Hallo iedereen
Ik heb sinds kort een Alfen Single Pro en in heb mij wat zitten inlezen in dit forum. Toch begrijp ik niet helemaal alles en vandaar deze vraag.
Ik heb mijn laadstation verbonden met de P1 poort. Ik heb ook zonnepanelen (5kw) die aangesloten zijn op 3 fasen. Op goeie dagen krijg ik daar 3500 watt energie uit.
Mijn aansluiting is driefase 400V gezekerd op 20A.
Ik begrijp dat wanneer de Alfen enkel op 3 fasen ingesteld staat, er minimaal 4,2kw aan zonne-energie nodig is om 100% green solar charging te kunnen doen. Iets wat in praktijk dus niet zal voorvallen met mijn zonnepanelen. Als ik het laadstation op 50% instel, zal het toestel beginnen laden zodra er 2,1kw productie is en dan meteen ook 2,1kw van het net bijsteken.
Nu…
Als ik “allow single-multiphase charging” aanvink kan hij ook laden op 1 fase en kan er dus per definitie aan 100% groene energie geladen worden zodra er minimaal 1,4kw wordt geproduceerd wat wel realistischer is.
Mijn hoofdzekering is 20A. Als ik aan 1 fase ga laden, aan hoeveel kW kan hij dan maximaal laden? Gisteren had ik 3000 watt aan zonne-energie beschikbaar en ik kreeg ongeveer 1,4kW in de auto, via homewizard zag ik dan dat de overige 1000-1400 watt alsnog op het net ging…
Is dit een beetje kiezen tussen cholera of pest… ofwel afnemen van het net om aan minimaal 4,2kw te geraken ofwel via 1 fase niet alle beschikbare zonne-energie kunnen gebruiken?
Of zie ik dit verkeerd.
Ik merk ook dat wanneer de lader op 1 fase overschakelt (bij solar charging), hij daar niet meer uitgeraakt en niet meer terug omschakelt naar 3 fasen. Als ik solar charging uitschakel en ik zet de boost-functie aan krijg ik nog amper 2,3kw en blijft hij op die 1 fase vastzitten.
Enige manier om het op te lossen is door de 1/3 fasen optie terug uit te schakelen en te rebootenW
Ik las in dit forum dat dit vroeger vaker voorkwam met een oudere firmware, dit zou opgelost moeten zijn. Maar ik zit op de nieuwste firmware versie 7.0.5 en toch werkt dit niet.
Hartelijk dank
[
Voor 14% gewijzigd door
brechtdk op 28-10-2024 22:25
]