[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 54 ... 93 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinSE
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-04 22:37
Dank voor de tips,
Splitsen van de kabel is vanwege de lengte niet mogelijk gebleken(>20 meter), toch een extra data kabeltje gegraven.
Ik heb mijn laadpaal weten te vinden in Eve connect en MyEve, veel is configureerbaar.
Softwareversie 6.4.0 is deze week door de lease maatschappij gedownload voor solar charging.
Ik had al load balancer (p1 splitser/versterker 1 voor home wizard en 1 voor de laadpaal)
Echter als ik hem op standje Comfort of Groen zet gaat de laadpaal steeds aan en uit.
Minimum vermogen staat op 1,4kW voor Comfort. (3 fasen aansluiting)
De zonopbrengst --> teruglevering was >2,5 kW.
Echter blijft hij laden en dan weer uit, ik heb een hybride Audi Q5 die op 2 fasen kan laden.
2 Vragen
Hoe kan ik controleren dat de load balancer functioneert, of hoe kan ik dit via de homewizard dongle ?
Herkent iemand dit probleem en zo ja wat was het probleem en oplossing ?
Dank voor de support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skefmeister
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:58
r2504 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

- Gewoon ACE Installer opstarten (blijkbaar heb je het paswoord of bedoel je louter van de ACE Installer, voor het paswoord van je paal zal je bij de leverancier/eigenaar moeten zijn)
- Naar de tab Connectivity gaan
- General/Backoffice preset zet je gewoon op Stand-Alone
- Scan even met een kaart en kijk in de log naar de ID
- Authorization tab
- Whitelist en geef de ID van je kaart in

That's it normaal.
Het is me gelukt.. na het updaten van de firmware deed de auto add functie voor een RFID kaart het ineens wel. Hij laad nu lekker met ~11kwh 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22
Skefmeister schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:43:
[...]

Het is me gelukt.. na het updaten van de firmware deed de auto add functie voor een RFID kaart het ineens wel. Hij laad nu lekker met ~11kwh 😊.
Dan is ie stuk!
Zelf even nadenken waarom 😊

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-10 22:41
Ik krijg tijdens de firmware update via de my eve app continu failed to parse property 218F meldingen.
Weet iemand wat dat betekent en hoelang het ongeveer duurt voor de update afgerond is?

[ Voor 18% gewijzigd door BadEendTerror op 05-10-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:17
Weet er iemand al meer van firmware 7.1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:15
Wat doet de "Changing Green Share %" optie eigenlijk? Als deze op 100% staat dan pakt de laadpaal precies mijn overschot van de zonnepanelen, maar als ik een lagere percentage instel, dan gebeurt dit ook.

Is het dan zo dat de paal al bij een beperkt teruglevering naar het net gaat laden, i.p.v. bij een minimaal teruglevering van 1.4kwh? Dus bijv. 25% van 1.4kwh, dus 0.35kwh teruglevering gaan laden, en de rest van het benodigde vermogen van het net?

Dit zou namelijk wel fijn zijn nu we richting de winter gaan, en het overschot van de zonnepanelen vaker beperkt zal zijn. Zo kunnen we toch die teruglever boetes voorkomen.
r2504 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:30:
Weet er iemand al meer van firmware 7.1 ?
Die is nog niet uit toch? Maar ik las in een eerdere post iets over "Enable end user access", wellicht dat er meerdere accounts in zitten, zodat je tegelijkertijd de app en bijv. de installer of Home Assistant integratie kunt gaan gebruiken.

Mooi dat Alfen hun laadpalen steeds slimmer maakt.
De plan functie, in de EVE connect app, is een eerste stap, maar nog wel erg basic.
Hopelijk komt er ook een mogelijkheid om aan te geven wanneer de auto x percentage vol moet zijn, waarbij de paal zelf bepaald hoe dit zo optimaal mogelijk ingepland kan worden.

Helemaal mooi zou zijn als de paal dan ook met dynamische tarieven gaat werken, en zelfs een voorspelling van de verwachte zonne-energie meeneemt. Maar dat laatste zal wel wishful thinking zijn.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-10 17:40
Ja, firmware 7.1 is niet uit. 7.05 is de laatste release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-10 09:36
Gijs007 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:48:
Wat doet de "Changing Green Share %" optie eigenlijk? Als deze op 100% staat dan pakt de laadpaal precies mijn overschot van de zonnepanelen, maar als ik een lagere percentage instel, dan gebeurt dit ook.
Als je in het topic zoekt op “green” krijg je veel informatie over de werking van green en de snags. Het (wat mij betreft) beste antwoord op je vraag vind je in deze post van @r2504. Het gedrag zoals je beschrijft is dus volgens verwachting. Ik werk zelf overigens ook liever met de comfort mode (1400W), omdat ik dan zeker weet dat ie niet de hele tijd aan en uitspringt bij bewolkt weer. En ook dan gaat ie wel gewoon sneller laden naarmate er meer zonneenergieoverschot (mooi scrabblewoord) is.
Gijs007 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:48:
Die is nog niet uit toch? Maar ik las in een eerdere post iets over "Enable end user access", wellicht dat er meerdere accounts in zitten, zodat je tegelijkertijd de app en bijv. de installer of Home Assistant integratie kunt gaan gebruiken.

Mooi dat Alfen hun laadpalen steeds slimmer maakt.
De plan functie, in de EVE connect app, is een eerste stap, maar nog wel erg basic.
Hopelijk komt er ook een mogelijkheid om aan te geven wanneer de auto x percentage vol moet zijn, waarbij de paal zelf bepaald hoe dit zo optimaal mogelijk ingepland kan worden.

Helemaal mooi zou zijn als de paal dan ook met dynamische tarieven gaat werken, en zelfs een voorspelling van de verwachte zonne-energie meeneemt. Maar dat laatste zal wel wishful thinking zijn.
@r2504: Firmware 7.1 kwam inderdaad voorbij in deze post. Daar is op dit moment geen verdere (publieke) informatie over, anders dan wat er in die post staat. En zoals @Gijs007 aangeeft, is end user access een van de genoemde nieuwe features. Ik weet zeker dat @Sarge78 ons wel informeert als er informatie beschikbaar is. Die krijgt altijd de vooraankondigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik krijg tijdens het updaten met de My Eve app de melding dat de firmware update gelukt is, maar vervolgens blijkt dat niet zo te zijn. In het logboek staat dat de download wel gelukt is maar dat de installatie niet voltooid kan worden.

Als ik met de ACE installer probeer de firmware te updaten krijg ik de melding ''Error during firmware update en Error during download''. Dit is ook als ik mijn laptop rechtstreeks met utp kabel op de paal heb aangesloten.
Paal staat op standalone modus omdat ik deze alleen privé gebruik, heb hem 2dehands gekocht.
Werkt verder prima alleen staat er nog een hele oude firmware op, namelijk 4.15.4

Weet iemand misschien hoe ik de firmware update alsnog kan uitvoeren?

(heb eigenlijk alles al geprobeerd, tig keer opnieuw opstarten, terug naar fabrieksinstellingen. Maar helpt allemaal niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BadEendTerror schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:41:
Ik krijg tijdens het updaten met de My Eve app de melding dat de firmware update gelukt is, maar vervolgens blijkt dat niet zo te zijn. In het logboek staat dat de download wel gelukt is maar dat de installatie niet voltooid kan worden.

Als ik met de ACE installer probeer de firmware te updaten krijg ik de melding ''Error during firmware update en Error during download''. Dit is ook als ik mijn laptop rechtstreeks op de paal heb aangesloten.
Paal staat op standalone modus omdat ik deze alleen privé gebruik, heb hem 2dehands gekocht.
Werkt verder prima alleen staat er nog een hele oude firmware op, namelijk 4.15.4

Weet iemand misschien hoe ik de firmware update alsnog kan uitvoeren?

(heb eigenlijk alles al geprobeerd, tig keer opnieuw opstarten, terug naar fabrieksinstellingen. Maar helpt allemaal niet)
Naar welke versie probeer je te upgraden? Volgens de alfen release notes van versie 7.05 zou je in jouw geval (komend van versie 4.15.4) eerst naar 6.6.2 versie B moeten upgraden. Daar kun je stoppen of doorgaan naar 7.05.

[ Voor 15% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 06-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
In stapjes upgraden en versie A kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Dat heb ik al geprobeerd, maar ook dat lukt niet. Het downloaden van de firmware update naar de laadpaal lijkt wel te lukken volgens het logboek. Maar het installeren niet.

Staan de volgende foutmeldingen in.
Firmware check failed
firmware incorrectly generated or incorrect
encryption key
Cannot queue a firmwarestatusnotification request.

Boven de foutmeldingen staat Firmware image signature verification ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BadEendTerror schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:31:
Dat heb ik al geprobeerd, maar ook dat lukt niet. Het downloaden van de firmware update naar de laadpaal lijkt wel te lukken volgens het logboek. Maar het installeren niet.

Firmware check failed
encryption key

Die melding suggereert dat je de verkeerde versie probeert te installeren. Wat heb je precies geprobeerd? Je hebt hierboven namelijk twee verschillende adviezen gekregen (versie a versus versie b). Naar welke versie probeer je te upgraden (advies in jouw geval is 6.6.2 versie b). Welke tool gebruik je (advies in jouw geval is ace service installer). Heb je alvorens te upgraden de laadkabel losgemaakt? En voor de upgrade de laadpaal eens vijf minuten stroomloos gemaakt (niet stroomloos maken tíjdens een upgrade, want dat brickt je powerboard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even een vraagje van een hele andere orde: Is er een minimale hoogte waarop een Alfen laad-unit aan de buitengevel gemonteerd dient te worden?

Ik krijg hier over een week of drie een Alfen Singel Pro met 'vaste kabel' (7.5m) aan de buitenmuur gemonteerd en wil dat apparaat eigenlijk direct onder m'n 'vrij-hangende' gevel-brievenbus laten afmonteren. De Alfen laad-unit zou hiermee qua bovenzijde op ~85Cm bóven het maaiveld komen te hangen.

Rede dat ik dit zo wil gaan laten uitvoeren is dat er op deze manier zo min mogelijk extra bekabeling benodigd is (montage gebeurd hiermee direct op de buitenmuur waar de meterkast met daarin P1 / UTP / 400V aan grenst) en dat er dus ook amper tot géén graafwerkzaamheden uitgevoerd hoeven te gaan worden. In de montage-instructie (Alfen kanaal op youtube) zie ik alleen dat er voor een ergonomische hoogte gekozen kan worden. Ergonomisch is IMHO een persoonlijk én daarmee ook een ruim begrip, een buitenkraan/tuinslang combi hangt bijvoorbeeld vaak al veel lager qua hoogte.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 06-10-2024 16:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
@NTiBhohoSJ66vgJ
Bedankt voor je reactie. Het gaat om de goede versie, dus daar kan het niet aan liggen.
Heb eigenlijk alles al geprobeerd en ook meerdere keren.
Welk time out waardes hebben jullie staan bij het tab websocket?

[ Voor 17% gewijzigd door BadEendTerror op 06-10-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53
Will_M schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:12:
Even een vraagje van een hele andere orde: Is er een minimale hoogte waarop een Alfen laad-unit aan de buitengevel gemonteerd dient te worden?

Ik krijg hier over een week of drie een Alfen Singel Pro met 'vaste kabel' (7.5m) aan de buitenmuur gemonteerd en wil dat apparaat eigenlijk direct onder m'n 'vrij-hangende' gevel-brievenbus laten afmonteren. De Alfen laad-unit zou hiermee qua bovenzijde op ~85Cm bóven het maaiveld komen te hangen.

Rede dat ik dit zo wil gaan laten uitvoeren is dat er op deze manier zo min mogelijk extra bekabeling benodigd is (montage gebeurd hiermee direct op de buitenmuur waar de meterkast met daarin P1 / UTP / 400V aan grenst) en dat er dus ook amper tot géén graafwerkzaamheden uitgevoerd hoeven te gaan worden. In de montage-instructie (Alfen kanaal op youtube) zie ik alleen dat er voor een ergonomische hoogte gekozen kan worden. Ergonomisch is IMHO een persoonlijk én daarmee ook een ruim begrip, een buitenkraan/tuinslang combi hangt bijvoorbeeld vaak al veel lager qua hoogte.
Ik heb mijn paal op 120cm (hart) gehangen. Kijk een beetje wat fijn is voor jou, want het is inderdaad persoonlijk. Wat ik belangrijker vond was de ruime rechts en links van de paal, omdat er een vaste kabel aan zit is het fijn om wat ruimte te hebben om de kabel er om heen te wikkelen. Dus tussen de paal en de muur rechts van de paal heb ik 60cm aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
BadEendTerror schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:31:

Firmware check failed
encryption key

Er is een A en B firmware, op de site van Alfen staat welke firmware je moet hebben als je vanaf de 4.x firmware afkomt. Pas als je die 6.x firmware correct hebt, kan je naar 7.x zonder A of B versie want daar hebben ze dat verschil opgelost.

https://knowledge.alfen.c...ncryption+key+A+or+B%253F

Hier staat meer.

[ Voor 14% gewijzigd door asaki op 06-10-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
@asaki @NTiBhohoSJ66vgJ
Bedankt voor het mee denken. Maar die instructie had ik al gelezen.
Op de site van Alfen kwam ik heel toevallig ergens verborgen tegen hoe het wel moest.
Van firmware 4.15.4 naar 4.15.6.
En dan kan je weer verder updaten. Is blijkbaar een bekend probleem.

[ Voor 53% gewijzigd door BadEendTerror op 06-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

asaki schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

Ik heb mijn paal op 120cm (hart) gehangen. Kijk een beetje wat fijn is voor jou, want het is inderdaad persoonlijk. Wat ik belangrijker vond was de ruime rechts en links van de paal, omdat er een vaste kabel aan zit is het fijn om wat ruimte te hebben om de kabel er om heen te wikkelen. Dus tussen de paal en de muur rechts van de paal heb ik 60cm aangehouden.
De ruimte links en rechts van de laad-paal is in mijn geval zeer beperkt doordat het een gedeelde muur betreft. Het betreft een aanbouw met daarin de voordeuren én de meterkast(en) van zowel mijn woning als ook de woning van de buurman. Die gedeelde tussengevel is in totaal zijnde dus net zo breed als dat onze beide meterkasten gezamenlijk 'diep' zijn + de spouwmuur er tussen 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BadEendTerror schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:31:
@asaki @NTiBhohoSJ66vgJ
Bedankt voor het mee denken. Maar die instructie had ik al gelezen.
Op de site van Alfen kwam ik heel toevallig ergens verborgen tegen hoe het wel moest.
Van firmware 4.15.4 naar 4.15.6.
En dan kan je weer verder updaten. Is blijkbaar een bekend probleem.
Goed bezig (y). Waar op de alfen site heb je die informatie gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
In de tabel helemaal bovenaan deze site.
https://knowledge.alfen.c...orm+(NG-910+%252F+NG-920) (bij firmware versie 4.15.6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Let wel op dat je vanaf Firmware 5.x een wachtwoord moet opgeven tijdens de firmware update, met dit wachtwoord moet je dan voortaan inloggen in de laadpaal en kan (zo ver ik weet) niet gereset worden. Dus iets nemen wat niet te spannend is (toch niet vanaf het internet bereikbaar), goed in te typen + makkelijk te onthouden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:41
Ik heb sinds kort de MyEve App geïnstalleerd. Enorm veel instellingen waarmee je volgens mij het laadstation behoorlijk kan ontregelen als je niet weet wat je doet ;-). Ik zal dan ook niet zo maar iets aanpassen maar zag wel onderstaande melding. Moet ik hier iets mee? Ik heb een 3-fase (25 ampere) aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHqqDab_5RXqfOmWnh-rXqviH2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wPbliCDlSE2UzwSsV4apYng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIZUyx-nCyHA0ZtfegncOSv3UTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O3EwTEzOxQWMPlpxUqygZoH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
@maho99 Heb je de paal aangesloten met de P1 kabel en active loadbalancing aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
asaki schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:10:
@maho99 Heb je de paal aangesloten met de P1 kabel en active loadbalancing aan staan?
Ja, dat heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
En je hebt solar charging aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
BenSKIP schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:20:
En je hebt solar charging aan staan?
Niet standaard, alleen bij veel zon. Op het moment waarop deze melding werd getoond, stond deze optie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
maho99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:36:
Niet standaard, alleen bij veel zon. Op het moment waarop deze melding werd getoond, stond deze optie uit.
De instellingen uit je eerdere schermprint zijn goed. Check ook even de socket en load balancing instellingen: bij 3 x 25 A kun je het beste deze gebruiken. Dan idd zekerstellen dat solar uitstaat. Vervolgens controleren dat de P1 data je laadpaal bereiken op basis van het plaatje in punt 6 van deze post. Als dat allemaal niet helpt, dan laadpaal even rebooten. Als dát niet helpt, laadpaal vijf minuten stroomloos maken en opnieuw opstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadEendTerror
@maho99
Ik zou je willen aanraden om niet de MyEve app te gebruiken. Dit omdat deze app de instellingen uit de laadpaal niet altijd goed op slaat en overneemt. De ace installer software werkt wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door BadEendTerror op 07-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NoFate schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:26:
zo een schema zou ik toch perfect voor de nacht gebruiken
bv overdag op basis van solar, avond/snachts op basis van tarief/vast verbruik ...

Als je snachts niet oplaad, dan is je auto toch nooit geladen voor mensen die overdag gaan werken :-)
Het is opgepikt door het ontwikkelteam en er wordt aan een oplossing gewerkt.
(Niet zo eenvoudig want zoals je waarschijnlijk weet bestaat "24:00" uur kloksgewijs niet.
Het is 23:59 uur gevolgd door 00:00 uur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Blijven bij jullie de waardes in de ace installer bij de slimme meter met load balancing aan ook op 0 staan?

[ Voor 5% gewijzigd door BadEendTerror op 07-10-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BadEendTerror schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:05:
Blijven bij jullie de waardes in de ace installer bij de slimme meter met load balancing aan ook op 0 staan?
Nee daar horen waarden te staan die niet gelijk zijn aan 0. Zie deze post en dan met name het plaatje bij punt 6. Dat is wat je ongeveer zou kunnen verwachten. Om te bevestigen dat je p1 data goed binnenkomen zou je de laadpaal kunnen rebooten (t.b.v. een “verse” opstartlog) en dan in de log kunnen kijken naar eventuele errors (zoals in het plaatje bij punt 1 in die post), of naar een bevestiging dat de data doorkomen (plaatje bij punt 4 - de laatste regel in de log).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik zie wel in de log staan , starting smart meter: 5 en p1 meter already running. En als ik de safe current op 6A zet blijft hij met 10 kW laden. Lijkt me dat de load balancing dan werkt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
BadEendTerror schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:18:
@maho99
Ik zou je willen aanraden om niet de MyEve app te gebruiken. Dit omdat deze app de instellingen uit de laadpaal niet altijd goed op slaat en overneemt. De ace installer software werkt wel goed.
Dit kan ik beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
BadEendTerror schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:11:
En als ik de safe current op 6A zet blijft hij met 10 kW laden. Lijkt me dat de load balancing dan werkt toch?
In principe klopt dat. Als ie geen p1 data krijgt zou de laadpaal in dit geval terugvallen naar 4,14 kW (230V x 6A x 3 fasen). Als extra test zou je de P1 stekker even uit je slimme meter kunnen halen (zou tot een error in de log leiden én de laadstroom terugbrengen tot 4,14 kW) en er daarna weer inprikken (terug naar 11 kW). Dan weet je het 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 17:43
Hoe zien de wachtwoorden er ongeveer uit die je moet krijgen als je een tweedehands Alfen Eve Single Pro-line koopt?

Ik had een deal via marktplaats voor een paal uit 2022, maar toen ik om de wachtwoorden vroeg kwam hij met een IP-nummer en een serienummer aanzetten. Na lang zoeken kon hij nog een veiligheidscode vinden, maar hij wist niet of dat het wachtwoord was. Hij ging morgen met e-flux en zijn installateur bellen maar gaf zelf aan er totaal geen verstand van te hebben. Ik ben er dus nog niet gerust op.

Als hij morgen belt de wachtwoorden te hebben; hoe kan ik controleren of ze plausibel zijn (zonder de paal aan te moeten sluiten) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Er kan een QR sticker op de paal zitten. IP adres en serienummer is niet wat je gebruiken kan. Je kan wel met paal onder de arm naar Alfen toe. Met aankoop bewijs kunnen ze password resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 23:12
ocmer schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:24:
Hoe zien de wachtwoorden er ongeveer uit die je moet krijgen als je een tweedehands Alfen Eve Single Pro-line koopt?

Ik had een deal via marktplaats voor een paal uit 2022, maar toen ik om de wachtwoorden vroeg kwam hij met een IP-nummer en een serienummer aanzetten. Na lang zoeken kon hij nog een veiligheidscode vinden, maar hij wist niet of dat het wachtwoord was. Hij ging morgen met e-flux en zijn installateur bellen maar gaf zelf aan er totaal geen verstand van te hebben. Ik ben er dus nog niet gerust op.

Als hij morgen belt de wachtwoorden te hebben; hoe kan ik controleren of ze plausibel zijn (zonder de paal aan te moeten sluiten) ?
Het default wachtwoord voor de `Owner` gebruiker is (in mijn geval) 28 tekens, uppercase en lowercase letters, getallen en speciale karakters. Zoals uit een doorsnee password generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Dan zou je, met 3 fasen afgezekerd op 25A, dat ook aan maximaal vermogen kunnen leveren aan de laadpaal. Als blijkt dat het huis ook stroom nodig heeft zal de paal automatisch het vermogen naar de auto verlagen om zodoende de hoofdzekering niet te overbelasten.

Dus niet beperken, maar de paal inregelen dat deze maximaal 25A mag laden. Heeft natuurlijk alleen zin als de EV ook meer dan 11kWh kan laden, anders is 16A voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 15:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

asaki schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:12:
Dan zou je, met 3 fasen afgezekerd op 25A, dat ook aan maximaal vermogen kunnen leveren aan de laadpaal. Als blijkt dat het huis ook stroom nodig heeft zal de paal automatisch het vermogen naar de auto verlagen om zodoende de hoofdzekering niet te overbelasten.

Dus niet beperken, maar de paal inregelen dat deze maximaal 25A mag laden. Heeft natuurlijk alleen zin als de EV ook meer dan 11kWh kan laden, anders is 16A voldoende ;)
Hou er dan wel even rekening mee dat met name oudere slimme meters maar elke 15 seconden een P1 datagram uit sturen, en dus in een voorkomend geval er tot 40A op 1 fase afgenomen kan worden (25A door je laadpaal, 16A door een andere grote verbruiker) en in dat geval je hoofdzekering er uit kan klappen.
Als je automaten hebt is dat niet zon probleem, maar als je hoofdzekeringen nog oude schroef varianten zijn, zit je zonder stroom tot de netbeheerder ze komt wisselen......

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ocmer schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:24:
Paal zou je eenvoudig aan kunnen sluiten via een stekker, je kan daarna je laptop eraan hangen en kijken of je via de ACE installer kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-10 17:00
BenSKIP schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:50:
Er kan een QR sticker op de paal zitten. IP adres en serienummer is niet wat je gebruiken kan. Je kan wel met paal onder de arm naar Alfen toe. Met aankoop bewijs kunnen ze password resetten.
Naar Alfen toe gaan en de lader resetten gaat echt niet gebeuren bij Alfen, je bent (volgens Alfen) altijd zelf verantwoordelijk voor de wachtwoorden en als deze niet meer werkt zijn er nog maar 2 optie en dat is een monteur langs laten komen die kan met een SSA wachtwoord het owner wachtwoord weer aanpassen of je moet nog ergen een Password recovery code hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zij kunnen m flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Daveth schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Naar Alfen toe gaan en de lader resetten gaat echt niet gebeuren bij Alfen, je bent (volgens Alfen) altijd zelf verantwoordelijk voor de wachtwoorden en als deze niet meer werkt zijn er nog maar 2 optie en dat is een monteur langs laten komen die kan met een SSA wachtwoord het owner wachtwoord weer aanpassen of je moet nog ergen een Password recovery code hebben.
De eigenaar in de Alfen webshop kan het wachtwoord opvragen in de webshop.

Alternatief kun je hem laten overschrijven naar een eigen bedrijf en daarbij de code in de webshop achterhalen.

Net zoals mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
Ik heb al gezocht in dit forum maar zie door de bomen het bos niet meer. Volgens de Eve Connect app kan ik met mijn Eve Single Pro-line laadstation maximaal 11 kW laden. Vrijdag krijg ik een andere auto die maximaal 22 kW kan laden. Heeft mijn laadstation inderdaad een max van 11 kW of is dit misschien door een instelling gelimiteerd? Ik heb een 3-fase 25 ampere aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFcPR5PVy032V486-4ldm5CmXic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUci30c7z0I7REkDHuP7Gr8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZSsRn5SXr4cjy0oCsQKYWMwhdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHfbtC59ZRtBGdgR1tQCGMh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:03
maho99 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:25:
Ik heb al gezocht in dit forum maar zie door de bomen het bos niet meer. Volgens de Eve Connect app kan ik met mijn Eve Single Pro-line laadstation maximaal 11 kW laden. Vrijdag krijg ik een andere auto die maximaal 22 kW kan laden. Heeft mijn laadstation inderdaad een max van 11 kW of is dit misschien door een instelling gelimiteerd? Ik heb een 3-fase 25 ampere aansluiting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de 32A licentie? Deze heb je nodig om met 22kW te kunnen laden.

Edit:
En zoals hieronder opgemerkt wordt is 3x25A ook niet voldoende voor 22 kW laden.

[ Voor 4% gewijzigd door SkorpionNL op 08-10-2024 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Je laadstation kan 22 kW aan, maar je stroomaansluiting gaat dat vermogen niet kunnen leveren: maximaal 25 A x 230 V x 3 fasen = 17,25 kW En dat is als álle stroom uit je aansluiting naar je laadpaal gaat. Dat wil je niet, want je huishouden verbruikt ook stroom. Vandaar de geadviseerde instellingen in deze post die leiden tot (maximaal) 11 kW. In de praktijk zal dat vrijwel altijd genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
SkorpionNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:38:
[...]
Heb je de 32A licentie? Deze heb je nodig om met 22kW te kunnen laden.

Edit:
En zoals hieronder opgemerkt wordt is 3x25A ook niet voldoende voor 22 kW laden.
Inderdaad maar toch bedankt voor je reactie.
Ben toch wel benieuwd of ik die licentie heb (waarschijnlijk niet gezien mijn aansluiting). Waar kan ik dat precies checken? Ik heb de MyEve app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:03
maho99 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Inderdaad maar toch bedankt voor je reactie.
Ben toch wel benieuwd of ik die licentie heb (waarschijnlijk niet gezien mijn aansluiting). Waar kan ik dat precies checken? Ik heb de MyEve app.
Onder de tab geavanceerd. => Algemeen > licentiesleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

Rico

Wie dit leest is gek....

Heb een single pro line met 5m vaste kabel.
We krijgen nu een 2de EV en wil graag een langere vaste kabel. Zie wel een 7.5m maar zijn er nog langere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rico schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:02:
We krijgen nu een 2de EV en wil graag een langere vaste kabel. Zie wel een 7.5m maar zijn er nog langere?
Ja, hij is er ook met 10m.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maho99
SkorpionNL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Onder de tab geavanceerd. => Algemeen > licentiesleutel.
Die licentie heb ik maar zal er dus helaas geen gebruik van kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGtCR_A2iM2vCxTMYQa4t9VfFAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEVlwAprtbXDbVPTolLmN2T8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
Met 3x 25A mag je slechts 3x 16A aanbieden. Wil je het volle vermogen aan kunnen bieden, dan moet je een dure verzwaring aanvragen en gaan je maandelijkse aansluitkosten omhoog. Ga je sneller laden, dan ga je de accu meer belasten en gaat dat het rendement van de accu sneller degraderen. In een nacht krijgt elke 11kw paal elke accu makkelijk vol. De 11kw is dan ook meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
Mijn Single pro is afgezekerd/beperkt op 3x20A en kan dus maximaal 13.8 kW leveren, dat staat dan ook in het display........mijn vorige auto kon dus 4.6 kW laden (1 fase).
Die 3 x 20 A is door de monteur van (de onderaannemer van) Eneco zo ingesteld, dus het zal wel zo mogen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 18:48
Heeft iemand ervaring met het volgende?
Situatie:
  • Alfen EVE Single Pro-Line vaste kabel
  • Dynamic Load Balancing via P1 poort.
  • Tesla Model Y
  • Laden wordt geregeld via Jedlix app in goedkoopste uren
  • Niet relevant: Home Assistant integratie voor uitlezen Alfen
Probleem:

Dynamic load balancing grijpt in door verbruik van thuisaccu en warmtepomp.
Beschikbaar vermogen voor de Laadpaal wordt heel even 0A.
Waarschijnlijk constateerd de Jedlix app dat laden wordt onderbroken en probeert laden aan te vragen terwijl er geen vermogen is.
Wanneer er weer vermogen beschikbaar is, gaat de auto niet verder met laden. Ook via de Tesla app lukt het niet om laden te starten. De kabel moet dan echt uit de auto en opnieuw worden aangesloten.
Is er een setting in de laadpaal die veranderd kan worden dat auto niet van slag is, nadat vermogen er af is geweest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F81cem8Q7_MVhFql0Pr0U44q6UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNeC6NagIPyQoKOl3zXaZgIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5oKrgqjWF62kPDlr10AVfC9mtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkOZVCe1VAS2SCScB1cN6Ewd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Dominic-070 Mijn ervaringen met Jedlix (en alle andere whitelabel varianten) zijn ronduit ruk, ik ben ermee opgehouden. Doe jezelf een plezier en zoek een alternatief waarbij je de Alfen aanstuurt in de goedkoopste uurtjes. Kan met evcc (aanrader), maar ook direct in Home Assistant als je de Alfen daar toch al in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je een herhaald verbeterpunt aangeeft bij Jedlix, dan blacklisten ze je VIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-10 12:06

V-8

maho99 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:55:
[...]

Die licentie heb ik maar zal er dus helaas geen gebruik van kunnen maken.

[Afbeelding]
Heb je zonnepanelen? Zo ja, dan kun je de zonnestroom extra laden. Wel zorgen dat je meterkast hierop voorbereid is qua kabeldikte, afzekering etc. Maar het kan absoluut, overdag extra vermogen laden bovenop je hoofdaansluiting.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
3-fase wil zeggen dat je een hoofdzekering hebt van 3 x 25 ampère. Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 Watt maximaal aan vermogen. De vuistregel: De vuistregel is dat een zekering in de groepenkast een factor 1.6 x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering.
25 : 1,6 = 15,625A (= 16A) Dus nee, mag niet.

3 * 25A hoofdzekering = MAX 3 * 16A groep = 11kw, ga je hoger dan kan dat vast, maar je automaten worden heet en kunnen vanwege de hitte ontbranden. Komt de brandverzekering vervolgens naar je installatie kijken en vinden ze dat je een groep of zekering overbelast hebt, dan HAD je een verzekering!

[ Voor 30% gewijzigd door BenSKIP op 09-10-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Oh oh, de selectiviteitsdiscussie. Laten we dat niet doen.. :+

Als je 6mm² naar de laadpaal hebt liggen kun je daar prima 32A over laten gaan (afhankelijk van de lengte van de kabel). Moet je wel gebruikmaken van load balancing van max. 25A op de huisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
JanHenk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:53:
@Dominic-070 Mijn ervaringen met Jedlix (en alle andere whitelabel varianten) zijn ronduit ruk, ik ben ermee opgehouden. Doe jezelf een plezier en zoek een alternatief waarbij je de Alfen aanstuurt in de goedkoopste uurtjes. Kan met evcc (aanrader), maar ook direct in Home Assistant als je de Alfen daar toch al in hebt.
Kan je evcc gebruiken zonder modbus, of hoe moet ik anders de Load Balancing inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Peter-036 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:26:
Mijn Single pro is afgezekerd/beperkt op 3x20A en kan dus maximaal 13.8 kW leveren, dat staat dan ook in het display........mijn vorige auto kon dus 4.6 kW laden (1 fase).
Die 3 x 20 A is door de monteur van (de onderaannemer van) Eneco zo ingesteld, dus het zal wel zo mogen.
Dan zal jij geen 3x 25A maar 3x 35A hebben, want anders voldoet de installatie niet aan NEN 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dominic-070 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Kan je evcc gebruiken zonder modbus, of hoe moet ik anders de Load Balancing inregelen.
Aansluiten op de slimme meter, maximale Amps opgeven en de Alfen doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dominic-070 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Hoe heb je nu de Alfen in HA? Er ligt een UTP naar een switch in je netwerk neem ik aan? Modbus kan prima over TCP. Load balancing moet (en kan) evcc dan regelen inderdaad, want je stelt de Alfen in met evcc als 'HEMS' en dan zet je de P1 load balancing buitenspel.

Je kunt ook de Alfen aansturen met start-stop vanuit Home Assistant, moet je daar iets automatiseren met betrekking tot de goedkoopste uren. Dan heeft ie nog steeds z'n eigen load balancing via de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
JanHenk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Hoe heb je nu de Alfen in HA? Er ligt een UTP naar een switch in je netwerk neem ik aan? Modbus kan prima over TCP. Load balancing moet (en kan) evcc dan regelen inderdaad, want je stelt de Alfen in met evcc als 'HEMS' en dan zet je de P1 load balancing buitenspel.

Je kunt ook de Alfen aansturen met start-stop vanuit Home Assistant, moet je daar iets automatiseren met betrekking tot de goedkoopste uren. Dan heeft ie nog steeds z'n eigen load balancing via de P1.
Vanuit Laadpaal lopen 2 UTP kabels naar de meterkast.
1 met RJ11 naar de P1 meter (splitter)
1 met RJ45 naar netwerkswitch.
Deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
DSMR Smart Meter integratie

ik heb al eerder evcc geprobeert in te regelen, maar kreeg eerder oa.a. meter in evcc. zie dat sommige dit via mqtt doen, maar geen idee hoe

[ Voor 9% gewijzigd door Dominic-070 op 09-10-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
BenSKIP schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:05:
3-fase wil zeggen dat je een hoofdzekering hebt van 3 x 25 ampère. Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 Watt maximaal aan vermogen. De vuistregel: De vuistregel is dat een zekering in de groepenkast een factor 1.6 x kleiner moet zijn dan de hoofdzekering.
25 : 1,6 = 15,625A (= 16A) Dus nee, mag niet.

3 * 25A hoofdzekering = MAX 3 * 16A groep = 11kw, ga je hoger dan kan dat vast, maar je automaten worden heet en kunnen vanwege de hitte ontbranden. Komt de brandverzekering vervolgens naar je installatie kijken en vinden ze dat je een groep of zekering overbelast hebt, dan HAD je een verzekering!
Het klinkt heel aannemelijk wat je zegt, maar daar heb ik juist een probleem mee..

Ik heb een 3 * 16A voor de Alfen zitten met een 16A config in de Alfen. Die automaat wordt vrij warm tijdens laden en zoemt ook vrij hard (hoorbaar buiten de meterkast). Na wat onderzoek hier op het forum werd dan ook aangeraden de Alfen op 3 * 20A af te zekeren zodat de automaat niet zo warm werd of zo dicht bij zijn limiet zit.

Nou ben ik geen elektricien, maar volgens mij hoort het niet dat ik in de hal kan horen dat de auto staat te laden, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FrenzyFreak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Het klinkt heel aannemelijk wat je zegt, maar daar heb ik juist een probleem mee..

Ik heb een 3 * 16A voor de Alfen zitten met een 16A config in de Alfen. Die automaat wordt vrij warm tijdens laden en zoemt ook vrij hard (hoorbaar buiten de meterkast). Na wat onderzoek hier op het forum werd dan ook aangeraden de Alfen op 3 * 20A af te zekeren zodat de automaat niet zo warm werd of zo dicht bij zijn limiet zit.

Nou ben ik geen elektricien, maar volgens mij hoort het niet dat ik in de hal kan horen dat de auto staat te laden, toch?
Zeker niet goed. Een goede 16A automaat zou je overigens ook niet moeten horen als daar langdurig 16A doorgaat.

20A wordt over het algemeen aangeraden (ook door Alfen) omdat een 16A kan afschakelen bij langdurige belasting op 16A (afhankelijk van omgevingstemperatuur en de naastliggende automaten). Bij 20A zekeren moet je er wel zeker van zijn dat je afgaande kabel ook 20A aankan (dat is meestal wel het geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dominic-070 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Vanuit Laadpaal lopen 2 UTP kabels naar de meterkast.
1 met RJ11 naar de P1 meter (splitter)
1 met RJ45 naar netwerkswitch.
Deze integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
DSMR Smart Meter integratie

ik heb al eerder evcc geprobeert in te regelen, maar kreeg eerder oa.a. meter in evcc. zie dat sommige dit via mqtt doen, maar geen idee hoe
Je hebt alle ingrediënten in principe.

Ik gebruik de evcc add-on binnen HA. De config.yaml is even wat klooien als je daar geen ervaring mee hebt. Beginnen bij de grid meter en langzaam uitbouwen met de componenten lijkt me dan het advies. Er is ook een topic van evcc (en de documentatie is zeer uitgebreid), wellicht kunnen we je daar helpen.

MQTT is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Hoor je de auto laden, of hoor je de automaat? De automaat moet stil zijn. De auto maakt een hoge pieptoon. Afzekeren met 20A is bijzonder, normaal gebruiken ze slechts een andere karakteristiek. B in plaats van A.

---

20A wordt over het algemeen aangeraden (ook door Alfen) omdat een 16A kan afschakelen bij langdurige belasting op 16A (afhankelijk van omgevingstemperatuur en de naastliggende automaten). Bij 20A zekeren moet je er wel zeker van zijn dat je afgaande kabel ook 20A aankan (dat is meestal wel het geval).

-???-

Dus je gaat een 20A plaatsen, om deze ook met de bedrading voor 20A te voorzien? Dus geschikt te maken voor 20A? (Bedrading groepenkast is standaard 6mm2, dus ZAT.)
Als je een automaat voor 20A gebruikt vanwege de warmte ontwikkeling, dan moet je dus op 16A blijven met die aansluiting op 20A heb je ook geen dikkere bedrading nodig. Als je alsnog de 20A gaat gebruiken, dan voldoet de groepenkast niet meer aan NEN 1010 en ben je bij brand gewoon de sjaak.

[ Voor 67% gewijzigd door BenSKIP op 09-10-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
JanHenk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Je hebt alle ingrediënten in principe.

Ik gebruik de evcc add-on binnen HA. De config.yaml is even wat klooien als je daar geen ervaring mee hebt. Beginnen bij de grid meter en langzaam uitbouwen met de componenten lijkt me dan het advies. Er is ook een topic van evcc (en de documentatie is zeer uitgebreid), wellicht kunnen we je daar helpen.

MQTT is niet nodig.
Het meeste krijg ik wel geconfigureerd in EVCC. Alleen ik snap echt niet hoe ik DSMR meter uit Home Assistant (supervised) moet toevoegen bij grid in evcc. Dus home assistant draait bij mij supervised op een NUC, geen proxmox of zo. Meterstanden worden via P1 - USB kabel uitgelezen in de DSMR integratie. Die gegevens moeten dus ook in EVCC komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

Rico

Wie dit leest is gek....

JanHenk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Ja, hij is er ook met 10m.
Oh dat moet lukken met 10m. Zal eens kijken wat zoiets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dominic-070 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Het meeste krijg ik wel geconfigureerd in EVCC. Alleen ik snap echt niet hoe ik DSMR meter uit Home Assistant (supervised) moet toevoegen bij grid in evcc. Dus home assistant draait bij mij supervised op een NUC, geen proxmox of zo. Meterstanden worden via P1 - USB kabel uitgelezen in de DSMR integratie. Die gegevens moeten dus ook in EVCC komen.
Ah, je gebruikt een P1-USB directe seriële connectie dus. Ik had in m'n hoofd iets als ser2net of soortgelijke lezers via network proxy, dan kun je met host en port wel verbinding maken. Bij directe connectie met HA heb je inderdaad iets als MQTT nodig om die waarden vanuit HA beschikbaar te maken voor evcc. Daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

Zelf zou ik dan iets als de HomeWizard P1-meter halen, werkt direct op je netwerk via WiFi en is verhoudingsgewijs helemaal niet zo duur. Volgens mij kun je hem tegenwoordig zelfs gebruiken voor rechtstreekse load balancing met de Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:18
BenSKIP schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:07:....
Dus je gaat een 20A plaatsen, om deze ook met de bedrading voor 20A te voorzien? Dus geschikt te maken voor 20A? (Bedrading groepenkast is standaard 6mm2, dus ZAT.)
Als je een automaat voor 20A gebruikt vanwege de warmte ontwikkeling, dan moet je dus op 16A blijven met die aansluiting op 20A heb je ook geen dikkere bedrading nodig. Als je alsnog de 20A gaat gebruiken, dan voldoet de groepenkast niet meer aan NEN 1010 en ben je bij brand gewoon de sjaak.
Denk je echt dat jouw/een verzekeraar bij een simpele woningbrand de uitgebrande meterkast komt uitpluizen?
Overigens moet een installateur zich aan NEN1010 houden, voor een particulier gaat dat niet op.
Dat kan ook niet, probeer als particulier maar eens om de volledige NEN1010 tekst te vinden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr1st0f1
  • Laatst online: 14-10 09:11
Wij hebben sinds vandaag de alfen eve single pro line thuis, via eneco, met load balancing.

Ik ben toch niet helemaal tevreden:

- het licht van de eneco backend blijft constant branden. Installateur vertelde me dat ik eneco moest contacteren, zij zeggen dat alles in orde is. Kan ik zelf iets doen?
- installateur heeft max ingesteld op 17 kw, terwijl onze installatie 22kw toelaat. Kan je dit normaal gezien via de app wijzigen?
- kan mijn partner , die binnenkort ook een elektrisch voertuig heeft, deze laadpaal ook gebruiken? Volgens installateur werkt paal enkel met mijn kaart.

Alvast dank

[ Voor 29% gewijzigd door Kr1st0f1 op 09-10-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
FrenzyFreak schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Het default wachtwoord voor de `Owner` gebruiker is (in mijn geval) 28 tekens, uppercase en lowercase letters, getallen en speciale karakters. Zoals uit een doorsnee password generator.
Mijn originele paswoorden van Alfen zijn 12 (Default password) en 16 (Password Recovery Code) karakters lang. Ze bestaan trouwens uit enkel lower, uppercase en speciale tekens (dus geen cijfers).

Wat je in de ACE installer ziet als "Owner" paswoord is het "Default" paswoord van de Alfen flyer die je krijgt bij de paal. Als die van jou 28 karakters is dan is die volgens mij aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
FrenzyFreak schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Persoonlijk zou ik de combinatie van luid gezoem en (grote) warmte inderdaad ook niet heel relaxed vinden. Ik geef toe: het spul is allemaal wel overgedimensioneerd en zolang ie er niet uitklapt is er op zich niet direct wat aan de hand. Toch zou ik er zelf niet mee kunnen leven. En de argumentatie van @BenSKIP is misschien wat krachtig geformuleerd, maar ik neem de kern van zijn boodschap wel degelijk serieus. Nou zal je huis waarschijnlijk niet meteen afbranden (hoop ik toch voor je 8) ), maar waarom zou je de grenzen opzoeken. Overigens zullen er zeker anderen zijn die vinden dat dit allemaal wel moet kunnen (vandaar dat ik het woord "persoonlijk" gebruik).

De instellingen en afzekering zoals hierboven beschreven (en waar zelf inderdaad ook voorstander van ben) zijn wat mij betreft juist. En ja, op het moment dat iemand precies weet wat ie doet kan ie vast nog wel wat meer uit de laadpaal persen (zeker in combinatie met zonnepanelen en met EVCC), maar daar zou ik pas aan beginnen na wat ervaring te hebben opgebouwd met die tools. En een zoemende en hete automaat zouden voor mij geen lekkere basis vormen om de grenzen eens verder te gaan verkennen.

Terug naar de waarneming dat jouw automaat wel erg warm wordt en erg luid is. Wat je zou kunnen proberen is om de max current en max connector current terugbrengen naar 10 A en te kijken of dat een groot verschil maakt in warmte en geluid. Kun je daarna weer in stapjes van 1 of 2 A verhogen en kijken wanneer het zoemgedrag terugkomt.

Op basis van wat je waarneemt kun je daarna een gefundeerde keuze maken:
- alsnog accepteren dat ie zoemt en warm wordt
- nieuwe automaat te laten plaatsen (20A) (minder dan 100 Euro voor bijvoorbeeld deze automaat plus installatiekosten)
- edit: Kiezen voor een vervangende 16A automaat, type B
- lager amperage instellen, met als gevolg dat je laadvermogen dus lager wordt dan 11 kW

Zelf zou ik voor de lol de test uitvoeren maar ik zou ook zonder testen eigenlijk al meteen voor een alternatieve automaat gaan. Een goede nachtrust is me veel waard (nogmaals: dit is mijn persoonlijk gevoel)

Ik wens je veel wijsheid toe bij het maken van verstandige keuzes op basis van alle verschillende adviezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Ja tuurlijk kan dat maar dat gaan ze echt niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-10 22:13

Coffee

Coffee

Firmware upgrade wil niet afronden, laadpaal blijft op oude firmware?

Gisteren heb ik mijn nieuwe Alfen Eve S-line geinstalleerd. Koppeling met back-office is goed gelukt, en werkt helemaal prima. De paal draait versie 6.3.0. Echter lukt het mij niet om de actieve load balancing aan te zetten op deze versie. Wanneer ik dit aanvink en opsla, gaat de paal enkele seconden offline. Wanneer deze terug is blijkt de optie niet goed te zijn opgeslagen.

Ik dacht er aan om de paal te updaten, mogelijk naar de laatste versie. Ik las hier dat het aanbevolen wordt om stapje voor stapje te upgraden. Dit heb ik geprobeerd, maar niet alle tussenversies worden aangeboden door de app.

Ik wil eerst updaten naar 6.6.2-4312 versie B. Dit lijkt goed te gaan, echter blijft hij hangen op 'Rebooting and finishing firmware upgrade'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS3-SdT4oIhaytxZkzpnyVUVU0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNP1rO1W2GsSPLhMUWVEzPTx.png?f=fotoalbum_large

Duurt deze stap gewoon heel erg lang, langer dan installatie zelf, of is er iets anders aan de hand?

Ik dacht even dat er een communicatiefout was, dus heb ik het dialoogvenster afgesloten en de paal handmatig gereboot. Als ik dat deed kreeg ik de melding dat de upgrade succesvol was. Echter staat de versie nog steeds op 6.3.0.

Enig idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Coffee op 10-10-2024 18:01 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Welke firmware kom je vandaan? Dat bepaald of je de A of B firmware moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

asaki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:31:
Welke firmware kom je vandaan? Dat bepaald of je de A of B firmware moet hebben.
6.3.0 dus :) Als ik het goed begrijp moet ik dan versie B hebben.

Ik heb hem nog een extra uur de tijd gegeven om op die 'rebooting and finishing firmware upgrade' status te laten.

Nu geeft ACE installer aan dat die versie 6.6.2 draait! Alleen piept hij niet meer als ik de tag aanbiedt, maar de sessie start wel.

[ Voor 33% gewijzigd door Coffee op 10-10-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctos
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 20:22
Ik heb zojuist eerste poging gedaan om mbv https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox mijn nieuwe Alfen laadpaal in Home Assistant toe te voegen - maar loop tegen dit verschijnsel aan, waarvan ik me afvraag of dit normaal is en of andere tweakers ook hier tegen aanlopen en wellicht oplossing voor hebben:

- Na het toevoegen van deze integratie in Home Assistant lukt het me niet meer om met de Ace Installer of de MyEve app in te loggen op de laadpaal (middels ethernet kabel verbonden met netwerk thuis). Als ik de integratie uitschakel in Home Assistant, dan lukt het weer wel om met Ace Installer of MyEve verbinding te maken met de laadpaal.

Het lijkt er op dat de laadpaal maar met 1 applicatie tegelijkertijd verbonden kan zijn, ofwel de HomeAssistant integratie, ofwel AceInstaller, ofwel MyEve - maar niet meer dan 1 tegelijk. (De Eve Connect app lijkt overigens altijd te blijven te werken, ook als er op dat moment een van die andere applicaties een actieve verbinding heeft met de laadpaal)

Als dat inderdaad zo is - waar ik me iets bij voor kan stellen als het aankomt op wijzigingen van instellingen - weet hier iemand dan een workaround voor? In Home Assistant zou ik alleen de laadpaal uit willen lezen en sensor-waardes weergen in een HA-dashboard, ik ben niet van plan vanuit HomeAssistant instellingen van de laadpaal te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
Coffee schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

6.3.0 dus :) Als ik het goed begrijp moet ik dan versie B hebben.

Ik heb hem nog een extra uur de tijd gegeven om op die 'rebooting and finishing firmware upgrade' status te laten.

Nu geeft ACE installer aan dat die versie 6.6.2 draait! Alleen piept hij niet meer als ik de tag aanbiedt, maar de sessie start wel.
Fijn dat het is gelukt. Bij mij duurde het ook lang, een herstart voor de firmware update leek te werken. Nu op naar versie 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

asaki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Fijn dat het is gelukt. Bij mij duurde het ook lang, een herstart voor de firmware update leek te werken. Nu op naar versie 7?
Herstart voor of na de firmware upgrade? En voerde je de upgrade uit terwijl de auto ontkoppeld / gekoppeld / actief ladende was?

Versie 7 zal ik morgen installeren denk ik :) De Actieve loadbalancing kon ik nu zonder probleem aanzetten. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 10-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22
Arctos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:42:
Ik heb zojuist eerste poging gedaan om mbv https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox mijn nieuwe Alfen laadpaal in Home Assistant toe te voegen - maar loop tegen dit verschijnsel aan, waarvan ik me afvraag of dit normaal is en of andere tweakers ook hier tegen aanlopen en wellicht oplossing voor hebben:

- Na het toevoegen van deze integratie in Home Assistant lukt het me niet meer om met de Ace Installer of de MyEve app in te loggen op de laadpaal (middels ethernet kabel verbonden met netwerk thuis). Als ik de integratie uitschakel in Home Assistant, dan lukt het weer wel om met Ace Installer of MyEve verbinding te maken met de laadpaal.

Het lijkt er op dat de laadpaal maar met 1 applicatie tegelijkertijd verbonden kan zijn, ofwel de HomeAssistant integratie, ofwel AceInstaller, ofwel MyEve - maar niet meer dan 1 tegelijk. (De Eve Connect app lijkt overigens altijd te blijven te werken, ook als er op dat moment een van die andere applicaties een actieve verbinding heeft met de laadpaal)

Als dat inderdaad zo is - waar ik me iets bij voor kan stellen als het aankomt op wijzigingen van instellingen - weet hier iemand dan een workaround voor? In Home Assistant zou ik alleen de laadpaal uit willen lezen en sensor-waardes weergen in een HA-dashboard, ik ben niet van plan vanuit HomeAssistant instellingen van de laadpaal te wijzigen.
Iets met zoekfunctie en 300 anderen die er al tegenaan gelopen zijn....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
Coffee schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Herstart voor of na de firmware upgrade? En voerde je de upgrade uit terwijl de auto ontkoppeld / gekoppeld / actief ladende was?

Versie 7 zal ik morgen installeren denk ik :) De Actieve loadbalancing kon ik nu zonder probleem aanzetten. _/-\o_
Voor de update en zonder auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

asaki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

Voor de update en zonder auto ;)
Thanks, ga ik ook proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26
Gisteren iets vreemd, we hebben 2 EV's, bij beide voertuigen met dezelfde label, zei de Alfen dat de auto niet aangesloten was... Andere kabel ging direct... Maar de auto herkende wel de kabel, want ging in lock... Dan andere kabel genomen, en ging direct... Dag later nog eens geprobeerd en geen probleem... Zou dit aan de kabel of lader kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Kan zijn dat loadbalancing de boel beperkt zeker als de paal ook smart balancing actief heeft. De leegste battery krijgt dan voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
BenSKIP schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:45:
Kan zijn dat loadbalancing de boel beperkt zeker als de paal ook smart balancing actief heeft. De leegste battery krijgt dan voorrang.
Is dit een reactie op mijn bericht? Ik heb geen load/smart actief...altijd laden tegen 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Kan de Alfen paal uberhaupt smart balancing of is dat iets dat de EV zelf regelt? Ik zie er zo 123 geen instelling voor staan in de ACE app (firmware 7.0.5)

[ Voor 4% gewijzigd door asaki op 11-10-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Coffee schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:00:
Firmware upgrade wil niet afronden, laadpaal blijft op oude firmware?

Gisteren heb ik mijn nieuwe Alfen Eve S-line geinstalleerd. Koppeling met back-office is goed gelukt, en werkt helemaal prima. De paal draait versie 6.3.0. Echter lukt het mij niet om de actieve load balancing aan te zetten op deze versie. Wanneer ik dit aanvink en opsla, gaat de paal enkele seconden offline. Wanneer deze terug is blijkt de optie niet goed te zijn opgeslagen.

Ik dacht er aan om de paal te updaten, mogelijk naar de laatste versie. Ik las hier dat het aanbevolen wordt om stapje voor stapje te upgraden. Dit heb ik geprobeerd, maar niet alle tussenversies worden aangeboden door de app.

Ik wil eerst updaten naar 6.6.2-4312 versie B. Dit lijkt goed te gaan, echter blijft hij hangen op 'Rebooting and finishing firmware upgrade'

[Afbeelding]

Duurt deze stap gewoon heel erg lang, langer dan installatie zelf, of is er iets anders aan de hand?

Ik dacht even dat er een communicatiefout was, dus heb ik het dialoogvenster afgesloten en de paal handmatig gereboot. Als ik dat deed kreeg ik de melding dat de upgrade succesvol was. Echter staat de versie nog steeds op 6.3.0.

Enig idee?
Dit ligt aan de versie van de ACE installer, als je deze update gebeurd dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:26
Ik heb recent een huis gekocht met Alfen Single Pro line laadpaal er aan vast. De vorige eigenaar had de laadpaal via e-flux gekoppeld, en heeft verder geen wachtwoorden, reset codes of andere informatie over de paal. Ik zou deze paal het liefst gebruiken als relatief domme paal (zonder back office contract met maandelijkse kosten), evt met wat rfid kaartjes. Ik heb de paal al open gehad en hij is alleen met RJ11 aan de slimme meter verbonden. Er is geen ethernet aangesloten.

Weet iemand of er ergens een stappenplan / handleiding is om de paal gewoon zonder back office te kunnen gebruiken? Welke codes heb ik daar voor nodig? De documentatie van Alfen zelf zegt hier vrij weinig over, en ik word niet wijs uit wat er online staat over SSA, PRC, default password, owner passwords, etc.

Ik heb online al gelezen dat ik zou kunnen proberen in te loggen met de Ace service installer. Dit lijkt een windows-only applicatie te zijn (?) en dan zou ik de laadpaal open kunnen maken en direct met een ethernetkabel kunnen verbinden met een windows laptop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
FuriousAngel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:57:
Ik heb recent een huis gekocht met Alfen Single Pro line laadpaal er aan vast. De vorige eigenaar had de laadpaal via e-flux gekoppeld, en heeft verder geen wachtwoorden, reset codes of andere informatie over de paal. Ik zou deze paal het liefst gebruiken als relatief domme paal (zonder back office contract met maandelijkse kosten), evt met wat rfid kaartjes. Ik heb de paal al open gehad en hij is alleen met RJ11 aan de slimme meter verbonden. Er is geen ethernet aangesloten.

Weet iemand of er ergens een stappenplan / handleiding is om de paal gewoon zonder back office te kunnen gebruiken? Welke codes heb ik daar voor nodig? De documentatie van Alfen zelf zegt hier vrij weinig over, en ik word niet wijs uit wat er online staat over SSA, PRC, default password, owner passwords, etc.

Ik heb online al gelezen dat ik zou kunnen proberen in te loggen met de Ace service installer. Dit lijkt een windows-only applicatie te zijn (?) en dan zou ik de laadpaal open kunnen maken en direct met een ethernetkabel kunnen verbinden met een windows laptop?
Niet echt een stappenplan, maar wel wat inleesmateriaal. Start met deze post en deze post en deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Daveth schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Dit ligt aan de versie van de ACE installer, als je deze update gebeurd dat niet meer.
Die had de laatste versie als het goed is. Ik had hem in ieder geval geupdate naar de laatste versie afgelopen woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 15:08

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Rico schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:02:
Je kan ze tot 15 meter aanschaffen, alleen de officiële Alfen kabel gaat maar tot 7.5.
Een andere kabel werkt ook prima, de ader belegging in de Type 2 stekker is voor elke fabrikant hetzelfde.
Zoek naar een Type 2 aansluitkabel met open einde.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
NoFate schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Is dit een reactie op mijn bericht? Ik heb geen load/smart actief...altijd laden tegen 11
Geen load / smart actief en twee auto's op 11. Dan moet je dus minimaal 22 hebben.
Zou instellingen wat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
NoFate schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:40:
Gisteren iets vreemd, we hebben 2 EV's, bij beide voertuigen met dezelfde label, zei de Alfen dat de auto niet aangesloten was... Andere kabel ging direct... Maar de auto herkende wel de kabel, want ging in lock... Dan andere kabel genomen, en ging direct... Dag later nog eens geprobeerd en geen probleem... Zou dit aan de kabel of lader kunnen liggen?
Ja dit is afwijkend gedrag. In eerste instantie zou je inderdaad aan de kabel denken. Immers dat was de onderscheidende factor. Maar als het dan een dag later met dezelfde twee kabels, op dezelfde laadpaal, met dezelfde auto’s wél goedgaat wordt het complexer. Zeker omdat je het nu niet meer kunt reproduceren. De vraag om dan te stellen is wat er verschillend was tussen de eerste en tweede dag. Maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht.

Wat ik in jouw situatie zou doen is de standaard troubleshoot acties toepassen:
- zorgen dat solar charging uitstaat (die werkt altijd vertroebelend bij dit soort situaties)
- laadpaal paar minuten stroomloos maken en opnieuw opstarten (altijd een goede primaire respons bij onverwacht gedrag)
- situatie in de gaten blijven houden en kijken of het probleem zich nog een keer voordoet
Met dat laatste krijg je hopelijk meer inzicht in een mogelijk patroon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Ik lees nergens dat de persoon twee laadpalen heeft... enkel twee EV's.

Als het trouwens met een andere kabel wel werkt lijkt het me duidelijk een probleem met de kabel te zijn (mogelijks slecht contact aangezien het de dag erop wel werkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
r2504 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Ik lees nergens dat de persoon twee laadpalen heeft... enkel twee EV's.

Als het trouwens met een andere kabel wel werkt lijkt het me duidelijk een probleem met de kabel te zijn (mogelijks slecht contact aangezien het de dag erop wel werkte).
Idd, even afwachten, solar charging/load balancing heb ik niet ingesteld, dat kan het issue niet zijn... De paal gaf duidelijk de melding dat ik de auto moest aansluiten na het badge ... Andere kabel en het ging wel... Dus idd mogelijk ergens toch een slecht contact in de kabel val de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Je hebt gelijk.
Pagina: 1 ... 54 ... 93 Laatste