[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 52 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:38
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:59:
Heb hier een Eve Single S-line i.c.m. een BMW i4, ik haal echter niet de maximale laadsnelheid van 11kwh (16A).
Het blijft hier hangen op ~10,5kwh/15A. Heb even met de ace service installer de instellingen gecontroleerd, maar de connector en laadpaal current staat gewoon op 16A ingesteld.

Heb deze auto daarstraks bij de dealer gehad, daar stond een Eve Double Pro-line, daar kon ik wel met 11kwh laden.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Verder zag ik een nieuwe firmware versie: 7.0.5-4328, maar kon geen changelog vinden. Iemand een idee?
Dit is voltage afhankelijk..
Wanneer het net een lagere spanning heeft op dat moment bvb 220V kom je op 3520W per fase of 10,5kW voor de 3.
Als de spanning in het net stijgt naar 230V kom je op 11kW.
Bij onze wagens varieert dit ook, en tot soms zelfs 11,3-11,5kW bij +240V
Niks mis dus met je BMW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:39
SmalleSmets schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:10:
[...]

Wanneer het net een lagere spanning heeft op dat moment bvb 220V kom je op 3520W per fase of 10,5kW voor de 3.
Niks mis dus met je BMW
Jawel, want hij pakt "maar" 15A van de 16A. Heeft niks met voltage te maken. Er is dus wel iets mis.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:06
SmalleSmets schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:10:
[...]

Niks mis dus met je BMW
Voltage zat rond de ~232, dus daar zal het hem niet in zitten. Wat inspired hierboven ook al aangeeft, hij pakt een lagere ampere dan is ingesteld.

Inmiddels ook antwoord van de dealer gehad:
De enige verklaring welke hiervoor is betreft de omvormer welke de spanning omzet van wisselstroom naar gelijkstroom, voor dit omzetten wordt energie verbruikt en deze wordt omgezet in warmte.

Wat de auto aangeeft is de hoeveelheid wat in de accu gaat, met andere woorden er gaat 1kw verloren in dit proces.
Lijkt mij niet helemaal de juiste verklaring, gezien we op de paal ook 1A minder zien. :?

[ Voor 29% gewijzigd door Gijs007 op 17-09-2024 10:12 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:59
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:46:
[...]

Heb even een firmware update naar 7.0.5 + factory reset van de instellingen geprobeerd, maar ook dat mocht niet helpen. Zowel station als connector staan dan op 16A.

Connector kan niet hoger dan 16A, station mag wel hoger, dus heb dat ook nog geprobeerd. Maar maakte ook geen verschil.

Als ik de logging bekijk, dan lijkt het wel alsof de paal/auto naar 10.5kwh reguleert i.p.v. 11kwh:
Kan alleen niet duiden waarom :?

Update:
Onder live monitoring, bij communication car zie ik wel 16A.

Heb in de auto de AC begrenzing voor de grap ingesteld op 15A i.p.v. onbeperkt/16A.
Nu zie ik bij live monitoring onder currents ~14A... Dus de auto vraagt minder dan er geleverd kan worden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet precies wat er aan de hand is maar het is sowieso niet de lader, de lader noemen ze een lader maar is niets meer dan een stopcontact met wat communicatie, je auto is de lader.
Heel vaak is dan de spanning iets te laag of dit is moedwillig in gebouwd in je auto.
Ik zal me zeker niet te druk om maken en gewoon gebruiken zoals het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb vannacht een paar kWh op vol vermogen bijgeladen en als ik in de logging van evcc (via Influx) kijk, zie ik currents wisselen tussen 15,48 en 15,59A. Het bijbehorende vermogen wisselt tussen 10,81 en 10,87 kW.

Ik weet niet wat je aan die informatie hebt, maar strak 16A en 11 kW zie ik in ieder geval nooit. Lijkt me ook afhankelijk van de auto. Daarnaast niet echt iets om je heel druk om te maken. Al lijkt de 'verklaring' van je dealer niet juist, want je kijkt niet naar het vermogen dat je batterij ingaat, maar het vermogen dat de laadpaal levert.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
JanHenk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:32:
Ik heb vannacht een paar kWh op vol vermogen bijgeladen en als ik in de logging van evcc (via Influx) kijk, zie ik currents wisselen tussen 15,48 en 15,59A. Het bijbehorende vermogen wisselt tussen 10,81 en 10,87 kW.

Ik weet niet wat je aan die informatie hebt, maar strak 16A en 11 kW zie ik in ieder geval nooit. Lijkt me ook afhankelijk van de auto. Daarnaast niet echt iets om je heel druk om te maken. Al lijkt de 'verklaring' van je dealer niet juist, want je kijkt niet naar het vermogen dat je batterij ingaat, maar het vermogen dat de laadpaal levert.
Ik zie ongeveer hetzelfde. Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig laad op vermogens hoger dan 3kW omdat ik als Belg onderhevig ben aan het capaciteitstarief.

Maar met mijn ProLine en een i4, i5, P2 zie ik ook altijd lagere vermogens en amperes dan wat de laadpaal toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
iemand ervaring met Solar charging en een Tesla?
Bij mij start het in de ochtend netjes op, maar als om welke reden dan ook tussentijds het laden gestopt wordt (te weinig Solar beschikbaar), dan valt de Telsa in slaap en wordt niet meer wakker als er wel Solar overschot is.
Lijkt er dus op dat de laadpaal geen signaal uitstuurt om te gaan laden.
Vreemde is dus dat dit aan het begin van de dag wél gebeurt....

Ik dacht het op te lossen met een downgrade naar firmware 6.3, maar helaas....

En ja, ik kan het oplossen via HA en een scriptje, maar dit zou toch out of the box moeten werken. Zo heb je er niks aan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:08
Dat je auto in 'deep sleep' gaat kun je Alfen toch niet verwijten?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 03:19
nrdnmg schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:59:
Bij mij start het in de ochtend netjes op, maar als om welke reden dan ook tussentijds het laden gestopt wordt (te weinig Solar beschikbaar), dan valt de Telsa in slaap en wordt niet meer wakker als er wel Solar overschot is.

En ja, ik kan het oplossen via HA en een scriptje, maar dit zou toch out of the box moeten werken. Zo heb je er niks aan....
Mijn Alfen laadpaal schakelt (in solar charging/comfort stand) regelmatig aan en uit, wat daar de reden van is weet ik niet. Mijn auto (BMW x2)heeft hierdoor 2 keer het laden onderbroken met een fout melding, waarschijnlijk door het in en uit schakelen van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:29
heibel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:48:
[...]

Mijn Alfen laadpaal schakelt (in solar charging/comfort stand) regelmatig aan en uit, wat daar de reden van is weet ik niet. Mijn auto (BMW x2)heeft hierdoor 2 keer het laden onderbroken met een fout melding, waarschijnlijk door het in en uit schakelen van de laadpaal.
Ik kan er 3 bedenken uit ervaring en theorie:
- Minder dan 1,4 Kwh solar vermogen als je solarcharging als profiel hebt
- Overstap tussen 1 en 3 fase laden afhankelijk van het geleverde vermogen uit je panelen bij solarcharging én comfortladen.
- Bij comfort laden komt het beschikbare restvermogen van je aansluiting onder wat je hebt ingesteld als gewenst vermogen doordat Loadbalancing ingrijpt (denk ik althans, theoretisch....... want nooit meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
kisik schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:16:
[...]
Ik kan er 3 bedenken uit ervaring en theorie:
- Minder dan 1,4 Kwh solar vermogen als je solarcharging als profiel hebt
Dat kan in green modus maar normaliter niet in comfortmodus want indien geen 1,4 kWh vermogen uit PV haalt hij dat vermogen dan uit het net en schakelt daarbij nooit uit.

Alfen Solar Charging heeft twee profielen, green en comfort en vraagsteller had het over het laatste.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:22

De pragmatische oplossing is om te voorkomen dat je auto in slaap valt. Dat bereik je door niet te kiezen voor solar green mode, maar wel voor solar comfort mode op 1400 W. Uiteraard onder de aanname dat de tesla dan op 1 fase gaat laden en dat je single/multiphase switching aan hebt staan in je laadpaal (zie screenshots in deze post). Daarmee heb je nog geen goeie root-cause, maar je probleem is wel opgelost.

P.s uit nieuwsgierigheid: wat zou je dat ha scriptje laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26
ChargeFix schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

@marccom

Wellicht een idee om te downgraden naar 6.6.0?
Vandaag de downgrade gedaan naar 6.3.0-4185. Waarom deze? Omdat ik dit las:
michielonline schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:57:
Ik heb mijn Alfen ICU Eve Mini dit weekend toch eindelijk maar eens geupgrade van v4 naar de laatste v7 firmware, op zich prima gegaan. EINDELIJK werkt load balancing ook, maar de software update heeft ervoor gezorgd dat de LED indicator het niet meer doet. Normaliter wordt er ook een rode LED getoond bij het opstarten bvb, zelfs die is er niet. Maar dus ook tijdens het laden geen groen/donkerblauw/lichtblauw meer. Laden werkt verder prima en krijg ook een pieptoon als ik de tag erlangs swipe. Heb de paal al gereset naar factory default maar dat mocht niet baten. Weet iemand of dit een bekend probleem is?

Opgelost, voor wie hetzelfde probleem heeft:

v7.0.2 LED stuk, Loadbalancing OK
v6.6.2 LED stuk, Loadbalancing OK
v6.0.0 LED OK, Loadbalancing stuk
v6.3.0 LED OK, Loadbalancing OK.
LEDs doen het nu ook weer/wel, was me nog niet eens echt opgevallen dat dit niet (meer) werkte, wel nu het eerder donker wordt. Maar nu de status;

- na een factory reset na de upgrade de configuratie opnieuw gedaan: auto laad, zonder gedoe of "wachten op vermogen" _/-\o_
- de waardes vanuit de p1 poort mbt telnet/ser2net komen ook aan in de live view/status
- deze waardes loggen heel veel minder dan in 6.6.2 (waar ze elke minuut stonden nu 1x per 5-10m)
- integratie in HA doet het nog maar half; de eerste update gaat goed, daarna geen verse data meer, dit werkte perfect in 6.6.2. Ga ik verder uitzoeken, wordt vervolgd.
Wellicht https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/124
- bootloader is nu versie u.u.u aldus de installer

Ietsjes verder dus :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:17:
[...]

De pragmatische oplossing is om te voorkomen dat je auto in slaap valt. Dat bereik je door niet te kiezen voor solar green mode, maar wel voor solar comfort mode op 1400 W. Uiteraard onder de aanname dat de tesla dan op 1 fase gaat laden en dat je single/multiphase switching aan hebt staan in je laadpaal (zie screenshots in deze post). Daarmee heb je nog geen goeie root-cause, maar je probleem is wel opgelost.

P.s uit nieuwsgierigheid: wat zou je dat ha scriptje laten doen?
Ik snap de oplossing voor de comfort modus, maar volgens mij is het principe van Solar juist om op je overschot te laden. Dan vind ik het vreemd dat de paal in de ochtend voor de eerste keer wél opstart, maar als het Solar overschot tussentijds wegvalt en de paal stopt met laden deze NIET opstart zodra er weer Solar beschikbaar is.
Dit heeft echt niets met de auto te maken, maar met de paal zelf. Want in de ochtend slaapt de auto ook ;-)

Scriptje is een force wake-up als laadpaal niet voedt, maar er wel overschot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:46

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ChargeFix schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:04:
[...]

Yes 16A, dan moet je station max current eigenlijk op 12A (80%).
Normaal gesproken plaatsen ze aardlekautomaten van 20A of 25A.

16A is best wel aan de lage kant. Kans is er wel dat ie uit kan klappen.
Een aardlekautomaat ( NIET aardlekschakelaar die alleen de aardlekfunctie verzorgt, maar een automaat die zowel de aardlek functie als de zekering functie verzorgt) van 16A kan zonder problemen gedurende lange tijd 16A stroom doorgeven., Pas bij 20% overbelasting (ca. 20A) zal die er na een tijd uit gaan.

Dus geen noodzaak om Safe Current lager te zetten.

Een aardlekSCHAKELAAR wordt inderdaad vaak met hogere capaciteit gebruikt (hier hebben de enkelfase groepen per 4 een aardlek van 25A, en de krachtgroepen zitten achter een aardlek van 40A) enkel en alleen omdat een enkele aardlekschakelaar vaak meerdere groepen beschermt. Als de aardlek dan te klein is, zal die er eerder uit slaan dan de achterliggende groepen en dat is niet gewenst.

Een aardlekAUTOMAAT beschermt maar 1 groep, en is dus op de maximale stroom van die ene groep (meestal B16) gedimensioneerd.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• NTiBhohoSJ66vgJ
nrdnmg schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:04:
[...]

Ik snap de oplossing voor de comfort modus, maar volgens mij is het principe van Solar juist om op je overschot te laden.
Dat doet solar comfort mode ook. Als bijkomend voordeel heb je dan dat de omvormer in je auto bij zonneoverschotten rond de 1400 W niet de hele tijd belast wordt met het aan- en uitzetten. Daar wordt die namelijk niet beter van. Als ik zelf een script zou maken zou ik er eentje maken die de solar comfort mode (op 1400 W) aanzet op het moment dat je zonneoverschot 1400 W is (of op x minuten na zonsopkomst. Je zet hem dan ‘s avonds op green mode (effectief is dat dan een soort stand-by mode); het script activeert dan het (solar-comfort)laden. Maar dat is enkel ter overweging. Het is natuurlijk nog geen antwoord op je vraag.
[...]
Dan vind ik het vreemd dat de paal in de ochtend voor de eerste keer wél opstart, maar als het Solar overschot tussentijds wegvalt en de paal stopt met laden deze NIET opstart zodra er weer Solar beschikbaar is. Dit heeft echt niets met de auto te maken, maar met de paal zelf. Want in de ochtend slaapt de auto ook ;-)
Ja ik denk dat ik wel begrijp (en het ook logisch vind) wat je probeert te bereiken. Je bent wel heel stellig dat het aan de laadpaal ligt. Op basis van de info die je hebt gedeeld kan ik die stelligheid nog niet helemaal plaatsen. Wat zegt het schermpje op je laadpaal op het moment dat je auto niet meer wakker wil worden (dus als er weer voldoende zonneoverschot is).
[...]

Scriptje is een force wake-up als laadpaal niet voedt, maar er wel overschot is.
Forced wakeup van de auto of van de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:34:
[...]

Dat doet solar comfort mode ook. Als bijkomend voordeel heb je dan dat de omvormer in je auto bij zonneoverschotten rond de 1400 W niet de hele tijd belast wordt met het aan- en uitzetten. Daar wordt die namelijk niet beter van. Als ik zelf een script zou maken zou ik er eentje maken die de solar comfort mode (op 1400 W) aanzet op het moment dat je zonneoverschot 1400 W is (of op x minuten na zonsopkomst. Je zet hem dan ‘s avonds op green mode (effectief is dat dan een soort stand-by mode); het script activeert dan het (solar-comfort)laden. Maar dat is enkel ter overweging. Het is natuurlijk nog geen antwoord op je vraag.
En voor wie geen script wil/kan schrijven en een beetje geduld heeft, dat kan binnenkort ook gewoon met de AlfenConnect wanneer de schemamodus en solar charging met elkaar gecombineerd kunnen worden.

En het geeft idd geen antwoord op wie nooit van het net wil laden.
Ja ik denk dat ik wel begrijp (en het ook logisch vind) wat je probeert te bereiken. Je bent wel heel stellig dat het aan de laadpaal ligt. Op basis van de info die je hebt gedeeld kan ik die stelligheid nog niet helemaal plaatsen. Wat zegt het schermpje op je laadpaal op het moment dat je auto niet meer wakker wil worden (dus als er weer voldoende zonneoverschot is).
Er zijn idd Ev's die een probleem hebben om na een pauze terug in gang te schieten.
Moest dat het geval zijn zou een schema ook niet werken want dan staat de Alfen wel gekoppeld met de auto maar staat alles ook gewoon "in de wacht" (op de Alfen de zandloper op het scherm).
De combinatie van mijn Alfen SPL en EV6 heeft daar in elk geval geen probleem mee want die staat meerdere keren per dag in "de wacht" tot er terug voldoende zon beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart

En wat gebeurt er als je boost activeert op de laadpaal of je start manueel laden met meer vermogen als hij niet wil laden op solar?

Heel vreemd in alle geval, hier nooit problemen gehad met een Tesla MY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
HyperBart schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:12:
[...]

Ik zie ongeveer hetzelfde. Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig laad op vermogens hoger dan 3kW omdat ik als Belg onderhevig ben aan het capaciteitstarief.

Maar met mijn ProLine en een i4, i5, P2 zie ik ook altijd lagere vermogens en amperes dan wat de laadpaal toelaat.
@JanHenk vandaag had ik heel wat PV vermogen dus ik heb eens even op FAST gezet in EVCC en dan krijg ik onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywvxU1L-wbAG_mUY1t7xFzUtvcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FaPRnPORWbKrOHc6PfLyDaPA.png?f=fotoalbum_large

Op L2 had ik een opwek van 3200W, gedeeld door 230V had ik dus circa 13.9A "over".
Mijn netaansluiting is 20A dus ik had netto op die fase 33.9A ter beschikking, de laadpaal kon dus op "zijn L1" die gemapped is op L2 van mijn net prima 32A geven, dit zal hij ook zo signaleren maar mijn BMW weet er maximaal 30.4A uit te trekken 🤷🏻‍♂️

Ik stoorde er mij ook aan en vooral omdat ik nu die delta zelf wat moet "inrekenen" zodat de laadpaal hoger gaat om toch het gewenste vermogen er in te duwen (capaciteitstarief zo laag mogelijk zonder te veel comfort in te boeten) maar i stopped caring.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 18-09-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 01:01

fmb

de Peer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:30:
[...]

Mijn ervaring is dat dit niet werkt. Ik moest mijn pas echt whitelisten bij de online portal van de back-office zelf.

Wat ik zelf probeer te whitelisten via de Alfen-paal werd blijkbaar overruled door de back-office.
Ja, dat moest bij mij ook. Bij de Alfen laadpaal krijg je 2 rfid laadpassen. Die heb ik in de backoffice (eFlux) bij “Mijn Toegangsgroepen” toegevoegd en die groep heeft “free energie”. Dan heb je dus eigenlijk plug&charge, met d extra handeling dat je even dat pasje voor de laadpaal moet houden. Werkt perfect.

Geen idee of je dit ook met je ANWB pas kan doen, ik vond het logische om de pas van de laadpaal hiervoor te gebruiken.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-12-2024
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:29:
[...]

Ja het verdwijnen van de transacties uit de laadpaal (overigens ook in de ACE Service Installer) is eerder beschreven in o.a. deze post. Ik heb dat zelf ook mogen ervaren. Ik zou verwachten dat Alfen dit intussen al lang weet en hierover een opmerking zou plaatsen op de firmware pagina of in de release notes.

[...]
Bij mij loopt de communicatie naar de backoffice gelukkig nog wel goed, maar transacties verschijnen sinds gisteren niet meer in MyEve of Eve Connect. In Eve Connect is het zelfs zo dat bij het starten van een nieuwe transactie de kWh en de laadtijd doorloopt vaanaf waar de vorige laadsessie is gestopt.

Downgraden van 7.05 naar 7.02 heeft helaas niet geholpen en de paal uit/aan zetten ook niet. Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Zulk gedrag van de laadpaal heb ik niet eerder voorbij zien komen in het topic. In deze post wel iets wat er een héél klein beetje op lijkt. Dat probleem is verholpen door terug te gaan naar 6.6.2. (Zie deze post). Dat zou je kunnen proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 19-09-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedycon10
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-04 08:55
Ik heb een alfen pro laadpaal op versie 5.5.1. Ik zou deze graag willen upgraden maar ik lees dat er problemen kunnen ontstaan. Kan ik deze zonder problemen upgraden naar de laatste versie of moet ik dit in tussenstappen doen? Indien er tussenstappen nodig zijn welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 22:56

B_S

speedycon10 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 00:54:
Ik heb een alfen pro laadpaal op versie 5.5.1. Ik zou deze graag willen upgraden maar ik lees dat er problemen kunnen ontstaan. Kan ik deze zonder problemen upgraden naar de laatste versie of moet ik dit in tussenstappen doen? Indien er tussenstappen nodig zijn welke?
Heb je een reden om te updaten? Allicht zonneladen? Eenmaal op firmware 6.x of 7.x is er geen weg terug naar 5. Firmware 6.6.2 is een relatief stabiele versie, 7.x nog niet helemaal (je kan gelukkig wel terug naar 6.x) 7.0.5 is nog niet zo lang uit, dus er is nog niet veel over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Edit: quote toegevoegd.
Zie deze post en de posts die daarin zijn opgenomen.
In de alfen release notes staat het upgrade pad voor elke release.

Als je naar de laatste versie wilt adviseert alfen de tussenstap via 6.6.2. Als je stabiliteit zoekt, zou ik daar stoppen. Maar er zijn ook al wel mensen die de stap naar 7.0.5 gemaakt hebben. Het is een keuze om zelf te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 20-09-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Upgraden naar 6.3.
Dan kan je solar charging gebruiken (indien nodig).
Verder upgraden voegt momenteel niets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:20
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:08:
Zulk gedrag van de laadpaal heb ik niet eerder voorbij zien komen in het topic. In deze post wel iets wat er een héél klein beetje op lijkt. Dat probleem is verholpen door terug te gaan naar 6.6.2. (Zie deze post). Dat zou je kunnen proberen.
Mijn buurman had een nieuwe 7 firmware en heefs ttansacties nooit kunnen zien. Na een downgrade naar 6.6.2 had hij geen problemen meer en de oude transacties waren zelfs ook zichtbaar. Deze downgrade hadden we via de MyEve app gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
shadylog schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:21:
[...]
Mijn buurman had een nieuwe 7 firmware en heefs ttansacties nooit kunnen zien. Na een downgrade naar 6.6.2 had hij geen problemen meer en de oude transacties waren zelfs ook zichtbaar. Deze downgrade hadden we via de MyEve app gedaan.
Geen idee waaraan het ligt maar ik heb na overschakeling naar 7.02 dan weer geen enkel issue.
Bij de een lijkt het dus fout te gaan en bij de ander weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
IvoB2 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:51:
[...]

Geen idee waaraan het ligt maar ik heb na overschakeling naar 7.02 dan weer geen enkel issue.
Bij de een lijkt het dus fout te gaan en bij de ander weer niet.
Raar. If it aint broke, don't fix it! Beetje de matra van Alfen met de laadpalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Maar ik ging van 6.x naar 7.02 (toen de laatste firmware update) omdat de EveConnect plots geen verbinding meer kon maken met de paal.
Nadien bleek de oplossing elders te liggen maar gezien 7.02 hier vooralsnog niet broken is ook geen reden om te fixen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanMus
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48
Hoi allemaal,

TLDR: wat is de beste manier om een Eve Single Pro-line netjes in prive beheer te krijgen zonder backoffice, laadpassen en dergelijke? Gewoon een domme paal (met local aansturing vanuit HA)...

Vorige week is mijn EV + laadpaal leasecontract afgelopen en rijd ik prive een EV. De laadpaal Alfen Eve Single Pro-Line is nu mijn eigendom geworden. Na aandringen heb ik van de vorige beheerder (Joulz) 'het wachtwoord' gekregen, bestaande uit 28 karakters. Hiervoor heb ik wel de garantie en het service abbo moeten opgeven, maarja... De laadpaal draait nog op firmware versie 4.7.1-3158.
Momenteel heb ik toegang tot de laadpaal via Ace Service Installer (user RadomskiR), en heb daarmee de laadpaal verbonden met Home Assistant/EVCC. Dit werkt allemaal prima.
De laadpaal staat ingesteld op Plug & Charge, dus alle laadsessies worden op mijn laadpas geschreven. Deze pas heb ik moeten inleveren, maar in de laadpaal is niets veranderd. Het laden werkt ook nog steeds.
Er staan nog backoffice gegevens en dus de gewhiteliste laadpas in de laadpaal.

Nu heb ik een aantal vragen:
- Het liefst verbreek ik elke verbinding met de backoffice (menu Authorization en Connectivity), hoe kan ik dit veilig doen? Laadpassen heb ik ook niet nodig, de laadpaal staat op privé terrein dus alleen ikzelf kan daar laden. Kan de laadpaal fungeren als simpel stopcontact, die ik local kan aansturen via Home Assistant? Wat zijn de risico's op een gebrickte paal zonder backoffice, of kan dit gewoon?
- Wat kan ik met dat wachtwoord van 28 karakters?
- Is het slim of nodig om de firmware de updaten? Wat ik hier gelezen heb kan ik beter maar op 4.x blijven, gezien de wachtwoord perikelen die kunnen optreden. Slimme dingen zoals solar charge e.d. wil ik helemaal niet in de laadpaal, dat regel ik veel liever extern (EVCC bijv.).

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ArjanMus schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:48:
Hoi allemaal,

TLDR: wat is de beste manier om een Eve Single Pro-line netjes in prive beheer te krijgen zonder backoffice, laadpassen en dergelijke? Gewoon een domme paal (met local aansturing vanuit HA)...

Vorige week is mijn EV + laadpaal leasecontract afgelopen en rijd ik prive een EV. De laadpaal Alfen Eve Single Pro-Line is nu mijn eigendom geworden. Na aandringen heb ik van de vorige beheerder (Joulz) 'het wachtwoord' gekregen, bestaande uit 28 karakters. Hiervoor heb ik wel de garantie en het service abbo moeten opgeven, maarja... De laadpaal draait nog op firmware versie 4.7.1-3158.
Momenteel heb ik toegang tot de laadpaal via Ace Service Installer (user RadomskiR), en heb daarmee de laadpaal verbonden met Home Assistant/EVCC. Dit werkt allemaal prima.
De laadpaal staat ingesteld op Plug & Charge, dus alle laadsessies worden op mijn laadpas geschreven. Deze pas heb ik moeten inleveren, maar in de laadpaal is niets veranderd. Het laden werkt ook nog steeds.

- Het liefst verbreek ik elke verbinding met de backoffice (menu Authorization en Connectivity), hoe kan ik dit veilig doen? Laadpassen heb ik ook niet nodig, de laadpaal staat op privé terrein dus alleen ikzelf kan daar laden. Kan de laadpaal fungeren als simpel stopcontact, die ik local kan aansturen via Home Assistant? Wat zijn de risico's op een gebrickte paal zonder backoffice, of kan dit gewoon?
- Is het slim of nodig om de firmware de updaten? Wat ik hier gelezen heb kan ik beter maar op 4.x blijven, gezien de wachtwoord perikelen die kunnen optreden. Slimme dingen zoals solar charge e.d. wil ik helemaal niet in de laadpaal, dat regel ik veel liever extern (EVCC bijv.).

Dank alvast!
Eigen risico, de vragen stellen wil zeggen dat je er zin in hebt om er mee te klooien.

ACE Installer installeren, aanmelden met de logingegevens, backend verwijderen (stand alone) zetten, rebooten en klaar
Als je nog nooit iets aan die paal gedaan hebt zou ik er dus nu ook van af blijven en geen FW's beginnen updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanMus
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:48
HyperBart schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:59:
[...]

Eigen risico, de vragen stellen wil zeggen dat je er zin in hebt om er mee te klooien.

ACE Installer installeren, aanmelden met de logingegevens, backend verwijderen (stand alone) zetten, rebooten en klaar
Als je nog nooit iets aan die paal gedaan hebt zou ik er dus nu ook van af blijven en geen FW's beginnen updaten.
1. Dank voor je reactie maar op deze manier wordt er niemand slimmer, ik vraag enkel tips en advies, daar is dit topic voor.
2. Ik ben geen beginner, maar wil voorkomen dat ik op het verkeerde knopje druk, wat bij een Alfen paal zo maar eens kan gebeuren zoals ik begrijp uit dit topic. Ik wil ook zo weinig mogelijk 'klooien', alleen de paal 'stand alone' gebruiken. Hoe doe ik dit het beste? En wat moet ik vooral niet doen?
3. Wat kan ik met dat wachtwoord van 28 tekens? Of is dat alleen voor hogere firmware versies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ArjanMus schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:27:
[...]

1. Dank voor je reactie maar op deze manier wordt er niemand slimmer, ik vraag enkel tips en advies, daar is dit topic voor.
2. Ik ben geen beginner, maar wil voorkomen dat ik op het verkeerde knopje druk, wat bij een Alfen paal zo maar eens kan gebeuren zoals ik begrijp uit dit topic. Ik wil ook zo weinig mogelijk 'klooien', alleen de paal 'stand alone' gebruiken. Hoe doe ik dit het beste? En wat moet ik vooral niet doen?
3. Wat kan ik met dat wachtwoord van 28 tekens? Of is dat alleen voor hogere firmware versies?
Een paal stand alone zetten wil zeggen loskoppelen van backend. Dat doe je door bij ACE aan te melden en alleen die setting aan te passen. Niks meer. Je hebt in een van de menu’s (ken het even niet vanbuiten) een dropdown voor alle backends en daar moet je none selecteren.

Vooral niet doen: alles anders. Dus niets updaten als je geen nood er aan hebt.

Schakel ‘m eerst vrij en test dan, daarna kan je met complexere/verdere vragen aan de slag. Stapsgewijs en documenteren wat je aanpast en evt al wat logs trekken nu om daarna gedrag er na te vergelijken met logs tegen dan.

Gewoon met een beetje beleid “change management” uitvoeren 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
ArjanMus schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:48:
Hoi allemaal,

Dank alvast!
Als ik het goed begrijp heb je het backoffice contract al opgezegd. Als dat zo is, dan is het inderdaad verstandig om met behulp van de ACE Service Installer ook de technische verbinding met je backoffice te verbreken. Simpelweg "geen" invullen bij de backoffice preset in de schermen in deze post.

Het instellen van de laadpaal als "domme paal" zonder noodzaak tot RFID doe je door hem in te stellen op Plug and Charge. Zie hier en werk terug naar de oorspronkelijke vraag (korte antwoord = "plug en charge instellen"), edit "of start hier en lees de bijbehorende antwoordenstroom".

Je geeft aan dat je via ace installer al toegang hebt tot de paal. Daarvoor gebruik je blijkbaar een wachtwoord wat (als ik het goed begrijp) niet hetzelfde is als het wachtwoord wat je van Joulz hebt gekregen. Dat Joulz wachtwoord kan dan een twee dingen zijn:
- Het oorspronkelijke default wachtwoord bij uitlevering
- De PRC (password recovery code)
Zolang jouw eigen wachtwoord goed werkt zou ik dat héél goed opslaan en nooit meer vergeten of wijzigen. Het Joulz wachtwoord zou ik opslaan in een verborgen hoekje in Keepass o.i.d. Je weet het nooit.

V.w.b. firmware. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 10:04
Draai nu ruim een week op 6.6.2 en heb een beetje gespeeld met Solar Charging (Green en Comfort zonder phase switching). Dat werkt overigens best behoorlijk voor zover ik dat heb kunnen zien.
Wat me alleen sinds vandaag is opgevallen is dat hij wel heel erg staat te pendelen. Dat komt misschien ook wel omdat ik vandaag voor het eerst de Tesla op 3 fasen aan het laden was en daarvoor vooral de eGolf op 2 fasen.

Wat zag ik vandaag gebeuren:
Het overschot van de panelen zat ruime tijd rond de 6kW. De laadpaal schakelde constant tussen 8A en 9A (bij 240V) laadvermogen. Dat resulteerde in een overschot van +/-350w of een tekort van +/-350w. Dat klopt natuurlijk ook want 3x1A*240w=720w. Het verbaasde me wel dat de paal dat zelf niet in de gaten heeft en dan bijvoorbeeld stuurt op een constant overschot van 350w. Is dit standaard gedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
waslijn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:09:
Draai nu ruim een week op 6.6.2 en heb een beetje gespeeld met Solar Charging (Green en Comfort zonder phase switching). Dat werkt overigens best behoorlijk voor zover ik dat heb kunnen zien.
Wat me alleen sinds vandaag is opgevallen is dat hij wel heel erg staat te pendelen. Dat komt misschien ook wel omdat ik vandaag voor het eerst de Tesla op 3 fasen aan het laden was en daarvoor vooral de eGolf op 2 fasen.

Wat zag ik vandaag gebeuren:
Het overschot van de panelen zat ruime tijd rond de 6kW. De laadpaal schakelde constant tussen 8A en 9A (bij 240V) laadvermogen. Dat resulteerde in een overschot van +/-350w of een tekort van +/-350w. Dat klopt natuurlijk ook want 3x1A*240w=720w. Het verbaasde me wel dat de paal dat zelf niet in de gaten heeft en dan bijvoorbeeld stuurt op een constant overschot van 350w. Is dit standaard gedrag?
Ooof, als ik dat lees dan zou dat willen zeggen dat de implementatie van Alfen is op basis van volledige ampère regeling. Bijzonder dat je dit zo ervaart want de Alfen is wel in staat om op lagere stapjes te regelen, zie bv documentatie EVCC. Ik gebruik een Alfen icm EVCC en mijn verbruik varieert tussen de +20W en -20W rond 0.
Nu op zich is er niks mis met continu bijregelen, ik vind het vervelender als de relais op 10 minuten 5 keer geschakeld heeft omdat het inductievuur een grillig patroon trekt.

Ik verbruik ook liever enkele 100'en watt's om 0W injectie te hebben dan omgekeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 20-09-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
HyperBart schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:53:
[...]

Ooof, als ik dat lees dan zou dat willen zeggen dat de implementatie van Alfen is op basis van volledige ampère regeling. Bijzonder dat je dit zo ervaart want de Alfen is wel in staat om op lagere stapjes te regelen, zie bv documentatie EVCC. Ik gebruik een Alfen icm EVCC en mijn verbruik varieert tussen de +20W en -20W rond 0.
Nu op zich is er niks mis met continu bijregelen, ik vind het vervelender als de relais op 10 minuten 5 keer geschakeld heeft omdat het inductievuur een grillig patroon trekt.

Ik verbruik ook liever enkele 100'en watt's om 0W injectie te hebben dan omgekeerd.
Klopt als een bus. Kan er alleen maar aan toevoegen dat het pendelen bij een wolkje een bekend probleem is van solar charge via de laadpaal software zelf. Evcc bijv heeft hier geen last van omdat je uitgebreide timings kan zetten wanneer die van 1 naar 3 fase wisselt en aan/uit schakelt.

Ik wil niet zeggen dat je auto er kapot van gaat maar dat continu starten stoppen lijkt mij niet gezond voor de powerconverters in je auto.. ik had zelf gezien dat er wel eens binnen 10 seconden gependelt werd.

Ik blijf erbij, de eve laadpaal werkt het beste in modbus "slave" modus. Kennelijk heb je dan oppeens wel 30mA stappen in laadsnelheid :) Krijg steeds meer het idee dat Alfen heel lang (nog steeds) business laden prioriteit heeft gegeven (grote laadpalen dus veel slaves) en nu pas een beetje probeer goedkoop de consumenten features toe te voegen. Dit gaat dan gepaard met (naar mijn mening) matige quality control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-12-2024
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:08:
Dankjewel. Ik heb gedowngrade naar 6.6.2. De kWh teller en timer wordt nu weer bij elke sessie opnieuw gestart. Ook de transacties zijn terug en zelfs de tag ID die eerder bij de transacties was verdwenen is weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Weet iemand wat de reden kan zijn dat de tijd niet wordt weergegeven op het display. In de displayopties heb ik “Alles tonen”ingesteld. Ook bij alleen “tijd tonen” geen tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door heibel op 22-09-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:30:
Weet iemand wat de reden kan zijn dat de tijd niet wordt weergegeven op het display. In de displayopties heb ik “Alles tonen”ingesteld. Ook bij alleen “tijd tonen” geen tijd.
Voor zover ik weet is dit (inderdaad aparte) gedrag van de laadpaal nog niet eerder voorbij gekomen in het forum.

Ik ga er even van uit dat je de aanpassingen maakt met de ACE service installer. Ik denk dat je de meeste kans maakt met de standaard troubleshooting methodes (reboot van de laadpaal, en als dat niet helpt, tien minuutjes stroomloos maken).

Als dát niet tot het gewenste resultaat leidt zou je nog aan een firmware issue kunnen denken. Op welke versie zit je? Overigens is dit een longshot, want dan zouden meer mensen dat probleem moeten herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Ik heb hem al gedowngrade van 7.0.5 naar 6.6.2 maar geen verandering. Zal hem 10 min stroomloos maken, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
HyperBart schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:53:
[...]

Heb het vandaag nog een keer met de egolf geprobeerd, daar komt die wel rond de 0 uit qua afname uit het net of teruglevering. Dus hij lijkt dan niet op hele amperes te regelen. Maar nu heb ik vandaag al 3x gehad dat de paal ermee stopt met de fout 302. De app zegt dan dat je contact moet opnemen met de installateur. Ik zag ook vreemd gedrag, hij ging naar de maximale laadsnelheid terwijl hij gewoon op de comfort stand stond.

Kortom ik kom steeds meer tot de conclusie dat de software op zijn best een beta versie is. Evcc heb ik ook al naar gekeken, nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
10 min stroomloos gemaakt en opgestart maar nog geen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-04 09:35
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal, een installatie 3 fasen 400V 25A en zonnepanelen met een omvormer die op 1 fase aangesloten is en een slimme meter.

Wanneer ik de solar charging green mode selecteer geraakt het laden niet boven de 1,4 kwh terwijl het overschot soms tot 4,8 kwh gaat.

Weet iemand waar dit kan aan liggen? Combi 3 fasig en 1 fasig?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:17:
10 min stroomloos gemaakt en opgestart maar nog geen tijd
Ja je hebt inmiddels al heel wat uitgesloten. Enige wat ik nu nog kan verzinnen is even heen en weer switchen: van “alles tonen” naar “niets tonen”, reboot en dan weer terug (en voor de zekerheid weer reboot). Je had daar volgens mij al wel wat uitgeprobeerd, maar misschien dat de tussentijdse en afsluitende reboot net nog wat extra doen. Als dat niet werkt, weet ik het ook even niet meer. Als je een backoffice abonnement hebt zou je contact met ze kunnen opnemen en horen of zij kunnen helpen.

Ps. Ik zou het wel leuk vinden als je een foto van je schermpje zou willen posten om even te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:32:
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal, een installatie 3 fasen 400V 25A en zonnepanelen met een omvormer die op 1 fase aangesloten is en een slimme meter.

Wanneer ik de solar charging green mode selecteer geraakt het laden niet boven de 1,4 kwh terwijl het overschot soms tot 4,8 kwh gaat.

Thx
Dat is een niet-alledaagse combinatie. Alvorens te troubleshooten helpt het om te weten hoe je laadpaal is ingesteld? Beetje vergelijkbaar met deze post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzmimtPwqCvdwuJhLpjqoxs6Imw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgRkT0vg4VgsxBW7R8D1GQpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:48:
[...]

Dat is een niet-alledaagse combinatie. Alvorens te troubleshooten helpt het om te weten hoe je laadpaal is ingesteld? Beetje vergelijkbaar met deze post?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL_JAJmhjBw1c8Otzi5OsTFpAuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TdJUrS2rpuFKDLyT5rKDgN0w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNJN4uiaDLvvHINB8akulqbUnmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oKbX29A9Y2CzpjcJs6pxo8Jk.png?f=fotoalbum_large

Paar screenshots genomen. Dus ik denk het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:59
Welke versie firmware heb je, ik weet dat oude firmware geen tijd weergave hebben op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Paar screenshots genomen. Dus ik denk het wel...
Station max current zou ik in jouw geval op 16 A zetten. Ik mis de connector max current in je schermprintjes. Die zou ik ook op 16 A zetten. Dan zou in het laadpaalscherm ook 11 kW moeten staan? Staat in de solar green settings het “% green” op 100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:32:
[...]

Station max current zou ik in jouw geval op 16 A zetten. Ik mis de connector max current in je schermprintjes. Die zou ik ook op 16 A zetten. Dan zou in het laadpaalscherm ook 11 kW moeten staan? Staat in de solar green settings het “% green” op 100?
Heb beiden nu op 16A gezet. Green staat op 100 percent.

Screenshot van de connector. Moet die fasen niet op 3 staan ipv 1?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8Ap3R0sI4AQkt8fR65pIxPkeaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCl9FjizwzV2V3j9pr1PWTM8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:53
Christophe82 schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:32:

Thx
Als ie niet boven de 4,8 kWh gaat moet je de stekker er gewoon langer in laten zitten! Dan kom je vanzelf een keer bij 10 kWh of als je lang genoeg wacht misschien wel 50 kWh.

Echt mensen het is heel makkelijk. kW is vermogen dat is dus instantaan, wat(t) ie nu doet.
kWh is een hoeveelheid energie over een tijd. Namelijk vermogen * tijd. Er is ook niet iets als kWh per uur. Dat is namelijk kW.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:41:
[...]

Heb beiden nu op 16A gezet. Green staat op 100 percent.

Screenshot van de connector. Moet die fasen niet op 3 staan ipv 1?
[Afbeelding]
Ja klinkt goed. V.w.b. de drie fasen: Ik verwacht dat die op 3 komt te staan als je solar uitzet. Eventueel tussentijds rebooten (zou niet nodig moeten zijn, maar kan geen kwaad).
Lees deze post en de paar erna ff door. Lijkt erg op jouw situatie. Noot: ergens ga je dan tegenkomen dat de laadpaal niet zou kunnen switchen tussen 1 en 3 fasen. Dat is echter een onjuiste stelling. Dat kan de laadpaal prima.

[ Voor 34% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 22-09-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
V_ger schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:03:
[...]

Als ie niet boven de 4,8 kWh gaat moet je de stekker er gewoon langer in laten zitten! Dan kom je vanzelf een keer bij 10 kWh of als je lang genoeg wacht misschien wel 50 kWh.

Echt mensen het is heel makkelijk. kW is vermogen dat is dus instantaan, wat(t) ie nu doet.
kWh is een hoeveelheid energie over een tijd. Namelijk vermogen * tijd. Er is ook niet iets als kWh per uur. Dat is namelijk kW.
Ik heb de aanname gemaakt dat @Christophe82 inderdaad kW bedoelde en niet kWh. Ik gok dat die aanname wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
V_ger schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:03:
[...]

Had me gewoon mistypt idd. Uiteraard kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:04:

[...]

Ja klinkt goed. V.w.b. de drie fasen: Ik verwacht dat die op 3 komt te staan als je solar uitzet. Eventueel tussentijds rebooten (zou niet nodig moeten zijn, maar kan geen kwaad).
Lees deze post en de paar erna ff door. Lijkt erg op jouw situatie. Noot: ergens ga je dan tegenkomen dat de laadpaal niet zou kunnen switchen tussen 1 en 3 fasen. Dat is echter een onjuiste stelling. Dat kan de laadpaal prima.
Thx. Hij laadt 11 kw. Dat heb ik al kunnen testen... Voor de rest was er te weinig zon.

Volgens de installateur komt het omdat de omvormer 1 fasig is... Maar dat denk jij dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:54:
[...]

Thx. Hij laadt 11 kw. Dat heb ik al kunnen testen... Voor de rest was er te weinig zon.

Volgens de installateur komt het omdat de omvormer 1 fasig is... Maar dat denk jij dus niet?
Dat zal de installateur beter weten dan ik. Maar ook met 1 fase zou ik verwachten dat je met meer dan 1400 W kunt laden met 100% solar green. Minimaal met 230v x 16 A = 3,7 kW (mits er voldoende overschot is).

Om de combi van auto en laadpaal te testen zou je de test kunnen doen zoals beschreven in deze post. Ideale test voor in de avond als er geen zon is. Op die manier kun je zien of de laadpaal op 1 fase meer kan laden dan 1400 W en kun je ook zien of hij overspringt naar 3 fasen.

Terug naar je oorspronkelijke vraag: gezien je zonnepanelen slechts op 1 fase terugleveren zou mijn verwachting zijn dat ie met de huidige instellingen op 3,7 kW zou laden bij 100% solar green en voldoende zonneoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Ik heb een groot deel van het topic gelezen (oef) maar er werkt denk ik iets niet voor me.
  1. Laadpaal is op 3 fases aangesloten
  2. Ik heb comfort solar charging op 4600W ingesteld
  3. load balancing staat op 10A. Ik wil dus nooit meer dan 30A piek (= 7.2kW)
Auto laadt effectief op 4600W = 6,2A - 6,3A (geen zonne-energie over). Ik steek vervolgens een elektrisch testvuurtje (1,5 vuurtje zeg maar) in het stopcontact en een fase gaat net over de 10A . De Alfen stopt met laden. Zou hij niet naar 1 fase moeten overgaan en de 4600W verlagen tot de fase onder de 10A zit? In theorie zou hij net 6A moeten overhebben om verder te laden op 1400W. Misschien heb ik het wat krap bemeten denk ik nu net en zet ik de load balancing beter 1A of 2A hoger.

bemerking: nog beter zou zijn als hij de fase kiest die niet met 10A belast is. Maar die feature heeft hij niet heb ik begrepen. Ook niet met EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
heibel schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:30:
Bij mij toont die ook geen datum en tijd (6.6.2). Ook niet na het aanpassen van de instellingen of een reboot. Er heeft een Eneco backoffice op gezeten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
waslijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:08:
[...]

Bij mij toont die ook geen datum en tijd (6.6.2). Ook niet na het aanpassen van de instellingen of een reboot. Er heeft een Eneco backoffice op gezeten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Bij mij geen tijd bij zowel 7.0.5 als 6.6.6. Ligt dus niet aan de firmware lijkt het. Heb hem ook 10 min stroomloos gemaakt, had ook geen effect. Factory default uitgevoerd had ook geen effect. De tijd heeft het overigens wel gedaan in het begin.

[ Voor 4% gewijzigd door heibel op 23-09-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:36
Trent schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:29:
Ik heb een groot deel van het topic gelezen (oef) maar er werkt denk ik iets niet voor me.
  1. Laadpaal is op 3 fases aangesloten
  2. Ik heb comfort solar charging op 4600W ingesteld
  3. load balancing staat op 10A. Ik wil dus nooit meer dan 30A piek (= 7.2kW)
Auto laadt effectief op 4600W = 6,2A - 6,3A (geen zonne-energie over). Ik steek vervolgens een elektrisch testvuurtje (1,5 vuurtje zeg maar) in het stopcontact en een fase gaat net over de 10A . De Alfen stopt met laden. Zou hij niet naar 1 fase moeten overgaan en de 4600W verlagen tot de fase onder de 10A zit? In theorie zou hij net 6A moeten overhebben om verder te laden op 1400W. Misschien heb ik het wat krap bemeten denk ik nu net en zet ik de load balancing beter 1A of 2A hoger.

bemerking: nog beter zou zijn als hij de fase kiest die niet met 10A belast is. Maar die feature heeft hij niet heb ik begrepen. Ook niet met EVCC
De communicatie over de CP pin is PWM en die legt een enkele stroomlimiet op aan de OBC in de auto. Die geldt voor alle fases en is niet fase specifiek.

Beter dan je settings nu, in kader van capaciteitsvergoeding, ga je niet krijgen. Misschien nog wat spelen met load balancing maar dat zal niet heel veel meer uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 13:58
Daveth schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:23:
[...]

Ik denk of er zit een rubber niet goed (zitten er twee in) of er is 1 of 2 niet geplaatst, ik zou het zeker checken want de kans is vrij groot dat er al een laag water in de lader staat, doe je hier niets aan gaat de lader uit eindelijk kapot en zal je net zien dat dit buiten de garantie termijn is.
Vandaag is de monteur langs geweest en er bleek inderdaad al een laagje water in te staan. De ring rondom de stekker bleek gedraaid te zitten waardoor dit vermoedelijk heeft kunnen gebeuren. Hopelijk nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Toch werkt zonladen nog niet helemaal goed. Zonder enige reden gaat de lader pendelen in zowel Green als Comfort stand (ondanks dat er meer overschot is dan 1.4KW). Heeft alweer tot een storingsmelding van mijn auto geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26
marccom schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:31:
[...]

Vandaag de downgrade gedaan naar 6.3.0-4185. Waarom deze? Omdat ik dit las:

[...]

LEDs doen het nu ook weer/wel, was me nog niet eens echt opgevallen dat dit niet (meer) werkte, wel nu het eerder donker wordt. Maar nu de status;

- na een factory reset na de upgrade de configuratie opnieuw gedaan: auto laad, zonder gedoe of "wachten op vermogen" _/-\o_
- de waardes vanuit de p1 poort mbt telnet/ser2net komen ook aan in de live view/status
- deze waardes loggen heel veel minder dan in 6.6.2 (waar ze elke minuut stonden nu 1x per 5-10m)
- integratie in HA doet het nog maar half; de eerste update gaat goed, daarna geen verse data meer, dit werkte perfect in 6.6.2. Ga ik verder uitzoeken, wordt vervolgd.
Wellicht https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox/issues/124
- bootloader is nu versie u.u.u aldus de installer

Ietsjes verder dus :)
Versie 6.3.0 was het ook niet; de waardes in HA werden na ongeveer een uur niet meer bijgewerkt, ook niet na een fysieke herstart. Naar 6.4 gegaan, toen ging loadbalancing weer stuk en dit breekt ook meteen de LED status, 6.3.0 is dus de laatste firmware waarmee die werkt. Vervolgens een paar dagen op 6.5 gedraaid waarin eigenlijk alles werkt op de LED na, alleen daarmee blijft het systeem 'schakelen' tussen waiting en charging, elke paar minuten, dat was dus de versie waarin hier vele 12v accu meldingen kwamen... Ook was het idle stroomverbruik naar bijna 3kwh per dag gegaan waar het eerder op 0,5-0,6 per dag was (auto aangesloten, niet laden). In de grafieken in HA zie ik ook spontane spikes van 2500W elke 4u terwijl de auto niks afneemt.

Omdat ik geen 12v acculader en zin heb in een lege of kapotte accu vanmorgen 6.6.2 er maar weer op gezet, nu geen status led, wel werkend met LB, HA krijgt netjes updates, P1 output komt aan en blijft ook werken. Bootloader is wel een ding met een downgrade, vanaf 6.4 staat hier weer een versienr, zomaar downgraden is dus geen volledige downgrade, ook niet bij een full/factory reset.
Omdat er bij v7 weer een opmerking over bootloader staat ga ik nog even niet upgraden en dit maar weer een weekje aankijken. Een upgrade van 4.15 - 6.6.2 was het dus niet (daarmee kreeg ik de melding wachten op vermogen) - een up-down-up-up-grade lijkt tot nu toe verschil te maken. LED status vind ik niet heel spannend, kan dat ook wel aan de kant van de auto zien.

Nog een update mbt mn 2e socketsysteem waar ik niet meer bij kon; met het serienr in kleine letters als SSA en een kabel direct in de laptop kon ik er WEL op inloggen waar dat eerder via een switch NIET kon. Hier stond 5.8.1 op, volgens mij ook een versie met wat problemen, die meteen geupdate naar 6.6.2 en vervolgens 7.0.5, het wachtwoord gereset op deze versie en ik kan nog steeds inloggen. Na 1,5j ongebruikt geweest te zijn kan ik hier nu ook iets mee gaan doen :D

Heb nu nog 1 brick liggen met een foutieve flash (dood na upgrade) en defect pokerboard, als die ook nog aan de gang te krijgen is zou het helemaal mooi zijn. Iemand een powerboard over ;)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:24:
[...]

Dat zal de installateur beter weten dan ik. Maar ook met 1 fase zou ik verwachten dat je met meer dan 1400 W kunt laden met 100% solar green. Minimaal met 230v x 16 A = 3,7 kW (mits er voldoende overschot is).

Om de combi van auto en laadpaal te testen zou je de test kunnen doen zoals beschreven in deze post. Ideale test voor in de avond als er geen zon is. Op die manier kun je zien of de laadpaal op 1 fase meer kan laden dan 1400 W en kun je ook zien of hij overspringt naar 3 fasen.

Terug naar je oorspronkelijke vraag: gezien je zonnepanelen slechts op 1 fase terugleveren zou mijn verwachting zijn dat ie met de huidige instellingen op 3,7 kW zou laden bij 100% solar green en voldoende zonneoverschot.
Vandaag nog wat in de gaten gehouden nadat ik alles in stelde als voorgesteld en als het overschot groter is dan 4,2 laadt hij net 4,2.

Is het overschot groter dan 1,4 maar kleiner dan 4,2 laadt hij net 1,4.

Een waarde tussen de 2 laden lukt hem niet... Boven de 4,2 laden ook niet.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddytbp
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-03 15:39
Safe mode? Het lijkt er op dat de P1 meting niet werkt want hij laat zowel in 1 en 3 fase op 6A. En dat lijkt mij de safe current te zijn. Indien toegang op de paal is kijken of de logs in die zin niets vertellen.

Als je in de Alfen de setting aanpast als test van 6A naar 7A dan ga je hem op 1 fase net geen 1600w zien laden dan weet je dat P1 meter niet goed binnen komt op de Alfen.

[ Voor 67% gewijzigd door teddytbp op 23-09-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
teddytbp schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:46:
Safe mode? Het lijkt er op dat de P1 meting niet werkt want hij laat zowel in 1 en 3 fase op 6A. En dat lijkt mij de safe current te zijn. Indien toegang op de paal is kijken of de logs in die zin niets vertellen.

Als je in de Alfen de setting aanpast als test van 6A naar 7A dan ga je hem op 1 fase net geen 1600w zien laden dan weet je dat P1 meter niet goed binnen komt op de Alfen.
Heb de myeve app. Zie wel monitoren maar niet meteen logs.

Maar om te weten of er voldoende vermogen is om zonneladen te starten moet hij toch verbinding hebben met slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:45:
[...]

Vandaag nog wat in de gaten gehouden nadat ik alles in stelde als voorgesteld en als het overschot groter is dan 4,2 laadt hij net 4,2.

Is het overschot groter dan 1,4 maar kleiner dan 4,2 laadt hij net 1,4.
Een waarde tussen de 2 laden lukt hem niet... Boven de 4,2 laden ook niet.

Iemand nog een idee?
Heb je deze test nog uitgevoerd? Kwam je daarmee wél boven de 1,4 kW en 4,2 kW uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
teddytbp schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:46:

Als de p1 data niet doorkomen gedraagt de laadpaal zich alsof solar uit staat. Zie deze post. Niettemin goed om te checken. Als het goed is heeft @Christophe82 de safe current al op 10 A staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:41:
[...]

Als de p1 data niet doorkomen gedraagt de laadpaal zich alsof solar uit staat. Zie deze post. Niettemin goed om te checken. Als het goed is heeft @Christophe82 de safe current al op 10 A staan?
Klopt die staat op 10 A...

Net ook bij duisternis eens de test gedaan. En ook in comfort neemt hij enkel de 1,4 en de 4,2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:49:
[...]

Klopt die staat op 10 A...

Net ook bij duisternis eens de test gedaan. En ook in comfort neemt hij enkel de 1,4 en de 4,2...
Oei, ja dat kan ik niet verklaren. Wat gebeurt er als je solar uitzet (of boost aanzet)? Springt ie dan wél naar 11 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christophe82
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:51:
[...]

Oei, ja dat kan ik niet verklaren. Wat gebeurt er als je solar uitzet (of boost aanzet)? Springt ie dan wél naar 11 kW?
Net eens gestart op 5,6 in comfort en dat deed hij wel. Daarna ook vlotjes naar boven en naar beneden. Tot hij plots bleef hangen tussen de 1,4 en de 2,8 en er geen beweging meer in te krijgen was.

Denk dat ik mij er ga moeten bij neerleggen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Christophe82 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:15:
[...]

Net eens gestart op 5,6 in comfort en dat deed hij wel. Daarna ook vlotjes naar boven en naar beneden. Tot hij plots bleef hangen tussen de 1,4 en de 2,8 en er geen beweging meer in te krijgen was.

Denk dat ik mij er ga moeten bij neerleggen 😉
Ja dat heen en weer bewegen is idd wat je wil zien (en als ik het goed lees ging ie ook van 1 naar 3 fasen en weer terug). Dat “hangen” is niet ok, maar alweer een stuk minder vreemd. Gewoon de laadpaal rebooten. De alfen wordt namelijk wel eens bokkig na al te veel experimenteren. Wat ik wel nog raar vindt is dat ie het wél (enigszins) goed doet met comfort, maar niet met 100% green. Dat zou idd wel te maken kunnen hebben met jouw speciale situatie (3 fasen aansluiting, maar zonnepanelen op slechts 1 fase), maar dan kan ik het nog steeds niet echt verklaren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
waslijn schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:08:
[...]

Ja lijkt me een goede redenering. Welke backoffice heb je nu? @heibel: welke backoffice heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:56:
[...]

Ja lijkt me een goede redenering. Welke backoffice heb je nu? @heibel: welke backoffice heb jij?
Die van mij ongebruikt gekocht op MP. Geen backoffice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:07:
[...]

Die van mij ongebruikt gekocht op MP. Geen backoffice
Als @waslijn ook geen backoffice heeft, zou het ontbreken van een backoffice inderdaad wel eens een oorzaak kunnen zijn voor het niet weergeven van de tijd. Je gaf aan dat de tijd eerder wel op je scherm zichtbaar was. Stond op dat moment misschien wél nog een backoffice ingesteld? Hoe dan ook misschien interessant om daar nog wat mee te experimenteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heibel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:25:
[...]

Als @waslijn ook geen backoffice heeft, zou het ontbreken van een backoffice inderdaad wel eens een oorzaak kunnen zijn voor het niet weergeven van de tijd. Je gaf aan dat de tijd eerder wel op je scherm zichtbaar was. Stond op dat moment misschien wél nog een backoffice ingesteld? Hoe dan ook misschien interessant om daar nog wat mee te experimenteren?
Backoffice was niets ingevuld nu "standalone" ingevuld weer geen tijd.
Daarna backoffice e-flux-platform ingevuld, herstart en er is datum en tijd.
Fantastisch @NTiBhohoSJ66vgJ.
Ik heb een licence key voor Mobile technology 3G & 4G .Moet ik nu ook lid worden van een backoffice organisatie? zo ja, wat is het voordeel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa4x8jL4b_3r8LG3QqZVKDUPEow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auWYQTnbHoEe3QqYEhq9nQiQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door heibel op 23-09-2024 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:11:
[...]

Backoffice was niets ingevuld nu "standalone" ingevuld weer geen tijd.
Daarna backoffice e-flux-platform ingevuld, herstart en er is datum en tijd.
Fantastisch @NTiBhohoSJ66vgJ.
Ik heb een licence key voor Mobile technology 3G & 4G .Moet ik nu ook lid worden van een backoffice organisatie? zo ja, wat is het voordeel?[Afbeelding]
Top. Credits zijn voor @waslijn want die kwam met het idee. (@ArjanMus : Dit kan dus wel een onbedoeld neveneffect zijn van het uitzetten van de backoffice).

Terug naar je vraag:
Belangrijkste voordelen van een backoffice zijn:
- gemakkelijke gebruikersinterface voor raadplegen van transacties
- mogelijkheid tot (b.v. zakelijke) verrekening
- mogelijkheid om je laadpaal open te stellen voor derden en er op die manier wat mee te verdienen
- support, zowel remote als onsite en eenvoudiger toegang tot reserveonderdelen

Belangrijkste nadelen:
- Zo’n 5 euro per maand (of meer, afhankelijk van je type abonnement).
- Privacy

Niet iedereen zal deze voor- of nadelen even belangrijk vinden. Zo kun je je transacties ook prima zelf downloaden uit de laadpaal zelf en voor onderhoud/reparaties kun je ook terecht bij een alfen installateur. En niet iedereen zal zijn laadpaal willen openstellen of zakelijke verrekening nodig hebben. Ook het privacy aspect zal niet voor iedereen heel zwaar wegen.

Als ik zie hoever je al zelfstandig bent gekomen met je installatie, kun je jezelf inderdaad de vraag stellen of je die 60 euro per jaar niet beter ergens anders aan kunt besteden. Zelf heb ik wél een backoffice abonnement: Argumentatie is met name een stuk zekerheidsgevoel, zowel in geval van reparaties als v.w.b. de opslag van transactiegegevens naast de opslag op de laadpaal zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:16
@Christophe82 Ik heb ook een 3 fase aansluiting op de laadpaal en een enkelfase omvormer voor mijn zonnepanelen. De laadpaal doet het helemaal goed (op zowat alle 6.x versies). Laat gerust weten als ik bepaalde instellingen moet laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:35:
[...]

Top. Credits zijn voor @waslijn want die kwam met het idee. (@ArjanMus : Dit kan dus wel een onbedoeld neveneffect zijn van het uitzetten van de backoffice).

Terug naar je vraag:
Belangrijkste voordelen van een backoffice zijn:
- gemakkelijke gebruikersinterface voor raadplegen van transacties
- mogelijkheid tot (b.v. zakelijke) verrekening
- mogelijkheid om je laadpaal open te stellen voor derden en er op die manier wat mee te verdienen
- support, zowel remote als onsite en eenvoudiger toegang tot reserveonderdelen

Belangrijkste nadelen:
- Zo’n 5 euro per maand (of meer, afhankelijk van je type abonnement).
- Privacy

Niet iedereen zal deze voor- of nadelen even belangrijk vinden. Zo kun je je transacties ook prima zelf downloaden uit de laadpaal zelf en voor onderhoud/reparaties kun je ook terecht bij een alfen installateur. En niet iedereen zal zijn laadpaal willen openstellen of zakelijke verrekening nodig hebben. Ook het privacy aspect zal niet voor iedereen heel zwaar wegen.

Als ik zie hoever je al zelfstandig bent gekomen met je installatie, kun je jezelf inderdaad de vraag stellen of je die 60 euro per jaar niet beter ergens anders aan kunt besteden. Zelf heb ik wél een backoffice abonnement: Argumentatie is met name een stuk zekerheidsgevoel, zowel in geval van reparaties als v.w.b. de opslag van transactiegegevens naast de opslag op de laadpaal zelf.
Heb backoffice weer op standalone gezet (datum en tijd zijn weer verdwenen), ik kon niet laden hij melde"ongedige laadkaart".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:46:
[...]

Heb backoffice weer op standalone gezet (datum en tijd zijn weer verdwenen), ik kon niet laden hij melde"ongedige laadkaart".
Oei, ja dat klinkt inderdaad wel als logisch gedrag van de laadpaal. Die wil nu je tag controleren bij je "dummy" backoffice en daar vindt ie geen gehoor. En dus wijst ie de kaart af. Je zou nog kunnen proberen om "accept all tags" in te vullen in tabblad autorisaties in het veld "offline action".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxhBcq6WeXUq00SEIgMDCjEhUWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GK2VGjliHh3G2pWcOjqU9YCh.jpg?f=fotoalbum_large.

In alle eerlijkheid: Ik denk niet dat het gaat werken (want in de praktijk is je laadpaal natuurlijk niet écht offline), maar niet geschoten is zeker mis.

Wat je vervolgens nog zou kunnen doen is om in de backoffice settings (bij "general") wél je eflux profiel aan te houden, maar in de netwerksettings je "wired" profiel uit te zetten. Ik vermoed dat er geen SIM kaart in de laadpaal zit, dus effectief komt ie dan wél offline te staan. Dat zou wél kunnen werken, maar eigenlijk vermoed ik dat in dat geval de tijd op het scherm ook weer verdwijnt. Maar ook hier geldt: Niet geschoten is zeker mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WRBs1vU0Adh6oRBTWprmum8a3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwUS8nbHNIeh7G2PXXLt5wAI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
Alt 1: Autherisation: blijft ongeldige kaart geven
Alt 2:Connectivity : Wel laden maar datum tijd is weer verdwenen. Er zit volgens mij wel een sim in.

[ Voor 122% gewijzigd door heibel op 24-09-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:41
Heeft iemand al zijn IPhone geüpgraded naar iOS 18?
Ben benieuwd of dit nog invloed heeft op de apps van Alfen (eve connect en MyEve).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucky7
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-03 20:46
petertenboer schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:04:
Heeft iemand al zijn IPhone geüpgraded naar iOS 18?
Ben benieuwd of dit nog invloed heeft op de apps van Alfen (eve connect en MyEve).
Yep iOS 18 hiero, apps blijven gewoon werken zoals je zou verwachten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
@heibel

Nu heb ik er echt zo goed als geen kennis van maar onderstaande vond ik in de handleiding, misschien kun je er iets mee.

5.2 Een verbinding opzetten
5.2.1 Draadloze verbinding
Om een draadloze verbinding op te zetten dient het
laadstation voorzien te zijn van een simkaart geschikt
voor GPRS. Daarnaast moeten de juiste instellingen
gekozen worden om verbinding te maken met het
gewenste beheersysteem. Hiertoe is een aantal opties
(snelkoppelingen) beschikbaar in de Service Installer. Met
deze snelkoppelingen kunt u eenvoudig het gewenste
systeem selecteren met bijbehorende instellingen.
Controleer na installatie altijd de signaalsterkte met behulp
van de Service Installer.

OPMERKING
Een verbinding met een beheersysteem kan alleen
opgezet worden als u met de leverancier daarvan
afspraken heeft gemaakt om de dienstverlening op te
starten. De dienstverlening van derde partijen valt buiten
de leveringsomvang van Alfen.

Wanneer u bij bestelling heeft aangegeven gebruik te
willen maken van ICU Connect is het laadstation reeds
voorzien van een simkaart. Direct na het inschakelen maakt
de Eve verbinding met ICU Connect.

Wanneer u een ander beheersysteem bij bestelling heeft
opgegeven kan het voorkomen dat u zelf de simkaart moet
installeren. Figuur 7 toont de locatie van
de simkaarthouder

KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
heibel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:50:
Alt 1: Autherisation: blijft ongeldige kaart geven
Alt 2: Connectivity: Wel laden maar datum tijd is weer verdwenen. Er zit volgens mij wel een sim in.
Ja ik was er al een beetje bang voor. Ik weet niet of dit oplosbaar is (tijd tonen zonder actieve backoffice). Ik kan even geen andere oplossingen verzinnen :S . Ik gok dat je dan toch bij “wel laden, geen tijd” blijft :) .

P.s. Die sim zal vermoedelijk niet meer actief zijn. Als die wel actief was, zou hij bij alternatief 2 (uitschakelen van wired verbinding naar backoffice) wel connectie hebben gemaakt en dat zou dan weer tot de autorisatie error hebben geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
MrMathos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:13:
@Christophe82 Ik heb ook een 3 fase aansluiting op de laadpaal en een enkelfase omvormer voor mijn zonnepanelen. De laadpaal doet het helemaal goed (op zowat alle 6.x versies). Laat gerust weten als ik bepaalde instellingen moet laten zien.
Interessant. Als je mij die 4 uit de screenshot al eens zou kunnen geven... Thx!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2lBxmsebImgG8QjUT7eBKA15Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eysn7mlk5ozy9ikSKPNAB2Hy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
Hierboven lees ik e.e.a. over het standalone gebruiken van de laadpaal. Ik beschik nu over een Alfen Eve Single Proline met backoffice. Als ik in de toekomst de laadpaal standalone zou willen gebruiken dan kost dat €337,- bij de backoffice-provider om de paal om te zetten.

Is dat omzetten naar standalone iets wat zo lastig is? Ik kan via de Ace Service Installer dit toch ook zelf aanpassen, of denk ik nu te makkelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door postvoordennis op 24-09-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:08
Ik heb het (Eneco E-mobility) backoffice eenvoudig opgezegd, zonder kosten, en de lader werkt gewoon.
Ik moet er nog wel elke keer een pasje voor houden om het laden te beginnen of eindigen.
Omzetten naar plug&charge moet met de Ace service installer kunnen, maar omdat ik geen data-kabel (anders dan de P1) naar de lader heb, zou ik 'm moeten openmaken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
postvoordennis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:52:
Hierboven lees ik e.e.a. over het standalone gebruiken van de laadpaal. Ik beschik nu over een Alfen Eve Single Proline met backoffice. Als ik in de toekomst de laadpaal standalone zou willen gebruiken dan kost dat €337,- bij de backoffice-provider om de paal om te zetten.

Is dat omzetten naar standalone iets wat zo lastig is? Ik kan via de Ace Service Installer dit toch ook zelf aanpassen, of denk ik nu te makkelijk?
Je denkt helemaal goed. Technisch is dat niet moeilijk: Zie deze post. Misschien zullen ze ook het simkaartje willen verwijderen. Ook dat kun je in principe zelf en eigenlijk is dat niet eens jouw probleem, maar dat van de backoffice zelf. Ik zou die kosten dus niet zomaar accepteren, tenzij daar expliciet iets over is afgesproken bij het aangaan van het contract.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49
IvoB2 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:30:
Inderdaad.
Maar ik ging van 6.x naar 7.02 (toen de laatste firmware update) omdat de EveConnect plots geen verbinding meer kon maken met de paal.
Nadien bleek de oplossing elders te liggen maar gezien 7.02 hier vooralsnog niet broken is ook geen reden om te fixen. :)
Wat was de oplossing ? Hier "opeens" ook geen verbinding met laadpaal in de EveConnect app.

- paar weken terug is die geïnstalleerd, ik heb het wachtwoord en had meteen verbinding via EveConnect
- via ethernet kabel aangesloten
- backoffice 50five, toen alles eenmaal goed stond heb ik de laadpaal uit gezet (wacht nog op de auto)
- vandaag aan gezet omdat iemand anders wil laden, dit werkt gewoon
- in 50five zie ik wel dat hij bezig is
- geen verbinding in Eve Connect app

Firmware is 6.6 zover ik me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Volledig uitloggen uit de EveConnect app (en uiteraard ook uit MyEve en uit ACE installer).
Nieuw account aanmaken in de EveConnect (met dezelfde gegevens als voorheen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Plenkske schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:55:
[...]

Wat was de oplossing ? Hier "opeens" ook geen verbinding met laadpaal in de EveConnect app.

- paar weken terug is die geïnstalleerd, ik heb het wachtwoord en had meteen verbinding via EveConnect
- via ethernet kabel aangesloten
- backoffice 50five, toen alles eenmaal goed stond heb ik de laadpaal uit gezet (wacht nog op de auto)
- vandaag aan gezet omdat iemand anders wil laden, dit werkt gewoon
- in 50five zie ik wel dat hij bezig is
- geen verbinding in Eve Connect app

Firmware is 6.6 zover ik me herinner.
Een verbindingsprobleem kán aan de app liggen, maar er zijn nog wel wat meer mogelijke oorzaken. Aanvullend aan het advies van @IvoB2 (en misschien heb je onderstaand allemaal al geprobeerd, maar voor de zekerheid):
- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.)?
- Zitten laadpaal en device in hetzelfde netwerk?
- Kun je hem pingen (mijn laadpaal geeft namelijk idd een ping response)
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app handmatig te vinden met dat IP adres?
- Heb je eventueel geprobeerd met een ander device?
- Of geprobeerd met de ACE installer op een windows laptop?
- Edit: Is er niet al een verbinding actief met bijvoorbeeld HomeAssistant (de laadpaal kan slechts één actieve verbinding aan).

[ Voor 6% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 25-09-2024 11:51 ]

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17:16
Christophe82 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:47:
[...]

Interessant. Als je mij die 4 uit de screenshot al eens zou kunnen geven... Thx![Afbeelding]
Here we go!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg6fqk8NupN03sdn-z8xb4kpmZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sbxgbQimJZjxVnd1VRtRWpGL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_Y8257S-nERGUCmQqLFDzAvKJI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Xq4aC6h9yqSLKov2Umj25mMK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHbxs5AbP4wLITMBeUEkVV7T5cM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RTpOqpi6ElGK6NvMmGrRXfkn.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzN8oHxxfovZoSj-EAMgk1UnnDQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TZMVNijSQXbKMsO9jmHOdnAv.png?f=fotoalbum_tile

• Inspired
postvoordennis schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:52:

De grote vraag is of je een owner password hebt. Als je die hebt is het makkelijk zelf te doen.

• postvoordennis
Inspired schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:07:
[...]

De grote vraag is of je een owner password hebt. Als je die hebt is het makkelijk zelf te doen.
Ik heb vanuit Alfen een blaadje bij de laadpaal geleverd gekregen waarop een Default password én Recovery Code Password staat.

• Inspired
postvoordennis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:12:
[...]

Ik heb vanuit Alfen een blaadje bij de laadpaal geleverd gekregen waarop een Default password én Recovery Code Password staat.
OK. Dan moet dat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49
IvoB2 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:05:
Volledig uitloggen uit de EveConnect app (en uiteraard ook uit MyEve en uit ACE installer).
Nieuw account aanmaken in de EveConnect (met dezelfde gegevens als voorheen).
Dit was de oplossing. Ik zie dat de laadpaal een ander lokaal ip adres heeft gekregen, ik heb die dus direct in de router vast gezet nu. Wellicht lag het daar aan.

@NTiBhohoSJ66vgJ goeie tips ! Ik heb nog geen andere app of software in gebruik of geprobeerd. Dat komt vast nog wel ;)

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Oké wellicht een domme vraag maar ik
kan het antwoord hier niet vinden.

De Alfen lijkt begrenst en ik kan 'maar' 11kw laden thuis , terwijl de paal 22 aan kan. Ik heb namelijk een Alfen pro 3 fase die max 22 kan laden en een Enyaq iv82. Ik heb ook 3 fase thuis (3x25a) dus dat zou toch moeten kunnen?

Even laden kost je de hele nacht, soms wil ik ook gewoon even in een half uurtje het ding volgooien. Heeft dat met een instelling te maken? Of met de loadbalancing? Hij is met een kabel op de hoofdmeter (p1) aangesloten en via werk (Eneco backoffice )

[ Voor 11% gewijzigd door Waypoint op 25-09-2024 20:38 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 84 Laatste