[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 50 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:40
Sarge78 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:22:
Nadat vorige week mijn scherm is vervangen heb ik nu het volgende steeds tijdens de laadcyclus.
Standby scherm na het afsluiten is wel normaal.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Krijg het idee dat deze laatste firmware niet zo lekker met het scherm om kan gaan, maar waarom nu ineens dit probleem na het vervangen.

[Afbeelding]
Ik ga er maar even van uit dat je bedoeld had dat je laadpaalscherm eruit zou zien als het tweede plaatje in deze post en niet zoals in deze post :)

En op basis van je eerder posts ga ik er ook vanuit dat je de voor de hand liggende dingen (reboot, eventueel kwartiertje stroomloos maken) al hebt geprobeerd en dat die dingen de zaak niet hebben opgelost?

In dat geval deel ik je verbazing dat dit probleem nu ineens opduikt na vervanging van het scherm. Dat kan wat mij betreft niet echt de oorzaak zijn. Ook deel ik je denkwijze dat dit iets met de firmware te maken kan hebben.

Als ik het goed heb begrepen zit je op 7.0.2. In dat geval heb je een aantal opties:
1. Terug naar 6.6.2 (met ACE installer)
2. Herinstallatie van 7.0.2 met de ACE installer
3. Herinstallatie van de 7.0.2 met de MyEve app

In zijn algemeenheid ben ik nog geen fan van de 7.0.2, dus mijn eerste overweging zou zijn om te kiezen voor optie 1. Het is de meest veilige optie.

Afhankelijk van hoe je de oorspronkelijke update hebt uitgevoerd zou je kunnen kiezen voor 2 (als je de oorspronkelijke update met myeve hebt uitgevoerd) of 3 (als je dat met de ACE installer hebt gedaan). Bij optie 3 moet je wel rekening houden met het probleem wat ik hier heb beschreven en met het gegeven dat je een bootloader (in tegenstelling tot de firmware) níet kunt downgraden. Maar tot dusver lijk ik de enige die daar last van heeft gehad (plus het is nooit echt bewézen dat het aan de firmware/bootloader lag). Je keuze hangt af van de mate waarin je bereid bent om een risicootje te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
DaRealRenzel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:09:
[...]

Als je ACE Installer op je PC hebt geïnstalleerd, zal die zelf de backoffice templates downloaden. Die komen dan in een submap van je installatie map terecht. Gewoon leesbaar met textpad oid.
Kun je me helpen begrijpen wat je bedoelt met "installatie map". Ik heb gezocht in "C:\Program Files (x86)\ACE Service Installer" (Windows11). Ik zie daar wel drie submappen (resources, tooltips, UILanguages), maar kan niet direct iets vinden wat op templates lijkt. In map C:\ProgramData komt de ACE Service Installer submap ook niet voor.

Zojuist voor de zekerheid de ACE Service Installer v3.6.16-221 (settings file 2.30-1187) nog eens helemaal opnieuw geïnstalleerd, maar nog steeds niks.

Kijk ik niet goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:19:
[...]

Kun je me helpen begrijpen wat je bedoelt met "installatie map". Ik heb gezocht in "C:\Program Files (x86)\ACE Service Installer" (Windows11). Ik zie daar wel drie submappen (resources, tooltips, UILanguages), maar kan niet direct iets vinden wat op templates lijkt. In map C:\ProgramData komt de ACE Service Installer submap ook niet voor.

Zojuist voor de zekerheid de ACE Service Installer v3.6.16-221 (settings file 2.30-1187) nog eens helemaal opnieuw geïnstalleerd, maar nog steeds niks.

Kijk ik niet goed?
data staat in C:\Users\<username>\AppData\Roaming\ACE Service Installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
vdburg schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:12:
[...]
data staat in C:\Users\<username>\AppData\Roaming\ACE Service Installer
Bedankt! Ja ik vermoed dat dit het mapje is waar @DaRealRenzel op doelde
DaRealRenzel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:09:
Als je ACE Installer op je PC hebt geïnstalleerd, zal die zelf de backoffice templates downloaden. Die komen dan in een submap van je installatie map terecht. Gewoon leesbaar met textpad oid.
In de door @vdburg genoemde hoofdmap staan een aantal submappen. Gaat het dan om de submap "backoffice presets" ? Daarin staan inderdaad de backoffices die ik ook terugzie in de ACE Service Installer zelf, maar het zijn allemaal FWI-bestanden. Die zijn weliswaar leesbaar maar voor deze bestanden is het woord "gewoon" niet van toepassing. Ook niet bij het gebruik van textpad. Kijk ik naar de verkeerde bestanden of is dit inderdaad wat je bedoelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:08
Nadat vorige week mijn scherm is vervangen heb ik nu het volgende steeds tijdens de laadcyclus.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Krijg het idee dat deze laatste firmware niet zo lekker met het scherm om kan gaan, maar waarom nu ineens dit probleem na het vervangen.

[Afbeelding]
Dit is een storing of in je display (display heeft een eigen processor) of in het controllerboard, probeer eens het logo aan te passen heel vaak los je het daar mee op.
Als dat het niet oplost weer een monteur laten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik zie dit scherm een ~5 seconden (gokje) als hij tijdens het laden switcht tussen het laden met 1 danwel 3 fasen. Daarna toont ie weer de weergave met de actuele laadgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik heb firmware 7.02 erop staan en heb via de myeve app onder het tabje inzichten de transactie geschiedenis niet meer inzichtelijk.

Ook zie ik niet meer op het home scherm het live verbruik wat al in de auto is gestopt en de tijdsduur.

Dit had ik voorheen wel. Terug naar firmware 7 of 6.6.2?

Ik heb de laadpaal in de app al ontkoppeld en opnieuw gekoppeld, maar mocht helaas niet baten.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Qosmic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:03:
Ik heb firmware 7.02 erop staan en heb via de myeve app onder het tabje inzichten de transactie geschiedenis niet meer inzichtelijk.
Ja het verdwijnen van de transacties uit de laadpaal (overigens ook in de ACE Service Installer) is eerder beschreven in o.a. deze post. Ik heb dat zelf ook mogen ervaren. Ik zou verwachten dat Alfen dit intussen al lang weet en hierover een opmerking zou plaatsen op de firmware pagina of in de release notes. Maar misschien dat ze daarom de firmware 7.0x daar niet meer zo prominent in beeld hebben staan.
Een eindje verder in het topic komen dan ook de antwoorden. Effectief komen die erop neer dat je de transacties in de laadpaal kwijt bent. Teruggaan in firmware biedt hier voor zover ik weet geen oplossing. Is alleen een probleem als je geen backoffice hebt. In de meeste gevallen zullen de transacties immers al in de backoffice terecht zijn gekomen.
Qosmic schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:03:
Ook zie ik niet meer op het home scherm het live verbruik wat al in de auto is gestopt en de tijdsduur.
Dit had ik voorheen wel. Terug naar firmware 7 of 6.6.2?
Ik heb de laadpaal in de app al ontkoppeld en opnieuw gekoppeld, maar mocht helaas niet baten.
Ik begrijp niet helemaal wat je met "home scherm" bedoelt. Misschien kunnen anderen je helpen.. Mócht je gaan downgraden zou ik teruggaan naar 6.6.2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22
Ik heb hem net gedowngrade naar 6.6.2 en heb alle transacties weer terug in ace en de myeve app.

Met home scherm bedoel ik het eerste scherm in de my eve app.
Daar zie je geladen en hoeveel uur.

Met 7.0.2 zag ik die info niet meer tijdens het laden in de my eve app.

Edit: voorlopig blijf ik wel op 6.6.2 draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Qosmic op 07-09-2024 18:07 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:42
NoFate schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:00:
Iemand die hier toevallig een Flipper Zero heeft? Daar kan je blijkbaar een NFC kaart clonen, inclusief de security, en dan bv clonen naar een NFC sticker zodat je die ergens kan plakken aan de achterkant van je smartphone of dergelijke... Zo zou je dan de smartphone tegen je Alfen kunnen houden om het laden te starten :-)

Hier doen ze ook de test op een Alfen paal:

https://www.google.com/ur...Vaw2Edw5GTfceOiwnBNioB_Dy
Ja, als je de juiste (magic) tags koopt kan je dat inderdaad doen. Ik heb er geen nood aan want de Flipper emuleert alle kaartjes die ik wil.

Werkt akelig simpel, het Youtube filmpje vat het redelijk goed samen, laden wordt met een UID gestart. Dat UID is relatief eenvoudig met een FZ uit een pasje te lezen en dan sla je ‘m op en dan is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeekee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Daveth schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:55:
[...]

Er is een manier en dat is via Alfen een partij aan laten sturen (CityTec) ik en een paar andere kunnen dan met een speciale kabel de lader volledig wissen en opnieuw instellen maar ik verwacht dat Alfen dit niet wil.
Kort om de kans is klein dat je dit nog werkend gaat krijgen.
Zou wel heel fraai zijn als het dus wel zou kunnen, maar niet gedaan wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeekee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
r2504 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:19:
[...]

Per ongeluk een ander IP-adres gegeven (of een non-matching gateway, geen idee of Alfen dit controleerd) ?

Stel je subnet gewoon in op 0.0.0.0 of 128.0.0.0 en laat de volledige range scannen.

Je paal is niet geconfigureerd met een BO via 4G... anders kunnen zij dit aanpassen.
Subnet ook heel breed al geprobeerd. Ik zie dat ie een dhcp inform stuurt met het ip adres. Vervolgens zoekt ie mn eigen backoffice (helaas geen bo van een commerciele partij. Maar ook met de bo kan ie geen contact maken. Snap er geen moer van.

Even out of the box gedacht, wat gebeurt er als je een sim kaart steekt van een bo provider en de lan even disconnect. Stelt de paal zich dan automatisch in met nieuwe netwerksettings? Zal wel niet, maar toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:16
HyperBart schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:35:
[...]

Ja, als je de juiste (magic) tags koopt kan je dat inderdaad doen. Ik heb er geen nood aan want de Flipper emuleert alle kaartjes die ik wil.

Werkt akelig simpel, het Youtube filmpje vat het redelijk goed samen, laden wordt met een UID gestart. Dat UID is relatief eenvoudig met een FZ uit een pasje te lezen en dan sla je ‘m op en dan is het klaar.
Ah, is de UID alleen voldoende? Ik heb hier een elatec reader liggen, eens kijken of ik daar de UID mee kan achterhalen... Wat zijn dan de juiste magic tags? Is afhankelijk van je fuel kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:43
Switchen tussen 1 en 3 fasen via modbus
Ik heb al twee jaar een Alfen Eve Single Pro-line met firmware 5.3.1, en werkt naar behoren. Het enige probleem dat ik heb, is dat ik via modbus er niet slaag om te switchen tussen 1 en 3 fasen tijdens het laden. Ik stuur de lader aan met Home Assistant voor het gebruik van dynamische stroomtarieven.
Ondertussen heb ik een boel posts gezien over laden op zonne-energie waarbij het switchen (door de laadpaal zelf dan) tussen 1 en 3 fase wel kan. Als ik upgrade naar 6.6, zou het dan ook werken via modbus? Het is de enige reden waarom ik zou upgraden.
Het probleem momenteel is dat vanaf er een iets grotere stroomverbruiker is (fornuis, oven, stofzuiger, ...), er minder dan 3x 6A over is voor de wagen (max verbruik huis ingesteld op 5.5 kW), en dat de wagen dus stopt met laden, terwijl dit wel zou kunnen op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:00:
Iemand die hier toevallig een Flipper Zero heeft? Daar kan je blijkbaar een NFC kaart clonen, inclusief de security, en dan bv clonen naar een NFC sticker zodat je die ergens kan plakken aan de achterkant van je smartphone of dergelijke... Zo zou je dan de smartphone tegen je Alfen kunnen houden om het laden te starten :-)

Hier doen ze ook de test op een Alfen paal:

https://www.google.com/ur...Vaw2Edw5GTfceOiwnBNioB_Dy
Heb je toch niet perse een flipper zero voor nodig?
Gewoon een rfid lezer/schrijver?
Heb dit ook gedaan en op m’n telefoon de rfid sticker, werkt echt prima. Hoef ik niet steeds de pas te pakken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

mdizzy schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:53:
Switchen tussen 1 en 3 fasen via modbus
Ik heb al twee jaar een Alfen Eve Single Pro-line met firmware 5.3.1, en werkt naar behoren. Het enige probleem dat ik heb, is dat ik via modbus er niet slaag om te switchen tussen 1 en 3 fasen tijdens het laden. Ik stuur de lader aan met Home Assistant voor het gebruik van dynamische stroomtarieven.
Ondertussen heb ik een boel posts gezien over laden op zonne-energie waarbij het switchen (door de laadpaal zelf dan) tussen 1 en 3 fase wel kan. Als ik upgrade naar 6.6, zou het dan ook werken via modbus? Het is de enige reden waarom ik zou upgraden.
Het probleem momenteel is dat vanaf er een iets grotere stroomverbruiker is (fornuis, oven, stofzuiger, ...), er minder dan 3x 6A over is voor de wagen (max verbruik huis ingesteld op 5.5 kW), en dat de wagen dus stopt met laden, terwijl dit wel zou kunnen op 1 fase.
Ik heb dit opgelost door nog maar op 1 fase te laden met max 20A (paal is afgezekerd op 3x20A).

Hierdoor heb ik geen omschakelmomenten van 1 naar 3 fase en v.v. en ben ik veel wendbaarder in het schakelen van het laadvermogen in de bandbreedte van 1,4kW en 4,8kW bij bewolking.

Mijn max PV opwek is 6kW, minus het huisverbruik van 400Wh-700Wh lever ik op piekmomenten dan nog 500Wh terug welke met 3 fase ook de auto in zou kunnen gaan.

Ik gebruik trouwens EVCC met firmware 4.14 op een Alfen SPL, wat prima werkt en uitstekend geschikt is om te acteren op dagen als vandaag met zon/bewolking/zon/bewolking.

Als ik EVCC instel op ‘Snel’ laad de paal alsnog met 11kW met 3x16A.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Op 1F (32A) werkt de paal hier ook op de laatse firmware (7.02) en laatste update EveConnect (3/ 9/24) probleemloos tussen 1,3* en 7,4 kW.

Laagste instelling op de Alfen SPL is idd 6A/1,4 kW maar in de praktijk is dat bij iedere instelling altijd 100 W lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:43
MisteRMeesteR schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb dit opgelost door nog maar op 1 fase te laden met max 20A (paal is afgezekerd op 3x20A).

Hierdoor heb ik geen omschakelmomenten van 1 naar 3 fase en v.v. en ben ik veel wendbaarder in het schakelen van het laadvermogen in de bandbreedte van 1,4kW en 4,8kW bij bewolking.

Mijn max PV opwek is 6kW, minus het huisverbruik van 400Wh-700Wh lever ik op piekmomenten dan nog 500Wh terug welke met 3 fase ook de auto in zou kunnen gaan.

Ik gebruik trouwens EVCC met firmware 4.14 op een Alfen SPL, wat prima werkt en uitstekend geschikt is om te acteren op dagen als vandaag met zon/bewolking/zon/bewolking.

Als ik EVCC instel op ‘Snel’ laad de paal alsnog met 11kW met 3x16A.
Beste optie lijkt idd de paal gewoon op 1 fase te gebruiken lijkt me, met ca 5kwh heb je dan vaak ook genoeg vermogen.

In de winter kun je hem dan misschirn op 3 zetten aangezien je toch nauwelijks zon hebt...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

izzet3838 schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:44:
[...]

Beste optie lijkt idd de paal gewoon op 1 fase te gebruiken lijkt me, met ca 5kwh heb je dan vaak ook genoeg vermogen.

In de winter kun je hem dan misschirn op 3 zetten aangezien je toch nauwelijks zon hebt...
Paal zelf kan 32A laden op 1 fase, de auto ook, alleen de afzekering is dus 3x20A, vandaar mijn limiet op 20A.

In de herfst/winter zet ik hem denk op ‘min+PV’ stand, zodat ipv 500Wh terug te leveren ik 900Wh grijs importeer als de auto met 1,4kW laadt. Meer zon en dus hogere opwek en EVCC verhoogd automatisch het aantal A en dus het laadvermogen van de auto, alles om teruglevering (en dus die smerige terugleverboete) te voorkomen.

Ook al heb je wat ik lees te maken met verliezen op lagere laadsnelheden cq. het laden minder efficiënt wordt.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MisteRMeesteR schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:55:
[...]
Ook al heb je wat ik lees te maken met verliezen op lagere laadsnelheden cq. het laden minder efficiënt wordt.
Bij laden op continu 1,4 kW lopen de "verliezen" hier op tot 35%.
Bij laden tussen 1,8 en 3 kW zit het verlies nog rond de 30%.
Aan 11 kW laden (max. dat de EV kan halen) zit het verlies rond de 7-8%.
Uiteraard gaat het hier dan uitsluitend om AC laden.

Toch iets om rekening mee te houden wanneer je privé laadt en de verliezen niet kan compenseren.
(Ik woon in Vlaanderen en heb een DM waardoor - voorlopig - nog een terugleverboetes. Maar ook dan is het financieel voordeliger om de eigen zonne-stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken ipv te injecteren op het net.)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart33
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-06 19:19
Ik heb ook een Alfen laadpaal en hulp nodig.

Ik heb een ICU EVE met dubbele laad connector. Aan de onderkant zit een stikker met wat info:

- Productiedatum: 11-01-2016
- 4457 400V.50Hz.64A.3F+N+PE.2x32A.PMAT
- Rating: 400V 50Hz 64A 3F+N+PE
- Een 9 cijferig nummer 934457052 (dit is volgens mij het model nummer)
- Een 9 cijfer/teken nummer eindigend op R001

Hij is in 2016 geplaatst via Maxem/Cohere door de vorige bewoner (die helaas niet meer te benaderen is). Ik heb ook een aluminium kastje in de meterkast hangen van Maxem maar howel die allemaal nog mooie lichtjes geeft is hij niet te benaderen met een IP adres (ik kan zien dat de maxem geen IP adres heeft op de (Unifi Dream router) routerpoort. Hij is aangesloten aan de ICU eve d.m.v. een ethernet kabel en met de andere LAN poort aan mijn router. Tevens zijn er 2 productiemeters in de beterkast via een RS485 connectie aangesloten op de Maxem: Eentje die zonnepanalen meet en eentje die het totaal verbruik meet.

Nu heb ik Maxem een paar jaar geleden gebeld en die gaven aan dat ik een nieuw kastje moest bestellen a 500EUR en ook nog een abonnement moest nemen op hun load balancing dienst. Bizar, want het systeem is aangeschaft zonder dat er een abonnement nodig was. Ze hebben later dat abbo geintroduceerd.

Het is mij inmiddels duidelijk dat tegenwoordig men voor de loadbalancing werkt met de P1 poort en dat de laadpaal zelf load balanced. Ik begrijp ook dat je iets als EVCC software zou kunnen gebruiken om een soort Maxem functionaliteit zelf te maken.

Wat ik dan volgens mij nodig heb is toegnag tot de ICU laadpaal. Als ik de laadpaal direct in mijn router stop dan zie ik dat de laadpaal netjes een IP adres heeft gekregen. Ik kan hem ook ping-en. Veel verder kom ik echter niet. DIt zijn mijn verdere bevindingen:

1. Eerst probeerde ik met de MyEve app en de ACE service installer de laadpaal te bereiken. Dit werkt echter niet. Na lang zoeken las ik op de Alfen site dat ACE service installer (en dus ook MyEve denk ik) alleen werkt met NG series laadpalen die geproduceerd zijn na midden 2017.

2. Ik dacht: Laat ik eens kijken met modpoll (https://www.modbusdriver.com/modpoll.html) software of ik een modus connectie kan krijgen. Mijn aanname is dat de maxem ook modbus signalen over TCP/IP ontvangt en stuurt naar de laadpaal. Helaas krijg ik "Can't reach server/slave! Check TCP/IP and firewall settings." melding terug van deze software.

Vragen:

1. Kan iemand mij vertellen wat ik met mijn 3 fasen x 25A nu precies mee kan laden (max) en wat er met gebruik gebeurt als ik er 2 auto's mee ga laden zonder loadbalacen?

2. Hoe kan ik mijn ICU EVE ui 2016 benaderen / aansturen (met IP)? Heb ik daar ook wachtwoorden voor nodig? Iig kan het met de Maxem dus dan moet het toch ook via andere software over IP kunnen? Gebruikt de Maxem wellicht toch geen MODBUS?

3. Kan ik met andere software dan ACE service installer wellicht software upgrades doen?

4. Werkt dit oudere model laadpaal ook met wachtwoorden e.d.?

Alvast dank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Vrijdag mijn eerste EV opgehaald. vandaag wilde ik bvoor het eerst thuis laden met mijn Eve Single Pro-line ... maar die wil niet laden. Zowel de laadpaal als de app gaf “Ongeldige kaart aangeboden”.

Het kan niet aan de tag liggen, want inloggen met tag heb ik uitgezet, daarna heb ik de error nog steeds.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14mdRY9Akzgj6GfPsZqDBe_fCXc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lmz3TNoWE0nrKu0GJZ0cnCjH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-06 23:24
Plaffie_NL schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:53:
Vrijdag mijn eerste EV opgehaald. vandaag wilde ik bvoor het eerst thuis laden met mijn Eve Single Pro-line ... maar die wil niet laden. Zowel de laadpaal als de app gaf “Ongeldige kaart aangeboden”.

Het kan niet aan de tag liggen, want inloggen met tag heb ik uitgezet, daarna heb ik de error nog steeds.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Contact opnemen met back office en vragen voor het valideren van je tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:12:
[...]

Bij laden op continu 1,4 kW lopen de "verliezen" hier op tot 35%.
Bij laden tussen 1,8 en 3 kW zit het verlies nog rond de 30%.
Aan 11 kW laden (max. dat de EV kan halen) zit het verlies rond de 7-8%.
Uiteraard gaat het hier dan uitsluitend om AC laden.

Toch iets om rekening mee te houden wanneer je privé laadt en de verliezen niet kan compenseren.
(Ik woon in Vlaanderen en heb een DM waardoor - voorlopig - nog een terugleverboetes. Maar ook dan is het financieel voordeliger om de eigen zonne-stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken ipv te injecteren op het net.)
Die verliezen zijn wel enorm, maar het probleem met een hogere snelheid(1F dus kan max op 7 hier) dat we met een capaciteitstarief zitten, daardoor was het plan om in de winter snachts te laden aan 3kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Het kan niet aan de tag liggen, want inloggen met tag heb ik uitgezet
waarom bied je dan een tag aan?

Heb je een back-office? In hun portal jouw tag eerst aanmelden/laten goedkeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 08-09-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:37:
[...]

Die verliezen zijn wel enorm, maar het probleem met een hogere snelheid(1F dus kan max op 7 hier) dat we met een capaciteitstarief zitten, daardoor was het plan om in de winter snachts te laden aan 3kwh
Ik laad bijna uitsluitend op zonnestroom.
Dan speelt het capaciteitstarief noch het verlies.
1F 32A kan hier uiteraard ook maar de max. van mijn PV installatie is 5 kVA dus aan die 7,3 kW heb ik dan doorgaans weinig.

(Verliezen zijn gemeten in combinatie met een EV6 GT-line)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 07:15
Mart33 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:11:

Ik heb een ICU EVE met dubbele laad connector. Aan de onderkant zit een stikker met wat info:

Hij is in 2016 geplaatst via Maxem/Cohere door de vorige bewoner (die helaas niet meer te benaderen is). Ik heb ook een aluminium kastje in de meterkast hangen van Maxem maar howel die allemaal nog mooie lichtjes geeft is hij niet te benaderen met een IP adres (ik kan zien dat de maxem geen IP adres heeft op de (Unifi Dream router) routerpoort. Hij is aangesloten aan de ICU eve d.m.v. een ethernet kabel en met de andere LAN poort aan mijn router. Tevens zijn er 2 productiemeters in de beterkast via een RS485 connectie aangesloten op de Maxem: Eentje die zonnepanalen meet en eentje die het totaal verbruik meet.

Nu heb ik Maxem een paar jaar geleden gebeld en die gaven aan dat ik een nieuw kastje moest bestellen a 500EUR en ook nog een abonnement moest nemen op hun load balancing dienst. Bizar, want het systeem is aangeschaft zonder dat er een abonnement nodig was. Ze hebben later dat abbo geintroduceerd.

Het is mij inmiddels duidelijk dat tegenwoordig men voor de loadbalancing werkt met de P1 poort en dat de laadpaal zelf load balanced. Ik begrijp ook dat je iets als EVCC software zou kunnen gebruiken om een soort Maxem functionaliteit zelf te maken.

Wat ik dan volgens mij nodig heb is toegnag tot de ICU laadpaal. Als ik de laadpaal direct in mijn router stop dan zie ik dat de laadpaal netjes een IP adres heeft gekregen. Ik kan hem ook ping-en. Veel verder kom ik echter niet. DIt zijn mijn verdere bevindingen:

1. Eerst probeerde ik met de MyEve app en de ACE service installer de laadpaal te bereiken. Dit werkt echter niet. Na lang zoeken las ik op de Alfen site dat ACE service installer (en dus ook MyEve denk ik) alleen werkt met NG series laadpalen die geproduceerd zijn na midden 2017.

2. Ik dacht: Laat ik eens kijken met modpoll (https://www.modbusdriver.com/modpoll.html) software of ik een modus connectie kan krijgen. Mijn aanname is dat de maxem ook modbus signalen over TCP/IP ontvangt en stuurt naar de laadpaal. Helaas krijg ik "Can't reach server/slave! Check TCP/IP and firewall settings." melding terug van deze software.

Vragen:

1. Kan iemand mij vertellen wat ik met mijn 3 fasen x 25A nu precies mee kan laden (max) en wat er met gebruik gebeurt als ik er 2 auto's mee ga laden zonder loadbalacen?

2. Hoe kan ik mijn ICU EVE ui 2016 benaderen / aansturen (met IP)? Heb ik daar ook wachtwoorden voor nodig? Iig kan het met de Maxem dus dan moet het toch ook via andere software over IP kunnen? Gebruikt de Maxem wellicht toch geen MODBUS?

3. Kan ik met andere software dan ACE service installer wellicht software upgrades doen?

Alvast dank voor de hulp
Dit model is niet via UTP te benaderen.
Wordt ook niet meer ondersteund.
Volgens mij moest dit model met een speciale (dure) kabel worden ingesteld.

Ik ben bang dat je hier niks meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart33
moviemaster schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:13:
[...]

Dit model is niet via UTP te benaderen.
Wordt ook niet meer ondersteund.
Volgens mij moest dit model met een speciale (dure) kabel worden ingesteld.

Ik ben bang dat je hier niks meer mee kan.
Dat is ten halve waar. Hij is wel degelijk (ook van installatie af) afgemonteerd met een EThernet connectie en hij krijgt ook netjes een IP adres wat ik kan pingen. Hij is dus wel degelijk met UTP te benaderen. De Maxem energie meter en loadbalancer stuurt hem ook aan via UTP TCP/IP. Dat is nu eenmaal ook hoe hij geinstalleerd is. Ondersteuning lijkt inderdaad een probleem omdat je met die ACE Service Installer er niet bij kan maar ik hoop dat iemand wat meer weet over welk protocol er dan over die TCP/IP connectie heen loopt en via welke TCP/IP poort (propriety wellicht?)

[ Voor 9% gewijzigd door Mart33 op 08-09-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:59
Sam_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:04:
Hallo,
Ik heb een Alfen laadpaal die als integratie geconnecteerd is met HA, kan je via een knop in HA de laadsessie op pauze zetten?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Dank voor de feedback.
Sam
Ik vroeg me af of dit je nog gelukt was. Ik pak nu altijd de auto app er bij (oude kia ondersteund niet via HA). Maar dat moet toch idd via de paal ook kunnen. Anderen zeggen laden op 5A zetten maar daar kan ik voor mijn niro niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 22:49
Het probleem met het scherm lijkt nu opgelost.
Ik heb de paal even een half uur van het stroom gehaald en nu is het scherm weer normaal. Weet niet of het tijdelijk is, maar dat wachten we af.

Ik zag ook dat autodim nog aanstond, want daar was de monteur mee aan het testen geweest, maar dit werkt niet goed in de laatste firmware. Denk dat het de oorzaak is van de "failed to parse property"?

Nu heb ik er alleen ineens weer de P1 device failure bij: De read CRC error die vrij frequent naar voren komt. Dit is sinds het bezoek van monteur. Daarvoor had ik dit niet.

De monteur heeft natuurlijk ook met de aansluitingen gewerkt om zijn laptop eraan te hangen en een splitter ertussen, zodat het systeem verbonden bleef, maar kan dit van invloed zijn geweest? Hij haalt alleen de lan eruit, niet de P1 denk ik, maar die zitten bij elkaar. Vaak worden er ook werkzaamheden gedaan met de stroom er nog op. Stroom eraf halen, doen ze met de stekkertje/voeding op het board. Dat lijkt mij voor circuitboards ook niet heel erg lekker. Is maar gissen vanuit mijn kant natuurlijk.
Misschien de stekker niet goed aangesloten of een kabeltje van de stekker losser gaan zitten, maar daarvoor moet ik de paal openmaken. Daar wil ik niet zelf aan gaan klooien. 8)7 :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvKC8lGyUHljIutZW-CxVG0kOs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zvej22Jl4437Y9AZE6zIM2Ca.png?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Mart33 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:11:

Vragen:

Alvast dank voor de hulp
Dit is een Advance lader, deze word niet meer ondersteund en zijn geen spullen meer voor, ik raad aan om iets anders aan te schaffen.
Je heb hier een software voor nodig wat ICU installer heet en bepaalde CAN bus kabels, deze zijn niet meer verkrijgbaar.
P1 en al dat soort koppelingen werkt niet op deze lader, deze lader kan alleen met een MAXEM moden nog wat doen maar dat zal ik sowieso niet aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Daveth op 09-09-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:50:
[...]

Ik laad bijna uitsluitend op zonnestroom.
Dan speelt het capaciteitstarief noch het verlies.
1F 32A kan hier uiteraard ook maar de max. van mijn PV installatie is 5 kVA dus aan die 7,3 kW heb ik dan doorgaans weinig.

(Verliezen zijn gemeten in combinatie met een EV6 GT-line)
Ja ik ook, heb ook dezelfde wagen (maar dat weet je al :) )

Ik doelde meer op de winter, veel pv ga ik dan niet hebben, die dekt in meeste gevallen enkel het verbruik van mijn huishouden...

Nu doe ik voor 75% op zonnestroom inderdaad misschien zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Je logt dus in met PLUG AND CHARGE?? zo ja dan moet je daar ook een kaart nummer invoeren (het nummer wat de interne chip van je kaart door geeft aan je reader).
Vul je daar zo maar wat in dan stuurt hij dat telkens bij het laden naar de backoffice en die denkt dan dat het een ongeldige kaart is,

Staat de lader helemaal niet aan een backoffice dan moet deze bij de preset op standalone gezet zijn en de kaart die je gebruikt in de whitelist staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Daveth op 09-09-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Mart33 schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:38:
[...]

Dat is ten halve waar. Hij is wel degelijk (ook van installatie af) afgemonteerd met een EThernet connectie en hij krijgt ook netjes een IP adres wat ik kan pingen. Hij is dus wel degelijk met UTP te benaderen. De Maxem energie meter en loadbalancer stuurt hem ook aan via UTP TCP/IP. Dat is nu eenmaal ook hoe hij geinstalleerd is. Ondersteuning lijkt inderdaad een probleem omdat je met die ACE Service Installer er niet bij kan maar ik hoop dat iemand wat meer weet over welk protocol er dan over die TCP/IP connectie heen loopt en via welke TCP/IP poort (propriety wellicht?)
De Maxem moden geeft via het ethernet poort charging profiles door, je kan met deze poort niets instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:35:
[...]

Ja ik ook, heb ook dezelfde wagen (maar dat weet je al :) )

Ik doelde meer op de winter, veel pv ga ik dan niet hebben, die dekt in meeste gevallen enkel het verbruik van mijn huishouden...

Nu doe ik voor 75% op zonnestroom inderdaad misschien zelfs meer.
In de winter werkt het hier dan weer net andersom, nl. van HV EV accu richting woning.
(Maar off topic want dan uiteraard niet via de Alfen gezien ie daar niet voor geschikt is).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Sarge78 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:13:
Het probleem met het scherm lijkt nu opgelost.
Ik heb de paal even een half uur van het stroom gehaald en nu is het scherm weer normaal. Weet niet of het tijdelijk is, maar dat wachten we af.

Ik zag ook dat autodim nog aanstond, want daar was de monteur mee aan het testen geweest, maar dit werkt niet goed in de laatste firmware. Denk dat het de oorzaak is van de "failed to parse property"?

Nu heb ik er alleen ineens weer de P1 device failure bij: De read CRC error die vrij frequent naar voren komt. Dit is sinds het bezoek van monteur. Daarvoor had ik dit niet.

[Afbeelding]
Mooi dat je schermprobleem weer is opgelost (y).

CRC errors wijzen er inderdaad op dat de gegevens vanuit je slimme meter niet helemaal goed doorkomen tot aan je laadpaal. Frequentie van de error lijkt overigens mee te vallen, dus ik denk niet dat het impact gaat hebben op je load balancing. Maar ik zou zelf ook liever helemaal géén CRC errors willen zien. Het is moeilijk om in te schatten wat de monteur allemaal heeft aangeraakt, dus vandaar enkel wat algemene wijsheden bij CRC errors:

Je zou de verbinding tussen je slimme meter en je laadpaal nog eens kunnen nalopen. En aangezien je aangeeft dat je de laadpaal eigenlijk (nog) niet wilt openschroeven, zou je kunnen beginnen in de meterkast. Stekkertje wat in de slimme meter gaat even goed aandrukken.

Als je gebruik maakt van een P1-splitter in je meterkast dan zóu dat een oorzaak kunnen vormen (zelfs als die er voor het monteursbezoek al inzat). Zoek in dit topic maar op CRC: Dan zul je zien dat vrijwel in alle gevallen meteen ook het woord "splitter" valt. Ik zou in dat geval overwegen om de splitter er tijdelijk tussenuit te halen om te kijken of de errors dan verdwijnen. Als dát het geval is kun je weer verder kijken of het komt door het type splitter, of dat de splitter misschien te weinig voeding krijgt vanuit je slimme meter om zowel je laadpaal als het betreffende andere apparaat/aparaten te voorzien van voeding.

Heeft de monteur nog wat veranderd aan de firmware? Het is niet het eerste waar ik aan zou denken, maar het helpt om alle veranderingen sinds het nog wel werkte scherp te hebben. Bovendien kwam in de gevonden posts het woord firmware wel enkele keren voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjteef1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:31
Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleem. Tijdens het gebruik van de EV-app heb ik mijn eigen logo geüpload, maar ik vermoed dat het bestand te groot was. Nu accepteert de laadpaal geen nieuwe logo's of firmware-updates meer.

Heeft iemand tips om het oude logo te verwijderen? Ik kan nergens een JTAG-aansluiting vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDJyVYNNnPLAvTkBkUAtAaxqP4s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttxTExkC9HSsQ97CRLT2slaX.png?f=user_large

Verder werkt alles normaal, maar ik wil de firmware graag upgraden vanwege nieuwe features. Op dit moment draai ik versie 4.15.4-4009.

[ Voor 11% gewijzigd door sjteef1986 op 10-09-2024 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Heb je al eens geprobeerd om je laadpaal een kwartiertje stroomloos te maken en dan weer aan te zetten? Als het dan nog steeds fout gaat, wat is exact de handeling die je aan het uitvoeren bent en wat is de (fout)melding in myeve?

Aanvullend: V.w.b. de firmware zou ik niet naar 7.0.2 gaan (hoewel de myeve app dat wel aangeeft) maar naar 6.6.2. Het verschil in functionaliteit is verwaarloosbaar en voorkomt de issues/risico’s die 7.0.2 met zich mee brengt. Ook op de Alfen firmware pagina staat 7.0.2 niet (meer) als de voorkeursfirmware genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 21:31
Ik heb sinds dit weekend mijn laadpaal geïnstalleerd en al even getest met een Kia Niro. Dat laden ging prima, de verschillende opties geprobeerd en met 1 of 3 fases geen problemen gehad.
Sinds vandaag de nieuwe id4 aan de lader gehangen en nu lijkt het alsof deze niet op 1 fase wil laden. Ik hoor de paal regelmatig klikken en na een tijdje krijg in een foutmelding op de laadpaal en de auto zegt dat het laden is geannuleerd of dat er geen verbinding was. Als ik de solar charging uit zet of boost aan, waardoor hij op 3 fases laad dan gaat alles wel goed.
Ik heb nog niet de tijd gehad om de log van de laadpaal uit te lezen omdat ik alles via HA instel. Maar komt dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@JoramQ Was er wel genoeg zonnestroomoverschot dan? Het klikken dat je hoort is het relais in de paal, dus mogelijk is het laden gewoon gestopt ivm te weinig overschot?

Denk dat je toch wat meer analyse moet doen voordat wij kunnen helpen..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:35
JoramQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:08:
Ik heb sinds dit weekend mijn laadpaal geïnstalleerd en al even getest met een Kia Niro. Dat laden ging prima, de verschillende opties geprobeerd en met 1 of 3 fases geen problemen gehad.
Sinds vandaag de nieuwe id4 aan de lader gehangen en nu lijkt het alsof deze niet op 1 fase wil laden. Ik hoor de paal regelmatig klikken en na een tijdje krijg in een foutmelding op de laadpaal en de auto zegt dat het laden is geannuleerd of dat er geen verbinding was. Als ik de solar charging uit zet of boost aan, waardoor hij op 3 fases laad dan gaat alles wel goed.
Ik heb nog niet de tijd gehad om de log van de laadpaal uit te lezen omdat ik alles via HA instel. Maar komt dit bekend voor?
Hier een ID.4. Laden op zonnestroom gaat goed op 1 en 3 fasen. Wisselt vanzelf. (wel middels afsluiten sessie op 1 fase en dan gelijk weer starten op 3 fasen en vv) Krijg ik via de VW app ook keurig meldingen van die ik maar eens uit moet zetten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 19:20
kisik schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:27:
[...]

Hier een ID.4. Laden op zonnestroom gaat goed op 1 en 3 fasen. Wisselt vanzelf. (wel middels afsluiten sessie op 1 fase en dan gelijk weer starten op 3 fasen en vv) Krijg ik via de VW app ook keurig meldingen van die ik maar eens uit moet zetten trouwens.
Hoe doe je dat vanzelf wisselen dan? Ik heb hem nu op 1 fase staan ivm de lage drempel voor solar charging maar wil hem soms op 3 fases hebben staan voor het snellere laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Kris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:38:
[...]

Hoe doe je dat vanzelf wisselen dan? Ik heb hem nu op 1 fase staan ivm de lage drempel voor solar charging maar wil hem soms op 3 fases hebben staan voor het snellere laden.
Wisselen gaat helemaal vanzelf door de paal. Heb ik na de firmware upgrade die zonladen mogelijk maakte, niks aan ingesteld. Als je dan sneller wilt laden, kan je in de app de "Boost" aanzetten, waarmee je op maximaal vermogen gaat laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet in de ACE installer of de MYEve app dan wel de fasemapping aangevinkt hebben staan.
Waarschijnlijk stond dat bij jou dan al zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:07:
Je moet in de ACE installer of de MYEve app dan wel de fasemapping aangevinkt hebben staan.
Waarschijnlijk stond dat bij jou dan al zo ingesteld.
Stond waarschijnlijk vanwege de loadbalancing al aan dan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-07 08:39
Goedemiddag,

Ik heb met de aanschaf van een zakelijke auto een Alfen Eve Single Pro laten monteren. De Alfen is geplaatst door Joulz die inmiddels ook al 4 jaar de backend hebben en het beheer.

Nu ga ik mijn zakelijke auto inruilen voor een prive EV. Ik wil dus graag blijven laden op de Alfen maar hoef niet meer de backend oplossing. Ik wil dus zelf graag het beheer. Op dit moment heb ik geen idee hoe ik de laadpaal kan benaderen en welke wachtwoorden er aan hangen. Voor zover ik weet zit er een Joulz simkaart gemonteerd en ben ik ook verbonden middels de P1 in de meterkast.

Is Joulz 'verplicht' om op verzoek de gegevens te verstrekken en mij het beheer te geven? Ik heb de Alfen volledig zelf betaald destijds. Of moet ik een andere weg bewandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:16
tim106gti schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:16:
Goedemiddag,

Ik heb met de aanschaf van een zakelijke auto een Alfen Eve Single Pro laten monteren. De Alfen is geplaatst door Joulz die inmiddels ook al 4 jaar de backend hebben en het beheer.

Nu ga ik mijn zakelijke auto inruilen voor een prive EV. Ik wil dus graag blijven laden op de Alfen maar hoef niet meer de backend oplossing. Ik wil dus zelf graag het beheer. Op dit moment heb ik geen idee hoe ik de laadpaal kan benaderen en welke wachtwoorden er aan hangen. Voor zover ik weet zit er een Joulz simkaart gemonteerd en ben ik ook verbonden middels de P1 in de meterkast.

Is Joulz 'verplicht' om op verzoek de gegevens te verstrekken en mij het beheer te geven? Ik heb de Alfen volledig zelf betaald destijds. Of moet ik een andere weg bewandelen?
zoek eventjes in dit topic , denk dat de vraag al wel 50x gesteld is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart33
Daveth schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:32:
[...]

Dit is een Advance lader, deze word niet meer ondersteund en zijn geen spullen meer voor, ik raad aan om iets anders aan te schaffen.
Je heb hier een software voor nodig wat ICU installer heet en bepaalde CAN bus kabels, deze zijn niet meer verkrijgbaar.
P1 en al dat soort koppelingen werkt niet op deze lader, deze lader kan alleen met een MAXEM moden nog wat doen maar dat zal ik sowieso niet aanraden.
@Daveth
Super bedankt voor je antwoord. Dit helpt. Wel eeuwig zonde dat zo'n laadpaal dan helemaal afhankelijk is van een andere leverancier, Maxem/Cohere, die stopt met het product voor paticulieren en je geen support meer krijgt. Als het Maxem stukje stuk is zit je met een goed functionerende laadpaal maar zonder loadblancing. Weinig zin om regelmatiig de hoofdzekering eruit te hebben liggen.

Ik zat te denken of er mogelijk ook componenten zijn voor in de meterkast/DIN rail die je wel op de P1 poort kunt aansluiten en de 3 fasen van mijn oude ICU Eve advance lader dan daar op kan sluiten. Idee is dan dat b.v. een intelligente alamat gewon een maximaal vermogen vrijgeeft op de 3 fasen afhankelijk van de belasting die doorgegeven wordt via de P1 poort aan dat component. Ik dacht zoeits gevonden te hebben:

Een wallbox power boost meter. Ik ben echter niet zeker of dit nu doet waar ik theoretisch aan zat te denken of dat je dan toch echt een specifieke wallbox lader moet hebben. Wat denk jij?

Zou dit kunnen werken?

https://www.elektramat.nl...yeSoViS3S93xoCec8QAvD_BwE

Daarnaast zou ik heel graag die CAN bus kabel dan in handen krijgen. Wellicht dat iemand hem heeft of weet hoe je hem eventueel kan bouwen?

[ Voor 39% gewijzigd door Mart33 op 10-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-07 15:49

Flo

Hopelijk weet iemand hier nog een goede test, of heeft een verklaring.

Alfen Eve Single Pro inmiddels al 2,5-3jr in gebruik. Ooit geïnstalleerd via lease maatschappij en sinds eind 2023 volledig in eigen beheer. Geen backend, wel op lokaal net (via home assitant en myeve te benaderen) en met loadbalance. Laadpaal destijds laten aanleggen met 3fase kabel naar de meterkast, maar daar aangesloten op een 1fase aardlekautomaat. Overige fasen dus in een blinde wago/lasdop.

Paal heeft altijd op 1-fase gewerkt. Nu ben ik om naar 3fase, laadpaal aangesloten op een nieuwe 3fase aardlekautomaat. En toen ging het mis:
  1. Laadpaal doet het, maar bij starten van een laadsessie op 3-fase en zodra de stroom echt oploopt (de auto bouwt in een paar seconden vraag op) knalden twee van de drie fasen er uit.
  2. In laadpaal bleek neutraal en L1 omgedraaid aangesloten, op 1 fase geen issue maar op 3 wel. Daarna knalden er nog 1 van de drie fasen uit bij start laden.
  3. Let op: als de fasen er uit knallen is dat de zekering van de netbeheerder (die ik gelukkig zelf weer "aan" kan zetten). Die zijn 25A per fase. De 20A 3 fasen aardlekautomaat schakelt niet af.
  4. Voltages L1/L2/L3 naar nul zijn netjes ~235V, daartussen ook gewoon 400V. Weerstand L1/L2/L3 naar aarde is goed hoog, dus kabelbreuk op een van de fasen lijkt ook uitgesloten.
  5. Laden op 1 fase (~3,5kW) werkt gewoon goed.
  6. In home assistant viel op dat Alfen L1 op ~16A rapporteert, maar P1 meter (via home wizard) is dat L3. Deze fysiek omgedraaid waar ze de laadpaal binnen komen (zie rode cirkel) maar de metingen blijven hetzelfde. Gek...
  7. Alfen paal is ingesteld op 16A max via load balancer. Dat is via de Alfen eigen uitlezing van slimme meter (bedraad), niet via bijv de home wizard op het lokale net.
  8. phase switching staat nu uit. ook mapping L1/L2/L3 voor load balancing is niet aangepast.
Wat kan ik nog proberen? Wat zie ik over het hoofd?

Dat de hoofdzekering er uit vliegt terwijl de paal max 16A zou moeten doen, en ook nog dat niet alle fasen er uit klappen volg ik (nog) niet.

De laadpaal kan ook gewoon stuk zijn... deze is enkele weken na installatie vervangen door de leasemaatschappij, waarbij zij natuurlijk ook gedacht kunnen hebben "die man laad slechts op 1 fase dus dit modelletje doet het daar wel" ondanks dat ik betaald heb voor een 3fase paal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HKowZz2AmODPJQr2SAylbPJTwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeO1FBtXpWTBO5qyueAhFlpR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

Rico

Wie dit leest is gek....

Krijg donderdag een Alfen Eve Single Pro laadpaal die via 50five beheerd/geinstalleerd wordt.
Dit loopt allemaal via een leasemaatschappij maar lees hier veel over owners wachtwoorden etc.
Moet ik nog ergens op letten of ergens om vragen als ze hem installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
Flo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:04:

Alfen Eve Single Pro inmiddels al 2,5-3jr in gebruik. Ooit geïnstalleerd via lease maatschappij en sinds eind 2023 volledig in eigen beheer. Geen backend, wel op lokaal net (via home assitant en myeve te benaderen) en met loadbalance. Laadpaal destijds laten aanleggen met 3fase kabel naar de meterkast, maar daar aangesloten op een 1fase aardlekautomaat. Overige fasen dus in een blinde wago/lasdop.

Paal heeft altijd op 1-fase gewerkt. Nu ben ik om naar 3fase, laadpaal aangesloten op een nieuwe 3fase aardlekautomaat. En toen ging het mis:
  1. Laadpaal doet het, maar bij starten van een laadsessie op 3-fase en zodra de stroom echt oploopt (de auto bouwt in een paar seconden vraag op) knalden twee van de drie fasen er uit.
  2. In laadpaal bleek neutraal en L1 omgedraaid aangesloten, op 1 fase geen issue maar op 3 wel. Daarna knalden er nog 1 van de drie fasen uit bij start laden.
  3. Let op: als de fasen er uit knallen is dat de zekering van de netbeheerder (die ik gelukkig zelf weer "aan" kan zetten). Die zijn 25A per fase. De 20A 3 fasen aardlekautomaat schakelt niet af.
  4. Voltages L1/L2/L3 naar nul zijn netjes ~235V, daartussen ook gewoon 400V. Weerstand L1/L2/L3 naar aarde is goed hoog, dus kabelbreuk op een van de fasen lijkt ook uitgesloten.
  6. In home assistant viel op dat Alfen L1 op ~16A rapporteert, maar P1 meter (via home wizard) is dat L3. Deze fysiek omgedraaid waar ze de laadpaal binnen komen (zie rode cirkel) maar de metingen blijven hetzelfde. Gek...
  7. Alfen paal is ingesteld op 16A max via load balancer. Dat is via de Alfen eigen uitlezing van slimme meter (bedraad), niet via bijv de home wizard op het lokale net.
  8. phase switching staat nu uit. ook mapping L1/L2/L3 voor load balancing is niet aangepast.

Dat de hoofdzekering er uit vliegt terwijl de paal max 16A zou moeten doen, en ook nog dat niet alle fasen er uit klappen volg ik (nog) niet.

De laadpaal kan ook gewoon stuk zijn... deze is enkele weken na installatie vervangen door de leasemaatschappij, waarbij zij natuurlijk ook gedacht kunnen hebben "die man laad slechts op 1 fase dus dit modelletje doet het daar wel" ondanks dat ik betaald heb voor een 3fase paal.

[Afbeelding]
Als de automaten uitknallen maar de laadpaal blijft intact, de zekering op de powerboard is OK.
Dan zou ik eerder denken dat de instellingen niet goed zijn.

Station max current op 16A
connector op 16A
Phases 3.

Maximum smart meter current op 25
Safe current 10.

Ps: ik zie paar spinnenwebben op de reader. Misschien kan je de laadpaal uit doen ie hoofdschakelaar uitschakelen. Powerboard (zwarte blok trafo) demonteren en power entry (rode cirkel) demonteren. Controleren op beschadigingen door bijv kortsluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door ChargeFix op 10-09-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Rico schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:32:
Krijg donderdag een Alfen Eve Single Pro laadpaal die via 50five beheerd/geinstalleerd wordt.
Dit loopt allemaal via een leasemaatschappij maar lees hier veel over owners wachtwoorden etc.
Laat ze een extra datakabel trekken :p

Bewaar de blauw/wit brief met wachtwoorden. (Recovery code, default ww)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Rico schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:32:
Mooie proactieve vraag!

Mijn vijf centen (dankzij @Daveth aangevuld tot acht centen :) )
1. Zorg dat je er tijdens de gehele installatie bij bent, zodat je precies weet wat er gebeurt en zodat je tussentijds foto's kunt maken en vragen kunt stellen
2. Zorg voor koffie en koeken voor de installateur
3. Tijdens de installatie komt er een sticker of wachtwoordvel uit de verpakkingsdoos met daarop een wachtwoord en PRC (password recovery code): Maak daar een foto van! (zelfs als de monteur zegt dat je die niet nodig hebt): Dat wachtwoord móet je echt in handen zien te krijgen!
4. Sommige installateurs wijzigen het wachtwoord tijdens de installatie: Als dat zo is vraag dan na wat het is geworden (wederom: laat je niet afschepen met de stelling dat dit niet nodig is: Je móet dat ww in handen hebben).
5. Maak foto's van alle stickers / nummers aan de binnenkant van de laadpaal (beter nu dan later weer openschroeven)
6. Maak foto's van alle verpakkingsmaterialen waar nummers (serienummer, productiedatum, ...) opstaan
7. Laat twéé kabels trekken vanuit de laadpaal naar je meterkast: Eén keer UTP t.b.v. netwerkaansluiting op je router en één keer P1-kabel t.b.v. aansluiting op je slimme meter
8. "Check of de P1/netwerkkabels niet door de zelfde wartel zijn getrokken waar de voedingskabel door heen loopt
9. Zorg dat de waterdichte afsluitingen aan de onderkant van de laadpaal (waar de stroomkabel en de netwerk/P1-kabel de laadpaal ingaan) geplaatst zijn. Dat klinkt moeilijk, maar dat zijn gewoon rubberen afdichtingsringen. Sommige installateurs (niet degenen op dit forum hoor) vinden dat te veel werk en slaan die stap liever over.
10. Controleer of echt elk gat in de lader goed is afgedicht en bij wartels of deze goed zijn aangedraaid (Je staat er versteld van hoeveel schade slakken kunnen aanrichten als de zaak niet potdicht zit)
11. Controleer dat het waterdichte afsluitrubber op de socket (stopcontact) in de kap goed is geplaatst
12. Controleer dat het waterdichte afsluitrubber op de buitenrand van de kap goed is geplaatst (dat doe je vlak voordat de kap erop wordt geschroefd)
13. Als je een lader hebt met een display: Controleer dat de folie van het display af is gehaald (anders zie altijd een rode lijn op het display)
14. Laat de monteur met zijn laptop aantonen (hij gebruikt daarvoor de ACE Service Installer) dat je laadpaal daadwerkelijk gegevens ontvangt van de P1 kabel
15. Laat de netwerk kabel aansluiten op je router
16. Test de verbinding met behulp van de EveConnect app (die kun je voor de tijd al installeren op je telefoon of tablet)

Nabrander: Tijdens installatie zou ik de woorden "ACE Service Installer" en "MyEve" nog niet noemen om nodeloze discussie te vermijden. In de optiek van sommige installateurs zijn dat tools die niet bedoeld zijn voor eindgebruikers (enkel voor installateurs). Maar dat is niet een discussie die je op dát moment met de installateur wilt voeren. Je doel is om dat wachtwoord te krijgen.
EveConnect is wél voor eindgebruikers en die moet het dus gewoon kunnen doen (wederom: laat je niet afschepen met de stelling dat daar een ander wachtwoord voor komt: gewoon meteen testen met eigenaarwachtwoord!).

Meer info over die apps vind je overigens in deze post of deze review. Heel veel succes donderdag!

[ Voor 11% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 11-09-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

Rico

Wie dit leest is gek....

Super bedankt voor deze info.
Ga zeker de app alvast installeren en zoveel mogelijk info verzamelen tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
tim106gti schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:16:
Goedemiddag,

Het topic staat vol met vragen over het wachtwoord, maar ik kan me voorstellen dat je tussen de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb een tijdje geleden geprobeerd e.e.a. samen te vatten. Kijk maar eens in deze post.

Gezien je stelling "Op dit moment heb ik geen idee hoe ik de laadpaal kan benaderen" helpt de informatie in deze post je misschien ook een beetje op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim106gti
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-07 08:39
Dit biedt een mooie start. Hartelijk dank! Ik had vanmiddag nog even contact met Joulz. Onderstaand de reactie. Misschien heeft iemand er nog wat aan:

Hiervoor is inderdaad het wachtwoord van het laadpunt benodigd. Wij kunnen u deze toesturen wanneer u bijgevoegd document invult. Wij kunnen het beheer van de laadpaal ook overdagen aan een nieuwe beheerder. Mocht u dit willen dient het tweede formulier in de bijlage worden ingevuld door de nieuwe beheerder. De nieuwe beheerder zal vervolgens bij Alfen en ‘Request for Information’ ticket met de categorie ‘Charger management transfer’ moeten aanmaken. Hier moet het getekende document bijgevoegd worden.
Het verwerken duurt even bij Alfen, maar als de nieuwe beheerder een screenshot stuurt van het ingestuurde ticket, kunnen wij het wachtwoord al wel toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:12:
@JoramQ Was er wel genoeg zonnestroomoverschot dan? Het klikken dat je hoort is het relais in de paal, dus mogelijk is het laden gewoon gestopt ivm te weinig overschot?

Denk dat je toch wat meer analyse moet doen voordat wij kunnen helpen..
Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd en nu het opladen op zonne energie uit gelaten. Op 3 fase gaat dit prima en zie ik een verbuik van 10kw. Daarna de instelling Geavanceerd > Stroominst > Laadstation > maximum aantal toegestane fases voor het station op 1 gezet. Krijg de melding van de auto dat het laden gestopt is en daarna krijg ik dezelfde meldingen als dat ik vanmiddag op comfort mode had.

Ik zie in het logboek een aantal keer een log reeks voorbij komen met alleen maar informatie, daarna krijg ik deze twee foutmeldingen:
Socket #1 HF Contactor switching
Socket #1 Charging is started Too often check car and cable [303] (deze valt net buiten de screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSmIHbK8krG0ThBPjnYKBgxYsTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aj6bVYS0qVgq6RiAXGt7QAYV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:43
MisteRMeesteR schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:09:
[...]
Interessant, daar had ik nog niet aangedacht.
Mijn laadpaal is afgezekerd op 32A, maar mijn huis op op 25A. Minus wat sluipverbruik zou betekenen dat ik op 1 fase toch op zeker 5kW zou kunnen laden, wat voldoende is.

Hoe stel je dat in? Power settings > Installation > Maximum Allowed Phases > 1-Phase?
En hoe kies je de fase waarop geladen wordt? Load balancing > Active Balancing > Phase rotation? Zo ja, wat kies ik dan als ik op fase 3 wil laden?
Ik wil namelijk op een fase laden waar het minst grote verbruikers aangesloten zijn, anders heb ik terug het oorspronkelijke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
JoramQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:23:
[...]

Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd en nu het opladen op zonne energie uit gelaten. Op 3 fase gaat dit prima en zie ik een verbuik van 10kw. Daarna de instelling Geavanceerd > Stroominst > Laadstation > maximum aantal toegestane fases voor het station op 1 gezet. Krijg de melding van de auto dat het laden gestopt is en daarna krijg ik dezelfde meldingen als dat ik vanmiddag op comfort mode had.

Ik zie in het logboek een aantal keer een log reeks voorbij komen met alleen maar informatie, daarna krijg ik deze twee foutmeldingen:
Socket #1 HF Contactor switching
Socket #1 Charging is started Too often check car and cable [303] (deze valt net buiten de screenshot)

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp probeer je te testen dat de laadpaal bij je ID4 afhankelijk van de aangeboden laadstroom van 3-fasen naar 1-fase springt of omgekeerd van 1-fase naar 3-fasen. Ik heb dat een tijdje geleden in detail getest voor een ID3 en in deze post heb ik beschreven dat dit (voor mij dan toch) werkt.

En eigenlijk is het nog veel gemakkelijker om dit bij duisternis te testen door gebruik te maken van de comfort solar mode:
1. Stel eerst je laadpaal settings in met de ACE Service Installer volgens deze post
2. Zet nu solar charging aan en kies voor comfort op 1400 W (dat wordt nu je minimum laadvermogen op het moment dat de auto is aangesloten)
3. Sluit je auto aan en activeer de laadpaal met je tag (er van uit gaande dat je laadpaal op "RFID" is ingesteld)
4. Als het goed is gaat de auto nu op 1 fase laden: Je krijgt een melding in de volkswagen app
5. Verhoog nu de comfort stroom in stappen van 1400 (bij voorkeur met de EveConnect app, maar mag ook met HA of andere tools) en wacht steeds een paar minuten. Je kunt het effect als het goed is dan ook terugzien in de volkswagen app
6. Bij 2800 verhoogt ie gewoon de 1-fase stroom, bij 4200 weet ik het ff niet meer zeker (volgens mij nog steeds 1-fase). Bij 5600 zal hij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar drie fasen springen (je hoort dan de klikjes in de laadpaal en ook de volkswagen app zal je dit laten weten).
7. Vervolgens de omgekeerde weg om te zien of ie dan weer terugspringt naar 1 fase.

Op die manier kun je heel gecontroleerd kijken wat er gebeurt, zowel in de laadpaal, in de eveconnect app, in de volkswagen app en in de log. (Let op als je switcht tussen ace service installer en eveconnect dat je steeds goed afsluit - je kunt maar met één user tegelijk aangemeld zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Hey de Peer en Chargefix, dank je wel !

Ik heb wel een simcard en zo van E-Flux, maar moet nog even uitzoeken wat ik daarmee kan en hoe dat werkt. Voorlopig was mijn oplossing om het veld "Backoffice preset" op Standalone te zetten. Dat veld is default leeg, en dat kan dus blijkbaar niet.

Nu werkt het zowel met tag als zonder tag - "Plug and Charge:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v2lq2RPkFDP-99mVHhIMXSx9A8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kil6cLt276jTHck3GnVpSf7j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:55:
[...]

Als ik het goed begrijp probeer je te testen dat de laadpaal bij je ID4 afhankelijk van de aangeboden laadstroom van 3-fasen naar 1-fase springt of omgekeerd van 1-fase naar 3-fasen. Ik heb dat een tijdje geleden in detail getest voor een ID3 en in deze post heb ik beschreven dat dit (voor mij dan toch) werkt.

...
Nee het probleem is dat hij bij mij helemaal niks doet als hij op 1 fase staat. Hoor het relais een aantal keer klikken en daarna gaat hij in fout. Zie log wat ik stuurde.

Met een Kia Niro werkte dit wel dus ik denk dat ik ook maar eens met de auto ergens anders ga laden om te kijken of het niet aan de auto ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Marcher schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Heb het aan de praat gekregen, deze twee settings op 0 gezet (= disable), stonden op 5s en nu werkt zowel het pauzeren als uitgesteld laden.

thx, Marcher

[Afbeelding]
Hmm, in de app heb ik dezelfde settings, maar uitgestelde start doet hij niet.

• Flo

Flo

ChargeFix schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:19:
[...]

Als de automaten uitknallen maar de laadpaal blijft intact, de zekering op de powerboard is OK.
Dan zou ik eerder denken dat de instellingen niet goed zijn.

Station max current op 16A
connector op 16A
Phases 3.

Maximum smart meter current op 25
Safe current 10.

Ps: ik zie paar spinnenwebben op de reader. Misschien kan je de laadpaal uit doen ie hoofdschakelaar uitschakelen. Powerboard (zwarte blok trafo) demonteren en power entry (rode cirkel) demonteren. Controleren op beschadigingen door bijv kortsluiting.
Instelling nog eens aangepast maar geen effect. Gisteravond ook de firmware ge-update, maar resultaat is nu een Error 102. Geprobeerde firmware paar versies terug te zetten (na wat pogingen gelukt) en nu weer naar de laatste (7.0.2-4322). Resets, nieuwe set-up wizard, reboots, etc. maar het blijft nu in Error 102. |:(

Error 102 lees ik dat wel eens voorkomt met firmware updates, maar kan ook zijn dat de paal dus echt defect is...

Logbook geeft direct na boot de Error 102 (power switch error), en meermaal "Socket 1: output voltage while bypass relay off". Zegt dat laatste jou misschien wat?

(p.s. powerboard en power entry nog niet gecontroleerd op beschadigingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
Flo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:20:
[...]

Instelling nog eens aangepast maar geen effect. Gisteravond ook de firmware ge-update, maar resultaat is nu een Error 102. Geprobeerde firmware paar versies terug te zetten (na wat pogingen gelukt) en nu weer naar de laatste (7.0.2-4322). Resets, nieuwe set-up wizard, reboots, etc. maar het blijft nu in Error 102. |:(

Error 102 lees ik dat wel eens voorkomt met firmware updates, maar kan ook zijn dat de paal dus echt defect is...

Logbook geeft direct na boot de Error 102 (power switch error), en meermaal "Socket 1: output voltage while bypass relay off". Zegt dat laatste jou misschien wat?

Powerboard is meestal defect als het 102 error is: relays defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo

Flo

ChargeFix schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:24:
[...]

Powerboard is meestal defect als het 102 error is: relays defect.
Zou dat ook verklaren waarom het tot gisteren wel goed ging op 1fase laden? Dat het schakelen over de extra fasen eigenlijk al niet goed was maar nooit een issues totdat ik daadwerkelijk naar 3fase laden ging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
Overmatig schakelen is sowieso niet goed. Zeker onder load niet. Daar sloop je spullen mee. Veel schakelen tussen 1 en 3 fase is mijns inziens penny wise pound foolish. De gedachte is leuk, maar de besparing minimaal. Je moet gewoon een keuze maken bij het starten van de laadsessie. op basis van PV prognose of whatever. Tuning met het aantal toegstane Ampere's is prima. Los daarvan vinden veel auto's het ook niet prettig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:14
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:01:
[...]

Mijn advies is om (in jouw geval) inderdaad direct te updaten naar 6.6.2 (en niet naar 7.0.2).
Persoonlijk zou ik daarvoor de MyEve app gebruiken.
Dat advies is gebaseerd op:
- Mijn eigen ervaringen (beschreven in deze post).
- Persoonlijke overwegingen in relatie tot upgrade tooling (zie deze post)
- De problemen die ik heb ervaren na de (weliswaar technisch succesvolle) upgrade naar 7.0.2
- De huidige firmware pagina van Alfen (die er overigens elke dag weer anders uit lijkt te zien) die nu adviseert om naar 6.6.2 te gaan.

[...]

Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Ik heb dezelfde vraag, maar ik heb die nog niet weten op te lossen. In de praktijk heb ik niet het idee dat dit een probleem is, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het zit.
Zojuist de update naar 6.6.2 gedaan. Ik heb een nieuw wachtwoord moeten instellen voor dat de app de firmware upload. Echter de myeve app geeft dan na de upload aan dat het wachtwoord opnieuw ingesteld moet worden, dat je paal anders na 15min gelocked wordt. Dat lukte niet, de nieuwe firmware staat er wel op.
Als ik nu opnieuw probeer in te loggen moet ik een wachtwoord invoeren. Het nieuwe wachtwoord werkt niet en ook de oude die ik van Eneco heb gekregen niet. Is een password reset code nu de enige optie die ik nog heb? Of een ssa code, maar hoe kom ik daar aan?

Was hier al een beetje bang voor na alle horror verhalen, maar omdat het ook vaak goed gaat toch een poging gedaan.

Update: kom nu wel in de laadpaal met het oude wachtwoord wat ik van Eneco heb gekregen maar dan met de Eve Connect app. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat die app zegt dat het wachtwoord minimaal 10 karakters moet zijn, terwijl het nieuwe wachtwoord in my eve niet aan die voorwaarde hoefde te voldoen.

Kom er nu ook weer met My Eve in de paal met het oude wachtwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door waslijn op 11-09-2024 13:43 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

mdizzy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:32:
[...]

Interessant, daar had ik nog niet aangedacht.
Mijn laadpaal is afgezekerd op 32A, maar mijn huis op op 25A. Minus wat sluipverbruik zou betekenen dat ik op 1 fase toch op zeker 5kW zou kunnen laden, wat voldoende is.

Hoe stel je dat in? Power settings > Installation > Maximum Allowed Phases > 1-Phase?
En hoe kies je de fase waarop geladen wordt? Load balancing > Active Balancing > Phase rotation? Zo ja, wat kies ik dan als ik op fase 3 wil laden?
Ik wil namelijk op een fase laden waar het minst grote verbruikers aangesloten zijn, anders heb ik terug het oorspronkelijke probleem.
Welke installateur heeft je laadpaal op 32A afgezekerd, terwijl je hoofdzekering 25A is ? Dat mag helemaal niet. Met 25A hoofdzekering is de maximale afzekering op een verbruiker 20A.
Of is je paal ingesteld met 32A licentie, want dat is wat anders.
Als jij op L3 wilt laden, moet je de aanvoerende ader van L3 aansluiten op de klem L1 in de laadpaal, en dan de rotatie instellen op basis van je aansluiting. Bijv. L3L2L1 als je L3 enL1 van plaats hebt gewisseld. Die rotatie vertelt de laadpaal welke fase aan welke klem is aangesloten voor load balancing.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• NTiBhohoSJ66vgJ
waslijn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:30:
[...]

Zojuist de update naar 6.6.2 gedaan. Ik heb een nieuw wachtwoord moeten instellen voor dat de app de firmware upload. Echter de myeve app geeft dan na de upload aan dat het wachtwoord opnieuw ingesteld moet worden, dat je paal anders na 15min gelocked wordt. Dat lukte niet, de nieuwe firmware staat er wel op.
Als ik nu opnieuw probeer in te loggen moet ik een wachtwoord invoeren. Het nieuwe wachtwoord werkt niet en ook de oude die ik van Eneco heb gekregen niet. Is een password reset code nu de enige optie die ik nog heb? Of een ssa code, maar hoe kom ik daar aan?

Was hier al een beetje bang voor na alle horror verhalen, maar omdat het ook vaak goed gaat toch een poging gedaan.

Update: kom nu wel in de laadpaal met het oude wachtwoord wat ik van Eneco heb gekregen maar dan met de Eve Connect app. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat die app zegt dat het wachtwoord minimaal 10 karakters moet zijn, terwijl het nieuwe wachtwoord in my eve niet aan die voorwaarde hoefde te voldoen.

Update: Kom er nu ook weer met My Eve in de paal met het oude wachtwoord.
Super dat het gelukt is. Ja op het moment van je originele post (vóór de update) was je aangekomen bij stap 12 in deze post: Maar het nagelbijten is dus gelukkig voorbij en nu kan het leuke werk beginnen. Heel veel plezier met experimenteren met MyEve, EveConnect en wellicht HA of Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-06 21:07

theezeefje

Poehee

Ik heb zojuist mijn Alfen Eve Single Pro line laten installeren, backoffice loopt via Coolblue.
Ik kan de paal via de ethernet poort benaderen op mijn LAN, en middels een HACS integratie in Home Assistant gezet. (integratie logt in als admin/owner).

Het valt me op dat ik (zolang de integratie aanstaat) niet op de laadpaal kan inloggen als owner via ACE Installer.
Kan de backoffice met het SSA account er dan wel bij ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Daveth
Mart33 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:51:
[...]

@Daveth
Super bedankt voor je antwoord. Dit helpt. Wel eeuwig zonde dat zo'n laadpaal dan helemaal afhankelijk is van een andere leverancier, Maxem/Cohere, die stopt met het product voor paticulieren en je geen support meer krijgt. Als het Maxem stukje stuk is zit je met een goed functionerende laadpaal maar zonder loadblancing. Weinig zin om regelmatiig de hoofdzekering eruit te hebben liggen.

Ik zat te denken of er mogelijk ook componenten zijn voor in de meterkast/DIN rail die je wel op de P1 poort kunt aansluiten en de 3 fasen van mijn oude ICU Eve advance lader dan daar op kan sluiten. Idee is dan dat b.v. een intelligente alamat gewon een maximaal vermogen vrijgeeft op de 3 fasen afhankelijk van de belasting die doorgegeven wordt via de P1 poort aan dat component. Ik dacht zoeits gevonden te hebben:

Een wallbox power boost meter. Ik ben echter niet zeker of dit nu doet waar ik theoretisch aan zat te denken of dat je dan toch echt een specifieke wallbox lader moet hebben. Wat denk jij?

Zou dit kunnen werken?

https://www.elektramat.nl...yeSoViS3S93xoCec8QAvD_BwE

Daarnaast zou ik heel graag die CAN bus kabel dan in handen krijgen. Wellicht dat iemand hem heeft of weet hoe je hem eventueel kan bouwen?
Wat ik eigenlijk al aangaf je kan niet meer aan de software komen, als je toch nog ergens een stukje software kan vinden dan zijn deze wachtwoord beveiligt en deze krijg je niet meer van Alfen
Probleem 2, de Canbus kabel kost 1 deel ergens in de €200 en dan moet er nog een stuk kabel aan die speciaal voor deze laders gemaakt zijn en ook niet meer verkrijgbaar zijn.
De kans dat de modules bij jou ook nog oude software hebben is groot en daar zijn veel problemen mee.
Deze lader is nou eenmaal een dinosaurus en je kan er niets mee.
Alle mogelijkheden die je nu in de NG laders heb zijn pas er in gekomen sinds het NG platform.
Als je dit al werkend krijg (wat zeker niet gaat lukken met loadbalancing) en er gaat iets kapot (wat zeer goed mogelijk is) kan je er nooit meer wat mee.
Voor dat je hier veel geld en tijd in gaat steken neem het van mij (ik heb jaren met deze laders gewerkt) koop wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Flo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:04:

[Afbeelding]
Aangezien je de NUL en een fase gewisseld heeft is er op plaatsten waar je 230V moet hebben is daar 400v op gekomen, kans is zeer groot dat er van alles kapot is in je lader en daarom niet meer werkt zoals hij moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:22:
[...]

Mooie proactieve vraag!

Mijn vijf centen:
1. Zorg dat je er tijdens de gehele installatie bij bent, zodat je precies weet wat er gebeurt en zodat je tussentijds foto's kunt maken en vragen kunt stellen
3. Tijdens de installatie komt er een sticker of wachtwoordvel uit de verpakkingsdoos met daarop een wachtwoord en PRC (password recovery code): Maak daar een foto van! (zelfs als de monteur zegt dat je die niet nodig hebt): Dat wachtwoord móet je echt in handen zien te krijgen!
4. Sommige installateurs wijzigen het wachtwoord tijdens de installatie: Als dat zo is vraag dan na wat het is geworden (wederom: laat je niet afschepen met de stelling dat dit niet nodig is: Je móet dat ww in handen hebben).
5. Maak foto's van alle stickers / nummers aan de binnenkant van de laadpaal (beter nu dan later weer openschroeven)
6. Maak foto's van alle verpakkingsmaterialen waar nummers (serienummer, productiedatum, ...) opstaan
7. Laat twéé kabels trekken vanuit de laadpaal naar je meterkast: Eén keer UTP t.b.v. netwerkaansluiting op je router en één keer P1-kabel t.b.v. aansluiting op je slimme meter
8. Zorg dat de waterdichte afsluitingen aan de onderkant van de laadpaal (waar de stroomkabel en de netwerk/P1-kabel de laadpaal ingaan) geplaatst zijn. Dat klinkt moeilijk, maar dat zijn gewoon rubberen afdichtingsringen. Sommige installateurs (niet degenen op dit forum hoor) vinden dat te veel werk en slaan die stap liever over.
9. Laat de monteur met zijn laptop aantonen (hij gebruikt daarvoor de ACE Service Installer) dat je laadpaal daadwerkelijk gegevens ontvangt van de P1 kabel
10. Laat de netwerk kabel aansluiten op je router
11. Test de verbinding met behulp van de EveConnect app (die kun je voor de tijd al installeren op je telefoon of tablet)

Nabrander: Tijdens installatie zou ik de woorden "ACE Service Installer" en "MyEve" nog niet noemen om nodeloze discussie te vermijden. In de optiek van sommige installateurs zijn dat tools die niet bedoeld zijn voor eindgebruikers (enkel voor installateurs). Maar dat is niet een discussie die je op dát moment met de installateur wilt voeren.
EveConnect is wél voor eindgebruikers en die moet het dus gewoon kunnen doen (wederom: laat je niet afschepen met de stelling dat daar een ander wachtwoord voor komt: gewoon meteen testen met eigenaarwachtwoord!).

Meer info over die apps vind je overigens in deze post of deze review. Heel veel succes donderdag !
Helemaal top om te lezen dat iemand er eens echt over nagedacht hebt, ik geef deze punten ook altijd aan en je bent nog 2 ding vergeten "Check of de P1/netwerkkabels niet ook door de zelfde wartel zijn getrokken waar de voedingskabel door heen loopt", ik kom deze nog wel eens tegen en dan sluit de wartel niet goed af en binnen een jaar heb je slakken in je lader die sluiting maken en een hoop kosten.
2) "check of echt elk gat in de lader goed is afgedicht en bij wartels of deze goed zijn aangedraaid", deze ook weer vanwege de slakken.
Ik zie meerdere laders per dag en dit is toch wel een zeer groot probleem bij laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
Flo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:20:
[...]

102 is een powerboard die kapot is, dit is in 99% van de gevallen veroorzaakt door de auto die er aan hangt.
Als je toevallig een KIA EV6/Hyundai Ioniq 5 heb ga dan gelijk terug naar je dealer met deze auto en geef aan dat de omvormer af en toe (of constant) sluiting maakt.

• kisik
Daveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:33:
[...]

"Check of de P1/netwerkkabels niet ook door de zelfde wartel zijn getrokken waar de voedingskabel door heen loopt", ik kom deze nog wel eens tegen en dan sluit de wartel niet goed af en binnen een jaar heb je slakken in je lader die sluiting maken en een hoop kosten.
Is volgens mij bij mij het geval. Mijn lader gaat binnenkort verhuizen van een paal buiten naar de wand in de carport. Hoe kan dit goed worden gedaan? Kwestie van een dot sanitairkit erbij drukken of zo?

• Daveth
DaRealRenzel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:46:
[...]

Welke installateur heeft je laadpaal op 32A afgezekerd, terwijl je hoofdzekering 25A is ? Dat mag helemaal niet. Met 25A hoofdzekering is de maximale afzekering op een verbruiker 20A.
Of is je paal ingesteld met 32A licentie, want dat is wat anders.
Als jij op L3 wilt laden, moet je de aanvoerende ader van L3 aansluiten op de klem L1 in de laadpaal, en dan de rotatie instellen op basis van je aansluiting. Bijv. L3L2L1 als je L3 enL1 van plaats hebt gewisseld. Die rotatie vertelt de laadpaal welke fase aan welke klem is aangesloten voor load balancing.
Bijna alle installateurs installeren de lader maar passen geen instellingen aan (laders komen met 32A uit de fabriek) en achteraf moet er dan via de backoffice dit geregeld worden, helaas zie ik ook vaak dat de lader achteraf toch niet word ingeregeld en dan gaat een klant net zo lang laden tot dat er een keer de hoofdzekeringen er uit gaan.
Zelfde geld ook voor de Active loadbalancing, klant betaald er voor en gaat er vanuit dat het werkt maar helaas komt het ook voor dat deze niet aanstaat, dan is het wachten tot dat en keer je hoofdzekeringen er uit klappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 11-09-2024 16:04 ]

• Daveth
theezeefje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:21:
Ik heb zojuist mijn Alfen Eve Single Pro line laten installeren, backoffice loopt via Coolblue.
Ik kan de paal via de ethernet poort benaderen op mijn LAN, en middels een HACS integratie in Home Assistant gezet. (integratie logt in als admin/owner).

Het valt me op dat ik (zolang de integratie aanstaat) niet op de laadpaal kan inloggen als owner via ACE Installer.
Backoffice kan er altijd bij, SSA is een inlog systeem die zorgt dat er een monteur in de lader kan en deze SSA wachtwoord werkt zolang er een ticket open staat bij Alfen voor deze lader.
Simpel weg gezegd dit heeft niets met elkaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
kisik schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:38:
[...]

Is volgens mij bij mij het geval. Mijn lader gaat binnenkort verhuizen van een paal buiten naar de wand in de carport. Hoe kan dit goed worden gedaan? Kwestie van een dot sanitairkit erbij drukken of zo?
Als ik dit zie bij een klant kit alle gaten goed dicht met siliconen kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
theezeefje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:21:

Als de HACS integratie inlogt in de laadpaal dan kan er een ander entity niet inloggen.

Er kan maar 1 gebruiker inloggen in de laadpaal, als er een 2e gebruiker probeert in te loggen krijg je idd een error dat de laadpaal niet bereikbaar is of een melding als reboot je lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
ChargeFix schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:54:
[...]

Als de HACS integratie inlogt in de laadpaal dan kan er een ander entity niet inloggen.

Er kan maar 1 gebruiker inloggen in de laadpaal, als er een 2e gebruiker probeert in te loggen krijg je idd een error dat de laadpaal niet bereikbaar is of een melding als reboot je lader.
Backoffice kan er altijd bij, of je nou ingelogd ben met MYEVE/ACE installer/HA dat maakt niet uit.

• theezeefje

theezeefje

Poehee

helder, dank allemaal :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• theezeefje

theezeefje

Poehee

hmmm, ik kan de laadpaal initieel toevoegen in de wallbox integratie, (https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox)
vervolgens lijkt het of er maar heel beperkt updates doorkomen.

meer mensen die hier last van hebben ?
laadpaal draait Firmware: 6.4.0-4210

[ Voor 26% gewijzigd door theezeefje op 11-09-2024 18:00 ]

• theezeefje

theezeefje

Poehee

kleine update, in de log zie ik meldingen:
code:
1
Updating alfen_wallbox sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:05

zet ik de update interval op 30 seconden, dan blijft de log bovenstaande melding geven, lijkt alsof de 5 seconde gehardcode is.

• NTiBhohoSJ66vgJ
Daveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:33:
[...]

Helemaal top om te lezen dat iemand er eens echt over nagedacht hebt, ik geef deze punten ook altijd aan en je bent nog 2 ding vergeten "Check of de P1/netwerkkabels niet ook door de zelfde wartel zijn getrokken waar de voedingskabel door heen loopt", ik kom deze nog wel eens tegen en dan sluit de wartel niet goed af en binnen een jaar heb je slakken in je lader die sluiting maken en een hoop kosten.
2) "check of echt elk gat in de lader goed is afgedicht en bij wartels of deze goed zijn aangedraaid", deze ook weer vanwege de slakken.
Ik zie meerdere laders per dag en dit is toch wel een zeer groot probleem bij laders.
Dank voor het mooie compliment @Daveth . En dank voor de mooie aanvullingen.
Heb ze nog toegevoegd in mijn oorspronkelijke post (uiteraard met bronvermelding ;) )
Op die manier kunnen we er in de toekomst naar blijven verwijzen.

• Daveth
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:22:
[...]

Mooie proactieve vraag!

Mijn vijf centen (dankzij @Daveth aangevuld tot 6,5 centen :) )
8. "Check of de P1/netwerkkabels niet door de zelfde wartel zijn getrokken waar de voedingskabel door heen loopt
9. Zorg dat de waterdichte afsluitingen aan de onderkant van de laadpaal (waar de stroomkabel en de netwerk/P1-kabel de laadpaal ingaan) geplaatst zijn. Dat klinkt moeilijk, maar dat zijn gewoon rubberen afdichtingsringen. Sommige installateurs (niet degenen op dit forum hoor) vinden dat te veel werk en slaan die stap liever over.
10. Check of echt elk gat in de lader goed is afgedicht en bij wartels of deze goed zijn aangedraaid (Je staat er versteld van hoeveel schade slakken kunnen aanrichten als de zaak niet potdicht zit)
11. Laat de monteur met zijn laptop aantonen (hij gebruikt daarvoor de ACE Service Installer) dat je laadpaal daadwerkelijk gegevens ontvangt van de P1 kabel
12. Laat de netwerk kabel aansluiten op je router
13. Test de verbinding met behulp van de EveConnect app (die kun je voor de tijd al installeren op je telefoon of tablet)

Nabrander: Tijdens installatie zou ik de woorden "ACE Service Installer" en "MyEve" nog niet noemen om nodeloze discussie te vermijden. In de optiek van sommige installateurs zijn dat tools die niet bedoeld zijn voor eindgebruikers (enkel voor installateurs). Maar dat is niet een discussie die je op dát moment met de installateur wilt voeren.

Meer info over die apps vind je overigens in deze post of deze review. Heel veel succes donderdag !
@Sarge78 (topic starter) kan deze post ook boven aan ergens gepinned worden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• doxuni
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-06 07:53
Hey,

Wou juist eens mijn P1 poort projectje eens sharen...

Iedereen kent het probleem van de P1 poort:
- maar één device mogelijk (passieve/active splitters werken niet altijd)
- enkel op korte afstand (output is 5V TTL open collector)

Ik heb een PCB ontworpen zodat je:
- quasi oneindig aantal device kan aansluiten
- tot km's ver (RS422)
- ieder end-point regenereert een exacte copy van de P1 (terug open collection en 5V power supply)

één PCB die dienst doet als master (connectie met slimme meter)
meedere PCB's als slave (connectie met bv laadpaal of ander IoT device)
Tussen de PCB een standard RJ45 UTP kabel die dienst doet als een soort bus

Hierbij enkele foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpDQDiyI2I5WWIvMnlYIEooicH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXKHuZxRa6uMQeoSYbArRzMP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGbLF5wKtDjsMAjI2ij-KwEBPv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpXV6W3dZDc5KC24xVPza5qv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gsut-p7RKTmqYzidEj7S6p113ds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG0s9Zjc8CPnD1XpnVQyJun7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1wZSUH_jKlo6RIiYpDZTS-OISo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOsxZesTu9XNaz17S6sIMMX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0mjbw8nw5T-RJ-jquHwHh5Wf2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFl31ZWoehC5Y3HNUEG8kjQA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32d6NpJfItTSVMYvP4L1NGVGKQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtyi3gz3veT8IWmDSNK5Alti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksnwEeLaZ2v4XGEpoEXwQb2UVVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1IF7Tmb4LFOlzS0zHjgmjVi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO5PFB0yvLNnyajuQHUYP8ogkNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtLhPFUXAK5otYXu9NDw2yXc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFqT6c-CU_A09pzEyCtqbCQVYBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2EXHai6P5udyeaQfJBYoKyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 12:24
kisik schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:38:
[...]

Wat in de installatietechniek vaak gebruikt wordt en ik heul vroegâh ook veel gebruikte om wartels af te dichten, flexibel blijft, niet krimpt, goed te kneden is en bestand is tegen alle weersinvloeden (werkt ook beter dan enige kit) is een ouderwets goedje t.w. Wijmaplast van Draka. Ik zou hiervan een rolletje halen, zie https://www.elektrototaal...T4y2syBaweFxoCqFQQAvD_BwE

Sowieso is het verstandig, zoals ook al eerder genoemd om je datakabels (P1- en UTP-kabel) gescheiden in te voeren van je voedingskabel, dus beide invoerwartels gebruiken. Al was het maar enige interferentie (m.n. op het P1-signaal) te voorkomen èn meer ruimte te houden voor bovengenoemde deugdelijke afdichting.

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
Vraagje: hoe moet ik active load balancing instellen, rekening houdend met het capaciteitstarief (als Belg)?

Ik heb een Alfen Eve Single S laadpaal (monofase 32A), met load balancing via P1 (home wizzard).

Ik zie historisch een kwartaalpiek van 4,2kW à 4,5kW (=voor komst EV), dus ik wil graag met mijn laadpaal binnen deze piek van mijn "normaal verbruik" blijven. Als ik goed kan rekenen komt dit overeen met ca 17,5A (=aan de onderkant van de vork)

We hebben ook zonnepanelen (met een 3kW omvormer). Als ik opnieuw goed kan rekenen komt dit overeen met 12,5A.

Als ik het goed begrijp, stel ik dus mijn laadpaal best in dat deze tot max 30A mag laden (als de zon hard genoeg schijnt), maar nooit meer dan 17,5A van het net mag nemen. In welke velden moet ik deze waarden ingeven?

PVOutput

• IvoB2
Volgens mij bereik je dan het beste resultaat bij de instelling Solar Charging in comfort modus waarbij je de comfortwaarde instelt op de netwaarde die je captar niet mag overschrijden (rekening houdende met je andere periodieke verbruikers).
Het beschikbare vrije vermogen van je PV installatie gaar daar dan in surplus bovenop.

Met alleen de Alfen laadpaal en loadbalancing ga je daar niet veel mee kunnen.
Loadbalancing is een bescherming voor je hoofdautomaat en gaat laden verhogen en verlagen afhankelijk van het gevraagde vermogen van andere verbruikers om het totaal onder de waarde van de hoofdautomaat te houden en niet met de max. captar waarde die je wil.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 13:21 ]

• Flo

Flo

Daveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:36:
[...]

102 is een powerboard die kapot is, dit is in 99% van de gevallen veroorzaakt door de auto die er aan hangt.
Als je toevallig een KIA EV6/Hyundai Ioniq 5 heb ga dan gelijk terug naar je dealer met deze auto en geef aan dat de omvormer af en toe (of constant) sluiting maakt.
Betreft een Polestar. Aan openbare paal 11kW laden.
Er komt een nieuwe laadpaal, zal de Alfen eens openhalen en kijken of er wat zichtbaar stuk is...en evt te repareren.

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 21:24
Ik wil in Home Assistant een automatisering programmeer, die ervoor zorgt dat de Alfen laadpaal maximaal de stroom levert, die de zonnepanelen op dat moment kunnen produceren.

Is er een minimaal A die mijn PHEV Ford Kuga vereist - ik zag iets van 6A is standaard?

Weet iemand dat toevallig?
Heeft iemand wellicht ook al ervaring met HA en automatiseringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wat de minimale vereisten zijn van een Ford Kuga weet ik niet maar de Alfen laadpaal accepteert sowieso geen ladingen onder de 6A/1,4 kW.
Afhankelijk van de uitvoering van je laadpaal en de betaalde licenties is de max 7,4, 11 of 22 kW.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:36
UlrichT schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:46:
Ik wil in Home Assistant een automatisering programmeer, die ervoor zorgt dat de Alfen laadpaal maximaal de stroom levert, die de zonnepanelen op dat moment kunnen produceren.

Is er een minimaal A die mijn PHEV Ford Kuga vereist - ik zag iets van 6A is standaard?

Is het dan niet eenvoudiger om de laadpaal gewoon in Green mode te zetten?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

• NTiBhohoSJ66vgJ
UlrichT schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:46:

V.w.b. het minimum aantal A voor je Ford: Zie antwoord van @IvoB2
V.w.b. ervaring met HA. Ja in dit forum hebben meerdere mensen ervaring en daarover is al flink gepost. Misschien is het handig om in dit topic even zoeken op het woord homeassistant?
V.w.b. je vraag i.r.t. zonne-energie: Daar kan HA zeker een rol spelen, maar HA is niet randvoorwaardelijk. De EveConnect app van Alfen is daarvoor voldoende.

Tip 1: Lees deze post even door: Daar staat wat er standaard beschikbaar is voor zonneladen. Op die manier kun je ook aangeven waar je op dit moment ongeveer staat en wat je allemaal al hebt gedaan om e.e.a. werkend te krijgen.

Tip 2: V.w.b. de HA integratie (m.n. van toepassing als je al volledige verbinding met je laadpaal hebt en al bezig bent met experimenteren: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-07 00:12
botn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:07:
Vraagje: hoe moet ik active load balancing instellen, rekening houdend met het capaciteitstarief (als Belg)?

Ik heb een Alfen Eve Single S laadpaal (monofase 32A), met load balancing via P1 (home wizzard).

Ik zie historisch een kwartaalpiek van 4,2kW à 4,5kW (=voor komst EV), dus ik wil graag met mijn laadpaal binnen deze piek van mijn "normaal verbruik" blijven. Als ik goed kan rekenen komt dit overeen met ca 17,5A (=aan de onderkant van de vork)

We hebben ook zonnepanelen (met een 3kW omvormer). Als ik opnieuw goed kan rekenen komt dit overeen met 12,5A.

Als ik het goed begrijp, stel ik dus mijn laadpaal best in dat deze tot max 30A mag laden (als de zon hard genoeg schijnt), maar nooit meer dan 17,5A van het net mag nemen. In welke velden moet ik deze waarden ingeven?
Active Load Balancing kijkt naar de netto-waarde van de stroom op het punt van de netaansluiting (waar de slimme meter zit), de zogeheten smart meter current. Aangezien opwek compenseert voor verbruik, zal de netto-waarde op de slimme meter als de lader vol vermogen laadt en de zonnepanelen maximaal opwekken 32A - 12,5A = 19,5A zijn. Aangezien je maximaal 17,5A verbruik wenst op installatie-niveau (dus maximum smart meter current = 17,5 A) zal het laadpunt de laadstroom verlagen naar 30A in dit voorbeeld. Daar gaat natuurlijk nog wel het stroomverbruik in de rest van het huishouden nog vanaf, aangezien in dit voorbeeld het verbruik in het huis als zijnde 0A wordt beschouwd...

Houdt er wel rekening mee dat het nooit mogelijk om sneller te laden dan de zekeringswaarde om geen doorslaande stoppen te krijgen Oftewel: de smart meter current mag nooit en te nimmer hoger worden ingesteld dan de maximale stroomwaarde van zekering!

Op dit moment is het enkel mogelijk om via MyEve en/of de ACE Service Installer in te stellen simpelweg omdat het verkeerd instellen van de maximum smart meter current vervelende gevolgen kan hebben en zou dus alleen door installateurs ingesteld moeten kunnen worden. Het is dus bewust niet mogelijk in Eve Connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
sergeklapwijk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:47:
[...]

Active Load Balancing kijkt naar de netto-waarde van de stroom op het punt van de netaansluiting (waar de slimme meter zit), de zogeheten smart meter current. Aangezien opwek compenseert voor verbruik, zal de netto-waarde op de slimme meter als de lader vol vermogen laadt en de zonnepanelen maximaal opwekken 32A - 12,5A = 19,5A zijn. Aangezien je maximaal 17,5A verbruik wenst op installatie-niveau (dus maximum smart meter current = 17,5 A) zal het laadpunt de laadstroom verlagen naar 30A in dit voorbeeld. Daar gaat natuurlijk nog wel het stroomverbruik in de rest van het huishouden nog vanaf, aangezien in dit voorbeeld het verbruik in het huis als zijnde 0A wordt beschouwd...

Houdt er wel rekening mee dat het nooit mogelijk om sneller te laden dan de zekeringswaarde om geen doorslaande stoppen te krijgen Oftewel: de smart meter current mag nooit en te nimmer hoger worden ingesteld dan de maximale stroomwaarde van zekering!

Op dit moment is het enkel mogelijk om via MyEve en/of de ACE Service Installer in te stellen simpelweg omdat het verkeerd instellen van de maximum smart meter current vervelende gevolgen kan hebben en zou dus alleen door installateurs ingesteld moeten kunnen worden. Het is dus bewust niet mogelijk in Eve Connect.
Dan had ik het denk ik goed ingesteld; namelijk:

Station-MaxCurrent: 28
SmartMeter-MaxCurrent: 17,5

(laadpaal is afgezekerd op 32A)

PVOutput

• sergeklapwijk
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-07 00:12
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:19:
Volgens mij bereik je dan het beste resultaat bij de instelling Solar Charging in comfort modus waarbij je de comfortwaarde instelt op de netwaarde die je captar niet mag overschrijden (rekening houdende met je andere periodieke verbruikers).
Het beschikbare vrije vermogen van je PV installatie gaar daar dan in surplus bovenop.

Met alleen de Alfen laadpaal en loadbalancing ga je daar niet veel mee kunnen.
Loadbalancing is een bescherming voor je hoofdautomaat en gaat laden verhogen en verlagen afhankelijk van het gevraagde vermogen van andere verbruikers om het totaal onder de waarde van de hoofdautomaat te houden en niet met de max. captar waarde die je wil.
Active Load Balancing = maximaliseren van de netaansluiting
Solar charging = maximaliseren van gebruik van zelf opgewekte energie

Twee verschillende doelen met dezelfde informatie

• IvoB2
sergeklapwijk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:10:
[...]

Active Load Balancing = maximaliseren van de netaansluiting
Solar charging = maximaliseren van gebruik van zelf opgewekte energie

Twee verschillende doelen met dezelfde informatie
Dat weet ik ook wel maar het doel van de initiële vraag was om onder een bepaald max. netvermogen te blijven (en se 4,5 kW voor simultaan laden en huishoudelijk verbruik) en gelijktijdig het laden via overproductie PV te maximaliseren.

Met alleen loadbalancing ga je dat niet bereiken want dat houdt alleen rekening met de max. netaansluiting en niet met een max. captartarief. Je netaansluiting is beveiligd maar je kan dan net zo goed los over het gewenste captar gaan.

Werk je via Solar Charging Green ga je nooit het vermogen van het net aanspreken maar bij minder dan 6A PV overschot stopt het laden dan gewoon.
Werk je via Solar Charging Comfort kan je een min. vermogen instellen zodat wanneer PV surplus onder 6A duikt je via het net blijft doorladen op dat ingesteld vermogen. Maar dat houdt dan weer geen rekening met extra verbruikers. Dat ingesteld vermogen mag dan niet hoger zijn dan laden vanuit het net (met 1,4 kW als ondergrens) plus het vermogen dat je verwacht dat andere toestellen langer dan een kwartier gaan trekken. Doe je dat niet ga je alsnog over de gewenste captar grens.
Indien de gewenste captargrens 4,5 kW is en de ondergrens in Comfortmodus 1,4 kW bedraagt rest je tijdens de laadsessie nog maar 3,1 kW vermogen voor andere verbruikers. Toch wanneer je zekerheid wil.
PV is ook nog een buffer maar dan zou je dat alleen kunnen toepassen op bijna wolkenloze dagen en uren.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:26:
[...]

Dat weet ik ook wel maar het doel van de initiële vraag was om onder een bepaald max. netvermogen te blijven (en se 4,5 kW voor simultaan laden en huishoudelijk verbruik) en gelijktijdig het laden via overproductie PV te maximaliseren.

Met alleen loadbalancing ga je dat niet bereiken want dat houdt alleen rekening met de max. netaansluiting en niet met een max. captartarief. Je netaansluiting is beveiligd maar je kan dan net zo goed los over het gewenste captar gaan.
Volgens mij wel:

SmartMeter-MaxCurrent: 17,5
=> hiermee ga ik niet over mijn max capaciteitstarief

Station-MaxCurrent: 28
=> hiermee kan ik het net "aanvullen" met mijn eigen opbrengst

De solar charging optie dient daarnaast om het aandeel van het net te minimaliseren. Als ik het goed begrijp kan dit nog steeds in combinatie met bovenstaande "basis"instellingen.

PVOutput

Pagina: 1 ... 50 ... 85 Laatste