[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 53 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kan de Enyak dan sneller laden dan AC 11 kW?
Dacht dat AC laden bij de Enyaq max. aan 11 kW kan en een 22 kW laadpaal kan uiteraard niet meer vermogen leveren dan de EV vraagt.

En vanaf hoeveel % SoC wil je starten om thuis op AC de accu van een Enyak in een half uur vol te gooien?

[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:51
Waypoint schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:37:
Oké wellicht een domme vraag maar ik
kan het antwoord hier niet vinden.

De Alfen lijkt begrenst en ik kan 'maar' 11kw laden thuis , terwijl de paal 22 aan kan. Ik heb namelijk een Alfen pro 3 fase die max 22 kan laden en een Enyaq iv82. Ik heb ook 3 fase thuis (3x25a) dus dat zou toch moeten kunnen?

Even laden kost je de hele nacht, soms wil ik ook gewoon even in een half uurtje het ding volgooien. Heeft dat met een instelling te maken? Of met de loadbalancing? Hij is met een kabel op de hoofdmeter (p1) aangesloten en via werk (Eneco backoffice )
Enyaq kan toch maar 11 kW AC laden?

Edit: wat @IvoB2 dus al zei

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Daarnaast heb je een 3x35 aansluiting nodig om 22 kW te halen, toch?

vice versa en weer terug

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Oké , wellicht wordt het erg technisch 😀, maar ik snap het nog niet. waarom kan het thuis niet en onderweg blijkbaar wel bij een snel laadstation in een klein half uur ? Heeft dat met het stroomnet thuis te maken dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:51
Waypoint schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:04:
Oké , wellicht wordt het erg technisch 😀, maar ik snap het nog niet. waarom kan het thuis niet en onderweg blijkbaar wel bij een snel laadstation in een klein half uur ? Heeft dat met het stroomnet thuis te maken dan?
Heeft te maken met het verschil tussen AC- en DC-laden voor je elektrische auto.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.10.1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
No kidding?
Dacht je nu echt thuis te laden aan 100 kW gelijkstroom (DC)? :?
De Alfen werkt trouwens max. op 22 kW wisselstroom (AC) wanneer hij 3 x 32A ter beschikking heeft (en daartoe een betaalde licentie heeft).

Of bedoel je nu dat je de laadpaal hebt aangesloten/laten aansluiten op 3F32A op een 3F25 net?

Dan mag je je gelukkig prijzen dat je Enyak maar 3 x 16A trekt. :)

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 25-09-2024 23:05 ]

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:36
Die instellingen lijken te zijn gebaseerd op een 3 x 35 A installatie. Ik weet dat @Christophe82 een 3 fasen aansluiting heeft, maar weet ff niet zeker of dat 3 x 25 of 3 x 35 is. Als het 3 x 25 is zou ik de instellingen zoals geschetst door @MrMathos dus halveren: 16 A als max en 10 A voor safe current. Ben op zich ook wel benieuwd met welke automaat jullie laadpaal is afgezekerd in de groepenkast. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-10 20:03
Waypoint schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:37:
Oké wellicht een domme vraag maar ik
kan het antwoord hier niet vinden.

De Alfen lijkt begrenst en ik kan 'maar' 11kw laden thuis , terwijl de paal 22 aan kan. Ik heb namelijk een Alfen pro 3 fase die max 22 kan laden en een Enyaq iv82. Ik heb ook 3 fase thuis (3x25a) dus dat zou toch moeten kunnen?

Even laden kost je de hele nacht, soms wil ik ook gewoon even in een half uurtje het ding volgooien. Heeft dat met een instelling te maken? Of met de loadbalancing? Hij is met een kabel op de hoofdmeter (p1) aangesloten en via werk (Eneco backoffice )
De hele nacht ook? Met 11 KW van bijna leeg naar bijna vol zal toch toch niet veel meer dan een uurtje of 4 uur duren (mits er geen andere dingen in huis veel stroom trekken waardoor de loadbalancing idd het vermogen (iets) zal knijpen?) Als je iets bewuster met het thuisladen omgaat, zal je merken dat je bijna het hele jaar niet eens onderweg hoeft te laden, hetgeen je heel veel tijd scheelt.

[ Voor 7% gewijzigd door kisik op 26-09-2024 07:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:00
Je hebt eigenlijk twee opties 1 je verdiept je goed in elektrotechniek, laders en EV en zal dan begrijpen waarom dit niet kan of 2 je neemt aan van de experts hier op Tweakers dat het gewoon niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
kisik schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:45:
[...]

De hele nacht ook? Met 11 KW van bijna leeg naar bijna vol zal toch toch niet veel meer dan een uurtje of 4 uur duren (mits er geen andere dingen in huis veel stroom trekken waardoor de loadbalancing idd het vermogen (iets) zal knijpen?) Als je iets bewuster met het thuisladen omgaat, zal je merken dat je bijna het hele jaar niet eens onderweg hoeft te laden, hetgeen je heel veel tijd scheelt.
Hangt ervan af hoe leeg de batterij is bij het starten van de laadsessie.
Wanneer de auto gedurende vier uur onafgebroken tegen 11 kW kan laden zal hij ongeveer een 41 kWh bijgeladen hebben (met geschat 8% laadverliezen). Dat is afhankelijk van de grote van de accu doorgaans niet van bijna leeg naar vol.
(Of heeft de Enyaq IV82 maar een accu van 50 kWh? ).
De laatste 5% gaan doorgaans ook niet tegen 11 kW.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2024 08:24 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Voor zover ik kan zien op de website ondersteund deze auto maar 11kW laden. (AC) en 135kW (DC). Thuis kan je alleen maar AC laden:
De Enyaq kan op drie verschillende manieren worden geladen. Dat kan thuis met zowel een 230-volt aansluiting (2.3kW) of een 11kW wallbox. Dan kan de Enyaq 60 in 6 uur en 15 minuten volledig worden geladen en de 80 in 7 uur en 30 minuten. Met een DC snellader van 135 kW kan de accu naar verwachting in 28 minuten worden geladen van 10% naar 80%.
Daarnaast lukt laden met 22kW ook niet op een 3x 25A aansluiting. 3x 230 V * 25A = 17.250W = 17kW.
Vaak zie je dan ook dat je paal is ingesteld op 11kW en afgezekerd is met 3x 16A of 3x 20A. Hoe is die van jou afgezekerd?

Edit: Spuit11/12/13/14
kisik schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:45:
De hele nacht ook? Met 11 KW van bijna leeg naar bijna vol zal toch toch niet veel meer dan een uurtje of 4 uur duren
Zie de tekst hierboven zijn Enyak heeft een 82kWh accu en dan duurt het dus 7 uur en 30 minuten, nagenoeg de hele nacht dus.

[ Voor 46% gewijzigd door rens-br op 26-09-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-10 08:48
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:45:
[...]

Die instellingen lijken te zijn gebaseerd op een 3 x 35 A installatie. Ik weet dat @Christophe82 een 3 fasen aansluiting heeft, maar weet ff niet zeker of dat 3 x 25 of 3 x 35 is. Als het 3 x 25 is zou ik de instellingen zoals geschetst door @MrMathos dus halveren: 16 A als max en 10 A voor safe current. Ben op zich ook wel benieuwd met welke automaat jullie laadpaal is afgezekerd in de groepenkast. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Er staat een automaat op van 32A (type C32) samen met een type A differentieel 30mA / 40A. De hoofdzekering is trouwens ook 32A (type F32). Ik zet die types er voor de volledigheid bij, maar ik moet bekennen dat ik niet goed weet waarvoor die staan.

Jij sprak over 35A, bij mij is het dus 32A. Zijn die instellingen dan niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
rens-br schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:07:
[...]
Zie de tekst hierboven zijn Enyak heeft een 82kWh accu en dan duurt het dus 7 uur en 30 minuten, nagenoeg de hele nacht dus.
Dat is louter een theoretische becijfering.
Geen enkele HV autoaccu ga je van nul naar 100% laden op het max. vermogen noch met 0 kWh verliezen.
Rekening houdende met de verliezen en het trager laden in het begin- en eindstadium ga je ruim over de acht uur.
Anderzijds zal in de praktijk ook bijna niemand zijn EV tot 0% leegrijden tot thuis om hem daar vervolgens tot 100% vol te laden. Je gaat thuis laden wanneer dat kan en dat is zelden tot nooit bij een vertrekSoC van 0% en alleen maar tot 100% wanneer daar een reden toe is.
In de praktijk heb je als doorsnee gebruiker aan enkele uren aan 11 kW laden netto genoeg om de volgende dag(en) terug verder te kunnen.
(In de praktijk doe ik het tussen de 1,4 en 5 kW en als het echt moet, maar dat is zelden, aan max. 7,2 kWh en dat voor een netto accucapaciteit van 74 kWh.)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-09-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
MrMathos schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:14:
[...]

Er staat een automaat op van 32A (type C32) samen met een type A differentieel 30mA / 40A. De hoofdzekering is trouwens ook 32A (type F32). Ik zet die types er voor de volledigheid bij, maar ik moet bekennen dat ik niet goed weet waarvoor die staan.

Jij sprak over 35A, bij mij is het dus 32A. Zijn die instellingen dan niet goed?
De meest voorkomende stroomaansluitingen in Nederland staan hier beschreven.
Dus ik weet even niet helemáál zeker wat je bedoelt met een hoofdzekering van 32A
Ik kan ook niet helemaal afleiden of je op 1 fase of op 3 fasen zit.

Ik maak de aanname dat je 3 x 32 A als stroomaansluiting hebt.

In dat geval kun je met je huidige laadpaalinstellingen laden op 32A x 230V x 3 = 22 kW. Aangezien de meeste auto's laden slechts op maximaal 11 kW bij 3 fasen (behalve bij snelladers, maar daar is in dit topic zojuist het nodige over gepost), zal het niet zo gauw gebeuren dat je zekering overbelast raakt. Die is immers afgezekerd op 3 x 32 A x 230 V = 22kW.
En als je huishouden ook nog stroom afneemt, is er altijd nog de load balancing. In de praktijk zal je auto dan eigenlijk altijd op 11 kW laden, zelfs als je huishouden ook nog de nodige stroom afneemt.

Het wordt anders als er een auto aan je laadpaal komt te hangen die wél met 22 kW kan laden. Dan zit je stroomverbruik namelijk wél meteen tegen het maximum van je laadpaalzekering en je hoofdaansluitingszekering. Er zijn experts die aangeven dat dit niet zo'n probleem is (er zit namelijk wel wat tolerantie in), maar zelf ben ik nogal risico-mijdend. Ik zou niet gauw hoger gaan dan 80% van de zekeringwaarde. Als je op 3 x 35 A zit is het al iets relaxter. Dan heb je al enige tolerantie ingebouwd en is je risico alweer wat kleiner.

• kisik
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:21:
[...]

Hangt ervan af hoe leeg de batterij is bij het starten van de laadsessie.
Wanneer de auto gedurende vier uur onafgebroken tegen 11 kW kan laden zal hij ongeveer een 41 kWh bijgeladen hebben (met geschat 8% laadverliezen). Dat is afhankelijk van de grote van de accu doorgaans niet van bijna leeg naar vol.
(Of heeft de Enyaq IV82 maar een accu van 50 kWh? ).
De laatste 5% gaan doorgaans ook niet tegen 11 kW.
Ik reken grofweg 20-80% soc als de laadbandbreedte en bij mijn 77kwh accu duurt dat zoiets. De ene keer staat hij op 15% en de andere keer 0- 25% bij de laadstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
rens-br schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:07:

Zie hierboven ook. Ik ben niet zo'n thrillseeker dat ik vaak van 0-100% ga laden, dus dat soort doorlooptijden ben ik nooit tegen gekomen.

• rens-br

rens-br

Weet je zeker dat je een hoofdzekering hebt van 32A? Dat is bijzonder. 1x 35A is gebruikelijk, 3x 25A is ook gebruikelijk, 3x35A kan ook (maar is 800 euro duurder, dus komt niet zo vaak voor in thuis situaties), maar 3x 32A is helemaal gek...

Een foto van je meterkast gaat wonderen doen in dit geval.

Mocht je inderdaad een 22A paal + aansluiting aangelegd hebben om zo snel mogelijk te kunnen laden, kom je in ieder geval wel bedrogen uit, want je auto ondersteund dus maar 11kW.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 26-09-2024 15:28 ]

• MrMathos
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:35:
[...]

De meest voorkomende stroomaansluitingen in Nederland staan hier beschreven.
Dus ik weet even niet helemáál zeker wat je bedoelt met een hoofdzekering van 32A
Ik kan ook niet helemaal afleiden of je op 1 fase of op 3 fasen zit.

Ik maak de aanname dat je 3 x 32 A als stroomaansluiting hebt.
Ik woon in België (niet dat dit er veel toe doet). En ik heb inderdaad 3 fasen, maar ik ging er vanuit dat dit duidelijk was gezien de context waarop je reageerde. ;)
In dat geval kun je met je huidige laadpaalinstellingen laden op 32A x 230V x 3 = 22 kW. Aangezien de meeste auto's laden slechts op maximaal 11 kW bij 3 fasen (behalve bij snelladers, maar daar is in dit topic zojuist het nodige over gepost), zal het niet zo gauw gebeuren dat je zekering overbelast raakt. Die is immers afgezekerd op 3 x 32 A x 230 V = 22kW.
En als je huishouden ook nog stroom afneemt, is er altijd nog de load balancing. In de praktijk zal je auto dan eigenlijk altijd op 11 kW laden, zelfs als je huishouden ook nog de nodige stroom afneemt.
Waarom zal mijn wagen steeds op 11 kW laden? Welke setting in de laadpaal is verantwoordelijk voor het activeren van de load balancing bij een bepaalde stroomafname?
Het wordt anders als er een auto aan je laadpaal komt te hangen die wél met 22 kW kan laden. Dan zit je stroomverbruik namelijk wél meteen tegen het maximum van je laadpaalzekering en je hoofdaansluitingszekering. Er zijn experts die aangeven dat dit niet zo'n probleem is (er zit namelijk wel wat tolerantie in), maar zelf ben ik nogal risico-mijdend. Ik zou niet gauw hoger gaan dan 80% van de zekeringwaarde. Als je op 3 x 35 A zit is het al iets relaxter. Dan heb je al enige tolerantie ingebouwd en is je risico alweer wat kleiner.
Ik snap je punt hier wel hoor. Voor een zwaardere stroomaansluiting moest ik dit kunnen verantwoorden waarom dit nodig was en kost ook gewoon meer om te activeren.

Het doet mijn bovenstaande vraag een beetje teniet, maar ik regel zelf het toegelaten vermogen van de laadpaal via Home Assistant. Zie deze reactie. Hier in België moeten we ook rekening houden met het capaciteitstarief. Daarom wil ik niet dat mijn wagen zomaar op vol vermogen begint te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
rens-br schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:23:
[...]

Weet je zeker dat je een hoofdzekering hebt van 32A? Dat is bijzonder. 1x 35A is gebruikelijk, 3x 25A is ook gebruikelijk, 3x35A kan ook (maar is 800 euro duurder, dus komt niet zo vaak voor in thuis situaties), maar 3x 32A is helemaal gek...

Een foto van je meterkast gaat wonderen doen in dit geval.

Mocht je inderdaad een 22A paal + aansluiting aangelegd hebben om zo snel mogelijk te kunnen laden, kom je in ieder geval wel bedrogen uit, want je auto ondersteund dus maar 11kW.
Zie mijn vorige reactie, ik ben Belg en daar zijn de stroomaansluitingen anders. Meer uitleg op https://www.fluvius.be/nl/aansluitingen/standaardaansluiting. Ik heb 400V en dus een driefasige aansluiting van 32A, wat ietsje meer is dan een standaardaansluiting.

Ik ga geen foto opladen, je zal me op mijn woord moeten geloven.

Je laatste opmerking is in ieder geval niet van toepassing. De kostprijs voor de laadpaal 11kW of 22kW was gelijk, dan heb ik maar toekomstgericht de zwaarste genomen.

• rens-br

rens-br

MrMathos schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:43:
[...]

Zie mijn vorige reactie, ik ben Belg en daar zijn de stroomaansluitingen anders. Meer uitleg op https://www.fluvius.be/nl/aansluitingen/standaardaansluiting. Ik heb 400V en dus een driefasige aansluiting van 32A, wat ietsje meer is dan een standaardaansluiting.
Ah, dat verklaard het. :) Kosten voor de aansluitingen zijn volgens mij in België ook heel anders dan in Nederland.

Edit: ik zie nu ook dat ik twee posts door elkaar haal. Die van jou en die van @Waypoint.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 26-09-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
MrMathos schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:30:
Ik woon in België (niet dat dit er veel toe doet). En ik heb inderdaad 3 fasen, maar ik ging er vanuit dat dit duidelijk was gezien de context waarop je reageerde. ;)
Duidelijk.
Waarom zal mijn wagen steeds op 11 kW laden? Welke setting in de laadpaal is verantwoordelijk voor het activeren van de load balancing bij een bepaalde stroomafname?
Het ligt niet zozeer aan instellingen in de laadpaal (die van jou staan nu inderdaad op 22 kW ingesteld). Het ligt er meer aan dat de meeste auto's "slechts" 11 kW aankunnen. Behalve op snelladers, maar dat is in dit geval niet relevant.
In antwoord op je vraag: Load balancing wordt gestuurd door de settings die je eigenlijk zelf al gepost had: De station max current en de connector max current (beiden zijn waardes per fase) zijn de parameters die de load balancing aansturen. De meeste laadstations hebben slechts 1 connector; vandaar dat de connector max current in mijn voorbeeld gelijk is aan de station max current. De safe current is de maximale stroomafgifte op het moment dat de laadpaal geen P1 data krijgt (dus niet een soort veilige stroom waar hij naartoe balanceert).
Ik snap je punt hier wel hoor. Voor een zwaardere stroomaansluiting moest ik dit kunnen verantwoorden waarom dit nodig was en kost ook gewoon meer om te activeren.

Het doet mijn bovenstaande vraag een beetje teniet, maar ik regel zelf het toegelaten vermogen van de laadpaal via Home Assistant. Zie deze reactie. Hier in België moeten we ook rekening houden met het capaciteitstarief. Daarom wil ik niet dat mijn wagen zomaar op vol vermogen begint te laden.
Ik begrijp het. Mijn oorspronkelijke reactie op jouw settings was met name bedoeld om @Christophe82 te waarschuwen om eerst zijn stroomaansluiting goed te controleren alvorens jouw voorbeeldsettings over te nemen. Overigens vind ik je keuze voor een 22 kW laadpaal een verstandige. Ik heb destijds dezelfde overweging gemaakt, inderdaad met het oog op de toekomst en heb dezelfde keuze gemaakt als jij.

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:33:
[...]
Overigens vind ik je keuze voor een 22 kW laadpaal een verstandige. Ik heb destijds dezelfde overweging gemaakt, inderdaad met het oog op de toekomst en heb dezelfde keuze gemaakt als jij.
Waarom is de keuze voor een 22 kW laadpaal verstandig wanneer je toch niet op vol vermogen wil laden om niet aan vol capaciteitstarief afgerekend te worden?
(Wanneer de aankoop van een 11kW laadpaal incl. licentie evenveel kost dan een 22 kW laadpaal maakt het aanvankelijk weinig tot niets uit maar dat lijkt me eerder uitzondering dan regel te zijn.)

Dat je als Nederlander, zonder capaciteitstarief en het economisch niet uitmaakt of je aan 1,4 of 22 kW kan laden, die keuze maakt kan ik begrijpen maar andersom?

M.a.w. wat weet jij al over de toekomst die wij niet kennen?
Om maar iets te zeggen, indien het in Nl ooit tot afschaffing van de saldering komt en de netcongestie geraakt niet tijdig opgelost zou men zomaar ook kunnen overschakelen van een vast tarief naar een captar? Vanwaar dan de zekerheid dat 22 kW toekomstbestendig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
IvoB2 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:43:
[...]

Waarom is de keuze voor een 22 kW laadpaal verstandig wanneer je toch niet op vol vermogen wil laden om niet aan vol capaciteitstarief afgerekend te worden?
(Wanneer de aankoop van een 11kW laadpaal incl. licentie evenveel kost dan een 22 kW laadpaal maakt het aanvankelijk weinig tot niets uit maar dat lijkt me eerder uitzondering dan regel te zijn.)

Dat je als Nederlander, zonder capaciteitstarief en het economisch niet uitmaakt of je aan 1,4 of 22 kW kan laden, die keuze maakt kan ik begrijpen maar andersom?

Om maar iets te zeggen, indien het in Nl ooit tot afschaffing van de saldering komt en de netcongestie geraakt niet tijdig opgelost zou men zomaar ook kunnen overschakelen van een vast tarief naar een captar? Vanwaar dan de zekerheid dat 22 kW toekomstbestendig is?
Toekomstgericht is misschien een verkeerd woord, niemand weet wat de toekomst brengt. Met 22kW kan je minstens evenveel als met een 11kW, maar heb je ook nog de mogelijkheid om sneller te laden. Als je dat wil en als een auto dit ondersteunt. Die optie heb ik nu, anders gewoon helemaal niet. En als de aankoopprijs dan toch hetzelfde is, waarom niet?

Ik hou mijn capaciteitstarief in de gaten. Maar als de nood hoog is, kan ik dus wel snel(ler) laden. Momenteel aan max 11kW, later misschien aan 22kW. Wie weet?

• IvoB2
Dat je wanneer de nood hoog is sneller wil laden begrijp ik.
Dat je met het captar rekening wil houden ook.

Maar hoe je de twee wil combineren begrijp ik dan weer niet.
Captar is gedurende één klokkwartier al ingrijpend voor de hele maand dus voor 1/12de van de jaarfactuur.
Dan moet de nood al erg hoog zijn (en zou je voor die uitzondering ook gewoon langs een DC laadpaal kunnen gaan waar je dan sneller en goedkoper gesteld bent).

Ieder zijn eigen uitgangspunten maar ik heb al een Alfen laadpaal (eveneens 3F32A want het kostte ook niets) sinds 2019 en heb in al die tijd nog nooit de nood gehad om sneller dan 7 kW te laden (en dat was al een uitzondering want doorgaans lukt het gewoon tussen de 1,4 en 5 kW en dan moet ik nog geen rekening houden met het captar want dat is hier niet van toepassing).

Thuis laden kan je beter goed plannen. Dan zal in de praktijk de nood om aan 22 kW te laden zich zelden tot nooit voordoen).
Hoe meer mensen denken dat thuis laden aan 22 kW noodzakelijk is en zich daar ook daadwerkelijk naar gaan gedragen hoe vlugger netbeheerders daar in de toekomst restricties (door op afstand in te grijpen op het laadproces of via financiële incentives) daadwerkelijk op zullen ingrijpen.

• NTiBhohoSJ66vgJ
Zowel @MrMathos als ik benoemden die situatie: Prijs was vrijwel hetzelfde. Als dat anders zou zijn geweest had ik misschien een andere redenering gevolgd.
Dat was een eenvoudige rekensom hoor. En die heeft niets met het capaciteitstarief te maken:
- De 11 kW en 22 kW zijn even duur
- De 11 kW kan niks extra's t.o.v. de 22 kW
- Omgekeerd: De 22 kW kan wél dingen die de 11 kW niet kan (bijvoorbeeld laden op 22 kW)
- Daar hebben we misschien nu niks aan, maar wie weet wat de toekomst brengt
Et voila: De keuze voor 22 kW is dan snel gemaakt. Gewoon instellen op de situatie die van toepassing is op de betreffende koper.
Zolang de 22 kW meer kan dan de 11 kW dan heeft ie voor mij per definitie een hogere toekomstvastheid dan de 11 kW.
Ik zou die informatie graag met je delen, maar in de contractvoorwaarden van mijn glazen bol is een geheimhoudingsclausule opgenomen.
Maar zonder gekheid: Als dát gebeurt, dan ga ik in het forum terugzoeken hoe ik dat op mijn 22 kW laadpaal het beste kan instellen. Omgekeerd: Als de markt verandert en bijvoorbeeld meer gaat inzetten op dynamische tarieven (en als de auto's hogere laadvermogens aankunnen) dan kan ik de dynamische tarieven met de volle 22 kW benutten. En zo zijn er vast nog wel andere situaties te verzinnen waarin de 22 kW handig kan zijn.
Vanwaar dan de zekerheid dat 22 kW toekomstbestendig is?
Het woord "zekerheid" is niet van mij afkomstig. Maar de kansberekening is zeker in mijn voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Gezien het feit dat voorspellen buitengewoon moeilijk is,
zeker waar het de toekomst betreft :-)
kun je wellicht beter al je opties open houden.
toch?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:33:
[...]
- Daar hebben we misschien nu niks aan, maar wie weet wat de toekomst brengt
Et voila: De keuze voor 22 kW is dan snel gemaakt. Gewoon instellen op de situatie die van toepassing is op de betreffende koper.
Dan ben ik verkeerd ingelicht.
Ik dacht dat het verschil tussen 11 en 22 kW een extra kost voor een licentie was (in het nadeel van de laatste).
Of bedoel je nu dat je nu gewoon een laadpaal van 3F32A hebt zonder licentie om op 22 kW te laden en in de toekomst (als Alfen dan nog niet ter ziele is gegaan) alsnog kan betalen voor de extra licentie om te upgraden naar 22 kW?
Dat het nu in Nederland niet uitmaakt schreef ik al.
Ik had het over de situatie heden in Vlaanderen.
Ik zou die informatie graag met je delen, maar in de contractvoorwaarden van mijn glazen bol is een geheimhoudingsclausule opgenomen.
Geen probleem.
Dan sluiten we de discussie daarmee af.

• IvoB2
Peter-036 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:43:
Gezien het feit dat voorspellen buitengewoon moeilijk is,
zeker waar het de toekomst betreft :-)
kun je wellicht beter al je opties open houden.
toch?
Hangt ervan af wat je eigen wensen en toekomstige verwachtingen zijn.
Persoonlijk heeft het voor mij weinig tot geen belang om opties open te houden waarvan ik nu al zeker ben ze nooit nodig te hebben.

Zelfs zie ik geen enkele openstaande optie waarbij in de toekomst in Vlaanderen (dat captar gaat echt niet verdwijnen, integendeel) thuis laden aan 22 kW me enig voordeel zou opleveren.
Vandaar dat ik voor de toekomst ook inzet op een volledig monofase ingerichte woning die niet meer afhankelijk is van het grid en waarbij de EV eerder zal moeten terugleveren aan de woning dan omgekeerd.
Goedkoper en technisch eenvoudiger te realiseren.

Uiteraard bij andere situaties en wanneer men nog geen echte eigen plannen voor de energetische toekomst heeft kan je idd beter alle/andere opties openhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
Allen,

Hieronder op de website kan je de AC laadvermogen inzien van een elektrische auto.
Ongeacht instelling van de laadpaal, meeste auto’s hebben max laadvermogen van 11kw AC.

https://ev-database.org/n...Page=0%7Cpaging:number=10

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVIMUS8jphgDXcTGegZuK15ujLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PvKZ0p3T2TDSn5UKrDYpXSgP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ChargeFix op 26-09-2024 20:02 ]

• Christophe82
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-04 09:35
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:33:
[...]

Duidelijk.

[...]

Het ligt niet zozeer aan instellingen in de laadpaal (die van jou staan nu inderdaad op 22 kW ingesteld). Het ligt er meer aan dat de meeste auto's "slechts" 11 kW aankunnen. Behalve op snelladers, maar dat is in dit geval niet relevant.
In antwoord op je vraag: Load balancing wordt gestuurd door de settings die je eigenlijk zelf al gepost had: De station max current en de connector max current (beiden zijn waardes per fase) zijn de parameters die de load balancing aansturen. De meeste laadstations hebben slechts 1 connector; vandaar dat de connector max current in mijn voorbeeld gelijk is aan de station max current. De safe current is de maximale stroomafgifte op het moment dat de laadpaal geen P1 data krijgt (dus niet een soort veilige stroom waar hij naartoe balanceert).

[...]

Ik begrijp het. Mijn oorspronkelijke reactie op jouw settings was met name bedoeld om @Christophe82 te waarschuwen om eerst zijn stroomaansluiting goed te controleren alvorens jouw voorbeeldsettings over te nemen. Overigens vind ik je keuze voor een 22 kW laadpaal een verstandige. Ik heb destijds dezelfde overweging gemaakt, inderdaad met het oog op de toekomst en heb dezelfde keuze gemaakt als jij.
Ik heb inderdaad 400 V 3 fasen 25 A. Ben trouwens ook Belg

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Brumax schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:03:
Daarnaast heb je een 3x35 aansluiting nodig om 22 kW te halen, toch?
Nee

3x25A met zonnepanelen kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Een accu van 65kwh in een half uur vol laden vereist een laadstroom van 130kw. Bij 230V netspanning is dat 3 x 190A. Er zijn maar bar weinig woonhuizen waar dit soort aansluitingen gemaakt worden. Sowieso is de kleinverbruikers aansluiting maximaal 3x 80A. De volgende twee stappen zijn 3x 125A en 3x 250A, maar dat zijn zakelijke aansluitingen.....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Vanwege selectiviteit mag een afzekering van een verbruiker op 32 A nooit achter een hoofdzekering van 32A. Om je laadpaal op 32A af te zekeren moet je hoofdzekering eigenlijk al 3x 50A zijn.
Bij een 32A (3x 32A neem ik even aan) aansluiting hoort een maximale groep afzekering van 25A.

Overigens is die 32F zekering waarschijnlijk geen zekering, maar een klasse F aardlek. Eigenlijk hoort een EV Lader altijd achter een klasse B aardlek, want die kan zuivere gelijkstroom foutstromen (mocht je EV dus een foutstroom op de laadkabel zetten) detecteren, een F kan dat niet.

Kijk even op je meest recente energierekening (jaarrekening) daar staat je aansluitwaarde op. Plus wat je per jaar aan vastrecht daarvoor betaald.

Als je aansluiting lager is dan 3x 50A dan is jouw laadpaal veel te hoog afgezekerd.

[ Voor 25% gewijzigd door DaRealRenzel op 27-09-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien is dit een hele domme vraag (en misschien ook niet) maar ik heb hier wel eens wat gelezen over laadverlies. Thuislaadkosten worden zakelijk verrekend, en het aantal kWh dat de laadpaal doorgeeft aan de backoffice is voor die berekening de basis. Ik vraag me nu echter af of 1 kWh op de laadpaal ook daadwerkelijk 1 kWh is op mijn slimme meter in de meterkast? Of is laadverlies het verlies tussen wat er op de laadpaal staat en wat er in de auto terecht komt?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De laadverliezen tussen de laadpaal en de omvormer in de EV (de grootste en doorgaans worden ze hoger wanneer je trager laadt en kleiner waneer je sneller laadt - kan van 35 tot 8% gaan) en gemeten door een kWh meter in de laadunit worden mee verrekend de laadverliezen tussen je meter en de laadpaal (afhankelijk van de te overbruggen lengte doorgaans de kleinste) uiteraard niet (of je kWh meter waarmee je verrekend zou daar nog voor moeten zitten).

[ Voor 101% gewijzigd door IvoB2 op 27-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Ugchel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:29:
Misschien is dit een hele domme vraag (en misschien ook niet) maar ik heb hier wel eens wat gelezen over laadverlies. Thuislaadkosten worden zakelijk verrekend, en het aantal kWh dat de laadpaal doorgeeft aan de backoffice is voor die berekening de basis. Ik vraag me nu echter af of 1 kWh op de laadpaal ook daadwerkelijk 1 kWh is op mijn slimme meter in de meterkast? Of is laadverlies het verlies tussen wat er op de laadpaal staat en wat er in de auto terecht komt?
De laadpaal heeft een gecertificeerde meter, je kan er vanuit gaan dat 1 kWh op de laadpaal ook 1 kWh is op de slimme meter.
Laadverlies waar vaak over gesproken wordt zit hem tussen laadpaal en auto.

Voorbeeld met fictieve getallen:
- laadpaal verbruikt 30 kWh
- auto heeft 27 kWh ontvangen in de accu
- laadverlies is 10%
- je backoffive verrekend die 30 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ugchel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:29:
Als de afstand tussen de meterkast en de laadpaal niet al te groot is, is het leidingverlies over de aansluitkabel van de laadpaal (dus tussen de meterkast en de laadpaal) verwaarloosbaar. stroomkabel van 2,5 mm2 heeft een weerstand van ca. 0.006563 ohm per meter lengte dus bij een aansluitkabel van 10 meter en een stroom van 16 A verlies je ca. 16Watt (per fase) per uur laden. 45 Watt voor een 3 fase kabel van 10 meter. als je dus met 11 KW laadt, zal je laadpaal ook 11 kwh registreren, maar je slimme meter zal dan 11.045 kwh registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
DaRealRenzel schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:25:
[...]

Als de afstand tussen de meterkast en de laadpaal niet al te groot is, is het leidingverlies over de aansluitkabel van de laadpaal (dus tussen de meterkast en de laadpaal) verwaarloosbaar. stroomkabel van 2,5 mm2 heeft een weerstand van ca. 0.006563 ohm per meter lengte dus bij een aansluitkabel van 10 meter en een stroom van 16 A verlies je ca. 16Watt (per fase) per uur laden. 45 Watt voor een 3 fase kabel van 10 meter. als je dus met 11 KW laadt, zal je laadpaal ook 11 kwh registreren, maar je slimme meter zal dan 11.045 kwh registreren.
Zou je deze berekening ook willen maken voor een 6 mm2 stroomkabel ?

Degene die het bij ons installeerde zei dat voor de Eve Single Pro-line een 6 mm2 kabel door Alfen wordt geadviseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Plenkske schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:36:
[...]

Zou je deze berekening ook willen maken voor een 6 mm2 stroomkabel ?

Degene die het bij ons installeerde zei dat voor de Eve Single Pro-line een 6 mm2 kabel door Alfen wordt geadviseerd.
6mm2 staat inderdaad in de aansluithandleiding van Alfen, maar is technisch niet nodig. voor 11kw is 5x 2,5mm2 voldoende. 2,5mm2 kabel mag tot 25 meter 25A dragen, tot 75 meter 20A. Bij 4 mm2 ga je al naar 35 A, en bij 6mm2 al naar 45 A (uitgaande van meer-aderige kabel, vast verlegd in een mantelbuis). Uiteindelijk gaat het om de kerntemperatuur, die mag niet hoger oplopen dan 70 graden.

ook een 22KW aansluiting kan je dus technisch nog maken met 4mm2, zolang de aansluitlengte niet te lang is. AL zou ik in dat geval (dus je paal aansluiten met 3x 32A, ofwel in de meterkast minimaal 3x 50A hoofdzekering) ook wel 6mm2 adviseren. Maar de meeste 'thuispalen' zullen op 11KW aangesloten worden, want 3x 50A hoofdzekering kost je 7x meer vastrecht (27 euro per maand voor 3x 25, tegen 157 per maand voor 3x 50)

anyway, 6mm2 koperdraad heeft een weerstand van 0.002783 Ohm per meter, dus dat levert bij 16A een verlies van 0,72 Watt per meter op, ofwel 7,2 Watt per fase per 10 meter, ofwel 21 Watt per 3 fasen.

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:41

theezeefje

Poehee

Hoe is jullie ervaring met zonneladen ?
Als ik in Eve Connect kijk zie ik dat het aanstaat, maar qua laden komt ie niet boven de 1.4/1.7kW uit, terwijl ik op dit moment 4kW binnen hark met mn panelen.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@theezeefje En wat is je eigen (huis)verbruik? Dat zou het verschil kunnen zijn, toch?

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:41

theezeefje

Poehee

nagenoeg 0, das het gekke :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
theezeefje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:39:
Als ik in Eve Connect kijk zie ik dat het aanstaat, maar qua laden komt ie niet boven de 1.4/1.7kW uit, terwijl ik op dit moment 4kW binnen hark met mn panelen.
Dat is bij mij ook zo, maar als ik dan comfort modus gebruik en de drempel op 2kW zet dan wordt er wel meer uit de panelen gebruikt (en niet van het net geïmporteerd, aldus de Connect app) :?

vice versa en weer terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Is op dit eigenste ogenblik al vanaf deze morgen de overproductie aan het volgen tussen 1,4 kW en 4,8 kW.
Maar omdat (voor mezelf) makkelijk te maken staat de 3F32A Alfen SPL hier wel op 1F32A ingesteld en nooit laden onder de 1,4 kW (eigenlijk comfortmodus dus).
Persoonlijk hou ik (zeker niet bij dit weer waar de productie van het ene ogenblik tot het andere schommelt tussen de 200W en 5100W) niet van dat aan/uit geklik onder de 1,4 kW bij greenmodus.

Loopt zelfs bij dit wisselvallig weer lekker.
Cijfers van vandaag (tot heden) =>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsWowlYUGZJiHsop1kRmGzTDozM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zk2KC1hSNbPvjoVCwLo6gdi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9ArcwJ5jBRo7_th_araoyHz5q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sr4Zxn1Vf5Ms7GpyVAC5pdW1.jpg?f=fotoalbum_large

finaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnXYpS6kkeWPly-Yxz7_R7XQ0F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIRZgR63qdKTqWWpt36ehPDS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjSxET0eqFx0t8AQvQ55K-donzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAZqvbkBnbE0jW30TaQOpTIH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Volgens mij kijkt EVE Connect met zonneladen naar wat je P1 doorgeeft als 'teruggeleverde energie', dus alleen wat je het net op stuurt, en stuurt op basis daarvan de hoeveelheid stroom waarmee geladen wordt.

Daarnaast, wek jij enkelfase of 3 fase op. Als je 4KW op 3 fasen opwekt (moet wel bijna, want 4KW is teveel voor 1 fase), en je auto laadt op dat moment enkelfase, dan zal die niet meer dan de opwek op 1 fase kunnen laden, wat weer in de buurt komt van je 1.4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
V_ger schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
Is er iemand die zijn Alfen paal heeft toegevoegd aan een Victron systeem? Dus dat ie ook echt al EV charger weergegeven wordt in het VRM?
Ben je hier nog uitgekomen?

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 29-09-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
DaRealRenzel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:38:
Volgens mij kijkt EVE Connect met zonneladen naar wat je P1 doorgeeft als 'teruggeleverde energie', dus alleen wat je het net op stuurt, en stuurt op basis daarvan de hoeveelheid stroom waarmee geladen wordt.
Ja zo heb ik het ook altijd begrepen (y)
DaRealRenzel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:38:
Daarnaast, wek jij enkelfase of 3 fase op. Als je 4KW op 3 fasen opwekt (moet wel bijna, want 4KW is teveel voor 1 fase), en je auto laadt op dat moment enkelfase, dan zal die niet meer dan de opwek op 1 fase kunnen laden, wat weer in de buurt komt van je 1.4 kW.
Dat klinkt logisch, maar ik weet niet zeker of dat helemaal juist is. Volgens mij kijkt de laadpaal naar de totale netto terugleverstroom vanuit de P1 meter: Als je bijvoorbeeld 3 x 1 kW teruglevert, zal de de auto met 3 kW op 1 fase gaan laden. Op het moment dat de totale teruglevering boven de (in de meeste gevallen) 4,2 kW zit, gaat de laadpaal stroom aanbieden op alle drie de fasen. Dat is in ieder geval het gedrag zoals ik dat heb waargenomen bij mijn laadpaal.

Die werkt weliswaar met 3 fasen en ook 3 fasen zonnestroom, maar ik zou eigenlijk geen verschil verwachten bij 1 fase teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:24
Niek_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:54:
[...]

Nope.

Het kan vast wel via een omweg. Via HA/mqqt ofzo. In HA heb ik wel alles, dus dat naar de Cerbo pushen moet kunnen. Misschien zijn er al wel mqqt implementaties voor andere palen, maar ik heb er geen moeite meer in gestoken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:58:
[...]

Ja zo heb ik het ook altijd begrepen (y)

[...]

Dat klinkt logisch, maar ik weet niet zeker of dat helemaal juist is. Volgens mij kijkt de laadpaal naar de totale netto terugleverstroom vanuit de P1 meter: Als je bijvoorbeeld 3 x 1 kW teruglevert, zal de de auto met 3 kW op 1 fase gaan laden. Op het moment dat de totale teruglevering boven de (in de meeste gevallen) 4,2 kW zit, gaat de laadpaal stroom aanbieden op alle drie de fasen. Dat is in ieder geval het gedrag zoals ik dat heb waargenomen bij mijn laadpaal.

Die werkt weliswaar met 3 fasen en ook 3 fasen zonnestroom, maar ik zou eigenlijk geen verschil verwachten bij 1 fase teruglevering.
Je laadpaal houdt geen rekening met het feit dat je slimme meter intern saldeert. Dus als jij 3kw teruglevert, waarvan 1 kW op elke fase, en je gaat enkelfase laden, dan zal je laadpaal maar 1kw laden. Je laadpaal zal nooit meer laden dan wat je P1 op die ene fase toelaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
DaRealRenzel schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:32:
Je laadpaal houdt geen rekening met het feit dat je slimme meter intern saldeert. Dus als jij 3kw teruglevert, waarvan 1 kW op elke fase, en je gaat enkelfase laden, dan zal je laadpaal maar 1kw laden. Je laadpaal zal nooit meer laden dan wat je P1 op die ene fase toelaat.
Zoals gezegd: Dat klinkt wat mij betreft niet onlogisch, maar het is niet wat ik in de praktijk waarneem. Wat ik zie is dat de laadpaal rekent met het netto overschot op de P1 meter, opgeteld voor drie fasen. Dus in het genoemde voorbeeld gaat de laadpaal bij mij gewoon op 1 fase met 3 kW laden. Ik heb dit getest met een ID3 (3 fasen) en een Passat GTE (1 fase). Bij de ID3 springt ie naar 3 fasen als het totale overschot groter is dan 4,2 kW (onafhankelijk van het netto overschot per fase). Dat is ook wat ik terugzie in Domoticz.

Helaas geeft de alfen faq niet echt uitsluitsel. Misschien heeft het wat te maken met de instellingen (allow single/multi phase switching) in de laadpaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
DaRealRenzel schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:32:
[...]

Dat klopt niet, in elk geval niet als je een een fase laadpaal hebt. Ik heb een 3 fase omvormer, en 1 fase laadpaal, voor loadbalancing houdt hij rekening met de fase, voor zonladen wordt naar het totale overschot gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Maar je P1 signaal is een enkel signaal, dus hoe kan de laadpaal weten wat er over de fase's opgewekt/verbruikt wordt? De meter registreert het ook over de gecombineerde fasen.
De P1 kan toch niet anders dan het totale verbruik en/of de totale teruglevering naar de Alfen sturen.
Edit: voor loadbalancing kijkt 'ie naar de zwaarst belaste fase, en regelt dan alle fasen gelijk terug naar wat er maximaal nog over die zwaarst belaste fase kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Peter-036 op 29-09-2024 16:08 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Peter-036 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:05:
Maar je P1 signaal is een enkel signaal, dus hoe kan de laadpaal weten wat er over de fase's opgewekt/verbruikt wordt? De meter registreert het ook over de gecombineerde fasen.
De P1 kan toch niet anders dan het totale verbruik en/of de totale teruglevering naar de Alfen sturen.
Edit: voor loadbalancing kijkt 'ie naar de zwaarst belaste fase, en regelt dan alle fasen gelijk terug naar wat er maximaal nog over die zwaarst belaste fase kan.
De P1 geeft de info gewoon per fase. Ik heb een Iungo waarmee ik per fase import en export kan zien, zie screenshot vanuit Homey app, fase 3 importeert, hieraan hangt de laadpaal, op fase 1 en 2 exporteer ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zvC047Vd3JmhlV7KxUAD2VoRDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fNje1FafChWpuMZf7bT8bwM6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
deejeebv schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:02:
voor loadbalancing houdt hij rekening met de fase, voor zonladen wordt naar het totale overschot gekeken.
Ja dat is consistent met wat ik in de praktijk waarneem (y)
deejeebv schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:20:
[...]

De P1 geeft de info gewoon per fase.
Ja die stelling kan ik onderschrijven. Het P1 signaal is feitelijk een compleet bericht wat is samengesteld volgens de DSMR standaard. De meter genereert elke vijf seconden een compleet pakketje aan informatie. Ik weet niet zeker wat daar allemaal precies van in de Alfen laadpaal wordt gebruikt, maar hij krijgt zeker de informatie per fase aangeleverd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLlfrUYvnIYaZ4zPa4qWH6OnB-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk7gDgSewcvkciHk2T8WM9VK.jpg?f=fotoalbum_large

Wat hij er vervolgens mee doet is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christophe82
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-04 09:35
Had ik in het begin ook altijd. Na paar keer settings aangepast te hebben op basis van advies hier en een paar reboots doet hij het wel goed maar niet altijd.

Ik heb de indruk dat hij soms in 1 fase blijft plakken en dan neemt hij 1,4 kw. Als ik hem eens even via de boost 11 kw laat laden en dan terug naar zonneladen zet doet hij het wel goed. En soms doet hij het ook meteen goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:40
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:09:
[...]

Excuses als ik je verkeerd heb begrepen: Ik maak de aanname dat je met "rollback" ook "downgrade" bedoelt. Als die aanname juist is, kun je dan aangeven waar je jouw informatie vandaan hebt? De Alfen firmware pagina geeft over het algemeen vrij goed aan als een firmware niet gedowngrade zal kunnen worden. Bij 7.0 is daar geen melding van. En ook heb ik zelf wel degelijk de firmware kunnen downgraden van 7.02 naar 6.6.2. Daarbij werd de bootloader (die in dat proces meteen werd geupgrade van 2.2.1 naar 2.2.2) overigens niet gedowngrade.

[...]

Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat je met deze stelling bedoelt?

[...]

Wederom excuses als ik je verkeerd heb begrepen: Ik maak de aanname dat je verwijst naar het 12V probleem van @Fred. In dat geval ben ik het met je eens dat dit vermoedelijk een firmwareprobleem is. En mooi als dat al bekend is bij Alfen. Voor zover ik kan nalezen heeft dit in het verleden wél gewerkt voor @Fred. en zou hij dus niet per se hoeven wachten op een nieuwe oplossing/fix. Als het in het verleden inderdaad heeft gewerkt dan zou ik proberen om de stap terug te zetten naar de situatie toen het nog wel werkte. En aangezien @Fred. recent zijn firmware heeft bijgewerkt) is een firmware downgrade een van de factoren om daarbij in overweging te nemen.

[...]

Ik neem wederom aan dat dit gaat over het 12V probleem. Er is inderdaad (nog) geen sprake van dat de wijze van firmware update invloed heeft gehad op dat probleem. Ik begrijp overigens niet goed waarom je dat benoemt want die relatie wordt nog nergens gelegd.
Wat een analyse! (Met een hoop aannames)

Waar ik dit alles vandaan haal? Zelf getest! Na een update van de firmware naar 7.02 en dan na een hard reset, rolt 7.0 terug. Dit gebeurd zowel via een update via de ACE installer als via MyEVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 13:47
Ik ben momenteel op zoek naar een alfen laadpaal en heb nu een optie op een eve single s-line 3 fase laadpaal. Deze heeft smart charging active op de doos staan.

Ik vraag mij hierbij af of dit dan ook automatisch betekent dat active load balancing actief is. Ik heb het idee dat dit verschillende dingen zijn maar ik weet het niet zeker. Iemand die dit wel weet?

Of andere tips hoe ik zeker kan weten dat load balancing mogelijk is met de laadpaal? Die optie is cruciaal voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01 23:35
@pierkeb, ik heb onlangs zelf ook een Eve Single S-Line 3 fase ergens goedkoop overgenomen van iemand en zat met dezelfde vraag.

Op het etiket van mijn doos staat "Smart charging Active" en ik kan bevestigen dat dit voldoende is voor de active load balancing en solar charging opties te gebruiken zonder extra licenties te moeten aankopen.

De terminologie bij Alfen is heel verwarrend want bij de licenties is er nergens sprake van "Smart charging", daar noemt het de "Active load balancing (P1 or Modbus)" licentie. Om het nog verwarrender te maken is er ook nog een aparte licentie genaamd "Smart charging network" die helemaal niets met die "Smart charging" te maken heeft die op de doos vermeld staat, deze licentie is enkel nuttig als je meerdere laadpalen beheert en load balancing over meerdere palen tegelijk wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 13:47
Dank, dat is zeer bruikbare informatie. Dat moet dus goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:54:
[...]

Ja, het is gelukt.

https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-ev-charger

Het instellen was voor mij wel lastig. Maar het is uiteindelijk gelukt.
Aanname is dat je de MQQT broker van de Cerbo hebt gebridged met die van HA. Ik heb mijn Cerbo in HA MQQT gebridged onder "CerboGX", Dus even aanpassen naar je eigen situatie.
MQQT explorer is your friend. Daar kan je precies zien of iets wel of niet aankomt. Ik heb onderstaande automatisering gebruikt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: EV Publish MQTT
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.aceYOURNUMBER_active_power_total_socket_1
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
condition: []
action:
  - action: mqtt.publish
    data_template:
      payload: |
        {
            "Ac": {
                "Power": {{ (states('sensor.aceYOURNUMBER_active_power_total_socket_1') | float(0)) }},
                "L1": {
                    "Power": {{ states('sensor.aceYOURNUMBER_current_l1_socket_1')|float(0) * states('sensor.aceYOURNUMBER_voltage_l1n_socket_1')|float(0) }}
                },
                "L2": {
                    "Power": {{ states('sensor.aceYOURNUMBER_current_l2_socket_1')|float(0) * states('sensor.aceYOURNUMBER_voltage_l2n_socket_1')|float(0) }}
                },
                "L3": {
                    "Power": {{ states('sensor.aceYOURNUMBER_current_l3_socket_1')|float(0) * states('sensor.aceYOURNUMBER_voltage_l3n_socket_1')|float(0) }}
                },
                "Energy": {
                    "Forward": {{ (states('sensor.aceYOURNUMBER_meter_reading_socket_1') | float(0)) }}
                }
            },
            "Current": {{ (states('sensor.aceYOURNUMBER_max_current_actual') | float(0)) }},
            "MaxCurrent": {{ (states('sensor.ace0YOURNUMBER_main_station_active_max_current_socket_1') | float(0)) }},
            "SetCurrent": {{ (states('sensor.aceYOURNUMBER_main_external_max_current_socket_1') | float(0)) }},
            "ChargingTime": {{ (states('sensor.aceYOURNUMBER_transaction_socket_1_charging_time') | float(0)) }},
            "Status": {{ states('sensor.aceYOURNUMBER_evcs_status') }}
        }
      topic: CerboGX/N/YOURNUMBER/evcharger
mode: single

Voor de status heb ik een template sensor aangemaakt die de status van de alfen converteert naar een nr.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set d = {
  'Available': 0,
  'Disconnected': 0,
  'Connected': 1,
  'Wait Vehicle Charging': 6,
  'Charging Normal': 2,
  'Charged': 3,
  'Load Balancing Forced Off': 6,
  'Wait Vehicle Charging': 6}
  %}
{{ d.get( states('sensor.aceYOURNUMBER') ) }}

En voor de max current heb ik een template sensor gemaakt die het max van L1, L2 en L3 pakt. Maar dat lukt je vast zonder voorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 01-10-2024 13:07 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peter-036 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:05:
De P1 verstuurt datagrammen, met daarin data. En dan niet alleen actief verbruik per fase, maar ook spanning per fase enz.
Kijk maar in je Alfen ACE Installer, daar zie je ook waardes voor de spanning van je fasen zoals die door je slimme meter gezien wordt. Die informatie wordt via de P1 verbinding als data verstuurd. Is gewoon een serieel protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

deejeebv schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:02:
[...]

Dat klopt niet, in elk geval niet als je een een fase laadpaal hebt. Ik heb een 3 fase omvormer, en 1 fase laadpaal, voor loadbalancing houdt hij rekening met de fase, voor zonladen wordt naar het totale overschot gekeken.
Wellicht is het voor een 3 fase paal anders dan een 1-fase paal. Zou wel logisch zijn. En wellicht speelt ook enkel/3 fase switching daarbij een rol. ZOals je aangeeft is de documentatie over hoe dit ingeregeld wordt niet echt verhelderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Nieuwe versie van EveConnect nu beschikbaar voor IOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMbRJSwLo2GNbtHcxg3LX7T_lBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tO0SF2gM3Y0znaScpJmjFIDN.png?f=fotoalbum_large

Edit: De nieuwe “schema” functionaliteit vereist firmware 7.0 of hoger 😒

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tht4-pL_X447XZXlPFPTtDwxNEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V57eRHqJJueCRpThw5ctIbS1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 02-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ze spreken van firmware 7.1.0, ik ben beniewd naar wat er in 7.1.0 allemaal opgelost gaat zijn of gebroken gaat zijn :P
Zou mooi zijn dat er nog eens een recente FW versie is waarmee mijn 12V batterij niet leeg getrokken word.
langs de andere kant... Nu is het eigenlijk toch niet dringend meer want er is toch niet veel zon meer hier en dan laad ik wel gewoon op het werk.
Dus ik ga mij ook niet meer bezig houden met te downgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:46:
Sinds 1/10 ook voor Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:46:

[Afbeelding]

Edit: De nieuwe “schema” functionaliteit vereist firmware 7.0 of hoger 😒

[Afbeelding]
Heb die nieuwe versie gedownload, ik wil een schema aanmaken om te landen van. 23:00-6:00, namelijk tegen laag tarief. Kan wel starttijd 23:00 instellen, maar vervolgens geen eindtijd 6:00. De laatste eindtijd die ik kan invullen is dan 23:45. Beetje vreemd dat je niet op een andere dag kunt stoppen dan je start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat je niet kan eindigen op 00:00 uur (of 24:00 uur) maar wel kan starten op 00:00 uur en de tijdblokken in het schema per 15 minuten lopen (en dus ook niet kan kiezen voor 23:59 uur als eindtijd om het schema de volgende dag om 00:00 uur te laten doorlopen) krijg je dit probleem.
Waarschijnlijk een bug (?) die men over het hoofd gezien heeft bij betatesten.
Ik heb het gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:53:
Omdat je niet kan eindigen op 00:00 uur (of 24:00 uur) maar wel kan starten op 00:00 uur en de tijdblokken in het schema per 15 minuten lopen (en dus ook niet kan kiezen voor 23:59 uur als eindtijd om het schema de volgende dag om 00:00 uur te laten doorlopen) krijg je dit probleem.
Waarschijnlijk een bug (?) die men over het hoofd gezien heeft bij betatesten.
Ik heb het gemeld.
wel vreemd dat ze dit niet hebben gezien, dit zijn toch de normale zaken die je test vooraleer je een release doet :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Nou ik ken weinig software die 100% bugvrij op de markt komt.

Ik ben voor deze app android betatester en had het ook niet gezien (want doorgaans ga ik niet tijdens de nacht laden).
Wel andere bugs ontdekt tijdens testen en deze zijn in deze versie daadwerkelijk verdwenen (dat je bv. geen opeenvolgende kwartieren kon selecteren en dat bij scrollen door schema het ingesteld vermogen ongevraagd versprong naar max. boost is er bv. nu uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
zo een schema zou ik toch perfect voor de nacht gebruiken
bv overdag op basis van solar, avond/snachts op basis van tarief/vast verbruik ...

Als je snachts niet oplaad, dan is je auto toch nooit geladen voor mensen die overdag gaan werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct.
Het is gemeld.
Je mist een kwartier, dat is niet correct maar ook niet het einde van de wereld.

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petepall
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-08 12:28
Hallo,

In mijn log zie ik constant het vole de bericht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpCJoAFRvU4kL1FA5Mh_SH5VhEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZG3D1UDJnj4VK2TZkS01uIr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idea vanwaar dit kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-08 15:17
Fred. schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:14:
Ze spreken van firmware 7.1.0, ik ben beniewd naar wat er in 7.1.0 allemaal opgelost gaat zijn of gebroken gaat zijn :P
Zou mooi zijn dat er nog eens een recente FW versie is waarmee mijn 12V batterij niet leeg getrokken word.
langs de andere kant... Nu is het eigenlijk toch niet dringend meer want er is toch niet veel zon meer hier en dan laad ik wel gewoon op het werk.
Dus ik ga mij ook niet meer bezig houden met te downgraden.
Welke FW heb jij?
FW 6.5 kan idd je 12V batterij leegtrekken. Ik zou het iig updaten nar 6.6.0 of 6.6.2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rens-br schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:57:
Nu is het zo dat de backoffice een simkaart wissel wil komen doen, à 300 euro, om de paal in het backoffice te hangen. Mijn noobisme gaat er vanuit dat een simkaart er niet in hoeft te zitten, aangezien die paal al aan het internet hangt en ik gewoon via de ACE installer de settings in kan stellen. Wat is jullie ervaring daarmee?
Update vanuit mezelf. Vandaag is de verplichte monteur toch de simkaart wissel komen doen. Dat moest persé een Alfen monteur zijn. Jammer maar helaas.

Wel met hem samen even alle settings nagelopen, laden getest, even gekeken naar de P1 waardes, en het bleek dat de P1 waardes via de P1 poort (en ruim 50 meter UTP) niet lekker binnen kwamen. Gelukkig heb ik ook HomeWizard en hoewel de monteur dat dan nog nooit had ingesteld, werkt dat wel perfect.

Monteur heeft de firmware ook meteen geüpdatet naar 6.6.2-4312 ( B ).

Het werkt nu allemaal, auto staat al ruim 2 uur met dik 10 kWh te laden, dus ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
rens-br schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Update vanuit mezelf. Vandaag is de verplichte monteur toch de simkaart wissel komen doen. Dat moest persé een Alfen monteur zijn. Jammer maar helaas.

Wel met hem samen even alle settings nagelopen, laden getest, even gekeken naar de P1 waardes, en het bleek dat de P1 waardes via de P1 poort (en ruim 50 meter UTP) niet lekker binnen kwamen. Gelukkig heb ik ook HomeWizard en hoewel de monteur dat dan nog nooit had ingesteld, werkt dat wel perfect.

Monteur heeft de firmware ook meteen geüpdatet naar 6.6.2-4312 (B).

Het werkt nu allemaal, auto staat al ruim 2 uur met dik 10 kWh te laden, dus ik ben tevreden.
Fijn dat het werkt.
Maar in 2 uur 10 kWh, dus je bedoelt dat je aan het laden bent met met 5 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

V_ger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:50:
Maar in 2 uur 10 kWh, dus je bedoelt dat je aan het laden met met 5 kW?
Iets met eenheden enzo. :o Moet dus 10kW zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Op twee uur aan 10 kW laden geeft een totaal van 20 kWh.
Kan, afhankelijk van de aansluiting, een Alfen heus wel aan hoor.

edit: ik zie nu in de quote dat het aanvankelijk bericht werd aangepast (zonder vermelding van edit). :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

IvoB2 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:57:
Op twee uur aan 10 kW laden geeft een totaal van 20 kWh.
Kan, afhankelijk van de aansluiting, een Alfen heus wel aan hoor.
Ja, lijkt me met een 11kW lader een vrij logisch gevolg. :P

Daarop inhakend, binnenkort maar eens gaan spelen met de solar charging settings, niet dat het prese nodig is, de werkgever betaald en kan nog salderen (zonder boete) tot 1/1/2027. Maar alvast eens kijken wat er werkt en hoe is wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Werkt vanaf 6.3.
Werkt ook in 7.0.2-4322 (de FM die ik nu al enige tijd zonder issues heb lopen).

Gezien ik een thuisaccu heb gebruik ik, op een korte testperiode na, net de green mode meer de comfortmode (of eerder een eigen modus gebaseerd op de 200W verschuifbare instelling in de Alfen op basis van voorspelling zoninstraling) zodat de laadpaal bij een wolk voor de zon niet telkens moet uitschakelen en daarna terug inschakelen.

Maar wel altijd in 32A monfofase.
Geen idee hoe zich dat in de praktijk gedraagt in trifase.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred.
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ChargeFix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 05:01:
[...]

Welke FW heb jij?
FW 6.5 kan idd je 12V batterij leegtrekken. Ik zou het iig updaten nar 6.6.0 of 6.6.2.
FW 7.0.2-4322

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-10 14:11
Goedeavond. Ik heb een Alfen Eve Single laadstation die ik onlangs met een ethernetkabel heb verbonden met mijn router (KPN Experia box). Dit omdat ik de Eve Connect App wil kunnen gebruiken (fysieke verbinding met een router is hiervoor een voorwaarde). De instellingen zoals aangegeven in de handleiding (IP adres etc) heb ik doorgevoerd in de router. Helaas wordt het laadstation nog niet gevonden in de Eve Connect App. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, zijn er zaken waar ik op moet letten? Volgens de handleiding kan het ook nodig zijn om het MAC adres in te voeren. Om dit adres te achterhalen is de Service Installer applicatie nodig en die heb ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGVVA9pD_4DyDU6b4PS5rFHr3f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mGHWoFQ8wVu9allkiGXmNsu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y75ZCMiFKPXpPQRN1ahBDTxPpso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODImtohWmK7FwnKaLbL2c27g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Er zijn geen speciale router instellingen nodig om de EveConnect app te laten verbinden met de laadpaal.
Wel moeten de laadpaal en het device waarop je de EveConnect app hebt draaien verbonden zijn met hetzelfde netwerk. Als startpunt helpt het om de laadpaal even vijf minuutjes stroomloos te maken (betreffende groep in de groepenkast even uitzetten) en dan weer opnieuw op te starten.

Daarna kun je de volgende dingen controleren:
- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.)?
- Zit dat ipadres in dezelfde IP range als het device waarop je EveConnect app draait?
- Kun de laadpaal pingen (mijn laadpaal geeft namelijk idd een ping response)
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app (da's dus een andere app dan de EveConnect app) handmatig te vinden met dat IP adres?
- Heb je eventueel geprobeerd met een ander device?
- Of geprobeerd met de ACE Service installer op een windows laptop?

Het verdient aanbeveling om een DHCP reservering aan te maken op je router zodat de laadpaal steeds hetzelfde IP-adres krijgt. Is geen absolute must, maar het is wel heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skefmeister
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:58
Hallo! Ik heb thuis een Alfen Eve Single Pro Line 22kW in de tuin staan van de vorige bewoner, die deze paal draaide op een back office van Joulz.

Ik wil nu deze paal gaan gebruiken om mijn eigen auto mee op te laden. Het liefst wil ik niet vast zitten aan een back office waar ik maandelijks voor moet betalen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om dit mogelijk te maken? Ik heb de ACE service installer geinstalleerd en heb hiervoor inlog codes gevonden, maar ik zou niet weten wat ik nu verder moet doen? Ik begrijp dat ik ook de inlog gegevens van de oplader zelf moet zien te achterhalen... hoe moet je dat doen?

Het liefst zou ik met een kaart/dongle het opladen willen laten beginnen en stoppen, zodat anderen in mijn buurt de paal niet kunnen gebruiken (paal staat namelijk voorin mijn tuin en zal vanaf de publieke parkeerplek moeten opladen), is dit mogelijk zonder een back office?

Mijn paal heeft verder helaas geen verbinding met het internet via een kabel, er zit nu een simkaart in (ik denk van Joulz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:06
Skefmeister schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:25:
Hallo! Ik heb thuis een Alfen Eve Single Pro Line 22kW in de tuin staan van de vorige bewoner, die deze paal draaide op een back office van Joulz.

Ik wil nu deze paal gaan gebruiken om mijn eigen auto mee op te laden. Het liefst wil ik niet vast zitten aan een back office waar ik maandelijks voor moet betalen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om dit mogelijk te maken? Ik heb de ACE service installer geinstalleerd en heb hiervoor inlog codes gevonden, maar ik zou niet weten wat ik nu verder moet doen? Ik begrijp dat ik ook de inlog gegevens van de oplader zelf moet zien te achterhalen... hoe moet je dat doen?

Het liefst zou ik met een kaart/dongle het opladen willen laten beginnen en stoppen, zodat anderen in mijn buurt de paal niet kunnen gebruiken (paal staat namelijk voorin mijn tuin en zal vanaf de publieke parkeerplek moeten opladen), is dit mogelijk zonder een back office?

Mijn paal heeft verder helaas geen verbinding met het internet via een kabel, er zit nu een simkaart in (ik denk van Joulz).
Makkelijkste lijkt me dat je inplugt via ethernet op de paal(moet je de voorkant er wel afschroeven) en dan de paal reset en naar wens instelt.

Daarvoor heb je wel het ww van de paal zelf nodig, wellicht dat Joulz deze heeft?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:28:
Er zijn geen speciale router instellingen nodig om de EveConnect app te laten verbinden met de laadpaal.
Wel moeten de laadpaal en het device waarop je de EveConnect app hebt draaien verbonden zijn met hetzelfde netwerk. Als startpunt helpt het om de laadpaal even vijf minuutjes stroomloos te maken (betreffende groep in de groepenkast even uitzetten) en dan weer opnieuw op te starten.

- Heb je gezien dat de laadpaal een IP adres heeft gekregen op je netwerk (met netanalyzer o.i.d.)?
- Zit dat ipadres in dezelfde IP range als het device waarop je EveConnect app draait?
- Heb je geprobeerd de laadpaal in de myEve app (da's dus een andere app dan de EveConnect app) handmatig te vinden met dat IP adres?

Het verdient aanbeveling om een DHCP reservering aan te maken op je router zodat de laadpaal steeds hetzelfde IP-adres krijgt. Is geen absolute must, maar het is wel heel praktisch.
Dankjewel! Ik ga met behulp van deze nuttige informatie is verder stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skefmeister
izzet3838 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Makkelijkste lijkt me dat je inplugt via ethernet op de paal(moet je de voorkant er wel afschroeven) en dan de paal reset en naar wens instelt.

Daarvoor heb je wel het ww van de paal zelf nodig, wellicht dat Joulz deze heeft?
Ik ga Joulz eens bellen en kijken of ik het ww kan bemachtigen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Skefmeister schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Ik ga Joulz eens bellen en kijken of ik het ww kan bemachtigen, bedankt!
Ik zou eerst de netwerkkabel aansluiten en kijken of je kunt verbinden met de paal vanuit de ACE-installer. Als er een oude firmwareversie op staat heb je geen wachtwoord nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skefmeister
deejeebv schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Ik zou eerst de netwerkkabel aansluiten en kijken of je kunt verbinden met de paal vanuit de ACE-installer. Als er een oude firmwareversie op staat heb je geen wachtwoord nodig.
Zojuist geprobeerd en ik kan inderdaad gewoon inloggen.. Ik heb ondertussen ook wel het ww al gekregen voor de laadpaal.

Even nog wat vragen als jullie het niet erg vinden :) :

1. firmware is nu 3.4.2-3025. Kan ik dit het beste updaten naar de laatste versie (voor standalone gebruik)
2. Ik neem aan dat ik the Authorization mode op RFID moet zetten om de paal te beschermen tegen gebruik van anderen. Kan ik ik willekeurig RFID pasje gebruiken?
3. om een of andere reden sluit de laadpaal zichzelf steeds af als ik probeer om een pasje toe te voegen via de "auto add" optie. Ook als ik op bepaalde menus klik dan reboot de laadpaal ineens.. Heeft dit met een bepaald probleem te maken?
ik krijg bijvoorbeeld de volgende errors (snapshot van meerdere die voorbij komen bij elke crash):

2024-10-04T13:55:22.421Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x100006f0: 0000ffff 00000050 20000014 00000000 1000ac50 08015073
2024-10-04T13:55:22.433Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000708: 08041442 610b0000 0000ffb0 00000002 00000002 200091e4
2024-10-04T13:55:22.445Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000720: 1000ac50 1000ac50 20001e7c 08015073 0000ffff 0000049d
2024-10-04T13:55:22.457Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000738: 00000000 00000000 0000ffe4 1000ac50 0000a1db 0000049c
2024-10-04T13:55:22.468Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000750: 00000000 08041433 00000037 00000004 00000098 0808c6dd
2024-10-04T13:55:22.480Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000768: 00000001 2000d79c 2000d83c 00000002 2000d7dc 0806d1d9
2024-10-04T13:55:22.492Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000780: 000e370d 000e370d 18040a05 0000000e 00000037 0000000d
2024-10-04T13:55:22.503Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000798: 00000004 00000009 0000007c 00000010 0000ffff 00000001
2024-10-04T13:55:22.515Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x100007b0: 00000001 2000d79c 2000d83c 00000002 2000d7dc 0808c76b
2024-10-04T13:55:22.527Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x100007c8: 57d02f62 00000192 00000000 2000d5c8 00000002 0808c6dd
2024-10-04T13:55:22.539Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x100007e0: 20005f85 00000010 2000d5cc 20029148 20005f85 0808eacb
2024-10-04T13:55:22.550Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x100007f8: 2000d83c 200295f0 00000000 20005f76 20000ba0 2000d5c8
2024-10-04T13:55:22.558Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000810: 20002a58 20005f72 20005f76 000000bf 00000001 00000008
2024-10-04T13:55:22.570Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000828: 200295f0 0808f0ef 00000000 00000000 00000000 00000000
2024-10-04T13:55:22.582Z:ERROR:crash_dump.c:186:0x10000840: 00000093 20005f75 20005f8d 00000000

2024-10-04T13:55:42.414Z:USER:httpd_login.c:319:'XXXX' logged in on the webserver (name: admin, level: 0)
2024-10-04T13:55:42.449Z:INFO:modem.c:1256:ICCID : ERROR
2024-10-04T13:55:42.500Z:INFO:modem.c:1256:IMSI : ERROR
2024-10-04T13:55:42.542Z:INFO:modem.c:1256:IMEI : 356104050876408
2024-10-04T13:55:42.550Z:INFO:modem.c:728:Modem state InitModem->Idle

4. Ik neem aan dat ik de backoffice preset op <Standalone> dien te zetten en de connect method op "None"? Moet ik dan nog kiezen tussen protocol OCPP 1.5 of 1.6?

bedankt voor antwoorden, ik ben echt een leek hier in en vind het al knap dat ik zo ver kom :D ..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ

Je gaat een mooie tijd tegemoet.
Een paar posts om je op weg te helpen.
- Deze post geeft mijn ervaringen weer van toen ik ook net begon te experimenteren met de mogelijkheden van de Alfen laadpaal.
- Deze review geeft een goed beeld van de (on)mogelijkheden van de Alfen. Ik denk dat je ook daar veel nuttige informatie en verwijzingen gaat vinden
- Deze post bevat een aantal nuttige tips voor het verbinden met je thuisnetwerk
- Deze post geeft een overzicht van de voor- en nadelen van een backoffice
- Zie deze post over firmware upgrades
- Zie deze post voor backoffice instellingen
- Voor eventuele wachtwoordproblemen (maar ik begreep al dat jij die niet hebt), zie deze post
- Voor integratie van de laadpaal met home assistant zie deze integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:28:

Ik heb de Eve Connect aan de praat gekregen! Probleem was dat mijn telefoon via een switch in een ander IP reeks zat dan mijn laadstation die direct met mijn router was verbonden (en dus een IP adres uit een andere reeks. Bedankt voor je hulp! Ben nu de firmware aan het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 22:39
Ik heb de ACE service installer geinstalleerd en heb hiervoor inlog codes gevonden, maar ik zou niet weten wat ik nu verder moet doen? Ik begrijp dat ik ook de inlog gegevens van de oplader zelf moet zien te achterhalen... hoe moet je dat doen?
- Gewoon ACE Installer opstarten (blijkbaar heb je het paswoord of bedoel je louter van de ACE Installer, voor het paswoord van je paal zal je bij de leverancier/eigenaar moeten zijn)
- Naar de tab Connectivity gaan
- General/Backoffice preset zet je gewoon op Stand-Alone
- Scan even met een kaart en kijk in de log naar de ID
- Authorization tab
- Whitelist en geef de ID van je kaart in

That's it normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maho99
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:09:
Edit: quote toegevoegd.

[...]

Zie deze post en de posts die daarin zijn opgenomen.
In de alfen release notes staat het upgrade pad voor elke release.

Als je naar de laatste versie wilt adviseert alfen de tussenstap via 6.6.2. Als je stabiliteit zoekt, zou ik daar stoppen. Maar er zijn ook al wel mensen die de stap naar 7.0.5 gemaakt hebben. Het is een keuze om zelf te maken.
Ik ben bezig om de stap te maken naar 6.6.2, hij lijkt alleen na de update te blijven hangen op 'Laadpunt start op'. Dit is al de 2e poging. Misschien nog even geduld hebben..

Update: geduld hebben was de oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:09:
Edit: quote toegevoegd.

[...]

Zie deze post en de posts die daarin zijn opgenomen.
In de alfen release notes staat het upgrade pad voor elke release.

Als je naar de laatste versie wilt adviseert alfen de tussenstap via 6.6.2. Als je stabiliteit zoekt, zou ik daar stoppen. Maar er zijn ook al wel mensen die de stap naar 7.0.5 gemaakt hebben. Het is een keuze om zelf te maken.
Begrijp dat de upgrade naar 7.0.5 mogelijk tot instabiliteitsproblemen kan leiden. Wat zijn de ervaringen inmiddels van degene die de stap wel hebben genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
maho99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Begrijp dat de upgrade naar 7.0.5 mogelijk tot instabiliteitsproblemen kan leiden. Wat zijn de ervaringen inmiddels van degene die de stap wel hebben genomen?
Zoek maar ff op “firmware 7.0” in dit topic. Normaliter ben ik zelf vrij conservatief, maar in jouw specifieke geval (geen backoffice, geen historische transacties) zou ik de overgang naar 7.0.5 wel aandurven. Je kunt altijd weer downgraden. 6.6.2 is een bewezen stabiele versie maar die ondersteunt nog niet de allerlaatste feature in de myeve app. 7.0.5 doet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
Ik heb sinds kort een alfen, wat ik nog niet kan vinden is wanneer het een lading in eve Connect bij inzicht komen te staan. Ladingen van woensdag staan er nog niet in.

Weet iemand dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
wd200 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:28:
Ik heb sinds kort een alfen, wat ik nog niet kan vinden is wanneer het een lading in eve Connect bij inzicht komen te staan. Ladingen van woensdag staan er nog niet in.

Weet iemand dat ?
In principe direct na het laden. Welke firmware heb je draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:56:
[...]

In principe direct na het laden. Welke firmware heb je draaien?
Goed om te weten, 702 4322 zegt myeve

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-10 22:18
Voor diegene die ook graag de Alfen laadpaal toegankelijk hebben vanuit een ander subnet of VLAN en OPNSense gebruiken. Zowel de Eve Connect als de MyEve app werken perfect op deze wijze. Onderstaande firewall en NAT regel kun je hiervoor gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFDINAhkq0MHb1hoRYHauf95hYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f9Ry1v4GAHLdp1Mrfo3ULk8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhbL97yHQMsh4FtqT2AMHbUy7a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QjDbYdM5FUBXcN8oDFSWGqi.jpg?f=fotoalbum_tile

In mijn geval zit mijn telefoon in het LAN subnet (192.168.178.x) en de Alfen in het Huis vlan (192.168.15.x). Sowieso is het handig om de Alfen via DHCP een vast IP te geven.

Bij de algemene NAT instellingen dien je te kiezen voor de hybride of manuele modus om eigen NAT regels toe te kunnen voegen.

De firewall regel kan nog verder getweakt worden door bij de destination poort voor HTTPS (443) te kiezen. Om de zoveel tijd gaat er ook een automatische ping naar de Alfen, dus ik heb ook nog een FW regel om ICMP toe te staan naar de Alfen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
wd200 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Goed om te weten, 702 4322 zegt myeve
Het niet tonen van transacties kán te maken hebben met de 7.0x firmware. Zie deze post en de post die daarna komt. @Qosmic zag de transacties weer terug nadat hij de firmware had gedowngrade naar 6.6.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Het niet tonen van transacties kán te maken hebben met de 7.0x firmware. Zie deze post en de post die daarna komt. @Qosmic zag de transacties weer terug nadat hij de firmware had gedowngrade naar 6.6.2.
Dan maak mij nog geen “zorgen” en zal ik het even aankijken d aankomende weken
Pagina: 1 ... 53 ... 93 Laatste