[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 51 ... 93 Laatste
Acties:

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Ha, dan heb ik vandaag weer iets bijgeleerd.
(Weinig tot geen eigen ervaring met beperken van captar).

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat gebeurt er dan wanneer je de smartMeter-MaxCurrent op 0 zou instellen en Station-MaxCurrent op 30? Pas je dan gewoon via een omweg de greenmodus toe?

En je hebt toch drie instellingen en geen twee?
1. max. stroomsterkte laadstation
2. max. stroomsterkte connector 1
3. Max. stroomsterkte slimme meter

Waarbij ik dacht dat de waarde ingesteld in 3 het loadbalancen ging bepalen (de waarde van de hoofdzekering) en 1 en 2 het max. vermogen waarmee de laadpaal kan laden (de waarde van de zekering van de laadpaal).

Of mis ik iets?

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Stel: een automatisering die de comfort modus uitschakelt (omzetten naar 100% zonnestroom modus, wat op dat moment dan neerkomt op "stop met laden") wanneer je over je kwartierwaarde gaat. Dan kun je de comfort modus dus op b.v. 1.4 zetten (voordeel: geen veelvuldig aan/uit gedrag en kan snel reageren op beschikbaar pv overschot) en die keren dat een combinatie van verbruikers de kwartierwaarden te dichtbij laten komen, stopt de automatisering de boel. Dat is dan hooguit 1 stop per kwartier.

Je moet dan nog wel een kwartierwaarde bepalen en de hoeveelheid gewenste kwartierwaarde-speling, maar dit lijkt me dan voor veel situaties een simpel uitgangspunt. Bij mij (geen thuisaccu) kan ik zo zonder pv overschot in de auto dumpen als de auto thuis staat. NL dus geen captar, maar als ik dat wel had dan zou ik het zo denk ik wel kunnen maken en accepteren.

De reden dat ik dit noem is dat ik me afvraag of je het captar probleem wel in de paal moet willen oplossen. Ik mis zelf de electro kennis om met vertrouwen met die settings te gaan peuren. De vraag of het uberhaupt kan, staat uiteraard nog open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 11:31
Ik zou logo willen aanpassen maar heb daar geen licentie voor. Een licentie voor het aanpassen van het logo kost online maar 50 euro, heeft iemand een goedkopere oplossing?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien niet per se Alfen gerelateerd, maar ik heb sinds vorige week een laadpunt van alfen met Eneco BO. Vandaag een eerste testsessie geladen, en ik zie nu dat achter die laadsessie het adres staat van degene die de paal geïnstalleerd heeft (BAM in Den Bosch). Heeft iemand enig idee of dat normaal is, of moet dat je eigen adres zijn?

In eveconnect kan ik wel een locatie instellen, maar dat staat nu op weer een ander adres dan in de Eneco BO… (nu adres van Alfen zelf)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
heibel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:50:
Ik zou logo willen aanpassen maar heb daar geen licentie voor. Een licentie voor het aanpassen van het logo kost online maar 50 euro, heeft iemand een goedkopere oplossing?
Je logo uitprinten en erop plakken:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10 10:31
Binnenkort krijg ik een laadpaal bij mijn nieuwe EV lease auto. Dat wordt een Alfen Eve Single Pro-Line (32A) via Eneco, met verrekening van de laadkosten via de werkgever. Nu hebben wij al een elektrische auto in privé bezit die we ook graag op die paal laden. Maar dan natuurlijk zonder dat de werkgever voor die kosten opdraait. Ik begrijp dat dat kan met een eigen laadpas. Maar hoe werkt de verrekening dan?
- wij hebben nu een ANWB laadpas bij die privé auto, dus wij betalen aan de ANWB voor stroom van onze eigen paal/ huishouden
- wij ontvangen een vergoeding via Eneco?

Dit lijkt mij omslachtig. Kan er niet gewoon een privé pas of iets dergelijks gebruikt worden, waarbij geen verrekening plaatsvindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
buddow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:29:
- wij hebben nu een ANWB laadpas bij die privé auto, dus wij betalen aan de ANWB voor stroom van onze eigen paal/ huishouden
Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt.

Maar wij hebben thuis dezelfde situatie, de paal wordt als het goed is ergens in de komende tijd gekoppeld aan een backoffice systeem. Dus ik spreek niet uit ervaring.

Maar wat ik er nu van begrijp werkt het volgens mij als volgt:
- Bij het scannen van de laadpas wordt deze gecommuniceerd met de backoffice, deze kijkt of je mag laden -> Pas van de zaak -> laden maar.
- Geen pas van de zaak -> mag niet laden volgens backoffice.
- Pasje wel herkend door de paal -> laden maar.

Kortom. Je backoffice heeft een lijst met toegestane passen, waarnaar de afrekening in zijn werk gaat. De paal kan zelf ook nog een lijst hebben met toegestane passen, waarnaar laden werkt, maar de afrekening niet via de backoffice gaat.

Naar mijn idee moet je straks dus auto 1 kunnen laden met de werkgevers pas en auto 2 met een andere pasje die je hebt ingeleerd op je paal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Pasje toevoegen in de whitelist van de software van de laadpaal.
De paal moet dan wel op RFID zijn ingesteld en kan niet meer werken op P&C.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 18:58
buddow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:29:
Binnenkort krijg ik een laadpaal bij mijn nieuwe EV lease auto. Dat wordt een Alfen Eve Single Pro-Line (32A) via Eneco, met verrekening van de laadkosten via de werkgever. Nu hebben wij al een elektrische auto in privé bezit die we ook graag op die paal laden. Maar dan natuurlijk zonder dat de werkgever voor die kosten opdraait. Ik begrijp dat dat kan met een eigen laadpas. Maar hoe werkt de verrekening dan?
- wij ontvangen een vergoeding via Eneco?

Dit lijkt mij omslachtig. Kan er niet gewoon een privé pas of iets dergelijks gebruikt worden, waarbij geen verrekening plaatsvindt?
Ik gebruik eflux als backoffice en daar kan je prijsgroepen maken, dus bijvoorbeeld 'pas zakelijk' op €1,- per kwh en 'pas prive' op €0,- per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:58

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Daveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:40:
[...]

Bijna alle installateurs installeren de lader maar passen geen instellingen aan (laders komen met 32A uit de fabriek) en achteraf moet er dan via de backoffice dit geregeld worden, helaas zie ik ook vaak dat de lader achteraf toch niet word ingeregeld en dan gaat een klant net zo lang laden tot dat er een keer de hoofdzekeringen er uit gaan.
Zelfde geld ook voor de Active loadbalancing, klant betaald er voor en gaat er vanuit dat het werkt maar helaas komt het ook voor dat deze niet aanstaat, dan is het wachten tot dat en keer je hoofdzekeringen er uit klappen.
De laadpaal instelling op 32A laten staan is iets anders dan op 32A afzekeren. Ook al staat je laadpaal 32A laden toe, als die op 3x 16A is afgezekerd, zal je hoofdzekering van 25A er niet uit klappen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

theezeefje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:21:
Ik heb zojuist mijn Alfen Eve Single Pro line laten installeren, backoffice loopt via Coolblue.
Ik kan de paal via de ethernet poort benaderen op mijn LAN, en middels een HACS integratie in Home Assistant gezet. (integratie logt in als admin/owner).

Het valt me op dat ik (zolang de integratie aanstaat) niet op de laadpaal kan inloggen als owner via ACE Installer.
Kan de backoffice met het SSA account er dan wel bij ?
De Alfen kan maar 1 login tegelijk aan. Als jouw HA ingelogged is, kan je er met ACE of EVE niet meer in.

[ Voor 5% gewijzigd door DaRealRenzel op 13-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-10 17:05
DaRealRenzel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:46:
[...]

Welke installateur heeft je laadpaal op 32A afgezekerd, terwijl je hoofdzekering 25A is ? Dat mag helemaal niet. Met 25A hoofdzekering is de maximale afzekering op een verbruiker 20A.
Of is je paal ingesteld met 32A licentie, want dat is wat anders.
Als jij op L3 wilt laden, moet je de aanvoerende ader van L3 aansluiten op de klem L1 in de laadpaal, en dan de rotatie instellen op basis van je aansluiting. Bijv. L3L2L1 als je L3 enL1 van plaats hebt gewisseld. Die rotatie vertelt de laadpaal welke fase aan welke klem is aangesloten voor load balancing.
Ik heb de 32A licentie. Extra hiervoor betaald zelfs ("future proof"), maar toen was er nog geen sprake van capaciteitstarief.
Die aansluiting op de klemmen is eenvoudig genoeg voor een leek? Stroom onderbreken en wat schroeven?

[ Voor 5% gewijzigd door mdizzy op 13-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:09:
Pasje toevoegen in de whitelist van de software van de laadpaal.
De paal moet dan wel op RFID zijn ingesteld en kan niet meer werken op P&C.
Mijn ervaring is dat dit niet werkt. Ik moest mijn pas echt whitelisten bij de online portal van de back-office zelf.

Wat ik zelf probeer te whitelisten via de Alfen-paal werd blijkbaar overruled door de back-office.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

mdizzy schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:29:
[...]

Ik heb de 32A licentie. Extra hiervoor betaald zelfs ("future proof"), maar toen was er nog geen sprake van capaciteitstarief.
Die aansluiting op de klemmen is eenvoudig genoeg voor een leek? Stroom onderbreken en wat schroeven?
Ja, dat kan je eenvoudig zelf doen. Meestal insteek klemmen, dus effe met een schroevendraaier de klem lossen en je kan de ader er zo uit halen.
Check ik de meterkast even wat je huidige volgorde is, meestal bruin/zwart/grijs voor L1L2L3, en sluit je aders dan zoals gewenst aan in je paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
rens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt.

Maar wij hebben thuis dezelfde situatie, de paal wordt als het goed is ergens in de komende tijd gekoppeld aan een backoffice systeem. Dus ik spreek niet uit ervaring.

Maar wat ik er nu van begrijp werkt het volgens mij als volgt:
- Bij het scannen van de laadpas wordt deze gecommuniceerd met de backoffice, deze kijkt of je mag laden -> Pas van de zaak -> laden maar.
- Geen pas van de zaak -> mag niet laden volgens backoffice.
- Pasje wel herkend door de paal -> laden maar.

Kortom. Je backoffice heeft een lijst met toegestane passen, waarnaar de afrekening in zijn werk gaat. De paal kan zelf ook nog een lijst hebben met toegestane passen, waarnaar laden werkt, maar de afrekening niet via de backoffice gaat.

Naar mijn idee moet je straks dus auto 1 kunnen laden met de werkgevers pas en auto 2 met een andere pasje die je hebt ingeleerd op je paal.
Onze tweede auto is dus ons privé eigendom (Zoé) en die willen we bij de laadpaal laden die via mijn werkgever vanuit de lease wordt geplaatst. Bij Eneco Emobility vertelden ze mij dat we dan de Zoé inderdaad met een andere laadpas moeten laden (we hebben nu een ANWB laadpas). Wij betalen aan de ANWB, net als aan een publieke laadpaal. We krijgen dan ook die kosten vergoed via de verrekening van Emobility. Ik vind het omslachtig. Ik zou liever de Zoe laden zonder enige verrekening. Per saldo waarschijnlijk hetzelfde, maar minder complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
buddow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:55:
[...]

Onze tweede auto is dus ons privé eigendom (Zoé) en die willen we bij de laadpaal laden die via mijn werkgever vanuit de lease wordt geplaatst. Bij Eneco Emobility vertelden ze mij dat we dan de Zoé inderdaad met een andere laadpas moeten laden (we hebben nu een ANWB laadpas). Wij betalen aan de ANWB, net als aan een publieke laadpaal. We krijgen dan ook die kosten vergoed via de verrekening van Emobility. Ik vind het omslachtig. Ik zou liever de Zoe laden zonder enige verrekening. Per saldo waarschijnlijk hetzelfde, maar minder complex.
Bij mijn Alfen laadpaal zaten ook drie druppels, een master druppel en 2 laaddruppels. Ik zou dus verwachten dat jij ook van die druppels erbij krijgt en dat je een van die twee druppels kan whitelisten in de Alfen paal of via de backoffice kan whitelisten met 0 euro tarief (zoals hierboven aangegeven). Die kan je dan gebruiken voor je ZOE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:30:
[...]

Mijn ervaring is dat dit niet werkt. Ik moest mijn pas echt whitelisten bij de online portal van de back-office zelf.

Wat ik zelf probeer te whitelisten via de Alfen-paal werd blijkbaar overruled door de back-office.
Zal van de backoffice en zijn instellingen afhangen.
De backoffice doet hier alleen (over 4G of over ethernet, en dat kan ik zelf ook instellen) verrekening van de kosten zoals genoteerd door de MID teller van de paal.
Voor de rest heb ik zelf volledige toegang tot de paal via ACE installer, MyEve (en voor makkelijke bediening maar zonder op de achtergrond iets te kunnen wijzigen de AlfenConnect app).
Heb je uiteraard wel een account en de paswoorden voor nodig (die ik nog net op tijd rechtstreeks bij Alfen België heb kunnen aanvragen/aanmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
Daveth schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:58:
[...]

@Sarge78 (topic starter) kan deze post ook boven aan ergens gepinned worden?
Jazeker, heb ik gepinned, maar hoe ik deze bovenaan kan krijgen of iets weet ik niet. Zal het uiteindelijk meenemen in het topic ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:43:
[...]

Mooi dat je schermprobleem weer is opgelost (y).

CRC errors wijzen er inderdaad op dat de gegevens vanuit je slimme meter niet helemaal goed doorkomen tot aan je laadpaal. Frequentie van de error lijkt overigens mee te vallen, dus ik denk niet dat het impact gaat hebben op je load balancing. Maar ik zou zelf ook liever helemaal géén CRC errors willen zien. Het is moeilijk om in te schatten wat de monteur allemaal heeft aangeraakt, dus vandaar enkel wat algemene wijsheden bij CRC errors:

Je zou de verbinding tussen je slimme meter en je laadpaal nog eens kunnen nalopen. En aangezien je aangeeft dat je de laadpaal eigenlijk (nog) niet wilt openschroeven, zou je kunnen beginnen in de meterkast. Stekkertje wat in de slimme meter gaat even goed aandrukken.

Als je gebruik maakt van een P1-splitter in je meterkast dan zóu dat een oorzaak kunnen vormen (zelfs als die er voor het monteursbezoek al inzat). Zoek in dit topic maar op CRC: Dan zul je zien dat vrijwel in alle gevallen meteen ook het woord "splitter" valt. Ik zou in dat geval overwegen om de splitter er tijdelijk tussenuit te halen om te kijken of de errors dan verdwijnen. Als dát het geval is kun je weer verder kijken of het komt door het type splitter, of dat de splitter misschien te weinig voeding krijgt vanuit je slimme meter om zowel je laadpaal als het betreffende andere apparaat/aparaten te voorzien van voeding.

Heeft de monteur nog wat veranderd aan de firmware? Het is niet het eerste waar ik aan zou denken, maar het helpt om alle veranderingen sinds het nog wel werkte scherp te hebben. Bovendien kwam in de gevonden posts het woord firmware wel enkele keren voorbij.
Ik vermoed heel erg dat er nu iets in het controller/commsboard zit wat niet juist gaat.

Ook naast de CRC read errors nu de error 1 disconnect meldingen die ik eerder lang niet meer heb gehad.
Heb maar weer een ticket ingediend. Kijken of er een makkelijke oplossing voor is.

Ik heb echt het idee dat het door het wisselen van stekkers en kabels komt terwijl de unit niet stroomloos is. Bij defensie vroeger al geleerd dat je makkelijk sluiting en overbelasting veroorzaakt op kwetsbare apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDvN9N6p1S7U_ndd_ZXMgpxUvLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5dFvL2Wu8icMCxrRKB3NPaTR.png?f=user_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Hotfix alert 7.0.5.

7.0.3: (Not released separately)
• Fixes an issue for SCN (affects FW versions 6.6.x and 7.0.x) where not all SCN sockets
would always send packets (affected by SCN ID character length) or would have a
unique ID, leading to issues during configuration of the SCN.
o Applicable for: Eve Single S-line, Eve Single Pro-line, Eve Single Pro-line DE, Eve
Double Pro-line, Eve Double Pro-line DE, Eve Double PG-line, Twin 4XL, Twin 5,
Twin 5 Plus
7.0.4: (Not released separately)
• Fixes an issue where the temperature sensor fails to initialize during boot (affects FW
version 7.0.x), showing a static value of 20 degrees C. Impacts ‘Derating’ feature where
charging power can be limited step-wise based on the internal temperature of the
charging station.
o Applicable for: Eve Single S-line, Eve Single Pro-line, Eve Single Pro-line DE, Eve
Double Pro-line, Eve Double Pro-line DE, Eve Double PG-line, Twin 4XL, Twin 5,
Twin 5 Plus
7.0.5:
• Fixes issues with various issues with motor functionalities introduced in FW7.0.x:
o Ensure that cover lock works as expected
▪ (Applicable for: Eve Double PG-Line)
o Ensure that socket will be unlocked on power loss
▪ Applicable for: Eve Single S-line, Eve Single Pro-line, Eve Single Pro-line
DE, Eve Double Pro-line, Eve Double Pro-line DE, Eve Double PG-line,
Twin 4XL, Twin 5, Twin 5 Plus
o Fixes occurrence where mDNS causes a crash on a power loss
▪ Applicable for: Eve Single S-line, Eve Single Pro-line, Eve Single Pro-line
DE, Eve Double Pro-line, Eve Double Pro-line DE, Eve Double PG-line,
Twin 4XL, Twin 5, Twin 5 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 16:06

Aldmar

Niks...

buddow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:55:
[...]

Als je met je ANWB pas bij je eigen laad paal gaat laden, hoeft er helemaal geen verrekening plaats te vinden. Je neemt stroom van je zelf af en de laadpas staat ook op jouw naam. Waarom zou je dan verrekenen met de ANWB?

Je dient alleen de ANWB pas te whitelisten bij Eneco backoffice. Zodra je dan deze pas gebruikt bij je paal, kan je laden, want de backoffice herkent de pas als prive. (=whitlist) Er vind verder geen verrekening of iets plaats. Het gaat eigenlijk puur om het RFID chipje wat in de pas zit. Dit werkt als een soort sleutel/slot zou je kunnen zeggen. Zodra je de pas (en dus je RFID) voor de paal houdt, gaat de paal van slot en wordt er stroom 'vrij gegeven'. Thats it.

Als je vervolgens met dezelfde ANWB pas bij een publieke paal gaat laden, dan wordt het wel via ANWB verrekend. Dat is waarschijnlijk wat je nu met je Zoe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
Dank, dat is helder. En veel logischer. Blijkbaar ben ik niet helemaal juist voorgelicht bij Eneco, verkeerde persoon te pakken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
Ik heb een Alfen laadpaal voor 1 fase, stand alone, max 16A en gebruik hem ook op 1 fase om mijn Volvo plug-in op te laden, heb loadbalancing en greenloading en alles werkt naar behoren met software 6.60. Mijn MyEve app geeft echter al tijden aan dat de sw is verouderd en ge-update moet worden naar versie 7.x. Wat is jullie advies?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:04
corsat schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:43:
Ik heb een Alfen laadpaal voor 1 fase, stand alone, max 16A en gebruik hem ook op 1 fase om mijn Volvo plug-in op te laden, heb loadbalancing en greenloading en alles werkt naar behoren met software 6.60. Mijn MyEve app geeft echter al tijden aan dat de sw is verouderd en ge-update moet worden naar versie 7.x. Wat is jullie advies?
Als het niet stuk is, hoef je 't niet te repareren.
Als je nu geen functionaliteit mist, en het werkt naar tevredenheid, waarom zou je dan updaten?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10 18:57
corsat schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:43:
Als je in het topic zoekt op het woord firmware krijg je veel informatie.
Ik heb geprobeerd een samenvatting te maken in deze post. Daarin onderschrijf ik eigenlijk het advies van @Peter-036

In een vlaag van dapperheid heb ik uiteindelijk toch het advies van de myeve app gevolgd en mijn ervaringen in deze post toegelicht.

Vervolgens heb ik deze post toegelicht tot welke problemen dat bij mij geleid heeft. Inmiddels heeft Alfen op de website de 7.02 ook niet meer bovenaan de pagina staan. Alfen is zelf dus ook wat mij betreft niet heel consistent in haar communicatie.

Samenvattend: Het verdient aanbeveling om een firmware upgrade met respect te behandelen en alleen te upgraden als je daar een valide reden voor hebt. In jouw specifieke situatie (aangezien je al op 6.6.0 zit) zie ik die reden niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
Dank voor je reactie en ik heb uiteraard alle postings over firmware upgrade gelezen. Punt is dat ik een ouder model laadpaal hebt en daarom 3x nadenk voordat ik update uitvoer. Aan de andere kant wil ik bepaalde futures met bijvoorbeeld in te stellen blok tijden overdag voor green loading niet missen maar zover zijn wij nog niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is een ouder model?
Ik heb bv. een Alfen SPL van begin 2019 en onlangs de upgrade gedaan naar de laatste firmware en tot op heden werkt dat zonder problemen.
Het had wel wat voeten in de aarde voor de laatste upgrade rond was (en was ook niet echt gepland, kwam onrechtstreeks omdat ik plots geen verbinding meer kreeg tussen de Connect App en de paal).

Schema's instellen via Solar Charging zit wel in de pijplijn maar is zelf met de laatste firmware niet beschikbaar (en volgens mij meer iets van een update van de Connect App ipv de firmware).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
corsat schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:28:
Dank voor je reactie en ik heb uiteraard alle postings over firmware upgrade gelezen. Punt is dat ik een ouder model laadpaal hebt en daarom 3x nadenk voordat ik update uitvoer.
Ja verstandige keuze.
corsat schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:28:
Aan de andere kant wil ik bepaalde futures met bijvoorbeeld in te stellen blok tijden overdag voor green loading niet missen maar zover zijn wij nog niet.
De release notes van Alfen zijn daarin duidelijk. Sinds 6.6.0 (jouw versie) zijn geen significante features toegevoegd. Laden met tijdschema zit niet in de firmware. Dat is functionaliteit die nu in een beta versie van eveconnect zit. Die gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon werken met 6.6.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:22:
[...]
Laden met tijdschema zit niet in de firmware. Dat is functionaliteit die nu in een beta versie van eveconnect zit. Die gaat hoogstwaarschijnlijk gewoon werken met 6.6.0.
Laden met tijdschema's in greenmode (solar charging) zit nog niet in de laatste beta versie van de Connect app.
Dat is nog steeds laden met tijdsblokken doch telkens met een vast ingesteld vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:03
nujtrug schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:20:[...]Is het dan niet eenvoudiger om de laadpaal gewoon in Green mode te zetten?
Eens. Ook geprobeerd, maar vervolgens kreeg ik foutmeldingen van de Kuga dat het opladen was afgebroken vanwege een storing in de laadpaal.
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:39:[...]
V.w.b. het minimum aantal A voor je Ford: Zie antwoord van @IvoB2
V.w.b. ervaring met HA. Ja in dit forum hebben meerdere mensen ervaring en daarover is al flink gepost. Misschien is het handig om in dit topic even zoeken op het woord homeassistant?
V.w.b. je vraag i.r.t. zonne-energie: Daar kan HA zeker een rol spelen, maar HA is niet randvoorwaardelijk. De EveConnect app van Alfen is daarvoor voldoende.

Tip 1: Lees deze post even door: Daar staat wat er standaard beschikbaar is voor zonneladen. Op die manier kun je ook aangeven waar je op dit moment ongeveer staat en wat je allemaal al hebt gedaan om e.e.a. werkend te krijgen.

Tip 2: V.w.b. de HA integratie (m.n. van toepassing als je al volledige verbinding met je laadpaal hebt en al bezig bent met experimenteren: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
Bedankt voor je reactie. Ik maak inderdaad al gebruik van de HA en de HACS-integratie van Leeyuentuen. De HA is via USB verbonden met de Slimme Meter en via de HACS-integratie van WillCodeForCats met de SolarEdge-omvormer. Zo heb ik de gegevens van SolarEdge over de productie en via de Slimme Meter het verbruik in huis. Alleen de FordPass-integratie is op dit moment inactief vanwege een loginprobleem met de integratie.

Welke waarde moet ik bij de Alfen aanpassen om het maximum in te stellen?
Ik vermoed dat het de station-waarde is, aangezien de LB waarschijnlijk de waarde van de connector bijhoudt, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChargeFix
UlrichT schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:46:
[...]

Eens. Ook geprobeerd, maar vervolgens kreeg ik foutmeldingen van de Kuga dat het opladen was afgebroken vanwege een storing in de laadpaal.

[...]

Bedankt voor je reactie. Ik maak inderdaad al gebruik van de HA en de HACS-integratie van Leeyuentuen. De HA is via USB verbonden met de Slimme Meter en via de HACS-integratie van WillCodeForCats met de SolarEdge-omvormer. Zo heb ik de gegevens van SolarEdge over de productie en via de Slimme Meter het verbruik in huis. Alleen de FordPass-integratie is op dit moment inactief vanwege een loginprobleem met de integratie.

Welke waarde moet ik bij de Alfen aanpassen om het maximum in te stellen?
Ik vermoed dat het de station-waarde is, aangezien de LB waarschijnlijk de waarde van de connector bijhoudt, toch?
Station max current = 80% van de afgezekerde automaat van de laadpaal.
Is de laadpaal afgezekerd met een automaat van 20A, dan stel je de station max current op 16A, tevens ook de connector current op 16A.

Heb je een P1 meter ALB (active load balancing), maximum smart meter current stel je in op de waarde van de hoofdzekering(en). Meestal is dit 25A.
Safe current stel je op 10A mocht de ALB wegvallen. Dan wordt er in de safe modus 10A per fase gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
ChargeFix schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:58:
[...]
Station max current = 80% van de afgezekerde automaat van de laadpaal.
Is de laadpaal afgezekerd met een automaat van 20A, dan stel je de station max current op 16A, tevens ook de connector current op 16A.

Heb je een P1 meter ALB (active load balancing), maximum smart meter current stel je in op de waarde van de hoofdzekering(en). Meestal is dit 25A.
Safe current stel je op 10A mocht de ALB wegvallen. Dan wordt er in de safe modus 10A per fase gebruikt.
Dit is echt waardevolle informatie! Bedankt!

Om terug te komen op mijn eerste vraag: De solarfunctie van mijn Alfen geeft foutmeldingen bij mijn Kuga. Als ik nu via Home Assistant zelf de waarde wil instellen, welke waarde moet ik dan in de Alfen updaten? Moet ik de waarde van het station aanpassen of die van de connector? Bij de connector heb ik het vermoeden dat de loadbalancing hier invloed op heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Aha, ja dan ben je inderdaad al een heel stuk verder dan ik op basis van je eerdere post vermoedde (y) .

Als ik het goed begrijp spelen er nu een paar dingen tegelijk:
- Je wilt graag je (overtollige) zonne-energie gebruiken om je auto te laden?
- Dat wilde je inregelen met HA maar daar had je vragen over?
- Het zou ook gewoon moeten werken met solar charging (green mode), maar in jouw geval werkt het niet?

De bijbehorende vragen worden dan:
1. Waarom werkt solar charging green mode niet in jouw geval (met jouw auto) ?
2. Wat zijn de alternatieven?
En daarnaast had je nog een derde vraag:
3. Wat is het minimum Amperage waarmee je auto gaat laden (eerder al beantwoord door @IvoB2, maar je kunt daar nog een stap zetten)

Ik zou zelf eerst vraag 1 (en tegelijk 3) beantwoorden alvorens verder te gaan met vraag 2

1. Troubleshooten van de green mode en bepalen minimum amperage:
Ik ga er van uit dat je de voor de hand liggende zaken hebt gecontroleerd:
- Instellingen in de laadpaal: solar charging, green mode, 100% solar.
- Gegevens uit P1 meter komen goed door in de laadpaal en er was voldoende overschot aan zonne-energie?
- Eventueel de laadpaal tussentijds nog even opnieuw opgestart (kleine inspanning, vaak groot succes) ?

Aangezien je auto een foutboodschap geeft bij het green chargen (en gezien je eerdere vraag over het minimaal aantal Amperes wat nodig is om je auto te laden) zou je een test kunnen doen om te kijken wanneer je auto wél gaat laden (of in jouw geval zou ik hem omdraaien: Wanneer stopt je auto met laden als je stapsgewijs het laadvermogen terugbrengt van 11 kW naar 1.4 kW). Zie deze post. Daar staat ook een link naar de schermpjes met settings die uitkomen op de veel gebruikte instelling van 11 kW. Zo kun je starten met een "gewone" laadsessie (comfort op 11kW) en stapsgewijs de stroom terugbrengen, zonder de maximale stroom instellingen in je laadpaal aan te passen. Als het goed is zie je dan achtereenvolgens wanneer je auto terugspringt van 3-fasen naar 1-fase laden en vervolgens wanneer ie er geen zin meer in heeft.

2. Alternatieven
Alvorens te antwoorden, heb ik toch nog wat aanvullende vragen:
- Wil je je overtóllige zonne-energie gebruiken (in dat geval kun je P1-data gebruiken en gebruik maken van de standaard solar charging functionaliteit van de laadpaal)
- Of wil je álle zonne-energie gebruiken (in dat geval zul je de gegevens van je solaredge gebruiken en inderdaad met slimme instellingen in HA of andere tooling aan de slag moeten)
- En wat is pakweg het vermogen van je zonnepanelen: Meer of minder dan 11 kW
Ik ga er vooralsnog even vanuit dat je enkel de overtóllige zonne-energie wilt gebruiken. Dan zou je dus geen speciale automatiseringen hoeven maken in HA, maar simpelweg kiezen voor solar, green, 100%. Ook maak ik de aanname dat je zonnepanelen minder dan 11 kW opleveren.

Dat gezegd hebbende. Om jouw vraag te beantwoorden v.w.b. maximum stroom: Zie hier de standaard instellingen voor 11 kW. Als je het laadpaalvermogen in HA wilt verlagen kan dat op twee plaatsen: Station Max Current en/of Connector Max Current. Persoonlijk zou ik die twee hetzelfde houden. Voor de exacte werking zie deze post van @ChargeFix

Kortom:
- Optie 1: Gewoon via de laadpaal: Zorgen dat solar charge gaat werken met je Ford (zie vraag 1)
- Optie 2: Op basis van een automatisering in HA (maar ik zou niet weten waarom dat beter zou werken dan gewoon met solar charging in de laadpaal te werken; bovendien ga je instellingen veranderen in je laadpaal die daar niet voor bedoeld zijn.
Optie 3: Op basis van EVCC. Dat is écht de tool waarmee je het vermogen van je laadpaal optimaal kunt aansturen, zonder te hoeven "klooien" in de laadpaal zelf. Ik heb daar al wel veel over gelezen (ook in dit topic), maar heb daar geen ervaring mee.

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
iemand de chancelog van firmware 7.0.5-4328 13-09-2024 zag deze word aangeboden word bij de ACE installeer

• NTiBhohoSJ66vgJ
teo1966 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:35:
iemand de chancelog van firmware 7.0.5-4328 13-09-2024 zag deze word aangeboden word bij de ACE installeer
Zie deze post. Met dank aan @Sarge78 . Meer is er nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 14-09-2024 11:39 ]

• teo1966
  • Nu online
ik zag het op de alfen site https://knowledge.alfen.c...orm+(NG-910+%252F+NG-920)
slechte zaak dat dit niet word bij gewerkt
iemand wel ervaring met deze versie 7.0.5-4328 ?

• ChargeFix
teo1966 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:42:
ik zag het op de alfen site https://knowledge.alfen.c...orm+(NG-910+%252F+NG-920)
Is ook nog vers vers haha. Komt nog wel

• UlrichT
Oké, even in het kort:

- De Kuga is een Plug-in Hybrid, wat betekent dat hij op één fase werkt en maximaal 3,7 kW kan laden.

- De SolarEdge-installatie heeft een oost/west-opstelling. Hierdoor begint de opwekking vroeg en eindigt deze laat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfkYA_eDfe5b2gSJpdh864dmzyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IqGOywnnEEmBozZZaaKlTCvF.png?f=fotoalbum_large

- De Alfen-laadpaal kijkt alleen naar hoeveel stroom ik teruglever volgens de Slimme Meter, en niet naar hoeveel stroom ik daadwerkelijk opwek. Als de productie een redelijk niveau heeft (meer dan 1,4 kW) en het verbruik van andere elektrische apparaten in huis erbij komt, stopt en start de Alfen continu, omdat de teruglevering onder de 1,4 kW komt. Het laadpunt begint pas met laden als er voldoende zonne-energieproductie is (minimaal 1,4 kW). En daar houdt mijn Kuga niet van...

Mijn idee is nu om de laadpaal tussen zonsopgang en zonsondergang continu op 1,4 kW te laten werken, tenzij ik op een "Nu"-knop druk, of het buiten die uren is (na zonsondergang en voor zonsopgang). Dan mag hij gewoon 3,7 kW gebruiken.

Dit lijkt mij een prima alternatief.

• NTiBhohoSJ66vgJ
Dat is één manier om ernaar te kijken. Maar als ik zie hoeveel problemen en probleempjes de 7.0x serie heeft veroorzaakt (of eigenlijk élke nieuwe release) zou ik zelf denken dat het heel goed is dat Alfen hier nog niet zoveel ruchtbaarheid aan geeft. Wat mij betreft doen ze het op de website nu goed: Bovenaan downloadbaar publiceren wat bewezen stabiel is en een eindje daaronder de release notes voor versies die er wel al zijn en die ook oplossingen bieden voor problemen, maar (nog) niet bewezen stabiel zijn.

Het tegenstrijdige zit hem dan in het gegeven dat ie wél blijkbaar al zichtbaar is in de MyEve maar nog niet op de website. Dat lijkt me een kwestie van tijd, zoals ook @ChargeFix al aangeeft: Die release notes zullen vast wel binnenkort terug te vinden zijn.

Uitdaging voor Alfen is om goed te communiceren wat hun strategie is rondom die releases. Hun stelling is dat MyEve app niet voor gebruikers is bedoeld maar enkel voor installateurs. Die redenering kan ik grotendeels wel volgen: Het komt dus neer op de subjectieve inschatting van diegenen die gebruik maken van MyEve: "Wat zegt MyEve" in combinatie met "wat zegt de website". Ik blijf zelf nog maar ff lekker op 6.6.2.

• NTiBhohoSJ66vgJ
UlrichT schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:54:
Oké, even in het kort:

- De Kuga is een Plug-in Hybrid, wat betekent dat hij op één fase werkt en maximaal 3,7 kW kan laden.

- De SolarEdge-installatie heeft een oost/west-opstelling. Hierdoor begint de opwekking vroeg en eindigt deze laat. [Afbeelding]

- De Alfen-laadpaal kijkt alleen naar hoeveel stroom ik teruglever volgens de Slimme Meter, en niet naar hoeveel stroom ik daadwerkelijk opwek. Als de productie een redelijk niveau heeft (meer dan 1,4 kW) en het verbruik van andere elektrische apparaten in huis erbij komt, stopt en start de Alfen continu, omdat de teruglevering onder de 1,4 kW komt. Het laadpunt begint pas met laden als er voldoende zonne-energieproductie is (minimaal 1,4 kW). En daar houdt mijn Kuga niet van...

Mijn idee is nu om de laadpaal tussen zonsopgang en zonsondergang continu op 1,4 kW te laten werken, tenzij ik op een "Nu"-knop druk, of het buiten die uren is (na zonsondergang en voor zonsopgang). Dan mag hij gewoon 3,7 kW gebruiken.

Dit lijkt mij een prima alternatief.
Inderdaad: Al dat geschakel lijkt me idd niet goed voor auto en/of laadpaal, dus ik begrijp dat je dit wilt vermijden.

Is de oplossing dan niet gewoon om gebruik te maken van de solar charging comfort mode en die aan te roepen in een HA automatisering?
- tussen zonsopgang en zonsondergang instellen op comfort 1400W: Op die manier laadt je auto altijd door met minimaal 1.4 kW of met meer (naarmate er meer zonne-energie teruggeleverd wordt)
- 's avonds en 's nachts: solar uit (gewoon volle bak laden)
- Indrukken van de "Nu" knop leidt tot uitschakelen van solar (dus ook gewoon "volle bak")

Dat zou een relatief eenvoudige automatisering zijn en je hoeft dan niks in te stellen in je maximum vermogen.

P.S. Het laden op zonne-energie líjkt het ei van columbus, maar realiseer je wel dat je laadverlies echt significant groter wordt naarmate je met een lager vermogen laadt. Zolang de salderingsregeling nog actief is (en zolang je geen dynamisch contract hebt) is het vanuit economisch perspectief verstandiger om gewoon volle bak te laden bij laagtarief. Zelf probeer ik beide perspectieven (“consumeren zonne-energie” en “laden bij laagtarief”) te combineren door zoveel mogelijk overdag te laden in het weekend. Als je een dynamisch contract hebt wordt het nóg wat lastiger rekenen: Voor zover ik dat heb kunnen beredeneren is het dan nog steeds verstandig om zoveel mogelijk te laden op de tijdstippen waarop de stroom het goedkoopst ist. Dat valt dan inderdaad meestal ook samen met de momenten dat de zon schijnt.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-10 22:41
Ik heb een 2dehands Alfen Single Pro Line gekocht alleen zit er nog maar 1 tule in voor de utp en p1 kabel doorvoer.
Weet iemand waar ik die los kan kopen?

• ChargeFix
BadEendTerror schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:13:
Ik heb een 2dehands Alfen Single Pro Line gekocht alleen zit er nog maar 1 tule in voor de utp en p1 kabel doorvoer.
Weet iemand waar ik die los kan kopen?
Ik zou het gewoon dichtkitten.

https://www.elektramat.nl...wt0lrV2P9VTBoC-OwQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Op een bestaande installatie zou ik daar denk ik ook op uitkomen. Het gaat nogal ver om de stekkertjes er af te knippen, draad eruit te halen, grommet zetten en dan weer stekkers eraan knijpen. Dan is kitten efficiënter.
Maar de laadpaal is afkomstig van marktplaats en als ie nog niet geïnstalleerd is zou @BadEendTerror nog kunnen kijken of je hier wat kunt vinden. Zoveel soorten en maten: Je zou denken dat daar wel wat tussenzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-10 14:25
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:45:
[...]

Op een bestaande installatie zou ik daar denk ik ook op uitkomen. Het gaat nogal ver om de stekkertjes er af te knippen, draad eruit te halen, grommet zetten en dan weer stekkers eraan knijpen. Dan is kitten efficiënter.
Maar de laadpaal is afkomstig van marktplaats en als ie nog niet geïnstalleerd is zou @BadEendTerror nog kunnen kijken of je hier wat kunt vinden. Zoveel soorten en maten: Je zou denken dat daar wel wat tussenzit?
Waarvoor al die moeite zoals @ChargeFix al aangaf gewoon dichtkitten dan zit deze nog beter dicht dan zo'n grommet en hoef je er niet 1 te kopen, ik kom dagelijks laders tegen waar de grommets hellemaal niet op zitten (want de installateur vind dat blijkbaar niet nodig) en deze kit ik dan altijd dicht.

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:59:
[...]
Hun stelling is dat MyEve app niet voor gebruikers is bedoeld maar enkel voor installateurs. Die redenering kan ik grotendeels wel volgen: Het komt dus neer op de subjectieve inschatting van diegenen die gebruik maken van MyEve: "Wat zegt MyEve" in combinatie met "wat zegt de website". Ik blijf zelf nog maar ff lekker op 6.6.2.
Leuk uitgangspunt.
Wanneer er dus nieuwe opties via een firmware binnenkomen (zoals bv. solar Charging vanaf firmware 6.3) zou je als eindgebruiker - toch volgens deze redenering - telkens een installateur moeten laten langskomen om nieuwe firmware met nieuwe features te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Daveth schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:10:
[...]

Waarvoor al die moeite zoals @ChargeFix al aangaf gewoon dichtkitten dan zit deze nog beter dicht dan zo'n grommet en hoef je er niet 1 te kopen, ik kom dagelijks laders tegen waar de grommets hellemaal niet op zitten (want de installateur vind dat blijkbaar niet nodig) en deze kit ik dan altijd dicht.
Als je mijn post goed leest, zul je zien dat ik die stelling daadwerkelijk onderschrijf. Voor een lader die al is geïnstalleerd zou ik idd ook kitten. Mijn toelichting rondom stekkertjes knippen was enkel bedoeld om dat advies van @ChargeFix (en naar het blijkt ook van jou) verder te onderbouwen.

Maar de laadpaal in kwestie is afkomstig van marktplaats en ik maakte daarbij de aanname dat ie nu nog niet bevestigd is aan de muur. In dat geval vind ik het geen gekke gedachte om te overwegen om een vervangende grommet aan te schaffen. Dat was per slot van rekening ook de oorspronkelijke vraag. En een nieuwe laadpaal van Alfen wordt ook uitgeleverd met grommet en niet met kitspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:40:
[...]
En een nieuwe laadpaal van Alfen wordt ook uitgeleverd met grommet en niet met kitspuit.
Afhankelijk van hoe de wartel door de installateur gemonteerd werd is dat ook niet altijd volledig aafgelsoten.Bij mijn laadpaal kropen er, ondanks de aanwezige wartel, ook nog beestjes (spinnetjes) tot in de laadpaal en aan de achterzijde van het display.

"Grappige" was dat na enkele jaren het moederbord van de Alfen SPL hier moest vervangen worden en dat de installateur van Alfen aangaf dat de oorzaak te zoeken was bij de oorspronkelijke installatie waardoor er fysieke bugs in de laadpaal konden komen en hij dan de garantie zou verlengen. En vervolgens enkele tijd na zijn installatie ik toevallig een spin zak kruipen achter het doorkijkvenster voor het display. 8)7

Een spuitkit heb ik er niet bijgehaald. Gewoon ductape van boven (wartel) naar beneden (ingaande kabel) en zit nu wel volledig dicht. Is nadien ook makkelijker te verwijderen dan ingespoten kit, geen geklieder en (bijna) iedereen heeft thuis wel een rol ductape liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:25
Ik ben echt helemaal klaar met de Alfen laadpaal.
Brakke firmware versies, trage interface etc.

Gister van firmware 7.2 gedowngraded naar 6.3 omdat bij Solar charging mijn auto (Tesla) niet wakker werd gemaakt als deze tussentijds in slaap was gegaan. Dit zou met 6.3 niet het geval moeten zijn.

Downgrade is geen probleem. Maar nu werkt de RFID lezer plots niet meer.
Terug naar versie 6.6, ook daar werkt ie niet meer. Backoffice is gewoon online.
Ook handmatig via de reader een tag whitelisten werkt niet. Leest gewoon niks meer.
Uiteraard ook andere tags geprobeerd, zelfde kwestie.

Blijkbaar kan een firmware wissel dingen stuk maken in de laadpaal. Ik had al eerder dit soort berichten gelezen hier.

Laadpaal is ruim een jaar oud.
Zelf gekocht en geïnstalleerd. Heeft altijd gewerkt.

Mooie besteding van de zondagmiddag: een laadpaal zoeken die Solar charging doet met backoffice en die wél betrouwbaar is.
Alfen; helemaal klaar mee.

#endoffrustrationmode

edit:
logfile geeft dit weer:
Port #0 switch NFC power on
NFC port#0 reader time-out, try to re-init with reader
NFC version: ICU NFC 217L (v3) v3.0-510

[ Voor 7% gewijzigd door nrdnmg op 15-09-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
nrdnmg schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:42:

Gister van firmware 7.2 gedowngraded naar 6.3 omdat bij Solar charging mijn auto (Tesla) niet wakker werd gemaakt als deze tussentijds in slaap was gegaan. Dit zou met 6.3 niet het geval moeten zijn.

Terug naar versie 6.6, ook daar werkt ie niet meer. Backoffice is gewoon online.
Ook handmatig via de reader een tag whitelisten werkt niet. Leest gewoon niks meer.

Blijkbaar kan een firmware wissel dingen stuk maken in de laadpaal. Ik had al eerder dit soort berichten gelezen hier.

Mooie besteding van de zondagmiddag: een laadpaal zoeken die Solar charging doet met backoffice en die wél betrouwbaar is.

#endoffrustrationmode

edit:
logfile geeft dit weer:
Je reader wordt wel gezien, dus dat scheelt haha.

Anders zet je hem op plug&charge, tagnummer invoeren. Laad ie toch nog op

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daveth
nrdnmg schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:42:

#endoffrustrationmode

edit:
logfile geeft dit weer:
Dit is een bekend probleem wat je zelf heel makkelijk kan oplossen, maar dit word alleen nergens vermeld door Alfen.
Je hebt een 510 RFID reader firmware, deze moet je updaten naar 520 en dan de lader herstarten en dan werkt het weer.
Geld voor iedereen die deze firmware heeft update deze voor dat je RFID reader niet meer werkt, dit moet je alleen updaten als je 510 firmware hebt, dit zie je terug in je log file.
Dit is de firmware, deze installeer je het zelfde als een normale firmware maar hier verander je alleen maar de firmware van je reader mee, niet de normale firmware, deze blijft zoals deze is.
https://drive.google.com/...GcjjP/view?usp=drive_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Daveth schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:57:
[...]

Dit is een bekend probleem wat je zelf heel makkelijk kan oplossen, maar dit word alleen nergens vermeld door Alfen.
Je hebt een 510 RFID reader firmware, deze moet je updaten naar 520 en dan de lader herstarten en dan werkt het weer.
Geld voor iedereen die deze firmware heeft update deze voor dat je RFID reader niet meer werkt, dit moet je alleen updaten als je 510 firmware hebt, dit zie je terug in je log file.
Dit is de firmware, deze installeer je het zelfde als een normale firmware maar hier verander je alleen maar de firmware van je reader mee, niet de normale firmware, deze blijft zoals deze is.
Daarna lekker genieten van de zon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:25
Daveth schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:57:
[...]

Error during firmware upload.

Verbaast? Nee :(

Okee... na poging 3 pakt ie 'm wel.
Nog steeds ben ik er niet verbaast over 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door nrdnmg op 15-09-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
nrdnmg schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:06:
[...]

Paar keer proberen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveth
[...]

Ik ben er ook niet altijd mee eens hoe ik zie hoe de Alfen laders werken en de bijhorende software maar ik werk met meer merken laders en dan zie je dat die nog vaak veel minder goed werken en kom tot de conclusie dat de Alfen laders dan toch niet slecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
[...]

Vaak moet je hem tussen de firmware updates een keer herstart hebben een aangezien je net een firmware gedowngrade had was dat waarschijnlijk de oorzaak dat de firmware niet wilde installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv789
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-12-2024
Goedemiddag,

Ik heb enkele vragen waarbij ik hier het antwoord hoop te vinden....

Ik heb een single Alfen laadpaal welke in beheer is door de installateur. (PowerD/Groendus)
Nou kan ik niet in de laadpaal komen via UTP aangezien ik geen wachtwoord heb.
Iemand een alternatieve mogelijkheid om in de paal te komen?

Ik zou graag de afbeelding willen veranderen op de paal.
En is het mogelijk om de laadpaal zo in stellen dat die auto herkend en automatisch gaat laden na verbinden van de kabel?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Wachtwoord: Zie hier
Laadpaal instellen zodat ie automatisch gaat laden: Zie hier en werk terug naar de oorspronkelijke vraag (korte antwoord = "plug en charge instellen"), edit "of start hier en lees de bijbehorende antwoordenstroom".
Afbeelding: Gebruik de ACE service installer (mits je de licentie hebt om het logo aan te passen).

Als je een oriëntatie wilt over wat de laadpaal allemaal kan: Start hier.

[ Voor 10% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 15-09-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
jv789 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:35:
Goedemiddag,

Ik heb enkele vragen waarbij ik hier het antwoord hoop te vinden....

Ik heb een single Alfen laadpaal welke in beheer is door de installateur. (PowerD/Groendus)
Nou kan ik niet in de laadpaal komen via UTP aangezien ik geen wachtwoord heb.
Iemand een alternatieve mogelijkheid om in de paal te komen?

Ik zou graag de afbeelding willen veranderen op de paal.
En is het mogelijk om de laadpaal zo in stellen dat die auto herkend en automatisch gaat laden na verbinden van de kabel?

Alvast bedankt.
Zonder wachtwoord kan je gewoon niet inloggen er zijn geen achterdeurtjes oid.
Afbeelding kan je alleen aanpassen als ook de licentie daar voor aanwezig is.
Automatisch auto herkennen en gaan laden is nog in ontwikkeling en zal pas in de toekomst bij nieuwe laders gaan komen, je kan de lader op Plug and Charge zetten maar dan laad iedereen op het zeflde pas nummer maar gaat de auto wel gelijk laden zonder dat er een pas tegen aan gehouden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
IvoB2 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:57:
[...]

Leuk uitgangspunt.
Wanneer er dus nieuwe opties via een firmware binnenkomen (zoals bv. solar Charging vanaf firmware 6.3) zou je als eindgebruiker - toch volgens deze redenering - telkens een installateur moeten laten langskomen om nieuwe firmware met nieuwe features te installeren?
Haha, ja "leuk" is my middle name.
Maar nu zonder gekheid: De kernvraag is hoe Alfen het release proces zodanig kan inregelen dat
- de juiste features (b.v. telnetconnectie voor P1, zonneladen),
- via het juiste samenspel van middelen (firmware, eveconnect, myeve, ACE Service Installer),
- met de juiste balans tussen timing en stabiliteit (superstabiel maar laat bij general release, mogelijk buggy maar vroeg voor de betatesters),
- op een zo efficiënt mogelijke wijze (dus idd niet door tussenkomst van een installateur, maar eerder door slimme deployment via de techniek),
- bij de juiste doelgroep (betatesters, early adopters, "gewone" particuliere eindgebruikers en commerciële eindgebruikers) terecht komen.
Bij het beantwoorden van die vraag zou ik de lezers van dit topic (en al helemaal de actieve bijdragers zoals jijzelf) niet willen scharen onder de doelgroep van "gewone" particuliere eindgebruikers. Als je dat anders ziet doe je jezelf tekort.

V.w.b. de apps lijkt de strategie van Alfen niet slecht: Een duidelijk beta programma waar vrijwilligers zich voor opgeven en vervolgens de rollout van de productie-versie via de appstores. Dat is voor de "gewone" eindgebruiker een bekend proces, dus dat lijkt wel goed te gaan.

Voor de firmware denk ik dat men nog een beetje zoekende is. Aan de ene kant wil Alfen natuurlijk nieuwe features zo snel mogelijk ter beschikking stellen, maar aan de andere kant wil je de stabiliteit van je ecosysteem niet ondermijnen. Je zult het met me eens zijn dat de MyEve app niet echt geschikt is voor die "gewone" eindgebruiker; die heeft daar echt niks te zoeken. En je zult het ook met me eens zijn dat de releases van Alfen niet allemaal even stabiel zijn. En dat Alfen ook niet altijd even duidelijk is over wat men wél als een stabiele release beschouwt. Of wat álle tekortkomingen zijn van een bepaalde release. De recente veranderingen op de firmware pagina zijn wel een stap in de goede richting, maar da's helaas maar een erg klein stapje.

V.w.b. de techniek kun je denken aan:
- De ziggo push strategie: In dat geval krijg je als gebruiker geen stem: Die firmware staat ineens op je modem. Dit zou kunnen vanuit Alfen, maar een meer waarschijnlijke optie is als dit geïnitieerd zou worden vanuit de CPO's. Los van het feit dat ik niet weet of dit ueberhaupt mogelijk is, zitten daar - naast heel veel voordelen - ook wel de nodige nadelen aan, zeker voor de mondige eindgebruiker
- Een microsoft windows update strategie of de IOS update strategie: Daar kan de gemiddelde gebruiker over het algemeen ook wel mee overweg. De MyEve app is hiervoor technisch al geschikt, maar die app is qua userinterface veel minder geschikt voor eindgebruikers. Alfen zou dus kunnen overwegen om die functionaliteit (ook) in te bouwen in de EveConnect app en via die app alleen de stabiele releases uit te rollen. Op die manier kan Alfen de app en de firmware met elkaar in sync houden en op die manier gaan ook precies díe eindgebruikers upgraden die met de EveConnect app werken. Dat brengt wel meer risico's met zich mee, want veel meer mensen gaan dan upgraden, maar dat betekent meteen ook dat veel meer mensen de nieuwe features kunnen gaan gebruiken. Dat is waar ik persoonlijk aan zou denken.
- Voor specialisten (en daar reken ik jou ook toe) blijft de MyEve app / ACE Service installer dan beschikbaar voor het betere experiementeerwerk. Je kunt dan zelf de keuze maken om early adopter te zijn, of om het op safe te spelen.

Het lijstje zal vast niet uitputtend zijn en ik weet ook niet of onderstaande strategieën ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn. En Alfen heeft hier vast ook al een keuze in gemaakt, die men waarschijnlijk nog niet met het publiek wil delen. Anyway: ik hoop dat dit je wat context geeft bij mijn eerdere stellingname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:16:
[...]
Bij het beantwoorden van die vraag zou ik de lezers van dit topic (en al helemaal de actieve bijdragers zoals jijzelf) niet willen scharen onder de doelgroep van "gewone" particuliere eindgebruikers. Als je dat anders ziet doe je jezelf tekort.
Ha, in 2019 was ik dus gewoon een "gewone" gebruiker want toen bestond de Alfen Connect app niet eens. Dat is iets van recentere datum.
En volgens mij heb je firmware 6.3 nodig om via de Alfen laadpaalvan bv. solar charging gebruik te maken.
Hoe kom je daar dan als "gewone" gebruiker aan indien je een laadpaal kreeg geïnstalleerd met bv. firmware 4.x, je niet op een forum meeleest en je alleen de paal kan bedienen via de Connect app?
Voor de Connect app gelanceerd werd was je als gewone gebruiker wel genoodzaakt om aanpassingen van bv. vermogen, wel of niet loadbalancing,..... uit te voeren via de ACE installer of de MyEveapp.
Omdat het gedoe met de ACE installer me na een tijd de voeten begon uit te hangen (en ik geen laptop met windows heb) heb ik gewoon een UTP laten bijtrekken tussen de ethernetpoort in de Alfen en de ethernetpoort van de modem/router zodat ik via de MyEveapp (van Connect was nog geen sprake) en android de nodige aanpassingen kon doen.
V.w.b. de apps lijkt de strategie van Alfen niet slecht: Een duidelijk beta programma waar vrijwilligers zich voor opgeven en vervolgens de rollout van de productie-versie via de appstores. Dat is voor de "gewone" eindgebruiker een bekend proces, dus dat lijkt wel goed te gaan.
Ik heb me trouwens ook niet opgegeven als vrijwilliger voor een heel duidelijk beta programma.
Ik werd daar via dit forum voor uitgenodigd. Zoniet had ik er nog nooit van gehoord.

Wat Alfen overweegt wel of niet in te bouwen in hun Connect app daar heb ik als gewone gebruiker geen zicht op.
Dat ze als bedrijf zich niet toeleggen op de gewone eindgebruiker daar ben ik me van bewust. Het is een bedrijf dat zich toelegt op bedrijven en de zakelijke gebruiker.
Ik ben als eindgebruiker ook maar bij Alfen terecht gekomen omdat dit de keuze van het bedrijf was. Als particulier had ik dan ook nooit voor hen gekozen.

Ik ben nl. geen specialist ter zake (alleen nieuwsgierig aangelegd) en heb van nature een bloedhekel aan IT (maar ben in de gegeven omstandigheden af en toe genoodzaakt me daar overheen te zetten om nog een beetje mee te zijn).
Persoonlijk zou ik dan ook gekozen hebben voor een laadpaal met plug and play functie waarbij ik via een overzichtelijke app toegang zou hebben tot alle functies en waarbij firmware updates, indien noodzakelijk voor nieuwe functies, gewoon automatisch ingeladen zouden worden.

Helaas is het tot op heden anders.

Alfen neemt binnenkort ook deel aan een beurs in Kortrijk (2-3 oktober - Solart Solutions).
Misschien interessant voor wie daar de nodige vragen rechtstreeks wil stellen? Zelf ben ik het te ver om daar H/T te rijden (en heb ik er geen 150€ voor over). :)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 15-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
IvoB2 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:17:
[...]

En volgens mij heb je firmware 6.3 nodig om via de Alfen laadpaalvan bv. solar charging gebruik te maken.
Hoe kom je daar dan als "gewone" gebruiker aan indien je een laadpaal kreeg geïnstalleerd met bv. firmware 4.x, je niet op een forum meeleest en je alleen de paal kan bedienen via de Connect app?
Ja dat is precies waar de geformuleerde kernvraag mede over gaat: Namelijk hoe Alfen het release proces zodanig kan inregelen dat
- de juiste features (b.v. telnetconnectie voor P1, zonneladen),
- via het juiste samenspel van middelen (firmware, eveconnect, myeve, ACE Service Installer),
- met de juiste balans tussen timing en stabiliteit (superstabiel maar laat bij general release, mogelijk buggy maar vroeg voor de betatesters),
- op een zo efficiënt mogelijke wijze (dus idd niet door tussenkomst van een installateur, maar eerder door slimme deployment via de techniek),
- bij de juiste doelgroep (betatesters, early adopters, "gewone" particuliere eindgebruikers en commerciële eindgebruikers) terecht komen.

Ik was net als jij aanvankelijk ook "gewone" particuliere eindgebruiker, dus ik kan me goed inleven. Ik heb mijn ervaringen destijds gedeeld in deze post.

Maar gelukkig hoeven wij geen van beiden de uitdagingen van Alfen op te lossen. Het enige wat ik wilde bereiken is wat context verschaffen bij mijn oorspronkelijke stelling. Ik hoop dat dat gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47

Audione0

Strijdt der titanen

Ik begin onderhand een beetje krankjorum van dat wachtwoordbeleid van alfen te worden.

Wederom kom ik niet meer in de alfen service installer. Om de zoveel tijd wordt het wachtwoord wat ik zelf heb aangemaakt en invul om in de paal te komen op 1 af andere bug niet meer geaccepteerd. En moet ik de het PRC wachtwoordt gebruiken om de boel te resetten.

Als ik de PRC code invoer (uit de flyer), geeft de paal nu ook aan dat het het PRC wachtwoord niet goed is en niet geaccepteerd wordt.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Audione0 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:29:
Ik begin onderhand een beetje krankjorum van dat wachtwoordbeleid van alfen te worden.

Wederom kom ik niet meer in de alfen service installer. Om de zoveel tijd wordt het wachtwoord wat ik zelf heb aangemaakt en invul om in de paal te komen op 1 af andere bug niet meer geaccepteerd. En moet ik de het PRC wachtwoordt gebruiken om de boel te resetten.

Als ik de PRC code invoer (uit de flyer), geeft de paal nu ook aan dat het het PRC wachtwoord niet goed is en niet geaccepteerd wordt.
Laadpaal uitzetten en weer aanzetten. Dan kan je in de meeste gevallen weer erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

ChargeFix schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:31:
[...]

Laadpaal uitzetten en weer aanzetten. Dan kan je in de meeste gevallen weer erin
Al meerdere keren geprobeerd maar de paal geeft geen gehoor

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix

Probeer eens ACE nummer in te voeren bij de SSA of owner.

Vb: SSA
ww: ACE01234567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
ChargeFix schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:40:
[...]

SSA word aangemaakt door een automatisch systeem bij Alfen en is nooit een object id, Owner wachtwoord zou wel kunnen als dit ooit is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ

Oei, dat is voor zover ik me herinner niet de eerste keer.
1. Wat heb je veranderd sinds je laatste succesvolle login?
2. Gebeurt dit alleen Ace service installer of ook myeve / eveconnect
3. In je edit in deze post gaf je aan dat het bijwerken van de ace service installer tot verandering in ww gedrag heeft geleid. Van de ACE installer is net weer een nieuwe versie uitgekomen. Zou dat impact (gehad) kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

ChargeFix schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:40:
[...]

Ten eerste veel dank voor het op weg helpen.

Maar jammer genoeg werkt dit ook niet. Krijg continu error: The password for device "xxxxxxxx" is incorrect! Please provide a valid password.

Zelfs als ik op de Forgot password klik en het PRC wachtwoord uit de flyer gebruik krijg die melding. Resetten lukt daarmee ook niet. Echt vaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPQQOMLcEw0IjeO22asXC6D4VNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OYnEAjRDhznJScB2vX1oeYZW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:55:
[...]

Oei, dat is voor zover ik me herinner niet de eerste keer.
1. Wat heb je veranderd sinds je laatste succesvolle login?
2. Gebeurt dit alleen Ace service installer of ook myeve / eveconnect
3. In je edit in deze post gaf je aan dat het bijwerken van de ace service installer tot verandering in ww gedrag heeft geleid. Van de ACE installer is net weer een nieuwe versie uitgekomen. Zou dat impact (gehad) kunnen hebben?
Dit dacht ik in de eerste instantie ook, dus ik had na de service installer update het standaard ww uit de flyer geprobeerd, wat niet lukte. Daarna die ik in eerste zelf had aangemaakt geprobeerd, wat wederom ook niet lukte.
Wat ik ook nog geprobeerd heb de service installer te deinstalleren en een oudere versie die ik bewaard heb geprobeerd. Alle wachtwoorden die ik zou kunnen verzinnen plus die uit de flyer geprobeerd. Wederom geen gehoor. Ook het resetten via het PRC wachtwoord geprobeerd. Ook dit werkt op een oude service installer niet.

Ik kan even geen work arround meer verzinnen. Volgens mij heb ik ze zo'n beetje wel gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Welk wachtwoord moet ik gebruiken als ik de laatste versie van de service installer installeer en gebruik? Die op de flyer staat of die ik zelf heb aangemaakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 15-09-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Haha, degene die dat het beste weet ben jijzelf: Jij hebt de laatste keer volgens mij als eerste dat rare gedrag uitgevonden dat je hier hebt beschreven. Als ik het me goed herinner: De vorige keer werkte het wachtwoord wat je toen zelf had ingesteld in combinatie met de PRC code (dus niet het ww op de flyer).

Als je zelf niets veranderd hebt en als die truuk van vorige keer niet (meer) werkt, dan kan ik nog één ding verzinnen maar dat lijkt een longshot: Kan het zijn dat jouw CPO vanuit de backoffice een wijziging heeft aangebracht. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar desperate times call for desperate measures. Misschien goed om sowieso contact op te nemen met je backoffice om te kijken of zij wat kunnen betekenen (al is het maar om een ticket aan te maken en een monteur op pad te sturen die je met zijn SSA kan helpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:20:
Haha, degene die dat het beste weet ben jijzelf: Jij hebt de laatste keer volgens mij als eerste dat rare gedrag uitgevonden dat je hier hebt beschreven. Als ik het me goed herinner: De vorige keer werkte het wachtwoord wat je toen zelf had ingesteld in combinatie met de PRC code (dus niet het ww op de flyer).

Als je zelf niets veranderd hebt en als die truuk van vorige keer niet (meer) werkt, dan kan ik nog één ding verzinnen maar dat lijkt een longshot: Kan het zijn dat jouw CPO vanuit de backoffice een wijziging heeft aangebracht. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar desperate times call for desperate measures. Misschien goed om sowieso contact op te nemen met je backoffice om te kijken of zij wat kunnen betekenen (al is het maar om een ticket aan te maken en een monteur op pad te sturen die je met zijn SSA kan helpen)
Ik heb de paal als stand alone ingesteld en heb geen backoffice.
Wat ik zou kunnen doen is coolblue contacten (die hebben de paal geïnstalleerd en geconfigureerd) en kijken wat ze kunnen doen.

De paal werkt overigens goed, ook zonneladen werkt goed. Maar er is een nieuwe firmware update beschikbaar die ik wil installeren. En dan gaat mijn neurotische brein op status tilt als ik zelf geen controle over mijn paal heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Audione0 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:41:
[...]

Ik heb de paal als stand alone ingesteld en heb geen backoffice.
Wat ik zou kunnen doen is coolblue contacten (die hebben de paal geïnstalleerd en geconfigureerd) en kijken wat ze kunnen doen.

De paal werkt overigens goed, ook zonneladen werkt goed. Maar er is een nieuwe firmware update beschikbaar die ik wil installeren. En dan gaat mijn neurotische brein op status tilt als ik zelf geen controle over mijn paal heb :+
Mijn laadpunt is recent geserviced door een monteur van/via alfen en die had ook moeite met inloggen. Op afstand werkte het wel via alfen support. De monteur heeft daarna het wachtwoord gewijzigd in het ace-nummer. Daarmee kwam ik er ook steeds niet in, tot ik er achter kwam dat het ACExxxxxx moest zijn ipv acexxxxx. Zou het kunnen (klein bugje?) dat er uppercase verwacht wordt? Mijn herstelwachtwoord werkte namelijk ook niet via QR…

Voor de volledigheid: hij gaf aan het te wijzigen in ‘wat er op het papier staat’ en daar staat het met kleine letters, dus vandaar mijn hersenspinsel over uppercase…

[ Voor 8% gewijzigd door Ugchel op 15-09-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Ugchel schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:11:
[...]

De monteur heeft daarna het wachtwoord gewijzigd in het ace-nummer. Daarmee kwam ik er ook steeds niet in, tot ik er achter kwam dat het ACExxxxxx moest zijn ipv acexxxxx. Zou het kunnen (klein bugje?) dat er uppercase verwacht wordt? Mijn herstelwachtwoord werkte namelijk ook niet via QR…

Voor de volledigheid: hij gaf aan het te wijzigen in ‘wat er op het papier staat’ en daar staat het met kleine letters, dus vandaar mijn hersenspinsel over uppercase…
Even uit nieuwsgierigheid: Over welk "papier" heb je het? Op de stickers in en op mijn laadpaal staat het ACE nummer namelijk overal met hoofdletters (en bij de oplevering die in een ver verleden heeft plaatsgevonden heb ik nooit papieren gekregen). Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat Alfen op haar officiële documentatie over het ACE nummer, hoofd- en kleine letters door elkaar gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:29:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: Over welk "papier" heb je het? Op de stickers in en op mijn laadpaal staat het ACE nummer namelijk overal met hoofdletters (en bij de oplevering die in een ver verleden heeft plaatsgevonden heb ik nooit papieren gekregen). Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat Alfen op haar officiële documentatie over het ACE nummer, hoofd- en kleine letters door elkaar gebruikt?
Na het plaatsen van het laadpunt kreeg ik een Alfen-papier in handen geduwd met de melding 'goed bewaren voor als er een monteur langs komt' met daarop zowel het normale wachtwoord als het recovery wachtwoord. Hierop staat het id van het laadpunt (ace gevolgd door nummers) in lowercase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

Ugchel schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:32:
[...]

Na het plaatsen van het laadpunt kreeg ik een Alfen-papier in handen geduwd met de melding 'goed bewaren voor als er een monteur langs komt' met daarop zowel het normale wachtwoord als het recovery wachtwoord. Hierop staat het id van het laadpunt (ace gevolgd door nummers) in lowercase.
Grappig, op mijn kaartje staat het id in uppercase: ACE0123456

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Ugchel schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:32:
[...]

Haha, ja dan begrijp ik hem. Ik vind het weliswaar wat slordig van Alfen om inconsistentie te hebben tussen stickers op de laadpaal (hoofdletters) en het ACE nummer op formele papieren (in jouw geval kleine letters) Maar heel strikt genomen is het de monteur die jou heeft voorzien van onjuiste/onduidelijke informatie. Immers als hij naar "papier" verwijst had hij op zijn minst even moeten controleren wat er daadwerkelijk op "papier" stond. Ik vind dat overigens wel een begrijpelijk misverstand (aangezien ik het een terechte aanname vind dat stickers en "papier" hetzelfde weergeven). Sterk dat je daar zelf achtergekomen bent.

Mijn verwachting is overigens dat Alfen bij nieuwe uitleveringen inmiddels wel het ACE nummer in uppercase vermeld (gegeven ook de post van @YJB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:51:
[...]

Haha, ja dan begrijp ik hem. Ik vind het weliswaar wat slordig van Alfen om inconsistentie te hebben tussen stickers op de laadpaal (hoofdletters) en het ACE nummer op formele papieren (in jouw geval kleine letters) Maar heel strikt genomen is het de monteur die jou heeft voorzien van onjuiste/onduidelijke informatie. Immers als hij naar "papier" verwijst had hij op zijn minst even moeten controleren wat er daadwerkelijk op "papier" stond. Ik vind dat overigens wel een begrijpelijk misverstand (aangezien ik het een terechte aanname vind dat stickers en "papier" hetzelfde weergeven). Sterk dat je daar zelf achtergekomen bent.

Mijn verwachting is overigens dat Alfen bij nieuwe uitleveringen inmiddels wel het ACE nummer in uppercase vermeld (gegeven ook de post van @YJB).
Het wordt een klein beetje slowchat, maar de paal is twee weken terug geinstalleerd, dus vermoedelijk een vrij recente uitlevering (of gewoon een doos van achteruit het magazijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Nu online
niemand deze versie er al op staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
teo1966 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]

Jawel, gaat goed

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 11:31
teo1966 schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:15:
[...]

Ik wel.
Moest alleen mijn RFID reader apart updaten van 510 naar 520.

De laadpaal schakelt (in solar charging/comfort stand) regelmatig aan en uit, wat daar de reden van is weet ik niet. Mijn auto heeft hierdoor 2 keer het laden onderbroken met een fout melding, waarschijnlijk door het in en uit schakelen van de laadpaal.

[ Voor 28% gewijzigd door heibel op 16-09-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-10 16:47
Heb hier een Eve Single S-line i.c.m. een BMW i4, ik haal echter niet de maximale laadsnelheid van 11kwh (16A).
Het blijft hier hangen op ~10,5kwh/15A. Heb even met de ace service installer de instellingen gecontroleerd, maar de connector en laadpaal current staat gewoon op 16A ingesteld.

Heb deze auto daarstraks bij de dealer gehad, daar stond een Eve Double Pro-line, daar kon ik wel met 11kwh laden.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Verder zag ik een nieuwe firmware versie: 7.0.5-4328, maar kon geen changelog vinden. Iemand een idee?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Welk daadwerkelijk vermogen geeft je AlfenConnect aan?
Hier scheelt dat doorgaans een 100W (meer of minder) op het ingestelde vermogen.

Wanneer ik op een dubbele Alfen openbaar ga laden (22 kW) schommelt dat doorgaans ook tussen de 10,9 en 11,1 kW (bij een boordlader van 3 x 16A).
De spanning is ook niet altijd perfect 230V.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:59:
Verder zag ik een nieuwe firmware versie: 7.0.5-4328, maar kon geen changelog vinden. Iemand een idee?
Zoek ff op 7.05 in dit topic. Dan kom je hier uit. Nieuwer is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
IvoB2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:10:
Welk daadwerkelijk vermogen geeft je AlfenConnect aan?
Hier scheelt dat doorgaans een 100W (meer of minder) op het ingestelde vermogen.

Wanneer ik op een dubbele Alfen openbaar ga laden (22 kW) schommelt dat doorgaans ook tussen de 10,9 en 11,1 kW (bij een boordlader van 3 x 16A).
De spanning is ook niet altijd perfect 230V.
Heb even een firmware update naar 7.0.5 + factory reset van de instellingen geprobeerd, maar ook dat mocht niet helpen. Zowel station als connector staan dan op 16A.

Connector kan niet hoger dan 16A, station mag wel hoger, dus heb dat ook nog geprobeerd. Maar maakte ook geen verschil.

Als ik de logging bekijk, dan lijkt het wel alsof de paal/auto naar 10.5kwh reguleert i.p.v. 11kwh:
Kan alleen niet duiden waarom :?

Update:
Onder live monitoring, bij communication car zie ik wel 16A.

Heb in de auto de AC begrenzing voor de grap ingesteld op 15A i.p.v. onbeperkt/16A.
Nu zie ik bij live monitoring onder currents ~14A... Dus de auto vraagt minder dan er geleverd kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsRytN66NW0gaJltum_rICLtglo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7H8Zutm4slFP7plIzRyQHJP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKDIxKQurBG6uquh1eH3Z8hYkuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYN9DGvIbHbsK55bxzlmEBcH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1AGtJ2Uoh7xrhw-m45ggIg-Gqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyghi3qD2Io8JhmMlXzyAgXd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hOQv_U3QM1wQP9UXZyh6DTFQJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpsXCOBZW37Vkz5DxkQ2yvgd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Gijs007 op 16-09-2024 18:01 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:46:
[...]

Heb even een firmware update naar 7.0.5 + factory reset van de instellingen geprobeerd, maar ook dat mocht niet helpen. Zowel station als connector staan dan op 16A.

Connector kan niet hoger dan 16A, station mag wel hoger, dus heb dat ook nog geprobeerd. Maar maakte ook geen verschil.

Als ik de logging bekijk, dan lijkt het wel alsof de paal naar 10.5kwh reguleert i.p.v. 11kwh:
Wat staat er links bovenin in het schermpje van je laadpaal als ie in “idle” staat? Als daar idd 11 kW staat, dan lijken de instellingen goed. Voor de zekerheid kun je ze vergelijken met deze post.

Alvast een voorschot nemend dat het goed staat ingesteld: Zijn er grote stroomverbruikers aktief in je huis (ivm load balancing)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:06:
[...]

Wat staat er links bovenin in het schermpje van je laadpaal als ie in “idle” staat? Als daar idd 11 kW staat, dan lijken de instellingen goed. Voor de zekerheid kun je ze vergelijken met deze post.

Alvast een voorschot nemend dat het goed staat ingesteld: Zijn er grote stroomverbruikers aktief in je huis (ivm load balancing)?
Thanks voor het meedenken.
Heb helaas geen schermpje op de S-line, dus daar kan ik niks op checken.

Had load balancing even uitgezet, juist om dat uit te sluiten.
De fase optie heb ik niet bij de installatie instelling, maar voor de rest is mijn config hetzelfde. Connector is bij mij een vaste kabel, anders werkt het überhaupt niet ;)

Wat ik net in de update nog had toegevoegd:

Heb in de auto de AC begrenzing voor de grap ingesteld op 15A i.p.v. onbeperkt/16A.
Nu zie ik bij live monitoring onder currents ~14A... Dus de auto vraagt minder dan er geleverd kan worden?

[ Voor 15% gewijzigd door Gijs007 op 16-09-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik snap gewoon niet waarom de PRC niet werkt.
Je zou zeggen/ik neem aan dat de PRC zo ontworpen is om je zelf verzonnen wachtwoord te resetten naar de default die in de laadpaal geprogrammeerd staat (de default code die tevens op de meegeleverde flyer staat)

Bij mij werkt zelfs de meegeleverde PRC niet en krijg een error gepresenteerd dat de PRC code niet correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:14:
[...]
Had load balancing even uitgezet, juist om dat uit te sluiten.
Complimenten voor je troubleshooting skills (y). Dat zijn inderdaad nuttige tests.
Dan wordt het tijd om ook naar je auto te kijken (al gaf je eerder al wel aan dat je auto het wel deed bij de dealer; maar misschien leverde die laadpaal meer dan 11 kW).

Heb je al eens geprobeerd het iDrive systeem van je BMW te rebooten?
Of op een of andere manier te resetten of terug te zetten naar factory settings (kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, maar op zijn minst is het iets om in overweging te nemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:09:
[...]

Complimenten voor je troubleshooting skills (y). Dat zijn inderdaad nuttige tests.
Dan wordt het tijd om ook naar je auto te kijken (al gaf je eerder al wel aan dat je auto het wel deed bij de dealer; maar misschien leverde die laadpaal meer dan 11 kW).

Heb je al eens geprobeerd het iDrive systeem van je BMW te rebooten?
Of op een of andere manier te resetten of terug te zetten naar factory settings (kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, maar op zijn minst is het iets om in overweging te nemen).
Dankje :)

Bij de dealer staat een Alfen Pro-line, met twee aansluitingen. Die kan (volgens de specs) tot 32A gaan.
Dit is dus ook mijn vermoeden, dat de auto een extra marge van 1A onder de in de auto ingestelde of gecommuniceerde limiet van de laadpaal aanhoudt.
Beetje jammer als je daardoor je spullen niet optimaal kan gebruiken 8)7

BMW heeft in het afgelopen drie kwart jaar al meerdere update gehad en reboots, als ook factory resets.
Ik ga i.i.g. de dealer mailen, want dit hoort zo niet. Zal ook in het i4 topic dezelfde vraag en mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:46:
[...]

Als ik de logging bekijk, dan lijkt het wel alsof de paal/auto naar 10.5kwh reguleert i.p.v. 11kwh:

Update:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel Ampere is de aardlekautomaat van je laadpaal afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
ChargeFix schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:51:
[...]

Hoeveel Ampere is de aardlekautomaat van je laadpaal afgezekerd?
Ben in dat deel van de techniek niet zo thuis.
B16 staat er op, dus 16A? Maar dat zijn passieve componenten, dus die zullen geen invloed hebben op de laadsnelheid? (Snap wel dat je er niet langdurig boven wil zitten ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChargeFix
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:57:
[...]

Ben in dat deel van de techniek niet zo thuis.
B16 staat er op, dus 16A? Maar dat zijn passieve componenten, dus die zullen geen invloed hebben op de laadsnelheid? (Snap wel dat je er niet langdurig boven wil zitten ;) )
Yes 16A, dan moet je station max current eigenlijk op 12A (80%).
Normaal gesproken plaatsen ze aardlekautomaten van 20A of 25A.

16A is best wel aan de lage kant. Kans is er wel dat ie uit kan klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:55
Mja. Een fatsoenlijke automaat moet dat prima aan kunnen. Mijn vorige paal was ook met 3x16 afgemonteerd. Jaren lang met 11kW kunnen laden. En anders kun je hem altijd nog verlagen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ChargeFix schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:04:
[...]

16A is best wel aan de lage kant. Kans is er wel dat ie uit kan klappen.
Die kans lijkt me 0. Waarom zou hij er uit klappen? Dat gebeurt zelfs niet als je hem 24/7 op 17A zou laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
de Peer schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:37:
[...]

Die kans lijkt me 0. Waarom zou hij er uit klappen? Dat gebeurt zelfs niet als je hem 24/7 op 17A zou laden.
Mooie automaat heb je dan.

Maak ik genoeg in de praktijk mee.
Het is wel de bedoeling dat ie uitklapt.🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ChargeFix schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:02:
[...]

Mooie automaat heb je dan.

Maak ik genoeg in de praktijk mee.
Het is wel de bedoeling dat ie uitklapt.🤣🤣
Huh? Nee Waarom zou hij er uit moeten klappen bij minimale overbelasting? Dat valt gewoon binnen de specs.

Met een automaat die er bij 16A uitklapt is iets goed mis.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-09-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChargeFix
de Peer schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
[...]

Huh? Nee Waarom zou hij er uit moeten klappen bij minimale overbelasting? Dat valt gewoon binnen de specs.

Met een automaat die er bij 16A uitklapt is iets goed mis.
Ja dan is het in mijn beleving, de automaten niet in orde. Als ik het zo mag aannemen van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik heb nog niet zo heel lang geleden wat curves gepost. Daar kan je mooi zien bij welke belasting een automaat er uit zou moeten gaan. Daar zit een boven en onderwaarde aan. Maar een 16A automaat moet gewoon 16A kunnen doen. Tenzij hij heel erg warm wordt omdat de buurautomaten ook zwaar belast worden. Dan kan ie er dus eerder thermisch uitgaan. Nou als dat het geval is zet je de.boel toch een Atje lager.
Nodeloos overgedimensioneer is ook niet perse goed en heeft weer andere nadelen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Omdat het een thermische beveiliging is. De nominale afschakelstroom is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, maar er zijn ook correctiefactoren voor naastliggende groepen.

Maar goed, ik gebruik ook al jaren een 16A automaat voor langdurig 16A laden. Alleen zit die van mij in z’n uppie in een losse kast.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Pagina: 1 ... 51 ... 93 Laatste