[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 56 ... 94 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:26
Dominic-070 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Hierbij foto van de status wanneer vermogen geknepen is en vermogen weer terug is maar laden niet meer verder gaat.
Als ik via de laadpaal aanstuur doe ik op de zelfde wijze als jij.
Anders via Jedlix die stuurt de auto aan.
Ook met RFID E-Flux backoffice.

[Afbeelding]
Dit is nadat ik kort socket1 op 4A heb gezet en daarna weer terug op 16a
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyE7FnS7kvkRTVQk_2JKfoDFZg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VwCn4MBzYfMrg8hpZezBddM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
M.Pantoffel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Voor het eenmalig aanpassen van wat settings in de paal, kan ik de RJ45 stekker ook gewoon uit de load balancing module halen in mij meterkast en die in mijn laptop steken? Of werkt dat niet?
Dan hoef ik de laadpaal niet open te schroeven namelijk
Nee dat gaat met zekerheid niet werken. De laadpaal heeft twee aansluitpunten: eentje voor p1 en eentje voor ethernet. Edit: Zie pagina 10 in de installatiehandleiding. De huidige kabel is aangesloten op de p1 aansluiting van je laadpaal. Die zal dus geen ethernetverbinding maken. Je zult hem dus hoe dan ook moeten openmaken. Maar dat is op zich niet moeilijk. Enkel zorgen dat de schroefjes niet kwijtraken.

[ Voor 26% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 20-10-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:26
Verwijderd bericht - Per ongelijk dubbel gepost

[ Voor 186% gewijzigd door Dominic-070 op 20-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
M.Pantoffel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:59:
[...]
Voor het eenmalig aanpassen van wat settings in de paal, kan ik de RJ45 stekker ook gewoon uit de load balancing module halen in mij meterkast en die in mijn laptop steken? Of werkt dat niet?
Dan hoef ik de laadpaal niet open te schroeven namelijk
Euh nee, het is niet telkens een RJ45 connectie maar een RJ11 en een RJ45.
In de P1 poort steekt een RJ11 stekker en je ethernetpoort vraagt om een RJ45 stekker.
Bovendien zitten er ook twee poorten in de Alfen: eentje voor verbinding P1 (loadbalancing) en eentje voor communicatie (ethernet).
Wanneer je de stekker uit de P1 van de DM al zou kunnen wisselen naar de ethernetpoort van je laptop is er nog geen connectie met de ethernetpoort in de Alfen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
@Will_M Dus, als ik de info goed begrijp, monteer je in feite monteer je de UTP-kabel zoals gebruikelijk af als T568B met RJ-45's (of beter: toolless CAT5E keystones dan heb je zelfs geen krimptang nodig, noch inline couplers die @rasman69 gebruikt. Dan moet het wel solid core kabel zijn en dat zal Eneco 9/10 niet gebruikt hebben).

En dan plug je een RJ-11 of RJ-12 kabel in de keystone of inline coupler richting Digitale meter en Alfen paal respectievelijk.
Ik zocht het een beetje te ver of kan wel eens oefenen op begrijpend lezen;)

Eender welke volgorde van aders werkt dan ook zolang je maar aan beide kanten hetzelfde aanhoudt natuurlijk. Ergo, beter T568B dan kan het eventueel dienen als gewone ethernetkabel indien ooit gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-10 11:32
elimaes12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:05:
[...]

Het is redelijk wat minder werk om een kabel aan de uiteinden te splitten dan om een nieuwe bij te leggen. Installatie is natuurlijk al gebeurd. Had ik het geweten dat de alfen aan de ethernet moest hangen, dan uiteraard, beter 2 kabels.

Uiteraard is het technisch beter, 2 aparte kabels. De vraag is: zal ik als eindgebruiker een verschil merken?
Coffee schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:26:
Heel misschien bij het laden van updates, maar in de regel dus niet.
Ga je niet merken, de Alfen paal doet sowieso maar 100 Mbps.
(Heb hem hier met een CAT6 kabel aangesloten op een switch, maar ze onderhandelen dus tot 100 Mbps. Aangezien je met 4 aders tot 100 Mbps kan, ga je dus geen verschil merken. )

n.b.
Veel IOT apparatuur, die niet zoveel bandbreedte gebruikt, werkt maar op 100 Mbps. Het zal goedkoper zijn om te implementeren, en is ietsje energiezuiniger.

[ Voor 59% gewijzigd door Gijs007 op 21-10-2024 00:43 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 16:19
In verband met het niet meer goed laden op zonneenergie (zie eerdere posts) wil ik de laadpaal terugzetten naar fabrieksinstellingen. Gewoon om uit te sluiten dat een instelling de problemen veroorzaakt. Worden hiermee ook de instellingen van de backoffice van de leasemaatschappij gewist? Of blijven deze instellingen behouden? Zijn er verder nog redenen om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-10 21:11
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:04:
Krijg je P1 data door in je laadpaal? Zie deze post voor meer context.
Nee, de P1 data komt niet meer door. Ik weet zeker dat dit voorheen wel doorkwam want de paal heeft tot 14-okt wel gewoon op de overproductie van de zonnepanelen geladen.

Ik ga de HomeWizzard P1 meter in de P1 Extender in de laadpaal prikken en kijken of het signaal daar nog wordt. Dan kan ik in elk geval uitsluiten dat de P1 Extender het spontaan begeven heeft.

Dit dus net gedaan. Als ik de HW op de uitgang van de P1 extender van Eneco aansluit dan krijgt de HW geen p1 data zo te zien. Als ik de HW aansluit op de bestaande p1 extender extra uitgang in de meterkast dan is de HW led groen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntHMMHm4v5JO1i8ddwmKWQcDl3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxuX30KxawCFtwRThzQnUkhY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door alexander.hagen op 21-10-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
r2504 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:03:
[...]

Is er iets te zien in de log ? Wat zie je op de display van de paal ?
Er staan geen errors in de log. Ook geen bijzonderheden op het display. Daar staat gewoon een blauwe balk die aangeeft dat de auto aan het laden waar, waar dit voorheen een gele balk was dat de auto op zonnneenergie aan het laden was.

Ik heb ook geprobeerd om de P1 data via de HomeWizzard P1 meter in de laadpaal te krijgen. De meter zelf wordt herkend (blijkt uit de log), maar voor de rest zit het dan vol met "Unexpected record version 3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
alexander.hagen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Nee, de P1 data komt niet meer door. Ik weet zeker dat dit voorheen wel doorkwam want de paal heeft tot 14-okt wel gewoon op de overproductie van de zonnepanelen geladen.

Ik ga de HomeWizzard P1 meter in de P1 Extender in de laadpaal prikken en kijken of het signaal daar nog wordt. Dan kan ik in elk geval uitsluiten dat de P1 Extender het spontaan begeven heeft
Hangt de API gewoon niet van de HW P1 dongle, heb je deze al helemaal stroomloos gemaakt? en daarna ook de lader helemaal stroomloos.
Dat de API hangt op de HW p1 dongle is een bekend iets bij HW.
Kan je de HW p1 dongle wel zien met dit programma?
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760

[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 21-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
Kris schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:03:
In verband met het niet meer goed laden op zonneenergie (zie eerdere posts) wil ik de laadpaal terugzetten naar fabrieksinstellingen. Gewoon om uit te sluiten dat een instelling de problemen veroorzaakt. Worden hiermee ook de instellingen van de backoffice van de leasemaatschappij gewist? Of blijven deze instellingen behouden? Zijn er verder nog redenen om dit niet te doen?
Ik ben benieuwd sinds wanneer dit bij jou speelt. Bij mij werkt het sinds 15 oktober niet meer, zonder zelf iets gewijzigd te hebben. Bij welke Backoffice zit jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
Daveth schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Hangt de API gewoon niet van de HW P1 dongle, heb je deze al helemaal stroomloos gemaakt? en daarna ook de lader helemaal stroomloos.
Dat de API hangt op de HW p1 dongle is een bekend iets bij HW.
Kan je de HW p1 dongle wel zien met dit programma?
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760
Ik heb op zich geen probleem met de HW P1 dongle. Die laat zich gewoon uitlezen via de HW App.

HW P1 dongle en laadpaal beiden uit/aan gezet, maar dus zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 16:19
alexander.hagen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Ik ben benieuwd sinds wanneer dit bij jou speelt. Bij mij werkt het sinds 15 oktober niet meer, zonder zelf iets gewijzigd te hebben. Bij welke Backoffice zit jij?
Eneco Emobility. Problemen bij mij spelen ook vanaf die tijd ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-10 22:44

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peet3kabo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Netbeheerders draaien de spanning niet omhoog, ze passen de spanning niet meer aan naar beneden indien er klachten komen dat de spanning te hoog is. Ervaring leert dat dat het probleem verschuiven is. Vervolgens gaan andere zonnesystemen dan uit verderop in het net. Is een beetje dweilen met de kraan open en problemen verschuiven. Bij Liander tenminste, kan niet voor ander netbeheerders spreken.

Edit, daarnaast suggereer je dat het enige probleem is dat iedereen zonnepanelen heeft. Dat is een bijkomend probleem omdat het net niet ontworpen is op terug leveren, aldus tweeweg verkeer. Het grootste probleem is de vergrote afname en grotere gebruikers in elektriciteit. Waar vroeger 30 woningen (gemiddeld 1,5kW) op een kabel konden is dat nu 10 woningen ( gemiddeld 4,5 kW). Dit betekend dus 3 maal zoveel kabels en transformatorhuisjes. Wat betekend dat we er zo'n 50.000 bij moeten plaatsen. En daar lopen we iets tegen een probleem aan op vele vlakken..........
Er zijn toch echt wel lokaties waar ook snachts, als er dus geen zonne-opwek is, de netspanning al boven de 230V uit komt, soms zelfs al 240V. op die manier is er erg weinig ruimte voor zonnepanelen....
Met name bij HomeAssistant gebruikers, die zien in hun databank al veel langer ook de spanningsmeting op de P1 poort... Maar goed, da's wel offtopic..

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
Kris schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Eneco Emobility. Problemen bij mij spelen ook vanaf die tijd ongeveer.
Mijn backoffice is dus ook Eneco Emobility. Ik vraag me af of ze iets aan de instellingen hebben aangepast, en of dit iets is wat ik zelf kan terugdraaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:41
Ik heb er nog geen backoffice aanhangen en bij mij werkt het prima. Nu wordt de paal binnenkort wel ingeregeld om via Eneco te verrekenen, ik zal bijhouden of het dan nog steeds werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:36
Hoi, ik ben de trotse bezitter van een gebruikte Alfen Eve single met password en recovery password.
Het laden lukt al maar ik wil er graag via de LAN bij.

Nu kan ik 'm pingen maar verder weet ik niet goed hoe verder.
Moet je dan een account vragen voor de Ace Service installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
Woodski schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:27:
Hoi, ik ben de trotse bezitter van een gebruikte Alfen Eve single met password en recovery password.
Het laden lukt al maar ik wil er graag via de LAN bij.

Nu kan ik 'm pingen maar verder weet ik niet goed hoe verder.
Moet je dan een account vragen voor de Ace Service installer?
Als je hem kunt pingen ben je al aardig op weg. Voor vervolgstappen lees deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
alexander.hagen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Ik ga de HomeWizzard P1 meter in de P1 Extender in de laadpaal prikken en kijken of het signaal daar nog wordt. Dan kan ik in elk geval uitsluiten dat de P1 Extender het spontaan begeven heeft.

Dit dus net gedaan. Als ik de HW op de uitgang van de P1 extender van Eneco aansluit dan krijgt de HW geen p1 data zo te zien. Als ik de HW aansluit op de bestaande p1 extender extra uitgang in de meterkast dan is de HW led groen.
[Afbeelding]
Goede P1 data zijn randvoorwaardelijk voor goed functioneren van solar charging. Dus dit verklaart het onverwachte gedrag bij het solar laden. Als je in het topic zoekt op het woord “extender” kom je veel negatieve reacties tegen over die eneco extenders. Is er een mogelijkheid om e.e.a. Zonder die extenders aan te sluiten. Gewoon p1 kabel tussen meter en laadpaal? Daarna eventueel een splitter ertussen zodat ook je homewizard het weer doet. Alternatief is om de p1 data van je homewizard te gebruiken als input voor je laadpaal. Dat is volgens mij wat @heibel destijds ook heeft gedaan. In dat geval niet vergeten om de api aan te zetten in de dongle en de settings in je laadpaal aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:41
Mee eens, een dedicated kabel voor p1 en een goede splitter op de meter doen wonderen. Ik gebruik de splitter van Homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HBaoKz36k8X6AA7iGBNUkHg63E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH1WYbBAKtO0o6CAomgcEDOv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door asaki op 21-10-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Als je hem kunt pingen ben je al aardig op weg. Voor vervolgstappen lees deze post.
Hum met wat zoeken een telefoon gevonden waarop MyEve werkt.
Firmware update naar 6.6 en daarna 7.0.5 is gelukt
En TADA de laod balancing is actief op deze :)

Wat me nog niet lukt is inloggen met de ACE installer terwijl ik heb boekje erbij heb
Maar geen haast ik heb al heel veel mooie stappen gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Wat een gedoe dit

Iik heb de flyer met het Default Password en de PRC
De ID code komt overeen met wat ik op dat ding uitlees en de QR code werkt
Maar met die codes kan ik niet inloggen dmv Ace service installer

Aan de binnenkant staat een code van 6 + 3 cijfers (xxxxxx xxx)
Daarmee lukt het me niet om te resetten (ww onjuist)

Edit
QR code scannen en je krijgt een soort CSV
Daar kon ik het wachtwoord uithalen en die werkt wel
Ik dacht de de kleine L een 1 was. Die lijken echt veel op elkaar.

Edit 2
Happy puppy _/-\o_
2de hands gekocht maar alles lijkt te werken inclusief pasje en load balancing licentie.

Mijn server staat in de meterkast naast de p1 meter Deze heb ik serieel (usb) aangesloten.
Dus de p1 waardes worden via proxmox doorgezet over telnet naar de Alfen en ook dat werkt al :)

[ Voor 45% gewijzigd door Woodski op 21-10-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27
Je kunt ook je homewizard p1 meter via je netwerk aan je paal koppelen voor de p1 data, dan heb je geen splitter nodig.

Werkt hier al sinds april als een zonnetje.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Woodski schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:59:
Wat een gedoe dit

Iik heb de flyer met het Default Password en de PRC
De ID code komt overeen met wat ik op dat ding uitlees en de QR code werkt
Maar met die codes kan ik niet inloggen dmv Ace service installer

Aan de binnenkant staat een code van 6 + 3 cijfers (xxxxxx xxx)
Daarmee lukt het me niet om te resetten (ww onjuist)

Edit
QR code scannen en je krijgt een soort CSV
Daar kon ik het wachtwoord uithalen en die werkt wel
Ik dacht de de kleine L een 1 was. Die lijken echt veel op elkaar.

Edit 2
Happy puppy _/-\o_
2de hands gekocht maar alles lijkt te werken inclusief pasje en load balancing licentie.

Mijn server staat in de meterkast naast de p1 meter Deze heb ik serieel (usb) aangesloten.
Dus de p1 waardes worden via proxmox doorgezet over telnet naar de Alfen en ook dat werkt al :)
Kan je wel inloggen op het eerste scherm van de ACE Installer, waar deze om User Name en Password vraagt ?

Want dat is een ander User ID en poassword dan van je laadpaal.... Ik mag dat hier niet posten, maar een DM doet wonderen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
DaRealRenzel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Kan je wel inloggen op het eerste scherm van de ACE Installer, waar deze om User Name en Password vraagt ?

Want dat is een ander User ID en poassword dan van je laadpaal.... Ik mag dat hier niet posten, maar een DM doet wonderen ;-)
Zie edit, het is allemaal gelukt met wat moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
izzet3838 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:18:
Je kunt ook je homewizard p1 meter via je netwerk aan je paal koppelen voor de p1 data, dan heb je geen splitter nodig.

Werkt hier al sinds april als een zonnetje.
Dat zou ik ook wel willen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb in de laadpaal de HW voor DSMR/SMR geconfigureerd. En de local API in de HW P1 dongle staat aan. Wat moet er nog meer ingesteld worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jB67xmOW0kRsDEcIDCMac3gVIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSNsjdFkJSrwXj20wGGWegwG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 14:20
alexander.hagen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:05:
[...]
Dat zou ik ook wel willen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb in de laadpaal de HW voor DSMR/SMR geconfigureerd.
Poort is 80 (gaat namelijk via http).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:27
alexander.hagen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Dat zou ik ook wel willen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb in de laadpaal de HW voor DSMR/SMR geconfigureerd. En de local API in de HW P1 dongle staat aan. Wat moet er nog meer ingesteld worden?
[Afbeelding]
Ip adres en dan poort 80 idd, normaal zou het dan moeten werken.

Doet het hier al sinds mei, 1 keer na een stroomuitval enkel wat gedoe gehad, paal herstart en het was opgelost.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-10 07:37
Slaagt iemand er in om te laden aan bv 1.4kW met comfort of green charging?
Ik denk ik dat ik iets niet goed begrijp.
Ideaal gezien zou ik willen dat de laadpaal letterlijk de overtollige stroom gebruikt van de zonnepanelen.
Dat mag gerust met een minimum van 1.4kW zijn waarbij er van het net getrokken wordt als er minder opbrengst is.

Bij comfort charging via de EVE Connect app gaat hij steeds naar 3.7kW minimum, ook al is er maar een opbrengst van 2.5kW.
En bij green charging eigenlijk hetzelfde, alleen stopt hij daar regelmatig met laden.
Ik verdenk de loadbalancer.
Zou het helpen mijn Homewizard P1 meter te gebruiken voor load balancing ipv de ingebouwde meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
DaRealRenzel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Er zijn toch echt wel lokaties waar ook snachts, als er dus geen zonne-opwek is, de netspanning al boven de 230V uit komt, soms zelfs al 240V. op die manier is er erg weinig ruimte voor zonnepanelen....
Met name bij HomeAssistant gebruikers, die zien in hun databank al veel langer ook de spanningsmeting op de P1 poort... Maar goed, da's wel offtopic..
Wil ook niet teveel offtopic gaan maar ik hoor je. Wat is dan de spanning overdag als er veel afname is? Dat is waar je mee moet vergelijken. Netbeheerders zijn verplicht een netspanning aan te leveren van 230V + of - 10%. Er zijn gewoon meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. Wij houden hem bij instellen transformator rond de 230, zijn ongeveer stappen van 7 volt waar je mee kunt regelen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou me daar - bij een goede netbekabeling - niet al teveel zorgen over maken.
Hier zitten de netspanning (bij 0W PV) op dit uur al rond de 236-237 V.
Door de dag zit het rond de 248V.

Bijna iedereen in de wijk heeft zijn dak vol panelen.
En afschakelen van PV gebeurt er niet.

Maar jaren geleden zijn de waarden voor afschakeling door de netbeheerder dan ook al naar boven bijgesteld, nl. bij 253V pas als die waarde meer den tien minuten duurt en pas onmiddellijk bij 264,5V.
En deze waarden worden hier zelden tot nooit overschreden. Ook niet wanneer alle woningen in de wijk vol PV liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
OGrasmachien schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:58:
Slaagt iemand er in om te laden aan bv 1.4kW met comfort of green charging?
Ik denk ik dat ik iets niet goed begrijp.
Ideaal gezien zou ik willen dat de laadpaal letterlijk de overtollige stroom gebruikt van de zonnepanelen.
Dat mag gerust met een minimum van 1.4kW zijn waarbij er van het net getrokken wordt als er minder opbrengst is.

Bij comfort charging via de EVE Connect app gaat hij steeds naar 3.7kW minimum, ook al is er maar een opbrengst van 2.5kW.
En bij green charging eigenlijk hetzelfde, alleen stopt hij daar regelmatig met laden.
Ik verdenk de loadbalancer.
Zou het helpen mijn Homewizard P1 meter te gebruiken voor load balancing ipv de ingebouwde meter?
Die vraag is heel recent ook hier gesteld. Zie de antwoorden die er vervolgens gegeven worden. Jouw situatie ligt vermoedelijk idd aan niet goed doorkomende p1 data. In dat geval gaat solar charging onverwachte dingen doen. Zie deze post voor meer context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24
Ze installeren nu de laadpaal, Eneco en BAM voert het uit.

Voor elkaar gekregen dat ze een extra UTP mee trekken. Moet je wel zelf klaar hebben liggen.

Afmonteren mogen ze niet doen, dus trekken hem tot in de laadpaal en dan moet je zelf nog eens even aan de slag.

Beetje stom, zoveel moeite is het niet. Maar snap de regels ook wel weer.

Wachtwoorden stonden ze ook van te kijken, echter heb ze gewezen op de mail dat ik een flyer hoor te krijgen. Benieuwd wat daar op staat

[ Voor 16% gewijzigd door Kees_frl op 23-10-2024 09:39 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Die vraag is heel recent ook hier gesteld. Zie de antwoorden die er vervolgens gegeven worden. Jouw situatie ligt vermoedelijk idd aan niet goed doorkomende p1 data. In dat geval gaat solar charging onverwachte dingen doen. Zie deze post voor meer context.
Ik zag het inderdaad. Maar ik zie geen oplossing?
Ik gebruik momenteel de standaard load balancer kabel van de laadpaal zelf. Deze is aangesloten op de homewizard p1 splitter samen met de homewizard p1 meter.

Er komen wel degelijk waardes binnen in de ace installer bij smart meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Kees_frl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:38:

Voor elkaar gekregen dat ze een extra UTP mee trekken. Moet je wel zelf klaar hebben liggen.

Afmonteren mogen ze niet doen, dus trekken hem tot in de laadpaal en dan moet je zelf nog eens even aan de slag.

Wachtwoorden stonden ze ook van te kijken, echter heb ze gewezen op de mail dat ik een flyer hoor te krijgen. Benieuwd wat daar op staat
Welke "regels" ?
In dit geval is het waarschijnlijk een afspraak tussen Eneco en BAM, om een beetje kosten te besparen.

Bij mij is 50five de backoffice en de uitvoerende installateur trok uit zichzelf 2 UTP's (1 voor P1, 1 voor internet) en sloot die ook gewoon volledig aan. De wachtwoorden flyer + boekjes van de Alfen laadpaal kreeg ik gewoon. Op die flyer staat overigens het default password en de password recovery code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
OGrasmachien schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Ik zag het inderdaad. Maar ik zie geen oplossing?
Ik gebruik momenteel de standaard load balancer kabel van de laadpaal zelf. Deze is aangesloten op de homewizard p1 splitter samen met de homewizard p1 meter.

Er komen wel degelijk waardes binnen in de ace installer bij smart meter.
De oplossing was in alle eerdere gevallen, het borgen dat P1 data goed doorkomen in de laadpaal. En wat je beschrijft (p1 kabel via hw splitter) is een gangbare combinatie. Als je echt heel zeker weet dat de p1 data goed doorkomen, val ik terug op de standaard troubleshooting aanpak:
- lijken je settings enigszins op de settings in (edit: hyperlink toegevoegd) deze post (uitgaande van 3 x 25 A stroomaansluiting)
- laadpaal al eens gereboot
- laadpaal al eens stroomloos gemaakt (groep vijf minuutjes uitschakelen)
- splitter er al eens tussenuit gehaald (op zich zou de hw splitter goed moeten werken, maar je weet het nooit helemaal zeker)

Je zou ook de test die ik hier heb gedaan kunnen herhalen. Steeds ook in de log kijken wat er gebeurt. Dat creert waarschijnlijk aanvullend inzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door NTiBhohoSJ66vgJ op 23-10-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

De oplossing was in alle eerdere gevallen, het borgen dat P1 data goed doorkomen in de laadpaal. En wat je beschrijft (p1 kabel via hw splitter) is een gangbare combinatie. Als je echt heel zeker weet dat de p1 data goed doorkomen, val ik terug op de standaard troubleshooting aanpak:
- lijken je settings enigszins op de settings in (edit: hyperlink toegevoegd) deze post (uitgaande van 3 x 25 A stroomaansluiting)
- laadpaal al eens gereboot
- laadpaal al eens stroomloos gemaakt (groep vijf minuutjes uitschakelen)
- splitter er al eens tussenuit gehaald (op zich zou de hw splitter goed moeten werken, maar je weet het nooit helemaal zeker)

Je zou ook de test die ik hier heb gedaan kunnen herhalen. Steeds ook in de log kijken wat er gebeurt. Dat creert waarschijnlijk aanvullend inzicht.
Ik denk eigenlijk dat de p1 waardes gewoon correct doorkomen. Zie screenshot van de eve connect app. Het gedeelte dat van zonnestroom komt klopt gewoon.

Wat me opvalt is dat wanneer ik naar de power settings ga dat er een minimum is van 4.2 kW.
Is dit gewoon een setting die ik kan aanpassen in de ace installer om dit naar 1.4kW te brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZNZU_JW4Bc_WmRM_FjwuUXjXqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FpSk0olb6QzavkH5fxSQPcir.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3w3rumRaxNGJ3o8snm0yJ18R0A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8MvqnFGArw2MGx23GWSIHDDD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Staat je "Allow single/multiphase charging" setting dan aan ? (vermoedelijk niet vandaar de 4.2 kW = 3x 1.4 kW)

In de ACE Installer onder het derde icoon bij Active balancing.

PS. Ik laad trouwens continue op die manier... 1.4kW comfort (en werkt perfect).

[ Voor 77% gewijzigd door r2504 op 23-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
Thanks!
Dat heeft alvast een resultaat gehad.
Nu gaat hij niet meer standaard naar 3.7kW.
Alleen blijft hij nu hangen op 1.2kW terwijl de zonnepanelen eigenlijk dubbel zoveel opbrengen.
Ik ben dus nog steeds stroom aan het terugleveren op het net.

Zou dat iets te maken hebben de Safe current die op 6A staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TfhMTDuuqkzAoUPq3krcKIO1jQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ou01TbCfWlgMLv1atPZp9JHJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjol9FjsmrGogSS95bhZCfjmznw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUreN3a2liP8z4veluqEd02H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06WYQAz9KWpPubVUWeGlhO_i3pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WULjeFZxwaHVjXdfgO87D5U9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08
OGrasmachien schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:32:
Thanks!
Dat heeft alvast een resultaat gehad.
Nu gaat hij niet meer standaard naar 3.7kW.
Alleen blijft hij nu hangen op 1.2kW terwijl de zonnepanelen eigenlijk dubbel zoveel opbrengen.
Ik ben dus nog steeds stroom aan het terugleveren op het net.

Zou dat iets te maken hebben de Safe current die op 6A staat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je smart meter current staat op 12A? Dat is de capaciteit van je huisaansluiting, daar zou ik toch eerder 25A verwachten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Safe current staat hier ook op 6A.

Wat is er in ACE Installer te zien op het laatste icoon onder Voltages en Currents ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
r2504 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:34:
Safe current staat hier ook op 6A.

Wat is er in ACE Installer te zien op het laatste icoon onder Voltages en Currents ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30O0Py3rr30pyLFQMcdjgErjs2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7g20cJaP5Rm3A08epomLL4aY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRtDtWslZYv_oTpv62h9uQDZTKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gw15yV7K3Tz5BZi2u8Fsb1Ag.png?f=fotoalbum_large

@V_ger Lang verhaal. Toen ik zelf nog geen toegang had tot de ace installer of de eve connect app heb ik de backoffice gevraagd om de laadsnelheid te verlagen zodat ik niet steeds aan 11kW moest laden om me niet blauw te betalen aan het capaciteitstrafief hier in België.

Edit: Ik heb de screenshots hierboven nog aangepast

[ Voor 17% gewijzigd door OGrasmachien op 23-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Welke "regels" ?
In dit geval is het waarschijnlijk een afspraak tussen Eneco en BAM, om een beetje kosten te besparen.

Bij mij is 50five de backoffice en de uitvoerende installateur trok uit zichzelf 2 UTP's (1 voor P1, 1 voor internet) en sloot die ook gewoon volledig aan. De wachtwoorden flyer + boekjes van de Alfen laadpaal kreeg ik gewoon. Op die flyer staat overigens het default password en de password recovery code.
Helemaal eens hoor, maar dacht deel het even voor degene die ook met Eneco en BAM te maken krijgen. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
12.63 kW import, 7.07 injectie maakt dat je netto zelfs geen overschot aan PV hebt (5.56 import zelfs).

Edit: ondertussen heb je andere cijfers gepost zie ik... situatie kan snel veranderen met een wolkje en nadeel van de P1 Homewizard is dat deze enkele seconden achterloopt (perfect nul balans ga je dus zelden hebben).

[ Voor 51% gewijzigd door r2504 op 23-10-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
r2504 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:44:
12.63 kW import, 7.07 injectie maakt dat je netto zelfs geen overschot aan PV hebt (5.56 import zelfs).
Ja, ik heb de afbeeldingen geupdated.
Ik had eerst eens de comfort mode verhoogd om te zien wat dat zou doen, dat zijn die waardes die je zag.
Nu zie je de correcte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@OGrasmachien moet je solar charging niet op green staan hiervoor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:45:
@OGrasmachien moet je solar charging niet op green staan hiervoor ?
Nee, best comfort... anders stopt je wagen continue met laden als de PV overschot onder de 1.4 kW zakt... weet niet of dat echt goed/ideaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
4.87 A netto injectie... 240 x 4.87 = 1168 W... komt dus overeen met je 1.2 kW die je ziet (normaal zou hij dan nog 0.1 a 0.2 kW van het net moeten nemen ook voor je 1.4 kW comfort).

[ Voor 35% gewijzigd door r2504 op 23-10-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
r2504 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:52:
4.87 A injectie... 240 x 4.87 = 1168 W... komt dus overeen met je 1.2 kW die je ziet.
Hmm oké, op zich lijkt dat wel goed te zijn dan.
Enige idee waarom de p1 meter van Homewizard dan toch nog zegt dat er (momenteel) nog 500w teruggeleverd wordt?
Daarstraks was dat dus zelf nog 1200w.

Als ik nu de comfort mode minimum aanpas van 1.4kW naar 4kW blijft hij ook gewoon laden aan 1.2 kW van de zonnepanelen. Er wordt niets van het net gehaald om bij te passen. Vreemd toch.
Kan dat nog iets te maken met de "Include charging EV" in ace installer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
OGrasmachien schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Hmm oké, op zich lijkt dat wel goed te zijn dan.
Enige idee waarom de p1 meter van Homewizard dan toch nog zegt dat er (momenteel) nog 500w teruggeleverd wordt?
Daarstraks was dat dus zelf nog 1200w.
Ik denk 2 opties:
1. timing van de data
2. de Alfen gaat niet continue zichzelf aanpassen denk ik, weet iemand om de hoeveel tijd de laadpaal het vermogen aanpast in het geval van solar charging ?

In dit plaatje van je:
[Afbeelding]

Om de hoeveel tijd update "verbruik" en "zonnepanelen" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-10 10:55
r2504 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Nee, best comfort... anders stopt je wagen continue met laden als de PV overschot onder de 1.4 kW zakt... weet niet of dat echt goed/ideaal is.
Maar als je meer overschot hebt, dan gaat comfort niet automatisch verhogen. Met Green mode ga je alle overschot netjes in je wagen stoppen.

Nee, ik was verkeerd. Kan gebeuren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrMathos op 23-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Laad ook op comfort-modus met minimaal 1400va. Alles wat de PV meer doet, gaat de auto sneller laden. 0 op de export-meter-huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Microstar op 23-10-2024 12:21 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Ik denk 2 opties:
1. timing van de data
2. de Alfen gaat niet continue zichzelf aanpassen denk ik, weet iemand om de hoeveel tijd de laadpaal het vermogen aanpast in het geval van solar charging ?

In dit plaatje van je:
[Afbeelding]

Om de hoeveel tijd update "verbruik" en "zonnepanelen" ?
Ik denk dat de Homewizard P1 meter elke seconde kijkt voor nieuwe data.
Er zou wel een verschil kunnen zijn tussen de tijd dat deze meter data uitleest vs de connectie tussen de laadpaal en de slimme meter. De laadpaal gebruikt de homewizard p1 meter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@OGrasmachien
Laat ik het anders vragen: hoe vaak zie je die data veranderen van dat plaatje ? Is dat elke seconde, of bv. elke minuut ? En veranderd het tegelijk, of veranderd "zonnepanelen" op een ander moment ?

Verschil in timing icm bewolkt weer maakt het lastig om dan te zien of de laadpaal het vermogen pakt van wat je zonder laadpaal zou terugleveren.
En ik verwacht dat de laadpaal ook nog eens een timing heeft, bv. 1 x per minuut een aanpassing. Maar ik weet dat niet zeker...
Bij zonnig weer is die timing iets minder erg omdat je opwek dan minder snel veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
Plenkske schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:18:
@OGrasmachien
Laat ik het anders vragen: hoe vaak zie je die data veranderen van dat plaatje ? Is dat elke seconde, of bv. elke minuut ? En veranderd het tegelijk, of veranderd "zonnepanelen" op een ander moment ?

Verschil in timing icm bewolkt weer maakt het lastig om dan te zien of de laadpaal het vermogen pakt van wat je zonder laadpaal zou terugleveren.
En ik verwacht dat de laadpaal ook nog eens een timing heeft, bv. 1 x per minuut een aanpassing. Maar ik weet dat niet zeker...
Bij zonnig weer is die timing iets minder erg omdat je opwek dan minder snel veranderd.
Als het niet elke seconde is dan zal het om de 2 seconden zijn.
De grafieken die je ziet zijn van Home Assistant met de Homewizard integratie.

Momenteel is het inderdaad al wat bewolkter en ik denk dat dit perfect een van de problemen illustreert.
Er is 900w injectie van de panelen en intussen is de laadpaal die op comfort mode staat met een minimum van 1.4kW gestopt
Dus er is geen minimum aan 1.4kW en dan doet hij zelf geen comfort charging.

Tijdens het schrijven is er intussen weer een stuk meer opbrengst.
De laadpaal schakelt vanzelf weer aan en laadt verder aan 1.2kW.
Daar gaat hij niet over, ook al staat comfort ingesteld op een minimum van 1.4kW. Hij haalt ook niets meer van het net.

Wat me opvalt is dat hij duidelijk heel goed kan uitlezen wanneer er minstens 1.4kW injectie is maar om een of andere reden weigert hij meer dan 1.2kW van de panelen te gebruiken en nog erger, weigert hij ook nog extra van het net te halen om aan die minimum van 1.4kW te voldoen.

Als ik de minimum snelheid in comfort mode verhoog heeft dat geen effect. Het is alsof dit genegeerd wordt.

Edit: Als ik ga kijken bij de connector zelf staat er dat er max 1 fase gebruikt kan worden. Is dit wel ok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yxoA_99n_jBpwg-jyQUMKPsKFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bqtE6VUhQpjmKelIGcsr7hf1.png?f=fotoalbum_large

Ik heb intussen de max current overal naar 16A gezet om terug op 11kW te komen.
Daar zag ik dat de Phase rotation ook ingesteld kan worden, ik vermoed dat dit er ook niets mee te maken kan hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yw1Q-IwUpgH0umNG4dX7HLFXDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qReZeAgD6oQzkU2kv12IzffC.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand screenshots tonen van alle relevante schermen in zijn ace installer config? Dan kan ik eens rustig vergelijken :)

[ Voor 25% gewijzigd door OGrasmachien op 23-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Mmm. max phases bij de connector staat hier ook op 1 ? (nochtans is hier alles 3 fase).

Mijn max. currents staan wel allemaal op 32A maar dat lijkt me niet echt het probleem.

Dat hij op Comfort stopt als je geen 1.4 kW overschot hebt is niet normaal... hij moet dan het resterende minimum nemen van het net. Dus 900 PV en 4 a 500 Net (is namelijk niet altijd 1.4 wat hij hier aangeeft, soms ook 1.3).

Overige settings zijn hier trouwens identiek. Op wat staat je max. vermogen in je MyEve app ?

[ Voor 10% gewijzigd door r2504 op 23-10-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Peet3kabo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 06:24:
[...]

Wil ook niet teveel offtopic gaan maar ik hoor je. Wat is dan de spanning overdag als er veel afname is? Dat is waar je mee moet vergelijken. Netbeheerders zijn verplicht een netspanning aan te leveren van 230V + of - 10%. Er zijn gewoon meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. Wij houden hem bij instellen transformator rond de 230, zijn ongeveer stappen van 7 volt waar je mee kunt regelen iig.
Bij mij ligt de spanning snachts zo rond de 235V, en overdag komt die zelden onder de 245 V. Op zonnige dagen tikt die ook makkelijk de 250V aan. Auto laden (PHEV, dus 16A enkele fase) verlaagt de spanning op die fase met ongeveer 3 a 4 V.

En klopt, netbeheerders moeten wettelijk gezien de spanning op 10% plus of min van de 230 houden, echter daar waar er gewopon veel te veel vermogen teruggeleverd wordt, komt het ook voor dat de basisspanning boven de 230V wordt gezet, zodat een groot deel van de omvormers afschakelt als het geleverde vermogen te groot wortd voor de bekabeling in de wijk.want in NL MOET een omvormer afschakelen als die boven de 253V aan productiezijde dreigt te komen (ofwel ca. 250V op het net)
Er zijn diverse fora waar met mooie metingen dit fenomeen onderbouwd wordt, al zal de netbeheerder dat nooit toegeven natuurlijk. Naar een wijk waar van de ene op de andere dag de nachtelijke spanning met 5V omhoog gaat, gebeurt niet zomaar.

En ondanks dat het inderdaad een wettelijke verplichting is de spanning onder de 253V te houden, is zelfs de ACM niet bij machte om dit aan te pakken. Netbeheerders gooien het allemaal op overmacht, te weinig capaciteit enz enz. Natuurlijk kunnen ze niet overal waar een klacht komt ineens de straat open trekken voor nieuwe leidingen, maar in dit landje wordt het probleem gewoon op een ander bordje gedropt.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRealRenzel op 23-10-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kees_frl schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:38:

Je zal niet de eerste zijn waar aan de extra UTP kabel aan de andere zijde reeds een RJ45 is gekrompen en in een switchpoort is gestoken, en waarbij tijdens het krimpen van de tweede stekker er via de krimptang even alle aders worden kortgesloten, waardoor de switchpoort opgeblazen wordt. Of dat ze in plaats van T586B toch T586A krimpen, waardoor het ook niet werkt.. En dan mogen ze nog een keer terug komen, of een nieuwe switch vergoeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
DaRealRenzel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

Je zal niet de eerste zijn waar aan de extra UTP kabel aan de andere zijde reeds een RJ45 is gekrompen en in een switchpoort is gestoken, en waarbij tijdens het krimpen van de tweede stekker er via de krimptang even alle aders worden kortgesloten, waardoor de switchpoort opgeblazen wordt. Of dat ze in plaats van T586B toch T586A krimpen, waardoor het ook niet werkt.. En dan mogen ze nog een keer terug komen, of een nieuwe switch vergoeden...
Dat zal het zijn inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
OGrasmachien schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Kan iemand screenshots tonen van alle relevante schermen in zijn ace installer config? Dan kan ik eens rustig vergelijken :)
Bij deze.
Deze zijn gebaseerd op een 3 x 25 A stroomaansluiting en leiden tot een maximaal vermogen van 11 kW.

De safe current waarde is een fallback maximum voor als je geen p1 data doorkrijgt. Zolang je wél p1 data binnenkrijgt (en dat heb je in de schermprints idd laten zien) doet die waarde verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 12:30
Laadpaal is eindelijk met UTP aangesloten op het netwerk.

Eve app vraagt een wachtwoord.. na kort mailtje via Luminus.

Helaas lijkt dit niet te werken, wat nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTQ_UrUBIFEbKdVa7O2bf24okH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAFaYOXHvAmYlQTB32ljPfnz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBXXdvwqAfZnyKI_AHD-I6NKABc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eFpDnSWiK79fEZFfADNa2LB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
GigaPixels schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie deze post. Je beste optie blijft een nieuwe melding bij je backoffice. Probeer het ace nummer met ACE… maar ook met ace…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:16:
[...]

Bij deze.
Deze zijn gebaseerd op een 3 x 25 A stroomaansluiting en leiden tot een maximaal vermogen van 11 kW.

De safe current waarde is een fallback maximum voor als je geen p1 data doorkrijgt. Zolang je wél p1 data binnenkrijgt (en dat heb je in de schermprints idd laten zien) doet die waarde verder niets.
Thanks!
Dit waren mijn settings.
Om een of andere reden heb ik bij het installation scherm geen "Maximum allowed phases" veld.
Ik heb Maximum smart meter current bij mij ook naar 25 gezet en dan ging "Max Phases" naar 3 ipv 1 op het Connector 1 scherm.
Ik heb de stroom van de laadpaal nu even uitgeschakeld voor 15min.
Voor de rest lijkt alle me redelijk te matchen.
Ik heb firmware 6.6.2 trouwens. Geen idee of dat een verschil maakt.
In de release notes voor versie 7.0.0 zie ik het volgende "Solar Charging - Improved the detection of the number of phases that the EV supports.".
Misschien moet ik dat maar eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsiXKguUoezDByHsBrcl2lLWbCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lO4mAD545ydEyVcE2tUaMqj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pQ72MXyQr5CW4f43RYg2O4kcVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XsUaRLmCF2IvuUAlMXsQUFWe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCTUN0Ov7dUk4wYs63BNL0mpkjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDLyAfqeCqrjd0N8ucPqkxJn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door OGrasmachien op 24-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OGrasmachien

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de bij de installatie een soort van foldertje gekregen met het default password en de password reset code? Mij gaven ze ook een wachtwoord dat niet klopte dus heb ik het moeten resetten via de Ace installer software. Wel opletten want een 1 en l kunnen zeer verwarrend zijn in het font op de folder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De Alfen Single Pro lader hangt hier sinds afgelopen middag keurig aan de muur zodat het ding over een maand z'n nut kan gaan bewijzen, dan wordt de auto pas geleverd.

Meteen twee keer CAT5e kabel naar binnen laten trekken waarvan er één nu in gebruik is voor de P1 communicatie. Op die tweede zitten nog nog geen RJ45 connectoren dus ik mag de lader komende maand zelf nog een keer open maken om ook die kabel met m'n eigen interne LAN / netwerk te gaan verbinden, de BAM monteurs krijgen middels Eneco schijnbaar de expliciete instructie mee om deze bekabeling niet aan te leggen en/of aan te sluiten omdat de lader via 4G kan babbelen met Eneco....

Nou weet ik (nog) niet welke netwerkprovider die 4G verbinding voor Eneco verzorgt óf hoe die lader op een andere manier aan de juiste tijd denkt te moeten gaan komen maar..... Ze mogen daar volgens mij het NTP signaal wel eens na gaan kijken, de klok op het display van de laadpaal loopt nu bijna een volle week (ongeveer 6 dagen) achter op de werkelijkheid :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfHyJSe1GhbuNFgqixyygi-TyhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KWtSkn8RM15HMYsHmse8coIl.png?f=fotoalbum_large

Dat soort instellingen kunnen voor een hoop rare 'issues' zorgen als ze niet ~100% correct zijn, maar: We hebben hier nog een ruime maand de TIJD om het hele spel op GMT+1 / Wintertijd (of op CEST) te krijgen...

8) :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 24-10-2024 18:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Ik kan enkel de tijd synchroniseren met de app of Windows-tool.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eigenaardig, hier loopt de klok op de laadpaal als sinds 2019 juist.
Eerst met een 4G verbinding voor de backoffice en daarna met een UTP verbinding.
En de eerste jaren niet eens een app in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

IvoB2 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:06:
Eigenaardig, hier loopt de klok op de laadpaal als sinds 2019 juist.
Eerst met een 4G verbinding voor de backoffice en daarna met een UTP verbinding.
En de eerste jaren niet eens een app in gebruik.
Vandaar dat ik het hier net ook bewust even aanhaalde, dit zou voor de mensen welke hier onlangs meldde dat het loadbalance deel niet meer correct functioneert sinds een aantal dagen ook wel eens een dingetje kunnen zijn. Ook dat waren of zijn Eneco "klanten", AFAIK.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 25-10-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Weet iemand waar ik Alfen Eve onderdelen kan kopen.
Ik heb een site gevoden bij Alfen zelf maar wat ik zoek staat er niet bij.

Ik zoek dit zwarte ding voor een Alfen eve met vaste kabel.
Daar zit een mechaniek achter maar dat is niet nodig, enkel dat zwarte onderdeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IpTSD8hvJHcylPLhqM-YTucU_Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DNNeLDH6ZNfi5g93DHDRcg3I.jpg?f=user_large

En waar hoort volgens jullie de wartel van de laadkabel?
In het ene filmpje van Alfen zit hij binnen en bij de andere buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWLdsnJ7n-_ogbh18v3mi-Hwyao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h6V3nnY9WIhhREwtZuWiimgr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZhsWRkXCpd1YCuLpT6wReSiCHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CbT7FvGFXiD6dr7UIloFUq4i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 101% gewijzigd door Lalalampje op 24-10-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Microstar schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:02:
Ik kan enkel de tijd synchroniseren met de app of Windows-tool.
Inderdaad, de paal gebruik geen NTP protocol... in de MyEve of ACE Installer kan je enkel manueel laten synchroniseren (en dan maar hopen dat de paal een beetje synchroon blijft lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Will_M schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:48:
Op die tweede zitten nog nog geen RJ45 connectoren dus ik mag de lader komende maand zelf nog een keer open maken om ook die kabel met m'n eigen interne LAN / netwerk te gaan verbinden, de BAM monteurs krijgen middels Eneco schijnbaar de expliciete instructie mee om deze bekabeling niet aan te leggen en/of aan te sluiten omdat de lader via 4G kan babbelen met Eneco....
Heb je ze misschien een Heineken aangeboden dat ze het niet wilden doen ;)

De monteurs van Luminus/APK waren hier in Belgie uiterst behulpzaam en hebben netjes aparte buizen verder getrokken naar m'n rack voor de aparte UTP kabel en overal connectors opgezet. Zo zie je maar, het kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Zoals op de screenshot van je staat moet de installateur je de "wachtwoordkaart" overhandigen (da's een witte A3 met oa. ook een QR code), daar staat het Default (Owner) paswoord (12 karakters, bevat geen cijfers) en een Password Recovery Code.

Ik heb deze netjes gekregen (had ze eigenlijk al uit de doos gevist voor hij ze vast had >:) ) van de Luminus installateur (APK).

[ Voor 3% gewijzigd door r2504 op 24-10-2024 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:51
Lalalampje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:48:

Daar zit een mechaniek achter maar dat is niet nodig, enkel dat zwarte onderdeel.

[Afbeelding]
Je zoekt deze
https://knowledge.alfen.c...mmy+socket+for+Eve+Single

Maar inderdaad niet voor particulieren, dus je moet iemand in je dorp vinden die ARP is, die mogen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

r2504 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Heb je ze misschien een Heineken aangeboden dat ze het niet wilden doen ;)

De monteurs van Luminus/APK waren hier in Belgie uiterst behulpzaam en hebben netjes aparte buizen verder getrokken naar m'n rack voor de aparte UTP kabel en overal connectors opgezet. Zo zie je maar, het kan verschillen.
Als rasechte Brabander zijnde biedt je mensen sowieso nooit Heineken aan tenzij je graag ziet dat ze meteen opdonderen zonder dat ze werkzaamheden voor je gaan verrichten!! >:)

La Trappe zit hier maar een paar kilometer van m'n huis vandaan en dat 'goedje' mag de naam 'BIER' wél verdragen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernie2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08

Dat soort instellingen kunnen voor een hoop rare 'issues' zorgen als ze niet ~100% correct zijn, maar: We hebben hier nog een ruime maand de TIJD om het hele spel op GMT+1 / Wintertijd (of op CEST) te krijgen...

Geduld..... ;)
Bij mij stond de tijd vlak na installatie in eerste instantie ook verkeerd, maar dat wordt vanzelf gecorrigeerd. (Volgens mij binnen 24 uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-09 21:29
DaRealRenzel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Bij mij ligt de spanning snachts zo rond de 235V, en overdag komt die zelden onder de 245 V. Op zonnige dagen tikt die ook makkelijk de 250V aan. Auto laden (PHEV, dus 16A enkele fase) verlaagt de spanning op die fase met ongeveer 3 a 4 V.

En klopt, netbeheerders moeten wettelijk gezien de spanning op 10% plus of min van de 230 houden, echter daar waar er gewopon veel te veel vermogen teruggeleverd wordt, komt het ook voor dat de basisspanning boven de 230V wordt gezet, zodat een groot deel van de omvormers afschakelt als het geleverde vermogen te groot wortd voor de bekabeling in de wijk.want in NL MOET een omvormer afschakelen als die boven de 253V aan productiezijde dreigt te komen (ofwel ca. 250V op het net)
Er zijn diverse fora waar met mooie metingen dit fenomeen onderbouwd wordt, al zal de netbeheerder dat nooit toegeven natuurlijk. Naar een wijk waar van de ene op de andere dag de nachtelijke spanning met 5V omhoog gaat, gebeurt niet zomaar.

En ondanks dat het inderdaad een wettelijke verplichting is de spanning onder de 253V te houden, is zelfs de ACM niet bij machte om dit aan te pakken. Netbeheerders gooien het allemaal op overmacht, te weinig capaciteit enz enz. Natuurlijk kunnen ze niet overal waar een klacht komt ineens de straat open trekken voor nieuwe leidingen, maar in dit landje wordt het probleem gewoon op een ander bordje gedropt.
Ik zeg niet dat het niet waar is maar ik herken het niet iig. En snachts ineens 5V hoger, is dan de complete spanning er ook af geweest? Normaal moet de gehele trafo spanningsloos voordat je de uitgaande spanning kunt bijstellen met de trap stand op de trafo. Of het moet al een regelbare trafo zijn maar die hebben wij bijna niet staan. Het zou op hoger niveau aangepast kunnen zijn maar dat gebeurt dan eigenlijk weer niet door de netbeheerder distributie die bij je in de wijk ligt. Dat is dan weer de netbeheerder transport en een andere partij dan welke jij mee te maken hebt thuis. Wat ik zei er zijn vele factoren waar het om gaat en even roepen op basis van 5V meer in HomeAssistant is ook zowat weer niet helemaal eerlijk. Al ben ik met je eens dat het een meting is en bijzonder dat het ineens anders is. Ik zie mijn binnenkomende spanningen ook wel in HomeAssistant en die hangen doorgaans tussen 230 en 240 en toevallig is die ivm een klacht te hoge spanning een jaar terug ergens naar beneden bijgesteld. Maar wat ik eerder zei wordt dat idd niet meer gedaan om andere problemen te voorkomen.

Maar goed, denk verstandig om het hierbij te laten voordat we verzanden in een discussie welke vanuit frustratie zou kunnen komen waar geen einde aan komt en bovendien geen einde aan komt. Ik snap en hoor iig wel wat je zegt en zal de laatste zijn die zegt dat er niks aan de hand is. Feit is dat we ver achter de feiten aanlopen en we elke dag kunnen blijven hollen maar geen stap dichterbij komen, en dat is dan weer ervaring vanuit het veld.
Ik wil heus wel proberen vragen te beantwoorden maar dan maar niet hier aangezien het hier ergens anders over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

We hebben hier nog een ruime maand de TIJD om het hele spel op GMT+1 / Wintertijd (of op CEST) te krijgen...
Of ik begrijp niet wat je precies wil zeggen of je woont niet in Nederland maar hier gaat de wintertijd dit WE al in.
edit: of bedoel je dat het nog ruim een maand duurt voor je thuis kan beginnen laden en het er toe doet?

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 25-10-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

De Alfen Single Pro lader hangt hier sinds afgelopen middag keurig aan de muur zodat het ding over een maand z'n nut kan gaan bewijzen, dan wordt de auto pas geleverd.

Meteen twee keer CAT5e kabel naar binnen laten trekken waarvan er één nu in gebruik is voor de P1 communicatie. Op die tweede zitten nog nog geen RJ45 connectoren dus ik mag de lader komende maand zelf nog een keer open maken om ook die kabel met m'n eigen interne LAN / netwerk te gaan verbinden, de BAM monteurs krijgen middels Eneco schijnbaar de expliciete instructie mee om deze bekabeling niet aan te leggen en/of aan te sluiten omdat de lader via 4G kan babbelen met Eneco....

Nou weet ik (nog) niet welke netwerkprovider die 4G verbinding voor Eneco verzorgt óf hoe die lader op een andere manier aan de juiste tijd denkt te moeten gaan komen maar..... Ze mogen daar volgens mij het NTP signaal wel eens na gaan kijken, de klok op het display van de laadpaal loopt nu bijna een volle week (ongeveer 6 dagen) achter op de werkelijkheid :o

[Afbeelding]

Zie eerdere post over het niet aansluiten van de CAT5 ethernet verbinding. Dat doen ze niet om gezeik over opgeblazen LAN poorten en zo te voorkomen...

Qua tijd, meldt het even bij je backoffice, die kunnen via API of ACE Installer de tijd corrigeren. Ook in de ACE Installer kan je de tijd corrigeren, maar voor zover bekend gebruikt de lader gewoon de interne klok. Maar een afwijking met 'real time' kan bijvoorbeeld leiden tot het te vroeg of te laat starten van je laadsessie. Zeker als je dynamisch gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:49:
Ik ben bezig om een vaste kabel aan mijn Alfen Eve Single pro laadpaal te maken. Hiervoor moet ik de Type-2 plug loskoppelen zodat ik de kabel kan installeren. Maar weet iemand hoe ik de aardedraad (rood omcirkeld) los krijg? Daar moet volgens mij de aarde draad van de vaste kabel in.

Laat maar. Al gelukt :)

Ok, alles los gekregen en de vaste laadkabel aangesloten. Zie dat er stroom op het station staat en RFID tag wordt herkend. Alleen wanneer ik de kabel in de auto plug (Tesla model Y) gaat deze niet laden. Licht wordt ook niet blauw of groen.

Heb ik dit onderdeel nog nodig om de vaste kabel te laten werken?

[Afbeelding]
heb je dat kabeltje al ergens kunnen bestellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
Zie eerdere post over het niet aansluiten van de CAT5 ethernet verbinding. Dat doen ze niet om gezeik over opgeblazen LAN poorten en zo te voorkomen...
Als ze zelf de UTP stekker erop knijpen langs beide kanten is die discussie er niet... flauw excuus !

Ik heb trouwens nog nooit een poort opgeblazen door aderparen kort te leggen (en moest dat zo zijn dan heb ik ernstige bedenkingen bij de kwaliteit van het LAN poortje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:30

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De webshop van Alfen vind je hier: https://shop.alfen.com/en maar is alleen voor zakelijke klanten, dus moet je een zakelijke account aanmaken.

Het onderdeel dat @Heinemancp hierboven noemde staat er helaas niet in momenteel.

Edit: screenshots worden onleesbaar verkleind hier, ik haal ze maar weg

[ Voor 27% gewijzigd door FrenzyFreak op 25-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

r2504 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Als ze zelf de UTP stekker erop knijpen langs beide kanten is die discussie er niet... flauw excuus !

Ik heb trouwens nog nooit een poort opgeblazen door aderparen kort te leggen (en moest dat zo zijn dat heb ik ernstige bedenkingen bij de kwaliteit van het LAN poortje).
Wel als de klant in zijn expertise onwetendheid de Alfen aansluit op zo'n vieze Ubiquiti 24V passive PoE injector. Blij dat ze sinds paar jaar over zijn op 802.3af/at/bt, maar soms kom je die 24V passive meuk nog tegen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 12:30
r2504 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Zoals op de screenshot van je staat moet de installateur je de "wachtwoordkaart" overhandigen (da's een witte A3 met oa. ook een QR code), daar staat het Default (Owner) paswoord (12 karakters, bevat geen cijfers) en een Password Recovery Code.

Ik heb deze netjes gekregen (had ze eigenlijk al uit de doos gevist voor hij ze vast had >:) ) van de Luminus installateur (APK).
Ik heb de doos hier liggen van de Alfen, wat boekjes en klein aantal onderdelen zijn aanwezig. De grote afwezige is de A3 kaart uiteraard.

Ondertussen had Luminus dit nog geantwoord, dus weer even afwachten:
Bedankt om ons hiervoor te hebben gecontacteerd.

Het in feite niet de bedoeling dat de klant toegang heeft tot de MyEve-applicatie.
Deze applicatie dient voor gebruik door de installateurs, en we moeten ons behoeden voor wijzigingen in de parameters, via deze applicatie, gezien deze mogelijk de werking van de laadpaal in het gedrang kunnen brengen.

We zullen de vraag met betrekking tot het laden via zonnestroom van uw zonnepanelen laten behandelen door onze achterliggende dienst, want ik kan u niet met zekerheid bevestigen dat dit op heden al een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Ik heb trouwens nog nooit een poort opgeblazen door aderparen kort te leggen (en moest dat zo zijn dan heb ik ernstige bedenkingen bij de kwaliteit van het LAN poortje).
Hoe dan ook, het gaat allemaal om aansprakelijkheid en kosten. Ook hier kwam bij het plaatsen een lokale ZZP-er dit effe doen, waarbij het werk uiteindelijk aan 3 tussenliggende partijen was uitbesteed (Opdrachtgever Allego, uitvoerende partij grote landelijke installateur, uitbesteed aan regionale installateur, uitbesteed aan lokale ZZP-er. Mag wat kosten zoiets, dus alles wat niet in het laagste inschrijfbedrag voor de opdracht zit, wordt ook niet uitgevoerd. Zeker niet als men er geen meerwerk voor kan rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
GigaPixels schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb de doos hier liggen van de Alfen, wat boekjes en klein aantal onderdelen zijn aanwezig. De grote afwezige is de A3 kaart uiteraard.

[...]
Het is geen (of niet meer) A3 wit papier. Bij mij is het een halve A4 / grote ansichtkaart formaat met blauwe opdruk hetzelfde qua de boekjes. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 25-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
[...]
[...]
Het is niet aan Luminus daarover te beslissen... jij bent eigenaar van je paal en die moet zoals Alfen zelf aangeeft beschikken over de nodige paswoorden.

Mijn ervaring met hun installateurs is dat ze zelf amper weten waarmee ze bezig zijn... ik heb ze hier moeten laten zien hoe ze met de Eve Connect de paal op PV Green of Comfort konden plaatsen want die app hadden ze nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kees_frl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:53:
[...]
Het is geen (of niet meer) A3 wit papier. Bij mij is het een halve A4 / grote ansichtkaart formaat met blauwe opdruk hetzelfde qua de boekjes. :)
Sorry, was een A5 (de helft dus van een A4)... geen A3 want dat is groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

r2504 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Het is niet aan Luminus daarover te beslissen... jij bent eigenaar van je paal en die moet zoals Alfen zelf aangeeft beschikken over de nodige paswoorden.

Mijn ervaring met hun installateurs is dat ze zelf amper weten waarmee ze bezig zijn... ik heb ze hier moeten laten zien hoe ze met de Eve Connect de paal op PV Green of Comfort konden plaatsen want die app hadden ze nog nooit gezien.
Ik weet niet hoe het in Belgie juridisch geregeld is, maar in Nederland wordt een laadpaal die op jouw erf word neergezte, of aan jouw huis wordt vastgeschroefd, via natrekking (das de juridische term) ook jouw eigendom, behalve als degene die hem geplaatst heeft (leasemaatschappij oid) direct bij het plaatsen ook een recht van opstal vestigt. Daarvoor moeten ze naar de notaris, dus dat wordt eigenlijk nooit gedaan.

Met de wetgeving in je hand kan je dus gewoon eisen dat je de toegangscodes krijgt, eventueel onder voorwaarden dat bij toewijsbare (ver)storing jij zelf de herstelkosten draagt oid. Maar weigeren deze codes af te geven houdt juridisch geen stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:43:
[...]
Ik weet niet hoe het in Belgie juridisch geregeld is, maar in Nederland wordt een laadpaal die op jouw erf word neergezte, of aan jouw huis wordt vastgeschroefd, via natrekking (das de juridische term) ook jouw eigendom, behalve als degene die hem geplaatst heeft (leasemaatschappij oid) direct bij het plaatsen ook een recht van opstal vestigt. Daarvoor moeten ze naar de notaris, dus dat wordt eigenlijk nooit gedaan.
Dat is in België niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Nu online
[...]
[...]
Eens met de hierboven al genoemde juridische argumenten. Maar misschien kun je Luminus een beetje op weg helpen door te verwijzen naar de alfen knowledge base en naar de eveconnect app. Bij verdere interactie met Luminus zou ik dan de woorden "ACE Service Installer" en "MyEve" vermijden om weg te blijven bij het (wat mij betreft oneigenlijke) argument dat die tools niet bedoeld zouden zijn voor eindgebruikers (enkel voor installateurs).
EveConnect is wél bedoeld voor eindgebruikers en die moet het dus gewoon kunnen doen. Daarvoor heb je het wachtwoord nodig. Als je het eenmaal hebt kun je het vervolgens natuurlijk ook gebruiken met die andere twee programma’s.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-10 16:14
Eens met bovenstaande, op het moment dat je ACE service installer en MyEve noemt gaan de hakken in het zand. Daar hebben ze al heel veel narigheid van moeten opknappen.

Bij Leaseplan was het niet anders, eeuwige discussie tot dat ik de uitleg gaf dat ik het voor de Eveconnect app nodig had, toen werden ze schappelijker. En krijg je het ww wel met een waarschuwing dat als je wel iets uithaald met de andere apps de kosten voor jezelf zijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth

[Afbeelding]

Als de klok achterloopt heeft de lader (nog) geen verbinding met de backoffice, zodra deze verbinding maakt word gelijk de datum tijd goed gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
[...]

Als je dit doet bij een P1 poort van je slimme meter dan werkt deze gelijk niet meer, zou toch zeker oppassen en de kabel aan alle twee de kanten er uit halen voor aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:20
Even een algemene tip voor wie problemen heeft gehad met de laadpaal en als er een monteur is geweest die iets heeft vervangen.

Vaak blijven er toch ergens fouten achter. Het heeft bij mij al meer dan eens geholpen een reboot of zelfs hele reset naar fabrieksinstellingen te doen.
Er hoeft vrij weinig ingesteld te worden dus als je goed je settings onthoudt is het echt een fluitje van een cent (als je een wachtwoord hebt!!).

Voor mij is het nu de afgelopen tijd een standaard geworden (helaas nogal wat bezoekjes gehad in de afgelopen 3 jaar). Standaard reset fabrieksinstellingen en opnieuw instellen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij kan je als particulier geen onderdelen kopen.
Het onderdeel wat je zoekt heet een Dummy socket en heeft dit artikel nummer (803873887-ICU), misschien dat je daar nog mee iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:20
Daveth schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Als je dit doet bij een P1 poort van je slimme meter dan werkt deze gelijk niet meer, zou toch zeker oppassen en de kabel aan alle twee de kanten er uit halen voor aanknijpen.
Dat zouden sommige monteurs van Alfen (aangestuurd door) dan ook moeten doen ;)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
Sarge78 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Dat zouden sommige monteurs van Alfen (aangestuurd door) dan ook moeten doen ;)
Nadeel is dat Alfen niet alleen ons (Citytec) aanstuurt maar ook ander bedrijven en daar is denk ik dan toch minder kennis.
Sowieso is er veel kennis bij Citytec omdat er een hele groep monteurs die bij Alfen vandaan kwamen toen Alfen de buitendienst had opgeheven naar CityTec zijn gegaan (ik ook) en hebben de kennis daar gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 16:00
Heinemancp schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:40:
[...]

ZE is voor ZeroEmission / Renault specifiek gedrag.
En wat is hiervan juist de functie? Want dat vind ik niet direct terug (google ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annan
  • Laatst online: 16:00
Als ik de alfen op enkel groene stroom zet, blijft de stroom op 2,2kw hangen ook al brengen de zonnepanelen bvb 2,9 op. In de myeve app staat dan dat de stroom wordt beperkt door de voertuigconfig. Iemand een idee wat er aan de hand is? (Wagen is renault scenic e-tech)

[ Voor 6% gewijzigd door Annan op 26-10-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:01
Ik krijg het zonneladen niet voor elkaar, zoals ik wil. Ik heb het volgende.
- Alfen Single S-line met een licentie voor ALB
- Een VW ID.3
- HomeWizard P1 gateway
- 4000WP aan zonnepanelen
In myEve heb ik het slim laden op 'Comfort' staan met als minimum 1.4. So far, so good. Maar de auto laad met 4.2kWh en zoveel leveren de pananen in mei/juni nog niet op. Volgens mij werken alle individuele onderdelen goed. Maar op de één of andere manier de combinatie. 4.2 is overigens wel lager dan voorheen, toen zat het meestal rond de 5.5kWh.

Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken?
Pagina: 1 ... 56 ... 94 Laatste