[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 49 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 18:46
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:06:
[...]

Als ik het goed begrijp lopen er twee dingen:
1. Je P1 meter gegevens komen niet door vanuit je homewizard in je laadpaal?
2. Je laadpaal gaat laden ondanks het gegeven dat je hem hebt ingesteld op "solar charging" en 100% green (en er geen zon is).

Ik zou die symptomen van elkaar loskoppelen:
Stap 1 zou zijn om te controleren of de P1 gegevens van je homewizard aan komen bij je laadpaal.
Als dat het geval is zou je in onderstaand scherm (ACE Service Installer) je actuele stroomgegevens moeten kunnen terugvinden bij "smart meter".
[Afbeelding]

Als je daar alleen maar nullen ziet, heeft je laadpaal dus nog geen beschikking over P1 data en werkt loadbalancing sowieso nu niet. Ik zou dat dan ook als eerste troubleshooten.

Bij de configuratie van de P1 instellingen zou dit schermpje voorbij hebben moeten komen in de autodiscovery.
[Afbeelding]
Is dat het geval geweest?
Zo nee zitten je laadpaal en de homewizard hetzelfde netwerk?
Misschien kun je hem nog even terugzetten naar “meter”, rebooten en dan weer terugzetten naar homewizard om te kijken of ie hem dan wel ontdekt?

V.w.b. het gegeven dat ie nu zonder zon wél laadt, terwijl je wél solar charging hebt ingesteld en 100% green:
Dat is (voor mij dan toch) onverwacht. Als je geen P1 gegevens binnenkrijgt zou je laadpaal op safe current moeten springen die je hebt ingesteld bij je load balancing. En als ie geen P1 gegevens binnenkrijgt zou hij ook de conclusie moeten trekken dat er niets teruggeleverd wordt aan het net en dat er dus geen zonne-energie beschikbaar is om te laden. Als je echt zeker weet dat de app is ingesteld op solar charging én op 100% green en als de auto dan tóch gaat laden, dan is dat voor mij onverklaarbaar :? Edit: Misschien staat de “boost” functie aan?

P.S. zag net je post binnenkomen. Je bent dus al op de juiste plekken aan het kijken.
Ook nog een belangrijke staat de API wel aan in je P1 HomeWizard dongel anders gaat deze ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 07:11
Daveth schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:20:
[...]

Ook nog een belangrijke staat de API wel aan in je P1 HomeWizard dongel anders gaat deze ook niet werken.
Bedankt, APi stond niet aan.
Aangepast geen effect er is geen communicatie tussen HW en Alfen.
Heb nu denk ik alles gedaan kwa instelling van de laadpaal, kan het aan de router/instellingen liggen?

[ Voor 25% gewijzigd door heibel op 03-09-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:39
heibel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:13:
[...]

Bedankt, APi stond niet aan.
Super. Daarmee is deel 1 opgelost, en ik vermoed dat deel 2 (solar charging conform verwachting) nu ook gaat werken.
Ik dacht aanvankelijk dat er geen relatie was met het P1 probleem, maar die relatie blijkt er wel degelijk te zijn. Het lijkt erop dat dit een "feature" is: Als er geen P1 data doorkomen lijkt de solar functie (deels?) te vervallen. Ik weet niet of ik dat helemaal logisch vind, maar het is consistent met het gedrag wat @heibel beschreef en is consistent met een test die ik zojuist heb uitgevoerd:

1. P1 Stekker eruit en bevestigen dat er geen P1 data binnekomen
Daarmee kom ik in dezelfde situatie als @heibel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEBhfMDodR6nDGbSVqXhsVLe_eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezoWNLAkj9j9sGVicmdY010C.jpg?f=fotoalbum_large

2. De auto gaat gewoon laden ondanks dat ie op 100% green, solar en geen boost staat en de zon niet schijnt)
Dat is consistent met het gedrag wat @heibel beschreef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66y6uDDpz_SLaAk8mIpTAtjajgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MtfiGA80qgLK365upfUkc7CT.jpg?f=user_large

3. Dubbele bevestiging in de live log: Veel amperes bij het laden, nullen bij de smart meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_E0SNoXRouuTKXexS9FrpJoXzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhfIXh88ulqW4D8HlOTlMMZW.jpg?f=fotoalbum_large

4. Stekker er weer in (zie onderaan in de log: P1 weer hersteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51Uvid4QtqXJfCbx05B77EtWr4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqsLfN7IuULyg7MoozzWCX3W.jpg?f=fotoalbum_large

5. Laadpaal gaat nu spontaan in de pauzestand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvhx3sWRhGuEG9EpQcWJkQ73Ba8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tDgkEGmwaGqiLVhsIk4KAuyC.jpg?f=user_large

6. En wederom de bevestiging in de live monitoring: Wel amperes in de smart meter, maar nu 0 ampere bij het laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB9nJMq2A_xhjb3W6kMjIpP34g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBTNtAcFcs8egaPSpe8IRCsU.jpg?f=fotoalbum_large

@DennisBlom : Kun jij zo uit je mouw schudden of dit daadwerkelijk zo bedoeld is, of dat je hier toch kunt spreken van een bug? Ik vind het zelf niet logisch dat ie onder deze condities "gewoon" gaat laden, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:55
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:50:
Het lijkt erop dat dit een "feature" is: Als er geen P1 data doorkomen lijkt de solar functie (deels?) te vervallen.
Als je geen P1 data binnen krijgt weet je ook niet dat je aan het injecteren bent of niet... dan kan solar natuurlijk niet werken.
6. En wederom de bevestiging in de live monitoring: Wel amperes in de smart meter, maar nu 0 ampere bij het laden
Je injecteerd niet (9 -1 - 2 = 6 afname)... dus dan ga je ook niet laden als je 100% Green hebt aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:08

Aldmar

Niks...

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:50:
[...]
-knip-

1. P1 Stekker eruit en bevestigen dat er geen P1 data binnekomen
Daarmee kom ik in dezelfde situatie als @heibel
[Afbeelding]

-knip-

@DennisBlom : Kun jij zo uit je mouw schudden of dit daadwerkelijk zo bedoeld is, of dat je hier toch kunt spreken van een bug? Ik vind het zelf niet logisch dat ie onder deze condities "gewoon" gaat laden, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Als er geen P1 verbinding is en dit wordt wel verwacht, schiet hij in de 'safe mode'. Een noodtoestand om overbelasting te voorkomen. Zie ook de middelste rode regel. Dan laat hij ook Solar Charging helemaal los. Want dat kan hij immers niet monitoren als er geen P1 info beschikbaar is.

Deze kan je ergens (weet uit mijn hoofd even niet waar) ingesteld worden en staat in dit geval op 10A. Dus zal de auto met max 10A x 230V x 3 fases = 6,9kWh geladen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Aldmar op 03-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Aldmar schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:07:
[...]
Deze kan je ergens (weet uit mijn hoofd even niet waar) ingesteld worden en staat in dit geval op 10A. Dus zal de auto met max 10A x 230V x 3 fases = 6,9kWh geladen worden.
MyEve/Geavanceerd/Slim laden/Actieve load-balancing/Veilige stroom actieve loadbalancing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRhtI_LTRi3yMbh1L1vOEp9VOxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xoUpTSMCBMpMDIRuoaB0DL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees8313
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-07 17:22
Beste mensen, in deze draad gelezen dat er een standaard Allego wachtwoord zou zijn voor een laadpaal van Alfen. Ik heb dit wachtwoord niet kunnen vinden. Heeft iemand dit beschikbaar, of een verwijzing hierna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
r2504 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
[...]

Als je geen P1 data binnen krijgt weet je ook niet dat je aan het injecteren bent of niet... dan kan solar natuurlijk niet werken.
[...]
Eens dat solar dan niet gaat kunnen werken. De vraag wordt dus wat het apparaat vervolgens zou moeten doen: Laden alsof ie gewoon op standje "normaal" (niet-solar) staat (da's wat ie nu doet), of de solar logica blijven volgen: "er wordt niet geïnjecteerd, dus ik kan nog niet starten met laden" (dat is de route die ik zelf zou hebben gekozen). Maar als dit conform design is, heb ik daar ook vrede mee hoor.
r2504 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:05:
[...]
Je injecteerd niet (9 -1 - 2 = 6 afname)... dus dan ga je ook niet laden als je 100% Green hebt aanstaan.
Eens. Dit schermprintje was bedoeld om de omgekeerde bewijslast aan te leveren: Op het moment dat de P1 data wél doorkomen, wacht ie wél netjes tot er voldoende geïnjecteerd wordt.
Aldmar schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:07:
[...]

Als er geen P1 verbinding is en dit wordt wel verwacht, schiet hij in de 'safe mode'. Een noodtoestand om overbelasting te voorkomen. Zie ook de middelste rode regel. Dan laat hij ook Solar Charging helemaal los. Want dat kan hij immers niet monitoren als er geen P1 info beschikbaar is.

Ja die conclusie hadden we inderdaad eerder al getrokken. En zolang je hem niet op solar charging hebt staan zou ik ook idd verwachten dat ie op 10A zou gaan laden. Maar als solar charging wél aanstaat, zou ik verwachten dat ie gewoon aangeeft dat ie wacht op injectering (die weliswaar in de praktijk nooit gaat komen, omdat de P1 verbinding er niet is en dus ook niet tegen de laadpaal kan vertellen wanneer er voldoende geïnjecteerd wordt om op solar te kunnen laden).

Voor mij zijn de symptomen zoals beschreven door @heibel hiermee (plus met de post van @Daveth) voldoende verklaard. Of het logisch is, da's een keuze die ik voor mijzelf heb gemaakt en die uiteraard ieder voor zich (en Alfen voor ons allen :) ) kan maken. Op naar de volgende puzzel.

Edit: Ik zie dat @heibel net zijn post heeft aangepast en daarin aangeeft dat er nog geen communicatie plaatsvindt tussen HWS en laadpaal. Puzzel dus toch nog niet helemáál opgelost: @heibel Zitten laadpaal en HW in hetzelfde netwerk (dus niet in aparte VLAN / gastnetwerk / IOT netwerk of zo?).

[ Voor 7% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 03-09-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Cees8313 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:33:
Beste mensen, in deze draad gelezen dat er een standaard Allego wachtwoord zou zijn voor een laadpaal van Alfen. Ik heb dit wachtwoord niet kunnen vinden. Heeft iemand dit beschikbaar, of een verwijzing hierna?
Kan ik kort in zijn, zoiets bestaat niet, heb je geen wachtwoord kom je niet in je lader.
Alfen kan zolang er een ticket loopt een SSA wachtwoord aanzetten (mits deze aanstaat in de lader) en dat is dat de enige manier dat je er nog in kan komen als je geen wachtwoord hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heibel
Groot nieuws,
Heb mijn Asus router vervangen voor mijn oude netgear r7000. Er zijn nu allerlei waardes op live monitoring current l1,l2,l3. Er is dus communicatie tussen mijn HW en Alfen.
Ik denk dat de Asus router instabiel was.
Nu eerst een rondje met de auto rijden om de batterij iets leeg te maken en te kunnen laden.

[ Voor 16% gewijzigd door heibel op 03-09-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
heibel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:54:
Groot nieuws,
Heb mijn Asus router vervangen voor mijn oude netgear r7000. Er zijn nu allerlei waardes op live monitoring current l1,l2,l3. Er is dus communicatie tussen mijn HW en Alfen.
Ik denk dat de Asus router instabiel was.
Het is ook heel vaak een netwerk probleem maar haast niemand wil dit aannemen.
Goed dat je ook even verder gezocht hebt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Hij doet het, Er is te weinig zon en de lader "wacht op vermogen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan 'm ook al instellen op comfort en zien of ie dan op comfort setpoint gaat laden.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:23:
Je kan 'm ook al instellen op comfort en zien of ie dan op comfort setpoint gaat laden.
Ja werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Jongens allemaal erg bedankt voor de hulp en het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

moviemaster schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Zou het wellicht ook aan de UTP socket kunnen liggen? Een nieuwe socket solderen is een stuk goedkoper dan een nieuw controller board.
Maar ben ook bang dat het aan het board ligt.
Wat kost zo'n geintje eigenlijk?
Een socket an sich gaat niet snel stuk, hooguit wat oxidatie op de contacten.
Wat sneller stuk gaat is de PTY, de electronica die het Ethernet signaal opwerkt naar 9V, of de Ethernet chip zelf. Maar die zit bij Alfen in de ASIC

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@heibel mooi dat het werkt!

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar met een UTP kabel van 40M zou het kunnen dat de router niet genoeg "peut" heeft c.q. gebruikt om een stabiele link te kunnen onderhouden.

Als je nog ergens een oude switch hebt liggen (zo'n onzuinig 10/100 ding dat geen "Eco" modus heeft) dan kun je nog proberen om die tussen de paal en je oude router te zetten. Werkt het dan ineens wel stabiel, dan is je oude router nog niet afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Riminii schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Noob vraagje: ik heb een Alfen Eve Single Pro kast hangen en hiervoor inmiddels ook een 8 aderige CAT 5e kabel (< 15 m1 lengte) liggen tussen mijn router en de Alfen kast. Bedoeling is de kast op afstand te kunnen benaderen/ managen via bv ACE Service Installer. Klopt het dat ik maar vier kabels moet aansluiten in de volgorde zoals bovenstaand wordt aangegeven, en niet alle acht kabels? Ik heb nu een poging gedaan met 8 maar dat levert geen verbinding op...
100MBit Ethernet gebruikt de paren oranjewit-oranje en groenwit-groen op de RJ45 stekker aansluitingen 1,2,3 en 6 (gezien met het lipje van de stekker naar beneden). Voor 100MBit heb je dus maar 4 aders nodig.
Gigabit Ethernet gebruikt alle 8 paren.

Heb je je Ethernet kabel correct aangesloten, en zit er een switch tussen ? Je laptop rechtstreeks op de poort van de Alfen aansluiten werkt alleen met een cross cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Daveth schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:54:
[...]

Kan ik kort in zijn, zoiets bestaat niet, heb je geen wachtwoord kom je niet in je lader.
Alfen kan zolang er een ticket loopt een SSA wachtwoord aanzetten (mits deze aanstaat in de lader) en dat is dat de enige manier dat je er nog in kan komen als je geen wachtwoord hebt.
Ja zonder wachtwoord kom je niet ver.
Naast de genoemde suggestie zijn er nog wat extra truukjes die @Cees8313 zou kunnen proberen:
  1. De meest voor de hand liggende methode is om het simpelweg na te vragen bij de huidige charge point operator (Allego?). Niet elke CPO is even flexibel, maar de meeste CPO's staan wel in de meewerkstand, zeker als je het argument gebruikt dat je het wachtwoord nodig hebt om de EveConnect App te gebruiken). Maar waarschijnlijk had @Cees8313 dit zelf ook al wel verzonnen, of heb je de laadpaal tweedehands overgenomen?
  2. Binnen in de kast zit een sticker met een ACE nummer. Er zijn enkele installatie-/onderhoudsbedrijven die dat ACE nummer tijdens de installatie instellen als wachtwoord. Dat zou je dus kunnen proberen (niet geprobeerd is altijd mis)
  3. Als je op oude firmware zit, kán het soms zijn dat je geen wachtwoord nodig hebt. Je kunt dan bij een firmware upgrade zelf een wachtwoord instellen. Dat is wat mij destijds is overkomen en wat ik in deze post (zie punt 9) heb beschreven. Soms zit het gewoon mee :) .
  4. Ik heb vandaag een installatie bijgewoond bij de buurman en daar heeft de installateur het briefje met het PRC en default wachtwoord gewoon ín de laadpaal (achter het controlboard) gestopt (buurman heeft op mijn advies nog maar gauw een fotootje gemaakt). Je zou dus in de laadpaal kunnen kijken of jouw installateur dat destijds ook heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelsa
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-06 12:44
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:42:
[...]

Mooie puzzel. Maar zoals @Daveth ook al schreef: Er ontbreken nu te veel stukjes om je goed te kunnen helpen. Dat gezegd hebbend: Ik houd wel van puzzelen en ik (en volgens mij zijn er nog wel een paar meer) denk graag met je mee.

Mijn eerste vraag zou zijn hoe de installateur weet dat je geen load balancing hebt geïnstalleerd. Als ie dát weet zou ie ook in de andere instellingen moeten kunnen kijken en eventueel aanpassen?
Een tweede vraag die ik hem zou stellen is waarop hij zich zich baseert als ie stelt dat load balancing jouw probleem zou kunnen oplossen. Het is niet dat ik hem niet geloof: Ik ben met name benieuwd naar zijn argumentatie.

Er kan wat mij betreft namelijk wel degelijk een kern van waarheid in zijn stelling zitten. Mijn eerste aanname (maar hier begint het meteen: to ass-u-me makes an ass out of u and me) zou zijn dat er op dit op dit moment een te lage laadstroom is ingesteld op je laadpaal, waardoor de auto simpelweg (net) niet gaat laden. Waarschijnlijk is dat ooit zo ingesteld om de hoofdaansluiting in je huis te ontzien. Dan wordt het verhaal van je installateur weer enigszins plausibel: Vroeger deed ie het nog nét, maar nu alleen nog maar als het koud is of als ie een duwtje krijg. Ik geef toe: Nog geen sluitend verhaal, maar beter dan niks.

In dat geval zou load balancing daadwerkelijk een oplossing kunnen zijn. Load balancing staat je wel toe om een hoger amperage in te stellen op je laadpaal waardoor je auto (hopelijk) daadwerkelijk wél gaat laden. Tegelijkertijd zorgt load balancing ervoor dat je aansluiting niet wordt overbelast, zelfs niet als er tegelijkertijd meerdere stroomafnemers in je huishouden bezig zijn. M.a.w. load balancing staat je toe om de stroomparameters in je laadpaal te veranderen (verhogen) zonder risico voor je aansluiting.

Maar nogmaals: bovenstaand is slechts een wilde gok. Om dit zeker te weten zul je echt meer moeten vertellen over je stroomaansluiting, je laadpaal en je auto.

Als je geen behoefte hebt om je zelf verder te verdiepen, zou ik onmiddellijk het advies van @Daveth volgen en een derde partij inschakelen. Misschien kan je oorspronkelijke installateur je verwijzen naar zo'n derde partij.

Als je het leuk vindt om je wel zelf verder in het onderwerp verdiepen zou ik starten met het lezen van deze post. Die helpt je op weg in de wondere wereld van de Alfen laadpaal. Ook in deze review van de alfen laadpaal kun je heel veel nuttige info vinden.

Je kunt jezelf ook nog de volgende vragen stellen.
- Sinds wanneer heb je last van dit gedrag van de laadpaal
- Wat is er veranderd t.o.v. toen ie het nog wél gewoon goed deed
- Wie heeft de laadpaal geïnstalleerd
- Op basis waarvan trekt de installateur die conclusies rondom het veranderende stroomverbruik
- Heb je een backoffice abonnement en zo ja bij wie (Als je een backoffice abonnement hebt zou je in eerste instantie bij die provider terecht kunnen voor het antwoord op je vraag) ?
- Welke stroomaansluiting heb je thuis
- Hoe is je laadpaal aangesloten in de meterkast: op 1 of op 3 fasen?
- Welke automaat gebruik je in de meterkast (geeft inzicht in maximale stroomafname v.d. laadpaal)
- Welke auto heb je (en op hoeveel fasen kan die laden?) - Belangrijk voor minimale stroomafname
- Met welke snelheid laad je auto als ie wél laadt (bijvoorbeeld 's avonds)
Nog heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn dat je zo mee hebt gedacht!

Jouw verhaal dat er op dit moment een te lage laadstroom is ingesteld klinkt voor mij in ieder geval aannemelijk. Volgens mij zou bij het plaatsen de laadpaal eigenlijk ‘te sterk’ geweest zijn en hebben ze dit systematisch teruggebracht om idd de hoofdaansluiting te ontzien.

Ik begrijp alleen nog niet zo goed wat de warmte/zon voor invloed heeft op de laadpaal, tenzij dit komt omdat de zonnepanelen veel energie vragen. Anders zou ik denken dat al het andere apparatuur uit staat de laadpaal gewoon zou moeten werken (zoals dit in de winter bijv. wel werkt). Ik kan de link tussen warmte/zon en de laadpaal niet leggen.

Ik ga me in ieder geval even inlezen in de berichten die je mij aanraad. Ik heb niet de illusie dat ik het zelf kan oplossen, maar vind het wel interessant en belangrijk om te weten hoe het in elkaar zit (sowieso wat alle aansluitingen in de meterkast zijn haha). En wie weet hoever ik zelf al kom, anders is het gelukkig (voor het gebruik van laadpaal) alweer bijna winter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-07 21:57
michielonline schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:57:
Ik heb mijn Alfen ICU Eve Mini dit weekend toch eindelijk maar eens geupgrade van v4 naar de laatste v7 firmware, op zich prima gegaan. EINDELIJK werkt load balancing ook, maar de software update heeft ervoor gezorgd dat de LED indicator het niet meer doet. Normaliter wordt er ook een rode LED getoond bij het opstarten bvb, zelfs die is er niet. Maar dus ook tijdens het laden geen groen/donkerblauw/lichtblauw meer. Laden werkt verder prima en krijg ook een pieptoon als ik de tag erlangs swipe. Heb de paal al gereset naar factory default maar dat mocht niet baten. Weet iemand of dit een bekend probleem is?
Opgelost, voor wie hetzelfde probleem heeft:

v7.0.2 LED stuk, Loadbalancing OK
v6.6.2 LED stuk, Loadbalancing OK
v6.0.0 LED OK, Loadbalancing stuk
v6.3.0 LED OK, Loadbalancing OK.

Dus voorlopig blijf ik maar op 6.3 zitten, even geen zin om verder te testen welke versie tussen 6.3.0 en 6.6.2 de LED stuk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeekee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste allen,

Ik zit met een probleem met mn alfen eve pro. Ik heb per ongeluk foutieve settings ingevoerd voor een fixed ip adres plus mask en het router ip-adres en krijg met geen mogelijkheid meer toegang tot de laadpaal. Ik zie met sharkwire wel dhcpnotificatios voorbij komen welk ip adres de paal claimt, met twee verschillende routers worden deze niet opgepakt door de dhcp server. Dus ik gok dat ik of bij de masking of bij het router ip adres in de paal een fout heb gemaakt. Pingen van de paal lukt op t geclaimde ip adres ondanks geen dhcp lease (begrijp ik ook niet helemaal). En met de ace installer app ziet ie de paal wel maar inloggen lukt niet met de fout elding dat ie geen connectien kan maken. Zie ook daar met wireshark dat er een handshake opgezet wordt maar daarna er geen datatransfer meer komt. Ik heb de paal ook direct aangesloten op een openwrr geflashte router waarbij er geen actieve firewall tussen zat of iets wat zou kunnen interfereren.

Kortom, geen idee wat er exact mis loopt maar werken doet t niet. Is er een mogelijkheid om de paal fysiek te resetten zodat alle instelling terug gaan naar fabriekinstellingen (dus zonde ace installer) of is er een ssh optie die ik mis (port 22 wordt actief door de paal geblokt).

Alvast super bedankt voor enige input!

Gr Jan-Wiebe
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 23:02

fmb

jeekee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:04:
Beste allen,

Ik zit met een probleem met mn alfen eve pro. Ik heb per ongeluk foutieve settings ingevoerd voor een fixed ip adres plus mask en het router ip-adres en krijg met geen mogelijkheid meer toegang tot de laadpaal. Ik zie met sharkwire wel dhcpnotificatios voorbij komen welk ip adres de paal claimt, met twee verschillende routers worden deze niet opgepakt door de dhcp server. Dus ik gok dat ik of bij de masking of bij het router ip adres in de paal een fout heb gemaakt. Pingen van de paal lukt op t geclaimde ip adres ondanks geen dhcp lease (begrijp ik ook niet helemaal). En met de ace installer app ziet ie de paal wel maar inloggen lukt niet met de fout elding dat ie geen connectien kan maken. Zie ook daar met wireshark dat er een handshake opgezet wordt maar daarna er geen datatransfer meer komt. Ik heb de paal ook direct aangesloten op een openwrr geflashte router waarbij er geen actieve firewall tussen zat of iets wat zou kunnen interfereren.

Kortom, geen idee wat er exact mis loopt maar werken doet t niet. Is er een mogelijkheid om de paal fysiek te resetten zodat alle instelling terug gaan naar fabriekinstellingen (dus zonde ace installer) of is er een ssh optie die ik mis (port 22 wordt actief door de paal geblokt).

Gr Jan-Wiebe
-
Heb je al geprobeerd je pc/laptop in hetzelfde netwerk te zetten met een vast ip? Dus zelfde subnet / in zelfde ip range?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-06 23:24
jeekee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:04:
Beste allen,

Gr Jan-Wiebe
-
Harde reset kan helpen.

Probeer eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwOiEtTnmtGISJ7KnWC3hv2v_9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPLP1qJXKbzelQmOLdDF8w5P.jpg?f=fotoalbum_large

Als de paal zichtbaar is in de ace installer, dan zou je de IP reeks moeten zien van de laadpaal. Als je je IP4 in die range zet, zou je moeten inloggen.

Maar eerst een harde reset, automaat Vd laadpaal uitzetten, na 15 sec weer inschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ChargeFix op 03-09-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:18
Nelsa schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
Hi iedereen, ik heb iets geks met mijn laadpaal. Ik heb een Alfen Eve Single S-line laadpaal die niet oplaadt in zomerse weersomstandigheden (zon/warmte). De installateur gaf in eerste instantie aan dat de auto te oud was geworden en te veel stroom vroeg, dus ik heb de laadpaal met een andere nieuwe auto geprobeerd en ook dat werkte niet. Vervolgens gaven ze aan dat er veel veranderingen zijn in het energie verbruik binnenshuis.

Opvallend is dat de laadpaal vaak wel werkt in de winter of 's avonds, maar juist niet wanneer het zonnig is en de zon fel schijnt. Dit is voor mij vreemd omdat je zou verwachten dat overdag, wanneer er juist minder energie in huis wordt verbruikt, de laadpaal beter zou moeten werken. In de avond, wanneer het energieverbruik binnenshuis hoger is, doet de laadpaal het vaak wel.

Soms moet ik de laadpaal (na een zonnige dag) een soort van "activeren" door de oplader die op het stopcontact aangesloten moet worden te gebruiken en daarna die van de laadpaal.

De installateur die destijds de laadpaal heeft geplaatst, gaf aan dat load balancing een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat het bedrijf inmiddels niet meer bestaat. Nu wil ik dit zelf of door een andere partij laten toevoegen, maar ik vraag me af of dit wel de juiste oplossing is.

Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen, en is load balancing inderdaad een oplossing?
Ik denk zelf eigenlijk dat het probleem mogelijk te maken heeft met een onjuiste aansluiting icm de zonnepanelen (maar ook geen idee waarom ik dat denk haha).
Is je Alfen op de een of andere manier aangesloten al op een vorm van load balancing aangesloten?

Als ik dit lees dan denk ik altijd aan een meet apparaat waarvan de richting verkeerd is: hij meet opwek van PV als verbruik.

Heb je een metertje of CT klemmen in je kast al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeekee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Thanks voor de reacties. Heb idd ook al direct laptop op de paal aangesloten met een breed subnet omdat ik vermoed dat ik het router ip adres van een ander subnet heb ingevuld. Dus mask 255.255.0.0 gebruikt maar ook dan geen verbinding via ace installer. De paal heeft overigens een jaar gewoon gewerkt met load balancing en daar is niks veranderd, dus dat zou het niet moeten zijn. De automaat afzetten ook al aantal keren geprobeerd maar nooit heel lang gewacht (zal dat straks nog eens proberen).

Maar er is niet een manier om alle settings te wipen met bijv een reset button of iets in de paal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
jeekee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 05:42:
Thanks voor de reacties. Heb idd ook al direct laptop op de paal aangesloten met een breed subnet omdat ik vermoed dat ik het router ip adres van een ander subnet heb ingevuld. Dus mask 255.255.0.0 gebruikt maar ook dan geen verbinding via ace installer. De paal heeft overigens een jaar gewoon gewerkt met load balancing en daar is niks veranderd, dus dat zou het niet moeten zijn. De automaat afzetten ook al aantal keren geprobeerd maar nooit heel lang gewacht (zal dat straks nog eens proberen).

Maar er is niet een manier om alle settings te wipen met bijv een reset button of iets in de paal zelf?
Nieuwe controlboard😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
UUDIBUUDI schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:51:
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar met een UTP kabel van 40M zou het kunnen dat de router niet genoeg "peut" heeft c.q. gebruikt om een stabiele link te kunnen onderhouden.
Ethernet gaat normaal tot 100M... met 40m heb je dus nog heel veel marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dit is wat ALFEN in zijn handleiding adviseerd als maximale lengte UTP.

5.2.2 UTP (Ethernet) verbinding
Welke kabel heeft u nodig?
Een CAT5 UTP kabel (max. 20 meter) is de minimale
vereiste om het laadstation met het internet te
kunnen verbinden. Deze kabel is geschikt voor
snelheden tot 100Mbps.

ENYAQ SPORTLINE 210kW ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Laat Alfen dan soms specifieke ethernet chips ontwikkelen die het slechter doen dan de markstandaard ?

Het lijkt me een nonsens quote die op weinig concreets is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

UUDIBUUDI schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:51:
@heibel mooi dat het werkt!

Als je nog ergens een oude switch hebt liggen (zo'n onzuinig 10/100 ding dat geen "Eco" modus heeft) dan kun je nog proberen om die tussen de paal en je oude router te zetten. Werkt het dan ineens wel stabiel, dan is je oude router nog niet afgeschreven.
Al vanaf CAT3, 10 Mbps over twisted pair, is de maximale lengte voor Ethernet 100 meter (300 ft, maar das mieredingese). Dus ook een router moet die 100 meter probleemloos kunnen halen, anders voldoet die niet aan de IEEE 802.3 standaard. En dan mag de leverancier deze even wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:08

Aldmar

Niks...

Ik heb iets aparts met mijn Enyaq.

Vorige week is hij voor onderhoud naar de dealer geweest (80 sportline 50k km 2022bj). Software update 3.7 is niet uitgevoerd maar wel normaal onderhoud (filters en remvloeistof etc) en het laadklep mechanisme is gemaakt.

Echter als ik nu wil laden op mijn oprit (Alfen Single Pro) stopt het laden op willekeurige momenten. Soms na 1minuut, soms na 20 minuten. Het lijkt erop dat de Enyaq en de Alfen op een gegeven momen op elkaar aan het wachten zijn. Alfen geeft de melding 'wacht op voertuig'. Enyaq geeft aan dat de kabel is aangesloten en 'klaar om te laden'. Als ik vervolgens in de app op 'start met laden' druk, gaat hij netjes laden. Echter na X minuten stopt het weer en wachten ze weer op elkaar met dezelfde meldingen. De paal geeft geen rare meldingen (ook niet in de log bestanden) en heeft het verder ook altijd gedaan. NIets aan verandert sinds het bezoek aan de dealer.

Laadpaal al hard gereset en nieuwste firmware. Enyaq verder geen instellingen gewijzigd.

De dealer uiteraard gebeld en geeft aan dat het hen niet bekend voorkomt. Mocht het aanhouden willen ze hem graag zien en gaan ze wellicht wel de 3.7 update uitvoeren.

Vreemde is dat ik gisteren op het werk geen problemen heb gehad met het laden (van 50% naar 80% geladen). Thuis dus wel, maar daar is dus behalve het dealer bezoek niets verandert. Ligt het nu aan de lader of de Enyaq? In beiden kan ik niks geks ontdekken.

Bij 10:47:25 zie je in eens de melding dat laden gestopt is. Waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUWZKjoZ_7hcGkmdqd9AZNeQS0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vVLdh6o8pFHCEmI5HNYgAJVt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Aldmar op 04-09-2024 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Er is dd 3/9/24 inmiddels een fix in de EveConnect app voor het niet aansluiten van de schema's.
Verschillende vermogensschema's binnen één dag kunnen nu aansluitend.
(De bug waarbij na instellen schema het vermogen ongewild naar max. boostvermogen gaat is onderkend en wordt aan gewerkt). (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJmOSX9uViXMiTKoc6nsUgK6yZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQBobUw5UltWFj5jfFOCKbDq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-07 21:56
Goedemiddag!
Bij mij is de laadpaal vaak niet te bereiken via de Eve Connect app en de ACE installer. Reboot van de laadpaal d.m.v. de groep uitzetten in de meterkast helpt wel. Daarna is hij weer een aantal dagen bereikbaar. Iemand een idee? Of is dit "normaal" gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nee, da's geen normaal gedrag. Misschien een aantal dingen om te bekijken;

- Kan je hem nog pingen dan ?
- Wat zegt de LED van de poort op je switch ?
- Staat je switch poort manueel op 100 Mbit of auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-07 21:56
r2504 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:09:
Nee, da's geen normaal gedrag. Misschien een aantal dingen om te bekijken;

- Kan je hem nog pingen dan ?
- Wat zegt de LED van de poort op je switch ?
- Staat je switch poort manueel op 100 Mbit of auto ?
Hij is te pingen. Ook zichtbaar in ACE service installer, maar krijg de melding "can be reached, but does not respond to a login request"
Hij zat eerst op een switch, nu rechtstreeks op de router. Denk dat hij op auto staat. Moet hij op 100 Mbit staan?

Edit: Bedenk me nu dat ik sinds kort de HA integratie met de paal heb draaien. Deze krijgt wel alle gegevens binnen. Kan het zijn dan de paal maar 1 verbinding tegelijkertijd aankan?

[ Voor 13% gewijzigd door TopOne01 op 04-09-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
r2504 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:54:
[...]

Ethernet gaat normaal tot 100M... met 40m heb je dus nog heel veel marge.
DaRealRenzel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:43:
[...]

Al vanaf CAT3, 10 Mbps over twisted pair, is de maximale lengte voor Ethernet 100 meter (300 ft, maar das mieredingese). Dus ook een router moet die 100 meter probleemloos kunnen halen, anders voldoet die niet aan de IEEE 802.3 standaard. En dan mag de leverancier deze even wisselen
Ik ben het met jullie beiden eens, maar in de praktijk heb ik meermaals gezien dat een switch of routertje om wat voor reden dan ook net niet goed in staat is om de link via een lange kabel in stand te houden zonder storing of flipperen. Misschien is de kabel niet helemaal goed, misschien is er een pennetje licht verbogen, misschien is de router echt brak, misschien is er iets niet optimaal aan de andere kant van de kabel, misschien een combinatie van. Geen idee, maar hoe dan ook: als je een switch ertussen zet en het werkt daarna wel, dan hoef je de router niet gelijk af te schrijven. Voorkomt dat je het ding onnodig terugstuurt of naar de stort brengt. That is all :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
TopOne01 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:53:
[...]

Hij is te pingen. Ook zichtbaar in ACE service installer, maar krijg de melding "can be reached, but does not respond to a login request"
Hij zat eerst op een switch, nu rechtstreeks op de router. Denk dat hij op auto staat. Moet hij op 100 Mbit staan?

Edit: Bedenk me nu dat ik sinds kort de HA integratie met de paal heb draaien. Deze krijgt wel alle gegevens binnen. Kan het zijn dan de paal maar 1 verbinding tegelijkertijd aankan?
Ja HA is de oorzaak. De laadpaal kan maar één verbinding tegelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 12:25
IvoB2 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:43:
Er is dd 3/9/24 inmiddels een fix in de EveConnect app voor het niet aansluiten van de schema's.
Verschillende vermogensschema's binnen één dag kunnen nu aansluitend.
(De bug waarbij na instellen schema het vermogen ongewild naar max. boostvermogen gaat is onderkend en wordt aan gewerkt). (y)

[Afbeelding]
Is dit de beta versie?
Van waar heb je de beta link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

Er is een manier en dat is via Alfen een partij aan laten sturen (CityTec) ik en een paar andere kunnen dan met een speciale kabel de lader volledig wissen en opnieuw instellen maar ik verwacht dat Alfen dit niet wil.
Kort om de kans is klein dat je dit nog werkend gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Dus mask 255.255.0.0 gebruikt maar ook dan geen verbinding via ace installer
Per ongeluk een ander IP-adres gegeven (of een non-matching gateway, geen idee of Alfen dit controleerd) ?

Stel je subnet gewoon in op 0.0.0.0 of 128.0.0.0 en laat de volledige range scannen.

Je paal is niet geconfigureerd met een BO via 4G... anders kunnen zij dit aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SmalleSmets schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:04:
[...]
Is dit de beta versie?
Van waar heb je de beta link?
Android Beta dd 3/9/24 via de Play Store.
(IOS volgt nog maar was de goedkeuring nog niet voorbij).
Je moet je wel aanmelden als betatester en dan moet je oppassen want er zitten dan nog bugs in (maar dat is inherent aan betatester zijn).
Indien geen betatester gewoon wat geduld en weet je wat er op komst is (hopelijk bugvrij).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Daveth schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:55:
[...]

Er is een manier en dat is via Alfen een partij aan laten sturen (CityTec) ik en een paar andere kunnen dan met een speciale kabel de lader volledig wissen en opnieuw instellen maar ik verwacht dat Alfen dit niet wil.
Kort om de kans is klein dat je dit nog werkend gaat krijgen.
Als er tijdens het initialiseren een verkeerde ACE nummer is ingevoerd, is dit weer te herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:16

B_S

ChargeFix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:11:
[...]

Als er tijdens het initialiseren een verkeerde ACE nummer is ingevoerd, is dit weer te herstellen?
Officieel niet. Als je het SSA hebt van het verkeerde ACE nummer officieus wel. Maar dit zijn dingen die Alfen absoluut niet wil. Mocht het voorkomen in je werk? Alfen support desk bellen.

[ Voor 15% gewijzigd door B_S op 05-09-2024 08:00 ]

• fameart
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03 01:13
IvoB2 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:14:
[...]

Android Beta dd 3/9/24 via de Play Store.
(IOS volgt nog maar was de goedkeuring nog niet voorbij).
Je moet je wel aanmelden als betatester en dan moet je oppassen want er zitten dan nog bugs in (maar dat is inherent aan betatester zijn).
Indien geen betatester gewoon wat geduld en weet je wat er op komst is (hopelijk bugvrij).
Hoe kan je beta tester worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Op uitnodiging of door in de Play Store dit gewoon aan te vinken?

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Zonladen werkt super. Gisteren een slechte dag dus kon ik zonladen niet testen. Vandaag aan het testen, hij gebruikt al mijn zonne-energie overschot. Grappig om te zien dat het laden van mijn auto helemaal instort als de Quooker gaat opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal gekocht via marktplaats met als doel deze aan een backoffice te hangen van mijn Leasemaatschappij. Welke backoffice dit is is voor nu denk ik nog niet zo relevant. Ik kan met de ACE installer inloggen op de paal en alle instellingen instellen. En de paal hangt met ethernet aan het internet.

Nu is het zo dat de backoffice een simkaart wissel wil komen doen, à 300 euro, om de paal in het backoffice te hangen. Mijn noobisme gaat er vanuit dat een simkaart er niet in hoeft te zitten, aangezien die paal al aan het internet hangt en ik gewoon via de ACE installer de settings in kan stellen. Wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:57:

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal gekocht via marktplaats met als doel deze aan een backoffice te hangen van mijn Leasemaatschappij. Welke backoffice dit is is voor nu denk ik nog niet zo relevant. Ik kan met de ACE installer inloggen op de paal en alle instellingen instellen. En de paal hangt met ethernet aan het internet.

Nu is het zo dat de backoffice een simkaart wissel wil komen doen, à 300 euro, om de paal in het backoffice te hangen. Mijn noobisme gaat er vanuit dat een simkaart er niet in hoeft te zitten, aangezien die paal al aan het internet hangt en ik gewoon via de ACE installer de settings in kan stellen. Wat is jullie ervaring daarmee?
Backoffice verloopt via 4G, dus een simmetje is wel nodig.

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Brumax schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:04:
[...]

Altijd dus? Dat is een bummer.

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-07 00:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-2l_ZDadKiFXRo_8atGTRoFPQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9nTPrrOU3VMZonDIfzso0Pm.jpg?f=fotoalbum_large
Ik beschik sinds kort over een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal. Er zit regelmatig condens/vocht achter het display. Zijn er meer mensen die dit hebben en kan dit kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Beiden kan.
Back office in de Alfen SPL kan zowel via 4G als via ethernet.
Is een instelling in de software (via ACE installer en/of MYEve app).
(Had bij installatie zelf eerst 4G en ben enkele jaren later overgeschakeld naar backoffice via ethernetpoort.)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:32
postvoordennis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:48:
[Afbeelding]
Ik beschik sinds kort over een Alfen Eve Single Pro-line laadpaal. Er zit regelmatig condens/vocht achter het display. Zijn er meer mensen die dit hebben en kan dit kwaad?
Vocht en elektriciteit zijn een slechte combinatie. Dus ja, dit zou ik zien als een probleem.
De behuizing is voorzien van rubbers om e.e.a. waterdicht te houden. Ik zou even checken of deze rubbers goed tussen de behuizing zitten en anders melding maken bij de installateur/onderhoudsmonteur.

De rubbers horen rondom de socket en langs de buitenrand van de behuizing te zitten.

[ Voor 197% gewijzigd door aritmeester op 05-09-2024 13:36 ]

• aritmeester
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:58:
[...]

Beiden kan.
Back office in de Alfen SPL kan zowel via 4G als via ethernet.
Sidenote: sommige backoffices staan alleen verbinding over 4G toe.
(Lees voor 4G: het subnet van de mobiele data provider)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:40
aritmeester schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:38:
[...]

Welke dan bv?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aritmeester
Eneco eMobilty is een voorbeeld van een backoffice die alleen over 4G werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
aritmeester schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:38:
[...]

Kan, maar dat heeft niets te maken met de mogelijkheden van de Alfen laadpaal. En dat is tenslotte het hoofdonderwerp van dit topic.
sidenote: Ik maak gebruik van LMS als backoffice en daar is het geen probleem. Zowel 4G als over ethernet werken.
Wie niet extra wil betalen voor een backoffice over 4G kiest dan gewoon eentje die wel over ethernet werkt zonder extra investeringskost.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:54
[Afbeelding]
Nope heb ik geen last van, zit de kap overal goed dicht met de 6 schroeven en zie je geen rubbers? Of zijn ze de rubbers vergeten?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:04
rens-br schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:08:
[...]

Altijd dus? Dat is een bummer.
Nee hoor, mijn laadpaal heeft geen SIM (geeft dat zelfs aan met foutmelding) maar mijn laadpaal is via mijn router wel gekoppeld aan een backoffice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fameart
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:20:
Op uitnodiging of door in de Play Store dit gewoon aan te vinken?
In playstore kon ik het niet aanvinken :) maar het is gefixt ik ben uitgenodigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fameart
[...]

Ik zit bij E-flux en kan zonder sim met hun backoffice verbinden. Werkt prima.

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15

GJA

Ik wil graag over 3 fasen laden maar merk dat bij laadstroom instelling < 6A de laadpaal naar 1 fase terugschakelt. Iemand die dat anders ervaart?
3 x 1000 watt zou toch ook moeten kunnen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Laat maar, bij teruglezen blijkt het al 6x beantwoord te zijn....

[ Voor 88% gewijzigd door V_ger op 05-09-2024 15:11 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:20
[...]

Volgens mij kan het ook gewoon via een LAN aansluiting. Ik heb mijn Alfen Single (niet Pro, dus zonder display), ook gewoon via m'n thuisnetwerk aan e-Flux gekoppeld, was geen SIM kaart voor nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
[Afbeelding]
Ik denk of er zit een rubber niet goed (zitten er twee in) of er is 1 of 2 niet geplaatst, ik zou het zeker checken want de kans is vrij groot dat er al een laag water in de lader staat, doe je hier niets aan gaat de lader uit eindelijk kapot en zal je net zien dat dit buiten de garantie termijn is.

[ Voor 7% gewijzigd door Daveth op 05-09-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

aritmeester schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:39:
[...]

Eneco eMobilty is een voorbeeld van een backoffice die alleen over 4G werkt.
Dat verklaard dan in ieder geval de simkaart wel die ze persee moeten installeren. :P En kan ik in ieder geval ophouden met zeuren daarover.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 05-09-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Ik ben daar niet zo zeker van. Die SIM zit daarbij als deel van voor palen die niet op vast internet hangen en is strikt gezien volgens mij alleen nodig voor internetconnectiviteit te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
rens-br schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:28:
[...]

Dat verklaard dan in ieder geval de simkaart wel die ze persee moeten installeren. :P En kan ik in ieder geval ophouden met zeuren daarover.
Ik zou toch ff doorduwen en vragen naar de instellingen en het zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

HyperBart schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:36:
[...]

Ik zou toch ff doorduwen en vragen naar de instellingen en het zelf doen.
Oh. Dat was ik ook zeker van plan. Zeker voor dat geld. Maar ik hoef dan in ieder geval niet meer te zeuren dat ik geen simkaart nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
SIM kaart is technisch niet nodig. Zie ook de posts van @AWEF, @IvoB2 en @fameart. Edit: Zie ook Alfen knowledge base. In de ACE installer kun je bij het tabblad "backoffice" meerdere netwerkprofielen kiezen en daarbij een prio aangeven. Je kunt dan zowel 4G als LAN instellen en daarbij aangeven welke als eerste geprobeerd moet worden. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er bepaalde providers zijn die 4G simpelweg als eis stellen bij het leveren van hun dienst (zie ook post van @aritmeester ). Met als argumentatie dat ze willen voorkomen dat ze afhankelijk zijn van de netwerkvaardigheden van de laadpaalgebruiker. Laat onverlet dat ik het advies van @HyperBart zeker zou opvolgen en nog even goed doorvragen en eventueel een andere backoffice provider overwegen als het antwoord niet tot tevredenheid leidt. De lijst in de ACE installer is lang genoeg :)

[ Voor 14% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 05-09-2024 22:05 ]

• postvoordennis
stormfly schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:17:
[...]

Nope heb ik geen last van, zit de kap overal goed dicht met de 6 schroeven en zie je geen rubbers? Of zijn ze de rubbers vergeten?
Daveth schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:23:
[...]

Ik denk of er zit een rubber niet goed (zitten er twee in) of er is 1 of 2 niet geplaatst, ik zou het zeker checken want de kans is vrij groot dat er al een laag water in de lader staat, doe je hier niets aan gaat de lader uit eindelijk kapot en zal je net zien dat dit buiten de garantie termijn is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3klv5frbbpXWZQwQ6-KHMTsG0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OplQFPVSw7oe4BSP59URFybu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDqh7vbKXlFiectrr5FP_4Sd4IM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBxuEGta61PvHmKdqZ02RzQp.jpg?f=fotoalbum_large
De kap zit overal goed dicht en ik zie nergens rubbers. Alleen aan de onderzijde waar de kabel erin gaat is het open. Zie de foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
postvoordennis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:35:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kap zit overal goed dicht en ik zie nergens rubbers. Alleen aan de onderzijde waar de kabel erin gaat is het open. Zie de foto's.
Die onderste, de kabelwartel zit andersom. Het aan te draaien gedeelte zit aan de binnenzijde, dus waarschijnlijk gewoon goed dicht.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:54
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan die kabel onderin bewegen tegen het plastic of klemt hij in rubber(wartel).

Rondom je socket moet ook nog een rubber zitten. Ik zou toch de installateur terug laten komen je hoort geen condens te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die rubbers zijn een ronde worm en zitten IN de kap. Die ga je nooit zien.

Er zijn er 2, een rond de socket en een aan de buitenrand van de kap.
Die rond de socket verspringt nog al eens bij het in elkaar zetten. Is een aandachtspuntje.

Installateur bellen of aan de achterzijde alle torx vijsjes los doen en eens bekijken.

Wel echt niet goed die condens, asap fixen.

• postvoordennis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vys1UeZ7YOlLF7jm2g5uWOYFAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VftHhAnSn5puJSrQoqfaVzD5.jpg?f=fotoalbum_largeBedankt voor de reacties allemaal. De kabel onderin kan ik niet bewegen, dus die zit goed vast. Rond de socket ziet het er normaal uit (zie foto).

De monteur moet sowieso nog terugkomen aangezien er maar één UTP kabel was getrokken i.p.v. twee. Hierdoor zou ik o.a. de laadpaal enkel met backoffice kunnen gebruiken en niet standalone en de paal ook niet 'slim' kunnen maken. Ik zal vragen of ze dit probleem dan gelijk kunnen nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 21:31
Kan het niet zijn dat het vocht er gewoon in zit en doordat hij helemaal afgesloten zit het dus ook niet weg kan. Keertje ventileren op een droge dag of paar van die vocht vreet zakjes erin leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:46:
SIM kaart is technisch niet nodig. Zie ook de posts van @AWEF, @IvoB2 en @fameart. In de ACE installer kun je bij het tabblad "backoffice" meerdere netwerkprofielen kiezen en daarbij een prio aangeven. Je kunt dan zowel 4G als LAN instellen en daarbij aangeven welke als eerste geprobeerd moet worden. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er bepaalde providers zijn die 4G simpelweg als eis stellen bij het leveren van hun dienst (zie ook post van @aritmeester ). Met als argumentatie dat ze willen voorkomen dat ze afhankelijk zijn van de netwerkvaardigheden van de laadpaalgebruiker. Laat onverlet dat ik het advies van @HyperBart zeker zou opvolgen en nog even goed doorvragen
Ik ga morgen nogmaals bellen.
eventueel een andere backoffice provider overwegen als het antwoord niet tot tevredenheid leidt. De lijst in de ACE installer is lang genoeg :)
Helaas zegt de leasemaatschappij, het is deze backoffice of geen backoffice. Ze zijn niet echt flexibel daarin. Net zoals dat ze zeiden. Het is deze laadpaal of geen laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rens-br schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:05:
[...]

Ik ga morgen nogmaals bellen.

[...]

Helaas zegt de leasemaatschappij, het is deze backoffice of geen backoffice. Ze zijn niet echt flexibel daarin. Net zoals dat ze zeiden. Het is deze laadpaal of geen laadpaal.
Welke LM en welke BO ?

Voor mij geldt hetzelfde, de werkgever bepaalt de LM, de LM bepaalt het type lader, en welke BO. Maar toch na lang aandringen de toegang gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Heeft jouw backoffice een profiel in de Ace Installer ?
En als je dat profiel instelt, is de backoffice URL dan ook gewoon via internet te resolven, of wordt er naar een 10.x.x.x. of vergelijkbaar verwezen ?
In laatste geval zal jouw backoffice niet via Internet gaan werken, alleen via 4G in de APN van je backoffice.

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik merk juist dat de 12V batterij van mijn wagen heel laag is. Ik was thuisgekomen na een rit van een uur en heb dan de stekker ingeplugt maar het laden nog niet gestart. En dus een paar uur later de 12V batterij bijna leeg. Dus heb juist de stekker er weer maar uitgehaald. Dit is de eerste keer dat ik dit voor heb.
FW 7.0.2-4322

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:14
Sinds deze maand is de laadpaal (Alfen Single pro-line) over gegaan van lease naar prive. Het was een paal die door Eneco is geleverd met firmware 4.15.7-4054. Had me hier al ingelezen en had de UTP connectie al met de resterende aders van de P1 connectie opgezet. Ook vast het owner wachtwoord opgevraagd bij Eneco.

Wat ik tot nu heb gedaan is de backoffice er af gehaald. Nieuwe logo erop gezet en de whitelist gevuld met de RFID 'tags' van onze telefoons. Dat werkt nu allemaal prima.

Wel een paar vraagjes voordat ik verder ga.
- Had begrepen dat je eerst van firmware versie 4 naar 5 moet en dan pas naar 6.6.2. Nu lijkt het erop dat Alfen recent de instructies heeft aangepast en ze adviseren gelijk naar 6.6.2 te gaan.
https://knowledge.alfen.c...e+update+do+you+need%253F
Is dat aan te bevelen?
- Zie in de logs van de laadpaal vaak de melding: Failed to pase property xxx. Die properties kan ik niet terugvinden in "all properties (myEve)". Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Fred. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:56:
Ik merk juist dat de 12V batterij van mijn wagen heel laag is. Ik was thuisgekomen na een rit van een uur en heb dan de stekker ingeplugt maar het laden nog niet gestart. En dus een paar uur later de 12V batterij bijna leeg. Dus heb juist de stekker er weer maar uitgehaald. Dit is de eerste keer dat ik dit voor heb.
FW 7.0.2-4322
Toevallig een Kia? Daar scheen ook wat mee te zijn met 12V accu leegtrekken en aan laadpaal te hangen. Velen moesten anwb bellen met lege accu of omdat ineens alarm afging door te lege accu........
Het preciese weet ik zo niet, zelf niet gehad maar is wel op Google te vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

DaRealRenzel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:13:
Heeft jouw backoffice een profiel in de Ace Installer ?
En als je dat profiel instelt, is de backoffice URL dan ook gewoon via internet te resolven, of wordt er naar een 10.x.x.x. of vergelijkbaar verwezen ?
In laatste geval zal jouw backoffice niet via Internet gaan werken, alleen via 4G in de APN van je backoffice.
Dat klinkt als een interessant onderzoek, maar hoe kom ik hier achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-06 10:11
postvoordennis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:28: Rond de socket ziet het er normaal uit (zie foto)...
ZIe foto: de beide rubberen ringen/ afdichtingen die worden bedoelt zie je alleen als je de kap er afhaalt. Zie foto. Deze willen bij montage nog wel eens vergeten worden, of er niet helemaal goed op gemonteerd zijn er dan riskeer je waterlekkage naar de elektronica.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InsjO-dLLD0hp8U59htIPVb8wF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ITr3T891nO4kLPW2Oxvye6QP.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:42

de Peer

under peer review

GJA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:03:

3 x 1000 watt zou toch ook moeten kunnen?
is ook al vaak besproken: nee dat kan niet. 6A per fase is het minimum. Dat heeft met regelgeving/normeringen/ontwerpstandaarden te maken en dus van toepassing op elke auto.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-09-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peet3kabo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:22:
[...]

Toevallig een Kia? Daar scheen ook wat mee te zijn met 12V accu leegtrekken en aan laadpaal te hangen. Velen moesten anwb bellen met lege accu of omdat ineens alarm afging door te lege accu........
Het preciese weet ik zo niet, zelf niet gehad maar is wel op Google te vinden.....
Kan ook toeval zijn.
Zelf laad ik al sinds 2019 een KIA e-Niro en vervolgens een EV6 op aan de Alfen laadpalen (zowel thuis als op verplaatsing) en nog nooit een probleem gehad met de 12V batterij door de laadpaal.
KIA heeft wel een batch slechte 12V batterijen gehad in verschillende voertuigen maar dat had weinig tot niets met de laadpaal te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
waslijn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:11:
- Had begrepen dat je eerst van firmware versie 4 naar 5 moet en dan pas naar 6.6.2. Nu lijkt het erop dat Alfen recent de instructies heeft aangepast en ze adviseren gelijk naar 6.6.2 te gaan.
https://knowledge.alfen.c...e+update+do+you+need%253F
Is dat aan te bevelen?
Mijn advies is om (in jouw geval) inderdaad direct te updaten naar 6.6.2 (en niet naar 7.0.2).
Persoonlijk zou ik daarvoor de MyEve app gebruiken.
Dat advies is gebaseerd op:
- Mijn eigen ervaringen (beschreven in deze post).
- Persoonlijke overwegingen in relatie tot upgrade tooling (zie deze post)
- De problemen die ik heb ervaren na de (weliswaar technisch succesvolle) upgrade naar 7.0.2
- De huidige firmware pagina van Alfen (die er overigens elke dag weer anders uit lijkt te zien) die nu adviseert om naar 6.6.2 te gaan.
waslijn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:11:
- Zie in de logs van de laadpaal vaak de melding: Failed to pase property xxx. Die properties kan ik niet terugvinden in "all properties (myEve)". Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Ik heb dezelfde vraag, maar ik heb die nog niet weten op te lossen. In de praktijk heb ik niet het idee dat dit een probleem is, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:21
de Peer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:34:
[...]

is ook al vaak besproken: nee dat kan niet. 6A per fase is het minimum. Dat heeft met regelgeving/normeringen/ontwerpstandaarden te maken en dus van toepassing op elke auto.
Dat is vooral hoe de laadpaal er mee omgaat. Een Tesla Model 3 kan prima op 5A 3-fasen laden. Gisteren zag ik zelfs 3-fase 4A bij een laadpaal in de wijk (overigens is die paal "stuk", er kwam ook een hoop gezoem uit, en ze waren er in de ochtend al komen kijken).

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 06-09-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riminii
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-06 10:11
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:20:
...Blijkbaar installeert de MyEve app app niet alleen de update naar (in mijn geval) firmware 7.02, maar installeert ie ook een bootloader update van 2.2.1 naar 2.2.2. Het vervangen van het controlboard heeft het probleem opgelost.

Moraal: Weet waar je aan begint als je een firmware update draait
Dat is best vreemd want ik heb WEL de softwareversie op het controller board naar 7.0.2 maar de Bootloader staat bij mij op versie 1.2.2.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
rens-br schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:48:
[...]
Ik ga er van uit dat je weet wie je backoffice provider is?
De techniek werkt conform de schermprinten in deze post.
Die tonen de techniek. Vervolgens kwestie van pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Riminii schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:23:
[...]

Dat is best vreemd want ik heb WEL de softwareversie op het controller board naar 7.0.2 maar de Bootloader staat bij mij op versie 1.2.2.?
Ja mee eens. Maar de wegen van Alfen zijn ondoorgrondelijk en ik heb de schermprintjes om het te bewijzen :) . De monteur van Alfen gaf aan dat dit zou kunnen liggen aan het feit dat ik de update met de myeve app had uitgevoerd. Bij de update met ACE service installer zou de bootloader update (volgens hem) niet plaatsvinden. Ik vond dat op zich wel plausibel klinken, maar ben onvoldoende technisch onderlegd om het verder in detail te begrijpen. Ik heb daar destijds ook helemaal niet bij stilgestaan. De update liep gewoon gedurende 15 minuten en blijkbaar is toen die bootloader ook bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Peet3kabo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:22:
[...]

Nee, Mercedes EQB.
Ik heb er even de 12V batterij lader aangehangen en is al terug in orde. Maar ik ben dus ook niet zeker hoe het gekomen is. Mijn vermoeden is wel de Alfen omdat ik dit in het verleden hier ook veel gelezen heb.
Nu heb ik wel een andere kabel gebruikt (ik heb en korte en een lange kabel omdat ik meestal verder van de lader sta gebruik ik meestal de lange kabel, nu stond ik naast de lader dus heb de korte kabel gebruikt.), maar die gebruik ik ook op het werk om te laden en dat zijn exact dezelfde Alfen laders. En daar heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik zal dit dus toch nog eens moeten testen om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Fred. schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:56:
FW 7.0.2-4322
Fred. schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:56:
[...]

Nee, Mercedes EQB.
Ik heb er even de 12V batterij lader aangehangen en is al terug in orde. Maar ik ben dus ook niet zeker hoe het gekomen is. Mijn vermoeden is wel de Alfen omdat ik dit in het verleden hier ook veel gelezen heb.
Nu heb ik wel een andere kabel gebruikt (ik heb en korte en een lange kabel omdat ik meestal verder van de lader sta gebruik ik meestal de lange kabel, nu stond ik naast de lader dus heb de korte kabel gebruikt.), maar die gebruik ik ook op het werk om te laden en dat zijn exact dezelfde Alfen laders. En daar heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik zal dit dus toch nog eens moeten testen om zeker te zijn.
Ja altijd goed om de verschillen te zoeken ten opzichte van toen alles nog wel volgens verwachting ging. Zelf zou ik in jouw situatie ook denken aan de firmware.
In vrijwel alle posts in dit forum die het woord "12V" bevatten kom ik namelijk ook het woord "firmware" tegen. En als ik je posts goed heb gelezen heb je de firmware onlangs bijgewerkt naar 7.0.2. Je zou (naast de test die je zelf al had gepland) kunnen overwegen om terug te gaan naar de firmware die je had geïnstalleerd vóór je de upgrade deed naar 7.0.2. Of als die niet terug te vinden is naar 6.6.2.

[ Voor 4% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 06-09-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
Iemand die hier toevallig een Flipper Zero heeft? Daar kan je blijkbaar een NFC kaart clonen, inclusief de security, en dan bv clonen naar een NFC sticker zodat je die ergens kan plakken aan de achterkant van je smartphone of dergelijke... Zo zou je dan de smartphone tegen je Alfen kunnen houden om het laden te starten :-)

Hier doen ze ook de test op een Alfen paal:

https://www.google.com/ur...Vaw2Edw5GTfceOiwnBNioB_Dy

[ Voor 27% gewijzigd door NoFate op 06-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:14
NoFate schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:00:
Iemand die hier toevallig een Flipper Zero heeft? Daar kan je blijkbaar een NFC kaart clonen, inclusief de security, en dan bv clonen naar een NFC sticker zodat je die ergens kan plakken aan de achterkant van je smartphone of dergelijke... Zo zou je dan de smartphone tegen je Alfen kunnen houden om het laden te starten :-)

Hier doen ze ook de test op een Alfen paal:

https://www.google.com/ur...Vaw2Edw5GTfceOiwnBNioB_Dy
Kon gewoon mijn telefoon als rfid tag toevoegen aan de Whitelist van de paal. Of wil je echt een bestaande pas klonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:06
waslijn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:15:
[...]
Kon gewoon mijn telefoon als rfid tag toevoegen aan de Whitelist van de paal. Of wil je echt een bestaande pas klonen?
Ja, de bedoeling is om een bestaande pas te clonen die van de werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

rens-br schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:48:
[...]

Als je ACE Installer op je PC hebt geïnstalleerd, zal die zelf de backoffice templates downloaden. Die komen dan in een submap van je installatie map terecht. Gewoon leesbaar met textpad oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:28
7.02 heeft geen rollback functie. Gaat het CS een keer stroomloos, dan ben je 7.02 weer kwijt.
Dit heeft niets te maken hoe je de firmware update. (Via ASI (ACE Service Installer) of MyEVE. Het is een bekende bug by Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BenSKIP schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 03:44:
7.02 heeft geen rollback functie.
Excuses als ik je verkeerd heb begrepen: Ik maak de aanname dat je met "rollback" ook "downgrade" bedoelt. Als die aanname juist is, kun je dan aangeven waar je jouw informatie vandaan hebt? De Alfen firmware pagina geeft over het algemeen vrij goed aan als een firmware niet gedowngrade zal kunnen worden. Bij 7.0 is daar geen melding van. En ook heb ik zelf wel degelijk de firmware kunnen downgraden van 7.02 naar 6.6.2. Daarbij werd de bootloader (die in dat proces meteen werd geupgrade van 2.2.1 naar 2.2.2) overigens niet gedowngrade.
Gaat het CS een keer stroomloos, dan ben je 7.02 weer kwijt.
Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat je met deze stelling bedoelt?
Wederom excuses als ik je verkeerd heb begrepen: Ik maak de aanname dat je verwijst naar het 12V probleem van @Fred. In dat geval ben ik het met je eens dat dit vermoedelijk een firmwareprobleem is. En mooi als dat al bekend is bij Alfen. Voor zover ik kan nalezen heeft dit in het verleden wél gewerkt voor @Fred. en zou hij dus niet per se hoeven wachten op een nieuwe oplossing/fix. Als het in het verleden inderdaad heeft gewerkt dan zou ik proberen om de stap terug te zetten naar de situatie toen het nog wel werkte. En aangezien @Fred. recent zijn firmware heeft bijgewerkt) is een firmware downgrade een van de factoren om daarbij in overweging te nemen.
Dit heeft niets te maken hoe je de firmware update. (Via ASI (ACE Service Installer) of MyEVE.
Ik neem wederom aan dat dit gaat over het 12V probleem. Er is inderdaad (nog) geen sprake van dat de wijze van firmware update invloed heeft gehad op dat probleem. Ik begrijp overigens niet goed waarom je dat benoemt want die relatie wordt nog nergens gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 22:49
Nadat vorige week mijn scherm is vervangen heb ik nu het volgende steeds tijdens de laadcyclus.
Standby scherm na het afsluiten is wel normaal.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Krijg het idee dat deze laatste firmware niet zo lekker met het scherm om kan gaan, maar waarom nu ineens dit probleem na het vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUI9OFpepp3kr0pXM_mqfgNe-nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkIYnrmsV2IyP7n7R77tIqVH.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Pagina: 1 ... 49 ... 85 Laatste