Korte vraag, krijgt iemand datum/uur te zien op single pro? Komt er bij mij niet op… in ACE diverse dingen geprobeerd bij display settings.

Hier wel. Maar had dit niet te maken met een recente fw en dat hij het alleen laat zien als je een backend gebruikt?brechtdk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:19:
Korte vraag, krijgt iemand datum/uur te zien op single pro? Komt er bij mij niet op… in ACE diverse dingen geprobeerd bij display settings.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
@brechtdk . Bovenstaand antwoord van @Inspired is weliswaar in de vraagvorm gesteld, maar geeft al wel het antwoord op je vraag. @heibel had/heeft dezelfde situatie: Hij had/heeft geen actieve backoffice en daardoor kwam er geen tijd in de display". Kijk ook even naar deze post en de bijbehorende antwoorden. Ik heb verder geen signalen voorbij zien komen dat dit gedrag zich enkel bij bepaalde firmwares voordoet. Als je wél een actieve backoffice hebt ingesteld is dit een gedrag wat nog niet voorbij is gekomen.Inspired schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:26:
[...]
Hier wel. Maar had dit niet te maken met een recente fw en dat hij het alleen laat zien als je een backend gebruikt?
Bedankt! Duidelijk, e-flux configuratiepakket is onderweg, zal dan vermoedelijk werkenNTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:23:
[...]
@brechtdk . Bovenstaand antwoord van @Inspired is weliswaar in de vraagvorm gesteld, maar geeft al wel het antwoord op je vraag. @heibel had/heeft dezelfde situatie: Hij had/heeft geen actieve backoffice en daardoor kwam er geen tijd in de display". Kijk ook even naar deze post en de bijbehorende antwoorden. Ik heb verder geen signalen voorbij zien komen dat dit gedrag zich enkel bij bepaalde firmwares voordoet. Als je wél een actieve backoffice hebt ingesteld is dit een gedrag wat nog niet voorbij is gekomen.
Bedankt voor de update. Bijzonder dat ze dit moesten toesturen... De gemiddelde consument zal geen flauw idee hebben wat dit istheezeefje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:20:
[...]
Coolblue heeft me het juiste certificaat toegezonden, nadat deze in de laadpaal was gezet werkte alles weer.
            Edit:
Opgelost na 3 dagen zoeken met "Eve connect"
Hiermee kan je solar charging uit zetten en dan de maximale waarde instellen
:strip_exif()/f/image/xDyFq4eSQOLEM6GJ0XvasBwi.jpg?f=fotoalbum_large)
----------------------------------------------------------------------
Hoe meer ik probeer hoe erger ik het maak...
Eerst kon ik alleen laden als LB aan stond, anders was de max 0A
Na wat spelen met de instellingen werkte er helemaal niets meer.
Dus een factory reset gedaan vanuit de ACE installer.
Na de reset kan ik weer laden maar staat de external max current op 8.699999 A
En die waarde mag ik niet aanpassen (HA. ACE Installer of My Eve)
:strip_exif()/f/image/O6cLb9NLA29rufFHKjKArlAx.jpg?f=fotoalbum_large) 

Opgelost na 3 dagen zoeken met "Eve connect"
Hiermee kan je solar charging uit zetten en dan de maximale waarde instellen
:strip_exif()/f/image/xDyFq4eSQOLEM6GJ0XvasBwi.jpg?f=fotoalbum_large)
----------------------------------------------------------------------
Hoe meer ik probeer hoe erger ik het maak...
Eerst kon ik alleen laden als LB aan stond, anders was de max 0A
Na wat spelen met de instellingen werkte er helemaal niets meer.
Dus een factory reset gedaan vanuit de ACE installer.
Na de reset kan ik weer laden maar staat de external max current op 8.699999 A
En die waarde mag ik niet aanpassen (HA. ACE Installer of My Eve)
:strip_exif()/f/image/O6cLb9NLA29rufFHKjKArlAx.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 52% gewijzigd door Woodski op 02-11-2024 10:07 ]
            Beste,
Sinds kort ook een Aflen Eve Single Pro op den oprit. Voorheen een Ohme Pro maar omwille van geen solarcharging / loadbalancing een andere gevraagd aan mijn werkgever. (met loadbalancing licentie)
2 weken heeft deze perfect gewerkt - solarcharging werkte subliem, mooi regelend vanaf 1,4kW tot 3f 5kW als de zon genoeg scheen.
Tot ik de wagen eergisteren een nacht liet opladen aan 4,2kW - 3f via maximaal vermogen.
Sinds kort blijft de paal in 'groen' of comfort modus hangen op 6A, zelf als je in comfort modus bv 2kW aanklikt blijft deze op 6A.
Reeds firmware update gedaan, reboot, etc.. maar 1fasige lukt het hem niet meer te moduleren.
Op maximaalvermogen regelt hij 3f wel mooi tussen 4,1kW tot 11kW.
Connectie met digitale meter is OK, connectie met internet is OK. Zou er intern iets kapot zijn?
            Sinds kort ook een Aflen Eve Single Pro op den oprit. Voorheen een Ohme Pro maar omwille van geen solarcharging / loadbalancing een andere gevraagd aan mijn werkgever. (met loadbalancing licentie)
2 weken heeft deze perfect gewerkt - solarcharging werkte subliem, mooi regelend vanaf 1,4kW tot 3f 5kW als de zon genoeg scheen.
Tot ik de wagen eergisteren een nacht liet opladen aan 4,2kW - 3f via maximaal vermogen.
Sinds kort blijft de paal in 'groen' of comfort modus hangen op 6A, zelf als je in comfort modus bv 2kW aanklikt blijft deze op 6A.
Reeds firmware update gedaan, reboot, etc.. maar 1fasige lukt het hem niet meer te moduleren.
Connectie met digitale meter is OK, connectie met internet is OK. Zou er intern iets kapot zijn?
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:16:
Wel iets hoger dan bij mij. Gezien het maandverloop lijkt jouw laadpaal in de zon te staan?
Bedankt voor je reactie. Maar is dus hooguit indirecte zonnewarmte die de schommelingen zou kunnen verklaren?M0rtuuS schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:54:
Terwijl mijn laadpaal onder een carport staat en dus niet in de zon.
Weet iemand waar de temperatuur sensor zit? Is dat in de buurt van iets dat warm kan worden? Pieken van 60 graden lijken mij best hoog. Vraag mij af hoe warm dat component dan zelf wel niet wordt om de gehele interne temp zo te verhogen?
Maar weet je ook tegen welke input ik aan moet praten?MrMathos schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:08:
[...]
Probeer eens de waarde mee te geven als string, dus "0". Beter nog is dat je niet nul, maar "5" mee geeft. Dan zal ie ook stoppen met laden. De precieze reden weet ik niet meer, maar ik dacht dat dat sowieso beter was. Misschien kan iemand anders hier aanvullen waarom juist.
Het doel is pause en/of 0 ampere of wat ook werkt om te stoppen
Ik maak gebruik van de integratie via HACS, dus geen modbus
En dan probeer ik number.alfen_wallbox_max_station_current aan te passen
iets zoals dit maar ik krijg het niet goed
{
"entity_id": "number.alfen_wallbox_max_station_current",
"value": "12"
}
Dit script werkt wel in HA maar niet in node red
code:
                                                | 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 | description: ""
mode: single
triggers: []
conditions: []
actions:
  - device_id: 2db28c789574fb36e1c562e6xxxxxxxx
    domain: number
    entity_id: 7a8ff802d47e7df6bac50d6xxxxxxxxxx
    type: set_value
    value: 4 | 
[ Voor 65% gewijzigd door Woodski op 02-11-2024 17:30 ]
Probeer eens de volgende.Woodski schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:05:
[...]
Maar weet je ook tegen welke input ik aan moet praten?
2024-11-02 16:27:20.197 DEBUG (MainThread) [custom_components.alfen_wallbox.alfen] Set 2062_0 value 12
2024-11-02 16:27:20.197 DEBUG (MainThread) [custom_components.alfen_wallbox.number] Max. Station Current Value: 12
2024-11-02 16:27:20.197 DEBUG (MainThread) [custom_components.alfen_wallbox.number] Max. Station Current Value: 12
number.aceXXXXXX_power_connector_max_current_socket_1
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
            Zijn er meer mensen die als ze de load balancing aan hebben staan bij de instellingen bij brontype "unknown" hebben staan maar waar de p1 wel werkt?
Edit: Heb het nog even bekeken maar lijkt erop dat de p1 toch niet werkt. Ga nu testen met p1 dongle van homewizard.
            Edit: Heb het nog even bekeken maar lijkt erop dat de p1 toch niet werkt. Ga nu testen met p1 dongle van homewizard.
[ Voor 29% gewijzigd door BadEendTerror op 03-11-2024 12:38 ]
            Weet iemand wat te doen met een Alfen Eve die niet kan/wil updaten ?
Firmware 3.4.0 upgrade met de ACE installer naar 5.x of 6.x of 7.x loopt door.
Maar na de herstart is de firmware weer 3.4.0
In de My Eve app zie ik hem niet en een factory reset en de nodige herstarts helpen ook niet
In de My Eve app zie ik hem niet en een factory reset en de nodige herstarts helpen ook niet
lees dit even doorLalalampje schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:58:
Helaas slikt hij dat niet, geen van alle
Hij geeft aan dat hij klaar is maar geen succes
De enige fout die ik zie is dat de aarde niet is aangesloten
Daardoor staat hij in error state en mag ik wellicht niets doen
:strip_exif()/f/image/ldfp4LqNyzhx6j1HaO7jqntF.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dtNnhmTGrG4H8qosi9XzI1Hr.png?f=user_large) 
                                                [ Voor 27% gewijzigd door Lalalampje op 03-11-2024 15:54 ]
Ik had de avond ervoor eens zitten switchen tussen mono en 3f laden (vinkje in MyEve), dit om eens te spelen met de loadbalancing.delobellek schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:05:
Beste,
Dit zorgde ervoor dat de Eve Connect het noorden kwijt was en hemzelf begrensde op 6A. Hij indiceerde dit als een voertuigbegrenzing in myEve
Eve Connect opnieuw geinstalleerd en momenteel lijkt alles opnieuw OK
Een lader updaten die in storing staat is gedoemd om problemen te krijgen met een update, zeker met zo oudeLalalampje schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:58:
firmware versie die je er nu op hebt staan.
Zorg er eerst voor dat de fout opgelost is en dan de onderstaande stappen doorlopen.
Updaten naar 4.15.7 met de A versie van de firmware en dan naar 5.6.0 met de B versie en dan update naar de versie die je wilt.
[ Voor 18% gewijzigd door Daveth op 03-11-2024 16:15 ]
            Na het aansluiten van de aarddraad gaat het inderdaad beter.
Ik zit nu op 6.6.2 

Ik zit nu op 6.6.2
ik vermoed dat de gemiddelde consument geen Alfen laadpaal gaat updaten via de ACE installerasaki schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:52:
[...]
Bedankt voor de update. Bijzonder dat ze dit moesten toesturen... De gemiddelde consument zal geen flauw idee hebben wat dit is
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
            Kan je via een Alfen laadpaal uitlezen hoe vol de accu van je auto is?
Dus bijvoorbeeld 70% geladen.
Nope. De laadpaal is ook geen lader, de lader zit in je auto. De laadpaal ziet alleen maar hoeveel stroom er geladen is, maar niet hoeverre je accu daarmee vol is.Woodski schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:20:
Nothing is a problem once you've debugged the code
Ik gebruik onderstaande in HA om te pauzeren. In node-red weet ik het niet.Woodski schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:05:
[...]
Maar weet je ook tegen welke input ik aan moet praten?
iets zoals dit maar ik krijg het niet goed
{
"entity_id": "number.alfen_wallbox_max_station_current",
"value": "12"
}
Dit script werkt wel in HA maar niet in node red
code:
description: "" mode: single triggers: [] conditions: [] actions: - device_id: 2db28c789574fb36e1c562e6xxxxxxxx domain: number entity_id: 7a8ff802d47e7df6bac50d6xxxxxxxxxx type: set_value value: 4
code:
                    | 1
2
3
4
5
6
 | alias: Pause Charging target: entity_id: number.alfen_eve_max_station_current data: value: "5" action: number.set_value | 
Dit werkt, het lijkt zo simpelMrMathos schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:57:
[...]
Ik gebruik onderstaande in HA om te pauzeren. In node-red weet ik het niet.
code:
Bedankt
:strip_exif()/f/image/lGIXS8x8Aq7D4QKnaE4f8fgn.png?f=user_large) 
                    Neen, daarvoor moet je bv ISO15118 hebben en dat zit op relatief weinig AC laadpalen.Woodski schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:20:
Je kan wel EVCC installeren, die legt die brug wel door de API van de auto te bevragen.
Of - indien je een EV met een meegeleverde apptoegang hebt - de SoC daarin opvolgen en, indien gewenst, je een waarchuwing geven vanaf een bepaalde SoC target wordt bereikt.HyperBart schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:26:
[...]
Je kan wel EVCC installeren, die legt die brug wel door de API van de auto te bevragen.
Had je voor de volledige toegang tot EVCC ook geen licentie van 100€ nodig?
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 05-11-2024 08:54 ]
            Dat kan natuurlijk ook. Je moet niet een sponsortoken gaan kopen voor enkel en alleen die functie en het vergelijk is daarom ook wat absurd. Er zit veel meer dan dat in die software. Maar dat is aan iedereen zelf natuurlijk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Inderdaad maar niets onmisbaar om thuis te laden en niets dat een beetje tweaker niet zelf kan verwezelijken.JanHenk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:58:
Er zit veel meer dan dat in die software.
Maar de vraag ging uitsluitend om de SoC te kunnen opvolgen niet om software die van alles en nog wat extraatjes belooft.
True, maar er werd ook niet gezegd dat het gratis moest zijn en da's wel een discussie die je opengezet hebtIvoB2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:10:
[...]
Inderdaad maar niets onmisbaar om thuis te laden en niets dat een beetje tweaker niet zelf kan verwezelijken.
Maar de vraag ging uitsluitend om de SoC te kunnen opvolgen niet om software die van alles en nog wat extraatjes belooft.
            Het was een vraag (zie het "?" teken aan het einde van de zin). 
Moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken maar waarom 100 € betalen voor iets dat doorgaans gratis geleverd wordt bij iedere EV? En dan nog uitsluitend toepasbaar voor thuisgebruik.
De SoC kunnen opvolgen op verplaatsing lijkt me wel meer nut te hebben maar dan heb je eveneens een 4G connected app nodig.
En EVCC kan je, zoals ik het begrijp, ook niet rechtstreeks uitlezen in de Alfen apps. Je hebt dan ook een extra app nodig om de SoC uit te lezen. Dan kan je het, mijn mening, net zo goed uitlezen in de app van de EV (indien beschikbaar).
            Moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken maar waarom 100 € betalen voor iets dat doorgaans gratis geleverd wordt bij iedere EV? En dan nog uitsluitend toepasbaar voor thuisgebruik.
De SoC kunnen opvolgen op verplaatsing lijkt me wel meer nut te hebben maar dan heb je eveneens een 4G connected app nodig.
En EVCC kan je, zoals ik het begrijp, ook niet rechtstreeks uitlezen in de Alfen apps. Je hebt dan ook een extra app nodig om de SoC uit te lezen. Dan kan je het, mijn mening, net zo goed uitlezen in de app van de EV (indien beschikbaar).
Technisch ben ik het wel met je eens, maar het gaat met EV Laders net dezelfde kant op als met alle andere 'slimme' spullen, je moet straks voor elk apparaat weer een andere app hebben. De meeste apparaten hebben wel een API of andere methode om data uit te lezen, maar die wordt meestal angstvallig geheim gehouden, want o jee, je zou er maar eens slimmer gebruik van maken dan de fabrikant heeft bedacht.IvoB2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:29:
Het was een vraag (zie het "?" teken aan het einde van de zin).
Gaat dezelfde kant op als met scheermesjes. Eenmaal een houdertje gekocht, zit je vast aan de mesjes van de fabrikant. Eenmaal een laadpaal of deurbel gekocht, zit je vast aan de diensten van de fabrikant.
Laten ze daar in de EU nou eens werk van maken, dat elk slim apparaat verplicht een lokale, open API heeft, zodat je het naar wens ook met eigen interface kan aansturen.
            Ik ga in januari overstappen op elektrisch rijden en krijg thuis door Eneco een Alfen single pro-line laadpaal geïnstalleerd. So far, so good... Maar, het roept nogal wat vragen bij me op wat ik moet doen om load balancing te gebruiken. Na wat rondspeuren in dit topic begrijp ik dat de lader communiceert met mijn slimme meter, maar is dit automatisch zo ingesteld?
In de begeleidende mail van mijn leasemaatschappij zie zie ik namelijk staan dat ik gebruik kan maken van 'Home loadbalancing' met als bijschrift 'ook dient er een 3 fase meter aanwezig te zijn in het geval van Home Load Balancing, dit kunt meegeven aan de huisinstallateur'.
Dus, is een 3-fase aansluiting (3x25a) en mijn lader beide voldoende of moet ik een aparte meter in mijn groepenkast plaatsen?
            In de begeleidende mail van mijn leasemaatschappij zie zie ik namelijk staan dat ik gebruik kan maken van 'Home loadbalancing' met als bijschrift 'ook dient er een 3 fase meter aanwezig te zijn in het geval van Home Load Balancing, dit kunt meegeven aan de huisinstallateur'.
Dus, is een 3-fase aansluiting (3x25a) en mijn lader beide voldoende of moet ik een aparte meter in mijn groepenkast plaatsen?
Je hoeft niets te doen en alles heb je zo in orde. Rest doet de installateur, ook loadbalacing. Net installatie gehad en werkt meteen.rupser schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:29:
Ik ga in januari overstappen op elektrisch rijden en krijg thuis door Eneco een Alfen single pro-line laadpaal geïnstalleerd. So far, so good... Maar, het roept nogal wat vragen bij me op wat ik moet doen om load balancing te gebruiken. Na wat rondspeuren in dit topic begrijp ik dat de lader communiceert met mijn slimme meter, maar is dit automatisch zo ingesteld?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Er dient nú in je huidige 3x25A aangesloten groepenkast voldoende vrije ruimte te zijn voor een extra 3P+N B20 ALS (Aardlek Automaat) welke door de monteur van de laadpaal geplaatst gaat worden, zo'n ding is 4 posities breed en wordt door Eneco ook gewoon meegeleverd of door de installateur / monteur mee genomen. Verder heb je in verband met het 'loadbalancing' deel (is een extra component IN de laadpaal wat ze vanuit Eneco ook meeleveren) een vrije 'P1 aansluiting' in je meterkast nodig.rupser schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:29:
Als jij nu nog niets aan P1 monitoring doet dan is het énige P1 slot wat je in huis hebt nog gewoon vrij en kan die aansluiting (welke zich direct op de 'slimme kWh meter' van je netbeheerder bevindt) gewoon gebruikt worden tijdens de installatie, heb je al wel iets aan eigen P1 monitoring draaien in verband met bijvoorbeeld zonnepanelen dan zul je iets moeten gaan doen met een (liefst actieve) P1 splitter.
Een telefoontje naar Eneco met de vraag om een 'P1-Splitter' in verband met eigen andere apparatuur welke de P1 aansluiting op de slimme meter al bezet wordt meestal beloond met een gratis splitter, al durf ik niet te zeggen welk merk en/of type P1 splitter je dan gaat ontvangen.
En misschien nog wel aardig om te melden: Ik vroeg ruim vóór de montage bij Eneco én de installateur om het type en vooral ook het merk ALS wat er door hen in m'n groepenkast geplaats ging worden. Antwoord daar op was niet bevredigend naar mijn zin dus ik had zelf maar een 3P+N C20 ALS gehaald welke ik wél in m'n eigen groepenkast duld. De, overigens zeer vakkundige, monteur kwam hier aan met een aan hem meegegeven 'Chint' 3P+N / B20 terwijl m'n hele insatallatie hier in huis opgebouwd is met Eaton-Holec installatie materiaal (én dat ook blijft).
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 05-11-2024 19:12 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als de afstand meterkast <-> laadpaalplek langer is dan 10 meter, ook even vragen of ze een P1 verlengmodule mee nemen, P1 signaal is niet gegarandeerd na 10 meter. Soms werkt het, soms niet, is erg slimme-meter-afhankelijk. Cedel heeft speciale modules voor AlfenWill_M schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:16:
[...]
Er dient nú in je huidige 3x25A aangesloten groepenkast voldoende vrije ruimte te zijn voor een extra 3P+N B20 ALS (Aardlek Automaat) welke door de monteur van de laadpaal geplaatst gaat worden, zo'n ding is 4 posities breed en wordt door Eneco ook gewoon meegeleverd of door de installateur / monteur mee genomen. Verder heb je in verband met het 'loadbalancing' deel (is een extra component IN de laadpaal wat ze vanuit Eneco ook meeleveren) een vrije 'P1 aansluiting' in je meterkast nodig.
Als jij nu nog niets aan P1 monitoring doet dan is het énige P1 slot wat je in huis hebt nog gewoon vrij en kan die aansluiting (welke zich direct op je 'slimme kWh meter' van je netbeheerder bevindt) gewoon gebruikt worden tijdens de installatie, heb je al wel iets aan eigen P1 monitoring draaien in verband met bijvoorbeeld zonnepanelen dan zul je iets moeten gaan doen met een (liefst actieve) P1 splitter.
Een telefoontje naar Eneco met de vraag om een 'P1-Splitter' in verband met eigen andere apparatuur welke de P1 aansluiting op de slimme meter al bezet wordt meestal beloond met een gratis splitter, al durf ik niet te zeggen welk merk en/of type P1 splitter je dan gaat ontvangen.
En misschien nog wel aardig om te melden: Ik vroeg ruim vóór de montage bij Eneco én de installateur om het type en vooral ook het merk ALS wat er door hen in m'n groepenkast geplaats ging worden. Antwoord daar op was niet bevredigend naar mijn zin dus ik had zelf maar een 3P+N C20 ALS gehaald welke ik wél in m'n eigen groepenkast duld. De, overigens zeer kundige, monteur kwam hier aan met een aan hem meegegeven 'Chint' 3P+N / B20 terwijl m'n hele insatallatie hier in huis opgebouwd is met Eaton-Holec installatie materiaal (én dat ook blijft).
Dank voor de uitgebreide reactie. Ben erg veel wijzer geworden!Will_M schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:16:
[...]
Er dient nú in je huidige 3x25A aangesloten groepenkast voldoende vrije ruimte te zijn voor een extra 3P+N B20 ALS (Aardlek Automaat) welke door de monteur van de laadpaal geplaatst gaat worden, zo'n ding is 4 posities breed en wordt door Eneco ook gewoon meegeleverd of door de installateur / monteur mee genomen. Verder heb je in verband met het 'loadbalancing' deel (is een extra component IN de laadpaal wat ze vanuit Eneco ook meeleveren) een vrije 'P1 aansluiting' in je meterkast nodig.
Als jij nu nog niets aan P1 monitoring doet dan is het énige P1 slot wat je in huis hebt nog gewoon vrij en kan die aansluiting (welke zich direct op je 'slimme kWh meter' van je netbeheerder bevindt) gewoon gebruikt worden tijdens de installatie, heb je al wel iets aan eigen P1 monitoring draaien in verband met bijvoorbeeld zonnepanelen dan zul je iets moeten gaan doen met een (liefst actieve) P1 splitter.
En misschien nog wel aardig om te melden: Ik vroeg ruim vóór de montage bij Eneco én de installateur om het type en vooral ook het merk ALS wat er door hen in m'n groepenkast geplaats ging worden. Antwoord daar op was niet bevredigend naar mijn zin dus ik had zelf maar een 3P+N C20 ALS gehaald welke ik wél in m'n eigen groepenkast duld. De, overigens zeer vakkundige, monteur kwam hier aan met een aan hem meegegeven 'Chint' 3P+N / B20 terwijl m'n hele insatallatie hier in huis opgebouwd is met Eaton-Holec installatie materiaal (én dat ook blijft).
Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op een switch dus ik doe de aanname dat de P1 poort in dit geval nog niet in gebruik is. Enige vraag is nog even waar ik die P1 aansluiting zou moeten vinden. Zit deze in de slimme meter? Ik zie verder nergens een RJ11 kabellopen.
EDIT: Antwoord had je al gegeven. Even gemist.
Ik krijg een kabel van 7,5m dus dat zou geen problemen moeten gevenDaRealRenzel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:48:
[...]
Als de afstand meterkast <-> laadpaalplek langer is dan 10 meter, ook even vragen of ze een P1 verlengmodule mee nemen, P1 signaal is niet gegarandeerd na 10 meter. Soms werkt het, soms niet, is erg slimme-meter-afhankelijk. Cedel heeft speciale modules voor Alfen
            @Sarge78 
Naar aanleiding van je laatste opmerking: @DaRealRenzel doelde op de afstand en dus kabellengte welke er tussen de laadpaal en de 'slimme meter' benodigd is. De lengte van de laadkabel naar je auto is in deze irrelevant 

Naar aanleiding van je laatste opmerking: @DaRealRenzel doelde op de afstand en dus kabellengte welke er tussen de laadpaal en de 'slimme meter' benodigd is. De lengte van de laadkabel naar je auto is in deze irrelevant
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat lijkt me inderdaad ook logisch hahaWill_M schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:22:
@Sarge78

Gelukkig is daar de afstand maar zeer kort. Dank voor de toevoeging
heb je de CPerase al eens trachten uit te voeren vanuit de ACE app?Woodski schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:40:
[...]
Bedankt dan is dat het niet... Maar wat het dan wel is, is me een raadsel.
[Afbeelding]
            Ik krijg ook een eneco alfen pro single laadbox vanuit mijn werk, en ik vraag mij plots af: hoe zit dst met doorbelasten aan mijn werk ? Heeft zo'n paal wifi nodig ?! , hij komt nl in mijn garagebox die verderop in de straat staat ....

De Alfen zelf heeft geen Wifi.
Wel een ingebouwde MID kWh teller en verrekening backoffice gebeurt via een 4G sim kaart in de laadpaal of met een bekabelde verbinding tussen de RJ45 ethernetpoort van de Alfen en de ethernetpoort van je modem/router.
            Wel een ingebouwde MID kWh teller en verrekening backoffice gebeurt via een 4G sim kaart in de laadpaal of met een bekabelde verbinding tussen de RJ45 ethernetpoort van de Alfen en de ethernetpoort van je modem/router.
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 05-11-2024 20:42 ]
            Heb dus een Alfen laadpaal ‘over’ uit een lease contract. Zou hem willen hergebruiken zonder de Eneco koppeling, hoe reset je hem voor generiek gebruik? Beetje zonde om hem weg te gooien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
            Als je het wachtwoord hebt en de paal is via een netwerk kabel aangesloten op je netwerk, dan kan je er gewoon op inloggen en de backoffice configuratie verwijderen. En zeker niet weg gooien, ze verkopen prima als tweedehands.

[ Voor 15% gewijzigd door asaki op 06-11-2024 09:24 ]
Bij Eneco plaatsen ze altijd extenders, of je deze nu nodig hebt of niet.DaRealRenzel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:48:
[...]
Als de afstand meterkast <-> laadpaalplek langer is dan 10 meter, ook even vragen of ze een P1 verlengmodule mee nemen, P1 signaal is niet gegarandeerd na 10 meter. Soms werkt het, soms niet, is erg slimme-meter-afhankelijk. Cedel heeft speciale modules voor Alfen
Heb geen wachtwoord dus, tis sim aangesloten zeg maar. Kan wel netwerk aansluiting maken, maar voorzie zonder wachtwoord te zitten. Dan zou ik die moeten resetten.asaki schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:23:
Als je het wachtwoord hebt en de paal is via een netwerk kabel aangesloten op je netwerk, dan kan je er gewoon op inloggen en de backoffice configuratie verwijderen. En zeker niet weg gooien, ze verkopen prima als tweedehands.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
            Heb je de paal al eens open gemaakt? Het kan zijn dat het wachtwoord op een papiertje/sticker in de paal ligt. En als de paal nog een oude (<6.x) firmware heeft dan zit er geen wachtwoord op

Als je geen wachtwoord hebt heb je waarschijnlijk ook geen Password recovery code en dan valt er niets te resetten.NiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:26:
[...]
Heb geen wachtwoord dus, tis sim aangesloten zeg maar. Kan wel netwerk aansluiting maken, maar voorzie zonder wachtwoord te zitten. Dan zou ik die moeten resetten.
Nee zit niets in - de installateur gaf ook aan dat ze normaliter de wachtwoorden weg moeten gooien en de klant moeten verzoeken de laadpaal weg te gooien. Terwijl ik via eigen bijdrage dat ding zelf betaald heb in 5 jaar tijd.asaki schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:53:
Heb je de paal al eens open gemaakt? Het kan zijn dat het wachtwoord op een papiertje/sticker in de paal ligt. En als de paal nog een oude (<6.x) firmware heeft dan zit er geen wachtwoord op
Heb inderdaad niets gekregen toentertijd. Maar ben niet voor 1 gat te vangen, zal Eneco wel vragen wat we kunnen doen dan.Daveth schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:44:
[...]
Als je geen wachtwoord hebt heb je waarschijnlijk ook geen Password recovery code en dan valt er niets te resetten.
            @NiGeLaToR Pfff, wat een onzin. Ze willen gewoon dat je een nieuwe paal koopt. Echt belachelijk.
Hoe oud is de paal?
En voor de duidelijkheid: Alfen kan ALTIJD in de paal komen. Alleen kan dat alleen via de backoffice geregeld worden omdat Alfen niet met consumenten direct werkt. Dus een password reset is altijd mogelijk. UIteindelijk wil je backofficeloos gebruik maken van de paal, ik zou dit bij je huidige backoffice neerleggen.
            Hoe oud is de paal?
En voor de duidelijkheid: Alfen kan ALTIJD in de paal komen. Alleen kan dat alleen via de backoffice geregeld worden omdat Alfen niet met consumenten direct werkt. Dus een password reset is altijd mogelijk. UIteindelijk wil je backofficeloos gebruik maken van de paal, ik zou dit bij je huidige backoffice neerleggen.
[ Voor 61% gewijzigd door asaki op 06-11-2024 11:39 ]
Bijna 5 jaar. Maargoed, ik heb nog geen contact met Alfen of Eneco gehad, dus ga er hoopvol mee aan de slagasaki schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:30:
@NiGeLaToR Pfff, wat een onzin. Ze willen gewoon dat je een nieuwe paal koopt. Echt belachelijk.
Hoe oud is de paal?
            Maak de paal eerst maar open en hang hem in je netwerk. Als er oude firmware op zit (en met 5 jaar oud, dan heb je een goede kans dat het zo is) dan is er geen probleem. Je kan dan gewoon inloggen op de paal zonder wachtwoord en de backoffice configuratie er uit halen + eigen NFC tokens registreren voor het laden.

Interne webserver neem ik dan even aan?asaki schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:49:
Maak de paal eerst maar open en hang hem in je netwerk. Als er oude firmware op zit (en met 5 jaar oud, dan heb je een goede kans dat het zo is) dan is er geen probleem. Je kan dan gewoon inloggen op de paal zonder wachtwoord en de backoffice configuratie er uit halen + eigen NFC tokens registreren voor het laden.
Ga ik dat idd doen. Even stroom er aan maken want die is er nu af sinds ie van de muur is
            Yep, en dan de Ace Service installer gebruiken. Hier staat meer uitgelegd:
https://help.e-flux.io/en/articles/8455865-manual-alfen
            https://help.e-flux.io/en/articles/8455865-manual-alfen
            Hoe lang duurt het voordat jullie laad sessies in de (eneco) of andere portal te zien zijn?
Mijn alfen paal is via ethernet en 4g aangesloten en duurt wel 24 uur voordat ik het kan zien.
                    Mijn alfen paal is via ethernet en 4g aangesloten en duurt wel 24 uur voordat ik het kan zien.
Stop chasing the dream, you're already living it
half uur tot een uur denk ik zoQosmic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:18:
Hoe lang duurt het voordat jullie laad sessies in de (eneco) of andere portal te zien zijn?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat was bij mij voorheen ook zo. Maar sinds de nieuwe eneco portal duurt het veel langer. Hoe is die van jou aangesloten?
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik heb de paal nog maar een paar weken, dus niet bekend met verschillende portal versiesQosmic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:36:
[...]
Dat was bij mij voorheen ook zo. Maar sinds de nieuwe eneco portal duurt het veel langer. Hoe is die van jou aangesloten?
Verbinding loopt momenteel via 4G - wel UTP kabel meegetrokken maar die moet ik nog aansluiten. (mochten ze niet doen)
Maar dan laat ik de verbinding nog steeds mooi via 4G verlopen.
In de AlfenEve Connect in real time in de "Home" tab en totaal onmiddellijk na afsluiten laadsessie (is wanneer de laadkabel uitgetrokken wordt) in de tab "inzichten".Qosmic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:18:
In het portal van de backoffice (LMS) in real time de oplopende kWh en na afsluiten sessie na enkele minuten het totaal aantal geladen kWh en de vergoeding die daar tegenover staat.
Geen verschil in snelheid tussen 4G en ethernet.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 09:47 ]
            Mijn paal zit sinds vanochtend via Eneco op 2G en deze verscheen binnen een uur op het Eneco portaal. Laadsessies duren iets langer, de test van vanochtend stond binnen 10 uur op het portaal.

Via E-flux by Road is het realtime.Qosmic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:18:
Overigens zou ik mensen niet snel aanbevelen via Eneco, de Lease maatschappij of welke partij dan ook je paal te laten plaatsen. Bel gewoon je eigen installateur/electricien. Het is simpel om te installeren, kost in veel gevallen minder dan de helft in Euro’s en je bespaart jezelf een hoop gedoe om Eneco of andere te overtuigen dat het toch echt jouw paal is. Je installateur geeft je gewoon het wachtwoord, waarna je vrij bent om op elk moment over te stappen van Backoffice provider als diens service je niet aanstaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Coffee op 07-11-2024 09:02 ]
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Ik heb ook Eneco, en nadat ik de laadsessie heb afgeloten, komt deze komt 'meteen'. (heb niet precies gekeken of het meteen is,) maar zeg maar binnen het uur in de portal.Qosmic schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:18:
Eens, ik was ook met installateur in gesprek. Echter laadpaal zit 'bij de leaseauto' en dan betaal ik 'niets'.Coffee schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:57:
[...]
Via E-flux by Road is het realtime.
Overigens zou ik mensen niet snel aanbevelen via Eneco, de Lease maatschappij of welke partij dan ook je paal te laten plaatsen. Bel gewoon je eigen installateur/electricien. Het is simpel om te installeren, kost in veel gevallen minder dan de helft in Euro’s en je bespaart jezelf een hoop gedoe om Eneco of andere te overtuigen dat het toch echt jouw paal is. Je installateur geeft je gewoon het wachtwoord, waarna je vrij bent om op elk moment over te stappen van Backoffice provider als diens service je niet aanstaat.
Zeker is het qua bedrag goedkoper via de eigen installateur. Echter nu betaal ik er niets voor dus vind het wel prima
Overigens heb ik de boekjes en leaflet met wachtwoorden bij installatie meteen ontvangen van Eneco/BAM paar weken terug.
[ Voor 25% gewijzigd door Kees_frl op 07-11-2024 10:21 ]
Schokkend antwoordNiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:55:
Nee zit niets in - de installateur gaf ook aan dat ze normaliter de wachtwoorden weg moeten gooien en de klant moeten verzoeken de laadpaal weg te gooien. Terwijl ik via eigen bijdrage dat ding zelf betaald heb in 5 jaar tijd.

Ja en zeker niet duurzaam! En dat had zo'n paal toch wat mee te maken.
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
            Die installateur wil gewoon business houden en nieuwe laadpalen ophangen voor weinig werk, de kabels liggen er immers all

Ik hamer er bij al mijn vrienden en kennissen tegenwoordig ook op om bij de installatie al meteen te vragen om het foldertje / leaflet met wachtwoord van de paal aan de installateur. Ze worden toch enorm veel geplaatst door leasemaatschappijen etc. Maar het is een onderschoven kindje... 
Regelmatig heeft de installateur het zelf niet eens bij zich en kan het dan ook niet overhandigen. De Alfen is dan al vooraf geconfigureerd door de partij die hem levert en die houden dus het wachtwoord achter. De installateur hoeft hem dan letterlijk alleen maar aan te sluiten en gaat weer naar de volgende.
                    Regelmatig heeft de installateur het zelf niet eens bij zich en kan het dan ook niet overhandigen. De Alfen is dan al vooraf geconfigureerd door de partij die hem levert en die houden dus het wachtwoord achter. De installateur hoeft hem dan letterlijk alleen maar aan te sluiten en gaat weer naar de volgende.
Iets of wat installateur, ook in opdracht van een leaseMij, heeft uiteraard minstens een masterwachtwoord om in de software van de paal te kunnen.JanHenk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:04:
De installateur hoeft hem dan letterlijk alleen maar aan te sluiten en gaat weer naar de volgende.
De Alfen is hier al zes jaar oud en ik zie geen enkele reden om die al weg te doen. Zeker niet omdat de eerste de beste installateur dat even komt vertellen.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 12:07 ]
Niet iedere installateur dus. Omdat ze niet in de software hoeven komen, want hij is al vooraf geconfigureerd, specifiek naar de klant.IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:05:
[...]
Iets of wat installateur, ook in opdracht van een leaseMij, heeft uiteraard minstens een masterwachtwoord om in de software van de paal te kunnen.
Ophangen, 5G6 kabel eraan, backoffice loopt al via 4G, eventueel even de P1 meter aansluiten en weer door naar de volgende.
Dat zou ik ook zeker niet doen. Ik ben er ook heel tevreden mee, in tegenstelling tot de Wallbox die ik hiervoor had.De Alfen is hier al zes jaar oud en ik zie geen enkele reden om die al weg te doen. Zeker niet omdat de eerste de beste installateur dat even komt vertellen.
En blijkbaar zijn er klanten die het daar dan ook bij laten.JanHenk schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:34:
Niet iedere installateur dus. Omdat ze niet in de software hoeven komen, want hij is al vooraf geconfigureerd, specifiek naar de klant.
Ophangen, 5G6 kabel eraan, backoffice loopt al via 4G, eventueel even de P1 meter aansluiten en weer door naar de volgende.
De skills van installateurs zijn niet allemaal gelijk. Net zoals niet iedere klant even mondig is.
Er zijn in de wereld weinig zaken die voor iedereen (gelijktijdig) opgaan.
Even for the record: tis lease. En elke keer krijg je een nieuwe paal. Dit is onze derde. De eerste hangt er nog, maar om er nu een derde naast te hangen ging mij te ver. Installateur bleek een enorm vriendelijke kerel die mij oprecht wilde helpen, installatie was zo klaar, heb nu een nieuwe Alfen voor bij de nieuwe auto. De oude Alfen gaan we dus hergebruiken, linksom of rechtsom. @IvoB2 de lease accepteert de oude paal niet, want die is van Eneco en er hangt er nu eentje van Groendus ofzoiets. Allemaal willen ze een centje van de energiemarkt meepikken, want ze vragen ons exact de stroomprijs te rekenen maar vraag mij af wat ze de werkgever in rekening brengen - naast een 'service contract' voor 60 maanden. Tis gewoon cashen.asaki schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:03:
Die installateur wil gewoon business houden en nieuwe laadpalen ophangen voor weinig werk, de kabels liggen er immers all
Inmiddels ben ik overigens zover dat hij weer online is en ik de webserver heb gevonden, alleen die geeft alleen maar de volgende output:
code:
 | 1
 | {} | 
De ACe installer vraagt een wachtwoord en hoewel ik verwijzingen in dit topic heb gevonden, nog niet hoe ik dat regel. Want ik vermoed dat ik alleen via die tool kan communiceren met de laadpaal, correct?
Dan is mijn vraag: hoe verkrijg ik zo'n account voor die tool?
/f/image/oZlG9FFiStI7FC2gQx8Z84Cv.png?f=fotoalbum_large)
Met plaatje is leuker
[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-11-2024 14:23 ]
Eigenaardige regeling om bij aflopen lease EV (?) iedere keer een nieuwe laadpaal mee te leasen.NiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:18:
[...]
Even for the record: tis lease. En elke keer krijg je een nieuwe paal. Dit is onze derde. De eerste hangt er nog, maar om er nu een derde naast te hangen ging mij te ver. Installateur bleek een enorm vriendelijke kerel die mij oprecht wilde helpen, installatie was zo klaar, heb nu een nieuwe Alfen voor bij de nieuwe auto. De oude Alfen gaan we dus hergebruiken, linksom of rechtsom.
Hier is de EV ook lease (4/5 jaar) maar onafhankelijk van de laadpaal. Na drie jaar was die gewoon afgeschreven voor de werkgever en werd de eigenaar van het gebouw waar ie destijds was geplaatst ook de eigenaar van de paal.
Voordeel is dat je bij een volgende EV-lease niet meer moet aankruisen dat er ook een laadpaal mee in de lease moet zodat er meer budget beschikbaar is voor de EV zelf.
Voor dieper inzicht en aanpassingen via de ACE installer of via de MyEVe app.De ACe installer vraagt een wachtwoord en hoewel ik verwijzingen in dit topic heb gevonden, nog niet hoe ik dat regel. Want ik vermoed dat ik alleen via die tool kan communiceren met de laadpaal, correct?
Voor dagelijks gebruik, eenvoudige vermogensaanpassingen, keuze tussen manueel/solar charging, instellen laadschema's en inzicht laadsessies via de Eve Connect app.
Geen idee hoe het in Nederland werkt maar hier gewoon naar Alfen (België) gebeld voor aanmaken van een account.Dan is mijn vraag: hoe verkrijg ik zo'n account voor die tool?
            @IvoB2 de MyEVe app is lokaal dus ook? Zit nog met de Eneco simkaart ook, dus heb kans dat ik Eneco moet bellen 'm vrij te geven. 
Er zit standaard een laadpaal bij, maar, ik had m'n vrouw wel kunnen vragen of dat echt wel helemaal verplicht was. Ze heeft de auto besteld en is de rijdster, wellicht heb je gelijk en had dit niet per se gehoeven. Voordeel is wel dat we nu meteen loadbalancing hebben, dat was uitgeschakeld op de vorige.
Mijn streven nu is dus toegang tot dat ding en Eneco eruit wipen zodat ie standalone gebruikt kan worden.
Edit: MyEve inderdaad lokaal, maar kan geen verbinding maken met de webservice in de Alfen laadpaal. Wellicht is deze uitgezet omdat er alleen toegang via de sim gemaakt mag worden? Er was geen UTP kabel aangesloten, connectie ging uitsluiten via de sim kaart.
                    Er zit standaard een laadpaal bij, maar, ik had m'n vrouw wel kunnen vragen of dat echt wel helemaal verplicht was. Ze heeft de auto besteld en is de rijdster, wellicht heb je gelijk en had dit niet per se gehoeven. Voordeel is wel dat we nu meteen loadbalancing hebben, dat was uitgeschakeld op de vorige.
Mijn streven nu is dus toegang tot dat ding en Eneco eruit wipen zodat ie standalone gebruikt kan worden.
Edit: MyEve inderdaad lokaal, maar kan geen verbinding maken met de webservice in de Alfen laadpaal. Wellicht is deze uitgezet omdat er alleen toegang via de sim gemaakt mag worden? Er was geen UTP kabel aangesloten, connectie ging uitsluiten via de sim kaart.
[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-11-2024 14:35 ]
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3FNiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:18:
deze heb ik gevolgd. Was direct in orde
Thanks!!Annan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:43:
[...]
https://knowledge.alfen.c...ler+configuration+tool%3F
deze heb ik gevolgd. Was direct in orde
inmiddels ook Eneco gebeld, die gaven echt snel en fijn antwoord: Alphabet geeft 'm vrij als het 'hosting contract' er af is en Eneco wist dan remote de blokkade en geeft hem vrij en dan kan ik ermee doen wat ik wil.
Dus moet eerst even zorgen dat Alphabet 'm intrekt, maar dat zal wel einde lease worden en dus nog een paar weekjes duren. Enfin, daarna kom ik vast weer in de lucht om te delen hoe dat is verlopen maar voor nu klopt het dat ik er niets mee kan, aldus Eneco.
Voor de MyEve app heb je dezelfde account en WW'en nodig als voor de ACE installer.
De ACE installer werkt op een windowsplatform en de MyEve app op een iOS of androidplatform.
Heeft in se niets met de backoffice te maken (indien deze door de lease voor aflevering niet werd dichtgetimmerd)
De 4G simkaart dient alleen om een draadloze verbinding met de backoffice te maken. Daar kom je normaal gezien als eindgebruiker niet in.Zit nog met de Eneco simkaart ook, dus heb kans dat ik Eneco moet bellen 'm vrij te geven.
Lokaal beheer je de paal via ACE en MyEve.
Het gemakkelijkst is door de laadpaal op te nemen in je wifinetwerk door een UTP verbinding te leggen tussen de ethernetpoort van de laadpaal (RJ45) en de ethernetpoort van je modem/router.
Voor de MyEve app is dat een must want werkt alleen over wifi.
De ACE installer kan je via de ethernetpoort van bv. een laptop (waar de ACE installer op draait) ook bekabeld verbinden met de ethernetpoort in de Alfen. Maar dat is niet zo handig voor dagelijks gebruik gezien de frontcover er dan telkens af moet om bij de poort te kunnen.
Dan heb je een account en WW nodig om in de ACE Installer/MyEve app te geraken zodat je daar de settings kan aanpassen.Mijn streven nu is dus toegang tot dat ding en Eneco eruit wipen zodat ie standalone gebruikt kan worden.
De Alfen laadpaal is zelf niet voorzien van een Wifi module (maar wel van een RJ11 en RJ45 poort). Dus eerst UTP verbinding(en) leggen (zie voorgaande).Edit: MyEve inderdaad lokaal, maar kan geen verbinding maken met de webservice in de Alfen laadpaal. Wellicht is deze uitgezet omdat er alleen toegang via de sim gemaakt mag worden? Er was geen UTP kabel aangesloten, connectie ging uitsluiten via de sim kaart.
Tot de SIM heb je als eindgebruiker geen toegang. Dat is uitsluitend voor de backoffice om op afstand te verrekenen.
            @IvoB2 thanks, ik was inmiddels via ethernet bezig en had gewoon m'n poortscanner aangezet om te kijken wel point of entry er zijn, maar dat is beperkt. De MyEve app kan ook niet verbinden op het IP, omdat er dus niets te verbinden is. Eneco claimt dat dit komt door hun profiel die ze beheren via 4G en dus wipen as het contract afloopt. Op zich dus prima, ik kan nu even niet door tot hij echt helemaal uit contract is.

Dat is een keuze van Eneco. 
Technisch is er helemaal geen enkel probleem om de backoffice via 4G toegang te geven tot de paal (via internet gaat trouwens even goed) en gelijktijdig de eindgebruiker volledige toegang te geven tot de software via ACE en MyEve.
Sinds 2019 verloopt de backoffice hier via LMS/4G en al die tijd kan ik zelf ook gewoon aan alle instellingen in de paal via de UTP en wifi.
Ergens in 2021 de 4G ook gedeactiveerd en ook de backoffice via de RJ45 laten verlopen.
Wil je loadbalancen zelf onder controle houden zal je nog een tweede UTP moeten trekken tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van je digitale meter. Of de aders van één UTP opsplitsen maar dan moet de toegang tot de P1 poort en de ethernetpoort van de modem/router wel relatief dicht bij elkaar staan.
            Technisch is er helemaal geen enkel probleem om de backoffice via 4G toegang te geven tot de paal (via internet gaat trouwens even goed) en gelijktijdig de eindgebruiker volledige toegang te geven tot de software via ACE en MyEve.
Sinds 2019 verloopt de backoffice hier via LMS/4G en al die tijd kan ik zelf ook gewoon aan alle instellingen in de paal via de UTP en wifi.
Ergens in 2021 de 4G ook gedeactiveerd en ook de backoffice via de RJ45 laten verlopen.
Wil je loadbalancen zelf onder controle houden zal je nog een tweede UTP moeten trekken tussen de RJ11 poort in de Alfen en de P1 poort van je digitale meter. Of de aders van één UTP opsplitsen maar dan moet de toegang tot de P1 poort en de ethernetpoort van de modem/router wel relatief dicht bij elkaar staan.
Mijn ervaring is hier anders in. Mijn MyEve app werkt via hetzelfde WW als de EveConnect app. Die staat normaal in de documentatie je meekrijgt van de installateur (blijkbaar niet alle).IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:46:
[...]
Voor de MyEve app heb je dezelfde account en WW'en nodig als voor de ACE installer.
De ACE installer werkt op een windowsplatform en de MyEve app op een iOS of androidplatform.
Heeft in se niets met de backoffice te maken (indien deze door de lease voor aflevering niet werd dichtgetimmerd)
Voor de ACE installer, moet je aparte login en WW aanmaken via support
            Voor een wachtwoord van de ACE installer kun je ook ff in deze manual van E-Flux kijken. 
https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen
Username: RadomskiR
Pass: fazUv6
            https://help.e-flux.io/nl/articles/8455865-handleiding-alfen
Username: RadomskiR
Pass: fazUv6
Weet je dit zeker?HyperBart schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:26:
[...]
Neen, daarvoor moet je bv ISO15118 hebben en dat zit op relatief weinig AC laadpalen.
Heb wel eens aan zo'n Alfen Pro line paal gehangen, en zie dan op het schermpje van de laadpaal iets dat lijkt op het laad niveau van de auto accu.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
            Nee, zo’n schermpje geeft enkel het actuele vermogen aan.

2022 XC40 MY23 P6 Plus
Nee, je ziet het actuele vermogen waarmee geladen wordt.Gijs007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:10:
Heb wel eens aan zo'n Alfen Pro line paal gehangen, en zie dan op het schermpje van de laadpaal iets dat lijkt op het laad niveau van de auto accu.
Ik laad thuis op een Alfen en op verschillende destination chargers uitgerust met Alfen laadpalen en je ziet steeds hetzelfde op dat display => het vermogen dat de laadpaal aan de EV levert.
De SoC van een EV zie je alleen op het display van een DC laadpaal omdat deze communicatie daar wel wordt ondersteund.
Niet op een normale AC laadpaal.
Het is dus iets anders dan je lijkt te zien.
Vermogen wordt idd ook grafisch als balkjes in een rechthoek weegegeven wat zou kunnen doorgaan voor een vollopende accu.
Maar het geeft ook een cijfer in kW aan en dat is absoluut geen kWh.
 .
 .
                                                [ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 20:18 ]
            Sorry, dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door theo66 op 07-11-2024 22:02 . Reden: Dubbel ]
0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l
Ter info: deze bug werd verholpen bij de update van 4/11/2024.deejeebv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:37:
[...]
Heb die nieuwe versie gedownload, ik wil een schema aanmaken om te landen van. 23:00-6:00, namelijk tegen laag tarief. Kan wel starttijd 23:00 instellen, maar vervolgens geen eindtijd 6:00. De laatste eindtijd die ik kan invullen is dan 23:45. Beetje vreemd dat je niet op een andere dag kunt stoppen dan je start.
Je kan een schema nu ook over middernacht laten doorlopen zonder een kwartier onderbreking.
Schedule time slots can now be scheduled consecutively without a 15 minute gap to the next day. Improved interface scaling for users using increased zoom. General improvements and fixes for upcoming firmware versions.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 22:29 ]
Nou ja, je betaald er niet voor, maar het kost je wel wat. In mijn geval zou het dan om 38 euro per maand minder leasebedrag. Dat is toch ongeveer 2500 euro in cataloguswaarde, of een extra optie pakket er bij.Kees_frl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:21:
[...]
Eens, ik was ook met installateur in gesprek. Echter laadpaal zit 'bij de leaseauto' en dan betaal ik 'niets'.
Zeker is het qua bedrag goedkoper via de eigen installateur. Echter nu betaal ik er niets voor dus vind het wel prima
Overigens heb ik de boekjes en leaflet met wachtwoorden bij installatie meteen ontvangen van Eneco/BAM paar weken terug.
Wel top dat het je is gelukt 😄 het is nog steeds jouw paal!
Pfff je derde paal? Wat een verspilling van kapitaal en energie. Kijk, ik snap goed dat je twee palen wilt. Maar drie begint wel gek te wordenNiGeLaToR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:18:
[...]
Even for the record: tis lease. En elke keer krijg je een nieuwe paal. Dit is onze derde. De eerste hangt er nog, maar om er nu een derde naast te hangen ging mij te ver. Installateur bleek een enorm vriendelijke kerel die mij oprecht wilde helpen, installatie was zo klaar, heb nu een nieuwe Alfen voor bij de nieuwe auto. De oude Alfen gaan we dus hergebruiken, linksom of rechtsom. @IvoB2 de lease accepteert de oude paal niet, want die is van Eneco en er hangt er nu eentje van Groendus ofzoiets. Allemaal willen ze een centje van de energiemarkt meepikken, want ze vragen ons exact de stroomprijs te rekenen maar vraag mij af wat ze de werkgever in rekening brengen - naast een 'service contract' voor 60 maanden. Tis gewoon cashen.
Inmiddels ben ik overigens zover dat hij weer online is en ik de webserver heb gevonden, alleen die geeft alleen maar de volgende output:
code:
{}
De ACe installer vraagt een wachtwoord en hoewel ik verwijzingen in dit topic heb gevonden, nog niet hoe ik dat regel. Want ik vermoed dat ik alleen via die tool kan communiceren met de laadpaal, correct?
[Afbeelding]
Met plaatje is leuker
Die kosten betalen zichzelf ook terug. Tot de paal is terugbetaald reken ik een iets hoger kWh tarief. Daarna gaat die naar mijn gemiddelde uurprijs, +10%
Zo als mijn werkgever altijd tegen ons zegt over uren waarvan wij vinden dat ze niet aan klanten gerekend moeten worden.Coffee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:56:
[...]
Pfff je derde paal? Wat een verspilling van kapitaal en energie. Kijk, ik snap goed dat je twee palen wilt. Maar drie begint wel gek te wordenJij betaald er niks voor, maar het leasen van die paal gaat wel van je budget af. Meestal vraagt de LM er zelfs 2000-3000 euro voor. In mijn geval kon ik de Alfen Eve S-line voor 1400 geïnstalleerd hebben, en ik had nog meer kunnen besparen als ik een tweedehands nam. Ayvens vroeg 38 euro aan budget per maand, omgerekend bijna 3000 euro.
Die kosten betalen zichzelf ook terug. Tot de paal is terugbetaald reken ik een iets hoger kWh tarief. Daarna gaat die naar mijn gemiddelde uurprijs, +10%
"Crediteren kan altijd nog", nou dan doen we dat toch ook met het laadpaal tarief?
Ik heb de apparatuur gekocht, bekabeling, groepenkast vervangen etc, ik betaal het abonnement van Eflux en als er iets kapot gaat moet ik dit ook betalen.
Niet gek dat je dit in je prijs berekend en dat je dit periodiek aanpast.
Als je kijkt naar de stroomprijzen van afgelopen dagen (70/80 cent per kW) kom je gewoon niet uit de voeten met een tarief van 50 cent per kwh rekenen.
Daarnaast zijn er diverse laadpas providers die een fixed price in rekening bij de werkgever brengen.
Shell rekent bijvoorbeeld altijd €0,59 cent per kW, dan ben je gek als je daar onder gaat zitten, dan help je daar alleen maar Shell mee..
            Nog iemand die zich zorgen maakt over de huidige financiële situatie van Alfen. Blijken in zwaar weer te zitten. Hopelijk gaan ze niet failliet. Is misschien irrationeel en loopt het allemaal zo'n vaart niet?

Eens, en mijn werkgever maakt het niet uit. Nu betalen ze namelijk minder dan toen ik voorheen publiek laadde (bij mij in de buurt zijn de kWh prijzen bij publieke palen tussen de 50ct en 70ct /kWh, en dat is gewoon 11kW). Ik zit daar nog ver onder.marciej123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:42:
[...]
Zo als mijn werkgever altijd tegen ons zegt over uren waarvan wij vinden dat ze niet aan klanten gerekend moeten worden.
"Crediteren kan altijd nog", nou dan doen we dat toch ook met het laadpaal tarief?
Ik heb de apparatuur gekocht, bekabeling, groepenkast vervangen etc, ik betaal het abonnement van Eflux en als er iets kapot gaat moet ik dit ook betalen.
Niet gek dat je dit in je prijs berekend en dat je dit periodiek aanpast.
Als je kijkt naar de stroomprijzen van afgelopen dagen (70/80 cent per kW) kom je gewoon niet uit de voeten met een tarief van 50 cent per kwh rekenen.
Daarnaast zijn er diverse laadpas providers die een fixed price in rekening bij de werkgever brengen.
Shell rekent bijvoorbeeld altijd €0,59 cent per kW, dan ben je gek als je daar onder gaat zitten, dan help je daar alleen maar Shell mee..
Jep, de hogere uurtarieven zijn wel een PITA de afgelopen dagen. Gelukkig helpt de E-flux integratie met de Stekker.App daarbij goed. Hij laad alleen in de goedkopere uren. Dan nog scheelt het momenteel niet veel met mijn gekozen tarief.
Hier kostte de installatie (buiten lease, cadeautje van de werkgever voor wie al wou overschakelen op elektrisch) van de Alfen SPL (full licence) in 2019 een 2500 € (wel tot 10 meter bekabeling inbegrepen en extra automaten en mini automatenkast).Coffee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:56:
[...]
Meestal vraagt de LM er zelfs 2000-3000 euro voor. In mijn geval kon ik de Alfen Eve S-line voor 1400 geïnstalleerd hebben, en ik had nog meer kunnen besparen als ik een tweedehands nam. Ayvens vroeg 38 euro aan budget per maand, omgerekend bijna 3000 euro.
Sinds 2022 zit het ook in de lease van de EV (maar wanneer je al een laadpaal hebt kan je die optie uitvinken zodat je inderdaad meer vrij budget voor het voertuig zelf hebt).
Het kWh tarief kunnen we zelf niet instellen (door de federale regulator vastgelegd volgens het zesmaandelijks gemiddelde van de energieprijzen in België voor elektrisch laden). Maar door thuis puur te laden op zonne-energie is dat idd ook winst (laadvergoeding minus netnjectievergoeding). Is ooit 55 cent/kWh geweest (maar dan minus 20 cent injectievergoeding) en zit nu op 31 cent kWh (minus 7,5 cent injectievergoeding en vanaf begin volgend jaar nog minus 2 cent injectievergoeding).Die kosten betalen zichzelf ook terug. Tot de paal is terugbetaald reken ik een iets hoger kWh tarief. Daarna gaat die naar mijn gemiddelde uurprijs, +10%
LM rekent een hoge prijs, omdat die een compleet pakket inkopen, dus laadpaal tegen bruto adviesprijs, aansluitkabel, bekabeling (meestal ook meteen 5x 6mm2) tot 10 meter of zo naar de meterkast, extra groep, muurdoorboring, graafwerk en noem maar op. Plus een halve dag werk voor de insstallateur die het klusje uiteindelijk aanneemt. Is allemaal zakelijk, dus voor 95% van de bedrijven maakt het niet uit wat de totale kostprijs is, alleen de maandelijkse leasekost is interessant. En ook dan is het zo, dat zodra e.e.a. buiten je lease budget valt, je gewoon een eigen bijdrage van je baas op je bordje krijgt.Coffee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 06:56:
[...]
Pfff je derde paal? Wat een verspilling van kapitaal en energie. Kijk, ik snap goed dat je twee palen wilt. Maar drie begint wel gek te wordenJij betaald er niks voor, maar het leasen van die paal gaat wel van je budget af. Meestal vraagt de LM er zelfs 2000-3000 euro voor. In mijn geval kon ik de Alfen Eve S-line voor 1400 geïnstalleerd hebben, en ik had nog meer kunnen besparen als ik een tweedehands nam. Ayvens vroeg 38 euro aan budget per maand, omgerekend bijna 3000 euro.
Dat is net als met de auto zelf. De lease prijs wordt bepaald op de cataloguswaarde, uiteindelijk betaalt de LM een stuk minder omdat ze korting op de auto krijgen.
Er moet overal wat verdiend worden.
Alfen heeft akkoord bereikt met de bank over een nieuwe financieringsovereenkomst.Annan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:00:
Nog iemand die zich zorgen maakt over de huidige financiële situatie van Alfen. Blijken in zwaar weer te zitten. Hopelijk gaan ze niet failliet. Is misschien irrationeel en loopt het allemaal zo'n vaart niet?
Gisteren koers 20% in de plus, vandaag alweer 5% er af (winstnemingen wellicht).
Roeleveld meldt dat het bedrijf daarentegen de productie van onderstations wel heeft kunnen opvoeren en de problemen zich vooral voordoen bij de verkoop van batterijen en laadpalen voor elektrisch vervoer.
De afgelopen jaren, door subsiedies en lagere bijtelling was een Full EV natuurlijk rete interessant voor de leaserijder, dus werdt er massaal overgestapt, dus ook massaal laadpalen bijgeplaatst op zakelijke parkeerterreinen en thuislocaties (ook bij ons, 20 dubbele EVE palen op de parkeerplaats).
Nu deze voordeeltjes er allemaal af gaan, wordt de EV en de Hybride steeds minder aantrekkelijk, dus ook minder noodzaak voor laadpaal aan huis.
            Niet iedereen heeft een leasebudget hè. Een aantal vrienden van mij hebben een auto van de zaak omdat ze een ambulante functie hebben. Geen vrije keuze (ja, een paar verschillende auto's van een lijstje) en ze rijden zelfs niet privé. 
Alles volledig ontzorgd en er worden nagenoeg uitsluitend Alfens geplaatst door de leasemij.
Wel hebben ze een soort terugbetalingsregeling bij uitdiensttreding; afschrijving in 5 jaar ten opzichte van een standaardprijs (volgens mij iets van 2.650).
                    Alles volledig ontzorgd en er worden nagenoeg uitsluitend Alfens geplaatst door de leasemij.
Wel hebben ze een soort terugbetalingsregeling bij uitdiensttreding; afschrijving in 5 jaar ten opzichte van een standaardprijs (volgens mij iets van 2.650).
Naast wat hierboven al genoemd is (er was goed nieuws), zijn de Alfen laadpalen die bij uitstek niet afhankelijk van cloudsoftware voor de werking. Als je wil kun je alles lokaal aansturen, vrije keuze backoffice, etc.Annan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:00:
Goed punt, maar alsnog kan zelf plaatsen interessanter zijn.JanHenk schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:26:
Niet iedereen heeft een leasebudget hè. Een aantal vrienden van mij hebben een auto van de zaak omdat ze een ambulante functie hebben. Geen vrije keuze (ja, een paar verschillende auto's van een lijstje) en ze rijden zelfs niet privé.
[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 08-11-2024 10:28 ]
Bwa, hangt allemaal af van de individuele situatie en wat je zelf wil (of niet).Coffee schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:28:
[...]
Goed punt, maar alsnog kan zelf plaatsen interessanter zijn.
Het meest interessant vind ik nog altijd dat de laadpaal geplaatst wordt op kosten van anderen, de laadkosten door derden terugbetaald worden maar dat je als eindgebruiker de eigendom over de paal verwerft en zelf volledige toegang hebt tot de software en besturing van de paal. Maar ook dat is maar mijn mening en gevolgde handelswijze.
Niet voor de werking, wel voor firmware updates. Nou is de firmware tegenwoordig best goed, en zal bijna elke paal wel met de huidige firmware gewoon doen wat die primair moet doen, maar things change dus FW updates blijven nodig (bijvoorbeeld toekomstig TLS 1.3 support, of support van 5G enz.)JanHenk schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:28:
[...]
Naast wat hierboven al genoemd is (er was goed nieuws), zijn de Alfen laadpalen die bij uitstek niet afhankelijk van cloudsoftware voor de werking. Als je wil kun je alles lokaal aansturen, vrije keuze backoffice, etc.
Ik denk dat iedereen nog wel het Van Moof fietsslot debacle kan herinneren.....
True maar zelf kopen, aansluiten of laten aansluiten zal in alle gevallen goedkoper zijn op de lange termijn dan mee leasen.IvoB2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:40:
[...]
Bwa, hangt allemaal af van de individuele situatie en wat je zelf wil (of niet).
Het meest interessant vind ik nog altijd dat de laadpaal geplaatst wordt op kosten van anderen, de laadkosten door derden terugbetaald worden maar dat je als eindgebruiker de eigendom over de paal verwerft en zelf volledige toegang hebt tot de software en besturing van de paal. Maar ook dat is maar mijn mening en gevolgde handelswijze.
Correct.Wimploo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:56:
[...]
True maar zelf kopen, aansluiten of laten aansluiten zal in alle gevallen goedkoper zijn op de lange termijn dan mee leasen.
Maar de paal leasen was ook niet mijn uitgangspunt.
De huidige laadpaal (Alfen SPL) heeft hier nooit deel uitgemaakt van een leasecontract.
Was drie jaar eigendom van de werkgever (wegens fiscale redenen in het voordeel van de werkgever) en werd nadien (na afschrijving door de werkgever) mijn volledige eigendom.
Waarbij de werkgever de kosten van de backoffice en de laadvergoeding blijft betalen zolang er gereden wordt met een elektrische salarisauto. Stopt dat laatste doen we met de laadpaal wat we willen (als ie dan nog werkt).
Er waren, in onze situatie, dan geen aankoopkosten noch aansluitkosten noch gebruikskosten maar wel volledig eigendomsrecht en altijd toegang tot de Alfen software.
Beter wordt het niet vrees ik (zoniet horen we dat binnen de kortste keren
Dat voordeel bestaat hier ook niet meer (nu is het ook een paal leasen maar wel niet bij elke overschakeling van EV terug een nieuwe paal leasen) want was alleen tussen 2018 en 2022 van toepassing voor wie zijn koudwatervrees voor EV's vroegtijdig kon overwinnen (net zoals er tijdens deze periode geen budgetlimiet was voor wie een EV boven een ICE verkoos).
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2024 11:03 ]
/u/367499/crop59d6204c19d20_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/pam4ppFVa69kVtJDKGTdaAOc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fw1FCsokGvC9UVSgZllkY9i9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_icc():strip_exif()/u/320168/crop650816243d03b_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/37078/IMG_1518_1_icon_60.jpg?f=community) 
            /u/633712/crop6469e82c95328.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/4711/BellePerez3.jpg?f=community) 
            /u/170728/owl.png?f=community) 
            /u/1202750/crop62c5d57daeca1_cropped.png?f=community) 
            /u/275760/crop5da9b701a185c_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/288954/naamloos.jpg?f=community) 
            /u/107972/crop654b93d4421ae_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/4143/crop673c629560e43_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/52942/icon12.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/479581/Coffee%25202.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/333229/Logo%2520RFixIT%2520Tweakers.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/367839/Avatar.jpg?f=community)