits tarief, heb je hier een link van waar dit staat?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NoFate schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:02:
[...]

Ok, dit is nieuw voor mij, ik vind dit eerlijk gezegd nergens beschreven op websites met uitleg over capaciteits tarief, heb je hier een link van waar dit staat?

Bedankt
Is België. Niet in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ja, dat weet ik , ik ben van België :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NoFate schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:02:
[...]
Bedankt
Alleen voor wie in Vlaanderen elektriciteit van het net afneemt. Niet voor de rest van België noch voor Nederland. Daar zijn andere regelingen van toepassing.
Voor Vlaanderen wordt dit geregeld door de VREG . Alle info kan je daar vinden.
Eveneens de tarieven voor de nettoeslagen op kW en kWh, incl. en excl. BTW en per jaar.
Voor wie ze niet kan vinden hier een screenshot met de bedragen voor ieder subnetgebied voor lopend jaar 2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jopOvoXaz01v3Us5qi1nPCRUKGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzBKAKmqVS7K8rZr8OdC5zyE.jpg?f=fotoalbum_large
En voor iedere Vlaming (daarbuiten geldt het niet!) me een PM stuurt, hier de formule om je individuele omslagpunt te bepalen voor netafname (voor wie niet meer dan het forfaitaire capaciteitstarief en geen netbelasting op kWh wil betalen):
1000/[Max. tarief per MWh/(Captar * 2,5)] = max. X kWh netafname.

1000 => 1 MWh = 1000 kWh.
Max. tarief per MWh = 203,548 € (in ieder subnetgebied idem en dit voor 2024).
Captar: verschillend voor ieder subnetgebied.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 02-09-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
dit is idd een verduidelijking:

https://www.geotherma.be/capaciteitstarief/

[ Voor 80% gewijzigd door NoFate op 02-09-2024 19:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:47
Kunnen we weer ontopic komen? Dit topic gaat over Alfen laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 11:31
Solar charging Homewizard.
Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro geïnstalleerd en via Utp verbonden met het netwerk. Tevens is mijn homewizard P1 wifi verbonden met het netwerk. Daarnaast beschikt mijn huis over 22 zonnepanelen een tijdens piektijden leveren ze 8KW.
Mijn Alfen laadpaal is met 3 fase 11kw aangesloten. Mijn Hybrde BMW x2 word met 1 fase geladen. Alles werkt prima behalve de instelling Solar charging via Homewizard. Via Eve connect kan ik het laden instellen en laad die met 1,4kw of 3,6kw maar onafhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen er is geen volgens mij geen geen verbinding tussen homewizard en de laadpaal. Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:28:
Solar charging Homewizard.
Ik heb mijn Alfen Eve Single Pro geïnstalleerd en via Utp verbonden met het netwerk. Tevens is mijn homewizard P1 wifi verbonden met het netwerk. Daarnaast beschikt mijn huis over 22 zonnepanelen een tijdens piektijden leveren ze 8KW.
Mijn Alfen laadpaal is met 3 fase 11kw aangesloten. Mijn Hybrde BMW x2 word met 1 fase geladen. Alles werkt prima behalve de instelling Solar charging via Homewizard. Via Eve connect kan ik het laden instellen en laad die met 1,4kw of 3,6kw maar onafhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen er is geen volgens mij geen geen verbinding tussen homewizard en de laadpaal. Doe ik iets verkeerd?
Een Alfen doet toch niks met Homewizard? Je zult een splitter moeten gebruiken en de Alfen gewoon met kabel op de P1 splitter aansluiten. Je hebt ook een LB licentie op de Alfen laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Van deze video over het capaciteitstarief heb ik veel geleerd dus ik wou deze ook met jullie delen nu hier zo veel over gepraat word. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

YouTube: Het capaciteitstarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Inspired schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]

Een Alfen doet toch niks met Homewizard? Je zult een splitter moeten gebruiken en de Alfen gewoon met kabel op de P1 splitter aansluiten. Je hebt ook een LB licentie op de Alfen laadpaal?
Ik heb zowel een Active als Static balancing licentie.
Mijn utp kabel is 40 meter lang dus via P1 zal lastig worden ivm de lengte
Er zijn instellingen om de homewizard te koppelen aan je laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]

jawel, met de nieuwere versies, kan je ook connecteren met de homewizard, dus geen P1 meer nodig op de Alfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
NoFate schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:04:
[...]

jawel, met de nieuwere versies, kan je ook connecteren met de homewizard, dus geen P1 meer nodig op de Alfen
Alleen werkt het niet bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:05:
[...]

Alleen werkt het niet bij mij.
Hoe heb je dit ingesteld in de laadpaal, staat die gekoppeld met de homewizard meter?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:21:
[...]

Hoe heb je dit ingesteld in de laadpaal, staat die gekoppeld met de homewizard meter?
Volgens mij wel:
DSMR4.x/SMR5.0(p1)
Homewizard
ip-adres 192.168.1.159
poort 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:10:
[...]

Volgens mij wel:
DSMR4.x/SMR5.0(p1)
Homewizard
ip-adres 192.168.1.159
poort 23
Die homewizard apparaten kan je wel niet met fixed IP adressen instellen, dus kan goed zijn dat het IP al anders is... Zorg dus voor een MAC reservatie op je router , zodat hij steeds dezelfde IP krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
NoFate schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:41:
[...]

Die homewizard apparaten kan je wel niet met fixed IP adressen instellen, dus kan goed zijn dat het IP al anders is... Zorg dus voor een MAC reservatie op je router , zodat hij steeds dezelfde IP krijgt!
de ip adressen van mijn alfen laadpaal en homewizard zijn fixed adressen in de router, dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
In MyEve:

Opladen met zonne-energie:
Status: ingeschakeld
Laadmodus: groene Stroom
Aandeelgroene stroom 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Fred. schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:32:
Van deze video over het capaciteitstarief heb ik veel geleerd dus ik wou deze ook met jullie delen nu hier zo veel over gepraat word. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

YouTube: Het capaciteitstarief
Om even te quoten uit het filmpje...

- De patser met z'n Tesla die wil laden aan 22 kWh... zal de rekening betalen
- Snelladen kan maar dan betaal je de kosten
- EV's, het capaciteitstarief mikt op u
- 22 kWh x 40 euro of 880 euro per jaar

... en nu mag IvoB2 nog zoveel pagina lange postings plaatsen dat zal er niets aan veranderen. Wat hij je tracht te verkopen is dat je misschien minder zal betalen als vroeger (nav. het maximum tarief), echter daar gaat het niet over en dat is ook niet relevant (we gaan niet meer terug naar vroeger)... wel over veel kWh's zijn duurder dan weinig, dat is het enige punt (vandaar ook m'n punt dat je moet vermijden je wagen aan 22 kWh te laden).

[ Voor 4% gewijzigd door r2504 op 02-09-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Actieve load balancing:
protocolselectie: DSMR4.x/SMR5.0(p1)
ontvangen metingen: Laden EV toevoegen
maximale stroomsterkte voor de slimme meter: 16
veilige stroom active load blancing:16
Phase mapping:L1L2L3
Vinkje in opladen in 1 en 3 fasen toestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:10:
[...]

Volgens mij wel:
DSMR4.x/SMR5.0(p1)
Homewizard
ip-adres 192.168.1.159
poort 23
Ik lees hier dat poort 80 wordt gebruik. Is dat het misschien?
Zou ook wel logisch zijn, poort 23 is in principe voor telnet in gebruik.

IvoB2 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

r2504 schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:07:
[...]

Om even te quoten uit het filmpje...

- De patser met z'n Tesla die wil laden aan 22 kWh... zal de rekening betalen
- Snelladen kan maar dan betaal je de kosten
- EV's, het capaciteitstarief mikt op u
- 22 kWh x 40 euro of 880 euro per jaar

... en nu mag IvoB2 nog zoveel pagina lange postings plaatsen dat zal er niets aan veranderen. Wat hij je tracht te verkopen is dat je misschien minder zal betalen als vroeger (nav. het maximum tarief), echter daar gaat het niet over en dat is ook niet relevant (we gaan niet meer terug naar vroeger)... wel over veel kWh's zijn duurder dan weinig, dat is het enige punt (vandaar ook m'n punt dat je moet vermijden je wagen aan 22 kWh te laden).
kW. Niet kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heibel
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:15:
[...]

Ik lees hier dat poort 80 wordt gebruik. Is dat het misschien?
Zou ook wel logisch zijn, poort 23 is in principe voor telnet in gebruik.

IvoB2 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Poort gewijzigd naar 80
Getest: begon gelijk te laden met 3,6kw ipv wachten op zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:28:
[...]

Poort gewijzigd naar 80
Volgens mij kun je ergens in de MyEve of ace installer wel zien of de alfen laadpaal doorkrijgt wat het verbruik van het huis is via de P1 meter. Dan weet je zeker of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daj3t9r_1JcyAAF0gs5Hbc9p6Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPHCsGijtfkGDKhdGGV2IVUa.jpg?f=fotoalbum_large

goedemorgen ,

iemand een tip. auto is een Kia Niro EV. laadpaal is 3 fase aangesloten ( alle L staat spanning op) zie foto.
toch als ik de auto aansluit gaat er 1 fase lopen op 3,5Kw en niet 3.

wat doe ik verkeerd?

dank alvast
Lando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Laatst online: 15:29
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:56:
[Afbeelding]

goedemorgen ,

iemand een tip. auto is een Kia Niro EV. laadpaal is 3 fase aangesloten ( alle L staat spanning op) zie foto.
toch als ik de auto aansluit gaat er 1 fase lopen op 3,5Kw en niet 3.

wat doe ik verkeerd?

dank alvast
Lando
Zo te zien heb je de verkeerde auto auto aangesloten, de Link&Co ipv Kia. De meeste PHEV’s zijn monofase.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Is ook geen Alfen toch? Of ben ik nog niet wakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
Microstar schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:08:
[...]

Zo te zien heb je de verkeerde auto auto aangesloten, de Link&Co ipv Kia. De meeste PHEV’s zijn monofase.
terechte opmerking. dit was even een voorbeeld foto. de Lynk is idd 1 fase. maar toen ik de Kia aansloot gebeurde hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
Inspired schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:10:
Is ook geen Alfen toch? Of ben ik nog niet wakker?
Geen Alfen, een Besen laadpaal. Prive dus niet gekoppeld aan een kaart of administratiesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Labien schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:11:
[...]

terechte opmerking. dit was even een voorbeeld foto. de Lynk is idd 1 fase. maar toen ik de Kia aansloot gebeurde hetzelfde
Dan kun je beter naar het algemene Thuisladen topic. Niet toevallig de kabel van de Lynk gebruikt om de Kia te laden? Wellicht een 1 fase kabel. Kia werkt bij de andere 3 fase lader wel op 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
Inspired schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:25:
[...]

Dan kun je beter naar het algemene Thuisladen topic. Niet toevallig de kabel van de Lync gebruikt om de Kia te laden? Wellicht een 1 fase kabel. Kia werkt bij de andere 3 fase lader wel op 3 fasen?
Ga ik doen.. is een vaste kabel van de laadpaal, dus merk onafhankelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
fmb schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:56:
[...]

Volgens mij kun je ergens in de MyEve of ace installer wel zien of de alfen laadpaal doorkrijgt wat het verbruik van het huis is via de P1 meter. Dan weet je zeker of het werkt.
In myEve Montoren:
Vermogen/slimme meter:
actieve stroom L1 en L2 en L3 allemaal 0 waardes

Dus er is geen communicatie tussen de homewizard en de laadpaal.
Hebben jullie daar wel waardes staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:28:
[...]

Poort gewijzigd naar 80
Als ik het goed begrijp lopen er twee dingen:
1. Je P1 meter gegevens komen niet door vanuit je homewizard in je laadpaal?
2. Je laadpaal gaat laden ondanks het gegeven dat je hem hebt ingesteld op "solar charging" en 100% green (en er geen zon is).

Ik zou die symptomen van elkaar loskoppelen:
Stap 1 zou zijn om te controleren of de P1 gegevens van je homewizard aan komen bij je laadpaal.
Als dat het geval is zou je in onderstaand scherm (ACE Service Installer) je actuele stroomgegevens moeten kunnen terugvinden bij "smart meter".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rh8aTv0aK0Ggp_A1Fm3PQwOjlx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CDTqQImtX2LjS6i68pXA8Ze.jpg?f=fotoalbum_large

Als je daar alleen maar nullen ziet, heeft je laadpaal dus nog geen beschikking over P1 data en werkt loadbalancing sowieso nu niet. Ik zou dat dan ook als eerste troubleshooten.

Bij de configuratie van de P1 instellingen zou dit schermpje voorbij hebben moeten komen in de autodiscovery.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhubspoW1VTuDCk71MsmH3JTRUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COlKjxVMi3ZMYI0zkUI3gJOv.jpg?f=fotoalbum_large
Is dat het geval geweest?
Zo nee zitten je laadpaal en de homewizard hetzelfde netwerk?
Misschien kun je hem nog even terugzetten naar “meter”, rebooten en dan weer terugzetten naar homewizard om te kijken of ie hem dan wel ontdekt?

V.w.b. het gegeven dat ie nu zonder zon wél laadt, terwijl je wél solar charging hebt ingesteld en 100% green:
Dat is (voor mij dan toch) onverwacht. Als je geen P1 gegevens binnenkrijgt zou je laadpaal op safe current moeten springen die je hebt ingesteld bij je load balancing. En als ie geen P1 gegevens binnenkrijgt zou hij ook de conclusie moeten trekken dat er niets teruggeleverd wordt aan het net en dat er dus geen zonne-energie beschikbaar is om te laden. Als je echt zeker weet dat de app is ingesteld op solar charging én op 100% green en als de auto dan tóch gaat laden, dan is dat voor mij onverklaarbaar :? Edit: Misschien staat de “boost” functie aan?

P.S. zag net je post binnenkomen. Je bent dus al op de juiste plekken aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:06:
[...]

Als ik het goed begrijp lopen er twee dingen:
1. Je P1 meter gegevens komen niet door vanuit je homewizard in je laadpaal?
2. Je laadpaal gaat laden ondanks het gegeven dat je hem hebt ingesteld op "solar charging" en 100% green (en er geen zon is).

Ik zou die symptomen van elkaar loskoppelen:
Stap 1 zou zijn om te controleren of de P1 gegevens van je homewizard aan komen bij je laadpaal.
Als dat het geval is zou je in onderstaand scherm (ACE Service Installer) je actuele stroomgegevens moeten kunnen terugvinden bij "smart meter".
[Afbeelding]

Als je daar alleen maar nullen ziet, heeft je laadpaal dus nog geen beschikking over P1 data en werkt loadbalancing sowieso nu niet. Ik zou dat dan ook als eerste troubleshooten.

Bij de configuratie van de P1 instellingen zou dit schermpje voorbij hebben moeten komen in de autodiscovery.
[Afbeelding]
Is dat het geval geweest?
Zo nee zitten je laadpaal en de homewizard hetzelfde netwerk?
Misschien kun je hem nog even terugzetten naar “meter”, rebooten en dan weer terugzetten naar homewizard om te kijken of ie hem dan wel ontdekt?

V.w.b. het gegeven dat ie nu zonder zon wél laadt, terwijl je wél solar charging hebt ingesteld en 100% green:
Dat is (voor mij dan toch) onverwacht. Als je geen P1 gegevens binnenkrijgt zou je laadpaal op safe current moeten springen die je hebt ingesteld bij je load balancing. En als ie geen P1 gegevens binnenkrijgt zou hij ook de conclusie moeten trekken dat er niets teruggeleverd wordt aan het net en dat er dus geen zonne-energie beschikbaar is om te laden. Als je echt zeker weet dat de app is ingesteld op solar charging én op 100% green en als de auto dan tóch gaat laden, dan is dat voor mij onverklaarbaar :? Edit: Misschien staat de “boost” functie aan?

P.S. zag net je post binnenkomen. Je bent dus al op de juiste plekken aan het kijken.
Bedankt geweldig uitleg,
Ik had bij "smart meter" helemaal geen Current waardes staan.
Heb de homewizard opnieuw gekoppeld door eerst naar serial te gaan en krijg het autodiscovery schermpje te zien.
Nu staan de Current waardes bij "smart meter" alleenmaal op 0.
Auto aangesloten en hij ging ondanks dat er veels te weinig zonne energie is toch weer laden met 3,5 kw.
Op een of andere manier wil mijn Homewizard niet koppelen met de laadpaal, maar ben weer een stukje wijzer geworden. Ga verder zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt toch niet toevallig een thuisaccu?
Daar kan Alfen - afhankelijk van de wijze van aansluiten - ook niet goed mee om.

Heb je al een rechtstreekse verbinding gemaakt tussen de laadpaal en de P1 poort?

Het is wel degelijk de 80 poort maar het gaat niet altijd goed via HW. Het signaal (niet de sterkte deze is hier ook 100%) voor ophalen/zenden data is niet altijd constant genoeg.

Na een tijd ben ik ook terug gegaan van LB en SC via de P1 dongle naar rechtstreekse verbinding tussen de Alfen RJ11 en P1 op de DM. Dan werkt het wel feilloos.
Via HW veel te veel storingen en dat wil je niet tijdens laadsessies.
Alhoewel het bij sommige gebruikers blijkbaar wel altijd goed gaat.

[ Voor 159% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:58:
Je hebt toch niet toevallig een thuisaccu?
Daar kan Alfen - afhankelijk van de wijze van aansluiten - ook niet goed mee om.

Heb je al een rechtstreekse verbinding gemaakt tussen de laadpaal en de P1 poort?

Het is wel degelijk de 80 poort maar het gaat niet altijd goed via HW. Het signaal (niet de sterkte deze is hier ook 100%) voor ophalen/zenden data is niet altijd constant genoeg.

Na een tijd ben ik ook terug gegaan van LB en SC via de P1 dongle naar rechtstreekse verbinding tussen de Alfen RJ11 en P1 op de DM. Dan werkt het wel feilloos.
Via HW veel te veel storingen en dat wil je niet tijdens laadsessies.
Alhoewel het bij sommige gebruikers blijkbaar wel altijd goed gaat.
Ik heb nog geen thuisaccu.
De rechtstreekse verbinding tussen de Alfen RJ11 en P1 op de DM, is voor mij geen optie, de lengte van mijn utp kabel is ca 40 meter. Ben bang dat dat niet goed gaat.
Pagina: 1 ... 48 ... 93 Laatste