[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 21:13
Ik ben bezig om een vaste kabel aan mijn Alfen Eve Single pro laadpaal te maken. Hiervoor moet ik de Type-2 plug loskoppelen zodat ik de kabel kan installeren. Maar weet iemand hoe ik de aardedraad (rood omcirkeld) los krijg? Daar moet volgens mij de aarde draad van de vaste kabel in.

Laat maar. Al gelukt :)

Ok, alles los gekregen en de vaste laadkabel aangesloten. Zie dat er stroom op het station staat en RFID tag wordt herkend. Alleen wanneer ik de kabel in de auto plug (Tesla model Y) gaat deze niet laden. Licht wordt ook niet blauw of groen.

Heb ik dit onderdeel nog nodig om de vaste kabel te laten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICUPRSptUS9t-Tk2TSnyJU1OaVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmgEYrKOF4T6OijV4xXvCunu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 12-10-2024 18:13 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:49:
Ik ben bezig om een vaste kabel aan mijn Alfen Eve Single pro laadpaal te maken. Hiervoor moet ik de Type-2 plug loskoppelen zodat ik de kabel kan installeren. Maar weet iemand hoe ik de aardedraad (rood omcirkeld) los krijg? Daar moet volgens mij de aarde draad van de vaste kabel in.

Laat maar. Al gelukt :)

Ok, alles los gekregen en de vaste laadkabel aangesloten. Zie dat er stroom op het station staat en RFID tag wordt herkend. Alleen wanneer ik de kabel in de auto plug (Tesla model Y) gaat deze niet laden. Licht wordt ook niet blauw of groen.

Heb ik dit onderdeel nog nodig om de vaste kabel te laten werken?

[Afbeelding]
Als je een eve met socket hebt, en je wilt een vaste kabel aansluiten, moet je twee extra connecties maken.
1. Je moet de CP draad uit de kabel aansluiten op de rode aansluiting op het stekkerblokje dat naar de socket gaat
2. Je moet de groene draad uit het aansluitblokje met een weerstand naar aarde leggen. Dit vertelt de lader wat de capaciteit van de kabel is. In een socket kan je een 16A of een 32 A kabel inprikken. Normaliter heeft een losse laadkabel in de stekker die in de lader gaat een weerstand zitten om de maximale capaciteit van de kabel aan te geven. Bij een lader met vaste kabel zit dat niet in de kabel, maar op het board. Dat moet je dus nabootsen.
Dit is overigens ook de methode waarop je lader detecteert dat er een kabel is ingeplugt. Zodra er een verbinding tussen de groene ader en aarde (nul) is, met een zeker weerstand, is er een kabel ingeplugd.
Je zal dus ook iets moeten verzinnen om die weerstand te kunnen ontkoppelen zodat de lader weet dat je vaste kabel uit je voertuig is.

Heb je dat onderdeeltje nodig ? Als je uitsluitend met vaste kabel wilt werken waarschijnlijk wel.
Als je zowel je socket als vaste kabel wilt gebruiken, bijvoorbeeld een andere auto met type 1 aansluiting, dan zal je de rode en groene draad op het bestaande aansluitblokje moeten aftakken.

[ Voor 6% gewijzigd door DaRealRenzel op 12-10-2024 22:49 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 09:41
Ik heb in huis een aantal grote verbruikers.
Warmtepomp en thuisbatterij die handelt.
Snachts komt het wel eens voor de batterij aan t laden en de auto ook, en dan de warmtepomp aanspringt.
De DLB van de laadpaal (Single Pro Line) grijpt dan als eerste in.
Het stroom wordt voor de laadpaal wordt dan in sommige gevallen helemaal teruggeschroefd naar 0A.
Het gevolg is dat de auto dan stopt met laden. Wanneer de de beschikbare stroom weer 5A of hoger is laad de auto niet meer.
Is er een instelling zodat je bijvoorbeeld een minimum van 4A kan instellen (zodat er niet teruggeschroefd wordt naar 0A. Bij 4A laad de auto niet maar gaat wanneer de beschikbare stroom weer hoger is dan 5A verder met laden.

Nu is het regelmatig sochtends dat de auto niet vol is. Laden onderbroken is maar niet hervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj1ws9UBrO2TP3wLh4MstxFSf5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0gRsQzXHEJLSyPnf7KYv71r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dominic-070 op 13-10-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:13
@Dominic-070 dit is meer een probleem van je auto. Is dat niet op te lossen? Of wellicht firmware probleem van de laadpaal als je auto niet het issue is? Onder 6A laden wil de Alfen niet, tenminste, niet uit zichzelf. Andere optie is om je paal de foppen door de maximale stroom van je aansluiting iets te verhogen. Maar goed, dat moet je niet willen. Hoe groot is je accu? Wellicht heb je 1 fase vrij waarmee je kunt blijven laden op 25A?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:43
Dominic-070 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:08:
Ik heb in huis een aantal grote verbruikers.
Warmtepomp en thuisbatterij die handelt.
Snachts komt het wel eens voor de batterij aan t laden en de auto ook, en dan de warmtepomp aanspringt.
De DLB van de laadpaal (Single Pro Line) grijpt dan als eerste in.
Het stroom wordt voor de laadpaal wordt dan in sommige gevallen helemaal teruggeschroefd naar 0A.
Het gevolg is dat de auto dan stopt met laden. Wanneer de de beschikbare stroom weer 5A of hoger is laad de auto niet meer.
Is er een instelling zodat je bijvoorbeeld een minimum van 4A kan instellen (zodat er niet teruggeschroefd wordt naar 0A. Bij 4A laad de auto niet maar gaat wanneer de beschikbare stroom weer hoger is dan 5A verder met laden.

Nu is het regelmatig sochtends dat de auto niet vol is. Laden onderbroken is maar niet hervat.

[Afbeelding]
Maak een automatisering die de max stroom naar je batterij reduceert als je auto aan het laden is. Beetje proberen hoeveel precies, maar dan kan je gewoon alles blijven gebruiken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:55:
@Dominic-070 dit is meer een probleem van je auto. Is dat niet op te lossen? Of wellicht firmware probleem van de laadpaal als je auto niet het issue is? Onder 6A laden wil de Alfen niet, tenminste, niet uit zichzelf. Andere optie is om je paal de foppen door de maximale stroom van je aansluiting iets te verhogen. Maar goed, dat moet je niet willen. Hoe groot is je accu? Wellicht heb je 1 fase vrij waarmee je kunt blijven laden op 25A?
Probleem zit ook iets meer in de auto dan in de laadpaal. Bij Tesla is dit al jaren een issue. Die pakt het laden gewoon niet meer op wanneer er weer stroom op de laadpaal is.
Ik heb een thuisbatterij 20 kWh die kan alleen op 3 fase(10kW omvormer). De auto 57,5 kWh krijg ik ook niet in een nacht vol op 1 fase. Foppen door de DLB hoger in te stellen lijkt me geen goed plan.

De hoofdzekering (3x25A) heeft hier af en toe al pieken van de 30A en 35A door het inschakelen van bijvoorbeeld warmtepomp en dat de DLB van de laadpaal / thuisaccu nog moet ingrijpen. Ook wordt de hoofdzekering hier soms langere tijd echt maximaal belast.
Als ik het maximum hoger ga instellen krijg die ook echt die belasting wanneer de thuisbatterij en auto tegelijkertijd staan te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
Perongeluk dubbel gepost

[ Voor 96% gewijzigd door Dominic-070 op 13-10-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Dominic-070 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:32:
[...]

Probleem zit ook iets meer in de auto dan in de laadpaal. Bij Tesla is dit al jaren een issue. Die pakt het laden gewoon niet meer op wanneer er weer stroom op de laadpaal is.
Ik heb een thuisbatterij 20 kWh die kan alleen op 3 fase(10kW omvormer). De auto 57,5 kWh krijg ik ook niet in een nacht vol op 1 fase. Foppen door de DLB hoger in te stellen lijkt me geen goed plan.

De hoofdzekering (3x25A) heeft hier af en toe al pieken van de 30A en 35A door het inschakelen van bijvoorbeeld warmtepomp en dat de DLB van de laadpaal / thuisaccu nog moet ingrijpen. Ook wordt de hoofdzekering hier soms langere tijd echt maximaal belast.
Als ik het maximum hoger ga instellen krijg die ook echt die belasting wanneer de thuisbatterij en auto tegelijkertijd staan te laden.
Huh? Ik rij al 6 jaar een Tesla en heb dit issue niet. Je kunt anders ook eens proberen om Sentry aan te zetten tijdens het laden. Welke FW heb je in de Alfen?

Ik laad vrij vaak in een parkeergarage in Rotterdam waar de paal heel vaak uit gaat en weer aan gaat. Dat werkt prima. Ook thuis met mijn Alfen waar soms LB de sessie ff stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Hier ook Tesla M3. Ik heb load balancing actief en zet via HA het vermogen van de Alfen naar 0 als de prijs hoog is. Ik kan gerust laadsessies van 2 dagen hebben. Auto gaat altijd gewoon weer laden. Ik gebruik geen sturing in de Tesla of via een of andere integratie van een laadpaal boer/energieleverancier.
Ik wissel ook niet tussen 1 en 3 fase. Dat gaat namelijk niet altijd goed omdat daar de laadsessie echt voor onderbroken moet worden. Dat is iets anders dan het beschikbare vermogen op 0 zetten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 21:13
DaRealRenzel schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

2. Je moet de groene draad uit het aansluitblokje met een weerstand naar aarde leggen. Dit vertelt de lader wat de capaciteit van de kabel is. In een socket kan je een 16A of een 32 A kabel inprikken. Normaliter heeft een losse laadkabel in de stekker die in de lader gaat een weerstand zitten om de maximale capaciteit van de kabel aan te geven. Bij een lader met vaste kabel zit dat niet in de kabel, maar op het board. Dat moet je dus nabootsen.
Dit is overigens ook de methode waarop je lader detecteert dat er een kabel is ingeplugt. Zodra er een verbinding tussen de groene ader en aarde (nul) is, met een zeker weerstand, is er een kabel ingeplugd.
Je zal dus ook iets moeten verzinnen om die weerstand te kunnen ontkoppelen zodat de lader weet dat je vaste kabel uit je voertuig is.

Heb je dat onderdeeltje nodig ? Als je uitsluitend met vaste kabel wilt werken waarschijnlijk wel.
Als je zowel je socket als vaste kabel wilt gebruiken, bijvoorbeeld een andere auto met type 1 aansluiting, dan zal je de rode en groene draad op het bestaande aansluitblokje moeten aftakken.
Ik vraag me af of een weerstand nodig is. Ik heb de installatievideo van Alfen nog een goed bekeken, en je ziet uiteindelijk dat de groene draad gewoon wordt doorverbonden met de aarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCRdk9TTGH2rRN0oCx3go1OFSzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e9kO9yZlk7h7GvqapHeublqB.png?f=fotoalbum_large

Nu nog zien hoe ik aan dat onderdeel kom. Alfen heeft geen webshop oid.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Huh? Ik rij al 6 jaar een Tesla en heb dit issue niet. Je kunt anders ook eens proberen om Sentry aan te zetten tijdens het laden. Welke FW heb je in de Alfen?

Ik laad vrij vaak in een parkeergarage in Rotterdam waar de paal heel vaak uit gaat en weer aan gaat. Dat werkt prima. Ook thuis met mijn Alfen waar soms LB de sessie ff stopt.
7.05 Nieuwste firmware.
Zit er ook in dat laden wordt beheerd door Jedlix.
Had al gekeken naar alternatieven zoals EVCC etc. Maar Jedlix is wanneer die werkt meest efficiënte. Probleem is Jedlix stuurt laadopdracht terwijl er geen vermogen beschikbaar is daar gaat t fout. Tesla probeert dan te laden als er geen vermogen is. Geeft een foutmelding en de stekker moet er uit en in. Heb al een bug bij Jedlix gerapporteerd.
Maar tot die tijd gewoon simpel antwoord op de vraag, kan je ergens een minimum instellen zodat current niet terugvalt naar 0 maar naar 1, 2, 3 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
f4stf0rw4rd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Ik vraag me af of een weerstand nodig is. Ik heb de installatievideo van Alfen nog een goed bekeken, en je ziet uiteindelijk dat de groene draad gewoon wordt doorverbonden met de aarde.

[Afbeelding]

ESTG (groothandel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft eigenlijk (nog?) niets met Alfen te maken maar:

nieuws: Engie trekt stekker uit laadpaalproducent EVBox

Ben je, als je zo'n EVbox Charger hebt, ook weer mooi mee klaar. Engie kan al die chargers nu dus in één keer allemaal tot obsolete 'oud ijzer' gaan verklaren waarbij ook je eigen privé investering meteen waardeloos wordt.

:S

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-07 16:08
[...]

[Afbeelding]

Weerstand is niet nodig zolang je de CP (rode ader) maar aansluit op de laadkabel en de groene op de aarde, dan werkt de lader gelijk.
Het is wel met deze laders dat ze werken of met kabel of met een socket, je kan ze niet beide gebruiken, zodra je de kabel aangesloten heb moet je alles van de socket verwijderen dus ook de actuator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dominic-070 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

7.05 Nieuwste firmware.
Zit er ook in dat laden wordt beheerd door Jedlix.
Had al gekeken naar alternatieven zoals EVCC etc. Maar Jedlix is wanneer die werkt meest efficiënte. Probleem is Jedlix stuurt laadopdracht terwijl er geen vermogen beschikbaar is daar gaat t fout. Tesla probeert dan te laden als er geen vermogen is. Geeft een foutmelding en de stekker moet er uit en in. Heb al een bug bij Jedlix gerapporteerd.
Maar tot die tijd gewoon simpel antwoord op de vraag, kan je ergens een minimum instellen zodat current niet terugvalt naar 0 maar naar 1, 2, 3 of 4?
Dan is het probleem wellicht eerder Jedlix dan de Tesla.

Qua dat laatste; nee dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

Dan is het probleem wellicht eerder Jedlix dan de Tesla.

Qua dat laatste; nee dat kan niet.
Ja beetje van beide.
Je moet maar eens proberen om je laadpaal tijdens op 0A te zetten tijdens een laadsessie, dan de Tesla app openen en drukken op begin met laden. Je krijgt dan een melding dat laden al is aangevraagd. Als je daarna de laadpaal terugzet op 16A kan je echt gewoon de stekker er opnieuw indoen. Ligt dit aan Jedlix? Ik denk eerder mankement in Tesla wat Jedlix op dat moment aanhaalt.

Goed om te weten dat het niet kan, misschien overweeg ik wel weer de EV smart charging integratie in HA ipv Jedlix

[ Voor 8% gewijzigd door Dominic-070 op 13-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:19

Coffee

Coffee

@Dominic-070 ik weet niet of er volledige feature-parity is, en welke feature je precies nodig hebt, maar je zou kunnen overwegen om gebruik te maken van Stekker.App + E-flux ipv Jedlix.

In dat geval wordt het vermogen vanuit Stekker.App via de backoffice aangestuurd. Bij mijn Model 3 + Alfen Eve S-line werkt het in ieder geval perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door Coffee op 13-10-2024 13:26 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-07 15:43
Ik heb een vraag over m'n Even Alfen Proline die geleverd is door Eneco. Via Eneco is er een slim laden app maar die is erg beperkt in functionaliteit. Ik zou bijvoorbeeld graag langzamer laden op basis van zonnen energie. Al is het maar een maximum snelheid instellen van bijv 6kw. Vaak tijd genoeg, maar nu door de 13.8 kw zekering een behoorlijke piek die hoger is dan zo'n opbrengst.
De paal is dus uitgerust met firmware van Eneco en volgens mij alleen een p1 kabel voor load balancing

Iemand een idee of en hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dominic-070
Coffee schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:25:
@Dominic-070 ik weet niet of er volledige feature-parity is, en welke feature je precies nodig hebt, maar je zou kunnen overwegen om gebruik te maken van Stekker.App + E-flux ipv Jedlix.

In dat geval wordt het vermogen vanuit Stekker.App via de backoffice aangestuurd. Bij mijn Model 3 + Alfen Eve S-line werkt het in ieder geval perfect.
Ja ken ik heb E-Flux en heb ik ook geprobeerd, werkt goed.
Enige 2 grote beperkingen:
Je kan niet voor elke dag van de week een andere vertrektijd instellen.
Je kan laden via de stekker app niet eenvoudig uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:40
buddow schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:04:
Ik heb een vraag over m'n Even Alfen Proline die geleverd is door Eneco. Via Eneco is er een slim laden app maar die is erg beperkt in functionaliteit. Ik zou bijvoorbeeld graag langzamer laden op basis van zonnen energie. Al is het maar een maximum snelheid instellen van bijv 6kw. Vaak tijd genoeg, maar nu door de 13.8 kw zekering een behoorlijke piek die hoger is dan zo'n opbrengst.
De paal is dus uitgerust met firmware van Eneco en volgens mij alleen een p1 kabel voor load balancing

Iemand een idee of en hoe dit zou kunnen?
Het regelen van zonneladen kan (o.a.). met de eveconnect app. Begin bij deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 07:11
Vanavond mijn auto geladen met een openbare alfen eve double Pro, hij laad dan met 3,6KW. Thuis laad hij maar met 3,4 kw aan mijn alfen Eve single pro. Hoe zou dat kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:15
Lagere netspanning kan een oorzaak zijn maar ik heb het hier ook. Heb me er ook al eens in kwaad gemaakt maar vond de oorzaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 07:11
HyperBart schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:50:
Lagere netspanning kan een oorzaak zijn maar ik heb het hier ook. Heb me er ook al eens in kwaad gemaakt maar vond de oorzaak niet.
216V en 15,45 amp = 3,33 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 23:15
heibel schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

216V en 15,45 amp = 3,33 kw
Voila, dat komt dan in de buurt of is zga gelijk aan die 3.4 die je ergens anders zit

Mogelijkerwijs zit daar nog ergens een detail achter de komma met powerfactor of een meting die links of rechts anders gedaan wordt, uiteindelijk mis je hier 70W, daar zou ik me dan ook niet meer druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat het aan het type lader ligt. De lader met vaste kabel af fabriek 'weet' natuurlijk welke kabel er aan zit. Volgens mij levert Alfen ook alleen maar vaste kabels die tot 32A/22KW gaan (5x 6mm2). Dus dan kan je de weerstand weg laten, en er van uit gaan dat er altijd maximaal 22KW door je kabel kan.
Als je een laadpaal met socket om gaat bouwen, dan weet de controller natuurlijk niet welke kabel je aan gaat sluiten. Vandaar dat normaliter in de stekker die in de laadpaal gaat, een weerstand zit die de capaciteit van de kabel aangeeft ( ik dacht 220ohm voor 22KW kabel) en dat is ook meteen de detectie methode voor de lader of er een kabel ingeplugd is.

Anyway, laat me maar weten of en hoe het is gelukt. Een weerstandje er tussen zetten is nou ook niet het lastigste, mocht die zonder weerstand niet werken.

Ik wil hem zelf ook ombouwen naar vaste kabel, dus als je meer van die blokjes moet bestellen dan hou ik me aanbevolen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Will_M schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:17:
Heeft eigenlijk (nog?) niets met Alfen te maken maar:

nieuws: Engie trekt stekker uit laadpaalproducent EVBox

Ben je, als je zo'n EVbox Charger hebt, ook weer mooi mee klaar. Engie kan al die chargers nu dus in één keer allemaal tot obsolete 'oud ijzer' gaan verklaren waarbij ook je eigen privé investering meteen waardeloos wordt.

:S
Mezelf quoten doe ik niet graag, maar:

nieuws: Laadpaalproducent Alfen wil tot 15 procent van personeel ontslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Zijn de laadpalen van EVBox afhankelijk van een cloudbackend van EVBox, anders dan een backoffice? Vooruit, er komen geen nieuwe updates meer uit.

Bij Alfen is er volgens mij geen afhankelijkheid van een Alfencloud. Zaken zoals LB (Smart Charging Network) draaien allemaal op het lokale netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:16
Een tijdje terug zag ik ook een bericht over de financiën van Alfen. Even opgezocht, eerste die ik vond:
https://www.bnr.nl/nieuws...ijgt-uitstel-van-executie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 23:16
Wellicht goed om alle firmware versies offline te halen voordat het klapt (je weet het nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Coffee Bij mij komen ze m'n, door m'n werkgever betaalde, laadpaal (Alfen Single Pro) volgende week donderdag pas plaatsen dus ik durf je nu nog niet te zeggen of dat er bij Alfen een gedwongen cloud afhankelijkheid náár Alfen is. Ik ga in m'n thuisnetwerk maar even een tijdelijk 'groot firewall gat' boren waarop tijdens de installatie alleen maar gemonitored en gelogd gaat worden in plaats van dat er 'verdacht verkeer' gedropped gaat worden (zal de installateur dus niet in de weg gaan zitten met firewallrules waardoor 'ie de hele dag nodig gaat hebben om het ding te kunnen laten communiceren met een mogelijke back-end).

Komend weekend nog maar even een Eaton 3P-N C20 300mA Alamat gaan halen, heb er een hekel aan als er straks een ander merk automaat in m'n volledig Eaton opgebouwde groepenkast komt :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
Zoals @Coffee al schreef, je Alfen laadpaal heeft Alfen niet nodig om correct te kunnen werken.

Niet voor zonne laden, niet voor verrekening. Alles is OF lokaal aan te sturen (home assistant of evcc of whatever) OF via de backoffice van derden, waarbij je die 3e partij zelf kan kiezen.

Tuurlijk is het beter als de fabrikant gewoon blijft bestaan. Voor de onderdelen voorziening, voor software verbetering etc. Maar je paal gaat zeker geen e-waste worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
V_ger schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:18:
Zoals @Coffee al schreef, je Alfen laadpaal heeft Alfen niet nodig om correct te kunnen werken.

Alles if OF lokaal aan te sturen (home assistant of evcc of whatever) OF via de backoffice van derden, waarbij je die 3e partij zelf kan kiezen.
Als aanvulling: beiden kan ook => zelf volledige toegang tot de Alfen laadpaal (via de ACE Service installer op een PC of via de MyEve app) en een back office waar derden toegang hebben tot de paal.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Will_M schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:17:
@Coffee Bij mij komen ze m'n, door m'n werkgever betaalde, laadpaal (Alfen Single Pro) volgende week donderdag pas plaatsen dus ik durf je nu nog niet te zeggen of dat er bij Alfen een gedwongen cloud afhankelijkheid náár Alfen is. Ik ga in m'n thuisnetwerk maar even een tijdelijk 'groot firewall gat' boren waarop tijdens de installatie alleen maar gemonitored en gelogd gaat worden in plaats van dat er 'verdacht verkeer' gedropped gaat worden (zal de installateur dus niet in de weg gaan zitten met firewallrules waardoor 'ie de hele dag nodig gaat hebben om het ding te kunnen laten communiceren met een back-end).

Komend weekend nog maar even een Eaton 3P-N B20 ALS gaan halen, heb er een hekel aan als er straks een ander merk automaat in m'n volledig Eaton opgebouwde groepenkast komt :P
Beetje fatsoenlijke installateur heeft automaten van alle grote merken bij zich.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

chaoscontrol schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Beetje fatsoenlijke installateur heeft automaten van alle grote merken bij zich.
Inmiddels al een Eaton 3P+N C20 300mA Alamat in huis liggen. Toch best handig als je zo je lokale vakmensen ként 8)

BAM is de aannemer welke de voor de uitvoering gaat zorgen en die plaatsen alleen Häger of ABB, echter komt er een onderaannemer van de BAM en daar durfde ze daar qua materiaalkeuze geen uitspraak over te doen (en ook geen contactgegevens van te delen). Dan ben ik het moeten aanpassen op een later tijdstip liever op voorhand even voor....

[ Voor 35% gewijzigd door Will_M op 15-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Will_M schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Inmiddels al een Eaton 3P+N C20 300mA Alamat in huis liggen. Toch best handig als je zo je lokale vakmensen ként 8)

BAM is de aannemer welke de voor de uitvoering gaat zorgen en die plaatsen alleen Häger of ABB, echter komt er een onderaannemer van de BAM en daar durfde ze daar qua materiaalkeuze geen uitspraak over te doen (en ook geen contactgegevens van te delen). Dan ben ik het moeten aanpassen op een later tijdstip liever op voorhand even voor....
Ik snap het wel hoor. Ik heb de installateur toen ook verteld dat er alleen Eaton in mocht. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 19:20
Een paar maanden lang heeft het smart laden goed gewerkt. Alle zonne-energie werd netjes via de laadpaal in de auto gestopt. Vandaag is het weer zonnig en tot mijn verbazing zie ik dat er slechts 1.4KW naar de auto gaat. De P1 meter geeft (wat ik aflees in de P1 Homewizard) een continue overschot van ruim 500w aan.

Overschakelen naar Comfort modus en een andere minimale laadsnelheid aangeven werkt niet. Ook dan laadt de paal maar met 1.4KW. De rest wordt niet 'aangevuld' met spanning van het net.

Iemand een idee? Ik heb in tussentijd geen wijzigingen gedaan. Wel heeft de auto (Enyaq) een update gehad vorige week. Kan dat effect hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:13:
Een paar maanden lang heeft het smart laden goed gewerkt. Alle zonne-energie werd netjes via de laadpaal in de auto gestopt. Vandaag is het weer zonnig en tot mijn verbazing zie ik dat er slechts 1.4KW naar de auto gaat. De P1 meter geeft (wat ik aflees in de P1 Homewizard) een continue overschot van ruim 500w aan.

Overschakelen naar Comfort modus en een andere minimale laadsnelheid aangeven werkt niet. Ook dan laadt de paal maar met 1.4KW. De rest wordt niet 'aangevuld' met spanning van het net.

Iemand een idee? Ik heb in tussentijd geen wijzigingen gedaan. Wel heeft de auto (Enyaq) een update gehad vorige week. Kan dat effect hebben?
Check of er ergens een limiet van 6A staat. Kan zowel in je laadpaal zijn, maar ook in je auto. Althans, geen idee hoe dat in VAG producten geregeld is, maar in een Tesla kan je max charge amps opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
V_ger schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Check of er ergens een limiet van 6A staat. Kan zowel in je laadpaal zijn, maar ook in je auto. Althans, geen idee hoe dat in VAG producten geregeld is, maar in een Tesla kan je max charge amps opgeven.
In EVE connect en MyEVE kan ik niets vinden. Als ik het laden 'boost' gaat deze wel naar 11KW, het lijkt me dus niet dat er iets in de auto geregeld is (overigens heb ik ook daar gekeken maar staat er nergens een max ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

In EVE connect en MyEVE kan ik niets vinden. Als ik het laden 'boost' gaat deze wel naar 11KW, het lijkt me dus niet dat er iets in de auto geregeld is (overigens heb ik ook daar gekeken maar staat er nergens een max ingesteld)
Is je accu nu niet per-ongeluk nog te koud om direct op op vol vermogen aan de slag te gaan én gaat 'ie zich dus eerst opwarmen om later wel met 11kW aan de slag te gaan middels het BMS?

De buitentemperaturen zijn deze week best wel een beetje anders t.o.v. bijvoorbeeld vorige week :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Will_M schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Is je accu nu niet per-ongeluk nog te koud om direct op op vol vermogen aan de slag te gaan én gaat 'ie zich dus eerst opwarmen om later wel met 11kW aan de slag te gaan middels het BMS?

De buitentemperaturen zijn deze week best wel een beetje anders t.o.v. bijvoorbeeld vorige week :o
Omschakelen naar laden met 11KW werkt juist wel. Juist het precies laden met zonne-energie werkt niet (meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Omschakelen naar laden met 11KW werkt juist wel. Juist het precies laden met zonne-energie werkt niet (meer)
Zou het dan eerder ergens in het loadbalance deel van de Alfen / P1 / S0 aansluiting (combi?) gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Will_M schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Zou het dan eerder ergens in het loadbalance deel van de Alfen / P1 / S0 aansluiting (combi?) gaan zoeken.
Dit zijn de instellingen die ik daar heb staan. Hier heb ik ook niets aan veranderd zover ik weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NCjeaVA1gFEdQe8VrTer73hyJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AC0ejc69rukgqufSg1L2BTYI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfxC0ovfYvk2FfSnHZ2jJUZx8A0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hJ0GzbIcQP96uTr4z2OCjfxG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Sinds update geen geluid/piep en laadsessie stoppen moet vanuit auto?

Sinds ik mijn Eve S-line heb geupdate van 6.6 naar 7.0.5 komt er geen geluid (piep) meer uit wanneer je de pas aanbiedt. Dit maakt het lastig om te bevestigen dat het scannen goed is gegaan. De pas wordt echter wel goed uitgelezen, en het laden wordt goed gestart en gemeld bij de backend. Ook moest ik ontkoppelen vanuit de auto, en kon ik de sessie niet stoppen met de laadpas.

Enig idee wat te doen? Of moet ik hem factory resetten?

[ Voor 18% gewijzigd door Coffee op 15-10-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 23:56
Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Dit zijn de instellingen die ik daar heb staan. Hier heb ik ook niets aan veranderd zover ik weet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie hier geen afwijkende zaken. Heb je al in de logs via My Eve gekeken of daar afwijkende zaken vermeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Laatst online: 21:49
Is het mogelijk om een vaste laadkabel to monteren op een Alfen Eve Single Pro-line ?
Het lijkt vrij eenvoudig volgens deze video
Of loop ik misschien tegen verrassingen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
Hoe belangrijk is het om bij een 2e hands paal de PRC (Password Recovery Code) er bij te krijgen?

Ik heb er eentje op het oog, een Eneco paal van 1,5 jaar oud. De normale wachtwoorden zitten er bij en ik kan alles testen voordat ik hem meeneem. Of de PRC er bij zit is nog niet duidelijk; is het ontbreken een no-go?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Plenkske schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Een tijdje terug zag ik ook een bericht over de financiën van Alfen. Even opgezocht, eerste die ik vond:
https://www.bnr.nl/nieuws...ijgt-uitstel-van-executie
Punt is, Alfen maakt veel meer dan alleen maar laadpalen, ze maken ook wijktrafo's voor netbeheerders, accu gebaseerde systemen enz. Voornamelijk in het middenspanning bereik (10 tot 50 KV). Juist die andere bezigheden zijn kapitaal intensief, dus als netbeheerders liever de netspanning wat omhoog draaien om zonnepanelen uit te laten floepen, in plaats van een extra wijktrafo plaatsen, dan blijf je als producent met voorraad zitten.
Zoals gezegd, je laadpaal heeft Alfen technisch niet nodig, behalve als er een onderdeel defect is, het Service Password nodig is, of er een nieuwe firmware moet komen. Ook al gaat Alfen bottoms up zal er echt wel een partij zijn die brood in dat ene deel ziet.
Slechtste geval betekent het een nieuwe laadpaal op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Woodski schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:58:
Is het mogelijk om een vaste laadkabel to monteren op een Alfen Eve Single Pro-line ?
Je bedoeld een vaste laadkabel monteren aan een pro Line met socket ipv houder neem ik aan.

Technisch kan dat, maar je moet wat voorzorgen nemen. En besluiten of je de socket nog wilt blijven gebruiken, of dat je uitsluitend met vaste kabel gaat werken.

In het laatste geval heb je eigenlijk twee onderdeeltjes nodig, een houder die de socket vervangt, en een kabeltje met connector die de CP signalen doorgeeft.

Als alles gemonteerd is, stel je de lader in op vaste kabel in de firmware, en that's it.

Het filmpje waar je naar refereert is de montage film van een Alfen met vaste kabel, die komt altijd met de kabel los in de doos (omdat je een specifieke lengte besteld).

Let wel, als je je socket vervangt door een vaste kabel, vervalt je garantie. Alfen levert geen ombouwkit oid, dus geen enkele officiële Alfen installateur zal je paal ombouwen. Zeker bij lease palen kan dat problemen gaan geven met de LM of de BO.
Daarnaast, je werkt met grote vermogens (11 tot 22 kW) dus weet goed wat je doet, en bezint eer gij begint....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

ocmer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:59:
Hoe belangrijk is het om bij een 2e hands paal de PRC (Password Recovery Code) er bij te krijgen?

Ik heb er eentje op het oog, een Eneco paal van 1,5 jaar oud. De normale wachtwoorden zitten er bij en ik kan alles testen voordat ik hem meeneem. Of de PRC er bij zit is nog niet duidelijk; is het ontbreken een no-go?
Zolang je met de wachtwoorden er in kan, is er niet zo veel aan de hand.
Mocht het echt niet meer lukken kan je via een Alfen monteur ook nog via het Service account je paal laten resetten.

Zorg wel dat voor aankoop de firmware naar recent is bijgewerkt (versie 6.5 of hoger) omdat oudere versies wel eens het password naar default terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-07 08:23
Coffee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:22:

Sinds ik mijn Eve S-line heb geupdate van 6.6 naar 7.0.5 komt er geen geluid (piep) meer uit wanneer je de pas aanbiedt. Dit maakt het lastig om te bevestigen dat het scannen goed is gegaan. De pas wordt echter wel goed uitgelezen, en het laden wordt goed gestart en gemeld bij de backend. Ook moest ik ontkoppelen vanuit de auto, en kon ik de sessie niet stoppen met de laadpas.

Mijn laadpaal staat al een tijdje op v6.6 en sindsdien merk ik ook dat de laadpaal er heel lang over doet om het laden te stoppen en je het "statistiekenschermpje" krijgt. Nu hanteer ik volgende flow om het laden te stoppen:
  1. Laadkaart aanbieden om te stoppen.
  2. Wachten tot je hoort dat de socket vrij gegeven wordt (ik heb een losse kabel), dat duurt enkele seconden. Hier zie ik nog steeds geen statistiekenscherm.
  3. Ik druk op knop op de wagen om de kabel vrij te geven. Quasi direct daarna verschijnt het statistiekenscherm.
  4. Ik trek kabel uit aan wagen en laadpaal.
Bij het aanbieden van de laadkaart hoor ik wel nog steeds een piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moviemaster
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 07:15
Woodski schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:58:
Bedoel je een vast kabel op een socket model? Nee, dit gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 18:06
Will_M schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:17:
@Coffee Bij mij komen ze m'n, door m'n werkgever betaalde, laadpaal (Alfen Single Pro) volgende week donderdag pas plaatsen dus ik durf je nu nog niet te zeggen of dat er bij Alfen een gedwongen cloud afhankelijkheid náár Alfen is. Ik ga in m'n thuisnetwerk maar even een tijdelijk 'groot firewall gat' boren waarop tijdens de installatie alleen maar gemonitored en gelogd gaat worden in plaats van dat er 'verdacht verkeer' gedropped gaat worden (zal de installateur dus niet in de weg gaan zitten met firewallrules waardoor 'ie de hele dag nodig gaat hebben om het ding te kunnen laten communiceren met een mogelijke back-end).

Komend weekend nog maar even een Eaton 3P-N C20 300mA Alamat gaan halen, heb er een hekel aan als er straks een ander merk automaat in m'n volledig Eaton opgebouwde groepenkast komt :P
Verloopt deze connectie niet gewoon via een aparte sim in de lader zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Laatst online: 03-07 11:48
ronjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Correct. De enige reden waarom een Alfen paal aan je netwerk zou moeten zitten is als je de paal zelf wilt configureren en/of de Alfen apps op je telefoon wilt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De externe connectie voor back office in een Alfen laadpaal kan zowel via een 4G simkaartje als via een ethernetverbinding.
Wanneer de verbinding voor automatische verrekening, om welke reden dan ook, niet optimaal verloopt kan het even goed via een UTP tussen de ethernetpoort van de Alfen naar de ethernetpoort van je router/modem.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

ronjon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Neen, de simkaart verkrijg je namelijk via de backoffice. Daarbij hebben niet alle Eve modellen überhaupt een module voor het mobiele netwerk.

In die van mij zit bijvoorbeeld momenteel geen simkaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 16-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:50
Ik heb een Alfen Single Pro met firmware NG9xx 6.6.2-4312-BL. Sinds 15 oktober werkt het laden op zonenergie niet meer. In plaats daarvan wordt de auto geladen met 11 kWh en heeft de Eve Connect app aan dat de zonnepanelen 11kWh aan stroom leveren en dat terwijl er maar 3 kWh op mijn dak ligt.

Ik heb voorafgaand geen instellingen in de laadplaal gewijzigd en als ik naar de instellingen kijk ziet alles er nog hetzelfde uit, al werkt het laden op zonneenergie niet meer.

Ik heb de firmware opnieuw geladen, maar dat had geen effect.
Ik heb ook tussen Green en Comfort gewisseld en bij Green het percentage gewijzigd van 0% naar 100% (stond op 25%), maar ook dit had geen effect.

Wie herkend dit probleem, of weet hoe het opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:50
.

[ Voor 99% gewijzigd door alexander.hagen op 16-10-2024 16:34 . Reden: moet een apart topic zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Krijg je P1 data door in je laadpaal? Zie deze post voor meer context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:25
Coffee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:22:

Bij doet de biep het nog wel maar de LED op de lader doet niet meer na de upgrade.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

moviemaster schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Bedoel je een vast kabel op een socket model? Nee, dit gaat niet.
Jawel dat gaat wel, maar je garantie vervalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-07 10:55
alexander.hagen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:30:
Sinds 15 oktober werkt het laden op zonenergie niet meer.
Is er iets te zien in de log ? Wat zie je op de display van de paal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-07 11:03
@alexander.hagen
Bij mij geeft hij ook aan dat hij volledig laad met zonne energie terwijl dat niet zo is.
Maar hij laad dan wel gedeeltelijk met zonne energie. Heb trouwens dezelfde firmware.

De p1 load balancing bij mij werkt wel alleen als ik bij smart meter kijk in de ace installer zie ik daar niet de waardes die er zouden moeten staan. Dus lijkt erop dat dat een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-03 20:25
Kr1st0f1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:44:
Wij hebben sinds vandaag de alfen eve single pro line thuis, via eneco, met load balancing.

Ik ben toch niet helemaal tevreden:

- het licht van de eneco backend blijft constant branden. Installateur vertelde me dat ik eneco moest contacteren, zij zeggen dat alles in orde is. Kan ik zelf iets doen?
- installateur heeft max ingesteld op 17 kw, terwijl onze installatie 22kw toelaat. Kan je dit normaal gezien via de app wijzigen?
- kan mijn partner , die binnenkort ook een elektrisch voertuig heeft, deze laadpaal ook gebruiken? Volgens installateur werkt paal enkel met mijn kaart.

Alvast dank
Volgens mij heeft er nog niemand gereageerd.
Achtergrondlicht kan je zelf aanpassen maar dan moet je de inloggegevens van de paal krijgen van Eneco. Ik heb ze gekregen en de settings zelf aangepast.

17kw had ik ook. Monteur had het verkeerd gezekerd in de meterkast. Je moet wel minimaal een 3 x 35kw aansluiting in je meterkast hebben. Ook hier is het handig als je zelf kan inloggen en settings kan nalopen.

Meerdere gebruikers. Kan je instellen, maar dan moet je wel de inloggegevens hebben. Maar ik denk als je een andere laadpas hebt dan Eneco het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Laatst online: 02-07 23:16
Een vraagje, kan je vanuit de laadpaal een sessie stoppen en opnieuw starten?
Dit ivm Shell Recharge / Blokkeer tarieven.

Ik weet niet hoe de paal er mee om gaat en krijg over een aantal weken pas weer een EV maar zou je de laadpaal na 4 uur kunnen rebooten zodat de sessie gestopt wordt en daarna weer opnieuw wordt gestart? Of heeft iemand anders een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, je kan alleen manueel het vermogen verstellen tussen max. vermogen en min. 1,4 kW vermogen.
Is idd (nog) een gemis in de Eve Connect app.

Ik doe het dan maar via de app van de EV waar je wel een sessie kan stoppen en herstarten.
Zou idd een meerwaarde zijn als dat ook kan via de Eve Connect app.

Laden stoppen en herstarten kan wel via instellen van schema's en via de solar green modus maar daar heb je dan zelf onmiddellijk geen vat op.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 23:23
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Persoonlijk zou ik de combinatie van luid gezoem en (grote) warmte inderdaad ook niet heel relaxed vinden. Ik geef toe: het spul is allemaal wel overgedimensioneerd en zolang ie er niet uitklapt is er op zich niet direct wat aan de hand. Toch zou ik er zelf niet mee kunnen leven. En de argumentatie van @BenSKIP is misschien wat krachtig geformuleerd, maar ik neem de kern van zijn boodschap wel degelijk serieus. Nou zal je huis waarschijnlijk niet meteen afbranden (hoop ik toch voor je 8) ), maar waarom zou je de grenzen opzoeken. Overigens zullen er zeker anderen zijn die vinden dat dit allemaal wel moet kunnen (vandaar dat ik het woord "persoonlijk" gebruik).

De instellingen en afzekering zoals hierboven beschreven (en waar zelf inderdaad ook voorstander van ben) zijn wat mij betreft juist. En ja, op het moment dat iemand precies weet wat ie doet kan ie vast nog wel wat meer uit de laadpaal persen (zeker in combinatie met zonnepanelen en met EVCC), maar daar zou ik pas aan beginnen na wat ervaring te hebben opgebouwd met die tools. En een zoemende en hete automaat zouden voor mij geen lekkere basis vormen om de grenzen eens verder te gaan verkennen.

Terug naar de waarneming dat jouw automaat wel erg warm wordt en erg luid is. Wat je zou kunnen proberen is om de max current en max connector current terugbrengen naar 10 A en te kijken of dat een groot verschil maakt in warmte en geluid. Kun je daarna weer in stapjes van 1 of 2 A verhogen en kijken wanneer het zoemgedrag terugkomt.

Op basis van wat je waarneemt kun je daarna een gefundeerde keuze maken:
- alsnog accepteren dat ie zoemt en warm wordt
- nieuwe automaat te laten plaatsen (20A) (minder dan 100 Euro voor bijvoorbeeld deze automaat plus installatiekosten)
- edit: Kiezen voor een vervangende 16A automaat, type B
- lager amperage instellen, met als gevolg dat je laadvermogen dus lager wordt dan 11 kW

Zelf zou ik voor de lol de test uitvoeren maar ik zou ook zonder testen eigenlijk al meteen voor een alternatieve automaat gaan. Een goede nachtrust is me veel waard (nogmaals: dit is mijn persoonlijk gevoel)

Ik wens je veel wijsheid toe bij het maken van verstandige keuzes op basis van alle verschillende adviezen ;)
Na mijn vorige bericht begon de automaat toevallig uit te vallen, alsof hij wist dat ik dit gepost had. Dat heeft hij een paar keer gedaan voor ik het vermogen van de auto terugschroefde.

Gisteren is mijn elektricien langsgekomen nadat ik hem nogmaals herinnerde aan deze automaat en hij heeft hem kosteloos omgewisseld voor de 20A versie. Probleem opgelost 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:13:

Toch nog even door op dit probleem. Het is namelijk nog steeds niet opgelost.

Op Green charging laadt de auto niet met meer dan 1.4KW terwijl er meer zonneenergie beschikbaar is. Op Comfort (minimaal ingesteld op 3KW) laadt de auto ook op 1.4KW

Als ik de P1 stekker verwijder zie ik timeouts. Als ik hem er weer in doe zie ik data binnenkomen. Ik zie daar P=1.4KW. Is dat de waarde die de laadpaal binnenkrijgt? Of kan dat ook een default waarde zijn?

Bij het starten van een laadsessie zie ik dat de paal oploopt tot 2.9 (richting de 3KW dus) maar dan snel naar 1.4KW schiet.

Iemand dit al eerder mee gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUAAXNb5uuhpm1xW2QMxLcxWsII=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SAo0RVJxjtpOkvN4r38iUqNh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_L3IPF8hr98FTE3O7YcQ08Lh-o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nqgmECGsduGCCwkGjDuRe8hf.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 23:23
Je lijkt hier inderdaad te maken te hebben met de defaultwaarde omdat hij de P1 niet kan uitlezen, zeker met die Comfort op 3kW.

Je moet er rekening mee houden dat de laadpaal de P1 poort moet kunnen uitlezen. Wanneer je er een splitter tussen hebt zitten moet de Alfen dus altijd op de Master poort zitten en in dit geval de Homewizard op een van de slave poorten.

Indien de Alfen al op Master zit, zou het kunnen zijn dat het signaal verloren gaat doordat je P1 kabel richting de Alfen te lang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
FrenzyFreak schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:41:
Je lijkt hier inderdaad te maken te hebben met de defaultwaarde omdat hij de P1 niet kan uitlezen, zeker met die Comfort op 3kW.

Je moet er rekening mee houden dat de laadpaal de P1 poort moet kunnen uitlezen. Wanneer je er een splitter tussen hebt zitten moet de Alfen dus altijd op de Master poort zitten en in dit geval de Homewizard op een van de slave poorten.

Indien de Alfen al op Master zit, zou het kunnen zijn dat het signaal verloren gaat doordat je P1 kabel richting de Alfen te lang is?
De Alfen zit op de master. De kabel is maar een paar meter. Het laden stopt en start wel als er geen en wel zonne-energie is. Dat is raar toch? Zou ik als alternatief homewizard kunnen gebruiken, puur om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 11:46
Dag allemaal, ik beschik over een Alfen Eve Single Proline laadpaal met 11kw laadcapaciteit potentie. Zat bij het huis dat ik heb gekocht, evenals een load balancing systeem.

Mijn Tesla Model Y laadt echter op dit moment met 6.9KW. Hoe kan ik die volledige 11KW benutten ? Ik ben een complete leek op dit gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g3i78N0FP_43UX33c4yExiccts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQeX0nntu8Xz3jI0hmGmcsZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6Yd-pKm1oWGKH3Uy3LWMpoJjg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10chBBt7RlMXifTIN7qGeuO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re3SS9C3m2dcTX-guhlhsn_PyS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PU0aIxWmbyczULHSebsW0ojG.jpg?f=fotoalbum_large

Andere vraag: ik wil de 5 meter kabel vervangen door 10 meter. Is dat makkelijk te doen zelf (zit geschroefd in de Laadpaal) en waar moet ik op letten/welke heb ik nodig?

Alvast bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door M.Pantoffel op 18-10-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-06 23:49
Voor diegenen waarbij de installateur ook maar 1 utp kabel voorzien heeft voor p1, maar die graag ook met ethernet zouden verbinden:

In principe heeft ethernet voor 100Mbps verbinding (wat denk ik voldoende is voor een laadpaal?) maar 4 draden nodig (2 twisted pairs), terwijl er 8 zitten in de standaard utp.

Wat ik echter niet weet is of de p1 poort ook voldoende heeft met 4 draden?

Moest dat het geval zijn, dan zou je elk uiteinde kunnen opsplitsen in een rj45 en een rj11 connector, en met 1 kabel verbinden met ethernet en p1.

Heeft iemand dit al onderzocht/geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

elimaes12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:38:
Voor diegenen waarbij de installateur ook maar 1 utp kabel voorzien heeft voor p1, maar die graag ook met ethernet zouden verbinden:

In principe heeft ethernet voor 100Mbps verbinding (wat denk ik voldoende is voor een laadpaal?) maar 4 draden nodig (2 twisted pairs), terwijl er 8 zitten in de standaard utp.

Moest dat het geval zijn, dan zou je elk uiteinde kunnen opsplitsen in een rj45 en een rj11 connector, en met 1 kabel verbinden met ethernet en p1.

Technisch kan het gewoon maar.... Als Netwerk Beheerder (OSI L1 t/m. 3 (én verder)) fakkel ik zo'n idee meteen tot de grond af óf in (letterlijk én figuurlijk).

Trek gewoon (minimaal) een CAT4 en een CAT5 kabel ineens de grond in, als je dan toch bezig bent >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
elimaes12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:38:

Ja. Zie o.a. deze post en deze post. P1 heeft (voor gebruik met de Alfen) slechts twee aders nodig. Persoonlijk adviseer ik (net zoals @Will_M) om meteen twee kabels te (laten) trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
M.Pantoffel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:54:
Dag allemaal, ik beschik over een Alfen Eve Single Proline laadpaal met 11kw laadcapaciteit potentie. Zat bij het huis dat ik heb gekocht, evenals een load balancing systeem.

Mijn Tesla Model Y laadt echter op dit moment met 6.9KW. Hoe kan ik die volledige 11KW benutten ? Ik ben een complete leek op dit gebied.
Voor een kennismaking met de alfen zie deze post en voor de juiste settings in je laadpaal (voor een 3 x 25 A aansluiting zie deze post.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-06 23:49
Will_M schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Technisch kan het gewoon maar.... Als Netwerk Beheerder (OSI L1 t/m. 3 (én verder)) fakkel ik zo'n idee meteen tot de grond af of in (letterlijk én figuurlijk).

Trek gewoon (minimaal) een CAT4 en een CAT5 kabel ineens de grond in, als je dan toch bezig bent >:)
Het is redelijk wat minder werk om een kabel aan de uiteinden te splitten dan om een nieuwe bij te leggen. Installatie is natuurlijk al gebeurd. Had ik het geweten dat de alfen aan de ethernet moest hangen, dan uiteraard, beter 2 kabels.

Uiteraard is het technisch beter, 2 aparte kabels. De vraag is: zal ik als eindgebruiker een verschil merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Heel misschien bij het laden van updates, maar in de regel dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
elimaes12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:05:
[...]
Het is redelijk wat minder werk om een kabel aan de uiteinden te splitten dan om een nieuwe bij te leggen. Installatie is natuurlijk al gebeurd. Had ik het geweten dat de alfen aan de ethernet moest hangen, dan uiteraard, beter 2 kabels.

Uiteraard is het technisch beter, 2 aparte kabels. De vraag is: zal ik als eindgebruiker een verschil merken?
Nee, zolang je de aders goed aansluit, ga je geen verschil merken met twee losse kabels.

Als alternatief kun je nog een homewizard p1 meter of (bijvoorbeeld) een Smartgateways P1 meter gebruiken. Dan gaat het P1 signaal gewoon over je ene netwerkkabel. In je laadpaal moet je dan deze instellingen maken. Edit: en in geval van homewizard moet je de api nog aanzetten in de dongle.

Maar de kabel splitten blijft natuurlijk ook een reële optie.

[ Voor 6% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 21-10-2024 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

Voor een kennismaking met de alfen zie deze post en voor de juiste settings in je laadpaal (voor een 3 x 25 A aansluiting zie deze post.

.
Thanks ik ben er inmiddels achter dat ik de settings v/d paal niet kan wijzigen omdat hij niet op het internet is aangesloten. Er zit maar 1 UTP kabel vanaf de paal naar mijn meterkast (voor loadbalancer). Begrijp dus uit andere posts dat ik die UTP kabel moet gaan openmaken en splitten. Helaas geen kaas van gegeten, dus dat zie ik niet zo zitten.

Zou het ook opgelost zijn om eenmalig de kap open te halen, de UTP erin te steken gekoppeld aan mijn laptop om het zo eenmalig aan te passen via deze stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
Ja kan er zeker een kabel instoppen, maar ik zou het andere uiteinde van de kabel in een switch of je modem stoppen zodat de paal een ip adres krijgt. Daarna kan je er via de app of de ace software in om wijzigingen te maken.

Ik hoop wel dat je of het wachtwoord of een oude firmware versie hebt, anders krijg je geen toegang tot de paal.

[ Voor 27% gewijzigd door asaki op 19-10-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
M.Pantoffel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Thanks ik ben er inmiddels achter dat ik de settings v/d paal niet kan wijzigen omdat hij niet op het internet is aangesloten. Er zit maar 1 UTP kabel vanaf de paal naar mijn meterkast (voor loadbalancer). Begrijp dus uit andere posts dat ik die UTP kabel moet gaan openmaken en splitten. Helaas geen kaas van gegeten, dus dat zie ik niet zo zitten.

Zou het ook opgelost zijn om eenmalig de kap open te halen, de UTP erin te steken gekoppeld aan mijn laptop om het zo eenmalig aan te passen via deze stappen?
Je zou het splitten eventueelnog kunnen uitbesteden, maar ik snap je voorzichtigheid wel.
In jouw situatie zou ik het advies van @asaki ter harte nemen en een utp kabel naar je router / switch leggen. Persoonlijk zou ik veel moeite doen om dat een permanente kabel te laten zijn (wederom: desnoods besteed je het uit); 10 tegen 1 dat je er later namelijk toch weer bij wilt. Maar ik had zelf ook eerst een tijdelijke kabel geprobeerd alvorens het gat in de muur iets te vergroten. Als je een stopcontact vlakbij de laadpaal hebt zou je ook met een powerline adapter kunnen werken. Maar dat soort truken zou ik alleen uithalen als je de draad niet bij je router kunt krijgen.

Ik vind het stappenplan van alfen te complex voor de particuliere gebruiker. Gewoon draad aansluiten op laadpaal en router, even vijf minuutjes stroom van de laadpaal (uitschakelen van de groep in je meterkast) en weer aanzetten. Op dat moment zou je hem moeten kunnen vinden met ace service installer en of de myeve (zie deze post). Ik zou ook adviseren om een dhcp reservering op je router aan te maken. Op die manier weet je op welk ip adres je de laadpaal kunt vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

asaki schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:49:
Ja kan er zeker een kabel instoppen, maar ik zou het andere uiteinde van de kabel in een switch of je modem stoppen zodat de paal een ip adres krijgt. Daarna kan je er via de app of de ace software in om wijzigingen te maken.

Ik hoop wel dat je of het wachtwoord of een oude firmware versie hebt, anders krijg je geen toegang tot de paal.
Dit hoeft niet per see. Alleen er in steken en de andere kant in en laptop is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:23

Audione0

Strijdt der titanen

Ugchel schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:11:
[...]

Mijn laadpunt is recent geserviced door een monteur van/via alfen en die had ook moeite met inloggen. Op afstand werkte het wel via alfen support. De monteur heeft daarna het wachtwoord gewijzigd in het ace-nummer. Daarmee kwam ik er ook steeds niet in, tot ik er achter kwam dat het ACExxxxxx moest zijn ipv acexxxxx. Zou het kunnen (klein bugje?) dat er uppercase verwacht wordt? Mijn herstelwachtwoord werkte namelijk ook niet via QR…

Voor de volledigheid: hij gaf aan het te wijzigen in ‘wat er op het papier staat’ en daar staat het met kleine letters, dus vandaar mijn hersenspinsel over uppercase…
Nu breekt m'n klomp. Ik dacht weet je wat ik ga het weer eens proberen. En warempel, het WW doet het weer zonder ik maar iets veranderd heb.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
rasman69 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:05:
[...]

... utp-koppelblokjes ga ik over naar RJ12 (6-aderig, maar 2-aderig volstaat). In de meterkast aangesloten op de active 4-poorts Homewizzard P1 splitter welke ik voed met USB 5V. De Toon thermostaat en Homewizzard P1 meter zitten er ook op. Errors zijn weg, P1-signaal is super stabiel. En geen buggy repeaters meer, die zijn mij te storingsgevoelig. En ja, ik had alles ook met RJ12 pluggen kunnen doen, maar wil het echt zo. Mogelijk ook een oplossing voor jou.
Bedoel je zoiets? Ik heb namelijk ook zo een Eneco bakje en kan dus het P1 signaal enkel over een CAT5E sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Coffee schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Dit hoeft niet per see. Alleen er in steken en de andere kant in en laptop is voldoende.
Weet niet zeker of dit in alle gevallen zal werken. Monteurs doen dit wel maar die hebben op hun laptop vaak hun netwerksettings specifiek ingesteld op de default ip setting van de laadpaal. Ik denk dat @ChargeFix of @Daveth daar wel meer van weten. @M.Pantoffel kan het natuurlijk zeker proberen, maar als dat niet werkt is er nog geen reden voor grote schrik. In dat geval toch kabel naar router trekken zodat die de laadpaal een ip adres geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Dit zou inderdaad afhankelijk kunnen zijn van de laptop. In mijn geval met een standaard Windows 11 laptop via een USB-Ethernet adapter werkte het in ieder geval zonder aanpassen van netwerk instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:02
Trent schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Bedoel je zoiets? Ik heb namelijk ook zo een Eneco bakje en kan dus het P1 signaal enkel over een CAT5E sturen
Ja, die zullen prima voldoen hoor (Je hebt er 2 nodig, aan beide kanten 1). Ik heb deze ‘netwerk keystones’ ben ik iets flexibeler, daar er geen aangegoten kabel met connector aan vast zit, maar werkt identiek. https://www.allekabels.nl/netwerk/keystone.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@rasman69 Over welke keystone je gebruikt, ben ik niet helemaal mee. Ik zie er precies geen staan met RJ-12 female aan één kant en RJ-45 female aan de andere kant. Of knip jij van een pre-made RJ-12 kabel aan één zijde de connector om er een RJ-45 op te zetten voor in de keystone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChargeFix
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13-06 23:24
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Weet niet zeker of dit in alle gevallen zal werken. Monteurs doen dit wel maar die hebben op hun laptop vaak hun netwerksettings specifiek ingesteld op de default ip setting van de laadpaal. Ik denk dat @ChargeFix of @Daveth daar wel meer van weten. @M.Pantoffel kan het natuurlijk zeker proberen, maar als dat niet werkt is er nog geen reden voor grote schrik. In dat geval toch kabel naar router trekken zodat die de laadpaal een ip adres geeft.
Mocht je de laadpaal niet zien, dan kan je je IPv4 toewijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uD3bs7fQDPamsRKYzTgSCBGlY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfkPYjXKvi2WNj3LvDsf9wJM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasman69
Trent schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:24:
@rasman69 Over welke keystone je gebruikt, ben ik niet helemaal mee. Ik zie er precies geen staan met RJ-12 female aan één kant en RJ-45 female aan de andere kant. Of knip jij van een pre-made RJ-12 kabel aan één zijde de connector om er een RJ-45 op te zetten voor in de keystone?
Als je een RJ45 keystone (koppelblokje met RJ45 in en out) gebruikt, kan daar gewoon een RJ11/RJ12- connector in. Dus het is geen ‘verloopblokje’ o.i.d. en dit werkt gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@rasman69 Al veel RJ-45's geknepen maar dat wist ik dus niet. Heb je de beiden UTP-kanten als T568B uitgevoerd? Maakt wellicht niet uit als je maar dezelfde volgorde volgt aan beide kanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasman69
Trent schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:54:
@rasman69 Al veel RJ-45's geknepen maar dat wist ik dus niet. Heb je de beiden Utp-kanten als T568B uitgevoerd? Maakt wellicht niet uit als je maar dezelfde ander volgorde volgt aan beide kanten
Ik ook, jaren netwerkengineer geweest 😉 Enne, blokje is gewoon straight forward (je hebt zo ook in cross, zodat je een cross cable kunt maken van een standaard patchkabel) dus niets aangepast en de keystone is omkeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Waarom zou dat niet werken?
Ik heb het - voor ik een vaste aansluiting tussen ethernetpoort in Algen en modem/router heb getrokken - op die wijze regelmatig gegeda (met een eenvoudige ethernetverbinding in de ethernetpoort van een laptop) en dan kan je via de ACE Service installer de settings aanpassen in de paal.
Het is alleen onhandig omdat je dan telkens de kap eraf moet halen (en dat is bij een wandmontage net iets meer werk dan bij montage op een paal).
Maar voor een eenmalige aanpassing is het zeker zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-07 11:03
Weet iemand toevallig wat de diameter is van de opening waar de datakabel doorheen moet?
(Alfen single Pro Line)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
Deze openingen (2) zijn elk 10mm met een rubber er in dat je op maat kan knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
DaRealRenzel schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Punt is, Alfen maakt veel meer dan alleen maar laadpalen, ze maken ook wijktrafo's voor netbeheerders, accu gebaseerde systemen enz. Voornamelijk in het middenspanning bereik (10 tot 50 KV). Juist die andere bezigheden zijn kapitaal intensief, dus als netbeheerders liever de netspanning wat omhoog draaien om zonnepanelen uit te laten floepen, in plaats van een extra wijktrafo plaatsen, dan blijf je als producent met voorraad zitten.
Zoals gezegd, je laadpaal heeft Alfen technisch niet nodig, behalve als er een onderdeel defect is, het Service Password nodig is, of er een nieuwe firmware moet komen. Ook al gaat Alfen bottoms up zal er echt wel een partij zijn die brood in dat ene deel ziet.
Slechtste geval betekent het een nieuwe laadpaal op termijn.
Netbeheerders draaien de spanning niet omhoog, ze passen de spanning niet meer aan naar beneden indien er klachten komen dat de spanning te hoog is. Ervaring leert dat dat het probleem verschuiven is. Vervolgens gaan andere zonnesystemen dan uit verderop in het net. Is een beetje dweilen met de kraan open en problemen verschuiven. Bij Liander tenminste, kan niet voor ander netbeheerders spreken.

Edit, daarnaast suggereer je dat het enige probleem is dat iedereen zonnepanelen heeft. Dat is een bijkomend probleem omdat het net niet ontworpen is op terug leveren, aldus tweeweg verkeer. Het grootste probleem is de vergrote afname en grotere gebruikers in elektriciteit. Waar vroeger 30 woningen (gemiddeld 1,5kW) op een kabel konden is dat nu 10 woningen ( gemiddeld 4,5 kW). Dit betekend dus 3 maal zoveel kabels en transformatorhuisjes. Wat betekend dat we er zo'n 50.000 bij moeten plaatsen. En daar lopen we iets tegen een probleem aan op vele vlakken..........

[ Voor 18% gewijzigd door Peet3kabo op 20-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Trent schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:24:
Je kunt RJ11 / RJ12 en RJ45 vaak gewoon door elkaar gebruiken (als je weet wat je doet!!). ISRA punten van KPN (VDSL2 en ouder) zijn tegenwoordig bijna altijd RJ11 terwijl sommige modems daar liever RJ45 zien (AVM Fritzbox i.e.). Als je dan niet met de (bijgeleverde) verloopstukjes wenst te gaan werken dan is het ooit net zo handig om dat RJ11 WCD te vervangen door een RJ45 variant (officieel mag je overigens zelf niet aan het ISRA klussen..... :+ )

Voor het aansluitschema én meer info: https://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
V_ger schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:10:
Hier ook Tesla M3. Ik heb load balancing actief en zet via HA het vermogen van de Alfen naar 0 als de prijs hoog is. Ik kan gerust laadsessies van 2 dagen hebben. Auto gaat altijd gewoon weer laden. Ik gebruik geen sturing in de Tesla of via een of andere integratie van een laadpaal boer/energieleverancier.
Ik wissel ook niet tussen 1 en 3 fase. Dat gaat namelijk niet altijd goed omdat daar de laadsessie echt voor onderbroken moet worden. Dat is iets anders dan het beschikbare vermogen op 0 zetten.
Ik heb nu van alles geprobeerd, ook met een andere Tesla er aan zelfde probleem. Lijkt dus in de laadpaal te zitten.
Wil jij eens proberen om vermogen in HA op 0 te zetten. Daarna een aantal keer in de Tesla app op "Begin met opladen" klikken, krijg jij dan ook de melding "Begin met opladen mislukt, Opladen is al aangevraagd" en wat gebeurt er daarna als je vermogen weer op 16A zet? Hervat het laden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Dominic-070 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Ik heb nu van alles geprobeerd, ook met een andere Tesla er aan zelfde probleem. Lijkt dus in de laadpaal te zitten.
Wil jij eens proberen om vermogen in HA op 0 te zetten. Daarna een aantal keer in de Tesla app op "Begin met opladen" klikken, krijg jij dan ook de melding "Begin met opladen mislukt, Opladen is al aangevraagd" en wat gebeurt er daarna als je vermogen weer op 16A zet? Hervat het laden dan?
Toevallig gisteren even gehad. De auto was gestopt met laden door load balancing en ik vond het lang duren voordat ie weer begon. In de app geklikt op laden starten, maar dat kon niet want sessie al gestart.
Uiteindelijk ging het laden weer verder.

Wat zegt de status sensor van je laadpaal?
Ik heb hier als ik het vermogen op 0 zet "Load balancing forced off".

En welke parameter gebruik je om hem "op nul te zetten"? Hier gebruik ik de "Power Connector Max Current".
Ik stuur dus NIET het vermogen met de Tesla (app) of welke "slimme"app van derden dan ook. Ik heb puur de Alfen integratie in HA om de boel te regelen.

Overigens starten bijna alle laadsessies hier op het moment dat ik de paal op 0A heb gezet.

Volgens mij zit er ergens een timer.Er voor x tijd meer dan 6A beschikbaar zijn op alle fases om verder te kunnen gaan. Met een wasmachine, vaatwasser, oven en thuisbatterij die ook om aandacht vragen is het af en toe wat krapjes hier.

Note dat ik het laden start met een RFID pasje

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 20-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Toevallig gisteren even gehad. De auto was gestopt met laden door load balancing en ik vond het lang duren voordat ie weer begon. In de app geklikt op laden starten, maar dat kon niet want sessie al gestart.
Uiteindelijk ging het laden weer verder.

Wat zegt de status sensor van je laadpaal?
Ik heb hier als ik het vermogen op 0 zet "Load balancing forced off".

En welke parameter gebruik je om hem "op nul te zetten"? Hier gebruik ik de "Power Connector Max Current".
Ik stuur dus NIET het vermogen met de Tesla (app) of welke "slimme"app van derden dan ook. Ik heb puur de Alfen integratie in HA om de boel te regelen.

Overigens starten bijna alle laadsessies hier op het moment dat ik de paal op 0A heb gezet.

Volgens mij zit er ergens een timer.Er voor x tijd meer dan 6A beschikbaar zijn op alle fases om verder te kunnen gaan. Met een wasmachine, vaatwasser, oven en thuisbatterij die ook om aandacht vragen is het af en toe wat krapjes hier.

Note dat ik het laden start met een RFID pasje
Hierbij foto van de status wanneer vermogen geknepen is en vermogen weer terug is maar laden niet meer verder gaat.
Als ik via de laadpaal aanstuur doe ik op de zelfde wijze als jij.
Anders via Jedlix die stuurt de auto aan.
Ook met RFID E-Flux backoffice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EkzqVCapxRsBpghnUizdHB00dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNo1mrkwtdxXUZQr61ckFIRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:15:
[...]

Waarom zou dat niet werken?
Ik heb het - voor ik een vaste aansluiting tussen ethernetpoort in Algen en modem/router heb getrokken - op die wijze regelmatig gegeda (met een eenvoudige ethernetverbinding in de ethernetpoort van een laptop) en dan kan je via de ACE Service installer de settings aanpassen in de paal.
Het is alleen onhandig omdat je dan telkens de kap eraf moet halen (en dat is bij een wandmontage net iets meer werk dan bij montage op een paal).
Maar voor een eenmalige aanpassing is het zeker zo te doen.
Voor het eenmalig aanpassen van wat settings in de paal, kan ik de RJ45 stekker ook gewoon uit de load balancing module halen in mij meterkast en die in mijn laptop steken? Of werkt dat niet?
Dan hoef ik de laadpaal niet open te schroeven namelijk
Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste