Aha, ja dan ben je inderdaad al een heel stuk verder dan ik op basis van je eerdere post vermoedde

.
Als ik het goed begrijp spelen er nu een paar dingen tegelijk:
- Je wilt graag je (overtollige) zonne-energie gebruiken om je auto te laden?
- Dat wilde je inregelen met HA maar daar had je vragen over?
- Het zou ook gewoon moeten werken met solar charging (green mode), maar in jouw geval werkt het niet?
De bijbehorende vragen worden dan:
1. Waarom werkt solar charging green mode niet in jouw geval (met jouw auto) ?
2. Wat zijn de alternatieven?
En daarnaast had je nog een derde vraag:
3. Wat is het minimum Amperage waarmee je auto gaat laden (eerder al beantwoord door @IvoB2, maar je kunt daar nog een stap zetten)
Ik zou zelf eerst vraag 1 (en tegelijk 3) beantwoorden alvorens verder te gaan met vraag 2
1. Troubleshooten van de green mode en bepalen minimum amperage:
Ik ga er van uit dat je de voor de hand liggende zaken hebt gecontroleerd:
- Instellingen in de laadpaal: solar charging, green mode, 100% solar.
- Gegevens uit P1 meter komen goed door in de laadpaal en er was voldoende overschot aan zonne-energie?
- Eventueel de laadpaal tussentijds nog even opnieuw opgestart (kleine inspanning, vaak groot succes) ?
Aangezien je auto een foutboodschap geeft bij het green chargen (en gezien je eerdere vraag over het minimaal aantal Amperes wat nodig is om je auto te laden) zou je een test kunnen doen om te kijken wanneer je auto wél gaat laden (of in jouw geval zou ik hem omdraaien: Wanneer stopt je auto met laden als je stapsgewijs het laadvermogen terugbrengt van 11 kW naar 1.4 kW). Zie
deze post. Daar staat ook een
link naar de schermpjes met settings die uitkomen op de veel gebruikte instelling van 11 kW. Zo kun je starten met een "gewone" laadsessie (comfort op 11kW) en stapsgewijs de stroom terugbrengen, zonder de maximale stroom instellingen in je laadpaal aan te passen. Als het goed is zie je dan achtereenvolgens wanneer je auto terugspringt van 3-fasen naar 1-fase laden en vervolgens wanneer ie er geen zin meer in heeft.
2. Alternatieven
Alvorens te antwoorden, heb ik toch nog wat aanvullende vragen:
- Wil je je overtóllige zonne-energie gebruiken (in dat geval kun je P1-data gebruiken en gebruik maken van de standaard solar charging functionaliteit van de laadpaal)
- Of wil je álle zonne-energie gebruiken (in dat geval zul je de gegevens van je solaredge gebruiken en inderdaad met slimme instellingen in HA of andere tooling aan de slag moeten)
- En wat is pakweg het vermogen van je zonnepanelen: Meer of minder dan 11 kW
Ik ga er vooralsnog even vanuit dat je enkel de overtóllige zonne-energie wilt gebruiken. Dan zou je dus geen speciale automatiseringen hoeven maken in HA, maar simpelweg kiezen voor solar, green, 100%. Ook maak ik de aanname dat je zonnepanelen minder dan 11 kW opleveren.
Dat gezegd hebbende. Om jouw vraag te beantwoorden v.w.b. maximum stroom:
Zie hier de standaard instellingen voor 11 kW. Als je het laadpaalvermogen in HA wilt verlagen kan dat op twee plaatsen: Station Max Current en/of Connector Max Current. Persoonlijk zou ik die twee hetzelfde houden. Voor de exacte werking zie
deze post van @
ChargeFix
Kortom:
- Optie 1: Gewoon via de laadpaal: Zorgen dat solar charge gaat werken met je Ford (zie vraag 1)
- Optie 2: Op basis van een automatisering in HA (maar ik zou niet weten waarom dat beter zou werken dan gewoon met solar charging in de laadpaal te werken; bovendien ga je instellingen veranderen in je laadpaal die daar niet voor bedoeld zijn.
Optie 3: Op basis van
EVCC. Dat is écht de tool waarmee je het vermogen van je laadpaal optimaal kunt aansturen, zonder te hoeven "klooien" in de laadpaal zelf. Ik heb daar al wel veel over gelezen (ook in dit topic), maar heb daar geen ervaring mee.