marccom schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:31:
[...]
Vandaag de downgrade gedaan naar 6.3.0-4185. Waarom deze? Omdat ik dit las:
[...]
LEDs doen het nu ook weer/wel, was me nog niet eens echt opgevallen dat dit niet (meer) werkte, wel nu het eerder donker wordt. Maar nu de status;
- na een factory reset na de upgrade de configuratie opnieuw gedaan: auto laad, zonder gedoe of "wachten op vermogen"
- de waardes vanuit de p1 poort mbt telnet/ser2net komen ook aan in de live view/status
- deze waardes loggen
heel veel minder dan in 6.6.2 (waar ze elke minuut stonden nu 1x per 5-10m)
- integratie in HA doet het nog maar half; de eerste update gaat goed, daarna geen verse data meer, dit werkte perfect in 6.6.2. Ga ik verder uitzoeken, wordt vervolgd.
Wellicht
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/124
- bootloader is nu versie u.u.u aldus de installer
Ietsjes verder dus

Versie 6.3.0 was het ook niet; de waardes in HA werden na ongeveer een uur niet meer bijgewerkt, ook niet na een fysieke herstart. Naar 6.4 gegaan, toen ging loadbalancing weer stuk en dit breekt ook meteen de LED status, 6.3.0 is dus de laatste firmware waarmee die werkt. Vervolgens een paar dagen op 6.5 gedraaid waarin eigenlijk alles werkt op de LED na, alleen daarmee blijft het systeem 'schakelen' tussen waiting en charging, elke paar minuten, dat was dus de versie waarin hier vele 12v accu meldingen kwamen... Ook was het idle stroomverbruik naar bijna 3kwh per dag gegaan waar het eerder op 0,5-0,6 per dag was (auto aangesloten, niet laden). In de grafieken in HA zie ik ook spontane spikes van 2500W elke 4u terwijl de auto niks afneemt.
Omdat ik geen 12v acculader en zin heb in een lege of kapotte accu vanmorgen 6.6.2 er maar weer op gezet, nu geen status led, wel werkend met LB, HA krijgt netjes updates, P1 output komt aan en blijft ook werken. Bootloader is wel een ding met een downgrade, vanaf 6.4 staat hier weer een versienr, zomaar downgraden is dus geen volledige downgrade, ook niet bij een full/factory reset.
Omdat er bij v7 weer een opmerking over bootloader staat ga ik nog even niet upgraden en dit maar weer een weekje aankijken. Een upgrade van 4.15 - 6.6.2 was het dus niet (daarmee kreeg ik de melding wachten op vermogen) - een up-down-up-up-grade lijkt tot nu toe verschil te maken. LED status vind ik niet heel spannend, kan dat ook wel aan de kant van de auto zien.
Nog een update mbt mn 2e socketsysteem waar ik niet meer bij kon; met het serienr in kleine letters als SSA en een kabel direct in de laptop kon ik er WEL op inloggen waar dat eerder via een switch NIET kon. Hier stond 5.8.1 op, volgens mij ook een versie met wat problemen, die meteen geupdate naar 6.6.2 en vervolgens 7.0.5, het wachtwoord gereset op deze versie en ik kan nog steeds inloggen. Na 1,5j ongebruikt geweest te zijn kan ik hier nu ook iets mee gaan doen
Heb nu nog 1 brick liggen met een foutieve flash (dood na upgrade) en defect pokerboard, als die ook nog aan de gang te krijgen is zou het helemaal mooi zijn. Iemand een powerboard over