[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 57 ... 86 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daveth schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Als de klok achterloopt heeft de lader (nog) geen verbinding met de backoffice, zodra deze verbinding maakt word gelijk de datum tijd goed gezet.
Klok staat inmiddels inderdaad op de juiste tijd ingesteld, heeft ongeveer een hele dag (24 uur) geduurd voordat dat het geval was (en vannacht mag 'ie weer één uur terug in de tijd gezet worden in verband met de wintertijd.... Nog ruim op tijd voordat m'n auto op 28 November geleverd gaat worden).

:9

* Will_M is netwerkbeheerder en raak altijd een beetje geïrriteerd als een klok van bijvoorbeeld een appliance of netwerkcomponent niet snel genoeg op de juiste tijd en tijdzone mee draait in z'n beheerde omgeving(en).... :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:25
stelling schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:02:
Ik krijg het zonneladen niet voor elkaar, zoals ik wil. Ik heb het volgende.
- Alfen Single S-line met een licentie voor ALB
- Een VW ID.3
- HomeWizard P1 gateway
- 4000WP aan zonnepanelen
In myEve heb ik het slim laden op 'Comfort' staan met als minimum 1.4. So far, so good. Maar de auto laad met 4.2kWh en zoveel leveren de pananen in mei/juni nog niet op. Volgens mij werken alle individuele onderdelen goed. Maar op de één of andere manier de combinatie. 4.2 is overigens wel lager dan voorheen, toen zat het meestal rond de 5.5kWh.

Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken?
Als de paal geen p1 connectie heeft gaat die naar de default current, bij mij is dat 16a 230v oftewel 3,7 kwh.

Kijk eens naar wat je safe current is en of je wel een goede p1 connectie hebt.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 18:28
Wat doe ik fout hier. Alfen eve single gekocht en deze tijdelijk aangesloten en het werkte (laden gestart)

Daarna met netwerk lopen spelen en een firmware update gedaan.
Nu krijg ik allemaal fouten

LB is off, installation = 16A, conenctor 1 = 16A, minimum current = 0A
Nu krijg ik de fout dat het maximum 0 is terwijl dat op 16A staat

Kan ik een factory reset doen zonder de licenties te verliezen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5O6PX20DsJ8ox4xDtnUW3ZA8H0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3MUq1Iuk9w8cWnePErSqOMv1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjyCvdpuT8jcSKwXSie5rmn5cZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u7iLcouT8jdGf80AGsyq3lLU.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door Woodski op 26-10-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Ik stuur mijn laadpaal nu aan met evcc via HomeAssistant.
Wat mij nu opvalt is dat als ik evcc instel op laden met PV alleen dat hij continu met 3,4kw laad. Ook nu de zon niet meer schijnt.
Kan dat in de firmware versie zitten?

Staat nu volgens mij Firmware: 6.6.2-4312 op. Tenminste dat vindt ik in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 09:43
DaRealRenzel schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

heb je dat kabeltje al ergens kunnen bestellen ?
Nee, ben er nog niet aan toe gekomen. Hoop deze week overdag eens ergens tijd te hebben om contact op te nemen met ze.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik kan nog steeds niet laden omdat de max 0 is :(
Welke waarde hebben jullie hier staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcfPKwAoz0Yg1AmA8Y52okude2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLobPW3oOFDTWvbpQmEqyi38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:13

Coffee

Coffee

Woodski schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:19:
Ik kan nog steeds niet laden omdat de max 0 is :(
Welke waarde hebben jullie hier staan?

[Afbeelding]
Bij mij staat er precies hetzelfde.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Weet je of de licenties er standaard op zaten? Vziw blijven de licenties actief als je reset, zeker als deze standaard met je paal kwamen. Voor de zekerheid kan je een notitie maken van de licentie code die je in MyEve ziet staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Coffee schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Bij mij staat er precies hetzelfde.
Bedankt dan is dat het niet... Maar wat het dan wel is, is me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6btUn8f4cAmWZxzfYoH6ZrxBjuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POeuugkzY6AJScJdkL0ZeCQM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Woodski op 26-10-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:42
Wellicht iets meer van je log posten, dan kunnen we zien wie of wat verhinderd dat je vermogen mag vragen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Voor je reset kan je ook proberen om de waarden aan te passen naar een andere waarde, rebooten, dan de waarden weer terug zetten, weer rebooten. Zo forceer je een update van de waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb LB maar weer aangezet... En daarna mocht ik nog iets aanzetten.
Wat weet ik niet maar iets van L1 actief

Het werkt nu wel, mijn auto is aan het laden op comfort niveau :)
Ophangen, kabels monteren en dit uitzoeken heeft me zo'n beetje deze hele dag gekost.
Maar alles werkt inclusief telnet en dus load balancing.

Volgende fase is HA en/of evcc maar voor nu is het even genoeg..

[ Voor 47% gewijzigd door Woodski op 26-10-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Top! Fijn dat het werkt, lag het aan de LB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Als ik het goed lees werkte het juist niet zonder LB

[ Voor 199% gewijzigd door Lalalampje op 26-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-06 23:49
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Ja. Zie o.a. deze post en deze post. P1 heeft (voor gebruik met de Alfen) slechts twee aders nodig. Persoonlijk adviseer ik (net zoals @Will_M) om meteen twee kabels te (laten) trekken.
Bedankt voor de antwoorden!

Wat ik niet zie in de links: welke pins van de p1 moeten er exact aangesloten zijn? Is dat de data en data request (2&3)? Heeft die meter strikt genomen geen gnd nodig?

Het is een leasepaal van 50five, dus ik vermoed dat ze in de backoffice gaan merken als ik het toestel op ethernet zal aansluiten ipv dat alles via de gprs gaat? Of enkel als ze gaan kijken in de instellingen hoe ze de data juist krijgen?

Of gaat alles gewoon blijven doorgestuurd worden als mijn firewall het toelaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
elimaes12 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 01:13:
[...]

Wat ik niet zie in de links: welke pins van de p1 moeten er exact aangesloten zijn? Is dat de data en data request (2&3)? Heeft die meter strikt genomen geen gnd nodig?

Het is een leasepaal van 50five, dus ik vermoed dat ze in de backoffice gaan merken als ik het toestel op ethernet zal aansluiten ipv dat alles via de gprs gaat? Of enkel als ze gaan kijken in de instellingen hoe ze de data juist krijgen?

Ik heb al een tijdje p1 en netwerk via dezelfde kabel lopen en werkt perfekt. Gewoon stukje verder aanpellen aan beide zijden en een rj45 stekker op de overige 4 aders knijpen in de goede pinnen. Dus ik zou niks aan de rj11 richting je p1 doen, mooi laten zitten.

Je communicatie richting backoffice gaat niet ineens via netwerk als je daar niks aan veranderd, staat standaard op prio 4G simkaart dus daar zal niks in veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-07 22:53
Peet3kabo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:51:
Ik stuur mijn laadpaal nu aan met evcc via HomeAssistant.
Wat mij nu opvalt is dat als ik evcc instel op laden met PV alleen dat hij continu met 3,4kw laad. Ook nu de zon niet meer schijnt.
Kan dat in de firmware versie zitten?

Staat nu volgens mij Firmware: 6.6.2-4312 op. Tenminste dat vindt ik in HA
Zou zeggen dat je in EVCC moet zijn. Daarmee regel je nu het laden toch?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:54
[...]

V.w.b. je vraag over de P1 aansluiting. Ik heb dat in dit topic nergens beschreven zien worden. Visueel dacht ik altijd dat het de middelste twee waren, maar volgens de P1 standaard zou ik idd eerder geneigd zijn jouw redenering te volgen (pin 3 en 5). Maar dat is giswerk. Hopelijk kunnen mensen die dit hebben geinstalleerd je een concreter antwoord geven.

V.w.b. je vraag over de backoffice: zolang je geen wijzigingen maakt in je backoffice settings zal de laadpaal de data gewoon via gprs naar 50five blijven sturen. In jouw geval gaat het hoogstwaarschijnlijk om de settings “lastmilesolutions kpn”. Je kunt de prio voor wired en mobile omdraaien maar is geen goede reden om de standaardsettings te willen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-07 16:33
Woodski schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:02:
Wat doe ik fout hier. Alfen eve single gekocht en deze tijdelijk aangesloten en het werkte (laden gestart)

Daarna met netwerk lopen spelen en een firmware update gedaan.
Nu krijg ik allemaal fouten

LB is off, installation = 16A, conenctor 1 = 16A, minimum current = 0A
Nu krijg ik de fout dat het maximum 0 is terwijl dat op 16A staat

Kan ik een factory reset doen zonder de licenties te verliezen ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De lader denkt dat hij te weinig vermogen heeft kan het zijn dat er charging profiles uit de backoffice gestuurd zijn en deze blijven hangen, zie je daarvan iets terug in de log?
Als dat zo is kan je het commando cperase uitvoeren bij het commando invoer vakje (in de ACE installer) in het tabblad waar je ook de log kan zien.
Als je deze hebt uitgevoerd dan kan je de lader herstarten, als dit de oorzaak was dan zou hij na de herstart weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvekemans
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-07 11:19
Ik sta op het punt om een alfen single pro line tweedehands aan te kopen. De paal zelf is oorspronkelijk door Eneco geïnstalleerd. Eigenaar beweert in het bezit te zijn van ‘het’ wachtwoord.
Ik wil zelf de paal gebruiken zonder backoffice, gewoon plug/charge. Zal ik voldoende hebben om de backoffice connectiviteit uit te schakelen doormidden van ACE en het wachtwoord? Nog zaken waar jullie aan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
jvekemans schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:07:
Ik sta op het punt om een alfen single pro line tweedehands aan te kopen. De paal zelf is oorspronkelijk door Eneco geïnstalleerd. Eigenaar beweert in het bezit te zijn van ‘het’ wachtwoord.
Ik wil zelf de paal gebruiken zonder backoffice, gewoon plug/charge. Zal ik voldoende hebben om de backoffice connectiviteit uit te schakelen doormidden van ACE en het wachtwoord? Nog zaken waar jullie aan denken?
Zie deze review (met name de laatste sectie over tweedehands paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Zie deze review (met name de laatste sectie over tweedehands paal).
EDIT: Tekst bij de verkeerde persoon gezet

[ Voor 40% gewijzigd door Daveth op 27-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
jvekemans schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:07:
Lader met een simpel snoertje aan 230V testen bij de klant en in de log kijken of er geen fout meldingen zijn.
Ik ben al een aantal keren bij klanten geweest die een tweedehands gekocht hadden en waar het powerboard kapot was, en ook een keer gehad dat er een flinke storing in het controllerboard was en moest deze volledig vervangen.
Kosten van reparatie kan vaak al meer zijn dan waar je de lader voor gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvekemans
Daveth schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Lader met een simpel snoertje aan 230V testen bij de klant en in de log kijken of er geen fout meldingen zijn.
Ik ben al een aantal keren bij klanten geweest die een tweedehands gekocht hadden en waar het powerboard kapot was, en ook een keer gehad dat er een flinke storing in het controllerboard was en moest deze volledig vervangen.
Kosten van reparatie kan vaak al meer zijn dan waar je de lader voor gekocht hebt.
Thanks! Log te raadplegen via display op lader zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Hallo allemaal,

ik heb sinds gisteren een "probleem" met mijn Alfen Single Pro.

Installatie gedaan voor Vattenfall inc Vattenfall backoffice via SIM; er ligt een UTP kabel; echter alleen in gebruik voor P1 poort. Dus ik ben beperkt tot de zeer beperkte Vattenfall omgeving en app.

Gisteren is een monteur geweest omdat ik een vraag had over updaten van firmware via de app; dat kan dus niet en moet op afstand gebeuren. Medewerker triggerde dit, maar geen succes. Dus monteur aangestuurd en uiteindelijk bleek communicatie board defect en is vervangen. Tevens was er geen P1 signaal (meer) voor loadbalancing.

Na vertrek auto's gekoppeld (beide 1 fase hybride) en ik merk dat de paal super vaak de laadsessie pauzeert en dan weer verder gaat. Ik gok dat dit met de loadbalancing te maken heeft... alleen kan de BMW hiermee omgaan, maar de Ford Explorer geeft een foutmelding en breekt de sessie af.

Aanlsuiting in huis is verzwaard naar 3x25a en piekmoment is maximaal inlusief laden 7000W.

Enige aanpassing die ik kan doen in comfort aanzetten (1,4KW) en dan gaat het wel goed. Iemand een idee?

Alvast dank voor de input.

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 22:01

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Nee, ben er nog niet aan toe gekomen. Hoop deze week overdag eens ergens tijd te hebben om contact op te nemen met ze.
Ik heb via een andere onderdelen leverancier een offerte op gevraagd. Als dat wat uit haalt laat ik het weten ....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Inspired schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:49:
[...]

Zou zeggen dat je in EVCC moet zijn. Daarmee regel je nu het laden toch?
Ja goede, geen idee waar ik het dan moet zoeken🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
[...]

For the record:
Ethernet aan te sluiten met pins 1236, bij voorkeur paar 12 en paar 36.

P1 kan rj11 of rj12, enkel pin 35 werkt niet, pins 2345 wel. Daarna niet verder geprobeerd, maar ik vermoed dus pins 23 nodig.

Omwille van paren die ik wou hebben voor ethernet heb ik wel nieuwe fiche op de p1 gezet.

Zo werkt alles zoals het zou moeten!

Geen flauw benul waarom ze dat niet gewoon aansluiten bij installatie met extra utp indien niet expliciet gevraagd. Zo moet een mens niet beginnen foefelen. 😁 Voor de kost van een kabel moeten ze het ook niet laten denk ik.

Als ze bang zijn dat je er wijzigingen aan doet, zet dan gewoon een disclaimer dat het op eigen verantwoordelijkheid is, wat is het probleem dan?

Voor ACE login was het wat zoeken op de alfen website voor juiste knop om aan te vragen, maar is gelukt! Ik vraag me af of die wachtwoorden niet universeel zijn?

Ondervonden dat er voor de laadpas van de werkgever een einddatum ingesteld staat die binnenkort is. (gelukkig kan ik het nu zelf aanpassen indien nodig)
Iemand een idee waarom ze dat doen?

Er staat firmware 6.5 op, zijn er belangrijke features die het risico waard zijn om te updaten? Ik lees dat het niet altijd vlekkeloos verloopt?

[ Voor 4% gewijzigd door elimaes12 op 27-10-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-07 22:02
elimaes12 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:47:
[...]
Voor de kost van een kabel moeten ze het ook niet laten denk ik.
Luminus vraagt hier nochtans 10 euro de meter voor !
Ik vraag me af of die wachtwoorden niet universeel zijn?
Start hij ook met een "p" en is hij 6 karakters langs ?
Ondervonden dat er voor de laadpas van de werkgever een einddatum ingesteld staat die binnenkort is. (gelukkig kan ik het nu zelf aanpassen indien nodig)
Iemand een idee waarom ze dat doen?
Hier staat de datum nu op 5/11/2024... ik denk dat ze hem af en toe aanpassen al heb ik geen idee waarom (ik vermoed voor wanneer je de Offline action op "Accept known valid tags" hebt staan).
Er staat firmware 6.5 op, zijn er belangrijke features die het risico waard zijn om te updaten? Ik lees dat het niet altijd vlekkeloos verloopt?
Dacht dat er nog een bugje in de 7.x firmware zat... ik ga nog even wachten (al zijn de time windows wel een mooie feature).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
r2504 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:16:
[...]

Luminus vraagt hier nochtans 10 euro de meter voor !

[...]

Start hij ook met een "p" en is hij 6 karakters langs ?

[...]

Hier staat de datum nu op 5/11/2024... ik denk dat ze hem af en toe aanpassen al heb ik geen idee waarom (ik vermoed voor wanneer je de Offline action op "Accept known valid tags" hebt staan).

[...]

Dacht dat er nog een bugje in de 7.x firmware zat... ik ga nog even wachten (al zijn de time windows wel een mooie feature).
Aan 10€ per meter zou ik me afvragen of het zo erg is als ze dat onorthodox aansluiten met gesplitte kabel >:)
Op z'n minst kunnen ze dat by default voorstellen. Als ze het zo aansluiten zijn er nog 2 draden reserve!

Ja, en eindigt op een 8. Zou dus goed kunnen dat het een standaard wachtwoord is. Heeft ook geen internet nodig om te verifiëren denk ik? Dus makes sense!

Dank voor de info! Dat is het voor mij niet waard om mogelijks te moeten uitleggen aan de leasemaatschappij dat ze moeten langskomen omdat ik de laadpaal gebrickt heb door een FW update voor een feature die niet per se nodig is. (en het zal me dan wel wat kosten ook waarschijnlijk)

Wat ik me nog af vroeg:
Wat is het nut van phase switching in geval van enkel zonnepannelen en een 3-fasige omvormer? Die verdeelt toch z'n stroom over 3 fases gelijkmatig? Dus als er 1.4kW is op 1 fase, is er automatisch ook 4.2kW op 3 fases?

Of heeft dat enkel z'n nut bij monofasige omvormer icm 3-fasige lader en net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Op de website van E Flux staat in de handleiding voor Alfen ook een standaard wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
elimaes12 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 00:03:
[...]
Dank voor de info! Dat is het voor mij niet waard om mogelijks te moeten uitleggen aan de leasemaatschappij dat ze moeten langskomen omdat ik de laadpaal gebrickt heb door een FW update voor een feature die niet per se nodig is. (en het zal me dan wel wat kosten ook waarschijnlijk)
Tja, normaal mag een update je device niet bricken hé... dan is er iets fout met de upgrade zelf wat mij betreft.
Of heeft dat enkel z'n nut bij monofasige omvormer icm 3-fasige lader en net?
Enkel bij monofasig, ik vermoed dat je zo kan kiezen welke fase je gebruikt zonder te herbekablen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07 13:56
izzet3838 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Als de paal geen p1 connectie heeft gaat die naar de default current, bij mij is dat 16a 230v oftewel 3,7 kwh.

Kijk eens naar wat je safe current is en of je wel een goede p1 connectie hebt.
Dank voor je antwoord.

Ik zie niet of hij stabiel is, maar in MyEve zie ik de waarden van de smart meter. Dus dat lijkt mij het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
stelling schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik zie niet of hij stabiel is, maar in MyEve zie ik de waarden van de smart meter. Dus dat lijkt mij het probleem niet.
Staat vinkje single/multiphase charging aan?
(Derde plaatje uit deze post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Staat vinkje single/multiphase charging aan?
(Derde plaatje uit deze post)
Nu wel, helaas geen verbetering. Dank voor de suggestie

[ Voor 7% gewijzigd door stelling op 28-10-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
stelling schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Nu wel, helaas geen verbetering. Dank voor de suggestie
Met wat doorzoeken heb ik de reden, denk ik wel gevonden. Die staat in deze post: Sarge78 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Maar nu nog een oplossing.Kan hij ook op 1 fase laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
stelling schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

Met wat doorzoeken heb ik de reden, denk ik wel gevonden. Die staat in deze post: Sarge78 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Maar nu nog een oplossing.Kan hij ook op 1 fase laden?
Ik heb ook een id3 en solar werkt vlekkeloos zowel op 1 fase als op 3 fasen.
- Laadpaalsettings als in deze post
- rebooten voor de zekerheid
- controleer dat de p1 data zichtbaar zijn: plaatje bij punt 6 uit deze post (edit: smart meter currents <> 0)
- controleer met eveconnect dat je minimum laadvermogen op 1,4 kW staat (en dus niet hoger).

Dan zou hij nu (bij duisternis) bij een comfort stand van 1,4 kW gewoon moeten laden met 1 fase op 1,4 kW. Als ie nog steeds op 4,2 kW laadt, zou ik de safe current eens controleren. Als die op 6 A staat (6 A x 230 V x 3 fasen = 4,2 kW) zou je die kunnen verlagen naar 3 A. Als dat invloed heeft dan ligt het idd aan niet goed doorkomende p1 data. Meer context vind je in deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtdk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-07 08:05
Hallo iedereen

Ik heb sinds kort een Alfen Single Pro en in heb mij wat zitten inlezen in dit forum. Toch begrijp ik niet helemaal alles en vandaar deze vraag.

Ik heb mijn laadstation verbonden met de P1 poort. Ik heb ook zonnepanelen (5kw) die aangesloten zijn op 3 fasen. Op goeie dagen krijg ik daar 3500 watt energie uit.

Mijn aansluiting is driefase 400V gezekerd op 20A.

Ik begrijp dat wanneer de Alfen enkel op 3 fasen ingesteld staat, er minimaal 4,2kw aan zonne-energie nodig is om 100% green solar charging te kunnen doen. Iets wat in praktijk dus niet zal voorvallen met mijn zonnepanelen. Als ik het laadstation op 50% instel, zal het toestel beginnen laden zodra er 2,1kw productie is en dan meteen ook 2,1kw van het net bijsteken.

Nu…

Als ik “allow single-multiphase charging” aanvink kan hij ook laden op 1 fase en kan er dus per definitie aan 100% groene energie geladen worden zodra er minimaal 1,4kw wordt geproduceerd wat wel realistischer is.

Mijn hoofdzekering is 20A. Als ik aan 1 fase ga laden, aan hoeveel kW kan hij dan maximaal laden? Gisteren had ik 3000 watt aan zonne-energie beschikbaar en ik kreeg ongeveer 1,4kW in de auto, via homewizard zag ik dan dat de overige 1000-1400 watt alsnog op het net ging…

Is dit een beetje kiezen tussen cholera of pest… ofwel afnemen van het net om aan minimaal 4,2kw te geraken ofwel via 1 fase niet alle beschikbare zonne-energie kunnen gebruiken?

Of zie ik dit verkeerd.

Ik merk ook dat wanneer de lader op 1 fase overschakelt (bij solar charging), hij daar niet meer uitgeraakt en niet meer terug omschakelt naar 3 fasen. Als ik solar charging uitschakel en ik zet de boost-functie aan krijg ik nog amper 2,3kw en blijft hij op die 1 fase vastzitten.

Enige manier om het op te lossen is door de 1/3 fasen optie terug uit te schakelen en te rebootenW

Ik las in dit forum dat dit vroeger vaker voorkwam met een oudere firmware, dit zou opgelost moeten zijn. Maar ik zit op de nieuwste firmware versie 7.0.5 en toch werkt dit niet.

Hartelijk dank

[ Voor 14% gewijzigd door brechtdk op 28-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
brechtdk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:11:
Ik begrijp dat wanneer de Alfen enkel op 3 fasen ingesteld staat, er minimaal 4,2kw aan zonne-energie nodig is om 100% green solar charging te kunnen doen.
Inderdaad, een auto heeft 1.4 kW nodig per fase.
Iets wat in praktijk dus niet zal voorvallen met mijn zonnepanelen. Als ik het laadstation op 50% instel, zal het toestel beginnen laden zodra er 2,1kw productie is en dan meteen ook 2,1kw van het net bijsteken.

Als ik “allow single-multiphase charging” aanvink kan hij ook laden op 1 fase en kan er dus per definitie aan 100% groene energie geladen worden zodra er minimaal 1,4kw wordt geproduceerd wat wel realistischer is.
Waarom zou je 100% groene stroom willen laden... stel dat je PV slechts 1.3 geeft wegens de weersomstandigheden dan gooi je dat gewoon weg... da's toch te gek ? Waarom gebruik je geen Comfort, worst case trek je dan 1.4 kW van het net, maar je gaat er ook geen 1.3 weggooien. Dit in combinatie met enkel laden tussen 09-19u en je hebt volgens mij een goed concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtdk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-07 08:05
r2504 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Inderdaad, een auto heeft 1.4 kW nodig per fase.

[...]

Waarom zou je 100% groene stroom willen laden... stel dat je PV slechts 1.3 geeft wegens de weersomstandigheden dan gooi je dat gewoon weg... da's toch te gek ? Waarom gebruik je geen Comfort, worst case trek je dan 1.4 kW van het net, maar je gaat er ook geen 1.3 weggooien. Dit in combinatie met enkel laden tussen 09-19u en je hebt volgens mij een goed concept.
Terechte opmerking. Ik heb dit zo geconfigureerd en ga het uitproberen. Ik heb wel momenteel 1/3 fase wisselen uitgeschakeld omwille van het feit dat ik dus merk dat hij niet meer omschakelt naar 3 fasen eens hij op 1 fase sukkelt. Mijn minimaal vermogen staat nu dus op 4,2kW, maar bij comfort charging toont hij wel 1,4kW. Kan hij dan in deze modus laden aan 1,4kw met een 3fase instelling? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHjixk2OMnClb18DnYMMYfzEjTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ghgeT6qq5lt1txKDzUdOD1NQ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5eTEOQpio5OugA-i8oUBVcVWBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsEGI7MbU02eATl3ClUOD8Jy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door brechtdk op 28-10-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Dat lijkt me bizar want zodra ik 1/3 fase schakelen uitzet dan gaat minimum onheroepelijk naar 4.2 kW.

Het PV restvermogen komt hier volgens mij eerder zeldzaam boven de 4.2 kW dus ik kan me niet meteen herinneren of hij deze zomer dan ook terug gegaan is naar 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07 21:24
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:12:
- Optie 1: Gewoon via de laadpaal: Zorgen dat solar charge gaat werken met je Ford (zie vraag 1)
Ik ben een grote stap verder met dit probleem. Sterker nog: het is opgelost!

Even wat achtergrond: mijn laadpaal heeft een Back Office Abonnement bij Eneco. Toen ik de laadpaal net had, probeerde ik de SlimLaden-app van Eneco uit. Daarbij moet je je laadpaal koppelen en inloggegevens voor je auto (mijn Ford-account) invullen. Het gevolg was echter dat Ford mijn account direct blokkeerde vanwege het gebruik van een externe partij, wat in strijd is met hun voorwaarden. Na een telefoontje met Ford kon mijn account gelukkig weer worden geactiveerd, maar ik moest de SlimLaden-app wel deactiveren.

Nu, enkele maanden later, blijkt dat deze actie gevolgen had voor de instellingen van mijn laadpaal. Op mijn hulpverzoek (ik kreeg naar iedere succesvolle laadsessie een storingsmelding van de Ford Kuga) kreeg ik een duidelijke uitleg over wat ze in de logging zagen: de SlimLaden-app veroorzaakte een conflict met mijn instellingen. Omdat ik de app niet meer gebruik, hebben ze de instellingen van de laadpaal aangepast en is er ook direct een nieuwe firmware geïnstalleerd.

Het belangrijkste: alles werkt nu zoals bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LdS_inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ook hier inmiddels een Alfen Eve Single pro hangen en draaien. Ik ben nu wat aan het kijken naar de verschillende instellingen. Omdat ik de auto zakelijk wil verrekenen heb ik er met mijn werkgever (die weer moet voldoen aan eisen van de belastingdienst) over gesproken om maandelijks het verbruik handmatig te declareren. Echter, zie ik in de verschillende overzichten van de apps & installer vooralsnog alleen het daadwerkelijk verbruik en niet de koppeling met het ingestelde tarief per kwh. Je zou toch verwachten dat die twee elkaar ergens aanvullen? De rekensom is niet heel moeilijk en beide datapunten zitten in de app/ laadpaal.

iemand enige suggestie hoe ik de gemaakte kosten in één overzicht krijg voor maandelijkse declaratie, zonder gebruik te moeten maken van een backoffice (die doen feitelijk hetzelfde)? ik houd graag alles zoveel mogelijk in eigen beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het bestand "inzichten" in bv. de EV connect kan je als CSV-bestand exporteren naar een spreadsheet en het daar koppelen aan je respectievelijke kWh prijs.
In het spreadsheet programma kan je vervolgens filteren naar believen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:25
LdS_inc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:20:
ook hier inmiddels een Alfen Eve Single pro hangen en draaien. Ik ben nu wat aan het kijken naar de verschillende instellingen. Omdat ik de auto zakelijk wil verrekenen heb ik er met mijn werkgever (die weer moet voldoen aan eisen van de belastingdienst) over gesproken om maandelijks het verbruik handmatig te declareren. Echter, zie ik in de verschillende overzichten van de apps & installer vooralsnog alleen het daadwerkelijk verbruik en niet de koppeling met het ingestelde tarief per kwh. Je zou toch verwachten dat die twee elkaar ergens aanvullen? De rekensom is niet heel moeilijk en beide datapunten zitten in de app/ laadpaal.

iemand enige suggestie hoe ik de gemaakte kosten in één overzicht krijg voor maandelijkse declaratie, zonder gebruik te moeten maken van een backoffice (die doen feitelijk hetzelfde)? ik houd graag alles zoveel mogelijk in eigen beheer.
Wat @IvoB2 zegt idd.

De alfen geeft (voorlopig) niet direct een prijs.

Wel kun je via eve connect een csv exporteren met het aantal kwh, dat * de prijs en je hebt wat je zoekt, automatisch is dit momenteel niet mogelijk tenzij je extra software of een backoffice gebruikt(betalend).

Een backoffice kan wel een optie zijn dat kost 5-10 euro per maand en dan wordt de paal automatisch uitgelezen, maar in dit geval lijkt de berekening zelf maken mij de beste optie.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Mogelijk is dit een hele domme vraag, maar wat doet loadbalancing eigenlijk? Ik heb die optie gekregen bij de door de werkgever vergoedde laadpaal, en mijn vermoeden was dat hiermee de load gebalanced zou worden tussen mijn huis en de paal. Wat ik echter best vaak merk is dat als de auto aan het laden is en het huis vraagt veel stroom, dat de laadsessie onderbroken wordt en vervolgens weer gestart. (Auto laadt met 11 kW en huis vraagt dan bij vol vermogen tussen de 7 en 9 kW, dus dat is samen te veel.)

Als het klopt dat loadbalancing betekent ‘paal aan/paal uit’ is dat het verwachte resultaat. Als dat betekent het terugschroeven van het aantal kW waarmee geladen wordt moet ik toch eens contact opnemen met de serviceafdeling…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Normaal gezien het laatste, terugschroeven van het vermogen van de laadpaal zodat gevraagd vermogen van paal + woning dit van de hoofdzekering niet overstijgt.
Die waarde kan je normaal gezien in de software instellen.
Maar je moet dan wel een account hebben en over de wachtwoorden beschikken om via de ACE installer of MyEve toegang te hebben tot de software achter de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
Ugchel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:20:
Mogelijk is dit een hele domme vraag, maar wat doet loadbalancing eigenlijk? Ik heb die optie gekregen bij de door de werkgever vergoedde laadpaal, en mijn vermoeden was dat hiermee de load gebalanced zou worden tussen mijn huis en de paal. Wat ik echter best vaak merk is dat als de auto aan het laden is en het huis vraagt veel stroom, dat de laadsessie onderbroken wordt en vervolgens weer gestart. (Auto laadt met 11 kW en huis vraagt dan bij vol vermogen tussen de 7 en 9 kW, dus dat is samen te veel.)

Als het klopt dat loadbalancing betekent ‘paal aan/paal uit’ is dat het verwachte resultaat. Als dat betekent het terugschroeven van het aantal kW waarmee geladen wordt moet ik toch eens contact opnemen met de serviceafdeling…
Load balancing verlaagt de toevoer naar de laadpaal als je totale electriciteitsverbruik (laadpaal + huishouden) groter dreigt te worden dan de in de laadpaal ingestelde waarden. Voor typisch voorbeeld zie deze post.

Het gedrag wat je beschrijft is niet abnormaal. Als het beschikbare vermogen voor de laadpaal lager wordt dan 4,2 kW (3 fasen x 6 A x 230 V) dan stopt de auto met laden. En zoals je aangeeft is dat bij jou aan de hand: laadpaalvermogen (= 11 kW) minus thuisverbruik (= 7 a 9 kW) geeft een beschikbaar vermogen wat lager is dan het vermogen wat jouw auto nodig heeft om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Als je 1/3 fase switching aanzet dan kan het wel... 11 - 9 = 2, terwijl 1 fase slechts 1.4 kW nodig heeft (3 fase 4.2 kW en dat kan dus niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
r2504 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:53:
Als je 1/3 fase switching aanzet dan kan het wel... 11 - 9 = 2, terwijl 1 fase slechts 1.4 kW nodig heeft (3 fase 4.2 kW en dat kan dus niet).
In de praktijk zal dat niet werken. In het genoemde voorbeeld heeft geen van de fasen immers het vermogen om het laden te starten:
- vermogen = 11 kW = 3 fasen x 16 A/fase x 230 V
- huisverbruik = 9 kW = 3 fasen x 13 A/fase x 230 V
- beschikbaar = 16 A - 13 A = 3 A per fase.
Het vinkje voor 1/3 fase laden heeft in dit geval dus geen impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Je gaat ervan uit dat het beschikbaar netjes verdeeld zit over de drie fases wat geen enkele garantie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
r2504 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:40:
Je gaat ervan uit dat het beschikbaar netjes verdeeld zit over de drie fases wat geen enkele garantie is.
Ik reken met evenredige verdeling omdat dat de meest gunstige situatie is. In de praktijk rekent load balancing met de zwaarst belaste fase en zal de paal dus al eerder onder die kritische grens van 6 A komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

LdS_inc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:20:

Nagenoeg alle backoffices werken met een vaste prijs per geladen kWh die aan je werkgever wordt doorbelast.
Ik gok even dat jij een dynamisch contract hebt, en derhalve de echte kWh prijs op moment van laden wilt doorbelasten, maar dat hoeft van de belastingdienst niet. Jij mag gewoon een tarief rekenen dat redelijk in lijn ligt met markt tarief, mits je werkgever daar natuurlijk ook mee door de bocht kan.
Dus bijvoorbeeld gewoon 45 cent per geladen kWh, en of die meting nou uit de meter van de paal komt, of een externe geijkte kWh meter maakt niet uit.
Voordeel van een backoffice voor de werkgever is dat er niet elke maand een gespecificeerde declaratie verwerkt hoeft te worden, maar dat hij 1x per maand een factuur krijgt, die zo de boekhouding in kan. Dat kan ook inclusief de backoffice kosten. Voor die paar euro per maand is dat een keus voor de werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:58
DaRealRenzel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Nagenoeg alle backoffices werken met een vaste prijs per geladen kWh die aan je werkgever wordt doorbelast.
De backend van Ayden/Leaseplan-Energy kan sinds een jaar denk ik met dynamische tarieven werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAupyWyO62tNVT5twYYdnboJzwc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FhpyFB1t2mD0q0caWT2f6AVB.jpg?f=user_large

Ergens jammer want een dynamisch contract met een vaste vergoeding van je werkgever levert je zo een paar tientjes per maand op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

LastSamurai schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

De backend van Ayden/Leaseplan-Energy kan sinds een jaar denk ik met dynamische tarieven werken.

[Afbeelding]

Ergens jammer want een dynamisch contract met een vaste vergoeding van je werkgever levert je zo een paar tientjes per maand op.
Dat is Ayvens, niet Ayden, maar dat terzijde. En die portal wordt geleverd door Groendus, dus alleen als je via LeasePlan ook bij Groendus bent aangesloten. Leaseplan wisselt vaker van laadprovider dan jij van ondergoed lijkt het. Bij ons lopen alle auto's via leaseplan, maar de ene laadt via Shell Recharge, de ander via Groendus, en ook de laadtokens komen van verschillende leveranciers.

anyway, je bent toch niet verplicht om daar dynamische tarieven in te stellen, ook al heb je een dynamisch contract ? Het gaat er toch om wat je met je werkgever afspreekt qua vergoeding. Als die jou verplicht je daadwerkelijke energietarief in te geven, dan is dat zo, maar hiero ben ik 'vrij' om een tarief in te stellen. Zelfs al laad ik mijn auto volledig met zonnestroom, dan nog wordt er een vast bedrag per kwh uitbetaald.

[ Voor 18% gewijzigd door DaRealRenzel op 30-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier net omgekeerd (maar eveneens met een positief resultaat).
Werkgever legt vaste kWh vergoeding op maar je bent zelf vrij het energiecontract te kiezen.
Voor wie op zonnestroom kan laden stijgt de "virtuele" winst dan telkens wanneer de netinjectievergoeding voor zonnestroom daalt.
Op 1/1/25 daalt de injectievergoeding voor zonnestroom van 7,5 naar 2 cent/kWh en mogen de nettarieven voor elektriciteit met 31% stijgen (en voor gas met 2% dalen, kwestie van de energietransitie eindelijk de genadeslag te kunnen toedienen 8)7 ).
De "winst" op zonneladen zal er alleen maar door de hoogte ingaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:58
DaRealRenzel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

anyway, je bent toch niet verplicht om daar dynamische tarieven in te stellen, ook al heb je een dynamisch contract ? Het gaat er toch om wat je met je werkgever afspreekt qua vergoeding. Als die jou verplicht je daadwerkelijke energietarief in te geven, dan is dat zo, maar hiero ben ik 'vrij' om een tarief in te stellen. Zelfs al laad ik mijn auto volledig met zonnestroom, dan nog wordt er een vast bedrag per kwh uitbetaald.
We hebben wel een mail gehad van de 'wagenparkbeheerder' met instructies om het portaal te configureren bij een dynamisch tarief. Verplichten is een groot woord. Maar het 'voelt' niet goed om het portaal op vast te laten staan als het ook dynamisch kan. Geen zin in gezeur in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:39
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Load balancing verlaagt de toevoer naar de laadpaal als je totale electriciteitsverbruik (laadpaal + huishouden) groter dreigt te worden dan de in de laadpaal ingestelde waarden. Voor typisch voorbeeld zie deze post.

Het gedrag wat je beschrijft is niet abnormaal. Als het beschikbare vermogen voor de laadpaal lager wordt dan 4,2 kW (3 fasen x 6 A x 230 V) dan stopt de auto met laden. En zoals je aangeeft is dat bij jou aan de hand: laadpaalvermogen (= 11 kW) minus thuisverbruik (= 7 a 9 kW) geeft een beschikbaar vermogen wat lager is dan het vermogen wat jouw auto nodig heeft om te laden.
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:30:
[...]

Ik reken met evenredige verdeling omdat dat de meest gunstige situatie is. In de praktijk rekent load balancing met de zwaarst belaste fase en zal de paal dus al eerder onder die kritische grens van 6 A komen.
Ik kwam hier met ongeveer dezelfde vraag als @Ugchel . Ik merk ook dat load balancing vaker de laadpaal stopt/start dan het vermogen regelt.

We hebben hier 3 * 25A. Maar merk dat de laadpaal bij een verbruik van 2500W (hoge verbruiker bvb vaatwas, wasmachine) er al mee stopt.

5750W = 230V * 25A
- 2530W = 230V * 11A --> Dit verbruik is op 1 fase.
= 14A over --> = 14A * 230V = 3220W. --> Minder dan 4200W, dus laadpaal stopt. Is deze redenering correct?

Is het een optie om de Safe Current te verlagen naar bvb 4A? Of gaat dit andere problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De safe current grijpt normaal gezien pas in wanneer er een technisch probleem is met de LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
OK, maar dan zou ik verwachten dat de laadpaal gewoon het laadvermogen begrenst ipv het laden pauzeert. Ik mis dan duidelijk nog iets van kennis...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je moet kijken naar de stroom van de drie afzonderlijke fases, je kunt die niet zo bij elkaar optellen. Ze zijn namelijk stuk voor stuk gezekerd met 25A. Specifiek gaat het om de hoogste belasting van de drie.

Voorbeeld:
Laadpaal is lekker maximaal met 16A (3 * 230 * 16A = 11kW) aan het laden op een hoofdaansluiting van (3*) 25A.

Nu is de hoogste belasting op één (van de drie, maakt niet uit welke) fases 16A. De laadpaal rekent dan; 25A hoofdaansluiting, 16A verbruik, dus maar 9A beschikbaar. Hij zou het laden dan moeten terugregelen naar (3* 9A * 230 = ) 6,2 kW.

Komt op één van de fases de stroom uit boven de 19A, blijft er minder dan 6A over ten opzichte van de hoofdzekering. Bij minder dan 6A schakelt het laden dan uit (is de minimale laadstroom).

Wil je beter bekijken wat er precies gaande is moet je de seconde waarden gaan loggen (om achteraf te analyseren) of zelf live-tests doen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
OK... Maar dan zit het probleem misschien in mijn afstelling voor load balancing. De max staat namelijk op 10A. Met de redenering dat 10A * 230V * 3 fasen = 6900W

Dus in mijn voorbeeld

5750W = 230V * 25A
- 2530W = 230V * 11A --> Dit verbruik is op 1 fase. Neemt de laadpaal dan deze waarde over als in 11A huidig verbruik is meer dan de 10A voor load balancing en stopt dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvekemans
Daveth schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Dank voor de tip. Gisteren alfen single pro 22kw gekocht voor een fractie van nieuwprijs.
Bij de verkoper de laadbox aan stopcontact gehangen, netwerkverbinding met rechtstreekse utp naar mijn laptop en dan via ACE wachtwoord, logs en licenties kunnen valideren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 20:37

B_S

SonnyBBQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:24:
OK... Maar dan zit het probleem misschien in mijn afstelling voor load balancing. De max staat namelijk op 10A. Met de redenering dat 10A * 230V * 3 fasen = 6900W

Dus in mijn voorbeeld

5750W = 230V * 25A
- 2530W = 230V * 11A --> Dit verbruik is op 1 fase. Neemt de laadpaal dan deze waarde over als in 11A huidig verbruik is meer dan de 10A voor load balancing en stopt dan.
Hoe bedoel je, de max op 10A? Als het gaat om Max smart meter current klopt het dat de lader stopt met laden, dat hoort namelijk 25A te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 11:15
JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:15:

Nu is de hoogste belasting op één (van de drie, maakt niet uit welke) fases 16A. De laadpaal rekent dan; 25A hoofdaansluiting, 16A verbruik, dus maar 9A beschikbaar. Hij zou het laden dan moeten terugregelen naar (3* 9A * 230 = ) 6,2 kW.

Komt op één van de fases de stroom uit boven de 19A, blijft er minder dan 6A over ten opzichte van de hoofdzekering. Bij minder dan 6A schakelt het laden dan uit (is de minimale laadstroom).
Begrijp ik het dan goed dat de laadpaal altijd 3 fase wil laden ? En het altijd netjes wil verdelen over die 3 fases ? En niet op 1 of 2 fases kan laden ?
Zal het proberen te verduidelijken met voorbeelden.

Hoofdaansluiting is 3x25A, bij mij is de laadpaal gezekert op 20A en het max vermogen staat op 13,8 kW

Voorbeeld 1
Fase 1 verbruikt: 10A
Fase 2 verbruikt: 2A
Fase 3 verbruikt: 19A

Laadpaal gaat naar 25-19 = 6A x 3 x 230 = 4,14 kW ???
Overschakelen naar 1 fase (op fase 2) zou hij de maximale 20A kunnen doen = 4,6 kW
Maar dat doet hij dus niet ? en 2 fases ook niet ?

Voorbeeld 2
Fase 1 verbruikt: 20A
Fase 2 verbruikt: 4A
Fase 3 verbruikt: 1A

Laadpaal rekent 25-20 = 5A en schakelt uit omdat er minder dan 6A over is.
Overschakelen naar 1 of 2 fases zou ook hier veel meer opleveren.

Als al mijn vragen bevestigd worden dan snap ik ook waarom sommige hier melden dat hij hoog huis verbruik de laadpaal uitschakelt.
Je zou eventueel nog kijken naar je fase verdeling in de meterkast, misschien een kleine verschuiving toepassen waardoor je net boven die 6A blijft op een fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat de laadpaal altijd 3 fase wil laden ? En het altijd netjes wil verdelen over die 3 fases ? En niet op 1 of 2 fases kan laden ?
Zal het proberen te verduidelijken met voorbeelden.

Hoofdaansluiting is 3x25A, bij mij is de laadpaal gezekert op 20A en het max vermogen staat op 13,8 kW

Voorbeeld 1
Fase 1 verbruikt: 10A
Fase 2 verbruikt: 2A
Fase 3 verbruikt: 19A

Laadpaal gaat naar 25-19 = 6A x 3 x 230 = 4,14 kW ???
Overschakelen naar 1 fase (op fase 2) zou hij de maximale 20A kunnen doen = 4,6 kW
Maar dat doet hij dus niet ? en 2 fases ook niet ?

Voorbeeld 2
Fase 1 verbruikt: 20A
Fase 2 verbruikt: 4A
Fase 3 verbruikt: 1A

Laadpaal rekent 25-20 = 5A en schakelt uit omdat er minder dan 6A over is.
Overschakelen naar 1 of 2 fases zou ook hier veel meer opleveren.

Als al mijn vragen bevestigd worden dan snap ik ook waarom sommige hier melden dat hij hoog huis verbruik de laadpaal uitschakelt.
Je zou eventueel nog kijken naar je fase verdeling in de meterkast, misschien een kleine verschuiving toepassen waardoor je net boven die 6A blijft op een fase.
Wat jij beschrijft is inderdaad ook hoe mijn laadpaal reageert met daarbij de kantekening dat je in de paal zelf het maximum per fase kan aangeven (dus 1 getal wat voor alle 3 de fases geldt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
AWEF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Wat jij beschrijft is inderdaad ook hoe mijn laadpaal reageert met daarbij de kantekening dat je in de paal zelf het maximum per fase kan aangeven (dus 1 getal wat voor alle 3 de fases geldt)
Ik heb nog niet in de instellingen gekeken verder, enige wat ik weet is dat de backoffice hem heeft ingesteld en dat ik nu in Eve Connect zie dat hij op max vermogen 13,8 kW staat.
Ze hebben dus 20A ingesteld als maximum, bij de instelling die jij bedoelt ? Zo is hij ook afgezekert, dus dat is prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Plenkske Zoals jouw voorbeelden werkt het inderdaad.

Hij zou eventueel nog terug kunnen naar L1 (fase 1), maar daar heb je m.i. externe aansturing (via modbus) voor nodig. Dat is bij mijn weten niet iets wat standaard in de Alfen firmware werkt. Overigens in jouw voorbeeld 1, is er dan 15A ruimte (25 minus 10) en niet 20A.

Met 2 fases laden kan sowieso niet, het is of één of alle drie en de stroom (in A) is bij 3-fase altijd symmetrisch. En tussen L1, L2 en L3 schakelen kan ook niet. Daarvoor zit niet het relais in de paal. Bij 1-fase gaat ie altijd terug naar de (voor de paal) L1. Afhankelijk van hoe die in je meterkast is aangesloten kan dat wel één van de drie fases zijn overigens.

De huishoudelijke stroom over fases verdelen kan in ieder geval zeker helpen als je veel start/stop-gedrag ervaart. Ik zou dan even goed de verbruikers die grote stromen trekken loggen (of testen), zodat je weet op welke fase die zitten. Dan zie je gauw genoeg hoe e.e.a. wellicht anders/beter kan. De L1 van de laadpaal op fase 1, de warmtepomp op fase 2, de Quooker op fase 3, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Ik heb nog niet in de instellingen gekeken verder, enige wat ik weet is dat de backoffice hem heeft ingesteld en dat ik nu in Eve Connect zie dat hij op max vermogen 13,8 kW staat.
Ze hebben dus 20A ingesteld als maximum, bij de instelling die jij bedoelt ? Zo is hij ook afgezekert, dus dat is prima :)
Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar :)

- Ik heb een 3x25A aansluiting
- De paal is afgezekerd op ...A (durf ik even niet uit m'n hoofd te zeggen, heb ik laten aanleggen, en gaat al een jaar goed)
- De paal kan met max 11kW laden (3x16A), dat is de licentie beperking van mijn paal)
- De paal leest de P1 meter uit, als 1 van de fases aan totaal verbruik boven de (in mijn geval) 20A komt, dan gaat die alle 3 de fases naar beneden drukken zodat de zwaarst belaste fase op 20A komt

Het laatste puntje is dus instellbaar via de ACE installer

Edit: Bij mij staat de "Station max current" op 16A en de "Max Meter Current" staat op 20A
Dit haal ik trouwens uit Home Assistant die de paal uit leest

[ Voor 7% gewijzigd door AWEF op 30-10-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
AWEF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar :)

- De paal is afgezekerd op ...A (durf ik even niet uit m'n hoofd te zeggen, heb ik laten aanleggen, en gaat al een jaar goed)
- De paal kan met max 11kW laden (3x16A), dat is de licentie beperking van mijn paal)
- De paal leest de P1 meter uit, als 1 van de fases aan totaal verbruik boven de (in mijn geval) 20A komt, dan gaat die alle 3 de fases naar beneden drukken zodat de zwaarst belaste fase op 20A komt

Het laatste puntje is dus instellbaar via de ACE installer

Edit: Bij mij staat de "Station max current" op 16A en de "Max Meter Current" staat op 20A
Oké, dus je had het in de vorige post over de "max meter current". Je zei "maximum per fase", dus daarom was ik even in de war ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:55:
@Plenkske Zoals jouw voorbeelden werkt het inderdaad.

Hij zou eventueel nog terug kunnen naar L1 (fase 1), maar daar heb je m.i. externe aansturing (via modbus) voor nodig. Dat is bij mijn weten niet iets wat standaard in de Alfen firmware werkt. Overigens in jouw voorbeeld 1, is er dan 15A ruimte (25 minus 10) en niet 20A.

Met 2 fases laden kan sowieso niet, het is of één of alle drie en de stroom (in A) is bij 3-fase altijd symmetrisch. En tussen L1, L2 en L3 schakelen kan ook niet. Daarvoor zit niet het relais in de paal. Bij 1-fase gaat ie altijd terug naar de (voor de paal) L1. Afhankelijk van hoe die in je meterkast is aangesloten kan dat wel één van de drie fases zijn overigens.
Ik doelde op fase 2, 25 - 2 is groter dan 20 en dus de max 20A.
Maar dan moet voor de paal L1 wel toevallig die fase zijn, zoals ik je nu begrjip.

Jammer dat de Alfen niet standaard kan wisselen van 3 fase naar 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Ik doelde op fase 2, 25 - 2 is groter dan 20 en dus de max 20A.
Maar dan moet voor de paal L1 wel toevallig die fase zijn, zoals ik je nu begrjip.

Jammer dat de Alfen niet standaard kan wisselen van 3 fase naar 1 fase.
Ah zo. Inderdaad, in dat voorbeeld is op 'fase 2' inderdaad meer ruimte. Dan moet de L1 van de Alfen inderdaad op die fase zijn aangesloten. :)

In de meeste huishoudelijke situaties is terugschakelen naar 1-fase nauwelijks van toegevoegde waarde. Omdat het vaak relatief korte tijdelijke stromen zijn. Pas bij zaken als 1-fase warmtepompen, die langdurig een bepaald vermogen vragen, zou het kunnen helpen.

Ik gebruik evcc en die is ook verantwoordelijk voor de load balancing. Die schakelt wel terug naar 1-fase bij laden op zonne-overschot, maar ik weet niet of ie dat ook doet op basis van load balancing eigenlijk. Leuk om eens te testen. Binnenkort komt er een (1-fase) warmtepomp, eens kijken of het me lukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AWEF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

"Max Meter Current" is 25A in jouw geval. Je hebt hem nu onnodig beperkt.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 30-10-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
B_S schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Hoe bedoel je, de max op 10A? Als het gaat om Max smart meter current klopt het dat de lader stopt met laden, dat hoort namelijk 25A te zijn.
Klopt, ik wil namelijk max 7kW verbruik ivm capaciteitstarief in België. Rekening houdende met 3 fases is dat dus: 10A * 230V * 3 = 6.9kW

Maar als er dan in huis meer dan 10A verbruik is op 1 fase wordt deze waarde overschreden en stopt de laadpaal.

Is er dan een andere manier om mijn scenario in te stellen? Of is dat gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@SonnyBBQ Ah vandaar. Op zich kun je het daar wel voor gebruiken (of misbruiken).

Maar, je hebt dan maar 4A ruimte voor huishoudelijke zaken naast de laadpaal, voordat ie stopt met laden. 6A is immers de minimum laadstroom (ongeacht hoeveel fases).

Hij zal dan behoorlijk vaak ingrijpen, want die 4 ampère is maar 920 watt. Een willekeurige oven, quooker of vaatwasser trekt (kortstondig) sowieso meer dan dat. Je moet dan accepteren dat de paal regelmatig stopt en later weer verder gaat.

Je kunt ook bekijken of je hem kan forceren op 1-fase laden en dan de verbruikers goed verdelen. Maar met 10A op 1-fase is het laadvermogen wel heel laag, ik denk dat je beter het start/stop gedrag kunt hebben op 3-fasen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 21:01

theezeefje

Poehee

All,

ik heb zojuist mijn Alfen Eve Pro single geupgrade van 6.4.0 naar 6.6.2,
echter heb ik nu een foutmelding in mn display, en krijg ik TLS errors te zien.
Lijkt er dus op dat de paal de backoffice van Coolblue niet kan bereiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2024-10-30T16:16:04.195Z:USER:comConnect.c:365:mobile connect
2024-10-30T16:16:04.761Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket cpc.eu-sh.charge.ampeco.tech:443
2024-10-30T16:16:04.773Z:INFO:websockets.c:552:Try to establish TLS
2024-10-30T16:16:04.789Z:SECURITY:websockets.c:668:Using root cert valid until 2038-1-17
2024-10-30T16:16:06.718Z:ERROR:tcp_rtos.c:956:x509_verify_cert() returned -9984 (-0x2700) 
2024-10-30T16:16:08.375Z:INFO:tcp_rtos.c:1359:ssl ciphersuite 49195:TLS-ECDHE-ECDSA-WITH-AES-128-GCM-SHA256
2024-10-30T16:16:08.410Z:ERROR:tcp_rtos.c:1411:Self-signed or not signed by a trusted CA
2024-10-30T16:16:08.425Z:ERROR:websockets.c:753:TLS upgrade failed

iemand hier ervaring mee/iemand die een fix weet ? :)

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:06:
@SonnyBBQ Ah vandaar. Op zich kun je het daar wel voor gebruiken (of misbruiken).

... Maar met 10A op 1-fase is het laadvermogen wel heel laag, ik denk dat je beter het start/stop gedrag kunt hebben op 3-fasen...
Inderdaad. Misschien dan maar het tijdstip van laden aanpassen naar wanneer er geen hoge verbruikers zijn. Dan heb ik geen last van de start/stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 20:16
theezeefje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:24:
All,

ik heb zojuist mijn Alfen Eve Pro single geupgrade van 6.4.0 naar 6.6.2,
echter heb ik nu een foutmelding in mn display, en krijg ik TLS errors te zien.
Lijkt er dus op dat de paal de backoffice van Coolblue niet kan bereiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2024-10-30T16:16:04.195Z:USER:comConnect.c:365:mobile connect
2024-10-30T16:16:04.761Z:INFO:websockets.c:445:Connected to Socket cpc.eu-sh.charge.ampeco.tech:443
2024-10-30T16:16:04.773Z:INFO:websockets.c:552:Try to establish TLS
2024-10-30T16:16:04.789Z:SECURITY:websockets.c:668:Using root cert valid until 2038-1-17
2024-10-30T16:16:06.718Z:ERROR:tcp_rtos.c:956:x509_verify_cert() returned -9984 (-0x2700) 
2024-10-30T16:16:08.375Z:INFO:tcp_rtos.c:1359:ssl ciphersuite 49195:TLS-ECDHE-ECDSA-WITH-AES-128-GCM-SHA256
2024-10-30T16:16:08.410Z:ERROR:tcp_rtos.c:1411:Self-signed or not signed by a trusted CA
2024-10-30T16:16:08.425Z:ERROR:websockets.c:753:TLS upgrade failed

iemand hier ervaring mee/iemand die een fix weet ? :)
Er wordt een certificaat niet vertrouwd, of het die van jou of die van Coolblue is, kan ik uit de logs niet zien. Vanaf firmware versie 6.x wordt alleen nog het zogenaamde B encryptie certificaat gebruikt, dus als je daar al op zat kan dat niet het probleem zijn.

Al geprobeerd te upgraden naar de laatste firmware versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

asaki schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Er wordt een certificaat niet vertrouwd, of het die van jou of die van Coolblue is, kan ik uit de logs niet zien. Vanaf firmware versie 6.x wordt alleen nog het zogenaamde B encryptie certificaat gebruikt, dus als je daar al op zat kan dat niet het probleem zijn.

Al geprobeerd te upgraden naar de laatste firmware versie?
ik zat op 6.4.0, had de 6.6.2 B versie gepakt voor de upgrade.

Ik zou ook naar 7.0.2 kunnen (Deze werkt met de backoffice, hogere versies zijn nog niet getest), maar van 6.6.2 weet ik zeker dat ie goed werkt met de HA plugin.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

"Max Meter Current" is 25A in jouw geval. Je hebt hem nu onnodig beperkt.
Is een bewuste keuze, ik weet dat die tot 25A moet kunnen en dat er voldoende ruimte zit op de aansluiting zelf.
Aan de andere kant, het aantal keren dat de loadballancing daadwerkelijk ingrijpt zijn heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Weet iemand hoe ik de laadpaal op pause set vanuit node red?

Wat ik probeer is deze op 0 zetten > number.alfen_wallbox_max_station_current
Dat werkt uit HA als ik met de hand slider aanpas maar het lukt me niet uit Node Red

Wat ik probeer is deze json code > {"value": 0}
Dat pakt hij zonder fouten maar de waarde blijft 16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB1Exvd-n3P1ym2r4o3kCxfaoIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GZN22ZW7eMB1YdBrccx3Sd3l.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

theezeefje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

ik zat op 6.4.0, had de 6.6.2 B versie gepakt voor de upgrade.

Ik zou ook naar 7.0.2 kunnen (Deze werkt met de backoffice, hogere versies zijn nog niet getest), maar van 6.6.2 weet ik zeker dat ie goed werkt met de HA plugin.
Check even de backoffice URL, en zet die eens naar non-ssl. Dus ws:// ipv wss:// of http:// ipv https://. Bij een firmware upgrade via ACE Installer wordt ook vaak de backoffice definitie bijgewerkt vanuit een profiel, maar niet elke backoffice gebruikt daadwerkelijk SSL/TLS over het 4G netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07 20:37

B_S

SonnyBBQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Klopt, ik wil namelijk max 7kW verbruik ivm capaciteitstarief in België. Rekening houdende met 3 fases is dat dus: 10A * 230V * 3 = 6.9kW

Maar als er dan in huis meer dan 10A verbruik is op 1 fase wordt deze waarde overschreden en stopt de laadpaal.

Is er dan een andere manier om mijn scenario in te stellen? Of is dat gewoon niet mogelijk?
Ah kijk, dat verklaart een hoop. In Nederland kennen we dat niet. Maar als dat is wat je instelt, doet de lader wat er van verwacht wordt. Is er een andere manier? Als je zonnepanelen hebt op 1 fase, daar de meeste gebruikers op zetten. Teruglevering op L2 en verbruik op L1 is voor load balancing hetzelfde als alleen verbruik op L1 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je nooit boven de 7 kW wil laden kan je de Alfen SPL net zo goed monofasig aansluiten (indien de laadpaal is voorzien van 32A).
Heb je de volledige range van 1,4 tot 7,3 kW (6A tot 32A) tot je beschikking zonder voortdurend te moeten schakelen tussen 1 en 3F.
Je moet met de instellingen dan uiteraard ook nog rekening houden met de andere gelijktijdige verbruikers.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ah ja, op 1-fase kun je natuurlijk wel verder dan 10A. Alleen kun je dan load balancing van de Alfen zelf niet meer gebruiken om onder de 7kW totaal (over drie fases) te blijven. Dat zal je op basis van externe aansturing moeten doen mijns inziens.

Wat voor huisaansluiting hebben jullie Belgen? Blijkbaar 3-fase, meer dan 25A? @IvoB2 @SonnyBBQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
1F40A huisaansluiting en laadpaal 3F32A (maar 1F32A aangesloten).
Maar dat is meer een eigen weloverwogen keuze en niet "eigen aan de Belgen". :)

Het is een full electric woning die voornamelijk draait op eigen opgewekte energie (en opslag).
Dan is - mijn mening - monofase goedkoper en eenvoudiger.
Moet ik me als Vlaming ook niets aantrekken van het captar noch de kWh nettarieven. :+

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 08:10
Woodski schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:24:
Weet iemand hoe ik de laadpaal op pause set vanuit node red?

Wat ik probeer is deze op 0 zetten > number.alfen_wallbox_max_station_current
Dat werkt uit HA als ik met de hand slider aanpas maar het lukt me niet uit Node Red

Wat ik probeer is deze json code > {"value": 0}
Dat pakt hij zonder fouten maar de waarde blijft 16

[Afbeelding]
Probeer eens de waarde mee te geven als string, dus "0". Beter nog is dat je niet nul, maar "5" mee geeft. Dan zal ie ook stoppen met laden. De precieze reden weet ik niet meer, maar ik dacht dat dat sowieso beter was. Misschien kan iemand anders hier aanvullen waarom juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
B_S schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Ah kijk, dat verklaart een hoop. In Nederland kennen we dat niet. Maar als dat is wat je instelt, doet de lader wat er van verwacht wordt. Is er een andere manier? Als je zonnepanelen hebt op 1 fase, daar de meeste gebruikers op zetten. Teruglevering op L2 en verbruik op L1 is voor load balancing hetzelfde als alleen verbruik op L1 ;)
IvoB2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:19:
Wanneer je nooit boven de 7 kW wil laden kan je de Alfen SPL net zo goed monofasig aansluiten (indien de laadpaal is voorzien van 32A).
Heb je de volledige range van 1,4 tot 7,3 kW (6A tot 32A) tot je beschikking zonder voortdurend te moeten schakelen tussen 1 en 3F.
Je moet met de instellingen dan uiteraard ook nog rekening houden met de andere gelijktijdige verbruikers.
Ook mogelijk natuurlijk. De verbruikers zitten redelijk verspreid over de fases. Dan zou ik eerst alles eens goed moeten nameten om te weten hoe ik dat best aanpak.
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:53:
Ah ja, op 1-fase kun je natuurlijk wel verder dan 10A. Alleen kun je dan load balancing van de Alfen zelf niet meer gebruiken om onder de 7kW totaal (over drie fases) te blijven. Dat zal je op basis van externe aansturing moeten doen mijns inziens.
...
@SonnyBBQ
Hmm, ja dan is dat inderdaad weer het probleem.
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:53:
...
Wat voor huisaansluiting hebben jullie Belgen? Blijkbaar 3-fase, meer dan 25A? @IvoB2 @SonnyBBQ
Hier komt er 3F32A - 400V binnen.

Heel tof allemaal met dat capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SonnyBBQ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:22:
Heel tof allemaal met dat capaciteitstarief.
Het is niet omdat je 3F32A hebt geïnstalleerd dat je ook verplicht bent 3F32A vermogen te trekken.
Je kan in Vlaanderen zelf bepalen hoeveel vermogen je verbruikt en in overeenstemming met die keuze de rekening betalen.

Of had je liever het Nederlandse systeem waar je (doorgaans veel meer) betaalt voor een vaste aansluitkost ongeacht of je dat vermogen trekt of niet?
Ik denk niet dat je in Nederland veel vermogen krijgt aangesloten voor een 120 € per jaar. :+
En daar draait hier een heel jaar mijn volledige woning op _/-\o_ Er komt hier trouwens ook 3f400V+N binnen maar wat er daarna wordt aangesloten bepaal je volledig zelf.

Ik vraag me trouwens af wat de zin is van 3f32A wanneer je niet meer dan 7 kW vermogen wil trekken?
Dat kan iedere monofase installatie - inclusief de laadpaal - ook al probleemloos aan.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De meest naastgelegen aansluiting is hier 3F35A, maar dat kost ruim 1700 euro per jaar aan netbeheerkosten.. 3F25A en 1F40A komen hier het meeste voor (de jaarlijkse kosten zijn voor beide gelijk), dat kost zo'n 400 euro per jaar.

Voor 120 euro kunnen we ook een aansluiting krijgen: maximaal 1F10A :+

Ik las overigens dat de netbeheertarieven in 2025 met 14% (!!) stijgen.

@SonnyBBQ Je kunt wellicht iets met de Alfen in Home Assistant? Aansluiten op 1F32A en dan met HA zorgen dat je jouw gewenste maximum niet overschrijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:41:
De meest naastgelegen aansluiting is hier 3F35A, maar dat kost ruim 1700 euro per jaar aan netbeheerkosten.. 3F25A en 1F40A komen hier het meeste voor (de jaarlijkse kosten zijn voor beide gelijk), dat kost zo'n 400 euro per jaar.
Daar ben ik van op de hoogte en mij hoor je hier dan ook absoluut niet klagen over de captar regeling. :)
Overigens mogen de nettarieven hier volgend jaar tot 31% stijgen.
Maar dat maakt de solar charging van de Alfen (voor mij) alleen maar lucratiever. :)

Met de software van de Alfen kan je in stappen van 200W (indien via de EveConnect app) het max. vermogen toch zelf begrenzen? Daar heb je dan toch geen HA voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Daar ben ik van op de hoogte en mij hoor je hier dan ook absoluut niet klagen over de captar regeling. :)
Overigens mogen de nettarieven hier volgend jaar tot 31% stijgen.
Maar dat maakt de solar charging van de Alfen (voor mij) alleen maar lucratiever. :)

Met de software van de Alfen kan je in stappen van 200W (indien via de EveConnect app) het max. vermogen toch zelf begrenzen? Daar heb je dan toch geen HA voor nodig?
Uiteraard kan dat. Maar, als je er niet naar om wil kijken en automatisch het maximale vermogen wil beperken op basis van het overige huishoudelijke gebruik, heb je wel wat externe aansturing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
IvoB2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Ik vraag me trouwens af wat de zin is van 3f32A wanneer je niet meer dan 7 kW vermogen wil trekken?
Dat kan iedere monofase installatie - inclusief de laadpaal - ook al probleemloos aan.
Dat capaciteitstarief was er natuurlijk nog niet toen de bouw geplaatst is.
Qua capaciteitstarief... We zitten hier op 3kW piek. De 7kW is dus al een verhoging om iets meer laadvermogen te hebben. Om dan naar 11+ te gaan is weer een verhoging.
JanHenk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:41:

@SonnyBBQ Je kunt wellicht iets met de Alfen in Home Assistant? Aansluiten op 1F32A en dan met HA zorgen dat je jouw gewenste maximum niet overschrijdt?
Inderdaad. Dat lijkt de beste manier om alles flexibel te kunnen aansturen. Eerst hier alles eens uitpluizen qua fases en dan HA bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SonnyBBQ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:04:
[...]
Dat capaciteitstarief was er natuurlijk nog niet toen de bouw geplaatst is.
Qua capaciteitstarief... We zitten hier op 3kW piek. De 7kW is dus al een verhoging om iets meer laadvermogen te hebben. Om dan naar 11+ te gaan is weer een verhoging.
Toen je bouw geplaatst werd zat je netvergoeding volledig in de kWh prijs verwerkt.
Nu is dezelfde netvergoeding gespreid over captar en kWh afname waarbij het deel verwerkt in de kWh afname goedkoper is dan voorheen. Een facturatiepiek van 3 kW zit trouwens onder het gemiddelde van 4,2 kW dat de evenwaarde geeft van de vorige kWh prijs.
Wie dus relatief veel kWh afneemt via een laadpaal of WP is op jaarbasis goedkoper af dan dat de volledige netkost verwerkt zit in de kWh prijs.
Wie daarentegen thuis heel veel vermogen wil gaan trekken (+11 kW) moet al heel veel kWh verbruiken om er goedkoper uit te komen.
Met een laadpaal met voldoende kWh afname en een captar beneden de 7 kW ben je dus goedkoper af dan het systeem van netvergoeding voor 1/1/23 en al heel zeker goedkoper dan het NL systeem van vaste netaansluitvergoeding.
Maar de meeste huishoudens hebben aan max. 7kW thuisladen ruim voldoende. Op een achttal uur haal je dan dagelijks al een 50 kWh binnen of het equivalent van meer dan 250 km range.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@SonnyBBQ ga eens kijken in het EVCC topic.
Ik rij al een tijdje elektrisch en kan mijn piekvermogen dankzij EVCC onder de 4.5kW houden. Ik ben echt een grote fan van EVCC.

Ik kan in principe nog lager gaan maar dan zit de Alfen iets te vaak te klikken als we andere verbruikers inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
IvoB2 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Met een laadpaal met voldoende kWh afname en een captar beneden de 7 kW ben je dus goedkoper af dan het systeem van netvergoeding voor 1/1/23 en al heel zeker goedkoper dan het NL systeem van vaste netaansluitvergoeding.
Maar de meeste huishoudens hebben aan max. 7kW thuisladen ruim voldoende. Op een achttal uur haal je dan dagelijks al een 50 kWh binnen of het equivalent van meer dan 250 km range.
Dat was dus mijn initieel doel. Het is geen absolute must, maar moet toch haalbaar zijn.
HyperBart schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:55:
@SonnyBBQ ga eens kijken in het EVCC topic.
Ik rij al een tijdje elektrisch en kan mijn piekvermogen dankzij EVCC onder de 4.5kW houden. Ik ben echt een grote fan van EVCC.

Ik kan in principe nog lager gaan maar dan zit de Alfen iets te vaak te klikken als we andere verbruikers inschakelen.
Daar ga ik me eens inlezen.

Op zich geeft de Alfen wel heel veel mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
SonnyBBQ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:10:
[...]
Op zich geeft de Alfen wel heel veel mogelijkheden.
Het meest elementaire in Belgie... samen met je thuisverbruik onder X vermogen blijven kan hij nochtans niet.

Begrijp niet dat dergelijk feature er niet standaard in zit en je hier EVCC voor nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
r2504 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Het meest elementaire in Belgie... samen met je thuisverbruik onder X vermogen blijven kan hij nochtans niet.

Begrijp niet dat dergelijk feature er niet standaard in zit en je hier EVCC voor nodig hebt.
@SonnyBBQ

Dit dus idd! Je kan een eindje komen met de Alfen maar voor “true” capacity management, peak shaving, load balancing en zonneladen moet je bij EVCC zijn.

Men is nu bezig om op kwartierniveau gemiddeld onder de limiet te blijven ipv nu af te schakelen als het vermogen te hoog is. Dan zijn we echt wel top bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:14:
[...]

@SonnyBBQ

Dit dus idd! Je kan een eindje komen met de Alfen maar voor “true” capacity management, peak shaving, load balancing en zonneladen moet je bij EVCC zijn.

Men is nu bezig om op kwartierniveau gemiddeld onder de limiet te blijven ipv nu af te schakelen als het vermogen te hoog is. Dan zijn we echt wel top bezig.
Zo heeft ieder land zijn eigen prioriteiten… :p

De ontwikkelingen bij evcc zijn wel heel tof. Al is het nu al een heel volwassen tool. En uit ervaring kan ik mededelen dat het ook serieus mooi werkt in combinatie met de Alfen. Het heeft mij nog nooit in de steek gelaten :)

Ben net als @HyperBart een groot fan van de combinatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theezeefje

theezeefje

Poehee

DaRealRenzel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Check even de backoffice URL, en zet die eens naar non-ssl. Dus ws:// ipv wss:// of http:// ipv https://. Bij een firmware upgrade via ACE Installer wordt ook vaak de backoffice definitie bijgewerkt vanuit een profiel, maar niet elke backoffice gebruikt daadwerkelijk SSL/TLS over het 4G netwerk.
Coolblue heeft me het juiste certificaat toegezonden, nadat deze in de laadpaal was gezet werkte alles weer.

Pagina: 1 ... 57 ... 86 Laatste